Eusebius schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:27:
[...]
Daar zijn we het dan over eens. Een Multipla vind ik lelijk en ik rijd ook in een Mazda. De 5, want schuifdeuren is ontzettend handig met 3 kleine kinderen.
Nu ik bovenstaand alles lees krijg ik toch eens zin om Makita uit te proberen .. Een tweede accuboor is wel handig heb ik gemerkt (eentje met boor, ander met bitje tijdens klussen gaat sneller).
Nog een vraag over hout-aanschaf.
Heeft iemand een tip voor een overzicht van houtsoorten? Welke gebruik je wanneer cq. wat zijn de voor- en nadelen? Ik ben vrij nieuw hier (in dit topic), dus ik heb er nog weinig kaas van gegeten. Google levert me wel leveranciers op, maar daar staat ook niet altijd veel informatie bij.
Houtsoorten overzichten zijn niet extreem handig, deze pagina:
http://www.houtinfo.nl/toepassingen/houtdatabase is handig. Maar hoe het eigenlijk in NL zit is zo;
Het meeste verkochte hout in de bouwmarkt is zacht hout, den/vuren/grenen voor binnen, douglas of behandelde zachte soorten. SLS vuren is top voor ruwbouw, het meubeltje af en toe, iets waar je niet teveel zorgen over hoeft te maken. Als je iets wil maken voor buiten, een veranda, of wat dan ook, dan is het vaak Douglas (Euro-Douglas, geen import Oregon Pine uit Noord Amerika) of voor de luxe variant WRC (zachter dan douglas)
Dit zijn houtsoorten die in gigantische massa's worden verkocht. Grote industrie er achter. En voor de klusser die het hout 9 vd 10 keer niet laat zien is het geen punt. Er word ook hardhout verkocht bij bouwmarkten, vaak tropisch. Wij in NL denken tropisch als wij het woord hardhout valt. Eiken is ook hardhout en niet tropisch.
Als je aan de slag wil met het maken van meubels dan is je keuze bij een houthandel vaak groot, de Arnhems of Amsterdamse Fijnhouthandel heeft een aanbod waar je beurs van gaat branden. Veel exotische zaken. Het loont om er een dagje te spenderen, soorten te bekijken, je neus er in te steken. Maar het merendeel van de meubels in NL wordt gemaakt van eik, beuk, es, her en der wat noten. Die zijn relatief goed verkrijgbaar bij de houthandels, en hebben over het algemeen geen gekke prijs.
Waar je bij hout met name aan moet denken, voordat je grote lijsten gaat maken is wat je er mee wil doen en hoe je dat er mee wil doen. Is het gewoon hout wat je verbergt, dan is SLS vuren vaak geen punt, lekker goedkoop. Ga je een schaaldelen tafel maken, kijk naar populier, dat scheurt minder in voor een tafel.
Is het buiten, Douglas, WRC, etc. Moet het voedselveilig zijn, beuk. Zo kun je een beetje bezig blijven..
Bedenk voor je zelf hoe het er uit moet gaan zien, hoe sterk het moet zijn, hoe goed bewerkbaar (sommige houtsoorten zijn relatief hard waardoor je beitels/zaagbladen sneller slijten), hoe duur.
Een goede houthandelaar kan je advies geven hier over.
Dan nog eentje die vaak over het hoofd wordt gezien, hoe het hout gedroogd is en hoe droog het is. Als je meubels voor binnen gaat maken wil je tussen de 8% en 11% vocht in het hout hebben, als je een schutting maakt mag het best 16-19% zijn. Hout neemt het vocht uit de omgeving op. Als je hout koopt bij een handelaar bekijk dan hoe het gedroogd is (wind gedroogd of uit de droogoven) en hoe droog het is. Zo wordt er veel eik verkocht om mooie veranda's van te bouwen, maar als je dat naar binnen neemt moet het nog een eind krimpen. Kun je er mooi een tafelblad van hebben gemaakt, maar dan zit het vol met scheuren of tordeert het nog een heel eind.