Eusebius schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:13:
[...]
Ik was enigszins ironisch, maar goed, punt van zijwaartse speling had ik niet aan gedacht. Wat is wél een goed merk eigenlijk? Als je op marktplaats zoekt kom je ook van alles tegen, veel fabrikanten waar ik nog nooit van gehoord heb.
Optimum, Huvema, Contimac, dat is allemaal goed, betaalbaar en chinees. Als je echt een goed merk zoekt dan is Flott top.
Ik heb zelf een Optimum B16 (deze:
https://www.toolnation.nl...boormachine-450-watt.html) en ben er erg blij mee. Hiervoor had ik een goedkope kolomboor. Die heb ik gesloopt op het boren van grote gaten met een forstnerboor. Tijdens het boren iets teveel kracht gezet, en veel slijtage op de kolom gehad, brak er een zwak metalen deel, geprobeerd te fixen, maar het metaal is te zacht.
Mijn Optimum is net zoals Huvema en Contimac, en dus ook zoals de Kinzo, Ferm etc, een chinees. Maar met totaal andere specs. Niet per se de motor, maar de precisie en de kwaliteitseisen die de fabrikant heeft gegeven aan de fabriek zijn totaal anders. Het metaal van de hele kop is veel dikker, de machine woog ook veel meer, werd op een pallet geleverd.
Ik ben er erg blij mee, maar ik vind hem wel wat groot. Een B13 is groot zat (online gekocht he, dan verkijk je je er op).
Ik heb nadat ik mijn goedkope chinees had gesloopt zo ongeveer elke kolomboor die ik kon vinden bekeken, en het viel mij op bij alles onder de 200e dat ze eigenlijk te licht zijn gebouwd om lang mee te gaan. De metalen behuizing van de kop is vaak van dun metaal, er zit speling op de as, de afwerking van de interne delen is slecht waardoor metaalgruis in de mechaniek komt, de veer die de kop omhoog moet trekken is vaak te slap.
Bij een kolomboor moet je 2e hands wel opletten op de zijwaardse speling. Aangezien de lagers niet gemaakt zijn op zijwaardse kracht kan het wels zijn dat die veel zijwaardse speling heeft. Mensen hebben wels de neiging wat zijwaardse krachten op dat ding te zetten, en dan gaat ie na een tijdje weebel-wobbelen. Ik heb er een paar via marktplaats bekeken, mooie oude Huvema's, maar die hadden teveel speling. En dan is het leuk dat je gaatjes voor deuvels aan het boren bent die redelijk exact moeten passen, maar als je boorkop 10mm is en het gat 10.5, tsja...
Oh, en Bosch verkoopt een mooie groene.. maar ik vond het geluid van dat ding niet om aan te horen. Toeren zijn via knopjes te verstellen, best mooi.
[
Voor 3% gewijzigd door
simon op 06-10-2017 10:50
]