Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Bhagavad
  • Registratie: december 2014
  • Niet online
Raymond schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 07:27:
[...]
Wat is een "flinkere schroef" voor jou?
Als jullie vooral 4x40 schroefjes gebruiken en eens per 2 jaar een 6x120, neem dan vooral die 12v machine.
Yep dat is waar en voor die twee enkele keren gebruik je gewoon je tanden en een passend bitje.

Dat draait best goed zolang je de kaken strak op elkaar houdt, maar check wel even of je aanvullend verzekerd bent. :(:)

• Matthijs..
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08:52
Bhagavad schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 07:56:
[...]

Yep dat is waar en voor die twee enkele keren gebruik je gewoon je tanden en een passend bitje.

Dat draait best goed zolang je de kaken strak op elkaar houdt, maar check wel even of je aanvullend verzekerd bent. :(:)
Of even met de griptang in de weer ;)

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 08:31
Matthijs.. schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:54:
[...]

Of even met de griptang in de weer ;)
Als je niet aanvullend verzekerd bent?

• Twijfels
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 03:17
haarrood schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:52:

wat zijn de ervaringen met de kleine 12v Bosch op vlak van boren en een wat flinkere schroef?
Zoals al gezegd, wat is een flinke schroef?
Ik heb zelf de GSR 12V-15 FC (evenveel koppel) versie veel gebruikt de afgelopen tijd met een zolder verbouwing. Daar aardig wat 6x80 schroeven gebruikt en hier heb ik geen enkel probleem mee gehad eigenlijk. 6x120s zou ook nog net moeten lukken gok ik, groter dan denk ik dat je toch echt te weinig koppel hebt.

Eerlijk is eerlijk, het was wel met vuren balken, dus niet het meest moeilijke materiaal om in te schroeven. Voor die enkele keer dat hij te zwak is zou je ook altijd een ratel met bitjes of iets dergelijks kunnen pakken wat je vader voor handen heeft thuis.

• Framoes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23-04 10:38
Twijfels schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:01:
[...]

Zoals al gezegd, wat is een flinke schroef?
Ik heb zelf de GSR 12V-15 FC (evenveel koppel) versie veel gebruikt de afgelopen tijd met een zolder verbouwing. Daar aardig wat 6x80 schroeven gebruikt en hier heb ik geen enkel probleem mee gehad eigenlijk. 6x120s zou ook nog net moeten lukken gok ik, groter dan denk ik dat je toch echt te weinig koppel hebt.

Eerlijk is eerlijk, het was wel met vuren balken, dus niet het meest moeilijke materiaal om in te schroeven. Voor die enkele keer dat hij te zwak is zou je ook altijd een ratel met bitjes of iets dergelijks kunnen pakken wat je vader voor handen heeft thuis.
Een Makita DDF484 zit bij 6x120 echt aan z'n limiet, dus een 12V met minder koppel redt dat waarschijnlijk niet.

Ik maak dingen.

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Bhagavad schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 07:56:

Even alle gekheid op een stokje, maar voor die enkele grotere schroef zou je ook kunnen overwegen om voor te boren. Of starten met de boormachine en dan de rest met een ratel verder erin draaien. Tenzij een 18V machine weinig extra kost, en/of niet een al te veel zwaarder.

• Gebanned
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 07:09
Framoes schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:03:
[...]

Een Makita DDF484 zit bij 6x120 echt aan z'n limiet, dus een 12V met minder koppel redt dat waarschijnlijk niet.
Hier laatst wat 6x120 en dat ging voor mijn gevoel zonder een centje pijn (vuren, zonder voorboren), de 6x160 ging hier ook nog wel ok, maar dan merk je dat de machine aan de bak moet.
Ik denk dat 6x200 ook prima kan; mits je het niet te vaak doet en stevige polsen hebt.

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 07:02
6x120 pak je toch gewoon je slagschroevendraaier?

* KillaZ rent.....

K to the KillaZ

• Nivado
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23:05
@KillaZ Ik schroef zelfs 3x30 met mijn 175Nm slagschroevendraaier, dus ik snap de hele discussie niet zo.

* Nivado rent achter KillaZ aan...

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08:05
Mijn eerste ervaring met Toolnation is niet positief.
Aangezien ik nog geen mail heb ontvangen voor verzending, heb ik ze maar gebeld waar mijn product bleef.

Ze hopen dat mijn product vandaag (maar waarschijnlijk morgen) bij hun binnenkomt en dat ze hem dan opsturen naar mij. Waarschijnlijk heb ik hem pas maandag of dinsdag pas.

Dat vind ik niet kloppen als er dit staat "Op voorraad, levertijd: 1-4 werkdagen".
Ik heb hem morgen nodig...

Als ik dit geweten had, had ik hem ergens anders gehaald.

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21:26

Jelte,89

Woodworking

Boren we tegenwoordig niet meer voor?

Ik heb in mijn schuur o.a. tellerkopschroeven gebruikt van 8x225, voorgeboord met een lange 6mm vlinderboor en ik heb mij prima gered met mijn (volgens

Ik heb volgens mij die 482 459 'slechts' en nog een simpele schroefmachine (de goedkoopste Makita die er was, met het oog op de gratis accu en koffer). en heb me prima kunnen redden tijdens de bouw,

Edit: Ik heb de DDF459 en de DHP453

Jelte,89 wijzigde deze reactie 11-01-2019 13:20 (7%)

Revive the guild!

• KillaZ
Voorboren is voor mietjes :+ Snelboorschroef en gaan met die banaan!

K to the KillaZ

• decipherer
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08:31
streamnl schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:56:
Mijn eerste ervaring met Toolnation is niet positief.
Aangezien ik nog geen mail heb ontvangen voor verzending, heb ik ze maar gebeld waar mijn product bleef.

Ze hopen dat mijn product vandaag (maar waarschijnlijk morgen) bij hun binnenkomt en dat ze hem dan opsturen naar mij. Waarschijnlijk heb ik hem pas maandag of dinsdag pas.

Dat vind ik niet kloppen als er dit staat "Op voorraad, levertijd: 1-4 werkdagen".
Ik heb hem morgen nodig...

Als ik dit geweten had, had ik hem ergens anders gehaald.
Ik zou dat ding gewoon annuleren en ergens anders bestellen waar je ‘m sneller hebt, bijvoorbeeld hier. Zij geven aan dat als je voor 22 uur besteld je ‘m morgen in huis hebt.

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08:05
decipherer schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:05:

Ik zou dat ding gewoon annuleren en ergens anders bestellen waar je ‘m sneller hebt, bijvoorbeeld hier. Zij geven aan dat als je voor 22 uur besteld je ‘m morgen in huis hebt.
Ik had inmiddels zelf ook al verder gekeken en had ook inderdaad Toolmax ook gezien. Zelfs 2 euro goedkoper. Toen ik mijn bestelling wilde annuleren, kreeg ik nog een optie dat als ik zou wachten, dat ik dan de D-42036 gratis erbij zou krijgen.
Nu voel ik me een echte Hollander, want nu wacht ik tot volgende week :')

(Ik had mijn maat van te voren gebeld of we eventueel enkele dagen later konden klussen... En dat kon wel.)

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 05:38
streamnl schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:39:
[...]

Ik had inmiddels zelf ook al verder gekeken en had ook inderdaad Toolmax ook gezien. Zelfs 2 euro goedkoper. Toen ik mijn bestelling wilde annuleren, kreeg ik nog een optie dat als ik zou wachten, dat ik dan de D-42036 gratis erbij zou krijgen.
Nu voel ik me een echte Hollander, want nu wacht ik tot volgende week :')

(Ik had mijn maat van te voren gebeld of we eventueel enkele dagen later konden klussen... En dat kon wel.)
Daar had je het niet voor hoeven doen hoor dat boor en bitsetje.. is imho niet echt Je-Van-Het kwaliteit ;)
Maar de keuze heb je al gemaakt ;)

• Framoes
Gebanned schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:14:
[...]

Hier laatst wat 6x120 en dat ging voor mijn gevoel zonder een centje pijn (vuren, zonder voorboren), de 6x160 ging hier ook nog wel ok, maar dan merk je dat de machine aan de bak moet.
Ik denk dat 6x200 ook prima kan; mits je het niet te vaak doet en stevige polsen hebt.
Ik moest vuren balken koppelen. Dus 6x120 door twee balken van 70mm heen. Hij stopte dan af en toe voor ik de schroef er helemaal in had.

Heb nu een slagschroevendraaier en daarmee doe ik vrijwel alles. Alleen gips doe ik met m'n gewone accutol (tot ik straks een gipsschroever heb).
Nivado schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:29:
@KillaZ Ik schroef zelfs 3x30 met mijn 175Nm slagschroevendraaier, dus ik snap de hele discussie niet zo.

* Nivado rent achter KillaZ aan...
Same here. Accutollen zijn voor het boren.

Ik maak dingen.

• haarrood
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 23-04 11:27
Die Makita 482 had ik ook wel wel gevonden, zou voor mijzelf een goede optie zijn, maar laat ik nou net niet op zoek zijn voor mezelf. Voor de body (+-90,-) +lader (+- 45/50) + 1 accu (gratis), ben ik dan € 140-150 kwijt. Zoals Twijfels zegt, als je er een zolderverbouwing (vnl vuren hout) goed mee kan doen.... En als je het vergelijkt met een accutol van 10/15 jaar oud komt ie er nog steeds gunstiger af.
Niemand ervaring met de Hitachi/Hikoki DS18DJL?

anders gaat het tussen een lichte/makkelijke/voordelige GSR12V-15 of de duurdere/zwaardere/breder inzetbare Makita DDF482ZJ 18V.. Mijn vader deze keuze maar eens voorleggen dit weekend.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:38

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Annuk schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:00:
[...]

Daar had je het niet voor hoeven doen hoor dat boor en bitsetje.. is imho niet echt Je-Van-Het kwaliteit ;)
Maar de keuze heb je al gemaakt ;)
Ach, als je nog enkele dagen kan wachten is het een leuke extra, verkoopprijs is toch bijna 50 euro bij verschillende winkels. En als je netjes met je spullen omgaat kan zoiets jaren meegaan.

Heb wel een hekel gekregen aan webshops die standaard prijzen ex-btw groot weergeven met daaronder de prijs incl btw... denkt een leuke deal te maken... en dan toch niet.

Vitality Discoshow

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 18-04 11:22
haarrood schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:26:
Die Makita 482 had ik ook wel wel gevonden, zou voor mijzelf een goede optie zijn, maar laat ik nou net niet op zoek zijn voor mezelf. Voor de body (+-90,-) +lader (+- 45/50) + 1 accu (gratis), ben ik dan € 140-150 kwijt. Zoals Twijfels zegt, als je er een zolderverbouwing (vnl vuren hout) goed mee kan doen.... En als je het vergelijkt met een accutol van 10/15 jaar oud komt ie er nog steeds gunstiger af.

Bij gereedschappelijk krijg je €5 korting bij aanmelden op de nieuwsbrief. Scheelt weer wat!

anders gaat het tussen een lichte/makkelijke/voordelige GSR12V-15 of de duurdere/zwaardere/breder inzetbare Makita DDF482ZJ 18V.. Mijn vader deze keuze maar eens voorleggen dit weekend.

http://wotlabs.net/eu/player/Bo0bz

• Bhagavad
  • Niet online
haarrood schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:26:
Die Makita 482 had ik ook wel wel gevonden, zou voor mijzelf een goede optie zijn, maar laat ik nou net niet op zoek zijn voor mezelf. Voor de body (+-90,-) +lader (+- 45/50) + 1 accu (gratis), ben ik dan € 140-150 kwijt.
Dat is toch geen geld voor zo'n complete machine??
Hoeveel duurder ben je daar mee uit??
Zoals Twijfels zegt, als je er een zolderverbouwing (vnl vuren hout) goed mee kan doen.... En als je het vergelijkt met een accutol van 10/15 jaar oud komt ie er nog steeds gunstiger af.
Zoals ik al eerder schreef is dat betrekkelijk, want wát vergelijk je met wát??
M'n zware en zeker 15+ jaar oude 18V NiMH Makita maakt nml. nog steeds gehakt van deze cijfers. :P

De Makita 482 is een mooie en redelijk lichte allround machine, maar qua power valt hij nog in de middenmoot.
Je kunt nml. nog een aardig eind dalen (~30Nm), maar je kunt ook hoger de ladder op (~130+Nm) voor standaard schroefmachines.

Deze machine is een fijne balans tussen power, gewicht en comfortabel volume.
Naast de 18V Makita 481-serie is een compacter 482 ineens een handzame lilliput.
Heb hier nog een stel DV18DSDL's in gebruik, onverwoestbare beesten van machines. _/-\o_
Al zou ik nu voor de niet-klopboorversie zijn gegaan, maar dat is weer een ander verhaal.

Dit is met 92Nm een beduidend zwaardere machine dan die jij op het oog hebt, maar Hitachi heeft mij ook met hun lichtere accumachines nooit teleurgesteld, ondanks een 24/7 inzet.
Voor ik naar het Makita accusysteem overstapte heb ik vele jaren met Hitachi gewerkt en dat zijn allemaal robuuste machines gebleken die in niets voor Makita & Co onderdeden.
Het is uiteraard jouw keus, maar is dit niet een no-brainer?? :)

• KeRsTmAnNeKe

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Ow wow... pakketbezorger aan de deur met een (zwaar) doosje met Makita sticker... heb de accu gewoon al binnen.
Woensdag aanvraag gedaan, donderdag verwerkt en nu binnen. Erg snel voor een actie vanuit een fabrikant!

Vitality Discoshow

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21:44
Bhagavad schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 23:40:
[...]

Zoals ik al eerder schreef is dat betrekkelijk, want wát vergelijk je met wát??
M'n zware en zeker 15+ jaar oude 18V NiMH Makita maakt nml. nog steeds gehakt van deze cijfers. :P
Maar niet met de oorspronkelijke accu's :P

Die hele hoge koppels op accuboormachines zijn toch een vreemde eend in de bijt. Als je het zelden nodig hebt is het een dure aanschaf. Heb je het vaker nodig dan ben je beter af met een slagschroevendraaier. Die laatste is er overigens ook in 12V mini variant. Maarja, met 22 Wh in de accu zal dat wel geen lange adem hebben.

• sjnelle
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16-04 15:55
Iemand ervaring met een spaanderzak op zijn invalzaag.

Heb een mafell mt55 maar heb altijd ruzie met stugge slang aan de stofzuiger dus was over een zak aan nadenken.

Of iemand suggesties voor stofzuiger slang die niet zo stug werkt

• haarrood
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 23-04 11:27
Bhagavad schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 23:40:
[...]
Het is uiteraard jouw keus, maar is dit niet een no-brainer?? :)
De Makita DDF482ZJ met losse adapter zijn besteld; Mijn vader kunnen overtuigen ;)
bedankt voor jullie hulp en overtuigingskracht

Nu nog ergens wat heller boortjes (oa steenboren) bestellen voor hem. Die hebben mij ook al zoveel plezier opgeleverd.

• KillaZ
haarrood schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:44:
[...]

De Makita DDF482ZJ met losse adapter zijn besteld; Mijn vader kunnen overtuigen ;)
bedankt voor jullie hulp en overtuigingskracht

Nu nog ergens wat heller boortjes (oa steenboren) bestellen voor hem. Die hebben mij ook al zoveel plezier opgeleverd.
Ik zie dat bouwmaat hem ook heeft voor 90 euro in de BTW. Niet verkeerd.

K to the KillaZ

• Ancent
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 23:32
Raymond schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:52:
Bosch d-tect120 (versie zonder accu) bij hornbach zwolle voor 134,96.
Heb er eentje meegenomen voor een vriend van me. Er is er nog eentje.

Mooi apparaat en goeie prijs
Thnx voor je post! Donderdag nog € 150 geboden op een t-dect 120 op marktplaats, bod afgewezen. Gisteren met HB Zwolle gebeld en zojuist het laatste exemplaar opgehaald _/-\o_ .

P.s. Net ook maar Makita 482 besteld. Ik weet niet of ik dit topic heel erg ga waarderen 8)7 :*) .

• Framoes
kabeltjekabel schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:26:
[...]

Maar niet met de oorspronkelijke accu's :P

Die hele hoge koppels op accuboormachines zijn toch een vreemde eend in de bijt. Als je het zelden nodig hebt is het een dure aanschaf. Heb je het vaker nodig dan ben je beter af met een slagschroevendraaier. Die laatste is er overigens ook in 12V mini variant. Maarja, met 22 Wh in de accu zal dat wel geen lange adem hebben.
Gatenzagen, slangenboren, etc. werken niet met een slagschroevendraaier. Dan slaat het slagmechanisme aan. Maar voor thuis is zo'n accutol met +100Nm inderdaad te veel van het goeie.

Een 12V slagschroevendraaier doet trouwens langer met een accu dan denkt. Ik had die oude Makita's en daar kwam ik de dag wel mee door. De nieuwste hebben efficiëntere motors, dus moeten nog langer op een lading kunnen.
sjnelle schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:03:

Heb een mafell mt55 maar heb altijd ruzie met stugge slang aan de stofzuiger dus was over een zak aan nadenken.

Ik gebruik wel eens een bosch stofzak van €15 op m'n Makita en dat werkt redelijk goed. Verwacht geen resultaat als met een stofzuiger, maar het valt me elke keer weer mee.

Gezien de efficiëntere stofafvoer van de Mafell denk ik dat deze in combinatie met hun stofzak een beter resultaat geeft. Die kost alleen wel bijna €40.

Framoes wijzigde deze reactie 12-01-2019 22:26 (35%)

Ik maak dingen.

• Bhagavad
  • Niet online
Framoes schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:47:
[...]
Gatenzagen, slangenboren, etc. werken niet met een slagschroevendraaier. Dan slaat het slagmechanisme aan. Maar voor thuis is zo'n accutol met +100Nm inderdaad te veel van het goeie.
Inderdaad, nóg meer koppel op een gewone accuschroever en het begint gevaarlijk te worden. :P

Het extra handvat op de Makita 481 (met een koppel van 115Nm) is nu al een halve meter lang om de reactiekrachten op te vangen en ik zie al accumachines verschijnen die de 130+Nm halen.
Nog meer torque en je trekt je arm er uit. :+
Heb geen ervaring met de slangen van Mafell, heb je al eens gekeken naar die van Festool??
Van een stofzak kan ik ivm de enorme productie van het fijnstof niet echt warmlopen. :N

De Festool 27/36mm standaard slang is voor mij meer dan soepel genoeg.
Alleen de 'prijzen' van die anti-statische slangen zijn niet-standaard. :X :X

Bhagavad wijzigde deze reactie 13-01-2019 10:43 (40%)

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:54
Ik zie dat je een mafell zaag hebt, maar welke stofzuiger gebruik je erbij?

Ik heb laatst een slang van een festool in handen gehad, die was echt lekker soepel. Die van mafell zelf zullen echt wel vergelijkbaar zijn, verwacht ik

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 08:54

CurlyMo

www.pilight.org

Zojuist de Rotec 12mm steenboor in mijn Bosch GSR 12V-15 FC gezet en dat gaat meer dan prima door mijn bakstenen muur heen :)

Ik had nog een losse steen liggen. Dat helpt met testen.

CurlyMo wijzigde deze reactie 13-01-2019 10:56 (20%)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• vanDaal
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 22:11

vanDaal

-ismeereentje

Raymond schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:16:
Ik heb ook een Mafell invalzaag (MT55) die ik gebruik met een Festool Mini. De kracht is goed genoeg, alleen de aansluiting van de slang op de Mafell koppeling is niet super qua vastzetten. Hij wil nog wel eens los schieten. Geen ervaring met een Mafell slang.

>> Landscape Photography! << >> PVOutput <<

• sjnelle
Raymond schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:16:

Ik heb laatst een slang van een festool in handen gehad, die was echt lekker soepel. Die van mafell zelf zullen echt wel vergelijkbaar zijn, verwacht ik
Ik heb een fein dustex 35 stofzuiger maar dat zit een stugge slang aan zal eens kijken naar mafell slang kijken of die erop past

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23-04 14:02

Ik heb slechte ervaringen met spaander/stofzakken op gereedschap, ik vindt het volkomen ruk :P

Mijn MT55cc heb ik op de Festool CTL26, nooit problemen dat het niet lekker werkt.

Wat ik bijna in alle gevallen wel doe is dat ik op de grond zaag. Ik heb dan een grote plaat MDF liggen waar ik mijn te zagen werkstuk op lig.

Voordeel dasrvan is dat je de stofzuigslang en het snoer lekker makkelijk kunt laten glijden en ook geen last van het gewicht heb.
Doordat je zaagblag enkele mm door het werkstuk gaat en in het MDF een gleufje zaagt heb je echt minimaal stof, werkt perfect :)

Echt een aanrader om eens te proberen d:)b

• sjnelle
Fraggert schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:17:
[...]

Ik heb slechte ervaringen met spaander/stofzakken op gereedschap, ik vindt het volkomen ruk :P

Mijn MT55cc heb ik op de Festool CTL26, nooit problemen dat het niet lekker werkt.

Wat ik bijna in alle gevallen wel doe is dat ik op de grond zaag. Ik heb dan een grote plaat MDF liggen waar ik mijn te zagen werkstuk op lig.

Voordeel dasrvan is dat je de stofzuigslang en het snoer lekker makkelijk kunt laten glijden en ook geen last van het gewicht heb.
Doordat je zaagblag enkele mm door het werkstuk gaat en in het MDF een gleufje zaagt heb je echt minimaal stof, werkt perfect :)

Echt een aanrader om eens te proberen d:)b
op de grond zagen met een MDF plaat doe ik al, dat werkt opzich prima.
De slang aan de dustex is vrij stug en glijdt dus niet altijd lekker mee of schiet eruit.
Wellicht dat de slang aan de festool zuiger stuk flexibeler is. De slang aan de dustex is vergelijkbaar met die van een binnen stofzuiger.

• Bhagavad
  • Niet online
sjnelle schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:37:
[...]
op de grond zagen met een MDF plaat doe ik al, dat werkt opzich prima.
De slang aan de dustex is vrij stug en glijdt dus niet altijd lekker mee of schiet eruit.
Ik kan hier vandaan niet zien hoe de slang exact aan de bouwzuiger is gekoppeld en wij moeten het dus doen met jouw beperkte beschrijving van dit 'euvel'.
Schiet niet echt op. :P

Als je enkele stukken afplaktape slim op de slangkoppeling/bajonet tapet en die daarna in de zuigermond drukt, blijft de slang dan wel solide zitten??
Dat zou ik dan als eerste aanpakken.
Wellicht dat de slang aan de festool zuiger stuk flexibeler is. De slang aan de dustex is vergelijkbaar met die van een binnen stofzuiger.
De standaard Festool slangen zijn behoorlijk soepel, maar hebben net als jouw slang (zo te zien) een ingebouwde spiraal tegen het doorknikken.

Die ribbel heeft in de praktijk ook bij Festool soms de hinderlijke eigenschap achter tafel- en plaatranden te blijven hangen.
Of dat meer/minder is dan bij de slang van jouw zuiger kan ik hiervandaan niet bepalen.

Voor gebruik aan de zaagliniaal heeft Festool hiervoor in ieder geval een gladde zaagliniaal geleider die je van dat 'hangen' verlost.
Een dunnere slang kan ook uitkomst bieden.

http://i68.tinypic.com/2uq23pw.jpg

Loop anders een goed gesorteerde gereedschapswinkel binnen om alle aanwezige zuigslangen eens goed te bekijken.
Met koppelstukken is nagenoeg alles passend te krijgen. ;)

Festool levert op het moment trouwens ook handige gladde slangen.
Uiteraard tegen Festool prijzen. :+

http://i67.tinypic.com/2dw5cte.jpg

Bhagavad wijzigde deze reactie 14-01-2019 06:22 (7%)

• sjnelle
Wat plakband zou ik idd kunnen proberen maar het meer de bocht die de slang maakt na de koppeling en dan is de spiraal slang stug.
Heb op de rails wel van die eindkapjes die zorgen er idd voor dat slang wat minder snel blijft hangen

Zou de gladde festool slang in mijn zuiger passen? Iemand een idee.
Maar hier eens in de omgeving van Venlo een gereedschapswinkel zoeken maar ik alle slangen fysiek kan bekijken.

En dit is de koppeling naar de Mafell

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23-04 14:02
sjnelle schreef op maandag 14 januari 2019 @ 07:36:
Wat plakband zou ik idd kunnen proberen maar het meer de bocht die de slang maakt na de koppeling en dan is de spiraal slang stug.
Heb op de rails wel van die eindkapjes die zorgen er idd voor dat slang wat minder snel blijft hangen

Zou de gladde festool slang in mijn zuiger passen? Iemand een idee.
Maar hier eens in de omgeving van Venlo een gereedschapswinkel zoeken maar ik alle slangen fysiek kan bekijken.

[Afbeelding]

En dit is de koppeling naar de Mafell

https://cwkpkw.dm.files.1...height=4032&cropmode=none
Deze koppeling dus:

edit: hey, vreemd, jouw post liet het plaatje van de koppeling niet zien 7(8)7 ik dacht ik post hem even.wel zo makkelijk maar nu doet jouw plaatje het ineens wel :P

Dat ziet er uit alsof dat wel wat sneller van je Mafell afkomt dan het aansluitstuk van mijn Festoolslang ja.

Fraggert wijzigde deze reactie 14-01-2019 07:45 (5%)

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:40

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:29:
Ow wow... pakketbezorger aan de deur met een (zwaar) doosje met Makita sticker... heb de accu gewoon al binnen.
Woensdag aanvraag gedaan, donderdag verwerkt en nu binnen. Erg snel voor een actie vanuit een fabrikant!
Ze zijn inderdaad snel dit jaar ja. Heb de mijne vandaag ook al binnen, nadat ik vorige week donderdag de DUC353Z geregistreerd had :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• freggel
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 02-04 19:32
Ancent schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:32:
[...]

Thnx voor je post! Donderdag nog € 150 geboden op een t-dect 120 op marktplaats, bod afgewezen. Gisteren met HB Zwolle gebeld en zojuist het laatste exemplaar opgehaald _/-\o_ .

P.s. Net ook maar Makita 482 besteld. Ik weet niet of ik dit topic heel erg ga waarderen 8)7 :*) .
Was dit echt de d-tect 120? Op de HB website hebben ze 'm niet staan n.l.

• Ancent
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 23:32
freggel schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:48:
[...]

Was dit echt de d-tect 120? Op de HB website hebben ze 'm niet staan n.l.
Jep, als je via Google zoekt kom je hem wel tegen. Best een aardige aanbieding, voor mij in ieder geval de moeite waard om vanuit Nijmegen naar Zwolle te rijden.
https://www.hornbach.nl/s...nner/6088630/artikel.html

• freggel
  • Laatst online: 02-04 19:32
Ancent schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:53:
[...]

Jep, als je via Google zoekt kom je hem wel tegen. Best een aardige aanbieding, voor mij in ieder geval de moeite waard om vanuit Nijmegen naar Zwolle te rijden.
https://www.hornbach.nl/s...nner/6088630/artikel.html
Zeker een mooie aanbieding O+ , alleen helaas overal uitverkocht volgens de site. :(

• Raymond
freggel schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:29:
[...]

Zeker een mooie aanbieding O+ , alleen helaas overal uitverkocht volgens de site. :(
Heb je van alle vestigingen de uitverkoop/weg ermee pagina gechecked? Ze hadden namelijk nog wat meer bosch dingen te koop (hoekmeter, 18V boormachine). Ik zie dat bij de ene vestiging nog wel staan en bij de andere niet. Dat moet je echt ff per vestiging checken (steeds een andere vestiging als "mijn hornbach" selecteren en dan die pagina erbij pakken)

• jmachiels
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 07:27
L.N. schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 07:59:
[...]

Deze komen van Dieter Schmid / Fine Tools en zijn 2 Naniwa stenen en een Cerax. De Coticule heb ik gekregen. Daarvoor had ik stenen van Ali, maar die waren een stuk minder van kwaliteit (veel zachter en niet zo fijn).
Is het verstandiger om de 1000/3000 of de 1000/6000 te kopen? In hoeverre mis je de tussenstap bij 1000/6000? 6000 lijkt me toch wel wat overkill, zou 1000/3000 niet voldoende zijn en dan evt afwetten op leer met aluminiumoxide?

• senne_vdb
  • Registratie: mei 2009
  • Nu online

senne_vdb

Zuiderbuur

Heb een paar vraagjes betreft Makita gereedschap en de bijhorende actie. Wil al langer investeren in wat degelijk materiaal gezien ik het huis uit ben en vaders gereedschap niet meer kan gebruiken, en de gratis batterij actie wel aanlokkelijk klinkt. Alle input is welkom! :)

Eerst en vooral: je kan per persoon bij aankoop van meerdere toestellen toch meerdere batterijen krijgen, right? Niet één per persoon, maar gewoon elk toestel registreren en voor elke registratie een batterij ontvangen? In BE is de actie net wat kleinschaliger dan in NL, maar ben van plan is om een accu(klop)boormachine (DHP484ZJ) + snellader te kopen die niet in aanmerking komt voor de actie, en haakse slijper (DGA506ZJ), decoupeerzaag (DJV181ZJ) en héél misschien excentrisch schuurmachine (DBO180ZJ) die wel in aanmerking komen voor de actie. Zo zou ik ofwel voor pakweg 600 euro 3 toestellen hebben met 2 batterijen en snellader, ofwel voor €750 4 toestellen en 3 batterijen met lader. Op zich die derde batterij niet meteen nodig en had liever een schuurmachine met rechthoekig schuurvlak gehad, vandaar nog twijfel over die laatste.

Daarnaast zag ik door het bos de bomen even niet meer wat al die accu(klop)boormachines betreft. Brushless of niet, klopboorfunctie of niet, ... Keuze lijkt te vallen op de DHP484ZJ, dus brushless klopboor voor €145. Of is dat de €65 meerprijs niet waard ten opzichte van een DDF482ZJ 4-polige niet-klopboor (maar met hoger koppel)?

Alvast bedankt voor de reacties!

• kabeltjekabel
Bhagavad schreef op zondag 13 januari 2019 @ 03:23:
[...]

Inderdaad, nóg meer koppel op een gewone accuschroever en het begint gevaarlijk te worden. :P

Het extra handvat op de Makita 481 (met een koppel van 115Nm) is nu al een halve meter lang om de reactiekrachten op te vangen en ik zie al accumachines verschijnen die de 130+Nm halen.
Nog meer torque en je trekt je arm er uit. :+

[...]

Heb geen ervaring met de slangen van Mafell, heb je al eens gekeken naar die van Festool??
Van een stofzak kan ik ivm de enorme productie van het fijnstof niet echt warmlopen. :N

De Festool 27/36mm standaard slang is voor mij meer dan soepel genoeg.
Alleen de 'prijzen' van die anti-statische slangen zijn niet-standaard. :X :X
Gewoon tegelijk met een stofzuiger kopen, dan valt het relatief mee :+

Ik zie ze trouwens vanaf €125 ofzo voor 3,5m D27/32 antistatisch.

Maarja, de huidige slangen (met ribbels) die ik heb zijn nog lang niet versleten.

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 00:27
senne_vdb schreef op maandag 14 januari 2019 @ 23:29:
Heb een paar vraagjes betreft Makita gereedschap en de bijhorende actie. Wil al langer investeren in wat degelijk materiaal gezien ik het huis uit ben en vaders gereedschap niet meer kan gebruiken, en de gratis batterij actie wel aanlokkelijk klinkt. Alle input is welkom! :)

Eerst en vooral: je kan per persoon bij aankoop van meerdere toestellen toch meerdere batterijen krijgen, right? Niet één per persoon, maar gewoon elk toestel registreren en voor elke registratie een batterij ontvangen? In BE is de actie net wat kleinschaliger dan in NL, maar ben van plan is om een accu(klop)boormachine (DHP484ZJ) + snellader te kopen die niet in aanmerking komt voor de actie, en haakse slijper (DGA506ZJ), decoupeerzaag (DJV181ZJ) en héél misschien excentrisch schuurmachine (DBO180ZJ) die wel in aanmerking komen voor de actie. Zo zou ik ofwel voor pakweg 600 euro 3 toestellen hebben met 2 batterijen en snellader, ofwel voor €750 4 toestellen en 3 batterijen met lader. Op zich die derde batterij niet meteen nodig en had liever een schuurmachine met rechthoekig schuurvlak gehad, vandaar nog twijfel over die laatste.

Daarnaast zag ik door het bos de bomen even niet meer wat al die accu(klop)boormachines betreft. Brushless of niet, klopboorfunctie of niet, ... Keuze lijkt te vallen op de DHP484ZJ, dus brushless klopboor voor €145. Of is dat de €65 meerprijs niet waard ten opzichte van een DDF482ZJ 4-polige niet-klopboor (maar met hoger koppel)?

Mbt boor: Check even de discussie van een paar dagen geleden over de DHP484 / DDF484. Kort gezegd: 482 = brushed, 484 is brushless, DHP = klopboor maar kop kan speling vertonen.

• Bhagavad
  • Niet online
.......
en héél misschien excentrisch schuurmachine (DBO180ZJ) die wel in aanmerking komen voor de actie.
Een accumachine zonder snoer kan absoluut voordelen hebben, maar bij een schuurmachine (met bij voorkeur een zuigerslang) ontgaat mij dit nut geheel. ;)

Schuren doe je over het algemeen een lange tijd non-stop en dan is een zo licht mogelijke 230V machine zonder accu's wel zo fijn is de ervaring.
Ben altijd te porren voor nieuwe machines met handige features, maar zo'n accu-schuurmachine gaat hier niet komen. :N

"Read my lips" sprak hij. :+

• kabeltjekabel
Bhagavad schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 02:17:
[...]

Die werd daarna niet herkozen toen hij daar op terugkwam ;)

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 15-01-2019 03:05 (6%)

• Uncle Mel
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 23-04 18:11
Bhagavad schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 02:17:
[...]

Een accumachine zonder snoer kan absoluut voordelen hebben, maar bij een schuurmachine (met bij voorkeur een zuigerslang) ontgaat mij dit nut geheel. ;)

Schuren doe je over het algemeen een lange tijd non-stop en dan is een zo licht mogelijke 230V machine zonder accu's wel zo fijn is de ervaring.
Ben altijd te porren voor nieuwe machines met handige features, maar zo'n accu-schuurmachine gaat hier niet komen. :N

Ik vind hem verdomd handig anders om kleinere zaken te schuren. Op 1 accu kun je prima een heel kastje geschuurd hebben. Je hebt gelijk dat het nut al meteen een stuk minder is met een slang, maar sommige hobbyisten klussen ook wel eens in de buitenlucht of hebben zelfs geen stofafzuiging ;)

• Bhagavad
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 03:04:
[...]
Die werd daarna niet herkozen toen hij daar op terugkwam ;)
Onnozel als wij in die dagen nog waren, dachten wij dat het niet veel slechter kon worden.
Wat hebben wij ons toen vergist. :+
Uncle Mel schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 04:02:
[...]
Ik vind hem verdomd handig anders om kleinere zaken te schuren. Op 1 accu kun je prima een heel kastje geschuurd hebben. Je hebt gelijk dat het nut al meteen een stuk minder is met een slang, maar sommige hobbyisten klussen ook wel eens in de buitenlucht of hebben zelfs geen stofafzuiging ;)
Ok, goed om te horen.
Het onnodig extra gewicht icm de toch matige gebruiksduur van een accu trekt mij (voor een schuurmachine) alleen zo weinig aan.

Het 230V snoer van een handpalmmachientje zit uiteraard default in de weg, maar dat weegt voor mij niet op tegen de knol van een accu.
En ja, die zuigslang hang je er toch aan als je longen je lief zijn, ook buiten. ;)

Al was het maar om de rotzooi in de hand te houden. :z

• Nivado

Wat wil je gaan doen met de (klop)boor machine? Boor je vaak in hardere steensoorten, of toch vooral zachter steen, hout en metaal? Heb je een boorhamer (met snoer)?

Vordeel van een DHP (klop functie) boort sneller in steen, nadeel is dat een DHP vaker/meer speling op de as vertoont, waardoor het boren minder nauwkeurig wordt. Een DDF (geen klop) boort, met een goede steenboor (bijvoorbeeld de Heller Prostone) prima in steen, duurt iets langer misschien, maar voor die paar gaten per jaar is het mij de meerprijs al niet waard, laat staan de andere nadelen.

Wat betreft BL, dit heeft bij DHZ gebruik vooral impact of het stroom verbruik, een BL motor is een paar procent zuiniger. Ook zou een BL motor langer mee moeten gaan, maar dat is bij DHZ gebruik geen factor. Wat mij betreft gaan accutollen op 3Ah al meer dan lang genoeg mee op een accu, dus die paar procent maakt mij niet zoveel uit, laat staan met 5Ah accu's.

Gezien de 482 ruim 15% meer koppel heeft dan de 484, en ook nog eens flink goedkoper is, is voor mij de keuze eenvoudig. Als je ook nog eens geen accu krijgt bij de DHP484ZJ, zou ik er niet eens naar kijken, aangezien er nog eens ca. 65-75 bij het verschil komt voor de accu.

Als je dan toch gereedschap zonder accu actie overweegt, kijk dan ook eens in Duitsland. Daar liggen de prijzen vaak (veel) lager dan in Nederland, bij het duurdere gereedschap soms voldoende om zelfs de gratis accu actie te negeren.

• Raymond
ff vraagje: Bij de gamma kan je de bosch gsr12v-15 met 2 accu's kopen voor 129 euro.
https://www.gamma.nl/asso...olt-lithium-ion/p/B556685
In mijn beleving moet dat veel goedkoper kunnen. Maar nu ben ik ff wat aan het snuffelen (bij de bekende nl shops, maar ook ff via idealo.de duitsland checken) en een set met 2 accu's (lader hoeft niet perse) kan ik gek genoeg helemaal niet goedkoper vinden :o

Weten jullie waar een set met GSR-12V en 2 accu's wel voor duidelijk minder dan 129 te krijgen is?

• Johnny
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Raymond schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:53:
ff vraagje: Bij de gamma kan je de bosch gsr12v-15 met 2 accu's kopen voor 129 euro.
https://www.gamma.nl/asso...olt-lithium-ion/p/B556685
In mijn beleving moet dat veel goedkoper kunnen. Maar nu ben ik ff wat aan het snuffelen (bij de bekende nl shops, maar ook ff via idealo.de duitsland checken) en een set met 2 accu's (lader hoeft niet perse) kan ik gek genoeg helemaal niet goedkoper vinden :o

Weten jullie waar een set met GSR-12V en 2 accu's wel voor duidelijk minder dan 129 te krijgen is?
90 euro: https://www.elektrowerkze...-einlage-fuer-l-boxx.html voor 10 euro extra heb je ook een L-boxx er bij die je weer voor meer kan verkopen.

Johnny wijzigde deze reactie 15-01-2019 10:00 (4%)

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Stakie
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18-04 12:46
Gisteravond is mijn schuurmachine gesneuveld bij het schuren van de trap. Het was een Black & Decker mouse. Ik wil nu een nieuwe kopen, maar zie dat de prijzen nogal uiteen lopen. En er zijn niet zoveel modellen met zo'n spits puntje. Dat vond ik wel handig om in de hoekjes te schuren.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de makita BO4565K. Heeft iemand van jullie ervaring met dit apparaat?

• Framoes
Nou weet ik echt van alles over van alles, maar lasers zijn niet mijn vakgebied. Maar om mijn vak uit te oefenen heb ik eigenlijk wel een nieuwe nodig.

Ik zit namelijk steeds vaker te twijfelen aan (en vloeken op) mijn Parkside laser. De nivellering is mwoah, het bereik van de kruislijn is mwoah en de lijn wordt snel mwoah grof.

Ik heb in principe al besloten voor een DeWalt kruislijnlaser te gaan vanwege goeie ervaringen en de goede naam. Nu twijfel ik alleen tussen rood en groen.

Voorheen dacht ik dat groen altijd beter was dan rood, maar ik lees nu dat dat niet altijd zo is. Groen is beter zichtbaar voor het menselijke oog, maar schijnt buiten juist sneller minder goed te zien te zijn als het licht is. Daarnaast las ik dat groen vanwege de frequentie(?) meer stroom trekt.

Kloppen deze dingen? Zo ja, dan is een rode gezien de prijs een beter plan. Zo nee, twijfel ik nog even verder of ik de €50 extra wil betalen voor een groene.

Ik maak dingen.

• L.N.
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 23-04 20:37
jmachiels schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:33:
[...]

Is het verstandiger om de 1000/3000 of de 1000/6000 te kopen? In hoeverre mis je de tussenstap bij 1000/6000? 6000 lijkt me toch wel wat overkill, zou 1000/3000 niet voldoende zijn en dan evt afwetten op leer met aluminiumoxide?
1000/3000 is ook wel voldoende hoor. De reden om voor 1000/6000 te gaan was dat er op het moment van bestellen geen 1000/3000 steen op voorraad was die breed genoeg was en toch niet te duur. Nu zie ik dat de keuze breder is en kun je gerust voor 1000/3000 gaan.

• Raymond
Johnny schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:57:
[...]

90 euro: https://www.elektrowerkze...-einlage-fuer-l-boxx.html voor 10 euro extra heb je ook een L-boxx er bij die je weer voor meer kan verkopen.
Daar had ik gekeken, ik dacht dat die niet verzenden naar nederland. Maar daar heb ik me in vergist. Mooie aanbieding inderdaad.

Wat is het verschil met deze?
https://www.elektrowerkze...im-karton-060186810c.html

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:14
Dat ie enkel in een kartonnen doos geleverd wordt.

• Arjan
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

is dit ook de plek voor mini reviews?
ik heb gister eindelijk wat meters gemaakt met

Mijn bevindingen:

[+] doet wat het moet doen voor een bizar scherpe prijs ( had 'm voor 78,- )
[+] apparaat laat zich makkelijk in andere standen zetten
[+] goed gebalanceerd (gewicht), geeft vertrouwen
[+] laser schaduwlijn is erg handig
[+] mooie zaagcapaciteit lengte/hoogte
[+] prima meegeleverd zaagblad

[-] bijbehorende materiaalklemmen zijn leuk voor de eerste twee plankjes, daarna irritant
[-] stofafzuiging is praktisch niet aanwezig. is algemeen verstekzaag issue, maar toch problematisch
[-] geen inschakelvertraging, elke keer zo'n torque-klap als je de zaag aanzet
[-] beschermkap wil soms blijven haken bij lange zaagsnedes in dun materiaal
[-] zaagblad valt links van schaduwlijn (wellicht persoonlijk, maar heb het zelf liever aan de rechterkant, wellicht nog te verstellen)
[-] bij 45graden rechts zagen is de rechter materiaalklem onbruikbaar (anders botst de motor ertegen)
[-] blad moet redelijk diep naar beneden om helemaal tot aan de aanslag in de hoek te komen

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• denuz
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23:38
Stakie schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:59:
Gisteravond is mijn schuurmachine gesneuveld bij het schuren van de trap. Het was een Black & Decker mouse. Ik wil nu een nieuwe kopen, maar zie dat de prijzen nogal uiteen lopen. En er zijn niet zoveel modellen met zo'n spits puntje. Dat vond ik wel handig om in de hoekjes te schuren.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de makita BO4565K. Heeft iemand van jullie ervaring met dit apparaat?
Ja, ik heb deze sinds augustus. Snoer is wat aan de korte kant. Zeker i.c.m. een stofzuiger waarvan de slang een stuk langer is. Voor de prijs wat mij betreft een prima product.

Ik heb toevallig vorige week een Festool RTS 400 gekregen. Verschil in trillen is zeker merkbaar, maar daar is het prijs verschil ook naar.

mocht je de BO4565K willen overnemen stuur me een DM.

• Raymond
Oilman schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:41:
Dat ie enkel in een kartonnen doos geleverd wordt.
Ik bedoelde het verschil met de 89,99 versie, niet het verschil met de versie met l-boxx

• Stakie
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18-04 12:46
denuz schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:47:
[...]

Ja, ik heb deze sinds augustus. Snoer is wat aan de korte kant. Zeker i.c.m. een stofzuiger waarvan de slang een stuk langer is. Voor de prijs wat mij betreft een prima product.

Ik heb toevallig vorige week een Festool RTS 400 gekregen. Verschil in trillen is zeker merkbaar, maar daar is het prijs verschil ook naar.

mocht je de BO4565K willen overnemen stuur me een DM.
Ok, klinkt goed. En hoe zit het met het schuurpapier. Is dit gewoon verkrijgbaar bij de bekende bouwmarkten?

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:14
Raymond schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:06:
[...]

Ik bedoelde het verschil met de 89,99 versie, niet het verschil met de versie met l-boxx
De versie van 89,99 wordt met een inleg voor een l-boxx geleverd.

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08:55
Oilman schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:18:
[...]

De versie van 89,99 wordt met een inleg voor een l-boxx geleverd.
Allebei.

Het verschil zit hem in het soort verpakking. De neutrale kartonnen verpakking is blijkbaar duurder :)

• -DarkShadow-
  • Niet online
Arjan schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:46:
is dit ook de plek voor mini reviews?
ik heb gister eindelijk wat meters gemaakt met [Afbeelding]

Mijn bevindingen:

[+] doet wat het moet doen voor een bizar scherpe prijs ( had 'm voor 78,- )
[+] apparaat laat zich makkelijk in andere standen zetten
[+] goed gebalanceerd (gewicht), geeft vertrouwen
[+] laser schaduwlijn is erg handig
[+] mooie zaagcapaciteit lengte/hoogte
[+] prima meegeleverd zaagblad

[-] bijbehorende materiaalklemmen zijn leuk voor de eerste twee plankjes, daarna irritant
[-] stofafzuiging is praktisch niet aanwezig. is algemeen verstekzaag issue, maar toch problematisch
[-] geen inschakelvertraging, elke keer zo'n torque-klap als je de zaag aanzet
[-] beschermkap wil soms blijven haken bij lange zaagsnedes in dun materiaal
[-] zaagblad valt links van schaduwlijn (wellicht persoonlijk, maar heb het zelf liever aan de rechterkant, wellicht nog te verstellen)
[-] bij 45graden rechts zagen is de rechter materiaalklem onbruikbaar (anders botst de motor ertegen)
[-] blad moet redelijk diep naar beneden om helemaal tot aan de aanslag in de hoek te komen
Top review :) Hoe recht is de zaag? Dus als je een strookje van een bredere plank afzaagt door eerst de bovenkant van de plank te zagen en daarna de onderkant. Hoeveel verloop zit er dan in je strookje?

Wij zoeken een PHP developer
Soldeerstations
Labvoeding

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

-DarkShadow- schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:25:
[...]

Top review :) Hoe recht is de zaag? Dus als je een strookje van een bredere plank afzaagt door eerst de bovenkant van de plank te zagen en daarna de onderkant. Hoeveel verloop zit er dan in je strookje?
Ik weet niet of ik het snap. Bedenk wel dat alle hoeken aan deze zaag zelf in te stellen zijn.
Zover mij bekend is er geen intrinsieke 'rechte' hoek die deze zaag kan hebben.

• KeRsTmAnNeKe

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Nivado schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:39:
[...]
Gezien de 482 ruim 15% meer koppel heeft dan de 484, en ook nog eens flink goedkoper is, is voor mij de keuze eenvoudig. Als je ook nog eens geen accu krijgt bij de DHP484ZJ, zou ik er niet eens naar kijken, aangezien er nog eens ca. 65-75 bij het verschil komt voor de accu.

Als je dan toch gereedschap zonder accu actie overweegt, kijk dan ook eens in Duitsland. Daar liggen de prijzen vaak (veel) lager dan in Nederland, bij het duurdere gereedschap soms voldoende om zelfs de gratis accu actie te negeren.
Makita heeft nu een actie met gratis accu's, wel bij "ZJ" of "RTJ" machines, dus in M-box zonder of met accu's. Die is alleen geldig bij aankoop in Nederland.
Het loont idd wel om te kijken of het prijsverschil in Duitsland zonder accu meer is dan de prijs van een accu. Al krijg je volgens mij ook geen garantie via Makita Nederland als er iets aan de hand is.

Volgens mij is de DDF482 zonder accu 90 euro, de DDF484 120, (beide zonder klop uitvoering).
Haal je daar de 75-80 euro voor de gratis accu af is het best een mooie deal. (vandaar ook afgelopen week de DDF484 gekocht).

De actie is per apparaat wat meedoet met de actie, bij 3 deelnemende apparaten dus 3 accu's.
(anders heb ik een probleem, ook nog een DTD154ZJ besteld, maar heb al bevestiging met goedkeuring van de actie)

Vitality Discoshow

• maxkoe
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23-04 17:14
Stakie schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:59:

Ja ik heb beide gehad. De mouse heeft het bij mij totaal 30 minuten gedaan. Daarna begon de lijmlaag met het zachte gedeelte los te laten. Heb ik dus terug gebracht en kreeg na veel zeuren mijn geld terug. Met het commentaar dat ik vrij ruig met mijn materiaal omga. De makita heb ik daarna gekocht en wat een genot. Lekker stevig pad en werkt mooi. Zit gewoon degelijk in elkaar en als de pad waar het schuurpapier op komt kapot is, koop je voor 10 euro een nieuwe.

• -DarkShadow-
  • Niet online
Arjan schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:32:
[...]

Ik weet niet of ik het snap. Bedenk wel dat alle hoeken aan deze zaag zelf in te stellen zijn.
Zover mij bekend is er geen intrinsieke 'rechte' hoek die deze zaag kan hebben.
Als je de hoek van de zaag instelt zoals op de foto, dan zou de zaag exact recht moeten zagen. Dit kun je controleren op de door mij omschreven manier.

Soldeerstations
Labvoeding

• Ethiron
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 21:10
@DarkShadow bedoelt: hoe haaks is de zaag ten opzichte van de fence?

• -DarkShadow-
  • Niet online
Ethiron schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:51:
@DarkShadow bedoelt: hoe haaks is de zaag ten opzichte van de fence?
Ja, die hoek is het gemakkelijkst te testen.

-DarkShadow- wijzigde deze reactie 15-01-2019 17:52 (10%)

Soldeerstations
Labvoeding

• DarkShadow
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 09-04 11:27
@Ethiron ik weet zeker dat ik dat niet bedoelde ;) @-DarkShadow- waarom heb je nou deze naam gekozen ;(

• Ethiron
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 21:10
Huh ik moest dit echt 3x lezen voordat het kwartje viel! :+

Lekker duidelijk heren ;)

• Dzine
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23-04 09:14
Goed, de poging om de zekering op het 45 euro kostende XPS shadowlight system van DeWalt te vervangen zijn gestrand. De aardlekschakelaar vloog er snel uit 8) Ongetwijfeld door mijn extreem beperkte soldeer ervaring;

Hele XPS ding met switch er nu uit en de zaag draait prima. Maar een schaduw lampje is natuurlijk wel essentieel. Nu de vraag hoe dit goedkoop op te lossen. Bestaan er knoop-batterij zaklampjes oid?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• Matthijs..
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08:52
simpele (goedkope) fietslampjes werken met een knoopcel en een enkele led. maar of je daar vrolijk van wordt vraag ik me af.

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23-04 19:55
Is dat hele blokje niet gewoon een simpele 5V adapter in een handvat... zoja dan zou je misschien iets kunnen verzinnen met een lossse adapter .. die je uit z’n behuizing haalt en inbouwt in dat handvat.
Hint ipad adapter is 5V en best klein.

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 07:12

thijsco19

Yamaha MT03 2008

Je hebt print trafo's die gelijk van 230 een lage spanning maken, knoop er vervolgens een een gelijkrichter (?) en een spanningsregelaar eraan samen met een ledje.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Dzine
  • Laatst online: 23-04 09:14
Idealiter zou ik een 9v blokje leggen in het vakje wat er nu vrij is, draadje naar waar nu de led zit en de losse knop om de lamp aan te zetten in de behuizing boren. Fietslampjes lijkt me te weinig power idd.

De PCB waar alleen de Led op zat was 19mm breed bij 10mm hoog, daar iets v vinden is nog de grootste uitdaging...

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• Raymond
Voor mn vader ga ik bij bender een bosch boormachientje bestellen.

Aangezien het dus verzendkosten scheelt, kan ik er zelf ook meebestellen.

Maar blijkbaar heb ik de boel aardig compleet, want na een half uurtje snuffelen heb ik nog niets gevonden wat ik wil hebben. Enige wat ik zou willen is een lamp op accu, maar die hebben ze niet voor mijn accu's.

Scheelt weer geld :D

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

-DarkShadow- schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:46:
[...]

Als je de hoek van de zaag instelt zoals op de foto, dan zou de zaag exact recht moeten zagen. Dit kun je controleren op de door mij omschreven manier.
Ik weet nog steeds niet of ik je goed begrijp, maar je kan de hoek van de zaag ook in die richting bijstellen.

• 50Miles
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 07:09
Arjan schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 23:16:
[...]

Ik weet nog steeds niet of ik je goed begrijp, maar je kan de hoek van de zaag ook in die richting bijstellen.

[Afbeelding]
Hij bedoeld gewoon dat je de zaag op 0/90 graden zet en een zaagsnede in een plank zet (er niet doorheen). Vervolgens die plank omdraaien met de zaagsnede beneden en nog een snede er dwars doorheen zetten.

Opleggen dat de plank beide keren op dezelfde plek ligt. Dus onder materiaalklem een blokje ofzo doen en daar tegenaan leggen. Heb je nu een rechte zaagsnede, dan is je blad perfect recht. Zie je een overgang, dan is je blad scheef/loopt je motor scheef/wiebelt je blad.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Nu online
Dzine schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:50:
Goed, de poging om de zekering op het 45 euro kostende XPS shadowlight system van DeWalt te vervangen zijn gestrand. De aardlekschakelaar vloog er snel uit 8) Ongetwijfeld door mijn extreem beperkte soldeer ervaring;

[Afbeelding: pcb-stuk]

Hele XPS ding met switch er nu uit en de zaag draait prima. Maar een schaduw lampje is natuurlijk wel essentieel. Nu de vraag hoe dit goedkoop op te lossen. Bestaan er knoop-batterij zaklampjes oid?
Ik heb wel wat ledjes liggen van Ali die op 230V werken. Als ik ze kan vinden en je wilt er 1 doe ik je eventueel een PB.
Die schaduwlijn is zeer fijn (ik heb die zaag ook)

• y2kbug
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 05-04 10:53
Ik heb een klein stukje aankoopadvies nodig. Mijn huidige Makita BDF343 heb ik sinds een jaar of 9-10 in gebruik, onderweg al een keer een accu uitgevallen en nu loopt de 2e ook op z'n laatste benen.
Ik heb de machine nooit heel intensief gebruikt, maar wel regelmatig voor(te) zware klussen.

Op zoek naar een vervanger kom ik op een paar verschillende scenario's

Nieuwe accu voor de makita, ik denk dan aan na-maak 3.0 AH kost nu circa 40 euro en dan verder hinken totdat de Makita inzakt.
Ik heb ook de optie bekeken om iets 14.4V bij te kopen van Makita, alleen de consumer producten met G-type accu's liggen binnen bereik, voor serieus 14.4V spul betaal je net zo veel of meer als voor 18V...

Instap in het Einhell power x-change systeem, start met iig met de brushless 18V Schroefboor machine set met 2x 18V 2.0AH accu's. Deze uiterlijk tegen m'n verjaardag uitbreiden met de slagschroefmachine.
Kosten voor schroefboormachine set is E150, brushless slagmoersleutel is circa E77. Totaal zou dan circa 225 zijn via lokaal adres, misschien kan er nog wat als ik tegelijk met mijn broer koop.

Instap in makita 18V, zeker met de accu-actie koop ik nu 2 losse machines(DDF482 of DDF484 en DTD155) hierbij gebruik ik dan voorlopig de lader van mijn 14.4 set. Deze zal dan vervangen worden naar een lader met actieve koeling enz ivm behoud accu's. Kosten hiervan zitten op circa E240-270 + 50 voor een lader.

Ik zou ook nog kunnen gaan voor het Makita 10.8V platform en dan de brushless DDF332+TD111D met 4.0AH accu's. Ik vraag me af of ik ga struikelen over het kunnen van de machines. Voor boren heb ik altijd een bedrade 650W klopboor en een 800W combihamer achter de hand en volgens mij schroef ik alles wat ik kan bedenken met de slagschroevendraaier. Prijs voor de set is E200, maar moet dan niet te lang meer wachten.

Wat doe ik zoal met deze machines? Ik knutsel van alles van hout(meubels, kippenhokken enz.) Ik zal binnen nu en 3 jaar vermoedelijk de badkamer renoveren en ik heb ook plannen een keuken volledig zelf te bouwen.

Even wat overwegingen, ik zal binnen nu en een jaar ook een multi tool erbij willen halen. Nu twijfel ik zeer of een accu toepassing hier fijn zou zijn. Nou roept oa deze review dat je altijd nog beter af ben met een bedrade.

Ik denk dat de 10.8V van makita niet krachtig/allround genoeg is voor wat ik er allemaal mee uit zal vreten(gevoel, niet gebaseerd op feiten), misschien dat de 18V makita haalbaar is. Ik zet vraagtekens bij de Einhell, maar dat kan ik gaan altijd even gaan voelen. Dan zou een bedrade van merk X altijd kunnen.

Feit is en blijft dat ik meestal in en om huis klus waarbij 220 nooit ver weg is, hoofdgereedschap zal altijd boor+schroef zijn. Met Einhell zal ik in de toekomst misschien uitbreiden met slijpmachine, decouper en bv excentrische schuurmachine. Met Makita komt dit er niet van vanwege de kosten, ik zal dan uiteindelijk wel hogere kwaliteit besnoerde gereedschappen kopen.

Dit laat mij een beetje in spagaat wat te kiezen, waar doe ik goed aan. Misschien zie ik een hele goede optie nog over het hoofd, ik ben hier vooral op Makita gegaan omdat die vertrouwd zijn.
Voor mijn werkgever heb ik onlangs Metabo gekocht en dat is ook mooi spul en net zo duur. Heb naar Makita MT gekeken, maar hier heb je weer van die G accu's en enkel een Schroefboormachine dus niet helemaal een plan imho.

• Framoes
y2kbug schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:19:
Ik heb een klein stukje aankoopadvies nodig. Mijn huidige Makita BDF343 heb ik sinds een jaar of 9-10 in gebruik, onderweg al een keer een accu uitgevallen en nu loopt de 2e ook op z'n laatste benen.
Ik heb de machine nooit heel intensief gebruikt, maar wel regelmatig voor(te) zware klussen.

Nieuwe accu voor de makita, ik denk dan aan na-maak 3.0 AH kost nu circa 40 euro en dan verder hinken totdat de Makita inzakt.
Ik heb ook de optie bekeken om iets 14.4V bij te kopen van Makita, alleen de consumer producten met G-type accu's liggen binnen bereik, voor serieus 14.4V spul betaal je net zo veel of meer als voor 18V...

Instap in het Einhell power x-change systeem, start met iig met de brushless 18V Schroefboor machine set met 2x 18V 2.0AH accu's. Deze uiterlijk tegen m'n verjaardag uitbreiden met de slagschroefmachine.
Kosten voor schroefboormachine set is E150, brushless slagmoersleutel is circa E77. Totaal zou dan circa 225 zijn via lokaal adres, misschien kan er nog wat als ik tegelijk met mijn broer koop.

Instap in makita 18V, zeker met de accu-actie koop ik nu 2 losse machines(DDF482 of DDF484 en DTD155) hierbij gebruik ik dan voorlopig de lader van mijn 14.4 set. Deze zal dan vervangen worden naar een lader met actieve koeling enz ivm behoud accu's. Kosten hiervan zitten op circa E240-270 + 50 voor een lader.

Ik zou ook nog kunnen gaan voor het Makita 10.8V platform en dan de brushless DDF332+TD111D met 4.0AH accu's. Ik vraag me af of ik ga struikelen over het kunnen van de machines. Voor boren heb ik altijd een bedrade 650W klopboor en een 800W combihamer achter de hand en volgens mij schroef ik alles wat ik kan bedenken met de slagschroevendraaier. Prijs voor de set is E200, maar moet dan niet te lang meer wachten.

Wat doe ik zoal met deze machines? Ik knutsel van alles van hout(meubels, kippenhokken enz.) Ik zal binnen nu en 3 jaar vermoedelijk de badkamer renoveren en ik heb ook plannen een keuken volledig zelf te bouwen.

Even wat overwegingen, ik zal binnen nu en een jaar ook een multi tool erbij willen halen. Nu twijfel ik zeer of een accu toepassing hier fijn zou zijn. Nou roept oa deze review dat je altijd nog beter af ben met een bedrade.

Ik denk dat de 10.8V van makita niet krachtig/allround genoeg is voor wat ik er allemaal mee uit zal vreten(gevoel, niet gebaseerd op feiten), misschien dat de 18V makita haalbaar is. Ik zet vraagtekens bij de Einhell, maar dat kan ik gaan altijd even gaan voelen. Dan zou een bedrade van merk X altijd kunnen.

Feit is en blijft dat ik meestal in en om huis klus waarbij 220 nooit ver weg is, hoofdgereedschap zal altijd boor+schroef zijn. Met Einhell zal ik in de toekomst misschien uitbreiden met slijpmachine, decouper en bv excentrische schuurmachine. Met Makita komt dit er niet van vanwege de kosten, ik zal dan uiteindelijk wel hogere kwaliteit besnoerde gereedschappen kopen.

Dit laat mij een beetje in spagaat wat te kiezen, waar doe ik goed aan. Misschien zie ik een hele goede optie nog over het hoofd, ik ben hier vooral op Makita gegaan omdat die vertrouwd zijn.
Voor mijn werkgever heb ik onlangs Metabo gekocht en dat is ook mooi spul en net zo duur. Heb naar Makita MT gekeken, maar hier heb je weer van die G accu's en enkel een Schroefboormachine dus niet helemaal een plan imho.
Als je al een lader hebt, is met de gratis accu's een Makita 18V of 10.8V het meest aan te raden. Als ik kijk naar het beleid, lijkt Makita de 14.4V uit te faseren. Vroeger was er voor elke 18V een 14.4V tegenhanger, maar tegenwoordig niet meer. De 14.4V machines lijken ook niet mee te doen met de accu actie. Kortom: 14.4V links laten liggen.

Als je al aangeeft dat je (te) zware klussen doet voor je huidige machine, is 10.8/12V ook niet verstandig.

Blijft over 18V.

Ik maak dingen.

• Annuk

Persoonlijk zou ik in ieder geval de G-klasse machine's buiten schot laten.
Zou hier persoonlijk never nooit in investeren (wacht liever iets langer als het moet en koop iets goeds). Het 18V arsenaal van Makita is tot dusverre de grootste van alle merken, je beschikt al over een lader (al is dat nog een oudje hij laat gewoon de 18V accu's goed op, duurt alleen wat langer), dus daar hoef je ook niet direct in te investeren.
En wat accu's betreft krijg je er direct 2x 5Ah bij (als je beide machines koopt). Dus je kunt voorlopig vooruit, en zeker als je beetje HTK-klussen doet krijg je de 5Ah accu's niet snel leeg.

• Dihagie
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 16-04 12:48
@y2kbug Persoonlijk zou ik inderdaad ook voor het 18V makita gereedschap gaan, de machine's die je noemt zijn gewoon goede schroefmachine's.
Als je toevallig in de buurt van een bauhaus of hornbach woont zou ik de machine's daar bestellen, dan kun je nog eens 10% korting krijgen op de laagste prijs en kan in totaal nogal wat schelen.
Beide bouwmarkten zijn gewoon dealer van makita en daar is dus ook de gratis accu te krijgen.

• y2kbug
@Dihagie, helaas geen Hornbach in de buurt. Zie de machines ook niet op de site staan. Kan wel misschien iets voor volgend weekend plannen om ergens langs te rijden, maar denk niet dat moeders amused is als ze het niet blijken te hebben.

Alle adviezen gaan met mijn gevoel mee zie ik, denk dat ik moeders maar moet overtuigen om E233(gereedschapscentrum) uit te geven aan een set DDF482(ja brushless is mooier maar ik verslijt het nooit volgens mij) en DTD155(want slimme power optie, of is dit een gimmick?). Dan heb ik de meeste power en duurzaamheid denk ik. Helaas wel de minste financieel haalbare uitbreidingsopties, al weet ik nooit wat de toekomst brengt...

Heeft iemand daar ervaring mee, voegt de automatische functie van de DTD155 wat toe boven bv de DTD152, of is dat een gimmick?

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 07:52

Als het apparaat verder nog bevalt, dan is een nieuwe accu natuurlijk de goedkoopste oplossing.

• Dihagie
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 16-04 12:48
De hornbach heeft het niet standaard in de winkel liggen, maar je kan wel elke machine bij ze bestellen.

Let er wel op dat gereedschapscentrum geen makita dealer is, en je dus ook geen accu's krijgt!

• Nivado
y2kbug schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:40:
Alle adviezen gaan met mijn gevoel mee zie ik, denk dat ik moeders maar moet overtuigen om E233(gereedschapscentrum) uit te geven aan een set DDF482(ja brushless is mooier maar ik verslijt het nooit volgens mij) en DTD155(want slimme power optie, of is dit een gimmick?). Dan heb ik de meeste power en duurzaamheid denk ik. Helaas wel de minste financieel haalbare uitbreidingsopties, al weet ik nooit wat de toekomst brengt...
HO STOP HALT!! Gereedschapcentrum is geen certified Makita dealer! Zie hier de lijst met web dealers. Controleer ook altijd of het gratis accu icoontje bij het artikel staat bij een webshop.

Nivado wijzigde deze reactie 16-01-2019 11:56 (17%)

• y2kbug
Ik zag mijn fout idd, nadat Dihagie mij er op wees. Toolnation of Toolmax zijn andere opties in dezelfde prijs range. Die hebben wel het iccoontje/zijn dealers dus dan ga ik daar.

Iemand nog ervaring met de automatische variable toerantal regeling van de DTD155, nuttig of gimmick?

@Ossi, klopt nieuwe accu is voordeligste. Maar gezien ik regelmatig meer gereedschapjes(boor/bit/soevrein) wissel dan dat ik schroeven erin draai. Zou een extra machine zeer welkom zijn. Dan zit je aan bijvoorbeeld 140 voor de DTD155+ 40 voor een accu is 180.
Of 240 voor 2x maal nieuw, waarbij ik er niet op hoef te vertrouwen dat de 14.4V machine nog jaren mee kan. De actie van Makita is nu erg verleidelijk.

• Annuk
@y2kbug Ik heb zelf het broertje van de DTD155, namelijk de DTD154 (heeft 1 standje extra en iets meer max. koppel) maar ik vind die standen wel ideaal :)

Gebruik de 154 ook regelmatig met wat licht montage werk en zet ik hem in z'n begin standje.. vind het dan ideaal.. je draait dan niet snel iets kapot :)
Natuurlijk ook een kwestie van zelf doseren en aanvoelen van het materiaal en de machine

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zie in dit topic helaas weinig vermeld over vochtmeters...

Ben op dit moment in afwachting van het leggen van een PVC vloer op de pas gestorte vloer. Lastige is dat de stucers er nog aan de slag zijn, en dat we dus moesten afdekken, wat het droogproces niet ten goede komt.

Om dit proces een beetje in de gaten te houden zat ik te denken om een vochtmeter aan te schaffen.
Professionele zijn natuurlijk vrij prijzig, maar ik zie ze al van af rond de 20 euro:

https://www.hornbach.nl/s...eter/5720985/artikel.html

Hoe (on-) betrouwbaar zijn deze apparaten? Er staat +/- 0,5%. Wat natuurlijk best veel is als ik van 3,8 naar 2 % vocht toe moet. Aan de andere kant, ik weet dat het nu om en nabij de 3,8 is, dus het uitgangspunt is dat er ongeveer 2% vanaf moet... Iemand ervaring met dit soort apparaatjes?

• Cujo74
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22-04 22:20
MikeyMan schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:54:
Zie in dit topic helaas weinig vermeld over vochtmeters...

Ben op dit moment in afwachting van het leggen van een PVC vloer op de pas gestorte vloer. Lastige is dat de stucers er nog aan de slag zijn, en dat we dus moesten afdekken, wat het droogproces niet ten goede komt.

Om dit proces een beetje in de gaten te houden zat ik te denken om een vochtmeter aan te schaffen.
Professionele zijn natuurlijk vrij prijzig, maar ik zie ze al van af rond de 20 euro:

https://www.hornbach.nl/s...eter/5720985/artikel.html

Hoe (on-) betrouwbaar zijn deze apparaten? Er staat +/- 0,5%. Wat natuurlijk best veel is als ik van 3,8 naar 2 % vocht toe moet. Aan de andere kant, ik weet dat het nu om en nabij de 3,8 is, dus het uitgangspunt is dat er ongeveer 2% vanaf moet... Iemand ervaring met dit soort apparaatjes?
Toevallig nu bij Lidl in de aanbieding voor een tientje minder: POWERFIX-Multidetector-of-vochtmeter

Heb zelf maar besteld om haardhout in de gaten te houden.
Met dit soort dingen altijd beetje een gok, maar hoe vaak heb je het nu echt nodig en hoe nauwkeurig moet het nu echt zijn?

Onlangs ook zo'n afstandsmeter gekocht voor 2 tientjes en al met al viel me zeker niet tegen en goed kunnen gebruiken bij gordijnen opmeten. Enkele dingen handmatig nagemeten en zat soms hooguit een milimeter tussen, dus zeker niet verkeerd.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cujo74 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:48:
[...]

Toevallig nu bij Lidl in de aanbieding voor een tientje minder: POWERFIX-Multidetector-of-vochtmeter

Heb zelf maar besteld om haardhout in de gaten te houden.
Met dit soort dingen altijd beetje een gok, maar hoe vaak heb je het nu echt nodig en hoe nauwkeurig moet het nu echt zijn?

Onlangs ook zo'n afstandsmeter gekocht voor 2 tientjes en al met al viel me zeker niet tegen en goed kunnen gebruiken bij gordijnen opmeten. Enkele dingen handmatig nagemeten en zat soms hooguit een milimeter tussen, dus zeker niet verkeerd.
Das inderdaad een goede tip.
Op zich is de nauwkeurigheid niet zo spannend inderdaad, zeker niet nu ik het vertrekpunt weet.
Maar er lijkt wel een verschil te zitten in het meten van hout en van beton.

Toch maar even bij de Lidl langs, kan ik me geen buil aan vallen zo.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Ik ben van plan om een Bosch Blauw GOP 12 V-28 multi-tool te halen. Aangezien ik al 12v accu's bezit, is de prijs overzichtelijk € 117,- incl. l-boxx. Nu zoek ik echter een mooi starlock zaag setje. De Bosch set in een i-boxx is gelijk € 80,- bij Amazon en dat klinkt me vrij duur in de oren. Kent iemand hier een mooie alternatief voor deze multi-functionele set?

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07:05

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@CurlyMo Action heeft ze: https://www.action.com/nl-nl/p/werckmann-zaagbladen/ maar de kwaliteit is een vraagteken natuurlijk. Anders EcoTools? https://www.ecotools.nl/multitool-zaagjes/

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

EcoTools zelf zegt dat het niet past op de nieuwe Bosch.

• y2kbug
Nadeel en voordeel van Bosch is idd de Starlock, schijnt ideaal te werken volgens de review waarin ik het tegenkwam. Je hebt wel minder keuze in zaagjes...

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Als ik zelf ga zoeken dan vind ik het niet echt goedkoper voor een complete set. Misschien dan toch maar doen.

Pagina: 1 ... 75 ... 90 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True