[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 103 Laatste
Acties:
  • 919.387 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

artificial_sun schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:20:
Ik ben niet alleen maar Makita fan, ook Knipex en Wiha :P

Geen versplintering graag,dan kunnen we de Boschers en de mensen die sterk genoeg zijn om met DeWalt te werken niet meer overtuigen van het Japanse vakamanschap.

[afbeelding]
sweet lord yes! :Y

Wise enough to play the fool

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als we het toch over Makita hebben... Ben helemaal niet tevreden over mijn Makita 343 accuboor... Kracht valt me tegen, maar nog veel ergerlijker; de bitjes gaan constant los. Zou dat op te lossen zijn met een andere kop? Eventueel een ander type?

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Alle fandom op een stokje, ik snap dat het op een gegeven moment appels met peren vergelijken is etc etc.

Vraagje aan Makita-fans: ik zie dat ze een heel assortiment hebben. Dat is wel erg veel .. kunnen die Japanners niet kiezen ;-)?

Is het misschien mogelijk om een poll te starten net boven de quickreply? Ik ben wel benieuwd naar de verdeling. En, eerlijk is eerlijk, als je in één eco-systeem investeert, ga je ook niet zo snel over naar het andere :-)

==
hoi

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Eusebius schreef op woensdag 27 september 2017 @ 22:26:
Is het misschien mogelijk om een poll te starten net boven de quickreply? Ik ben wel benieuwd naar de verdeling. En, eerlijk is eerlijk, als je in één eco-systeem investeert, ga je ook niet zo snel over naar het andere :-)
Het is geen heel zinnig iets buiten populariteit maar sure, kan. Gaan we wel even een lijstje nodig hebben waar mensen zich in kunnen vinden :+
Hitachi, Metabo, Bosch, Makita, Dewalt, Milwaukee, [Festool, Fein, Hilti]? :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Verwijderd

L.N. schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:59:
[...]
Waarom zo moeilijk doen als hij een CNC machine heeft? CNC een mal en gebruik die mal om te boren. Andere optie is zijn FLOTT kolomboor gebruiken op de wijze op deze foto:
[afbeelding]
error
"vBulletin Bericht
Je bent niet ingelogd of je hebt niet de benodigde rechten om toegang tot deze pagina te krijgen. Dit kan meerdere redenen hebben"
:'(
McGryphon schreef op donderdag 28 september 2017 @ 00:48:
[...]
Gaan we wel even een lijstje nodig hebben waar mensen zich in kunnen vinden :+
Hitachi, Metabo, Bosch, Makita, Dewalt, Milwaukee, [Festool, Fein, Hilti]? :P
Hitachi, Metabo, Bosch, Makita, Dewalt, Milwaukee, Festool, Fein, Hilti, Mafell. O-)
MikeyMan schreef op woensdag 27 september 2017 @ 22:05:
Als we het toch over Makita hebben... Ben helemaal niet tevreden over mijn Makita 343 accuboor... Kracht valt me tegen, maar nog veel ergerlijker; de bitjes gaan constant los. Zou dat op te lossen zijn met een andere kop? Eventueel een ander type?
Het maximale koppel van deze Makita is zo te zien "slechts" 36Nm, voor het doorsnee werk is dat over het algemeen meer dan genoeg, maar bij zwaarder schroefwerk kan het tandenknarsen worden.
Echt een pottenbreker is dit niet. O-)

Vraag is dus wát je uitspookt met dat ding?? :9
Accu misschien aan het eind der tijden??

Met deze specifieke kunststof boorkop heb ik geen ervaring, de zwaardere metalen Makita boorkoppen geven in ieder geval geen krimp.
Je kunt eventueel op zoek naar een ander merk waarvan de boorkop met een extra ring wordt vastgezet, ik heb een paar 10mm kopjes op oudere Hitachi machines zitten en die klemmen daarmee als een malle.

Als het kopje enigszins zwaar aanspant dan helpt een drupje olie in het geleidingsmechanisme misschien om de boorkop makkelijker vast te kunnen draaien en daarmee effectiever te klemmen.

Helpt dit allemaal niet, stuur dan eens een mailtje naar Makita klantenservice.
Als er nog garantie op zit dan sturen zij je ongetwijfeld een nieuwe op. _/-\o_

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2017 05:37 ]

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 21:21
Even serieus uit interesse. Waarom is men tegen DeWalt? Ik ben geen pro gebruiker of expert. Maar toch erg tevreden over mijn DeWalt DCD796. Die heb ik gekocht nadat ik naar een aantal alternatieven heb gekeken. Kwam qua verhouding gewicht en prestaties toch behoorlijk goed uit de bus.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Ik vind dewalt altijd wat plastic fantastic aandoen. Het zal verder best goed spul zijn want ik zie het ook bij bedrijven voorbij komen.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:09

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Eusebius schreef op woensdag 27 september 2017 @ 22:26:
Alle fandom op een stokje, ik snap dat het op een gegeven moment appels met peren vergelijken is etc etc.

Vraagje aan Makita-fans: ik zie dat ze een heel assortiment hebben. Dat is wel erg veel .. kunnen die Japanners niet kiezen ;-)?

ik zit niet zo in de eco-systemen, ik snap dat het in de bouw/zakelijk gebruik een behoorlijk voordeel kan hebben. Zelfde gaat op voor de fanboy-fanaten, ik doe daar niet zo aan.

ik kijk echter per stuk gereedschap wat me bevalt aan kwaliteit (in de breedste zin van het word dus afwerking, levensduur etc) en prijs. Wel kies ik bijna altijd voor een goed merk.
Ik ben ook ooit begonnen met de accutollen van Bosch groen, een vlakschuur van B&D.

Maar nu ik veel zelf aan houtbouw doe in en om huis en met mijn Über-zelfbouwluidsprekerprojectje weet ik wat ik kan met goed gereedschap :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dangerpaki schreef op donderdag 28 september 2017 @ 06:48:
Even serieus uit interesse. Waarom is men tegen DeWalt? Ik ben geen pro gebruiker of expert. Maar toch erg tevreden over mijn DeWalt DCD796. Die heb ik gekocht nadat ik naar een aantal alternatieven heb gekeken. Kwam qua verhouding gewicht en prestaties toch behoorlijk goed uit de bus.
Niet iedereen waardeert de, in mijn ogen, vaak wat bulkige bouw en het geel/zwart.
Mijn ding is het ook niet meteen, niet vanwege een duidelijke reden maar op de een of andere haalt DeWalt het niet als ik op een webshop ga zitten filteren op zoek naar een stuk gereedschap.
Heb het wel eens in de handen gehad, accu- en snoerboor, bovenfrees, invalzaag etc, het is gewoon niet mijn ding.

Volgens mij leunt DeWalt ook behoorlijk op de bouwsector en moet daarom natuurlijk vrij hufterproof gebouwd worden tegen een bepaalde kostprijs. Dat geeft een bepaalde reputatie allicht.

Maar heel Amerika is zowat de grond uit gestampt met DeWalt, dus slecht zal het niet zijn :+

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:53
Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2017 @ 05:10:
[...]

error
"vBulletin Bericht
Je bent niet ingelogd of je hebt niet de benodigde rechten om toegang tot deze pagina te krijgen. Dit kan meerdere redenen hebben"
:'(
Sorry, blijkbaar moet je bij Woodworking.nl ingelogd zijn om die foto te zien. Het gaat om deze foto, waarbij de voet van de kolomboor 180 graden is gedraaid tegenover de spindel:

[img]https://flic.kr/p/YVUGFR]Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4346/37366035991_9d7af7f9cb_b.jpg

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 19:06

artificial_sun

Mazda Rx7

MikeyMan schreef op woensdag 27 september 2017 @ 22:05:
De Makita BDF343 (en ook mijn 453) zijn de voormalig instapmodellen. Dit wil niet zeggen dat ze slecht zijn.

Ik weet niet of de kop vergelijkbaar is aan die van mij, maar die is na 6-7 jaar ook niet meer optimaal. Ik gebruik nooit korte bitjes rechtstreeks in mijn boormachine, altijd in een houder. Als ik mijn bitje erin het staan, houd ik de kop vast en laat hem dicht lopen en houd ik hem vast tot dat de slipkoppeling zijn werk doet. Dan zit hij vast.
Ik zelf heb weinig met DeWalt, en dat komt voornamelijk door de uitstraling van vroeger. Geel, Groot en Gewichtig :+ .
Toen voor Makita gegaan (18v vanwege uitbreidbaarheid, en stalen tandwielhuis in het instapmodel (de 343 heeft dat niet)). En na een stel defecte machines op marktplaats gekocht te hebben, om te reparen, ben ik het merk echt gaan waarderen. Onderdelen waren goedkoop en eenvoudig te krijgen, in de lokale gereedschapshandel. Reparatie handleidingen en onderdeel tekeningen zo van internet te plukken. Snelle reacties op vragen via e-mail.

Stadia was beter....

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Fraggert schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:25:
[...]

ik zit niet zo in de eco-systemen, ik snap dat het in de bouw/zakelijk gebruik een behoorlijk voordeel kan hebben. Zelfde gaat op voor de fanboy-fanaten, ik doe daar niet zo aan.

ik kijk echter per stuk gereedschap wat me bevalt aan kwaliteit (in de breedste zin van het word dus afwerking, levensduur etc) en prijs. Wel kies ik bijna altijd voor een goed merk.
Ik ben ook ooit begonnen met de accutollen van Bosch groen, een vlakschuur van B&D.

Maar nu ik veel zelf aan houtbouw doe in en om huis en met mijn Über-zelfbouwluidsprekerprojectje weet ik wat ik kan met goed gereedschap :)
Ik vindt het zonde van m'n geld om in meerdere accusystemen te investeren. Ook merk ik dat meerdere soort accu's en laders meeslepen niet handig is (heb Makita en één Metabo machine). De klassieke vendor lock in.

Qua machines met snoer ben ik niet merkvast. Dan zoek ik gewoon de beste prijs/kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Men is er om diverse redenen "zo tegen", de meeste voorkomene is wel om mij te stangen :+
Andere rationelere redenen werden hierboven al genoemd (uitstraling die niet aanstaat bv), en het is natuurlijk makkelijk haten op alles dat met B&D te maken heeft.

Feit is dat ze toch echt in hetzelfde rijtje thuishoren als de andere merken, hoewel ze wat andere ontwerpwaarden nastreven die kennelijk hier bij het topic minder goed aansluiten.

Op zich begrijp ik dat prima; ik zie hier meer relatief precieze en subtiele houtbewerking langskomen dan zware metaalbewerking en constructie, en Dewalt leunt dan duidelijk naar constructie; kracht en degelijkheid voor een relatief lage prijs, waar een festool machine alles doet om je te helpen op precisie maar in een head-to-head op kracht nagenoeg altijd het onderspit zal delven. Het is net waar je naar op zoek bent, hoe veel geld je er uit aan wil geven, welke ergonomie je het beste aanstaat, en van welk merk jij een warm gevoel in je buik krijgt. Gereedschap is een van de meest functionele productgroepen waar zulke persoonlijke voorkeuren nog moeiteloos kan rechtpraten, dus maak daar ook gebruik van :+

Overigens ben ik nu zelf voor enkele stationaire/bedrade machines die ik op middellange termijn wil gaan kopen wel degelijk verder aan het kijken dan Dewalt; alles op accu is ivm in het platform te hebben geïnvesteerd een nobrainer, maar daarbuiten slingert er niet voor niks nog Bosch, Makita, Metabo en Proxxon rond bij ons thuis. En de Dewaltfiguur bij wie ik soms leuks kan loslullen heeft geen zin om grote kortingen op vandiktebank, afkortzaag en bovenfrees voor me te gaan regelen :+

[ Voor 13% gewijzigd door McGryphon op 28-09-2017 11:09 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 09:19
Eusebius schreef op woensdag 27 september 2017 @ 19:05:
Hé er zijn ook nog mensen met voorliefde voor andere merken
En dat mag ook, net zoals mensen in een fiat multipla rijden.

* Uncle Mel rijdt in een mooie Japanse Mazda :+ :+
McGryphon schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:08:
[...]

De mod die toen de topictitel heeft aangepast wordt vooral met geel-zwarte troepmeuk geassocieerd O-)
Mea Culpa :$ :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Uncle Mel schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:10:
[...]

[...]

Mea Culpa :$ :9
Er is wel een andere Brabo-roodjas met een voorkeur voor dat afzichtelijke viesblauw, maar dat is een admin en geen modje :+

@dangerpaki zie hierboven: banter in dit topic. Als ononderbouwd op een merk gehaat wordt en daar wordt specifiek iemand bij genoemd is de kans 99% dat het niet daadwerkelijk merk afbranden betreft ;)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
Ik zoek een nieuwe bouwlamp. Ik heb nu zo'n 500W exemplaar op statief. Dat statief is prima (en kan ik ook met een nieuwe lamp gebruiken), maar 500W aan halogeenlicht in een kinderkamer tijdens behangen is niet prettig (de kamer wordt erg warm en na een half uurtje kan je dat ding niet meer aanpakken van de hitte). Hebben jullie ervaringen met led-bouwlampen? Welke werken een beetje goed en zijn ook nog betaalbaar? Het mag er eentje op 230V zijn, een accu-exemplaar komt nog wel een keertje. Ik zie namelijk prijzen van een paar tientjes tot makkelijk 200 euro, dat laatste heb ik er echt niet voor over. En welk vermogen moet zo'n lamp hebben. Als LED 8-10x zo efficiënt is als halogeen, dan zoek ik blijkbaar een 50-75W exemplaar?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 18:26
Ik heb bij de Lidl 4 stuks van die buiten/bouwlamp dingetjes gekocht, led, en daar komt behoorlijk wat licht vanaf. Het zijn kleine dingetjes, niets spannends, 10w, maar genoeg om een werkplek al behoorlijk te verlichten. Ik had hiervoor een 500w bouwlamp op m'n werkplaats, en deze is nu volledig vervangen door een 10w bouwlamp. Neutraler wit licht. Maar ik denk voor wat jij wil dat je al met 30w goed genoeg zit. Ik vind het prettiger om meer lampen dan fellere lampen te hebben.

|>

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 12:39
Raymond schreef op donderdag 28 september 2017 @ 12:03:
Ik zoek een nieuwe bouwlamp. Ik heb nu zo'n 500W exemplaar op statief. Dat statief is prima (en kan ik ook met een nieuwe lamp gebruiken), maar 500W aan halogeenlicht in een kinderkamer tijdens behangen is niet prettig (de kamer wordt erg warm en na een half uurtje kan je dat ding niet meer aanpakken van de hitte). Hebben jullie ervaringen met led-bouwlampen? Welke werken een beetje goed en zijn ook nog betaalbaar? Het mag er eentje op 230V zijn, een accu-exemplaar komt nog wel een keertje. Ik zie namelijk prijzen van een paar tientjes tot makkelijk 200 euro, dat laatste heb ik er echt niet voor over. En welk vermogen moet zo'n lamp hebben. Als LED 8-10x zo efficiënt is als halogeen, dan zoek ik blijkbaar een 50-75W exemplaar?
Als je al een bosch accu en lader hebt. Is dit wel een zeer interessante.

https://www.bol.com/nl/p/...0RngtsEAkYAiABEgK-4PD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Uncle Mel schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:10:
[...]

Daar zijn we het dan over eens. Een Multipla vind ik lelijk en ik rijd ook in een Mazda. De 5, want schuifdeuren is ontzettend handig met 3 kleine kinderen.

Nu ik bovenstaand alles lees krijg ik toch eens zin om Makita uit te proberen .. Een tweede accuboor is wel handig heb ik gemerkt (eentje met boor, ander met bitje tijdens klussen gaat sneller).

Nog een vraag over hout-aanschaf.
Heeft iemand een tip voor een overzicht van houtsoorten? Welke gebruik je wanneer cq. wat zijn de voor- en nadelen? Ik ben vrij nieuw hier (in dit topic), dus ik heb er nog weinig kaas van gegeten. Google levert me wel leveranciers op, maar daar staat ook niet altijd veel informatie bij.

==
hoi

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Eusebius schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:27:
Heeft iemand een tip voor een overzicht van houtsoorten? Welke gebruik je wanneer cq. wat zijn de voor- en nadelen? Ik ben vrij nieuw hier (in dit topic), dus ik heb er nog weinig kaas van gegeten. Google levert me wel leveranciers op, maar daar staat ook niet altijd veel informatie bij.
Een echt overzicht zoals je noemt ben ik nog niet tegengekomen eigenlijk. Voor exotische houtsoorten is mijn startpunt meestal de Wood Database, en geeft dat vaak voldoende houvast om gerichter verder te zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• simon
Eusebius schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:27:
[...]

Daar zijn we het dan over eens. Een Multipla vind ik lelijk en ik rijd ook in een Mazda. De 5, want schuifdeuren is ontzettend handig met 3 kleine kinderen.

Nu ik bovenstaand alles lees krijg ik toch eens zin om Makita uit te proberen .. Een tweede accuboor is wel handig heb ik gemerkt (eentje met boor, ander met bitje tijdens klussen gaat sneller).

Houtsoorten overzichten zijn niet extreem handig, deze pagina: http://www.houtinfo.nl/toepassingen/houtdatabase is handig. Maar hoe het eigenlijk in NL zit is zo;

Het meeste verkochte hout in de bouwmarkt is zacht hout, den/vuren/grenen voor binnen, douglas of behandelde zachte soorten. SLS vuren is top voor ruwbouw, het meubeltje af en toe, iets waar je niet teveel zorgen over hoeft te maken. Als je iets wil maken voor buiten, een veranda, of wat dan ook, dan is het vaak Douglas (Euro-Douglas, geen import Oregon Pine uit Noord Amerika) of voor de luxe variant WRC (zachter dan douglas)

Dit zijn houtsoorten die in gigantische massa's worden verkocht. Grote industrie er achter. En voor de klusser die het hout 9 vd 10 keer niet laat zien is het geen punt. Er word ook hardhout verkocht bij bouwmarkten, vaak tropisch. Wij in NL denken tropisch als wij het woord hardhout valt. Eiken is ook hardhout en niet tropisch.

Als je aan de slag wil met het maken van meubels dan is je keuze bij een houthandel vaak groot, de Arnhems of Amsterdamse Fijnhouthandel heeft een aanbod waar je beurs van gaat branden. Veel exotische zaken. Het loont om er een dagje te spenderen, soorten te bekijken, je neus er in te steken. Maar het merendeel van de meubels in NL wordt gemaakt van eik, beuk, es, her en der wat noten. Die zijn relatief goed verkrijgbaar bij de houthandels, en hebben over het algemeen geen gekke prijs.

Waar je bij hout met name aan moet denken, voordat je grote lijsten gaat maken is wat je er mee wil doen en hoe je dat er mee wil doen. Is het gewoon hout wat je verbergt, dan is SLS vuren vaak geen punt, lekker goedkoop. Ga je een schaaldelen tafel maken, kijk naar populier, dat scheurt minder in voor een tafel.

Is het buiten, Douglas, WRC, etc. Moet het voedselveilig zijn, beuk. Zo kun je een beetje bezig blijven..

Bedenk voor je zelf hoe het er uit moet gaan zien, hoe sterk het moet zijn, hoe goed bewerkbaar (sommige houtsoorten zijn relatief hard waardoor je beitels/zaagbladen sneller slijten), hoe duur.

Een goede houthandelaar kan je advies geven hier over.

Dan nog eentje die vaak over het hoofd wordt gezien, hoe het hout gedroogd is en hoe droog het is. Als je meubels voor binnen gaat maken wil je tussen de 8% en 11% vocht in het hout hebben, als je een schutting maakt mag het best 16-19% zijn. Hout neemt het vocht uit de omgeving op. Als je hout koopt bij een handelaar bekijk dan hoe het gedroogd is (wind gedroogd of uit de droogoven) en hoe droog het is. Zo wordt er veel eik verkocht om mooie veranda's van te bouwen, maar als je dat naar binnen neemt moet het nog een eind krimpen. Kun je er mooi een tafelblad van hebben gemaakt, maar dan zit het vol met scheuren of tordeert het nog een heel eind.

|>

• Eusebius
  • Niet online
simon schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:43:

Waar je bij hout met name aan moet denken, voordat je grote lijsten gaat maken is wat je er mee wil doen en hoe je dat er mee wil doen.
Nou, ik wil beginnen met een kast voor in de schuur/werkplaats om mijn schroeven in op te bergen. Rechttoe-rechtaan, oefenen om te zagen, lades te maken, wieltje eronder, technieken uitproberen etc. Het moet stevig worden, staat er niet voor de mooiigheid en moet voor mij als beginner geschikt zijn*.
Zat nu te denken aan gangbaar triplex, maar twijfel nog aan hardhout of populier triplex.

* en ik heb slechts een Bosch zaagmachine :-P
simon schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:43:
Kun je er mooi een tafelblad van hebben gemaakt, maar dan zit het vol met scheuren of tordeert het nog een heel eind.
En als je nou een tafelblad in je schuur wilt maken? Eerst een week laten acclimatiseren in de huiskamer?

[ Voor 19% gewijzigd door Eusebius op 28-09-2017 13:53 ]

==
hoi

• simon
Als je het niet vaak doet? Massief hout vervangen door multiplex. Voor een werkbank in de schuur waar je niet de meest bizarre eisen qua uiterlijk aan hebt is multiplex top. Doordat elke laag (ply) een andere richting op verlijmd is verbuigt het vrijwel niet, het krimpt vrijwel niet, het is een heerlijk industrieel product.

En als precisie verder niet op aan komt koop je lekker bij de Gamma/Praxis wat SLS vuren, maak je daar je onderstel van, paar stevige houtdraadbouten, lekker simpel, moet lukken. Wil je helemaal los gaan met multiplex, probeer dit eens:

|>

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:58
Eusebius schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:52:

[...]

En als je nou een tafelblad in je schuur wilt maken? Eerst een week laten acclimatiseren in de huiskamer?
Nou ben ik absoluut geen houtprof ofzo maar wat bedoel je met een tafelblad in je schuur?
Een blad voor je/een werkbank? Of wil je in je schuur een soort zithoek maken?

Als blad voor een werkbank zou ik zoeken naar een (oude) massieve deur(plaat) van ongeveer 40mm dik ;)
Dit is een multiplex plaat, buigt of scheurt zo niet, en is goed stevig :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Eusebius
  • Niet online
Annuk schreef op donderdag 28 september 2017 @ 15:22:
[...]

Nou ben ik absoluut geen houtprof ofzo maar wat bedoel je met een tafelblad in je schuur?
Een blad voor je/een werkbank? Of wil je in je schuur een soort zithoek maken?
Nee, ik bedoelde: als je een tafel gaat maken voor in de huiskamer en je werkplaats is in de schuur/bijgebouw/whatever. Als je het blad in de schuur neerlegt, dan is het onderhevig aan een andere temperatuur en vochtigheid dan in de huiskamer.

==
hoi

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

artificial_sun schreef op donderdag 28 september 2017 @ 09:34:
[...]

De Makita BDF343 (en ook mijn 453) zijn de voormalig instapmodellen. Dit wil niet zeggen dat ze slecht zijn.

Ik weet niet of de kop vergelijkbaar is aan die van mij, maar die is na 6-7 jaar ook niet meer optimaal. Ik gebruik nooit korte bitjes rechtstreeks in mijn boormachine, altijd in een houder. Als ik mijn bitje erin het staan, houd ik de kop vast en laat hem dicht lopen en houd ik hem vast tot dat de slipkoppeling zijn werk doet. Dan zit hij vast.
Nouja, zo goedkoop was ie nieteens. Tis wel een LXT :)

Het loslaten van de bitjes was eigenlijk altijd al. Altijd een bijhouden natuurlijk, maar zelfs op de schroefstand op maximale kracht (je houdt hem in principe gewoon met de hand tegen), is ie nog zo vast.
Je kunt hem natuurlijk wel in de ‘middenstand’ zetten en nog strakker draaien, maar ik ben bang dat ik hem dan sloop.

Het is overigens nieteens de kracht an zich, maar ook de manier waarop deze wordt afgegeven. M’n zusje heeft onlangs een Bosch PSB 14,4 gekocht, en die lijkt toch wat fijner zn kracht te leveren.

Edit: zie net dat die 50nm levert... Wat heb ik dan en kramending gekocht joh :'(

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 28-09-2017 17:36 ]

• Brutalsranan
MikeyMan schreef op donderdag 28 september 2017 @ 17:34:
[...]

Het loslaten van de bitjes was eigenlijk altijd al. Altijd een bijhouden natuurlijk, maar zelfs op de schroefstand op maximale kracht (je houdt hem in principe gewoon met de hand tegen), is ie nog zo vast.
Je kunt hem natuurlijk wel in de ‘middenstand’ zetten en nog strakker draaien, maar ik ben bang dat ik hem dan sloop.

Het is overigens nieteens de kracht an zich, maar ook de manier waarop deze wordt afgegeven. M’n zusje heeft onlangs een Bosch PSB 14,4 gekocht, en die lijkt toch wat fijner zn kracht te leveren.

Edit: zie net dat die 50nm levert... Wat heb ik dan en kramending gekocht joh :'(
Als je geen garantie meer heb, kijk dan even bij kruis.nl. daar hebben ze tekeningen met onderdeelnummers erop. Een nieuwe kop is relatief goedkoop. Ik denk ook niet dat je zon duur apparaat wilt afschrijven. Ik ben van het type als het niet goed meer werkt gebruik ik het niet meer. En dat zou toch zonde zijn. Kijk ook of je een alternatief boorkop erop kan zetten. Rohm heeft hele goede. Zo heb ik ooit ook een oude metabo van mij weer levens gekregen.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:53
Eusebius schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:52:
[...]

Nou, ik wil beginnen met een kast voor in de schuur/werkplaats om mijn schroeven in op te bergen. Rechttoe-rechtaan, oefenen om te zagen, lades te maken, wieltje eronder, technieken uitproberen etc. Het moet stevig worden, staat er niet voor de mooiigheid en moet voor mij als beginner geschikt zijn*.
Zat nu te denken aan gangbaar triplex, maar twijfel nog aan hardhout of populier triplex.

* en ik heb slechts een Bosch zaagmachine :-P
Ga niet voor populier, want dat is te zacht. Neem liever berken of een hardhouten variant. Berken is vaak beter af te werken en is goedkoper. Let wel op de kwaliteitsklasse (voor zichtwerk BB of beter). Soms vind je heel goedkope hardhouten multiplex uit Azie. Daar hoeft niks mis mee te zijn, maar meestal is de kwaliteit minder dan berkenmultiplex, waardoor je meer moeite moet doen om de juiste afwerking te krijgen.

Hou er ook rekening mee dat de multiplex van de bouwmarkt vaak van mindere kwaliteit is of erg duur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Wat doe ik niet vaak ;)?

Oh met hout werken .. nee, ik ben mijn werkplaats nog aan het inrichten, oriënteren enzo.
Massief hout vervangen door multiplex. Voor een werkbank in de schuur waar je niet de meest bizarre eisen qua uiterlijk aan hebt is multiplex top.
Misschien ligt het aan mij, maar voor een werk-omgeving vind ik multiplex mooi, mits geschuurd.
Leuk filmpje d:)b Een multi-function workbench a la Festool lijkt me wel wat. Een werkblad met gaten om je project vast te zetten etc.
Het probleem begint al aan de onderkant: de vloer in de garage is niet recht. Dat zou op te lossen zijn met vaste poten met een stel, maar ik zou het liefst wieltjes eronder zetten, zodat de tafel aan de kant kan. Heeft misschien iemand een idee hoe je een tafel kunt maken mét wielen + stelbare poot?

==
hoi

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 18:21
Eusebius schreef op donderdag 28 september 2017 @ 17:53:
[...]

Leuk filmpje d:)b Een multi-function workbench a la Festool lijkt me wel wat. Een werkblad met gaten om je project vast te zetten etc.
Het probleem begint al aan de onderkant: de vloer in de garage is niet recht. Dat zou op te lossen zijn met vaste poten met een stel, maar ik zou het liefst wieltjes eronder zetten, zodat de tafel aan de kant kan. Heeft misschien iemand een idee hoe je een tafel kunt maken mét wielen + stelbare poot?
Een hoeft het ander niet uit te sluiten, bij steigers heb je ook van die wielen die stelbaar zijn ;)
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/027846/files/089640212/345x345x2/steigerwiel-rubber-met-stalen-spindel.jpg

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:03
Ik ben aan het zoeken naar een alleszuiger voor wanneer ik mijn bootje ga schuren en schilderen.
Ik twijfel heel erg tussen de:

- Makita VC2512
- Karcher WP 3P

Ik ga ze gebruiken met een Makita BO4565 schuurmachine en nog een schuurmachine die ik leen.
Beide starten zodra het aangesloten apparaat aangezet wordt.

Karcher:
- veel accessoires te koop, o.a. een slangverlengset
- heeft een smallere slang voor aansluiten van elektrisch gereedschap (flextool)

Makita:
- Hiervoor kan ik een Y-adapter zodat je twee apparaten tegelijk kunt gebruiken. We zijn met z'n tweeën.
- accessoires zijn wat duurder

Ik weet niet hoe lang de slang van de Makita is, maar bij de Karcher lees ik dat deze toch wat kort is. Hiervoor is een verlengslang te koop. Voor de Makita is deze niet te krijgen?
Is er voor de Karcher ook een Y-adapter te koop? Dit bepaalt ook een beetje welke ik zal nemen.
Ik kan nog een stofzuiger lenen van een vriend, dus met z'n tweeën elk op een eigen stofzuiger is dan nog een optie.
Maar welke is nu te overwegen. Het prijsverschil is zo'n 40-50 euro in het nadeel van de Makita.

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Binnetie schreef op donderdag 28 september 2017 @ 18:01:
Ik ben aan het zoeken naar een alleszuiger voor wanneer ik mijn bootje ga schuren en schilderen.
Ik twijfel heel erg tussen de:

- Makita VC2512
- Karcher WP 3P

Ik ga ze gebruiken met een Makita BO4565 schuurmachine en nog een schuurmachine die ik leen.
Beide starten zodra het aangesloten apparaat aangezet wordt.

Karcher:
- veel accessoires te koop, o.a. een slangverlengset
- heeft een smallere slang voor aansluiten van elektrisch gereedschap (flextool)

Makita:
- Hiervoor kan ik een Y-adapter zodat je twee apparaten tegelijk kunt gebruiken. We zijn met z'n tweeën.
- accessoires zijn wat duurder

Ik weet niet hoe lang de slang van de Makita is, maar bij de Karcher lees ik dat deze toch wat kort is. Hiervoor is een verlengslang te koop. Voor de Makita is deze niet te krijgen?
Is er voor de Karcher ook een Y-adapter te koop? Dit bepaalt ook een beetje welke ik zal nemen.
Ik kan nog een stofzuiger lenen van een vriend, dus met z'n tweeën elk op een eigen stofzuiger is dan nog een optie.
Maar welke is nu te overwegen. Het prijsverschil is zo'n 40-50 euro in het nadeel van de Makita.
Zelf heb ik na veel frustratie mijn Karcher de gracht in gegooid en ben ik voor een tweedehands Festool CTL Mini gegaan. Een bizar verschil in performance. Het filter van de Karcher liep na een paar minuten vol en de zakken gingen kapot. De Festool is een soort tank die geweldig werkt met mijn schuurmachines, invalzaag, en ook gewoon wat sloopstof opneemt zonder problemen.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:16
Hier ook eerst een Kärcher gehad. Nu een festool midi. Echt heerlijke machine. Al redelijk wat geschuurd en ook met de invalzaag werkt het prima

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Uncle Mel schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:17:
[...]

No problemo, Ik kan mij goed indenken dat de mod die het topic in "[DIY] Het grote (elektrische) Makita gereedschapstopic" veranderd, automatisch aan alles wat zeeblauw is gelinkt wordt ;)
Ik snap niet hoe ik aan deze naam kom... O-)

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 29-09-2017 11:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke gladiool heeft zijn kleurenpalet niet op orde :(

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• peligro2k
  • Nu online
Heeft iemand toevallig de Makita DML801 werklamp? Leek me handig aangezien ik al twee 14.4v accu's heb en je dan nooit hoef mis te grijpen.

• Binnetie
peligro2k schreef op donderdag 28 september 2017 @ 18:45:
[...]

Zelf heb ik na veel frustratie mijn Karcher de gracht in gegooid en ben ik voor een tweedehands Festool CTL Mini gegaan. Een bizar verschil in performance. Het filter van de Karcher liep na een paar minuten vol en de zakken gingen kapot. De Festool is een soort tank die geweldig werkt met mijn schuurmachines, invalzaag, en ook gewoon wat sloopstof opneemt zonder problemen.
@peligro2k en @The Fatal Festool is een goed merk. Ik heb overwogen om tweedehands Festool schuurmachines en stofzuiger te kopen (de CTL 22 zo uit m'n hoofd). Voor het weinige gebruik en lange reisafstand werd tweedehands ook niet zo interessant meer. Als ik er wekelijks mee zou werken dan is het een ander verhaal natuurlijk.

Een collega heeft ook een Karcher en vond de slang te kort, iets wat ik dus ook in reviews teruglas. Hij heeft een verlengslang er tussen gezet en dat bevalt goed. Maar hele grote klussen heeft hij er nog niet mee gedaan.

Misschien dan maar de Makita VC2512 overwegen, een leverancier zou uitzoeken of hij krachtig genoeg is om stof van 2 apparaten te kunnen opzuigen.

• simon
2 apparaten tegelijkertijd? Dat zou ik niet doen, maar 2 apparaten los moet wel lukken ;) De vorm van de slang, Y stukken etc hebben effect op hoeveel lucht je gaat verplaatsen. Zo'n Y stuk vind ik minder (heb het zelf op mijn zaagtafel zodat ik bij de kap en de zaag zelf kan afzuigen).

Ik heb die Karcher ook gehad en vond het geen fantastisch ding, volgens mij is die Makita een stuk beter.. Mooi kleurtje in dit topic trouwens..

|>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Framoes
The Eagle schreef op donderdag 28 september 2017 @ 20:03:
Welke gladiool heeft zijn kleurenpalet niet op orde :(
Ik vroeg me al af of ik het woord Makita zo vaak had gezegd dat Google automatisch de kleur van het internet had veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Must ... resist ...

Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschappelijk.nl/media/catalog/product/p/_/p_a_gds_18_v_ec_250_stat.jpg

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

peligro2k schreef op donderdag 28 september 2017 @ 20:06:
Heeft iemand toevallig de Makita DML801 werklamp? Leek me handig aangezien ik al twee 14.4v accu's heb en je dan nooit hoef mis te grijpen.
Die heb ik ja, maar ik gebruik hem met de 18v accu's. Fijn ding dat op zichzelf stabiel in meerdere standen kan blijven staan. Qua lichtopbrengst is het prima voor iets waar je naast staat, maar je kunt er niet echt een kamer mee verlichten oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Brutalsranan schreef op donderdag 28 september 2017 @ 12:52:
[...]

Als je al een bosch accu en lader hebt. Is dit wel een zeer interessante.

https://www.bol.com/nl/p/...0RngtsEAkYAiABEgK-4PD_BwE
18V Makita en 10,8V Bosch, dus die werkt niet voor mij.

Bovendien wil ik graag een 230V Lamp hebben :)

• Johnny
  • Laatst online: 10:51

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Raymond schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:11:
[...]

Bosch heeft ook een ledlamp voor 10,8/12 volt en de Makita DEADML805 heeft een stekker voor 230 volt en werk ook op 18 volt accu.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Ow het is toch het Makita topic geworden ? :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Djeez, zo'n afzichtelijke CSS als hier kregen Evest, Naitsoezn en Dirk samen nog niet voor elkaar in het KMT :')

Ik heb een Makita vlakschuurmachine gegijzeld en die krijgt pas nieuw schuurpapier als het topic er weer normaal uit ziet :-(

[ Voor 36% gewijzigd door McGryphon op 28-09-2017 22:08 ]

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 18:21
Hier wil iemand een DeWalt gele naam denk ik >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
jip_86 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:25:
Hier wil iemand een DeWalt gele naam denk ik >:)
Ik heb dezelfde rechten om CSS te inserten als hij, maar ik voel niet de behoefte mijn voorkeur zo bij anderen door de strot te stampen. Ik geloof niet dat ik het onzekere type hier ben O-)

Maar hey, uiterlijk over functionaliteit, zegt mij genoeg hoor :>

[ Voor 8% gewijzigd door McGryphon op 28-09-2017 22:29 ]

• Brutalsranan
McGryphon schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:29:
[...]

Ik heb dezelfde rechten om CSS te inserten als hij, maar ik voel niet de behoefte mijn voorkeur zo bij anderen door de strot te stampen. Ik geloof niet dat ik het onzekere type hier ben O-)

Maar hey, uiterlijk over functionaliteit, zegt mij genoeg hoor :>
Dat is een kleine steek hoor. Haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Brutalsranan schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:47:
[...]

Dat is een kleine steek hoor. Haha
Moet ik ook nog even er op wijzen dat het om een moderator consumentenelektronica gaat die zo hard Makita erdoor wil drukken of is dat onder de gordel? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

simon schreef op donderdag 28 september 2017 @ 20:27:
...
Mooi kleurtje in dit topic trouwens..
Wat je leuk noemt. :P
Heb net de pc 3x herstart en toen dat niet hielp een gat in de 30" monitor geslagen omdat ik het groen er niet uitkreeg. :(

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:59

Vliegvlug

Flight Simple

argh, wat een kleur. :X
Wel mooi op gereedschap maar niet in dit topic, doet pijn aan mijn ogen. :'(
en de smileys zien er niet meer uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Raymond schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:11:
[...]

Heb hier zelf de DEADML805 en is een ideale lamp. Heb hem voor plm. €100 gekocht poosje terug maar heeft z'n diensten al meermaals bewezen :)
Voordeel is dat je hem indd op accu (14,4V en 18V) kunt gebruiken en op de 230V :) en beide is verrotte handig.

Mooi bezig in een meterkast en werkt nog mooi op 230v totdat je ff alle stroom eraf wilt hebben maar je wel licht nodig hebt ;) accu erin en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Welk merk correleert deze CSS kleur nou mee? Kan het even niet goed plaatsen, lijkt wat groen-blauw op mijn monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 07:25:
Welk merk correleert deze CSS kleur nou mee? Kan het even niet goed plaatsen, lijkt wat groen-blauw op mijn monitor.
De bedoeling was volgens mij Makita groen... Maar dat is het volgens mij net niet... Of dat ligt aan de monitor die ik op het werk EN de andere monitor die ik thuis gebruik...

Niettemin, het doet pijn aan mijn ogen, ondanks dat ik wel Makita gebruik, en daar geen klachten over heb, zeker niet over het uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jesses die kleur _O- _O- _O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Klopt best aardig hoor :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EYyGUGIJKl0PLpI2lo1I8nK9/full.jpg

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
McGryphon schreef op donderdag 28 september 2017 @ 23:10:
[...]

Moet ik ook nog even er op wijzen dat het om een moderator consumentenelektronica gaat die zo hard Makita erdoor wil drukken of is dat onder de gordel? :+
Bouwbedrijven zijn ook consumenten he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
Ik dacht serieus dat die kleur ontstond doordat het donker in mijn kamer was en dit minder belastend aan de ogen was :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PtPazuzu
  • Laatst online: 10-01 11:40
Binnetie schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:51:
Ik dacht serieus dat die kleur ontstond doordat het donker in mijn kamer was en dit minder belastend aan de ogen was :)
.. Als deze kleur íets is, dan is het belastend aan de ogen ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:18
MikeyMan schreef op donderdag 28 september 2017 @ 17:34:
[...]

Misschien is deze losse body iets voor je. Heeft ook 50Nm max koppel, kan je de huidige accu's blijven gebruiken, en heb je gelijk een 2e machine.

Alternatief is wachten tot 1e kwartaal, ik verwacht dat Makita dan weer de gratis accu actie zal hebben. Dan zal een dergelijke body wel wat duurder zijn, maar zit er meestal wel een koffer bij, en dus een gratis accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 22:16
PtPazuzu schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:02:
[...]

.. Als deze kleur íets is, dan is het belastend aan de ogen ;) :+
We zijn relatief bespaard. Met Dewalt geel, Milwaukee rood of Festool's gifgroene accentkleur hadden we potentieel een aantal uitvaarten kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nivado schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:15:
[...]

Misschien is deze losse body iets voor je. Heeft ook 50Nm max koppel, kan je de huidige accu's blijven gebruiken, en heb je gelijk een 2e machine.

Alternatief is wachten tot 1e kwartaal, ik verwacht dat Makita dan weer de gratis accu actie zal hebben. Dan zal een dergelijke body wel wat duurder zijn, maar zit er meestal wel een koffer bij, en dus een gratis accu.
Dat zou inderdaad een redelijk betaalbare optie zijn! Niet een beetje heel goedkoop? :?
Wilde eigenlijk overstappen op Milwaukee, gezien ik daar ook al twee apparaten van heb. Maar dit is zeker interessant. Andere kop ook zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:18
geekeep schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:18:
[...]

We zijn relatief bespaard. Met Dewalt geel, Milwaukee rood of Festool's gifgroene accentkleur hadden we potentieel een aantal uitvaarten kunnen hebben.
Breng ze alsjeblieft niet op ideeën! Dat zeeblauw was al erg genoeg. Ik dacht gisteren serieus dat mijn brower stuk was, zeker 10 shift-F5 geprobeerd. Toen gedacht, ik kijk morgen wel weer op mijn werk PC, maar helaas...

@MikeyMan Deze zijn zo goedkoop omdat ze complete sets ontmantelen en de onderdelen los verkopen, deze komt dus echt in een kartonnen doos met niets er bij.

[ Voor 13% gewijzigd door Nivado op 29-09-2017 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nivado schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:23:
[...]

Breng ze alsjeblieft niet op ideeën! Dat zeeblauw was al erg genoeg. Ik dacht gisteren serieus dat mijn brower stuk was, zeker 10 shift-F5 geprobeerd. Toen gedacht, ik kijk morgen wel weer op mijn werk PC, maar helaas...

@MikeyMan Deze zijn zo goedkoop omdat ze complete sets ontmantelen en de onderdelen los verkopen, deze komt dus echt in een kartonnen doos met niets er bij.
Das op zich prima natuurlijk! Ware het niet dat ie het waarschijnlijk niet doet met 14,4v accu’s :)

Even verder zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtPazuzu
  • Laatst online: 10-01 11:40
Nivado schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:23:
[...]

Zo heb ik daar idd mijn GSR 12V-20 (10,8V-EC) voor 50,- vandaan :D
[...]

Een blauw zaagblad, in een gele afkortzaag, op een rood onderstel, met een gifgroene afzuiger?

[ Voor 34% gewijzigd door PtPazuzu op 29-09-2017 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Gereedschapscentrum is volgens mij niet officieel dealer, dus ook geen gratis accu-acties ed. Houd daar wel rekening mee, als je daar wat koopt.

Beetje zonde om 2 tientjes te besparen en dan een accu van 6 tientjes mis te lopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
[...]

Gelukkig voelen mensen die oprecht tevreden zijn met hun tools meestal niet zo'n geldingsdrang :Y)

Anyways. Ik moet binnenkort nieuwe hardhout-decoupeerzaagbladen hebben om bochtjes mee te zagen. Ik gebruik tot dusver daarvoor de Bosch T101AOF daarvoor, maar merk dat Wenge en zeker Purperhart deze zaagbladen erg snel bot krijgen. Weet iemand van zaagjes met gelijk inzetbereik die daar beter bestand tegen zouden zijn?

De echte oplossing is een lintzaag maar daar heb ik de ruimte niet voor. Decoupeerzaagbladen it is :P

Mocht er niet direct een kosteneffectiever alternatief zijn kan ik het altijd doorrekenen in de prijs van het spul dat ik er voor verkoop mee maak, maar het is gewoon ruk om zo snel zaagjes weg te moeten doen :+

[ Voor 10% gewijzigd door McGryphon op 29-09-2017 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik ken twee opties:

Probeer eens een festool, misschien werken die beter (maar zijn ook duur)

Of ga juist de andere kant op: koop een stapel ecotools. Als die een derde kosten en de helft langer meegaan, bespaar je nog steeds flink :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik had in gedachten dat Makita meer blauw was dan dit groen-blauwige. Maar het is al weer even geleden dat ik een Makita in m'n handen had, en mijn geheugen voor kleuren is ook niet altijd even goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Makita blauw/groen is ral5021, maar er zijn ook blauwere producten. Wil je websafe zitten komt het net niet overeen, maar ik dacht dat de meesten hier de subtiele kleurverandering wel zouden begrijpen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Yeah we did. Stelletje eikels :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Ik heb bij mijn makita schroefmachine niet de broekriemclip gekregen, el cheapo's.
Kan ik die ergens los bestellen/weet iemand een naam? Wil m toch wel graag eraan...

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
RZor schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:15:
Ik heb bij mijn makita schroefmachine niet de broekriemclip gekregen, el cheapo's.
Kan ik die ergens los bestellen/weet iemand een naam? Wil m toch wel graag eraan...
Kijk ff hier: https://www.makita.nl/acc...engstukken-en-draaghaken/
daar staan ze allemaal tussen, kan je dan ff zoeken welke je moet hebben voor je machine :)
henkie196 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 11:22:
[...]

Ik had in gedachten dat Makita meer blauw was dan dit groen-blauwige. Maar het is al weer even geleden dat ik een Makita in m'n handen had, en mijn geheugen voor kleuren is ook niet altijd even goed.
2 kleuren makita
Bier een oude en een nieuwe kleur koffer van Makita ;) zit wel degelijk verschil in inderdaad :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:55
Leuk en handig topic dit! :)

Ik klus nog wel eens wat aan auto's en wilde een goede slagmoersleutel. Een grote compressor heb ik niet, dus eens gaan kijken naar een slagmoersleutel op accu.

Ik heb al een aantal andere 18v LXT makita spul en ben sinds een aantal maanden zeer tevreden met mijn Makita DTW1002.
Enorm sterk ding en de meest irritant vaste bouten gaan hier perfect mee los. (of breken :P )

(even plaatje van google)
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/gheybV_9IGo/maxresdefault.jpg
RZor schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:15:
je hebt een pb

[ Voor 24% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 29-09-2017 15:50 . Reden: quote toegevoegd ]

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 09:19
SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:47:
Ik heb al een aantal andere 18v LXT makita spul en ben sinds een aantal maanden zeer tevreden met mijn Makita DTW1002.
Enorm sterk ding en de meest irritant vaste bouten gaan hier perfect mee los.
Nice, dat wordt waarschijnlijk mijn eerste aankoop zogauw ik een motor heb om flink aan te klussen, ik heb al een slagschroevendraaier maar die zal niet helemaal geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:35
Fijn dat de kleur weer normaal is, voor degenen die nog een nette goede formaatzaag zoeken ik heb er zojuist 1 geplaatst in vraag en aanbod.
Aangezien ik hier met regelmaat zelfbouw zaagtafeltjes voorbij zie komen misschien is deze dan makkelijker, ik heb er ieder geval jarenlang plezier van gehad heeft plaats moeten maken voor iets groters.

Hij werkt helaas niet op 18v en het is ook geen Makitablauw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik ben van plan om de makita van de aldi te kopen, de HP457DWE10.

Dit is neem ik aan gewoon een goed model voor af en toe iets mee te doen in huis?

Hier zitten veel fans heb ik gemerkt :P, dus is dit redelijk of moet ik een andere type hebben voor ongeveer de zelfde prijs?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Qphone schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 19:40:
Ik ben van plan om de makita van de aldi te kopen, de HP457DWE10.

Dit is neem ik aan gewoon een goed model voor af en toe iets mee te doen in huis?

Hier zitten veel fans heb ik gemerkt :P, dus is dit redelijk of moet ik een andere type hebben voor ongeveer de zelfde prijs?

Alvast bedankt!
Lees even een paar pagina`s terug, die aanbieding is al ter sprake gekomen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
Orion84 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 19:41:
[...]
Lees even een paar pagina`s terug, die aanbieding is al ter sprake gekomen.
Klopt, heb ik zeker gelezen, daar werd toen de Makita DHP482RFJ, aangeraden.

Is deze echt stukken beter, en dus de moeite waard?
Omdat bij de set van de aldi ook al een paar bits bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@-Venom- Ik kan geen advertentie vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:35
Ik wilde al niet zo brutaal zijn om een link te plaatsen maar toch bij deze dan :

V&A aangeboden: Metabo Zaagmachine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Qphone schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 19:46:
[...]

Ik zou de keuze niet laten afhangen van een paar bitjes. Die je erbij krijgt zijn meestal van baggerkwaliteit. Die kan je ook los voor 5 euro op de kop tikken.

Als het prijs niet veel scheelt, zou ik de DHP482RFJ nemen.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:11
Normaal ben ik niet zo'n voorstander van UK import via iBood, maar gezien de populariteit van de kleine Bosch GSR 10,8 / 12v machines vraag ik me toch af... Is dit niet best wel een mooie aanbieding?
http://www.ibood.com/diy-...boorschroevendraaier.html

Punctuality is the politeness of kings

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

dreamscape schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 00:23:
Normaal ben ik niet zo'n voorstander van UK import via iBood, maar gezien de populariteit van de kleine Bosch GSR 10,8 / 12v machines vraag ik me toch af... Is dit niet best wel een mooie aanbieding?
Jawel, dat ziet er inderdaad goed uit.
Als ik de GDR nog niet had zou ik zeker op deze aanbieding in gaan :)

• Framoes
Qphone schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 19:46:
[...]

De DHP482 is sowieso beter dan wat de Aldi (of Gamma/Praxis) verkoopt. Het is meer de vraag wat je budget is en hoe je de machine gebruikt. Als je de paar tientjes extra kan missen, is de DHP482 wat mij betreft een no-brainer. Sterker en kwalitatief beter. Daarnaast betaal je ook meer vanwege de accu's met meer lading.

[ Voor 5% gewijzigd door Framoes op 30-09-2017 10:24 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:11
Atmoz schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 09:37:
[...]

Jawel, dat ziet er inderdaad goed uit.
Als ik de GDR nog niet had zou ik zeker op deze aanbieding in gaan :)
Ik heb niet echt een GSB nodig en ben blij met mijn GSR. Maar een GDR erbij lijkt me wel wat... Misschien toch maar aanschaffen en dan weer een deel in de verkoop gooien. Onder de streep kost dat toch weer net iets te veel geld, dus ik twijfel nog even verder...

Punctuality is the politeness of kings

• Binnetie
Binnetie schreef op donderdag 28 september 2017 @ 20:24:
[...]

@peligro2k en @The Fatal Festool is een goed merk. Ik heb overwogen om tweedehands Festool schuurmachines en stofzuiger te kopen (de CTL 22 zo uit m'n hoofd). Voor het weinige gebruik en lange reisafstand werd tweedehands ook niet zo interessant meer. Als ik er wekelijks mee zou werken dan is het een ander verhaal natuurlijk.

Een collega heeft ook een Karcher en vond de slang te kort, iets wat ik dus ook in reviews teruglas. Hij heeft een verlengslang er tussen gezet en dat bevalt goed. Maar hele grote klussen heeft hij er nog niet mee gedaan.

Misschien dan maar de Makita VC2512 overwegen, een leverancier zou uitzoeken of hij krachtig genoeg is om stof van 2 apparaten te kunnen opzuigen.
Hier op terugkomend, ze weten het niet of het kan. Een duurder exemplaar heeft dezelfde zuigkracht en die kon het wel (maar was gelijk 100 euro duurder).
Vandaag is de boot uit het water gegaan, en het wordt tijdens schuren wat lastig om de stofzuiger ergens op het dek kwijt te kunnen. Mooiste is als deze op de grond kan staan. De Karchers hebben slangen die je kunt verlengen.

Afbeeldingslocatie: https://s6.postimg.org/v8pf8n3xt/1030032.jpg

Maar weet iemand ook of je de slang van de Makita V2512L kunt verlengen? Want betwijfel of de standaard slang lang genoeg is.
Los daarvan vind ik het lastig om verloopjes etc te vinden. Van mijn pa kan ik een Festool DX 93 E lenen met stofafzuiging:

Afbeeldingslocatie: https://s6.postimg.org/o0rkokvch/IMG_20171001_104051.jpg

Maar nu zoek ik een verloop om deze schuurmachine op een stofzuiger aan te kunnen sluiten (dus geen Festool stofzuiger). Waar kan je dit soort verlopen kopen?

[ Voor 11% gewijzigd door Binnetie op 01-10-2017 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:59

Vliegvlug

Flight Simple

Onlangs twee fijne foedraaltjes met inhoud aangeschaft

Deze Heller QuickBIT Speedborenset:
Heller QuickBIT Speedborenset

Heller QuickBIT Speedborenset geopend

De 19mm zit er niet standaard in dus los bijgekocht, wel fijn dat er nog vrije plekken zaten in de foedraal. d:)b

En deze Wera KK 60 RA bitset:

Wera Kraftform KK 60 RA verpakking
(vind het een mooi doosje waar het in komt, geeft gelijk een gevoel van luxe)

Wera Kraftform KK 60 RA

Wera Kraftform KK 60 RA inhoud

Het ging me vooral om de lange bits voor gebruik in mijn Bosch GSR met hex-aansluiting en niet om de ratelbithouder die er ook bij zit, aangezien ik al een Wera KK 27 RA heb.

Dacht eigenlijk dat ze hetzelfde zouden zijn op de lengte na, maar tot mijn verbazing eigenlijk blijkt dat deze ratelbithouder (816 RA) net een slagje kleiner is qua handvat dan de andere (825/1 RA)

Handvat Wera Kraftform Kompalt 27 A vs 60 RA

Merk dat ik dat eigenlijk wel prettiger vind en deze kleinere nu eerder pak dan degene die ik al had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qphone
Framoes schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 10:23:
[...]

De DHP482 is sowieso beter dan wat de Aldi (of Gamma/Praxis) verkoopt. Het is meer de vraag wat je budget is en hoe je de machine gebruikt. Als je de paar tientjes extra kan missen, is de DHP482 wat mij betreft een no-brainer. Sterker en kwalitatief beter. Daarnaast betaal je ook meer vanwege de accu's met meer lading.
Bedankt voor de reacties! Inmiddels toch de HP457DWE10 gekocht, reden is dat ik hem niet al te vaak zal gebruiken en daarbij heb ik ook nog eens 2 linkerhanden :P

Ik zal wel even laten weten hoe die bevalt over een tijdje.

• Framoes
De nieuwe Makita kwartaalactie is een accessoirepakket. Welke machines is morgen (of maandag) waarschijnlijk wel bekend.

https://www.makita.nl/campagnes/accessoirepakket/

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:37
Thanks, ik heb 'm besteld. Altijd handig naast mijn 18V Makita lijn voor de snelle lichte klusjes :).
Framoes schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 22:13:
De nieuwe Makita kwartaalactie is een accessoirepakket. Welke machines is morgen (of maandag) waarschijnlijk wel bekend.

In ieder geval de schroefmachine, je kunt op de link de machines toevoegen en dan zie je wat je krijgt. Die schroefmachine stond trouwens nog op mijn verlanglijstje, dus wellicht is dit een extra impuls :+.

• Eusebius
  • Niet online
Het ontbreekt me momenteel aan financiën, anders was dit een mooie aanbieding geweest.

Welke tweaker was dit .. :-P? http://diy-nl-nl.forum.ib...endraaier/#comment-763333

- edit: Duitse hobbyist vergelijkt cirkelzagen. Mocht je een paar machines willen vergelijken
http://www.handkreissaege-tests.de/

[ Voor 9% gewijzigd door Eusebius op 01-10-2017 00:10 ]

==
hoi

• Raymond
Framoes schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 22:13:

Mooi dat ik daar niet op gewacht heb, die accessoiresetjes vind ik nooit echt wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:20
Ik heb een Bosch Slagschroevendraaier GDR 12V-105 besteld en wil voor deze machine nu een slagdoppenset kopen. Zijn er hier aanraders voor een leuk setje?

Ik heb al de impactor 30 bitset van Wera besteld, maar kom er niet uit bij de slagdoppenset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08
red1 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 16:54:
Ik heb een Bosch Slagschroevendraaier GDR 12V-105 besteld en wil voor deze machine nu een slagdoppenset kopen. Zijn er hier aanraders voor een leuk setje?

Ik heb al de impactor 30 bitset van Wera besteld, maar kom er niet uit bij de slagdoppenset.
Bosch heeft ook diverse setjes met slagdoppen van 1/4" tot 1/2" in verschillende diepte. Heb zelf een setje 1/4" 25mm diep van Bosch (foto). Daar moet nog wel een adapter bij van 1/4" hex naar 1/4" vierkante opname :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:20
Puch-Maxi schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 19:49:
[...]

Bosch heeft ook diverse setjes met slagdoppen van 1/4" tot 1/2" in verschillende diepte. Heb zelf een setje 1/4" 25mm diep van Bosch (foto). Daar moet nog wel een adapter bij van 1/4" hex naar 1/4" vierkante opname :).
Oke bedankt voor de tip, zeker een optie. Zijn deze doppen wel geschikt voor de slagschroevendraaier? En hoe is de kwaliteit van de doppen van Bosch? De bitjes worden namelijk niet zo goed beoordeeld.

Ik bestel de Wera bitjes via Amazon.de. Dus als iemand daar een leuke slagdoppenset weet, bestel ik die meteen mee. Een ratel oid hoeft niet, het is puur bedoeld voor de slagschroevendraaier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08
Ze zijn prima geschikt voor gebruik met de slagmoersleutel en/of slagschroevendraaier (met adapter). Het zijn namelijk krachtdoppen uit de "Impact Control" series linkje. Eventueel zijn er ook Impact Control dopsleutels.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 21:57

Lulukai

God's gift to women

Ik heb dit weekend voor een klus een lichtarmatuur aan het plafond bevestigd. Ik moest 2 keer 2 gaten boren in het plafond op 82cm van elkaar. Ben gewoon met een potlood en oprolmeter aan de slag gegaan, en ik ben heel ontevreden over het resultaat. Welke tool zou dit gemakkelijker voor mij kunnen maken? Bestaan er lasers met een kruisje als aanduiding per centimeter?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:38
Verklaar u nader? Waarom ben je niet tevreden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Lulukai schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:37:
Ik heb dit weekend voor een klus een lichtarmatuur aan het plafond bevestigd. Ik moest 2 keer 2 gaten boren in het plafond op 82cm van elkaar. Ben gewoon met een potlood en oprolmeter aan de slag gegaan, en ik ben heel ontevreden over het resultaat. Welke tool zou dit gemakkelijker voor mij kunnen maken? Bestaan er lasers met een kruisje als aanduiding per centimeter?
Een laser die kruisje kan zetten op zo en zoveel centimeter lijkt me 'Gods gift to klussers' .. :)

Misschien een lat als mal gebruiken en 2 gaten in deze lat voorboren en zo aftekenen?

==
hoi

Pagina: 1 ... 6 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.