[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 103 Laatste
Acties:
  • 918.877 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 22:47
Met BF een parkside 20V slagschroevendraaier gekocht. Deze gisteren binnen gekregen.
Wat een mooi apparaat voor slechts 40euro en 3j garantie.
Komt gewoon prima degelijk over.
Enige waar je aan ziet dat het wat goedkoper spul is is de kist.
Al met al erg tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@linp ja, tnx. Goed spul dus :-) Er zit een lager onder en dat is gewoon een slijtonderdeel.

Filmpje had ik gevonden, hij maakt zijn ELU wel heel onhandig open ..

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eusebius schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:18:
@linp ja, tnx. Goed spul dus :-) Er zit een lager onder en dat is gewoon een slijtonderdeel.
Filmpje had ik gevonden, hij maakt zijn ELU wel heel onhandig open ..
Ik zat even zonder geluid te kijken (dat maakt het nog erger) en moest meteen aan een rustgevende dwangbuis voor de beste man denken. :+

Wat een knullige dwangneuroot is dat zeg, het is dat de info zelf de moeite van het kijken waard is, maar daarna moest ik meteen aan de après-ski.
Je mag hopen dat het niet dit soort types zijn die je machines een "servicebeurt" geven. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Maar wel tof dat hij de moeite neemt om het op youtube te zetten zodat wij er van kunnen leren.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:33:
[...]

Ik zat even zonder geluid te kijken (dat maakt het nog erger) en moest meteen aan een rustgevende dwangbuis voor de beste man denken. :+

Wat een knullige dwangneuroot is dat zeg, het is dat de info zelf de moeite van het kijken waard is, maar daarna moest ik meteen aan de après-ski.
Je mag hopen dat het niet dit soort types zijn die je machines een "servicebeurt" geven. :P
Je kunt met 4 schroeven gewoon de behuizing loshalen van het aluminium deel ;) Op 14:44 heeft hij de hele bovenkant eraf liggen en komt er dan achter dat je de andere kant ook open kunt halen. Zijn stem deed me denken aan David Mitchell.

==
hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

TheJVH schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:06:
[...]
De service van Amazon is over het algemeen uitstekend, dus daar zou ik mij geen zorgen over maken ;) .
Ik maak mij juist wél zorgen, omdat op Amazon de knop naar de "buy button" zowat door je strot wordt geduwd, maar het contactformulier waar je een probleem kunt melden zo diep verstopt zit dat Amazon hoopt dat niemand het gaat vinden. :+

Dit is net zo min toeval als dat je bij Ikea iedere keer weer het hele pand moet doorlopen, ook als je vlak naast de kassa bij de ingang/uitgang moet zijn. :P
List & Bedrog heet dat, oftewel de listige Dark Patterns die bewust in het systeem zijn opgenomen als een soort van Easter Egg dat eerst moet worden gevonden voor je mogelijk hulp gaat krijgen.

Zo is het niet vreemd dat je op Amazon een uurtje (of meer) zoet bent om het juiste loket, of ingang te vinden voor je vraag richting support überhaupt kan worden ingediend.
Natuurlijk kan dat veel handiger, maar dat willen ze niet.

Het is een nare manier om de potentiële tsunami aan valide hulpvragen bij de voordeur weg te houden en het geeft ernstig te denken wat je in de monopolistische toekomst van hun kunt verwachten wat klantvriendelijkheid betreft.
Oftewel: "Praatjes vullen geen gaatjes". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:22
Weet iemand hier hoe de bithouders heten die in dit soort Bosch-boxjes geplaatst kunnen worden? Ben op zoek naar een leeg exemplaar, zodat ik mijn zeskant-boortjes (eveneens van Bosch, maar los gekocht) als set kan opbergen. Tot op heden kan ik alleen combinaties vinden (gevulde houders voor in zo'n box).

Afbeeldingslocatie: https://www.bosch-professional.com/binary/ocsmedia/optimized/1918x1078/o285187v82_PickandCliccustomizableset.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:40
twain4me schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 21:48:
[...]

Tsja je kijkt naar de kosten, maar kijk je ook naar de baten?

Wanneer je lokaal koopt kan de gereedschapsboer een mooiere winkel bouwen of heeft geld over om een badkamer te laten bouwen door jouw of jouw conculega. of huurt je nicht in voor achter de kassa
Door lokaal te kopen doe je contacten op welke gewoon werk opleveren.(dit was de hele reden van de koffie hoek in de bouwmaat schiedam)
Even blijven wachten op een kleine reparatie aan gereedschap bij mijn vaste gereedschapshandel in Rotterdam Overschie heeft me meer werk en geld opgeleverd dan ik er ooit zou kunnen uitgeven. Oldschool netwerken is de bom en daar hoort elkaar iets gunnen bij.
Was het met de post naar amazon gegaan had ik alleen de postbode gedag kunnen zeggen een paar dagen later. :+
Kruis toevallig? Super fijne zaak!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
wheel schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:01:
Weet iemand hier hoe de bithouders heten die in dit soort Bosch-boxjes geplaatst kunnen worden? Ben op zoek naar een leeg exemplaar, zodat ik mijn zeskant-boortjes (eveneens van Bosch, maar los gekocht) als set kan opbergen. Tot op heden kan ik alleen combinaties vinden (gevulde houders voor in zo'n box).

[Afbeelding]
OP amazon was die zo gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

[Afbeelding]
Ik heb ze nooit los gezien.
Kan je niet gewoon een setje ph2 of pz2 kopen (veel gebruikt) en de bitjes elders bewaren? zo duur zijn ze niet gevuld.
https://www.toolmanyardle...ntrol-bit-set-ph2x8-25mm/
Hij zoekt die witte dingen , in het doosje :)
Maeslant schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:24:
[...]

Kruis toevallig? Super fijne zaak!
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Dank, maar de box was het probleem niet, die heb ik. Gaat me om de houders die erin geklikt kunnen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik lees het nu, ja dat is moeilijker te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:00
Afbeeldingslocatie: https://cdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-061-55.jpg-1920x1080-6b9cf37c8d.jpg

Iemand ervaring hiermee, werkt dit voor lastige schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-08 17:28
Momenteel bezit ik verschillende accu machines van makita (18v 5A). MIjn houtbewerkingsmachines waren van festool en zijn aan vervanging toe. Nu ik de houtbewerkingsmachines opnieuw ga kopen ivm grote verbouwing twijfel ik of ik niet beter helemaal kan overstappen naar makita.
  • Invalcircelzaag - Festool TS 55 vs makita sp6000 - -> makita wint
    De makita is een stuk goedkoper. Hoewel de festool iets beter uit de tests komt scheelt het volgens mij weinig met Makita. Daarnaast kan ik ook kiezen voor de 2x18v variant
  • Frees - Festool OF 1010 vs Makita DRT50 --> festool wint?
    Ik frees niet heel veel maar ik vind het toch altijd handig om er 1 te hebben. De makita is wederom stukken goedkoper. Maar is goedkoop hier duurkoop? Ik kan weinig recensies vinden over de DRT50
  • Schuurmachines. Hier laat ik me graag adviseren.
    Heeft iemand ervaring met de Makita BO4565 (delta) en Makita BO5031 ten op zichte van de Festools (DST 400 en RO 125)?
  • Stofzuiger. Hier laat ik me graag adviseren. Ik ken de makita lijn onvoldoende
    Voor de festool denk ik aan CTL mid of CTL 26 E AC. Binnen afzienbare tijd komt er ook een afkortzaag dus een stevige stofzuiger is gewenst. Bij makita lijken de volgende modellen interessant: de DVC863 (accu maar slechts 8liter), VC1310LX1 en de VC4210L
Hopelijk hebben jullie ervaring met (met name de makita's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:23
DoeEensGek schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:48:
[Afbeelding]

Ik heb ervaring met deze:

Afbeeldingslocatie: https://www.rotopino.nl/photo/productGallery/f1300x1300/impact-torsion-haakse-schroefadapter-met-bits-dewalt-dt71517t-29702.jpg

Het werkt redelijk, maar zoals op de foto staat is die niet te gebruiken, je moet die adapter goed vasthouden, anders draait die zelf rond. Dus op echt lastige plekken kun je er nog niet goed bij. Om een enkele keer op een lastige plek te schroeven is het prima. Ik heb ‘m nooit meer gebruikt nadat ik deze heb gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://www.kruis.nl/images/medium/wuhrslfpnv.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door decipherer op 02-12-2018 20:30 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
decipherer schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:26:
[...]

Ik heb ervaring met deze:

[Afbeelding]

Het werkt redelijk, maar zoals op de foto staat is die niet te gebruiken, je moet die adapter goed vasthouden, anders draait die zelf rond. Dus op echt lastige plekken kun je er nog niet goed bij. Om een enkele keer op een lastige plek te schroeven is het prima. Ik heb ‘m nooit meer gebruikt nadat ik deze heb gekocht:

[Afbeelding]
Die Makita heb weleens gebruikt, van Milwaukee dan. Die de walt heb ik ook weleens gezien, nog nooit gebruikt. Heb het idee dat mijn voorbeeld minder groot is. Hoeft ook geen dure optie te zijn, zit nu soms met ratel en bithoudertje te kloten. Kwam dit tegen maar twijfelde een beetje. Tis inderdaad makkelijker aks hij zichzelf tegenhoudt tegen de boor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]

soms wel. vaak ook niet :)

Het ligt er natuurlijk heel erg aan wat je los of vast wil maken. Maar Ik heb meer succes met gewoon een hele lange bithouder ergens tussen door frommelen (soms meer in elkaar of met een flexibel stuk ertussen)
grotius schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:05:
Momenteel bezit ik verschillende accu machines van makita (18v 5A). MIjn houtbewerkingsmachines waren van festool en zijn aan vervanging toe. Nu ik de houtbewerkingsmachines opnieuw ga kopen ivm grote verbouwing twijfel ik of ik niet beter helemaal kan overstappen naar makita.
    De makita is een stuk goedkoper. Hoewel de festool iets beter uit de tests komt scheelt het volgens mij weinig met Makita. Daarnaast kan ik ook kiezen voor de 2x18v variant
    Ik frees niet heel veel maar ik vind het toch altijd handig om er 1 te hebben. De makita is wederom stukken goedkoper. Maar is goedkoop hier duurkoop? Ik kan weinig recensies vinden over de DRT50
    Heeft iemand ervaring met de Makita BO4565 (delta) en Makita BO5031 ten op zichte van de Festools (DST 400 en RO 125)?
  • Stofzuiger. Hier laat ik me graag adviseren. Ik ken de makita lijn onvoldoende
    Voor de festool denk ik aan CTL mid of CTL 26 E AC. Binnen afzienbare tijd komt er ook een afkortzaag dus een stevige stofzuiger is gewenst. Bij makita lijken de volgende modellen interessant: de DVC863 (accu maar slechts 8liter), VC1310LX1 en de VC4210L
Ben je met je festools al bij een gereedschapshandel geweest voor advies? De basis van festool is doorgaans goed genoeg om onderdelen vervangen een prima optie te laten zijn.
10 euro voor een paar lagertjes en je kan weer km's zagen.
https://www.kruis.nl/onderdelen/festool/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-08 10:51
[Afbeelding]

1x succesvol gebruikt, maar ook niet vaker nodig gehad. Het werkt, maar alleen voor licht werk. Ik zou m niet op een slagschroevendraaier zetten bijvoorbeeld. :+

Verder is het waar je voor betaalt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 00:18

Vliegvlug

Flight Simple

[Afbeelding]

Het hangt natuurlijk af van waar je schroef zit waar je bij wilt komen. ;)

Heb zelf iets vergelijkbaars:
Tjeng tools 105 grade schroef adapter

Deze had ik hard nodig toen ik tussen twee plankjes van de schutting moest komen om iets vast te zetten.
Deze is 105° en dat was precies wat ik nodig had.
Heb ook een 90° kop bij mijn Bosch FlexiClick maar die paste er simpelweg niet tussen.

Je moet de adapter wel vasthouden om te voorkomen dat hij meedraait, daarom zit er zo'n stuk plat metaal achter op die foto van jou.
Dat heeft die van mij niet wat aan de ene kant onhandig is maar aan de andere kant had hij in mijn geval dan weer niet tussen de schutting gepast.

Kortom het ding kan handig zijn wanneer je een hele specifieke toepassing hebt maar denk niet dat je 'm dagelijks zult gebruiken. :)

Edit:
Nu ik eens goed naar jouw plaatje kijk lijkt het er op dat die hetzelfde is als die ik heb maar dan met een extra verlengstuk eraan. Dus mogelijk kan je dat verlengstuk er nog af halen voor de echt krappe plekjes.

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 02-12-2018 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 22:23
DoeEensGek schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:36:
[...]

Die Makita heb weleens gebruikt, van Milwaukee dan. Die de walt heb ik ook weleens gezien, nog nooit gebruikt. Heb het idee dat mijn voorbeeld minder groot is. Hoeft ook geen dure optie te zijn, zit nu soms met ratel en bithoudertje te kloten. Kwam dit tegen maar twijfelde een beetje. Tis inderdaad makkelijker aks hij zichzelf tegenhoudt tegen de boor.
Die uit jouw voorbeeld ziet er inderdaad minder groot uit, over het algemeen een voordeel als je ergens moeilijk bij kan :o Zoals ik al zei, voor een enkele keer is het prima en zou ik ook geen duurder apparaat kopen.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
[Afbeelding]

Niet specifiek met dit ding, wel met de 90 graden adapter van m'n Bosch 12v-15 Flexiclick (wat ooit gewoon 10.8v heette ;) )

Heb het niet vaak nodig, maar het heeft me al een paar keer geholpen, enige ietwat ongemakkelijke is soms de vreemde manier van vasthouden (om de bit met genoeg kracht op de schroefkop te drukken), maar het werkt goed :)
Afbeeldingslocatie: https://i.testfreaks.com/images/products/340x170/116/bosch-gsr-12v-15-fc.34951284.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door nick_haak op 02-12-2018 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:59
wheel schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:40:
[...]
Dank, maar de box was het probleem niet, die heb ik. Gaat me om de houders die erin geklikt kunnen worden...
Zie ook eerder advies: Bitjes zijn slijtagedelen: Je krijgt vanzelf lege houders :) Koop inderdaad eentje gevuld met veelgebruikte bitjes. Leg die bitjes op voorraad en gebruik je lege houder om je gewenste bitjes in te doen. Die extra bitjes gaan vanzelf op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
[Afbeelding]

Ja, ik ken die. Werkt super om in lastige hoekjes machinaal te kunnen schroeven. Is wel voor incidenteel gebruik, anders moet je echt op zoek naar een betere oplossing.

Afhankelijk van de situatie zijn er een aantal oplossingen, wanneer je niet "normaal" machinaal kan schroeven:
-Een hele lange bit (152mm) gebruiken is vaak al een oplossing. Voor een prikkie te koop bij toolstation (gratis verzenden van tientje) of ecotools (daar zijn ze nagenoeg gratis).
-met de hand schroeven (een vaak vergeten optie :P )
-Je constructie anders uitdenken (design for manufacturing)

Zodra je met dit soort hulpstukken aan de slag gaat, ben je eigenlijk al aan het prutsen. Doe eens een stapje terug en bedenk eens waarom je dit hulpstuk nodig hebt en of je niet op een andere manier je constructie kan bevestigen, zonder lastig geknooi.
Soms ontkom je er niet aan, maar vaker dan je denkt kan je je doel beter bereiken door het anders aan te pakken.

Zie de dewalt foto hierboven: Waarom moet die bout perse daar? Waarom niet vanaf links naar rechts? Of van onder naar boven? Van boven naar onder?
Waarom niet eerst die balk bevestigd en daarna pas het balkje dat nu in de weg zit?
Waarom moet die balk perse daar? Kan die niet links van die staander of bovenop die ligger?
Kan er een gat in het balkje ernaast, zodat je erdoorheen kan werken?

Nu ik er nog eens goed naar kijk: Die bout kan nooit bevestigd worden! Als die door die hele balk heen moet, dan is die bout langer dan de ruimte tussen balk en staand balkje ernaast. Dus die bout is òf korter (en dan ontgaat me het nut die bout helemaal) òf vooraf al een stuk ingedraaid en dan zijn er helemaal andere opties.

[ Voor 76% gewijzigd door Raymond op 02-12-2018 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
@twain4me dat is een goed tip. Ik woon sindskort in Rotterdam Overschie dus Kruis is volgens mij dichtbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

grotius schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:43:
@twain4me dat is een goed tip. Ik woon sindskort in Rotterdam Overschie dus Kruis is volgens mij dichtbij
Ik woon er helaas niet meer om de hoek, maar ik rij er met liefde voor om ;)
Je kan doorgaans blind op ze varen. Mij (persoonlijk) en ons (bedrijf) hebben ze in iedergeval nooit verkeerd advies gegeven. Over zowel reparatie als aankoop.
Ze hebben mij (persoonlijk) jaren geleden ook geadviseerd over een stofzuiger voor thuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Allen dank. Het is inderdaad voor incidenteel gebruik. En vaak om iets los te schroeven. De prijs is er inieder geval naar om te proberen. Leek me alleen beetje een china ideetje wat niet werkt vandaar de vraag. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33
Ik heb ook wel eens behoefte gehad aan zo'n haakse adapter. Had een IKEA-kast in elkaar gezet en toen moesten er bovenop nog lampjes... :X
Zo'n haakse adapter was dan ideaal geweest om tussen bovenkant kast en plafond te komen.

Ik heb het toen maar opgelost door van binnenuit gaatjes door de bovenkant te boren en de lampjes vast te zetten met boutjes + moertjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:59
Skidmarks schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:49:
[...]

Vandaag naar de Hornbach geweest met een printje van Toolnation en kreeg inderdaad de laagsteprijs garantie. Daardoor kreeg ik op de Hornbach prijs bijna € 40,- korting, de hele set nu gekocht voor € 303,81 :)

Nogmaals bedankt voor je tip. Enige aparte was dat op de Toolnation en Hornbach site de set inclusief geleiderail van 1500 mm is en in de Hornbach winkel kreeg ik de 1400 mm versie. Toen ik hem daar op wees zei hij dat hun alleen de 1400 mm versie hadden en dat hij ook niet wist waarom op de site wat anders stond.

Op de makita site https://www.makita.nl/campagnes/accessoirepakket_2018/ kan je nog een gratis accessoire pakket aanvragen (gratis zaagblad). Dit heb ik net ook ingevuld ze gaan wel checken aan de hand van het serienummer of Hornbach de zaag wel bij de NL's Makita heeft gekocht. Dat is nog even afwachten, volgens de verkoper zou het geen probleem zijn maar hij kwam niet erg overtuigend over. Toolnation adverteert met deze actie maar Hornbach namelijk niet.

Maar voor wie nog meer deze zaag wil aanschaffen ga naar de Hornbach met een printje van Toolnation zou ik zeggen :)
Heb hetzelfde gedaan maar dan met de aanbieding van de Gamma! Daar was de set 279 inclusief geleiderrail. Uiteindelijk gisteren de complete set voor 251 mee kunnen nemen bij de Hornbach. Daar kon ik hem niet voor laten liggen! Nu ook het extra zaagblad aangevraagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:48
ThinkPadd schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:31:
Ik heb het toen maar opgelost door van binnenuit gaatjes door de bovenkant te boren en de lampjes vast te zetten met boutjes + moertjes.
Waarom geen ratel gepakt?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Laatst online: 31-08 14:20
Makita is prima. De goedkoopste winkels voor Makita zijn http://www.gereedschapdeal.com en soms ook gereedschapcentrum geloof ik. Vaak tientallen procenten goedkoper dan Makita zelf en ook de bouwmarkten. Heb hier toch al wat leuke boormachines en dergelijke gescoord voor scherpe prijzen moet ik zeggen.

Zelf heb ik alleen ervaring met de SP6000 en zoals je zegt prima apparaat en goedkoper.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb geen ratel waar een bitje op past volgens mij. En die kasten is gelamineerde spaanplaat, dan moet je wel een beetje toeren hebben tot de schroef 'hapt'. Met een ratel is dat ook nog best lastig, maar was het misschien wel gelukt ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-08 09:19
Ik heb de DRT50 (op accu dus). Ik vindt de DRT50 heeft fijn, vooral dat hij geen snoer heeft is erg prettig, ik heb geprobeerd er een stofzuiger aan te hangen, maar dat is weinig effectief. Ik gebruik hem altijd met 3 Ah accu's, ondanks dat ik ook 5Ah accu's heb, heb ik nooit de behoefte om die hiervoor te gebruiken. De frees staant goed zijn mannetje, echter merk ik wel dat met grotere frezen (sponning frees en 10mm schijffrees) hij weleens vast loopt als je te snel gaat, met de standaard frezen loopt hij als een zonnetje. Hij is lekker handzaam en overal te gebruiken.

Wat betreft stofzuigers heb ik een Nilfisk Attix 30-21. Deze heeft een handmatige filterreinigingsfunctie standaard L filter, met optie voor M, stekker voor apparaat, automatische aanschakeling en instelbaar toerental. Al met al een zeer complete stofzuiger voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Raymond schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:32:
[...]

...
-met de hand schroeven (een vaak vergeten optie :P )
...
Hipster. Je hebt zeker ook nog handschaven ;-)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:34

Rmg

[Afbeelding]
Kzou eens iemand met een 3d printer zoeken (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
twain4me schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:39:
[...]

Ik heb ze nooit los gezien.
Kan je niet gewoon een setje ph2 of pz2 kopen (veel gebruikt) en de bitjes elders bewaren? zo duur zijn ze niet gevuld.
https://www.toolmanyardle...ntrol-bit-set-ph2x8-25mm/

[...]

Hij zoekt die witte dingen , in het doosje :)

[...]

_/-\o_
Raymond schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:31:
[...]

Zie ook eerder advies: Bitjes zijn slijtagedelen: Je krijgt vanzelf lege houders :) Koop inderdaad eentje gevuld met veelgebruikte bitjes. Leg die bitjes op voorraad en gebruik je lege houder om je gewenste bitjes in te doen. Die extra bitjes gaan vanzelf op.
Dank voor de tip, dat lijkt de enige optie te zijn, inderdaad. Zonde, had gehoopt die racks los te kunnen halen. Bits nog ruim voorradig (en voorkeur voor ander merk bits).
Rmg schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:47:
[...]

Kzou eens iemand met een 3d printer zoeken (y)
Mh, dat is nog te overwegen. Geen idee hoe dat werkt, maar dan heb je iets van een technische tekening/ontwerp nodig, neem ik aan..

[ Voor 36% gewijzigd door wheel op 03-12-2018 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Eehm: pas op met doorslaan.
Er zijn boeiender onderwerpen om je druk over te maken en je tijd mee te verdoen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
wheel schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:48:
[...]
Mh, dat is nog te overwegen. Geen idee hoe dat werkt, maar dan heb je iets van een technische tekening/ontwerp nodig, neem ik aan..
https://www.thingiverse.com/search?q=bit+holder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotius
Dank voor alle tips. Ik hou de websites in de gaten. Voor wat betreft de frees (accu) en invalcircelzaag neig ik naar makita

Hebben jullie ervaringen met de schuurmachines van makita (t.o.v. festool).

Qua stofzuiger. Ik heb me eigenlijk nooit gerealiseerd maar ik kan hier natuurlijk gewoon de merken door elkaar halen (makita machines, festool stofzuiger of omgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met zelfklevend magneettape kun je alle kanten op en is daarmee universeler dan deze Bosch houdertjes.
Het modale zelfklevende magneetband is niet bijzonder sterk, maar deze neodymium variant doet dat stukken beter. ;)
(even naar beneden scrollen)

Magnetisch opbergen werkt fijner dan iedere keer weer een bitje uit zo'n klemmende houder te wurmen.
Nog fijner vind ik het alle bitjes "op soort geordend" in een stevige FatMax organizer oid te kiepen. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-08 18:53
Verwijderd schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:01:
[...]
Met zelfklevend magneettape kun je alle kanten op
Een voorbeeld, maar hier met zaagjes. Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/25jg23C4/DSC08471.jpg:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
@linp Die tekst op dat papier in de deksel, zou je dat willen delen....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Baytep schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 05:21:
bosch-professional.com/nl/nl/decoupeerzaagbladen
Click op "productdetails" en 'knip & plak' een eind weg in bijv. je tekstverwerker, of maak een bewerkbaar screenshot.
Het is maar een voorbeeld. ;)

Ik laat de decoupeerzaagbladen het liefst zo lang mogelijk in de blisters van 3 of 5 stuks zitten en druk het zaagbladje uit dat ik nodig heb.
Het blister zelf kun je uiteraard ook op de magnetische tape plakken.
Alle relevante info staat achterop de blister (tenminste bij Bosch) en zo heb je alle gegevens 'als je er tenminste behoefte aan hebt' altijd binnen handbereik.

Zoveel verschillende soorten zaagbladen gebruik ikzelf niet en op een gegeven moment weet je het dan wel. O-)
Heb alle zaagbladen zelf trouwens bij elkaar in een goed afsluitbaar en transparant diepvries doosje zitten, daar kun je meteen de losse anti-splinter plaatjes bij proppen.
Werkt voor mij al een jaar of dertig.

Het voordeel van 1 of meerdere losse doosjes is dat ik die comfortabel meeverhuis als ik een andere decoupeerzaag nodig heb.
Maar goed, het beste organiseer je zoiets uiteindelijk voor je eigen gebruik en workflow. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Verwijderd schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:01:
[...]

Met zelfklevend magneettape kun je alle kanten op en is daarmee universeler dan deze Bosch houdertjes.
Het modale zelfklevende magneetband is niet bijzonder sterk, maar deze neodymium variant doet dat stukken beter. ;)
(even naar beneden scrollen)

Magnetisch opbergen werkt fijner dan iedere keer weer een bitje uit zo'n klemmende houder te wurmen.
Nog fijner vind ik het alle bitjes "op soort geordend" in een stevige FatMax organizer oid te kiepen. :+
Dank voor de tip, die ga ik nog eens gebruiken voor een andere toepassing. Schat je in dat die variant ook 10mm boortjes houdt? En ook na het neerleggen of een val van het boxje?

Heb een hoop van soortgelijke Stanley-dozen voor schroeven/spijkers/boutjes/onderdelen, maar voor boortjes vind ik het wat aan de onhandig grote kant; ik bewaar bitjes en boren in boxjes bij voorkeur allemaal in één koffer (en de boortjes passen waarschijnlijk niet eens in de bakjes en als ik ze op maat sorteer, zit ik op één boortje per bakje).

[ Voor 7% gewijzigd door wheel op 04-12-2018 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

SpongeRob schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 12:56:
Ik heb vanmorgen een nieuwe boormachine besteld aangezien m'n huidige het heeft begeven tijdens de laatste verbouwing.
Uiteindelijk toch nog ongeveer €35,- goedkoper op de kop kunnen tikken met een black Friday aanbieding.

Het is uiteindelijk deze Bosch combihamer geworden.
Even mezelf schaamteloos gequote....
De combihamer bevalt me prima, het apparaat heeft genoeg kracht en de stofafzuiging werkt perfect.
Vergeleken met m'n ouwe trouwe (waarschijnlijk 25 jaar oude) Upat met teveel speling op de boorkop is dit een verademing, de boor gaat de muur in alsof het van boter is gemaakt. In beton heb ik nog niet geboord, maar ik verwacht dat ook dat een stukje sneller en soepeler zal gaan dan de Upat.

De enige twee nadelen welke ik heb ondervonden zijn:
1. Dat de stofafzuiger het LED licht blokkeert, dus wanneer de stofzuiger erop zit, heb je geen werklichtje van de ingebouwde LED.
2. Dat er geen snoer aan zit en je de machine dus niet even makkelijk aan het snoer naar beneden kunt laten zakken (niet goed, weet ik, maar wel makkelijk)

Al met al ben ik erg tevreden met de aankoop en voor het geld is het wat mij betreft een no-brainer.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• linp
Baytep schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 05:21:
Natuurlijk, deze foto's zijn afkomstig van een eerdere post, maar de plaatjes zijn blijkbaar geëxperieerd
.Hier alsnog een link naar deze post: linp in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qMP4fNfy/DSC08472.jpg
dit is de tekst:

d B-50, geslepen met vrije snijhoek. Voor het recht en snel zagen in dik en dun materiaal: zachthout, spaanplaat en multi- en triplex.

B-51, gefreesd en gezet. Voor het snel en zuiver zagen in dik en dun materiaal: staalplaten, buizen en profielen en aluminium.

B-52, gefreesd en gezet. Voor het snel en grof zagen in dik en dun materiaal: hout met spijkers, hout, kunststoffen, metalen platen, buizen en profielen en aluminium.

B-26, gefreesd en gezet. Voor het zagen van bochten in dik materiaal: staalplaten, aluminium, kunststoffen. Grof zagen in hardhout, hout, gelamineerd hout, multi- en triplex, hout met spijkers.

B-17, gefreesd, gezet en geslepen. Voor het snel, grof zagen van bochten in dik materiaal: hout, multi- en triplex en kunststoffen

B-8, gefreesd, gezet en geslepen. Voor het snel, grof en recht zagen in dik materiaal: hout, multi- en triplex en kunststoffen

B-27, gefreesd en gegolfd. Voor het zagen van bochten in dun materiaal: staal, RVS, aluminium, Trespa en harde kunststoffen.

B-22, gefreesd en gegolfd. Voor het recht zagen in dun materiaal: staal, RVS, aluminium, Trespa en harde kunststoffen.

L-10,
151 mm lang gefreesd, gezet en geslepen. Voor het grof en recht zagen in dik materiaal: hout, multi- en triplex en kunststoffen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• linp
Dank voor de tip, die ga ik nog eens gebruiken voor een andere toepassing. Schat je in dat die variant ook 10mm boortjes houdt? En ook na het neerleggen of een val van het boxje?
Ik heb het net even voor je geprobeerd op de dubbele rij tape die op de foto ziet; boortjes houden daar dus niet op.
Vergeleken met de zaagjes is uiteraard het contactoppervlak miniem bij een ronde boor.
Als je met magneten wilt werken is een betere oplossing zo iets als dit:
Ik heb het even getest, zo te zien kan je ook toe met een iets kleinere maat magneet.

[Video: https://imgur.com/a/ehUi9PX]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

grotius schreef op maandag 3 december 2018 @ 20:34:
Dank voor alle tips. Ik hou de websites in de gaten. Voor wat betreft de frees (accu) en invalcircelzaag neig ik naar makita

Hebben jullie ervaringen met de schuurmachines van makita (t.o.v. festool).

Qua stofzuiger. Ik heb me eigenlijk nooit gerealiseerd maar ik kan hier natuurlijk gewoon de merken door elkaar halen (makita machines, festool stofzuiger of omgedraaid.
Ik heb onlangs deze aangeschaft:
https://www.karwei.nl/ass...machine-bo5030k/p/B511308

Ik ben een paar bedden, een bureau en een boekenkast van steigerhout aan het maken.

Mijn leidinggevende vond het nodig ongeschuurd hout te bestellen dus moest ik wel een goede schuurmachine kopen. 8)

Ook heb ik meteen een blauwe bosch gks-165 aangeschaft voor weinig. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Hoe universeel zijn dit soort schroevenstrips?
https://www.ecotools.nl/1...-3-9-x-25-mm-grove-draad/

Mijn Makita snelschroever is eindelijk verstuurd en nu moet ik nog schroeven hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeff, echt een gewetensvraag. :P

Voor gipsplaat vind ik het kopje van een 3.9x25mm schroef aan de miezerige kant, de lengte trouwens ook.
Misschien is het ruim genoeg, maar ik pak toch liever 5x30mm voor een gipsschroef, die heeft tenminste draagkracht.
sjnelle schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:34:
Iemand ervaring met deze adereindhuls tangen
Of toch maar voor een knipex gaan
Ik gebruik zowel deze budget versies (vierkant en hex) als deze overpriced knipex varianten en vind die budget Preciva tools eigenlijk uitstekende waar voor het geld. :Y

Je moet wel even een testkrimp maken met een adereindhuls op de betreffende doelkabel en goed checken of die uit elkaar kunnen worden getrokken.
Als dat zo is, dan moet je de krimpkracht van de tang even nastellen via het geborgde draaiwieltje.
De passing huls en ader moet al meteen zo strak mogelijk passend zijn.

Bij mijn krimptangen bleek dit nastellen niet nodig en de gemaakte 'krimpen' zitten als een huis. _/-\o_

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2018 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Verwijderd schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:07:
[...]

Oeff, echt een gewetensvraag. :P

Voor gipsplaat vind ik het kopje van een 3.9x25mm schroef aan de miezerige kant, de lengte trouwens ook.
Misschien is het ruim genoeg, maar ik pak toch liever 5x30mm voor een gipsschroef, die heeft tenminste draagkracht.
Het gaat me om de strip: past dat op mijn makita machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:15:
[...]
Het gaat me om de strip: past dat op mijn makita machine?
Ahh, my bad. :F

Nu pas snap ik je vraag, maar kun je die niet beter meteen aan EcoTools stellen??
Weten zij vast beter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Die zijn niet om 23:15 aan het werk :P

Ik stuur ze ff een berichtje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-08 19:04
Raymond schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 23:17:

Ik stuur ze ff een berichtje :)
Een collega heeft zn hele huis met die schroeven en een makita machine gedaan. Moet passen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:40

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter

Even een huishoudelijke mededeling:

Met de nieuwe pinfunctie op het forum kunnen uitzonderlijk nuttige posts nu gepind worden in het topic:

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/2002349497.png

Laat maar even weten, desnoods via DM (mag ook aan @McGryphon , @henkie196 , of er posts met goede info in het topic staan die je graag gepind zou zien.

Mede mogelijk gemaakt door @Uncle Mel

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 05-12-2018 09:23 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-08 22:29
Raymond schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:54:

Mijn Makita snelschroever is eindelijk verstuurd en nu moet ik nog schroeven hebben :P
Dit is toch gewoon een standaard strip zoals Kelfort ze ook verkoopt? Ik heb in ieder geval mijn hele woning met 2 dozen van die kelfort (wel 3.9 x 35...) en een makita 14.4 schroefmachine gedaan.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 23:17:
Je buren worden toch niet blij als je 's nachts aan het schroeven slaat. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-08 13:47
Raymond schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:54:

Hier ook mijn halve huis van gipsplaten voorzien met een Makita schroefmachine en schroeven van Ecotools! d:)b

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45
Verwijderd schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:57:
[...]

Je buren worden toch niet blij als je 's nachts aan het schroeven slaat. ;)
Een pagina terug had hij het over met de hand schroeven, dus dat kan hij heel stilletjes.

En zo'n strip past altijd op een schroevendraaier.

[ Voor 8% gewijzigd door Framoes op 05-12-2018 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:09:
[...]
Een pagina terug had hij het over met de hand schroeven, dus dat kan hij heel stilletjes.
En zo'n strip past altijd op een schroevendraaier.
Ahh, my bad again.
Ik dacht echt even dat hij "elektrisch" wilde gaan schroeven. :+

Nu maar hopen dat hij geen blaren oploopt (want wie 'handschroeft' er nu nog??) en midden in de nacht hard gaat vloeken.
Vooral buren met licht slapende kinderen zijn daar erg gevoelig voor.

Als klussende man kun je tegenwoordig ook nergens meer terecht. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 09:56
Verwijderd schreef op woensdag 5 december 2018 @ 19:42:
[...]

Ahh, my bad again.
Ik dacht echt even dat hij "elektrisch" wilde gaan schroeven. :+

Nu maar hopen dat hij geen blaren oploopt (want wie 'handschroeft' er nu nog??) en midden in de nacht hard gaat vloeken.
Vooral buren met licht slapende kinderen zijn daar erg gevoelig voor.

Als klussende man kun je tegenwoordig ook nergens meer terecht. :P
Afgelopen nacht tot een uur of 2 aan het klussen geweest, als klussende man ben ik erg blij met een vrijstaand huis, grote schuur en geen directe buren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asyl
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-02-2024
Vandaag al ff met de nog nieuw uit te komen Festool midi stofzuiger kunnen spelen. Met super functiontioneel blue-tooth technologie. Zit ik thuis nog met die domme Kärcher wd5 te werken. De kerstman maar eens lief aankijken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idanue schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:00:
[...]
Afgelopen nacht tot een uur of 2 aan het klussen geweest, als klussende man ben ik erg blij met een vrijstaand huis, grote schuur en geen directe buren. :P
Tis hier 's nachts zo akelig stil, dat als 100m verderop een schuur/staldeur dichtgaat je rechtop in bed zit. :P

Ik probeer mijn klussende karma maar niet uit rond dat tijdstip, net iets teveel mensen met 'grof gereedschap' in de buurt die je de groeten komen doen.
Een tosti ijzer haal ik op zo'n moment nog wel uit elkaar, maar de nieuwe bovenfrees of invalzaag uitproberen toch maar niet. :+

Geluid draagt al snel verder dan twee vrijstaande huizen van elkaar staan. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2018 16:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grotius
Dank voor alle tips. Mede dankzij jullie heb ik een paar knopen doorgehakt. De gereedschapswinkel bij mij in de buurt die werd aangeraden is top. Uiteindelijk heb ik de festools verkocht en het volgende aangeschaft:

Stofzuiger: Starmix L-1235 premium
Invalcircelzaag: Mafell MT55CC midi max + F 160 lineaal
Decoupeer: Mafell P1CC
Schuurmachine: mijn oude festool DTS400 heb ik gehouden en na laten kijken

Nu ga ik me richten op een zaagtafel, afkortzaag en freesmachine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04:34
grotius schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:52:
Dank voor alle tips. Mede dankzij jullie heb ik een paar knopen doorgehakt. De gereedschapswinkel bij mij in de buurt die werd aangeraden is top. Uiteindelijk heb ik de festools verkocht en het volgende aangeschaft:

Kruis? Een topzaak!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotius
Het gaat idd om kruis, heel fijn om zo’n zaak in de buurt te hebben vlakvoor een grote verbouwing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linp
De zaagtafel van Lidl wordt nu aangeboden voor 75 euro, inclusief twee hm zaagbladen.
Voor dit geld kon ik het niet laten gaan!
ik vroeg me af of er medetweakers zijn die deze zelfde zaag verbeterd hebben, dus wat zijn de belangrijkste dingen die je meteen moet veranderen

Uiteraard zijn er talloze YouTube video's te zien over tafelzaagverbeteringen.

Wat ik vooral zou willen weten is hoe mensen het hoogteverlies oplossen, hij zaagt tot 73 mm, dus alle materiaal wat je hier bovenop legt zorgt er uiteraard voor dat de zaaghoogte wordt verkleind.

EDIT:
Ik heb hem net uit de doos gehaald en zie dat het bovenblad er makkelijk af kan, dit is 11,4 mm dik.
In plaats daarvan komt er een trespa plaat op van 118 × 153 c x 11 mm dik.
Dus ik win zelfs nog 4 mm.
Een project voor de verloren uurtjes.

[ Voor 17% gewijzigd door linp op 10-12-2018 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grotius schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:52:
......

Hallo, je pakt het wel meteen goed aan. _/-\o_

Nu ben ik in Starmix niet zo goed thuis, maar toen ik info zocht over jouw Starmix L-1235 premium vond ik alleen deze link naar Duitsland, wat een ander model is.
Ook bij Kruis.nl zie ik hem niet terug. :?

Ben nu wel benieuwd waar je de zuiger hebt gekocht, wat die kostte en wat je overwegingen waren voor dit model te gaan?? O-)

De Duitse site is een beetje een doolhof eerlijk gezegd en je komt er amper achter wat de echte verschillen tussen de modellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Twee van mijn 3Ah 18V makita accu's komen uit 2008 en lijken nu toch duidelijk een beetje moe te worden. Is niet erg, die hebben hun geld wel opgebracht :D

Nu ff op zoek waar geschikt een nieuwe accu te krijgen is. Amazon heeft de 5Ah voor 65 euro, ik zal eens ff zoeken of het ergens anders nog voor minder te krijgen is.

En ik ga ook eens googlen hoe goed het te doen is om zelf de cellen van de accu te vervangen. Misschien is dat ook wel lonend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotius
Verwijderd schreef op zondag 9 december 2018 @ 18:53:
[...]

Hallo, je pakt het wel meteen goed aan. _/-\o_

Nu ben ik in Starmix niet zo goed thuis, maar toen ik info zocht over jouw Starmix L-1235 premium vond ik alleen deze link naar Duitsland, wat een ander model is.
Ook bij Kruis.nl zie ik hem niet terug. :?

Ben nu wel benieuwd waar je de zuiger hebt gekocht, wat die kostte en wat je overwegingen waren voor dit model te gaan?? O-)
Het was een typefout. Ik heb de L-1635 premium. Hij was bij Breur in de aanbieding: 640 inclusief een starbox (systainer) met 5 extra stofzakken. Voor dat bedrag kon ik hem niet laten liggen. De 1635 kwam erg goed uit de reviews en had tno stickers voor stofvrij werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:58:
Twee van mijn 3Ah 18V makita accu's komen uit 2008 en lijken nu toch duidelijk een beetje moe te worden. Is niet erg, die hebben hun geld wel opgebracht :D

Nu ff op zoek waar geschikt een nieuwe accu te krijgen is. Amazon heeft de 5Ah voor 65 euro, ik zal eens ff zoeken of het ergens anders nog voor minder te krijgen is.

En ik ga ook eens googlen hoe goed het te doen is om zelf de cellen van de accu te vervangen. Misschien is dat ook wel lonend.
ik zit al een tijdje te twijfelen om zo'n china kloon van amazon af te halen.

https://www.amazon.de/LiB...8-24&keywords=makita+accu

Zoiets dus.1 zo'n ding is nog geen 3 tientjes. Behalve de accu zelf kan er weinig stuk gaan verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Verwijderd schreef op zondag 9 december 2018 @ 22:18:
[...]

ik zit al een tijdje te twijfelen om zo'n china kloon van amazon af te halen.

https://www.amazon.de/LiB...8-24&keywords=makita+accu

Zoiets dus.1 zo'n ding is nog geen 3 tientjes. Behalve de accu zelf kan er weinig stuk gaan verder.
Is idd geen geld om eens te proberen.

Ik dacht met een uurtje huisvlijt en 10 van deze batterijen kom je ook al een heel end. Volgens mij zijn het vergelijkbare cellen met die erin zitten, iets meer capaciteit. Dus het wordt dan een 4,2Ah accu. Geen idee of het werkt, maar lijkt me de moeite van het proberen wel waard. Krijgen de batterijen een tweede leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021

Heb dit een jaar of zes geleden gedaan met een NiCD accu, 13 cellen. Gesoldeerd. Is wel lastig solderen, want warmte vloeit heel snel de cel in. Lithiumcellen zijn daar nog veel gevoeliger voor. Puntlassen heeft de voorkeur... maar dat heb ik niet :P

Lithiumcellen reageren ook wat agressiever wanneer ze mishandeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik weet het. Ook al eens naar gekeken. Maar dat is weer 100 euro voor iets waar ik eens in de twee-drie jaar een toepassing voor heb.

Dat gezegd hebbende liggen er acht 20700 cellen te wachten om twee batterypacks te vormen, en ik schuif het soldeerprojectje al een half jaar voor me uit. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
linp schreef op zondag 9 december 2018 @ 18:30:
De zaagtafel van Lidl wordt nu aangeboden voor 75 euro, inclusief twee hm zaagbladen.
ik vroeg me af of er medetweakers zijn die deze zelfde zaag verbeterd hebben, dus wat zijn de belangrijkste dingen die je meteen moet veranderen

Wat ik vooral zou willen weten is hoe mensen het hoogteverlies oplossen, hij zaagt tot 73 mm, dus alle materiaal wat je hier bovenop legt zorgt er uiteraard voor dat de zaaghoogte wordt verkleind.
In ieder geval niet zagen zoals het vrouw in de laatste foto :( met parallelgeleider en verstekgeleider tegelijk is vragen om ongelukken (kickback). Zorg ervoor dat zaag en parallelgeleider ook echt parallel staan. Deze pensionado neemt de tijd om alles uit te leggen :-)

Voor wie filmpjes gaat zoeken op Youtube over kickback: meeste Amerikanen gebruiken geen spouwmessen. Veel video's vallen in die categorie: 'Ik Had Geen Spouwmes En Wat Er Toen Gebeurde Zal Je Verbazen' ;-)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
In ieder geval niet zagen zoals het vrouw in de laatste foto :( met parallelgeleider en verstekgeleider tegelijk is vragen om ongelukken (kickback). Zorg ervoor dat zaag en parallelgeleider ook echt parallel staan. Deze pensionado neemt de tijd om alles uit te leggen :-)
Hij neemt inderdaad rustig de tijd om het te demonstreren, ook zijn andere video Actual Kickback (in Slow Motion), & How to Prevent It is instructief.
Ik heb wel wat ervaring met zaagtafel's in een timmerwerkplaats. ( Alweer enige tijd terug), het is altijd goed om even stil te staan bij de gevaren.
In ieder geval is zagen zonder een spouwmes niet zo'n goed idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-08 21:13
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst m'n Makita DHS680 accucirkelzaag gebruikt icm een geleiderail om wat 18mm spaanplaat platen (met melamine laag) te zagen voor een inbouwkast. Opzich werkte het prima, maar ik begin toch wel een beetje spijt te krijgen van het feit dat ik geen SP6000J heb gekocht.

De adapter die je nodig hebt bij de cirkelzaag is redelijk 'vrij' in te stellen als je hem aan de machine koppelt, ik heb niet echt het idee dat je dat ding echt 100% parallel aan je zaag kan stellen. Ook lijkt hij behoorlijk wat speling te hebben (ook bij het aandraaien van de knoppen). Dat zie ik ook aan de rubberen strip, die na een aantal keer zagen gewoon niet meer recht is, maar af en toe golft. Ik doe echt geen gekke dingen en hij lijkt er gewoon strak op te staan, maar toch gaat het niet altijd even goed. Zagen doe ik op een bedje van piepschuim zodat de platen helemaal ondersteund en recht liggen.

Ander nadeel is dat je altijd voor de plaat je zaag op de rail moet zetten. Anders dan bij de invalzaag, moet je de plaat namelijk echt vanaf de zijkant inzagen. Dat gaat ten koste van de effectieve lengte van je rail, en is ook niet handig met het plaatsen van de rail, die heeft namelijk de neiging om te kantelen door het gewicht.

De zaag is fantastisch voor het afkorten van balken en werk wat je zonder geleiderail doet. Ook bij het maken van een schutting in de tuin volgend jaar zal dat ding erg handig worden. Maar voor het heel secuur zagen van plaatmateriaal zou ik iedereen toch eerder de invalzaag aanraden ipv een normale cirkelzaag + adapter. Ook omdat die adapter ook weer een goeie 40 knaken kost...

Overigens zijn mijn zaagsnedes 'best netjes' en recht genoeg voor mijn doeleinden. Maar ik had er iets meer van verwacht :) .

[ Voor 3% gewijzigd door TheJVH op 10-12-2018 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:40
Ben nu in de markt voor een kruislijn laser.

Heeft iemand goede tips? Ik heb weleens een Bosch groen geleend, en voor binnen was dat eigenlijk perfect. Wil hem eigenlijk ook buiten kunnen gebruiken.

Aliexpress zag ik in het vorige topic voorbij komen, maar kon niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:40
Maeslant schreef op maandag 10 december 2018 @ 15:50:

Heeft iemand goede tips? Ik heb weleens een Bosch groen geleend, en voor binnen was dat eigenlijk perfect. Wil hem eigenlijk ook buiten kunnen gebruiken.

Ik heb er één van Kaitian op Ali besteld, die doet de truc bij mij perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel

Ik heb op zich goede ervaringen met de Bosch Blauw GLL 3-50 (buiten beperkter dan binnen, uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Hoogte is met mijn zaagtafel (bosch pts 10, 75mm dikte) nooit de limiet geweest, zaag er met name dun materiaal mee. Voor dikker spul zoals een balkje gebruik ik de afkortzaag en voordat ik die had pakte ik een eenvoudige cirkelzaag of handzaag. Grote maten gebruik je zelden voor fijn werk (meubels), maar eerder voor constructies waar het allemaal niet op de mm neerkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
[b]Firestorm in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"Firestorm schreef op maandag 10 december 2018 @
Hoogte is met mijn zaagtafel (bosch pts 10, 75mm dikte) nooit de limiet geweest, zaag er met name dun materiaal mee. Voor dikker spul zoals een balkje gebruik ik de afkortzaag en voordat ik die had pakte ik een eenvoudige cirkelzaag of handzaag. Grote maten gebruik je zelden voor fijn werk (meubels), maar eerder voor constructies waar het allemaal niet op de mm neerkomt.
I doel specifiek op schulpen van balken, dit is erg lastig met m'n cirkelzaag.
Maar je kan natuurlijk altijd van twee kanten inzagen, al is dit minder accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp

EDIT:
Ik heb hem net uit de doos gehaald en zie dat het bovenblad er makkelijk af kan, dit is 11,4 mm dik.
Een project voor de verloren uurtjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
...
Als je het doet: maak er een filmpje of tweakblog van aub :)
Ga je het BMS bordje dan vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Juup schreef op maandag 10 december 2018 @ 23:21:
[...]

Als je het doet: maak er een filmpje of tweakblog van aub :)
Ga je het BMS bordje dan vervangen?
Denk het niet, die werkt nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Err... had Makita niet zo'n rare truc waarbij het aantal laadcycli van de cellen werd bijgehouden oid?
Ik meen me te herinneren dat:
- Het BMS continu van spanning moet zijn voorzien anders self-destruct
- Als het BMS besluit dat 1 cel niet goed meer is dan blijft dat zo, ook na vervanging van de cel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

linp schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:32:
[...]
Helaas is 11,4mm min 11mm slechts 0,4mm aan verschil. 8)

Maar alle beetjes helpen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
Onder het mom van zelf gereedschap maken een vraag;

Ik ben bezig met een cycloon bouwen voor mijn stofzuiger en kom nu toe aan extra slang en verloopstukken. Het moet van 50mm (binnen) naar 40mm (buiten).
Baptist heeft zoals altijd weer de oplossing maar nogal prijzig 16 euro voor een stukje kunstof...

Kan ik zoiets gebruiken? https://pvcbuis.com/pvc-l...50mm-x-lijmmof-40mm-prod/

Tips voor goede, betaalbare slang zijn ook welkom trouwens. Meeste machines kunnen wel overweg met de 40mm (buiten) merk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Dzine op 12-12-2018 11:47 . Reden: Correcte alternatief ]

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Juup schreef op maandag 10 december 2018 @ 23:51:
[...]

Err... had Makita niet zo'n rare truc waarbij het aantal laadcycli van de cellen werd bijgehouden oid?
Ik meen me te herinneren dat:
- Het BMS continu van spanning moet zijn voorzien anders self-destruct
- Als het BMS besluit dat 1 cel niet goed meer is dan blijft dat zo, ook na vervanging van de cel.
Dat zou kunnen. Volgens mij heb ik een youtube filmpje gezien waarbij het originele bord werd herbruikt, na het vervangen van de twee eerste cellen.

Ik heb er weinig vertrouwen in als ik een chinees bordje erin moet zetten. Prijsverschil met origineel wordt dan ook wel klein (3 tientjes aan batterijen, kleine 10 euro aan bordje+kleinmateriaal. Terwijl een originele 1850B 65 euro kost. Ik heb geen zin om anderhalf uur te prutsen voor 25 euro besparing en dan een accu te hebben met chinese controller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Dzine schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:36:
Onder het mom van zelf gereedschap maken een vraag;

Ik ben bezig met een cycloon bouwen voor mijn stofzuiger en kom nu toe aan extra slang en verloopstukken. Het moet van 50mm (binnen) naar 40mm (buiten).
Baptist heeft zoals altijd weer de oplossing maar nogal prijzig 16 euro voor een stukje kunstof...

Kan ik zoiets gebruiken? https://www.baptist.nl/ho...f-152-mm-25-mm-7x-getrapt

Tips voor goede, betaalbare slang zijn ook welkom trouwens. Meeste machines kunnen wel overweg met de 40mm (buiten) merk ik.
Je alternatief verwijst naar hetzelfde product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
Heeft iemand hier ervaring met het laten repareren van (Makita) gereedschap? Onlangs heb ik een Makita HS0600 cirkelzaag aangeschaft voor de bouw van mijn tuinhuis. Het zagen van de douglas 20x20 jetsers heeft toch teveel gevraagd van de as. Er zit een ‘lichte’ slag in die de nodige vibraties veroorzaak inclusief een zaagsnede die groter wordt dan de dikte van het blad. Machine is nog bruikbaar maar voor zuivere zaagsnedes wordt de afwijking te groot. Machine was nieuw rond de 300 euro en dan rijst bij mij de vraag of repareren wel een optie is. Any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:06

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

L.N. in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2"

@L.N. heeft zijn ali-sate-ajamexpress Uber-laser getest tegenover de blauwe bosch van @Atmoz

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:06

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

detonated schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:34:
Heeft iemand hier ervaring met het laten repareren van (Makita) gereedschap? Onlangs heb ik een Makita HS0600 cirkelzaag aangeschaft voor de bouw van mijn tuinhuis. Het zagen van de douglas 20x20 jetsers heeft toch teveel gevraagd van de as. Er zit een ‘lichte’ slag in die de nodige vibraties veroorzaak inclusief een zaagsnede die groter wordt dan de dikte van het blad. Machine is nog bruikbaar maar voor zuivere zaagsnedes wordt de afwijking te groot. Machine was nieuw rond de 300 euro en dan rijst bij mij de vraag of repareren wel een optie is. Any thoughts?
https://www.makita.nl/zaa...-cirkelzaag-270-mm/?tab=4

hier de explosietekening
https://www.icmsmakita.eu...drawing/HS0600_manual.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door Fraggert op 11-12-2018 11:05 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

detonated schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:34:
Je weet zeker dat het in de as zit en niet in het blad?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Groene lasers doen het buiten iets beter, wil je hem zonder afhankelijk te zijn van de felheid van de zon buiten gebruiken zal je een ontvanger moeten hebben.

Ik heb de parkside van lidl (29 euro)
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Kruislijnlaser/p100246896

Daarnaast heb ik de leica lino 2 (150 - 200 euro)
https://www.gereedschappe...no-l2-kruislijnlaser.html

Voor het grootste deel van de werkzaamheden is de parkside prima
Voor grotere afstanden is de leica beter (minder afwijking en minder dikke lijn)
in gebruiks gemak is de leica ook beter, het multifunctionele pootje is super handig. (niet op gaan staan :'( )

Voor buiten en nog grotere afstanden gebruiken we deze (600 euro)

https://www.toolnation.nl...81-de0892g-ontvanger.html

Ik gebruik de leica het liefst, (ook buiten, gewoon wachten tot de zon minder fel is en onder gaat )
Dat gezegt hebbende is de parkside een erg goede deal en denk ik een juiste keuze voor de meeste huis tuin en keuken klusjes.
Qua gebruiks gemak zou ik eerder kiezen voor 2 goedkope lasers dan 1 dure (makkelijker punten overnemen van vloer naar plafond en visa versa) en je kan er bij serie werk 1 laten staan waar je de variable meet met de 2e 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• linp
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 00:00:
[...]

Helaas is 11,4mm min 11mm slechts 0,4mm aan verschil. 8)

Maar alle beetjes helpen. d:)b
Ja, mijn digitale hersenhelft wordt wat minder,ik merk dat ik beter altijd 2x kan meten.......
Maar m'n creatieve kant werk nog prima, die gebruik ik dan weer om de resultaten van mijn meetfouten te camoufleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:40
twain4me schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:13:
[...]

Groene lasers doen het buiten iets beter, wil je hem zonder afhankelijk te zijn van de felheid van de zon buiten gebruiken zal je een ontvanger moeten hebben.

Ik heb de parkside van lidl (29 euro)
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Kruislijnlaser/p100246896

Daarnaast heb ik de leica lino 2 (150 - 200 euro)
https://www.gereedschappe...no-l2-kruislijnlaser.html

Voor het grootste deel van de werkzaamheden is de parkside prima
Voor grotere afstanden is de leica beter (minder afwijking en minder dikke lijn)
in gebruiks gemak is de leica ook beter, het multifunctionele pootje is super handig. (niet op gaan staan :'( )

Voor buiten en nog grotere afstanden gebruiken we deze (600 euro)

https://www.toolnation.nl...81-de0892g-ontvanger.html

Ik gebruik de leica het liefst, (ook buiten, gewoon wachten tot de zon minder fel is en onder gaat )
Dat gezegt hebbende is de parkside een erg goede deal en denk ik een juiste keuze voor de meeste huis tuin en keuken klusjes.
Qua gebruiks gemak zou ik eerder kiezen voor 2 goedkope lasers dan 1 dure (makkelijker punten overnemen van vloer naar plafond en visa versa) en je kan er bij serie werk 1 laten staan waar je de variable meet met de 2e 8)
Ik heb naast mijn Chinese Kaitian ook nog zo'n Parkside ding; en hoewel ik doorgaans niets tegen Parkside heb, wil ik deze afraden; tenzij je de laser alleen voor het aftekenen van je afschot wilt gebruiken. :+
De eerste Parkside laser die ik had die vond een afwijking van 1 cm per meter wel waterpas; degene die ik kreeg na het omruilen was toch al gauw twee keer zo nauwkeurig. Als ik binnenkort weer eens naar het DHL-pakketpunt moet voor iets anders zal ik nummer 3 aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20
Ik wil een afkortzaag gaan aanschaffen, twijfel alleen tussen twee modellen:Voordeel van de eerste is dat hij tegen de muur kan staan, het uittrekmechanisme steekt niet uit. Hij is wel weer wat zwaar en heeft geen aanpasbaar toerental.

Nu zie ik overigens ook de GCM 12 SDE Professional, misschien ook een goede kandidaat?

Waar ik hem komende tijd voor wil gebruiken: laminaat, plinten, bedden (steigerhout), kasten (steigerhout), bureaus (steigerhout) en een schuur (douglas of red cedar)

Iemand ervaring met één van deze drie? Of heeft iemand een veel beter alternatief? Liefst blijf ik bij Bosch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubys
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:03
Vraagje, hebben meer mensen last van dat het gele lipje van makita accu's afbreken? Bij mij bleef bij 1 accu dat stukje hangen in de acculader en bij een andere accu zie ik al een scheurtje. Nu pakt de lader hem ook niet altijd meteen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/10m677im.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F7Hrnp0h.jpg
Pagina: 1 ... 70 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.