[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 103 Laatste
Acties:
  • 918.303 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:20
Bij die beschrijving op thingiverse lees je dat degene die die clips heeft gemaakt ook graag een smalle versie wilde.

Ik heb er totaal niet aan gedacht dat bij ons op kantoor een 3D-printer staat en heb dus gewoon deze besteld:
https://m.ebay.nl/itm/bos...33e360:g:G5EAAOSwvg1bXNqP

Volgende keer print ik zoiets wel gewoon zelf. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RaZ schreef op zondag 21 april 2019 @ 08:50:
Dat is een kutding. Plastic wieltjes. Ik had er 1 met rubberen wieltjes, maar heeft m'n buurman tactisch gesloopt, en geeft zo'n rampen ding terug..
Ik weet niet wat jij met zo'n transportwagentje allemaal doet, maar voor het doel van systainers stapelen zijn zij meer dan sterk genoeg. 8)
Je moet er geen kasseienkoers Parijs-Roubaix met een gedemonteerd motorblok mee willen rijden, maar dat mag logisch heten.
Welk wagentje is daar wel tegen bestand??

Dit budget ding heeft zo te zien op alle wielen kogellagers en tja kunststof, of rubber wieltjes, als je het kapot wilt hebben dan kan dat.
Heb nu al een jaar of wat 2 van die budget wagentjes in gebruik en op degene die ik net heb gecheckt staan 16 systainers gestapeld en er mankeert nog helemaal niets aan dat ding.
Gaan die wieltjes alsnog een keer kapot dan vervang ik ze wel voor iets "beters", maar dat zie ik nog niet gebeuren.
Zo van: Ik heb je Ferrari gesloopt, maar hier heb je een DAF, die gaat ook van A naar B.
Dan mag die buurman een lul zijn, maar wat ben jij dan als je dat als vervanging accepteert?? :P
Daarnaast heeft hij wel een punt dat zowel de Ferrari als de DAF je prima van A naar B kunnen brengen, maar de vraag blijft hoeveel zware kilometers je met een transportkarretje wilt gaan maken.

Als een doorsnee systainertrolley in heel zijn productieve bestaan 5 brute km's aflegt zal het veel zijn en hoe solide zijn daar de wieltjes van??
Je kunt de dingen ook overdrijven en voor het vijfvoudige een Makita of Festool trolley aanschaffen die van 100% kunststof is. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2019 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Sowieso maakt DAF veel degelijker ‘transportkarretjes’ dan Ferrari :+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Orion84 schreef op maandag 22 april 2019 @ 00:47:
Sowieso maakt DAF veel degelijker ‘transportkarretjes’ dan Ferrari :+
Als je maar onthoudt dat het DAF karretje minder snel is op de rechte stukken en dat je in de pitsstraat tijd verliest met de bandenwissel.
Maar uiteindelijk halen zij zonder uitzondering wel de eindstreep en dat is meer dan je van de huidige Ferrari's kunt zeggen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:02
Ik wil een gat van 40mm door een hardhouten balk boren. Nu had ik zo'n gatenboor van de Gamma waarbij ik met een moertje het geheel aan de boor moet vastklemmen, maar dat moertje is kapot gedraaid. Ik kreeg hem namelijk niet vast genoeg. Speedboren ben ik ook niet echt fan van voor dit doeleind, dus wat is het alternatief? Het liefst een gatenboor die ik met mijn kleine 12V Bosch schroefmachine kan gebruiken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

CurlyMo schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:07:
Ik wil een gat van 40mm door een hardhouten balk boren. Nu had ik zo'n gatenboor van de Gamma waarbij ik met een moertje het geheel aan de boor moet vastklemmen, maar dat moertje is kapot gedraaid. Ik kreeg hem namelijk niet vast genoeg. Speedboren ben ik ook niet echt fan van voor dit doeleind, dus wat is het alternatief? Het liefst een gatenboor die ik met mijn kleine 12V Bosch schroefmachine kan gebruiken.
Toch een speedboor.
Of dit.
Of zoiets.
Wat maakt het uit man, kies iets dat een gat maakt en verzet wat werk.
Achteraf zie je het toch niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Slonzo schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:45:
[...]

Toch een speedboor.
Of dit.
Of zoiets.
Wat maakt het uit man, kies iets dat een gat maakt en verzet wat werk.
Dat ik in dit topic te vaak heb gelezen dat ik achteraf toch beter ander gereedschap had kunnen gebruiken. Dan liever van te voren vragen en het risico lopen dat jullie me moeilijk vinden doen ;)

Overigens, kom ik met zo'n machinehoutboot wel door 75mm hardhout?

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 22-04-2019 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-08 00:33
@CurlyMo Je moet wel behoorlijk hard duwen, afhankelijk van de uitvoering zie YouTube: Forstner bit/ Hand-plane holder, VFD and more (Random Shop Stuff 17). Speedboor kan wel, maar dat rabbelt altijd zo. Als het netjes moet kun je van twee kanten boren met een 40mm gatenzaag, dat moet dan ook wel want ze gaan vaak max 38-40mm diep :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Puch-Maxi Tips voor een goede gatenzaag, want zoals las ben ik geen fan van zo'n gamma ding met een klemmoertje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

75mm hardhout en een 10,8v machine voor een gat van 40mm doorsnee. :X

Ben ik de enige die daar zijn vraagtekens bij heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-08 00:33
Heb even getest met een 40mm speedboor op een 10,8/12V max. accuboormachine, maar dat gaat niet hoor. Met een 35mm forstnerboor ging het ook al niet veel makkelijker.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 april 2019 @ 16:37:

Nee ik zat eerder aan een goede boorhamer te denken.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een boorhamer? Voor hout?

Een stevige 18v boormachine zou dat verder prima moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 april 2019 @ 16:59:
Een boorhamer? Voor hout?

Een stevige 18v boormachine zou dat verder prima moeten kunnen.
Gewone boorstand :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:48
Verwijderd schreef op maandag 22 april 2019 @ 16:37:

Nee, maar ik heb ook twijfels bij hardhouten vloerbalken; kan me eigenlijk niet herinneren dat ik ooit iets anders heb gezien dan vuren(achtig) spul voor dat soort doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Gebanned schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:21:
[...]

Nee, maar ik heb ook twijfels bij hardhouten vloerbalken; kan me eigenlijk niet herinneren dat ik ooit iets anders heb gezien dan vuren(achtig) spul voor dat soort doeleinden.
Ook in jaren '30 huizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:07:
Met een gatzaag boor/frees je relatief het minste hout weg en dat zal de machine het minst belasten.
Toch zal het een hele toer worden voor een 12V Bosch machientje.
Neem voor je begint vast ritueel afscheid van de machine dan heb je dat vast gehad. :+

Met deze 40mm gatzaag kun je tot 60mm diepte boren en als je nog dieper wilt zul je eerst de gezaagde klos moeten wegbreken voor je verder kunt.
Van twee kanten zagen kan natuurlijk ook (pilootgat boren), maar ik weet niet of je daar de ruimte voor hebt??

Naast de gatzaag heb je ook een adapter nodig, check zelf even welke voor jouw doel in aanmerking komt.Afbeeldingslocatie: https://www.ecotools.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/583x480/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/a/gatzaag-hout_1_1_1_1_1_1_1_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Nu online
CurlyMo schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:24:
[...]

Ook in jaren '30 huizen?
Ik keek ook wel raar op toen je het over hardhout had. Ik heb eigenlijk altijd naaldhout gezien bij constructiewerk. Omdat het gewoon binnen is, droog blijft en redelijk temperatuurconstant is het ook prima geschikt. Het gaat dan ook meer om formaat dan om soort hout. Sterker nog, hardhout is vaak zwaarder dus is het eigenlijk nadelig (al helemaal bij de bouw zelf).

Speedboor lijkt mij ook de beste keuze, anders gatenzaag (maar mijn eigen ervaring is daar juist weer negatief mee) en eventueel vanaf 2 kanten boren (met de boor in het midden kan je mooi op precies dezelfde plek beginnen met boren, eventueel met een losse boor dat middelste gat doorboren).

Eigenlijk denk ik dat je het jezelf iets te moeilijk maakt. Pak een speedboor en jas dat ding erdoor. Kan misschien lang duren, maar het is maar 1 gat en je betaalt jezelf toch niet echt in uren (maw: bij een prof zou tijd een factor zijn, maar jij doet het in de avonden en met een uur tijd krijg je echt wel zo'n gat erin :P ). Als het echt niet lukt: gatenzaag proberen (andersom is lastiger, omdat je dan al een vaag gat heb waarin je speedboor niet meer goed in boort).

Ik moet binnenkort ook een vijftal gaten in een laminaat muur gaan maken voor elektra. Had even met m'n Wolfcraft gatenzaag geprobeerd op een proefstukje, maar volgens mij is die gatenzaag nu al bot :'). Maar ook daar geld: per gat mag ik er prima een kwartier over doen, het eindresultaat telt, en anders is er altijd nog de dikkepeerzaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheJVH schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 00:10:
[...]
Speedboor lijkt mij ook de beste keuze...
Een 40mm speedboor vraagt best veel van een machine op high-speed en ik betwijfel of dat gaat lukken met een magere 12V machine, of dat de machine dit gaat overleven. ;)
anders gatenzaag (maar mijn eigen ervaring is daar juist weer negatief mee)
Een gatzaag zal op die zaagdiepte de neiging hebben te verzuipen in zijn eigen boorstof, je zult dus regelmatig moeten 'lossen' en/of blazen/stofzuigen.
Eigenlijk denk ik dat je het jezelf iets te moeilijk maakt. Pak een speedboor en jas dat ding erdoor. Kan misschien lang duren, maar het is maar 1 gat en je betaalt jezelf toch niet echt in uren
Tegen die tijd is dit underpowered 12V boormachientje al in rook opgegaan. :Y
Ik moet binnenkort ook een vijftal gaten in een laminaat muur gaan maken voor elektra. Had even met m'n Wolfcraft gatenzaag geprobeerd op een proefstukje, maar volgens mij is die gatenzaag nu al bot :'). Maar ook daar geld: per gat mag ik er prima een kwartier over doen, het eindresultaat telt, en anders is er altijd nog de dikkepeerzaag.
Die gatenzaag zal geen bi-metaal zijn geweest vermoed ik, want die moeten het makkelijk meerdere boorgaten uithouden. ;)
Maar een 'decoupeer' voor een boorgat is tegen mijn geloof. :+

In een beetje DIY-huishouden mag zo'n setje bi-metaal gatzagen of iets dergelijks natuurlijk niet ontbreken.
Afbeeldingslocatie: https://www.ecotools.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/583x480/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/9/0/9071cd08d9e5a1bfbdaa392d5ce307d7.jpg

Afwijkende bi-metaal gatzagen zouden van meerdere "merken" in de meeste gereedschapswinkels/bouwmarkten los te koop moeten zijn.
Starrett, Bosch, Ruko, Makita, Mannesmann, DeWalt, etc. you name it.

Heb zelf een uitgebreide, maar intussen jarenoude set van Starrett en deze Ruko HSS-Co, intussen aangevuld met afwijkende maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Gisteren een proef gedaan met gatenboor op een dezelfde dikte balk die ik over had. Op koppel 20 slipt hij nauwelijks. Wel moest ik tussendoor met een beitel het al geboorde hout met beleid wegbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 07:29:
Gisteren een proef gedaan met gatenboor op een dezelfde dikte balk die ik over had. Op koppel 20 slipt hij nauwelijks. Wel moest ik tussendoor met een beitel het al geboorde hout met beleid wegbreken.
Voor dit soort dingen nooit!! de koppelstand gebruiken, maar de boorstand. :P

De torque settings zijn enkel handig voor het indraaien van schroeven als je het "maximale vermogen" (hummm) wilt beperken, om bijv. schroefbreuk te voorkomen.

De boorstand slipt nml. niet door en geeft het maximale vermogen onverkort aan de boorkop door. ;)

ps
Was jouw gatenzaag niet defect??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Is het bij speedboren en gatenzagen niet juist verstandig om de hoogste koppelstand te gebruiken?

Dat soort boren kan ineens blokkeren en een flinke terugslag veroorzaken in je pols.

Al zou ik gewoon een 230v boormachine gebruiken met goed veel power als ik met een gatenzaag door een dikke balk moest boren.

[ Voor 28% gewijzigd door dreamscape op 23-04-2019 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreamscape schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 08:44:
Is het bij speedboren en gatenzagen niet juist verstandig om de hoogste koppelstand te gebruiken?
Dat soort boren kan ineens blokkeren en een flinke terugslag veroorzaken in je pols.
Daar heb je toch een extra handgreep voor??
Die op mijn 18V Makita 481's is zowat een halve meter lang. :+

Anders kun je aan dit powerhouse van Makita gaan denken. _O-

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/do46ds.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2019 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 08:42:
[...]

Wat @dreamscape zegt wil ik graag mijn polsen heel houden bij een plotselinge blokkade. Ook zorgt de koppelstand ervoor dat ik de machine niet overbelast mocht hij onverhoopt zo'n klus toch niet aan kunnen ;)
Klopt, maar die van de buurman niet :)
dreamscape schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 08:44:
Al zou ik gewoon een 230v boormachine gebruiken met goed veel power als ik met een gatenzaag door een dikke balk moest boren.
Ik had ook zijn 18V DeWallt geleend, maar daar zijn volgens mij de accu's van defect, dus zit ik nog steeds aan mijn 12V machientje vast :|

[ Voor 26% gewijzigd door CurlyMo op 23-04-2019 08:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 08:52:
[...]
Wat @dreamscape zegt wil ik graag mijn polsen heel houden bij een plotselinge blokkade. Ook zorgt de koppelstand ervoor dat ik de machine niet overbelast mocht hij onverhoopt zo'n klus toch niet aan kunnen ;)
Deze maximale torquestand is anders geen enkele maar dan ook geen enkele garantie tegen overbelasting.
Jammer voor je. ;)

Je mag dat maximale torquestandje best gebruiken, als je maar niet weer over Fermacell begint. :+

En als je bang bent je polsen te slopen met een 40mm gatzaag op een 12V mini schroefmachientje, dan moet je toch eens aan een goede sportschool gaan denken. :Y

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2019 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
En ook in dat apparaat wordt gebruik gemaakt van zo'n slipkoppeling:
Voor maximale veiligheid en duurzaamheid is de machine voorzien van een slipkoppeling in de laagste versnelling.
Volgens mij is dat dus helemaal niet zo'n raar idee ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 08:57:
[...]

Deze maximale torquestand is anders geen enkele maar dan ook geen enkele garantie tegen overbelasting.
Jammer voor je. ;)
Dan snap ik de torquestand niet volledig. Zover ik weet zorgt de torque er ook voor dat de motor niet oververhit als hij zijn energie niet kwijt kan in het draaien van de kop. Naast dat het er voor zorgt dat materiaal niet kapot gedraaid wordt.

Overigens:
Temperatuurafhankelijke beveiliging tegen
overbelasting
Bij reglementair gebruik kan het elektrische gereedschap niet
overbelast worden. Bij te sterke belasting of het verlaten van
het toegestane werktemperatuurbereik wordt het afgegeven
vermogen gereduceerd of het elektrische gereedschap uitgeschakeld.
Het elektrische gereedschap loopt pas na het bereiken
van de toegestane werktemperatuur opnieuw met maximaal
afgegeven vermogen.
Hij zou dus ook beschermt moeten zijn tegen overbelasting.

[ Voor 34% gewijzigd door CurlyMo op 23-04-2019 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

dreamscape schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 08:58:
[...]

[...]

Is het ook niet. Ike noemt dat ook duidelijk in een (of) meer van zijn instructie videos. Bij boren die de neiging hebben vast te slaan, altijd de slipkoppeling van accu schroefboor machine gebruiken, of een boormachine gebruiken met veiligheidskoppeling (veel boorhamers hebben dat bijvoorbeeld voor het vastslaan op een stuk betonijzer).

Zo'n extra handgreep is ook een oplossing. Maar dan moet je machine die maar net hebben natuurlijk. En dan nog zou ik het lekker met koppeling doen, tenzij je er dan echt niet door komt doordat je niet de max. kracht van de machine kan benutten.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 23-04-2019 09:11 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreamscape schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 08:58:
[...]
[...]
Zowel een bromvlieg als een Boeing 747 kunnen vliegen, maar daar houdt de vergelijking wel op.
Voer je die gedachte alsnog door, dan kom je inderdaad op "rare ideeën". ;)

Het genoemde powerhouse van Makita kan zowat een middenklasse stationwagon omkeren, dat is andere koek dan een bescheiden 12V accu-machientje met een gelimiteerd koppel.
Orion84 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:10:
[...]
Is het ook niet. Ike noemt dat ook duidelijk in een (of) meer van zijn instructie videos. Bij boren die de neiging hebben vast te slaan, altijd de slipkoppeling van accu schroefboor machine gebruiken, of een boormachine gebruiken met veiligheidskoppeling (veel boorhamers hebben dat bijvoorbeeld voor het vastslaan op een stuk betonijzer).
Dat laatste is uiteraard correct, maar dan praat je wel over een andere tak van sport met bijbehorende vermogens.
Ik ging ook eens ondersteboven met een 1500W boormachine met een dozenboor, die in de laagste boorstand met het hoogste koppel vastliep op een ijzeren staaf.
Ondanks de boomlange kruisgreep op die machine was er geen houden aan.
Ja, dat voel je en nee die machine had jammer genoeg geen fijne slipkoppeling.

Maar een koppel van 30Nm à 40Nm houdt de baasvrouw hier met haar tandjes vast.
Ik geef toe, zij heeft wel een pijnlijke beet. :+
CurlyMo schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:01:
[...]
Dan snap ik de torquestand niet volledig. Zover ik weet zorgt de torque er ook voor dat de motor niet oververhit als hij zijn energie niet kwijt kan in het draaien van de kop. Naast dat het er voor zorgt dat materiaal niet kapot gedraaid wordt.
Hij zou dus ook beschermd moeten zijn tegen overbelasting.
Een afdoende bescherming tegen overbelasting moet een oplopende temperatuur kunnen vaststellen en/of de opgenomen stroom kunnen beperken.
Een mechanisch instelbaar koppel doet geen van tweeën en zo kun je in de zwaarste klapperstand je machine alsnog vrolijk in de soep draaien.

Exact dat is mij met een vroegere 850W Bosch boormachine ook een keer overkomen.
De koolborstelhouders waren zelfs helemaal uitgefikt, terwijl de torquesettings nog geen enkele krimp gaven.
Je haalt die features beter niet door elkaar, terwijl je nog denkt goed bezig te zijn. ;)

Negeer de rookwolken en scherpe brandlucht dus niet en ook niet het vloeibaar geworden vet dat de machine komt uitdruipen, want in die gevallen laat de thermische beveiliging het grondig afweten, zo de machine dat feature al heeft.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2019 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:13:
[...]

Zowel een bromvlieg als een Boeing 747 kunnen vliegen, maar daar houdt de vergelijking wel op.
Voor je die gedachte alsnog door, dan kom je inderdaad op "rare ideeën". ;)

Het genoemde powerhouse van Makita kan zowat een middenklasse stationwagon omkeren, dat is andere koek dan een bescheiden 12V accu-machientje met een gelimiteerd koppel.
Ik heb het nergens gehad over het bescheiden machientje dat @CurlyMo wil gebruiken. Ik geef alleen maar aan dat ik van verschillende kanten heb gehoord (waaronder die Ike van Makita, waar @Orion84 ook aan refereert) dat het bij dergelijke gatenboren of speedboren verstandig kan zijn om die koppelstand te gebruiken om je polsen te sparen. En blijkbaar bouwt Makita zo'n functie ook in in die zware machine. Ik neem aan dat daar een reden voor is.

Als niet-professional zal ik vast weinig ervaring hebben en in jouw ogen dingen helemaal verkeerd voorstellen, maar als thuisklusser met CTS ben ik doorgaans wel behoorlijk bewust van de lichamelijke gevolgen voor voornamelijk mijn polsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Afgelopen dagen redelijk wat gezaagd met m'n nieuwe Scheppach PL55 invalzaag. Prima ding.
Nooit zo bij stil gestaan bij stofafzuiging, maar toch wel handig als je wat meer zaagt en/of het wat waait. Werkt dat beetje met een simpele huis-tuin-keuken stofzuiger? Het hoeft in mijn geval niet perfect stofvrij te zijn, maar als het gros van het zaagsel afgevoerd wordt, ben ik al tevreden.

[ Voor 19% gewijzigd door JBS op 23-04-2019 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
JBS schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:23:
Afgelopen dagen redelijk wat gezaagd met m'n nieuwe Scheppach PL55 invalzaag. Prima ding.
Nooit zo bij stil gestaan bij stofafzuiging, maar toch wel handig als je wat meer zaagt en/of het wat waait. Werkt dat beetje met een simpele huis-tuin-keuken stofzuiger?
Mijn Numatic Henry doet dat prima :)

Ik verbaasde me ook over de chaos aan houtsnippers die dat ding wist te produceren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:34
Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 08:42:
[...]

De torque settings zijn enkel handig voor het indraaien van schroeven als je het "maximale vermogen" (hummm) wilt beperken, om bijv. schroefbreuk te voorkomen.

De boorstand slipt nml. niet door en geeft het maximale vermogen onverkort aan de boorkop door. ;)

ps
I agree to disagree, met een speedboor >24mm en een gatenzaag gaat hij altijd op de hoogste koppelstand. Werkt (vind ik) veel fijner, zeker met een speedboor.

Zelfs ome Ike raadt het aan. :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:13:
[...]
Dat laatste is uiteraard correct, maar dan praat je wel over een andere tak van sport met bijbehorende vermogens.
Misschien moet je dan de volgende keer dat je advies geeft niet "nooit" roepen in bold en met uitroeptekens er achter :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@KillaZ Dat is terecht, een handvat op de kin is niet fijn ;)

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 23-04-2019 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KillaZ schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:35:
[...]
I agree to disagree, met een speedboor >24mm en een gatenzaag gaat hij altijd op de hoogste koppelstand. Werkt (vind ik) veel fijner, zeker met een speedboor.
Zelfs ome Ike raadt het aan. :+
Oom Ike is een watje die je zelfs aanraadt de gebruiksaanwijzing en veiligheidswaarschuwingen goed door te lezen.
En een veiligheidsbril en gehoorbeschermers op te zetten bij het omslaan van de pagina's.

Die nemen wij hier niet meer serieus.
Nee sorry.
Zou deze corporate kneus überhaupt weten wie de legendarische Jackass was en waar die voor stond?? :+
Orion84 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:42:
[...]
Misschien moet je dan de volgende keer dat je advies geeft niet "nooit" roepen in bold en met uitroeptekens er achter :>
Het onderstreepte antwoord sloeg op een groen speelgoed machientje met een 10.8V accu, dat voor wannabe mannen met een inherent imagoprobleem cosmetisch is omgedoopt naar een brutere 12V.
Maar desalniettemin nog steeds een gering en amper gevaarlijk koppel aan boord heeft.

Duidelijk genoeg. :+

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2019 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:47:
[...]

Oom Ike is een watje die je zelfs aanraadt de gebruiksaanwijzing en veiligheidswaarschuwingen goed door te lezen.
En een veiligheidsbril en gehoorbeschermers op te zetten bij het omslaan van de pagina's.

Die nemen wij hier niet meer serieus.
Nee sorry.
Zou deze corporate kneus überhaupt weten wie de legendarische Jackass was en waar die voor stond?? :+
Joh, pak jij lekker je DHP481 met 40mm gatenzaag, doet de rest het wel met de slipstand, goed? :+

In other words, volgens mij heb ik binnenkort de beschikking over een Flott STW13 *O* , komt goed uit, kan ik verder aan een wijnpaal.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KillaZ schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:51:
[...]
Joh, pak jij lekker je DHP481 met 40mm gatenzaag, doet de rest het wel met de slipstand, goed? :+
Ten eerste heb ik een andere Makita :+ en ten tweede schakel ik pas de slipstand in als de situatie daar om vraagt.
Je merkt snel genoeg als een machine door oplopende wrijving uit je hand wilt trekken en op een trap, of ladder vind ik het wel een goed idee om niet twee of meer meters naar beneden te kukelen.

Daarnaast ben ik met het boren van een gat in hout nog niet eerder een stuk betonijzer tegengekomen die een slipstand op de machine rechtvaardigde.
Eerst het te boren gat 'inspecteren' kan een boel ongemak voorkomen. ;)
In other words, volgens mij heb ik binnenkort de beschikking over een Flott STW13 *O* , komt goed uit, kan ik verder aan een wijnpaal.
Kijk, dat is nu goed nieuws, maar is het voor de wijn niet beter die in een gekoelde kelder met constantere temperatuur te laten?? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Die wijnpaal is voor de borrelwijn en voor van die mensen die een wijntje pakken en zeggen: "He, lekker"

De rest bewaar ik wel in de trapkast op een aangename temperatuur :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 03:16:

[...]

Die gatenzaag zal geen bi-metaal zijn geweest vermoed ik, want die moeten het makkelijk meerdere boorgaten uithouden. ;)
Maar een 'decoupeer' voor een boorgat is tegen mijn geloof. :+
Die gatenzaag zal het vast nog wel doen, maar als ik kijk naar wat het laminaat doet met het blad van m'n afkortzaag dan verbaast het mij niets als hij na het 5e gat weinig meer doet :) .

Overigens is laminaat leggen met een afkortzaag wel fijn. Wellicht is een laminaatsnijder (vooral de grote hakker die je kan huren) nog beter, maar die afkortzaag maakt hele strakke, haakse snedes. Het blad mag je alleen afschrijven als 'laminaatblad' en niet meer gebruiken om fijne meubeltjes mee te maken :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

KillaZ schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:51:
[...]

Joh, pak jij lekker je DHP481
Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:19:
[...]

Ten eerste heb ik een andere Makita :+
wacht ff...
Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 08:51:
[...]

:?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amateurs, kunnen ook niets zelf bedenken. :(
makita.nl/zoeken......481

Heb er trouwens twee van, maar dan wel van het DDF type (=niet-klopboor). ;)

Ook twee non-brushless voorlopers de BDF458's plus een stapel DDF482's.
Wat 18V Makita boor/schroefmachines betreft is dat het geloof ik wel. :Y

De DDF482 is hier vanwege het gewicht en omvang de meest favoriete, ik moet er in ieder geval altijd naar op zoek, want terugleggen ho maar. :+
TheJVH schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:20:
[...]
Die gatenzaag zal het vast nog wel doen, maar als ik kijk naar wat het laminaat doet met het blad van m'n afkortzaag dan verbaast het mij niets als hij na het 5e gat weinig meer doet :) .
Heb met die bi-metaal gatzagen wel meer gaten geboord, maar heb het eerlijk gezegd nooit zo precies geturfd.
Overigens is laminaat leggen met een afkortzaag wel fijn. Wellicht is een laminaatsnijder (vooral de grote hakker die je kan huren) nog beter, maar die afkortzaag maakt hele strakke, haakse snedes. Het blad mag je alleen afschrijven als 'laminaatblad' en niet meer gebruiken om fijne meubeltjes mee te maken :P .
Ik schreef al eens eerder dat ook ik graag een kleine maar vooral lichte afkortzaag gebruik voor laminaat.
Gewoon het meest goedkope barrel, maar wel met een goed en fijngetand CMT zaagblad er in voor trespa.
Het zaagblad was duurder dan de machine. :+

Het is trouwens al de tweede afkortzaagmachine van dit budget type, een eerste heeft het zagen van aluminium profiel door "ernstige user error" niet overleefd. :P

Heb het zaagblad al op meerdere vloeren gebruikt en het voelt nog steeds vlijmscherp aan.
Zelfs de plakplintjes worden nog steeds loepzuiver en zonder rafeltjes gezaagd, zo'n kwaliteitsblad kan kennelijk wel wat hebben. O-)

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2019 02:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45
[...]

Ja, die gebruiken ze in Venetië ook om zo'n boot mee vooruit te krijgen. Je kan hem in kleine ruimtes er pas op zetten als je goed staat, want omdraaien kan niet meer.

Overigens wel nodig, want als hij vastslaat draai je je pols naar de klote.

[Afbeelding]
Dat is ook een mooi ding. Bijna jammer dat ik die nooit nodig heb voor werk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 10:26
Even geen gereedschappen, maar wat boekjes ter inspiratie. Er zijn nu eenmaal grenzen aan het aantal youtube filmpjes dat je kan kijken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uYSO79dVtO6fam208dNMkBm6/full.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qRjxnmi9oDkKqKEBgTHvkPZU/full.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7EFCQOS3lwtvEGU01Vh6wqJw/full.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DUcSUaXqETfsmLYcvXj8sjbR/full.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ujc5dTjmTaLV5OmooOJBJy1u/full.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LynJbs2CIEOjsexh2WbGTdLE/full.jpg

Met name gericht op werken met lamello's (en andere verbindingen) en het maken van kasten.

Komende tijd dus lekker wat snuffelen in de boekjes om te zien welke oplossingen er allemaal zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]

[Afbeelding]
Ik vroeg me al af waarom er bij mijn 481 zo'n lange stang zat, maar eigenlijk is dat dus om vooral duidelijk te maken dat die andere machientjes niks voorstellen? :+

Overigens vind ik het ook wat overdreven om bij boren in hout zoveel rekening te houden met vastslaan. Tenzij er spijkers/schroeven in het hout zitten, is de kans op onverwachts vastslaan minimaal. Bij hout loopt de wrijving steeds verder op, meestal vergezeld met blauwe rook afkomstig van het hout.

Over vastlopen en rook gesproken, ik heb nu een Pattfield PE-600 mini handcirkelzaag. Dat dingetje is makkelijk van dunne plankjes e.d. maar van een beetje spaanplaat krijgt hij het al heet. Nu zit ik al met een schuin oog naar een Makita SP6000 te kijken, maar is er ook nog iets wat meer handzaam is maar wel sterker dan mijn Pattfield?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

deepbass909 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:54:
[...]
Overigens vind ik het ook wat overdreven om bij boren in hout zoveel rekening te houden met vastslaan. Tenzij er spijkers/schroeven in het hout zitten, is de kans op onverwachts vastslaan minimaal. Bij hout loopt de wrijving steeds verder op, meestal vergezeld met blauwe rook afkomstig van het hout.
Bij een normale houtboor misschien, maar bij een speedboor of gatzaag ligt dat toch echt wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:13:
[...]
Ja, die gebruiken ze in Venetië ook om zo'n boot mee vooruit te krijgen. Je kan hem in kleine ruimtes er pas op zetten als je goed staat, want omdraaien kan niet meer.
Overigens wel nodig, want als hij vastslaat draai je je pols naar de klote.
Zo lang is die Makita handgreep nu ook weer niet. :P
Maar je hebt een goed punt dat er situaties zullen zijn waarin je blij mag zijn met een werkende slipkoppeling.

Nu is het wel zo dat de meeste accu-machines acuut zullen stoppen zodra je de hendel loslaat.
Dat ging in mijn eigen eerdere voorbeeld iets anders, omdat aan de gashendel ook een irritant vergrendellipje zat dat geactiveerd werd toen de 230V Bosch uit mijn handen sloeg en dus vrolijk door bleef draaien.
Met losse handen. ;)
Ja dat deed zeer, maar ondanks het enorme koppel van dat ding zijn mijn polsen niet naar "de klote".
Maar het had zomaar gekund.
Dat is ook een mooi ding. Bijna jammer dat ik die nooit nodig heb voor werk.
Ben wel benieuwd naar het koppel van die machine, maar ik kan het in de specs niet terugvinden, noch in de meertalige manual.
Ik lees wel dat hij geschikt is voor gatzagen tot ~150mm en dat is fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Iemand tips voor het zagen van hoge plinten in verstek. Een goede afkortzaag bijvoorbeeld? Merk je verschil in kwaliteit met een goedkope afkortzaag ten opzichte van een duurdere en welke zouden jullie dan aanraden?

Ik zoek een zaag waarbij ik niet moeilijk hoef te doen met het gokken dat de zaagsnede precies op de plek komt die ik heb afgetekend. Dus dat ik ervan op aan kan dat bijvoorbeeld de lasergeleider ook daadwerkelijk precies op de plek zit van de zaagsnede en ik dus niet steeds handmatig een of twee millimeter meer hoef af te tekenen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheJVH
  • Nu online
darkdesign schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:56:
Iemand tips voor het zagen van hoge plinten in verstek. Een goede afkortzaag bijvoorbeeld? Merk je verschil in kwaliteit met een goedkope afkortzaag ten opzichte van een duurdere en welke zouden jullie dan aanraden?

Ik zoek een zaag waarbij ik niet moeilijk hoef te doen met het gokken dat de zaagsnede precies op de plek komt die ik heb afgetekend. Dus dat ik ervan op aan kan dat bijvoorbeeld de lasergeleider ook daadwerkelijk precies op de plek zit van de zaagsnede en ik dus niet steeds handmatig een of twee millimeter meer hoef af te tekenen, als je begrijpt wat ik bedoel.
DeWalt DWS774

https://www.coolblue.nl/product/792244/dewalt-dws774-qs.html

Heb hem nu een aantal maanden en bevalt uitstekend. Vooral het feit dat hij zo draagbaar is maakt het ontzettend fijn om hem even ergens neer te zetten, met het gevolg dat ik dat ding best vaak gebruik. Ook de schaduwlijn is erg fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, een afkortzaag is een uitstekende machine voor dit doel.
De kwaliteit van de zaagsnede wordt wel voor een groot deel bepaald door de kwaliteit van het HM-zaagblad en dan met name de vertanding daarvan.

De afkortzaag moet wel de capaciteit hebben om de (plat liggende) plint over de volle breedte te kunnen zagen, maar dit kunnen de meeste kandidaten wel aan op een modale plint.
Check dit wel vóór aankoop.

Voor een zuivere snede kan een eenvoudige "spelingsarme" machine beter zijn dan een gecompliceerde zaagmachine mét enige speling.
Hier zullen de potentiële kandidaten zich op prestaties en stabiliteit van elkaar onderscheiden. ;)

Als troost moet je bedenken dat alle afkortzagen min of meer last kunnen hebben van enige (zijwaartse) speling, dat is inherent aan de constructie.
De hamvraag is alleen of je er ook daadwerkelijk last van krijgt.
Zelfs een zware radiaalzaag is tot enige speling te bewegen als je maar je best doet. :P

Een afkortzaag met een enkele scharnierende kop en zonder uittrekarm zal sowieso het meest stabiel zijn, maar heeft door die compacte constructie ook een beperktere zaagcapaciteit en 'kan' minder instelmogelijkheden hebben.
Dat hoeft natuurlijk geen enkel probleem te zijn.
Voor alleen dit doel heb je niet direct een peperdure machine nodig met de meest fancy snufjes, zoals die van Festool of de topline van Bosch.
Erg mooi maar ook erg duur voor die paar plinten.

Zoals een "laser" voor de bladgeleiding, het kán handig zijn 'als het goed werkt', maar je kunt ook prima zonder.
Ook een aanwezige laser zal afhankelijk zijn van de correcte instelling.
Het is een handig hulpje en verkoopargument, maar je gaat er niet automagisch beter door zagen.
Ik mis dit feature in ieder geval niet op mijn eigen machines.

Investeer liever in een goed en fijngetand zaagblad zou ik zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
TheJVH schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:42:
[...]

DeWalt DWS774

Heb hem nu een aantal maanden en bevalt uitstekend. Vooral het feit dat hij zo draagbaar is maakt het ontzettend fijn om hem even ergens neer te zetten, met het gevolg dat ik dat ding best vaak gebruik. Ook de schaduwlijn is erg fijn.
Is de hoek waarin je de zaag kantelt voor het zagen van verstek traploos instelbaar? Ik wil namelijk onderstaande manier gebruiken:

YouTube: How to cut an external mitre / outside corner on skirting boards / b...

Met een zweihaak. Of zijn er makkelijkere manieren om hoge plinten perfect sluitend te maken?

@Bhagavad Dank voor je uitgebreide uitleg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:13:
[...]

Zo lang is die Makita handgreep nu ook weer niet. :P
Maar je hebt een goed punt dat er situaties zullen zijn waarin je blij mag zijn met een werkende slipkoppeling.

Nu is het wel zo dat de meeste accu-machines acuut zullen stoppen zodra je de hendel loslaat.
Dat ging in mijn eigen eerdere voorbeeld iets anders, omdat aan de gashendel ook een irritant vergrendellipje zat dat geactiveerd werd toen de 230V Bosch uit mijn handen sloeg en dus vrolijk door bleef draaien.
Met losse handen. ;)
Ja dat deed zeer, maar ondanks het enorme koppel van dat ding zijn mijn polsen niet naar "de klote".
Maar het had zomaar gekund.

[...]

Ben wel benieuwd naar het koppel van die machine, maar ik kan het in de specs niet terugvinden, noch in de meertalige manual.
Ik lees wel dat hij geschikt is voor gatzagen tot ~150mm en dat is fors.
Ik heb even gezocht en vond een promofolder van Makita waar ze 136Nm noemen.

https://issuu.com/maartenoben/docs/plf-2018_2019-nl-web

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-08 19:54

Ik denk dat een KS 216 hiervoor de best buy is, aangezien deze al te koop is voor ca. € 110,- Omdat deze geen telescopen of glij-stangen heeft, is hij een stuk accurater dan de duurdere exemplaren met glij-stangen. Deze heeft lazer zaaglijn indicatie, die fijn werkt.
Wel altijd even controleren of 90 en 45 graden daadwerkelijk 90 en 45 graden zijn. Van het geld wat je overhoudt kan je een mooi fijn getand HM zaagblad en eventueel een prachtige blokhaak kopen.

Ik heb vorig jaar mijn KS 216 ingeruild voor een KGS 254, maar ik denk dat als ik weer een fijn zaagklusje heb, ik er weer een KS 216 bij koop.

Ik heb gemerkt dat de de meeste vloeren leggers ook 2 machines hebben, een voor de planken, en een voor de plinten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:40
TheJVH schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:42:
[...]

DeWalt DWS774

Ja, fijn toestel zoals al vaker gezegd ;)

Check wel de aanslag: die van mij is niet recht zag ik recent... Zie foto voor het onderaanzicht.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/d2bK45q/IMG-1614.jpg
Het is garantie maar ik wil de machine niet te lang missen, dus nieuw onderdeel besteld en dat is al lastig genoeg.
(DeWalt heeft het magazijn in de UK tegenwoordig. Ik ben voor het mooie compacte model gegaan, anders geen DeWalt om die reden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nivado schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:25:
[...]
Ik denk dat een KS 216 hiervoor de best buy is, aangezien deze al te koop is voor ca. € 110,- Omdat deze geen telescopen of glij-stangen heeft, is hij een stuk accurater dan de duurdere exemplaren met glij-stangen. Deze heeft lazer zaaglijn indicatie, die fijn werkt.
Precies een half uur geleden had ik deze machine in de lokale shop nog in m'n handen. _/-\o_

Dit is exact het soort machine waar ik het eerder over had, eenvoudig en stabiel, degelijk, betaalbaar, redelijk compact en licht en er zit strikt genomen al meer op dan wat de TS voor deze klus nodig heeft.

De superbudget afkortzaagmachine die ik enkel voor laminaat gebruik is zelf nog eenvoudiger en lichter.
Er zit wel een CMT fijngetand zaagblad op dat alweer een paar jaar meegaat.

Deze compacte afkortzaag zwaai je met het grootste gemak met 1 hand heen en weer over de vloer, makkelijker kan haast niet.
Maar wil je op een gegeven moment net iets meer met zo'n machine, dan zou ik hands-down voor deze Metabo KS 216 gaan. :Y

Wil je echt uit je dak gaan, kijk dan vooral eens naar de Festool Plintenzaag SYM 70 RE SYMMETRIC, die naast deze Metabo stond opgesteld. :+
Ik heb hem deze keer maar laten schieten, want de baasvrouw was mee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:04:
[...]

Precies een half uur geleden had ik deze machine in de lokale shop nog in m'n handen. _/-\o_

Dit is exact het soort machine waar ik het eerder over had, eenvoudig en stabiel, degelijk, betaalbaar, redelijk compact en licht en er zit strikt genomen al meer op dan wat de TS voor deze klus nodig heeft.

De superbudget afkortzaagmachine die ik enkel voor laminaat gebruik is zelf nog eenvoudiger en lichter.
Er zit wel een CMT fijngetand zaagblad op dat alweer een paar jaar meegaat.

Deze compacte afkortzaag zwaai je met het grootste gemak met 1 hand heen en weer over de vloer, makkelijker kan haast niet.
Maar wil je op een gegeven moment net iets meer met zo'n machine, dan zou ik hands-down voor deze Metabo KS 216 gaan. :Y

Wil je echt uit je dak gaan, kijk dan vooral eens naar de Festool Plintenzaag SYM 70 RE SYMMETRIC, die naast deze Metabo stond opgesteld. :+
Ik heb hem deze keer maar laten schieten, want de baasvrouw was mee. :P
Die KS216 is idd een prima ding. Budgetvriendelijk en blijft het doen.

Mocht je trouwens een iets betaalbaarder alternatief zoeken voor de Festool plintenzaag: Metabo heeft er ook een.

Maar het lijkt me dat alleen een vloerenboer zoiets nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:53
Ik heb onlangs ook een KS216 gekocht en ga binnenkort plinten zagen (MDF 90 x 12 mm). Nu was ik in de veronderstelling dat het het makkelijkst is om de plinten rechtop te zetten (dan kun je ook 45 graden in beide richtingen verstek zagen), maar in de meeste filmpjes die ik zie ligt de plint plat op de machine.
Wat zijn de voor/nadelen van beide methodes of maakt het weinig uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-08 18:42
Ik kan me zo voorstellen dat liggend stabieler is (meer contactoppervlakte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:20

Reinier

\o/

Ik heb de specs niet bekeken maar de kans is groot dat 90mm plinten staand niet eens passen, dus dan moeten ze wel liggend gezaagd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Reinier schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:36:
Ik heb de specs niet bekeken maar de kans is groot dat 90mm plinten staand niet eens passen, dus dan moeten ze wel liggend gezaagd worden.
Maar passen hoge plinten wel liggend onder de KS216, ik bedoel, haalt de zaag dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

darkdesign schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 00:03:
[...]
Maar passen hoge plinten wel liggend onder de KS216, ik bedoel, haalt de zaag dat?
metabo.com/nl.......ks-216-m-lasercut
Zolang je plinten niet hoger zijn dan 120mm, moet dat volgens de specs prima gaan.

de specs:
Max. zaagbreedte 90°/45°: 120 / 80 mm
Max. zaagdiepte 90°/45°: 60 / 45 mm

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2019 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 01:23:
[...]

metabo.com/nl.......ks-216-m-lasercut
Zolang je plinten niet hoger zijn dan 120mm, moet dat volgens de specs prima gaan.

de specs:
Max. zaagbreedte 90°/45°: 120 / 80 mm
Max. zaagdiepte 90°/45°: 60 / 45 mm
In verstek zagen kan toch max 80mm?

En moet een afkortzaag niet naar links en rechts kunnen kantelen om de beide zijden van het verstek te kunnen zagen? Want het lijkt mij niet wenselijk om de plint met de mooie kant naar onderen te leggen. Of zie ik het verkeerd. En de materiaalklem zit maar aan 1 kant, dus het lijkt me ook onhandig om de zaag met je linkerhand te bedienen en de plint aan de rechterkant te houden van de zaag.

[ Voor 28% gewijzigd door darkdesign op 26-04-2019 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-08 19:54
@darkdesign Kantelen heeft geen invloed op de zaagbreedte. De waarde voor 45 graden die je @Bhagavad je voorschotelt gaat over het schuinzetten van de zaag. De max. zaagdiepte bij 45 graden is gekanteld.

M.a.w. als je plint minder hoog is dan 120mm, en minder dik dan 45mm gaat het lukken met deze machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:45
darkdesign schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 06:47:
[...]

In verstek zagen kan toch max 80mm?

En moet een afkortzaag niet naar links en rechts kunnen kantelen om de beide zijden van het verstek te kunnen zagen? Want het lijkt mij niet wenselijk om de plint met de mooie kant naar onderen te leggen. Of zie ik het verkeerd. En de materiaalklem zit maar aan 1 kant, dus het lijkt me ook onhandig om de zaag met je linkerhand te bedienen en de plint aan de rechterkant te houden van de zaag.
De klem kun je zowel links als rechts van het zaagblad bevestigen (op de KGS 216 M tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Den_S85 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:29:
[...]

De klem kun je zowel links als rechts van het zaagblad bevestigen (op de KGS 216 M tenminste).
Alleen rechts gemonteerd kan de zaag niet meer naar beneden, want de motor komt dan tegen de klem.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:49
Welke stofzuigerzakken gebruiken jullie altijd voor de makita vc2512l?

Iemand trouwens ook nog goed adresje?

Nu juiste topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

heeft iemand hier nog een defecte makita oplader liggen? ik wil een batterij projectje maken en heb een makkelijke manier nodig om connectie te maken met de batterijen :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-08 16:22
Tito129 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:23:
Welke stofzuigerzakken gebruiken jullie altijd voor de makita vc2512l?

Iemand trouwens ook nog goed adresje?

Nu juiste topic
Ik heb vorige week deze gekocht bij destofzuigerzak.nl. Lijken veel op de originele die in de doos zat en zijn niet duur. Heb de eerste twee inmiddels vol en ik zal de volgende keer weer deze bestellen. Zijn dus prima wat mij betreft.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:40
Arjan schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:24:
heeft iemand hier nog een defecte makita oplader liggen? ik wil een batterij projectje maken en heb een makkelijke manier nodig om connectie te maken met de batterijen :)
Ali ;)
(trek ze niet te ver leeg)

[ Voor 4% gewijzigd door Rob Z op 27-04-2019 22:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Deze sinds gisteren in mijn collectie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/70QL1ciiJ3CHOeTOWqbSgfCY/medium.jpg

echt een bruut ding 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Zakkenwasser op 28-04-2019 13:17 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 13-08 10:53
Heb eindelijk m'n nieuwe Makita tools kunnen gebruiken, heb moeten verhuizen met de opslag van m'n hobby...

Tijdje gelden een DDF484, DTD154 en DTM51 gekocht (en nog een bladblazer :P)
moesten even lachen toen die DTD154 even echt gebruikt werd, hoe rap die een lompe schroef hout in kreeg... :-) Verder fijne machine
Multitool was een handige omdat we wat schroeven hadden op lompe plekken die niet los kwamen, die kon ik nu netjes loszagen.

Al met al, blij met de aankopen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Arjan schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:24:
Usb opzetstuk ;)

Heb deze gebruikt om een LED bouwlamp te laten draaien op LXT’s.

[ Voor 10% gewijzigd door bbbrumbrum op 28-04-2019 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
argon007 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:34:
Na lang wikken en wegen uiteindelijk toch een 360 graden laser aangekocht via Aliexpress. Ik heb uren naar reviews en testen gekeken op Youtube (vooral in het Russisch) en deze Huepar 903CG blijkt er zeer goed uit te komen: https://www.aliexpress.co...elink_page_to=ITEM_DETAIL

Ik vond ook een review waar ze bovenstaande laser vergelijken met een Dewalt en daar was er niet echt een merkbaar verschil. Benieuwd naar het resultaat nu... :-)
Ik ben zelf ook aan het kijken of een 360 graden laser aan te schaffen, heb je inmiddels al ervaringen met bovenstaande laser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-08 22:46
Hallo,

Ja, dit weekend nog gebruikt om een omheining te zetten. Ik heb de "laser receiver" voor buiten ook gekocht en ben er zeer tevreden over.

De groene laser is misschien wel wat beter zichtbaar, maar overdag heb je soweiso die "laser receiver" nodig voor buiten. Je ziet de groene straal anders niet.

Ik kocht er via tweedehands nog een Dewalt statief bij. Dus ik ben volledig uitgerust nu :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-08 12:06

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Zal ik mijn neus hier ook weer eens laten zien ;)

Ik moet wat groeven maken voor 3mm platen, en een tafelzaag of mooie complete bovenfreesset kan ik helaas niet meer kwijt. Ik heb het punt bereikt dat meer gereedschap fysiek niet in de schuur past :/

Anyways, ik heb nu toch wat voor die groeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/USzi3YOI237TdX2YrUSBbkE3/medium.jpg

Ben benieuwd hoe goed het allemaal in de praktijk werkt, dat zal ik tzt nog wel delen; de IBS/e die er in gaat heeft me tot dusver niet teleurgesteld dus ik verwacht dat dit ook wel zal werken :)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07 17:27
McGryphon schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:53:
Zal ik mijn neus hier ook weer eens laten zien ;)

Ik moet wat groeven maken voor 3mm platen, en een tafelzaag of mooie complete bovenfreesset kan ik helaas niet meer kwijt. Ik heb het punt bereikt dat meer gereedschap fysiek niet in de schuur past :/

Anyways, ik heb nu toch wat voor die groeven:
[Afbeelding]

Ben benieuwd hoe goed het allemaal in de praktijk werkt, dat zal ik tzt nog wel delen; de IBS/e die er in gaat heeft me tot dusver niet teleurgesteld dus ik verwacht dat dit ook wel zal werken :)
WHAAAAT? No DeWaLt??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:14
Het is wel geel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
First world problems: Hoe ga ik een 62Kg zware kolomboor netjes verwerken in de schuur? Hij staat al zo vol :+ Iemand tips voor een oude werkende non-olie compressor? Aftappen lijkt mij logisch, maar verder, beestje doet het nog gewoon.

[ Voor 36% gewijzigd door KillaZ op 29-04-2019 14:33 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kolomboor: massief eikenhoudet standaard. Flinke boomstronk ofzo. Dat houdt hem wel.
Compressor: als je hem kwijt wilt gewoon op MP kwatsen. Is vast wel een liefhebber voor :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-08 12:06

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Wat ik al zei, geen ruimte in de schuur meer voor een fullsize bovenfrees/kantenfrees, en zo klein en cute maakt Dewalt ze niet ;)

Overigens vandaag ondervonden dat ik inderdaad mijn Dewalt DCS331 nog steeds prefereer over de Bosch GST 90 BE van mijn pa. De Bosch is krachtiger en dempt meer trillingen, maar ik mis de directe feedback en veel betere toerenregeling nu mijn Dewalt 100km verderop ligt wel degelijk. Het is lastiger in een rechte lijn te zagen als je niet voelt wat het zaagje doet, zelfs al heb je een degelijke basis.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
The Eagle schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:53:
Kolomboor: massief eikenhoudet standaard. Flinke boomstronk ofzo. Dat houdt hem wel.
Compressor: als je hem kwijt wilt gewoon op MP kwatsen. Is vast wel een liefhebber voor :)
Ik wil hem juist niet kwijt :+

Boomstronk is een goede! Thanks

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Nieuwe leads zijn binnen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ip8KIZ4VRLDapbJbUxtBsPCa/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iIZH5ZwNhwbHb297a5G41l5P/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
En, een beetje soepel? Ik heb zelf de "Silicone Test Leads" die bij mijn Fluke 179 zatten, maar wat een rommel is dat. Superlange blanke pen zonder isolatie (daar ook al eens sluiting mee gemaakt) en vanaf begin af aan meet het ene snoer 1,1 Ohm en de andere 0,1... Heb het handeltje toen teruggestuurd naar de Conrad met de vermelding dat de snoertjes niet deugen. Die hebben de meter gekalibreerd en weer aan mij teruggestuurd. Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KillaZ schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:32:
First world problems: Hoe ga ik een 62Kg zware kolomboor netjes verwerken in de schuur? Hij staat al zo vol :+ .....
Afhankelijk van de hoogte van de machine maak je er een passend en verrijdbaar stabiel karretje onder met minstens twee zwenkwielen.
Voordeel is dat je de kolomboor dan in een hoekje kunt parkeren, maar dat je hem ook kunt verplaatsen als je eens iets groots wilt boren waarvoor je meer vrije ruimte nodig hebt.
Dat laatste werkt niet fijn als hij een vaste plek langs een muur heeft gekregen.

Is de kolomboor met een verrijdbaar onderstel alsnog te laag, dan frot je er een solide kastje tussen waarin je meteen alle accessoires van de machine kunt bewaren, zoals boorolie, morse-conus uitdrijver, extra boorkop, tapapparaat, tappen, frezen, boren, nog meer boren, etc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Heeft iemand een tip voor een goede en betaalbare set met schroevendraaiers. Het liefst kruiskop en eventueel torx. Ik merk vaak dat ik net de juiste maat niet heb en dan maar moeilijk ga lopen doen met een te grote of kleine schroevendraaier.

En wat is een goed merk accuschroef(boor)machine van rond de 150 a 200 euro? Of is dat dan rommel en moet ik meer geld uitgeven voor een machine die jaren mee gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

darkdesign schreef op maandag 29 april 2019 @ 23:03:
Heeft iemand een tip voor een goede en betaalbare set met schroevendraaiers. Het liefst kruiskop en eventueel torx. Ik merk vaak dat ik net de juiste maat niet heb en dan maar moeilijk ga lopen doen met een te grote of kleine schroevendraaier.
Ik kan je de nog enigszins betaalbare sets van Gedore en Wera van harte aanbevelen, maar je geeft niet aan wat voor jou 'betaalbaar' is. ;)
Op Amazon zul je voor beide merken waarschijnlijk het goedkoopst slagen en anders stel je met de add-on Keepa een pricealert op Amazon in.
Dat werkt superhandig.

Gedore bevalt mij qua grip marginaal beter dan Wera, maar eerlijk gezegd is het peanuts.
Bij beide merken kun je sets kiezen die zo dicht mogelijk benaderen wat je zoekt.
Eventueel vul je zo'n set aan met losse schroevendraaiers.
In een uitgebreider set PZ/PH schroevendraaiers zitten doorgaans alleen de meest courante Torx maten.

Whatever the price, met zo'n set doe je een lang leven als je er netjes mee omgaat.
Over de Hazet varianten lees ik teleurstellende verhalen.
En wat is een goed merk accuschroef(boor)machine van rond de 150 a 200 euro? Of is dat dan rommel en moet ik meer geld uitgeven voor een machine die jaren mee gaat?
Daar is eerlijk gezegd geen zinnig antwoord op te geven, maar ik zou het alleen al voor de support bij een vd A-merken houden.
Handig als je over drie+ jaar nog een extra accu nodig hebt.
Makita, Bosch, Metabo, DeWalt, Hitachi, etc.

Voor licht werk tot 30Nm hebben Bosch en Metabo 10.8V accuschroevers in het assortiment die compact, licht van gewicht, zeer betaalbaar en nagenoeg perfect zijn voor lichte klussen boven het hoofd.

De sweet spot van 18V met 60Nm/70Nm aan koppel is nog steeds compact te noemen en met deze machines kun je bijna al je kluswerk aan.
Je vindt ze bij Makita (482-serie en 484-serie), Bosch, Metabo, DeWalt, Hitachi.
Houd zelf de vele aanbiedingen in de gaten.

De zwaarste 18V machine hebben tegenwoordig brute koppels rond de 115Nm waarmee je ook grote gatzagen kunt gebruiken.
Nadeel is dat die machines duurder, zwaarder en volumineuzer zijn met totaal gewichten die de 3kg naderen.
Niet de eerste keus om een 3mm schroefje in te draaien, maar het kán uiteraard wel. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2019 03:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
darkdesign schreef op maandag 29 april 2019 @ 23:03:
Wat Bhagavad zegt, Wera is prima en (in ieder geval op amazon.de) redelijk betaalbaar. Grip is persoonlijk, wellicht kan je ook een Felo of Facom set vinden voor een soortgelijke prijs.

Je kan je ook afvragen of je een volledige set gewone schroevendraaiers wilt, of dat je denkt dat je ook voldoende hebt aan een bitset met 1 of 2 bithouders. Neemt een stuk minder ruimte in, en je krijgt meestal ook een volledigere set (met inbus e.d. er nog bij). Wel kan de verdikking van de bithouder het moeilijker maken om op moeilijk bereikbare plekken te komen.

Een bitset kan je wel ook meteen gebruiken op een schroef-boormachine, kan handig zijn. Of een bitratel voor als je meer kracht moet zetten, of weinig werkhoogte hebt.

Voor een schroefboormachine hangt het er vanaf wat je er mee wilt gaan doen. Beetje licht schroef en boor werk kan je prima een 10.8 / 12V machine voor kopen. Als je merkt dat je veel op moeilijk bereikbare plekken moet schroeven/boren, dan kun je ook overwegen om een boormachine te halen met verwisselbare kop, waar je meestal de boorkop eraf kunt halen, en kan verwisselen voor een 90 graden stuk, of zelfs een excenter. Voor die 150-200 euro kan je best een mooie 10.8V machine halen.

Voor het zwaardere schroefwerk heb je met 10.8V waarschijnlijk wat koppel te kort, je kan dan beter naar een 18V kijken, maar dat is vaak duurder (en zwaarder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Verwijderd schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:06:
[...]

Afhankelijk van de hoogte van de machine maak je er een passend en verrijdbaar stabiel karretje onder met minstens twee zwenkwielen.
Voordeel is dat je de kolomboor dan in een hoekje kunt parkeren, maar dat je hem ook kunt verplaatsen als je eens iets groots wilt boren waarvoor je meer vrije ruimte nodig hebt.
Dat laatste werkt niet fijn als hij een vaste plek langs een muur heeft gekregen.

Is de kolomboor met een verrijdbaar onderstel alsnog te laag, dan frot je er een solide kastje tussen waarin je meteen alle accessoires van de machine kunt bewaren, zoals boorolie, morse-conus uitdrijver, extra boorkop, tapapparaat, tappen, frezen, boren, nog meer boren, etc. ;)
Het is een flott 13, dus normale hoogte? Uitdaging wordt denk ik vooral hoe een karretje te maken die niet mega topzwaar wordt met 60 kg er op :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

KillaZ schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 07:53:
[...]
Het is een flott 13, dus normale hoogte? Uitdaging wordt denk ik vooral hoe een karretje te maken die niet mega topzwaar wordt met 60 kg er op :)
Mooie machine is dat. _/-\o_

Hij is zo te zien alleen niet zo hoog en de kolomboor op de grond zetten lijkt mij niet handig werken, de machine moet dus omhoog om comfortabel te kunnen boren.
Ik vind het zelf wel handig werken als boor en machineklem ongeveer op borsthoogte zitten.

Een kubus van zeg 18mm multiplex moet meer dan sterk genoeg zijn om jouw machine stabiel te kunnen dragen.
Maak dan wel de basis breder/dieper dan de footprint van de kolomboor is en zet er stevige wieltjes onder.

Je kunt zonder probleem de voorkant van die kubus openlaten voor lades oid, zodat je ook handig accessoires kwijt kunt en geen kostbare ruimte verliest.
De bovenkant kun je eventueel dubbel uitvoeren als je bang bent voor doorbuiging en het gewicht van de machine vreest.
Voor meer stabiliteit kun je het zwaartepunt verleggen door op de bodem van de houten kast betonnen tegels leggen of daar een compartiment maken dat je volstort met beton.

Mijn eigen kolomboormachine zal zo'n 1.8m hoog zijn en een slordige 150kg wegen en ook die heb ik ooit voor hetzelfde gemak van een verrijdbaar onderstel voorzien.
Staat al een jaar of 20 zonder problemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Deze gister binnen gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UUapGxxNsCyXuhnzCQrp40Cn/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/McZRCoESqwXlrXAR0ZR2UiPi/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UZo5eRtZEmua8tTvZGelrrdI/medium.jpg
Voor 58.- had ik echt veel meer verwacht! :/
8)7 8)7

Dus die gaat terug. Gisterenavond maar een soortgelijke besteld via AliExpress voor 13.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 17:52
Dat is een duur tasje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zeker. Maar ik vraag mij af wat je precies van dat tasje had verwacht en waarom je uberhaupt vond dat die 58 euro gerechtvaardigd was? @AyeAyeCaptain!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-08 09:09
Verwijderd schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:53:
Dat zeker. Maar ik vraag mij af wat je precies van dat tasje had verwacht en waarom je uberhaupt vond dat die 58 euro gerechtvaardigd was? @AyeAyeCaptain!
Omdat er "Fluke" op staat ipv "Fulke"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:53:
Ik dacht dat er ook een potje vaseline bij zat. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Advies gevraagd: heb een invalzaag en wil MDF zagen. Dan heb je een blad nodig met veel tanden die kort op elkaar staan (zo las ik op internet).

Kan ik dan beter gaan voor een blad voor Trespa zoals deze met vlak-daktand of volstaat dit blad ook?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-08 16:34
MDF heeft niet de harde toplaag zoals trespa of andere volkern platen. Maar hoe meer tanden, hoe fijner de zaagsnede.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Moet het goed of goed genoeg? Voor goed genoeg kom je een eind met een 9 euro kostend zaagblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Een cirkelzaag met vlak-daktand is om de buitenste laag af te breken dus. Hmm, dit soort informatie is ook niet makkelijk te vinden op de internets.
jadjong schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:50:
Moet het goed of goed genoeg? Voor goed genoeg kom je een eind met een 9 euro kostend zaagblad.
Nee goed :) Over ecotools-bladen lees ik vaak dat het meevalt. Maar ik begrijp dat ik beter even verder kan kijken?

edit: Ik kom nu uit bij de CMT 292.165.56H. Bij winkels als Toolnation staat'ie beschreven als afkortzaagblad, maar bij een (samengestelde) plaat kun je weinig afkorten :-)

[ Voor 22% gewijzigd door Eusebius op 01-05-2019 22:26 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Ik wilde je net eentje van CMT aanraden, maar dat hoeft niet meer. :P Als het zonder plamuur in het zicht komt te staan wordt je van dit blad wel vrolijk. Voor afkorten wordt meer tanden aangeraden, vandaar dat deze de beschrijving afkortzaag mee krijgt. MDF is over het algemeen lekker dik waardoor je makkelijk aan de 3-4 tanden in het hout komt tijdens zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Nu nog een goede leverancier .. mobiltecnica.com wordt aangeraden (of via site, of via Amazon), maar die duurt wat langer. Toolnation (cmtonline.eu) is duurder maar sneller.

==
hoi

Pagina: 1 ... 90 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.