Ik heb een klein stukje aankoopadvies nodig. Mijn huidige Makita BDF343 heb ik sinds een jaar of 9-10 in gebruik, onderweg al een keer een accu uitgevallen en nu loopt de 2e ook op z'n laatste benen.
Ik heb de machine nooit heel intensief gebruikt, maar wel regelmatig voor(te) zware klussen.
Op zoek naar een vervanger kom ik op een paar verschillende scenario's
Nieuwe accu voor de makita, ik denk dan aan
na-maak 3.0 AH kost nu circa 40 euro en dan verder hinken totdat de Makita inzakt.
Ik heb ook de optie bekeken om iets 14.4V bij te kopen van Makita, alleen de consumer producten met G-type accu's liggen binnen bereik, voor serieus 14.4V spul betaal je net zo veel of meer als voor 18V...
Instap in het Einhell power x-change systeem, start met iig met de brushless 18V Schroefboor machine set met 2x 18V 2.0AH accu's. Deze uiterlijk tegen m'n verjaardag uitbreiden met de slagschroefmachine.
Kosten voor schroefboormachine set is E150, brushless slagmoersleutel is circa E77. Totaal zou dan circa 225 zijn via lokaal adres, misschien kan er nog wat als ik tegelijk met mijn broer koop.
Instap in makita 18V, zeker met de accu-actie koop ik nu 2 losse machines(DDF482 of DDF484 en DTD155) hierbij gebruik ik dan voorlopig de lader van mijn 14.4 set. Deze zal dan vervangen worden naar een lader met actieve koeling enz ivm behoud accu's. Kosten hiervan zitten op circa E240-270 + 50 voor een lader.
Ik zou ook nog kunnen gaan voor het Makita 10.8V platform en dan de brushless DDF332+TD111D met 4.0AH accu's. Ik vraag me af of ik ga struikelen over het kunnen van de machines. Voor boren heb ik altijd een bedrade 650W klopboor en een 800W combihamer achter de hand en volgens mij schroef ik alles wat ik kan bedenken met de slagschroevendraaier. Prijs voor de set is E200, maar moet dan niet te lang meer wachten.
Wat doe ik zoal met deze machines? Ik knutsel van alles van hout(meubels, kippenhokken enz.) Ik zal binnen nu en 3 jaar vermoedelijk de badkamer renoveren en ik heb ook plannen een keuken volledig zelf te bouwen.
Even wat overwegingen, ik zal binnen nu en een jaar ook een multi tool erbij willen halen. Nu twijfel ik zeer of een accu toepassing hier fijn zou zijn. Nou roept oa
deze review dat je altijd nog beter af ben met een bedrade.
Ik denk dat de 10.8V van makita niet krachtig/allround genoeg is voor wat ik er allemaal mee uit zal vreten(gevoel, niet gebaseerd op feiten), misschien dat de 18V makita haalbaar is. Ik zet vraagtekens bij de Einhell, maar dat kan ik gaan altijd even gaan voelen. Dan zou een bedrade van merk X altijd kunnen.
Feit is en blijft dat ik meestal in en om huis klus waarbij 220 nooit ver weg is, hoofdgereedschap zal altijd boor+schroef zijn. Met Einhell zal ik in de toekomst misschien uitbreiden met slijpmachine, decouper en bv excentrische schuurmachine. Met Makita komt dit er niet van vanwege de kosten, ik zal dan uiteindelijk wel hogere kwaliteit besnoerde gereedschappen kopen.
Dit laat mij een beetje in spagaat wat te kiezen, waar doe ik goed aan. Misschien zie ik een hele goede optie nog over het hoofd, ik ben hier vooral op Makita gegaan omdat die vertrouwd zijn.
Voor mijn werkgever heb ik onlangs Metabo gekocht en dat is ook mooi spul en net zo duur. Heb naar Makita MT gekeken, maar hier heb je weer van die G accu's en enkel een Schroefboormachine dus niet helemaal een plan imho.