[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 103 Laatste
Acties:
  • 920.221 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:24

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

10Cage schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:47:
Deze winter heb ik een aardig aantal binnenklussen op het programma, en wil meer gebruik gaan maken van de stofzuiger. Aan mijn gereedschap vast welteverstaan ;) nu heb ik even een inventarisatie gemaakt wat ik allemaal aan de stofzuiger (Nilfisk huistuinenkeuken) wil kunnen hangen:

Decoupeerzaag Bosch groen
Bovenfrees Bosch groen
Cirkelzaag Bosch blauw
Vlakschuurmachine Makita

Allemaal met een andere aansluiting :| nu heb ik geen zin om tientallen euros neer te tellen voor allerlei adapters, maar ik kan zo ook geen universele sets vinden. Wat lopen pielen met tape enzo, maar eigenlijk zit het nooit mooi, en valt er regelmatig af. Het enige wat ik zo kan bedenken is een nieuwe slang kopen voor 15 piek, de oude open knippen, en dan met slangklemmen vastfrummelen. Ook niet werelds dus. Iemand anders nog een idee?
PVC-koppelingen passen verrassend goed op gereedschap enerzijds en slangen anderzijds. Ik heb ongeveer zoiets op de ronde afzuig-opening van mijn Güde afkortzaag, en de Festool slang (met zo'n rubber mof) laat zich stevig in de opening frotten. Het is wel echt trial & error..

Voor mijn Bosch groen decoupeerzaag heb ik een stukje 32mm(?) PVC in de lengte doorgezaagd zodat deze klemt, en toen met ductape op zijn plek gezet. Werkt best aardig.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Uncle Mel schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:24:
[...]

Geloof me, ik heb zo'n beetje het halve Makita assortiment en sinds kort ook een stofzuiger van ze en dan nog loop ik te kutten met 40mm pijp en ducttape om het allemaal te laten passen :P
Probeer t eens met een oude binnenband van een fiets om een klein verschil te overbruggen ??

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:39
Gisteravond de knoop doorgehakt m.b.t. de boorhamer, en en passant nog een hele stapel andere goodies gekocht. Een hoop ouwe rommel kan weg binnenkort:

Metabo 2860-2 multihamer

Metabo STE-100 decoupeerzaag

En een hele stapel schroevendraaiers. Ik ben uiteindelijk voor deze set van FACOM gegaan:

https://www.amazon.de/gp/...tailpages00?ie=UTF8&psc=1

Daarnaast een drietal geïsoleerde schroevendraaiers (PZ1/PH1/sleuf) van Wera en drie stubbies van Wera. En om het feest compleet te maken nog een set Inbus-sleutels, een set TORX bitjes, een set Inbus-bitjes en een partypak met decoupeerzaagjes.

Nu nog verhuizen en los gehen :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mooi spul, veel klusplezier! d:)b

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 21:11
@Dr. Strangelove
Mooi spul. Misschien die twee apparaten binnenkort ook voor mij iets. Laatst mijn decoupeerzaag (Bosch Groen) weg gedaan. Ook mijn bouwmarkt boorhamer staat te koop.
Heb daarnaast alleen een acchuschroef/klopboor. Dan is die Metabo echt wel ideaal als je een keer ook wat zwaarder wilt boren en de snelheid kan aanpassen van hoe snel die draait.
Geen idee overigens of dat voordeel gaat bieden over de accuschroef/klop (Dewalt DCD 796) die op papier ook 2100 RPM haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
Ok ok ok, PVC koppelingen en ducttape gaat t worden. De binnenband truuk gebruik ik inderdaad bij mijn vlakschuurmachine, maar bij de rest week het echt teveel af. Iedereen bedankt voor het meedenken! Vooral fijn om te horen dat ik niet de enige ben met het probleem. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:02
Denk dat ik met de makita aktie van januari wellicht 2 bodies koop. 2 accus zijn ook handig :).

WEllicht dan een DDDF482 erbij.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Junketsu
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 09:08
Fraggert schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:10:
D-DAY *O* *O* *O*

Ben benieuwd of we de winnaar(s) hier in het topic zullen gaan tegenkomen :)
Beetje late reactie, maar ik lees dit topic regelmatig door maar reageer nooit. Behalve deze keer, want ik ben namelijk de (gelukkige) winnaar van de pricewatch: Bosch GSR 18-2-LI Plus + Accupack *O*

Dus een Tweaker heeft deze keer de prijs gekregen én meldt zich in dit topic :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 15:23
Eusebius schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:52:
[...]

Probeer t eens met een oude binnenband van een fiets om een klein verschil te overbruggen ??
Lekkere van die 40mm pijp is dat het wel allemaal netjes rigide op zijn plek blijft zitten. Ik zal binnenkort eens een piccie schieten want het ding wordt als stofkap neergezet maar is eigenlijk een volledig haakse slijper tot murenfrees conversiekit.
Junketsu schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:43:
[...]

Beetje late reactie, maar ik lees dit topic regelmatig door maar reageer nooit. Behalve deze keer, want ik ben namelijk de (gelukkige) winnaar van de pricewatch: Bosch GSR 18-2-LI Plus + Accupack *O*

Gefeliciteerd1 d:)b

[ Voor 36% gewijzigd door Uncle Mel op 30-10-2017 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:59
[...]

Gefeliciteerd! Blij dat het iemand van dit topic is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:45

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Gefeliciteerd *O* .....dikke prijs hoor zeg d:)b

veel klusplezier gewenst ermee :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:01

Reinier

\o/

[...]

Mooi setje, gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
[...]

Dat ik de dag nog mocht meemaken dat het iemand uit een toepasselijk topic is! Congrats *O*

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Junketsu: boort omdat het hoort :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Iemand ervaring met dit soort dingen? Zijn ze echt handig bij het boren van gaten voor scharnieren?

Afbeeldingslocatie: https://www.leevalley.com/us/images/item/Woodworking/Drilling/25k6072s6.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Artbij op 31-10-2017 12:42 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 15:23
artbij schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:42:
Iemand ervaring met dit soort dingen? Zijn ze echt handig bij het boren van gaten voor scharnieren?

[afbeelding]
Ik doe het gewoon uit het handje met een potboor, wel goed uitkijken dat je niet te diep gaat.

Zo'n "jig" is wel handig als je het vaker doet, wat makkelijker aftekenen en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:38
Ik ben op zoek naar een bovenfrees, momenteel heb ik een Festool OF 1010 EBQ geleend maar aangezien ik nog veel projecten in huis heb waar ik een bovenfrees bij kan gebruiken denk ik er zelf over om er één aan te schaffen. Een kantenfrees kan ik langdurig lenen van m'n vader, die toepassing kan dan buiten beschouwing gelaten worden.

Zaken waar ik hem onder andere voor wil gaan gebruiken:
  • Overzet-vensterbanken maken uit massief eiken met sierrand (gedeelte uitfrezen waardoor de voorkant over de huidige vensterbank valt)
  • Lijsten voor keuken maken
  • Eiken badkamermeubel maken (momenteel mee bezig)
  • Ladekast voor in de badkamer (uiteraard ook eikenhout)
  • Schoenenkast/ladekast + wegwerken verdeler vloerverwarming onder de open trap (eikenhout)
  • Schuifdeuren voor in een nieuw te maken kast in onze slaapkamer (met sierlijst)
Aangezien ik al het één en ander van Bosch Blauw heb, heb ik daar een voorkeur voor. Dan een keuze:Budget is uiteraard niet oneindig, maar de GMF 1600 CE past er ook in, dat helpt dus ook niet bij de keuze :P

Gezien de toepassingen en de mogelijkheid om de GMF 1600 CE aan een freestafel te monteren, neig ik naar die. Iemand die mij op andere gedachten kan/wil brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:41

Pelle

🚴‍♂️

cverkooyen schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:57:
[...]

Hoe nauwkeurig zijn de lijnen? En zijn ze goed te zien bij daglicht?
De verticale lijn kon ik goed referencen aan een muurtje, en die was erg goed. Horizontaal heb ik nog niet getest, maar dat zal ik nog wel even doen (met een 1m80 waterpas).

Lijnen zijn zeker goed te zien in daglicht, al hangt de zichtbaarheid natuurlijk wel af van de afstand tot de muur.

Verder zit er ook gewoon een adapter bij, dus hij werkt ook prima zonder batterijen. Je bent alleen iets minder mobiel, maar voor huistuinkeukengebruik lijkt me dat geen enkel probleem.

/edit
Ik zit overigens een beetje in dubio wat ik ga doen met een aantal projectjes in huis (boekenkast en hoogslaper maken). Beide projecten had ik uitgesteld tot ik deze waterpas had (niet noodzakelijk, wel handig). Maar om dit te kunnen doen, heb ik eigenlijk een goede werkbank in de garage nodig. En een vaste plek voor m'n afkortzaag. En voor de compressor, stofzuiger, enz.
Maar om dat te kunnen doen, moet ik de garage weer leegmaken. Dat betekent eigenlijk dat het project met het minste haast (een ongebruikte strook van +/- 5m2 naast het huis omtoveren tot berghok voor tuingereedschap, tuinstoelen, buitenspeelgoed enz) voorrang moet krijgen, waarna het werkplaats-project daarna gedaan kan worden, en ik dan efficient die andere klussen kan doen.

#problemenvaneenamateurklusser :+

[ Voor 37% gewijzigd door Pelle op 31-10-2017 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:27
Uncle Mel schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:30:
[...]

Ik doe het gewoon uit het handje met een potboor, wel goed uitkijken dat je niet te diep gaat.

Zo'n "jig" is wel handig als je het vaker doet, wat makkelijker aftekenen en zo.
Dit tekent toch prima af?

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/702/621/14/DV_8_3504925_01_1c_20130313131729.jpg

Die jig is vooral voor makkelijk, recht en precies diep genoeg boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Framoes schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:29:
[...]

Dit tekent toch prima af?

[afbeelding]

Die jig is vooral voor makkelijk, recht en precies diep genoeg boren.
Fixa!

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Deze is voor handgrepen. Die Kreg jig en de foto die ik postte zijn voor scharnieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

chapie schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:31:
Ik ben op zoek naar een bovenfrees, momenteel heb ik een Festool OF 1010 EBQ geleend maar aangezien ik nog veel projecten in huis heb waar ik een bovenfrees bij kan gebruiken denk ik er zelf over om er één aan te schaffen. Een kantenfrees kan ik langdurig lenen van m'n vader, die toepassing kan dan buiten beschouwing gelaten worden.

Zaken waar ik hem onder andere voor wil gaan gebruiken:
  • Overzet-vensterbanken maken uit massief eiken met sierrand (gedeelte uitfrezen waardoor de voorkant over de huidige vensterbank valt)
  • Lijsten voor keuken maken
  • Eiken badkamermeubel maken (momenteel mee bezig)
  • Ladekast voor in de badkamer (uiteraard ook eikenhout)
  • Schoenenkast/ladekast + wegwerken verdeler vloerverwarming onder de open trap (eikenhout)
  • Schuifdeuren voor in een nieuw te maken kast in onze slaapkamer (met sierlijst)
Aangezien ik al het één en ander van Bosch Blauw heb, heb ik daar een voorkeur voor. Dan een keuze:Budget is uiteraard niet oneindig, maar de GMF 1600 CE past er ook in, dat helpt dus ook niet bij de keuze :P

Gezien de toepassingen en de mogelijkheid om de GMF 1600 CE aan een freestafel te monteren, neig ik naar die. Iemand die mij op andere gedachten kan/wil brengen?
Je hoeft niet op andere gedachten gebracht te worden want de GMF 1600 CE is absoluut een prachtige bovenfrees _/-\o_ Let wel op: hij is redelijk zwaar. (maar dat komt de kwaliteit/veiligheid natuurlijk ten goede!)
Ik ben er uiterst tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:23
Atmoz schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:17:
[...]

Je hoeft niet op andere gedachten gebracht te worden want de GMF 1600 CE is absoluut een prachtige freesmachine _/-\o_ Let wel op: hij is redelijk zwaar. (maar dat komt de kwaliteit natuurlijk ten goede!) Ik ben er uiterst tevreden over.
wat is verschil tussen de gof en gmf?
Uit deze machines wil ik straks ook kiezen. Iemand ervaring hier met de 1250 serie lijkt me een mooie tussenmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

sjnelle schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:21:
[...]

wat is verschil tussen de gof en gmf?
Uit deze machines wil ik straks ook kiezen. Iemand ervaring hier met de 1250 serie lijkt me een mooie tussenmaat.
Bij de GMF zit die extra (vaste)houder, ik weet niet of die bij de GOF ook zit.

[edit]

Oh, zo te zien is de "normale" versie de GOF, en de "fixed" base heet dan GMF.
Dus de GMF 1600 CE heeft beide bases. En dat is ook handig. Ik gebruik ze beide ongeveer even vaak.

[ Voor 21% gewijzigd door Atmoz op 31-10-2017 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Nomad schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 17:41:
Het ene moment ben je nog prima tevreden met je makita 10.8v schroefmachine, het volgende moment heb je er een Milwaukee M18 CDD FUEL naast liggen (2x 1.5Ah erbij). Als je dan toch aan het klussen bent dan wil je ook leuk gereedschap :p. Wel wat overkill geloof ik qua power, maar de prijs was te goed om niet te doen (2e hands)
De Milwaukee vind ik toch te zwaar. In augustus gekocht om in de tuin wat met hout bezig te zijn en daar heb ik hem ook voor gebruikt. Maar ik merk dat ik steeds de kleine Makita pak, omdat die voor simpel schroeven ook sterk genoeg is. En ik heb met tennis toch teveel mijn polsen verkloot merk ik, dus lichter is stiekem toch wel echt fijner. De power gebruik ik gewoon niet van de Milwaukee en dan zit het gewicht je meer tegen dan mee.

Jammer, want ik houd wel van mooie apparatuur. Nu komende tijd maar eens neuzen of ik nog wat anders ebij neem, of gewoon de Makita prima vind en houd :)

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 31-10-2017 20:45 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Atmoz schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:17:
[...]

Je hoeft niet op andere gedachten gebracht te worden want de GMF 1600 CE is absoluut een prachtige bovenfrees _/-\o_ Let wel op: hij is redelijk zwaar. (maar dat komt de kwaliteit/veiligheid natuurlijk ten goede!)
Ik ben er uiterst tevreden over.
Misschien een gekke vraag, maar wat heeft gewicht met kwaliteit en veiligheid te maken? Ik snap dat te licht niet altijd handig is, maar gewicht ≠ kwaliteit.

Dat een dure Bosch bovenfrees van goeie kwaliteit is, lijkt me overigens wel weer aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Framoes schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:52:

Misschien een gekke vraag, maar wat heeft gewicht met kwaliteit en veiligheid te maken? Ik snap dat te licht niet altijd handig is, maar gewicht ≠ kwaliteit.

Dat een dure Bosch bovenfrees van goeie kwaliteit is, lijkt me overigens wel weer aannemelijk.
Kwaliteit: dan hangt 't apparaat tenminste niet aan elkaar met plastic en worden er degelijke (zware) lagers gebruikt, een zware motor en goede steunen/geleiding etc...

Veiligheid: dan kan die veel beter "klappen" opvangen als het freesje eens wat harder moet werken bij bepaalde houtsoorten of moeilijkere stukken in het hout. Bij een lichte frees gebeurt dat veel sneller. Ik voel me in ieder geval véél veiliger als ik die grote frees vast heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:42
Hangt natuurlijk ook vanaf wat je er mee doet, ik voel me niet bijster veilig als ik met de GOF 1600 een kant maar een klein beetje af schuin, of als de machine op een deur balanceert. Dan voel ik me met mijn kleine Makita 3700 een stuk veiliger.

Maar, als ik een sleuf frees doe ik dat liever met de 1600, omdat voor die handeling meer kracht nodig is.

Het maakt erg veel uit welke klus je er mee doet. Ik zou de 1600 overigens niet kopen. Dat omdat hij te zwaar is om als 'alles frees' te hebben. De machine is niet geschikt voor alle klussen. Het is een topmachine, maar door zijn zware gewicht ga je er niets mee freehanden, zal je er relatief weinig kantenwerk mee doen. Voor zwaarder of stationair werk in een tafel is hij top.

Als hij stationair zit gaan kanten ook goed. Maar als je toch een machine voor huis tuin en keukengebruik zoekt zou ik naar de 1250 of de festool 1010 kijken.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Voor degenen die al van die 10,8v Makita accu's hebben (die kleine ronde dingen, niet die vierkantige!) is de Makita JR100DZ reciprozaag misschien interessant. Nog geen 70 euro, bijna uitverkocht. Ik heb hem net besteld, want ik zocht nog zo'n zaag op accu en had toch al een lader en twee accu's bij een Makita 3/8" slagschroever zitten. Even opletten dat je Amazon zelf in de winkelmand doet en niet die andere verkoper. Die laatste levert namelijk niet in NL.

Omdat ik dan toch bezig was heb ik meteen zo'n automatische centerdinges erbij gepakt voor 7 euro (zgn "plus produkt"), eens kijken hoe zoiets werkt. En nog een paar nieuwe lashandschoenen, de oude begonnen wat te krimpen aan de vingers. Deze zijn echt heel prettig om mee te werken. Veel beter dan van die budget rode dingen en zo gek duur zijn ze nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 14:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verstekbakker schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:31:
Omdat ik dan toch bezig was heb ik meteen zo'n automatische centerdinges erbij gepakt voor 7 euro (zgn "plus produkt"), eens kijken hoe zoiets werkt.
Diezelfde centreerpunt heb ik onlangs via AliExpress gekocht voor minder dan 2 euro. Eerst dacht ik dat hij niet werkte omdat induwen niet lukte. Het blijkt dat je een beetje moet wiebelen met het handvat terwijl je hem induwt, dan werkt hij wel goed.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Johnny schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:43:
[...]

Diezelfde centreerpunt heb ik onlangs via AliExpress gekocht voor minder dan 2 euro. Eerst dacht ik dat hij niet werkte omdat induwen niet lukte. Het blijkt dat je een beetje moet wiebelen met het handvat terwijl je hem induwt, dan werkt hij wel goed.
Als het een goedkope Chinees is dan hebben ze mij helaas bij de balletjes. Eens flink door de mangel halen en kijken of ik het kapot krijg. Amazon heeft gelukkig de beste klantenservice die ik ooit heb meegemaakt, dus dat komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Boer staphorst kwam hier eerder al eens langs. Die hebben gratis accu bij een makita body actie in de folder staan ;)
https://www.boer-staphorst.nl/klusfolder/#fb0=4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:35
ik ken boer wel, mooie zaak. Ook flink aan de prijs, dus vraag me af hoe interessant het is.

De haakse slijper die ik op hun site kan vinden, kost volgens mij bij andere winkels al 5 tientjes minder en dan krijg je er ook nog eens een mbox bij.

[ Voor 45% gewijzigd door Raymond op 01-11-2017 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

[Offtopic :+ ]
Pelle schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:53:
[...]

De verticale lijn kon ik goed referencen aan een muurtje, en die was erg goed. Horizontaal heb ik nog niet getest, maar dat zal ik nog wel even doen (met een 1m80 waterpas).

Lijnen zijn zeker goed te zien in daglicht, al hangt de zichtbaarheid natuurlijk wel af van de afstand tot de muur.

Verder zit er ook gewoon een adapter bij, dus hij werkt ook prima zonder batterijen. Je bent alleen iets minder mobiel, maar voor huistuinkeukengebruik lijkt me dat geen enkel probleem.

/edit
Ik zit overigens een beetje in dubio wat ik ga doen met een aantal projectjes in huis (boekenkast en hoogslaper maken). Beide projecten had ik uitgesteld tot ik deze waterpas had (niet noodzakelijk, wel handig). Maar om dit te kunnen doen, heb ik eigenlijk een goede werkbank in de garage nodig. En een vaste plek voor m'n afkortzaag. En voor de compressor, stofzuiger, enz.
Maar om dat te kunnen doen, moet ik de garage weer leegmaken. Dat betekent eigenlijk dat het project met het minste haast (een ongebruikte strook van +/- 5m2 naast het huis omtoveren tot berghok voor tuingereedschap, tuinstoelen, buitenspeelgoed enz) voorrang moet krijgen, waarna het werkplaats-project daarna gedaan kan worden, en ik dan efficient die andere klussen kan doen.

#problemenvaneenamateurklusser :+
Zeer herkenbaar na ruim 1,5 jaar klussen in een jaren '30-woning.

Het is voor de klusser die alles op orde wil hebben aantrekkelijk om klussen af te werken in de volgorde van 'met een werkbank maak ik de kast makkelijker, dus wil ik eerst een werkbank bouwen. Daar moet ik een nieuwe schuur voor bouwen, dus ga ik dat eerst doen'.

De werkwijze slaat zeker ergens op, maar geeft wrijving wanneer je hierdoor klussen (verder) moet uitstellen die direct gemak bieden (bv: verhuisdozen kunnen opruimen als een boekenkast er staat). Bij mij werkte het uiterst uitputtend.

Ik heb tijdens onze verbouwing daarom meermaals zaken 'maar gewoon op- en aangepakt' met tijdelijke werkbanken, afkortzagen op workmates (terwijl een onderstel handig is) enz. enz. Uiteindelijk geeft die 'let's get this done'-methode mij meer voldoening (en is de vrouw altijd blij met zichtbaar resultaat). Ik kan je aanraden om dingen op te pakken op basis van urgentie en baten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:37
jip_86 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:31:
Boer staphorst kwam hier eerder al eens langs. Die hebben gratis accu bij een makita body actie in de folder staan ;)
https://www.boer-staphorst.nl/klusfolder/#fb0=4
Raymond schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:50:
ik ken boer wel, mooie zaak. Ook flink aan de prijs, dus vraag me af hoe interessant het is.

De haakse slijper die ik op hun site kan vinden, kost volgens mij bij andere winkels al 5 tientjes minder en dan krijg je er ook nog eens een mbox bij.
Boer is zeker niet zo goedkoop, sommige dingen wel, andere weer niet, maar vaak wel een goed uitgebreid assortiment.
Maar die gratis accu bij bepaalde body's die actie heb ik afgelopen dagen al bij meerdere shops gezien.

Afgelopen weekend was dan wel weer interessant shoppen bij Boer gezien de btw korting(en).. Zodoende ook nog wat goedkope(re) dingen gescoord :)

Tevens een voordeel dat ik daar nagenoeg altijd met 20% korting kan shoppen d.m.v. m'n pa die er werkt ;)

Als je flink gaat (ver)bouwen hebben ze daar trouwens ook leuke regelingen waardoor je aardig wat korting op kan bouwen :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Nu online
Raymond schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:50:

De site is zeker niet volledig, staat echt maar een fractie op van wat ze hebben. Maar met wat geluk kan je soms net onder de internetprijzen duiken, en heb je ook geen omgestekkerde variant te pakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:41

Pelle

🚴‍♂️

Goudvis schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:58:
Ik heb tijdens onze verbouwing daarom meermaals zaken 'maar gewoon op- en aangepakt' met tijdelijke werkbanken, afkortzagen op workmates (terwijl een onderstel handig is) enz. enz. Uiteindelijk geeft die 'let's get this done'-methode mij meer voldoening (en is de vrouw altijd blij met zichtbaar resultaat). Ik kan je aanraden om dingen op te pakken op basis van urgentie en baten. :P
Ik denk dat het daar wel op uit gaat komen inderdaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Atmoz schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:56:
[...]

Kwaliteit: dan hangt 't apparaat tenminste niet aan elkaar met plastic en worden er degelijke (zware) lagers gebruikt, een zware motor en goede steunen/geleiding etc...

Veiligheid: dan kan die veel beter "klappen" opvangen als het freesje eens wat harder moet werken bij bepaalde houtsoorten of moeilijkere stukken in het hout. Bij een lichte frees gebeurt dat veel sneller. Ik voel me in ieder geval véél veiliger als ik die grote frees vast heb.
Ik blijf erbij: gewicht ≠ kwaliteit. Er is genoeg goedkoop gereedschap dat juist zwaar is omdat gewichtsreductie ook betekent dat je duurdere materialen gebruikt. Sommige lichte metalen zijn supersterk.

Daarnaast voel ik me ook veilig met mijn Triton JOF001 en dat is een stevige, maar handzame frees. Daarmee heb ik van alles gefreesd, zonder problemen.

Maar nogmaals: op de kwaliteit/veiligheid van een Bosch frees in die prijsklasse valt waarschijnlijk niks af te dingen.
Annuk schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:10:
[...]

[...]

Boer is zeker niet zo goedkoop, sommige dingen wel, andere weer niet, maar vaak wel een goed uitgebreid assortiment.
Maar die gratis accu bij bepaalde body's die actie heb ik afgelopen dagen al bij meerdere shops gezien.

Afgelopen weekend was dan wel weer interessant shoppen bij Boer gezien de btw korting(en).. Zodoende ook nog wat goedkope(re) dingen gescoord :)

Tevens een voordeel dat ik daar nagenoeg altijd met 20% korting kan shoppen d.m.v. m'n pa die er werkt ;)

Als je flink gaat (ver)bouwen hebben ze daar trouwens ook leuke regelingen waardoor je aardig wat korting op kan bouwen :)
Bij welke shops? Klinkt als een goeie deal: body + accu en accessoirepakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Framoes schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:53:

[...]

Bij welke shops? Klinkt als een goeie deal: body + accu en accessoirepakket.
Meen o.a. bij mtools maar zijn dan volgens mij wel weer machine's waarvan het actiepakket niet op geld, exact weet ik het zo niet maar zou je ff moeten rondkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik wil een ac/dc tig lasapparaat aanschaffen (230v). Geen Chinese prul... Nieuw is dat echt niet te betalen dus ik probeer van die tweedehands verkopers te vinden. Iemand die wat meer ervaring heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Voor de geïnteresseerden: ik heb van svh24.de een code voor 20euro korting bij aankoop van 200 euro.

Is vergeven :)

[ Voor 11% gewijzigd door Raymond op 02-11-2017 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pickle__Rick|A
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Kan iemand mij (wel) vertellen wat het verschil is tussen onderstaande 2 machines:
- Festool TS55 REBQ;
- Festool TS55 REBQ Plus;

Ik kan dus nergens vinden waar die "Plus" voor staat.

Mijn oog is gevallen op deze aanbieding: https://www.toolnation.nl/festool-561580-ts55rebq-plus-fs-invalzaag-2x-liniaal-fs1400-2-2x-koppelstuk-5-jaar-dealer-garantie.html

Of weet iemand een betere deal te vinden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:08
Pickle__Rick schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:13:
Kan iemand mij (wel) vertellen wat het verschil is tussen onderstaande 2 machines:
- Festool TS55 REBQ;
- Festool TS55 REBQ Plus;

Ik kan dus nergens vinden waar die "Plus" voor staat.

Mijn oog is gevallen op deze aanbieding: https://www.toolnation.nl/festool-561580-ts55rebq-plus-fs-invalzaag-2x-liniaal-fs1400-2-2x-koppelstuk-5-jaar-dealer-garantie.html

Of weet iemand een betere deal te vinden?
De Plus betekent dat er een systainer bij zit. De invalzaag is hetzelfde.

Betekenis van letters bij Festool namen:

Q = zonder snelheidsregeling
EQ = met snelheidsregeling
EC = zonder koolborstels
R = redesign, dus een nieuwere uitvoering
Plus = levering in systainer
Basic = levering zonder accupack/oplader
AS= anti-statisch
CT = geen stofklasse
CTL = stofklasse L
CTM = stofklasse M

[ Voor 19% gewijzigd door L.N. op 02-11-2017 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Zo, dat is een nette aanbieding zeg! Heb toevallig wat klusjes die ik moet doen...

Eens even in de groep gooien thuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
MikeyMan schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:20:
Zo, dat is een nette aanbieding zeg! Heb toevallig wat klusjes die ik moet doen...

Eens even in de groep gooien thuis ;)
Let op: toolnation adverteert ex BTW!

Ik heb de mijne bij ijzerhandel.nl gekocht (is een fysieke zaak in Zwolle). Die hadden toen een actie dat je er 2x een fs1400 bij kreeg. Daarmee was het de beste aanbieding die ik kon vinden (Zelfs beter dan in dld)

https://www.ijzerhandel.n...ines/invalzaag-ts-55.html

[ Voor 32% gewijzigd door Raymond op 02-11-2017 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Raymond schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:21:
[...]

Let op: toolnation adverteert ex BTW!

Ik heb de mijne bij ijzerhandel.nl gekocht (is een fysieke zaak in Zwolle). Die hadden toen een actie dat je er 2x een fs1400 bij kreeg. Daarmee was het de beste aanbieding die ik kon vinden (Zelfs beter dan in dld)

https://www.ijzerhandel.n...ines/invalzaag-ts-55.html
Ah, inderdaad, dat drukt de pret wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pickle__Rick|A
Pret wordt niet gedrukt ;)

ToolNation is €510,60 inc BTW.
IJzerhandel.nl €519,50 inc BTW

Beide met Systainer, 2x FS 1400/2 & 2 verbindingsstukken.

Enige verschil is dat TN er nog eens 5 jaar dealer garantie bovenop gooit (en dat ie €8 goedkoper is..)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:25
Ben verliefd op Xiaomi spul, zag een tijdje geleden het Wiha setje hier ook al eens langskomen.
Nu met kortingscode voor €16.33, das nie veel geld. :+
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0wIsTNg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Dacuuu schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:54:
Ben verliefd op Xiaomi spul, zag een tijdje geleden het Wiha setje hier ook al eens langskomen.
Nu met kortingscode voor €16.33, das nie veel geld. :+
***members only***

[afbeelding]
Als ik die code invoer, gaat de prijs omhoog van $27 naar $46.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:25
Framoes schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:58:
[...]

Als ik die code invoer, gaat de prijs omhoog van $27 naar $46.
Maar je subtotaal gaat omlaag toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Bij mij idd ook naar €16.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:12
Pickle__Rick schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:37:

Enige verschil is dat TN er nog eens 5 jaar dealer garantie bovenop gooit
Dat zal bij alle winkels wel hetzelfde zijn, alleen de ene zet het met hoofdletters in de tekst, en bij de ander krijg je het te horen als je iets besteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pickle__Rick|A
FabianGTI schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:09:
[...]

Dat zal bij alle winkels wel hetzelfde zijn, alleen de ene zet het met hoofdletters in de tekst, en bij de ander krijg je het te horen als je iets besteld ;)
True! Ik heb hem iig besteld bij TN :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Dacuuu schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:02:
[...]

Maar je subtotaal gaat omlaag toch?
Hij werkt wel nadat ik ben ingelogd. Top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:12
Pickle__Rick schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:20:
[...]

True! Ik heb hem iig besteld bij TN :)
Gefeliciteerd, wel registreren hea ;)
Top op heden ook nog steeds erg tevreden over mijn Festool gereedschap, daar doe je geen miskopen aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 16:13

jeka

Support your local club.

Ik heb weer last van het elk jaar terugkomend probleem: sinterklaaslijstjes!
We doen tot 20 euro. De xiaomi set heb ik al.
Heb elf gedacht aan:
- Veiligheidsbril
- Duimstok

Heeft iemand nog een goeie tip wat ik kan vragen?

FCG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Setje schroefverwijderaars?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:42
Lijmklemmen..

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

jeka schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:50:
Heb elf gedacht aan:
- Veiligheidsbril
- Duimstok

Winkelhaak, schrijfhaak, goeie bouwpotloden (als dat je ding is), degelijke rolmaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 15:22

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Jep, dat gaat er hier ook opkomen... Vorig jaar een paar dozen met schroeven gekregen, ook altijd handig.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Sjoerdfoto schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:22:
[...]

Jep, dat gaat er hier ook opkomen... Vorig jaar een paar dozen met schroeven gekregen, ook altijd handig.
Doe jezelf een plezier en vraag snelspanners. Die van Ecotools worden hier altijd als goed-werkend beoordeeld. Die kan je met één hand vastzetten. Niet altijd nodig, wel vaak handig. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.ecotools.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/e/be0a8f5f3d0dfd0af026cf9122298935.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Goudvis op 02-11-2017 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meddle
  • Laatst online: 20-09 23:02

meddle

:o

Mijn redelijk lange zoektocht naar een leuke allround brushless accu(klop)boor is eindelijk geslaagd. Ik had eerst een dewalt dcd796 gekocht, en dat is opzich al een mooi apparaat voor het geld. Echter ik kwam erachter dat de boorkop niet helemaal recht zat: normaal is dit misschien niet zo'n probleem, maar ik vond het irritant. Dus ik had hem geruild voor een andere, maar die had hetzelfde probleem (in mindere mate). Toen heb ik maar een hitachi DV18DBFL2/JM en een makita DHP484 besteld (DHP481 was me te lomp/zwaar) om te kunnen vergelijken.

Beide hadden niet het probleem van de dewalt gelukkig: Op het oog was de runout vd hitachi afwezig (Rohm boorkop) en de makita was nagenoeg afwezig. Daarna heb ik wat lompe houtdraadbouten in een groot blok hout gedraaid als test, en op de hoge versnelling merkte je dat de motor van de hitachi toch wat meer koppel had dan de makita. Verder was er weinig verschil te merken van het verschil in kracht. In eerste instantie wilde ik de hitachi dus houden, maar puur om mee te werken vond ik de makita gewoon fijner: gewone houtschroeven indraaien ging makkelijker (misschien door hoger toerental in versnelling 1?); verder lag hij wat prettiger in de hand, de knoppen voelen degelijker aan (zowel de reactie op het indrukken als de stevigheid), en het plastic is steviger. Uiteindelijk heb ik dus toch maar de makita gehouden ookal is hij bijna €100 duurder (weliswaar met 2x5Ah accus) dan de andere 2 en op papier minder krachtig. Dus blijkbaar zijn specs ook niet alles. 8)7

Ondertussen heb ik de dhp484 wat meer kunnen testen en ben er super tevreden mee. Paar gaten maken in gipsblokken en kalkzandsteen met een 82mm dozenboor was geen enkel probleem in de hoge versnelling. 8mm gaten boren in baksteen met de klopstand gaat ook prima, voor beton moet je echter wel geduld hebben (maar dit was naar verwachtig). Daarnaast heb ik hem voor standaard schroef en houtboor klusjes gebruikt en dat geeft geen problemen. Zelfs bij intensief gebruik gaat de accu vrij lang mee. +Nu heb ik ook weer een mooi excuus om allerlij makita 18v gereedschap te kopen wat ik 1x per jaar gebruik :*) .

Verder ben ik opzoek naar een goede schuurmachine voor het schuren van alle kozijnen en een trap. De trap moet ik overigens eerst afbranden, want de verflaag die daarop zit is weinig van over, dus daar moet ik alleen schuren om het weer netjes te krijgen. Ik dacht zelf om gewoon een vlakschuurmachine te halen, maar weet niet helemaal welke. Ik dacht zelf aan de bosch gss 160 omdat ik daar volgensmij goedkope schuurpads van ecotools op kan gooien zonder dat ik me blauw ( :D ) betaal aan het officiële schuurpapier. Verder lijkt het me ook wel een degelijke machine voor dit soort klusjes. De machines van metabo en makita lijken me ook prima, maar ik weet niet of ik daar passende pads voor kan vinden voor een leuke prijs. (Oh en festool is echt veel te duur voor mijn gebruik)

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meddle schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:45:
.......
Toen heb ik maar een hitachi DV18DBFL2/JM en een makita DHP484 besteld (DHP481 was me te lomp/zwaar) om te kunnen vergelijken.

Beide hadden niet het probleem van de dewalt gelukkig: Op het oog was de runout vd hitachi afwezig (Rohm boorkop) en de makita was nagenoeg afwezig. Daarna heb ik wat lompe houtdraadbouten in een groot blok hout gedraaid als test, en op de hoge versnelling merkte je dat de motor van de hitachi toch wat meer koppel had dan de makita. Verder was er weinig verschil te merken van het verschil in kracht. In eerste instantie wilde ik de hitachi dus houden, maar puur om mee te werken vond ik de makita gewoon fijner: gewone houtschroeven indraaien ging makkelijker (misschien door hoger toerental in versnelling 1?); verder lag hij wat prettiger in de hand, de knoppen voelen degelijker aan (zowel de reactie op het indrukken als de stevigheid), en het plastic is steviger. Uiteindelijk heb ik dus toch maar de makita gehouden ookal is hij bijna €100 duurder (weliswaar met 2x5Ah accus) dan de andere 2 en op papier minder krachtig. Dus blijkbaar zijn specs ook niet alles. 8)7
Zowel de Hitachi als de Makita zijn beide uitstekende machines.
Voor wat het voorbehoud betreft qua 'stevigheid' is zo'n Hitachi amper te slopen en geloof mij, ik heb het geprobeerd. :+

Heb hier nog overbejaarde 7.2V en 9.6V machines van Hitachi liggen (van hetzelfde kunststof!!) die jarenlang 24/7 zijn afgebeuld en die machines doen het nog steeds.
Ik gebruik ze alleen niet meer, dat is niet omdat zij defect zijn geraakt, maar omdat de intussen gare accu's niet zijn vervangen. ;)

De Hitachi die je noemt heeft een zeer prettig koppel van 70Nm en dat is een prima koppel onder nagenoeg alle omstandigheden.
Hoe mooi ook, dat koppel gaat de Makita helaas niet halen.
Wel een hele fijne machine!!

Moeilijke keuze hoor die ik ook zou laten afhangen van het eco-systeem en dan gaat ook mijn eigen voorkeur eerder naar Makita uit.
Heb zelf voor de 481 en de 458 gekozen die goedbeschouwd maar "een paar onsjes zwaarder" zijn, maar wel het dubbele aan koppel ophoesten.

Als je dat geweld niet nodig hebt zit jouw 484 in de sweetspot.
In ieder geval gefeliciteerd met deze aanwinst. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Heb elf gedacht aan:
- Veiligheidsbril
- Duimstok

Hultafors STK beitelmes. Op 1:32 in onderstaand filmpje.

YouTube: Hultafors - Craftsman's knives

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:08
Heb elf gedacht aan:
- Veiligheidsbril
- Duimstok

Pica Deep Hole Marker?

FORMcard?

Bench Cookies?

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=wx0LRcuLm50]

Hultafors TALMETER ?

Ganzo G201 multitool?

Afbeeldingslocatie: https://image.11st.my/i/2/8/0/6/5/2/48280652_B.jpg

Roze mini Systainer (voor jezelf, vrouw/vriendin, dochters, zus, moeder, etc.) ?

Afbeeldingslocatie: https://www.maschinenshop24.de/w/1200/h/1200/17626.jpg

Bessey XC - klemmen?

Afbeeldingslocatie: https://www.schreinerhandel.de/images/product_images/original_images/XC_Alle_9004.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door L.N. op 02-11-2017 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Verstekbakker schreef op woensdag 1 november 2017 @ 23:34:
Ik wil een ac/dc tig lasapparaat aanschaffen (230v). Geen Chinese prul... Nieuw is dat echt niet te betalen dus ik probeer van die tweedehands verkopers te vinden. Iemand die wat meer ervaring heeft?
Ik heb zelf een Kemppi Tig apparaat, ook gebruikt gekocht.
Maar die is geen AC/DC, dat is een heel stuk duurder, maar daar ben je ondertussen al achter ;)

Af en toe vind je wel gebruikte Tig AC/DC op Marktplaats, onder de €1000 zijn dat vaak zware apparaten van minimaal 20 jaar oud, maar daar hoeft op zich niets mis mee te zijn.
Deze lijkt vanaf het plaatje nog wel mooi :P
https://www.marktplaats.n...f31&previousPage=lr&pos=8

https://www.marktplaats.n...31&previousPage=lr&pos=10

Lorch is ook wel leuk spul, Duits fabrikaat
https://www.marktplaats.n...31&previousPage=lr&pos=11
Bij gebruikt spul altijd ter plekke proeflassen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door bluemoon23 op 02-11-2017 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
bluemoon23 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 16:36:
[...]
Ik heb zelf een Kemppi Tig apparaat, ook gebruikt gekocht.
Maar die is geen AC/DC, dat is een heel stuk duurder, maar daar ben je ondertussen al achter ;)

Af en toe vind je wel gebruikte Tig AC/DC op Marktplaats, onder de €1000 zijn dat vaak zware apparaten van minimaal 20 jaar oud, maar daar hoeft op zich niets mis mee te zijn.
Deze lijkt vanaf het plaatje nog wel mooi :P
https://www.marktplaats.n...f31&previousPage=lr&pos=8

https://www.marktplaats.n...31&previousPage=lr&pos=10

Bij gebruikt spul altijd ter plekke proeflassen ;)
Ik heb helaas geen krachtstroom meer tot mijn beschikking. Daarom dat ik ook een tig wil, die gaan nog wel goed op 230 en meer mogelijkheden. Maar volgens mij vis ik dus niet alleen un de vijver... Ik heb een Migatronic (2500 toingggg) en een Parweld (1500) gezien nieuw, maar ken die merken niet. Het liefst ging ik ook voor een Kemppi of een Lincoln, maar die zijn dun gezaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Tja, met een budget van onder €1000 en op 230V zit er weinig anders op dan voor een Chinees te gaan.
Op Marktplaatse staan wel nieuwe chineesjes voor rond de €750
Onder de €1500 vind je echt geen Kemppi of Fronius op 230V met AC/DC

Die kleine Fronius Tig apparaatjes met alleen DC gaan meestal al voor minimaal €800 weg op Marktplaats

[ Voor 11% gewijzigd door bluemoon23 op 02-11-2017 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
bluemoon23 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 16:58:
Tja, met een budget van onder €1000 en op 230V zit er weinig anders op dan voor een Chinees te gaan.
Op Marktplaatse staan wel nieuwe chineesjes voor rond de €750
Onder de €1500 vind je echt geen Kemppi of Fronius op 230V met AC/DC

Die kleine Fronius Tig apparaatjes met alleen DC gaan meestal al voor minimaal €800 weg op Marktplaats
Ik heb ook nergens een max van 1000 genoemd gelukkig. Maar met 1500 vind ik het toch wel genoeg geweest, dan is het geen hobby meer.

-edit- Parweld, nog nooit van gehoord, maar ziet er leuk uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Verstekbakker op 02-11-2017 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Verstekbakker schreef op donderdag 2 november 2017 @ 17:04:
[...]

Ik heb ook nergens een max van 1000 genoemd gelukkig. Maar met 1500 vind ik het toch wel genoeg geweest, dan is het geen hobby meer.

-edit- Parweld, nog nooit van gehoord, maar ziet er leuk uit.
BVA al geprobeerd?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ja een keer gezocht daar, maar als je daar iets koopt dan kun je er vanuit gaan dat afgebeuld is. Ben ook wel eens gaan kijken op zo'n veiling en het goede spul gaat vaak voor veel te veel weg.

Gys, Jasic, HBM... Is dat allemaal Chinees spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verstekbakker schreef op donderdag 2 november 2017 @ 17:26:
[...]

Ja een keer gezocht daar, maar als je daar iets koopt dan kun je er vanuit gaan dat afgebeuld is. Ben ook wel eens gaan kijken op zo'n veiling en het goede spul gaat vaak voor veel te veel weg.

Gys, Jasic, HBM... Is dat allemaal Chinees spul?
Valt mij ook op dat er vaak tweedehands/gebruikte producten voor praktisch nieuwprijs gaan op veilingen. Vraag me dan echt af hoe dat precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Framoes Kwestie van te fanatiek bieden?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2017 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Dat gebeurt dan wel erg vaak. Je past toch wel op met hoeveel je betaalt voor een machine met beperkte garantie waarvan de geschiedenis je niet bekend is.

Maar misschien is het ook wel zo dat wat voor ons een normale prijs is, voor veel anderen heel goedkoop is omdat ze niet veel op internet kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
Verstekbakker schreef op donderdag 2 november 2017 @ 17:26:Gys, Jasic, HBM... Is dat allemaal Chinees spul?
Jasic en HBM spul is Chinees.
Gys komt uit Frankrijk http://www.gys.fr/spip.ph...te&id_rubrique=23&lang=en
Ze produceren ook in China, maar dat zegt niet zoveel als er wel een Europese kwaliteitscontrole achterstaat met de Franse slag O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Framoes schreef op donderdag 2 november 2017 @ 18:31:
[...]

Dat gebeurt dan wel erg vaak. Je past toch wel op met hoeveel je betaalt voor een machine met beperkte garantie waarvan de geschiedenis je niet bekend is.

Maar misschien is het ook wel zo dat wat voor ons een normale prijs is, voor veel anderen heel goedkoop is omdat ze niet veel op internet kijken.
Gebeurt inderdaad meer dan genoeg.... maar vraag me wel eens af heeft iedereen die account op automatisch bod plaatsen staan dan ofzo...
Ik bied ook wel eens mee, maar altijd via controleer bod.. dan kan je nog zien wat je uiteindelijk netto kwijt bent (btw 21% + veilingkosten 17% + btw over veilingkosten 21%)...
Momenteel (veiling duurt nog ong 40 minuten vanaf nu) staan er wel redelijk goedkope Makita DC18RD (twinladers) te koop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Annuk schreef op donderdag 2 november 2017 @ 19:12:
[...]

Gebeurt inderdaad meer dan genoeg.... maar vraag me wel eens af heeft iedereen die account op automatisch bod plaatsen staan dan ofzo...
Ik bied ook wel eens mee, maar altijd via controleer bod.. dan kan je nog zien wat je uiteindelijk netto kwijt bent (btw 21% + veilingkosten 17% + btw over veilingkosten 21%)...
Momenteel (veiling duurt nog ong 40 minuten vanaf nu) staan er wel redelijk goedkope Makita DC18RD (twinladers) te koop..
Zou goed kunnen. Kan je niet een maximumbod aangeven bij automatisch bieden? Zie namelijk een bouwmarkt-Makita (met zwart/witte accu's) 14.4V al op €140+ incl btw, etc staan.

Verder prima veiling, jammer dat de ophaallocatie dik een uur rijden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Nu ik mijn Milwaukee boormachine te koop heb staan en ik het wel fijn vind om een tweede machine te hebben/houden, zoek ik eigenlijk iets lichts voor erbij. Mijn klein 10.8 Makita is leuk, maar de accu's worden minder en ik wil niet opnieuw investeren in het verouderde model met nieuwe accu's. En ik heb een sterke klopboormachine op 230v, dus power heb ik eigenlijk niet nodig.

Mijn Milwaukee is/was brushless en dat vind/vond ik wel een fijne gedachte en op die fiets zit ik hier naar te kijken voor kleine klusjes in huis:
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html
(meer voor lampjes e.d. ophangen dus en niet voor serieus klussen)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Framoes schreef op donderdag 2 november 2017 @ 19:25:
[...]

Zou goed kunnen. Kan je niet een maximumbod aangeven bij automatisch bieden? Zie namelijk een bouwmarkt-Makita (met zwart/witte accu's) 14.4V al op €140+ incl btw, etc staan.

Verder prima veiling, jammer dat de ophaallocatie dik een uur rijden is.
Weet ik zo niet of je een max bod aan kunt geven (ga er wel vanuit) maar bij het bieden moet je er op verdacht zijn dat bij de meeste veilingen dus ook nog die kosten die ik in m'n vorige bericht noemde er overheen komen.
Dus al bied je bv. €55,- kom je netto alsnog op €78 uit door de veilingkosten e.d.

Maar die bouwmarkt makita heb ik indd ook zien staan.. van de zotte dat men daar zoveel op bied..
Ben blij dat ik niet in die persoon z'n schoenen sta :+
Dan kan je beter voor de DDF481 body gaan die er ook nog op staat (veiling einde over 47u).. die gaat momenteel inc. alle kosten voor €100,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Nomad schreef op donderdag 2 november 2017 @ 19:30:
Nu ik mijn Milwaukee boormachine te koop heb staan en ik het wel fijn vind om een tweede machine te hebben/houden, zoek ik eigenlijk iets lichts voor erbij. Mijn klein 10.8 Makita is leuk, maar de accu's worden minder en ik wil niet opnieuw investeren in het verouderde model met nieuwe accu's. En ik heb een sterke klopboormachine op 230v, dus power heb ik eigenlijk niet nodig.

Mijn Milwaukee is/was brushless en dat vind/vond ik wel een fijne gedachte en op die fiets zit ik hier naar te kijken voor kleine klusjes in huis:
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html
(meer voor lampjes e.d. ophangen dus en niet voor serieus klussen)
Aan die Makita kan je je geen buil vallen. 10.8V lijkt weinig, maar je kan er veel mee. Vroeger was 10.8V een beetje voor de hele kleine klus, maar de ingenieurs hebben niet stilgezeten.
Annuk schreef op donderdag 2 november 2017 @ 19:30:
[...]

Weet ik zo niet of je een max bod aan kunt geven (ga er wel vanuit) maar bij het bieden moet je er op verdacht zijn dat bij de meeste veilingen dus ook nog die kosten die ik in m'n vorige bericht noemde er overheen komen.
Dus al bied je bv. €55,- kom je netto alsnog op €78 uit door de veilingkosten e.d.

Maar die bouwmarkt makita heb ik indd ook zien staan.. van de zotte dat men daar zoveel op bied..
Ben blij dat ik niet in die persoon z'n schoenen sta :+
Dan kan je beter voor de DDF481 body gaan die er ook nog op staat (veiling einde over 47u).. die gaat momenteel inc. alle kosten voor €100,-
Er staat ook een luchtreiniger op voor €50 excl. Die dingen gaan nieuw voor rond de €1000. Zit een H filter op. Filtert praktisch alles. Ze gebruiken die dingen voor renovatie om ruimtes stofvrij te houden/maken.

Misschien is ie kapot ofzo. Je hebt kijkdagen waarbij je kan kijken naar de staat.

Zie ook lasers van ali baba voor €50 ex staan. Die kosten €45 nieuw 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:09
Heren, ik heb een dewalt dcd710 schroefmachine. Het is een klein apparaatje wat toch echt al wel wat mee heeft gemaakt bij mij. Hij houdt het tot noch toe verdacht goed uit. Eigenlijk boven verwachting.

Nu ga ik iets meer klussen en zou ik er wel een tweede machiene bij willen hebben. Eigenlijk dacht ik aan een slagschroefmachiene, zodat ik een machine heb voor boren en een voor schroeven. Mijn oog viel op de DCF815D2 omdat ik zo tevreden ben over de vorige aankoop.

Hoe zijn jullie ervaringen met slagschroefmachienes? Het leek mij ook leuk om dezelfde soort dewalt accu's te hebben om zodoende 4 accu's te hebben en dus altijd een volle beschikbaar.
Zijn er exemplaren waar ik zeker naar kijken moet?

Qua budget zou ik het eigenlijk het liefste onder de 200 euro blijven maar misschien eis ik dan wel iets onmogelijks.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Framoes schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:23:
[...]

Hij werkt wel nadat ik ben ingelogd. Top!
Hoe heb jij het werkend gekregen? En wat noet invullen bij consignee enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Brutalsranan schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:53:
[...]

Hoe heb jij het werkend gekregen? En wat noet invullen bij consignee enz?
Uiteindelijk niet direct besteld omdat ik geen tijd had om dat allemaal uit te zoeken. Toen ik later probeerde was de code weer verlopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Framoes schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:55:
[...]

Uiteindelijk niet direct besteld omdat ik geen tijd had om dat allemaal uit te zoeken. Toen ik later probeerde was de code weer verlopen...
Ahh jammer. Ik zoek al tijden een dergelijke set. Voor 16 euro kan ik het niet laten liggen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Brutalsranan schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:57:
[...]

Ahh jammer. Ik zoek al tijden een dergelijke set. Voor 16 euro kan ik het niet laten liggen natuurlijk.
Ik had precies hetzelfde. Heb nu een set van de Lidl waarbij een aantal bitjes gewoon vrij beroerd zijn. Gelukkig ook nog een Philips (0 of 00) en platkop uit een Wera kalender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
Framoes schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:02:
[...]

Ik had precies hetzelfde. Heb nu een set van de Lidl waarbij een aantal bitjes gewoon vrij beroerd zijn. Gelukkig ook nog een Philips (0 of 00) en platkop uit een Wera kalender.
Die van wera zijn top. Maar de prijs ervan ook. En deze wiha set is lekker compact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Zoekt iemand een Wera-aanbieding? Ibood heeft er eentje in de grabbelton op=op afdeling http://www.ibood.com/diy-...era-10-delige-bitset.html

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Eusebius schreef op donderdag 2 november 2017 @ 22:26:
Zoekt iemand een Wera-aanbieding? Ibood heeft er eentje in de grabbelton op=op afdeling http://www.ibood.com/diy-...era-10-delige-bitset.html
Ik vind het een beetje duur. Amazon heeft dan beter geprijsde setjes:

Verstekbakker in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
iBood duur? Is dan niks meer te vertrouwen :-P
Maar dit specifieke setje kwam ik nergens anders goedkoper tegen.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Die specifieke set is goed geprijsd, maar niet bijzonder (ik zie een Duitser via Amazon die hem ook voor 16 euro excl. verzendkosten aanbiedt). Als ik dan 22 euro zou uitgeven aan een bitset dan ging ik echter voor een andere dan deze. In de post die ik aanhaal kun je zien dat de prijs per bit veel lager kan.

Ik heb ook wel eens aan een ibood hunt meegedaan, maar van de 3 artikelen had ik er 1 die kwaliteit tekort kwam (en ik daarom heb teruggestuurd) en 1 nep-artikel. Daarna ben ik er maar mee gestopt. De prijzen zijn uiteindelijk helemaal niet zo laag als je denkt wanneer je een beetje doorzoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:09
Eusebius schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:02:
Kan ik een Karcher WD 3 ook inzetten als stof-zuiger (ha)? Deze gebruik ik nu om de pelletkachel mee uit te zuigen, maar mogelijk zou hij ook in de werkplaats van dienst kunnen zijn.

Of kan ik beter verder kijken naar een specifieke zuiger?

Zie nu opeens dat er ook een blaasfunctie opzit .. voor de blaadjes :-D

- edit via Woodworking-forum YouTube: Affordable Dust Collection for the Home Workshop een filmpje over stof zuigen. Ding lijkt op de Karcher die ik al heb.
Ik heb een Makita shopvac.type moet ik je even schuldig blijven maar ik was verrast door de prijs/kwaliteit verhouding.
Ding zuigt erg goed kan ook nog eens water zuigen (daar is ie in eerste instantie voor gekocht toen de kelder volliep). Met rubber passtuk past hij eigenlijk op al mijn machines.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Laatst online: 20-09 23:02

meddle

:o

Eusebius schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:02:
Kan ik een Karcher WD 3 ook inzetten als stof-zuiger (ha)? Deze gebruik ik nu om de pelletkachel mee uit te zuigen, maar mogelijk zou hij ook in de werkplaats van dienst kunnen zijn.

Of kan ik beter verder kijken naar een specifieke zuiger?

Zie nu opeens dat er ook een blaasfunctie opzit .. voor de blaadjes :-D

- edit via Woodworking-forum YouTube: Affordable Dust Collection for the Home Workshop een filmpje over stof zuigen. Ding lijkt op de Karcher die ik al heb.
Heb zelf volgensmij de voorloper van dat model (MV3) en die gebruik onder andere ik voor afzuigen van stof vd bovenfrees en afkortzaag, werkt prima, zeker omdat ik er maar €40 voor heb betaald toentertijd. Wel zorgen dat je zakken gebruikt en het filter af en toe uitklopt. Ik weet niet of je echt iets beters gaat krijgen zonder meer geld uit te geven.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Clifdon schreef op donderdag 2 november 2017 @ 19:46:
Heren, ik heb een dewalt dcd710 schroefmachine. Het is een klein apparaatje wat toch echt al wel wat mee heeft gemaakt bij mij. Hij houdt het tot noch toe verdacht goed uit. Eigenlijk boven verwachting.

Nu ga ik iets meer klussen en zou ik er wel een tweede machiene bij willen hebben. Eigenlijk dacht ik aan een slagschroefmachiene, zodat ik een machine heb voor boren en een voor schroeven. Mijn oog viel op de DCF815D2 omdat ik zo tevreden ben over de vorige aankoop.

Hoe zijn jullie ervaringen met slagschroefmachienes? Het leek mij ook leuk om dezelfde soort dewalt accu's te hebben om zodoende 4 accu's te hebben en dus altijd een volle beschikbaar.

Qua budget zou ik het eigenlijk het liefste onder de 200 euro blijven maar misschien eis ik dan wel iets onmogelijks.
Ik loop eigenlijk met dezelfde vraag als hierboven.

Wat is handig? Komende tijd (vanaf begin volgend jaar) moet ik een aantal kasten gaan bouwen, maar daarnaast ook wat groter constructiewerk doen. Constructie werk is waarschijnlijk eenmalig. Kasten e.d. bouwen ga ik vaker doen.

Ik wil graag twee machines. Beschik nu over ene schroefboormachine van Makita waar ik wel tevreden over ben, ware het niet dat de accu niet van het huidige systeem is en dat die aan het verslechteren is.

Voor het gemak wil ik graag twee machines. Twijfel begint eigenlijk al bij het voltage. 10,8 of 18v. Vanwege het geringe prijsverschil wilde ik voor 18v gaan. En dan de DDF083 en de DDF482 of DTD155..

Slagschroevendraaier of niet? Kan ik met een slafschroevendraaier ook gewoon gaatjes in mijn kast boren e.d.?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
meddle schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:42:
[...]

Heb zelf volgensmij de voorloper van dat model (MV3) en die gebruik onder andere ik voor afzuigen van stof vd bovenfrees en afkortzaag, werkt prima, zeker omdat ik er maar €40 voor heb betaald toentertijd. Wel zorgen dat je zakken gebruikt en het filter af en toe uitklopt. Ik weet niet of je echt iets beters gaat krijgen zonder meer geld uit te geven.
* noteert zakken. Die zitten er nu inderdaad niet in.
Ik kom ook filmpjes/instructies tegen hoe je een cycloon er tussen zet. Dat ga ik sowieso ook doen.

- edit lol ik zie dat ik de stofzuiger begin dit jaar heb gekocht mét zakken .. geen idee waar ik die heb neergelegd :-)
- edit 2, voor wie iets zelf wil bouwen: goedkoopste cycloon-aansluiting die ik bij AliExpress kon vinden. Veel zelfmaakprojecten hebben zo'n kop niet, maar voor een goede airflow lijkt me de vorm wel belangrijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Eusebius op 03-11-2017 09:59 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtPazuzu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 11:40
Eusebius schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:52:
- edit 2, voor wie iets zelf wil bouwen: goedkoopste cycloon-aansluiting die ik bij AliExpress kon vinden. Veel zelfmaakprojecten hebben zo'n kop niet, maar voor een goede airflow lijkt me de vorm wel belangrijk.
Ik heb inderdaad ook zo'n unit op een voerton gemaakt. Lijkt vrij prima te werken: ik vind erg weinig stof terug in m'n stofzak. Ik heb m'n voerton wel wat moeten verstevigen, anders implodeert 't geheel (met een ultracheap nilfisk buddy ii):

Afbeeldingslocatie: https://fileserver.imagebucket.net/i/00000/rd3vku4kpkzt_t.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door PtPazuzu op 03-11-2017 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 14:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Clifdon schreef op donderdag 2 november 2017 @ 19:46:

Onder de 200 euro lijkt me makkelijk haalbaar. Ik neem aan dat je al een lader hebt? Vier accu's lijkt me zelfs al overkill. Met een tweede apparaat verdubbel je namelijk al je capaciteit omdat je de eerste minder zal gebruiken, en de nieuwe accu waarschijnlijk een hogere capaciteit heeft.

Zelf heb ik een 10.8 volt Bosch GDR slagschroevendraaier en ben er enorm blij mee. Een licht en compact apparaat met veel kracht waarmee je grote schroeven makkelijk overal inrammelt, het hameren vind ik veel fijner werken dan grotere machines met een hoger koppel waarbij je veel meer moet oppassen voor je polsen en de kop van de schroef. Er is ook geen betere manier om vastzittende schroeven los te krijgen. Voorboren in hout, verzinken, boren in metaal kan ook allemaal zonder probleem en sneller dan met mijn accuboormachine. De herrie valt erg mee, een 18 volt-variant is zwaarder en maakt meer herrie.
artbij schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:47:
[...]

Ik loop eigenlijk met dezelfde vraag als hierboven.

Wat is handig? Komende tijd (vanaf begin volgend jaar) moet ik een aantal kasten gaan bouwen, maar daarnaast ook wat groter constructiewerk doen. Constructie werk is waarschijnlijk eenmalig. Kasten e.d. bouwen ga ik vaker doen.

Ik wil graag twee machines. Beschik nu over ene schroefboormachine van Makita waar ik wel tevreden over ben, ware het niet dat de accu niet van het huidige systeem is en dat die aan het verslechteren is.

Voor het gemak wil ik graag twee machines. Twijfel begint eigenlijk al bij het voltage. 10,8 of 18v. Vanwege het geringe prijsverschil wilde ik voor 18v gaan. En dan de DDF083 en de DDF482 of DTD155..

Slagschroevendraaier of niet? Kan ik met een slagschroevendraaier ook gewoon gaatjes in mijn kast boren e.d.?
Een slagschroevendraaier is heel geschikt om kleine gaten mee te boren, zolang er niet teveel weerstand is en hij niet gaat hameren. Je hebt een hoger toerental en kan sneller wisselen van boortjes dus het werkt sneller. Je moet wel boortjes met zeskantaansluiting hebben.

Voor het schroeven bij kasten (zacht hout, spaanplaat, MDF) is een schroefboormachine handiger, de slipkoppeling voorkomt dat je schroeven te ver draait. Voorboren en verzinken kan je met de slagschroevendraaier doen.

Dus bij klussen met kwetsbare materialen en kleine schroeven gebruik je de slagschroevendraaier om te boren en de schroefboormachine om te schroeven. Bij grote klussen andersom.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Heb elf gedacht aan:
- Veiligheidsbril
- Duimstok

*winkelhaak

*markeermes
https://www.baptist.nl/ho...s-en-rechtshandig-gebruik

*Zadelhoek
https://www.baptist.nl/ho...edschap/veritas-zadelhoek

*Kraspen
https://www.baptist.nl/ho...pen-met-widia-punt-140-mm

*Electronische gradenboog
https://nl.aliexpress.com...70-423e-a0ea-d4372c1a6ae3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Johnny schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:42:
[...]

Onder de 200 euro lijkt me makkelijk haalbaar. Ik neem aan dat je al een lader hebt? Vier accu's lijkt me zelfs al overkill. Met een tweede apparaat verdubbel je namelijk al je capaciteit omdat je de eerste minder zal gebruiken, en de nieuwe accu waarschijnlijk een hogere capaciteit heeft.

Zelf heb ik een 10.8 volt Bosch GDR slagschroevendraaier en ben er enorm blij mee. Een licht en compact apparaat met veel kracht waarmee je grote schroeven makkelijk overal inrammelt, het hameren vind ik veel fijner werken dan grotere machines met een hoger koppel waarbij je veel meer moet oppassen voor je polsen en de kop van de schroef. Er is ook geen betere manier om vastzittende schroeven los te krijgen. Voorboren in hout, verzinken, boren in metaal kan ook allemaal zonder probleem en sneller dan met mijn accuboormachine. De herrie valt erg mee, een 18 volt-variant is zwaarder en maakt meer herrie.

[...]

Een slagschroevendraaier is heel geschikt om kleine gaten mee te boren, zolang er niet teveel weerstand is en hij niet gaat hameren. Je hebt een hoger toerental en kan sneller wisselen van boortjes dus het werkt sneller. Je moet wel boortjes met zeskantaansluiting hebben.

Voor het schroeven bij kasten (zacht hout, spaanplaat, MDF) is een schroefboormachine handiger, de slipkoppeling voorkomt dat je schroeven te ver draait. Voorboren en verzinken kan je met de slagschroevendraaier doen.

Dus bij klussen met kwetsbare materialen en kleine schroeven gebruik je de slagschroevendraaier om te boren en de schroefboormachine om te schroeven. Bij grote klussen andersom.
Thanks! En dan 10.8 of 18v?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

meddle schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:45:

Verder ben ik opzoek naar een goede schuurmachine voor het schuren van alle kozijnen en een trap. De trap moet ik overigens eerst afbranden, want de verflaag die daarop zit is weinig van over, dus daar moet ik alleen schuren om het weer netjes te krijgen. Ik dacht zelf om gewoon een vlakschuurmachine te halen, maar weet niet helemaal welke. Ik dacht zelf aan de bosch gss 160 omdat ik daar volgensmij goedkope schuurpads van ecotools op kan gooien zonder dat ik me blauw ( :D ) betaal aan het officiële schuurpapier. Verder lijkt het me ook wel een degelijke machine voor dit soort klusjes. De machines van metabo en makita lijken me ook prima, maar ik weet niet of ik daar passende pads voor kan vinden voor een leuke prijs. (Oh en festool is echt veel te duur voor mijn gebruik)
De hamvraag m.i. bij elke schuurklus is: kan je met één excentrische krachtpatser het gros van de oppervlaktes pakken of is het effectiever om een kleine machine ernaast te hebben.

Ik ben zelf groot fan van deze voor de kleinere oppervlaktes en hoeken:
Afbeeldingslocatie: https://www.decoprof.nl/media/catalog/product/cache/1/image/b55261996c631ef5929ce72853648b76/R/U/RUPES-LS-21A-AE-Mini-vlakschuurmachine-Delta.jpg

Voor het kaalschuren van zolderbalken (twee lagen lak koud op het hout) was korrel 80 Ecotools-papier perfect i.c.m deze machine.

Met daarnaast een (voor incidenteel gebruik prima) 125mm excentrische Bosch Groen (omdat ik die al had/erfde van mijn schoonpa) kan ik zowel grote vlakken als kleinere oppervlaktes lekker doorwerken.

Als je nog geen bouwstofzuiger hebt: Overweeg er één voor deze klus. Stof komt overal, dus het bespaart jezelf een kriebelbende en schuurt nog lekkerder door ook. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

artbij schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:04:
[...]

Thanks! En dan 10.8 of 18v?
ligt eraan waar je hem voor gaat inzetten...en kijk even kritisch naar de opgegeven specs.

ik zat te kijken naar de onderkant van de markt voor 18volt (wel merken zoals hitachi, makita, Bosch Pro) maar zag dat erg veel machines het zelfde koppel, 40Nm, gaven als mijn 14.4volt Panasonic 8)7

Pagina: 1 ... 13 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.