[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 103 Laatste
Acties:
  • 924.687 views

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-01 21:54
Xander schreef op zondag 19 mei 2019 @ 22:14:
@Baytep zijn bij je oude slijptollen niet simpelweg de koolborstels verbrand?

Misschien heb je die voor een paar centen weer werkend.
Die kans is inderdaad groot ja.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Baytep schreef op zondag 19 mei 2019 @ 17:15:
Gisteren voor de tweede keer een slijptol om zeep geholpen.
Ik koos ze uit op handzaamheid en prijs voor 125 mm schijfjes.
Zo kwam ik uit bij de Makita GA5030R, maar daar zijn er dus al twee van binnen gaan koken.

Ik zoek eigenlijk iets zwaarders, dus 125 mm, ongeveer 1000 watt, en liefst met een interne overbelasting / temperatuur beveiliging. En dat voor een schappelijke prijs, rond 100 euro.
Heeft iemand een gouden tip?

EDIT: beetje duckducken geeft me een paar opties:

Metabo WQ 1100-125 voor 80 Euro
Die heeft zowel een makkelijk verstelbare beschermkap en de moer kan zonder sleutel los

Bosch GWS 1000 voor 114 Euro.
Dan geldt hetzelfde voor gereedschaploos gebruik als de Metabo, maar waarom dan zoveel duurder?

DeWalt DWE4203 voor 100 Euro, dit lijkt het buitenbeentje in de zin dat zowel de beschermkap met de hand versteld moet worden (dat schroefje dat altijd dol wordt), en de sluitmoer met een tang bediend wordt. Daar staat tegenover dat het ding kennelijk ontworpen is om nooit kapot te gaan... Oja, hij is ook erg geel.
En een Makita 9565HR dan? Is paar euro duurder dan de 100 maar heeft 1100w vermogen.
Heb em zelf ook en al meermaals op de proef gesteld in beton.
Evt is Hitachi (of tegenwoordig hikoki) ook wel een redelijke aanrader en vaak ook niet duur.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Verwijderd

Ik koos ze uit op handzaamheid en prijs voor 125 mm schijfjes.
Zo kwam ik uit bij de Makita GA5030R, maar daar zijn er dus al twee van binnen gaan koken.

Ik zoek eigenlijk iets zwaarders, dus 125 mm, ongeveer 1000 watt, en liefst met een interne overbelasting / temperatuur beveiliging. En dat voor een schappelijke prijs, rond 100 euro.
Heeft iemand een gouden tip?
Ja, in eerste instantie zou je denken dat je dit probleem met meer vermogen moet tackelen. :P

Maar de eerste vraag is dan toch of je met jouw toepassingen voldoende vermogen hebt ervaren, of dat je het gevoel had dat de intussen exit-slijper constant zijn reserves moest aanspreken.
Met overbelasting tot gevolg.

Als dat laaste zo is dan kun je bijv. voor een zwaardere Bosch GWS 17-125 CIE als deze gaan.
Toch moet je jezelf eens afvragen of je met handschoenen aan niet per ongeluk de ventilatieopeningen hebt afgesloten.
Het machinehuis uit gemak met twee handen beetpakken is bijv. recipe for disaster. ;)
En een machine met meer vermogen moet ook meer warmte kwijt kunnen.

Wat dat betreft kun je beter voor een model kiezen waarbij de ventilatieopeningen amper afgedekt kunnen worden.

Bij de DeWalt DWE4203 uit je linkje gebeurt dat afdekken zo te zien al meteen zodra je de machine in je handen neemt. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2019 07:47 ]

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
@Xander goeie vraag. De symptomen zijn:
  • Draait alleen nog op veel lager toerental met erg hoge vibraties.
  • Komt rook uit.
Dus dat lijken me de motorwindingen te zijn, als het de koolborstels kunnen zijn wil ik het er wel op wagen om er een te restaureren. Maar hoe vindt je dat uit zonder spul te bestellen?

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-01 01:53

Bosch GWS 1000 voor 114 Euro.
Dan geldt hetzelfde voor gereedschaploos gebruik als de Metabo, maar waarom dan zoveel duurder?
Stuk goedkoper in Duitsland
https://www.amazon.de/Bos...58334319&s=gateway&sr=8-3

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-01 00:15

mark-k

AKA markkNL

Baytep schreef op maandag 20 mei 2019 @ 08:25:
  • Komt rook uit.
Dus dat lijken me de motorwindingen te zijn, als het de koolborstels kunnen zijn wil ik het er wel op wagen om er een te restaureren. Maar hoe vindt je dat uit zonder spul te bestellen?
De borstels eruit halen en zien of ze compleet naar de kut zijn voor je andere onderdelen gaat bestellen?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Baytep schreef op maandag 20 mei 2019 @ 08:25:
  • Komt rook uit.
Hmm geen idee of dat de typische symptomen zijn voor defecte koolborstels.

Maar de koolborstels kun je sowieso eruit halen en bekijken natuurlijk. Vervolgens nieuwe halen bij de plaatselijke gereedschapswinkel, dat scheelt bestellen. En nieuwe koolborstels voor zo'n apparaat heb je voor €2 ofzo? Is het proberen waard lijkt me. ;) Weggooien kan altijd nog.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• InsaneNL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-01 16:18

InsaneNL

ach waarom ook niet

Baytep schreef op zondag 19 mei 2019 @ 22:11:
@titan1901 dom werken, gewoon te lang doorslijpen.
Meestal slijp ik enkel 4-6 mm plaatwerk, en tegenwoordig heb ik daar handschoenen bij aan, dus dan voel ik niet dat ie warm wordt.
En als ze dan het loodje leggen bedenk ik dat ik best midden in het werk even koffie had kunnen drinken... te laat dus.
Als je wat wilt doe het dan gelijk goed, een metabo we 15-125 quick https://www.amazon.de/Met...ick-Limited/dp/B01LZH47ZJ prijs valt goed mee op amazon. Heeft overspanningsbeveiliging, temperatuur beveiliging, zachtaanloop, snelwissel voor de schijven. Voor zwaar werk in staal is meer vermogen altijd beter, en 1100 vind ik persoonlijk veel te weinig als je een beetje door wilt werken. Deze heb ik zelf ook en het meeste waar ik in zit te slijpen is 10mm staal, ding geeft geen krimp, of je nou een stuk door moet slijpen of dat je met een afbraam/flappen schijf de boel aan het bewerken bent.

Zorg wel dat je mooi dunne 1 of 1,5 mm schijfjes gebruikt voor doorslijpen, dat gaat zoveel sneller en makkelijker als met de standaard 3mm schijven. En zorg dat je goeie schijven gebruikt, dan kan je de machine het werk laten doen zonder zelf veel druk te hoeven zetten en dan blijft de machine koeler. Zelf gebruik ik rhodius schijven, bevallen super.

Ik heb ook nog een wepba 17-125 quick, de grote boer van de 15-125. Dat is een monster van een machine maar de prijs is niet grappig en hij is behoorlijk lomp voor een 125.

Edit: ik zie net dat de we 17-125 quick voor ongeveer het zelfde geld ook op amazon te krijgen is, dit is de zelfde uitvoering als de 15 alleen dan in 1700 watt en dus zonder alle opties die de wepba 17-125 zo lomp maken, linkje: https://www.amazon.de/Met...elschleifer/dp/B014WCWFHW

[ Voor 9% gewijzigd door InsaneNL op 20-05-2019 10:56 ]

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:25
Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:09:
[...]

Welke merk cirkelzaag je ook kiest, neem er ajb meteen een die gecombineerd kan worden met een zaagliniaal.
Heb je dat eenmaal gebruikt dan wil je nooit meer iets anders. ;)
Een invalcirkelzaag is dan trouwens wel zo handig.

[...]

Het is inderdaad een mooi en bruut powerhouse, maar heb je die enorme kracht ook echt nodig??

Mijn eigen Makita DDF481's (18V boorschroef) zitten daar met 115Nm net onder, maar deze maximale kracht heb ik eerlijk gezegd nog niet nodig gehad.
Deze 481 is met die Milwaukee best een behoorlijk 'gewichtige' machine (~2.5kg) en ben daarom blij dat ik ook een stel DDF482's (~1.7kg) heb die beduidend lichter en compacter zijn, maar met een koppel van 62Nm toch voor bijna alle klussen inzetbaar is.

Zo'n superzware schroefboormachine met een hoog koppel rond de 120Nm is wel erg handig voor de grotere gatzagen.
Maar die gebruik ik zeker niet dagelijks en zo'n lichtere Makita 482 bijvoorbeeld wel.

Voor het echt zware werk kun je dan uitwijken naar een accu-slagschroefmachine die standaard sowieso lichter van gewicht zijn.
Deze klasse slagschroevendraaiers hebben doorgaans koppels van 160Nm en hoger en veel meer zul je niet snel nodig hebben. :P

De set van Milwaukee die je noemt is super, maar behoorlijk zwaar en de boorschroefmachine mag naast een 18V slagschroefmachine best een tandje lichter zijn.
Maar zoals genoemd is het wel handig het bij één 18V accu eco-systeem te houden, bedenk dus goed wat je in de toekomst nog meer nodig denkt te hebben.

@Annuk noemt hierboven terecht het 2x 18V systeem van Makita, waarmee je met de standaard 18V accu's toch 36V machines kunt gebruiken en dat "spaart" je uiteindelijk veel geld.
Het is bijv. perfect voor de 2x18V accu-invalcirkelzaag van Makita, voor de accu-hamerboor, heggenschaar, kettingzaag, bladblazer en zo kan ik nog wel even door gaan. :Y

Ik weet niet of Milwaukee zoiets ook heeft, maar dat kun je nu mooi zelf gaan checken. ;)
Milwaukee heeft niet gewoon 2x18V, maar die hebben dan iets met HOOFDLETTERS® dat wel 40% meer zus en 25% meer zo heeft!

Ik trek die Amerikaanse marketing zo slecht.

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-01 14:20
Met een verhuizing voor de deur ben ik op zoek naar een accuschroef/boor-machine. Er komt ook een reguliere bedrade klop/hamerboor naast, dus gebruik voor deze accuschroef/boor is echt schroeven, klussen en lichte boorklusjes (hout/tuin).

Heb al een beetje rondgekeken en deze leek goed uit de test/toplijstjes/specs te komen:
pricewatch: DeWalt DCD777S2

Daarmaast deze als alternatief gezien, mindere specs (maar genoeg voor gebruik?) maar met een hoop accessoires:
https://www.coolblue.nl/p...-1800-li-2-systembox.html

Iemand die me kan vertellen of ik in de juiste richting zit? Alternatieven misschien (beter/goedkoper)?
Thanks!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-01 20:38
Inderdaad de machine werkt alleen maar met beide accu's erin. Maar met degene die ik er bij krijg en de 2 die ik al had heb ik meer dan genoeg :) Want wanneer gebruik ik nou de boormachines en heggenschaar tegelijk, dat komt ook nooit voor.
Alleen nog een keertje kijken voor een dubbele snel lader, dat is straks geen overbodige luxe waarschijnlijk :+
rockhopper schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 18:55:
@dropkikker @Slonzo Wel jammer dat die dan zonder accu / oplader is, oké je krijgt er één gratis, maar als ik het goed lees heb je dus eigenlijk twee accu's tegelijk nodig bij dat model om het volledig potentieel te gebruiken...

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

RZor schreef op zondag 14 april 2019 @ 20:15:
Zoektochtje:
Ik zoek iets van assortimentsdozen voor het opbergen van schroeven en pluggen, ook om mee te nemen.
Systeem van Auer is supermooi, meer van dat soort dingen, nu tot 23;59 ook via ibood wat leuks.
Alleen zou ik graag iets willen dat met mijn Makita m-boxxen te koppelen is, aangezien die mee gaan op klus.

De inlays voor de m-boxx 1 die er zijn, zijn niet handig, dus een m-boxx met inlay valt af.

Iemand een suggestie?
Even mijzelf quoten:
Ik ben voor de Fatmax Organizers gegaan van Stanley. Eerst 1tje gekocht die natuurlijk direct vol was. Nu gisteren bij Gamma op t nippertje met 25% korting nog 2 ondiepe en 1 diepe gescoord.

Doen wat ze moeten doen, ze zijn sterk, goed afsluitbaar, stapelbaar.
En nu met de korting daar veruit het goedkoopste. Sowieso is hun normale prijs al erg netjes als je niet met verzendkosten wilt zitten (20 euro voor een ondiepe)

Gruwelijk gejatte Icoon!

• Jahaa!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-12-2025
L.N. schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:58:
Afgelopen tijd heb ik aan een afkortstation met ingebouwde cycloon afzuiging gewerkt. Het was om twee ...
Ziet er weer strak uit L.N.
De stof afzuiging is wel moeilijker te verplaatsen zo, heb je daar problemen mee?

Wellicht is het al eerder gevraagd maar waar haal je het eiken vandaan? Standaard bouwmarkt schaaflatjes?

Is dat gegrond populieren multiplex? Werk je het nog af met een transparante blanke lak?

Ik hou wel van het witte met eiken afwerking en mooi dat je het door de hele schuur doorvoert. Geeft elke keer weer goede inspiratie. _/-\o_

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:32
@Jahaa! Thanx!

Het verplaatsen van de stofafzuiging is geen probleem. Mijn oude karretje werkte niet goed, waardoor ik deze eigenlijk ook nooit verplaatste. Als ik iets kleins in huis moet doen, dan neem ik gewoon de stofzuiger mee en laat ik de cycloon daar. Dan kost mij dat maar een extra stofzak per jaar....

Het is inderdaad gegrond populieren en daar heb ik 2 lagen verf over gedaan. Daar hoeft geen transparantie lak over heen. De eiken randjes zitten in de Osmo hardwax.

Het eiken haal ik bij houtzagerij Windsels in Brussum (Zuid-Limburg).

Ik hou er ook wel van om de visuele lijn door te trekken. Mijn werkbanken zijn van eiken/berken multiplex met hardwax, mijn kastje voor de kolomboor en dit kastje voor de cycloon zijn wit met eiken randjes en mijn zaagtafel van wit trespa. Daarnaast heb ik nog wat dingen van berken multiplex dat in de hardwax zit. Dus de lijn is wit met eiken en berken in de hardwax.....

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:25
Het Vosje schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:41:
Met een verhuizing voor de deur ben ik op zoek naar een accuschroef/boor-machine. Er komt ook een reguliere bedrade klop/hamerboor naast, dus gebruik voor deze accuschroef/boor is echt schroeven, klussen en lichte boorklusjes (hout/tuin).

Heb al een beetje rondgekeken en deze leek goed uit de test/toplijstjes/specs te komen:
pricewatch: DeWalt DCD777S2

Daarmaast deze als alternatief gezien, mindere specs (maar genoeg voor gebruik?) maar met een hoop accessoires:
https://www.coolblue.nl/p...-1800-li-2-systembox.html

Iemand die me kan vertellen of ik in de juiste richting zit? Alternatieven misschien (beter/goedkoper)?
Thanks!
Die accessoires zijn vaak niet de beste kwaliteit en omdat zo veel is, blijft veel ongebruikt. Dan kan je beter een losse machine kopen en daar gericht wat boortjes en bitjes bij kopen.

Voor rond de €100-110 heb je 10.8V/12V schroefmachines van Bosch (blauw) of Metabo. Die doen waarschijnlijk niet onder voor wat jij linkt. Dan heb je nog geld over binnen dat budget om een setje bitjes en wat boortjes van betere kwaliteit te kopen.

• L.N.
Framoes schreef op maandag 20 mei 2019 @ 18:50:
[...]

Die accessoires zijn vaak niet de beste kwaliteit en omdat zo veel is, blijft veel ongebruikt. Dan kan je beter een losse machine kopen en daar gericht wat boortjes en bitjes bij kopen.

Voor rond de €100-110 heb je 10.8V/12V schroefmachines van Bosch (blauw) of Metabo. Die doen waarschijnlijk niet onder voor wat jij linkt. Dan heb je nog geld over binnen dat budget om een setje bitjes en wat boortjes van betere kwaliteit te kopen.
Of je doet allebei. Voor mijn broer heb ik afgelopen weekend een 10,8 volt schroefmachine met 2 x 3.0Ah accu’s gekocht. Daarbij zaten ook 3 sets met boren en bits. KLIK.

• Baytep
  • Niet online
Koolborstels van een overleden Makita slijper:
koolbortstels

Ze zien er op zich prima uit, enkel wat radiale inslijting, maar dat lijkt eerder een gevolg dan een oorzaak van vibraties.

Nou meldt er weer iemand dat ik voor een vriendenprijsje een Metabo met alle toeters en bellen moet kopen.
Je ziet zoveel mensen hier aan de verleiding bezwijken.... gotta.... stay...strong...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Het Vosje https://www.coolblue.nl/p...etabo-sb-18-l-mobile.html
Zit alles bij wat je wilt, en dat is _handig_ :)
Heb zelf de 14,4v versie en die is soms voor steenboorwerk net te licht, maar dat ga je met deze niet hebben. Bovendien zijn die bitjes van Metabo wel van goede kwaliteit. Het is eerdekr de schroef die er aan gaat als het bitje. En die tussenstukken voor magnetische opname zijn ook onwijs handig.
Heb er zelf een combihamer naast boor het hele zware, en een bosch Ixo voor het hele lichte werk bij. Overweeg die ixo te vervangen voor iets anders, die is eigenlijk net te licht soms. Maar nog nergens een bs10,2 li gevonden voor een zacht prijsje ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Het Vosje
Framoes schreef op maandag 20 mei 2019 @ 18:50:
[...]

Zijn die net zo goed als die DeWalt ja? Die DeWalt lijkt wel aardig wat kracht te hebben nog. Budget is niet direct het probleem, alles binnen de 200 euro is opzich prima (liefst dan wel inc een aantal nuttige bitjes/boortjes)...maar als er voor minder ook iets te krijgen is prima :P
L.N. schreef op maandag 20 mei 2019 @ 18:59:
[...]

Of je doet allebei. Voor mijn broer heb ik afgelopen weekend een 10,8 volt schroefmachine met 2 x 3.0Ah accu’s gekocht. Daarbij zaten ook 3 sets met boren en bits. KLIK.
Die ziet er wel heel licht uit, is echt een compact schroefmachientje?
The Eagle schreef op maandag 20 mei 2019 @ 20:34:
@Het Vosje https://www.coolblue.nl/p...etabo-sb-18-l-mobile.html
Zit alles bij wat je wilt, en dat is _handig_ :)
Heb zelf de 14,4v versie en die is soms voor steenboorwerk net te licht, maar dat ga je met deze niet hebben. Bovendien zijn die bitjes van Metabo wel van goede kwaliteit. Het is eerdekr de schroef die er aan gaat als het bitje. En die tussenstukken voor magnetische opname zijn ook onwijs handig.
Heb er zelf een combihamer naast boor het hele zware, en een bosch Ixo voor het hele lichte werk bij. Overweeg die ixo te vervangen voor iets anders, die is eigenlijk net te licht soms. Maar nog nergens een bs10,2 li gevonden voor een zacht prijsje ;)
Ziet er goed compleet uit (en elders nog ietsjes goedkoper in de pricewatch). Deze is, accessoires meegenomen, een betere keus dan de 2 die ik linkte?

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:56

Reinier

\o/

Het Vosje schreef op maandag 20 mei 2019 @ 21:52:
[...]

Zijn die net zo goed als die DeWalt ja? Die DeWalt lijkt wel aardig wat kracht te hebben nog. Budget is niet direct het probleem, alles binnen de 200 euro is opzich prima (liefst dan wel inc een aantal nuttige bitjes/boortjes)...maar als er voor minder ook iets te krijgen is prima :P
Dit is dan een tientje te veel: https://www.toolstation.n...schroefboormachine/p79272
Wel drie accu's.

• The Eagle

The Eagle

[...]

[...]

[...]

Ziet er goed compleet uit (en elders nog ietsjes goedkoper in de pricewatch). Deze is, accessoires meegenomen, een betere keus dan de 2 die ik linkte?
Vermoed dat de kwaliteit van de metabo met die van de dewalt vergelijkbaar is. Zoek voor Metabo ook zeker in Duitsland, scheelt veel. Kan zomaar 50 euro goedkoper zijn in DE (geef geen garanties).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Het Vosje
Dankzij jullie tips ga ik uit de accuschroef/boor machine wel uitkomen.

Tijd voor de boorhamer, want keihard prefab-beton. Zelf deze gezien:
https://www.coolblue.nl/p...etabo-khe-2860-quick.html
https://www.coolblue.nl/product/789855/bosch-gbh-2-26.html

Is dit wat?

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:37
Kijk naar de slagkracht. uitgedrukt in joules (J).
Hoe hoger het getal hoe krachtiger en hoe makkelijker in gebruik.
In jou geval heeft de metabo 20% meer slagkracht dan de bosch.
Ikzelf heb de Hitachi variant.
Goede kwaliteit, grote slagkracht, en 1 van de goedkopere mbt de a-merken.
Heeft dezelfde slagkracht als de metabo.

https://www.gereedschapce...8eXwYR8m4UxwaAuVcEALw_wcB

[ Voor 4% gewijzigd door barry86 op 21-05-2019 09:14 ]

• barry86
Aanvullend.
Wat wil je er allemaal mee doen? Bovengenoemde zijn allrounders en ook voor tegels verwijderen of boven je hoofdwerken e.d. goed mee te werken.
Wil je echt gaan bikken. Dan zijn de zwaardere varianten beter aan te raden. Die tussen de 5 a 10Joule slagkracht hebben. zoals:

Einhell TE-RH 38
https://www.coolblue.nl/p...7/einhell-te-rh-38-e.html

Wil je helemaal dikke betonnen vloeren door. Kies dan voor;
Breekhamer met 50joule slagkracht (weegt 25kg)
https://www.bol.com/nl/p/...8201901/9200000063831571/

Uiteraard zijn van alle genoemde modellen verschillende a/b/c merken mogelijk

[ Voor 6% gewijzigd door barry86 op 21-05-2019 09:20 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

barry86 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:14:
Kijk naar de slagkracht. uitgedrukt in joules (J).
Hoe hoger het getal hoe krachtiger en hoe makkelijker in gebruik.
Dat "hoe krachtiger hoe makkelijker" hangt natuurlijk nogal af van je klus(sen). Als je alleen wat kleine diameter gaatjes wilt kunnen boren om zo nu en dan eens wat op te hangen aan een betonnen muur, of eens een keer een vierkante meter wandtegels in de WC moet losbikken dan hoeft "hoe krachtiger hoe makkelijker" helemaal niet op te gaan. Krachtiger betekent doorgaans immers ook zwaarder en lomper, wat voor kleinere klussen helemaal niet per se fijn is.

Maar goed, zo lang je in dat 2,5-3J bereik zit, zit je voor DYI in en om het huis doorgaans wel goed. Ik heb zelf een 2,4J machine van Metabo en dat bevalt prima.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• barry86
Inderdaad!

• Het Vosje
Bedankt voor de behulpzame reacties allemaal! Tegels bikken zal niet nodig zijn, gaat om klussen in m'n nieuwbouwhuis .... dus bouwen in plaats van afbreken ;)

Het doel is dus boren, zit nu ook in een hard beton huis en dat was niet altijd makkelijk met een klopboor (toegegeven, niet al teveel watt en dus waarschijnlijk ook niet al teveel joule), vandaar dat ik het nu goed wil doen en een stevige boorhamer wil aanschaffen.

Kan wel vooruit met deze tips, 2.5-3.2J (700+watt) en een fatsoenlijk merk moet lukken :)

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:27

Bob Popcorn

Plop!

[...]

Daar heb ik van de week nog een kast mee gebouwd, echt een topmachine. Boren in hout/steen is geen probleem en schroeven gaat helemaal zonder problemen.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• barry86
Het Vosje schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:24:

Kan wel vooruit met deze tips, 2.5-3.2J (700+watt) en een fatsoenlijk merk moet lukken :)
Voor jou doelstelling de perfecte uitgangspositie.

Verwijderd

Orion84 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:20:
[...]
Dat "hoe krachtiger hoe makkelijker" hangt natuurlijk nogal af van je klus(sen). Als je alleen wat kleine diameter gaatjes wilt kunnen boren om zo nu en dan eens wat op te hangen aan een betonnen muur, of eens een keer een vierkante meter wandtegels in de WC moet losbikken dan hoeft "hoe krachtiger hoe makkelijker" helemaal niet op te gaan. Krachtiger betekent doorgaans immers ook zwaarder en lomper, wat voor kleinere klussen helemaal niet per se fijn is.

Maar goed, zo lang je in dat 2,5-3J bereik zit, zit je voor DYI in en om het huis doorgaans wel goed. Ik heb zelf een 2,4J machine van Metabo en dat bevalt prima.
Helemaal mee eensch.... _/-\o_

Zo rond de 3J max is voor het huishoudelijke kluswerk een prima waarde.
Vanaf 3.5J begin je kans te lopen op boorbreuk met langere betonboren van zeg 5 à 6mm.
Het werkt lekker snel, maar de slagkracht begint in dat bereik "overenthousiast" te worden. :+
Voor grotere diameters betonboren (10+ mm) steekt dit niet zo nauw.

Voor het betere sloopwerk kan een hoge slagkracht niet snel teveel zijn, maar dat moet je met deze combi-machines ook niet willen.

Het lijken mij beide trouwens uitstekende machines.
Met Metabo boorhamers heb ik al vele jaren een prima ervaring, het veel gebruikte oudje van mij (1010W) lijkt maar niet kapot te kunnen. :P

• The Eagle

The Eagle

Metabo gaat idd niet snel stuk :)

@Het Vosje Je wilt geen boorhamer, maar een combihamer (zo noemt metabo het iig). Daarmee kun je niet alleen SDS boren en beitels aan, maar ook een verwisselbare snelspankop en dus gewone boren, schroeven, traploos regelbaar toerental, etc.
Onder de streep heb je als je een accutol en een combihamer hebt, alleen nog een losse schoevendraaier of een aannemer nodig :)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

The Eagle schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:08:
Onder de streep heb je als je een accutol en een combihamer hebt, alleen nog een losse schoevendraaier of een aannemer nodig :)
Accuschroef(boor)machines heb je nooit genoeg :+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Het Vosje
Metabo gaat idd niet snel stuk :)

@Het Vosje Je wilt geen boorhamer, maar een combihamer (zo noemt metabo het iig). Daarmee kun je niet alleen SDS boren en beitels aan, maar ook een verwisselbare snelspankop en dus gewone boren, schroeven, traploos regelbaar toerental, etc.
Heb beide al besteld! Op basis van de suggesties hier, plus heb een klein beetje haast, gekocht:

Boorhamer/Combihamer

Accuschroef
pricewatch: Metabo SB 18 L (met 2x 2.0Ah accu's, snellader en accessoireset)

Enige waar ik nog over twijfel nu ik gewoon een krachtige boor heb besteld, is de accuschroef SB 18 retour sturen en voor de suggestie van @L.N. gaan: https://werkzeugstore24.d...8-v.html?___store=default

Want lichter, handzamer/kleiner en een stuk goedkoper. Doen of niet?

Handgereedschap heb ik zat (sleutelen aan motorfietsen), alles Mannesmann ;)

• L.N.
@Het Vosje Zo'n kleine vind ik een stuk fijner, omdat die veel lichter is in gewicht. Als je er een hele dag mee bezig bent, dan maakt het gewicht wel uit. Eventueel kun je er een losse slagschroevendraaier (Bosch GDR, zonder accu's of lader) bij kopen als de Bosch GSR toch te licht is. Dan zit je waarschijnlijk net boven de €200, maar wel krachtiger. Die slagschroevendraaiers maken wel veel kabaal.

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ik kan beamen dat die 12v bosch echt een fantastisch apparaat is. Ik zou je wel willen aanraden om voor de FlexiClick variant te gaan. Deze is vanwege zijn haakse en excenter opzetstukken héél handig bij allerlei kleinere klussen in huis (meubels in elkaar zetten, lastige plekjes et cetera).

https://www.toolstation.n...1HTQlBEAQYASABEgJEiPD_BwE

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:11
En als het gaat om een lichte machine, zou ik niet de versie met 3Ah accu's nemen. Niet dat die enorm zwaar zijn, maar ook met het kleinste model (1,8 Ah volgens mij) kun je veel langer schroeven dan dat opladen duurt...

Punctuality is the politeness of kings

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het Vosje schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:15:
[...]

Heb beide al besteld! Op basis van de suggesties hier, plus heb een klein beetje haast, gekocht:

Boorhamer/Combihamer

Accuschroef

Enige waar ik nog over twijfel nu ik gewoon een krachtige boor heb besteld, is de accuschroef SB 18 retour sturen en voor de suggestie van @L.N. gaan: https://werkzeugstore24.d...8-v.html?___store=default

Ik heb 2 van die Metabo accutollen.. Nu moet ik wel heel eerlijk bekennen dat hoewel ik die voor 90 euro per stuk heb gekocht, zonder die accesoires, dat een Makita of een Hitachi vele malen fijner vind. Die Metabo gaat al heel snel naar topsnelheid, dan een Makita/Hitachi. Dat werkt een stuk minder relaxter voor als je secuur wilt zijn.

Goeie deal was achteraf toch niet zo heel goed ;)

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Natuurlijk wil je wel een hamerboor. :Y

Ben zelf alleen nog niet zo overtuigd van "combi" machines als dat betekent dat zij daardoor vooral duurder worden en een extra wisselbare snelspankop voor mij niet zo heel veel zou toevoegen.

Het maakt de machine voor het boren met een gewone boorkop niet per se stabieler of comfortabeler en het toerental en koppel is voor het hamerboren bedacht (prima!!) en niet voor het exact boren in hout oid.
Mijn eigen Metabo hamerboren kunnen enkel "hamerboren" (de 1010W heeft in ieder geval geen wisselkop) en die wisselkop heb ik ook nooit gemist. ;)

Bij m'n 2x18V accu-hamerboor van Makita werd wel een extra boorkop bijgeleverd, maar ook die zie ik mij niet gebruiken om in hout te boren.
Daar is het gewoon een veel te onhandig en massaal apparaat voor waarvoor veel handiger schroef/boormachientje bestaan die dat beter doen.
Het is leuk dat de hamermachine het allemaal kan, maar noodzakelijk is het (voor mij) niet.
[...]
Boorhamer/Combihamer

Accuschroef

Ik kan in deze aankoop eerlijk gezegd geen weeffouten ontdekken. :)

De Metabo boorhamer lijkt mij een puike machine en de Metabo SB18L is dat ook al. _/-\o_
De SB18L inruilen voor de kleinere Bosch zou ik in dit geval niet zo snel doen.

De door jou gekozen Metabo SB18L heeft met 50Nm een beter koppel dan de inderdaad kleinere Bosch GSR 12V-15 die "slechts" 30Nm haalt.
Metabo heeft met de "10.8V basic" een lookalike dwergje dat met 34Nm even sterk en compact is, maar waarvan je ook de boorkop standaard kunt loshalen om nóg compacter te kunnen schroeven.

Deze kleine Bosch en Metabo zijn beide briljante machientjes die zeer compact, licht en redelijk sterk zijn, maar de SB18L is goed beschouwd niet zo bar veel zwaarder, maar wel een stuk sterker.
Als je het nu vooral bij weinig machines wilt houden, zou mijn voorkeur toch naar deze iets zwaardere (1.6kg) 50Nm-60Nm categorie uitgaan.

Ik noem het voor het gemak even 'een categorie', omdat er in deze sterkteklasse meer kanshebbers (waaronder DeWalt, Makita en ook Metabo) te vinden zijn die door de bank genomen allemaal even zwaar en sterk zijn.
Sommige met 70Nm zelfs nóg iets sterker.

In deze categorie heb ik zelf een paar Makita 482's die net zo zwaar, compact/omvangrijk en sterk (62Nm) zijn en dat blijken hier de meest gebruikte machines te zijn.
Het zijn nagenoeg perfecte middenmoters.
Hoe briljant die kleine 10.8V cq 12V machines ook zijn, hier kunnen zij niet tegenop. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2019 21:09 ]

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 08-01 17:36

bonzz.netninja

Niente baffi

[...]

Boorhamer/Combihamer

Accuschroef

Ik had die boorhamer maar die is retour gegaan voor een ietsie pietsie sjiekere die ook instelbaar toerental had. Namelijk deze https://de.mytoolstore.eu.../metabo/4007430309549.jpg (let op het knopje achterop de rug)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Verwijderd

Wil wel een lans breken voor Milwaukee.
Laatst ging mijn 3 jaar oude slagschroefmachine kapot na +/- 1000 m8 fredbouten van 80mm gemonteerd te hebben en die werd binnen een week kostenloos gerepareerd. Vond ik erg netjes.

Voor de rest is het hier wel erg pro Makita. Ik wilde geen Makita meer om 80 % van de bouw er mee rond loopt en het zat was om accu's "kwijt"te raken of opeens oude accu's van een ander in mijn koffer te hebben. Daarom ben ik overgestapt op Milwaukeee. Enige nadeel is dat Milwaukee doorgaans qua gewicht wat zwaarder zijn.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 20:25:

Deze kleine Bosch en Metabo zijn beide briljante machientjes die zeer compact, licht en redelijk sterk zijn, maar de SB18L is goed beschouwd niet zo bar veel zwaarder, maar wel een stuk sterker.
Als je het nu vooral bij weinig machines wilt houden, zou mijn voorkeur toch naar deze iets zwaardere (1.6kg) 50Nm-60Nm categorie uitgaan.

Ik noem het voor het gemak even 'een categorie', omdat er in deze sterkteklasse meer kanshebbers (waaronder DeWalt, Makita en ook Metabo) te vinden zijn die door de bank genomen allemaal even zwaar en sterk zijn.
Sommige met 70Nm zelfs nóg iets sterker.

In deze categorie heb ik zelf een paar Makita 482's die net zo zwaar, compact/omvangrijk en sterk (62Nm) zijn en dat blijken hier de meest gebruikte machines te zijn.
Het zijn nagenoeg perfecte middenmoters.
Hoe briljant die kleine 10.8V cq 12V machines ook zijn, hier kunnen zij niet tegenop. :P
Ik vind die ~30nm machientjes heerlijk voor het in elkaar schroeven van prefab spul zoals meubels en apparatuur, dus met boutjes, moertjes en voorgetapt schroefdraad. Zodra er een schroef het hout in moet of iets met boren dan wordt het al snel iets met ~60nm zoals de 482.

• Baytep
  • Niet online
Dank allen voor de adviesen mbt de haakse slijper. Ding is begraven.

In de bestelling nu een Metabo WQ 1100 voor een redelijke prijs.

Bedankt @InsaneNL voor het advies professioneler te gaan, maar dat scheelt toch bijna 50 Euro, en die stop ik liever in een potje voor een lamello machine.

• InsaneNL

InsaneNL

ach waarom ook niet

@Baytep Veel succes met de nieuwe slijper, zijn volgens mij ook gewoon prima machines al vind ik ze zelf wat licht.

Maar zoals ik al zij ik weet niet wat voor schijven je nu gebruikt maar goeie schijven maken een enorm verschil in materiaal afname en levensduur tegen goedkope meuk. En voor doorslijpen echt zo dun mogelijk, 3mm schijven komen bij mij alleen nog op de 230mm straaljager. Daarmee zal de machine ook langer meegaan omdat je veel minder druk hoeft te zetten en veel sneller klaar bent.

• Baytep
  • Niet online
@InsaneNL Klopt, werk al een tijdje met 1mm schijfjes, daar wordt je wel blij van.
Wat ik nog niet snap is dat die 1 mm schijfjes vaak specifiek als rvs schijfjes worden aangeboden, terwijl dat op gewoon staal ook prima werkt, en vaak goedkoper is.

Verwijderd

bonzz.netninja schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:10:
[...]
Ik had die boorhamer maar die is retour gegaan voor een ietsie pietsie sjiekere die ook instelbaar toerental had. Namelijk deze https://de.mytoolstore.eu.../metabo/4007430309549.jpg (let op het knopje achterop de rug)
Ik zie wel de afbeelding maar geen typenummer. ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:25:
......
Voor de rest is het hier wel erg pro Makita. Ik wilde geen Makita meer om 80 % van de bouw er mee rond loopt en het zat was om accu's "kwijt"te raken of opeens oude accu's van een ander in mijn koffer te hebben. Daarom ben ik overgestapt op Milwaukeee.
Bekend en inderdaad irritant probleem.
Het is te voorkomen door je eigen accu's duidelijk te markeren, van mijn part met een 'niet te missen' gele striping, inclusief een gegraveerd eigendomscertificaat. 8)

Het is qua merk zo gegroeid, maar echt getrouwd met Makita ben ik natuurlijk niet.
Het is dat zij zo'n enorm assortiment hebben dat je met dezelfde 18V accu kunt bedienen, dat zie ik in die omvang nog niet bij de overige A-merken terug.
Het mag voor mij net zo goed een Bosch, DeWalt, Metabo, Hitachi, Festool, Milwaukee "you name it" zijn. ;)
jadjong schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:26:
[...]
Ik vind die ~30nm machientjes heerlijk voor het in elkaar schroeven van prefab spul zoals meubels en apparatuur, dus met boutjes, moertjes en voorgetapt schroefdraad. Zodra er een schroef het hout in moet of iets met boren dan wordt het al snel iets met ~60nm zoals de 482.
Helemaal waar, maar ik zoomde even in op de situatie van @Het Vosje die zijn verzameling machines overzichtelijk lijkt te willen houden. d:)b
Dat prefab spul schroeft ook met de iets grotere Makita DDF482 nog uitstekend en hoewel zo'n handige 30Nm dwerg daar nóg iets comfortabeler voor is, moet je maar zin hebben die ook aan te schaffen. ;)

Heb zelf geen enkele spijt van die kleine 10.8V Metabo's (vooral de baasvrouw is er happy mee), maar dat moet iedereen maar zelf beoordelen. _/-\o_
Baytep schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 22:48:
@InsaneNL Klopt, werk al een tijdje met 1mm schijfjes, daar wordt je wel blij van.
Wat ik nog niet snap is dat die 1 mm schijfjes vaak specifiek als rvs schijfjes worden aangeboden, terwijl dat op gewoon staal ook prima werkt, en vaak goedkoper is.
Nu wij het toch over rvs hebben, weet iemand of er bij het slijpen van rvs ook chroom-6 (chroomtrioxide) kan vrijkomen, zoals dat bij het lassen wel gebeurt?? :?

Ik zou denken van wel en dat betekent dat wij ons dan ook veel beter moeten gaan beschermen. :Y
L.N. schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:00:
@Het Vosje Zo'n kleine vind ik een stuk fijner, omdat die veel lichter is in gewicht. Als je er een hele dag mee bezig bent, dan maakt het gewicht wel uit. Eventueel kun je er een losse slagschroevendraaier (Bosch GDR, zonder accu's of lader) bij kopen als de Bosch GSR toch te licht is. Dan zit je waarschijnlijk net boven de €200, maar wel krachtiger. Die slagschroevendraaiers maken wel veel kabaal.
Dit blijft een terugkerend dilemma waarbij persoonlijke afwegingen tot de ene, of juist de andere aanpak zal leiden.
Iedereen zal het ermee eens zijn dat de meest compacte machine die de job kan klaren het meest comfortabel zal zijn.
Zeker als je een heel plafond boven je hoofd moet doorschroeven wordt het machinegewicht een factor.

Heb dat vroegâh met 3kg machines moeten doen en daarnaast voelt alles licht.
Toch kan ik mij dan met zo'n 10.8V lilliput gaan ergeren aan het lagere toerental, waardoor ik toch weer naar een iets zwaardere machine met een hoger toerental grijp.

Maar los van de vraag wát nu handiger/beter is voor zo'n specifieke klus, kun je ook valide besluiten de omvang van je arsenaal enigszins beperkt te houden. (het is mij niet gelukt :+ )
En dan blijkt een enkele 50Nm-70Nm machine (oa Makita DDF482 of DeWalt DCD791D2 met kleine accu's slechts 1.5kg) imho toch de allrounder te zijn waarmee je zowat alles kunt klaren.
Lichte klusjes zeker en voor een massieve blokhut heb je misschien iets zwaarders nodig, of je genoemde slagschroevendraaier.
Keuzes, keuzes..... :P

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2019 05:28 ]

• InsaneNL

InsaneNL

ach waarom ook niet

Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 03:26:
[...]

Nu wij het toch over rvs hebben, weet iemand of er bij het slijpen van rvs ook chroom-6 (chroomtrioxide) kan vrijkomen, zoals dat bij het lassen wel gebeurt?? :?

Ik zou denken van wel en dat betekent dat wij ons dan ook veel beter moeten gaan beschermen. :Y
Ik zou het niet weten, ik werk alleen met gewoon staal. Ik weet niet hoe het Chroom6 uberhaubt vrij komt uit rvs maar ik kan me voorstellen dat het met temperatuur te maken heeft. Als dat zo is zou het op zich niet hoeven omdat met lassen en slijpen hele andere temperaturen gepaard gaan.

• dreamscape
Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 03:26:

Beter beschermen is zeker verstandig. Chroom 6 komt onder andere vrij door verhitting. Bij lassen is het risico inderdaad groter, maar ook bij slijpen is het wel iets om rekening mee te houden.
WHAT IS HEXAVALENT CHROMIUM?
Hexavalent chromium is a chemical compound that is used in the manufacturing process for stainless steel. Welding, grinding and sanding materials that are coated with chromium can create hexavalent chromium fumes. Some of these materials include stainless steel, carbon steel with high carbon content and galvanized steel. Hexavalent chromium fumes must be filtered at the source, before they can be inhaled by workers.
(bron: http://www.diversitech.ca...ables/hexavalent-chromium)

Nou wordt hier gesproken over 'coated with chromium', maar het zit natuurlijk ook vaak verwerkt in het staal.

Hier in de machinefabriek waar ik twee dagen in de week arbeid verricht, zijn local exhaust systemen op plekken waar wordt gelast. Slijpen gebeurt ook op die plekken, maar het zit bij veel mannen nog niet in het systeem om dan ook gewoon even die LEV erbij aan te zetten. Daar wordt nu wat duidelijker op geïnstrueerd.

Bij gebrek aan LEV: gewoon goede PBM gebruiken bij het slijpen. Mensen denken vaak 'oh, dat kan wel even', maar dat is altijd het probleem bij PBM.

Gewoon geen k*tsmoesjes bedenken en gebruiken, dat spul :)

[ Voor 12% gewijzigd door dreamscape op 22-05-2019 09:49 ]

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-01 16:37

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@dreamscape mooi verhaal, maar lev? pbm? Het zal wel dagelijks jargon in jouw werkgebied zijn, maar ik leer graag :)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• dreamscape
rockhopper schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:47:
@dreamscape mooi verhaal, maar lev? pbm? Het zal wel dagelijks jargon in jouw werkgebied zijn, maar ik leer graag :)
Excuus. LEV = Local exhaust ventilation. Een speciale afzuiginstallatie die gebruikt wordt bij laswerk, maar die natuurlijk ook handig kan zijn als je met een haakse slijper bezig bent en er schadelijke materialen kunnen vrijkomen. Dit soort materiaal:
Afbeeldingslocatie: https://www.plymovent.com/Admin/Public/GetImage.ashx?Image=/Files/Billeder/Plymovent/Blogs/Blog-15_Using-flexible-extraction-arms-of-Plymovent.jpg&Format=jpg&Width=400&altFmImage_path=/Files/Billeder/Plymovent/Products/plymovent_noimage.png

En PBM zijn persoonlijke beschermingsmiddelen. Veiligheidsbrillen, adembescherming, gehoorbescherming en al dat soort veiligheidsmiddelen vallen daar onder.
Zeg maar het spul waarvan veel mensen denken 'ach, ik hoef maar even iets kleins te doen, dus laat dat lastige ding maar even zitten', om dertig jaar later afgekeurd thuis te zitten met hoornvliesontsteking, gehoorbeschadiging en COPD.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-01 15:53
schaamteloze crosspost :X

Daar is die dan eindelijk
Mijn nieuwe combi machine. Nog ff in t plastic voor t schilderen.

De robland lx310 uit 2007
Voor zagen frezen schaven vandikte en langgatboren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hWAjO8yHCwRx0OIoCHD609hY/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gGqvujJni1qr9P9wjN47J2Ds/thumb.jpg

de hbm 200 profi afzuiger komt er ook aan
+ nog een rij aan leuke speeltjes :X maar die post ik binnenkort wel

tijd voor wat klusjes!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Gaaf @s0ulmaster! Moet je bij die machine nog veel ombouwen/ verstellen als je eerst zaagt en daarna bijvoorbeeld wil frezen?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-01 15:53
-DarkShadow- schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 22:06:
Gaaf @s0ulmaster! Moet je bij die machine nog veel ombouwen/ verstellen als je eerst zaagt en daarna bijvoorbeeld wil frezen?
Opzich zit er wel wat werk in voor het ombouwen, maar ik hou mezelf voor dat ik er wel handig in ga worden :+
Voorlopig slinger ik hem toch nog niet aan, want de werkplaats moet nog verder afgewerkt worden.

Iemand toevallig tips op goedkoop een betonvloer af te werken? De vloer is nu afgebladderd en er zitten wat schheurtjes in, dus dat moet sws afgewerkt worden, maar ik was niet van plan 500e uit te geven aan een epoxy vloer als het niet mijn gerage is :X

tijd voor wat klusjes!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:52
Ik heb een mooie Mafell KSS 400 gekocht, echter werd deze geleverd zonder liniaal geleider. Nou weet ik dat de rails van Bosch Blauw en Mafell vice versa gebruikt kunnen worden.
Weet iemand of de "vaste" liniaal ook bij bosch te krijgen is?
De F80 en langer zijn volgens mij niet vast te zetten aan de zaag.

Officieel is het deze Mafell 204010 kost €311, dat gaat mij wat te gek.

Deze Mafell 204378 ziet er hetzelfde uit maar scheelt 100 euro en is iets langer?

Weet iemand een Bosch alternatief voor bovenstaande?

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 23-05-2019 10:40 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-01 18:36
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Ddf485rtj deal met 2 accu's voor 219euro zonder btw. Geen slechte deal toch?

• jadjong
  • Niet online
Nee, voor dat geld krijg je de boor er gratis bij.

Verwijderd

Rubberen schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:39:
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html
Ddf485rtj deal met 2 accu's voor 219euro zonder btw. Geen slechte deal toch?
De machine is op Amazon met €246,12 /incl. btw + verzenden nog 2 tientjes goedkoper, al mis je dan de 5-jaar garantie van Toolnation.

Met twee 5Ah accu's inderdaad een aardige deal. ;)

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-01 23:57
Ook geen slechte deal geloof ik : https://www.toolnation.nl...al-700-mm-koppelstuk.html 😉

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:01
Is de normale prijs voor dat ding. Ik had hem bij bol.com voor een vergelijkbare prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 25-05-2019 10:06 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-01 17:02
Appie Heijn schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:32:
Ik heb een mooie Mafell KSS 400 gekocht, echter werd deze geleverd zonder liniaal geleider. Nou weet ik dat de rails van Bosch Blauw en Mafell vice versa gebruikt kunnen worden.
Weet iemand of de "vaste" liniaal ook bij bosch te krijgen is?
De F80 en langer zijn volgens mij niet vast te zetten aan de zaag.

Officieel is het deze Mafell 204010 kost €311, dat gaat mij wat te gek.

Deze Mafell 204378 ziet er hetzelfde uit maar scheelt 100 euro en is iets langer?

[YouTube: Mafell KSS 400]

Weet iemand een Bosch alternatief voor bovenstaande?
Geldt dat niet alleen voor de inval zagen van mafell/bosch. Die KSS hebben ook van die flexibele linealen.

|>

Verwijderd

Maar even de schade van deze week eerlijk opbiechten. :+

Makita 9403J Bandschleifer 1200W, een mooi, beresterk en no-nonsense apparaat, zeg maar zo'n beetje "de laatste der Mohicanen".
Ok, ook nog een stapeltje recipro zaagbladen, een blindklinkmoertang, een handige tegeltiller op wielen (die ik nu al aan het modificeren ben) en twee led bouwlampen. O-)

Op de een of andere manier zie je steeds minder van deze zware bandschuurmachines en zelfs bij Bosch blauw is dit formaat van de radar verdwenen.
Jammer, want dat waren erg fijne schuurmachines.

Heb er bij Amazon precies €252,99 voor betaald, inclusief de M-box, inclusief transport en dat is een lief prijsje dat ik niet eerder voorbij zag komen.
Nog steeds voor die prijs te koop voor wie Prime heeft.
Warm aanbevolen. :P

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2motmkm.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2019 14:07 ]

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
1200 Watt, 6 kilo die zal wel niet snel op accu bruikbaar of leverbaar zijn...

Vraag:
Binnenkort start de werkzaamheden van mijn huis, de betimmering van boven verdieping ga ik zelf doen; gipswanden zetten, deuren plaatsen, afwerking, alle techniek (ben elektromonteur)...
Voor diverse werkzaamheden lijkt mij een bovenfrees wel handig, ik denk dat je met juiste frees ook kant en sier latten kan profileren, is dat zo? wat kun je zo al met een eenvoudige bovenfrees?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Weet iemand het verschil tussen “AB” en “CA2”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lvZ1LOTwLELEhZIR22HlYXb5/full.jpg

Twee exact dezelfde sleuteltangen van Knipex.

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Verwijderd

AyeAyeCaptain! schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 23:20:
[Afbeelding]
Wel fijn als je voor de potentiële spoorzoekers even een handig linkje toevoegt. ;)
Zoiets:
knipex.de......ID=1500
De attributen die je noemt zie ik daar niet zo snel terug.

Het is mij niet duidelijk of de tangen die je maar "voor een deel" laat zien uit deze serie komen, of dat dit van een andere lichting, of ander jaartal is.
Waar komen bijv. jouw twee afbeeldingen vandaan??

Op de verschillende maatvoeringen na, zijn mij geen wezenlijke verschillen binnen deze serie bekend, maar dat zegt niets.
Het zou zomaar kunnen dat enkel het productiestempel is veranderd.

Zal het eens voor je checken bij mijn eigen tangen (wat oudere en recente), maar die heb ik hier niet zo direct bij de hand. :P
frisianstar schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:12:
1200 Watt, 6 kilo die zal wel niet snel op accu bruikbaar of leverbaar zijn...
Deze Makita DGA900ZKX1 230mm accuslijper zou op 230V een slordige 2000+W uit de muur trekken, dus ja het kan wel degelijk op accu's. ;)

Nu zou een accu-bandschuurmachine voor mij niet het eerst apparaat zijn waar ik aan denk, omdat je de afzuiging meestal toch al met een slang aan een bouwzuiger legt, het 230V snoer kan daar dan eenvoudig naast en dat stoort verder niet al te erg.
Daarnaast de vraag hoelang zo'n machine op twee 18V accu's kan lopen, ik houd het dan maar liever bij een 230V aansluitsnoer als er een hele vloer moet worden geschuurd. ;)
Vraag:
Binnenkort start de werkzaamheden van mijn huis, de betimmering van boven verdieping ga ik zelf doen; gipswanden zetten, deuren plaatsen, afwerking, alle techniek (ben elektromonteur)...
Voor diverse werkzaamheden lijkt mij een bovenfrees wel handig, ik denk dat je met juiste frees ook kant en sier latten kan profileren, is dat zo? wat kun je zo al met een eenvoudige bovenfrees?
Ben zelf niet zo van de rococo sierlatjes en houd de boel liever strak gestyled. ;)

Met een bovenfrees kun je wel hele handige houtverbindingen realiseren die je overigens ook en soms beter met een handbeitel kunt uitvoeren.
@Jelte,89 is daar bijv. erg goed in, dit was slechts een onderdeel van zijn project, waarvan ik zo snel niet meer picts bij de hand heb. _/-\o_

Maar meer standaard bewerkingen gaan met een frees vele keren sneller en nauwkeuriger en zijn met bijv. een freesmal repetitief uit te voeren.
Denk aan het infrezen van deurbeslag, uitsparingen in zowel hout als kunststof, zwaluwstaartverbindingen, je kunt het zo gek niet bedenken.
Ben je een houten blad, of kast met Duropal oid aan het bekleden, dan is een kantenfrees bijna een must.
Wastafel uitsparen in een werkblad doe je het liefst met een bovenfrees, voor het meest strakke resultaat.

Check de site van Festool eens, daar staan handige filmpjes met diverse toepassingen als ik mij goed herinner.
Zoek ook eens op YouTube op "router" voor veel handige tips en projecten.
Zoek met Google op "router tutorials", er is echt ongelooflijk veel over geschreven en gepost. ;)

Ook met een "eenvoudige" bovenfrees kun je al heel veel, maar je vergroot je mogelijkheden enorm als je die met een zeer handige geleideliniaal kunt combineren.

Festool zal hier marktleider in zijn, maar die zijn stevig aan de prijs.
Gelukkig kun je ook bij Bosch, Metabo, Makita, DeWalt en Triton terecht.

Triton is een tamelijk nieuwe speler op deze drukbevochten markt, dit merk heeft zich met name in routers gespecialiseerd.
De machines zijn in vergelijk met de overige A-merk kandidaten niet al te duur en de kwaliteit is uitstekend.
Je moet wel even shoppen voor de beste deals, want de prijzen kunnen voor hetzelfde apparaat flink uiteen lopen.

Op Amazon.de zijn Triton bovenfrezen voor de verandering erg duur, tenminste de laatste keer dat ik dat checkte. :P

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2019 08:07 ]

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Bedankt voor de uitleg @Bhagavad, TOP!

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:02
Ik ben op zoek naar een goede reciprozaag van rond de 100 euro. Ik neig naar de Bosch GSA 1100 E. Voor die prijs zijn er uiteraard ook andere merken te koop. Ik vind echter geen goede info om ze onderling te vergelijken, anders dan de technische gegevens en specificaties. Is de Bosch een goede keuze voor die prijs?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:37
hansvk schreef op zondag 26 mei 2019 @ 10:30:
Ik ben op zoek naar een goede reciprozaag van rond de 100 euro. Ik neig naar de Bosch GSA 1100 E. Voor die prijs zijn er uiteraard ook andere merken te koop. Ik vind echter geen goede info om ze onderling te vergelijken, anders dan de technische gegevens en specificaties. Is de Bosch een goede keuze voor die prijs?
Mijn tip: koop er een op accu. Een recipro is nu net zo'n apparaat dat je overal en nergens wilt gebruiken. Niet hoeven te k*tten met een snoer is dan wel zo prettig.

Verwijderd

Gebanned schreef op zondag 26 mei 2019 @ 12:57:
[...]

Mijn tip: koop er een op accu. Een recipro is nu net zo'n apparaat dat je overal en nergens wilt gebruiken. Niet hoeven te k*tten met een snoer is dan wel zo prettig.
Eens. Maar zorg dan wel dat je voldoende accu's hebt. Minimaal 3 van 4 of 5 ah.

• hansvk
Ik gebruik wel een verlengsnoer/haspel als het nodig is. Aan die Bosch zit een snoer van 4 meter. Ik heb verder niets op accu's boven de 14,4 Volt.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Verwijderd

Doe eens wat linkjes geven?

Verwijderd

Gebanned schreef op zondag 26 mei 2019 @ 12:57:
[...]
Als je al voldoende accu's hebt dan is dat zeker een aanrader.

Aan de andere kant gebruik ik mijn Bosch Blauw recipro al een jaar of twintig op 230V en dat heeft mij eerlijk gezegd nooit gehinderd bij een sloopklus.

Als er nu een nieuwe machine moet komen dan wordt het zeker een recipro op accu's, maar het maakt de machine wel zo'n vier keer duurder als je accu's en lader meerekent.
Op de een of andere manier staat een accu-recipro nog niet in mijn top-10 notering, waarbij ik alleen een losse Makita body nodig zou hebben.
Ik zal er nog eens een nachtje over slapen. ;)

Reken eens mee wat je in 20 jaar aan accu's had moeten verstoken. :P

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 20:19
Wat voor sloopwerk doe je dan, als je minimaal 3 5Ah accu's er doorheen wilt jagen?

• jadjong
  • Niet online
Met raggels en andere troep zal het wel meevallen maar met (vloer)balken gaat het snel, zeker als je de volledige lengte van het zaagblad moet gebruiken. Ik deed drie zaagsnedes in een 30cm dikke boomstam en toen was de 5ah accu leeg.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-01 10:11
Daar hebben ze kettingzagen voor uitgevonden...

• Gebanned
jadjong schreef op zondag 26 mei 2019 @ 19:47:
Met raggels en andere troep zal het wel meevallen maar met (vloer)balken gaat het snel, zeker als je de volledige lengte van het zaagblad moet gebruiken. Ik deed drie zaagsnedes in een 30cm dikke boomstam en toen was de 5ah accu leeg.
Mijn record is 6 5Ah accu's op een dag; daarna was de body loeiheet en had ik een zaagsnede van ruim twee meter lengte in een 10cm dik kalkzandsteen muurtje. (Slijper was alleen sneller als je de tijd om het stof uit de rest van het huis te verwijderen niet mee rekent :+ )
Verwijderd schreef op zondag 26 mei 2019 @ 15:35:
...
Op de een of andere manier staat een accu-recipro nog niet in mijn top-10 notering, waarbij ik alleen een losse Makita body nodig zou hebben.
Ik merk dat ik hem juist vaak pak omdat er geen onhandig snoertje aan zit.
Zelfde als met boren in kalkzandsteen, dan pak ik voor kleine dingen doorgaans de accutol zonder klopfunctie, omdat ik geen zin heb in het onhandige gedoe met de 230v hamer voor.

[ Voor 31% gewijzigd door Gebanned op 26-05-2019 20:48 ]

Verwijderd

Ossi schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:39:
Daar hebben ze kettingzagen voor uitgevonden...
Zeg het maar niet te hard.
De lieve baasvrouw vindt de kettingzaag zooo eng dat die niet eens een optie is.
De grote recipro is een beetje eng, ook al geen goede kandidaat.

Nee, die zou een boom gewoon met de decoupeer omzagen, díe kent zij wel. _O-

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-01 10:11
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 00:30:
[...]

Zeg het maar niet te hard.
De lieve baasvrouw vindt de kettingzaag zooo eng dat die niet eens een optie is.
De grote recipro is een beetje eng, ook al geen goede kandidaat.

Nee, die zou een boom gewoon met de decoupeer omzagen, díe kent zij wel. _O-
Gelukkig hebben ze daar ook wat op gevonden :P

https://www.bol.com/nl/p/nordic-pocket-saw/9200000081627022/

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
AyeAyeCaptain! schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 23:20:

[Afbeelding]

Zal wel zijn zodat het kunnen terugleiden tot een bepaalde mal / machine / datum / batch van het staal / whatever. Mochten ze er dan later achter komen dat die niet deugde kunnen ze een gerichte re-call doen.

De Duitsers hebben op hun euromunten ook letters voor de verschillende munters; A, D, F, G of J staat er ergens op.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gebanned schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:42:
Ik merk dat ik hem juist vaak pak omdat er geen onhandig snoertje aan zit.
Zelfde als met boren in kalkzandsteen, dan pak ik voor kleine dingen doorgaans de accutol zonder klopfunctie, omdat ik geen zin heb in het onhandige gedoe met de 230v hamer voor.
Boren in kalkzandsteen moet je ook geen boorhamer voor willen gebruiken, sla je de boel alleen maar kapot mee. Goed steenboortje op een 12V boormachine is net zo goed te doen en je krijgt er nettere boorgaten mee.

Verwijderd

Ok, oranje handvatten is goed, maar roze zou beter zijn. :Y

Ik bedenk mij ineens dat ik haar tekort heb gedaan. :P
Een maandje geleden was zij in de tuin bezig en zat een dikke boomwortel haar kennelijk chronisch in de weg.
Zij pakte uit zichzelf de recipro, maar die deed niets meer omdat zij bij een vorige actie iets teveel boom/plantensappen in de machine had laten lopen en eenmaal opgedroogd blokkeerden die nu de koolborstels totaal.
Het was net een lolly geworden.

Ik kom later thuis en zie de machine geheel gedemonteerd op een tuintafel liggen, want zij had helemaal zelf bedacht "wat er aan de hand kon zijn". _/-\o_

Knap hoor en de recipro "lijkt" weer te werken.
Het kan natuurlijk wel zijn dat hij nu 'achteruit' zaagt. :+

• hansvk
Verwijderd schreef op zondag 26 mei 2019 @ 15:35:
[...]

Als je al voldoende accu's hebt dan is dat zeker een aanrader.

Aan de andere kant gebruik ik mijn Bosch Blauw recipro al een jaar of twintig op 230V en dat heeft mij eerlijk gezegd nooit gehinderd bij een sloopklus.

Als er nu een nieuwe machine moet komen dan wordt het zeker een recipro op accu's, maar het maakt de machine wel zo'n vier keer duurder als je accu's en lader meerekent.

Reken eens mee wat je in 20 jaar aan accu's had moeten verstoken. :P
Recipro op accu's (die ik dus niet heb) en met lader werd me te duur. Voor die keren dat het nodig is pak ik wel de haspel erbij. Ik heb dus de Bosch GSA 1100 E maar besteld.

• Gebanned
henkie196 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 08:34:
[...]

Boren in kalkzandsteen moet je ook geen boorhamer voor willen gebruiken, sla je de boel alleen maar kapot mee. Goed steenboortje op een 12V boormachine is net zo goed te doen en je krijgt er nettere boorgaten mee.
Voor dingen in het zicht ben ik het met je eens. Maar als ik veel "grote gaten" nodig heb die niet in het zicht zitten; dan is de 2J slagkracht van de boorhamer wel prettig.

• henkie196
  • Niet online
Gebanned schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:05:
Voor dingen in het zicht ben ik het met je eens. Maar als ik veel "grote gaten" nodig heb die niet in het zicht zitten; dan is de 2J slagkracht van de boorhamer wel prettig.
Het schiet wel lekker op, ja. In nieuwere huizen zijn de binnenmuren echter vaak van die holle snelbouwstenen gemaakt (porotherm of iets dat er sterk op lijkt), en die holle gaten sla je met een boorhamer zo kapot. Kan goed zijn dat het voor jou niet zo is, maar is wel iets om in het oog te houden als je in een nieuwe woning wat gaten wilt gaan boren.

• CurlyMo
Paar weken terug heb ik twee 32mm moergrootte T-stukken tussen een waterleiding geplaatst om een wasmachine en wastafel op aan te kunnen sluiten. Echter, deze nieuwe T-stukken zitten onder de vloer tussen twee andere leidingen (gas en warmwater) in, waardoor ik er niet lekker bij kan met een standaard waterpomptang (die ook 32mm aan kan) en ook niet met een Baco. Bestaat er gereedschap waar ik nog niet aan gedacht heb die we voor dit doel zouden kunnen inzetten? Bijv. een soort ketting achtig iets dat ik om de moer heen zou kunnen klemmen om een draai te maken?

Het geheel zit nu wel, en lekt vooralsnog niet, maar het zou (voor mijn gemoedsrust) prettig zijn als het iets strakker vast zou kunnen zitten.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:27:
Paar weken terug heb ik twee 32mm moergrootte T-stukken tussen een waterleiding geplaatst om een wasmachine en wastafel op aan te kunnen sluiten. Echter, deze nieuwe T-stukken zitten onder de vloer tussen twee andere leidingen (gas en warmwater) in, waardoor ik er niet lekker bij kan met een standaard waterpomptang (die ook 32mm) en ook niet met een Baco. Zijn er tools waar ik nog niet over nagedacht heb die we voor dit doel zouden kunnen inzetten? Bijv. een soort ketting achtig iets dat ik om de moer heen zou kunnen klemmen om een draai te maken?

Het geheel zit nu wel, en lekt vooralsnog niet, maar het zou (voor mijn gemoedsrust) prettig zijn als het iets strakker vast zou kunnen zitten.
Een open ringsleutel / leidingsleutel?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@CurlyMo heb je een foto van de situatie? Dat maakt meedenken een stuk makkelijker :)

• CurlyMo
MikeyMan schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:29:
[...]

Een open ringsleutel / leidingsleutel?
Is dat iets anders dan eens steeksleutel?
Orion84 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:29:
@CurlyMo heb je een foto van de situatie? Dat maakt meedenken een stuk makkelijker :)
Nu niet, vanavond wellicht wel :)

[ Voor 36% gewijzigd door CurlyMo op 27-05-2019 10:30 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:29:
[...]

Is dat iets anders dan eens steeksleutel?
Ja, de vertanding is anders. Maar je hebt ze ook met een bek die te openen is. En onder een hoek.

• CurlyMo
MikeyMan schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:31:
[...]

Ja, de vertanding is anders. Maar je hebt ze ook met een bek die te openen is. En onder een hoek.
Ik heb gekeken naar bijv. die van Wera maar die zijn er niet in 32mm. Andere alternatieven heb ik nog niet gevonden. Een letterlijke steeksleutel moet ik laten zitten zodra de moeren vast zitten, want dan krijg ik hem niet meer van de leiding af ;)

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:53
CurlyMo schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:33:
[...]

Ik heb gekeken naar bijv. die van Wera maar die zijn er niet in 32mm. Andere alternatieven heb ik nog niet gevonden. Een letterlijke steeksleutel moet ik laten zitten zodra de moeren vast zitten, want dan krijg ik hem niet meer van de leiding af ;)
Kraaienpoot op een ratel wellicht een optie? Zonder foto kunnen we hier niet zoveel zinnigs zeggen verder ben ik bang :o

• henkie196
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:33:
Ik denk dat zoiets bedoeld wordt. Wel prijzig voor als je het maar één keer nodig hebt, maar je kan er meer kracht mee zetten dan met een gewone steeksleutel. En waarom zou een steeksleutel naderhand er niet meer vanaf kunnen? Met een ringsleutel is dat zo, ja, maar een steeksleutel zou je er gewoon vanaf moeten kunnen halen. Of er moet echt weinig ruimte zijn, maar dan krijg je de moer waarschijnlijk ook niet aangedraaid.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:27:
Paar weken terug heb ik twee 32mm moergrootte T-stukken tussen een waterleiding geplaatst om een wasmachine en wastafel op aan te kunnen sluiten. Echter, deze nieuwe T-stukken zitten onder de vloer tussen twee andere leidingen (gas en warmwater) in, waardoor ik er niet lekker bij kan met een standaard waterpomptang (die ook 32mm aan kan) en ook niet met een Baco. Bestaat er gereedschap waar ik nog niet aan gedacht heb die we voor dit doel zouden kunnen inzetten? Bijv. een soort ketting achtig iets dat ik om de moer heen zou kunnen klemmen om een draai te maken?

Zoiets maken? YouTube: DIY \\ The Chain Wrench
Zijn ook zat voorbeelden te vinden met dunnere ketting en bout waardoor t in jouw situatie wel past?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• henkie196
  • Niet online
Oogje schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:26:
Zoiets maken? YouTube: DIY \\ The Chain Wrench
Zijn ook zat voorbeelden te vinden met dunnere ketting en bout waardoor t in jouw situatie wel past?
Zoiets koop je voor een paar euro in een fietsenhandel. Het wordt vaak gebruikt om je tandwielen los te trekken. Moet je wel nog even de ketting vast zetten op de hendel. Weet ook zo even niet of de grootte van die ketting elementen goed is om een goede grip op een 32mm moer te kunnen krijgen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

henkie196 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:26:
[...]

Het schiet wel lekker op, ja. In nieuwere huizen zijn de binnenmuren echter vaak van die holle snelbouwstenen gemaakt (porotherm of iets dat er sterk op lijkt), en die holle gaten sla je met een boorhamer zo kapot. Kan goed zijn dat het voor jou niet zo is, maar is wel iets om in het oog te houden als je in een nieuwe woning wat gaten wilt gaan boren.
Precies en als het geen grijs of blauw beton met kiezel is, is een klopboor vaak net zo snel, maar een stuk beter beheersbaar.

De enige reden waarom ik een hamerboor heb liggen, is vanwege de binnenmuren aan de kant van de buren en zijkant van het huis (voor en achter zijn hollewand constructies met gipsplaat aan de binnenkant), voor alle andere muren heb ik de Makita accu klopboor, inclusief voor baksteen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@CurlyMo misschien ken je iemand met deze (of wil je hem kopen)

https://www.warmteservice...n-ringsleutel-/p/76557005

Doordat het een ster is ipv een zeskant heb je maar heel erg weinig ruimte nodig om aan te kunnen draaien.

een goedkopere

https://discountoffice.nl...wcX4MtUSITlIaArleEALw_wcB

edit: ik zie nu pas de reactie van @MikeyMan .. ik ben weer eens spuit elf :P

maar nee dat is niet het zelfde als een steeksleutel door boven genoemde ster ipv 6kant, je kan met een kleine slag toch los en aandraaien

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 27-05-2019 12:30 ]

• Gebanned
deepbass909 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:11:
[...]

Precies en als het geen grijs of blauw beton met kiezel is, is een klopboor vaak net zo snel, maar een stuk beter beheersbaar.

De enige reden waarom ik een hamerboor heb liggen, is vanwege de binnenmuren aan de kant van de buren en zijkant van het huis (voor en achter zijn hollewand constructies met gipsplaat aan de binnenkant), voor alle andere muren heb ik de Makita accu klopboor, inclusief voor baksteen.
Maar ja, dan moet je wel een klopboor hebben.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Gebanned schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:44:
[...]

Maar ja, dan moet je wel een klopboor hebben.
Als ik om mij heen kijk bij vrienden, familie en kennissen is de kans dat iemand alleen een klopboor heeft aanzienlijk groter dan dat ze alleen een hamerboor hebben. Vooral omdat een hamerboor een nogal log apparaat is (zelfs compacte) ten opzichte van een klopboor, en je met een hamer ook niet snel een gaatje in hout of metaal zal boren.

En in snelbouwstenen van gasbeton of gipsbeton kom je ook nog wel zonder klopstand, het kost alleen wat meer tijd. Maar met een hamerboor sla je dat echt helemaal aan gort en eindig je met een gat dat milimeters groter is dan de boor.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 10:19

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

henkie196 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:44:
[...]

Zoiets koop je voor een paar euro in een fietsenhandel. Het wordt vaak gebruikt om je tandwielen los te trekken. Moet je wel nog even de ketting vast zetten op de hendel. Weet ook zo even niet of de grootte van die ketting elementen goed is om een goede grip op een 32mm moer te kunnen krijgen.
Een kettingzweep zoals dat heet lijkt er wel op maar die hebben meestal geen manier om de ketting vast te zetten of op spanning te houden, zonder aanpassingen gaat het denk ik niet werken om een moer mee vast te draaien.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 17:49
deepbass909 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:22:
[...]

Als ik om mij heen kijk bij vrienden, familie en kennissen is de kans dat iemand alleen een klopboor heeft aanzienlijk groter dan dat ze alleen een hamerboor hebben. Vooral omdat een hamerboor een nogal log apparaat is (zelfs compacte) ten opzichte van een klopboor, en je met een hamer ook niet snel een gaatje in hout of metaal zal boren.

En in snelbouwstenen van gasbeton of gipsbeton kom je ook nog wel zonder klopstand, het kost alleen wat meer tijd. Maar met een hamerboor sla je dat echt helemaal aan gort en eindig je met een gat dat milimeters groter is dan de boor.
Toch ben ik blij dat ik 20 jaar geleden een boorhamer heb gekocht; in ieder huis waarin in heb gewoond zaten muren waar een klopboor niet doorheen zou zijn gekomen.
En een boorhamer hoeft tegenwoordig ook niet heel veel te kosten, voor <100 euro heb je er een: https://www.coolblue.nl/boormachines/boorhamers/top-10

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:15
Even een vraag over de Makita accu's. Ik heb thuis een schroefmachine van Makita met de 14,4V BL1415 accu. Nu wil ik een ander apparaat kopen met de "G" accu. Dit is type BL1411G. Past mijn BL1415 accu op dit apparaat?

edit:

Volgens de handleiding niet. Wat een gedoe die accu's.
https://www.makitapro.ru/u/spares/repair/BUR181-TE.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door Opperhoof op 27-05-2019 16:05 ]

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-01 10:34
Johnny schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:05:
[...]

Een kettingzweep zoals dat heet lijkt er wel op maar die hebben meestal geen manier om de ketting vast te zetten of op spanning te houden, zonder aanpassingen gaat het denk ik niet werken om een moer mee vast te draaien.
Een oiliefiltertang kan je hier wel voor gebruiken: https://www.hbm-machines....1EvggNEAQYBCABEgKYkfD_BwE
Pagina: 1 ... 93 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.