silmaril8 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 22:19:
[...]
Ik vind dit echt vreselijke kasten. Zeer irritant om in elkaar te zetten en idem als je een plank ietsjes hoger of lager wil zetten. Daarbij staan ze nooit echt 100% waterpas: 2 kasten naast elkaar staan bv nooit tegen elkaar aan. Ook de randen kunnen soms wat scherp zijn.
Het zijn stellingkasten voor in een brute schuur of garage he: "looks don't matter".
De kasten in elkaar zetten was inderdaad geen groot feest herinner ik mij nog vaag, maar voor 1x in de 20 jaar heb ik daar niet zo'n probleem mee.
De kast staat trouwens net zo waterpas als de garage zelf, beter hoeft niet van mij.
Dat deze stellingkasten niet altijd strak tegen elkaar passen herinner in mij nog wel, ik heb dat toen opgelost met wat creatief schuiven en anders helpt een boutje & moer door de staanders ook prima.
Ik heb op de planken afsluitbare kratten gestapeld en stof is daarmee geen probleem en de hoogtes verstellen is in al die jaren niet nodig geweest.
Correctie: Is 1x gebeurd voor een stationaire machine, maar in een reeds beladen stelling viel die ingreep wel mee.
Voor kleiner spul, of zooi dat niet in de kratten wilde passen staan er ook nog een paar grote en afsluitbare, afgedankte keukenkasten, handig tegen stofnesten en het ziet er net iets beschaafder uit.
Wij hebben toentertijd voor deze oplossing gekozen, omdat wij tijdens de toenmalige verhuizing instant bergruimte nodig hadden en ik nog niet zeker wist hoe de ruimte het meest praktisch moest worden ingedeeld.
Een mobiele oplossing had toen dus de voorkeur en deze kasten zaten eerlijk gezegd in no-time in elkaar.
Het is maar net in welke richting je buigt.
Er zit natuurlijk wel een zekere logica in de constructie en ondanks de geringe wanddikte van de staanders en liggers moet zo'n kast "eenmaal gemonteerd", met gemak 500+kg kunnen dragen.
Vergelijk het maar met een slap A4-tje dat je niet in alle richtingen kunt buigen.
Ik zal de wanddikte van de staanders en liggers straks eens opmeten.
update 15 okt
Heb het even nagemeten en de wanddikte van de staanders van mijn eigen (oude) stellingkast is precies 1mm.
Dat houdt niet over en schuiven met zo'n stellingkast doe je beter niet herinner ik mij nog.
Optillen en verplaatsen gaat gelukkig prima, tenminste zolang de kast niet beladen is.
Hoe dan ook, na 20 jaar staan alle kasten nog zoals het was bedoeld.
Het is waar dat de profielen zo uit de verpakking niet bijster stevig aanvoelen, maar eenmaal gemonteerd en beladen staat de stelling solide genoeg.
Het is maar net in welke richting het geheel belast wordt en de bedoeling is dat dat recht naar beneden is.
Je zult bij zelfbouw "op gevoel" misschien eerder oversized 3 tot 5mm hoekprofiel willen pakken, maar dat blijkt dus een rijkelijke overkill te zijn.
Er is wel over nagedacht en gerekend hoor.
[
Voor 30% gewijzigd door
Verwijderd op 15-10-2018 18:00
]