[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 103 Laatste
Acties:
  • 918.197 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Meeste wat ik zie is dat de schroeven eerder uitdraaien dan de bits / schroevendraaiers. Is ook wel logisch, anders zou je, zeker bij PH / PZ schroeven, om de 10 schroeven nieuwe bits kunnen plaatsen. Een bitje gebruik je voor een heleboel schroeven, terwijl je een schroef maar één keer hoeft in te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-08 15:30

Jelte,89

Woodworking

jadjong schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:32:
Je moet alleen niet te snel willen want het ding ramt gewoon door en dan komt de kit er aan de verkeerde kant uit. :P
That's what she said >:)

Revive the guild!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:33

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Onprofessionele hobbiest hier :w

Ik heb een simpele kitspuit, (bij wijze van spreken) van 20 cent bij de gamma en ik heb een accu kitspuit van milwaukee 12V.

voor precies werk gebruik ik gewoon de handspuit, voor het zwaardere werk zweer ik bij de milwaukee.
Zwaarder werk is dan voornamelijk foliefix spur. een soort rubber uit een kitspuit. denk dat er 100 bussen in mijn huis zitten en toen was die milwaukee heerlijk. Ach, en als je gereedschap kopen zonde vindt moet je het niet doen natuurlijk O-)
Jellabie schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:41:
[...]

Professionele kitter hier :w

Mijn 0.02€, alle fijne voegen zoals in badkamers met de hand, alle kieren aan de buitenkant van het huis (+1cm) met de automaat.

Met de hand kit je zoveel netter. Als ik een strakke lijn in bijvoorbeeld in een badkamer moet kitten moet ik er niet meer over met een natte vinger, machinaal meestal wel. :)

Edit: zorg eerst dat je goed kan kitten met de hand. Oefen op het gevoel, de druk dat je moet knijpen, de druk dat je op de spuit zelf moet zetten, hoe je je tuitje snijd en onder welke hoek je moet kitten. Als je dat onder de knie hebt kan je naar de elektrische toestellen kijken.

(Tenzij het zoals hierboven gezegd word, voor lijmen speelt het allemaal geen rol en is elektrisch gemakkelijker)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-07 07:29
Heb de Ryobi tacker even snel getest en kwam er achter dat de knop voor de krachtinstelling verspringt door de klap bij het tacken. Die gaat dus alsnog retour.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 15:00

mutsje

Certified Prutser

Net bij gereedschapcentrum.nl een makita 14V body en accu gekocht voor 58 eur. Waarschijnlijk gaat de hele 14V serie eruit en is nu mega afgeprijst. Ook even naar culemborg geweest om een lintzaag van Inca op te halen, hier ga ik hoop plezier aan beleven. Machine is helemaal compleet en her en der wat roest maar dat komt wel goed. Ga binnenkort @L.N. maar dm sturen welke zaag ik bij tuffsaw's moet kopen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f1p1GzbWdqzGEl0k8OM2sNmO/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mutsje schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 23:03:
Net bij gereedschapcentrum.nl een makita 14V body en accu gekocht voor 58 eur. Waarschijnlijk gaat de hele 14V serie eruit en is nu mega afgeprijst. Ook even naar culemborg geweest om een lintzaag van Inca op te halen, hier ga ik hoop plezier aan beleven. Machine is helemaal compleet en her en der wat roest maar dat komt wel goed. Ga binnenkort @L.N. maar dm sturen welke zaag ik bij tuffsaw's moet kopen :+
Kudos, dat was dan een productief dagje. :P

Heb zelf "alleen maar" een Wiha setje in die Angebote gescoord.
Ik kon het niet laten voor die €27,72 en schroevendraaiers had ik nog niet. :+

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/21kbe51.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2019 06:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 06:37:
[...]

Kudos, dat was dan een productief dagje. :P

Heb zelf "alleen maar" een Wiha setje in die Angebote gescoord.
Ik kon het niet laten voor die €27,72 en schroevendraaiers had ik nog niet. :+

[Afbeelding]
Heb die ook gezien maar vond de Wera Kk 27 net even wat betere specs (voor 9.- extra) hebben:

Ik heb iets met zwart/groen O-)

[ Voor 22% gewijzigd door Zakkenwasser op 11-05-2019 11:18 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:01

Reinier

\o/

AyeAyeCaptain! schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 11:06:
[...]

Heb die ook gezien maar vond de Wera Kk 27 net even wat betere specs (voor 9.- extra) hebben:

[YouTube: Wera Kraftform Kompact 27 ra2 review]

Die had ik pas nog bij Amazon.de gezien: iets goedkoper én op voorraad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:30
[...]

Zit daar een standaard maat bitjes in? Ik raak die zooi altijd kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Kleine miscalculatie de accu past niet op mijn lader dus maar nieuwe lader gekocht. Aangezien toch alles afgeprijsd is daar en ik nog gereedschap budget heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:59
mutsje schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 23:03:

[Afbeelding]
Wat voor body was dat? Ik heb nog een aantal 14 volt apparaten en zou het niet erg vinden daar nog een extra accu bij te hebben. Staat dat zo ook op hun website, of was je in de winkel?

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 11:31:
[...]

Jep :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

decipherer schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:53:
[...]

Wat voor body was dat? Ik heb nog een aantal 14 volt apparaten en zou het niet erg vinden daar nog een extra accu bij te hebben. Staat dat zo ook op hun website, of was je in de winkel?
Ik heb het via de website gekocht. zijn gigantisch afgeprijs. Het betreft deze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Zeker.
Wera in rood/geel, zwart/geel en blauw/zwart is hier trouwens ook welkom. ;)

Maar die 'Red Bull Racing' kleurtjes worden mij echt too much Transformers look, wie wil dat pubergedoe over 10 jaar nog hebben in zijn quasi-volwassen mancave??
Ferrari-rood zou nog kunnen, dat is tijdloos. O-)
jadjong schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 11:31:
[...]
Heb je dan nog geen verzamelbak(je) voor bitjes?? :P

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2019 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Verwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 16:48:
[...]

Heb je dan nog geen verzamelbak(je) voor bitjes?? :P
Ik heb ze graag gesorteeerd op maat en categorie. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:18

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Iemand hier ervaring met imitatie accu's voor Makita?
Zit erover te denken om er een aan te schaffen, heb nu 2x 1,5ah wat wellicht wat weinig gaat zijn met een verbouwing in het vooruitzicht.

Kwam zelf deze tegen voor een leuke prijs. Is dat iets of moet je hier ver van wegblijven?
https://www.amazon.de/dp/...sc=0&ref_=lv_ov_lig_dp_it

[ Voor 9% gewijzigd door Fanatic_FS op 11-05-2019 19:01 ]

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Een van de recensies klinkt niet zo best..als je flink gaat verbouwen kan je ook overwegen nog een machine te kopen. Een multitool bijvoorbeeld. Dan krijg me er nog een accu bij
Akku funktionierte jetzt ca. 8 Monate einwandfrei, dann der Schock. Auf der Ladestation war der Akku vermutlich kurz vor dem brennen bzw. vermutlich vor dem explodieren. Gerade noch gemerkt da die Wohnung schon nach verschmortem gerochen hat. Die letzten 7 Tage bereits schon 2 x den Lieferant angeschrieben. Keine Reaktion.
Kann nur sagen Hände weg !!!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-08 13:09
[...]

Maar niet met goedkoop? ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Het is allemaal net wat je zelf fijn vindt. Heb verschillende van dat soort bithouders met ratel, maar vind deze wel het fijnste in gebruik. Prijstechnisch waarschijnlijk alleen niet het meest interessant :+

[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 11-05-2019 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
mutsje schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 13:09:
[...]

Ik heb het via de website gekocht. zijn gigantisch afgeprijs. Het betreft deze
Dank je! Ik dacht dat je een combinatie gekocht had, en kon die niet vinden voor die prijs, maar zie nu dat je er een losse accu bij gekocht hebt. Ga er zo ook een bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jadjong schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 17:15:
[...]
Ik heb ze graag gesorteeerd op maat en categorie. :X
Ja dat begrijp ik. ;)
Heb de bitjes hier in een stevige assortimentsbox zoveel mogelijk geordend opgeborgen, maar dat ding is te groot en onhandig om voor ieder klusje met je mee te sleuren.

Maar je zei hierboven eerder: "Ik raak die zooi altijd kwijt."
Voor mij zijn dat de bitjes die nergens bij horen, of die ik niet in de grote assortimentsbox wil terugzien.
Het zijn de gebruikte bitjes, of een b-kwaliteit, gratis bitjes, het soort dingen die jij waarschijnlijk "losse zooi" noemt.

Die mik ik dus in een afsluitbaar verzameldoosje dat wél compact genoeg is om mee te nemen.
Het is een veredelde grabbelton aan bitjes en intussen zit er alles in wat je nodig kan hebben.
Werkt prima en nooit "losse zooi".

Je moet alleen geen aanleg voor OCD hebben. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Framoes
Fanatic_FS schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:51:
Iemand hier ervaring met imitatie accu's voor Makita?
Zit erover te denken om er een aan te schaffen, heb nu 2x 1,5ah wat wellicht wat weinig gaat zijn met een verbouwing in het vooruitzicht.

Kwam zelf deze tegen voor een leuke prijs. Is dat iets of moet je hier ver van wegblijven?
https://www.amazon.de/dp/...sc=0&ref_=lv_ov_lig_dp_it
Ze hebben vaak dezelfde Panasonic of Samsung (A-merken gebruiken veelal Samsung) accucellen, maar daar houdt de vergelijking wel op.

Goedkoper plastic, dunner metaal, minder bescherming van de vitale onderdelen en niet de juiste controlechips.

Daardoor meer kans op defecten, overbelasting en oververhitting. De behuizing en epoxy rondom belangrijke onderdelen zorgen er voor dat ze beter tegen een klap kunnen. De controlechips zorgen er voor dat de machine uitschakelt voor de accu oververhit raakt.

Kortom: scheelt een paar tientjes, maar je krijgt er ook veel minder voor terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-08 19:06
Heb mezelf van de week een robland lx310 gekocht uit 2007 :) zag er netjes uit, mooi vlakke bank en goeie geleide rails.

Nu nog wachten op transport :X

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:13
[...]

Bedankt, ideaal voor in m'n koffertje voor het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piv0
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-08 17:46
Ik heb er ook maar een besteld. Alternate biedt hem ook wel aan voor een nette prijs en gratis verzending.
https://m.alternate.nl/We...tset/html/product/1269285

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:29
Iemand tips voor een goede 6 of 8 mm freesjes voor mijn Makita bovenfrees? Ik heb nu een goedkoper setje maar daar springt de lager van de kantenfrees soms af, wat dan gelijk een hap uit het hout neemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 06-08 15:33
Heb zelf een 12-delige set van DeWalt, model DT90016-QZ. Bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Waarschijnlijk heb je nu ongeveer 2 euro per freesje betaald, rond 20.- per freesje heb je prima spul voor zachthout en een beetje hardhout. Als je dagelijks hardhout bewerkt loont het om nog duurder te gaan.
CMT, JSO, Festool of het spul van Makita zelf is allemaal beter dan die tien voor 20.- euro in een doosje frezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

peligro2k schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:24:
Iemand tips voor een goede 6 of 8 mm freesjes voor mijn Makita bovenfrees? Ik heb nu een goedkoper setje maar daar springt de lager van de kantenfrees soms af, wat dan gelijk een hap uit het hout neemt...
Er is niet zoveel mis met die goedkope freesjes en zij kunnen zonder lagertje best lang meegaan, maar die ondermaatse lagertjes zijn de achilleshiel van deze frezen.
Die lagertjes zijn los te koop en vervanging is zo gebeurd. ;)

Ook van dure frezen heb ik het lagertje wel eens moeten vervangen.
Bij een kantenfrees kan er bijv. smeltende warme lijm in het aanlooplagertje terechtkomen en dan is het ook voor zo'n duur ding einde oefening.
Je kunt zo'n lager nog wel met met thinner oid reinigen, maar dat doet voorspelbaar weinig goeds voor de smering ervan.

Beter spul vind je bij Festool (maar erg/belachelijk duur), of bij CMT dat beter is geprijsd, maar wel top-kwaliteit levert, van het merk RVS heb ik ook nog een verzameling uitstekende freesjes die alweer jaren meegaan.

Heb ook nog een paar verzamelkoffertjes zoals HBM die bijv. levert, prima voor sporadisch gebruik en handig voor de weinig gebruikte maten of vormen, maar zoals gezegd zijn de lagers de bottleneck. :P

Het staat mij bij dat oa Ecotools vervangende lagertjes levert voor hun freesjes, maar die blijken weinig beter dan die van HBM.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2019 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:23:
Afgelopen dagen redelijk wat gezaagd met m'n nieuwe Scheppach PL55 invalzaag. Prima ding.
Nooit zo bij stil gestaan bij stofafzuiging, maar toch wel handig als je wat meer zaagt en/of het wat waait. Werkt dat beetje met een simpele huis-tuin-keuken stofzuiger? Het hoeft in mijn geval niet perfect stofvrij te zijn, maar als het gros van het zaagsel afgevoerd wordt, ben ik al tevreden.
Van 't weekend een budget zakloze stofzuiger aangesloten en wat getest. Slechts een klein deel van het zaagsel is in de stofzuiger beland, met name aan de kant waarnaar ik de invalzaag bewoog lag nog steeds een behoorlijke laag.

@CurlyMo Ik vermoed dat jouw Numatic Henry wel 'iets' krachtiger zal zijn, maar ik vroeg me zelfs af of ik 't wel juist had aangesloten. Dat kan echter niet missen zou je zeggen, slang eraan (met verloopstukje) is volgens mij 't enige dat je moet doen om de stofafzuiging te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
JBS schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:23:
[...]
Van 't weekend een budget zakloze stofzuiger aangesloten en wat getest. Slechts een klein deel van het zaagsel is in de stofzuiger beland, met name aan de kant waarnaar ik de invalzaag bewoog lag nog steeds een behoorlijke laag.

@CurlyMo Ik vermoed dat jouw Numatic Henry wel 'iets' krachtiger zal zijn, maar ik vroeg me zelfs af of ik 't wel juist had aangesloten. Dat kan echter niet missen zou je zeggen, slang eraan (met verloopstukje) is volgens mij 't enige dat je moet doen om de stofafzuiging te gebruiken?
Volgens mij zijn je verwachtingen te hoog. Probeer maar eens gipsvezel te zagen met een invalzaag. Als je dat zonder afzuiging doet, dan staat de hele ruimte blank van de stof. Als je dat met afzuiging doet dan heb je daar geen last meer van. Betekent dat dat je helemaal niet meer stof hoeft te zuigen, nee. Naast en onder je snede heb je nog altijd residu liggen. Dat wegzuigen gaat ook niet gebeuren. Je werkstuk of de invalzaag zelf blokkeert namelijk die luchtstroom.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:17
@CurlyMo Daar ben ik het niet mee eens. Als ik mijn Nilfisk Attix 30-21 aansluit op mijn Makita SP6000 werk ik vrijwel stofloos. Al het zaagzal verdwijnt in de stofzuiger in ieder geval.
Wellicht zit het verschil tussen ook tussen de Scheppach en de Makita. Als ik zonder stofzuiger werk, komt ook vrijwel al het zaagsel uit de stofzuiger aansluitpijp.

@JBS Ik kan me niet voorstellen dat je een stofzuiger verkeerd kan aansluiten op een cirkelzaag. Ik steek gewoon de zuigmond in mijn zaag en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Nivado schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:34:
@CurlyMo Daar ben ik het niet mee eens. Als ik mijn Nilfisk Attix 30-21 aansluit op mijn Makita SP6000 werk ik vrijwel stofloos. Al het zaagzal verdwijnt in de stofzuiger in ieder geval.
Wellicht zit het verschil tussen ook tussen de Scheppach en de Makita. Als ik zonder stofzuiger werk, komt ook vrijwel al het zaagsel uit de stofzuiger aansluitpijp.
Dan is dan wellicht nog een van de voordelen van een paar honderd euro duurdere invalzaag :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-08 15:06
@JBS @CurlyMo Als jullie de Scheppach gebruiken: Je moet die opening aan de zijkant (waar je normaal gesproken het blad mee kan demonteren) afplakken, dat scheelt volgens een hoop youtubers een boel stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@Nivado Verkeerd aansluiten kan ik me ook niet voorstellen, maar toen ik de berg zaagsel zag ging ik toch twijfelen.
@CurlyMo Dat is misschien ook wel waar, ik zal mijn verwachting wat bijstellen.
@TheJVH Dank voor de tip, dat ga ik eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-08 16:02
Hallo!
Ik heb al eventjes gezocht maar kan het antwoord nog niet echt vinden..
De Bosch blauw en groen 12v accu's lijken verdraait veel op elkaar, zijn ze het zelfde? --> Uitwisselbaar?
En daarbij dan dezelfde vraag voor de 18v accu's en machines.
Kan ik een 18v Bosch groen heggenschaar kopen en vervolgens de accu's ook gebruiken voor een Bosch blauw accuboor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 08-08 11:57

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

spork schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:50:
Hallo!
Ik heb al eventjes gezocht maar kan het antwoord nog niet echt vinden..
De Bosch blauw en groen 12v accu's lijken verdraait veel op elkaar, zijn ze het zelfde? --> Uitwisselbaar?
Bosch Blauw, Groen, Dremel en Skil 10.8 en 12V zijn in principe allemaal dezelfde accu's. Ze passen ook in dezelfde lader. Het verschil is de plastic onderkant die net iets anders is gevormd waardoor je ze niet volledig uitwisselbaar zijn. Bij de steekaccu's kun je dit er met een schroevendraaier van wippen en een andere er op zetten, of (met een multitool) het plastic bijsnijden zodat het in een ander merk past. Het plastic moet er wel op zitten want anders blijft de accu niet in het apparaat zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Johnny op 13-05-2019 16:32 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
CurlyMo schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:36:
[...]

Dan is dan wellicht nog een van de voordelen van een paar honderd euro duurdere invalzaag :)
Een Mafell heeft bijvoorbeeld weer iets betere stofafzuiging dan een Makita. Zal te maken hebben met het ontwerp (en mogelijk de helemaal dichte kast van de Mafell).

Een stuk tape op dat gat helpt volgens mij ook om meer richting die "uitlaat" te krijgen. Misschien ook bij de Scheppach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
Johnny schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:02:
[...]

Bosch Blauw, Groen, Dremel en Skil 10.8 en 12V zijn in principe allemaal dezelfde accu's. Ze passen ook in dezelfde lader. Het verschil is de plastic onderkant die net iets anders is gevormd waardoor je ze niet volledig uitwisselbaar zijn. Bij de steekaccu's kun je dit er met een schroevendraaier van wippen en een andere er op zetten, of (met een multitool) het plastic bijsnijden zodat het in een ander merk past. Het plastic moet er wel op zitten want anders blijft de accu niet in het apparaat zitten.

[YouTube: HowTo: Interchange Your Bosch & Dremel 12V Max Li-Ion Batteries ~8220 Multi-Max 8200 PS41]
Is het plastic ook anders bij Bosch blauw/groen?
En hoe zit het met de 18v exemplaren?
Misschien iemand die beide thuis heeft liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 08-08 11:57

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

spork schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:42:
[...]
Is het plastic ook anders bij Bosch blauw/groen?
Ja, het is bij alle genoemde productlijnen net iets anders maar op soortgelijke manier omheen te werken.
En hoe zit het met de 18v exemplaren?
Misschien iemand die beide thuis heeft liggen?
Dat weet ik niet precies, maar er is daar geen plastic kapje om te verwijderen. Misschien bestaan er wel adapters om er tussen te doen. Of zou je zoiets kunnen 3D printen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
Jammer dat ze dit soort dingen verschillend maken.
Ik hoef geen heggenschaar van 550euro maar wil wel graag ander Bosch blauw gereedschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-08 09:09
decipherer schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:53:
[...]
Wordt de 14V echt stopgezet en gaat Makita vol voor 18V? Heeft het nog zin om te investeren in 14V apparatuur (lees: ter vervanging van 220V en nog niets van Makita)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 23:20

Det

TheJVH schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:49:
@JBS @CurlyMo Als jullie de Scheppach gebruiken: Je moet die opening aan de zijkant (waar je normaal gesproken het blad mee kan demonteren) afplakken, dat scheelt volgens een hoop youtubers een boel stof.
Werkt! Er "lekt" nog altijd wel wat stof weg bij het zagen maar het wordt wel weer een stukje minder met het gat afgepakt. Ik gebruik de PL55 met een Karcher WD3 en vind de hoeveelheid stof op deze manier alleszins acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Det schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:44:
[...]
Werkt! Er "lekt" nog altijd wel wat stof weg bij het zagen maar het wordt wel weer een stukje minder met het gat afgepakt. Ik gebruik de PL55 met een Karcher WD3 en vind de hoeveelheid stof op deze manier alleszins acceptabel.
De airflow en de exacte plaatsing van het afzuigpunt zal bepalend zijn voor de efficiëntie waarmee het stof uiteindelijk in de zaagkap wordt weggezogen en hoe slim dat bij een Scheppach werkt weet ik niet.

Ik weet wel dat als ik de bouwzuiger op mijn eigen Festool invalzaag zet, er zo'n daverende luchtstroom op gang komt dat je verwacht dat er niets meer aan stof kan ontsnappen.
Nu, dat blijkt toch niet zo te zijn. :+

Het is zoals CurlyMo meldt dat er altijd wel wat stof onder en boven het te zagen werkstuk zal ontsnappen, dat gaat ook een Festool niet geheel verhinderen. ;)
Of het meer, of minder is dan bij jouw Scheppach weet ik niet, maar als ik een middagje heb staan zagen dan moet er net zo goed een bezem/stofzuiger over de vloer.

Lekkages kun je zeker beperken, maar 100% verhinderen kun je het nooit.
Als ik binnenshuis echt "stofarm" wil zagen dan zet ik er gewoon een tweede bouwzuiger naast en dan nog. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Gisterenavond lag mijn AliExpress “Namaak” Fluke hoesje in de brievenbus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vNsgI59NB79rQAtBgiozspfp/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QQ9lKN3o28ACTNm2AfZ1n8pM/full.jpg

Ik moet toegeven, de kwaliteit vind ik beter dan het origineel! O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

AyeAyeCaptain! schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 06:32:
Gisterenavond lag mijn AliExpress “Namaak” Fluke hoesje in de brievenbus!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik moet toegeven, de kwaliteit vind ik beter dan het origineel! O-)
Keurig, nu alleen nog "FLUKE" er op frotten. 8)
Wat heb je trouwens voor dit strakke Ali-tasje betaald??

Heb eerder ook voor mijn eigen Fluke-87 getwijfeld of ik er een origineel tasje bij zou kopen, maar net als jij vond ik het maar een woekerprijs voor wat het bood.
De baasvrouw kwam toen met een opvallend beter afgewerkt Samsonite tasje op de proppen voor een fractie van de prijs, waar ook de manual precies in paste en meteen een compartiment met zipper had voor de probes, batterij en extra zekering.

Iets groter dan het origineel dus, maar de meest noodzakelijke accessoires passen er nu tenminste wel in. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 07:37:
[...]

Keurig, nu alleen nog "FLUKE" er op frotten. 8)
Wat heb je trouwens voor dit strakke Ali-tasje betaald??

Heb eerder ook voor mijn eigen Fluke-87 getwijfeld of ik er een origineel tasje bij zou kopen, maar net als jij vond ik het maar een woekerprijs voor wat het bood.
De baasvrouw kwam toen met een opvallend beter afgewerkt Samsonite tasje op de proppen voor een fractie van de prijs, waar ook de manual precies in paste en meteen een compartiment met zipper had voor de probes, batterij en extra zekering.

Iets groter dan het origineel dus, maar de meest noodzakelijke accessoires passen er nu tenminste wel in. O-)
Nu nog een “logo” zien te vinden :+
Tasje kostte $13,54.

[ Voor 3% gewijzigd door Zakkenwasser op 14-05-2019 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
CappieL schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:04:
[...]

Wordt de 14V echt stopgezet en gaat Makita vol voor 18V? Heeft het nog zin om te investeren in 14V apparatuur (lees: ter vervanging van 220V en nog niets van Makita)
Geen idee of het er echt helemaal uit gaat, heb er zelf niets officieels over gelezen. Wel merk ik dat er minder aandacht naar de 14 volt apparaten gaat, zo waren die bv niet betrokken bij de accu actie die liep van januari t/m maart.
Zou er zelf niet in investeren als ik nog niets had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:17
decipherer schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:14:
[...]

Geen idee of het er echt helemaal uit gaat, heb er zelf niets officieels over gelezen. Wel merk ik dat er minder aandacht naar de 14 volt apparaten gaat, zo waren die bv niet betrokken bij de accu actie die liep van januari t/m maart.
Ik ben zelf langzaam de overstap naar 18V aan het maken. Ik gebruik mijn 14V nog wel, maar ik koop i.i.g. niets nieuws meer op 14V. Alles wat ik nu koop is 18V en komt met een gratis accu.

@CappieL Ik merk kwa gewicht weinig tot geen voordeel van 14V t.o.v. de lichte 18V machines. Mijn DDF482 is niet merkbaar zwaarder dan mijn DDF470, wel merkbaar sterker en was ca. € 30,- goedkoper voor een losse body. Ook andere 18V modellen zijn niet duurder maar wel sterker dan de 14V variant.
De 10.8/12V series komen qua kracht daarentegen heel dicht bij de 14V series en zijn merkbaar lichter en goedkoper.

De 14V series komen hierdoor in het gedrang terecht en zijn inmiddels zo goed als overbodig. Makita kennende blijven ze het nog wel verkopen ter vervanging en aanvulling van bestaande machines en sets, maar zonder ze (actief) te promoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07 17:27
Nivado schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:38:
[...]

@CappieL Ik merk kwa gewicht weinig tot geen voordeel van 14V t.o.v. de lichte 18V machines. Mijn DDF482 is niet merkbaar zwaarder dan mijn DDF470, wel merkbaar sterker en was ca. € 30,- goedkoper voor een losse body. Ook andere 18V modellen zijn niet duurder maar wel sterker dan de 14V variant.
De 10.8/12V series komen qua kracht daarentegen heel dicht bij de 14V series en zijn merkbaar lichter en goedkoper.
Uncle Mel in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2"

De 14V DDF343 en 2e accu liggen tegenwoordig op mijn werk en is inderdaad vervangen door de DDF483. Kleiner, lichter en sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
decipherer schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:14:
[...]

Ik denk dat Makita en vrijwel alle andere A-merken de 14.4V laten uitsterven. Ineens stoppen kan je niet maken zonder gezeik, dus maken ze gewoon vrijwel geen nieuwe 14.4V machines. Vroeger had elke 18V een 14.4V tegenhanger. Dat zie je tegenwoordig niet meer.

Lekker laten liggen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Weet iemand waar die linkeradapter voor is?
De kanten zijn namelijk niet even groot!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2RoDCBEGc7tWPsNu7tnNcXje/full.jpg

adapter: 47100103 uit de Gedore red set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 09-08 15:48
Bougiedop? Bithouder?

[ Voor 35% gewijzigd door leecher op 14-05-2019 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:47
https://www.toolsonsite.n...ed-r47100103-adapter-1-4/

"met bougieklem"

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond op 14-05-2019 19:26 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jadjong
Om een Renault logo van de bumper af te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:08
Weet iemand of fixami een officiële makita dealer is? Ik vind er niets van terug op hun website, maar aangezien de site best groots en populair is verwacht ik het wel.

Wat is trouwens de beste periode om makita aan te kopen in verband met kortingen? Ik moet nog wel het één en ander - voornamelijk voor diy projecten dus probeer ik wel binnen een budget te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-08 09:09
Rubberen schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:51:
Weet iemand of fixami een officiële makita dealer is? Ik vind er niets van terug op hun website, maar aangezien de site best groots en populair is verwacht ik het wel.

Wat is trouwens de beste periode om makita aan te kopen in verband met kortingen? Ik moet nog wel het één en ander - voornamelijk voor diy projecten dus probeer ik wel binnen een budget te blijven.
In het voorjaar zijn er vaak de gratis accu-acties, verder vooral dit topic in de gaten houden (en Amazon.de)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Laatst online: 02-01 11:18
Ossi schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:11:
[...]Nu heb ik zojuist de geïnstalleerde rechthoekige voet los gehaald om te verwisselen met de delta voet. En bij het loshalen van de rechthoekige voet zie ik opeens oranje kruimels:
[Afbeelding: Basis van rechthoekige voet]

En een restant van het oranje dingetje in de aandrijving:
[Afbeelding: Onderkant machine]

Het oranje dingetje lijkt in een klein gaatje te moeten zitten in de zwarte rechthoekige en de zwarte delta voet. Het rare is alleen dat het niet in de handleiding staat en ik weet dus niet wat het is....

[Afbeelding: Kapot rubbertje]

Rechtsonder een hele, daarboven de kapotte. Weten jullie waarvoor dat dingetje is?
Ik zal nog contact opnemen met de winkel voor een nieuwe als het belangrijk is.
@Ossi, hoe is dit afgelopen? ik heb dezelfde machine sinds vandaag ook, en zat ook al snel te kijken naar die rare rode / oranje tonnetjes, niets over te vinden :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 15:32
nick_haak schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:58:
[...]

@Ossi, hoe is dit afgelopen? ik heb dezelfde machine sinds vandaag ook, en zat ook al snel te kijken naar die rare rode / oranje tonnetjes, niets over te vinden :(
Zie: https://www.kruis.nl/onderdelen/bosch/gss160-1a/v1

Onderdeel 45 en het heet een "stift".

Ik heb een nieuwe gekregen van Toolnation. In mijn herinnering past hij op twee van de drie schuurplateaus die meegeleverd zijn. In ieder geval op de delta-plateau.

Hoop dat je er wat mee kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Laatst online: 02-01 11:18
Dank je wel! klopt inderdaad, op 1 van de 3 schuurzolen heb je hem niet nodig, die heeft een iets andere aansluiting.
Vind het vaag dat iets wat zo makkelijk stuk / kwijt kan raken, niet in de handleiding beschreven staat, maar ik heb ze gelukkig nog.

Mooi dingetje trouwens, die GSS 160, nu nog even een goede slangadapter scoren, de gereedschapsadapter van m'n Kärcher WD3P past niet (zou wel te modden zijn zodat het wel past eventueel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 15:32
nick_haak schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 22:30:
Dank je wel! klopt inderdaad, op 1 van de 3 schuurzolen heb je hem niet nodig, die heeft een iets andere aansluiting.
Vind het vaag dat iets wat zo makkelijk stuk / kwijt kan raken, niet in de handleiding beschreven staat, maar ik heb ze gelukkig nog.

Mooi dingetje trouwens, die GSS 160, nu nog even een goede slangadapter scoren, de gereedschapsadapter van m'n Kärcher WD3P past niet (zou wel te modden zijn zodat het wel past eventueel).
Dat vond ik ook heel opmerkelijk. Het wordt maar aangenomen dat het logisch is. Het zou ook nog kunnen dat het helemaal niet noodzakelijk is... Maar geen idee want het staat niet beschreven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ossi schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 22:41:
[...]

Dat vond ik ook heel opmerkelijk. Het wordt maar aangenomen dat het logisch is. Het zou ook nog kunnen dat het helemaal niet noodzakelijk is... Maar geen idee want het staat niet beschreven :P
Bij die van mij lagen ze er ook los in toen ik ging wisselen van schuurzool. Ik heb ze er uiteindelijk bij beiden uitgewipt en weg gegooid nadat bleek dat schuren zonder die dingen ook heel prima ging (0 verschil) en er geen vreemde slijtage aan de zolen te zien was.

Inmiddels behoorlijk wat vellen papier en meters schuren verder en machine schuurt nog steeds prima. Wat mij betreft is de toegevoegde waarde dus 0 van die dingen.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R2D2 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:27:
[...]
Bij die van mij lagen ze er ook los in toen ik ging wisselen van schuurzool. Ik heb ze er uiteindelijk bij beiden uitgewipt en weg gegooid nadat bleek dat schuren zonder die dingen ook heel prima ging (0 verschil) en er geen vreemde slijtage aan de zolen te zien was.
Dat is best gedurfd als je niet weet waar zij voor dienen. :P

Ik ken deze schuurmachine niet, maar zorgen die "tonnetjes" er niet voor dat de schuurzool ook onder druk in zijn positie blijft??
Bewegen die dingen/afstandhouders/dempers niet quasi-vrij tussen het machinehuis en het schuurplateau, maar zorgen zij er desondanks niet voor dat de zool parallel aan de body blijft??

Als dat zo is, dan begrijp ik dat zij er uitvallen bij het losnemen van de schuurzool, maar kun je ze maar beter wel weer monteren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:42:
[...]

Dat is best gedurfd als je niet weet waar zij voor dienen. :P

Ik ken deze schuurmachine niet, maar zorgen die "tonnetjes" er niet voor dat de schuurzool ook onder druk in zijn positie blijft??
Bewegen die dingen/afstandhouders/dempers niet quasi-vrij tussen het machinehuis en het schuurplateau, maar zorgen zij er desondanks niet voor dat de zool parallel aan de body blijft??

Als dat zo is, dan begrijp ik dat zij er uitvallen bij het losnemen van de schuurzool, maar kun je ze maar beter wel weer monteren. ;)
Na 2 keer de schuurzool er af/op waren ze beiden al aan gort en hebben ook maar 2 van de 3 schuurzolen (de plastic varianten) welke meegeleverd worden in de set zo'n "rubber buffer" (naam komt tevoorschijn als je het typenummer googled).

Ik durfde het wel aan, merkte 0 verschil met schuren en iedere keer op de grond naar die dingen moeten zoeken omdat ze er tijdens wisselen schuurzool uit vallen was ik ook wel zat na een paar keer ;)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07 17:27
AyeAyeCaptain! schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:01:

[Afbeelding]

Microbit, geen idee waarom dat niet een symmetrische hex is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]

Volgens pagina 72/73 zou dat ding er anders uit moeten zien als wat jij laat zien.

https://www.gedore.nl/dat..._kat_gedred_gte_nl_18.pdf

Productiefout wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Aapje

Opel-beun

[Afbeelding]

Gewoon een bithouder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:11

[Afbeelding]

Lijkt me een bithoudertje. Lijkt een soort U vormig ding in te zitten, magneetje? Wellicht dat de opening wat is "uitgerekt" om ruimte te maken voor de "pootjes" van dat magneetje, waardoor met dat U vormige magneetje er in weer in de diameter weer tussen alle vlakken gelijk is (beetje cryptische omschrijving mijnerzijds).

Als dat de reden is, dan vind ik het wel een bijzondere constructie waarvan ik me niet kan voorstellen dat het de pasvorm voor de bitjes ten goede komt. Gedore onwaardig mijns inziens, geeft dan te denken over de kwaliteit van de hele set en zou voor mij reden zijn die troep te retourneren.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-08 21:48

[Afbeelding]

Dat is een bit voor Renault-bouten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:05
Ik heb ook zo'n vreemd asymmetrisch bithoudertje in mijn gereedschapsverzameling. Zat bij een ander bitsetje (geen Gedore), maar heb nog niet gevonden waar het voor dient. Lijkt me geen productiefout, maar gewoon een of ander legacy tooltje dat we nu niet meer gebruiken, of zoiets?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

dreamscape schreef op zondag 21 april 2019 @ 15:35:
Volgens mijn zijn ze hartstikke stevig.
Inmiddels kan ik dat beamen (ja, je hebt me behoorlijk aangestoken met je idee). Aangezien ik regelmatig met wat gereedschap rondfiets heb ik ze ook besteld en een houder voor op m'n fiets (voornamelijk voor een LT-BOXX) in elkaar gedraaid ter vervanging van m'n melkkratje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U90WeGGAeHOzjWmcAfXgB87M/thumb.jpg

Ben benieuwd of ik eerder omval dan dat ze het zullen begeven...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xgP00maGG51CiECCsNbliTBK/thumb.jpg

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:41

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Rubberen schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:51:
[...]
Fixami staat niet in de lijst van officiële webdealers, dus ga daar maar niet vanuit.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

[Afbeelding]

Lijkt me niet te kloppen. Zou een bithouder (met bougieklem?) moeten zijn volgens de catalogus, maar zelfs met dat rubber dat de boel een beetje vertekend, gaan daar geen normale bits in passen, denk ik. Die vorm is gewoon niet goed. Wist ook niet dat er zulke kleine bougies waren.

Zou eens contact opnemen met de winkel, lijkt me een gevalletje produktiefout.
8088 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:05:
Inmiddels kan ik dat beamen (ja, je hebt me behoorlijk aangestoken met je idee). Aangezien ik regelmatig met wat gereedschap rondfiets heb ik ze ook besteld en een houder voor op m'n fiets (voornamelijk voor een LT-BOXX) in elkaar gedraaid ter vervanging van m'n melkkratje:
[Afbeelding]

Ben benieuwd of ik eerder omval dan dat ze het zullen begeven...
[Afbeelding]
Al dat gewicht op je voorwiel, lijkt me niet lekker fietsen / sturen. Maar goed, als student heb ik ook wel eens met een halve deur onder de arm gefietst, fietst ook niet lekker, maar je hoeft het gelukkig niet zo vaak te doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

henkie196 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 07:23:
[...]

Lijkt me niet te kloppen. Zou een bithouder (met bougieklem?) moeten zijn volgens de catalogus, maar zelfs met dat rubber dat de boel een beetje vertekend, gaan daar geen normale bits in passen, denk ik. Die vorm is gewoon niet goed. Wist ook niet dat er zulke kleine bougies waren.

Zou eens contact opnemen met de winkel, lijkt me een gevalletje produktiefout.
Aan de andere kant lijkt het ook wel weer sterk op een variant die ik in mijn iFixit set heb:
Afbeeldingslocatie: https://d1ulmmr4d4i8j4.cloudfront.net/static/images/fpp/manta-driver-kit/opening/1x.jpg
Linksboven zit een bithouder met veer. In de iFixit set is dit een draadveer, op de foto van @AyeAyeCaptain! lijkt er in de gedore een kleine bladveer te zitten (die logischerwijs meer ruimte nodig heeft).

@AyeAyeCaptain! Past er een normaal bitje in? En zo ja, zit die dan stevig vast? Want ik vermoed dat er niks mis mee is, maar dat het gewoon wat afwijkend oogt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08 20:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat wilde ik ook net zeggen ja: lijkt op de bithouder voor 4mm bits uit die ifixit set.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-08 22:55
Afgelopen maart heb ik 2 Makita boormachines gekocht met de gratis 5AH accu actie, aangezien ik nog op zoek was naar een heggenschaar en ik er één mocht uitzoeken voor mijn verjaardag van mijn schoonouders viel mijn keus gelijk op een accu heggenschaar van Makita :)
Laat nu toevallig zo zijn dat je daar nu tot eind juni ook een gratis accu bij krijgt! Scheelt toch weer 70 euro :)

https://www.toolnation.nl...gvZJ9I9Gz1kQaAtoYEALw_wcB

Kijken hoe deze bevalt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@deepbass909 @Orion84

Wat ik al eerder zei, volgens de catalogus van Gedore zelf, die ik eerder linkte, ziet dat bitje met dat artikelnummer er anders uit als wat @AyeAyeCaptain! laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:12:
@deepbass909 @Orion84

Wat ik al eerder zei, volgens de catalogus van Gedore zelf, die ik eerder linkte, ziet dat bitje met dat artikelnummer er anders uit als wat @AyeAyeCaptain! laat zien.

Ik vermoed dat als @AyeAyeCaptain! het bitje andersom zet (met de 1/4" opening naar boven) hij er ineens wel hetzelfde uitziet. Volgens de catalogus is het een bitadapter met één kant 1/4" square drive (standaard ratelaansluiting en wat te zien is op de foto in de catalogus) en aan de andere zijde 6,3mm bit-driver met bougieklem. De term bougieklem moet je lezen als een veer waarmee het onderdeel dat erin zit (een bitje) vastgehouden wordt in het dopje. Waarschijnlijk noemen ze die zo omdat bougiedoppen als eerste een dergelijke veer hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:44
akatar schreef op zondag 5 mei 2019 @ 17:05:
Even een vraagje voor de ervaring deskundigen onder ons.
Ik ben op zoek naar een 10,8/12 volt accu schroefmachine en de keuze hierin is reuze,
volgens een review filmpje op youtube, waar de bosch, de festool en de mafell getest worden, komt de laatste er als beste uit.
YouTube: Festool CXS Li 2,6,MAFELL A10 M,Bosch GSR 12V-15 FC
tenminste dat maak ik er zelf van....

zijn er hier mensen die de mafell hebben en/of de festool en wat zijn jullie ervaringen met deze?
Om het verhaal af te ronden... het is de Festool t18 geworden met 2 x 3.1 accu en lader. Deze was iets van 120 euro duurder dan de set zonder accu's en lader.
Ik heb de accu's niet echt nodig maar voor deze meerprijs zijn deze met lader nooit weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Wow, da's geen geld voor een DUH551Z.
Erg fijn ding, krijg je geen spijt van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:24

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@dropkikker @Slonzo Wel jammer dat die dan zonder accu / oplader is, oké je krijgt er één gratis, maar als ik het goed lees heb je dus eigenlijk twee accu's tegelijk nodig bij dat model om het volledig potentieel te gebruiken...

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
rockhopper schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 18:55:
@dropkikker @Slonzo Wel jammer dat die dan zonder accu / oplader is, oké je krijgt er één gratis, maar als ik het goed lees heb je dus eigenlijk twee accu's tegelijk nodig bij dat model om het volledig potentieel te gebruiken...
Met 1 accu is hij potentieloos denk ik, het is een 36V machine dus hij heeft 2 accus in serie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-08 11:19

[Afbeelding]

Ik heb dezelfde set en dezelfde afwijkende adapter, lijkt dus inderdaad geen productiefout maar een over-enginered bithoudertje te zijn :)

Veel plezier ermee, supersetje voor auto's, fietsen, radiatoren en eigenlijk alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08 20:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

bbbrumbrum schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:41:
[...]

Met 1 accu is hij potentieloos denk ik, het is een 36V machine dus hij heeft 2 accus parallel nodig.
Als het parallel was kon het nog werken met 1 accu. Het is juist in serie en dat werkt dus niet op 1 accu.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Laatst online: 12:48
GeoStax schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 22:44:
[...]

Veel plezier ermee, supersetje voor auto's, fietsen, radiatoren en eigenlijk alles!
Mis eigenlijk alleen een bit houder zo dat je alles ook in de boormachine kan gebruiken. Je kan ze alleen op de ratel gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Orion84 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 08:23:
[...]
Als het parallel was kon het nog werken met 1 accu. Het is juist in serie en dat werkt dus niet op 1 accu.
Shit, I knew that. Goeie correctie.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:58
Afgelopen tijd heb ik aan een afkortstation met ingebouwde cycloon afzuiging gewerkt. Het was om twee dingen aan te pakken die mij niet bevielen. Het eerste was dat het karretje met de oude cycloon instabiel was en dat het rollen niet gemakkelijk ging. Het andere was dat ik mijn Dewalt afkortzaag weinig gebruikte, omdat ik deze eerst uit de kast moest pakken en bij gebruik iets moest bouwen om lange stukken te ondersteunen. Dit nam dan vaak ook nog redelijk veel plek in. Dus ben ik begonnen met een simpel kastje waarin de cycloon zou moeten komen en de afkortzaag komt er op. Deze krijg een opklaptafel om de ruimte zo efficiënt mogelijk te gebruiken,

Hier is het kastje al een stuk gemaakt. Het is van 18 mm multiplex. De cycloon staat er los in, zodat ik kan zien of alles past.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/32930209877_bf29c3e351_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47822176762_0fdb43352a_o.jpg

Vervolgens 2 sleuven in een stuk eiken gefreesd om een rail te maken voor de schuifdeuren

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47822176602_fa78ab22a3_o.jpg

Met de schuifdeuren:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47822176462_905d34ef91_o.jpg

Boven op de kast een frame gemaakt, zodat ik de afkortzaag er gemakkelijk in en uit kan halen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/40907967453_9589787144_o.jpg

De zaag past precies...

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47822179542_cdc5b43b70_o.jpg

Links en rechts van de zaag heb ik een extra vleugel gemaakt, zodat het te zagen hout beter ondersteund wordt. Met daar een hoekje uit, zodat ik de zaag ook onder een hoek kan zetten.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47822178862_db7935c4c8_o.jpg

En gezorgd dat het helemaal vlak is.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/46958215185_668b04d87a_o.jpg

Uiteindelijk links de opklaptafel geïnstalleerd. Ik wilde geen vaste tafel, omdat deze dat in de weg zat bij de zaagtafel. Bovendien staat alles bij mij op wielen, dus op de plek staat ook nog wel eens mijn werkbank of mijn kolomboor.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/33997206828_81967b01d9_o.jpg

Met ingeklapte tafel.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47822178322_ecf4e6cfae_o.jpg

De tafel zit aan een scharnier, maar die is niet helemaal 90 graden en ook de muur is niet helemaal recht. Dat is opgelost door met een paar ringetjes de ruimte op te vullen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47822177372_5c2c4d588a_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/32930209187_8563290a20_o.jpg

Op de laatste foto zijn ook de 2 aansluitingen voor slangen met Festool blast gates te zien. Eerst had ik goedkope blastgates van Axminster, maar daar bleef stof in hangen, waardoor ze niet meer goed dicht gingen. Die van Festool zijn een stuk duurder, maar wel veel beter. Ik heb 2 aansluitingen, want dan hoef ik minder te wisselen tussen slangen. Ik heb daarom ook een extra stekkerdoos aangebracht, zodat ik 2 stekkers kan aansluiten. Onder de blastgates zit een rooster, zodat de stofzuiger zijn gebruikte lucht kwijt kan.

[ Voor 8% gewijzigd door L.N. op 18-05-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoStax
Tito129 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 08:46:
[...]

Mis eigenlijk alleen een bit houder zo dat je alles ook in de boormachine kan gebruiken. Je kan ze alleen op de ratel gebruiken
Klopt, die heb ik bij een aantal machines in de doos gestopt, die adapters zijn goedkoop bij HBM of Ali

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:17
Ik zoek een nieuwe accuboor en slagschroevendraaier om voornamelijk schuurtjes mee te bouwen (hout).

Na een beetje zoeken kwam ik op deze set:

https://www.gereedschapce...Kz-h6G9FkvioaAr0DEALw_wcB

Dit lijkt me een sterke set me een goede capaciteit in hout. Heeft iemand hier verder nog ideeen over? Alternatieven?

Ik heb tot nu toe alleen Bosh (groen) gehad, dit lijkt me een mooie stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Laatst online: 12:48
GeoStax schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 20:14:
[...]

Klopt, die heb ik bij een aantal machines in de doos gestopt, die adapters zijn goedkoop bij HBM of Ali
Is dat deze?
https://www.hbm-machines....erset-met-hex-aansluiting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:14
vegboy schreef op zondag 19 mei 2019 @ 08:55:
Ik zoek een nieuwe accuboor en slagschroevendraaier om voornamelijk schuurtjes mee te bouwen (hout).

Na een beetje zoeken kwam ik op deze set:

https://www.gereedschapce...Kz-h6G9FkvioaAr0DEALw_wcB

Dit lijkt me een sterke set me een goede capaciteit in hout. Heeft iemand hier verder nog ideeen over? Alternatieven?

Ik heb tot nu toe alleen Bosh (groen) gehad, dit lijkt me een mooie stap.
Is zeker een mooi setje!
Maar ben je voornemens om tzt nog meer accu gereedschap aan te gaan schaffen?
Zo ja kijk goed naar wat je nodig denkt te gaan hebben voor je in een ecosysteem van een merk stapt.
Bv Makita levert ook dergelijke sets en heeft een enorm 18v (en 2x 18v) ecosysteem.

Je kunt ook nog even rond kijken of je bv 2 losse machines koopt die goed/beter bij je wensen aansluit, en een losse set met accu's en lader.
Of 1 complete accu boormachine set of slagschroevendraaier set + de andere machine als losse machine.

In het geval van de eerste optie kan je ook overwegen direct een duo lader + accu's aan te schaffen (kan makkelijk zijn om beide accu's ff te laden in je koffie pauze bv).

Let bij makita wel op dat je de machines uit de LXT lijn aanschaft, dat zijn de 'goede' machines. De G lijn (met witte band om de accu) heeft niet zo'n groot assortiment en is van mindere kwaliteit dan de lxt lijn

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:17
Annuk schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:07:
[...]

Is zeker een mooi setje!
Maar ben je voornemens om tzt nog meer accu gereedschap aan te gaan schaffen?
Zo ja kijk goed naar wat je nodig denkt te gaan hebben voor je in een ecosysteem van een merk stapt.
Bv Makita levert ook dergelijke sets en heeft een enorm 18v (en 2x 18v) ecosysteem.

Je kunt ook nog even rond kijken of je bv 2 losse machines koopt die goed/beter bij je wensen aansluit, en een losse set met accu's en lader.
Of 1 complete accu boormachine set of slagschroevendraaier set + de andere machine als losse machine.

In het geval van de eerste optie kan je ook overwegen direct een duo lader + accu's aan te schaffen (kan makkelijk zijn om beide accu's ff te laden in je koffie pauze bv).

Let bij makita wel op dat je de machines uit de LXT lijn aanschaft, dat zijn de 'goede' machines. De G lijn (met witte band om de accu) heeft niet zo'n groot assortiment en is van mindere kwaliteit dan de lxt lijn
Op den duur wil ik ook nog een accu cirkelzaag aanschaffen. Zoiets als deze:

https://www.gereedschapce...rstelloos-4933446223.html

Als ik de machines los koop kom ik duurder uit (voor zover ik kan zien). En een set inclusief die cirkelzaag (maar zonder andere machines) zie ik niet.

Of het nu Makita of Milwaukee (of een ander merk) wordt, maakt me eigenlijk niet uit. Ik las goede reviews over Milwaukee, vandaar dat ik daar ging kijken. Die Milwaukee accu schroefboor is volgens mij een van de sterkste die momenteel verkrijgbaar is (qua koppel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:14
vegboy schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:37:
[...]

Zoiets hebben de andere merken inderdaad ook wel dus dat hoeft geen dealbreker te zijn.
Als ik de machines los koop kom ik duurder uit (voor zover ik kan zien). En een set inclusief die cirkelzaag (maar zonder andere machines) zie ik niet.
Overweeg ook even te kijken in DLD.
En tevens kan je natuurlijk ook kijken bij de officieuze dealers van de merken.
Die doen mogelijk niet mee met bepaalde acties, maar kunnen nog wel eens schappelijker geprijsd zijn.
Of het nu Makita of Milwaukee (of een ander merk) wordt, maakt me eigenlijk niet uit. Ik las goede reviews over Milwaukee, vandaar dat ik daar ging kijken. Die Milwaukee accu schroefboor is volgens mij een van de sterkste die momenteel verkrijgbaar is (qua koppel).
Alle grote/bekende merken doen het opzich goed maar iedereen heeft er ook wel eens een misser in zitten.
Wil je trouwens persé een klopboor op accu? Want daar hebben vrijwel alle merken wel een beetje een negatief ding in dat de boor kan gaan 'eieren'.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
GeoStax schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 22:44:
[...]

Ik heb dezelfde set en dezelfde afwijkende adapter, lijkt dus inderdaad geen productiefout maar een over-enginered bithoudertje te zijn :)

zeker een goede set!
Ben er echt helemaal happy mee! 8)
Toch kom ik die adapter niet tegen op het karton:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uybnQvcWXfcEUJTmxcfaUzkV/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vegboy schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:37:
[...]
Welke merk cirkelzaag je ook kiest, neem er ajb meteen een die gecombineerd kan worden met een zaagliniaal.
Heb je dat eenmaal gebruikt dan wil je nooit meer iets anders. ;)
Een invalcirkelzaag is dan trouwens wel zo handig.
Het is inderdaad een mooi en bruut powerhouse, maar heb je die enorme kracht ook echt nodig??

Mijn eigen Makita DDF481's (18V boorschroef) zitten daar met 115Nm net onder, maar deze maximale kracht heb ik eerlijk gezegd nog niet nodig gehad.
Deze 481 is met die Milwaukee best een behoorlijk 'gewichtige' machine (~2.5kg) en ben daarom blij dat ik ook een stel DDF482's (~1.7kg) heb die beduidend lichter en compacter zijn, maar met een koppel van 62Nm toch voor bijna alle klussen inzetbaar is.

Zo'n superzware schroefboormachine met een hoog koppel rond de 120Nm is wel erg handig voor de grotere gatzagen.
Maar die gebruik ik zeker niet dagelijks en zo'n lichtere Makita 482 bijvoorbeeld wel.

Voor het echt zware werk kun je dan uitwijken naar een accu-slagschroefmachine die standaard sowieso lichter van gewicht zijn.
Deze klasse slagschroevendraaiers hebben doorgaans koppels van 160Nm en hoger en veel meer zul je niet snel nodig hebben. :P

De set van Milwaukee die je noemt is super, maar behoorlijk zwaar en de boorschroefmachine mag naast een 18V slagschroefmachine best een tandje lichter zijn.
Maar zoals genoemd is het wel handig het bij één 18V accu eco-systeem te houden, bedenk dus goed wat je in de toekomst nog meer nodig denkt te hebben.

@Annuk noemt hierboven terecht het 2x 18V systeem van Makita, waarmee je met de standaard 18V accu's toch 36V machines kunt gebruiken en dat "spaart" je uiteindelijk veel geld.
Het is bijv. perfect voor de 2x18V accu-invalcirkelzaag van Makita, voor de accu-hamerboor, heggenschaar, kettingzaag, bladblazer en zo kan ik nog wel even door gaan. :Y

Ik weet niet of Milwaukee zoiets ook heeft, maar dat kun je nu mooi zelf gaan checken. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Gisteren voor de tweede keer een slijptol om zeep geholpen.
Ik koos ze uit op handzaamheid en prijs voor 125 mm schijfjes.
Zo kwam ik uit bij de Makita GA5030R, maar daar zijn er dus al twee van binnen gaan koken.

Ik zoek eigenlijk iets zwaarders, dus 125 mm, ongeveer 1000 watt, en liefst met een interne overbelasting / temperatuur beveiliging. En dat voor een schappelijke prijs, rond 100 euro.
Heeft iemand een gouden tip?

EDIT: beetje duckducken geeft me een paar opties:

Metabo WQ 1100-125 voor 80 Euro
Die heeft zowel een makkelijk verstelbare beschermkap en de moer kan zonder sleutel los

Bosch GWS 1000 voor 114 Euro.
Dan geldt hetzelfde voor gereedschaploos gebruik als de Metabo, maar waarom dan zoveel duurder?

DeWalt DWE4203 voor 100 Euro, dit lijkt het buitenbeentje in de zin dat zowel de beschermkap met de hand versteld moet worden (dat schroefje dat altijd dol wordt), en de sluitmoer met een tang bediend wordt. Daar staat tegenover dat het ding kennelijk ontworpen is om nooit kapot te gaan... Oja, hij is ook erg geel.

[ Voor 41% gewijzigd door Baytep op 19-05-2019 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoStax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-08 06:46
Baytep schreef op zondag 19 mei 2019 @ 17:15:
Gisteren voor de tweede keer een slijptol om zeep geholpen.
Ik koos ze uit op handzaamheid en prijs voor 125 mm schijfjes.
Zo kwam ik uit bij de Makita GA5030R, maar daar zijn er dus al twee van binnen gaan koken.

Ik zoek eigenlijk iets zwaarders, dus 125 mm, ongeveer 1000 watt, en liefst met een interne overbelasting / temperatuur beveiliging. En dat voor een schappelijke prijs, rond 100 euro.
Heeft iemand een gouden tip?

EDIT: beetje duckducken geeft me een paar opties:

Metabo WQ 1100-125 voor 80 Euro
Die heeft zowel een makkelijk verstelbare beschermkap en de moer kan zonder sleutel los

Bosch GWS 1000 voor 114 Euro.
Dan geldt hetzelfde voor gereedschaploos gebruik als de Metabo, maar waarom dan zoveel duurder?

DeWalt DWE4203 voor 100 Euro, dit lijkt het buitenbeentje in de zin dat zowel de beschermkap met de hand versteld moet worden (dat schroefje dat altijd dol wordt), en de sluitmoer met een tang bediend wordt. Daar staat tegenover dat het ding kennelijk ontworpen is om nooit kapot te gaan... Oja, hij is ook erg geel.
Wat doe je er voor bijzonders mee dan dat ze overbelast worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
@titan1901 dom werken, gewoon te lang doorslijpen.
Meestal slijp ik enkel 4-6 mm plaatwerk, en tegenwoordig heb ik daar handschoenen bij aan, dus dan voel ik niet dat ie warm wordt.
En als ze dan het loodje leggen bedenk ik dat ik best midden in het werk even koffie had kunnen drinken... te laat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
@Baytep zijn bij je oude slijptollen niet simpelweg de koolborstels verbrand?

Misschien heb je die voor een paar centen weer werkend.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1 ... 92 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.