[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 103 Laatste
Acties:
  • 918.988 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee. Totaal niet zelfs. Ook mijn zwager als bouwvakker die dat spul echt intensief gebruikt heb ik nergens over gehoord.

Niet lullig bedoeld maar als dit bij jou bij al 2 accu's gebeurt, ben je dan niet een beetje lomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubys
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:21
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:58:
Nee. Totaal niet zelfs. Ook mijn zwager als bouwvakker die dat spul echt intensief gebruikt heb ik nergens over gehoord.

Niet lullig bedoeld maar als dit bij jou bij al 2 accu's gebeurt, ben je dan niet een beetje lomp?
Ga er niet echt lomp mee om hoor. Heb ze soms los in een gereedschapsbakje liggen, maar dan ligt er ook niet iets zwaars op ofzo. Loop er ook niet mee te gooien. Heb ze ook pas 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-09 12:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hier ook nergens last van en mijn Makita apparatuur heeft een paar jaar op een scoutinggebouw gelegen waar het door verschillende personen, van variërende subtiliteit en klusvaardigheid gebruikt is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gebanned schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:34:
[...]

Ik heb naast mijn Chinese Kaitian ook nog zo'n Parkside ding; en hoewel ik doorgaans niets tegen Parkside heb, wil ik deze afraden; tenzij je de laser alleen voor het aftekenen van je afschot wilt gebruiken. :+
De eerste Parkside laser die ik had die vond een afwijking van 1 cm per meter wel waterpas; degene die ik kreeg na het omruilen was toch al gauw twee keer zo nauwkeurig. Als ik binnenkort weer eens naar het DHL-pakketpunt moet voor iets anders zal ik nummer 3 aanvragen.
Is je referentie waterpas wel waterpas :P
Qua waterpas heb ik er niets op aan te merken. die van mij kwam wel gewoon uit de winkel en is nooit gevallen, misschien dat de parkside niet zo heel goed tegen het DHL effect kan ;)
nubys schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:09:
[...]

Ga er niet echt lomp mee om hoor. Heb ze soms los in een gereedschapsbakje liggen, maar dan ligt er ook niet iets zwaars op ofzo. Loop er ook niet mee te gooien. Heb ze ook pas 3 maanden.
Gaan ze makkelijk in en uit alle gereedschappen en laders? ik denk dat 1 van die ze sloopt en niet jij ;)

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 11-12-2018 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dubbel ..

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 11-12-2018 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubys
twain4me schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:23:

[...]

Gaan ze makkelijk in en uit alle gereedschappen en laders? ik denk dat 1 van die ze sloopt en niet jij ;)
Zal morgen eens kijken. Is me niet echt opgevallen dat ze ergens moeilijk in gaan. Volgens mij maakt dat gedeelte ook alleen maar contact met de lader en bij de machines niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David DC
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-03-2024
Vraag voor de kenners, af en toe kom je op de tweedehands markt zo'n afkortzaag / verstekzaag tegen van Elektra Beckum, type KGS 250 of 300, later ook nog verkocht onder het merk Metabo. Ze hebben toch al een gemiddelde leeftijd van 20 à 25 jaar en worden nog vlot voor een dikke 200 € verkocht. Zijn deze nu echt zo goed of koop je dan toch beter een nieuwe zaag uit dezelfde prijsklasse? Waarop moet je letten bij de aankoop van een occasie? Spelingen op de trekas, kantelas en verstekas, haaks zijn van de aanslagen en de vlakheid van de tafel; spelingen op de zaagas. Zaagblad kan natuurlijk makkelijk vervangen worden. Bedankt voor jullie inzichten en adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
Thanks! Had die onderdelenlijst ook gevonden. Misschien zelf maar het motorhuis compleet vervangen :O
Harrie_ schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:14:
[...]

Je weet zeker dat het in de as zit en niet in het blad?
Ja, een vers makita blad gaf helaas hetzelfde resultaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:44
twain4me schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:23:
[...]

Is je referentie waterpas wel waterpas :P
Dat weet je natuurlijk nooit zeker; maar als 3 apparaten het samen eens zijn en ééntje niet ben ik toch geneigd het daar te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

detonated schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 20:20:
[...]
Thanks! Had die onderdelenlijst ook gevonden. Misschien zelf maar het motorhuis compleet vervangen :O
Je hebt waarschijnlijk alleen de spindle nodig, dat is volgens de tekening part 17 / no.326877-8.
Hier staat de uitgebreide exploded view, het is mij niet duidelijk waarom deze view niet op Makita.nl is terug te vinden.

In de US kost dat onderdeel je slechts $10.88.
Reken daar verzendkosten bij en je krijgt een idee van de totale schade. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2ikfrtf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2018 @ 03:59:
[...]

Je hebt waarschijnlijk alleen de spindle nodig, dat is volgens de tekening part 17 / no.326877-8.
Hier staat de uitgebreide exploded view, het is mij niet duidelijk waarom deze view niet op Makita.nl is terug te vinden.

In de US kost dat onderdeel je slechts $10.88.
Reken daar verzendkosten bij en je krijgt een idee van de totale schade. ;)

[Afbeelding]
Deze view is inderdaad veel uitgebreider, bedankt! Goed om te zien dat het motorhuis wat bij Makita NL 1 set is toch uit meerdere componenten bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:33
Kruis heeft toch zo'n heel uitgebreide pagina, waar je dit soort dingen kan vinden en de onderdelen bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45
Verwijderd schreef op zondag 9 december 2018 @ 22:18:
[...]

ik zit al een tijdje te twijfelen om zo'n china kloon van amazon af te halen.

https://www.amazon.de/LiB...8-24&keywords=makita+accu

Zoiets dus.1 zo'n ding is nog geen 3 tientjes. Behalve de accu zelf kan er weinig stuk gaan verder.
Ze kunnen bij het opladen in brand vliegen. De beveiligingschips en instellingen die Makita gebruikt in hun accu's schijnen min of meer de beste te zijn. Dat voorkomt dat de accu's rare dingen doen. Daarnaast zal het geleidende materiaal (koper?) minder dik zijn.

De cellen van zo'n china kloon zijn vaak ook Samsung, Panasonic, etc en ze moeten toch ergens op besparen. Dan krijg je dus een accu die minder goed in elkaar zit.

Ik had overigens wel een collega die er blij mee was en ze al een jaar of twee gebruikte zonder problemen. Ik zou ze persoonlijk niet gebruiken. Die drie tientjes op een paar jaar gebruik (afhankelijk van hoe vaak je laadt) is natuurlijk een afschrijving van niks.
nubys schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:20:
Vraagje, hebben meer mensen last van dat het gele lipje van makita accu's afbreken? Bij mij bleef bij 1 accu dat stukje hangen in de acculader en bij een andere accu zie ik al een scheurtje. Nu pakt de lader hem ook niet altijd meteen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat hoort niet te gebeuren en zelf heb ik het ook nog nooit gehad.

Misschien dat je een lader of machine hebt waarbij iets is verbogen dat dit veroorzaakt? Het is in ieder geval niet goed en je kan proberen garantie te claimen. Weet niet hoe ze daar mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Hrmpf, ik dacht ff zo'n 5ah accu bij amazon.de te bestellen: is het 20euro verzenden, of hij wordt niet geleverd in nl 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-08 16:14
chapie schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:50:
Ik wil een afkortzaag gaan aanschaffen, twijfel alleen tussen twee modellen:Voordeel van de eerste is dat hij tegen de muur kan staan, het uittrekmechanisme steekt niet uit. Hij is wel weer wat zwaar en heeft geen aanpasbaar toerental.

Nu zie ik overigens ook de GCM 12 SDE Professional, misschien ook een goede kandidaat?

Waar ik hem komende tijd voor wil gebruiken: laminaat, plinten, bedden (steigerhout), kasten (steigerhout), bureaus (steigerhout) en een schuur (douglas of red cedar)

Iemand ervaring met één van deze drie? Of heeft iemand een veel beter alternatief? Liefst blijf ik bij Bosch :)
Het lijken mij prima afkortzagen al denk ik dat je misschien wel een beetje over de top gaat voor wat je er mee gaat doen. Ik heb persoonlijk geen ervaring met Bosch, maar wel al heel wat uren gewerkt met een Dewalt afkortzaag.

Mijn afkortzaag heeft een bladdiameter van 216mm, waar ik zeker 95% van het nodige zaagwerk mee kan doen. Het liefst had ik een slag groter gehad, dus 254mm. Maar 305mm is voor het meeste werk wel een beetje overdreven en ik vraag mij af het voor jou de meerprijs waard is.

Variabel toerental is leuk, maar ik denk ook niet dat je het veel gebruikt. Ik zaag bijna alle houtsoorten en heb nooit problemen. Een goed en juist zaagblad en weten hoe je moet omgaan met het gereedschap is vele malen belangrijker.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:10

Pelle

🚴‍♂️

linp schreef op zondag 9 december 2018 @ 18:30:
De zaagtafel van Lidl wordt nu aangeboden voor 75 euro, inclusief twee hm zaagbladen.
Voor dit geld kon ik het niet laten gaan!
Dat is niet heel duur. Mijn ervaring met Parkside gereedschap zijn heel wisselend; zo is de invalzaag een topding voor het geld, maar bijv. de elektrische tacker of de messenslijper zijn echt dikke bagger.

Valt er een beetje nauwkeurig mee te werken? Blijft de langsgeleider bijvoorbeeld goed op z'n plek? En is die goed parallel af te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:17:
Hrmpf, ik dacht ff zo'n 5ah accu bij amazon.de te bestellen: is het 20euro verzenden, of hij wordt niet geleverd in nl 8)7
Als je nu de originele Makita BL1850 bedoelt, dan snap ik het even niet.
De eerste accu die ik tegenkom wordt nml. voor € 64,77 gewoon gratis bij je afgeleverd. :)

Voor dit geld had ik eerder geen zin om te gaan klooien met onderdelen van tweede garnituur, of onduidelijke komaf.
Ik heb dit geknutsel eerder wel gedaan voor obsolete accu's die niet meer, of slechts zeer moeizaam leverbaar waren, maar het blijft wel een morsig gehannes als je de oorspronkelijke behuizing niet netjes open en weer dicht krijgt. :P

Met NiCD en NiMH kwam je daar wel mee weg, maar de huidige en terechte accubeveiligingen maken er nu een Russisch Roulette van.
Maar als jij dit netjes, werkend én budgettair aantrekkelijk voor elkaar krijgt, dan houd ik mij aanbevolen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:20:
[...]

Als je nu de originele Makita BL1850 bedoelt, dan snap ik het even niet.
De eerste accu die ik tegenkom wordt nml. voor € 64,77 gewoon gratis bij je afgeleverd. :)

[...]
Maar als jij dit netjes, werkend én budgettair aantrekkelijk voor elkaar krijgt, dan houd ik mij aanbevolen. _/-\o_
Weirde shit :X
Ik klik diezelfde accu vanochtend aan op telefoon en krijg de melding dat het ding niet naar NL wordt gestuurd (ik ben alle aanbieders, inc Amazon afgegaan). Nu werkt het wel.
Mooi zo, accu is onderweg :)
het liefst had ik trouwens de 3Ah gehad, liever 2 van 3Ah dan eentje van 5. Voor mijn boormachientjes enzo prima groot genoeg en lekker voordelig. Met eentje op de lader en eentje op de machine kan ik onbeperkt doorwerken :) Die kan je voor 37euro via Bender krijgen. Alleen de verzendkosten gooien dan weer roet in het eten (12 euro).

Als m'n eigen 3Ah accu's echt te moe beginnen te worden, overweeg ik wel om ze te upgraden. Al was het alleen maar omdat het kan :) Maar als daar idd echt een nieuw BMS bordje bij in moet, dan skip ik het maar. Dat geeft me teveel risico en het is kostentechnisch gewoon niet lonend. Prijsverschil met een originele accu is dan max 25 euro en je moet er anderhalf uur voor knooien.

[ Voor 39% gewijzigd door Raymond op 12-12-2018 15:45 ]

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-08 18:53
Pelle schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:14:
[...]

Dat is niet heel duur. Mijn ervaring met Parkside gereedschap zijn heel wisselend; zo is de invalzaag een topding voor het geld, maar bijv. de elektrische tacker of de messenslijper zijn echt dikke bagger.

Valt er een beetje nauwkeurig mee te werken? Blijft de langsgeleider bijvoorbeeld goed op z'n plek? En is die goed parallel af te stellen?
Ik ben niet zo ver gekomen om te controleren hoe het geheel werkt.
Voorlopig heb ik hem alleen nog even uitgepakt en staat hij op de werkbank, ik neig ertoe om de boel weer in te pakken en hem te terug te sturen, letterlijk elk deel wat kan bewegen heeft minimaal millimeters speling, en de ophanging van de zaag (inclusief blad uiteraard) is slap en beweegt.

Ik ben er nog niet helemaal uit voor mezelf, misschien houd ik hem om een ooit als project te gebruiken om een zelfbouw tafel te maken.
Want het is natuurlijk wel een nieuwe 2000 wat cirkelzaag inclusief twee hardmetalen bladen, voor € 75.

Als ik hem nu direct nodig zou hebben voor iets anders dan zeer ruw constructiehout zagen, dan zou hij direct retour gaan.

• Pelle
  • Laatst online: 20:10

Pelle

🚴‍♂️

linp schreef op donderdag 13 december 2018 @ 00:07:
Voorlopig heb ik hem alleen nog even uitgepakt en staat hij op de werkbank, ik neig ertoe om de boel weer in te pakken en hem te terug te sturen, letterlijk elk deel wat kan bewegen heeft minimaal millimeters speling, en de ophanging van de zaag (inclusief blad uiteraard) is slap en beweegt.
Het klonk ook wel een beetje te mooi om waar te zijn voor deze prijs.
Misschien leuk als je alleen ruwbouw doet en nooit veel nauwkeuriger dan een halve centimeter hoeft te zagen.

• Raymond
Om door te gaan op parkside: wie is bekend met hun lijmpistool? Ik heb er nog eentje nodig en heb echt geen idee wat nou gangbaar is qua kwaliteit en prijsklasse.

Doet die van de lidl het gewoon een beetje? Dan haal ik er gewoon eentje.

• linp
Pelle schreef op donderdag 13 december 2018 @ 16:33:
[...]

Het klonk ook wel een beetje te mooi om waar te zijn voor deze prijs.
Misschien leuk als je alleen ruwbouw doet en nooit veel nauwkeuriger dan een halve centimeter hoeft te zagen.
Ik ben er nog niet helemaal uit voor mezelf, misschien houd ik hem om een ooit als project te gebruiken om een zelfbouw tafel te maken.
Want het is natuurlijk wel een nieuwe 2000 wat cirkelzaag inclusief twee hardmetalen bladen, voor € 75.

Als ik hem nu direct nodig zou hebben voor iets anders dan zeer ruw constructiehout zagen, dan zou hij direct retour gaan.

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08 08:45
Ik zat vanavond te kijken naar de Makita LS1018L afkortzaag, maar nu viel mij op dat deze op de site van Makita als 'tijdelijk niet leverbaar' staat (https://www.makita.nl/machine/ls1018l.html?oud=1) en ook bij Toolnation staat een levertijd van meer dan 10 dagen. Nu kan dat laatste ook met de kerstperiode te maken hebben, of is er iets anders aan de hand en wordt deze vervangen door iets anders bij Makita? (gezien de url ook een oud=1 geeft als ik die machine zoek op die site)

Verwijderd

L201 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:52:
Ik zat vanavond te kijken naar de Makita LS1018L afkortzaag, maar nu viel mij op dat deze op de site van Makita als 'tijdelijk niet leverbaar' staat (https://www.makita.nl/machine/ls1018l.html?oud=1) en ook bij Toolnation staat een levertijd van meer dan 10 dagen. Nu kan dat laatste ook met de kerstperiode te maken hebben, of is er iets anders aan de hand en wordt deze vervangen door iets anders bij Makita?
Voor actueel voorraadbeheer moet je bij Makita, of in jouw geval bij Toolnation zijn. :+

Ik snap het probleem niet zo als ik deze machine bij talloze andere shops gewoon "op voorraad" zie staan.
Waaronder Amazon en met €341,- ook voor minder geld. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2018 21:32 ]

• L201
Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:31:
[...]

Voor actueel voorraadbeheer moet je bij Makita, of in jouw geval bij Toolnation zijn. :+

Ik snap het probleem niet zo als ik deze machine bij talloze andere shops gewoon "op voorraad" zie staan.
Waaronder Amazon en met €341,- ook voor minder geld. ;)
Het gaat mij ook niet om die voorraad... Het gaat mij erom of het feit dat Makita hem niet leverbaar heeft staan misschien betekent dat hij EOL is en vervangen wordt door een update?

[ Voor 59% gewijzigd door L201 op 13-12-2018 21:34 ]

Verwijderd

L201 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:33:
[...]
Het gaat mij ook niet om die voorraad... Het gaat mij erom of het feit dat Makita hem niet leverbaar heeft staan misschien betekent dat hij EOL is en vervangen wordt door een update?
Ook die vraag kan Makita zelf het beste beantwoorden, maar als je het mij vraagt, dan vermoed ik dat er inderdaad een nieuw updatet model aankomt als je maar lang genoeg wacht. ;)

Dat zeg ik ook als m'n vrouw weer eens zinloos voor een leeg kruispunt staat te wachten om te zien waar het verkeer toch blijft. :Y

Maar meer serieus, check ook de overige Makita sites eens, misschien vind je daar meer clues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Laatst online: 28-08 16:25
Ben aan het denken om deze set te kopen:
https://www.toolnation.nl...ler-garantie-1513855.html

Heb momenteel nog niets op accu's en dit lijkt me een uitstekend begin:
* Meeste van dit gereedschap gebruik ik ook veelvuldig, op de reciprozaag na
* Dat bij ieder apparaat L-boxen zitten, is mooi meegenomen
* Bosch blauw is mijn inziens een ok merk (alhoewel steeds vaker in de particulieren bouwmarkt te vinden, weet niet of dat goed/slecht teken is)
* Drie accu's mooi begin en het Bosch 18V ecosysteem is redelijk groot
* Jammer van de enkele acculader, maar met twee reserves kom je een eind denk ik

Maar de vraag aan jullie of mijn punten hierboven juist zijn? En of het wel ok modellen van Bosch blauw zijn? Of dat andere fabrikanten evenzo mooie starter sets hebben in deze prijsklasse met ongeveer deze apparatuur daarin. (Echte musts zijn: boor/schroef, haakse slijper, cirkelzaag, boorhamer en decoupeerzaag.)

Ben ook wel benieuwd of ik met deze boorhamer (GBH18V-EC) gaten in kanaalplaten zou kunnen boren, of dat ik dan toch beter een losse meer krachtige boorhamer nodig heb.

[ Voor 4% gewijzigd door zeroxcool op 14-12-2018 12:59 ]

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

zeroxcool schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:20:
Ben ook wel benieuwd of ik met deze boorhamer gaten in kanaalplaten zou kunnen boren, of dat ik dan toch beter een losse meer krachtige boorhamer nodig heb.
Wat voor diameter gaten? 1,7J houdt niet over, dat is echt wel zo'n beetje de onderkant van het boorhamersegment. Maar voor kleine diameters moet dat wel lukken denk ik.

Verder niet echt thuis in het aanbod van Bosch, dus of dit een goede set is laat ik even aan anderen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
L201 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:33:
[...]

https://www.makita.nl/zaa...adiaal-afkortzaag-260-mm/

Deze heeft dezelfde zaagcapaciteit en iets meer W. Gezien het nummer zou dit dus goed de nieuwe variant kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Laatst online: 28-08 16:25
Orion84 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:28:
[...]

Wat voor diameter gaten? 1,7J houdt niet over, dat is echt wel zo'n beetje de onderkant van het boorhamersegment. Maar voor kleine diameters moet dat wel lukken denk ik.
Een 20mm (3/4") zou wel handig zijn.

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

zeroxcool schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:13:
[...]

Zeg een 20mm (3/4") zou wel handig zijn.
Volgens de specs:
Boor-Ø in beton met hamerboren 4 – 18 mm
Optimaal toepassingsbereik beton met hamerboren 4 – 10 mm
Nu zijn die wellicht aan de conservatieve kant, maar 1,7J is wel tamelijk aan de lichte kant voor 20mm gaten in beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
zeroxcool schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:13:
[...]

Een 20mm (3/4") zou wel handig zijn.
Als je comfortabel veel gaten wil boren is een sterkere machine wel een goed plan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-08 20:08
zeroxcool schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:20:
Ben aan het denken om deze set te kopen:
https://www.toolnation.nl...ler-garantie-1513855.html

Heb momenteel nog niets op accu's en dit lijkt me een uitstekend begin:
* Meeste van dit gereedschap gebruik ik ook veelvuldig, op de reciprozaag na
* Dat bij ieder apparaat L-boxen zitten, is mooi meegenomen
* Bosch blauw is mijn inziens een ok merk (alhoewel steeds vaker in de particulieren bouwmarkt te vinden, weet niet of dat goed/slecht teken is)
* Drie accu's mooi begin en het Bosch 18V ecosysteem is redelijk groot
* Jammer van de enkele acculader, maar met twee reserves kom je een eind denk ik

Maar de vraag aan jullie of mijn punten hierboven juist zijn? En of het wel ok modellen van Bosch blauw zijn? Of dat andere fabrikanten evenzo mooie starter sets hebben in deze prijsklasse met ongeveer deze apparatuur daarin. (Echte musts zijn: boor/schroef, haakse slijper, cirkelzaag, boorhamer en decoupeerzaag.)

Ben ook wel benieuwd of ik met deze boorhamer (GBH18V-EC) gaten in kanaalplaten zou kunnen boren, of dat ik dan toch beter een losse meer krachtige boorhamer nodig heb.
Als ik zo op amazon.de de prijzen van de apparaten los in L-Boxx zoek dan kom je op €1.323 uit. Met het verschil dat je ipv 1 lader met 3x 4 Ah accu's dan 2 laders (pluspunt) met 4x 2 Ah (minpunt van de 2 Ah) accu's hebt (bij de GSR en GDR). Iets andere samenstelling wat betreft accu's, maar €70 goedkoper.

Voor de prijs is zo'n starterset dus niet perse voordelig -> Duitsland is met nagenoeg al het elektrische gereedschap goedkoper, en via Amazon bijvoorbeeld vaak ook net zo snel in huis. Dan kan je beter de apparaten los kopen welke je echt wilt, zo zit je dan niet vast aan de recipro waarvan je al aangeeft hem niet echt nodig te hebben.

Ik zou het zelf vervelend vinden als ik niet minstens 1 accu voor elk apparaat heb overigens. Met 7 apparaten 3 accu's moeten delen (altijd één aan de lader natuurlijk) zou ik snel gek van worden.

Betreft de boorhamer heb ik geen idee, alleen dat ik zelf erg tevreden ben met m'n GBH 2-28, doen elkaar qua prijs niet echt veel, en met een snoer van 4 meter is stroom niet zo'n punt (tuurlijk is draadloos fijner maar goed, denk ook minder sterk). Edit: zie dat de 18V-EC 1,7J heeft ten opzichte van 3,2J van de GBH 2-28 F, aardig verschil 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Twijfels op 14-12-2018 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ben bij vrienden aan het klussen, en een andere kerel die daar ook helpt doet een zaagtafel weg. "Staat alleen in de weg, en ik doe er nooit wat mee!" zei hij. Ik was meteen alert, want .. kan interessant zijn. Hij gaat even kijken hoe en wat (ooit met zijn broer gekocht, dus die moet ook akkoord zijn) en dan kan ik die meenemen voor een bedrag van 5 tientjes. Makita; maar het model of leeftijd etc, geen flauw idee.

Maar vooral, hij begon te lachen en zei "Leuk dat je enthousiast bent, maar wat ga je er in vredesnaam mee doen?". En toen dacht ik... Ja, wat doe je nu eigenlijk zoal ermee? Is dit nu gewoon hebzucht? Nooit NODIG gehad, maar altijd wel mooi gevonden. Maar wat doet "de algemene zelfklussende hobby-doet-het-zelver" nu met een zaagtafel?
Kortom; waar is het handig voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:56:
[...]
https://www.makita.nl/zaa...adiaal-afkortzaag-260-mm/
Deze heeft dezelfde zaagcapaciteit en iets meer W. Gezien het nummer zou dit dus goed de nieuwe variant kunnen zijn.
Je hebt gelijk, als ik de machines in een vergelijkingsoverzicht stop, dan komt "niet meer leverbaar" in beeld.

De oude machine kost beduidend minder en wat specs betreft is er zo te zien weinig verschil.
De zaagcapaciteit van de (oude) LS1018L is zelfs iets groter.
Voor dit prijsverschil zou ik dan voor het oude model kiezen, zolang die nog geleverd kan worden. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/347xs83.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:09:
[...]
De oude machine kost beduidend minder en wat specs betreft is er zo te zien weinig verschil.
Behalve dan dat die nieuwe machine een compleet andere constructie heeft, waardoor hij veel compacter is en bovendien een betere stofafzuiging heeft en een stuk minder lawaai produceert (6dB minder).

Maar als je de ruimte hebt voor zo'n zaag die naar achteren uitsteekt, dan zou ik denk ik ook die 400 euro in mijn zak houden en lekker voor het oude model gaan ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:09:
[...]

Je hebt gelijk, als ik de machines in een vergelijkingsoverzicht stop, dan komt "niet meer leverbaar" in beeld.

De zaagcapaciteit van de (oude) LS1018L is zelfs iets groter.
Voor dit prijsverschil zou ik dan voor het oude model kiezen, zolang die nog geleverd kan worden. ;)

[Afbeelding]
Voor de helft van de prijs is de LS1018L idd duidelijk de beste keuze. Misschien dat ze iets hebben verbeterd bij het nieuwe model, maar dat dat een twee keer zo hoge prijs rechtvaardigd lijkt me sterk.

Iets anders over Makita: Nieuwe accu-actie is een gratis 5Ah. Dat lijkt er meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:36
Blomminator schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:53:
Ben bij vrienden aan het klussen, en een andere kerel die daar ook helpt doet een zaagtafel weg. "Staat alleen in de weg, en ik doe er nooit wat mee!" zei hij. Ik was meteen alert, want .. kan interessant zijn. Hij gaat even kijken hoe en wat (ooit met zijn broer gekocht, dus die moet ook akkoord zijn) en dan kan ik die meenemen voor een bedrag van 5 tientjes. Makita; maar het model of leeftijd etc, geen flauw idee.

Maar vooral, hij begon te lachen en zei "Leuk dat je enthousiast bent, maar wat ga je er in vredesnaam mee doen?". En toen dacht ik... Ja, wat doe je nu eigenlijk zoal ermee? Is dit nu gewoon hebzucht? Nooit NODIG gehad, maar altijd wel mooi gevonden. Maar wat doet "de algemene zelfklussende hobby-doet-het-zelver" nu met een zaagtafel?
Eigenlijk alles waar je geen cirkelzaag bij kan gebruiken,
Ik gebruik hem bijvoorbeeld om platen (niet te grote) te zagen, of seriematig iets op maat zagen. Of wat ik laatst gedaan heb, een hoek uit een aantal palen zagen (in de lengte)

Maar als je er geen werk voor hebt staat hij snel in de weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Vandaag 150 3.5x40mm torx schroefjes ingedraaid. Die zijn van ecotools en hebben een torx10 kopje. Wat is dat frikkin' irritant zeg, zo'n klein rotbitje.

Weer wat geleerd, in vervolg opletten dat schroefjes minimaal t20 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
@Framoes @Bhagavad
Ik had die LS1019L ook zien staan, en dacht door het volgnummer ook dat dat dan wel een opvolger kon zijn, maar tja... die prijs he! Een verdubbeling tov de LS1018L vind ik wel wat absurd als hij idd als vervanger ervoor in de markt gezet gaat worden.
Dan ga ik ook liever voor de 1018, het is ook niet zo dat ik hem dagelijks gebruik oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Framoes schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 18:04:
[...]

Voor de helft van de prijs is de LS1018L idd duidelijk de beste keuze. Misschien dat ze iets hebben verbeterd bij het nieuwe model, maar dat dat een twee keer zo hoge prijs rechtvaardigd lijkt me sterk.

Iets anders over Makita: Nieuwe accu-actie is een gratis 5Ah. Dat lijkt er meer op.
Waneer begint die actie. Ik wacht waarschijnlijk nog even dan met aanschaffen.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

M4uSzi schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 09:04:
[...]
Makita Magazine zegt “dit kwartaal”. De actiepagina makita.nl/gratisaccu is echter nog niet online, dus ze zullen wel komend kwartaal bedoelen, vanaf 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Orion84 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:30:
[...]

Makita Magazine zegt “dit kwartaal”. De actiepagina makita.nl/gratisaccu is echter nog niet online, dus ze zullen wel komend kwartaal bedoelen, vanaf 1 januari.
Misschien stomme vraag. Waar kan ik de magazine vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Orion84 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:30:
[...]

Top. Dan ga ik tegen die tijd eens kijken. Zoveel geluid kan ik wel hebben. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linp
Prutzertje schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:57:
[...]
Dit is de pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-09 14:21

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Blomminator schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:53:
Maar vooral, hij begon te lachen en zei "Leuk dat je enthousiast bent, maar wat ga je er in vredesnaam mee doen?". En toen dacht ik... Ja, wat doe je nu eigenlijk zoal ermee?
(...)
Als eigenaar van een oude Makita 2804 _/-\o_ (oid) zaagtafel van zeker 20> jaar oud, zeg ik doen!

Een kleine greep waar ik afgelopen 3 jaar het apparaat voor heb gebruikt (verbouwing jaren '30 huis, aanleg voor- en achtertuin)
- klosjes zagen voor diverse toepassingen (zeg 8x 10cm lengte uit een stuk sloophout)
- planken over de lengte zagen (voor bv opvullatten, of omdat je van een bepaald materiaal nou eenmaal een paar stroken nodig hebt)
- groeven zagen dmv schulpen (kan ook met een bovenfrees, maar tegen de tijd dat ik die heb opgesteld met frees tafel...)
- 45gr hoek aan platen zagen (mits het langs je lang geleider past)
- laminaat over de lengte zagen (omdat je anders niet uitkomt en niet wilt kutten met een decoupeerzaag)
- ...
Need I go on? :) :Y)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
L201 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 08:49:
@Framoes @Bhagavad
Ik had die LS1019L ook zien staan, en dacht door het volgnummer ook dat dat dan wel een opvolger kon zijn, maar tja... die prijs he! Een verdubbeling tov de LS1018L vind ik wel wat absurd als hij idd als vervanger ervoor in de markt gezet gaat worden.
Dan ga ik ook liever voor de 1018, het is ook niet zo dat ik hem dagelijks gebruik oid.
Hij heeft een nieuw systeem waardoor de schuifarm niet uitsteekt, een hogere aanslag voor het materiaal en betere stofafzuiging. In hoeverre dat de prijs rechtvaardigd is een tweede.
M4uSzi schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 09:04:
[...]
Ik denk januari. Het staat vermeld in het kwartaalmagazine van Makita. Staat online op makita.nl/onlineM

Edit: Ik zie dat in de tijd dat ik m'n post open had, er al meer hebben geantwoord.
Prutzertje schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:57:
[...]

Naast het genoemde online, kan je je ook aanmelden voor de analoge (papieren) variant.

[ Voor 15% gewijzigd door Framoes op 15-12-2018 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Goudvis schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:46:
[...]

Als eigenaar van een oude Makita 2804 _/-\o_ (oid) zaagtafel van zeker 20> jaar oud, zeg ik doen!

Een kleine greep waar ik afgelopen 3 jaar het apparaat voor heb gebruikt (verbouwing jaren '30 huis, aanleg voor- en achtertuin)
- klosjes zagen voor diverse toepassingen (zeg 8x 10cm lengte uit een stuk sloophout)
- planken over de lengte zagen (voor bv opvullatten, of omdat je van een bepaald materiaal nou eenmaal een paar stroken nodig hebt)
- groeven zagen dmv schulpen (kan ook met een bovenfrees, maar tegen de tijd dat ik die heb opgesteld met frees tafel...)
- 45gr hoek aan platen zagen (mits het langs je lang geleider past)
- laminaat over de lengte zagen (omdat je anders niet uitkomt en niet wilt kutten met een decoupeerzaag)
- ...
Need I go on? :) :Y)
Nee, samen met de eerder genoemde opmerkingen is het wel goed. Nadeel is dat het vrij volumineus is, en mijn huis klein. Maar alleen al de laminaatdelen in de lengterichting zagen...

En als ik later groot ben ga ik mijn eigen huis bouwen, dus ik dacht, het komt dan zeker van pas!

Alleen is een cirkelzaag veel kleiner, en kan ook veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:09
Invalzaag + liniaal kan veel van bovenstaande klussen ook aan, soms is het ene stuk gereedschap handiger, soms de andere, niet voor niets zijn er zoveel verschillende soorten zagen.

Ik betrap mezelf er regelmatig op de zaagtafel niet te pakken, omdat deze achterin de schuur ingebouwd staat (vanwege grote sta in de weg) en het met de invalzaag + liniaal ook wel wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Oilman schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:33:
Invalzaag + liniaal kan veel van bovenstaande klussen ook aan, soms is het ene stuk gereedschap handiger, soms de andere, niet voor niets zijn er zoveel verschillende soorten zagen.

Ik betrap mezelf er regelmatig op de zaagtafel niet te pakken, omdat deze achterin de schuur ingebouwd staat (vanwege grote sta in de weg) en het met de invalzaag + liniaal ook wel wil.
Bij mij staat de liniaal juist stof te vangen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:05
Ik ben op zoek naar een nieuwe accuschroefmachine. Nu lijkt mij de DeWalt DCD777D2T wel wat (https://www.toolstation.n...schroefboormachine/p26178. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze? Is 18V met 2x2Ah accu's. Toch wat goedkoper dan de concurrenten. Overweeg ook deze set: https://www.toolstation.n...60D2T-QW+combopack/p18267 met gelijk een impactschroevendraaier erbij.

Edit: of deze: https://www.bol.com/nl/p/...MwQ8tIlA.1.4.ProductTitle

Edit: links aangepast.

[ Voor 34% gewijzigd door manusjevanalles op 15-12-2018 21:10 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

manusjevanalles schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:39:
Ik ben op zoek naar een nieuwe accuschroefmachine. Nu lijkt mij de DeWalt DCD777D2T wel wat (https://www.toolstation.n...schroefboormachine/p26178. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze? Is 18V met 2x2Ah accu's. Toch wat goedkoper dan de concurrenten. Overweeg ook deze set: https://www.toolstation.n...60d2t-qw-combopack/p18267 met gelijk een impactschroevendraaier erbij.
Je twee linkjes werken niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:06:
[...]

Je twee linkjes werken niet. :P
Bij mij wel

Edit: je hebt gelijk, andere browser en hij werkt niet.

[ Voor 14% gewijzigd door manusjevanalles op 15-12-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien omdat ze nog in jouw cache staan??

error: "Oeps! (404 pagina niet gevonden)"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:08:
[...]

Misschien omdat ze nog in jouw cache staan??

error: "Oeps! (404 pagina niet gevonden)"
Heb de links aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Deze machines zien er qua specs prima uit, maar ik vermoed dat McGryphon je er als DeWalt addict meer over kan vertellen.

Heb er erg in dat je rationeel gesproken met zo'n (accu)keuze wel meteen aan een merk vastzit.
Voor het geval je later meer accumachines gaat aanschaffen en gebruik wilt blijven maken van hetzelfde eco-systeem. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:05
manusjevanalles schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:39:
Ik ben op zoek naar een nieuwe accuschroefmachine. Nu lijkt mij de DeWalt DCD777D2T wel wat (https://www.toolstation.n...schroefboormachine/p26178. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze? Is 18V met 2x2Ah accu's. Toch wat goedkoper dan de concurrenten. Overweeg ook deze set: https://www.toolstation.n...60D2T-QW+combopack/p18267 met gelijk een impactschroevendraaier erbij.

Edit: of deze: https://www.bol.com/nl/p/...MwQ8tIlA.1.4.ProductTitle

Edit: links aangepast.
Voordeel van de DCD791 is dat die een volledig metalen transmissie heeft, waar de 777 van kunststof is. Ik ben erg content met de 791.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
De DCD777 heeft inderdaad een plastic transmissie, waar die van de 791 geheel van metaal is, zoals @wheel al meldt. Daarnaast is de 791 korter gebouwd (wat in kleine ruimtes erg fijn kan zijn), ietsjes lichter en een stuk sterker. Op papier is het verschil 65 vs 70 Nm, maar de elektronische begrenzing van de 777 grijpt merkbaar een stukje eerder in, en zeker op rondgaand vermogen (dus grote slangenboren/gatenzagen bijvoorbeeld) is de 777 duidelijk maar half de machine die de 791 is.

De 791 kost iets meer, maar is dat m.i. zeker waard. Nog steeds een van de beste compacte accuboormachines op de markt naar mijn mening. Geen subcompact zoals de Makita DDF483, maar ook geen volformaat machine van 2,5 kilo, en regelmatig voor ~200eu in de D2 variant (2x 2Ah accu) te krijgen. En dan heb je een hele degelijke machine; ik kan de keren op 1 hand tellen de afgelopen twee jaar dat ik mijn dcd995 miste.

Ik zou eigenlijk altijd aanraden een DCD791 te halen ipv een DCD777/778 met slagschroevendraaier ernaast. Tenzij je echt constructies gaat bouwen waarbij een slagschroevendraaier nodig is voor de houtdraadbouten groter dan M10x160 wil je niet de concessies doen op de machine die je naar alle waarschijnlijkheid het meest gaat gebruiken.

Die M10x160 krijg je er met een 791 trouwens nog prima in, maar je polsen zijn het je wat minder dankbaar.

TL;DR van de drie door @manusjevanalles genoemde opties zou ik elke dag van de week voor de DCD791 gaan, heel specifieke toepassingen wellicht daargelaten.
Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:07:
[...]

Deze machines zien er qua specs prima uit, maar ik vermoed dat McGryphon je er als DeWalt addict meer over kan vertellen.

Heb er erg in dat je rationeel gesproken met zo'n (accu)keuze wel meteen aan een merk vastzit.
Voor het geval je later meer accumachines gaat aanschaffen en gebruik wilt blijven maken van hetzelfde eco-systeem. ;)
Goed punt, maar het Dewalt ecosysteem is niet per se slecht om aan vast te zitten ;)
Mocht je balls to the walls willen gaan loodgieteren of iets anders specifieks voor ogen hebben is er wel wat betekenisvol verschil inderdaad.

[ Voor 28% gewijzigd door McGryphon op 16-12-2018 14:10 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ga waarschijnlijk dan voor de 791!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,
Het is ondertussen even geleden dat ik voor het laatst hier mijn mening geuit heb.
Ik ben bezig geweest met een enorme opknapbeurt aan mijn nieuwe huis. Dit rijtjeshuis uit de jaren 60 ontbreekt een aantal dingen, waaronder fatsoenlijke stroomvoorzieningen.

Ik schrok me alleen rot toen ik de huurprijs van muurfrezen(ook wel sleuvenslijpers genoemd) zag. Nu was ik al van plan om zelf een alleszuiger aan te schaffen, nu komt daar dus een muurfrees bij.

Ik heb al wat rondgekeken, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten.

Een aantal artikelen die ik al gevonden had:
Amazon.de muurfrees

Amazon.de alleszuiger Monzana

Mijn eisen:
Budget is 200 euro (totaal)
Murenfrees moet minstens 30 mm diep en 30 mm breed aankunnen
Stofzuiger moet bruikbaar zijn bij murenfrees en daarna nog bij andere apparaten, zoals de cirkelzaag en de schuurmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:13
Zo'n muurfrees hebben ze ook wel eens bij de Lidl voor ~€80 meen ik. Op dit moment kan ik hem niet vinden in de online shop helaas.

Ik heb een Makita VC2512L bouwstofzuiger, bevalt prima. Heeft ook een master-slave stopcontact waar je je machine op kunt aansluiten zodat stofzuiger inschakelt als je begint met schuren/slijpen. Valt alleen wel net buiten je totaalbudget denk ik (~€150).

Let ook op geluidsniveau van de stofzuiger. Die uit je link staat geen aantal decibels bij.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik mijn Makita bouwstofzuiger ook al niet fijn vind om langere tijd zonder oordoppen te gebruiken, maar mogelijk dat die uit je link nóg meer lawaai maakt.
Met frezen in de muur niet zo'n ramp, dan heb je hopelijk toch al oordoppen op. Maar als je een deur ofzo wilt schuren dan is het wel fijn voor je huisgenoten/buren als de stofzuiger geen hels kabaal maakt. Je hebt hem dan immers langere tijd aan staan.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2018 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:46:
Hoi allemaal,
Het is ondertussen even geleden dat ik voor het laatst hier mijn mening geuit heb.
Ik ben bezig geweest met een enorme opknapbeurt aan mijn nieuwe huis. Dit rijtjeshuis uit de jaren 60 ontbreekt een aantal dingen, waaronder fatsoenlijke stroomvoorzieningen.

Ik schrok me alleen rot toen ik de huurprijs van muurfrezen(ook wel sleuvenslijpers genoemd) zag. Nu was ik al van plan om zelf een alleszuiger aan te schaffen, nu komt daar dus een muurfrees bij.

Ik heb al wat rondgekeken, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten.

Amazon.de muurfrees

Mijn eisen:
Stofzuiger moet bruikbaar zijn bij murenfrees en daarna nog bij andere apparaten, zoals de cirkelzaag en de schuurmachine.
Ik weet niet wat voor filter die stofzuiger heeft, maar ik zou het wel even uitzoeken als je hem wil gebruiken met een muurfrees. Dat je straks niet in een kamer vol stof staat.

Volgens mij is een M-filter dan wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Kamer met meubels en met vloer en alles erin? Dan idd een goed filter, en bij voorkeur alles met dik zeil afdekken of het liefst even tijdelijk in de opslag. Maar eigenlijk gaat er niks boven een watergekoelde frees...

Het tobben met die goedkope rommel moet je niet willen. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de reacties. Ik zoek zo nog even verder.
Het is niet een kamer met meubels of vloer. Ik woon nog bij mijn ouders terwijl ik het hele huis opknap. Ik ga er pas in wonen als ik klaar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Gewoon huren. Is eenmalige klus, dus niet knooien met goedkope fermprut. Goed spul huren en in 2dagen klaar zijn zonder gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Ik ben van plan de Kärcher WD 6 premium aan te schaffen. Kost zo'n 180 euro, zuigkracht is instelbaar en een schakelbaar stopcontact. Alleen wel L-filters. Lees ook veel goeds over deze: https://www.hornbach.nl/s...es-D/8456269/artikel.html maar die heeft geen stopcontact en instelbare zuiging, maar wel M-filter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
Raymond schreef op zondag 16 december 2018 @ 19:04:
Gewoon huren. Is eenmalige klus, dus niet knooien met goedkope fermprut. Goed spul huren en in 2dagen klaar zijn zonder gezeur.
Zelfs in een ochtend ben je waarschijnlijk al ver mits het goed voorbereid is. Dozen eerst uitboren, sleuven met krijt op de muur tekenen en je kan meteen aan de slag met de frees/zaag. Uitbeitelen, in het geval je een zaag gebruikt hebt, kan je later doen. Wel zorgen dat je diep genoeg de muur in gezaagd hebt, anders kan je weer opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met alle waterleidinging, afvoerleidingen en elektra leidingen bij elkaar verwacht ik grofweg 160 meter sleuf nodig te hebben.
Inschatting is dat me dit 2 dagen duurt, en 2 sets slijpschijven. Lokale zaak kost me dat 165 euro ex stofzuiger.

Daarom dat ik zoek naar een apparaat om zelf aan te schaffen. Daarnaast ga ik hem hierna nog meer gebruiken bij vrienden thuis. Die hebben ook een opknaphuis gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

manusjevanalles schreef op zondag 16 december 2018 @ 19:05:
Ik ben van plan de Kärcher WD 6 premium aan te schaffen. Kost zo'n 180 euro, zuigkracht is instelbaar en een schakelbaar stopcontact. Alleen wel L-filters. Lees ook veel goeds over deze: https://www.hornbach.nl/s...es-D/8456269/artikel.html maar die heeft geen stopcontact en instelbare zuiging, maar wel M-filter.
De hamvraag is wat je er nu, of in de toekomst mee wilt gaan doen?? ;)

Voor fijn steensstof/slijpstof etc. is een automatisch zelfreinigend filter bijna noodzaak, voor het uitzuigen van je auto is dat niet zo nodig.
De regelbare zuigkracht gebruik ik eigenlijk alleen als ik mijn zuigers (Bosch/Festool/Protool) gebruik icm (vlak)schuurmachines.

Te weinig zuigkracht levert alsnog stofwolken op en een te hoge zuigkracht laat de schuurzool aan het materiaal vastkleven.
In die gevallen is een regelaar wel handig ja.

Je kunt met wat fantasie ook een regelschuif in de slang openemen, maar dat is weinig efficiënt omdat je dan constant op volle toeren draait maar een drukverlies creërt door een gereguleerde hoevelheid valse lucht toe te laten.
Net als op een modale huishoudelijke stofzuigerstang zit zeg maar, het werkt, maar mooi is het niet.

Het aanwezige stopcontact is reuze handig, eenmaal gewend wil je nooit meer zonder. :P

Dus afhankelijk van het gebruiksdoel moet je je afvragen of je niet beter meteen voor een hoger model gaat, van Starmix bijvoorbeeld.
Toch wel de top op dit gebied.
Ja, die zijn duur, maar je doet er minstens een jaar of 15 (of meer) mee.
Dan valt zelfs zo'n prijs nog wel mee en je spaart je gezondheid.
Dat is het laatste waar je op wilt besparen. _/-\o_

Moest ik nu nogmaals kiezen, dan werd het ongetwijfeld zoiets als een Starmix iPulse M-1635 oid.
McGryphon schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:04:
[...]
Goed punt, maar het Dewalt ecosysteem is niet per se slecht om aan vast te zitten ;)
Zeker en daarom schreef ik ook bewust van "een merk" en niet van "dát merk".
Ik heb niet zo'n last van merkspecifieke voorkeuren, van mij mag een 230V Bosch, DeWalt, Metabo, Hitachi, Makita etc. gewoon naast elkaar op dezelfde plank staan. _/-\o_

Alleen is dat voor accumachines niet zo handig met al die dure en verschillende accu's.
Voor 18V gebruik ik nu hoofdzakelijk Makita en de 18V Hitachi's zal ik daarom niet verder uitbreiden, tenzij alleen Hitachi met die ene zo specifieke machine op de markt komt die ik zo nodig moet hebben.
Ik zie dat echter niet gebeuren. :+

Van Metabo gebruiken wij daarnaast met veel plezier 10.8V machientjes, maar ook bij de lookalikes van Makita had ik daarvoor extra accu's moeten aanschaffen en Metabo had precies wat ik zocht.

Tis echt allemaal multiculti hier en je moet zeker geen ocd hebben als je langs de bont gekleurde voorraad loopt. _O-
Maar er is wel over nagedacht. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2018 01:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:04:
Tis echt allemaal multiculti hier en je moet zeker geen ocd hebben als je langs de bont gekleurde voorraad loopt. _O-
Maar er is wel over nagedacht. ;)
Oh, maar dat is hier thuis ook hoor. Blauw, groen, geel, je komt van alles tegen hier, en het doet allemaal wat het moet doen (muv de groene Bosch schaaf). Maar al mijn accugereedschap is geel :P

Dat het vriendelijke coëxistentie vertoont met wat ik inmiddels aan Nooitgedagt, Kirschen, Peaktool/Luban en Veritas heb opgescharreld vind ik dan eigenlijk verbazender ;)

[ Voor 5% gewijzigd door McGryphon op 16-12-2018 20:35 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:46:
.......
Amazon.de muurfrees

Mijn eisen:
Een bouwzuiger zonder automatische filterreiniging is voor dit gebruiksdoel echt kansloos.
Dit meest rudimentaire filter zit binnen 5 minuten helemaal vol moordend steenstof en dan valt de zo noodzakelijke onderdruk volledig weg.
Lees ook de 1 sterren Amazon reviews eens en dan begrijp je dat je dit prul niet moet willen hebben. :P

Een goede bouwzuiger voor zo'n klusje, zoals een Starmix zit rond de €500-700 en dat is een boel geld, maar die doet wel wat je wilt.
Heb je dat er niet voor over, huur er dan liever een. ;)

De Ferm sleuvenfrees is net zoiets, maar met iets meer kans van slagen.
Stop daar betere diamantschijven in en het zou zomaar kunnen lukken, tenminste als de motor niet voortijdig de geest geeft.
Maar daar heb je dan weer effectieve garantie voor. _/-\o_

Misschien handiger zo'n budget sleuvenslijper (ivm garantieaanspraken) voor dit geld bij een lokale Aldi/Lidl te kopen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Uiteindelijk zal het materiaal waarin de sleuven gemaakt alles bepalend zijn of het een succes wordt met een goedkope machine, die eerder genoemde Ferm zal vast wel wat meters in cellenbetonblokken kunnen maken, maar op beton is het waarschijnlijk direct klaar.

Het zou om een jaren 60 huis gaan, dus dan zal het er ergens tussen in liggen. Ik zou het er niet op gokken en de boel huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Gewoon 1x een goede muurfrees kopen met de hele familie ;)

Qua automatische filterreiniging; mijn Festool CTL 26 zuigt alles; superfijn mdf / verf stof, dikke spaanders en steenstof; nooit een dichtgeslipt filter gehad. De versie met "autoclean" was er nog niet toen ik de mijne kocht.
McGryphon schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:33:
[...]

Oh, maar dat is hier thuis ook hoor. Blauw, groen, geel, je komt van alles tegen hier, en het doet allemaal wat het moet doen (muv de groene Bosch schaaf). Maar al mijn accugereedschap is geel :P

Dat het vriendelijke coëxistentie vertoont met wat ik inmiddels aan Nooitgedagt, Kirschen, Peaktool/Luban en Veritas heb opgescharreld vind ik dan eigenlijk verbazender ;)
Nooitgedagt is helaas niet nieuw meer te koop, al lijkt de huidige Skandia zwaaihaak 1:1 op de laatste incarnatie van Nooitgedagt. Vraag me wel af of dat ding ook daadwerkelijk hetzelfde afwerkingsniveau heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:36:
[...]

Nooitgedagt is helaas niet nieuw meer te koop, al lijkt de huidige Skandia zwaaihaak 1:1 op de laatste incarnatie van Nooitgedagt. Vraag me wel af of dat ding ook daadwerkelijk hetzelfde afwerkingsniveau heeft.
Ik zou er niet te hard op hopen. Wat ik nog aan recent Skandia spul vast heb gehad is niet om over naar huis te schrijven.

Het Nooitgedagt spul wat ik heb betreft een blokschaaf, een rijschaaf en een paar beitels. Mijn zwaaihaak is een kleine Bahco, maar ik moet eens een mooie nieuwe maken of kopen want ik ben eigenlijk niet tevreden. Ook Bahco is niet meer wat het geweest is.

[ Voor 21% gewijzigd door McGryphon op 16-12-2018 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:36:
[.....]
Qua automatische filterreiniging; mijn Festool CTL 26 zuigt alles; superfijn mdf / verf stof, dikke spaanders en steenstof; nooit een dichtgeslipt filter gehad. De versie met "autoclean" was er nog niet toen ik de mijne kocht.
Mijn Festo (zo heette dat toen nog :+ ) CT22E zal ongeveer uit dezelfde periode stammen, met slechts een uittrekbaar handvatding om het interne filter te "reinigen".
In die tijd was dat al reuze chic, maar echt werken deed het amper. :F

Fijne machine voor het gewone schuur- en zaagwerk die wij nog steeds gebruiken, maar aan een moordende sleuvenfrees werkt deze bouwzuiger van geen meter. :P
In luttele minuten doet/deed hij niets meer vanwege het nagenoeg instant dichtgeslibte filter, hopeloze machine in dat opzicht.

De recentere Protool/Nilfisk bouwzuiger van een jaar of tien geleden, met volautomatische overdruk filterreiniging, zuigt icm een sleuvenfrees gelukkig wel onverminderd door.
Tot het beton/steenstof bij wijze van spreken over de bovenste rand begint te spugen.
Met behoud van de volle zuigkracht, waar ik bij de oude Festo steevast in een dikke steenstofwolk stond.

In vergelijk met de Festo is deze Protool een wereldzuiger van formaat en zelfs icm een sleuvenfrees heb je amper stof.
In echt kritieke omstandigheden gebruiken wij een tweede bouwzuiger om ook het eventueel ontsnappende stof meteen weg te vangen.

Machines zonder zo'n state-of-art reinigingsfilter moet je gewoon niet meer willen als je gezondheid je lief is.
Van alle machines hier was deze bouwzuiger waarschijnlijk de meest verstandige aanschaf die ik ooit deed. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
McGryphon schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:39:
[...]

Ik zou er niet te hard op hopen. Wat ik nog aan recent Skandia spul vast heb gehad is niet om over naar huis te schrijven.

Het Nooitgedagt spul wat ik heb betreft een blokschaaf, een rijschaaf en een paar beitels. Mijn zwaaihaak is een kleine Bahco, maar ik moet eens een mooie nieuwe maken of kopen want ik ben eigenlijk niet tevreden. Ook Bahco is niet meer wat het geweest is.
Ja, ik denk het ook niet. Maar het plastic deel op de hendel is echt 1:1 een kopie.
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2018 @ 00:59:
[...]

Mijn Festo (zo heette dat toen nog :+ ) CT22E zal ongeveer uit dezelfde periode stammen, met slechts een uittrekbaar handvatding om het interne filter te "reinigen".
In die tijd was dat al reuze chic, maar echt werken deed het amper. :F

Fijne machine voor het gewone schuur- en zaagwerk die wij nog steeds gebruiken, maar aan een moordende sleuvenfrees werkt deze bouwzuiger van geen meter. :P
In luttele minuten doet/deed hij niets meer vanwege het nagenoeg instant dichtgeslibte filter, hopeloze machine in dat opzicht.

De recentere Protool/Nilfisk bouwzuiger van een jaar of tien geleden, met volautomatische overdruk filterreiniging, zuigt icm een sleuvenfrees gelukkig wel onverminderd door.
Tot het beton/steenstof bij wijze van spreken over de bovenste rand begint te spugen.
Met behoud van de volle zuigkracht, waar ik bij de oude Festo steevast in een dikke steenstofwolk stond.

In vergelijk met de Festo is deze Protool een wereldzuiger van formaat en zelfs icm een sleuvenfrees heb je amper stof.
In echt kritieke omstandigheden gebruiken wij een tweede bouwzuiger om ook het eventueel ontsnappende stof meteen weg te vangen.

Machines zonder zo'n state-of-art reinigingsfilter moet je gewoon niet meer willen als je gezondheid je lief is.
Van alle machines hier was deze bouwzuiger waarschijnlijk de meest verstandige aanschaf die ik ooit deed. _/-\o_
Ja, zo'n CT22 heb ik ook, al wel met Festool branding. Maakt voor hetzelfde werk veel meer herrie als de CT(L)26. En die filter "kriebelaar" kun je alleen bij als je het volledige netsnoer afwikkelt. >:) De 22 heeft echter wel een 'uitgang' waar je leuke dingen mee kunt doen zoals een luchtkasteel snel opblazen.

Maar die Autoclean of hoe ze het ook noemen bij andere merken; in combinatie met een stofzuigerzak heb ik er nooit het nut van ingezien. Oke... alle deeltjes vallen uit het filter bovenop de zak en zitten een seconde later weer er in? Hoe handig! Gebruik je geen zak... ja, dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op maandag 17 december 2018 @ 02:41:
[...]
Maar die Autoclean of hoe ze het ook noemen bij andere merken; in combinatie met een stofzuigerzak heb ik er nooit het nut van ingezien. Oke... alle deeltjes vallen uit het filter bovenop de zak en zitten een seconde later weer er in? Hoe handig! Gebruik je geen zak... ja, dan.
Zoals gezegd, zo'n 'autoclean' functie werkt dus echt als je met ultrafijn stof aan de slag moet.
Het maakt niet uit of de stofzuiger vers uit de doos komt, of halfvol cementstof zit, de zuigkracht blijft gewoon hetzelfde.
Mijn oudere Festo trekt zoiets niet.

Er stond ooit een Protool-demo online waarbij een volle zak fijn cement helemaal werd leeggezogen, zonder ook maar 1 onderbreking.
Intussen kan ik beamen dat dat ook echt zo werkt en ja, daar zie ik "het nut" wel van in. ;)

Op eerdere bouwzuigers gebruikte ik icm een sleuvenslijper/frees een oldschool steenstoffilter, maar ook dat bleek slechts uitstel van executie.
Binnen een kwartier deed de zuiger dan alsnog niets meer en het steenstoffilter reinigen bleek een naar klusje.

Het zal best zijn dat na een automatische filterreinigingspuls van zo'n autoclean er alsnog wat steenstof wordt teruggezogen, maar na een seconde of wat volgt er weer zo'n puls/klop etc., etc.
Die geautomatiseerde klop is op m'n Protool om de zoveel seconden ook duidelijk te horen en tussendoor het filter schoonharken blijft je nu bespaard.

Het zuigcompartiment bestaat bij dit soort zuigers uit twee gescheiden delen, die met een klep beurtelings onder overdruk worden gezet, waardoor al het vastzittende stof effectief van het filter verwijderd wordt.
Bij Starmix gebeurt dit weer op een andere manier, maar ik begrijp dat dat minstens zo effectief werkt.

Overpriced stofzakken gebruik ik eigenlijk niet eens meer en met wat handigheid leeg je de stofzuiger zonder stof te happen in een standaard vuilniszak.
Ben er helemaal happy mee. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Zou het met een cycloon wel gewoon werken icm een stofzuiger zonder automatische reiniging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubys
als er nog iemand op zoek is naar een afstandsmeter, de glm c 120 nu voor €134 bij amazon.de
zit 20% korting op en nog een coupon voor 15%
zo'n 50-60 euro goedkoper dan normaal
https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_item

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-09 04:34
nubys schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:13:
als er nog iemand op zoek is naar een afstandsmeter, de glm c 120 nu voor €134 bij amazon.de
zit 20% korting op en nog een coupon voor 15%
zo'n 50-60 euro goedkoper dan normaal
https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_item
Ik vat m niet. Hij mij blijft het op 209 euro staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nubys
Brutalsranan schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:28:
[...]

Ik vat m niet. Hij mij blijft het op 209 euro staan.
prijs verandert pas bij de laatste stap bij het afrekenen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XjqCXqwl.png
zie nu wel dat er glm 50 c staat, maar in de emailbevestiging staat gewoon glm 120 c

[ Voor 22% gewijzigd door nubys op 17-12-2018 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2018 @ 03:32:
[...]

Overpriced stofzakken gebruik ik eigenlijk niet eens meer en met wat handigheid leeg je de stofzuiger zonder stof te happen in een standaard vuilniszak.
Ben er helemaal happy mee. :Y
Tja, zo vaak zuig ik geen grote hoeveelheden steenstof, dus het is een beetje en kosten/baten analyse wat betreft de zakken. Voordat je meer uitgeeft aan zakken dan aan stofzuiger heb je al bijna 2 kuub stof opgezogen.

Zo'n cycloon is wel leuk, maar dan past het geheel niet meer onder de zaagtafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 01:44:
[...]
Tja, zo vaak zuig ik geen grote hoeveelheden steenstof, dus het is een beetje en kosten/baten analyse wat betreft de zakken. Voordat je meer uitgeeft aan zakken dan aan stofzuiger heb je al bijna 2 kuub stof opgezogen.
Je hoeft ook geen twee kuub aan steenstof weg te zuigen om een gewone bouwzuiger al uren eerder functioneel lam te leggen.
Daar is nml. opvallend weinig steen/betonstof voor nodig. :+
Zo'n cycloon is wel leuk, maar dan past het geheel niet meer onder de zaagtafel.
Sterker nog, zo'n zuiger past daarmee nergens meer onder. :P
Ben niet zo van die torenhoge cyclonen, is voor mijn eigen kluswerk ook niet nodig gebleken.

Een state-of-art Starmix kost je bij 10 jaar gebruik een slordige €1,- per week, daar hoef ik verder gelukkig niets voor te laten.
Mijn oudste bouwzuiger gaat al meer dan 20 jaar mee, vertaald naar zo'n degelijke Starmix kom je dan op ~€0,50 per week.
Dat is je gezondheid wel waard mag ik hopen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja hoor, daarom heb ik ook twee Festool zuigers. Eentje semi-permanent aan de zaagtafel en de tweede voor de handapparaten. Die paar keer dat ik steenstof zuig houden ze zich prima. De hoofdmaat is stof van schuren en houtstof van frezen / zagen. Vooral met dat eerste lichte stof gaat zo'n cycloon of filterreiniging je toch weinig helpen.

Die auto-clean dingen waren er naar mijn weten nog niet / nauwelijks toen ik de CT 22 en CT 26 kocht (2006 en 2011 ofzo?) en ik mis het ook niet in die mate dat ik ga upgraden.

Verder vind ik het heel fijn dat mijn systainers bovenop de CT's passen en de slang netjes erin. Dat laatste maakt traplopen veel fijner. Dat is ook waarom een CT 36 niet leuk is; vol een stuk zwaarder.

Als hakken en breken je werk is ligt de rekensom een stukje anders dan wanneer je hobbyklusser bent.

Je kunt nu (en toen) nieuw allicht beter en of goedkoper krijgen dan een Festool CT, maar de CT 26 bevalt mij prima; heerlijk stil. De 22 hangt aan de zaagtafel, dan zijn oorkappen toch al in gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-09 14:08
kabeltjekabel schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 01:44:
[...]

Wat @Bhagavad volgens mij probeert duidelijk te maken is dat een stofzak in een bouwstofzuiger geen fijnstof tegenhoudt. De weving van stofzakken is gewoonweg te grof hiervoor. Dat moet ook anders ben je om de 2 minuten je zak aan het wisselen, in plaats van dat het filter (automatisch) gereinigd wordt.
Het fijnstof gaat dus allemaal in je filter zitten. Na 2 minuten frezen (als je geluk hebt) zit je filter vol en zuigt je stofzuiger niet meer. Met of zonder zak maakt hiervoor niets uit.

Ik heb zelf een nilfisk attix 30-21, deze heeft een handmatige filter reiniging, die ik alleen nodig heb als ik met steen bezig ben, en dan activeer ik de filter reiniging zeer regelmatig.
Daarnaast heb ik zo'n Parkside muurfrees van de Lidl (59,95) die doet zijn werk prima in mijn jaren 60 woning (kalkzandsteen), maar er komt nog wel stof vrij door de sleuf, ondanks de stofzuiger die er op aangesloten zit. Dit kan je enigszins beperken door de juiste kant op te frezen.
Als ik hem voor beton zou gaan gebruiken zou ik inderdaad wel de schijven wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-09 20:09

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

kabeltjekabel schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 04:08:
Ja hoor, daarom heb ik ook twee Festool zuigers. Eentje semi-permanent aan de zaagtafel en de tweede voor de handapparaten. Die paar keer dat ik steenstof zuig houden ze zich prima. De hoofdmaat is stof van schuren en houtstof van frezen / zagen. Vooral met dat eerste lichte stof gaat zo'n cycloon of filterreiniging je toch weinig helpen.

Die auto-clean dingen waren er naar mijn weten nog niet / nauwelijks toen ik de CT 22 en CT 26 kocht (2006 en 2011 ofzo?) en ik mis het ook niet in die mate dat ik ga upgraden.

Verder vind ik het heel fijn dat mijn systainers bovenop de CT's passen en de slang netjes erin. Dat laatste maakt traplopen veel fijner. Dat is ook waarom een CT 36 niet leuk is; vol een stuk zwaarder.

Als hakken en breken je werk is ligt de rekensom een stukje anders dan wanneer je hobbyklusser bent.

Je kunt nu (en toen) nieuw allicht beter en of goedkoper krijgen dan een Festool CT, maar de CT 26 bevalt mij prima; heerlijk stil. De 22 hangt aan de zaagtafel, dan zijn oorkappen toch al in gebruik.
Er komende maanden nieuwe Festool Mini en Midi's aan. Dus _of_ de huidige gaan straks met korting, of even wachten al je nieuw-nieuw wilt..

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Zijn de verschillen al bekend?

Ah, gevonden:
https://www.festool.nl/nl...6671-941476481.1545126671

Met drukknoppen. Vraag me af of dat fijner is.

En automatisch inschakelen bij accumachines. Waarvan ik me dan weer afvraag welke use-case daar achter zit. Misschien voor diegene die alleen accu-machines heeft en soms de behoefte heeft daar een afzuiger op aan te sluiten?

[ Voor 87% gewijzigd door Raymond op 18-12-2018 11:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-09 19:34

Stoffel

Engineering the impossible

Het is een beetje een impulsaankoop omdat ik er niet direct een doel voor heb, maar dat komt vanzelf wel een keer voorbij :Y)

Afbeeldingslocatie: https://dulq4a.db.files.1drv.com/y4mqRmEd1QnmRgAnJNRb-9CrI_nwASh04hz1UZHB7JnstXmQ8VqBQtdsweybVA6nmV9NvUR3zA-SLQh7dO4bIJQuRkQbwp-mSH4fL6cq-6jE-aEd-_6plLbn91Ps5jlqopL7vfOrWIhd8LA4FEAUjFqiE-A7UVeLzbZVWhjYHMx6k-0mThfjMNTOG7MpoqwvFMXUGozPAjGEBlMZQ24kvguog?width=1024&height=768&cropmode=none

Meteen maar even getest op een roestig stukje staal en het werkt ook nog:

Afbeeldingslocatie: https://duinbw.db.files.1drv.com/y4mlx7WFV94PHUOlsJyDA6Rt3btclpqCiID9RE1hC8XGUz-GTh9alRSbS7qXEEF4OS68T5p03-xQYgvtJwGAHwHs8p6XipDNrMx7_he9QH45HBdIBSp0NupMEL0fjESa_n2H-PMTwkeD--LTtiJeSVoPiH2uVfqtemX8f8hG2uzczDzrQW3TtVn_ZPXck47XOFDtoTaKKVCuIo3-ITIgERsiA?width=768&height=1024&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://dukavq.db.files.1drv.com/y4m8eRfZ4QrqdSvUXbTan01VfrQF21v2mg03WMU0bBYNdcqkFaG9ZSwoEVT2G63AT1gTOPOjnYDgP87EPWDuCbo9Fzbx3oZbLdMNI9xpwOzgUA0hy5vtyqTby_ofCQvzsKguf6NAnRw-UvflXXJDATD1Be7yC0ldV0nIygbg61zPtOnuMHsIBQr8OTc3NdV6RdZrEXn4uuvAovadXojsJSwvQ?width=1024&height=768&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://duko4w.db.files.1drv.com/y4mLlja262z0gScOgj8xKUQZ0Kyo9mNzq-FA92mt_UMss9ZrrGu-onnQ0j3WUqRCn81iNPRZrYBUe8vnvQfu9q0pfkY1TQYsHZVYmteh2HPUE9nWlMXmiNyIGnR-86zkft9lBNIh1i_yWTGtNLfU5pJ1JTe2UKyhAkvFZiCQWLNSpKVMOa2jA9jSEroiLZGzWhMdJgQNkdyQX3QEybDjaC6BQ?width=768&height=1024&cropmode=none

Op zich is het best een prima ding, al was de montage een beetje 'Chinees'. Ik heb alle naden en verbindingen nagelopen en waar nodig gesealed met PU kit zodat er alleen nog maar stof uit de openingen komt waarbij dat de bedoeling is. Helaas denk ik wel dat er een stofafzuiging op moet, want hoewel het straalgrit netjes naar beneden valt zijn er kleine deeltjes die naar buiten geblazen worden. Die zullen vast niet heel gezond zijn om in te ademen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Stoffel schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:34:
[...]
Op zich is het best een prima ding, al was de montage een beetje 'Chinees'. Ik heb alle naden en verbindingen nagelopen en waar nodig gesealed met PU kit zodat er alleen nog maar stof uit de openingen komt waarbij dat de bedoeling is. Helaas denk ik wel dat er een stofafzuiging op moet, want hoewel het straalgrit netjes naar beneden valt zijn er kleine deeltjes die naar buiten geblazen worden. Die zullen vast niet heel gezond zijn om in te ademen :X
Leuk apparaat! is het grit niet gemalen walnotenschalen? dat zou niet meteen het meest dodelijke spul zijn.
Hoe is de airflow opgezet eigenlijk? de compressor zal ervoor zorgen dat er lucht de cabine in gedrukt wordt, waar komt deze er weer uit?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Ik heb een boven/ kantenfrees en een invalzaag. Werkt prima bij platen, maar ik moet op korte termijn maatwerk glaslatten maken. Gepriegel dus. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb voorlopig geen ruimte voor een vaste zaag of freestafel.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:32:
Ik heb een boven/ kantenfrees en een invalzaag. Werkt prima bij platen, maar ik moet op korte termijn maatwerk glaslatten maken. Gepriegel dus. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb voorlopig geen ruimte voor een vaste zaag of freestafel.
Hoeveel moet je er maken?

Glaslatten zijn toch klein en hoeven geen profielwerk te krijgen? Dan zou ik voor een verstekbak/zaag gaan.

==
hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder de juiste tools is dit inderdaad een reuze gepiel. :+

Misschien een beetje laf en topic onwaardig, maar waarom besteed je dit klusje niet lekker uit bij een timmerman cq timmerwerkplaats.

Zeker als alle glaslatten identiek mogen worden.
Uitbesteden is in dit geval al snel goedkoper dan er de tools voor aan te schaffen. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wacht even @Bhagavad dit is voor @-DarkShadow- een gouden kans om nieuw gereedschap te kopen zonder ingewikkelde discussie met zijn vrouw/vriendin (nemen we even aan). En jij raad aan om het uit te besteden? Snap jij wel hoe het spelletje werkt :P

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eusebius schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:18:
Wacht even @Bhagavad dit is voor @-DarkShadow- een gouden kans om nieuw gereedschap te kopen zonder ingewikkelde discussie met zijn vrouw/vriendin (nemen we even aan). En jij raad aan om het uit te besteden? Snap jij wel hoe het spelletje werkt :P
Het spijt mij, ik was even niet mezelf. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
https://www.hornbach.nl/s...taten/assortiment/Glaslat

Gewoon kant en klaar kopen!
Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Grote stukken van de ramen doe ik met standaard glaslatten. Maar op enkele plekken is een lat nodig die niet te koop is. Dus met een maatwerk profiel.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:09
Even een snelle vraag voor de eigenaren van makita’s. Het valt mij op dat de accu oplaadtijd van, in dit geval bl1850b’s onderling sterk verschild op dezelfde lader. Makita geeft aan dat een lege accu in 45 min vol is. Echter ik heb accu’s waar dit langer duurt (tot meer dan een dubbele tijd: 110 minuten. Is dat normaal? Nb: ik heb de accus volledig uitgeput en steeds dezelfde lader in hetzelfde stopcontact gebruikt

[ Voor 12% gewijzigd door grotius op 18-12-2018 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Kan zijn dat er temperatuurverschil was (accu vlak voor het laden nog zwaar belast?), waardoor hij rustiger is gaaan laden om de accu te beschermen? En was het leegtrekken met hetzelfde gereedschap? Afhankelijk van het vermogen dat de tool vraagt kan een accu ‘leeg’ zijn met verschillende hoeveelheden lading nog aan boord. (Al lijkt het me stug dat dat zo’n groot verschil verklaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-09 19:34

Stoffel

Engineering the impossible

Arjan schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:16:
[...]

Leuk apparaat! is het grit niet gemalen walnotenschalen? dat zou niet meteen het meest dodelijke spul zijn.
Hoe is de airflow opgezet eigenlijk? de compressor zal ervoor zorgen dat er lucht de cabine in gedrukt wordt, waar komt deze er weer uit?
Ik heb een aantal soorten grit, en dit was aluminiumsilicaat. Die heb ik er inmiddels weer uitgehaald en vervangen door Korund omdat ik naderhand las dat aluminiumsilicaat snel splijt tot stof en eigenlijk niet geschikt is voor straalcabines. Met de Korund gaat het stukken beter qua stof :)

Wat betreft de airflow, de compressor zorgt inderdaad voor overdruk in de straalcabine en deze lucht gaat door een schacht omhoog en aan de achterkant eruit. Het grit blijft over het algemeen niet hangen gedurende deze reis zodat er bijna alleen maar lucht uit de opening aan de achterkant komt.

Afbeeldingslocatie: https://obimkg.db.files.1drv.com/y4mJmL9xsIMY9neVtJUemvNMYrb-I89mwLsDLT68OAFVdgrxv4irQCpbHC_sItbj7flle_csngwo6ElXUyuPoVW36EAmW5lUZRaojubdlGSpzDstymBjN1CMKDhOSGybGcbaLm8Wn3xnenExNKu94N8NCmht-tGPwnl9N_wloTN53r2wNXpr7b43R7URpiHEG8BDXgQ5X-V0SZsOK_P9l2xQA?width=768&height=1024&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://objjwg.db.files.1drv.com/y4m7gFAjUQTz9wdb4NamzN06CtzFMrspytlaKTk4LMx1Chqh-3GXpJbYZDhmxF73jfhcZvJ1YfNWRaut7S7ofjYl66UxQjQi75kXOJ_xVn68L2Qg-ddsHmMyStwLP0c_yhfYK4J7-cUDAhvCRy0nwZ9dH_w8u3b3m3Wk0eVq2jcN38T1_OJHLL55rWvtIyVYev7jJ3iMgkFo6lD-EvP8hILow?width=1024&height=768&cropmode=none

Ik denk dat ik anders hier gewoon een filter op ga zetten voor de zekerheid.

[ Voor 18% gewijzigd door Stoffel op 18-12-2018 21:53 ]

Pagina: 1 ... 71 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.