[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 103 Laatste
Acties:
  • 915.275 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:03
@Ramon 73 ik ga af en toe een luidspreker spuiten. En misschien idd ook weleens een meubeltje. En als ik het aandurf, een deur.

Echt voor de hobby.

Zijn er meer maatregelen die ik kan nemen om olie/vocht af te scheiden dan alleen zo'n afscheider in de leiding te plaatsen? Zijn er filters voor misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:59

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik ben toe aan een nieuwe gereedschapskoffer, ff gegoogled hier naar systainer in het topic. Er komt genoeg voorbij. Even ter bevestiging. T-LOC systainers of ze nu van BTI, Tanos of Festool zijn, kunnen op elkaar worden gestapeld en zijn compatibel met elkaar qua bevestigingspunten.

Daarnaast zoek ik eigenlijk een simpele inlay voor wat schroevendraaiers een paar tangen, een hamer, rolmaat en nog wat klein grut. Heeft iemand daar een goede suggestie voor wat hij/zij wellicht op basis van eigen ervaringen kan aanraden?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05 23:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 08:57:
@Ramon 73 ik ga af en toe een luidspreker spuiten. En misschien idd ook weleens een meubeltje. En als ik het aandurf, een deur.
zijstapje...ken het zelfbouwaudio forum?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 828623

loewie1984 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:16:
Ik ben toe aan een nieuwe gereedschapskoffer, ff gegoogled hier naar systainer in het topic. Er komt genoeg voorbij. Even ter bevestiging. T-LOC systainers of ze nu van BTI, Tanos of Festool zijn, kunnen op elkaar worden gestapeld en zijn compatibel met elkaar qua bevestigingspunten.

Daarnaast zoek ik eigenlijk een simpele inlay voor wat schroevendraaiers een paar tangen, een hamer, rolmaat en nog wat klein grut. Heeft iemand daar een goede suggestie voor wat hij/zij wellicht op basis van eigen ervaringen kan aanraden?
Volgens mij zijn hier niet zo zeer inlays voor beschikbaar, en zul je zelf iets moeten maken uit bijvoorbeeld foam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:56

Echt voor de hobby.

Zijn er meer maatregelen die ik kan nemen om olie/vocht af te scheiden dan alleen zo'n afscheider in de leiding te plaatsen? Zijn er filters voor misschien?
Er zijn wel perslucht reinigers op basis van filters met actieve koolstof. Voor de hobbyist echter onbetaalbaar, zeker omdat er af en toe een nieuw filter in moet. Dan wil je ook nog een persluchtdroger en een automatische vochtafscheider voor de luchtketel. Dan speel je mee op industrieel niveau, voor de hobbyist overbodig.
Een fatsoenlijke compressor, liefst olievrij maar toch zeker een die niet teveel olie verliest. Dat aangevuld met een olie/waterafscheider en persluchtslang uitsluitend voor verftoepassing. En geregeld condens aflaten uit de tank en afscheider schoonmaken zou voldoende moeten zijn voor goed spuitwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:55
Brutalsranan schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 21:47:
[...]

Mooi gedaan zeg! Heeft aardig wat werk ingezeten. Hoe kwam je op het idee?
Gen idee eigenlijk. Denk logisch nadenken. Ik had iets nodig dat in eerste instantie vloeibaar was en daarna hard werd, zodat ik gemakkelijk een vlakke onderkant aan een onregelmatige steen kon geven. Het moest ook sterk zijn en niet te duur en dan is epoxy een goede keuze. Maar er is vast een ander materiaal dat ook mogelijk was geweest.

Echt voor de hobby.

Je kunt ook een kleine compressor en een losse HVLP sprayen kopen. Zo heb ik het gedaan. Het voordeel dat je meer keuze hebt. Zo is een kleine of stille compressor die genoeg capaciteit levert of goed te spuiten niet (betaalbaar) te vinden. Het sprayen met een dedicated HLVP sprayer is iets gemakkelijker dan met een compressor. De kastjes die ik laatst voor mijn lintzaag en kolomboor heb gemaakt, zijn gespoten met mijn HLVP.

[ Voor 29% gewijzigd door L.N. op 03-01-2018 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05 23:26

Pelle

🚴‍♂️

Martin Sturm schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:19:
[...]

Geen antwoord op je vraag, maar bij de Hornbach hebben ze schuurpapier van fijnere korrel. o.a. 1200 en 2400 (heb heb zelf laatst nog gehaald).
Toen ik 3 maanden geleden bij de Hornbach bestelde, konden ze niet hoger dan 600 leveren. Ik zie nu online ook 1200, maar dat is meteen in een pak van € 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtPazuzu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 11:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:35:
[...]

Dit werkt eigenlijk alleen betrouwbaar als je de beitel in een hulpstuk kunt klemmen dat de wethoek constant houdt, zoals Veritas en Stanley bijvoorbeeld maakt.
Baptist verkoopt die dingen.
Voordeel van deze aanpak is meteen dat de vouw van de beitel mooi vlak blijft, op een slijpmachine wordt die standaard halfrond.
Ja, de Engelse term daarvoor is een honingguide. Die van Veritas vind ik vrij prijzig moet ik zeggen, en de no-name is alsnog 3 keer zo duur als z'n Ali-broertje.
Ik was sowieso van plan om die laatste te gaan bestellen, voor dat bedrag kun je je er geen buil aan vallen volgens mij.
Voor het wetten kun je ook eens op Amazon.de kijken, ik zie daar regelmatig combinatiestenen voorbijkomen die tevens lekker breed zijn.
Ik heb er eens een laten meekomen en de kwaliteit is op zich in orde.
Zal eens kijken.
Te weinig tijd, teveel haast. :+
Vind het zelf niet erg om er de tijd voor te nemen. Zou ik ze dagelijks nodig hebben, dan was het waarschijnlijk een ander verhaal. :)
L.N. schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:47:
Ik zou ze niet van AliExpress halen. Die heb ik ook in verschillende korrel en ze zijn het geld niet waard.
Ok.
Ik zou een goede set halen bij bv Dictum of Fine Tools. Bv een combinatiesteen van 1000 en 3000 of 2 stenen 400/1000 en 3000/6000.
Ga ik daar eens naar kijken d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
L.N. schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:30:
[...]
Je kunt ook een kleine compressor en een losse HVLP sprayen kopen. Zo heb ik het gedaan. Het voordeel dat je meer keuze hebt. Zo is een kleine of stille compressor die genoeg capaciteit levert of goed te spuiten niet (betaalbaar) te vinden. Het sprayen met een dedicated HLVP sprayer is iets gemakkelijker dan met een compressor. De kastjes die ik laatst voor mijn lintzaag en kolomboor heb gemaakt, zijn gespoten met mijn HLVP.
Ik ken ze. Maar een beetje leuke, met goed pistool zit tussen de 500 en 1000 euro, dat is me te gortig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 13:35

artificial_sun

Mazda Rx7

loewie1984 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:16:

Systainers zijn heel duur, als je nog niets hebt zou ik met auer kisten beginnen. Zoek daar maar eens op (in deel 2 denk ik), zijn veel interessanter geprijsd.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Dat is een mooi systeempje @artificial_sun en beter te doen qua prijs.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik heb serieus zitten denken om al mijn Makita Systainers te verkopen en daarvoor Auer kisten te kopen. Maar staat even op een laag pitje. Die auer kisten zijn wat mij betreft een beter systeem dan de klassieke systainer.

Nu ben ik aan het kijken om een box te maken voor al mijn Kolonisten van Catan spellen op te slaan, dan kan die stapel van 1,5 meter aan dozen weg.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Ja na me even ingelezen te hebben en ook de bijdrage van @L.N. te hebben gezien in deel 2, wil ik wel wat Auer Boxen gaan bestellen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 18:22
Die Auer boxen staan ook hier nog op de verlanglijst (voor als er weer wat meer centjes op overschot zijn...). Is volgens mij qua prijs/kwaliteit vrij onklopbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 21:00

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb ook wat Auer-boxen. Ik ben er wel blij mee, en je krijgt ook waar voor je geld. Ik heb ook overwogen de L-BOXXen de deur uit te doen maar heb het niet gedaan omdat het toch een andere categorie is qua degelijkheid.

De Auer-boxen zijn goed voor thuisgebruik, vooral de assortimentdozen zijn heel mooi, maar het is allemaal wel iets kwetsbaarder. Op een stapel L-BOXXen kan je zonder problemen staan, met de Auer-boxen zou ik dat toch niet proberen.

Wat ik ook jammer vind is dat je twee handen nodig hebt om de Auer-boxen te openen, je moet tegelijkertijd beide zijkanten indrukken. Bij een L-BOXX kun je de twee sluitingen één voor één met één hand openen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
loewie1984 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:33:
Ja na me even ingelezen te hebben en ook de bijdrage van @L.N. te hebben gezien in deel 2, wil ik wel wat Auer Boxen gaan bestellen.
Ik gebruik de toolboxen van Auer niet, dus je mag de 2 die ik heb wel overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Ik heb vrij recent 1 Auer box gekocht in een gereedschapswinkel in België. Het leek een zinnig alternatief voor L-Boxx van Sortimo, maar ben toch met de laatste verder gegaan. Ik heb nu 8 L-Boxxen (waarvan 1 nog leeg is) en met dat minieme aantal had ik dan 1 Box bespaard in aanschaf. Echter zitten de Bosch machines in L-Boxx en past de inlay niet fatsoenlijk in de Auer box. Dus ben gewoon verder gegaan met L-Boxxen te kopen. Je hebt er ook mini uitvoeringen van, iets dan bij Auer niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Fraggert schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:19:
[...]

zijstapje...ken het zelfbouwaudio forum?
Ken ik inderdaad en bij vlagen actief daar :) Nu alweer een paar maand niet gekeken, maar kan zo zijn dat ik weer een tijdje actief ga lezen en posten als ik daar weer zin in heb.
Ik vind het wel een leuk forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Nu zelf een vraag; ik ben in de markt voor een haakse slijper.
Eisen:
- 125 of 150mm schijven
- 1500Watt of meer
- L-Boxx past er omheen
- Voorkeur voor Bosch, echter geen must

Ik kom uit op de Bosch Blauw GWS 17-125 Inox(060179M008), maar die kost ruim €250,-. Een onderliggend type kopen, met losse inlay en L-Boxx is qua prijsverschil niet direct de moeite. Duitsland is voor het prijsverschil niet de moeite. Benieuwd of er alternatieven zijn.

Edit; ontdek nu dat ik de gewone GWS17-125 moet hebben. De Inox uitvoering heeft een ander toerental voor RVS en is een tikkie duurder. Artikelnummer is 060179H008

[ Voor 16% gewijzigd door Ramon 73 op 03-01-2018 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:37:
Ken ik inderdaad en bij vlagen actief daar :) Nu alweer een paar maand niet gekeken, maar kan zo zijn dat ik weer een tijdje actief ga lezen en posten als ik daar weer zin in heb.
Ik vind het wel een leuk forum.
ah goed zo, ik dacht als je luidsprekers opknapt dan kom je vast wel eens iets tegen waar je hulp bij kan/wil gebruiken.

Mijn bouwverslag staat daar ook online :)

Is inderdaad een leuk, actief en behulpzaam forum _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:41
Ramon 73 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:55:
Nu zelf een vraag; ik ben in de markt voor een haakse slijper.
Eisen:
- 125 of 150mm schijven
- 1500Watt of meer
- L-Boxx past er omheen
- Voorkeur voor Bosch, echter geen must
kijk eens op https://www.elektrowerkze...html?manufacturer=915&p=3
bv: https://www.elektrowerkze...in-l-boxx-060179h008.html.
Je betaalt dat wel nog iets van €25 verzendkosten.

Als het ook 230mm mag zijn (is wel erg groot) of minder dan 1500W is de keus opeens een stuk ruimer. (voor 2300 kan L-boxx wel lastig worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
canonball schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:07:
[...]

Als het ook 230mm mag zijn (is wel erg groot) of minder dan 1500W is de keus opeens een stuk ruimer. (voor 2300 kan L-boxx wel lastig worden)
1500Watt is ruim bemeten, maar 1100 wil ik toch wel hebben. Nu werk ik met 850Watt op een 115mm machinetje en da's aan de krappe kant. Het gaat wel, maar je moet niet te snel willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Blueone schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:03:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat de multitool het voornaamste twijfelpunt is, de makita ligt daar toch wel een stuk achter ten opzicht van bosch. En om nu twee accu platforms te kiezen is nu weer iets te veel van het goede :).

Eventuele toekomstige uitbreiding zullen wellicht de volgende nog zijn
combihamer, hier is bosch of makita voor mij om het even
heggenschaar, hier is makita een beter optie i.v.m.het 18 volt systeem.

Wellicht is het in mijn geval verstandiger om de multitool in een 230v variant aan te schaffen :). In ieder geval bedankt voor de reacties, het helpt zeker :)
Ik ben inmiddels voor Makita gegaan en heb gisteren de multitool besteld, ik moet zeggen, hij is wel erg lomp :o , een heel ander apparaat dan de gop 12V welke ik eerder in huis had. Maar goed, dat is natuurlijk een heel andere categorie. Hij voelt in ieder geval goed aan en van het weekend voor het eerst gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L.N.
Zo, de kogel is door de kerk. Ik heb een grijze Beta C24S met 7 lades (5 x 70mm, 1 x 140mm en 1 x 210mm) besteld.

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/051517/files/109613900/beta-7-laden-gereedschapswagen-grijs-c24s-7-g-0240.jpg

Helaas had Toolmania ze niet staan. Maar daar stonden wel diverse modellen van HBM en daar was ik niet van onder de indruk. Ze zagen er goedkoop uit, de lades gingen moeilijk open en hadden veel zijwaardse beweging. Toolnation had ook geen Beta staan, dus daar kon ik ook niet gaan kijken. Heuts had een gereedschapswagen staan die gênant was: maar 3 van de wielen raakte de vloer, 1 lade klemde zo erg dat deze niet open ging, etc. Dus ben ik maar voor de Beta gegaan. Blijkbaar was er vandaag 10% korting, waardoor de schade €450 was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 14:04

meddle

:o

L.N. schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:38:
Zo, de kogel is door de kerk. Ik heb een grijze Beta C24S met 7 lades (5 x 70mm, 1 x 140mm en 1 x 210mm) besteld.

[afbeelding]

Helaas had Toolmania ze niet staan. Maar daar stonden wel diverse modellen van HBM en daar was ik niet van onder de indruk. Ze zagen er goedkoop uit, de lades gingen moeilijk open en hadden veel zijwaardse beweging. Toolnation had ook geen Beta staan, dus daar kon ik ook niet gaan kijken. Heuts had een gereedschapswagen staan die gênant was: maar 3 van de wielen raakte de vloer, 1 lade klemde zo erg dat deze niet open ging, etc. Dus ben ik maar voor de Beta gegaan. Blijkbaar was er vandaag 10% korting, waardoor de schade €450 was.
€450 is opzich een prima prijs als die ook een beetje goed is. Ik stond laatst te kijken naar een vergelijkbaar model van stahlwille en daar vroegen ze €1200 voor. :D

[ Voor 73% gewijzigd door meddle op 03-01-2018 20:00 ]

specs PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Pelle schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:03:
Heeft iemand hier tips voor een fatsoenlijk geprijsde (wet)steen voor beitels?
Ik heb het laatst geprobeerd met schuurpapier op glas (eerst 240, toen 400 en tot slot 600), en dat gaf een redelijk resultaat, maar het was wel omslachtig, en ik heb het idee dat de beitels nog veeeel scherper kunnen. Ik kon bij zowel de bouwmarkt als de Pontmeyer echter geen schuurpapier hoger dan 600 vinden.

Nou heb ik wel eens van die combinatiestenen gezien, met bijv. 1200 aan de ene kant en 4000 aan de andere kant. Er zijn echter zoveel aanbieders en mogelijk ook kwaliteitsverschillen, dat ik geen idee heb waar ik een goede koop aan doe.
Ik gebruik m'n beitels slechts incidenteel (paar keer per jaar), dus meer dan een paar tientjes zou het niet moeten kosten. Kan ik gewoon een steen op AliExpress halen voor € 15-20, of is dat een gevalletje goedkoop = duurkoop?
De enige waarvan ik weet dat ze echte kwaliteit leveren op slijp gebied is knives and tools uit apeldoorn.
Ik heb daarvan 2 japanse waterstenen en tezamen met een strop krijg ik zo goed als alles scheermes scherp. Ik heb dan ook een ouderwets scheermes wat ik zelfs scherp houd dus het is geen verzonnen term in mijn geval.

En slijphulpjes zijn helemaal niet nodig, je kunt prima leren om alles (bijtel, keukenmes enz) uit de losse hand te slijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:36
Ik ben op zoek naar een degelijke combi boorhamer. Deze komt dan naast mijn 12V Metabo BS basic accuboor. Voorlopig is het voor algemeen gebruik voor met name het harde beton in mijn appartement. Met een verhuizing op de wat langere termijn zal ie veelvuldiger gebruikt gaan worden, mogelijk incl beitelen.

Na het nodige onderzoek ben ik tot de volgende shortlist gekomen:
- Metabo uhe 2660 (186,- Amazon.de)
- Bosch GBH 2-26 F (180,- toolnation)
- Makita HR 2470 (X, F, FT?)

Deze makita is met afstand het goedkoopst (€113 op Amazon.de), maar heeft geen afneembare boorkop, dus geen snelspankop erbij. Nu lijkt me het wel handig om normale boren op de boorhamer te kunnen zetten, maar dit maakt het totaalplaatje wel een stuk duurder.

Ik hoop het qua boormachines bij de 12V Metabo en dus een boorhamer te houden, wat betekent dat de boorhamer ook de zwaardere midrange klopboor-klussen in moet gaan vullen. Dit lijkt een reden te zijn om zo’n snelspan kop te hebben bij de boorhamer. Of werkt dit in de praktijk toch anders, ervaringsdeskundigen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-05 21:59

[afbeelding]

Goede keuze, veel sleutelplezier gewenst !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

mfmonkey schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:30:
[...]
En slijphulpjes zijn helemaal niet nodig, je kunt prima leren om alles (bijtel, keukenmes enz) uit de losse hand te slijpen.
Gevalletje urban legend waar amper iets aan "te leren" valt. :+

Misschien als je twee bionische armen op een vast statief hebt, maar verder kan geen mens op aarde een "te slijpen beitel" al die tijd onder een vaste hoek houden met een afwijking van minder dan een halve graad. :P

Die handige tooltjes zijn er niet voor niets en waarom zou je moeilijk willen doen, want het spaart een eindeloze hoeveelheid tijd door de hoekinstelling zo constant mogelijk te houden, zodat je zo min mogelijk tevergeefs aan het verkeerde deel van de beitel aan het wetten bent??

Afbramen kun je uit de hand doen, maar slijpen en wetten toch maar liever niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@Pelle
Ik heb bij leevalley mijn slijpspullen gekocht. Die kan je ook in dld kopen.

Ik heb de veritas narrow blade honing guide
https://www.fine-tools.com/hilf.html

En een watersteen erbij, in een set:
http://www.leevalley.com/...cat=1,43072,45936&p=32968

Bevalt prima. Zonder probleem als leek na 10minuutjes oefenen een prima scherpe beitel.

Uit de hand lukt alleen als je dat wekelijks doet, maar als hobbyist die 2x per jaar een beitel slijpt gaat dat niet werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 15:57
JeyJey schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:29:
Ik ben op zoek naar een degelijke combi boorhamer. Deze komt dan naast mijn 12V Metabo BS basic accuboor. Voorlopig is het voor algemeen gebruik voor met name het harde beton in mijn appartement. Met een verhuizing op de wat langere termijn zal ie veelvuldiger gebruikt gaan worden, mogelijk incl beitelen.

Na het nodige onderzoek ben ik tot de volgende shortlist gekomen:
- Metabo uhe 2660 (186,- Amazon.de)
- Bosch GBH 2-26 F (180,- toolnation)
- Makita HR 2470 (X, F, FT?)

Deze makita is met afstand het goedkoopst (€113 op Amazon.de), maar heeft geen afneembare boorkop, dus geen snelspankop erbij. Nu lijkt me het wel handig om normale boren op de boorhamer te kunnen zetten, maar dit maakt het totaalplaatje wel een stuk duurder.

Ik hoop het qua boormachines bij de 12V Metabo en dus een boorhamer te houden, wat betekent dat de boorhamer ook de zwaardere midrange klopboor-klussen in moet gaan vullen. Dit lijkt een reden te zijn om zo’n snelspan kop te hebben bij de boorhamer. Of werkt dit in de praktijk toch anders, ervaringsdeskundigen? :)
Het is maar net waar je accent ligt. Je 12v is een lichte machine. Dus die combihamer erbij is goed te doen voor het zware werk. Snelspan zou ik dan wel weer erbij nemen omdat het qua aanschaf van boren goedkoper is. Het is een eenmalige investering in een apparaat die jij met jouw werkzaamheden 5 tot 7 jaar mee kan doen. Dat is misschien 5 a 8 euro extra afschrijving per jaar. Een goede boortje kan evenveel kisten. Een goede set sds kan minimaal 80 euro kosten.

Aan de andere kant kan je 12 v meer aan dan je denkt. Je harde beton heeft een boorhamerfunctie nodig. De klopfunctie zal je dan niet vaak gebruiken.

Keuzes keuzes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 22:27:
[...]

Gevalletje urban legend waar amper iets aan valt "te leren" valt. :+

Misschien als je twee bionische armen op een vast statief hebt, maar verder kan geen mens op aarde een "te slijpen beitel" al die tijd onder een vaste hoek houden met een afwijking van minder dan een halve graad. :P

Die handige tooltjes zijn er niet voor niets en waarom zou je moeilijk willen doen, want het spaart een eindeloze hoeveelheid tijd door de hoekinstelling zo constant mogelijk te houden, zodat je zo min mogelijk tevergeefs aan het verkeerde deel van de beitel aan het wetten bent??

Afbramen kun je uit de hand doen, maar slijpen en wetten toch maar liever niet. ;)
Ok, ik had er bij moeten vertellen dat ik voor beitels op de bankslijper begin. Messen, hoe bot ook, slijp ik enkel en alleen met de hand, voor messen heeft dit "nadeel" van het niet constant houden een voordeel, het word een beetje convex geslepen.

Wat ials het nadeel van een beetje afwijking in een bijtel? Hol geslepen werkt immers ook, ik denk dat ik met de hand naslijpen (na machinaal) een heel stuk vlakker slijp.

Ik moet wel toevoegen, ik slijp best vaak. Ik heb misschien niet veel ervaring met beitels maar slijpen an sich lukt me nu wel. Vandaar dat het trucje met de beitel op de steen me ook redelijk afgaat. Mijn vader is in ieder geval altijd blij als ik de handdoek met beitels weer eens heb gehad 8)

[ Voor 11% gewijzigd door mfmonkey op 04-01-2018 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mfmonkey schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 01:09:
[...]
Ok, ik had er bij moeten vertellen dat ik voor beitels op de bankslijper begin. Messen, hoe bot ook, slijp ik enkel en alleen met de hand, voor messen heeft dit "nadeel" van het niet constant houden een voordeel, het word een beetje convex geslepen.
Ben niet echt een "recht in de leer Jehova" hoor als het op slijpen aankomt, eerder een afvallige heiden. :)

Messen slijp ik in eerste instantie aan een diamant of keramische staaf, pas als dat niet meer helpt, of als iemand het mes totaal heeft verkracht (dat krijg je in een gedeeld huishouden :P ) grijp ik terug op draconischer middelen.
Favoriet is dan het smalle bandje van de WorkSharp, maar ik heb hier ook een stationaire bandslijper staan die dat perfect doet.
Gewoon een budget barrel van de HBM, alleen heb ik er extra fijne bandjes voor laten maken en dat slijpt/wet supersmooth.

De Sorby Pro-Edge staat hoog op m'n verlanglijstje.
Ik ga hier morgen meteen checken wat er nog over is van "de blanco cheque" die ik eerder in december kreeg en die ik volgens mij nog niet volledig heb uitgewoond. :+
Wie weet wordt het morgen weer zo'n leuke dag. :P

Het Lansky Sharpening System kan ik ook aanraden, het maakt het slijpen/wetten van messen tot een fijn klusje dat amper fout kan gaan, met als eindresultaat een gegarandeerde scheermessnede.
Met dit eenvoudige slijpsysteem houd je in ieder geval de slijphoek keurig constant en dat scheelt een heleboel onnodig slijpwerk.
Ik moet wel toevoegen, ik slijp best vaak. Ik heb misschien niet veel ervaring met beitels maar slijpen an sich lukt me nu wel. Vandaar dat het trucje met de beitel op de steen me ook redelijk afgaat. Mijn vader is in ieder geval altijd blij als ik de handdoek met beitels weer eens heb gehad 8)
Ik heb jarenlang enkel uit het handje geslepen en gewet, maar de houtdraaibeitels moesten zo vaak worden nageslepen en als je dan net lekker bezig bent wil je niet al teveel tijd aan het slijpen verliezen.
Toen ben ik maar op mechanisch slijpen overgestapt al slijp ik mijn houtbeitels, gutsen en schraapstalen wel handmatig als het even uitkomt.
Je houdt anders geen beitels meer over. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 22:02

Jelte,89

Woodworking

Ik zou ook eens wat meer moeten investeren in goede slijphulpen, Ik gebruik nu een goedkoop slijpmachinetje icm een paar wetstenen, (grit 1000 denk ik) maar gebruik de beitels eigenlijk elke dag wel.

Doe nu alles uit de hand en probeer het dan zo goed mogelijk te doen wanneer ik merk dat het werk wat stroever gaat.

Maar eens wat op mn lijstje zetten, ik verjaar volgende week weer :)

Ben ik wel eens benieuwd... Slijpen jullie de snede nog weer iets anders tov de vouw of de hele 'punt' onder 1 hoek?

[ Voor 13% gewijzigd door Jelte,89 op 04-01-2018 08:54 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jelte,89 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 08:53:
Maar eens wat op mn lijstje zetten, ik verjaar volgende week weer :)
same here, Steenbok d:)b :P
Nice d:)b gefeliciteerd :)

[ Voor 37% gewijzigd door Fraggert op 04-01-2018 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfmonkey
Anoniem: 639074 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 06:22:
[...]

Ben niet echt een "recht in de leer Jehova" hoor als het op slijpen aankomt, eerder een afvallige heiden. :)

Messen slijp ik in eerste instantie aan een diamant of keramische staaf, pas als dat niet meer helpt, of als iemand het mes totaal heeft verkracht (dat krijg je in een gedeeld huishouden :P ) grijp ik terug op draconischer middelen.
Favoriet is dan het smalle bandje van de WorkSharp, maar ik heb hier ook een stationaire bandslijper staan die dat perfect doet.
Gewoon een budget barrel van de HBM, alleen heb ik er extra fijne bandjes voor laten maken en dat slijpt/wet supersmooth.

De Sorby Pro-Edge staat hoog op m'n verlanglijstje.
Ik ga hier morgen meteen checken wat er nog over is van "de blanco cheque" die ik eerder in december kreeg en die ik volgens mij nog niet volledig heb uitgewoond. :+
Wie weet wordt het morgen weer zo'n leuke dag. :P

Het Lansky Sharpening System kan ik ook aanraden, het maakt het slijpen/wetten van messen tot een fijn klusje dat amper fout kan gaan, met als eindresultaat een gegarandeerde scheermessnede.
Met dit eenvoudige slijpsysteem houd je in ieder geval de slijphoek keurig constant en dat scheelt een heleboel onnodig slijpwerk.

[...]

Ik heb jarenlang enkel uit het handje geslepen en gewet, maar de houtdraaibeitels moesten zo vaak worden nageslepen en als je dan net lekker bezig bent wil je niet al teveel tijd aan het slijpen verliezen.
Toen ben ik maar op mechanisch slijpen overgestapt al slijp ik mijn houtbeitels, gutsen en schraapstalen wel handmatig als het even uitkomt.
Je houdt anders geen beitels meer over. :+
Voor messen zal ik altijd uit de hand willen blijven slijpen, ik vind het leuk en zo kun je in 1 keer de snede op scherpte brengen en het mes weer een beetje uitdunnen.
Voor het bijhouden van een mes kun je overwegen een strop te kopen. Ik haal zelfs de beitels daar over sinds ik hem heb.

Een diamandstaaf heeft een heel andere fumctie dan de keramische. De 1e gebruik je alleen en enkel om te ontbramem, met de 2e kun je mes een klein beetje opscherpen.

Voor een handeling die je soms meerdere keren per dag herhaalt snap ik zeker dat je machinaal wilt slijpen, een constant resultaat met veel minder moeite.
Jelte,89 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 08:53:
Doe nu alles uit de hand en probeer het dan zo
Ben ik wel eens benieuwd... Slijpen jullie de snede nog weer iets anders tov de vouw of de hele 'punt' onder 1 hoek?
Zoals gezegd messen slijp ik niet onder constante hoek maar alsnog onder een kleine hoek. Ik begin op een 400 steen en eindig op een 2000. Met het mes ga ik op die laatste onder grotere hoek een paar keer heen. Dus alsof ik van de steen af wil snijden. Hierdoor word de snede in een iets grotere hoek geslepen waardoor hij langer goed blijft.

Met de beitel doe ik het enkel als ik voor die specifieke beitel verwacht dat hij enigsinds misbruikt gaat worden. Zo heeft mijn vader dus 1 beitel welke wel zo geslepen is, voor in het geval dat...
Maar ik heb ook 1 beitel onder iets kleinere hoek geslepen, die gebruikt hij dus enkel in nieuw kozijnhout en werkt doordat hij scherper is makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 18:57
Zojuist heeft na 2,5 jaar (en vele verbouwingen) mijn vertrouwde shopvac de geest gegeven, het apparaat doet niks meer. Daar de garantie 2 jaar is, kan ik naar een nieuwe krijgen fluiten, dus het wordt een nieuwe kopen.

Daar heb ik wat hulp bij nodig, ik zou graag een betere bouwstofzuiger aanschaffen. Naast normaal stofzuigen wil ik ook direct elektrisch gereedschap op de stofzuiger kunnen aansluiten (Metabo afkortzaag, Bosch blauw decoupeerzaag).

Ik neig een beetje naar de BOSCH GAS 35 L SFC+, maar ik weet te weinig van dit soort producten en er zijn er behoorlijk wat. In principe is max 400 euro uitgeven geen probleem, maar als het minder kan dan zou dat mooi zijn (geld over voor andere tools).

Dus de vraag aan u allen, is bovenstaande wat, vergeet ik iets waar ik eerst over na moet denken of is een goede concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:23
Volgens mij is die Bosch wel goed. De grootste klacht die ik over dat ding tegenkom is dat hij luid is en een naar geluid heeft. Ik heb alle stofzuigers vergeleken, paar maanden terug en een Festool CTL 26 gekocht, maar dat was ook omdat dan mijn kisten op de stofzuiger passen.

Verder niet vergeten dat eigenlijk al die vacs van dit soort types met stofzuigerzakken werken. Je zou er een cycloon tussen kunnen zetten om de grote delen weg te vangen, maar dat maakt het meteen een bulky ding.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gereedschappro heeft er een paar van Starmix staan, lijken mij ook prima en goedkoper dan de GAS 35 L SFC+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:37

paQ

paQ schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:08:
thanks.

Nog even zoeken naar 'het juiste freesje'.
Ondertussen al 120 euro op weg, maar ik ben er bijna! :+. (hoop ik)

Dit is 3 mm spiraal scherp vertand. En dat gaat werkelijk perfect. Ik zou wel graag in 1 keer diep kunnen frezen, en liefst een mm dikker. Dus de dealer van stepcraft gaat nu voor me op zoek naar dat freesje.
Freesje wat ik wil bestaat niet, dus er wordt er nu een op maat gemaakt.
Hopelijk is die dinsdag ofzo binnen.

Ondertussen nog aan het klooien met de afzuiging, want dat is iets dat echt van groot belang blijkt bij het frezen van foam. :|
Morgen even wat Y stukken scoren en eens kijken of we vanuit meer hoeken de rommel kunnen afzuigen.
tijlemanz schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 13:47:
Zojuist heeft na 2,5 jaar (en vele verbouwingen) mijn vertrouwde shopvac de geest gegeven, het apparaat doet niks meer. Daar de garantie 2 jaar is, kan ik naar een nieuwe krijgen fluiten, dus het wordt een nieuwe kopen.

Daar heb ik wat hulp bij nodig, ik zou graag een betere bouwstofzuiger aanschaffen. Naast normaal stofzuigen wil ik ook direct elektrisch gereedschap op de stofzuiger kunnen aansluiten (Metabo afkortzaag, Bosch blauw decoupeerzaag).

Ik neig een beetje naar de BOSCH GAS 35 L SFC+, maar ik weet te weinig van dit soort producten en er zijn er behoorlijk wat. In principe is max 400 euro uitgeven geen probleem, maar als het minder kan dan zou dat mooi zijn (geld over voor andere tools).

Dus de vraag aan u allen, is bovenstaande wat, vergeet ik iets waar ik eerst over na moet denken of is een goede concurrentie.
Ik had toevallig gister een Festool CT 17 E besteld.
Ding is echt mega krachtig, maar te luid voor de toepassing die ik wil.

de CTL SYS van Festool schijnt ook de bom te zijn, welke ook weer veel stiller is. (en L klasse)

[ Voor 46% gewijzigd door paQ op 04-01-2018 22:49 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:02
Heb sinds vandaag mijn lucht tacker binnen. Heb wat probleempjes met dat ding, dus hier even vragen of ik misschien iets fout doe.

Na een paar nietjes blijft de hamer die de nietjes naar beneden slaat hangen. Hierdoor komen er geen nieuwe nietjes uit en moet ik met mijn hand dat ding weer omhoog duwen, dit lijkt me niet helemaal de bedoeling. Hoe kan dit komen en doe ik misschien iets fout?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Artbij je hebt er eentje van de lidl. Ik heb er eentje van de Aldi. Het is gewoon een prul, die van mij is na een avondje gekloot de container in gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
paQ schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 22:40:
[...]

Freesje wat ik wil bestaat niet, dus er wordt er nu een op maat gemaakt.
Hopelijk is die dinsdag ofzo binnen.

Ondertussen nog aan het klooien met de afzuiging, want dat is iets dat echt van groot belang blijkt bij het frezen van foam. :|
Morgen even wat Y stukken scoren en eens kijken of we vanuit meer hoeken de rommel kunnen afzuigen.
Heeft dit wel zin? Als je op gelijke afstand van een punt 2 tegengestelde richtingen gebruikt heb je aan de zuigmond lekker veel "wind" maar is het op het punt windstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:37

paQ

mfmonkey schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 23:39:
[...]

Heeft dit wel zin? Als je op gelijke afstand van een punt 2 tegengestelde richtingen gebruikt heb je aan de zuigmond lekker veel "wind" maar is het op het punt windstil.
Er zit nu een afzuigmond op de spindelklem. Die zorgt er met name voor dat de as stofvrij blijft en er geen materiaal de frees blokkeert bovenin.
Het probleem is dat mijn stille afzuiginstallatie die ik al heb, het geen goed plan vindt van 38 naar 25mm terug te gaan in slangdiameter. De weerstand wordt te groot, zelfs op de laagste stand, waardoor hij na 1 min dat aangeeft, en 1 min daarna uitschakelt.

Maarja, een krachtige (fijn)stofafzuiger die 52dB (en dat zijn prijzige apparaten) maakt zet ik hier toch graag voor in.
Ik hoop dat door het splitsen van 38 naar 2 x 25mm, de afzuiger er ook weer mee akkoord is, en dan wordt het testen en proberen hoe het verspaande materiaal weg te halen op de meest optimale manier.
Dat zal iig dus niet twee tegenovergestelde richtingen zijn; hooguit onder een hoek van 90 graden, maar dan zit daar toch al gauw weer 6 cm tussen schat ik in.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Laatst online: 09:59
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 22:27:
[...]

Gevalletje urban legend waar amper iets aan "te leren" valt. :+

Alsof het hout het iets boeit dat de beitel 37.1 ipv 32.50 graden geslepen is. Of dat jijzelf de motoriek hebt om exact onder een bepaalde hoek te beitelen. Of dat je hout graag een spiegelend stukje metaal tegen zich aan voelt glijden. :p

De slijpvideo's van Paul Sellers hebben me doen beseffen dat pragmatisme je vaak verder brengt dan perfectionisme en een bol beitelvlak niet desastreus is voor het beitelwerk.
Pelle schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:32:
[...]

Toen ik 3 maanden geleden bij de Hornbach bestelde, konden ze niet hoger dan 600 leveren. Ik zie nu online ook 1200, maar dat is meteen in een pak van € 30.
Laatste keer dat ik bij de Hornbach was, waren die bulkverpakkingen schuurpapier gewoon allemaal geopend zodat je per vel kon kopen. Omdat ik wat fijnere (k240+) 150mm schuurschijven nodig had heb ik daar toen maar wat gekocht. Maar wat een troep, van Bosch nota bene... De schuurschijven van Ecotools zijn de helft goedkoper, zijn tweemaal zo dik en houden veel langer stand. Overigens is een restantje aan Festool Granat wat ik een tijd geleden eens heb gebruikt ook niet opgewassen tegen Ecotool's bang for buck schuurspul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

geekeep schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 01:40:
[...]
Alsof het hout het iets boeit dat de beitel 37.1 ipv 32.50 graden geslepen is. Of dat jijzelf de motoriek hebt om exact onder een bepaalde hoek te beitelen. Of dat je hout graag een spiegelend stukje metaal tegen zich aan voelt glijden. :p

De slijpvideo's van Paul Sellers hebben me doen beseffen dat pragmatisme je vaak verder brengt dan perfectionisme en een bol beitelvlak niet desastreus is voor het beitelwerk.
Wat je zegt klopt, maar desalniettemin haal je nu een paar dingen heel erg door elkaar en je reactie heeft dus weinig tot niets te maken met het eerdere onderwerp.
Lees het voorgaande nog eens en denk daarna even goed na. ;)

Mocht je het dan nog niet snappen, dan leg ik het mogge wel uit als ik uitgeslapen ben, ben nu ff helemaal gaar. :z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
canonball schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:07:
[...]

Met goed (en lang) zoeken toch een Bosch GWS 17-125 CIE gevonden in L-Boxx. Die set is in Nederland niet verkrijgbaar volgens Toolnation. Had ze gevraagd om artikelnummer 060179H008 maar dat kende Bosch Nederland niet, volgens Toolnation. Vreemd antwoord, want staat gewoon op bosch-professional.
Uiteindelijk bij Passiontec.nl (wat in eerste instantie een vreemde indruk maakte) besteld voor €189,95. Is nu onderweg met DHL.
Nu op zoek naar slijpschijven in 125mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Passiontec is gewoon een duitse winkel die toevallig ook een nederlandstalige website hebben. Retouneren gaat dus ook via duitsland (hoge verzendkosten). Ik had er onlangs wat besteld wat terug moest. Het was prima geleverd maar verwacht verder niets van de service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Raymond schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 23:16:
@Artbij je hebt er eentje van de lidl. Ik heb er eentje van de Aldi. Het is gewoon een prul, die van mij is na een avondje gekloot de container in gegaan.
Heb wel redelijk wat gereedschap van de Aldi/Lidl dat wel goed is, zeker voor elde hobbyist.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Artbij schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:43:
[...]

Heb wel redelijk wat gereedschap van de Aldi/Lidl dat wel goed is, zeker voor elde hobbyist.
Die tacker van mij was een prul. Ik bedoelde niet te zeggen dat alle gereedschap van aldi/lidl slecht is. Maar die tacker van de Aldi was dat wel. Die had exact dezelfde problemen als jij noemde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:03:
Die tacker van mij was een prul. Ik bedoelde niet te zeggen dat alle gereedschap van aldi/lidl slecht is. Maar die tacker van de Aldi was dat wel. Die had exact dezelfde problemen als jij noemde.
Klussen met de LIDL/ALDI d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0wHrNuSAxaXLYd5KhcKY5Znh/full.jpg

:P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 22:02

Jelte,89

Woodworking

Even inhakend op de post van @Bhagavad en @geekeep ,

Een goede beitel is hol :)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 06:36

Atmoz

Techno!!

tijlemanz schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 13:47:

Ik heb zelf de Bosch GAS 35 M AFC en ben daar zeer tevreden over. Heeft al heel wat uren flink wat puin/troep moeten ruimen, en is een zeer goede bouwzuiger! :) Maarrrr: ik heb vorig jaar ook een Starmix erbij gekocht, en ik moet eerlijk bekennen dat die écht (waanzinnig) hard zuigt. Absoluut harder dan de Bosch. (niet dat de Bosch slecht of niet goed zuigt he, de Starmix zuigt gewoon nóg harder :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:27
Wellicht een stomme vraag, maar ik ga het toch proberen :+ Ik heb een paar jaar geleden een Bosch GBH 2-28 hamerboor gekocht. Inmiddels al redelijk vaak gebruikt, maar ik loop tegen een irritant dingetje aan. Als ik'm op 'hamerboor'-stand zet blijft'ie hameren, ook als ik er geen druk op zet. Op de 'gewone' boorstand (uiteraard) niet. Ook op de hamerstand met rotatielock hamert'ie constant. Mijn eerste gok zou zijn dat er wat rotzooi tussen is gekomen die druk houdt op het mechanisme dat ervoor zou moeten zorgen dat'ie hamert zodra er druk op komt, maar met de kop eraf zie ik niets overduidelijks vastzitten. Iemand enig idee?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Wormaap schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:32:
Wellicht een stomme vraag, maar ik ga het toch proberen :+ Ik heb een paar jaar geleden een Bosch GBH 2-28 hamerboor gekocht. Inmiddels al redelijk vaak gebruikt, maar ik loop tegen een irritant dingetje aan. Als ik'm op 'hamerboor'-stand zet blijft'ie hameren, ook als ik er geen druk op zet. Op de 'gewone' boorstand (uiteraard) niet. Ook op de hamerstand met rotatielock hamert'ie constant. Mijn eerste gok zou zijn dat er wat rotzooi tussen is gekomen die druk houdt op het mechanisme dat ervoor zou moeten zorgen dat'ie hamert zodra er druk op komt, maar met de kop eraf zie ik niets overduidelijks vastzitten. Iemand enig idee?
Da's toch zo'n beetje hét idee van de hamerboor (op hamerstand), dat 'ie dan ook daadwerkelijk
hamert? :? Als je wil boren zonder hamer, dan zet je hem op de boorstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Anoniem: 922281 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:35:
[...]

Da's toch zo'n beetje hét idee van de hamerboor (op hamerstand), dat 'ie dan ook daadwerkelijk
hamert? :? Als je wil boren zonder hamer, dan zet je hem op de boorstand.
Toen'ie uit de doos kwam (en dat is volgens mij ook gangbaar bij hamerboren en breekhamers, toch?) draait'ie zonder te hameren totdat je'm in de muur zet en er wat druk op zet. Zelfde voor de rotatieloze hamerstand, daar liep de motor eerst vrij totdat ik de beitel in de muur zette en er een beetje op duwde. Nu rammelt mijn boor/beitel constant, ook als ik hem in de lucht houd (en de trekker indruk, uiteraard :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Wormaap schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:38:
[...]

Toen'ie uit de doos kwam (en dat is volgens mij ook gangbaar bij hamerboren en breekhamers, toch?) draait'ie zonder te hameren totdat je'm in de muur zet en er wat druk op zet. Zelfde voor de rotatieloze hamerstand, daar liep de motor eerst vrij totdat ik de beitel in de muur zette en er een beetje op duwde. Nu rammelt mijn boor/beitel constant, ook als ik hem in de lucht houd (en de trekker indruk, uiteraard :+)
Even los van de vraag of dat zo hoort of niet, wat maakt het uit? Als je wil boren zal je hoe dan ook druk moeten zetten. Dus, als je wil hamerboren moet je hem op de hamerboorstand zetten, en als je gewoon wil boren op de boorstand. Ik zie het probleem dus niet. Of gebruik je het ding om gewoon maar wat los in de lucht te boren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Anoniem: 922281 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:45:
[...]

Even los van de vraag of dat zo hoort of niet, wat maakt het uit? Als je wil boren zal je hoe dan ook druk moeten zetten. Dus, als je wil hamerboren moet je hem op de hamerboorstand zetten, en als je gewoon wil boren op de boorstand. Ik zie het probleem dus niet. Of gebruik je het ding om gewoon maar wat los in de lucht te boren? :P
Normaal boor ik de eerste paar mm rustig om, bijvoorbeeld, geen stukken uit het stucwerk te meppen. Pas daarna zet ik kracht om de hamer aan het werk te zetten. Zelfs op kale baksteen of beton heb ik liever een beginnetje voordat de hamer begint te meppen. Volgens mij is dit een 100% gangbare functie toch? Ik heb, voordat ik er zelf een had, met de boorhamer van mijn pa wel eens staan klooien omdat ik er niet hard genoeg op duwde om de hamer te activeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:21
Wormaap schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:08:
[...]

Normaal boor ik de eerste paar mm rustig om, bijvoorbeeld, geen stukken uit het stucwerk te meppen. Pas daarna zet ik kracht om de hamer aan het werk te zetten. Zelfs op kale baksteen of beton heb ik liever een beginnetje voordat de hamer begint te meppen. Volgens mij is dit een 100% gangbare functie toch? Ik heb, voordat ik er zelf een had, met de boorhamer van mijn pa wel eens staan klooien omdat ik er niet hard genoeg op duwde om de hamer te activeren :+
Is volgens mij wel gangbaar. Mijn Metabo doet dat ook, als is het maar omdat de boor niet helemaal achterin de schacht komt, voor je druk zet.
Wat je omschrijft klinkt in ieder geval als vuil of gebrek aan smering, dan wel een combinatie van de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Ahhhh, FWP dilemma:
Ik mag voor mij verjaardag een tool naar keuze uitzoeken (max budget rond de 300 euro).
Ik heb alles al wat ik nodig heb, meeste met snoer.
Ik heb al Makita, dus wil bij Makita blijven, 14,4V of 18V maakt niet uit.

Voor de handigheid zat ik vooral naar de 18V cirkelzaag te kijken, ik zaag regelmatig plaatmateriaal, nooit dieper dan 22mm.
Nu met gratis accu actie wil ik alleen een body, lader heb ik al, accu krijg ik dan toch.

Slim of heeft iemand anders nog een geniaal idee wat ik echt niet zou mogen missen?

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Laatst online: 09:59
RZor schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 10:16:
Ahhhh, FWP dilemma:
Ik mag voor mij verjaardag een tool naar keuze uitzoeken (max budget rond de 300 euro).

Voor de handigheid zat ik vooral naar de 18V cirkelzaag te kijken, ik zaag regelmatig plaatmateriaal, nooit dieper dan 22mm.
Nu met gratis accu actie wil ik alleen een body, lader heb ik al, accu krijg ik dan toch.

Slim of heeft iemand anders nog een geniaal idee wat ik echt niet zou mogen missen?
Nogal lastig als wij niet weten wat jouw wekelijkse klusjes, activiteiten en hobby's zijn. ;)
Wellicht heb jij wel meer aan een mooie set Japanse zagen, aftekengerei of pbm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Soddy, even toevoegen:

Ik klus vooral alles in en om het huis, hebben een klus-gevoelig huis.
Net nieuw verlaagd plafond in de hal gemaakt, nu bezig met de bijkeuken.
Werk veel met hout/plaatmateriaal.
Hobby ben ik vooral de garage aan het doen, werkbank maken, gereedschapsrekken etc.

Nu vandaag bezig met hor voor badkamerraam.
Dat soort dingen.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

......
Kies in het geval van een accucirkelzaag dan vooral voor de 18V versie en niet voor 14.4V en bestel bij een shop die is aangesloten bij de Makita actie, anders loop je de gratis accu mis. ;)

De accu die je vandaag krijgt is zo te lezen slechts een 3Ah dat houdt dus niet echt over, een paar jaar geleden kreeg je al een 4Ah.
Makita is zuinigjes aan het doen. :+

Een extra accu kan geen kwaad als je veel te zagen hebt.
Cirkelzagen vragen best wat energie, net als m'n 2x18V bladblazer van Makita waarvoor ik bij de laatste klus maar liefst zes accu's van 5Ah nodig had. :P
Dan schiet het niet op als je voor iedere accuwissel een klein uur moet wachten tot zij weer zijn opgeladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Waarom electrische tool?

Ben je al compleet qua handgereedschap?
(Afteken/meetgereedschap/zagen/klemmen/werkbank/kisten/beitels enz enz).
Voor 300 euro kom je een heel eind om dat compleet te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:38
Heb een nieuw huis gekocht met meer ruimte voor de hobby's. Maar dat betekent ook een stuk meer onderhoud aan het perceel. Zo staat er ruim 100 meter heg en ligt er naar schatting zo'n 200m^2 gras.

Ik ben dus aan het kijken naar een heggenschaar en een grasmaaier. Met snoer lijkt me totaal niet handig, op benzine vind ik lawaaierig en stinken. Dus blijft accu over. Ik heb nu accugereedschap van Makita, allemaal op 14.4 volt. Ik zie dat Makita heggenscharen en grasmaaiers op accu heeft, in geval van de heggenschaar zou ik voor de 18 volt variant gaan.

Nou ben ik wel tevreden over het gereedschap van Makita, maar ik heb geen idee wat de kwaliteit van hun tuingereedschap is en hoe zich dat bijvoorbeeld vergelijkt tot stihl. Heeft iemand hier ervaring met het tuingereedschap op accu van een of beide (of andere) merken?

Jammer genoeg geen gratis accu bij het Makita tuingereedschap :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
decipherer schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:42:
Heb een nieuw huis gekocht met meer ruimte voor de hobby's. Maar dat betekent ook een stuk meer onderhoud aan het perceel. Zo staat er ruim 100 meter heg en ligt er naar schatting zo'n 200m^2 gras.

Ik ben dus aan het kijken naar een heggenschaar en een grasmaaier. Met snoer lijkt me totaal niet handig, op benzine vind ik lawaaierig en stinken. Dus blijft accu over. Ik heb nu accugereedschap van Makita, allemaal op 14.4 volt. Ik zie dat Makita heggenscharen en grasmaaiers op accu heeft, in geval van de heggenschaar zou ik voor de 18 volt variant gaan.

Nou ben ik wel tevreden over het gereedschap van Makita, maar ik heb geen idee wat de kwaliteit van hun tuingereedschap is en hoe zich dat bijvoorbeeld vergelijkt tot stihl. Heeft iemand hier ervaring met het tuingereedschap op accu van een of beide (of andere) merken?

Ik stond voor dezelfde vraag als jij, ik ben voor Greenworks 40v gegaan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Raymond schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:07:
Waarom electrische tool?

Ben je al compleet qua handgereedschap?
(Afteken/meetgereedschap/zagen/klemmen/werkbank/kisten/beitels enz enz).
Voor 300 euro kom je een heel eind om dat compleet te maken.
Handspul ben ik zo als mee compleet, rest verzamel ik erbij.
Deze krijg ik, mocht 1 ding uitzoeken.

Vwb accu's, die 18V voor de cirkel had ik al wel door, 3Ah is voor mij prima.
Werk nooit lang achter elkaar, dus tijd zat.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• L.N.
Mijn Beta C24S 7/G is binnen:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4596/38826598544_bb89f71041_o.jpg

Op de achtergrond mijn extra werkbank die ik afgelopen dagen heb gemaakt en de 2 karretjes met de lintzaag en kolomboor.

Closeup:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4730/38826596734_8dee1a11d3_o.jpg

Handige houder voor kleine dingen, bv een fles WD40:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4634/38826603454_d30d7019e7_o.jpg

Het rekje kan ook lager geplaatst worden of kan aan de linkerkant van de wagen geplaatst worden.

Plenty of storage:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4732/38826594984_b26190819e_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4644/24667821257_d5a9e5680b_o.jpg

De eerste ervaringen zijn positief. Alles is super afgewerkt en lijkt van zeer goede kwaliteit. De lades gaan soepel en hebben heel weinig zijwaartse beweging. Ik heb ze alleen nog maar leeg getest, maar verwacht dat ze geladen ook soepel gaan. Er zit een beveiliging/weerstand op dat de lades niet open gaan tijdens het verplaatsen. Deze weerstand betekent dat je de lades het laatste stukje wat harder dicht duwen.

In vergelijking met de HBM gereedschapswagen die bij Toolmania staan is deze een stuk steviger en gaan de lades soepeler. Ook het vak aan de zijkant lijkt mij een meerwaarde. Maar deze is dan ook €200 duurder....

UPDATE: via pm heb ik wat vragen over mijn werkbank gekregen. De werkbank is gemodelleerd op het blad van een Festool MFT en is circa 115 x 75 cm. Het blad is ge-CNC-ed. De randen zijn van 95 x 23 mm eiken om het geheel meer stevigheid te geven. De bankschroef is een Veritas Front Vice en komt van mijn oude werkbank. Het geheel is afgewerkt met Osmo Hard Wax (moet nog een laag op).

Ik heb ook nog een werkbank op wielen die naast deze werkbank past. Natuurlijk is deze even hoog, zodat ik een werkoppervlakte van ongeveer 230 x 75 cm heb. De gereedschapswand en houten strip tegen de achtermuur worden nog wit geschilderd en voorzien van een eigen randje, zodat ze qua stijl passen bij de werkbank en de kastjes. De mobiele werkbank wordt ook nog aangepast, zodat deze functioneler is, maar ook past bij de rest van de werkplaats.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4739/38640775625_9221930318_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4591/24669276727_acaf040d0b_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4687/25666238698_bca05d02dc_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4688/24669284947_905efeffa9_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4634/38640793465_9efe06ac3f_o.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door L.N. op 06-01-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mooi, zo compact d:)b
Dat is ook mijn uitdaging: t compact krijgen, maar wel zo werkbaar mogelijk ;-)

Waar heb jij t laten CNC'en?
En zijn die schroevendraaiers achteraan niet juist lastig? Lijkt me dat je werkstuk er makkelijk tegenaan gaat.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Eusebius schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 18:11:
Mooi, zo compact d:)b
Dat is ook mijn uitdaging: t compact krijgen, maar wel zo werkbaar mogelijk ;-)

Waar heb jij t laten CNC'en?
En zijn die schroevendraaiers achteraan niet juist lastig? Lijkt me dat je werkstuk er makkelijk tegenaan gaat.
Ja, compact is fijn. Eerst had ik de werkbank groter en dan stond die toch alleen maar vol met spullen. Dus nu ga ik vooral voor compact en flexibel (verrijdbaar). Dan zijn 2 kleine werkbanken fijner dan 1 grote.

Ik heb het laten CNC-en bij De Sluis in Genk (sociale werkplaats). Bij mijn vorige werkbank had ik geen last van de schroevendraaiers. En dat verwacht ik nu ook niet......

Mijn plan is om de lades van de Beta vol te zetten met assortimentsbakjes van Auer. Die bakjes heb ik al een paar en ook een paar koffers waar ze in kunnen. En wat blijkt, ze passen precies! In de diepte tot op de mm nauwkeurig en rechts heb ik 1,4 cm over. Door de antislipmat verwacht ik niet dat ze gaan schuiven en anders zet ik een 12 mm strook MDF er langs.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4733/39510628222_09679b9369_o.jpg

Even vol gedaan met at random dingetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Ik brak vorige week 2 PZ2 bitjes op 1 schroef (een Makita XT Gold bitje, en een noname) die ik met de slagschroevendraaier in een stuk vuren draaide. Misschien een koest?

In ieder geval, die PZ2 is mijn meest gebruikte bitje en daar had ik nu opeens niks meer van. Dus ik wilde er 2 of 3 losse (impact) van kopen. Kwam toen dit Wera-setje tegen:

Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/vangroningentools/image/cache/full/b58a46f874e65e23b5e41356cf47990a85a1c7b2.jpg

https://www.vangroningent...heck-torsion-05057118001/

Niet gek voor € 12,75 :)
Goedkoopste dat ik het elders kon vinden was rond de 4 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-05 08:55
Ahhhh, FWP dilemma:

Lekker de DHS680ZJ kopen als het geld het toelaat (wel bij aangesloten dealer idd), ben je de komende jaren blij :) Een extra accu kan je altijd nog kopen.

Wel even opletten! Gereedschapsverslaving is een serieus iets, voor je het weet heb je een berg accu's en een kast vol body's! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Uncle Mel schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:41:
[...]

Lekker de DHS680ZJ kopen als het geld het toelaat (wel bij aangesloten dealer idd), ben je de komende jaren blij :) Een extra accu kan je altijd nog kopen.

Wel even opletten! Gereedschapsverslaving is een serieus iets, voor je het weet heb je een berg accu's en een kast vol body's! ;)
Waarom raad je die aan en niet de DSS501ZJ? 136mm blad moet toch wel genoeg zijn voor max 22 mm platen?
Meer geld over voor andere dingen :)

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
RZor schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:47:
[...]

Waarom raad je die aan en niet de DSS501ZJ? 136mm blad moet toch wel genoeg zijn voor max 22 mm platen?
Daar heb je gelijk in maar ik heb liever het blad links als ik met mijn rechterhand zaag, daarbij is de zool van betere kwaliteit (en natuurlijk meer powah! 8) )

Wat is je wishlist naast een cirkelzaag? (ik dacht dat die 300 voor 1 tool was namelijk). Heb je al een bouwstofzuiger bijvoorbeeld? Dat doet het altijd goed bij vrouwlief zodat je niet Miele nr. 3 sloopt bij bouwgruis. * Uncle Mel heeft zijn les geleerd door de jaren heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.....

Met zoveel meters heg vooral gaan voor minstens een 2x18V serie (als het Makita wordt).
Heb hier zo'n kleine 1x18V buxus/mini-heggeschaar van Makita en dat werkt voor buxus op zich prima, maar voor dikkere takken schiet dit voltage af en toe toch tekort.
Ik snap dan ook niet zo goed dat deze tools ook met (nog) lagere voltages worden verkocht, dat werkt volgens mij bij gebrek aan power van geen kanten.

De heggen doe ik hier met een machine op 230V en die ramt overal dwars doorheen.
Ook door het immer bungelende snoer dat steeds korter wordt. :+
Die ga ik dus nog eens voor een vergelijkbare accu versie vervangen.

Heb voor de tuin/het bos een 2x18V kettingzaag en dito bladblazer van Makita en die doen hun ding prima.
De bladblazer is minstens even krachtig, zo niet krachtiger dan de 230V versie die hij verving.

Maar mbt Makita kettingzagen lees ik op Amazon het nodige commentaar op ergerlijk gammel uitgevoerde kettingspanners.
Dit kan van model tot model verschillen, maar ik zou vooral de reviews checken voor aankoop.

Stihl kan hier 'de veilige keuze' zijn, maar dan moet je wel weer in een nieuw en duur eco-systeem investeren en dat had ik er zelf niet voor over. ;)

Veel verdriet van de gemiste Makita accu actie op tuinmachines hoef je trouwens niet te hebben.
De magere 18V/3Ah accu uit de huidige "actie" schiet wat capaciteit betreft ernstig tekort bij zo'n grote tuin, zelfs met 5Ah accu's gaat het hier al hard. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Uncle Mel schreef op zondag 7 januari 2018 @ 00:04:
[...]

Daar heb je gelijk in maar ik heb liever het blad links als ik met mijn rechterhand zaag, daarbij is de zool van betere kwaliteit (en natuurlijk meer powah! 8) )

Wat is je wishlist naast een cirkelzaag? (ik dacht dat die 300 voor 1 tool was namelijk). Heb je al een bouwstofzuiger bijvoorbeeld? Dat doet het altijd goed bij vrouwlief zodat je niet Miele nr. 3 sloopt bij bouwgruis. * Uncle Mel heeft zijn les geleerd door de jaren heen...
Ja dat vind ik raar. Blad rechts bij rechtshandige zaag. Dat ze die andere als linkshandige bestempelen mis ik de logica voor.

Wat er over is mag ik houden. Heb al wat klein spul. Bouwstofzuiger niet maar die hoeft ook niet. Heb klusgarage waar ik kan doen wat ik wil.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik heb de DSS501, en hij bevalt echt prima. Ik vind de zaag duur op 1 accu 3.0 Ah lang genoeg. Met een middag afwisselend klussen heb ik aan 2 accus genoeg.

Ook heb ik de lichtste benzine kettingzaag van Makita/dolmar en dat is om hout klein te maken een prima ding. Ik heb hem in de Makita outlet gekocht, voor weinig.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

artificial_sun schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:08:
Ik heb de DSS501, en hij bevalt echt prima. Ik vind de zaag duur op 1 accu 3.0 Ah lang genoeg. Met een middag afwisselend klussen heb ik aan 2 accus genoeg.

Ook heb ik de lichtste benzine kettingzaag van Makita/dolmar en dat is om hout klein te maken een prima ding. Ik heb hem in de Makita outlet gekocht, voor weinig.
Is je blad rechts van je rechterhand niet raar/lastiger werken?

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Geen idee, ik heb nog nooit een andere gehad. Soms moet ik wel over de zaag heen kijken maar verder werkt het wel lekker.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Heeft iemand nog een goedkoop adres voor Milwaukee accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtPazuzu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 11:40
Pelle schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:18:
Ik brak vorige week 2 PZ2 bitjes op 1 schroef (een Makita XT Gold bitje, en een noname) die ik met de slagschroevendraaier in een stuk vuren draaide. Misschien een koest?

In ieder geval, die PZ2 is mijn meest gebruikte bitje en daar had ik nu opeens niks meer van. Dus ik wilde er 2 of 3 losse (impact) van kopen. Kwam toen dit Wera-setje tegen:

[afbeelding]

https://www.vangroningent...heck-torsion-05057118001/

Niet gek voor € 12,75 :)
Goedkoopste dat ik het elders kon vinden was rond de 4 tientjes.
Let wel op dat dat dus niet de impact bits zijn he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
RZor schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 10:40:
Soddy, even toevoegen:

Ik klus vooral alles in en om het huis, hebben een klus-gevoelig huis.
Net nieuw verlaagd plafond in de hal gemaakt, nu bezig met de bijkeuken.
Werk veel met hout/plaatmateriaal.
Hobby ben ik vooral de garage aan het doen, werkbank maken, gereedschapsrekken etc.

Nu vandaag bezig met hor voor badkamerraam.
Dat soort dingen.
Ik heb de Makita DHS680 en dat is echt een topding. Dikke aanrader. Waarschijnlijk de beste accu cirkelzaag die je op dit moment kan krijgen.
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 10:54:
[...]

Kies in het geval van een accucirkelzaag dan vooral voor de 18V versie en niet voor 14.4V en bestel bij een shop die is aangesloten bij de Makita actie, anders loop je de gratis accu mis. ;)

De accu die je vandaag krijgt is zo te lezen slechts een 3Ah dat houdt dus niet echt over, een paar jaar geleden kreeg je al een 4Ah.
Makita is zuinigjes aan het doen. :+

Een extra accu kan geen kwaad als je veel te zagen hebt.
Cirkelzagen vragen best wat energie, net als m'n 2x18V bladblazer van Makita waarvoor ik bij de laatste klus maar liefst zes accu's van 5Ah nodig had. :P
Dan schiet het niet op als je voor iedere accuwissel een klein uur moet wachten tot zij weer zijn opgeladen.
Bladblazers vreten ook gigantisch veel stroom. Er zijn weinig apparaten die zo efficiënt je accu's leegtrekken.
RZor schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:47:
[...]

De DHS680 is naast een grotere zaagdiepte gewoon een veel betere zaag. Die paar tientjes extra zijn het echt dubbel en dwars waard.

Qua kracht doet hij niet onder voor m'n invalzaag met snoer. Zaag er ook regelmatig balken mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:07
Vraag voor Makita kenners over de DTD153 slagschroefmachine tegenover de DTD155:
Los van het vermogen kent de 155 wat instellingen voor verschillend schroefwerk. De 153 heeft dat niet.
Is dat een hele nuttige functie, of lukt je dat zelf ook met wat gevoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Rob Z schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:58:
Vraag voor Makita kenners over de DTD153 slagschroefmachine tegenover de DTD155:
Los van het vermogen kent de 155 wat instellingen voor verschillend schroefwerk. De 153 heeft dat niet.
Als je gewoon vooral in hout schroeft zal het weinig uitmaken. Die standen zijn naar mijn idee vooral voor specifieke/specialistische werkzaamheden.

Maar misschien heeft iemand anders hier hele andere ideeën over.

[ Voor 6% gewijzigd door Framoes op 07-01-2018 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Framoes schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:43:
[...]
De DHS680 is naast een grotere zaagdiepte gewoon een veel betere zaag. Die paar tientjes extra zijn het echt dubbel en dwars waard.

Qua kracht doet hij niet onder voor m'n invalzaag met snoer. Zaag er ook regelmatig balken mee.
Ik vind 100 euro nog best een verschil hoor. Maar t maakt t niet makkelijker.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Framoes schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:43:
[...]
Ik heb de Makita DHS680 en dat is echt een topding. Dikke aanrader. Waarschijnlijk de beste accu cirkelzaag die je op dit moment kan krijgen.
Deze nieuwe 2x18V DSP600ZJ lijkt mij als make-over van de bekende bedrade versie de wannahave van dit moment. ;)
Met ±€300 op Amazon wel een ander prijskaartje, dat wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 07-01-2018 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
RZor schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:35:
[...]

Ik vind 100 euro nog best een verschil hoor. Maar t maakt t niet makkelijker.
Ik dacht dat het €40 scheelde, vandaar. Maar de DHS680 is wel echt goed.

Zie hem voor €70 verschil, maar moet met wat zoeken voor minder kunnen.
Anoniem: 639074 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:43:
[...]

Deze nieuwe 2x18V DSP600ZJ lijkt mij als make-over van de bekende bedrade versie de wannahave van dit moment. ;)
€300 op Amazon?! Dat is verdomd goedkoop.

Edit: zie dat de DSP600 zonder BT is voor €359. Dan kan je er geen draadloze stofzuiger mee autostarten. Niet dat dat nou de meest onmisbare functie is, maar verklaart de lage prijs. In NL heb je hem voor twee tientjes meer.

[ Voor 12% gewijzigd door Framoes op 07-01-2018 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Laatst online: 10:39

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Ik hoop niet dat jij ook zoals vele hier een meekverslaving hebt waar je niet van af wilt wijken?
Kijk anders naar Stihl, voor accu tuingereedschap zit je daar echt goed.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Anoniem: 639074 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:43:
[...]

Zeker een mooi ding, en voor plaatmateriaal misschien wel beter dan welke cirkelzaag dan ook (zelfs de DHS680 ;) ). Maar als je zoals @Framoes ook al zegt balken en echt dik spul wilt doen misschien minder flexibel inzetbaar.

Om lange rechte lijnen te maken natuurlijk een echte topper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Vraagje en op zoek naar jullie tips/ideeën voor het volgende:

Ik heb nog wel eens dat ik iets wil maken en hiervoor 9 van de 10 keer MDF platen voor gebruik. Dit kan zijn tot een aquarium meubel, tv meubel etc etc. Gewoon heel basic/simpel van opzet.

Maar bij de 1e projecten heb ik alles in de bouwmarkt altijd op maat laten zagen. Maar heb nu op zolder een x aantal stukken MDF staan die ik random nog wel eens gebruik voor kleine klusjes. Laatst trapleuning dicht gemaakt.

Maar heb ook soms kleine plankjes MDF nodig voor de modelbouw ondergrond/basis etc. Maar dat moeten dan plankjes van 15x30cm worden ofzo.
Een decopeerzaag vind ik nooit zo fijn voor die lange zaagsnedes. Zijn die zaagjes toch te flexibel voor, Dus ben aan het kijken voor een eventuele cirkelzaag.

Ik kom dan 2 versies tegen. Prijzen liggen dicht bij elkaar dus daar hoef ik niet naar te kijken.
Welke is raadzaam om te kopen? en wat is jullie advies ervaring etc? :)

Optie 1:

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/855bdb6372b4e7e0f7ae8b1d371613de.jpeg

Optie 2:

Afbeeldingslocatie: https://www.action.com/globalassets/cmsarticleimages/41/39/2560635_5400338074462-110.png?w=320

in ieder geval beide met netsnoer. Die accu's zijn altijd leeg als je ze nodig hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
frankwopereis schreef op zondag 7 januari 2018 @ 18:46:
[...]

Ik hoop niet dat jij ook zoals vele hier een meekverslaving hebt waar je niet van af wilt wijken?
Merkvast is men hier vooral door de accu's. Tenminste, dat denk ik. Ik heb ook veel Makita accumachines, maar met snoer ook andere merken.

@decipherer: Makita 14.4V lijkt me niet voldoende om zulke stukken heg en gras aan te pakken. Je kan evt kijken naar Makita 2x18V, maar dan moet je wel weer 18V accu's aanschaffen. Dan kan je ook naar Stihl of Ego kijken. Het enige nadeel is dat je dan een nieuwe lader moet aanschaffen naast de accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

PtPazuzu schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:18:
[...]
Let wel op dat dat dus niet de impact bits zijn he?
Ja dat besefte ik me later ook; het is niet de Impaktor serie. Werd op het verkeerde been gezet door de Torsion-aanduiding.
Heb gelukkig ook nog 2 Wiha Maxxtor PZ2-bits meebesteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Paulus07 de bovenste lijkt me een betere keuze. Ik zie dat'ie van de lidl is. Die verkopen ook een zaaglineaal, altijd handig.

Zoek er ook een goed blad bij, dat geschikt is om mdf goed te zagen. (Die hebben ze bij de lidl niet)

Ga je op zolder zagen? Zorg dan dat je een stofzuiger aansluit. MDF stuift als de ziekte! En met een cirkelzaag nog weer 100x erger dan een decoupeerzaag.

[ Voor 17% gewijzigd door Raymond op 07-01-2018 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 23:48

Det

Rob Z schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:58:
Ben niet echt een kenner maar ik heb de DTD152 en die vind ik echt prima. Schakelaar geeft voldoende gevoel om netjes te doseren, je kunt bij schroeven in hout heel voorzichtig beginnen en naarmate je dieper gaat steeds verder op het gas. Of niet, als je niet te diep door wilt schroeven.

De extra instellingen zijn zo te zien vooral bedoeld om te voorkomen dat je bouten/schroeven die van schoefdraad voorzien zijn kapot draait door scheef te starten. Persoonlijk doe ik dit nooit zo, ik start de bout/schroef met de hand, en maak het dan af met een ratel of schroevendraaier. Ik gebruik de DTD152 wel om bouten/schroeven los te draaien en dat gaat echt prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Framoes schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:12:
[...]

Als je gewoon vooral in hout schroeft zal het weinig uitmaken. Die standen zijn naar mijn idee vooral voor specifieke/specialistische werkzaamheden.

Maar misschien heeft iemand anders hier hele andere ideeën over.
Ik stond voor hetzelfde dilemma, maar ik ben blij dat ik de uitgebreidere variant heb gekozen.
De 3 snelheidsstanden maken doseren nog makkelijker, en de zelftap-stand heb ik ook al een aantal keer gebruikt (ook voor bijv. boren of verzinken erg handig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Zijn er hier hogedrukreiniger experts? Is Kärcher daar goed in of ga ik beter voor iets anders? Ik heb bij Bauhaus over de grens ook Nilfisk zien staan, maar ik dacht dat die meer van het zuigen waren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

frankwopereis schreef op zondag 7 januari 2018 @ 18:46:
[...]
Als ik zo lees valt het hier met de blonde merkverslaving wel mee. ;)

Met een emmertje aan accu's zul je eerder trouw zijn aan het voorhanden eco-systeem dan aan "het merk", het is helaas wel zo dat beide hand in hand gaan.
Het zou pas leuk worden als je alle machines en accu's onderling kon wisselen. :+

Zo zit ik min of meer aan Makita vast vanwege de berg accu's die ik heb en zou ik het best aardig vinden die zonder gemekker op een Stihl, Bosch, Metabo, Hitachi, Festool of Milwaukee aan te kunnen sluiten.
Helaas. :N

Maar laten wij Stihl nu niet direct de hoogste hemel in prijzen, als ik de reviews op Amazon lees dan worden er ook bij dit merk de nodige 1 sterren reviews uitgedeeld.
Zo is er bij ieder merk wel wat. :P
Verstekbakker schreef op maandag 8 januari 2018 @ 02:15:
Zijn er hier hogedrukreiniger experts? Is Kärcher daar goed in of ga ik beter voor iets anders? Ik heb bij Bauhaus over de grens ook Nilfisk zien staan, maar ik dacht dat die meer van het zuigen waren...
Bij beide merken vind je uitstekende machines. _/-\o_

Kárcher gebruikt (volgens mij!!) in de budget lijnen pomphuizen van kunststof die niet altijd even betrouwbaar zijn gebleken.
Mijn huidige Kärcher is solide en die gaat alweer een jaar of 17 mee en wordt veel gebruikt.
Prima ding en nooit gezeur.
Lichtmetalen pomphuizen vind je volgens mij wel in hun hogere/duurdere lijnen terug, check dit vooral even.

Van Nilfisk verwacht ik trouwens niet minder. ;)

Check voor aankoop ook de beschikbare accessoires van de merken eens, zo had ik "ineens" een telescopische lans nodig die gelukkig wel in het Kärcher assorti zat en dus ook te koop was.
Je bedenkt zoiets niet van tevoren, tenminste ik niet. :P

Hetzelfde geldt voor hogedruk verlengslangen, spuitpistolen, nozzles waarmee je om hoekjes kunt spuiten, verlengbuis, vuilfrezen, etc., etc.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 08-01-2018 04:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
In dit topic was er ook iemand die karcher/nilfisk voor consumenten vondt en zelf een profimerk heeft gekocht. Ik kan alleen niet terugvinden welk merk of wie dat was.
Misschien dat iemand anders dat nog weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raymond schreef op maandag 8 januari 2018 @ 07:32:
In dit topic was er ook iemand die karcher/nilfisk voor consumenten vondt vond en zelf een profimerk heeft gekocht. Ik kan alleen niet terugvinden welk merk of wie dat was.
Misschien dat iemand anders dat nog weet?
En dat profimerk was zeker "Bosch Blauw"?? :P

Mmm, wie zou dát toch zijn?? _O-
Pagina: 1 ... 25 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.