[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 103 Laatste
Acties:
  • 915.194 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ik zie het nu inderdaad op de site van Metabo. Interessant.

Wat ik een voordeel van Metabo vind is dat de chucks (haaks, excentrisch, etc.) uitwisselbaar zijn tussen de 12V en 18V modellen. Dat is bij Bosch helaas niet het geval.
Geschikt voor Metabo PowerMaxx BS Quick, PowerMaxx BS 12 Q, PowerMaxx BS 12 BL Q, BS 18 Quick, BS 18 L BL Q
https://www.metabo.com/be...stuk-quick-627234000.html

[ Voor 13% gewijzigd door Ethiron op 08-02-2019 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13

Reinier

\o/

Navi schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:19:
[...]

De gemiddelde klusser doet niets in huis wat de 10.8 (nu 12V maar zijn hetzelfde) machines kunnen.
:D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
LOL, aangepast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:20
Vitamine schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:50:
[...]

Niet doen, nu (nog) kost mijn Bosch boorhamer €40,- per gat :/ .
Maar ik ben ervan afgestapt om aan de onderkant van het segment te zitten. Net iets te vaak gehad dat of mijn handen/polsen stuk gingen, gaten niet mooi waren etc.
Dus één keer een goede machine aangeschaft en een goede set boren.
Even een update: gisteren rook- en CO-melders opgehangen. Mijn Bosch kost nu nog maar €33,- per gat O-)

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:10

vectormatic

Warlock of the doorlock

roches schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:22:
[...]

Ik zou jouw buurman geweest kunnen zijn, ik heb dat nl. ook al een keer gedaan bij een buurman die met een klopboor gaten in gewapend beton probeerde te boren.
Volgende dag had hij ook een SDS-machine gekocht en was ik lekker van dat gegil van de klopboor af.... >:)
Same here, buurman was (een verdieping lager dan ik toen zat, en niet in de gedeelde muur, maar de buitenmuur) een TV aan het ophangen.. Na een kwartier gejank door mn eten heen ben ik naar beneden gelopen, boorhamer uit de garage gepakt, aangebeld en binnen 2 minuten zn boorwerk ff afgemaakt...

Bij mezelf was een traphekje ophangen de druppel, toen ik tot de conclusie kwam dat ik per 3-4 gaten een duur piranha boortje versleet op het beton was de aankoop van een boorhamer snel verantwoord, en heb er geen moment spijt van gehad

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Ethiron schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:34:
Ik zie het nu inderdaad op de site van Metabo. Interessant.

Wat ik een voordeel van Metabo vind is dat de chucks (haaks, excentrisch, etc.) uitwisselbaar zijn tussen de 12V en 18V modellen. Dat is bij Bosch helaas niet het geval.

[...]

https://www.metabo.com/be...stuk-quick-627234000.html
Ik ben ook sowieso ook wel fan van het quick systeem van Metabo. Vind deze nieuwe 12V machines echt mooi. Sinds ik hem in m'n hand heb gehad ook wel mijn eerste optie voor een nieuwe schroefmachine. Kan ik m'n Makita DDF483 en Metabo BS18 met quick-systeem weg doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:43
Normaal kost een 5 Ah 18 V accu van Makita zo’n € 75,-. Nu met die gratis accu actie kan je dus de Makita DUB183Z bladblazer van € 75,- kopen en krijg je er een gratis accu bij of andersom is maar hoe je het bekijkt https://www.mastertools.nl/makita-dub183z-bladblazer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:05
Daarnet in een winkel de ddf483 en ddf33x vastgehouden. Is volgens mij gewoon dezelfde machine met andere accu.

Wat een heerlijk klein machientje is dat zeg :o jammer dat er dus bij 18V zo'n klont van een accu onder hangt, die het helemaal teniet doet. Anders zou ik er bijna eentje wel bij willen hebben :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik kon mij ook niet inhouden en heb de DDF484ZJ ook net besteld bij Combitools.

Tijd geleden een Milwaukee heavy duty schroefmachine gekocht, maar die bleek te zwaar voor mij, dit is mooi een halve kilo lichter en hopelijk precies de sweetspot die ik zoek.
Momenteel veel aan het klussen en was helemaal klaar met continu wisselen van boortje en bitje, 100x per dag.
Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschapcentrum.nl/pub/media/catalog/product/cache/1/image/700x380/beff4985b56e3afdbeabfc89641a4582/d/9/d9d1bd5927977ac856b867a9fdf543a6.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Nomad op 09-02-2019 18:53 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik las net dat de lidl een tegelbreek/sloop ding in de aanbieding heeft .. multitiool lidl

De compressor heb ik al en indien nodig kan ik nog 1 lenen om bv de tankinhoud te vergroten ..

Maar nergens de "Joule" om bv met een elektrische sloophamer te vergelijken

Aangezien ik wat dekvloeren (zolder en begane grond) + tegels (keuken & badkamer) te verwijderen heb vraag ik me af hoe handig deze aankoop is..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
ze geven 160-280L/min aan. Ten eerste: Dat geloof ik niet, volgens mij moet zo'n tool een veelvoud ervan gebruiken. En als het idd zo weinig is, dan zal het vermogen ook wel tegen vallen.

Ze hebben ook regelmatig (ik vind hem nu even niet) een breekhamer op elektro in de aanbieding. Volgens mij een pbh-1500 oid. Die zou ik eerder overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 15:57
Dit ging helemaal fout. Kan verwijderd worden. Zie bericht hieronder.

[ Voor 89% gewijzigd door Brutalsranan op 10-02-2019 22:02 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Het gevecht tussen @CurlyMo en zijn Fermacellplaten kan je hier verder volgen: Accuboor krijgt schroeven niet verzonken in Fermacell

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-05 16:49

Jelte,89

Woodworking

Nomad schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 18:52:
Ik kon mij ook niet inhouden en heb de DDF484ZJ ook net besteld bij Combitools.

Tijd geleden een Milwaukee heavy duty schroefmachine gekocht, maar die bleek te zwaar voor mij, dit is mooi een halve kilo lichter en hopelijk precies de sweetspot die ik zoek.
Momenteel veel aan het klussen en was helemaal klaar met continu wisselen van boortje en bitje, 100x per dag.
[Afbeelding]
Denk je wel even aan de Makita actie mbt de gratis accu?

Revive the guild!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 15:55
vectormatic schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:16:
... was de aankoop van een boorhamer snel verantwoord, en heb er geen moment spijt van gehad
Precies; ik heb rond 1996 besloten om een Metabo boorhamer te kopen ipv dat gedoe met de klopboor. Is elk jaar een paar keer gebruikt, nu dus 23 jaar oud en doet het nog prima. Een van mijn betere aankopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Bij toolstation zelf (gemaild en gebeld: Geen antwoord op mail en via word ik niet wijzer en de lokale vestiging in Zwolle heeft geen voorraad, dus dan maar even hier vragen:

https://www.toolstation.n...le-nat-droogzuiger/p34847

De foto en het EAN nummer gaan over het oude model. Het fabrikantnr is voor het nieuwe model. En ze hebben afgelopen week een nieuwe voorraad van 30 stuks gekregen (nu alweer geslonken naar 14 :) ).

Mijn vraag: Levert Toolstation nu het oude of nieuwe model CTL Midi? mocht iemand bij een TS komen deze week met voorraad, kan je dan eens checken wat die vestiging heeft staan? In Eindhoven stond iig nog het oude model (daar was ik toevallig vorige week), maar die stond er blijkbaar al ff. Ze hadden geen idee wat ze bij een nieuwe levering gingen krijgen.

De prijs is nl wel aantrekkelijk ivm andere winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:24
Ik ga binnenkort plinten leggen beneden en op de 1e verdieping. Nu heb ik al een afkortzaag besteld (Dewalt dws774). Hier zit een TCT 24 tands zaagblad bij. Nu zijn de plinten van meranti hardhout en mdf voor boven. Wat voor een soort zaagblad(en) kan ik het beste erbij kopen? CMT bijv. heb ik vaker langs zien komen, maar hoeveel tands e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Skidmarks schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 09:15:
Normaal kost een 5 Ah 18 V accu van Makita zo’n € 75,-. Nu met die gratis accu actie kan je dus de Makita DUB183Z bladblazer van € 75,- kopen en krijg je er een gratis accu bij of andersom is maar hoe je het bekijkt https://www.mastertools.nl/makita-dub183z-bladblazer.
Dan zou ik ook even naar de DUB362Z kijken die een paar tientjes duurder is als je het treft.
Amazon levert hem voor een scherpe prijs, maar met een beetje zoeken vind je hier misschien ook wel een shop, zodat je toch de gratis accu kunt claimen.

Het voordeel van deze 2x18V bladblazer is de extra power bij het blazen.
Heb er zelf ook een en het is nu weer een leuk klusje geworden want dit ding blaast als een malle, maar zonder het irritante 230V snoer, of de knetterherrie van een benzinemotor. :P

Op standje maximaal vreet deze bladblazer wel 5Ah accu's en dat steeds met 2 tegelijk, ook iets om rekening mee te houden.
Voor een volledig rondje om het huis ben ik minstens 6 accu's verder. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:50:
Bij toolstation zelf (gemaild en gebeld: Geen antwoord op mail en via word ik niet wijzer en de lokale vestiging in Zwolle heeft geen voorraad, dus dan maar even hier vragen:

https://www.toolstation.n...le-nat-droogzuiger/p34847

De foto en het EAN nummer gaan over het oude model. Het fabrikantnr is voor het nieuwe model. En ze hebben afgelopen week een nieuwe voorraad van 30 stuks gekregen (nu alweer geslonken naar 14 :) ).

Mijn vraag: Levert Toolstation nu het oude of nieuwe model CTL Midi? mocht iemand bij een TS komen deze week met voorraad, kan je dan eens checken wat die vestiging heeft staan? In Eindhoven stond iig nog het oude model (daar was ik toevallig vorige week), maar die stond er blijkbaar al ff. Ze hadden geen idee wat ze bij een nieuwe levering gingen krijgen.

De prijs is nl wel aantrekkelijk ivm andere winkels.
Mysterie opgelost:
https://www.toolstation.n...le-nat-droogzuiger/p89706

Ze hebben nu twee modellen in het assortiment :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:38
Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:57:
[...]

Ja, ik begrijp je overwegingen.
Toch is het zo dat je om een betonnen bunker te slopen je eerder aan een massieve sloopkogel denkt dan aan een bescheiden klauwhamer. ;)

[...]

Het is bij deze machines vooral de schuurcirkel in mm's die de afname bepaalt, als het goed is kun je die in de specs terug vinden.

Ben wel benieuwd hoe deze schuurmachine je voor deze klus gaat bevallen, het zou fijn zijn als je dat een keer kon terugkoppelen. :)
Maandag kwam hij binnen, en gisteravond gelijk even uitgeprobeerd op de vurenhout barndoor. Dit gaat echt 5x zo snel als de vlakschuurmachine, en veel minder trillingen. Topding dus. Hij is redelijk compact en licht goed in de hand, maar je hebt wel grote handen nodig. Met kleine handen verwacht ik wel dat hij net wat te breed is. Tot nu toe tevreden, dit weekend maar eens wat steviger aan de tand voelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Laatst online: 27-05 19:51
Mooie actie van Toolstation:
https://www.toolstation.n...schroefboormachine/p43041
Metabo Powermaxx BS Basic schroefboormachine 10,8V Li-ion voor €99. Inclusief twee 2Ah accu's en koffer. Heb 'm zelf al een tijdje, lekker handzaam en krachtig genoeg voor huis-, tuin- en keukenspul. Voor het lompe werk (denk aan 6x90mm schroeven) is er een slagschroefmachine (Powermaxx SSD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

geekeep schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:13:
Metabo Powermaxx BS Basic schroefboormachine 10,8V Li-ion voor €99. Inclusief twee 2Ah accu's en koffer. Heb 'm zelf al een tijdje, lekker handzaam en krachtig genoeg voor huis-, tuin- en keukenspul. Voor het lompe werk (denk aan 6x90mm schroeven) is er een slagschroefmachine (Powermaxx SSD).
Ik heb de Makita versie, fijne dingen inderdaad. En je kan er nog prima een 10mm houtboor in zetten voor incidenteel gebruik....alleen de accu's gaan wel erg vlot leeg. Geen probleem, ze zijn ook zo weer vol. Maar een dagje klussen heb ik wel 5x accu gewisseld. Zododende mijn recente post om voor ernaast de DDF484 te nemen, die is vandaag binnen gekomen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:00
Nomad schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:45:
[...]
Ik heb de Makita versie,
[...]
Welke is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

https://www.gereedschapce...177a3vkZkS3UaAn2ZEALw_wcB

En volgens mij is deze nu vervangen door Makita? Hij is nog nieuw te koop maar ze hebben nu ook 10.8v/12v met schuifaccu machines (en brushless). Dacht dat die de opvolger waren of bestaat het naast elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Makita is voor 10,8V overstapt op de CTX schuifaccu's inderdaad. Die lijn met steekaccu's is er helemaal uit. Jammer, want die waren toch wel een stukje compacter. Hier en daar dus blijkbaar nog wel te krijgen. Ik heb een tijdje terug een combiset van schroefmachine en slagschroevendraaier uit die lijn gekocht. Was ook een opruimingsaanbieding toen geloof ik. Setje ligt standaard in de auto en komt regelmatig van pas voor van alles en nog wat :)

[ Voor 46% gewijzigd door Orion84 op 13-02-2019 13:42 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 00:11
@Nomad
Ik heb ook een aantal 'oude' Makita 10,8V body's, lekker licht en compact. Het nadeel is dat er maar drie 18650 cellen in passen. Dat is de reden voor de schuifaccu's, daar passen meer cellen in, maar ze zijn niet compatible met elkaar. Terwijl de machines zelf grotendeels gelijk zijn.

Ik had liever gezien dat Makita de 12V (10,8V) accu oplossing van Bosch had overgenomen. Dan zou je de machine's ook neer kunnen zetten op de accu, zonder dat ze omvallen :).

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSm_u2_hdlXSjN3dixN0WLZF9-nld07Tz2A17K0-CVlEDlX9eiJ

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Puch-Maxi schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:43:
@Nomad
Ik heb ook een aantal 'oude' Makita 10,8V body's, lekker licht en compact. Het nadeel is dat er maar drie 18650 cellen in passen. Dat is de reden voor de schuifaccu's, daar passen meer cellen in, maar ze zijn niet compatible met elkaar. Terwijl de machines zelf grotendeels gelijk zijn.

Ik had liever gezien dat Makita de 12V (10,8V) accu oplossing van Bosch had overgenomen. Dan zou je de machine's ook neer kunnen zetten op de accu, zonder dat ze omvallen :).

[Afbeelding]
dat was zeker een handigere oplossing geweest. Want het is verder heerlijk compact, behalve dat die accu's echt niet geschikt zijn om mee te klussen (alleen om een klusje mee te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:10

dragonhaertt

@_'.'

Nomad schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:50:
[...]

dat was zeker een handigere oplossing geweest. Want het is verder heerlijk compact, behalve dat die accu's echt niet geschikt zijn om mee te klussen (alleen om een klusje mee te doen).
Voor serieus klussen zou ik sowieso meteen naar de 18V lijn grijpen van Makita. Voor het geld hoef je het ook niet te laten, losse body van een schroefmaschjien of boor is ook net boven de 100 euro.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

dragonhaertt schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:58:
[...]

Voor serieus klussen zou ik sowieso meteen naar de 18V lijn grijpen van Makita. Voor het geld hoef je het ook niet te laten, losse body van een schroefmaschjien of boor is ook net boven de 100 euro.
Enkele posts hierboven zie je dan ook dat ik naast deze 10.8 lijn ook recent een 18v gekocht heb (ddf484) voor de langere klussen.
Het is een mooie aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik ben er nog steeds niet uit met mn stofafzuiging :) Ik heb een tijdje zo'n scheppach overwogen en ook een tijdje een tweedehands wat grotere stofafzuiger. Maar eigenlijk heb ik daar allemaal niet zoveel zin in. Vooral ook omdat mijn Kärcher WD6 eigenlijk prima in staat is om de stofafzuiging voor mn tafelzaag te verzorgen.

Dus mijn volgende plannetje is zo'n cycloon op te bouwen. Denk hierbij aan zo'n plastic cycloontje gemonteerd op een emmer. En dan een verlengslang om de boel aan te sluiten.

Daar zit wel een boel huisvlijt in en dus is het misschien wel een optie om voor een paar tientjes meer een kant-en-klare oplossing te kopen.

Wat zijn jullie ervaringen en adviezen hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:39
Raymond schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:05:
Ik zat toevallig van de week deze video te kijken van de Wood Wisperer:

Is vermakelijk..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
Ik ben er nog steeds niet uit met mn stofafzuiging :) Ik heb een tijdje zo'n scheppach overwogen en ook een tijdje een tweedehands wat grotere stofafzuiger. Maar eigenlijk heb ik daar allemaal niet zoveel zin in. Vooral ook omdat mijn Kärcher WD6 eigenlijk prima in staat is om de stofafzuiging voor mn tafelzaag te verzorgen.

Dus mijn volgende plannetje is zo'n cycloon op te bouwen. Denk hierbij aan zo'n plastic cycloontje gemonteerd op een emmer. En dan een verlengslang om de boel aan te sluiten.

Daar zit wel een boel huisvlijt in en dus is het misschien wel een optie om voor een paar tientjes meer een kant-en-klare oplossing te kopen.

Ik heb een tijdje terug via Aliexpres een Dust cycloon gekocht voor €20 en daarna een dekselvat erbij genomen. En dat bevalt best wel goed. Ik wil de slangen eerdaags nog wel even vervangen, want die zijn nu aan de korte kant. Ik heb de stofzuigerslang van m'n starmix ingekort en voor een gedeelte gebruikt, en nog een andere slang die ik nog over had.

De onderstaande foto is nog van een testsetup. Hij is ondertussen verrijdbaar, maar ik wil er binnenkort de stofzuiger en de cycloon op 1 kar plaatsen, want nu is het nogal onhandig verplaatsen.
Al met al ben ik voor een krappe €50 klaar, en hij vangt nu 70á80% van de stof/zaagsel op. Naar mijn idee zou het beter moeten kunnen, maar daar moet ik nog een keer naar kijken.
Ik zou zelf in ieder geval niet voor de kant en klare oplossing gaan, want het is net zo makkelijk allemaal voor minder bij elkaar te sprokkelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DdMeY2jNr5kJRwqLSOQK02yi/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Puch-Maxi schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:43:
@Nomad

[Afbeelding]
Die steekaccu's hebben wel een paar nadelen. Je gebruikt een stuk ruimte in de machine en je omsluit met je hand een deel van de accu. Niet onoverkomelijk, maar er is een reden dat vrijwel alle merken schuifaccu's gebruiken in hun 12V machines. Alleen de 2Ah accu's besparen je echt ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 21:58
Framoes schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:09:
[...]

Die steekaccu's hebben wel een paar nadelen. Je gebruikt een stuk ruimte in de machine en je omsluit met je hand een deel van de accu. Niet onoverkomelijk, maar er is een reden dat vrijwel alle merken schuifaccu's gebruiken in hun 12V machines. Alleen de 2Ah accu's besparen je echt ruimte.
Het voordeel van die schuifaccu is dan ook dat het handvat dunner kan zijn.
Ik heb zowel 12v als 18v machines en ondanks dat de 12v handzamer is ligt de 18v veel fijner in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Laatst online: 27-05 19:51
Nomad schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:50:
[...]

De Makita link die je postte geven ook 1.3Ah accu's aan. Heb jij die ook? Aangezien ik met die Metabo en 2Ah accu's redelijk vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

geekeep schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:26:
[...]

De Makita link die je postte geven ook 1.3Ah accu's aan. Heb jij die ook? Aangezien ik met die Metabo en 2Ah accu's redelijk vooruit kan.
Yes 1.3Ah....daar heb ik 2 van. En hij laad snel genoeg op dat je altijd een volle hebt, maar je bent ook precies elk uur aan het wisselen,...nu zijn mijn accu's ook al een paar jaar oud, dat helpt ook niet.
Maar als ze er zo'n blokje onder hadden gemaakt met meer cellen, was ik zeker bij de winkel langs gegaan voor zo een accu erbij. Want het machientje is verder prima...niet erg krachtig, maar veelal sterk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:47

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is de DC18RC lader met de DDF482ZJ een goede combinatie? En ik lees dat de DDF482ZJ vierpolig is. Dus niet brushless, hoewel hij ook genoeg kracht heeft.
Voor iets minder kan ik ook de Bosch GSR 18-2-LI krijgen met 2 accu's (ipv de ene gratis accu van Makita). Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Mr_gadget schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:48:
Is de DC18RC lader met de DDF482ZJ een goede combinatie? En ik lees dat de DDF482ZJ vierpolig is. Dus niet brushless, hoewel hij ook genoeg kracht heeft.
Voor iets minder kan ik ook de Bosch GSR 18-2-LI krijgen met 2 accu's (ipv de ene gratis accu van Makita). Wat raden jullie aan?
Ik heb alles van Bosch, dus ik zeg Bosch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 18:23
rinkel schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 22:45:
[...]

Ik heb alles van Bosch, dus ik zeg Bosch...
Ik heb alles van Black & Dekker, dus ik zeg Black & Dekker :+

@Mr_gadget waar vind je overigens die Bosch voor minder?

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 13-02-2019 23:16 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
CurlyMo schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 23:06:
[...]

8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Is de DC18RC lader met de DDF482ZJ een goede combinatie?
Het is óf deze lader, óf de DC18RD
Om mee op pad te nemen is de enkele compacte lader handig, als je meer accu's tegelijk wilt laden is de dubbele lader fijn in gebruik en die neemt ook maar 1 stopcontact in beslag.
Ik gebruik hoofdzakelijk de dubbele laders, zij zijn alleen iets minder compact.
En ik lees dat de DDF482ZJ vierpolig is. Dus niet brushless, hoewel hij ook genoeg kracht heeft.
Sterker nog, de 'oude' vierpolige DDF482 heeft met 62Nm méér power dan de brushless DDF484 met 54Nm.
In de praktijk merk ik overigens weinig verschil tussen de brushless vs non-brushless boormachines.

Zelfs voor hetzelfde geld is het lastig kiezen tussen deze twee Makita's. :P
Als je van deze machines nog geen accu's bezit, kan de keuze voor een van de eco-systemen meestal het begin zijn van een langere verbintenis.
Loop dus zelf beide programma's eens door om te zien waar je eigen voorkeur op de langere termijn naar uit zal gaan, want beide merken tegelijk is doorgaans niet de meest rationele beslissing. ;)

Als je nog een fietsje hebt met steuntjes en 's ochtends voor de spiegel moet checken of er al een kinhaartje doorkomt, ga dan voor de Bosch.
Heb je al een echte auto icm een volle Hornbach Bouwvak Baard kies dan Makita. oOo

Er zullen ook klussers zijn die beweren dat het allemaal niet zoveel verschil maakt.
Ik reken mijzelf tot de laatste categorie, maar heb jaren geleden (mede vanwege de 2x18V machines) voorlopig voor Makita gekozen.
En geen spijt gehad.

Een groot voordeel van Makita is dat zij intussen een aantrekkelijke 2x18V range hebben die met de standaard 18V accu's werkt, waardoor je geen apart en duur 36V accu-systeem hoeft op te tuigen (zoals oa bij Bosch) als je ooit de behoefte krijgt aan zwaardere machines.
Dat kan een 2x18V bladblazer zijn, of een 2x18V (inval)cirkelzaag, of 2x18V boorhamer.

Voor deze machines kan de extra power best handig zijn.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13

Reinier

\o/

Anoniem: 639074 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 01:40:

Als je nog een fietsje hebt met steuntjes en 's ochtends voor de spiegel moet checken of er al een kinhaartje doorkomt, ga dan voor de Bosch.
Heb je al een echte auto icm een volle Hornbach Bouwvak Baard kies dan Makita. oOo

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:03
Een groot voordeel van Makita is dat zij intussen een aantrekkelijke 2x18V range hebben die met de standaard 18V accu's werkt, waardoor je geen apart en duur 36V accu-systeem hoeft op te tuigen (zoals oa bij Bosch) als je ooit de behoefte krijgt aan zwaardere machines.
Dat kan een 2x18V bladblazer zijn, of een 2x18V (inval)cirkelzaag, of 2x18V boorhamer.

Voor deze machines kan de extra power best handig zijn.
Dit is 1 van de redenen waarom ik er destijds voor gekozen heb (samen met het uitgebreide assortiment).

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wil ik toch weer eens een lans breken voor Milwaukee... Als je ziet wat voor hoeveelheid zij aan apparaten leveren op hun accu systemen schrik je ervan.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 14-02-2019 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Als je van deze machines nog geen accu's bezit, kan de keuze voor een van de eco-systemen meestal het begin zijn van een langere verbintenis.
Loop dus zelf beide programma's eens door om te zien waar je eigen voorkeur op de langere termijn naar uit zal gaan, want beide merken tegelijk is doorgaans niet de meest rationele beslissing. ;)
Deze keus zou je inderdaad moeten maken op het platform. Je hebt aan een paar accu's voldoende voor vele apparaten, en losse body's zijn best goedkoop als je de accu's al hebt.

Ik heb ook gekozen voor Makita, vooral vanwege de prijs-kwalitiet verhouding en de ruime selectie. (inclusief excenter schuurmachine, en bovenfrees).
Ik heb nu 3 accu's (vierde komt er binnekort aan) en een dubbel laadstation. Overstappen op een ander merk gaat dus niet zo snel gebeuren. Voor accutools blijf ik nu lekker bij Makita, voor bedraad elektrisch gereedschap koop ik wat het prettigst werkt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinow
  • Laatst online: 17-04 23:05
[..]
Werkt per-fect! Ik heb ook een WD6 van Kärcher met een b-merk cycloon uit China (via E-bay) voor ongeveer 10 euro. Zoektocht was even naar een metalen grote emmer waar ik die op kon zetten. Bleek dat ik op zolder een mega blik kattenvoeding had staan van de vorige bewoners.

Heb zo even geen foto, maar zo in elkaar gefixt en werkt als een trein! Filter en bak v/d Kärcher blijven leeg!
Nu druk bezig met aanleggen PVC pijpjes door de schuur. Maar met 10+meter twijfel ik over de zuigkracht.

• Jamesco
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-03 22:55
Hoe goed is deze cirkelzaag? Iemand ervaringen mee?

DeWALT DWE576K Cirkelzaag + DWS5022 Geleiderail 1500mm.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
MikeyMan schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:48:
Wil ik toch weer eens een lans breken voor Milwaukee... Als je ziet wat voor hoeveelheid zij aan apparaten leveren op hun accu systemen schrik je ervan.
Ik heb ook al enkele jaren 2 M12 machines van Milwaukee. Ik ben er erg tevreden mee, maar de beschikbaarheid en prijs hier in Nederland vind ik nogal tegenvallen. Mochten ooit beide machines ermee stoppen dan ga ik naar een iets 'gangbaarder' merk kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Remy!!!! schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:07:
[...]

Ik heb ook al enkele jaren 2 M12 machines van Milwaukee. Ik ben er erg tevreden mee, maar de beschikbaarheid en prijs hier in Nederland vind ik nogal tegenvallen. Mochten ooit beide machines ermee stoppen dan ga ik naar een iets 'gangbaarder' merk kijken.
Och, de bouwmaat heeft in elk filiaal een flink assortiment. En ook voor de gangbare merken ben je m.i. vooral aangewezen op online bestellen.

Moet wel zeggen dat ik het geluk heb dat m'n ouders in Washington wonen, wat weleens de helft wil schelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
geekeep schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:13:
Mooie tip, dankjewel, gisteren binnen gekregen , mijn 18v makita serrie zijn net te zwaar en mijn ceo heeft moeite om met die machine recht voor de schroef te houden en dan genoeg druk uit te kunnen oefenen. En van mijn antieke makita's, die ze wel kan bedienen, zijn de accu's inmiddels kaduk. :+
Ik was wel bang dat het handvat tedik zou zijn, maar dat viel gelukkig mee. Erg blij mee d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Jamesco schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:01:
Hoe goed is deze cirkelzaag? Iemand ervaringen mee?

DeWALT DWE576K Cirkelzaag + DWS5022 Geleiderail 1500mm.
Ik heb die, of zijn voorganger, niet helemaal zeker. Feit is wel dat hij ligt te verstoffen sinds ik ik de parkside invalzaag heb #parksideplug
Ik zie die zaag tegenwoordig trouwens niet meer op de site staan...

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Jamesco
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-03 22:55
Arjan schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:47:
[...]

Ik heb die, of zijn voorganger, niet helemaal zeker. Feit is wel dat hij ligt te verstoffen sinds ik ik de parkside invalzaag heb #parksideplug
Ik zie die zaag tegenwoordig trouwens niet meer op de site staan...
Is dat misschien de PARKSIDE® Precisie-cirkelzaag qua naam geworden?

[ Voor 71% gewijzigd door Jamesco op 14-02-2019 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Nee, dat is een ander modelletje. Het gaat om dit ding: YouTube: Produktvideo | Parkside Tauchsäge PTSS 1200 A1 | Lidl lohnt sich
Al staat er op mijn doos B1 ipv A1.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:48
MikeyMan schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:09:
[...]

Och, de bouwmaat heeft in elk filiaal een flink assortiment. En ook voor de gangbare merken ben je m.i. vooral aangewezen op online bestellen.

Moet wel zeggen dat ik het geluk heb dat m'n ouders in Washington wonen, wat weleens de helft wil schelen ;)
Oh mazzelpik, als ik zie wat voor prijzen er soms op IG bij die Homedepot dumpdagen voorbij komen..... :9~
Denk aan een M12 Fuel kit met boor, slagschroevendraaier, 2 accu's en lader voor 119 dollar ofzo...... ;(

[ Voor 9% gewijzigd door KillaZ op 14-02-2019 15:34 ]

K to the KillaZ

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

KillaZ schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:33:
[...]

Oh mazzelpik, als ik zie wat voor prijzen er soms op IG bij die Homedepot dumpdagen voorbij komen..... :9~
Denk aan een M12 Fuel kit met boor, slagschroevendraaier, 2 accu's en lader voor 119 dollar ofzo...... ;(
Ik had een M18 kit, 2ah accu, 4ah accu, slagschroevendraaier en klopboor voor 199 dollar :+

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Stinow schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:54:
[...]

Werkt per-fect! Ik heb ook een WD6 van Kärcher met een b-merk cycloon uit China (via E-bay) voor ongeveer 10 euro. Zoektocht was even naar een metalen grote emmer waar ik die op kon zetten. Bleek dat ik op zolder een mega blik kattenvoeding had staan van de vorige bewoners.

Heb zo even geen foto, maar zo in elkaar gefixt en werkt als een trein! Filter en bak v/d Kärcher blijven leeg!
Nu druk bezig met aanleggen PVC pijpjes door de schuur. Maar met 10+meter twijfel ik over de zuigkracht.
Werkt zo'n cycloon eigenlijk ook voor nat zuigen? Zou een optie kunnen zijn voor mijn vijverstofzuiger namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Stinow schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:54:
[...]
Kijk uit met houtstofresten in zo'n buissysteem als je ook eens metalen slijpt.
Zo heeft de stofzak van een oude bandschuurmachine hier al enkele keren door metaalvonken onbedoeld in de fik gestaan. :+

Gelukkig is dat ding nog van het praktisch onverwoestbare type en is hij in no-time open voor het noodzakelijke bluswerk, maar anders.....
De stofzak is uiteraard niet meer origineel. O-)

Zo ben ik op het moment een foolproof pseudo-vortex opstelling aan het frotten voor deze stationaire schuurmachine, waarbij ik een stalen opvangketel (voor open haarden) tussen de machine en afzuiger plaats.
Ik hoop daarmee het gevaar van de mix van houtstof en metaalvonken enigszins onder controle te kunnen houden.

De tijd zal het leren. :P
MikeyMan schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:09:
[...]
Geeft dat nog problemen bij de douane??

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 15-02-2019 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 639074 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:36:

[...]

Geeft dat nog problemen bij de douane??
Tot nu toe niet. Maar heb ook nog niets van >450 mee laten nemen. En zo wel, helpt het diplomatieke paspoort misschien wel een beetje ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 14:01

Nhz

Deventer

Heb je al meer accu-gereedschap van een bepaald merk? Dan zou ik daar voor gaan, als je nog geen accugereedschap hebt zit je bij zowel Bosch als bij Makita wel goed, die hebben beide en heel erg uitgebreid accu assortiment. Ik zou persoonlijk wel voor de 18v lijn gaan, die lijn is naar mijn idee verreweg het meest uitgebreid. In de 18v lijn heb je eventueel ook kleine accu's als je 5Ah te zwaar vind.

Zelf gebruik ik zowel Bosch als Makita accugereedschap. Bosch heeft naar mijn mening een fijnere decoupeerzaag, slijptol en multitool (en dikkere bouwradio 8)). Heb ook een reprozaag van Bosch, maar die is verder gelijkwaardig aan de Makita volgens mij. De klopboor-, boor- en schroefmachine, schroefautomaat, bovenfrees en lamello-frees heb ik van Makita (alsmede een heggenschaar en bladblazer).

Verder heb ik in niet-accu-gereedschap nog twee schuurmachines (delta en excenter) en een invalzaag van Festool, een Bosch GCM 8 SDE afkortzaag en een Bosch GTS 10 XC tafelzaag.

Mijn persoonlijke ervaring is met alle drie de merken gewoon goed, het ene merk heeft net een fijnere machine als de andere, dus daar baseer ik dan mijn keuze op.

Groetjes Bas

• Stinow
  • Laatst online: 17-04 23:05
The Eagle schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:49:
[...]

Werkt zo'n cycloon eigenlijk ook voor nat zuigen? Zou een optie kunnen zijn voor mijn vijverstofzuiger namelijk :)
Ik -gok- van wel. Stof + water is nog zwaarder en zakt dan nog eerder de ton in denk ik. De ton komt dan misschien wel wat voller te zitten en zal een removable lid erop wellicht wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Gloeiende, gloeiende...

Eind vorig jaar een Makita bouwradio gekocht. Me toen verbaasd dat ze tig verschillende modellen hebben, maar geen één met DAB+ en Bluetooth. Uiteindelijk maar het DAB+ model genomen en er een losse BT ontvanger bij gekocht. Wat zie ik vandaag in de nieuwsbrief:

https://www.makita.nl/aud...radio-lxt-cxt-72-18v-dab/
:')

[ Voor 34% gewijzigd door Orion84 op 17-02-2019 13:45 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MikeyMan schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:58:
[...]
Tot nu toe niet. Maar heb ook nog niets van >450 mee laten nemen. En zo wel, helpt het diplomatieke paspoort misschien wel een beetje ;)
Handig hoor, zo'n 'diplomatiek paspoort' was een leuke geweest voor Valentijnsdag.
Moet ik wéér een jaar wachten. :+

Toch zal ik het de baas doorgeven, binnenkort zijn er weer Easter Eggs. :Y
Zou dat ook gelden?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:43
Orion84 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:16:
Gloeiende, gloeiende...

Eind vorig jaar een Makita bouwradio gekocht. Me toen verbaasd dat ze tig verschillende modellen hebben, maar geen één met DAB+ en Bluetooth. Uiteindelijk maar het DAB+ model genomen en er een losse BT ontvanger bij gekocht. Wat zie ik vandaag in de nieuwsbrief:

[Afbeelding]
https://www.makita.nl/aud...radio-lxt-cxt-72-18v-dab/
:')
Die heb ik pas op mijn verlanglijstje gezet, wist niet dat hij maar net uit is. Verklaart waarschijnlijk wel waarom hij nog zo duur is € 160,-. Maar lijkt mij een mooie oplossing ja, alle opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Ik ben aan het kijken naar een reciprozaag op 18V van Makita. Ik snap alleen niet zo goed welke ik moet hebben.
Ga hem voor hout en sporadisch voor licht metalen platen gebruiken.
Ik kom via mtools op deze uit, alleen het zaagje wat erbij zit staat bij dat t alleen voor metaal is.

Heb verder niet zoveel kaas gegeten van deze dingen.
Iemand een tip?

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
RZor schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 09:06:
Ik ben aan het kijken naar een reciprozaag op 18V van Makita. Ik snap alleen niet zo goed welke ik moet hebben.
Ik kom via mtools op deze uit, alleen het zaagje wat erbij zit staat bij dat t alleen voor metaal is.

Iemand een tip?
De zaagjes kun je los kopen voor metaal en hout. Dus daar hoef je je niet druk over te maken.

Verder zal deze zijn werk wel doen, weet niet Wat voor hout je er allemaal mee wil zagen. En hoever dat nauwkeurig moet?

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:28

Vliegvlug

Flight Simple

RZor schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 09:06:

Iemand een tip?
Zelf heb ik de DRJ187 en vind vooral mogelijkheid om de stootplaat te kunnen verplaatsen erg handig zodat je met een vers stukje van de zaag kan gebruiken of als je in een klein hoekje moet zagen om de zaag wat korter te maken.
Weet niet of de 186 dat ook heeft.
De 187 heeft ook 2 zaagsnelheden maar dat vind ik niet onmisbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:47

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

CurlyMo schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 23:06:
[...]

Bij toolstation is hij 140 en je kan 10 euro korting krijgen:
https://nl.pepper.com/kor...steding-vanaf-eur40-95034

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:25
Vliegvlug schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 12:59:
[...]

Zelf heb ik de DRJ187 en vind vooral mogelijkheid om de stootplaat te kunnen verplaatsen erg handig zodat je met een vers stukje van de zaag kan gebruiken of als je in een klein hoekje moet zagen om de zaag wat korter te maken.
Weet niet of de 186 dat ook heeft.
De 187 heeft ook 2 zaagsnelheden maar dat vind ik niet onmisbaar.
Ik heb de 186 en het is mij nooit opgevallen dat het zou kunnen, dus ga er maar vanuit dat het er niet op zit.
Heb ook nooit het idee gehad dat ik de feature mis, als het niet past neem ik wel een korter zaagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik zie regelmatig linkjes voorbij komen van webshops als Screwfix met aanbiedingen van producten die dan superieur zouden zijn aan de Black & Decker uit de bouwmarkt.

Welke boormachine zouden jullie aanraden voor zeer sporadisch gebruik (2x per jaar ofzo) om schroefjes aan te draaien en evt gaatje te boren in een gipswandje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 18:23
N1ckk schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:01:
Ik zie regelmatig linkjes voorbij komen van webshops als Screwfix met aanbiedingen van producten die dan superieur zouden zijn aan de Black & Decker uit de bouwmarkt.

Welke boormachine zouden jullie aanraden voor zeer sporadisch gebruik (2x per jaar ofzo) om schroefjes aan te draaien en evt gaatje te boren in een gipswandje?
Welk budget?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als dat de daadwerkelijke use case is, heeft bijvoorbeeld PB Swiss wel een paar mooie handschroevendraaiers voor je. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel

Voor die paar schroeven en gaatjes zou ik eens kijken bij de Lidl, met het merk Parkside.
Ik heb er zelf een bandschuurmachine van (gebruik ik niet zo vaak) en ben daar eigenlijk best wel tevreden over. Een collega heeft een aantal jaar geleden een afkortzaag van dit merk gekocht en gaat al een paar verbouwingen mee.

Ik heb zelf voornamelijk Bosch blauw, maar ik zit nu te kijken naar een schaafmachine en bovenfrees van Parkside, aangezien ik die maar heel weinig zal gaan gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door rinkel op 17-02-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 19:36

mutsje

Certified Prutser

Gisteren van leiden naar koningsbosch heen en weer om mijn nieuwe bitch op te halen. Een helemaal complete Kity 636 vlakvandiktebank. @L.N. heeft em al gezien op woodworking.nl ga dan ook geen foto's hier droppen. 26 cm breed schaven 15 cm hoog. Loopt als een zonnetje. Nu nog bedenken hoe ik dat ding in godsnaam fatsoenlijk neer kan zetten in een postzegelschuur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:02
In mijn zoektocht naar een freesmachine, heb ik de volgende twee frezen op het oog:
1. Makita RP0900 (https://www.makita.nl/fre...rp0900k-230-v-bovenfrees/)
2 Makita RT0700CX3J (https://www.makita.nl/fre...0-v-boven-en-kantenfrees/)

In eerste instantie heb ik de frees nodig om (met een aantal van deze mallen: https://www.247wood.nl/as...tplaten/_404_w_3489__NL_1), sluitplaatjes uit te frezen (10 deuren). Daarnaast moet nog het e.a. afgetimmerd worden in ons nieuwe huis (nieuwe zelfbouw woning), en ik wil ik ook nog een aantal inbouwkasten, en een tv meubel gaan maken. Een hobby machientje dus.

Zijn de extra opties van de RT0700CX3J het extra geld waard? Zouden jullie wellicht een ander alternatief kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:46
mutsje schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:21:
Gisteren van leiden naar koningsbosch heen en weer om mijn nieuwe bitch op te halen. Een helemaal complete Kity 636 vlakvandiktebank. @L.N. heeft em al gezien op woodworking.nl ga dan ook geen foto's hier droppen. 26 cm breed schaven 15 cm hoog. Loopt als een zonnetje. Nu nog bedenken hoe ik dat ding in godsnaam fatsoenlijk neer kan zetten in een postzegelschuur :+
Ja, want als ik de foto’s heb gezien, dan hoeft niemand anders ze te zien! 8)

Plaatsgebrek is altijd een probleem. Je kunt het onderstel vervangen voor iets waar een krat bier en een systainer in past. Mijn werkplaats is ook vol door mijn nieuwe lintzaag (Hammer N3800) en de radiaalzaag. Maar die laatste staat te koop, dus binnenkort heb ik weer plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

gaan ze maar naar woodworking toe :) om de foto's te kijken. Hier heb je helaas geen mogelijkheid om foto's te uploaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
mutsje schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:22:
om de foto's te kijken. Hier heb je helaas geen mogelijkheid om foto's te uploaden.
Huh, foto's uploaden is toch al jaren een gratis functie hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
gaan ze maar naar woodworking toe :) om de foto's te kijken. Hier heb je helaas geen mogelijkheid om foto's te uploaden.
Link naar de foto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Raymond schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:36:
[...]

Huh, foto's uploaden is toch al jaren een gratis functie hier?
je moet het wel aanzetten in de karmastore

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Bij deze dus. Had genoeg karma :+ maar kijk er nooit naar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qmj6iQH7P2EjSQznlZ9oRX32/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

dewil1990 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:37:
In mijn zoektocht naar een freesmachine, heb ik de volgende twee frezen op het oog:

In eerste instantie heb ik de frees nodig om (met een aantal van deze mallen: https://www.247wood.nl/as...tplaten/_404_w_3489__NL_1), sluitplaatjes uit te frezen (10 deuren). Daarnaast moet nog het e.a. afgetimmerd worden in ons nieuwe huis (nieuwe zelfbouw woning), en ik wil ik ook nog een aantal inbouwkasten, en een tv meubel gaan maken. Een hobby machientje dus.

Zijn de extra opties van de RT0700CX3J het extra geld waard? Zouden jullie wellicht een ander alternatief kiezen?
De laatste heb ik in de 18V accu-uitvoering, maar enkel voor "er bij". ;)
Als enige frees is deze machine aan de kleine kant imho, erg handig voor kantenwerk en hopeloze situaties dat wel.
(De plaatjes doen het bij mij op dit moment niet op Makita.nl (geen enkele browser), wat is daar aan de hand??)

Kijk als je op dit budget zit ook eens naar Triton bovenfrezen, het linkje is voor het overzicht naar Amazon.de, maar het staat mij bij dat zij hier in Nederland voor minder te koop zijn.
Die prijzen zou ik even moeten opzoeken. :P
Puike machines van een echte specialist die ik in dit geval hoger aansla dan de eerste Makita uit je linkje.

Metabo en Bosch hebben ook erg fijne bovenfrezen, die zou ik zeker een blik waard gunnen.
Festool is helemaal top, maar stevig aan de prijs.
Duhhh....

Je uploadt je foto naar bijv. TinyPic en kiest daar een handig resize formaat voor dit forum (bijv. resize 800x600), zodat je niet meteen op rode banners wordt getrakteerd, zoals hierboven :Y) en dan drop je de link in je bericht tussen [img] tags.

TinyPic biedt die tags overigens al comfy aan in de opties, kind kan de was doen. :z
Zou je met jouw enorme karma moeten weten. _/-\o_
L.N. schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:19:
[...]
Ja, want als ik de foto’s heb gezien, dan hoeft niemand anders ze te zien! 8)
^^
:'( :'(
.....
Mijn werkplaats is ook vol door mijn nieuwe lintzaag (Hammer N3800) en de radiaalzaag. Maar die laatste staat te koop, dus binnenkort heb ik weer plaats.
Nooit geweten dat ook Ryobi radiaalzagen maakte. :P
Ziet er totaal kek uit moet ik zeggen, zonde om te verkopen voor dat geld. O-)

Ben je een handeltje in radiaalzagen begonnen??

Je schreef in het woordworkingforum:
"Het voordeel van de Ryobi tegenover Dewalt radiaalzagen is dat de bediening aan de voorzijde zit. Je hoeft dus niet achter aan de machine te zitten voor de hoogteversnelling of om onder de arm op een hoek te zetten."

Bij mijn eigen DeWalt radiaalzaag zit de hoogteverstelling recht boven de centrale kolom en de hoekverstelling aan de zijkant daarvan. ;)
Werkt uitstekend hier.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 17-02-2019 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@Bhagavad weet ik had alleen geen zin in :+ kom hier al aantal jaartjes hoor. Snap best hoe een foto gewenst getoond moet worden.Soms moet je gewoon baldadig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mutsje schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:12:
@Bhagavad weet ik had alleen geen zin in :+ kom hier al aantal jaartjes hoor. Snap best hoe een foto gewenst getoond moet worden.Soms moet je gewoon baldadig zijn.
Ahh die snoop ik niet meteen, je wilt gewoon een repressieve ban?? oOo
Zeg dat dan. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Anoniem: 639074 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:18:
[...]

Ahh die snoop ik niet meteen, je wilt gewoon een repressieve ban?? oOo
Zeg dat dan. _O-
De tijd dat ik een ban heb gehad is toch zeker ergens in 2001 voor het laatst geweest van @elevator :) Maar laten we er geen slowchat topic van maken. Vandaag wordt als het goed is mijn Kity 635 opgehaald kosten er bijna uit maar ding heb ook genoeg geschaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Weet iemand of een Makita Vc2510l ook zonder zak te gebruiken is? Ben opzoek naar een kleine zuiger met automatische filterreiniging aangezien ik de komende jaren ook nog wel wat bouwstof blijf produceren..

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
@Bhagavad ik knap inderdaad wel eens oudere machines op en verkoop ze dan. Het is de 2e Ryobi-radiaalzaag die ik verkoop en in het verleden heb ik ook een Dewalt radiaalzaag verkocht. De bediening van de Ryobi vind Ik handiger. Je kunt met jouw linkerhand het werkstuk vasthouden en met de rechterhand de hoogte en hoek instellen. Bij de Dewalt moet je dan naar achter reiken en zit de arm van de zaag in de weg. Het werkt allebei, maar de Ryobi dus wat handiger. Ook lijkt de Ryobi wat doordachter, waardoor deze wat gemakkelijker te onderhouden en bij te stellen. Misschien is dat het verschil tussen een Japanse ingenieur en een Amerikaanse. Moet wel zeggen dat de Dewalt nog degelijker is.

Veel mensen kennen de sterktes van radiaalzagen niet, waardoor de markt niet heel groot is. Dus de prijzen zijn ook niet heel hoog. Je mag de mijne altijd kopen en verkopen voor een hoger bedrag als je dat er voor denkt te krijgen ;) .

Het is een mooi ding, maar ik kan de ruimte beter gebruiken. Bovendien kan ik met mijn eigen ontwerp MFT/3 kan ik ruim 60 cm afkorten, waardoor ik de radiaalzaag niet nodig heb.

[ Voor 13% gewijzigd door L.N. op 17-02-2019 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes

Als je niet al te zwaar freeswerk hebt, is die tweede wel een goeie optie. Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat je geen 2cm diepe groeven in keihard hardhout gaat frezen.

En verder eens met @Bhagavad: als je voor een gewone freesmachine gaat, kijk dan naar Triton. Die zijn heel betaalbaar en erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Laatst online: 27-05 15:20

Martijn02

/* No Comment */

Je zou ook eens kunnen kijken naar de RT0700CX2J. Die heeft alles wat de RT0700CX3J heeft, behalve het tooltje om in krappe hoekjes te kunnen fresen (waar ik zelf het practisch nut nog net zo van zie). Die is met 175 euro net iets betaalbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Martijn02 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:30:
[...]

Je zou ook eens kunnen kijken naar de RT0700CX2J. Die heeft alles wat de RT0700CX3J heeft, behalve het tooltje om in krappe hoekjes te kunnen fresen (waar ik zelf het practisch nut nog net zo van zie). Die is met 175 euro net iets betaalbaarder.
Die 'krappe hoekjes tool' kan ook best handig zijn voor kantenfreeswerk waarbij je een grotere basis op het werkstuk wilt hebben om de frees stabieler te houden.

Maar dat is bij mij samen met de kantelvoet inderdaad wel met afstand het minst gebruikte accessoire uit de CX3J set ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

L.N. schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:27:
@Bhagavad ik knap inderdaad wel eens oudere machines op en verkoop ze dan. Het is de 2e Ryobi-radiaalzaag die ik verkoop en in het verleden heb ik ook een Dewalt radiaalzaag verkocht. De bediening van de Ryobi vind Ik handiger. Je kunt met jouw linkerhand het werkstuk vasthouden en met de rechterhand de hoogte en hoek instellen. Bij de Dewalt moet je dan naar achter reiken en zit de arm van de zaag in de weg. Het werkt allebei, maar de Ryobi dus wat handiger.
Ik geloof dat ik nu beter begrijp wat ik op je foto's zie en die bediening ziet er inderdaad doordachter uit.

Op mijn DeWalt moet ik niet alleen naar achteren grijpen, maar ook over het oplegplateau heen dat voor die handeling redelijk breed uitpakt.
Daar komt bij dat ik het geheel op grote zwenkwielen heb geplaatst, handig om te verplaatsen, maar het maakt de bedienknoppen ook minder toegankelijk.
Ik vemoed dat m'n vrouwlief hiervoor een trapje nodig heeft. :+

Ben er intussen zo aan gewend geraakt dat ik niet beter weet, maar storend is het zeker ;) .
Veel mensen kennen de sterktes van radiaalzagen niet, waardoor de markt niet heel groot is. Dus de prijzen zijn ook niet heel hoog. Je mag de mijne altijd kopen en verkopen voor een hoger bedrag als je dat er voor denkt te krijgen ;) .
Het waren en zijn nog steeds erg handige (maar zware) machines die veel kunnen en preciezer zagen dan de lichter uitgevoerde afkortzaagmachines van vandaag.
Vooral handig voor het afkorten van breder plaatmateriaal, de draagbare modale afkortzaagmachine van vandaag de dag laat het daar snel afweten.

Toch pak ik tegenwoordig voor bredere platen liever meteen m'n Festool invalcirkelzaag met liniaal, die desnoods tot 2 meter breedte kan afkorten en dan ook nog onder de meest bizarre hoeken.
Hoe handig deze radiaalzagen ook zijn, zij hebben er stevige concurrentie bij gekregen van deze huidige invalcirkelzagen die met een losse liniaal tevens supermobiel en licht zijn.

En ik verschaf met het zaagsel de kolonie bosmuisjes meteen het benodigde isolatiemateriaal voor hun warme nestjes. :+

Ik gebruik mijn stationaire radiaalzaag nog wel frequent als ik even snel een houtverbinding moet uitzagen in balken/balkjes, dat soort dingen.
Het is een mooi ding, maar ik kan de ruimte beter gebruiken. Bovendien kan ik met mijn eigen ontwerp MFT/3 kan ik ruim 60 cm afkorten, waardoor ik de radiaalzaag niet nodig heb.
Ik ga je fraaie MFT-3 bouwsel nóg een keer op m'n gemakje bekijken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
@Bhagavad Tuurlijk kun je met een invalzaag ook afkorten. Maar snel haaks zagen gaat met een radiaalzaag veel sneller. En die rare hoeken kun je ook met een radiaalzaag doen. Als ik voldoende plaats had, dan hield ik de radiaalzaag. Maar ik merk nu als dat ik net te weinig plaats heb. Als ik mijn zaagtafel gebruik, dan is de ruimte tussen de radiaalzaag en de zaagtafel te klein. En de radiaalzaag staat op de plek waar normaal mijn gereedschapswagen staat. Die staat nu voor mijn vandiktebank, zodat ik die niet handig kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 14:01

Nhz

Deventer

@L.N. @Bhagavad Uit nieuwsgierigheid, wat kan je met een radiaalzaag wat je met de combi van afkort-, inval- en tafelzaag niet (makkelijk) kan?

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Nhz schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:45:
@L.N. @Bhagavad Uit nieuwsgierigheid, wat kan je met een radiaalzaag wat je met de combi van afkort-, inval- en tafelzaag niet (makkelijk) kan?
Met een afkortzaag en invalzaag kun je geen sleuven van 18 mm in keer zagen. Met en dado-blad op een radiaalzaag wel. Met de meeste mobiele zaagtafels kan dat ook niet of het is onhandig om bij grote stukken in de breedte een sleuf te maken. Met een paneelzaag met roltafel lukt dat wel, maar die kosten het veelvoud van een radiaalzaag.

Sleuven zagen die de dikte van het zaagblad hebben kan met lang niet alle afkortzagen. En de radiaalzaag kan dat sneller en nauwkeuriger dan de afkortzagen die het wel kunnen. Met een zaagtafel of invalzaag kan het wel. Maar een zaagtafel is onhandiger bij grote stukken in de breedte zagen en met een invalzaag duurt het langer.

Met een afkortzaag kun je geen stukken van en meter lang en 40 cm breed in de breedte zagen. Met een invalzaag wel, maar met een radiaalzaag gaat dat sneller en vaak nauwkeuriger. En met die invalzaag kun je weer geen 80mm dikke stukken zagen, terwijl de radiaalzaag dat wel kan. Je moet al een flinke zaagtafel hebben als je 80mm kunt zagen. Ook is de zaagsnede van de radiaalzaag mooier dan die van een afkortzaag.

Het laatste voordeel is dat je hoeken tot 90 graden op de 2 assen (tegelijk) kunt zagen. Dat kan met de andere zagen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 15:55
Martijn02 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:30:
[...]

En google anders eens op Katsu router:
Schijnt een 1 op 1 kopie te zijn van die RT0700 voor 40 ero, met veel positieve recensies. Kopen in de UK of via Ebay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:38
Hij is blijkbaar ook te koop op amazon.de: https://www.amazon.de/KAT...words=Katsu%2Brouter&th=1

Vraag mij wel af hoe goed die verhoud met een makita, kan wel interessant zijn!

YouTube: Katsu vs Makita RT0700 routers - Are they basically the same?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb de Katsu en het is absoluut rommel. Ik heb de Makita wel eens vastgehouden nadat ik de Katsu had gekocht en het is echt niet te vergelijken.

Als ik de keuze nog eens zou mogen maken, zou ik zonder twijfel voor de Makita gaan.

Nu ben ik aan het sparen voor een mooie Triton, want die is gemakkelijk af te stellen in een freestafel zonder lift.

[ Voor 41% gewijzigd door -DarkShadow- op 19-02-2019 11:26 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

IPV de RP0900 van Makita zou je ook kunnen kijken naar de Makita MT-series M3601.
https://www.makita.nl/fre...s/m3601-230-v-bovenfrees/

Ik heb deze zelf al een paar jaar. Toen heette het nog Maktec.
Voor zover ik toen kon zien is die, op de kleur en een paar details na, vrijwel hetzelfde al de RP0900.
Kleine nadelen:
Geen M-box meegeleverd. Alleen kartonnen doos. Mooie reden om zelf een houten box te maken... 8)
Wordt geleverd met 6mm freesopname.

Voor een paar euro heb je een 8mm opname van een RP0900. Die heb ik ook erbij gekocht.
Zeer fijn machientje en een stuk goedkoper dan de RP0900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ero-Sensei
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-05 09:42
Hoi Allemaal,

ik ben op zoek naar een boorhamer / combihamer, daar is genoeg over te vinden in al deze pagina's natuurlijk. Maar toch valt me iets op. Zo'n beetje nergens wordt er gesproken over het merk Hikoki (Hitachi).

Ik lees Bosch blauwe, Makita, Metabo en soms DeWalt. Voor mij persoonlijk is het echt huis tuin keuken gebruik in een huis met veel betonnen muren (vandaar de keus voor een boorhamer).

Binnenkort staat er een toiletruimte verbouwing op het programma - voor mij de eerste grote zelfstandige klus. Omdat ik bij elk klusje het leuk vind iets van gereedschap te erbij de budgetteren stond deze nu op de nominatie.
Ik heb al wel de ervaring dat goed gereedschap de hobby een stuk groter maakt zeg maar.

Nu kom ik in mijn zoektocht steeds maar weer uit op de Hikoki DH24PH. Net wat goedkoper dan de Boschblauwe '2-26'. Ik heb het vermoeden Bosch en Makita vooral erg veel voorsprong hebben door hun accu gamma en dat Hitachi een beetje ondersneeuwt. Aangezien ik iets wil hebben wat niet vaak gebruikt zal worden, maar de komende jaren geen irritatieklusjes op mag leveren wil ik juist een bedrade variant.

Waar plaatsen jullie experts Hitachi in het merkenscala? Is voor het boven beschrevene het extra geld voor de Bosch waardevol of kan ik van die 20/30 euro beter een paar goede SDS+ boren kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Met hikoki is niks mis, prima spul in het algemeen. Ik ken het specifieke model niet, dus hoe die zich verhoudt ten opzichte van directe concurrenten kan ik je niet zeggen.

Maar qua merk is hikoki dikke prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:00
@Ero-Sensei De machine ziet er wel OK uit. Wat mij wel opvalt is dat het een redelijk basic set is.
Heb zelf een Metabo UHE 2660-2 en daar zit naast de SDS-kop ook een kop bij voor normale boren. Kan handig zijn als je ook eens in hout/metaal ofzo wilt boren. En er zit een set boren + beitels (handig om tegels te verwijderen) bij.

Is voor de Hikoki ongetwijfeld ook te koop, maar accesoires betaal je los vaak een stuk meer voor :)
Pagina: 1 ... 80 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.