[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 103 Laatste
Acties:
  • 920.205 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:25
Ik heb vandaag de iBood actie binnengekregen. Mooi setje hoor, lekker klein ook als ik hem vergelijk met mijn Makita 18V DHP481.

Merk wel dat hij minder kracht heeft dan de DHP ook, maar voor meeste doeleinden volstaat het prima lijkt me.

Gisteren ook Festool OF 1010 EBQ-Plus bovenfrees gekocht (en al binnengekregen): vandaag met een freesmal van 247wood.nl scharnieren in mijn nieuwe deur ingefreesd. Ideaal spul zeg: ik kan iedereen zo'n mal aanraden. Zoveel beter dan lopen pielen met je beiteltje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Weet iemand of op de Metabo CS 23 355 ook een zaagblad voor hout te monteren is? Of zolang het maar een juiste diameter, boorgat en toerental heeft dan mag alles?

En misschien een tip voor mensen die een kleine (76mm schijven) haakse slijper op de verlanglijst hebben staan: op dit moment is de blauwe Bosch GWS 12V-76 incl 2x 2,5 Ah met 15 euro korting (vinkje rabatt aanzetten) te bestellen bij de Duitser. Ik heb hem niet kunnen laten liggen. Echt een handig ding! Vooral voor 'tight spots' onder de auto (vastgeroeste uitlaat) of het wat fijnere slijpwerk bij andere lasprojectjes ideaal.

[ Voor 54% gewijzigd door Verstekbakker op 15-10-2017 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Dennis schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 23:16:
Ik heb vandaag de iBood actie binnengekregen. Mooi setje hoor, lekker klein ook als ik hem vergelijk met mijn Makita 18V DHP481.

Merk wel dat hij minder kracht heeft dan de DHP ook, maar voor meeste doeleinden volstaat het prima lijkt me.

Gisteren ook Festool OF 1010 EBQ-Plus bovenfrees gekocht (en al binnengekregen): vandaag met een freesmal van 247wood.nl scharnieren in mijn nieuwe deur ingefreesd. Ideaal spul zeg: ik kan iedereen zo'n mal aanraden. Zoveel beter dan lopen pielen met je beiteltje...
Wat had je bij iBood besteld? Minder kracht dan de DHP481 kan praktisch elke boor/schroefmachine zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

Verstekbakker schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 01:14:
Weet iemand of op de Metabo CS 23 355 ook een zaagblad voor hout te monteren is? Of zolang het maar een juiste diameter, boorgat en toerental heeft dan mag alles?
Ik zou het niet proberen!

Bij de mijne heb ik al meerdere keren in de het ijzeren frame gezeten met de zaag. Met een zaagblad voor ijzer uiteraard geen probleem, met een blad voor hout zou ik het minder fijn vinden.

Wat misschien wel zo is: bij het zagen van hout gaat het blad misschien niet zo scheef dat bovenstaande gebeurt?!

[edit]

Maar zijn er zo'n grote hout-zaagbladen (die daar precies op passen) te krijgen dan?
En misschien een tip voor mensen die een kleine (76mm schijven) haakse slijper op de verlanglijst hebben staan: op dit moment is de blauwe Bosch GWS 12V-76 incl 2x 2,5 Ah met 15 euro korting (vinkje rabatt aanzetten) te bestellen bij de Duitser. Ik heb hem niet kunnen laten liggen. Echt een handig ding! Vooral voor 'tight spots' onder de auto (vastgeroeste uitlaat) of het wat fijnere slijpwerk bij andere lasprojectjes ideaal.
Inderdaad een zéér fijne machine _/-\o_
Eigenlijk had ik 'm gekocht voor de heb, maar ik gebruik 'm verrassend vaak :)

[ Voor 3% gewijzigd door Atmoz op 15-10-2017 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-10 09:08
@Atmoz
je hebt nog wat in te halen als Bosch fan :o

Tom Gensmer - Why I choose Festool

gvd kolere youtube tags

[ Voor 122% gewijzigd door geekeep op 15-10-2017 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:25
Framoes schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 09:10:
Wat had je bij iBood besteld? Minder kracht dan de DHP481 kan praktisch elke boor/schroefmachine zijn ;)
Dit setje. Kwam hier pas geleden voorbij en toen direct besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

geekeep schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 09:47:
@Atmoz
je hebt nog wat in te halen als Bosch fan :o

[video]
Tom Gensmer - Why I choose Festool

gvd kolere youtube tags
Hoe bedoel je inhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Atmoz schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 09:35:
[...]

Ik zou het niet proberen!

Bij de mijne heb ik al meerdere keren in de het ijzeren frame gezeten met de zaag. Met een zaagblad voor ijzer uiteraard geen probleem, met een blad voor hout zou ik het minder fijn vinden.

Wat misschien wel zo is: bij het zagen van hout gaat het blad misschien niet zo scheef dat bovenstaande gebeurt?!

[edit]

Maar zijn er zo'n grote hout-zaagbladen (die daar precies op passen) te krijgen dan?

[...]

Inderdaad een zéér fijne machine _/-\o_
Eigenlijk had ik 'm gekocht voor de heb, maar ik gebruik 'm verrassend vaak :)
Hout is natuurlijk een stuk zachter en zo'n zaagblad is van staal, niet van die slijpschijfdingesmateriaal... Ik heb het alleen nodig om stukken hout op maat te zagen voor de kachel, dus dat kan dan ook met een oud, bot (zelfgeslepen) zaagblad.

Mijn zaagmans zei dat die maten standaarden waren die ook voor zaagbladen gelden. Ook stond op zijn zaagbladen "tot 5000 rpm"... Eens kijken of ik een oud zaagblad kan vinden op die maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je het al kunt krijgen, wat kost zo'n zaagblad dan?
Zag gisteren bij de Praxis een elektrische kettingzaag voor vrij weinig. Lijkt me een stuk beter geschikt voor jouw doel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:09
Ik denk dat je het niet moet proberen. Ijzer slijp je met zo'n apparaat, dus veel vermogen en weinig kracht (koppel).

(Hout) Zagen gaat met meer kracht gepaard en daar lijkt me die machine niet op gebouwd.

Idd niet gevaarlijk doen, 100 euro meer uitgeven en een geschikte machine halen (zoals bijvoorbeeld de eerder genoemde electrische kettingzaag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

https://www.praxis.nl/tui...ische-kettingzaag/5578650
66 euro nu na aftrek 20% keuzekorting. Serieus geen geld voor wat simpel zaagwerk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Zo'n zaag heb ik al liggen, maar voor wat vuren latten is dat een beetje overkill om ze passend te maken voor in de kachel. Er is gewoon niet genoeg plaats voor nog meer zaagspul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verstekbakker schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 18:31:
Zo'n zaag heb ik al liggen, maar voor wat vuren latten is dat een beetje overkill om ze passend te maken voor in de kachel. Er is gewoon niet genoeg plaats voor nog meer zaagspul.
Gewoon breken een optie? Desnoods even een klap met een hamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Handzaag!!

Luiwammes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:45
Ik heb op dit moment helemaal geen gereedschap. Wel zou ik graag een basisset kopen waarmee ik in en rond het huis uit de voeten kan. Dus wat schroevendraaiers, inbus, sleutels etc.

Is er soms een best buy guide met handige merken/typenummers? Ik wil niet teveel uitgeven maar gewoon een leuke basisset hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:51

Kraz

Saving the world

Spixo schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:27:
Ik heb op dit moment helemaal geen gereedschap. Wel zou ik graag een basisset kopen waarmee ik in en rond het huis uit de voeten kan. Dus wat schroevendraaiers, inbus, sleutels etc.

Is er soms een best buy guide met handige merken/typenummers? Ik wil niet teveel uitgeven maar gewoon een leuke basisset hebben.
Kun je dan niet beter op een van de vele aanbieding sites kijken voor zon complete koffer?
Ben je 75 euro kwijt en heb je in een keer alles in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Spixo schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:27:
een basisset kopen waarmee ik in en rond het huis uit de voeten kan. Dus wat schroevendraaiers, inbus, sleutels etc.
Weet je al welke klussen je staan te wachten?

Ik had op een gegeven moment een kist met veelgebruikt gereedschap ingericht, wat voor mij 80% van alle klussen dekte. En 100% van in en rond het huis.

Maar als ik de inhoud daarvan hier ga posten, dan gaat 100% van de bezoekers hier het er niet mee eens zijn, want voor iedereen is dat anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Kraz schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:30:
[...]

Kun je dan niet beter op een van de vele aanbieding sites kijken voor zon complete koffer?
Ben je 75 euro kwijt en heb je in een keer alles in huis.
Vooral over de schroevendraaiers van een set van 75e maak ik me een klein beetje zorgen... Pasvorm en hardheid is daarbij wel van belang. Als je dan ziet dat een beetje schroevendraaier 10e per stuk kost, zou ik dat budget minimaal verdubbelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:51

Kraz

Saving the world

MikeyMan schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:37:
[...]

Vooral over de schroevendraaiers van een set van 75e maak ik me een klein beetje zorgen... Pasvorm en hardheid is daarbij wel van belang. Als je dan ziet dat een beetje schroevendraaier 10e per stuk kost, zou ik dat budget minimaal verdubbelen.
Klopt, maar hoe vaak gast hij ze gebruiken?
Als het een jaar of 2/3 mee gaat is t al prima. Je weet daarna precies waar je meer geld in kunt/moet investeren.

Uiteraard kun je ook gelijk een wera set van 50 euro kopen, maar ik kan niet in zijn portemonnee kijken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
bij in en om het huis denk ik aan schilderijtjes ophangen, stekker monteren, een kastdeurtje fixen en raambeslag monteren.

Maar bij een ander is dat misschien wel juist een fiets repareren oid.

Dus ik ben benieuwd naar wat spixo wil gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
MikeyMan schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:37:
[...]

Als je ze dagelijks gebruikt is dat belangrijk. Maar bij sporadisch gebruik hoef je geen Wera te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:45
Raymond schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:52:
bij in en om het huis denk ik aan schilderijtjes ophangen, stekker monteren, een kastdeurtje fixen en raambeslag monteren.

Maar bij een ander is dat misschien wel juist een fiets repareren oid.

Dus ik ben benieuwd naar wat spixo wil gaan doen :)
Precies dat! Geen fietsen repareren maar wel af en toe een schilderijtje ophangen of met een inbus het ontluchtingsdopje van de radiator draaien. Gewoon easy use. Zou ik al afkunnen met het een en ander uit de Lidl-shop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Ik.vind dat altijd zo'n kulargument... Ook als je iets weinig gebruikt is het wel fijn als je niet je schroeven constant kapot draait... Ik heb het ook niet over topspul, maar een volledige set voor thuisgebruik van 75 euro is wel heel krap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Spixo schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:08:
[...]

Precies dat! Geen fietsen repareren maar wel af en toe een schilderijtje ophangen of met een inbus het ontluchtingsdopje van de radiator draaien. Gewoon easy use. Zou ik al afkunnen met het een en ander uit de Lidl-shop?
Ze hebben daar een universele set voor 3 tientjes. Doe er dan wat meetgereedschap bij (ze hebben een handige aftekenwaterpas) en koop een handzaag voor een tientje in de bouwmarkt, zoek een goede aanbieding voor twee moersleutels en je kan voorlopig vooruit.

Alles wat je verslijt of waar je je ergert aan de kwaliteit, vervang je door een goed stuk gereedschap. Daar hebben we in dit topic suggesties genoeg voor :)

Voor simpel kluswerk kan je met bovenstaande prima uit de voeten. Ik heb bijvoorbeeld gedore en wiha schroevendraaiers (duur en goed) en voor de gein ook de schroevendraaiers van de ecotools gekocht (volgens mij 60ct per stuk in de aanbieding). Die Ecotools passen net zo goed en liggen ook prima in de hand. Het hoeft allemaal niet zoveel te kosten :)
Linkje: https://www.ecotools.nl/schroevendraaiers/ (ze hebben helaas geen platkop meer, die heb ik nog wel kunnen kopen)

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond op 15-10-2017 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-10 11:40
Ik heb ook zo'n complete koffer gehaald, wat kapot gaat vervang ik dan wel voor iets degelijks. Heb wel een goede bitset gehaald want die heb je na 2-3 ikea kastjes wel aan puin gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 21:11
@jip_86
Welke bitjes heb je gehaald? Heb namelijk ook een goede set nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-10 11:40
dangerpaki schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 04:54:
@jip_86
Welke bitjes heb je gehaald? Heb namelijk ook een goede set nodig.
DeWalt, kan exact dezelfde niet meer vinden. Maar gewoon met de standaard maten :)
De mijne is iig net te uitgebreid om nu bij mijn boormachine in de koffer te kunnen gooien die ik inmiddels heb :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 13:15
Koop een gangbaar merk qua bits, bijvoorbeeld Wera, Wiha. Zelf ben ik erg fan van PB Swiss bits.
(en de schroevendraaiers en inbussleutels uiteraard...)
Wellicht heb je geen set nodig omdat je misschien 90% van de tijd PZ2 en TX20 gebruikt?

[ Voor 22% gewijzigd door Rob Z op 16-10-2017 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:36
MikeyMan schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:09:
Ik.vind dat altijd zo'n kulargument... Ook als je iets weinig gebruikt is het wel fijn als je niet je schroeven constant kapot draait... Ik heb het ook niet over topspul, maar een volledige set voor thuisgebruik van 75 euro is wel heel krap.
Mhoa lukt wel, kijk maar eens bij de Action of Ecotools
Natuurlijk heb je dan geen topkwaliteit, maar voldoet prima om het schilderijtje op te hangen of het kastdeurtje te monteren
En de schroevendraaiers van de Action zijn eigenlijk best prima te noemen :X

Ik heb bijvoorbeeld mijn bitjes van Ecotools (verlies ze nog wel eens O-) ) en die doen het gewoon prima, nog geen eentje kapot gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 21:11
@Rob Z
De website van SwissTools wordt ik (in ieder geval de mobiele) niet zo wijs van. Moet effe goed kijken. Maar zat zelf naar een Wera Impaktor set te kijken. Gemaakt om met inpactors te werken. Dus zal wel goed gaan op een gewoon accuschroef dacht ik.

Enige nadeel van die inpaktor serie is dat er geen bitjes voor plattekop schroeven bij zit. Gebruik ik overigens zelden meer. Ook logisch overigens. Als je die met een impact driver wil vastzetten gaat dat natuurlijk stuk.

[ Voor 30% gewijzigd door dangerpaki op 16-10-2017 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Impaktor sets zijn op zich mooi spul, maar ook duurder dan gewone bits, die ook gewoon prima volstaan voor een gewone accuschroef machine.

Voor @Spixo zijn bits en een bithouder een relatief goedkope optie voor schroevendraaiers en inbus/torx sleutels. En dan is het ook aan te raden om een bithouder met een gewone schroevendraaier greep te nemen, en daarnaast een bithouder of bitratel voor als meer kracht nodig is (kan fijn zijn, zeker voor inbus en torx schroeven / moeren). Bv. zo'n bitschroevendraaier en zo'n bitratel. Wera heeft ook sets met beide bithouders en een assortiment aan bits.

Dan ben je voor een beetje klussen in en om het huis al een behoorlijk eind. Wellicht nog een zijkniptang, combinatietang, en mogelijk een waterpomptang. Ring/steeksleutels of verstelbare moersleutels heb je niet zo vaak nodig in en om het huis. Over het algemeen, in ieder geval. Hamertje is wel handig, rolmaat, duimstok, en/of schuifmaat is altijd wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
MikeyMan schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:09:
Tuurlijk is dat fijn, maar als je iets amper gebruikt zijn de schroevendraaiers van een tientje per stuk zonde van je geld. Daarnaast kan ik niet bepalen wat iemand te besteden heeft, dus zet ik laag in.

Maar inderdaad, duurdere schroevendraaiers werken fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Geen platkop bij impaktor is natuurlijk logisch: dat gaat never nooit werken, sleufschroeven met slagschroevedraaier vasthameren :P met gewoon schroefmachientje is al lastig genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiscool
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 12:25
Heeft iemand van jullie ervaring met de bouwstofzuiger van de lidl. Ben een kleine thuis hobbyist maar heb ondertussen RSI van dat vegen iedere keer.

Het gaat dus echt om incidenteel gebruik.
https://www.lidl-shop.nl/...iger-PNTS-1500/p100219930

Of is een kärcher dat meer aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De beste manier om je bitjes heel te houden is door het juiste bitje te kiezen!
Dus geen Phillips in een Pozi of andersom.
Voordat je begint gewoon even kijken en met de hand passen.

Daarnaast ook de slipkoppeling juist instellen, zodat je niet je volgas je schroef aan het uithollen bent als-ie er eigenlijk al in zit.

Als je hier rekening meehoudt dan kun je zelfs met de elcheap bitjes best lang vooruit.
Henkiscool schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:59:
Heeft iemand van jullie ervaring met de bouwstofzuiger van de lidl. Ben een kleine thuis hobbyist maar heb ondertussen RSI van dat vegen iedere keer.

Het gaat dus echt om incidenteel gebruik.
https://www.lidl-shop.nl/...iger-PNTS-1500/p100219930

Of is een kärcher dat meer aan te raden?
Ik heb zelf zo`n Kärcher WD3P (als ik het goed heb onthouden), en ben er daar eigenlijk best tevreden over. Vooral de inschakelautomaat is ideaal! De Lidl lijkt qua specificaties zo best oké, maar het prijsverschil is niet zo heel groot. Ik had die Kärcher voor iets meer dan 90 euro via Amazon.de. Voordeel is dat je de zakken van Kärcher overal kunt vinden, die van Lidl zullen wellicht wat moeilijker te vinden zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door Trasos op 16-10-2017 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 15:38

talin

ES-MA

Trasos schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 14:10:
De beste manier om je bitjes heel te houden is door het juiste bitje te kiezen!
Dus geen Phillips in een Pozi of andersom.
Voordat je begint gewoon even kijken en met de hand passen.

Daarnaast ook de slipkoppeling juist instellen, zodat je niet je volgas je schroef aan het uithollen bent als-ie er eigenlijk al in zit.

Als je hier rekening meehoudt dan kun je zelfs met de elcheap bitjes best lang vooruit.
note, bitjes van het merk Bosch of Makita zijn geen bitjes.
die zijn goed in het maken van boormachine's en zaagmachine's e.d.
die kopen no-name bitjes in en kopen weer elders een doosje met hun naam er op en stoppen ze daarin.

merken als Wera die doen hele dagen niks anders als bitjes maken, testen en verbeteren.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 14:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Van het weekend weer eens aan wat fietsen gesleuteld. Zojuist kwam ik tot de realisatie dat ik heel veel tijd kwijt ben in nauwe hoekjes met het draaien van een kwartslag, sleutel loshalen, er opnieuw opzetten en weer een kwartslag draaien. Dat zou dus veel sneller kunnen met een compacte ratel voor zeskantbitjes.

Ik heb al een momentsleutel en een grotere 1/4" ratel. Het is puur voor het fijnere werk aan de fiets. Dus een compacte kop zou fijn zijn, misschien zelfs iets lichtgewicht wat makkelijk mee te nemen is? Belangrijk is dat hij niet uit m'n hand glipt, maar ook geen rubber/plastic waar vetvlekken op blijven zitten. Doppen, bitjes en een doosje/tasje hoeven er niet bij te zitten maar mag wel.

De Wera Zyklop Mini of Topeak Rachet Rocket lijken me wel OK, ik sta open voor ervaringen, alternatieven, aanbiedingen met soortgelijke ratels. Ik stel me voor dat dit stuk gereedschap vele jaren zal kunnen blijven gebruiken, dus het mag een mooie zijn. :)

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiscool
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 12:25
Trasos schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 14:10:

[...]

Ik heb zelf zo`n Kärcher WD3P (als ik het goed heb onthouden), en ben er daar eigenlijk best tevreden over. Vooral de inschakelautomaat is ideaal! De Lidl lijkt qua specificaties zo best oké, maar het prijsverschil is niet zo heel groot. Ik had die Kärcher voor iets meer dan 90 euro via Amazon.de. Voordeel is dat je de zakken van Kärcher overal kunt vinden, die van Lidl zullen wellicht wat moeilijker te vinden zijn.
Dank voor uw reactie! Gezien het kleine prijsverschil als je via Amazon besteld heb ik daar ook voor gekozen. Heb je dan altijd de zakken erin behalve bij het waterzuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Johnny schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 16:07:
Van het weekend weer eens aan wat fietsen gesleuteld. Zojuist kwam ik tot de realisatie dat ik heel veel tijd kwijt ben in nauwe hoekjes met het draaien van een kwartslag, sleutel loshalen, er opnieuw opzetten en weer een kwartslag draaien. Dat zou dus veel sneller kunnen met een compacte ratel voor zeskantbitjes.

Ik heb al een momentsleutel en een grotere 1/4" ratel. Het is puur voor het fijnere werk aan de fiets. Dus een compacte kop zou fijn zijn, misschien zelfs iets lichtgewicht wat makkelijk mee te nemen is? Belangrijk is dat hij niet uit m'n hand glipt, maar ook geen rubber/plastic waar vetvlekken op blijven zitten. Doppen, bitjes en een doosje/tasje hoeven er niet bij te zitten maar mag wel.

De Wera Zyklop Mini of Topeak Rachet Rocket lijken me wel OK, ik sta open voor ervaringen, alternatieven, aanbiedingen met soortgelijke ratels. Ik stel me voor dat dit stuk gereedschap vele jaren zal kunnen blijven gebruiken, dus het mag een mooie zijn. :)
Is een Proxxon ringratel setje niks voor je dan? Ben ik erg blij mee! Maar heb ook een klein pwb ratelsetje wat ik vaak gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 10-10 14:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

MikeyMan schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 16:13:
[...]

Is een Proxxon ringratel setje niks voor je dan? Ben ik erg blij mee! Maar heb ook een klein pwb ratelsetje wat ik vaak gebruik.
Ik heb al één ringratel maar gebruik hem eigenlijk nooit. Deze heeft een dikke kop en rondom de moeren is er vaak weinig ruimte. Je hebt voor iedere maat een aparte sleutel nodig en er kunnen geen hex/torx bitjes in die bij fietsen vaak nodig zijn.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
talin schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:16:
[...]

note, bitjes van het merk Bosch of Makita zijn geen bitjes.
die zijn goed in het maken van boormachine's en zaagmachine's e.d.
die kopen no-name bitjes in en kopen weer elders een doosje met hun naam er op en stoppen ze daarin.

merken als Wera die doen hele dagen niks anders als bitjes maken, testen en verbeteren.
Behalve de Makita gold bitjes. Die staan bekend als een van de betere bitjes voor oa slagschroevendraaiers.

En voor 80% van het schroefwerk voldoet een bitset van Bosch/Makita/Dewalt. Ik gebruik zowel Wera, Makita gold als een Bosch set met 30-40 bitjes van €15. Ik merk echt amper verschil. Op m'n werk zie ik ook alleen no name bitjes. Het zou m'n werkgever ook flink op kosten jagen als iedereen wera zou gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
30 delige Wera assortiment set kost toch ook geen drol bij Amazon... Of een 60 delige als je echt bang bent voor onverwachte situaties...

-edit-

En de "zachtere" bits van Wera zijn nog goedkoper... 30 delig en 60 delig. Als je echt een bijstandsuitkering hebt en je eigen stoelen moet maken kun je toch met kwaliteit werken. Volgens mij is Gamma zooi zelfs duurder dan dat...

[ Voor 43% gewijzigd door Verstekbakker op 16-10-2017 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtPazuzu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 11:40
[b][message=52908199,noline]
De Wera Zyklop Mini
Ik heb deze, vooral gehaald om het "schroefjes in rothoekjes" te kunnen doen. Ik heb alleen een langer 1/4" opzetstuk, dus daarbij is hij niet zo mini meer (Maar die zijn wel te krijgen, zo 'klein' als een standaardbitje). Werkt verder prima, mini, maar voelt vrij degelijk aan. En volgens 't filmpje (En de vertegenwoordiger die ik bij gereedschappro sprak) zou je er wielbouten mee los moeten kunnen draaien :o

MAar zie nu ook een "Echte" zyklop mini - Ken ik niet, maar als het mechaniek gelijk is werkt het denk ik ook wel aardig (Lijkt om de dop te passen voor compactheid? )

[ Voor 38% gewijzigd door PtPazuzu op 16-10-2017 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Framoes schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 17:00:
[...]

Behalve de Makita gold bitjes. Die staan bekend als een van de betere bitjes voor oa slagschroevendraaiers.

En voor 80% van het schroefwerk voldoet een bitset van Bosch/Makita/Dewalt. Ik gebruik zowel Wera, Makita gold als een Bosch set met 30-40 bitjes van €15. Ik merk echt amper verschil. Op m'n werk zie ik ook alleen no name bitjes. Het zou m'n werkgever ook flink op kosten jagen als iedereen wera zou gebruiken.
Met Torx zijn goedkopere bitjes vaak wel te doen, maar in philips en pozidriv merk ik toch altijd flink verschil. Zowel in initiële fit als zeker ook de duurzaamheid. En als je dan zoals @Verstekbakker hierboven linkt voor hetzelfde geld een set van Wera hebt, dan is dat toch ook in de zachtere kwaliteit gewoonweg een betere keus.
Voor de prijzen die je in Nederlandse speciaalzaken soms betaalt is Wera vaak een minder interessante optie, maar als je bereid bent over de grens te kijken is het m.i. gewoon beter om dat ook te doen :+

Bij de laatste werkgever waar ik veel schroeven verwerkte werden overigens de veelgebruike maten bitjes per 100 gehaald van Wera; dat is in die oplages dus ook bij Nederlandse leveranciers kennelijk een interessante optie. Elders zie ik ook bitjes van Würth en Rotec op die manier in bulk gekocht worden, maar hoe hun prijsstellingen in die hoeveelheden zijn zou ik niet durven zeggen. En voor thuisgebruik is het ook onzinnig om bitjes per 100 per maat aan te schaffen, zelfs voor mijn definitie van thuisgebruik :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
McGryphon schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:01:
[...]

Met Torx zijn goedkopere bitjes vaak wel te doen, maar in philips en pozidriv merk ik toch altijd flink verschil. Zowel in initiële fit als zeker ook de duurzaamheid. En als je dan zoals @Verstekbakker hierboven linkt voor hetzelfde geld een set van Wera hebt, dan is dat toch ook in de zachtere kwaliteit gewoonweg een betere keus.
Voor de prijzen die je in Nederlandse speciaalzaken soms betaalt is Wera vaak een minder interessante optie, maar als je bereid bent over de grens te kijken is het m.i. gewoon beter om dat ook te doen :+

Bij de laatste werkgever waar ik veel schroeven verwerkte werden overigens de veelgebruike maten bitjes per 100 gehaald van Wera; dat is in die oplages dus ook bij Nederlandse leveranciers kennelijk een interessante optie. Elders zie ik ook bitjes van Würth en Rotec op die manier in bulk gekocht worden, maar hoe hun prijsstellingen in die hoeveelheden zijn zou ik niet durven zeggen. En voor thuisgebruik is het ook onziunnig om bitjes per 100 per maat aan te schaffen, zelfs voor mijn definitie van thuisgebruik :+
Een Makita bitset van 60 of 99 stuks is even duur als die met 30 van Wera. En voor iets meer dan een tientje heb je een bitset met 31 bitjes. Je bent dus -ondanks dat Wera betaalbaar is- twee keer zo duur uit.

Ik geloof dat voskamp levert, maar welk merk het dan is...misschien Ivana ofzo. Overigens wel doppen van Gedore voor de slagmoermachines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Laatst online: 10-10 07:19
Afgelopen weekend is mijn kitspuit overleden.
Ik had hem ooit gekocht voor een paar euro en was al een tijd steeds krommer aan het worden.
Nu vond ik hem al niet zo ergonomisch en praktisch, dus nu aan het kijken voor een nieuwe.
Zoek er eentje van zo'n 15-20 euro.
Ik heb nu de volgende gevonden:
1) Bison Power Kitpistool (€16 - € 18,50) - https://www.bison.nl/nl/p...tCookie=message-539653771
2) Kreator KRT551004 Professioneel kitpistool (€ 10 - € 15) http://www.kreator.be/800...aluminium-kitpistool.aspx

Ik dacht eerst dat zo'n gesloten koker wel erg handig is, maar nu zie ik dat die meestal van plastic zijn en dan brengt het weinig extra.

Nog tips en/of ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 15:41

Eboman

Ondertitel

Ik ben aan het kijken naar een mini cirkelzaag, primair om laminaat in de woning te doen, voor het fijne werk heb ik nog een decoupeerzaag. Nu staat deze klaar om te bestellen : https://www.zaagmachinesh...9/powerplus-powx1420.html . Vooral omdat deze dieper kan zagen en een verstek functie heeft. Zodat ik hem ook voor andere klussen kan gebruiken. Iemand nog andere tips? Of waar ik op moet letten?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:10
Goof2000 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 21:04:
Ik had hem ooit gekocht voor een paar euro en was al een tijd steeds krommer aan het worden.
Nu vond ik hem al niet zo ergonomisch en praktisch, dus nu aan het kijken voor een nieuwe.
1) Bison Power Kitpistool (€16 - € 18,50) - https://www.bison.nl/nl/p...tCookie=message-539653771
2) Kreator KRT551004 Professioneel kitpistool (€ 10 - € 15) http://www.kreator.be/800...aluminium-kitpistool.aspx

Ik dacht eerst dat zo'n gesloten koker wel erg handig is, maar nu zie ik dat die meestal van plastic zijn en dan brengt het weinig extra.

Hoevaak kit je en wat is je budget?

Edit: https://www.werkenmetmerk...EAQYAyABEgL7l_D_BwE#11582

[ Voor 11% gewijzigd door Brutalsranan op 16-10-2017 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Eboman schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 21:12:
Ik ben aan het kijken naar een mini cirkelzaag, primair om laminaat in de woning te doen, voor het fijne werk heb ik nog een decoupeerzaag. Nu staat deze klaar om te bestellen : https://www.zaagmachinesh...9/powerplus-powx1420.html . Vooral omdat deze dieper kan zagen en een verstek functie heeft. Zodat ik hem ook voor andere klussen kan gebruiken. Iemand nog andere tips? Of waar ik op moet letten?
Voor laminaat recht af te snijden kun je het beste een laminaatknipper gebruiken. Veel minder rotzooi (geen stof en alles op 1 hoopje) en 10x zo snel. Als je die 1x gebruikt hebt dan wil je niet anders meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Laatst online: 10-10 07:19
15-20 euro
Die Zwaluw ziet er wel stevig uit, heb je er ook ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 15:45
Eboman schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 21:12:
Heb toch altijd twijfel bij dit soort machientjes. Zeker met dingen als laminaat denk ik dat je relatief snel door de kleine bladen heen zal gaan. Laminaat is vrij hard en je blad lijdt er onder. Om laminaat goed te zagen zal je relatief veel tanden nodig hebben, maar omdat je blad kleiner is heb je er minder, dus zul je sneller bladen wisselen. Hier zie ik dat je slechts een 18t blad hebt; https://www.zaagmachinesh...5979/2350/zaagbladen.html. Nu is het blad ook fors kleiner, maar deze kost 16e. Een zaagblad wat ik gebruik voor fijne dingen zoals laminaat, die toch hard zijn, is deze: https://www.ecotools.nl/h...-20-mm-t-60-vlak-daktand/

Kost minder, en gaat in mijn ogen langer mee.

Nu kost de TS 55 een stuk meer dan deze kleine machine, maar ik denk dat je bijvoorbeeld met deze https://www.zaagmachinesh...-191389/hitachi-c7ss.html al een stuk goedkoper op de lange duur af bent, en een stuk veelzijdiger. Je kan er niet mee invallen, maar een deel laminaat is ook op een workmate te leggen. En de machine is in mijn ogen nuttiger.

Al moet ik zeggen dat een laminaatknipper geen gek idee is.

Maar op het moment dat een machine er teveel als een gimmick uit ziet, dan is de kans erg groot dat het ook een gimmick is.

|>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
Laminaateinden verstop je toch onder een plint. Dus lekker met decoupeerzaag doen, of laminaatknipper.
Cirkelzaag geeft enorme stofwolk en je kan je blad na elke slaapkamer laten slijpen. Het blad van zo'n "precisiecirkelzaag" slijt ook als een malle op laminaat. Niet te moeilijk doen en gewoon gereedschap gebruiken dat je al hebt.

Laminaatknipper koop je voor een prikkie in de bouwmarkt. Een heavy duty versie huur je bij Boels.

[ Voor 34% gewijzigd door Raymond op 16-10-2017 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:10
Goof2000 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 21:53:
[...]

15-20 euro
Die Zwaluw ziet er wel stevig uit, heb je er ook ervaring mee?
Ja,gebruik het constant. Is wel de instapmodel. Maar ik vind dat een kitspuit niet 50 euro hoeft te kosten. Je hoeft ook niet heel hard te knijpen en de mechanisme is erg stabiel. Zwaluw is overigens ook zowat de nr 1 merk kit. Dus ik denk niet dat ze troep maken en hun naam erop schrijven. Het leukste is dat je net een kwartje boven de gratis verzendkosten zit.

Edit: ik zie nu net dat die bison een regelrechte kopie is van de Zwaluw.

[ Voor 6% gewijzigd door Brutalsranan op 16-10-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
https://www.ecotools.nl/kitspuit/

Ik heb er eentje bij leeuwbouw gehaald, voor 2 tientjes. En die lijkt verdacht veel op die van ecotools van een paar euries :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Goof2000 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 21:04:

Ja, ervaring met zo'n gesloten ding. Bij dagelijks gebruik word het spul wel eens vies, komt onder de kit te zitten. Als je vooral met siliconen kit werkt kan het er gemakkelijk af, tix ofzo minder.
Je gaat je op een gegeven moment ergeren aan de opening en het schroefdraad, beide komen onheroepelijk onder de kit/lijm.

Mijn vader plaatst keukens (incl al het werk in de ruimte, stucwerk, tegels) en hij had een gesloten. Nu 1 die open is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Wat is er mis met zo'n ouderwetse open oranje? Niet die moderne aluminium meuk, maar de stalen variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Waar kan je die krijgen dan? Ik ken alleen de oranje versie die je bij het eerste gebruik fijn knijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
https://www.verfwinkel.nl/kitpistool-skelet.html

Zoiets volgens mij. Ken van die oranje geen prut. Die zijn vaak juist blauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:29
Heb zelf deze: https://www.ecotools.nl/kitspuit-dripless/
Kost je een €~10

En is exact dezelfde als die van Zwaluw (heb ik hier ook nog ergens liggen), en heb ze destijds ff met elkaar vergeleken.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik had eerst ook zo'n pistool dat op die oranje lijkt, maar ik vond het vooral irritant dat de kit eruit blijft lopen zolang je niet de hendel aan de achterkant indrukt. Die van Bison bijvoorbeeld doet dat al wel automatisch zodra je de 'trekker' loslaat. Die Bison is ook maar een vrij goedkoop bouwmarktding, maar dat feature vond ik nou wel echt een verbetering in gebruiksgemak. Die hierboven van Ecotools lijkt zo op het eerste gezicht een 1-op-1-kopie.
Henkiscool schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 16:12:
[...]
Dank voor uw reactie! Gezien het kleine prijsverschil als je via Amazon besteld heb ik daar ook voor gekozen. Heb je dan altijd de zakken erins behalve bij het waterzuigen?
Ik gebruik mijn stofzuiger niet zo vaak, dus zakken vervangen is niet zo'n kostbare aangelegenheid en heb ze er dus altijd in. Als je dat niet doet gaat het filter snel volzitten met stof en wordt de zuigkracht minder. Als je de zakken te duur vindt kun je desnoods ook nog een cycloon ertussen zetten. Zo'n ding dus bijvoorbeeld: http://www.gereedschappro...loon-diy-transparant/2507

[ Voor 51% gewijzigd door Trasos op 17-10-2017 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Johnny schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 16:37:
Ik heb al één ringratel maar gebruik hem eigenlijk nooit. Deze heeft een dikke kop en rondom de moeren is er vaak weinig ruimte. Je hebt voor iedere maat een aparte sleutel nodig en er kunnen geen hex/torx bitjes in die bij fietsen vaak nodig zijn.
Er zijn voor bepaalde maten ringratels wel inzetstukken beschikbaar waarmee je er bits in kunt zetten. Ik heb zelf op mijn fietsen er nog geen last van gehad dat de ringratel een stukje dikker is, meestal zit er wel voldoende ruimte omheen. Ook hele kleine verdraaiingshoeken heb ik niet zo vaak last van, eerlijk gezegd. Of het valt me tegenwoordig niet meer op, gebruik eigenlijk altijd iets met een ratel tegenwoordig. Gewone bitratel (zelfde formaat als een normale 1/4" ratel), of een ringratel.

Als kleine verdraaiingshoeken wel een probleem zijn, kan het ook handig zijn om te kijken naar ratels met een fijnere vertanding,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-10 12:02
Raymond schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 22:05:
Laminaateinden verstop je toch onder een plint. Dus lekker met decoupeerzaag doen, of laminaatknipper.
Cirkelzaag geeft enorme stofwolk en je kan je blad na elke slaapkamer laten slijpen. Het blad van zo'n "precisiecirkelzaag" slijt ook als een malle op laminaat. Niet te moeilijk doen en gewoon gereedschap gebruiken dat je al hebt.

Laminaatknipper koop je voor een prikkie in de bouwmarkt. Een heavy duty versie huur je bij Boels.
Ik heb in mei 100 m2 laminaat gelegd (7mm dik) met een laminaatsnijder van de Boels (gehuurd bij de Praxis). Ideaal en heel snel. Voor de lengterichting en hoekjes kan je dan altijd nog een cirkelzaag of decoupeerzaag inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Iemand hier die ervaring heeft met schuurmachines?

Mijn houthobby is dermate serieus geworden dat ik ook serieuze investeringen wil gaan doen. Het 'lot' heeft bepaald dat ik een goede kennis heb met een werkplaats en een aangename hoeveelheid aan Festool machines. 8)7
Qua schuurassortiment is er in de werkplaats het volgende aanwezig:
- RTS400 (vlakschuur)
- DTS400 (delta)
- cheap-ass bandschuurmachine die doet wat het moet doen; lomp schuren :+

De eerste ingeving qua machines zou dus een Festool zijn om het gemakkelijk te houden qua afzuiging. Ik mis op dit moment op schuurgebied met name het grove werk (tafelbladen) óf juist de krappe plekjes (hoeken). Bij eerstgenoemde is de vlakschuurmachine te 'soft' en bij de tweede is de deltaschuurmachine te groot.

Stiekem was ik al naar Rupes aan het kijken. Lees hier goede verhalen over, het ziet er cool uit en het is weer eens wat anders dan blauw, geel of groen. Over afzuiging maak ik me niet zo druk: er valt vast iets te verzinnen met koppelstukjes.
Toch kom ik in mijn zoektocht iets te vaak de Festool Rotex 90 tegen, die (blijkbaar?) het beste van beide werelden verenigt. Een excenterschuurmachine én kleinere delta, met een normale en 'turbo' modus naargelang de schuurbehoefte. Het enige wat eventueel kan tegenvallen is de diameter van slechts 90mm tijdens het schuren van grotere oppervlakken. Helaas is de deltafunctionaliteit niet aanwezig op de 125 en 150mm Rotex'es.

Mijn niet-rationele voorkeur zou uitgaan naar een Rupes met dezelfde 'skillset' als de Rotex 90, maar heb het idee dat Rupes zich met name op automotive richt, waar een kleine delta niet veel nut heeft (ronde vormen). Daarnaast speelt het aspect schuurpapier ook mee. Festool-compatibel schuurschijven zijn toch makkelijker te vinden (ecotools.nl) dan grit voor die Italiaanse zwarte jongens. :|

Zie ik zaken over het hoofd, is het onlogisch om die twee eisen in één extra apparaat te verwachten of moet ik eens kijken naar andere merken?

ps. mijn budget is ruim maar niet oneindig ;) Omdat ik dermate veel tijd steek in schuren, lijkt me een investering van iets meer dan een Gamma-apparaat op de lange termijn het wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Je wilt tafelbladen schuren. Is dat een afwerkschuurgangetje, of moeten die bladen kaalgeschuurd/vlak geschuurd worden? Als je alleen ff tbv het lakken wilt schuren, is een rts400 prima. Als je echt afname zoekt, moet je naar een 125-150mm excenter/rotex gaan. De rotex90 is daar te klein voor.

Hoekjes schuren: daar kan je een simpel apparaatje voor kopen (een bosch gss160multi bijvoorbeeld). Om daar een rotex90 voor te halen is overkill.

Rotex90 is een mooi apparaat, maar kent ook specifiek gebruiksdoel. En sluit imho niet aan op de behoefte die jij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Raymond schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:08:
Je wilt tafelbladen schuren. Is dat een afwerkschuurgangetje, of moeten die bladen kaalgeschuurd/vlak geschuurd worden? Als je alleen ff tbv het lakken wilt schuren, is een rts400 prima. Als je echt afname zoekt, moet je naar een 125-150mm excenter/rotex gaan. De rotex90 is daar te klein voor.

Hoekjes schuren: daar kan je een simpel apparaatje voor kopen (een bosch gss160multi bijvoorbeeld). Om daar een rotex90 voor te halen is overkill.

Rotex90 is een mooi apparaat, maar kent ook specifiek gebruiksdoel. En sluit imho niet aan op de behoefte die jij hebt.
Een 125-150mm excenter was in eerste instantie ook de grootste behoefte-vervuller. Tegelijkertijd is de aanwezige DTS400 te groot voor de krappe hoekjes. Die Bosch GSS 160 multi voegt wat dat betreft niet veel toe, aangezien die dezelfde schuurvoet afmetingen heeft (150x100mm). :P

Wat betreft schuurwerk: de finish-touch voor aflakken zou inderdaad met de RTS400 (vlakschuur) kunnen. Het zou dan met name gaan over de grovere schuurgang(en) die hier aan vooraf gaat, wat te lang duurt met de RTS400. Snap wel dat voor grotere oppervlakken de RTS met 104cm2 (8*13) tegenover de rotex90 met 64cm2 (pi*4.5^2) bijna een dubbel voordeel heeft. Dat was ook het enige punt wat me tegen zou kunnen staan, de kleinere diameter.
Het zijn overigens geen grote enorme tafelbladen, 150x70cm ongeveer. Een keer extra zwoegen op een uitschieter qua formaat heb ik liever dan een apparaat dat enkel grote oppervlakken kan afwerken.

Uiteraard is het ook lastig te concurreren op gebied van stofafzuiging t.o.v. Festool. Wat dat betreft heb ik m'n longen wel lief.

Lastig, lastig... :/

[ Voor 5% gewijzigd door geekeep op 17-10-2017 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik begrijp je verhaal niet helemaal: Heb je nu al een DTS en RTS?

Als je met een DTS niet in de hoekjes komt, dan vraag ik me af of je met een rotex90 wel uitkomt. Heb je niet een mulitool (multimaster oid) waar je een geschikt schuurplateau op kan zetten? Dan kan je iig ff proberen hoe je daarmee weg komt.

Als je dus al een RTS400 hebt, dan denk ik dat je voor de grotere oppervlakten gewoon lekker voor een 150mm machine kan gaan. Je kan een excenter nemen met geschikt aantal mm's uitslag, of de Rotex150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Raymond schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 23:04:
Ik begrijp je verhaal niet helemaal: Heb je nu al een DTS en RTS?

Als je met een DTS niet in de hoekjes komt, dan vraag ik me af of je met een rotex90 wel uitkomt. Heb je niet een mulitool (multimaster oid) waar je een geschikt schuurplateau op kan zetten? Dan kan je iig ff proberen hoe je daarmee weg komt.

Als je dus al een RTS400 hebt, dan denk ik dat je voor de grotere oppervlakten gewoon lekker voor een 150mm machine kan gaan. Je kan een excenter nemen met geschikt aantal mm's uitslag, of de Rotex150.
'Hebben' als in 'de beschikking hebben' wanneer ik wil, uitzonderingen daargelaten. Iets met een voormalig meubelmaker en ongebruikt gereedschap. >:)
geekeep schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:21:
(...)
Mijn houthobby is dermate serieus geworden dat ik ook serieuze investeringen wil gaan doen. Het 'lot' heeft bepaald dat ik een goede kennis heb met een werkplaats en een aangename hoeveelheid aan Festool machines. 8)7
Qua schuurassortiment is er in de werkplaats het volgende aanwezig:
- RTS400 (vlakschuur)
- DTS400 (delta)
- cheap-ass bandschuurmachine die doet wat het moet doen; lomp schuren :+
(...)
Helaas geen multitool, enkel een dremel. Maar lijkt me dat roteren voornamelijk brandplekken oplevert :P

Het wordt tijd dat Festool de Rotex 125 uitbrengt inclusief deltavoet, maar wellicht dat ze dan een apparaat (of twee) minder zullen verkopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Als de DTS400 voor jou al te groot is, dan zal een deltavoet op de ro125 je ook niet passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Raymond schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 23:14:
Als de DTS400 voor jou al te groot is, dan zal een deltavoet op de ro125 je ook niet passen :)
Excuus, misschien moet ik het driehoekschuurmachine noemen ipv delta. Mijn wiskundige brein vindt een delta ook een driehoek ;)

Zoiets als dit, hoewel deze helaas uit assortiment is :(
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MuHt61L.jpg?1

Met een langer koppelstuk zie ik geen reden waarom een driehoekvoet niet op een 125mm excenter zou kunnen. O-)

Driehoek 7.8x9cm vs Delta 15x10cm scheelt toch wel wat.

[ Voor 4% gewijzigd door geekeep op 17-10-2017 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

geekeep schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 23:21:
[...]
Excuus, misschien moet ik het driehoekschuurmachine noemen ipv delta. Mijn wiskundige brein vindt een delta ook een driehoek ;)
Zoiets als dit, hoewel deze helaas uit assortiment is :(
[afbeelding]
Ja dat is zeker jammer, de Festool 93E blijft een erg fijne machine, al is het nut wel beperkt tot het fijnere werk en de hopeloze hoekjes.

Voor jouw tafelbladen zou ik liever groter denken, vooral als het hout maar een beetje harder wordt dan vuren/grenen.
Een stevige bandschuurmachine is dan de eerste die ik zelf pak, meteen gevolgd door de Rotex 150.
De latere schuurgangen kun je dan prima met een iets grotere vlakschuurmachine doen.

Nu wordt een Rotex doorgaans in 1 adem genoemd met een brute afname en dat is zeker een ijzersterk punt van deze machine, maar zodra je de zool naar "niet gedwongen" rotatie schakelt, heb je een machine in handen die zich bijna fluweelzacht laat doseren. ;)

Voor grotere vlakken is de diameter van de Rotex 90 snel aan de krappe kant, waardoor je moet uitkijken voor ongewenste golfbad effecten.
De kleine Rotex 90 is in die maat geweldig voor het kleinere werk, maar kies hem liever niet voor grote vlakken.

Voor een betrouwbare bandschuurmachine zou ik overigens een Festool liever vergeten, ik heb slechte ervaringen met dit gekloonde Holzher design.
De interne wormwiel overbrengingen blijken erg kwetsbaar te zijn. :P
Liever een oldschool Makita of Bosch, die zijn nagenoeg onverwoestbaar.
Annuk schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:54:
........
edit:
Je kunt evt. ook nog kijken naar de DHP458.. is geen koolborstelloze machine, maar heeft nog aanzienlijk meer koppel dan de 484, namelijk 91Nm, en de machine is nog ~400g lichter dan de 481.
Dat verschil in gewicht leek mij aan de brute kant, ik heb de Makita bodies dus maar even voor je op de digitale weegschaal gegooid. ;)
DDF 481 = 1781g
DHP 458 = 1777g

Dit verschil is dus verwaarloosbaar, de DHP 458 heeft echter wél een klopboor, de DDF 481 heeft die niet.
Beide machines zijn dus 'kaal' gewogen, zónder accu, maar uiteraard wel met het standaard 13mm stalen boorkopje.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2017 05:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
@Bhagavad heb de gewichten ook zo van de Makita site over genomen :P

Maar ik kan me wel voorstellen dat er nog wel wat gewicht verschil zit tussen een DDF en een DHP vanwege het klop-mechanisme.

Maar om dat uit te zoeken moet ik ze beide maar aanschaffen :+ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Annuk schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:14:
@Bhagavad heb de gewichten ook zo van de Makita site over genomen :P
Misschien tonen die de info met verschillende accu's??
Hoe dan ook, de weegschaal hier liegt niet. ;)
Maar ik kan me wel voorstellen dat er nog wel wat gewicht verschil zit tussen een DDF en een DHP vanwege het klop-mechanisme.
Klopt, dat verschil is er zeker, maar dat zit niet in de 400grams klasse.
Uit m'n hoofd ergens rond de 100+gr.

De 458's die ik hier net heb gewogen hebben trouwens ook een klopmechaniek, zónder is die machine dus nog een onsje minder zwaar.
Ik vind een klopmechaniek trouwens zelf wat hinderlijk, maar zo was de deal op het moment van aankoop. :P
Maar om dat uit te zoeken moet ik ze beide maar aanschaffen :+ :9~
Ja, daarom heb ik beide machines ook maar aangeschaft.
Zelfs in meervoud, omdat je nooit van 1 machine moet uitgaan. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:05:

Ja, daarom heb ik beide machines ook maar aangeschaft.
Zelfs in meervoud, omdat je nooit van 1 machine moet uitgaan. _O-
Dan eisen we hier natuurlijk wel een foto reportage van alle wegingen hè per machine :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:05:
[...]

Misschien tonen die de info met verschillende accu's??
Nope:
https://www.makita.nl/machine/dhp458rmj.html?oud=1
Gewicht met BL1820 accu 2,0 kg
Gewicht met BL1820B accu 2,0 kg
Gewicht met BL1840B accu 2,3 kg
Gewicht met BL1850 accu 2,3 kg
Gewicht met BL1850B accu 2,3 kg
https://www.makita.nl/machine/dhp481rmj.html?oud=1
Gewicht met BL1820 accu 2,4 kg
Gewicht met BL1820B accu 2,4 kg
Gewicht met BL1840B accu 2,7 kg
Gewicht met BL1850 accu 2,7 kg
Gewicht met BL1850B accu 2,7 kg

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
De DHP481 is een topding, maar door het gewicht niet om veel boven je hoofd te schroeven ;) Daar kan je beter een DDF483 met platte accu voor aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Of een setje 10.8v spul of zo :Y

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 11:21
Nu de bosch GEX 125-150 bij Amazon.de in de aanbieding (met L-boxx). Rond de €200. Nog maar een paar uur!

[ Voor 6% gewijzigd door djjvb op 18-10-2017 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 05:39:
[...]

Ja dat is zeker jammer, de Festool 93E blijft een erg fijne machine, al is het nut wel beperkt tot het fijnere werk en de hopeloze hoekjes.

Voor jouw tafelbladen zou ik liever groter denken, vooral als het hout maar een beetje harder wordt dan vuren/grenen.
Een stevige bandschuurmachine is dan de eerste die ik zelf pak, meteen gevolgd door de Rotex 150.
De latere schuurgangen kun je dan prima met een iets grotere vlakschuurmachine doen.

Nu wordt een Rotex doorgaans in 1 adem genoemd met een brute afname en dat is zeker een ijzersterk punt van deze machine, maar zodra je de zool naar "niet gedwongen" rotatie schakelt, heb je een machine in handen die zich bijna fluweelzacht laat doseren. ;)

Voor grotere vlakken is de diameter van de Rotex 90 snel aan de krappe kant, waardoor je moet uitkijken voor ongewenste golfbad effecten.
De kleine Rotex 90 is in die maat geweldig voor het kleinere werk, maar kies hem liever niet voor grote vlakken.

Voor een betrouwbare bandschuurmachine zou ik overigens een Festool liever vergeten, ik heb slechte ervaringen met dit gekloonde Holzher design.
De interne wormwiel overbrengingen blijken erg kwetsbaar te zijn. :P
Liever een oldschool Makita of Bosch, die zijn nagenoeg onverwoestbaar.
Tafelbladen zullen dan ook het grootste zijn dat ik schuur. Vaker zijn het bijvoorbeeld stoelzittingen, poten, schilderijframes en ander kleiner spul. Voor deze afmetingen (en eventueel klusjes als kozijnen, vensterbanken, dressoir, enz.) leek me een 90mm niet zo heel gek.

Ik gebruik meer dan eens ruw (planken)hout dat eerst door de vandiktebank gaat om het recht te krijgen. Daarna is goed schuren wel nodig. Het merendeel is tot nu toe met de delta gedaan; ben eerlijk gezegd niet zo onder de indruk van de vlakschuurmachine.

Voor het lompe werk wordt de aanwezige bandschuurmachine gebruikt inderdaad :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

djjvb schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:05:
Nu de bosch GEX 125-150 bij Amazon.de in de aanbieding (met L-boxx). Rond de €200. Nog maar een paar uur!
Als ik er niet al eentje had zou ik hem acuut kopen.
Wat een fijn ding! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djjvb
Atmoz schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:56:
[...]

Als ik er niet al eentje had zou ik hem acuut kopen.
Wat een fijn ding! _/-\o_
3x raden wat ik gedaan heb? ;)

Maar eigenlijk ben jij daar de oorzaak van! Iedereen zit zich hier te verlekkeren aan die projectjes en die showroom van je. Jij bent de 'firestarter' waardoor ik dacht: tijd om inderdaad een te gaan investeren in goed spul!

Dus naast de GEX, laatst ook maar een GSS 160 multi en Walko 4 aangeschaft om mee te beginnen. Eten en kleren zijn zooo overrated. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
djjvb schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:23:
[...]

3x raden wat ik gedaan heb? ;)

Maar eigenlijk ben jij daar de oorzaak van! Iedereen zit zich hier te verlekkeren aan die projectjes en die showroom van je. Jij bent de 'firestarter' waardoor ik dacht: tijd om inderdaad een te gaan investeren in goed spul!
Jij bent de zon, jij bent de zee .. :)

Overigens zie ik de GEX 125 alleen zonder L-Boxx als aanbieding.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
Hehe... Als ik die link van je aanklik, zie ik toch echt met L-boxx en 3 slijpschijven. Prijs is inmiddels weer €237, maar heb hem voor €200,69 gekocht.

Misschien gekke vraag, maar wie weet wanneer je die 150 met 6 gaten of die met 9 gebruikt?? (Dan weet ik ook welke korrel ik moet kopen bij ecotools :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
geekeep schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:55:
[...]

Tafelbladen zullen dan ook het grootste zijn dat ik schuur. Vaker zijn het bijvoorbeeld stoelzittingen, poten, schilderijframes en ander kleiner spul. Voor deze afmetingen (en eventueel klusjes als kozijnen, vensterbanken, dressoir, enz.) leek me een 90mm niet zo heel gek.

Ik gebruik meer dan eens ruw (planken)hout dat eerst door de vandiktebank gaat om het recht te krijgen. Daarna is goed schuren wel nodig. Het merendeel is tot nu toe met de delta gedaan; ben eerlijk gezegd niet zo onder de indruk van de vlakschuurmachine.

Voor het lompe werk wordt de aanwezige bandschuurmachine gebruikt inderdaad :p
heb hier laatst een Rotex 90 aangeschaft.
Echt een heerlijke machine, tot nu toe al op een paar plekken kunnen komen (tussen spijlen van stoeltjes) waar ik bv met een driehoek machine niet kon komen.
Hiervoor wel de volgende voet aangeschaft:
Afbeeldingslocatie: https://festoolcdn.azureedge.net/productmedia/Images/jpg_large/fab8ad84-2500-11e5-80cf-005056b31774_800_533.jpg
Verder voor kozijnen vind ik het ook een fijne machine, zeker ook met de beschermer er op.
Heb er ook wat kleine tafel bladen mee geschuurd gaat helemaal prima.
ja de voet is niet zo groot, maar met de kracht waarmee hij afneemt is het erg goed te doen.
Verder de stof afzuiging werkt ook erg goed!
Zo goed zelfs dat ik mijn vlak schuurmachine van Makita niet meer gebruik en weg ga doen.

Onder tussen op MP een Festool ETS125 EQ op de kop getikt voor een redelijk mooi prijsje voor het grotere oppervlakte werk.

Schuurpapier haal ik bij ecopools. Is qua prijs/kwaliteit meer dan goed genoeg voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
The Fatal schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:30:
[...]

Echt een heerlijke machine, tot nu toe al op een paar plekken kunnen komen (tussen spijlen van stoeltjes) waar ik bv met een driehoek machine niet kon komen.
[afbeelding]
Verder voor kozijnen vind ik het ook een fijne machine, zeker ook met de beschermer er op.
ja de voet is niet zo groot, maar met de kracht waarmee hij afneemt is het erg goed te doen.
Zo goed zelfs dat ik mijn vlak schuurmachine van Makita niet meer gebruik en weg ga doen.

Onder tussen op MP een Festool ETS125 EQ op de kop getikt voor een redelijk mooi prijsje voor het grotere oppervlakte werk.

Schuurpapier haal ik bij ecopools. Is qua prijs/kwaliteit meer dan goed genoeg voor mij.
Kom je nu mee aanzetten, nu ik er bijna over uit was toch voor een ETS te gaan. O-)

Dilemma! Zo'n rotex 90 is toch wel een uniek dingetje, terwijl er ook andere (goedkopere) merken naast Festool zijn die goede -reguliere- excenters hebben. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

djjvb schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:46:

Misschien gekke vraag, maar wie weet wanneer je die 150 met 6 gaten of die met 9 gebruikt?? (Dan weet ik ook welke korrel ik moet kopen bij ecotools :) )
Dat zijn de 2 verschillende groottes van de zolen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Annuk schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:13:
[...]
Dan eisen we hier natuurlijk wel een foto reportage van alle wegingen hè per machine :P
Ik ga meteen achter een beëdigde notaris aan voor de verslaglegging en kom er dan op z'n laatst rond 2021 op terug. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
geekeep schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:52:
[...]

Kom je nu mee aanzetten, nu ik er bijna over uit was toch voor een ETS te gaan. O-)

Dilemma! Zo'n rotex 90 is toch wel een uniek dingetje, terwijl er ook andere (goedkopere) merken naast Festool zijn die goede -reguliere- excenters hebben. :X
Ik denk dat de nieuwe serie ets ec ook erg fijne machines zijn (oudere serie req/eq ook)
De nieuwe ets ec heeft kwa grip meer weg van een rotex zoals ik in filmpjes kan zien.
Maar de rotex is net iets krachtiger en kan een grotere slag maken welke ik erg handig vond om hout kaal te maken.
Denk dat in 80% van de gevallen een ets ook erg goed zal voldoen.

De reden dat ik voor de rotex 90 als eerste was gegaan zijn:
Redelijk klein (ets is nog compacter kwa lengte) waardoor je dichter in hoekjes kan komen met de ronde schuur zool. (Bv stoelen en kozijnen)
De mogelijkheden tot 2 driehoek adapters. Deze hebben zich bij mij al erg goed bewezen. Hierdoor breed inzetbaar en scheelde me weer een andere schuur machine.
Redelijk handzaam, houd goed vast gewicht is niet erg hoog(voor mij, mijn ouders denken daar onder tussen anders over). Maar met de rotex modus aan is het op een gegeven moment toch best zwaar.

Cons:
Prijs
Relatief klein schuur oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtPazuzu
Atmoz schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 06:57:
[...]

Dat zijn de 2 verschillende groottes van de zolen toch?
Nee, er zitten 3 zolen bij die set: 125mm (8 ), 150mm(6) en 150mm ("8+1").
djjvb schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:46:

Niet gehinderd door echte kennis: Ik denk dat de vraag andersom is (welk papier heb ik, dus welke zool zet ik erop). Misschien dat de 8+1 iets betere stofafzuiging heeft. Ik heb "gewoon" 6 gaats papier gehaald.

[ Voor 3% gewijzigd door PtPazuzu op 19-10-2017 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Bij rotex machines is het zo dat het middelste gat "blaast" en de buitenste gaten zuigen. Als dat bij de machine ook zo is, dan verwacht ik dat je met de +1 versie van het papier dus betere afzuigresultaten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
Er zitten inderdaad 2 schijven van 150mm bij, een met 6 en een met 8+1 gaten. Vroeg me af in welke situatie welke schijf je dan pakt? Als de 8+1 een betere afzuiging heeft, waarom dan de 6 gaten ook bijleveren vraag ik me dan af?

Het is mijn eerste excenterschuurmachine. Dus moet er nog schuurpapier voor halen. Wat zouden jullie adviseren? Want om nu voor alle 3 de schijven 80/120/180/240 te halen gaat wel in de (schuur)papieren lopen. (Flauwe grap... maar kon hem niet laten liggen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtPazuzu
't Bosch filmpje roept vooral dat je dan "Ook schuurpapier van andere fabrikanten kunt gebruiken"

YouTube: Bosch Excenterschuurmachines GEX 125-150 AVE Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

The Fatal schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:30:
[...]

[afbeelding]

ik heb denk nog ergens wat schuurpapier voor je van ecotools (kwam erachter/was vergeten dat ik een ETS150 heb en geen 125 :|( :+ ) graties en voor nix als ik het kan vinden (momenteel zooitje in de schuur)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-10 20:33

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

geekeep schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:21:
Mijn niet-rationele voorkeur zou uitgaan naar een Rupes met dezelfde 'skillset' als de Rotex 90, maar heb het idee dat Rupes zich met name op automotive richt, waar een kleine delta niet veel nut heeft (ronde vormen). Daarnaast speelt het aspect schuurpapier ook mee. Festool-compatibel schuurschijven zijn toch makkelijker te vinden (ecotools.nl) dan grit voor die Italiaanse zwarte jongens. :|
[/quote]

Ik heb een Festool CTL22~ i.c.m. een Rupes AE21, en de standaard Festool-slang sluit perfect op de stof-uitgang van de Rupes. Ik neem aan dat Festool-schuurmachines dezelfde aansluiting hebben, dus daar hoef je je niet druk om te maken. :)

[ Voor 2% gewijzigd door Goudvis op 19-10-2017 10:51 . Reden: gekluns met quoten ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

Ik heb thuis de ctm26 en heb gewoon 2 lagen gaffatape om de uitgang van me makita schuurmachine gedraaid en de slang past er ook prima op dan. Ga niet alles van Festool kopen (wil het wel mag niet) omdat ik toevallig een zuiger ervan heb :+.

Moet nog wel even kijken hoe ik straks de afzuiging op mijn kity 635 ga regelen want die verspaand nogal wat zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
The Fatal schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 07:22:
[...]

Ik denk dat de nieuwe serie ets ec ook erg fijne machines zijn (oudere serie req/eq ook)
De nieuwe ets ec heeft kwa grip meer weg van een rotex zoals ik in filmpjes kan zien.
Maar de rotex is net iets krachtiger en kan een grotere slag maken welke ik erg handig vond om hout kaal te maken.
Denk dat in 80% van de gevallen een ets ook erg goed zal voldoen.

De reden dat ik voor de rotex 90 als eerste was gegaan zijn:
Redelijk klein (ets is nog compacter kwa lengte) waardoor je dichter in hoekjes kan komen met de ronde schuur zool. (Bv stoelen en kozijnen)
De mogelijkheden tot 2 driehoek adapters. Deze hebben zich bij mij al erg goed bewezen. Hierdoor breed inzetbaar en scheelde me weer een andere schuur machine.
Redelijk handzaam, houd goed vast gewicht is niet erg hoog(voor mij, mijn ouders denken daar onder tussen anders over). Maar met de rotex modus aan is het op een gegeven moment toch best zwaar.

Cons:
Prijs
Relatief klein schuur oppervlak.
Exact mijn gedachten. Klein is in mijn gedachten 'breder inzetbaar'. Grote oppervlakken duren wat langer, maar spul als kozijnen en kleinere meubels (of delen daarvan) zijn beter te behappen dan met een grote excenter. Plus turbomodus voor grove afname en een driehoek voor lastige hoekjes als extra 'skills'.
Vind het lastig inschatten in hoeverre het 'golfslagbad' door een kleine -ongebalanceerde- schuurvoet zich in de praktijk vertaalt. Lager toerental, normale stand en fijnere korrel scheelt al een hoop neem ik aan?
Goudvis Jan schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:51:
[...]
Ik heb een Festool CTL22~ i.c.m. een Rupes AE21, en de standaard Festool-slang sluit perfect op de stof-uitgang van de Rupes. Ik neem aan dat Festool-schuurmachines dezelfde aansluiting hebben, dus daar hoef je je niet druk om te maken. :)
Da's mooi om te horen! Festool is inderdaad wel schreeuwend duur. Het helpt wel mee dat ik praktisch ongelimiteerd gebruik mag maken van andermans Festool machines. Daarnaast is de bouwkwaliteit en stofafzuiging natuurlijk dik in orde. Plus, mocht ik het beu worden, zit er nog een fatsoenlijke restwaarde op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-10 20:33

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

geekeep schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:57:

[...]

Da's mooi om te horen! Festool is inderdaad wel schreeuwend duur. Het helpt wel mee dat ik praktisch ongelimiteerd gebruik mag maken van andermans Festool machines. Daarnaast is de bouwkwaliteit en stofafzuiging natuurlijk dik in orde. Plus, mocht ik het beu worden, zit er nog een fatsoenlijke restwaarde op.
En let voor de grap eens op wat schilders gebruiken: In de Haagse Archipelbuurt zag ik 4 van de 5 schilders met Rupes werken, de overige 1/5 gebruikte dan Festool. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Goudvis Jan schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:40:
[...]

En let voor de grap eens op wat schilders gebruiken: In de Haagse Archipelbuurt zag ik 4 van de 5 schilders met Rupes werken, de overige 1/5 gebruikte dan Festool. :)
Vandaar dat ik in een eerdere post Rupes een goede kans gaf :) Hoor er positieve verhalen over! Feit blijft wel dat passend schuurpapier lastiger te vinden is, de afzuiging (waarschijnlijk) minder zal zijn en een combinatie van functionaliteiten die de Rotex 90 biedt helaas niet te vinden is. Durf ook niet te zeggen hoe het met garantie, onderdelen en verkooppunten zit.

[ Voor 6% gewijzigd door geekeep op 19-10-2017 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
geekeep schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:57:
[...]

Exact mijn gedachten. Klein is in mijn gedachten 'breder inzetbaar'. Grote oppervlakken duren wat langer, maar spul als kozijnen en kleinere meubels (of delen daarvan) zijn beter te behappen dan met een grote excenter. Plus turbomodus voor grove afname en een driehoek voor lastige hoekjes als extra 'skills'.
Vind het lastig inschatten in hoeverre het 'golfslagbad' door een kleine -ongebalanceerde- schuurvoet zich in de praktijk vertaalt. Lager toerental, normale stand en fijnere korrel scheelt al een hoop neem ik aan?

[...]

heb ik nog weinig last van gehad.
Heb ook niet heel erg grof geschuurd en vaak niet op volle snelheid.
Maar op normale modus is het afwerken prima voor zo ver ik gezien heb. In Rotex modus kan het wat grof zijn, maar wel erg veel afname!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:19
geekeep schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 17:20:
[...]

Vandaar dat ik in een eerdere post Rupes een goede kans gaf :) Hoor er positieve verhalen over! Feit blijft wel dat passend schuurpapier lastiger te vinden is, de afzuiging (waarschijnlijk) minder zal zijn en een combinatie van functionaliteiten die de Rotex 90 biedt helaas niet te vinden is. Durf ook niet te zeggen hoe het met garantie, onderdelen en verkooppunten zit.
Heb zelf laatst de Rupes duokit gekocht. Deze week eens goed gebruikt en moet zeggen dat ik zeer positief verrast was. Ook de venturi stofafzuiging werkt verassend goed, hier had ik een beetje mijn vraagtekens bij.
Ik heb zelf ook schuurpapier van ecotools gebruikt. Helaas heb je dan minder gaten. Dus verwacht als je juiste papier gebruikt de werking nog beter is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Goudvis Jan schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:40:
[...]
Als er op zaterdag bij de Aldi een bladblazer of hogedrukspuit in de aanbieding is, dan staat hier hooguit een dag later iedereen met zo'n budget Medion-geval op de stoep te blazen.

Dat zegt dus niets over de kwaliteit, maar wel over de verkrijgbaarheid + prijs op dat moment.
Deze schilders kopen misschien allemaal bij dezelfde groothandel die toevallig net een Rupes in de actie had en die kwastende jongens willen natuurlijk niet voor elkaar onder doen. ;)

Mijn eigen Rupes is alweer een oudje, maar het is wel bij die ene gebleven.
Gammel cheapplastic zooltje dat al meteen aan alle kanten doorboog, de behuizing oogde niet veel beter.
Ik geef toe dat het schuren prima ging.

Toen ik eenmaal een Festo, Metabo, Flex en Bosch in handen kreeg daalde het karma van deze Rupes redelijk snel.
De hype van dit merk ontgaat mij een heel klein beetje. O-)

Er kleeft een typisch Italiaanse eindcontrole aan zoals de miljoenen kostende F1 Ferrari, waar ze recent in de pitstraat niet eens een werkende cheap-ass bougie voor konden vinden en zo klooien ze maar door.
Ze maken er met stip de allermooiste producten, maar het lijkt vooral bedoeld om naar te kijken. :Y
Pagina: 1 ... 10 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.