[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 103 Laatste
Acties:
  • 915.049 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:34
Ik heb zo’n goedkope (maar dan in rood, bij de hornbach gehaald ooit denk ik) en dat gaat prima als je even doorhebt hoe het werkt. Ik zet het mes erop, draai de buis dan een beetje zodat die ingesneden wordt en knip dan de rest door. Het ratelmechanisme werkt daarbij wel maar je moet de bekken van de tang met de hand een beetje bij elkaar houden zodat de tang het volgende stapje pakt. Werkt een stuk netter en sneller dan met een zaagje in ieder geval. Gebruik hem zo’n 7 jaar met enige regelmaat en heb niet de behoefte aan iets beters.

Ik heb nooit met een dure gewerkt dus kan verder niet vergelijken.

[ Voor 3% gewijzigd door decipherer op 22-11-2018 23:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-05 14:01

D85

Ik heb de buisschaar van Wavin aangeschaft (link), werkt erg fijn moet ik zeggen. Nette snedes zonder enige moeite. Ik gebruik hem inmiddels voornamelijk voor pvc elektrabuis, maar hij is ook perfect voor meerlagenbuis voor water of gas. Zo heb ik de tang ook leren kennen, hij kwam bij een gehuurde perstang voor waterleidingen.
Goof2000 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 22:59:
Iemand ervaring met een buis-/pijpsnijder voor PVC buizen?
Tot nu toe zaagde ik ze altijd, maar nu zag ik dat er ook speciale tangen voor zijn.

Ik heb de volgende gezien maar kan weinig ervaring vinden:
- Knipex 90 20 185 Kniptang voor slangen en buizen (https://www.amazon.de/gp/product/B005EXOOGO/)
- Rothenberger Industrial 36012 Kunststofbuisschaar (https://www.amazon.de/gp/product/B003S5PIII/)
- Buiskniptang Ø6-42mm (https://www.toolstation.nl/shop/p69222)

De eerste twee zijn van bekende merken, waarbij ik Knipex hoog aangeschreven heb staan. Maar ze zijn nog redelijk duur. De laatste is goedkoop, maar zou dat niet ongelooflijk klooien zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

mevrouw teacher zocht een nieuwe jas. Vond hem op amazon. "wil jij hem bestellen?"
Ja natuurlijk! (checkt wunschzettel)...

incoming:
Afbeeldingslocatie: https://www.knipex.com/fileadmin/site/knipex/scripts/mediando/images/KNIPEX/Produktfotos/print/3542115-02-1.jpg

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:20
PVC doe ik altijd met zo'n goedkoop ijzerzaagje:
Afbeeldingslocatie: https://mannesmanngereedschap.nl/image/cache/catalog/Handgereedschap/Handzagen/16868-500x500.jpg

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
decipherer schreef op donderdag 22 november 2018 @ 23:08:
Ik heb zo’n goedkope (maar dan in rood, bij de hornbach gehaald ooit denk ik) en dat gaat prima als je even doorhebt hoe het werkt. Ik zet het mes erop, draai de buis dan een beetje zodat die ingesneden wordt en knip dan de rest door. Het ratelmechanisme werkt daarbij wel maar je moet de bekken van de tang met de hand een beetje bij elkaar houden zodat de tang het volgende stapje pakt. Werkt een stuk netter en sneller dan met een zaagje in ieder geval. Gebruik hem zo’n 7 jaar met enige regelmaat en heb niet de behoefte aan iets beters.

Ik heb nooit met een dure gewerkt dus kan verder niet vergelijken.
Ik heb deze ervaring ook. PVC is zo hard niet en zon simpele tang snijd er zo doorheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 23:53
Ik zaag pvc buizen altijd met de afkortzaag, gaat supersnel en altijd strak recht. Ik heb ook een meerlagenbuisschaar, het is nooit in me opgekomen in daar pvc mee te knippen. Volgens mij gaat mijn schaar ook naar tot 32mm, dus misschien is dat het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 15:29
Het ligt er nogal aan of het om PVC afvoerbuizen gaat of om elektrabuizen. ;)

Afvoer zaag ik gewoon. Elektra gaat met een goedkope buisschaar van Skandia geloof ik.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
orf schreef op donderdag 22 november 2018 @ 22:29:
[...]

Inderdaad geen geld. Ik heb er wat meer voor betaald en vind het een fijne slijptol. Vooral een fijne dunne body zodat je 'm makkelijk vast kan houden. Krachtig genoeg voor de meeste klussen. Alleen de sleutel is wat minder handig.
Ook net besteld. Leuk cadeau voor een koude vrijdagochtend!

Iemand nog tips over dit kleine zijspoor. Ik ga de komende maanden klussen via mn werk. Hout zagen, vloer gieten, leidingen leggen, etc. Sportschool inrichten. Ik heb een Fristads werkbroek waar kniestukken in kunnen. Na deze eerste week wil ik die ook wel. Nog tips over welke echt lekker comfy zijn en welke niet? Niet het beste, ik blijf amateur klusser. Gisteren hele dag bakstenen gelegd op een parkeerterrein en heb geen knieën meer over nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Anoniem: 1114115 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 23:07:
[...]

Ik gebruik daar al een tijdje een plintenknipper voor. Zo’n ding van destijds bij de Action voor nog geen 2 euro.
Zo iets als deze:
https://goo.gl/images/L61xGA

Maar mocht je het vaak moeten gebruiken dan zou ik voor Knipex gaan.
Knipex is persoonlijk een favouriet merk.
Dit. Ik gebruik ook altijd een plintenknipper, en als ik 'm niet kan vinden klem ik met m'n duim een stanleymes erop, paar keer draaien, en je knakt 'm zo door exact op de snede

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-05 20:11
De Bosch GMS 120 is nu in de aanbieding bij Amazon.de €65 inc verzenden , de D-tect 120 trouwens (€170) ook maar vond ik net iets te duur worden voor mijn doel.
https://www.amazon.de/Bos...words=Bosch+GMS+120&psc=1
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/499/232/99/DV_8_6088629_01_4c_DE_20160704152733.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 07:10
Ik had gehoopt om een mooie aanbieding te vinden vandaag voor m'n eerste 18v Makita machine (DHP484xx), maar kom nu niet echt betere prijzen tegen dan gisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik heb vanmorgen een nieuwe boormachine besteld aangezien m'n huidige het heeft begeven tijdens de laatste verbouwing.
Uiteindelijk toch nog ongeveer €35,- goedkoper op de kop kunnen tikken met een black Friday aanbieding.

Het is uiteindelijk deze Bosch combihamer geworden.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:30
Raymond schreef op donderdag 22 november 2018 @ 21:42:
Bosch Professional Winkelschleifer GWS 7-125 (720 Watt, Scheiben-Ø: 125 mm, im Karton) https://www.amazon.de/dp/...sw_r_cp_apa_0qX9BbDGGB6HD

Volgens mij geen geld voor een handzaam slijpertje
Heb ‘m ook besteld. Bedankt voor de tip! Heb er eigenlijk niet direct eentje nodig maar voor 35 euro komt ‘ie vast wel een keer van pas. Zeker gezien hetgeen je bij de bouwmarkt betaald als je zo’n ding snel nodig hebt >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-05 22:22
Bosch Professional Winkelschleifer GWS 7-125 (720 Watt, Scheiben-Ø: 125 mm, im Karton) https://www.amazon.de/dp/...sw_r_cp_apa_0qX9BbDGGB6HD

Gisteren al gezien dat je dit gepost had, toen al een mwuaaaah gevoel.. Nu uiteindelijk toch besteld, terwijl ik momenteel geen idee heb voor wat ik dit zou gebruiken :+

Echter weet ik wel dat in de nabije toekomst van pas zal komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-05 22:20
Vandaag maar toch een 18v machine gekocht voor naast mijn 12v. Deze is het geworden
https://www.amazon.de/Bos...d8_NA&smid=A3JWKAKR8XB7XF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

TheJVH schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:47:

Hier worden alle brushless accu(klop)boormachines met elkaar vergeleken, best interessant. Ook het overzicht van alle machines bij elkaar is interessant, zie je goed het verschil in formaat!
Het eerste wat mij opvalt is dat bijna geen enkel gat of schroef haaks het materiaal ingaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UwrDYmkJAQvILVyMZRgYZ6Gh/full.png

Met haaks hulplijntje. Wat een prutser, alles schots en scheef :+

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:04

Reinier

\o/

jichem schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 13:58:
Vandaag maar toch een 18v machine gekocht voor naast mijn 12v. Deze is het geworden
https://www.amazon.de/Bos...d8_NA&smid=A3JWKAKR8XB7XF
Ik zit al een hele tijd op een GSR 18V-60 FC te azen, maar die wil maar niet onder de €235 duiken (zonder accu's). Dus toch ook maar voor deze gegaan.
Uiteindelijk betaal je vanwege Amazons ondoorzichtige prijzenmagie geen €154,99 maar €154,44. Ik snap dat nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 15:47

Ook maar besteld. Niet nodig, maar voor deze prijs heb ik 'm graag bij de hand voor het geval dat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 11:04
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 01:11:
[...]

Het is een bejaarde grap, maar een kg lood is ook vandaag nog steeds precies even zwaar als een kg veren. :Y)

Uit welk tijdperk de hamerboor technologie stamt doet er niet zoveel toe, de harde specs vermelden hier 1,5J versus 1,2J slagkracht en dat is precies 20% verschil. ;)
En dat verschil merk je wel degelijk.

Tenminste als deze specs werkelijk kloppen, het verschil kan dus iets groter uitvallen, maar ook iets kleiner zijn.

[...]

Dat is inderdaad een aantrekkelijk alternatief.

Heb zelf oa de 2x18V DHR264ZJ, maar dat is best een zware jongen.
Voor allround werk is jouw lichtere DHR243Z meer geschikt als je het bij ëén (accu) machine wilt houden.

[...]

Mooie machine met wat kwaliteitsprobleempjes:
amazon.de/product-reviews

In deze ~€200-€250 categorie hebben zowel Metabo als Bosch uitstekende, sterke en betaalbare alternatieven met een misschien iets betere reputatie. _/-\o_
Even een oude vraag oprakelen van mezelf, over een Makita 18V hamerboor vs. een oude bedrade Bosch.
Vandaag heb ik een tijd gewerkt met een Makita DHR164 in beton (14,4V / 1,3J), en ik vond dat geen vooruitgang vergeleken met mijn oude Bosch.
(het besluit om de Bosch te houden had ik al genomen overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Reinier schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:32:
[...]

Ik zit al een hele tijd op een GSR 18V-60 FC te azen, maar die wil maar niet onder de €235 duiken (zonder accu's). Dus toch ook maar voor deze gegaan.
Uiteindelijk betaal je vanwege Amazons ondoorzichtige prijzenmagie geen €154,99 maar €154,44. Ik snap dat nooit :P
Volgens mij staat hij nu op Amazon voor 234!

Linkje

Ik twijfel zelf nog tussen de 12v flexiclick of de 18v flexiclick...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ja, 234 en een beetje, daaromheen schommelt-ie al een tijdje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theophillius
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-02-2024
Als starter ben ik langzamerhand mijn eigen gereedschap collectie aan het opbouwen. Ik kon en kan altijd alles van mijn vader lenen maar met binnenkort weer een verhuizing op het oog lijkt het me een mooi moment om ook een accu schroef/boormachine aan te schaffen. Ik heb natuurlijk al veel op dit forum gelezen en zelf het nodige onderzoek gedaan.

In eerste instantie leek het me leuk om een comboset aan te schaffen van een A-merk maar bij nader inzien zitten hier toch wat haken en ogen aan en lijkt het me beter om losse onderdelen bij elkaar te zoeken. Ik merk dat ik erg neig naar Bosch Blauw producten. Ik ben gewend om met Bosch groen producten van mijn vader te werken wat altijd goed is bevallen maar hou toch wel heel erg van degelijk spul dus waarom geen Bosch Blauw als de prijs het toelaat.

Dan nu mijn vragen:

1: Kan iemand mij het concrete verschil uitleggen tussen de GSR 12V-15 en GSR 12V-20?
2: Wat is het voordeel van de GSR 12V-15 tov GSB 12V-15?
3: Ik ben de Bosch PSR 14.4 LI-2 van mijn vader gewend. Gaat een GSR 12V dan erg slapjes aanvoelen qua power?
4: Zijn er machines waar ik nog naar moet kijken gezien de machines die ik hierboven noem?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:22

WouterB

3680 Wp

theophillius schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:31:

Dan nu mijn vragen:

1: Kan iemand mij het concrete verschil uitleggen tussen de GSR 12V-15 en GSR 12V-20?
2: Wat is het voordeel van de GSR 12V-15 tov GSB 12V-15?
3: Ik ben de Bosch PSR 14.4 LI-2 van mijn vader gewend. Gaat een GSR 12V dan erg slapjes aanvoelen qua power?
4: Zijn er machines waar ik nog naar moet kijken gezien de machines die ik hierboven noem?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties :-)
1 de 20 is iets minder sterk (max 20 nm) en koolborstelloos. Wel zuiniger, dus je accu gaat langer mee. Meer echt alleen een schroefmachine denk ik.
2 GSB is een klopboor, kun je mee in baksteen boren icm een steenboor. Al kun je dat vaak met een multicut boortje en een GSR ook. Mijn mening maakt het klopmechanisme de GSB duurder zwaarder en minder nauwkeurig, dus ik zou het niet doen
3 nee, ze zijn even sterk (30nm)
4 Metabo heeft vergelijkbare machines, verder hebben alle andere A-merken ook wel een 12/10.8v accuboor. Voordeel van Bosch is een vrij uitgebreid ecosysteem op 12v

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

theophillius schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:31:
...........
Vergelijk in de specs van beide machines zelf het koppel/torque eens, dat in Nm wordt opgegeven en je weet meteen het echte antwoord. :P
Als je met de groene Bosch lijn al tevreden was, dan staken hier de stemmen. :z
Grapje.

Je argument voor Bosch te gaan is wat aan de dunne kant, er is weinig mis met Bosch blauw, maar er is gelukkig meer onder de zon. _/-\o_
Bedenk eens rustig wat je in de nabije toekomst nog meer aan accu-machines zou willen aanschaffen en check dan bij wie je dan het beste af bent.

Zo ben ik ooit langdurig met Hitachi in zee gegaan en toen zij niet langer naadloos in mijn behoefte konden voorzien, ben ik naar Makita overgestapt.
Ik sluit geen enkel A-merk uit, maar als je eenmaal voor een 18V eco-systeem hebt gekozen, dan is het wel zo rationeel daar op verder te bouwen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theophillius
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-02-2024
Dank voor jullie reactie. Ik heb inmiddels de Nm gecheckt en zie dat die Bosch PSR 14.4 40 Nm heeft. Dus die zal wel iets krachtiger zijn.

Het is inderdaad geen krachtige onderbouwing maar meer een onderbuik gevoel op basis van wat ik heb gezien. Qua lijn hebben ze voor mij in ieder geval voldoende om huis, tuin en keuken klussen uit te voeren en hier en daar een hobby projectje te doen.

Ik kwam deze set tegen op Amazon. Lijkt me een leuk prijsje voor een leuke startersset. Uiteindelijk zal er in ieder geval nog een klopboor en schuurmachine bij moeten komen en dan kom ik een heel eind denk ik. :)

[ Voor 18% gewijzigd door theophillius op 23-11-2018 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-05 22:20
Reinier schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:32:
[...]

Ik had ook naar andere versies gekeken. Maar vond dit een mooie aanbieding. Die korting is ivm btw etc. Maar ik ben tot nu toe uiteindelijk altijd goedkoper uit geweest dan op het moment dat ik he in de winkel wagen deed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 08-01 13:03
jichem schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 18:05:
[...]

Ik had ook naar andere versies gekeken. Maar vond dit een mooie aanbieding. Die korting is ivm btw etc. Maar ik ben tot nu toe uiteindelijk altijd goedkoper uit geweest dan op het moment dat ik he in de winkel wagen deed
Van de week ook besteld bij svh32.de met korting voor 234. Supersnelle levering trouwens woensdag besteld donderdag in huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

theophillius schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 17:10:
[.....]
Ik kwam deze set tegen op Amazon. Lijkt me een leuk prijsje voor een leuke startersset. Uiteindelijk zal er in ieder geval nog een klopboor en schuurmachine bij moeten komen en dan kom ik een heel eind denk ik. :)
De set waar je nu naar verwijst heeft geen 18V, maar 'slechts' 10.8V.
Voor "er bij" zou ik dat naast krachtiger machines geen enkel punt vinden, maar wél als dit je enige machines worden. ;)

Met wat zwaarder werk loop je met deze lichte 10.8V machines snel tegen logistieke beperkingen op. :P
Dat is hier een pagina terug ook al aan de orde geweest, lees dat zelf eens terug.

Met de toch wel beperkte 30Nm voor de schroefmachine kom je voor modale toepassingen best een eind, maar grotere en/of langere schroeven ga je hier niet lekker mee doen.
Dat trekt zo'n kleine schroefmachine niet, of niet met plezier (en zeker niet lang).

Kies dan liever een 18V machine met een wat hoger koppel van ~60Nm à 70Nm, die kunnen beduidend meer hebben en zijn nog steeds redelijk compact en goed hanteerbaar te noemen.
Dit bereik in koppel (~70Nm) is beduidend meer allround.
En ja, ook die iets zwaardere machines hebben hun logische beperkingen, maar je legt de lat er wel een stuk hoger mee.

Wij hebben hier het luxeprobleem uit meerdere machines te kunnen kiezen die nog zwaarder zijn en ook nog uit te kunnen wijken naar slagschroevendraaiers, maar als je zo'n arsenaal niet constant mee wilt slepen dan kies je beter 1 machine waarmee je zo ongeveer alles kunt doen.
Nu bestaat die machine niet, maar een accu-schroefmachine met een sweetspot van ~60Nm à 70Nm aan koppel komt er wel heel dicht bij. :+

Voor een decoupeerzaag hetzelfde, zo'n machine vraagt al snel meer power dan 10.8V aan fut kan leveren en de magere 2Ah accu slurpt zo'n kleine zaagmachine best snel leeg.
Kies dan vooral een decoupeer waar je echt iets mee kan zagen, zoals een meer potente 18V, of kies er een met een oldschool en beproefd 230V snoer. ;)

Voor je schuurmachine zou ik zeker iets met een 230V snoer kiezen en ik zou "de klopboor" door een echte hamerboor vervangen. ;)
Dat zijn echt twee verschillende machines, maar met een hamerboor kun je ook beton te lijf zonder je boren te slopen.

Een schuurmachine heeft als het goed is sowieso een slang voor een gezonde stofafzuiging hangen en daar kan dan het 230V snoer ook nog wel bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik heb liever een handzame lichte machine waarmee ik 98% van de klussen uit de hand kan doen en voor die doodenkele keer dat ik jetsers van schroeven moet doen of een speed-/gatenboor pak ik wel een machine met een snoer. Anders heb je 98% van de tijd een te zware lompe accuboor in je handen, ik vind dat zelf zeer onprettig zeker wanneer ik boven mijn hoofd werk. Als je nou regelmatig terrassen bouwt of houtskeletten maakt is het een ander verhaal maar ik durf te stellen dat voor de gemiddelde huis- tuin- en keukenklusser een 18v machine overgedimensioneerd is.
Ben voor wandjes ook overgestapt van hout naar metalstud en het aantal keer per jaar dat ik het met een 10,8 machine niet af kan is op 1 hand te tellen.

Kortom ik beweer precies het tegenovergestelde van de post hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ASW1 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 09:36:
......
Als je nou regelmatig terrassen bouwt of houtskeletten maakt is het een ander verhaal maar ik durf te stellen dat voor de gemiddelde huis- tuin- en keukenklusser een 18v machine overgedimensioneerd is.
Ik weet niet hoe goed je geïnformeerd bent, maar in de 18V categorie zitten machines van ~1.6kg tot zowat 3.00kg (inclusief accu), dat is nogal een verschil.

Heb zelf ook een paar van die supercompacte 10.8V schroefmachientjes en hoewel je daar inderdaad een plezierig eind mee komt (dat ontken ik niet) hebben die vlieggewicht kabouters wel hun logische grenzen. ;)
Dat is nu precies de clou van mijn bovenstaande "betoog".

En ja, ook ik pak natuurlijk het liefste de meest compacte en lichte machine en zoals ik al eerder schreef, is dat met meerdere machines binnen bereik een luxe-probleem.
Vandaar het geheel vrijblijvende idee dan beter voor de gulden middenweg te gaan als je het per se bij 1 machine wilt houden.
Maar tweakers slechts 1 machine aanbevelen valt geheel buiten de scope van dit topic. 8)

Ik pak voor net iets meer fut in ieder geval graag mijn Makita DDF482 die zowel compact, sterk als licht is, maar over die kwalificaties kun je natuurlijk van mening verschillen.
Vergelijkbare machines vind je trouwens ook bij Bosch/Metabo/DeWalt/Hitachi terug, je mag dus aannemen dat deze gewichtsklasse wel in een behoefte voorziet.

Feit is dat m'n 10.8V Metabo met 0.9kg een slordige 7 onsjes lichter is, maar die compactheid gaat wel ten koste van de power die ik in ieder geval best vaak nodig heb.
Met beide machines lukt het mij nog wel om een dagje boven het hoofd te werken en wees eerlijk, drink jij nooit even relaxed tussendoor?? :+
Kortom ik beweer precies het tegenovergestelde van de post hierboven.
Ik geloof dat wij het minder oneens zijn dan je nu doet voorkomen, maar misschien wil je wel iets preciezer quoten. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 24-11-2018 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:23
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:26:
[...]

Ik weet niet hoe goed je geïnformeerd bent, maar in de 18V categorie zitten machines van ~1.6kg tot zowat 3.00kg (inclusief accu), dat is nogal een verschil.

Heb zelf ook een paar van die supercompacte 10.8V schroefmachientjes en hoewel je daar inderdaad een plezierig eind mee komt (dat ontken ik niet) hebben die vlieggewicht kabouters wel hun logische grenzen. ;)
Dat is nu precies de clou van mijn bovenstaande "betoog".

En ja, ook ik pak natuurlijk het liefste de meest compacte en lichte machine en zoals ik al eerder schreef, is dat met meerdere machines binnen bereik een luxe-probleem.
Vandaar het geheel vrijblijvende idee dan beter voor de gulden middenweg te gaan als je het per se bij 1 machine wilt houden.
Maar tweakers slechts 1 machine aanbevelen valt geheel buiten de scope van dit topic. 8)

Ik pak voor net iets meer fut in ieder geval graag mijn Makita DDF482 die zowel compact, sterk als licht is, maar over die kwalificaties kun je natuurlijk van mening verschillen.

Feit is dat m'n 10.8V Metabo met 0.9kg een slordige 7 onsjes lichter is, maar die compactheid gaat wel ten koste van de power die ik in ieder geval best vaak nodig heb.
Met beide machines lukt het mij nog wel om een dagje boven het hoofd te werken en wees eerlijk, drink jij nooit even relaxed tussendoor?? :+

[...]

Ik geloof dat wij het minder oneens zijn dan je nu doet voorkomen, maar misschien wil je wel iets preciezer quoten. _/-\o_
Daarvoor heb ik toen een Bosch 18V boormachine (combi klop en boor) met 2x een 2.0Ah accu's.
Als de ene accu op is dan gaat de andere op de lader.
Is de ander op dan is die van de lader meestal alweer opgeladen.
Momenteel heb ik wel even de accu's uit de garage gehaald vanwege de koude temperaturen en het behoud van de accu's.
Ik kan me misschien wel voorstellen dat de accu's sneller slijten doordat je ze misschien wat meer ontlaad vanwege de mindere capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
De Haakse slijper werd net al geleverd! Ik heb de versie zonder schijven gedaan (en nu vraag ik mij af waarom..) maar oké. Voelt goed! Nu nog schijven kopen en iets zoeken om te slijpen natuurlijk...

@Fraggert Thnx, ik las het al her en der, dat hout en staal niet samen onder dezelfde afkortzaag mogen.
Ik ga die afkort nog even uitstellen... Maar wie weet. Nodig? Nee, zeker niet. Leuk, ja! Dus wie weet een keertje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:57
Blomminator schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:20:
De Haakse slijper werd net al geleverd! Ik heb de versie zonder schijven gedaan (en nu vraag ik mij af waarom..) maar oké. Voelt goed! Nu nog schijven kopen en iets zoeken om te slijpen natuurlijk...
De Bosch Professional GWS 7-125 van amazon voor €36? :9
Schijven haal ik meestal bij ecotools.nl. :Y

Niet zo goedkoop als gisteren maar nog verkrijgbaar voor €44,89, nog steeds een mooie prijs.
Hier te vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Idanue op 24-11-2018 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Idanue schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 14:12:
[...]
Niet zo goedkoop als gisteren maar nog verkrijgbaar voor €44,89, nog steeds een mooie prijs.
Hier te vinden.
Als je de optionele 10% coupon afvinkt, dan komt de schade op €40,17.
Scheelt toch weer 4plus euro. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:26:

Ik geloof dat wij het minder oneens zijn dan je nu doet voorkomen, maar misschien wil je wel iets preciezer quoten.
Uiteindelijk staat of valt het natuurlijk met wat je ermee gaat doen. Ik heb het idee dat veel consumenten die iets te besteden hebben automatisch de krachtigste en zwaarste machine pakken omdat die beter zou zijn, terwijl die uiteindelijk vooral worden ingezet om ikeaspul in elkaar te schroeven.
Aan de andere kant, de wat meer serieuze klusser heeft voor zoiets misschien wel weer een apart klein schroefmachientje.
Punt dat ik probeer te maken is dat je niet zomaar de zwaarste machine met de grootste accu's moet pakken alleen omdat je die kunt/wilt betalen. Juist voor bijvoorbeeld metalstudwandjes/-plafonds met gipsplaten waarbij je veel moet schroeven en veel boven je hoofd werken is het heerlijk om een licht machientje te hebben. Dus denk na hoe vaak je zo'n zware eigenlijk nodig gaat hebben en of dat misschien zo weinig is dat je daar net zo goed een snoermachine voor kunt pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 16:09

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

mijn semi-pro ervaring met bosch blauw schroeftollen/slagschroefmachines:
Heb voor ikea showroom-meubels in elkaar gezet (lees: soms 30-40 stuks op een werkdag) dit in eerste instantie met een 12v makita, later met bosch 10v spul. Deze laatste is echt ideaal voor dergelijke klussen: licht, relatief weinig koppel (scheelt belasting van de pols bij doorslaan) en met een accu kan je prima een dag door, tweede erbij is natuurlijk altijd handig ;)

Thuis mijn eigen woning verbouwd met bosch 18v gereedschap; geweldig spul! 4ah accu is bijna niet leeg te krijgen, maar wel zwaar bij lang boven je hoofd werken, hiervoor is de 2ah accu dan meer geschikt. Bij deze laatste mis ik dan weer de led-indicator welke de grotere broertjes hebben.

conclusie ligt dus in lijn met bovenstaande reacties; het hangt er helemaal vanaf wat je gaat doen, maar echt een buil vallen kan je niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ASW1 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:18:
[...]
Punt dat ik probeer te maken is dat je niet zomaar de zwaarste machine met de grootste accu's moet pakken alleen omdat je die kunt/wilt betalen. Juist voor bijvoorbeeld metalstudwandjes/-plafonds met gipsplaten waarbij je veel moet schroeven en veel boven je hoofd werken is het heerlijk om een licht machientje te hebben.
Absoluut waar.
Dus denk na hoe vaak je zo'n zware eigenlijk nodig gaat hebben en of dat misschien zo weinig is dat je daar net zo goed een snoermachine voor kunt pakken.
Ja, leuk dat je dit noemt.
Zo deed ik dat vroegâh ook toen de 'zwaarste' accuschroever te koop slechts 7.2V had en het koppel nog niet eens in de specs werd vermeld. ;)

Voor het zware werk pakte ik dan de voorganger van deze 1010W Metabo.
Schitterende machine waarvan je de boorkop kon verwijderen om met een bitje in de uitgaande booras toch te kunnen schroeven.
Het maakte de machine "lekker licht". :P

Toch kwam die zware machine dankzij het 'laagste toerental' van 1000rpm niet verder dan een magere 40Nm aan koppel.
Dat is vergelijkbaar met zo'n huidige 10.8V vlieggewicht.
De echt zware schroeven moest je dan alsnog met het handje + ratel doen.
Dat ging best lekker, maar ik heb er ooit een jaar+ een hoogst irritante click van in m'n pols gehad. :Y

Deze 18V Bosch bijvoorbeeld gaat daar met 63Nm een aardig eind overheen en dat verwacht je niet meteen van zo'n nog steeds 'compacte' machine van slechts 1.5kg (inclusief accu).

Een modale boormachine met draadje zie ik dus niet zo snel deze 18V torque-waardes overtreffen, want de genoemde 230V Metabo 1010W is voor de meesten al een flinke maat te groot. ;)
Zelfs voor het zware boorwerk is dit powerhouse van weleer links en rechts ingehaald door de middelzware en zwaardere 18V machines, zoals de Makita 481-serie.
Voor wat grotere boorgaten met speedboren, gatzagen of forstnerboren heb je toch iets dergelijks nodig.

Een boorgat voor een standaard 120mm pc fan ga je bijvoorbeeld met 10.8V machine niet comfortabel redden en met een modale 230V boormachine ook niet echt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-05 22:22
Momenteel zijn er deze 2 acties op fixami voor de bosch-gsr-18-2-li-plus-18v;

https://www.fixami.be/bos...in-i-rack-0615990k22.html
208euro

https://www.fixami.be/bos...as-06019e6101-208108.html
150euro

Ik ben voor de eerste deal gegaan. 2x2A is mij meer waard dan 3x1.5A alsook de bijgeleverde box en de accessoires zijn voor mij interessanter.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Al een hele tijd heb ik met een schuin oog naar de Festool MFT/3 gekeken. Mijn zaagtafel is heel fijn, maar niet zo geschikt voor het afkorten van lange brede stukken. Hier is de MFT/3 natuurlijk perfect voor. Maar ja, dan zie je de prijs: €650. En dan moet er voor de stevigheid eigenlijk ook nog de dwarsstukken (Festool 495502) bij. Dan kom je totaal op €735. En dat is een smak geld. Dus zocht ik naar een goedkopere manier om dergelijke functionaliteit te realiseren, maar dan voor een lager bedrag. Echt goedkoop wordt het niet, maar ik ga proberen onder de €275 uit te komen. Ironisch genoeg gaat meer dan de helft van dit bedrag naar Festool onderdelen.

Het uitgangspunt was dat ik een inklapbaar geheel zou hebben, zodat deze zo weinig mogelijk ruimte in zou innemen als ik deze niet zou gebruiken. En ik zou het mee moeten kunnen nemen in mijn auto. Dus ik dacht aan het onderstel van mijn afkortzaag. Mijn Dewalt-onderstel voor de afkortzaag is erg stevig, dus ik heb een test gedaan door een blad op de beugels te monteren. Dit was verrassend stevig. Dus ik heb de stoute schoenen aangedaan en 2 extra lange beugels gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4845/45992984922_667d210527_o.jpg
Het blad op de lange beugels. Het blad is al eens gebruikt en heeft daarom gebruikssporen.

Het blad dat ik had was net te breed voor het onderstel, waardoor ik de beugels niet aan de buitenkant kon plaatsen Dus heb ik 2 sleuven het blad gefreesd, zodat ik met mijn handen er door kon om de beugels los te kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4865/45992979832_281f4f875a_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4837/44226927640_029fb9378b_o.jpg

Maar met enkel een werkblad op een onderstel ben je er niet. De kracht van de MFT/3 zit in de opklapliniaal. Ik heb gekozen om de betreffende Festool-onderdelen te kopen. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden waarbij woodworkers zelf dit systeem hebben gemaakt. Maar ik was bang voor de betrouwbaarheid en dat de hoeveelheid werk om dit te maken niet zou opwegen tegen de kosten (€105).

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4879/45318464754_8672d73b8d_o.jpg[
Testopstelling, waarbij ik ben nagegaan of alles past. De bevestigingen voor de liniaal zitten nog los.

Deze moesten natuurlijk ook bevestigd worden. Dus ik heb 2 stroken eiken genomen en daar een minder breed stuk met een ingefreesde sleuf voor de bevestiging van de liniaal. De stroken lopen over bijna de hele breedte van de tafel om te voorkomen dat de tafel doorbuigt.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4915/46042834451_376e99a5ac_o.jpg

Het blad staat door de beugels 7,5 cm boven de grond. De bevestiging voor de liniaal is zo gemaakt dat deze maar 7 cm is, waardoor het onderstel dus op de grond kan staan. Daarnaast heb ik de bevestigingen van de liniaal zo geplaatst dat ze niet uitsteken als ik deze inklap. Hierdoor heb ik een vlak blad en kan ik de MFT ook gebruiken als werktafel.

De langsgeleider is er nog niet. Ik heb een aluminium extrusie gevonden op Aliexpress die ideaal lijkt. En bovendien is die ook nog goedkoop. Dus to be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 23-05 22:09
Dom vraagje: Stel ik wil 12mm gips/stucplaat vastschroeven op 12mm OSB. Zijn 25mm gipsplaatschroeven dan lang genoeg, of moet ik toch 35mm gebruiken? Zelfde geldt voor 9mm plafondplaten op panlatten: is 25mm dan lang genoeg?

Ik gebruik nu 35mm schroeven, maar als 25mm ook voldoet, gebruik ik die liever. Lijkt me makkelijker werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

25mm steekt al door bij 12mm+12mm, dus dan lijkt me 35mm weinig toevoegen?

Voor die 9mm platen lijkt me 25 ook wel voldoende. Meer dan de helft van de schroef zit dan in de panlat. En 35mm gaat door je panlat heen denk ik?

Volgens mij was daar ook iets van een vuistregel voor, maar kan dat zo snel niet terugvinden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@L.N. ik ben niet bekend met het systeem van de klapgeleider, is het idee dat de ruimte die eronder over blijft variabel is? dus voor verschillende diktes materiaal?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Raymond schreef op zondag 25 november 2018 @ 22:39:
Dom vraagje: Stel ik wil 12mm gips/stucplaat vastschroeven op 12mm OSB. Zijn 25mm gipsplaatschroeven dan lang genoeg, of moet ik toch 35mm gebruiken? Zelfde geldt voor 9mm plafondplaten op panlatten: is 25mm dan lang genoeg?
Ja hoor, zo lang de kop van de schroef in de gipsplaat getrokken wordt is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Arjan schreef op zondag 25 november 2018 @ 23:16:
@L.N. ik ben niet bekend met het systeem van de klapgeleider, is het idee dat de ruimte die eronder over blijft variabel is? dus voor verschillende diktes materiaal?
Inderdaad. Je laat de liniaal zakken tot op het materiaal dat je zaagt. Zo zaag je preciezer en is de zaagsnede mooier, doordat het materiaal en 2 kanten ondersteund wordt (door de zaagstrip op de liniaal en het blad met de gaten). Zie deze YouTube-clip bij 2 min 06:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Nu online

miekol

erm

Vraagje. Veel merken hebben voor hun 18v accu’s ook USB adapters om een telefoon oid op te laden. Maar als je met bv een Makita of Metabo 18v accu ook een slijptol of afkortzaag van stroom kan voorzien, dan moet er toch ook wel wat meer output mogelijk zijn? Zou je met wat knutselwerk bv zelf een Makita/Metabo/Dewalt naar USB C PD (om bv laptop op te laden) adapter kunnen maken?

Of laat de voltage/cellen technologie in de accu’s zoiets uberhaubt niet toe?

Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
miekol schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:46:
Vraagje. Veel merken hebben voor hun 18v accu’s ook USB adapters om een telefoon oid op te laden. Maar als je met bv een Makita of Metabo 18v accu ook een slijptol of afkortzaag van stroom kan voorzien, dan moet er toch ook wel wat meer output mogelijk zijn? Zou je met wat knutselwerk bv zelf een Makita/Metabo/Dewalt naar USB C PD (om bv laptop op te laden) adapter kunnen maken?

Of laat de voltage/cellen technologie in de accu’s zoiets uberhaubt niet toe?

Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen?
Kan prima maar de kosten zullen veel hoger liggen dan een bestaande powerbank met USB-PD.
Ook zijn de accus van Makita/Metabo/Dewalt relatief duur dus die wil je niet extra laten slijten met zo'n onbenullige taak.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 11:04
Iets opladen vanaf een accu moet prima kunnen.
Op Ali staan kant en klare dingen voor Makita voor ca. €21. Geen koopje voor Ali begrippen, maar je kunt er niet zelf voor klooien met een aansluitvoet en een DC/DC ding vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Voor dat geld koop je ook bijna een powerbank. Ik zie niet goed waarom je dit allemaal zou moeten willen? Welk voordeel haal je hiermee, om je laptop te voeden van je boormachine-accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 08-01 13:03
L.N. schreef op zondag 25 november 2018 @ 15:36:

Maar met enkel een werkblad op een onderstel ben je er niet. De kracht van de MFT/3 zit in de opklapliniaal. Ik heb gekozen om de betreffende Festool-onderdelen te kopen. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden waarbij woodworkers zelf dit systeem hebben gemaakt. Maar ik was bang voor de betrouwbaarheid en dat de hoeveelheid werk om dit te maken niet zou opwegen tegen de kosten (€105).
Nice project.
wat is naam van die opklapliniaal kon dat onderdeel los niet zo snel vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
sjnelle schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:51:
[...]

Nice project.
wat is naam van die opklapliniaal kon dat onderdeel los niet zo snel vinden.
Bedankt! Dat is Festool 497022 en 497023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Nu online

miekol

erm

Juup schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:37:
[...]

Kan prima maar de kosten zullen veel hoger liggen dan een bestaande powerbank met USB-PD.
Ook zijn de accus van Makita/Metabo/Dewalt relatief duur dus die wil je niet extra laten slijten met zo'n onbenullige taak.
De gedachte is dat ik redelijk aantal Makita (en Metabo) 3ah en 5Ah accu’s heb en een flinke powerbank waar een 15” MacBook Pro 6-8 uur op kan lopen ook snel 200 euro plus is. Als ik nou een verloopje zou kunnen vinden/maken dan zou ik mijn laptop van stroom kunnen voorzien met accu’s die ik al heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Rob Z schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:54:
Iets opladen vanaf een accu moet prima kunnen.
Op Ali staan kant en klare dingen voor Makita voor ca. €21. Geen koopje voor Ali begrippen, maar je kunt er niet zelf voor klooien met een aansluitvoet en een DC/DC ding vind ik.
Dat kosten ze ook in hollanda, bij een makita dealer: https://www.kruis.nl/acce...ader-past-op-14-4v-en-18v

Nu ben ik alles behalve anti ali, maar dit zou ik lokaal halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Nu online

miekol

erm

teacher schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:13:
[...]

Dat kosten ze ook in hollanda, bij een makita dealer: https://www.kruis.nl/acce...ader-past-op-14-4v-en-18v

Nu ben ik alles behalve anti ali, maar dit zou ik lokaal halen :)
Ja alleen dat is allemaal USB-A 5v 0,5A oid. Ik wil USB-C PD 60w oid (heb begrepen dat 60w maximale laadcapaciteit is wat Apple firmware van 3rd party laders accepteert).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
miekol schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:11:
[...]
De gedachte is dat ik redelijk aantal Makita (en Metabo) 3ah en 5Ah accu’s heb en een flinke powerbank waar een 15” MacBook Pro 6-8 uur op kan lopen ook snel 200 euro plus is. Als ik nou een verloopje zou kunnen vinden/maken dan zou ik mijn laptop van stroom kunnen voorzien met accu’s die ik al heb.
mocht je iets gaan maken zorg dan ook dat de accu's niet geheel leeg getrokken kunnen worden, dat vinden ze niet fijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Raymond schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:37:
Voor dat geld koop je ook bijna een powerbank. Ik zie niet goed waarom je dit allemaal zou moeten willen? Welk voordeel haal je hiermee, om je laptop te voeden van je boormachine-accu?
Een gewone powerbank is niet in 20 tot 40 minuten vol >:)
Een 5 Ah makita accu heeft 18.000 mAh op 5V (= 25.000 mAh op 3.6V).
miekol schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:19:
[...]

Ja alleen dat is allemaal USB-A 5v 0,5A oid. Ik wil USB-C PD 60w oid (heb begrepen dat 60w maximale laadcapaciteit is wat Apple firmware van 3rd party laders accepteert).
Volgens mij is het letterlijk het zelfde product als van ali.

[ Voor 29% gewijzigd door Nivado op 26-11-2018 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ethiron schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:51:
[...]

Volgens mij staat hij nu op Amazon voor 234!

Linkje

Ik twijfel zelf nog tussen de 12v flexiclick of de 18v flexiclick...
€207,32 + €8,90 op eBay.de (mytoolstore-24h). Geen slechte deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Dat is inderdaad geen slechte deal. De afbeeldingen suggereren dat er geen chucks bij zitten, maar volgens de beschrijving is dat wel zo.

Het probleem is: ik zit nog niet in het Bosch ecosysteem (in geen enkele trouwens). Ik heb dus nog geen accu’s en lader.

Sta op het punt om de 12v flexiclick te kopen. Het is puur voor in en rondom het huis om simpele dingen te doen zoals Zweedse meubels monteren of een plankje of iets dergelijks ophangen.

De flexiclick mogelijkheden komen me ontzettend vaak van pas, dus dat is een harde eis. Ik denk dat ik voor het grovere werk later alsnog een 18v machine aanschaf.

[ Voor 15% gewijzigd door Ethiron op 27-11-2018 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ethiron schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:39:
Dat is inderdaad geen slechte deal. De afbeeldingen suggereren dat er geen chucks bij zitten, maar volgens de beschrijving is dat wel zo.
Precies. Ik denk dat ik er daarom eerder overheen gekeken heb.
Mijn Black Friday-bestelling bij Amazon (GSR 18V-LI 2 Plus voor €150) heb ik in plaats daarvan (deels per ongeluk) gecanceld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Begrijpelijk, dat zou ik ook gedaan hebben als ik jou was.

Ik blijf het een lastige overweging vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Maar voor jouw usecase lijkt me de 12V FC-set de beste optie.
Denk dat je op dit moment bij Klium het goedkoopst uit bent? https://www.klium.nl/bosc...machine-06019f6000-373861

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ja voor mijn usecase is 12v inderdaad (op dit moment) zat. Ik heb hem besteld! Net als de Bosch GWS 7-125 haakse slijper trouwens op Amazon.de voor € 44 (net te laat voor de € 36 actie).

Ze komen beiden morgen binnen! Foto'tjes volgen.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Blomminator schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 08:57:
[...]

Iemand nog tips over dit kleine zijspoor. Ik ga de komende maanden klussen via mn werk. Hout zagen, vloer gieten, leidingen leggen, etc. Sportschool inrichten. Ik heb een Fristads werkbroek waar kniestukken in kunnen. Na deze eerste week wil ik die ook wel. Nog tips over welke echt lekker comfy zijn en welke niet? Niet het beste, ik blijf amateur klusser. Gisteren hele dag bakstenen gelegd op een parkeerterrein en heb geen knieën meer over nu.
Beter laat dan nooit: ik heb zowel die van Toolstation/Portwest en van Blåkläder. Die laatste zijn echt zoveel beter. Blijven langer stevig en bieden meer comfort.

Ik gebruik ze dagelijks op o.a. hout en beton en ben echt dik tevreden. Zijn wel bijna twee keer zo duur als de Portwest, maar met €11-12 bij Amazon.de is het ook weer geen rib uit je lijf.

En het is sowieso aan te raden. Mensen onderschatten nog wel eens hoe erg je je knieën er mee naar de klote helpt als je ze niet draagt bij zulke werkzaamheden. Stratenmakers zie je vaak ook werken met van die grote Fento's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Blomminator schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 08:57:
[...]

Wil jij je knie goed beschermen. Dan is dit echt ideaal. https://www.tegelgereedsc...0EkgaiEAQYASABEgIXLvD_BwE

Ik heb eerder ook altijd broeken aan gehad met knielappen erin, maar sinds ik deze heb wil ik niks anders meer. Maar zit voor mijn werk ook veel op de knieën.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik wil binnenkort een boel plintjes langs het plafond (gipsplaat) en langs de vloer (muur in die kamers is van gipsplaat op OSB) bevestigen. Evenals wat afwerklatten langs kozijnen.

Plintjes langs plafond worden max 12mm dik en plafondplaat is 9mm. Als ik dan op de juiste plekken de plint vastzet (waar een panlat achter het gips zit), dan wil ik volgens mij zeker nagels van 30-35mm gebruiken.

Langs de muur is het plint 15mm, gips 12mm en dan osb van 12mm. Dus kom ik op 35-40mm nagels.

Daarvoor zoek ik een geschikte tacker.

Bij ecotools kan ik kiezen uit de bradtacker: https://www.ecotools.nl/bradtacker-7902/
Gaat tot 50mm en die brads zijn 1mm dik en hebben een kop van 2mm,

De pinnailer: https://www.ecotools.nl/pinnailer-p635/
Gaat tot 35mm (krap aan voor langs de muur), maar die pins zijn wel veel dunner en koploos.

Uiteindelijk lijm en kit ik de plinten ook. Is dan de pinnailer geschikt, of kan ik dan toch beter de bradnailer halen?

Het onzichtbare van die pins spreekt me wel aan. Weinig nabewerking nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-05 10:11
Raymond schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:24:
Ik wil binnenkort een boel plintjes langs het plafond (gipsplaat) en langs de vloer (muur in die kamers is van gipsplaat op OSB) bevestigen. Evenals wat afwerklatten langs kozijnen.

Plintjes langs plafond worden max 12mm dik en plafondplaat is 9mm. Als ik dan op de juiste plekken de plint vastzet (waar een panlat achter het gips zit), dan wil ik volgens mij zeker nagels van 30-35mm gebruiken.

Langs de muur is het plint 15mm, gips 12mm en dan osb van 12mm. Dus kom ik op 35-40mm nagels.

Bij ecotools kan ik kiezen uit de bradtacker: https://www.ecotools.nl/bradtacker-7902/

Gaat tot 35mm (krap aan voor langs de muur), maar die pins zijn wel veel dunner en koploos.

Uiteindelijk lijm en kit ik de plinten ook. Is dan de pinnailer geschikt, of kan ik dan toch beter de bradnailer halen?

Bison polymax, is volgens mij wel voldoende, het zijn plafondplinten, heeft niets te lijden. De plint blijft gewoon hangen, ondersteunen is niet nodig, wachten ook niet, bison erop. op z'n plek plaatsen en door!

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik heb ze hier gewoon vastgeschoten met een nietje (tacker op lucht). Paar dotjes tec7, paar nietjes erin. Daarna beetje plamuur. :Y

• Raymond
teacher schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:51:
[...]

Ik heb ze hier gewoon vastgeschoten met een nietje (tacker op lucht). Paar dotjes tec7, paar nietjes erin. Daarna beetje plamuur. :Y
Hoe lang was dat nietje?

Mooi dat het blijkbaar met licht spul al op de plek blijft, scheelt me een boel plamuurwerk!
* Raymond weet welke tacker hij gaat nemen :)

/edit:
Boel is besteld. Heb er 25mm en 35mm pins bij genomen. ipv die tec7 heb ik er den braven high tack bijgedaan. Heb ik eerder mee gewerkt, werkt ook prima :)

[ Voor 16% gewijzigd door Raymond op 29-11-2018 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 13:21

Kun je het niet gewoon met alleen high-tack kit af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Dirtbiter schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:00:
[...]

Kun je het niet gewoon met alleen high-tack kit af?
Geen idee, niet genoeg ervaring ermee. Dat kan ik je na afloop vertellen, of het nodig was :)

Nu heb ik wel vaker klusjes waarbij ik wel graag een tacker had gehad, dus het niet zo dat die tacker overbodig is. Anders was ik ook wel wat terughoudender geweest met de aanschaf. Het ding kost ook maar 5 tientjes, dus ook wel een gevalletje: Liever mee verlegen dan om verlegen :+

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:15
Ik heb in het verleden plinten van 2,4 meter lang en 10cm hoog gewoon met high-tack vast gemaakt aan de muur, gewoon een kwestie van even goed aandrukken en klaar is kees. Het voordeel wat jij hebt is dat je vanaf de grond stempels kan gebruiken om de plafonplinten op hun plek te houden.

Anoniem: 1114115

Bestaan er ook snellijmklemmen die je bij een beetje kracht niet kapot knijpt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 15:47
Anoniem: 1114115 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:24:
Ik ben mijn Stanley 9-83-123 nog niet kapot.

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-05 22:58
Anoniem: 1114115 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:24:
Welk merk heb je kapot geknepen?

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:56
Ik ben opzoek naar een invalcirkelzaag met geleiderail. Ik zal de zaag voornamelijk voor DIY klussen gebruiken. Eerste klus waar ik hem voor nodig heb is het afwerken van een trapgat.

De Makita SP6000J1X lijkt mij een goede keuze en valt binnen het budget wat ik in geachte heb. Goedkoopste wat ik kon vinden is deze set bij toolnation voor € 337,-

Met de zoekfunctie zag ik dat ook hier in het forum er goede ervaringen zijn met die zaag. Zijn er nog andere zagen die het overwegen waard zijn en rond diezelfde prijs zitten? Dezelfde set nog ergens anders goedkoper gezien?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Raymond schreef op donderdag 29 november 2018 @ 07:43:
[...]

Hoe lang was dat nietje?

Mooi dat het blijkbaar met licht spul al op de plek blijft, scheelt me een boel plamuurwerk!
* Raymond weet welke tacker hij gaat nemen :)

/edit:
Boel is besteld. Heb er 25mm en 35mm pins bij genomen. ipv die tec7 heb ik er den braven high tack bijgedaan. Heb ik eerder mee gewerkt, werkt ook prima :)
Den braven high tack is zo goed als hetzelfde en prima spul.
Uit mn hoofd waren het 25mm nietjes op een 16mm plint, maar het kan ook 20 op 12 zijn..

Daarna randjes afkitten met acrylaat en dat afwerken met een natte fijne spons. Wordt mega strak :Y

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-05 16:49

Jelte,89

Woodworking

Skidmarks schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:15:
Ik ben opzoek naar een invalcirkelzaag met geleiderail. Ik zal de zaag voornamelijk voor DIY klussen gebruiken. Eerste klus waar ik hem voor nodig heb is het afwerken van een trapgat.

De Makita SP6000J1X lijkt mij een goede keuze en valt binnen het budget wat ik in geachte heb. Goedkoopste wat ik kon vinden is deze set bij toolnation voor € 337,-

Met de zoekfunctie zag ik dat ook hier in het forum er goede ervaringen zijn met die zaag. Zijn er nog andere zagen die het overwegen waard zijn en rond diezelfde prijs zitten? Dezelfde set nog ergens anders goedkoper gezien?
Klopt, Is ook een prima zaag... Alternatief (maar dat is meer financieel) kan de Scheppach PL 55 zijn, Ik heb deze ook en gebruik em ook regelmatig, Er zit een minimale speling op de geleider, diepte instelling is ietwat onduidelijk maar voor +- 130 een prima zaag

Revive the guild!

• Nivado
Skidmarks schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:15:

Bij Amazon is hij op dit moment 295,- (met Duitse BTW). Een paar weken geleden stond hij nog op 288.
Voor invalzagen is dit absoluut de best buy in deze prijsklasse. Het kan goedkoper (bijvoorbeeld bij de Lidl of scheppach), het kan ook beter, maar dan wordt het gelijk veel duurder. Ik heb zelf al 7 jaar de SP6000K en ik vindt het echt een heerlijk apparaat. Doet (voor mij) niet onder voor de Festools van mijn vader/buurman die ik gebruikte voor ik deze kocht.
Een alternatief is een (gewone) cirkelzaag met verstelbare diepte en zaagliniaal. Er wordt vaak naar een DeWalt verwezen, die rond de 200,- zou moeten kosten. Ik weet niet welk type, maar die moet je wel kunnen vinden in dit topic.
Ik heb zelf een sterke voorkeur voor een invalzaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skidmarks
Bedankt voor de informatie. Die bij Amazon is zo te zien zonder geleiderail, denk dat hij daarom ook goedkoper is. Met geleiderail erbij op Amazon is hij zo te zien duurder dan de € 337,- die ik was tegengekomen bij toolnation.

Ik zie dat de set bij Hornbach maar 6 euro duurder is dus dat is ook nog een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Skidmarks schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:23:
Bedankt voor de informatie. Die bij Amazon is zo te zien zonder geleiderail, denk dat hij daarom ook goedkoper is. Met geleiderail erbij op Amazon is hij zo te zien duurder dan de € 337,- die ik was tegengekomen bij toolnation.

Ik zie dat de set bij Hornbach maar 6 euro duurder is dus dat is ook nog een optie.
Hornbach heeft laagsteprijs garantie (welke daadwerkelijk te claimen is) iets meer dan een jaar geleden is screenshot van toolnation bij mij nog geaccepteerd in de winkel. +10% bonus ;)

• Skidmarks
Dat is wel een goed idee ik zal morgen een printje meenemen.

markje1 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:13:
[...]

Welk merk heb je kapot geknepen?
Aldi en Action troep. Ik ga nu “echte” aanschaffen.
Het liefst met quickgrip.
Ik ben nog aan het uitzoeken welke het gaan worden.
Ze mogen best wel rond de 20 euro kosten als ze maar duurzaam zijn.

• Maeslant
  • Laatst online: 14:06
The Fatal schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 19:57:
kluim heeft een actie waar je een 5AH accu gratis krijgt van Makita.be. Werkt ook als je Nederlander bent. Ik heb een DTD154 besteld in mbox en kreeg een 5AH accu thuis gestuurd.
Dus je krijgt de accu op een Nederlands adres thuis gestuurd? Ik ben in de race, maar die gratis accu trekt mij wel over de streep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Maeslant schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:58:
[...]

Dus je krijgt de accu op een Nederlands adres thuis gestuurd? Ik ben in de race, maar die gratis accu trekt mij wel over de streep.
Check ook Amazon.de even. Veel machines zijn daar zoveel goedkoper, dat je van het prijsverschil een accu kan kopen en nog iets over houdt ook.

Het verschilt per machine, maar is het checken waard. Een 5ah accu is bij Klium ook €119 en bij Amazon €65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 22:31
Maeslant schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:58:
[...]

Ik kreeg hem gewoon thuis gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Skidmarks schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:23:

Sorry dat was me niet opgevallen. Stelletje boeven zijn het af en toe ook. De zaag zonder liniaal samen met een losse liniaal is ca. 350,- en de set met liniaal is > 400,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nivado schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:49:
[...]

Sorry dat was me niet opgevallen. Stelletje boeven zijn het af en toe ook. De zaag zonder liniaal samen met een losse liniaal is ca. 350,- en de set met liniaal is > 400,-.
Een lineaal hoeft niet zo duur te zijn:
YouTube: Making a Self Clamping Circular Saw Guide - Kendinden Yapı&#351...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat dekt niet alle functionaliteit* van een 'echte' liniaal, maar wel een simpele oplossing en net even handiger dan gewoon een lat over je werkstuk klemmen.

*met deze houten geleider kan je nog steeds scheef zagen, aangezien hij op geen enkele manier forceert dat de zaag recht op de liniaal staat (en blijft). Mijn Makita zaag en liniaal hebben daarbij ook nog een mechanisme om te voorkomen dat de zaag omvalt bij verstek zagen. En ik weet ook niet of schuurpapier nou zo'n ideale ondergrond is. Voor ruw plaatmateriaal zagen natuurlijk prima, maar zeker met korrel 100 ga je gewoon je werkstuk bekrassen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb nogal moeite een stofklasse-H-zuiger voor een dagje te huur te vinden... heeft iemand tips waar ik zo'n ding kan vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidmarks
twain4me schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:36:
[...]

Hornbach heeft laagsteprijs garantie (welke daadwerkelijk te claimen is) iets meer dan een jaar geleden is screenshot van Toolnation bij mij nog geaccepteerd in de winkel. +10% bonus ;)
Vandaag naar de Hornbach geweest met een printje van Toolnation en kreeg inderdaad de laagsteprijs garantie. Daardoor kreeg ik op de Hornbach prijs bijna € 40,- korting, de hele set nu gekocht voor € 303,81 :)

Nogmaals bedankt voor je tip. Enige aparte was dat op de Toolnation en Hornbach site de set inclusief geleiderail van 1500 mm is en in de Hornbach winkel kreeg ik de 1400 mm versie. Toen ik hem daar op wees zei hij dat hun alleen de 1400 mm versie hadden en dat hij ook niet wist waarom op de site wat anders stond.

Op de makita site https://www.makita.nl/campagnes/accessoirepakket_2018/ kan je nog een gratis accessoire pakket aanvragen (gratis zaagblad). Dit heb ik net ook ingevuld ze gaan wel checken aan de hand van het serienummer of Hornbach de zaag wel bij de NL's Makita heeft gekocht. Dat is nog even afwachten, volgens de verkoper zou het geen probleem zijn maar hij kwam niet erg overtuigend over. Toolnation adverteert met deze actie maar Hornbach namelijk niet.

Maar voor wie nog meer deze zaag wil aanschaffen ga naar de Hornbach met een printje van Toolnation zou ik zeggen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:41
Framoes schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 07:48:
[...]

Check ook Amazon.de even. Veel machines zijn daar zoveel goedkoper, dat je van het prijsverschil een accu kan kopen en nog iets over houdt ook.

Het verschilt per machine, maar is het checken waard. Een 5ah accu is bij Klium ook €119 en bij Amazon €65.
Ik betaal liever iets meer bij bedrijven die wel netjes alle belastingen betalen en het (magazijn) personeel zekerheid geeft en netjes behandeld en betaalt. Volgens mij heeft nagenoeg iedereen in de maatschappij hier baat bij. Bij mijn dealer en tevens mijn bouwmaterialenhandel betaal ik nagenoeg dezelfde prijs als bij Toolnation of soms iets goedkoper. Hier werken al jaren dezelfde mensen en de service is geweldig.

Als een uit de hand gelopen hobby, heb ik de laatste 6 jaar 3 bouwvallen opgekocht, van top tot teen gerenoveerd/gerestaureerd en met een behoorlijke winst doorverkocht. En daarna een schooltje en een kantoorgebouw getransformeerd tot appartementen. Helaas is het verdienmodel door de krankzinnige huizenmarkt stuk. Maar de kosten van het elektrisch gereedschap (voornamelijk Hilti, Makita en Festool) zijn eigenlijk te verwaarlozen en alles werkt nog steeds prima zonder gebreken, terwijl ze behoorlijk intensief zijn gebruikt. Ik heb alleen twee keer een kapotte Makita acculader gehad en een Festool 2200 frees waarvan ik de schroefdraad vernaggelt heb (iets met haast) maar dit is kosteloos gerepareerd. Ik betwijfel als dit was gebeurd als ik dezelfde machine bij Amazon had gekocht, voor een paar tientjes minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Autonoesis schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:50:
[...]

Ik betaal liever iets meer bij bedrijven die wel netjes alle belastingen betalen en het (magazijn) personeel zekerheid geeft en netjes behandeld en betaalt. Volgens mij heeft nagenoeg iedereen in de maatschappij hier baat bij. Bij mijn dealer en tevens mijn bouwmaterialenhandel betaal ik nagenoeg dezelfde prijs als bij Toolnation of soms iets goedkoper. Hier werken al jaren dezelfde mensen en de service is geweldig.
Je vergeet er nog 1

https://www.emerce.nl/nie...-opent-onderzoek-amazonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:51
[...]
maar dit is kosteloos gerepareerd. Ik betwijfel als dit was gebeurd als ik dezelfde machine bij Amazon had gekocht, voor een paar tientjes minder.
De service van Amazon is over het algemeen uitstekend, dus daar zou ik mij geen zorgen over maken ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
[quote][b]
[...]

Als een uit de hand gelopen hobby, heb ik de laatste 6 jaar 3 bouwvallen opgekocht, van top tot teen gerenoveerd/gerestaureerd en met een behoorlijke winst doorverkocht. En daarna een schooltje en een kantoorgebouw getransformeerd tot appartementen. Helaas is het verdienmodel door de krankzinnige huizenmarkt stuk. Maar de kosten van het elektrisch gereedschap (voornamelijk Hilti, Makita en Festool) zijn eigenlijk te verwaarlozen en alles werkt nog steeds prima zonder gebreken, terwijl ze behoorlijk intensief zijn gebruikt. Ik heb alleen twee keer een kapotte Makita acculader gehad en een Festool 2200 frees waarvan ik de schroefdraad vernaggelt heb (iets met haast) maar dit is kosteloos gerepareerd. Ik betwijfel als dit was gebeurd als ik dezelfde machine bij Amazon had gekocht, voor een paar tientjes minder.
Als ik de luxe had om meer te betalen voor gereedschap bij andere winkels, deed ik dat (en had ik nu alles van Hilti ipv Makita). Ik moet m'n geld verdienen met m'n gereedschap en alles bij elkaar bespaar ik gewoon veel door dit bij Amazon te kopen. Het is een investering en de middelen om te investeren zijn helaas beperkt. Ik kan ook niet besluiten om dan maar even langer te sparen of iets niet te kopen, want dan loop ik werk mis. Toen de huizenmarkt op z'n laagste punt zat, kon ik bijvoorbeeld ook geen extra huis kopen om te flippen.

Henry Ford zei ooit dat je je medewerkers genoeg moet betalen, zodat ze jouw product dan ook kunnen kopen. Dit vergroot loyaliteit en vergroot je afzet, maar levert je personeel ook iets op. Tegenwoordig zijn er nog maar weinig bedrijven over die zo denken. Personeel mag niks kosten en zelfs nu de economie op volle toeren draait zijn de nieuwe CAO's vrij matig (5% in twee stappen, na jaren van stilstand of zelfs achteruitgang is geen uitzondering). En maar niet snappen waarom er een tekort is aan zorgpersoneel, agenten, docenten en timmerlui :+

Politiek gezien ben ik tegen Amazon. Maar pas als de spiraal wordt doorbroken en iedereen een eerlijker loon krijgt, kunnen mensen makkelijker de lokale gereedschapswinkel (of andere lokale winkel) steunen. Tot die tijd zullen bedrijven die concurreren op prijs en hun personeel daarom onderbetalen blijven bestaan.

En dan ben ik nog niet eens begonnen over Shell, Unilever, Starbucks, etc.

Tot zover mijn politieke relaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Framoes schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 20:50:
[quote][b]
[...]

Als ik de luxe had om meer te betalen voor gereedschap bij andere winkels, deed ik dat (en had ik nu alles van Hilti ipv Makita). Ik moet m'n geld verdienen met m'n gereedschap en alles bij elkaar bespaar ik gewoon veel door dit bij Amazon te kopen. Het is een investering en de middelen om te investeren zijn helaas beperkt. Ik kan ook niet besluiten om dan maar even langer te sparen of iets niet te kopen, want dan loop ik werk mis. Toen de huizenmarkt op z'n laagste punt zat, kon ik bijvoorbeeld ook geen extra huis kopen om te flippen.
Tsja je kijkt naar de kosten, maar kijk je ook naar de baten?

Wanneer je lokaal koopt kan de gereedschapsboer een mooiere winkel bouwen of heeft geld over om een badkamer te laten bouwen door jouw of jouw conculega. of huurt je nicht in voor achter de kassa
Door lokaal te kopen doe je contacten op welke gewoon werk opleveren.(dit was de hele reden van de koffie hoek in de bouwmaat schiedam)
Even blijven wachten op een kleine reparatie aan gereedschap bij mijn vaste gereedschapshandel in Rotterdam Overschie heeft me meer werk en geld opgeleverd dan ik er ooit zou kunnen uitgeven. Oldschool netwerken is de bom en daar hoort elkaar iets gunnen bij.
Was het met de post naar amazon gegaan had ik alleen de postbode gedag kunnen zeggen een paar dagen later. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
twain4me schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 21:48:
[...]

Tsja je kijkt naar de kosten, maar kijk je ook naar de baten?

Wanneer je lokaal koopt kan de gereedschapsboer een mooiere winkel bouwen of heeft geld over om een badkamer te laten bouwen door jouw of jouw conculega. of huurt je nicht in voor achter de kassa
Door lokaal te kopen doe je contacten op welke gewoon werk opleveren.(dit was de hele reden van de koffie hoek in de bouwmaat schiedam)
Even blijven wachten op een kleine reparatie aan gereedschap bij mijn vaste gereedschapshandel in Rotterdam Overschie heeft me meer werk en geld opgeleverd dan ik er ooit zou kunnen uitgeven. Oldschool netwerken is de bom en daar hoort elkaar iets gunnen bij.
Was het met de post naar amazon gegaan had ik alleen de postbode gedag kunnen zeggen een paar dagen later. :+
Dat van die kosten en baten geef ik al aan. Als mensen eerlijker betaald krijgen, kunnen ze alles halen bij de lokale gereedschapswinkel (en kan die eigenaar dat verdiende geld dus ook weer uitgeven). In plaats van dat Jeff Bezos nog rijker wordt dan hij al is.

Maar je hebt zeker een punt. In zo'n winkel ben je toch onder elkaar en iedereen gunt elkaar wel wat. Zelf krijg ik werk via via. Klanten en aannemers die m'n nummer krijgen.

Maar als ik wil werken moet ik dan wel gereedschap hebben ;) En dat is dan weer te prijzig bij bv de Bouwmaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Grr, ik ben een sukkel.

Gister mn ecotools bestelling ontvangen en natuurlijk meteen 's middags ff bekeken. Mooi alle spullen binnen om in huis verder te klussen. Ik had ook 2 wat langere torx bitjes meebesteld, die vind ik handig.

Wil ik net aan de slag gaan, kan ik die torxbitjes niet terugvinden 8)7
Met een beetje pech met alle plastic in de container gemikt. Die ben ik dus kwijt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ben een oude ELU MOF 96 aan 't schoonmaken. Hoe krijg je die moer die om de as heen zit los? En hoe heet zo'n moer?

(klik voor groot)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x3iixy4SEGHHTOhENnLArlOy/thumb.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Eusebius op 01-12-2018 19:30 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 17:42
Hoi medeklussers,

Recent hebben we een nieuw huis gekocht waar een en ander aan verbouwd moet worden. Het leek me ook een goed moment om mijn gereedschap te updaten. Mijn huis is voor 80% houtskelet bouw. De begane grond en kelder zijn van beton. Het wordt een vrij grote verbouwing (alles strippen en opnieuw beginnen)

Mijn accu vloot bestaat uit:

1. Makita DTD154ZJ - Accu Slagschroevendraaier
2. Makita DDF484ZJ - Accu Boor-/Schroefmachine (licht / middel)
3. Makita DDF481ZJ - Accu Klopboor-/Schroefmachine (middel / zwaar)
4. Makita DTM51ZJX3 - Accu Multitool
5. Makita DJR188ZJ - Accu Reciprozaag (compact model)
6. Makita DJV181ZJ - Accu Decoupeerzaag (T-model)
7. Makita DML805 - Accu Lamp

Met deze machines ben ik ook best tevreden. Ze zijn allemaal nog relatief nieuw. Daarnaast heb ik nog wat 230v gereedschap waaronder een intervalcircelzaag (TS 55), freesmachine (OF 1010) en een delta schuurmachine (dts 400) van Festool. De laatste drie zijn wel aan vervanging toe.

Wenslijstje voor het sloopwerk:
* Combihamer
* Slijptol

Wenslijstje voor het opbouwen / beter houtwerk
* Invalcircelzaag
* freesmachine
* Afkortzaag
* Zaagtafel (maar wss overbodig met invalzaag)
* Schuurmachine(s)

Ik heb nu ook een garage tot mijn beschikking die ik kan ombouwen tot klushok (15m2). De komende tijd zal ik om advies vragen. Het is verleidelijk om voor het wenslijstje (opbouwen / houtwerk) voor Festool te kiezen en Makita voor het sloopwerk. Maar wellicht ga ik daar de komende tijd anders over denken. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eusebius schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:30:
Ben een oude ELU MOF 96 aan 't schoonmaken. Hoe krijg je die moer die om de as heen zit los? En hoe heet zo'n moer?
Hoe die moer heet geen idee (opspanmoer??), maar daar bestaan speciale tangen voor.
Heb hier een verstelbare set, maar enkel voor "gaten" ipv sleuven staat mij bij.
(Als je ipv de meegeleverde ronde inzetboutjes twee passende boutjes (>8.8) in zo'n verstelbare sleutel draait en het uiteinde van de boutjes scherp slijpt, dan ben je er ook.)
Tis ook altijd wat. :X

"Tamperproof" avant la lettre. :+

Als je met beleid een oude en botte schroevendraaier in een vd sleuven zet en die vervolgens schuin wegtikt met een hamertje, dan komt de moer waarschijnlijk eenvoudig los.
Wel in de goede richting tikken. ;)

En hopen dat er geen borgvloeistof is gebruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 01-12-2018 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-05 09:14
Eusebius schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:30:
Mijn MOF 31 heeft al ruim 25 jaar dienst gedaan waarvan een flink aantal jaren intensief, alles wat ik doe aan onderhoud is af en toe eens ontstoffen en de geleidingen licht smeren.
Dit is goed spul wat gemaakt is om lang mee te gaan, ik zelf zou het niet riskeren om die moer los te tikken.
Ik heb het nooit bekeken maar ergens daaronder zit natuurlijk een lager, als je die zetting verstoord moet je nog maar zien of je alles weer dicht krijgt zoals het hoort.
Ik zou zeggen, als alles soepel draait en die plek niet overmatig heet wordt bij intensief gebruik, laat lekker zitten.

Hier zie je hoe het er uitziet

[ Voor 0% gewijzigd door linp op 02-12-2018 10:59 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1 ... 69 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.