Ja dat is zeker jammer, de Festool 93E blijft een erg fijne machine, al is het nut wel beperkt tot het fijnere werk en de hopeloze hoekjes.
Voor jouw tafelbladen zou ik liever groter denken, vooral als het hout maar een beetje harder wordt dan vuren/grenen.
Een stevige bandschuurmachine is dan de eerste die ik zelf pak, meteen gevolgd door de Rotex 150.
De latere schuurgangen kun je dan prima met een iets grotere vlakschuurmachine doen.
Nu wordt een Rotex doorgaans in 1 adem genoemd met een brute afname en dat is zeker een ijzersterk punt van deze machine, maar zodra je de zool naar
"niet gedwongen" rotatie schakelt, heb je een machine in handen die zich bijna fluweelzacht laat doseren.
Voor grotere vlakken is de diameter van de Rotex 90 snel aan de krappe kant, waardoor je moet uitkijken voor ongewenste golfbad effecten.
De kleine Rotex 90 is in die maat geweldig voor het kleinere werk, maar kies hem liever niet voor grote vlakken.
Voor een betrouwbare bandschuurmachine zou ik overigens een Festool liever vergeten, ik heb slechte ervaringen met dit gekloonde Holzher design.
De interne wormwiel overbrengingen blijken erg kwetsbaar te zijn.
Liever een oldschool Makita of Bosch, die zijn nagenoeg onverwoestbaar.
Annuk schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:54:
........
edit:
Je kunt evt. ook nog kijken naar de DHP458.. is geen koolborstelloze machine, maar heeft nog aanzienlijk meer koppel dan de 484, namelijk 91Nm, en de machine is nog ~400g lichter dan de 481.
Dat verschil in gewicht leek mij aan de brute kant, ik heb de Makita bodies dus maar even voor je op de digitale weegschaal gegooid.
DDF 481 = 1781g
DHP 458 = 1777g
Dit verschil is dus verwaarloosbaar, de DHP 458 heeft echter wél een klopboor, de DDF 481 heeft die niet.
Beide machines zijn dus 'kaal' gewogen,
zónder accu, maar uiteraard wel met het standaard 13mm stalen boorkopje.
[
Voor 18% gewijzigd door
Verwijderd op 18-10-2017 05:58
]