[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 103 Laatste
Acties:
  • 918.284 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eusebius schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:50:
Nu nog een goede leverancier .. mobiltecnica.com wordt aangeraden (of via site, of via Amazon), maar die duurt wat langer. Toolnation (cmtonline.eu) is duurder maar sneller.
Het is met €29,62/incl. verzending nogal een verschil in prijs.
amazon.de/CMT-292-165-56h

De meeste van je vragen komen in de online CMT catalogus trouwens redelijk helder aan bod.
Voor het MDF kun je inderdaad een fijnvertande schuine wisselvertanding kiezen, maar een fijngetand trespa zaagblad zal ook prima voldoen.
Dat zit je bij CMT in de "296/297" categorie, zoals 296.165.56H
Klopt het dat je een 165mm blad nodig hebt??

Op dit moment stevig aan de prijs, volgens mij heb ik voor mijn eigen CMT trespa zaagbladen minder betaald. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:08
darkdesign schreef op maandag 29 april 2019 @ 23:03:
Heeft iemand een tip voor een goede en betaalbare set met schroevendraaiers. Het liefst kruiskop en eventueel torx. Ik merk vaak dat ik net de juiste maat niet heb en dan maar moeilijk ga lopen doen met een te grote of kleine schroevendraaier.

En wat is een goed merk accuschroef(boor)machine van rond de 150 a 200 euro? Of is dat dan rommel en moet ik meer geld uitgeven voor een machine die jaren mee gaat?
Wat Bhagavad en henkie196 ook zeggen.

Sinds ik een Wera bitsetje en een klein Wera bitrateltje heb, gebruik ik bijna geen schroevendraaier meer. Voor vrijwel alles wat ik niet met de accuboor doe, gebruik ik dat kleine bitrateltje van Wera. Het ding is heel klein, heeft een heel fijn mechaniek en je kunt er verrassend veel kracht op zetten. Ik gebruik hem (al dan niet icm een verlengstuk) voor vrijwel alles waar ik voorheen een schroevendraaier voor pakte. Als je het bitje direct in het rateltje plaatst is het geheel amper dikker dan de lengte van het bitje en kan je er in de kleinste haast onbereikbare hoekjes iets mee los- en vastdraaien (wat bij klusjes aan de auto of in apparatuur echt enorm handig is, want er zit altijd van alles in de weg waardoor je maar weinig ruimte hebt!).

Als iets echt héél vast moet, dan pak ik over het algemeen een vast T-stuk met bithouder, of gebruik ik de accuboor.

[ Voor 4% gewijzigd door Glenfiddich op 02-05-2019 08:55 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-08 22:29

Nhz

Ik ben in de markt voor een nieuwe grasmaaier. Omdat ik al een hele vracht 18v Makita gereedschap heb zit ik er aan te denken om ook een grasmaaier van dit merk te kopen.

Zijn er hier mensen die ervaring met deze maaier hebben? Ik moet ongeveer 250m2 maaien en gebruik daar nu een oude duwmaaier met brandstofmotor voor.

[ Voor 16% gewijzigd door Nhz op 02-05-2019 09:15 ]

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:12
Nhz schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:14:
Ik ben in de markt voor een nieuwe grasmaaier. Omdat ik al een hele vracht 18v Makita gereedschap heb zit ik er aan te denken om ook een grasmaaier van dit merk te kopen.

Zijn er hier mensen die ervaring met deze maaier hebben? Ik moet ongeveer 250m2 maaien en gebruik daar nu een oude duwmaaier met brandstofmotor voor.
Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-08 22:29

Nhz

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 01:55:
[...]

Het is met €29,62/incl. verzending nogal een verschil in prijs.
amazon.de/CMT-292-165-56h
Heb 'm maar via Duitsland besteld, duurt een paar dagjes, ga ik eerst wat anders doen :)
De meeste van je vragen komen in de online CMT catalogus trouwens redelijk helder aan bod.
Voor het MDF kun je inderdaad een fijnvertande schuine wisselvertanding kiezen, maar een fijngetand trespa zaagblad zal ook prima voldoen.
Tnx (y)
Dat zit je bij CMT in de "296/297" categorie, zoals 296.165.56H
Klopt het dat je een 165mm blad nodig hebt??
Voor een Bosch GKT 55 GCE wel ja ;-)
Op dit moment stevig aan de prijs, volgens mij heb ik voor mijn eigen CMT trespa zaagbladen minder betaald. :P
Heeft CMT weleens aanbiedingen? Dan is het interessant om deze of gene winkel in de gaten te houden.

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirty
  • Laatst online: 12-08 22:40

Dirty

Is it capputime yet?

darkdesign schreef op maandag 29 april 2019 @ 23:03:
Heeft iemand een tip voor een goede en betaalbare set met schroevendraaiers. Het liefst kruiskop en eventueel torx. Ik merk vaak dat ik net de juiste maat niet heb en dan maar moeilijk ga lopen doen met een te grote of kleine schroevendraaier.

En wat is een goed merk accuschroef(boor)machine van rond de 150 a 200 euro? Of is dat dan rommel en moet ik meer geld uitgeven voor een machine die jaren mee gaat?
Ik heb laatst de Wera Kraftform Kompakt 10 bitset besteld, 2xplat/kruis/philips en 3x torx, alles met een klein en handig handvat. EAN 4013288041647. Bij diverse online shops rond €30. Prachtig ding!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dirty schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:38:
[...]

Ik heb laatst de Wera Kraftform Kompakt 10 bitset besteld, 2xplat/kruis/philips en 3x torx, alles met een klein en handig handvat. EAN 4013288041647. Bij diverse online shops rond €30. Prachtig ding!
Voor ongeveer twee tientjes meer heb ik deze een tijdje terug aangeschaft:

https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08 17:32

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

FirePuma142 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:49:
[...]

Hier heb ik ook twee setjes van, één op het werk en één thuis. Heerlijk setje, echt een aanrader.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassenoudste
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:50
Nhz schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:14:

Ik heb vorige week een Makita DLM460Z gekocht en deze bevalt tot nu toe meer dan goed. Degelijk gebouwd met stalen maaidek. Machine past toerental automatisch aan aan de hoeveelheid gras en mijn +/- 500m2 gras maaien kostte 1/3e van de batterijen.

Tevens de mogelijkheid om zowel gras op te vangen in de opvang bak of het mulch hulpstuk te gebruiken dus veelzijdig apparaat.

Aanrader wat mij betreft. Nu ook nog met gratis accu!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:58

Reinier

\o/

FirePuma142 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:49:
[...]

De Max-fanboys kiezen natuurlijk de Red Bull Racing-versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Reinier schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 19:03:
[...]

De Max-fanboys kiezen natuurlijk de Red Bull Racing-versie :)
Als je deze bedoeld... vind ik het slecht dat Red Bull Racing daar zijn naam (nog) op durft te zetten.
De kleuren kloppen niet meer en had dan in ieder geval de ringen op de doppen gelaten zoals hier (en dan de drie kleuren van de autobanden).
Dat zou ik meer "racing" vinden dan nu.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eusebius schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:19:
[...]
Heeft CMT weleens aanbiedingen? Dan is het interessant om deze of gene winkel in de gaten te houden.
Ik weet het niet, ik kan in ieder geval in de huidige prijzen niet veel logica ontdekken.
Je kunt met de add-on Keepa (Firefox/Chrome/Opera/Edge) handige pricealerts op Amazon & co instellen voor dit soort dingen, dan heb je er verder geen omkijken meer naar. ;)

Tijdens het instellen van jouw richtprijs krijg je meteen te zien voor welke bodemprijzen het product eerder is verkocht.
Het werkt perfect 'als je het goed instelt'.
Glenfiddich schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:54:
[...]
Sinds ik een Wera bitsetje en een klein Wera bitrateltje heb, gebruik ik bijna geen schroevendraaier meer. Voor vrijwel alles wat ik niet met de accuboor doe, gebruik ik dat kleine bitrateltje van Wera. Het ding is heel klein, heeft een heel fijn mechaniek en je kunt er verrassend veel kracht op zetten. Ik gebruik hem (al dan niet icm een verlengstuk) voor vrijwel alles waar ik voorheen een schroevendraaier voor pakte. Als je het bitje direct in het rateltje plaatst is het geheel amper dikker dan de lengte van het bitje en kan je er in de kleinste haast onbereikbare hoekjes iets mee los- en vastdraaien (wat bij klusjes aan de auto of in apparatuur echt enorm handig is, want er zit altijd van alles in de weg waardoor je maar weinig ruimte hebt!).
Die nieuwe Wera bitratels zijn inderdaad überhandig voor moeilijk bereikbare plaatsen, maar voor werk aan elektra zou het niet mijn eerste keuze zijn, of je moet je toevlucht nemen tot de Wera VDE geïsoleerde ratelonderdelen.
Ik heb zelf een paar setjes Wera en Facom bitratels, de ratel van Facom is iets langer en daar bestaat ook een versie van met een flexibele kop.
Met de Facom bitratel kun je iets makkelijker kracht zetten.

De oldschool schroevendraaiers zou ik echter nog niet weggooien, voor PZ en PH schroeft dat nog steeds fijner dan zo'n ratelbitje dat er steeds af springt, voor torx en inbus werkt het wel prima. ;)

Als toevoeging op mijn eerdere antwoord mbt Gedore en Wera schroevendraaiers nog de opmerking dat de Gedore grip misschien iets beter pakt vanwege de goed aanvoelende softgrip, maar dat dit over 10+ jaar misschien ook een nadeel kan worden als die softe substantie kleverig begint te worden, of er afgevallen/gesleten is.
Bij Gedore kan ik bijvoorbeeld nergens iets vinden mbt garantietermijnen en dat blijkt geen toeval te zijn. :+
Garantievoorwaarden zijn bewust op geen enkele Gedore site te vinden en mijn herhaalde vragen daarover worden tot nu toe volledig door Gedore genegeerd. ;w

De Wera greep is door en door hard en zal van weekmakers oid geen last hebben, ik vermoed dan ook dat je daar langer plezier van zult hebben.
De tijd zal het leren. ;)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2019 03:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:29

Wokschotel

Op 6 wielen

Nivado schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:50:
[...]
Dat gezegd hebbende, ik denk dat ik in jouw situatie gewoon 2x DDF482ZJ zou bestellen, en je 343 op marktplaats (of op zolder). Dan heb je 2 gelijke machines, dat werkt toch lekkerder.
Je hoeft dan geen BL1830 en BL1430 te kopen, onderaan de streep heb je dan voor ca. het zelfde bedrag en fijnere set in mijn ogen. Als 2 5 Ah accu's niet genoeg blijken, dan kan je volgend jaar er altijd nog een machine bijkopen, of op een later moment nog een 3 Ah accu.
d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/inNAvlCff59RF0CDssvTcu7D/full.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Wokschotel op 03-05-2019 08:12 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@Wokschotel Nice, Gefeliciteerd! Veel plezier er mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-08 22:38

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Laatst online: 14:01
Verwijderd schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 01:16:
[........]

Bij Gedore kan ik bijvoorbeeld nergens iets vinden mbt garantietermijnen en dat blijkt geen toeval te zijn. :+
Garantievoorwaarden zijn bewust op geen enkele Gedore site te vinden en mijn herhaalde vragen daarover worden tot nu toe volledig door Gedore genegeerd. ;w

De Wera greep is door en door hard en zal van weekmakers oid geen last hebben, ik vermoed dan ook dat je daar langer plezier van zult hebben.
De tijd zal het leren. ;)
Zal moeten gaan zoeken op m'n oude vaste PC, maar daar heb ik de scan's v/d garantie formulieren nog v/d set die ik destijds heb gekocht (Gedore S1090) (en voor nog een stuk minder dan dat ie nu dus nog te koop staat..).
Maar daarop heb ik staan levenslange garantie op alle onderdelen m.u.v. de soldeerbout.
Wel gestaafd aan normaal gebruik etc. (stonden wel paar spelregels op).

Heb tevens een mazzeltje gehad bij/van Makita xD
Had een foutje gemaakt met een registratie van een machine, daar ff achteraan gebeld, en adviseerden ze me een mailtje te sturen.
Alles goed en wel, maar heb ik i.p.v. 1 accu er nu (per ongeluk) 2 gekregen >:) Me happy 8) 8)

Kan ook een stukje in zitten dat ze bezig zijn/waren met zowel de vernieuwde website als dat ze de systemen aan het migreren waren (zei de klantenservice medewerker van Makita)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je alleen twee accu's plus twee lege koffers besteld?? ;)
Prima aankoop hoor, ik hoop dat je daar veel plezier van gaat hebben. _/-\o_
Annuk schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:35:
[...]
Zal moeten gaan zoeken op m'n oude vaste PC, maar daar heb ik de scan's v/d garantie formulieren nog v/d set die ik destijds heb gekocht (Gedore S1090) (en voor nog een stuk minder dan dat ie nu dus nog te koop staat..).
Maar daarop heb ik staan levenslange garantie op alle onderdelen m.u.v. de soldeerbout.
Wel gestaafd aan normaal gebruik etc. (stonden wel paar spelregels op).
Ben benieuwd wat je tegenkomt, ik heb hier zelf ook nog gezocht naar de Gedore garantievoorwaarden, maar alle recente kartonnen feestverpakking bleek al weggegooid. :+

Misschien dat ik nog eea in oude catalogi kan terugvinden.

Ik had de Gedore customerservice al weken eerder gebeld en die bevestigden mijn vermoeden dat het gebrek aan transparantie op dit punt geen toeval was.
Vaag verhaal over "klanten die afgezaagde tools voor garantie aanboden" en dat soort absurditeiten.
Er werd als legitimatie nog aan toegevoegd dat de andere grote spelers op dit gebied dezelfde hushhush tactieken gebruikten.
Sterk argument, vooral als die claim niet blijkt te kloppen. |:(

Alhoewel, ik kan bij Wera ook geen garantievoorwaarden vinden.

Ik heb er bij Gedore nog een paar mailtjes aan gewaagd, maar zij willen kennelijk niet meer reageren, omdat die strategie hen slimmer lijkt.
Ook goed, ben er nu wel klaar mee. ;w ;w

update
En die onbedoeld verkregen Makita accu ga je nu wel sportief terugsturen toch?? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Laatst online: 14:01
Verwijderd schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 23:17:
[...]

Heb je alleen twee accu's plus twee lege koffers besteld?? ;)
Prima aankoop hoor, ik hoop dat je daar veel plezier van gaat hebben. _/-\o_

[...]

Ben benieuwd wat je tegenkomt, ik heb hier zelf ook nog gezocht naar de Gedore garantievoorwaarden, maar alle recente kartonnen feestverpakking bleek al weggegooid. :+

Misschien dat ik nog eea in oude catalogi kan terugvinden.
Ik zal eens gaan zoeken iig :)
Ik had de Gedore customerservice al weken eerder gebeld en die bevestigden mijn vermoeden dat het gebrek aan transparantie op dit punt geen toeval was.
Vaag verhaal over "klanten die afgezaagde tools voor garantie aanboden" en dat soort absurditeiten.
Er werd als legitimatie nog aan toegevoegd dat de andere grote spelers op dit gebied dezelfde hushhush tactieken gebruikten.
Sterk argument, vooral als die claim niet blijkt te kloppen. |:(

Alhoewel, ik kan bij Wera ook geen garantievoorwaarden vinden.

Ik heb er bij Gedore nog een paar mailtjes aan gewaagd, maar zij willen kennelijk niet meer reageren, omdat die strategie hen slimmer lijkt.
Ook goed, ben er nu wel klaar mee. ;w ;w
Mogelijk ook het verschil dat ik het rechtstreeks via de groothandel heb gekocht (al durf ik daar ook geen uitsluitsel over te geven natuurlijk :+ )
update
En die onbedoeld verkregen Makita accu ga je nu wel sportief terugsturen toch?? O-)
Ik heb ze wel een mailtje gestuurd over dat ik een accu extra/te veel heb ontvangen, maar tot op heden nog geen reactie op gekregen.
Heb hem onderhand wel in gebruik genomen (heb dag na binnenkomst mailtje gestuurd naar Makita, en 2 weken gewacht op reactie, vind het nu wel goed).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-08 07:06
JBS schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:23:
Afgelopen dagen redelijk wat gezaagd met m'n nieuwe Scheppach PL55 invalzaag. Prima ding.
Nooit zo bij stil gestaan bij stofafzuiging, maar toch wel handig als je wat meer zaagt en/of het wat waait. Werkt dat beetje met een simpele huis-tuin-keuken stofzuiger? Het hoeft in mijn geval niet perfect stofvrij te zijn, maar als het gros van het zaagsel afgevoerd wordt, ben ik al tevreden.
Zelf zit ik er ook aan te denken om deze Scheppach aan te schaffen. Als stofafzuiging zou je ook kunnen denken aan een losse cycloon (Ali) die je op een ton bevestigd. Deze koppel je dan aan de stofzuiger. Denk dat de stofzuiger dat een stuk fijner gaat vinden.

Laatst bezig geweest aan het klussen bij mijn broer en hij had een oude Miele (laminaat leggen). Eerst zat er alleen maar een stofzak in zonder filters. Dat werkte voor geen meter. Toen filters erin. Na 3x de filters schoongemaakt te hebben vloog het ding in thermische beveiliging en toen hebben we maar geveegd. En die hebben we dan niet met het zagen gebruikt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:07
thespeed schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 11:21:
[...]
Denk dat de stofzuiger dat een stuk fijner gaat vinden.
De grap is dat de Numatic Henry ook gewoon aangeboden wordt bij de lokale klus groothandel. Die doet het bij mij nog altijd prima. Ook voor de Scheppach.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-08 07:06
CurlyMo schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 11:25:
[...]

De grap is dat de Numatic Henry ook gewoon aangeboden wordt bij de lokale klus groothandel. Die doet het bij mij nog altijd prima. Ook voor de Scheppach.
Dan zijn dat goede stofzuigers ;)
Bevalt de Scheppach nog steeds goed?
Heb zelf dus geen zaagtafel of een afkortzaag.
Maar ik hoorde dat een invalzaag een mooie tussenweg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thespeed schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 11:34:
[...]

Dan zijn dat goede stofzuigers ;)
Bevalt de Scheppach nog steeds goed?
Heb zelf dus geen zaagtafel of een afkortzaag.
Maar ik hoorde dat een invalzaag een mooie tussenweg is.
Ja zeker. Het is echt een verademing om voor het zagen van grote platen niet meer afhankelijk te zijn van een Gamma en om ook diagonaal te kunnen zagen. Ik merk alleen wel dat ik soms nog een prutser ben. Zoals een te diep ingestelde zaagdiepte. Bij het induwen van mijn zaag zat ik opeens in de ondervloer, of een werkstuk niet goed genoeg ondersteunen waardoor de plank kantelde en ik opnieuw in de ondervloer terecht kwam |:(

Afkortzaag zou ik overigens ook niet willen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

CurlyMo schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 11:51:
[...]
, of een werkstuk niet goed genoeg ondersteunen waardoor de plank kantelde en ik opnieuw in de ondervloer terecht kwam |:(
Ben met de wat grotere platen ook beetje zoekende. Heb een workmate en wat losse van die uitklapbare schragen, in net een andere hoogte als de workmate. Ik zaag altijd buiten. Iemand praktische tips? Of gewoon een tweede workmate erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JBS schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 23:14:
[...]
Ben met de wat grotere platen ook beetje zoekende. Heb een workmate en wat losse van die uitklapbare schragen, in net een andere hoogte als de workmate. Ik zaag altijd buiten. Iemand praktische tips? Of gewoon een tweede workmate erbij?
Met genoeg houten latten ter ondersteuning en verhoging lukt het makkelijk, als je ze maar op de goede plek legt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Als je een tegelpad oid in de buurt hebt, dan leg je daar een paar balkjes op ter ondersteuning van de plaat hout.
Vervolgens de te zagen plaat op de balkjes leggen en zagen maar.
Op je knieën dat wel. :P

Wel goed de zaagdiepte checken voor je begint (zodat je geen tegels gaat raken) en zorgen dat de ondersteunende balkjes niet in het zaagpad liggen. :+

Met een paar schragen doe je hetzelfde, maar nu met het gemak van zagen op handige hoogte.
Leg een paar verbindende balken op de schragen en leg als dat nog nodig is eventueel dwarsbalkjes.
Zo kun je in principe alles zagen.
Meerdere in hoogte verstelbare schragen zijn wel handig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]
Ik had (bij mn vorige huis toen ik nog veel speakerbouw deed) altijd een grote OSB plaat die ik als "zaagplaat" gebruikte. Daar had ik netjes een grove schaalverdeling opgezet (die na een tijdje niet meer leesbaar was). Maar goed, die legde ik op de grond en daar legde ik mijn te zagen materiaal op.

Kost niet veel, retehandig. Daar komen dus zaagsporen in, maar daar is ie dan ook voor.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:58

Reinier

\o/

En @Atmoz gaat straks Centipede roepen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-08 19:48

Atmoz

Techno!!

Klopt! Erg handig ding _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/tv_meubel_maken1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/tv_meubel_maken9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-08 20:13
CurlyMo schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 11:51:
[...]

Ja zeker. Het is echt een verademing om voor het zagen van grote platen niet meer afhankelijk te zijn van een Gamma en om ook diagonaal te kunnen zagen. Ik merk alleen wel dat ik soms nog een prutser ben. Zoals een te diep ingestelde zaagdiepte. Bij het induwen van mijn zaag zat ik opeens in de ondervloer, of een werkstuk niet goed genoeg ondersteunen waardoor de plank kantelde en ik opnieuw in de ondervloer terecht kwam |:(

Afkortzaag zou ik overigens ook niet willen missen.
Kan je een beetje haaks zagen met dat ding? Ik heb nu een een cirkelzaag van Einhell die op zich prima werkt, maar nette hoeken gaan hier niet mee lukken. Teveel flexibiliteit in de hoekinstelling en hem op precies 90 graden instellen is ook nauwelijks te doen. Prima als platen niet tegen elkaar hoeven maar ik ben van plan een paar kastjes te maken waarbij dat niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
leecher schreef op zondag 5 mei 2019 @ 09:41:
[...]
Kan je een beetje haaks zagen met dat ding? Ik heb nu een een cirkelzaag van Einhell die op zich prima werkt, maar nette hoeken gaan hier niet mee lukken. Teveel flexibiliteit in de hoekinstelling en hem op precies 90 graden instellen is ook nauwelijks te doen. Prima als platen niet tegen elkaar hoeven maar ik ben van plan een paar kastjes te maken waarbij dat niet gaat werken.
Haaks zagen doe je toch zelf met je liniaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:51
Mijn boorhamer (Bosch PBH 2000 RE) is er me opgehouden en nu moet ik dus een nieuwe boorhamer/combihamer hebben. Alleen heb geen idee wat ik nou zou halen, heb de afgelopen jaren verschillende klussen gedaan badkamers/keuken eruit gesloopt en verschillende huizen mee geholpen verbouwen. Heb daarin het verschil van goed gereedschap vs gewoon bouwmarkt gereedschap zeker gemerkt (festool/hitachi) tegen gewoon de bosch groen en gamma spul.

Ben bereid tot max 200 euro uit te geven maar minder is natuurlijk beter, en het hoeft niet perse een accu klopboor te zijn.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:00
CurlyMo schreef op zondag 5 mei 2019 @ 10:35:
[...]

Het lineaal recht leggen zorgt er natuurlijk niet voor dat het zaagblad haaks t.o.v. de zool van de machine staat. ;) Ik begrijp uit de post van @leecher dat hij problemen heeft met de verstekinstelling.
aegis schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:00:
Mijn boorhamer (Bosch PBH 2000 RE) is er me opgehouden en nu moet ik dus een nieuwe boorhamer/combihamer hebben. Alleen heb geen idee wat ik nou zou halen, heb de afgelopen jaren verschillende klussen gedaan badkamers/keuken eruit gesloopt en verschillende huizen mee geholpen verbouwen. Heb daarin het verschil van goed gereedschap vs gewoon bouwmarkt gereedschap zeker gemerkt (festool/hitachi) tegen gewoon de bosch groen en gamma spul.

Ben bereid tot max 200 euro uit te geven maar minder is natuurlijk beter, en het hoeft niet perse een accu klopboor te zijn.
De Bosch GBH2-28 is volgens mij wel een populair model (heb 'm zelf ook). Met wat zoeken kun je die voor rond je budget in huis halen. Bijvoorbeeld: https://www.amazon.de/dp/B01LDZYN6C (momenteel: €202,24).

Kan nog iets goedkoper als je een set zonder snelspankop zoekt (maar die kan juist wel eens handig zijn...) of een set met normale koffer i.p.v. L-boxx. Bijvoorbeeld: https://www.rotopino.nl/boorhamer-bosch-gbh-2-28,63774 (momenteel: €186).

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 05-05-2019 11:18 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45

Voor minder dan €200,- ga je sowieso geen combihamer op accu vinden. Als je ook nog accu's en een lader wil, zit je bij A-merken rond de €500,-

Met snoer heb je voor die prijs genoeg keuze. Ik heb zelf een Makita HR2470 combihamer voor iets meer dan €130 gekocht.

Ook heb je Metabo's die binnen jouw budget vallen en bekend staan om hun degelijkheid. De KHE2660 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-08 20:13
CurlyMo schreef op zondag 5 mei 2019 @ 10:35:
[...]

Wat Xander zegt, ik bedoelde inderdaad de kopse kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-08 23:08
[...]
Koop een vijftal kleine piepschuim isolatieplaten bij de hornbach (5cm dik oid). Gooi die op de grond, leg daar je plaatmateriaal op: perfect ondersteunde plaat waar je zonder problemen doorheen kan zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:01
Godverdomme, dat ziet er handig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 18:27
Even een vraagje voor de ervaring deskundigen onder ons.
Ik ben op zoek naar een 10,8/12 volt accu schroefmachine en de keuze hierin is reuze,
volgens een review filmpje op youtube, waar de bosch, de festool en de mafell getest worden, komt de laatste er als beste uit.
YouTube: Festool CXS Li 2,6,MAFELL A10 M,Bosch GSR 12V-15 FC
tenminste dat maak ik er zelf van....

zijn er hier mensen die de mafell hebben en/of de festool en wat zijn jullie ervaringen met deze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

De Bosch GBH 26-6F :Y .

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

akatar schreef op zondag 5 mei 2019 @ 17:05:
Ik ben op zoek naar een 10,8/12 volt accu schroefmachine en de keuze hierin is reuze,
volgens een review filmpje op youtube, waar de bosch, de festool en de mafell getest worden, komt de laatste er als beste uit.

zijn er hier mensen die de mafell hebben en/of de festool en wat zijn jullie ervaringen met deze?
Is jouw Russisch zo goed dat je dat kan volgen dan? Ik ben verder niet bekend met mafell, maar wel met youtube in het algemeen. Op zich een goede plek om kennis op te doen, maar om er blind op te varen is niet zo'n goed plan. Je weet niet of en hoeveel sponsoring achter zit, wat een review niet altijd betrouwbaar maakt.

Ik denk dat we beter kunnen beginnen met de vraag waar je 'm voor denkt te gaan gebruiken en hoeveel je eraan uit wilt geven, met als leuke tweede vraag of je al van een merk bijpassende accu's hebt.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@rockhopper
Ik voor alle drie nog geen accu's, ik heb een tijd geleden mijn Festool t15 verkocht (8 jaar oud ofzo) met de gedachte om een t18 terug te kopen. Dit is tot op heden nog niet gebeurd.

Ik heb op dit moment een Festool quadra drive (groot en lomp) en een makita slagschroevendraaier, dus geen "handige" kleine accu machine.

Dus op dit moment wordt het of een t18 of een kleinere handzame machine.

Ik doe de verbouwingen thuis zelf en daarom mag het ook wel wat kosten, dat verdien je immers terug met het zelf doen.

(op stapel staan nog: keuken/slaapkamers/zolder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 18:09

De mafell is een rebranded Metabo die een hoop minder kost. Wel een goede machine. De Bosch is goed, niets mis mee. De Festool is fijn, maar heeft niet veel kracht. De Metabo/Mafell is goed. Eigenlijk is er met alle drie niets mis, behalve dat de festool de zwakste van 't stel is

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@simon
Mooi, dan valt de festool al direct af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

dreamscape schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 20:33:
Dus voor nog geen twee tientjes aan materiaal had ik deze verrijdbare unit
De mijne is iets duurder uitgevallen, maar ben er blij mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KfxM5iXaNWppOoGGiVZZGKcb/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KINP9Ps5ziNGe78LTlV0Vfg8/thumb.jpg

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:44

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik weet niet waarom je die video als referentie neemt, maar het FlexiClick-systeem van de Bosch komt daar helemaal niet aan bod (daar staan die letters FC voor) wat juist het grote voordeel is. Ik zou die nemen, en dan wel de uitvoering met de hulpstukken er bij zodat je ook in hoekjes en andere gekke plekken kan werken. Handig in keukenkastjes, kozijnen, plinten, trappen, plankdragers, bij de CV-installatie of in de meterkast etc. Heel veel klussen in en rond het huis heb je weinig werkruimte.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@Johnny Die hulpstukken hebben die andere 2 merken ook. Dat voordeel valt dus weg.
Wat betreft de video, het was de enige die ik kon vinden waar deze merken vergeleken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:44

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

akatar schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:17:
@Johnny Die hulpstukken hebben die andere 2 merken ook. Dat voordeel valt dus weg.
Wat betreft de video, het was de enige die ik kon vinden waar deze merken vergeleken worden.
Voor zover ik kan zien is de Bosch de enige met een excentrisch opzetstuk, wat juist de handigste is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Johnny schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:22:
[...]

Voor zover ik kan zien is de Bosch de enige met een excentrisch opzetstuk, wat juist de handigste is.
Dat is correct, maar zelf nog nooit nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
akatar schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:25:
[...]

Het enige opzetstuk wat ik nooit nodig heb gehad is de bithouder. Zonder opzet stuk kan hij ook prima bits houden. De andere heb ik echt vaak nodig gehad.
akatar schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:17:
Heb je gezien wat die opzetstukken van Festool kosten? Dan wint de Bosch weer.

Bijv. de excenter bij Amazon: Festool € 95,- over Bosch € 38,-

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 05-05-2019 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:36
Afgelopen week heb ik de Bosch Blauw GWS 17-125 binnengekregen, inclusief een L-Boxx koffer voor in totaal € 169 (uit Duitsland). Als het weer nu even wat beter wordt aankomende week ga ik eens experimenteren met het doorslijpen van tuintegels. Daar heb ik 'm tenslotte voor gekocht :). Het ding ziet er indrukwekkend uit in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

Ik heb 2 weken geleden deze set aangeschaft waar toevallig ook een GSR 12V-15 in zat, https://www.klium.nl/bosc...-l-boxx-0615990k11-702121

Ik had al een 14V Makita in huis welke ik al jaren naar tevredenheid gebruik maar ik merk dat ik de afgelopen 2 weken toch automatisch de Bosch pakte in plaats van de Makita, de Bosch is gewoon lichter, compacter en net zo krachtig als de Makita. Het enige nadeel is dat ie wat minder makkelijk rechtop blijft staan als je hem weg zet door de kleine accu.

Moet zeggen dat de 12V Bosch machines me prima bevallen, heb nu de cirkelzaag er van + de bovengenoemde set + een 5 tal accu's en daar kom ik een dag klussen prima mee door. Was even bang dat 12V toch wat te weinig zou zijn voor sommige machines maar het valt me alleszins tegen om heel eerlijk te zijn. Vooral het gewicht en de compactheid van de machines zijn erg aangenaam.

Ik zou overigens wel de FC variant van de GSR 12V-15 nemen, ik heb de normale variant in de set zitten maar dat flexiclick systeem is wel ontzettend handig. Binnenkort gaat de Makita dus Marktplaats op en komt er een Bosch GSR12V-15 Flexiclick variant voor in de plaats.

De Festool zou ik lekker links laten liggen, koop je een compacte machine zit je nog met een gigantische "beugel" rond de trigger, dag lekker compacte machine die overal tussen past.

Ik zou dus lekker de Bosch nemen, betaalbaar, krachtig genoeg en van een prima kwaliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door R2D2 op 06-05-2019 07:35 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
De 40mm gatenboor door een flinke vloerbalk heeft mijn Bosch 12V-15 FC machientje prima overleeft. Als je maar de tijd neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

teacher schreef op zondag 5 mei 2019 @ 08:07:
[...]

Ik had (bij mn vorige huis toen ik nog veel speakerbouw deed) altijd een grote OSB plaat die ik als "zaagplaat" gebruikte. Daar had ik netjes een grove schaalverdeling opgezet (die na een tijdje niet meer leesbaar was). Maar goed, die legde ik op de grond en daar legde ik mijn te zagen materiaal op.

Kost niet veel, retehandig. Daar komen dus zaagsporen in, maar daar is ie dan ook voor.
Goede tip, dank je. Zie dat nu zo links en rechts gebruikt worden en ziet er praktisch uit.
Dan wordt 't wel extra belangrijk om de zaagdiepte goed in te stellen zodat niet de OSB plaat ook doormidden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
akatar schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:25:
[...]

Metabo heeft sinds de introductie van hun nieuwe 12V lijn ook een excenter-kop. Mocht je die toch ooit nodig hebben, kan je er altijd eentje aanschaffen.

Ze hebben tegenwoordig wel schuifaccu's ipv steekaccu's, zoals Bosch. Het voordeel van blokaccu's is dat de accu niet in het handvat zit (makkelijker warmte afvoeren) en dat je ze rechtop neer kan zetten. Nadeel is dat het iets meer ruimte inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 17:52
Ik ben me wat aan het oriënteren op trimmers en ik zit nu te kijken bij het assortiment van Makita. Ik heb op zich wel interesse in een accu-trimmer. Alleen heb ik geen Makita 18V spul momenteel. Heb alleen de Makita DDF343RHJ accuschroefmachine op 14V. Klopt het dat ik die lader ook kan gebruiken voor 18V accu's? Dat meende ik een aantal keer langs te hebben zien komen.

Dan kom je trimmers tegen met 2 draadjes, 1 draadje of van die plastic mesjes. Aangezien ik ook veel tussen tegels wil komen, vermoed ik dat ik beter af ben met draad.

Echter is het probleem dat ik goed 2 meter ben en dat ik van half voorover bukken een gare rug krijg. Alle trimmers hebben van die D-grepen waardoor je ene arm dus ver voorover moet waardoor je voor mijn gevoel heel raar staat. Bij bosmaaiers zie ik wel U-grepen waarmee je volgens mij veel makkelijker kan blijven staan, maar die zijn allemaal op benzine.

Heeft iemand hier nog tips? Ik zit op zich niet vast in een eco-systeem van een bepaald merk. Benzine is voor mij wat overdreven en bedraad is toch wel lastig in mijn tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 14:25
JBS schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:53:
[...]
Goede tip, dank je. Zie dat nu zo links en rechts gebruikt worden en ziet er praktisch uit.
Dan wordt 't wel extra belangrijk om de zaagdiepte goed in te stellen zodat niet de OSB plaat ook doormidden gaat.
Dat is sowieso belangrijk als je netjes wilt zagen. Hoe meer tanden het hout raken hoe schoner de zaagsnede en door het blad net aan diep genoeg in te stellen heb je de meeste tanden in het hout zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:40
Is dit een gevalletje "te goed om waar te zijn" ? Nu ik een compressor heb ben ik op zoek naar een combitacker (nieten voor het verwerken van dampscherm op zolder, nagels voor meubels en boeidelen).

Onze Duitse vrienden:
https://www.amazon.de/DeW...s=gateway&sr=8-1-fkmrnull

In Nederland:

https://www.gereedschappe...P9Be_TGZzSoQaAndDEALw_wcB

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:26
Kan prima.
Bostitch tackers zijn in het buitenland ook een derde van NL prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ossi schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:42:
Ik ben me wat aan het oriënteren op trimmers en ik zit nu te kijken bij het assortiment van Makita. Ik heb op zich wel interesse in een accu-trimmer. Alleen heb ik geen Makita 18V spul momenteel. Heb alleen de Makita DDF343RHJ accuschroefmachine op 14V. Klopt het dat ik die lader ook kan gebruiken voor 18V accu's? Dat meende ik een aantal keer langs te hebben zien komen.

Dan kom je trimmers tegen met 2 draadjes, 1 draadje of van die plastic mesjes. Aangezien ik ook veel tussen tegels wil komen, vermoed ik dat ik beter af ben met draad.

Echter is het probleem dat ik goed 2 meter ben en dat ik van half voorover bukken een gare rug krijg. Alle trimmers hebben van die D-grepen waardoor je ene arm dus ver voorover moet waardoor je voor mijn gevoel heel raar staat. Bij bosmaaiers zie ik wel U-grepen waarmee je volgens mij veel makkelijker kan blijven staan, maar die zijn allemaal op benzine.

Heeft iemand hier nog tips? Ik zit op zich niet vast in een eco-systeem van een bepaald merk. Benzine is voor mij wat overdreven en bedraad is toch wel lastig in mijn tuin.
Makita heeft ook bosmaaiers op 2x18V met een U-greep :)
Ikzelf ben er nog niet uit of ik de D of de U greep wil, die D is ook instelbaar, maar ik moet binnenkort maar eens gaan testen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Oogje schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:29:
[...]

Makita heeft ook bosmaaiers op 2x18V met een U-greep :)
Ikzelf ben er nog niet uit of ik de D of de U greep wil, die D is ook instelbaar, maar ik moet binnenkort maar eens gaan testen.
Die is echt ernstig aan de prijs... 300+ voor een body en dan heb ik nog geen accu's.
Dat zal dus afvallen.

Ik zal eens kijken naar andere merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Ossi schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:47:
[...]

Die is echt ernstig aan de prijs... 300+ voor een body en dan heb ik nog geen accu's.
Dat zal dus afvallen.

Ik zal eens kijken naar andere merken
Ik heb zelf een DUR181Z en het is mij opgevallen dat ik, met mijn 1.82, niet krom hoef te staan. Ik sta eerder een beetje ongemakkelijk met mijn armen wat gebogen. Ik raad je aan om eens naar de Hornbach of zo te gaan en te voelen/passen.
Ik zou een bosmaaier niet vergelijken met een trimmer, die zijn niet voor niets 4-5x zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Nivado schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:04:
[...]

Ik heb zelf een DUR181Z en het is mij opgevallen dat ik, met mijn 1.82, niet krom hoef te staan. Ik sta eerder een beetje ongemakkelijk met mijn armen wat gebogen. Ik raad je aan om eens naar de Hornbach of zo te gaan en te voelen/passen.
Ik zou een bosmaaier niet vergelijken met een trimmer, die zijn niet voor niets 4-5x zo duur.
Probleem is dat ik 20cm langer ben dan jij. Ik heb al een bij bouwmarkten gekeken, en in principe vind ik het allemaal "klote" staan. Maar ik heb natuurlijk niet alle varianten geprobeerd. De Hornbach heeft waarschijnlijk ook een wat groter assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ossi schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:26:
[...]

Probleem is dat ik 20cm langer ben dan jij. Ik heb al een bij bouwmarkten gekeken, en in principe vind ik het allemaal "klote" staan. Maar ik heb natuurlijk niet alle varianten geprobeerd. De Hornbach heeft waarschijnlijk ook een wat groter assortiment.
En ff goed naar de afstelmogelijkheden kijken, de stand van de D-greep zelf kun je ook veranderen tov de steel zag ik.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Framoes schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:11:
[...]

Metabo heeft sinds de introductie van hun nieuwe 12V lijn ook een excenter-kop. Mocht je die toch ooit nodig hebben, kan je er altijd eentje aanschaffen.

Ze hebben tegenwoordig wel schuifaccu's ipv steekaccu's, zoals Bosch. Het voordeel van blokaccu's is dat de accu niet in het handvat zit (makkelijker warmte afvoeren) en dat je ze rechtop neer kan zetten. Nadeel is dat het iets meer ruimte inneemt.
Op dit moment twijfel ik nog tussen de bosch fc en de mafell.
Ik heb in het begin een 10,8 volt schroevendraaier van bosch gehad, deze viel mij behoorlijk tegen (dat zal nu wat beter zijn, neem ik aan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
akatar schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:16:
[...]

Op dit moment twijfel ik nog tussen de bosch fc en de mafell.
Ik heb in het begin een 10,8 volt schroevendraaier van bosch gehad, deze viel mij behoorlijk tegen (dat zal nu wat beter zijn, neem ik aan)
Ik zou de Mafell sowieso afraden. Dat spul is duurder dan Festool en bij een kleine accutol ga je er echt geen voordelen mee halen. Het is niet alsof ze ineens uit zichzelf gaan schroeven of de ergonomie zo geweldig is dat je na een dag werken minder moe bent dan toen je begon.

Wil je een lichte accutol met verwisselbare kop, koop een Bosch of Metabo. In jouw geval dus een Bosch, omdat je keuze nu tussen Bosch en Mafell is.

Scheelt je €100 en je krijgt er een extra excenterkop bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-08 12:53
Ossi schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:26:
[...]

Ik ben 2,04m en met alle bosmaaiers/motorzeizen heb ik een lengteprobleem, en met trimmers is dat alleen maar erger. De greep kan niet hoog genoeg, of de buis naar de maaikop is te kort, en ergnomisch blijft het ruk omdat je buiten het gemiddelde plaatje valt, wen er maar aan :]

Een D of U greep maakt eigenlijk alleen verschil met gebruik, D is fijner voor slootkanten maaien, U voor vlakke stukken.

Overigens heb ik een 4takt makita (https://www.makita.nl/artikel/em2651uh.html), prima ding. Geen accu apparaat, kostentechnisch goedkoper dan accumaaier + 4x 18v accus, en terreintechnisch komt dit ook beter uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 11-08 18:09
Framoes schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:50:
[...]

Ik zou de Mafell sowieso afraden. Dat spul is duurder dan Festool en bij een kleine accutol ga je er echt geen voordelen mee halen. Het is niet alsof ze ineens uit zichzelf gaan schroeven of de ergonomie zo geweldig is dat je na een dag werken minder moe bent dan toen je begon.

Wil je een lichte accutol met verwisselbare kop, koop een Bosch of Metabo. In jouw geval dus een Bosch, omdat je keuze nu tussen Bosch en Mafell is.

Scheelt je €100 en je krijgt er een extra excenterkop bij.
Als je keuze Bosch/Mafell is kan je net zo goed voor de Metabo gaan, omdat de Mafell letterlijk een rebranded Metabo is.

Zie:

Afbeeldingslocatie: https://www.ez-catalog.nl/Asset/cf7f9bba7dbf44a4baea20a176aea526/ImageFullSize/a10m-zoom.jpg

vs

Afbeeldingslocatie: http://www.construction-consumables.co.uk/media/51652/metabo-drill-screwdriver-cordless-108v-powermaxx-bs-basic-with-inlay-body-only-2.jpg

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
simon schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:33:
[...]

Als je keuze Bosch/Mafell is kan je net zo goed voor de Metabo gaan, omdat de Mafell letterlijk een rebranded Metabo is.

Zie:

[Afbeelding]

vs

[Afbeelding]
Klopt. Ook de 18V Mafell zijn volgens mij Metabo's. Maar Metabo zelf is bij hun 10.8/12V range dus overgestapt naar blokaccu's.

Metabo heeft tegenwoordig overigens ook het overkoepelende CAS. Daarbij werken een aantal merken samen met gebruik van accu's van Metabo. Mafell, Starmix, Collomix (Mixers), Rothenberger (loodgietersspul).

Slim, want Metabo pakt zo veel geld op accu's door een gigantisch breed pakket aan (niche)machines. En de andere merken hoeven niet hun eigen accu's te ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Dat iets uit dezelfde fabriek komt, of onder licentie wordt gemaakt, betekent nog niet automatisch dat het dezelfde (kwaliteit) machines zijn :) Het kan uiteraard wel, maar het hoeft niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:49:
Dat iets uit dezelfde fabriek komt, of onder licentie wordt gemaakt, betekent nog niet automatisch dat het dezelfde (kwaliteit) machines zijn :) Het kan uiteraard wel, maar het hoeft niet :)
Als je van beide machines de exploded views kunt downloaden, dan kun je die in ieder geval vergelijken.
Dan weet je al iets meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
KoeKk schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:04:
[...]

Ik ben 2,04m en met alle bosmaaiers/motorzeizen heb ik een lengteprobleem, en met trimmers is dat alleen maar erger. De greep kan niet hoog genoeg, of de buis naar de maaikop is te kort, en ergnomisch blijft het ruk omdat je buiten het gemiddelde plaatje valt, wen er maar aan :]

Een D of U greep maakt eigenlijk alleen verschil met gebruik, D is fijner voor slootkanten maaien, U voor vlakke stukken.

Overigens heb ik een 4takt makita (https://www.makita.nl/artikel/em2651uh.html), prima ding. Geen accu apparaat, kostentechnisch goedkoper dan accumaaier + 4x 18v accus, en terreintechnisch komt dit ook beter uit.
Het zal vooral zijn voor het trimmen van gras/onkruid tegen randen aan en wat op terrasjes. Misschien maar gewoon voor een op stroom gaan dan. Als ik gras gemaaid heb, dan ligt het snoer er toch al.

En fijn om de ervaring van een ander lang persoon, het zal dus nooit ideaal worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ossi op 07-05-2019 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb net mijn Wera tool-check plus setje binnen gekregen, mooi spul.
Alleen zitten er goudkleurige bits bij die volgens de manual extra hard zijn "suitable for softer materials such as wood". De gewone bits zijn voor metaal.
Hoe moet ik dat interpreteren? Zijn die bits bedoeld voor als je een schroef in hout draait (lijkt me logischer) of voor als je houten delen vast gaat draaien ofzo (lijkt me onlogisch maar toch even checken). Komt wel door dit topic trouwens, die aankoop :X

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
KillaZ schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:23:
nieten voor het verwerken van dampscherm op zolder,
Mijn ervaring is dat nieten van de combi tacker daar niet heel erg geschikt voor zijn. Ze zijn erg smal en daarom scheurt het folie er makkelijk af. Deze nietjes zijn meer om dun hout te nieten (zoals wijnkistjes) waarbij anders de kop door het hout wordt getrokken.

Dit gaat een stuk beter (is ook makkelijker te mikken als je gewappend folie gaat verwerken)
https://www.toolstation.n...2qPQaeEAQYAyABEgJqd_D_BwE

(bestaan ook op luchtdruk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Boudewijn schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:35:
Alleen zitten er goudkleurige bits bij die volgens de manual extra hard zijn "suitable for softer materials such as wood". De gewone bits zijn voor metaal.
Hoe moet ik dat interpreteren? Zijn die bits bedoeld voor als je een schroef in hout draait (lijkt me logischer) of voor als je houten delen vast gaat draaien ofzo (lijkt me onlogisch maar toch even checken). Komt wel door dit topic trouwens, die aankoop :X
Ik had begrepen dat die juist bedoeld waren voor slagschroevendraaiers (tot 160 Nm), al is de bron (mijn geheugen tijdens een beurs een paar maanden geleden) niet de meest betrouwbare.
Je kan ze per stuk opzoeken in de catalogus van wera zoals deze:
855/1TH
Daar wordt gesproken over opvangen piekbelasting, klinkt wel als slagschroevendraaier gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@rockhopper ik denk niet dat dat voor mijn setje geldt...
Technical properties:
Screwdriver bits
■ Reliable and long lasting thanks
to high-precision profile, superior
materials and outstanding
concentricity features
■ H bits (coloured yellow) extra-hard,
suitable for softer materials such
as wood
■ Z bits (coloured grey) ductile-tough,
suitable for harder materials such
as metal
Technical properties: Sockets
■ Sockets as per ISO 2725-Part 3 that
are suitable for both manual and
power tool use (non-impact)
■ Slip-resistant socket is easy-to-grip,
even with oily fingers
■ Equipped with ball engaging groove
We reserve the right to make changes
during development without prior notice.
Naar: https://www-de.wera.de/fi...01-00000177-07_screen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 11:15
Boudewijn schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:35:
Haha die van mij komt morgen binnen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Als je de gele/gouden bitjes uit je setje haalt zie je anders wel dat type nummer erop staan. Ja je moet goed kijken maar alle bitjes hebben aan de zijkant een stukje tekst (type nummer). Bij mijn tool-check plus setje staan op deze gouden/gele bitjes dus 855/1TH vandaar dat linkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ok maar wat bedoelen ze dan met dat deel uit de manual? :) ik heb geen slagschroevendraaier etc overigens .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Als ik een bitsetje haal en ik heb daarvoor de handleiding nodig dan heb ik gefaald van mezelf ;)

Oftewel mooi negeren die handleiding en lekker gebruiken zoals je het zelf nuttig en fijn vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 23:27

Det

Is er iemand die ervaring heeft met een kitspuit op lucht? Ik moet binnenkort een zolderplafond doen, dat zijn best wat meters, en mevrouw Det gebruikt nogal eens wat kit voor de hobby maar heeft last van een overbelaste pols dus op zich een mooi moment zo'n ding te kopen.

Nu heb ik jaaaren geleden wel eens met zo'n ding gewerkt, en kan me vaag herinneren dat er wel eens lucht meekwam. Ik vond dat ook op 1 plek terug in een review.

Ik kan me voorstellen dat zo'n ding de luchtdruk gewoon achterop de zuiger van de kitkoker zet, en als die dan wat lekt is een luchtbel in je kit niet uit te sluiten. En dat kan je mooie kitwerk natuurlijk aardig verzieken. Zou het b.v. helpen als ik de betere merken kit gebruik?

Als iemand trouwens specifiek tips heeft voor een niet te duur merk (HBM heeft wat leuke modellen) hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-08 22:09
Det schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:32:
Is er iemand die ervaring heeft met een kitspuit op lucht? Ik moet binnenkort een zolderplafond doen, dat zijn best wat meters, en mevrouw Det gebruikt nogal eens wat kit voor de hobby maar heeft last van een overbelaste pols dus op zich een mooi moment zo'n ding te kopen.

Nu heb ik jaaaren geleden wel eens met zo'n ding gewerkt, en kan me vaag herinneren dat er wel eens lucht meekwam. Ik vond dat ook op 1 plek terug in een review.

Ik kan me voorstellen dat zo'n ding de luchtdruk gewoon achterop de zuiger van de kitkoker zet, en als die dan wat lekt is een luchtbel in je kit niet uit te sluiten. En dat kan je mooie kitwerk natuurlijk aardig verzieken. Zou het b.v. helpen als ik de betere merken kit gebruik?

Als iemand trouwens specifiek tips heeft voor een niet te duur merk (HBM heeft wat leuke modellen) hou ik me aanbevolen.
Je hebt toch ook gewoon elektrische kitspuiten? Ik weet dat Makita er sowieso heeft in de 10.8v/12v reeks en de 18v reeks, maar volgens mij heeft Ryobi ook goedkopere alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det

Det

Ja klopt, heb ik wel naar gekeken. Aangezien ik aan de Makita 18v ben wil ik daar dan eigenlijk bij blijven, en dan kom je zo rond de 190 euro uit bij Amazon in Duitsland. Vind ik wel iets begrotelijk eigenlijk. Dan moet een van de kinderen de kit voor m'n vrouw maar knijpen ;)

Leuk modelletje bij de HBM of Hornbach zit tussen de 25 en 40 euro, vind ik nog wel leuk te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Det schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:54:
Ja klopt, heb ik wel naar gekeken. Aangezien ik aan de Makita 18v ben wil ik daar dan eigenlijk bij blijven, en dan kom je zo rond de 190 euro uit bij Amazon in Duitsland. Vind ik wel iets begrotelijk eigenlijk. Dan moet een van de kinderen de kit voor m'n vrouw maar knijpen ;)
Leuk modelletje bij de HBM of Hornbach zit tussen de 25 en 40 euro, vind ik nog wel leuk te doen.
Ben benieuwd wat het worden gaat. ;)

Ben zelf ook al een tijdje in voor een 18V Makita kitspuit, maar die dingen blijven voor de keren dat je ze echt nodig hebt best duur in vergelijk met een state-of-art accu-schroefmachine.
Zo ingewikkeld is een kitpistool niet.

De HBM modellen op lucht zijn zo te zien de goedkoopste oplossing, maar als je nog geen low-noise compressor in huis hebt dan zou ik hier niet eens aan beginnen.
Voor hobbymatige inzet voorspel ik nu al dat je die met een standaard lawaaicompressor na de eerste keer niet meer wilt gebruiken. :P
Een low-noise compressor kun je 's avonds misschien nog wel gebruiken zonder een stadsdeel wakker te houden en een accu-model is dan in alle opzichten wel zo aangenaam.

Als je al Makita accu's hebt dan is hun kitspuit ondanks de hoge prijs toch nog de 'voordelige' keuze.
Ryobi is aangenaam geprijsd, maar een complete set kost je desondanks net zoveel als een Makita body.
Het is even tandenknarsen, maar als het elektrisch moet worden dan zou ik toch voor die laatste optie gaan.

Voor enkel een zolder afkitten voldoet een goede lichtlopende handmatige kitspuit voor mij prima, maar als je RSI wilt voorkomen dan is elektrisch een goede investering.
Een paar dozen kit per dag handmatig leegspuiten voel je wel aan het eind van de dag, het is maar net hoe vaak je dit moet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
Als het je werk is om in grote bouwprojecten 100 badkamers af te kitten, is een kitspuit op lucht/accu misschien te overwegen. Maar voor een paar busjes kit thuis, is een goede kitspuit een veel betere optie. Veel lichter, makkelijker te hanteren en meer gevoel.

De kitters die bij mij de badkamers hebben gedaan, deden dat ook allemaal met een handkitspuit.

Als je een goede koopt en je verwerkt met name siliconen/acrylaat, dan is dat nauwelijks zwaarder dan een knopje indrukken op een lucht/accuspuit.

En als je toch een automatische wilt: Koop dan aub een goede, anders heb je alleen maar de ellende van een goedkope en heb je 2x kosten (je moet daarna alsnog een goede kopen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 21:42

bonzz.netninja

Niente baffi

Timmerman koos heeft een soort queste naar een fijne kitspuit. Wel allemaal met de hand trouwens, maar misschien heb je er iets aan :)

YouTube: Timmertip 929 De kitspuit. De zoektocht naar de goeie
YouTube: Timmertip 624 Een dubbele kitspuit wel of niet?
YouTube: Timmertip 896 De kitspuit
YouTube: Timmertip 1017 Dubbele kitspuit voor w350

Recent waren hier glaszetters en die hadden die elektrische van makita. Ik moet zeggen dat het er wel rete strak in zit allemaal, en ze waren super enthousiast over dat ding.

[ Voor 3% gewijzigd door bonzz.netninja op 08-05-2019 07:49 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 14:25
Je moet alleen niet te snel willen want het ding ramt gewoon door en dan komt de kit er aan de verkeerde kant uit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 07:22:
[...]

Ben benieuwd wat het worden gaat. ;)

Ben zelf ook al een tijdje in voor een 18V Makita kitspuit, maar die dingen blijven voor de keren dat je ze echt nodig hebt best duur in vergelijk met een state-of-art accu-schroefmachine.
Zo ingewikkeld is een kitpistool niet.
Mogelijk vraagt het er goed uitpersen van een lijntje kit zonder dat alles door de lucht vliegt een om specifieke techniek.

Daarnaast schijnt het ontwikkelen en introduceren van een nieuwe machine tot een paar miljoen te kosten*. Dan is een nicheproduct als een accu-kitspuit niet snel terugverdiend als je er €90,- voor vraagt.

*Medewerker van Metabo-stand gaf dit aan op de bouwbeurs. Een van de redenen dat Metabo dat CAS heeft opgericht. Geen ontwikkelingskosten, maar wel een breder segment bedienen met je accu's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:36
Det schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:54:

Ik heb die Makita 18V kitspuit. Fantastisch apparaat. Ben het wel eens dat het overkill is als je af en toe wat acrylaatkit of siliconenkit moet spuiten, maar zelfs dan heeft het apparaat enige meerwaarde. Hij gaat namelijk in een gelijkmatige hoeveelheid door.

Grootste voordeel vind ik bij high tack kits, zoals voor plinten. Dan moet je toch best hard knijpen en dan scheelt de elektrische jezelf veel energie. Ik heb hem ooit aangeschaft met het oog op isoleren van de vloer in de kruipruimte. Dan wil je zo snel mogelijk klaar zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:22

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Raymond schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 07:47:
Als het je werk is om in grote bouwprojecten 100 badkamers af te kitten, is een kitspuit op lucht/accu misschien te overwegen. Maar voor een paar busjes kit thuis, is een goede kitspuit een veel betere optie. Veel lichter, makkelijker te hanteren en meer gevoel.

De kitters die bij mij de badkamers hebben gedaan, deden dat ook allemaal met een handkitspuit.

Als je een goede koopt en je verwerkt met name siliconen/acrylaat, dan is dat nauwelijks zwaarder dan een knopje indrukken op een lucht/accuspuit.

En als je toch een automatische wilt: Koop dan aub een goede, anders heb je alleen maar de ellende van een goedkope en heb je 2x kosten (je moet daarna alsnog een goede kopen)
Professionele kitter hier :w

Mijn 0.02€, alle fijne voegen zoals in badkamers met de hand, alle kieren aan de buitenkant van het huis (+1cm) met de automaat.

Met de hand kit je zoveel netter. Als ik een strakke lijn in bijvoorbeeld in een badkamer moet kitten moet ik er niet meer over met een natte vinger, machinaal meestal wel. :)

Edit: zorg eerst dat je goed kan kitten met de hand. Oefen op het gevoel, de druk dat je moet knijpen, de druk dat je op de spuit zelf moet zetten, hoe je je tuitje snijd en onder welke hoek je moet kitten. Als je dat onder de knie hebt kan je naar de elektrische toestellen kijken.

(Tenzij het zoals hierboven gezegd word, voor lijmen speelt het allemaal geen rol en is elektrisch gemakkelijker)

[ Voor 14% gewijzigd door Jellabie op 08-05-2019 12:45 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:17
Het nadeel (vind ik) van 'goedkope' kitspuiten op lucht is dat ze geen reduceerventiel hebben, maar een kraantje dat de luchttoevoer knijpt.
Recent heb ik de mijne op MP verkocht en een Cox aangeschaft (100+) met een reduceerventiel en dat werkt fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det

Det

Heren, dank voor de vele reacties! Ik zie wel een trend; een elektrische is prima en z'n geld waard. Dat geloof ik graag maar ik heb nog eens gezocht en kom niet onder de 180 euro voor zo'n ding. En:
Raymond schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 07:47:
Nee precies, het is hobby werk. Even heel veel in korte tijd vanwege die zolder, maar dat gaat mijn pols wel overleven.

Voor de luchtspuit zie ik niet heel veel enthousiasme, en:
Rob Z schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:12:
Het nadeel (vind ik) van 'goedkope' kitspuiten op lucht is dat ze geen reduceerventiel hebben, maar een kraantje dat de luchttoevoer knijpt.
Recent heb ik de mijne op MP verkocht en een Cox aangeschaft (100+) met een reduceerventiel en dat werkt fijn.
Daar was ik al een beetje bang voor; hét verschil wat zo'n duurdere luchtkitspuit kan maken is natuurlijk in z'n dosering van de luchtdruk en blijkbaar is dat bij de goedkope modellen minder goed in orde.

Tenslotte:
Jellabie schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:41:
[...]

Professionele kitter hier :w

Mijn 0.02€, alle fijne voegen zoals in badkamers met de hand, alle kieren aan de buitenkant van het huis (+1cm) met de automaat.
Ik ben om ;) Ik ga een goede handspuit zoeken, de reviews van timmerman Koos lijkt me een prima startpunt.

Tenslotte, had het me niet zo gerealiseerd, maar m'n vrouw gebruikt vooral lijmkit en die is inderdaad een stuk zwaarder te knijpen dan acrylaat. Daarbij komt dat ze aangeeft dat de (goedkope) handspuiten die ik heb te groot zijn voor haar handen. Dus als ik eenmaal goede spuit heb voor de zolder maar eens kijken of die haar beter past. En als de pols blijft opspelen koop ik alsnog een goedkope op lucht. De compressor staat wel in de mancave dus zal ze zich daar moeten vervoegen en de klereherrie van compressor en mijn mannenmuziek 8) voor lief moeten nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Vraagje voor de elektrakenners:

Ik heb een Ryobi accutacker gekocht en zie dat de accu en machine productiedatum eind 2014 hebben.

Voor de machine hoeft dit geen probleem te zijn, maar de accucellen worden toch gewoon minder, ook al gebruik je ze niet? Of is dit bij Li-ion niet het geval?

Anders laat ik 'm namelijk omruilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 00:01:
....
Ik heb een Ryobi accutacker gekocht en zie dat de accu en machine productiedatum eind 2014 hebben.
Voor de machine hoeft dit geen probleem te zijn, maar de accucellen worden toch gewoon minder, ook al gebruik je ze niet? Of is dit bij Li-ion niet het geval?
Anders laat ik 'm namelijk omruilen.
Li-ion heeft zeker niet het eeuwige leven, zo'n accu zou een jaar of 15 moeten meegaan.
Daarnaast is ook het aantal laadcycli van belang.

power-solutions.com/....../benefits-lithium-ion-batteries-versus-vrla-batteries
"Longer life expectancy – In theory, VRLA batteries used in UPS systems have a life expectancy of about 7 years. But, with real world conditions, most customers need to replace them after only 3-5 years. Lithium-ion batteries have a 15 year design life. Lithium-ion technology can double or triple battery service life, reducing the risks of downtime or load interruption during maintenance or replacement. Lithium-Ion batteries also offer up to 10X the cycle life of VRLA batteries."
Framoes schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:08:
[...]
Mogelijk vraagt het er goed uitpersen van een lijntje kit zonder dat alles door de lucht vliegt een om specifieke techniek.
Daarnaast schijnt het ontwikkelen en introduceren van een nieuwe machine tot een paar miljoen te kosten*. Dan is een nicheproduct als een accu-kitspuit niet snel terugverdiend als je er €90,- voor vraagt.
*Medewerker van Metabo-stand gaf dit aan op de bouwbeurs. Een van de redenen dat Metabo dat CAS heeft opgericht. Geen ontwikkelingskosten, maar wel een breder segment bedienen met je accu's.
Als ik een Ryobi op Amazon.de zie voor nog geen €60,- dan krijg je een goed idee voor welke prijs zo'n ding nog verkocht kan worden met enige winst. ;)

De eerste fabrikant die met een accu-kitspuit kwam was volgens mij Panasonic en die kostte toen (een jaar of 20 geleden) nog een vermogen.
Nog steeds als ik eens rondkijk. :+

De techniek is eigenlijk reuze simpel, je draait een eind schroefdraad in een vast opgestelde moer en oefent op die manier de benodigde druk uit op de achterkant van de cartouche.
Ieder schroefmachientje kan dat.
Voeg daar een 'ontspanner' aan toe and you're good to go.

Zoals dit, en gewoon te koop voor €39,04. :)

Een handmatige spuit is al snel complexer, omdat een lichte loop van het mechaniek (gas/pneumatisch) daar van meer belang is.
Een 18V accu-schroefmachine + aanvullend mechaniek heeft meer dan genoeg power van zichzelf. ;)
Daar knijp je met het handje niet tegenaan.

Het is inderdaad een nicheproduct, maar nu de behoefte eenmaal kunstmatig is gewekt, is het te verwachten dat de prijzen zullen dalen.
Fabrikanten als Ryobi hebben daarvoor het startschot gegeven.
Waarvoor dank. :P

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2019 03:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-08 06:46
@Det

Heeft je vrouw niet meer baat bij zo’n simpel hot glue lijmpistooltje dan? Ik weet niet wat ze precies met die kit doet maar voor de meeste hobbydoeleinden volstaat dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det

Det

titan1901 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 04:00:
Heeft je vrouw niet meer baat bij zo’n simpel hot glue lijmpistooltje dan? Ik weet niet wat ze precies met die kit doet maar voor de meeste hobbydoeleinden volstaat dat wel.
Ja het hotglue lijmpistool hebben we, maar ze is momenteel bezig stukken spiegel op een multiplex plaat te lijmen, de ruimte tussen de stukken spiegel vult ze met mozaik. Beetje zoals in dit willekeurige voorbeeld van internet. Hotglue lijkt me niet geschikt hiervoor. Voor de mozaik gebruikt ze gewoon tegellijm.
Nice find O+ Heeft zelfs een keurige gemiddelde score van 3 sterren dankzij een 5 sterren review "veel te zwaar en onnauwkeurige dosering" 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Det op 09-05-2019 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
KillaZ schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:23:
Is dit een gevalletje "te goed om waar te zijn" ? Nu ik een compressor heb ben ik op zoek naar een combitacker (nieten voor het verwerken van dampscherm op zolder, nagels voor meubels en boeidelen).

Onze Duitse vrienden:
https://www.amazon.de/DeW...s=gateway&sr=8-1-fkmrnull

In Nederland:

https://www.gereedschappe...P9Be_TGZzSoQaAndDEALw_wcB
Ten eerste bedankt voor de tip! Ik had al een tijdje een Makita AF505(N) op mijn verlanglijst staan, maar dan vind ik deze beter, aangezien hij ook kan nieten.
Ik heb hem inmiddels binnen en Ik heb hem net gelijk even getest en hij doet het goed (veel beter dan mijn Einhell van destijds 35,-). Hij gebruikt weinig lucht en de aanslag diepte is goed in te stellen, zodat je nietjes en spijkers netje vlak afwerken, zonder uit te steken en zonder streep naast je nietje. Hij komt ook in een nette koffer en inclusief 1000 25mm nietjes en 1000 40mm spijkers.

Kortom, ik ben er heel erg blij mee. Hij is die nog geen 80,- meer dan waard. De bedragen die ze er in NL voor vragen zou ik er nooit aan uitgeven, maar ik heb dan ook geen vergelijkingsmateriaal in die prijsrange. Maar in vergelijking met de AF505(N) van ca. 85,- is dit op papier in mijn ogen een duidelijke winnaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Det schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 18:53:
[...]
Nice find O+ Heeft zelfs een keurige gemiddelde score van 3 sterren dankzij een 5 sterren review "veel te zwaar en onnauwkeurige dosering" 8)7
Ik weet het, "beter goed gejat dan slecht bedacht". ;)
Het was dan ook geen voorbeeld van "excellency" maar meer een voorbeeld van waar de meest basale budget constructie uit zou kunnen bestaan.

Daarom vraagt Makita ook €200 voor een kale kitspuit. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:40
Nivado schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 21:39:
[...]

Ten eerste bedankt voor de tip! Ik had al een tijdje een Makita AF505(N) op mijn verlanglijst staan, maar dan vind ik deze beter, aangezien hij ook kan nieten.
Ik heb hem inmiddels binnen en Ik heb hem net gelijk even getest en hij doet het goed (veel beter dan mijn Einhell van destijds 35,-). Hij gebruikt weinig lucht en de aanslag diepte is goed in te stellen, zodat je nietjes en spijkers netje vlak afwerken, zonder uit te steken en zonder streep naast je nietje. Hij komt ook in een nette koffer en inclusief 1000 25mm nietjes en 1000 40mm spijkers.

Kortom, ik ben er heel erg blij mee. Hij is die nog geen 80,- meer dan waard. De bedragen die ze er in NL voor vragen zou ik er nooit aan uitgeven, maar ik heb dan ook geen vergelijkingsmateriaal in die prijsrange. Maar in vergelijking met de AF505(N) van ca. 85,- is dit op papier in mijn ogen een duidelijke winnaar.
Ah thanks!

Alleen zit je weer vast aan die dewalt nieten en spijkers denk. Hoe dik zijn de nieten?

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
@KillaZ De Nietjes zijn 5.6mm breed en de dikte van de spijkers is 1x1.27mm. De spijkers zijn in ieder geval even dik als de spijkers van de Karwei die in mijn Einhell gingen, dus universele nietjes zullen ook wel passen. Ik zal vanavond nog even kijken naar de dikte van de nietjes en of de nietjes van de Lidl passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 12-08 20:51

Exigence

dnkroz

Boudewijn schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:45:
ok maar wat bedoelen ze dan met dat deel uit de manual? :) ik heb geen slagschroevendraaier etc overigens .
De goudkleurige bitjes (titanium nitride coating) zijn harder dan de gewone bitjes. Je hebt bij goudkleurige bitjes dus eerder dat de schroef beschadigt dan het bitje. Bij de gewone is dit andersom, daar zal de bit sneller slijten en minder snel de schroef beschadigen.

Zodra je hout schroeft wat geen zichtwerk is kun je de goudkleurige bitjes gebruiken. Deze hebben, doordat ze harder zijn, een langere standtijd, maar meer kans op beschadiging van schroef.

Ga je andere delen schroeven (die ook vaker uit elkaar moeten, of wat zichtwerk ik) gebruik dan de gewone bits. Hier slijt de schroef minder hard van, maar de bit zelf weer harder.

Gebruik zelf alleen nog de gewone, en vervang ze wat vaker :P
Pagina: 1 ... 91 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.