[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 103 Laatste
Acties:
  • 918.720 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:22

MJV

TheJVH schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 23:09:
Het is de vraag natuurlijk hoe vaak je zo'n dieptestop gebruikt (en waarom je dat uberhaupt zou willen op een afkortzaag). Ik gebruik de DeWalt met veel plezier, vooral omdat je hem zo makkelijk even ergens neer kan zetten.
Bij afwezigheid van een zaagtafel kan zo'n dieptestop handig zijn voor het maken van halfhoutverbindingen.

Afbeeldingslocatie: https://www.houtbewerkingscursus.nl/wp-content/uploads/2014/02/halfhoudverbinding.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 20:56
MJV schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 23:14:
[...]

Bij afwezigheid van een zaagtafel kan zo'n dieptestop handig zijn voor het maken van halfhoutverbindingen.

[Afbeelding]
Daarvoor heb je een bovenfrees, zaagtafel inderdaad of gewoon hamer en beitel. Zelfs met een cirkelzaag kan dat ook :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:11

Benjamin-

CrazyGunner#2385

TheJVH schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 23:09:
Het is de vraag natuurlijk hoe vaak je zo'n dieptestop gebruikt (en waarom je dat uberhaupt zou willen op een afkortzaag). Ik gebruik de DeWalt met veel plezier, vooral omdat je hem zo makkelijk even ergens neer kan zetten.
Wat hierboven staat is inderdaad precies de reden waarom ik een dieptestop wil.

Ik heb zeer beperkt ruimte om een werkbank te bouwen, een afkortzaag en een zaagtafel is geen optie voor mij. Een zaagtafel zou ik voornamelijk willen voor de verbindingen, gezien ik voor het normale zaagwerk, gewoon mijn cirkelzaag kan gebruiken. Een afkortzaag met dieptestop biedt mij dan voldoende om te doen wat ik wil doen.

Verder ga ik mijn afkortzaag vastzetten, dus ergens anders neerzetten zal zo goed als nooit gebeuren.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 12:30
Over 6 weken nieuwe woning betrekken en er moet geklust worden. Aantal zaken die ik zelf wil gaan maken:
Eet tafel blad van geborsteld eiken
Eet bank
Vinyl /LP meubel

Daarvoor moest er wat apparatuur aangeschaft worden en ik heb besloten het aantal merken in mijn gereedschap terug te dringen.

Maandag wordt geleverd:
Makita 18v lamellenfrees
Makita 18v handcirkelzaag
Makita 18v slagschroevendraaier
Makita 18v 5a accu’s + laadstation
Makita afkortzaag ls1018

Mooi ecosysteem om uit te bouwen met nog de volgende apparaten:
Excentrische schuurmachine
Multitool
Kantenfrees en bovenfrees
Boorhamer
Accuschroever/boor

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:25
loewie1984 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 02:00:
Over 6 weken nieuwe woning betrekken en er moet geklust worden. Aantal zaken die ik zelf wil gaan maken:
Eet tafel blad van geborsteld eiken
Eet bank
Vinyl /LP meubel

Daarvoor moest er wat apparatuur aangeschaft worden en ik heb besloten het aantal merken in mijn gereedschap terug te dringen.

Maandag wordt geleverd:
Makita 18v lamellenfrees
Makita 18v handcirkelzaag
Makita 18v slagschroevendraaier
Makita 18v 5a accu’s + laadstation
Makita afkortzaag ls1018

Mooi ecosysteem om uit te bouwen met nog de volgende apparaten:
Excentrische schuurmachine
Multitool
Kantenfrees en bovenfrees
Boorhamer
Accuschroever/boor
Ik zou een invalzaag nwmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Laatst online: 15:22

MJV

cverkooyen schreef op zondag 16 juni 2019 @ 05:17:
[...]

+1, invalzaag met geleiderail geeft je bijna dezelfde mogelijkheden als een zaagtafel. Handcirkelzaag ook ooit gekocht maar had achteraf beter meer uit kunnen geven aan een invalzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Twijfels schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:15:
[...]

Heb zelf één WGB dop 32mm omdat ik die snel nodig had, vind dat hij een aardig grote marge heeft. Met de schuifmaat meet hij 32,4mm. Nu maakt dat met zo'n grote dop gelukkig weinig uit en doet ie z'n werk dus prima. edit: misschien voor de vergelijking iemand hier met een 32mm zeskant dop van Gedore/Stahlwille/Facom oid die het ook eens kan nameten? Verwacht dat een duurdere dop eerder op 32,2mm zit.

Verschil zit hem in mijn ogen vooral in de pasvorm, materiaal gebruik zal inderdaad ook inferieur zijn en sneller breken, maar als hobby gebruiker breek je sowieso niet zomaar iets af, ook na lange tijd niet.
Heb zelf net nieuwe setjes Stahlwille ringsleutels, als ik die vergelijk met mijn Carolus/Gedore Red (net iets hogere prijsklasse dan WGB, maar nog steeds budget) merk je dat enorm in de pasvorm. Zo schieten de Carolus sleutels van een moer af als je ze iets schuin houdt, waar ik de Stahlwille op geen enkele manier van de moer af krijg met schuin houden.

Het kost je dus in de loop der tijd hooguit een paar dolgedraaide bouten/moeren :+

Eens snel opgezocht wat een Stahlwille set 26-delig kost, hebben we het over een factor 8 duurder: https://www.amazon.de/Sta...60601178&s=gateway&sr=8-1
De 32 ook even nagemeten met de schuifmaat en komt op 32,4 ook op uit. Ik ben nu wel benieuwd naar de rest.

Waarom zijn die afwijkingen eigenlijk, is het zo lastig om nauwkeurig te zijn tegenwoordig.

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-08 19:52
AyeAyeCaptain! schreef op zondag 16 juni 2019 @ 08:35:
[...]

De 32 ook even nagemeten met de schuifmaat en komt op 32,4 ook op uit. Ik ben nu wel benieuwd naar de rest.

Waarom zijn die afwijkingen eigenlijk, is het zo lastig om nauwkeurig te zijn tegenwoordig.
Blijkbaar wel, nauwkeuriger produceren betekent ook duurdere machines dus duurdere producten.

Net wat 14mm doppen nagemeten, grotere zijn veel 12-kant dus lastig vergelijken.
Stahlwille: 14,15
Carolus(Gedore Red): 14,25
Smoos (Datona huismerk): 14,30

De Facom dop die exact 32mm zou zijn hierboven klopt overigens sowieso niet, de dop zou tussen de 32,08 en 32,48mm moeten zijn: https://www.garagejournal.com/forum/showthread.php?t=212869 zie vijfde post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Met al die rondingen is het ook niet zo makkelijk om doppen na te meten.

Heb zelf wat metingen gedaan, kom op het volgende uit voor wat 10 mm doppen:
Bosch (groen): 10.18
Bahco: 10.10
Hazet (1/4"): 10.09
Hazet (1/2"): 10.10

Heb nog wat steeksleutels (ook 10mm nagemeten):
Hazet (ring-ratel-steek): 10.10
Gedore: 10.10
Stahlwille (ring-ratel-steek): 10.14
Gamma huismerk iets: 10.06

Zou eigenlijk nog de rest van de maten na moeten meten om een beter idee te krijgen van de spreiding, maar goed, de Bosch en de Stahlwille lijken hier wat uit de band te vallen. Die van de Gamma ook, maar uit die sleutelset heb ik ook wel eens een sleutel gebroken, dus zelfs al is de passing goed, het materiaal / fabrikage is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:57
En wie zegt dat jullie meetinstrument wel klopt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Ossi schreef op zondag 16 juni 2019 @ 10:23:
En wie zegt dat jullie meetinstrument wel kopt? :)
Een echte mitutoyo :o het kan natuurlijk ook dat mensen hier fout / anders meten, dus uiteindelijk heb je er nog niet alles aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-08 22:04
Net een setje Wera Kraftform Plus 900 besteld, de 13-delige set met Phillips, Pozidriv, Torx en sleuf.

Reden: afgelopen weekend wat geklust en werd gek van het aanmodderen met Action schroevendraaiers om een simpel, enigzins vastgeroest, kruiskopje los te krijgen.

Binnenkort eens kijken voor een mooie doppenset als vervanging voor een Gamma-setje met een kapotte ratel en missende doppen. Hazet of Facom denk ik dat het gaat worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 12:30
cverkooyen schreef op zondag 16 juni 2019 @ 05:17:
[...]

Heb maar geluisterd, alvast de invalzaag meebesteld ipv cirkelzaag

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ossi schreef op zondag 16 juni 2019 @ 10:23:
En wie zegt dat jullie meetinstrument wel klopt? :)
Net als Twijfels is het een Mitutoyo, maar dan nog, het is allemaal met hetzelfde apparaat gemeten, dus zal ook (min of meer) dezelfde afwijking hebben, als er een afwijking is. Meest waarschijnlijke afwijking komt van de menselijke kant. Niet zo eenvoudig om telkens de juiste plek te vinden, zeker bij de doppen.
Broabander schreef op zondag 16 juni 2019 @ 10:47:
Net een setje Wera Kraftform Plus 900 besteld, de 13-delige set met Phillips, Pozidriv, Torx en sleuf.

Reden: afgelopen weekend wat geklust en werd gek van het aanmodderen met Action schroevendraaiers om een simpel, enigzins vastgeroest, kruiskopje los te krijgen.

Binnenkort eens kijken voor een mooie doppenset als vervanging voor een Gamma-setje met een kapotte ratel en missende doppen. Hazet of Facom denk ik dat het gaat worden.
Goed gereedschap werkt een stuk fijner. Weet je vast al, maar kijk vooral ook eens op amazon.de voor Hazet, scheelt echt een boel qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
loewie1984 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 12:29:
[...]

Heb maar geluisterd, alvast de invalzaag meebesteld ipv cirkelzaag
Is allebei handig, maar een invalzaag kun je precies platen mee zagen.. dus met een liniaal erbij. De handcirkel is een soort van krachtiger variant van een decoupeerzaag.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Broabander schreef op zondag 16 juni 2019 @ 10:47:

Mooie set! Dat zijn die geel/zwarte slagschroevendraaiers toch? Waar heb je die besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Net wat onderzoek gedaan, maar de Bosch en Metabo afkortzagen gaan volgens mij teveel ruimte achter de zaag nodig hebben. Ik zie nog wel 1 zaag die compact is en een dieptestop heeft, namelijk de Ryobi ems216l. Iemand daar ervaring mee?

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:22
Benjamin- schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:20:
Ik ben aan het kijken voor een afkortzaag, en heb zitten kijken naar 3 modellen, de veel genoemde Metabo KGS 216 m, Bosch GCM 800 SJ en DeWalt DWS774.

Als ik het goed begrijp kan je de DeWalt niet instellen op diepte, de Metabo kan wel, en bij die van de Bosch las ik dat je de bout kan vervangen en dan kan je hem op die manier afstellen, al zou dat wel minder gebruiksvriendelijk zijn (dat moet opzicht geen probleem zijn trouwens).

Hebben jullie hier ervaring mee en of dit klopt.
Van de metabo las ik ook dat de precisie van de 45 graden zaagsnedes, wel wat te wensen overlaat, dus dat maakt het wel dat ik liever voor iets anders ga.
Ik heb zelf langer dan een jaar erover gedaan om een afkortzaag te kopen omdat segment zo groot is en ik het beste voor mijn geld wou.

De grote kanshebbers waren voor mij:
metabo kgs 254m
Bosch GCM 8 sjl
DeWalt DWS774-QS
Makita l1018

Uiteindelijk de keuze genomen voor de bosch aan te schaffen. Dit na vele malen de machine's te gaan inspecteren in de winkel. Dat moet je sowieso eens doen naar mijn mening. Je weet wel al veel door de specificaties te bekijken, maar de feeling van de machine kan je enkel maar weten door deze eens te hanteren.

-De metabo viel voor mij af door de speling die op de machine zat. Ook vond ik het persoonlijk een geen al te fraai mooi ogend machine. Ook de bouwkwaliteit in vergelijking met de bosch was in het algemeen een stuk lager.
-De dewalt viel af door zijn zaagbereik en geen mogelijkheid voor het instellen van een dieptestop. Ook de handling was voor mij niet praktisch. Je moet namelijk 3 handelingen doen vooraleer je kan zagen. ( een algemeen gekend minpunt bij deze zaag) Ook vond ik de smootness van het in en uitschuifen niet voldoende.
-De makita was simpelweg te duur voor het beperkte gebruik dat ik er tot op heden zou voor voorzien. Als ik een dagdagelijkse gebruiker zou zijn, was het hoogstwaarschijnlijk toch wel de makita geworden.

De keuze is dus gevallen op de bosch gcm 8 sjl - deze is dus met laser!! Ik heb er ook het onderstel bij wat het geheel alleen maar praktischer maakt. Voor dit heb ik 307euro betaald (zonder btw) - een niet te kloppen prijs in het segment dat ik zocht. Wat wel een minpunt kan zijn bij deze zaag is de lange uitsteek, hou hier zeker rekening mee als je deze zou kopen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

AyeAyeCaptain! schreef op zondag 16 juni 2019 @ 14:43:
[...]
Mooie set! Dat zijn die geel/zwarte slagschroevendraaiers toch? Waar heb je die besteld?
Zet voor een aantrekkelijk prijsje een price alert op Amazon.de met Keepa, comfortabeler kan haast niet.
Zo ben ik tenminste aan m'n Wera Big Pack 900 en Wera Kraftform Big Pack 100 VDE gekomen. ;)

Het zijn fijne schroevendraaiers die een stevige grip garanderen en door de vorm niet wegrollen.
Op de meeste Wera Big Pack 900 schroevendraaiers kun je ook een sleutel zetten, mocht handkracht niet voldoende zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:18
Dat setje staat nu ook op Alternate voor een mooie prijs: €52,95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-08 22:04
AyeAyeCaptain! schreef op zondag 16 juni 2019 @ 14:43:
[...]

Klopt inderdaad, ik heb ze uiteindelijk bij Alternate besteld! Inclusief verzendkosten vergelijkbaar qua prijs met het Amazon aanbod dat Bhagavad aan haalt, rond de €58.

EDIT: wat Bobmeister dus al zei!

[ Voor 4% gewijzigd door Broabander op 16-06-2019 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Broabander schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:43:
[...]
Klopt inderdaad, ik heb ze uiteindelijk bij Alternate besteld! Inclusief verzendkosten vergelijkbaar qua prijs met het Amazon aanbod dat Bhagavad aan haalt, rond de €58.
De laagste prijs die ik nu op Amazon tegenkom, zat in oktober op €41,16, toch een leuk verschil.

Ik kan nu niet meer zien of dat inclusief verzendkosten was, maar afhankelijk van de haast kun je dan zo'n Keepa pricealert instellen. ;)

Op dit moment is de Alternate aanbieding in ieder geval niet verkeerd, al komen er bij hen nog wel verzendkosten bij.
Amazon.de is bij die prijzen in de meeste gevallen zonder extra kosten, ook als je geen Prime hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Broabander schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:43:
[...]

Wera = <3
Ik wil zelf ook nog zo’n setje.

[ Voor 4% gewijzigd door Zakkenwasser op 16-06-2019 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Rubberen schreef op zondag 16 juni 2019 @ 16:26:
[...]

Ik heb zelf langer dan een jaar erover gedaan om een afkortzaag te kopen omdat segment zo groot is en ik het beste voor mijn geld wou.

De grote kanshebbers waren voor mij:
metabo kgs 254m
Bosch GCM 8 sjl
DeWalt DWS774-QS
Makita l1018

Uiteindelijk de keuze genomen voor de bosch aan te schaffen. Dit na vele malen de machine's te gaan inspecteren in de winkel. Dat moet je sowieso eens doen naar mijn mening. Je weet wel al veel door de specificaties te bekijken, maar de feeling van de machine kan je enkel maar weten door deze eens te hanteren.

-De metabo viel voor mij af door de speling die op de machine zat. Ook vond ik het persoonlijk een geen al te fraai mooi ogend machine. Ook de bouwkwaliteit in vergelijking met de bosch was in het algemeen een stuk lager.
-De dewalt viel af door zijn zaagbereik en geen mogelijkheid voor het instellen van een dieptestop. Ook de handling was voor mij niet praktisch. Je moet namelijk 3 handelingen doen vooraleer je kan zagen. ( een algemeen gekend minpunt bij deze zaag) Ook vond ik de smootness van het in en uitschuifen niet voldoende.
-De makita was simpelweg te duur voor het beperkte gebruik dat ik er tot op heden zou voor voorzien. Als ik een dagdagelijkse gebruiker zou zijn, was het hoogstwaarschijnlijk toch wel de makita geworden.

De keuze is dus gevallen op de bosch gcm 8 sjl - deze is dus met laser!! Ik heb er ook het onderstel bij wat het geheel alleen maar praktischer maakt. Voor dit heb ik 307euro betaald (zonder btw) - een niet te kloppen prijs in het segment dat ik zocht. Wat wel een minpunt kan zijn bij deze zaag is de lange uitsteek, hou hier zeker rekening mee als je deze zou kopen!
De uitsteek is voor mij het grootste probleem, vandaar dat ik nu naar de Ryobi kijk, maar daar is bijna geen info over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Luxicon schreef op zondag 16 juni 2019 @ 13:28:
[...]

Is allebei handig, maar een invalzaag kun je precies platen mee zagen.. dus met een liniaal erbij. De handcirkel is een soort van krachtiger variant van een decoupeerzaag.
Ik kan ook prima met de lineaal zagen in combinatie met mijn Bosch 12V cirkelzaag, geen enkel probleem en net zo nauwkeurig als met de invalzaag die ik heb liggen.

Met ingestelde diepte een vloerdeel weg zagen is dan wel weer veel beter te doen met de invalzaag om maar een voorbeeld te noemen.

Met een cirkelzaag kom je dus vaak net zo ver en kan het net zo nauwkeurig. Ik merk zelf dat ik vaak de accu cirkelzaag prefereer boven de bekabelde invalzaag, het gros wat ik met dergelijke apparaten zaag is plaatmateriaal en dan is een compact accucirkelzaagje zoals de 12V van bosch een verademing.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45
Is er toevallig iemand in (de buurt van) Utrecht hier die een 3D printer heeft? Ik wil een paar houders voor accugereedschap laten printen, maar ken niemand die een printer heeft staan. Ik betaal natuurlijk voor de prints.

Via Thingiverse kan je ook dingen laten printen en verzenden, maar ik dacht: ik kan het hier ook proberen. Ontmoet je ook nog eens een Tweaker in het echt.

Het gaat om deze. Ook van andere merken staan er ontwerpen. En natuurlijk houders voor accu's. Heb ze hier volgens mij ook wel eens eerder voorbij zien komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
R2D2 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 20:28:
[...]

Ik kan ook prima met de lineaal zagen in combinatie met mijn Bosch 12V cirkelzaag, geen enkel probleem en net zo nauwkeurig als met de invalzaag die ik heb liggen.

Met ingestelde diepte een vloerdeel weg zagen is dan wel weer veel beter te doen met de invalzaag om maar een voorbeeld te noemen.

Met een cirkelzaag kom je dus vaak net zo ver en kan het net zo nauwkeurig. Ik merk zelf dat ik vaak de accu cirkelzaag prefereer boven de bekabelde invalzaag, het gros wat ik met dergelijke apparaten zaag is plaatmateriaal en dan is een compact accucirkelzaagje zoals de 12V van bosch een verademing.
Ik ben het niet met je eens. Ik had eerst een 18v Makita cirkelzaag. Adapter + geleiderail erbij, handig zou je zeggen. Maar in de praktijk valt dit toch vies tegen en ben ik maar wat bij met m'n Scheppach invalzaag. Ja, de kwaliteit van de zaag zelf is minder goed (maar met een paar tweaks komt hij in de buurt), maar een invalzaag is zoveel fijner zagen op een geleiderail. Alleen al omdat je op de plank kan beginnen, in plaats van ervoor (je valt namelijk in). Het is zoveel sneller preciezer, wereld van verschil.

Aan iedereen die verwacht (vaak) een lineaal te gebruiken, zou ik een invalzaag aanbevelen. Een normale cirkelzaag + geleiderail klinkt hetzelfde, maar is het in de praktijk toch net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met een inval kan je de diepte ook beperken waardoor je de netste zaagsnede maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
TheJVH schreef op zondag 16 juni 2019 @ 23:53:
[...]
Het is zoveel sneller preciezer, wereld van verschil.
Dat is natuurlijk (no offence) dikke onzin. Ik zaag plaatmateriaal (het enige waar ik hem voor gebruik eigenlijk) net zo nauwkeurig met de cirkelzaag als met de invalzaag en lineaal en die paar seconde die ik meer nodig zou hebben in mijn geval is meer omdat het 12V vs bekabeld ;-)

Ja ik moet even de geleiderail monteren maar dat is echt een klusje van niks en nog geen 2 minuten werk en dan past ie net als een invalzaag gewoon op een lineaal en zaag ik er net als met de invalzaag tot op de mm nauwkeurig mee.

Ik kan genoeg redenen verzinnen waarom een invalzaag beter zou zijn dan een cirkelzaag maar snelheid en nauwkeurigheid waren nou niet echt het eerste wat in me op zou komen. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Voordeel aan een invalzaag vind ik zelf dat je de liniaal niet vast hoeft te zetten. Zo kantelt de liniaal niet (als die niet vastgezet is) als je voor je werkstuk begint, omdat je zoals @TheJVH al zegt op je werkstuk kan beginnen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:11:
Voordeel aan een invalzaag vind ik zelf dat je de liniaal niet vast hoeft te zetten. Zo kantelt de liniaal niet (als die niet vastgezet is) als je voor je werkstuk begint, omdat je zoals @TheJVH al zegt op je werkstuk kan beginnen.
Klopt maar zelfs bij de invalzaag zet ik hem vast om te voorkomen dat er toch iets zou kunnen verschuiven.

Maar er zijn inderdaad genoeg gevallen te verzinnen waarom je een invalzaag zou pakken in plaats van een cirkelzaag. Ik merk alleen dat ik zelf praktisch altijd neig naar de accu cirkelzaag met lineaal in plaats van de invalzaag bij het zagen van plaatmateriaal omdat het een kwestie is van accu er op klikken, lat er langs en gaan. De GKT van Bosch welke ik heb als invalzaag vind ik een stuk minder handzaam en dat geklooi met snoer vind ik niks bij het zagen van plaatmateriaal.

Het enige plaatmateriaal wat is zaag met de invalzaag is hetgeen met een fineer / afwerklaag er op. Dan is een invalzaag een uitkomst want door eerst een ondiepe zaagsnede in het materiaal te maken en daarna pas door te zagen voorkom je dat je de toplaag beschadigd.

Niks tegen de invalzaag dus maar het ging mij vooral om de bewering dat je er nauwkeuriger en sneller mee kon werken... en dat is naar mijn mening dus niet “perse” het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik zit een beetje te orienteren op elektrisch handgereedschap met in het achterhoofd dat ik over 2 jaar wellicht mogelijkerwijs een huis wil kopen. Dat bekent dat er sowieso wat spul (boormachine, decoupeer/recipro/invalzaag, haakse slijper en eventueel een bovenfrees) moet komen.

In hoeverre is de meerprijs van een Festool de meerwaarde waard? Ik wil tzt alle accu-spullen op 18V hebben en van hetzelfde merk. Ik merk zelf dat ik enorm geniet van het hebben van goed gereedschap (handgereedschap is allemaal van Knipex/Wera/Facom, en electronica-gereedschap is ook allemaal 'kost wat maar heb je ook wat'). En ja ik weet dat het nog even duurt ,maar juist daarom is het wel goed een pot te maken en de baasvrouw voor te bereiden.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-08 21:00
Boudewijn schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:33:
ik zit een beetje te orienteren op elektrisch handgereedschap met in het achterhoofd dat ik over 2 jaar wellicht mogelijkerwijs een huis wil kopen. Dat bekent dat er sowieso wat spul (boormachine, decoupeer/recipro/invalzaag, haakse slijper en eventueel een bovenfrees) moet komen.

In hoeverre is de meerprijs van een Festool de meerwaarde waard? Ik wil tzt alle accu-spullen op 18V hebben en van hetzelfde merk. Ik merk zelf dat ik enorm geniet van het hebben van goed gereedschap (handgereedschap is allemaal van Knipex/Wera/Facom, en electronica-gereedschap is ook allemaal 'kost wat maar heb je ook wat'). En ja ik weet dat het nog even duurt ,maar juist daarom is het wel goed een pot te maken en de baasvrouw voor te bereiden.
Ik denk dat dit het mooi samenvat:
Benjamin- schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 17:51:
[...]

Ik heb alleen het gevoel van verkeerde keuzes, wanneer iemand er echt niet uithaalt wat ze betaald hebben. En dat gaat beide kanten op.

Ik denk dat vele hier sneller wat duurder nemen dan 'nodig' is, soms kan je daarin doorschieten en haal je niet echt je waarde er uit. Anderzijds zie je veel mensen te goedkoop spul kopen, constant tegen limitaties oplopen en regelmatig moeten vervangen, en dat is simpelweg zonde.
Goed gereedschap is 't halve werk, maar er is altijd goed-beter-best. Vraag is of je als particulier altijd het best af bent met de top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels

Ik zit in een soortgelijke situatie waarbij ik het (elektrisch) gereedschap dat ik koop nog lang niet dagelijks gebruik, maar wel het idee heb om zodra het mogelijk is een mooi klushuis / later een woonboerderij te kopen, uiteindelijk wil ik dus goed spul hebben en niet liever één dan twee keer iets moeten kopen :) Nu koop ik degelijk spul wanneer er een projectje is waarbij het handig is, zou dus niet zomaar alles kopen wat je over 2 jaar misschien gaat gebruiken.

Zelf ben ik voor 95% bij Bosch Blauw (had net zo goed Makita / Milwaukee kunnen zijn) beland wat echt meer dan voldoende is voor de thuisgebruiker. Het enige waarvan ik afwijk richting Festool zijn de schuurmachines, die zijn imo simpelweg superieur. Voor het overige deel van het assortiment is het mij de meerprijs absoluut niet waard in privé setting.

Ook binnen de assortiment van Bosch en Makita heb je nog wel verschil in machines. Zo heb je als instap model van accuboormachines bijvoorbeeld de https://www.bosch-profess...cts/gsr-18v-21-06019H1008 en https://www.bosch-profess...s/gsr-18v-85-c-06019G0100 wat weer een wereld van verschil is qua prestaties en ook prijs. Als je echt geld teveel hebt kan je natuurlijk altijd lekker alles van Festool kopen, maar imo is dat voor "over 2 jaar wellicht mogelijkerwijs" toch echt overkill.

[ Voor 3% gewijzigd door Twijfels op 17-06-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij Festool betaal je flink meer voor dat ene handigheidje wat alle concurrentie nog niet heeft, prima als je er dagelijks mee werkt maar voor de thuisklusser geen probleem. Zeker als je niet weet wat je mist. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
Goed om te benadrukken dat hij zegt; huis KOPEN. Niet bouwen.. Festool uberhaupt overwegen is al behoorlijk overdreven imho als je niet meer dan een aantal uren, ik zou haast zeggen dagen, per week ermee gaat werken.
Als je skills dan dermate goed zijn op klus / bouw vlak merk je vanzelf dat je je tools ontgroeit. 9 van de 10 komen hier niet aan.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
@Boudewijn Ik heb een deel van het isoleren van mijn zolder met een geleende Festool accu schroef / boormachine gedaan. Nu het andere deel met de Bosch 12V met opzetstukken. Enige verschil tussen beide is tot nu toe dat de Festool piept i.p.v. ratelt afhankelijk van de ingestelde koppel. Verder doet de Bosch alles wat ik nodig heb. De opzetstukken zijn ook echt onmisbaar voor wat ik tot nu toe gedaan heb. Daarnaast was de Bosch natuurlijk een stuk betaalbaarder.

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 17-06-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:03:
@Boudewijn Ik heb een deel van het isoleren van mijn zolder met een geleende Festool accu schroef / boormachine gedaan. Nu het andere deel met de Bosch 12V met opzetstukken. Enige verschil tussen beide is tot nu toe dat de Festool piept i.p.v. ratelt afhankelijk van de ingestelde koppel. Verder doet de Bosch alles wat ik nodig heb. De opzetstukken zijn ook echt onmisbaar voor wat ik tot nu toe gedaan heb. Daarnaast was de Bosch natuurlijk een stuk betaalbaarder.
Hier ook een liefhebber inmiddels van de Bosch 12V flexiclick. Ik heb met veel verschillende machines gewerkt in het verleden maar waar de Bosch inlevert op kracht win je het dubbel en dwars terug op betaalbaarheid en gebruiksgemak. Ik heb een Flexiclick, een standaard 12V machine en nog ergens een Makita 18V rond zwerven en ik kan me van de laatste niet herinneren wanneer ik hem voor het laatst gebruikt heb omdat ik met de Bosch niet af kon.

Moet wel eerlijk bekennen dat ik gaten gewoon boor met de bedrade klopboor van Makita, de Bosch wordt dus alleen gebruikt voor schroefwerk of een gaatje in hout.

De reden waarom ik zelf uiteindelijk voor de Bosch blauw 12V lijn heb gekozen is dat het simpelweg goed spul is voor een redelijke prijs, zeker als je de deals een beetje afwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
R2D2 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:15:
[...]
De reden waarom ik zelf uiteindelijk voor de Bosch blauw 12V lijn heb gekozen is dat het simpelweg goed spul is voor een redelijke prijs, zeker als je de deals een beetje afwacht.
Gaten doe ik ook met de Bosch. 76mm in gipsvezel voor hollewand dozen, 40mm in draagbalken draagvloer. Gaat allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-08 22:27
Benjamin- schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:20:
Ik ben aan het kijken voor een afkortzaag, en heb zitten kijken naar 3 modellen, de veel genoemde Metabo KGS 216 m, Bosch GCM 800 SJ en DeWalt DWS774.

Als ik het goed begrijp kan je de DeWalt niet instellen op diepte, de Metabo kan wel, en bij die van de Bosch las ik dat je de bout kan vervangen en dan kan je hem op die manier afstellen, al zou dat wel minder gebruiksvriendelijk zijn (dat moet opzicht geen probleem zijn trouwens).

Hebben jullie hier ervaring mee en of dit klopt.
Van de metabo las ik ook dat de precisie van de 45 graden zaagsnedes, wel wat te wensen overlaat, dus dat maakt het wel dat ik liever voor iets anders ga.
Ik heb de bosch destijds gekozen ivm positieve reviews over de precisie in de instelling.
Nou is mijn machine uiteraard n=1, maar 45 graden op de machine is 45 graden op mijn hoekmeter.
Er zit geen laser oid op deze machine, als je dat veel gebruikt zou ik deze dus zeker niet kopen.
En een ander minpunt, al kan ik dat niet met de andere vergelijken, een stofzuiger er op is geen garantie voor weinig rommel. Het fijne stof wordt bijna allemaal wel afgezogen, maar het grovere materiaal zeker niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes

Het assortiment (accu)machines van Festool is relatief beperkt, dus niet alleen de prijs is dan een factor. Ze hebben bijvoorbeeld geen recipro, maar een paar haakse slijpers (een 125mm en een 230mm) met snoer, geen frees op accu en een enkele boorhamer op accu.

Qua bovenfreesmachines en schuurmachines is Festool wel topsegment, maar als je geen schilder bent, voldoet een ander A-merk net zo goed. Als je een goeie en betaalbare bovenfrees zoekt, kan je ook nog naar Triton kijken. En voor al het andere gereedschap kan je kijken naar wat je nodig hebt op snoer of accu. De meeste grote merken hebben vrij veel machines op accu tegenwoordig.

Kortom:
- Festool is leuk spul, maar Festool is ook duur;
- Ik merk persoonlijk weinig verschil, zelfs bij dagelijks gebruik;
- Het assortiment machines van Festool is beperkt en naar mijn idee gericht op afwerken (hout, schilderwerk en stucwerk)

Als je bereid bent meer te betalen zijn er zeker machines die je van Festool kan halen, maar ik zou persoonlijk niet investeren in hun 18V platform ivm het beperkt aantal machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ik kan me herinneren dat Festool een jaar of 10 geleden wel een van de weinigen was die op een schroefmachine haakse en excentrische opzetstukken aanbood. Ook hun 'snap on' functionaliteit was ideaal voor het snel wisselen tussen bitjes en boortjes bijvoorbeeld. En ze waren volgens mij een van de weinigen die toen al een kwalitatief goede klopboormachine op accu hadden.

Maar tegenwoordig is dat niet meer zo'n unique selling point.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
R2D2 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:15:
[...]

Klopt maar zelfs bij de invalzaag zet ik hem vast om te voorkomen dat er toch iets zou kunnen verschuiven.

Maar er zijn inderdaad genoeg gevallen te verzinnen waarom je een invalzaag zou pakken in plaats van een cirkelzaag. Ik merk alleen dat ik zelf praktisch altijd neig naar de accu cirkelzaag met lineaal in plaats van de invalzaag bij het zagen van plaatmateriaal omdat het een kwestie is van accu er op klikken, lat er langs en gaan. De GKT van Bosch welke ik heb als invalzaag vind ik een stuk minder handzaam en dat geklooi met snoer vind ik niks bij het zagen van plaatmateriaal.

Het enige plaatmateriaal wat is zaag met de invalzaag is hetgeen met een fineer / afwerklaag er op. Dan is een invalzaag een uitkomst want door eerst een ondiepe zaagsnede in het materiaal te maken en daarna pas door te zagen voorkom je dat je de toplaag beschadigd.

Niks tegen de invalzaag dus maar het ging mij vooral om de bewering dat je er nauwkeuriger en sneller mee kon werken... en dat is naar mijn mening dus niet “perse” het geval.
Jij hebt het dan ook over zo'n 12v mini cirkelzaagje (gok ik?). Dan heb je een maximale zaagdiepte van 27mm. Ik snap dat je daar graag plaatmateriaal mee zaagt en ik zie dat ook een stuk beter werken dan een normale (grote) cirkelzaag. Ander verhaal en vandaar wellicht ook een andere ervaring.

Echter als je je eerste cirkelzaag gaat kopen, dan is de invalzaag een stuk handiger in gebruik dan een normale cirkelzaag, en ook een stuk veelzijdiger dan een kleine cirkelzaag (je kan er bijvoorbeeld niet echt deuren van 4cm mee afkorten).

Mijn persoonlijke ervaring is dat het werken met adapter een stuk minder precies en fijn werkt dan met een zaag die gewoon op de hele lineaal ligt. Het vastzetten van die adapter zelf is ook heel gevoelig voor fouten en glijdt toch niet zo lekker over die lineaal als een afkortzaag.

Dus nee, het is niet 'dikke onzin' want ik heb het zelf zo ervaren en m'n accucirkelzaag ook weer verkocht. Er zullen best mensen prima met een normale cirkelzaag + geleiderail kunnen werken en daar helemaal happy mee zijn. Ik geef alleen aan dat als je op zoek bent naar een normale cirkelzaag (die meer van 30mm diep kan zagen), en je verwacht vooral plaatmateriaal te gaan zagen (of andere dingen die je redelijk precies wilt hebben, zoals deuren), in mijn ervaring een invalzaag een betere keuze is. Ik probeer wat dat betreft mensen te behoeden voor dezelfde fout die ik heb gemaakt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

jichem schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:48:
[...]

Ik heb de bosch destijds gekozen ivm positieve reviews over de precisie in de instelling.
Nou is mijn machine uiteraard n=1, maar 45 graden op de machine is 45 graden op mijn hoekmeter.
Er zit geen laser oid op deze machine, als je dat veel gebruikt zou ik deze dus zeker niet kopen.
En een ander minpunt, al kan ik dat niet met de andere vergelijken, een stofzuiger er op is geen garantie voor weinig rommel. Het fijne stof wordt bijna allemaal wel afgezogen, maar het grovere materiaal zeker niet.
Laser interesseert me niet, dat 45 graden ook 45 is, dat natuurlijk wel.

Voor mij is helaas de Bosch geen optie door de diepte van de stangen, omdat ik wel een dieptestop wil, blijft er alleen Ryobi onder de 300 over. Die heeft de stangen aan de voorkant zitten en een dieptestop. Alleen ik kan weinig vinden over de kwaliteit, en dan voornamelijk hoe precies die is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Benjamin- schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:35:
[...]

Voor mij is helaas de Bosch geen optie door de diepte van de stangen, omdat ik wel een dieptestop wil, blijft er alleen Ryobi onder de 300 over. Die heeft de stangen aan de voorkant zitten en een dieptestop. Alleen ik kan weinig vinden over de kwaliteit, en dan voornamelijk hoe precies die is.
Ik denk dat de meeste mensen hier toch voor de "grotere" merken gaan hier.
De stangen steken inderdaad een heel stuk uit, ik gebruik hem zelf op een onderstel buiten dus dat is geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Net maar even de DeWALT DCW210NT besteld, en daarmee voorlopig mijn accu set compleet. Schuurpapier had ik al van aliexpress gekocht, 100 vel 60-240 grit voor 14 euro en 30 vel 1000-7000 grit (voor wetsanding van giethars) voor 4,50. Zijn wel een stuk leukere prijzen dan hier.
jichem schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:41:
[...]

De stangen steken inderdaad een heel stuk uit, ik gebruik hem zelf op een onderstel buiten dus dat is geen issue.
En begrijpelijk, ik keek ook echt niet naar Ryobi, maar heb zo beperkte ruimte dat ik volgens mij echt niet zo'n Bosch kwijt kan.

Want hoe lang is de gehele zaag wanneer het blad helemaal naar achteren zit?

[ Voor 21% gewijzigd door Benjamin- op 17-06-2019 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Benjamin- schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:49:
[...]

En begrijpelijk, ik keek ook echt niet naar Ryobi, maar heb zo beperkte ruimte dat ik volgens mij echt niet zo'n Bosch kwijt kan.

Want hoe lang is de gehele zaag wanneer het blad helemaal naar achteren zit?
Dat zou ik thuis even op moeten meten, als je wil kan ik dit vanavond wel even delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

jichem schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:55:
[...]

Dat zou ik thuis even op moeten meten, als je wil kan ik dit vanavond wel even delen.
Heel graag, want ik weet nooit zo goed over wat voor maten ze het hebben bij dit soort producten.

Ik vraag me wel nog af, of het misschien nog zou kunnen om hem neer te zetten en dat hij niet helemaal naar achteren kan en dan een blok te bevestigen wat als achterkant fungeert. Minder mooi natuurlijk, maar als ik daardoor krijg wat ik wel, dan ach...

De hele zaag lengte zou ik tevens nog steeds kunnen gebruiken. Door mijn zeer beperkte ruimte in de schuur (we hebben een schuur van 244 bij 210), is altijd mijn idee al geweest dat ik delen van de werkbank kan uitschuiven. Dus normaliter komt de werkbank tot de deur, maar ik ga uitschuifbare delen maken waardoor ik daar voorbij kom, en dus ook lange stukken hout kan zagen.
De afkortzaag krijgt dat ook, dus wanneer ik iets breders zou willen zagen, dan kan dat ook door de boel uit te schuiven.

Dessalnietemin wil ik wel nog wel redelijk kunnen zagen zonder dat ik de boel uitschuif.
Dus als jij de maat zou kunnen van helemaal uitgeschoven, en helemaal ingeschoven, dan zou ik kunnen kijken of ik toch niet zo'n Bosch kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:42
Framoes schreef op zondag 16 juni 2019 @ 20:54:
Is er toevallig iemand in (de buurt van) Utrecht hier die een 3D printer heeft? Ik wil een paar houders voor accugereedschap laten printen, maar ken niemand die een printer heeft staan. Ik betaal natuurlijk voor de prints.

Via Thingiverse kan je ook dingen laten printen en verzenden, maar ik dacht: ik kan het hier ook proberen. Ontmoet je ook nog eens een Tweaker in het echt.

Het gaat om deze. Ook van andere merken staan er ontwerpen. En natuurlijk houders voor accu's. Heb ze hier volgens mij ook wel eens eerder voorbij zien komen.
ik ben hier wel eens geweest, ook erg leuk:
https://protospace.nl/fablab/#open-inloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Voor vaderdag een kantjesknipper gevraagd, (wist niet wat anders).. totdat ik afgelopen woensdag een heggeschaar zag voor 84 euro. Zeker in combi met de accu actie op tuingereedschap.

Nu heb ik straks 2 makita's en 4 accu's... (oke 3 apparaten maar die heggenschaar gebruik ik maar 2x per jaar) dus is er wel ruimte voor een extra body, maar als ik die dan weer koop met de Makita actie is er weer ruimte voor een extra body, als ik daar dan weer een accu bij krijg is er weer.... >:)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Benjamin- schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:07:
[...]

Heel graag, want ik weet nooit zo goed over wat voor maten ze het hebben bij dit soort producten.

Ik vraag me wel nog af, of het misschien nog zou kunnen om hem neer te zetten en dat hij niet helemaal naar achteren kan en dan een blok te bevestigen wat als achterkant fungeert. Minder mooi natuurlijk, maar als ik daardoor krijg wat ik wel, dan ach...

De hele zaag lengte zou ik tevens nog steeds kunnen gebruiken. Door mijn zeer beperkte ruimte in de schuur (we hebben een schuur van 244 bij 210), is altijd mijn idee al geweest dat ik delen van de werkbank kan uitschuiven. Dus normaliter komt de werkbank tot de deur, maar ik ga uitschuifbare delen maken waardoor ik daar voorbij kom, en dus ook lange stukken hout kan zagen.
De afkortzaag krijgt dat ook, dus wanneer ik iets breders zou willen zagen, dan kan dat ook door de boel uit te schuiven.

Dessalnietemin wil ik wel nog wel redelijk kunnen zagen zonder dat ik de boel uitschuif.
Dus als jij de maat zou kunnen van helemaal uitgeschoven, en helemaal ingeschoven, dan zou ik kunnen kijken of ik toch niet zo'n Bosch kan nemen.
Ga ik doen, ik zal een zo compleet mogelijke meting er van maken.

@Benjamin-
Zojuist even gekeken, de zaag is als je hem ingeschoven neerzet ongeveer 78 cm diep, dit is het puntje van het handvat (voorkant) tot achterste onderdeel. Als ik hem vervolgens volledig naar achter schuif komt daar 20 cm bij. (alleen is dan het handvat naar achter geschoven, dus totaal lengte wordt dan ongeveer 87 cm. dan is de verstelknop het voorste onderdeel)

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Mocht je een uitschuifblad overwegen, dan hoeft hij in principe maar 20cm te overbruggen, dat valt denk ik wel mee.

[ Voor 17% gewijzigd door jichem op 17-06-2019 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
jichem schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:41:
[...]

Ryobi is ook vrij beperkt aanwezig in Nederland/Europa. In Amerika zijn ze veel prominenter aanwezig, incl samenwerking met een van de grotere 'hardware stores'.

Ik heb alleen een tacker van Ryobi gehad en na twee dagen weer teruggestuurd omdat het kwalitatief een beetje tegen viel. Ik weet niet of dat een modelletje maandagmorgen was, maar gezien de prijs denk ik dat je misschien niet de beste kwaliteit moet verwachten. Maar misschien kunnen ze ook positief verrassen. Je weet het maar nooit.
Op de uithof (of tegenwoordig "Science Park" zie ik. Zit het in een gebouw van de HU of er tussenin? Daar zat vroeger geloof ik een kroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Benjamin- schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:07:
[...]

Ik weet niet of je het überhaupt hebt overwogen, maar dan zou ik ook eens naar een echte radiaalzaag kijken.
Die heeft een groter bereik, is preciezer, dieptestop is standaard en beter dan wat een hedendaagse afkortzaag kan leveren en dan is er ook een "maar".

Het "maar" is, is dat een radiaalzaag niet alleen groot lijkt, maar dat ook is.
Ik heb die van mij op een onderstel gezet en daar wielen onder gemonteerd.
Nu past hij zelfs in het kleinste hoekje en kan ik de zaag toch zeer eenvoudig zo neerplempen dat ik platen, balken en latten van de meest onmogelijke lengte kan zagen.

Mijn eigen quasi-mobiele afkortcirkelzaag zaagt daar niet tegenop. :+
Een afkortcirkelzaag van 20kg is nml. amper mobiel te noemen, tenzij je het ding rollend maakt.

Je kunt het geheel zelfs opnemen in een (stationaire) werkbank waar je -al naar gelang de behoefte- de radiaalzaag eenvoudig uitrijdt.

Toevallig of niet @L.N. heeft/had een fraai gereviseerde Ryobi te koop.
Heb je toch een Ryobi, maar dan beter. _/-\o_
Framoes schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:39:
[...]
Ryobi is ook vrij beperkt aanwezig in Nederland/Europa. In Amerika zijn ze veel prominenter aanwezig, incl samenwerking met een van de grotere 'hardware stores'.
Ik heb alleen een tacker van Ryobi gehad en na twee dagen weer teruggestuurd omdat het kwalitatief een beetje tegen viel. Ik weet niet of dat een modelletje maandagmorgen was, maar gezien de prijs denk ik dat je misschien niet de beste kwaliteit moet verwachten. Maar misschien kunnen ze ook positief verrassen. Je weet het maar nooit.
Mijn allereerste serieuze machines zullen van Ryobi zijn geweest, toentertijd geleverd door de Gamma, een jaar of dertig+ geleden. :P
Spartaans en robuust, maar zeer compleet geleverd met bijv. een zwaar uitgevoerde en zeer precieze langsgeleider op de bovenfrees en niet kapot te krijgen.
Aanloopstroombegrenzing en variable toerentallen had nog niemand van gehoord. ;)

Het was een zware bovenfrees en bandschuurmachine die in degelijkheid in niets onderdeden voor Makita en HItachi uit die dagen.
De meest degelijke lagers die je je kunt voorstellen en het is ook niet toevallig dat ik die machines nog steeds gebruik als er per se gegooid en gesmeten moet worden. :+

Ik heb dus wel een zwak voor dit merk. _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2019 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:03
DavidZH schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:25:

Dank voor de antwoorden. Had al een vermoeden dat ze niet universeel bruikbaar zijn. Moet toch nog wat hebben bij Amazon, dus gaan ze meteen mee.
Nou lekker weer: eerst betaal ik weer de hoofdprijs voor de boren, en nu weet DHL mijn huis weer niet te vinden...

‘ s Avonds met korting in de winkelmand gegooid, maar toen was er ineens die onweersbui waardoor ik mijn Ziggo lijn moest losgooien (wonend in een flat op 18 hoog met de coax via buiten komt ben ik liever voorzichtig), helaas de volgende ochtend de korting weg... }:|

En het eerste item uit mijn winkelwagen lag 2 dagen later al in de bus; de borenset is overgedragen aan DHL en zou woensdag 12 juni bezorgd worden. Maar niets... Amazon had er ook geen trackingnummer bij gedaan dus DHL bellen is een zinloze zaak. Ze weten wel dat het niet bezorgd is, maar bij de “verdere informatie” staat alleen dat ik maar moet wachten... |:(

Dubbel zuur!!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:31
@Bhagavad @Benjamin-

Ik zou met zo weinig ruimte niet voor een radiaalzaag kiezen, maar een meer mobiele optie, zoals een Festool MFT , Ron Paul werkbank of Benchworks MFTC (of de Festool variant). Hierdoor ben je veel mobieler, hebt een veelzijdigere invalzaag (Festool, Makita, etc.) en die blijven ook veel bruikbaarder als je toch upgrade naar een zaagtafel. Overigens is de Ryobi al lang verkocht.

Festool MFT

Ron Paulk

Met afkortsysteem:

Benchworks MFTC:

Festool heeft een variant van de MFTC gemaakt, de MW 1000

Of mijn variant van de MFT:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4902/44370059220_e5ba34b62c_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:22
Aangezien ik hier veel wera liefhebbers zie, geef ik deze promo maar even mee;
https://www.toolmax.nl/we...enblad-en-flesopener.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:47:
Mijn allereerste serieuze machines zullen van Ryobi zijn geweest, toentertijd geleverd door de Gamma, een jaar of dertig+ geleden. :P
Spartaans en robuust, maar zeer compleet geleverd met bijv. een zwaar uitgevoerde en zeer precieze langsgeleider op de bovenfrees en niet kapot te krijgen.
Aanloopstroombegrenzing en variable toerentallen had nog niemand van gehoord. ;)

Het was een zware bovenfrees en bandschuurmachine die in degelijkheid in niets onderdeden voor Makita en HItachi uit die dagen.
De meest degelijke lagers die je je kunt voorstellen en het is ook niet toevallig dat ik die machines nog steeds gebruik als er per se gegooid en gesmeten moet worden. :+

Ik heb dus wel een zwak voor dit merk. _/-\o_
Dat was waarschijnlijk van voor de overname/licentie door TTI. Die zijn net iets minder happig op kwaliteit dan Ryobi zelf. AEG was vroeger ook nog net niet uit beton gehouwen zo degelijk.
DavidZH schreef op maandag 17 juni 2019 @ 17:23:
[...]

Nou lekker weer: eerst betaal ik weer de hoofdprijs voor de boren, en nu weet DHL mijn huis weer niet te vinden...

‘ s Avonds met korting in de winkelmand gegooid, maar toen was er ineens die onweersbui waardoor ik mijn Ziggo lijn moest losgooien (wonend in een flat op 18 hoog met de coax via buiten komt ben ik liever voorzichtig), helaas de volgende ochtend de korting weg... }:|

En het eerste item uit mijn winkelwagen lag 2 dagen later al in de bus; de borenset is overgedragen aan DHL en zou woensdag 12 juni bezorgd worden. Maar niets... Amazon had er ook geen trackingnummer bij gedaan dus DHL bellen is een zinloze zaak. Ze weten wel dat het niet bezorgd is, maar bij de “verdere informatie” staat alleen dat ik maar moet wachten... |:(

Dubbel zuur!!!
Volgens mij is het wel zo dat als Amazon geen melding krijgt van bezorging, ze het zo gratis opnieuw verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L.N. schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:22:
@Bhagavad @Benjamin-
Ik zou met zo weinig ruimte niet voor een radiaalzaag kiezen, maar een meer mobiele optie, zoals een Festool MFT , Ron Paul werkbank of Benchworks MFTC (of de Festool variant). Hierdoor ben je veel mobieler, hebt een veelzijdigere invalzaag (Festool, Makita, etc.) en die blijven ook veel bruikbaarder als je toch upgrade naar een zaagtafel.
Alle genoemde inventieve en mooie oplossingen hebben hun eigen specifieke voor- en nadelen, de radiaalzaag incluis. ;)

Feit is dat in mijn eigen garage van alle zaagsystemen enkel de radiaalzaag instant gebruikt kan worden zonder een half uur bezig te zijn een modulair systeem uit te klappen.
Dat laatste zou mij steeds meer gaan tegenstaan als er iets te zagen viel.

Een afkortzaag opgenomen in een werkbankconstructie is zeker een handige optie, maar de precisie van de radiaalzaag haal je daarmee niet.
De radiaalzaag is qua gemak overigens net zo handig te integreren, ook als je maar een beperkte werkruimte tot je beschikking hebt.

Het is ook maar net hoe mobiel je werkplek moet zijn.
Voor mobiel zagen heb ik andere machines, maar ook die leggen het regelmatig af tegen het comfort van de reeds opgestelde machine.
Mijn "mobiele" afkortzaagmachine verhuis ik overigens niet voor m'n lol, het is een onhandelbaar maar handig kreng en net zo goed aan de zware kant.

Zoals ik al eerder aangaf is een radiaalzaag prima in een werkblad/werkbank te integreren zolang je de werkbladen maar op gelijke hoogte brengt.
In dat geval valt het met "het volume" wel mee.

Ik kan m'n radiaalzaag overal parkeren waar ik wil, omdat er grote wielen onder zitten, maar even achterin de auto is er uiteraard niet bij.
Alhoewel.... :P
Ik heb mij er bij neergelegd dat een 100% bevredigende zaagoplossing niet bestaat en dat het van je eigen voorkeuren zal afhangen welke vorm je gaat kiezen.
Uiteindelijk werken zij allemaal, maar hebben alle hun eigen plussen en minnen. ;)
Overigens is de Ryobi al lang verkocht.
Goed nieuws, maar jammer voor de TS.
Je ziet dat er meer mensen zijn met een goed plan. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

L.N. schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:22:
@Bhagavad @Benjamin-

Ik zou met zo weinig ruimte niet voor een radiaalzaag kiezen, maar een meer mobiele optie, zoals een Festool MFT , Ron Paul werkbank of Benchworks MFTC (of de Festool variant). Hierdoor ben je veel mobieler, hebt een veelzijdigere invalzaag (Festool, Makita, etc.) en die blijven ook veel bruikbaarder als je toch upgrade naar een zaagtafel. Overigens is de Ryobi al lang verkocht.
Daar zitten wel hele mooie werkbanken tussen, vooral die inklapbare vind ik erg mooi.

Ik zou zoiets uiteindelijk wel willen maken, maar voor nu ga ik wel echt voor iets vast.
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:47:
[...]

Ik weet niet of je het überhaupt hebt overwogen, maar dan zou ik ook eens naar een echte radiaalzaag kijken.
Nooit naar gekeken eerlijk gezegd, interessant ding, gezien de prijs en grote, echter geen optie.
jichem schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:52:
[...]

Ga ik doen, ik zal een zo compleet mogelijke meting er van maken.

@Benjamin-
Zojuist even gekeken, de zaag is als je hem ingeschoven neerzet ongeveer 78 cm diep, dit is het puntje van het handvat (voorkant) tot achterste onderdeel. Als ik hem vervolgens volledig naar achter schuif komt daar 20 cm bij. (alleen is dan het handvat naar achter geschoven, dus totaal lengte wordt dan ongeveer 87 cm. dan is de verstelknop het voorste onderdeel)

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Mocht je een uitschuifblad overwegen, dan hoeft hij in principe maar 20cm te overbruggen, dat valt denk ik wel mee.
Super, bedankt. Ik moet helaas constateren dat ik die Bosch echt niet kwijt kan.

Ik heb inmiddels wel wat positieve dingen gelezen over de Ryobi, met afstellen zou die goed moeten zijn. Laser is onbetrouwbaar en afzuiging is bagger, maar dat zijn niet de grote problemen. Hij is ook erg klein, tevens past die ook maar net, dus moet je nagaan hoe weinig ruimte ik heb. :P

Erg jammer alleen dat ik niet kan vinden waar ik hem kan zien. Alle dealers in de omgeving verkopen andere type Ryobi spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-08 19:04
Benjamin- schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:35:
[...]

Ik heb de Ryobi EMS254L (linkje)
Afbeeldingslocatie: https://www.mastertools.nl/media/catalog/product/a/f/afkortzaag_3_1.jpg

Ben er eigenlijk best tevreden mee, stuk stiller als de versleten metabo afkortzaag.
Ik heb hem nog niet gefinetuned maar uit de doos was hij al redelijk goed. Voor het hele fijne werk is dit niet de beste machine, maar met vergelijkbare specs kom je dan bij Festool uit.

Ik zou hem zo weer kopen, tenzij ik de precisie houtbewerking kant op ga :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:49
Wel een mooi ding die Ryobi EMS254L. Voor de geïnteresseerden: Bauhaus heeft ze staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:31
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2019 @ 22:44:
Alle genoemde inventieve en mooie oplossingen hebben hun eigen specifieke voor- en nadelen, de radiaalzaag incluis. ;)
Helemaal mee eens!
Feit is dat in mijn eigen garage van alle zaagsystemen enkel de radiaalzaag instant gebruikt kan worden zonder een half uur bezig te zijn een modulair systeem uit te klappen.
Dat laatste zou mij steeds meer gaan tegenstaan als er iets te zagen viel.
Ik zou de opties uit mijn vorige post permanent opstellen, zodat het altijd klaar is voor gebruik. Bijkomend voordeel is de mobiliteit. Met zo weinig ruimte is dat een groot voordeel. Als hetwerkstuk/materiaal te groot is voor in de werkplaats, dan verplaats je het naar de tuin, oprit, stoep, etc.
Een afkortzaag opgenomen in een werkbankconstructie is zeker een handige optie, maar de precisie van de radiaalzaag haal je daarmee niet.
De radiaalzaag is qua gemak overigens net zo handig te integreren, ook als je maar een beperkte werkruimte tot je beschikking hebt.
Mee eens. Een radiaalzaag kun je ook verder wegklappen, waardoor je meer ruimte op het werkblad heb dan bij een afkortzaag.
Het is ook maar net hoe mobiel je werkplek moet zijn.
Voor mobiel zagen heb ik andere machines, maar ook die leggen het regelmatig af tegen het comfort van de reeds opgestelde machine.
Mijn "mobiele" afkortzaagmachine verhuis ik overigens niet voor m'n lol, het is een onhandelbaar maar handig kreng en net zo goed aan de zware kant.
Mobiel betekent niet dat het niet altijd klaar staat, maar dat het verplaatsbaar is. Natuurlijk moet je een opstelling kiezen waarbij je zo min mogelijk machines moet verplaatsen. Maar met een beperkte ruimte ontkom je er niet aan.
Zoals ik al eerder aangaf is een radiaalzaag prima in een werkblad/werkbank te integreren zolang je de werkbladen maar op gelijke hoogte brengt.
In dat geval valt het met "het volume" wel mee.
Mee eens!
Ik kan m'n radiaalzaag overal parkeren waar ik wil, omdat er grote wielen onder zitten, maar even achterin de auto is er uiteraard niet bij.
Alhoewel.... :P
Ik heb mij er bij neergelegd dat een 100% bevredigende zaagoplossing niet bestaat en dat het van je eigen voorkeuren zal afhangen welke vorm je gaat kiezen.
Uiteindelijk werken zij allemaal, maar hebben alle hun eigen plussen en minnen. ;)
Dat klopt, maar ik denk dat je met een invalzaag + MFT/MFTC/Ron Paulk flexibeler bent dan met een radiaalzaag. Een radiaalzaag kan niet meer dan 60 cm zagen, tenzij je zeer grote op krachtstroom hebt. Dat is een zeer groot nadeel als je met plaatmateriaal werkt. Alleen dat al zou voor mij een radiaalzaag diskwalificeren als enige zaag. Natuurlijk is het zagen onder een hoek veel gemakkelijker met een radiaalzaag en zo zijn er nog wel meer voordelen.

@Benjamin- Een radiaalzaag koop je tweedehands. Die zijn dan 25-35 jaar oud, maar zijn onverwoestbaar. Ze zijn goedkoper dan een nieuwe goede afkortzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
TheJVH schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:51:
[...]

Jij hebt het dan ook over zo'n 12v mini cirkelzaagje (gok ik?). Dan heb je een maximale zaagdiepte van 27mm. Ik snap dat je daar graag plaatmateriaal mee zaagt en ik zie dat ook een stuk beter werken dan een normale (grote) cirkelzaag. Ander verhaal en vandaar wellicht ook een andere ervaring.
Klopt, voor het diepere werk heb ik een Bosch GKT 55 invalzaag. Ook een hele prima machine die me veel meer heeft gekost en die ik toch nooit zal pakken bij het zagen van plaatmateriaal (en eerlijk, daar zal het gros van de mensen een dergelijke zaag voor gebruiken).

De invalzaag gebruik ik eigenlijk alleen als de mini cirkelzaag tekort schiet. En dat is praktisch nooit. Toen er laatst een houten deel uit de vloer gezaagd moest worden is ie weer even uit het stof getrokken ;-)

Want ondanks dat ik wel eens een filmpje voorbij heb zien komen van een Amerikaanse beunhaas die daar de 12V GKS voor heb zien misbruiken leek mij dat niet een heel slim idee ;-)
Echter als je je eerste cirkelzaag gaat kopen, dan is de invalzaag een stuk handiger in gebruik dan een normale cirkelzaag, en ook een stuk veelzijdiger dan een kleine cirkelzaag (je kan er bijvoorbeeld niet echt deuren van 4cm mee afkorten).
Je hoeft ook niet perse een mini variant te kopen ;-). Ik heb alle deuren hier in huis ook met een geleende festool cirkelzaag afgekort, allemaal keurig netjes.

Het ligt een beetje aan je budget denk ik, als ie genoeg hebt voor een degelijke invalzaag is dat mooi mee genomen, zo niet ben je wat mij betreft nog altijd beter af met een goede cirkelzaag dan met een matige invalzaag.
Mijn persoonlijke ervaring is dat het werken met adapter een stuk minder precies en fijn werkt dan met een zaag die gewoon op de hele lineaal ligt. Het vastzetten van die adapter zelf is ook heel gevoelig voor fouten en glijdt toch niet zo lekker over die lineaal als een afkortzaag.
Ik denk dat dat een kwestie is van ervaring dan ;-). Ik durf hardop te beweren dat ik plaatmateriaal net zo snel zaag met de cirkelzaag als met de invalzaag. En wat betreft de adapter, bij de 12V Bosch is het een kwestie van er in schuiven, 2 schroefjes vast en op de lineaal plaatsen. Ligt net zo stabiel als de invalzaag welke ik van Bosch heb.

Geen idee wat Makita voor systeem gebruikt maar bij de Bosch is dat prima geregeld.
Dus nee, het is niet 'dikke onzin' want ik heb het zelf zo ervaren en m'n accucirkelzaag ook weer verkocht. Er zullen best mensen prima met een normale cirkelzaag + geleiderail kunnen werken en daar helemaal happy mee zijn. Ik geef alleen aan dat als je op zoek bent naar een normale cirkelzaag (die meer van 30mm diep kan zagen), en je verwacht vooral plaatmateriaal te gaan zagen (of andere dingen die je redelijk precies wilt hebben, zoals deuren), in mijn ervaring een invalzaag een betere keuze is. Ik probeer wat dat betreft mensen te behoeden voor dezelfde fout die ik heb gemaakt :) .
Waar het mij om ging is dat er wordt beweerd dat een invalzaag zoveel nauwkeuriger zou werken e.d. En dat heeft toch echt meer met je eigen kwaliteiten te maken dan met een cirkel vs invalzaag ;-).

Ik heb beiden, beiden zijn van een meer dan behoorlijke kwaliteit en ik pak velen malen liever een compacte cirkelzaag dan de “lompe” invalzaag. Het scheelt me gewoon tijd en aangezien ik altijd volle accu’s voor handen heb, de lineaal voor het grijpen aan de muur heb hangen is dat vaak de eerste keuze.

Als Bosch nou eens een compacte invalzaag zou maken op accu dan ben ik meteen om, zou weer 2 koffers schelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:16
GVD. Afgelopen zaterdag gereedschap uit mijn garage gejat. Veel accu's van mijn tuinspullen maar ook:

Makita DF332DY1J
Makita TD111DSAJ
Makita Torsion B-30754
Makita 6381D

Ik vond het echt fijn spul die 10,8 volt dingen. Twijfel nu over de vervanging. Wil er eigenlijk niet veel op achteruit gaan, maar bijna al het werk in en om het huis is gedaan. Dus twijfel nu of ik niet een stapje moet maken naar mindere modellen.

Ze hebben ook mijn bedrade boormachine mee, bijna niet nodig gehad. De DF332DY1J gaat overal in. Echter voor die paar gaatjes in had steen/beton moet ik toch iets hebben.

Denk nu zelf aan:

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/HR166D_A1C0.jpg

De HR166, weet iemand of ik daar ook normaal mee kan boren? Had set met slagschroevendraaier en boormachine. En wil eigenlijk niet met 3 apparaten zitten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-08 16:37
Leuke aanbieding op Amazon.de (€155,89):

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61nnR8wiq1L._SL1200_.jpg

[ Voor 198% gewijzigd door Vitamine op 18-06-2019 15:15 ]

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:01

Fontainemelon

Zuiderbuur

Dank, maar meteen besteld. Toevallig net vandaag dit toestel gevalletje retour gestuurd naar Megekko: zij hadden exact die set in de afprijzing (van €190 voor €145) twee weken geleden. Kreeg 'm vorige week geleverd, zitten alle Flexiclick accessoires er niet bij (dus gewoon machine, batterijen en lader). Bleek volgens hen een fout te zijn op hun website, heb meermaals geprobeerd om hen voor €145 het juiste product te laten leveren maar ze wilden niet toegeven. Zonder die accessoires hoef ik 'm niet, en voor de service keer ik dus ook niet weer naar Megekko. Blij dat ie nu net weer in promo is bij Amazon.de, waar ik 'm eigenlijk van den beginne wou kopen had ik die 'promo' van Megekko niet gezien. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Mijn Makita verzameling maar eens uitgebreid O+

Vorig jaar een antieke klopboormachine naar de eeuwige jacht en rookvelden gebracht, en afgelopen weekend moest ik bij mam iets doen, zodoende:
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/703/142/534/DV_8_7753725_01_4c_RO_20140924165844.jpg
Eis was SDS, en genoeg vermogen (hoef geen beton te mixen), zodoende deze HR2230. :Y

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 15:16

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Artbij schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:59:
Denk nu zelf aan:

[Afbeelding]

De HR166, weet iemand of ik daar ook normaal mee kan boren?
Gezien het boorsymbool bij de draaiknop aan de zijkant zou ik ja zeggen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Artbij schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:59:
De HR166, weet iemand of ik daar ook normaal mee kan boren? Had set met slagschroevendraaier en boormachine. En wil eigenlijk niet met 3 apparaten zitten.
Zo te zien inderdaad wel, maar dat is niet heel handig als dat alleen met de SDS kop kan. Zit er een normale snelspan kop bij, of kan die er op?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Benjamin- schreef op maandag 17 juni 2019 @ 23:00:
[...]
Nooit naar gekeken eerlijk gezegd, interessant ding, gezien de prijs en grote, echter geen optie.
Ik kan mij goed voorstellen dat je voorkeur eerder bij andere opties ligt, maar de argumenten die je nu aanvoert zijn niet 100% rocksolid. ;)

Zo geeft ook LN al aan dat zo'n radiaalzaag voor weinig te koop kan zijn als je een tijdje rondkijkt op Marktplaats.
Daarnaast heb ik mijn eigen radiaalzaag een paar jaar zo ongeveer op een postzegel moeten parkeren en dat werkte uiteindelijk ook.

Maar goed, ik sjouw dit ding liever niet iedere dag naar drie hoog en dan is een lichtere afkortzaagmachine wel een uitkomst.
Heb de machine nog een paar jaar in Frankrijk gebruikt, bestelbus voor de garage geparkeerd, achterdeurtjes van de bus open, apparaat een duw gegeven en rijden maar.
Reuze mobiel dus. d:)b

Maar zoals LN al aangeeft kunnen beide apparaten geen zaagtafel vervangen, al kun je enkel met de radiaalzaag desnoods wel schulpen (als je levensmoe bent). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Orion84 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 18:24:
[...]

Zo te zien inderdaad wel, maar dat is niet heel handig als dat alleen met de SDS kop kan. Zit er een normale snelspan kop bij, of kan die er op?
SDS snelspankop kopen ;) zoiets dus https://www.amazon.de/Bos...%C3%A4mmer/dp/B0009W873Q/ of https://www.amazon.de/Sch...-Bohrfutter/dp/B0759FD8GS

[ Voor 25% gewijzigd door Damic op 18-06-2019 18:48 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 18:43:
[...]

Ik kan mij goed voorstellen dat je voorkeur eerder bij andere opties ligt, maar de argumenten die je nu aanvoert zijn niet 100% rocksolid. ;)

Zo geeft ook LN al aan dat zo'n radiaalzaag voor weinig te koop kan zijn als je een tijdje rondkijkt op Marktplaats.
Daarnaast heb ik mijn eigen radiaalzaag een paar jaar zo ongeveer op een postzegel moeten parkeren en dat werkte uiteindelijk ook.

Maar goed, ik sjouw dit ding liever niet iedere dag naar drie hoog en dan is een lichtere afkortzaagmachine wel een uitkomst.
Heb de machine nog een paar jaar in Frankrijk gebruikt, bestelbus voor de garage geparkeerd, achterdeurtjes van de bus open, apparaat een duw gegeven en rijden maar.
Reuze mobiel dus. d:)b

Maar zoals LN al aangeeft kunnen beide apparaten geen zaagtafel vervangen, al kun je enkel met de radiaalzaag desnoods wel schulpen (als je levensmoe bent). :+
Wat is niet rocksolid aan het argument dat die te groot zijn? Prijs kan je inderdaad betwisten.

Wij hebben een zeer kleine schuur, het is huur en nieuwbouw, en uitbreidingsmogelijkheden zijn er niet.
De schuur is 244 bij 210, ik ga tegen de 244 kant een werkbank bouwen, deze kan max iets van 70cm uitsteken (i.v.m. de deur).
De reden om tegen de 244 kant te werken en niet de 210 kant, is omdat als ik iets wil zagen, dan wil ik dmv uitschuiven van de werkbank (en zaag), het hout door de deur laten gaan.

Het is allemaal zeer beperkt daarom moet ik heel creatief omgaan met de ruimte die ik heb. Een radiaalzaag is hier helaas geen optie. Tevens wonen we hier net een jaar en we gaan voorlopig niet verhuizen, dus ik zal het hier echt mee moeten doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bobmeister schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:19:
[...]

Oeh dat is een hele mooie aanbieding!
Die van de Metabo bij Toolstation is beter. Mis je alleen die haakse en excenter boorkop, maar krijg je een slagschroevendraaier en extra accu voor terug. Haakse kun je als universeel accessoire wel ergens krijgen, de mijne komt van de Aldi of de Lidl :P
Hij is er iig nog: https://www.toolstation.nl/metabo-271-1-comboset/p51393

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
The Eagle schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:50:
[...]

Haakse kun je als universeel accessoire wel ergens krijgen, de mijne komt van de Aldi of de Lidl :P
Zo'n haakse kop van de Lidl heb ik ook. Het nadeel was voor mij dat je die met 1 hand vast moet houden omdat hij anders meedraait.

De haakse kop van de flexiclick draait niet mee (tenzij je hem naar voren trekt om te verstellen).

Ik vind de flexiclick in ieder geval een aanrader, ben erg blij met die van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:50:
[...]
Die van de Metabo bij Toolstation is beter. Mis je alleen die haakse en excenter boorkop, maar krijg je een slagschroevendraaier en extra accu voor terug. Haakse kun je als universeel accessoire wel ergens krijgen, de mijne komt van de Aldi of de Lidl :P
Bedoel je misschien dit hobbybob ding??
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/1zoi8ls.jpg

Daar wordt mijn DIY-hart een beetje verdrietig van.
Het 'werkt', maar daar is alles mee gezegd. ;)
Dit is inderdaad met stip de meest aantrekkelijke set die ik hier de laatste tijd heb voorbij zien komen.
Maar als je per se een goedwerkende haakse kop, of excenter met snelkoppeling wilt hebben dan zijn die 10.8/12V dwergjes van zowel Metabo en Bosch toch niet mis en de Amazon aanbieding voor de Bosch GSR 12V-15 FC is dan lastig te kloppen.
Sterker nog, ik ben er voor gevallen. :Y

Ik had het Metabo aanbiedingssetje graag besteld, maar van deze machines heb ik er al meer dan genoeg zei de baas.
Wet van de remmende voorsprong. :P

Het voelt als vreemdgaan (al heb ik daar geen persoonlijke ervaring mee :+ ), maar de Makita haakse accu-schroef/boormachine die ik al langer op het oog had heeft ook zo zijn beperkingen in vergelijk met deze Metabo/Bosch peuters.
Had als aficionado liever de lookalike van Metabo gehad, maar je kunt niet alles hebben. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 05:11:
ik heb die van Milwaukee eens losgekocht, werkt perfect d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hLOjtCUBlxAGbSH0NckUPVzu/full.jpg

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 05:11:
[...]

[Afbeelding]

Zijn er andere opties dan voor een accuboormachine? Ik heb zo'n ding ook en ik vind m bewerkelijk, maar wel fantastisch. Heeft me al in twee situatie gered in ieder geval. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Ossi schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:50:
[...]

Zijn er andere opties dan voor een accuboormachine? Ik heb zo'n ding ook en ik vind m bewerkelijk, maar wel fantastisch. Heeft me al in twee situatie gered in ieder geval. :9
Ik heb er twee, die zo nu en dan behoorlijk van pas komen:

Afbeeldingslocatie: https://staticws.gereedschapcentrum.nl/pub/media/catalog/product/cache/1/image/700x380/beff4985b56e3afdbeabfc89641a4582/f/9/f9fa3aeb60e75118293197de50698e79.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.toolsxl.nl/images/Merken/Dewalt_TB/Large/DeWALT_DT70621_DT70621-QZ.jpg

Alternatief kan zijn een accuboormachine met haakse kop, maar die is niet perse smaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-08 09:09
Zo'n flexibele kop zie ik nog wel als mooie uitbreiding, heb zelf ook zo'n (iets meer dan) 90° hobbydingetje, maar zelfs met dat ding kwam ik niet bij de schroef die ik gisteren wilde indraaien.

[ Voor 4% gewijzigd door CappieL op 19-06-2019 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Zodra je eenmaal de flexiclick in handen hebt wil je echt niks anders. Ook niet van die bovenstaande getoonde dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-08 18:11
Bobmeister schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:39:
Dat setje staat nu ook op Alternate voor een mooie prijs: €52,95
Alternate heeft vaak een 'verkeerd' prijs. Jammer dat die niet op Google shopping naar boven komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:18

Reinier

\o/

wheel schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:03:
[...]

Ik heb er twee, die zo nu en dan behoorlijk van pas komen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alternatief kan zijn een accuboormachine met haake kop, maar die is
Wat is die nou? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Fixed. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 23:29
Brutalsranan schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:28:
[...]

Alternate heeft vaak een 'verkeerd' prijs. Jammer dat die niet op Google shopping naar boven komt.
Wat bedoel je met een 'verkeerd' prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-06 10:18
Ik wilde al heel lang om onduidelijke redenen “iets” van Festool. Met een nieuwbouwhuis in het vooruitzicht en omdat er budget is een CXS machientje gekocht. Met haakse adapter en alles erop en aan. Laatst buurman geholpen met lades monteren in keuken en dan werkt zo’n klein apparaatje toch erg makkelijk.
Het is echt heel eenvoudig om goed haaks te boren door de goede balans en geringe gewicht.

Ik merk alleen wel dat ik de Festool teveel knuffel. Ik pak toch vaak mijn nieuwe Makita en ga met die laatste dus wat minder voorzichtig om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 15:38

Martijn02

/* No Comment */

Headhunter07 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:02:
Ik wilde al heel lang om onduidelijke redenen “iets” van Festool. Met een nieuwbouwhuis in het vooruitzicht en omdat er budget is een CXS machientje gekocht. Met haakse adapter en alles erop en aan. Laatst buurman geholpen met lades monteren in keuken en dan werkt zo’n klein apparaatje toch erg makkelijk.
Het is echt heel eenvoudig om goed haaks te boren door de goede balans en geringe gewicht.

Ik merk alleen wel dat ik de Festool teveel knuffel. Ik pak toch vaak mijn nieuwe Makita en ga met die laatste dus wat minder voorzichtig om.
Een CXS is inderdaad een heerlijk machientje. Hij is licht, klein, en geeft je superveel controle door de manier waarop hij in je hand ligt (motor tussen duim en wijsvinger, en je middelvinger op de trigger). Toch gaan de accu's nog best lang mee, en zit er ook ruim voldoende power in. (Tijdje terug met een forstnerboor van 28mm in een hardhouten kozijn aan de gang geweest, en daar deed 'ie absoluut niet moeilijk over)

Laatst mn collectie uitgebreid met een tweedehands DF500 (Dominofrees) Helaas heb ik nog niet echt tijd gehad om die te gaan gebruiken, maar wat een mooi spul is het toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
CurlyMo schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:10:
Zodra je eenmaal de flexiclick in handen hebt wil je echt niks anders. Ook niet van die bovenstaande getoonde dingen.
Maar die is van Bosch, daar heb ik niets aan op mijn Makita. En van machine wisselen omdat je 1x per jaar een keer moeite hebt met een schroefje is ook wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-06 10:18
Als dat Bosch apparaatje een beetje in de buurt komt van de Festool qua vasthouden en gewicht is dat zeker geen verkeerde aankoop voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

die Flexiclick aanbieding van Amazon is een héle goede aanbieding. En dan bedoel ik financieel. Ik heb deze set letterlijk 6 maanden dagelijks in de gaten gehouden voordat ik hem kocht en in die zes maanden is hij nog nooit lager dan €190,- geweest in zowel alle shops in NL als op Amazon.de.

Nu voor € 160,- is echt ongekend voor dit product.

Daarnaast is het ook qua product zelf inderdaad een top ding. Mensen die aangeven dat zo'n haaks hobby-bob opzetstuk beter werkt hebben duidelijk nooit het verschil ervaren.

Bovendien kun je alle andere chucks óp de haakse chuck monteren, waardoor je niet alleen haaks kunt schroeven maar ook kunt boren:

Afbeeldingslocatie: https://www.bosch-presse.de/pressportal/de/media/dam_images/pi9499/3_flexiclick_12_v_anwendung_bohrfutter_winkel.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ethiron schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:54:
Ongekend is misschien een beetje overdreven. Ik heb deze in april voor 182 euro bij Klium gekocht, met daarnaast nog een cashback van 20 euro via Bosch.

Sowieso misschien een goede tip, in de Bosch toolbox app staan ook cashbacks op gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@Logic Lion Oke, fair enough. :) Desalniettemin een goede prijs. Thanks voor de tip van de toolbox app!

[ Voor 6% gewijzigd door Ethiron op 19-06-2019 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:35

Illusion

(the art of)

Ethiron schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:37:
@Logic Lion Oke, fair enough. :) Desalniettemin een goede prijs. Thanks voor de tip van de toolbox app!
en de 10.8V versie stond vorig jaar een keer voor 159 bij toolstation....

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@Illusion Dat was volgens mij de Flexiclick versie zonder de vier opzetstukken. Die zie ik wel vaker voorbijkomen. Lijkt een goede deal, maar dan moet je nog voor plus minus € 30 euro vier losse chucks erbij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:35

Illusion

(the art of)

Ethiron schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:12:
@Illusion Dat was volgens mij de Flexiclick versie zonder de vier opzetstukken. Die zie ik wel vaker voorbijkomen. Lijkt een goede deal, maar dan moet je nog voor plus minus € 30 euro vier losse chucks erbij kopen.
Vliegvlug schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 18:54:
Kreeg vandaag een folder van Toolstation binnen met een leuke aanbieding voor een Bosch GSR 12V-15 Flexiclick accuboormachine

[Afbeelding]
Voor €159, op=op

Nu heb ik al twee Bosch GSR’s, een normale en een met hex aansluiting maar zit er toch over te denken ‘m aan te schaffen en dan de normale GSR weer te verkopen. >:)

Die hulpstukken lijken me wel erg handig, twee extra accu’s zijn nooit weg en heb nu nog geen snellader dus dat is ook een plus.

L-boxx heb ik eigenlijk niet nodig maar die kan ik ook verkopen natuurlijk.
Hmm, twijfel,twijfel.
Nee hoor, dat was inclusief :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Dat is wel top dan! Valt me mee dat hij in december '17 dan al in de aanbieding kwam. Ik heb hem de tweede helft van 2018 goed in de gaten gehouden en toen helaas niet voorbij zien komen voor een dergelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wb dat haakse, ik heb deze (bovenste, voor schroeven):

Afbeeldingslocatie: https://www.voordeelmuis.nl/img/jpg/2115/2115580.jpg
Was destijds een aanbieding bij de Aldi. Voor wat schroefwerk, prima. Zit nog nieuw in de doos, nooit gebruikt :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Ethiron schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:54:
Ik heb hem vorig jaar voor €146 kunnen scoren, complete set met 2 accu's :Y Blijft wel echt een geniaal apparaat!
Heb hem zelf destijds bij SVH24.de gekocht, is ook zeker een aanrader om in de gaten te houden, verzenden snel, klantenservice is snel en zijn vaak ook erg goedkoop + leuke aanbiedingen!

[ Voor 4% gewijzigd door Twijfels op 19-06-2019 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martijn02 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:28:
[...]
Een CXS is inderdaad een heerlijk machientje. Hij is licht, klein, en geeft je superveel controle door de manier waarop hij in je hand ligt (motor tussen duim en wijsvinger, en je middelvinger op de trigger). Toch gaan de accu's nog best lang mee, en zit er ook ruim voldoende power in. (Tijdje terug met een forstnerboor van 28mm in een hardhouten kozijn aan de gang geweest, en daar deed 'ie absoluut niet moeilijk over)

Laatst mn collectie uitgebreid met een tweedehands DF500 (Dominofrees) Helaas heb ik nog niet echt tijd gehad om die te gaan gebruiken, maar wat een mooi spul is het toch.
De machines zijn top daar zullen de meeste gebruikers het over eens zijn, maar wat mij steeds meer tegenstaat zijn hun absurde prijzen.
Zo is de Festool CXS precies 2x duurder dan de genoemde Bosch GSR 12V-15 FC, of de tweelingversie van Metabo.
De balans van die machientjes lijkt mij zelfs beter en ik kan geen rationeel argument bedenken om dan toch voor het veel duurdere Festool te kiezen.

De meeste schuurmachines zijn hier wel van Festool, maar nadat ik recent alle schuurzolen hoognodig moest vervangen, was ik meteen door het maandbudget heen. :P
Alles minstens 2x duurder dan de concurrentie, dan gaat de lol er snel af. :+

Nu is er voor de lineaire schuurmachine LS 130 EQ-Plus DUPLEX of de Rotex-serie amper een alternatief, maar anders ging ik meteen bij de concurrentie shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-08 18:11
Raymond schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:34:
[...]

Wat bedoel je met een 'verkeerd' prijs?
Goedkoper dan de rest.
Pagina: 1 ... 97 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.