Mijn redelijk lange zoektocht naar een leuke allround brushless accu(klop)boor is eindelijk geslaagd. Ik had eerst een dewalt dcd796 gekocht, en dat is opzich al een mooi apparaat voor het geld. Echter ik kwam erachter dat de boorkop niet helemaal recht zat: normaal is dit misschien niet zo'n probleem, maar ik vond het irritant. Dus ik had hem geruild voor een andere, maar die had hetzelfde probleem (in mindere mate). Toen heb ik maar een hitachi DV18DBFL2/JM en een makita DHP484 besteld (DHP481 was me te lomp/zwaar) om te kunnen vergelijken.
Beide hadden niet het probleem van de dewalt gelukkig: Op het oog was de runout vd hitachi afwezig (Rohm boorkop) en de makita was nagenoeg afwezig. Daarna heb ik wat lompe houtdraadbouten in een groot blok hout gedraaid als test, en op de hoge versnelling merkte je dat de motor van de hitachi toch wat meer koppel had dan de makita. Verder was er weinig verschil te merken van het verschil in kracht. In eerste instantie wilde ik de hitachi dus houden, maar puur om mee te werken vond ik de makita gewoon fijner: gewone houtschroeven indraaien ging makkelijker (misschien door hoger toerental in versnelling 1?); verder lag hij wat prettiger in de hand, de knoppen voelen degelijker aan (zowel de reactie op het indrukken als de stevigheid), en het plastic is steviger. Uiteindelijk heb ik dus toch maar de makita gehouden ookal is hij bijna €100 duurder (weliswaar met 2x5Ah accus) dan de andere 2 en op papier minder krachtig. Dus blijkbaar zijn specs ook niet alles.
Ondertussen heb ik de dhp484 wat meer kunnen testen en ben er super tevreden mee. Paar gaten maken in gipsblokken en kalkzandsteen met een 82mm dozenboor was geen enkel probleem in de hoge versnelling. 8mm gaten boren in baksteen met de klopstand gaat ook prima, voor beton moet je echter wel geduld hebben (maar dit was naar verwachtig). Daarnaast heb ik hem voor standaard schroef en houtboor klusjes gebruikt en dat geeft geen problemen. Zelfs bij intensief gebruik gaat de accu vrij lang mee. +Nu heb ik ook weer een mooi excuus om allerlij makita 18v gereedschap te kopen wat ik 1x per jaar gebruik

.
Verder ben ik opzoek naar een goede schuurmachine voor het schuren van alle kozijnen en een trap. De trap moet ik overigens eerst afbranden, want de verflaag die daarop zit is weinig van over, dus daar moet ik alleen schuren om het weer netjes te krijgen. Ik dacht zelf om gewoon een vlakschuurmachine te halen, maar weet niet helemaal welke. Ik dacht zelf aan de bosch gss 160 omdat ik daar volgensmij goedkope schuurpads van ecotools op kan gooien zonder dat ik me blauw (

) betaal aan het officiële schuurpapier. Verder lijkt het me ook wel een degelijke machine voor dit soort klusjes. De machines van metabo en makita lijken me ook prima, maar ik weet niet of ik daar passende pads voor kan vinden voor een leuke prijs. (Oh en festool is echt veel te duur voor mijn gebruik)