Volgens mij heeft niemand gezegd dat zo'n los opzetstuk beter werkt.Ethiron schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:54:
die Flexiclick aanbieding van Amazon is een héle goede aanbieding. En dan bedoel ik financieel. Ik heb deze set letterlijk 6 maanden dagelijks in de gaten gehouden voordat ik hem kocht en in die zes maanden is hij nog nooit lager dan €190,- geweest in zowel alle shops in NL als op Amazon.de.
Nu voor € 160,- is echt ongekend voor dit product.
Daarnaast is het ook qua product zelf inderdaad een top ding. Mensen die aangeven dat zo'n haaks hobby-bob opzetstuk beter werkt hebben duidelijk nooit het verschil ervaren.
Bovendien kun je alle andere chucks óp de haakse chuck monteren, waardoor je niet alleen haaks kunt schroeven maar ook kunt boren:
[Afbeelding]
Als hij nog nieuw en ongebruikt in de doos zit, dan is de bewering dat hij voor schroefwerk prima is van geen waarde. Immers: je hebt geen ervaring met dit product.The Eagle schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:50:
Wb dat haakse, ik heb deze (bovenste, voor schroeven):
Was destijds een aanbieding bij de Aldi. Voor wat schroefwerk, prima. Zit nog nieuw in de doos, nooit gebruikt
Catch a smile out there!
Omdat ik een relatief kleine schuur heb ben ik op zoek naar een opklapbare werkbank.
Wat gebruiken jullie voor oplossing?
Het is namelijk mogelijk om voor 50 Euro een Ryobi oplossing te kopen, maar voor 500 Euro heeft Gedore een "handige" tafel.
En natuurlijk van alles daartussen van Black & Decker, etc
Eerlijk gezegd lijkt de oplossing van Ryobi een prima alternatief, maar wellicht brengen jullie me tot nieuwe inzichten...
Het is namelijk mogelijk om voor 50 Euro een Ryobi oplossing te kopen, maar voor 500 Euro heeft Gedore een "handige" tafel.
Eerlijk gezegd lijkt de oplossing van Ryobi een prima alternatief, maar wellicht brengen jullie me tot nieuwe inzichten...
http://www.deyterra.com
Je zou ook zelf iets kunnen maken, dan kan je het in de optimale maat maken. En volgens mij kan je met zelfbouw voor veel minder geld iets maken dat minstens zo robuust is als een kant-en-klare tafel van 500 euro...rally schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:37:
Omdat ik een relatief kleine schuur heb ben ik op zoek naar een opklapbare werkbank.
Catch a smile out there!
Het ging me meer om het idee. Ik zou *nooit* 500 Euro uitgeven aan een werkbank. Maar was vooral benieuwd naar advies en ervaringen.
Heb jaaaaren geleden zo'n goedkope Black & Decker werkbank gehad, en hoewel die toen voldeed, zou ik zoiets niet snel meer kopen (met wat stof er in liep hij vast met draaien, doppen zaten los, in- en uitklappen was niet heel handig, etc).
Zelf maken is een optie.... Wellicht ook nog leuk om te doen
Heb jaaaaren geleden zo'n goedkope Black & Decker werkbank gehad, en hoewel die toen voldeed, zou ik zoiets niet snel meer kopen (met wat stof er in liep hij vast met draaien, doppen zaten los, in- en uitklappen was niet heel handig, etc).
Zelf maken is een optie.... Wellicht ook nog leuk om te doen
Ik heb helaas geen ruimte.
Zit ook te denken aan een plaat MDF of multiplex op twee schragen (met balken er onder die in de schragen vallen voor de stabiliteit).
Is ook eenvoudig te maken en nog eenvoudiger te vervangen cq. aan te passen.
Zit ook te denken aan een plaat MDF of multiplex op twee schragen (met balken er onder die in de schragen vallen voor de stabiliteit).
Geen ervaring, wel op mijn wensen lijst staan: Wolfcraft span- en werktafel Master 700 (https://www.amazon.de/dp/B00PA2Y982/)
Volgens mij is hij hier eerder langs gekomen en daardoor op mijn wensen lijst terecht gekomen.
Volgens mij is hij hier eerder langs gekomen en daardoor op mijn wensen lijst terecht gekomen.
Volgende week wordt mijn keken geplaatst met kookplaat via perilex aansluiting naar de fornuisgroep in de groepenkast. De draden zijn aangesloten in de groepenkast, maar aan de andere kant steken nog 5 draden uit de grond: 2x blauw, 2x bruin en 1x groen/geel. Ik ben vergeten de draden te markeren en weet dus niet welke blauw/bruin bij elkaar horen.
Hoe kom ik hier achter, of maakt dit niet bij aansluiten?
Bedankt... gaat ook op mijn wishlistGoof2000 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:04:
Geen ervaring, wel op mijn wensen lijst staan: Wolfcraft span- en werktafel Master 700 (https://www.amazon.de/dp/B00PA2Y982/)
Als het toch geplaatst wordt, lekker aan die gasten overlatenSJB schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:23:
Volgende week wordt mijn keken geplaatst met kookplaat via perilex aansluiting naar de fornuisgroep in de groepenkast. De draden zijn aangesloten in de groepenkast, maar aan de andere kant steken nog 5 draden uit de grond: 2x blauw, 2x bruin en 1x groen/geel. Ik ben vergeten de draden te markeren en weet dus niet welke blauw/bruin bij elkaar horen.

Anders had je deze vraag eerder hier kunnen vragen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Dit topic gaat over gereedschap
Ey!! Macarena \o/
Ik heb zelf werkbanken gemaakt van eikenhouten keukenbladen van IKEA. Niet duur, wel zwaar en robuust. Leg zo'n ding op een paar stevige schragen en je hebt een stevige werkbank die na gebruik weer is op te ruimen.rally schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:04:
Catch a smile out there!
Oeps, verkeerde topic..RaZ schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:30:
[...]
Als het toch geplaatst wordt, lekker aan die gasten overlaten
Anders had je deze vraag eerder hier kunnen vragen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Dit topic gaat over gereedschap
Ik heb die bovenste ook (alleen dan van de LIDL, mijne is rood). Gebruikt om 12mm gaten in mn auto te boren voor mn rolbeugel, werkt prima.The Eagle schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:50:
Wb dat haakse, ik heb deze (bovenste, voor schroeven):
[Afbeelding]
Was destijds een aanbieding bij de Aldi. Voor wat schroefwerk, prima. Zit nog nieuw in de doos, nooit gebruikt
Die aardedraad aan 1 kant aan een bruine of blauwe verbinden. Dan aan de andere kant met een multimeter even meten met welke gekleurde en de aardedraad je een kring maakt.SJB schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:23:
Waarom? Omdat het kan!!
Volgende week moet ik mijn Ryobi afkortzaag binnenkrijgen. Ik zal mijn bevindingen delen en wat info m.b.t. maten delen.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
rally schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:04:
ik heb een vaste werkbank op zolder en 2 paar schragen die ik door het hele huis en tuin gebruik.
2 stuks van Wisvo waarbij de hoogte verstelbaar is en 2 niet verstelbare schragen.
Kost geen drol, neemt amper plek in.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Voor de mensen die nog een Makita RT0700CX3J (Boven- en kanten-frees set) op hun verlanglijstje hebben:

Bij de Hornbach staat hij voor € 248.90 Maar hij stond gisteren in de nieuwsbrief van kruis.nl voor € 229.00. Na even zoeken vond ik hem ook bij klium.nl voor € 223.61.
Vanmorgen even langs de Hornbach geweest en gevraagd om de laagste prijs garantie. Ze leveren hem dan voor de prijs van de concurrent - 10%. Dus in mijn geval ging er € 47.65 aan korting af en heb al met al slechts € 201.25 hoeven afrekenen.
Edit: En je krijgt er nog een gratis rugzak bij ook

Bij de Hornbach staat hij voor € 248.90 Maar hij stond gisteren in de nieuwsbrief van kruis.nl voor € 229.00. Na even zoeken vond ik hem ook bij klium.nl voor € 223.61.
Vanmorgen even langs de Hornbach geweest en gevraagd om de laagste prijs garantie. Ze leveren hem dan voor de prijs van de concurrent - 10%. Dus in mijn geval ging er € 47.65 aan korting af en heb al met al slechts € 201.25 hoeven afrekenen.
Edit: En je krijgt er nog een gratis rugzak bij ook
[ Voor 12% gewijzigd door Martijn02 op 21-06-2019 14:54 ]
Geldt de laagste prijs garantie ook wanneer het om online webshops gaat? Want op het webformulier van Hornbach zie ik deze criteria niet terug komen. Helaas zie ik ook niet dat ze de Makita DLM431PT2 verkopen met accu's alleen zonder accu's
Martijn02 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:54:
Voor de mensen die nog een Makita RT0700CX3J (Boven- en kanten-frees set) op hun verlanglijstje hebben:
[Afbeelding]
Edit: En je krijgt er nog een gratis rukzak bij ook
Nederlandse webshops vallen er zeker onder (want dat is precies wat ik gedaan heb)Gkomega schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:32:
Geldt de laagste prijs garantie ook wanneer het om online webshops gaat? Want ik zie op het webformulier van Hornbach zie ik deze criteria niet terug komen. Helaas zie ik ook niet dat ze de Makita DLM431PT2 verkopen met accu's alleen zonder accu's
[...]
Complete voorwaarden: https://www.hornbach.nl/c...etails_prijsgarantie.html
- De laagste prijsgarantie geldt ook bij acties en kortingen van concurrenten.
Onze concurrenten adverteren steeds weer met actieprijzen, kortingen of lokkertjes. Mochten onze laagste prijzen in het kader van een dergelijke actie hoger uitkomen, geldt natuurlijk de laagste prijsgarantie óók.- De laagste prijsgarantie geldt bij prijzen van concurrenten.
De prijsgarantie geldt voor prijzen van concurrenten die hun winkel in ons land, op basis van de hier geldende wetten en belastingen runnen en ook voor garantie en service bereikbaar zijn. Daarom geldt dit niet voor prijzen van vrije handelaren, buitenlandse leveranciers of particulieren, die een keer een artikel verkopen.- De laagste prijsgarantie geldt bij prijzen van internetaanbieders.
Natuurlijk. Maar ook op het internet geldt dit alleen voor concurrenten die hun winkel in ons land, op basis van de hier geldende wetten en belastingen runnen en ook voor garantie en service bereikbaar zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Martijn02 op 21-06-2019 11:37 ]
Bezig met bestraten de komende tijd en met mijn Bosch kruislijnlaser lukt het overdag niet om de boel goed uit te zetten. Nu een gokje gewaagd en via Ali een KaiTain 360 lijnlaser (groen) met ontvanger besteld. Zal vast geen hoogwaardig spul zijn, maar voor die keren dat ik hem nodig heb hoop ik dat hij gaat voldoen.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Dan zet je in de avond toch wat streepjes op je piketpaaltjes?hansvk schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:16:
Bezig met bestraten de komende tijd en met mijn Bosch kruislijnlaser lukt het overdag niet om de boel goed uit te zetten. Nu een gokje gewaagd en via Ali een KaiTain 360 lijnlaser (groen) met ontvanger besteld. Zal vast geen hoogwaardig spul zijn, maar voor die keren dat ik hem nodig heb hoop ik dat hij gaat voldoen.
K to the KillaZ
Aangezien ik gisteren de sleutels van mijn nieuwe huis gekregen heb ben ik nog maar eens op zoek naar wat gereedschap dat ik nodig ga hebben. Ik heb al wat Makita 18V spul (boormachines etc), zojuist ook maar deze besteld aangezien een combihamer op accu toch vrij prijzig is: HR2652 https://www.ibood.com/diy-nl/nl/
Verder nu dus op zoek naar ander gereedschap dat ik nodig ga hebben. Zo ongeveer alles zal moeten worden gedaan in het huis (bj1958 en dat is ook het laatste moment dat er iets aan is gedaan). Ik ga sowieso nog een multitool op accu kopen, schuurmachine lijkt me ook wel handig (excentrisch of toch wat anders?), verder twijfel ik nog of ik een cirkelzaag of een invalzaag nodig ga hebben. Die bovenfrees hier een paar posts boven klinkt ook wel interessant, zometeen maar even bij de hornbach langs. Slagschroevendraaier twijfel ik nog over aangezien ik al een stevige accu schroefboormachine en een goedkope snelbouwschoefmachine heb (zo eentje met schroeven op band). Haakse slijper moet ik ook nog even regelen (kan ik wel lenen van mn pa en heb een goedkope op accu mr zal toch een fatsoenlijke nodig hebben ook na het klussen).
Muursleuvenfrees, sloophamer kan ik waarschijnlijk ergens al lenen en die lijken me ook te specifiek om zelf aan te schaffen. Zie ik verder nog iets over het hoofd?
Verder nu dus op zoek naar ander gereedschap dat ik nodig ga hebben. Zo ongeveer alles zal moeten worden gedaan in het huis (bj1958 en dat is ook het laatste moment dat er iets aan is gedaan). Ik ga sowieso nog een multitool op accu kopen, schuurmachine lijkt me ook wel handig (excentrisch of toch wat anders?), verder twijfel ik nog of ik een cirkelzaag of een invalzaag nodig ga hebben. Die bovenfrees hier een paar posts boven klinkt ook wel interessant, zometeen maar even bij de hornbach langs. Slagschroevendraaier twijfel ik nog over aangezien ik al een stevige accu schroefboormachine en een goedkope snelbouwschoefmachine heb (zo eentje met schroeven op band). Haakse slijper moet ik ook nog even regelen (kan ik wel lenen van mn pa en heb een goedkope op accu mr zal toch een fatsoenlijke nodig hebben ook na het klussen).
Muursleuvenfrees, sloophamer kan ik waarschijnlijk ergens al lenen en die lijken me ook te specifiek om zelf aan te schaffen. Zie ik verder nog iets over het hoofd?
Slopen? Repricozaag. En decoupeerzaag is ook handig voor als je een keer niet recht maar wel netjes wil zagen.mark-k schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:13:
Aangezien ik gisteren de sleutels van mijn nieuwe huis gekregen heb ben ik nog maar eens op zoek naar wat gereedschap dat ik nodig ga hebben. Ik heb al wat Makita 18V spul (boormachines etc), zojuist ook maar deze besteld aangezien een combihamer op accu toch vrij prijzig is: HR2652 https://www.ibood.com/diy-nl/nl/
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Verwijderd
Yep, je vergeet een goede bouwzuiger met filterreiniging die je in een oud huis zeker nodig zal hebben.mark-k schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:13:
Een accu-multitool zou ik zelf helemaal onderaan het lijstje zetten, net zomin als dat je een Dremel nodig hebt om een huis te kunnen (ver)bouwen.
Zaag- en schuurmachines zijn erg handig, als het al geen noodzaak is.
Met 1 schuurmachine red je het meestal niet, of je moet voor een delta-handpalm schuurmachine kiezen.
Je wilt ongetwijfeld snel grotere vlakken kunnen schuren, maar ook subtiel langs randjes bijv. glas.
Dat is lastig in 1 machine te verenigen.
Een invalzaag met zaagliniaal is best handig, maar de vraag is of je ook zonder een bescheiden zaagtafel kan.
Hoe bescheiden een zaagtafel ook is, het is altijd beter dan niets.
Bovenfrees is geen absolute noodzaak, maar als je er een wilt kies, dan liever een apparaat op oldschool 230V.
De accu-varianten zijn best leuk als tweede bovenfrees, maar die zijn meestal te licht voor wat zwaarder werk.
En liever een extra accu boor-schroefmachine(body) dan een slagschroevendraaier zou ik denken.
Ik gebruik de accu boor-schroefmachines veel vaker dan de slagschroevendraaier, maar daar lopen de meningen hier over uiteen.

Stel je prijs op een goede verhouding met je buren, laat die slagschroevendraaier dan zo lang mogelijk in de koffer zitten.
In navolging hierop; inmiddels de schroevendraaiers binnen, lekker stevig en solide. Had gelijk een schroef in een kastje die ik met mijn ouwe schroevendraaiers niet vaster kreeg zonder dat ze uit de schroefkop schoten maar dat kastdeurtje wiebelde toch telkens weer los, met de Wera kruiskop erop kon ik hem zonder moeite nog een halve slag verder draaien en nu zit ie tenminste écht vast.Broabander schreef op zondag 16 juni 2019 @ 10:47:
Net een setje Wera Kraftform Plus 900 besteld, de 13-delige set met Phillips, Pozidriv, Torx en sleuf.
Reden: afgelopen weekend wat geklust en werd gek van het aanmodderen met Action schroevendraaiers om een simpel, enigzins vastgeroest, kruiskopje los te krijgen.
Binnenkort eens kijken voor een mooie doppenset als vervanging voor een Gamma-setje met een kapotte ratel en missende doppen. Hazet of Facom denk ik dat het gaat worden.
Daarnaast net een doppenset van Hazet besteld, de 953HP met daarin de 916HP HiPer ratel. 90-tands op de 1/2" ratel is wel makkelijk in krappe ruimtes en bouwkwaliteit lijkt erg degelijk te zijn volgens reviews, daarnaast toch wel fijn om een 1/4" en 1/2" naast elkaar te hebben in 1 set.
Nu wel even uitgeshopt voor deze maand! Volgende maand(en) staat er nog een Wera bitset op de planning om mijn grabbelton-bitjes (80-delig voor 5 euro bij de Action ofzo) te vervangen en een set Knipex tangen (gaat me met name om waterpomp en een circlip-tang) omdat ik eigenlijk geen fatsoenlijke tangen heb.
Dacht ik net zo over tot ik hem in een set had zitten van Bosch, ik heb de GOP 12V-28 en das toch een verdomd handig machientje.Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:53:
[...]
Een accu-multitool zou ik zelf helemaal onderaan het lijstje zetten, net zomin als dat je een Dremel nodig hebt om een huis te kunnen (ver)bouwen.![]()
Even snel een stukje ergens uitzagen, leidinkje afzagen, kleine hoekjes schuren waar ik met de vlakschuurmachine niet bij kom en te lui ben om te wisselen naar de delta zool e.d.
Geen broodnodig stukje gereedschap maar wel verrekte handig om er bij te hebben.
Ik heb hem toen in deze set gekocht, https://www.klium.nl/bosc...-l-boxx-0615990k11-702121
Had toen eigenlijk alleen een extra schroevendraaier en slagschroevendraaier nodig naast de FlexiClick variant maar dit setje vond ik dusdanig gunstig geprijsd dat ik toen toch maar overstag gegaan ben. Ruggengraat van een postbandelastiek op dat vlak
Het enige jammere is dat er niet een snelwisseladapter op zit en je vast zit aan de vaak duurdere starlock accessoires. Wat dat betreft was de oude bedrade bosch handiger met zo’n quicklock systeem maar aan de andere kant, zo’n machine wil je gewoon draadloos hebben aangezien je hem toch geen uren achtereen gebruikt.
Iets anders, iemand nog een suggestie voor een goede bit set? Gebruik nu nog steeds de set die ik ooit bij een Makita set kreeg maar daar zijn er inmiddels een aantal van aan gort gedraaid door de jaren heen.
[ Voor 18% gewijzigd door R2D2 op 21-06-2019 16:28 ]
Reciprozaag heb ik idd ook al liggen, was ik ff vergeten. Wel op 230V dus moet even kijken hoe handig dat is (was ook geen dure btw). Decoupeerzaag is idd ook een verstandige, hoewel ik daar toch vrij matig mee ben qua netjes zagen.Johnny schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:22:
[...]
Slopen? Repricozaag. En decoupeerzaag is ook handig voor als je een keer niet recht maar wel netjes wil zagen.
Stofzuiger idd! Moet even kijken of ik die nu al aanschaf of dat ik zo lang die van mn pa leen en de aanbiedingen bekijk.Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:53:
[...]
Yep, je vergeet een goede bouwzuiger met filterreiniging die je in een oud huis zeker nodig zal hebben.![]()
Een accu-multitool zou ik zelf helemaal onderaan het lijstje zetten, net zomin als dat je een Dremel nodig hebt om een huis te kunnen (ver)bouwen.![]()
Met 1 schuurmachine red je het meestal niet, of je moet voor een delta-handpalm schuurmachine kiezen.
Je wilt ongetwijfeld snel grotere vlakken kunnen schuren, maar ook subtiel langs randjes bijv. glas.
Dat is lastig in 1 machine te verenigen.
Een invalzaag met zaagliniaal is best handig, maar de vraag is of je ook zonder een bescheiden zaagtafel kan.
Hoe bescheiden een zaagtafel ook is, het is altijd beter dan niets.![]()
Bovenfrees is geen absolute noodzaak, maar als je er een wilt kies, dan liever een apparaat op oldschool 230V.
De accu-varianten zijn best leuk als tweede bovenfrees, maar die zijn meestal te licht voor wat zwaarder werk.
En liever een extra accu boor-schroefmachine(body) dan een slagschroevendraaier zou ik denken.
Ik gebruik de accu boor-schroefmachines veel vaker dan de slagschroevendraaier, maar daar lopen de meningen hier over uiteen.![]()
Stel je prijs op een goede verhouding met je buren, laat die slagschroevendraaier dan zo lang mogelijk in de koffer zitten.
Verder heb ik inderdaad al 2 accuboormachines (DDF481 en DDF484 dacht ik) met 5 accu's dus dat zit wel al goed.
Bovenfrees twijfel ik idd over maar je zult zien dat als je m hebt je hem ook vaker gaat gebruiken, en is nu wel een mooie aanbieding zo (plus is gewoon op 230V).
Zaagtafel was ik ook over aan het denken, maar moet even kijken of dat niet te duur wordt en waar ik m na de verbouwing ga laten. Ik dacht dat een invalzaag/cirkelzaag wel goed genoeg zou zijn voor het afkorten van plaatwerk?
Schuren bij glas verwacht ik trouwens niet te doen (wil kunststof kozijnen) dus dat scheelt. Twijfelde iig wel al over een excenter of een delta schuurmachine. Wanden kan ik waarschijnlijk ook eentje van iemand anders voor lenen dus dat hoeft gelukkig niet met zo'n klein dingetje haha.
Onderschat voor stofzuigers nog altijd de Numatic Henry niet. Dan heb je er maar één nodig voor het huishouden en klussen.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Als je alleen plaatwerk gaat zagen zou ik lekker een cirkelzaag nemen, wil je ook vloerdelen uitzagen, deuren inkorten e.d. dan ontkom je haast niet aan een invalzaag. Laatste is vaak wel een stukje duurder dan een cirkelzaag wanneer je ook een beetje goede kwaliteit wil en vergeet ook de lineaal niet, net zo belangrijk als de zaag zelf namelijk bij het zagen van plaatmateriaal.mark-k schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:30:
Zaagtafel was ik ook over aan het denken, maar moet even kijken of dat niet te duur wordt en waar ik m na de verbouwing ga laten. Ik dacht dat een invalzaag/cirkelzaag wel goed genoeg zou zijn voor het afkorten van plaatwerk?
Heb zelf de Bosch GKS 12V-26 welke hier in het topic al vaker voorbij is gekomen (positief vooral en daarom voor mij destijds de reden hem aan te schaffen voor plaatmateriaal) en dat is een ideaal compact apparaat waar ik inmiddels al aardig wat mee verzaagd heb.
Laatste klusje wat ik er mee heb gedaan was een complete schoenenkast / kapstok voor in de hal van 18mm underlayment en daar had het ding 0 moeite mee. In combinatie met de lineaal ook keurig netjes recht op maat te zagen.
Zou je normaal de invalzaag voor pakken maar die was even uitgeleend dus met de GKS gedaan en resultaat was niet minder dan ik met de Bosch invalzaag had kunnen doen.
Gewoon een compact cirkelzaagje, was voor die van mij 175 kwijt incl 2 accu’s, lader en L-Boxx dus dat kost je ook de kop niet. Had nog een Festool lineaal liggen waar ie prima op page dus die kosten HD ik niet maar een beetje lineaal moet je nog een euro of 80 voor bij rekenen.
[ Voor 4% gewijzigd door R2D2 op 21-06-2019 17:00 ]
Huishouden wordt een robotCurlyMo schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:31:
Onderschat voor stofzuigers nog altijd de Numatic Henry niet. Dan heb je er maar één nodig voor het huishouden en klussen.
Redelijk standaard om bij Wera te gaan kijken, denk ik. Even kijken welke bits je wilt hebben (type, maat, welke inzet), en kies dan een mooie set uit. Zoek op amazon.de voor een nette prijs.R2D2 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:23:
Iets anders, iemand nog een suggestie voor een goede bit set? Gebruik nu nog steeds de set die ik ooit bij een Makita set kreeg maar daar zijn er inmiddels een aantal van aan gort gedraaid door de jaren heen.
Ik vind het moeilijk om een specifieke set aan te bevelen, want ik ga zelf altijd specifiek sets zoeken met de bits die ik echt nodig heb / vaak gebruik. De meeste sets zullen wel bieden wat je nodig hebt, gok ik, maar persoonlijk kijk ik wel weer even verder als ik een set tegenkom met 3x PH2 ofzo, want daar heb ik er niet zoveel van nodig. 3x PZ2 of TX20 is een ander verhaal.
Mooi complete ratelset, lijkt behoorlijk compleet. Zou wel even de verlengstukjes meteen allemaal even uitproberen, heb zelf wel gehad dat de 1/4" ratelset die ik van Hazet heb een verlengstuk defect was (bolletje dat de doppen vast moet houden was naar binnen geduwd, dus de doppen bleven er niet op zitten). Hazet heeft mooi spul, maar als er geen made in Germany op een onderdeel staat, controleer ik het twee keer, want dat is me een paar keer niet goed gegaan. Als het goed is, is het wel heel goed, overigens.Broabander schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:23:
In navolging hierop; inmiddels de schroevendraaiers binnen, lekker stevig en solide. Had gelijk een schroef in een kastje die ik met mijn ouwe schroevendraaiers niet vaster kreeg zonder dat ze uit de schroefkop schoten maar dat kastdeurtje wiebelde toch telkens weer los, met de Wera kruiskop erop kon ik hem zonder moeite nog een halve slag verder draaien en nu zit ie tenminste écht vast.
Daarnaast net een doppenset van Hazet besteld, de 953HP met daarin de 916HP HiPer ratel. 90-tands op de 1/2" ratel is wel makkelijk in krappe ruimtes en bouwkwaliteit lijkt erg degelijk te zijn volgens reviews, daarnaast toch wel fijn om een 1/4" en 1/2" naast elkaar te hebben in 1 set.
Nu wel even uitgeshopt voor deze maand! Volgende maand(en) staat er nog een Wera bitset op de planning om mijn grabbelton-bitjes (80-delig voor 5 euro bij de Action ofzo) te vervangen en een set Knipex tangen (gaat me met name om waterpomp en een circlip-tang) omdat ik eigenlijk geen fatsoenlijke tangen heb.
Ben zelf overigens wel blij met mijn losse 1/4" set, kan ik makkelijk meenemen als ik een keer met de fiets weg ga, is wat makkelijker te dragen dan zo'n grote koffer
Qua Knipex tangen (of NWS) ook zeker even kijken naar een zijkniptang en combinatietang, die gebruik ik zelf in ieder geval altijd het meest. En een goede zijkniptang is echt fijn. Knip is knip, en niet knip en een beetje wrikken om het echt door te krijgen. Voor een waterpomptang is het type Cobra dat Knipex heeft wel aan te bevelen boven het Alligator type, heeft een lekker fijne verstelling.
[ Voor 53% gewijzigd door henkie196 op 21-06-2019 21:11 ]
Milwaukee verkoopt doosjes met 25 (slagschroevendraaier)bitjes voor €10-15 (Amazon.de). Kwaliteit is goed genoeg, hoewel ik er met m'n slagschroevendraaier al een paar krom heb gedraaid. Maar ze zijn goedkoop en je krijgt er veel. Uiteindelijk heb je toch het meest PZ2 en TX20 nodig. Desnoods koop je een goedkoop setje met wat andere maten erbij.R2D2 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:23:
[...]
Dacht ik net zo over tot ik hem in een set had zitten van Bosch, ik heb de GOP 12V-28 en das toch een verdomd handig machientje.
Even snel een stukje ergens uitzagen, leidinkje afzagen, kleine hoekjes schuren waar ik met de vlakschuurmachine niet bij kom en te lui ben om te wisselen naar de delta zool e.d.
Geen broodnodig stukje gereedschap maar wel verrekte handig om er bij te hebben.
Ik heb hem toen in deze set gekocht, https://www.klium.nl/bosc...-l-boxx-0615990k11-702121
Had toen eigenlijk alleen een extra schroevendraaier en slagschroevendraaier nodig naast de FlexiClick variant maar dit setje vond ik dusdanig gunstig geprijsd dat ik toen toch maar overstag gegaan ben. Ruggengraat van een postbandelastiek op dat vlak
Het enige jammere is dat er niet een snelwisseladapter op zit en je vast zit aan de vaak duurdere starlock accessoires. Wat dat betreft was de oude bedrade bosch handiger met zo’n quicklock systeem maar aan de andere kant, zo’n machine wil je gewoon draadloos hebben aangezien je hem toch geen uren achtereen gebruikt.
Zal voornamelijk plaatwerk worden ja, maar ik wil ook de trap naar de zolder verplaatsen dus zal ook de vloer uit moeten zagen. Misschien maar even kijken wat het verschil qua prijs is tussen cirkel en inval en daarop beslissen.R2D2 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:59:
[...]
Als je alleen plaatwerk gaat zagen zou ik lekker een cirkelzaag nemen, wil je ook vloerdelen uitzagen, deuren inkorten e.d. dan ontkom je haast niet aan een invalzaag. Laatste is vaak wel een stukje duurder dan een cirkelzaag wanneer je ook een beetje goede kwaliteit wil en vergeet ook de lineaal niet, net zo belangrijk als de zaag zelf namelijk bij het zagen van plaatmateriaal.
Heb zelf de Bosch GKS 12V-26 welke hier in het topic al vaker voorbij is gekomen (positief vooral en daarom voor mij destijds de reden hem aan te schaffen voor plaatmateriaal) en dat is een ideaal compact apparaat waar ik inmiddels al aardig wat mee verzaagd heb.
Laatste klusje wat ik er mee heb gedaan was een complete schoenenkast / kapstok voor in de hal van 18mm underlayment en daar had het ding 0 moeite mee. In combinatie met de lineaal ook keurig netjes recht op maat te zagen.
Zou je normaal de invalzaag voor pakken maar die was even uitgeleend dus met de GKS gedaan en resultaat was niet minder dan ik met de Bosch invalzaag had kunnen doen.
Gewoon een compact cirkelzaagje, was voor die van mij 175 kwijt incl 2 accu’s, lader en L-Boxx dus dat kost je ook de kop niet. Had nog een Festool lineaal liggen waar ie prima op page dus die kosten HD ik niet maar een beetje lineaal moet je nog een euro of 80 voor bij rekenen.
Ik heb trouwens al 5 accu's en wat machines van Makita liggen, dus Bosch accu spul gaat m niet worden. 230V ben je weer wat minder merkgebonden natuurlijk maar dat lijkt me met een zaag minder handig.
Dan heb je de keuze al bijna gemaakt. Zoals ik het lees wil je een makita accu-machine. Dan kan je uit 3-4 modellen kiezen
In dit geval zou ik vooral een Scheppach PL55 halen. Prima zaagje, qua bouwkwaliteit tipt hij natuurlijk niet aan de merken maar voor de hobbybob / thuisklusser is het meer dan prima. Met wat tweaks kan je hem enorm verbeteren door wat nadelen weg te werken (veer wat inkorten zodat je niet zo hard hoeft te duwen bijvoorbeeld), maar standaard is hij ook al erg fijn. Plus een erg fijne prijs: https://www.toolnation.nl...al-700-mm-koppelstuk.htmlmark-k schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:17:
[...]
Zal voornamelijk plaatwerk worden ja, maar ik wil ook de trap naar de zolder verplaatsen dus zal ook de vloer uit moeten zagen. Misschien maar even kijken wat het verschil qua prijs is tussen cirkel en inval en daarop beslissen.
Ik heb trouwens al 5 accu's en wat machines van Makita liggen, dus Bosch accu spul gaat m niet worden. 230V ben je weer wat minder merkgebonden natuurlijk maar dat lijkt me met een zaag minder handig.
[ Voor 4% gewijzigd door TheJVH op 21-06-2019 23:33 ]
Niet perse, als het accu wordt wil ik wel Makita ja aangezien ik daar al genoeg accu's van heb. 230V maakt ne qua merk niet zo veel uit, maar dat lijkt me met een zaag misschien minder handig (zaag je per ongeluk door je snoer heen?).Raymond schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:27:
Dan heb je de keuze al bijna gemaakt. Zoals ik het lees wil je een makita accu-machine. Dan kan je uit 3-4 modellen kiezen
Verder doet dat nog niet echt af aan de vergelijking cirkelzaag vs invalzaag natuurlijk.
Wil je niet zagen met stofafzuiging dan?mark-k schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:17:
230V ben je weer wat minder merkgebonden natuurlijk maar dat lijkt me met een zaag minder handig.
Met zo'n slang aan je machine boeit een extra snoertje niet zo veel.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Leek me dat je sneller door een snoertje zaagt dan door een flinke slang, maar met een stukje tape heb je dat natuurlijk ook zo opgelost.Xander schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:44:
[...]
Wil je niet zagen met stofafzuiging dan?
Met zo'n slang aan je machine boeit een extra snoertje niet zo veel.
Ziet er idd interessant uit. In DE nog wat goedkoper, morgen maar eens beslissen danTheJVH schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:32:
[...]
In dit geval zou ik vooral een Scheppach PL55 halen. Prima zaagje, qua bouwkwaliteit tipt hij natuurlijk niet aan de merken maar voor de hobbybob / thuisklusser is het meer dan prima. Met wat tweaks kan je hem enorm verbeteren door wat nadelen weg te werken (veer wat inkorten zodat je niet zo hard hoeft te duwen bijvoorbeeld), maar standaard is hij ook al erg fijn. Plus een erg fijne prijs: https://www.toolnation.nl...al-700-mm-koppelstuk.html
Zou ook een stofzuiger kopen met stopcontact, dan gaat de stofzuiger aan als jij je zaag aanzet. Snoer en slang gaan dan ook ongeveer dezelfde kant op dus dat scheelt ook nog eens. Ik dacht eigenlijk dat dat stopcontact een beetje een gimmick zou zijn, maar het is heel erg vaak heel erg handigmark-k schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:46:
[...]
Leek me dat je sneller door een snoertje zaagt dan door een flinke slang, maar met een stukje tape heb je dat natuurlijk ook zo opgelost.
[...]
Ziet er idd interessant uit. In DE nog wat goedkoper, morgen maar eens beslissen dan
Nog een tip qua stofzuiger dan? Liefst niet te duur, simpele bouwstofzuigers zijn tegenwoordig vrij goedkoop. Zolang hij ook vloeistoffen kan ben ik al snel tevreden.TheJVH schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 00:21:
[...]
Zou ook een stofzuiger kopen met stopcontact, dan gaat de stofzuiger aan als jij je zaag aanzet. Snoer en slang gaan dan ook ongeveer dezelfde kant op dus dat scheelt ook nog eens. Ik dacht eigenlijk dat dat stopcontact een beetje een gimmick zou zijn, maar het is heel erg vaak heel erg handig. Heb eigenlijk ook nooit last van het snoer en de cirkelzaag pak ik toch meestal voor de klussen die je niet even tussendoor doet. Multitool op accu is wel erg handig en gebruik ik ook voor heel veel zaken. Dan is het wel handig dat je hem even snel kan pakken.
Morgen de zaag (zagen, ook dikkepeer
Deze heb ik en ben er erg blij mee: https://www.amazon.de/Mak...ita+VC%2Caps%2C131&sr=8-3 Makita VC2512L. Is een Nilfisk kloon zoals er nog meer zijn maar ik vind hem erg prettig. Volgens mij zijn er nog een aantal in dit topic die dat ding hebben.mark-k schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 00:55:
[...]
Nog een tip qua stofzuiger dan? Liefst niet te duur, simpele bouwstofzuigers zijn tegenwoordig vrij goedkoop. Zolang hij ook vloeistoffen kan ben ik al snel tevreden.
Morgen de zaag (zagen, ook dikkepeer) maar eens bestellen en een multitool en schuurmachine (en stofzuiger als ik al weet welke).
Verwijderd
Van alle machines die je koopt moet je vooral niet op de bouwzuiger willen besparen als je steen- of betonstof moet zuigen.mark-k schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 00:55:
[...]
Nog een tip qua stofzuiger dan? Liefst niet te duur, simpele bouwstofzuigers zijn tegenwoordig vrij goedkoop. Zolang hij ook vloeistoffen kan ben ik al snel tevreden.
Morgen de zaag (zagen, ook dikkepeer) maar eens bestellen en een multitool en schuurmachine (en stofzuiger als ik al weet welke).
Zeker als je een sleuvenfrees oid gaat gebruiken.
Er zijn legio bouwzuigers, of die daar graag voor door willen gaan, maar het is slechts een minderheid gegeven ook het steenstof uit je longen te houden.
Een bouwzuiger die dat kan moet een effectieve (liefst actieve) filterreiniging hebben en dat zijn jammer genoeg niet de allergoedkoopste.
Een goede zuiger kan een volle zak superfijn cement in 1x volledig leegzuigen zonder 1 onderbreking.
Je dure huishoudelijke Miele stofzuiger heeft hier na ~10 minuten al permanent de geest gegeven.
Bepaal dus voor jezelf of je dit stof tijdens het klussen gaat zuigen of niet.
In een oud huis ontkom je daar eigenlijk niet aan.
Je kunt zo'n zuiger ook huren, maar voor jarenlang klussen is een aankoop wel de rationele keuze en je kunt er altijd over beschikken.
Een bouwzuiger gebruik je vóór de klus, tijdens de klus en ná de klus, het is al snel de meest gebruikte machine bij een verbouwing.

Goede bouwzuigers die het predicaat verdienen vind je bij Starmix, Festool, maar bijv. ook bij Bosch.
De laatste is "betaalbaarder".
Al deze zuigers bestaan in drie veiligheidsklassen, tot asbest aan toe.
Een beetje bouwzuiger gaat makkelijk een jaar of 20 mee.
Dan kost een dure zuiger van ~€500,- je een slordige €25,- per jaar, dat zijn mijn longen mij wel waard.
Deze Bosch GAS 35 M AFC is maar een voorbeeld van een M-klasse met volautomatische filterreiniging.
Weet niet of je die frees al hebt gehaald, maar let er wel op dat het 'maar' een kantenfreesje is hè, en dus géén full blown bovenfrees.mark-k schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:13:
Die bovenfrees hier een paar posts boven klinkt ook wel interessant, zometeen maar even bij de hornbach langs.
Oftewel interessant voor de kleine lichtere klusjes meestal maar niet echt voor de hardere hout soorten en/of de pittige frees klussen.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Dan ontkom je haast niet aan een invalzaag als je ook in een vloer gaat zagen, of je moet hem even ergens lenen natuurlijk.mark-k schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:17:
[...]
Zal voornamelijk plaatwerk worden ja, maar ik wil ook de trap naar de zolder verplaatsen dus zal ook de vloer uit moeten zagen. Misschien maar even kijken wat het verschil qua prijs is tussen cirkel en inval en daarop beslissen.
Ik weet niet hoe de Makita op een lineaal werkt maar aangezien @TheJVH het aanhaalde in de discussie cirkel vs invalzaag en dat hij de Makita de deur uit heeft gedaan kan ik me voorstellen dat die misschien minder handig werkt met de lineaal... en juist die lineaal ga je hard nodig hebben met plaatmateriaal.
Uiteindelijk toch niet gehaald nee, een goede aanbieding betekent niet meteen een nuttige aanbieding en dan kan ik het geld beter in n zaag of stofzuiger duwen.Annuk schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 04:39:
[...]
Weet niet of je die frees al hebt gehaald, maar let er wel op dat het 'maar' een kantenfreesje is hè, en dus géén full blown bovenfrees.
Oftewel interessant voor de kleine lichtere klusjes meestal maar niet echt voor de hardere hout soorten en/of de pittige frees klussen.
Dus die Makita VC2512L die @TheJVH aandroeg in zijn post boven jou zou niet voldoen?Verwijderd schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 01:56:
[...]
Van alle machines die je koopt moet je vooral niet op de bouwzuiger willen besparen als je steen- of betonstof moet zuigen.![]()
Zeker als je een sleuvenfrees oid gaat gebruiken.
Er zijn legio bouwzuigers, of die daar graag voor door willen gaan, maar het is slechts een minderheid gegeven ook het steenstof uit je longen te houden.
Een bouwzuiger die dat kan moet een effectieve (liefst actieve) filterreiniging hebben en dat zijn jammer genoeg niet de allergoedkoopste.
Een goede zuiger kan een volle zak superfijn cement in 1x volledig leegzuigen zonder 1 onderbreking.
Je dure huishoudelijke Miele stofzuiger heeft hier na ~10 minuten al permanent de geest gegeven.![]()
Bepaal dus voor jezelf of je dit stof tijdens het klussen gaat zuigen of niet.
In een oud huis ontkom je daar eigenlijk niet aan.
Je kunt zo'n zuiger ook huren, maar voor jarenlang klussen is een aankoop wel de rationele keuze en je kunt er altijd over beschikken.
Een bouwzuiger gebruik je vóór de klus, tijdens de klus en ná de klus, het is al snel de meest gebruikte machine bij een verbouwing.![]()
Goede bouwzuigers die het predicaat verdienen vind je bij Starmix, Festool, maar bijv. ook bij Bosch.
De laatste is "betaalbaarder".
Al deze zuigers bestaan in drie veiligheidsklassen, tot asbest aan toe.
Een beetje bouwzuiger gaat makkelijk een jaar of 20 mee.
Dan kost een dure zuiger van ~€500,- je een slordige €25,- per jaar, dat zijn mijn longen mij wel waard.
Deze Bosch GAS 35 M AFC is maar een voorbeeld van een M-klasse met volautomatische filterreiniging.
Weet iemand hier de maat van een 15mm knelkoppeling moer. Ik wil daar bij ecotools een ringsleutel voor kopen; 22mm buizen hebben 32mm moeren, maar 15mm?
Toevoeging:
15mm heeft 24mm moeren.
Toevoeging:
15mm heeft 24mm moeren.
[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 22-06-2019 12:33 ]
Ga je die ringsleutel openzagen dan? Anders krijg je hem er niet op of af.CurlyMo schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 12:22:
Weet iemand hier de maat van een 15mm knelkoppeling moer. Ik wil daar bij ecotools een ringsleutel voor kopen; 22mm buizen hebben 32mm moeren, maar 15mm?
Toevoeging:
15mm heeft 24mm moeren.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Ja, in navolging van een tip hier.Illusion schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 13:29:
[...]
Ga je die ringsleutel openzagen dan? Anders krijg je hem er niet op of af.
Kan je dan niet beter een sleutel kopen die daar op gemaakt is?
https://www.westcoasttool...idingsleutel-24x27mm.html
De vorm/sterkte van een open steeksleutel verschilt nogal van een ringsleutel namelijk. En dat is niet voor niets.
Of had je perse zoveel tanden nodig?
De vorm/sterkte van een open steeksleutel verschilt nogal van een ringsleutel namelijk. En dat is niet voor niets.
Dat kan, maar de enige die ik kon vinden was € 45,- bij Warmteservice. Zie overigens voor het doel van die sleutel mijn posts eerder in dit topic. Ik heb wel veel tanden nodig ja.Illusion schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:42:
Kan je dan niet beter een sleutel kopen die daar op gemaakt is?
De door mij gelinkte is een 12 kant (zie omschrijving) van een tientje in de goede maat.
Maar voor 1 knelkoppeling zal jouw oplossing ook wel werken.
Maar voor 1 knelkoppeling zal jouw oplossing ook wel werken.
Ook € 10,- verzendkosten
Daarnaast heb je je tip bij mijn initiële vraag niet gegeven, dus ging niet uit van een kant en klare oplossing.
Verwijderd
Ik heb deze Makita bouwzuiger nooit onder handen gehad en durf er geen positief of negatief oordeel over te vellen.mark-k schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:01:
[...]
Dus die Makita VC2512L die @TheJVH aandroeg in zijn post boven jou zou niet voldoen?
Dit is wat Makita zelf zegt:
"Let op: Deze stofzuiger en slang zijn NIET antistatisch en daarom ongeschikt in combinatie met een sleuvenzaag, haakse slijper, schaaf, bovenfrees en breekhamer."
Ik weet nog steeds niet precies wat je gebruiksplan is, misschien kun je daar iets over vertellen??
Deze Makita werkt wat filterreiniging betreft in ieder geval half-automatisch door middel van een handmatig te activeren "Push en Clean".
Dat betekent dat de luchtstroom op de filters omdraait, zodat het filter van binnenuit efficiënt dmv overdruk wordt schoongeblazen.
Op mijn eigen Protool/Nilfisk bouwzuiger werkt dit volautomatisch en dat werkt net iets handiger, de luchtstroom blijft daardoor constant wat er ook aan bouwstof aangezogen wordt.
Ik gebruik overigens standaard anti-statische slangen op de bouwzuigers.
Een oudere Festo bouwzuiger die deze slimme filterreiningstechniek niet heeft, loopt met fijn bouwstof al snel hopeloos vast.
Aangesloten op een sleuvenfrees kan ik die Festo al na 10 minuten binnenste buiten keren.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2019 20:15 ]
Een opengezaagde ringsleutel 24 is natuurlijk mooi.CurlyMo schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:49:
[...]
Dat kan, maar de enige die ik kon vinden was € 45,- bij Warmteservice. Zie overigens voor het doel van die sleutel mijn posts eerder in dit topic. Ik heb wel veel tanden nodig ja.
Voor het doel kan ik eigenlijk maar 1 post vinden, knelkoppelingen 15mm?
Waarvoor heb je veel tanden nodig?
Ik heb denk ik wat gemist.
Ik doe het al sinds jaar en dag met gewoon een steeksleutel, nooit iets niet vast kunnen zetten of niet los kunnen halen.
(knelkoppelingen moeten vast. Niet zo muurvast dat het messing piept, daar verkloot je alleen de leiding mee en valt er niets meer te vervangen qua knelring, na te trekken of corrigeren. Normaal kun je van een goede niet lekkende knelverbinding de knelring met een waterpomptang er af draaien (zonder de knelringzijkanten te beschadigen), is de leiding ingesnoerd en kan dat niet dan heeft het veel te vast gezeten )
[ Voor 31% gewijzigd door Teijgetje op 22-06-2019 21:37 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ruimtegebrek, dus moet kleine slagen maken.
@CurlyMo
Gamma heeft een ring/steek 24 voor een tientje (27 gebruik je toch nooit). Ring is 12 kantig. Even doorslijpen.
Meer dan sterk genoeg voor jouw doeleinde en meer dan 12 kantig zal je waarschijnlijk niet vinden goedkoop.
Andere optie is een ratelsteeksleutel, je moet echter wel 1/6 slag ruimte hebben. Maar ik gok zo maar duurder dan een tientje.
Gamma heeft een ring/steek 24 voor een tientje (27 gebruik je toch nooit). Ring is 12 kantig. Even doorslijpen.
Meer dan sterk genoeg voor jouw doeleinde en meer dan 12 kantig zal je waarschijnlijk niet vinden goedkoop.
Andere optie is een ratelsteeksleutel, je moet echter wel 1/6 slag ruimte hebben. Maar ik gok zo maar duurder dan een tientje.
Waarom zou je die doorzagen? Een steeksleutel heeft al een opening en door de ratel in de steeksleutel hoef je niet steeds de sleutel te verplaatsten.CurlyMo schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:11:
Ratelsteeksleutel kan ik niet doorzagen.
Maar ook prima door te zagen, alleen dan waardeloos.
Maar ecotools is wel echt goedkoop...…..
[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 22-06-2019 23:24 ]
Ah, ik had niet gezien dat de steekkant ook een 'ratel' had. Punt is dat alles te dik behalve de ring van de ringsleutel.Teijgetje schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:18:
[...]
Waarom zou je die doorzagen? Een steeksleutel heeft al een opening en door de ratel in de steeksleutel hoef je niet steeds de sleutel te verplaatsten.
Andere optie is deze bij Warmteservice, maar ik gaf al aan dat ik € 45,- wel erg duur vind voor zo'n ding:

Ik had deze gekocht https://www.klium.be/maki...tofzuiger-l-klasse-304109mark-k schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:01:
[...]
Dus die Makita VC2512L die @TheJVH aandroeg in zijn post boven jou zou niet voldoen?
De bedoeling was dat hij aangesloten was op mijn afkortzaag / decoupeerzaag/ wanneer ik laminaat zaagde. Hij deed dat niet al te geweldig. Ik heb hem nadien (kort) gebruikt om mijn keuken te stofzuigen toen ik deze afbrak. De keuken, die nadien bleek uit asbest te bestaan (glasal). Geloof me, ik weet nu wel heel van asbest
ik heb toen makita aan de lijn gehad. De stofzuiger mocht afgevoerd worden naar het containerpark. Mag niet meer hersteld worden. Ik vernam ook dat de L reeks ook niet geweldig presteert met mdf materialen. De M klasse zou er al beter voor zijn.
Ik heb uiteindelijk voor de H klasse gekozen, ook asbest veilig opzuigen mogelijk met deze.
https://www.klium.be/maki...tofzuiger-h-klasse-304533
Ik ben dus het geld kwijt geweest van de eerste (jaar oud) dat ik beter ineens in een hele goede had gestoken. Ik heb de nieuwe (H klasse) nog niet getest op een afkortzaag of dergelijke maar het zou goed moeten zijn.
Bottom line: investeer in de beste, het is iets dat je inderdaad heel vaak gebruikt. en als je iets gevaarlijk opzuigt zit je safe.
Haha heb echt net een half uur geleden exact diezelfde (H klasse) besteld bij Amazon, was daar voor 430 euro dus kon m niet laten staan.Dimitrip schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:42:
[...]
Ik had deze gekocht https://www.klium.be/maki...tofzuiger-l-klasse-304109
De bedoeling was dat hij aangesloten was op mijn afkortzaag / decoupeerzaag/ wanneer ik laminaat zaagde. Hij deed dat niet al te geweldig. Ik heb hem nadien (kort) gebruikt om mijn keuken te stofzuigen toen ik deze afbrak. De keuken, die nadien bleek uit asbest te bestaan (glasal). Geloof me, ik weet nu wel heel van asbest![]()
ik heb toen makita aan de lijn gehad. De stofzuiger mocht afgevoerd worden naar het containerpark. Mag niet meer hersteld worden. Ik vernam ook dat de L reeks ook niet geweldig presteert met mdf materialen. De M klasse zou er al beter voor zijn.
Ik heb uiteindelijk voor de H klasse gekozen, ook asbest veilig opzuigen mogelijk met deze.
Ik ben dus het geld kwijt geweest van de eerste (jaar oud) dat ik beter ineens in een hele goede had gestoken. Ik heb de nieuwe (H klasse) nog niet getest op een afkortzaag of dergelijke maar het zou goed moeten zijn.
Bottom line: investeer in de beste, het is iets dat je inderdaad heel vaak gebruikt. en als je iets gevaarlijk opzuigt zit je safe.
Ja ik heb 'm ookTheJVH schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 00:56:
[...]
Deze heb ik en ben er erg blij mee: https://www.amazon.de/Mak...ita+VC%2Caps%2C131&sr=8-3 Makita VC2512L. Is een Nilfisk kloon zoals er nog meer zijn maar ik vind hem erg prettig. Volgens mij zijn er nog een aantal in dit topic die dat ding hebben.
Zoals door @Bhagavad al opgemerkt hier -achteraf- ook het meest gebruikte stuk gereedschap in een nieuwe woning.
Het ding zuigt goed, maar het kliksysteem van de slang is ruk vind ik. Ik heb zelfs de indruk dat die bij Nilfisk beter is. Veel onderdelen zijn los te koop, behalve zaken die aan de slang zitten. Dan moet je een nieuwe slang kopen en die is prijzig.
Deze is iets sterker dan eentje die je door zaagt.CurlyMo schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:41:
Andere optie is deze bij Warmteservice, maar ik gaf al aan dat ik € 45,- wel erg duur vind voor zo'n ding:
[Afbeelding]
skandia heeft (nog steeds )een goedkopereCurlyMo schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:49:
[...]
Dat kan, maar de enige die ik kon vinden was € 45,- bij Warmteservice. Zie overigens voor het doel van die sleutel mijn posts eerder in dit topic. Ik heb wel veel tanden nodig ja.
twain4me in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"
nog goedkoper
https://handig.nl/product...8lZXpRklyNj8aApq2EALw_wcB
Je had die 32 alleen smaller nodig, 24 heb je het bij mijn weten toen niet over gehad.
we zijn inmiddels ook een maand veder zonder lekkage? Je kan je afvragen of meer aandraaien wel nodig is. Indien je in het vervolg de tussenruimte tussen 2 koppelingen iets groter maakt is een leidingsleutel echt een geschenk
[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 23-06-2019 07:35 ]
Enige wat ik nu nog ervaar is een iets lagere waterdruk. Klein stukje strakker draaien geeft me de zekerheid dat het niet aan mijn nieuwe koppeling ligt.
Ook moet ik nog een leiding fixen (15mm) en wil daar wat minder geklooi mee hebben.
De vraag waarom die leidingen zo zitten mag je aan de bouwers van 85 jaar geleden vragen. Ik moet het er maar mee doen.
Ook moet ik nog een leiding fixen (15mm) en wil daar wat minder geklooi mee hebben.
De vraag waarom die leidingen zo zitten mag je aan de bouwers van 85 jaar geleden vragen. Ik moet het er maar mee doen.
Een te vast aangedraaide koppeling kan zorgen voor stromingsproblemen, een te los aangedraaide zorgt voor lekkage met aandraaien wordt de leiding alleen maar meer geknepen, dus mocht het aan de koppeling liggen wordt het alleen maar erger. Je hebt de weerstand in de leiding veranderd door een koppeling te plaatsen dat is opzich een feit, maar dat is bij water zelde merkbaar.CurlyMo schreef op zondag 23 juni 2019 @ 08:39:
Enige wat ik nu nog ervaar is een iets lagere waterdruk. Klein stukje strakker draaien geeft me de zekerheid dat het niet aan mijn nieuwe koppeling ligt.
Is er mogelijk vuil in de leiding gekomen?
Hoe is de leiding afgekort? heb je de binnenkant ontbraamd?
Echte stromings problemen kan je doorgaans aan een leiding voelen en zijn hoorbaar, het is te vergelijken met een tuinslang die je een klein beetje knikt (trillingen en een ruis geluid)
Dan zouden ze hoogstwaarschijnlijk van lood zijnDe vraag waarom die leidingen zo zitten mag je aan de bouwers van 85 jaar geleden vragen. Ik moet het er maar mee doen.
Lekt'ie?CurlyMo schreef op zondag 23 juni 2019 @ 08:39:
Nee?
Afblijven dan!
Net de Sheppach PL55 ook maar eens besteld nav de tips hier. Inmiddels dus een stofzuiger, invalzaag, combihamer, 2 accuschroefboormachines, en een slagmoersleutel (niet voor de verbouwing maar zet m er toch even bij haha) in bezit. Ook nog een cheape dremel die van mn opa geweest is (niet zo oud als mn opa).
Nu dus nog n haakse slijper, decoupeerzaag, multitool fixen.
Nu dus nog n haakse slijper, decoupeerzaag, multitool fixen.
Voor alle klussers hier natuurlijk die nu bbq'en...
Zo hoor je dan wel je stokbrood te snijden.
[Video: https://www.facebook.com/147181238626097/posts/2637305162947013/]
Zo hoor je dan wel je stokbrood te snijden.
[Video: https://www.facebook.com/147181238626097/posts/2637305162947013/]
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Wellicht, ik weet niet hoe ik dat uitsluit.
Met mijn multitool.Hoe is de leiding afgekort?
Jaheb je de binnenkant ontbraamd?
Punt is dat ik niet echt het gevoel heb dat ik het echt strak heb aangedraaid ondanks dat die niet lekt. Kan er lucht in een niet lekkende knelkoppeling komen en daardoor de waterdruk als lager worden ervaren?
En die 2-3 bar is overdruk "(g)", dus verwacht geen aanzuigende werking.jadjong schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:23:
De luchtdruk om je heen is 1 bar, de waterdruk is 2-3 bar.
Mocht de leiding niet goed dicht zijn, zou het gaan lekken omdat de druk in de leiding hoger is dan de omgeving.
Heeft iemand een tip voor een goedkope electrische tacker? En dan eentje die minimaal 15 - 30 mm doet.
Huren kost ca 20 euro per dag of 40 per week. en we zouden hem een aantal weken lang nodig hebben, dus das geen optie. Maar 200 houten paaltjes met de hand voorzien van krammen is dat ook niet.
Huren kost ca 20 euro per dag of 40 per week. en we zouden hem een aantal weken lang nodig hebben, dus das geen optie. Maar 200 houten paaltjes met de hand voorzien van krammen is dat ook niet.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Heb je een compressortje? Doe dan een luchttackertje, die zijn beter voor minder geld.
Of dit: https://www.ecotools.nl/handtacker-evu1014/
* Raymond heeft het niet zo op goedkope elektrische tackers. Zijn vaak meer moeite dan ze oplossen.
Of dit: https://www.ecotools.nl/handtacker-evu1014/
* Raymond heeft het niet zo op goedkope elektrische tackers. Zijn vaak meer moeite dan ze oplossen.
Verwijderd
Ik weet niet wát je wilt gaan tacken, gaas misschien??The Eagle schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:56:
Heeft iemand een tip voor een goedkope electrische tacker? En dan eentje die minimaal 15 - 30 mm doet.
Het degelijke type oldschool kram dat met een hamer wordt gemept zal in weer & wind niet snel doorroesten, dat laatste weet ik nog niet zo zeker van de betrekkelijk dunne kram/niet die elektrische tackers gebruiken.
Een tacker die weer & wind bestendige krammen schiet ken ik niet.
Alhoewel er soms wel rvs krammen en nagels in dit oerwoud aan types leverbaar zijn, maar die passen "uiteraard" niet in alle tackers.
Heb hier twee elektrische Novus tackers die lang geleden al duur waren en dat jammer genoeg nog steeds zijn.
Zij presteren wel uitstekend, daar kan ik niet over morren, maar "goedkoop" nee.
Of je nu goedkope elektrische, of pneumatische tackers koopt, de bekende bottleneck is een betrouwbare doorvoer van de nieten.
Een tacker die na iedere niet/kram vastloopt gaat snel vervelen.
Heb je een luchtcompressor die dit aankan??
Het lijkt mij wel een heel gesleep met een luchtcompressor voor alle paaltjes, die waarschijnlijk wijd verspreid zullen staan.
Anders toch maar met een mobiele klauwhamer en een doos pleisters aan de gang.
De Chinese Muur van 6000km lengte is ook met de hand gebouwd moet je maar denken.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2019 02:37 ]
Ervaar je het drukverschil overal?CurlyMo schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:16:
[...]
Wellicht, ik weet niet hoe ik dat uitsluit.
[...]
Met mijn multitool.
Even uit mijn hoofd was het een staande leiding toch? dan is er eigenlijk zeker weten troep in de leiding gevallen met zagen en eventueel meuk los getrild, waarschijnlijk zit dat nu in het zeefje van de douchekraan (of in een S koppeling met zoon verrekte klein gat)
Veel douchekranen hebben een zeefje tussen de S koppeling en kraan
Persoonlijk zou ik de boel even los maken en doorspoelen.
edit: hmmm zit eigenlijk wel heel erg offtopic.. mijn excuus, had niet in de gaten waar we zitten
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 23-06-2019 23:34 ]
Dat soort stofzuigers zijn wel andere koek inderdaad.Dimitrip schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:42:
[...]
Ik had deze gekocht https://www.klium.be/maki...tofzuiger-l-klasse-304109
De bedoeling was dat hij aangesloten was op mijn afkortzaag / decoupeerzaag/ wanneer ik laminaat zaagde. Hij deed dat niet al te geweldig. Ik heb hem nadien (kort) gebruikt om mijn keuken te stofzuigen toen ik deze afbrak. De keuken, die nadien bleek uit asbest te bestaan (glasal). Geloof me, ik weet nu wel heel van asbest![]()
Moet wel zeggen dat ik eigenlijk nooit problemen heb ervaren met het gebruik van de VC2512L, ook niet toen ik in de muur ging frezen met een leidingfrees (met 2 van die diamandbladen) en toen ik een keer een paar leidingen in vloertegels + zandcement heb gefreesd met de haakse slijper. Aangesloten op zo'n bosch frees adapter, nauwelijks stofontwikkeling en de stofzuiger bleef prima werken. Had ook niet het idee dat de filterreiniging echt iets uithaalde, maar hij deed het nog net zo goed. Dat muren frezen met de muurfrees was ook vooral door gips (dikke laag van ruim 2 cm

Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2019 @ 22:57:
een mobiele klauwhamer

Dit ^, verder weet ik niet of @mark-k dicht in de buurt van een Bauhaus woont/werkt? Die verkoopt deze machine ook, maar ik kreeg met een uitdraai op de site dezelfde prijs (€140,-) + 10% korting. Dus voor €125,- een prima zaagTheJVH schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:32:
[...]
In dit geval zou ik vooral een Scheppach PL55 halen. Prima zaagje, qua bouwkwaliteit tipt hij natuurlijk niet aan de merken maar voor de hobbybob / thuisklusser is het meer dan prima. Met wat tweaks kan je hem enorm verbeteren door wat nadelen weg te werken (veer wat inkorten zodat je niet zo hard hoeft te duwen bijvoorbeeld), maar standaard is hij ook al erg fijn. Plus een erg fijne prijs: https://www.toolnation.nl...al-700-mm-koppelstuk.html
Edit: Je hebt al besteld zie ik

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...
Blijkbaar wel, zit er eentje in Eersel zie ik. Maar idd al besteld en voor die 15 euro ga ik niet nog annuleren haha. Toch bedankt voor de tip.Vitamine schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:42:
[...]
Dit ^, verder weet ik niet of @mark-k dicht in de buurt van een Bauhaus woont/werkt? Die verkoopt deze machine ook, maar ik kreeg met een uitdraai op de site dezelfde prijs (€140,-) + 10% korting. Dus voor €125,- een prima zaag.
Edit: Je hebt al besteld zie ik
Ik ben op zoek naar een bovenfrees, en na veel aanbevelingen hier eerder wil ik voor een Triton gaan. Nu twijfel ik alleen tussen de JOF001 en de MOF001. Grootste verschil wat ik kan zien is het vermogen. Is de JOF001 krachtig genoeg om in een freestafel te hangen? Ik verwacht niet heel veel hele harde houtsoorten te frezen, en als ik dat wel wil doen zullen het alleen simpele freesbewerkingen zijn (geen grote profielen ofzo).
Vast wel, mogelijk moet je wel kleinere stapjes nemen dan bij de MOF001, grootste verschil (naast vermogen) is wel de freesmaat (6 vs 8mm).
Je zou er ook een cycloon tussen kunnen zetten, die vangt ook al veel af (durf zo geen percentages te noemen, maar zijn wel filmpjes op YouTube waar ze de efficiëntie meten).Verwijderd schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 01:56:
[...]
Je dure huishoudelijke Miele stofzuiger heeft hier na ~10 minuten al permanent de geest gegeven.![]()
[...]
Zaterdag is deze afkortzaag van Einhell in de aanbieding bij de Aldi: https://www.aldi.nl/onze-...tekzaag-8059.article.html
Nu ben ik toevallig op zoek naar een low-budget afkortzaag, niet per se voor precisiewerk. 99.- euro down the drain en beter een paar tientjes neerleggen voor een Bosch groen? Of wel degelijk de moeite waard? Ben niet bekend met het merk eerlijk gezegd.
Nu ben ik toevallig op zoek naar een low-budget afkortzaag, niet per se voor precisiewerk. 99.- euro down the drain en beter een paar tientjes neerleggen voor een Bosch groen? Of wel degelijk de moeite waard? Ben niet bekend met het merk eerlijk gezegd.
Als het 'goedkoop' moet, dan zullen de meeste (waaronder ik) de Metabo KGS 216 M adviseren.Bakkenist schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:34:
Zaterdag is deze afkortzaag van Einhell in de aanbieding bij de Aldi: https://www.aldi.nl/onze-...tekzaag-8059.article.html
Helaas geen compressor, had ik ook al aan zitten denken.Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2019 @ 22:57:
[...]
Ik weet niet wát je wilt gaan tacken, gaas misschien??
Het degelijke type oldschool kram dat met een hamer wordt gemept zal in weer & wind niet snel doorroesten, dat laatste weet ik nog niet zo zeker van de betrekkelijk dunne kram/niet die elektrische tackers gebruiken.
Een tacker die weer & wind bestendige krammen schiet ken ik niet.
Heb hier twee elektrische Novus tackers die lang geleden al duur waren en dat jammer genoeg nog steeds zijn.![]()
Zij presteren wel uitstekend, daar kan ik niet over morren, maar "goedkoop" nee.
Of je nu goedkope elektrische, of pneumatische tackers koopt, de bekende bottleneck is een betrouwbare doorvoer van de nieten.
Een tacker die na iedere niet/kram vastloopt gaat snel vervelen.![]()
Heb je een luchtcompressor die dit aankan??
Het lijkt mij wel een heel gesleep met een luchtcompressor voor alle paaltjes, die waarschijnlijk wijd verspreid zullen staan.
Anders toch maar met een mobiele klauwhamer en een doos pleisters aan de gang.
De Chinese Muur van 6000km lengte is ook met de hand gebouwd moet je maar denken.
Use case uitleg: mijn pa heeft een border in de tuin met geimpregneerde paaltjes van 9cm doorsnee. Dat zijn er ca 200 van verschillende lengtes en die moeten vervangen worden want grote deels rot. Mijn pa is 74 en gaat dat zelf doen. Kan ie prima, alleen niet meer in een paar dagen
Maarja, ga zoiets maar eens voor langere tijd huren.....
Paaltjes zelf kosten ca 300 euro, dus moet wel in verhouding staan.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Waarom geen (hard)houten lat en schroeven? ipv een kabel en krammen?The Eagle schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:09:
[...]
Helaas geen compressor, had ik ook al aan zitten denken.
Use case uitleg: mijn pa heeft een border in de tuin met geimpregneerde paaltjes van 9cm doorsnee. Dat zijn er ca 200 van verschillende lengtes en die moeten vervangen worden want grote deels rot. Mijn pa is 74 en gaat dat zelf doen. Kan ie prima, alleen niet meer in een paar dagenMeerdere weken doorlooptijd dUs. Achter de paaltjes zit nu een staalkabel(tje), dikte waslijn, en die zit met krammen vast op iedere paal. De laatste keer was dat een kriem (pun intended) met vastzetten, toen is wel die "mobiele klauwhamer" gebruikt en dat was een gebed zonder end. Dus als dat makkelijker kan dan graag
Maarja, ga zoiets maar eens voor langere tijd huren.....
Paaltjes zelf kosten ca 300 euro, dus moet wel in verhouding staan.
edit: of een strip met gaatjes, zodat schroeven mogelijk is
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 24-06-2019 23:39 ]
Misschien is dit wat? Die zijn er van verschillende merken in verschillende prijsklassen.The Eagle schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:09:
[...]
Achter de paaltjes zit nu een staalkabel(tje), dikte waslijn, en die zit met krammen vast op iedere paal. De laatste keer was dat een kriem (pun intended) met vastzetten, toen is wel die "mobiele klauwhamer" gebruikt
Voordeel is dat je met de lange punt een kram er uit kan trekken en doordat hij vierkant is kan je een kram met een hoekje positioneren zodat je niet steeds op je klauw slaat (pun intended
Meestal zit er ook nog een spijkermagneet op om spijkers met platkop zonder handen er in te kunnen slaan.
(is een van mijn favoriete hamers, kan je lekker mee slopen en dan ook bv even een stuk hout verplaatsen/wegtrekken door de punt er in te meppen.
Met gewone klauwhamers met bolle zool heb ik een haat-verhouding, en al menig gewoon weggegooid omdat hij soms van de spijker/kram schiet en je steeds je klauw raakt)
[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 24-06-2019 23:58 ]
Ik heb er ook zo één (van Gedore, geen aanrader, overigens, kan beter naar Peddinghaus of Picard kijken voor betere kwaliteit en prijs/kwaliteit). Wordt in DE ook wel latthammer genoemd. Weet zelf niet of ik liever deze of een klauwhamer zou gebruiken. Klauwhamer is denk ik wel makkelijker als spijkertrekker te gebruiken.Teijgetje schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:53:
Misschien is dit wat? Die zijn er van verschillende merken in verschillende prijsklassen.
Voordeel is dat je met de lange punt een kram er uit kan trekken en doordat hij vierkant is kan je een kram met een hoekje positioneren zodat je niet steeds op je klauw slaat (pun intended) en door de wafelzool schiet hij niet van de kram/spijker af.
Meestal zit er ook nog een spijkermagneet op om spijkers met platkop zonder handen er in te kunnen slaan.
De laser die voor een "rechte zaagsnede" zorgt blijft mooiBakkenist schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:34:
Geen gewone geleiding maar "lasergeleiding".
Hey guys, ik kan jullie advies wel even gebruiken.
1 van mijn li-ion accu's van mijn Panasonic accutol is dood.
Normaliter vind ik vrij makkelijk een vervangingsaccu; typenummer EY9L42
Alleen nu loop ik tegen een wel zeer beperkt zoekresultaat aan.
https://www.accuman.nl/We...-accu-orgineel-15-Ah.html
Deze accu kan alleen in combinatie met lader EYOL81 en ik heb de EYOL82
http://www.gereedschapmet...rigineel-nieuw-aanbieding
Deze accu lijkt de goede maar op het plaatje staat " EZ9L42" i.p.v. "EY9L42"
Iemand een ander idee voor me?
1 van mijn li-ion accu's van mijn Panasonic accutol is dood.
Normaliter vind ik vrij makkelijk een vervangingsaccu; typenummer EY9L42
Alleen nu loop ik tegen een wel zeer beperkt zoekresultaat aan.
https://www.accuman.nl/We...-accu-orgineel-15-Ah.html
Deze accu kan alleen in combinatie met lader EYOL81 en ik heb de EYOL82

http://www.gereedschapmet...rigineel-nieuw-aanbieding
Deze accu lijkt de goede maar op het plaatje staat " EZ9L42" i.p.v. "EY9L42"

Iemand een ander idee voor me?
Ik heb deze sinds kort om pallet hout in te korten voor de kachel. ik doe er verder geen precisiewerk mee en bevalt prima.Bakkenist schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:34:
www.highflow.nl
Momenteel ook weer veel goedkoop spul bij de lidl, waaronder ook n afkortzaag dacht ik.
Ze hebben ook een kruislijnlaser voor n paar tientjes, iemand ervaring met dat ding?
Ze hebben ook een kruislijnlaser voor n paar tientjes, iemand ervaring met dat ding?
Ik heb een issue met de metabo toolstation aanbieding in combinatie met mijn geweten/vrouw
Ik heb namelijk al een goed werkende 14 volt Metabo accuboor en zou die graag uitbreiden met een een slagschroevendraaier uit de set. De 12 volt accuboor zou ik aan mijn zwager kunnen verpatsen (zo hebben we beiden een goedkope extra tool (hij woont nog thuis en begint net met zijn klus-uitzet). Maar dan hebben we maar 1 lader..... Weet iemand of je met mijn 14 volt schuifacculader ook 12 volt accu's kunt laden (het lijkt op de foto te passen, maar als de accu na 1 keer laden het loodje legt ben ik alsnog duur uit).
En andere optie is natuurlijk mijn vrouw uitleggen dat dit niet past en dat ik ze dus allebei maar moet houden
maar een stukje onderbouwing van een gerenommeerd forum zou daar natuurlijk bij helpen
En andere optie is natuurlijk mijn vrouw uitleggen dat dit niet past en dat ik ze dus allebei maar moet houden
[ Voor 5% gewijzigd door Sammy_tukker op 25-06-2019 11:38 ]
Ja, en ook met de Chinese Kaitian; ik prefereer de laatste; vooral omdat de laser van Lidl niet waterpas is; zijn voorganger die ik om die reden heb teruggestuurd was dat overigens ook niet.[b]mark-k in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"mark-k schreef op dinsdag 25 juni 2019
Die Kaitian werkt wel goed? En gewoon van Aliexpress trekken dus?Gebanned schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:55:
[...]
Ja, en ook met de Chinese Kaitian; ik prefereer de laatste; vooral omdat de laser van Lidl niet waterpas is; zijn voorganger die ik om die reden heb teruggestuurd was dat overigens ook niet.
Prima apparaat, zou iets feller mogen; maar voor binnen fel genoeg: en het belangrijkste: waterpas. Ik heb de mijne van Ali af maar wel even opletten; er zijn verschillende versies met meer of minder lijntjes; in mijn ervaring is meer beter.mark-k schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:56:
[...]
Die Kaitian werkt wel goed? En gewoon van Aliexpress trekken dus?
Dit topic is gesloten.