[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 103 Laatste
Acties:
  • 919.462 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:21
Harrie_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:27:
[...]

Wat een raar verhaal. Ik snap niet hoe je het er niet mee eens kunt zijn dat je alles kunt doen met een cirkelzaag. Dat is geen mening, dat is een feit. Dat een afkortzaag vele malen handiger is als je veel moet afkorten en dat een tafelzaag veel handiger is als je veel plaatmateriaal moet zagen snapt iedereen natuurlijk.

@streamnl vroeg om advies m.b.t. welk elektrisch zaagapparaat aan te schaffen. Mijn punt was dat een cirkelzaag (t.o.v. van de rest) een kleine investering is en dat hij daar in de toekomst ook een plaat mee kan zagen of een balkje afkorten. Als hij een afkortzaag aanschaft en hij moet over een tijdje een aantal platen verzagen kan hij met zijn afkortzaag niet uit de voeten en moet er een andere machine gehuurd/geleend/aanschaft worden. Een cirkelzaag geeft de meeste flexibiliteit voor het minste geld.
Nee, je kunt er niet vanuit gaan dat iedereen alles weet. Daarnaast klopt jouw verhaal ook niet. Met mijn zaagtafel zaag ik stroken hout met continue dikte van 2 mm met een tolerantie van 0,1 mm. Dat gaat niet met een cirkelzaag. Dado's zagen kan met een cirkelzaag kan niet. Een latje van 10 mm breed en 2 meter lang in de lengte zagen gaat niet (zonder bijkomende hulpmiddelen). Zo zijn er wel meer voorbeelden.
Harrie_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:27:
[...]

Misschien even hier kijken, daar heb je voor minder geld een nieuw zaagblad...
De kwaliteit van CMT-blad is vele malen beter dan een blad van Ecotools.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

L.N. schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:48:
[...]
Nee, je kunt er niet vanuit gaan dat iedereen alles weet. Daarnaast klopt jouw verhaal ook niet. Met mijn zaagtafel zaag ik stroken hout met continue dikte van 2 mm met een tolerantie van 0,1 mm. Dat gaat niet met een cirkelzaag. Dado's zagen kan met een cirkelzaag kan niet. Een latje van 10 mm breed en 2 meter lang in de lengte zagen gaat niet (zonder bijkomende hulpmiddelen). Zo zijn er wel meer voorbeelden.
[...]
Hou daar nou eens mee op (dikgedrukt). :/ Loop nou eens niet mijn woorden te verdraaien. Ik zeg nergens dat je met een cirkelzaag dingen beter kunt doen dan met andere apparaten.

Er werd om advies gevraagd (door iemand die nog geen enkel apparaat in het bezit heeft) en mijn advies is een cirkelzaag omdat dat relatief goedkoop is en en een zeer veelzijdig apparaat waar je vrijwel alles (incidenteel) mee kunt. Vervolgens kom jij met allerlei specifieke toepassingen aanzetten maar dan heb je de vraag niet begrepen. Of wil je betrokkene adviseren dat hij een cirkelzaag, afkortzaag en een tafelzaag aanschaft? Doe dan gelijk ook een wandzaag want als je veel met plaatmateriaal werkt is dat ook wel handig om te hebben. Oh, en gelijk een bovenfrees, een elektrische schaafmachine en een vandiktebank :/ :/

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 13:29
Morgen komt mijn eerste inval zaag binnen, ben er benieuwd. Ik gebruik hem voor de hobby, dus het is de scheppach pl55 met 2 linialen.

Voor mijn huidige projectje moet ik wat 9mm mdf netjes gaan zagen, ben heel benieuwd of dit net zo mooi en recht gaat lukken als ik hoop!

Had her en der al regelmatig gelezen dat dit echt een prima invalzaag was voor het geld (150 euro)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

duc848 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:12:
Morgen komt mijn eerste inval zaag binnen, ben er benieuwd. Ik gebruik hem voor de hobby, dus het is de scheppach pl55 met 2 linialen.

Voor mijn huidige projectje moet ik wat 9mm mdf netjes gaan zagen, ben heel benieuwd of dit net zo mooi en recht gaat lukken als ik hoop!

Had her en der al regelmatig gelezen dat dit echt een prima invalzaag was voor het geld (150 euro)
Ik heb ook de Scheppach in gebruik. 2 dingetjes waar ik je op wil attenderen.

De eerste keer zagen zal je de splinterstrook in op maat moeten zagen.
Dit is heel normaal bij een nieuwe liniaal.

2e puntje, de diepte aanslag op de Scheppach is een beetje minder....
Op het werk mag ik gebruik maken van een Festool invalzaag.
Deze werkt (ondanks zijn leeftijd 15+) wel een stuk preciezer met de diepte aanslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
L.N. schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:48:
[...]

[...]

De kwaliteit van CMT-blad is vele malen beter dan een blad van Ecotools.
Mijn eerste klus wordt de bovenverdieping leggen met houten planken. Dat moet gemakkelijk en goed uit en voeren zijn.
Is een cirkelzaag dan handig?

Op dit moment (na oa de reacties) zoek ik dus een afkortzaag (eventueel met trekfunctie, geen idee of ik dat ooit ga gebruiken) met een dieptebegrenzer.

(en misschien later een cirkelzaag met zo'n liniaal)

Thanks d:)b

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

@Harrie_ @L.N. Jullie hebben beide gelijk hoor. Ik heb mijn cirkelzaag ook met de "kan redelijk universeel gebruikt worden" insteek gekocht. Maar eenmaal je aan het serieuzere werk begint, loop je snel tegen de beperkingen aan. Zou mijn afkort- en tafelzaag nu nooit meer willen missen :+
streamnl schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:44:
Mijn eerste klus wordt de bovenverdieping leggen met houten planken. Dat moet gemakkelijk en goed uit en voeren zijn. Is een cirkelzaag dan handig?
Kan je gerust planken mee korten in de lengte ipv ze over de tafelzaag te halen. Dus ja.

Let wel, met een afkort- & cirkelzaag kan je nog steeds geen hoekjes/kantjes/insprongetjes uitsnijden.
Naja, alles kan, maar 1) niet handig en 2) mogelijks gevaarlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Slonzo op 21-01-2019 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Idd goeie. Heb wel nagedacht over de lengte doorzagen maar ik wil alles plintloos. Helemaal niet stil gestaan met de kozijnen...
Afkortzaag + decoupeerzaag dus (y)

Bizar. Ik ben vrij handig qua elektra maar buiten dat, mis ik veel (praktijk) ervaring

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

streamnl schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:12:
Idd goeie. Heb wel nagedacht over de lengte doorzagen maar ik wil alles plintloos. Helemaal niet stil gestaan met de kozijnen...
Afkortzaag + decoupeerzaag dus (y)

Bizar. Ik ben vrij handig qua elektra maar buiten dat, mis ik veel (praktijk) ervaring
Plintloos? Met hout? Dat is een lastige. Zelfs laminaat zet over een tiental meters toch wel een tot twee centimeter uit.

Als dat een harde eis is, kun je denk ik alleen met pvc uit de voeten.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 21-01-2019 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
duc848 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:12:

Als het goed is zit er een blad bij met 24 tanden, probeer dat eerst even uit met MDF. Over het algemeen is het hoe meer tandjes hoe strakker het resultaat :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Harrie_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:06:
[...]

Hou daar nou eens mee op (dikgedrukt). :/ Loop nou eens niet mijn woorden te verdraaien. Ik zeg nergens dat je met een cirkelzaag dingen beter kunt doen dan met andere apparaten.

Er werd om advies gevraagd (door iemand die nog geen enkel apparaat in het bezit heeft) en mijn advies is een cirkelzaag omdat dat relatief goedkoop is en en een zeer veelzijdig apparaat waar je vrijwel alles (incidenteel) mee kunt. Vervolgens kom jij met allerlei specifieke toepassingen aanzetten maar dan heb je de vraag niet begrepen. Of wil je betrokkene adviseren dat hij een cirkelzaag, afkortzaag en een tafelzaag aanschaft? Doe dan gelijk ook een wandzaag want als je veel met plaatmateriaal werkt is dat ook wel handig om te hebben. Oh, en gelijk een bovenfrees, een elektrische schaafmachine en een vandiktebank :/ :/
Volgens mij verdraai ik jouw woorden niet. Jij zegt dat je met een cirkelzaag alles kunt wat met een afkortzaag of cirkelzaag kunt en dat klopt volgens mij niet. Daarom gaf ik een paar voorbeelden.

Mijn reactie was zo, omdat ik jou te stellig vond reageren. Dat was van jou goed bedoeld, maar ik merk in dit topic dat er genoeg Tweakers zijn die niet genoeg kennis hebben en zaken hier letterlijk overnemen. Daarom wilde ik jouw post nuanceren.

Maar ik ben het met jou eens dat als je 1 zaagmachine moet kopen, dat dan een cirkelzaag het beste is. Met wel het verschil dat ik voor een invalzaag zou gaan (wat ook een soort cirkelzaag is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Is hout zoveel anders dan laminaat? Laminaat is in mijn vorige huisje ook gelukt. Toen had ik alleen een decoupeerzaag.
MikeyMan schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:17:
[...]

Plintloos? Met hout? Dat is een lastige. Zelfs laminaat zet over een tiental meters toch wel een tot twee centimeter uit.

Als dat een harde eis is, kun je denk ik alleen met pvc uit de voeten.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

L.N. schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:11:
[...]

Volgens mij verdraai ik jouw woorden niet. Jij zegt dat je met een cirkelzaag alles kunt wat met een afkortzaag of cirkelzaag kunt en dat klopt volgens mij niet. Daarom gaf ik een paar voorbeelden.

Mijn reactie was zo, omdat ik jou te stellig vond reageren. Dat was van jou goed bedoeld, maar ik merk in dit topic dat er genoeg Tweakers zijn die niet genoeg kennis hebben en zaken hier letterlijk overnemen. Daarom wilde ik jouw post nuanceren.

Maar ik ben het met jou eens dat als je 1 zaagmachine moet kopen, dat dan een cirkelzaag het beste is. Met wel het verschil dat ik voor een invalzaag zou gaan (wat ook een soort cirkelzaag is).
Dan zijn we het eens :9.
In mijn originele post noemde ik ook een cirkelzaag met daarachter (evt. met geleiderail) dus ja, dat is in feite een invalzaag.
streamnl schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:11:
Is hout zoveel anders dan laminaat? Laminaat is in mijn vorige huisje ook gelukt. Toen had ik alleen een decoupeerzaag.
[...]
Het werkt allebei (als in dat het krimpt en uitzet). Heb je in je vorige huis dan ook laminaat gelegd strak van wand tot wand zonder plint :?

[ Voor 17% gewijzigd door Harrie_ op 21-01-2019 19:16 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

streamnl schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:11:

[...]
Nou, ik denk dat laminaat al minder uitzet dan hout. En daar heb ik me ook al een keer lelijk in vergist. Dacht dat een paar mm rondom wel genoeg was. Dat begon opeens nogal te kraken, dus toen kon ik met de multitool aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Harrie_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:13:
[...]

Dan zijn we het eens :9.
In mijn originele post noemde ik ook een cirkelzaag met daarachter (evt. met geleiderail) dus ja, dat is in feite een invalzaag.
Dan zijn we weer vriendjes! :)
streamnl schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:44:
[...]

Mijn eerste klus wordt de bovenverdieping leggen met houten planken. Dat moet gemakkelijk en goed uit en voeren zijn.
Is een cirkelzaag dan handig?

Op dit moment (na oa de reacties) zoek ik dus een afkortzaag (eventueel met trekfunctie, geen idee of ik dat ooit ga gebruiken) met een dieptebegrenzer.

(en misschien later een cirkelzaag met zo'n liniaal)

Thanks d:)b
Zoals al eerder is gezegd, kun je met een afkortzaag geen planken in de lengte zagen. Je zult die met een handzaag in de lengte zagen of in plaats van de afkortzaag een invalzaag kopen.

Hou er rekening mee dat je vast vreemd hoekjes tegen gaat komen, waardoor een handzaag, figuurzaag, multitool of decoupeerzaag nodig hebt.

Door het uitzetten van hout gaat zonder plinten niet lukken. Probeer het alstublieft ook niet, want dat gaat gegarandeerd mis. Voor laminaat geldt overigens hetzelfde (ook al zet dat minder uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
L.N. schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:19:
[...]

Dan zijn we weer vriendjes! :)

[...]

Zoals al eerder is gezegd, kun je met een afkortzaag geen planken in de lengte zagen. Je zult die met een handzaag in de lengte zagen of in plaats van de afkortzaag een invalzaag kopen.

Hou er rekening mee dat je vast vreemd hoekjes tegen gaat komen, waardoor een handzaag, figuurzaag, multitool of decoupeerzaag nodig hebt.

Door het uitzetten van hout gaat zonder plinten niet lukken. Probeer het alstublieft ook niet, want dat gaat gegarandeerd mis. Voor laminaat geldt overigens hetzelfde (ook al zet dat minder uit).
Ik zie nu (op Google) dat ik mijzelf verkeerd verwoord. Mijn excuses.
Ik ga de dorpels eruit halen en dan wil ik de houten vloer doorleggen van de ene ruimte naar de andere. Aan de muurkant komen gewoon plinten. Dat bedoelde ik met plintloos maar ik zie inderdaad dat dat iets heel anders is (wel heel mooi en strak overigs).

De machine (waarschijnlijk een afkortzaag) om de planken af te korten wil ik ook daarna voor hobby klusjes kunnen gebruiken. Voor het in de lengte zagen, huur ik wel een tafelzaag of iets dergelijks.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Nvm, haalde 2 poets door elkaar...

[ Voor 87% gewijzigd door Lankman op 21-01-2019 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 00:39
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:43:
[...]

Ik heb ook de Scheppach in gebruik. 2 dingetjes waar ik je op wil attenderen.

De eerste keer zagen zal je de splinterstrook in op maat moeten zagen.
Dit is heel normaal bij een nieuwe liniaal.

2e puntje, de diepte aanslag op de Scheppach is een beetje minder....
Op het werk mag ik gebruik maken van een Festool invalzaag.
Deze werkt (ondanks zijn leeftijd 15+) wel een stuk preciezer met de diepte aanslag.
Sorry dat ik je post even kaap, maar ik kreeg geen reactie op m'n vraag eerder (wellicht omdat niemand het weet en het een beetje een ongebruikelijke vraag is): Kan je de scheppach ook op een Makita / Festool lineaal gebruiken? Ik weet dat Makita en Festool dezelfde lineaal hebben, die van Scheppach lijkt erop, maar past dat met elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:23
TheJVH schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:41:
[...]

Sorry dat ik je post even kaap, maar ik kreeg geen reactie op m'n vraag eerder (wellicht omdat niemand het weet en het een beetje een ongebruikelijke vraag is): Kan je de scheppach ook op een Makita / Festool lineaal gebruiken? Ik weet dat Makita en Festool dezelfde lineaal hebben, die van Scheppach lijkt erop, maar past dat met elkaar?
De Scheppach past op de Festool liniaal. Of je de splinterstrip ervoor moet vervangen durf ik zo niet te zeggen, volgens mij (is alweer bijna 3 jaar geleden dat ik ermee gewerkt heb) hoeft dat niet.

De Makita past niet goed op de Scheppach rail. Of de Scheppach op de Makita rail past, durf ik niet te zeggen, maar kan ik binnenkort wel even proberen. M'n vader heeft zowel de Scheppach, de Makita als die van de Lidl plus linialen.

Dan heb je ook nog de invalzaag van de Lidl, die lijkt op de Scheppach te passen, maar past toch niet helemaal. Met een kleine aanpassing past ie op de Scheppach liniaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Raling op 21-01-2019 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Hm vreemd, ik dacht dat de Makita en Festool linealen identiek waren, maar dat blijkt dus niet zo te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://popularwoodworking.com/wp-content/uploads/2010/10/plunge-cut_3_Aboard-1834.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
Zijn de wonderen echt de wereld nog niet uit? Oftewel, klopt het dan de Metabo KGS 216 M het goedkoopste is bij Coolblue?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Nope. Bij Amazon.de is 'ie nog goedkoper.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:03
Afgelopen november heb ik de DDF482 van Makita gekocht. Het viel me vandaag op dat er best wat speling zit op de boorkop. Is dit normaal? Ik heb een foto gemaakt van de twee uiterste standen en deze op elkaar geplakt.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/l41e6zlsjsqp3tf/boorkop_speling.jpg?raw=1

Ik heb de boormachine niet veel gebruikt, wel eenmaal wat zwaarder met een 18mm speedboor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Ja, dat was te verwachten, maar voor die € 10,- wil ik wel een NL webshop sponsoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:19
Trap trouwens niet in het "nieuwere" model, dat is (ondanks de omschrijving) toch echt een KS216 (zonder glijstang dus).
619 260 000 (gelinkt artikel) = KGS 216
619 216 000 ("nieuwer") = KS 216
Zowel het plaatje als de omschrijving kloppen dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik neig zelf ook naar de Metabo KGS 216 M. Ik verwacht niet dat ik vaak grotere balken dan 65mm ga zagen. Anders heb ik voor die keren nog wel een handzaag. En ik lees dat je hem bijna helemaal kan stellen. Vind ik ook wel een prettig idee. Plus... je kan de diepte bepalen.

Voor een decoupeerzaag neig ik naar een draadloze Makita. Maar daar heb ik me nog niet in verdiept. Doe ik morgen wel.

Wederom bedankt ieder!

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:19
@streamnl DJV182ZJ met D greep, of DJV181ZJ Met T-Greep.
De Z uitvoeringen zijn in DLD ca. € 40,- goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hahaha, op de site van Metabo over de KGS216M: "Compact en lichtgewicht" _O- Vergeleken waarmee, 30kg koper? Fijn ding, doet hier al even goed dienst, maar compact en licht zijn toch echt de laatste dingen die ik 'm zou noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
streamnl schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:42:
Ik neig zelf ook naar de Metabo KGS 216 M. Ik verwacht niet dat ik vaak grotere balken dan 65mm ga zagen. Anders heb ik voor die keren nog wel een handzaag. En ik lees dat je hem bijna helemaal kan stellen. Vind ik ook wel een prettig idee. Plus... je kan de diepte bepalen
Waar lees je dat? Ik zou de mijne graag stellen, maar heb nog niks gevonden.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:19:
[...]

Waar lees je dat? Ik zou de mijne graag stellen, maar heb nog niks gevonden.
Vooral in de reviews.
Uit mijn hoofd, alles wat rood is, zou je moeten kunnen stellen.
Ik las ook dit:"afstellen voor eerste gebruik slecht gedocumenteerd".

Dus ik ga er eigenlijk van uit dat het wél mogelijk moet zijn.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

orf schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:19:
[...]

Een invalzaag is niet perse lichter dan een handcirkelzaag toch? Ik heb de Bosch GKT 55 en die vind ik echt super. De standaard invalzaag is natuurlijk een Festool TS55, maar daar doet de Bosch wat mij betreft niet voor onder.
Slonzo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:53:
Had ik toen ik mijn cirkelzaag kocht geweten wat ik nu weet: neem sowieso eentje met een geleider. Ik laat mijn cirkelzaag meestal liggen omdat ik teveel moeite moet doen om een precieze, nette recht lijn te zagen (rechte lat zoeken die lang genoeg is, perfect afmeten tussen zijkant en zaagblad, vastklemmen, gedoe met klemmen die in de weg zitten, ...). Met een goede geleider erbij zou ik 'm veel meer gebruiken, minder gedoe en beter resultaat.
ik heb nog een hele oude ferm cirkelzaag, mss dat die gewoon lomp is tov het huidige aanbod. Misschien moet ik het ding ook gewoon een keer gaan gebruiken en krijg ik er dan wat handigheid in. Ik wil in ieder geval nog een full-size werkbank maken met sleuven erin waardoor ik op de werkbank ook kan zagen, dus dat zou dan de noodzaak voor een zaagtafel kunnen ondervangen (ja, niet qua gemak, maar wel qua functionaliteit).
een geleiderail is denk ik sowieso een handige tip :)

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Ik heb ook een werkbank gemaakt met een hele hoop groeven in de balken (of 'lap joints' in het engels), maar ik merkte dat ik uiteindelijk toch vaak terug ging naar een handzaag en een beitel. Niet zo snel, maar wel accuraat en als je dan mis zaagt ligt dat toch echt aan jezelf :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
Erwin94 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:21:
Afgelopen november heb ik de DDF482 van Makita gekocht. Het viel me vandaag op dat er best wat speling zit op de boorkop. Is dit normaal? Ik heb een foto gemaakt van de twee uiterste standen en deze op elkaar geplakt.

[Afbeelding]

Ik heb de boormachine niet veel gebruikt, wel eenmaal wat zwaarder met een 18mm speedboor.
Speedboren en grote gatenzagen slopen boormachines! Het zijn de klappen die hij dan krijgt, die hem kunnen slopen. Vaak als je ergens op komt of te scheef gaat. Jouw boormachine is ook niet heel zwaar volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En daarom wordt dus ook vaak aangeraden om met dat soort boren de schroefstand met slipkoppeling te gebruiken (of een boorhamer met veiligheidskoppeling), zodat die ingrijpt wanneer de boor vastslaat.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin94
DoeEensGek schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:00:
[...]

Speedboren en grote gatenzagen slopen boormachines! Het zijn de klappen die hij dan krijgt, die hem kunnen slopen. Vaak als je ergens op komt of te scheef gaat. Jouw boormachine is ook niet heel zwaar volgens mij.
Dan ga ik er vanuit dat dit met de speedboor is gebeurd en ga ik geen garantieaanvraag doen. Kan iemand bevestigen dat nieuwe machines geen speling hebben? Dan ga ik denk ik de tandwielset vervangen, ik zie dat een nieuwe tandwielset 'maar' 22 euro kost.
Orion84 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:07:
En daarom wordt dus ook vaak aangeraden om met dat soort boren de schroefstand met slipkoppeling te gebruiken (of een boorhamer met veiligheidskoppeling), zodat die ingrijpt wanneer de boor vastslaat.
Dit zag ik ook in een filmpje van Makita, nadat ik de speedboor al had gebruikt. Makita raad aan om de slipkoppeling in de hoogste stand te zetten. In het vervolg de speedboren maar vermijden (ondingen) en anders netjes de slipkoppeling gebruiken. Deze les is in ieder geval geleerd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Erwin94 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:02:
[...]

Dan ga ik er vanuit dat dit met de speedboor is gebeurd en ga ik geen garantieaanvraag doen. Kan iemand bevestigen dat nieuwe machines geen speling hebben? Dan ga ik denk ik de tandwielset vervangen, ik zie dat een nieuwe tandwielset 'maar' 22 euro kost.
Vraag me af of die speling in de tandwielset zit. Lijkt me eerder een probleem met lager/lagerbus/as?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 00:13
Voor het geld is het een prima zaag, ik heb hem ook.

Maar ik merk nu wel dat ik tegen de grenzen van de afkortzaag aanloop. Voor constructie is het een prima ding, maar nauwkeurig ermee zagen is aanpoten. Waar ga je je zaag voor gebruiken? Voor het fijnere nauwkeurige werk zou ik hem afraden, maar als je lekker constructief bezig wilt gaan, dan is het een puik ding.
streamnl schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:42:
Ik neig zelf ook naar de Metabo KGS 216 M. Ik verwacht niet dat ik vaak grotere balken dan 65mm ga zagen. Anders heb ik voor die keren nog wel een handzaag. En ik lees dat je hem bijna helemaal kan stellen. Vind ik ook wel een prettig idee. Plus... je kan de diepte bepalen.

Voor een decoupeerzaag neig ik naar een draadloze Makita. Maar daar heb ik me nog niet in verdiept. Doe ik morgen wel.

Wederom bedankt ieder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
Orion84 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:05:
[...]
Vraag me af of die speling in de tandwielset zit. Lijkt me eerder een probleem met lager/lagerbus/as?
Ik zal de machine eens openmaken vanavond, maar voor zover ik in de exploded view kan zien zitten de relevante lagers en as in de tandwielset. De motor zelf heeft een eigen as en lagers, maar ik verwacht niet dat deze speling op de boorkop kan veroorzaken, omdat er een losse tandverbinding zit tussen de motor en de tandwielset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ah, ik zie het ja, dat is een geheel, ik dacht bij tandwielset aan alleen een paar nieuwe tandwielen. Dan zou dat inderdaad wel kunnen helpen ja :)

Onderdeel 9 dus: https://www.icmsmakita.eu.../parts_drawing/DDF482.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
@Erwin94 geen idee waar je gekocht hebt, maar je zou altijd eens kunnen proberen met een gesprekje.

Speedboren en gatenzagen zet ik altijd op de slip omdat mijn polsen dat fijn vinden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Erwin94 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:21:

[Afbeelding]

Hallo @Erwin94 ,
Ik heb pas geleden hetzelfde (misschien iets erger..) probleem gehad met mijn DDF482:
Paling1 in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"
Dit is bij mij onder garantie gefixed.
Bij het inleveren heb ik in de winkel gevoeld bij een paar nieuwe en een paar gebruikte 482's en 483's.
Bij zowel de nieuwe als de oude apparaten waren er een paar bij die meer speling hadden dan andere, maar in ieder geval minder dan de mijne.
Na de reparatie zit er nog maar zeer weinig speling op de boorkop van mijn DF482. Super fijn machientje verder.

De mijne ging overigens stuk toen ik met een forstner boor bezig was. Vreemd is wel dat mijn oude 12V makita hier nooit problemen mee had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin94
Een berichtje kan natuurlijk geen kwaad, dat zal ik eens proberen. Ik heb de machine gekocht in Duitsland bij elektrowerkzeuge-bender.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
TheJVH schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:56:
Hm vreemd, ik dacht dat de Makita en Festool linealen identiek waren, maar dat blijkt dus niet zo te zijn:

[Afbeelding]
Ze zijn praktisch identiek. De Makita heeft aan de geul waar de koppelstrip in gaat een randje zitten waar je een palletje op de zaag onder kan klikken zodat deze niet omvalt bij onder 45 graden zagen.
DoeEensGek schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:00:
[...]

Je moet ze toch kunnen gebruiken. Zo lang het niet met een heel zwakke machine is, hoort er eigenlijk ook niks kapot gaan. En als dat wel gebeurt, heb je recht op garantie.

[ Voor 32% gewijzigd door Framoes op 22-01-2019 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 13:29
eerste bevindingen van de Scheppach invalzaag hier:

Ik moest inderdaad de splinterstrook op maat zagen, het viel me op dat die strook ook maar matig was vastgeplakt, hij stak behoorlijk uit aan de lange kanten, en moest dus ietsje bijgewerkt worden om de linialen aan elkaar te kunnen bevestigen.

Verder doet de zaag wel wat ik wil, en dat is mooie rechte snede maken in mij mdf platen, voor mij als hobby is het een prima product denk ik!

Stofafzuiging is trouwens waardeloos, ik heb mijn karcher wd5 aangesloten maar dat helpt echt bar weinig...

Er is hier vast wel iemand die mij kan vertellen of de zaag in de zo'n hoge L'boxx past? dan kan hij straks mooi bij de rest van de verzameling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@duc848 Stofafzuiging is idd ook een dingetje die niet optimaal is. Bij ruimte gebrek word hij alleen buiten in gezet, dus daar mag die gewoon stuiven.

Wat betreft opbergen, hij past prima in een M-box 4. Denk dat de Bosch equivalent van deze ook moet lukken.

@Erwin94 Val misschien in herhaling maar, wat hier boven al gezegd wordt een paar gaatjes met een speedboor mag geen probleem geven.
Gatzagen ook niet, tenzij je heel veel gaten door dik aluminium boort.
Dan nog zal eerder de motor over hit raken/verbranden dan de kop spelling gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Framoes schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 16:46:
[...]

Je moet ze toch kunnen gebruiken. Zo lang het niet met een heel zwakke machine is, hoort er eigenlijk ook niks kapot gaan. En als dat wel gebeurt, heb je recht op garantie.
Klopt. Maar er is wel een limiet welk op de boormachine staat. Tuurlijk houden we ons er niet aan }) en dat geeft niet zolang het met beleid en een beetje verstand is. Probleem is dat je het niet altijd in de gaten hebt, een grote gatenzaag en een beetje drukken is al stuk zwaarder voor de boor en accu! Een speedboor door MDF heen rossen geeft weinig problemen. Maar op een schroef of spijker of soms een knoest, dan moet de boor of je pols opeens het slachtoffer zijn. Daarvoor is de slip dus handig. Wij klussers zoeken natuurlijk graag het limiet op van de boor. }) (y)

Zou trouwens altijd de garantie aanspreken als je binnen het termijn zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:34
Ik ben nu ook aan het kijken voor een nieuwe boormachine en slagschroevendraaier, ik heb nu een setje van DeWalt van 10.8 V en een 1.5 Ah accu. Ik moet nu voor mijn veranda 2 balken van 220mm aan elkaar schroeven, maar als ik 2 gaten heb voorgeboord is de accu alweer leeg. Dus tijd voor wat anders!

Nu was er laatst op Ibood een setje van Dewalt in de aanbieding voor 250 euro en ik baalde er al van dat ik net te laat was met bestellen, dit setje bestond uit een boormachine met slagschroevendraaier van 18V 4Ah accu's.

Vandaag eens aan het kijken geweest naar een setje van Makita en wat blijkt? Ik ben nog goedkoper uit dan de aanbieding bij Ibood en dan krijg je er zelfs een accu bij van 5Ah. Het scheelt natuurlijk wel dat ik op het werk nog een acculader had liggen :)

Net dan ook dit setje besteld, ben benieuwd!

https://www.mastertools.n...-accuboormachine-ddf484zj

https://www.mastertools.n...raaier-losse-body-in-mbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
Bedankt voor het meedenken. Ik heb een mailtje naar de webshop gestuurd met de vraag of dit onder garantie te repareren valt. Ik zal de uitkomst laten weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:04
dropkikker schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:10:
Vandaag eens aan het kijken geweest naar een setje van Makita en wat blijkt? Ik ben nog goedkoper uit dan de aanbieding bij Ibood en dan krijg je er zelfs een accu bij van 5Ah. Het scheelt natuurlijk wel dat ik op het werk nog een acculader had liggen :)

Net dan ook dit setje besteld, ben benieuwd!

https://www.mastertools.n...-accuboormachine-ddf484zj

https://www.mastertools.n...raaier-losse-body-in-mbox
2 accu's, 1 accu per apparaat...

Hier laatst bijna dezelfde set gekocht, alleen met DTD154 ipv DTD153. Ook gelijk Makita Gold bitjes bijgekocht voor een slagschroevendraaier.
Vond m'n oude BHP343 er altijd wel 'hip' uit zien, maar naast deze machines is het maar een oude frikandel :p

Nu nog klussen gaan verzinnen om ze bij te gebruiken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erwin94 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:20:
Bedankt voor het meedenken. Ik heb een mailtje naar de webshop gestuurd met de vraag of dit onder garantie te repareren valt. Ik zal de uitkomst laten weten!
Ik heb het eens voor je nagekeken en bij mijn 4 eigen 482's kan ik met de nodige wil ook wel een heel klein beetje beweging in de koppen forceren.
Maar ja. wát is "een beetje"?? :P

Eerlijk gezegd vind ik de precisie voor zo'n compacte machine, waar de lagertjes dicht bij elkaar zitten, meer dan goed genoeg.
De speling die je nu meet zie ik nog niet groter worden door het gebruik van speedboren oid. :+

Voor zwaar werk pak ik een 481 of een lookalike, maar ik zal de 482 toch niet snel ontzien en dat heeft hier niet geleid tot extra speling in de boorkop.

Mijn bejaarde Metabo 1010W klopboormachines heb ik in vergelijk al minstens een jaar of 20 ernstig misbruikt als mixer voor mortel en beton en nog steeds zit er geen greintje speling in de boorkoppen.
Maar dan moet je wel bedenken dat die lagers zowat 30cm uit elkaar zitten en dat maakt eventuele speling een stuk lastiger.

Hoe compacter de machine, hoe eerder je iets van speling zult aantreffen.
Voor het betere gooi en smijtwerk is dat ook geen enkel probleem (vind ik). _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zijn die Makita's ook traploos tot 0 rpm te gebruiken? Mijn broer heeft een DeWalt; vreselijk ding. Lijkt wel 150 rpm als laagst haalbare toerental. Mijn pa een Metabo, al iets beter maar nog niet optimaal. Mijn Festool van tien jaar geleden kan ik perfect traploos regelen zonder ondergrens.
Framoes schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 16:46:
[...]

Ze zijn praktisch identiek. De Makita heeft aan de geul waar de koppelstrip in gaat een randje zitten waar je een palletje op de zaag onder kan klikken zodat deze niet omvalt bij onder 45 graden zagen.

[...]

De oppervlaktebehandeling van de Festool is volgens mij ook anders (beter). En de glijstript van de Makita schijnen grover te zijn.

Die lip maakt de rail onbruikbaar voor gebruik i.c.m. Festool decoupeerzaag en bijbehorende adapter. Nu is decoupeerzaag + geleiderail toch al niet zo'n succes maar dat terzijde.

[ Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-01-2019 03:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

kabeltjekabel schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 03:56:
Zijn die Makita's ook traploos tot 0 rpm te gebruiken? Mijn broer heeft een DeWalt; vreselijk ding. Lijkt wel 150 rpm als laagst haalbare toerental. Mijn pa een Metabo, al iets beter maar nog niet optimaal. Mijn Festool van tien jaar geleden kan ik perfect traploos regelen zonder ondergrens.

[...]

De oppervlaktebehandeling van de Festool is volgens mij ook anders (beter). En de glijstript van de Makita schijnen grover te zijn.

Die lip maakt de rail onbruikbaar voor gebruik i.c.m. Festool decoupeerzaag en bijbehorende adapter. Nu is decoupeerzaag + geleiderail toch al niet zo'n succes maar dat terzijde.
ik heb ook een dewalt (DCD796), en die kan ik gewoon van nul to max laten draaien; ligt dus niet aan de merknaam ^^ ('een dewalt'). M'n haakse slijper kan dan echter weer alleen aan-en-uit, mn boorhamer kan weer wel variabele toeren draaien, en mn kantenmaaier - zij het met veel oefening- kan ook variabel draaien.

wellicht dat zijn type het dus niet kan, of dat het wat oefening vergt om met kunnen doseren, zonder fijne motoriek werkt doseren een stuk minder |:(

[ Voor 8% gewijzigd door kwakke01 op 23-01-2019 08:16 ]

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36

[...]

Wat betreft je die rpm: je hebt nieuwere Metabo's die je al op 30-40 rpm kan laten draaien. Die hebben volgens mij ook een elektronische slipkoppeling.

En die geleiderails werken naar mijn idee allemaal precies hetzelfde. De glijstrip van de Makita is iets breder geloof ik, maar over oppervlaktebehandeling maak ik me niet druk. Ik heb een Protool en Makita geleiderail en die doen allebei wat ze moeten doen.

Ik heb ook voor de cirkelzaag en bovenfrees een adapter voor de geleiderail die op beide werkt. Weet niet wat Festool dan op hun adapter heeft zitten dat het niet werkt met die lip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvtk
  • Laatst online: 17-09 00:13
yes, dit past!
duc848 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:26:
eerste bevindingen van de Scheppach invalzaag hier:

Ik moest inderdaad de splinterstrook op maat zagen, het viel me op dat die strook ook maar matig was vastgeplakt, hij stak behoorlijk uit aan de lange kanten, en moest dus ietsje bijgewerkt worden om de linialen aan elkaar te kunnen bevestigen.

Verder doet de zaag wel wat ik wil, en dat is mooie rechte snede maken in mij mdf platen, voor mij als hobby is het een prima product denk ik!

Stofafzuiging is trouwens waardeloos, ik heb mijn karcher wd5 aangesloten maar dat helpt echt bar weinig...

Er is hier vast wel iemand die mij kan vertellen of de zaag in de zo'n hoge L'boxx past? dan kan hij straks mooi bij de rest van de verzameling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Laatst online: 23-08 09:02
duc848 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:26:

Het kijkgat dichtplakken met transparante tape / folie helpt wel wat. Ook heb ik de veer wat ingekort zodat het laten zakken van de zaag soepeler gaat.

Afhankelijk van het hout wat je gaat zagen is een upgrade in zaagblad ook een behoorlijke verbetering btw.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:34
Wat is eigenlijk een splinterstrook van zon lineaal? Ik heb een tijd terug ook de Scheppach invalzaag gekocht en volgens mij is dat het rubberen gedeelte aan de zijkant van de lineaal. Bij mijn eerste zaagsnede moest je deze dan ook doorzagen, ik neem aan dat dit klopt of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:57

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

dropkikker schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:14:
Wat is eigenlijk een splinterstrook van zon lineaal? Ik heb een tijd terug ook de Scheppach invalzaag gekocht en volgens mij is dat het rubberen gedeelte aan de zijkant van de lineaal. Bij mijn eerste zaagsnede moest je deze dan ook doorzagen, ik neem aan dat dit klopt of niet?
Dat is inderdaad de splinterstrook. Voordelen ervan zijn dat het hout minder snel splintert (hé! ;) ) en ongeacht de breedte van je zaagblad je altijd de zijkant van de splinterstrook kunt aanhouden als 'zaaglijn'.

Minpunt: mocht je geregeld wisselen tussen zaagbladen (voor afwisselend zagen van massief eiken blad en opzagen van Trespa platen bv.), dan kan het zijn dat je splinterstrook de ene keer wel, de andere keer niet klopt. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 15:26
Nu is decoupeerzaag + geleiderail toch al niet zo'n succes maar dat terzijde.
Wat is het probleem met die combinatie? Het zal vast niet zo precies zijn als een invalzaag of cirkelzaag, maar is het an sich wel bruikbaar? Dit lijkt mij namelijk juist een mooie manier om met 1 apparaat beide manieren van zagen toe te kunnen passen. Ik werk vrij weinig met hout, dit leek me daarom een goede tussenweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
dj_raoul schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:47:
[...]

Wat is het probleem met die combinatie? Het zal vast niet zo precies zijn als een invalzaag of cirkelzaag, maar is het an sich wel bruikbaar? Dit lijkt mij namelijk juist een mooie manier om met 1 apparaat beide manieren van zagen toe te kunnen passen. Ik werk vrij weinig met hout, dit leek me daarom een goede tussenweg.
De nadelen van een decoupeerzaag is de relatief grove zaagsnede en het zagen gaat relatief langzaam. Daarnaast is het moeilijker een haakse sneee te maken met de meeste decoupeerzagen. Dat geldt niet voor alle, bv die van Mafell kan het wel, maar voor de goedkopere zekerw wel. Bij een invalzaag kun je nauwkeurig de zaaghoek instellen. Bij een decoupeerzaag is dat minder nauwkeurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38
Mijn ervaring met een decoupeerzaag is ook dat deze niet graag lineaal-recht vooruit wil zagen. Dus op een gegeven moment gaat het zaagje wringen en helemaal krom staan. Of je moet een zaagje gebruiken dat een wat bredere zaagsnede maakt en op die manier het wringen voorkomt. Nadeel daarvan is de vaak wat lelijkere zaagsnede.

Mijn persoonlijke mening is verder dat de combi lineaal-decoupeerzaag een rare is. Een decoupeerzaag is om uit de hand zaagklusjes te doen, waar je met een andere (meer geschikte zaag) niet wegkomt. Een gat zagen, langs een niet-recht lijntje iets afzagen (denk aan vloerplank pas maken oid). Dat soort klusjes. Zodra je kaarsrecht wilt zagen, zijn er betere manieren om tot het gewenste resultaat te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 15:26
Ah zo had ik het eigenlijk niet bekeken, op de promotiefilmpjes van Bosch ziet het er heel simpel en doeltreffend uit met decoupeerzaag en lineaal :+

Ik overwoog de Bosch GST 160 of de GST 18V-LI accu decoupeerzaag ivm het gecombineerde gebruik, denk dat ik dan toch beter bediend ben met een setje 12V decoupeerzaag plus 12V handcirkelzaag voor vergelijkbare totaalprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:34

Tarin

Just plain weird.

Dat is ook mijn ervaring met een decoupeerzaag, heb een keer een stuk Plexi geprobeerd te zagen, de boel uitgemeten, vastgezet en de zaag langs een balk gevoerd..
Binnen 10cm stond het zaagje niet meer verticaal en ging het zagen behoorlijk stroef, dus toen maar de boel losgeschroefd en uit de losse pols het lijntje gevolgd.

Wat is jullie ervaring trouwens met de levering Makita-spul in M-Boxen? Er wordt wel een mooie plastic schaal voor de bodem meegeleverd, maar aangezien er wat lucht bovenin de box aanwezig is, kunnen de apparaten tijdens vervoer alle kanten op stuiteren..
Ik zit eraan te denken wat noppen/eierschaalschuim tegen de bovenkant te plakken..

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een decoupeerzaag is ook meer een grote figuurzaag
Rechte stukken zagen daar zijn andere zagen voor.

@dj_raoul Deco op accu is op zich wel makkelijk, alleen als je met een decoupeerzaag aan de gang gaat stuift het toch alle kanten op. Vervolgens komt daar dan een stofzuiger aan te pas, en dan kan je naar mijn idee net zo goed eentje met een draadje nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:30:
Een decoupeerzaag is ook meer een grote figuurzaag
Rechte stukken zagen daar zijn andere zagen voor.

@dj_raoul Deco op accu is op zich wel makkelijk, alleen als je met een decoupeerzaag aan de gang gaat stuift het toch alle kanten op. Vervolgens komt daar dan een stofzuiger aan te pas, en dan kan je naar mijn idee net zo goed eentje met een draadje nemen.
Lekker naderhand de vloer stofzuigen of buiten gaan staan ;)

Met een snoer loop je nog weleens de kans dat je in de knoop raakt ofwel je snoer door zaagt. Mij persoonlijk te niet gebeurd, maar bij het zagen van een cirkel of lastige vormen zie ik het voordeel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 18:00:
[...]

Lekker naderhand de vloer stofzuigen of buiten gaan staan ;)

Met een snoer loop je nog weleens de kans dat je in de knoop raakt ofwel je snoer door zaagt. Mij persoonlijk te niet gebeurd, maar bij het zagen van een cirkel of lastige vormen zie ik het voordeel wel.
Het heeft zeker z'n voordelen, maar voor hobby matig gebruik of op een vaste locatie maakt dat snoertje in mijn ervaring niet uit.

Als het kostenplaatje niet uitmaakt, dan zou ik waarschijnlijk ook wel voor eentje op accu gaan.
Maar ik kan niet in andermans portemonnee kijken, en prijs technisch is eentje met draad wel goedkoper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:19
Had even snel een paar klemmen nodig, ik dacht ik neem de goedkoopste bij Toolstation.
Hadden ze er nog twee, twee iets duurdere genomen.
Erg onder de indruk van de kwaliteit van hun goedkoopste serie.
Degelijk, goede plastic beschermkapjes, een gegoten handvat en een mooi brede volmetalen vlakke klemschijf.

Die iets duurdere Bessey LM zijn flutkwaliteit vergeleken daarmee, en draai je een ring mee in je hout/verfwerk als je het plasticje kwijt bent.
Of je draait het klemschijfje zelfs door op den duur zoals meestal gebeurt.

Mezelf ook maar gelijk een leren lasschort cadeau gedaan van 22 euro nadat ik mijn broek en trui door veelvuldige vonkenregens met slijpen weggebrand had...….
Wat een uitvinding. _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 23-01-2019 22:48 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
kwakke01 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 07:37:
[...]

ik heb ook een dewalt (DCD796), en die kan ik gewoon van nul to max laten draaien; ligt dus niet aan de merknaam ^^ ('een dewalt'). M'n haakse slijper kan dan echter weer alleen aan-en-uit, mn boorhamer kan weer wel variabele toeren draaien, en mn kantenmaaier - zij het met veel oefening- kan ook variabel draaien.

wellicht dat zijn type het dus niet kan, of dat het wat oefening vergt om met kunnen doseren, zonder fijne motoriek werkt doseren een stuk minder |:(
Zal eens kijken welk model het exact is. Lijkt wel verrekte veel op die DCD796. Is gewoon niet goed te beheersen en het minimumtoerental is te hoog. Heeft niks met motoriek te maken. M'n Festool kan ik gewoon perfect vanaf 0 regelen.
Framoes schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:18:
[...]

Wat betreft je die rpm: je hebt nieuwere Metabo's die je al op 30-40 rpm kan laten draaien. Die hebben volgens mij ook een elektronische slipkoppeling.

En die geleiderails werken naar mijn idee allemaal precies hetzelfde. De glijstrip van de Makita is iets breder geloof ik, maar over oppervlaktebehandeling maak ik me niet druk. Ik heb een Protool en Makita geleiderail en die doen allebei wat ze moeten doen.

Ik heb ook voor de cirkelzaag en bovenfrees een adapter voor de geleiderail die op beide werkt. Weet niet wat Festool dan op hun adapter heeft zitten dat het niet werkt met die lip.
Welke nieuwere Makita's zijn dat dan? Valt die 482 daar ook onder?

Festool decoupeerzaag langs de rail gebruik je langs de andere kant dan de cirkelzaag. De adapter valt dan over het (naar boven open) T-slot. Zie Festool 490031. Die lip maakt dat dat feest niet doorgaat. Maar op het festool forum staan genoeg manier om die lip te verwijderen.
dj_raoul schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:47:
[...]

Omdat de decoupeerzaag vaak een eigen wil heeft, maar langs de rail merk je dat minder snel. Dan heb je dus snel dat het zaagje schuin trekt.

Het kan wel, maar dan moet je dun materiaal zagen en / of een zaagje met veel bredere tanden dan body gebruiken. Dan heeft het zaagje niet meer zo'n grote eigen wil.

Voor kleine stukjes in hard materiaal wil ik het nog wel eens doen. Decoupeerzaagbladen zijn goedkoper om te vernaggelen. Verder; liever gewoon de cirkelzaag. En dan de binnenhoekjes met de decoupeerzaag uit de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 22:13
Is dit topic eigenlijk ook voor tuingereedschap? Lees alleen maar over gereedschap als boren en decoupeerzagen etc. Maar niets over heggenscharen en kettingzagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zo, de Metabo verstekzaag en de Fein multitool zijn onderweg. Van de Fein toch maar zo'n standaard set met zaagjes gekocht. Alle losse zaagjes die ik nodig had waren bij elkaar net zo duur als de meerprijs van de set. Gisteren weer een schrootjes wand gesloopt. Kan ik nu mooi mooie balkjes zagen om gips aan te bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ossi schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:46:
Is dit topic eigenlijk ook voor tuingereedschap? Lees alleen maar over gereedschap als boren en decoupeerzagen etc. Maar niets over heggenscharen en kettingzagen :)
[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3

[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Tuurlijk, wat is je vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Ik snoei mijn tuin altijd met de decoupeer, zijn speciale zaagjes voor 8)

In: "Het Grote tuinen, balkons en planten topic" kun je ook e.e.a. vinden,

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tuingereedschap komt ook wel af en toe voorbij, net als handgereedschap, maar het gaat inderdaad meestal over elektrisch gereedschap. Maar een vraag over die dingen past gewoon in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Als Orion84 in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3" het mag, dan mag jij het daar ook best over hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
I stand corrected, ben vooral een lurker in dit topic en hoewel ik het redelijk bijhoud, zal ik toch af en toe wat missen O-)

Ik heb een "vind ik" grote laurierhaag in de tuin van een meter of 30. Deze heb ik vorig jaar eind van de winter gesnoeid met een elektrisch heggenschaar en hoewel dat wel soort van te doen, was ik daarna echt gesloopt. Nu vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met motorheggenscharen? Werkt dat fijner/sneller dan een elektrische heggenschaar? Ik lees dat het nadeel is dat ze meer onderhoud nodig hebben, maar is dat te doen door een leek? Ook zijn er schijnbaar 2-takt en 4-takt motorheggenscharen. Wat is nou slim om te doen?

Het gaat mij vooral om ervaringen tussen de verschillende varianten. Aankoopadvies is niet direct het doel, maar is wel welkom. Budget vind ik lastig vast te stellen, maar een Stihl van 300 plus euro ligt toch eigenlijk wel buiten bereik. Liefst onder de 200 euro.

[ Voor 23% gewijzigd door Ossi op 24-01-2019 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Als je nu al gesloopt was, dan zou ik niet naar een motorheggenschaar kijken. Lijkt me dat die doorgaans zwaarder zijn, meer herrie produceren en meer trillingen produceren dan een elektrische. Kan me lastig voorstellen dat ze zoveel sneller knippen dat je dat compenseert.

Leuk voor wanneer je veelvuldig op locaties moet knippen waar geen stroom voor handen is, of knipwerk moet doen waarvoor elektrische machines niet krachtig genoeg zijn, maar dat lijkt me in jouw geval niet van toepassing? Je ziet zelfs steeds meer professionals overstappen op accugereedschap in plaats van benzine.

Wat heb je nu voor machine? En zijn de messen nog goed scherp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Heb zelf niet zo veel ervaring met heggen snoeien, maar het zwaarst wordt over het algemeen gevonden als je boven je hoofd moet snoeien. Hoe hoog is je heg?

Over het algemeen zou ik aannemen dat elektrisch (met snoer) lichter is dan gemotoriseerd, dus dat is waarschijnlijk de fijnste optie om lang mee boven je hoofd te werken. Sommige heggenscharen kun je ook met een stok krijgen, om daarmee makkelijker op hoogte te kunnen snoeien.

Gemotoriseerd is een 4-tact vaak makkelijker te starten, zeker nadat ze lang stil hebben gestaan. 2-tact is simpeler en zou normaalgesproken wat lichter moeten zijn voor hetzelfde vermogen als een 4-tact, maar of je dat gewichtsverschil gaat merken in de praktijk, durf ik niet te zeggen. Daarnaast is gehoorsbescherming wel een must voor een gemotoriseerde heggenschaar (of ander gemotoriseerd tuingereedschap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-09 09:11

Stoffel

Engineering the impossible

Misschien een vreemd advies in een topic over gereedschap, maar mocht je in een omgeving wonen waar dat kan dan kun je ook nog even kijken om het uit te besteden aan een een boer met een tractor. Hier was zelf doen met 500 meter haag sowieso niet echt een optie, maar het is ook zo goedkoop dat ik er ook niet eens aan zou beginnen. Voor 150 euro per jaar is die kaarsrecht aan allebei de zijdes geknipt met zo'n heggenschaar+arm achter een tractor.

Voor de stukjes die ik zelf hier en daar doe heb ik een Makita 2x18v heggenschaar. Die is ook redelijk zwaar maar wel goed gebalanceerd. De Stihl heggenschaar op benzine heb ik niet meer aangeraakt sindien. Knippen op benzine zou ik niet meer aan beginnen, wat is met de huidige apparaten op accu het voordeel nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
In het klustopic ben ik in gesprek gekomen over een cirkelzaag. Nu even een hele praktische beginnersvraag. Wat heb je nodig om zo'n ding te kunnen gebruiken?

Nu heb ik alleen zo'n workmate staan waar ik alles op doe. Een verstekzaag kan je daar ook prima in klemmen na hem op een plank geschroefd te hebben. Maar een cirkelzaag die een mooie lange rechte snede moet maken is andere koek.

En is het nu inderdaad zo dat voor sporadisch gebruik een Sheppach Invalzaag met rails al moet voldoen boven Parkside?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Twee schraagjes, wat panlatten en/of een stuk spaanplaat waarvan het niet erg is dat je er in zaagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
Ik heb een aantal piepschuim isolatieplaten gekocht bij de Hornbach, die leg ik op de grond en daarbovenop leg ik m'n platen die ik ga zagen. Ik zaag dan een aantal mm het piepschuim in waardoor hij perfect ondersteund is overal. Enige nadeel is dat je op de grond zit te werken. Anders inderdaad 2 schragen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:12
Mij lijkt dit idee ook nog wel een keer handig om op normale werkhoogte makkelijk grote platen op maat te zagen met een cirkel/invalzaag.
Is wel wat duurder dan wat schragen, maar je hebt wel meer oppervlakte om je plaat te ondersteunen. Dat mis ik nog wel eens bij schragen.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:54:
In het klustopic ben ik in gesprek gekomen over een cirkelzaag. Nu even een hele praktische beginnersvraag. Wat heb je nodig om zo'n ding te kunnen gebruiken?

Nu heb ik alleen zo'n workmate staan waar ik alles op doe. Een verstekzaag kan je daar ook prima in klemmen na hem op een plank geschroefd te hebben. Maar een cirkelzaag die een mooie lange rechte snede moet maken is andere koek.

En is het nu inderdaad zo dat voor sporadisch gebruik een Sheppach Invalzaag met rails al moet voldoen boven Parkside?
Raymond schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:20:
Twee schraagjes, wat panlatten en/of een stuk spaanplaat waarvan het niet erg is dat je er in zaagt.
Of gewoon het plaatmateriaal wat je wilt zagen op de grond leggen met een latje eronder en je invalzaag instellen op 2 a 3 mm dikker als het plaatmateriaal.

Zoals April Wilkerson dus doet in de eerste minuut van de video.

YouTube: DIY Mobile Drill Press Stand

Zat hem net te kijken toevallig.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2019 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

CurlyMo schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:54:

Nee, Maar een invalzaag is wel veel veelzijdiger als een cirkelzaag, Wat is het prijsverschil/gemak/toekomst je waard?
Remy!!!! schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:57:
Mij lijkt dit idee ook nog wel een keer handig om op normale werkhoogte makkelijk grote platen op maat te zagen met een cirkel/invalzaag.
Is wel wat duurder dan wat schragen, maar je hebt wel meer oppervlakte om je plaat te ondersteunen. Dat mis ik nog wel eens bij schragen.
@Atmoz heeft deze ook, o.a. hier werkt ie er mee

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:12
Ik had al een vermoeden dat ik de centipede van hier kende. Maar lijkt mij wel een veelzijdig product, en makkelijk op te bergen!

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jelte,89 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:18:
[...]
Nee, Maar een invalzaag is wel veel veelzijdiger als een cirkelzaag, Wat is het prijsverschil/gemak/toekomst je waard?
Ik heb zo'n ding nooit écht nodig gehad en verwacht hem ook niet super vaak te gebruiken. Nu is het alleen wel handig voor een paar concrete klussen waar ik ook voor naar de lokale timmerhandel kan gaan. Dat is wat ik tot nu toe elke keer heb gedaan. Die lui geef ik € 5,- en de precieze en zij zagen alles binnen 5 minuten op enorme zaagtafels.

Dus zoals met alles. Festool is leuk, Parkside minder. En dan zit er nog lego spul tussenin. Als het iets beter kan dan Parkside is het al goed. Net weer € 400,- uitgegeven aan een Fein multitool en een Metabo verstekzaag. Maar aan de andere kant gisteren ook weer een houten schrootjeswand uit het huis gesloopt. Dus beide apparaten gaan hun waarde zeker bewijzen.

Op een gegeven moment moet het apparaat zijn waarde wel terugverdienen. Dat zie ik bij een cirkelzaag gewoon minder snel gebeuren. Die worden namelijk al snel vrij duur. Meubels maken verwacht ik niet snel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Ik gebruik een (krijgertje) Makita SR1600, oud beestje maar met 1750 watt.

Heeft geen moeite om bv. door (op een randje na) door 60x60 hardhouten palen te raggen. of om bv. een hardhouten kozijn ruwweg op maat te zagen. Als nauwkeurigheid minder een pre is, pak ik die erbij. Mijn Makita SP6000 (invalzaag) zou ik voor zulke klussen minder graag gebruiken.
Kortom: Als bouw/sloopzaag kan een cirkelzaag m.i. prima uitkomst bieden, maar ik zou er geen significant bedrag aan uitgeven (en dat geld eerder in een afkortzaag of zaagtafel steken, afhankelijk van of je al een invalzaag hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

CurlyMo schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:41:
[...]

Ik heb zo'n ding nooit écht nodig gehad en verwacht hem ook niet super vaak te gebruiken. Nu is het alleen wel handig voor een paar concrete klussen waar ik ook voor naar de lokale timmerhandel kan gaan. Dat is wat ik tot nu toe elke keer heb gedaan. Die lui geef ik € 5,- en de precieze en zij zagen alles binnen 5 minuten op enorme zaagtafels.

Dus zoals met alles. Festool is leuk, Parkside minder. En dan zit er nog lego spul tussenin. Als het iets beter kan dan Parkside is het al goed. Net weer € 400,- uitgegeven aan een Fein multitool en een Metabo verstekzaag. Maar aan de andere kant gisteren ook weer een houten schrootjeswand uit het huis gesloopt. Dus beide apparaten gaan hun waarde zeker bewijzen.

Op een gegeven moment moet het apparaat zijn waarde wel terugverdienen. Dat zie ik bij een cirkelzaag gewoon minder snel gebeuren. Die worden namelijk al snel vrij duur. Meubels maken verwacht ik niet snel te doen.
Prima toch? Het gaat erom wat jij ermee verwacht te doen, en idd... iets kopen en niet gebruiken is zonde.
Mocht je je in de toekomst bedenken en toch behoefte hebben aan een invalzaag dan is het leergeld (aanschaf parkside cirkelzaag) ook nog wel te behappen.

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Ossi schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:45:
[...]

Het gaat mij vooral om ervaringen tussen de verschillende varianten. Aankoopadvies is niet direct het doel, maar is wel welkom. Budget vind ik lastig vast te stellen, maar een Stihl van 300 plus euro ligt toch eigenlijk wel buiten bereik. Liefst onder de 200 euro.
Ik heb bij een hovenier eens snoeiwerk gedaan met zo'n Stihl stokheggeschaar. Dat werkt voor de bovenkant dikke prima maar wel een beetje duur voor jouw doel (ik zag een prijs van 430~ euro voorbij vliegen).
Dus: zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.blitterswijk.nl/site/stihl-heggenschaar-hla-85/$FILE/stihl-hla-85-telescopische-heggenschaar-960x640-2.jpg

Heb je niet toevallig een kamersteiger liggen? Dan zou je met wat platen mogelijk een aangenamere werkhoogte kunnen bereiken.
En het is jammer dat je met een zaag/knippend apparaat bezig moet... anders zou zoiets nog het testen waard zijn... :+
Afbeeldingslocatie: https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2012/06/product_werkstelten.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 13:18
Ik heb een "vind ik" grote laurierhaag in de tuin van een meter of 30. Deze heb ik vorig jaar eind van de winter gesnoeid met een elektrisch heggenschaar en hoewel dat wel soort van te doen, was ik daarna echt gesloopt
Ik heb vorig jaar de 18 volt makita aan mijn vrouw gegeven, ze is er zeer tevreden mee, licht ( 3.3 kilo inclusief accu), en geen snoer meer, ideaal.

[ Voor 32% gewijzigd door linp op 24-01-2019 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jelte,89 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:49:
[...]

Prima toch? Het gaat erom wat jij ermee verwacht te doen, en idd... iets kopen en niet gebruiken is zonde.
Mocht je je in de toekomst bedenken en toch behoefte hebben aan een invalzaag dan is het leergeld (aanschaf parkside cirkelzaag) ook nog wel te behappen.
Of nét dat stapje meer en een Sheppach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

CurlyMo schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:05:
[...]

Of nét dat stapje meer en een Scheppach.
>:) >:) 8)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dan heb je tenminste de rails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

CurlyMo schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:08:
[...]

Dan heb je tenminste de rails.
Nja... zonder gekheid, #Ikhebemzelfook en ben er echt wel blij mee, ik heb daar mijn schuur/veranda grotendeels mee gezaagd en gisteren ben ik begonnen met het prefabben van een houthok en pergola (douglas 15x15) en heb em met veel plezier weer gebruikt, volgens mij is ie nu al te koop voor 125 euro wat, (met alle respect voor een ander zn portemonnee) gunstig geprijsd is...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Nog even een extra stukje geschiedenis over mijn haag. Januari 2018 zijn we in dit huis gaan wonen en een paar dagen later kregen we een brief van de gemeente dat we de haag moest snoeien of anders...
De haag was ook wel behoorlijk uit de kluiten gewassen in de breedte en ging her en der een centimeter of 10 a 20 over een parkeerplaats heen. Daar is over geklaagd bij de gemeente door bewoners.

Voordat de klagers veroordeeld worden, ze konden de eigenaren niet bereiken/bewegen om de haag te fixen. Aangezien het huis gekocht was door een investeringsmaatschappij op een faillissementsveiling. Door miscommunicatie van de gemeente werden wij daar een beetje de dupe van. Maar goed, ik heb dus in februari die haag gesnoeid en die moest dus ook echt flink gesnoeid worden. Dit was waarschijnlijk een extra reden waarom het zo zwaar was.

De haag ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://mk0haagplanten0hb350.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2016/02/laurierhaag-373x373.jpg

De buitenkant is dus flink teruggesnoeid en de bovenkant ook. Onze tuin ligt behoorlijk hoger dan de straat. Dus aan de straatkant is hij voor mij hoofdhoogte (ik ben goed 2 meter lang) en aan de tuinkant een centimeter of 150 a 160. Aan de binnenkant gaat hij nog flink teruggesnoeid moeten worden in de breedte. Daar ben ik vorig jaar niet aan toe gekomen. Aangezien dit toch wel serieuze hagen zijn, zat ik te denken aan een motorheggenschaar, want ik had verwacht dat ze flink sterker zijn waardoor het minder moeite kost om door de haag heen te komen.
Orion84 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:58:
Als je nu al gesloopt was, dan zou ik niet naar een motorheggenschaar kijken. Lijkt me dat die doorgaans zwaarder zijn, meer herrie produceren en meer trillingen produceren dan een elektrische. Kan me lastig voorstellen dat ze zoveel sneller knippen dat je dat compenseert.

Leuk voor wanneer je veelvuldig op locaties moet knippen waar geen stroom voor handen is, of knipwerk moet doen waarvoor elektrische machines niet krachtig genoeg zijn, maar dat lijkt me in jouw geval niet van toepassing? Je ziet zelfs steeds meer professionals overstappen op accugereedschap in plaats van benzine.

Wat heb je nu voor machine? En zijn de messen nog goed scherp?
Zwaarder maar eerder klaar, of lichter en langer werk? Lastige keuze :P
Geluid is even vervelend, maar daar heb je gehoorbescherming voor. Stroom is uiteraard wel voorhanden, dus het is echt bedoeld om sneller te kunnen werken. Accugereedschap is mij gewoon te duur voor zoiets. Daarnaast heb ik geen idee hoe dat door een Laurierhaag heen gaat. Buxus of iets dergelijks geloof ik wel. Laurierhaag is toch wel een flink stuk taaier.

Ik durf zo niet te zeggen wat voor apparaat ik heb gebruikt, hij is van mijn vader. Elektrisch en behoorlijk zwaar. Of de messen scherp zijn, geen idee... Hij gebruikt m voor zijn beukenhaag en hoor m niet gauw klagen. :P
Stoffel schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:28:
Misschien een vreemd advies in een topic over gereedschap, maar mocht je in een omgeving wonen waar dat kan dan kun je ook nog even kijken om het uit te besteden aan een een boer met een tractor. Hier was zelf doen met 500 meter haag sowieso niet echt een optie, maar het is ook zo goedkoop dat ik er ook niet eens aan zou beginnen. Voor 150 euro per jaar is die kaarsrecht aan allebei de zijdes geknipt met zo'n heggenschaar+arm achter een tractor.

Voor de stukjes die ik zelf hier en daar doe heb ik een Makita 2x18v heggenschaar. Die is ook redelijk zwaar maar wel goed gebalanceerd. De Stihl heggenschaar op benzine heb ik niet meer aangeraakt sindien. Knippen op benzine zou ik niet meer aan beginnen, wat is met de huidige apparaten op accu het voordeel nog?
Zeker geen slecht advies, wel eens beelden van gezien en dat ziet er verrekte comfortabel uit. Alleen aan de binnenkant van de tuin is het wat lastig. Zal er eens over nadenken :)
Goudvis schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:52:
[...]
Ik heb bij een hovenier eens snoeiwerk gedaan met zo'n Stihl stokheggeschaar. Dat werkt voor de bovenkant dikke prima maar wel een beetje duur voor jouw doel (ik zag een prijs van 430~ euro voorbij vliegen).
Dus: zoiets:
[Afbeelding]

Heb je niet toevallig een kamersteiger liggen? Dan zou je met wat platen mogelijk een aangenamere werkhoogte kunnen bereiken.
En het is jammer dat je met een zaag/knippend apparaat bezig moet... anders zou zoiets nog het testen waard zijn... :+
[Afbeelding]
De hoogte is nog wel te doen, hoewel zo'n steel het wel prettiger zou maken af en toe. Maar die prijs inderdaad...
Stelten met mijn af en toe gebrekkige evenwicht ga ik niet aan beginnen ;)
linp schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:47:
[...]

Ik heb vorig jaar de 18 volt makita aan mijn vrouw gegeven, ze is er zeer tevreden mee, licht ( 3.3 kilo inclusief accu), en geen snoer meer, ideaal.
En waar gebruikt zij hem op?
Ik heb alleen een boormachine van Makita op 14,4v, dus ik zit helaas niet in de 18v range wat de aanschaf eigenlijk wel te hoog maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-09 20:41
Ossi schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:53:
Nog even een extra stukje geschiedenis over mijn haag. Januari 2018 zijn we in dit huis gaan wonen en een paar dagen later kregen we een brief van de gemeente dat we de haag moest snoeien of anders...
De haag was ook wel behoorlijk uit de kluiten gewassen in de breedte en ging her en der een centimeter of 10 a 20 over een parkeerplaats heen. Daar is over geklaagd bij de gemeente door bewoners.

Voordat de klagers veroordeeld worden, ze konden de eigenaren niet bereiken/bewegen om de haag te fixen. Aangezien het huis gekocht was door een investeringsmaatschappij op een faillissementsveiling. Door miscommunicatie van de gemeente werden wij daar een beetje de dupe van. Maar goed, ik heb dus in februari die haag gesnoeid en die moest dus ook echt flink gesnoeid worden. Dit was waarschijnlijk een extra reden waarom het zo zwaar was.

De haag ziet er ongeveer zo uit:
[Afbeelding]

De buitenkant is dus flink teruggesnoeid en de bovenkant ook. Onze tuin ligt behoorlijk hoger dan de straat. Dus aan de straatkant is hij voor mij hoofdhoogte (ik ben goed 2 meter lang) en aan de tuinkant een centimeter of 150 a 160. Aan de binnenkant gaat hij nog flink teruggesnoeid moeten worden in de breedte. Daar ben ik vorig jaar niet aan toe gekomen. Aangezien dit toch wel serieuze hagen zijn, zat ik te denken aan een motorheggenschaar, want ik had verwacht dat ze flink sterker zijn waardoor het minder moeite kost om door de haag heen te komen.

[...]

Zwaarder maar eerder klaar, of lichter en langer werk? Lastige keuze :P
Geluid is even vervelend, maar daar heb je gehoorbescherming voor. Stroom is uiteraard wel voorhanden, dus het is echt bedoeld om sneller te kunnen werken. Accugereedschap is mij gewoon te duur voor zoiets. Daarnaast heb ik geen idee hoe dat door een Laurierhaag heen gaat. Buxus of iets dergelijks geloof ik wel. Laurierhaag is toch wel een flink stuk taaier.

Ik durf zo niet te zeggen wat voor apparaat ik heb gebruikt, hij is van mijn vader. Elektrisch en behoorlijk zwaar. Of de messen scherp zijn, geen idee... Hij gebruikt m voor zijn beukenhaag en hoor m niet gauw klagen. :P

[...]

Zeker geen slecht advies, wel eens beelden van gezien en dat ziet er verrekte comfortabel uit. Alleen aan de binnenkant van de tuin is het wat lastig. Zal er eens over nadenken :)

[...]

De hoogte is nog wel te doen, hoewel zo'n steel het wel prettiger zou maken af en toe. Maar die prijs inderdaad...
Stelten met mijn af en toe gebrekkige evenwicht ga ik niet aan beginnen ;)

[...]

Ik heb alleen een boormachine van Makita op 14,4v, dus ik zit helaas niet in de 18v range wat de aanschaf eigenlijk wel te hoog maakt.
Persoonlijk zou ik alle tuingereedschap op accu's aanschaffen. Bij Makita zit je dan goed omdat de 18V-accu's ook uitwisselbaar zijn met het overige gereedschap. Bij een haagschaar op benzine worden je arme vooral moe door de vibratie. Het gewicht speelt minder een rol. Elektrisch tuingereedschap is m.i. sterk genoeg voor een particulier (zelfs met een grote tuin, heb ik ook), maar veel handzamer omdat het niet trilt.

Als je toch liever een gemotoriseerde heggenschaar wil koop er dan zeker eentje uit het professionele gamma, met een lang blad. Die zijn duurder, maar zijn minder vermoeiend omdat ze minder vibreren. Dat merk je overigens niet meteen, maar enkel bij langer gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 13:18
Zij gebruik hem alles wat over het pad hangt ( 100 m ) te snoeien.
Dus jonge uitloop van boompjes, een stuk coniferenhaag, hulst et cetera.
Wat betreft de aanschafkosten, Makita heeft momenteel een actie waarbij je een gratis 5.0 ah 18 volt accu krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Laatst online: 00:03
Waarom een accu aanraden als hij nu een elektrische gevoeden heggenschaar heeft die 'te zwaar' is en stroom niet het probleem is.
Een accu machine maakt de heggenschaar alleen maar zwaarder, zeker een 5 ah accu weegt aardig en 1x/2x/3x per jaar een accu gebruiken is ook niet lekker voor de levensduur en afschrijving van een Li-Ion batterij.
Ik heb zelf een GARDENA ComfortCut 550/50 Elektrische heggenschaar en die bevalt goed, kan hem op 1 vinger laten balanceren (niet tijdens gebruik aan te raden) maar ik heb maar een haag van 5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jelte,89 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:14:
[...]

Nja... zonder gekheid, #Ikhebemzelfook en ben er echt wel blij mee, ik heb daar mijn schuur/veranda grotendeels mee gezaagd en gisteren ben ik begonnen met het prefabben van een houthok en pergola (douglas 15x15) en heb em met veel plezier weer gebruikt, volgens mij is ie nu al te koop voor 125 euro wat, (met alle respect voor een ander zn portemonnee) gunstig geprijsd is...
Blijft zo'n rails nu echt op zijn plek? Dat vraag ik me bij die dingen altijd af.

Overigens koop je die Scheppach in Duitsland voor € 130,-

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 24-01-2019 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

CurlyMo schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:46:
[...]

Blijft zo'n rails nu echt op zijn plek? Dat vraag ik me bij die dingen altijd af.

Overigens koop je die Scheppach in Duitsland voor € 130,-
Ja, door het rubber ligt ie echt stil, en ook hier geld dat je de zaag het werk moet laten doen. Bij toolnation (of station) voor 125 volgens mij. Pagina terug hier nog genoemd volgens mij.

Ik heb em gisteren nog gebruikt voor wat zaagwerk in een 15x15 balk en normaliter zou ik er een 15x15 bij achter leggen om de rail stabiel te houden, maar zonder ging zelfs prima... wel even uitkijken dat ie dan niet voor of achterover kantelt

Revive the guild!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Jelte,89 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 18:34:
[...]
Ja, door het rubber ligt ie echt stil, en ook hier geld dat je de zaag het werk moet laten doen. Bij toolnation (of station) voor 125 volgens mij.
Excl. BTW ;)

Pagina: 1 ... 77 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.