[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 103 Laatste
Acties:
  • 920.188 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-10 23:34

Exigence

dnkroz

McGryphon schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:21:
[...]

En toch denk ik dat ik de kleur groen wel ken die hij bedoelt; er is een bepaalde tint die met minimale variaties op enorm veel stationair en/of industrieel gereedschap terecht is gekomen door de jaren heen. Ik zou alleen zo geen kleurcode of wat dan ook weten, ik herinner me wel dat bijna alle kolomboormachines, stationaire schuurmachines en draaibanken in de werkplaatsen waar ik tot mijn 20e terecht ben gekomen dezelfde kenmerkende groene kleur hadden.

[afbeelding]
RAL 6011 volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:49
Ouwe draaibanken hebben die kleur ook, "machinegroen".

Hammerite heeft volgens mij wel een passende kleur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
L.N. schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:16:
Het ene groen is het andere groen niet. Festool groen is anders dan het groen van oude Ferm-machines en dat is weer anders dan het groen van Inca of het groen van Bosch. Bovendien kan de kleur ook veranderd zijn door de jaren heen, dus het oorspronkelijke groen kan anders zijn dan het huidige groen.

Naar een spuiter gaan kan, maar dat is duur. Waarschijnlijk is het beter om:
- Ga naar een bouwmarkt of verfwinkel en haal daar van die kleurstrips en kijk welke kleur groen het best past bij de kolomboor. Koop die kleur en verf/spuit de kolomboor.
- Spuit/verf de gehele kolomboor. Dan zie je geen kleurverschil meer en je kunt zelf de kleur kiezen (Rood? Geel? Blauw? Met sterretjes?).
ik wil gewoon groen :-)
Ja, andere kleuren kunnen ook. Maar dat klassieke machinegroen vind ik dan wel weer leuk.

En even ter afwisseling in dit topic, een gouwe ouwe ..
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/736x/81/af/60/81af602cd5164c3f5ce155746c31c243--funny-illustration-illustrations.jpg

- edit
Deze kleur heeft de naam 'Resedagroen'. Weer wat geleerd ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Eusebius op 10-10-2017 11:33 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Raymond schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:28:
Ouwe draaibanken hebben die kleur ook, "machinegroen".

Hammerite heeft volgens mij wel een passende kleur
Dat dacht ik ook, maar ze hebben niet meer zo veel kleuren in het assortiment als vroeger. Het dichtst bij dat machinegroen is "Donkergroen H138" en dat is duidelijk een slag donkerder. Ook mooi, maar anders.

Ik zie ook dat ze de kleur rood die mijn vader voor zijn bordschaar heeft gebruikt niet meer hebben. Jammer, dat vond ik ook wel wat hebben, en hammerite is wel veel gebruiksvriendelijker dan vergelijkbaar degelijke ouderwetse mengverf.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:13
Hmm, ik ken die "typische" groene greedschapskleur wel, maar ik zie toch behoorlijke verschillen bij de verschillende machines (sorry, beroepsafwijking!). Dat is gedeeltelijk een verkleuring door veroudering, maar ook zeker een verschil in originele verfkleur. Gewoon een RAL-kleur noemen heeft daarom volgens mij geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:12
Reinier schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:17:
De L-Boxxen (i.i.g. van Bosch, bij Sortimo zelf zie ik ze nog niet) hebben een update gekregen. Ze zijn zo te zien wat ruimer, ergonomischer en meer solide. Niet slecht :)
Ja die zag ik ook al. Je kan ze openen terwijl ze gestapeld zijn. Jammer. Heb de meeste machines incl de bijbehorende l-boxx al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Reinier schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:17:
De L-Boxxen (i.i.g. van Bosch, bij Sortimo zelf zie ik ze nog niet) hebben een update gekregen. Ze zijn zo te zien wat ruimer, ergonomischer en meer solide. Niet slecht :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pstBCy6WCim3sgvfQzHFYmQB/full.jpg

zo...die zien er wel erg gelikt uit zeg _/-\o_

YouTube: LB4 - die neue L-Boxx

nou ga ik ff eerlijk zijn hier he......ik heb ook een paar van die boxen........

en ik moet zeggen dat ik ze niet de meeste handige boxen vind :X .

sure.......mooi ruim.....waar ik bij bijv de Metaloc's en Systainers lengte mis en het stapelen werkt als een trein maar als ik uit de stapel uit mijn rek 1 van die kisten moet rukken dan vind ik het losklikken van die zijgrendels lastig.
Ook met het op elkaar zetten van de Lboxxen vind ik dat je flink moet zoeken voordat de grendels elkaar pakken....so to speak.......kan aan mij liggen hoor :+
Ook het evenwicht van de 2 kleinste boxen vind ik tegenvallen zelfs met fabrieksindeling, de box draagt niet vlak maar helt een beetje.

Geen onoverkomelijke ellende allemaal dus bij het gebruik maar ik moet zeggen dat mijn festool en metabo kisten op die punten echt een stukje practischer.

De meeste Lboxxen gebruik ik als opslag en met klussen pak ik meestal een grote kunststof bak van de Welkoop waar ik alles in smijt zodat het ook makkelijk opruimt ;)
Tevens had ik de Lboxxen mooi goedkoop op marktplaats dus wat dat betreft geen klagen.

zat me al een tijdje "dwars" en dacht ik zet het hier ff neer voor jullie.....anyway...just my 2 cents :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:45
Ik vind de huidge/oude lboxxen niet bizar handig, als ik ze stapel moet alles er af, ik vind ze irritant openen. Ik heb ze ook van de hand gedaan, ben tevredener met m'n T-LOC Systainers. Ook de oude stijl systainer die makita hanteert vind ik om een of andere reden prettiger.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

De nieuwe kun je dus makkelijker stapelen (vanaf één kant erin schuiven zegmaar). En de inkepingen aan de zijnkanten zijn een stuk ruimer dus oppakken zou makkelijker moeten gaan. De vergrendelijk is ook verstevigd, ik vind de oude dichtklikdingen maar flimsy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:14
Verwijderd schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:39:
[...]

Yep, ik snap het dilemma. :+
HBM levert zo te zien ook een Mitutoyo meetklokje en ik ga er voor het gemak maar even van uit dat dat een "echte" is. :P

Goed beschouwd hoeft de meetklok in dit geval enkel een 'eventueel niet nauwkeurig draaiende boorkop' te constateren, op analoog gebied is aan zo'n meting niet zo bijster veel te verprutsen.
Zo'n analoge meetklok is een overzichtelijke hoeveelheid aan direct aangedreven taster/hefboom/palletjes stuff met als uitkomst een tolerantie van rond de 0.01mm.
Kleinere (digitale) toleranties lijken mij hier vooral een schijnzekerheid te bieden. ;)

En zoals hierboven al terecht wordt aangegeven kun je ook voor weinig bij AliExpress terecht, moet je alleen een paar weken wachten op ontvangst.

...
Goh, hoe krijgen jullie het voor elkaar, ik was precies op zoek naar de term 'meetklok'. Ik had ze juist al wel op Ali gevonden, maar kon niet echt een zinnige term destilleren uit hun naamgeving :9 Dank daarvoor.

Ik zocht in de context van wielrichter, en daar vond ik verder alleen deze van park tool, maar dat werd wel al te gortig, dan zitten die van HBM er mooi tussenin..

Het zal m inderdaad in de tolerantie zitten, of wellicht mate van slijtage, maar hoe test je dat? Ik wil daar evt best wel een onderzoekje aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ik ga er vanuit dat een Mitutoyo meetklok duurder is omdat ze een tolerantie kunnen garanderen. Veel werk in QC. Meetklokken zijn een vrij oud concept, dus de prijs komt niet door de eindeloze complexiteit, dure patenten of iets uit die hoek.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:08
Als je in micrometers nauwkeurig gaat garanderen dat de kolomboormachine recht draait, mag je ook boortjes gaan gebruiken die volgens deze toleranties gedraaid/gefreesd/gewalst zijn. Anders schiet je er alsnog niet veel mee op natuurlijk :p

Scheelt dat dit om boren in metaal gaat, want ik neem toleranties mbt houtbewerking nooit zo nauw eerlijk gezegd. Iets met natuurproduct en niet homogeen materiaal enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
geekeep schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 18:50:
Als je in micrometers nauwkeurig gaat garanderen dat de kolomboormachine recht draait, mag je ook boortjes gaan gebruiken die volgens deze toleranties gedraaid/gefreesd/gewalst zijn. Anders schiet je er alsnog niet veel mee op natuurlijk :p
Mwoah, dan nog is het prettig om te weten dat de boorspindel zelf tenminste recht is; als je dan alsnog een niet te plaatsen afwijking hebt kan je het boortje vervangen en opnieuw proberen :P
Het is natuurlijk ook weer gewoon een gevalletje van stapelende onnauwkeurigheden waarbij het zeker geen kwaad kan om de hele keten af te lopen en kijken of er nog winst te halen is :)

Ik bedoel ja, als je het echt goed gaat aanpakken bij de machine is het ook de moeite waard om in goeie boortjes te investeren, maar ook als je dat niet doet zal je er in elk geval nooit op achteruit gaan :)
Scheelt dat dit om boren in metaal gaat, want ik neem toleranties mbt houtbewerking nooit zo nauw eerlijk gezegd. Iets met natuurproduct en niet homogeen materiaal enzo.
Ik vind het ook altijd schattig als mensen stellen dat hun CNC-freesmachine van Stepcraft oid 0,1mm nauwkeurigheid in hout haalt. Geef ze een stukje hardhout met mooie crossgrain en daar blijft niks van over hoor :+

[ Voor 8% gewijzigd door McGryphon op 10-10-2017 19:06 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
@McGryphon Je hebt gelijk. Het is de optelsom van afwijkingen die het probleem is. Stel je tekent op een stukje hout af waar een gat moet komen. De blokhaak is nooit helemaal recht, daarnaast is de potloodlijn minstens 0,5 mm, dus exact aftekenen op 1/10 mm is al niet mogelijk. Een paar graden afwijking in de boorspindel plus een paar graden in de boorkop en een beetje krom boortje en opgeteld heb je een behoorlijke afwijking. Het resultaat is dat je een gat hebt dat te groot is en niet op de juiste plaats zit.

Nu is dit natuurlijk relatief. Het voordeel van werken met hout is dat je hogere toleranties hebt, waardoor je iets minder precies kunt werken en het bovenstaande minder een probleem is. Maar met werken in metaal is iets dergelijks wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag medetweakers,

Omdat ik absoluut geen enkel stuk elektrisch gereedschap in huis heb maar toch graag wat klussen in en rond huis wil gaan doen
ben ik op zoek (om te beginnen) naar een goede accu boor/schroefmachine. In mijn vriendengroep heb ik een drietal timmermannen die alle
zo hun eigen voorkeur hebben: Makita, DeWalt en Festool.

- Bij Festool heb ik het idee met name te betalen voor de "looks" en de naam.

- Bij DeWalt krijg ik een Chevrolet - Daewoo idee.

- Blijft dus over Makita....Na rondgekeken te hebben op hun website kwam ik terecht bij de volgende machine (EURO +-450,-):

*18V Boor-/schroefmachine (DDF481RTJ)

specs:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WhXjURD.jpg

Heeft één van jullie ervaring met bovenstaande machine of ervaring met het merk Makita?

Ik wil een deugdelijke machine kopen waar ik jaren plezier van kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 21:11
@Verwijderd
Ik heb laatst ook voor de keus gestaan en een DeWalt DCD796 gekocht. Vrijwel vergelijkbaar met de Makita die jij noemt maar een stuk lichter. Bewust voor deze gekozen net de 2Ah accu’s om gewocht laag te houden. Vooralsnog erg tevreden mee. Kost overigens wel minder dan de Makita ook.

EDIT: nog een verschil met de Makita is dat mijn DeWalt ook een klopboorfunctir heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door dangerpaki op 11-10-2017 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ik heb de DHP 481, de klopboor variant van de schroefboor die je noemt, en het is een topper. Maar waar je 'm om zou kopen? Hij is best zwaar, hij is niet klein ofzo. Ik heb er nog een kleine machine naast. Ik vind het wel lekker om het vermogen te hebben als ik een grote speedboor door een balk heen draai, maar een schroef mee vast zetten vind ik 'm omhandig voor.

Verder lijkt me je rijtje over welk merk nu wat is nogal kort door de bocht. Met zowel DeWalt als Festool is niet zo veel mis, ze cateren alleen erg specifieke markten. DeWalt is beetje 't robuste verhaal, gewoon voor op de bouwplaats. Kan tegen een stootje. Festool is voor keukeninstallateurs, meubelmakers etc.. Focus ligt gewoon net anders. Prijs overigens, in het geval van Festool ook.

Ik zou kijken naar wat je er mee wil gaan doen, hoe vaak/veel, en welke machines je nog meer zoekt. Makita is geen slechte keus, maar een 481 als enige boor, beetje overbemeten lijkt me.

Overigens, met Metabo en Bosch is ook niets mis..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:33:
Dag medetweakers,

Omdat ik absoluut geen enkel stuk elektrisch gereedschap in huis heb maar toch graag wat klussen in en rond huis wil gaan doen
ben ik op zoek (om te beginnen) naar een goede accu boor/schroefmachine. In mijn vriendengroep heb ik een drietal timmermannen die alle

- Blijft dus over Makita....Na rondgekeken te hebben op hun website kwam ik terecht bij de volgende machine (EURO +-450,-):

specs:
[afbeelding]

Heeft één van jullie ervaring met bovenstaande machine of ervaring met het merk Makita?

Je kan geen fout maken als het om deze merken gaat. Mots het om de proffesionele lijn gaat. Matabo en Bosch kan je er ook onder scharen trouwens. Als je ze in Duitsland besteld via amazon.de of ebay.de ben je waarschijnlijk wat goedkoper uit. En de garantie is europees.

Het gewicht van de machine is odd ook een goed argument. Ik heb er zelf wat minder moeite mee. Maar ik kan best begrijpen dat na 200 schroeven bij plafondwerk het gewicht een issue kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
Dag medetweakers,

specs:
[afbeelding]

Heb een klopboor van Makita, echter geen op accu maar Makita is zeker een goed merk en totaal geen miskoop.

Niet om het minste of geringste, maar is het misschien niet beter om een eenvoudige accu boormachine aan te schaffen voor het simpele boor en schroefwerk en een klopboormachine met draad? Deze zijn voor het grovere werk vaak een stuk handzamer en krachtiger dan een accu variant en je bent waarschijnlijk nog steeds goedkoper uit dan €450,-

Het is maar een idee hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-10 13:32

Ravefiend

Carpe diem!

Heb me vorige week toch laten verleiden om een Bosch Accu klopboormachine PSB 18 LI-2 Triple Bag te kopen. Een promotie actie (België) met daarbij twee 18V Li-Ion accu's (2,5Ah), een acculamp PML LI, een 34-delige X-Line AC set en een opbergtas.

Afbeeldingslocatie: https://media.hubo.be/img/Accu-klopboormachine-PSB-18-LI-2-Triple-Bag_859089_302x226?base=images&sub=h23&bottom=he2&name=8923948056606.jpg

Dat leek me voor 169 € (na 20 € cashback) toch wel een goeie deal, zeker met die 2 extra krachtige batterijen erbij.

Het is een wat ouder model als ik het goed begrijp, maar anderzijds toch wel de zwaarste uitvoering in zijn reeks dus een benieuwd hoe goed deze zijn diensten gaat bewijzen bij de afwerking van een nieuwbouw.

[ Voor 22% gewijzigd door Ravefiend op 11-10-2017 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 13:58
450 euro vindt ik een klap geld voor een boormachine. Als je er jaren mee wilt doen, ga je 'm dan vaak gebruiken? En wat ga je ermee doen? De accu's zijn al langsgekomen, als je 'm af en toe gebruikt en gewicht belangrijk vindt, dan idd niet te grote accu's nemen.

Ga je er verder alleen mee boren en schroeven? En als je gaat boren, wordt het dan in hout boren of juist in muren? Ik zou zelf kijken naar een lichte slagschroefmachine en een schroefboormachine, desnoods met dezelfde accu's.

Om je gevoel voor merken niet meteen weg te douwen, kijk eens naar Parkside van de Lidl. Die hebben een serie met 20V accu's die op meerdere machines passen. Dan heb je voor 60 euro een schroef/boormachine en voor nog eens 60 euro een slagschroevendraaier erbij. Koop je er nog een extra accu bij en klaar ben je. Zit je ook niet telkens bitjes en boortjes om te wisselen en ben je voor minder 200 euro klaar. (Toegegeven, ik zie de accu slagschroevendraaier at the moment niet op de website van LIDL staan --> www.lidl-shop.nl)

note: Ik ben een echte budget klusser. Gebruik nu zo'n 3 jaar een Gamma 18V machine en heb ernaast nog een 14,4 machine. Voor boren en schroeven is het hebben van 2 machines echt top. Verder prima zat, ik werk niet in de bouw maar kan in huis wel de meeste klusjes klaren. Voor in de muur boren gebruik je in de regel niet een accu machine. Aan merken hecht ik in deze zin niet veel waarde. Mooi merk = beter maar de centen tellen vind ik belangrijker bij sporadisch gebruik :P .

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 15:23
Dag medetweakers,

Ik heb zoals een paar anderen hier ook de DHP481 (klopboor). Ik denk echter wel dat je alleen 450 eu moet neerleggen als:

-je klussen echt leuk vindt of je je professioneel doet
-je van plan bent meer 18V makita's te kopen
-je de specs écht nodig hebt
-je het geld makkelijk kan missen.

Anders zou ik inderdaad ook een bedrade klopboor nemen én een accuschroever ernaast.

De machine die jij neerzet is in mijn optiek vrij nutteloos:
-veel te lomp en zwaar om simpel te boren/schroeven
-geen klopfunctie wat juist handig is bij deze power.

tl,dr:

neem óf een DHP481 (dus met klopfunctie)
óf een HP2051 klopboor + DDF483 accuschroefboor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 12:16

Vliegvlug

Flight Simple

Dag medetweakers,

specs:
[afbeelding]

Zoals hierboven al is gezegd is de 481 een nogal zware machine dus om deze als enige machine aan te schaffen zou ik niet aanbevelen.
En als je m toch koopt ben ik met Mel eens, doe dan de DHP481, die heeft ook een klopfunctie die nauwelijks wat extra kost, kan je misschien nodig heb in de jaren dat je er plezier van gaat hebben. :)

Maar voordat je nu gelijk zo’n dure als eerste machine gaat aanschaffen lijkt het me handiger om juist eerst voor een goedkope te gaan. >:)

Voor onder de €100 heb je al een hele fijne Bosch of Metabo 10,8/12 volt machine die je als je die DHP481 al had, of misschien juist daardoor ( ;) ) er uiteindelijk toch bij zal kopen.
Gewoon omdat het handig is een extra machine te hebben, die dingen weinig kosten en ze lekker compact en licht zijn.

Dus doe jezelf een plezier en koop eerst een Bosch GSR 12V of een Metabo Powermaxx BS

Als je die een tijdje gebruikt heb krijg je vanzelf een beter beeld van de klussen die je doet en dus ook of die Makita die je nu op het oog hebt er nog wel bij past, of dat je misschien toch wat anders nodig hebt.

Met die goedkope 10,8/12v machientjes legt je jezelf ook niet direct vast op een accusysteem wat je met zo’n dure 18v wel doet.

Ik heb zelf trouwens de Bosch variant maar de Metabo heeft als voordeel dat de boorkop eraf kan waarmee je een hex aansluiting krijgt wat handig is voor schroeven en de machine nog wat korter/compacter maakt.
De Bosch is er trouwens ook in een klopboor variant (heet dan GDR, GSB dank @dreamscape, ik moet ook geen dingen uit mijn hoofd doen :X ), van Metabo weet ik dat niet.

edit;
nog wat achtergrond bij mijn advies. Ik heb destijds zitten twijfelen tussen de Makita DHP480 (inmiddels opgevolgd door de DHP484) en de DHP481 en heb op grond van het gewicht gekozen voor de 480 en daar nog nooit spijt van gehad, wel heb ik later die kleine Bosch erbij gekocht (2 stuks zelfs) en als ik terugkijk had ik dat beter als eerste kunnen doen.
Waarschijnlijk had ik dan die Makita niet eens echt hoeven kopen. Gebruik ‘m wel veel maar als ik ‘m niet had liggen zou ik met die twee Bosch machientjes er ook wel komen. Wat meer power is af toe echter wel prettig :9

[ Voor 10% gewijzigd door Vliegvlug op 11-10-2017 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
Vliegvlug schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:28:
[...]
De Bosch is er trouwens ook in een klopboor variant (heet dan GDR), van Metabo weet ik dat niet.
De klopboor-versie is de GSB, volgens mij. De slagschroevendraaier heet GDR. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dreamscape schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:50:
[...]

De klopboor-versie is de GSB, volgens mij. De slagschroevendraaier heet GDR. :)
correct

GSR accuschroef/boor
GSB accuklopboor
GDR slagschroevedraaiert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:22
offtopic
tssss stelletje trollen! :+

Wil @Verwijderd in 1x iets goeds kopen wordt het door jullie hier afgeraden |:( 8)7
/offtopic

Nu even serieus.. de DDF/DHP481 is een flink overbemeten stuk gereedschap, als je echt verwacht/overtuigd bent dat je zoveel power nodig hebt dan moet je deze aanschaffen.
Als je mogelijk veel boven je hoofd moet gaan werken dan gaat je dat enorm tegenvallen uiteindelijk want deze machine is flink aan z'n gewicht.

Persoonlijk zou ik dan investeren in een DHP484, is kwa gewicht een stuk lichter (~800g) en heeft natuurlijk minder koppel dan de DHP481 (54nm vs 115nm op z'n max).
Gelukkig heeft deze machine wel een aluminium tandwielhuis wat de kwaliteit wel weer ten goede komt :)

edit:
Je kunt evt. ook nog kijken naar de DHP458.. is geen koolborstelloze machine, maar heeft nog aanzienlijk meer koppel dan de 484, namelijk 91Nm, en de machine is nog ~400g lichter dan de 481.
Deze machine is te krijgen tussen de €300 en €350 inc. 2 stuks 5Ah accu's

[ Voor 16% gewijzigd door Annuk op 11-10-2017 15:00 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:54
Ipv een paar schragen wil ik een simpele uitklapbare werktafel kopen om overal in huis te gebruiken voor wat zaag en boorwerk. Ik twijfel tussen deze twee:

https://www.praxis.nl/ger...-in-een-werktafel/5619271

Voordelen:

- Ziet er wat mooier uit
- Uitklapsysteem lijkt iets innovatiever
- Iets groter oppervlakte
- Bredere klemmen, om groter materiaal vast te klemmen

https://www.praxis.nl/ger...klapbare-werkbank/5415758

Voordelen

- Bestaat al een lange tijd onder verschillende merken zoals 'Keter'
- De poten lijken iets breder, dus wellicht stabieler met zagen
- 25 euro goedkoper

Iemand ervaringen met een van deze tafels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
peligro2k schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 15:16:
Ipv een paar schragen wil ik een simpele uitklapbare werktafel kopen om overal in huis te gebruiken voor wat zaag en boorwerk. Ik twijfel tussen deze twee:

Voordelen:

- Ziet er wat mooier uit

Voordelen

- 25 euro goedkoper

Kwestie van uitproberen? Als je éénmaal aan een tafel gewend bent, ken je ook de voor- en nadelen.

Je kiest voor een huismerk. Optie 3 is om in je buurt via Marktplaats te zoeken. Gebruikt, maar van ijzer. Dat vind ik persoonlijk prettiger. Er worden werkbanken genoeg aangeboden, van heel goedkoop & goed gebruikt tot topmerken die er nog netjes uitzien.

==
hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
Ik heb die dingen wels in de winkel bekeken, en ik blijf ze slapper aan vinden voelen dan een echte workmate. Soms doe je lompe dingen met klussen, en omdat nou op een fragiel plastic tafeltje te doen..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Voor dat budget zou ik inderdaad ook gewoon een B&D Workmate kopen.

* dreamscape koopt binnenkort zelfs een tweede Workmate en een stevig werkblad erbij om een soepel te verplaatsen werkbank van te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:08
Ik verwacht eerlijk gezegd dat zo'n plastic werktafeltje met gemak (door)buigt, om over fatsoenlijk klemmen maar niet te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jevon
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-10 13:26
....

Voordelen

- 25 euro goedkoper

Ik heb deze. Ben er erg tevreden over, stevig zat en durf er zonder te twijfelen op te gaan staan, buigt zeker niet door. Klapt makkelijk in en uit en staat stevig op zijn poten. Heb nog niet echt een nut gevonden van het ingebouwde klemmen systeem, maar een paar extra klemmen kunnen nooit kwaad en zijn altijd handig om in de buurt te hebben. Klemmen op de rand van de tafel gaat dan wel weer erg goed.

Het werk oppervlak is wel redelijk beperkt als je wat met wat grotere/langere materialen aan de slag gaat. Wat dat betreft is een 2,5m x 1,25m plaat op een paar schragen niet snel te overtreffen!

Intel Core i5 4690 | 8GB | GTX970 | 256GB SSD | 2TB HDD |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.

Voordelen:

- Ziet er wat mooier uit

Voordelen

- 25 euro goedkoper

Ik zou eerder gaan voor een zelfbouw MFT. Dan kan met zaagbokken, bv:

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/736x/b4/be/16/b4be161d8cff6f622d9cd61fd6ce1959--workbench-organization-diy-woodworking.jpg

Als zaagbok kun je ook een Triton Multi-Stand MSA 200 gebruiken, want daar kun je het blad in klemmen:

Afbeeldingslocatie: http://www.festoolownersgroup.com/CoppermineMain/albums/userpics/normal_Triton_MultiStand_04.JPG

Of een zaagbok in combinatie met een PaulK workbench:

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/d5/d0/8f/d5d08f43bddd3875a25fd78258e85ba0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/736x/f9/bf/80/f9bf800feaf94ea2ca3ca00704e791d3--garage-workshop-small-workbench.jpg

Of met inklapbare poten:

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/736x/b3/61/07/b36107988df28097c5c2daa54a8fd6ac--workbenches-woodwork.jpg

Hier zijn het frame en de poten van aluminium profielen, maar dat kan natuurlijk ook van hout.

Of, als je meer plaats hebt en de trap niet op hoeft, de MFTC van Benchworks:

Walko heeft ook hele mooie mobiele werkbanken, waarvan je ook een versie van in hout kunt maken:

Afbeeldingslocatie: http://www.je-nettiverstas.fi/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/w/a/walko-3-tarkat-mitat.jpg

Je kunt het ook in aluminium maken, maar dan ben je veel geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-10 14:55

CasGas

.

Iemand die hier ook ervaring heeft met iet wat goedkopere lintzagen?

Ik had bijvoorbeeld een POWERPLUS POWX180 gezien, zo rond de 150 euro. Voor het af toe snijden lijkt mij het prima, gewoon stukjes makkelijk zagen wat niet te doen is met een decoupeerzaag. Enige nadeel is de maximale snijhoogte van 80mm en maximaal 350watt, maar ik vraag mij of ik dat ik daar "last" van ga hebben bij standaard zaag werk.

Voor iets meer dan het dubbele heb je een METABO BAS 261 PRECISION met een hoogte van 103mm en 400watt.

Als ik dat ding 3x per maand zou gebruiken bij een projectie, dan heb je het ook wel gehad denk ik. Zou de Metabo veel verschil uitmaken qua power of op andere vlakken?

Oja, mijn normale assortiment bestaat eigenlijk alleen uit dewalt, maar dan ben ik min. 850 euro kwijt, dat gaat mij sowieso te gek worden.

[ Voor 9% gewijzigd door CasGas op 11-10-2017 20:14 ]

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen verstand van lintzagen, maar 80 mm is al een hele dikte lijkt me. Hoe vaak denk je daar overheen te gaan, en is dat dan niet makkelijker met een afkortzaag :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
CasGas schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:13:
Iemand die hier ook ervaring heeft met iet wat goedkopere lintzagen?

Ik had bijvoorbeeld een POWERPLUS POWX180 gezien, zo rond de 150 euro. Voor het af toe snijden lijkt mij het prima, gewoon stukjes makkelijk zagen wat niet te doen is met een decoupeerzaag. Enige nadeel is de maximale snijhoogte van 80mm en maximaal 350watt, maar ik vraag mij of ik dat ik daar "last" van ga hebben bij standaard zaag werk.

Voor iets meer dan het dubbele heb je een METABO BAS 261 PRECISION met een hoogte van 103mm en 400watt.

Als ik dat ding 3x per maand zou gebruiken bij een projectie, dan heb je het ook wel gehad denk ik. Zou de Metabo veel verschil uitmaken qua power of op andere vlakken?

Oja, mijn normale assortiment bestaat eigenlijk alleen uit dewalt, maar dan ben ik min. 850 euro kwijt, dat gaat mij sowieso te gek worden.
Veel van die goedkope lintzagen komen uit China en worden meestal niet echt goed getest. Het zijn vaak dezelfde modellen die met een ander kleurtje verkocht wordt.

Kijk eens naar de Jet JWBS9. Die komt ook uit China, maar zou beter zijn.

Zelf heb ik een oude Inca Euro 260 gekocht en dat is een hele fijne lintzaag. Gerestaureerd kost die €250 - €300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
CasGas schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:13:
Ik had bijvoorbeeld een POWERPLUS POWX180 gezien, zo rond de 150 euro. Voor het af toe snijden lijkt mij het prima, gewoon stukjes makkelijk zagen wat niet te doen is met een decoupeerzaag.
Dit even er uit gelicht. Hoe bedoel je dit precies? Er is namelijk verdomd weinig dat je met een lintzaag wel kan doen en met een decoupeerzaag niet, en het meeste uit die categorie zijn geen dingen die je met een lintzaag moet willen doen.

Wil niet zeggen dat een lintzaag geen voordelen heeft, maar deze uitspraak vind ik wat merkwaardig.

[ Voor 8% gewijzigd door McGryphon op 11-10-2017 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:16

Bob Popcorn

Plop!

Iemand ervaring met Parkside 20v spullen van de Lidl? Spotgoedkoop en zal uiteraard geen topkwaliteit zijn, maar gewoon voor huis tuin en keukengebruik? (Schilderijtje hangen, rolgordijntje etc)? Heb nu een bosch 14v, maar beide nimh accus zijn verrot en kosten 80 piek per stuk... die lidl machine is 59 euro en losse accu’s 20 euro... bijpassende decoupeerzaag 19,99 (excl accu)...

Te mooi om waar te zijn? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Bob Popcorn op 11-10-2017 21:19 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Bob Popcorn schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:18:
Iemand ervaring met Parkside 20v spullen van de Lidl? Spotgoedkoop en zal uiteraard geen topkwaliteit zijn, maar gewoon voor huis tuin en keukengebruik? (Schilderijtje hangen, rolgordijntje etc)? Heb nu een bosch 14v, maar beide nimh accus zijn verrot en kosten 80 piek per stuk... die lidl machine is 59 euro en losse accu’s 20 euro... bijpassende decoupeerzaag 19,99 (excl accu)...

Nee, dat is de normale prijs. Voor jouw klusjes goed te doen. Zijn de accus voor beide apparaten te gebruiken? Kijk wel of het lion batterijen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Brutalsranan schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:32:
[...]

Nee, dat is de normale prijs. Voor jouw klusjes goed te doen. Zijn de accus voor beide apparaten te gebruiken? Kijk wel of het lion batterijen zijn.
Zijn lithium batterijen. :) Kijk, zou graag een dikke Makita of Festool kopen, maar ik gebruik het spul bijna nooit (ben toevallig net verhuisd dus dan ff wat meer). Denk dat ik me hier niet een heel erge buil aan kan vallen, maar zou graag een ervaring horen van iemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
McGryphon schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:07:
[...]

Dit even er uit gelicht. Hoe bedoel je dit precies? Er is namelijk verdomd weinig dat je met een lintzaag wel kan doen en met een decoupeerzaag niet, en het meeste uit die categorie zijn geen dingen die je met een lintzaag moet willen doen.

Wil niet zeggen dat een lintzaag geen voordelen heeft, maar deze uitspraak vind ik wat merkwaardig.
Waar ik nog bij wil toevoegen, een goedkope lintzaag is een rottiger ding dan een goedkope Lidl decoupeerzaag. Doordat de lint vrij exact moet lopen en anders je zaagsnede behoorlijk gaat wandelen heb je bij de goedkope lintzagen redelijk de kans dat je heel veel staat te schelden. De geleiding van het lint laat vaak te wensen over, en het bijgeleverde lint al helemaal.

Ik weet niet wat voor materiaal je zaagt, maar je kan altijd naar een electrische figuurzaag kijken of een goede decoupeerzaag die je stationair monteert.

Ik zou zoals @L.N. zegt naar een Inca kijken, en helemaal in dit geval de rest laten staan. Een goede lintzaag vind ik een zegen om mee te werken en ik laat er graag een decoupeerzaag voor staan. Maar een slechte is redelijk het tegenovergestelde.

De Metabo bas is overigens ook niet zaligmakend.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:09

orf

Voor €89,99 heb je een Bosch Blauw 12v met 2 accu's. Ook al prima voor huis- tuin en keukengebruik en kwalitatief een heel stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

orf schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:49:
[...]

Voor €89,99 heb je een Bosch Blauw 12v met 2 accu's. Ook al prima voor huis- tuin en keukengebruik en kwalitatief een heel stuk beter.
Nice, ziet er ook goed uit. Kan ik met zoiets ook een tv ophangen? Daarvoor moest ik 8mm gaten boren in een binnenmuur, cm of 8 diep (blokken gips ofzo) en daar had m’n 14v bosch het wel wat zwaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:09

orf

Bob Popcorn schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:54:
[...]

Nice, ziet er ook goed uit. Kan ik met zoiets ook een tv ophangen? Daarvoor moest ik 8mm gaten boren in een binnenmuur, cm of 8 diep (blokken gips ofzo) en daar had m’n 14v bosch het wel wat zwaar mee.
Je kan even kijken wat de specificaties van je oude Bosch waren. Deze Bosch doet 30 Nm. Mijn ervaring is dat de 12V/10,8V het beter doet dan de oude 14,4V variant. De Parkside doet 40 Nm met ook nog een beetje klopfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Bob Popcorn schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:54:
[...]

Deze bosch is een topapparaat. Het ziet er klein uit. Maar heeft genoeg kracht. 8mm in blokken gips haalt die makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
McGryphon schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:07:
[...]

Er zijn genoeg zaken die een lintzaag wel kan, maar een decoupeerzaag niet. Bv het herzagen van een plank bv van 20 mm naar 2 x 10 mm dik is iets dat met een decoupeerzaag niet kan. Of het zagen van een cirkel met een hele kleine radius. Het zagen van 200 mm dik hardhout gaat ook niet met een decoupeerzaag of het zagen van een strip van 1 mm van een plank van 10 mm breed (zonder allerlei jigs te gebruiken). Het verzagen van een boomstam tot planken kan wel met een lintzaag, maar niet met een decoupeerzaag. En zo zijn er nog wel meer dingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McGryphon schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:01:
[...]
Ik vind het ook altijd schattig als mensen stellen dat hun CNC-freesmachine van Stepcraft oid 0,1mm nauwkeurigheid in hout haalt. Geef ze een stukje hardhout met mooie crossgrain en daar blijft niks van over hoor :+
Jammer genoeg (of goddank?? :+ ) ben ik niet in het bezit van een fancy CNC freesmachine en moet ik mij behelpen met een stel leuke kruistafels.
Voor de cruciale precisie frees ik dan in de laatste gang natuurlijk geen 5mm of meer in een keer weg, maar slechts een "dampje hout/metaalstof" en dan blijkt de nauwkeurigheid ook bij een crossgrain niet iets om over te klagen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Laatst online: 30-09 13:58

Mooi spul, als je de 20v lijn apparaten koopt kan je de accu's onderling gebruiken. Als je in muren wilt boren zou ik altijd voor een bedrade klopboormachine gaan. Voor schroeven zou ik niet meer zonder een slagschroevendraaier willen. Die Lidl machines zijn echt prima spul, voelen degelijk aan en werken goed.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
dreamscape schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:22:
Voor dat budget zou ik inderdaad ook gewoon een B&D Workmate kopen.

* dreamscape koopt binnenkort zelfs een tweede Workmate en een stevig werkblad erbij om een soepel te verplaatsen werkbank van te maken...
Op marktplaats kan je vaak nog de oude Workmate kopen (die blauwe), die zijn een stuk steviger dan de nieuwe zwarte. Ik heb die van mij voor 15 euro op de kop getikt.
L.N. schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:03:
[...]

Ik zou eerder gaan voor een zelfbouw MFT. Dan kan met zaagbokken, bv:

[afbeelding]

Als zaagbok kun je ook een Triton Multi-Stand MSA 200 gebruiken, want daar kun je het blad in klemmen:

[afbeelding]

Of een zaagbok in combinatie met een PaulK workbench:

[afbeelding]

[afbeelding]

Of met inklapbare poten:

[afbeelding]

Hier zijn het frame en de poten van aluminium profielen, maar dat kan natuurlijk ook van hout.

Of, als je meer plaats hebt en de trap niet op hoeft, de MFTC van Benchworks:

[video]

Walko heeft ook hele mooie mobiele werkbanken, waarvan je ook een versie van in hout kunt maken:

[afbeelding]

Je kunt het ook in aluminium maken, maar dan ben je veel geld kwijt.
En nog een optie is de Centipede tool, die heb ik en werkt fijn.

[ Voor 64% gewijzigd door iscara op 12-10-2017 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
iscara schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 08:37:
Op marktplaats kan je vaak nog de oude Workmate kopen (die blauwe), die zijn een stuk steviger dan de nieuwe zwarte. Ik heb die van mij voor 15 euro op de kop getikt.
En dan vind je nog wel eens een exemplaar met lekker veel verfvlekken en ontbrekende klemmen. Voor mijn doel - als tweede WM onder een werkblad zodat ik heel snel buiten onder het afdak een werkbank kan opbouwen - is dat natuurlijk geen probleem.

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik in stevigheid geen verschil heb gemerkt tussen mijn zwarte van intussen tien jaar oud en de veel oudere blauwe van mijn pa. Een paar jaar geleden tijdens kluswerk had ik ze naast elkaar staan en ze voelden beide even stevig aan. Alleen is een van de pootjes van die ouwe wat gammel, maar zodra hij stabiel staat, merk je daar niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Voor een paar kleine klusjes (paar kousjes krimpen, onkruid in verharding doden en wat verf verwijderen) zoek ik een verfbrander / heteluchtpistool.
Een snelle zoektocht levert apparaten van 20 - 200 euro.
Dat eerste klinkt aantrekkelijk voor deze paar klusjes en daarna 2x per jaar gebruiken, maar als ik voor een kleine extra investering iets beters heb, is dat uiteraard welkom. Max 40 euro.

Iemand tips waarop te letten en wellicht een bepaald merk of type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 07:15:
[...]

Jammer genoeg (of goddank?? :+ ) ben ik niet in het bezit van een fancy CNC freesmachine en moet ik mij behelpen met een stel leuke kruistafels.
Voor de cruciale precisie frees ik dan in de laatste gang natuurlijk geen 5mm of meer in een keer weg, maar slechts een "dampje hout/metaalstof" en dan blijkt de nauwkeurigheid ook bij een crossgrain niet iets om over te klagen. _/-\o_
En daarvoor is de repeatability van die goedkope CNC-machines dan weer niet goed genoeg :+

Zonder dollen, je kan erg mooie dingen met een CNC-freestafel maken, maar de standaard bouwpakketten met een Dremel/Proxxon ipv een echte freesspindel, daarmee moet je te hard hout gewoon niet te lijf gaan.

In het geval van de Stepcraft specifiek ook omwille van de backlash in het systeem die groter is dan de onnauwkeurigheid gedurende een pass. Voor de herhaalbaarheid zegt me dat genoeg lijkt me.
KifArU schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:43:
Voor een paar kleine klusjes (paar kousjes krimpen, onkruid in verharding doden en wat verf verwijderen) zoek ik een verfbrander / heteluchtpistool.
Een snelle zoektocht levert apparaten van 20 - 200 euro.
Dat eerste klinkt aantrekkelijk voor deze paar klusjes en daarna 2x per jaar gebruiken, maar als ik voor een kleine extra investering iets beters heb, is dat uiteraard welkom. Max 40 euro.

Iemand tips waarop te letten en wellicht een bepaald merk of type?
Begin maar met iets anders dan een verfbrander te zoeken voor dat onkruid. Dat gaat met een verfbrander absoluut niet opschieten, daarvoor heb je een onkruidbrander nodig, en wel een die op de welbekende groene gasflessen kan worden aangesloten.

[ Voor 29% gewijzigd door McGryphon op 12-10-2017 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
dreamscape schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:38:
[...]
Alleen is een van de pootjes van die ouwe wat gammel, maar zodra hij stabiel staat, merk je daar niks meer van.
De Workmates hebben plastic veren die weleens kapot kunnen gaan. Bij deze winkel heb ik een tijd geleden een set gekocht, maar ik zag ze daarna ook bij de Praxis hangen.

Met een ijzervijltje moet je bij oudere modellen Workmate een lipje eruitvijlen, omdat in het ijzer geen uitsparing zit tegen het draaien van de veer. Wijst zich vanzelf. Als de veer er in 1x inklikt, heb je een nieuw model. Past'ie niet, dan moet je waarschijnlijk wat weghalen.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Eusebius schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:05:
[...]

De Workmates hebben plastic veren die weleens kapot kunnen gaan. Bij deze winkel heb ik een tijd geleden een set gekocht, maar ik zag ze daarna ook bij de Praxis hangen.
Dank voor de tip. Zal binnenkort de veertjes van die WM van mijn pa eens vervangen. Hij doet er zelf niet veel meer mee (want 70+ en reuma), maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of een Aandraaimoment van zacht / hard 30 / 54 Nm genoeg is voor de allerdaagse klusjes in en rond huis? :) Ik kan me er eerlijk gezegd geen voorstelling van maken en in de eerste post van deze topic zie ik hierover ook niets staan?

Het gaat om een 18V accuboor/schroef machine.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2017 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:42:
Weet iemand of een Aandraaimoment van zacht / hard 30 / 54 Nm genoeg is voor de allerdaagse klusjes in en rond huis? :) Ik kan me er eerlijk gezegd geen voorstelling van maken en in de eerste post van deze topic zie ik hierover ook niets staan?

Voor klusjes in en rond het huis is dit meer dan voldoende, ik neem aan dat je het meest schroeven gebruikt voor de alledaagse klusjes? Mijn Bosch blauw heeft 24 / 63 Nm en is meer dan voldoende voor de meeste klussen. Voorboren voorkomt ook veel problemen, en is iets wat vooral vaak voor de snelheid niet gedaan wordt.

Misschien is het ook makkelijk dat je het type en merk boormachine post dan kunnen mensen die dezelfde hebben ook goed commentaar geven.

Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat er een accuboormachine op de markt is van 18V die niet voldoende kracht heeft voor simpele klussen. Als draaimomenten en kracht heel belangrijk zijn zul je een (Accu) Slagschroevendraaier moeten aanschaffen.

[ Voor 6% gewijzigd door Andyk125 op 12-10-2017 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:42:

Is voor algemeen gebruik genoeg :)
Heb hier nog een iet-wat oudere Makita BDF446 liggen (14,4V) met aandraai momenten van: zacht/hard <> 30/44Nm en die heeft over het algemeen meer dan genoeg power :)
Het is niet helemaal de bedoeling, maar hij komt nog aardig door +5L rotband die flink dik is met een mixer erop :)
je gaat dus toch voor de Makita DDF/DHP484? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Annuk schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 12:15:
[...]

Is voor algemeen gebruik genoeg :)
Heb hier nog een iet-wat oudere Makita BDF446 liggen (14,4V) met aandraai momenten van: zacht/hard <> 30/44Nm en die heeft over het algemeen meer dan genoeg power :)
Het is niet helemaal de bedoeling, maar hij komt nog aardig door +5L rotband die flink dik is met een mixer erop :)
je gaat dus toch voor de Makita DDF/DHP484? :)
haha ja, ga voor de Makita DDF848RTJ, mijn allereerste stuk elektrisch gereedschap 8)

Heb net een mooie werkbank in de schuur gemaakt (m.b.v. gereedschap van mijn schoonvader) en ga nu dus mooi beginnen met verzamelen. Verkoper heeft mij wel verteld dat ik de accu's het beste binnen kan bewaren i.v.m. lage temperaturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
@Verwijderd Weet je zeker dat je geen DHP wilt? ;) kost je paar euri's extra maar heb je gelijk klopboor erbij ;) niet zaligmakend maar kan soms wel ff verdomd handig zijn. Verder goede keuze :)

Evt. als je een goede boorhamer zoekt met genoeg power voor praktisch alles HTK klussen kan ik je ook de HR2631FT aanbevelen => 230V machine maar met verwisselbare boorkop, SDS+ en een snelspanboorkop die je onderling kunt omwisselen op de machine.

Wat betreft de accu's inderdaad wel nette tip, en zorg dat je ze niet volledig opgeladen weg legt voor langere tijd. Uit m'n hoofd ~50% lading ongeveer als je ze langer wilt weg leggen, maar daar weet iemand ander hier vast wel het juiste recept voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 12:34:
[...]

haha ja, ga voor de Makita DDF848RTJ, mijn allereerste stuk elektrisch gereedschap 8)

Heb net een mooie werkbank in de schuur gemaakt (m.b.v. gereedschap van mijn schoonvader) en ga nu dus mooi beginnen met verzamelen. Verkoper heeft mij wel verteld dat ik de accu's het beste binnen kan bewaren i.v.m. lage temperaturen.
@Annuk maakt een goede opmerking over de klopboorfunctie.

ik heb nog een andere tip.....als je regelmatig denkt te gaan klussen en ook in beton zal moeten gaan boren dan zou ik de combinatie schroef/klop-boor niet doen maar kijken naar een boorhamer die ook kan kloppen.

Heb je een klopboor....dan ben je kansloos in beton.

Ik heb de 2-28 van Bosch Pro, die kan schroeven (beetje zware machine voor 3.0x40 houtschroefjes :+ ) kloppen en hameren. En niet te vergeten, kun je meestal ook beitelen met die dingen door de rotatiefunctie uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
kloppen en hameren in 1 machine :?

Da's nieuw voor me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Raymond schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:46:
kloppen en hameren in 1 machine :?

Da's nieuw voor me.
De machine zelf als hamer gebruiken :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ik heb mijn DHP 481 in beton gebruikt en moet eerlijk zeggen, die had daar niet bizar veel moeite mee. Kan niet zeggen dat die DHP481 kansloos in beton is.. Dacht eerst ook dat ik een boorhamer nodig had, nu nie.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

simon schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:53:
Ik heb mijn DHP 481 in beton gebruikt en moet eerlijk zeggen, die had daar niet bizar veel moeite mee. Kan niet zeggen dat die DHP481 kansloos in beton is.. Dacht eerst ook dat ik een boorhamer nodig had, nu nie.
Totdat je een kiezel tegenkomt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Nu al een paar keer tegen aan gelopen, boor was goed scherp en ging er gewoon door heen. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het makkelijk is om te zeggen, pak het sterkste/zwaarste/nextlevelste, maar dat soms net die eronder ook voldoet. Als het maar geen el cheapo crappy crappy variant is.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Fraggert schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:25:
[...]

@Annuk maakt een goede opmerking over de klopboorfunctie.

ik heb nog een andere tip.....als je regelmatig denkt te gaan klussen en ook in beton zal moeten gaan boren dan zou ik de combinatie schroef/klop-boor niet doen maar kijken naar een boorhamer die ook kan kloppen.

Heb je een klopboor....dan ben je kansloos in beton.

Ik heb de 2-28 van Bosch Pro, die kan schroeven (beetje zware machine voor 3.0x40 houtschroefjes :+ ) kloppen en hameren. En niet te vergeten, kun je meestal ook beitelen met die dingen door de rotatiefunctie uit te zetten.
Stond er ook nog onder he ;) quote mezelf hier ff
Evt. als je een goede boorhamer zoekt met genoeg power voor praktisch alles HTK klussen kan ik je ook de HR2631FT aanbevelen => 230V machine maar met verwisselbare boorkop, SDS+ en een snelspanboorkop die je onderling kunt omwisselen op de machine.
Voor @Verwijderd om het evt bij een merk te houden (ken zelf de Bosch Pro GHB 2-28 niet) de Makita HR2631FTJ (let dus wel ff op dat je de versie hebt met de verwisselbare boorkoppen en niet dat je een opsteek boorkop nodig bent).
Als je deze 2 machines gaat combineren > DHP/DDF484 voor het gangbare werk, en een HR2631 voor het zware werk (in beton e.d.) dan kan je de meeste klussen wel aan, kan je later nog verder kijken of je nog een zwaardere accuboor erbij wilt hebben en/of evt ander accu gereedschap :)

Je hebt van Makita de HR2631FTJ en de HR2631FJ, zijn praktisch dezelfde machines waarvan de eerstgenoemde wel een verwisselbare boorkop heeft, en de 2e niet (de SDS+ kop kan je bij deze er ook NIET afhalen). Let dus op de T in de FTJ als achtervoegsel (en lees ff de beschrijving erbij als je besteld op internet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 15:22

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Annuk schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 12:43:
@Verwijderd Weet je zeker dat je geen DHP wilt? ;) kost je paar euri's extra maar heb je gelijk klopboor erbij ;) niet zaligmakend maar kan soms wel ff verdomd handig zijn. Verder goede keuze :)

Wat betreft de accu's inderdaad wel nette tip, en zorg dat je ze niet volledig opgeladen weg legt voor langere tijd. Uit m'n hoofd ~50% lading ongeveer als je ze langer wilt weg leggen, maar daar weet iemand ander hier vast wel het juiste recept voor.
Hoho! de boorkop van de HR2631 is NIET verwisselbaar. je kunt wel in de (vaste) SDS+ kop een snelspanboorkop inklikken maar dat is dan een inzetstuk.

Tenminste, mijn kop is niet verwisselbaar :-)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Sjoerdfoto schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:07:
[...]

Hoho! de boorkop van de HR2631 is NIET verwisselbaar. je kunt wel in de (vaste) SDS+ kop een snelspanboorkop inklikken maar dat is dan een inzetstuk.

Tenminste, mijn kop is niet verwisselbaar :-)
De boorkop van de gewone HR2631(FJ) inderdaad is NIET verwisselbaar, de HR2631FTJ wel :)
Makita HR2631FJ vs HR2631FTJ
Kijk ff bij de rode pijlen ;) dat is ook het enige verschil wat er tussen die 2 zit, zal strax/vanavond wel ff foto maken als ik het niet vergeet en die hier plaatsen

Hier de vergelijkings link: https://www.makita.nl/ver...ems=HR2631FJ,%20HR2631FTJ

[ Voor 7% gewijzigd door Annuk op 12-10-2017 17:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Ben ipv het Lidl spul toch voor de Bosch blauw gegaan! Niet in DE besteld maar gewoon bij Coolblue. Wel wat duurder, maar die in DE kreeg je geen koffer bij, en geen zin in gezeik met mogelijke garantie etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 15:22

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Annuk schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:31:
[...]

De boorkop van de gewone HR2631(FJ) inderdaad is NIET verwisselbaar, de HR2631FTJ wel :)
[afbeelding]
Kijk ff bij de rode pijlen ;) dat is ook het enige verschil wat er tussen die 2 zit, zal strax/vanavond wel ff foto maken als ik het niet vergeet en die hier plaatsen

Hier de vergelijkings link: https://www.makita.nl/ver...ems=HR2631FJ,%20HR2631FTJ
Hmm. Ach, gebruik het snelspan spul toch weinig (pak ik de accutol wel voor snelspan).

Maar blijkbaar niet goed opgelet bij bestellen, of het was niet in engeland beschikbaar.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Annuk schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:15:
@Annuk Ow sorry dude, dat had ik niet gelezen ker'l

Great minds think alike zeg maar d:)b :P

[ Voor 67% gewijzigd door Fraggert op 13-10-2017 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Bob Popcorn schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 18:28:
Ben ipv het Lidl spul toch voor de Bosch blauw gegaan! Niet in DE besteld maar gewoon bij Coolblue. Wel wat duurder, maar die in DE kreeg je geen koffer bij, en geen zin in gezeik met mogelijke garantie etc :)
Goeie keuze zeg. Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Annuk schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:15:
[...]

[...]

Voor @Verwijderd om het evt bij een merk te houden (ken zelf de Bosch Pro GHB 2-28 niet) de Makita HR2631FTJ (let dus wel ff op dat je de versie hebt met de verwisselbare boorkoppen en niet dat je een opsteek boorkop nodig bent).
Als je deze 2 machines gaat combineren > DHP/DDF484 voor het gangbare werk, en een HR2631 voor het zware werk (in beton e.d.) dan kan je de meeste klussen wel aan, kan je later nog verder kijken of je nog een zwaardere accuboor erbij wilt hebben en/of evt ander accu gereedschap :)

Je hebt van Makita de HR2631FTJ en de HR2631FJ, zijn praktisch dezelfde machines waarvan de eerstgenoemde wel een verwisselbare boorkop heeft, en de 2e niet (de SDS+ kop kan je bij deze er ook NIET afhalen). Let dus op de T in de FTJ als achtervoegsel (en lees ff de beschrijving erbij als je besteld op internet).
bedankt voor je advies!! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XTrPh3E.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EHKlHwg.jpg

En binnen, mooi spul! Thanks voor de adviezen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Bob Popcorn op 13-10-2017 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Bob Popcorn schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:30:
[afbeelding]

[afbeelding]

En binnen, mooi spul! Thanks voor de adviezen :)
Dat is snel. Is de boorkop recht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Brutalsranan schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:40:
[...]

Kaarsrecht, net ff gecheckt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Brutalsranan schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:40:
[...]

Waarom zou dat bij een nieuwe niet zijn :? ?
En hoe check je dat?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Eusebius schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:41:
[...]

En hoe check je dat?
Boortje erin, zie je het snel genoeg...
Waarom een nieuwe krom zou zijn is me wel een raadsel :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

Eusebius schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:41:
[...]

En hoe check je dat?
Er zijn de laatste tijd wat berichten hier op het forum verschenen dat de boorkoppen van Bosch Blauw accumachines soms scheef zitten of wiebelen. Heb dit nu al van meerdere mensen gehoord, en dat is natuurlijk een vervelende zaak. Zelf heb ik daar gelukkig nog nooit last van gehad. En dat met meer dan 10 accumachines. Allemaal per-fect :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Atmoz schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:00:
[...]

Er zijn de laatste tijd wat berichten hier op het forum verschenen dat de boorkoppen van Bosch Blauw accumachines soms scheef zitten of wiebelen. Heb dit nu al van meerdere mensen gehoord, en dat is natuurlijk een vervelende zaak. Zelf heb ik daar gelukkig nog nooit last van gehad. En dat met meer dan 10 accumachines. Allemaal per-fect :)
Hmmm, het zullen vast Makita's zijn geweest .. 8)

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

Eusebius schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:11:

Lol, niet te hard zeggen hier.. Dadelijk krijgen we voor straf weer zo'n "mooie" achtergrondkleur >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
Vraagje voor de cirkelzaagspecialisten hier: Voor wat aankomende houtwerkdingetjes ben ik langzamerhand wat aan het oriënteren op een lichte maar capabele (als in zaagdiepte) cirkelzaag. De meeste specs spreken voor zich, maar ik zie overal dat ook de diameter van het asgat vermeld wordt. twee vragen daarover:

1. wat is het meest gangbaar? als in: voor welke diameter is het meeste spul te krijgen?
2. Heeft dit nog ergens invloed op? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een zaag met een grotere asgat-diameter minder diep kan (bij dezelfde diameter zaagblad, natuurlijk).

Dan nog heel toevallig iemand ervaring met de Bosch GKS165? Bij Coolblue valt ie binnen mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Asgat kan je gewoon negeren, dat is relatief standaard in europa. Da's over het algemeen 10mm (zeldzaam), 20mm (handmachines) of 30mm (stationaire machines). Zaagbladen zijn over het algemeen altijd wel met juiste asgatdiameter te krijgen. Dus een 190mm blad kan je krijgen met 20mm en 30mm gat.

Voor zaagdiepte minder relevant, omdat er altijd een flens tegenaan komt en die is daarom meer bepalend dan het asgat. De diameter van die flens zal tussen een 10mm machine en 20mm machine niet echt verschillen.

Bouwwijze van de machine en keuze van de fabrikant zijn uiteindelijk doorslaggevend voor zaagdiepte, niet asgat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Voor mezelf ook een vraag.

Ik zoek een klein (kloof-)bijltje om al gekloofde blokken hout (kloofmachine) naar aanmaakblokjes te maken. Hierboven heb ik dat toestel van 100 euro al gelinkt, maar ik weet nog niet of dat wat voor me is.

Bijlen fascineren me (heb ooit als kleuter een duim eraf gehakt :+ ) en ik ben dus niet persé op zoek naar de verstandige keuze :P Ik zoek gewoon een mooi ding.

Voor in het bos heb ik al een grandfos buks small forest axe. Maar daarmee wil ik niet kloven (kan prima, overigens, maar zie mijn opmerking over keuzes maken).

De Wetterlings 142 is helaas niet meer te krijgen, want Wetterlings is overgenomen door grandfors buks.

Nu heb ik zelf de volgende opties gevonden:
http://www.fiskars.nl/pro...fbijl-x11-s-44-cm-1015640
http://www.stihl.nl/STIHL...50/Kloofbijl-AX-13-C.aspx

Maar die spreken me dus helemaal niet aan. Dan liever gewoon voor 15 euro een bijltje bij de Welkoop halen.

Hebben jullie nog suggesties voor modellen?

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond op 13-10-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

* Orion84 gebruikt een Fiskars X7, maar als je de X11 niks vindt, dan heb je daar weinig aan :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
mn vader heeft een X5 en ik ken de Fiskars bijlen natuurlijk uit de winkel. Het zijn hartstikke goede bijlen, waar ik prima mee uit de voeten kan.

Maar in dit geval wil ik gewoon even de toolsnob uithangen en een bijl zoeken die een beetje "uitstraling" heeft en niet bij de lokale formido/tuincentrum in het schap ligt. Daar is even niks rationeel aan :+

Die Gransfors is door anderen al eens geprobeerd en vastgehouden en over het algemeen zie ik dat ze in de gaten hebben dat ze niet zomaar wat in handen hebben. Ik krijg ook standaard de vraag "wat kost deze?", omdat ze merken dat het wat anders dan anders is :)

Vind ik leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

knivesandtools.nl heeft het een en ander aan bijlen in het assortiment, wellicht daar eens kijken?

Edit: oh, wait, daar kwam je wetterlings linkje al vandaan, dus daar had je ongetwijfeld al rond gekeken :P

[ Voor 36% gewijzigd door Orion84 op 13-10-2017 15:47 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:54
Raymond schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:22:
Voor mezelf ook een vraag.

Ik zoek een klein (kloof-)bijltje om al gekloofde blokken hout (kloofmachine) naar aanmaakblokjes te maken. Hierboven heb ik dat toestel van 100 euro al gelinkt, maar ik weet nog niet of dat wat voor me is.

Bijlen fascineren me (heb ooit als kleuter een duim eraf gehakt :+ ) en ik ben dus niet persé op zoek naar de verstandige keuze :P Ik zoek gewoon een mooi ding.

Voor in het bos heb ik al een grandfos buks small forest axe. Maar daarmee wil ik niet kloven (kan prima, overigens, maar zie mijn opmerking over keuzes maken).

De Wetterlings 142 is helaas niet meer te krijgen, want Wetterlings is overgenomen door grandfors buks.

Nu heb ik zelf de volgende opties gevonden:
http://www.fiskars.nl/pro...fbijl-x11-s-44-cm-1015640
http://www.stihl.nl/STIHL...50/Kloofbijl-AX-13-C.aspx

Maar die spreken me dus helemaal niet aan. Dan liever gewoon voor 15 euro een bijltje bij de Welkoop halen.

Hebben jullie nog suggesties voor modellen?
Zelf ben ik juist groot fan van Fiskars bijlen, betaalbaar, goede swing en duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik ben nu aan het kijken naar de husqvarna bijlen. Die hebben ook die "zweedse uitstraling", worden volgens het internet in Hults Bruk gemaakt en zijn verrassend betaalbaar:

http://www.husqvarna.com/...-splitting-axe/576926802/
http://www.husqvarna.com/...ofbijl---klein/576926801/

Nu ben ik wel weer benieuwd naar het verschil tussen die twee, anders dan de prijs :+

Edit: Ik krijg de indruk dat die goedkope alleen de steel is, als ik wat verder rond klik.

En aangezien Hultafors ook in Hults Bruk worden gemaakt, is er een grote kans dat dit dezelfde is:
http://www.hultafors.nl/h...-bijlen/kloofbijl-kly-sv/

Leuk, dat snuffelen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Raymond op 13-10-2017 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Eusebius schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:11:
[...]

Dat zijn roddels die Bosch verspreid om mensen af te leiden van al die scheve schroeftollen die ze verkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die ene is enkel de reservesteel volgens mij? Eerst refreshen, dan posten :+

[ Voor 29% gewijzigd door Orion84 op 13-10-2017 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Orion84 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 17:24:
Die ene is enkel de reservesteel volgens mij? Eerst refreshen, dan posten :+
Is best tricky te vinden. Volgens mij staat het verkeerd in hun productdatabase, want ook de amerikaanse site laat het verkeerd zien en daar is het nog minder duidelijk.

Magoed, mijn verlanglijstje is wel compleet nu, denk ik :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Oeh, epic. Zojuist de Coolmbox ontvangen van de makita zomeractie. Blijkt dat ze er ook nog het koffieapparaat bij hebben gedaan :D

Heb alleen geen 18V accu's, maar gelukkig zit er ook een netsnoer bij :+

[ Voor 22% gewijzigd door Orion84 op 13-10-2017 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Orion84 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:26:
Oeh, epic. Zojuist de Coolmbox ontvangen van de makita zomeractie. Blijkt dat ze er ook nog het koffieapparaat bij hebben gedaan :D

Heb alleen geen 18V accu's, maar gelukkig zit er ook een netsnoer bij :+
Dat van dat koffiezetapparaat als bonus zag ik eerder voorbij komen. Misschien hier zelfs.

Prima actie van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:40:
.......
Maar in dit geval wil ik gewoon even de toolsnob uithangen en een bijl zoeken die een beetje "uitstraling" heeft en niet bij de lokale formido/tuincentrum in het schap ligt. Daar is even niks rationeel aan
Stihl schijnt een aardig en ergonomisch verantwoord assortiment te hebben waar je minder moe van wordt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Iemand nog suggesties voor decoubibberzagen die scheef weglopen (met verschillende zaagjes) als je langs een geleider zaagt (een balk op de plaat geklemd bijvoorbeeld)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
Doen ze allemaal.

Da's werk voor een cirkelzaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
GoldenSample schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 23:50:
Iemand nog suggesties voor decoubibberzagen die scheef weglopen (met verschillende zaagjes) als je langs een geleider zaagt (een balk op de plaat geklemd bijvoorbeeld)
De andere kant op zagen zodat hij tegen het geleidende stuk hout/ijzer aan drukt

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 15:23
Framoes schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 20:52:
[...]

Dat van dat koffiezetapparaat als bonus zag ik eerder voorbij komen. Misschien hier zelfs.

Prima actie van ze.
Ja nu baal ik nog meer dat ik geen gebruik heb gemaakt van de actie :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PtPazuzu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 11:40
Vandaag m'n nieuwe GSR 18V-60 binnen gekregen.. met.. een nieuwe L-Boxx :D
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Il9Dl5y.jpg

Vind de L-Boxx een beetje futuristisch ogen (wat prima is), zeker als je 'm naast de "oude" ziet. Maar voelt wel prettiger. Het makkelijker stapelen is me nog niet opgevallen, maar het open kunnen maken terwijl er iets op zit is wel heeeel fijn

Even m'n twijfels gehad tussen deze en de 85; Ik wil 'm vooral als grote broer naar de 12V die er al is, om soms net even dat stapje bij te kunnen zetten. Dus de 85 was wel heel lomp geweest; en na er 2 in m'n handen gehad te hebben met een raar mechanisch rateltje (en dan bedoel ik niet de slipkoppeling) toch maar 'gewoon' voor de 60 gegaan.
Ligt prima in de hand, stukje lichter weer dan de 85, maar ben erg enthousiast na er vandaag even mee gespeeld te hebben :D De metalen clutch was even 'apart', het voorste deel is een losse ring (om met het draaiende apparaat geen schade aan een werkstuk te maken), maar als je 'm "los" even laat draaien dan tolt dat nog even door met een ziiiiiiiiiing metaal-geluid.

[ Voor 3% gewijzigd door PtPazuzu op 14-10-2017 22:38 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.