[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 103 Laatste
Acties:
  • 919.460 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:04
Ecotools had voorheen wel goedkope starlock zaagjes, maar vanwege een probleem met het patent verkopen ze die niet meer.

Ik heb zelf laatst een lading zaagjes besteld op Aliexpress. Deze bevallen prima. En gaan bij mij niet minder lang mee dan de originele Bosch. Zou er gewoon een aantal bestellen die je denkt nodig te hebben ipv een set. Je verslijt ze toch en het is handig een voorraadje te hebben.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
@NRJ020 Dan moet ik dat maar doen, als ze je bevallen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:50

Vliegvlug

Flight Simple

Ik was voor mijn Bosch PBD 40 kolomboor op zoek naar een bankklem om wat kleinere werkstukken te kunnen klemmen.

Omdat de MS 80 klem die Bosch zelf levert erg slechte reviews krijgt en nog flink aan de prijs is ben ik naar alternatieven gaan kijken.

De afstand tussen de sleuven bij de PBD 40 is echter een nogal afwijkende 95mm waarbij voor alternatieven 100mm de dichtstbijzijnde maatvoering blijkt te zijn.

Toch maar de gok genomen en de Proxxon Primus 75 besteld:
Afbeeldingslocatie: https://www.proxxon.com/en/images/produkte/lightbox/20402_20392.png

En die past er eigenlijk prima op :)
Proxxon primus 75 op Bosch PBD40

Proxxon primus 75 op Bosch PBD40

Ook de set Proxxon bevestigingsschroeven erbij besteld maar de moeren daarvan bleken helaas wat te breed te zijn.
Maar na enige vijlwerk pasten ze toch ;)

Proxxon bevestigingsschroevenset 20394

Links de gevijlde, rechts de originele (later heb ik er nog wat meer afgevijld maar daar heb ik geen foto van gemaakt)
Ik heb bewust de ene kant verder afgevijld zodat de schroeven net wat meer naar buiten staan. Enige nadeel is dat ik er nu wel op moet letten hoe de moeren in de sleuf worden geschoven.
Maar afgezien daarvan dik tevreden! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Enige punt waar ik me vaak aan irriteer is al die zooi die overal rondslingert. Voordeel van zo'n kant en klare set van bosch is tevens dat het mooi opgeruimd is. Nette vakjes om ook later aliexpress spul in op te slaan. Dan nog een active rack erbij om onder de l-boxx te klikken en ik kan afhankelijk van wat ik aan het doen ben een i-boxx met boortjes aan mijn schroefmachine koppelen of de assorti i-boxx met multi-tool spul aan mijn multi-tool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
oke oke oke oke OKE. Ik ben mans genoeg om mijn ongelijk toe te geven...

Vandaag is mijn DDF484 binnengekomen en ik geef toe dat je meteen merkt dat je "echt" gereedschap vast hebt. Zonder dat ik nog 1 schroefje heb vastgedraaid.

Hij is duidelijk zwaarder dat mijn vorige accuboormachine maar met een accu erin, ligt hij wel goed gebalanceerd in mijn hand.

Dit weekend eens testen met wat klusjes.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
NRJ020 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:37:
Ecotools had voorheen wel goedkope starlock zaagjes, maar vanwege een probleem met het patent verkopen ze die niet meer.

Ik heb zelf laatst een lading zaagjes besteld op Aliexpress. Deze bevallen prima. En gaan bij mij niet minder lang mee dan de originele Bosch. Zou er gewoon een aantal bestellen die je denkt nodig te hebben ipv een set. Je verslijt ze toch en het is handig een voorraadje te hebben.
Idd ze staan niet meer op de site. Balen die zaagjes waren best goed.

Heb je een AliExpress link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-09 09:11

Stoffel

Engineering the impossible

Hoewel ik heel tevreden ben over het comfort en de mogelijkheden van de DDF484 moet ik toch wel zeggen dat ik hem niet meer op zijn max ga gebruiken. Heb er het afgelopen jaar al 2 afgeschreven met aandrijvingsproblemen. Bij eentje deed de rem het niet meer, dus heel vervelend blijven doordraaien nadat je de knop los laat. De andere vermoed ik dat een paar tandjes kwijt was aan het geluid te horen. Blijkbaar kun je met het geleverde koppel toch meer dan ze structureel prettig vinden.

Granted, ik gebruik ze dagelijks en heb er duizenden gaatjes mee geboord dus ze hebben hun geld wel opgebracht. Toch maar eens kijken of Makita niets robuusters heeft in ongeveer diezelfde handzaamheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stoffel schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 23:28:
Hoewel ik heel tevreden ben over het comfort en de mogelijkheden van de DDF484 moet ik toch wel zeggen dat ik hem niet meer op zijn max ga gebruiken. Heb er het afgelopen jaar al 2 afgeschreven met aandrijvingsproblemen. Bij eentje deed de rem het niet meer, dus heel vervelend blijven doordraaien nadat je de knop los laat. De andere vermoed ik dat een paar tandjes kwijt was aan het geluid te horen. Blijkbaar kun je met het geleverde koppel toch meer dan ze structureel prettig vinden.

Granted, ik gebruik ze dagelijks en heb er duizenden gaatjes mee geboord dus ze hebben hun geld wel opgebracht. Toch maar eens kijken of Makita niets robuusters heeft in ongeveer diezelfde handzaamheid.
Je boft, iets robuuster ís er, maar het gewicht neemt met een 481 wel toe van 1.7kg naar 2.6kg. :+

Handzaam vind ik een DDF481 nog steeds, maar het meergewicht van 1kg voel je wel en de machine is tevens pietsjes volumineuzer.
Als daardoor de machine niet zo snel gesloopt wordt dan vind ik die nadelen niet zo'n punt.

Ik heb vaker het gevoel dat als je deze hoge koppels maar vaak genoeg gebruikt, er altijd wel ergens een fatale bottleneck zal optreden.
Voor "domestic use" sloop je een 484 niet zo snel, maar als ik jouw bijdragen voorbij zie komen dan denk ik dat jij niet in deze categorie valt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@Teijgetje En de andere die hebben meegedacht; Ik heb bij de Hornbach enkele goedkope draagunits gehaald.
Plastic is wat slabberdewatskie, maar voor 20 euro is het dikke prima. De oude Rolykits kunnen dan hierin, en netjes gestapeld in de kast!

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cujo74 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:48:
[...]

Toevallig nu bij Lidl in de aanbieding voor een tientje minder: POWERFIX-Multidetector-of-vochtmeter

Heb zelf maar besteld om haardhout in de gaten te houden.
Met dit soort dingen altijd beetje een gok, maar hoe vaak heb je het nu echt nodig en hoe nauwkeurig moet het nu echt zijn?

Onlangs ook zo'n afstandsmeter gekocht voor 2 tientjes en al met al viel me zeker niet tegen en goed kunnen gebruiken bij gordijnen opmeten. Enkele dingen handmatig nagemeten en zat soms hooguit een milimeter tussen, dus zeker niet verkeerd.
Om hier nog wat aan toe te voegen...

Gisteren toch maar even naar de Hornbach gereden. Heb daar de twee types van laserliner vergeleken. Met hout lijkt het allemaal best goed te komen. Echter, met 'bouwmaterialen' is het snel spannender. Uitgaande van de specs zou de goedkoopste variant een meetbereik hebben van 0-2%. Das vrij beperkt, zeker omdat ik weet dat mijn vloer nu op 3,6-3,8% zit.

Ben dus voor het duurdere type gegaan, a 40 euro. En dat werkt ook nog niet echt top. Voor bouwmaterialen moet je met een index werken. De meerwaarde krijg je dan niet in procenten, maar in een waarde tussen 0 en 1000. Uitgaande van de tabel zou voor een zandcement vloer van 3+ % een waarde van rond de 1000 gemeten moeten worden. Ik meet rond de 260.

Nu ga ik er vanuit dat als ik met ditzelfde apparaat blijf meten, ik met een omrekenfactor kan werken. Maar als je niet weet waar je vandaan komt zoals in mijn geval, heb je dus geen flauw idee van het daadwerkelijke vochtpercentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:04
sjnelle schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 22:26:
[...]

Idd ze staan niet meer op de site. Balen die zaagjes waren best goed.

Heb je een AliExpress link?
Ik had deze besteld:

https://s.click.aliexpress.com/e/bZM6ZFxK

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
Voor de liefhebber, Amazon heeft weer een selectie aan Bosch Blauw in de aanbieding: https://www.amazon.de/apb...rd_r=J2HBASPDCRFCSXVY02BM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 07:28
Ik ben van plan de Makita DDF484ZJ 18V Boormachine te kopen. Dat is een losse body zonder accu's maar wel in een m-box. Dit zal mijn eerste aankoop zijn in het Makita 18V systeem maar ben van plan met de tijd meer apparaten te kopen.

Nu krijg ik met de gratis accu actie van Makita er al één accu bij en ik zal er zelf nog een accu bijkopen en een snellader. Dat zal de DC18RC (enkele) of de DC18RD (dubbele) worden.

Mijn vraag gaat over het m-box systeem en inlays. De m-box die ik krijg bij de boormachine kan ik daar ook de extra accu's en de lader in opbergen? Past alleen de enkele lader of ook de dubbele? Andere optie zou het aanschaffen van een aparte m-box voor de lader en accu's zijn. Welke inlay moet ik dan hebben? Is er ergens een overzicht van al die inlay's? Ik zie op internet veel mensen zelf van schuim e.d. inlays maken, maar ik neem aan dat je ook originele kan krijgen?

Update: Op de makite site zie ik dat het artikel nr van de inlay voor de boormachine 837916-4 is. Helaas staat er verder niet veel nuttig info bij ook geen plaatje. Als ik daar op google vind ik wel plaatjes, maar het is me nog niet duidelijk of de dubbele lader er ook in past met accu's?

Update 2: Even op marktplaats gekeken en daar een plaatje gevonden van de m-box met enkele lader erin:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMFg3NTA=/z/9rMAAOSwQIFbxFmA/$_86.JPG

Volgens de specs is de dubbele lader bijna 10 cm langer, dus ik denk dat die niet past?

[ Voor 31% gewijzigd door Skidmarks op 17-01-2019 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38
Stoffel schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 23:28:

Als je het ding zoveel gebruikt dat je hem verslijt, koop dan geen 481. Die weegt een dikke kilo meer, kost de helft extra en zal dan vast niet de helft langer meegaan. Dus qua kosten levert het niks op en je boort al die duizenden gaatjes wel met een kilo zwaardere machine.
Mijn advies: Gewoon accepteren dat je hem zo intensief gebruikt, dat hij slijt. Of als je van jezelf weet dat je hem eigenlijk net wat overbelast: Koop er een 481 naast, voor de zwaardere klussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skidmarks schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:35:
Ik ben van plan de Makita DDF484ZJ 18V Boormachine te kopen. Dat is een losse body zonder accu's maar wel in een m-box. Dit zal mijn eerste aankoop zijn in het Makita 18V systeem maar ben van plan met de tijd meer apparaten te kopen.

Nu krijg ik met de gratis accu actie van Makita er al één accu bij en ik zal er zelf nog een accu bijkopen en een snellader. Dat zal de DC18RC (enkele) of de DC18RD (dubbele) worden.

Mijn vraag gaat over het m-box systeem en inlays. De m-box die ik krijg bij de boormachine kan ik daar ook de extra accu's en de lader in opbergen? Past alleen de enkele lader of ook de dubbele? Andere optie zou het aanschaffen van een aparte m-box voor de lader en accu's zijn. Welke inlay moet ik dan hebben? Is er ergens een overzicht van al die inlay's? Ik zie op internet veel mensen zelf van schuim e.d. inlays maken, maar ik neem aan dat je ook originele kan krijgen?

Update: Op de makite site zie ik dat het artikel nr van de inlay voor de boormachine 837916-4 is. Helaas staat er verder niet veel nuttig info bij ook geen plaatje. Als ik daar op google vind ik wel plaatjes, maar het is me nog niet duidelijk of de dubbele lader er ook in past met accu's?

Update 2: Even op marktplaats gekeken en daar een plaatje gevonden van de m-box met enkele lader erin:
[Afbeelding]

Volgens de specs is de dubbele lader bijna 10 cm langer, dus ik denk dat die niet past?
Dubbele lader past sowieso niet. Waarom perse een dubbellader? Verwacht je zoveel meer materiaal aan te schaffen?

Ik heb zelf 2 laders en dat vond ik makkelijker als 1 dubbele. Niet al het gereedschap hoeft altijd mee en zo heb ik een lader bij het gereedschap wat ik het meest gebruik.
Voor een werkplaats is een dubbellader dan weer wel handig in mijn ogen.

En voor de inserts,
https://www.ebay.nl/sch/i...=2&_trksid=p2045573.m1684

Daar zie je ook meteen de artikelnummers van de inserts en daarmee kan je prima zoeken of een NL shop ze heeft. Zoals je ziet is er een insert voor een enkele en dubbele lader.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2019 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Een duo lader zal wel passen, maar dan moet je de inlay weg laten,

Ik heb 2 m-boxen en in 1 mbox bewaar ik 2x boor/schroefmachientjes, 2x 1.5Ah accu en 1x 4.0Ah en een enkele lader,

De 2e m-box vul ik dan met het gereedschap/materiaal wat ik nodig heb.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:19
@Skidmarks Bij de ZJ uitvoeringen (van boormachines) zit een inlay, waar de machine, 2 accu's en en lader inpassen. De M-boxen zijn ruim, er kan altijd nog meer in. Ik bewaar zelf 3 boormachines inclusief accu's, een zaklamp en 3 borencassettes (heller) in een M-Box 2 zonder inlay. Mijn decoupeerzaag, multitool en de assesoires zitten samen in een M-box 3 met inlay (van de decoupeerzaag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Bedankt voor de antwoorden en de link naar de inserts. Ik zat eerst te kijken naar een dubbele lader omdat die maar € 13,- duurder is dan de enkele (enkele kost € 47,- en de dubbele kost € 60,-). Maar als hij niet in de m-box van de boormachine past zonder de inlay aan te passen dan zou ik een extra m-box moeten aanschaffen en wordt het weer wat duurder.

Twee losse laders kan inderdaad ook handig zijn omdat je ze dan in verschillende m-boxen kan doen bij het gereedschap. Denk dat ik voor de losse lader zal gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Skidmarks op 17-01-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:50

jeka

Support your local club.

Skidmarks schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:35:

[Afbeelding]

Kun je niet van dat foam spul kopen en zelf een inlay snijden?
Zoiets :
https://www.powerplustool...i9gAY17DJ6y8aAptbEALw_wcB

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heeft iemand hier nog interesse in een Bosch Blauw GSR 12 2-Li + Tas maar zonder accu's?

Ik vind die Amazon deal is wel interessant voor de accu's, maar dan moet ik nog van het apparaat af :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

@Bhagavad @Raymond Ik heb zojuist een DDF481 en een verse DDF484 besteld. De 484 krijgt dan een wat rustiger leven qua echt zware klussen zodat ik hopelijk alles (inclusief mijn polsen :+ ) heel kan houden 8)

Toch fijn zo'n klankbord voor je knutselproblemen, alleen jammer dat jullie altijd zo duur zijn :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik wil mensen niet graag op nog meer kosten jagen, maar omdat de M-boxen hierboven al een aantal keer genoemd werden... de Makita M-boxen staan momenteel goedkoop op gereedschapcentrum.nl/fixami.be >:)

Ik ben nu ook 4 boxen rijker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jeka schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 11:55:
[...]

Kun je niet van dat foam spul kopen en zelf een inlay snijden?
Zoiets :
https://www.powerplustool...i9gAY17DJ6y8aAptbEALw_wcB
Krijg je dat een beetje netjes dan? Lijkt mij gauw rafelig worden. Zou wel wat zien in dat verpakkingsspul wat je in vorm drukt. Dat past altijd mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Slonzo schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:31:
Ik wil mensen niet graag op nog meer kosten jagen, maar omdat de M-boxen hierboven al een aantal keer genoemd werden... de Makita M-boxen staan momenteel goedkoop op gereedschapcentrum.nl/fixami.be >:)

Ik twijfel nog... nu met die Makita actie is het ook aantrekkelijk om een apparaat + m-box te kopen, dan heb je het apparaat namelijk voor een wel hele kleine meerprijs...

Anyway, Ik vier mijn verjaardag vandaag, eens even kijken wat voor financiën mij aan komen waaien :*)

(Ik 'krijg' namelijk de afgelopen jaren altijd gereedschap voor mijn verjaardag, en dit jaar 'gekozen' voor zo'n smeedijzeren naambord voor aan het huis)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:11
Jelte,89 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:59:
[...]

Ik twijfel nog... nu met die Makita actie is het ook aantrekkelijk om een apparaat + m-box te kopen, dan heb je het apparaat namelijk voor een wel hele kleine meerprijs...

Anyway, Ik vier mijn verjaardag vandaag, eens even kijken wat voor financiën mij aan komen waaien :*)

(Ik 'krijg' namelijk de afgelopen jaren altijd gereedschap voor mijn verjaardag, en dit jaar 'gekozen' voor zo'n smeedijzeren naambord voor aan het huis)
Zie ik nu dat je die DDF483ZJ bij Toolmax inclusief Box2 krijgt? :*)

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skidmarks
MikeyMan schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:36:
[...]

Krijg je dat een beetje netjes dan? Lijkt mij gauw rafelig worden. Zou wel wat zien in dat verpakkingsspul wat je in vorm drukt. Dat past altijd mooi.
Of je maakt het van hout heb je gelijk weer wat te klussen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

KillaZ schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:15:
[...]

Zie ik nu dat je die DDF483ZJ bij Toolmax inclusief Box2 krijgt? :*)
Klopt, Ik heb deze vorig jaar aangeschaft, juist om de gratis accu actie, 100 euro, min 70 eur voor de gratis accu, min 40 eur voor de mbox, is een apparaat voor 'niks'

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
De j in zj staat voor de mbox :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Valt eigenlijk ergens terug te vinden waar al de nomenclatuur in de Makita (andere mag ook) productnamen voor staat?
J = MBox
Z = enkel body?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NewienM
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 14:37
Slonzo schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:10:
[...]

Valt eigenlijk ergens terug te vinden waar al de nomenclatuur in de Makita (andere mag ook) productnamen voor staat?
J = MBox
Z = enkel body?
volgens mij is dit hem

Annuk in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

ik dacht dat @KillaZ juist doelde op nr2,

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Jelte,89 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:40:
[...]

ik dacht dat @KillaZ juist doelde op nr2,
Jup, dacht dat het in een #1 zat.

10.8v Bosch, ddf 483, dhp458, dtd 129....Ik zie het wel zitten :D. Naar, vervelend topic dit.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:34
Binnen 3 werkdagen mijn gratis accu voor de 484 ontvangen! Snel van Makita

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:19
KillaZ schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:15:
[...]

Jup, dacht dat het in een #1 zat.

10.8v Bosch, ddf 483, dhp458, dtd 129....Ik zie het wel zitten :D. Naar, vervelend topic dit.
De 1 is wel erg laag, meer niveautje schroeven/assorti bak.
Slonzo schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:31:

Ah ze zijn hun overschot Mboxen van uit elkaar getrokken sets weer aan het dumpen!

(Ze staan er om bekend om de makita Z varianten voor een paar knaken goedkoper te verkopen dan de R en J varianten, oftewel de kale body ex accu's en Mbox. Officieel is Makita daar niet heel happig op maar wel handig voor de prijsbewuste kopers die net een accu meer nodig hebben of net die ene body zoeken. Uitendelijk verkopen ze het voor een hogere totale prijs accu's, lader, body, box, dan een set)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

De 481 is ook al binnen hier :) Eerste indruk: heel erg precies doseerbare kracht op lage toeren. Ik moest toevallig iets ophangen waarvoor ik 8mm gaatjes in een dikke stalen balk moest maken en dat ging perfect. Hij is wel serieus zwaarder dan de 484 dus die blijf ik pakken voor de reguliere klusjes. Voor boren in staal heb ik echter een nieuwe collega 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Ik ben normaal niet zo van alle inlays en kaizen foam. Ik heb in de meeste mboxen ook gewoon noppenschuim liggen voor een beetje demping, maar een grote mbox met zo'n houten inlay is misschien nog wel de moeite waard.
Met als toevoeging de A: 2Ah accu. Hier amper te vinden, maar in Duitsland wel. Je hebt daar RAJ sets. En ook Y1J (1x 1,5Ah, Mbox zonder lader).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Potverdorie wat is Makita snel met de levering van accu.
In de mail stond (meen ik) dat het maximaal 4 weken kon duren maar ik heb hem na 2 dagen al.
Netjes hoor.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:41
Zit net ff beetje rond te kijken op youtube en kom het volgende filmpje tegen:

YouTube: Makita StealthMounts | Makita battery storage system

Waar ze dus gebruik maken van dit:
https://www.ebay.com/str/stealthmounts

Vond het er wel netjes uitzien en het lijkt wel leuk te werken... mogelijk ook een idee voor de andere leden hiero >:) :)

Ze hebben er ook mounts staan voor Bosch en Dewalt hoor :+

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Annuk schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 22:06:
.....
[YouTube: Makita StealthMounts | Makita battery storage system]

Vond het er wel netjes uitzien en het lijkt wel leuk te werken... mogelijk ook een idee voor de andere leden hiero hier
Het idee is goed, nu nog 1m2 muur die niet in gebruik is. :+

Heb hier de meeste losse accu's en laders in Dewalt TSTAK VI en DeWalt DS300 Tough Boxen zitten, werkt voor mij.
De rest ligt op planken waar zij nodig zijn en een dubbele lader bij de tuintools, omdat die sowieso 2x18V gebruiken.

Het blijft schipperen met alle zooi en 1 centrale opslag is niet altijd even handig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:20

World Citizen

FreeReef.nl

Uncle Mel schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:21:

(Ze staan er om bekend om de makita Z varianten voor een paar knaken goedkoper te verkopen dan de R en J varianten, oftewel de kale body ex accu's en Mbox. Officieel is Makita daar niet heel happig op maar wel handig voor de prijsbewuste kopers die net een accu meer nodig hebben of net die ene body zoeken. Uitendelijk verkopen ze het voor een hogere totale prijs accu's, lader, body, box, dan een set)
Bestel ze met box, en zet die op marktplaats. Dan heb je meer korting dan dat je hem zonder box besteld.
Ik verkocht er 2 voor 35 euro (binnen 10 min), en heb daar weer de lader van gekocht.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

:7

Mooi spul 8)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 00:39
Kogel door de kerk, de DHS680 gaat de deur uit en er komt (voor nu) een DeWalt DWS774 voor in de plaats. Voorlopig staat er toch geen plaatmateriaal op de planning en eventueel heb ik een decoupeerzaag. Volgende wens is een invalzaag, maar die heb ik nog niet nodig. Ga wel een aantal plinten + kozijnen doen, een barn door maken, en een schutting in de zomer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IPywnK3h.jpg

Ik was verrast over hoe compact hij is. Je kan hem makkelijk tillen, niet extreem zwaar maar wel erg compact, wat erg prettig is als ik het ding binnen het huis wil gebruiken (voornamelijk in de garage, maar af en toe ook wel buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
TheJVH schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 16:01:
Kogel door de kerk, de DHS680 gaat de deur uit en er komt (voor nu) een DeWalt DWS774 voor in de plaats. Voorlopig staat er toch geen plaatmateriaal op de planning en eventueel heb ik een decoupeerzaag. Volgende wens is een invalzaag, maar die heb ik nog niet nodig. Ga wel een aantal plinten + kozijnen doen, een barn door maken, en een schutting in de zomer.

[Afbeelding]

Ik was verrast over hoe compact hij is. Je kan hem makkelijk tillen, niet extreem zwaar maar wel erg compact, wat erg prettig is als ik het ding binnen het huis wil gebruiken (voornamelijk in de garage, maar af en toe ook wel buiten.
Mooie afkortzaag. Hehe. Heb de zelfde. En nog steeds geen moment spijt.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Ik ben geen kettingzaagexpert, maar dat lijkt vrij soepel te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
Framoes schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:18:
[...]

Ik ben geen kettingzaagexpert, maar dat lijkt vrij soepel te gaan.
Ik ben benieuwd hoeveel van deze zaagsnedes hij kan doen op een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ASW1 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:26:
[...]

Ik ben benieuwd hoeveel van deze zaagsnedes hij kan doen op een accu.
Heb het niet exact bijgehouden, maar ik geloof zeker een stuk of 6.

Heb 2x 5Ah en 2x 6Ah en een duolader, dus kan mooi afwisselen. Ben vanmiddag een uur of 2-3 bezig geweest (incl. ook het hout wegkruien). 2x de 5Ah leeggetrokken en 1x de 6Ah. Effectief denk ik een half uurtje runtime op een set of zo als je redelijk constant aan het zagen bent.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Er gaat niets boven het geluid en geur van een motorkettingzaag in de morgen...….. :+

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 22:06
Annuk schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 22:06:
Zit net ff beetje rond te kijken op youtube en kom het volgende filmpje tegen:

[YouTube: Makita StealthMounts | Makita battery storage system]

Vond het er wel netjes uitzien en het lijkt wel leuk te werken... mogelijk ook een idee voor de andere leden hiero >:) :)

Ze hebben er ook mounts staan voor Bosch en Dewalt hoor :+
Voor wie toegang tot een 3d printer heeft. Heb deze van Thingiverse geplukt en geprint en die werken prima. https://www.thingiverse.com/thing:352094

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Teijgetje schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:49:
Er gaat niets boven het geluid en geur van een motorkettingzaag in de morgen...….. :+
Ik heb ooit iemand iets anders horen zeggen...

's Ochtends vroeg na een avondje flink doorhalen en een aantal horror films :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Framoes schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:33:
Nou weet ik echt van alles over van alles, maar lasers zijn niet mijn vakgebied. Maar om mijn vak uit te oefenen heb ik eigenlijk wel een nieuwe nodig.

Ik zit namelijk steeds vaker te twijfelen aan (en vloeken op) mijn Parkside laser. De nivellering is mwoah, het bereik van de kruislijn is mwoah en de lijn wordt snel mwoah grof.

Ik heb in principe al besloten voor een DeWalt kruislijnlaser te gaan vanwege goeie ervaringen en de goede naam. Nu twijfel ik alleen tussen rood en groen.

Voorheen dacht ik dat groen altijd beter was dan rood, maar ik lees nu dat dat niet altijd zo is. Groen is beter zichtbaar voor het menselijke oog, maar schijnt buiten juist sneller minder goed te zien te zijn als het licht is. Daarnaast las ik dat groen vanwege de frequentie(?) meer stroom trekt.

Kloppen deze dingen? Zo ja, dan is een rode gezien de prijs een beter plan. Zo nee, twijfel ik nog even verder of ik de €50 extra wil betalen voor een groene.
Even mezelf gebumpt. Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Joopieboy schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:08:
Ik heb ooit iemand iets anders horen zeggen...
Was vrij naar dit. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 11:39
Jelte,89 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:59:
[...]

Klopt, Ik heb deze vorig jaar aangeschaft, juist om de gratis accu actie, 100 euro, min 70 eur voor de gratis accu, min 40 eur voor de mbox, is een apparaat voor 'niks'
Volgens mij is de DDF482 nog een betere deal. https://www.toolmax.nl/ma...er-accu-s-en-lader-2.html
Maar zoals eerder vermeld is deze niet brushless, maar mocht dat je niet zo veel uitmaken dan is dit een alternatief die bijna dubbel zo krachtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

walletje-w schreef op zondag 20 januari 2019 @ 01:08:
[...]
Volgens mij is de DDF482 nog een betere deal. https://www.toolmax.nl/ma...er-accu-s-en-lader-2.html
Maar zoals eerder vermeld is deze niet brushless, maar mocht dat je niet zo veel uitmaken dan is dit een alternatief die bijna dubbel zo krachtig is.
Is nog steeds een bruut bedrag als je bedenkt dat amper een jaar geleden de DDF482ZBE + koffer voor slechts €58,50 te koop was. :P
Als je er meteen 2 bestelde dan werd er zelfs gratis verzonden.

Maar goed, je krijgt er op dit moment wel een "gratis" accu bij, prima deal dus.

Ik kom intussen om in deze machines. _O-
Maar er is geen spijt, het blijken fijne, compacte en toch sterke machines te zijn waarvan je er nooit genoeg in huis kunt hebben.
In het zwart zien zij er trouwens kek uit. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik dacht voor een Bosch Blauw 12v multitool te gaan, maar ben toch gaan twijfelen gezien de kracht van een (12v) accu multitool. Dan kom ik dus uit bij bedraad. Ook omdat bedraad een leven lang mee moet kunnen gaan.

Nu twijfel ik tussen de:

Fein FMM 350 voor € 139,-

Bosch Blauw GOP 30-28 voor € 114,-

Ik lees iedereen hier enthousiast zijn over Fein, maar is dat nog steeds terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:12
Ik maak al een aantal jaren gebruik van m'n Fein en ik kan hem zeker aanraden, en vooral voor dat bedrag! :D

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13

orf

CurlyMo schreef op zondag 20 januari 2019 @ 09:52:
Ik dacht voor een Bosch Blauw 12v multitool te gaan, maar ben toch gaan twijfelen gezien de kracht van een (12v) accu multitool. Dan kom ik dus uit bij bedraad. Ook omdat bedraad een leven lang mee moet kunnen gaan.

Nu twijfel ik tussen de:

Ik lees iedereen hier enthousiast zijn over Fein, maar is dat nog steeds terecht?
Ik heb de Bosch, maar voor dat bedrag zou ik zeker voor de Fein kiezen. De Bosch maakt behoorlijk meer lawaai. De snelkoppeling is ook een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 12:19

bonzz.netninja

Niente baffi

Nu twijfel ik tussen de:

Ik zou ook voor de Fein gaan maar zonder enig rationeel argument :) Maar multitools horen van Fein te zijn :P

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ik zou ook voor de fein gaan. Wel eentje in koffer, dat vind ik wel prettig met een multitool.

Deze dus:
https://werkzeugstore24.d...saugung-fmm350-basic.html

[ Voor 38% gewijzigd door Raymond op 20-01-2019 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Raymond schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:18:
Ik zou ook voor de fein gaan. Wel eentje in koffer, dat vind ik wel prettig met een multitool.
Inderdaad met koffer. Ik heb aan weinig zo'n hekel als aan rondslingerende apparatuur. Ik was al aan het kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes

Nu twijfel ik tussen de:

Fein lijkt als een van de weinige bedrijven last te hebben van de wet van de remmende voorsprong (of de concurrentie doet z'n best niet). Ze blijven de snelste, stilste (erg relatief) en meest trillingsarme multitools maken.

Wat betreft koffer: ik kreeg 'm in een koffer met bakjes voor de zaagjes. De multimaster past met die bakjes precies in een Mbox/systainer 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Framoes schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:24:
[...]
Fein lijkt als een van de weinige bedrijven last te hebben van de wet van de remmende voorsprong (of de concurrentie doet z'n best niet). Ze blijven de snelste, stilste (erg relatief) en meest trillingsarme multitools maken.
Nu nog even neuzen naar een mooi houtzaag setje voor erbij. Want daar heb ik hem voor nodig. Zoals deze bijvoorbeeld (€ 38,90):
Afbeeldingslocatie: https://werkzeugstore24.de/media/catalog/product/cache/1/image/600x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/e/fein_35222942050_hp_8.jpg
https://werkzeugstore24.d...oerset-best-of-e-cut.html

Dit is ook wel een mooie set, maar ik heb die metaal spullen niet direct nodig (€ 239):
Afbeeldingslocatie: https://werkzeugstore24.de/media/catalog/product/cache/1/image/600x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/e/fein_72295261000-sys1_hp_8.jpg
https://werkzeugstore24.d...r-1-72295261000-sys1.html
Wat betreft koffer: ik kreeg 'm in een koffer met bakjes voor de zaagjes. De multimaster past met die bakjes precies in een Mbox/systainer 2.
Idealiter zou ik hem in een l-boxx willen doen, maar de binnenmaat is net anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
CurlyMo schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:34:
[...]

Nu nog even neuzen naar een mooi houtzaag setje voor erbij. Want daar heb ik hem voor nodig. Zoals deze bijvoorbeeld (€ 38,90):
[Afbeelding]
https://werkzeugstore24.d...oerset-best-of-e-cut.html

Dit is ook wel een mooie set, maar ik heb die metaal spullen niet direct nodig (€ 239):
[Afbeelding]
https://werkzeugstore24.d...r-1-72295261000-sys1.html

[...]

Idealiter zou ik hem in een l-boxx willen doen, maar de binnenmaat is net anders.
Die schuurplateaus zijn wel handig, maar je krijgt wel minder zaagjes dan in dat pakketje dat je linkt. En de meerprijs t.o.v. de kale versie is €100.

Als je de kale versie haalt, past hij sowieso in een Lboxx, want dan heb je die bakjes er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Framoes schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:43:
[...]

Die schuurplateaus zijn wel handig, maar je krijgt wel minder zaagjes dan in dat pakketje dat je linkt. En de meerprijs t.o.v. de kale versie is €100.

Als je de kale versie haalt, past hij sowieso in een Lboxx, want dan heb je die bakjes er niet bij.
Ik werd wel geïnspireerd door deze set (€ 155,90):
Afbeeldingslocatie: https://werkzeugstore24.de/media/catalog/product/cache/1/image/600x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/e/fein_fmm350_basic_hp_12.jpg

Weinig meer prijs, maar wel een koffer en schuurpads. Passen in een l-boxx zal hij wel, maar je mist de inlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Eens kijken hoelang ik nú met een setje "Hitachi" bitjes kan gaan doen. Net bij de Hornbach even snel een nieuw doosje gehaald omdat ik 't spul nú nodig had en 't oude setje van ±20 jaar geleden helaas wat bitjes miste doordat ze kwijt geraakt zijn door de jaren heen... Uiteraard nét die bitjes welke je nodig hebt op zondag.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
CurlyMo schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:45:
[...]

Ik werd wel geïnspireerd door deze set (€ 155,90):
[Afbeelding]

Weinig meer prijs, maar wel een koffer en schuurpads. Passen in een l-boxx zal hij wel, maar je mist de inlay.
Die piepschuim inlay past niet in een sytainer, maar ik heb er zelf gewoon noppenschuim (die grijze geluidsisolatie) in liggen. Rammelt de machine niet door de kist heen en het neemt bijna geen ruimte in. Inlays ben ik persoonlijk geen fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Je kan ook plukschuim kopen.
Of gewoon grijs schuim waar je een vorm uit snijdt. Ik plaats een hele van 1 of 2 cm op de bodem en daarop enkele lagen waar ik een vorm uit snij.

(willekeurige link genomen, kan wellicht goedkoper.)

[ Voor 59% gewijzigd door Teijgetje op 20-01-2019 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Framoes @Teijgetje Dat is inderdaad wel een goed idee. Ik denk dat ik dan gewoon de basis Fein koop + l-boxx 102 + l-boxx mini + houtzaag setje + schuim. In de l-boxx mini kan ik dan alle toebehoren netjes kwijt. Dat maakt € 206,- en dan heb ik precies wat aansluit bij mijn spullen en klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Als je lboxx wilt, dan idd de basis kopen.

Zo'n complete set heb ik ook ooit eens gekocht, want kostte maar weinig extra. Maar ik heb er niks aan. 3 of 4 schuurpads, stofafzuiging en veel schuurpapier: nutteloos, want ik heb festool schuurmachines.

Dan beter een kale machine kopen en voor het prijsverschil van 100 euro, een collectie accessoires bij ecotools halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Raymond schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:20:
Dan beter een kale machine kopen en voor het prijsverschil van 100 euro, een collectie accessoires bij ecotools halen :)
Ecotools is al eerder gesuggereerd, maar die werken niet op de nieuwe Fein's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
wimmel_1 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:47:
Eens kijken hoelang ik nú met een setje "Hitachi" bitjes kan gaan doen. Net bij de Hornbach even snel een nieuw doosje gehaald omdat ik 't spul nú nodig had en 't oude setje van ±20 jaar geleden helaas wat bitjes miste doordat ze kwijt geraakt zijn door de jaren heen... Uiteraard nét die bitjes welke je nodig hebt op zondag.
Heb je zoveel nodig dan? Tx20, PH2 is 90% van mijn schroefwerkzaamheden.

Vandaar dat ik voor 2 euro nog wat bitjes bij de bouwmaat haal van milwaukee. Gaan per 2, in meerdere lengtes (30, 50 en 90 mm) en tot nu toe prima bitjes.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
CurlyMo schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:25:
[...]

Ecotools is al eerder gesuggereerd, maar die werken niet op de nieuwe Fein's.
Da's waar idd!
KillaZ schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:41:
[...]

Vandaar dat ik voor 2 euro nog wat bitjes bij de bouwmaat haal van milwaukee. Gaan per 2, in meerdere lengtes (30, 50 en 90 mm) en tot nu toe prima bitjes.
Geen pz?

[ Voor 23% gewijzigd door Raymond op 20-01-2019 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Weet er iemand toevallig of de Scheppach TS55 op een Makita / Festool geleiderail past? Ik heb gezocht maar ik kon het nergens vinden. Heb al een Makita geleiderail in huis, maar de SP6000J vind ik erg prijzig. De Scheppach is een mooi alternatief, maar dan wil ik wel m'n geleiderail kunnen blijven gebruiken (zeker als je ze kan koppelen voor lange platen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Heb ik er ook 2 van, maar die zitten nog in de verpakking. ;)
Sowieso schroef ik zelf alles met Tx20 en is alles wat ik in huis tegenkom is gek genoeg PH en geen PZ.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

KillaZ schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:41:
[...]

Waarom zou je bitjes in verschillende lengtes willen? Die stop je toch in een bithouder?

[ Voor 12% gewijzigd door Harrie_ op 21-01-2019 08:57 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 21:39

Cheezus

Luiaard

Handig voor schroeven die in een smal/diep gat zitten waar de bithouder niet in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Harrie_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:56:
[...]

Waarom zou je bitjes in verschillende lengtes willen? Die stop je toch in een bithouder?
Ik ben het eens dat een opeenvolgend setje van 25 t/m 150mm misschien wat teveel is. Maar een paar lange bits zijn ideaal, voor als de verdikking van de bithouder in de weg zit. Ik heb een paar 75 en 150mm bits en dat is toch wel verrekte handig voor schroeven in profielen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Raymond schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:07:
[...]

Ik ben het eens dat een opeenvolgend setje van 25 t/m 150mm misschien wat teveel is. Maar een paar lange bits zijn ideaal, voor als de verdikking van de bithouder in de weg zit. Ik heb een paar 75 en 150mm bits en dat is toch wel verrekte handig voor schroeven in profielen bijvoorbeeld.
Ik heb ook een aantal 150mm bits voor PZD en TORX, inderdaad als je ergens tussen moet schroeven waar je anders niet bijkunt. Wat de meerdwaarde dan is van een 50mm bitje ontgaat met dan verder volledig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Harrie_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:56:
[...]

Omdat er op mijn slagschroevendraaier dan geen lomp dikke wera impakt bithouder hoeft ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Harrie_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:09:
[...]

Ik heb ook een aantal 150mm bits voor PZD en TORX, inderdaad als je ergens tussen moet schroeven waar je anders niet bijkunt. Wat de meerdwaarde dan is van een 50mm bitje ontgaat met dan verder volledig...
Daar heb ik er een aantal van, die kan je zonder bithouder gebruiken. Ook wel makkelijk, aangezien ik toch vaak met 1 soort schroef aan de slag ga. Dus weinig behoefte om makkelijk te kunnen wisselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2019 @ 02:30:
[...]

Is nog steeds een bruut bedrag als je bedenkt dat amper een jaar geleden de DDF482ZBE + koffer voor slechts €58,50 te koop was. :P
Als je er meteen 2 bestelde dan werd er zelfs gratis verzonden.

Maar goed, je krijgt er op dit moment wel een "gratis" accu bij, prima deal dus.

Ik kom intussen om in deze machines. _O-
Maar er is geen spijt, het blijken fijne, compacte en toch sterke machines te zijn waarvan je er nooit genoeg in huis kunt hebben.
In het zwart zien zij er trouwens kek uit. 8)
Heb je hem wel eens kunnen vergelijken met de ddf483 qua grootte? Ik zie dat de 482 zelfs wat lichter is dan de 483. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Kort vraagje: waar kan ik in regio Zwolle een zaagblad laten slijpen?

Mn laminaatzaagblad is bot, laminaat is hard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Raymond schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:29:

Youtube filmpje kijken, fijn plat ijzervijltje kopen en zelf 10 minuutjes arbeid leveren? :)
Op zich is het helemaal niet zo moeilijk. En dan kan je meteen ook zelf je messen van je grasmachine slijpen, ketting van de kettingzaag, spade, bijl, etc. ;) Bespaart geld en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Slonzo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:17:
[...]

Youtube filmpje kijken, fijn plat ijzervijltje kopen en zelf 10 minuutjes arbeid leveren? :)
Op zich is het helemaal niet zo moeilijk. En dan kan je meteen ook zelf je messen van je grasmachine slijpen, ketting van de kettingzaag, spade, bijl, etc. ;) Bespaart geld en tijd.
Hell no. Ik heb al een paar keer een zaagblad laten slijpen (via via, maar wil nu zelf het blad wegbrengen), dat krijg ik met de hand echt niet voor elkaar. Voor die paar centen ga ik niet lopen kloten op een stuk staal dat met 6500rpm in mn machine draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tsja, als je nou nog in Den Bosch kwam dan had ik nog wel een adresje voor je ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Aangezien ik de vorige keer goed geholpen ben en ik ook erg blij ben met mijn aankoop, zou ik graag wederom jullie mening willen horen.

Over enkele maanden wil ik op de bovenverdieping ook een houten vloer leggen. Dit wil ik zelf gaan doen.
Dus... reden om een nieuwe machine te kopen die ik daarna ook kan gebruiken voor mijn vrije tijd projecten.

Edit: ik huur een tafelzaag om de breedte aan te passen van de plank.

Wat raden jullie aan?

(hoofd) doeleinden:
- Houten vloer

Verdere projecten die mij leuk lijken:
- snijplanken
- keukentrapjes
- kookboekhouders
- wijnglazen houder

Dat soort hobby projectjes... gewoon om mijzelf bezig te houden

Budget: max!!!! 350 euro.
(dus niet "voor een tientje meer..." ;) )

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

streamnl schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:27:
Aangezien ik de vorige keer goed geholpen ben en ik ook erg blij ben met mijn aankoop, zou ik graag wederom jullie mening willen horen.

Over enkele maanden wil ik op de bovenverdieping ook een houten vloer leggen. Dit wil ik zelf gaan doen.
Dus... reden om een nieuwe machine te kopen die ik daarna ook kan gebruiken voor mijn vrije tijd projecten.

Wat raden jullie aan?

(hoofd) doeleinden:
- Houten vloer

Verdere projecten die mij leuk lijken:
- snijplanken
- keukentrapjes
- kookboekhouders
- wijnglazen houder

Dat soort hobby projectjes... gewoon om mijzelf bezig te houden

Budget: max!!!! 350 euro.
(dus niet "voor een tientje meer..." ;) )
Voor een houtenvloer is een afkortzaag handig. Als je snijplanken wil maken, dan is een vandiktebank handig, maar die zul je misschien niet vaak voor andere werkzaamheden gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
orf schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:31:
[...]

Voor een houtenvloer is een afkortzaag handig. Als je snijplanken wil maken, dan is een vandiktebank handig, maar die zul je misschien niet vaak voor andere werkzaamheden gebruiken.
Thanks!
Een vandiktebank kan ik op mijn werk gebruiken/ lenen bij mijn collega's.
En welke afkortzaag zou jij mij aanraden?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

streamnl schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:34:
[...]

Thanks!
Een vandiktebank kan ik op mijn werk gebruiken/ lenen bij mijn collega's.
En welke afkortzaag zou jij mij aanraden?
Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je een Metabo, Makita, Bosch of DeWalt neemt. In die prijscategorie doen ze naar mijn idee niet echt onder voor elkaar.

Vooral even letten op de maximale diepte die je kunt zagen (en dat eventueel onder 45 graden) en wat het vermogen van de motor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

streamnl schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:27:

Wat raden jullie aan?

(hoofd) doeleinden:
- Houten vloer
Notna schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 08:31:

• Vraag maar raak show
• Dump vragen (ik heb een schroevendraaier nodig; welke zal ik nemen?)
;)

Dat gezegd zijnde... afkortzaag en/of cirkel/invalzaag zijn wat je zoekt.
Merk/model hangt, zoals altijd, af van je eigen smaak en noden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
Ik heb net de DeWalt DWS774 (kleine broertje van de 777) gekocht, vooral vanwege het compacte formaat en het naar mijn idee praktischere ontwerp. Die buizen aan de achterkant van die afkortzagen vind ik maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
@orf en @TheJVH
thanks!
Slonzo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:28:

;)

Dat gezegd zijnde... afkortzaag en/of cirkel/invalzaag zijn wat je zoekt.
Merk/model hangt, zoals altijd, af van je eigen smaak en noden.
Dat deed ik toch niet? Ik vroeg naar advies aan de hand van enkele projecten.
Ik weet niet was wijs is. Decoupeerzaag, afkortzaag (met of zonder trekfunctie), zo eentje met liniaal (even geen idee hoe die heet...)
Kwam het wel zo over...mijn excuses.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

streamnl schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:45:
@orf en @TheJVH
thanks!

[...]

Dat deed ik toch niet? Ik vroeg naar advies aan de hand van enkele projecten.
Ik weet niet was wijs is. Decoupeerzaag, afkortzaag (met of zonder trekfunctie), zo eentje met liniaal (even geen idee hoe die heet...)
Kwam het wel zo over...mijn excuses.
invalzaag :)

die staat nog op mijn verlanglijstje. maar ben er nog niet over uit of ik daarvoor moet gaan, of voor een zaagtafel. Beiden zijn dan hoofdzakelijk bedoeld om rechte zaagsnedes te zagen. Heb wel een cirkelzaag liggen, maar omdat ik dat een te zwaar & log onding vindt, gebruik ik hem eigenlijk niet.
Keuzes...

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

kwakke01 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:55:
[...]

invalzaag :)

die staat nog op mijn verlanglijstje. maar ben er nog niet over uit of ik daarvoor moet gaan, of voor een zaagtafel. Beiden zijn dan hoofdzakelijk bedoeld om rechte zaagsnedes te zagen. Heb wel een cirkelzaag liggen, maar omdat ik dat een te zwaar & log onding vindt, gebruik ik hem eigenlijk niet.
Keuzes...
Een invalzaag is niet perse lichter dan een handcirkelzaag toch? Ik heb de Bosch GKT 55 en die vind ik echt super. De standaard invalzaag is natuurlijk een Festool TS55, maar daar doet de Bosch wat mij betreft niet voor onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@streamnl Als je nog niets heb in de categorie 'elektrisch zagen' dan zou ik persoonlijk voor een cirkelzaag gaan (evt. met geleiderail), dat is de kleinste investering en waarschijnlijk het meest praktische naar de toekomst toe. Met een cirkelzaag kun je alles wat je met een zaagtafel of afkortzaag ook kunt, andersom is dat niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Had ik toen ik mijn cirkelzaag kocht geweten wat ik nu weet: neem sowieso eentje met een geleider. Ik laat mijn cirkelzaag meestal liggen omdat ik teveel moeite moet doen om een precieze, nette recht lijn te zagen (rechte lat zoeken die lang genoeg is, perfect afmeten tussen zijkant en zaagblad, vastklemmen, gedoe met klemmen die in de weg zitten, ...). Met een goede geleider erbij zou ik 'm veel meer gebruiken, minder gedoe en beter resultaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 21-01-2019 15:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:21
Harrie_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:33:
@streamnl Als je nog niets heb in de categorie 'elektrisch zagen' dan zou ik persoonlijk voor een cirkelzaag gaan (evt. met geleiderail), dat is de kleinste investering en waarschijnlijk het meest praktische naar de toekomst toe. Met een cirkelzaag kun je alles wat je met een zaagtafel of afkortzaag ook kunt, andersom is dat niet het geval.
Ik ben het niet helemaal mee eens dat je alles kunt doen met een cirkelzaag. Elk soort zaag heeft zijn sterktes en zwaktes en de een kan niet zo maar de ander vervangen. Theoretisch misschien wel, maar in de praktijk niet. Een voorbeeld: afkorten van een flinke balk van 70 x 70 mm kan met een flinke cirkelzaag, maar gaat veel sneller, veiliger en gemakkelijker met een afkortzaag. Zeker als het in een bepaalde hoek moet worden gezaagd. Wil je dat precies (en veilig!) doen met een cirkelzaag, dan heb je daar een jig bij nodig. En waarschijnlijk voor elke hoek een andere jig. Kan het? Ja. Is het handig? Nee.

Met verreweg de meeste invalzagen zal het ook niet handig lukken, want die hebben een maximale diepte van 55 - 60 mm (dus moet je een balk van 70 mm van 2 kanten inzagen). Een zaagtafel (zonder roltafel) is ook niet handig door de lengte van de balk. Dus voor het afkorten van een balk gebruik je het handigst een afkortzaag.

Echter kun je met een afkortzaag geen planken in de lengte zagen. Daarvoor gebruik je een zaagtafel, invalzaag of cirkelzaag. De zaagtafel is hierbij het snelste als het gaat om herhalende zaagsnedes (dus bv steeds stroken van 300 mm eraf zagen) en met de meeste precisie. Een cirkelzaag of invalzaag kan wel, maar is minder snel en precies.

Maar volledige platen zagen op een kleinere zaagtafel (Dewalt DW745, Bosch GTS 10 XC/J, Festool CS50/CS70, etc.) is weer onhandig. Daar is een invalzaag of een paneelzaag weer handiger voor. Een cirkelzaag kan ook, maar een invalzaag heeft dan voorkeuren. Zeker als je de cirkelzaag uit het voorbeeld van de balk afkorten neemt. Dat zal al een serieuze moeten zijn om 70 mm te kunnen zagen. Dit is dan weer te lomp om te gebruiken blij plaatmateriaal. Dat kan natuurlijk wel, maar heeft niet de voorkeur.

Als ik 1 zaag zou kopen, dan is het een invalzaag van Makita, Bosch of Festool, want dat is het meest veelzijdig. Maar als je meer gaat doen met houtbewerking, dan is een afkortzaag en tafelzaag geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:29:

Hrmpff, ik dacht dat zoiets 15 euro zou kosten. Ik heb twee zaken gebeld en slijpen kost 25 bij de een en 36 bij de ander en ik ben hem anderhalve week kwijt.

Ik heb dit blad:
https://www.amazon.de/CMT...eblatt-160/dp/B00EV52LYI/

Dat loont niet echt dus 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

L.N. schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:01:
[...]

Ik ben het niet helemaal mee eens dat je alles kunt doen met een cirkelzaag. Elk soort zaag heeft zijn sterktes en zwaktes en de een kan niet zo maar de ander vervangen. Theoretisch misschien wel, maar in de praktijk niet. Een voorbeeld: afkorten van een flinke balk van 70 x 70 mm kan met een flinke cirkelzaag, maar gaat veel sneller, veiliger en gemakkelijker met een afkortzaag. Zeker als het in een bepaalde hoek moet worden gezaagd. Wil je dat precies (en veilig!) doen met een cirkelzaag, dan heb je daar een jig bij nodig. En waarschijnlijk voor elke hoek een andere jig. Kan het? Ja. Is het handig? Nee.

Met verreweg de meeste invalzagen zal het ook niet handig lukken, want die hebben een maximale diepte van 55 - 60 mm (dus moet je een balk van 70 mm van 2 kanten inzagen). Een zaagtafel (zonder roltafel) is ook niet handig door de lengte van de balk. Dus voor het afkorten van een balk gebruik je het handigst een afkortzaag.

Echter kun je met een afkortzaag geen planken in de lengte zagen. Daarvoor gebruik je een zaagtafel, invalzaag of cirkelzaag. De zaagtafel is hierbij het snelste als het gaat om herhalende zaagsnedes (dus bv steeds stroken van 300 mm eraf zagen) en met de meeste precisie. Een cirkelzaag of invalzaag kan wel, maar is minder snel en precies.

Maar volledige platen zagen op een kleinere zaagtafel (Dewalt DW745, Bosch GTS 10 XC/J, Festool CS50/CS70, etc.) is weer onhandig. Daar is een invalzaag of een paneelzaag weer handiger voor. Een cirkelzaag kan ook, maar een invalzaag heeft dan voorkeuren. Zeker als je de cirkelzaag uit het voorbeeld van de balk afkorten neemt. Dat zal al een serieuze moeten zijn om 70 mm te kunnen zagen. Dit is dan weer te lomp om te gebruiken blij plaatmateriaal. Dat kan natuurlijk wel, maar heeft niet de voorkeur.

Als ik 1 zaag zou kopen, dan is het een invalzaag van Makita, Bosch of Festool, want dat is het meest veelzijdig. Maar als je meer gaat doen met houtbewerking, dan is een afkortzaag en tafelzaag geen overbodige luxe.
Wat een raar verhaal. Ik snap niet hoe je het er niet mee eens kunt zijn dat je alles kunt doen met een cirkelzaag. Dat is geen mening, dat is een feit. Dat een afkortzaag vele malen handiger is als je veel moet afkorten en dat een tafelzaag veel handiger is als je veel plaatmateriaal moet zagen snapt iedereen natuurlijk.

@streamnl vroeg om advies m.b.t. welk elektrisch zaagapparaat aan te schaffen. Mijn punt was dat een cirkelzaag (t.o.v. van de rest) een kleine investering is en dat hij daar in de toekomst ook een plaat mee kan zagen of een balkje afkorten. Als hij een afkortzaag aanschaft en hij moet over een tijdje een aantal platen verzagen kan hij met zijn afkortzaag niet uit de voeten en moet er een andere machine gehuurd/geleend/aanschaft worden. Een cirkelzaag geeft de meeste flexibiliteit voor het minste geld.
Raymond schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:25:
[...]

Hrmpff, ik dacht dat zoiets 15 euro zou kosten. Ik heb twee zaken gebeld en slijpen kost 25 bij de een en 36 bij de ander en ik ben hem anderhalve week kwijt.

Ik heb dit blad:
https://www.amazon.de/CMT-Orange-Tools-Kreissägeblatt-160/dp/B00EV52LYI/

Dat loont niet echt dus 8)7
Misschien even hier kijken, daar heb je voor minder geld een nieuw zaagblad...

[ Voor 12% gewijzigd door Harrie_ op 21-01-2019 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Harrie_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:27:
Misschien even hier kijken, daar heb je voor minder geld een nieuw zaagblad...
Daar was ik al aan het kijken, idd. De industrial zaagbladen zijn te dik (dat gaat niet goed met mn geleiderail). En hoe goed zijn die profibladen (die hebben wel de juiste maat)? Als ik een goed cmt blad al vrij snel bot heb, hoe rap gaat zo'n cheap bladje wel niet kapot?

Ik heb ff verder gebeld, in Kampen zit een slijpservice die het voor een kleine 19 euro doet. Dat is nog wel de moeite waard om hem daar te laten slijpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Raymond schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:39:
[...]

Daar was ik al aan het kijken, idd. De industrial zaagbladen zijn te dik (dat gaat niet goed met mn geleiderail). En hoe goed zijn die profibladen (die hebben wel de juiste maat)? Als ik een goed cmt blad al vrij snel bot heb, hoe rap gaat zo'n cheap bladje wel niet kapot?

Ik heb ff verder gebeld, in Kampen zit een slijpservice die het voor een kleine 19 euro doet. Dat is nog wel de moeite waard om hem daar te laten slijpen)
Ik heb goede ervaringen met die profibladen, gevoelsmatig gaan die net zo lang mee als een duurder blad, kanttekening daarbij is wel dat ik vooral heel veel 'zacht' hout zaag.

Pagina: 1 ... 76 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.