[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 103 Laatste
Acties:
  • 920.218 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:16
Uncle Mel schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:32:
Ik heb toevallig ook net een nieuwe combihamer binnen:

[afbeelding]

De HR2811FT met verwisselbare kop.

en de VC2512L Bouwstofzuiger om het allemaal een beetje opgeruimd te houden:

[afbeelding]
Tja, baas boven baas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 15:23
L.N. schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:53:
[...]

Tja, baas boven baas....
Ik hoop dat ik mijn betonnen muren de baas ben ja, maar of dat zo is valt nog te bezien :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:21
@Uncle Mel waarom niet gelijk een HR3210FCT? :P

Zit net ff die 2811(2,9J) te bekijken in spec's maar die is kwa Joule's maar marginaal meer dan bv. een 2631(of 2651(2,4J)), terwijl de volgende stap de 3210 ineens flink meer Joule's heeft > 4,9J

Okee moet er wel bij zeggen dat (volgens de specs op makita.nl) die 3210 ook flink zwaarder is dan een 2811 of 2631... scheelt ong ~2kG

p.s. absoluut wel een mooie machine hoor die HR2811FT daar verder niet negatief over hoor ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

L.N. schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:01:
Vandaag heb ik Atmoz blij gemaakt, want ik heb een Bosch Blauw gekocht:

[afbeelding]

Mijn goedkope boormachine had het begeven en de vervanger is een GBH 2-26 combihamer geworden. Volgens mij is dat een ouder en wat lichter model h839W, 2,7J), waardoor ik het voor €145 op de kop heb kunnen tikken. Helaas niet in een L-boxx, maar in een gewoon koffer. Maar de snelspankop voor gewone boren zit er wel bij. Ik heb eigenlijk geen beton in mijn huis, dus een klopboormachine was ook goed geweest. Maar nu heb ik voor iets meer geld wel de mogelijkheid om in beton te boren mocht ik ergens anders klussen. Hopelijk wordt het wel geleverd, want de levertijd staat nu op begin november tot begin december.
Mooie aanschaf! Veel plezier/succes d'r mee :)

Wat betreft dat "blij" maken: gisteren stuurde iemand me een mail waarin hij me vroeg of ik een "leuk" lijstje wilde samenstellen met Bosch Blauw apparaten. Ok leuk, wil ik wel doen, maar hoeveel mag het kosten dan? € 15.000,- _/-\o_
Hell yeah, ik zoek wel wat uit :9 (ook al is het niet voor mezelf ----> mooi om te doen toch?! 8))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Atmoz schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:05:
[...]

Wat betreft dat "blij" maken: gisteren stuurde iemand me een mail waarin hij me vroeg of ik een "leuk" lijstje wilde samenstellen met Bosch Blauw apparaten. Ok leuk, wil ik wel doen, maar hoeveel mag het kosten dan? € 15.000,- _/-\o_
Hell yeah, ik zoek wel wat uit :9 (ook al is het niet voor mezelf ----> mooi om te doen toch?! 8))
Zo, €15.000 aan Bosch Blauw. Dan kun je alles toch 3 x kopen? Dat wordt een lang lijstje.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-10 21:10
[...]

Hij heeft het in ieder geval aan het juiste persoon gevraagd
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sodeju, das een flinke schoen om te zetten zo richting 5 december d:)b

moet het persé Bosch Pro zijn, of ga je per item ook nog eens kijken of er, eventueel voor een kleine meerprijs, iets beter is?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 16:13

jeka

Support your local club.

Ik heb gister mijn Kregjig k5 binnen gekregen. Nu er nog een project voor verzinnen. :+

FCG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:40:
[...]

moet het persé Bosch Pro zijn, of ga je per item ook nog eens kijken of er, eventueel voor een kleine meerprijs, iets beter is?
Alle fandom op een stokje & even voorbij de problemen die sommige Bosch-boortoestellen hebben .. wat hebben jullie tegen Bosch wat andere merken dan blijkbaar niet hebben?

==
hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:11
Het kleurtje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-09 23:02

meddle

:o

Heb vorige weekend een DeWalt DCD796D2 gehaald omdat mijn bosch groen accuboor het begeven had. Opzich een mooi ding op het eerste gezicht, brushless, 18v, redelijk compact, en een klopfunctie die ook echt werkt voor een schappelijke prijs. Echter ik heb hem nu een beetje getest en wat voor boortje ik er ook instop de schacht wiebelt nogal. Blijkbaar is dit een meer voorkomend probleem (aldus het internet) bij dewalt, en zelf vind ik het echt super irritant, vooral wanneer je met dunne of hele lange boortjes moet werken. Ik denk er dus over om hem maar terug te sturen en wat anders te halen.

Ik weet alleen niet of er echt een alternatief is van een ander merk onder de €300, die niet hetzelfde probleem zou hebben? (evt. zou ik de klopfunctie nog wel kunnen missen) Heeft iemand een aanrader voor me, of vraag ik dan gewoon te veel voor het geld? :+

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Annuk schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 20:10:
@Uncle Mel waarom niet gelijk een HR3210FCT? :P

Zit net ff die 2811(2,9J) te bekijken in spec's maar die is kwa Joule's maar marginaal meer dan bv. een 2631(of 2651(2,4J)), terwijl de volgende stap de 3210 ineens flink meer Joule's heeft > 4,9J

Okee moet er wel bij zeggen dat (volgens de specs op makita.nl) die 3210 ook flink zwaarder is dan een 2811 of 2631... scheelt ong ~2kG

p.s. absoluut wel een mooie machine hoor die HR2811FT daar verder niet negatief over hoor ;)
Ik had een Boschhammer mogen gebruiken met de specs van de 3210 en mijn zielige kantoorarmpjes waren niets meer waard aan het einde van de dag :'(

Ik had al een machine van ongeveer het gewicht en kracht van de HR2811 en daar heb ik zonder veel moeite dagenlang mee lopen hakken, ook boven mijn hoofdhoogte (2 open haarden verwijderd). Dat verschil in gewicht is voor mij dus zeer fijn.

Daarnaast heeft de 3210 een heel ander ecosysteem qua bijtels en boren SDS-plus vs SDS-max. Beetje zonde om 5 bijtels en tien boren de hoek in te gooien en alles opnieuw aan te schaffen :)

Als laatste vergis je niet in het krachtverschil tussen een 2631 en 2811! een gepimpte klopboor vs pneumatische boorhamer is héél groot als het er op aankomt, vooral bij puur beitelen (wat ook bij de 2631 niet kan).

In het kort: De 2811 zit precies goed voor mij qua gewicht, kracht, aansluittype (bonus voor verwisselbare kop) èn, niet geheel onbelangerijk, prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 21:11
meddle schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:02:
Heb vorige weekend een DeWalt DCD796D2 gehaald omdat mijn bosch groen accuboor het begeven had. Opzich een mooi ding op het eerste gezicht, brushless, 18v, redelijk compact, en een klopfunctie die ook echt werkt voor een schappelijke prijs. Echter ik heb hem nu een beetje getest en wat voor boortje ik er ook instop de schacht wiebelt nogal. Blijkbaar is dit een meer voorkomend probleem (aldus het internet) bij dewalt, en zelf vind ik het echt super irritant, vooral wanneer je met dunne of hele lange boortjes moet werken. Ik denk er dus over om hem maar terug te sturen en wat anders te halen.

Ik weet alleen niet of er echt een alternatief is van een ander merk onder de €300, die niet hetzelfde probleem zou hebben? (evt. zou ik de klopfunctie nog wel kunnen missen) Heeft iemand een aanrader voor me, of vraag ik dan gewoon te veel voor het geld? :+
Heb dezelfde en geen wiebel probleem. Wel het bekende de chuck gaat vanzelf open door de sterke rem bij stoppen met boren/schroeven. Maar daar lig ik niet wakker van. Af en toe aandraaien. Misschien gewoon een maandagochtend model en even omwisselen?

Heb toen uitgebreid naar modellen zitten kijken en die Dewalt is echt wel een goede combinatie tussen gewicht, kracht, functies, formaat en prijs. Andere merken/modellen ga je toch op minstens 1 factor op achteruit (heb bv niet de 996 genomen ivm gewicht en meerprijs)

[ Voor 4% gewijzigd door dangerpaki op 26-10-2017 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:39
Binnenkort ga ik verhuizen en hoewel er geen hele grote klussen aankomen, wil ik deze gebeurtenis toch aangrijpen om een aantal items in mijn toolbox grondig te vernieuwen. Het is nu een allegaartje van erfstukken van mijn opa, overtollige items van mijn vader, goedkope Praxis spullen en wat de verhuizers zijn vergeten mee te nemen na de vorige verhuizing. Het eerste dat er moet komen is een boorhamer of een combihamer. Ik hoop dat ik voldoende informatie kan verschaffen hier om een goed antwoord te krijgen – ik heb zeker wel geprobeerd mezelf in te lezen in de materie maar ik moet eerlijk zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie op de verschillende webwinkels.

Anyway: We hebben nu een oude klopboor maar ik wil iets zwaarders om de betonnen muren van ons huis goed aan te kunnen. Het is goed mogelijk dat er ook een tegelwandje gesloopt moet worden, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat ik een heel zware machine nodig heb. Ik vind betrouwbaarheid en gebruiksgemak belangrijker. Om mij heen heb ik bij vrienden veel goedkoop spul snel kapot zien gaan, terwijl de boorhamer van mijn vader (een Bosch) al 25 jaar meegaat, dus ik wil iets degelijks en geen budget product. Ik heb een voorkeur voor Makita omdat ik al tien jaar met veel succes een accuboor van dat merk heb maar een ander merk dat degelijke semi-professionele spullen levert is ook prima. Ik was enigszins verrast dat dergelijke machines ook leverbaar zijn met accu’s; om eerlijk te zijn zie ik daar niet echt de meerwaarde van dus tenzij ik overtuigd kan worden van de voordelen is dat me de meerprijs niet waard. Budget is tot 300 euro.

Ik zag in een ander topic dat een mede-tweaker deze machine gekocht heeft, sluit dit een beetje bij het bovenstaande aan?

https://www.toolnation.nl...garantie.html?sqr=hr2811&

Verder wil ik op korte termijn een goede set schroevendraaiers, ik heb niet bijzondere wensen behalve dat ze goed vast te pakken zijn en koppen hebben die niet kapot zijn na een maand. Volgens mij kan je niet echt fout gaan met merken als Bahco, Wera, Gedore e.d.?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 21:11
@Dr. Strangelove
Boorhamer kun je met een van de goede merken niet mis gaan. Accu kan maar als je het niet nodig hebt zou ik dat geld niet uitgeven. Kijk vooral wel naar gewicht. Dit wordt niet altijd duidelijk vermeld.

Schroevendraaiers zou ik eens kijken naar de Wera big packs. Heb recent de 900 gekocht. Paar posts terug mijn ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Uncle Mel schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:14:
[...]

Ik had een Boschhammer mogen gebruiken met de specs van de 3210 en mijn zielige kantoorarmpjes waren niets meer waard aan het einde van de dag :'(
Pussy :9 >:) :+
Ik had al een machine van ongeveer het gewicht en kracht van de HR2811 en daar heb ik zonder veel moeite dagenlang mee lopen hakken, ook boven mijn hoofdhoogte (2 open haarden verwijderd). Dat verschil in gewicht is voor mij dus zeer fijn.

Daarnaast heeft de 3210 een heel ander ecosysteem qua bijtels en boren SDS-plus vs SDS-max. Beetje zonde om 5 bijtels en tien boren de hoek in te gooien en alles opnieuw aan te schaffen :)

Als laatste vergis je niet in het krachtverschil tussen een 2631 en 2811! een gepimpte klopboor vs pneumatische boorhamer is héél groot als het er op aankomt, vooral bij puur beitelen (wat ook bij de 2631 niet kan).

In het kort: De 2811 zit precies goed voor mij qua gewicht, kracht, aansluittype (bonus voor verwisselbare kop) èn, niet geheel onbelangerijk, prijs!
M.b.t. het verschil in boren/beitels eco-systeem had ik verder niet naar gekeken maar daar heb je een goed punt :+

Wat betreft je opmerking 2631 vs. 2811 klopt het is opzich een gepimpte klopboor, en doe er gelukkig niet al te veel beitelwerk mee, maar puur beitelwerk kan hij wel (ff een wc vloertje en wandje uitbeitelen/breken), al is dat voor mij ook absoluut geen hoofdzaak hoor :)
Gebruik zelf de 2631 voornamelijk voor gaatjes/gaten boren door beton e.d. (20/22mm door gewapend betonvloer) en dat doet hij fijn, af en toe ff boorkroon erop om ff een doosje te boren heeft hij gelukkig ook weinig problemen mee.
sws moet je goede boren gebruiken voor het boren door beton (rotec 4 snijders), maar wapening is zoooo fuckin' funest.. dan vloek je wel ff en zeker als de boor net vast zit achter een randje oid :P

Verder is de 2811 absoluut een mooie machine en ik wil hem ook wel, maar denk dat als ik indd zwaarder nodig ben dat ik of een 3210 koop of ik huur wel iets (ben zoiets nagenoeg niet nodig).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu ff iets anders, kan hier gelijk mooi een vraagje stellen :)

Ben opzoek naar een leuke sleuvenzaag (geen frees!) en zit een beetje te twijfelen tussen verschillende merken/modellen en hoop dat jullie mij hier beetje uitsluitsel kunnen geven.
Merken/modellen die ik wel interessant vind zijn:
• Eibenstock EMF 150.1
• Spit D90
• Carat SL-1502
• Baier BDN 453

Prijzen lopen aardig uiteen, waarin de Eibenstock het interessantst geprijsd is :+
Iemand hiero ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

L.N. schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:09:

Zo, €15.000 aan Bosch Blauw. Dan kun je alles toch 3 x kopen? Dat wordt een lang lijstje.....
Nou, ik denk dat dat wel meevalt eerlijk gezegd... c.q. dat gaat harder dan je denkt.
Maar ik geef toe: met dit budget kun je wel wat :9

Hij had overigens zelf al een lijstje van 25 stuks aangeleverd als "leidraad".
Brutalsranan schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:14:

Hij heeft het in ieder geval aan het juiste persoon gevraagd
Hehe :+
Fraggert schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:40:

Absoluut 8)
Ik raad hem zelf aan om (net zoals mij) alles van één merk te nemen. Er zijn altijd wel machines die van een ander merk beter zijn, maar dat wilt niet zeggen dat ze niet goed genoeg zijn. Voor mij (als hobbyist) is Bosch Blauw ook al te goed, dus waarom zou ik dan Festool nemen bijvoorbeeld ;)

Zou er trouwens nog een leuke korting af te dingen zijn als je zoveel in één keer koopt?
Of gewoon alles uit Duitsland halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:36:

Anyway: We hebben nu een oude klopboor maar ik wil iets zwaarders om de betonnen muren van ons huis goed aan te kunnen. Het is goed mogelijk dat er ook een tegelwandje gesloopt moet worden, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat ik een heel zware machine nodig heb. Ik vind betrouwbaarheid en gebruiksgemak belangrijker. Om mij heen heb ik bij vrienden veel goedkoop spul snel kapot zien gaan, terwijl de boorhamer van mijn vader (een Bosch) al 25 jaar meegaat, dus ik wil iets degelijks en geen budget product. Ik heb een voorkeur voor Makita omdat ik al tien jaar met veel succes een accuboor van dat merk heb maar een ander merk dat degelijke semi-professionele spullen levert is ook prima. Ik was enigszins verrast dat dergelijke machines ook leverbaar zijn met accu’s; om eerlijk te zijn zie ik daar niet echt de meerwaarde van dus tenzij ik overtuigd kan worden van de voordelen is dat me de meerprijs niet waard. Budget is tot 300 euro.
Metabo heeft multihamers waarmee je kan hameren, beitelen en zelfs boren/schroeven. Dit is de reeks Metabo UHE, ik heb zelf de 2250 (de lichtste uit de serie). Maar ik zie bij amazon.de al de zwaardere versies voor minder dan 200 euro staan, inc boren en een snelspanhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.

Ik zag in een ander topic dat een mede-tweaker deze machine gekocht heeft, sluit dit een beetje bij het bovenstaande aan?

https://www.toolnation.nl...garantie.html?sqr=hr2811&
Bosch heeft met GBH-serie ook combihamers, waarmee je kunt boren en beitelen. Diverse modellen zijn onder de €300 te vinden. Zelf heb ik voor €145 een GBH 2-26 gekocht (zie deze post). Maar eigenlijk heeft elk merk wel modellen die voldoen (Dewalt D25-serie, een aantal modellen van de Makita HR-serie, Metabo KHE, een aantal modellen van de Hitachi DH-serie, Flex CHE- en FHE-serie, etc.). Kijk bv eens op deze link voor een eerste overzicht. Ik verwijs naar deze webshop, omdat ze een goede zoekfunctie hebben. De boormachines kunnen elders goedkoper zijn en het overzicht is vast niet compleet.

Let er bij een combinatiehamer (andere merken noemen dat ook wel multihamers) op dat er een spankop bij zit voor reguliere (non-SDS) boren. Dat maakte de keuze in boren veel groter.

Verder wil ik op korte termijn een goede set schroevendraaiers, ik heb niet bijzondere wensen behalve dat ze goed vast te pakken zijn en koppen hebben die niet kapot zijn na een maand. Volgens mij kan je niet echt fout gaan met merken als Bahco, Wera, Gedore e.d.?
Ik zou eerder voor Wera gaan dan voor de andere merken. Bahco is steeds meer een bouwmarktmerk aan het worden, waardoor de prijs /kwaliteitsverhouding minder wordt. Gedore is onverwoestbaar, maar wat minder precies dan Wera en duurder. Kijk eens voor leuke sets Wer-spullen op Amazon.de. Daar is het veel goedkoper dan in Nederland. Mocht je toch liever voor een ander merk gaan, dan kun je ook kijken naar Carolus. Dat is het goedkopere broertje van Gedore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jup, Metabo UHE heb ik hier ook, is perfect voor alles en nogwat en lukt het daar niet mee dan heb je meestal een aannemer nodig :P
Enige waar dat ding me vooralsnog tekort schoot was het slopen van een tegelvloer en betonnen ondervloer. Daar was ie echt te licht voor. Maar daar hadden we zelfs met twee zware hamers van Makita moeite mee.

Check ook zeker elektrowerkzeuge bender als je Metabo overweegt. Ook behoorlijk goedkoop voeren ook alleen maar Metabo, Makita, Bosch Blauw en Hitachi. Das het gros van de mensen hierzo :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-10 22:46
Metabo heeft sinds januari een nieuwe range boorhamers met voornamelijk meer kracht ten opzichte van de vorige serie. ik raad zelf de Metabo UHE 2660-2 Quick aan.
Heeft ook een tweede versnelling zonder hameren, dus iets breder inzetbaar dan bijv. de Bosch gbh 2-28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Eusebius schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:40:
[...]

Alle fandom op een stokje & even voorbij de problemen die sommige Bosch-boortoestellen hebben .. wat hebben jullie tegen Bosch wat andere merken dan blijkbaar niet hebben?
Uuhhmmm...ik iets tegen Bosch :?

Ik heb de 10,8 volt GSR, de kleine accuslijper, een 125slijper en de 2-28 boorhamer van de blauwe club d:)b
Atmoz schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:17:

Ik raad hem zelf aan om (net zoals mij) alles van één merk te nemen. Er zijn altijd wel machines die van een ander merk beter zijn, maar dat wilt niet zeggen dat ze niet goed genoeg zijn. Voor mij (als hobbyist) is Bosch Blauw ook al te goed, dus waarom zou ik dan Festool nemen bijvoorbeeld ;)
Ik snap je wel hoor, 1 ecosysteem wat boxen en/of accu's betreft kan dat handig zijn, zekers als je in 1 keer deze investering doet.

Maar kijk ik bijvoorbeeld naar een bovenfrees dan zou ik de Festool OF1010 of zelfs de OF1400 aanraden en wel om maar 1 reden.......de pistoolgreep _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vyiVq5YAiiC1EqjxcnmRNUk3/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Ik zou zeggen kijk een paar posts boven de jouwe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:44:

Maar kijk ik bijvoorbeeld naar een bovenfrees dan zou ik de Festool OF1010 of zelfs de OF1400 aanraden en wel om maar 1 reden.......de pistoolgreep _/-\o_

[afbeelding]
Die heeft Bosch Blauw ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verrek zeg.......dat wist ik heel niet joh 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wSHmoLbSTSG4K2b4pAPjy1AC/full.jpg

Sinds wanneer bestaat die, want ik heb mijn OF1010 al heel wat jaren en dat was toen de enige met die greep. Zelfs de OF1400 had toen 2 conventionele handgrepen.

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 26-10-2017 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:22
[...]

[afbeelding]
ik heb de OF1010 staan... alleen nog niet mee gewerkt 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

The Fatal schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:19:
[...]

ik heb de OF1010 staan... alleen nog niet mee gewerkt 8)7
Topding hoor, ik heb er al aardig wat mee gewerkt. Die machine heb ik het meest gebruikt voor mijn luidsprekers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:18
[b]Fraggert schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:44 en wel om maar 1 reden.......de pistoolgreep _/-\o_
Heeft die ook zo'n draaiknop met rack&pinion bediening of zit dat alleen op de Tritons? In dat laatste geval mag je je pistoolgreep houden :+

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:37
Eusebius schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:40:
[...]

Er zijn gewoon meerdere merken. Bosch is niet per se kwalitatief de beste of de goedkoopste. Vandaar waarschijnlijk de vraag of een ander merk eventueel ook mogelijk is.

Ik zit zelf ge-vendor-locked-in bij Makita, maar als iemand hier advies vraagt, zal ik kijken naar de wensen van die persoon en geef ik op basis daarvan tips. Dat betekent niet altijd Makita.

Het was dus geen aanval op Bosch, maar gewoon een vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
leecher schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:00:
[...]

Heeft die ook zo'n draaiknop met rack&pinion bediening of zit dat alleen op de Tritons? In dat laatste geval mag je je pistoolgreep houden :+
Ik had juist de triton gekocht omdat je deze ingebouwd in een tafel makkelijk van bovenaf de hoogte kan aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Zojuist nog even een Makita 9565HX1 haakse slijper gescoord voor €85,- :)
https://www.makita.nl/sli...-v-haakse-slijper-125-mm/

125mm slijpertje van ong 1100W inclusief setje doorslijp schijven en een afbraam schijfje :)

Goedkoper dan momenteel op internet, maar komt ze hebben waar k hem kocht momenteel 21% btw korting en kreeg nog wat korting i.v.m. demo model (lag nix meer zo in doos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:55
[...]

Gewoon offertes vragen, eerst zelf even kijken wat de totale som wordt, vervolgens een aantal bedrijven/webshops om een prijs vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Annuk schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:56:
[...]
Ben opzoek naar een leuke sleuvenzaag (geen frees!) en zit een beetje te twijfelen tussen verschillende merken/modellen en hoop dat jullie mij hier beetje uitsluitsel kunnen geven.
Merken/modellen die ik wel interessant vind zijn:
• Eibenstock EMF 150.1
• Spit D90
• Carat SL-1502
• Baier BDN 453
Prijzen lopen aardig uiteen, waarin de Eibenstock het interessantst geprijsd is :+
Iemand hiero ervaringen mee?
De machines die je nu noemt ken ik niet, ik heb alweer jaren een Makita SG150.
Beetje spartaans model als ik die vergelijk met het lijstje van jou.
Maar goed, veel beter had ik toen nog niet op mijn radar staan. :+

Nu trekt deze Makita een slordige 1800W volgens de specs en eerlijk gezegd vind ik dat voor zo'n dubbele diamantschijf al een beetje duwen en persen.
Het is qua vermogen imho krapjes aan en veel minder moet je volgens mij niet willen, want het toerental loopt ook in steenachtig materiaal al snel en vaak hinderlijk terug.

De Eibenstock die je noemt trekt volgens opgave 2300W en hoewel ik niet weet of je daar 'iets' van gaat terugzien, klinkt dat extra vermogen wel aantrekkelijk voor zo'n powerhungry slijpgeval. :)
[...]
Ik weet niet of je in dit verband met "rack & pinion" de draaiende wurgknop bedoelt die de hoogteverstelling fixeert??
Zo ja, dan is dat toch de meest simpele en betrouwbare fixatie voor een bovenfrees??

Heb hier een oudere en zware blauwe Bosch bovenfrees waarvan dit mechanisme blijkbaar opnieuw, *maar slecht* moest worden her-uitgevonden en die hendel zorgt ervoor dat de hoogteverstelling óf hortend en irritant blijft hangen, óf nog irritanter doorslipt als je er een drupje olie op gooit.

In het laatste geval ben je iedere keer weer je hoogteverstelling kwijt. :(

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2017 04:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

geen idee :? .......

ding zit onwrikbaar vast in elk geval, heb nog nooit gehad dat de hoogte instelling verloor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
@Bhagavad @Fraggert
Nee bij de triton is de draaiknop juist niet om te fixeren maar om de frees op en neer te kunnen bewegen. De knop kan ook in vrijloop worden gezet zodat hij vrij omhoog en omlaag kan (zoals bij een normale frees). Die vrijloop heb ik nog nooit gebruikt want draaien aan die knop werkt een stuk fijner. Zeker bij het frezen in meerdere passes vind ik dat echt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leecher schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 08:51:
@Bhagavad @Fraggert
Nee bij de triton is de draaiknop juist niet om te fixeren maar om de frees op en neer te kunnen bewegen. De knop kan ook in vrijloop worden gezet zodat hij vrij omhoog en omlaag kan (zoals bij een normale frees). Die vrijloop heb ik nog nooit gebruikt want draaien aan die knop werkt een stuk fijner. Zeker bij het frezen in meerdere passes vind ik dat echt ideaal.
Ik ga eens op zoek naar de manual van zo'n Triton, want ik snap hem nog steeds niet. O-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• L.N.
Voor mijn Festool OF1010 heb ik zelf een freeslift gemaakt. Het voordeel tegenover de Triton is dat de Festool er gemakkelijker in en uit kan. Het nadeel is het vermogen. De lift is zo gemaakt dat ik deze nog kan verwijderen en de bovenfrees kan vervangen voor een Triton die dan permanent aan de frees/zaagtafel blijft.

Dit is de lift voordat ik deze gemonteerd had:

Afbeeldingslocatie: http://luuknouwen.nl/wp-content/uploads/2017/07/IMG_0581_zpsf7imthur.jpg

Zonder frees:

Afbeeldingslocatie: http://luuknouwen.nl/wp-content/uploads/2017/07/IMG_0585_zpsz3degl2b.jpg

Met frees:

Afbeeldingslocatie: http://luuknouwen.nl/wp-content/uploads/2017/07/IMG_0613_zpsbwdkhzlq.jpg

De hoogte van het freesje is van boven in te stellen door met een imbus-sleutel aan de bout linksonder te draaien:

Afbeeldingslocatie: http://luuknouwen.nl/wp-content/uploads/2017/07/IMG_0611_zps9546shby.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

L.N. schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:14:
Voor mijn Festool OF1010 heb ik zelf een freeslift gemaakt.
d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 08:57:
[...]

Ik ga eens op zoek naar de manual van zo'n Triton, want ik snap hem nog steeds niet. O-)
Hier een filmpje van de rack&pinion. Hier trouwens van de diepte instelling die ook erg fijn werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
[...]

Uuhhmmm...ik iets tegen Bosch :?
Ik triggerde op "of er, eventueel voor een kleine meerprijs, iets beter is?"
Dat kun je verschillend uitleggen, maar ik las het als 'koop toch geen Bosch Blauw'. Als daar goede argumenten voor zijn wil ik dat graag horen ;-)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-10 21:10
Eusebius schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:31:
[...]

Dat kun je verschillend uitleggen, maar ik las het als 'koop toch geen Bosch Blauw'. Als daar goede argumenten voor zijn wil ik dat graag horen ;-)
Tegenwoordig kan het qua professionele merken amper misgaan op bepaalde modellen na. De ene is gewoon gebruikersvriendelijker, ligt beter in de hand of heeft extra gadgets ingebouwd. En de prijs is natuurlijk ook van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:19
L.N. schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:14:
Voor mijn Festool OF1010 heb ik zelf een freeslift gemaakt. Het voordeel tegenover de Triton is dat de Festool er gemakkelijker in en uit kan. Het nadeel is het vermogen. De lift is zo gemaakt dat ik deze nog kan verwijderen en de bovenfrees kan vervangen voor een Triton die dan permanent aan de frees/zaagtafel blijft.

Dit is de lift voordat ik deze gemonteerd had:

[afbeelding]

Zonder frees:

[afbeelding]

Met frees:

[afbeelding]

De hoogte van het freesje is van boven in te stellen door met een imbus-sleutel aan de bout linksonder te draaien:

[afbeelding]
Want! :(

Zit al maanden te tobben over het zelf maken van een freestafel voor smal/kleiner materiaal. Lastigste is de lift en/of eenvoudige hoogteinstelling. Ik zie ook youtubers die een oude krik gebruiken, want de hoogte afmeten doe je toch boven het tafelblad. Keuzes, keuzes.

In ander nieuws. Komend weekend heb ik wat groot spul (110cm+) te lijmen. Lijmklemmen in die grootte zou ik te weinig gebruiken om daarin te investeren en huren is ook geen porem. Vriendenkring gaat niet verder dan 80cm qua lijmtangen. :p Wellicht maar aan de slag met balken+wiggen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

welnee joh, dat las je verkeerd hoor :) ...in ieder geval ben ik absoluut geen merkgebonden fanboy.

Ik heb echt van alles door elkaar, Mafell, Panasonic, Festool, Ferm, Bosch Blauw, Bosch Groen, B&D.

Als voorbeeld gaf ik dan ook later de OF1010/OF1400 als voorbeeld....en niet omdat die frees nou veel beter zou moeten zijn maar juist door de (destijds :+ ) unieke pistoolgreep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 15:22

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

geekeep schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:59:
[...]

Zit al maanden te tobben over het zelf maken van een freestafel voor smal/kleiner materiaal. Lastigste is de lift en/of eenvoudige hoogteinstelling. Ik zie ook youtubers die een oude krik gebruiken, want de hoogte afmeten doe je toch boven het tafelblad. Keuzes, keuzes.

In ander nieuws. Komend weekend heb ik wat groot spul (110cm+) te lijmen. Lijmklemmen in die grootte zou ik te weinig gebruiken om daarin te investeren en huren is ook geen porem. Vriendenkring gaat niet verder dan 80cm qua lijmtangen. :p Wellicht maar aan de slag met balken+wiggen... :+
Balkjes boven en onder om het vlak te houden en daarna spanbanden met hulpblokjes eromheen. Hier ook een tafel mee verlijmd, gaat prima :)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L.N.
[...]

Die lift is niet moeilijk te maken. Het is gewoon een spindel van een CNC-machine en 2 eindkappen. Volgens mij bij elkaar minder dan €30 op Aliexpress.

Kijk voor lange goedkope klemmen eens naar pijpklemmen. Die kun je zo lang maken als je wilt.

Afbeeldingslocatie: https://www.baptist.nl/uploads/images/producten/prod1_8134(1).jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.baptist.nl/uploads/images/producten/prod2_8134.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:52
Ik zag laatst deze voorbij komen als routerlift, ziet er nog best makkelijk uit.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

zo'n freestafel kun je heel makkelijk zelf maken, al helemaal als je voor quick en dirty gaat, google is je vrind _/-\o_

sergeantklemmen, serre joints of inderdaad buisschroefklemmen.

ikzelf zou voor de sergeantklemmen gaan, wel iets duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
L.N. schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:05:
[...]

Volgens mij bij elkaar minder dan €30 op Aliexpress.
Een algemene tip, pas een beetje op met AliExpress. Het valt me op dat ze soms duurder zijn dan in Nederland. Deze klemmen liggen ook bij de Action voor een paar euro, maar koop je bij ome Ali voor € 8,76.

Nog eentje: zwalustartensjabloondinges
Axminster (~98 euro, komt nog verzend bij) en Ali (totaal 145,18), al weet ik niet of het exact dezelfde is.

[ Voor 28% gewijzigd door Eusebius op 27-10-2017 11:18 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

Ik heb thuis ook een Of1010 met de vs600ge basiseenheid met alle sjablonen behalve dat gatending.En heb nog een OF900 liggen waar ik een nieuwe freestafel voor ga maken (eerste versie werkte prima van sloophout alleen zo krom als een hoepel) :+ Maar eerst me Kity 635 en disselbak projectjes maar af maken. (beitels zijn weer terug van slijperij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mutsje schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:54:(eerste versie werkte prima van sloophout alleen zo krom als een hoepel) :+
goed genoeg voor Proof of Concept d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:41

Pelle

🚴‍♂️

Laatst bij Ali een laserwaterpas besteld, na diverse positieve reacties hier (deze)

Die wilde ik op mijn Manfrotto statief gaan mounten, en aangezien de laserwaterpas een 5/8'' heeft, en mijn statief een 1/4'' aansluiting, heb ik dit ding erbij besteld.

Helaas is het schroefdraad anders; dat van de laserwaterpas is veel ruimer dan dat op de adapter.
Heeft iemand nog suggesties voor alternatieve adapters en/of manieren om dit zelf op te kunnen lossen? Ik beschik helaas niet over een tapsetje oid.

Verder viel me op dat het ding met oplaadbare AA-batterijen (Eneloop) vrij snel uitviel (na een minuut ongeveer); zou dat kunnen komen doordat die dingen 1.2V zijn, en niet 1.5V die Alkaline-batterijen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Pelle schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:29:
Laatst bij Ali een laserwaterpas besteld, na diverse positieve reacties hier (deze)

Die wilde ik op mijn Manfrotto statief gaan mounten, en aangezien de laserwaterpas een 5/8'' heeft, en mijn statief een 1/4'' aansluiting, heb ik dit ding erbij besteld.

Helaas is het schroefdraad anders; dat van de laserwaterpas is veel ruimer dan dat op de adapter.
Heeft iemand nog suggesties voor alternatieve adapters en/of manieren om dit zelf op te kunnen lossen? Ik beschik helaas niet over een tapsetje oid.

Verder viel me op dat het ding met oplaadbare AA-batterijen (Eneloop) vrij snel uitviel (na een minuut ongeveer); zou dat kunnen komen doordat die dingen 1.2V zijn, en niet 1.5V die Alkaline-batterijen hebben?
Ik had exact hetzelfde probleem met die adapter. De oplossing was de kunststof schroefdraad bij de laserwaterpas uit te boren en dan het verloopstuk er in draaien. Doordat de aansluiting op de waterpas van kunststof was en de adapter van metaal, waardoor je met het indraaien schroefdraad tapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:41

Pelle

🚴‍♂️

L.N. schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:53:
[...]

Ik had exact hetzelfde probleem met die adapter. De oplossing was de kunststof schroefdraad bij de laserwaterpas uit te boren en dan het verloopstuk er in draaien. Doordat de aansluiting op de waterpas van kunststof was en de adapter van metaal, waardoor je met het indraaien schroefdraad tapt.
Als ik mij goed herinner, is het schroefdraad op de laser juist wel van metaal (kan het nu niet checken). Mijn adapter is weer van kunststof daarintegen.

Maar wellicht heb ik nog een oplossing: https://nl.aliexpress.com...-8-Lines/32697634329.html
Die ziet er qua schroefdraad wel goed uit namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, mede dankzij de firma Kruis en hun onvolprezen onderdelenservice kan ik weer met mijn groene bosch afkortzaag aan de slag d:)b

Tijdens het klussen stom gedaan en de zaag onstabiel neergezet en toen ik klaar was kiepte die achterover en brak de aanslag |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DAbUE09XFQ0tLO0GTO4ZSZuP/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

Een argument is dat er genoeg andere merken zijn die allemaal goeie machines maken. Ik vind Bosch er nergens bovenuit steken of spraakmakende machines hebben.

Ik zie het op m'n werk ook nooit voorbijkomen. De timmermannen, elektriciens en loodgieters die ik veel tegen kom werken vrijwel allemaal met Makita, Milwaukee en DeWalt. Ook Hitachi zie ik nog wel eens.

Draai de vraag eens om: waarom Bosch Blauw? Wat maakt het merk onderscheidend en met welke machines brengen ze iets extra's? Of hebben ze iets als Flexvolt, 2x18V of accu/snoer-combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Dank voor de reacties, het heeft me geholpen wat focus te krijgen. Vandaag ben ik samen met mijn vrouw (de echte power tool user bij ons ;) ) naar Boer in Staphorst gegaan omdat ik zag dat ze daar alle relevante merken hadden. Het was een nuttig bezoek, ze hadden uiteraard niet het hele assortiment maar we hebben een aantal machines gezien die we wel interessant vonden. Bij deze dus mijn vraag: Help us decide :)

Bosch GBH2-28F

Makita HR2631FT

Metabo UHEV 2860-2

Om eerlijk te zijn vonden wij het lastig om verschillen te zien tussen deze machines. Qua prijs zijn ze allemaal ongeveer hetzelfde. De Bosch heeft een tikje meer vermogen. De Makita lijkt een kunsttof motorhuis te hebben wat ik wat minder aantrekkelijk vind dan het metalen huis van de Bosch en de Metabo maar ik kan me niet voorstellen dat dat een groot issue in de praktijk is.

Kan iemand aangeven of er nog onderscheidende zaken zijn waar ik rekening mee moet houden?

Mijn vrouw zag ook nog een nieuwere versie van de Metabo decoupeerzaag waarmee ze op de botter waar ze vroeger op voer veel geoefend heeft, dus die gaat ook in de shopping basket :)

Metabo STE 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
bosch, 3,2 jouls, 880 watt, 900rpm, 4000 spm, 3,1 kg
makita, 2,4 jouls, 800 watt, 1200rpm, 4600 spm, 2,9 kg
metabo, 2,4 jouls, 1100 watt, 900 & 2100rpm, 4500spm, 3,3 kg

ik zelf zou voor Metabo gaan. maar hier heb je verder niets aan natuurlijk want dit is deels gebasseerd op persoonlijke voorkeur.
de metabo heeft als voordeel 2 boorsnelheden waardoor hij als algemene boor beter inzetbaar is. ik meen hier gelezen te hebben dat de veiligheidskoppeling van metabo ook beter is.
mijn vader heeft nu een paar jaar een makita boor welke hier in huis behoorlijk op zijn flikker heeft gehad met het uitbikken van tegels in de douche. daar was zeer goede lijm gebruik zeg maar. met bosch heb ik geen enkele ervaring.

kijk zelf wat je de belangrijkste eigenschap vindt. is het gewicht belangrijk dan valt de metabo af, de zwaarste.
is toerental van boren belangrijk dan valt de bosch af, de langzaamste.

waarom alleen deze merken overwegen?
dewalt
hitachi
flex
of als die flex te zwaar is, deze
milwaukee of deze milwaukee
AEG

voor elk van deze machines geld dat er een lichtere en zwaardere versie beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 21:40:
Dank voor de reacties, het heeft me geholpen wat focus te krijgen. Vandaag ben ik samen met mijn vrouw (de echte power tool user bij ons ;) ) naar Boer in Staphorst gegaan omdat ik zag dat ze daar alle relevante merken hadden. Het was een nuttig bezoek, ze hadden uiteraard niet het hele assortiment maar we hebben een aantal machines gezien die we wel interessant vonden. Bij deze dus mijn vraag: Help us decide :)

Bosch GBH2-28F

Makita HR2631FT

Metabo UHEV 2860-2

Om eerlijk te zijn vonden wij het lastig om verschillen te zien tussen deze machines. Qua prijs zijn ze allemaal ongeveer hetzelfde. De Bosch heeft een tikje meer vermogen. De Makita lijkt een kunsttof motorhuis te hebben wat ik wat minder aantrekkelijk vind dan het metalen huis van de Bosch en de Metabo maar ik kan me niet voorstellen dat dat een groot issue in de praktijk is.

Kan iemand aangeven of er nog onderscheidende zaken zijn waar ik rekening mee moet houden?

Mijn vrouw zag ook nog een nieuwere versie van de Metabo decoupeerzaag waarmee ze op de botter waar ze vroeger op voer veel geoefend heeft, dus die gaat ook in de shopping basket :)

Metabo STE 100
De Metabo lijkt mij de beste keus. Metabo maakt goeie boorhamers (Bosch en Makita overigens ook). Het lijkt me een solide machine met veel slagkracht en quick-wisselsysteem voor de kop. En nog de goedkoopste ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:23

Hoe nauwkeurig zijn de lijnen? En zijn ze goed te zien bij daglicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 21:40:

Bosch GBH2-28F

Makita HR2631FT

Metabo UHEV 2860-2

Metabo STE 100
Hehe je komt uit de buurt dus (vermoed ik) ;)

Wat ik me heb laten vertellen door Jan B. (vertegenwoordiger van Makita NL) is dat een deel van dat huis van de Makita HR2631 een kunstof composiet is voor absorberen v/d trillingen >AVT idee (het precieze weet ik er niet van hoor).
Een groot deel van die trillingen wordt weg genomen door het mechanische systeem maar ook de body heeft er een bepaalt effect op...

Maar dat ding kan genoeg hebben, stuiteren van een hoogte van bijna ~3m op tegels, geen centje pijn :)

De andere machines heb ik ook daar wel gezien maar ben zelf een klein beetje makita fanboy O+
dus heb me daar niet al te veel in verdiept...

P.S. als je dit weekend nog koopt bij Boer heb je nog BTW korting op alle producten uit voorraad he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Framoes schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:56:
[...]

De Metabo lijkt mij de beste keus. Metabo maakt goeie boorhamers (Bosch en Makita overigens ook). Het lijkt me een solide machine met veel slagkracht en quick-wisselsysteem voor de kop. En nog de goedkoopste ook ;)
Bij metabo heeft het de naam omdat die in andere machines iets betekend.
Maar hoe gaat het wisselen bij de andere 2 macjines dan? Ik kan me haast niet voorstellen dat dit lastig is bij bosch of makita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
mfmonkey schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 23:12:
[...]

Bij metabo heeft het de naam omdat die in andere machines iets betekend.
Maar hoe gaat het wisselen bij de andere 2 macjines dan? Ik kan me haast niet voorstellen dat dit lastig is bij bosch of makita
Bij Makita's op accu is het net iets omslachtiger dan mijn ervaring met het Metabo quick systeem. Maar het zal elkaar inderdaad niet veel ontlopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bedenk ook ff dat die Metabo een Marathon motor heeft. Mocht je een keer veel moeten bukken of anderszins veel gebruiken absoluut een voordeel. Kreng is niet stuk te krijgen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
The Eagle schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 23:25:
Bedenk ook ff dat die Metabo een Marathon motor heeft. Mocht je een keer veel moeten bukken of anderszins veel gebruiken absoluut een voordeel. Kreng is niet stuk te krijgen :)
Tsja, bij makita staat niets bijzonders over de motor o.i.d. En toch heb ik dat ding al eens zo warm gemaakt dat ik handschoenen nodig had als ik de motor aan wilde raken. Doet het ook nog.

Is geen kritiek op de metabo overigens, ik had al aangegeven dat metabo mijn stem heeft. Op boor gebied geloof ik het meest in dat merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De niet-metrische maten die je nu noemt zitten niet in een standaard tappensetje. ;)
Pas als je 'op de een of andere manier' de spoed én diameter kunt achterhalen weet je ook waar je naar moet zoeken.

Heb hier het nodige aan exotische tappen en snijplaten liggen en buitenwaarts is het eea op m'n draaibank te frotten al is een default passende adapter op AliExpress bestellen voor een paar euri wel de meest rationele weg. :P
Kun je misschien aan een spoedmetertje komen, of checken of 'een of ander' bestaand schroefdraad toevallig wil passen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
mfmonkey schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 00:05:
[...]

Tsja, bij makita staat niets bijzonders over de motor o.i.d. En toch heb ik dat ding al eens zo warm gemaakt dat ik handschoenen nodig had als ik de motor aan wilde raken. Doet het ook nog.

Is geen kritiek op de metabo overigens, ik had al aangegeven dat metabo mijn stem heeft. Op boor gebied geloof ik het meest in dat merk.
Ik werk zelf dagelijks met een Makita boorhamer op accu en die overleeft ook erg veel intensief gebruik en warm worden.

Ik ging hier vooral uit van de goeie naam van Metabo in combinatie met de specificaties (meeste aantal joule en slagen/min).

De Makita heeft trouwens wel AVT tegen trillingen en dat is wel een dik pluspunt. Het schijnt ook wel echt te helpen en geen marketingkreet te zijn. Met name als je langer boort ga je het voelen in je handen en onderarmen. En trillingen zorgen voor een ander soort last dan gewicht. Hoe minder hoe beter.

[ Voor 17% gewijzigd door Framoes op 28-10-2017 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
mfmonkey schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:53:

waarom alleen deze merken overwegen?
dewalt
hitachi
flex
of als die flex te zwaar is, deze
milwaukee of deze milwaukee
AEG

voor elk van deze machines geld dat er een lichtere en zwaardere versie beschikbaar is.
Dit waren de drie die we in onze handen hebben gehad. Omdat we daar al zo weinig verschil tussen zagen vonden we het niet veel toevoegen nog andere machines mee te nemen in onze overweging.

Na jullie positieve berichten over de Metabo is daar de keus op gevallen :) Nu eens kijken waar ik hem ga bestellen. Heel erg bedankt voor alle input!
Annuk schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:57:
[...]

Hehe je komt uit de buurt dus (vermoed ik) ;)
Uit de buurt is relatief als je in het noorden woont natuurlijk :) We zitten in Assen, een eindje weg maar als je on a mission bent goed aan te rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, gefikst d:)b

die kan weer jaren mee, binnenkort eerst wel maar eens een nieuw zaagblad erop zetten.....is aardig af :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G1ulzdAWfJ5ea5ZWDIGCoUcA/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Nlo4TwjBix4X8RQRsimdQwL7/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:56:
[...]

Dit waren de drie die we in onze handen hebben gehad. Omdat we daar al zo weinig verschil tussen zagen vonden we het niet veel toevoegen nog andere machines mee te nemen in onze overweging.

Na jullie positieve berichten over de Metabo is daar de keus op gevallen :) Nu eens kijken waar ik hem ga bestellen. Heel erg bedankt voor alle input!
Kijk ook even bij de Duitser voor een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-10 14:39
Iemand ervaring met het hand schuurpapier van ecotools? Voor wat kleiner klussen nu elke keer vellen 3m bij de bouwmarkt gehaald en maar gewoon een rol waarschijnlijk wat voordeliger. En met 14E ongeveer de helft van de 3m rollen online.

Daarnaast opzoek naar een paar lijmklemmen. Bessy zijn wat aan de dure kant voor de hobby maar wat zijn dan degelijke klemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Verstekbakker schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:02:
[...]

Kijk ook even bij de Duitser voor een goede prijs.
Amazon.de lijkt inderdaad de beste kandidaat voor onze complete boodschappenmand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Christiaan676 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:56:
Iemand ervaring met het hand schuurpapier van ecotools? Voor wat kleiner klussen nu elke keer vellen 3m bij de bouwmarkt gehaald en maar gewoon een rol waarschijnlijk wat voordeliger. En met 14E ongeveer de helft van de 3m rollen online.

Daarnaast opzoek naar een paar lijmklemmen. Bessy zijn wat aan de dure kant voor de hobby maar wat zijn dan degelijke klemmen?
Je hebt de schuurrollen al gevonden bij ecotools. Daar hebben ze ook klemmen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:05
Die klemmen zijn prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
dangerpaki schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:55:

Eerste impressies van Wera spul:
1. Kraftform Big Pack 900 schroevendraaiers
+ Stevig en goed afgewerkte tips
+ Ligt lekker in de hand
- 13 schroevendraaiers maar slechts houders/rekjes voor 12 stuks
- Houders/rekjes goedkoop plastic spul en goedkoop afgewerkt
- Kleinste flathead schroevendraaier is niet van het impact type, geen metalen cap waarop je kan hameren (wordt nergens vermeld)
- Wat minimale kleine afwerkingsfoutjes op het plastic gedeelte wat je in deze kwaliteitsklasse niet mag verwachten

2. Hex-Plus Hex Key Set 950 SPKL/9
+ Stevig en goed afgewerkte tips, goed aan gewicht
- Strak in de houder en wat lastig om uit te halen, ook omdat grotere keys in de weg zitten
- Belettering op plastic sleeve ziet er echt goedkoop uit, niet meer van deze tijd waar je laser etching en dat soort technieken hebt
Beide besteld nav je review en inmiddels binnen. Fijn spul. Mijn houders hebben overigens plek voor 14 schroevendraaiers en ik heb dus 1 plek over.

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 29-10-2017 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtPazuzu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 11:40
Sethro schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 08:27:
[...]

Beide besteld nav je review en inmiddels binnen. Fijn spul. Mijn houders hebben overigens plek voor 14 schroevendraaiers en ik heb dus 1 plek over.
Hier ook 7 plaatsen p/st (of plaats voor 6 micro als je 'm op z'n kant zet; da's de grap geloof ik van die dingen).
Maar, ik gebruik de houders verder niet, heb een la gemaakt voor de schroevendraaiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
  • Laatst online: 10-10 13:09
Hoi Allemaal,

wellicht kunnen jullie mij helpen, ik ben 2 jaar geledne in een appartementje komen wonen, maar moet nog steeds de boor van mijn ouders lenen etc als er iets moet gebeuren.

Nu zou ik graag een boor willen aanschaffen die de komende jaren gewoon mee kan gaan, alleen twijfel ik of ik aan alleen een accuboormachine genoeg heb (wat ik snel tegenkwam bijvoorbeeld een DEWALT DCD796D2.)

Of dat ik beter een echte boormachine kan kopen (eerder in dit topic werd de Metabo UHEV 2860 goed aangeprezen) en op termijn een accu boormachine voor het schroeven erbij kan kopen.

Mijn appartement is in een pand dat oud is (muren dus gewoon van baksteen). Kan zo'n accuboormachine daardoor heen komen of is een echte boor toch fijner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een boorhamer zoals die Metabo is complete overkill zo lang je niet in beton hoeft te boren en maakt in zachtere steen juist lelijke gaten (zeker als je door een muur heen zou moeten boren).

Elke degelijke klopboor(schroef)machine zou voor jouw situatie gewoon moeten voldoen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
@Raymond @Bhagavad @The Fatal @Goudvis Jan @sjnelle

Om maar even terug te koppelen op mijn besluit omtrent een extra/nieuwe schuurmachine, waar mijn aandacht aanvankelijk naar een Rotex90 ging.

Uiteindelijk, met inbegrip van jullie advies, de RO90 laten varen en voor de ETS 150/5 gegaan (ja 150mm ipv 125mm, go big or go home :P). Heerlijk rustig apparaat. Bij de kleine schuurmachientjes kreeg ik altijd snel last van mijn hand/pols door de trilling. Heb nog gezocht naar de verschillen tussen 150/3 en 150/5, maar die zijn -blijkbaar- miniem. Met /5 kan ik eventueel met grove korrel + hoge stand nog lomp-ish afnemen.

Ben nu bezig met een houten blad van 250cm en voor het eerst in m'n leven vind ik schuren niet eens zo erg :X . Achteraf was die 90mm Rotex veel te klein geweest, en te lomp voor mijn (overgrote) werkzaamheden.

Thanks allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
incomer schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 11:41:
Hoi Allemaal,

wellicht kunnen jullie mij helpen, ik ben 2 jaar geledne in een appartementje komen wonen, maar moet nog steeds de boor van mijn ouders lenen etc als er iets moet gebeuren.

Nu zou ik graag een boor willen aanschaffen die de komende jaren gewoon mee kan gaan, alleen twijfel ik of ik aan alleen een accuboormachine genoeg heb (wat ik snel tegenkwam bijvoorbeeld een DEWALT DCD796D2.)

Of dat ik beter een echte boormachine kan kopen (eerder in dit topic werd de Metabo UHEV 2860 goed aangeprezen) en op termijn een accu boormachine voor het schroeven erbij kan kopen.

Mijn appartement is in een pand dat oud is (muren dus gewoon van baksteen). Kan zo'n accuboormachine daardoor heen komen of is een echte boor toch fijner?
Hoeveel wil je eraan uitgeven?

-edit- Metabo heeft voor het geld in elk geval een aardig sterk apparaat. Maar is afhankelijk van wat je eraan wil uitgeven dus. Bestel gelijk een setje Wera kwaliteitsbits erbij. Ga je in dit leven waarschijnlijk niet meer kapot krijgen...

[ Voor 14% gewijzigd door Verstekbakker op 29-10-2017 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:42
geekeep schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:03:

Om maar even terug te koppelen op mijn besluit omtrent een extra/nieuwe schuurmachine, waar mijn aandacht aanvankelijk naar een Rotex90 ging.

Uiteindelijk, met inbegrip van jullie advies, de RO90 laten varen en voor de ETS 150/5 gegaan (ja 150mm ipv 125mm, go big or go home :P). Heerlijk rustig apparaat. Bij de kleine schuurmachientjes kreeg ik altijd snel last van mijn hand/pols door de trilling. Heb nog gezocht naar de verschillen tussen 150/3 en 150/5, maar die zijn -blijkbaar- miniem. Met /5 kan ik eventueel met grove korrel + hoge stand nog lomp-ish afnemen.

Ben nu bezig met een houten blad van 250cm en voor het eerst in m'n leven vind ik schuren niet eens zo erg :X . Achteraf was die 90mm Rotex veel te klein geweest, en te lomp voor mijn (overgrote) werkzaamheden.

Thanks allemaal!
Heb je de ETS EC of de ETS? ik heb de oude ETS 150/3.. en inderdaad. Voor het eerst heb je het gevoel, daarvoor alleen zo'n domme mouse enzo gebruikt, dat schuren helemaal niet zo vervelend is. Laatst even bij iemand een oude vlakschuurmachine vast gehad, en herkende het verdoofde gevoel in mijn hand weer. Maar de upgrade naar een goede schuurmachine... damn

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
simon schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:05:
[...]

Heb je de ETS EC of de ETS? ik heb de oude ETS 150/3.. en inderdaad. Voor het eerst heb je het gevoel, daarvoor alleen zo'n domme mouse enzo gebruikt, dat schuren helemaal niet zo vervelend is. Laatst even bij iemand een oude vlakschuurmachine vast gehad, en herkende het verdoofde gevoel in mijn hand weer. Maar de upgrade naar een goede schuurmachine... damn
De non-EC :) Die meerprijs van de EC werd me te gortig voor een schuurapparaat. Plus mijn verwachting was ook dat de non-EC een betere balans heeft (midden op het schuurvlak), terwijl het zwaartepunt van de EC uit het midden ligt. Hoewel Festool daar vast aan gedacht heeft. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal

Thanks allemaal!
Ook een super goede keuze! Zeker met grote tafels.
Met systainer? En nog andere accessoires?
Gebruik je ook een stofzuiger?

Heb van het weekend de ets125 eq voor het eerst gebruikt en merkte het zelfde als jij. Schuren was helemaal niet zo erg meer vergeleken met mijn Makita.
Merk wel dat de rotex 90 meer kracht heeft dan de ets. De rotex moet je goed in bedwang houden en de ets is veel rustiger maar schuurt nog steeds prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Orion84 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 11:47:
Een boorhamer zoals die Metabo is complete overkill zo lang je niet in beton hoeft te boren en maakt in zachtere steen juist lelijke gaten (zeker als je door een muur heen zou moeten boren).

Elke degelijke klopboor(schroef)machine zou voor jouw situatie gewoon moeten voldoen.
Eens!
Maar waarom dewalt?
Metabo weegt minder dan 1,5kg en voldoet volgens mij ook prima
Overtreffende trap, milwaukee 12 volt, 1,2kg

[ Voor 10% gewijzigd door mfmonkey op 29-10-2017 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
The Fatal schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:13:
[...]

Ook een super goede keuze! Zeker met grote tafels.
Met systainer? En nog andere accessoires?
Gebruik je ook een stofzuiger?

Heb van het weekend de ets125 eq voor het eerst gebruikt en merkte het zelfde als jij. Schuren was helemaal niet zo erg meer vergeleken met mijn Makita.
Merk wel dat de rotex 90 meer kracht heeft dan de ets. De rotex moet je goed in bedwang houden en de ets is veel rustiger maar schuurt nog steeds prima!
Systainer, yes. Had er niet bij stilgestaan dat die andere apparaten al zo lang meegaan, dus helaas passen die oude versie systainers niet op de nieuwe.

Qua accessoires een berg schuurpapier van Ecotools uiteraard, zoals een echte [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3-bezoeker betaamt 8)

Zonder stofzuiger zou ik niet meer kunnen werken. Wat een verademing (letterlijk). Met een fijne korrel/lage stand kan ik met twee vingers dat ding z'n ding laten doen. Grove korrel/hoge stand vergt iets meer houvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
geekeep schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:20:
[...]

Systainer, yes. Had er niet bij stilgestaan dat die andere apparaten al zo lang meegaan, dus helaas passen die oude versie systainers niet op de nieuwe.

Qua accessoires een berg schuurpapier van Ecotools uiteraard, zoals een echte [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3-bezoeker betaamt 8)

Zonder stofzuiger zou ik niet meer kunnen werken. Wat een verademing (letterlijk). Met een fijne korrel/lage stand kan ik met twee vingers dat ding z'n ding laten doen. Grove korrel/hoge stand vergt iets meer houvast.
T-lock past toch boven op de oude?
Andersom niet.

Hier ook schuurpapier van ecotools. Bestel veel te veel elke keer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-10 20:33

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Christiaan676 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:56:

De snelspanners van Ecotools zijn geweldige dingen, de prijs/kwaliteit is vergeleken met alternatieven top.
Wat @Raymond en @mfmonkey zeggen, kortom. Je moet ze alleen niet buiten laten liggen, daar worden ze niet blij van.

Thanks allemaal!
Klinkt inderdaad als een goede aankoop! Werkt de mode-nummering bij Festool zo: <diameter>/<nummering vermogen>? Waarbij /5 een groter vermogen heeft dan /3?

En ik heb voor mijn Bosch Groen PEX125mm laatst per ongeluk een vervangende zool gekocht van 150mm. Zo te horen is dat formaat toch wel erg fijn voor grotere werkstukken. :9

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
  • Laatst online: 10-10 13:09
Verstekbakker schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:03:
[...]

Hoeveel wil je eraan uitgeven?

-edit- Metabo heeft voor het geld in elk geval een aardig sterk apparaat. Maar is afhankelijk van wat je eraan wil uitgeven dus. Bestel gelijk een setje Wera kwaliteitsbits erbij. Ga je in dit leven waarschijnlijk niet meer kapot krijgen...
Bedankt voor de tip, zojuist besteld:)!
Moet nog een TV ophangen dus van de week meteen testen als die binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
Deze winter heb ik een aardig aantal binnenklussen op het programma, en wil meer gebruik gaan maken van de stofzuiger. Aan mijn gereedschap vast welteverstaan ;) nu heb ik even een inventarisatie gemaakt wat ik allemaal aan de stofzuiger (Nilfisk huistuinenkeuken) wil kunnen hangen:

Decoupeerzaag Bosch groen
Bovenfrees Bosch groen
Cirkelzaag Bosch blauw
Vlakschuurmachine Makita

Allemaal met een andere aansluiting :| nu heb ik geen zin om tientallen euros neer te tellen voor allerlei adapters, maar ik kan zo ook geen universele sets vinden. Wat lopen pielen met tape enzo, maar eigenlijk zit het nooit mooi, en valt er regelmatig af. Het enige wat ik zo kan bedenken is een nieuwe slang kopen voor 15 piek, de oude open knippen, en dan met slangklemmen vastfrummelen. Ook niet werelds dus. Iemand anders nog een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik heb een Festool stofzuiger, met 10cm pvc buis en wat duct-tape past de Metabo schuurmachine er ook op. Pvc buis is er in verschllende diameters, duct-tape gebruik je dan om de binnenkant van die buis wat millimeters kleiner te maken mocht het niet perfect passen. Niet dicht tapen, dat is niet wat ik bedoel.

Niet te moeilijk doen, je bent geen prof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Goudvis Jan schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:20:
Werkt de mode-nummering bij Festool zo: <diameter>/<nummering vermogen>? Waarbij /5 een groter vermogen heeft dan /3?
Die / 3 en /5 staan voor de schuuruitslag in mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:02
Zit als amateur naar zoiets te kijken. Is dit voldoende voor het boren in poriso?

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/300_Makita/302_machines/302_1_productbeelden/302_1_01_productbeelden_A/JPG_Product/DDF083ZJ.jpg

Vind de handzaamheid wel een grote pre. Moet veel kasten gaan maken voor in mijn nieuwe huis. En dan heb liever geen groot log apparaat met veel te veel power.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Is een machine met snelspanboorkop niet handiger? Met zo'n zeskant houder ben je wat beperkter in wat voor boren en dergelijke je beschikbaar hebt, niet?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:42
Ik heb die machine voor ernaast, licht schroefwerk/montage. Vind 'm fijn, maar hex kop zorgt voor dat je liever alleen schroefwerk er mee doet. Ik heb 't gevoel dat zo'n hexkop bij boren toch minder precies is.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-10 14:39
Ben in het bezit van de snelspanboor kop versie met klop stand. Dat gaat goed tot ongeveer 6mm in kalkzand steen maar geen idee hoe dat zich verhoud tot poriso. Ben aardig onder de indruk van de kracht van zo een klein machinetje. Dozenboor in spaanplaat ging ook verrassend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-10 23:00
Snel vraagje. Als ik een decoupeerzaag koop, zijn de zaagbladen dan universeel? Heb een Bosch GST 150 BCE op het oog, maar die blaadjes van hun die ik zie passeren vind ik behoorlijk aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
tegenwoordig is het idd allemaal zo'n T-aansluiting.

Vroeger had je wel andere, maar dat zit niet meer op nieuwe machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Christiaan676 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:11:
Ben in het bezit van de snelspanboor kop versie met klop stand. Dat gaat goed tot ongeveer 6mm in kalkzand steen maar geen idee hoe dat zich verhoud tot poriso. Ben aardig onder de indruk van de kracht van zo een klein machinetje. Dozenboor in spaanplaat ging ook verrassend goed.
6mm maar? Wat voor boortje gebruik je dan? Want kalkzandsteen lijkt me vrij zacht materiaal? Ik kom met mijn 10.8V schroefboormachine zonder klopstand al gewoon zonder enig probleem een baksteen muur in met 8mm (meer mm nog niet nodig gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Kan ik een Karcher WD 3 ook inzetten als stof-zuiger (ha)? Deze gebruik ik nu om de pelletkachel mee uit te zuigen, maar mogelijk zou hij ook in de werkplaats van dienst kunnen zijn.

Of kan ik beter verder kijken naar een specifieke zuiger?

Zie nu opeens dat er ook een blaasfunctie opzit .. voor de blaadjes :-D

- edit via Woodworking-forum YouTube: Affordable Dust Collection for the Home Workshop een filmpje over stof zuigen. Ding lijkt op de Karcher die ik al heb.

[ Voor 17% gewijzigd door Eusebius op 30-10-2017 14:06 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Eusebius schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:02:
Kan ik een Karcher WD 3 ook inzetten als stof-zuiger (ha)? Deze gebruik ik nu om de pelletkachel mee uit te zuigen, maar mogelijk zou hij ook in de werkplaats van dienst kunnen zijn.

Of kan ik beter verder kijken naar een specifieke zuiger?

Zie nu opeens dat er ook een blaasfunctie opzit .. voor de blaadjes :-D

- edit via Woodworking-forum YouTube: Affordable Dust Collection for the Home Workshop een filmpje over stof zuigen. Ding lijkt op de Karcher die ik al heb.
Ik heb ook zoiets als shopvac maar ik ben er niet tevreden mee, te weinig kracht om goed alles bij te houden met de grotere tools.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uncle Mel
10Cage schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:47:
Deze winter heb ik een aardig aantal binnenklussen op het programma, en wil meer gebruik gaan maken van de stofzuiger. Aan mijn gereedschap vast welteverstaan ;) nu heb ik even een inventarisatie gemaakt wat ik allemaal aan de stofzuiger (Nilfisk huistuinenkeuken) wil kunnen hangen:

Decoupeerzaag Bosch groen
Bovenfrees Bosch groen
Cirkelzaag Bosch blauw
Vlakschuurmachine Makita

Allemaal met een andere aansluiting :| nu heb ik geen zin om tientallen euros neer te tellen voor allerlei adapters, maar ik kan zo ook geen universele sets vinden. Wat lopen pielen met tape enzo, maar eigenlijk zit het nooit mooi, en valt er regelmatig af. Het enige wat ik zo kan bedenken is een nieuwe slang kopen voor 15 piek, de oude open knippen, en dan met slangklemmen vastfrummelen. Ook niet werelds dus. Iemand anders nog een idee?
Geloof me, ik heb zo'n beetje het halve Makita assortiment en sinds kort ook een stofzuiger van ze en dan nog loop ik te kutten met 40mm pijp en ducttape om het allemaal te laten passen :P

Ok, het 18V spul is redelijk hetzelfde allemaal maar de murenfrees heeft 38mm ofzo uitgang en alle koppelstukken zijn OOK 38mm :| Dus maar wat afvoerpijp mishandeld 8)

Vrouwtje kwam erachter dat één van de weinige non-Makita apparaten die ik nog heb, een Skill bandschuurmachine, al helemaal niet ging passen. Die had een rechthoekige aansluiting (wie verzint dat?). Ze was niet gecharmeerd over mijn opmerking om die ook maar te verruilen met een groenblauwe :P Dus maar met ducttape aan de slag...
Pagina: 1 ... 12 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.