[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 103 Laatste
Acties:
  • 918.911 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Top! enig probleem is dat de zware Triton een 12 mm schacht heeft en ik niet kan vinden of er adapters naar 8 mm zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik weet niet hoe je zoekt ;-) maar is dit er niet eentje?
https://www.gereedschappr...de-triton-bovenfrees/2267

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
hehe, grappig. kwam bij zoiets uit:
https://www.ebay.com/itm/...id=p2045573.c100506.m3226

Een vraag naar Triton (US) kwam terug dat ze daar niets voor hebben.

Maar dus bod gedaan. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Als beginnende doe-het-zelf-enthousiast ben ik opzoek naar mijn eerste decoupeerzaag. Nu vraag ik mij af wat verstandig is en waarom: een instap Bosch groen (o.i.d.) kopen? Of een Makita / Bosch blauw (o.i.d.)?

Zegmaar:Of:

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik heb jarenlang een groene Bosch gehad, en eigenlijk was ik er best tevreden over totdat ik een GST 160 CE kocht. Die blijkt in alle opzichten veel beter: meer vermogen, betere bouwkwaliteit, er valt veel beter (haaks) mee te zagen, etc. Had ik dus eerder moeten doen :)

Zojuist een Bosch GSR 18V-60 C gekocht met wat extra's in een i-Boxx én een Wiha setje in L-Boxx.. Ik ben nog steeds blij met mijn 10,8V-arsenaal maar ik merk dat er toch soms wat kracht mist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:15
Wat is de GSR 12V-15 FC toch een handig ding. Vandaag heb ik onder mijn (jaren '30) verdiepingsvloer elektra pvc buis zadels vastgeschroefd. Beperkte hoogte, maar middels de 90o adapter en het bit opzet stuk prima te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 03-11-2018 19:40 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ah, gaan we Bosch ineens ophemelen? :P

Nou vooruit dan. Heb een Ixo schroefmachientje (en voor iemand gaat vragen of ik van mijn geloof ben gevallen: was een cadeautje, niet zelf gekocht ;)) en dat ding is voor twee situaties in huis handig:
- het stellen van scharnieren
- als de wasdroger weer eens in zijn thermische beveiliging is geschoten (achterkant moet er dan ff met beleid af, is torx en dat bitje is meegeleverd :P )

Voor de rest: geef mij mijn Metabo accutol of multihamer maar :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:11
Kapiteiniglo schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:16:
Als beginnende doe-het-zelf-enthousiast ben ik opzoek naar mijn eerste decoupeerzaag. Nu vraag ik mij af wat verstandig is en waarom: een instap Bosch groen (o.i.d.) kopen? Of een Makita / Bosch blauw (o.i.d.)?

Zegmaar:Of:
En dan heb je ook nog een beugelgreep en T-handgreep :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:40

Vliegvlug

Flight Simple

Omdat ik geen afkortzaag heb maar enkel mijn invalzaag zaag ik daar ook balken en plankjes mee.

De standaard Makita geleiderails komt enkel in 140 cm wat me toch begon te irriteren voor die korte zaagsnedes dus vorige week mijn rails door midden laten snijden in een lengtes van 60 en 80 cm:
Makita geleiderails van 140 naar 60 om 80

Ik zeg snijden want tot mijn verbazing bleken ze bij het metaalbedrijf waar ik kwam geen afkortzaag te hebben maar wel een watersnijder.
Dus in plaats van direct weer naar buiten te lopen met twee helften was het een kleine week wachten tot er plek op de watersnijder was.

Blijkbaar heeft zo’n watersnijder het wel moeilijk met de dikkere stukken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kmqwcrqfGmJUS18FBJKCX6Ks/medium.jpgMakita geleiderails snijsnede

Die waren dus niet helemaal lekker doorgesneden.
De boel sloot dan ook niet lekker meer aan bij koppelen:
Makita geleiderails gekoppeld met spleet

Gelukkig was dat met even de vijl erop makkelijk verholpen.
Sluit nu weer mooi aan. :)
Makita geleiderails gekoppeld na bijvijlen

Ik heb het nog niet getest maar ga er vanuit dat het zagen van balkjes en plankjes nu een stuk makkelijke gaat met zo’n kortere geleiderails. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vliegvlug schreef op zondag 4 november 2018 @ 23:26:
........
[Afbeelding: Makita geleiderails gekoppeld met spleet]

[Afbeelding: Makita geleiderails gekoppeld na bijvijlen]
Een standaard fijngetand HM zaagblad doet dit op aluminium strakker dan deze 'professionele' watersnijder. ;)

Met een stevig gezichtsmasker op zaag ik vaker aluminium profielen op de zaagtafel en op de rondvliegende splinters na gaat dat eigenlijk prima.
Dat beschermende masker moet je vooral niet vergeten. :+

Zolang je de uiteinden van de linialen maar op dezelfde manier blijft koppelen mag zelfs de zaaghoek afwijken van de gewenste 90o.
Dat mijn OCD daar wat moeite mee heeft is weer iets anders. ;)

Je had de liniaal dus gewoon met iedere afkortzaag/zaagtafel al netter dan dit kunnen delen.
Heb je ook nog moeten betalen voor dit grofstoffelijke beunwerk??

Maar je hebt het zelf keurig opgelost zo te zien (en hopelijk op rechtheid gecheckt), daarvoor kudos. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:01
Zoals hierboven heb ik het ook gedaan. Ik wilde meer lengte kunnen zagen, maar af en toe ook een 40cm plank die niet onder de afkortzaag past. Bij de oude bosch lineaal is de 70cm bijna net zo duur als de 140.
Dus via ecotools een afkortblad voor aluminium gehaald en 1 van 140 afgekort naar 60 en 80. Geen braampje of randje te zien en 100% haaks.
Het blad gebruik ik nu ook voor horren op maat zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Eusebius schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:38:
[...]

ha, hij zat al in de pijplijn bij je :-)

[...]

Nee, nog niet. Goedkoopste is boven invoervrije € 22,- en ik was nog aan t rondzoeken hoeveel extra ik dan zou moeten betalen.
Als een product net boven deze prijs ligt, wacht ik soms even. Ali heeft vaak zat acties waarbij je korting of kortingsbonnen krijgt (bedoel niet die 'standaard' korting die je altijd krijgt).
Amazon had een foutje gemaakt en de Grr Ripper komt niet.......

Iets anders: ik ben nu bezig om een cross cut sled te maken naar voorbeeld van de Incra Miter Express. De standaard Miter Express past niet op mijn zaagtafel, dus ben er zelf maar 1 aan het maken. Ik zal binnenkort wel foto's posten.

[ Voor 5% gewijzigd door L.N. op 05-11-2018 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Bosch geeft bluetoothkoptelefoons weg bij besteding van x bedrag aan blauw gereedschap. Maar als je invult dat je er vier wilt, dan krijg je er vier :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hoziEDBsUG4cjBqPBCEc2R4c/full.jpg

Klinken zo slecht nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Reinier schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:33:
Bosch geeft bluetoothkoptelefoons weg...
Waar dan?
Via https://www.toolmax.nl/ac...osch-blauw-producten.html zo te zien
er vier wilt, dan krijg je er vier :')
Ga je ze ook alle vier gebruiken ;-)?

[ Voor 23% gewijzigd door Eusebius op 05-11-2018 19:06 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Eusebius schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:02:
[...]

Waar dan?
Via https://www.toolmax.nl/ac...osch-blauw-producten.html zo te zien

[...]

Ga je ze ook alle vier gebruiken ;-)?
Ontvang een gratis Blaupunkt koptelefoon bij aankoop van minimaal €165,- (excl. btw) aan Bosch Blauw (meet)gereedschap en accessoires.

Hoe ontvangt u uw cadeau?
1. Ga vóór 7 januari 2019 naar: Boschproacties.nl
2. Gebruik de actiecode: 11BL17KOPTELEFOON
3. Vul op deze website het registratieformulier in
4. Na online registratie en goedkeuring door Bosch, wordt de koptelefoon binnen 6 weken naar u opgestuurd

Blijkbaar is het voor élke €165 excl. BTW. De mijne hebben allevier al een bestemming :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
hier ook een extra festool liniaal door 2en gezaagd op 60/80cm. Echt ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:47
The Fatal schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:56:
hier ook een extra festool liniaal door 2en gezaagd op 60/80cm. Echt ideaal!
Goed plan, ga ik ook maar eens doen. 40/100 is misschien beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:40

Vliegvlug

Flight Simple

Verwijderd schreef op maandag 5 november 2018 @ 03:16:
[...]

Een standaard fijngetand HM zaagblad doet dit op aluminium strakker dan deze 'professionele' watersnijder. ;)

Met een stevig gezichtsmasker op zaag ik vaker aluminium profielen op de zaagtafel en op de rondvliegende splinters na gaat dat eigenlijk prima.
Dat beschermende masker moet je vooral niet vergeten. :+
Ik heb zowel geen afkortzaag als een zaagtafel en met de cirkelzaag zelf doen zag ik eigenlijk ook niet zitten. Had ik ook een ander zaagblad moeten kopen wat ik verder toch niet gebruik vandaar dat ik het heb laten doen.

Moet zeggen dat het resultaat me ook wel wat tegenviel ja. :|
Zolang je de uiteinden van de linialen maar op dezelfde manier blijft koppelen mag zelfs de zaaghoek afwijken van de gewenste 90o.
Dat mijn OCD daar wat moeite mee heeft is weer iets anders. ;)
Nou daar zou ik mezelf ook aan gaan irriteren, maar koppelen gaat dan inderdaad nog wel, zelfs op 45 graden. :P
Bovendien zit er altijd nog een rechte kant aan dus die kan je dan ook nog steeds op een wel rechte lineaal aansluiten. ;)
Je had de liniaal dus gewoon met iedere afkortzaag/zaagtafel al netter dan dit kunnen delen.
Heb je ook nog moeten betalen voor dit grofstoffelijke beunwerk??
Uiteraard was het niet gratis maar een kleine €20. Vind ik ook niet vreemd want hij is wel door midden, en ook goed haaks dus wat dat betreft niet verkeerd.
En aangezien ik zelf de juiste zaagmiddellen ontbeer is het wel prima zo.

Alleen de afwerking van de dikkere stukken was wat jammer.
Aan de andere kant was dat natuurlijk ook niet mijn vraag; had namelijk recht door midden op 80/60 gevraagd en dat hebben ze geleverd. :')

En als ik nog meer had moeten betalen voor het afwerken was ik er ook niet al te blij mee geweest, vond het nu al aan de dure kant.
Maar je hebt het zelf keurig opgelost zo te zien (en hopelijk op rechtheid gecheckt), daarvoor kudos. _/-\o_
Dank
Uiteraard tussen het vijlen door af en toe de winkelhaak erbij gepakt.
De snede zelf was wel goed recht dus was enkel een kwestie van de uitstekende stukken ver genoeg terug vijlen.
ASW1 schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:19:
[...]

Goed plan, ga ik ook maar eens doen. 40/100 is misschien beter.
Denk zelf dat 40 cm wat aan de korte kant is, of het moet je puur om de 100 cm gaan. Je zaagvoet moet er namelijk ook nog op passen en kunnen glijden.
De voet van mijn SP6000 is bijv. al ruim 30cm dus dan kan je nog maar 10 cm schuiven en als je niet wilt invallen moet je het te zagen plankje aan het einde van de rails plaatsen en dat balanceert ook niet echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
Dat laatste is waarom ik juist 60/80 heb gedaan. Dan kan je nog net smalle planken afkomen en kan je je zaag goed bewegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Dat was inderdaad ook mijn afweging. Plus het feit dat alles onder de 40 cm makkelijker met de afkortzaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
Ben op zoek naar een goede multitool en decoupeerzaag.
Ik zal de decoupeerzaag vooral gaan gebruiken voor mijn laminaat te snijden, de mutitool voor allerlei kleine klusjes.

Ik liet mijn oog vallen op de decoupeerzaag Bosch blauw GST 90 E Professional en als mutitool de
Bosch blauw GOP 30-28 Professional

Ik zie ook dat ze voor beide toestellen een accu versie hebben van 12V, ik heb reeds een accuschroevendraaier van bosch blauw met 2 12V batterijen, is accu aan te raden of is kabel nog steeds stabieler werken?

Graag jullie mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:39
Ik vind decoupeerzaag op accu (ik heb een 18V makita) echt briljant, heb mn festool ervoor de deur uitgedaan.

Maar meningen kunnen verschillen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
Raymond schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:18:
Ik vind decoupeerzaag op accu (ik heb een 18V makita) echt briljant, heb mn festool ervoor de deur uitgedaan.

Maar meningen kunnen verschillen hierover.
Maar is 12V niet wat te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Droned schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:20:
[...]

Maar is 12V niet wat te weinig?
Voor een beetje laminaat zagen? Zal wel meevallen. Hoogstens dat je wat vlot door je accu's gaat omdat ze nu eenmaal wat minder watt-uur capaciteit hebben. Maar dat ligt er ook aan hoeveel meters je maakt.

* Orion84 is ook blij met accu decoupeerzaag (14.4V Makita) en voor een multitool (die heb ik zelf geen) lijkt het me ook wel fijn. Zijn toch typisch van die tools die je er even snel bij wilt pakken voor kleine klusjes / klusjes in rare hoekjes en zo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Precies mijn overweging om de Bosch 12V schroefmachine te halen. Ik had namelijk nog een multitool op het oog en de 12V en 18V van Bosch scheelt qua specificaties zo goed als niks.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik heb naast mijn 10,8V-machientjes nu ook een GSR 18V-60 C. Met een hoop (zogenaamd) gratis extraatjes erbij. Eerste indruk is erg positief!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZEOAqtrh18bPFkMSAIGWG7rq/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S1ewISDz2oawzmVVVZzylsry/full.jpg

De hoekige I-Boxx racks passen niet mooi onder de nieuwe, afgeronde L-Boxxen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-09 04:34
Reinier schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:41:
Ik heb naast mijn 10,8V-machientjes nu ook een GSR 18V-60 C. Met een hoop (zogenaamd) gratis extraatjes erbij. Eerste indruk is erg positief!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie set. Hoeveel moest die kosten? En tja.. dan maar nieuwe l-boxen kopen he!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Brutalsranan schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:01:
[...]

Mooie set. Hoeveel moest die kosten? En tja.. dan maar nieuwe l-boxen kopen he!?
Thanks!
€372: https://www.toolstation.n...ssoireset+in+Irack/p88914
Kan ongetwijfeld goedkoper, bijv. in DE, maar deze set met de Wiha-spullen vond ik uiteindelijk het aantrekkelijkst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-08 13:51
Vliegvlug schreef op zondag 4 november 2018 @ 23:26:
Omdat ik geen afkortzaag heb maar enkel mijn invalzaag zaag ik daar ook balken en plankjes mee.

De standaard Makita geleiderails komt enkel in 140 cm wat me toch begon te irriteren voor die korte zaagsnedes dus vorige week mijn rails door midden laten snijden in een lengtes van 60 en 80 cm:
[Afbeelding: Makita geleiderails van 140 naar 60 om 80]

Ik zeg snijden want tot mijn verbazing bleken ze bij het metaalbedrijf waar ik kwam geen afkortzaag te hebben maar wel een watersnijder.
Dus in plaats van direct weer naar buiten te lopen met twee helften was het een kleine week wachten tot er plek op de watersnijder was.

Blijkbaar heeft zo’n watersnijder het wel moeilijk met de dikkere stukken:
[Afbeelding][Afbeelding: Makita geleiderails snijsnede]

[Afbeelding: Makita geleiderails gekoppeld met spleet]

[Afbeelding: Makita geleiderails gekoppeld na bijvijlen]

Ik heb het nog niet getest maar ga er vanuit dat het zagen van balkjes en plankjes nu een stuk makkelijke gaat met zo’n kortere geleiderails. :Y
Waterstraalsnijder is niet geschikt voor zo iets eigenlijk. Je stelt de straal in op het type materiaal en de dikte. Zodat de druk afgestemt wordt en de straal net door het materiaal heen gaat. Daarbij moet de nozzle maar een paar tiende los staan van het te snijden oppervlak. Die geleider heeft verschillende diktes waardoor de straal op de dikkere gebieden slecht door het materiaal heen gaat.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vliegvlug schreef op maandag 5 november 2018 @ 23:14:
[...]
Ik heb zowel geen afkortzaag als een zaagtafel en met de cirkelzaag zelf doen zag ik eigenlijk ook niet zitten. Had ik ook een ander zaagblad moeten kopen wat ik verder toch niet gebruik vandaar dat ik het heb laten doen.
Zo'n HM zaagblad voor trespa/aluminium is nooit weg en bij oa Ecotools te koop voor het bedrag dat je nu kwijt was aan het waterstralen. ;)

Nu zaag ik aluminium in kleine hoeveelheden regelmatig ninja-style met het standaard aanwezige HM-zaagblad als ik even geen zin heb het zaagblad te wisselen.
Hardmetaal is vele keren harder dan het aluminium van de te delen liniaal, met het zaagblad gebeurt dus weinig.
Vastlopers daargelaten.

Een zaagblad voor trespa/aluminium zaagt wel iets strakker, zeker op gelamineerd plaatmateriaal.
Kom de volgende keer maar langs als je zoiets moet zagen. :)

Wel ironisch dat ik intussen een aardige stapel zaagbladen heb liggen, maar niet altijd trek heb ze te wisselen als dat nodig is.
Ik zal niet de enige zijn vermoed ik. :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Een first world problem dus. Oplossing: meer (afkort)zagen kopen, zodat je voor elke klus een andere zaag hebt :7

"Wát heb je gekocht?"
"Een afkortzaag"
"Je hebt er al 7!"
"Ja, maar deze is voor MDF"
"Daar heb je er al 2 van"
"Niet voor nat MDF"
"..."

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:34

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Moet je bij aluminium zagen niet ook de snelheid kunnen instellen?
Bij mijn simpele afkortzaag kan dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Ik heb nog maar 4 zaagbladen voor de afkortzaag, maar ik wissel ze echt heel trouw.
Dat kan ook komen omdat ik bijzonder zuinig ben op het blauwe zaagblad voor precies zagen...:-)

Overigens zou je volgens mij inderdaad het toerental aan moeten passen voor het zagen van aluminium en metaal etc. Ik denk echter dat het voor zo'n liniaaltje of een paar kleine profielen niet zo'n groot problem is.

Even een andere vraag: weet iemand of onderstaande freesgeleider ook op de "oude" bosch geleidingsrail (fsn140) gaat passen, zelfdevoor de decoupeerzaag geleider?
https://www.klium.nl/bosc...eter-1-4-2609200143-52032
https://www.klium.nl/bosch-fsn-sa-geleider-1600a001fs-396611

Die laatste wil ik graag voor een paar klusjes die er aankomen waarbij een rechte snede precies recht moet eindigen. Lijkt me dan een mooie taak voor mijn gst-160CE. Volgens Klium past dit

[ Voor 40% gewijzigd door jichem op 07-11-2018 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ik ga een 3tal kamers en een overloop voorzien van een nieuw plafond en wanden (gips, met osb erachter). Veel schroefwerk dus. Ik houd al een tijdje marktplaats in de gaten voor een tweedehands schroefmachine van makita (18V, mijn accusysteem). En daar wordt consequent 175+ voor zo'n machine gevraagd.

Met een 10% kortingscode haal ik dat ding voor 150 euro uit duitsland. Weliswaar zonder koffer, maar ik ben toch niet van plan het ding te houden. Lange levertijd ook, maar ik heb hem toch niet snel nodig.

Ben ik nou mal, dat ik hier gewoon een handeltje in zie?

Ik kan natuurlijk niet zien voor hoeveel ze uiteindelijk verkocht worden. Maar ik kan me niet indenken, dat ik veel verlies ga maken, als ik hem na 2 maandjes weer via MP doorverkoop. Hoe zien jullie dat?

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond op 08-11-2018 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor die 10 euro besparing zou ik de moeite niet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@Verwijderd Welke 10 euro?
Welke moeite? Uit dld halen?

Ik begrijp je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Ze zijn binnen!
De eerder besproken magnetische bitadapters voor enkel de verzendkosten.
(Kon de originele post zo snel even niet vinden)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oxP28UFl.jpg

Twee stuks dus alle twee mijn machientjes krijgen er 1 in de doos. Ben benieuwd.

Verpakking was een envelop, viel me mee dat ze er nog inzaten. Niet eens bubbeltjes ofzo... :/

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Eusebius schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:11:
[...]

Als je in de buurt van Naaldwijk woont ..
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/EqcvIZbL9RnM-gK9XcB0vlQiSzvKGBRbmL6jvcIp-JDZae93vpgWI_XQDzik8ENg9i8kIMcxRRHSkv9zvX_8LY3SY-lo0xqLkGTP-Ew8VLyVp7r0mpFCV7tEVTlH7uvp-eV4i0AUa2eU9Xe77N5qtRrvWDwH5BhAcp4bKpabbr_lrPFQZS-HpsRrI4i75l96QirhwfjMzcoSZGoNXL0gE2ntoeDTC3YhCb4E8TsPMUhhcMkCsefSJijBthySFzShZ5O-VdrfH68hrq0TT3pvmrqfizbN7rKhI6PGM3Tt6ZkA1Z4SSKQFKHt7_UnEs_SeFfs2GVtEDzbf68dICANjURNG0fo3LNubGOSG1Bc1WYbFAAJF1gfbMuKWp2Qhz4RdG7u0s2O16DxCv0EfBMByqG-EAdpcwLTvfwno52-A5vt8yH4EaBvmSSsm5Q8TfL2ynYABb76tmmd3xfbXgtTI6PDyifp-tHFnVKkssxChnCz372nxFtI8rm-5yflDmh5-pOAINlwXVmho_0Ao4QeQ_89bBVsM4y6Vb-JK509u40tZjgsNo12YyKbOn-ehMn3OpjWu1C3Z0a-M6fwNkYKEDPOsJ4kDRKrTVVp6rvUy1FfNKJWfgZTGXAqv0c4Z7Am-JZLfU3TJXIfIRdMEMdMivMjzS4nPGS4wscIv4fBETWg=w1342-h1006-no

@Eusebius Goeie deal gemaakt. Nu in het bezit van een zgan Triton frees TRA 001 inclusief stevige freestafel.
Scheelt me heel wat gedoe. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Baytep schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:42:
[...]

[Afbeelding]

@Eusebius Goeie deal gemaakt. Nu in het bezit van een zgan Triton frees TRA 001 inclusief stevige freestafel.
Netjes!
Is jou mancave een schip....?

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:40:
@Verwijderd Welke 10 euro?
Welke moeite? Uit dld halen?

Ik begrijp je niet.
Incl. verzenden uit DL kost dat ding 175 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:25
Reinier schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:41:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nice! Deze heb ik begin dit jaar ook gekocht bij Toolstation, hele zolderverbouwing mee gedaan en nog geen klachten! Ik kreeg er ook een 5Ah accu bij, die houdt het echt superlang vol! Zat alleen geen Wiha-set bij, maar die heb ik toevallig twee weken geleden bij toolstation voor 70 euro gekocht, goede aanvulling! Precies op tijd gekocht, want zie nu dat die set 150 euro is :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Verwijderd schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:56:
[...]

Incl. verzenden uit DL kost dat ding 175 euro.
Nee, hij kost 150 inc verzendenzoals ik al schreef. Wat volgens mij 25 euro minder is dan de goedkoopste tweedehands op MP.

En het werk niet waard: gerenomeerde duitse shop vs marktplaats?

Ik denk dat ik zojuist mn eigen vraag heb beantwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

156,89 euro volgens de site. 7,90 verzendkosten naar NL. Totaal 164,79.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-09 14:53
Verwijderd schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:15:
156,89 euro volgens de site. 7,90 verzendkosten naar NL. Totaal 164,79.
Hij heeft een kortingscode voor 10% korting, dan kom ik wel op ca. € 150,-

Maar dan nog, als ik moet kiezen tussen 2e hands op MP, of nieuw uit Duitsland, dan betaal ik liever 10% meer voor een nieuwe, die het bij mij thuis bezorgd, dan dat ik moeilijk moet gaan doen om een gebruikte zonder garantie van MP te gaan halen 50km van huis (wat ook nog eens ca. 20,- aan reiskosten kost). Laat staan als hij in DLD 15% goedkoper is!

Ik zie de moeite dus in MP en niet in bestellen in Duitsland. Sterker nog, bestellen bij Amazon.de kost mij 3 a 4 maal klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overheen gelezen. Excuus.

Maar dan nog, en ik zie dat ik in eerste instantie 175 euro zei, maar het is inderdaad 164,79 zonder korting. Dan betaal ik liever 15 euro meer voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

En de levertijd is 20 tot 30 werkdagen. Dus het is alsnog niet zo gunstig lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Nou, het probleem heeft zich opgelost. Volgens mij is de prijs in het afgelopen half uur met een paar tientjes gestegen 8)7 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Raymond, ik zou eerder naar een goedkope platenlift uitkijken als ik jou was. Dat vele schroefwerk is idd wat sneller met een dergelijke schroefmachine, maar uiteindelijk ben je bij die machine ook afhankelijk van de schroeven die er in passen. En die moeten maar net bij je lokale bouwmarkt te krijgen zijn ook (je wilt niet zonder zitten ;) )
En zoveel scheelt het niet lijkt me, of je nou op een trap staat met een voorraadbak schroeven en iedere keer een nieuwe schroef pakt (een magnetisch bitje in je gewone accutol is wel een aanrader), of direct door kunt met de volgende schroef. Je zit toch op verschillende afstanden, dus verplaatsen moet je ook regelmatig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
The Eagle schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:49:
@Raymond, ik zou eerder naar een goedkope platenlift uitkijken als ik jou was.
Goed dat je er over begint: Die heb ik vorige week gescoord :D
Stond er eentje op MP, nagenoeg nieuw. 7 tientjes voor betaald, dus voor dat bedrag kan ik hem ook wel weer kwijt :)

Enige is, dat ik een dopje mis. Eentje die over een 40mm vierkante buis past, zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9VVan1fHHFrusEGK29puJX9G/full.jpg

Enig idee waar zoiets te koop is? Hornbach heeft het niet en online lukt het me niet om te vinden. Ik denk dat ik de verkeerde zoektermen gebruik, misschien dat jullie meer succes hebben?
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:33

Martijn02

/* No Comment */

Raymond schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:00:
[...]

Goed dat je er over begint: Die heb ik vorige week gescoord :D
Stond er eentje op MP, nagenoeg nieuw. 7 tientjes voor betaald, dus voor dat bedrag kan ik hem ook wel weer kwijt :)

Enige is, dat ik een dopje mis. Eentje die over een 40mm vierkante buis past, zie foto:

[Afbeelding]

Enig idee waar zoiets te koop is? Hornbach heeft het niet en online lukt het me niet om te vinden. Ik denk dat ik de verkeerde zoektermen gebruik, misschien dat jullie meer succes hebben?
.
Zoiets?
https://allroundhekwerk.n...rdelen/afdekdop-vierkant/

Google: Omsteekdop

[ Voor 17% gewijzigd door Martijn02 op 08-11-2018 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Dit lijkt idd ook een goede:
https://www.verpas.nl/win...40%20Z&webgroupfilter=240

30ct en om hem thuis te krijgen, ben ik 15 euro verder :+

Maar nu weet ik iig waar ik op kan zoeken. Hopelijk dat aliexpress zoiets ook heeft.

edit:
goedkopere optie:
https://www.pootendop.nl/order/cart/?category_id=3688895

[ Voor 13% gewijzigd door Raymond op 08-11-2018 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:51:
........
30ct en om hem thuis te krijgen, ben ik 15 euro verder :+
Bij Essentra zie ik vreemd genoeg zo snel niets, maar deze toko levert 40x40mm.

Wel wijzen zij elders op hun site op de mogelijkheid een enkel "sample" aan te vragen.
Komt dat even mooi uit. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Verwijderd schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:58:
[...]

Bij Essentra zie ik vreemd genoeg zo snel niets, maar deze toko levert 40x40mm.

Wel wijzen zij elders op hun site op de mogelijkheid een enkel "sample" aan te vragen.
Komt dat even mooi uit. :+
http://www.essentracompon.../sqwa-0400-040-nl-1053040

Maar om nou die lui op kosten te jagen, zodat ik mn marktplaatsaankoop compleet kan maken, vind ik niet helemaal fris :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:05:
[...]

http://www.essentracompon.../sqwa-0400-040-nl-1053040
Maar om nou die lui op kosten te jagen, zodat ik mn marktplaatsaankoop compleet kan maken, vind ik niet helemaal fris :)
Zeker, die laatste gedachte kan ik goed volgen, maar in het geval van Essentra heb ik daar niet zo'n probleem mee.
Die verdienen al genoeg aan mij en doen daarom wel vaker aan dit soort verzoeknummers.
Win-win. :Y

Ik bedoelde in het voorbeeld trouwens niet Essentra, maar "de andere toko". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik zet het wel in het opmerkingenveld: moest van @Bhagavad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:12:
Ik zet het wel in het opmerkingenveld: moest van @Bhagavad
Oeps, eerst snel de achterstallige betalingen wegwerken. _O-
Je jaagt mij zo nog aardig op kosten. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
RZor schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:43:
[...]
Netjes!
Is jou mancave een schip....?
werken op lokatie, schip intimmeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Raymond Hebben ze die dopjes niet gewoon bij een lokale ijzerhandel :?
En anders afhankelijk van de plek een zelfde dop van een andere plek wegtrekken en er wat ducttape overheen, dat beschermt het ook wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

En, nog leuke tools voor je verjaardag gekregen @The Eagle? Iets blauws van Bosch bijvoorbeeld? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:27:
Nou, het probleem heeft zich opgelost. Volgens mij is de prijs in het afgelopen half uur met een paar tientjes gestegen 8)7 :D
Ok, ik had ze gemaild dat de prijs was gestegen, met het verzoek of ik het artikel tegen oude prijs mocht kopen. Is nu op de site weer voor de oude prijs beschikbaar :D

Heb hem dus maar besteld, die raak ik wel weer kwijt op MP, als ik er mee klaar ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Reinier schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:21:
En, nog leuke tools voor je verjaardag gekregen @The Eagle? Iets blauws van Bosch bijvoorbeeld? ;)
Sorry, wat zeg je? ik hoorde je even niet :+

* The Eagle dit gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/37941/123

Dempt 28dB, dus vandaar.

Zit een blauw logo op. Close enough? :P

Wel blij mee though, merkte de laatste keer met de heggeschaar een beetje last kreeg van mijn oren. En dat willen we niet :)
Die hegscheer is Bosch groen btw, dat kan ook meespelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04:40
Na 20 jaar wil ik m'n Bosch GBH 2-20 SRE klopboormachine hamerboor vervangen door een snoerloze Makita DHR171.
Qua slagkracht is dat van 1,5J naar 1,2J. Ik verwacht niet teveel kracht in te leveren daarmee. Klopt dat?

[ Voor 3% gewijzigd door Rob Z op 09-11-2018 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rob Z schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:22:
Na 20 jaar wil ik m'n Bosch GBH 2-20 SRE klopboormachine vervangen door een snoerloze Makita DHR171.
Qua slagkracht is dat van 1,5J naar 1,2J. Ik verwacht niet teveel kracht in te leveren daarmee. Klopt dat?
Als deze cijfers werkelijk vergelijkbaar zijn (en dat is nog maar de vraag ;) ) dan ga je er 20% op achteruit.

Mijn lichtste hamerboor is een 18V HItachi met eenzelfde laag koppel en eerlijk gezegd is die naast de zwaardere machines niet mijn favoriet.
De machine is op zich prima, maar 1,2J is wel aan de slome kant als je eenmaal een zwaardere machine hebt gebruikt. :P

Het gaat voor mij prima voor gaatjes tot 10mm, maar 'aaiend' beitelen met die slagkracht zou voor mij een no-go zijn.
Het is dus maar net wat het gebruiksdoel is en je kunt zelf het beste beoordelen of de slagkracht van je huidige Bosch voor jouw toepassingen voldoende was.

Daarnaast heb ik er geen enkel probleem mee gewoon een oldschool bedrade 230V hamerboor te gebruiken die meestal krachtiger is en de mobiele beperking door het 230V draadje blijkt reuze mee te vallen, zeker als je ook nog gebruik maakt van een aparte stofzuiger.
De draadloze 36V(2x 18V) hamerboor van Makita is bijv. best leuk om "er bij te hebben", maar ik zou het ook prima zónder redden. :P

Je Bosch GBH 2-20 SRE is trouwens geen "klopboormachine", maar een rasechte hamerboor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Dank voor de uitleg! De Bosch (nog zonder beitelfunctie) is een zeer prettige machine, dus ik ga het niet doen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-08 14:00
Verwijderd schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 02:05:
[...]

Als deze cijfers werkelijk vergelijkbaar zijn (en dat is nog maar de vraag ;) ) dan ga je er 20% op achteruit.
Mwoah, je gaat van een 20 jaar oude combiboor naar een splinternieuwe brushless hamerboor, het verschil zal nihil zijn

Afbeeldingslocatie: https://toolsrent24.de/wp-content/uploads/2016/04/IMG_1440.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mastertools.nl/media/catalog/product/cache/926507dc7f93631a094422215b778fe0/m/a/makita-dhr171rtj-boorhamer-mastertools.jpg

Mijn tip voor draadloos:

DHR243Z, 2J en een beitelstand

Afbeeldingslocatie: https://tdatools.nl/1109/makita-dhr243z-18v-body.jpg

Mijn tip als het een draadje mag hebben?

HR2811FT, 2,9J nog handzaam en redelijk licht én een beitelstand, heerlijk ding:

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/554638_BB_00_LO/image.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Baytep schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:42:
[...]

[Afbeelding]

Gast, ik ben officieel jaloers ;) Succes ermee :)

Maar je zit op een schip? Vertrek je toevallig rond 5 december weer?

==
hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Uncle Mel schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:20:
[...]
Mwoah, je gaat van een 20 jaar oude combiboor naar een splinternieuwe brushless hamerboor, het verschil zal nihil zijn
Het is een bejaarde grap, maar een kg lood is ook vandaag nog steeds precies even zwaar als een kg veren. :Y)

Uit welk tijdperk de hamerboor technologie stamt doet er niet zoveel toe, de harde specs vermelden hier 1,5J versus 1,2J slagkracht en dat is precies 20% verschil. ;)
En dat verschil merk je wel degelijk.

Tenminste als deze specs werkelijk kloppen, het verschil kan dus iets groter uitvallen, maar ook iets kleiner zijn.
Mijn tip voor draadloos:
DHR243Z, 2J en een beitelstand
Dat is inderdaad een aantrekkelijk alternatief.

Heb zelf oa de 2x18V DHR264ZJ, maar dat is best een zware jongen.
Voor allround werk is jouw lichtere DHR243Z meer geschikt als je het bij ëén (accu) machine wilt houden.
Mijn tip als het een draadje mag hebben?
HR2811FT, 2,9J nog handzaam en redelijk licht én een beitelstand, heerlijk ding:
Mooie machine met wat kwaliteitsprobleempjes:
amazon.de/product-reviews

In deze ~€200-€250 categorie hebben zowel Metabo als Bosch uitstekende, sterke en betaalbare alternatieven met een misschien iets betere reputatie. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2018 04:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:38
Tweakers, ik ben aan het oriënteren om eigen elektrisch gereedschap aan te schaffen. Ik wil namelijk op termijn een mijn eerste (klus)woning kopen en later wat gaan hobby'en qua auto's.

Nu volg ik op YouTube onder andere Mighty Car Mods die veel gebruik maken van Ryobi Tools. Ryobi heeft een zeer uitgebreid assortiment aan gereedschap met het voordeel dat hun One+ 18v lijn één type accu heeft die op alle apparaten passen. Ik ben aan het overwegen om alleen Ryobi Tools aan te schaffen waardoor je niet zit te prutsen met diverse accu's van Makita, Bosch of Metabo bijvoorbeeld.

Maar ik ben dit topic ook al een tijdje aan het volgen en ik heb even gezocht in dit topic over Ryobi, maar over het merk wordt vrij weinig gesproken. Komt dat omdat dit een relatief onbekend merk is in Nederland?
Of kan ik beter wat meer geld investeren in bijvoorbeeld een Makitalijn?

Ik ben benieuwd naar jullie mening over Ryobi :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-09 19:34

Stoffel

Engineering the impossible

Geen ervaring met Ryobi, maar dat 'voordeel' hebben andere merken ook. Makita heeft bijvoorbeeld meer dan 160 apparaten die allemaal met dezelfde 18v LXT accu's werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 01:11:
[...]

Heb zelf oa de 2x18V DHR264ZJ, maar dat is best een zware jongen.
Voor allround werk is jouw lichtere DHR243Z meer geschikt als je het bij ëén (accu) machine wilt houden.
Ik had de DHR264ZJ inderdaad ook als alternatief maar inderdaad vanwege het gewicht én het feit dat je eigenlijk al 4 batterijen en een duolader nodig hebt wordt het wat prijziger. De kosten van de body verschillen weinig maar zoals gewoonlijk zit het in de accu's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-09 21:28
BlackthunderAwf schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 10:22:
Tweakers, ik ben aan het oriënteren om eigen elektrisch gereedschap aan te schaffen. Ik wil namelijk op termijn een mijn eerste (klus)woning kopen en later wat gaan hobby'en qua auto's.

Nu volg ik op YouTube onder andere Mighty Car Mods die veel gebruik maken van Ryobi Tools. Ryobi heeft een zeer uitgebreid assortiment aan gereedschap met het voordeel dat hun One+ 18v lijn één type accu heeft die op alle apparaten passen. Ik ben aan het overwegen om alleen Ryobi Tools aan te schaffen waardoor je niet zit te prutsen met diverse accu's van Makita, Bosch of Metabo bijvoorbeeld.

Maar ik ben dit topic ook al een tijdje aan het volgen en ik heb even gezocht in dit topic over Ryobi, maar over het merk wordt vrij weinig gesproken. Komt dat omdat dit een relatief onbekend merk is in Nederland?
Of kan ik beter wat meer geld investeren in bijvoorbeeld een Makitalijn?

Ik ben benieuwd naar jullie mening over Ryobi :-).
Sponsoring via youtube werkt goed zo te zien ;). Zoals al vermeld is Ryobi niet geheel uniek wat betreft een universeel accusysteem. Ryobi is een merk van de TTI Group waar Milwaukee en AEG ook onder vallen, elk van de merken zal zijn eigen prijssegment bedienen vermoed ik. https://hips.hearstapps.c...ry-1506429411-pressha.jpg

Wat je eerst moet weten is welke tools je op accu wilt, en hoe krachtig ze moeten zijn. Veel merken hebben een aantal zaken waar ze sterker in zijn en/of een groot assortiment in hebben. Als je eenmaal geïnvesteerd hebt in een accu ecosysteem kan je voor een beperkt bedrag body's bijkopen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:38
Stoffel schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 10:34:
Geen ervaring met Ryobi, maar dat 'voordeel' hebben andere merken ook. Makita heeft bijvoorbeeld meer dan 160 apparaten die allemaal met dezelfde 18v LXT accu's werken.
Dat klopt, maar het schijnt dat de meeste andere merken verschillende types accu's hebben gehad en Ryobi zet nu meer in op uitwisselbare accu's. Het gaat mij er meer om of Ryobi ongeveer hetzelfde biedt voor een doe-het-zelver voor minder geld.
markje1 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:34:
[...]
Sponsoring via youtube werkt goed zo te zien ;). Zoals al vermeld is Ryobi niet geheel uniek wat betreft een universeel accusysteem. Ryobi is een merk van de TTI Group waar Milwaukee en AEG ook onder vallen, elk van de merken zal zijn eigen prijssegment bedienen vermoed ik. https://hips.hearstapps.c...ry-1506429411-pressha.jpg

Wat je eerst moet weten is welke tools je op accu wilt, en hoe krachtig ze moeten zijn. Veel merken hebben een aantal zaken waar ze sterker in zijn en/of een groot assortiment in hebben. Als je eenmaal geïnvesteerd hebt in een accu ecosysteem kan je voor een beperkt bedrag body's bijkopen.
Tja, niks mis met een beetje sponsoring :) Colin Furze gebruikt het ook en dat zijn over het algemeen wel redelijk intensieve projecten. Het gaat mij meer om huis, tuin en keuken verbouwing en eventueel later eens wat auto's opknappen/restaureren e.d.
Ik hoef dus niet met het meest krachtige te werken, maar vind het altijd wel fijn om iets 'over' te hebben.
Ik zal nog eens wat body's van diverse merken vergelijken voor de prijs/kwaliteit verhouding. Maar ik was wel nieuwsgierig of Tweakers hier ook Ryobi spul gebruikten.

Wat voor accu's gebruiken jullie over het algemeen? 3.0Ah lijkt mij een mooie middenweg maar voor een paar euro extra heb je vaak ook al een 4 of 5Ah accu te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 14:44
BlackthunderAwf schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:49:.
Wat voor accu's gebruiken jullie over het algemeen? 3.0Ah lijkt mij een mooie middenweg maar voor een paar euro extra heb je vaak ook al een 4 of 5Ah accu te pakken.
Ik heb inderdaad 3x 3Ah en daarmee gaan mijn Makita spullen varrassend lang mee. Die grotere accu's maken je gereed gelijk een stuk zwaarder en je hebt het echt niet altijd nodig. Opladen gaat in een half uur, dus een lege accu is niet meteen een drama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:29
Hkuit schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:32:
[...]

Ik heb inderdaad 3x 3Ah en daarmee gaan mijn Makita spullen varrassend lang mee. Die grotere accu's maken je gereed gelijk een stuk zwaarder en je hebt het echt niet altijd nodig. Opladen gaat in een half uur, dus een lege accu is niet meteen een drama.
Je weet neem ik aan dat de >3Ah accu's allemaal even zwaar zijn toch (mogelijk m.u.v. de 6Ah accu's, daar kan ik even geen gewicht zo snel van vinden).

De accu's onder de 3Ah zijn inderdaad een stukje lichter in gewicht.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Zoals beloofd een update over de afkortslede voor mijn zaagtafel:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4858/45760976942_a9eb0690aa_k.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4803/31939300858_457212f9c6_k.jpg

De slede is gebaseerd op de Incra Miter Express en bestaat uit 2 delen. Het gedeelte dat het dichtst bij de langsgeleider zit, blijf op zijn plek en schuift niet mee. Het andere stuk schuift wel, zoals op de onderstaande foto te zien is:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4861/43993488540_757b0259e9_k.jpg

Het voordeel van dit ontwerp is dat je niet alleen 90 graden kunt zagen, maar eigenlijk elke hoek:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4806/45810182831_84ae1030be_k.jpg

Het geheel bestaat uit 3 delen: fence, veschuifbaar deel en "vast" deel. Het is gedeeltelijk opgebouwd uit Incra onderdelen en dan loop je tegen het probleem dat ze uitgaan van plaatmateriaal van 12,7 mm (=1/2") en mijn multiplex was 12,2 mm. Hierdoor zou het onderdeel van Incra waar de multiplex aan vast zit uitsteken. Om dit te voorkomen heb ik de multiplex "opgedikt" met glijstrips van Makita linialen. Bijkomende voordeel is natuurlijk dat het geheel gemakkelijker schuift:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4839/31939295528_4bbcb5a755_k.jpg

Omdat ik het geheel wat wilde verstevigen tegen doorbuigen heb ik een strook eiken aan het geheel gezet. Hierdoor liep ik tegen het probleem dat ik de Incra klem niet meer erin kon zetten. Dat heb ik opgelost door een gaatje te boren in de T-track:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4870/43993490560_5c92beb2c2_k.jpg

In het vaste deel heb ik extra gaatjes geboord, zodat ik de speling uit de Incra Miterbar kon halen:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4908/45810177431_e46b41c519_k.jpg

Ook heb ik er een stop op gezet, zodat deze niet te ver door kon schuiven (linksonder op de foto):

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4831/31939297388_c6ee04fa3f_k.jpg

Het geheel moet natuurlijk wel gemakkelijk op te bergen zijn en gemakkelijk te pakken, dus ik heb een gat in de slede geboord en een reststukje ronde staaf aan de muur bevestigd:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4861/44897227985_5159f2a72d_k.jpg

Nog wat details:

- De afkortcapaciteit is ongeveer 505 mm. Indien nodig kan de eiken strook weggehaald worden, waarmee de capaciteit vergroot wordt.
- Er zit een MDF strook op de fence waarin gezaagd wordt, zodat je geen uitbrekende vezels hebt.
- Het geheel is van lindenmultiplex met een randje van eiken.
- Het is afgewerkt met 2 lagen Osmo hardwax

Ik heb niet gekozen voor een Incra Miter Express, want de afstand tussen mijn 2 T-tracks is te groot. Bovendien is mijn oplossing de helft goedkoper....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 01-09 14:44
Annuk schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:43:
[...]

Je weet neem ik aan dat de >3Ah accu's allemaal even zwaar zijn toch (mogelijk m.u.v. de 6Ah accu's, daar kan ik even geen gewicht zo snel van vinden).

De accu's onder de 3Ah zijn inderdaad een stukje lichter in gewicht.
Nee, dat wist ik niet.
Hoe doen ze dat dan bij Makita? Je hebt toch extra cellen nodig om aan extra Ah te komen? Of zitten er andere/betere cellen in de 4 en 5 Ah modellen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hkuit schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 17:26:
[...]

Nee, dat wist ik niet.
Hoe doen ze dat dan bij Makita? Je hebt toch extra cellen nodig om aan extra Ah te komen? Of zitten er andere/betere cellen in de 4 en 5 Ah modellen?
Jazeker.

3Ah heeft 5s2p VTC3 1.6ah cellen.
5ah heeft 5s2p VTC5 2.5ah cellen.

6ah (nog nooit IRL gezien) is 5s3p met 2ah cellen.

Maar inmiddels zijn de 3ah VTC6’s ook beschikbaar, dus 6ah in de BL1830/40/50 formfactor. Wel ietsjes minder maximale stroomrating.

Heb zelf een 7.5ah “BL1860” gebouwd met 2.5ah Sanyo cellen in 5s3p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
Om mijn vloerverwarming te testen op eventuele lekken voordat de vloer eroverheen gaat ben ik op zoek naar een compressor. Hierna ben ik van plan om deze te gaan gebruiken voor de bandenspanning van de auto's en brommers en voor het simpele schoonspuiten van dingen.

In mijn zoektocht kwam ik deze compressor tegen.

Iemand ervaring met deze machine of eventuele alternatieven voor mijn werkzaamheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:11
Ik heb nu een Bosch GSR 14,4V (met 3 accu's) die nu 4 jaar oud is en ben wel erg gecharmeerd/fan van de Bosch blauw.
Nu loop ik er nog wel eens tegenaan dat ik wanneer ik twee balken aan elkaar moet schroeven hij net te weinig power heeft. Dan lacht mijn zwager (timmerman) mij uit en pakt zijn Makita slagschroevedraaier (type?) en dan gaat de schroef erin als boter.
Er komt nu een groot project aan (kale zolder krijgt 2 kamers) en een verjaardag zodat ik wat excuses bij mijn vrouw heb om het gereedschapspark uit te kunnen breiden. :-)
Nu is mijn oog gevallen op Bosch GDR 18V omdat ik toch wel erachter gekomen ben dat er heel wat meer mogelijkheden zijn bij 18V dan bij 14,4V.
Ik heb nu deze 2 op het oog:
https://www.amazon.de/dp/B07BRS643X/ (€ 235,-)
https://www.amazon.de/dp/B0788BNWGF (€ 219,-)

Het budget is eigenlijk € 175,- maar dat kan ik nog wel naar € 200,- krijgen (vrouw vindt de L-Boxx wel erg handig)

Dus de accuboormachine, L-Boxx en (minimaal) 2 accu's. (hoeven niet veel Ah te hebben, scheelt gewicht bij gebruik)

Ik zit als alternatief ook nog wel te denken om te kijken voor een GSR 18V te kopen, maar dan heb ik eigenlijk die GSR 14,4V over en die is eigenlijk nog heel goed en ik merk wel dat 2 accu boormachines wel erg handig is bij een wat groter project.

Lastig, hopelijk komt een van bovenstaande binnenkort in de aanbieding voor € 195/€200 op Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junketsu
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-08 15:16
Je zit nu te kijken naar Drehschlagschrauber ofwel een slagschroevendraaier. Waar je huidige Bosch GSR 14,4V een standaard accuschroevendraaier is.

Ik zou zelf eerder voor de 18V GSR gaan van Bosch: https://www.amazon.de/Bos...ben-%C3%98/dp/B01B8W9H2K/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Hkuit schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:32:
[...]

Ik heb 2ah accu's bij mn boor gekocht, en die bevallen me prima; niet te zwaar, en ik kom er de dag wel mee door. de 2ah gebruik ik ook vor de multitool, aangezien dat ook geen stroomslurper is. Voor mn accu-slijper gebruik ik 5ah accu's want die verbruikt aanzienlijk meer stroom. laden doen beide accu's snel zat, en ik heb van beiden 2 (2x2ah & 2x5ah) dus zit nooit zonder.

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uncle Mel
De eerste is een slagmoersleutel, de tweede een slagschroevendraaier, lijken hetzelfde maar zijn voor een ander doel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45
Uncle Mel schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:59:
[...]

De eerste is een slagmoersleutel, de tweede een slagschroevendraaier, lijken hetzelfde maar zijn voor een ander doel ;)
Volgens mij is de eerste die Bosch met een binnenzeskant en buitenkant 1/2". Dus je kan er bitjes in doen en doppen op zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:54:
[...]
Volgens mij is de eerste die Bosch met een binnenzeskant en buitenkant 1/2". Dus je kan er bitjes in doen en doppen op zetten.
Ja, zo heb ik het ook gelezen.
Misschien kan de TS de manual even bij Bosch downloaden om te checken hoe dat zit. ;)
Het lijkt mij wel handig, maar ik heb geen idee of dit feature de machine langer/volumineuzer/zwaarder maakt.

Een ander punt is dat hij met de transitie naar 18V ook niet meer per se met Bosch is getrouwd en dus net zo goed bij andere A-merken kan shoppen.
Zo heeft Makita hele aardige slagschroevendraaiers, die ik in tegenstelling tot deze Bosch machines wél regelmatig in aanbiedingen terugzie.

De genoemde Bosch schroefmachines ben ik nml. nog niet eerder in een of andere andere actie tegengekomen en het prijsverloop op Amazon (met de Keepa add-on voor Firefox) wijst daar ook op.

update
Je ziet het verschil in deze afbeelding uit de GDX 18V-180 gebruiksaanwijzing
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/ofrfqt.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2018 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 02:45:
[...]

Misschien kan de TS de manual even bij Bosch downloaden om te checken hoe dat zit. ;)
Het lijkt mij wel handig, maar ik heb geen idee of dit feature de machine langer/volumineuzer/zwaarder maakt.

Een ander punt is dat hij met de transitie naar 18V ook niet meer per se met Bosch is getrouwd en dus net zo goed bij andere A-merken kan shoppen.
Zo heeft Makita hele aardige slagschroevendraaiers, die ik in tegenstelling tot deze Bosch machines wél regelmatig in aanbiedingen terugzie.

De genoemde Bosch schroefmachines ben ik nml. nog niet eerder in een of andere andere actie tegengekomen en het prijsverloop op Amazon (met de Keepa add-on voor Firefox) wijst daar ook op.

update
[Afbeelding]
Volgens mij maakt het dan ook niet zo uit of ik voor een GDX of een GDR ga. (op de prijs na)
Junketsu schreef op maandag 12 november 2018 @ 08:39:
Je zit nu te kijken naar Drehschlagschrauber ofwel een slagschroevendraaier. Waar je huidige Bosch GSR 14,4V een standaard accuschroevendraaier is.

Ik zou zelf eerder voor de 18V GSR gaan van Bosch: https://www.amazon.de/Bos...ben-%C3%98/dp/B01B8W9H2K/
Ik heb al een Bosch GSR 14,4-2-LI accu-schroefboormachine 14,4 V (met 3 accu's die nog goed genoeg zijn voor paar jaar) Daarmee heb ik met de GSR 18V twee keer dezelfde alleen 1x met 18V en 1x met 14,4V
Uncle Mel schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:59:
[...]

Klopt, het doel is anders, maar volgens mij is de GDX eigenlijk een GDR maar ook bruikbaar als slagschroevendraaier. (zie bericht van Bhagavad)

Bedankt allemaal, ik ga kijk voor een GDR (of GDX afhankelijk welke er komende tijd goedkoper langs komt) in een L-Boxx. Ergens in de komende jaren ga ik mijn GSR 14,4V vervangen voor een GSR 18V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Framoes schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:54:
Dang, dat is wel fancy dan, en had ik niet gespot op de potato cam foto op amazon.

In dat geval is het zeker een nuttige toevoeging, ik heb zo'n hex naar 3/8" adapter gekocht toen ik wat bouten los moest draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-08 18:14
Ondanks dat ik flink heb lopen zoeken, heb ik niets kunnen vinden over Ragnor gereedschap. Er zijn enkele, zeer beperkte reviews.

Ik had mijn oog op onderstaande "kist"

Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschapdeal.com/media/catalog/product/cache/1/image/1500x1500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/e/gereedschapskist_121_delig_black.jpg

Alleen de overkoepelende organisatie van gereedschapdeal.com verkoopt Ragnor. Heeft iemand van jullie hier al ervaring mee?

Het allermooiste setje wat ze verkopen is van Swiss Kraft. Echter loop ik daar met een boog omheen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:47
Dit soort spul is meestal van een min of meer verzonnen merk. Het is generiek gereedschap dat je met elke naam erop die je wilt kunt laten maken/inkopen. Het zal geen geweldige kwaliteit zijn meestal maar hoeft ook niet slecht te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-08 20:15
@Goof2000 Ik heb zelf de gdx versie.
Gdx heeft net iets meer power dan de gdr ( 20 Nm) en heeft idd de mogelijkheid tot opname van doppen (slagversie, let daar op!)

Ik heb met de gdx een complete veranda in elkaar geschroefd met lange schroeven van 22 cm. Ging perfect.
Gdx is dan ook prima aan te bevelen en heeft de mogelijkheid van dop opname, dus meer mogelijkheden.
Qua lengte zijn ze beiden volgens mij even kort. Ik vind t ideaal en lekker handzaam, zeker in vergelijk met mijn bosch blauw schroefmachine.
Gebruik hem zelf met een 4ah accu. Met veel lange schroeven verwerkentrekt de gdx een 2ah snel leeg.
Mijn advies, neem de GDX
[...]

update
[Afbeelding]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
mistercage schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:56:
@Goof2000 Ik heb zelf de gdx versie.
Gdx heeft net iets meer power dan de gdr ( 20 Nm) en heeft idd de mogelijkheid tot opname van doppen (slagversie, let daar op!)

Ik heb met de gdx een complete veranda in elkaar geschroefd met lange schroeven van 22 cm. Ging perfect.
Gdx is dan ook prima aan te bevelen en heeft de mogelijkheid van dop opname, dus meer mogelijkheden.
Qua lengte zijn ze beiden volgens mij even kort. Ik vind t ideaal en lekker handzaam, zeker in vergelijk met mijn bosch blauw schroefmachine.
Gebruik hem zelf met een 4ah accu. Met veel lange schroeven verwerkentrekt de gdx een 2ah snel leeg.
Mijn advies, neem de GDX

[...]
Bedankt, ik was al een beetje tot die conclusie gekomen. Hopelijk met Black Friday een mooie deal scoren. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik heb nu een bosch groen klopboor ding met 1,5 a 1,9 joule en ik overweeg een sterkere aan te schaffen omdat deze het net te zwaar vond voor kruipruimte gat te vergroten ..

En op het lijstje staat nog wat "dekvloer" te verwijderen.. van 2 verdiepingen en wat tegelwerk in huis (40m2 minimaal) er is geen "wapenings net" of oude vloerverwarming waar ik rekening mee hoef te houden .. en de huidige maakte snel gehakt van de dekvloer op de bgg werd alleen snel te warm.

Ik zat te denken om voor 100,- een perslucht (compressor 20l tank? oid is aanwezig). of een 5joule variant aan te schaffen .. maar je kan ook een 9joule variant huren .. wat is jullie advies ? ik ga niet alles in 1x doen (anders zou huren veel praktischer zijn vermoed ik)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJustin schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:53:
Ondanks dat ik flink heb lopen zoeken, heb ik niets kunnen vinden over Ragnor gereedschap. Er zijn enkele, zeer beperkte reviews.
......
Alleen de overkoepelende organisatie van gereedschapdeal.com verkoopt Ragnor. Heeft iemand van jullie hier al ervaring mee?
Ook Amazon.de levert Ragnor, maar het zit daar in de categorie "Neuerscheinungen" met jammer genoeg nog nul reviews.
Het kan dus alle kanten op, maar ik vermoed dat deze generieke Aziatische(??) tools nooit bij "gedore & co" in de buurt gaan komen. ;)

Als je dit dagelijks/wekelijks gaat gebruiken zou ik voor iets kiezen meer meer reputatie, maar als je geen groot sleutelaar bent, dan zou het zomaar prima kunnen voldoen.
De looks zijn in ieder geval al beter dan wat in ~95% van de huishoudens is terug te vinden. 8)

• B152
  • Laatst online: 18-08 13:52
vso schreef op woensdag 14 november 2018 @ 23:26:
ik heb nu een bosch groen klopboor ding met 1,5 a 1,9 joule en ik overweeg een sterkere aan te schaffen omdat deze het net te zwaar vond voor kruipruimte gat te vergroten ..

En op het lijstje staat nog wat "dekvloer" te verwijderen.. van 2 verdiepingen en wat tegelwerk in huis (40m2 minimaal) er is geen "wapenings net" of oude vloerverwarming waar ik rekening mee hoef te houden .. en de huidige maakte snel gehakt van de dekvloer op de bgg werd alleen snel te warm.

Ik zat te denken om voor 100,- een perslucht (compressor 20l tank? oid is aanwezig). of een 5joule variant aan te schaffen .. maar je kan ook een 9joule variant huren .. wat is jullie advies ? ik ga niet alles in 1x doen (anders zou huren veel praktischer zijn vermoed ik)
Ga voor 1 van de Lidl. Ze hebben een van 5 joule of hoger. Deze klus ga je gemakkelijk binnen de garantie klaren. Gaat die stuk stuur je hem terug krijg je een nieuwe. Dat apparaat kan daarna in de kast of op marktplaats.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

B152 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 00:27:
[...]

Ga voor 1 van de Lidl. Ze hebben een van 5 joule of hoger. Deze klus ga je gemakkelijk binnen de garantie klaren. Gaat die stuk stuur je hem terug krijg je een nieuwe. Dat apparaat kan daarna in de kast of op marktplaats.
Zoiets had ik ook al bedacht :)

de vraag stel ik ook een beetje omdat ik wel snap dat er verschillen zijn met joule maar uitleg over de waarde versus de taken .. hmmm ergens een uitleg in deze context te vinden ?

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op donderdag 15 november 2018 @ 01:18:
[...]
de vraag stel ik ook een beetje omdat ik wel snap dat er verschillen zijn met joule maar uitleg over de waarde versus de taken .. hmmm ergens een uitleg in deze context te vinden ?
Het is ook een beetje grijs gebied, maar 1 tot 3J is prima voor gebruik binnen de bebouwde kom als je met een hamerboor modale gaten (4-12mm) wilt boren.
Hoe dikker de boor (vanaf ~16mm) hoe moeizamer dat gaat in puur beton.

Met een 3.5J hamerboor maak ik nog wel een diep 26mm gat in beton, maar het beste is er zelfs met die hoeveelheid aan slagkracht wel vanaf.
Hangt ook helemaal af van de hardheid van de muur/vloer/plafond.
Voor een mager 4mm boorgaatje is 3.5J alweer snel aan de te forse kant en diepe 4mm gaten moet je dan bij voorkeur eerst voorboren met een kortere boor, om boorbreuk te voorkomen.

Boorhamers vanaf een pittige 5J doen grotere gaten uiteraard sneller, maar die categorie machines wordt ook zwaarder en zo'n ding houd je maar een beperkte duur boven je hoofd onder druk.
5J aan slagkracht is boven je hoofd lastig onder controle te houden, dat zijn echt forse meppen. :P

Voor horizontaal hakwerk schiet 5J lekker op als het om tegels, een pleisterlaag, of raaplaag gaat en is een doorgeefluik naar je buren een peulenschil. :+
Voor zwaar hakwerk in een vloer wil je liever naar 9plus Joule uitwijken, maar in alle gevallen geldt dat je de algehele integriteit van de muur, of vloer niet wilt ondermijnen.
Overkill aan slagkracht kan in zo'n hoeveelheid dus ook tegen je werken.

Heb er erg in dat voor puur hakwerk een echte hak/breekhamer 100% is toegerust voor die job.
Een combi-machine, met zowel boor- als hak mogelijkheden is voor omvangrijk hakwerk niet echt geschikt en zal geheid eerder het loodje leggen.

Een dure €500+ combi-machine zou ik dus liever niet gebruiken om meerdere verdiepingen kaal te hakken.
Koop, of huur daarvoor liever een echte hakhamer, of dat nu een goedkope bij de Lidl, of een echte bij Bosch, Metabo, Makita, HItachi, Duss of Spit is. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2018 05:27 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Als mensen nog een excuus nodig hebben om iets nieuws te kopen: 21% 'BTW' korting bij deze toko:

https://www.gereedschapdeal.com

Ze doen ook aan Black Friday: https://www.gereedschapdeal.com/black-friday/, maar die zijn nog niet zichtbaar uiteraard :)

Zijn niet persé overal super goedkoop in, maar wellicht zit er toch nog iets leuks tussen

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 15-11-2018 18:19 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• CurlyMo
Notna schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:07:
Zijn niet persé overal super goedkoop in, maar wellicht zit er toch niet iets leuks tussen
De bekende Metabo KS216M is er met korting € 123,23. Volgens mij is dat best een aardige deal. Toch gevallen voor de slimme marketing :$

Dank @Nivado

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 15-11-2018 10:20 ]

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-09 14:53
@CurlyMo Een snelle zoektocht op Google leert dat bol.com hem voor ~116,- verkoopt, een klium voor ~118,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
vso schreef op woensdag 14 november 2018 @ 23:26:

Nog qua perslucht: een doorsnee compressor uit de bouwmarkt is ongeschikt om een pneumatische hamer te voeden. Een slagmoersleutel gaat al niet van harte daarmee.
Pagina: 1 ... 67 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.