Aan de mogelijkheid de bankschroef te kunnen draaien ben ik erg gehecht geraakt, dat kan in veel gevallen een uitkomst zijn.
Als je bijv. een lange buis of pijp moet klemmen en je daarvoor alleen de ruimte krijgt als de bankschroef kan draaien.
Soms moet ik ook dingen snel en bruut buigen in de bankschroef en door de bankschroef daarbij te draaien verschaf ik mijzelf precies de werkruimte die dan nodig is.
Dat laatste is trouwens waar het bij mij een keer verkeerd afliep, want door het met grote kracht buigen van dik platstaf kwam de bankschroef (die geklemd zat) een keer los zetten en keilde met al zijn gewicht van een meter+ op mijn voet.
Kun je dat dan niet zien aankomen?? Ja en nee.
Het gaat vaak lang goed zodat je er in de praktijk niet meer genoeg op let en dan is het ineens toch pijnlijk te laat.
In jouw geval zou ik voor
het draaiplateau kiezen dat met 4 bouten solide kan worden vastgezet op een werkbankblad.
Veel veiliger.
Maar dat kan, of wil je niet en daarom zou ik als compromis dat draaiende gedeelte op een dik stuk multiplex schroeven (dat uiteraard breder is dan het draaiplateau) en dat vervolgens met stevige lijmklemmen oid (meervoud) op het werkblad klemmen (als dat tenminste kan).
Dat zit betrouwbaarder dan die ene Heuer tafelklem, die onvermijdelijk een keer komt loszetten.

Die vraag is eigenlijk niet van belang.
Het is het insteekgat plus de klemming die de uiteindelijke vorm van de adereindhuls (die in een gat of klemming moet passen) zal dicteren.
Voor een optimaal eindresultaat kan dat in het ene geval een vierkant zijn en in het andere geval een hex.
Zij hebben beiden bestaansrecht.

Yep, maar ik heb dat bedrijf intussen al welvarend genoeg gemaakt.
Ik had al eerder zowel met zo'n echte Knipex als met een lookalike versie gewerkt en ik vond deze prijzige aankoop niet verantwoord voor de paar keer dat ik de tool nodig heb in een maand.
De veel goedkopere lookalike krimptangen waren eigenlijk al zo goed dat ik het verschil in resultaat er niet van zag.
Was dat wel zo geweest, dan was ik nu ook €300,- armer geweest.

Reinier schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 08:53:
Heeft iemand nog een tip voor een setje houtfrezen voor mijn Bosch kantenfrees? Ik gebruik nu freesjes van Kreator o.i.d. (random goedkope set bij Toolstation gehaald). Het hoeft geen überkwaliteit te zijn, beetje "onderin de middenmoot", want ik denk niet dat ik er verschrikkelijk veel gebruik van ga maken.
Ik had gisteren zo'n Kreator freesje na tien minuten al stuk; lagertje vastgeslagen.
Kan aan mijn techniek liggen, maar de matige kwaliteit van het spul heeft ongetwijfeld een rol gespeeld.
Is zo'n set bij bijvoorbeeld HBM dan niet precies wat je zoekt??
Heb naast een bak veel te dure freesjes ooit zo'n aanvullende set gekocht en daar heb ik nog steeds veel plezier van.
HBM 35 Delige Houtfrezenset
HBM 66 Delige Houtfrezenset
[
Voor 38% gewijzigd door
Verwijderd op 19-10-2018 00:37
]