Harrie_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:33:
@
streamnl Als je nog niets heb in de categorie 'elektrisch zagen' dan zou ik persoonlijk voor een cirkelzaag gaan (evt. met geleiderail), dat is de kleinste investering en waarschijnlijk het meest praktische naar de toekomst toe. Met een cirkelzaag kun je alles wat je met een zaagtafel of afkortzaag ook kunt, andersom is dat niet het geval.
Ik ben het niet helemaal mee eens dat je alles kunt doen met een cirkelzaag. Elk soort zaag heeft zijn sterktes en zwaktes en de een kan niet zo maar de ander vervangen. Theoretisch misschien wel, maar in de praktijk niet. Een voorbeeld: afkorten van een flinke balk van 70 x 70 mm kan met een flinke cirkelzaag, maar gaat veel sneller, veiliger en gemakkelijker met een afkortzaag. Zeker als het in een bepaalde hoek moet worden gezaagd. Wil je dat precies (en veilig!) doen met een cirkelzaag, dan heb je daar een jig bij nodig. En waarschijnlijk voor elke hoek een andere jig. Kan het? Ja. Is het handig? Nee.
Met verreweg de meeste invalzagen zal het ook niet handig lukken, want die hebben een maximale diepte van 55 - 60 mm (dus moet je een balk van 70 mm van 2 kanten inzagen). Een zaagtafel (zonder roltafel) is ook niet handig door de lengte van de balk. Dus voor het afkorten van een balk gebruik je het handigst een afkortzaag.
Echter kun je met een afkortzaag geen planken in de lengte zagen. Daarvoor gebruik je een zaagtafel, invalzaag of cirkelzaag. De zaagtafel is hierbij het snelste als het gaat om herhalende zaagsnedes (dus bv steeds stroken van 300 mm eraf zagen) en met de meeste precisie. Een cirkelzaag of invalzaag kan wel, maar is minder snel en precies.
Maar volledige platen zagen op een kleinere zaagtafel (Dewalt DW745, Bosch GTS 10 XC/J, Festool CS50/CS70, etc.) is weer onhandig. Daar is een invalzaag of een paneelzaag weer handiger voor. Een cirkelzaag kan ook, maar een invalzaag heeft dan voorkeuren. Zeker als je de cirkelzaag uit het voorbeeld van de balk afkorten neemt. Dat zal al een serieuze moeten zijn om 70 mm te kunnen zagen. Dit is dan weer te lomp om te gebruiken blij plaatmateriaal. Dat kan natuurlijk wel, maar heeft niet de voorkeur.
Als ik 1 zaag zou kopen, dan is het een invalzaag van Makita, Bosch of Festool, want dat is het meest veelzijdig. Maar als je meer gaat doen met houtbewerking, dan is een afkortzaag en tafelzaag geen overbodige luxe.