Het was volgens mij kranzle.Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2018 @ 08:01:
[...]
En dat profimerk was zeker "Bosch Blauw"??![]()
Mmm, wie zou dát toch zijn??
Zag die liniaal inderdaad ook voorbij komenRaymond schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:22:
@Paulus07 de bovenste lijkt me een betere keuze. Ik zie dat'ie van de lidl is. Die verkopen ook een zaaglineaal, altijd handig.
Zoek er ook een goed blad bij, dat geschikt is om mdf goed te zagen. (Die hebben ze bij de lidl niet)
Ga je op zolder zagen? Zorg dan dat je een stofzuiger aansluit. MDF stuift als de ziekte! En met een cirkelzaag nog weer 100x erger dan een decoupeerzaag.
Eens kijken wanneer ze weer in de aanbieding komen.
Expert niet, maar kan wel wat bevestigen: dat de pomphuizen van Karcher van plastic zijn, dat die Karchers bij de bouwmarkt veel terugkwamen met problemen. En dat die Nilfisk gewoon goed zijn, metalen pomphuis, naam hoog te houden, en veel meer accesoires meegeleverd krijgen. Heb zelf een Nilfisk, geweldig apparaat. Achteraf had ik de slanghaspel er ook nog wel op willen hebben, maar dat kan alsnog als ik zou willen.Verstekbakker schreef op maandag 8 januari 2018 @ 02:15:
Zijn er hier hogedrukreiniger experts? Is Kärcher daar goed in of ga ik beter voor iets anders? Ik heb bij Bauhaus over de grens ook Nilfisk zien staan, maar ik dacht dat die meer van het zuigen waren...
Dat zware merk was idd Kranzle, die heeft hier ook iemand. Maar dan betaal je zomaar 1500 euro voor een HDR. Weet niet hoe vaak je hem nodig denkt te hebben?
Check ook vooral even de reviews op Coolblue, en met name bij de Nilfisk en Karcher. Die zeggen vrij veel. Hint: het wordt dan geen gele, nooit meer
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Een consumenten kranzle kost 700, de basis profi kost 1200. Idd meer dan een nilfisk/karcher (hoewel de duurdere modellen daarvan ook naar 6-7honderd gaan), maar zeker geen 1500.
Aanbieding bij iBood voor 18 volts Klopboor & Slagschroefmachine
De vanaf-prijs is schromelijk overdreven, maar deze set kost bij Toolnation incl btw 349,63. Bij ibood nu 299,-. Geen idee of het wat is, maar ik laat het hier voor Makita-fans
http://www.ibood.com/diy-...slagschroef-klopboor.html
De vanaf-prijs is schromelijk overdreven, maar deze set kost bij Toolnation incl btw 349,63. Bij ibood nu 299,-. Geen idee of het wat is, maar ik laat het hier voor Makita-fans
http://www.ibood.com/diy-...slagschroef-klopboor.html
==
hoi
Als ibood geen officiële dealer is, kan je geen gratis accu bestellen bij makita. Da's iets om in de gaten te houden
Ik weet niet of die gratis accu 50 euro waard is? Anders is ToolNation inderdaad een beter alternatief.Raymond schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:48:
Als ibood geen officiële dealer is, kan je geen gratis accu bestellen bij makita. Da's iets om in de gaten te houden
En dat de iBood variant meestal met een Engelse stekker geleverd wordt. Wel met aan adapter, maar dan nogRaymond schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:48:
Deze set doet niet mee met de gratis accu aanbieding, dus maakt niet uit.Raymond schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:48:
Had m ook al zitten bekijken, wel mooi setje.
Gruwelijk gejatte Icoon!
In de winkel kun je sowieso ook per stuk kopen (iets van 50 cent per vel)Pelle schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:32:
[...]
Toen ik 3 maanden geleden bij de Hornbach bestelde, konden ze niet hoger dan 600 leveren. Ik zie nu online ook 1200, maar dat is meteen in een pak van € 30.
Modelbouwzaken verkopen het meestal ook.Martin Sturm schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:21:
[...]
In de winkel kun je sowieso ook per stuk kopen (iets van 50 cent per vel)
Ik heb persoonlijk goede ervaringen met het merk Ego. Op 500m van mijn huis is een winkel die o.a. Stihl en Ego verkoopt en ook van beide het onderhoud doen, maar op hun aanraden voor Ego gegaan. Voor hetzelfde geld krijg je meer power en volgens eigen zeggen kregen ze Ego praktisch nooit voor reparatie terug. Inmiddels heb ik daar de kettingzaag, (rug)bladblazer en multitool met bosmaaier/heggenschaar van met een lichte accu voor de kettingzaag/multi en een zware accu voor de bladblazer of als ik nog even wat langer door moet met de kettingzaag.decipherer schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:42:
Heb een nieuw huis gekocht met meer ruimte voor de hobby's. Maar dat betekent ook een stuk meer onderhoud aan het perceel. Zo staat er ruim 100 meter heg en ligt er naar schatting zo'n 200m^2 gras.
Ik ben dus aan het kijken naar een heggenschaar en een grasmaaier. Met snoer lijkt me totaal niet handig, op benzine vind ik lawaaierig en stinken. Dus blijft accu over. Ik heb nu accugereedschap van Makita, allemaal op 14.4 volt. Ik zie dat Makita heggenscharen en grasmaaiers op accu heeft, in geval van de heggenschaar zou ik voor de 18 volt variant gaan.
Nou ben ik wel tevreden over het gereedschap van Makita, maar ik heb geen idee wat de kwaliteit van hun tuingereedschap is en hoe zich dat bijvoorbeeld vergelijkt tot stihl. Heeft iemand hier ervaring met het tuingereedschap op accu van een of beide (of andere) merken?
Jammer genoeg geen gratis accu bij het Makita tuingereedschap
Wel aan te raden is iets van een snellader erbij kopen maar dan bevalt accu-gereedschap ook prima. Kwa kracht voelt het vergelijkbaar met snoer/benzine alleen dan zonder het gedoe. Als de accu leeg is ben je zelf ook wel aan een pauze toe, en met de snellader is het in 20/30 minuten weer vol en kun je door. Met een 2e accu kun je dan onbeperkt door mocht je dat willen.
Iemand een goede tip voor een kruislijnlaser? Ik bezig met een kleine verbouwing en moet o.a. een paar verticale peilers recht afstellen en ook een hoop planken horizontaal waterpas ophangen.
China? Als je maar onder de 22,- blijft en even geduld hebt.
https://www.aliexpress.co...re-Level/32788114333.html
Of deze, projecteert een kruis en heeft een freakin' rolmaat ;-)
https://www.aliexpress.co...agnostic/32841126928.html
Als het een wat ouder huis is, zou ik echter op zicht bouwen. 90 graden met de zwaartekracht =/= 90 graden met het huis.
Als het een wat ouder huis is, zou ik echter op zicht bouwen. 90 graden met de zwaartekracht =/= 90 graden met het huis.
[ Voor 25% gewijzigd door Eusebius op 08-01-2018 13:57 ]
==
hoi
Die eerste is geen kruislijnlaser, meer een laserwinkelhaak en die tweede is niet automatisch stellend. Voor de toepassingen die genoemd worden wil je neem ik aan gewoon een apparaat dat zichzelf automatisch waterpas stelt en netjes een verticale en horizontale lijn projecteert.Eusebius schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:50:
China? Als je maar onder de 22,- blijft en even geduld hebt.
Ik heb zelf een jaar geleden de LASERLINER Smartcross Laser gekocht bij de Hornbach: https://www.hornbach.nl/s...aser/5720981/artikel.html
Bevalt prima tot nu toe voor gebruik binnenshuis, nog niet buiten gebruikt. Maar dat is ook de eerste en enige laser waar ik ervaring mee heb, dus heb niet echt vergelijkingsmateriaal.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Nou kun je die denk ik ook gewoon bij Ali of soortgelijke vinden :-) De vraag is, is het goedkoper (ook niet altijd) en wil je het nú hebben.
==
hoi
Ik heb deze lijnlaser en de bevalt goed. Die heb ik naast een dure Bosch Blauw laser gehouden en de Ali bleek exact horizontaal te zijn.

Het voordeel van deze laser is dat die 2 horizontale lijnen heeft die in elkaars verlengde liggen, waardoor je een horizontale lijn van meer dan 180 graden hebt. Je hebt dus een lijn op 2 muren. Zie deze foto:

Mocht je een lijn 360 grafen willen hebben, dan kun je een roterende laser zoeken, bv deze.

Let bij een laser van Ali op de aansluiting op een statief. Bij een fotostatief is de aansluiting 1/4", terwijl op lasers vaak een 5/8 aansluiting zit.

Het voordeel van deze laser is dat die 2 horizontale lijnen heeft die in elkaars verlengde liggen, waardoor je een horizontale lijn van meer dan 180 graden hebt. Je hebt dus een lijn op 2 muren. Zie deze foto:

Mocht je een lijn 360 grafen willen hebben, dan kun je een roterende laser zoeken, bv deze.

Let bij een laser van Ali op de aansluiting op een statief. Bij een fotostatief is de aansluiting 1/4", terwijl op lasers vaak een 5/8 aansluiting zit.
[ Voor 22% gewijzigd door L.N. op 08-01-2018 14:17 ]
Waar ik al een tijdje naar zoek op AliExpress, zijn Parf Dogs. Te koop bij Axminster, maar leuker om goedkoper te vinden :-)
==
hoi
Het principe is hetzelfde als 'bench dogs', die voor een paar euro zelf te maken zijnEusebius schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:13:
Waar ik al een tijdje naar zoek op AliExpress, zijn Parf Dogs. Te koop bij Axminster, maar leuker om goedkoper te vinden :-)
Dat zou ik niet bij Aliexpress kopen. Zijn ze straks net iets te ruim of smal en zit je elke keer te kloten.Eusebius schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:13:
Bench dogs zijn om je materiaal tegenaan te leggen en bij een parf dog kan je ook je geleiderail tegen de parf dog aanleggen. Zo kan je makkelijker haaks of parallele zaagsnedes maken.geekeep schreef op maandag 8 januari 2018 @ 18:00:
[...]
Het principe is hetzelfde als 'bench dogs', die voor een paar euro zelf te maken zijn
Of bedoelde je dat ze min of meer hetzelfde zijn en dus makkelijk zelf te maken zijn?
Verwijderd
Heb de reviews daar niet gelezen, maar kan het zijn dat het dan met name over de meestverkochte budget versies gaat??The Eagle schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:03:
[...]
Expert niet, maar kan wel wat bevestigen: dat de pomphuizen van Karcher van plastic zijn, dat die Karchers bij de bouwmarkt veel terugkwamen met problemen.
.....
Check ook vooral even de reviews op Coolblue, en met name bij de Nilfisk en Karcher. Die zeggen vrij veel. Hint: het wordt dan geen gele, nooit meer
Mijn eerste 'gele' heb ik een jaar of 10 gebruikt, daarna verkocht en die heeft het zeker nóg zo'n periode volgehouden zonder enige problemen.
De huidige 'gele' uit hun hogere prijsklasse is zoals gezegd al een jaar of 17 oud, heeft een solide lichtmetalen pomphuis en het enige dat is vervangen is een veelgebruikte vuilfrees.
Het ding doet gewoon wat die moet doen en heeft dat 'tot nu toe' al 17 lange jaren betrouwbaar gedaan.
Ik kan er helaas niets slecht bij bedenken.
Het kan goed zijn dat zich in deze prijsklasse vandaag meer/betere kandidaten aandienen en ik zou die zeker in een komende aankoop als overweging meenemen.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2018 22:09 ]
Nouja, het zijn allebei cilinders in een gat. Dat principe.Framoes schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:20:
[...]
Dat zou ik niet bij Aliexpress kopen. Zijn ze straks net iets te ruim of smal en zit je elke keer te kloten.
[...]
Bench dogs zijn om je materiaal tegenaan te leggen en bij een parf dog kan je ook je geleiderail tegen de parf dog aanleggen. Zo kan je makkelijker haaks of parallele zaagsnedes maken.
Of bedoelde je dat ze min of meer hetzelfde zijn en dus makkelijk zelf te maken zijn?
@Eusebius bij Fine-tools zijn ze ook verkrijgbaar voor redelijke prijzen, mocht je ze echt willen. Heb je gelijk een reden om nog wat meer daar te bestellen, wat verre van een straf is.

Website ecotools is stuk. Is dat puur de website, of heb ik nieuws gemist?
Hier geen problemen, dus gok dat het puur even de website wasRaymond schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:41:
Website ecotools is stuk. Is dat puur de website, of heb ik nieuws gemist?
Het is meer een kwestie dat ik momenteel mijn werkplek aan t opbouwen ben. En ja, dat kost geld. Wat ik met 3 opgroeiende kinderen niet ruimschoots voorhanden heb :-)geekeep schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 06:36:
[...]
@Eusebius bij Fine-tools zijn ze ook verkrijgbaar voor redelijke prijzen, mocht je ze echt willen. Heb je gelijk een reden om nog wat meer daar te bestellen, wat verre van een straf is.
Als ik een machine aanschaf, probeer ik gelijk een goede aan te schaffen. En dan moet je ergens bezuinigen. Accessoires geef je ongezien veel geld voor uit, daar probeer ik voorallereerst wat op te bezuinigen. Denk dat ik eerst zelf iets maak en dan in een later stadium goede bench dogs koop/op mijn verlanglijstje zet. Voor je het weet is het weer kerst
[ Voor 27% gewijzigd door Eusebius op 09-01-2018 09:39 ]
==
hoi
Ik ga nieuwe tangen kopen omdat mijn oud bij elkaar geraapt zooitje niet meer voldoet. Mijn voorkeur gaat uit naar Knipex en ik zoek een combinatietang, zijkniptang, striptang, radiotang en waterpomptang in eerste instantie.
Nu heeft Knipex 3 series, een met een effen rood handvat, een met rood en geel handvat en een met rood en blauw handvat. Ik zie dat die met effen rood handvat iig niet geschikt is voor elektrotechnisch werk, kan iemand me het verschil tussen de rood/gele en de rood/blauwe uitleggen.
Mocht iemand nog een goede tip hebben waar je de tangen voordelig kan bestellen houd ik me ook aanbevolen.
Nu heeft Knipex 3 series, een met een effen rood handvat, een met rood en geel handvat en een met rood en blauw handvat. Ik zie dat die met effen rood handvat iig niet geschikt is voor elektrotechnisch werk, kan iemand me het verschil tussen de rood/gele en de rood/blauwe uitleggen.
Mocht iemand nog een goede tip hebben waar je de tangen voordelig kan bestellen houd ik me ook aanbevolen.
Verwijderd
Rood/geel is VDE, oftewel 1000v gecertificeerd.Worra schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:15:
Ik ga nieuwe tangen kopen omdat mijn oud bij elkaar geraapt zooitje niet meer voldoet. Mijn voorkeur gaat uit naar Knipex en ik zoek een combinatietang, zijkniptang, striptang, radiotang en waterpomptang in eerste instantie.
Rood/blauw is dat niet.
bestellen bij amazon.de was bij mij toendertijd het voordeligst.Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:45:
[...]
Rood/geel is VDE, oftewel 1000v gecertificeerd.
Rood/blauw is dat niet.
Dit en de aftersales bij Amazon is top. Mijn smalle tang van Knipex was afgebroken toen ik een moer vast hield, zonder morren een nieuwe set gehad van Amazon. Ik kon de oude set zo terug sturen welke na een verbouwing toch flink wat ervaring had opgedaanMagicw00b schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:10:
[...]
bestellen bij amazon.de was bij mij toendertijd het voordeligst.
K to the KillaZ
Knipex heeft voor zijn gewone tangen tegenwoordig 2 soorten handles: plasti dipped (rood) en 2 component (rood/blauw). De eerste soort handles zijn makkelijk schoon te maken als er olie op zit en wat goedkoper, terwijl de 2 component handles wat beter in de hand liggen en meer grip bieden. Verder hebben ze een serie tangen die VDE gecertificeerd zijn en deze heb je ook weer met 2 soorten handles: plasti dipped rood en 2 component rood/geel.Worra schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:15:
VDE gecertificeerd houdt in dat de tangen veilig zijn om te werken bij 1000V, dus om het simpel te zeggen: als je met de tang een draad doorknipt waarop 1000V staat dan wordt je zelf (gegarandeerd) niet geëlektrocuteerd. Als je alleen in huis aan elektra werkt is dit bij tangen imo wat overdreven omdat plastic handles sowieso al vrij hoge weerstand hebben, dus je kunt er prima een draad mee doorknippen waar 'maar' 230V op staat (aangenomen dat de handles niet beschadigd zijn) als je dat per se zou willen. Nog belangrijker is dat je over het algemeen (als het goed is!) gewoon de groep uitzet waar je aan gaat werken, en het dus niet echt uitmaakt wat voor gereedschap je gebruikt. In industriële/commerciële omgevingen is dit niet altijd mogelijk en kunnen bovendien veel hogere spanningen voorkomen, dus als je hiermee werkt kun je beter extra uitgeven, want dan heb je gegarandeerd wat meer bescherming.
Waar je ook op moet letten bij knipex is dat veel tangen ook nog in 2 soorten staal finish komen: verchroomt en gepolijst. Het verschil hiertussen is in mijn ervaring dat verchroomde tangen niet (snel) roesten als ze nat worden, itt gepolijst staal, maar dat de bek van een verchroomde tang wel zachter is (dus eerder vervormt).
Knipex tangen zijn voor leuke prijzen te krijgen bij amazon.de, conrad.nl, alternate.nl en vast nog wel wat andere webwinkels. Bijv een combinatietang heb je voor zo'n €13 bij amazon, dat betaal je ook voor gamma eigen merk spul

Heb trouwens zelf laatst weer 2 tangetjes aan mijn collectie toegevoegd:

Dank voor de reacties allemaal 
Verder heb ik ook gewoon bosch, dewalt en metabo apparaten
Ik wist dat Stihl goed was, daarom vroeg ik ook een vergelijking wat betreft kwaliteit tov Stihl
Heb even gekeken, vraag me een beetje af wat de kwaliteit is, maar ze hebben zeker leuke opties!Artbij schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:57:
[...]
Ik stond voor dezelfde vraag als jij, ik ben voor Greenworks 40v gegaan.
De grasmaaier is er sowieso alleen in 2x18 volt, goede tip om voor de heggenschaar ook minimaal voor 2x18 volt te gaan. Neem ik zeker mee in de overweging.Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 04:22:
[...]
Met zoveel meters heg vooral gaan voor minstens een 2x18V serie (als het Makita wordt).
Heb hier zo'n kleine 1x18V buxus/mini-heggeschaar van Makita en dat werkt voor buxus op zich prima, maar voor dikkere takken schiet dit voltage af en toe toch tekort.
Ik snap dan ook niet zo goed dat deze tools ook met (nog) lagere voltages worden verkocht, dat werkt volgens mij bij gebrek aan power van geen kanten.
De heggen doe ik hier met een machine op 230V en die ramt overal dwars doorheen.
Ook door het immer bungelende snoer dat steeds korter wordt.![]()
Die ga ik dus nog eens voor een vergelijkbare accu versie vervangen.
Heb voor de tuin/het bos een 2x18V kettingzaag en dito bladblazer van Makita en die doen hun ding prima.
De bladblazer is minstens even krachtig, zo niet krachtiger dan de 230V versie die hij verving.
Maar mbt Makita kettingzagen lees ik op Amazon het nodige commentaar op ergerlijk gammel uitgevoerde kettingspanners.
Dit kan van model tot model verschillen, maar ik zou vooral de reviews checken voor aankoop.
Stihl kan hier 'de veilige keuze' zijn, maar dan moet je wel weer in een nieuw en duur eco-systeem investeren en dat had ik er zelf niet voor over.![]()
Veel verdriet van de gemiste Makita accu actie op tuinmachines hoef je trouwens niet te hebben.
De magere 18V/3Ah accu uit de huidige "actie" schiet wat capaciteit betreft ernstig tekort bij zo'n grote tuin, zelfs met 5Ah accu's gaat het hier al hard.
Zoals al gezegd is het niet zozeer een merkverslaving, maar alle accu's van 1 fabrikant is gewoon praktischer ivm uitwisselbaarheid. Nou heb ik nog geen 18 volt Makita apparaten, maar ben wel van plan die te kopen, met name een haakse slijper.frankwopereis schreef op zondag 7 januari 2018 @ 18:46:
[...]
Ik hoop niet dat jij ook zoals vele hier een meekverslaving hebt waar je niet van af wilt wijken?
Kijk anders naar Stihl, voor accu tuingereedschap zit je daar echt goed.
Verder heb ik ook gewoon bosch, dewalt en metabo apparaten
Ik wist dat Stihl goed was, daarom vroeg ik ook een vergelijking wat betreft kwaliteit tov Stihl
De accu's van het tuingereedschap zijn dan alleen niet uitwisselbaar met die van het overige gereedschap. Maar goed, ik zou er voor kunnen kiezen voor 2 platformen te gaan, een extra lader aanschaffen zou waarschijnlijk toch handiger zijn aangezien ik van Makita maar 1 snellader heb.Framoes schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:56:
[...]
Merkvast is men hier vooral door de accu's. Tenminste, dat denk ik. Ik heb ook veel Makita accumachines, maar met snoer ook andere merken.
@decipherer: Makita 14.4V lijkt me niet voldoende om zulke stukken heg en gras aan te pakken. Je kan evt kijken naar Makita 2x18V, maar dan moet je wel weer 18V accu's aanschaffen. Dan kan je ook naar Stihl of Ego kijken. Het enige nadeel is dat je dan een nieuwe lader moet aanschaffen naast de accu's.
Ego, ik kende ze niet, maar ziet er goed uit, ga ik zeker meenemen in de overweging!Koetjeboe schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:32:
[...]
Ik heb persoonlijk goede ervaringen met het merk Ego. Op 500m van mijn huis is een winkel die o.a. Stihl en Ego verkoopt en ook van beide het onderhoud doen, maar op hun aanraden voor Ego gegaan. Voor hetzelfde geld krijg je meer power en volgens eigen zeggen kregen ze Ego praktisch nooit voor reparatie terug. Inmiddels heb ik daar de kettingzaag, (rug)bladblazer en multitool met bosmaaier/heggenschaar van met een lichte accu voor de kettingzaag/multi en een zware accu voor de bladblazer of als ik nog even wat langer door moet met de kettingzaag.
Wel aan te raden is iets van een snellader erbij kopen maar dan bevalt accu-gereedschap ook prima. Kwa kracht voelt het vergelijkbaar met snoer/benzine alleen dan zonder het gedoe. Als de accu leeg is ben je zelf ook wel aan een pauze toe, en met de snellader is het in 20/30 minuten weer vol en kun je door. Met een 2e accu kun je dan onbeperkt door mocht je dat willen.
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Ik kende Ego ook niet. Wel prijzig spul though: http://www.megensoirschot...O%20PRIJSLIJST%202017.pdf
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ikea alleen ervaring met Stihl, maar wel het duurdere segment. Mijn zwager is hovenier en eigenlijk zie je daar bijna alleen Stihl voor accugereedschap. Kettingzaag dan weer niet bijvoorbeeld. Maar een “vergelijking” maken kan ik dus helaas niet. Heb zelf een Bosch groen ding maar die gebruik ik eigenlijk niet omdat het bagger is..
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
Vandaag een Tacklife HD40 ontvangen van amazon, relatief kleine afstandmeter voor €25. Net even getest op wat simpele dingen en hij is echt nauwkeurig.
Is het een onmisbare tool? Nee zeker niet.
Is het een fijne tool? Voor een luie aap zoals ik wel
K to the KillaZ
Ik heb hem ook en ben er erg tevreden over. Scheelde me laatst ook veel geklooi met een rolmaat toen ik houten regels in moest meten. Klik en je hebt de maat.KillaZ schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:07:
Vandaag een Tacklife HD40 ontvangen van amazon, relatief kleine afstandmeter voor €25. Net even getest op wat simpele dingen en hij is echt nauwkeurig.
Ha precies de reden waarom ik hem heb gehaald, moet een voorzetwandje maken op een schuin dakFramoes schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:26:
[...]
Ik heb hem ook en ben er erg tevreden over. Scheelde me laatst ook veel geklooi met een rolmaat toen ik houten regels in moest meten. Klik en je hebt de maat.
(Las overigens ergens in een review en klacht dat je 2 keer moet klikken om een meting te krijgen, dan vraag ik mij echt af waar je je druk om maakt.

K to the KillaZ
Ziet er interessant uit!
Wat zijn de verschillen tussen de hd40, s2-40 en de ldm01-40?
https://www.amazon.de/gp/...?smid=A7AX9JMU6J7L7&psc=1
De S2-40 kan ook hoeken meten met ingebouwde electronische waterpas. (en zo ook indirect meten)Raymond schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:02:
Ziet er interessant uit!
Ik zoek voor mijn invalzaag (nu nog de Parkside) een nieuw zaagblad. Want machine is niks mis mee. Maar blad is al aardig af. Ook niks mis mee natuurlijk voor die prijs en hoeveel ik hem al gebruikt heb.
Maar wat voor zaagblad kan ik het beste kopen. Ik moet de aankomende tijd nog redelijk veel plaat materiaal (9 mm dik) zagen en wil dat natuurlijk wel netjes zagen. Zodat ik mooie zaagsnede krijg. Iemand tips voor hoeveel tanden of wat voor een blad. Diameter is 165
Maar wat voor zaagblad kan ik het beste kopen. Ik moet de aankomende tijd nog redelijk veel plaat materiaal (9 mm dik) zagen en wil dat natuurlijk wel netjes zagen. Zodat ik mooie zaagsnede krijg. Iemand tips voor hoeveel tanden of wat voor een blad. Diameter is 165
PSN - M4uSzi // -
Pfff, voor dat geld krijg je al veel. Het viel me tijdens gebruik niet eens op.KillaZ schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:33:
[...]
Ha precies de reden waarom ik hem heb gehaald, moet een voorzetwandje maken op een schuin dakDaarnaast moet ik van de zomer nieuwe boeidelen plaatsen, daar komt deze ook wel van pas denk ik.
(Las overigens ergens in een review en klacht dat je 2 keer moet klikken om een meting te krijgen, dan vraag ik mij echt af waar je je druk om maakt.)
De HD40 kan oppervlakte, inhoud en pythagoras-metingen doen.Roobje schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:44:
[...]
De S2-40 kan ook hoeken meten met ingebouwde electronische waterpas. (en zo ook indirect meten)
Klopt, maar die reken ik liever zelf uit. Zoals Framous zegt, kun je de schuine zijde laten berekenen. Daarom vond ik het de 10 euro extra niet waard.Roobje schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:44:
[...]
De S2-40 kan ook hoeken meten met ingebouwde electronische waterpas. (en zo ook indirect meten)
K to the KillaZ
Over het algemeen geldt, hoe meer tanden hoe netter de zaagsnede.M4uSzi schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:54:
Ik zoek voor mijn invalzaag (nu nog de Parkside) een nieuw zaagblad. Want machine is niks mis mee. Maar blad is al aardig af. Ook niks mis mee natuurlijk voor die prijs en hoeveel ik hem al gebruikt heb.
Ik heb een 48 tanden blad van Kreator gekocht, maar nog niet in gebruik.
Blijkbaar is er een verschil tussen bladen voor een cirkelzaag en een invalzaag, dus ik vraag me af of ik deze wel in gebruik moet nemen.
[ Voor 7% gewijzigd door CappieL op 10-01-2018 11:29 ]
Heeft die s2 nog nadelen ten opzichte van de hd40? Minder nauwkeurig oid?
Voor dat tientje vind ik het anders wel prima
Super bedankt voor je reactie, gezien het geringe prijsverschil ga ik maar voor de roob/blauwe tangen. Ik ga de websites van alternate, conrad en amazon.de eens doorspitten.meddle schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:04:
[...]
Knipex heeft voor zijn gewone tangen tegenwoordig 2 soorten handles: plasti dipped (rood) en 2 component (rood/blauw). De eerste soo...
Verwijderd
Hengel hier de CMT catalogus naar binnen en zoek eens op je gemak naar geschikte zaagbladen voor plaatmateriaal.M4uSzi schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:54:
......
Wat voor plaatmateriaal wil je trouwens zagen en wat voor finish verwacht je??
Zijn de platen gelamineerd en zo ja 1-zijdig of 2-zijdig??
Heb ook erg in de asgat van het blad dat op je machine moet passen.
Als je kiest voor een groter asgat dan kun je met verloopringen naar ieder asgat toe, mocht dat (nu, of later) zo uitkomen.
CMT bladen zijn top en desalniettemin betaalbaar, tenminste het is maar hoe je het bekijkt.
Festool kwaliteit zonder de astronomische prijzen.
Heb je eenmaal een fijngetand zaagblad gevonden, dan kun je het nummer op Amazon.de invoeren om te checken wie het levert.
Zo'n fijngetand (trespa)zaagblad is niet favoriet om houten balken te schulpen, dat doe je liever met een grof getand zaagblad.
Grote kans dat je bij Mobiltecnica uitkomt, check zelf even voor eventuele prijsverschillen en vergeet niet verloopringen mee te bestellen als je die nodig hebt.
Voor goedkopere zaagbladen kun je ook bij Bogeba kijken.
Zij leveren ook verloopringen.
Kwaliteit is uiteraard geen Festool of CMT, maar het kan er prima mee door.
De prijzen zijn er naar.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2018 11:58 ]
De aankomende tijd wordt het vooral 9 mm underlayment zagen. Voor aftimmeren schuur. Over het algemeen zaag ik vooral underlayment/multiplex.Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:49:
[...]
Hengel hier de CMT catalogus naar binnen en zoek eens op je gemak naar geschikte zaagbladen voor plaatmateriaal.![]()
Wat voor plaatmateriaal wil je trouwens zagen en wat voor finish verwacht je??
Zijn de platen gelamineerd en zo ja 1-zijdig of 2-zijdig??
Heb ook erg in de asgat van het blad dat op je machine moet passen.
Als je kiest voor een groter asgat dan kun je met verloopringen naar ieder asgat toe, mocht dat (nu, of later) zo uitkomen.
CMT bladen zijn top en desalniettemin betaalbaar, tenminste het is maar hoe je het bekijkt.![]()
Festool kwaliteit zonder de astronomische prijzen.
Heb je eenmaal een fijngetand zaagblad gevonden, dan kun je het nummer op Amazon.de invoeren om te checken wie het levert.
Zo'n fijngetand (trespa)zaagblad is niet favoriet om houten balken te schulpen, dat doe je liever met een grof getand zaagblad.
Grote kans dat je bij Mobiltecnica uitkomt, check zelf even voor eventuele prijsverschillen en vergeet niet verloopringen mee te bestellen als je die nodig hebt.
Voor goedkopere zaagbladen kun je ook bij Bogeba kijken.
Zij leveren ook verloopringen.
Kwaliteit is uiteraard geen Festool of CMT, maar het kan er prima mee door.
De prijzen zijn er naar.
Ik ga zeker eens even rustig door alles heen lezen. Want in de toekomst wil ik toch een andere invalzaag. En Ik ga vanavond eerst even kijken naar hoe groot het asgat moet zijn. Dat was is sowieso verplan. Maakt het een stuk makkelijker.
Daar ben ik ook benieuwd naar of daar veel verschil in zit. Dat maakt het rond kijken naar een ander blad ook wel een stuk makkelijker.CappieL schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:25:
[...]
Over het algemeen geldt, hoe meer tanden hoe netter de zaagsnede.
Ik heb een 48 tanden blad van Kreator gekocht, maar nog niet in gebruik.
Blijkbaar is er een verschil tussen bladen voor een cirkelzaag en een invalzaag, dus ik vraag me af of ik deze wel in gebruik moet nemen.
PSN - M4uSzi // -
Verwijderd
Wat mij betreft maakt dat geen ene moer uit, je kunt deze zaagbladen gewoon op alle cirkelzagen gebruiken, stationair of niet.CappieL schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:25:
[...]
Het enige criterium is dat het zaagblad wel moet passen en de juiste kant uit moet draaien.
Waarom denk je dat er "blijkbaar" wél zo'n verschil is??
Deze [post wil ik eventjes aanvullen 

En betreft plastic dipping vs ergo handles uit plastic en rubber: de dipped handvatten zijn niet alleen een stuk makkelijker schoon te maken, maar het materiaal wordt ook significant minder aangetast door de diverse soorten olie in bijvoorbeeld een garage dan de zachte component van de rood-blauwe 2-componentenhandvatten.
Bij schroevendraaiers is VDE m.i. een veel zinnigere optie omdat dan de isolatie ook doorloopt tot vlakbij de punt, en je dus veel minder snel met de kling kortsluiting zal maken tussen twee punten weaartussen nog een spanningsverschil zit. Bij (de meeste) VDE-tangen is de "business end" nog steeds geheel van metaal waardoor je dat risico niet zo afvangt.
Dat de verchroomde modellen zachter lijken kan ik bevestigen, maar ik ben onvoldoende thuis in de fabricageprocessen van knipex om daar harde uitspraken over te doen. En ik ben niet van plan mijn eigen gear destructief te testen om het al dan niet te kunnen kwantificeren

Sleuteltang blijf ik een interessant ding vinden, maar toch nog altijd te duur om te rechtvaardigen. Scheelt dat er hier een aantal verschillende verstelbare moersleutels van Facom rondslingeren en ik meestal 2 complete ring/steeksleutelsets bij de hand heb met de maten die ik nodig heb
En, als er ooit te veel knipex-tangen zijn en je door de bomen het bos niet meer ziet: http://www.knipex.com/en/...ucture-of-article-number/
Typenummers zo'n inzichtelijke structuur geven en deze ook uitleggen, dat zouden meer fabrikanten moeten doen.
Bovenstaand klopt allemaal geheel. Ik vind zelf het grootste voordeel van het VDE-gereedschap dat het rood-gele kleurschema van alle VDE-gereedschap bij elkaar past en ik daardoor niet snel per ongeluk mijn elektra-tools en gewone tools door elkaar gooimeddle schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:04:
[...]
Knipex heeft voor zijn gewone tangen tegenwoordig 2 soorten handles: plasti dipped (rood) en 2 component (rood/blauw). De eerste soort handles zijn makkelijk schoon te maken als er olie op zit en wat goedkoper, terwijl de 2 component handles wat beter in de hand liggen en meer grip bieden. Verder hebben ze een serie tangen die VDE gecertificeerd zijn en deze heb je ook weer met 2 soorten handles: plasti dipped rood en 2 component rood/geel.
VDE gecertificeerd houdt in dat de tangen veilig zijn om te werken bij 1000V, dus om het simpel te zeggen: als je met de tang een draad doorknipt waarop 1000V staat dan wordt je zelf (gegarandeerd) niet geëlektrocuteerd. Als je alleen in huis aan elektra werkt is dit bij tangen imo wat overdreven omdat plastic handles sowieso al vrij hoge weerstand hebben, dus je kunt er prima een draad mee doorknippen waar 'maar' 230V op staat (aangenomen dat de handles niet beschadigd zijn) als je dat per se zou willen. Nog belangrijker is dat je over het algemeen (als het goed is!) gewoon de groep uitzet waar je aan gaat werken, en het dus niet echt uitmaakt wat voor gereedschap je gebruikt. In industriële/commerciële omgevingen is dit niet altijd mogelijk en kunnen bovendien veel hogere spanningen voorkomen, dus als je hiermee werkt kun je beter extra uitgeven, want dan heb je gegarandeerd wat meer bescherming.
En betreft plastic dipping vs ergo handles uit plastic en rubber: de dipped handvatten zijn niet alleen een stuk makkelijker schoon te maken, maar het materiaal wordt ook significant minder aangetast door de diverse soorten olie in bijvoorbeeld een garage dan de zachte component van de rood-blauwe 2-componentenhandvatten.
Bij schroevendraaiers is VDE m.i. een veel zinnigere optie omdat dan de isolatie ook doorloopt tot vlakbij de punt, en je dus veel minder snel met de kling kortsluiting zal maken tussen twee punten weaartussen nog een spanningsverschil zit. Bij (de meeste) VDE-tangen is de "business end" nog steeds geheel van metaal waardoor je dat risico niet zo afvangt.
Hier een kleine correctie: het is niet verchroomd of gepolijst staal, maar verchroomd of geatramenteerde finish. Dat betekent dat het oppervlak van het staal met een fosfaathoudende vloeistof vehandeld wordt zodat er een roestwerende ijzerfosfaatlaag op vormt. Het geeft ook een wat donkerdere kleur dan kaal staal, hoewel nog steeds duidelijk grijs en niet zwart.Waar je ook op moet letten bij knipex is dat veel tangen ook nog in 2 soorten staal finish komen: verchroomt en gepolijst. Het verschil hiertussen is in mijn ervaring dat verchroomde tangen niet (snel) roesten als ze nat worden, itt gepolijst staal, maar dat de bek van een verchroomde tang wel zachter is (dus eerder vervormt).
Dat de verchroomde modellen zachter lijken kan ik bevestigen, maar ik ben onvoldoende thuis in de fabricageprocessen van knipex om daar harde uitspraken over te doen. En ik ben niet van plan mijn eigen gear destructief te testen om het al dan niet te kunnen kwantificeren
Die CoBolt heb ik ook! Fantastisch ding. Ligt nu standaard in een kist onder mijn bed, perfect om 4mm voetketting mee op lengte te makenKnipex tangen zijn voor leuke prijzen te krijgen bij amazon.de, conrad.nl, alternate.nl en vast nog wel wat andere webwinkels. Bijv een combinatietang heb je voor zo'n €13 bij amazon, dat betaal je ook voor gamma eigen merk spul.
Heb trouwens zelf laatst weer 2 tangetjes aan mijn collectie toegevoegd:
[afbeelding]
Sleuteltang blijf ik een interessant ding vinden, maar toch nog altijd te duur om te rechtvaardigen. Scheelt dat er hier een aantal verschillende verstelbare moersleutels van Facom rondslingeren en ik meestal 2 complete ring/steeksleutelsets bij de hand heb met de maten die ik nodig heb
En, als er ooit te veel knipex-tangen zijn en je door de bomen het bos niet meer ziet: http://www.knipex.com/en/...ucture-of-article-number/
Typenummers zo'n inzichtelijke structuur geven en deze ook uitleggen, dat zouden meer fabrikanten moeten doen.
[ Voor 3% gewijzigd door McGryphon op 10-01-2018 13:11 ]
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Volgens het kenniscentrum van Makita (misschien is het 'preken voor eigen parochie').Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:00:
[...]
Waarom denk je dat er "blijkbaar" wél zo'n verschil is??
Het zou te maken hebben met de snijhoek van de tanden.
[ Voor 14% gewijzigd door CappieL op 10-01-2018 13:10 ]
Wat Makita daar schrijft, lees ik vaker. Volgens mij klopt het wel.
De site is van Makita, de informatie is correct en algemeen toepasbaar.CappieL schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:09:
[...]
Volgens het kenniscentrum van Makita (misschien is het 'preken voor eigen parochie').
Het zou te maken hebben met de snijhoek van de tanden.
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
HD40:Raymond schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:38:
Heeft die s2 nog nadelen ten opzichte van de hd40? Minder nauwkeurig oid?
S2-40:Messbereich: 0,05m ~ 40 m
Manueller Kalibrierbereich: ± 9mm
Messgenauigkeit: ± 2 mm
Maßeinheiten:. m / in / ft
Speicheplätze: 100 Messungen
Staub- und Spritzwasserschutz IP 54, Laser-Klasse II
Gewicht: ca 261 g
Maße: 18 x 13.5 x 6.5 cm
Stromversorgung: 2 x 1,5V Batterien(AAA)
Ze zijn allebei even nauwkeuring, maar dan HD40 heeft een iets groter meetbereik aan de ondergrens. 5 vs 20 cm. Ook kan de HD40 gecallibreerd worden, wat uit de eigenschappen van de S2-40 niet blijkt. En kan de HD40 100 metingen opslaan en de S2-40 slechts 20.Messbereich: 0,2m ~ 40 m
Messgenauigkeit: ± 2 mm
Maßeinheiten: m / in / ft
LCD-Anzeige: 2 Zoll
Dauermessung
Flächen- und Volumenmessung
Speicherplätze: 20 Messungen
Auto Abschaltung: nach 150 Sekunden
Staub- und Spritzwasserschutz IP 54, Laser-Klasse II
Stromversorgung: 3 x 1,5V Batterien(AAA)
Als je mij vraagt, zal ik voor de HD40 gaan. (of die 10 euro in de HD60 stoppen, als je denkt die extra 20 meter te kunnen gebruiken).
Of zelfs voor de classic: https://www.amazon.de/Kla...1&keywords=Tacklife+HD+40
[ Voor 8% gewijzigd door Roobje op 10-01-2018 13:44 ]
Oftewel.. ik zal een ander zaagblad in mijn invalzaag moeten zetten dan de door mij aangehaalde Kreator?McGryphon schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:21:
[...]
De site is van Makita, de informatie is correct en algemeen toepasbaar.
Effen rood: Simpeler gereedschap. Nijptang, low-cost waterpomptang, circliptang(gebruik je zelden) etc. Voor incidenteel gebruik[b][message=53833985,noline]
Rood/Blauw: Gereedschap voor dagelijks gebruik
Rood/Geel: Bestand tegen 1000Volt (voor de hobbyist beetje onzin, die zal nooit onder hoogspanning werken)
Nijptang heb ik zelfs met kaal zwarte handvattenRamon 73 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:24:
[...]
Effen rood: Simpeler gereedschap. Nijptang, low-cost waterpomptang, circliptang(gebruik je zelden) etc. Voor incidenteel gebruik
Rood/Blauw: Gereedschap voor dagelijks gebruik
Rood/Geel: Bestand tegen 1000Volt (voor de hobbyist beetje onzin, die zal nooit onder hoogspanning werken)
Ben het deels wel eens met "rood/blauwvoor dagelijks gebruik", maar zou daarbij nog vermelden dat het blauwe rubber in garage-omstandigheden vrij snel rotzooiïg wordt en vergaat als je het niet schoon houdt.
En er zijn genoeg hobbyisten voor wie VDE zinnig is, maar als je moet vragen wat VDE is behoor je waarschijnlijk niet tot die groep
Ligt onder je bed om voetketting mee op maat te maken....daar krijg ik een heel vreemd beeld bijMcGryphon schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:08:
Die CoBolt heb ik ook! Fantastisch ding. Ligt nu standaard in een kist onder mijn bed, perfect om 4mm voetketting mee op lengte te maken
Vanuit mijn wereldvisie is dat heel normaalRamon 73 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:31:
[...]
Ligt onder je bed om voetketting mee op maat te maken....daar krijg ik een heel vreemd beeld bij
voor de context, 2017 is het eerste jaar dat ik meer geld heb verdiend met maken van custom hardhout fetishspul dan met boekbinden
En dan zijn er ook nog lui die als iets in het rood/geel te krijgen is, perse dat moeten hebbenMcGryphon schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:30:
[...]
Nijptang heb ik zelfs met kaal zwarte handvatten
Ben het deels wel eens met "rood/blauwvoor dagelijks gebruik", maar zou daarbij nog vermelden dat het blauwe rubber in garage-omstandigheden vrij snel rotzooiïg wordt en vergaat als je het niet schoon houdt.
En er zijn genoeg hobbyisten voor wie VDE zinnig is, maar als je moet vragen wat VDE is behoor je waarschijnlijk niet tot die groep
Prijsverschil is volgens mij niet zo heel groot.
Klopt, zijn meer gevallen bekend van mensen die meer uitgeven voor een bepaald kleurtje hierMikeyMan schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:36:
[...]
En dan zijn er ook nog lui die als iets in het rood/geel te krijgen is, perse dat moeten hebben

Verschilt volgens mij redelijk per tang, maar heb zo geen prijzen voor ogen. Weet dat het door de bank genomen inderdaad geen enorm prijsverschil is.Prijsverschil is volgens mij niet zo heel groot.
Overigens zijn de VDE-grips niet significant meer of minder chemisch bestendig dan de rood-blauwe.
Verwijderd
Ik heb de informatieve pagina gelezen en de video's bekeken, maar ik mis "de algemene toepasbaarheid" waar de tanden "scherp" zouden staan.McGryphon schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:21:
[...]
De site is van Makita, de informatie is correct en algemeen toepasbaar.
Dit is een lekker wazig stukje tekst en Ike zou er goed aan doen eea iets helderder te formuleren, hier kan uiteindelijk geen hond iets pratisch mee.
Bij de achterliggende theorie kan ik mij wel iets voorstellen, maar het zou fijn zijn als dat dan ook duidelijk in de specs van zaagbladen terugkomt (liefst in rode lettertjes) en dat doet het dus niet.
Dit wordt op deze manier net zo verwarrend als de onnozele en onuitroeibare spraakverwarring van "Watts" bij speakers en versterkers, het zaait vooral verwarring bij blonde eindgebruikers en dat al decennia lang.
Nu gebruik ik mijn zaagbladen zelden op andere machines dan waar ik die voor heb aangeschaft, maar zij kunnen wel van hetzelfde soort zijn en alleen in diameter, asgat en hoeveelheid tanden verschillen.
Zelden tot nooit problemen mee ondervonden, of het moest zijn dat ik weer eens ninja-style aan het klussen was en daardoor wellicht terugslag voelde.
Makita heeft het op de genoemde pagina in dit verband dan ook opvallend veel over "soms" en "mogelijk" en daar kan ik mij wel bij aansluiten.
Het komt namelijk amper voor en als het al eens door pure user-error voorkomt, dan is de standaard behuizing rond de zaagmachine een adequaat veiligheidsfeature gebleken.
Die moet je niet willen modificeren, net zo min als dat je het (zaag)zwaard verwijdert, dat resulteert namelijk wel geheid in dit soort katapultervaringen.
Het kan best zijn dat ik tot nu toe puur geluk heb gehad, maar 40 jaar lang "goed karma" uitwonen lijkt mij voor zoveel tijd wel erg veel gevraagd.
Waar is het zout, dan strooi ik er een korrel op??
Dat ben ik met je eens. Ik ben zelf deze info eerder al in de praktijk tegengekomen in deze bewoordingen en weet wel wat ermee bedoeld wordt, maar ik weet ook dat er vaktermen voor zijn die wel in zaagbladspecifgicaties terug te vinden zijn.Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:18:
[...]
Ik heb de informatieve pagina gelezen en de video's bekeken, maar ik mis "de algemene toepasbaarheid" waar de tanden "scherp" zouden staan.
Dit is een lekker wazig stukje tekst en Ike zou er goed aan doen eea iets helderder te formuleren, hier kan uiteindelijk geen hond iets pratisch mee.
Hier kom ik later op terug, want ik moet zo naar de gemeentewerf dus heb nu geen tijd om uitgebreid te gaan zoeken
Ik zou het niet in dezelfde categorie als "watts bij speakers en versterkers" willen scharen, het gaat hier immers niet om "Kijk vooral naar dit nummertje waarvan wij zeggen dat het 1 op 1 vertaalt naar kwaliteit! Nee, echt, niet te veel over nadenken lieve consument!", het gaat hier meer om de onduidelijke of zelfs incorrecte uitleg die vaak wordt gegeven bij het zoeken naar informatie die voor de veiligheid van de gebruiker relevant is. Ik vind het minder actief misleidend, maar potentieel schadelijker.Bij de achterliggende theorie kan ik mij wel iets voorstellen, maar het zou fijn zijn als dat dan ook duidelijk in de specs van zaagbladen terugkomt (liefst in rode lettertjes) en dat doet het dus niet.
Dit wordt op deze manier net zo verwarrend als de onnozele en onuitroeibare spraakverwarring van "Watts" bij speakers en versterkers, het zaait vooral verwarring bij blonde eindgebruikers en dat al decennia lang.
Vergis je even niet in dat de veiligheid van een gereedschap als een tafelzaag of cirkelzaag hem niet alleen zit in de voorspelbaarheid bij correct gebruik, maar ook in de foutmarge bij gebruik dat daar niet geheel bij aansluit. En waar jij afgaand op je posts voldoende ervaring hebt met de machine om te voelen wanneer deze er moeite mee heeft of op een manier belast wordt waarbij bepaalde risico's optreden, hebben erg veel gebruikers dat niet. En waar jij er dus zonder grote risico's mee weg kan komen een cirkelzaagblad in een afkortzaag te zetten omdat je op tijd voelt wanneer de zaag zichzelf dieper of naar binnen wil gaan trekken of het werkstuk omhoogkomt, kan dat bij een minder ervaren gebruiker veel sneller tot verwondingen en beschadigingen aan gereedschap of werkstuk leiden.Nu gebruik ik mijn zaagbladen zelden op andere machines dan waar ik die voor heb aangeschaft, maar zij kunnen wel van hetzelfde soort zijn en alleen in diameter, asgat en hoeveelheid tanden verschillen.
Zelden tot nooit problemen mee ondervonden, of het moest zijn dat ik weer eens ninja-style aan het klussen was en daardoor wellicht terugslag voelde.
Dan kan het aan mij liggen, maar ook als de behuizing zodanig is dat de gebruiker zich niet bezeert als het fout gaat, heb ik liever dat het gewoon niet fout gaatMakita heeft het op de genoemde pagina in dit verband dan ook opvallend veel over "soms" en "mogelijk" en daar kan ik mij wel bij aansluiten.
Het komt namelijk amper voor en als het al eens door pure user-error voorkomt, dan is de standaard behuizing rond de zaagmachine een adequaat veiligheidsfeature gebleken.
Die moet je niet willen modificeren, net zo min als dat je het (zaag)zwaard verwijdert, dat resulteert namelijk wel geheid in dit soort katapultervaringen.
Zoals ik verder naar boven stel, ik ga eens wat concretere, kwantitatievere informatie zoeken vanavond. Ik heb het eerder gezien, maar heb geen linkje bij de handHet kan best zijn dat ik tot nu toe puur geluk heb gehad, maar 40 jaar lang "goed karma" uitwonen lijkt mij voor zoveel tijd wel erg veel gevraagd.
Waar is het zout, dan strooi ik er een korrel op??
Hij is wel aan de prijs ja, maar aan de andere kant is een A-merk adjustable wrench met een spanwijdte van rond de 46mm ongeveer even duur. Verder heb ik wel een compleet setje stahlwille ringsteeksleutels, maar die gaan maar tot 24mm. De maten daarboven heb ik sporadisch nodig, maar ze werden me toch te duur als losse sleutels.McGryphon schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:08:
Je beschrijft hier mooi waarom ik die sleuteltang wel op mijn verlanglijst heb staan maar er zelf niet het geld aan uit wil gevenmeddle schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:07:
[...]
Hij is wel aan de prijs ja, maar aan de andere kant is een A-merk adjustable wrench met een spanwijdte van rond de 46mm ongeveer even duur. Verder heb ik wel een compleet setje stahlwille ringsteeksleutels, maar die gaan maar tot 24mm. De maten daarboven heb ik sporadisch nodig, maar ze werden me toch te duur als losse sleutels.Deze knipex vond ik iig een mooi alternatief voor een grote verstelbare sleutel met als beoogde voordelen dat er wat sneller mee te werken is en dat je minder snel de kop van een bout afrond. Nadeel is dat je wel druk moet kunnen uitoefenen op de handvatten, wat misschien lastig kan zijn als je echt weinig ruimte voor je hand hebt. Als je al een goede verstelbare sleutel hebt in die maten is het natuurlijk moeilijker om de aankoop van zo'n sleuteltang te verantwoorden, tenzij je echt dagelijks met verstelbare sleutels moet werken oid.
@Bhagavad ik moet eens een keer de moeite doen om alle informatie bijeen te rapen en te vertalen naar het Nederlands inclusief de correcte vakterminologie, maar hier heb je alvast een technischere uitleg van zaagtandgeometrie en inzetbereik, qua materiaal, machine en bewerking
[ Voor 13% gewijzigd door McGryphon op 10-01-2018 15:25 ]
Misschien beetje off topic (hoewel hier ook wel mensen zijn met een fetish voor hout) maar wat moet ik me voorstellen bij custom hardhout fetishspul?McGryphon schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:35:
[...]
Vanuit mijn wereldvisie is dat heel normaal
voor de context, 2017 is het eerste jaar dat ik meer geld heb verdiend met maken van custom hardhout fetishspul dan met boekbinden
FCG
Snelle greep uit al geuploade foto's:jeka schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:36:
[...]
Misschien beetje off topic (hoewel hier ook wel mensen zijn met een fetish voor hout) maar wat moet ik me voorstellen bij custom hardhout fetishspul?

En nog wat gecompliceerdere custom built dingetjes, maar dit topic is er verder niet de beste plek voor
Vandaag de nieuwe slijptol ontvangen, een Bosch GWS 17-125 CIE (blauw). Netjes in L-Boxx, zoals een aanzienlijk deel van mijn gereedschap. Om te beginnen maar ff snel paar schijfjes van het merk Rhodius besteld. Geen idee of het iets is, maar je ziet het op veel plekken verkocht worden. En als het niks is, dan ben ik vlot genoeg door de voorraad heen om Norton of Tyrolit te kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ramon 73 op 10-01-2018 18:09 ]
Verwijderd
Ahh helder, dit is gefundenes Fressen.McGryphon schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:16:
@Bhagavad ik moet eens een keer de moeite doen om alle informatie bijeen te rapen en te vertalen naar het Nederlands inclusief de correcte vakterminologie, maar hier heb je alvast een technischere uitleg van zaagtandgeometrie en inzetbereik, qua materiaal, machine en bewerking
Zo zie je maar dat Ike zich beter niet vertilt aan een wazige 'Jip & Janneke' uitleg.
Ik moet zeggen dat het mogelijke gevaar van terugslag zich vooral ernstig kan manifesteren bij stationaire cirkelzaagmachines waar het zaagblad je default blank grommend toelacht.
Er zijn hier in de groep al enkele keren video's gepost waarbij een kickback ook bij professionele gebruikers bijna fataal dreigde af te lopen, soms door gekluns met het spouwblad.
Een losse cirkelzaag is met twee handen vast tenminste van je áf gericht, in je rug zagen valt dan niet mee.
Je bovenbenen zitten dan wel in de eerste gevarenzone, vandaar ook het Makita advies een lopende machine vooral in het werkstuk te laten staan tot het zaagblad stilstaat.
Het blijkt wel noodzaak daarvoor met broodnodige oefening je standaard reflexen te herprogrammeren, want de eerste impulsen zijn hier meestal niet de meest slimme.
Heb eens een stevig stuk hout recht in m'n bakkes gekregen toen dat als een raket losschoot van een blok hout dat ik op de zaagtafel aan het decimeren was.
Dat deed fors zeer, maar het had veel slechter kunnen aflopen.
Zo zaten al mijn eigen voortanden er met meer geluk dan wijsheid er nog steeds correct in en natuurlijk had ik die ene keer geen beschermend masker op.
Domdomdom.
Toch was met dat ongeluk in wording het zaagblad zelf dik in orde, dat deed precies wat het hoorde te doen, het was 'de gebruiker' die "de omstandigheden" manipuleerde en in zijn nadeel bijna fataal wist uit te leggen.
Daar kan geen bijsluiter tegenop.
@Raymond De HD 40 classic is in de aanbieding bij Amazon voor € 16,99. Kreeg het vanmorgen in de app te zien.
McGryphon schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:42:
En nog wat gecompliceerdere custom built dingetjes, maar dit topic is er verder niet de beste plek voor

Tweakers begint aardig op Fok! te lijken als ik de gemiddeld topics hier zo geopend zie worden maar ik denk idd dat bovenstaande nét ff een brug te ver is
mooi ding, die heb ik ook volgens mij, maar lijkt wel of jouw slijper een faceliftje heeft gekregenRamon 73 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 18:08:
Vandaag de nieuwe slijptol ontvangen, een Bosch GWS 17-125 CIE (blauw). Netjes in L-Boxx, zoals een aanzienlijk deel van mijn gereedschap. Om te beginnen maar ff snel paar schijfjes van het merk Rhodius besteld. Geen idee of het iets is, maar je ziet het op veel plekken verkocht worden. En als het niks is, dan ben ik vlot genoeg door de voorraad heen om Norton of Tyrolit te kopen.
wait.....ik heb de 7-125 en jij de 17-125

Ben benieuwd wat je van de schijven vind, lijkt mij ook wel wat. Koop nu wel eens een enkel los schijfje maar dat is helaas prijzig bij de lokale ijzerzaak.
[ Voor 52% gewijzigd door Fraggert op 11-01-2018 08:42 . Reden: lulkoek getypt en tiepvaut ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Geen idee wat het verschil is met de "gewone", maar voor 17* euro laat ik die niet liggenRoobje schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 08:29:
@Raymond De HD 40 classic is in de aanbieding bij Amazon voor € 16,99. Kreeg het vanmorgen in de app te zien.
*ik heb prime, dus gratis 1dags verzenden
Bedankt voor de reactie! Ik zou ook graag iets van Ali bestellen maar ik heb het eigenlijk gisteren nodigL.N. schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:09:
Ik heb deze lijnlaser en de bevalt goed. Die heb ik naast een dure Bosch Blauw laser gehouden en de Ali bleek exact horizontaal te zijn.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik eerlijk gezegd ook niet, de andere heeft meer knopjes maar deze heeft dezelfde functies, zo lijkt het. Ik heb hem ook meteen besteldRaymond schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:29:
[...]
Geen idee wat het verschil is met de "gewone", maar voor 17* euro laat ik die niet liggen
*ik heb prime, dus gratis 1dags verzenden
offtopic:
Ik ook
Ik ook
Die van Hornbach heeft een groter nivelleerbereik en een hogere nauwkeurigheid, dus ik zou voor die gaan.peligro2k schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:48:
[...]
Bedankt voor de reactie! Ik zou ook graag iets van Ali bestellen maar ik heb het eigenlijk gisteren nodigHad ik er eigenlijk bij moeten zetten. Misschien ga ik wel voor de optie van de Hornbach. Zou dat beter zijn dan een Bosch Quigo?
Hou er wel rekening mee dat beide lasers maar een lijn onder beperkte hoek schijnen. Hier bedoel ik mee dat je een horizontale lijn van bv een meter lang als je de laser op anderhalve meter van de muur zet (fictieve getallen!). Dat houdt je waarschijnlijk niet een 1 keer een lijn over de gehele breedte van een kamer krijgt. Veel laser hebben een draaifunctie, waardoor je door het draaien van het gehele apparaat de lijn kunt verplaatsen, zonder dat deze van hoogte veranderd. Deze hebben dat niet, dus moet het statief dat op een goede manier kunnen. Ik bedoel dit (vanaf 45 seconden):
Je kunt dit natuurlijk ook doen door op de plek waar de lijn (aan de rechterkant) ophoudt een stukje tape op de muur plakken en daar een lijntje op tekenen. Vervolgens draai je de laser door naar rechts, zodat het linker einde van de laser precies weer op lijntje op de tape uitkomt.
Daarom post ik zo weinig in het klus-QA/showcasetopic, ik denk dat de meeste dingen die ik knutsel tot te veel offtopic discussie zouden leiden. In de HK kom je soms wat meer tegen thoughFraggert schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 08:36:
[...]
![]()
Tweakers begint aardig op Fok! te lijken als ik de gemiddeld topics hier zo geopend zie worden maar ik denk idd dat bovenstaande nét ff een brug te ver is
Anyways, lijkt me duidelijk waarom ik waarde hecht aan een goede decoupeerzaag en ik eigenlijk een lintzaag wil hebben
In de tussentijd ben ik onderdelen bij elkaar aan het scharrelen om een houtdraaibank met hoog buurman&buurmangehalte in elkaar te McBeunen, tegen de tijd dat dat project van start gaat komt het ook vanzelf hier terug
Een lintzaag is super. Als ik voor een klusje kan kiezen tussen een lintzaag en een decoupeerzaag, dan kies ik altijd een lintzaag. Jammer dat een lintzaag niet alles kan wat een decoupeerzaag kan....McGryphon schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:19:
[...]
Daarom post ik zo weinig in het klus-QA/showcasetopic, ik denk dat de meeste dingen die ik knutsel tot te veel offtopic discussie zouden leiden. In de HK kom je soms wat meer tegen though
Anyways, lijkt me duidelijk waarom ik waarde hecht aan een goede decoupeerzaag en ik eigenlijk een lintzaag wil hebben
In de tussentijd ben ik onderdelen bij elkaar aan het scharrelen om een houtdraaibank met hoog buurman&buurmangehalte in elkaar te McBeunen, tegen de tijd dat dat project van start gaat komt het ook vanzelf hier terug
Zelf heb ik een oude kleine Inca Euro 260 lintzaag. Dat is een Zwitser stukje precisie en zaagt door hout als boter. En veel beter dan dat vindt je niet voor het geld. Reserveonderdelen zijn duur en moeilijk te vinden. Een complete Inca is tussen de €200 en €300 te vinden op Marktplaats.
Een al eerder geplaatste foto van mijn Inca:

Mijn vader baalt van zijn goedkope Metabo sinds hij mijn Inca heeft geprobeerd. Dus ik heb nu een tweede Inca gekocht en ben die aan het opknappen. Als die klaar is wordt het een cadeau voor mijn vader.
Voor zaaglanten kun je eens kijken bij Tuff Saws. Hele goede linten voor weinig geld en goed advies via de mail.
Ik zat zelf eigenlijk te kijken naar een Scheppach Basa(to) 1, daar dat meteen ongeveer het maximumformaat/gewicht is dat ik redelijkerwijs kwijt kan. Maar dat is dan ook weer net een beetje jammer eigenlijk...L.N. schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:01:
[...]
Een lintzaag is super. Als ik voor een klusje kan kiezen tussen een lintzaag en een decoupeerzaag, dan kies ik altijd een lintzaag. Jammer dat een lintzaag niet alles kan wat een decoupeerzaag kan....
Zelf heb ik een oude kleine Inca Euro 260 lintzaag. Dat is een Zwitser stukje precisie en zaagt door hout als boter. En veel beter dan dat vindt je niet voor het geld. Reserveonderdelen zijn duur en moeilijk te vinden. Een complete Inca is tussen de €200 en €300 te vinden op Marktplaats.
Een al eerder geplaatste foto van mijn Inca:
[afbeelding]
Mijn vader baalt van zijn goedkope Metabo sinds hij mijn Inca heeft geprobeerd. Dus ik heb nu een tweede Inca gekocht en ben die aan het opknappen. Als die klaar is wordt het een cadeau voor mijn vader.
Voor zaaglanten kun je eens kijken bij Tuff Saws. Hele goede linten voor weinig geld en goed advies via de mail.
Ach ja, daar kijk ik tzt nog eens naar. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
In een ideale wereld zou ik ergens voor een normale prijs een werkplaats van ~100m2 kunnen huren en daar wat stationair spul neerzetten, maar anast dat daar geen aanbod van is is mijn eigen situatie er ook niet naar het laatste halfjaar
[ Voor 8% gewijzigd door McGryphon op 11-01-2018 21:13 ]

das een mooi dingL.N. schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:01:
Zelf heb ik een oude kleine Inca Euro 260 lintzaag.
Die Scheppach ziet er goed uit. Een gietijzeren tafel met een goede hoekinstelling, genoeg vermogen en zo te zien een handige manier om de geleiders voor het lint in te stellen. Een voordeel van Inca tegenover de Scheppach is dat de zaaghoogte meer is (155mm vs 100mm), waardoor je beter kunt herzagen. Een nadeel van de Inca is dat je bij het instellen bijna altijd een imbussleutel nodig hebt. En voor de verschillende instellingen een andere maat imbussleutel. Zo ver ik kan zien heb je bij de Scheppach ook imbuslseutels nodig . Bij duurdere modellen kun je dit vaak regelen met een wieltje. Mocht ik een grotere lintzaag nodig hebben, dan zou ik kijken voor een Record Power BS300E of BS350E.McGryphon schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:04:
[...]
Ik zat zelf eigenlijk te kijken naar een Scheppach Basa(to) 1, daar dat meteen ongeveer het maximumformaat/gewicht is dat ik redelijkerwijs kwijt kan. Maar dat is dan ook weer net een beetje jammer eigenlijk...
Ach ja, daar kijk ik tzt nog eens naar. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
In een ideale wereld zou ik ergens voor een normale prijs een werkplaats van ~100m2 kunnen huren en daar wat stationair spul neerzetten, maar anast dat daar geen aanbod van is is mijn eigen situatie er ook niet naar het laatste halfjaar
Voor iemand die een goedkope lintzaag zoekt, let dan op. Er zijn veel merken die Chinese lintzagen onder de eigen naam verkopen en die zijn vaak slecht. Niet dat alle Chinese lintzagen slecht zijn, maar in de categorie tot €175 zijn de meeste dat wel. Let op dat de zaag voldoende vermogen heeft. Het benodigde vermogen hangt natuurlijk af van het gebruik. 10 cm hardhout herzagen is wat anders dan wat zagen uit MDF, vuren of multiplex. Maar minstens 250 -300W zou ik toch wel aanraden. Het andere is de zaaghoogte. Bij goedkopere modellen is die vaak beperkt tot bv 80 tot 100 mm. Bedenkt waar je de lintzaag voor wilt gebruiken en zie of de zaaghoogte een beperking gaat zijn. Ik zou ook voor een gietijzeren blad gaan, want de plaatstalen bladen zijn niet stevig genoeg. Dat alles bij elkaar hoeft niet heel duur te zijn. De Scheppach van McGryphon kost €199 bij HBM.
Een werkplaat van 100m2 willen we allemaal wel, maar die luxe hebben niet veel van ons. Mijn werkplaats is 15m2 en door die slim in te delen kom ik al een eind. En natuurlijk alles op wielen, zodat het flexibel indeelbaar is. Maar een formaatzaag, 31 cm vandiktebank, grote lintzaag en bijbehorende afzuiging past niet in mijn werkplaats.
[ Voor 6% gewijzigd door L.N. op 12-01-2018 09:41 ]
Misschien een beetje OT, maar ik zie hier af en toe foto's voorbij komen van prachtig ingerichte schuren/werkplaatsen. Is er al een "show-je-schuur" topic?
(reden dat ik het vraag is dat ik over 6 weken verhuis van een schuur van 3m2 naar eentje van 25m2
)
(reden dat ik het vraag is dat ik over 6 weken verhuis van een schuur van 3m2 naar eentje van 25m2
Nou, morgen kan ik terug naar Kruis met mijn 2 weken oude Metabo UHEV-2860-2 Quick Set...
2 dagen gebruikt voor wandtegels afbikken (kleine badkamer 1,20x2,60m, welke slechts voor +/- 60% was betegeld)
De schade tot nu?
Soms "vergeet" de machine te hameren
De snelheidsregelaar bovenop de machine kan nog nauwelijks worden gedraaid
2 SDS+ wisselkoppen welke uit elkaar vallen (de eerste viel letterlijk van de machine af)
Zijn er meer mensen met dergelijke ervaring(en) met deze machine?
2 dagen gebruikt voor wandtegels afbikken (kleine badkamer 1,20x2,60m, welke slechts voor +/- 60% was betegeld)
De schade tot nu?
2 SDS+ wisselkoppen welke uit elkaar vallen (de eerste viel letterlijk van de machine af)
ow shit, das mooi balenArcticTiger schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:38:
Nou, morgen kan ik terug naar Kruis met mijn 2 weken oude Metabo UHEV-2860-2 Quick Set...

Voor zover ik had kunnen vinden is eigenlijk alles dat nog significant sterker is (qua motorvermogen, zaaghoogte of wat anders) dan die kleine Scheppach meteen ook een heel stuk zwaarder, of niet?L.N. schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:38:
[...]
Die Scheppach ziet er goed uit. Een gietijzeren tafel met een goede hoekinstelling, genoeg vermogen en zo te zien een handige manier om de geleiders voor het lint in te stellen. Een voordeel van Inca tegenover de Scheppach is dat de zaaghoogte meer is (155mm vs 100mm), waardoor je beter kunt herzagen. Een nadeel van de Inca is dat je bij het instellen bijna altijd een imbussleutel nodig hebt. En voor de verschillende instellingen een andere maat imbussleutel. Zo ver ik kan zien heb je bij de Scheppach ook imbuslseutels nodig . Bij duurdere modellen kun je dit vaak regelen met een wieltje. Mocht ik een grotere lintzaag nodig hebben, dan zou ik kijken voor een Record Power BS300E of BS350E.
Voor iemand die een goedkope lintzaag zoekt, let dan op. Er zijn veel merken die Chinese lintzagen onder de eigen naam verkopen en die zijn vaak slecht. Niet dat alle Chinese lintzagen slecht zijn, maar in de categorie tot €175 zijn de meeste dat wel. Let op dat de zaag voldoende vermogen heeft. Het benodigde vermogen hangt natuurlijk af van het gebruik. 10 cm hardhout herzagen is wat anders dan wat zagen uit MDF, vuren of multiplex. Maar minstens 250 -300W zou ik toch wel aanraden. Het andere is de zaaghoogte. Bij goedkopere modellen is die vaak beperkt tot bv 80 tot 100 mm. Bedenkt waar je de lintzaag voor wilt gebruiken en zie of de zaaghoogte een beperking gaat zijn. Ik zou ook voor een gietijzeren blad gaan, want de plaatstalen bladen zijn niet stevig genoeg. Dat alles bij elkaar hoeft niet heel duur te zijn. De Scheppach van McGryphon kost €199 bij HBM.
In principe is formaat de hoofdoverweging, maar in de praktijk zijn veel gereedschappen eerder >40kg dan dat ze echt te groot worden om ergens weg te kunnen zetten; en veel zwaarder dan mijn vingerzetbank van 43 kilo moet het niet worden, of ik kan het niet meer fatsoenlijk zelf (ver)plaatsen als ik het wil gebruiken zonder ofwel ook in hijsmaterieel te investeren ofwel eerst uit een burnout te klimmen en weer flink naar de sportschool te gaan
Ik zou in eerste instantie geen dingen met een lintzaag willen doen die niet met een decoupeerzaag kunnen, en qua rauwe hoogte zou 100mm net genoeg zijn voor het bookmatchen dat eventueel ooit interessant zou zijn;
Die 100m2 is wat overdreven, dat weet ik. Op het moment ben ik echter nog beperkt tot het werken in de achtertuin, tenzij het klein genoeg is om even snel op het werkbankje in een van de schuren te doen. Bij elkaar heb ik zo'n 20 vierkante meter schuurruimte, maar dat is over 3 schuurtjes verspreid en ramvol. Ik moet eigenlijk altijd buiten werken, en dan kan ik tegen regen wel een partytentje van 4x4m opzetten maar dat doet niet af aan het moeten klaarzetten en opruimen van een werkplek als ik wat serieuzer aan de gang wil.Een werkplaat van 100m2 willen we allemaal wel, maar die luxe hebben niet veel van ons. Mijn werkplaats is 15m2 en door die slim in te delen kom ik al een eind. En natuurlijk alles op wielen, zodat het flexibel indeelbaar is. Maar een formaatzaag, 31 cm vandiktebank, grote lintzaag en bijbehorende afzuiging past niet in mijn werkplaats.
Bij houtbewerking maakt het vooral dat ik bepaalde bewerkingen wat omslachtiger of onhandiger moet doen, gezien de ruimte hoeveelheid handheld powertools die ik heb, en niet alles dat ik kan maken kan ik ook efficiënt genoeg maken om er handel uit te willen hebben. Voor metaalbewerking is het helemaal een bitch; ik heb voorlopig geen ruimte voor een frees of draaibank, dus blijft het voor 99% bij werken met plaat en met kokerprofielen, en weinig echt precisiewerk.
Ik ben ondertussen dan wel erg goed in behelpen met suboptimale werkruimte en tools, daar is toch met metaal minder ruimte voor. Ik bedoel, met een lang decoupeerzaagblad, zaag ondersteboven inklemmen en een gezonde dosis "whatever, het moet maar zo" heb ik al wel eens hele diepe rare zaagsnedes bewerkstelligd, maar om nou een vingerfrees in de kolomboormachine te meubelen om te proberen wat sleuven te maken zit nog wel een stap dichter bij "levensgevaarlijk" met een niet heel grote kans van slagen
Overigens is het niet zo dat er hier thuis geen werkruimte of zwaar stationair gereedschap te vinden is. Dan heb je het echter wel over de boekbinderij van mijn pa, en niet over mijn werkruimte

Die zwarte pers op de voorgrond of snijmachine op de achtergrond zou ik toch niet graag van een trap willen sjouwen. Wegen 660 resp. 340 kilo
En links buiten beeld staat nog een bordschaar. Weegt een halve ton, kan deels uit elkaar maar dan weegt het zwaarste deel alsnog 200 kilo bij een formaat dat je maar nèt door een normale deur krijgt. In theorie. In de praktijk zit er bijna alleen vanwege die unit een dubbele deur in de werkplaats
@McGryphon Je kunt onder zware machines ook wielen zetten. Zo lang de vloer vlak is en je geen drempel over hoeft, dan kun je ook veel zwaardere machines met gemak verplaatsen. Dus een lintzaag (of andere machine) mag dan gerust zwaarder zijn dan 40KG. Niet voor niets heb ik alles (1 van de 2 werkbanken, zaagtafel, gereedschapswagen, stofafzuiging/cycloon, kolomboor en lintzaag) op wielen staan.
Naast wielen bestaan er ook speciale onderstellen voor machines, bv deze:
Vorig jaar heb ik de smeerput in de garage opgevuld en de mijn betonvloer helemaal geëgaliseerd, waardoor alles gemakkelijk rolt. Dat is ongeveer de beste investering die ik heb gedaan.
Vorig jaar heb ik de smeerput in de garage opgevuld en de mijn betonvloer helemaal geëgaliseerd, waardoor alles gemakkelijk rolt. Dat is ongeveer de beste investering die ik heb gedaan.
Vanuit de schuur naar buiten moet ik een drempel van 5cm over; de andere kant op 15cm. En hout of metaal verwerken in de binderij is slechts zeer beperkt toegestaan helaas.L.N. schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:44:
@McGryphon Je kunt onder zware machines ook wielen zetten. Zo lang de vloer vlak is en je geen drempel over hoeft, dan kun je ook veel zwaardere machines met gemak verplaatsen. Dus een lintzaag (of andere machine) mag dan gerust zwaarder zijn dan 40KG. Niet voor niets heb ik alles (1 van de 2 werkbanken, zaagtafel, gereedschapswagen, stofafzuiging/cycloon, kolomboor en lintzaag) op wielen staan.
[video]
Ik moet op mezelf gaan wonen eigenlijk. We hebben hier 120m2 woonruimte en 100m2 bedrijfsruimte op een perceel van 400m2, maar gezien mijn ouders al twee bedrijven vanuit huis runnen klapt het toch uit zijn voegen hier.
Bouw een tiny house op het perceel van jouw ouders met een 50/100 m2 werkplaatsMcGryphon schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:48:
[...]
Vanuit de schuur naar buiten moet ik een drempel van 5cm over; de andere kant op 15cm. En hout of metaal verwerken in de binderij is slechts zeer beperkt toegestaan helaas.
Ik moet op mezelf gaan wonen eigenlijk. We hebben hier 120m2 woonruimte en 100m2 bedrijfsruimte op een perceel van 400m2, maar gezien mijn ouders al twee bedrijven vanuit huis runnen klapt het toch uit zijn voegen hier.
Over mijn kelder gesproken: Ik wil graag in de vloer, langs de muur een smalle afvoergoot maken. Bij heftige regenbuien komt er namelijk soms iets water tussen muur en vloer door. Ooit in de toekomst zullen we dat weleens laten fixen (is duur, want heel veel werk). Maar over het algemeen praten we over een paar liter, niet meer. Even dweiltje erover en klaar.
Ik kan dan natuurlijk heel veel energie steken in het waterdicht maken. Maar ik kan natuurlijk ook een gootje in de vloer, langs de muur maken en het water wegpompen.
Maar de goten die ik kan vinden, beginnen bij 10cm breed en 6cm diep, veel groter dan dat ik zoek. Volgens mij moet ik makkelijk uit kunnen komen met een gootje van 30x30mm. Als het allemaal niet lukt, dan overweeg ik om gewoon een alu-u profieltje in te frezen. Beetje hobby-bob achtig, maar als het werkt
Ik kan dan natuurlijk heel veel energie steken in het waterdicht maken. Maar ik kan natuurlijk ook een gootje in de vloer, langs de muur maken en het water wegpompen.
Maar de goten die ik kan vinden, beginnen bij 10cm breed en 6cm diep, veel groter dan dat ik zoek. Volgens mij moet ik makkelijk uit kunnen komen met een gootje van 30x30mm. Als het allemaal niet lukt, dan overweeg ik om gewoon een alu-u profieltje in te frezen. Beetje hobby-bob achtig, maar als het werkt
Ik ben in het bezit van een 2660, deze is ook een dag gebruikt voor het beitelen van beton randen van een weggefreesde muur, maar ervaringen zoals jij noem heb ik niet ervaren. De wisselkoppen bevallen mij eigenlijk ook heel goed.ArcticTiger schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:38:
De schade tot nu?
Daar is dus geen ruimte meer voor. Heb al twee schuurtjes bijgebouwd, en kippenhok, kersenboom en appelboom dienen te blijven staanL.N. schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:50:
[...]
Bouw een tiny house op het perceel van jouw ouders met een 50/100 m2 werkplaatsBv zo iets.
[video]
Ik denk dat @Ardana wel kan bevestigen dat ik hier niet met goed fatsoen een werkplaats meer bij kan bouwen
[ Voor 12% gewijzigd door McGryphon op 12-01-2018 12:15 ]
Neem aan dat ze je een compleet nieuwe hebben meegegeven en dat je de rest van het verhaal achteraf te horen krijgt? In twee weken bij normaal gebruik stuk op die manier mag gewoon niet. Die gaat ws naar Metabo toe voor onderzoek, dat zullen ze daar ook wel willen weten.
Ze geven aan dat ik de machine een weekje kwijt zal zijn.
Ik zie het morgenochtend wel als ik daar in de winkel sta, heb totaal geen energie over om me er echt druk over te maken
Ik zie het morgenochtend wel als ik daar in de winkel sta, heb totaal geen energie over om me er echt druk over te maken
Wera heeft van die Impaktor bits voor slagschroefmachines.
Is daar ook een Impaktor bithouder met torsie bij nodig, of is die juist om niet-Impaktor bits te beschermen?
Edit: de Wera 05057675001 bithouder laten komen met inbebouwde torsie. Dat lijkt het bitje wel fijner te vinden.
Is daar ook een Impaktor bithouder met torsie bij nodig, of is die juist om niet-Impaktor bits te beschermen?
Edit: de Wera 05057675001 bithouder laten komen met inbebouwde torsie. Dat lijkt het bitje wel fijner te vinden.
[ Voor 43% gewijzigd door Rob Z op 17-01-2018 21:21 ]
Raymond schreef op maandag 8 januari 2018 @ 07:32:
In dit topic was er ook iemand die karcher/nilfisk voor consumenten vondt en zelf een profimerk heeft gekocht. Ik kan alleen niet terugvinden welk merk of wie dat was.
Misschien dat iemand anders dat nog weet?
Dat was ikVerwijderd schreef op maandag 8 januari 2018 @ 08:01:
[...]
En dat profimerk was zeker "Bosch Blauw"??![]()
Mmm, wie zou dát toch zijn??
Ondertussen heeft mijn Kranzle al heel wat meegemaakt en ben ik er nog steeds heel blij mee. Tussen kerst en nieuwjaar heb ik onze binnenplaats (ongeveer 2000 m2) in 2 dagen weer helemaal schoon gekregen. Het blijft een genot om te gebruiken, lage toeren, dus stil en weinig irritante vibratie en toch veel power.
Alleen zijn de wielen blijkbaar niet echt geschikt voor vrouwen. Mijn vriendin heeft een 'velg' in 2 stukken gebroken door wat te lomp van een afstapje af te rijden.

Ik wil voor het schroefwerk een 10.8 machine kopen met 2 accu's. Voorkeur een Makita, maar een ander merk is ook prima. Is er een " setje " wat de ideale prijs/kwaliteit geeft?
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.htmljantje112 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 11:58:
Ik wil voor het schroefwerk een 10.8 machine kopen met 2 accu's. Voorkeur een Makita, maar een ander merk is ook prima. Is er een " setje " wat de ideale prijs/kwaliteit geeft?
Krijg je nu zelfs een derde accu bij (aanvragen bij Makita na aankoop).
Welk model heb je?Stoffel schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 19:53:
[...]
[...]
Dat was ikSorry zag het een beetje laat.
Ondertussen heeft mijn Kranzle al heel wat meegemaakt en ben ik er nog steeds heel blij mee. Tussen kerst en nieuwjaar heb ik onze binnenplaats (ongeveer 2000 m2) in 2 dagen weer helemaal schoon gekregen. Het blijft een genot om te gebruiken, lage toeren, dus stil en weinig irritante vibratie en toch veel power.
Alleen zijn de wielen blijkbaar niet echt geschikt voor vrouwen. Mijn vriendin heeft een 'velg' in 2 stukken gebroken door wat te lomp van een afstapje af te rijden.Gelukkig zijn de onderdelen heel goed verkrijgbaar zullen we maar zeggen.
Dit topic is gesloten.