[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 103 Laatste
Acties:
  • 920.221 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-10 14:02
Fraggert schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:42:
[...]

ligt eraan waar je hem voor gaat inzetten...en kijk even kritisch naar de opgegeven specs.

ik zat te kijken naar de onderkant van de markt voor 18volt (wel merken zoals hitachi, makita, Bosch Pro) maar zag dat erg veel machines het zelfde koppel, 40Nm, gaven als mijn 14.4volt Panasonic 8)7
Snap ik het goed dat wanneer mijn 10,8v schoevendraaier het niet meer trekt ik gewoon de slagschroevendraaier kan pakken? En geld dit voor zowel boren als schroeven?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Nee, boren doe je niet met een slagschroevendraaier. Maar voor schroeven is een slagschroevendraaier wel een prima optie als een normale schroefmachine het niet trekt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Maar ja een brushless model 10,8 volt kan al 28mm in hout. Dat is normaal gesproken toch voldoende?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
meddle schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:45:
Ik dacht zelf aan de bosch gss 160 omdat ik daar volgensmij goedkope schuurpads van ecotools op kan gooien zonder dat ik me blauw ( :D ) betaal aan het officiële schuurpapier. Verder lijkt het me ook wel een degelijke machine voor dit soort klusjes. De machines van metabo en makita lijken me ook prima, maar ik weet niet of ik daar passende pads voor kan vinden voor een leuke prijs. (Oh en festool is echt veel te duur voor mijn gebruik)
Ik heb zelf destijds gekozen voor een vlakschuurmachine van Makita. Die heeft klemclipjes (zoals op deze) zodat je schuurpapier van rol of vel kan gebruiken, zelf ff op de goede maat afscheuren, gaatjes erin prikken met de bijgeleverde tool en gaan! Iets meer werk dan een klittenbandsysteem, maar het blijft goed zitten en ik ben nu enorm flexibel in welk schuurpapier ik gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:45

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

artbij schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:54:
[...]

Snap ik het goed dat wanneer mijn 10,8v schoevendraaier het niet meer trekt ik gewoon de slagschroevendraaier kan pakken? En geld dit voor zowel boren als schroeven?
dat geld voor schroeven.......hence the name...slagschroevendraaier.

maar dan zit je al wel in de hoek van relatief zware houtbouw. Ik heb met 14.4 mijn hele grote douglas veranda gebouwd en alleen mijn grote gesnoerde boor nodig gehad (of ik pakte mijn doppenset) bij forse maten houtdraadbouten...maar dat zijn dus geen schroeven meer te noemen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Fraggert schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:42:
[...]

ligt eraan waar je hem voor gaat inzetten...en kijk even kritisch naar de opgegeven specs.

ik zat te kijken naar de onderkant van de markt voor 18volt (wel merken zoals hitachi, makita, Bosch Pro) maar zag dat erg veel machines het zelfde koppel, 40Nm, gaven als mijn 14.4volt Panasonic 8)7
Dat is ook omdat de brushed motoren niet gigantisch veel sterker zijn geworden sinds alle grote merken overgestapt zijn op brushless. Als je een significante upgrade in rauwe power wil hebben tov een 14,4+v panasonic uit NiMh-tijdperk of later ga je dat niet bij een brushed motor vinden.
En gezien brushless nog steeds nieuwere, duurdere en vooral complexere techniek is in dit toepassingsgebied zal je vrij weinig budget-brushless vinden, en wàt je vindt is dan ook built down to a price. Dat zal waarschijnlijk alsnog geen monsterkoppel leveren, maar wèl een stuk efficiënter zijn. En ook dat is bij een machine op accu best belangrijk.

Ik bedoel, Panasonic heeft nooit aan de onderkant van de markt gezeten, zelfs al stel je de onderkant van de markt als hitachi, goedkopere bosch blauw lijnen etc. En als je dan gaat kijken naar goedkopere machines die dezelfde techniek gebruiken ga je inderdaad weinig winst boeken.

Overigens is 40Nm voor de meeste mensen ook echt wel gewoon genoeg. Die 100+Nm van een fullsize brushless 18V machine, die heeft de gemiddelde klusser nooit nodig. De 70Nm van mijn DCD791, daar hebben mensen zich al flink aan bezeerd.
artbij schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:58:
Maar ja een brushless model 10,8 volt kan al 28mm in hout. Dat is normaal gesproken toch voldoende?
Neem die capaciteiten wel met een korrel zout. Daar is niet zo stellig iets van te zeggen. Je weet niet of ze dit met een speedboor in underlayment hebben geprobeerd of met een slangenboor in massief purperhart, of iets er tussenin. En of dit de absoluite maximale capaciteit betreft of de acceptabele continulast. En ga zo maar verder.
Voor de meeste mensen is een brushless 10,8V inderdaad sterk genoeg, maar er zijn zeker gebruiksprofielen waarvoor dat niet opgaat te bedenken. Als je met metaal wil gaan werken heb je heel andere eisen dan met vurenhout en underlayment, en dat heeft dan weer weinig overeenkomsten met het verwerken van exotische hardhoutsoorten.

Een aantal jaar terug leek het ineens best hip te zijn om zelf tuinmeubels in elkaar te schroeven van Bankirai. Toen heb ik in mijn omgeving ook veel mensen gehad die me om advies vroegen voor een (veel) sterkere accuboormachine, omdat dat hout aanzienlijk minder genade kent voor je machines dan standaard constructiespul. Krijg je dingen als mensen die met een 28mm forstnerboor in de GSR10,8-li dat bankirai te lijf gaan om boutkoppen te verzinken. En sja, dat valt toch buiten wat je van zo'n machine redelijkerwijs mag verwachten.

Nu is de huidige generatie 10,8v brushless aan het groeien, en zijn er in de compacte en subcompacte 18V lineups ook erg leuke modellen te vinden, maar dan nog blijft het exacte gebruikspatroon erg uiteenlopend tussen verschillende klussers.

Oh, en voor de context: met die DCD791 met 70Nm koppel heb ik incidenteel nieuwe 8.8 M8 bouten gewoon in één ruk doormidden gedraaid. Voor gewoon schroefwerk in hout, wat bijna nooit dikker dan 6mm is, zal je er met 40Nm echt wel komen. Het zijn met name zware boorklussen, seriewerk en afwijkende lasten zoals cement mixen of gatenzaag waarbij de extra oempf van een sterkere machine helpt. Als je meer schroefkracht nodig hebt wil je toch een slagschroevendraaier of zelfs slagmoersleutel, al is het maar omdat 70Nm reactief koppel op de pols iets is wat je liever niet te vaak hebt.

[ Voor 61% gewijzigd door McGryphon op 03-11-2017 14:06 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:27
Verstekbakker schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 00:50:
Die specifieke set is goed geprijsd, maar niet bijzonder (ik zie een Duitser via Amazon die hem ook voor 16 euro excl. verzendkosten aanbiedt). Als ik dan 22 euro zou uitgeven aan een bitset dan ging ik echter voor een andere dan deze. In de post die ik aanhaal kun je zien dat de prijs per bit veel lager kan.

Ik heb ook wel eens aan een ibood hunt meegedaan, maar van de 3 artikelen had ik er 1 die kwaliteit tekort kwam (en ik daarom heb teruggestuurd) en 1 nep-artikel. Daarna ben ik er maar mee gestopt. De prijzen zijn uiteindelijk helemaal niet zo laag als je denkt wanneer je een beetje doorzoekt.
Het is ook geen bitset, maar Kraftform handvat met bitjes. Het is een bithouder-schroevendraaier waarvan de bithouder los kan. Daarom is de prijs per bit hoog, je betaalt voor het handvat.

Deze prijs is voor Nederland goedkoop en ook als je op Amazon bestelt is dit niet slecht. Ik bestel op Amazon ook het liefst van Amazon zelf, omdat andere verkopers er soms rustig een week of meer over doen om iets bij je thuis te krijgen.

Dat neemt overigens niet weg dat veel aanbiedingen op iBood echt waardeloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
PtPazuzu schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:15:
[...]

Ik heb inderdaad ook zo'n unit op een voerton gemaakt. Lijkt vrij prima te werken: ik vind erg weinig stof terug in m'n stofzak. Ik heb m'n voerton wel wat moeten verstevigen, anders implodeert 't geheel (met een ultracheap nilfisk buddy ii):

[afbeelding]
Zou dat ook werken voor bouwstof (van slijpen in muur e.d.)? Had ik eigenlijk eerder moeten weten, dan had ik mijn normale stofzuiger daar niet voor hoeven mishandelen :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb mijn cycloon ook gebruikt toen ik sleuven in de muur moest frezen, dat werkt wel hoor.
Amper wat in de zak, en een heleboel stof in de ton.

Ik heb de ton voor mijn cycloon bij Goedhart weg uit Haarlem https://www.marktplaats.nl/verkopers/13298335.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraag me af of zoiets ook met vloeistoffen werkt?
Zou wel handig zijn, vijverstofzuiger zit vrij snel vol namelijk en hoeft van mij niet eens een reservoir aan maar mag gewoon weglopen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McGryphon schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:25:
[...]
Ik bedoel, Panasonic heeft nooit aan de onderkant van de markt gezeten, zelfs al stel je de onderkant van de markt als hitachi, goedkopere bosch blauw lijnen etc. En als je dan gaat kijken naar goedkopere machines die dezelfde techniek gebruiken ga je inderdaad weinig winst boeken.
Ik kan je reactie volledig volgen, maar ik vraag mij wel af of je het programma van Hitachi (Hikoki) wel eens echt goed hebt bekeken. :P
Nu doe ik op het moment weinig meer met het merk, maar mijn 18V DV18DSDL accuschroevers doen in weinig tot niets onder voor die van m'n 18V 481 en 458 Makita's.
Gewoon oerdegelijke en megasterke topapparaten en superbetrouwbaar, niets op aan te merken.

Ik begrijp dat ieder merk een eigen budget instaplijn heeft en dat is voor Hitachi niet anders, maar "onderkant van de markt" nou nee. ;)
Oh, en voor de context: met die DCD791 met 70Nm koppel heb ik incidenteel nieuwe 8.8 M8 bouten gewoon in één ruk doormidden gedraaid.
Leuke test dit, die ga ik eens met een Makita en een extra lange handgreep van een meter uitproberen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 03:08:
[...]

Ik kan je reactie volledig volgen, maar ik vraag mij wel af of je het programma van Hitachi (Hikoki) wel eens echt goed hebt bekeken. :P
Nu doe ik op het moment weinig meer met het merk, maar mijn 18V DV18DSDL accuschroevers doen in weinig tot niets onder voor die van m'n 18V 481 en 458 Makita's.
Gewoon oerdegelijke en megasterke topapparaten en superbetrouwbaar, niets op aan te merken.

Ik begrijp dat ieder merk een eigen budget instaplijn heeft en dat is voor Hitachi niet anders, maar "onderkant van de markt" nou nee. ;)
Hitachi vertegenwoordigt erg vaak qua prijs de onderkant van de markt als je het hebt over werkcapabele machines, dwz door nòg minder uit te geven kom je op een machine die het echt niet af kan. Hence: onderkant van de markt. Geen waardeoordeel maar constatering. In diezelfde hoek zitten ook de hoekige lompe oubollig uitziende Bosch Blauw apparaten.

Ik ben best wel bekend met Hitachi Koki en weet precies wat ik ervan zeg :>
Onderkant van de markt wil in deze context niet zeggen dat er niet nog veel meer troep is die onder de markt uit weet te vallen. Ik heb het namelijk expliciet over een marktsegment waarbij bosch blauw en hitachi de onderkant vertegenwoordigen. Dat zegt geenszins dat Hitachi meuk is of niks maakt dat mee kan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door McGryphon op 04-11-2017 08:22 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 10Cage
Qua stofafzuiging ben ik ook klaar voor de winter: al mijn apparaten met stofzuigeraansluiting kunnen nu op de stofzuiger, zodat ik binnen kan werken. Met dank aan tips van hier heb ik het opgelost met een extra stofzuigerslang en rioleringskoppelingen. Aantrekkelijk geprijsd (15€), volledig modulair en nog heel veel jaren productondersteuning via de lokale PVC dealer. :+ De koppeling op de cirkelzaag heeft zelfs een swivel-functie 8)

Niet bepaald instagrammable, maar omdat plaatjes altijd leuk zijn:

gereedschap op de stofzuiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
bluemoon23 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 18:46:
[...]
Jasic en HBM spul is Chinees.
Gys komt uit Frankrijk http://www.gys.fr/spip.ph...te&id_rubrique=23&lang=en
Ze produceren ook in China, maar dat zegt niet zoveel als er wel een Europese kwaliteitscontrole achterstaat met de Franse slag O-)
Heb je zo'n Gys (of Chinees) al eens gebruikt?

-edit- Ik ben een verzameling van apparatuur aan het aanleggen in mijn bookmarks... Misschien moet ik gewoon maar eens overal binnenlopen en dat apparaat proberen.

WTL, ook nooit van gehoord, maar ziet eruit als een mooi ding...

-edit2- Inderdaad alles China in die prijsklasse. Toch ben ik benieuwd hoe zo'n ding last. Ik ben een Esab tig gewend, misschien dat ik daarom toch wat teveel verwend ben...

[ Voor 37% gewijzigd door Verstekbakker op 05-11-2017 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worldwide
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

Brutalsranan schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:57:
[...]

Ahh jammer. Ik zoek al tijden een dergelijke set. Voor 16 euro kan ik het niet laten liggen natuurlijk.
Met code: 1111GBNLSI016 krijg je het voor $19,11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:59
Worldwide schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:41:
[...]

Dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Worldwide schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:41:
[...]

Wat is al die onzin over een consignee (middle name, passport number, etc) bij het invullen van je gegevens voor de bestelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Framoes schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 20:46:
[...]

Wat is al die onzin over een consignee (middle name, passport number, etc) bij het invullen van je gegevens voor de bestelling?
Ik loop daar ook vast. Zijn toch best gevoelige gegevens. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Brutalsranan schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 21:18:
[...]

Ik loop daar ook vast. Zijn toch best gevoelige gegevens. Iemand een idee?
Ik heb via m'n account m'n adres aangepast en nu vraagt de site die informatie niet meer bij de bestelling. Snap niet waarom, maar het werkt.

Heb hem iig besteld. Samen met een Blåkläder 1530 voor €31,50 (de laatste op Amazon.de) heb ik best goeie deals te pakken vandaag.

[ Voor 16% gewijzigd door Framoes op 04-11-2017 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
Framoes schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 21:20:
[...]

Ik heb via m'n account m'n adres aangepast en nu vraagt de site die informatie niet meer bij de bestelling. Snap niet waarom, maar het werkt.

Heb hem iig besteld. Samen met een Blåkläder 1530 voor €31,50 (de laatste op Amazon.de) heb ik best goeie deals te pakken vandaag.
Ook besteld. Ben er erg blij mee. Bedankt voor je tip. En @Worldwide bedankt voor de code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:10
Goedemorgen!
Om maar eens wat neer te plempen.

Ik ben op zoek naar een combihamer.
Waarom een combihamer?
Een klopboor heb ik al, maar mijn tussenvloer annex plafond is van beton.
We zijn wat verbouwingen in huis aan het plannen waarbij ik een dergelijke machine toch wel nodig verwacht te gaan hebben.

Wat wil ik er mee doen?
  • Voor ik denk 98 procent toch wel wat gaatjes gaan boren in mijn plafond van hooguit 10 a 12 mm denk ik zo(keuken is 1 van de verbouwingen en dan wil ik meteen een net verlaagd plafond realiseren)
  • Voor de overige 2 procent is het beitelen, en dan toch met een beitel tussen de 10 en 20cm breed, om de tegels uit eerder genoemde keuken, en uit de badkamer te ratelen. (in beide gevallen 15x15cm tegels)
Nu ben ik wat aan het rondneuzen geweest, en weet dat ik in ieder geval een combihamer nodig heb, met boren, beitelen en hamerboren.
Ik ben ook van mening dat ik toch wel iet degelijks in handen wil hebben, en laat merken als een ferm, einhell, etc. lekker links liggen.
Ben verder niet merk gebonden, als het maar degelijk is voor simpel thuis gebruik, en met een budget van omstreeks 300 euro zal u=ik toch wel uit de voeten kunnen denk ik?

De modellen die ik zo vlug zag en me aanspraken:Voor suggesties sta ik ook open, want gezien mijn kennis over apparaten kan het zijn dat ze wat overbemeten zijn :+

Ik neig zelf toch een beetje naar de 200-250 euro machines, zodat ik nog wat ruimte heb voor wat goede boren.
Verder zag ik dat bijvoorbeeld Toolstation in de buurt zit, en ik geef nog altijd de voorkeur aan een fysieke winkel dan een webshop.
Simpele reden: Als het kapot gaat kan ik er zelf mee terug gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-09 23:02

meddle

:o

@ArcticTiger

Ik heb zelf niet echt veel ervaring met combi/boorhamers, maar je zou ook metabo kunnen overwegen. Bijvoorbeeld zoiets: (kun je vast ook wel bij een fysieke winkel krijgen)

https://www.toolmax.nl/me...oor-beitelset-10-dlg.html

Voor wat kleine gaten boren in beton is dat meer dan voldoende en een stuk beter dan een gewone klopboor, en voor het wegbikken van gelijmde tegels is het perfect, want zeker bij binnenmuren van gips of gasbeton ga je zo doorheen met een (te) zware boorhamer. Als je ouderwetse plavuizen op de vloer hebt die in het cement liggen zal je waarschijnlijk wel iets zwaarders moeten hebben, maar dan kun je er denk ik beter een huren.

[ Voor 51% gewijzigd door meddle op 05-11-2017 09:52 ]

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Als dit het keuze lijstje is stem ik voor de makita en 2e dewalt, al is het alleen omdat de vorm mij het beste voldoet. Daarbij moet ik zeggen dat ik qua werkzaamheden tot nu toe wel wat meer dan 2% beitel en het juist tijdens het beitelen is.

De makita heeft mijn vader als zzp'er en deze machine heeft hier in huis de nodige uren gemaakt. Prima ding. Ik zelf heb de voorkeur voor metabo als het om draaiende machines gaat dus kijk daar ook nog eens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
@meddle ik heb een Metabo accutol waar ik zeer over te spreken ben, echter kwam ik Metabo nagenoeg niet tegen tijdens mijn kleine zoektocht.

@mfmonkey dit is niet het keuzelijstje maar meer wat ik zo snel tegenkwam.

Mijn voorkeur bljft echter gaan naar een fysieke winkel.
Als die 10 euro duurder is, so be it :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Wat een nadeel kan zijn bij de fysieke winkel is dat ze je een bepaalde kant op willen hebben. Dat is niet omdat dat model de beate is maar misschien wel dat die ook heel goed is maar vooral ook de meeste winst oplevert. Nu zul je daarmee geen miskoop doen als je naar een fatsoenlijke winkel gaat natuurlijk, dat dan weer niet.
Misschien eens kijken of er een bouwmaat o.i.d. In de buurt is, die zijn iets meer reputatiegericht in hun adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brutalsranan schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:01:
[...]
Ook besteld. Ben er erg blij mee. Bedankt voor je tip. En @Worldwide bedankt voor de code!
Op de een of andere manier kan ik het linkje naar het betreffende setje niet vinden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticTiger schreef op zondag 5 november 2017 @ 08:49:
........
Wat wil ik er mee doen?
  • Voor ik denk 98 procent toch wel wat gaatjes gaan boren in mijn plafond van hooguit 10 a 12 mm denk ik zo(keuken is 1 van de verbouwingen en dan wil ik meteen een net verlaagd plafond realiseren)
  • Voor de overige 2 procent is het beitelen, en dan toch met een beitel tussen de 10 en 20cm breed, om de tegels uit eerder genoemde keuken, en uit de badkamer te ratelen. (in beide gevallen 15x15cm tegels)
........
Voor suggesties sta ik ook open, want gezien mijn kennis over apparaten kan het zijn dat ze wat overbemeten zijn :+
Uit dit rijtje lijkt de Bosch mij de wannahave, een goed zo niet beter alternatief zou de Metabo UHEV 2860-2 Quick kunnen zijn, een zeer sterke boorhamer met een riante slagkracht van maar liefst 3,4J volgens de specs.
Trouwens ook op Amazon te koop.

Ik heb zelf een verre voorouder van deze Metabo boorhamer (ook een 1010W) die alweer een jaar of 20 meegaat en nagenoeg onverwoestbaar blijkt.
Metabo heeft op deze klasse de zgn. tacho-elektronica die het toerental eigenlijk onder iedere conditie echt constant weet te houden.
Mijn eigen oudere Metabo heeft minder slagkracht en daarom gebruik ik voor het beitelwerk een aparte zwaardere machine, met de UHEV 2860-2 Quick zou dat niet meer nodig moeten zijn.

Als je een beetje bang bent voor een "overbemeten machine" te gaan dan moet je niet met een 20cm beitel willen hakken. :P

Probleempje is dat het hakken met zo'n brede beitel en het boren van gaten van zeg 5mm met een-en-dezelfde machine een beetje haaks op elkaar staan.
De brede beitel vraagt om power en een 5mm gaatje boren vraagt om iets met meer beleid.

Als je een lichtere machine kiest dan gaat het beitelen enigszins buiten de range vallen en met een nog zwaardere machine wordt het lastig boren met de kleinere diameters.
Met zowel de Bosch als de Metabo moet je uit de voeten kunnen.

Moest ik nu zelf kiezen dan zou ik voor de Metabo gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

Goedemorgen!

Waarom een combihamer?
We zijn wat verbouwingen in huis aan het plannen waarbij ik een dergelijke machine toch wel nodig verwacht te gaan hebben.

Wat wil ik er mee doen?
Nu ben ik wat aan het rondneuzen geweest, en weet dat ik in ieder geval een combihamer nodig heb, met boren, beitelen en hamerboren.
Ik ben ook van mening dat ik toch wel iet degelijks in handen wil hebben, en laat merken als een ferm, einhell, etc. lekker links liggen.
Ben verder niet merk gebonden, als het maar degelijk is voor simpel thuis gebruik, en met een budget van omstreeks 300 euro zal u=ik toch wel uit de voeten kunnen denk ik?

De modellen die ik zo vlug zag en me aanspraken:Voor suggesties sta ik ook open, want gezien mijn kennis over apparaten kan het zijn dat ze wat overbemeten zijn :+

Ik neig zelf toch een beetje naar de 200-250 euro machines, zodat ik nog wat ruimte heb voor wat goede boren.
Verder zag ik dat bijvoorbeeld Toolstation in de buurt zit, en ik geef nog altijd de voorkeur aan een fysieke winkel dan een webshop.
Hier wordt de Bosch GBH 2-28 zéér vaak en intensief (ook door wat lompere vrienden) gebruikt. Niet kapot te krijgen. Een hoop mensen hebben hem naar aanleiding van m'n positieve bevindingen aangeschaft. Allemaal tevreden :) Hier op GoT (in dit topic tenminste >:) ) is men niet zo van de Bosch Blauw, maar op FOK! bijvoorbeeld loopt iedereen met dat ding rond :D Ik kan 'm dus absoluut aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:23
Goedemorgen!

Waarom een combihamer?

Wat wil ik er mee doen?

Ik kan de Bosch GBH 2-28 ook van harte aanbevelen. Super fijne machine om mee te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Atmoz schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:54:
[...]

maar op FOK! bijvoorbeeld loopt iedereen met dat ding rond
Is dat reclame of juist niet... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verstekbakker schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:03:
[...]
Is dat reclame of juist niet... :D
Bij FOK! huist toch vooral publiek dat het betere gereedschap bij de Aldi en Lidl koopt?? O-)
[...]
Hier op GoT (in dit topic tenminste >:) ) is men niet zo van de Bosch Blauw, maar op FOK! bijvoorbeeld loopt iedereen met dat ding rond :D Ik kan 'm dus absoluut aanraden!
Kennelijk voel ik mij aangesproken want ik haast mij nu om te zeggen dat ik (bijna) niets tegen Bosch blauw heb en daar ook zelf het nodige van heb staan. _/-\o_
Er zijn wel sporadische 'issues' maar heeft ieder merk daar geen last van?? ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

De meesten daar (in K&W) zijn echt wel serieuze kerls, dus ja: ik vind dat (zeer) goede reclame :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
10Cage schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:26:
Aantrekkelijk geprijsd (15€), volledig modulair en nog heel veel jaren productondersteuning via de lokale PVC dealer. :+
Volgens het nieuwe regeringsbesluit worden alle nieuwe PVC-buizen vierkant ;-)

Maar serieus, ziet er goed uit. Hebben machines een beetje een standaard aansluiting op PVC-buizen?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:06:
[...]

Bij FOK! huist toch vooral het publiek dat het betere gereedschap bij de Aldi en Lidl koopt?? O-)
Ik krijg er bijna altijd epileptische aanvallen van de reclame. Als je er een link post of je typt gewoon Marktplaats, dan maakt die website (of eigenlijk een andere website, misschien nog wel erger) er automatisch een referral link van om het uit te buiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:35
@ArcticTiger koop een ding in de aanbieding bij de lidl (zo'n grote) voor het hak en breekwerk.

Daarnaast een mooie compacte boorhamer voor het gaten boren.

Op die manier zit je niet je leven lang 6mm gaten in beton te boren met een machine van 8KG omdat je ooit een keertje wat tegeltjes moest weghakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
Cheers allemaal voor de reacties.
De Bosch trok mij ook wel het meeste, geen idee waarom, maar heb niet zoveel met makita, en zo weinig geld voor dewalt?
Ik vraag bewust in dit tooic omdat ik dan tenminste uiteenlopende adviezen krijg.
Bouwmarkten vetrouw ik voor geen meter wat advies betreft.
Misschien dat ik dan inderdaad maar een 60 euro apparaat koop voor die paar vierkante meters tegels :+

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticTiger op 05-11-2017 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 15:22

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Nomad schreef op donderdag 2 november 2017 @ 19:30:
Nu ik mijn Milwaukee boormachine te koop heb staan en ik het wel fijn vind om een tweede machine te hebben/houden, zoek ik eigenlijk iets lichts voor erbij. Mijn klein 10.8 Makita is leuk, maar de accu's worden minder en ik wil niet opnieuw investeren in het verouderde model met nieuwe accu's. En ik heb een sterke klopboormachine op 230v, dus power heb ik eigenlijk niet nodig.

Mijn Milwaukee is/was brushless en dat vind/vond ik wel een fijne gedachte en op die fiets zit ik hier naar te kijken voor kleine klusjes in huis:
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html
(meer voor lampjes e.d. ophangen dus en niet voor serieus klussen)
Ik heb z'n timmerende broertje, de HP332DSAJ met 2x 2ah accu. Het apparaat is echt super, kloppen in beton en steen, boren in hout en metaal (gatenzaag 75mm hoppa).
Enig nadeel vind ik de 2AH accu's, ze zijn mij net te snel leeg naar m'n zin.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:09:
@ArcticTiger koop een ding in de aanbieding bij de lidl (zo'n grote) voor het hak en breekwerk.
Daarnaast een mooie compacte boorhamer voor het gaten boren.
Op die manier zit je niet je leven lang 6mm gaten in beton te boren met een machine van 8KG omdat je ooit een keertje wat tegeltjes moest weghakken.
Komkom de genoemde Metabo is 'slechts' 3,3kg. en de Bosch een onsje minder. O-)

Voor het geld hoef je het eigenlijk niet eens te laten voor die slordige €219.
Smeer het verschil met een compactere en minder dure machine eens uit over een jaar of tien en het gaat nergens meer over.

Ik schreef net dat m'n eigen Metabo uit die gewichtsklasse een jaar of 20 oud was, maar ik bedenk mij nu dat het eerder 25plus jaar zal zijn, zo'n machine gaat gewoon erg lang mee en ik had geen lichtere machine willen hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:10
@ArcticTiger Mag ik misschien nog de Makita Combihamer HR2470 aandragen? kost €119,- :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
Verwijderd schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:37:
[...]

Op de een of andere manier kan ik het linkje naar het betreffende setje niet vinden. 8)7
Dit is m: https://m.gearbest.com/sc...696715.html?lkid=11634027

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:42
@Atmoz hoe bevalt je Hammer K3 (of was het een B?). Je had 'm zonder de arm toch? Heb je het idee dat je die mist? Ik zit mij te orienteren op een nieuwe zaagtafel, in de instap formaatzaag klasse. Nu is mijn oog op de SCM SC 1G (https://www.scmgroup.com/...aws.896/minimax-sc-1g.664) gevallen. Mooie italiaanse concurrent van de Hammer, die heeft een arm met de outrigger tafel. Maar welk van de 2 het nou moet worden, je ne sais pas.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:50
simon schreef op zondag 5 november 2017 @ 16:49:
@Atmoz hoe bevalt je Hammer K3 (of was het een B?). Je had 'm zonder de arm toch? Heb je het idee dat je die mist? Ik zit mij te orienteren op een nieuwe zaagtafel, in de instap formaatzaag klasse. Nu is mijn oog op de SCM SC 1G (https://www.scmgroup.com/...aws.896/minimax-sc-1g.664) gevallen. Mooie italiaanse concurrent van de Hammer, die heeft een arm met de outrigger tafel. Maar welk van de 2 het nou moet worden, je ne sais pas.
Ik heb zelf de hammer B3 perform, ben destijds op veel plekken gaan kijken naar machines maar de hammer/felder is wel heel goed doordacht en degelijk gemaakt.

Je zou ook kunnen kijken naar een pku250 van Metabo op marktplaats, zijn voor +- 1500 euro te vinden en deze werken ook heel fijn al is dit natuurlijk een heel andere klasse als hammer maar daar is de prijs dan ook naar.

[ Voor 4% gewijzigd door -Venom- op 05-11-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

simon schreef op zondag 5 november 2017 @ 16:49:
Ik heb de Hammer K3 basic. Het goedkoopste/kleinste model.
Bevalt heel goed, is een fantastische zaag. Zit echt prima in elkaar, overal is goed over nagedacht.
Je ziet duidelijk dat het geen Chinees (ofzo) is :)

Maar als ik wat meer plaats had zou ik zeker die arm erbij nemen en alles wat groter nemen. Echt hele grote platen kun je er gewoonweg niet op zagen. Maar dat is gelukkig ook niet mijn bedoeling. Die keer dat ik eens wat groots moet zagen klap ik de Centipede uit en neem ik de invalzaag.

Kort gezegd: als je genoeg plaats (en geld, want het is allemaal niet goedkoop O-)) hebt, en je denkt het nodig te gaan hebben: ga dan zeker voor eentje met arm en grote infeed/outfeed tafels.

[edit]

Naar aanleiding van -Venom- zijn verhaal:
Je kunt inderdaad ook effe verder kijken en voor een combinatie-machine gaan.
Ga ik zelf over enkele jaren ook doen!

[ Voor 6% gewijzigd door Atmoz op 05-11-2017 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:42
De Metabo PKU 250 heb ik gezien, maar verbleekt qua kwaliteit bij een Felder of SCM. De standtijd van de machine (dat alles haaks en recht blijft, totdat je opnieuw moet stellen) is relatief kort. Dan kan ik net zo goed een Chinese zaagtafel kopen, en ik wil de 'te goedkoop'-val een beetje ontsnappen. Volgens mij is het zaagoppervlak van de Metabo ook geen gietijzer.

Echt grote platen wil ik er niet op zagen, meer meubelpanelen die ik zelf maak. Dat zijn panelen van zo'n 1,5m x 1m. Vandaar dat ik naar de arm en tafel zit te kijken.

Combinatie heb ik ook even aan gedacht, heb hier de Robland folder staan, maar ik vind het fijn als ik niet bij elke verandering de machine moet wijzigen. Komend jaar/komende 2 jaar even een goedkopere vandikte bank, maar uiteindelijk deze https://www.scmgroup.com/...rs.893/minimax-fs-41e.657.

@-Venom- gebruik je de toupie/shaper veel?

[ Voor 3% gewijzigd door simon op 05-11-2017 17:28 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
Ik ben het met je eens dat de Metabo verbleekt qua kwaliteit maar daar is de prijs ook naar, ik kom zelf van een losse zaagtafel en een losse tafelfrees af, vanwege de beperkte ruimte ben ik voor een combinatie van frees/zaagtafel gegaan.
Juist deze combinatie bevalt me heel goed, ik heb wel alle opties op mijn b3 genomen dus de ombouwtijd is echt zo goed als nog geen 2 minuten, zeker de optie van het Multi-instelsysteem is geweldig, even snel van zaag naar frees wisselen is geen probleem omdat de instellingen van de frees allemaal hetzelfde blijven staan (op de hoogte van de frees na natuurlijk)
Ook de aanvoertafel in combinatie met de frees werkt super, ik merk dat ik mijn frees veel meer gebruik als eerst, pennen slaan of met de verlijmkop panelen maken het werkt allemaal zo soepel en prettig.
ook is de freesspil schuin te verstellen (dit hebben veel machines niet)

Ik heb overigens geen aandelen in felder :P maar ben wel erg te spreken over de kwaliteit van de machines,
ik ben zelf in Barneveld wezen kijken aangezien het toch over flinke bedragen gaat en daar ben ik meer als uitstekend geholpen.

Overigens zou ik de Robland ook links laten liggen, dan is SMC/Felder toch echt beter als je alles graag haaks wil houden, ik hoor in mijn vakjargon nogal wat klachten over de Robland machines wat dat betreft.

[ Voor 14% gewijzigd door -Venom- op 05-11-2017 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
Eusebius schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:08:
[...]

Volgens het nieuwe regeringsbesluit worden alle nieuwe PVC-buizen vierkant ;-)

Maar serieus, ziet er goed uit. Hebben machines een beetje een standaard aansluiting op PVC-buizen?
:) en thanks!

Nee, beslist niet standaard, maar ik had gewoon mazzel met de maten en wat gekke verloopjes die ik hier nog had liggen. Plus, zoals je op de foto kon zien heb ik er ook eentje open moeten zagen. Verder had ik op mijn schuurmachine al een stuk oude fietsbinnenband gefrummeld, en dat blijft erop voor dit systeem. Verder alle stickers op het pvc laten zitten zodat het lekker stroef in/uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

Hier wordt de Bosch GBH 2-28 zéér vaak en intensief (ook door wat lompere vrienden) gebruikt. Niet kapot te krijgen. Een hoop mensen hebben hem naar aanleiding van m'n positieve bevindingen aangeschaft. Allemaal tevreden :) Hier op GoT (in dit topic tenminste >:) ) is men niet zo van de Bosch Blauw, maar op FOK! bijvoorbeeld loopt iedereen met dat ding rond :D Ik kan 'm dus absoluut aanraden!
Vervelend he, mensen met een eigen mening ;)

Heb overigens zelf ook een Bosch boorhamer. Valt weinig op aan te merken na de paar gaten die ik tot nu toe heb geboord. Het is wel een oudje, maar ik heb hem gekregen. Iets met een gegeven paard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:08
Mijn Bosch GBH 2-26 komt morgen of overmorgen binnen. Die is iets lichter dan de 2-28, maar voor mij voldoende. Mocht dat niet zo zijn, dan leen in wel wat van Atmoz.

Ondertussen ben ik 2 ladeblokken aan het maken voor onder mijn lintzaag en kolomboor, maar ik ben druk waardoor het niet opschiet. En ik heb een oude Kity 617 opgeknapt, zodat die verkocht kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Verwijderd schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:23:
[...]

Komkom de genoemde Metabo is 'slechts' 3,3kg. en de Bosch een onsje minder. O-)
De eerste machine (Makita) waar naar gelinked werd (en die ik aanklikte) was zo'n haakse Makita. Dat zijn machines die imho meer voor het breken en zware hameren zijn. En de machine die jij linkte is een rechte machine, die ik veel fijner vind om mee te boren.

Vandaar mijn advies: Als je die machine koopt om in je betonnen plafond te boren, dan boor je met name 6-8mm gaatjes. Koop dan fijn zo'n bosch 2-26 of equivalent van een ander merk (ik heb een 20 jaar oude Metabo BHE6028 , nieuw gekocht). Je zit dan in de prijsklasse van 135-175 euro en daarmee kan je de rest van je leven prima gaatjes boren. Voor die zeldzame breekklus huur je dan iets, of koop je zo'n Lidl ding wanneer die weer eens in de aanbieding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op zondag 5 november 2017 @ 23:31:
[...]
Voor die zeldzame breekklus huur je dan iets, of koop je zo'n Lidl ding wanneer die weer eens in de aanbieding is.
Het is lachen zo'n machine voor deze spotprijs, ben wel benieuwd hoe lang dit ding (ondanks de garanties) meegaat. :P
Ik heb ze eerder in de actie gezien, maar heb niet meer paraat voor welke prijs.
Je zou het ding bijna kopen als de buren iedere dag weer de audio op maximaal hebben staan. :+

Wie met enige regelmaat aan de sloop gaat kiest sowieso liever niet voor een combi-machine is mij verteld.
Als ik de verhuurcentrales mag geloven dan leggen combi-machines eerder dan bedoeld het loodje bij frequent hak- en breekwerk.

Een echte sloophamer is daarnaast binnen een bepaalde 'slagkracht categorie' minder zwaar dan een combi geval en daarnaast 'duurzamer'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Framoes schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:32:

Vervelend he, mensen met een eigen mening ;)
Nee, hoezo?
L.N. schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:48:
Mijn Bosch GBH 2-26 komt morgen of overmorgen binnen. Die is iets lichter dan de 2-28, maar voor mij voldoende. Mocht dat niet zo zijn, dan leen in wel wat van Atmoz.
Aub dan niet bij iedere terugbrengactie een bierpakket... Word ik veel te dik van :+
Ondertussen ben ik 2 ladeblokken aan het maken voor onder mijn lintzaag en kolomboor, maar ik ben druk waardoor het niet opschiet. En ik heb een oude Kity 617 opgeknapt, zodat die verkocht kan worden.
Cool. Ben benieuwd! Moet snel weer eens komen kijken. Maar dan wel als het iets minder druk is ;)
Succes in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 15:23
Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 05:00:
[...]

Het is lachen zo'n machine voor deze spotprijs, ben wel benieuwd hoe lang dit ding (ondanks de garanties) meegaat. :P
Ik heb ze eerder in de actie gezien, maar heb niet meer paraat voor welke prijs.
Je zou het ding bijna kopen als de buren iedere dag weer de audio op maximaal hebben staan. :+
Mijn vader heeft lang (15yr of zo) geleden een Mannesmann sloophamer voor 40 euro gekocht (weliswaar in de aanbieding) Dat ding heeft inmiddels drie badkamers, twee toiletten, twee complete schoorstenen (echte ouderwetse met klinkers) en drie keukens gesloopt. Ook écht beton weghakken om een rioolbuis te verleggen of een gat te breken. Doet het nog steeds. Ik heb hem inmiddels geupgradet naar de eerder genoemde Makita, maar ook alleen maar omdat hij bij een vriend lag die naar Australie op vakantie was en ik hem nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Na lang wikken en wegen besloten tot de volgende aanschaf.

De Makita TD111DSAJ 10,8v slagschroevendraaier. 200,- voor een set incl 2x2.0a accu, lader en m-box. Wilde eigenlijk wachten tot de makita accu aktie, maar dan ben ik 200,- kwijt voor de losse machine en lader en dan heb ik maar 1 accu.

Wel jammer van die ondoorzichtigheid mbt prijzen. Lang ook gekeken naar 18v, maar dan kost een vergelijkbare machine wellicht ongeveer even duur, maar betaal je veel meer voor accu en lader, ook al koop je dit in een set.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 15:23
ThinkPadd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:34:
[...]

Zou dat ook werken voor bouwstof (van slijpen in muur e.d.)? Had ik eigenlijk eerder moeten weten, dan had ik mijn normale stofzuiger daar niet voor hoeven mishandelen :X
Ik heb afgleopen week mijn keuken gerenoveerd en alle afvoer en elektra ingefreesd. De Makita vc2512l Bouwstofzuiger icm 196845-3 Makita haakse slijpmachine stofafzuigkap, betekende zo goed als 0 stof bij het murenfrezen. Met een goed diamantblad was murenfrezen als een mes door boter zonder zooi. Als je me dat van tevoren had verteld had ik het ook niet geloofd.

(4Ah accu's gaan wel in 20 minuten er doorheen :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Die stofafzuigkap heb ik ook naar gekeken, maar voor die twee sleuven die ik moest maken was dat een beetje te prijzig. Anders is het (met een goede stofzuiger idd) een mooi apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
En welke bits worden geadviseerd voor slagschroevendraaiers? Die XTT van makita? Of beter van wera. wiha?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtPazuzu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 11:40
artbij schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:07:
En welke bits worden geadviseerd voor slagschroevendraaiers? Die XTT van makita? Of beter van wera. wiha?
Ik ben erg blij met mijn Wera Impaktor bitset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
Met al die brute powertools hier is er vast wel iemand die mijn een beetje op weg kan helpen voor goede en betaalbare gehoorbescherming. Ik gebruik nu Alpine Worksafe plugs, maar het is elke keer een gefriemel en echt hygiënisch zou ik het ook niet meer noemen. Nu wil ik bij onze Duitse vrienden van Amazon een setje oorkappen kopen, maar er is echt onwijs veel keus... De pro's :p lopen allemaal met 3M Peltor, maar ook daarin zijn er veel verschillende. Waar moet ik op letten? Is het aantal dB demping het enige criterium, of wordt er net als bij de Alpine plugs ook nog gekeken naar frequenties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

10Cage schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:49:
Met al die brute powertools hier is er vast wel iemand die mijn een beetje op weg kan helpen voor goede en betaalbare gehoorbescherming. Ik gebruik nu Alpine Worksafe plugs, maar het is elke keer een gefriemel en echt hygiënisch zou ik het ook niet meer noemen. Nu wil ik bij onze Duitse vrienden van Amazon een setje oorkappen kopen, maar er is echt onwijs veel keus... De pro's :p lopen allemaal met 3M Peltor, maar ook daarin zijn er veel verschillende. Waar moet ik op letten? Is het aantal dB demping het enige criterium, of wordt er net als bij de Alpine plugs ook nog gekeken naar frequenties?
ik heb een setje Peltor Optime 2 voor het klussen.

oorpluggen vind ik echt 3 x niks, een kap kun je ff schuin op je kop zetten als je wat moet horen, en verder zijn dergelijke kappen bij kluswerkzaamheden zat in mijn beleving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Het was sarcasme. Omdat je zei dat we hier niet van de Bosch waren en mensen niet allemaal een boorhamer van Bosch willen.

Dat is omdat iedereen hier een andere smaak/mening heeft.

Nou moest ik m'n grap uitleggen :|
10Cage schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:49:
Ik heb Peltor's met radio en die blokkeren elk geluid. Hoor echt vrijwel niks meer met die kleppen op. Maar moet zeggen dat ik er verder geen verstand van heb. Zolang ze m'n gehoor maar beschermen.
artbij schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:07:
Wera impaktor en Makita gold (xtt) staan bekend om hun kwaliteit. Verder heb je sowieso nog Milwaukee en Bosch impact bitjes. En waarschijnlijk nog meer merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Framoes schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:05:
[...]

Het was sarcasme. Omdat je zei dat we hier niet van de Bosch waren en mensen niet allemaal een boorhamer van Bosch willen.

Dat is omdat iedereen hier een andere smaak/mening heeft.

Nou moest ik m'n grap uitleggen :|

[...]

Ik heb Peltor's met radio en die blokkeren elk geluid. Hoor echt vrijwel niks meer met die kleppen op. Maar moet zeggen dat ik er verder geen verstand van heb. Zolang ze m'n gehoor maar beschermen.

[...]

Wera impaktor en Makita gold (xtt) staan bekend om hun kwaliteit. Verder heb je sowieso nog Milwaukee en Bosch impact bitjes. En waarschijnlijk nog meer merken.
Thanks, was al aan het zoeken naar Makita xtt maar kon die niet vinden... Gold vind ik wel :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Framoes schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:05:
Ik heb de Peltor Optime 3, en ben daar best tevreden mee. Geen problemen hiermee met het geluid van bosmaaiers en kettingzagen, in ieder geval.

Ten opzichte van oorpluggen hebben oorkleppen als nadeel dat ze lastiger te combineren zijn met (veiligheids)brillen, omdat de kleppen over de pootjes daarvan moeten, en dat zorgt voor wat geluidslek. Daarnaast krijg je ook behoorlijk warme / zweterige oren van oorkleppen.
Makita, Bosch, Milwaukee, en de rest van de elektrische gereedschapsfabrikanten kopen bits in van andere fabrikant(en). Kan kwalitatief wat minder zijn, alhoewel dat niet persé hoeft. Van de Milwaukee bits heb ik slechte verhalen gehoord, Bosch bits staan ook niet hoog aangeschreven, alhoewel de mijne het op zich wel goed volhouden tot nu toe.

Wera impaktor spul is in ieder geval goed spul. Wiha heeft bij mijn weten geen specifieke impact bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junketsu
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 09:08
Wera impaktor spul is in ieder geval goed spul. Wiha heeft bij mijn weten geen specifieke impact bits.
Dat lijkt me wel, ze heten 'impaktor' en dit staat als symbool op het doosje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6mYlMQ2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Junketsu schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:10:
[...]

Dat lijkt me wel, ze heten 'impaktor' en dit staat als symbool op het doosje:
[afbeelding]
Dat is Wera. Hij zegt dat hij niet weet of WiHa impact bits heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtPazuzu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 11:40
@Cynerion, @Junketsu, @henkie196, @artbij WiHa noemt het volgens mij MaxxTor, heb ze nooit geprobeerd; maar kan me ook niet voorstellen dat het slecht spul is.
Hoewel ik bij mijn Wera'-bits een beter gevoel krijg dan bij mijn Bosch bits.. maar dat kan prima echt gewoon gevoel zijn, die bosch set lijkt namelijk stiekem wel heel erg op een iets ouder wera doosje

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/1/7/8/7/9200000010647871.jpg
vs
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/ldYAAOSwAuNW6mmZ/$_58.JPG

[ Voor 21% gewijzigd door PtPazuzu op 06-11-2017 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
Thanks @Framoes @Framoes @henkie196! Zeker eens met alle voor- en nadelen die jullie noemen, maar ik hou mijn oordopjes er nog naast, voor warme dagen en/of situaties met veiligheidsbril. Op basis van jullie tips moet ik de optime serie dus hebben. Ik zag dat de Optime 105 daarvan de meeste demping biedt, en is ook betaalbaar. In deze range is het getal achter het type klaarblijkelijk het geluidsniveau waarvoor ie geschikt is: Optime 105 voor 105dB, 95 voor 95dB, etc.
Vanavond maar even lekker neuzen of ik nog wat extra kan bestellen om over de bestelkosten-grens uit te komen. Een metrische speedsquare ofzo. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
10Cage schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:53:
Thanks @Framoes @Framoes @henkie196! Zeker eens met alle voor- en nadelen die jullie noemen, maar ik hou mijn oordopjes er nog naast, voor warme dagen en/of situaties met veiligheidsbril. Op basis van jullie tips moet ik de optime serie dus hebben. Ik zag dat de Optime 105 daarvan de meeste demping biedt, en is ook betaalbaar. In deze range is het getal achter het type klaarblijkelijk het geluidsniveau waarvoor ie geschikt is: Optime 105 voor 105dB, 95 voor 95dB, etc.
Vanavond maar even lekker neuzen of ik nog wat extra kan bestellen om over de bestelkosten-grens uit te komen. Een metrische speedsquare ofzo. :)
Ik heb ook zo'n Peltor III, maar toen ik later (omdat ik steeds vanalles achter mijn bril kreeg gevlogen) dit superding kocht kon ik hem niet meer gebruiken... Toen ben ik over gegaan op een Isotunes dingetje. Werkt heel goed, zelfs de slijper hoor ik haast niet meer door de muziek heen.

Maar ja, je blijft dat gepruts houden met die dingen in je oren en je hebt meestal de radio in de werkplaats op staan, die draait dan weer niet synchroon met je oortjes... Misschien dat ik nog eens een keer zo'n duikbril aanschaf, daar komen ook geen staalsplinters meer tussen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verstekbakker op 06-11-2017 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
henkie196 schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:45:
[...]

Ik heb de Peltor Optime 3, en ben daar best tevreden mee. Geen problemen hiermee met het geluid van bosmaaiers en kettingzagen, in ieder geval.

Ten opzichte van oorpluggen hebben oorkleppen als nadeel dat ze lastiger te combineren zijn met (veiligheids)brillen, omdat de kleppen over de pootjes daarvan moeten, en dat zorgt voor wat geluidslek. Daarnaast krijg je ook behoorlijk warme / zweterige oren van oorkleppen.
Ja, oorkleppen ivm een stofmasker is al helemaal zweten geblazen.
[...]

Makita, Bosch, Milwaukee, en de rest van de elektrische gereedschapsfabrikanten kopen bits in van andere fabrikant(en). Kan kwalitatief wat minder zijn, alhoewel dat niet persé hoeft. Van de Milwaukee bits heb ik slechte verhalen gehoord, Bosch bits staan ook niet hoog aangeschreven, alhoewel de mijne het op zich wel goed volhouden tot nu toe.

Standaard bits van de gereedschapsfabrikanten zijn meestal no name in een doosje met de naam van de fabrikant, maar die Makita gold/xtt zijn van betere kwaliteit en ook impactbitjes. Volgens mij vergelijkbaar met Wera impaktor.

Over Milwaukee heb ik ook wat negatieve dingen gelezen. Schijnt wel dat er nieuwe komen die beter zijn, maar wanneer weet ik niet. Over Bosch weet ik niks. Zag ze laatst pas voor het eerst. Wiha heeft volgens mij maxxtor bitjes voor slagschroevendraaiers.
Verstekbakker schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:10:
[...]

Ik heb ook zo'n Peltor III, maar toen ik later (omdat ik steeds vanalles achter mijn bril kreeg gevlogen) dit superding kocht kon ik hem niet meer gebruiken... Toen ben ik over gegaan op een Isotunes dingetje. Werkt heel goed, zelfs de slijper hoor ik haast niet meer door de muziek heen.

Maar ja, je blijft dat gepruts houden met die dingen in je oren en je hebt meestal de radio in de werkplaats op staan, die draait dan weer niet synchroon met je oortjes... Misschien dat ik nog eens een keer zo'n duikbril aanschaf, daar komen ook geen staalsplinters meer tussen.
Wat ben je aan Isotunes kwijt incl bezorgen in Nederland?

[ Voor 22% gewijzigd door Framoes op 06-11-2017 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Framoes schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:25:

[...]

Wat ben je aan Isotunes kwijt incl bezorgen in Nederland?
Zou ik je niet meer durven zeggen, maar denk ook niet dat dat bedrag nog relevant is. Volgens mij heb ik toen aan de verzender gevraagd of ze voor customs een andere prijs erop konden zetten en ik kreeg $10 korting door een actie...

Uiteindelijk is het geen dure geweest voor wat je krijgt. Ik had er een opzetvervangoordopje bij zitten dat niet helemaal 100% goed was (je krijgt small, medium en large, mijn large was niet goed gelijmd). Daar heb ik toen voor gemaild en toen stuurden ze zonder vragen te stellen 6 nieuwe dopjes. Er zitten magneetjes op de achterkant, als die tegen elkaar geplakt worden (als je ze uit doet) dan zet hij de muziek automatisch op pauze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:19
Ben ik de enige die al maandenlang probleemloos doodnormale (non-impact) bits gebruikt in die slagschroevendraaier..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Qua gehoorbescherming heb ik Peltor Optime II, no-name oorkappen, Alpine MusicSafe doppen of Shure SE215 in-ear monitors die voor podiumgebruik gemaakt zijn.

Die laatste zijn by far favoriet. In een jaar tijd één keer de kabelconnectoren schoon moeten maken, verder geen issue. Ik geloof dat ze 31-32dB omgevingsgeluid dempen, dikke prima :)

[ Voor 10% gewijzigd door McGryphon op 06-11-2017 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
geekeep schreef op maandag 6 november 2017 @ 18:41:
Ben ik de enige die al maandenlang probleemloos doodnormale (non-impact) bits gebruikt in die slagschroevendraaier..?
Nee, ik gebruik ook normale bits in de SSD. Marketing he..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:08
Atmoz schreef op maandag 6 november 2017 @ 07:20:
[...]

Aub dan niet bij iedere terugbrengactie een bierpakket... Word ik veel te dik van :+
Ik zal de volgende keer een bierpakket brengen en opdrinken, dan is er geen probleem ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
Ligt er ook aan waar jij je schroeven indraait, ik heb al heel wat 'normale' bitjes totaal kapot gedraaid met eikenhout, met vuren/grenen of plaatmateriaal is het geen probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Verstekbakker schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:45:
Heb je zo'n Gys (of Chinees) al eens gebruikt?
Ik heb zelf een Kemppi thuis ;) , maar een collega heeft een Chinese tig thuis staan (alleen DC) was €250 volgens mij, die last best aardig volgens mij.

Op het lastopic van motor-forum zitten er ook wel een paar bij die een chinees hebben, en die hoor ik niet echt klagen. http://www.motor-forum.nl...Tips-Truuks-DEEL-2-1.html
Belangrijk is natuurlijk wel dat je er een koopt van een Nederlandse leverancier (of Duitse) en niet rechtstreeks uit China via AliExpress ofzo.
Dan heb je tenminste normale Nederlandse garantie en kopersbescherming.
Misschien dat ik nog eens een keer zo'n duikbril aanschaf, daar komen ook geen staalsplinters meer tussen.
Bij steeds meer bedrijven moet je "spoggles" gebruiken bij verspanende werkzaamheden.
A spoggle is a safety glass and a goggle, combined with a foam lining for additional safety. Another name for them is foam lined safety glasses.
Hier de mijne
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/23ii7b8.jpg
Zo een als in jouw link heb ik ook wel, maar die zijn wel erg lomp ;)
Die zijn voor de meeste zaken overkill.

[ Voor 30% gewijzigd door bluemoon23 op 06-11-2017 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfmonkey
Peltor heeft een nieuwe serie, X1 tm X5
Ik zelf heb voor gebruik in mijn werk als evenementen beveiliger de x4 vaak bij me.
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/003290/files/007681323/900x900x2/3m-peltor-x5a-oorkap-met-hoofdband-tegen-extreem-l.jpg
Compact en meer demping dan de optime 2. De optume 3 zit er net boven en daar boven zit de X5

[ Voor 32% gewijzigd door mfmonkey op 06-11-2017 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik gebruik ook de impaktor van Wera.

Maar dan gewoon in mn accuschroever, de slagschroevedraaier gebruik ik nagenoeg niet meer (de grootste schroef die ik afgelopen maanden heb ingedraaid was een 5x50 oid :+ ).

Misschien dat ding maar eens te koop gaan zetten, hij staat er nu vooral voor de sier (ooit met name aangeschaft voor het wielen wisselen van de auto. Maar nu rijd ik lease en doen de kwikfitmannetjes dat voor me :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
bluemoon23 schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:15:
[...]
Ik heb zelf een Kemppi thuis ;) , maar een collega heeft een Chinese tig thuis staan (alleen DC) was €250 volgens mij, die last best aardig volgens mij.

Op het lastopic van motor-forum zitten er ook wel een paar bij die een chinees hebben, en die hoor ik niet echt klagen. http://www.motor-forum.nl...Tips-Truuks-DEEL-2-1.html
Belangrijk is natuurlijk wel dat je er een koopt van een Nederlandse leverancier (of Duitse) en niet rechtstreeks uit China via AliExpress ofzo.
Dan heb je tenminste normale Nederlandse garantie en kopersbescherming.
Ik ben bij de lokale laspik geweest en die raadde mij een Helvi aan, Italiaans. Hij verkocht normaal Rehm etc, maar met 3200 ex btw voor de kale machine (wel echt een futuristisch ding) vond ik wat te gortig.

Helvi Compact 220 AC/DC, en dan alle zooi erbij (fles, reduceer, toorts met afstandsbediening) voor 2000. Ik ben er nog over aan het prakkezeren, veel geld voor de hobby. Chinees wilde hij niet verkopen, daar had hij geen vertrouwen in en zijn klanten waren voornamelijk grote bedrijven. Als ik er iets aan krijg dan kan ik het ding bij hem afgooien en dan wordt het geregeld. 3 Jaar garantie zit erop.
[...]
Bij steeds meer bedrijven moet je "spoggles" gebruiken bij verspanende werkzaamheden.

[...]

Hier de mijne
[afbeelding]
Zo een als in jouw link heb ik ook wel, maar die zijn wel erg lomp ;)
Die zijn voor de meeste zaken overkill.
Ik heb een bril, dus het moet eroverheen passen. Met zo'n grote kap gaat dat goed en ik krijg ook geen rotzooi meer in m'n bek. Maar dan zit je toch weer met de gehoorbescherming die niet past... Ik lees over die duikbril die ik postte dat een bril er goed onder te dragen was, dus dat maar eens proberen, het is toch nooit ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Over de bril heen raad ik je aan goed te passen. Mocht je zo snel niets kunnen vinden, zoek eens op ski bril of als het echt niet anders kan een scherfwerende bril

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:19
-Venom- schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:37:
[...]

Ligt er ook aan waar jij je schroeven indraait, ik heb al heel wat 'normale' bitjes totaal kapot gedraaid met eikenhout, met vuren/grenen of plaatmateriaal is het geen probleem ;)
Even ter bevestiging: is dat met of zonder voorboren? In hardhout mag ik hopen van wel, maar vraag het toch even ;)

Bij mij wordt hardhout voornamelijk gebruikt voor klein of speciaal spul en zal dus netjes voorgeboord worden, waarna met een normale schroefmachine of zelfs met de hand een schroef ingedraaid kan worden. Buiten dat een niet-voorgeboord gat zelfs een zwakkere verbinding oplevert (Google maar eens), is de kans op brekende schroeven ipv bits ook waarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@^ en splijtend hout
Uncle Mel schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:37:
[...]

Mijn vader heeft lang (15yr of zo) geleden een Mannesmann sloophamer voor 40 euro gekocht (weliswaar in de aanbieding) Dat ding heeft inmiddels drie badkamers, twee toiletten, twee complete schoorstenen (echte ouderwetse met klinkers) en drie keukens gesloopt. Ook écht beton weghakken om een rioolbuis te verleggen of een gat te breken. Doet het nog steeds. Ik heb hem inmiddels geupgradet naar de eerder genoemde Makita, maar ook alleen maar omdat hij bij een vriend lag die naar Australie op vakantie was en ik hem nodig had.
Precies dit ja, helemaal ideaal als je z'n ding koopt bij een tent die 7 dagen per week open is. Ideaal als hij tegen het einde van je verbouwing gekke geluiden begint te maken/wat hapert. Dan tik je nog een middagje door door gewoon dat ding zelf er tegen aan te hameren breng je 'm terug :+

Had zelf alleen ligt werk (met brede beitel oude kalkmeuk stucwerk afhalen voor het grootste deel) dat red je met alles. De Makita DHR242 was dan prima. Ideaal met de stofafzuiging bij het boren van gaten in je al geverfde plafonds (rode baksteen.. :( ) en ook prima bij even flink rammen in de Tufsteen als je muren al geverfd zijn.
Z'n ding is niet zo sterk (slaat maar met 2Joule) maar o zo praktisch met een accu als je hele muren kaal moet maken of veel gaatjes boort en je witte verf graag wit wilt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Verstekbakker schreef op maandag 6 november 2017 @ 23:16:
Ik ben bij de lokale laspik geweest en die raadde mij een Helvi aan, Italiaans. Hij verkocht normaal Rehm etc, maar met 3200 ex btw voor de kale machine (wel echt een futuristisch ding) vond ik wat te gortig.

Helvi Compact 220 AC/DC, en dan alle zooi erbij (fles, reduceer, toorts met afstandsbediening) voor 2000. Ik ben er nog over aan het prakkezeren, veel geld voor de hobby. Chinees wilde hij niet verkopen, daar had hij geen vertrouwen in en zijn klanten waren voornamelijk grote bedrijven. Als ik er iets aan krijg dan kan ik het ding bij hem afgooien en dan wordt het geregeld. 3 Jaar garantie zit erop.
Tja, je moet het zelf weten maar €2000 voor een in Nederland relatief onbekend apparaat wat je voor de hobby wilt gebruiken.......

Hier https://www.kippersrijsse...lasapparaat-tig-acdc-200a €1030 bij Kippers in Rijssen, hij heeft nog wel meer AC/DC staan van andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

In de Peltor reeks heeft 3M ook zoiets, waarbij je de oorkappen aan de gelaatsbescherming (of helm) kunt hangen. Volgens mij passen de gewone Peltor oorkappen ook gewoon aan zo'n ding. Maar dat is voor gelaatsbescherming, met een gewone veiligheidsbril past dat nog steeds niet zo geweldig.

Zo'n duikbril werkt beter in combinatie met oorkleppen. Wel wat meer kans op zweet en beslaan van de glazen, maar is wel veiliger tegen dingen die alsnog onder een normale veiligheidsbril zouden kunnen schieten (wat ook met enige regelmaat gebeurd).
Framoes schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:25:
Standaard bits van de gereedschapsfabrikanten zijn meestal no name in een doosje met de naam van de fabrikant, maar die Makita gold/xtt zijn van betere kwaliteit en ook impactbitjes. Volgens mij vergelijkbaar met Wera impaktor.

Over Milwaukee heb ik ook wat negatieve dingen gelezen. Schijnt wel dat er nieuwe komen die beter zijn, maar wanneer weet ik niet. Over Bosch weet ik niks. Zag ze laatst pas voor het eerst. Wiha heeft volgens mij maxxtor bitjes voor slagschroevendraaiers.
Ik kon van die Wiha Maxxtor nooit vinden of het nu voor impact bedoeld was of niet. Het lijkt er wel op, maar wordt nergens expliciet genoemd, terwijl dat voor de Wiha slagdoppen wel expliciet genoemd wordt. Dacht ik.
Het zal over het algemeen wel kunnen. Een kwestie van levensduur. Wellicht ook veiligheid, kan zomaar zijn dat als ze besluiten dat ze het niet meer aan kunnen, dat ze gewoon uit elkaar spatten.
McGryphon schreef op maandag 6 november 2017 @ 18:59:
Qua gehoorbescherming heb ik Peltor Optime II, no-name oorkappen, Alpine MusicSafe doppen of Shure SE215 in-ear monitors die voor podiumgebruik gemaakt zijn.

Die laatste zijn by far favoriet. In een jaar tijd één keer de kabelconnectoren schoon moeten maken, verder geen issue. Ik geloof dat ze 31-32dB omgevingsgeluid dempen, dikke prima :)
Ik heb zelf een Etymotic HF5 oordopjes, die ook echt heel goed dempen. Zou het een beetje zonde vinden om die met een kettingzaag of bosmaaier te gebruiken, heb ze meer voor de goede muziek weergave ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Ons vaste basismerk Contiweld biedt al tientallen jaren een kwaliteit, afwerking en opties die doorgaans alleen op duurdere lasapparaten te vinden zijn. Contiweld is een Nederlands merk met eigen reparatie afdeling en heeft zich ruimschoots bewezen als leverancier van solide apparatuur tegen een vriendelijke prijs. Daarnaast voeren wij de kwaliteitsmachines en accessoires van o.a Telwin en GYS, eveneens merken die zich al tientallen jaren bewezen hebben bij particulier en professional.

Bron

Ik ken die winkel niet van slechte spullen of slechte service, heeft uiteraard ook een fysieke winkel. Dus als hij aangeeft dat gys best ok is geloof ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
geekeep schreef op maandag 6 november 2017 @ 23:48:
[...]

Even ter bevestiging: is dat met of zonder voorboren? In hardhout mag ik hopen van wel, maar vraag het toch even ;)

Bij mij wordt hardhout voornamelijk gebruikt voor klein of speciaal spul en zal dus netjes voorgeboord worden, waarna met een normale schroefmachine of zelfs met de hand een schroef ingedraaid kan worden. Buiten dat een niet-voorgeboord gat zelfs een zwakkere verbinding oplevert (Google maar eens), is de kans op brekende schroeven ipv bits ook waarschijnlijker.
Netjes voorgeboord natuurlijk, met goede merkschroeven breekt het bitje af, met goedkope schroeven zal de schroef afbreken (helemaal lastig in je werkstuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verstekbakker schreef op maandag 6 november 2017 @ 23:16:
[...]
Tico

https://www.allesvoorlass...ssen-ac-dc?prod_id=304912

Weldkar

https://www.hugoschipper....ulse-incl-toebehoren.html

Freetech (Chinesium, maar schijnbaar wel goed merk)

http://freetech-equipment...ombiarc-pro-200-4in1.html

Heb al eens zitten twijfelen over een MIGmachine, maar eerst maar eens een workshopje volgen.
Met een maatje al eens wat RVS geTIGged en dat is wel een heel erg fijn proces _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fraggert schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:19:
[...]
Met een maatje al eens wat RVS geTIGged en dat is wel een heel erg fijn proces _/-\o_ .
Zó fijn is vrijkomend Chroom-6 niet hoor, het is zwaar carcinogeen. :+

Ik probeer maar een eindje weg te blijven van RVS laswerk zonder een emmer aan noodzakelijke beschermingsmiddelen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:37
@Verstekbakker en alle anderen natuurlijk m.b.t. de veiligheidsbrillen ;)
Je kunt tegenwoordig eventueel ook veiligheidsbrillen (in alle vormen en maten) eventueel krijgen op sterkte.

Draag zelf lenzen dus heb er niet zoveel aan (draag zo min mogelijk mijn bril), maar bij ons op het werk verstrekken ze dergelijke brillen ook op aanvraag, en wanneer aantoonbaar nodig ;)

Ik weet dat EyeWish Groeneveld dergelijke brillen levert, en verder vast ook nog wel meerdere opticiens, misschien het checken waardig voor de mensen die er interesse in hebben.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik vind een gewone bril al heel jammer van het geld. Zonnebril op sterkte heb ik me eens tot laten verleiden, heb het ding bijna nooit op... Ik doe het wel met de bril eronder.

-edit-

Makita heeft ook een bijzondere beredenering over klantenservice...
VRAAG HET IKE.

Beste meneer, Dank voor jouw interesse in Makita. Je stelde mij de hieronder genoemde vraag, waarop ik je graag antwoord.

Vraag: Waarom is het niet gewoon mogelijk om tijdens de gehele garantieperiode van een machine deze te registreren?

Antwoord: Dat is gewoon een keuze geweest, want wat zou het voordeel zijn als je bijvoorbeeld na een half jaar of 11 maanden nog zou kunnen registreren? Het maakt niet uit welke termijn je er aanhangt, er zijn altijd mensen die het vergeten en te laat zijn met registreren. Wij gaan daar bij Makita vrij coulant mee om, dat wil zeggen dat als je 1 tot 3 maanden te laat bent, wij er voor zorgen dat je jouw machines alsnog kunt registreren.

Met vriendelijke groet,

Ike
Wat zou het voordeel zijn!? De klant moet niet teveel voordeel hebben natuurlijk! Heel coulant bedrijf.

Als je bij Amazon gekocht hebt kun je volgens mij ook niet registreren...

[ Voor 75% gewijzigd door Verstekbakker op 07-11-2017 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
Verstekbakker schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:50:
Ik vind een gewone bril al heel jammer van het geld. Zonnebril op sterkte heb ik me eens tot laten verleiden, heb het ding bijna nooit op... Ik doe het wel met de bril eronder.
Er zijn ook genoeg van goedkoper alternatieven waarbij men een leesgedeelte in de veiligheidsbril heeft.
Heb zelf de volgende bril besteld wel zonder leesgedeelte, maar voor de meerprijs van €3,- natuurlijk geen geld.

https://veiligheidsbrille...info.php?products_id=7682

Wat een verademing met de anti condens coating. Zelf met stoffilter erg makkelijk om mee te werken. Tot nu toe erg blij met de koop.

[ Voor 11% gewijzigd door Andyk125 op 07-11-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 14:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

mfmonkey schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:44:
Peltor heeft een nieuwe serie, X1 tm X5
Ik zelf heb voor gebruik in mijn werk als evenementen beveiliger de x4 vaak bij me.
[afbeelding]
Compact en meer demping dan de optime 2. De optume 3 zit er net boven en daar boven zit de X5
Ik ben ook een tevreden gebruiker van de 3M Peltor X4A. Goede demping en lekker licht en compact. Past daardoor net in dezelfde L-boxx met de slijptol. Het compacte formaat helpt ook bij het gebruik van een gelaatsbeschermer, ze komen nu tegen elkaar, als de oorkappen groter zouden zijn dan zou het problematisch worden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:19:
Zó fijn is vrijkomend Chroom-6 niet hoor, het is zwaar carcinogeen. :+

Ik probeer maar een eindje weg te blijven van RVS laswerk zonder een emmer aan noodzakelijke beschermingsmiddelen. :P
Niet overdrijven, bij een beetje hobby TIG laswerk aan RVS krijg je daar echt niet spontaan kanker van.
Die dikke rookpluimen die er bij elektrodelassen vanaf komen, daar zou ik mij meer zorgen over maken >:)

En dan neem ik ook aan dat je geen roker bent ;) (ook E-cigaretten zit veel nikkel en chroom in)
Ik werk zelf in de chemie, en soms komen werknemers naar mij toe dat ze "iets vreemds" ruiken in de plant.
Goed, dan ga ik even meten en kijken of er wat mis is.
Maar dan zie je dat ze snel naar het rookhok gaan en daar wat wegpaffen.

Tja, dan begrijp je het volgens mij ook niet helemaal _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Komt er Chroom-6 vrij bij TIG lassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Verstekbakker schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:15:
Komt er Chroom-6 vrij bij TIG lassen?
Nee dit kan voorkomen bij het lassen van RVS.

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/lasrook

Hierbij voor de luie mensen:

In de lasrook kunnen bijzondere componenten voorkomen zoals metalen, waarvoor specifieke grenswaarden vastgesteld zijn. Met name voor laswerkzaamheden aan roestvast staal bestaat de kans dat het kankerverwekkende zeswaardig chroom (chroom-VI) ontstaat. Zodra blootstelling aan kankerverwekkende stoffen mogelijk is, zijn de specifieke regels die doorvoor gelden van toepassing.

[ Voor 44% gewijzigd door Andyk125 op 07-11-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Chroom is nog geen Chroom-6...

-edit- Het kan tijdens het lassen ontstaan... Bijzonder.

-edit2- http://www.industox.nl/ProcNVVA03cr.htm
Aangezien Cr in lasrook voor een groot deel uit oplosbaar Cr(6+) bestaat,
Ook is bekend dat RVS-lasrook ongeveer 60% oplosbaar Cr(6+) bevat (ACGIH, 2000).
Tijd voor een andere hobby...

Oh wat ben ik lui zeg...

[ Voor 43% gewijzigd door Verstekbakker op 07-11-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Verstekbakker schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:19:
[...]

Chroom is nog geen Chroom-6...
Als je de link gewoon leest, in plaats van in 2 seconden een reactie te plaatsen.

Edit..
Het kan inderdaad voorkomen, en is zeker iets om rekening mee te houden. Voor hobbyisten misschien niet zo interessant, maar als je verwacht veel RVS te gaan lassen is het zeker belangrijk om de risico's te kennen. Richtlijnen zijn er niet voor niets en daarom altijd belangrijk om je goed in te lezen of misschien een (basis) cursus te volgen als je denkt het vaak te willen gaan doen.

Vergeet ook niet dat je makkelijk maatregelen hier tegen kunt nemen. Zorg voor goede afzuiging of neem een goede duurdere laskap met de nodige voorzorgmaatregel.

[ Voor 56% gewijzigd door Andyk125 op 07-11-2017 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Er staat toch echt chroom-VI volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
GoldenSample schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 00:52:
@^ en splijtend hout

[...]

Precies dit ja, helemaal ideaal als je z'n ding koopt bij een tent die 7 dagen per week open is. Ideaal als hij tegen het einde van je verbouwing gekke geluiden begint te maken/wat hapert. Dan tik je nog een middagje door door gewoon dat ding zelf er tegen aan te hameren breng je 'm terug :+

Had zelf alleen ligt werk (met brede beitel oude kalkmeuk stucwerk afhalen voor het grootste deel) dat red je met alles. De Makita DHR242 was dan prima. Ideaal met de stofafzuiging bij het boren van gaten in je al geverfde plafonds (rode baksteen.. :( ) en ook prima bij even flink rammen in de Tufsteen als je muren al geverfd zijn.
Z'n ding is niet zo sterk (slaat maar met 2Joule) maar o zo praktisch met een accu als je hele muren kaal moet maken of veel gaatjes boort en je witte verf graag wit wilt houden.
Met de DHR242/243 kan je prima hakken in beton. Het is geen breekhamer, maar voor een accumachine ben ik positief verrast wat je er allemaal mee kan. Heb zonder problemen al redelijk wat randen in beton uitgehakt met dat ding.
henkie196 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 07:48:
[...]

In de Peltor reeks heeft 3M ook zoiets, waarbij je de oorkappen aan de gelaatsbescherming (of helm) kunt hangen. Volgens mij passen de gewone Peltor oorkappen ook gewoon aan zo'n ding. Maar dat is voor gelaatsbescherming, met een gewone veiligheidsbril past dat nog steeds niet zo geweldig.
Er zijn verschillende merken die die kleppen voor op een helm leveren. Heb op m'n helm iets van delta plus en weet dat Honeywell ze ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bluemoon23 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:01:
[...]
Niet overdrijven, bij een beetje hobby TIG laswerk aan RVS krijg je daar echt niet spontaan kanker van.
Die dikke rookpluimen die er bij elektrodelassen vanaf komen, daar zou ik mij meer zorgen over maken >:)
Chroom-6 heeft net als bijv. asbest de zeer hinderlijke eigenschap dat er géén drempelwaarde blijkt te zijn voor het ontstaan van kanker.
De een heeft misschien 'een emmer vol' nodig, terwijl de ander met wat pech aan een minuscuul deeltje genoeg heeft.

Niet iets om Russisch Roulette mee te spelen, het ziekteverloop schijnt bijzonder naar en pijnlijk te zijn als ik de verhalen van slachtoffers lees.
Als je per se dikke rookpluimen nodig hebt om 'gevaarlijk' te worden, dan kan het onzichtbare en reukloze koolmonoxide ook niet zoveel kwaad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
We gaan wat offtopic maar Chroom-6 heeft wel degelijk een grenswaarde.
Die werknemers bij defensie die ziek werden van verf met Chroom-6 proefden vaak "een metaalsmaak in de mond" aan het eind van de dag.
Dan heb je het niet over een klein beetje hoor.....
Pagina: 1 ... 14 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.