[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 103 Laatste
Acties:
  • 918.922 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:08
tollo71 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 08:04:
[...]
Er zijn wel wat andere apparaten die met het 12V ecosysteem van Bosch werken, al zijn dat er een heel stuk minder dan de 18V lijn. Een voor mij nuttige aanvulling is de decoupeerzaag (GST 12V-70).
De multitool is er ook in 12V en lijkt niet zo gek anders te zijn dan de 18V variant. Vannacht nog even nagedacht over alle klussen die ik heb gehad, en kom tot de conclusie dat ik erg graag een 12V ding had gehad. Zoals heel veel hoekstukjes schroeven aan balken, voor het raamwerk van de dakisolatie. Dat zijn van die moeilijk bereikbare hoeken. Of zadels voor elektra PVC aan houten vloerbalken maken. Ook daar is niet super veel ruimte om met een grotere machine lekker te werken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:37

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

CurlyMo schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 21:34:
[...]

Ik neem toch wel aan dat professionele apparatuur lang met dezelfde (serie) accu's doet?
Ik werk op het werk met Bosch blauw, ik sta in de bouw dus die machines draaien heel de dag, de machientjes zelf gaan gemiddeld een jaar mee, de batterijen zitten inmiddels op 5j en gaan nog steeds zoals ze nieuw zijn.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jellabie schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:02:
[...]

Ik werk op het werk met Bosch blauw, ik sta in de bouw dus die machines draaien heel de dag, de machientjes zelf gaan gemiddeld een jaar mee, de batterijen zitten inmiddels op 5j en gaan nog steeds zoals ze nieuw zijn.
Ik ben altijd aan het twijfelen over Bosch Blauw. Ik heb namelijk alleen ervaring met Bosch Groen en dat is niet positief. Vandaar dat ik destijds heb gekozen voor Makita. Ik heb nu een Makita ??343 accuboor. Deze heb ik al 7 jaar en de accu's doen het ook nog goed. Alleen de kop laat snel los(erg irritant).
Maar ik zoek dus een accuboor voor erbij zodat ik niet steeds hoef te wisselen van boor naar bit.
Die 12V van Bosch Blauw spreekt mij erg aan. Zeker na dit soort duurzaamheidsreviews. (Wel kort ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:45:
[...]

Ik ben altijd aan het twijfelen over Bosch Blauw. Ik heb namelijk alleen ervaring met Bosch Groen en dat is niet positief. Vandaar dat ik destijds heb gekozen voor Makita.
Dat is nu net het hele verschil tussen blauw en groen, het blauwe spul is van hogere kwaliteit. In algemene zin van eenzelfde niveau als Makita en andere profi merken.
Ik heb nu een Makita ??343 accuboor.
Wat dan weer zo'n beetje de ultieme onderkant is van de range van Makita. Ik ben er zelf ook mee begonnen en mijn ervaring met die machine is dat ie ondanks dat het Makita's instapper is, hij nog steeds beter presteert dan goedkope b-merken, maar zo heel bijzonder is het niet.

Kortom: ik kan me niet goed voorstellen dat een goede bosch blauw machine je gaat tegenvallen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:11
tollo71 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 08:04:
[...]

Ik ben ook al tijden aan het dubben over die Bosch GSR 12V-15 FC. Ben ook geen die-hard klusser, maar kom regelmatig een klusje tegen waarbij een haakse- of excentrische boorkop erg handig is. Ook het lichte gewicht, de compacte bouw en de relatieve lage prijs t.o.v. 18V spreken me erg aan.

Er zijn wel wat andere apparaten die met het 12V ecosysteem van Bosch werken, al zijn dat er een heel stuk minder dan de 18V lijn. Een voor mij nuttige aanvulling is de decoupeerzaag (GST 12V-70).

elaas hebben de 12V Reprico zagen alleen zo'n kort zaagje :(
Werkt die decoupeerzaag prettig? En heeft hij een beetje power? Mijn decoupeerzaag met snoer heeft het begeven. Ik gebruik hem alleen met laminaat leggen / hoekjes uit plaatmateriaal etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik ben ook om. Ik ga ook lekker voor de 12V-15 FC bij dezelfde toko als @tollo71 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

[...]

Ik ben altijd aan het twijfelen over Bosch Blauw. Ik heb namelijk alleen ervaring met Bosch Groen en dat is niet positief. Vandaar dat ik destijds heb gekozen voor Makita. Ik heb nu een Makita ??343 accuboor. Deze heb ik al 7 jaar en de accu's doen het ook nog goed. Alleen de kop laat snel los(erg irritant).
Maar ik zoek dus een accuboor voor erbij zodat ik niet steeds hoef te wisselen van boor naar bit.
Die 12V van Bosch Blauw spreekt mij erg aan. Zeker na dit soort duurzaamheidsreviews. (Wel kort ;) )
Wij nemen voor boormachines altijd deze lijn:

https://www.fixami.be/bos...sDOn7ha1I2MRoCtlQQAvD_BwE

Toevallig vorige week 2 nieuwe besteld en ergens deze week aangekregen, erg tevreden over... Maar dat mag ook wel voor dat geld :P

Deze gaan bij ons dus 1 a 2 jaar mee, professioneel gebruik in weer en wind, en regelmatig dat ze van een ladder ofzo donderen of eens klets nat worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Jellabie op 26-10-2018 10:06 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
cverkooyen schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:01:
[...]

Werkt die decoupeerzaag prettig? En heeft hij een beetje power? Mijn decoupeerzaag met snoer heeft het begeven. Ik gebruik hem alleen met laminaat leggen / hoekjes uit plaatmateriaal etc
Die heb ik (nog) niet, maar ik was vast aan het kijken welke apparaten een nuttige aanvulling kunnen zijn. Ik heb nu een Skill decoupeerzaag-met-snoer. Da's maar een matig ding, dus vervanging is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:11
tollo71 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:12:
[...]

Die heb ik (nog) niet, maar ik was vast aan het kijken welke apparaten een nuttige aanvulling kunnen zijn. Ik heb nu een Skill decoupeerzaag-met-snoer. Da's maar een matig ding, dus vervanging is welkom.
Ik ben bang dat hij uiteindelijk toch wat power mist.. daarom twijfel ik nog tussen die 12v en de 150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jellabie schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:04:
[...]

Toevallig vorige week 2 nieuwe besteld en ergens deze week aangekregen, erg tevreden over... Maar dat mag ook wel voor dat geld :P

Deze gaan bij ons dus 1 a 2 jaar mee, professioneel gebruik in weer en wind, en regelmatig dat ze van een ladder ofzo donderen of eens klets nat worden.
Dat is voor mij een beetje buiten het budget.

Trouwens ik krijg nooit budgetvrijgave voor zo'n uitgave voor een accuschroef/boor van mijn leidinggevende thuis. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:25:
[...]
Trouwens ik krijg nooit budgetvrijgave voor zo'n uitgave voor een accuschroef/boor van mijn leidinggevende thuis. :+
Mijn leidinggevende is een stuk schappelijker geworden sinds ze niet meer op de tweedehands bank hoeft aan te sturen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 15:53
[...]
Ah, heet dat bij jullie zo. Ik noem haar 'ministerie van financiën'. Maar ik vermoed dat de uitwerking exact hetzelfde is :)

Al snapt ze bij mij thuis wel dat af en toe geld uitgegeven moet worden aan gereedschap. Mijn 12v Black&Decker schroefmachine is overleden (geen commentaar op B&D, 25 euro voor een machine met NiCd en het volhouden van 2005 tot 2018 is een uitstekende score) en mijn 18v Lidl machine (69 euro, twee zware verbouwingen in 2013 en 2017 mee gedaan, dus ook uitstekend) houdt het ook niet lang meer uit.

Heb nu een GSR 10,8 II Li en ben tevreden over het kleine formaat. Voor zwaarder schroefwerk is hij te licht, dus ik twijfel nu over een GDR 10,8/12 body ernaast. En dan voor het incidenteel zwaarder boren in hout pak ik dan mijn 220v boormachine.

Of komt er top de stapel nog een extra L-boxx met daarin een 18v GSR schroefmachine. Sterker om mee te schroeven en om mee te boren, maar niet het lekker handzame formaat van de 10,8/12v serie.

Het liefst heb ik natuurlijk beiden, maar daar is afdeling financiën het natuurlijk niet mee eens... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:11

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Bosch blauw is door de bank genomen stukken beter dan Groen. Zelf heb ik ook een aantal blauwe tools en ben daar zeer tevreden over (geen bedrijfsmatige inzet).

Houd er echter rekening mee dat er, bijvoorbeeld bij de accutollen, wel 3 verschillende uitvoeringen te onderscheiden zijn. Elk met hun eigen robuustheid en dus prijskaartje.
De ene blauwe boor is dus zeker de andere niet.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:47
[...]

Dat is voor mij een beetje buiten het budget.

Dat kan je ook anders aanpakken, zorg ervoor dat ieder een X bedrag per maand 'zakgeld' heeft die hij/zij vrij kan uitgeven zonder dat de ander erover kan zeuren. Zo hebben wij het bedrag op €50 staan, en haal ik er met enige regelmaat gereedschap van.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-08 20:51
cverkooyen schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:01:
[...]

Ik heb hem wel, goed genoeg voor laminaat en plaatmateriaal. Dikkere balken minder, dan loopt het zaag je iets weg.
Accu's gaan er wel snel door. Op een gegeven moment merk je dat ie langzamer begint te lopen, dan doe je een andere accu erin en merk je dat dat veel eerder had moeten doen :+.

Zonder snoer vind ik vooral ideaal. Met laminaat leggen overal zagen zonder moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-09 04:34
Jellabie schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:04:
[...]

Deze heb ik ook. Echt een krachtpatser. Als deze overleden is haal ik de opvolger ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 08:02
Iemand toevallig ervaring met laser afstandsmeters (met bluetooth)?

Mijn broertje heeft die glm 50c van Bosch, erg mooi maar ik vraag me af of de prijs tegen over een normale het geld waard is?

Ben wel opzoek naar een omdat ik nog genoeg moet renoveren hier in huis en die bluetooth functie lijkt me wel handig voor het tekenen/opmeten van ruimtes enzo.

Hoe zijn die goedkopere varianten(Chinees)? En dan vooral met gebruik van bluetooth en software ?

Ben overigens wel een Bosch fan hoor. Als die gewoon erg goed blijkt te zijn pak ik die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

De_Bastaard schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:44:
Iemand toevallig ervaring met laser afstandsmeters (met bluetooth)?

Mijn broertje heeft die glm 50c van Bosch, erg mooi maar ik vraag me af of de prijs tegen over een normale het geld waard is?

Ben wel opzoek naar een omdat ik nog genoeg moet renoveren hier in huis en die bluetooth functie lijkt me wel handig voor het tekenen/opmeten van ruimtes enzo.

Hoe zijn die goedkopere varianten(Chinees)? En dan vooral met gebruik van bluetooth en software ?

Ben overigens wel een Bosch fan hoor. Als die gewoon erg goed blijkt te zijn pak ik die.
Even checken hoe accuraat ze zijn, de meeste goedkope zitten rond de 3mm, dus 3mm kleiner of groter, er kan dus 6mm verschil zitten als je 2 keer hetzelfde meet.

[ Voor 3% gewijzigd door Jellabie op 26-10-2018 23:27 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 21:39
Wie heeft err ervaring met de laagste garantie van de hornbach?

Ik wil een gipsplatenlift kopen. Kost 149 bij de hornbach:
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/6110565/artikel.html

En 119 bij hbm:
https://www.hbm-machines....laats1/hbm-gipsplatenlift

Volgens mij hetzelfde ding. Hoe regel ik nu bij hornbach die korting?

Het duurt nl nog wel ff voor ik weer bij hbm aanga, dus via hornbach is makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:56
Raymond schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:25:

Ik wil een gipsplatenlift kopen. Kost 149 bij de hornbach:
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/6110565/artikel.html

En 119 bij hbm:
https://www.hbm-machines....laats1/hbm-gipsplatenlift

Het duurt nl nog wel ff voor ik weer bij hbm aanga, dus via hornbach is makkelijker :)
Ding zal best uit dezelfde fabriek komen, maar wordt onder een ander merk verkocht met een andere EAN. Ik zeg kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Precies dat is de truc van Hornbach. Die hebben niet de DeMakiBosch GWRD-1111-XZV in hun assortiment, maar de DeMakiBosch GWRD-11111-XZV en
"die is toch echt anders meneer."
"echt waar?"
"yamanayayippieyee"

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie heeft er ervaring met de laagste garantie van de hornbach?
Nope, niet bij Hornbach.

Maar zij doen online best "sportief" over hun prijzen en noemen zelf geen bijzondere uitzonderingsgevallen waar je rekening mee moet houden.
Niet geschoten is dus altijd mis. :+
Hornbach quote:
"Bij ons krijg je dus gegarandeerd altijd de laagste prijs. Bij jouw project wil je tenslotte snel handelen en niet te lang onderhandelen."
hornbach.nl/..../vaste_lage_prijzen_filosofie/vaste_lage_prijzen_filosofie

Gooi het daar dus gewoon in de groep, schudt aan de boom er kijk wat er uit valt. :P
En even terugkoppelen met deze groep natuurlijk of Hornbach werkelijk zo sportief is als zij doen voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Voor een kar (met resthout) zoek ik zwenkwielen. Iemand een tip waar je goede kunt krijgen tegen een vriendelijk prijsje? Normaal haal ik ze altijd bij de bouwmarkt, misschien zijn ze ergens anders goedkoper te krijgen.

[ Voor 28% gewijzigd door Eusebius op 27-10-2018 19:47 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:00

orf

Eusebius schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:46:
Voor een kar (met resthout) zoek ik zwenkwielen. Iemand een tip waar je goede kunt krijgen tegen een vriendelijk prijsje? Normaal haal ik ze altijd bij de bouwmarkt, misschien zijn ze ergens anders goedkoper te krijgen.
https://www.ecotools.nl/zwenkwielen-en-bokwielen/ Heeft prima wielen. HBM en Action hebben ook voordelige wielen, maar daar weet ik niet van wat de kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Action heeft wielen waarvan de as niet in het midden zit. Die zwenken niet alleen op de X en Z-as maar ook de Y :(

Dank voor de tip van EcoTools. Die zijn inderdaad niet duur.

[ Voor 21% gewijzigd door Eusebius op 27-10-2018 19:57 ]

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eusebius schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:46:
De tegenvraag wordt dan welk gewicht de wielen moeten aankunnen en wat de wieldiameter moet zijn.
Geremd of niet??
En voor welke ondergrond?? ;)

Heb zelf net deze zware jongens (160mm) binnen.
Zij leveren prima spul tegen scherpe prijzen en de levering is smooth. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/11sm7v4.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2018 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Veel gewicht, geen idee, slechte betonvloer :+

M'n relatief zware werktafel/bank staat op geremde wielen van 75mm en die rolt goed. De kar die ik nu aan het maken ben, hoeft minder vaak verschoven te worden. Het mag wel minder. Zat te denken aan deze van EcoTools https://www.ecotools.nl/nylon-zwenkwiel-met-rem-63mm/

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eusebius schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 20:03:
Veel gewicht, geen idee, slechte betonvloer :+

M'n relatief zware werktafel/bank staat op geremde wielen van 75mm en die rolt goed. De kar die ik nu aan het maken ben, hoeft minder vaak verschoven te worden. Het mag wel minder. Zat te denken aan deze van EcoTools https://www.ecotools.nl/nylon-zwenkwiel-met-rem-63mm/
Voor een werkbank zijn deze nylon wielen met een 60kg draaggewicht aan de magere kant.

De zware wielen uit m'n bovenstaande linkje komen onder mijn eigen beuken werkbank en dan houd ik maar meteen rekening met het gekleun op het werkblad en de hoogte die het werkblad door de wielen krijgt.
De huidige ondergrond is ook beton, maar daar wil ik nog iets op verzinnen.
Deze wielen trekken in ieder geval geen lelijke strepen op de huidige en toekomstige vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Nee, een kar voor resthout. Wordt hooguit af en toe uit zijn hoek getrokken als ik wat nodig heb. Wat jij hebt is gelijk weer de andere kant: 700kg :-) Daar ga je in ieder geval geen last mee krijgen.

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eusebius schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 21:05:
Nee, een kar voor resthout. Wordt hooguit af en toe uit zijn hoek getrokken als ik wat nodig heb. Wat jij hebt is gelijk weer de andere kant: 700kg :-) Daar ga je in ieder geval geen last mee krijgen.
Die 700kg was een onverwachte bonus, maar ik wilde wel per se vier wielen met een 160mm diameter. ;)

Omdat je met vier wielen onder belasting moet uitgaan van een berekening met drie (ivm een mogelijk zwevend wiel) kom je met dit stel op een overkill van ~2100kg, maar die belasting komt alleen in zicht als hier het dak naar beneden komt. _O-
Daarnaast kom ik in de specs niets tegen over statische vs dynamische belasting, dat is voor intensief rondtoeren wel iets om rekening mee te houden.

Maar voor jouw kar met resthout hoef je je geen zorgen te maken, tenzij je er een kuub+ Azobé in propt. :P
Toch zou ik de wieldiameter niet te klein kiezen ivm een soepel rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:23

Super_ik

haklust!

Ik. Ik heb er laatst een ladder gekocht, die bij de gamma 15 euro goedkoper was. Ik heb toen bij de hornbach tegen een medewerker gezegt: “ik wil dit kopen, maar bij de gamma is ie goedkoper.” Ze gingen het toen opzoeken aan de hand van een code die op het product staat, op de site van de gamma. Er werd een formulier uitgeprint voor bij de kassa en ik kreeg nog eens 10% korting. Ging allemaal heel netjes en vlot.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-09 16:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ook hier even showen, omdat m’n groene Bosch al enige tijd geleden overleden is en ik nog geen nieuwe had gehaald:

Roze!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5hTNrlWdVhxzk3uErfcTAg9d/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eTQ2LPoINWL38VdhNLTZ5CfG/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7McGCyIJrApmibJzHyoNvd2O/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OxoOKGOmk6GHzXb1fyjp9TRC/thumb.jpg

O+

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45
KillaZ schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:59:
[...]

Ik raak die impaktor set niet eens meer aan, voor 2 euro haal je bij de bouwmaat die milwaukee torx bitjes per setjes van 2. Dan ga ik niet moeilijk doen op de slagschroevendraaier, mijn hele schroefcollectie is toch tx20.

De impaktor bit zit op mijn 12v Bosch machine voor de verdwaalde PZ of PH schroef :+
Ik weet niet of je grootverbruiker bent, maar Amazon verkoopt ze voor €13-14 per 25st.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit hier in dubio...

Moet ongeveer 90m2 dekvloer eruit bikken. Dat ga ik niet met m'n Makita HR2470 doen, gezien die al flink wat speling heeft n.a.v. eerder bikwerk.

Nu kun je zo'n ding natuurlijk huren, maar voor een weekend tik je zo 90 euro af. Gok dat ik er wel een weekend of vier mee bezig ben...

En dan vind ik 350 euro aan huur uitgeven nogal een bedrag. Echter, als ik zo'n ding koop, ga je voor een 12-15joule apparaat al gauw richting de 600 euro... Krijg je natuurlijk flexibiliteit voor terug, maar, hoe vaak gebruik je zo'n ding nog?

Moet de garagevloer tzt er ook nog uit gaan halen, maar dat zal een weekendje werk zijn.

Alternatief zou zijn een 'goedkoop' merk te halen, maar daar hou ik eigenlijk helemaal niet van. Vraag me ook af of die niet veel harder trilt dan een Makita of Bosch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4 weekeinden? Dat lijkt mij nogal lang. Zo hard is dat spul niet en hooguit een paar cm dik. Dat trilt er zo af.

Desalniettemin wil je dat niet op je knietjes doen. Kijk eens op marktplaats voor een 2e hands apparaat. als je klaar bent verkoop je hem weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:27:
4 weekeinden? Dat lijkt mij nogal lang. Zo hard is dat spul niet en hooguit een paar cm dik. Dat trilt er zo af.

Desalniettemin wil je dat niet op je knietjes doen. Kijk eens op marktplaats voor een 2e hands apparaat. als je klaar bent verkoop je hem weer.
Nou, ik heb gisteren het stuk om de convectorput gedaan. Dat was zo weg, totdat ik wapening tegenkwam in de dekvloer. Toen ging het ineens een stuk minder vlot.

Het kan waarschijnlijk ook wel sneller, maar planningstechnisch komt dat niet zo lekker uit.

Tweedehands is zeker wel een optie. Denk alleen dat je met een dergelijk model alsnog op de knietjes kan. Ga maar even marktplaats afstruinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Je kan een lidl machine haken voor 100 euro.

Of toch een flinke huren. Als hij krachtiger is, gaat het ook sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:27
Maar krachtiger dan noodzakelijk is dan ook weer niet handig. Meer kans op beschading van de onderliggende vloer en bovendien wordt het apparaat dan ook zwaarder.

ik huurde ooit, na een keer een te licht apparaat gehuurd te hebben, de zwaarste breekhamer bij boels, het keukenvloertje wat uitgebroken moest worden bleek echter maar ca. 5 cm stampbeton waardoor ik langer bezig was dat apparaat steeds omhoog te trekken dan door de vloer te komen..

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

decipherer schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:05:
Maar krachtiger dan noodzakelijk is dan ook weer niet handig. Meer kans op beschading van de onderliggende vloer en bovendien wordt het apparaat dan ook zwaarder.

ik huurde ooit, na een keer een te licht apparaat gehuurd te hebben, de zwaarste breekhamer bij boels, het keukenvloertje wat uitgebroken moest worden bleek echter maar ca. 5 cm stampbeton waardoor ik langer bezig was dat apparaat steeds omhoog te trekken dan door de vloer te komen..
Ook eens... Zou 11 joule al teveel zijn? Liever een 8 joule? Zie genoeg op MP staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb thuis een zaagtafel van het Lidl merk (Parkside), die werkte tot gister goed, ineens hoor ik een raar geluid en gaat de zaag als ik hem aan zet telkens erg omhoog en om laag (zeker een cm). het blad zit goed vast, en als ik het zaagblad demonteer maakt hij nog steeds een vreemd geluid, iemand enig idee wat dit kan zijn?

Zo'n soort zaagtafel: https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Zaagtafel/p100241745 (alleen dan een ouder model, zonder onderstel).

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45

Reinier

\o/

Arbor krom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wat is sowieso de ervaringen met die Lidl parkside apparatuur? Ik heb de decopeerzaag van hun gehad en dat was echt niks. Ik zoek nog een afkortzaag voor het leggen van een massief houten vloer. En zelfs met een goede decopeerzaag schiet dat niet genoeg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-09 21:51
Ik zat met onze verbouwing precies met het zelfde, toen toch besloten de klophamer van de lidl te kopen voor 100 euro.
Wij moesten circa 30m2 10cm stampbeton verwijderen (als eerste rondom los geslepen, dus ontkoppeld van de muren) en daarna in stukken met de klophamer.
Uiteindelijk nog een hele badkamer waar 2 tegellagen op zaten er uit gesloopt met de klophamer. Tot de laatste wand van circa 2m2, toen stopte hij er opeens mee. De motor draaide nog maar deze werdt niet meer omgezet in een klopbeweging.

Uiteindelijk is dit denk ik dan ook precies wat je mag verwachten van een machine van 100 euro. Wij hebben hem echt hard laten werken. En hij is ook zeer krachtig (ik was ook echt positief verrast over deze machine), maar het gaat niet zo lang mee als een professionele machine.
Uiteindelijk de Lidl klantenservice gebeld, en die hebben hem direct vervangen voor een nieuwe. Wel top service moet ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Ik heb nu bijna twee jaar de slijptol met draadje van Parktool, gebruik deze niet heel zwaar maar als ie aan het werk moet doet ie z'n werk prima. Voor het intensievere werk heb ik wel a-merk gereedschap. Veel tools die bij niets te lijden hebben komen wel bij de Lidl vandaan, meet- en handgereedschap voornamelijk en wat bitjes enzo.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
miicker schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 23:32:
Ik heb thuis een zaagtafel van het Lidl merk (Parkside), die werkte tot gister goed, ineens hoor ik een raar geluid en gaat de zaag als ik hem aan zet telkens erg omhoog en om laag (zeker een cm). het blad zit goed vast, en als ik het zaagblad demonteer maakt hij nog steeds een vreemd geluid, iemand enig idee wat dit kan zijn?

Zo'n soort zaagtafel: https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Zaagtafel/p100241745 (alleen dan een ouder model, zonder onderstel).
Klinkt alsof je zaagblad niet meer op de flens van de moer zit.

Draai eens los en plaats hem eens goed terug. Is het dan weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Gereedschapcentrum heeft nog een mooi wera setje in de aanbieding

Heb em zelf ook (niet) >:) Vind het net ietsje teveel geld voor iets wat ik dubbel aanschaf..

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Hebben jullie wel eens van de firma Engelbert-Strauss gehoord, en wat vinden jullie ervan?

kleine vergelijking van twee producten die ik zoek:
timmermanshaak:
https://www.engelbert-str...ak-7120750-5504151-0.html
vs
https://www.toolnation.nl...0mm-met-aftekengaten.html

meer dan de helft in prijsverschil

tappenset:
https://www.engelbert-str...ic-7143340-5509747-0.html
vs
https://www.toolnation.nl...-boren-en-wringijzer.html

40% prijsverschil voor wat lijkt een identieke set met een ander merkje

Even snel zoeken op het forum levert geen hit op. Is het wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:03
Baytep schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:55:
Hebben jullie wel eens van de firma Engelbert-Strauss gehoord, en wat vinden jullie ervan?

kleine vergelijking van twee producten die ik zoek:
timmermanshaak:
https://www.engelbert-str...ak-7120750-5504151-0.html
vs
https://www.toolnation.nl...0mm-met-aftekengaten.html

meer dan de helft in prijsverschil

tappenset:
https://www.engelbert-str...ic-7143340-5509747-0.html
vs
https://www.toolnation.nl...-boren-en-wringijzer.html

40% prijsverschil voor wat lijkt een identieke set met een ander merkje

Even snel zoeken op het forum levert geen hit op. Is het wat?
Qua gereedschap heb ik er geen ervaring mee maar op de zaak bestellen we hier geregeld werkkleding. Prima spul! Ik krijg echter nooit de factuur te zien dus geen idee wat de exacte prijs/kwaliteit verhouding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 23:16
Ik wil twee Festool rails (FS800 en FS1400) aan elkaar koppelen. Daar heeft Festool natuurlijk een prachtig geprijsde (*kuch*) connector voor, waar je er ook nog eens twee van moet hebben. Weet iemand toevallig een alternatief, of heeft iemand zelf weleens wat gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die van Makita passen waarschijnlijk ook wel, die rails zijn afaik hetzelfde, maar die zijn nog duurder, dus daar schiet je weinig mee op :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Onno_Devine schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 07:32:
Ik zat met onze verbouwing precies met het zelfde, toen toch besloten de klophamer van de lidl te kopen voor 100 euro.
Wij moesten circa 30m2 10cm stampbeton verwijderen (als eerste rondom los geslepen, dus ontkoppeld van de muren) en daarna in stukken met de klophamer.
Uiteindelijk nog een hele badkamer waar 2 tegellagen op zaten er uit gesloopt met de klophamer. Tot de laatste wand van circa 2m2, toen stopte hij er opeens mee. De motor draaide nog maar deze werdt niet meer omgezet in een klopbeweging.

Uiteindelijk is dit denk ik dan ook precies wat je mag verwachten van een machine van 100 euro. Wij hebben hem echt hard laten werken. En hij is ook zeer krachtig (ik was ook echt positief verrast over deze machine), maar het gaat niet zo lang mee als een professionele machine.
Uiteindelijk de Lidl klantenservice gebeld, en die hebben hem direct vervangen voor een nieuwe. Wel top service moet ik zeggen!
Ik heb -na een paar dagen overboden te zijn op MP- maar een nieuwe Makita HM0871C gekocht. Die gaat na het breekwerk wel op MP.
Er werd gewoon ruim 260 geboden voor die apparaten, terwijl ik nu voor 300 euro een nieuwe heb, met garantie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
MikeyMan schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:37:
[...]

Ik heb -na een paar dagen overboden te zijn op MP- maar een nieuwe Makita HM0871C gekocht. Die gaat na het breekwerk wel op MP.
Er werd gewoon ruim 260 geboden voor die apparaten, terwijl ik nu voor 300 euro een nieuwe heb, met garantie...
Dat gebeurd vaker. Ik verbaas me er echt over. Marktplaats lijkt nu eerder een duur geprijsde 2ehandsshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-08 08:49
Ik ben al een tijd aan het denken om mijn zeer oude accuboormachine te vervangen. Veel lezen in dit topic en andere website heeft mij tot het volgende gebracht:
  • Ik zoek een accuboormachine voornamelijk om tijdens het werken met hout te boren en schroeven. Voor het grovere werk heb ik een pneumatische boorhamer die van alles boter weet te maken. [/i]
  • 10.8v/12v is daarom een goeie fit, houdt het licht, en tegenwoordig zit er veel kracht in die beestjes
  • budget rond de €150, maar heb geen probleem met €100 ;)
Hoe een apparaat in de hand ligt is ook belangrijk, en dat heeft voor mij die Makita 10.8v al uitgesloten, want bij het indrukken van de knop kwam mijn vinger makkelijk vast te zitten in het omhulsel.

Ik ben nu aan het kijken naar 2 opties, de Bosch GSR 12V-15 FC en de Metabo PowerMaxx BS Quick. Beide hebben ze verwisselbare chucks, wat mij wel handig lijkt om bijvoorbeeld tijdens een klus te wisselen tussen boren en schroeven. Vooral de Metabo, waar hij chuckless een normaal bitje accepteerd, dus je daarmee snel kan wisselen tussen boren en schroeven bijvoorbeeld.

Nu heb ik vragen hierover:
  1. Die GSR wordt vaak over gesproken in dit topic, maar die PowerMaxx BS een stuk minder, is hier een bepaald verschil tussen wat ik over het hoofd zie?
  2. Voor de PowerMaxx kan ik niet achterhalen of het een snellader is of niet? (die LC 40)
  3. klopt het dat 2A goede maat accu's is (niet te zwaar, maar ook niet te snel op)?
  4. lijkt erop dat deze twee zelden op markplaats langskomen?
Qua prijs was ik blij erachter te komen dat de duitse markt soms wat opties biedt, en inderdaad de GSR is er een stuk goedkoper te vinden:https://www.rubart.de/Bos...satz-06019F6001-p10097917.

Bij de BS Quick raak ik een beetje in de war, deze optie is met extra chuck: https://www.rubart.de/MET...auber-600156910-p10140315 maar wel goedkoper dan deze optie https://www.rubart.de/MET...Ah-Li-Ion-LC-40-p10032481. Terwijl het naar mijns inzien lijkt alsof ze eigenlijk andersom qua prijs moeten zitten. Zien jullie het verschil?

Daarnaast lijkt het voor de metabo zo dat de prijs in nederland gelijk is? https://www.gereedschapce...2-0ah-accu-in-koffer.html of is er nog een verschil die ik daar over het hoofd zie?

Hopelijk zijn mijn vragen duidelijk, en heeft iemand tijd om wat verheldering voor mij te bieden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

Check ook Amazon voor de prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Dala schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:36:
Hopelijk zijn mijn vragen duidelijk, en heeft iemand tijd om wat verheldering voor mij te bieden!
De verwisselbare opzetstukken zijn handig als je er ook wat mee doet. Ik heb de Bosch sinds een paar dagen en direct al het excentrisch opzetstuk gebruikt. Als je dus niet de set aanschaft en niet van plan bent dat later alsnog te doen, dan kan je net zo goed een goedkopere machine halen zonder wisselbare opzetstukken. Bedenk wel dat die losse dingen heel veel duurder zijn dan de complete set in één keer.

Ook is het handig om alvast de Bosch catalogus te bekijken voor eventuele andere apparatuur op 12V of die van de Metabo voor hun 10.8V apparatuur. Accu spul is leuker als je de accu's ook daadwerkelijk op verschillende machines kan gebruiken.

Ik heb de complete set hier vandaan (€ 180,-)
https://www.klium.nl/bosc...machine-06019f6000-373861

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Ik ben al een tijd aan het denken om mijn zeer oude accuboormachine te vervangen. Veel lezen in dit topic en andere website heeft mij tot het volgende gebracht:
  • Ik zoek een accuboormachine voornamelijk om tijdens het werken met hout te boren en schroeven. Voor het grovere werk heb ik een pneumatische boorhamer die van alles boter weet te maken. [/i]
  • 10.8v/12v is daarom een goeie fit, houdt het licht, en tegenwoordig zit er veel kracht in die beestjes
Hoe een apparaat in de hand ligt is ook belangrijk, en dat heeft voor mij die Makita 10.8v al uitgesloten, want bij het indrukken van de knop kwam mijn vinger makkelijk vast te zitten in het omhulsel.

Ik ben nu aan het kijken naar 2 opties, de Bosch GSR 12V-15 FC en de Metabo PowerMaxx BS Quick. Beide hebben ze verwisselbare chucks, wat mij wel handig lijkt om bijvoorbeeld tijdens een klus te wisselen tussen boren en schroeven. Vooral de Metabo, waar hij chuckless een normaal bitje accepteerd, dus je daarmee snel kan wisselen tussen boren en schroeven bijvoorbeeld.

1. Die GSR wordt vaak over gesproken in dit topic, maar die PowerMaxx BS een stuk minder, is hier een bepaald verschil tussen wat ik over het hoofd zie?
  2. Voor de PowerMaxx kan ik niet achterhalen of het een snellader is of niet? (die LC 40)
  3. klopt het dat 2A goede maat accu's is (niet te zwaar, maar ook niet te snel op)?
Qua prijs was ik blij erachter te komen dat de duitse markt soms wat opties biedt, en inderdaad de GSR is er een stuk goedkoper te vinden:https://www.rubart.de/Bos...satz-06019F6001-p10097917.

Bij de BS Quick raak ik een beetje in de war, deze optie is met extra chuck: https://www.rubart.de/MET...auber-600156910-p10140315 maar wel goedkoper dan deze optie https://www.rubart.de/MET...Ah-Li-Ion-LC-40-p10032481. Terwijl het naar mijns inzien lijkt alsof ze eigenlijk andersom qua prijs moeten zitten. Zien jullie het verschil?

Daarnaast lijkt het voor de metabo zo dat de prijs in nederland gelijk is? https://www.gereedschapce...2-0ah-accu-in-koffer.html of is er nog een verschil die ik daar over het hoofd zie?

150 is nog duur.

https://www.amazon.de/Bos...-12v-15-39-teiliges-Zubehörset/dp/B00TYK8HKW/ref=mp_s_a_1_5?__mk_de_DE=ÅMÅZÕÑ&qid=1540907928&sr=8-5&pi=AC_SX236_SY340_FMwebp_QL65&keywords=gsr+12v&dpPl=1&dpID=51n-hBW-UrL&ref=plSrch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-09 15:52

Hier de beschikking over een Metabo powermaxx quick en ik ben er in grote lijnen tevreden over :) . Ik beschik over een set in een Metaloc (box), inclusief slagschroevendraaier, 1x2,0ah en 1x4,0 ah.

Voor mij een bewuste keuze om deze set te kopen. Waar de accuschroefmachine ophoudt qua power vult de slagschroevendraaier goed aan. Eigenlijk doe ik alle voorkomende werkzaamheden met deze set en alleen als ik echt grotere gaten moet boren (bijvoorbeeld >30mm in zachthout, met forstnerboor) dan zou een 18v machine eigenlijk de betere keuze zijn. Nadeel is wel dat door de quick aansluiting de precisie in de boorkop wel wat minder is. Een vaste boorkop doet dat toch echt beter (van de andere kant, hiervoor gebruik ik zo wie zo liever mijn kolomboormachine).

om antwoord te geven op je vragen:
1) Metabo beschikt over veel minder machines op 12v. Het ecosysteem van bosch is omvangrijker en biedt dan ook meer mogelijkheden om je gereedschap gericht uit te breiden. Daarnaast heeft Metabo geen excentrisch voorzetstek en dat kan in specifieke omstandigheden wel handig zijn.
2) Of het een snellader is weet ik niet, maar een 2,0ah accu is (makkelijk) binnen het uur vol.
3) 2 ah is inderdaad erg makkelijk in de hand, al vind ik persoonlijk de 4.0ah wat beter in balans met de machine. Op beide accu's heeft de machine echter een behoorlijk lange standtijd.
4) Zou kunnen. Ik heb de machine 3 jaar geleden nieuw gekocht.

Kort samengevat, ja tevreden maar misschien dat ik vanwege het ecosysteem nu wel zou overstappen naar bosch of naar een 18V machine (en dan het gewicht / prijs op de koop toe zou nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Brutalsranan schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:00:
[...]

150 is nog duur.

https://www.amazon.de/Bos...-12v-15-39-teiliges-Zubehörset/dp/B00TYK8HKW/ref=mp_s_a_1_5?__mk_de_DE=ÅMÅZÕÑ&qid=1540907928&sr=8-5&pi=AC_SX236_SY340_FMwebp_QL65&keywords=gsr+12v&dpPl=1&dpID=51n-hBW-UrL&ref=plSrch
Als je geen verwisselbare koppen wilt, dan is dit inderdaad een beter alternatief voor € 108,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:32
De verwisselbare koppen vind ik zelf wel echt toegevoegde waarde hebben, eerlijk gezegd. Ik heb de excenterkop en de 90-gradenkop al best aantal keren gebruikt, op plekken waar ik anders toch echt met de hand had moeten gaan klooien (want meestal ook niet echt ruimte/positie om fatsoenlijk te schroeven of ratelen).

Of die twee samen 40 euro waard zijn is een tweede, ik weet uit m'n hoofd niet hoeveel ze per stuk los zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Bedankt voor alle tips en ervaringen. De wel of niet losse kop is inderdaad een keuze die ik nog niet helemaal meegenomen had. Lijkt er wel op dat die bosch meer opties bied, en ook qua accu-systeem.

Die exentrische kop van de bosch is bijvoorbeeld wel interessant ja.

:F nog meer keuzes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 16:23

Vliegvlug

Flight Simple

...

De Bosch GSR 12V-15 FC accepteert chuckless ook een normaal bitje hoor!
Die wordt dan vastgehouden door een magneet en zit echt goed vast.

Verschil met het bitopzetstuk is dat deze een klemverbinding heeft die het bitje echt vasthoudt waarbij je een ring naar achteren moet bewegen om hem los te krijgen.

Qua machines ansich zullen de Bosch en de Metabo elkaar weinig ontlopen.
Zit ‘m meer in het ecosysteem en of je die extra opzetstukken die bij de Bosch FC set zit gaat gebruiken.
Heb zelf die set en ze zijn me wel al een paar keer van pas gekomen.

Mocht je toch voor de niet verwisselbare koppen gaan let er dan wel op dat die eerder aangehaalde Bosch bij Amazon van €108 zonder snellader is, welke de FC set wel heeft, en met 1,5Ah accu’s komt ipv 2,0Ah.
(verschil tussen de normale en snellader is makkelijk te zien, de normale heeft 1 ledje, de snellader 2)

Dan is dit een beter alternatief
https://smile.amazon.de/B...uschrauber-GSR-Schrauben-Ø/dp/B015WGDX6E €105 en 2,0Ah accu’s.

Of als je liever toch een snellader wilt plus een L-boxx voor hetzelfde geld en de boren & bitjes niet nodig hebt deze:
https://smile.amazon.de/B...uschrauber-GSR-Schrauben-Ø/dp/B00ABOBRWU/

Die Bosch sets zijn dan weer vergelijkbaar qua prijs met de Metabo voor €112:
https://smile.amazon.de/M...-690954000/dp/B01D1XH2US/

Met dit verschil dat ondanks dat dit niet de ‘Quick’ versie is van de Metabo je desondanks toch de boorkop kan verwijderen om een bitopname over te houden, met de quick gaat dit alleen makkelijker.
Bij de Bosch kan de kop er bij de niet-FC variant niet vanaf.

Zelf vind ik de Bosch FC set met alle opzetstukken zijn geld wel waard maar ik heb ‘m destijds voor €149 bij de toolstation gekocht toen er een actie was. Voor de huidige prijzen zou ik ook wel gaan twijfelen.

De goedkoopste die ik zo snel kon vinden is voor €165 :
https://www.werkzeugalarm...-boxx-flexiclick/a-96054/
Maar daar komt nog wel een tientje verzendkosten bij.

Wat betreft de 2Ah accu’s die zijn wat mij betreft juist prima. De 4Ah zijn dusdanig lomp dat ze juist de compactheid van de machine weer teniet doen.
Het is misschien zinnig als je er bijv. een 12V bosch decoupeer mee gebruikt maar voor schroeven en boren is de eerste accu al lang en breed weer vol voordat je de tweede leeg hebt. :)
Dala schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:14:
Bedankt voor alle tips en ervaringen. De wel of niet losse kop is inderdaad een keuze die ik nog niet helemaal meegenomen had. Lijkt er wel op dat die bosch meer opties bied, en ook qua accu-systeem.

Die exentrische kop van de bosch is bijvoorbeeld wel interessant ja.

:F nog meer keuzes ;)
Succes met kiezen! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Vliegvlug schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:47:
[...]
De goedkoopste die ik zo snel kon vinden is voor €165 :
https://www.werkzeugalarm...-boxx-flexiclick/a-96054/
Maar daar komt nog wel een tientje verzendkosten bij.
Bij Klium kost hij € 180,- incl. verzendkosten en zit je gewoon bij een NL webshop. Ik vond dat die 5 euro wel waard. Scheelt weer Duitse mailtjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Handig om te weten dat Metabo zonder quick ook een afneembare kop + bitjes houder heeft. Eigenlijk wordt daardoor de Metabo quick wat minder interessant. Blijft de gsr FC over, want daar heb je een stuk meer opzet stukjes voor. Plus het uitgebreide systeem aan accu materiaal.
Fuel_80 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:47:
[...]
Nadeel is wel dat door de quick aansluiting de precisie in de boorkop wel wat minder is. Een vaste boorkop doet dat toch echt beter (van de andere kant, hiervoor gebruik ik zo wie zo liever mijn kolomboormachine).
Is dat precisie verlies doordat de kop van links naar rechts speling heeft? Dus moeilijk een haaks gat te boren? Weet je of de zonder quick versie hier ook last van heeft (omdat die ook verwisselbaar is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb de Powermaxx (zonder Quick) en werkt prima nu drie jaar later. Ik had voor Metabo gekozen omdat die de meeste koppel had (34 vs 30) >:) maar ook vanwege een leuke aanbieding. Volgens mij maakt het niet uit of je de Metabo groen neemt of het Bosch blauw, beide prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 16:23

Vliegvlug

Flight Simple

Dala schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:17:
Handig om te weten dat Metabo zonder quick ook een afneembare kop + bitjes houder heeft. Eigenlijk wordt daardoor de Metabo quick wat minder interessant.
[...]
Klopt, is niet echt duidelijk, ik was toen ik er achter kwam ook wel verbaasd dat het kon, maar wel een leuke feature.

Houd er wel rekening mee dat het verwijderen van de kop wel minder handig/snel is dan bij de Quick. ;)

Zie bijv. deze video (vanaf 2:05):
YouTube: Metabo Powermaxx BS (дорабо&#109...

Ook bij de Metabo wordt het bitje dus met een magneet vastgehouden net als bij de chuckless Bosch FC maar die man in het filmpje heeft een tang nodig om het bitje er weer uit te krijgen. Dat is bij mijn FC gelukkig niet nodig, kan ‘m er met mijn vingers net uit trekken; dus vast genoeg dat het bitje er niet zomaar uit komt als hij een beetje in je schroef blijft hangen maar tegelijk niet zo vast dat je elke keer een tang moet pakken om ‘m te verwisselen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-09 14:21

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Iemand hier ervaring met verlies van de soft start-stop bij een Makita schroeftol? Het betreft een 14,4 BDF446 machine. Apparaat gaat bij indrukken trigger direct van stilstand naar volle toeren.

Machine is geheel uit elkaar geweest om schoon te maken, zonder gewenst resultaat.

[ Voor 0% gewijzigd door Goudvis op 31-10-2018 16:50 . Reden: De = een ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn leidinggevende heeft steigerhout gekocht. En raad eens wie het mag schuren?
Als voorwaarde heb ik gesteld dat ik dan een schuurmachine ga aanschaffen.
Alleen twijfel ik over een vlakschuurmachine of zo’n ronde variant.

Ik heb deze op het oog: https://www.amazon.de/Exz...er-Absaugung-Staubfangbehälter-staubgeschütztem-Getriebegehäuse/dp/B01EYESJUA/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1541007085&sr=8-2&keywords=rotex

Maar Makita is ook een optie.

Budget is rond de 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 20:32
Iemand ervaring met deze of gelijke autonome robot cnc?

https://itstylish.co/coll...ucts/robotic-machine-tool
Op deze site nog iets meer dan een uur in de aanbieding voor 300 dollar.
Zou deze site betrouwbaar zijn?

op kickstarter kost hij $1400,-
https://www.kickstarter.c...-robotic-machine-tool-for

Ben niet bekend met dit type CNC machine, zou het net zo precies als een CNC tafel werken?

Update:
Helaas is bovenstaande site scam zoals in dit bericht uitgelegd:
https://www.kickstarter.c...ne-tool-for/posts/2330775

[ Voor 44% gewijzigd door Jackbq op 31-10-2018 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik ben aan het kijken om machines in de 12V lijn van Makita aan te schaffen voor het thuiskluswerk. Ik dacht aan de koolborstelloze boorhamer en een koolborsteloze boor/schroefmachine.

Tot nu toe heb ik altijd een 220v boorhamer geleend voor beton een een accutol voor de rest. Ik wil in de toekomst misschien het systeem gaan uitbreiden en zie dat er wel veel 12v spul beschikbaar is maar bijvoorbeeld een cirkelzaag dan een relatief klein blad heeft. Nu twijfel ik over twee zaken:

1) Wanneer ga ik tegen de beperkingen van 12v aanlopen?
2) Heeft het nut de boor/schroefmachine met klopfunctie te nemen gezien ik ook al een boorhamer ga aanschaffen? Is het bijvoorbeeld te doen zonder klopfunctie door steen te boren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:39:
Mijn leidinggevende heeft steigerhout gekocht. En raad eens wie het mag schuren?
Als voorwaarde heb ik gesteld dat ik dan een schuurmachine ga aanschaffen.
Alleen twijfel ik over een vlakschuurmachine of zo’n ronde variant.

Ik heb deze op het oog: https://www.amazon.de/Exz...er-Absaugung-Staubfangbehälter-staubgeschütztem-Getriebegehäuse/dp/B01EYESJUA/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1541007085&sr=8-2&keywords=rotex

Maar Makita is ook een optie.

Budget is rond de 100 euro.
Veel materiaal moeten afhalen doe je inderdaad het best met een excentrische of bandschuurmachine.
Moet je buiten werken? Dan kan je nog een bandschuurmachine overwegen. Moet het binnen i.c.m. stofafzuiging? Dan word je het blijst van een excentrische zoals je zelf al had gevonden.

Ik heb de lijmresten van onze vloer (28m2) weggeschuurd met een Pex300AE Icm een Festool stofzuiger. Ging top. Die Dewalt zal het dan zeker goed doen. :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dala
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:39:
Die dewalt is echt heel fijn, weinig trilling, kun je lang mee werken. Ik heb al meerdere steigerhoute meubels gemaakt, en een bandschuurmachine is het snelst, maar omdat die planken nooit echt vlak zijn, moet je of heel veel wegschuren, of nog veel met de hand nalopen. Zo'n excentrische schuurmachine is heel handig.

Pas trouwens op niet te grof schuurpapier te gebruiken, dat vurenhout is erg zacht, en die karsjes ben je lang mee bezig weg te schuren. 80 is vaak meer dan genoeg, en max 60. Als het gebruikt hout is, eerst met de staalborstel doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David DC
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-03-2024
Beste ervaringsdeskundigen, na het lezen van dit hele topic en de helft van deel II, ben ik zover gekomen dat ik nog twijfel tussen 2 accu schroefboormachines, namelijk beide Makita 18V LXT, de ene DDF482 met 64 nm koppel en de andere DDF484 met 54 km koppel en brushless. Wat is wijsheid? Ik heb nog nooit koolborsteltjes aan een machine moeten vervangen. Kloppen hoeft hij niet te doen, heb al wat bedrade machines daarvoor. Makita omdat zij ook een groot gamma aan andere accumachines hebben, ik denk bv al aan een heggeschaar en eventueel slagschroevendraaier. Mijn 14 jaar oude Hitachi 14,4 V (30 nm?) is ver op het einde van zijn latijn, de 5 jaar oude batterij van 2,4 Ah is nog steeds ok. De Duitse sites heb ik hier goed gevonden en daar kan geen officiële Belgische (Nederlandse) dealer met gratis accu tegen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Vind je alleen koppel belangrijk, of ook gewicht, aantal toeren en afmetingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

cvheereveld schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:37:
Ik ben aan het kijken om machines in de 12V lijn van Makita aan te schaffen voor het thuiskluswerk. Ik dacht aan de koolborstelloze boorhamer en een koolborsteloze boor/schroefmachine.

Tot nu toe heb ik altijd een 220v boorhamer geleend voor beton een een accutol voor de rest. Ik wil in de toekomst misschien het systeem gaan uitbreiden en zie dat er wel veel 12v spul beschikbaar is maar bijvoorbeeld een cirkelzaag dan een relatief klein blad heeft. Nu twijfel ik over twee zaken:

1) Wanneer ga ik tegen de beperkingen van 12v aanlopen?
2) Heeft het nut de boor/schroefmachine met klopfunctie te nemen gezien ik ook al een boorhamer ga aanschaffen? Is het bijvoorbeeld te doen zonder klopfunctie door steen te boren?
Ik heb zelf, na voor dezelfde afweging te staan, gekozen voor een accuboor mét klopfunctie (18v) zodat ik niet voor elk gaatje meteen de boorhamer uit de koffer hoef te halen. ik kan hiermee goed door baksteen/stucwerk komen, dus hoef alleen voor beton nog de boorhamer te pakken. Áls ik dan mn boorhamer nodig heb om te boren of te beitelen, dan wil ik niet dat ik halverwege de klus door mn accu's heen ben (de laatste tijd veel moeten beitelen, en dan ben je zo een dag bezig) dus mn boorhamer gaat gewoon op 220. Ik zou denk ik niet snel een boorhamer op 12v kopen; heb dan liever iets teveel power dan t weinig, want wat is het alternatief als je er met de boorhamer ook niet doorkomt? dan kan je weer naar de Boels en had je net zo goed meteen iets meer uit kunnen geven. Ps. naast de beperkte(re) runtime van accu's vs. bedraad was de prijs ook nog wel een dingetje; ik heb nu een knappe boorhamer voor iets mer dan 200 euri; een accu-boorhamer was duurder geweest dan dat, en dan had ik alleen de body; 2 5AH accu's erbij en dan zou de aanschafprijs richting de 400 euri gaan; mij net iets te duur voor een boor die de meeste tijd in de koffer doorbrengt.

kan je zonder klopfunctie door steen heen boren?: Ja, dat kan, het duurt gewoon langer |:( ik zou voor de snellere oplossing gaan.

de beestjes waarmee ik het doe:
Afbeeldingslocatie: http://mydewalt.dewalt.nl/images/productimages/492/DCD796D2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://producten.dewalt.nl/images/productimages/492/D25144K.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door kwakke01 op 01-11-2018 07:41 ]

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-08 13:20
kwakke01 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 07:38:
[...]
Ik heb zelf, na voor dezelfde afweging te staan, gekozen voor een accuboor mét klopfunctie (18v) zodat ik niet voor elk gaatje meteen de boorhamer uit de koffer hoef te halen. ik kan hiermee goed door baksteen/stucwerk komen, dus hoef alleen voor beton nog de boorhamer te pakken.

[...]

kan je zonder klopfunctie door steen heen boren?: Ja, dat kan, het duurt gewoon langer |:( ik zou voor de snellere oplossing gaan.
@cvheereveld
Ik heb zelf een 14,4V Hitachi accuschroefboormachine. Daarmee boor ik fluitend door voegen, baksteen, stucwerk, kalkzandsteen/ytong binnenmuren. Voor beton pak ik mijn boorhamer met snoer.

Een klopboor functie op een accu machine zal zorgen voor een zwaardere en duurdere machine.
Boren met kloppen zorgt in zacht materiaal vaak ook voor minder nette gaten.

Ik zou voor een fijne, handzame accu schroefboormachine gaan, en voor dat incidentele gat in hard materiaal even een redelijk geprijsde SDS boorhamer met snoer erbij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouge Baste
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-08 09:22
Ik ben bijna klaar met mijn verbouwing en ben bezig met het plaatsen van de plinten. Voor het zagen hiervan heb ik een Bosch GCM 800 SJ Afkortzaag gekocht. Nu vind ik het nogal een geknooi om hiermee op de millimeter precies te zagen aangezien er geen laser of schaduwlijn op zit. Dit vooral bij zagen onder 45 graden.

Hebben jullie tips en trucs om toch eenvoudig precies te kunnen zagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Rouge Baste schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:37:
Ik ben bijna klaar met mijn verbouwing en ben bezig met het plaatsen van de plinten. Voor het zagen hiervan heb ik een Bosch GCM 800 SJ Afkortzaag gekocht. Nu vind ik het nogal een geknooi om hiermee op de millimeter precies te zagen aangezien er geen laser of schaduwlijn op zit. Dit vooral bij zagen onder 45 graden.

Ik teken meestal m'n maatlijn/streep, en zet dan de zaagtand (met de machine uit) aan de rand van die streep. Werkstuk vastklemmen, zaag weer omhoog en afzagen maar. Wel even opletten welke tand je aan welke kan van je tekenlijn gebruikt om uit te lijnen. Op deze manier wordt de zaagpositie nauwkeuriger dan met een laser (welke nooit een echte streep is, en last heeft van misalignment. Schaduwsysteem heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Plinten aan de achterkant zagen zodat je ruimte hebt om fouten te corrigeren, dus streep aan de achterkant, mocht je dan verkeerd zagen, kun je je nog positioneren.

+ uiteraard de tips T_Knoop

Maak zelf gebruik van een schaduwlijn, en is vele male secuurder dan een laser, ook met bladwissel heb je geen gezeur.. Maar ook een schaduwlijn moet je eerst (niet draaiend) op het materiaal zetten om te kijken of deze overeenkomt met de lijn op het materiaal

Revive the guild!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
kwakke01 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 07:38:
Ik zou denk ik niet snel een boorhamer op 12v kopen; heb dan liever iets teveel power dan t weinig, want wat is het alternatief als je er met de boorhamer ook niet doorkomt? dan kan je weer naar de Boels en had je net zo goed meteen iets meer uit kunnen geven.
Met dit stuk ben ik het niet eens. Mijn mening is dat je moet aanschaffen waar je het meeste aan hebt, dus waar je het meeste werk voor hebt. Voor de uitzonderingen leen je iets, huur je iets, of ben je voor die ene keer maar wat langer bezig. Anders ben je met de meeste klussen met een niet-passend stuk gereedschap bezig, omdat je je gereedschap hebt afgestemd op de uitzonderingen.

Of je doet zoals de meeste hier en je koopt gewoon allebei :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Raymond schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:21:
[...]
Mijn benadering is dat door het zelf te doen ik voldoende bespaar, en een deel van die besparing naar goed gereedschap mag. Dan doe ik het tenminste zo goed mogelijk bij mezelf (en bij anderen).

Dus de eerste verdieping vloer heb ik nog met een decoupeerzaag gedaan, de zolder verdieping doe ik met een afkortzaag. Ook omdat ik nog meer houten afwerkingen moet maken. Zelf vloer leggen scheelt zo'n € 500,-. Daar kan dus best een afkortzaag van ~ € 200,- vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

[...]

Met dit stuk ben ik het niet eens. Mijn mening is dat je moet aanschaffen waar je het meeste aan hebt, dus waar je het meeste werk voor hebt. Voor de uitzonderingen leen je iets, huur je iets, of ben je voor die ene keer maar wat langer bezig. Anders ben je met de meeste klussen met een niet-passend stuk gereedschap bezig, omdat je je gereedschap hebt afgestemd op de uitzonderingen.

ik bedoel te zeggen; ik denk dat een 12v boorhamer te weinig 'punch' heeft om als boorhamer door het leven te gaan.
om dit argument kracht bij te zetten: een groene bosch boorhamer heeft bv. maar .5joule klopkracht, en de worx 12v boorhamer 1 joule
de bekendere merken hebben even snel gezien vlgns mij niet eens boorhamers op 12v, maar op 18v

[ Voor 5% gewijzigd door kwakke01 op 01-11-2018 10:42 ]

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David DC
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-03-2024
@Raymond qua gewicht zit er 100 g verschil op en ook het toerental verschilt "slechts" 100 toeren.
Huidige machine weegt ook iets van 1,85 kg en heeft een max toerental van 1200.
Van de afmetingen van de Makita vind ik niet direct iets terug, de 484 zal het kleinste zijn. De Hitachi is 205 mm lang en 250 mm hoog. De nieuwe mag zeker niet groter zijn.
Ik denk dat ik in mijn situatie geen voordeel zal halen uit de BL machine, maar wel het voordeel van het hogere koppel kan gebruiken van de koolborstelmotor. Daarom de vraag aan de Tweakers die deze toestellen kennen/gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pino
  • Laatst online: 01-09 16:36

Ik heb de versie met laser, maar die werkt buiten toch niet. Ik gebruik een 'sacrificial fence':

Afbeeldingslocatie: https://d2culxnxbccemt.cloudfront.net/wwgoa/content/uploads/wwgoa/2016/04/19161625/Miter-saw-set-up-090-copy.jpg

gewoon een lat vastschroeven van achter door de paar gaatjes in de achterkant en dan de zaag erdoor halen, kun je aan beide kanten zien waar de zaagsnede zich exact bevind. Hoef je ook alleen maar een klein streepje te zetten op de plint.

[ Voor 12% gewijzigd door Pino op 01-11-2018 12:01 ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Laatst online: 23-08 09:02
Jackbq schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:05:
Iemand ervaring met deze of gelijke autonome robot cnc?

https://itstylish.co/coll...ucts/robotic-machine-tool
Op deze site nog iets meer dan een uur in de aanbieding voor 300 dollar.
Zou deze site betrouwbaar zijn?

op kickstarter kost hij $1400,-
https://www.kickstarter.c...-robotic-machine-tool-for

Ben niet bekend met dit type CNC machine, zou het net zo precies als een CNC tafel werken?

Update:
Helaas is bovenstaande site scam zoals in dit bericht uitgelegd:
https://www.kickstarter.c...ne-tool-for/posts/2330775
Gaaf ding! Lijkt op een andere versie van de Shaper Origin. https://www.shapertools.com/.

Heel cool, maar bij dit soort tools (en de meeste heel complexe kickstarter producten) denk ik altijd; wacht op de V2.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Dirtbiter schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:10:
[...]

@cvheereveld
Ik heb zelf een 14,4V Hitachi accuschroefboormachine. Daarmee boor ik fluitend door voegen, baksteen, stucwerk, kalkzandsteen/ytong binnenmuren. Voor beton pak ik mijn boorhamer met snoer.

Een klopboor functie op een accu machine zal zorgen voor een zwaardere en duurdere machine.
Boren met kloppen zorgt in zacht materiaal vaak ook voor minder nette gaten.

Ik zou voor een fijne, handzame accu schroefboormachine gaan, en voor dat incidentele gat in hard materiaal even een redelijk geprijsde SDS boorhamer met snoer erbij kopen.
Je kunt dan inderdaad bij steen beter gaan voor voorboren met een dunnere boor, ergo: de klopfunctie op een accutol kan voorzien in een behoefte, maar ik zou de machine er niet op uitzoeken.
Goudvis schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:50:
Iemand hier ervaring met verlies van de soft start-stop bij een Makita schroeftol? Het betreft een 14,4 BDF446 machine. Apparaat gaat bij indrukken trigger direct van stilstand naar volle toeren.

Machine is geheel uit elkaar geweest om schoon te maken, zonder gewenst resultaat.
Niemand? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouge Baste
T_knoop schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:43:
[...]

Ik teken meestal m'n maatlijn/streep, en zet dan de zaagtand (met de machine uit) aan de rand van die streep. Werkstuk vastklemmen, zaag weer omhoog en afzagen maar. Wel even opletten welke tand je aan welke kan van je tekenlijn gebruikt om uit te lijnen. Op deze manier wordt de zaagpositie nauwkeuriger dan met een laser (welke nooit een echte streep is, en last heeft van misalignment. Schaduwsysteem heb ik geen ervaring mee.
Dit is ook de manier waarop ik het nu doe maar vroeg me af of er betere methode's waren.
Pino schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:59:
[...]

Ik heb de versie met laser, maar die werkt buiten toch niet. Ik gebruik een 'sacrificial fence':

[Afbeelding]

gewoon een lat vastschroeven van achter door de paar gaatjes in de achterkant en dan de zaag erdoor halen, kun je aan beide kanten zien waar de zaagsnede zich exact bevind. Hoef je ook alleen maar een klein streepje te zetten op de plint.
Dit ziet er praktisch uit, ik ga hier ook eens mee experimenteren! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Pino schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:59:
[...]

[Afbeelding]

Dit is een prachtig idee! Het werkt alleen niet als je vaak van instelling wijzigt (90 graden, 45 graden links, 45 graden rechts, 90 graden onder een hoek links/rechts).

Tijdens het zagen van mijn plinten ben ik heel vaak van instelling gewisseld, omdat je open en dichte hoeken moet maken, en soms de ene zijde, soms de andere zijde had gemeten.
En een plint heeft een duidelijke onder- en bovenkant, dus dan pas je vaak de zaaginstelling aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:45
Rouge Baste schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:29:
[...]

Dit is ook de manier waarop ik het nu doe maar vroeg me af of er betere methode's waren.

[...]

Dit ziet er praktisch uit, ik ga hier ook eens mee experimenteren! Bedankt!
Bij repeterende zaagsnedes kun je die sacrificial fence inderdaad goed gebruiken.
Toen ik mijn werkbank ging maken, heb ik daarom 2 fences gemaakt (1 voor 90° en 1 voor 45°).
Dit werkt heel erg fijn en je hoeft bijna niet meer na te denken (alleen nog onthouden welke kant je werkstuk is).

@Dirtbiter : bij vaak wisselen van zaaghoek, kun je beter de "tanden-methode" gebruiken (met je hand van de aan/uit-knop!)

[ Voor 9% gewijzigd door CappieL op 01-11-2018 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouge Baste
CappieL schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:36:
[...]

Bij repeterende zaagsnedes kun je die sacrificial fence inderdaad goed gebruiken.
Toen ik mijn werkbank ging maken, heb ik daarom 2 fences gemaakt (1 voor 90° en 1 voor 45°).
Dit werkt heel erg fijn en je hoeft bijna niet meer na te denken (alleen nog onthouden welke kant je werkstuk is).
Ik denk dat voor het zagen van de plinten (en dus regelmatig wisselen tussen 90° en 45°) het misschien ook handig zou kunnen zijn om de fences voor beide te maken. De linkerkant 45° en de rechter 90°.
In plaats van alleen een fence tegen de aanslagblokken zou er dan ook een fence op de ondergrond moeten liggen zodat het werkstuk er altijd goed op gelegd kan worden voor de juiste hoek aan de juiste kant. Wel heb je dan meer ruimte nodig omdat je werkstuk dan weer links, dan weer rechts van je zaag moet liggen. Of maak ik nu een denkfout...?
Dan wel nadenken over de dikte van het zaagblad en deze indien nodig erbij rekenen en goed aftekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rouge Baste op 01-11-2018 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:45
Rouge Baste schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:41:
[...]

Ik denk dat voor het zagen van de plinten (en dus regelmatig wisselen tussen 90° en 45°) het misschien ook handig zou kunnen zijn om de fences voor beide te maken. De linkerkant 45° en de rechter 90°.
In plaats van alleen een fence tegen de aanslagblokken zou er dan ook een fence op de ondergrond moeten liggen zodat het werkstuk er altijd goed op gelegd kan worden voor de juiste hoek aan de juiste kant. Wel heb je dan meer ruimte nodig omdat je werkstuk dan weer links, dan weer rechts van je zaag moet liggen. Of maak ik nu een denkfout...?
Dan wel nadenken over de dikte van het zaagblad en deze indien nodig erbij rekenen en goed aftekenen.
Ik maakte bij mijn fences geen gebruik van aanslagblokken. Ook bestond mijn fence ook uit een "onderplaat".

Als je jouw idee volgt van 2 fences in 1, zou dat betekenen dat je je zaag bij 45° hoeken maar in 1 hoek kunt houden.
Je zult je werkstuk dan moeten draaien (of kantelen) om de zaagsnede links dan wel rechts op je werkstuk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
CappieL schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:36:
[...]
@Dirtbiter : bij vaak wisselen van zaaghoek, kun je beter de "tanden-methode" gebruiken (met je hand van de aan/uit-knop!)
Zo heb ik het inderdaad gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Laatst online: 01-09 16:36
CappieL schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:48:
[...]

Ik maakte bij mijn fences geen gebruik van aanslagblokken. Ook bestond mijn fence ook uit een "onderplaat".

Als je jouw idee volgt van 2 fences in 1, zou dat betekenen dat je je zaag bij 45° hoeken maar in 1 hoek kunt houden.
Je zult je werkstuk dan moeten draaien (of kantelen) om de zaagsnede links dan wel rechts op je werkstuk te krijgen.
Als je een dieptestop hebt (en die heb je) dan kun je ook de versie met onderplaat maken, zolang je de onderplaat niet volledig doorzaagt blijft hij heel, en kun je ook de 45 graden hoeken gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.startwoodworking.com/sites/default/files/uploads/taunton/images/2-auxillary-table-W211FU_fig2.jpg

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouge Baste
Pino schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:00:
[...]

Als je een dieptestop hebt (en die heb je) dan kun je ook de versie met onderplaat maken, zolang je de onderplaat niet volledig doorzaagt blijft hij heel, en kun je ook de 45 graden hoeken gebruiken.

[Afbeelding]
Helaas geen dieptestop, er zit nog wel een deel van de dieptestop aan maar deze is niet volledig uitgevoerd. De zaag wijkt heel iets af van de meeste afbeeldingen op internet, zo zit er wel een kleine bladverbreding op die op geen enkele afbeelding online terug te vinden is.
CappieL schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:48:
[...]

Het zijn 9 cm hoge plinten die ik liggend zaag. Onder 45° zagen moet dus door de zaag verticaal te kantelen, dit kan bij mijn zaag toch maar 1 kant op dus draaien van het werkstuk moet ik toch wel (ook minder werk dan de zaag tte kantelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
d:)b _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Dzine schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:03:
[...]

Gaaf ding! Lijkt op een andere versie van de Shaper Origin. https://www.shapertools.com/.

Heel cool, maar bij dit soort tools (en de meeste heel complexe kickstarter producten) denk ik altijd; wacht op de V2.
De Goliath is wel een mooi dingetje waar je idd even op de V2 moet wachten ;-)

De Shaper kende ik nog niet. Snapte eerste niet waar al die domino-steentjes op sloegen, maar dat is een patroon ter herkenning.
Zo werkt het YouTube: Shaper Origin: How It Works
Zo wordt het getest YouTube: Testing the Shaper Origin Handheld CNC!

En het kost maar .. $2499. Is als bonus alleen maar in de VS verkrijgbaar ;)

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

David DC schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 23:07:
Beste ervaringsdeskundigen, na het lezen van dit hele topic en de helft van deel II, ben ik zover gekomen dat ik nog twijfel tussen 2 accu schroefboormachines, namelijk beide Makita 18V LXT, de ene DDF482 met 64 nm koppel en de andere DDF484 met 54 km koppel en brushless. Wat is wijsheid? Ik heb nog nooit koolborsteltjes aan een machine moeten vervangen. Kloppen hoeft hij niet te doen......
Als je de klopboor kunt missen dan zou ik inderdaad voor een non-klopboor versie gaan (serie DDF) dan ontloop je het risico op toekomstige wiebel van de boorkop.

Heb zelf eerder ook getwijfeld tussen de DDF482 en DDF484 en voor mij was het hogere koppel van de 482 uiteindelijk doorslaggevend, de prijs voor een losse body (€58,50 incl. verzending) was op dat moment een leuke bonus.
Ik heb er intussen meerdere van in gebruik en het blijken erg fijne machientjes te zijn, lekker licht, compact en behoorlijk sterk.

Ten opzichte van mijn zwaardere DDF481's (die wél brushless zijn) merk ik wel een verschil in de 'zachtaanloop', dat zal typisch brushless zijn vermoed ik.
Bij zeer lage toerentallen loopt brushless smooth en hoorbaar minder rauw, maar niet iets om wakker van te liggen.
Ik zou de prijs als leidraad nemen als je twijfelt tussen de 482 en 484.

Mocht je qua prijs (€327,39 / 2x 5Ah + lader + Makpac) in de buurt van deze DDF481RTJ komen dan zou ik het wel weten.
Supermachine, maar wel zwaarder en groter dan een 482/484.
David DC schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:48:
.....
Van de afmetingen van de Makita vind ik niet direct iets terug, de 484 zal het kleinste zijn. De Hitachi is 205 mm lang en 250 mm hoog. De nieuwe mag zeker niet groter zijn.
Deze gegevens staan gewoon op de Makita site hoor onder "technische gegevens". ;)
  • DDF484RTJ - 172x79x260mm (lxbxh) - 1,8 kg (met BL1850B accu) 54Nm
  • DDF482RTJ - 198x79x249mm (lxbxh) - 1,7 kg (met BL1850B accu) 62Nm
  • DDF481RTJ - 205x79x266mm (lxbxh) - 2,6 kg (met BL1850B accu) 115Nm

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2018 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit dubbelpost :P

[ Voor 127% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2018 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik heb een klus voor de boeg waarbij veel plaatmateriaal (MDF & multiplex) afgerond moet worden (kastjes bouwen etc...).
Hiervoor wil ik een heel simpele en goedkope freestafel bouwen, dit is het idee:
  • Koop een Triton MOF 001 bovenfrees met ingebouwde freeslift voor inbouw.
  • Zet hem onderop een plaat 18mm MDF
  • Maak een simpele freesgeleider uit een strook hardhout met een inkeping voor de freeskop
  • Deze vastzetten met lijmklemmen of, voor snelinstelling van veelgebruikte freesjes met vlinderbouten die door geleider en tafel heengaan.
  • Om doorbuigen van de plaat te voorkomen eronder een dwarsverbandje maken zo dicht mogelijk om de machine heen.
Is dit te simpel of zie ik wat over het hoofd?
Ik zie niet zo goed in of een aparte "insert" nodig is waar de machine aan hangt als ie nooit van de tafel hoeft.
Is het misschien handiger om een stuk gelamineerd spaanplaat (hekel aan) als blad te gebruiken zodat het beter glijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Baytep schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:47:
Ik heb een klus voor de boeg waarbij veel plaatmateriaal (MDF & multiplex) afgerond moet worden (kastjes bouwen etc...).
Hiervoor wil ik een heel simpele en goedkope freestafel bouwen, dit is het idee:
  • Maak een simpele freesgeleider uit een strook hardhout met een inkeping voor de freeskop
  • Deze vastzetten met lijmklemmen of, voor snelinstelling van veelgebruikte freesjes met vlinderbouten die door geleider en tafel heengaan.
  • Om doorbuigen van de plaat te voorkomen eronder een dwarsverbandje maken zo dicht mogelijk om de machine heen.
Ik zie niet zo goed in of een aparte "insert" nodig is waar de machine aan hangt als ie nooit van de tafel hoeft.
Is het misschien handiger om een stuk gelamineerd spaanplaat (hekel aan) als blad te gebruiken zodat het beter glijdt?
Volgens mij heb je 'm redelijk op een rijtje. Het leest als een beproefde DIY opzet. Is stofafzuiging evt. nog wenselijk? Zeker met MDF frezen stof je je anders de pest.
Twee vragen: Waarom een freestafel maken wanneer je vooral platen moet gaan afronden? Ikzelf gebruik mijn (provisorische) freestafel vooral bij het afronden van latten en kleine plaatjes hout). Is het niet makkelijker om de machine over de plaat te bewegen?

Twee: Gelamineerd spaanplaat is inderdaad troep, maar leent zich prima voor dit doel. Omdat ik een kleine bovenfrees heb, heb ik eerst een uitsparing gemaakt aan de kant waar de machine tegenaan zit. Spaanplaat frees je fijner dan MDF, plus dat het net wat fijner glijdt dan MDF.

[ Voor 4% gewijzigd door Goudvis op 02-11-2018 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Baytep schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:47:
Als je in de buurt van Naaldwijk woont .. https://www.marktplaats.n...01-en-ujk-freesplaat.html

==
hoi

Pagina: 1 ... 66 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.