[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 103 Laatste
Acties:
  • 920.170 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 16:38

Lulukai

God's gift to women

JaMaaT schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:40:
Verklaar u nader? Waarom ben je niet tevreden?
(1) De lijn tussen de 2 paar gaten is niet volledig gelijk met de lijn van de muur
(2) afstand is niet exact 82cm geworden waardoor ik een beetje moest wringen om het te doen passen

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:43
Puch-Maxi schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:19:
Ze zijn prima geschikt voor gebruik met de slagmoersleutel en/of slagschroevendraaier (met adapter). Het zijn namelijk krachtdoppen uit de "Impact Control" series linkje. Eventueel zijn er ook Impact Control dopsleutels.
Bedankt, heb de set net besteld :)

Samen met een Hitachi adapter, Wera bitset, Alpin boren en extra Bosch bit/boor set. De accessoires kosten nagenoeg hetzelfde als de hele Bosch slagschroevendraaier, maar goed. Hopelijk bevalt alles straks dan ook goed.

[ Voor 12% gewijzigd door red1 op 01-10-2017 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:15
Lulukai schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:48:
[...]

(1) De lijn tussen de 2 paar gaten is niet volledig gelijk met de lijn van de muur
(2) afstand is niet exact 82cm geworden waardoor ik een beetje moest wringen om het te doen passen
Maar dat ligt dan toch niet zozeer aan de rolmaat?

Meten is weten O-)

Is de muur 100% haaks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Lulukai schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:37:
Ik heb dit weekend voor een klus een lichtarmatuur aan het plafond bevestigd. Ik moest 2 keer 2 gaten boren in het plafond op 82cm van elkaar. Ben gewoon met een potlood en oprolmeter aan de slag gegaan, en ik ben heel ontevreden over het resultaat. Welke tool zou dit gemakkelijker voor mij kunnen maken? Bestaan er lasers met een kruisje als aanduiding per centimeter?
Een rolmaat is zo goed als je hem gebruikt. Je hebt hoogstens een minimale afwijking doordat het lipje wat speling heeft. Op het plafond werkt het niet altijd even handig, waardoor je minder zuiver meet.

Afhankelijk van de afstand, kan je een duimstok proberen. En anders een mal, zoals iemand al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:11
Lulukai schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:37:
Ik heb dit weekend voor een klus een lichtarmatuur aan het plafond bevestigd. Ik moest 2 keer 2 gaten boren in het plafond op 82cm van elkaar. Ben gewoon met een potlood en oprolmeter aan de slag gegaan, en ik ben heel ontevreden over het resultaat. Welke tool zou dit gemakkelijker voor mij kunnen maken? Bestaan er lasers met een kruisje als aanduiding per centimeter?
De hultafors talmeter.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtPazuzu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 11:40
Nou heb ik een talmeter, maar zie voor dit geval nog niet perse de winst (Ik ga daarmee op mijn plafond niet lekker kunnen tekenen)

't Lipje is trouwens een feature.

en die lipjes hebben vaak ook een sneetje, die haakt dan weer mooi om de rand van de schroef in het eerste gat :D

(Bij de talmeter zit het lipje wel vast trouwens, omdat je daar dat uitklapding aan de achterkant hebt voor binnenmaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:44
@PtPazuzu Timmerman Koos! d:)b

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

Als het echt zo precies moest zou ik inderdaad een mal gebruiken. Dat is zeker voor gaatjes in beton (die zó precies moeten) wel heel handig :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:36
Beetje loos aan het klikken geweest en kwam dit ding tegen:

https://www.kindlingcracker.eu/product/kindling-cracker-nl/

* Raymond heeft nu een houtkachel en op z'n vierde z'n duim eraf geslagen met een bijl

Volgens mij weet ik wat ik voor kerst wil :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Zou ik eerder de BMImeter aanraden voor op plafonds; o.a. daar, midden op muren en op de snijmat is dat voor mij te prefereren boven een klassieke rolmaat of talmeter. En een stuk goedkoper dan die laatste :P

Het is meer een aanvulling op dan een vervanging voor. Valt mooi tussen lineaal en rolmaat in imo, en handzamer dan een duimstok.

[ Voor 4% gewijzigd door McGryphon op 01-10-2017 22:31 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@McGryphon Misschien dat je dat ding kan waarderen als je er een keer mee hebt gewerkt, maar ik snap het doel/nut er niet van.

Zo'n Talmeter ziet er ook wel leuk uit. De rolmaten van 3m die ik nu heb zijn op (oprolmechanisme/rem werken niet lekker meer), dus die kan ook op mn verlanglijstje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Raymond schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 23:04:
@McGryphon Misschien dat je dat ding kan waarderen als je er een keer mee hebt gewerkt, maar ik snap het doel/nut er niet van.
Ik heb er eens een paar meebesteld om eens te proberen, en mijn vader gebruikt er nu een een groot deel van de tijd in plaats van zijn rolmaat in de boekbinderij, bijvoorbeeld. Daar waar hij toch de rolmaat vaak al vooral gebruikte omdat hij geen lineaal bij de hand had, of een tweede liniaal nodig had, en waarbij het haakje van de rolmaat meestal alleen in de weg zit. En in diezelfde situaties vind ik het een erg praktisch ding; met name gezien hij eigenlijk altijd vlak tegen het te meten oppervlak ligt, wat dus met aftekenen van papier/karton/leer/fineer oid erg prettig kan zijn, en ook op plafonds en muren gaat het ding een stuk minder snel rollen vanwege diezelfde eigenschap. Bij een normale rolmaat duwt het haakje de tape vaak genoeg van muur of plafond weg dat je erg veel zijdelingse strabiliteit kwijtraakt.

En tja, mijn eigen werkzaamheden lopen ook uiteen van lomp constructie- en laswerk tot aan vrij fijne hout- en leerbewerking, en daarbij heeft de BMImeter dus vooral aan de fijnzinnigere kant van mijn werkzaamheden wel een niche gevonden :)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtPazuzu
Raymond schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 23:04:
Zo'n Talmeter ziet er ook wel leuk uit. De rolmaten van 3m die ik nu heb zijn op (oprolmechanisme/rem werken niet lekker meer), dus die kan ook op mn verlanglijstje :P
Zeker een handig ding. Wel wat om even op te letten: De Talmeter zit "standaard op slot", de knop gebruik je om de rem eraf te halen. En door het kraspennetje aan de behuizing kan je niet makkelijk het lipje om een randje hangen en 'm zo met 1 hand uitrollen.

[ Voor 10% gewijzigd door PtPazuzu op 02-10-2017 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:47
Afgelopen weekend ook 4 gaten op een rijtje moeten boren. Kwestie van meten, na het eerste gat weer even opnieuw meten of je stiekem toch niet wat verschoven bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Raymond schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:19:
* Raymond heeft nu een houtkachel en op z'n vierde z'n duim eraf geslagen met een bijl
Pics or it didn't .. nee laat maar ;-)

Was je aan het spelen met de bijlen? Of sloeg iemand deze eraf? We hebben zelf 3 kinderen en 2 bijlen (Fiskars) dus ik ben altijd voorzichtig .. :/

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Eusebius schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:05:
[...]

Pics or it didn't .. nee laat maar ;-)

Was je aan het spelen met de bijlen? Of sloeg iemand deze eraf? We hebben zelf 3 kinderen en 2 bijlen (Fiskars) dus ik ben altijd voorzichtig .. :/
Kwam thuis van school en wilde houtjes hakken voor moeders om de kachel aan te maken (mocht niet natuurlijk) en dat ging fout.

Duim volledig eraf en in het ziekenhuis teruggeplaatst. Is uiteindelijk goed gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
PtPazuzu schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:05:
Nou heb ik een talmeter, maar zie voor dit geval nog niet perse de winst (Ik ga daarmee op mijn plafond niet lekker kunnen tekenen)

't Lipje is trouwens een feature.

[video]

en die lipjes hebben vaak ook een sneetje, die haakt dan weer mooi om de rand van de schroef in het eerste gat :D

(Bij de talmeter zit het lipje wel vast trouwens, omdat je daar dat uitklapding aan de achterkant hebt voor binnenmaten)
Het is een feature als de speling is zoals het hoort. Als die pinnetjes eenmaal goed los zitten wordt de speling te groot. Maar het is natuurlijk ook geen echt precisie-instrument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Raymond schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:17:
[...]

Kwam thuis van school en wilde houtjes hakken voor moeders om de kachel aan te maken (mocht niet natuurlijk) en dat ging fout.

Duim volledig eraf en in het ziekenhuis teruggeplaatst. Is uiteindelijk goed gekomen :)
Dus liften kan ook weer? Fijn :)
/inkopper

* The Eagle kreeg op zijn 6e een bijl tegen zijn voorhoofd, ook goedgekomen
Mental note: niet vlak achter je pa uit de struiken komen als ie met die bijl bezig is :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:26:
[...]

Dus liften kan ook weer? Fijn :)
/inkopper

* The Eagle kreeg op zijn 6e een bijl tegen zijn voorhoofd, ook goedgekomen
Mental note: niet vlak achter je pa uit de struiken komen als ie met die bijl bezig is :+
Oh ja dat ken ik: 'papa is aan het zagen met een machine, we gaan er met 3 neuzen bovenop staan' .. Nu trek ik gewoon heel duidelijk een lijn. Als ik ergens mee bezig ben, mogen ze absoluut niet voorbij een bepaalde lijn komen. Dat weten ze (maar zelfs dan blijft het opletten).
Aan de andere kant, gewoon rustig uitleggen en af en toe mee laten helpen vinden ze ook fantastisch.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik ben voor de verandering*kuch weer eens erg blij dat ik geen kinderen heb :+

Nou ja, mijn jongste broertje heeft zichzelf recent nog zeer gedaan met een 125mm lamellenschijf, maar die is oud genoeg om verantwoordelijk te zijn voor eigen stupiditeit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

Gisteren mijn nieuwe vriendin Kity (635) opgehaald *O* plaatje komt schaamteloos van internet want ik moet een nieuw frame bouwen en nog poetsen :+ Een mooie old skool vlak / vandikte bank 20cm breed

Afbeeldingslocatie: https://aws-cf.caradisiac.com/prod/photos/6/7/4/656674/3686494/big-3686494e5c.jpg?v=6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:45
McGryphon schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:29:
[...]

Zou ik eerder de BMImeter aanraden voor op plafonds; o.a. daar, midden op muren en op de snijmat is dat voor mij te prefereren boven een klassieke rolmaat of talmeter. En een stuk goedkoper dan die laatste :P

Het is meer een aanvulling op dan een vervanging voor. Valt mooi tussen lineaal en rolmaat in imo, en handzamer dan een duimstok.
Die Talmeter heeft als voordeel dat je de exacte ruimte TUSSEN twee wanden/planken kunt meten en dat kan met die BMImeter niet. Mijn 2 talmeters (2 en 3 meter) zijn echt ideaal.
Raymond schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:19:
Beetje loos aan het klikken geweest en kwam dit ding tegen:

https://www.kindlingcracker.eu/product/kindling-cracker-nl/

Volgens mij weet ik wat ik voor kerst wil :D
GereedschapPro verkoopt deze.
mutsje schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:51:
Gisteren mijn nieuwe vriendin Kity (635) opgehaald *O* plaatje komt schaamteloos van internet want ik moet een nieuw frame bouwen en nog poetsen :+ Een mooie old skool vlak / vandikte bank 20cm breed

[afbeelding]
Mooie dingen zijn dat. Zwitsers ontwerp, dus met de degelijkheid zit het wel goed. Op Woodworking.nl staan een paar topics van gebruikers die dergelijke vandiktebanken hebben opgeknapt.

[ Voor 46% gewijzigd door L.N. op 02-10-2017 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

mutsje schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:51:

[afbeelding]
Marius Hornberger heeft een vergelijkbare vandiktebank. Misschien heb je nog iets aan zijn video:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
orf schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:58:
[...]

Marius Hornberger heeft een vergelijkbare vandiktebank. Misschien heb je nog iets aan zijn video:

[video]
Dat is een 636 en geen 635. Al weet ik niet of dat veel uit maakt.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
L.N. schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:54:
[...]

Die Talmeter heeft als voordeel dat je de exacte ruimte TUSSEN twee wanden/planken kunt meten en dat kan met die BMImeter niet. Mijn 2 talmeters (2 en 3 meter) zijn echt ideaal.
Dat is het voordeel van een Talmeter inderdaad, maar dat maakt hem niks beter in waar ik de BMImeter hoofdzakelijk voor gebruik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

L.N. schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 12:03:
[...]

De 635 heeft 20 cm breede beitels en de 636 25 cm. Dat is in principe enige verschil. Het grappige was dat de verkoper absoluut no clue had wat die verkocht voor 75 euro. Hij had zelf een made in china Güde bank staan. (hoop pisbakken staal etc). Ik ben zelf lid van woodworking.nl en heb daar ook al aantal vragen staan omdat er verschillende 635 versies zijn. Maar eerst onderstel maken alles uitlijnen want restauratie is niet nodig, nergens roest wel dikke lagen vet wat gunstig is. En dan nieuwe messen scoren uitlijnen / richten etc. En spelen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Over slechte kwaliteit gesproken .. ik had laatst een paar spanklemmen bij de Action gekocht (geen nood, ik heb ze ook van Wolfcraft, al zal de volgende reageerder aangeven welke nóg beter zijn ;-) ). Gewoon, om eens uit te proberen voor 2,- per stuk.
Zit ik 's avonds laat op AliExpress te struinen, kom ik exact dezelfde tegen voor € 25,- per paar :-D Het kan zijn dat ze iets langer zijn, maar de schroeven en mal is allemaal hetzelfde. Het geeft al aan dat zelfs een goedkoop geachte online shop als AliExpress duurder kan zijn dan de stunter op de hoek :)

Disclaimer: normaal houd ik me verre van goedkoop spul :) Maar ik had heel snel even een paar extra klemmen nodig. Plus, ik heb ze opengeschroeft en ga nog een filmpje maken om de verschillen te bespreken.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:23
Ik heb thuis helemaal geen aardlekschakelaars meer. Ik heb alles uitgewisseld voor aardlekautomaten. ideaal, als er iets mis is valt er maar 1 groepje uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
mutsje schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 12:39:
[...]

De 635 heeft 20 cm breede beitels en de 636 25 cm. Dat is in principe enige verschil. Het grappige was dat de verkoper absoluut no clue had wat die verkocht voor 75 euro. Hij had zelf een made in china Güde bank staan. (hoop pisbakken staal etc). Ik ben zelf lid van woodworking.nl en heb daar ook al aantal vragen staan omdat er verschillende 635 versies zijn. Maar eerst onderstel maken alles uitlijnen want restauratie is niet nodig, nergens roest wel dikke lagen vet wat gunstig is. En dan nieuwe messen scoren uitlijnen / richten etc. En spelen maar.
Aha, dan was ik jouw topic op Woodworking al tegen gekomen. Het is vaak zo dat mensen niet weten wat ze verkopen en denken dat nieuwer beter is. Hier is dat niet zo. Zelf heb ik een Inca Euro 260 lintzaag en die werkt nog heel fijn. Kity heeft Inca overgenomen om vervolgens de Inca spullen onder een eigen naam uit te brengen. De kwaliteit is daardoor wel achteruit gegaan bij een aantal modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56
Eusebius schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:27:
Over slechte kwaliteit gesproken .. ik had laatst een paar spanklemmen bij de Action gekocht (geen nood, ik heb ze ook van Wolfcraft, al zal de volgende reageerder aangeven welke nóg beter zijn ;-) ). Gewoon, om eens uit te proberen voor 2,- per stuk.
Zit ik 's avonds laat op AliExpress te struinen, kom ik exact dezelfde tegen voor € 25,- per paar :-D Het kan zijn dat ze iets langer zijn, maar de schroeven en mal is allemaal hetzelfde. Het geeft al aan dat zelfs een goedkoop geachte online shop als AliExpress duurder kan zijn dan de stunter op de hoek :)

Disclaimer: normaal houd ik me verre van goedkoop spul :) Maar ik had heel snel even een paar extra klemmen nodig. Plus, ik heb ze opengeschroeft en ga nog een filmpje maken om de verschillen te bespreken.
Heb ze ook, redelijk wat. Komen altijd handig uit, kosten weinig, en werken goed.

Mooi zo'n Kity, jammer dat ze niet meer bestaan. Wel goed te herstellen als er iets niet meer werkt. Binnenkort komt de vervanger voor mijn pisbakkenstaal Scheppach vlakvandiktebankje. Nog geen SCM/Felder, maar een Record Power PT260

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
simon schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:37:
[...]

Heb ze ook, redelijk wat. Komen altijd handig uit, kosten weinig, en werken goed.

Mooi zo'n Kity, jammer dat ze niet meer bestaan. Wel goed te herstellen als er iets niet meer werkt. Binnenkort komt de vervanger voor mijn pisbakkenstaal Scheppach vlakvandiktebankje. Nog geen SCM/Felder, maar een Record Power PT260
Die Record Power PT260 is ook in China gemaakt (zie de kleine letters op de laatste pagina van deze PDF). Die wordt in China gemaakt voor diverse merken, zoals leman, Holzstar en Metabo. Nu hoeft dat niet slecht te zijn.

Bij de goedkopere vandiktebanken (tot €500?) zijn de ervaringen met dergelijke Chinese vandiktebanken niet goed, maar bij de categorie waar de jouwe onder valt weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
L.N. schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:48:
[...]

Die Record Power PT260 is ook in China gemaakt (zie de kleine letters op de laatste pagina van deze PDF). Die wordt in China gemaakt voor diverse merken, zoals leman, Holzstar en Metabo. Nu hoeft dat niet slecht te zijn.

Bij de goedkopere vandiktebanken (tot €500?) zijnde ervaringen met dergelijke Chinese vandiktebanken niet goed, maar bij de categorie waar de jouwe onder valt weet ik het niet.
Er wordt veel in China gemaakt, en dat deze dat ook was wist ik, maar ik heb deze uitgebreid getest en het verschil met de kleine concurrent (de Scheppach HMS 850 die ik nu heb) was vrij duidelijk. Groter, maar ook stuk sterker. Nog verre van een Felder/SCM, maar lijkt qua bouw/werking relatief veel op de oude stevige Scheppach HM1/2

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
simon schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:04:
[...]

Er wordt veel in China gemaakt, en dat deze dat ook was wist ik, maar ik heb deze uitgebreid getest en het verschil met de kleine concurrent (de Scheppach HMS 850 die ik nu heb) was vrij duidelijk. Groter, maar ook stuk sterker. Nog verre van een Felder/SCM, maar lijkt qua bouw/werking relatief veel op de oude stevige Scheppach HM1/2
Ik hoor her en der op het grote internet dat Record de kwaliteitscontrole strenger heeft, waardoor hun machines optisch gelijk zijn aan veel anderen, maar toch beter zijn. Maar ik heb nergens bewijs kunnen zien dat die echt zo is. Het zou kunnen verklaren waarom de Record wel voldoet.

Die Scheppach HMS 850 is zo'n goedkope Chinese machine die door veel merken wordt verkocht en vaak tegenvalt. Het is een slechte kopie van de Mafell AD160. Die Mafell was wel goed, maar is helaas niet meer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Je hebt ook JET dit zijn meestal vandikte banken en geen vlak / vandikte maar die worden ook goed ontvangen op woodworking.nl. Wil je een goede vlak vandikte bank ga je meestal al snel richting een oude inca of kity of heel duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Jet maakt voor de Europese markt zo ver ik weet geen vlak bank, enkel een vandikte. Er is een Jet vlakvandikte, maar dat is het zelfde als die slechte kopie van de Mafell AD160.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Kan iemand me een goed merk aanbevelen als het gaat om blokhaken (en dergelijke)? Ik kom allerlei merken tegen waar ik nog nooit van gehoord heb. Duitse merken vooral ;-), met en zonder certificaat et cetera. Wat ik zoek is een wat langere blokhaak (meer dan 30cm) met goede nauwkeurigheid. Voor een exacte hoek met 0% tolerantie betaal je denk ik de hoofdprijs.

Waar kan ik het beste gaan kijken voor een zo exact mogelijke blokhaak?

- edit op deze webshop staat 'genauigkeit' erbij. GG2 zegt me op dit moment niks ..
- edit 2 'GenauigkeitsGüte' staat hier uitgelegd, het is DIN 875. GG2 heeft de grootste foutmarge, 120µm afwijking op 1000mm

[ Voor 31% gewijzigd door Eusebius op 02-10-2017 16:37 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
simon schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:51:
Jet maakt voor de Europese markt zo ver ik weet geen vlak bank, enkel een vandikte. Er is een Jet vlakvandikte, maar dat is het zelfde als die slechte kopie van de Mafell AD160.
De JPT-serie van Jet is een vlakvandikte-serie.

Welk model van Jet is een slechte kopie van de Mafell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Deze:

Afbeeldingslocatie: http://demandware.edgesuite.net/aaea_prd/on/demandware.static/-/Sites-cpo-master-catalog/default/dw1926ae01/product_media/jet/jetn707400/images/360/jetn707400_N1-5.jpg

ergens in duitsland te koop gezien.

wist niet dat JET groter materiaal in Europa verkocht.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
simon schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:03:
Deze:

[afbeelding]

ergens in duitsland te koop gezien.

wist niet dat JET groter materiaal in Europa verkocht.
Ah, dat model kende ik niet. Ik dacht eerst dat je de JWP12 bedoelde, maar dat is enkel een vandiktebank en die wordt wel goed gereviewed.

Jet verkoopt veel "groot materiaal". Kijk bv maar eens op de site van Axminster of VDHBV. Een gedeelte is eigen ontwerp en een gedeelte is gerebrand China spul.

Volgens mij is hier de gehele catalogus van Jet machines te vinden. De eigen website van Jet Tools (http://www.jettools.com/eu/en) geeft volgens mij enkel de Amerikaanse modellen weer (ook al zet je de website op Europa).

[ Voor 24% gewijzigd door L.N. op 02-10-2017 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Eusebius schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:27:

Die klemmen heb ik ooit bij BVA op een veiling nieuw gekocht voor €5 per twee. Had een paar mboxen en lboxxen gekocht en deze erbij genomen. Binnen een week had ik er drie gesloopt omdat het binnenwerk van slap plastic is en binnen no time brak. Heb toen wat schroeven ingedraaid waar de interne pinnen waren gebroken en toen gingen ze nog iets langer mee. Maar mijn conclusie is wel dat het gigantische meuk is.

Ik heb medelijden met de persoon die €25 voor twee van die stukken ellende betaalt.

p.s. Zal eens kijken of ik ergens een foto heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Framoes schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:21:
[...]

Die klemmen heb ik ooit bij BVA op een veiling nieuw gekocht voor €5 per twee. Had een paar mboxen en lboxxen gekocht en deze erbij genomen. Binnen een week had ik er drie gesloopt omdat het binnenwerk van slap plastic is en binnen no time brak. Heb toen wat schroeven ingedraaid waar de interne pinnen waren gebroken en toen gingen ze nog iets langer mee. Maar mijn conclusie is wel dat het gigantische meuk is.

Ik heb medelijden met de persoon die €25 voor twee van die stukken ellende betaalt.

p.s. Zal eens kijken of ik ergens een foto heb.
Voor iets minder dan een tientje heeft Cranenbroek licht uitgevoerde Stanley klemmen die het een stuk beter volhouden.

Het zijn nog steeds zeker geen vervangers voor traditionele schroefklemmen, maar voor het geld zijn ze prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Notna schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:58:
[...]
Ik ben dol om spul te testen uit China namelijk, dus ik zit er al over te denken ze gewoon te bestellen :$
Anders bestel je de tools die je al hebt even zo chintzy mogelijk en doe je een shootout, om mensen eens duidelijk te maken dat je met een goedkoper stuk gereedschap lang niet altijd "hetzelfde kan"? :P

Ik krijg nog steeds wel eens claims te horen dat mensen hun 20 euro per stuk kostende Cranenbroek-powertools "gewoon hetzelfde zijn" als grote merken, en iedereen die meer uitgeeft een dief van zijn eigen portemonnee is :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

McGryphon schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:37:
[...]

Anders bestel je de tools die je al hebt even zo chintzy mogelijk en doe je een shootout, om mensen eens duidelijk te maken dat je met een goedkoper stuk gereedschap lang niet altijd "hetzelfde kan"? :P

Ik krijg nog steeds wel eens claims te horen dat mensen hun 20 euro per stuk kostende Cranenbroek-powertools "gewoon hetzelfde zijn" als grote merken, en iedereen die meer uitgeeft een dief van zijn eigen portemonnee is :')
Die discussie won ik vrij makkelijk toen we twee jaar terug begonnen met het verwijderen van de dakplaten van ons scouting gebouw. Geen van alle aanwezige schroefmachientjes behalve mijn Makita kregen beweging in die schroeven en die Makita (instap modelletje, dus ook met heel wat pijn en moeite) is er uiteindelijk ook op overleden, omdat mensen hem er toch eigenwijs voor bleven gebruiken, ondanks dat ik er inmiddels een slagschroevendraaier bij had gekocht. Die slagschroevendraaier maakte voor iedereen wel in één klap duidelijk dat goed gereedschap het halve werk is en je met goede tools (en vooral de juiste tools) daadwerkelijk dingen kan die je met eenvoudigere tools niet kan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Orion84 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:51:
[...]

Die discussie won ik vrij makkelijk toen we twee jaar terug begonnen met het verwijderen van de dakplaten van ons scouting gebouw. Geen van alle aanwezige schroefmachientjes behalve mijn Makita kregen geen beweging in die schroeven en die Makita (instap modelletje, dus ook met heel wat pijn en moeite) is er uiteindelijk ook op overleden, omdat mensen hem er toch eigenwijs voor bleven gebruiken, ondanks dat ik er inmiddels een slagschroevendraaier bij had gekocht. Die slagschroevendraaier maakte voor iedereen wel in één klap duidelijk dat goed gereedschap het halve werk is en je met goede tools (en vooral de juiste tools) daadwerkelijk dingen kan die je met eenvoudigere tools niet kan.
Sja, en toch ben ik er niet op tegen om meer van zulke head to heads met kwantificaties de wereld in te slingeren. Ik heb ook vaak genoeg mensen hun goedkope 18V bakbeesten zien oproken op zaken die ik met een Dewalt 10,8V heb afgemaakt, mensen hun polsen bijna zien breken met een echte 18V, noem maar op. Maar het is ondoenlijk om iedereen die zulke domme dingen roept ook dure spullen in handen te geven :P

En, als je over grenzen heen kijkt; zie dan ook nu de Hercules en Earthquake XT tools die Harbor Freight nu op de markt slingert; china-made en voor een prijs mooi tussen A-merken en meukzooi, waarbij in promotiemateriaal een directe head to head met een (verouderd budgetmodel) Dewalt gemaakt wordt; zelfs op de plekken op internet waar men wat enthousiaster is over goed gereedschap leken mensen er tegen beter weten in toch weer meer van te verwachten dan het nu blijkt te zijn. Mensen willen heel graag geloven dat voor niets de zon opgaat, ondanks hoe het keer op keer tegen blijkt te vallen. En hoe meer harde gekwantificeerde vergelijkingen er zijn om de mensen die er "in trappen" mee om de oren te slaan hoe beter, IMO :P

[ Voor 23% gewijzigd door McGryphon op 02-10-2017 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Hmmm, is dat testje van Tweakers.net waard? "Vandaag testen we even geen techniek, maar gereedschap X van Van Cranenbroek, de Action, Bosch Blauw, Makita etc" :-D

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Eusebius schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 18:56:
Hmmm, is dat testje van Tweakers.net waard? "Vandaag testen we even geen techniek, maar gereedschap X van Van Cranenbroek, de Action, Bosch Blauw, Makita etc" :-D
Ik vergeet steeds @Orion84 een datum voor te stellen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
McGryphon schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 18:01:
[...]
En, als je over grenzen heen kijkt; zie dan ook nu de Hercules en Earthquake XT tools die Harbor Freight nu op de markt slingert; china-made en voor een prijs mooi tussen A-merken en meukzooi, waarbij in promotiemateriaal een directe head to head met een (verouderd budgetmodel) Dewalt gemaakt wordt; zelfs op de plekken op internet waar men wat enthousiaster is over goed gereedschap leken mensen er tegen beter weten in toch weer meer van te verwachten dan het nu blijkt te zijn. Mensen willen heel graag geloven dat voor niets de zon opgaat, ondanks hoe het keer op keer tegen blijkt te vallen. En hoe meer harde gekwantificeerde vergelijkingen er zijn om de mensen die er "in trappen" mee om de oren te slaan hoe beter, IMO :P
Het vervelende aan deze merken is dat ze inconsequent zijn. Soms goed, meestal waardeloos. Koop je Makita, dan is het goed. Ga je een stapje verder en koop je Hilti, dan durft het merk garantie te geven dat jouw apparatuur inzetbaar is tijdens de serviceperiode.

Ik was erg verbaasd toen een Harbor Freight machine volgens AvE goed in elkaar zat en beter presteerde dan hij had verwacht:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
McGryphon schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 19:04:
[...]

Ik vergeet steeds @Orion84 een datum voor te stellen O-)
Ben vooral benieuwd hoe Cranenbroeck versus Werkmann zich verhoudt 8)
Eusebius schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 16:29:
Kan iemand me een goed merk aanbevelen als het gaat om blokhaken (en dergelijke)? Ik kom allerlei merken tegen waar ik nog nooit van gehoord heb. Duitse merken vooral ;-), met en zonder certificaat et cetera. Wat ik zoek is een wat langere blokhaak (meer dan 30cm) met goede nauwkeurigheid. Voor een exacte hoek met 0% tolerantie betaal je denk ik de hoofdprijs.

- edit op deze webshop staat 'genauigkeit' erbij. GG2 zegt me op dit moment niks ..
- edit 2 'GenauigkeitsGüte' staat hier uitgelegd, het is DIN 875. GG2 heeft de grootste foutmarge, 120µm afwijking op 1000mm
Niemand?

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
McGryphon schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:37:
[...]

Daarom zie je alle bouwbedrijven en ZZP'ers ook met huismerk gereedschap rondlopen *kuch*
Eusebius schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 18:56:
Pas op met wat je zegt. Dat is vloeken in de computerkerk ;) De reacties op het artikel over gereedschap in de pricewatch waren ook redelijk negatief. Als Tweakers dan ook gereedschap gaat reviewen krijgen we een opstand.

En die blokhaak kan je op amazon zoeken. Of als je een heel erg haakse wil een incra woodpeckers kopen (en iets met een rib uit je lijf...)

Maar een metalen blokhaak die recht genoeg is, kan je voor veel minder op Amazon vinden. Laten we wel wezen, die minimale afwijking doet er weinig toe.

[ Voor 11% gewijzigd door Framoes op 02-10-2017 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

Ik zweer bij Woodpeckers. Al het meet en afteken spul wat ik daarvan heb is gewoonweg fantastisch. Kaars en kaarsrecht, stevig/sterk, mooi en zeer goed mee te werken.

Zou er graag alles van willen hebben! Maar helaas maken ze niet zo super veel... dus ik weet niet zeker of ze blokhaken van meer dan 30cm hebben. Werkt de T-square niet voor jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Atmoz schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 19:21:
[...]

Ik zweer bij Woodpeckers. Al het meet en afteken spul wat ik daarvan heb is gewoonweg fantastisch. Kaars en kaarsrecht, stevig/sterk, mooi en zeer goed mee te werken.

Zou er graag alles van willen hebben! Maar helaas maken ze niet zo super veel... dus ik weet niet zeker of ze blokhaken van meer dan 30cm hebben. Werkt de T-square niet voor jou?
T-square? Ja zoiets, maar dan is een betrouwbaar merk natuurlijk wel vereist hé ;-)
Gevonden: http://www.gereedschappro...ak-blokhaak-metrisch/2497
Duurder dan een broodje gezond, maar volgens mij investering die vele broodjes gezond overleeft ;)

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 22:43
Eusebius schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 19:29:
[...]

T-square? Ja zoiets, maar dan is een betrouwbaar merk natuurlijk wel vereist hé ;-)
Gevonden: http://www.gereedschappro...ak-blokhaak-metrisch/2497
Duurder dan een broodje gezond, maar volgens mij investering die vele broodjes gezond overleeft ;)
Meen dat in vorige topic iets heeft gestaan over blokhaken en bijhorende din waardes.
Die woodpeckers is natuurlijk state of the art maar de prijs ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:56
Dat ja. Leuk zo'n haak, als je de bijbehorende aftekenspullen en skills (+ machines!) ook hebt. Die 150 euro kostende haak gaat je niet opeens op magische wijze helpen met haaks construeren.

Ps. wil je met die blokhaak ook afmeten, oftewel moeten er maatstrepen op staan? Anders voldoet een stalen haak van amazon.de ruimschoots.

Zoiets als dit:
https://www.amazon.de/gp/...ID=31JACgaWHbL&ref=plSrch

Edit: en neem ook dit mee in je overwegingen:
geekeep in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2"
Qua haaksheid wijkt 'ie inderdaad minimaal af, maar zoals ik al zei valt dit op te lossen (extreme afwijkingen daargelaten..).
Iedere combinatiehaak heeft in het schuifstuk namelijk twee 'bobbeltjes' zitten die tegen de liniaal drukken. Afhankelijk van de afwijking, schuur of vijl je (voorzichtig! check regelmatig) een van die bobbeltjes af. In tegenstelling tot de meeste winkelhaken zijn combinatiehaken dus bij te stellen! De winkelhaken uit één stuk puur staal zijn overigens met een tik van een centerpunt op de binnen- of buitenhoek ook haakser te krijgen.

[ Voor 64% gewijzigd door geekeep op 02-10-2017 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
sjnelle schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:43:
Meen dat in vorige topic iets heeft gestaan over blokhaken en bijhorende din waardes.
Die woodpeckers is natuurlijk state of the art maar de prijs ook.
Staat ook in de TS, zie ook linkje voor DIN 875. Die woodpeckers zijn niet genormeerd daarop (niet zo gek, duitse norm en canadees bedrijf), maar zullen best recht zijn. De DIN 875 schrijft wel een bepaalde vorm voor, de officiële winkelhaak, zeg maar. Een blokhaak of schrijfhaak is wellicht voor de meesten meer bekend, maar heeft een iets andere vorm (en notaties in geval van schrijfhaak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:55

Ik heb deze, daar ben ik heel tevreden over. Hij is in tegenstelling tot mijn Skandia blokhaak wel haaks.

[ Voor 17% gewijzigd door Nivado op 03-10-2017 09:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
Gisteren heb ik op Marktplaats een oude Inca zaagtafel gescored. Deze oude Zwitserse machines staan bekend om hun precisie en zijn nog steeds gewild. Ik weet niet wat ik er mee ga doen, maar de prijs was te goed om hem te laten staan. Waarschijnlijk knap ik de zaag wat op en verkoop ik deze weer.

De Inca is zeer compleet met langgatboor en langs- en dwarsgeleider:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4404/37420863306_f64448bcbc_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4511/37420864976_3f092dffa9_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4415/37420865606_27652ca487_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4493/37420866496_1c9d7944b0_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4451/37420867056_972325a715_o.jpg

De set kwam zelfs met pennenbak, langgatboren, ringen voor een wobbelzaag, enkele zero clearance inserts en een extra motor.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4469/37420867716_0bf4520580_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
geekeep schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 21:00:
Dat ja. Leuk zo'n haak, als je de bijbehorende aftekenspullen en skills (+ machines!) ook hebt. Die 150 euro kostende haak gaat je niet opeens op magische wijze helpen met haaks construeren.
Een haak van 150,- gaat je frustreren dat je werk niet recht is, waardoor je skills beter worden en je gaat sparen voor beteren machine's :-) En volgens mij kun je beter een uitgave in één keer goed doen (wat niet altijd duur hoeft te zijn natuurlijk)

Ik denk dat ik voorallereerst voor zo'n driehoek ga, zoiets als deze
http://www.gereedschappro...he-winkelhaak-25-cm/20091

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Nivado schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:24:
[...]

Ik heb deze, daar ben ik heel tevreden over. Hij is in tegenstelling tot mijn Skandia blokhaak wel haaks.
Die heb ik ook. Werken fijn, en nog goedkoop ook. Heb zelf beide versies (20 en 35cm). Kaasrecht, iig ik zie met een 0.5mm vulpotlood geen afwijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjnelle
Eusebius schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:06:
[...]

Die speedsquare is top zeker voor grover werk dat ding kan wel tegen een stootje. Eigenlijk gemaakt voor dakwerken daarvoor zitten er veel handigheidjes in.

Voor fijn werk iets minder geschikt. Wel super haaks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Een tijd geleden heb ik een Starrett combination square gekocht. Lang over getwijfeld vanwege de prijs, maar is het echt waard. Het werkt zo veel handiger dan een winkelhaak. Je kunt er ook meer mee.

Ondertussen heb ik er nog een kleine bij gekocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
Leuk deze info over winkelhaken! Komt goed van pas nu mijn houtwerk-winkelhaak niet meer haaks blijkt te zijn. Redelijk op tijd ontdekt gelukkig ;) Een vraagje voor de bezitters van een speedsquare: heb je geen last van aftekenfouten door de dikte van het ding? Ook lijken me de maatstreepjes wat grof voor spul wat wel op de mm komt. Hoe ervaren jullie dat?

edit: beter lezen, 10Cage
sjnelle schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:56:
[...]
Voor fijn werk iets minder geschikt. Wel super haaks
Dan wordt het waarschijnlijk deze:
Nivado schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:24:
[...]

[ Voor 53% gewijzigd door 10Cage op 03-10-2017 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Voor de mensen die een simpel setje torsiebitjes zoeken: Toolstation heeft er een in de aanbieding.
[...]

Een haak van 150,- gaat je frustreren dat je werk niet recht is, waardoor je skills beter worden en je gaat sparen voor beteren machine's :-) En volgens mij kun je beter een uitgave in één keer goed doen (wat niet altijd duur hoeft te zijn natuurlijk)

Dat is echt een topding. Gebruik hem ook vaak icm een cirkelzaag om af te korten. Ook hoeken aftekenen dmv het pivotpunt werkt prima.

[ Voor 19% gewijzigd door Framoes op 03-10-2017 17:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
Maar die haak van 150 euro is toch niet rechter dan een duffe DIN gekeurde haak van 39,50. Of mis ik iets. Ik vind zon kleurtje op metaal best sexy, maar heb wat moeite om er zulke bedragen voor neer te tellen als ik weet dat er praktisch gezien even goede producten zijn. Overigens mijn chinesium digitale schuifmaat vervangen door een Gedore, kon daar makkelijk aan komen, voor minder dan een mitutoyo. So far so good, en ik zit weer voor minder euro's voor aan. Kan ik weer meer hout kopen. En dat laatste vind ik toch meer waard dan een stukje precisie die je met het zachte materiaal en de schaal niet ervaart.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Framoes schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:06:
Voor de mensen die een simpel setje torsiebitjes zoeken: Toolstation heeft er een in de aanbieding.

[...]

Dat is echt een topding. Gebruik hem ook vaak icm een cirkelzaag om af te korten. Ook hoeken aftekenen dmv het pivotpunt werkt prima.
Zeker, 90% van de tijd gebruik ik deze, zeker bij framen.

T-Square of lange waterpas, de goedkoopste nemen, voordat je het weet klettert ie weer ergens de trap af of een schacht in en kan je weer een nieuwe halen :+

[ Voor 11% gewijzigd door Megamind op 03-10-2017 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:26

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

wel handig dat driehoek formaat maar als ik dat enorme potlood zie en die vrij grove maatstrepen dan zou ik hem een maatje minder grof willen hebben.

ik heb juist zo fijn mogelijk aftekenspul nodig, ik teken veel af met 0.5 vulpotlood maar vlak MDF zoals met mijn speakerbouw doe ik met een aftekenmes.

Hoe nauwkeuriger ik in het begin werk, hoe beter mijn resultaat wordt.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 07:48:
[...]

wel handig dat driehoek formaat maar als ik dat enorme potlood zie en die vrij grove maatstrepen dan zou ik hem een maatje minder grof willen hebben.

ik heb juist zo fijn mogelijk aftekenspul nodig, ik teken veel af met 0.5 vulpotlood maar vlak MDF zoals met mijn speakerbouw doe ik met een aftekenmes.

Hoe nauwkeuriger ik in het begin werk, hoe beter mijn resultaat wordt.
Aftekenmes .. ik moet nog veel leren :/ Maar dat maakt het leuk :-)

Hoe krijg jij MDF zo nauwkeurig gezaagd?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Eusebius schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:37:
[...]

Zaagtafel denk ik, of invalzaag.

Aftekenmes is prettig omdat het echt vrij dun is, je je beitel er in kan leggen, desnoods er nog een potlood streep in kan zetten.

Als je bijvoorbeeld nauwkeurig moet schulpen kun je met een zaagtafel met een featherboard meerdere zaagsnedes exact het zelfde maken:

Afbeeldingslocatie: https://cdn3.volusion.com/atyw2.hvqa2/v/vspfiles/photos/JE04016-4.jpg

Sommige mensen gebruiken de Incra geleiders die je ook zowat op de micrometer kan stellen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Dus het featherboard is niet alleen bedoeld om het hout in de richting van het snijden te begeleiden, maar ook tegen de geleider aan te duwen. Hmm, zo had ik het nog niet gezien d:)b

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Eusebius schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:52:
Dus het featherboard is niet alleen bedoeld om het hout in de richting van het snijden te begeleiden, maar ook tegen de geleider aan te duwen. Hmm, zo had ik het nog niet gezien d:)b
En tegen een kickback:

Ik heb op mijn zaag/freestafel Jessem Clear Cut Stock en die doen hetzelfde (maar dan beter/gemakkelijker):

[video]https://www.youtube.com/watch?v=6diIRiRe8xo"]YouTube: JessEm Clear Cut Stock Guides Review[/video]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Kickback is volgens Woodgears.ca het effect dat je geleider niet in de juiste hoek staat. Met een tussenstukje van 1 mm (al) demonstreert hij de gevolgen als je geleider niet perfect haaks staat.

YouTube: Effects of table saw misalignment, and kickback

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
Om nog in te haken (haha) op het blokhaken verhaal... Ik heb jarenlang een Sencys blokhaak gewerkt, in de veronderstelling dat het allemaal niet zo boeit. Totdat ik bij de kringloopwinkel een zwaar verroeste antieke Stanley Blokhaak gevonden had... deze heb ik hersteld, mijn god wat een verschil, niet zo zeer qua nauwkeurigheid, maar qua gebruiksgemak. Ik voelt alsof de Stanley ook nauwkeuriger (rechter) is, maar dat komt denk ik vooral door het toegenomen gemak...

(Daarnaast had ik ook nog een klein blokhaakje van Nooitgedagt gevonden, deze heb ik ook hersteld, maar is te klein voor het aftekenwerk wat ik meestal doe, wel heel schattig, dus ik hou 'em :))

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
Eusebius schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:52:
Het zorgt er voor dat het hout in de zelfde richting recht door gaat, en als je dat met je hand doet heb je wels de neiging om klein beetje heen en weer te wiebelen. Je bent als mens eigenlijk extreem slecht in het zorgen dat een handeling exact elke keer het zelfde resultaat oplevert. Dus alles wat er voor zorgt dat je elke keer op exact de zelfde manier het stuk hout langs een geleider over een zaagblad kan laten gaan zorgt er voor dat je exacter werkt.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Freggel_United schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:06:
Totdat ik bij de kringloopwinkel een zwaar verroeste antieke Stanley Blokhaak gevonden had... deze heb ik hersteld,
Iemand tips om verroest gereedschap te herstellen? Een mengsel van azijn en zout kwam ik tegen, maar zout vreet toch in metaal? Misschien iemand hier een goede tip?

En hoe smeer je 't in om goed te houden? Ik lees WD40, (zuurvrije) vaseline, kaarsvet ..

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
L.N. schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 12:03:
[...]

Dit maakt bijna niets uit, ze zijn bijna identiek.

Heb zelf een Kity 636 die ik aan het restaureren ben. En het is allemaal erg veel werk, vooral het schoonmaken en uit elkaar halen is een drama. Al aardig wat uurtjes ingegaan. De behuizing wordt nu gestraald en deze spuit ik straks zelf.

https://www.woodworking.nl/forum.php Hier zijn aardig wat restauraties te vinden, waaronder mijn eigen.

Ik ben zelf op zoek naar een goede excentrische schuurmachine, iemand goede suggesties? Hij wordt voornamelijk gebruikt voor middelgrote werkstukken te schuren, maar wil in de toekomst wel een tafel gaan maken. Het liefste een all in one machine, zoals de Festool Rotex maar ben bang dat dat iets te veel van goede is. Heb een hekel aan schuren dus het moet wel iets krachtig zijn, die zowel grof als fijn kan schuren.

Dacht zelf aan een Bosch GEX 125-150 AVE, maar heb gelezen dat de zoolbevestiging nog wel eens de wensen overlaat en het werkstuk beschadigd. Iemand ervaring met de Bosch of een andere goede suggestie?
Eusebius schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:15:
[...]

Iemand tips om verroest gereedschap te herstellen? Een mengsel van azijn en zout kwam ik tegen, maar zout vreet toch in metaal? Misschien iemand hier een goede tip?

En hoe smeer je 't in om goed te houden? Ik lees WD40, (zuurvrije) vaseline, kaarsvet ..
In een bad met schoonmaakazijn, misschien iets verdunnen met water. Dit werkt perfect en je hoeft helemaal geen zout te gebruiken. Let wel op dat je het goed afspoelt en insmeert met WD40 of een andere olie want oppervlakteroest komt erg snel na het schoonmaken. Je kunt het ook na het azijn goed schoonmaken met remreiniger (Action) om alles te verwijderen. En daarna insmeren met olie.

Heb zelf afgelopen week veel delen op deze manier schoongemaakt.

Als het echt heel erg is kun je nog staalwol gebruiken om het beter te reinigen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kXmx7Ai.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Andyk125 op 04-10-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
Andyk125 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:17:
[...]

Ik ben zelf op zoek naar een goede excentrische schuurmachine, iemand goede suggesties? Hij wordt voornamelijk gebruikt voor middelgrote werkstukken te schuren, maar wil in de toekomst wel een tafel gaan maken. Het liefste een all in one machine, zoals de Festool Rotex maar ben bang dat dat iets te veel van goede is. Heb een hekel aan schuren dus het moet wel iets krachtig zijn, die zowel grof als fijn kan schuren.

Dacht zelf aan een Bosch GEX 125-150 AVE, maar heb gelezen dat de zoolbevestiging nog wel eens de wensen overlaat en het werkstuk beschadigd. Iemand ervaring met de Bosch of een andere goede suggestie?

[...]
Heb de rupes LR71TE super machine had de rupes duokit aanschaft met ook de delta machine in. Dit had ik al veel eerder moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
Eusebius schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:15:
[...]

Ik gebruik altijd puur schoonmaakazijn, van te voren even met een (roterende) staalborstel (of koperborstel, deze geven minder krassen) zo ver mogelijk de roest er af halen... Daarna goed afspoelen en afdrogen. Ik zet gereedschap daarna altijd in de Balistol (wapenolie), maar WD40 zou net zo goed kunnen.

Onlangs voor het eerst aan wat verroeste panelen in een oude T2 bus gewerkt, deze met een staalborstel op de slijptol ontdaan van zo vele mogelijk roest, en daarna behandeld met roestconverter-epoxy, da's mooi spul :)

[ Voor 16% gewijzigd door Freggel_United op 04-10-2017 11:36 ]

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Andyk125 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:17:
[...]
Let wel op dat je het goed afspoelt en insmeert met WD40 of een andere olie want oppervlakteroest komt erg snel na het schoonmaken. Je kunt het ook na het azijn goed schoonmaken met rijmreiniger (Action) om alles te verwijderen. En daarna insmeren met olie.

[afbeelding]
Tnx, foto ziet er goed uit!

Maar wat is rijmreiniger? Lijm-? Rem-?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Freggel_United schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:31:
[...]

Ik gebruik altijd puur schoonmaakazijn, van te voren even met een (roterende) staalborstel (of koperborstel, deze geven minder krassen) zo ver mogelijk de roest er af halen... Daarna goed afspoelen en afdrogen. Ik zet gereedschap daarna altijd in de Balistol (wapenolie), maar WD40 zou net zo goed kunnen.

Onlangs voor het eerst aan wat verroeste panelen in een oude T2 bus gewerkt, deze met een staalborstel op de slijptol ontdaan van zo vele mogelijk roest, en daarna behandeld met roestconverter-epoxy, da's mooi spul :)
Met WD40 moet je mee opletten. Dat kan afgeven op het hout dat je door de machine laat gaan en daarmee vlekken geven bij de afwerking van het hout (olie/verf/lak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtPazuzu
Eusebius schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:51:
[...]

Wondermiddel tegen sinterklaasgedichten ;)

Ik smeer/spuit af en toe wat camellia olie op m'n gereedschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Wat @L.N. hierboven zegt: oppassen met WD40 .. maar wat is dan beter? Vaseline is ook een vet, lijkt me ook af te geven.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
https://www.baptist.nl/ho...tglijmiddel-siliconenvrij als je met hout werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door simon op 04-10-2017 12:01 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Eusebius schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:51:
[...]

Tnx, foto ziet er goed uit!

Remreiniger ja, sorry.. ;)
L.N. schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:52:
[...]

Met WD40 moet je mee opletten. Dat kan afgeven op het hout dat je door de machine laat gaan en daarmee vlekken geven bij de afwerking van het hout (olie/verf/lak).
Ja dat klopt, olie (vet) is inderdaad niet goed voor het hout. Ik heb het ingesmeerd met wd40 nu om te voorkomen dat er weer oppervlakteroest komt.

Tegen de tijd dat mijn machine geassembleerd wordt maak ik hem schoon met remreiniger. Had gelezen dat insmeren met een waxinelichtje het beste is. Al denk ik dat als het goed droog en schoon blijft wel mee valt met de roest.
Kijk dat is nog eenvoudiger, tegen de tijd als hij weer klaar is misschien maar kijken of ik zoiets nodig heb.
sjnelle schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:29:
[...]

Heb de rupes LR71TE super machine had de rupes duokit aanschaft met ook de delta machine in. Dit had ik al veel eerder moeten doen.
Thanks voor je reactie, al lijkt het erg veel op de Bosch ook qua prijs. Is het dan niet makkelijker om een Bosch te halen die zowel 125 als 150mm heeft?

[ Voor 30% gewijzigd door Andyk125 op 04-10-2017 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Eusebius schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:22:
[...]

Gebruik je het ook voor gereedschap?
Ik heb daar nog ergens een ander potje olie voor. Gebruik het met name om frictie bij het schaven te verminderen.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:26

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Eusebius schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:37:
[...]

sorrie, moest zijn markeermes

Met mijn MT55cc op een lineaal :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Nu heb ik onverwachts wat computerapparatuur kunnen verkopen en wil daarmee iets aanschaffen om goed te zagen. Onder de € 500. Een paar pagina's terug ging het over cirkelzagen. Nu overweeg ik toch een zaagtafel, omdat de projecten die in mijn hoofd zitten waarschijnlijk makkelijker daarmee zijn te doen. Denk aan panelen, poten en dergelijke. (Nog) niet het superexacte zoals boxen (cc @Fraggert, maar wel netjes en afgepast.

Maar geld kun je helaas maar 1x uitgeven :-P
@L.N. heeft het hierboven over Inca Zaagtafels. Is dat ook geschikt voor preciezer werk? Op Marktplaats is eea te vinden.
Of nieuw, zoals Metabo? https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
In die categorie zie ik altijd DeWalt DWE745 als optie terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Eusebius schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:57:
Nu heb ik onverwachts wat computerapparatuur kunnen verkopen en wil daarmee iets aanschaffen om goed te zagen. Onder de € 500. Een paar pagina's terug ging het over cirkelzagen. Nu overweeg ik toch een zaagtafel, omdat de projecten die in mijn hoofd zitten waarschijnlijk makkelijker daarmee zijn te doen. Denk aan panelen, poten en dergelijke. (Nog) niet het superexacte zoals boxen (cc @Fraggert, maar wel netjes en afgepast.

@L.N. heeft het hierboven over Inca Zaagtafels. Is dat ook geschikt voor preciezer werk? Op Marktplaats is eea te vinden.
Die Inca is mooi, maar ik denk dat het merendeel wel wat tijd vraagt wil het werken. Maar, die Metabo... neeeeeeee. Die is voor de bouw. En als je iets wil maken wat past, blijf je daar ver van weg.

500 euro is krap voor een zaagtafel, sowieso nieuw. Enige serieuze optie vind ik de DeWalt.

Je kan op Marktplaats een inca scoren, maar fix er wel een met een spouwmes, zoals deze https://www.marktplaats.n...24&previousPage=lr&pos=12

Maar eigenlijk werk je beter als je invalzaag koopt voor het bedrag en een werktafel.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.

Ja, die Inca's zijn gemaakt voor precies werk. Het is echter vooral bedoeld voor klein werk. Mijn Inca komt weer te koop staan, dus PM me maar en dan leg ik de voordelen van de Inca voor. Let bij een op Marktplaats op of de langs- en dwarsgeleider er bij zit. Vaak zit er maar 1 van de 2 bij.

Echter weet ik niet of een Inca voor jou geschikt is. De Inca is niet geschikt grotere panelen en heeft ook een beperkte zaaghoogte. Ik denk dat je beter kunt kijken naar bv een Dewalt DW745 of Bosch GTS 10 XC. Die laatste is Engeland voor net iets meer dan €500 te vinden.

De Metabo waar jij naar linkt is een bouwzaag. Absoluut niet precies en vooral geschikt om brandhout te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:17
Wat bedoelen jullie eigenlijk als je het hebt over een bouwzaag? Voor slopen? Of heeft dat nog een specifiek doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 15:23
Dennis schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 15:21:
Wat bedoelen jullie eigenlijk als je het hebt over een bouwzaag? Voor slopen? Of heeft dat nog een specifiek doel?
Een kleine lichte, soms met opvouwbare poten, tafelzaag. Vooral om onnauwkeurig maar redelijk recht en snel groot plaatwerk te verzagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125

Het ligt eraan wat je wilt gaan zagen, maar als je echt heel precies wilt gaan zagen dan vindt je niet wat onder de €500,- als tafelzaag. Ik had hetzelfde en heb eerste een Dewalt 7491 gekocht (wel iets duurder dan €500,- echter de tafel was zo schots en scheef dat ik deze terug heb gestuurd.

Als je niet alleen kleine delen wilt gaan zagen, zou ik voor een invalzaag of iets dergelijks gaan. Ik heb een Bosch Blauw GKT 55 GCE invalzaag gekocht met linialen. Als je dan iets niet precies zaagt is het je eigen schuld :P Daarnaast had ik al wel een afkortzaag voor het kleinere werk. De invalzaag bevalt mij erg goed, door massief eiken van 4cm zonder moeite en zeer nauwkeurig. Deuren afkorten zonder problemen en ga zo maar door. Het kost natuurlijk wel iets meer tijd om op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Van Lennart heb ik een PM gekregen. Ik del mijn reactie hier even, om de discussie voor iedereen open te houden:

Die Inca Major is al meer geschikt, omdat die groter is. Groter in de zin van een grotere tafel en een groter zaagblad, waardoor door dikker materiaal kunt zagen.

Die oude Inca's zijn zo geliefd, omdat ze na 30 / 40 jaar nog steeds enorm soepel lopen. Dus geen trillingen en dergelijke. Hierdoor zijn ze heel geschikt voor kleiner fijner werk. Grote panelen kan wel, maar dan moet je het hout meer ondersteunen en de beperkte maximale afstand tussen het zaagblad en de langsgeleider is beperkt. Hierdoor is het lastiger om een brede strook van een houten plaat af te zagen.

Daarnaast werd de zagen door Inca zonder motor geleverd. Die werd door de verkoper er zelf bij geplaatst en wisselt daardoor wel in vermogen. Bij mijn Inca kreeg 2 motoren, 750W en 1250 W en dat is minder dan veel hedendaagse zaagtafels (1750 - 3000W). Dus je bij het zagen van dik massief hout loop je eerder tegen de beperkingen aan.

Het is een beetje een keuze die je maakt. Meer kwaliteit, goedkoper, maar technische beperkingen of voor een duurdere nieuwe gaan. Het voordeel van de Inca's is wel dat ze waardevast blijven. Dus je kunt ze nu kopen en als je over 1,2 of 3 jaar toe bent aan een volgende stap verkoop je de Inca zonder verlies.

Ik weet nog niet precies wat ik voor mijn Inca ga vragen, omdat het een beetje afhankelijk is hoe ik het ga verkopen. Bij mijn Inca zit een pennenbak en een langgatboor. Die kan ik waarschijnlijk beter los verkopen, aangezien die nu nog nieuw €250 per stuk kosten. Natuurlijk krijg ik die prijs er niet voor, maar toch wel 1/3. Zonder die twee zal de Inca rond de €225 kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Top antwoord van @L.N. d:)b
Andyk125 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 15:25:
[...]

Als je niet alleen kleine delen wilt gaan zagen, zou ik voor een invalzaag of iets dergelijks gaan. Ik heb een Bosch Blauw GKT 55 GCE invalzaag gekocht met linialen. Als je dan iets niet precies zaagt is het je eigen schuld :P
Definieer klein ..
Voorlopig denk ik niet groter dan een meter dan een meter. Max. Een nachtkastje maken lijkt me wel een uitdaging. Of wat kastjes in de schuur van triplex om mee te beginnen. Maar niet langer.

Het zou met een goede invalzaag en linialen kunnen, maar ik denk dat ik het afstellen van een zaagtafel voor lengte, breedte en hoek beter vind werken.

Als het dan niet goed gaat, kan ik de tafel de schuld geven :P

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Eusebius schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:41:
Top antwoord van @L.N. d:)b

[...]

Definieer klein ..
Voorlopig denk ik niet groter dan een meter dan een meter. Max. Een nachtkastje maken lijkt me wel een uitdaging. Of wat kastjes in de schuur van triplex om mee te beginnen. Maar niet langer.

Het zou met een goede invalzaag en linialen kunnen, maar ik denk dat ik het afstellen van een zaagtafel voor lengte, breedte en hoek beter vind werken.

Als het dan goed gaat, kan ik de tafel de schuld geven :P
Het ligt er vooral met welk formaat plaatmateriaal je begint. Werken met een volledige plaat op een tafelzaag is onhandig, tenzij je formaatzaag hebt of je de tafel verlengt / verbreed. Daarnaast loop je tegen de beperking van de langsgeleider aan. Vaak kan die maar max 60 cm van het zaagblad afgezet worden. Dan kun je dus geen strook van 70 cm van de breedte van een volledige plaat zagen. Een invalzaag kan dit wel.

Een nadeel van een inval zaag is dat je meer moeten meten, waardoor je er langer over doet en je eerder een beetje afwijking krijgt. Een zaagtafel heeft meestal meer vermogen en een grotere zaagdiepte dan een invalzaag. Een strip van 50 mm van een balk afzagen kan wel met een invalzaag, maar is met een zaagtafel veel sneller, beter en veiliger te doen. Veel woodworkers zagen de volledige panelen ruwweg op maat met een invalzaag en daarna precies op maat op een zaagtafel.

Een andere optie is een Festool invalzaag in een CMS-unit. Dan heb je de meeste voordelen van beide (maar ook een paar nadelen, zoals het beperkte vermogen en zaaghoogte). Echter denk ik niet dat die tweedehands voor €500 te vinden is, tenzij je voor een echte oude machine gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
De derde optie is simpelweg doorsparen :-) Volgende week verjaardagsfeestje, wie weet wat ik dan kan toevoegen aan mn saldo.

Een hybride-oplossing lijkt me nou het nou ook niet .. misschien handig als je onderweg bent, maar ik heb gewoon de beschikking over een werkplaats.

De invalcirkelzaag komt nog wel, eentje van Bosch met linealen. En door al die Makita-adepten zit ik te denken om op den duur toch eens een accuschroefboor uit te proberen et cetera et cetera. Omdat ik net begin, is het nog een reuze-keuze.

Na wat overwegingen lijkt het me slimmer om met een zaagtafel te beginnen (en ik heb al een blauwe Bosch decoupeerzaag, daar kan ik redelijk recht mee zagen). De zaagtafel moet zo nauwkeurig mogelijk zijn.
- Inca werd hierboven al genoemd
- maar ik kwam deze Makita tegen.

Dus als iemand extra tips heeft voor zaagtafels? Goede tweedehands mag natuurlijk ook.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je kan ook gewoon een (bedrade!) circelzaak proberen. Als je wat grotere projecten zaagt dan kan je daar prima mee beginnen.

Afkortzaag laten staan tenzij je veel plintjes gaat zagen :P

[ Voor 20% gewijzigd door Megamind op 04-10-2017 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Is dat niet de goedkope Makita zaagtafel? Dan zou ik doorsparen, je kan geld maar 1 keer uit geven. En dan de GTS 10 xc via Axminster kopen

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Nou ja er staat precisie-zaagtafel bij en aangezien er allemaal modjes hier rondlopen die in RAL5021 dromen ;-)
De Bosch is niet gek veel duurder bij Axminster. Tnx voor de tip.
- edit: zonder onderstel is de GTS goedkoper
http://www.axminster.co.u...xc-254mm-table-saw-501852

[ Voor 24% gewijzigd door Eusebius op 04-10-2017 21:09 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Festool CMS GE met een TS55EBQ gaan meestal rond de 7 a 800 euro. Hierna moet je met beetje pech nog een langs geleider erbij kopen (erg lastig op MP gaan rond de 125) en eventueel tafelverbreding (amper te vinden op MP). Ik heb zelf een cms ge met ts55ebq gekocht voor 700 euro. En die was in perfecte staat amper gebruikt. Zaagt als zonnetje maar je bent beperkt in hoogte.
Pagina: 1 ... 7 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.