geekeep schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 17:20:
[...]
Vandaar dat ik in een eerdere post Rupes een goede kans gaf

Hoor er positieve verhalen over! Feit blijft wel dat passend schuurpapier lastiger te vinden is, de afzuiging (waarschijnlijk) minder zal zijn en een combinatie van functionaliteiten die de Rotex 90 biedt helaas niet te vinden is. Durf ook niet te zeggen hoe het met garantie, onderdelen en verkooppunten zit.
Wat afzuiging betreft kan ik geen vergelijking geven, behalve dat zelfs mijn vrouw de Rupes + Festool stofzuiger-combi in huis duldt en zij redelijk stof-allergisch is.

De functionaliteit van de Rotex is inderdaad mooi. Dan heb je het dus al snel over een kosten-afweging..
Met garantie heb ik geen ervaring, mijnes was een 2e hands. Verkooppunten: de verfzaken, die niet zelden ook Festool verkopen.

(
http://www.nonpaintstore.nl,
https://www.nicolaasverf.nl om twee willekeurige zoekresultaten te noemen).
Schuurpads: Ik heb één keer via Marktplaats een pakket 120/220/320(?) papier gekocht met passende gaten. Ecotools-papierheb ik toevallig gisteren binnengekregen, ik kom nog terug hoe precies dit past.
Qua onderdelen/repareerbaarheid kan ik je ook verslag doen: Ik heb een jaar terug de fout gemaakt om half uitgehard montagekit weg te willen schuren. Het apparaat werd daarna erg warm, bleef het nog een tiental uur doen en ging uiteindelijk defect. Prima zelf te repareren met behulp van een
exploded view-tekening, het ging om onderdeel #2.265.
En toch zie ik dat anders bij spullen die vakmensen gebruiken: die apparatuur wordt 2-6 uur per dag gebruikt en kan derhalve geen goedkope meuk zijn. Een 'profi merk' bouwt volgens mij een reputatie door taai te zijn en goed te functioneren. En aan die eisen heeft mijn Rupes allang voldaan.

(Gestuiter van trapjes, misbruik in handen van een schoonmoeder...)
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 03:29:
[...]
Dat zegt dus niets over de kwaliteit, maar wel over de verkrijgbaarheid + prijs op dat moment.
Deze schilders kopen misschien allemaal bij dezelfde groothandel die toevallig net een Rupes in de actie had en die kwastende jongens willen natuurlijk niet voor elkaar onder doen.

Dat schilderszaken hoofdzakelijk Festool en Rupes voeren, zegt wel genoeg denk ik.

Als het een hype was, hadden we het merk al wel bij de bouwmarkten gezien.

RZor schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 11:36:
When in doubt, vraag het de machine-geile Tweakers toch?
Mijn circkelzaag die ik nu heb is ietwat versleten, oud tweede hands beestje.
Gebruik m niet vaak, en nooit voor diepe dingen, maar lang recht zagen gaat beter met circelzaag dan met decoupeer. Dus dillema:
Ik wil graag draadloos, hoef geen groot blad, heb al 14,4v accus en machines.
Dus
deze dan maar doen? Iemand stomme ideeen?
Ik heb zelf een 1800~watt Makita oudje en ik kan alleen maar zeggen: Wát een beest. Gaat zonder al te veel toeren te droppen dwars door 60x60 hh palen.
De genoemde zaag lijkt inderdaad je enige optie binnen het 14,4V-Makita ecosysteem. Een belangrijke vraag is denk ik hoeveel accu's je in die smaak hebt.
M.a.w.: Ga je last krijgen met de beschikbaarheid van je schroeftol(len) of ander gereedschap als je cirkelzaag na 8 zaagsneden een nieuwe accu eist? (Let op: Fictief aantal. Geen ervaring met cirkelzaag op accu!)
Of doe je vooral kleine zaagsnedes? Dan is het hierboven genoemde scenario minder snel een probleem.
[
Voor 16% gewijzigd door
Goudvis op 20-10-2017 13:26
. Reden: +citaat ]