Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19:20
@Ossi als je die haag zo lastig vindt en niet goed weet wat te doen: bel eens een lokale tuinman. Wij laten er ook 2-3x per jaar eentje komen. Kost ruwweg 3 tientjes per uur, hij is een paar uurtjes bezig en neemt meteen alles mee.

* Raymond vindt dat heerlijk relaxed :+

• WouterB
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21-02 16:25

WouterB

3680 Wp

Ossi schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:53:
En waar gebruikt zij hem op?
Ik heb alleen een boormachine van Makita op 14,4v, dus ik zit helaas niet in de 18v range wat de aanschaf eigenlijk wel te hoog maakt.
Nadat ik afgelopen zomer het 20-meter lange snoer onbedoeld had ingekort naar 19 meter, vond ik het tijd voor een accu-machine. Ik heb er van stihl met een 36v accu. Deze doet takken tot circa 2 cm dik. Mijn hagen bestaan ook grotendeels uit laurier, en verder coniferen en nog wat andere struiken. Als je je hagen netjes bijhoudt, dan kan de stihl dat prima aan, te dikke takken dan even met de hand met een takkenschaar wegknippen. De oude elektrische met snoer kon net iets dikkere takken aan, maar het scheelt niet veel.

Qua gewicht ontlopen ze elkaar niet, maar omdat je niet continue aan een snoer hoeft te trekken, en hem veel makkelijker even pakt (niet eerst snoer uitdiepen, uitrollen en weer opruimen), is de accu-machine toch veel fijner! uit eigen ervaring raad ik je dus toch echt een (goede) accumachine aan!

10 Yingli Panda 260Wp + 4 270Wp, Power-One Aurora PVI 3.0 en tigo optimisers. Zie http://www.tigoenergy.com/site.php?wouterb

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb zonet mijn laatste speeltje (DRT50) geregistreerd op de site van Makita voor de gratis batterij.
Hopelijk hebben ze hun machines beter op orde dan hun ICT ;(

1) Hun site draait standaard op plain http
2) Als je geforceerd via TLS probeert te verbinden, krijg je een fout op het certificaat (enkel geldig voor makita.nl, niet voor .be)
3) Als je het foute certificaat toch aanvaardt, krijg je een 404 :F Enkel plain http dus.

Ik was dus al een beetje huiverig om mijn gegevens zo op te sturen. Doen ze er nog een schepje bovenop met 4) Na registratie kreeg ik volgend mailtje met mijn paswoord in plain text :F

Ik ben een Makita slet maar dat viel me toch ff vies tegen.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:50

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Lijkt wel of Makita voor ieder land een andere website/bouwer/hoster constructie heeft. Of ze updaten de sites om de paar jaar, land voor land.
De Nederlandse site is gewoon in orde, Belgische ziet er al wat veroudert uit en Duitsland is echt terug in de tijd...

Vitality Discoshow

• Bhagavad
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 19:27
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 21:59:
Lijkt wel of Makita voor ieder land een andere website/bouwer/hoster constructie heeft. Of ze updaten de sites om de paar jaar, land voor land.
De Nederlandse site is gewoon in orde, Belgische ziet er al wat veroudert uit en Duitsland is echt terug in de tijd...
De Duitse site is inderdaad nog uit het dos tijdperk, maar gelukkig kun je op de Makita sites wel redelijk snel navigeren en vinden wat je zoekt.
Alle relevante machinegegevens staan in ieder geval logisch bij elkaar.

De opgeleukte Hitachi/Hikoki site daarentegen mag er dan eigentijds en flashy uitzien, maar na 1 minuut heb ik helemaal m'n buik vol van alle vertragende Hikoki banners, die kennelijk bij iedere paginawissel weer uitgebreid getoond moeten worden.
Gruwelijk en zinloos vertragend en van een handige zoekfunctie hebben ze daar al helemaal nooit gehoord, of zeer goed weggemoffeld.

En als je je machine dan eindelijk hebt gevonden, dan mag je voor de gebruiksaanwijzing nog een keer uitgebreid op subpagina's op nummer scrollen, want "zoeken op nummer" is er daar al helemaal niet bij.
Wat een rampensite, wie dát verzonnen heeft. :+

Heb er nog een vriendelijk mailtje aan gewaagd, maar aan antwoord geven doen ze daar niet.
Ben meteen klaar met dat merk. :P

• dropkikker
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 01:20
Hoppa! Gisteren mijn Makita apparaten geregistreerd en zojuist de goedkeuring gekregen :) Hopen dat de accu's snel binnen zijn!

Maar dat zette mij ook gelijk aan het denken.. Hier valt toch super makkelijk mee te sjoemelen toch?
Je besteld wat 18V apparaten, voert de nummers in op de site voor de gratis accu's en je retourneert je bestelling.

Of zouden ze dit toch gecoverd hebben?

• Nivado
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 12:06
@dropkikker Ik neem aan dat registratie je k.o.a. recht beëindigd. De verkopende webshop zal dit (moeten) controleren en vervolgens jouw retour afwijzen, of minstens kosten in rekening brengen.

Ik neem ook aan dat als je een apparaat probeert te registreren met een reeds geregistreerd serienummer, dit niet gehonoreerd wordt, waarna de koper van jouw geretourneerde apparaat dit logischerwijs reclameert bij de betreffende webshop.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Nivado schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:36:
@dropkikker Ik neem aan dat registratie je k.o.a. recht beëindigd. De verkopende webshop zal dit (moeten) controleren en vervolgens jouw retour afwijzen, of minstens kosten in rekening brengen.
Ik betwijfel dat het allemaal zo ver gaat. Waarschijnlijk kom je er perfect mee weg en gaat er niemand moeilijk over doen. Kosten/baten afweging.

Wie is vrijwilliger om te testen? :+

Slonzo wijzigde deze reactie 25-01-2019 11:45 (54%)

• kepler
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:16
Slonzo schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:44:
[...]

Ik betwijfel dat het allemaal zo ver gaat. Waarschijnlijk kom je er perfect mee weg en gaat er niemand moeilijk over doen. Kosten/baten afweging.

Wie is vrijwilliger om te testen? :+
Toevallig heb ik zoiets een keer gehad met overstappen van TV-provider. Mooie kado's gekregen voor de overstap, maar uiteindelijk goed (tegen)aanbod gekregen van de huidge provider en de overstap geannuleerd. Kado's netjes ingepakt bewaard, maar nooit iets over gehoord en dus gewoon kunnen houden :D

Dus ja, waarschijnlijk werkt het. Maar netjes is het niet als je dat met voorbedachte rade zou doen :P

• dropkikker
Ik denk zelf ook niet dat de webshop zover zou gaan.. Maar je weet het natuurlijk nooit :) Ik ga het zelf niet uitproberen, maar ik vroeg het mij wel af.

Zou wel lullig zijn voor degene die het apparaat na mij krijgt en deze dan niet kan registreren :+
Nivado schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:36:

Ik neem ook aan dat als je een apparaat probeert te registreren met een reeds geregistreerd serienummer, dit niet gehonoreerd wordt, waarna de koper van jouw geretourneerde apparaat dit logischerwijs reclameert bij de betreffende webshop.

• Bhagavad
dropkikker schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:43:
Ik denk zelf ook niet dat de webshop zover zou gaan.. Maar je weet het natuurlijk nooit :) Ik ga het zelf niet uitproberen, maar ik vroeg het mij wel af.
Zou wel lullig zijn voor degene die het apparaat na mij krijgt en deze dan niet kan registreren :+
Dat laatste gaat geheid gebeuren als de registratie een serienummer vereist.

De persoon die de machine voor de tweede keer gaat registreren zal tegen een blokkade oplopen en als de fabrikant (in dit geval Makita) dit opmerkt, dan mag je een claim verwachten onder het kopje "onverschuldigde betaling" en sta je meteen op een blacklist als "onbetrouwbaar persoon".

Slecht idee dus, niet omdat je gepakt kan worden, maar omdat het sowieso een totaal zielige en kansloze actie is. :P

• Tarin
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:16

Tarin

Just plain weird.

dropkikker schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:02:
Hoppa! Gisteren mijn Makita apparaten geregistreerd en zojuist de goedkeuring gekregen :) Hopen dat de accu's snel binnen zijn!

[...]
Ik heb ze eergisteren geregistreerd, kreeg gisteren de bevestiging/goedkeuring en vanmiddag kwamen de accu's binnen :).
Helaas bij m'n ouders (ik woon niet meer in NL) dus ik moet nog een maand wachten, maar we verhuizen toch pas over 2 maanden dus we hebben nog tijd ;).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20:14
De Makita ls1018 is besteld.
Maandag ophalen. Nu nog een decoupeerzaag en ik ben voorlopig klaar met gereedschap kopen...

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:30

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

d:)b mooi apparaat. Jammer dat die nieuwe versie zo idioot veel duurder is, want die heeft wel een paar fijne voordelen.
Maandag ophalen. Nu nog een decoupeerzaag en ik ben voorlopig klaar met gereedschap kopen...
Dat heb ik ook al een paar keer tegen mezelf gezegd de afgelopen jaren :+ :X

Orion84 wijzigde deze reactie 25-01-2019 14:15 (17%)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Vanochtend is de Metabo KGS 216M geleverd. Een houten frame maken t.b.v. een nieuwe gipswand is hiermee zo gedaan 8)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• streamnl
Orion84 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:14:
[...]
d:)b mooi apparaat. Jammer dat die nieuwe versie zo idioot veel duurder is, want die heeft wel een paar fijne voordelen.
In 1 maand een schuurmachine, schroefmachine en nu een afkortzaag. Even weer sparen. En al zou ik het geld wel hebben voor de nieuwere variant ... dan nog vind ik het te duur.

Ach ja, ik vermoed dat ik met de LS1018 de rest van mijn leven wel zoet ben.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

streamnl schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:36:
[...]

In 1 maand een schuurmachine, schroefmachine en nu een afkortzaag. Even weer sparen.
Precies dat heb ik nu met de invalzaag :) Sinds het balletje hier is opgegooid zijn er weer een zooi klussen waar ik hem goed bij kan gebruiken. Maar het geld is op na de afkortzaag, multi-tool, schroefmachine e.d.

• streamnl
En zolang ik niet mee doe met de Postcodeloterij, hoef ik Gaston niet te verwachten met een check.

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:23
Mijn inklapbaar werkbankje (budgetgeval) heeft het begeven. Nu op zoek naar een opvolger die wat degelijker is. Over B&D Workmate lees ik dat de kwaliteit niet heel geweldig is. Na wat rondzoeken (o.a. op dit forum) kom ik de Wolfcraft Master 700 tegen. Ik vraag me echter af of de stabiliteit van deze werkbank voldoende is met maar twee poten? Ik kwam ook nog de Bosch pwb 600 tegen als alternatief. Of deze wat betreft constructie degelijk genoeg is is ook de vraag? Iemand ervaring met deze werkbanken? En zijn er nog andere alternatieven, misschien in een iets hogere prijsklasse?

hansvk wijzigde deze reactie 26-01-2019 15:34 (0%)
Reden: typo

• vanDaal
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 19:37

vanDaal

-ismeereentje

Ik heb nog 40-50m2 parket over na het leggen van de eerste 30m2 (zie: vanDaal in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"). Dat heb ik eerst gelegd en toen pas geschuurd. Echter, ik bedacht me nu dat het wellicht handiger is om de planken te ontdoen van de laklaak voordat ik ze ga neerleggen. Dus er moet ongeveer 1-2mm vanaf. Het betreft 2cm dik massief eikenhout. Waarmee kan ik dat het beste doen? Vandiktebank, vlakbank?

>> Landscape Photography! << >> PVOutput <<

• Raymond
Eerst leggen, dan parket schuren met parketschuurmachine. Anders krijg je ze nooit gelijk.

• dropkikker
Ik heb ze ook binnen :) Eén dag na het aanvragen, gaat lekker snel!
Tarin schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:00:
[...]

Ik heb ze eergisteren geregistreerd, kreeg gisteren de bevestiging/goedkeuring en vanmiddag kwamen de accu's binnen :).
Helaas bij m'n ouders (ik woon niet meer in NL) dus ik moet nog een maand wachten, maar we verhuizen toch pas over 2 maanden dus we hebben nog tijd ;).

• Asyl
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 18-02 15:22
CurlyMo schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:24:
Vanochtend is de Metabo KGS 216M geleverd. Een houten frame maken t.b.v. een nieuwe gipswand is hiermee zo gedaan 8)
Ik zou toch echt wel metalstuds gebruiken ivm het werken van hout

• simon
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21-02 20:54
vanDaal schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:06:
Ik heb nog 40-50m2 parket over na het leggen van de eerste 30m2 (zie: vanDaal in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"). Dat heb ik eerst gelegd en toen pas geschuurd. Echter, ik bedacht me nu dat het wellicht handiger is om de planken te ontdoen van de laklaak voordat ik ze ga neerleggen. Dus er moet ongeveer 1-2mm vanaf. Het betreft 2cm dik massief eikenhout. Waarmee kan ik dat het beste doen? Vandiktebank, vlakbank?
Vandiktebank is het snelst, maar je gaat wel hard door je messen heen, ook zullen ze na verloop van tijd meer op bepaalde plekken slijten waardoor het resultaat niet gewenst is. Leggen en met parketschuurmachine doen lijkt me logischer.

|>

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Asyl schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:52:
[...]

Ik zou toch echt wel metalstuds gebruiken ivm het werken van hout
Waarom? Ik vind hout een stuk praktischer op een jaren '30 zolder waar mijn enige houvast de houten constructie is.

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:10

thijsco19

Yamaha MT03 2008

@CurlyMo De reden geeft ie al: "ivm het werken van hout".

Maw, hout doet altijd wat. Het krimpt en zet uit en dergelijke. Dat noem je 'werken van hout'.

thijsco19 wijzigde deze reactie 27-01-2019 11:32 (3%)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Arjan
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Niks is vrij van beweging, als er al constructief hout in je huis zit hoef je het daar wat mij betreft niet voor te laten. Heb zelf ook houten vloeren en kies ook voor houten geraamte voor tussenwanden.

Ik kan me voorstellen dat in een moderne (haakse ;)) casco van beton metalstud erg mooi werkt.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Framoes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 19:36
hansvk schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:31:
Mijn inklapbaar werkbankje (budgetgeval) heeft het begeven. Nu op zoek naar een opvolger die wat degelijker is. Over B&D Workmate lees ik dat de kwaliteit niet heel geweldig is. Na wat rondzoeken (o.a. op dit forum) kom ik de Wolfcraft Master 700 tegen. Ik vraag me echter af of de stabiliteit van deze werkbank voldoende is met maar twee poten? Ik kwam ook nog de Bosch pwb 600 tegen als alternatief. Of deze wat betreft constructie degelijk genoeg is is ook de vraag? Iemand ervaring met deze werkbanken? En zijn er nog andere alternatieven, misschien in een iets hogere prijsklasse?
Specifiek op zoek naar iets als een Workmate? Anders kan je ook voor schragen of een centipede en losse plaat hout gaan.

En wat Workmate-achtige werkbanken heb je Workmate, Walko (€350+) en alles daar tussenin. Er is geloof ik ook een Stanley die van plastic is, maar schijnbaar 450Kg kan hebben. Is in te klappen tot een soort koffer. Via Google wel te vinden.

Het is afhankelijk van je eisen en budget.

Ik maak dingen.

• wheel
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17:01
hansvk schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:31:
Ik had afgelopen jaar hetzelfde. De oude blauwe workmates zijn een stuk beter dan de nieuwe, zwarte opvolgers. De blauwe zijn prima op Marktplaats te vinden.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

thijsco19 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:31:
@CurlyMo De reden geeft ie al: "ivm het werken van hout".

Maw, hout doet altijd wat. Het krimpt en zet uit en dergelijke. Dat noem je 'werken van hout'.
Mijn fout. Ik las werken met hout :)

Wat ik eerder al aangaf. Alles op zolder is hout. De houten vloeren. Houten balken waar het frame precies in moet passen om de balken mooi uit te laten komen en dat lukt niet met studs. En een beetje scheurvorming is juist karakteristiek voor jaren '30 :p

Oftewel, wat @Arjan ook zegt.

• RZor
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 18-02 12:33

RZor

Sorry!

Vandaag weer stukje verder met het beter indelen van mijn werkplaatsje. Een ding wat ik graag wou was een passende kast voor m’n m-boxen, ook beetje op de groei.
Dus tekenen en rekenen en voor 30 euro een kast! Lang leve de gratis zaagservice bij de karwei. Daardoor paste alles in 1x.
Mbox

Zo eens kijken of ik zelf de missende stickers kan namaken voor de los gekochte koffers.

RZor wijzigde deze reactie 27-01-2019 17:40 (9%)

Gruwelijk gejatte Icoon!

• Bhagavad
RZor schreef op zondag 27 januari 2019 @ 17:39:
Vandaag weer stukje verder met het beter indelen van mijn werkplaatsje. Een ding wat ik graag wou was een passende kast voor m’n m-boxen, ook beetje op de groei.
Maak er dan maar meteen een paar kasten bij nu je de slag te pakken hebt. _/-\o_
Zo'n kast zit vol voor je er erg in hebt.

Ben hier zelf ook het overzicht een beetje aan het verliezen. :+
Dus tekenen en rekenen en voor 30 euro een kast! Lang leve de gratis zaagservice bij de karwei. Daardoor paste alles in 1x.
[Afbeelding: Mbox]
Geen geld.
Zo eens kijken of ik zelf de missende stickers kan namaken voor de los gekochte koffers.
Met een kleurenlaserprinter en een simpel plastificeerapparaat kom je een heel eind.
Online 'propagandamateriaal' zal het probleem niet zijn.

Maar er is trouwens ook niets mis met een goedhechtend oldschool etiket waar het merk en typenummer van de machine op staat.

De baasvrouw is deze zomer zo lief geweest hier een paar stapels machinekoffers van blikvangende etiketlabels te voorzien, maar heeft (uiteraard) én de verkeerde handheld printer én de verkeerde labels geplakt en die komen nu natuurlijk allemaal even voorspelbaar loszetten. :+

Zo zonde van het werk en materiaal.
Ik zei nog: pak een Dymo Rhino printer, maar nee, die vond mevrouw er "te ingewikkeld" uitzien.
"Sprak zij na afloop". :Y

Heb trouwens vorige week op Amazon een zooi handige en koppelbare kunststof bakken/bakjes gekocht die behoorlijk sterk zijn (sterker dan de standaard inlays van HBM) en goedkoop en die redelijk precies in de lades van de gereedschapswagens passen, zodat ook daar nu overzichtelijk en toch compact kan worden opgeborgen.
Schroevendraaiers en tangen kan ik nu op soort in zo'n bak mikken, dat is veel compacter dan voor ieder tooltje een uitsnede in foam te maken en het blijft ook overzichtelijk.

Deze bakjes zijn tenminste los te koop in de maat die je nodig hebt.
Handiger dan de inlays van HBM waar je de helft niet van gebruikt.

http://i63.tinypic.com/8yb9js.jpg

Zal er een dezer dagen wat foto's van maken, ben er zelf helemaal happy mee.
Ik was eerst van plan een zooi passende bakjes op maat te zagen, maar die moeite kan ik mijzelf nu gelukkig besparen. O-)

Bhagavad wijzigde deze reactie 28-01-2019 07:01 (4%)

• RZor

RZor

Sorry!

Bhagavad schreef op maandag 28 januari 2019 @ 06:50:
[...]

Maak er dan maar meteen een paar kasten bij nu je de slag te pakken hebt. _/-\o_
Zo'n kast zit vol voor je er erg in hebt.

Ben hier zelf ook het overzicht een beetje aan het verliezen. :+

[...]

Geen geld.

[...]

Met een kleurenlaserprinter en een simpel plastificeerapparaat kom je een heel eind.
Online 'propagandamateriaal' zal het probleem niet zijn.

Zal er een dezer dagen wat foto's van maken, ben er zelf helemaal happy mee.
Ik was eerst van plan een zooi passende bakjes op maat te zagen, maar die moeite kan ik mijzelf nu gelukkig besparen. O-)
Vond het geld ook wel meevallen zo, wel mooi glad dus ze schuiven er zo in en uit.
Dit is wel genoeg voorlopig, lang niet alles vol nog en na het afwerken van mijn wensenlijstje ben ik ook nog niet vol. Maar hij is makkelijk schaalbaar indien gewenst.

Ik ga zo'n sticker eens namaken en kijken of er wat van te bakken is.

En die bakjes op maar maken, das toch de lol :P
Ik heb vooral gereedschap om gereedschap te maken geloof ik 8)7

Gruwelijk gejatte Icoon!

• Bhagavad
RZor schreef op maandag 28 januari 2019 @ 07:10:
[...]
En die bakjes op maar maken, das toch de lol :P
"In den beginne" wel ja, maar dat begin ik nu toch wel wat zat te worden.
Ik maak en ontwerp liever echte dingen met een uitdaging. ;)

Goed passende bakjes en kasten heb ik al honderdplus keer eerder gemaakt, ik geloof dat nu wel.
De prikkelende uitdaging daarvoor is nu gewoon weg.
Ik heb vooral gereedschap om gereedschap te maken geloof ik 8)7
Dat is in het begin zeker herkenbaar, maar dat blijkt 'gelukkig' van voorbijgaande aard. :+

Maar al doende leer je best veel van al dit geklus.
Het is een noodzakelijke fase om verder te komen.
Zinloos is het dus niet. _/-\o_

• Raymond
Ik heb een dolgedraaid schroefje (in mn zaagtafel, dus nu kan ik geen blad verwisselen).

Dus ik zoek zo'n schroefverwijdersetje. Ik dacht ff langs de hornbach te gaan ervoor, maar de twee reviews van dat setje daar zijn beide erg ontevreden.

Hebben jullie een suggestie voor een goede set? (iig geschikt om een M6 boutje met 3-4mm inbus kop te verwijderen?)

• G.Scholtens
  • Laatst online: 16:54
Iemand ervaring met powerplus gereedschap, heb wat nieuw gereedschap nodig. Heb totaal niks zeg maar.
Gaat om accu boor, multitool etc. Zijn beetje bij beetje huis van mijn vriendin aan het opknappen maar zonder gereedschap erg lastig soms hihi

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17:09

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

RZor schreef op zondag 27 januari 2019 @ 17:39:
[Afbeelding: Mbox]

De ondiepe PAX kast van IKEA lijkt gemaakt voor M-boxxen anders. ;) Nog makkelijker.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• RZor

RZor

Sorry!

Señor Sjon schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:06:
[...]

De ondiepe PAX kast van IKEA lijkt gemaakt voor M-boxxen anders. ;) Nog makkelijker.
Die zijn duurder en deze past nog beter. En DIY is altijd beter :P

Gruwelijk gejatte Icoon!

• Bhagavad
Raymond schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:20:
Ik heb een dolgedraaid schroefje (in mn zaagtafel, dus nu kan ik geen blad verwisselen).
Dus ik zoek zo'n schroefverwijdersetje. Ik dacht ff langs de hornbach te gaan ervoor, maar de twee reviews van dat setje daar zijn beide erg ontevreden.
Hebben jullie een suggestie voor een goede set? (iig geschikt om een M6 boutje met 3-4mm inbus kop te verwijderen?)
Kun je niet een stevige griptang loeistrak rond de inbus klemmen??
Of anders de pendel(??)kap uitbouwen en de bout in de bankschroef knijpen??
Desnoods een stuk platstaf op het boutje lassen, of een oude inbussleutel zelf met een paar puntjes vastlassen??

Ik neem tenminste aan dat de inbus in de kop van het boutje doldraait??
Of is het schroefdraad van het boutje zelf dolgedraaid, dat zou echt knap zijn. _/-\o_

Ik meen dat Hazet/Facom/Gedore daar effectieve tools voor hebben, dan moet je even langs een goedgesorteerde automaterialenshop. :P
Anders kom je maar in 'Casa Bhagavad' langs, voor het betere sloopwerk help ik graag mijn medemensch in nood. :+

• zzattack
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 19:16
Gewoon uitboren geen optie?

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
@Raymond Niet toevalilg een lasapparaat (TIG) staan? Of bij een vriend/buurman? Als ik dolgedraaide bouten of schroeven heb dan leg ik er altijd een vleugelmoer op en pik ik 'm van binnen vast. Als dan alleen de kop dol is kun je 'm met de hand losdraaien, als de schroefdraad dol is kun je er een tang opzetten en al draaiend eraan trekken om 'm over de dolle draad heen te krijgen...

• Raymond
Wel een lasapparaat staan (gasdraad en een elektrode), maar dat vind ik nog wel spannend. Laatste keer lassen was 15jr terug :P

Automaterialenshop is een mooie tip, die zit hier wel in de buurt :)

Google leert me iig dat al die setjes bij de meeste winkels erg op elkaar lijken. Dus wdb weinig keuze.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 20:12
je kan nog proberen of de engelse inbus maat 1/8" (ongeveer 3,2 mm) misschien net genoeg grip krijgt in je 3mm gat.

Zelf heb ik dat tellsell ding de grabbit (ooit via een veiling in mijn bezit gekomen)
en opzich werkt het bij niet al te moeilijke schroeven. zit de schroef vast gebakken in het materiaal, kan je het ook hiermee vergeten. en laten die makkelijke schroeven zich er vaak nog gewoon uithalen met de post elastiek manier.
Zoek je een gerenomeerd merk, denk ik dat je bij een linkse tap uitkomt

• Raymond
Hij is echt dol (met accuschroefmachine aangedraaid, keurig koppel op laag gezet, maar vergeten de machine daadwerkelijk op schroefstand te zetten ipv boorstand. Dus op volle kracht die schroef vastgedraaid en kop dolgedraaid :+)

Ik ga ff langs de automaterialenshop hier in Zwolle, daar hebben ze iig Hazet. En anders gewoon zo'n setje van 5 euro proberen en misschien wil het wel gewoon :)

Raymond wijzigde deze reactie 28-01-2019 11:13 (26%)

• Bhagavad
Raymond schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:12:
Hij is echt dol (met accuschroefmachine aangedraaid, keurig koppel op laag gezet, maar vergeten de machine daadwerkelijk op schroefstand te zetten ipv boorstand. Dus op volle kracht die schroef vastgedraaid en kop dolgedraaid :+)
Begrijp ik goed dat de binnenzeskant van de kop nu door dit geweld is uitgewoond, maar dat het schroefdraad van het boutje zelf nog intact is??

Dan kun je ook met een ijzerzaag/vijl een zaagsnede door het midden van de kop zagen, zodat je daar een platte, brede en stevige schroevendraaier in kunt zetten.
Desnoods met een slagschroevendraaier.

Moet lukken. :P
Raymond schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:12:
.......
Ik ga ff langs de automaterialenshop hier in Zwolle, daar hebben ze iig Hazet. En anders gewoon zo'n setje van 5 euro proberen en misschien wil het wel gewoon :)
In Zwolle zit "Bus", die zijn behoorlijk goed gesorteerd.
bus.nl/NL/1013-schroefeinduithalers

Bhagavad wijzigde deze reactie 28-01-2019 20:23 (24%)

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

G.Scholtens schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:59:
Iemand ervaring met powerplus gereedschap, heb wat nieuw gereedschap nodig. Heb totaal niks zeg maar.
Gaat om accu boor, multitool etc. Zijn beetje bij beetje huis van mijn vriendin aan het opknappen maar zonder gereedschap erg lastig soms hihi
Hangt een beetje af van wat je er mee wil doen. Naar mijn ervaring is PowerPlus rommel, gaat snel kapot.
Maar voor een boor/schroefmachine (etc) die weinig gebruik gaat ziet, zal het misschien wel volstaan.
Moest je van plan zijn om er 'serieuzer' werk mee te doen, ver van wegblijven.

• G.Scholtens
  • Laatst online: 16:54
Slonzo schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:33:
[...]

Hangt een beetje af van wat je er mee wil doen. Naar mijn ervaring is PowerPlus rommel, gaat snel kapot.
Maar voor een boor/schroefmachine (etc) die weinig gebruik gaat ziet, zal het misschien wel volstaan.
Moest je van plan zijn om er 'serieuzer' werk mee te doen, ver van wegblijven.
Niet veel spannends hoor, gewoon keer schilderophangen. Gaatje boren etc.
Lees wel alleen maar positieve reviews erbij als ik kijk bij bol.com

Had vroeger altijd zon complete koffer van gamma eigen merk. Die voldeed ook prima. Maar dit was toen aanbieding eenmalig dacht ik zo

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

G.Scholtens schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:05:
Dat moet wel lukken dan ;)
Gewoon geen krachtpatsers of topkwaliteit verwachten.

• iscara
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
G.Scholtens schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:05:
[...]

Had vroeger altijd zon complete koffer van gamma eigen merk. Die voldeed ook prima. Maar dit was toen aanbieding eenmalig dacht ik zo
Of gewoon spul van de lidl bestellen. Werkt ook prima voor thuis, en iig een no nonsense garantie lees ik hier.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Gebruiken jullie eigenlijk altijd een gehoorbescherming bij apparaten zoals de verstekzaag of de multitool?

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 16:26
CurlyMo schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:19:
Gebruiken jullie eigenlijk altijd een gehoorbescherming bij apparaten zoals de verstekzaag of de multitool?
Jep, hangt standaard aan de afkortzaag en in de doos van de multitool zitten altijd wat oordoppen. Een multitool zonder oordoppen is gewoon onverstandig.

K to the KillaZ

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:10

thijsco19

Yamaha MT03 2008

Een verstandig antwoord is uiteraard 'JA'.
Een eerlijk antwoord is waarschijnlijk 'niet altijd'.

1 tip kan ik iedereen meegeven; ALTIJD je gehoorbescherming gebruiken bij machines / apparaten waarbij dat aangegeven staat.
Anders kan je samen met mij, en helaas vele anderen, genieten van een altijd durende fluitconcert. :/ :-(

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Toch maar iets gedisciplineerder zijn :)

• M4uSzi
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 15:47
9/10 wel, gebruik meestal mijn oorplastieken. Eerder deed ik dat niet zo. Maar nu ik ze op het werk eigenlijk ook altijd in heb, gebruik ik ze thuis ook heeel vaak. Het is het jezelf even aanleren. Ik loop er tegenwoordig direct voor terug om te pakken als ik ze vergeet. :)

PSN - M4uSzi // -

• TheJVH
  • Laatst online: 19:01
Bij afkortzaag / cirkelzaag altijd, ding maakt een pleurisherrie en dat is alleen al vervelend. Decoupeerzaag bijvoorbeeld vrijwel nooit, maar die maakt ook niet echt zo'n herrie (en is vaak maar kort). Als ik serieuze dingen ga doen pak ik eigenlijk altijd m'n veiligheidsbril + gehoorbescherming erbij, en met een hoop stof ook een stofkapje. Is gewoon zonde om er over 10 jaar achter te komen dat je longen / ogen / oren slecht zijn.

• Worldwide
  • Registratie: mei 2005
  • Niet online
Raymond schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:20:

Ik heb dit vaak gehad bij oude vw’s.
Meestal sla ik er een multitorx (xzn) of torx bit in, dan draai je het zo los.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

TheJVH schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 00:00:
[...] met een hoop stof ook een stofkapje.
Nadeel van een stofkapje is altijd dat mijn bril beslaat.
Is gewoon zonde om er over 10 jaar achter te komen dat je longen / ogen / oren slecht zijn.
Vrijwel onafhankelijk van de klus spoel ik naderhand mijn neus. Als je dan ziet wat voor zooi daar uit komt :X

• TheJVH
  • Laatst online: 19:01
CurlyMo schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 00:06:
[...]

Nadeel van een stofkapje is altijd dat mijn bril beslaat.
Dan moet je zo'n stofkapje met ventiel kopen en het metaaltje bij je neus goed dicht knijpen :) .

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

TheJVH schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 00:07:
[...]

Dan moet je zo'n stofkapje met ventiel kopen en het metaaltje bij je neus goed dicht knijpen :) .
Ook dat heb ik geprobeerd, maar dat werkt ook onvoldoende. Maar zelfs met gips snijden en schaven is de neus achteraf schoonspoelen van meerwaarde.

Stofkapje doe ik dus eigenlijk alleen op bij de no-brainers zoals glaswol of generiek kruipruimte werk.

CurlyMo wijzigde deze reactie 29-01-2019 00:14 (12%)

• Framoes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 19:36
En boorhamer, slagschroevendraaier, invalzaag, etc, etc.

Ik heb oorkleppen van 3M met ingebouwde radio voor als ik alleen werk en op maat gemaakte otoplastieken als ik met anderen werk. Die laatste laten stemgeluid nog redelijk door, omdat ze bepaalde frequenties dempen.

Ik heb ook met genoeg mensen gewerkt tegen wie je alles 3x moet zeggen, omdat ze half doof waren.

Het gevaar van gehoorbeschadiging is dat naarmate je slechter hoort je minder last krijgt van harde geluiden, maar de schade die de geluiden aanrichten niet minder is.

Ik maak dingen.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Vandaag direct oordoppen ingedaan toen ik met mijn net binnengekomen Fein Multimaster aan de slag ging. Op de laagste toeren was het nog niet echt nodig, maar op vol vermogen was het verschil wel aanzienlijk en verstandig :)

Overigens, wat trilt dat ding weinig zeg :D

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als het niet teveel herrie maakt en wel gelijkmatig geluid geeft, zet ik m'n Bose quietcomfort 35ii op. Als het meer herrie maakt 3m oordoppen, al dan niet met m'n in-ear Sennheisers eronder. M'n gehoor is me redelijk heilig.

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 08:49
Bij elke piep in je oren na lawaai is er iets stukgegaan, en dat herstelt nooit meer.
Doe het vaak genoeg en die piep blijft dag en nacht :X

• Aapie
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een goede Combihamer. Ik heb er nu 1 in bruikleen een Spit 453, op zich een erg fijn apparaat alleen soms net niet krachtig genoeg voor het breken van beton/afwerk vloeren het duurt dan te lang en de kop wordt dan aardig warm.

Budget is ongeveer 700 euro inclusief, mag iets meer zijn indien gerechtvaardigd.

Waar mijn oog nu op gevallen is zijn de: BOSCH BLAUW GBH 8-45 DV of de MAKITA HR4511C

Voordeel van de Spit 453 is dat hij aardig krachtig is ten opzichte van het gewicht (6.5KG). Het liefst zou ik dan ook geen apparaat willen boven de 9KG

Heeft iemand ervaring met de Bosch of de Makita? Of iemand aanbevelingen voor een ander model?

Aapie wijzigde deze reactie 29-01-2019 21:28 (4%)

• twain4me
Ik heb de MAKITA HR4511C

Super ding alleen je moet de standen knop goed schoon houden. Anders gaat hij klemmen/ vast zitten.

• Raymond
Ik vind wisselende info over die makita en spit.

Heeft die spit nu 6,4J slagkracht, of 10?

Zelfde voor de makita: 9,4 10 of 13J?

Ik kreeg namelijk de indruk dat die makita niet veel meer power heeft dan die spit, dus ga je het dan wel genoeg merken?

• twain4me
voor echt beton werk is de makita net een tandje telicht
gaten boren, afwerk vloeren hakken e.d. gaan heel goed. ik hak er afentoe een gat mee in een vloer, en dat gaat , maar je merkt wel dat je dan eigenlijk zwaarder zou moeten.

voordeel van dit gewicht is dat het nog te handelen is op een trapje oid.

• Aapie
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Raymond schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:04:
Ik vind wisselende info over die makita en spit.

Heeft die spit nu 6,4J slagkracht, of 10?

Zelfde voor de makita: 9,4 10 of 13J?

Ik kreeg namelijk de indruk dat die makita niet veel meer power heeft dan die spit, dus ga je het dan wel genoeg merken?
Ik heb even gekeken op de site van Spit, en ik zie daar ook 6.5J staan. En op de site van Makita 9.5J. Ik neem aan dat zij de goede informatie hebben. Mijn keuze neigt nu naar de Bosch te gaan, zou mooi zijn als er nog iemand is die hier ervaring mee heeft.

Aapie wijzigde deze reactie 29-01-2019 22:43 (9%)

• Jazzper
  • Laatst online: 20-02 21:51

Jazzper

BB4E^Guerilla

Mijn, niet lachen, Skil 12V accuboormachine is onderhand 15 a 20 jaar oud en af. Al heerlijk ingelezen links en rechts, want Tweaker en heb nu twee opties in gedachten.

Qua klustype zit ik ergens op de schaal af-en-toe / semi. Doe veel zelf en kan veel zelf maar het is met horten. Soms weken/maanden niets en dan periode fanatieker rondom het huis. Wilde uitkomen boven de range 60-120 euro en onder de 150 blijven. Dacht aan:

Metabo BS 18
2x 1300mAh
18V
48nm
1600rpm
10mm max
Van 149 voor 129 euro (Coolblue of Gamma nu actie)
Lovende recensies. Ook met 2 en 3Ah accu's maar die zijn weer stukken duurder. Klopt het dat er diverse generaties zijn van de 18 BS?

Hitachi DS18DJL
2x 1500mAh
18V
53nm
13mm max
van 229 voor 125 (oa Bol.com)

Is dit potato patato? gewicht scheelt ietsje en alle andere specs ook om en om.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 10:45

bonzz.netninja

Ouwe zemelaar

Jazzper schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:56:
Mijn, niet lachen, Skil 12V accuboormachine is onderhand 15 a 20 jaar oud en af. Al heerlijk ingelezen links en rechts, want Tweaker en heb nu twee opties in gedachten.

Qua klustype zit ik ergens op de schaal af-en-toe / semi. Doe veel zelf en kan veel zelf maar het is met horten. Soms weken/maanden niets en dan periode fanatieker rondom het huis. Wilde uitkomen boven de range 60-120 euro en onder de 150 blijven. Dacht aan:

[Afbeelding]
Metabo BS 18
2x 1300mAh
18V
48nm
1600rpm
10mm max
Lovende recensies. Ook met 2 en 3Ah accu's maar die zijn weer stukken duurder. Klopt het dat er diverse generaties zijn van de 18 BS?

[Afbeelding]
Hitachi DS18DJL
2x 1500mAh
18V
53nm
13mm max

Of een mooie bosch blauw voor 139? https://www.toolstation.n...schroefboormachine/p56791

 vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Geensnor.nl kluswebsite

• Jazzper
  • Laatst online: 20-02 21:51

Jazzper

BB4E^Guerilla

arghhh... nog meer keuze :D
Ook goede specs. Iets minder koppel, maar ik denk dat dat wel uitkan. Ook lovende reviews.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:07
Aangezien er komende maanden het een en ander geklust gaat worden in en om het huis, leek het mij een uitstekend idee om mezelf op een nieuwe schuurmachine te trakteren. Ik had een goedkoop machientje van B&D, zo'n mouse. Dat ding trilde zo door dat je hand na een tijdje werken non-stop tintelt.

Gezien de positieve reacties op het forum ben ik voor de Bosch gss 160 gegaan. Deze heeft drie soorten voeten in een mooie lboxx. Bij de delta voet zat er een klein oranje rubberen of plastic dingetje in het zakje dat ik niet kon plaatsen. In de handleiding zie ik het ook niet terugkomen. Dus ik dacht eerst aan een stukje rotzooi, zou kunnen natuurlijk.

Nu heb ik zojuist de geïnstalleerde rechthoekige voet los gehaald om te verwisselen met de delta voet. En bij het loshalen van de rechthoekige voet zie ik opeens oranje kruimels:

En een restant van het oranje dingetje in de aandrijving:

Het oranje dingetje lijkt in een klein gaatje te moeten zitten in de zwarte rechthoekige en de zwarte delta voet. Het rare is alleen dat het niet in de handleiding staat en ik weet dus niet wat het is....

Rechtsonder een hele, daarboven de kapotte. Weten jullie waarvoor dat dingetje is?
Ik zal nog contact opnemen met de winkel voor een nieuwe als het belangrijk is.

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21-02 19:59

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb zelf niet zo’n machine dus weet niet precies hoe de koppeling werkt maar lijkt me een busje te zijn die zorgt dat het klemvast zit door de laatste speling eruit te halen zodat het niet gaat rammelen.

• dropkikker

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 16:26
Jazzper schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:09:
Ook goede specs. Iets minder koppel, maar ik denk dat dat wel uitkan. Ook lovende reviews.
Voordeel van de Bosch is het 18v systeem wat uitgebreider is dan je 2 andere opties.

Mocht je in de toekomst een accumachine er bij willen, is dat gemakkelijker met je bosch accu's die je dan toch al hebt.

K to the KillaZ

• Bhagavad
Jazzper schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:09:
Als je "slechts" :+ 1 machine in gebruik hebt, zorg er dan voor dat die een beetje "allround" is.

In je voorbeelden zie ik nu een machine met een klein 10mm boorkopje, maar ook een praktischer 13mm boorkop.
Met een 13mm loop je uiteraard minder snel tegen beperkingen aan.

Kies daarnaast het koppel liever niet veel lager dan 60-70Nm, die machines zijn nog steeds comfortabel licht (~1,6kg), maar toch sterk genoeg voor de meeste klussen.

Een enkele accu is geen feest, maar als je die vóór de klus oplaadt, dan kun je over het algemeen best een dag vooruit. ;)

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 10:45

bonzz.netninja

Ouwe zemelaar

Mooi dat ibood het verkoopt als een hamerboor, terwijl het een klopboor is....

 vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Geensnor.nl kluswebsite

• Ossi
Vliegvlug schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:42:
Ik heb zelf niet zo’n machine dus weet niet precies hoe de koppeling werkt maar lijkt me een busje te zijn die zorgt dat het klemvast zit door de laatste speling eruit te halen zodat het niet gaat rammelen.
Ik heb maar een ticket ingediend bij Toolnation. Hopelijk krijg ik snel respons en wordt het goed opgelost.
Heb in ieder geval 1 busje nog. Vind het vooral raar dat het in de hele handleiding niet terug te vinden is.

• Ossi
SchumiFAST schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:18:
[...]

Persoonlijk zou ik alle tuingereedschap op accu's aanschaffen. Bij Makita zit je dan goed omdat de 18V-accu's ook uitwisselbaar zijn met het overige gereedschap. Bij een haagschaar op benzine worden je arme vooral moe door de vibratie. Het gewicht speelt minder een rol. Elektrisch tuingereedschap is m.i. sterk genoeg voor een particulier (zelfs met een grote tuin, heb ik ook), maar veel handzamer omdat het niet trilt.

Als je toch liever een gemotoriseerde heggenschaar wil koop er dan zeker eentje uit het professionele gamma, met een lang blad. Die zijn duurder, maar zijn minder vermoeiend omdat ze minder vibreren. Dat merk je overigens niet meteen, maar enkel bij langer gebruik.
Ik denk dat ik het dit jaar gewoon maar weer doe met de Metabo van mijn vader.

Consensus lijkt een beetje te zijn dat met een motor niet per se sterker is en dat je er dan alleen maar nadeel van hebt omdat het zwaarder is, lawaaiiger en stinkt/ongezond is.
linp schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:19:
[...]

Zij gebruik hem alles wat over het pad hangt ( 100 m ) te snoeien.
Dus jonge uitloop van boompjes, een stuk coniferenhaag, hulst et cetera.
Wat betreft de aanschafkosten, Makita heeft momenteel een actie waarbij je een gratis 5.0 ah 18 volt accu krijgt.
Hoewel het best fijn zal werken met accu, niet meer moeilijk doen met het snoer etc. Vind ik het persoonlijk momenteel gewoon nog te duur.
Raymond schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:14:
@Ossi als je die haag zo lastig vindt en niet goed weet wat te doen: bel eens een lokale tuinman. Wij laten er ook 2-3x per jaar eentje komen. Kost ruwweg 3 tientjes per uur, hij is een paar uurtjes bezig en neemt meteen alles mee.

* Raymond vindt dat heerlijk relaxed :+
Dit is ook zeker nog een optie, maar is me eigenlijk een beetje de eer te na :+
WouterB schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 20:19:
[...]

Nadat ik afgelopen zomer het 20-meter lange snoer onbedoeld had ingekort naar 19 meter, vond ik het tijd voor een accu-machine. Ik heb er van stihl met een 36v accu. Deze doet takken tot circa 2 cm dik. Mijn hagen bestaan ook grotendeels uit laurier, en verder coniferen en nog wat andere struiken. Als je je hagen netjes bijhoudt, dan kan de stihl dat prima aan, te dikke takken dan even met de hand met een takkenschaar wegknippen. De oude elektrische met snoer kon net iets dikkere takken aan, maar het scheelt niet veel.

Qua gewicht ontlopen ze elkaar niet, maar omdat je niet continue aan een snoer hoeft te trekken, en hem veel makkelijker even pakt (niet eerst snoer uitdiepen, uitrollen en weer opruimen), is de accu-machine toch veel fijner! uit eigen ervaring raad ik je dus toch echt een (goede) accumachine aan!
Persoonlijk vind ik dit eigenlijk te duur, maar het ziet er op zich wel mooi uit :)
Zitten er nou losse accu's bij of zit de accu in het apparaat? En hoe lang kun je hier nou mee snoeien?

• haarrood
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21-02 21:18

[Afbeelding]
Metabo BS 18
2x 1300mAh
18V
48nm
1600rpm
10mm max

[Afbeelding]
Hitachi DS18DJL
2x 1500mAh
18V
53nm
13mm max

Ik heb een paar weken geleden ongeveer voor dezelfde vraag gestaan (maar dan voor mijn vader) en uiteindelijk gekozen voor de Makita DDF482ZJ.
op dit moment nog te verkrijgen met 1 gratis accu (via Makita),
nu rond de 90/95€ te verkrijgen, losse oplader voor +- 35/40€.
Maar dan heb je wel een behoorlijk toekomstbestendige veelzijdige machine.
'nadeel' is dat deze wel iets zwaarder is met 1,7 kg en 'maar' 1 accu.
Alleen krijg je die ene accu niet zo snel leeg en is ie in een lunchpauze wel weer volgeladen.

Het voelt zeer sterk en degelijk aan. In het forum genoeg over te vinden.

• duc848
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 20-02 16:35
Hoe bergen jullie na het klussen je gereedschap eigenlijk op?

Ik ben net klaar met een projectje, en heb alles wel netjes afgespoten met de compressor voordat het terug de L-boxx in gaat.

Maar is het bijvoorbeeld slim om een druppeltje snijmachine olie in de decoupeerzaag zaag houder te doen? of in de SDS boorkop van de hamerboor?

• Raymond
Volgens mij noem je twee verschillende dingen: Opruimen en onderhoud.
Opruimen doe ik na elke klus. Ik houd mn kluskelder graag netjes en wil dat alles ligt waar het hoort.

Onderhoud doe ik ook wel, maar niet na elke klus. Gewoon, wanneer het nodig is. En idd reinigen van gereedschap (ff stofzuiger langs zaagtafel bijvoorbeeld) en smeren doe ik het meeste.

btw: Snijmachine olie hoort volgens mij niet thuis in je hamerboorkop. Daar is apart vet voor.

• Bhagavad
duc848 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:10:
Hoe bergen jullie na het klussen je gereedschap eigenlijk op?
Na gedane zaken volgt de standaard oerwoudbrul en zegt de toegesnelde baasvrouw (die nu erg onder de indruk is) "Schatje ik ruim dit wel op" :+

Vervolgens kan ik niets, maar dan ook niets meer terugvinden en mag ik alles nógmaals kopen. :Y
Ik ben net klaar met een projectje, en heb alles wel netjes afgespoten met de compressor voordat het terug de L-boxx in gaat.
Ik haal er dan liever even de bouwzuiger overheen.
Met een compressor blaas/pers je de rotzooi meestal de verkeerde richting op. ;)
Eerst zuigen en daarna met de compressor zou nog kunnen.
Maar is het bijvoorbeeld slim om een druppeltje snijmachine olie in de decoupeerzaag zaag houder te doen? of in de SDS boorkop van de hamerboor?
Overdrijf dat smeren niet, of kies een smeermiddel dat het stof/gruis niet zo vasthoudt.
Een druppel op het rolwielmechaniek vd decoupeerzaag is niet verkeerd, maar eerlijk gezegd heb ik dat in 30+ jaar misschien pas 2x gedaan.
Shame on me. :P

Boorkop smeren, ik weet het niet.
Doe dan af en toe wat vet op het uiteinde van de boor die je plugt. ;)

• WouterB
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21-02 16:25

WouterB

3680 Wp

Ossi schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:20:

[...]

Persoonlijk vind ik dit eigenlijk te duur, maar het ziet er op zich wel mooi uit :)
Zitten er nou losse accu's bij of zit de accu in het apparaat? En hoe lang kun je hier nou mee snoeien?
Het is een hele fijne machine. De accu zit er los in (als in: deze is er uit te halen). Je hebt 2 versies; de kale machine, en 1 met accu en lader. De accu is de lichste accu in het programma; de heggenschaar doet er ongeveer 30 a 45 minuten knippen mee (dus daadwerkelijk duur tot leeg is +/- een uur). Ik vond het ook duur, maar ik gebruik 'm toch meerdere keren per jaar, en het is echt wel heel veel makkelijker, en door het ontbreken van een snoer ook lichter om mee te werken. Ik ben er heel blij mee! :)

Eventueel kun je ook nog een bladblazer, kettingzaag etc. op dezelfde accu laten werken, maar volgens de boekjes trekken die de accu wel in <10 minuten leeg, daar is een wat zwaardere accu dus voor aanbevolen. Maar zulke machines gebruik ik zo weinig, dat ik zie niet heb (ook niet met snoer)

10 Yingli Panda 260Wp + 4 270Wp, Power-One Aurora PVI 3.0 en tigo optimisers. Zie http://www.tigoenergy.com/site.php?wouterb

• Tarin
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:16

Tarin

Just plain weird.

Ossi schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:20:
[...]

Nu is de heggenschaar het enige gereedschap wat ik nog niet besteld heb, maar.. omdat ik een lading aan tools nodig heb, is voor mij de Makita met 2 accu's (dus ook 36V) een goeie keuze. Je krijgt bij een nieuw apparaat 'maar' 1 accu, maar als je dus die heggenschaar (DUH551 bijv.) en een grasmaaier bestelt, heb je je twee apparaten, twee accu's, en heb je alleen nog een lader nodig: in mijn geval 165 voor de grasmaaier ( DLM380, de kleine want zoveel gras hebben we niet), 180 voor de heggenschaar en 70 voor de lader. Is een flink bedrag bij elkaar (415 euro), maar de twee 5 Ah accu's (2x70 euro) zijn dan 'gratis'.

Tarin wijzigde deze reactie 30-01-2019 15:27 (3%)

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Bhagavad schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:31:
[...]
Ik haal er dan liever even de bouwzuiger overheen.
Mijn Numatic Henry blijkt ook een verholen bouwzuiger te zijn :p Met het gipsgruis en zaagsel heeft hij nul moeite. We hebben wel een oude stang en zuigkop zodat we niet alsnog het gips over de woonkamer vloer smeren.

• M4uSzi
CurlyMo schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 18:31:
[...]

Mijn Numatic Henry blijkt ook een verholen bouwzuiger te zijn :p Met het gipsgruis en zaagsel heeft hij nul moeite. We hebben wel een oude stang en zuigkop zodat we niet alsnog het gips over de woonkamer vloer smeren.
Klopt heeft er heen moeite mee. Maar kan in loopt der tijd wel minder gaan zuigen of kapot gaan door dat fijne bouwstof.

PSN - M4uSzi // -

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

M4uSzi schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:21:
[...]
Klopt heeft er heen moeite mee. Maar kan in loopt der tijd wel minder gaan zuigen of kapot gaan door dat fijne bouwstof.
Dat ding heeft best wel heftige filters, dus ik ben benieuwd.

• M4uSzi
CurlyMo schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:53:
[...]

Dat ding heeft best wel heftige filters, dus ik ben benieuwd.
Ik heb hem hier ook gewoon gebruikt hoor met verbouwing. Die van mijn ouders dan :+ Maar hij doet daar nog steeds zijn werk.

PSN - M4uSzi // -

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Zojuist een timmerman weer uitgezwaaid om advies te vragen over knellende deuren. De kromme deuren was na 80 jaar niks aan te doen, maar de knellende deuren hebben een schaafbeurt nodig.

Toen de beste man mijn huidige DIY werk zag gaf hij aan dat ik dat schaven er ook wel bij kan doen :) Oftewel, op naar de aankoop van een schaaf. Zijn daar nog belangrijke overwegingen in? Enige wat ik me kan bedenken is een schaaf kopen die voldoende scherp is en die de volledige breedte van mijn deuren kan pakken. Is er een specifiek merk of type schaaf die boven het maaiveld uit steekt?

• Raymond
Hand of elektrisch?

En schaven is leuk, maar in principe werkt schuren natuurlijk ook :)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Handschaaf. Ik ben bang dat ik met schuren niet egaal schuur want ik heb geen bandschuurmachine.

• Bhagavad
CurlyMo schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:38:
.......
Oftewel, op naar de aankoop van een schaaf. Zijn daar nog belangrijke overwegingen in? Enige wat ik me kan bedenken is een schaaf kopen die voldoende scherp is en die de volledige breedte van mijn deuren kan pakken. Is er een specifiek merk of type schaaf die boven het maaiveld uit steekt?
Yep, dan kom je uit bij Lie-Nielsen.
Peperduur, maar er schijnt niets beter te zijn.

Heb zelf nog een hele range van Stanley 'uit de goeie ouwe tijd', zij blijken tegenwoordig wat minder te zijn als ik de reviews mag geloven.
Verder nog een stel eigenbouw vioolschaafjes van palissander en een extra lange beuken/merbau rijschaaf.
De rijschaaf vond ik gewoon leuk om te maken. :+

Het slijpen en wetten van de beitels moet je echt zelf leren, oa veritas heeft een stel zeer handige slijphulpjes die het instellen van de slijphoek en de geleiding over de slijpsteen een stuk makkelijker maakt.
O ja, een paar goede slijp- en wetstenen zijn dan ook wel handig. :P

Die gebruik je dan natuurlijk ook voor je koksmessen, beitels en gutsen.
The sky is the limit. ;)
Raymond schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:39:
En schaven is leuk, maar in principe werkt schuren natuurlijk ook :)
Schuren wordt in een ongeoefende hand (vanwege het beperkte raakvlak) al snel een golfslagbad.
Met een lange schaaf kun je veel preciezer en met meer controle hout wegnemen zonder dat je de deur onomkeerbaar verkracht. O-)

Bhagavad wijzigde deze reactie 30-01-2019 22:11 (13%)

• Raymond
Fine-tools.de

Prima schaven in 3 prijsklassen. Prijzig, duur en reteduur.

Dictum verkoopt ook veel mooie spullen.

Ik denk dat dit de meest betaalbare optie is:
https://www.dictum.com/en...oothing-plane-no-4-703146

Raymond wijzigde deze reactie 30-01-2019 22:17 (52%)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Bhagavad schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 22:02:
[...]
Met een lange schaaf kun je veel preciezer en met meer controle hout wegnemen zonder dat je de deur onomkeerbaar verkracht. O-)
Dan blijft de vraag alsnog wel of het de ongeoefende hand gaat lukken? Ik kan natuurlijk oefenen op een paal voordat ik aan de deur begin. Maar een verkrachte deur is nog altijd duurder dan de timmerman zelf. Wat schatten jullie in?

Overigens, een andere optie voor de Kunz no. 4 (€ 70,-):
https://www.teygeler.nl/product/kunz-bankschaaf-nr-4-703146/

CurlyMo wijzigde deze reactie 30-01-2019 22:32 (11%)

• Bhagavad
CurlyMo schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 22:29:
[...]
Ik kan natuurlijk oefenen op een paal voordat ik aan de deur begin.
d:)b
Maar een verkrachte deur is nog altijd duurder dan de timmerman zelf. Wat schatten jullie in?
Wat is het voor een deur en wat moet er precies worden geschaafd??

Ik zou niet meteen al je geluk beproeven op een zeldzame Florentijnse tafel uit de hoog-renaissance, maar een vuren balkje van de Gamma is prima oefenmateriaal. ;)
Overigens, een andere optie voor de Kunz no. 4 (€ 70,-):
https://www.teygeler.nl/product/kunz-bankschaaf-nr-4-703146/
Ik ken deze schaaf niet, maar hij ziet er van deze afstand prima uit.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Bhagavad schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 22:54:
[...]
Wat is het voor een deur en wat moet er precies worden geschaafd??
Het gaat om:
1. Binnendeur die aan de bovenkant aan het uiteinde klemt in de deurpost.
2. Buitendeur die aan de bovenste zijkant klemt in de deurpost.
3. Tuindeuren waarvan de afstand tussen deurpost en deuren kleiner is dan 2mm.

Overigens wist ik niet dat er zovéél schaven waren :)

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20-02 23:11

..
Metabo BS 18
....
Hitachi DS18DJL
Draai zelf op een Makita DF330D 10.2 V, al tien jaar. (bij Makita opgevolgd door DF331, maar nog wel te vinden elders). Voor mij het belangrijkste voordeel van deze is dat ie maar 1.03 kg zwaar is. Erg lekker om mee te werken, en 90% van het werk doe ik hiermee. Tweede batterij in de lader tijdens het klussen en je kan de hele dag door.

Voor het zwaardere werk een 230 V ernaast en een merkloze boorhamer voor die enkele keer dat het in een harde steen moet. (Die moeten qua gebruik wel een leven lang meegaan)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

The_Vice schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 23:45:
[...]

Draai zelf op een Makita DF330D 10.2 V, al tien jaar. (bij Makita opgevolgd door DF331, maar nog wel te vinden elders).
Ik zou zelf dan voor de pricewatch: Bosch GSR 12V-15 FC (met 2 2,0Ah accu's + L-Boxx) gaan. Met name de verschillende opzetstukken hebben me al zoveel ratel en handschroefwerk bespaard.

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 23:50:
Ik zou zelf dan voor de pricewatch: Bosch GSR 12V-15 FC (met 2 2,0Ah accu's + L-Boxx) gaan. Met name de verschillende opzetstukken hebben me al zoveel ratel en handschroefwerk bespaard.
En afgeschaafde knokkels. Als je excenter nodig hebt voor wat schroefwerk, gaat draaien met de hand ook niet goed werken. En een PH of PZ schroef met een ratel ergens in draaien werkt ook niet.
Pagina: 1 ... 78 ... 81 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True