Ik heb het even gecontroleerd, en het betrof zoals ik me inderdaad meende te herinneren een BS 18 LTX BL I; Brushless en op papier 120Nm. Deze.miekol schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 08:55:
[...]
Metabo fanboy...guilty as charged![]()
Nee ik heb de mijne eigenlijk nog nooit gebruikt voor klusjes op de grens van zijn kunnen. Pluggen boren ook nooit groter als 10mm dus dat zou kunnen. Ik zou hem eens met Framoes zijn Makita beest kunnen vergelijken met een grote diameter gatenboor oid.
Maar die vriend van jou had hij wel een van de laatste modellen? Niet deze zeg maar:
[afbeelding]
Die waren inderdaad volgens mij niet zo heel dendered/bijzonder wat ik daar zo over lees op internet.
Vanaf de SB/BS (BS = Bohrschrauber en SB = Slagborhschrauber) 18 LTX Quick is het model waar de laatste 3 generaties op gebaseerd zijn. Van de SB/BS 18 LTX Quick waren twee modellen. De SB/BS 18 LTX Quick mét koolborstels en 120 Nm met 1800 Rpm (uit mijn hoofd) en de SB/BS 18 LTX Quick BL zónder koolborstel met 90 Nm en 2100 rpm.
Daarna kwam de SB/BS 18 Q BL I. Q als afkorting voor Quick en de I als model I (opvolger dan de hierboven LTX Quick). Deze is er volgens mij alleen zónder koolborstels en heeft 120 Nm en 2100 rpm als maximale snelheid.
Nu is er nog één nieuwer model namelijk de SB/BS 18 LTX-3 Q I. Deze heeft ook 120 Nm, maar een 3 versnellingsbak met 3800 rpm als snelste versnelling.
Ook in de vergelijkende tests die ik op YouTube heb gezien kwam de Metabo qua pure kracht volgens mij altijd wel goed mee. Maar misschien zijn grote diameter gatenzagen wel de achilleshiel van de machine.
[...]
Bij alle nieuwere koolborstel modellen is deze knop naar de slipkoppeling draaiwieltje op de voet van de machine verplaatst. Dat probleem zou je dan niet meer moeten hebben. De een na laatste generatie had nog een knop bovenop om te schakelen tussen max vermogen en de ingestelde slipkoppeling stand. Maar die zit ook niet meer op de nieuwste modellen, die kon je ook nog weleens per ongeluk indrukken tijdens het boren.
Het probleem met een 40mm slangenboor is dat het geen "soepele" last is zoals staal, maar dat je echt door de houtvezels heen aan het ploegen bent. Op diezelfde last komen wel vaker opmerkelijke problemen aan het licht; wat het misschien ook zou kunnen zijn is dat de overload-bescherming van de Metabo niet zo prettig samengaat met de inherent continu wisselende last van een grote slangenboor, waar hij in een stuk staal wellicht mijn DCD791 ver achterlaat op rauw vermogen omdat dat een veel minder variabele last is. Ik weet het niet, dat heb ik niet kunnen proberen.
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!