Stadia was beter....
Verwijderd
Heb zelf een set van deze Facom "open" ratelssleutels, maar die krengen zijn behoorlijk aan de prijs en je ziet het er niet echt aan af.CurlyMo schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:33:
[...]
Ik heb gekeken naar bijv. die van Wera maar die zijn er niet in 32mm. Andere alternatieven heb ik nog niet gevonden. Een letterlijke steeksleutel moet ik laten zitten zodra de moeren vast zitten, want dan krijg ik hem niet meer van de leiding af
Wel handige sleutels als je ze nodig hebt.
Toevallig kwam ik vorige week iets soortgelijks tegen van GearWrench, zal eens checken wat die kosten en of zij hier überhaupt leverbaar zijn.
Gevonden: Ik bedoelde deze handige GearWrench sleutels, maar ik zie dat zij niet in 32mm leverbaar zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2019 17:58 ]
Vandaag een GAS 18V-10 L binnengekregen van Amazon. €100, en nu kost ie €80Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:31:
Hoop gereedschap weer in de aanbieding op Amazon.de.
Verwijderd
Dat wordt terugsturen, of dit jaar niet op vakantie.Reinier schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:41:
[...]
Vandaag een GAS 18V-10 L binnengekregen van Amazon. €100, en nu kost ie €80
Moeilijke keuze.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik heb inmiddels het projectje gemaakt op basis van een Chinese oplader. Opzich werkt alles, mijn dochters kunnen elektrisch door de tuin crossen
Maar af en toe gaat het systeem in storing. Ik heb 'm nog niet aan de laptop gehad tijdens een storing, dat is een beetje bewerkelijk, maar wellicht ontkom ik er niet aan.
Het probleem is dat na een tijdje rijden de skelter in een soort stotter modus komt. Als ik de accu eruit haal en in de boormachine doe is er geen enkel probleem, lader pakt 'm ook gewoon op. Ook voelt niks warm.
Ik vroeg me af of de accu's misschien een soort beveiliging hebben? Dat ze bij langdurig gebruik in een limp modus gaan? Ik dacht ik stel de vraag hier omdat hier veel ervaringsdeskundigen met Makita accu's rondlopen
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Kraaienpoot met 25cm verlengstuk en een ratel.
https://www.kincrome.com.au/wrench-set-c-foot-8p-m-3-8d
https://www.tools2go.nl/12--hanenpoot-sleutel-32-mm
Stahlwille heeft mooie fijngetande, maar daar betaal je ook per tand.
https://www.stahlspeciali...ille-440-32-03190032.html
[ Voor 27% gewijzigd door jadjong op 27-05-2019 22:04 ]
Zo verschrikkelijk strak hoeft dit echt niet.
https://www.hornbach.nl/s...astafelmoersleutel--_-%7C
Punctuality is the politeness of kings
Het gaat om het koper, niet om de Tyleen aansluiting. Het ging om krappe ruimte, en dat heb ik bij die Tyleen aansluiting zat.dreamscape schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:57:
Dat is gewoon een wartel van een tyleenslang, toch? Dan is handvast toch prima
Zo, dat mag wel even wat kosten zeg.jadjong schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:55:
[...]
Kraaienpoot met 25cm verlengstuk en een ratel.
https://www.kincrome.com.au/wrench-set-c-foot-8p-m-3-8d
https://www.tools2go.nl/12--hanenpoot-sleutel-32-mm
Stahlwille heeft mooie fijngetande, maar daar betaal je ook per tand.![]()
https://www.stahlspeciali...ille-440-32-03190032.html
Dan wordt ik toch vrolijker van die Skandia ringsleutel zoals eerder gelinkt.
Volgens mij moet een dergelijke lineaal er zo uitsimon schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 10:58:
[...]
Geldt dat niet alleen voor de inval zagen van mafell/bosch. Die KSS hebben ook van die flexibele linealen.

met een stukje eraf (waar je de kss op zet)
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Verwijderd
Als ik de kostenpost en de zeer geringe slagruimte bekijk, dan zou ik gewoon een niet al te dure gesloten ringsleutel kopen (of meteen twee) en die zelf open zagen/slijpen, zodat je die krap over de buis kunt steken.CurlyMo schreef op maandag 27 mei 2019 @ 23:13:
[...]
Het gaat om het koper, niet om de Tyleen aansluiting. Het ging om krappe ruimte, en dat heb ik bij die Tyleen aansluiting zat.
[...]
Zo, dat mag wel even wat kosten zeg.
Dan wordt ik toch vrolijker van die Skandia ringsleutel zoals eerder gelinkt.
Die sleutels kosten weinig tot niets en hebben als voordeel dat zij dunner zijn dan de hier genoemde alternatieven.
Je verzwakt er uiteraard de sleutel mee, maar dit klusje overleven zij wel.
Heb dit zelf al meerdere keren met zo'n gemodificeerde ringsleutel gedaan waar de standaard open-(leiding)sleutels te dik bleken, of niet fijnvertand genoeg.
Je mag ook de eerder genoemde Facom 32mm komen lenen, maar als ik het zo bekijk is ook die te dik om een slag te kunnen maken.
Een standaard gesloten ringsleutel is beduidend dunner van bouw en als het daar ook niet mee lukt dan moeten de buizen verder uit elkaar.
Als mogelijke workaround kun je ook de bestaande knelkoppelingen door een gesoldeerd T-stuk vervangen en het tyleen gedeelte verder naar voren trekken, zodat je die koppeling eenvoudiger kunt aandraaien.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2019 05:42 ]
Verwijderd
Valt wel mee als je het veilig aanpakt.CurlyMo schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 07:55:
@Bhagavad gesoldeerd T-stuk heb ik ook aan gedacht, maar dit is wel erg dicht op de houten balk om met vuur aan de slag te gaan.
Ik gebruik dan een plaatje onbrandbaar materiaal, bijv. aluminium dat je kunt plooien zoals nodig is.
Zo kun je de balk en overige pijpen geheel afdekken.
Combineer dat met een natte dweil en houd een blusser en een emmer water + spons bij de hand and you're good to go.
Desnoods maak je de omgeving eerst met een plantenspuit zeiknat.
Wel een propaan/butaanbrander gebruiken met een fijn puntje, zodat je de hitte zoveel mogelijk kunt concentreren.
Hoeft geen probleem te zijn.
Check van tevoren of je goed verzekerd bent.
K to the KillaZ
Ik zet er meestal een overgebleven tegel achter als ik ergens dicht op moet solderenVerwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:31:
[...]
Valt wel mee als je het veilig aanpakt.
Ik gebruik dan een plaatje onbrandbaar materiaal, bijv. aluminium dat je kunt plooien zoals nodig is.
Zo kun je de balk en overige pijpen geheel afdekken.
Combineer dat met een natte dweil en houd een blusser en een emmer water + spons bij de hand and you're good to go.![]()
Desnoods maak je de omgeving eerst met een plantenspuit zeiknat.
Wel een propaan/butaanbrander gebruiken met een fijn puntje, zodat je de hitte zoveel mogelijk kunt concentreren.
Hoeft geen probleem te zijn.
Check van tevoren of je goed verzekerd bent.
Maar dacht inderdaad ook dat het om die Tyleen koppeling ging. In dit geval lijkt een open geslepen ringsleutel me het meest praktisch. Als ie er overheen schiet, zal de koppeling al vast genoeg zitten
Mocht het toch op solderen uitdraaien, ik gebruik dan alu-folie. GEwoon een paar lagen op elkaar, randjes vouwen en je hebt een mooie hittewerend lap.CurlyMo schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:42:
Dank voor de tip voor die ringsleutel. Ik ga dat gewoon maar eens proberen.
Griffon heeft zelfs een soort isolerend matje van flexibel brandwerend materiaal met een laagje alu-folie erop, kun je zelfs bij de bouwmarkt kopen, die heb ik ook nog ergens maar dat matje is maar klein en dus niet echt overal inzetbaar. Zeker niet als je gaat vlamsolderen met zo'n brander.
Ik heb er componenten in mijn luidsprekerfilter mee beschermd tegen onbedoeld aantikken met de soldeerbout, dat werkte prima.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik heb liever twee smalle lades erbij om meer gereedschap kwijt te kunnen want meer = altijd beter, maar losse lades kosten €87/stuk...
En om nog enigszins een nuttige reactie neer te zetten hier. Amazon heeft weer een selectie Bosch Blauw in de aanbieding: https://www.amazon.de/apb...rd_r=GKRN4AF4DW7XTFD7VAW8
Zijn die muren een beetje te doen met een excentrische machine of raden jullie dat echt af? Ik verwacht die wandachuurmachine namelijk niet meer te gebruiken na deze muren.
Verwijderd
Eventueel zou ik nog een vlakschuurmachine kunnen kopen, maar daarover lees ik dat het nog meer tijd en irritatie kost, dus dat klinkt ook niet echt aantrekkelijk. Ik heb nog een delta mouse liggen van mijn ouders, dus daar kan ik de trap eventueel mee doen. De muur ermee doen schiet in ieder geval voor geen donder op.
Voor het werk dat ik er mee ga verzetten vond ik de reviews goed. Er schijnt wat speling in te zitten, maar ik doe er grof werk mee. Voor 109,- vind ik het een mooie eerste stap naar meer.
[ Voor 0% gewijzigd door BTS op 29-05-2019 17:04 . Reden: Het woord "geen" verwijderd ]
www.highflow.nl
Een beetje wandschuurmachine gaat snel richting de €1000 of zo? Lijkt me niet dat die zo duur zijn in de verhuur dat je na een paar keer al goedkoper uit bent door te kopen?Sppak schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:52:
Het zal zon 35-40 vierkante meter zijn, welke ik niet in 1 keer kan afwerken. Huren is dan meteen al niet meer aantrekkelijk, omdat je zelf dan ook zo'n machine kunt kopen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Juist met grof werk is een beetje speling niet erg. Als je fijn werk verricht, kan speling grote gevolgen hebben.BTS schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:33:
Vandaag deze besteld: Einhell TC-SM 2131
Voor het werk dat ik er mee ga verzetten vond ik de reviews goed. Er schijnt wat speling in te zitten, maar ik doe er geen grof werk mee. Voor 109,- vind ik het een mooie eerste stap naar meer.
Check vooral of de hoek van het zaagblad t.o.v. de aanstoot (of hoe noem je de 'fence') 90° is (zowel links als rechts).
Ik maak er nog steeds veel gebruik van en zolang je weet waar de mankementen zitten, kun je er rekening mee houden.
Dan heb je het denk ik over de betere merken. Ik zag er ook al verschillende vanaf 75-100 euro, maar die uiteraard van matige kwaliteit zullen we maar zeggen. Ik heb ook overwogen om het glad te strijken, maar aan de apparatuur heb ik meer.Orion84 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:53:
[...]
Een beetje wandschuurmachine gaat snel richting de €1000 of zo? Lijkt me niet dat die zo duur zijn in de verhuur dat je na een paar keer al goedkoper uit bent door te kopen?
Dat zag ik ook, maar dat zijn wat ik zo snel zag dan kleinere apparaten, of apparaten zonder steel etc. Niet vergelijkbaar met wat je zou huren. Dus die heb ik maar even genegeerd in de snelle zoektocht naar wat zo'n machine zou kosten.Sppak schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:13:
[...]
Dan heb je het denk ik over de betere merken. Ik zag er ook al verschillende vanaf 75-100 euro, maar die uiteraard van matige kwaliteit zullen we maar zeggen. Ik heb ook overwogen om het glad te strijken, maar aan de apparatuur heb ik meer.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Mijn excuus, juist grof werk ga ik er mee doen.CappieL schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:06:
[...]
Juist met grof werk is een beetje speling niet erg. Als je fijn werk verricht, kan speling grote gevolgen hebben.
Check vooral of de hoek van het zaagblad t.o.v. de aanstoot (of hoe noem je de 'fence') 90° is (zowel links als rechts).
Ik maak er nog steeds veel gebruik van en zolang je weet waar de mankementen zitten, kun je er rekening mee houden.
Heb de post aangepast.
www.highflow.nl
Verwijderd
Wat zit er nu op de muren dat je een giraffe wandschuurder nodig denkt te hebben en wat moet het uiteindelijk worden??Sppak schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:17:
Ik heb een aantal muren te schuren, dus zou je zeggen wandschuurmachine. Nu zat ik toch te kijken naar een excentrische schuurmachine, zodat ik ook de deur en trap naar de zolder mee kan pakken.
Zijn die muren een beetje te doen met een excentrische machine of raden jullie dat echt af? Ik verwacht die wandachuurmachine namelijk niet meer te gebruiken na deze muren.
Kun je niet beter de muur geheel afsteken en/of daarna straktrekken met Rotband/Geelband oid??
Grove stuc uit het jaar nul kun je inderdaad wegschuren met zo'n giraffenek, maar dat geeft een stoffige puinhoop.
Als je de toplaag eenvoudig kunt afsteken is dat wel zo handig en het geeft minder stof.
Is de muur zozo glad maar alleen wat onregelmatig, dan zou het geheel gladtrekken met Rotband mijn eerste optie zijn.
Dat wordt wel zo netjes als je een beetje stuccen kan.
Er zit nu structuurverf op, wat ik bij enkele muren makkelijk heb kunnen afsteken. Daar viel het met complete plakken naar beneden alsof het papier was, maar bij de overige muren zit het goed vast. Ik wil er graag wat behang tegenaan doen, dus het hoeft niet super strak te worden en leek me schuren niet verkeerd.Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 01:45:
[...]
Wat zit er nu op de muren dat je een giraffe wandschuurder nodig denkt te hebben en wat moet het uiteindelijk worden??![]()
Kun je niet beter de muur geheel afsteken en/of daarna straktrekken met Rotband/Geelband oid??
Grove stuc uit het jaar nul kun je inderdaad wegschuren met zo'n giraffenek, maar dat geeft een stoffige puinhoop.
Als je de toplaag eenvoudig kunt afsteken is dat wel zo handig en het geeft minder stof.
Is de muur zozo glad maar alleen wat onregelmatig, dan zou het geheel gladtrekken met Rotband mijn eerste optie zijn.
Dat wordt wel zo netjes als je een beetje stuccen kan.
Ander punt dat ik me bedacht had is, dat je voor de kosten van het stuccen en het materiaal van 3 kamers ook een bouwzuiger en schuurmachine hebt. Alleen kun je met deze machines dan weer jaren vooruit en nog andere zaken schuren. Vandaar dat ik dus op schuren uit was gekomen en dat hoeft dan geen giraffe machine te zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door gekke-gerrit op 30-05-2019 10:58 ]
Qua benzine varianten wel altijd goede ervaringen met dit merk, maar hoe is het accu gereedschap?
Ze hebben een accu heggenschaar voor inmiddels 129 euro
Geen ervaring, maar besef wel dat die heggenschaar van 129€ een geïntegreerde accu heeft en dus geen losse accu. Verder wel een licht apparaat met op papier goede specs. Mijn ma heeft deze op het oog, maar nog niet aangeschaft.FabianGTI schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:29:
Iemand hier ervaring met het accu tuingereedschap van Stihl ?
Qua benzine varianten wel altijd goede ervaringen met dit merk, maar hoe is het accu gereedschap?
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Het is degelijk professioneel materiaal. Zo'n heggenschaar met ingebouwde accu is natuurlijk het instapmodel. Maar ik heb voor hetzelfde geld liever een instapmodel van een profi merk, dan een topmodel van Ferm of Black&Decker...
Punctuality is the politeness of kings
Klopt, maar het is natuurlijk een apparaat wat niet dagelijks gebruikt wordt zoals een boormachinerockhopper schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 17:48:
[...]
Geen ervaring, maar besef wel dat die heggenschaar van 129€ een geïntegreerde accu heeft en dus geen losse accu. Verder wel een licht apparaat met op papier goede specs. Mijn ma heeft deze op het oog, maar nog niet aangeschaft.
Hij zal zo min mogelijk gebruikt worden (rot werk), gok zo'n 4 keer per jaar
Ik heb nu een heggenschaar op 230V, maar dat werkt gewoon irritant, het is op het einde verlengsnoer, op verlengsnoer op verlengsnoer om de laatste heg te doen
Is over ook zo'n pietje puk ding, knal er per snoeibeurt ook een bus WD40 op leeg om de messen te laten bewegen
Een accu variant is toch een heel stuk makkelijker pakken
Morgen misschien maar eens kijken bij een winkel
Ik zag op de site van Stihl dat er een leverancier vlakbij m'n werk zit
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Wij hebben de heggenschaar van Stihl op accu. Losse accu met snellader, ding is niet heel licht maar doet zijn werk meer dan goed. Heb het typenummer alleen even niet bij de hand. IS niet het instapmodel maar we hebben dan ook een paar 100m te gaan als we moetenFabianGTI schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:29:
[ Voor 7% gewijzigd door RZor op 31-05-2019 08:41 ]
Gruwelijk gejatte Icoon!
De accu varianten gaan van redelijk tot zeer goed. (ze hebben 3 versies)FabianGTI schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:29:
Het hangt er vanaf wat je ermee wilt gaan doen (hoeveelheid)
Ik heb een heg van 80 meter ofzo en gebruik hier een Stihl hsa 94 voor, als bosmaaier/grasstrimmer gebruik ik de stihl FSA 130.
De accu's heb ik van marktplaats, de heggenschaar en bosmaaier uit de winkel (korting vragen)
Indien je maar een klein tuintje heb is dit natuurlijk overkill.
Je had kunnen kiezen voor een accu gordel, dan zit de accu niet op het apparaat, dat scheelt nogal qua gewicht.RZor schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 08:39:
[...]
Wij hebben de heggenschaar van Stihl op accu. Losse accu met snellader, ding is niet heel licht maar doet zijn werk meer dan goed. Heb het typenummer alleen even niet bij de hand. IS niet het instapmodel maar we hebben dan ook een paar 100m te gaan als we moeten
Verwijderd
Ik twijfel niet aan Stihl als grote aanrader voor tuinapparatuur, maar met name hun accusegment lijkt mij wat lastig te verkopen als je al 18V-machines hebt van een A-merk fabrikant als Bosch en Makita.RZor schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 08:39:
[...]
Wij hebben de heggenschaar van Stihl op accu. Losse accu met snellader, ding is niet heel licht maar doet zijn werk meer dan goed. Heb het typenummer alleen even niet bij de hand. IS niet het instapmodel maar we hebben dan ook een paar 100m te gaan als we moeten
Beide merken hebben een compleet arsenaal aan accu-machines voor de tuin, die je ook op al hun overige machines kunt gebruiken.
Je hoeft dan maar 1x accu's te kopen.
"Stihl op accu's" zou voor mij in ieder geval heel veel meerwaarde moeten hebben wil ik daarvoor kiezen ipv (in mijn eigen voorbeeld) mijn Makita setup.
Heb jij dat probleem niet??
Ik heb een 18v heggenschaar van Bosch gehad, indien je een buxushaag hebt gaat dit prima, alle andere hagen gaan moeizaam (alles dikker dan een twijgje)
Als je van bosch goed accu tuingereedschap hebben wil kom je ook terecht in hun 36v assortiment.
bv:
https://www.toolmax.nl/bo...nder-accu-s-en-lader.html
Snap je punt maar we kiezen hier soms meer wat "best suits the job" dan een accu platform. Laden moet je toch en op het goede moment een set kopen scheelt vaak niet genoeg om ergens mee te schipperen.Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:31:
[...]
"Stihl op accu's" zou voor mij in ieder geval heel veel meerwaarde moeten hebben wil ik daarvoor kiezen ipv (in mijn eigen voorbeeld) mijn Makita setup.
Heb jij dat probleem niet??
Heel blij met deze Stihl in ieder geval.
Gruwelijk gejatte Icoon!
Bosch heeft 18V en 36V accu's. Je stapt dus in principe in in een ander systeem van hetzelfde merk. Ik weet het niet zeker, maar waarschijnlijk heb je dan ook een andere lader nodig. Het lijkt mij persoonlijk alleen maar nadelen hebben t.o.v. een 2x18V (Makita), Flexvolt (Dewalt) of Multivolt (Hikoki) systeem.Mr_gadget schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:27:
Bij Makita kan je wel 2x 18v combineren. Maar bij Bosch kan dat zo te zien niet? Is me ook niet helemaal duidelijk of die stofzuigers van Bosch ook op het zelfde systeem zitten..
Ik heb sowieso het idee dat Bosch niet heel hard inzet op 36V.
Vandaag met @dragonhaertt een tripje naar baptist in arnhem gemaakt.
En met veel te veel spulletjes thuis gekomen.
Wat je ziet:
2x irwin 450mm quick grip
1x irwin 300mm quick grip
1x irwin 150mm quick grip
2x bessy 3/4" buisklemmen
1x automatic pen + refill
1x bohcraft staalborenset 1-10mm (cobalt)
1x bohcraft houtborenset 3-10mm
1x savage combi haak
1x 300mm onuitspreekbaar (japans) meetlatje
1x shinwa 250mm winkelhaak
1x savage 4 foot (1219mm) straight edge
1x pfeil markeermes
Set van 3 narex vijlen (plat rond halfrond)
Set van 6 narex beitels 6-26mm
In de bestelling (niet op voorraad)
1x mitutoyo digitale schuifmaat
1x veritas 150mm kruisstaal
Wordt nog bezorgd
1x record power sabre 450 lintzaag
1x contimac ch16n kolomboor
Eeuhmmmmmm oops
tijd voor wat klusjes!
Verwijderd
Het is inderdaad jammer dat je bij Bosch de 18V accu's niet kunt combineren, dan moet je voor een 36V setup dus nóg een keer dure accu's gaan kopen.Mr_gadget schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:27:
Bij Makita kan je wel 2x 18v combineren. Maar bij Bosch kan dat zo te zien niet? Is me ook niet helemaal duidelijk of die stofzuigers van Bosch ook op het zelfde systeem zitten..
Dat was voor mij een reden het bij Makita te houden en alle accu-tuintools zijn nu dan ook meteen op 2x18V en dat bevalt tot nu toe prima.
Deze accu-machines zijn qua kracht net zo sterk als de 230V versies.
Zo dáár kun je mee thuiskomen.s0ulmaster schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:04:
Nogmaals een crosspost vanuit het show topique
Vandaag met @dragonhaertt een tripje naar baptist in arnhem gemaakt.
En met veel te veel spulletjes thuis gekomen.
[Afbeelding]
Nóg een "Eeuhmmmmmm oops" 't benne wel vijlen he en geen "veilen".Wat je ziet:
.....
Set van 3 narex veilen (plat rond halfrond)
.....
Eeuhmmmmmm oops![]()
![]()
Had hiervoor een 230V heggenschaar van Bosch, fijne machine maar het aansluitsnoer werd steeds korter.akatar schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:19:
@Bhagavad
Ik heb een 18v heggenschaar van Bosch gehad, indien je een buxushaag hebt gaat dit prima, alle andere hagen gaan moeizaam (alles dikker dan een twijgje)
Als je van bosch goed accu tuingereedschap hebben wil kom je ook terecht in hun 36v assortiment.
bv:
https://www.toolmax.nl/bo...nder-accu-s-en-lader.html
Toen maar overgestapt op 2x18V van Makita en dat ding is net zo sterk.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2019 23:51 ]
Geld de extra accu actie nog?
Was van de week ook wel grappig, dinsdag is het gras gelegd, en ’s avonds uurtje of 11 las ik even Mn mail door, kwam er net een dagdeal actie langs voor een makita grasmaaier
Revive the guild!
Bij het bestellen was hij op voorraad (nu nog). Heb het idee dat ze bij combitools zelf setjes samenstellen ipv de originele set op voorraad te hebben. Valt me een beetje tegen van een officiële makita dealer. Ook de accu's en lader staan op voorraad dan hadden ze die toch kunnen meesturen. Vind die voorraad indicaties die niet kloppen pure misleiding.
Straks maar even bellen... Op andere review sites krijgen ze goede beoordelingen zal ik net pech hebben gehad?
Dat is wel schandalig, mail dan op zijn minst eerst even.Skidmarks schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 09:04:
Van de week bij combitools de Makita Multitool set gekocht incl lader, twee accu’s en accessoires https://www.combitools.nl...-incl-42-accessoires.html. Gister pakketje open gemaakt heb ik alleen de mpak en body de rest niet gekregen. Met briefje erbij dat de rest later komt...
Bij het bestellen was hij op voorraad (nu nog). Heb het idee dat ze bij combitools zelf setjes samenstellen ipv de originele set op voorraad te hebben. Valt me een beetje tegen van een officiële makita dealer. Ook de accu's en lader staan op voorraad dan hadden ze die toch kunnen meesturen. Vind die voorraad indicaties die niet kloppen pure misleiding.
Straks maar even bellen... Op andere review sites krijgen ze goede beoordelingen zal ik net pech hebben gehad?
T was een lange dag gisterenVerwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:46:
[...]
Zo dáár kun je mee thuiskomen.![]()
[...]
Nóg een "Eeuhmmmmmm oops" 't benne wel vijlen he en geen "veilen".
[...]
tijd voor wat klusjes!
PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]
Hij heeft idd ook sets die niet officieel zijn en verkoopt/verkocht ook via Marktplaats.Skidmarks schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 09:04:
Van de week bij combitools de Makita Multitool set gekocht incl lader, twee accu’s en accessoires https://www.combitools.nl...-incl-42-accessoires.html. Gister pakketje open gemaakt heb ik alleen de mpak en body de rest niet gekregen. Met briefje erbij dat de rest later komt...
Ik kan niet twee weken wachten dus ga alles terugsturen en de set ergens anders kopen. Ik ga in ieder geval niet meer bij combitools kopen.
Maar als de set ook niet bij Makita op voorraad is, bij wie ga je hem dan bestellen?
Moet je dan niet langer wachten?
Is een los zaagblad kopen dan geen optie? Of combitools daar om vragen gezien de set (overal?) op zich laat wachten. Je zal hem daar voor een leuke prijs hebben, anders had je misschien elders besteld.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ik weet dat de accessoires geen hoge kwaliteit zijn maar de hele set is een cadeau voor iemand. Dan is een basis set wel handig.
Is bv de Bosch PKS 66 AF prima voor dit, of de Scheppach PL55? Als dit weggegooid geld investeer ik liever wat meer
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Met 2 linialen in een tas. 2x1600 is eigenlijk net te lang voor een deur
Dit is wel een invalzaag en gelijk een stuk duurder.
https://www.mastertools.n...-gce-invalzaag-0615990ea8
Aangezien je al meer Bosch Blauw hebt moet je wel even opletten met de geleiderails, Bosch Groen en Blauw zijn daarmee dacht ik niet uitwisselbaar over het algemeen. Mocht je meer blauw spul aanschaffen mag je later wellicht weer nieuwe rails kopen voor je bovenfrees, mini cirkelzaagje, decoupeer of noem wat waar je de rails handig bij kan gebruiken.SJB schreef op zondag 2 juni 2019 @ 08:32:
Heeft iemand een tip voor een circelzaag? Ik wil er graag een met geleiderail. Het grootste deel van mijn gereedschap is Bosch blauw, dus was naar de GKS 55+ GCE aan het kijken, maar die is al €300. Wat is wil doen is binnendeuren op maat zagen en verder wat incidenteel plaatwerk.
Is bv de Bosch PKS 66 AF prima voor dit, of de Scheppach PL55? Als dit weggegooid geld investeer ik liever wat meer
Verder heb ik er persoonlijk geen ervaringen mee afgezien van de 12v bosch blauw die erg goed bevalt. Zelf heb ik de GKT 55 (inval) op mijn wensenlijstje staan, maar die is met rails etc ook ver boven de €300. Inval zou met één machine wel mijn voorkeur hebben boven een normale cirkelzaag.
[ Voor 3% gewijzigd door Twijfels op 02-06-2019 15:52 ]
1x 1600 zaag je in een stuk van 1 meter en één van 60 cm. Dan heb je drie verschillende maten en kun je nog steeds 240/244cm plaatmateriaal in 1x doorzagen.MaxDamage schreef op zondag 2 juni 2019 @ 14:03:
Deze kan ook als je van l-boxxen houdt.
Met 2 linialen in een tas. 2x1600 is eigenlijk net te lang voor een deur
Dit is wel een invalzaag en gelijk een stuk duurder.
https://www.mastertools.n...-gce-invalzaag-0615990ea8
Situatie is als volgt, mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht en we gaan de gehele binnenkant strippen en opnieuw op (laten) bouwen.
Hierbij willen we zoveel mogelijk zelf doen, al hebben we ook best budget vanuit het bouwdepot (100k).
Helaas heb ik begrepen dat we gereedschap niet vanuit het bouwdepot kunnen kopen maar alleen de materialen.
Het liefst wil ik gereedschap van één merk, waarbij de accu's onderling uitwisselbaar zijn.
Ik heb mij laten vertellen dat 18v gereedschap het fijnste gaat werken en dit is dan ook waar ik momenteel naar zoek.
Ik ben best handig en als ik het eenmaal heb gezien en gedaan dan pak ik het zeer snel op. We houden echter wel rekening meer leergeld maar verwachten door zaken zelf te doen onder aan de streep meer te besparen waardoor we andere keuzes kunnen maken qua materialen.
De volgende werkzaamheden staan globaal op de planning:
- vloeren slopen (Hiervoor huren we de materialen gezien het eenmalige karakter)
- wanden zetten
- vaste garderobekasten maken
- 15 strekkende meter schotafwerking onder schuin dak (deuren en/of schuifkasten)
- buitendeuren (schuifpui / openslaande deuren)
- alle radiatorleidingen en elektra in frezen
Nu staat er op mijn lijstje qua elektrisch gereedschap het volgende:
- accu boor
- klopboor (gaat dit goed op een accu of beter netstroom?)
- haakse slijper
- afkortzaag
- decoupeerzaag (Ik heb een goede Bosch, maar die is niet op accu)
- zaagtafel of invalzaag + geleide rails (Dit laatste geniet denk ik mijn voorkeur, ik beweeg liever de zaag over het hout dan dat ik het hout door de zaag moet bewegen zeg maar, of vergis ik mij hierin?)
- bouwstofzuiger (Zal wel een snoertje krijgen)
- schuurmachine
- persgereedschap t.b.v. koppelen radiatorverbindingen/waterleidingen/gasleidingen (al besteed ik gas liever uit, of leg ik het wel aan maar laat ik het afpersen voor ingebruikname)
Ik ken wel bekende merken maar heb te weinig verstand van de specificaties om de juiste keuze te maken denk ik, gezien het om behoorlijke bedragen gaat zou ik daar graag jullie hulp bij krijgen.
Ik neig nu naar merken als Makita, Festool, Hitachi en Dewalt. Hoe maak ik de beste keuze gezien mijn eigenlijk enige eis, zoveel mogelijk met uitwisselbare accu's.
En wat is een goed merk voor bitjes en boortjes die niet direct aan snot worden gedraaid?
Slagschroevendraaier
Eindafslag hulpstukje voor schroeven in gipsplaten
Groene kruislijnlaser
Gewone waterpas
Multitool. Echt een heerlijk apparaat waarvan je niet weet wat je er mee moet maar waarmee je op onbereikbare plekken in tientallen seconde gedaan krijgt wat je anders een uur had gekost.
Verwijderd
Bijv. 18V Makita DDF482 en DDF484, dit zijn bewust de modellen zonder klopboor.MisterEagle schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:44:
...........
- accu boor
Een DDF481 als het een echt zware machine moet zijn, voor doorsnee gebruik is deze machine aan de zware kant.
Klopboor is voor steen, je wilt een hamerboor (beton + steen)- klopboor (gaat dit goed op een accu of beter netstroom?)
Kan zowel op accu als op 230V.
Ik zou gewoon een 230V versie nemen, die gebruik je over 20+jaar nog steeds zonder dure accu wissels.
Wat wil je er mee doen??- haakse slijper
125mm is de gouden standaard.
230mm is onhandelbaar groot, maar wel handig als je terrastegels wilt doorslijpen.
Als je geld teveel hebt koop je een mooie Kapex Festool.- afkortzaag
Bosch blauw heeft ook een paar fraaie modellen in hun topline.
Who cares als die niet op accu is??- decoupeerzaag (Ik heb een goede Bosch, maar die is niet op accu)
Voor een decoupeer zou ik daar niet zo'n punt van maken.
Zeer goede invalzagen vind je bij Festool, Makita, Bosch en Mafell- zaagtafel of invalzaag + geleide rails (Dit laatste geniet denk ik mijn voorkeur, ik beweeg liever de zaag over het hout dan dat ik het hout door de zaag moet bewegen zeg maar, of vergis ik mij hierin?)
youtube.com/watch?v=RFcBOT2UTfU
gereedschappro.nl/blog/123/De-grote-GereedschapPro-invalzagen-test
Toch kan ook een aparte zaagtafel onmisbaar zijn, probeer maar eens een lange lat in de lengte door te zagen met een invalzaag + liniaal.
Dat gaat dus niet.
Er zijn puike bouwzuigers te koop van oa Starmix, Bosch en Festool, maar welke je ook kiest zorg dat die een goede (semi-)automatische filterreiniging heeft plus een schakelbare contactdoos voor de aangesloten machine.- bouwstofzuiger (Zal wel een snoertje krijgen)
Dat wordt een lang verhaal.- schuurmachine
Festool is top maar erg duur, Bosch is gunstiger geprijsd, Metabo en Makita hebben ook mooie machines
Wat moet er mee gebeuren??
Je vergeet Bosch en Milwaukee nog.Ik ken wel bekende merken maar heb te weinig verstand van de specificaties om de juiste keuze te maken denk ik, gezien het om behoorlijke bedragen gaat zou ik daar graag jullie hulp bij krijgen.
Ik neig nu naar merken als Makita, Festool, Hitachi en Dewalt. Hoe maak ik de beste keuze gezien mijn eigenlijk enige eis, zoveel mogelijk met uitwisselbare accu's.
Gezien het enorme arsenaal aan uitbreidingsmogelijkheden ben ik zelf voor Makita gegaan.
De overige 18V kandidaten zijn zeker niet minder, maar ik kon er in mijn eigen situatie minder goed mee combineren.
Zo heeft Makita het 2x18V systeem waarmee je met twee standaard 18V accu's ook hun 36V machines kunt gebruiken.
Voor gebruik in de tuin is dat erg handig en het spaart je weer aparte 36V accu's
Wera bitjes doen het vooralsnog prima, maar ik gebruik evengoed van alles door elkaar Ninja-style.En wat is een goed merk voor bitjes en boortjes die niet direct aan snot worden gedraaid?
Bhagavad is me net voor met de goede adviezen, dus deels dubbelMisterEagle schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:44:
- accu boor Iets waar je naast een 18V voor de kracht, denk ik heel blij gaat worden van een 12V machientje, de 18V is wat lomper, en voor 90% van het (schroef)werk volstaat een 12V prima en werkt een stuk fijner imo.
- klopboor (gaat dit goed op een accu of beter netstroom?) klopboor op accu kan wel, heb zelf een Bosch GSB 18V-85, heb je een accuboor met klopstand en veel kracht. Losse klopboor zou ik niet zo snel kopen, boorhamer is iets wat ik dan wel weer mis in je lijstje!
- haakse slijper
- afkortzaag
- decoupeerzaag (Ik heb een goede Bosch, maar die is niet op accu)
- zaagtafel of invalzaag + geleide rails (Dit laatste geniet denk ik mijn voorkeur, ik beweeg liever de zaag over het hout dan dat ik het hout door de zaag moet bewegen zeg maar, of vergis ik mij hierin?)
- bouwstofzuiger (Zal wel een snoertje krijgen) let ook op stofklasse etc., bespaar hier niet op, zeker met de werkzaamheden als sleuven frezen etc. zoeken naar een model met automatische filterreiniging (zo'n klopfunctie)
- schuurmachine zou ik op netsnoer nemen, en Festool![]()
- persgereedschap t.b.v. koppelen radiatorverbindingen/waterleidingen/gasleidingen (al besteed ik gas liever uit, of leg ik het wel aan maar laat ik het afpersen voor ingebruikname)
Zo uit mijn hoofd hebben Bosch (Professional), Makita en Milwauekee (hier wat minder goed verkrijgbaar) het grootste assortiment, zeker als het op accu's aan komt.
Gebruik zelf Bosch en ben er erg tevreden over, Makita en Bosch doen niets voor elkaar onder denk ik, het ene apparaat is beter van Bosch, de ander weer van Makita. Eén ecosysteem met accu's is het makkelijkste. Festool is een prachtmerk maar wat beperkt met apparaten op accu, en erg duur. Zou hiervan de schuurmachines kopen (of van Mirka) en evt. de stofzuiger, verder links laten liggen wegens de prijs.
En wat is een goed merk voor bitjes en boortjes die niet direct aan snot worden gedraaid?
Voor bitjes zweer ik bij PB swiss, maar dat is $$$$, verder prima ervaring met Wera, dat is stuk beter betaalbaar. Uiteindelijk blijft het verbruiksmateriaal en zou ik voor een lading aan Wera bitjes gaan, best bang voor buck.
Metaalboren heb ik van Heller waar ik erg tevreden mee ben. Hout en steenboren momenteel van Bosch Professional, op zich prima, maar ik ben ervan overtuigd dat je betere zou kunnen vinden, hiervoor niet direct aanraders.
Zie dikgedrukt.
Daarnaast wat je mogelijk wilt overwegen (deels al aangegeven):
- Slagschroevendraaier = werkt sneller en is niet belastend voor je pols, maakt echter ook weer een takkeherrie
- Multitool
- Reciprozaag voor het lompere houtsloopwerk
- Kruislijnlaser
- Heteluchtpistool = om verf te kunnen verwijderen
- Bovenfrees = als je de deuren wil houden en wilt voorzien van bijv. beter hang- en sluitwerk, is voor veel zaken handig
- Bouwlampen
- Boorhamer = naast gaten in beton ook erg geschikt voor lichter sloopwerk zoals wandtegels verwijderen, voor vloeren breken inderdaad lekker een breekhamer huren als je dat niet vaker van plan bent.
Verder mis ik handgereedschappen in je lijst, tussen haakjes mijn voorkeur qua merken, denk aan koevoeten (Hultafors), winkelhaken (Starrett), lijmklemmen (Bessey), beitels, hamers, tangen (Knipex), waterpassen (Sola), handschaven, schroevendraaiers (Wera of PB swiss)
Met klopboor bedoelde ik inderdaad een boorhamer.. om in t beton te kunnen boren.
Voor wat betreft de slagschroevendraaier, dat was inderdaad een zorgenpunt qua herrie. Ik heb de afgelopen 10 jaar een makita schroefboormachine gebruikt en dat ging altijd prima, hooguit als t echt lange schroeven waren dat ik even voor heb geboord met een houtboortje. Dus ik twijfel een beetje over het nut van een slagschroevendraaier.
Naast de kracht van een slagschroevendraaier heeft hij imo vooral als voordeel dat ze niet belastend zijn voor de polsen en ze net een stukje sneller werken. Met zo'n grote verbouwing en mogelijk dubbelhuur is tijd ook geld en als je veel moet schroeven denk ik dat je er blij mee bent.MisterEagle schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:47:
Bedankt @Bhagavad en @Twijfels voor jullie uitgebreide antwoorden! Ga daar verder mee aan de slag.
Met klopboor bedoelde ik inderdaad een boorhamer.. om in t beton te kunnen boren.
Voor wat betreft de slagschroevendraaier, dat was inderdaad een zorgenpunt qua herrie. Ik heb de afgelopen 10 jaar een makita schroefboormachine gebruikt en dat ging altijd prima, hooguit als t echt lange schroeven waren dat ik even voor heb geboord met een houtboortje. Dus ik twijfel een beetje over het nut van een slagschroevendraaier.
Moet er bij zeggen dat ik er zelf nog geen heb overigens, maar ook nog niet zo'n groot project als jou heb hoeven doen
[ Voor 4% gewijzigd door Twijfels op 02-06-2019 21:21 ]
Nieuwe van Makita nemen, die zijn tegenwoordig gedempt, scheelt aanzienlijk in geluidTwijfels schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:33:
[...]
- Slagschroevendraaier = werkt sneller en is niet belastend voor je pols, maakt echter ook weer een takkeherrie
Ik had vaker gehoord dat die krengen veel lawaai zouden maken, maar ik vond de hoeveelheid lawaai van mijn DTD154 wel meevallen, nu begrijp ik waaromFabianGTI schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:06:
[...]
Nieuwe van Makita nemen, die zijn tegenwoordig gedempt, scheelt aanzienlijk in geluid
Ik moet er wel bij vermelden dat ik hem niet gebruik in de ruimte naast/boven waar mijn kinderen slapen, als zij slapen, dus fluisterstil is hij niet. Maar ik heb aan de andere kant ook bij lange na geen gehoor bescherming nodig. Hij is in ieder geval niet storend luid.
Verder kan ik het verhaal van @Twijfels volledig beamen. Ik schroef er alles mee, inclusief gips platen.
[ Voor 7% gewijzigd door Nivado op 02-06-2019 22:18 ]
Zou goed kunnen dat de nieuwe generatie stiller is, maar doelde @FabianGTI niet op de oilimpact van makita? Dat is een specifiek model die minder kracht heeft, maar een stuk stiller is.Nivado schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:16:
[...]
Ik had vaker gehoord dat die krengen veel lawaai zouden maken, maar ik vond de hoeveelheid lawaai van mijn DTD154 wel meevallen, nu begrijp ik waarom![]()
Ik moet er wel bij vermelden dat ik hem niet gebruik in de ruimte naast/boven waar mijn kinderen slapen, als zij slapen, dus fluisterstil is hij niet. Maar ik heb aan de andere kant ook bij lange na geen gehoor bescherming nodig. Hij is in ieder geval niet storend luid.
Verder kan ik het verhaal van @Twijfels volledig beamen. Ik schroef er alles mee, inclusief gips platen.
K to the KillaZ
Jep, bedoel die olieimpact, keertje van een collega geleend bij een montageklusKillaZ schreef op maandag 3 juni 2019 @ 07:18:
[...]
Zou goed kunnen dat de nieuwe generatie stiller is, maar doelde @FabianGTI niet op de oilimpact van makita? Dat is een specifiek model die minder kracht heeft, maar een stuk stiller is.
Geen idee hoeveel kracht hij heeft, maar de lichtste slagschroevendraaier is in 90% van de gevallen voldoende
Heeft er iemand ervaring met de boren van Bosch met een schroef als centreerpunt? Of zijn de sets van DeWalt of Hikoki met een "standaard" punt toch fijner?
Edit: @Nivado : je maakt een heel goed punt... Zoekfunctie
Thanx.
[ Voor 11% gewijzigd door DavidZH op 03-06-2019 13:38 ]
Ik wilde min of meer het bovenstaande gaan schrijven, toen ik mij bedacht dat dit al een keer besproken was.Vliegvlug schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:21:
[...]
Die Bosch set is wel een ander type speedboor dan die Heller set aangezien de Bosch variant zelfborend is en de Heller niet.
Ik heb zelf de Heller set omdat ik dat er zelf in trekken van de zelfborende niet prettig vind.
Het klopt dat er geen 24mm in zit maar die kan je wel los bijkopen: Heller 24mm
(Het plaatje bij Conrad klopt overigens niet, is een zelfborende afgebeeld maar is het zeker niet, zie productnummer en dit
Overzicht heller speedboren )
Had datzelfde probleem met de 19mm die ik er ook los heb bijgekocht, in de etui is nog voldoende ruimte.
[Afbeelding: Heller QuickBIT Speedborenset geopend]
De hele onderkant is elastische strook dus al die platte stukken kan je ook wat in stoppen en op de foto zit er een extra 19mm in dus de standaard set met een extra 24mm erbij past ook goed.
Ik heb zelf deze set destijds voor ca. € 22,- gekocht op Amazon, even later stond hij voor € 35,- en nu staat hij voor € 19.
En hebben jullie nog een tip qua model, er zijn een hoop rond de 200 (zonder accu), dus wil niet voor een paar tientjes de 'fout' ingaan.
Ik ben het nodige bezig met houtbewerking en zal dit ook nog een hoop gaan doen, en merk dat het 10 jaar oude instapmodel van Makita niet de kracht heeft die ik zoek. Doet het verder nog wel prima.
Ik zag ook dat er een actie waarbij je procore accu's can krijgen. Bij 205 euro de 4 AH en bij 325 de 8 AH. Indien je 2x boven de 205 zit, kan je dan beter 2x 4 nemen of 1x 8?
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Die dingen trekken zichzelf door het hout. Je hoeft helemaal geen aanvullende kracht te zetten. Enige nadeel is dat de uitgang van het gat niet netjes wordt als je helemaal door boort. Dan kan je beter voorboren en vanaf beide kanten tot de helft met de speedboor. Maar als netheid een ding is, dan kan je beter helemaal geen speedboor gebruiken.DavidZH schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:29:
Speedboren. Ik had het mooie setje van Wisvo in het houten kistje (ook verkrijgbaar onder andere merknamen). Na een nog nooit gebruikt exemplaar met moeite door een betonplex plaat heen te wurmen is het nu echt tijd voor iets anders.
Heeft er iemand ervaring met de boren van Bosch met een schroef als centreerpunt?
Ik gebruik liever die met een puntje, want dan kun je veel mooier doseren qua kracht...CurlyMo schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:17:
[...]
Die dingen trekken zichzelf door het hout. Je hoeft helemaal geen aanvullende kracht te zetten. Enige nadeel is dat de uitgang van het gat niet netjes wordt als je helemaal door boort. Dan kan je beter voorboren en vanaf beide kanten tot de helft met de speedboor. Maar als netheid een ding is, dan kan je beter helemaal geen speedboor gebruiken.
Van twee kanten boren komt 'nooit' uit... Dan kun je beter 1 kant zo ver doorboren dat alleen het puntje zichtbaar is... Beter is natuurlijk gewoon een stukje hout onder je werkstuk klemmen.
Ik heb slangenboren met schroefdraad vooraan, en dat ding vliegt er doorheen, voorzichtig druk zetten/sturen is er dan niet meer bij.
Revive the guild!
De opbouw van de benamingen van Bosch Professional: productgroep + machinesoort + eigenschap capaciteit of vermogen + overige eigenschappenBenjamin- schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:01:
Ik probeer wijs te worden uit wat de verschillende termen bij Bosch blauw betekent. Ik ben aan het kijken voor een accutol. Volgens mij moet ik voor een GSR gaan (heb al een boorhamer), 18v is ook duidelijk, en dan verlies ik het. Ik zie bij de ene -28 staan, bij de ander -60, dan weer -21 of -85, ik vermoed dat hoe hoger het nummer, hoe krachtiger die is? En dan staat bij sommige C of FC (FlexiClick?).
En hebben jullie nog een tip qua model, er zijn een hoop rond de 200 (zonder accu), dus wil niet voor een paar tientjes de 'fout' ingaan.
Ik ben het nodige bezig met houtbewerking en zal dit ook nog een hoop gaan doen, en merk dat het 10 jaar oude instapmodel van Makita niet de kracht heeft die ik zoek. Doet het verder nog wel prima.
Ik zag ook dat er een actie waarbij je procore accu's can krijgen. Bij 205 euro de 4 AH en bij 325 de 8 AH. Indien je 2x boven de 205 zit, kan je dan beter 2x 4 nemen of 1x 8?
Voorbeeld van de GSR 18V-60 FC:
- G - productgroep (gewerbliches elektrowerkzeug, industrieel gereedschap)
- SR - machinesoort (schrauber, schroevendraaier/schroefboormachine)
- 18V-60 - eigenschap zoals capaciteit of vermogen (18V, 60 Nm)
- FC = Flexi Click (bij boorhamers).
De -28 staat in het geval van de (boorhamer) GBH 2-28 F voor de maximale boordiameter in mm in beton (en de F voor de verwisselbare boorkop). Niet zozeer de kracht, maar de capaciteit.
Zie de PDF op https://www.klium.nl/Bosch-Benamingen.
[ Voor 5% gewijzigd door wheel op 03-06-2019 16:48 ]
Ik heb die van Bosch geprobeerd, ze graven zich te snel en oncontroleerbaar het hout in. De kans dat je scheef gaat is heel groot. Ik heb een 22mm gebruikt tijdens het bouwen van een overkapping en ben na twee proefgaten weer teruggegaan naar mijn 3 euro gewone speedboor. Daarna de Bosch nooit meer gebruikt.DavidZH schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:29:
Speedboren. Ik had het mooie setje van Wisvo in het houten kistje (ook verkrijgbaar onder andere merknamen). Na een nog nooit gebruikt exemplaar met moeite door een betonplex plaat heen te wurmen is het nu echt tijd voor iets anders.
Heeft er iemand ervaring met de boren van Bosch met een schroef als centreerpunt? Of zijn de sets van DeWalt of Hikoki met een "standaard" punt toch fijner?
Redelijk duidelijk. Wel een hoop aanduidingen die tevens ook verschillende dingen betekenen per apparaat.wheel schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:40:
[...]
De opbouw van de benamingen van Bosch Professional: productgroep + machinesoort + eigenschap capaciteit of vermogen + overige eigenschappen
Voorbeeld van de GSR 18V-60 FC:De 'overige eigenschappen' zijn niet uniek en kunnen per productgroep-machinesoortcombinatie een andere betekenis hebben. Zo betekent 'FC' bij opladers 'Fuzzy Control' en bij DGE 'Full Cover'.
- G - productgroep (gewerbliches elektrowerkzeug, industrieel gereedschap)
- SR - machinesoort (schrauber, schroevendraaier/schroefboormachine)
- 18V-60 - eigenschap zoals capaciteit of vermogen (18V, 60 Nm)
- FC = Flexi Click (bij boorhamers).
De -28 staat in het geval van de (boorhamer) GBH 2-28 F voor de maximale boordiameter in mm in beton (en de F voor de verwisselbare boorkop). Niet zozeer de kracht, maar de capaciteit.
Zie de PDF op https://www.klium.nl/Bosch-Benamingen.
In mijn geval wat zou je aanraden qua boordiameter? Of is het gewoon veilig om een hoger getal te nemen zodat je weet dat je altijd wel goed zit?
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Verwijderd
De meningen daarover lopen uiteen, dat wordt wel duidelijk.MisterEagle schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:47:
Bedankt @Bhagavad en @Twijfels voor jullie uitgebreide antwoorden! Ga daar verder mee aan de slag.
.....
Zo laat ik mijn eigen slagschroevendraaier het liefst in de gesloten koffer zitten.
Ik gebruik de machine in ieder geval niet standaard.
Alle schroeven van 5mm à 6mm met een lengte tot ~60mm draai je bijv. met speels gemak al met een gewone standaard 18V accu-schroever (in vuren).
Zelfs de 10.8V machientjes komen nog een eind.
Bij langere (~120mm en langer) en nog dikkere schroeven (8mm/10mm/12mm) voor ruwbouw is een slagschroevendraaier wel handig, al is het maar om je polsen te ontzien.
Maar vraag je af hoe vaak je dat nodig gaat hebben??
Zelfs de meest zware schroef krijg ik er met mijn DDF481 @115Nm nog prima in, al moet dat dan wel met het extra lange handvat worden gecombineerd.
De slagschroevendraaier gebruik ik ook om schroeven los te wurmen die vast zijn gaan zitten, of waarvan de kop zo beschadigd is dat de standaard PZ bitjes niet meer lekker willen pakken.
Daarnaast moet je je ook afvragen hoeveel credit je nog bij je buren denkt te hebben als iedere keer weer je slagschroevendraaier aan het werk gaat.
Alleen de lokale braderie gaat daar qua lawaai overheen.
Ik snap echt niet waarom je een slagschroevendraaier überhaupt voor gipsplaatschroeven wilt gebruiken waar zelfs een klein 10.8V machientje al volstaat??Nivado schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:16:
[...]
Ik gebruik voor gipsplaat zelf graag een schroef met een wat grotere kop, zoals 5x30, desnoods 5x40 maar dat gaat ook met een instapmachine al met speels gemak.
In dat bereik is de terugslag te verwaarlozen en het schroeft snel en "geluidsarm".
Ik zou bang zijn dat mijn buren al na 1 week slagschroeven een persoonlijke vendetta zouden beginnen die nooit meer zou ophouden.
Groter is niet altijd beter
Dank voor de antwoorden. Had al een vermoeden dat ze niet universeel bruikbaar zijn. Moet toch nog wat hebben bij Amazon, dus gaan ze meteen mee.pipo1000 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:46:
[...]
Ik heb die van Bosch geprobeerd, ze graven zich te snel en oncontroleerbaar het hout in.
Het is geen luchtratel uit de garage he....Verwijderd schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:04:
[...]
Ik zou bang zijn dat mijn buren al na 1 week slagschroeven een persoonlijke vendetta zouden beginnen die nooit meer zou ophouden.
Verwijderd
Houtboren met een schroevende punt stammen nog uit de oude doos, waar je met een booromslag enigszins beperkt was in het toerental, om het voorzichtig uit te drukken.DavidZH schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:25:
[...]
Dank voor de antwoorden. Had al een vermoeden dat ze niet universeel bruikbaar zijn. Moet toch nog wat hebben bij Amazon, dus gaan ze meteen mee.
Die van mij heb ik al zeker 100 jaar niet meer gebruikt.
Met een (accu)boormachine heb je zo'n iets antieke boorpunt niet meer nodig, ik ben er in ieder geval geen groot liefhebber van.
Als het schroefdraad de boor te snel laat happen, dan slijp ik het schroefgedeelte gewoon vlak zoals een speedboor dat heeft.
Voor een boormachine werkt dat prima.
Vaak hebben deze slangenboren ook een voorsnijder en dat geeft in hout op lage toerentallen wel een fraai gat.
Met hoge toerentallen worden de gaten al snel ongecontroleerd.

De luchtratel uit de garage wordt wat contactgeluid betreft nog gedempt door de elastische luchtband die er tussen zit.
No such luck voor een slagschroevendraaier die in de nok van het dak staat te beuken en het hele aanpalende woonblok ongedempt knettergek maakt.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2019 02:21 ]
Klopt, maar mijn tekortkomingen zitten niet op het vlak van simpele gaatjes, het is juist het zwaardere spul.Orion84 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:05:
@Benjamin- zie mijn opmerkingen in Orion84 in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"
Groter is niet altijd beter
Nu heb ik absoluut met klussen dus het is niet erg als ik wat langer bezig ben, tegelijkertijd is gewicht ook niet zo snel het probleem.
Ik wil dus iets wat een goede allrounder is op dat vlak.
Heb je onze crusader tegen slagschroevendraaiers weer hoorVerwijderd schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:42:
[...]
Houtboren met een schroevende punt stammen nog uit de oude doos, waar je met een booromslag enigszins beperkt was in het toerental, om het voorzichtig uit te drukken.
Die van mij heb ik al zeker 100 jaar niet meer gebruikt.![]()
Met een (accu)boormachine heb je zo'n iets antieke boorpunt niet meer nodig, ik ben er in ieder geval geen groot liefhebber van.
Als het schroefdraad de boor te snel laat happen, dan slijp ik het schroefgedeelte gewoon vlak zoals een speedboor dat heeft.
Met een boormachine werkt dat prima.
Vaak hebben deze slangenboren ook een voorsnijder en dat geeft in hout op lage toerentallen wel een fraai gat.
Met hoge toerentallen worden de gaten al snel ongecontroleerd.
[Afbeelding]
[...]
De luchtratel uit de garage wordt wat contactgeluid betreft nog gedempt door de elastische luchtband die er tussen zit.
No such luck voor een slagschroevendraaier die in de nok van het dak staat te beuken en het hele aanpalende woonblok ongedempt knettergek maakt.
K to the KillaZ
Haha ja hoewel we een vrijstaand geschakelde woning (alleen vast aan de carport van buren aan 1 kant) hebben is de afstand tot de buren niet heel groot en ik hou ze liever te vriend!Verwijderd schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:04:
[...]
De meningen lopen daarover uiteen, dat wordt wel duidelijk.![]()
Zo laat ik mijn eigen slagschroevendraaier het liefst in de gesloten koffer zitten.![]()
Ik gebruik de machine in ieder geval niet standaard.
Alle schroeven van 5mm à 6mm met een lengte tot ~60mm draai je bijv. met speels gemak al met een gewone standaard 18V accu-schroever (in vuren).
Zelfs de 10.8V machientjes komen nog een eind.
Bij langere (~120mm en langer) en nog dikkere schroeven (8mm/10mm/12mm) voor ruwbouw is een slagschroevendraaier wel handig, al is het maar om je polsen te ontzien.
Maar vraag je af hoe vaak je dat nodig gaat hebben??
Zelfs de meest zware schroef krijg ik er met mijn DDF481 @115Nm nog prima in, al moet dat dan wel met het extra lange handvat worden gecombineerd.
De slagschroevendraaier gebruik ik ook om schroeven los te wurmen die vast zijn gaan zitten, of waarvan de kop zo beschadigd is dat de standaard PZ bitjes niet meer lekker willen pakken.
Daarnaast moet je je ook afvragen hoeveel credit je nog bij je buren denkt te hebben als iedere keer weer je slagschroevendraaier aan het werk gaat.![]()
Alleen de lokale braderie gaat daar qua lawaai overheen.
[...]
Ik snap echt niet waarom je een slagschroevendraaier überhaupt voor gipsplaatschroeven wilt gebruiken waar zelfs een klein 10.8V machientje al volstaat??
Ik gebruik voor gipsplaat zelf graag een schroef met een wat grotere kop, zoals 5x30, desnoods 5x40 maar dat gaat ook met een instapmachine al met speels gemak.
In dat bereik is de terugslag te verwaarlozen en het schroeft snel en "geluidsarm".
Denk dat ik dan liever inderdaad een 18v en een 12v (oid) schroefboormachientje pak.
Verwijderd
Ik heb voor de grap de specs eens opgezocht van beide machines en kwam tot de conclusie dat die stille wel erg weing koppel heeft, 50nm tov 226nm van de herriemaker
Verwijderd
Deze reactie begrijp ik niet.KillaZ schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:43:
[...]
Heb je onze crusader tegen slagschroevendraaiers weer hoor
Wat is er mis om zuinig te zijn op het laatste restje potentiële verdraagzaamheid van je naaste buren??
Dat je het verschil begrijpt tussen een machine ge-bruiken en mis-bruiken.
Ik kan hetzelfde zeggen over haakse slijpers en graafmachines in je tuin voor iedere keer dat je een geranium wilt planten.
Wie dat doet begrijpt niet goed hoe sociale verhoudingen op termijn werken.
Ik heb ooit -vanwege een overzichtelijke verbouwing- een lange en eenzijdige fittie met een meest grimmige buur van mijn lijf moeten houden, die daarna alleen maar oorlog wilde en kan het echt niemand aanraden.
Een paar weken verbouwen kwam ons op jarenlange grimmigheid te staan, waarbij geen middel werd geschuwd.
Bij de Rijdende Rechter zie je de uitwassen van zulke situaties, uniek zijn zij dus niet, maar je leven wordt er niet aangenamer van, ook niet als je zoiets op punten "wint".
Ik heb niets tegen slagschroevendraaiers, maar wel tegen zinloze en overbodige takkeherrie.
Ik zou van mijzelf vinden dat ik op een hellend vlak zat als ik die voor tig dozen gipsplaatschroeven ging gebruiken, die ik er "bij wijze van" ook met mijn duim kon indrukken.
Sorry @Nivado
Mijn buren van toen hadden in dat geval ongetwijfeld de ME op mij afgestuurd en dat kan ik redelijk goed volgen.
Voor noodzakelijke herrie is er over het algemeen genoeg draagvlak te vinden, maar dat verandert snel als die noodzaak niet wordt gedeeld.
Gebruik zo'n slagmachine alsjeblieft met enig beleid/restrictie en vooral waarvoor zij zijn bedoeld, hoe moeilijk is dat??
De enige buur die ik nu heb heeft een camping en die jongens pakken standaard hun tweetakt bladblazer zonder uitlaat voor ieder blad dat daar naar beneden dwarrelt.
Vervolgens staat dat ding zowat een hele dag te brullen (je hoort het km's ver) en dat meerdere dagen in de week.
Leuk.
Het eerste jaar had dat nog idyllische trekjes, maar dit botte Tokkiegedrag begint nu enigszins te irriteren.
Er zijn hier ook stiile bladblazers te koop die het minstens net zo goed doen denk ik dan, waarmee je de pastorale vrede iets langer in stand houdt.
Onze eigen Makita accu-bladblazer is daar bijvoorbeeld fluisterstil naast.
Maar goed, deze dingen werken dus twee kanten op.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2019 04:39 ]
Met gipsplaatschroeven icm gebruik je toch vooral het hogere toerental van de slagschroevendraaier?
Zeker met metalstud werkt dat makkelijk. De schroef zit er al in voordat er echt geslagen wordt.
Laatst nog een slagschroevendraaier gebruikt vanwege de compactheid en alleen de eerste omwenteling was even geratel en de rest van uitdraaien ging vrijwel geluidloos.
Haha grapje joh, niet zo serieus nemen allemaal. Deze discussie komt elke 3 maanden weer naar voren en de 2 kampen zijn allang bekend: Die lamlullen die zelfs voor het beslagmixen hun DTD pakken en diegenen die een briefje door de deur doen omdat ze mogelijk een slagschroevendraaier pakken zodat ze een keer een 8X120 houtdraadbout kunnen plaatsen.Verwijderd schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 02:06:
[...]
Deze reactie begrijp ik niet.![]()
Wat is er mis om zuinig te zijn op het laatste restje potentiële verdraagzaamheid van je naaste buren??
Dat je het verschil begrijpt tussen een machine ge-bruiken en mis-bruiken.
Ik kan hetzelfde zeggen over haakse slijpers en graafmachines in je tuin voor iedere keer dat je een geranium wilt planten.
Wie dat doet begrijpt niet goed hoe sociale verhoudingen op termijn werken.
Ik heb ooit -vanwege een overzichtelijke verbouwing- een lange en eenzijdige fittie met een meest grimmige buur van mijn lijf moeten houden, die daarna alleen maar oorlog wilde en kan het echt niemand aanraden.![]()
Een paar weken verbouwen kwam ons op jarenlange grimmigheid te staan, waarbij geen middel werd geschuwd.
Bij de Rijdende Rechter zie je de uitwassen van zulke situaties, uniek zijn zij dus niet, maar je leven wordt er niet aangenamer van, ook niet als je zoiets op punten "wint".
Ik heb niets tegen slagschroevendraaiers, maar wel tegen zinloze en overbodige takkeherrie.
Ik zou van mijzelf vinden dat ik op een hellend vlak zat als ik die voor tig dozen gipsplaatschroeven ging gebruiken, die ik er "bij wijze van" ook met mijn duim kon indrukken.
Sorry @Nivado![]()
Mijn buren van toen hadden in dat geval ongetwijfeld de ME op mij afgestuurd en dat kan ik redelijk goed volgen.
Voor noodzakelijke herrie is er over het algemeen genoeg draagvlak te vinden, maar dat verandert snel als die noodzaak niet wordt gedeeld.
Gebruik zo'n slagmachine alsjeblieft met enig beleid/restrictie en vooral waarvoor zij zijn bedoeld, hoe moeilijk is dat??
De enige buur die ik nu heb heeft een camping en die jongens pakken standaard hun tweetakt bladblazer zonder uitlaat voor ieder blad dat daar naar beneden dwarrelt.
Vervolgens staat dat ding zowat een hele dag te brullen (je hoort het km's ver) en dat meerdere dagen in de week.
Leuk.![]()
Het eerste jaar had dat nog idyllische trekjes, maar dit botte Tokkiegedrag begint nu enigszins te irriteren.
Er zijn hier ook stiile bladblazers te koop die het minstens net zo goed doen denk ik dan, waarmee je de pastorale vrede iets langer in stand houdt.
Onze eigen Makita accu-bladblazer is daar bijvoorbeeld fluisterstil naast.
Maar goed, deze dingen werken dus twee kanten op.
Als ik klus, zijn de eerste spullen die in mijn tas gaan de slagschroevendraaier, oordoppen en de 12v GSB. Die tyfusherrie klopt, maar dat neem ik voor lief. Mijn buren inmiddels ook, getuige de klusjes waar ze mijn hulp maar al te graag bij vragen.
De DTD is te veelzijdig om niet te gebruiken, ik ben zo'n lamlul die zijn 1.5 Ah op zijn DTD en gipsplaten gaat schroeven. Puur vanwege de snelheid zoals @Headhunter07 ook al opmerkt.
En ja, ik heb op jouw aanraden ook een DDF482 gekocht en die gebruik ik ook vaak zat, maar dat is om hele andere redenen.
Overigens begint mijn collectie meer en meer naar die van @Atmoz te neigen, wat is de L-Boxxx een stuk handige dan die Makpacs zeg. Vorige week de GST12-70 en de GSS 160 binnen gekregen
[ Voor 9% gewijzigd door KillaZ op 04-06-2019 08:38 ]
K to the KillaZ
En vervolgens komt er een heel epistel over de grote boze slagschroevendraaier...
Jij ziet maar 2 eigenschappen van de slagschroevendraaier: Luid en krachtig.
Maar ze hebben in mijn ogen veel meer voordelen dan alleen kracht. Ook snelheid, doseerbaarheid, controle en het feit dat hij zo lekker compact is zijn zeer belangrijk.
Waarom ik hem overal voor gebruik, ook waar hij niet "nodig" is? Omdat ik hem fijn vind werken. Bovendien maakt hij bij lage belasting véél minder lawaai. Als je alleen maar 6x120 en groter schroeft met je slagschroevendraaier is hij redelijk luid ja. Nog steeds niet zo luid als een boorhamer, haakse slijper, multitool, cirkelzaag etc, maar die die gebruik jij blijkbaar ook niet om geen ruzie met de buren te krijgen.
Ik noem het voorbeeld van de gipsplaatschroeven om aan te geven dat deze machines heel veelzijdig zijn. Ik werk niet graag met gipsplaat bitjes die automatisch loslaten als je schroef vlak zit, die vind ik niet fijn werken. Zonder zo'n bitje schiet ik met een gewone accutol nog wel eens door. Met de slagschroevendraaier in de laagste stand gaat het perfect. Ik kan veel sneller werken en perfect doseren.
Lang verhaal kort: De herrie productie van een DTD is afhankelijk van de belasting en ieder moet voor zich bepalen wat hij fijn vindt werken.
Toen we nog werkten met beitels, toogschaven, booromslagen toen was het nog lekker rustig... Wait... i did last year.
Ik heb bijvoorbeeld ook geen slagschroevendraaier, maar dat komt omdat ik nagenoeg alles voorboor, en hoewel dat mogelijk ook ouderwets is, voorkomt het wel splijten van het hout.
Revive the guild!
Het liefst zou ik er één doen met accu's . Heb er nu 2 x 18V, 3 Ah en 2 x 18V, 5Ah. Maar dan is even de vraag; wat is sensible? Kijk; groter is beter, maar ook duurder. Als ik het niet echt nodig ga hebben ben ik wel zo realistisch dat ik niet extra er voor ga uitgeven.
Ik verwacht niet dat ik het ga gebruiken voor heftig sloop en breek werk (lees: tegels bikken etc.), maar voornamelijk voor gaten boren, kleine sloop werkzaamheden etc. Maar aan de andere kant; voor sloopwerk kan ik ook even iets huren.
Enfin; volgens mij heb ik dan de volgende opties:
1. Boorhamer pur sang: DHR171ZJ
2. Combihamer: DHR243ZJW OF DHR242ZJW (hoewel ik niet helemaal zie wat het exacte verschil is tussen die 2.
Kwa prijs ontloopt het elkaar niet significant veel, maar kwa functies wel. Ik neig naar een combihamer, maar ik weet niet of het betere sloop en breekwerk niet beter af is met een snoer (en dus voor een boorhamer op accu te gaan en een combihamer eventueel te huren of los erbij te kopen op 230V)
Meningen?
Dit topic is gesloten.
![]()