Nog even een extra stukje geschiedenis over mijn haag. Januari 2018 zijn we in dit huis gaan wonen en een paar dagen later kregen we een brief van de gemeente dat we de haag moest snoeien of anders...
De haag was ook wel behoorlijk uit de kluiten gewassen in de breedte en ging her en der een centimeter of 10 a 20 over een parkeerplaats heen. Daar is over geklaagd bij de gemeente door bewoners.
Voordat de klagers veroordeeld worden, ze konden de eigenaren niet bereiken/bewegen om de haag te fixen. Aangezien het huis gekocht was door een investeringsmaatschappij op een faillissementsveiling. Door miscommunicatie van de gemeente werden wij daar een beetje de dupe van. Maar goed, ik heb dus in februari die haag gesnoeid en die moest dus ook echt flink gesnoeid worden. Dit was waarschijnlijk een extra reden waarom het zo zwaar was.
De haag ziet er ongeveer zo uit:
De buitenkant is dus flink teruggesnoeid en de bovenkant ook. Onze tuin ligt behoorlijk hoger dan de straat. Dus aan de straatkant is hij voor mij hoofdhoogte (ik ben goed 2 meter lang) en aan de tuinkant een centimeter of 150 a 160. Aan de binnenkant gaat hij nog flink teruggesnoeid moeten worden in de breedte. Daar ben ik vorig jaar niet aan toe gekomen. Aangezien dit toch wel serieuze hagen zijn, zat ik te denken aan een motorheggenschaar, want ik had verwacht dat ze flink sterker zijn waardoor het minder moeite kost om door de haag heen te komen.
Orion84 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:58:
Als je nu al gesloopt was, dan zou ik niet naar een motorheggenschaar kijken. Lijkt me dat die doorgaans zwaarder zijn, meer herrie produceren en meer trillingen produceren dan een elektrische. Kan me lastig voorstellen dat ze zoveel sneller knippen dat je dat compenseert.
Leuk voor wanneer je veelvuldig op locaties moet knippen waar geen stroom voor handen is, of knipwerk moet doen waarvoor elektrische machines niet krachtig genoeg zijn, maar dat lijkt me in jouw geval niet van toepassing? Je ziet zelfs steeds meer professionals overstappen op accugereedschap in plaats van benzine.
Wat heb je nu voor machine? En zijn de messen nog goed scherp?
Zwaarder maar eerder klaar, of lichter en langer werk? Lastige keuze

Geluid is even vervelend, maar daar heb je gehoorbescherming voor. Stroom is uiteraard wel voorhanden, dus het is echt bedoeld om sneller te kunnen werken. Accugereedschap is mij gewoon te duur voor zoiets. Daarnaast heb ik geen idee hoe dat door een Laurierhaag heen gaat. Buxus of iets dergelijks geloof ik wel. Laurierhaag is toch wel een flink stuk taaier.
Ik durf zo niet te zeggen wat voor apparaat ik heb gebruikt, hij is van mijn vader. Elektrisch en behoorlijk zwaar. Of de messen scherp zijn, geen idee... Hij gebruikt m voor zijn beukenhaag en hoor m niet gauw klagen.

Stoffel schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:28:
Misschien een vreemd advies in een topic over gereedschap, maar mocht je in een omgeving wonen waar dat kan dan kun je ook nog even kijken om het uit te besteden aan een een boer met een tractor. Hier was zelf doen met 500 meter haag sowieso niet echt een optie, maar het is ook zo goedkoop dat ik er ook niet eens aan zou beginnen. Voor 150 euro per jaar is die kaarsrecht aan allebei de zijdes geknipt met zo'n heggenschaar+arm achter een tractor.
Voor de stukjes die ik zelf hier en daar doe heb ik een Makita 2x18v heggenschaar. Die is ook redelijk zwaar maar wel goed gebalanceerd. De Stihl heggenschaar op benzine heb ik niet meer aangeraakt sindien. Knippen op benzine zou ik niet meer aan beginnen, wat is met de huidige apparaten op accu het voordeel nog?
Zeker geen slecht advies, wel eens beelden van gezien en dat ziet er verrekte comfortabel uit. Alleen aan de binnenkant van de tuin is het wat lastig. Zal er eens over nadenken

Goudvis schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:52:
[...]
Ik heb bij een hovenier eens snoeiwerk gedaan met zo'n Stihl stokheggeschaar. Dat werkt voor de bovenkant dikke prima maar wel een beetje duur voor jouw doel (ik zag een prijs van 430~ euro voorbij vliegen).
Dus: zoiets:
[
Afbeelding]
Heb je niet toevallig een kamersteiger liggen? Dan zou je met wat platen mogelijk een aangenamere werkhoogte kunnen bereiken.
En het is jammer dat je met een zaag/knippend apparaat bezig moet... anders zou zoiets nog het testen waard zijn...
[
Afbeelding]
De hoogte is nog wel te doen, hoewel zo'n steel het wel prettiger zou maken af en toe. Maar die prijs inderdaad...
Stelten met mijn af en toe gebrekkige evenwicht ga ik niet aan beginnen

En waar gebruikt zij hem op?
Ik heb alleen een boormachine van Makita op 14,4v, dus ik zit helaas niet in de 18v range wat de aanschaf eigenlijk wel te hoog maakt.