BTW, ik heb ff de productkoppelingen geüpdated, vindt mijn OCD fijn.
Een hilti als soortnaam is volgensmij een breekhamer, het liefst zo groot mogelijk
De eerste handboormachine was een fein.
De eerste accuboormachine was black&decker
Makita was de eerste die de accuboor voor consumenten op de markt bracht.
De eerste accuboormachine was black&decker
Makita was de eerste die de accuboor voor consumenten op de markt bracht.
Wise enough to play the fool
Let hiermee wel op: alleen gebruiken op fietsen met een stalen frame, een fiets van aluminium beschadig je onherstelbaar bij het gebruik van een vorkspreider! Aluminium veert niet zo goed en zal door het buigen verzwakken waardoor het frame kan scheuren.The Eagle schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:23:
* The Eagle sinds gisteren ook een stuk gereedschap bij, dit keer van een heel andere orde:
[afbeelding]
Vorkspreider. Binnenband van mijn fiets moest achter vervangen worden. Nadat de nieuwe binnenband klem was te zitten tussen de as en daarbij meteen een flink gat had opgelopen, deze maar gekocht.
Is van dat spul waarvan je eigenlijk niet wist dat het bestond maar oom eigenlijk niet zonder kunt.
Protip: een hamer gebruiken als wringijzer werkt dus niet
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Een merknaam onlosmakelijk verbonden met het soort gereedschap is Kangoo en BahcoRob Z schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:00:
[...]
Waren ze 'vroeger' ook niet de eerste met een veelgebruikte accuboormachine?
Toen was de merknaam 'Makita' vaak de soortnaam daarvoor herinner ik me.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Wat is een Kangoo?Fraggert schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 21:48:
[...]
Een merknaam onlosmakelijk verbonden met het soort gereedschap is Kangoo en Bahco
Breekhamert
Edit: kango........kangoo is een busje van renault
[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 22-09-2017 22:16 ]
Dank voor de tip. Gelukig hier alleen maar stalen frames, maar mocht ik eens een keer een alu frame onder handen krijgen dan weet ik datJohnny schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:15:
[...]
Let hiermee wel op: alleen gebruiken op fietsen met een stalen frame, een fiets van aluminium beschadig je onherstelbaar bij het gebruik van een vorkspreider! Aluminium veert niet zo goed en zal door het buigen verzwakken waardoor het frame kan scheuren.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Bij een carbon frame ook niet doenThe Eagle schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 22:26:
[...]
Dank voor de tip. Gelukig hier alleen maar stalen frames, maar mocht ik eens een keer een alu frame onder handen krijgen dan weet ik dat
Ik zoek wat slijpschijven voor een 125mm haakse slijper. Eigenlijk een soort van startsetje "voor het geval dat".
Wat heb ik dan nodig? Ik dacht aan:
Wat heb ik dan nodig? Ik dacht aan:
- staal doorslijp
- staal afbraam
- "Diamant"-tegels.
- inox??
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Als je in één keer klaar wil zijn: Haakse slijper startpakket 12-delig. Zelf overginds geen ervaring mee.Illusion schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 09:21:
Ik zoek wat slijpschijven voor een 125mm haakse slijper. Eigenlijk een soort van startsetje "voor het geval dat".
Wat heb ik dan nodig? Ik dacht aan:Ben ik er dan? En zijn er merken die juist wel of niet oke zijn? Action? Ecotools?
- staal doorslijp
- staal afbraam
- "Diamant"-tegels.
- inox??
Ikzelf gebruik de doorslijpschijven tot nu toe nooit, aluminium doorzagen gaat preciezer met een verstekzaag, kleine dingetjes vaak sneller met een ijzerzaag of met een multitool met kleine doorslijpschijfjes.
Zelf gebruik ik lamellenschijven erg veel, die van de Action zijn wel OK maar slechts 115 mm. Mijn favoriete opzetstuk zijn "nylon fiber wheels" uit China, deze zijn erg goed om complexe vormen mee te schuren en hebben een fijnere korrel dan de lamellenschijven die vaak een korrel van 40/60/80 hebben.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Ik heb wat tegelwerk voor de boeg en aangezien dat er hier en daar wat wandcontactdozen, waterleidingen en andere hoekjes en kantjes uitgesneden dienen te worden dacht ik hiervoor de Bosch GST90E te halen.
Ik bezit namelijk geen haakse slijper en dacht misschien met deze decoupeerzaag voldoende te hebben om een aantal muurtjes te tegelen.
Iemand met meer tegelzet-ervaringen die kan zeggen of de GST90E dit klusje kan behappen ?
Ik bezit namelijk geen haakse slijper en dacht misschien met deze decoupeerzaag voldoende te hebben om een aantal muurtjes te tegelen.
Iemand met meer tegelzet-ervaringen die kan zeggen of de GST90E dit klusje kan behappen ?
Met een decoupeerzaag tegels in? Lijkt me geen geslaagd plan, om meerdere redenen. Iets met trillingen en tegels die daar niet goed tegenkunnen, gebrek aan tegelzagen voor decoupeer, en het feit dat je tegels zagen met een diamant en eigenlijk watergekoeld wilt doen.
Of begrijp ik je verkeerd?
Haalks slijper kost ook niet de wereld overigens, stuk goedkoper dan die Bosch.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Als ik alsnog een haakse slijper moet kopen dan gaat die na het tegelen verder weinig nut hebben, dit is namelijk een eenmalige klus, ik moet eigenlijk nooit tegelen behalve deze ene keer zeg maar. Dit terwijl een decoupeerzaag wat veelzijdiger is en ik nog kan inzetten voor andere klusjes.The Eagle schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 14:22:
Met een decoupeerzaag tegels in? Lijkt me geen geslaagd plan, om meerdere redenen. Iets met trillingen en tegels die daar niet goed tegenkunnen, gebrek aan tegelzagen voor decoupeer, en het feit dat je tegels zagen met een diamant en eigenlijk watergekoeld wilt doen.
Betreft het tegels snijden kan je hier zien wat ik in gedachten heb..blijkt op het filmpje toch best goed te gaan..
Het kan met een diamantzaagje in je decoupeer, maar je kan ook een no-name slijpertje kopen met een niet-gesegmenteerde schijf.
Wise enough to play the fool
Dat laatste is idd de goedkoopste oplossing. Metabo slijptol kost zelfs maar 79 euro ofzo, dan heb je merkspul. Kun je het niet eens voor huren en heb je beste materiaal voor de job. Decoupeerzaag lijkt me toch behelpen. Wat ik daar zie op dat filmpje trouwens is een kwaliteitsdecoupeerzaag (Metabo, zo te zien een van de hogere typen) op een hele lage snelheid en met een diamantzaagje (geeft ie zelf ook aan).
Iets dat Metabo meer heeft dan deze Makita of Bosch ?The Eagle schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:09:
Dat laatste is idd de goedkoopste oplossing. Metabo slijptol kost zelfs maar 79 euro ofzo, dan heb je merkspul. Kun je het niet eens voor huren en heb je beste materiaal voor de job. Decoupeerzaag lijkt me toch behelpen. Wat ik daar zie op dat filmpje trouwens is een kwaliteitsdecoupeerzaag (Metabo, zo te zien een van de hogere typen) op een hele lage snelheid en met een diamantzaagje (geeft ie zelf ook aan).
Ik neig meer naar de Makita maar dit is louter op gevoel voor het merk
Zag dat deze Makita 9558hnr slijper in aanbieding is. Misschien is dat wat?
Geen idee van het verschil met die jij linkt maar daar kan je vast zelf achter komen.
Wat betreft de Metabo slijpers; veel van hun modellen hebben een mechanische slipkoppeling en dat is naar mijn idee toch beter en veiliger dan de electronische versies bij andere merken.
Geen idee van het verschil met die jij linkt maar daar kan je vast zelf achter komen.
Wat betreft de Metabo slijpers; veel van hun modellen hebben een mechanische slipkoppeling en dat is naar mijn idee toch beter en veiliger dan de electronische versies bij andere merken.
[ Voor 26% gewijzigd door Vliegvlug op 23-09-2017 19:04 ]
Dat setje had ik ook gezien, maar heb ik wel mijn bedenkingen bij:Johnny schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:04:
[...]
Als je in één keer klaar wil zijn: Haakse slijper startpakket 12-delig. Zelf overginds geen ervaring mee.
Ikzelf gebruik de doorslijpschijven tot nu toe nooit, aluminium doorzagen gaat preciezer met een verstekzaag, kleine dingetjes vaak sneller met een ijzerzaag of met een multitool met kleine doorslijpschijfjes.
Zelf gebruik ik lamellenschijven erg veel, die van de Action zijn wel OK maar slechts 115 mm. Mijn favoriete opzetstuk zijn "nylon fiber wheels" uit China, deze zijn erg goed om complexe vormen mee te schuren en hebben een fijnere korrel dan de lamellenschijven die vaak een korrel van 40/60/80 hebben.
*Alleen in 115mm verkrijgbaar. Lijkt me dat die laatste 10mm nou net het deel is waar het meeste materiaal en dus levensduur zit.
*Verdacht goedkoop voor inclusief 2 diamantschijven. Dat kan nooit degelijk zijn toch?
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Geen idee, ik heb inhoudelijk geen verstand van slijptollen. Bedoelde meer te zeggen dat ik weet dat ze tegenwoordig geen kont meer kosten. Weet niet wat een diamantzaagje voor een decoupeer kost, maar een simpel slijptolletje kan nooit meer dan 3 tientjes zijn als de Metabo op 79 zit.jos707 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 18:13:
[...]
Iets dat Metabo meer heeft dan deze Makita of Bosch ?
Ik neig meer naar de Makita maar dit is louter op gevoel voor het merknuja ik weet niet waar een slijptol zoal zich in kan onderscheiden tegenover de concurrentie. In ieder geval veel goedkoper zal een no-name niet gaan schat ik, en voor die 1 of 2 tientjes meer heb ik dan liever een Makita of Bosch in de kast liggen.
Vanmorgen in alle vroegte maar weer eens een bestelling gedaan bij Dieter Schmid ook wel bekend als Fine Tools bij onze oosterburen. Wat een mooie spullen hebben ze daar toch
Ik heb me gelukkig weten in te houden tot wat ik nodig had:
STARRETT Steel Protractor with rectangular head:

Ryoba short - Japanese Saw without Back for crosscut and ripcut Blade 180 mm:

Dog Hole Bushing hardened for 3/4 inch (19.05mm) Holes VERITAS:

Brad Point Drill 19.0 mm HSS-G Serie1594 FAMAG:

Binnenkort eens wat tijd vinden om die 19mm gaten in m'n werkbank te maken.
@L.N. als je zin (en ook tijd
) hebt lijkt 't me sjiek om dat samen te doen, jij altijd met je goede ideeën

@L.N. als je zin (en ook tijd

@Atmoz Die Dog Hole is zo te zien een houder voor in je werkbank (en daarom ook de boren natuurlijk)? Is dat dezelfde maat gat wat je overal tegenkomt zoals bij de Festool werkbank?
Dit vroeg ik me af omdat ik aan het rondkijken ben welke systemen van koppeling (gaten en rails) op de werkbank er op de markt zijn. Festool (die gatenplaat ;-) en varianten) komt steeds naar voren. En als rail de T-track.
Zijn dat de enige 2 (gangbare) op de markt, zijn er meer systemen? Zou zonde zijn als ik in type A investeer en dan blijkt type B veel gangbaarder te zijn.
Dit vroeg ik me af omdat ik aan het rondkijken ben welke systemen van koppeling (gaten en rails) op de werkbank er op de markt zijn. Festool (die gatenplaat ;-) en varianten) komt steeds naar voren. En als rail de T-track.
Zijn dat de enige 2 (gangbare) op de markt, zijn er meer systemen? Zou zonde zijn als ik in type A investeer en dan blijkt type B veel gangbaarder te zijn.
==
hoi
Ik kwam net het volgende overzicht tegen; niet compleet en vooral op de Amerikaanse markt gericht, maar alsnog wel interessant imo. Als ik niet op mijn mobiel met crappy wifi zat zou ik hem nu even aanvullen en in de TS zetten 

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Nee, die Dog Hole is een "hulpstukje" om recht te kunnen boren.Eusebius schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:32:
@Atmoz Die Dog Hole is zo te zien een houder voor in je werkbank (en daarom ook de boren natuurlijk)? Is dat dezelfde maat gat wat je overal tegenkomt zoals bij de Festool werkbank?
Dus dat ding gebruik je alleen tijdens het maken van de gaten.
Er zijn 2 systemen: 19 en 20mm. Volgens mij is Festool 20mm.
Maar ik heb een tijd terug min of meer gekozen voor 19mm omdat daar ook zeer veel voor te krijgen is.
En ik kan uiteindelijk alsnog naar 20mm mocht dat nodig zijn. Andersom kan niet natuurlijk
Voor 19mm heb ik inmiddels ook al wat spul gekocht wat ik wil gaan gebruiken, dus dat moet helemaal goed komen:

Aardig detail om aan te vullen: Bosch c.s. valt onder de Robert-Boschstichting. Een groot deel van het geld wat ze verdienen, vloeit terug naar de stichting. Daar steunen ze maatschappelijke doelen mee. Nu investeren ze bv in behandeling om kanker tegen te gaan.McGryphon schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:50:
Ik kwam net het volgende overzicht tegen; niet compleet en vooral op de Amerikaanse markt gericht, maar alsnog wel interessant imo. Als ik niet op mijn mobiel met crappy wifi zat zou ik hem nu even aanvullen en in de TS zetten
[afbeelding]
Dat is ook de reden dat ik enige voorkeur voor dit merk heb.
En oh ja, mijn zus werkt er :-)
Ach so. Los van de curieuze naam (hondengat :-P ), is er verschil tussen dit hulpstukje en een kolomboor? Een kolomboor gebruik je ook om recht te kunnen boren, al kan ik me voorstellen dat je die niet zo makkelijk meeneemt.Atmoz schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:14:
[...]
Nee, die Dog Hole is een "hulpstukje" om recht te kunnen boren.
Dus dat ding gebruik je alleen tijdens het maken van de gaten.
Weet je of daar ook officiële benamingen voor zijn?Er zijn 2 systemen: 19 en 20mm. Volgens mij is Festool 20mm.
Maar ik heb een tijd terug min of meer gekozen voor 19mm omdat daar ook zeer veel voor te krijgen is.
En ik kan uiteindelijk alsnog naar 20mm mocht dat nodig zijn. Andersom kan niet natuurlijk
Mooi spul. Het ziet eruit alsof het voor fijner werk is gemaakt. Klopt dat?Voor 19mm heb ik inmiddels ook al wat spul gekocht wat ik wil gaan gebruiken, dus dat moet helemaal goed komen:
[afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Eusebius op 24-09-2017 13:26 . Reden: Reden van edit? Niemand leest dit toch. Ik werd gedwongen. Arggh help. ]
==
hoi
Dat wist ik niet. Wel mooi om te lezen ditEusebius schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:24:
Aardig detail om aan te vullen: Bosch c.s. valt onder de Robert-Boschstichting. Een groot deel van het geld wat ze verdienen, vloeit terug naar de stichting. Daar steunen ze maatschappelijke doelen mee. Nu investeren ze bv in behandeling om kanker tegen te gaan.
Dat is ook de reden dat ik enige voorkeur voor dit merk heb.
En oh ja, mijn zus werkt er :-)
Gelukkig ben ik ook Bosch Blauw fan, dus draag ook ik mijn steentje bij
Uhm tja, niet echt. Het is dus een hulpmiddel inderdaad. Met een kolomboor zou het nóg beter gaan denk ik. Maarja, mijn kolomboor weegt ruimt 62KG...Ach so. Los van de curieuze naam (hondengat :-P ), is er verschil tussen dit hulpstukje en een kolomboor? Een kolomboor gebruik je ook om recht te kunnen boren, al kan ik me voorstellen dat je die niet zo makkelijk meeneemt.

Geen idee nee.Weet je of daar ook officiële benamingen voor zijn?
Klopt, Veritas maakt vooral spullen voor de fijnere woodworking. Ik vind het een schitterend merk, maar helaas ook wel aan de prijs allemaalMooi spul. Het ziet eruit alsof het voor fijner werk is gemaakt. Klopt dat?
MilwalkeeMcGryphon schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:50:
[afbeelding]

Leuk gemaakt maar bij een dergelijke fout zet ik mijn vraagtekens bij de kennis van de maker
Maar als je zelf een mooi plaatje gaat maken: graag, leuk
Het is niet compleet en er zijn inderdaad spelfouten, maar de info die het weergeeft is verder wel correct. Prima om als startpunt te gebruiken iigThe Eagle schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:14:
[...]
Milwalkee![]()
Leuk gemaakt maar bij een dergelijke fout zet ik mijn vraagtekens bij de kennis van de maker
Maar als je zelf een mooi plaatje gaat maken: graag, leuk
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Mooie spulletjes weer! Ik kom graag helpen en stuur je een WhatsApp om af te spreken!Atmoz schreef op zondag 24 september 2017 @ 07:57:
Vanmorgen in alle vroegte maar weer eens een bestelling gedaan bij Dieter Schmid ook wel bekend als Fine Tools bij onze oosterburen. Wat een mooie spullen hebben ze daar tochIk heb me gelukkig weten in te houden tot wat ik nodig had:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
@L.N. als je zin (en ook tijd) hebt lijkt 't me sjiek om dat samen te doen, jij altijd met je goede ideeën
Verwijderd
Tsss, wat een pessimisme weer.Atmoz schreef op zondag 24 september 2017 @ 07:57:
...............
@L.N. als je zin (en ook tijd) hebt lijkt 't me sjiek om dat samen te doen, jij altijd met je goede ideeën
Er zijn er hier meer met hele strakke ideeën hoor.

Zomaar even uit de losse pols:
- Teken met je nieuwe gradenboog een mooi segment uit op je werkbank.
- Zaag met de Japanse zaag dat deel zo strak mogelijk uit, dat moet lukken toch??
- Zet het losgezaagde blokje met de nieuwe Dog Hole in je woww kolomboormachine en boor gecontroleerd een 19mm gat.
- Polijst het gezaagde boorgat, het kan zijn dat je daarvoor nog een tooltje moet aanschaffen.
- Lijm het afgezaagde blokje weer terug in je werkbank.

Wel weer bizar mooi spul trouwens, ik zal straks even een foto proberen te maken van m'n eigen oldskool werkbankklemmen.
Meer dan een speedboor en een bovenfrees had ik daar niet voor nodig.
[einde brutaalmode]
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2017 21:20 ]
Het plaatje doet het helaas niet (meer); "If you are looking for an image, it was probably deleted"McGryphon schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:50:
[afbeelding]
En ik ben nu toch wel erg benieuwd wat het was.

Heeft iemand een nieuwe link?
Sterker nog, ik heb een betere link gevondenVliegvlug schreef op zondag 24 september 2017 @ 21:26:
[...]
Het plaatje doet het helaas niet; "If you are looking for an image, it was probably deleted"![]()
En ik ben nu toch wel erg benieuwd wat het was.![]()
Heeft iemand een nieuwe link?
http://pressurewashr.com/tool-industry-behemoths/
thanks!
Inderdaad interessante plaatjes.
Inderdaad interessante plaatjes.
Met een kolomboor ga je enkel kleine werkstukken kunnen bewerken. Mijn logische wedervraag is dan dus ook hoe jij >20cm van de rand van een werkstuk die kolomboor gaat inzetten?Eusebius schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:24:
[...]
Ach so. Los van de curieuze naam (hondengat :-P ), is er verschil tussen dit hulpstukje en een kolomboor? Een kolomboor gebruik je ook om recht te kunnen boren, al kan ik me voorstellen dat je die niet zo makkelijk meeneemt.
[...]
Zeker met gaten boren in grotere platen, gaat een kolomboor je niet helpen. Naast fancy cnc-gefreesde, hooggepolijste hulpstukken heb je overigens ook iets als dit:
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/7567907/artikel.html
of dit:
https://www.hornbach.nl/s...raft/3824126/artikel.html
in allerlei varianten.
Heb trouwens laatst voor het fijne werk een extra zaagje erbij gekocht: Stanley 0-20-331 FatMax Japanse zaag, destijds slechts €10. Reservebladen zijn beschikbaar, in tegenstelling tot veel Japanse zagen waar het blad vast zit en dus geslepen moet worden.
Omdat de tanden maar één richting (normaal om en om) op staan is hij zeer geschikt voor deuvels afzagen, maar fijne zaagsnedes gaan ook prima.
[ Voor 18% gewijzigd door geekeep op 25-09-2017 00:31 ]
Die eerste ga ik eens aanschaffen, ding kost amper watgeekeep schreef op maandag 25 september 2017 @ 00:21:
Naast fancy cnc-gefreesde, hooggepolijste hulpstukken heb je overigens ook iets als dit:
of dit:
in allerlei varianten.
Die tweede heb ik gehad
[ Voor 18% gewijzigd door Fraggert op 25-09-2017 07:49 ]
Van de A-merken zijn alleen Hilti en Makita nog onafhankelijk. Bizar.McGryphon schreef op zondag 24 september 2017 @ 21:34:
[...]
Sterker nog, ik heb een betere link gevonden
En als je een beetje doorleest, zie je dat Hilti een vrij groot aandeel heeft, een van de grootste spelers is. En dat met een enkel merkt ipv tig.
Then again, voor elk apparaat dat zij verkopen moet Bosch er 10 doen. Schiet ook wel op dan.
Then again, voor elk apparaat dat zij verkopen moet Bosch er 10 doen. Schiet ook wel op dan.
Ingersoll Rand Inc stiekem ook in de top 18. Die compressors
Trots op Makita
En mijn Xaomi Wiha setje is binnen. Mooi spul, vooral het feit dat de bitjes vastgemagneet zitten.
Trots op Makita
En mijn Xaomi Wiha setje is binnen. Mooi spul, vooral het feit dat de bitjes vastgemagneet zitten.
[ Voor 37% gewijzigd door artificial_sun op 25-09-2017 09:44 ]
Stadia was beter....
Makita zit er niet ver onder. Knap dat die merken het zo goed doen tussen al die grote spelers.The Eagle schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:04:
En als je een beetje doorleest, zie je dat Hilti een vrij groot aandeel heeft, een van de grootste spelers is. En dat met een enkel merkt ipv tig.
Die Wolfcraft boorhulp heb ikgeekeep schreef op maandag 25 september 2017 @ 00:21:
[...]
Met een kolomboor ga je enkel kleine werkstukken kunnen bewerken. Mijn logische wedervraag is dan dus ook hoe jij >20cm van de rand van een werkstuk die kolomboor gaat inzetten?
Zeker met gaten boren in grotere platen, gaat een kolomboor je niet helpen. Naast fancy cnc-gefreesde, hooggepolijste hulpstukken heb je overigens ook iets als dit:
of dit:
in allerlei varianten.
...

Erg handig ding moet ik zeggen, gebruik 'm best vaak.
Maar ik heb dan ook totaal geen timmermansoog
Vraag me dan ook regelmatig af waarom er eigenlijk geen waterpas libellen op mijn accuboor zitten.
of zo'n ding:

Dat je gewoon de gewenste waterpas achterop je boor kan schuiven. Als het voor camera's bestaat waarom dan niet voor accuboormachines
Wat ik me van de door @Atmoz getoond dog hole bushing trouwens afvraag is hoe je die goed vasthoudt tijdens het boren. Of zit daar nog een houder bij?
[ Voor 14% gewijzigd door Vliegvlug op 25-09-2017 10:56 ]
Een waterpas voor iets wat je naar het werkstuk brengt vind ik nutteloos. Een tikje, rommel op je werkbank of wat dan ook en je bent off. Liever relatief aan het werkstuk dan met een waterpas iets doen
|>
De plaatjes kloppen niet helemaal.McGryphon schreef op zondag 24 september 2017 @ 21:34:
[...]
Sterker nog, ik heb een betere link gevonden
Makita heeft ook al een hele tijd Maktec als submerk.
Heb er zelf een bovenfrees van.
Prijs is een stuk gunstiger dan Makita, maar het assortiment is wel een stuk kleiner. Kwaliteit is voor zover ik kan beoordelen wel top.
[edit]
Ik zie net dat het tegenwoordig Makita MT series heet....
[ Voor 12% gewijzigd door Paling1 op 25-09-2017 11:29 ]
Maktec / Makita MT is makita spul, minus de service zover ik van Makita begreep, ander kleurtje, gunstigere prijs.
|>
Ik heb het spul nooit open gehad om de binnenkant te vergelijken, maar als de internals hetzelfde zijn is de QC ook merkbaar minder dan bij gelijk uitziende tools waar wel de naam Makita op staat. Gaat ook lekker samen met minder service.simon schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:29:
Maktec / Makita MT is makita spul, minus de service zover ik van Makita begreep, ander kleurtje, gunstigere prijs.
Dit gebaseerd op de levensduur van boormachines die ik bij verenigingen heb gebruikt.
Mij lijkt het alsnog best praktisch eigenlijk. Als je gaten in een muur of andere constructie wil boren waar keilbouten in komen, en het belangrijker is dat de keilbout zelf waterpas zit dan dat hij haaks op de muur staat, bijvoorbeeld. Dan wil je niet weten of het werkstuk waterpas is, maar of je waterpas aan het boren bent.simon schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:14:
Een waterpas voor iets wat je naar het werkstuk brengt vind ik nutteloos. Een tikje, rommel op je werkbank of wat dan ook en je bent off. Liever relatief aan het werkstuk dan met een waterpas iets doen
[ Voor 44% gewijzigd door McGryphon op 25-09-2017 13:07 ]
True, maar als ik een gat moet boren in een stuk hout wat op de werkbank ligt en de werkbank staat niet waterpas, dan heb ik aan die libelle ook niks 
Ergo: hangt dus helemaal af van de plaatsing van je werkstuk. En we weten allemaal dat een rechte muur ook lang niet altijd waterpas is en een vooer ook niet. Dus dan blijft er weinig over waar het echt nut heeft. Tenzij je biljarttafels maakt
Ergo: hangt dus helemaal af van de plaatsing van je werkstuk. En we weten allemaal dat een rechte muur ook lang niet altijd waterpas is en een vooer ook niet. Dus dan blijft er weinig over waar het echt nut heeft. Tenzij je biljarttafels maakt
Zijn de buisjes glad van binnen? Dan kun je in feite ook een mal maken en moet je buisjes met de juiste binnendiameter erin plaatsen (hé, je bent Tweaker of niet ;-) )Vliegvlug schreef op maandag 25 september 2017 @ 10:39:
[...]
Die Wolfcraft boorhulp heb ik
[afbeelding]
[afbeelding]
Erg handig ding moet ik zeggen, gebruik 'm best vaak.
Ik denk dat je meer aan een winkelhaak-achtig iets hebt, zodat je haaks de boor plaatst op de te boren plek. Dat beoogt de mobiele boorhulp van Wolfcraft ook te doen, alleen die wordt hierboven afgeraden.Maar ik heb dan ook totaal geen timmermansoog![]()
Vraag me dan ook regelmatig af waarom er eigenlijk geen waterpas libellen op mijn accuboor zitten.
edit - Kijk, iemand met een Black&Decker vind de Wolfcraft mobiele boorstandaard een ideaal product :-) Hij lijkt steviger en groter dan op de foto.
YouTube: Portable Drill Guide Product Tour
edit 2 - in de aanbevolen video's een zelfbouwstandaard (voor wie er interesse in heeft ..)
YouTube: Making a Mobile Drill Press (Drill Guide) - El Yapımı Matk...
[ Voor 23% gewijzigd door Eusebius op 25-09-2017 13:47 ]
==
hoi
Had ik al gezegd dat ik totaal geen timmermansoog hebt.simon schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:14:
Dus zelfs met afwijkingen aan de ondergrond of wand zou ik met de libellen erop nog altijd beter recht boren dan ik nu uit de losse hand doe, geloof me maar
Het gaat me er meer om dat het globaal recht is en niet op de mm waterpas en daarvoor zou me zoiets op de boormachine wel erg handig lijken.
Die buisjes zijn inderdaad helemaal glad van binnen.Eusebius schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:40:
[...]
Zijn de buisjes glad van binnen? Dan kun je in feite ook een mal maken en moet je buisjes met de juiste binnendiameter erin plaatsen (hé, je bent Tweaker of niet ;-) )
Maar ik snap echt niet wat je bedoelt met 'mal maken' etc.
Dat ding zag er wel handig uit maar vraag me af of mijn Makita accuboor daar wel in past.Ik denk dat je meer aan een winkelhaak-achtig iets hebt, zodat je haaks de boor plaatst op de te boren plek.
Dat beoogt de mobiele boorhulp van Wolfcraft ook te doen, alleen die wordt hierboven afgeraden.
edit - Kijk, iemand met een Black&Decker vind de Wolfcraft mobiele boorstandaard een ideaal product :-) Hij lijkt steviger en groter dan op de foto.
edit 2 - in de aanbevolen video's een zelfbouwstandaard (voor wie er interesse in heeft ..)
YouTube: Making a Mobile Drill Press (Drill Guide) - El Yapımı Matk...
En dat @Fraggert dat ding afraad en ik 'm zelf op dat filmpje van de enthousiaste dude al aardig vind zwabberen is ook geen aanbeveling.
Die dude heet de 'drunkenwoodworker' dus denk dat hij het daarom niet door heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 25-09-2017 14:07 ]
In de meeste boorstandaarden past een boor met snoer, maar geen accuboor (door de dikte van de slipkoppeling).
|>
Ik heb hem ook eens gekocht omdat ik die avond iets wilde doen waarbij het werkstuk niet onder mijn kolomboormachine pastte en deze standaard de enige optie was die Hornbach aanbood. In de praktijk is het enige oordeel dat ik kan vellen -> don't.Eusebius schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:40:
[...]
Ik denk dat je meer aan een winkelhaak-achtig iets hebt, zodat je haaks de boor plaatst op de te boren plek. Dat beoogt de mobiele boorhulp van Wolfcraft ook te doen, alleen die wordt hierboven afgeraden.
Los van het feit dat het ding op geen enkele manier gekalibreerd is, terwijl dat toch juist de belangrijkste eigenschap zou moeten zijn, is het een instabiele constructie die aan alle kanten vervormt en tordeert als je er ook maar het gewicht van een boormachine in hangt. Naar mijn mening hadden de twee geleiders nog ergens anders verbonden moeten zijn zodat ze altijd parallel aan elkaar blijven staan.
Ik heb hem van ellende maar zelf uitgemeten op precies 90 graden en permanent gefixeerd om de klus af te krijgen.
Ik bedoelde: een eigen stuk hout nemen en daar de buisjes inplaatsen. Dan kun je ook variëren in lengte van de buisjes of grootte van het oppervlak. Dus een mal voor je eigen boor in plaats van een mal kopen.Vliegvlug schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:04:
[...]
Die buisjes zijn inderdaad helemaal glad van binnen.
Maar ik snap echt niet wat je bedoelt met 'mal maken' etc.
==
hoi
De meeste accuboormachines die met een extra handvat geleverd worden wel, dat is namelijk vaak een standaarddiameter.simon schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:48:
In de meeste boorstandaarden past een boor met snoer, maar geen accuboor (door de dikte van de slipkoppeling).
Bij de compacte Milwaukee 18V machines wordt wel een extra handvat geleverd, maar deze wordt direct in de body geschroefd, en werkt dus ook niet met een normale boorstandaard.
Dat heb ik ook wel eens overwogen, maar feit is dat (koperen) buizen vaak in inch-maten zijn en tot minimaal 12mm gaan. Plus, voor dat tientje voor die plastic mal ga jij geen 5-6 maten buis vinden. Tenslotte is de lengte ook niet zo heel variabel, aangezien kleinere maten boortjes ook een kortere lengte hebben. Een te diepe mal voor kleine diameters is dus niet effectief.Eusebius schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:10:
[...]
Ik bedoelde: een eigen stuk hout nemen en daar de buisjes inplaatsen. Dan kun je ook variëren in lengte van de buisjes of grootte van het oppervlak. Dus een mal voor je eigen boor in plaats van een mal kopen.
Tenzij je een speciale use-case hebt, zou ik lekker die kant-en-klare mal kopen, ondanks mijn Diy instelling
Vandaag de Makita parallelgeleider opgehaald voor bij mijn recent gekochte frees. Mooi ding, de metalen staven waarmee je hem aan de frees bevestigt zijn ook lekker lang, waardoor je ze aan de andere kant nog in de adapter voor op de geleiderail kan steken (waardoor de frees echt geen kant meer op kan).

Alleen: wtf
die staven passen dus eigenlijk net niet lekker in een MBOX. Enige optie is ze er diagonaal inleggen en dan moet je nog opletten dat ze niet de box uit z'n vorm drukken...
Net zoiets sufs als de tas voor de geleiderail van de invalcirkelzaag. Bij die rails (als je er twee bestelt) krijg je een setje strips om ze aan elkaar te zetten. Op de tas van de rails zit een vak voor accessoires. Alleen is dat vak te klein om die verbindingsstrips in te bewaren. Ook de klemmen om de rails mee op je werkstuk te klemmen passen daar niet in...

Alleen: wtf

Net zoiets sufs als de tas voor de geleiderail van de invalcirkelzaag. Bij die rails (als je er twee bestelt) krijg je een setje strips om ze aan elkaar te zetten. Op de tas van de rails zit een vak voor accessoires. Alleen is dat vak te klein om die verbindingsstrips in te bewaren. Ook de klemmen om de rails mee op je werkstuk te klemmen passen daar niet in...
[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 25-09-2017 21:08 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
edit:niet meer relevant
[ Voor 77% gewijzigd door peligro2k op 25-09-2017 22:09 ]
Deze zaterdag is de hp457 van makita in de aanbieding bij de Aldi. Nu las ik al dat deze een ander accu systeem gebruikt en ook niet echt een spannend koppel heeft, dus ik twijfel best. Iemand een tip voor een degelijke machine? Ik zie met al die type nummers het verschil niet goed meer.
Ben op zoek naar een machine met klop functie en het liefst blijf ik bij 1 merk/ecosysteem vooral voor de accu tools, dus dat is iets om rekening mee te houden voor verdere aankopen. Het wordt mijn eerste accu tool, dus kan nog alle kanten op.
Qua prijs ben ik bereid 250 te betalen voor machine + accu + lader te betalen.
Ik zag al een paar keer de 457 458 voorbij komen, maar blijkbaar weer een ander type dan deze van de Aldi?
Alvast bedankt voor de tips
Ben op zoek naar een machine met klop functie en het liefst blijf ik bij 1 merk/ecosysteem vooral voor de accu tools, dus dat is iets om rekening mee te houden voor verdere aankopen. Het wordt mijn eerste accu tool, dus kan nog alle kanten op.
Ik zag al een paar keer de 457 458 voorbij komen, maar blijkbaar weer een ander type dan deze van de Aldi?
tijd voor wat klusjes!
Ik wilde je de dhp484 aanraden, maar met accu's enzo zit die al op 320 euro.
Ik was ff in de war met wat ik ervoor betaald heb, zonder accu's (iets van 130 oid). Als je moet starten kost het allemaal wel ff flink wat meer
Ik was ff in de war met wat ik ervoor betaald heb, zonder accu's (iets van 130 oid). Als je moet starten kost het allemaal wel ff flink wat meer
Iemand een goede tip voor een paar stalen schragen die lekker compact inklapbaar zijn, en waar je wellicht twee latten als dwarsdrager in kan hangen voor extra stabiliteit? Ik ga de komende weken beetje klussen/verbouwen en wil graag iets stabielers dan mijn houten schragen van de bouwmarkt.
Ik heb naar de schragen van Axminster gekeken, maar die hebben geen rubberen voeten, schijnt nogal te kunnen krassen.
Ik heb naar de schragen van Axminster gekeken, maar die hebben geen rubberen voeten, schijnt nogal te kunnen krassen.
[ Voor 17% gewijzigd door peligro2k op 26-09-2017 11:37 ]
Paar houten schragen van de Ikea? 
Dat spul dat ze als bureaupoten verkopen, je weet wel
Dat spul dat ze als bureaupoten verkopen, je weet wel
Ik heb deze:peligro2k schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:36:
Iemand een goede tip voor een paar stalen schragen die lekker compact inklapbaar zijn, en waar je wellicht twee latten als dwarsdrager in kan hangen voor extra stabiliteit? Ik ga de komende weken beetje klussen/verbouwen en wil graag iets stabielers dan mijn houten schragen van de bouwmarkt.

Erg fijne dingen
[edit]
Daar moet je dus een hulpstukje voor maken:Vliegvlug schreef op maandag 25 september 2017 @ 10:39:
Wat ik me van de door @Atmoz getoond dog hole bushing trouwens afvraag is hoe je die goed vasthoudt tijdens het boren. Of zit daar nog een houder bij?

[ Voor 20% gewijzigd door Atmoz op 26-09-2017 13:43 ]
DHP482RFJ. Met 2 stuks 4Ah accu's, lader en in een kist.s0ulmaster schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:13:
Deze zaterdag is de hp457 van makita in de aanbieding bij de Aldi. Nu las ik al dat deze een ander accu systeem gebruikt en ook niet echt een spannend koppel heeft, dus ik twijfel best. Iemand een tip voor een degelijke machine? Ik zie met al die type nummers het verschil niet goed meer.
Die is bij verschillende webshops voor €250,- te koop.
[ Voor 3% gewijzigd door Framoes op 26-09-2017 13:24 ]
Verwijderd
Ik heb een paar van Stanley Fatmax. Vooral gekozen omdat ze verstelbaar zijn tot 100cm hoogte. Geen staal (grotendeels plastiek), maar niets op aan te merken.peligro2k schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:36:
Wat ben jij in vredesnaam aan het maken? Een bartafel met glas- en fleshouder?Atmoz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:17:
[...]
Ik heb deze:
[afbeelding]
Erg fijne dingen
Hé @geekeep ;-)
[ Voor 29% gewijzigd door Eusebius op 26-09-2017 13:53 ]
==
hoi
Ik ben bezig met een nieuw projectjeEusebius schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:51:
Wat ben jij in vredesnaam aan het maken? Een bartafel met glas- en fleshouder?
Zal binnenkort wel eens wat foto's posten
@peligro2kVerwijderd schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:48:
[...]
Ik heb een paar van Stanley Fatmax. Vooral gekozen omdat ze verstelbaar zijn tot 100cm hoogte. Geen staal (grotendeels plastiek), maar niets op aan te merken.
Ik heb deze, vallen zeker niet tegen.
Met gestrekt been.
Thanks die kosten ook geen drol, wel jammer dat ze niet in hoogte verstelbaar zijn, maar voor dat geld..artbij schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:12:
[...]
@peligro2k
Ik heb deze, vallen zeker niet tegen.
Edit: is er trouwens iemand die zijn onderstel combineert met bijvoorbeeld een mftslab (http://www.multifunctionslab.com) ofzoiets? Volgens mij heb je dan een perfecte (inklapbare) werkbank!
[ Voor 21% gewijzigd door peligro2k op 26-09-2017 14:16 ]
Vreemd, bij mij passen de klemmen wel in de accesoirezijtas (toegegeven, het is aan de krappe kant, maar het past).Orion84 schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:00:
Mocht je er nog niet zelf zijn op gekomen: de verbindings-strips kan je in de rails bewaren als je ze niet gebruikt door ze volledig in 1 van de 2 kanten te schuiven.
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
Heb jij de originele Makita klemmen?
En inderdaad, de strips kan je in de rails laten zitten, moet je alleen het inbus sleuteltje nog ergens kwijt. Ik bewaar ze nu maar gewoon in de koker waarin ze geleverd werden en dan in de MBOX bij de zaag. Werkt ook prima, maar vond het gewoon een beetje gek
En inderdaad, de strips kan je in de rails laten zitten, moet je alleen het inbus sleuteltje nog ergens kwijt. Ik bewaar ze nu maar gewoon in de koker waarin ze geleverd werden en dan in de MBOX bij de zaag. Werkt ook prima, maar vond het gewoon een beetje gek
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik ben erg blij met deze:peligro2k schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:36:
https://www.toolnation.nl...ouwbare-zaagbok-paar.html
Waren een tijd terug in de aanbieding incl. twee lijmklemmen.
Thanks, enig idee wat je er destijds voor hebt betaald?Reinier schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:00:
[...]
Ik ben erg blij met deze:
https://www.toolnation.nl...ouwbare-zaagbok-paar.html
Waren een tijd terug in de aanbieding incl. twee lijmklemmen.
Bedankt voor de tip! Ik mis alleen wat uitleg waarom deze interessant is ten opzichte van de rest! Ik zal iig even kijken.Framoes schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:22:
[...]
DHP482RFJ. Met 2 stuks 4Ah accu's, lader en in een kist.
Die is bij verschillende webshops voor €250,- te koop.
tijd voor wat klusjes!
119 euro, was bij Pontmeyer.peligro2k schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:23:
[...]
Thanks, enig idee wat je er destijds voor hebt betaald?
Het is een prima profi machine met klopstand en genoeg kracht om redelijke schroeven in te kunnen draaien en bijvoorbeeld met gatenzagen aan de slag te kunnen. Daarnaast valt hij binnen je budget en wordt hij geleverd met accu's, lader en in een systainer (kistje).s0ulmaster schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:51:
[...]
Bedankt voor de tip! Ik mis alleen wat uitleg waarom deze interessant is ten opzichte van de rest! Ik zal iig even kijken.
Kortom: prima machine om mee te beginnen en een stuk beter dan die van de Aldi/Gamma/Praxis/etc.
Tnx ik zag ook dat deze machine 62Nm koppel had.... Een stuk meer dan de 42Nm van de makita van de Aldi. Met 2 grote accu's en goede keus. Ik had ook begrepen dat die van de Aldi een ander type accu had.Framoes schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 17:35:
[...]
Het is een prima profi machine met klopstand en genoeg kracht om redelijke schroeven in te kunnen draaien en bijvoorbeeld met gatenzagen aan de slag te kunnen. Daarnaast valt hij binnen je budget en wordt hij geleverd met accu's, lader en in een systainer (kistje).
Kortom: prima machine om mee te beginnen en een stuk beter dan die van de Aldi/Gamma/Praxis/etc.
Dank voor de uitleg. Deze gaat het wss worden.
tijd voor wat klusjes!
Ja, klopt. De Makita's bij de bouwmarkten zoals Gamma en Praxis (en die bij de Aldi) zijn de goedkopere lijn. Deze hebben accu's die niet uitwisselbaar zijn met hun professionele lijn machines. De accu's hebben niet de(zelfde) chip met beveiliging tegen overbelasting en diepontlading die de gewone accu's wel hebben. Door te gaan voor een set met gewone accu's, kan je later eventueel losse machines zonder accu bijkopen. Bij die andere accu's is dat niet mogelijk.s0ulmaster schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 17:54:
[...]
Tnx ik zag ook dat deze machine 62Nm koppel had.... Een stuk meer dan de 42Nm van de makita van de Aldi. Met 2 grote accu's en goede keus. Ik had ook begrepen dat die van de Aldi een ander type accu had.
Dank voor de uitleg. Deze gaat het wss worden.
Daarnaast zijn het bij die goedkopere machines volgens mij ook 1,3Ah of 1,5Ah accu's. Op zich niks mis mee, maar dat maakt het prijsverschil al beter te verantwoorden.
Ik denk dat ik uiteindelijk voor deze ga: http://www.screwfix.eu/to...-all-metal-saw-horse.html
Krijgen hele goede reviews, zijn in hoogte verstelbaar, en je kan er twee dwarsbalken in zetten.
Krijgen hele goede reviews, zijn in hoogte verstelbaar, en je kan er twee dwarsbalken in zetten.
Helemaal duidelijk. Overspanning en onderspqnnings beveiliging had ik trouwens op elke accu wel verwacht.... Bijzonder. Hoe kan ik herkennen bij welke serie een machine van makita hoort. Ik kan tot nu toe in de naamgeving nog niet ontdekken welke serie een model toe behoort. Bij Bosch is het verschil tussen groen en blauw snel duidelijk bijvoorbeeld, maar bij makita snap ik de type nummers echt voor geen meter.Framoes schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 18:13:
[...]
Ja, klopt. De Makita's bij de bouwmarkten zoals Gamma en Praxis (en die bij de Aldi) zijn de goedkopere lijn. Deze hebben accu's die niet uitwisselbaar zijn met hun professionele lijn machines. De accu's hebben niet de(zelfde) chip met beveiliging tegen overbelasting en diepontlading die de gewone accu's wel hebben. Door te gaan voor een set met gewone accu's, kan je later eventueel losse machines zonder accu bijkopen. Bij die andere accu's is dat niet mogelijk.
Daarnaast zijn het bij die goedkopere machines volgens mij ook 1,3Ah of 1,5Ah accu's. Op zich niks mis mee, maar dat maakt het prijsverschil al beter te verantwoorden.
tijd voor wat klusjes!
Ik moet zeggen dat het niet precies weet, maar wel dat de accu's met witte bovenrand (daar herken je ze ook aan) niet dezelfde beveiliging hebben als de standaard-accu's van Makita. Die schijnen overigens wel tot de betere te horen, als ik AvE (schroeft dingen open op youtube) mag geloven. De chip schijnt goed te zijn.s0ulmaster schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:18:
[...]
Helemaal duidelijk. Overspanning en onderspqnnings beveiliging had ik trouwens op elke accu wel verwacht.... Bijzonder. Hoe kan ik herkennen bij welke serie een machine van makita hoort. Ik kan tot nu toe in de naamgeving nog niet ontdekken welke serie een model toe behoort. Bij Bosch is het verschil tussen groen en blauw snel duidelijk bijvoorbeeld, maar bij makita snap ik de type nummers echt voor geen meter.
Bij accuboormachines is het
DDF = schroefmachine
DHP = klopboor
DHR = boorhamer
DTD = slagschroevendraaier
Wat betreft de getallen kan ik zelf niet altijd een logica ontdekken. De DHP482 is bijvoorbeeld een instapmodel qua prijs, maar de DHP481 is de allersterkste accu-klopboor die ze maken. De DHP483 is weer een subcompacte 18V machine die bijna van het formaat 10.8V is en de DHP484 is de opvolger van de DHP480
Overigens heeft Makita ook een goedkopere lijn met een andere kleur: Maktec. Deze zijn oranje.
[ Voor 3% gewijzigd door Framoes op 26-09-2017 19:31 ]
Zijn video's zijn interessant, ik kijk zo'n beetje alles van hem! En ik heb zo'n "Release the schmoo" shirt gekocht.Framoes schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:30:
als ik AvE (schroeft dingen open op youtube) mag geloven.
[ Voor 10% gewijzigd door Hillie op 26-09-2017 19:44 ]
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Tegenwoordig wordt er ook Bosch Blauw bij de bouwmarkten verkocht en als ik de ervaringen met zwabberende boorkoppen hier meeneem is de blauwe variant tegenwoordig niet perse meer gelijk aan kwaliteits0ulmaster schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:18:
[...]
Bij Bosch is het verschil tussen groen en blauw snel duidelijk bijvoorbeeld, maar bij makita snap ik de type nummers echt voor geen meter.
Ieder merk heeft overigens zijn betere en mindere lijnen. Vaak is dat in de prijs terug te vinden. Voor de gevallen waarin dat niet zo is (kwaliteit voor een fijne prijs) zijn forums als deze beschikbaar
Credits voor @Uncle Mel voor onderstaandes0ulmaster schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:18:
[...]
Hoe kan ik herkennen bij welke serie een machine van makita hoort. Ik kan tot nu toe in de naamgeving nog niet ontdekken welke serie een model toe behoort. Bij Bosch is het verschil tussen groen en blauw snel duidelijk bijvoorbeeld, maar bij makita snap ik de type nummers echt voor geen meter.
Heb dit ff van hem "gejat" uit het vorige deel van dit topic
Verduidelijking van de Makita types
Model: 122333456
1 D = 4Ah accu compatibel
1 B = Max 3Ah accu compatibel
1 niets =10,8V OF met snoer)
4 Z = kale machine
4 R = met accus en lader
5 Y = met 2x 1.5ah accu's
5 F = met 2x 3ah accu's
5 M = met 2x 4ah accu's
5 T = met 2x 5ah accu's
6 J = met mbox
6 E = met koffer
6 K = met koffer Groot
2: Machines:
LX Comboset
LS Afkortzaag
TM Multitool
GA Haakse Slijper
GD rechte slijper
JR Reciprozaag
BO Excenterschuurmachine
HR Combihamer (hamerboor)
HP Klopboor
DA Haakse Boormachine
DF Boor-/Schroefmachine
TD Slagschroevendraaier
TW Slagmoersleutel
TL Haakse slagmoersleutel
FR Schroefautomaat
JV Decoupeerzaag
CS Cirkelzaagmetaal
SS Cirkelzaag
HS Cirkelzaag
PB Bandzaag
KP Schaafmachine
BN Brad Tacker
PT Pin Tacker
ST Nietmachine
CM Koffiezetapparaat
ML Lamp
Op de 333 staat het typenummer van het product, dit verschilt per product wat het inhoud. Soms de maat van de zaag, soms de slagkracht, soms snap ik er ook geen moer van
Anyway, een product wat bijvoorbeeld eindigt op RTJ heeft een oplader, 2x 5AH accu en een Mbox waar het product in past. Een product wat eindigt op ZK heeft geen accu's en lader maar wel een koffer.
De producten beginnend met B zie je nog maar weinig en als er een zelfde productnummer begint met D, dan kun je er zeker van zijn dat hij gewoon compatible is met 4AH en hoger.
-----
Als je een Makita machine zoekt die je interessant lijkt, let dan op de volgende 2 dingen:
1: als er een witte rand aan de bovenkant om de accu zit is het de DHZ lijn van Makita, en de accus dus niet uitwisselbaar e.d. zoals al eerder gezegt.
2: Als er LXT op de accu's en/of machine staat is deze dus uit de WEL uitwisselbare lijn van Makita.
[ Voor 14% gewijzigd door Annuk op 27-09-2017 17:26 . Reden: credits toegevoegd ;) ]
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Ik heb deze ooit gekocht bij de Aldi. Ze gaan tot 130 dus ook prima te gebruiken als steiger bij het schilderen van de boeiboord bijvoorbeeld.peligro2k schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:09:
Ik denk dat ik uiteindelijk voor deze ga: http://www.screwfix.eu/to...-all-metal-saw-horse.html

Ah oké.Atmoz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:17:
[...]
Daar moet je dus een hulpstukje voor maken:
[afbeelding]
Dan moet je er dus wel eerst voor zorgen dat je dat ding echt haaks in je hulpstuk plaatst én je hebt nog een grotere boor nodig. Kolomboor vereist dus.
Hulde aan de auteur. Verklaar een heleboel.Annuk schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:19:
[...]
weet niet meer wie dit destijds gepost had in het voorgaande topic, maar had dit destijds even van de betreffende persoon gekopieerd. Maar bij deze alvast ere wie ere toekomt wie dit destijds had gepost, en waarvan ik het nu schaamteloos gekopieerd heb
4 Z = kale machine
4 R = met accus en lader
5 F = met 2x 3ah accu's
5 M = met 2x 4ah accu's
5 T = met 2x 5ah accu's
6 J = met mbox
6 E = met koffer
6 K = met koffer Groot
LX Comboset
LS Afkortzaag
TM Multitool
GA Haakse Slijper
GD rechte slijper
JR Reciprozaag
BO Excenterschuurmachine
HP Klopboor
DA Haakse Boormachine
DF Boor-/Schroefmachine
TD Slagschroevendraaier
TW Slagmoersleutel
FR Schroefautomaat
JV Decoupeerzaag
CS Cirkelzaagmetaal
SS Cirkelzaag
HS Cirkelzaag
PB Bandzaag
KP Schaafmachine
BN Brad Tacker
PT Pin Tacker
ST Nietmachine
CM Koffiezetapparaat
ML Lamp
Op de 333 staat het typenummer van het product, dit verschilt per product wat het inhoud. Soms de maat van de zaag, soms de slagkracht, soms snap ik er ook geen moer van
Anyway, een product wat bijvoorbeeld eindigt op RTJ heeft een oplader, 2x 5AH accu en een Mbox waar het product in past. Een product wat eindigt op ZK heeft geen accu's en lader maar wel een koffer.
De producten beginnend met B zie je nog maar weinig en als er een zelfde productnummer begint met D, dan kun je er zeker van zijn dat hij gewoon compatible is met 4AH en hoger.
-----
Als je een Makita machine zoekt die je interessant lijkt, let dan op de volgende 2 dingen:
1: als er een witte rand aan de bovenkant om de accu zit is het de DHZ lijn van Makita, en de accus dus niet uitwisselbaar e.d. zoals al eerder gezegt.
2: Als er LXT op de accu's en/of machine staat is deze dus uit de WEL uitwisselbare lijn van Makita.
Danku!
tijd voor wat klusjes!
Verwijderd
Hello! Als eigenaar van een DHP482 kan ik zeggen, prima machine. Doet wat het moet doen, en nog goed ook. Let wel op, het is geen koolborstelloze machine! (een van de redenen waarom hij wat beter te betalen is dan de 484...)s0ulmaster schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:18:
[...]
Helemaal duidelijk. Overspanning en onderspqnnings beveiliging had ik trouwens op elke accu wel verwacht.... Bijzonder. Hoe kan ik herkennen bij welke serie een machine van makita hoort. Ik kan tot nu toe in de naamgeving nog niet ontdekken welke serie een model toe behoort. Bij Bosch is het verschil tussen groen en blauw snel duidelijk bijvoorbeeld, maar bij makita snap ik de type nummers echt voor geen meter.
Verder: de verschillen tussen bouwmarkt en professionele lijn zie je aan de accu, zoals al gezegd is. Wat ik tot nu toe een beetje miste zijn de plaatjes natuurlijk! Zie onder:

Dit is een accu uit de profi lijn.

En dit is een 18v accu uit de bouwmarkt lijn. Deze accu's zijn er in meerdere kleuren, maar de aansluiting is anders, er zit geen accu-indicator achter op de accu, en ongetwijfeld nog andere verschillen
De lader is ook anders
Ik durf met enige aangrenzende zekerheid te zeggen dat dit door @teacher gedaan isAnnuk schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:19:
[...]
weet niet meer wie dit destijds gepost had in het voorgaande topic, maar had dit destijds even van de betreffende persoon gekopieerd. Maar bij deze alvast ere wie ere toekomt wie dit destijds had gepost, en waarvan ik het nu schaamteloos gekopieerd heb
4 Z = kale machine
4 R = met accus en lader
5 F = met 2x 3ah accu's
5 M = met 2x 4ah accu's
5 T = met 2x 5ah accu's
6 J = met mbox
6 E = met koffer
6 K = met koffer Groot
LX Comboset
LS Afkortzaag
TM Multitool
GA Haakse Slijper
GD rechte slijper
JR Reciprozaag
BO Excenterschuurmachine
HP Klopboor
DA Haakse Boormachine
DF Boor-/Schroefmachine
TD Slagschroevendraaier
TW Slagmoersleutel
FR Schroefautomaat
JV Decoupeerzaag
CS Cirkelzaagmetaal
SS Cirkelzaag
HS Cirkelzaag
PB Bandzaag
KP Schaafmachine
BN Brad Tacker
PT Pin Tacker
ST Nietmachine
CM Koffiezetapparaat
ML Lamp
-----

TP mist nog. Dat is een Hybride Slagschroevendraaier, die heeft een schroef stand, een slagschroef stand, een boor stand en een klopboor stand.Annuk schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:19:
[...]
4 Z = kale machine
4 R = met accus en lader
5 F = met 2x 3ah accu's
5 M = met 2x 4ah accu's
5 T = met 2x 5ah accu's
6 J = met mbox
6 E = met koffer
6 K = met koffer Groot
LX Comboset
LS Afkortzaag
TM Multitool
GA Haakse Slijper
GD rechte slijper
JR Reciprozaag
BO Excenterschuurmachine
HP Klopboor
DA Haakse Boormachine
DF Boor-/Schroefmachine
TD Slagschroevendraaier
TW Slagmoersleutel
FR Schroefautomaat
JV Decoupeerzaag
CS Cirkelzaagmetaal
SS Cirkelzaag
HS Cirkelzaag
PB Bandzaag
KP Schaafmachine
BN Brad Tacker
PT Pin Tacker
ST Nietmachine
CM Koffiezetapparaat
ML Lamp
-----
De BTP140 is de partner van mijn BHP453, het zijn beide geen lichte machines maar ik kan er wel veel mee doen zonder te wisselen van bitjes en boortjes.
Stadia was beter....
Waarom zo moeilijk doen als hij een CNC machine heeft? CNC een mal en gebruik die mal om te boren. Andere optie is zijn FLOTT kolomboor gebruiken op de wijze op deze foto:Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 21:13:
[...]
Tsss, wat een pessimisme weer.
Er zijn er hier meer met hele strakke ideeën hoor.![]()
Zomaar even uit de losse pols:Als het goed is heb je nu al je nieuwe tools ingezet, kom daar maar eens overheen.
- Teken met je nieuwe gradenboog een mooi segment uit op je werkbank.
- Zaag met de Japanse zaag dat deel zo strak mogelijk uit, dat moet lukken toch??
- Zet het losgezaagde blokje met de nieuwe Dog Hole in je woww kolomboormachine en boor gecontroleerd een 19mm gat.
- Polijst het gezaagde boorgat, het kan zijn dat je daarvoor nog een tooltje moet aanschaffen.
- Lijm het afgezaagde blokje weer terug in je werkbank.
Wel weer bizar mooi spul trouwens, ik zal straks even een foto proberen te maken van m'n eigen oldskool werkbankklemmen.
Meer dan een speedboor en een bovenfrees had ik daar niet voor nodig.![]()
[einde brutaalmode]
3. Voor 10.8v Reeks is het de CXT reeks die uitwisselbaar is binnen de machines.Annuk schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:19:
[...]
4 Z = kale machine
4 R = met accus en lader
5 F = met 2x 3ah accu's
5 M = met 2x 4ah accu's
5 T = met 2x 5ah accu's
6 J = met mbox
6 E = met koffer
6 K = met koffer Groot
LX Comboset
LS Afkortzaag
TM Multitool
GA Haakse Slijper
GD rechte slijper
JR Reciprozaag
BO Excenterschuurmachine
HP Klopboor
DA Haakse Boormachine
DF Boor-/Schroefmachine
TD Slagschroevendraaier
TW Slagmoersleutel
FR Schroefautomaat
JV Decoupeerzaag
CS Cirkelzaagmetaal
SS Cirkelzaag
HS Cirkelzaag
PB Bandzaag
KP Schaafmachine
BN Brad Tacker
PT Pin Tacker
ST Nietmachine
CM Koffiezetapparaat
ML Lamp
-----
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Simpel tochFramoes schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:30:
[...]
Ik moet zeggen dat het niet precies weet, maar wel dat de accu's met witte bovenrand (daar herken je ze ook aan) niet dezelfde beveiliging hebben als de standaard-accu's van Makita. Die schijnen overigens wel tot de betere te horen, als ik AvE (schroeft dingen open op youtube) mag geloven. De chip schijnt goed te zijn.
Bij accuboormachines is het
DDF = schroefmachine
DHP = klopboor
DHR = boorhamer
DTD = slagschroevendraaier
Wat betreft de getallen kan ik zelf niet altijd een logica ontdekken. De DHP482 is bijvoorbeeld een instapmodel qua prijs, maar de DHP481 is de allersterkste accu-klopboor die ze maken. De DHP483 is weer een subcompacte 18V machine die bijna van het formaat 10.8V is en de DHP484 is de opvolger van de DHP480
Overigens heeft Makita ook een goedkopere lijn met een andere kleur: Maktec. Deze zijn oranje.
Hier stond eerst hetzelfde als @Annuk al heeft gepost
Verder hebben alle modellen met "LXT" erop uitwisselbare accu's (wel even op voltage letten)
Nooit gezien nog, zal hem aan mijn verzichtje toevoegenartificial_sun schreef op woensdag 27 september 2017 @ 08:55:
[...]
TP mist nog. Dat is een Hybride Slagschroevendraaier, die heeft een schroef stand, een slagschroef stand, een boor stand en een klopboor stand.
De BTP140 is de partner van mijn BHP453, het zijn beide geen lichte machines maar ik kan er wel veel mee doen zonder te wisselen van bitjes en boortjes.
HAH! No it was ME, die andere Makita sletNotna schreef op woensdag 27 september 2017 @ 08:11:
[...]
Ik durf met enige aangrenzende zekerheid te zeggen dat dit door @teacher gedaan is
edit: eerst lezen, @Annuk heft mijn dingetje al gepost
[ Voor 59% gewijzigd door Uncle Mel op 27-09-2017 17:07 ]
Mea CulpaUncle Mel schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:03:
[...]
Simpel toch:
Hier stond eerst hetzelfde als @Annuk al heeft gepost
Verder hebben alle modellen met "LXT" erop uitwisselbare accu's (wel even op voltage letten)
[...]
Nooit gezien nog, zal hem aan mijn verzichtje toevoegen
[...]
HAH! No it was ME, die andere Makita slet
No problemo, Ik kan mij goed indenken dat de mod die het topic in "[DIY] Het grote (elektrische) Makita gereedschapstopic" veranderd, automatisch aan alles wat zeeblauw is gelinkt wordt
Zal het zo even in m'n post zettenUncle Mel schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:03:
HAH! No it was ME, die andere Makita slet
Wel RAL5021 tochUncle Mel schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:17:
[...]
No problemo, Ik kan mij goed indenken dat de mod die het topic in "[DIY] Het grote (elektrische) Makita gereedschapstopic" veranderd, automatisch aan alles wat zeeblauw is gelinkt wordt

Ben wel in voor een Makita topic
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
6 december 2016 in deel 2 van dit topic werd de titel tijdelijk "aangepast" wegens de vele "aanbevelingen" van MakitaAnnuk schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:24:
Ben wel in voor een Makita topic
Ja en zo zijn er dalijk 15 losse topics... Niet heel handig lijkt me. Zeker omdat er geen enkel merk is wat overal goed in is.
De mod die toen de topictitel heeft aangepast wordt vooral met geel-zwarte troepmeuk geassocieerdUncle Mel schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:17:
[...]

Is dat alles wat je hebt? Hier, en dit is alleen het 18v assortiment:Eusebius schreef op woensdag 27 september 2017 @ 19:05:
Hé er zijn ook nog mensen met voorliefde voor andere merken
[afbeelding]

Mooi plaatje
Ik ben niet alleen maar Makita fan, ook Knipex en Wiha
Geen versplintering graag,dan kunnen we de Boschers en de mensen die sterk genoeg zijn om met DeWalt te werken niet meer overtuigen van het Japanse vakamanschap.
Geen versplintering graag,dan kunnen we de Boschers en de mensen die sterk genoeg zijn om met DeWalt te werken niet meer overtuigen van het Japanse vakamanschap.

[ Voor 19% gewijzigd door artificial_sun op 27-09-2017 21:25 ]
Stadia was beter....
Makita heeft toch het grootste 18V assortiment van alle merken? Zag dat laatst ergens voorbijkomen. 140 machines ofzo.The Eagle schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:20:
[...]
Is dat alles wat je hebt? Hier, en dit is alleen het 18v assortiment:
[afbeelding]
Mooi plaatje
Dit topic is gesloten.