[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 103 Laatste
Acties:
  • 918.740 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 20:56
aergrimm374 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:08:
[...]

In een krat heb ik ook altijd het onderste nodig. Maar nog vaker ligt het op een plek waar het vast logisch is (was), of gewoon nog op de laatste plek waar ik het gebruikt had.

Een kar gaat niet handig zijn. Voor de garage ligt grind (oprit) en bij de zijdeur houtsnippers (kippen). En de garage staat zelf vol, met fietsen en (bevriende) motoren. Er staat dus altijd wel iets voor datgene wat ik nodig heb ;)
Ik heb m'n accuboor koffer (zo'n mpack van makita) in gebruik waar ik ook m'n meest gebruikte tools in stop. Daar valt oa onder: Duimstok, rolmaat, potloden, priem, klein hamertje, bitset, schroevendraaier met bitkop, mini combinatiehaakje, setje houtboortjes, setje steenboortjes. Op de boormachine zit een 5Ah accu dus hoef geen extra accu in de koffer. Als ik bijvoorbeeld iets op ga hangen neem ik alleen die mee + wat ik ga ophangen (schroefje, plugje), en die heb ik eigenlijk altijd bij de hand.

Daarnaast heb ik nog de spotgoedkope plastic bakken van de hornbach die ik gebruik als 'projectbakken'. Idd een bakje voor elektra gereedschap (tang, kabelstrippers, Wera VDE schroevendraaisetje, stopcontacttester, spanningstester, etc), bakje voor waterleiding en ander fitwerk, bak met lijmen, kitten en tape, en als laatste een bakje voor netwerk gereedschap (RJ45 tang, punchtool, ook een kniptang, kabeltester, etc). Waarschijnlijk kan ik nog meer bakjes vullen met dingen (PBM ofzo), maar dat weet ik nog niet.

Wel heb ik onlangs van die Stanley Fatmax organizers gekocht. 1 waar al m'n grote schroeven in gaan (+ slagpluggen enzo), 1 waar al m'n kleine schroeven in gaan (waar leg je dan de grens :P ), en 1 waar alle pluggen in gaan.

Ik had altijd een grote gereedschapkoffer, maar die wil ik de deur uit doen om al dat gereedschap aan de muur te hangen (dingen als zagen, die heb je toch niet heel vaak nodig) want dat werkt niet fijn en is een lomp ding. Heb nog gezocht naar een klein gereedschapkistje, maar ben tot de conclusie gekomen dat die makpac wel heel fijn is vanwege het formaat, en omdat ik vrijwel altijd de boormachine nodig heb :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-08 11:34
aergrimm374 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:08:
[...]

In een krat heb ik ook altijd het onderste nodig. Maar nog vaker ligt het op een plek waar het vast logisch is (was), of gewoon nog op de laatste plek waar ik het gebruikt had.

Een kar gaat niet handig zijn. Voor de garage ligt grind (oprit) en bij de zijdeur houtsnippers (kippen). En de garage staat zelf vol, met fietsen en (bevriende) motoren. Er staat dus altijd wel iets voor datgene wat ik nodig heb ;)
Ik heb vorige week de Stanley Fatmax Technicus koffer voor mijn verjaardag gekregen. Ik vind het zelf een ideale koffer voor het handgereedschap, zonder dat je in een bak hoeft te graven naar waar je kleine schroevendraaier ook al weer ligt.

Uiteraard is ophangen mooier, maar met een eengezinswoning-met-standaard-schuur is de ruimte beperkt. In de schuur moeten ook al de (race)fietsen en tuinstoelen enz., dus dit vind ik een erg mooie oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschapskist.nl/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/m/fmst1-71943-g.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschapskist.nl/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/m/fmst1-71943-d.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschapskist.nl/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/m/fmst1-71943-c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09-2022
Ravocs schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:24:
[...]

Ik heb vorige week de Stanley Fatmax Technicus koffer voor mijn verjaardag gekregen. Ik vind het zelf een ideale koffer voor het handgereedschap, zonder dat je in een bak hoeft te graven naar waar je kleine schroevendraaier ook al weer ligt.

Uiteraard is ophangen mooier, maar met een eengezinswoning-met-standaard-schuur is de ruimte beperkt. In de schuur moeten ook al de (race)fietsen en tuinstoelen enz., dus dit vind ik een erg mooie oplossing.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat ziet er wel fancy uit, minder graafwerk als je (ik) opzoek ben naar net die ene schroeven draaier.
Van het weekend een opruiming gepoogd in de garage. Tuingereedschap is in ieder geval deels opgeruimd, dat scheelt. Verder de nieuwe schroevers gebruikt, en ja, 2 is beter dan 1! Scheelt een hoop wisselen.

Tevens een nieuwe zaag, waardoor ik nu in een half uur 6 hardhouten palen gezaagd heb ipv 1 met de oude zaag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-08 06:56
Ravocs schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:24:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi ding, ziet er degelijk uit. Op dit moment heb ik een heavy duty standaard gereedschapskist met afneembare bak voor boren en bitjes. Die afneembare bak is erg handig maar voor de rest is het aardig wat grabbelen en graven. Ik ga eens nadenken over een upgrade :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
Pffft, blij dat ik weer aan het werk mag :) ; dit weekend flink met m'n elektrische gereedschap aan de slag geweest.
Ik wil in de garage een kast maken voor onder een werkblad en heb daarvoor een hoop oud plaatmateriaal, vooral spaanplaat met beschermlaag, verzaagd met de invalzaag. Wat een hoop stof en zaagsel komt daar vanaf!
In de kast komen laden en die maak ik van 12 mm multiplex. Ook gezaagd met de invalzaag en ook weer een berg stof; misschien iets subtieler dan bij spaanplaat, maar niet veel...
En tenslotte in de zijkanten van de laden een groef gefreest met de bovenfrees (van de Lidl) en je raad het: weer een hoop stof!
Ik heb vorig jaar al een cycloon van Ali Express aangesloten op een plastic ton en dat werkt goed, maar in de krappe ruimte krijg ik het niet goed voor elkaar om de afzuigslang te koppelen aan de invalzaag. Ik gebruik de cycloon dus voor het stofzuigen ná het zagen, maar een deel van het stof ligt natuurlijk al verderop in de ruimte. Een mooi project voor de toekomst.

Nu dan 2 praktische vragen; op Internet en YouTube lijkt het allemaal zo gemakkelijk en logisch:
  1. Hoe kun je zo nauwkeurig mogelijk zagen met de invalzaag+geleider? Ik trek nu een lijn, leg de geleider daarlangs, controleer die nog met de winkelhaak, maar toch zit er verschil tussen de verschillende delen die ik heb gezaagd (1 tot 4 mm).
  2. Wat is de handigste manier om met de bovenfrees een groef te frezen als je dat in 2 a 3 halen moet doen ivm de breedte van het freesje? Ik heb nu de geleider van de frees gebruikt, maar dat valt nog best tegen. Het houten deel wat ik ga frezen moet goed vastliggen, dus ik bots telkens tegen een van de lijmklemmen aan die ik daarvoor gebruik. Ook heeft de frees wat speling, zo lijkt het, zodat ik, als ik wat scheef duw, de groef breder maak dan als ik netjes alleen bovenop duw. Ik zat te denken aan een houten geleider op/naast het houten deel, maar dan houd ik het probleem van de lijmklemmen die in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Laatst online: 26-08 15:44
Hkuit schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:44:
  1. Hoe kun je zo nauwkeurig mogelijk zagen met de invalzaag+geleider? Ik trek nu een lijn, leg de geleider daarlangs, controleer die nog met de winkelhaak, maar toch zit er verschil tussen de verschillende delen die ik heb gezaagd (1 tot 4 mm).
Je hoeft geen hele lijn te zetten, je liniaal is al recht. Begin en eindpunt afrekenen is genoeg. Hou je wel rekening met de zaagsnede? 4mm verschil is niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:38
kipfel schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:22:
[...]

Je hoeft geen hele lijn te zetten, je liniaal is al recht. Begin en eindpunt afrekenen is genoeg. Hou je wel rekening met de zaagsnede? 4mm verschil is niet normaal.
De liniaal moet ook aan de juiste kant liggen. Leg hem op de plank die je uiteindelijk wilt hebben en niet op het 'afval' stuk. Dan wordt die 4mm van de juiste kant afgesnoept.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hkuit schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:44:
Pffft, blij dat ik weer aan het werk mag :) ; dit weekend flink met m'n elektrische gereedschap aan de slag geweest.
Ik wil in de garage een kast maken voor onder een werkblad en heb daarvoor een hoop oud plaatmateriaal, vooral spaanplaat met beschermlaag, verzaagd met de invalzaag. Wat een hoop stof en zaagsel komt daar vanaf!
In de kast komen laden en die maak ik van 12 mm multiplex. Ook gezaagd met de invalzaag en ook weer een berg stof; misschien iets subtieler dan bij spaanplaat, maar niet veel...
En tenslotte in de zijkanten van de laden een groef gefreest met de bovenfrees (van de Lidl) en je raad het: weer een hoop stof!
Ik heb vorig jaar al een cycloon van Ali Express aangesloten op een plastic ton en dat werkt goed, maar in de krappe ruimte krijg ik het niet goed voor elkaar om de afzuigslang te koppelen aan de invalzaag. Ik gebruik de cycloon dus voor het stofzuigen ná het zagen, maar een deel van het stof ligt natuurlijk al verderop in de ruimte. Een mooi project voor de toekomst.

Nu dan 2 praktische vragen; op Internet en YouTube lijkt het allemaal zo gemakkelijk en logisch:
  2. Wat is de handigste manier om met de bovenfrees een groef te frezen als je dat in 2 a 3 halen moet doen ivm de breedte van het freesje? Ik heb nu de geleider van de frees gebruikt, maar dat valt nog best tegen. Het houten deel wat ik ga frezen moet goed vastliggen, dus ik bots telkens tegen een van de lijmklemmen aan die ik daarvoor gebruik. Ook heeft de frees wat speling, zo lijkt het, zodat ik, als ik wat scheef duw, de groef breder maak dan als ik netjes alleen bovenop duw. Ik zat te denken aan een houten geleider op/naast het houten deel, maar dan houd ik het probleem van de lijmklemmen die in de weg zitten.
https://www.facebook.com/...&album_id=780879078655475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-08 14:41
@Hkuit Een grs-16 van TSO😉

1 streep zetten, en voorzichtig plaatsen op de plaat.
Rob-T6 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 11:59:
Van de week binnen gekregen, als uitbereiding op een TS75 van Festool.

[Afbeelding]

Nu maar even wachten tot het droog is, en dan uit proberen of het echt zo goed werkt als iedereen aangeeft 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-08 17:32

Felyrion

goodgoan!

Ik heb een week of twee geleden een Dewalt 576 met geleiderail opgehaald bij Toolstation.

Nu wil ik hem vandaag voor het eerst gebruiken (volgens de instructie eerst de rubbers van de rail trimmen).
Maar tot mijn verbazing slaat hij na nog geen 10cm vast, nouja, het blad... de motor draait rustig door.

Nu zit de moer gewoon muurvast (nog eens extra losgehaald en weer zo vast gedraaid als ik met de meegeleverde tool voor elkaar krijg).

Maar het resultaat is nog steeds dat het zaagblad er zo losjes inzit dat ik begin te twijfelen of er niet iets mis is.

Hier een korte impressie van de "losheid" van het zaagblad:

Hebben jullie misschien tips? Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is. Misschien zie ik iets over het hoofd 8)7 Anders gaat ie morgen weer terug.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04:38
wouter.N schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:16:
[...]

[...]

Bedankt voor de tips!
Ik weet niet of er veel kwaliteitsverschil zit tussen Gedore en Gedore Red, maar de red variant is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:34

orf

Felyrion schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:12:
Ik heb een week of twee geleden een Dewalt 576 met geleiderail opgehaald bij Toolstation.

Nu wil ik hem vandaag voor het eerst gebruiken (volgens de instructie eerst de rubbers van de rail trimmen).
Maar tot mijn verbazing slaat hij na nog geen 10cm vast, nouja, het blad... de motor draait rustig door.

Nu zit de moer gewoon muurvast (nog eens extra losgehaald en weer zo vast gedraaid als ik met de meegeleverde tool voor elkaar krijg).

Maar het resultaat is nog steeds dat het zaagblad er zo losjes inzit dat ik begin te twijfelen of er niet iets mis is.

Hier een korte impressie van de "losheid" van het zaagblad:

[YouTube: Dewalt 576]

Hebben jullie misschien tips? Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is. Misschien zie ik iets over het hoofd 8)7 Anders gaat ie morgen weer terug.
Mis je geen ring achter de moer? Bij mijn Bosch invalzaag zit een ring achter de moer voor het standaard blad die niet nodig is bij een ander dikker blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

orf schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:16:
[...]

Mis je geen ring achter de moer? Bij mijn Bosch invalzaag zit een ring achter de moer voor het standaard blad die niet nodig is bij een ander dikker blad.
Ik heb even de documentatie gecontroleerd, maar alles wat er hoort te zijn zit er. De ring krijgt gewoon geen "grip" op het zaagblad lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:15
Gewoon even teruggaan naar de winkel en vragen wat er mis mee is? Toch extra ring nodig of productiefout waardoor het schroefdraad te kort is... zoiets

Zat het zaagblad erbij? anders is deze misschien te dun

[ Voor 16% gewijzigd door Jampot007 op 11-06-2019 21:36 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Jampot007 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:35:
Gewoon even teruggaan naar de winkel en vragen wat er mis mee is? Toch extra ring nodig of productiefout waardoor het schroefdraad te kort is... zoiets

Zat het zaagblad erbij? anders is deze misschien te dun
Ja, daarom verraste het me ook zo. Als ik het zaagblad zelf had gekocht was ik ervan overtuigd geweest dat het te dun was. Maar het type van de machine staat zelfs op het blad geprint.

Ik ga er morgen wel mee terug :'( Komt alleen weer superslecht uit met alle klussen en de tijd die ik er voor vrijgemaakt had/heb :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:10

MJV

Ik heb ook een keer een blad (Metabo) gehad wat net enkele tienden milimeters te dun was voor mijn tafelzaag. Dan kun je vastdraaien wat je wil maar krijg je het natuurlijk niet goed. Maar op het filmpje zie ik een DeWalt blad dus dat lijkt me origineel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

DutchBlood schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:11:
Ik heb ook een keer een blad (Metabo) gehad wat net enkele tienden milimeters te dun was voor mijn tafelzaag. Dan kun je vastdraaien wat je wil maar krijg je het natuurlijk niet goed. Maar op het filmpje zie ik een DeWalt blad dus dat lijkt me origineel?
Ja, klopt, kwam met de zaag mee. Het voelt wel zo inderdaad. Gevalletje terugbrengen dus :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Binnenkort ga ik loodslabben vervangen door Ubiflex. Om dat te knippen verkopen ze speciale scharen van ~ € 40,-. Kan het ook met standaard blik scharen van de bouwmarkt van ~ € 10,- ?

Daarbij moet het oude lood ook verwijderd worden rond de erfgrens. Kan ik dat oude lood ook gewoon doorknippen met een blikschaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
Rob-T6 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:54:
@Hkuit Een grs-16 van TSO😉

1 streep zetten, en voorzichtig plaatsen op de plaat.
Thanks, dat is een mooie oplossing. 2x de prijs van mijn invalzaag (een echte Parkside), dat wel.

Ik heb een andere oplossing in huis gehaald (foto van het net, heb nu even geen zin om door de stromende reden naar de garage te lopen);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RBj2H9kk6poYZjW4ksaIfl1F/full.jpg

Staat bekend als nauwkeurig, dus daarmee zou het moeten lukken. Ondertussen blijf ik ook oefenen met de invalzaag, al was het maar omdat groot plaatmateriaal met dit kleintje zonder zijtafel ook geen gegarandeerd succes zal zijn.

O ja, en ik heb er ook deze bij gekocht (even klikken als het plaatje te klein is):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NdN4SRv9W1CzEzkkyJOUMeGP/thumb.png

De Fransen noemen het een Toupie, prachtig woord, al zegt het niet heel duidelijk wat je met dit apparaat nu eigenlijk kunt. Dan is ons 'freestafel' toch wat helderder...
Ik krijg de Engelstalige gebruiksaanwijzing van m'n toupie nog nagestuurd van de vorige eigenaar. Ik wil wel goed weten hoe ik 'm moet gebruiken, want het schijnt nog behoorlijk gevaarlijk te kunnen zijn als je dat fout doet (moet er niet aan denken dat zo'n beitel los laat op volle snelheid).

Ik kan 'm goed gebruiken in mijn huidige klus, voor de groeven in de zijkanten van de laden waar de bodemplaat in kan schuiven. Ik ben benieuwd hoe lang het me gaat duren voordat ik een echt mooie groef in 't hout heb zitten, op precies de juiste plek. Daarna kan ik 'm zo laten staan, want ik heb 23 keer dezelfde groef nodig ;)

En wat het stof betreft; de vorige eigenaar had beide machines netjes op een kastje gemonteerd met daarin een stofzuiger die op allebei aangesloten kan worden. Als dat een beetje werkt ben ik dus ook een heel eind van mijn stofprobleem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:57

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Hkuit schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:15:
[...]

Thanks, dat is een mooie oplossing. 2x de prijs van mijn invalzaag (een echte Parkside), dat wel.

Ik heb een andere oplossing in huis gehaald (foto van het net, heb nu even geen zin om door de stromende reden naar de garage te lopen);
[Afbeelding]

Staat bekend als nauwkeurig, dus daarmee zou het moeten lukken. Ondertussen blijf ik ook oefenen met de invalzaag, al was het maar omdat groot plaatmateriaal met dit kleintje zonder zijtafel ook geen gegarandeerd succes zal zijn.

O ja, en ik heb er ook deze bij gekocht (even klikken als het plaatje te klein is):
[Afbeelding]

De Fransen noemen het een Toupie, prachtig woord, al zegt het niet heel duidelijk wat je met dit apparaat nu eigenlijk kunt. Dan is ons 'freestafel' toch wat helderder...
Ik krijg de Engelstalige gebruiksaanwijzing van m'n toupie nog nagestuurd van de vorige eigenaar. Ik wil wel goed weten hoe ik 'm moet gebruiken, want het schijnt nog behoorlijk gevaarlijk te kunnen zijn als je dat fout doet (moet er niet aan denken dat zo'n beitel los laat op volle snelheid).

Ik kan 'm goed gebruiken in mijn huidige klus, voor de groeven in de zijkanten van de laden waar de bodemplaat in kan schuiven. Ik ben benieuwd hoe lang het me gaat duren voordat ik een echt mooie groef in 't hout heb zitten, op precies de juiste plek. Daarna kan ik 'm zo laten staan, want ik heb 23 keer dezelfde groef nodig ;)

En wat het stof betreft; de vorige eigenaar had beide machines netjes op een kastje gemonteerd met daarin een stofzuiger die op allebei aangesloten kan worden. Als dat een beetje werkt ben ik dus ook een heel eind van mijn stofprobleem af.
Met een toupie kan je meerdere dingen, zoals schaven/frezen/boren

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-08 08:20
Ik ben een huis aan het bouwen (prefab HSB) en probeer af en toe wat gereedschap te verzamelen, ben inmiddels in bezit van een aantal nieuwe Makita 18V apparaten (accuboor, slagboor, bovenfrees). Verder heb ik een Bosch professionele 305mm afkortzaag (gebruikt) en een Bosch PTS10 zaagtafel (nieuw)
Ik wil graag nog een reciprozaag kopen voor de lastige zaakklusjes, maar ik twijfel tussen een (grote) DJR181Z of een (kleine) Makita DJR183Z. Beide kopen ga ik niet doen.

Wat is de meest handige van deze twee om te hebben in zijn algemeenheid: kun je beter een kleinere kopen en af en toe iets zagen wat eigenlijk net wat te groot is voor het apparaat, of andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 00:43
Felyrion schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:30:
[...]

Ik heb even de documentatie gecontroleerd, maar alles wat er hoort te zijn zit er. De ring krijgt gewoon geen "grip" op het zaagblad lijkt het.
Ik kan het op je video niet goed zien, maar zekerheidshalve: zit de flens goed ten opzichte van het blad? Lijkt of het blad vrij om de as kan draaien; hoort die niet op een of andere manier om de flens te verzinken of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Om nog even terug te komen op het opbergen van je gereedschap: ik heb vorig jaar deze gekocht van Stanley en die bevalt heel goed. In combinatie met de fatmax assortimentskoffer die erin past heb je eigenlijk alles altijd bij de hand.

https://www.toolstation.n...pstas-quick-access/p71593

Wat mij vooral bevalt is dat de tas van (stevig) stof is, waardoor je hem in huis makkelijk kan neerzetten zonder dat muren en vloeren beschadigen. Door de fatmax koffer die ertussen past heb je ook altijd de meest gebruikte zaken bij de hand zoals schroeven, pluggen, wago's et cetera. Daarnaast ben ik nogal precies en heeft elke schroevendraaier et cetera dus altijd zijn eigen plek. Ik zie het ook meteen als er iets mist.

Voor mij was het absoluut de investering (plus minus € 120,-) waard. Als ik in huis ga klussen, pak ik standaard deze tas erbij. Dan hoef ik alleen nog maar het electrische gereedschap erbij te pakken en ben ik klaar.

Afbeeldingslocatie: https://cdn1.imggmi.com/uploads/2019/6/12/88e3b6d85503ba8f82b9600b1378ed76-full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn1.imggmi.com/uploads/2019/6/12/0db0c8e31cf13b263721b1a66365edb7-full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn1.imggmi.com/uploads/2019/6/12/b25d74fce8ee29735fcafa100d06310c-full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn1.imggmi.com/uploads/2019/6/12/8a219466ec3d43a71e5aed14a3c10f23-full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Ethiron op 12-06-2019 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-08 00:47
@curley Zover ik mijzelf kan herinneren zijn bij mijn bouw de ubiflex stroken gewoon met een mes op maat gemaakt. Daar is in volgens mij geen dure knipschaar voor gebruikt, ik kan dat voor de zekerheid nog wel eens navragen als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
lithoijen schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:37:
@curley Zover ik mijzelf kan herinneren zijn bij mijn bouw de ubiflex stroken gewoon met een mes op maat gemaakt. Daar is in volgens mij geen dure knipschaar voor gebruikt, ik kan dat voor de zekerheid nog wel eens navragen als je wilt.
Je moet me wel juist taggen ;)

Volgens mij zit er aluminium in verwerkt, dus of dat met een mes goed gaat? En ik moet ook nog het lood netjes door midden knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Laatst online: 28-08 00:47
Ik weet dat er aluminium in zit, maar met een scherp mes ging dat volgens mij prima, met lood werkt dat ook, mits je een goede ondergrond hebt.

Wat betreft dat taggen, dacht ik het goed te doen, gaat het nog mis. Misschien is het tijd dat ik naar huis ga.

[ Voor 29% gewijzigd door lithoijen op 12-06-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
lithoijen schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:47:
Ik weet dat er aluminium in zit, maar met een scherp mes ging dat volgensmij prima, met lood werkt dat ook, mits je een goede ondergrond hebt.
Ondergrond van lood is een dakpannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:05
Ubiflex en lood snij je met een stanleymes/haakmes, voor figuurknippen om te kunnen vouwen is een loodschaar handig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

wheel schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:04:
[...]

Ik kan het op je video niet goed zien, maar zekerheidshalve: zit de flens goed ten opzichte van het blad? Lijkt of het blad vrij om de as kan draaien; hoort die niet op een of andere manier om de flens te verzinken of iets dergelijks?
Ik ben er vanmiddag mee terug geweest, mystery solved :P

Het blijkt (na veel verbazing en proberen van allerlei dingen door de medewerkers) dat het meegeleverde zaagblad niet klopt. Er staat 1,6mm op, maar het blijkt bij nameten nog geen mm dik te zijn. Dat is te dun voor de flens.
Ze hadden geen voorraad van hetzelfde apparaat dus eigenlijk zou het een garantie/omruil gevalletje zijn en dat zou even duren, maar ze hebben me gematst door me een Freud zaagblad mee te geven wat wél daadwerkelijk 1,6mm dik was.
Deze klemde wel direct goed vast. Ik kan in elk geval zagen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02:55
stefijn schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:09:
Ik ben een huis aan het bouwen (prefab HSB) en probeer af en toe wat gereedschap te verzamelen, ben inmiddels in bezit van een aantal nieuwe Makita 18V apparaten (accuboor, slagboor, bovenfrees). Verder heb ik een Bosch professionele 305mm afkortzaag (gebruikt) en een Bosch PTS10 zaagtafel (nieuw)
Ik wil graag nog een reciprozaag kopen voor de lastige zaakklusjes, maar ik twijfel tussen een (grote) DJR181Z of een (kleine) Makita DJR183Z. Beide kopen ga ik niet doen.

Wat is de meest handige van deze twee om te hebben in zijn algemeenheid: kun je beter een kleinere kopen en af en toe iets zagen wat eigenlijk net wat te groot is voor het apparaat, of andersom?
Goed bezig! Vergeet ook de bouwstofzuiger niet ;)
Het is een raar antwoord wellicht, maar ons huis is net af. Tijdens de bouw (en op andere bouwplaatsen) heb ik niemand met een reciprozaag bezig gezien. Decoupeerzagen wel volop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-08 08:20
Ik heb een ouwe (Makita) decoupeerzaag, maar ik zie zelf het nut van zo'n ding niet echt bij het bouwen van een huis, ik kan er geen lijn mee zagen (behalve schots en scheef)

Het gaat bijv. om het afzagen van latten en balken die uitsteken op lastige plekken, bijv. panlatten die over de gevel hangen op 7m. Dat is met een handzaag nogal lastig. Zou met een decoupeerzaag wellicht ook wel kunnen maar die zijn daar toch niet voor bedoeld lijtk me

[ Voor 51% gewijzigd door Stefke op 12-06-2019 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 23:29
Panlatten met schrobzaag lijkt me wel erg ruw werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:49
stefijn schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:09:

Als je voor de grote gaat, kijk dan ook even naar de DJR186 en/of 187. Dat zijn de nieuwe versies.

Zo'n kleine is leuk als je in kleine hoekjes aan de gang gaat, maar in alle andere gevallen heb ik liever een full-size versie. Ik ben met alleen een 186 nog geen plaatsen tegen gekomen waar de zaag te groot was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-08 15:36

Stoffel

Engineering the impossible

Rob Z schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 21:38:
[...]

Het is een raar antwoord wellicht, maar ons huis is net af. Tijdens de bouw (en op andere bouwplaatsen) heb ik niemand met een reciprozaag bezig gezien. Decoupeerzagen wel volop.
Ik gebruik de mijne exclusief om te slopen eigenlijk, daar zijn ze perfect voor. Netjes recht zagen is best lastig, maar beter in onbereikbare hoekjes komen (en daarna je zaagje gewoon weer even recht buigen) kan ik nergens anders mee :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
Stoffel schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 23:40:
[...]

Ik gebruik de mijne exclusief om te slopen eigenlijk, daar zijn ze perfect voor. Netjes recht zagen is best lastig, maar beter in onbereikbare hoekjes komen (en daarna je zaagje gewoon weer even recht buigen) kan ik nergens anders mee :Y)
Hier is het ook vooral de sloopzaag, al doet hij hier ook dienst:
- in de tuin bij het snoeien van dikke takken en wortels.
- bij het op maat zagen van pvc-buizen
- en bij het zagen/snijden van dikke isolatie platen.

Maar het enige wat ik er mee zaag dat in het zicht komt is brandhout.

Kan me goed voorstellen dat de recipro bij nieuwbouw geen enkele keer nuttig is; maar zodra je een bestaande situatie tegenkomt zijn het enorm handige apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Ethiron schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:09:
Om nog even terug te komen op het opbergen van je gereedschap: ik heb vorig jaar deze gekocht van Stanley en die bevalt heel goed. In combinatie met de fatmax assortimentskoffer die erin past heb je eigenlijk alles altijd bij de hand.

https://www.toolstation.n...pstas-quick-access/p71593

Wat mij vooral bevalt is dat de tas van (stevig) stof is, waardoor je hem in huis makkelijk kan neerzetten zonder dat muren en vloeren beschadigen. Door de fatmax koffer die ertussen past heb je ook altijd de meest gebruikte zaken bij de hand zoals schroeven, pluggen, wago's et cetera. Daarnaast ben ik nogal precies en heeft elke schroevendraaier et cetera dus altijd zijn eigen plek. Ik zie het ook meteen als er iets mist.

Voor mij was het absoluut de investering (plus minus € 120,-) waard. Als ik in huis ga klussen, pak ik standaard deze tas erbij. Dan hoef ik alleen nog maar het electrische gereedschap erbij te pakken en ben ik klaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan geen van je foto’s zien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:40
Vraagje voor de Metabo kenners onder ons, heb het topic al doorgespit maar vind niet echt het antwoord op mijn vraag:

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe accuboor. Ik kom van de goedkoopste Bosch groen af die er zo'n tien jaar geleden was, en aangezien ik vanuit een bijbaantje (al even lang geleden) goede ervaringen heb met Metabo, viel mijn oog op de BS18 (zonder het quick systeem, aangezien ik bang ben dat dat hem kwetsbaarder maakt).

De BS18 kan ik voor zo'n 150 euro krijgen, inclusief accessoireset. Dat vind ik wel handig, aangezien ik dan meteen mijn boortjes/bitjes weer compleet heb, en de accessoires zo mooi in de koffer passen. Ook lees ik hier dat deze bitjes van goede kwaliteit zijn, dus dat is altijd mooi meegenomen.

Voor hetzelfde geld koop ik echter de BS18L, maar dan excl accessoireset. Voor zover ik kan vinden zijn de verschillen:
-13mm doorsnee boortjes vs 10mm
-hoger toerental
-iets hoger koppel

Ik denk geen van deze zaken echt nodig te hebben. Wat ik vooral belangrijk vind, is echter degelijkheid. Zit er op dat gebied nog verschil tussen de 18,18L, etc (er zijn nog een aantal duurdere modellen)? Of verschilt deze enkel op de punten die ik al noemde?

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08 09:37
Gebanned schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 23:50:
[...]

Hier is het ook vooral de sloopzaag, al doet hij hier ook dienst:
- in de tuin bij het snoeien van dikke takken en wortels.
- bij het op maat zagen van pvc-buizen
- en bij het zagen/snijden van dikke isolatie platen.

Maar het enige wat ik er mee zaag dat in het zicht komt is brandhout.

Kan me goed voorstellen dat de recipro bij nieuwbouw geen enkele keer nuttig is; maar zodra je een bestaande situatie tegenkomt zijn het enorm handige apparaten.
Recipro kan zeker wel eens van pas komen hoor. Inderdaad voor panlatten en bijvoorbeeld een opening in je dak maken voor een dakraam. Spijkers/schroeven doorzagen tussen twee planken/balken. Ding is zeker handig om te hebben.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
virtualJac schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:35:
[...]

Recipro kan zeker wel eens van pas komen hoor. Inderdaad voor panlatten en bijvoorbeeld een opening in je dak maken voor een dakraam. Spijkers/schroeven doorzagen tussen twee planken/balken. Ding is zeker handig om te hebben.
Dat zijn bij mij typische sloopklusjes. :) Net zoals het doorzagen van oude leidingen, kozijnen, kozijn ankers en een gat in een kalkzandsteen muur.
Het ging mij meer om de niet typische sloopklusjes waar je zo'n zaag handig kan gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Gebanned schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:06:
[...]

Dat zijn bij mij typische sloopklusjes. :) Net zoals het doorzagen van oude leidingen, kozijnen, kozijn ankers en een gat in een kalkzandsteen muur.
Het ging mij meer om de niet typische sloopklusjes waar je zo'n zaag handig kan gebruiken. :)
Als je het zo bekijkt wel, maar dan heb ik behoorlijk wat sloopklusjes tijdens nieuwbouw :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
MisterEagle schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:44:
Onder het mom van goed gereedschap is het halve werk ben ik opzoek naar (zeer) goed gereedschap.
*knip*

En wat is een goed merk voor bitjes en boortjes die niet direct aan snot worden gedraaid?
Weet niet of je al voorzien bent, maar DIT is best een leuke aanbieding wat aardig aansluit op je vraag. Scheelt je toch ca. eur. 600.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

virtualJac schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:52:
[...]
Weet niet of je al voorzien bent, maar DIT is best een leuke aanbieding wat aardig aansluit op je vraag. Scheelt je toch ca. eur. 600.
Voordat iedereen snel naar de shop sprint, weet dat deze prijs minder uniek is dan het lijkt. ;)
Zelfs Coolblue levert de set voor deze prijs.

Stel jezelf de vraag of je deze vaste set ook als losse machines zou kopen.
Het is een aardige set daar niet van, maar ik zou zelf toch andere machines kopen.
Een cirkelzaag zónder inval feature en zónder zaagliniaal bijvoorbeeld, tja. :P

Hetzelfde geldt voor de meegeleverde ledlamp (die ik nog nooit heb gebruikt), en ontbrekende decoupeerzaag en invalcirkelzaag met zaagliniaal.
Het "Tough System" om de tools op te bergen is wel top, maar om daar nu zoveel geld aan uit te geven??

Prima accu-klopboormachine, maar ik zou absoluut de non-klopboorversie aanschaffen nu er toch een hamerboormachine in dit pretpakket zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02:16
virtualJac schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:52:
[...]

Thanks, maar inderdaad al voorzien! Gedeeltelijk dan toch...
(Haakse slijper, schroefboor, hamerboor en decoupeerzaag)
Voorlopig lijkt dat even genoeg, al twijfel ik nog erg over de multitool, ik zie er zelf nog niet zo zeer het nut van in, maar iedereen beweerd dat zodra ik 'm heb ik nooit meer zonder wil.. (en het nieuwe model was niet op voorraad toen ik bij de winkel was)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-08 07:01
Skidmarks schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 09:04:
Van de week bij combitools de Makita Multitool set gekocht incl lader, twee accu’s en accessoires https://www.combitools.nl...-incl-42-accessoires.html. Gister pakketje open gemaakt heb ik alleen de mpak en body de rest niet gekregen. Met briefje erbij dat de rest later komt...

Bij het bestellen was hij op voorraad (nu nog). Heb het idee dat ze bij combitools zelf setjes samenstellen ipv de originele set op voorraad te hebben. Valt me een beetje tegen van een officiële makita dealer. Ook de accu's en lader staan op voorraad dan hadden ze die toch kunnen meesturen. Vind die voorraad indicaties die niet kloppen pure misleiding.

Straks maar even bellen... Op andere review sites krijgen ze goede beoordelingen zal ik net pech hebben gehad?
Zoals ik al eerder zei waren de accessoires bij Makita zelf niet op voorraad. Met CombiTools afgesproken dat ik toch op de rest wil wachten. CombiTools heeft mij diverse malen gebeld over de voortgang en verder alle afspraken nagekomen, wat wel weer netjes is. Vandaag de rest binnengekregen.

Vind nog steeds dat ze in het begin contact hadden moeten opnemen voor ze de incomplete set hebben verstuurd. Maar het contact daarna en de afspraken zijn ze wel steeds nagekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:35
Skidmarks schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 19:42:
[...]

Zoals ik al eerder zei waren de accessoires bij Makita zelf niet op voorraad. Met CombiTools afgesproken dat ik toch op de rest wil wachten. CombiTools heeft mij diverse malen gebeld over de voortgang en verder alle afspraken nagekomen, wat wel weer netjes is. Vandaag de rest binnengekregen.

Vind nog steeds dat ze in het begin contact hadden moeten opnemen voor ze de incomplete set hebben verstuurd. Maar het contact daarna en de afspraken zijn ze wel steeds nagekomen.
Klinkt als een broodje Aap verhaal, de sets worden door Makita Nederland niet geleverd zonder accessoires set. En bij Makita onderdelen niet op voorraad geloof ik niet. Ik heb de meest uiteenlopende onderdelen bestelt, omdat een lompe bouwvakker weer eens wat had gemold. De bestelde onderdelen kon ik altijd de volgende dag ophalen bij de leverancier.

Waarschijnlijk gaat het om parallelle import en wachtte hij op levering uit het Buitenland. Wat staat er op sticker met barcode aan de zijkant of achterkant van de box. Daaraan kun je meestal wel zien waar die vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Laatst online: 28-08 07:01
Op de makita site zelf stond ook dat hij tijdelijk niet leverbaar was. Bij andere webshops was de set ook niet op voorraad. CombiTools is een officiële makita dealer. Dus dat hij niet te krijgen was geloof ik wel.

Wel heb ik de indruk dat hun inderdaad zelf setjes samen rapen van losse onderdelen wat wat vreemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-08 16:59
@Skidmarks @Autonoesis Wat héél veel (alle) makita dealers doen is complete sets kopen, en deze opdelen en in inderdelen verkopen. Als je een ZJ koopt, komt deze vrijwel altijd in een RTJ/RFJ m-box. De accu's en de laders zijn er dan uit gehaald en los verkocht. Dat is voor de verkoper voordeliger dan de onderdelen los kopen. Zo kan het dus zijn dat Skidmarks een set gekregen heeft waar de accessoires al uit waren gehaald, en later de accessoires uit een nieuwe set heeft gekregen.

Daarnaast ben ik het met je eens dat ze vooraf hadden moeten melden dat de levering incompleet zou zijn, direct op het moment dat zij daar achter kwamen.

[ Voor 13% gewijzigd door Nivado op 14-06-2019 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Autonoesis schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 23:47:
[...]

Klinkt als een broodje Aap verhaal, de sets worden door Makita Nederland niet geleverd zonder accessoires set. En bij Makita onderdelen niet op voorraad geloof ik niet. Ik heb de meest uiteenlopende onderdelen bestelt, omdat een lompe bouwvakker weer eens wat had gemold. De bestelde onderdelen kon ik altijd de volgende dag ophalen bij de leverancier.
Komt wel vaker voor dat ze dingen niet op voorraad hebben.
Deze: https://www.makita.nl/artikel/ddf083zj.html
staat al zeker sinds maart op voorlopig niet leverbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

electropruts schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:22:
Vraagje voor de Metabo kenners onder ons, heb het topic al doorgespit maar vind niet echt het antwoord op mijn vraag:

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe accuboor. Ik kom van de goedkoopste Bosch groen af die er zo'n tien jaar geleden was, en aangezien ik vanuit een bijbaantje (al even lang geleden) goede ervaringen heb met Metabo, viel mijn oog op de BS18 (zonder het quick systeem, aangezien ik bang ben dat dat hem kwetsbaarder maakt).

De BS18 kan ik voor zo'n 150 euro krijgen, inclusief accessoireset. Dat vind ik wel handig, aangezien ik dan meteen mijn boortjes/bitjes weer compleet heb, en de accessoires zo mooi in de koffer passen. Ook lees ik hier dat deze bitjes van goede kwaliteit zijn, dus dat is altijd mooi meegenomen.

Voor hetzelfde geld koop ik echter de BS18L, maar dan excl accessoireset. Voor zover ik kan vinden zijn de verschillen:
-13mm doorsnee boortjes vs 10mm
-hoger toerental
-iets hoger koppel

Ik denk geen van deze zaken echt nodig te hebben. Wat ik vooral belangrijk vind, is echter degelijkheid. Zit er op dat gebied nog verschil tussen de 18,18L, etc (er zijn nog een aantal duurdere modellen)? Of verschilt deze enkel op de punten die ik al noemde?
Degelijkheid zit bij Metabo wel goed. De vraag is denk ik eerder: waar wil je het voor gaan gebruiken? Bedoel, en 12 of 14v accutol boort al prima in gasbeton en mt de juiste boor kom je in steen ook al een eind. Vor beton heb je toch een combihamer nodig. verwacht je veel in hout te moeten boren en te schroeven (vaak tegelijkertijd) is een combiset ws handiger.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:48
Zijn er hier veel mensen met bosch blauw?

Ik zit momenteel met een dillema helaas..

Ik heb momenteel een makita Makita DF457DWE (eigenlijk waardeloos want de batterijen zijn niet compatibel met andere machines) alsook een Bosch GSR 18-2 LI Plus en als laatste een Bosch GSR 12V-15.

Naar de toekomst toe zit ik te denken wat accu machines aan te schaffen zoals een decoupeerzaag. Echter heb ik het gevoel dat ik een verkeerde beslissing heb genomen aangezien makita een groter 18V assortiment tot zijn beschikking heeft alsook de 18v + 18v = 36V mogelijkheid. Ook qua prijs lijkt makita toch vaak de winnaar zijn.

Maw had ik graag eens gehoord van mensen met bosch blauw waarom ze toch naar bosch blauw neigen te gaan in plaats van makita?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:08
Rubberen schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:19:

Ik heb momenteel een makita Makita DF457DWE (eigenlijk waardeloos want de batterijen zijn niet compatibel met andere machines) alsook een Bosch GSR 18-2 LI Plus en als laatste een Bosch GSR 12V-15.

Naar de toekomst toe zit ik te denken wat accu machines aan te schaffen zoals een decoupeerzaag. Echter heb ik het gevoel dat ik een verkeerde beslissing heb genomen aangezien makita een groter 18V assortiment tot zijn beschikking heeft alsook de 18v + 18v = 36V mogelijkheid. Ook qua prijs lijkt makita toch vaak de winnaar zijn.

Maw had ik graag eens gehoord van mensen met bosch blauw waarom ze toch naar bosch blauw neigen te gaan in plaats van makita?
Ja zijn er nogal wat hier die gek zijn van Bosch Blauw :)

Op 12V gebied heb ik het idee dat Bosch sowieso meer te bieden heeft, op 18V gebied doet Bosch ook niet echt onder wat assortiment betreft in mijn ogen, er is in ieder geval niks wat ik zo direct mis in hun assortiment. Prijs heb ik geen idee van, Bosch is ook vaak in de aanbieding bij Amazon en is daar soms wel 50% goedkoper als in Nederland, denk dat ze op prijsniveau prima kunnen concurreren eigenlijk. Ben niet heel erg thuis in Makita en hun assortiment / prijzen.

Mijn eerste machine was een Bosch en ben daarbij gebleven, vind persoonlijk de l-boxxen fijner dan de m-boxxen van Makita. Zou wel, of je nou voor Makita of Bosch gaat, lekker alles bij 1 merk houden in de toekomst, ook wegens het stapelen van boxen etc.

Groot voordeel van Makita is inderdaad hun 36V systeem, dat is inderdaad een gemis bij Bosch..

edit: aangezien je het over een decoupeerzaag 18v hebt. Makita: https://www.amazon.de/Mak...60519467&s=gateway&sr=8-2 in een simpele kartonnen doos, zonder extra's. Bosch: https://www.amazon.de/Bos...60519480&s=gateway&sr=8-3 met een l-boxx en wat zaagjes is dat als deal een stuk goedkoper ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Twijfels op 14-06-2019 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electropruts
The Eagle schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:28:
[...]

Degelijkheid zit bij Metabo wel goed. De vraag is denk ik eerder: waar wil je het voor gaan gebruiken? Bedoel, en 12 of 14v accutol boort al prima in gasbeton en mt de juiste boor kom je in steen ook al een eind. Vor beton heb je toch een combihamer nodig. verwacht je veel in hout te moeten boren en te schroeven (vaak tegelijkertijd) is een combiset ws handiger.
Dank! Het zal inderdaad voornamelijk hout schroef- en boorwerk zijn. Ik heb ook nog een bedrade klopboor en boorhamer liggen, dus beton hoeft hij niet te kunnen. Ik denk dat ik aan de 12V (evt brushless) ook voldoende zou hebben, maar heb de indruk dat het allemaal niet zoveel scheelt in prijs, en dan lijkt de 18V me handiger met het oog op evt uitbreidingen in de toekomst. Heb de specificaties van mijn oude Bosch er nog even bij gezocht en die had een koppel van maar 28nm, en een max toerental van 700rpm (maar één versnelling). Ik ga er dus hoe dan ook op vooruit, denk niet dat ik die paar nm verschil tusssen 12 en 18V nodig heb... Toch maar eens heroverwegen of de 12V (evt de combiset) niet aantrekkelijker is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

electropruts schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:52:
[...]
Toch maar eens heroverwegen of de 12V (evt de combiset) niet aantrekkelijker is...
De combi aanbieding die @Vliegvlug hier noemde is voor slechts €159,- een no-brainer. ;)
De POWERMAXX BS 12 heeft een max. koppel van 40Nm en kom je daarmee tekort, dan heb je de POWERMAXX SSD 12 accu slagschroevendraaier uit deze set die tot 115Nm komt.
Het zijn beide geen wereldschokkende waardes, maar je komt er wel een heel eind mee.

Klein nadeel van de schroefboormachine is dat het boorkopje maar tot 10mm gaat.

Kun je daar niet mee leven dan kun je daarnaast 'een keer' een echte 18V machine kopen, van welk merk ook.
Heb zelf in 18V hoofdzakelijk Makita, maar voor 10.8/12V moet je sowieso aparte accu's hebben, dus ben je voor dat voltage in principe vrij in je keuze.
Ik vond de 10.8V Metabo's aantrekkelijker dan de Bosch, of die van Makita, dus werd het voor dit voltage Metabo. :P

Geen spijt van, het blijken erg fijne, lichte, compacte en toch redelijk sterke machientjes te zijn die tevens betaalbaar zijn.
De genoemde aanbiedingsset is amper te kloppen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimond613
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-08 16:37

Raimond613

Simracer

Ik heb hier vanuit een erfenis een Dremel 800. Superhandig dingetje voor allerlei klusjes maar het probleem is dat hij in de USA is gekocht en dus een amerikaanse stekker aan de oplader heeft.

Ik kan online geen EU charger meer te koop vinden.
Een stekker-convertor kopen kan blijkbaar ook problemen geven door 110v vs 230v (ik heb niet echt verstand van elektra.. :? )

Wat zou ik kunnen doen om de accus weer op te kunnen laden?

iracing profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-08 00:35

Illusion

(the art of)

Raimond613 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:38:
Ik heb hier vanuit een erfenis een Dremel 800. Superhandig dingetje voor allerlei klusjes maar het probleem is dat hij in de USA is gekocht en dus een amerikaanse stekker aan de oplader heeft.

Een stekker-convertor kopen kan blijkbaar ook problemen geven door 110v vs 230v (ik heb niet echt verstand van elektra.. :? )

Wat zou ik kunnen doen om de accus weer op te kunnen laden?
Heb je een foto van het typeplaatje van die lader?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raimond613 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:38:

Duhhh.... :+
Zoiets?? amazon.de/......transformator+110v+230v

Je moet wel erg hebben in het wattage van de Dremel.
Nog meer keus met Google. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-08 12:57
Vandaag de Makita DUR187UZ besteld bij Toolmax. Aangezien de accu nu gratis is en mijn lader er ook geschikt voor is, is dit een mooie eerste stap in het 18v gamma van Makita. Uiteraard moet ie nog binnenkomen en daarna nog de accu komen, ik laat het weten hoe het bevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ossi schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 17:03:
Vandaag de Makita DUR187UZ besteld bij Toolmax. Aangezien de accu nu gratis is en mijn lader er ook geschikt voor is, is dit een mooie eerste stap in het 18v gamma van Makita. Uiteraard moet ie nog binnenkomen en daarna nog de accu komen, ik laat het weten hoe het bevalt :)
Hier is vandaag de dur365 binnengekomen. Morgen maar eens kijken hoe die bevalt. De heggenschaar en bladblazer (lust wel accu’s) bevallen prima!

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:29:
[...]

De combi aanbieding die @Vliegvlug hier noemde is voor slechts €159,- een no-brainer. ;)
De POWERMAXX BS 12 heeft een max. koppel van 40Nm en kom je daarmee tekort, dan heb je de POWERMAXX SSD 12 accu slagschroevendraaier uit deze set die tot 115Nm komt.
Het zijn beide geen wereldschokkende waardes, maar je komt er wel een heel eind mee.

Klein nadeel van de schroefboormachine is dat het boorkopje maar tot 10mm gaat.

Kun je daar niet mee leven dan kun je daarnaast 'een keer' een echte 18V machine kopen, van welk merk ook.
Heb zelf in 18V hoofdzakelijk Makita, maar voor 10.8/12V moet je sowieso aparte accu's hebben, dus ben je voor dat voltage in principe vrij in je keuze.
Ik vond de 10.8V Metabo's aantrekkelijker dan de Bosch, of die van Makita, dus werd het voor dit voltage Metabo. :P

Geen spijt van, het blijken erg fijne, lichte, compacte en toch redelijk sterke machientjes te zijn die tevens betaalbaar zijn.
De genoemde aanbiedingsset is amper te kloppen. _/-\o_
^^ dat idd, die aanbieding is niet te kloppen. Hebbumzellufook ;)
Vwb die boortjes: als jij meer dan 10 mm wilt boren, pak je een speedboor of wil je sowieso iets zwaarders. Pak dan een combihamer met snoer er bij, ben je helemaal klaar. Al het andere huur je incidenteel of heb je een aannemer voor nodig :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electropruts
The Eagle schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 19:45:
[...]

Vwb die boortjes: als jij meer dan 10 mm wilt boren, pak je een speedboor of wil je sowieso iets zwaarders. Pak dan een combihamer met snoer er bij, ben je helemaal klaar. Al het andere huur je incidenteel of heb je een aannemer voor nodig :P
Ja die aanbieding is bijna te mooi om waar te zijn. Ik heb echter nog nooit een slagschroevendraaier gebruikt dus weet niet of ik die in de praktijk veel ga pakken (misschien dan toch voornamelijk wanneeer ik afwisselend schroef en boor, om te voorkomen dat ik van bitje/boortje moet wisselen).

Is de handgreep van die BS12 (ongeveer) gelijk aan de BS18? De BS18 heb ik in mijn handen gehad, maar de BS12 niet. Ik kan me voorstellen dat die handgreep kleiner is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 19:45:
[...]
Ben redelijk voorzien van machines met een 13mm boorkop omdat ik toch redelijk frequent het eea moet inspannen dat niet in een 10mm kopje past.
Ik dacht: ik noem het maar. ;)

Wat boortjes betreft is er goed en slecht nieuws.
230 HSS-Co boren, oftewel 7.6kg aan scherpgeslepen staal.
Op de foto "weer correct op maat" in de doos. :P

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2a4tx89.jpg

Bij het uitpakken sprong het deksel open en het heeft mij een uur of drie met een labeler en schuifmaat gekost om alles weer op volgorde te krijgen. :+
De maatverdeling op het geopende deksel bleek uit de losse pols te zijn, een labeler bood uitkomst.

De ratelset is van GearWrench, ben benieuwd hoe deze het gaan houden.

De strakke zwart/rode foam inlay werd helaas door een grote soortgenoot van de pup geheel verpulverd en toen ik customer care vroeg of ik ergens een nieuwe inlay kon kopen, werd mij verteld dat die dingen niet los leverbaar waren.
Had er lichtelijk de pest in.

Tot gisteren een koerier zonder aankondiging aanbelde met een geheel nieuwe set. :P
Woww, dat is nog eens service. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electropruts
Waarvoor dank :-). Het is makkelijk om iets over het hoofd te zien als je specificaties aan het vergelijken bent. Mocht ik groter dan 10mm (in metaal) willen boren moet ik sowieso boortjes kopen, dus als de nood aan de man is kan ik altijd nog op 10mm afgeslepen boortjes kopen.

Als de BS12 net zo lekker in de hand ligt als de BS18 gaat deze combi aanbieding hem wel worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:51
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:31:
[...]

De strakke zwart/rode foam inlay werd helaas door een grote soortgenoot van de pup geheel verpulverd en toen ik customer care vroeg of ik ergens een nieuwe inlay kon kopen, werd mij verteld dat die dingen niet los leverbaar waren.
Had er lichtelijk de pest in.

Tot gisteren een koerier zonder aankondiging aanbelde met een geheel nieuwe set. :P
Woww, dat is nog eens service. _/-\o_
Dus je hebt een ratelset over? Ik wil de restanten foam wel voor je opruimen in ruil voor de ratelset :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CappieL schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 23:25:
[...]
Dus je hebt een ratelset over? Ik wil de restanten foam wel voor je opruimen in ruil voor de ratelset :+
Precies dat zei de baasvrouw ook. 8)

Die wil geen overbodige troep in huis en snelde meteen naar kringloopwinkel om het setje af te geven.
Altijd handig voor een zwerver of zo, zei ze nog.

"Nope" zei men bij de kringloopwinkel "Er zit geen foam inlay bij, hier hebben wij dus niets aan".
Moest ze nog twee tientjes bijlappen om het überhaupt te mogen achterlaten. :+

Maar goed, ben blij dat het hier weg is, ik had niet geweten aan wie ik de set had moeten slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45

Het is waarschijnlijk een kwestie van smaak, omgeving of toevallig bij de eerste machine een goeie deal.

Ik heb zelf ooit een Bosch blauw gehad, maar ben uiteindelijk naar Makita overgestapt vanwege de prijs en het assortiment. Bosch heeft recent wel wat machines vernieuwd, maar ze liepen wat achter toen ik veel van m'n machines aanschafte.

Ik denk dat je even moet kijken welke machines je nu en evt straks wil en daar je keuze op moet baseren.
Twijfels schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:36:
[...]

Op 12V gebied heb ik het idee dat Bosch sowieso meer te bieden heeft, op 18V gebied doet Bosch ook niet echt onder wat assortiment betreft in mijn ogen, er is in ieder geval niks wat ik zo direct mis in hun assortiment. Prijs heb ik geen idee van, Bosch is ook vaak in de aanbieding bij Amazon en is daar soms wel 50% goedkoper als in Nederland, denk dat ze op prijsniveau prima kunnen concurreren eigenlijk. Ben niet heel erg thuis in Makita en hun assortiment / prijzen.

Mijn eerste machine was een Bosch en ben daarbij gebleven, vind persoonlijk de l-boxxen fijner dan de m-boxxen van Makita. Zou wel, of je nou voor Makita of Bosch gaat, lekker alles bij 1 merk houden in de toekomst, ook wegens het stapelen van boxen etc.

Groot voordeel van Makita is inderdaad hun 36V systeem, dat is inderdaad een gemis bij Bosch..

edit: aangezien je het over een decoupeerzaag 18v hebt. Makita: https://www.amazon.de/Mak...60519467&s=gateway&sr=8-2 in een simpele kartonnen doos, zonder extra's. Bosch: https://www.amazon.de/Bos...60519480&s=gateway&sr=8-3 met een l-boxx en wat zaagjes is dat als deal een stuk goedkoper ;)
Een detail: de Makita heeft een koolborstelloze motor en de Bosch niet. De Bosch is vermoedelijk een model dat al langer op de markt is.

Wat betreft 12V heeft Bosch idd een groot assortiment, incl de handige Flexiclick. Makita heeft wel wat 12V, maar het is vrij beperkt. Ook is de 12V van Bosch compacter door de staafaccu's. Hebben voor- en nadelen, maar bij 12V wil je toch vooral een handig formaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 23:17

Reinier

\o/

Ik heb niets anders. Ik heb ooit voor zo'n 10,8V set gekozen en ben vervolgens blijven plakken.
Recent heb ik ook 18V apparaten aangeschaft en dat had net zo goed een ander merk kunnen zijn, maar ik had geen enkele klacht over de kleine Bosch machientjes dus ben bij blauw gebleven. Ook wel vanwege de 10 miljoen L-Boxxen die ik inmiddels had.

Ik denk dat @Atmoz ook wel een paar spulletjes van Bosch heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20

rally

Deyterra Consultancy

Hier ook een Bosch Blauw gebruiker om dezelfde reden. Het had inderdaad ook Makita kunnen zijn voor mij. Maar ooit een Bosch Blauw accuschroefmachine aangeschaft en er altijd bij gebleven.
Dat was ook handig i.v.m. de uitwisselbaarheid van de accu's.

De L-boxxen vind ik gewoon erg handig. Ik heb er nu ook een paar gekocht om mijn bevestigingsmaterialen in mee te nemen i.p.v. losse bakjes. Lekker alles in 1x meenemen.

Alleen mijn klopboormachine is bedraad. Die gebruik niet vaak genoeg om daar een accumachine voor te verantwoorde, maar is wel Bosch Blauw

Ben nu de overstap naar 18v aan het maken en begonnen met de circelzaag en decoupeerzaag.

Volgende maand staat de GSR 18V-60 C op het programma. Die is overgens wel Brushless.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik sluit me bij Bosch Blauw aan, alleen toen bedacht Fein dat ze M-boxxen gebruiken waardoor ik alsnog twee soorten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20

rally

Deyterra Consultancy

De 18V Multitool van Bosch staat ook nog op mijn verlanglijstje en die komt ook in L-Boxx vorm.

De 12V (eigenlijk 10.8) accuschroevendraaien trouwens ook, maar voornamelijk omdat die handig is in kleine ruimtes en ik redelijk vaak in meterkasten werk. Bovendien scheelt het bit/boortjes wisselen.

Met de multitool, 12V en 18V accuschroefmachines is mijn "collectie" voorlopig weer even compleet.

Enige vreemde eenden in de bijt voor mij zijn mijn Bosch lijmpistool en heatgun. Hoewel die ook Blauw zijn, wordt het lijmpistool geleverd in een lelijke witte plastic koffer (nog wel een koffer i.i.g.) en het lijmpistool in een blauwe koffer.

Maar die neem ik niet zo heel vaak mee op een klus. Dus dat is in de praktijk geen probleem

[ Voor 13% gewijzigd door rally op 15-06-2019 10:52 ]

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:48
Twijfels schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:36:
[...]

Leuk om te horen dat er hier ook bosch liefhebbers aanwezig zijn! Ik zie namelijk veel makita hier passeren waardoor je soms afvraagt of er nog wel andere merken zijn..

Ook in het dagdagelijks leven zie ik persoonlijk bijna uitsluitend Makita materiaal in de bouw.

Nu zoals gezegd ben ik wel blij met men huidige tools, maar aangezien ik binnenkort aan uitbreiden denk moet er NU wel een keuze gemaakt worden bij welk merk ik wil gaan/blijven. Zoals je aangeeft zijn de boxen indd wel fijner van bosch - ook de extra schuif onderin mijn l box is zeer praktisch aangezien ik daar wat boren in kwijt kan + bitjes & zelfs mijn compacte gsr 12v!

Ook qua bouwkwaliteit heb ik het idee dat bosch iets beter doet. Ik heb bijvoorbeeld een ddf482 vergeleken met mijn GSR 18 - 2, en moet zeggen dat de bosch er naar mijn mening robuuster uitkwam. Ook de bedieningsknoppen voelden net allemaal iets steviger aan.

Op het vlak van impactdrivers schiet bosch wel tekort. De makita dtd152 is wel heer en meester in zijn segment en zeker voor die prijs.. de prijzen van de bosch impactdrivers zijn een stuk hoger & de goedkoopste (GDR18v) die nog altijd duurder is dan de dtd152 komt volgens reviews nog niet aan schouderhoogte.

Dus eigenlijk is het enige wat me tegenhoudt:
- het kleinere 18v pakket die bosch kan aanbieden - maar op heden is dit niet bepaald een beperking maar ik probeer toekomst gericht te denken.
-De accu's van makita die ook compatibel zijn met vele tuinmachines
-de 18 + 18v mogelijkheid van makita. Maar dit is bijvoorbeeld ook iets wat ik op heden helemaal niet nodig zou hebben. (ik hoop wel dat bosch dit naar de toekomst toe nog beschikbaar maakt)

Prijsverschil zal ik niet meenemen in mijn punten, aangezien als je lang genoeg wacht 'de' machine die je wilt toch wel ergens wordt afgeprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:31

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hier ook een Bosch Blauw accuboormachine gebruiker.
Heb wel het idee dat Makita iets duurder is om te beginnen. Maar als je eenmaal een accu hebt en een lader dan zijn de volgende machines goedkoper dan de Bosch varianten.
Bijvoorbeeld voor een multitool:
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html
https://topgereedschap.co...2iPwv2EAQYBCABEgIEE_D_BwE

Niet helemaal eerlijke vergelijking want de Bosch heeft wel een koffer. Maar het scheelt wel aanzienlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:05
12/10.8v = Bosch blauw

18v = Makita hier.

Ben helemaal fan van de 12v decoupeerzaag. Oh en L-boxx > Makpac.....

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:33

Vliegvlug

Flight Simple

KillaZ schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 13:04:
12/10.8v = Bosch blauw

18v = Makita hier.
Same here ;)
Ben helemaal fan van de 12v decoupeerzaag. Oh en L-boxx > Makpac.....
Zelf vind ik de M-boxen juist fijner dan de L-boxxen.
Vind de laatste eigenlijk te breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Iemand ervaring met WGB basic+?
Gisteren heb ik voor 35.- een mooi steek-ringsleutel setje gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KM4POUViG7bhdKMX4ivIEVXt/full.jpg

Waar zit het hem nou in kwa prijs? Breekt het sneller af na verloop van gebruik? Of is het gewoon de naam?

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

electropruts schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:54:
[...]

Waarvoor dank :-). Het is makkelijk om iets over het hoofd te zien als je specificaties aan het vergelijken bent. Mocht ik groter dan 10mm (in metaal) willen boren moet ik sowieso boortjes kopen, dus als de nood aan de man is kan ik altijd nog op 10mm afgeslepen boortjes kopen.

Als de BS12 net zo lekker in de hand ligt als de BS18 gaat deze combi aanbieding hem wel worden denk ik.
Die dingen liggen prima in de hand. Beiden zekfde greep. Maar de BS12 is een stukje lichter dan een BS18, weegt net een kilo ofzo. Heerlijk :)
Zelf ook nog nooit met een slagschroevedraaier aan de slag geweest, maar van wat ik begreep wil je als je eenmaal zo'n ding hebt niet anders meer. Valt iets voor te zeggen natuurlijk. Maar we shall see, nog niet gebruikt.

Overigens kun je ook even naar een fysieke winkel van toolstation rijden die hem op voorraad heeft. Kun je meteen voelen. Ik had hem in mijn handen en was om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
The Eagle schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 13:43:
[...]

Die dingen liggen prima in de hand. Beiden zekfde greep. Maar de BS12 is een stukje lichter dan een BS18, weegt net een kilo ofzo. Heerlijk :)
Zelf ook nog nooit met een slagschroevedraaier aan de slag geweest, maar van wat ik begreep wil je als je eenmaal zo'n ding hebt niet anders meer. Valt iets voor te zeggen natuurlijk. Maar we shall see, nog niet gebruikt.

Overigens kun je ook even naar een fysieke winkel van toolstation rijden die hem op voorraad heeft. Kun je meteen voelen. Ik had hem in mijn handen en was om :)
Ik kreeg er op de bouwbeurs een in m'n handen gedrukt en was ook snel overtuigd. Voelde echt solide aan met goed gewicht.

Heb het eigenlijk niet nodig, maar zit een beetje te azen op zo'n quick met bl motor.

En een slagschroevendraaier is afgezien van het lawaai wel echt top. Ik gebruik die van mij eigenlijk altijd bij m'n werk, tenzij de omgeving om zo min mogelijk lawaai vraagt.

[ Voor 9% gewijzigd door Framoes op 15-06-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
AyeAyeCaptain! schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 13:24:

[Afbeelding]

Waar zit het hem nou in kwa prijs? Breekt het sneller af na verloop van gebruik? Of is het gewoon de naam?
Heb zelf één WGB dop 32mm omdat ik die snel nodig had, vind dat hij een aardig grote marge heeft. Met de schuifmaat meet hij 32,4mm. Nu maakt dat met zo'n grote dop gelukkig weinig uit en doet ie z'n werk dus prima. edit: misschien voor de vergelijking iemand hier met een 32mm zeskant dop van Gedore/Stahlwille/Facom oid die het ook eens kan nameten? Verwacht dat een duurdere dop eerder op 32,2mm zit.

Verschil zit hem in mijn ogen vooral in de pasvorm, materiaal gebruik zal inderdaad ook inferieur zijn en sneller breken, maar als hobby gebruiker breek je sowieso niet zomaar iets af, ook na lange tijd niet.
Heb zelf net nieuwe setjes Stahlwille ringsleutels, als ik die vergelijk met mijn Carolus/Gedore Red (net iets hogere prijsklasse dan WGB, maar nog steeds budget) merk je dat enorm in de pasvorm. Zo schieten de Carolus sleutels van een moer af als je ze iets schuin houdt, waar ik de Stahlwille op geen enkele manier van de moer af krijg met schuin houden.

Het kost je dus in de loop der tijd hooguit een paar dolgedraaide bouten/moeren :+

Eens snel opgezocht wat een Stahlwille set 26-delig kost, hebben we het over een factor 8 duurder: https://www.amazon.de/Sta...60601178&s=gateway&sr=8-1

[ Voor 15% gewijzigd door Twijfels op 15-06-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:21

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ik ben aan het kijken voor een afkortzaag, en heb zitten kijken naar 3 modellen, de veel genoemde Metabo KGS 216 m, Bosch GCM 800 SJ en DeWalt DWS774.

Als ik het goed begrijp kan je de DeWalt niet instellen op diepte, de Metabo kan wel, en bij die van de Bosch las ik dat je de bout kan vervangen en dan kan je hem op die manier afstellen, al zou dat wel minder gebruiksvriendelijk zijn (dat moet opzicht geen probleem zijn trouwens).

Hebben jullie hier ervaring mee en of dit klopt.
Van de metabo las ik ook dat de precisie van de 45 graden zaagsnedes, wel wat te wensen overlaat, dus dat maakt het wel dat ik liever voor iets anders ga.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Benjamin- schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:20:
Ik ben aan het kijken voor een afkortzaag, en heb zitten kijken naar 3 modellen, de veel genoemde Metabo KGS 216 m, Bosch GCM 800 SJ en DeWalt DWS774.

Als ik het goed begrijp kan je de DeWalt niet instellen op diepte, de Metabo kan wel, en bij die van de Bosch las ik dat je de bout kan vervangen en dan kan je hem op die manier afstellen, al zou dat wel minder gebruiksvriendelijk zijn (dat moet opzicht geen probleem zijn trouwens).

Van de metabo las ik ook dat de precisie van de 45 graden zaagsnedes, wel wat te wensen overlaat, dus dat maakt het wel dat ik liever voor iets anders ga.
Bosch GCM 8 SJL heeft dacht ik wel een dieptestop en is iets uitgebreider dan de 800 SJ, is echter ook weer een stukje duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rubberen schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:59:
[...]
Ook in het dagdagelijks leven zie ik persoonlijk bijna uitsluitend Makita materiaal in de bouw.
Nu werk ik dan wel niet in de bouw en kom er ook weinig mee in aanraking. Maar de klussers die ik tegenkom hier aan huis of bij anderen hebben juist weer vaker Bosch, Metabo of Hitachi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Over Bosch blauw, ik overwoog het, maar ik miste de excentrische schuurmachine op accu, en dat was voor mij een dealbreaker. Uiteindelijk voor DeWalt gegaan.

Cirkelzaag is wel Bosch blauw, heb ook een vlakschuurmachine van reguliere Bosch. Heb ook nog een groen decoupeerzaag, maar heb nu 1 op accu van DeWalt, en die is een stuk leuker (logisch ook gezien de prijs)

[ Voor 40% gewijzigd door Benjamin- op 15-06-2019 14:45 ]

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Hier ook een Bosch Blauw gebruiker. Ik ben een tijdje leerling geweest bij een keuken- en badkamermonteur die letterlijk alles van Festool had. Als we op een klus waren en hij zag iemand met Makita zei hij altijd: 'he bah. Weer zo iemand die heeft geïnvesteerd in een net-niet systeem'. :+

Hij zag Makita een beetje als die messensets die bij Tell Sell worden verkocht: de mensen die erin trappen denken dat ze een fantastische set hebben gekocht waar ze in een driesterren zaak ook mee koken, maar in feite stelt het niet zoveel voor en kiezen de echte profs voor iets anders.

Ik heb persoonlijks niets tégen Makita, maar ook niet met. Ik zal er in ieder geval niet snel iets van aanschaffen, maar dat komt omdat er gewoon geen feeling mee heb. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:05
Een dtd170z voor 149 CAD.... dat is 100 euro en een no brainer....Hopelijk blijft dat zo als ik er ben begin augustus.

Bovenfrees op accu ook.....130 euro 8)7

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Benjamin- schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:20:

ik heb de DeWalt en bevalt goed. Heeft idd geen diepteinstelling, maar mis ik ook niet. Daar is de afkortzaag in principe niet voor. De reden trouwens dat de Dewalt dit niet heeft en andere twee wel is omdat bij Dewalt de stangen achter niet uitsteken, Voor mij was dit een van de redenen voor de dws774, nu kan je de zaag tegen de muur aanzetten. Ook kan je de dws774 nog calibreren, de metabo kan dat iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ethiron schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 16:49:
Hier ook een Bosch Blauw gebruiker. Ik ben een tijdje leerling geweest bij een keuken- en badkamermonteur die letterlijk alles van Festool had. Als we op een klus waren en hij zag iemand met Makita zei hij altijd: 'he bah. Weer zo iemand die heeft geïnvesteerd in een net-niet systeem'. :+

Hij zag Makita een beetje als die messensets die bij Tell Sell worden verkocht: de mensen die erin trappen denken dat ze een fantastische set hebben gekocht waar ze in een driesterren zaak ook mee koken, maar in feite stelt het niet zoveel voor en kiezen de echte profs voor iets anders.

Ik heb persoonlijks niets tégen Makita, maar ook niet met. Ik zal er in ieder geval niet snel iets van aanschaffen, maar dat komt omdat er gewoon geen feeling mee heb. :9
Ik heb alleen het gevoel van verkeerde keuzes, wanneer iemand er echt niet uithaalt wat ze betaald hebben. En dat gaat beide kanten op.

Ik denk dat vele hier sneller wat duurder nemen dan 'nodig' is, soms kan je daarin doorschieten en haal je niet echt je waarde er uit. Anderzijds zie je veel mensen te goedkoop spul kopen, constant tegen limitaties oplopen en regelmatig moeten vervangen, en dat is simpelweg zonde.

Makita is verder prima spul, en als het doet wat je wilt, dan is de koop goed.

Ik ben zelf heel breed gaan kijken, gezocht naar 4 machines die ik op accu wilde, en toen gekeken wat je krijgt voor zo'n 600-700 euro. Wat ik vooral vond was dat de verschillen minimaal zijn, en gezien de hoeveelheid modellen en het feit dat je kijkt naar meerdere apparaten met dezelfde accu, is het vrijwel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Twijfels schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:15:
Heb zelf één WGB dop 32mm omdat ik die snel nodig had, vind dat hij een aardig grote marge heeft. Met de schuifmaat meet hij 32,4mm. Nu maakt dat met zo'n grote dop gelukkig weinig uit en doet ie z'n werk dus prima. edit: misschien voor de vergelijking iemand hier met een 32mm zeskant dop van Gedore/Stahlwille/Facom oid die het ook eens kan nameten? Verwacht dat een duurdere dop eerder op 32,2mm zit.

Verschil zit hem in mijn ogen vooral in de pasvorm, materiaal gebruik zal inderdaad ook inferieur zijn en sneller breken, maar als hobby gebruiker breek je sowieso niet zomaar iets af, ook na lange tijd niet.
Heb zelf net nieuwe setjes Stahlwille ringsleutels, als ik die vergelijk met mijn Carolus/Gedore Red (net iets hogere prijsklasse dan WGB, maar nog steeds budget) merk je dat enorm in de pasvorm. Zo schieten de Carolus sleutels van een moer af als je ze iets schuin houdt, waar ik de Stahlwille op geen enkele manier van de moer af krijg met schuin houden.
Je krijgt waarvoor je betaald ;)

Ik heb alleen een 12-kant 32mm dop (van Stahlwille), dus dat is niet echt heel goed te vergelijken. De minimale afstand tussen twee stukjes die op tegenovergestelde kanten van een bout aan zouden grijpen, is zo'n 32.2 mm. Net als bij een zeskant dop zijn de kanten niet helemaal recht om zo niet op de punt van een bout/moer aan te grijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Ethiron schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 16:49:

Waarschijnlijk had hij dat gewoon nodig. Het is natuurlijk moeilijk tegenover jezelf te verantwoorden dat je zoveel meer hebt betaald voor dezelfde kwaliteit ;)

Ik werkte een paar maanden terug toevallig met een Timmerman die vooral Festool gebruikte, maar na een dag gebruik maken van m'n Makita slagschroevendraaier er zelf ook een heeft aangeschaft. Hij zei dat het toch beter spul was dan hij altijd dacht. Ik vind persoonlijk de accutollen van Festool met elektronische slipkoppeling juist heel fijn werken.

Maar heb zelf Makita's op accu en bijvoorbeeld een Fein op snoer. Een multitool op accu zou ik trouwens ook niet van Makita kopen, omdat de Fein gewoon oneindig veel beter is. Laatst van Hitachi een 16Ga tacker gekocht omdat die goed staan aangeschreven. Geen seconde spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AyeAyeCaptain! schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 13:24:
[Afbeelding]
Het kan dat het goedkope China-made spul sneller breekt/scheurt, of buigt.
Van dat laatste heb ik eea gezien, tot een complete wokkel aan toe.
Zoals bij de gereedschapsset die bij de "topline" van Lada werd meegeleverd, lachen gegarandeerd. :+

Een exacte maatvoering kan ook het verschil maken, waardoor een matige steeksleutel eerder een bout of moer zal afdraaien.
Maar het nut van een peperdure steeksleutelset van bijv. Kyoto Tool (Nepros), CK tools en Snap-on ontgaat mij ook.
Het is erg mooi spul dat wel.
Die van Gedore, Facom, etc. zijn al mooi, solide, precies en duur genoeg. ;)

Heb voor het betere beun- en hakwerk een goedkope set ring- en steeksleutels van Elora en die voelen absoluut minder safe aan dan die van Gedore en Facom, maar toch sloop ik ze niet.
Daar komt bij dat ik niet echt voor mijn plezier onder een auto lig te sleutelen. :+

Zo vond ik de ringratels van Stahlwille die hier pas in het forum voorbijkwamen een hoog "1920" gehalte hebben.
Antiek en met een achterhaalde grabbelbak/Aldi/Lidl technologie maar vooral duur, zoals alles van dit overigens zeer goede merk.
Maar de ringratels zou ik liever van een ander merk kopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Ik verbaas me een beetje hoe weinig er over het merk Hilti gesproken wordt. Ik gebruik het zelf niet, maar mijn zwager zweert erbij. Hoe verhoudt Hilti zich ten opzichte van Bosch blauw, Makita, Festool, DeWalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
Ossi schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 19:52:
Ik verbaas me een beetje hoe weinig er over het merk Hilti gesproken wordt. Ik gebruik het zelf niet, maar mijn zwager zweert erbij. Hoe verhoudt Hilti zich ten opzichte van Bosch blauw, Makita, Festool, DeWalt?
Omdat het voor de particulier slecht verkrijgbaar is, ze een beperkt assortiment hebben zo lijkt het en de belangrijkste reden: het is simpelweg te duur als het niet in professionele setting wordt gebruikt. Absolute overkill voor thuisgebruik is mijn gedachten bij Hilti. Zou het ook zien als één van de beste merken, zo niet de beste. Maar afgezien van Amazon.de zie ik geen eens een optie om een 18v boormachine te kopen bijvoorbeeld. Hilti.nl werkt niet (bij mij?) 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Twijfels op 15-06-2019 20:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hoe verhoudt Hilti zich ten opzichte van Bosch blauw, Makita, Festool, DeWalt?
Duur. Heel erg duur :+
Topmateriaal, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Dat idee kreeg ik al. Gewoon nergens te krijgen in webwinkels... De website is inderdaad down, maar misschien gewoon onderhoud. Kan toeval zijn :)

Niet dat specs alles zeggen, zoals altijd, maar ik heb moeite om het te kunnen vergelijken. Waar zit dan het kwaliteitsverschil tegenover ander gereedschap dat ook voor professionals zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Ossi schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 20:14:
Dat idee kreeg ik al. Gewoon nergens te krijgen in webwinkels... De website is inderdaad down, maar misschien gewoon onderhoud. Kan toeval zijn :)

Niet dat specs alles zeggen, zoals altijd, maar ik heb moeite om het te kunnen vergelijken. Waar zit dan het kwaliteitsverschil tegenover ander gereedschap dat ook voor professionals zou moeten zijn?
Specificaties, duurzaamheid/hufter proof, ergonomie en wellicht een belangrijke: service. Net als Festool, betaal je veel voor maar de service die je terug krijgt is ook super. Een aannemer die een week stil staat omdat z'n machine voor reparatie weg is kost natuurlijk een hoop geld, zal dus wel goed geregeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Hilti is topspul met ongelooflijk goeie voorwaarden qua garantie en reparatie, maar ook erg prijzig. Ik denk dat het kwalitatief boven vrijwel alle andere merken staat. Een vriend van me zweert er ook bij.

- Je krijgt je eigen vertegenwoordiger;
- Bij garantie regelt die snel reparatie of vervanging;
- Binnen een dag opgehaald en teruggebracht;
- Gestolen geregistreerde spullen worden ingenomen als Hilti deze via iemand anders binnen krijgt voor bijvoorbeeld reparatie;
- Indien iets wordt gejat, kan je voor een lage prijs een nieuwe machine krijgen (wel aangifte doen e.d.).

Ik zou het zo aanschaffen. Misschien als m'n huidige Makita-spul aan z'n eind is.

Idd alleen via Hilti te koop.

Het is kwalitatief goed, en de voorwaarden (bovenaan genoemd) zijn ook erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hilti komt vrolijk voorrijden met een leenapparaat of om het direct te repareren. Dat kost gewoon extra geld. Maar het voorkomt inderdaad stilstand.

Hilti heeft ook niet een dergelijk breed assortiment maar specialiseert zich op een aantal onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
De service had mijn zwager het ook al over. Ik zie heel sporadisch een auto op de snelweg met Hilti-stickers. Waarschijnlijk vertegenwoordigers dus om apparaten te vervangen of te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-08 21:02
Twijfels schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:15:
[...]

Het kost je dus in de loop der tijd hooguit een paar dolgedraaide bouten/moeren :+

Eens snel opgezocht wat een Stahlwille set 26-delig kost, hebben we het over een factor 8 duurder: https://www.amazon.de/Sta...60601178&s=gateway&sr=8-1
Ik heb zelf Facom, net gemeten en kom exact op 32mm met de schuifmaat (ook Facom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-08 21:02
Hilti is een zeer goed merk, echter ook sterk aan de prijs. Inderdaad zeer goede service. Zaken zoals de pluggen en boren zijn ook van zeer goede kwaliteit. Heb er ook een handmatige kitspuit van die echt fantastisch is.

Destijds toen ik bij SPIE werkte, hadden wij ook enkel Hilti. Ik heb toen voor de nieuwe werknemers enkele Hilti mensen laten komen voor een workshop, die mensen zijn echt gepassioneerd en weten waar ze over spreken.

Ik heb met de afgelopen Makita actie een aantal 18V machines aangeschaft en dit is prijs kwaliteit naar mijn mening de beste koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:16
Twijfels schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:25:
[...]

Bosch GCM 8 SJL heeft dacht ik wel een dieptestop en is iets uitgebreider dan de 800 SJ, is echter ook weer een stukje duurder.
Heeft inderdaad een dieptestop, erg fijne machine. Heb mijn zolder er mee gebouwd, de plantenbakken in de tuin en de plinten in het huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 27-08 20:56
Het is de vraag natuurlijk hoe vaak je zo'n dieptestop gebruikt (en waarom je dat uberhaupt zou willen op een afkortzaag). Ik gebruik de DeWalt met veel plezier, vooral omdat je hem zo makkelijk even ergens neer kan zetten.
Pagina: 1 ... 96 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.