[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 103 Laatste
Acties:
  • 920.176 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 13:54
Ik ben opzoek naar een accuklopboormachine 18v in combinatie met een decoupeerzaag. Het Makita ecosysteem is zeer uitgebreid en zou goed aansluiten bij toekomstige aan te schaffen apparatuur. Nu zie ik op toolenzo.nl een aantal Combikits. Ik heb een huis met beton waar zo nu en dan een gaatje in moet. Voor de rest is het hout en gipswanden waar ingeboord zal gaan worden. Ik wil dus een stevige allround machine. Met of zonder koolborstels, de dhp458 heeft een stalen kop en word als heavy zich aangeduid. Echter is er ook de nieuwere dhp482 en een borstelloze dhp459rtj. De dhp481 is super maar erg aan de prijs. Budget 500 euro voor beide machines. Wat denken jullie?

[ Voor 5% gewijzigd door boot77 op 04-10-2017 22:26 ]

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:27

orf

boot77 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:25:
Ik ben opzoek naar een accuklopboormachine 18v in combinatie met een decoupeerzaag. Het Makita ecosysteem is zeer uitgebreid en zou goed aansluiten bij toekomstige aan te schaffen apparatuur. Nu zie ik op toolenzo.nl een aantal Combikits. Ik heb een huis met beton waar zo nu en dan een gaatje in moet. Ik wil dus een stevige allround machine. Met of zonder koolborstels, de dhp458 heeft een stalen kop en word als heavy zich aangeduid. Echter is er ook de nieuwere dhp482 en een borstelloze dhp459rtj. De dhp481 is super maar erg aan de prijs. Budget 500 euro voor beide machines. Wat denken jullie?
Kun je voor beton niet beter kijken voor een boorhamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
Ik ben opzoek naar een accuklopboormachine 18v in combinatie met een decoupeerzaag. Het Makita ecosysteem is zeer uitgebreid en zou goed aansluiten bij toekomstige aan te schaffen apparatuur. Nu zie ik op toolenzo.nl een aantal Combikits. Ik heb een huis met beton waar zo nu en dan een gaatje in moet. Voor de rest is het hout en gipswanden waar ingeboord zal gaan worden. Ik wil dus een stevige allround machine. Met of zonder koolborstels, de dhp458 heeft een stalen kop en word als heavy zich aangeduid. Echter is er ook de nieuwere dhp482 en een borstelloze dhp459rtj. De dhp481 is super maar erg aan de prijs. Budget 500 euro voor beide machines. Wat denken jullie?
https://www.its.co.uk/blo...kita-drill-to-buy-2017-2/

Vond net dit artikel dat een hoop duidelijk maakt. De dhp458 zou de beste optie zijn. Ik kom nu met mijn 3 tientjes Blokker boor redelijk in de muur dus met zo iets verwacht ik voldoende te hebben voor beton en boortje 6 of 8. Dus winkel tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
orf schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:27:
[...]

Kun je voor beton niet beter kijken voor een boorhamer?
Zou ook mijn suggestie zijn in combinatie met handzame accuboor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Sethro schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:38:
Zou ook mijn suggestie zijn in combinatie met handzame accuboor
Dit inderderdaad. Zonder boorhamer kom je niet ver in beton. Accuboor erbij voor het werk waar je niet voor hoeft te hameren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@boot77
Ik heb er zo eentje.
Gaat als boter door een betonnen vloer van 200 mm
Erg tevreden mee (ben zowiezo festool fan, excuses)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 23:01:
@boot77
Ik heb er zo eentje.
Mooi spul helaas buiten budget

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 23:01:
@boot77
Ik heb er zo eentje.
Hele mooie machine daar niet van, maar voor dit geld koop je 2 leuke Bosch/Makita/Hitachi/Metabo bedrade boorhamers met meer pit. ;)
Boorhamers zijn over het algemeen stevig gebonden aan "bebouwing" en mogen (van mij dan) best een 230V stopcontact nodig hebben.

De Festool mag als boter door 200mm beton gaan (welke boordiameter??), de geleverde 1.8J roept bij mij geen vergezichten op van slooppanden. :+
Mijn Hitachi 18V boorhamertje levert dit ook en dat werkt voor het doorsnee werk prima, maar om daar mee te gaan "beitelen", nou nee. :N

Dat doet m'n Makita 2x18V met 3.0J al een heel stuk prettiger.
En zoals gezegd, een bedrade uitvoering is beter betaalbaar, heeft een lager gewicht en met een welkome hoeveelheid meer slagkracht en het 230V snoer hoeft naast een stofafzuigslang amper te hinderen.
.....
Ik wil dus een stevige allround machine. Met of zonder koolborstels, de dhp458 heeft een stalen kop en word als heavy zich aangeduid. Echter is er ook de nieuwere dhp482 en een borstelloze dhp459rtj. De dhp481 is super maar erg aan de prijs. Budget 500 euro voor beide machines. Wat denken jullie?
Ook een stevige 18V allround accu klopboormachine blijft een klopboormachine. ;)
Het werkt prima in steen, maar voor beton heb je een (accu)boorhamer nodig.

Ik heb van Makita zowel een stel 458's als een stel 481's in gebruik en het zijn beide beren van machines met een enorm koppel.
Ja de 481 is de nóg leukere updatet brushless versie van de 458, maar zoals je zelf al aangeeft tegen welke prijs??
Veel verschil tussen beide machines merk ik niet echt in de praktijk.

Toen de body van de 458 voor minder dan €100 werd aangeboden (inclusief een gratis 4Ah accu door de fabrikant) hoefde ik niet lang na te denken. :P
Met beide machines kun je niet verkeerd gaan, ik zou dan de prijs laten bepalen. ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2017 02:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Maareh, @boot77 je geeft aan dat je met een 3 tientjes Blokker boor al redelijk die muur in komt? Wat is dat precies voor apparaat dan en weet je zeker dat je muur van beton is?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02:11
Orion84 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 06:24:
Maareh, @boot77 je geeft aan dat je met een 3 tientjes Blokker boor al redelijk die muur in komt? Wat is dat precies voor apparaat dan en weet je zeker dat je muur van beton is?
Dat viel me ook op. Is het wel beton? Je komt niet zomaar met een boormachine in beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Andyk125 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 15:25:
[...]

Het ligt eraan wat je wilt gaan zagen, maar als je echt heel precies wilt gaan zagen dan vindt je niet wat onder de €500,- als tafelzaag. Ik had hetzelfde en heb eerste een Dewalt 7491 gekocht (wel iets duurder dan €500,- echter de tafel was zo schots en scheef dat ik deze terug heb gestuurd.

Als je niet alleen kleine delen wilt gaan zagen, zou ik voor een invalzaag of iets dergelijks gaan. Ik heb een Bosch Blauw GKT 55 GCE invalzaag gekocht met linialen. Als je dan iets niet precies zaagt is het je eigen schuld :P Daarnaast had ik al wel een afkortzaag voor het kleinere werk. De invalzaag bevalt mij erg goed, door massief eiken van 4cm zonder moeite en zeer nauwkeurig. Deuren afkorten zonder problemen en ga zo maar door. Het kost natuurlijk wel iets meer tijd om op te zetten.
Ik heb nu een zelfde soort situatie. Geen plek voor een zaagtafel. Dus ik dacht ook aan een inval/cirkelzaag. Ik wil rechte zaagsnedes kunnen maken, maar eigenlijk alles wat ik maak is voor mijzelf/vrienden, dus meer hobby dan profi. Mijn budget is ~ €200. Wat zou dan handig zijn? Wel een invalzaag (dan kom je op Lidl/Scheppach/Batavia uit met mijn budget). Maar ik heb het inval deel eigenlijk niet nodig, maar diepteinstelling wil ik wel. Zou dan een cirkelzaag niet beter zijn, die kan je dan van een gerenommeerd merk kopen, voor mijn gevoel is dit fijner. Met liniaal heb je dan de DeWalt DWE756 of de Makita HS7601J.
Of zou een cirkelzaag met zelfgemaakte rails ook goed genoeg zijn, dan heb je nog Bosch GKS 190 ofzo die kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
Brutalsranan schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:11:
[...]

Dat viel me ook op. Is het wel beton? Je komt niet zomaar met een boormachine in beton.
Het is zeker beton, kom er nu 2,5 cm in met de Blokker klopboor moet het echt dieper en groter dan leen ik de boorhamer van mijn schoonvader.

@Bhagavad thanks voor de bevestiging dat de 458 een prima machine is.

[ Voor 9% gewijzigd door boot77 op 05-10-2017 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
Eusebius schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:41:
Top antwoord van @L.N. d:)b

[...]

Definieer klein ..
Voorlopig denk ik niet groter dan een meter dan een meter. Max. Een nachtkastje maken lijkt me wel een uitdaging. Of wat kastjes in de schuur van triplex om mee te beginnen. Maar niet langer.

Het zou met een goede invalzaag en linialen kunnen, maar ik denk dat ik het afstellen van een zaagtafel voor lengte, breedte en hoek beter vind werken.

Als het dan niet goed gaat, kan ik de tafel de schuld geven :P
Klein, dan praat ik over 1 meter of kleiner inderdaad.

Als je veel plaatwerk doet, dan moet je er rekening mee houden dat deze platen standaard 2440x1220 zijn.
Dit is niet makkelijk met een gewone zaagtafel te doen, en heb je wel wat meer geleiding nodig. Dit is dus veel handiger met een invalzaag. Een van de reden dat ik ook voor de invalzaag ben gegaan.
Je kunt ze natuurlijk wel bij de bouwmarkt ook op maat laten zagen, maar dan betaal je wel wat meer voor de platen.

Een zaagtafel lijkt misschien wat makkelijker, maar het gebruikt ook veel ruimte. Vooral als je plaatmaterialen wilt gaan zagen zoals triplex. Een invalzaag kun je makkelijk overal mee naar toe nemen en is ook makkelijk op te bergen. En veel goedkoper, voor het verschil kun je mooi ander gereedschap aanschaffen ;)
iscara schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:52:
[...]

Ik heb nu een zelfde soort situatie. Geen plek voor een zaagtafel. Dus ik dacht ook aan een inval/cirkelzaag. Ik wil rechte zaagsnedes kunnen maken, maar eigenlijk alles wat ik maak is voor mijzelf/vrienden, dus meer hobby dan profi. Mijn budget is ~ €200. Wat zou dan handig zijn? Wel een invalzaag (dan kom je op Lidl/Scheppach/Batavia uit met mijn budget). Maar ik heb het inval deel eigenlijk niet nodig, maar diepteinstelling wil ik wel. Zou dan een cirkelzaag niet beter zijn, die kan je dan van een gerenommeerd merk kopen, voor mijn gevoel is dit fijner. Met liniaal heb je dan de DeWalt DWE756 of de Makita HS7601J.
Of zou een cirkelzaag met zelfgemaakte rails ook goed genoeg zijn, dan heb je nog Bosch GKS 190 ofzo die kan.
Er is tegenwoordig inderdaad een overlap tussen de invalzagen en cirkelzagen. De Scheppach wordt wel gezien als de beste budget invalzaag op dit moment. En veel waar voor je geld. Een invalzaag heeft natuurlijk wel meer voordelen dan een cirkelzaag.

Als je diepte-instelling niet nodig vind kun je altijd een cirkelzaag aanschaffen. Voordeel van een invalzaag is wel dat de zaagsnede over het algemeen veel mooier is omdat je het werkstuk op een plaat kunt leggen en zagen, zonder dat je beide platen doorzaagt. Ook kun je met een invalzaag overal beginnen. Het is dus net waar je hem voor gaat gebruiken. Als het meubels zijn etc. en afwerking belangrijk is en als je veel plaatmateriaal zaagt zou ik voor een invalzaag gaan.

[ Voor 36% gewijzigd door Andyk125 op 05-10-2017 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
iscara schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:52:
[...]

Ik heb nu een zelfde soort situatie. Geen plek voor een zaagtafel. Dus ik dacht ook aan een inval/cirkelzaag. Ik wil rechte zaagsnedes kunnen maken, maar eigenlijk alles wat ik maak is voor mijzelf/vrienden, dus meer hobby dan profi. Mijn budget is ~ €200. Wat zou dan handig zijn? Wel een invalzaag (dan kom je op Lidl/Scheppach/Batavia uit met mijn budget).
De Scheppach PL55 wordt verrassend vaak positief beoordeeld. Google maar eens op recensies. Ik kon echt negatieve niet vinden.

Batavia is een (budget)merk wat ik niet kan plaatsen. Kent iemand de achtergrond hiervan?
Andyk125 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:34:
[...]

Klein, dan praat ik over 1 meter of kleiner inderdaad.

Als je veel plaatwerk doet, dan moet je er rekening mee houden dat deze platen standaard 2440x1220 zijn.
Voorzagen bij leverancier, verder exact afwerken.
Voordeel invalzaag snap ik. De overweging bij mij zit bij of plaatsen be-geleiders op juiste plek of een geleider op een zaagtafel instellen l. Dat laatste lijkt voor mij makkelijker te werken.
En veel goedkoper, voor het verschil kun je mooi ander gereedschap aanschaffen ;)
Da's een goed argument. Een goede blokhaak bv :)

[ Voor 32% gewijzigd door Eusebius op 05-10-2017 09:45 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:52

lonkhuijzen

100% ADH

Voor het boren in beton gebruik ik nu al bijna 9 maanden een Bosch Uneo maxx 18v. Weliswaar slechts 0,6 joule dus dat gaat niet perse heel snel maar gaat prima om gordijnrails en lampen te monteren in keihard beton. Alleen voor bikwerk heb ik een bedrade machine.

Voor normaal dhz in huis is dit echt ruim voldoende. Voordeel is dat ook er ook andere machines op dezelfde accu passen.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Andyk125 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:34:
[...]
Er is tegenwoordig inderdaad een overlap tussen de invalzagen en cirkelzagen. De Scheppach wordt wel gezien als de beste budget invalzaag op dit moment. En veel waar voor je geld. Een invalzaag heeft natuurlijk wel meer voordelen dan een cirkelzaag.

Als je diepte-instelling niet nodig vind kun je altijd een cirkelzaag aanschaffen. Voordeel van een invalzaag is wel dat de zaagsnede over het algemeen veel mooier is omdat je het werkstuk op een plaat kunt leggen en zagen, zonder dat je beide platen doorzaagt. Ook kun je met een invalzaag overal beginnen. Het is dus net waar je hem voor gaat gebruiken. Als het meubels zijn etc. en afwerking belangrijk is en als je veel plaatmateriaal zaagt zou ik voor een invalzaag gaan.
Dank je. Als ik bv naar de DWE576 kijk, dan heb je een cirkelzaag met diepteinstelling en met rails. Enige voordeel van een invalzaag is dan het invallen (en waarschijnlijk betere stofafzuiging door de behuizing). Of mis ik dan nog een voordeel.
Eigenlijk is mijn vraag dan is zo'n cirkelzaag van een echt merk dan niet beter dan een budgetmerk?
Eusebius schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:39:
[...]
Batavia is een (budget)merk wat ik niet kan plaatsen. Kent iemand de achtergrond hiervan?
[...]
Wordt in verschillende landen onder andere namen verkocht. England bv Titan, en moet zeggen dat de Triton invalzaag er erg op lijkt.
Iemand postte laatste daar filmpjes van (TS55 vs Titan). linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

boot77 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:23:
[...]

Prima machine, maar geen boorhamer. Kan me voorstellen dat als je een kiezel in het beton treft met je boortje 10, deze ook aan het kortste eind trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
MikeyMan schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:18:
[...]

Prima machine, maar geen boorhamer. Kan me voorstellen dat als je een kiezel in het beton treft met je boortje 10, deze ook aan het kortste eind trekt.
Thanks, het is me duidelijk dat het geen boorhamer is en verwacht dit ook niet. Het is de best value for money machine. Nog tips voor bitjes, ben een newbey op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
boot77 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:27:
[...]

Thanks, het is me duidelijk dat het geen boorhamer is en verwacht dit ook niet. Het is de best value for money machine. Nog tips voor bitjes, ben een newbey op dit gebied.
Je kan gewoon een setje van bijvoorbeeld Makita kopen met van alles er in. De betere bitjes zijn van Wera, maar dan moet je ook wat dieper in de buidel tasten.

Je hebt overigens verschillende soorten bitjes voor verschillende soorten boor/schroefmachines, maar als je gewoon wat schroefjes in gaat draaien is een basissetje prima.

[ Voor 11% gewijzigd door Framoes op 05-10-2017 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
Eusebius schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:39:
[...]

Voorzagen bij leverancier, verder exact afwerken.
Voordeel invalzaag snap ik. De overweging bij mij zit bij of plaatsen be-geleiders op juiste plek of een geleider op een zaagtafel instellen l. Dat laatste lijkt voor mij makkelijker te werken.

[...]

Da's een goed argument. Een goede blokhaak bv :)
Natuurlijk heb ik ook liever een mooie tafelzaag, maar iedereen moet die afwegingen voor zichzelf maken. Voor mij is de kwaliteit en prijs belangrijk. De ruimte die het in beslag neemt en wendbaarheid. Dit is jammer genoeg voor een wat mindere prijsklasse niet te doen, vandaar dat ik persoonlijk voor een invalzaag heb gekozen.
iscara schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:55:
[...]

Dank je. Als ik bv naar de DWE576 kijk, dan heb je een cirkelzaag met diepteinstelling en met rails. Enige voordeel van een invalzaag is dan het invallen (en waarschijnlijk betere stofafzuiging door de behuizing). Of mis ik dan nog een voordeel.
Eigenlijk is mijn vraag dan is zo'n cirkelzaag van een echt merk dan niet beter dan een budgetmerk?

[...]
Je mist de strakkere zaagsnede voor bijvoorbeeld meubelpanelen, een cirkelzaag is aardig ruw. Wel afhankelijk van de zaag die je gebruikt natuurlijk. Maar als je direct een ander moet bestellen is het ook jammer.

Kijk anders eerst in de winkel naar de cirkelzagen en invalzagen dan kun je een beetje de kwaliteit vergelijken. De scheppach is volgens mij namelijk ook geen miskoop. Daarnaast is het heel afhankelijk hoe vaak je het gebruikt, voor sporadisch gebruik kun je best een minder genormeerd merk aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Andyk125 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:50:
[...]

Je mist de strakkere zaagsnede voor bijvoorbeeld meubelpanelen, een cirkelzaag is aardig ruw. Wel afhankelijk van de zaag die je gebruikt natuurlijk. Maar als je direct een ander moet bestellen is het ook jammer.
Dit is onzin. Een cirkelzaag met diepteinstelling en rail zaagt net zo clean als een invalzaag, met als enige verschillen het niet netjes invallend kunnen zagen (duh) en de minder goede stofzafzuiging, wat enkel relevant is als je ook een stofzuiger er aan hangt.
En de 1600W motor in de DWE576 is aanmerkelijk sterker dan die van elke 165mm invalzaag die ik heb vastgehad; van Scheppach via Makita tot Festool.
En dat extra vermogen zorgt ervoor dat hij met name in (dikker) hardhout* met het juiste blad zelfs een veel mooiere zaagsnede achterlaat.

Wil je invallend zagen of je stof grotendeels kunnen wegzuigen, dán is de invalzaag een zinnige uitgave. Voor algemeen gebruik zou ik bijna iedereen de DWE576 aanbevelen over een Scheppach invalzaag.

Ik snap oprecht niet waar de "invalzaag geeft mooiere zaagsnede"-bullshit vandaan komt. Het mindere splinteren aan de bovenkant is een zaaglineaal-ding, niet een invalzaag-ding.
Kijk anders eerst in de winkel naar de cirkelzagen en invalzagen dan kun je een beetje de kwaliteit vergelijken. De scheppach is volgens mij namelijk ook geen miskoop. Daarnaast is het heel afhankelijk hoe vaak je het gebruikt, voor sporadisch gebruik kun je best een minder genormeerd merk aanschaffen.
Wat ik hierboven stel; als je voor ~200 euro zit te kijken en je wil niet invallend zagen of zo veel mogelijk stofvrij werken mbv stofzuiger, is er geen enkele reden om Scheppach invalzaag te verkiezen over Dewalt cirkelzaag met lineaal.

Een slechte machine is het niet, maar die twee punten zijn de enige waarin de Scheppach een kans maakt in een directe head to head, en het anders voorstellen dan dat gebaseerd op misconcepties en/of onderbuikgevoel is niet netjes.

*Dikker hardhout: ik had onlangs enkele stukken 35mm dik wenge en 25mm purperhart te verzagen bij iemand. Zijn eigen Festool TS55 zakte èrg hard terug in de toeren, met verschillende brandplekken in de zaagsnede van het purperhart tot gevolg; de DWE576 werd er ook niet heel erg blij van, maar had wel de oempf om er (met een Bosch Optiline blad, geen gekke thin kerf shenanigans) toch doorheen te komen zonder enige brandplekken of plotselinge slowdowns bij knopen in het hout.
Is dit dagelijkse kost? Nee. Maar wel een van de momenten dat ik toch blij ben voor een net wat zwaardere machine te zijn gegaan. En daarbij splintert hij echt niet meer dan een invalzaag zo lang ik er de lineaal bij gebruik.

[ Voor 18% gewijzigd door McGryphon op 05-10-2017 11:07 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56
De reden dat mensen denken dat een invalzaag beter zaagt dan een cirkelzaag is dat de invalzagen vaak van Festool af komen. Die hebben een.. erg goed blad. De lineaal zorgt er ook nog eens voor dat er, helemaal blij plaatmateriaal, relatief weinig splintert. Maar, de Festool HK, ook een cirkelzaag, kan ook prachtige zaagsnedes maken.

Er is dus niets mis met een cirkel zaag, behalve dat je die vaak voor 80e bij de Gamma haalt en er een Honkytonky zaagblad op zit.

Koop 2 zaagbladen, 1 voor schulpen en 1 voor afkorten, een redelijke cirkelzaag, en ja, die hebben vaak ook een diepteinstelling. Koop een goede stofzuiger. En je hebt je 500e goed gespendeerd.

Als je voor die 500e een zaagtafel koopt heb je een goedkope zaagtafel, geen stofzuiger en nog absoluut geen goede zaagsnede.

Ik gebruik mijn zaagtafel vrij veel, maar voor best specifieke dingen. Ik schulp er houten materiaal mee, wat er op past. Als het te lang/log is dan schulp ik het met de invalzaag. Ik kort soms wat mee af, maar ja, ik heb ook een Kapex, dus onder de 30 cm niet, etc. Uiteindelijk ga je dus voor de juiste behandeling de juiste machine gebruiken, en dan is een zaagtafel niet eens altijd zo heel perfect.

Het werkstuk moet er altijd naar toe gebracht worden. Dat is niet zo'n punt als jij een formaatzaag hebt, daar heb je een rollende tafel waarmee je aan de slag kan, maar bij een kleine Makita, zoals er eerder langs kwam, betekent dat dat als jij een lange lat gaat schulpen je enorm veel ruimte nodig hebt. Een cirkelzaag kun je gewoon over het werkstuk heen laten gaan, en dat geeft je veel vrijheid.

Ik heb eerst een invalzaag gekocht, maar, en daar ben ik het mee eens, voor herhalend werk is het meer gedoe. Vervolgens heb ik een zaagtafel gekocht, daar doe ik het repetitieve werk op, vervolgens een afkort zaag, en daar kort ik nu vrijwel alles mee af. Maar als ik 1 moest kiezen om mee te beginnen, is het altijd de inval/cirkelzaag.

Met een cirkelzaag en een afkortzaag zal je merken dat een zaagtafel eigenlijk best een beperkte functie heeft, en als je het geld er voor hebt is het tof. Heb je het geld er niet voor dan zou ik het eerder in een stofzuiger investeren.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02:11
boot77 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:23:
[...]

Het is zeker beton, kom er nu 2,5 cm in met de Blokker klopboor moet het echt dieper en groter dan leen ik de boorhamer van mijn schoonvader.

Aha snap t al. Je blijft op te 2 a 2.5 cm 'hangen'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
McGryphon schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:55:
[...]
Dit is onzin. Een cirkelzaag met diepteinstelling en rail zaagt net zo clean als een invalzaag, met als enige verschillen het niet netjes invallend kunnen zagen (duh) en de minder goede stofzafzuiging, wat enkel relevant is als je ook een stofzuiger er aan hangt.
En de 1600W motor in de DWE576 is aanmerkelijk sterker dan die van elke 165mm invalzaag die ik heb vastgehad; van Scheppach via Makita tot Festool.
En dat extra vermogen zorgt ervoor dat hij met name in (dikker) hardhout met het juiste blad zelfs een veel mooiere zaagsnede achterlaat.

Wil je invallend zagen of je stof grotendeels kunnen wegzuigen, dán is de invalzaag een zinnige uitgave. Voor algemeen gebruik zou ik bijna iedereen de DWE576 aanbevelen over een Scheppach invalzaag.

Ik snap oprecht niet waar de "invalzaag geeft mooiere zaagsnede"-bullshit vandaan komt. Het mindere splinteren aan de bovenkant is een zaaglineaal-ding, niet een invalzaag-ding.

[...]

Wat ik hierboven stel; als je voor ~200 euro zit te kijken en je wil niet invallend zagen of zo veel mogelijk stofvrij werken mbv stofzuiger, is er geen enkele reden om Scheppach invalzaag te verkiezen over Dewalt cirkelzaag met lineaal.

Een slechte machine is het niet, maar die twee punten zijn de enige waarin de Scheppach een kans maakt in een directe head to head, en het anders voorstellen dan dat gebaseerd op misconcepties en/of onderbuikgevoel is niet netjes.
Ik geef toch ook aan dat hij rekening moet houden met wat hij allemaal zaagt, maar als hij graag meubels maakt etc zou ik eerder voor een invalzaag gaan. Dat is mijn mening. Ik heb zowel een invalzaag als cirkelzaag, en gebruik de cirkelzaag alleen voor snel en grof werk.

De zaagsnede is helemaal geen onzin. Bij een invalzaag krijg je vaak een zaag meegeleverd die vele malen een betere zaagsnede heeft dan een cirkelzaag. Je zult dus bij de cirkelzaag een andere zaag moeten aanschaffen, wat weer extra kosten met zich mee brengt. Cirkelzagen worden vaak geleverd met zagen bedoelt voor het grovere werk. Daarnaast zit er vaak niet standaard een liniaal bij de cirkelzagen, wat ook weer meer kosten meeneemt.

Als men dus het meeste wil voor het geld (<€200,00) dan zou ik eerder voor de Scheppach invalzaag gaan dan voor dat wat jij aangeeft.
Erg leuk die 1600W motor, maar die heb je waarschijnlijk helemaal niet nodig als je onder de 5cm massief hout blijft. Ik heb zelf een Bosch 1400W invalzaag en deze gaat gemakkelijk door 5cm eiken heen. Maar goed iedereen zo zijn eigen mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
Andyk125 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:13:
[...]

De zaagsnede is helemaal geen onzin. Bij een invalzaag krijg je vaak een zaag meegeleverd die vele malen een betere zaagsnede heeft dan een cirkelzaag. Je zult dus bij de cirkelzaag een andere zaag moeten aanschaffen, wat weer extra kosten met zich mee brengt. Cirkelzagen worden vaak geleverd met zagen bedoelt voor het grovere werk. Daarnaast zit er vaak niet standaard een liniaal bij de cirkelzagen, wat ook weer meer kosten meeneemt.
Maar das maar net welke zaag jij koop, koop je een Festool HK, of een Gamma RoetsRoetsj, zegmaar. Met het blad bij deze, https://www.toolmax.nl/bo...ail-in-lboxx-p-20087.html, is niets mis. Maar hij schulpt wel een stuk beter dan hij afkort. Een invalzaag is trouwens een wat mindere machine om hout mee te schulpen.

Het komt er uiteindelijk gewoon op neer dat je het juiste blad moet hebben, dan zaagt zelfs de Gamma RoetsRoetsj 40e machine nog behoorlijk.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
simon schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:16:
[...]

Maar das maar net welke zaag jij koop, koop je een Festool HK, of een Gamma RoetsRoetsj, zegmaar. Met het blad bij deze, https://www.toolmax.nl/bo...ail-in-lboxx-p-20087.html, is niets mis. Maar hij schulpt wel een stuk beter dan hij afkort. Een invalzaag is trouwens een wat mindere machine om hout mee te schulpen.

Het komt er uiteindelijk gewoon op neer dat je het juiste blad moet hebben, dan zaagt zelfs de Gamma RoetsRoetsj 40e machine nog behoorlijk.
Ik praat hier enkel op de vraag wat men zou doen als men voor rond de €200,- wat wil aanschaffen. Dan vallen de meeste merken al wel af. Vooral invalzagen, dus dan is een cirkelzaag een goede keus. Ook zeg ik niet dat een Dewalt DWE576K een slechte keuze is, die is ook voor rond de €200,- te verkrijgen. Alleen een goed zaagblad kost ook weer rond de €50,- Dus dat zijn weer bijkomende kosten. Het ligt er dus maar net aan wat hij wil en verwacht ermee te gaan doen.

Het gaat ook niet om of een invalzaag beter zaagt dan een cirkelzaag, enkel om wat voor hem de beste keus is. En er wordt nu een discussie gemaakt dat ik vind dat een invalzaag beter zaagt dan een cirkelzaag, wat helemaal niet klopt. Echter voor het geld moet men kijken wat de beste investering is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Andyk125 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:13:
[...]

Ik geef toch ook aan dat hij rekening moet houden met wat hij allemaal zaagt, maar als hij graag meubels maakt etc zou ik eerder voor een invalzaag gaan. Dat is mijn mening. Ik heb zowel een invalzaag als cirkelzaag, en gebruik de cirkelzaag alleen voor snel en grof werk.

Hier geef je het zelf al aan; verschil; zit in het meegeleverde blad. En laat ik je een geheimpje vertellen: die is bij de alom geliefde Scheppach zaag niets beter dan degene die met de DWE576 wordt meegeleverd. Een cirkelzaag die overigens bijna altijd mèt rail wordt verkocht.
Als men dus het meeste wil voor het geld (<€200,00) dan zou ik eerder voor de Scheppach invalzaag gaan dan voor dat wat jij aangeeft.
Erg leuk die 1600W motor, maar die heb je waarschijnlijk helemaal niet nodig als je onder de 5cm massief hout blijft.
Erg leuk die invalfunctie, maar die heb je waarschijnlijk helemaal niet nodig tenzij je dermate professioneel bezig bent dat je echt wel meer dan 200eu aan een zaag uitgeeft.
Ik bedoel, als we toch onzinnige argumenten gaan geven? In 2,5cm dik tropisch hardhout is de ~1000w van de meeste invalzagen (waaronder die Scheppachs in die prijsklasse) al merkbaar te weinig, ook met een goed blad. Dat soort werk is voor veel meer mensen een reëel scenario dan sleuvel inzagen in een nachtkastje waar alles op minder dan een halve millimeter nauwkeurig gaat moeten passen.
Ik heb zelf een Bosch 1400W invalzaag en deze gaat gemakkelijk door 5cm eiken heen. Maar goed iedereen zo zijn eigen mening.
Ieder zijn eigen mening, die we bij voorbaat baseren op heel ander materiaal dan waar het over gaat?

Ik zal ook maar over de 250mm hitachi cirkelzaag die ik wel eens gebruik beginnen dan, de volgende keer dat het over 165mm invalzaag tegen 190mm cirkelzaag <200 euro gaat.
Andyk125 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:25:
[...]

Ik praat hier enkel op de vraag wat men zou doen als men voor rond de €200,- wat wil aanschaffen. Dan vallen de meeste merken al wel af. Vooral invalzagen, dus dan is een cirkelzaag een goede keus. Ook zeg ik niet dat een Dewalt DWE576K een slechte keuze is, die is ook voor rond de €200,- te verkrijgen. Alleen een goed zaagblad kost ook weer rond de €50,- Dus dat zijn weer bijkomende kosten. Het ligt er dus maar net aan wat hij wil en verwacht ermee te gaan doen.

Het gaat ook niet om of een invalzaag beter zaagt dan een cirkelzaag, enkel om wat voor hem de beste keus is. En er wordt nu een discussie gemaakt dat ik vind dat een invalzaag beter zaagt dan een cirkelzaag, wat helemaal niet klopt. Echter voor het geld moet men kijken wat de beste investering is.
Je blijft wel steeds hameren op dat je bij een cirkelzaag een nieuw blad van 50 euro moet meerekenen en bij een Scheppach invalzaag niet. En dat is onzin. Tenzij je het vergelijkt met het meegeleverde blad van een bouwmarktzaag van een paar tientjes zit er in een invalzaag echt niet magischerwijs een mooier zaagblad.

[ Voor 20% gewijzigd door McGryphon op 05-10-2017 11:29 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
McGryphon schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:26:

Je blijft wel steeds hameren op dat je bij een cirkelzaag een nieuw blad van 50 euro moet meerekenen en bij een Scheppach invalzaag niet. En dat is onzin. Tenzij je het vergelijkt met het meegeleverde blad van een bouwmarktzaag van een paar tientjes zit er in een invalzaag echt niet magischerwijs een mooier zaagblad.
Maar bij de Scheppach heb je dat geld nog over, want die kun je voor €158,99 kopen en de Dewalt DWE576K voor €198,74 inclusief liniaal.

Dus waarom zou ik daar op blijven hameren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Andyk125 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:30:
[...]

Maar bij de Scheppach heb je dat geld nog over, want die kun je voor €158,99 kopen en de Dewalt DWE576K voor €198,74 inclusief liniaal.

Dus waarom zou ik daar op blijven hameren?
Op welke Scheppach doel je dan specifiek? Ik heb het over de PL55, die over het algemeen in dezelfde prijsklasse zit als de DWE756, en al bij verschillende voor mij normale bewerkingen echt aan zijn tax zit. Als je nog een lichtere dan dat aanbeveelt is de kanttekening over weinig kracht enkel relevanter.

En er zullen er vast verschillenden zijn die mij nu een lompe boer gaan vinden of whatever, maar imo is een invalzaag met significant onder de 1500W vermogen geen vervanger voor een cirkelzaag, maar een aanvulling op. Zoals een Dremel een aanvulling kan zijn op de rechte slijper, maar geen vervanging ervan.

[ Voor 20% gewijzigd door McGryphon op 05-10-2017 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
McGryphon schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:32:
[...]

Op welke Scheppach doel je dan specifiek? Ik heb het over de PL55, die over het algemeen in dezelfde prijsklasse zit als de DWE756, en al bij verschillende voor mij normale bewerkingen echt aan zijn tax zit. Als je nog een lichtere dan dat aanbeveelt is de kanttekening over weinig kracht enkel relevanter.
Sorry je hebt gelijk, ik zocht op de Scheppach PL55, maar de prijs was van de PL45..
De PL55 is te vinden voor €169,93. Dus dat verschil is inderdaad een stuk minder, mijn fout.

Daarnaast uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat een machine met 1200W en een goed zaagblad 10 keer beter werkt dan een machine van 1600W met een minder zaagblad. Het is inderdaad erg afhankelijk van waarvoor je het apparaat gaat gebruiken. En zaagbladen hoeven ook niet duur te zijn, als je ze maar gebruikt waarvoor ze bedoelt zijn zodat ze goed blijven.

[ Voor 22% gewijzigd door Andyk125 op 05-10-2017 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Andyk125 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:38:
[...]

Sorry je hebt gelijk, ik zocht op de Scheppach PL55, maar de prijs was van de PL45..
De PL55 is te vinden voor €169,93. Dus dat verschil is inderdaad een stuk minder, mijn fout.
Zal ik maar niet zeggen dat ik voor 135 euro een DWE576K met lineaal en los 48T optiline blad had :+

Voor de duidelijkheid, mijn posts zijn geenzsins als persoonlijke aanval bedoeld, maar ik zie hier zo vaak mensen blind een invalzaag aanraden over een cirkelzaag zonder steekhoudende argumenten dat ik daar inmiddels wat vinnig op reageer. Ik zal zeker niet ontkennen dat een invalzaag voordelen heeft, maar veel van de vaak genoemde voordelen zijn onzin en de nadelen (m.n. power en zaagdiepte) mogen imo ook wel eens belicht worden :P

Als iemand nou zegt "voorbij vurenhout, underlayment en MDF houdt mijn materiaalgebruik op, ik ga gewoon voor een kleine invalzaag", helemaal prima. Maar dat dient wel een overwogen keus te zijn op basis van de te verwachten materialen. Zo waren er twee jaar terug nogal wat mensen die Bankirai ontdekten en daar dingen van wilden gaan maken, dan zit je wel ineens heel andere eisen te stellen aan je materieel dan wanneer je het bij goedkope bouwstoffen houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Dank voor jullie antwoorden @Andyk125 , @McGryphon , @simon .

Ik denk dat ik voor de DWE576 ga, deze machine lijkt me robuuster en langer mee te gaan dan de Scheppach, en de inval functie heb ik niet nodig. Hoop dat ik dezelfde deal als McGryphon kan maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
McGryphon schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:43:
[...]

Zal ik maar niet zeggen dat ik voor 135 euro een DWE576K met lineaal en los 48T optiline blad had :+

Voor de duidelijkheid, mijn posts zijn geenzsins als persoonlijke aanval bedoeld, maar ik zie hier zo vaak mensen blind een invalzaag aanraden over een cirkelzaag zonder steekhoudende argumenten dat ik daar inmiddels wat vinnig op reageer. Ik zal zeker niet ontkennen dat een invalzaag voordelen heeft, maar veel van de vaak genoemde voordelen zijn onzin en de nadelen (m.n. power en zaagdiepte) mogen imo ook wel eens belicht worden :P

Als iemand nou zegt "voorbij vurenhout, underlayment en MDF houdt mijn materiaalgebruik op, ik ga gewoon voor een kleine invalzaag", helemaal prima. Maar dat dient wel een overwogen keus te zijn op basis van de te verwachten materialen. Zo waren er twee jaar terug nogal wat mensen die Bankirai ontdekten en daar dingen van wilden gaan maken, dan zit je wel ineens heel andere eisen te stellen aan je materieel dan wanneer je het bij goedkope bouwstoffen houdt.
Kijk dat zijn beter prijzen :)

Waarschijnlijk dat ik het ook iets te persoonlijk op heb gevat.

Ik heb aangegeven dat een invalzaag bepaalde voordelen heeft maar als men die niet nodig heeft zou ik inderdaad geen invalzaag aanschaffen. want dit weegt inderdaad niet op tegen de nadelen, al hoef je het voor de prijs bij sommige merken niet te laten. Dit zijn ook alleen adviezen op gebied van mijn eigen ervaringen en niet van alles wat ik op internet lees. Want iedereen heeft zijn eigen mening en werkwijzen. Wat voor de een werkt hoeft niet voor de andere te werken, net zoals je aangeeft met je voorbeeld. Ik betrap me er wel op dat ik sneller mijn invalzaag pak dan mijn cirkelzaag, maar dat komt misschien ook wel door het kwaliteit en prijsverschil :P
iscara schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:55:

Ik denk dat ik voor de DWE576 ga, deze machine lijkt me robuuster en langer mee te gaan dan de Scheppach, en de inval functie heb ik niet nodig. Hoop dat ik dezelfde deal als McGryphon kan maken :)
Ik denk dat je daar inderdaad veel plezier aan gaat beleven, zelf heb ik goede ervaringen met Dewalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-10 13:47
Aansluitend op deze discussie: voor een kastenwand die ik aan het maken ben, moet ik een tiental keukenpanelen zagen. Breedte 40-60cm, dikte 13 mm. Het is gelamineerd spaanplaat of iets wat daarop lijkt, kortom gevoelig voor splinteren.

Momenteel heb ik geen cirkelzaag of invalzaag. Maar aangezien ik klussen leuk vind en niet te beroerd ben om te investeren in goed gereedschap (goed genoeg voor licht gebruik), was ik hier aan het rondneuzen. Als ik het goed lees is een invalzaag wat ruimer inzetbaar of bevelen jullie een goede cirkelzaag aan? Ik kwam ook de Metabo KSE 55 Vario Plus tegen, wat een inval- en cirkelzaag moet zijn. Of kom ik gewoon bij de Scheppach of DeWalt zagen uit die hier al veelvuldig genoemd zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• simon
Niets mis met die Metabo denk ik zo, geld een beetje voor alle cirkelzagen. Kijk, aan het einde van de rit is het gewoon een motor op een klein sleetje, die toevallig kan kantelen. Het gene wat iets doet met je hout is het zaagblad, en bij 9 vd 10 merken is dat zaagblad niet echt fantastisch.

Dus, staar je in het geval van een zaag onder de 300 euro niet blind op het merk, koop iets wat goed in de handen voelt, koop er een freud of cmt zaagblad bij, en geniet er van. Alle andere features, mja.. In de prijs categorie onder de 300 is veel gimmick. Dus die Metabo zal best goed zijn, geld ook voor een Bosch in die prijsrange, een DeWalt, makita etc.. Een cirkelzaag is zo'n uitontwikkeld ding dat bijna elk merk wat 'm maakt een goede cirkelzaag kan neerzetten voor iemand die 4x per maand iets zaagt. Je grootste plezier krijg je uit een nieuw blad.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
simon schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:39:
Niets mis met die Metabo denk ik zo, geld een beetje voor alle cirkelzagen. Kijk, aan het einde van de rit is het gewoon een motor op een klein sleetje, die toevallig kan kantelen. Het gene wat iets doet met je hout is het zaagblad, en bij 9 vd 10 merken is dat zaagblad niet echt fantastisch.

Dus, staar je in het geval van een zaag onder de 300 euro niet blind op het merk, koop iets wat goed in de handen voelt, koop er een freud of cmt zaagblad bij, en geniet er van. Alle andere features, mja.. In de prijs categorie onder de 300 is veel gimmick. Dus die Metabo zal best goed zijn, geld ook voor een Bosch in die prijsrange, een DeWalt, makita etc.. Een cirkelzaag is zo'n uitontwikkeld ding dat bijna elk merk wat 'm maakt een goede cirkelzaag kan neerzetten voor iemand die 4x per maand iets zaagt. Je grootste plezier krijg je uit een nieuw blad.
Helder. Maar maakt voor het zagen van de panelen de keuze tussen een invalzaag of cirkelzaag nog uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
iscara schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:55:

Voor de nauwkeurigheid niet vergeten de zaag eerst even op de rail te zetten en af te stellen. Eerst de plastic excentrische knoppen die hem op de rail houden zo afstellen dat hij spelingsvrij rechtdoor glijdt over de rail, en daarna zorgen dat het zaagblad ook echt netjes evenwijdig loopt aan die strip midden op de lineaal. Af-fabriek zit daar wel eens net meer afwijking in dan je wil hebben, maar daarom kan je het nastellen :)
loeberce schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:43:
[...]

Helder. Maar maakt voor het zagen van de panelen de keuze tussen een invalzaag of cirkelzaag nog uit?
In principe kan dat gewoon met een cirkelzaag, en functioneren beide verder identiek. Als je het invalmechanisme niet gebruikt is een invalzaag gewoon een cirkelzaag met dichte stofkap eigenlijk, en om daar voordeel uit te halen heb je een stofzuiger nodig.

En dan ook een bouwstofzuiger, de oude "normale" stofzuiger van mijn moeder heb ik als cirkelzaagafzuiging in 5 minuten om zeep geholpen zo'n anderhalf jaar terug :P

[ Voor 28% gewijzigd door McGryphon op 05-10-2017 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:45
loeberce schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:43:
[...]

Ja en nee. Vroeger was het simpel, een invalzaag zaagt langs de rubber strip van een rails en een cirkelzaag niet. Het zaagblad van een cirkelzaag draaide meestal ook de andere kant op. De rubberen strip zorgt er voor dat er bij de invalzaag geen tear out was aan de bovenzijde en de draairichting van het blad zorgde dat er geen tear out was aan de onderzijde. Dus de zaagsnede van een invalzaag was veel mooier dan bij een cirkelzaag. Echter zijn er nu ook cirkelzagen die langs een rubber strip zagen, waardoor de zaagsnede vaak niet onder doet voor een invalzaag. Echter niet alle cirkelzagen zagen langs de strip. Dus ik zou een cirkelzaag kopen die dat wel doet of een invalzaag. Zelf ben ik iemand die exact werkt en dan is een goede invalzaag een veel betere keuze. Daarom heb ik ook een Festool TS55 REBQ.

Een ander voordeel van een invalzaag is dat het vaak deel uit maakt van een groter (eco)systeem, wat voordelen met zich mee brengt, bv beter/gemakkelijker klemmen van de liniaal, stops op de liniaal, etc.

Een ander nadeel van veel (maar niet alle) cirkelzagen is dat de stofafzuiging slechter is dan bij een invalzaag.

En laatste voordeel bij invalzagen is dat de diepteinstelling van de zaag beter in te stellen is. Maar wederom geldt: er zijn ook cirkelzagen waar dit goed kan.

Wat je ook koopt, koop er een die exact langs een rubber strip zaagt. Dat werkt veel sneller, wat je hoeft de rubber strip van de liniaal maar op de markering te leggen en je zaagt goed. Dus geen gedoe met extra meten waar je de liniaal moet zetten. Daarnaast is de zaagsnede veel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
L.N. schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:03:
[...]
Wat je ook koopt, koop er een die exact langs een rubber strip zaagt. Dat werkt veel sneller, wat je hoeft de rubber strip van de liniaal maar op de markering te leggen en je zaagt goed. Dus geen gedoe met extra meten waar je de liniaal moet zetten. Daarnaast is de zaagsnede veel mooier.
Kun je behalve de Festool hiervan een voorbeeld geven? Eea is niet makkelijk te vinden bij de diverse webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
McGryphon schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:32:
[...]

En er zullen er vast verschillenden zijn die mij nu een lompe boer gaan vinden of whatever, maar imo is een invalzaag met significant onder de 1500W vermogen geen vervanger voor een cirkelzaag, maar een aanvulling op. Zoals een Dremel een aanvulling kan zijn op de rechte slijper, maar geen vervanging ervan.
Een invalzaag heeft ook een 160/165mm blad tov de 190mm Dewalt die je noemt. Dan praat je dus over een andere klasse machine. Een Makita SP6000 heeft een 1300W motor en is qua kracht zeker een vervanger voor een cirkelzaag uit dezelfde klasse (die vaak een <1300W motor hebben). Wat zaagdiepte betreft scheelt een 165mm zaag maar 6mm tov een cirkelzaag met 190mm zaagblad.

Qua gebruik is het een heel ander soort machine. Het invalmechanisme is namelijk onhandig bij werkzaamheden waarbij ik een gewone cirkelzaag gebruik. Tegelijkertijd vind ik een gewone cirkelzaag gewoon minder praktisch werken bij het zagen van plaatmateriaal. Ook met geleiderail. Wat betreft een nette zaagsnede zijn het blad en de gebruiker van belang. Je kan met een cirkelzaag heel netjes zagen.

Maar een 190/210mm cirkelzaag met 1600-2000W is voor de gemiddelde dhz'er overkill. Net als een invalzaag van €500 trouwens. Qua prijs zou een 165mm cirkelzaag met geleiderail het beste zijn. Kan je platen zagen en balken tot 55mm afkorten.

Kortom: ben het met je eens dat een invalzaag en cirkelzaag elkaar niet kunnen vervangen, maar wel overlap hebben. Het is alleen om andere redenen.
loeberce schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:28:
[...]

Kun je behalve de Festool hiervan een voorbeeld geven? Eea is niet makkelijk te vinden bij de diverse webshops.
Festool, Makita en Dewalt hebben invalzagen. Van Makita weet ik dat je de cirkelzaagmachines dmv een adapter op de geleiderail kan gebruiken. Je kan dan zelf bepalen hoe dicht hij op de rubber strip zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Framoes op 05-10-2017 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
loeberce schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:28:
[...]

Voor zover ik weet zaagt elke invalzaag direct langs een rubber strip, en ook de DWE576k doet dat. Andere modellen cirkelzagen met rail zou ik niet direct durven stellen, maar naar ik bij andere cirkelzagen op rail van A-merken heb gezien lijkt dat inmiddels redelijk gemeengoed te zijn geworden.
Framoes schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:31:
[...]

Een invalzaag heeft ook een 160/165mm blad tov de 190mm Dewalt die je noemt. Dan praat je dus over een andere klasse machine. Een Makita SP6000 heeft een 1300W motor en is qua kracht zeker een vervanger voor een cirkelzaag uit dezelfde klasse (die vaak een <1300W motor hebben). Wat zaagdiepte betreft scheelt een 165mm zaag maar 6mm tov een cirkelzaag met 190mm zaagblad.

Qua gebruik is het een heel ander soort machine. Het invalmechanisme is namelijk onhandig bij werkzaamheden waarbij ik een gewone cirkelzaag gebruik. Tegelijkertijd vind ik een gewone cirkelzaag gewoon minder praktisch werken bij het zagen van plaatmateriaal. Ook met geleiderail. Wat betreft een nette zaagsnede zijn het blad en de gebruiker van belang. Je kan met een cirkelzaag heel netjes zagen.

Maar een 190/210mm cirkelzaag met 1600-2000W is voor de gemiddelde dhz'er overkill. Net als een invalzaag van €500 trouwens. Qua prijs zou een 165mm cirkelzaag met geleiderail het beste zijn. Kan je platen zagen en balken tot 55mm afkorten.

Kortom: ben het met je eens dat een invalzaag en cirkelzaag elkaar niet kunnen vervangen, maar wel overlap hebben. Het is alleen om andere redenen.
Ik zal zo toegeven dat ik mogelijk een wat gekleurde blik heb gezien mijn eigen gebruikspatroon en omgeving; de meeste mensen in mijn omgeving (klein dorp, platteland) hebben ook al snel het bouwen van een afdakje of zelfs carport oid als "gemiddeld doe-het-zelf" in het eisenpakket zitten. Voor een ander die ik het vraag zal "gemiddeld doe-het-zelf" niet verder komen dan af en toe een kraan vervangen of lamp ophangen, en misschien een keertje proberen een nachtkastje te bouwen.

Maar, ik praat niet zozeer over een andere klasse machine met 190mm cirkelzaag tegen 165mm invalzaag, ik heb het vooral gewoon over een andere machine. 165mm cirkelzagen zonder invalfunctie maar met geleiderail kom je maar mondjesmaat tegen, vaak in een lagere prijsklasse, waar 190mm op rail vaak de budgettechnische tegenhanger is voor een 165mm invalzaag.
Maar ook hier eerder een verschil in inzicht over welke machines met elkaar vergeleken dienen te worden. Ook voor 165mm cirkel vs inval is wat te zeggen; dan heb je voor de cirkelzaag niet meet het power/capaciteitsargument maar wel weer prijs.

[ Voor 69% gewijzigd door McGryphon op 05-10-2017 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
McGryphon schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:31:
[...]

Voor zover ik weet zaagt elke invalzaag direct langs een rubber strip, en ook de DWE576k doet dat. Andere modellen cirkelzagen met rail zou ik niet direct durven stellen, maar naar ik bij andere cirkelzagen op rail van A-merken heb gezien lijkt dat inmiddels redelijk gemeengoed te zijn geworden.

[...]

Ik zal zo toegeven dat ik mogelijk een wat gekleurde blik heb gezien mijn eigen gebruikspatroon en omgeving; de meeste mensen in mijn omgeving (klein dorp, platteland) hebben ook al snel het bouwen van een afdakje of zelfs carport oid als "gemiddeld doe-het-zelf" in het eisenpakket zitten. Voor een ander die ik het vraag zal "gemiddeld doe-het-zelf" niet verder komen dan af en toe een kraan vervangen of lamp ophangen, en misschien een keertje proberen een nachtkastje te bouwen.

Maar, ik praat niet zozeer over een andere klasse machine met 190mm cirkelzaag tegen 165mm invalzaag, ik heb het vooral gewoon over een andere machine. 165mm cirkelzagen zonder invalfunctie maar met geleiderail kom je maar mondjesmaat tegen, vaak in een lagere prijsklasse, waar 190mm op rail vaak de budgettechnische tegenhanger is voor een 165mm invalzaag.
Maar ook hier eerder een verschil in inzicht over welke machines met elkaar vergeleken dienen te worden. Ook voor 165mm cirkel vs inval is wat te zeggen; dan heb je voor de cirkelzaag niet meet het power/capaciteitsargument maar wel weer prijs.
Wat betreft budget zit je met 190mm inderdaad wel in dezelfde (of zelfs een lagere) prijsklasse als een 165mm invalzaag. Als je nog goedkoper wil, kan je bij Makita dus een adapter gebruiken bij een 165mm cirkelzaag.

Voor de stadse nachtkastjesbouwers is een 165mm cirkelzaag waarschijnlijk wel genoeg, maar een paal voor de schutting of carport zal je van beide kanten moeten inzagen ivm de houtzwaarte.

Het beste is gewoon beide kopen ;) Is de fabrikant ook weer blij met je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Framoes schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 14:03:
[...]

Wat betreft budget zit je met 190mm inderdaad wel in dezelfde (of zelfs een lagere) prijsklasse als een 165mm invalzaag. Als je nog goedkoper wil, kan je bij Makita dus een adapter gebruiken bij een 165mm cirkelzaag.

Voor de stadse nachtkastjesbouwers is een 165mm cirkelzaag waarschijnlijk wel genoeg, maar een paal voor de schutting of carport zal je van beide kanten moeten inzagen ivm de houtzwaarte.

Het beste is gewoon beide kopen ;) Is de fabrikant ook weer blij met je.
Ik snap hem even niet... Je zegt zelf dat de zaagdiepte maar 6mm scheelt?
Dan zul je met een 190mm toch ook van twee kanten moeten zagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
MikeyMan schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 14:17:
[...]

Een zaag met een groter blad wil nog niet zeggen even veel mm extra zagen, de zaag kan verder van de onderkant van de 'slede' zitten, de as zit dus als het ware hoger, waardoor je niet zoveel wint als het aantal MM wat het blad groter is.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
MikeyMan schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 14:17:
[...]

Een 165mm invalzaag heeft een zaagdiepte van 55mm en die Dewalt die McGryphon noemt een zaagdiepte van 61mm. Mijn schutting heeft palen van 60*60 (standaardspul van de Gamma of Hornbach dacht ik). Net wel met een 190mm cirkelzaag en net niet met een 165mm cirkelzaag.

Correctie:
Toch maar even gecheckt. Het is 65*65, dus daar gaat m'n theorie.

[ Voor 7% gewijzigd door Framoes op 05-10-2017 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Zo lekkere discussie hier :-)

Kort samengevat, met een goede cirkelzaag kun je recht en exact zagen, mits je het zelf netjes doet en gebruik maakt van een rail (en de rubber rand)(en rubbertje inwijden). Zeg ik dat goed?

Voor mij blijft een zaagtafel door mijn achterhoofd spoken, vanwege de instelbaarheid. Maar, voor geleiders zijn ook handigheidjes te vinden, zoals deze hoek om de geleider 90 graden op het blad te zetten. Kennen jullie nog meer van dit soort handigheidjes?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtPazuzu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 11:40
Eusebius schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 16:31:

Kort samengevat, met een goede cirkelzaag kun je recht en exact zagen, mits je het zelf netjes doet en gebruik maakt van een rail (en de rubber rand)(en rubbertje inwijden). Zeg ik dat goed?

Voor mij blijft een zaagtafel door mijn achterhoofd spoken, vanwege de instelbaarheid. Maar, voor geleiders zijn ook handigheidjes te vinden, zoals deze hoek om de geleider 90 graden op het blad te zetten. Kennen jullie nog meer van dit soort handigheidjes?
Een Bosch FSN WAN bijvoorbeeld, om wat meer keus te hebben naast 90 graden?
https://www.gereedschapce...-voor-fsn-1600z0000a.html

Nadeel van een invalzaag is ook dat je meestal (altijd?) geen zicht hebt op het zaagblad/zaaglijn, dus dat je praktisch gezien eigenlijk alleen zinvol werkt mEt liniaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
Eusebius schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 16:31:

Festool maakt een systeem, vrij duur, om herhaalbare snedes te maken,

Woodpeckers heeft daar weer een eigen variant op gemaakt;

Maar, de echte DIYer doet het a la Alain, zijn youtube kanaal is erg aan te raden,

of Dan

en de vele anderen die iets vergelijkbaars zelf hebben gemaakt.

Conclusie, voor elke handeling is wel wat te vinden, er is een mooie tafel, ergens van WoodworkerMagazine, om veel afkortwerk snel te doen, etc..

Om nog even terug te komen op instelbaarheid, ja, je kan met een zaagtafel van alles 10x doen, of 100, zonder het iets te veranderen. Maar je budget laat eigenlijk niet veel toe. Voordat ik een Bosch zaagtafel had, had ik een sub-500e zaagtafel, een Metabo 216. Ik was niet bijzonder tevreden over de geleider. En dat geldt voor de meeste sub 500's. En het vervelende er van is dat je dan nog zo vaak iets kan herhalen, haaks instellen lukt niet makkelijk. Dan is een inval of cirkelzaag eigenlijk eenvoudiger.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Framoes schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 14:33:
[...]

Een 165mm invalzaag heeft een zaagdiepte van 55mm en die Dewalt die McGryphon noemt een zaagdiepte van 61mm. Mijn schutting heeft palen van 60*60 (standaardspul van de Gamma of Hornbach dacht ik). Net wel met een 190mm cirkelzaag en net niet met een 165mm cirkelzaag.

Correctie:
Toch maar even gecheckt. Het is 65*65, dus daar gaat m'n theorie.
60x* kom je nog steeds wel tegen, maar dat is niet eens zozeer mijn argument voor 190mm. Het zit hem vooral in het extra vermogen, want verder vrij behapbare diktes hardhout kunnen bij het schulpen een te lichte zaag bijvoorbeeld zodanig doen vertragen tot vastlopen dat er brandplekken in het hout ontstaan. En dat staat toch wel haaks op "mooi zaagresultaat" :P

Overigens voelt het verschil in vermogen tussen een 1200W Scheppach en mijn 1600W Dewalt, met dezelfde Bosch Optiline bladen, groter dan het op papier is. Ik vermoed dat dat is omdat de Dewalt voldoende vermogen had om boven een zekere treshold te blijven en daardoor überhaupt niet te veel te vertragen, maar daar kan ik verder weinig zinnigs over melden zonder beide machines naast elkaar uitgebreid te testen met veel te dure houtsoorten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

McGryphon schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:43:
[...]

60x* kom je nog steeds wel tegen, maar dat is niet eens zozeer mijn argument voor 190mm. Het zit hem vooral in het extra vermogen, want verder vrij behapbare diktes hardhout kunnen bij het schulpen een te lichte zaag bijvoorbeeld zodanig doen vertragen tot vastlopen dat er brandplekken in het hout ontstaan. En dat staat toch wel haaks op "mooi zaagresultaat" :P

Overigens voelt het verschil in vermogen tussen een 1200W Scheppach en mijn 1600W Dewalt, met dezelfde Bosch Optiline bladen, groter dan het op papier is. Ik vermoed dat dat is omdat de Dewalt voldoende vermogen had om boven een zekere treshold te blijven en daardoor überhaupt niet te veel te vertragen, maar daar kan ik verder weinig zinnigs over melden zonder beide machines naast elkaar uitgebreid te testen met veel te dure houtsoorten :+
Er zal ook wel verschil zitten in hoeveel de motor over heeft. Ts55 heeft ook maar 1200 watt. Lijkt me toch geen troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:14
Schuttingpalen doe je met afkortzaag of handzaag.
Kan je alle zuivere werk met een fijne goede zaag doen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:54:
[...]

Er zal ook wel verschil zitten in hoeveel de motor over heeft. Ts55 heeft ook maar 1200 watt. Lijkt me toch geen troep.
Het is ook geen troep. Er zijn wel klussen waarvoor het onderbemeten is die wel binnen de maximale zaagdiepte vallen. Schulpen van dichte ketsharde houtsoorten die vol zitten met olie die bij verhitting plakkerig wordt, bijvoorbeeld.

En de gemiddelde klusser die $tropisch_hardhout in de aanbieding ziet bij een houthandel weet van tevoren niet of het zich net zo makkelijk en consistent laat verwerken als witte eik of dat het snijgereedschap eet als ontbijt tenzij je exact weet wat je doet en specifiek gereedschap gebruikt.

Je zou de eerste klusser niet zijn die ergens wat purperhart ziet liggen, denkt hè wat grappig, paars hout, daar wil ik iets van knutselen, en vervolgens boortjes en zaagjes of zelfs machines oprookt alsof het niets is.

[ Voor 11% gewijzigd door McGryphon op 05-10-2017 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:41

databeestje

Von PrutsHausen

Beetje brutale vraag, maar het vak bij de Lidl met de 12V accu slag schroevendraaier was al leeg. Heeft iemand deze toevallig op de kop getikt?

Elke herfst en lente ga ik de bandjes van de auto wisselen, en dan is een elektrische hulpje wel een uitkomst. Nu weet ik niet hoeveel er daadwerkelijk waar is van de 100Nm aantrek en 300Nm moment voor los. Maar wellicht dat iemand hier al ervaring mee heeft. Lijkt me dat ik met deze aantallen de bouten/draad niet stuk kan slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
databeestje schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:42:
Beetje brutale vraag, maar het vak bij de Lidl met de 12V accu slag schroevendraaier was al leeg. Heeft iemand deze toevallig op de kop getikt?

Elke herfst en lente ga ik de bandjes van de auto wisselen, en dan is een elektrische hulpje wel een uitkomst. Nu weet ik niet hoeveel er daadwerkelijk waar is van de 100Nm aantrek en 300Nm moment voor los. Maar wellicht dat iemand hier al ervaring mee heeft. Lijkt me dat ik met deze aantallen de bouten/draad niet stuk kan slaan.
De bouten niet maar de machine wel lijkt me. Verder lijkt me een momentsleutel hier meer zekerheid in geven dan een Lidl machine..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:33
Zijn hier mensen die een freesmal hebben? Bijvoorbeeld voor scharnieren? Ik moet een tiental nieuwe deuren gaan ophangen straks en de helft van de kozijnen is ook nieuw en overweeg daarom een professionele freesmal te kopen, bijvoorbeeld van Riens. Kost wat, maar dan heb je wel een mooi resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:18
databeestje schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:42:

Ik heb zelf een Hitachi Slagmoersleutel, zou 220Nm moeten doen maar die krijgt de meeste autovelgen niet los, dat terwijl de meeste wielmoeren/bouten met tussen 100-150Nm vast moeten.
Overigens zoals terecht hierboven opgemerkt kun je zo’n slagmoersleutel enkel gebruiken als hulp voor snel los en vast draaien, het daadwerkelijk op het juiste moment zetten moet met een momentsleutel gebeuren.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:50
Loop een beetje te klooien hier...moet zowel in de buitenmuur als in het dakbeschot een gat boren van minimaal 48mm doorsnede. Nu heb je 100.000 gatenzagen/boren enz, maar ik dacht natuurlijk weer goedkoop uit te zijn door op zoek te gaan naar een gatenzaag waarmee ik zowel door baksteen als door dakbeschot (hout + vulling?) heen kan komen. Helaas hebben m'n zoekpogingen niet echt veel succes. Iemand een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:14
Ja, de boels. Daar huur je voor een prikkie een gatenboor voor beton/steen. Dan koop je voor hout even een gatenzaag van een tientje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 21:39:
[...]

Ik heb zelf een Hitachi Slagmoersleutel, zou 220Nm moeten doen maar die krijgt de meeste autovelgen niet los, dat terwijl de meeste wielmoeren/bouten met tussen 100-150Nm vast moeten.
Overigens zoals terecht hierboven opgemerkt kun je zo’n slagmoersleutel enkel gebruiken als hulp voor snel los en vast draaien, het daadwerkelijk op het juiste moment zetten moet met een momentsleutel gebeuren.
Op het juiste moment zetten? Daar heb ik me bij de wielmoeren nog nooit mee bezig gehouden. Kruissleutel voor het eerste stukje los en het laatste stukje vast, en een slagmoersleutel om de rest te doen, niks aan de hand.

Waarom zou je hiervoor een dure momentsleutel gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraag aan de lassers onder ons; wie weet er een goede Metaalhandel in de randstad?

Als ik hierop zoek, vind ik eigenlijk alleen oud-ijzer handels. Haal nu e.e.a. bij de Hornbach, maar het assortiment is wat beperkt. Ik ben bijvoorbeeld op zoek naar profielen die in elkaar geschoven kunnen worden, maar die hebben ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Ik haal dat zelf bij de plaatselijke smederij en ik heb ook wel eens wat besteld bij limtrade.nl

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:01
Verwijderd schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:24:
[...]

Op het juiste moment zetten? Daar heb ik me bij de wielmoeren nog nooit mee bezig gehouden. Kruissleutel voor het eerste stukje los en het laatste stukje vast, en een slagmoersleutel om de rest te doen, niks aan de hand.

Om lichtmetalen velgen met het juiste aandraaimoment vast te zetten bijv. Met een kruissleutel blijft het gokken en mij kennende zouden ze dan toch wat te vast worden aangedraaid.

[ Voor 9% gewijzigd door hansvk op 06-10-2017 09:02 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
leecher schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:35:
Ik haal dat zelf bij de plaatselijke smederij en ik heb ook wel eens wat besteld bij limtrade.nl
Is dat een beetje een goede (kwalitatieve) winkel dan?

Als ik een kolomboormachine voor net geen 80,- zie, dan krab ik toch echt even achter mijn oren. Een Kinzo is duurder ..

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
wesleytjuh schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 21:39:
Iets wat nu met 150nm vast gezet word gaat over 4 maanden niet loskomen met maar 150nm. Vuil en roest zorgen dat het losbreekmoment aanzienlijk hoger ligt.
[...]

2 redenen, behoud van de velg en pech onderweg. Het behoud is denk ik duidelijk, te hard en de boel slijt/buigt/weetikveel.
Maar de 2e denken veel mensen niet bij na. Een moderne auto word geleverd met een wielmoer sleutel die behoorlijk kort is. Zit de velg dan niet met 110nm maar met zeg 170 nm vast (ja, dat kun je makkelijk halen) dan gaan de wielmoeren/bouten niet los met het sleuteltje. Niet omdat je niet sterk genoeg bent, je kunt er ook op staan/springen. Maar omdat dit stukje "gereedschap" niet sterk genoeg is, hij breekt gewoon af.

Voor de mensen met veel gevoel voor sleutelen zal de bout niet heel veel te vast komen maar nog altijd zal hij strakker vast zitten dan met de momentsleutel. Je wilt hem immers niet te los doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Eusebius schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:22:
[...]

Als ik een kolomboormachine voor net geen 80,- zie, dan krab ik toch echt even achter mijn oren. Een Kinzo is duurder ..
Een ferm kost 130 (1e hit) maar is in tegenstelling tot deze instelbaar qua draaisnelheid.

Deze is denk ik het zelfde als in jouw link maar met meer foto's
Jah, en na het plaatsen van de link ga ik lezen en zie dat deze einhell ook instelbaar is...

[ Voor 6% gewijzigd door mfmonkey op 06-10-2017 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
mfmonkey schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:29:
[...]

Een ferm kost 130 (1e hit) maar is in tegenstelling tot deze instelbaar qua draaisnelheid.

Deze is denk ik het zelfde als in jouw link maar met meer foto's
Jah, en na het plaatsen van de link ga ik lezen en zie dat deze einhell ook instelbaar is...
Maar om nou een Ferm of Einhell aan te schaffen als kolomboormachine? Zijn er Tweakers die zo'n machine hebben en er tevreden mee zijn? Het zal geen top-kwaliteit zijn, maar een kolomboor is een motor op een standaard met een lier :-P What could go wrong ..

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-10 16:41
Eusebius schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:46:
[...]

Maar om nou een Ferm of Einhell aan te schaffen als kolomboormachine? Zijn er Tweakers die zo'n machine hebben en er tevreden mee zijn? Het zal geen top-kwaliteit zijn, maar een kolomboor is een motor op een standaard met een lier :-P What could go wrong ..
Zijwaarts speling op de kop en het niet soepel of nauwkeurig kunnen verstellen van de tafel zijn de twee grootste problemen met dit soort machines.

Als je een kolomboor koopt omdat je nauwkeurig wilt kunnen boren zijn bovenstaande punten erg vervelend.
Als het allemaal niet zo nauwkeurig komt, kun je net zo goed uit de losse hand boren toch?

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
FragDaddy schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:55:
[...]

Zijwaarts speling op de kop en het niet soepel of nauwkeurig kunnen verstellen van de tafel zijn de twee grootste problemen met dit soort machines.

Als je een kolomboor koopt omdat je nauwkeurig wilt kunnen boren zijn bovenstaande punten erg vervelend.
Als het allemaal niet zo nauwkeurig komt, kun je net zo goed uit de losse hand boren toch?
Ik was enigszins ironisch, maar goed, punt van zijwaartse speling had ik niet aan gedacht. Wat is wél een goed merk eigenlijk? Als je op marktplaats zoekt kom je ook van alles tegen, veel fabrikanten waar ik nog nooit van gehoord heb.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:18
mfmonkey schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:25:
[...]

Iets wat nu met 150nm vast gezet word gaat over 4 maanden niet loskomen met maar 150nm. Vuil en roest zorgen dat het losbreekmoment aanzienlijk hoger ligt.
Dat probeerde ik inderdaad duidelijk te maken, hoewel mijn Hitachi het makkelijk moet kunnen krijg deze het niet voor elkaar
[...]

2 redenen, behoud van de velg en pech onderweg. Het behoud is denk ik duidelijk, te hard en de boel slijt/buigt/weetikveel.
Maar de 2e denken veel mensen niet bij na. Een moderne auto word geleverd met een wielmoer sleutel die behoorlijk kort is. Zit de velg dan niet met 110nm maar met zeg 170 nm vast (ja, dat kun je makkelijk halen) dan gaan de wielmoeren/bouten niet los met het sleuteltje. Niet omdat je niet sterk genoeg bent, je kunt er ook op staan/springen. Maar omdat dit stukje "gereedschap" niet sterk genoeg is, hij breekt gewoon af.

Voor de mensen met veel gevoel voor sleutelen zal de bout niet heel veel te vast komen maar nog altijd zal hij strakker vast zitten dan met de momentsleutel. Je wilt hem immers niet te los doen...
[...]

Zie hierboven :). Ik heb inmiddels redelijk een gevoel over hoe ver ik moet gaan met een ratel voordat ze op het "juiste" moment zitten maar draai hem altijd even na met een momentsleutel. Van een garage verwacht ik dat ze hetzelfde doen. Los met een luchtsleutel, daarna het laatste stukje vast met een momentsleutel. Kwestie van veiligheid en zekerheid.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-10 15:57

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

MikeyMan schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:34:
Vraag aan de lassers onder ons; wie weet er een goede Metaalhandel in de randstad?

Als ik hierop zoek, vind ik eigenlijk alleen oud-ijzer handels. Haal nu e.e.a. bij de Hornbach, maar het assortiment is wat beperkt. Ik ben bijvoorbeeld op zoek naar profielen die in elkaar geschoven kunnen worden, maar die hebben ze niet.
Metaalwinkel in Rotterdam, zitten ook in Utrecht en Amsterdam.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
Eusebius schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:13:
[...]

Ik was enigszins ironisch, maar goed, punt van zijwaartse speling had ik niet aan gedacht. Wat is wél een goed merk eigenlijk? Als je op marktplaats zoekt kom je ook van alles tegen, veel fabrikanten waar ik nog nooit van gehoord heb.
Optimum, Huvema, Contimac, dat is allemaal goed, betaalbaar en chinees. Als je echt een goed merk zoekt dan is Flott top.

Ik heb zelf een Optimum B16 (deze: https://www.toolnation.nl...boormachine-450-watt.html) en ben er erg blij mee. Hiervoor had ik een goedkope kolomboor. Die heb ik gesloopt op het boren van grote gaten met een forstnerboor. Tijdens het boren iets teveel kracht gezet, en veel slijtage op de kolom gehad, brak er een zwak metalen deel, geprobeerd te fixen, maar het metaal is te zacht.

Mijn Optimum is net zoals Huvema en Contimac, en dus ook zoals de Kinzo, Ferm etc, een chinees. Maar met totaal andere specs. Niet per se de motor, maar de precisie en de kwaliteitseisen die de fabrikant heeft gegeven aan de fabriek zijn totaal anders. Het metaal van de hele kop is veel dikker, de machine woog ook veel meer, werd op een pallet geleverd.

Ik ben er erg blij mee, maar ik vind hem wel wat groot. Een B13 is groot zat (online gekocht he, dan verkijk je je er op).

Ik heb nadat ik mijn goedkope chinees had gesloopt zo ongeveer elke kolomboor die ik kon vinden bekeken, en het viel mij op bij alles onder de 200e dat ze eigenlijk te licht zijn gebouwd om lang mee te gaan. De metalen behuizing van de kop is vaak van dun metaal, er zit speling op de as, de afwerking van de interne delen is slecht waardoor metaalgruis in de mechaniek komt, de veer die de kop omhoog moet trekken is vaak te slap.

Bij een kolomboor moet je 2e hands wel opletten op de zijwaardse speling. Aangezien de lagers niet gemaakt zijn op zijwaardse kracht kan het wels zijn dat die veel zijwaardse speling heeft. Mensen hebben wels de neiging wat zijwaardse krachten op dat ding te zetten, en dan gaat ie na een tijdje weebel-wobbelen. Ik heb er een paar via marktplaats bekeken, mooie oude Huvema's, maar die hadden teveel speling. En dan is het leuk dat je gaatjes voor deuvels aan het boren bent die redelijk exact moeten passen, maar als je boorkop 10mm is en het gat 10.5, tsja...

Oh, en Bosch verkoopt een mooie groene.. maar ik vond het geluid van dat ding niet om aan te horen. Toeren zijn via knopjes te verstellen, best mooi.

[ Voor 3% gewijzigd door simon op 06-10-2017 10:50 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Johnny schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:36:
[...]

Thanks!

Schitterende site ook!!! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Johnny schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:36:
[...]

MikeyMan schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:51:
[...]

Thanks!

Schitterende site ook!!! 8)
De metaalwinkel verkoopt speciaal metaal, bij al hun producten zit er goud in verwerkt. Tenminste, dat zou je verwachten als je de prijzen hoort. Ik wilde daar een keer een standaard stukje L profiel hebben, rekenen ze zo 60 eu de meter voor. Was niet de eerste keer dat ik daar iets heb gevraagd en ook niet de eerste keer dat de prijs letterlijk 10x over de kop is gegaan.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leecher schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:05:
[...]

[...]

De metaalwinkel verkoopt speciaal metaal, bij al hun producten zit er goud in verwerkt. Tenminste, dat zou je verwachten als je de prijzen hoort. Ik wilde daar een keer een standaard stukje L profiel hebben, rekenen ze zo 60 eu de meter voor. Was niet de eerste keer dat ik daar iets heb gevraagd en ook niet de eerste keer dat de prijs letterlijk 10x over de kop is gegaan.
Ik houd me aanbevolen voor alternatieven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
MikeyMan schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:11:
[...]

Ik houd me aanbevolen voor alternatieven ;)
https://www.ijzershop.nl/

Weet niet wat je precies nodig hebt en hoe snel, absoluut niet in de randstad, maar je kunt er alles bestellen wat je wil en je hebt het ook nog voor een goede prijs. Vooral als je het op maat zagen erbij rekent.

Heb hier al het nodige besteld en de verzendkosten vallen reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andyk125 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:21:
[...]

https://www.ijzershop.nl/

Weet niet wat je precies nodig hebt en hoe snel, absoluut niet in de randstad, maar je kunt er alles bestellen wat je wil en je hebt het ook nog voor een goede prijs. Vooral als je het op maat zagen erbij rekent.

Heb hier al het nodige besteld en de verzendkosten vallen reuze mee.
Thanks!

Lastige met online is dat je niet even de producten in handen kunt hebben. En afleveren is ook een issue met twee fulltime jobs. Maar zeker wel een optie, helemaal omdat ze ook zagen. Daar ben ik nu vooral mee met m'n slijptol aan het klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
MikeyMan schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:24:
[...]

Thanks!

Lastige met online is dat je niet even de producten in handen kunt hebben. En afleveren is ook een issue met twee fulltime jobs. Maar zeker wel een optie, helemaal omdat ze ook zagen. Daar ben ik nu vooral mee met m'n slijptol aan het klooien.
Daar heb je gelijk in, maar met staal profielen en als je gaat lassen maakt het weinig uit hoe het er precies uit ziet. Of je moet het graag blank laten spuiten. Het staal wat ik gekregen heb zag er erg goed uit, beter dan bij de staalboer op de hoek en je hebt twee gratis zaagsneden per product. Moest het alleen goed ontvetten voor het lassen.

De eerste keer bestellen was ik niet zeker of ik het op maat moest laten zagen, maar heb de gok genomen en het was op de mm nauwkeurig. Al met al zeer tevreden erover. Het afleveren heb ik op mijn werk laten doen, omdat ik daar ook ben gaan lassen. maar dan moet dat wel kunnen natuurlijk. Het werd netjes in folie verpakt in handzame hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
simon schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:48:
[...]

Optimum, Huvema, Contimac, dat is allemaal goed, betaalbaar en chinees. Als je echt een goed merk zoekt dan is Flott top.
Huvema Chinees ..? Zie op hun website niet zo snel waar de naam vandaan komt, maar ik vermoed toch iets van HU .. VEghel MAchines. Zo'n lekkere Nederlandse samentrekking zoals Ginaf en Hema. Blijkt het gewoon import te zijn :) (ok, weer ontnuchtert, maar welk bedrijf heeft zijn productie nou niet verplaatst naar lage lonen landen).

Heb je een tip om de zijwaartse speling te testen?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Huvema doet ook gewoon aan import. Mijn optidrill staat ook groot Optimum Germany op, maar made in China. Niets mis mee, mijn DHP 481 van Makita komt ook uit China, maar je zal de fabriek de juiste eisen door moeten geven.

Speling kan je testen door met een meetclock langs de kop te gaan en te kijken of de meetklok uitslaat of niet, en door een gat te boren en het formaat van de boor te vergelijken met je gat.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
.. een meetklok. Daar moest ik even op googlen ;-)
Hoe bedoel je uitslaan? Als er speling is en de kop dus niet centrisch draait (heet dat zo?) dan zal hij op een bepaald punt bij het draaien steeds de stift raken. Kun je dat dan ook niet testen met een krijtje? Er heel dicht bij houden totdat je miniem contact maakt. Als de streep maar aan één kant / één stuk van de boorkop zit, zit er speling.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Raymond schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 18:31:
Schuttingpalen doe je met afkortzaag of handzaag.
Kan je alle zuivere werk met een fijne goede zaag doen :Y)
Een afkortzaag vind ik persoonlijk een te logge machine met beperkte functionaliteit en ik zaag het liefst zo min mogelijk met de hand ;)

Ik gebruik m'n afkortzaag ongeveer 1 keer per kwartaal en m'n cirkelzaag en invalzaag praktisch wekelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:50
Raymond schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 23:17:
Ja, de boels. Daar huur je voor een prikkie een gatenboor voor beton/steen. Dan koop je voor hout even een gatenzaag van een tientje.
Daar heb je zeker een punt. Zie trouwens op de website van Boels of Rentparner niet de gatenboor qua verhuur. Enkel complete machines, maar wellicht dat ik verkeerd kijk. Ik zal ze zo wel even bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-10 16:41
Speling kan je testen door met een meetclock langs de kop te gaan en te kijken of de meetklok uitslaat of niet, en door een gat te boren en het formaat van de boor te vergelijken met je gat.
Ik bedoelde alleen het niet 'rond' draaien van de boorkop, maar ook dat de boor bij het boren van een gat gewoon een stukje 'weg kan lopen' omdat de boorkop zijdelingse speling heeft. Dat is natuurlijk niet heel handig als je op een bepaalde plaats een gat wilt hebben. (Ja, natuurlijk gebruiken we een centerpons! Maar dan nog gaat het soms mis met die goedkopie kolomboormachines en zit je er maar zo een halve millimeter naast :F)
Eusebius schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:46:
.. een meetklok. Daar moest ik even op googlen ;-)
Hoe bedoel je uitslaan? Als er speling is en de kop dus niet centrisch draait (heet dat zo?) dan zal hij op een bepaald punt bij het draaien steeds de stift raken. Kun je dat dan ook niet testen met een krijtje? Er heel dicht bij houden totdat je miniem contact maakt. Als de streep maar aan één kant / één stuk van de boorkop zit, zit er speling.
Een meetklok geeft niet alleen aan of er afwijking is, maar ook nauwkeurig hoe groot de afwijking is. En dat doet hij op een honderdste millimeter. Dat kun je niet zien/testen met een krijtje.

[ Voor 31% gewijzigd door FragDaddy op 06-10-2017 13:40 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L.N.
simon schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:24:
Huvema doet ook gewoon aan import. Mijn optidrill staat ook groot Optimum Germany op, maar made in China. Niets mis mee, mijn DHP 481 van Makita komt ook uit China, maar je zal de fabriek de juiste eisen door moeten geven.

Niet langs de kop meten, maar langs de as en langs de boor zo dicht mogelijk bij de boorkop. Een boorkop is van buiten nooit helemaal glad, dus dat zegt niks over een eventuele afwijking. Het zegt ook niets over een oorzaak van een afwijking. Meet de as en de boor en je weet wat je moet weten:
- Zit er een afwijking op de as, dan krijg je die nooit mee er uit. Dus mee leren leven of een nieuwe kopen.
- Zit er geen/nauwelijks afwijking op de as, maar wel op de boor bij de boorkop, dan probeer je het eens met een andere (liefst nieuwe) boor. Is de afwijking er dan nog, dan de boorkop er af halen en er opnieuw opzetten. Is het probleem er dan nog, dan een nieuwe boorkop kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Kijk, zo leer ik nog wat

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dihagie
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-03-2021
MikeyMan schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:24:
[...]

Thanks!

https://bouwproducten.hardeman.nl/shop/staal/kokerprofielen

Eventueel is deze ook het overwegen waard, met name als je grotere hoeveelheden nodig bent.
Ik bestel hier zelf vaak grotere hoeveelheden staal om meubeltjes van te maken, vaak binnen een week wel geleverd.

[ Voor 41% gewijzigd door Dihagie op 06-10-2017 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
inderdaad, leerzaam.

Wat is een goede meetklok voor een redelijke prijs?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eusebius schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 17:52:
hbm-machines.com/producten/zoeken/meetklok

Veel ingewikkelder hoeft het niet te zijn. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2017 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Eusebius schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 17:52:
inderdaad, leerzaam.

Gewoon van AliExpress halen. Kost bijna niks. Ze zullen niet 100% accuraat zijn, maar een paar hondersten van mm maakt hier toch niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ja, maar toen ik hierboven wat zei over goedkope kolomboormachines kwam er ook gelijk een verhandeling waarom je een duurdere moet nemen :) Feit blijft, dat als je ergens nieuw bent je de weg niet altijd weet. Ik zoek op product X (hier: meetklok). Genoeg te vinden, kies ik de goedkoopste? Terwijl een ervaren iemand heel makkelijk weet: van product X moet je merk Y nemen of type Z.

Dus :-P

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 22:43
Eusebius schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:22:
[...]

Goede ervaring met Limtrade ijzeren balk besteld voor doorbraak in keuken. Netjes en perfect geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:01

Det

MikeyMan schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:34:
Geen hands-on ervaring mee maar CM Staal in Wateringen heeft een webshop: https://metaalcenter.nl/

Heb pas wat prijzen vergeleken met Hornbach maar dat scheelt best wel. En het assortiment is veel groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eusebius schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 19:33:
[...]
Ja, maar toen ik hierboven wat zei over goedkope kolomboormachines kwam er ook gelijk een verhandeling waarom je een duurdere moet nemen :)
Yep, ik snap het dilemma. :+
HBM levert zo te zien ook een Mitutoyo meetklokje en ik ga er voor het gemak maar even van uit dat dat een "echte" is. :P

Goed beschouwd hoeft de meetklok in dit geval enkel een 'eventueel niet nauwkeurig draaiende boorkop' te constateren, op analoog gebied is aan zo'n meting niet zo bijster veel te verprutsen.
Zo'n analoge meetklok is een overzichtelijke hoeveelheid aan direct aangedreven taster/hefboom/palletjes stuff met als uitkomst een tolerantie van rond de 0.01mm.
Kleinere (digitale) toleranties lijken mij hier vooral een schijnzekerheid te bieden. ;)

En zoals hierboven al terecht wordt aangegeven kun je ook voor weinig bij AliExpress terecht, moet je alleen een paar weken wachten op ontvangst.

De bijna twee meter hoge kolomboormachine die ikzelf al een jaar of dertig in gebruik heb is trouwens ook van Taiwanese komaf.
Het ding is niet te tillen, was niet duur noch goedkoop en is nog steeds zo precies als precies maar zijn kan.

Mooi, laat staan subtiel ziet het er allemaal niet uit, maar het is wel van een Spartaanse eenvoud en vuistdikke onverwoestbaarheid met oversized lagers en het ding doet wat het doen moet.
Niet al te snel bang gaan doen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
sjnelle schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 19:34:
[...]

Goede ervaring met Limtrade ijzeren balk besteld voor doorbraak in keuken. Netjes en perfect geleverd.
Limtrade levert over het algemeen voor redelijke prijzen en netjes op tijd, maar ik heb wel eens gehad dat ze de helft van mijn bestelde kokerprofielen waren vergeten op te laden. Sta je daar met 24m staal te weinig 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:48

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik dacht ik doe wat subtieler dan een hondslelijke CSS :+

In ander nieuws. Ik ga binnenkort een houtdraaibank in elkaar beunen. Eens kijken of ik gewoon een goedkope verdeeltafel molesteer of dat er een simpelere/goedkopere manier is om een klauwplaat aan een kolomboormachine vast te brassen.
Rest is allemaal best geregeld al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Een oude kolomboor mag wel een opknapbeurt gebruiken: ontroesten, behandelen en opnieuw verven (van bepaalde delen uiteraard). Ik zou graag (weer) het groen erop krijgen wat zo kenmerkend is voor machines. Er zullen vast veel variaties in groen zijn.

Weet iemand toevallig of er één variant groen vaak voor machines wordt gebruikt?
Is het beter om naar een spuiter te gaan?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Het ene groen is het andere groen niet. Festool groen is anders dan het groen van oude Ferm-machines en dat is weer anders dan het groen van Inca of het groen van Bosch. Bovendien kan de kleur ook veranderd zijn door de jaren heen, dus het oorspronkelijke groen kan anders zijn dan het huidige groen.

Naar een spuiter gaan kan, maar dat is duur. Waarschijnlijk is het beter om:
- Ga naar een bouwmarkt of verfwinkel en haal daar van die kleurstrips en kijk welke kleur groen het best past bij de kolomboor. Koop die kleur en verf/spuit de kolomboor.
- Spuit/verf de gehele kolomboor. Dan zie je geen kleurverschil meer en je kunt zelf de kleur kiezen (Rood? Geel? Blauw? Met sterretjes?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:07

Reinier

\o/

De L-Boxxen (i.i.g. van Bosch, bij Sortimo zelf zie ik ze nog niet) hebben een update gekregen. Ze zijn zo te zien wat ruimer, ergonomischer en meer solide. Niet slecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
L.N. schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:16:
Het ene groen is het andere groen niet. Festool groen is anders dan het groen van oude Ferm-machines en dat is weer anders dan het groen van Inca of het groen van Bosch. Bovendien kan de kleur ook veranderd zijn door de jaren heen, dus het oorspronkelijke groen kan anders zijn dan het huidige groen.

Naar een spuiter gaan kan, maar dat is duur. Waarschijnlijk is het beter om:
- Ga naar een bouwmarkt of verfwinkel en haal daar van die kleurstrips en kijk welke kleur groen het best past bij de kolomboor. Koop die kleur en verf/spuit de kolomboor.
- Spuit/verf de gehele kolomboor. Dan zie je geen kleurverschil meer en je kunt zelf de kleur kiezen (Rood? Geel? Blauw? Met sterretjes?).
En toch denk ik dat ik de kleur groen wel ken die hij bedoelt; er is een bepaalde tint die met minimale variaties op enorm veel stationair en/of industrieel gereedschap terecht is gekomen door de jaren heen. Ik zou alleen zo geen kleurcode of wat dan ook weten, ik herinner me wel dat bijna alle kolomboormachines, stationaire schuurmachines en draaibanken in de werkplaatsen waar ik tot mijn 20e terecht ben gekomen dezelfde kenmerkende groene kleur hadden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xijje3USDl8RjHSiUkwzT2X4/full.jpg

Pagina: 1 ... 8 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.