[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 103 Laatste
Acties:
  • 920.298 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
miekol schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 08:55:
[...]
Metabo fanboy...guilty as charged :+

Nee ik heb de mijne eigenlijk nog nooit gebruikt voor klusjes op de grens van zijn kunnen. Pluggen boren ook nooit groter als 10mm dus dat zou kunnen. Ik zou hem eens met Framoes zijn Makita beest kunnen vergelijken met een grote diameter gatenboor oid.

Maar die vriend van jou had hij wel een van de laatste modellen? Niet deze zeg maar:

[afbeelding]

Die waren inderdaad volgens mij niet zo heel dendered/bijzonder wat ik daar zo over lees op internet.

Vanaf de SB/BS (BS = Bohrschrauber en SB = Slagborhschrauber) 18 LTX Quick is het model waar de laatste 3 generaties op gebaseerd zijn. Van de SB/BS 18 LTX Quick waren twee modellen. De SB/BS 18 LTX Quick mét koolborstels en 120 Nm met 1800 Rpm (uit mijn hoofd) en de SB/BS 18 LTX Quick BL zónder koolborstel met 90 Nm en 2100 rpm.
Daarna kwam de SB/BS 18 Q BL I. Q als afkorting voor Quick en de I als model I (opvolger dan de hierboven LTX Quick). Deze is er volgens mij alleen zónder koolborstels en heeft 120 Nm en 2100 rpm als maximale snelheid.
Nu is er nog één nieuwer model namelijk de SB/BS 18 LTX-3 Q I. Deze heeft ook 120 Nm, maar een 3 versnellingsbak met 3800 rpm als snelste versnelling.

Ook in de vergelijkende tests die ik op YouTube heb gezien kwam de Metabo qua pure kracht volgens mij altijd wel goed mee. Maar misschien zijn grote diameter gatenzagen wel de achilleshiel van de machine.

[...]

Bij alle nieuwere koolborstel modellen is deze knop naar de slipkoppeling draaiwieltje op de voet van de machine verplaatst. Dat probleem zou je dan niet meer moeten hebben. De een na laatste generatie had nog een knop bovenop om te schakelen tussen max vermogen en de ingestelde slipkoppeling stand. Maar die zit ook niet meer op de nieuwste modellen, die kon je ook nog weleens per ongeluk indrukken tijdens het boren.
Ik heb het even gecontroleerd, en het betrof zoals ik me inderdaad meende te herinneren een BS 18 LTX BL I; Brushless en op papier 120Nm. Deze.
Het probleem met een 40mm slangenboor is dat het geen "soepele" last is zoals staal, maar dat je echt door de houtvezels heen aan het ploegen bent. Op diezelfde last komen wel vaker opmerkelijke problemen aan het licht; wat het misschien ook zou kunnen zijn is dat de overload-bescherming van de Metabo niet zo prettig samengaat met de inherent continu wisselende last van een grote slangenboor, waar hij in een stuk staal wellicht mijn DCD791 ver achterlaat op rauw vermogen omdat dat een veel minder variabele last is. Ik weet het niet, dat heb ik niet kunnen proberen.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-10 08:13

miekol

erm

McGryphon schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:09:
[...]

Ik heb het even gecontroleerd, en het betrof zoals ik me inderdaad meende te herinneren een BS 18 LTX BL I; Brushless en op papier 120Nm. Deze.
Het probleem met een 40mm slangenboor is dat het geen "soepele" last is zoals staal, maar dat je echt door de houtvezels heen aan het ploegen bent. Op diezelfde last komen wel vaker opmerkelijke problemen aan het licht; wat het misschien ook zou kunnen zijn is dat de overload-bescherming van de Metabo niet zo prettig samengaat met de inherent continu wisselende last van een grote slangenboor, waar hij in een stuk staal wellicht mijn DCD791 ver achterlaat op rauw vermogen omdat dat een veel minder variabele last is. Ik weet het niet, dat heb ik niet kunnen proberen.
Ah top, nee dat is idd dezelfde machine als ik heb, alleen heb ik de SB variant. Denk inderdaad dat je weleens gelijk kunt hebben mbt overload bescherming en elektronische kick-back bescherming. Conclusie is dan denk ik inderdaad dat de Metabo hier minder geschikt voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:02
Ik denk dat de conclusie is dat het meten van kracht nog niet zo eenvoudig is. En dat zonder het exact weten van de meetmethodes het vergelijken ook niet zo eenvoudig is. Waarbij ik ook denk dat de gehele toprange van alle merken redelijk vergelijkbaar is.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
simon schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:59:
Ik denk dat de conclusie is dat het meten van kracht nog niet zo eenvoudig is. En dat zonder het exact weten van de meetmethodes het vergelijken ook niet zo eenvoudig is.
Ik denk vooral ook dat laboratoriumomstandigheden die repeatable moeten zijn per definitie geen goede indruk geven van hoe een machine met sterk variabele niet-ideale lasten af kan.
Waarbij ik ook denk dat de gehele toprange van alle merken redelijk vergelijkbaar is.
Er zitten wel echt verschillen tussen de machines, zowel qua mechanische capaciteiten als qua features als qua ergonomie. De verschillende merken leggen niet bij dezelfde eisen dezelfde weging.
miekol schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:40:
[...]
Ah top, nee dat is idd dezelfde machine als ik heb, alleen heb ik de SB variant. Denk inderdaad dat je weleens gelijk kunt hebben mbt overload bescherming en elektronische kick-back bescherming. Conclusie is dan denk ik inderdaad dat de Metabo hier minder geschikt voor is?
Voor de specifieke usecase van die vriend van me wel inderdaad :p
Soms is simpeler ook beter; anti-kickback is erg fijn voor de gebruiker, maar als het daardoor in een relatief veerkrachtig materiaal als hout te vroeg ingrijpt kan het tegenwerken. Dit is verder speculatie mijnerzijds overigens; ik weet niet zeker of daar de wat "underwhelming" praktijkprestaties uit voorkomen, maar het lijkt me niet onaannemelijk.

Daarnaast moet die vent eigenlijk gewoon een Hole Hawg of iets dergelijks hebben, maar dat wil ie niet.

[ Voor 3% gewijzigd door McGryphon op 29-12-2017 14:11 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:05
Framoes schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:23:
[...]

Dat is natuurlijk ook een idioot hoge prijs voor zoiets simpels. Die van Metabo kostte me €27,- Nu zelfs voor iets minder te krijgen. Kwalitatief gewoon wat je van Metabo verwacht. Gebruik hem zelf regelmatig voor de vervelende hoekjes.

Festool is mooi spul hoor, maar de prijzen zijn soms zo belachelijk. Helemaal omdat ze tegenwoordig lang niet meer zo dominant zijn als voorheen.
Klopt hoor, maar toch zou ik voor het goud meer naar een ander merk willen :)
Ik heb nu 1,5 jaar een Festool DRC 18/4 boormachine, ik had alleen de fout gemaakt destijds deze niet in een pakket te kopen, dan is dat hoekstuk namelijk 'maar' 50 euro

Festool is inderdaad duur, maar mensen vergeten wel voor het gemak dat het meteen voor 3 jaar verzekerd is (in mijn geval wel handig)
En het spul gaat echt wel lang mee gelukkig, plus met hoge restwaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 16:25
FabianGTI schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 17:51:
[...]
En het spul gaat echt wel lang mee gelukkig, plus met hoge restwaarde
Alsof het een auto is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:25
Om mijn zoektocht voor een boorhamer te beslechten heb ik zojuist een Bosch PBH 2100 RE besteld inclusief mooie koffer en setje SDS boortjes, actie van Coolblue. Met name door de compleetheid gekozen, kan er gelijk mee aan de slag.

Uiteraard niet het allerbeste wat je kunt krijgen maar voor hooguit 10 stressloze gaatjes per jaar een welkome aanvulling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prima apparaten vind ik persoonlijk. Ik heb een soortgelijk ouder model al een jaar of 10 in huis en gebruik hem net zo vaak als dat jij van plan bent. Heeft mij nooit in de steek gelaten. Nog steeds in prima staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die heb ik ook en al flink mishandeld, muren slopen, tegels afbikken en recentelijk nog 50 gaten voor electra inbouwdozen geboord en incl leidingen uitgehakt. Niet de krachtigste machine, wel lekker licht en handzaam. Prima keuze dus!

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 30-12-2017 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:05
Die mis ik even geloof ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10 19:20
Sethro schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:25:
Die heb ik ook en al flink mishandeld, muren slopen, tegels afbikken en recentelijk nog 50 gaten voor electra inbouwdozen geboord en incl leidingen uitgehakt.
Is het met zulke aantallen niet interessant om een dozenboormachine te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
zzattack schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:53:
[...]

Is het met zulke aantallen niet interessant om een dozenboormachine te regelen?
Daar heb ik nog nooit van gehoord, heb je een link?

Ik heb nu een 80mm diamant dozenboor die ik op deze machine zet en dan kost dat misschien een minuut per gat. Best goed te doen, en ik doe het kamer voor kamer dus max 10 per keer.

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 30-12-2017 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Van carat o.i.d. met M16 aansluiting, bijv. de 1411. Daarmee zit je binnen een halve minuut 5cm diep in gewapend beton. Maar als je nu ook in 1 minuut je gaten kunt zetten dan heeft t inderdaad weinig meerwaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
zzattack schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:11:
Van carat o.i.d. met M16 aansluiting, bijv. de 1411. Daarmee zit je binnen een halve minuut 5cm diep in gewapend beton. Maar als je nu ook in 1 minuut je gaten kunt zetten dan heeft t inderdaad weinig meerwaarde
Aha weer wat geleerd, eigenlijk een soortgelijke oplossing als een boormachine met dozenboor alleen dan voor deze klus geoptimaliseerd - krachtiger, lagere toeren en met stofafzuiging.

Gewapend beton kom ik overigens niet tegen in mijn huis uit de jaren 20. Wel van die extra hard gebakken funderingsstenen (trasraam).

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 30-12-2017 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-10 21:16
Is dat niet zo'n apparaat waar je ook gaten mee door een betonvloer of muur kan boren? De wat grotere dozenboren zeg maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik ben inmiddels al een een tijdje aan het twijfelen tussen de 18v serie van makita en 18v serie van Bosch (blauw).

Qua kwaliteit etc zit het volgens mij op hetzelfde niveau. Makita heeft in januari de actie met de gratis accu wat erg gunstig is. Bosch heeft op dit moment een gratis gedore handgereedschap koffer, opzich handig maar het handgereedschap heb ik al. Weet iemand wellicht wat voor actie Bosch heeft vanaf januari aangezien de huidige actie loopt tot 31 december?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:10
Niet je keuze af laten hangen van spiegeltjes en kraaltjes.

Gewoon het ecosysteem kiezen wat bij je past en een goede aanbieding scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Voor mij is de keuze eigenlijk gelijk met het volgende wensen lijstje:

Bosch gop 18v-28 Multitool
GDS 18 V-EC 250 Slagmoersleutel
Bosch GWS 18-125 haakse slijper

VS

Makita DTM51 Multitool
Makita DTW285 slagmoersleutel
Makita DGA506RTJ haakse slijper

Volgens mij is de keuze hier om het even, vandaar dat ik naar de "secundaire" voorwaarden ga kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Als die spullen voor jou gelijkwaardig zijn, gewoon voor de goedkoopste gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Raymond schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:23:
Niet je keuze af laten hangen van spiegeltjes en kraaltjes.

Gewoon het ecosysteem kiezen wat bij je past en een goede aanbieding scoren.
Inderdaad. De ene keer heeft merk X iets beters, de andere keer merk Y. Ik kies voor Bosch Blauw, maar dat wil niet zeggen dat ik Makita minder vind. Die hebben ook best leuk spul. Zeker met draadloos beperk je jezelf een beetje. Maar ach, als het werk maar gedaan wordt .. zeker bij incidentele klussen. Of je nou 10 seconden of 15 seconden ergens over boort. Voor een prof/dagelijks gebruik vind ik dat een verschil uitmaken, maar voor af en toe gebruik?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
jip_86 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:51:
Is dat niet zo'n apparaat waar je ook gaten mee door een betonvloer of muur kan boren? De wat grotere dozenboren zeg maar :+
Lijken er veel op, maar die zijn vaak wel watergekoeld en hebben volgens mij doorgaans zelfs een M30 aansluiting. En de boor zelf is natuurlijk veel langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-10 21:30
@McGryphon @Bhagavad @bonzz.netninja @The Eagle @Framoes @miekol allereerst dank voor al jullie reacties!

De reden om een accu schroefboormachine te hebben is voornamelijk het gemak. De boorkop van de 780-2 demonteren is ook een optie, alleen als je iets voor het schroeven voor wilt boren, is dit helaas niet echt een optie en de hele tijd wisselen van boor naar bitje en andersom schiet ook niet op. Dan is het handig als je met de ene kan boren en met de andere machine gelijk vast kunt zetten, een beetje gemak dient de mens zeg maar. :+

We hebben er nog eens goed naar gekeken, ook in combinatie met de aangedragen voor en tegens van dit model en zijn hierbij uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat voor alleen wat schroefwerk deze accu machine gewoon te zwaar is. Qua gewicht, maar ook qua Nm's die hij produceert.

Het is uiteindelijk de SB 18 geworden, met 48 Nm en 2x een 2 Ah accu. Als het goed is genoeg om wat schroeven vast te zetten. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blueone schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:32:
......
Volgens mij is de keuze hier om het even, vandaar dat ik naar de "secundaire" voorwaarden ga kijken :)
Ben het helemaal met Raymond eens wat de "primaire" voorwaarden betreft.
Het setje boortjes dat je nu "gratis" krijgt ben je over 20 jaar allang vergeten, maar dan zit je nog steeds aan dat ene merk vast.

Heb even geen zin alle tools op te zoeken, handig als je er meteen een linkje bij knutselt. :)
Maar goed, je hebt nu nog "slechts" drie machines op je shortlist staan, probeer je eens voor te stellen wat je er in de toekomst nog bij zou willen kopen en bedenk dan bij wie je beter uit bent.
Want voor die paar lullige kraaltjes & spiegeltjes weten zij je namelijk wel vele jaren te binden. :+

Voor mij is het 2x18V accusysteem van Makita bijv. een grote pré.
Je krijgt zo tegen relatief geringe kosten toch bovenmodaal krachtige machines binnen bereik, terwijl je gewoon gebruik blijft maken van de 18V accu's die je al hebt.
Zo blijkt het hier tenminste te werken.

Je verzamelt een 2x18V accusysteem nu eenmaal rationeler bij elkaar dan weer een heel nieuw 1x36V platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-10 21:27

VS

Makita DTM51 Multitool

Kijkend naar alleen deze drie machines zou ik de multitool van Bosch en de moeraanzetter en slijptol van Makita aanraden. Maarja, dan moet je instappen in beide merken en dat is weer geen aanrader.

Als je verder kijkt naar de rest van de 18V machines die beide fabrikanten maken, zou ik persoonlijk voor Makita kiezen. Ze hebben een breed assortiment met een paar unieke machines en het is een relatief betaalbaar merk.

Bijsluiter: ik heb zelf veel Makita staan, dus ik heb de meeste ervaring met hun gereedschap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-09 23:02

meddle

:o

sven5010 schreef op zondag 31 december 2017 @ 01:37:
@McGryphon @Bhagavad @bonzz.netninja @The Eagle @Framoes @miekol allereerst dank voor al jullie reacties!

De reden om een accu schroefboormachine te hebben is voornamelijk het gemak. De boorkop van de 780-2 demonteren is ook een optie, alleen als je iets voor het schroeven voor wilt boren, is dit helaas niet echt een optie en de hele tijd wisselen van boor naar bitje en andersom schiet ook niet op. Dan is het handig als je met de ene kan boren en met de andere machine gelijk vast kunt zetten, een beetje gemak dient de mens zeg maar. :+

We hebben er nog eens goed naar gekeken, ook in combinatie met de aangedragen voor en tegens van dit model en zijn hierbij uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat voor alleen wat schroefwerk deze accu machine gewoon te zwaar is. Qua gewicht, maar ook qua Nm's die hij produceert.

Het is uiteindelijk de SB 18 geworden, met 48 Nm en 2x een 2 Ah accu. Als het goed is genoeg om wat schroeven vast te zetten. 8)
Dat is ook gewoon een goede machine. Mijn vader heeft al een paar jaar een BS18 en dat is eigenlijk een hele fijne machine om mee te werken. Als je maar een accuboor aanschaft zou ik sowieso niet direct een zwaar model nemen, tenzij je die specifiek nodig hebt voor iets, want voor algemeen gebruik zit het je dan vooral in de weg.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Framoes schreef op zondag 31 december 2017 @ 08:40:
[...]

Kijkend naar alleen deze drie machines zou ik de multitool van Bosch en de moeraanzetter en slijptol van Makita aanraden. Maarja, dan moet je instappen in beide merken en dat is weer geen aanrader.

Als je verder kijkt naar de rest van de 18V machines die beide fabrikanten maken, zou ik persoonlijk voor Makita kiezen. Ze hebben een breed assortiment met een paar unieke machines en het is een relatief betaalbaar merk.

Bijsluiter: ik heb zelf veel Makita staan, dus ik heb de meeste ervaring met hun gereedschap.
Ik moet eerlijk zeggen dat de multitool het voornaamste twijfelpunt is, de makita ligt daar toch wel een stuk achter ten opzicht van bosch. En om nu twee accu platforms te kiezen is nu weer iets te veel van het goede :).

Eventuele toekomstige uitbreiding zullen wellicht de volgende nog zijn
combihamer, hier is bosch of makita voor mij om het even
heggenschaar, hier is makita een beter optie i.v.m.het 18 volt systeem.

Wellicht is het in mijn geval verstandiger om de multitool in een 230v variant aan te schaffen :). In ieder geval bedankt voor de reacties, het helpt zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

VS

Makita DTM51 Multitool

Ik heb zelf de Makita Multitool, en deze valt zeker niet tegen. Ook uit verschillende reviews komt de Makita zelfs als overall winner uit de bus.

Vind dat hij niet zo trilt erg fijn als je een dagje bezig bent.

Kijk jij niet vooral naar het wisselsysteem?

Hiernaast heb ik inderdaad ook een 18v heggenschaar wat erg handig is.

[ Voor 8% gewijzigd door Maeslant op 31-12-2017 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andere merken een optie? Milwaukee heeft ook een mooi setje uitwisselbare tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Blueone schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:03:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat de multitool het voornaamste twijfelpunt is, de makita ligt daar toch wel een stuk achter ten opzicht van bosch. En om nu twee accu platforms te kiezen is nu weer iets te veel van het goede :).

Eventuele toekomstige uitbreiding zullen wellicht de volgende nog zijn
combihamer, hier is bosch of makita voor mij om het even
heggenschaar, hier is makita een beter optie i.v.m.het 18 volt systeem.

Wellicht is het in mijn geval verstandiger om de multitool in een 230v variant aan te schaffen :). In ieder geval bedankt voor de reacties, het helpt zeker :)
Bosch heeft wel een nieuwere motor en ik dacht ook starlock als systeem voor de zaagjes. De Makita is natuurlijk ook gewoon een prima machine. De A-merken ontlopen elkaar weinig. Bij een multitool zul je kleine verschillen ook amper merken. Het is niet alsof je strekkende meters zaagt.

Als je een combihamer op accu zoekt, zou ik eerder bij Makita kijken. Ze hebben een paar goeie op 18V en ook twee modellen op 2*18V. Met snoer zijn Bosch en Metabo volgens mij de beste merken.

Als je een 230V multitool zoekt, kan ik de Fein aanraden. Heb zelf een Multimaster en dat is wel een van de beste. Ondanks toenemende concurrentie blijven ze wel voorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Net een wandplank opgehangen met mijn nieuwe Bosch PBH 2100 :)

Woon ik dus al ruim een jaar in mijn nieuwbouwwoning, vele gaten met pijn en moeite geboord en dan kom je er nu pas achter dat ik dit apparaat een jaar eerder had moeten kopen. Je voelt je meteen een vent door met groot en speels gemak op de gewenste plaats een gat te boren wat exact op maat is voor je plug.

Het enige nadeel aan deze machine is dat de diepte stop van plastic is. Zodra je de muur nadert begint deze wat hinderlijk te wiepen wat vroeg of laat een keer mis gaat, krom of kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Miki schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:06:
Het enige nadeel aan deze machine is dat de diepte stop van plastic is. Zodra je de muur nadert begint deze wat hinderlijk te wiepen wat vroeg of laat een keer mis gaat, krom of kapot.
Ik zet meestal met een markeerstift een streepje op de boor zelf. Wat trouwens een net zo belangrijke uitgave is: welke boor gebruik je? Een beetje investeren in een paar boren is nooit weg.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Eusebius schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:24:
[...]

Ik zet meestal met een markeerstift een streepje op de boor zelf. Wat trouwens een net zo belangrijke uitgave is: welke boor gebruik je? Een beetje investeren in een paar boren is nooit weg.
Boortjes zijn van Bosch en zaten erbij inbegrepen, SDS S2.

Deze: https://www.bosch-do-it.d...ds-plus-201583-935839.jsp

[ Voor 14% gewijzigd door Miki op 31-12-2017 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:16
Eusebius schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:24:
[...]

Ik zet meestal met een markeerstift een streepje op de boor zelf.
Stukje (schilders)tape hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-10 16:58
TravockMD schreef op zondag 31 december 2017 @ 20:13:
[...]

Stukje (schilders)tape hier ;)
Dat doe ik ook. Dat is ietjes minder permanent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Miki schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:06:
Net een wandplank opgehangen met mijn nieuwe Bosch PBH 2100 :)
Is die ook geschikt om een gaatje in baksteen te boren of breek ik dan gelijk de hele steen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Wolly schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:42:
[...]

Is die ook geschikt om een gaatje in baksteen te boren of breek ik dan gelijk de hele steen?
Ja volgens de beschrijving kan dat prima en mocht je het idee krijgen dat je steen te zacht is dan kun je ook de hamerfunctie uitzetten en eventueel minder hard inknijpen zodat het toerental laag blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
[...]

Hamerstand uitzetten en dan gaat dit voortreffelijk. Zelf zou ik alleen eerder een accu machine erbij pakken want die voldoen ook voor dit soort werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:30

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

VS

Makita DTM51 Multitool

Allemaal prima spul, ik kocht gewoon de goedkoopste combinatie. Zo'n ecosysteem zou voor mij niet echt de doorslag geven. Prijs en kwaliteit des te meer.

Voor wat betreft de slijper: als dit je enige slijper wordt dan zou ik groter gaan dan 125mm.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-10 21:28
Ik zweer eigenlijk altijd bij Hilti .
Ik ben zzp’er en vind service erg belangrijk.
Tuurlijk is het wat duurder ,maar ze komen op de bouw als je gereedschap kapot is en je krijg dan vervangend toestel mee.
Als die klaar is komen ze hem thuis of op de bouw netjes omruilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:56
Ik sta voor een moeilijke beslissing. Althans, vind ik, maar op de schaal van wereldproblemen staat deze helemaal onderaan :/

Al 2 jaar of zo wil ik een Beta Gereedschapswagen voor mijn kleiner gereedschap. Maar de prijs houd mij tegen. Het gaat om een Beta C24S in grijs:

Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschapskist.nl/media/catalog/product/cache/2/image/1152x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/0/2/024002072.jpg

Met een bijbehorende prijs van €500!

Nu heb ik 2 jaar lang gekeken naar alternatieven die aan mijn eisen voldoen en die zijn er genoeg. Zelfs nog beter passen bij mijn eisen dan de Beta. Maar toch blijft de Beta knagen en heb ik het gevoeld dat de andere het net niet zijn.

Nu is mij vraag: wie heeft er ervaring met Beta Gereedschapswagen en kan er wat over vertellen? Ik weet dat er een topic is over autogereedschap, maar daar staat geen post over Beta gereedschapswagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Niet met Beta, ik heb een Kraftwerk. Volgens mij weleens pics van geplaatst hier. Van mn vader overgenomen, die een wat goedkopere simpelere heeft gekocht (geen idee waarom, maar ik klaag niet).
Linkje opgezocht:

Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2"

Superding is het. Ladekasten als dit zijn sowieso heerlijk voor handgereedschap en accessoires voor electrisch gereedschap ( ik heb een lade ingericht voor boren/bits/tappen).
Echt supermakkelijk.

Enige nadeel is dat ik natuurlijk een eigen gereedschapcollectie heb en dan zijn er geen inlays. Dus ik heb wat bakjes bij de ikea gescoord en daar wat losse spullen (beitels/boren/messen/meetgereedschap) ingelegd. De rest ligt op antislipmatjes, werkt ook prima.

Algemeen advies: vooraf nadenken en meteen inrichten zoals het wilt hebben. Want als je het er eenmaal in hebt liggen, ga je dat niet meer aanpassen :P

Over zo'n kar kan ik verder kort zijn: niet twijfelen, maar doen! Is echt zo'n fijne manier om spullen een vaste plek te geven! Koop hem liefst wat te groot, want je legt er ook makkelijk ander spul bij in (ik heb dus een lade met boortjes enzo, maar je kan er bijvoorbeeld ook freesjes en weet ik wat in kwijt)

Edit: die jij laat zien lijkt veel op die van mn vader. Die is niet fijn (qua openen/sluiten en algemene degelijkheid). Bovendien vind ik daar de indeling niet fijn van. Handgereedschap past prima in lage lades, dus zo'n kar met 11 lades waarvan de onderste iets hoger vind ik het prettigst. Die karren zoals jij laat zien vind ik meer passen voor als je bijvoorbeeld onderin machines wilt stoppen en dan in de bovenste lades de bijbehorende accessoires.
Maar voor handgereedschap vind ik die indeling erg inefficiënt.

[ Voor 21% gewijzigd door Raymond op 01-01-2018 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:25
L.N. schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:54:
Ik sta voor een moeilijke beslissing. Althans, vind ik, maar op de schaal van wereldproblemen staat deze helemaal onderaan :/

Al 2 jaar of zo wil ik een Beta Gereedschapswagen voor mijn kleiner gereedschap. Maar de prijs houd mij tegen. Het gaat om een Beta C24S in grijs:

[afbeelding]

Nu heb ik 2 jaar lang gekeken naar alternatieven die aan mijn eisen voldoen en die zijn er genoeg. Zelfs nog beter passen bij mijn eisen dan de Beta. Maar toch blijft de Beta knagen en heb ik het gevoeld dat de andere het net niet zijn.

Nu is mij vraag: wie heeft er ervaring met Beta Gereedschapswagen en kan er wat over vertellen? Ik weet dat er een topic is over autogereedschap, maar daar staat geen post over Beta gereedschapswagens.
Ik heb hier de Beta C24S7 (dus met 7 lades) nu een jaar of 5 staan. Bevalt prima, blijft wel 99,99% van de tijd gewoon op zijn plek staan en zeer sporadisch wordt hij naar de oprit verplaatst als ik een klusje heb dat ik niet in de garage kan uitvoeren.

Ik hoor wel wat je er verder graag over wil weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik stuitte vanavond op deze aanbieding van bouwmaat: https://www.bouwmaat.nl/m...2-volt/product/0000586174

Lijkt mij best een scherpe deal, wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024

[afbeelding]

Geen antwoord over beta maar kijk eens op deze website
Je kunt ook een mailtje sturen met je vragen, je krijgt van deze webshop altijd uitstekend hulp.

Als voorbeeld, deze staan bij ons in veelvoud (of 1 die er op lijkt, zelfde merk zekerweten) in de werkplaats met ongeveer 30 tot 40 monteurs per locatie (totaal 11 locaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
De meest lichte accuboorhamer heeft hier eenzelfde slagkracht van 1,7J en persoonlijk vind ik dat aan de krappe kant. ;)

Voor een standaard boorgat van 5 à 6mm is deze slagkracht prima (zowel voor steen als beton), maar voor grotere gaten pak ik liever een machine met meer slagkracht en beitelen zou ik met zo'n compacte machine al niet eens meer overwegen.
Daar ga je bij het boren van een standaard gaatje geen stenen mee breken.

Een slagkracht van 2J-2.5J is imho iets universeler in te zetten, je kunt er prima kleinere gaten mee boren, maar je hoeft ook grotere gaten niet te schuwen en desnoods bik je er ook nog tegeltjes mee weg.

Om het een beetje in een perspectief te plaatsen:
Met een machine met een slagkracht van 5J of meer, boor je weinig comfortabel een 5mm gat met een lange betonboor.
De slagkracht wordt voor die lengte en diameter boor al snel te hoog, met het risico op boorbreuk.
Maar voor het pure beitelen is een slagkracht van 5J of meer wél welkom. :P
[afbeelding]
Ik snap niet goed waarom het per se een Beta zou moeten worden. ;)

Heb zeer recent nog twee van deze HBM7 wagens gekocht en die zijn de helft van de prijs en wat stevigheid oid betreft is er zo te zien weinig verschil.
Zo het eigengewicht een 'indicator' is van constructie, dan is de HBM zelfs een paar kg zwaarder.
In de kleur rood en blauw zijn de verder identieke modellen 2 tientjes goedkoper.

Dit huismerk model op autogereedschap.com is met €229,- nog iets voordeliger.
Zo te zien is dat de lookalike van de wagens die ik hier al had, niets mis mee verder als stationair gebruik de default inzet is.

Als een lade 24/7 tien keer per uur open en dicht moet en de hele dag wordt rondgereden naast een hefbrug, dan is het misschien de moeite waard naar iets beters te kijken.
Voor mijn gebruik voldoen deze wagens echter prima en de ladegeleiders blijken voor die inzet meer dan stevig genoeg.
HBM heeft trouwens ook een leuke serie wagens in RVS.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2018 03:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 03:05:

Een slagkracht van 2J-2.5J is imho iets universeler in te zetten, je kunt er prima kleinere gaten mee boren, maar je hoeft ook grotere gaten niet te schuwen en desnoods bik je er ook nog tegeltjes mee weg.
Voorwaarde is wel dat de trekker niet een aan/uit type is maar eentje waarmee je half gas kunt geven. Dan kun je m.i. Met een 5j machine prima 6mm gaatjes boren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mfmonkey schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 03:12:
[...]
Voorwaarde is wel dat de trekker niet een aan/uit type is maar eentje waarmee je half gas kunt geven. Dan kun je m.i. Met een 5j machine prima 6mm gaatjes boren
Ja dat klopt, een regelbaar toerental met de trekker werkt wel zo handig.
Toch blijkt een hoge slagkracht voor lange en dunne boren tricky, die boor ik dan liever met een kortere boor voor.
Je ziet zo'n lange boor tijdens het hameren anders stevig doorbuigen in het midden. :P

Nu is het toerental zeker een factor, maar bij m'n eigen zwaardere machines neemt ook de slagbeweging op de boor toe en daar doet de toerentalregeling niet zoveel aan.
Het gaat, maar echt lekker werken doet dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 03:39:
[...]

Ja dat klopt, een regelbaar toerental met de trekker werkt wel zo handig.
Toch blijkt een hoge slagkracht voor lange en dunne boren tricky, die boor ik dan liever met een kortere boor voor.
Je ziet zo'n lange boor tijdens het hameren anders stevig doorbuigen in het midden. :P

Nu is het toerental zeker een factor, maar bij m'n eigen zwaardere machines neemt ook de slagbeweging op de boor toe en daar doet de toerentalregeling niet zoveel aan.
Het gaat, maar echt lekker werken doet dat niet.
Ik ging er van uit dat de machines met regelbaar toerental ook minder slaan bij minder toeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Raymond schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:04:
Niet met Beta, ik heb een Kraftwerk. Volgens mij weleens pics van geplaatst hier. Van mn vader overgenomen, die een wat goedkopere simpelere heeft gekocht (geen idee waarom, maar ik klaag niet).
Linkje opgezocht:

Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2"

Superding is het. Ladekasten als dit zijn sowieso heerlijk voor handgereedschap en accessoires voor electrisch gereedschap ( ik heb een lade ingericht voor boren/bits/tappen).
Echt supermakkelijk.

Enige nadeel is dat ik natuurlijk een eigen gereedschapcollectie heb en dan zijn er geen inlays. Dus ik heb wat bakjes bij de ikea gescoord en daar wat losse spullen (beitels/boren/messen/meetgereedschap) ingelegd. De rest ligt op antislipmatjes, werkt ook prima.

Algemeen advies: vooraf nadenken en meteen inrichten zoals het wilt hebben. Want als je het er eenmaal in hebt liggen, ga je dat niet meer aanpassen :P

Over zo'n kar kan ik verder kort zijn: niet twijfelen, maar doen! Is echt zo'n fijne manier om spullen een vaste plek te geven! Koop hem liefst wat te groot, want je legt er ook makkelijk ander spul bij in (ik heb dus een lade met boortjes enzo, maar je kan er bijvoorbeeld ook freesjes en weet ik wat in kwijt)

Edit: die jij laat zien lijkt veel op die van mn vader. Die is niet fijn (qua openen/sluiten en algemene degelijkheid). Bovendien vind ik daar de indeling niet fijn van. Handgereedschap past prima in lage lades, dus zo'n kar met 11 lades waarvan de onderste iets hoger vind ik het prettigst. Die karren zoals jij laat zien vind ik meer passen voor als je bijvoorbeeld onderin machines wilt stoppen en dan in de bovenste lades de bijbehorende accessoires.
Maar voor handgereedschap vind ik die indeling erg inefficiënt.
Ik heb ook geen inlay voor mijn handgereedschap. Ik ga houten bakjes op maat maken of bakjes van Auer kopen. Denk het laatste, maar moet nog eens goed kijken of mijn gereedschap er wel in past. Voor een aantal zaken zal ik toch bakjes moeten maken.

Qua grootte ga ik er zeker op vooruit. Bovendien is het eens Tijs om mijn huidige ladenblokje eens op te ruimen, want dat kan zeker efficiënter en kan ook wel wat weg. Antislipmatjes zitten al in de Beta.

Er komt niet alleen handgereedschap in, dus daarom wil ik er 1 met enkele grotere lades. Beta heeft de S24 in verschillende uitvoeringen:

5 lades (2 x 70mm, 2 x 140mm en 1 x 280mm)
6 lades (4 x 70mm, 1 x 140mm en 1 x 280mm)
7 lades (5 x 70mm, 1 x 140mm en 1 x 210mm)
8 lades (6 x 70mm, 2 x 140mm)

Ik zou denk ik voor 7 of 8 lades gaan.
Laank schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:51:
[...]

Ik heb hier de Beta C24S7 (dus met 7 lades) nu een jaar of 5 staan. Bevalt prima, blijft wel 99,99% van de tijd gewoon op zijn plek staan en zeer sporadisch wordt hij naar de oprit verplaatst als ik een klusje heb dat ik niet in de garage kan uitvoeren.

Ik hoor wel wat je er verder graag over wil weten. :)
Wat heb je er vooral in liggen? Gezien jouw profiel waarschijnlijk vooral autogereedschap. Hoe zijn de lades? Hebben die niet te veel zijdelingse beweging als je ze open maakt? Kun je wat foto’s posten? Online vind je vooral stock foto’s.
mfmonkey schreef op maandag 1 januari 2018 @ 23:35:
[...]

Geen antwoord over beta maar kijk eens op deze website
Je kunt ook een mailtje sturen met je vragen, je krijgt van deze webshop altijd uitstekend hulp.

Als voorbeeld, deze staan bij ons in veelvoud (of 1 die er op lijkt, zelfde merk zekerweten) in de werkplaats met ongeveer 30 tot 40 monteurs per locatie (totaal 11 locaties).
Thanx, maar die hebben geen Beta.
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 03:05:
[...]

Ik snap niet goed waarom het per se een Beta zou moeten worden. ;)

Heb zeer recent nog twee van deze HBM7 wagens gekocht en die zijn die helft van de prijs en wat stevigheid oid betreft is er zo te zien weinig verschil.
Zo het eigengewicht een 'indicator' is van constructie, dan is de HBM zelfs een paar kg zwaarder.
In de kleur rood en blauw zijn de verder identieke modellen 2 tientjes goedkoper.

Dit huismerk model op autogereedschap.com is met €229,- nog iets voordeliger.
Zo te zien is dat de lookalike van de wagens die ik hier al had, niets mis mee verder als stationair gebruik de default inzet is.

Als een lade 24/7 tien keer per uur open en dicht moet en de hele dag wordt rondgereden naast een hefbrug, dan is het misschien de moeite waard naar iets beters te kijken.
Voor mijn gebruik voldoen deze wagens echter prima en de ladegeleiders blijken voor die inzet meer dan stevig genoeg.
HBM heeft trouwens ook een leuke serie wagens in RVS.
Ik weet ook niet waarom het Beta moet worden :P . Enerzijds zal het zijn om de kwaliteit van allerlei goedkope merken. Nu heb ik geen ervaring met moderne gereedschapswagens. Maar de kwaliteit van de wagens die 5 tot 10 jaar geleden bij de bouwmarkt stonden vond ik te slecht. Te vaak heb ik een goedkopere versie van iets gekocht en dan er spijt van heb gehad. Vandaar dat ik gelijk naar Beta kijk.

En dan het uiterlijk. De Beta is zo veel mooier. Maar goed, dat is misschien een vreemd argument voor gereedschap.

Van HBM heb ik te veel slechte verhalen gehoord om daar te bestellen. Bovendien komen er nog €40 verzendkosten bij. Ik zou dan eerder bij Datona.nl bestellen. Dan zou ik voor de Datona Premium extra breed gaan en die is even duur als de Beta:

Afbeeldingslocatie: https://www.datona.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/r/premium-losse-gereedschapswagen-zwart-premium.png

Het voordeel van de Datona is dat die onder mijn (nog aan te passen) werkbank past en dat ik mijn ruimte dus efficiënter gebruik. Eventueel kan dan ook een Beta C38T. Dat is een bovenkast, maar ik zou er dan wielen onder zetten zodat deze onder mijn werkbank past. Een nadeel is dat de inhoud van de C38T minder is dan bij de C24S, terwijl de C38T duurder is.

Afbeeldingslocatie: http://www.beta-tools.com/catalog/img/Foto/hr/img3718_hr.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door L.N. op 02-01-2018 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mfmonkey schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 07:59:
[...]
Ik ging er van uit dat de machines met regelbaar toerental ook minder slaan bij minder toeren.
Dat zal zeker kloppen, maar voor zover ik dit bij mijn eigen machines merk is ook de bewuste slagweg zelf bij machines met meer Joules meteen langer.
Een dikke boor is steviger en heeft daar niet zo snel last van.

Ga je met een zwaardere hamerboor van zeg 5+ Joule en een "lange en dunne" boor van 40+cm hamerboren, dan zie je de boor (ik tenminste :P) met iedere slag iets doorbuigen, reductie van het toerental verandert daar dan weinig aan.
Zelfs een 12mm betonboor van 100(!!)cm zie ik met zoveel geweld bij die lengte doorbuigen, ik geef toe dat is een langgg.....e boor. :P

Eenmaal in het boorgat heb je daar geen last meer van.
Een analoog en sprekend voorbeeld dat mij ineens te binnen schiet valt helaas helemaal buiten de scope van dit topic. :+ :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-10 22:17
meddle schreef op zondag 31 december 2017 @ 09:31:
[...]

Als je maar een accuboor aanschaft zou ik sowieso niet direct een zwaar model nemen, tenzij je die specifiek nodig hebt voor iets, want voor algemeen gebruik zit het je dan vooral in de weg.
+1
De accu boormachine gebruik je 99,9% voor schroefwerk/lichte boorwerkzaamheden. Voor mij de reden om de lompe 18Volt machine af te danken en een lichte set schroefmachine & boormachine op 12Volt aan te schaffen. Beide machine samen (met accu's) zijn net zo zwaar als die oude 18V machine. Het is véél prettiger om bij schroeven in een plafond met een lichte machine te werken, die 4x40 schroef gaat er toch wel in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

L.N. schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 08:37:
[...]
En dan het uiterlijk. De Beta is zo veel mooier. Maar goed, dat is misschien een vreemd argument voor gereedschap.
Het klinkt anders als een erg goed argument. _/-\o_
HBM levert de Beta wagens trouwens ook.
Van HBM heb ik te veel slechte verhalen gehoord om daar te bestellen. Bovendien komen er nog €40 verzendkosten bij. Ik zou dan eerder bij Datona.nl bestellen. Dan zou ik voor de Datona Premium extra breed gaan en die is even duur als de Beta:
[afbeelding]

Het voordeel van de Datona is dat die onder mijn (nog aan te passen) werkbank past en dat ik mijn ruimte dus efficiënter gebruik. Eventueel kan dan ook een Beta C38T. Dat is een bovenkast, maar ik zou er dan wielen onder zetten zodat deze onder mijn werkbank past. Een nadeel is dat de inhoud van de C38T minder is dan bij de C24S, terwijl de C38T duurder is.
Er ligt inderdaad veel no-name junk bij HBM, toch kan ik mij van deze wagens voorstellen dat ze uiteindelijk allemaal uit dezelfde fabriek in China komen rollen.
Het concept van zo'n wagen is constructief gezien redelijk overzichtelijk en is goed te vergelijken, het zijn met name de geleiders die mogelijk een keer 'kunnen' gaan opbreken.
Ik heb ook dure Gedore en Facom wagens bekeken, maar die vind ik dat bedrag niet waard.
Misschien voor de diehard professional in een drukke garage, mijn eerste wagen is alweer jaren oud en die functioneert nog als vanouds.

De Datona uit je linkje heeft inderdaad een mooi formaat, constructief verwacht ik echter weinig verschil met die van HBM.
De modellen bij HBM blijken ook een evolutie te kennen, de twee die ik recent kocht bleken toch net even anders dan wat ik hier al had staan.
Geen punt verder, maar direct naast elkaar had ik exact dezelfde afmeting en looks wel prettig gevonden.

Voor onder de meubelmakerswerkbank had ik lang geleden al eens een custom build wagen gemaakt die exact onder de werkbank rolde, maar die barstte uiteindelijk na jarenlang verzamelen wat uit z'n voegen.
Heb hem trouwens nog steeds, zo mooi en stevig worden ze niet gemaakt. :N

Je kunt er een bezoekje aan HBM aan wagen, dan kun je ze in detail met elkaar vergelijken.
Ik heb mijzelf de bezorgkosten bespaard door de wagentjes maar meteen achterin de bus te gooien. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2018 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laank
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:25
L.N. schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 08:37:

Wat heb je er vooral in liggen? Gezien jouw profiel waarschijnlijk vooral autogereedschap. Hoe zijn de lades? Hebben die niet te veel zijdelingse beweging als je ze open maakt? Kun je wat foto’s posten? Online vind je vooral stock foto’s.
Er ligt inderdaad vooral gereedschap in dat ik gebruik om aan auto's / motoren te sleutelen.

Zijdelingse beweging van de lades valt (mij) erg mee.

Ik weet niet precies waar je graag foto's van wil hebben dus heb er random een paar gemaakt, mocht je iets specifieks willen zien dan hoor ik het wel.

Beta C24S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0Z7tgh3n4WPW8EvHDBboGsfu/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FeJyR0eWrLHxQmX4pSWRda0T/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gz8A6Hvedkg6BSoGPzEYKMoE/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dSL6hpheuiBpJ9hJNDyyVCcI/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qtElPIPQ2DzpoecOnN1JvJVS/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tV4Dw7PM0zMhXBq6PiBNm0Zo/thumb.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

*O* *O* *O* Een gewaarschuwd mensch........ *O* *O* *O*

Ik wil jullie graag nog even op het hart drukken om tijdens het klussen je beschermingsmiddelen te gebruiken :Y .

Vorige week vrijdag kon ik namelijk naar de huisarts met een splintertje in mijn oog -O-

Tijdens het afzagen van laminaat is er een heet scherfje in mijn oog gesprongen. In eerste instantie voelde ik niks, pas later irriteerde er iets en zag ik in de spiegel het stukje zitten.
Bij de huisarts is mijn oog verdoofd met druppeltjes en heeft ze met een heel klein en snel draaiend diamantboortje het stukje aangetikt om het uit mijn oog te laten springen. Gelukkig kan een oog heel wat hebben en de kleine beschadiging/wondje wat is achtergebleven zal gauw helen.

Daar waar ik met de slijptol en de kolomboor in metaal altijd mijn PBM's gebruik (oorkappen, ruimzichtbril en handschoenen) gebruik ik met de invalzaag eigenlijk alleen maar oorkappen.

Mijn eerstvolgende aankoop zal dan ook een stuk of 3 (beter mee verlegen dan om verlegen) goede veiligheidsbrillen zijn :)

Doe er je voordeel mee d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
Fraggert schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:52:
Mijn eerstvolgende aankoop zal dan ook een stuk of 3 (beter mee verlegen dan om verlegen) goede veiligheidsbrillen zijn :)
Dat moet ik ook eens gaan regelen. Ik heb van die grote modellen die altijd beslaan (zeker als je ook een stofkapje voor je mond gebruikt) en ik heb zo'n hard kunststof ding dat wel fijn werkt. Maar die wordt altijd na gebruik ergens in de kast gelegd en zit binnen de kortste keren vol krassen. Daarbij ben ik brildrager, dus zit ik met twee brillen over elkaar heen en dat is niet fijn. Zeker niet als je nog gehoorbescherming draagt, want dan worden twee paar brilpoten in je hoofd gedrukt.

Ik ga eens op zoek naar een veiligheidsbril op sterkte. En daar dan een beetje zuiniger op zijn. Online vind je wel standaard modellen, maar dat zijn vaak leesbrillen (plus-sterkte), dus ik denk dat het toch maatwerk gaat worden.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon

Ik wil jullie graag nog even op het hart drukken om tijdens het klussen je beschermingsmiddelen te gebruiken :Y .

Vorige week vrijdag kon ik namelijk naar de huisarts met een splintertje in mijn oog -O-

Tijdens het afzagen van laminaat is er een heet scherfje in mijn oog gesprongen. In eerste instantie voelde ik niks, pas later irriteerde er iets en zag ik in de spiegel het stukje zitten.
Bij de huisarts is mijn oog verdoofd met druppeltjes en heeft ze met een heel klein en snel draaiend diamantboortje het stukje aangetikt om het uit mijn oog te laten springen. Gelukkig kan een oog heel wat hebben en de kleine beschadiging/wondje wat is achtergebleven zal gauw helen.

Daar waar ik met de slijptol en de kolomboor in metaal altijd mijn PBM's gebruik (oorkappen, ruimzichtbril en handschoenen) gebruik ik met de invalzaag eigenlijk alleen maar oorkappen.

Toch kleine toevoeging, wees voorzichtig met handschoenen. Met name bij zagen heeft je handschoen kans om in het blad te komen en meegenomen te worden, en dan is het eindresultaat een stuk erger dan zonder. Dus bij de zaagtafel, cirkelzaag, vlakbank etc; geen handschoen. Alle andere PBM's zijn top.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.

Dat is inderdaad altijd belangrijk. Ik heb al 2 keer een metaalsplinter in mijn oog gehad. De laatste keer had ik een veiligheidsbril op, maar is het toch gebeurd. Voor een fotoshoot moest ik een haakse slijper verkeerd om vasthouden, want dan kwamen de vonken beter op de foto. En een metaaldeeltje in mijn oog :(.
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 09:11:
[...]

Het klinkt anders als een erg goed argument. _/-\o_
HBM levert de Beta wagens trouwens ook.

[...]

Er ligt inderdaad veel no-name junk bij HBM, toch kan ik mij van deze wagens voorstellen dat ze uiteindelijk allemaal uit dezelfde fabriek in China komen rollen.
Het concept van zo'n wagen is constructief gezien redelijk overzichtelijk en is goed te vergelijken, het zijn met name de geleiders die mogelijk een keer 'kunnen' gaan opbreken.
Ik heb ook dure Gedore en Facom wagens bekeken, maar die vind ik dat bedrag niet waard.
Misschien voor de diehard professional in een drukke garage, mijn eerste wagen is alweer jaren oud en die functioneert nog als vanouds.

De Datona uit je linkje heeft inderdaad een mooi formaat, constructief verwacht ik echter weinig verschil met die van HBM.
De modellen bij HBM blijken ook een evolutie te kennen, de twee die ik recent kocht bleken toch net even anders dan wat ik hier al had staan.
Geen punt verder, maar direct naast elkaar had ik exact dezelfde afmeting en looks wel prettig gevonden.

Voor onder de meubelmakerswerkbank had ik lang geleden al eens een custom build wagen gemaakt die exact onder de werkbank rolde, maar die barstte uiteindelijk na jarenlang verzamelen wat uit z'n voegen.
Heb hem trouwens nog steeds, zo mooi en stevig worden ze niet gemaakt. :N

Je kunt er een bezoekje aan HBM aan wagen, dan kun je ze in detail met elkaar vergelijken.
Ik heb mijzelf de bezorgkosten bespaard door de wagentjes maar meteen achterin de bus te gooien. :P
HBM levert idd Beta, maar er zijn andere goedkopere aanbieders door de verzendkosten van HBM. Beta wordt in Italië gemaakt, dus denk niet dat ze uit een Chinese fabriek komen. Datona en HBM zullen ongeveer dezelfde kwaliteit hebben. Beide hebben duurdere en goedkopere modellen, die onderling heel vergelijkbaar zijn. Waarschijnlijk komen die wel uit dezelfde Chinese fabrieken ;) .

Een super kwaliteit heb ik als hobbyist niet nodig, maar ik erger mij snel aan slechte kwaliteit. Vandaar dat bv Beta mijn voorkeur heeft. Zelf maken lukt wel (zie bv de kastjes die ik voor mijn lintzaag en kolomboor heb gemaakt). Maar mij ontbreekt even de tijd om alles zelf te doen (gezin, werk, lijst met andere klussen oa. vaste werkbank maken, verrijdbare werkbank maken, drill preses table maken, verlichting aanpakken, diverse dingen ophangen).

Bij Datona of HBM op bezoek gaan is lastig, want ik woon in Zuid-Limburg. Dan ben ik een dag kwijt om heen en terug te gaan. Toolnation verkoopt ook Beta, maar denk niet dat ze die in de showroom in Beek hebben staan.
Laank schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:35:
[...]

Er ligt inderdaad vooral gereedschap in dat ik gebruik om aan auto's / motoren te sleutelen.

Zijdelingse beweging van de lades valt (mij) erg mee.

Ik weet niet precies waar je graag foto's van wil hebben dus heb er random een paar gemaakt, mocht je iets specifieks willen zien dan hoor ik het wel.

Beta C24S
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Thanx, dat geeft al een heel goed beeld. Ik zal even nadenken of ik nog ergens een foto van wil. Gezien jouw gereedschap (Facom, Gedore, Stahlwille) heb je ook een liefde voor goed gereedschap. Dat maakt de kans groot dat ik ook tevreden ben met de Beta als jij het ook bent,

[ Voor 15% gewijzigd door L.N. op 02-01-2018 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dreamscape schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:07:
[...]

Dat moet ik ook eens gaan regelen. Ik heb van die grote modellen die altijd beslaan (zeker als je ook een stofkapje voor je mond gebruikt) en ik heb zo'n hard kunststof ding dat wel fijn werkt. Maar die wordt altijd na gebruik ergens in de kast gelegd en zit binnen de kortste keren vol krassen. Daarbij ben ik brildrager, dus zit ik met twee brillen over elkaar heen en dat is niet fijn. Zeker niet als je nog gehoorbescherming draagt, want dan worden twee paar brilpoten in je hoofd gedrukt.
Kijk even naar en model met anti-damp coating :)
simon schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:12:
[...]

Toch kleine toevoeging, wees voorzichtig met handschoenen. Met name bij zagen heeft je handschoen kans om in het blad te komen en meegenomen te worden, en dan is het eindresultaat een stuk erger dan zonder. Dus bij de zaagtafel, cirkelzaag, vlakbank etc; geen handschoen. Alle andere PBM's zijn top.
correct, in die gevallen draag ik dan ook geen handschoenen. Bij de kolomboor ook niet overigens!
L.N. schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:15:
Dat is inderdaad altijd belangrijk. Ik heb al 2 keer een metaalsplinter in mijn oog gehad. De laatste keer had ik een veiligheidsbril op, maar is het toch gebeurd. Voor een fotoshoot moest ik een haakse slijper verkeerd om vasthouden, want dan kwamen de vonken beter op de foto. En een metaaldeeltje in mijn oog :(.
Ouch -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:06
Ik vind een gereedschapswagen handig voor een grote werkplaats, maar voor een hobbyist lijkt het mij een lomp ding te zijn. Waarom ga jij niet voor bijvoorbeeld een Sortimo WorkMo, een systeem met stapelbare boxen op een platform met wieltjes. Het voordeel ervan is dat je de boxen individueel in de auto kan laden, of als je op het verdiep eens moet klussen enkele boxen de trap op kan nemen. Een gereedschapswagen is veel te zwaar en niet modulair, en als je op verplaatsing moet zijn moet je al het gereedschap eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:33

Metalfreak

Hoije woh!

Mocht je tips hebben voor goede modellen laat het maar weten. Ik heb er twee en beiden zijn ze niks. Een zo'n grote dichte van flexibel plastic maar daardoor zie ik alles wazig, dat lijkt me ook niet heel erg veilig en is heel ondhandig bij klussen... Zo'n andere (van hard plastic) beslaat altijd als ik die op heb en zit heel snel vol met krassen, waardoor het zicht er ook niet beter op word.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Metalfreak schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:51:
Mocht je tips hebben voor goede modellen laat het maar weten. Ik heb er twee en beiden zijn ze niks. Een zo'n grote dichte van flexibel plastic maar daardoor zie ik alles wazig, dat lijkt me ook niet heel erg veilig en is heel ondhandig bij klussen... Zo'n andere (van hard plastic) beslaat altijd als ik die op heb en zit heel snel vol met krassen, waardoor het zicht er ook niet beter op word.
Mijn tip is eigenlijk om even langs een lokale ijzerwaren/bouwspullenboer en/of bouwmarkt te gaan om te passen.

Al heb je een topbril van 100 euro........zit die kut, dan draag je hem niet.

edit:

zowel de Gamma, Praxis als Karwei hebben verschillende veiligheidsbrillen en online vind je er natuurlijk meer dan genoeg:

voorbeeldje: https://www.pbmspecialist.nl/oog-en-gelaatsbescherming***

links kun je filteren op soort bril en eigenschap, prijs etc.

*** edit:
die is erg duur...een Uvex van 35 ex btw vind ik ook voor 22 euro incl BTW bij Conrad en zelfs nog goedkoper (13,-- ex btw.)

[ Voor 22% gewijzigd door Fraggert op 02-01-2018 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
SchumiFAST schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:47:
Ik vind een gereedschapswagen handig voor een grote werkplaats, maar voor een hobbyist lijkt het mij een lomp ding te zijn. Waarom ga jij niet voor bijvoorbeeld een Sortimo WorkMo, een systeem met stapelbare boxen op een platform met wieltjes. Het voordeel ervan is dat je de boxen individueel in de auto kan laden, of als je op het verdiep eens moet klussen enkele boxen de trap op kan nemen. Een gereedschapswagen is veel te zwaar en niet modulair, en als je op verplaatsing moet zijn moet je al het gereedschap eruit halen.
Dat is wel een optie en zal er eens over nadenken. Nu heb ik een gedeelte van mijn gereedschap in een CAROLUS gereedschapskoffer, zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/toolsonsite/image/cache/full/97863099dcf92cdd3e7073cdfa4182c2cd29e431.jpg

Die is vervelend, omdat de sluiting niet fijn is en alles in afgesloten bakken zit. Dus je moet eerst de sluiting los maken, dan de de ladebak er geheel uit halen, dan de lade neerzetten, openmaken en gereedschap er uit halen. Dat is omslachtig.

De bovengenoemde problemen heeft Sortimo/Festool Sortainer niet. Mijn gereedschap is van Festool, dus dan zou ik eerder voor Festool Sortainer gaan. De oppervlakte van de 3 lades van een Sortainer Sys 4 TL-sort 3 is 2680 cm2 en dat zou betekenen dat ik 6 Sortainers nodig zou hebben om 1 Beta C24S te vervangen. Een Sortainer kost €85, dus dan kom ik even duur uit als bij een Beta C24S. Daar komen nog bakjes bij (maar dat geldt ook als ik een gereedschapswagen koop).

Eventueel zou ik ook bij Auer kunnen kijken. Hun toolbox met lades kost €35 per stuk en met 6 ben ik beduidend goedkoper uit. Maar ik heb 2 toolboxen zonde lades van hun en ik twijfel of ik daar blij van word. Het is een stuk goedkoper dan Festool, maar ook mindere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Hoe doen jullie dat als je een flinke plaat MDF of underlayment moet zagen? Ik leg die nu op een gammele workmate en een schraag, maar echt lekker werkt dat niet.. Ruimte voor een grote werkbank in de schuur heb ik helaas niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:01

Reinier

\o/

Conono schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:40:
Hoe doen jullie dat als je een flinke plaat MDF of underlayment moet zagen? Ik leg die nu op een gammele workmate en een schraag, maar echt lekker werkt dat niet.. Ruimte voor een grote werkbank in de schuur heb ik helaas niet.
Buiten, op de grond, op een stuk (scrap) plaatmateriaal en dan met de invalzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Conono schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:40:
Op de grond met inderdaad een oude plaat of balken eronder en dan met de invalzaag net 1 a 2 mm door je werkstuk heen.

Ik zaag bijna al mijn plaatwerk op zolder (mits het formaat dat toestaat :+ ). Ik heb diverse platen waar ik mijn te zagen werkstuk op kan leggen. Groot voordeel is dat ook aan de onderzijde je zaagsnede perfect is. Vooral een voordeel als je zaag daar te wensen overlaat.

Nog een groot voordeel is dat het snoer en de stofzuigerslang nagenoeg ongehinderd achter je zaag aan kan hobbelen. Dat gekut met die slang als je op een werkbank zaagt was ik heel gauw zat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 08:40

bonzz.netninja

Niente baffi

Ook buiten, met circelzaag. Onder de plaat een stuk of wat bakstenen zodat het blijft liggen als je er door heen bent :) Ook voordeel dat je er gewoon op kan staan dan

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Ik had gehoopt op een wat meer ergonomische oplossing, maar dat wordt dus bukken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:01

Reinier

\o/

bonzz.netninja schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:54:
Onder de plaat een stuk of wat bakstenen
Ik zou er toch echt plaatmateriaal ónder leggen en niet alleen bakstenen. En dan inderdaad een of twee mm door je werkstuk heen zagen. Moet er niet aan denken om per ongeluk in een baksteen of de bestrating te happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 08:40

bonzz.netninja

Niente baffi

Reinier schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:57:
[...]

Ik zou er toch echt plaatmateriaal ónder leggen en niet alleen bakstenen. En dan inderdaad een of twee mm door je werkstuk heen zagen. Moet er niet aan denken om per ongeluk in een baksteen of de bestrating te happen.
Maar je weet toch waar je de stenen hebt gelaten?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Volgens mij heb ik er wel eens vaker naar gevraagd, maar ik ben er nog niet uit en het blijft knagen :)

In de loop van het jaar wil ik mijn "werkplaats" gaan uitbreiden met een compressor. En ik kan niet goed bepalen wat ik nu wil. De dingen die ik nu weet waarvoor ik een compressor zou gaan gebruiken zijn een beetje schoonblazen, een tacker en verf spuiten. Gereedschap aansluiten op de compressor zie ik mij niet doen, want daarvoor heb ik al accugereedschap.

Een beetje blazen en een tacker gebruiken kan al met zo'n 24L bouwmarktcompressortje. Verf spuiten vergt wat meer, maar gezien de afmetingen van wat ik van plan ben te spuiten, ook niet zo heel schokkend veel. Ik heb al 10 jaar een ongebruikte sata minijet2 in de kast liggen, waar ik eens mee wil gaan spelen :)

Nu zijn er verschillende opties (ik heb de belgische site die hier vaak wordt gelinked al doorgelezen voor info :) ) en nu weet ik niet wat wijsheid is :)

Volgens mij is deze compressor wel een mooie allrounder voor thuisgebruik. Kost online 325 euro en heeft een aanzuigcapaciteit van 340L/minuut en afgifte van 205, max werkdruk is 8 bar en ketel is 90L

Voor 160 euro meer, koop je z'n profi broertje. Die zuigt 330L/min en geeft 231 af. Ketel is 100L en max druk is 10bar.

Maargoed, dan zitten we alweer op 500 euro.

Bij HBM koop je een michelin compressor met ongeveer dezelfde specs als de "profi" airpress, voor 400 euro, dus 100 euro minder.

Maar ik heb geen idee van het verschil in kwaliteit :)

Mijn twijfel komt een beetje uit het feit dat ik wat moeite heb om 500 euro uit te geven, terwijl misschien een compressortje van 160 euro ook wel voldoende is.

Hebben jullie ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Voor een beetje schoon blazen is dit allemaal een grove overkill, maar voor spuiten wil je een grote tank die snel weer vol zit. Maar mijn gevoel bij compressoren zegt dat die dingen (op stilte na) allemaal behoorlijk door ontwikkeld zijn, en dat ook die luxe AirPress dingen uit een chinese fabriek komen, en iets afwijken in specs tov de gewone, maar voor de home gamer bij voorbaat een overkill zijn.

Wat je meer merkt is wat je er vervolgens aan hangt, goedkoop spijkerpistool tov de dure bijv. Dat voel je, merk je in het eindresultaat en in de duurzaamheid. Een goed geoliede compressor gaat eindeloos mee, hoef je geen 500e aan uit te geven.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
L.N. schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:15:
[...]

Bij Datona of HBM op bezoek gaan is lastig, want ik woon in Zuid-Limburg. Dan ben ik een dag kwijt om heen en terug te gaan. Toolnation verkoopt ook Beta, maar denk niet dat ze die in de showroom in Beek hebben staan.
In Zuid-Limburg heb je Toolmania in Sittard, is een HBM dealer met een fysieke vestiging (Gasthuisgraaf 8 ). Ze hebben ook andere merken zoals Bahco, Beta, Mannesman en TopTul. Dat laatste merk heb ik nog nooit eerder van gehoord, maar wel eens in handen gehad in de winkel. Ziet er prima uit en voelt goed aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
SchumiFAST schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:47:
Ik ken die Sortimo wel, maar vind het te beperkt (en te duur...). Qua beperkt ben je verplicht om bij Sortimo te blijven en daarom heb ik zelf alles in Bosch L-Boxx zitten. Mijn 230V tools zijn van Bosch en worden dan ook in die koffers geleverd, en voor de rest heb ik losse boxen die ingedeeld zijn voor mijn Milwaukee tools (accu). Daarnaast nog een zwikkie L-Boxxen in formaat 1 en 2 met bakjes voor schroeven, lasdoppen, bouten, klniknagels etc.

En áls ik ooit een gereedschapswagen wil, dan wordt het zoiets en leg ik er een plaat betonplex op met een bankschroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Ramon 73 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:26:
[...]

In Zuid-Limburg heb je Toolmania in Sittard, is een HBM dealer met een fysieke vestiging (Gasthuisgraaf 8). Ze hebben ook andere merken zoals Bahco, Beta, Mannesman en TopTul. Dat laatste merk heb ik nog nooit eerder van gehoord, maar wel eens in handen gehad in de winkel. Ziet er prima uit en voelt goed aan.
Super, dan ga ik daar eens kijken. Mij kennende kan ik het niet laten staan en wordt het kijken en kopen ;) . Dan kan ik gelijk de kwaliteit van de verschillende wagens vergelijken.

[ Voor 6% gewijzigd door L.N. op 02-01-2018 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
fevo-1190 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 16:53:
Ik zweer eigenlijk altijd bij Hilti .
Ik ben zzp’er en vind service erg belangrijk.
Tuurlijk is het wat duurder ,maar ze komen op de bouw als je gereedschap kapot is en je krijg dan vervangend toestel mee.
Als die klaar is komen ze hem thuis of op de bouw netjes omruilen.
Hilti is natuurlijk ook een klasse apart wat betreft kwaliteit en service. Helaas is het ook gelijk twee keer zo duur als bijvoorbeeld Makita of DeWalt. Neemt niet weg dat ik best een accutol van Hilti zou willen hebben.
Timmert schreef op maandag 1 januari 2018 @ 23:06:
Ik stuitte vanavond op deze aanbieding van bouwmaat: https://www.bouwmaat.nl/m...2-volt/product/0000586174

Lijkt mij best een scherpe deal, wat denken jullie?
Prima deal, maar wel een set van jaren terug. De fuel modellen zijn ondertussen al aan de tweede generatie toe. Dat maakt niet dat dit niet goedkoop is. Zelfs met BTW ben je goedkoper uit dan bij veel andere shops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
L.N. schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:45:
[...]

Super, dan ga ik daar eens kijken. Mij kennende kan ik het niet laten staan en wordt het kijken en kopen ;) . Dan kan ik gelijk de kwaliteit van de verschillende wagens vergelijken.
Als je er iets koopt (waarschijnlijk wel voor iets grotere bedragen) dan geven ze altijd wel iets leuks erbij. Paar handschoenen ofzo.
Prijzen voor HBM zijn gelijk tussen Toolmania en HBM zelf (of het verschil is zó klein dat het mij niet opviel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:06

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ik ga rustig aan eens op zoek naar een kolomboormachine, en dan zo'n hoge. probleem is dat ik alleen merken tegenkom die ik zelf niet ken.

ik ben op zoek naar het middensegment, bij de gangbare merken zou ik zeggen, bosch groen kwaliteit. Dus geen ferm of einhell, maar ook zeker geen Festool.

verdere eisen: 230V. De boorcapaciteit zal bij ze allemaal wel goedzitten en hij moet stabiel zijn.

wie heeft een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Framoes schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:19:
[...]

Hilti is natuurlijk ook een klasse apart wat betreft kwaliteit en service. Helaas is het ook gelijk twee keer zo duur als bijvoorbeeld Makita of DeWalt. Neemt niet weg dat ik best een accutol van Hilti zou willen
Ben begonnen met makita jaar of 7 geleden, maar kwaliteit was toch echt niet best.
Hoe het nu is geen idee en dewalt gebruik ik alleen de kruislijnlasers.
Slagmoermachine van dewalt is wel sneller dan de hilti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Raymond schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:00:
Volgens mij heb ik er wel eens vaker naar gevraagd, maar ik ben er nog niet uit en het blijft knagen :)

In de loop van het jaar wil ik mijn "werkplaats" gaan uitbreiden met een compressor. En ik kan niet goed bepalen wat ik nu wil. De dingen die ik nu weet waarvoor ik een compressor zou gaan gebruiken zijn een beetje schoonblazen, een tacker en verf spuiten.

Hebben jullie ideeën?
Voor schoonblazen(met mate) en tacker volstaan de kleinste compressoren van 6-10 liter al, zoals deze. Er van uit gegaan dat je niet meer dan 10-15 minuten per dag moet schoonblazen en van een tacker niet verwacht om 10+ nagels per minuut te schieten. Dan houdt zo'n kleine compressor het mákkelijk bij.
Ga je verf spuiten, dan heb je veel meer lucht nodig. Boven 150l/min (afgifte) wil je wel gaan zitten. Spuitwerk wordt niet beter met drukschommelingen. En je wil ook liefst een oliegesmeerde compressor met spuitwerk, dus kies je een olievrije compressor tenzij je ook olieafscheiders in de luchtlijn wil hebben. Die halen ook niet alle olie uit de lucht, dus met een nieuwe compressor gaat dat allemaal wel goed. Totdat de zuiger wat ruimer in het jasje komt te zitten en er olie in de lucht lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
prein2 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:38:
Ik ga rustig aan eens op zoek naar een kolomboormachine, en dan zo'n hoge. probleem is dat ik alleen merken tegenkom die ik zelf niet ken.

ik ben op zoek naar het middensegment, bij de gangbare merken zou ik zeggen, bosch groen kwaliteit. Dus geen ferm of einhell, maar ook zeker geen Festool.

verdere eisen: 230V. De boorcapaciteit zal bij ze allemaal wel goedzitten en hij moet stabiel zijn.

wie heeft een tip?
Bosch pbd 40, Contimac, Optimum :) Ik heb de laatste, erg blij mee.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Ramon 73
Bedoel je dat voor spuitwerk het slimmer is een olievrije compressor aan te schaffen?

Dus meer zoiets: https://airpress.nl/compr...oren/compressor-hl-425-50 ?

Afgezien van de extra herrie die zo'n compressor maakt, lijkt het mij een prima ding verder. Kost ook maar 275 euro en doet zelfs iets meer lucht per minuut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
fevo-1190 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:52:
[...]

Ben begonnen met makita jaar of 7 geleden, maar kwaliteit was toch echt niet best.
Hoe het nu is geen idee en dewalt gebruik ik alleen de kruislijnlasers.
Slagmoermachine van dewalt is wel sneller dan de hilti.
Voor zover ik weet is Makita nu prima kwaliteit. Vergelijkbaar met o.a. Bosch, Milwaukee, DeWalt en Hitachi, denk ik.

Ik zie op m'n werk (nieuwbouw) dat er redelijk lomp met Makita machines om wordt gegaan en daar lijken ze geen last van te hebben. Weet niet of de kwaliteit beter is geworden de afgelopen jaren, maar dat lijkt me niet.

Heb je er nooit last van dat Hilti een beperkter assortiment machines heeft dan veel andere merken? Of heb je bij je werkzaamheden met name boorhamers en schroefmachines nodig?

[ Voor 5% gewijzigd door Framoes op 02-01-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:06

prein2

Monument verduurzamen is leuk

simon schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:06:
[...]

Bosch pbd 40, Contimac, Optimum :) Ik heb de laatste, erg blij mee.
thanks! dat wordt een optimum..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:14:
@Ramon 73
Bedoel je dat voor spuitwerk het slimmer is een olievrije compressor aan te schaffen?
Afgezien van de extra herrie die zo'n compressor maakt, lijkt het mij een prima ding verder. Kost ook maar 275 euro en doet zelfs iets meer lucht per minuut :)
Met name voor de takkeherrie van die apparaten heb ik een tijdje terug deze low-noise luchtcompressor gehaald, de pics heb ik hier geplaatst.

Ik moet zeggen dat het low-noise deel mij nog het meest verbaast, het ding maakt amper meer lawaai dan onze Miele stofzuiger. _/-\o_
Fluisterstil is het niet, maar het is wel the-next-best-thing.
Het is meteen een olievrij geval, daar kun je dus alle kanten mee op.

Bij het schoonblazen van bijv. pc's kwam ik er al snel achter dat een 30liter een prima uitgangspunt is, veel minder moet je dan niet willen.
De compressor komt anders iets te snel zonder lucht te zitten en de druk loopt terug.
Als jij durft in te zetten op een 50l of zelfs een 90l compressor dan zit je wat dat betreft helemaal goed.

HBM heeft trouwens een aardige range aan low-noise compressoren staan.

Het is wat Simon al aangeeft, een luchtcompressor hoeft niet per se de hoofdprijs te kosten en ook de budget versies moeten met gemak vele jaren mee kunnen.
Mijn zeer mobiele en veel gebruikte oudje van 26/30liter(??) is al meer dan 30+ jaar in gebruik en doet het nog steeds.

Tijdens een verhuizing is dat oudje horizontaal gelegd (het is een verticaal model met wieltjes) en is er allemaal drap uit de tank in de leidingen gekomen, domdom.
Het hele ding moest toen uit elkaar en dat heb ik maar meteen aangegrepen het apparaat een noodzakelijke make-over te geven. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
prein2 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:35:
[...]

thanks! dat wordt een optimum..
Ik hoor gemengde reacties op Optimums. Dan zou ik eerder voor een Huvema gaan. Die zijn ongeveer even duur. Simpel, maar degelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fevo-1190
Framoes schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:20:
[...]

Voor zover ik weet is Makita nu prima kwaliteit. Vergelijkbaar met o.a. Bosch, Milwaukee, DeWalt en Hitachi, denk ik.

Ik zie op m'n werk (nieuwbouw) dat er redelijk lomp met Makita machines om wordt gegaan en daar lijken ze geen last van te hebben. Weet niet of de kwaliteit beter is geworden de afgelopen jaren, maar dat lijkt me niet.

Heb je er nooit last van dat Hilti een beperkter assortiment machines heeft dan veel andere merken? Of heb je bij je werkzaamheden met name boorhamers en schroefmachines nodig?
Ik gebruik alleen slijptol accutol slagmoermachine en klopboormachine met stofzuiger(accu) en afschroeftol gips.
Owja en decoupeerzaag.

Alles op accu , want dan scheel weer tijd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 12:33

Pelle

🚴‍♂️

Heeft iemand hier tips voor een fatsoenlijk geprijsde (wet)steen voor beitels?
Ik heb het laatst geprobeerd met schuurpapier op glas (eerst 240, toen 400 en tot slot 600), en dat gaf een redelijk resultaat, maar het was wel omslachtig, en ik heb het idee dat de beitels nog veeeel scherper kunnen. Ik kon bij zowel de bouwmarkt als de Pontmeyer echter geen schuurpapier hoger dan 600 vinden.

Nou heb ik wel eens van die combinatiestenen gezien, met bijv. 1200 aan de ene kant en 4000 aan de andere kant. Er zijn echter zoveel aanbieders en mogelijk ook kwaliteitsverschillen, dat ik geen idee heb waar ik een goede koop aan doe.
Ik gebruik m'n beitels slechts incidenteel (paar keer per jaar), dus meer dan een paar tientjes zou het niet moeten kosten. Kan ik gewoon een steen op AliExpress halen voor € 15-20, of is dat een gevalletje goedkoop = duurkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Raymond schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:14:
@Ramon 73

Die haalt het wel qua luchtopbrengst, maar is niet olievrij. Zo te zien heeft Airpress geen olievrije compressoren :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pelle schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:03:
Ik heb het laatst geprobeerd met schuurpapier op glas (eerst 240, toen 400 en tot slot 600), en dat gaf een redelijk resultaat, maar het was wel omslachtig, en ik heb het idee dat de beitels nog veeeel scherper kunnen. Ik kon bij zowel de bouwmarkt als de Pontmeyer echter geen schuurpapier hoger dan 600 vinden.
Dit werkt eigenlijk alleen betrouwbaar als je de beitel in een hulpstuk kunt klemmen dat de wethoek constant houdt, zoals Veritas en Stanley bijvoorbeeld maakt.
Baptist verkoopt die dingen.
Voordeel van deze aanpak is meteen dat de vouw van de beitel mooi vlak blijft, op een slijpmachine wordt die standaard halfrond.

Met een bandschuurmachine slijpt het trouwens ook redelijk tot goed, als je de temps maar in de gaten houdt en dus goed koelt en je tevens schuurbanden met een fijne korrel hebt.
Zover het slijpwerk. :P

Voor het wetten kun je ook eens op Amazon.de kijken, ik zie daar regelmatig combinatiestenen voorbijkomen die tevens lekker breed zijn.
Ik heb er eens een laten meekomen en de kwaliteit is op zich in orde.

Voor de finishing touch heb je een echt fijn steentje nodig zoals een "Belgisch brok", of een "Arkansas steen".
Beide zijn online te koop, maar zijn aan de dure kant.

De allerlaatste braam verwijder ik met een opgespannen eind leer dat met polijstpoeder en olie wordt ingewreven.
Als je dan een haar van 1cm hoogte laat vallen, dan moet die overlangs geheel kunnen splijten.
Zo niet: Doorgaan met wetten. O-)

De meest makkelijke manier is met een machinale slijpmachine met een wat liefst grotere steen die tevens een fijne korrel heeft (rond de 100).
Meestal zijn die stenen wit.
Na het slijpen kun je de beitel dan wetten aan een lappenschijf die je op de as van de machine laat meedraaien.
Het slijpt allemaal iets bruter, maar het gaat wel quick & dirty en de beitel wordt scherp genoeg om comfortabel mee te kunnen steken.
Ideaal voor houtdraaibeitels die nu eenmaal sneller bot worden.

Slijpschijnen met water "à la Tormek" gaat mij iets te langzaam, daar ben ik maar mee gestopt hoe goed dat misschien ook werkte.
Te weinig tijd, teveel haast. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.

Nou heb ik wel eens van die combinatiestenen gezien, met bijv. 1200 aan de ene kant en 4000 aan de andere kant. Er zijn echter zoveel aanbieders en mogelijk ook kwaliteitsverschillen, dat ik geen idee heb waar ik een goede koop aan doe.
Ik gebruik m'n beitels slechts incidenteel (paar keer per jaar), dus meer dan een paar tientjes zou het niet moeten kosten. Kan ik gewoon een steen op AliExpress halen voor € 15-20, of is dat een gevalletje goedkoop = duurkoop?
Ik zou ze niet van AliExpress halen. Die heb ik ook in verschillende korrel en ze zijn het geld niet waard. Ze slijten heel hard, waardoor ze niet echt slijpen. Ik zou een goede set halen bij bv Dictum of Fine Tools. Bv een combinatiesteen van 1000 en 3000 of 2 stenen 400/1000 en 3000/6000. 400 is enkel voor grote beschadigingen.

@Bhagavad een tijd geleden heb ik 50kg Coticule gekregen. Die heb ik verdeeld op Woodworking.nl en enkele stenen zelf gehouden. Ik heb nu genoeg voor de rest van mijn leven.

Afbeeldingslocatie: https://www.woodworking.nl/attachment.php?attachmentid=64769&d=1496600450

[ Voor 9% gewijzigd door L.N. op 02-01-2018 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L.N. schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:47:
[...]
@Bhagavad een tijd geleden heb ik 50kg Coticule gekregen. Die heb ik verdeeld op Woodworking.nl en enkele stenen zelf gehouden. Ik heb nu genoeg voor de rest van mijn leven.
[afbeelding]
Zeg maar wat het restant van dit superfraaie spul moet kosten. O-)

De afbeelding werkt trouwens niet. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:01:
[...]

Zeg maar wat het restant van dit superfraaie spul moet kosten. O-)

De afbeelding werkt trouwens niet. :'(
Zie hier. De stukken staan op epoxy en zijn gevlakt. Ik zal kijken of ik nog wat over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-10 16:07

Geen antwoord op je vraag, maar bij de Hornbach hebben ze schuurpapier van fijnere korrel. o.a. 1200 en 2400 (heb heb zelf laatst nog gehaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L.N. schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:05:
[...]

Zie hier. De stukken staan op epoxy en zijn gevlakt. Ik zal kijken of ik nog wat over heb.
Die afbeeldingen werken allemaal niet zonder account op woodworking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L.N. schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:05:
[...]
Super. _/-\o_ oOo :Y

Hoe heb je deze steen gevlakt om een smooth en vlak oppervlak te krijgen dat geschikt is om te wetten??

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2018 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:20:
[...]

Die afbeeldingen werken allemaal niet zonder account op woodworking.
Inderdaad. Kan je een foto hiernaartoe linken? Of word dat een te ingewikkeld proces?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Brutalsranan schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:43:
[...]

Inderdaad. Kan je een foto hiernaartoe linken? Of word dat een te ingewikkeld proces?
Dat kan wel :D.

Ik had een groot vlak stuk en dat heb ik op een bed van epoxy gezet, zodat het vlak was en steviger.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4633/25585750008_7eeb9c6b13_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4683/25585749948_91f18b7323_o.jpg

Vervolgens met een diamantschijf op een haakse slijper in stukken gesneden. Elk stuk is minstens 50 mm breed, zodat er er ook beitels van schaven op kan slijpen. Het reststuk is wat minder breed.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4685/25585749878_8645b42ab4_o.jpg

Vervolgens gevlakt met een mijn Festool DTS400 (deltaschuurmachine) en een vlaksteen

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4725/25585749928_10d4c9dcc7_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4639/25585749818_8c218011d6_o.jpg

Hier is de epoxy goed te zien.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4689/27678521499_777f58d0d1_o.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door L.N. op 02-01-2018 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
L.N. schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:10:
[...]

Dat kan wel :D.

Ik had een groot vlak stuk en dat heb ik op een bed van epoxy gezet, zodat het vlak was en steviger.

[afbeelding]

[afbeelding]

Vervolgens met een diamantschijf op een haakse slijper in stukken gesneden. Elk stuk is minstens 50 mm breed, zodat er er ook beitels van schaven op kan slijpen. Het reststuk is wat minder breed.

[afbeelding]

Vervolgens gevlakt met een mijn Festool DTS400 (deltaschuurmachine) en een vlaksteen

[afbeelding]

[afbeelding]

Hier is de epoxy goed te zien.

[afbeelding]
Mooi gedaan zeg! Heeft aardig wat werk ingezeten. Hoe kwam je op het idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ramon 73 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:32:
[...]

Die haalt het wel qua luchtopbrengst, maar is niet olievrij. Zo te zien heeft Airpress geen olievrije compressoren :(
Je hebt gelijk. Ik dacht: direct aangedreven=olievrij. Maar daar is hier geen sprake van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Raymond schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 22:02:
[...]

Je hebt gelijk. Ik dacht: direct aangedreven=olievrij. Maar daar is hier geen sprake van :)
Ligt er ook een beetje aan hoeveel spuitwerk je gaat doen en wat het gewenste resultaat moet zijn. Bij meubels luistert het nauwer dan bij auto's hoe schoon & droog de perslucht is. En ga je de schutting in de beits zetten, dan zijn de eisen nóg lager.
Wil je af en toe eens een plankje spuiten, dan kun je volstaan met een fatsoenlijke olie/waterafscheider voor de spuit en een eigen luchtslang voor uitsluitend spuitwerk (want geen oliefilm a.d. binnenkant). En voordat je begint met spuiten en de compressor op 2-3bar zetten en even condens uit de ketel aftappen.
Let bij zuigercompressoren op de dutycycle (inschakelduur). Ideaal als die 50% is waarbij je wel nog moet letten op de inschakelduur. 1 uur continue werking waarbij de pomp niet stopt, gevolgd door 1 uur rust is niet zo'n beste voor de levensduur van d epomp.
Pagina: 1 ... 24 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.