Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:33
CurlyMo schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:00:
[...]

Als je de keus hebt ga je voor groen? Niet doen joh.
Ik heb inderdaad nog een keuze. Ben altijd elektromonteur geweest en heb altijd een bus van de zaak gehad met daarin.... Bosch groen spullen.
Ik weet misschien niet beter ;)

Nu ik geen monteur meet ben, heb ik eigenlijk niets meer.

Ik wil mijn Accugereedschap vooral gebruiken voor hobby, niet voor beunwerk. Dus boren in hout, soms in de muur voor schilderijen.

Later een schuurmachine en een cirkelzaag en eventueel wat tuingereedschap.

En Bosch (dacht ik dan) is redelijk betaalbaar.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 11:56

CurlyMo

www.pilight.org

streamnl schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:31:
[...]
Ik ben nog minder een professional dan jij. Vooral kluisklussen, maar heb nu al spijt van mijn eerste 2 bosch blauw groen apparaten. Klein voorbeeld. Ik heb de PBH 2100 boorhamer. Hier zit ook een normale boorkop bij, maar die moet je in de SDS boorklop klikken. Daardoor wordt de boorkop enorm lang en werkt ook de liniaal niet meer. Als je dan kijkt naar de GBH 2-26 (en andere van die blauw boorhamers) dan kan je de gehele boorkop vervangen. Dat heeft de nadelen dus niet die de groene wel hebben.

Oftewel, Bosch blauw is gewoon net wat meer over nagedacht. En de L-boxx sluiten daadwerkelijk zonder veel moeite :p

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• dangerpaki
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 23-04 23:21
B152 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:59:
Binnenkort moet ik veel binnenhuis klussen en nu twijfel ik erg over een paar DeWalt accuboor machines.

Oorspronkelijk was mijn eerste keuze eigenlijk deze set:

DeWALT DCD791D2

Veel koppel en een mooi compact model plus stalen kop en versnellingen.
Echter in het begin zal ik ook regelmatig moeten boren in kalk/zand steen en dan is de volgende set misschien handiger:

DeWalt DCD795D2 a €210 (max 60nm koppel)
of de
DeWalt DCD796D2 a €218 (max 70nm koppel)

Nu heb ik een gigantische boorhamer van 5kj dus die gaten moeten sowieso wel lukken. Echt handig is dat echter niet. Aan de andere kant na de verbouwing zal het vooral hout e.d. zijn waarin ik boor/schroef. Wat is jullie ervaring met accu klopboren?
Heb zelf de 796D2. Erg tevreden. Heb daarnaast alleen nog een boorhamer ivm beton hier. De rest doet de accu prima. Ook de klopfunctie. In tegenstelling wat hier geroepen wordt heb ik na bijna 2 jaar geen speling in de kop kunnen vinden door de klopfunctie.

• streamnl
CurlyMo schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:42:
[...]

Ik ben nog minder een professional dan jij. Vooral kluisklussen, maar heb nu al spijt van mijn eerste 2 bosch blauw groen apparaten. Klein voorbeeld. Ik heb de PBH 2100 boorhamer. Hier zit ook een normale boorkop bij, maar die moet je in de SDS boorklop klikken. Daardoor wordt de boorkop enorm lang en werkt ook de liniaal niet meer. Als je dan kijkt naar de GBH 2-26 (en andere van die blauw boorhamers) dan kan je de gehele boorkop vervangen. Dat heeft de nadelen dus niet die de groene wel hebben.

Oftewel, Bosch blauw is gewoon net wat meer over nagedacht. En de L-boxx sluiten daadwerkelijk zonder veel moeite :p
Ik weet dat er beter spul te verkrijgen is, maar het totaal plaatje is het mij niet waar. Voor 50 euro (Amazon de) heb ik daarna een vlakschuurmachine met groen, blauw is veel duurder.
Makita idem.
Desondanks zijn er ook vele goeie reviews te lezen dat men wél tevreden is.

Toch bedankt voor je feedback. d:)b

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@streamnl Wat betreft die reviews, Ignorance is a bliss :p

• Dzine
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 11:46
Ik heb mijn kerstbonus meteen ingezet. Hoog op de verlanglijst stond een DWS774 (goede zaag, kleine footprint). Via Marktplaats een leuk 2e handsje. Heeft wel een paar bouwplaatsen gezien, maar alles is recht en ik kreeg er een nieuw zaagblad van Ecotools bij.

Alleen de schaduwlijn is stuk. Waarschijnlijk is er een stuk hout door de lens heen gevlogen, want de lens is namelijk weg :). Nu alleen de vraag of de LED alleen te vervangen is of dat het toch de switch is die stuk is.

dws774

Vanavond doormeten wat het precies is. Het gehele XPS systeem vervangen kost 45 euro bij Dewalt, maar ik denk dat het of de switch is of het LED plaatje.

Dzine wijzigde deze reactie 04-01-2019 09:57 (0%)
Reden: typo

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• Nivado
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13:53
streamnl schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:26:
[...]

Ik weet dat er beter spul te verkrijgen is, maar het totaal plaatje is het mij niet waar. Voor 50 euro (Amazon de) heb ik daarna een vlakschuurmachine met groen, blauw is veel duurder.
Makita idem.
Desondanks zijn er ook vele goeie reviews te lezen dat men wél tevreden is.

Toch bedankt voor je feedback. d:)b
Eén tip uit de grond van mijn hart. doe het je zelf niet aan!

Als je per se goed koop wilt, kijk naar dan Parkside van de Lidl. Groene Bosch is vergelijkbare kwaliteit, maar dan duurder 8)7. Het is net als Black en Decker bouwmarkt zut, voornamelijk gekocht door mensen die niet beter weten. De reviews worden, vooral bij dit soort artikelen vooral geschreven uit verantwoording van hun dure aankoop, "het heeft veel geld gekost/is veel duurder dan product x, dus ik moet er wel blij mee zijn". Daarin tegen wordt (semi)professioneel gereedschap veel vaker gekocht en gereviewd door kritische gebruikers, die elk minpuntje aanstippen.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@streamnl ik heb dus nog een schuurmachine, decoupeerzaag en boorhamer voor je in de aanbieding. Ik maak er graag iemand blijer mee dan dat ik ermee ben :)

• rinkel
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11:51
streamnl schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:31:
[...]

Ik heb inderdaad nog een keuze. Ben altijd elektromonteur geweest en heb altijd een bus van de zaak gehad met daarin.... Bosch groen spullen.
Ik weet misschien niet beter ;)

Nu ik geen monteur meet ben, heb ik eigenlijk niets meer.

Ik wil mijn Accugereedschap vooral gebruiken voor hobby, niet voor beunwerk. Dus boren in hout, soms in de muur voor schilderijen.

Later een schuurmachine en een cirkelzaag en eventueel wat tuingereedschap.

En het stomme is: Bosch Blauw is maar een fractie duurder (als je even online zoekt, zeker in Duitsland) maar stukke beter.

• streamnl
Oke oke, de hint dringt door. Nu ben ik wel benieuwd.
Welke accu platform adviseren jullie dan?
Mijn wensen is eigenlijk alles op accu.
Dit wordt een meerjarenplan!! Gaston is weer niet geweest...
Dus budget is ook belangrijk

In het begin (liefst binnen enkele weken al...):
Schroef machine die ook gaten in de muur kan horen (max 6mm), beton is niet nodig.
(Als ik een boorhamer echt nodig heb, kan ik die wel lenen)
Schuurmachine (hout)

Later:
heggenschaar/buxschaar
Zo'n trimmer voor de kantjes bij gras.
Decoupeerzaag

Nog veel meer later:
Cirkelzaag

streamnl wijzigde deze reactie 04-01-2019 11:17 (3%)

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 07:19
streamnl schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:15:

Schroef machine die ook gaten in de muur kan horen (max 6mm), beton is niet nodig.
Schuurmachine (hout)

Later:
heggenschaar/buxschaar
Decoupeerzaag

Nog veel meer later:
Cirkelzaag
Ik denk dat momenteel Makita het grootste 18v assortiment heeft incl. stofzuigers/heggenschaar en natuurlijk het gereedschap ;)

En als je nu (tussen 01-01-2019 t/m 31-03-2019) een 18V machine van Makita koopt krijg je er een gratis 5Ah accu bij (thuis gestuurd na registratie). Hiervoor wel bij een erkende Makita-dealer kopen.
(Tuingereedschap op 18V krijg je ook gratis accu bij).
Moet je zelf alleen nog ff een accu-lader scoren (als je alleen een body koopt) maar die zijn ook online wel geschikt te vinden :)

Kijk ook even hier voor meer info (pagina 14)

• jeka
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 19-04 20:41

jeka

Support your local club.

*O* DTD153ZJ is gisteren besteld en komt vandaag.
Mooie aanvulling op de DDF484BJX1 die ik vorig jaar heb gekocht.

FCG

• dropkikker
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23-04 21:17
Iemand ervaring met dit setje op Ibood? Ik heb nu een zelfde soort set van DeWalt, maar dan de 10.8 V met 1.5 AH accu's. Voor een simpel lampje ophangen is dit setje perfect, maar nu ik wat meer dingen aan het doen ben rondom het huis merk je wel dat je echt wel kracht en accu tekort komt.

http://www.ibood.com/diy-...-accu-boorset-bitset.html

• wheel
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 12:52
dropkikker schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:41:
Iemand ervaring met dit setje op Ibood? Ik heb nu een zelfde soort set van DeWalt, maar dan de 10.8 V met 1.5 AH accu's. Voor een simpel lampje ophangen is dit setje perfect, maar nu ik wat meer dingen aan het doen ben rondom het huis merk je wel dat je echt wel kracht en accu tekort komt.

http://www.ibood.com/diy-...-accu-boorset-bitset.html
Geen ervaring met deze machines, maar de cases van deze DeWalt-bitsets zijn echt waardeloos.

• Framoes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 12:29

Schuurmachine (hout)

Later:
heggenschaar/buxschaar
Decoupeerzaag

Nog veel meer later:
Cirkelzaag
Dan zou ik voor Makita gaan. Die hebben een groot assortiment gereedschap op accu met daarbij een flink segment tuingereedschap. Van grasschaar tot aan 2x18V (op één machine) kettingzaag.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 24-04 18:42

Schuurmachine (hout)

Later:
heggenschaar/buxschaar
Decoupeerzaag

Nog veel meer later:
Cirkelzaag
Een hoeveel jaren plan om precies te zijn? Wat wil je als hobby klusser met alles op accu? Vergeet niet dat die accu's veel sneller vergaan dan de machine. En een cirkelzaag op accu... tja. Als je een keer wat meer meters wilt maken heb je een berg accu's nodig hoor. En alles zonder stofafzuiging? Of ga je dan via zo'n bluetooth afstandsbediening de stofzuiger inschakelen? Als een afzuigslang kan; waarom dan geen netsnoer? Over tien jaar zitten al die merken weer net op een ander accu systeem en blijf je zitten met allemaal kapotte accu's die je moet (laten) recellen of compleet vervangen.

Ik heb een accuboormachine, en de rest is allemaal gewoon 230V spul. Altijd full-power, nooit naar de lader lopen en dat netsnoer boeit toch niet als de afzuigslang er al aan hangt.

Vergeet ook niet dat de accu's alles zwaarder maken. Boven je hoofd werken met accu machine gaat veel meer van je eigen kracht vergen dan het omhoog houden van een stukje netsnoer vanaf je schouders.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 04-01-2019 16:57 (6%)

• sjnelle
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16-04 15:55
L.N. schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:49:
Oeps, ik realiseer dat ik de voortgang van mijn MFT/3 ontwerp niet heb gepost. Zie hier voor mijn eerdere post.

[Afbeelding]

De langsgeleider is er eindelijk en die heb ik gelijk geïnstalleerd. Met de dogsholes is dat natuurlijk niet heel moeilijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De langsgeleider heeft een ingebouwde liniaal. Die liniaal zit met een aantal imbusjes vast. Door die los te draaien kun je deze calibreren.

[Afbeelding]

De stop van de Flip stop valt niet over de liniaal, waardoor deze lastig af te lezen is. Ik heb daarom een andere op Aliexpress besteld.

[Afbeelding]

Ik heb de liniaal tot 3 cm van de rechterkant van de liniaal door laten lopen. Hierdoor kan ik tot 30mm dik hout onder 45 graden zagen zonder in de langsgeleider te zagen. Bij de Festool MFT/3 kun je de langsgeleider verschuiven, maar dat kan hier niet.

Nog een foto van het geheel:

[Afbeelding]

Net als bij de MFT/3 kun je ook de Festool bovenfrees gebruiken om sleuven te frezen.

[Afbeelding]

Het opzetten van het geheel is zo gedaan. Binnen een minuut heb ik het onderstel staan en het blad er op. Ik ben nu nog een beugel aan het maken voor aan de muur, zodat ik het blad kan ophangen.
Heb je een linkje van die langsgeleider en de stop

Hoe bevalt je opzet nu?

• L.N.
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 09:43
sjnelle schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:24:
[...]

Heb je een linkje van die langsgeleider en de stop

Hoe bevalt je opzet nu?
Goed, maar ik heb er nog maar heel weinig mee gezaagd (enkel een paar proefstukjes). De nieuwe stop is er nog niet en pas dan kan ik de setup volledig benutten.

Dit is de link naar de langsgeleider en dit is de link naar de nieuwe flipstop. Natuurlijk kun je deze ook kopen van Incra/Woodpeckers/Kreg/etc. maar dit was goedkoper. Het voordeel is ook dat de langgeleider 12 mm (en een beetje) dik is, waardoor deze niet hoger is dan 12 mm plaatmateriaal, waardoor je de anti-splinterstrip van de liniaal tot op het hout kunt laten komen.

• mistercage
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 22-04 18:50
kabeltjekabel schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:55:
[...]

Een hoeveel jaren plan om precies te zijn? Wat wil je als hobby klusser met alles op accu? Vergeet niet dat die accu's veel sneller vergaan dan de machine. En een cirkelzaag op accu... tja. Als je een keer wat meer meters wilt maken heb je een berg accu's nodig hoor. En alles zonder stofafzuiging? Of ga je dan via zo'n bluetooth afstandsbediening de stofzuiger inschakelen? Als een afzuigslang kan; waarom dan geen netsnoer? Over tien jaar zitten al die merken weer net op een ander accu systeem en blijf je zitten met allemaal kapotte accu's die je moet (laten) recellen of compleet vervangen.

Ik heb een accuboormachine, en de rest is allemaal gewoon 230V spul. Altijd full-power, nooit naar de lader lopen en dat netsnoer boeit toch niet als de afzuigslang er al aan hangt.

Vergeet ook niet dat de accu's alles zwaarder maken. Boven je hoofd werken met accu machine gaat veel meer van je eigen kracht vergen dan het omhoog houden van een stukje netsnoer vanaf je schouders.
Kan bovenstaande alleen maar beamen!
Schroeftol op accu, evt schuurmachine ook. Al t zaag- en slijpwerk lekker op 220vlt. Altijd genoeg vermogen namelijk. Zaagtafels op accu heb ik nooit begrepen...

• streamnl
kabeltjekabel schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:55:
[...]

Ik had je al een plus 1 gegeven maar ik wil je toch nog een keer bedanken.
Tijdens een flinke wandeling heb ik toch regelmatig aan jouw bericht moeten denken. Ik ga niet meer beunen en thuis heb ik eigenlijk overal wel 230. Ook in de tuin heb ik al enkele wcd's geplaatst.

Vooral de gedachte "is alles op accu echt, echt nodig" is veel door mijn hoofd geweest.
Conclusie... Nee. Stel ik mis wat in mijn klushok, dan maak ik wel extra stroompunt.

Voor nu. Ik ga voor een goede accu(klop)boormachine (iemand een suggestie? max!!180 euro, 18V, min 2Ah) en de rest wordt waarschijnlijk toch snoer. Misschien de schuurmachine niet...

En dan zeggen ze dat vrouwen snel van mening veranderen :')

• Gebanned
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 13:18
mistercage schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:32:
[...]

Kan bovenstaande alleen maar beamen!
Schroeftol op accu, evt schuurmachine ook. Al t zaag- en slijpwerk lekker op 220vlt. Altijd genoeg vermogen namelijk. Zaagtafels op accu heb ik nooit begrepen...
De apparaten die je regelmatig door het hele huis/tuin heen sleept, of die je snel even wilt pakken voor een klein klusje tussendoor wil ik zoveel mogelijk op accu: schroeft op, recipro, haakse slijper en eventueel een multitool.

De andere apparaten mogen best een snoer hebben aangezien ik dan doorgaans het werk naar de machine breng in plaats van andersom.

• kabeltjekabel
streamnl schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:47:
[...]

Ik had je al een plus 1 gegeven maar ik wil je toch nog een keer bedanken.
Tijdens een flinke wandeling heb ik toch regelmatig aan jouw bericht moeten denken. Ik ga niet meer beunen en thuis heb ik eigenlijk overal wel 230. Ook in de tuin heb ik al enkele wcd's geplaatst.

Vooral de gedachte "is alles op accu echt, echt nodig" is veel door mijn hoofd geweest.
Conclusie... Nee. Stel ik mis wat in mijn klushok, dan maak ik wel extra stroompunt.

Voor nu. Ik ga voor een goede accu(klop)boormachine (iemand een suggestie? max!!180 euro, 18V, min 2Ah) en de rest wordt waarschijnlijk toch snoer. Misschien de schuurmachine niet...

En dan zeggen ze dat vrouwen snel van mening veranderen :')
Graag gedaan. Bedenk wel dat er allerlei kleine details zijn tussen accuboormachines. M'n broer heeft zo'n gele gehaald recent en m'n pa heeft een wat goedkopere Metabo. Werkt allemaal en zowel lichter, sneller en sterker dan mijn antieke Festool met NiCD accu's. Maar wat die dingen allebei niet kunnen is beheersbaar erg langzaam draaien. Alsof het minimum toerental erg hoog is. Na goed, daar zit wel een paar flappen tussen qua prijscategorie.

Voor 180,- kun je volgens mij gewoon zo'n Bosch GSR 18 halen. Met twee 2,0 accu's misschien 210 euro ofzo.
Gebanned schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:23:
[...]

De apparaten die je regelmatig door het hele huis/tuin heen sleept, of die je snel even wilt pakken voor een klein klusje tussendoor wil ik zoveel mogelijk op accu: schroeft op, recipro, haakse slijper en eventueel een multitool.

De andere apparaten mogen best een snoer hebben aangezien ik dan doorgaans het werk naar de machine breng in plaats van andersom.
Waar klus jij allemaal waar geen stopcontacten zijn? In plaats van je hele leven elke x jaar een nieuwe set accu's te kopen kun je ook eenmalig een verlengsnoertje halen.

Als het je hobby is om ongewenste paaltjes op fietspaden om te slijpen heb je natuurlijk helemaal gelijk. :+
L.N. schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:49:

Net als bij de MFT/3 kun je ook de Festool bovenfrees gebruiken om sleuven te frezen.

[Afbeelding]

Het opzetten van het geheel is zo gedaan. Binnen een minuut heb ik het onderstel staan en het blad er op. Ik ben nu nog een beugel aan het maken voor aan de muur, zodat ik het blad kan ophangen.
Mooie zelfbouw MFT, maar je mist wel wat functies van de Festool-branded MFT. O.a. aan de zijkant klemmen.

Dat frezen langs de rail vind ik altijd naar. De machine steunt dan af op dat kleine plastic pootje. Voor de OF-2200 maken ze wél een speciale zool, voor OF 1010 en OF 1400 niet :'( .

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 04-01-2019 21:43 (15%)

• Prutzertje
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 23-04 21:04
Gebanned schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:23:
[...]

Half jaar geleden huis gekocht en heb de slagschroevendraaier en de recipro (jungle in de tuin) het meest gebruikt van de hele Makita pret paket die ik had gekocht. Samen met drie 5Ah's accu's en dubbele lader. Dan is snoerloos echt heerlijk werken hoor! (Recipro en heggeschaar). Tjah je moet wel een paar keer lopen om een accu te verwisselen maar had ik er graag voor over ipv geklooi met een verlengsnoer in de tuin.

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11:08
@streamnl en @kabeltjekabel ik kwam dit vandaag tegen, misschien leuk voor wat je zoekt: Bosch GSR18-2-Li-PLus met 2x2.0Ah, quick charger en Lbox voor 110 eur

https://www.amazon.co.uk/...ed?ie=UTF8&condition=used

• Gebanned
kabeltjekabel schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:41:
[...]

Waar klus jij allemaal waar geen stopcontacten zijn? In plaats van je hele leven elke x jaar een nieuwe set accu's te kopen kun je ook eenmalig een verlengsnoertje halen.
Het is niet altijd (het gebrek aan) de aanwezigheid van een stopcontact; maar vooral de directe beschikbaarheid dat accu gereedschap zo prettig maakt.

Accu machine trek ik uit de kist; steek er een voor of zaagblad in; loop naar de plaats van handeling; druk op de knop en gaan.

Een 230v machine daarentegen trek ik uit de kist, loop naar de plaats van handeling. Constateer daar dat het snoer tekort is. Ga weer terug om een verlengsnoer te halen. Kan er ondanks een kwartier zoeken geen vinden, dus trek de stekkerdoos maar even uit de tv en receiver. Kom terug met snoer, constateer dat het snoer nog meer verknoopt is dan de gemiddelde tbs-er. Na een half uur volgt de ontknoping, waarna ik ontdek dat er alleen een stopcontact is onder het bureau, achter een stapel troep. Troep wordt verplaatst, vrouw komt binnen om te klagen dat de tv het niet doet en begint meteen ook te klagen over de ontstane zooi. Ondertussen gaat de stekkerdoos in het stopcontact; en kan de klus beginnen. Ware het niet dat de stapel troep van onder het bureau nu in de weg ligt van de plek waar ik wilde boren. Troep wordt voor de tweede keer verplaatst en dan.... komt de vrouw weer binnen om te vertellen dat de kleine nu op bed ligt en ik het eerste uur even geen herrie moet maken.

En dat verschil maakt accu gereedschap nu zo prettig.

• Remy!!!!
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14:23
Nu overdrijf je opzich wel een beetje, want als je een dedicated klusverlengsnoer hebt dan scheelt dat qua zoeken weer.
Maar er is zeker gereedschap wat fijner op accu is qua handzaamheid. Zo heb ik op dit moment een decoupeerzaag bekabeld, maar ik merk best vaak dat ik met de kabel in de knoop raak tijdens diverse bochten/cirkels. Dus die zou ik wel graag op accu willen. Maar m'n cirkelzaag hoef ik bijvoorbeeld totaal niet op accu, want die gebruik ik alleen voor lange rechte stukken en zit dan ook vaak een stofzuiger op, dus een snoertje meer of minder maakt dan ook niet uit.

• Annuk
Heren (en dames)
Speciaal voor hen die o.a. de heggenschaar e.d. op 230v hebben vergeten jullie niet dit te kopen?

kijkt met een schuin oog naar het [DIY] Het klussende Tweaker blundertopic

• Bhagavad
  • Registratie: december 2014
  • Niet online
Remy!!!! schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:48:
[...]
En de tacho zorgt voor een constant toerental als ik het goed begrijp? Ik kan dat wel instellen op de klopboor, maar het toerental zijn wel verminderen bij het boren in iets. Dus dat is wel een ding die ik moet ervaren of dat een probleem vormt.
Ja, zo'n tachogenerator is een perfect werkend Metabo dingetje.
Op de rotor van de boormachine zit een sensor die het toerental meet en dat toerental vervolgens exact constant houdt, ongeacht de condities.
Het is een soort van elektronisch feedback systeem dat meer merken hebben, maar dan in geperfectioneerde vorm.
De elektronische feedback is indrukwekkend nauwkeurig. _/-\o_

Ik heb het op een paar van m'n 1010W Metabo's zitten en toen ik nog geen kolomboormachine had, werkte dat icm zo'n mobiel kolomstatief goed genoeg.

Heb in de garage nog steeds zo'n mobiele setup staan als ik weer eens geen zin heb de manshoge kolomboor te verplaatsen. :P
Het is soms handig om de tools naar het onderwerp te brengen ipv omgekeerd. :+
CurlyMo schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:32:
Ik denk dat ik voor het 99-delig cobalt metaalborensetje van HBM ga voor € 34,99. De helft goedkoper dan die 150 delige, iets goedkoper dan de door mij eerder gelinkte 36-delige. Alleen gaat die 36-delige van 1.0 - 13mm in stappen van 0.5mm. Die hele hoge maten heb ik toch niet nodig.
Het is een keuze, toch zou ik de maten 7.0 - 7.5 - 8.5 - 9.0 - 9.5 niet graag missen. ;)

Dit zijn misschien niet mijn meest gebruikte boren, al komt 8.5 (bij mij dan) wel frequent voor als ik M10 wil tappen.
Aapje schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:17:
[...]
Ik heb mijzelf met kerst dit kado gedaan:
[Afbeelding]
Waren/zijn per stuk 25,- bij HBM gelijk maar 8 laten komen, al die losse sorteerbakkies weg nu :P
Ik hoop voor je dat deze handige kunststof bakjes slagvast zijn zo dicht bij de grond. ;)

Bhagavad wijzigde deze reactie 05-01-2019 04:24 (32%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@Bhagavad Niks let me om die later bij te kopen, wanneer nodig :)

CurlyMo wijzigde deze reactie 05-01-2019 05:33 (12%)

• Bhagavad
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 05:22:
@Bhagavad Niks let me om die later bij te kopen, wanneer nodig :)
Ja dat kan uiteraard, ik zou alleen 'alsnog' aan het nagelbijten slaan als ik de aanvullende boortjes daarna niet meer in het beoogde koffertje kwijt zou kunnen.

Want de ruimte voor die extra maten is jammer genoeg niet uitgespaard. :N
Die gaan dan óf een zwervend bestaan leiden, óf je moet op zoek naar weer een apart doosje.

Het valt nog niet mee om een beetje verantwoord te verzamelen. :+

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 11:58
Op de accu vs draad discussie is natuurlijk maar 1 correct antwoord mogelijk.

Beide!

Accucirkelzaag voor het kleine werk, waarbij je niet wilt kloten met een gesnoerd apparaat. En een bedrade machine voor als je wilt doorwerken.

Levensduur van accu's is geen probleem, mijn 3Ah makita accu's van 10jr oud beginnen nu pas moe te worden. Kracht is ook geen issue: moderne 18/36V machines zijn net zo krachtig als de varianten met snoer.

* Raymond werkt graag draadloos. Heerlijk flexibel.

• streamnl
Na lang twijfelen ga ik voor de DeWalt DCD777S2T
Als dit apparaat mij bevalt, en het zou nodig moet zijn, koop ik wel een andere accu.

Zoals ik al eerder zei, ik ben een elektromonteur geweest en heb al mijn klussen kunnen doen. Op de bouw en bij mensen thuis, ook zichtwerk. En alles met Bosch groen. Ging perfect.

• McGryphon
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online

McGryphon

Moderator General Chat

Flevoland inundanda est

Topicstarter
streamnl schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:37:
Thanks!

De reden dat ik de groene wil, is dat ik de accu uiteindelijk ook voor andere doeleinden (huis en tuin) wil gebruiken. Dan heb ik liever iets meer dan 1,5Ah.
Als je een boormachine serieus wil gebruiken wil je GEEN groene Bosch. Ongeacht hoe veel tuingereedschap je erbij wil hebben.

Als je af en toe eens een schilderijtje op wil hangen en meer niet, dan zou groene Bosch kunnen. Maar nog steeds een slechte koop zijn voor wat het moet kosten, zelfs tijdens praxis 30% acties oid.
Klusgereedschap van Bosch Groen, met mogelijke uitzondering van de welbekende kolomboormachine, is absoluut de prijs niet waard.

Hail to the Affordable Ironmonger
Prophet of bricolage of the last eclipse
Purchase cutting-edge items at the Ironmonger's
Ineffable copier of the seven keys

• Raymond
Voor de mensen die twijfelen aan accu. Hier mn ouwe getrouwe BDF451 met een 133mm ecotools gatzaag erop. Zojuist hiermee door 10cm gasbeton kalkzandsteen gezaagd. Geen centje pijn.

Even een bosch 10v machientje erbij voor de schaal, bij gebrek aan een banaan :+

Die BDF451 is intussen 10jr oud. Huidige zware machines gaan lachend over zijn 80Nm heen en kunnen dit soort werk dus nog makkelijker.

Raymond wijzigde deze reactie 05-01-2019 10:30 (16%)

• Dzine
Dzine schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:56:
Alleen de schaduwlijn is stuk. Waarschijnlijk is er een stuk hout door de lens heen gevlogen, want de lens is namelijk weg :). Nu alleen de vraag of de LED alleen te vervangen is of dat het toch de switch is die stuk is.
De dader is gevonden waarschijnlijk, niet de switch of het LEDje maar een zekering op de printplaat.

zekering

Nu is alleen de vraag, hoe / waar vind ik een nieuwe? Ik weet echt niks van elektronica, maar een nieuw onderdeel erop solderen wil ik nog wel proberen.
Het lijkt erop dat dit een soortgelijke zekering is; http://www.teknik-online.eu/tek-532101. Is dat hem? Kan iemand een vervanger / leverancier aanraden die levert vanuit NL? Of winkel in de regio Eindhoven :)

• Aapje
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online

Aapje

Opel-beun
Bhagavad schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 03:52:
[...]

Ik hoop voor je dat deze handige kunststof bakjes slagvast zijn zo dicht bij de grond. ;)
Zijn bakjes van zacht plastic, hopelijk blijven ze zacht.... Maar ze zitten op een plek in de garage waar ik in principe niks sleutel/klus. Meer een soort doorgang voor auto's daar :P Zolang ik de spiegels niet raak op de deur ga ik die kast nooit raken in elk geval.

Afgelopen week een auto uit elkaar getrokken, gelijk schroefjes in de juiste sorteerbakies... Ideaal. Wel ontdekt dat ik 't meer op categorie schroef doe dan op type schroef... Gevalletje 'dashboard', 'bumpers', 'motor', plastic clipjes, e.d. Nog niet echt een systeem gevonden :P

Wel heb ik al behoefte aan een rij van die lades van grote lades. Hoop groot spul waar ik er twee of drie van heb liggen.

Aapje wijzigde deze reactie 05-01-2019 10:59 (7%)

• Matthijs..
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 24-04 13:25
Dzine schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 10:51:
[...]

De dader is gevonden waarschijnlijk, niet de switch of het LEDje maar een zekering op de printplaat.

[Afbeelding: zekering]

Nu is alleen de vraag, hoe / waar vind ik een nieuwe? Ik weet echt niks van elektronica, maar een nieuw onderdeel erop solderen wil ik nog wel proberen.
Het lijkt erop dat dit een soortgelijke zekering is; http://www.teknik-online.eu/tek-532101. Is dat hem? Kan iemand een vervanger / leverancier aanraden die levert vanuit NL? Of winkel in de regio Eindhoven :)
Ik bestel veel bij okaphone
https://www.okaphone.nl/

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Nu online
Dzine schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 10:51:
[...]

[Afbeelding: zekering]

Bij mede-Tweaker Emile op https://muxtronics.nl/
Via hem kun je bij Farnell bestellen (onderdeel 2786453 lijkt me).

Hij rekent slechts €2,00 excl. BTW voor handling/verzending. Super handig vind ik _/-\o_

(weet je zeker dat ie het met een nieuwe zekering weer doet? Draadje gelegd als test?)

Rob Z wijzigde deze reactie 05-01-2019 13:03 (6%)

• linp
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 24-04 23:28
Voor nu. Ik ga voor een goede accu(klop)boormachine (iemand een suggestie? max!!180 euro, 18V, min 2Ah)
Ik heb net deze gehaald.
Samen met de lader die ongeveer €50 kost, en een gratis 5 Ah accu ben je klaar voor €180
Wil je de klopboor versie (Of dat verstandig is in verband met mogelijk wiebelende boorkop later ?), Betaal je ongeveer € 145.
Wel goed opletten dat je, om in aanmerking te komen voor de gratis accu actie, bij een erkende Makita dealer moet kopen.

• Matthijs..
Ben aan het kijken voor 5/8 en 3/4 buigveren, kom ze met en zonder binnenkabel tegen. Wat is het handigste? Maar de lengte nog veel uit voor het gebruik? Kan me voorstellen dat hoe langer, hoe lastiger uit de buis te halen is.

• rinkel
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11:51
Maar als ie langer is, is ie ook juist weer makkelijker uit de buis te halen omdat er een groter stuk uitsteekt.
Ik ben eens zo dom geweest de buigveer in de buis te stoppen zonder dat er een einde van de veer uit de buis stak. Krijg em er dan maar weer eens uit...

• Raymond
Bosch d-tect120 (versie zonder accu) bij hornbach zwolle voor 134,96.
Heb er eentje meegenomen voor een vriend van me. Er is er nog eentje.

Mooi apparaat en goeie prijs

• streamnl
Matthijs.. schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:18:
Ben aan het kijken voor 5/8 en 3/4 buigveren, kom ze met en zonder binnenkabel tegen. Wat is het handigste? Maar de lengte nog veel uit voor het gebruik? Kan me voorstellen dat hoe langer, hoe lastiger uit de buis te halen is.
Als je gewoon 1 bocht wilt buigen in een buis, dan maakt de lengte niet zo heel veel uit.

Stel hij moet verder de buis in dan de veer lang is, doe er dan een stukje (VD) draad aan.
Dan kan je de lengte/diepte bepalen én je kan hem dan er weer gemakkelijk er uit halen

• Annuk
@Matthijs.. Ik heb zelf een 5/8 en 3/4 buigveer van 1m lengte, en wat @streamnl ook al zegt, doe een stuk(je) VD-draad aan het ene uiteinde (zit een oogje aan als goed is), dan kan je de veer altijd terug uit de buis trekken :)

• Rob Z
  • Nu online
Annuk schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:58:
@Matthijs.. Ik heb zelf een 5/8 en 3/4 buigveer van 1m lengte, en wat @streamnl ook al zegt, doe een stuk(je) VD-draad aan het ene uiteinde (zit een oogje aan als goed is), dan kan je de veer altijd terug uit de buis trekken :)
Dat is me ooit verboden toen ik stage liep bij een installateur, en het is altijd zonder nog gelukt sindsdien ;)

• streamnl
Rob Z schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:06:
[...]

Dat is me ooit verboden toen ik stage liep bij een installateur, en het is altijd zonder nog gelukt sindsdien ;)
Ik zou niet weten waarom je dat niet mag doen.
Het werkt beter met draad, dan zonder draad en het ziet er professioneler uit dan dat je met je buis zwaait om je buigveer er weer uit te krijgen.

• Matthijs..
Dank voor de reacties!
Nog tips wbt een binnenveer? Ik begrijp dat deze het uitrekken moet voorkomen, maar verder?

• walletje-w
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 24-04 10:22
linp schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:04:
[...]

Ik heb net deze gehaald.
Samen met de lader die ongeveer €50 kost, en een gratis 5 Ah accu ben je klaar voor €180
Wil je de klopboor versie (Of dat verstandig is in verband met mogelijk wiebelende boorkop later ?), Betaal je ongeveer € 145.
Wel goed opletten dat je, om in aanmerking te komen voor de gratis accu actie, bij een erkende Makita dealer moet kopen.
Waarom ben je voor de 484 gegaan? Ik zat zelf juist de 482 te overwegen. Goedkoper maar ook iets sterker https://www.kruis.nl/elec...achine-18v-basic-ddf482zj

Vind het wel een spannende stap want ik ga hiermee bepalen welk ecosysteem ik in stap. Ik had equipment van dewalt (nu afgeschreven) wat altijd beviel maar volgens mij is makita net zo goed maar net wat goedkoper.

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
484 is brushless. Brushed zou ik ook niet meer kopen.

• Dzine
Rob Z schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:00:
[...]

Hij rekent slechts €2,00 excl. BTW voor handling/verzending. Super handig vind ik _/-\o_

(weet je zeker dat ie het met een nieuwe zekering weer doet? Draadje gelegd als test?)
Thanks! En ik zat het even testen inderdaad met een directe verbinding.
Wat een held die Emile, ik ga d'r gebruik van maken!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 11:54

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Dit soort topics kunnen dodelijk zijn... voor je portemonnee.. Ook maar een DDF484 besteld :x

Heb al wel een Makita 'klop'boor/schroefmachine, maar is 14,4v en soms is het handig een extra bij de hand te hebben.
Kan binnen 14.4v blijven, maar stap nu liever over naar 18v, is iets toekomstbestendiger, mocht ik meer accu apparaten in huis willen halen.
Moet alleen checken of die lader ook 18v accu's kan laden. Scheelt weer wat geld als dat ook kan.

Is het met de Makita actie zo dat je per apparaat/factuur een gratis accu krijgt? Heb hun voorwaarden doorgelezen, kon iig nergens vinden dat het maar 1x per huishouden zou zijn.

Vitality Discoshow

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 13:37
Ik zit ook al een tijdje te kijken naar die DDF484. Heb nu een 14.4 volts makita, maar merk dat ik vaak veel moet schroeven / boren en dan is een tweede apparaat erg handig. Echter heb ik in dit huis een hoop stenen muren (dus geen beton), waar ik met de accuboor uiteindelijk wel doorheen kom, maar wel met een hoop moeite. De onzuivere boorkop van de DHP484 weerhoud mij een beetje van het halen van een klopboor, echter zou dat het ophangen van diverse zaken hier in de muur wel een stuk makkelijker maken (heb al een boorhamer voor het serieuze werk). De 14.4 kan ik altijd blijven gebruiken voor de simpelere klusjes waar een zwaar apparaat niet nodig is, dus een DHP481 is ook nog mogelijk... maar duur... Moeilijk moeilijk...

• linp
Waarom ben je voor de 484 gegaan?
Ik twijfelde ook tussen deze twee machines, uiteindelijk heb ik voor de 484 gekozen omdat het toch een nieuwere technologie is, of dat daadwerkelijk echt veel verschil maakt weet ik natuurlijk niet, maar die paar tientjes kom ik wel overheen.
De meningen op dit forum zijn positief over beide modellen dus welke je ook kiest zul je er geen buil aan vallen.

• linp
Moet alleen checken of die lader ook 18v accu's kan laden
Ik had voor mijn 14.4 accu's de DC18RA lader, die voldoet gewoon voor de 18 v accu's.

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 11:59
linp schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:04:
[...]

Ik heb net deze gehaald.
Precies de combi die ik deze week ga bestellen. Heb een goede Bosch SDS plus voor het zware werk en een handzame re klopboor. Ik heb dus geen klopboormachine meer nodig.

http://wotlabs.net/eu/player/Bo0bz

• Matthijs..
Rob Z schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:00:
[...]

Die kende ik ook nog niet, bedankt voor de tip!

• Framoes
KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:06:
Dit soort topics kunnen dodelijk zijn... voor je portemonnee.. Ook maar een DDF484 besteld :x

Heb al wel een Makita 'klop'boor/schroefmachine, maar is 14,4v en soms is het handig een extra bij de hand te hebben.
Kan binnen 14.4v blijven, maar stap nu liever over naar 18v, is iets toekomstbestendiger, mocht ik meer accu apparaten in huis willen halen.
Moet alleen checken of die lader ook 18v accu's kan laden. Scheelt weer wat geld als dat ook kan.

Is het met de Makita actie zo dat je per apparaat/factuur een gratis accu krijgt? Heb hun voorwaarden doorgelezen, kon iig nergens vinden dat het maar 1x per huishouden zou zijn.
De DC18RA en DC18RC (nieuwe variant, dacht ik) zijn beide snelladers die zowel 14.4V als 18V schuifaccu's opladen. Je hebt ook nog de RC18SD. Dat is een lader zonder koeling die niet snel laadt.

Voor zover ik weet krijg je bij elke aangeschafte machine die binnen de actie valt een gratis accu.

• Rob Z
  • Nu online
ciris schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:12:
484 is brushless. Brushed zou ik ook niet meer kopen.
Idem hier, hoewel ik de koolborstels echt niet verslijt ;)
De 484 heb ik zelf ook, maar ik vind het geen krachtpatser

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
L.N. schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:29:
[...]

Goed, maar ik heb er nog maar heel weinig mee gezaagd (enkel een paar proefstukjes). De nieuwe stop is er nog niet en pas dan kan ik de setup volledig benutten.

Dit is de link naar de langsgeleider en dit is de link naar de nieuwe flipstop. Natuurlijk kun je deze ook kopen van Incra/Woodpeckers/Kreg/etc. maar dit was goedkoper. Het voordeel is ook dat de langgeleider 12 mm (en een beetje) dik is, waardoor deze niet hoger is dan 12 mm plaatmateriaal, waardoor je de anti-splinterstrip van de liniaal tot op het hout kunt laten komen.
Zijn de onderdelen voor de rail lift ook op Ali te vinden?

Wij zoeken een PHP developer
Soldeerstations
Labvoeding

• L.N.
-DarkShadow- schreef op zondag 6 januari 2019 @ 23:28:
[...]

Zijn de onderdelen voor de rail lift ook op Ali te vinden?
Niet dat ik weet, ik heb originele Festool onderdelen (497022 en 497023) gebruikt. Voor het exact haaks zagen is het van belang dat het klapsysteem van de liniaal 100% haaks is en daarom wilde ik niet zelf iets maken en op Ali vond ik niets.

• Framoes
Rob Z schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:25:
[...]

Hij is niet te vergelijken met de 481 (100+Nm) of een slagschroevendraaier (150-170Nm), maar je kan er zonder voorborboren nog tot 6*120 in vuren balken mee schroeven.

Dat is overigens wel duidelijk de limiet.

• streamnl
streamnl schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 10:02:
Na lang twijfelen ga ik voor de DeWalt DCD777S2T
Als dit apparaat mij bevalt, en het zou nodig moet zijn, koop ik wel een andere accu.

Zoals ik al eerder zei, ik ben een elektromonteur geweest en heb al mijn klussen kunnen doen. Op de bouw en bij mensen thuis, ook zichtwerk. En alles met Bosch groen. Ging perfect.
Dezelfde avond, heb ik DeWalt toch geannuleerd en is het de Makita DDF484 geworden.
Als ik jullie mag geloven krijg ik nu weinig last van speling op mijn boor door het wegvallen van het klopmechanisme.
De keren dat ik moet boren in de muur, pak ik de klopboormachine wel op 230V. Die is er ook speciaal voor gemaakt.

Nogmaals bedankt voor de feedback

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Een klopboormachine is meer voor sneller kunnen boren in een bakstenen muurtje. Een gewone boormachine kan dat ook, maar dan wat trager. Een goede steenboor helpt ook veel. Ik zie niet zoveel nut van een klopboormachine, die komt toch een betonnenmuur niet door, daarvoor heb je een boorhamer nodig.

• Gebanned
Ik heb een (groene bosch) boorhamer en een DDF484. Voor snel even een gaatje boren in kalkzandsteen pak ik doorgaans de Makita; alleen bij een groot aantal gaten weegt het klop/slagmechanisme op tegen de tijd dat ik bezig ben met het snoer :).
Voordeel van boren zonder slaan is dat je gat ook een stuk netter wordt doordat de boor beter te beheersen is. Vooral bij zichtwerk is dat toch erg prettig.

• streamnl
Vooral bij tegels is het wel prettig dat ie niet klopt.

Bizar. 38 jaar en ik voel me weer net een 5jarig kind, die weet dat ie binnenkort een cadeautje krijgt.

• jmachiels
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 12:58
L.N. schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:21:
[...]

Dat is bijna mijn set!

[Afbeelding]

Boven staat een Veritas Mk.II Honing Guide.Van links naar rechts:

- 120 grit NANIWA ECONOMICAL STONE
- 220 grit steen om slijpstenen te vlakken NANIWA
- 1000 / 6000 grit CERAX
- stuk Coticule

Ik heb nog een 400 grit steen van Aliexpress, waardoor ik dus de stappen 120, 400, 1000, 6000, 6000 - 8000 (Coticule) kan maken. Dat laatste is overkill, maar ik kon flink wat kilo's Coticule krijgen en die heb ik verdeeld over de gebruikers van Woodworking.nl. Die stukken krege ik net nadat ik de 1000 - 6000 steen had gekocht. Zelf heb ik een paar stukken Coticule gehouden en op epoxy gezet.
Mag ik vragen waar je de stenen gekocht hebt? Slijp nu nog met watervast schuurpapier op een glasplaat maar vind dat toch wat onhandig.

Ik zie dat je de 400 grit van Aliexpress hebt. Die site heeft ook stenen van 1000/6000 die er best aardig uitzien. Zou dat goed zijn?

jmachiels wijzigde deze reactie 07-01-2019 21:19 (6%)

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13:52
Zo, bovenfrees besteld. Eerst ga ik daar een ovale salontafel mee frezen en daarna ga ik 'm monteren in een freestafel. Fijn dat deze al de diepteinstelling heeft vanuit de voet, zodat het monteren in een freestafel alleen een kwestie is van vastschroeven. :)

• Bhagavad
  • Niet online
orf schreef op maandag 7 januari 2019 @ 23:02:
Zo, bovenfrees besteld. Eerst ga ik daar een ovale salontafel mee frezen en daarna ga ik 'm monteren in een freestafel. Fijn dat deze al de diepteinstelling heeft vanuit de voet, zodat het monteren in een freestafel alleen een kwestie is van vastschroeven. :)
[Afbeelding]
Mooie machine. :)
Heb je er al een freestafel voor en zo ja welke??
Rob Z schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:25:
[...]
Knappe jongen die de koolborstels wél versleten krijgt. ;)
Zelfs met m'n toenmalige Hitachi NiCd accumachientjes die zeker 4h per dag werden gebruikt is het mij nooit gelukt die dingen versleten te krijgen.

Het enige dat mij van de brushless machines is opgevallen, is dat zij in de laagste toeren wat rustiger en met iets minder gegrom lijken te draaien.
Is dat de moeite van een upgrade waard??
Niet echt, maar voor hetzelfde geld zou ik uiteraard de brushless kiezen.

In het geval van jouw 484 heb ik eerder voor een stel 482's gekozen, die meer koppel hadden maar vooral goedkoper waren.
Of je de verschillen in Nm in de praktijk ook echt gaat merken betwijfel ik.

In geval van nood liggen er nog een paar 481's op de plank. :P

Bhagavad wijzigde deze reactie 08-01-2019 08:33 (48%)

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13:52
Bhagavad schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 05:04:
[...]

Mooie machine. :)
Heb je er al een freestafel voor en zo ja welke??
Ik wil er zelf een freestafel voor maken. Gewoon van multiplex, met misschien een aluminium plaatje voor de voet. Ik heb al twee aluminium extrusie profielen voor de liniaal die ik erop wil monteren.

• L.N.
jmachiels schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:17:
[...]

Mag ik vragen waar je de stenen gekocht hebt? Slijp nu nog met watervast schuurpapier op een glasplaat maar vind dat toch wat onhandig.

Ik zie dat je de 400 grit van Aliexpress hebt. Die site heeft ook stenen van 1000/6000 die er best aardig uitzien. Zou dat goed zijn?
Deze komen van Dieter Schmid / Fine Tools en zijn 2 Naniwa stenen en een Cerax. De Coticule heb ik gekregen. Daarvoor had ik stenen van Ali, maar die waren een stuk minder van kwaliteit (veel zachter en niet zo fijn).

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13:01

thijsco19

Yamaha MT03 2008

jmachiels schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:17:
[...]

Gewoon even hier kijken: https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/slijpstenen.htm ;)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 24-04 07:38
Naast dat ik het grotendeels met je eens ben, wilde ik erop wijzen dat je je je naam wel eer aan doet. :D :+

• Martijn02
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23-04 13:10

Martijn02

/* No Comment */

L.N. schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:29:
[...]

Ik ben heel benieuwd naar hoe die stop uiteindelijk bevalt. (en nog een paar foto's?)
Als ik naar de plaatjes van de stop op aliexpress kijk dan is me niet helemaal duidelijk hoe hij zou moeten passen. Ik neem aan dat je de T-track achteraan je tafel maakt. Met de maatverdeling aan de voorkant, , en de sleuf waar je de stop in vastzet achteraan.

Maar als ik naar de stop kijk dan zit daar een soort verstelbaar schermpje met een wijzertje op. Die zou dan ook naar voren wijzen waardoor de schaalverdeling goed afleesbaar is. Echter moet het "beugeltje" van de stop, waar je het hout tegenaan schuift dan naar voren over het venstertje heen klappen. Maar als ik zo naar de foto's kijk dan lijkt dat niet te kunnen?

• L.N.
Martijn02 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:10:
[...]

Ik ben heel benieuwd naar hoe die stop uiteindelijk bevalt. (en nog een paar foto's?)
Als ik naar de plaatjes van de stop op aliexpress kijk dan is me niet helemaal duidelijk hoe hij zou moeten passen. Ik neem aan dat je de T-track achteraan je tafel maakt. Met de maatverdeling aan de voorkant, , en de sleuf waar je de stop in vastzet achteraan.

Maar als ik naar de stop kijk dan zit daar een soort verstelbaar schermpje met een wijzertje op. Die zou dan ook naar voren wijzen waardoor de schaalverdeling goed afleesbaar is. Echter moet het "beugeltje" van de stop, waar je het hout tegenaan schuift dan naar voren over het venstertje heen klappen. Maar als ik zo naar de foto's kijk dan lijkt dat niet te kunnen?
Flickr ligt eruit, dus ik kan geen hier geen foto's tonen. Maar in het topic op woodworking (post #28) staan ze wel. Daar staan ook de antwoorden op jouw vragen.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Wat is jullie ervaring met de Bosch blauw GBH 2-28 F. Dat is de goedkoopste boorhamer van de blauw serie met een L-boxx. Ik kom van een Bosch groen PBH-2500, maar daarvan vind ik het irritant dat ik niet makkelijker normale boren kan gebruiken en dat de koffer een chaos is met ook L-boxxen,

• Brutalsranan
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 00:56
CurlyMo schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 22:51:
Wat is jullie ervaring met de Bosch blauw GBH 2-28 F. Dat is de goedkoopste boorhamer van de blauw serie met een L-boxx. Ik kom van een Bosch groen PBH-2500, maar daarvan vind ik het irritant dat ik niet makkelijker normale boren kan gebruiken en dat de koffer een chaos is met ook L-boxxen,
De helft van dit forum heeft m. Een prima en sterke apparaat.

• kabeltjekabel
Ik zou geen nieuwe boorhamer kopen om boren met cilindrische schaft te gebruiken. Dan zou ik eerder een normale boormachine kopen ernaast. Wat wil je er mee boren? Staal, hout? Met 900 rpm? Succes! :)

Die GBH 2-28 F is verder een prima machine voor zover ik er mee gewerkt heb. De oudere Metabo's voelen iets degelijker aan vind ik, maar die zijn niet meer te koop. Er is natuurlijk de laatste tien jaar ook wel wat vooruitgang geweest in kunststoffen.

Wil je persé alles met 1 machine doen, kijk dan eens naar een Metabo UHE. Die halen een veel hoger toerental voor het boren van staal en hout.

Als ze nou een GBH 2-28 F hadden in Systainer en met Plug-It kabel zou ik er zo 80,- extra voor dokken :9

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 10-01-2019 01:26 (15%)

• Bhagavad
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 02:59:
[...]
Duurt te lang. Maar als het je hobby is 13mm gaten te boren met goedkoop spul zal het wel volstaan ja...
Bij mijn weten heb ik het toerental van de kolomboormachine standaard op het laagste toerental staan en toch heb ik nooit het gevoel dat dat bij het boren in metaal 'te langzaam' gaat.

Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om voor iedere boor die 0.1mm groter/kleiner is opnieuw in de diagrammen te duiken om het toerental conform 'optimaal' aan te passen.
En daarna voor het verzinken en het tappen nogmaals dat traject af te leggen.
Ben niet gek. :+

Het kan zijn dat ik vreselijk 'Zen' word van het boren in metaal, zodat alle ongezonde haast instant uit mij wegvloeit, maar als ik dat hier zeg dan zal er nog lang gelachen worden vrees ik. :P

Een laag toerental is nooit verkeerd en je houdt een nagenoeg perfecte controle over het proces en zoals gezegd spaar je je boren.
Pas als ik ~10.000 gaten per dag op productiebasis moet boren, ga ik in conclaaf met een fabrikant wat de optimale snelheden, machines en materialen zijn om zo'n 24/7 klus zo rationeel mogelijk te klaren.

Gewoon rustig aan dus. _/-\o_

• streamnl
Mijn Makita komt vandaag binnen. Tenminste, op Toolnation staat "levertijd 1 - 4 dagen".
(Hij is op voorraad)
Ik ben benieuwd want bij mijn account staat "in behandeling genomen.".

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

kabeltjekabel schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 01:16:
Als ze nou een GBH 2-28 F hadden in Systainer en met Plug-It kabel zou ik er zo 80,- extra voor dokken :9
Hier wordt dat ding in een L-boxx verkocht:
https://www.toolmax.nl/bo...-boxx-0611267601-j7x.html

• KeRsTmAnNeKe

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

streamnl schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 07:03:
Mijn Makita komt vandaag binnen. Tenminste, op Toolnation staat "levertijd 1 - 4 dagen".
(Hij is op voorraad)
Ik ben benieuwd want bij mijn account staat "in behandeling genomen.".
Hier gisteren binnen gehad. Duurde wel iets langer, maar kwam door de vervoerder. Voelt degelijk aan allemaal, wel iets forser dan de machine die ik nu heb, wel korter.
Snel een accu aangevraagd bij Makita, kan er nu weinig mee :p

Vitality Discoshow

• Raymond
Hoe ga je die accu laden dan?

• streamnl
En wanneer had jij hem besteld?
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:58:
[...]

Hier gisteren binnen gehad. Duurde wel iets langer, maar kwam door de vervoerder. Voelt degelijk aan allemaal, wel iets forser dan de machine die ik nu heb, wel korter.
Ik vind het niet netjes als een site zegt "1 tot 4 dagen levertijd" en dat je dan dag 4 pas gaat leveren.
Ik verwacht/hoop dat ik vandaag het mailtje krijg waarom mijn track and trace nummer staat.

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 07:33
Als je een body en een lader hebt, maar geen accu, kun je er alsnog vrij weinig mee toch? :+

K to the KillaZ

• kabeltjekabel
Thanks, maar maar ik zit al net wat te diep in de Systainers.

Protool had vroeger wel een boorhamer met Plug-It, maar ondertussen is het samengevoegd met Festool en is de 230V boorhamer verdwenen.
KillaZ schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:16:
[...]

Als je een body en een lader hebt, maar geen accu, kun je er alsnog vrij weinig mee toch? :+
Hangt een beetje af van wat voor electronica er allemaal in de accu zelf zit. Maar anders moet je ze gewoon kunnen laden met een redelijk universele lader. Zoiets als dit;
https://www.nkon.nl/charg...onal-balance-charger.html
18V is gewoon een serieschakeling van vijf keer keer 3,7V, eventueel met twee strengen parallel voor de hogere capaciteiten.

• Matthijs..
streamnl schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:02:

[...]

Ik vind het niet netjes als een site zegt "1 tot 4 dagen levertijd" en dat je dan dag 4 pas gaat leveren.
Ik verwacht/hoop dat ik vandaag het mailtje krijg waarom mijn track and trace nummer staat.
Had laatst een -kleine- bestelling bij hun, werd in 3 verschillende leveringen gebracht. Tussentijd voor t laatste deel van de bestelling was >2 wk (wel incl feestdagen)... Alles was op voorraad volgens de site bij bestellen...

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Gezien de afgelopen discussie voor de zin of onzin van een snelspanner op een boorhamer. Wat is nu de juiste tool voor het werk als het gaat om het makkelijk en precies boren van gaten in een normale bakstenen muur met (jaren '30) oerdegelijk metselwerk? Daarmee boor ik nu al gaten alsof ik een boter aansnij. Het slopen van tegels en muren ga ik er niet mee doen.

Ik had hem ooit gekocht voor een vorig huis opgebouwd uit gewapend beton.

Anders dan toch maar weer naar een 12v klopboormachine?

• Raymond
Gewoon een goed steen/universeelboortje gebruiken. En dan niet hameren, hooguit kloppen (is met een goed steenboortje niet eens nodig, maar ik vind het wel sneller werken)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Dan kan ik mijn PBH-2500 beter vervangen door een GSB 12V-15 zonder accu's, want die heb ik al? Ik gebruik de GSR 12V-15 FC nu al een tijdje met veel plezier.

CurlyMo wijzigde deze reactie 10-01-2019 10:36 (24%)

• linp
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:58:
[...]

De aflevering van de gratis accu ging bij mij veel sneller dan vorig jaar.
3 januari besteld gisteren aangekomen.

• streamnl
Matthijs.. schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:59:
[...]

Had laatst een -kleine- bestelling bij hun, werd in 3 verschillende leveringen gebracht. Tussentijd voor t laatste deel van de bestelling was >2 wk (wel incl feestdagen)... Alles was op voorraad volgens de site bij bestellen...
Ik wacht vandaag even af. En anders is dit de laatste keer dat ik daar bestel.
Ze zijn niet de enige. O-)

• KeRsTmAnNeKe

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Lader die bij mn 14.4v machine zit zou dit ook moeten kunnen...
streamnl schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:02:

[...]

Zaterdagavond. Volgens mij is deze maandag verstuurd, DPD heeft er een dag langer over gedaan, dus gisteren binnen.

dag 4 van 1-4 dagen valt wel precies binnen de levertijd die ze zeggen natuurlijk, mogelijk moeten ze hem zelf ook nog elders bestellen en daarna doorsturen.

Vitality Discoshow

• streamnl
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:47:
[...]

Lader die bij mn 14.4v machine zit zou dit ook moeten kunnen...

[...]

Zaterdagavond. Volgens mij is deze maandag verstuurd, DPD heeft er een dag langer over gedaan, dus gisteren binnen.

dag 4 van 1-4 dagen valt wel precies binnen de levertijd die ze zeggen natuurlijk, mogelijk moeten ze hem zelf ook nog elders bestellen en daarna doorsturen.
Als ze vandaag leveren wel. Dan hoor je mij niet klagen. Volgens de site sturen ze een mail zodra ze hem versturen. Daar zit dan ene track en trace nummer in.
Die heb ik nog niet ontvangen, wél een bevestiging van mijn bestelling.

Daarom ga ik er een beetje van uit dat ik hem vandaag niet mag ontvangen.

Maar zoals ik straks al zei, vandaag even afwachten.

• Matthijs..
streamnl schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:35:
[...]

Als ze vandaag leveren wel. Dan hoor je mij niet klagen. Volgens de site sturen ze een mail zodra ze hem versturen. Daar zit dan ene track en trace nummer in.
Die heb ik nog niet ontvangen, wél een bevestiging van mijn bestelling.
Ik kreeg 3 tot 5 mailtjes per deel-levering ;)
Van postNL en de winkel zelf. Dus je wordt wel goed op de hoogte gehouden ;)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Na weer een uurtje gelezen te hebben is de conclusie dat ik het net zo goed mijn boorhamer kan verkopen en het steenboor werk allemaal kan doen met mijn GSR 12V-15 FC mits goede boortjes. Daarvan las ik dat de Rotec 7-delige cassette moet voldoen voor specifiek accugereedschap zonder klopfunctie.

En de gaten worden daarmee nog mooier ook :)

CurlyMo wijzigde deze reactie 10-01-2019 12:33 (6%)

• haarrood
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 11:09
voor mijn pa op zoek naar een accuboormachine; nu iets met bomen en bos.
ik twijfel tussen
Hitachi DS18DJL (niet te zwaar, flink koppel, gunstige prijs +- 125,-)
of
Bosch GSR 18-2-LI (bij Toolstation 139,- incl setje bits)
of
Bosch GSR 12v-15 (gunstige prijs; rond de 105/110. licht en compact, niet de FC versie)

van Makita zie ik ook wel goede apparaten langskomen, maar snel duurder en misschien ook snel zwaar.

gebruik: weinig, maar als hij 'm pakt moet ie het wel goed doen, liefst de komende vele jaren. Schroeven, maar zelden grote schroeven of enorme houtdraadbouten. Binnenkort wat werk in de tuin met tuinhout. Misschien eens een keertje een gat in een muur, meestal tussenmuren (cellenbeton? huis van +- 15 jaar oud). Af en toe een kastje, een plank een hoeksteun enz.
ps de oude Bosch klopboor (30/35 jaar oud) is er onlangs ook mee gestopt. Maar eentje die ook wat heftiger boorwerk aankan wordt snel groter/zwaarder/duurder. Dus dan moet ie mijn boorhamer maar gebruiken.

Welk accu-systeem/merk is niet van belang.
lang achter elkaar door kunnen werken (dus flinke accu's) is niet interessant, zeker niet met de laadsnelheid van tegenwoordig en wanneer je 2 accu's hebt.

iemand nog een tip?
ik neig zelf erg naar de kleine 12V Bosch ivm gemak (=snel pakken en vaker gebruiken), formaat en prijs.
wat zijn de ervaringen met de kleine 12v Bosch op vlak van boren en een wat flinkere schroef?

• Bhagavad
  • Niet online
haarrood schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:52:
.......
Welk accu-systeem/merk is niet van belang.
lang achter elkaar door kunnen werken (dus flinke accu's) is niet interessant, zeker niet met de laadsnelheid van tegenwoordig en wanneer je 2 accu's hebt.

iemand nog een tip?
ik neig zelf erg naar de kleine 12V Bosch ivm gemak (=snel pakken en vaker gebruiken), formaat en prijs.
wat zijn de ervaringen met de kleine 12v Bosch op vlak van boren en een wat flinkere schroef?
Dat laatste kun je vergeten. :P

Het is een leuke en fijne machine maar met "slechts" een 30Nm max aan koppel en dat schiet tekort op jouw "flinkere schroeven".
Voor lichter werk is het een perfect ding.

Van deze machines is de Hitachi nog het sterkst met 53Nm, maar ook dat houdt niet over.

Een 18V Makita 482 zit in dezelfde gewichtsklasse en heeft 62Nm aan boord, veel lager moet je voor dat soort klusjes niet willen.
Staar je niet blind op de genoemde adviesprijzen, er wordt met deze Makita machineserie veel gestunt. ;)

Bij DeWalt, Bosch en Metabo vind je overigens lookalike accuschroevers met eenzelfde gewicht en vergelijkbaar koppel.

Als je het bij slechts 1 machine wilt houden, die voor alle klusjes inzetbaar moet zijn, dan zitten de Makita 482 klasse & 18V lookalikes in de sweet spot.
Zij zijn licht, tamelijk goedkoop en sterk genoeg om ook zwaarder werk aan te kunnen.

Nóg lichtere 12V machines kunnen het zware schroefwerk niet aan en nog zwaardere 18V machines zijn fijn, maar pittig van gewicht, duur en volumineus.
Maar je moet het maar nodig hebben. :)

Wil je tóch het zwaarste schroefwerk aankunnen, dan kun je er later alsnog een slagschroevendraaier bij kopen, die zijn betaalbaar, bijzonder licht en de koppels lopen door tot spectaculaire ~170Nm waardes.
Daar schroef je alles mee. :+

Het is wel handig het bij 1 accusysteem te houden, zodat je je accu's op alle machines kunt gebruiken.

• kabeltjekabel

Dat het een soort vooruitgeschoven accu-indicator is. Koppel neemt merkbaar af bij slechtere accu. Je kunt terugschakelen naar de 1, wat je dan ook vaker doet dan bij een 18V machine.

Bedenk wel dat de 12V GSR meer koppel heeft dan de grote machines van tien jaar geleden.

Maar voor alles waar de 12V GSR wel voldoet is een het een fijne kleine lichte machine.

• Bhagavad
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 01:15:
[...]
Bedenk wel dat de 12V GSR meer koppel heeft dan de grote machines van tien jaar geleden.
Je kunt er van maken wat je wilt, maar het maximale koppel van deze specifieke Bosch is en blijft 'slechts' 38Nm.
De type aanduidingen van deze Bosch serie zijn wel wat verwarrend en er horen ook verschillende specs bij, even opletten dus. ;)

Nu is dat zeker niet slecht voor deze gewichtsklasse, maar bijv. de genoemde Makita 482 tikt hier bijna dubbel zoveel Nm's aan en die compacte machine is maar een pietsje zwaarder (1.4kg vs 1.7kg).
Dat is zelfs voor de dame hier goed te overzien. ;)

Heb hier nog een bejaarde 18V Makita (NiMH) liggen die ouder is dan je genoemde 10 jaar en die maakte toen al gehakt van deze cijfers, het is maar net welke machine je met wát vergelijkt. :P
Maar voor alles waar de 12V GSR wel voldoet is een het een fijne kleine lichte machine.
Dat is waar. _/-\o_

Bhagavad wijzigde deze reactie 11-01-2019 04:23 (7%)

• Raymond

Wat is een "flinkere schroef" voor jou?

Als jullie vooral 4x40 schroefjes gebruiken en eens per 2 jaar een 6x120, neem dan vooral die 12v machine.
Pagina: 1 ... 74 ... 90 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True