Benjamin- schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:07:
[...]
De hele zaag lengte zou ik tevens nog steeds kunnen gebruiken. Door mijn zeer beperkte ruimte in de schuur (we hebben een schuur van 244 bij 210), is altijd mijn idee al geweest dat ik delen van de werkbank kan uitschuiven. Dus normaliter komt de werkbank tot de deur, maar ik ga uitschuifbare delen maken waardoor ik daar voorbij kom, en dus ook lange stukken hout kan zagen.
De afkortzaag krijgt dat ook, dus wanneer ik iets breders zou willen zagen, dan kan dat ook door de boel uit te schuiven.
Dessalnietemin wil ik wel nog wel redelijk kunnen zagen zonder dat ik de boel uitschuif.
Dus als jij de maat zou kunnen van helemaal uitgeschoven, en helemaal ingeschoven, dan zou ik kunnen kijken of ik toch niet zo'n Bosch kan nemen.
Ik weet niet of je het überhaupt hebt overwogen, maar dan zou ik ook eens naar een echte radiaalzaag kijken.
Die heeft een groter bereik, is preciezer, dieptestop is standaard en beter dan wat een hedendaagse afkortzaag kan leveren en dan is er ook een "maar".
Het "maar" is, is dat een radiaalzaag niet alleen groot lijkt, maar dat ook is.
Ik heb die van mij op een onderstel gezet en daar wielen onder gemonteerd.
Nu past hij zelfs in het kleinste hoekje en kan ik de zaag toch zeer eenvoudig zo neerplempen dat ik platen, balken en latten van de meest onmogelijke lengte kan zagen.
Mijn eigen quasi-mobiele afkortcirkelzaag zaagt daar niet tegenop.
Een afkortcirkelzaag van 20kg is nml. amper mobiel te noemen, tenzij je het ding rollend maakt.
Je kunt het geheel zelfs opnemen in een (stationaire) werkbank waar je -al naar gelang de behoefte- de radiaalzaag eenvoudig uitrijdt.
Toevallig of niet @
L.N. heeft/had een
fraai gereviseerde Ryobi te koop.
Heb je toch een Ryobi, maar dan beter.

Framoes schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:39:
[...]
Ryobi is ook vrij beperkt aanwezig in Nederland/Europa. In Amerika zijn ze veel prominenter aanwezig, incl samenwerking met een van de grotere 'hardware stores'.
Ik heb alleen een tacker van Ryobi gehad en na twee dagen weer teruggestuurd omdat het kwalitatief een beetje tegen viel. Ik weet niet of dat een modelletje maandagmorgen was, maar gezien de prijs denk ik dat je misschien niet de beste kwaliteit moet verwachten. Maar misschien kunnen ze ook positief verrassen. Je weet het maar nooit.
Mijn allereerste serieuze machines zullen van Ryobi zijn geweest, toentertijd geleverd door de Gamma, een jaar of dertig+ geleden.
Spartaans en robuust, maar zeer compleet geleverd met bijv. een zwaar uitgevoerde en zeer precieze langsgeleider op de bovenfrees en niet kapot te krijgen.
Aanloopstroombegrenzing en variable toerentallen had nog niemand van gehoord.
Het was een zware bovenfrees en bandschuurmachine die in degelijkheid in niets onderdeden voor Makita en HItachi uit die dagen.
De meest degelijke lagers die je je kunt voorstellen en het is ook niet toevallig dat ik die machines nog steeds gebruik als er per se gegooid en gesmeten moet worden.
Ik heb dus wel een zwak voor dit merk.
[
Voor 25% gewijzigd door
Verwijderd op 17-06-2019 17:15
]