Fraggert schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:42:
[...]
ligt eraan waar je hem voor gaat inzetten...en kijk even kritisch naar de opgegeven specs.
ik zat te kijken naar de onderkant van de markt voor 18volt (wel merken zoals hitachi, makita, Bosch Pro) maar zag dat erg veel machines het zelfde koppel, 40Nm, gaven als mijn 14.4volt Panasonic

Dat is ook omdat de brushed motoren niet gigantisch veel sterker zijn geworden sinds alle grote merken overgestapt zijn op brushless. Als je een significante upgrade in rauwe power wil hebben tov een 14,4+v panasonic uit NiMh-tijdperk of later ga je dat niet bij een brushed motor vinden.
En gezien brushless nog steeds nieuwere, duurdere en vooral complexere techniek is in dit toepassingsgebied zal je vrij weinig budget-brushless vinden, en wàt je vindt is dan ook built down to a price. Dat zal waarschijnlijk alsnog geen monsterkoppel leveren, maar wèl een stuk efficiënter zijn. En ook dat is bij een machine op accu best belangrijk.
Ik bedoel, Panasonic heeft nooit aan de onderkant van de markt gezeten, zelfs al stel je de onderkant van de markt als hitachi, goedkopere bosch blauw lijnen etc. En als je dan gaat kijken naar goedkopere machines die dezelfde techniek gebruiken ga je inderdaad weinig winst boeken.
Overigens is 40Nm voor de meeste mensen ook echt wel gewoon genoeg. Die 100+Nm van een fullsize brushless 18V machine, die heeft de gemiddelde klusser nooit nodig. De 70Nm van mijn DCD791, daar hebben mensen zich al flink aan bezeerd.
Neem die capaciteiten wel met een korrel zout. Daar is niet zo stellig iets van te zeggen. Je weet niet of ze dit met een speedboor in underlayment hebben geprobeerd of met een slangenboor in massief purperhart, of iets er tussenin. En of dit de absoluite maximale capaciteit betreft of de acceptabele continulast. En ga zo maar verder.
Voor de meeste mensen is een brushless 10,8V inderdaad sterk genoeg, maar er zijn zeker gebruiksprofielen waarvoor dat niet opgaat te bedenken. Als je met metaal wil gaan werken heb je heel andere eisen dan met vurenhout en underlayment, en dat heeft dan weer weinig overeenkomsten met het verwerken van exotische hardhoutsoorten.
Een aantal jaar terug leek het ineens best hip te zijn om zelf tuinmeubels in elkaar te schroeven van Bankirai. Toen heb ik in mijn omgeving ook veel mensen gehad die me om advies vroegen voor een (veel) sterkere accuboormachine, omdat dat hout aanzienlijk minder genade kent voor je machines dan standaard constructiespul. Krijg je dingen als mensen die met een 28mm forstnerboor in de GSR10,8-li dat bankirai te lijf gaan om boutkoppen te verzinken. En sja, dat valt toch buiten wat je van zo'n machine redelijkerwijs mag verwachten.
Nu is de huidige generatie 10,8v brushless aan het groeien, en zijn er in de compacte en subcompacte 18V lineups ook erg leuke modellen te vinden, maar dan nog blijft het exacte gebruikspatroon erg uiteenlopend tussen verschillende klussers.
Oh, en voor de context: met die DCD791 met 70Nm koppel heb ik incidenteel nieuwe 8.8 M8 bouten gewoon in één ruk doormidden gedraaid. Voor gewoon schroefwerk in hout, wat bijna nooit dikker dan 6mm is, zal je er met 40Nm echt wel komen. Het zijn met name zware boorklussen, seriewerk en afwijkende lasten zoals cement mixen of gatenzaag waarbij de extra oempf van een sterkere machine helpt. Als je meer schroefkracht nodig hebt wil je toch een slagschroevendraaier of zelfs slagmoersleutel, al is het maar omdat 70Nm reactief koppel op de pols iets is wat je liever niet te vaak hebt.
[
Voor 61% gewijzigd door
McGryphon op 03-11-2017 14:06
]