[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 103 Laatste
Acties:
  • 920.297 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:04:
[...]

Heb een 'sappie' achter de voordeur onder een Tony Soprano poster, maar gelukkig nog niet nodig gehad.
Nooit gerealiseerd dat die dingen eigenlijk voor boomstammetjes waren bedoeld. :+
Realiseer je wel dat het bewust klaarleggen van verdediging (knuppel oid) ook strafbaar is. Mocht je het ooit moeten gebruiken (hopelijk niet) dan was je aan het houthakken in de gang, oke?

Ik speel altijd honkbal in de slaapkamer :)

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:47:
kweenie, als ik zie hoeveel mijn vriendin besteld bij bol.com en na even bekijken weer retour stuurt, verbaast het me dat er uberhaupt nog verzegelde spullen zijn :P
ik snap daar dus geen reet van he........als je op bestellen drukt ben je toch voor 99% zeker dat je het spul wilt of ben ik nou gek :P

je gaat mij toch niet vertellen dat zij 10+ producten op jaarbasis besteld en weer retourneert?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:17
Ik denk dat je jezelf vergist in de hoeveelheid mensen die jaarlijks 10+ producten op de "proef" nemen en weer terug sturen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-10 16:58
Fraggert schreef op donderdag 21 december 2017 @ 14:29:
[...]

ik snap daar dus geen reet van he........als je op bestellen drukt ben je toch voor 99% zeker dat je het spul wilt of ben ik nou gek :P

je gaat mij toch niet vertellen dat zij 10+ producten op jaarbasis besteld en weer retourneert?
Ik moet er ook niks van hebben. Verzegeling verbroken, gebruikerssporen of iets wat ook maar verkeerd is. Retour, geld terug en nooit meer kopen bij die winkel. Als ik gebruikte spullen wil hebben, koop ik doe wel op marktplaats voor de helft!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:48

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Als ik naar mijn vriendin kijk en hoe zij kleding bestelt, ja, 10+ is nog niets... :/ Ze bestelt gewoon meerdere maten en varianten en houdt er dan misschien eentje. Of in de tussentijd is iets in de aanbieding gekomen, stuurt ze het gewoon terug om het dan opnieuw (met korting) te bestellen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:23
leecher schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:30:
Iemand hier nog op zoek naar een accuboor? De GSB 18-2-LI plus met 2x 2.0Ah accu kost nu €116 bij screwfix.eu. Gratis verzending, helaas geen Lboxx maar een gewone koffer. Hebbum zelf ook alleen heb ik er meer voor betaald bij Axminster.
Ik ben zelf een part-time hobby klusser, maar ik wil wel goed materiaal. Tot op heden geleend materiaal gebruikt of simpel goedkoop spul, maar ik wil met name nu als eerste een goede boormachine kopen. Ik kwam bovenstaande aanbieding tegen, en dat lijkt mij goed materiaal voor een scherpe prijs!

Er is niet zoveel van reviews te vinden, dus hebben jullie tips? Ik kies voor dit type omdat ik een allround machine wil hebben die geen moeite heeft met wat kleinere gaten in de muur. Ik heb een eenvoudige Lidl Klopboormachine en die voldoet voor het incidentele zwaardere werk prima.

Daarnaast ben ik nog op zoek naar een goede prijs/kwaliteit multitool. Ik leen nu die van de buurman en die bevalt erg goed, dus wil zelf investeren in een goed apparaat.

Daarnaast heb ik nog een eenvoudige decoupeerzaag, niets spannends, maar voldoet voor mijn doeleinden.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 12:20
I-King schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:14:
[...]

Ik ben zelf een part-time hobby klusser, maar ik wil wel goed materiaal. Tot op heden geleend materiaal gebruikt of simpel goedkoop spul, maar ik wil met name nu als eerste een goede boormachine kopen. Ik kwam bovenstaande aanbieding tegen, en dat lijkt mij goed materiaal voor een scherpe prijs!

Er is niet zoveel van reviews te vinden, dus hebben jullie tips? Ik kies voor dit type omdat ik een allround machine wil hebben die geen moeite heeft met wat kleinere gaten in de muur. Ik heb een eenvoudige Lidl Klopboormachine en die voldoet voor het incidentele zwaardere werk prima.

Daarnaast ben ik nog op zoek naar een goede prijs/kwaliteit multitool. Ik leen nu die van de buurman en die bevalt erg goed, dus wil zelf investeren in een goed apparaat.

Daarnaast heb ik nog een eenvoudige decoupeerzaag, niets spannends, maar voldoet voor mijn doeleinden.
Ik ben er nog steeds blij mee en gebruik hem bijna elke dag. Ik gebruik hem ook echt voor alles, 1mm boortjes in staal tot 83mm dozenboren in kalkzandsteen, pannenkoekenbeslag mixen (bij gebrek aan normale mixer), enzovoorts.
Ik heb overigens ook een koolborstelloze versie liggen (GSR, geen klopstand) met metalen kop en 4.0 Ah accu's maar ik twijfel elke keer welke ik zal pakken. Die koolborstelloze versie maakt aanzienlijk meer geluid zonder dat daar extra power tegenover staat. Vanwege de omvang stop ik in deze ook regelmatig de 2.0 accu's ipv de 4.0 blokken.

Voor multitool heb ik zelf gekozen voor een Makita TM3010CX1 omdat deze een ouderwetse universele aansluiting heeft en je daar heel veel goedkope accessoires voor kunt krijgen. Anders had ik een Fein multitalent genomen maar die heeft starlock. Als er inmiddels al goedkoop naamloos starlock spul te krijgen is zou ik zeker voor de Fein gaan. Zo te zien heeft ecotools (mijn favoriet voor de accesoires) inmiddels wel een verloopstukje unilock-starlock maar ik weet niet of dat fatsoenlijk werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door leecher op 21-12-2017 16:29 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:23
@leecher Doel je dan op dit type: https://www.coolblue.nl/p...fmt250qsl-quickstart.html of dit type: https://www.coolblue.nl/p...alent-start-fmt250sl.html

Ik ben geen grootverbruiker, maar een vriend van me heeft het van een ander merk (geloof B&D), maar dat ding maakt meer lawaai dan dat het effect heeft. Die van mijn buurman doet het wel erg goed! Ik maak er meer gebruik van dan ik verwacht had, vandaar dat ik zelf eens een goed apparaat wil aanschaffen.

• leecher
@I-King
Dat is volgens mij dezelfde machine met als enige verschil de snelsluiting. Die zou ik persoonlijk juist niet willen, ik heb namelijk al een keer een Fein machine retour moeten doen omdat de snelsluiting niet meer open wilde. Die dingen houden niet van stof blijkbaar. Als je een beetje googled zal je zien dat ik niet de enige was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24
[...]

Voorbeeldje: We hebben nu een kindje. En daar zijn allerlei boeken voor te krijgen. Dan koopt ze gewoon 5 boeken, bladert die thuis een beetje door en stuurt er 3-5 weer terug.

En ik lees hier op tweakers ook geregeld van mensen die een slecht verkrijgbaar artikel bij 3 winkels bestellen, de eerste houden en de rest retour doen.

Ik heb een bosch gss160 multi gekocht en die winkel heeft er 2 weken over gedaan om het te leveren, dus was mijn schuurklus al klaar. Eigenlijk had ik hem toen ook retour moeten doen, omdat de volgende schuurklus nog wel ff op zich laat wachten. Dan heb ik liever het geld op de rekening dan een ongebruikte machine in de kast :)

Dus ik snap wel dat mensen er makkelijk in zijn om retour te sturen. En de goede webshops zijn daar ook gewoon op ingesteld, want die krijgen gewoon X% retour gestuurd (volgens mij kledingwinkels echt iets van 50+% oid). En hoe ruimer de retourmogelijkheden, hoe beter je als winkel verkoopt, blijkt uit onderzoek. Dus het is gewoon marketing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Fraggert schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:53:
[...]

Goed dat je het ff neerzet hier, wel zo handig want Rotopino komt om de zoveel tijd wel eens voorbij hier namelijk. :)
Dat leek me wel net zo netjes.

En zoals verwacht is allee goed gekomen. Vandaag is mijn Bosch bouwstofzuiger binnen gekomen. En meteen uitgepakt natuurlijk. Alles zit erbij en hij doet het goed. Zaterdag meteen in gebruiken nemen. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Blueone schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:17:
Ik had gisteren een pakket binnen gekregen met een bosch gop multitool, helaas bleek de verzegeling al verbroken te zijn, het zaagje zelf zag er nog goed uit. Nu wilde ik deze terugsturen en bij een andere webshop een nieuwe bestellen echter gaven ze daar ook aan dat de verzegeling als verbroken (de witte sticker op de L-boxx) was om de inhoud te controleren. Is dit een normale gang van zaken of krijg je normaal wel degelijk een verzegelde koffer?
Inderdaad een "opvallend" verhaal, wat valt er voor de shop te "controleren" onder de genoemde verzegeling??
Als de shop benauwd is voor eventueel gezeur bij "afwijkingen na ontvangst" dan krijgen zij die nu zeker. :+

Doet mij denken aan een boxed processor die ik ooit in een stenen shop kocht en vervolgens een losse tray voor uiteraard dezelfde prijs kreeg aangereikt. :(

Nee zei ik, ik wil graag de "boxed" versie van deze tray.
Dit ís de "boxed versie" meneer zei de verkoper, maar omdat niemand de meegeleverde koeler en verpakking gebruikt en het hier zo ontzettend veel ruimte in beslag neemt, gooien wij die standaard meteen weg.
Anders past het hier niet in de lades.
Nee ik heb de verpakkingen en koelers niet meer liggen, de container is al geleegd, jammer nou.

Maar weest u gerust, dit is uiteraard gewoon de echte boxed versie. :Y

Ok, doet u mij dan maar de goedkopere tray versie.
Die is helaas uitverkocht, maar ik kan u wel de boxed versie aanbieden.
En dat allemaal zonder een spier te vertrekken, of het echt was. _O-
Eusebius schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:53:
[...]
Realiseer je wel dat het bewust klaarleggen van verdediging (knuppel oid) ook strafbaar is. Mocht je het ooit moeten gebruiken (hopelijk niet) dan was je aan het houthakken in de gang, oke?
Zeker en dat verbod is terecht, wie zou willen dat iemand zich aan zo'n tool zou gaan bezeren??
Er staat hier bij de inloopmat zelfs een bordje dat je gevaarlijk kunt struikelen, wij zijn best voorkomend naar de bezoekende misdaad.
De sappie en hakbijlen waren echter zo bot dat er zelfs geen piepschuim mee kon worden opgeprikt.

Dus op de zolder scherpgeslepen en om ongelukken te voorkomen meteen achter de voordeur gelegd, zodat die instant naar de tuinspullen in de garage konden als ik daar later toch moest zijn.
Het was op het moment toevallig erg koud en nat buiten en ik verwachtte geen ongenode bezoekers die hardhandig gingen dreigen.
Niemand toch?? :N

M'n vrouw en kinderen mogen ze meenemen, maar van Makita en Bosch Blauw blijven ze af. _O-

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2017 19:58 ]

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Toevallig had ik dus twee webshops getroffen die allebei eentje aangeboden hadden met een verbroken zegel. Ik ga hem terugsturen en ik bestel hem opnieuw bij een andere webshop, bedankt voor de bevestiging!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
Blueone schreef op donderdag 21 december 2017 @ 21:29:
Toevallig had ik dus twee webshops getroffen die allebei eentje aangeboden hadden met een verbroken zegel. Ik ga hem terugsturen en ik bestel hem opnieuw bij een andere webshop, bedankt voor de bevestiging!
Wat ik altijd doe, is in de opmerkingenlijst aangeven dat ik een gesealde product wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eusebius schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:53:
[...]

Ik speel altijd honkbal in de slaapkamer :)
Daarom: koekenpan. Dat er Tefal in spiegelschrift in het voorhoofd mag komen te staan :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
grmbl. Gisteren op amazon.de gekeken naar de fiskars X11 bijl. Die was daar 35 euro inc verzenden en als ik het goed herinner ook met gratis bijlslijper.

Is vandaag 42 euro, zonder gratis goodie :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat hakt er wel in ja. Not :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Da's 20% stijging. Ik vind het nogal wat

Edit:

Uiteindelijk via vtwonen.nl besteld :D

Daar kost'ie 38 euro, via rentepuntenwinkel van ing cadeaukaart gekocht, dus uiteindelijk kost'ie me 28 euro :)

[ Voor 67% gewijzigd door Raymond op 22-12-2017 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is bijna zover, ik ga een warmtepomp en een warmtepomp boiler installeren. Het buigen met een buigijzer is voor mij hogere wiskunde, in het verleden heb ik wel met alupex 16mm gewerkt icm APE pers koppelingen.

Dat ging prima met de gehuurde accu perstang, maar het lijkt mij handig om sowieso altijd te kunnen persen. Gezien de prijs denk ik dan aan een 2e hands handperstang, ik zag deze op Marktplaats al voor 100 euro.

Waar moet ik op letten, zijn al die tangen compatibel met alle merken koppelingen of heeft elk merk zijn eigen tang? Het liefst heb ik een tang die universeel toepasbaar is zodat ik deze ook kan uitlenen aan familie en vrienden..
Vertonen deze handtangen nog slijtage waar ik op moet letten?

De pijpen die ik ermee wil persen zijn van 12(?) t/m 28mm.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 22-12-2017 17:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:16:
......
Waar moet ik op letten, zijn al die tangen compatibel met alle merken koppelingen of heeft elk merk zijn eigen tang? Het liefst heb ik een tang die universeel toepasbaar is zodat ik deze ook kan uitlenen aan familie en vrienden..
Vertonen deze handtangen nog slijtage waar ik op moet letten?
Je lijkt mij een serieus goed mens, maar afhankelijk van de grootte van je familie en kennissenkring is zo'n tang versleten/defect/verroest/verdwenen tegen de tijd dat je hem zelf nodig gaat hebben. _/-\o_
Been there, done that. :+

Op de een of andere manier gaan mensen die zelf duur gereedschap kopen anders om met een tool dan mensen die ze helemaal gratis te leen krijgen.
Jammer, dat wel.
Voor dit misbruik reserveer ik alvast #MeTooTool :P

Ik geef tools intussen nog liever gratis weg, dan dat ik moet aanzien hoe ik ze weer terugkrijg, zo dat al gebeurt.

Ik zie trouwens op de site dat zo'n handtang nieuw in dezelfde €100 prijsklasse valt als die je op MP hebt gezien, of is die laatste misschien ook nieuw??
Alle "krimptangen" (algemeen) hebben de neiging enige speling te ontwikkelen na langduriger gebruik, soms is dat prima na te regelen, soms niet.
Als je leidingen gaat ingieten dan wil je absoluut geen gedoe met onbetrouwbare/lekkende verbindingen krijgen zou ik denken.

Ik ben bang dat "handle with care & common sense" niet goed samengaat met een gratis en ongebreidelde tournee langs al je kennissen en hún vage kennissen.
Ik leen alleen nog tools uit aan mensen wiens naam liefst met een A(tmoz) begint en op een (atmo)Z eindigt en wie ik verder niets hoef uit te leggen wat basic toolrespect aangaat en zo zijn er gelukkig wel meer bikkels in dit forum. _/-\o_
Eigenlijk jullie allemaal. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verbroken Lboxx seals heb ik ook vaak genoeg gehad, producten waren wel altijd gewoon nieuw, zie je snel genoeg.

Heb het idee dat ze dit doen om bepaalde bundels te kunnen maken, boor X met 2 accus en lader etc, juiste inlays, of combinaties van apparaten in Lboxxen die niet standaard zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leecher
@Bhagavad

Is gereedschap uitlenen aan atmoz niet zoiets als water uitlenen aan een vis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

leecher schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 01:09:
@Bhagavad
Is gereedschap uitlenen aan atmoz niet zoiets als water uitlenen aan een vis
De atmoz versie die ik ken leent het van je en geeft het na een dag weer intact aan je terug, inclusief een fles wijn en koopt daarna voor zichzelf de geperfectioneerde variant van de tool bij een dure dealer in Duitsland en plaatst daarvan meteen de glossy pics in deze groep. :P
Super.

Vind ik wel hilarisch. _/-\o_
Ik ga immers ook niet iedere dag weer 'mijn' eetbestek bij de buren lenen als ik wil eten, alleen omdat zij daar tóch een standaard voorraad van hebben liggen.

Zo leent een van onze kennissen voor iedere vloek & zucht al een jaar of tien steevast een van m'n netwerktestertjes van amper €10 en dat keer op keer.
Koop er dan lekker zelf een voor die paar lullige centen als je zoiets toch zo vaak nodig hebt.
Maar goed, zo zie ik hem nog eens. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

Hehe, ik "hoor" mijn naam O-)

Ondanks dat het geen echt gereedschap is wilde ik toch even laten weten hoe ontzettend (!!) blij ik ben met m'n nieuwe werkplaats-kachel:

Afbeeldingslocatie: http://www.eurom.nl/media/com_focusshop/images/resized/206165_12351.jpg

Potverdikke dat ding knalt gewoon de hele tent binnen 15 minuutjes lekker warm 8)

Fijn met de temperaturen deze maanden... Misschien ook nog even wat bedenken om 'm remote aan te zetten via m'n phone ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Yeuh, gister besteld en nu is de 'SN50T3 Cyclone Dust Collector Filter Turbocharged Cyclone Without Flange Base Home Industry Tool'(link) al onderweg vanuit China naar Nederland. Dat is zo'n houder die je bovenop een vat kunt zetten, tussen de stofzuiger en de zuigmond. Om stof af te vangen natuurlijk.

Nu zoek ik nog een geschikt vat van 20 ~ 30 liter. Geen plastic, dat zou door de onderdruk kunnen inklappen. Waar kun je voor een goede prijs ijzeren vaten met deze inhoud en afneembaar deksel krijgen?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Eusebius schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 13:42:
Yeuh, gister besteld en nu is de 'SN50T3 Cyclone Dust Collector Filter Turbocharged Cyclone Without Flange Base Home Industry Tool'(link) al onderweg vanuit China naar Nederland. Dat is zo'n houder die je bovenop een vat kunt zetten, tussen de stofzuiger en de zuigmond. Om stof af te vangen natuurlijk.

Nu zoek ik nog een geschikt vat van 20 ~ 30 liter. Geen plastic, dat zou door de onderdruk kunnen inklappen. Waar kun je voor een goede prijs ijzeren vaten met deze inhoud en afneembaar deksel krijgen?
Vat gratis bij garagebedrijf, even openslijpen en klaar zou ik zeggen.
Heb er ook al twee vaten vandaan, oa voor de BBQ.

Vraagje: ik moet een nieuw zaagblad hebben van 300mm voor mijn zaagtafel.
Nu komt er een vanaf met weinig tanden, zat zelf meer aan een 48/60T te denken omdat ik vooral fijner werk er mee doe, werk wat netjes moet zijn. max 22mm plaatmateriaal meestal.
Klopt mijn gedachtegang?

Vraag 2: ik kom ze voor €10,- tegen en voor €50,-, waarom zou ik 5x meer uit moeten geven? Sporadisch gebruik. Koop ik liever twee zaagbladen voor de verschillende toepassingen denk ik.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:37
Eusebius schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 13:42:

Mijn vat is er een van vatenonline.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:14
Inmiddels heb ik weer een excuses om het assortiment aan gereedschap te vervangen voor een betere uitvoering. (vrouw vond dat de gaatjes toch iets te groot worden en binnenkort jarig en moet toch wat verzinnen)
Nu heb ik een Bosch PBH 2100 RE die nu zo'n 7 jaar oud is, daar heb ik een half huis mee gesloopt en sleuven door de muur meer gerost. De kop (lagers?) hebben daarmee een aardige optater gekregen en er zit nu een slag in.
Daarom opzoek naar een vervanger en dan wil ik wel een iets zwaardere uitvoering en overstappen naar Bosch Blauw. (fan van de Bosch Blauw)
Nu heb ik zitten puzzelen, ik wil erop vooruit gaan qua kracht, ik wil niet meer dan 200-250 euro betalen (gebruik hem 1 a 2 x per maand), geen accu (verwachtte levensduur 7-10 jaar en koude schuur) en zeer grote pree als het een uitvoering met L-Boxx is.

Daarop kwam ik op de volgende mogelijkheden de Bosch GBH 2 – 28 en dan de volgende twee kandidaten op de shortlist staan:
https://www.toolstation.nl/shop/p67660 (voordeel dat er nog een L-Boxx bij zit met Gedore gereedschap)
https://www.amazon.de/Bos...nal-Bohrhammer-SDS-plus-Rückschlag-Schutz/dp/B01LXB2D99 (iets goedkoper)

Ik ben er niet achter gekomen wat de letters (F etc) erachter voor effect hebben op de uitvoering.
Zie ik dan nog iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
@Goof2000 In dit geval staat de F voor verwisselbare boorkop (bij boorhamers) bron.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 16:19
Ps. Ecotools heeft nu t/m 27 december 15% korting op lijmtangen. Wellicht interessant vanwege de prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-10 18:30
Goof2000 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 20:45:

Ik ben er niet achter gekomen wat de letters (F etc) erachter voor effect hebben op de uitvoering.
Zie ik dan nog iets over het hoofd?
De 2-28 is een geweldige machine. Heb ik ook gebruik hem met veel plezier.
Bij deze machine kom je volgende letters wel tegen
d draaistop
f verwisselbare boorkop
v vibration control

Onderstaand document geeft letters goed weer. Misschien iets voor topic start
https://www.ide-automotiv...tleg-benamingen-bosch.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Laatst online: 11-10 22:48
Maar de GBH 2-28 F (nieuwer model) doet dit alles toch ook? aangevuld met kickback control.
Ding kan beitelen, waarvoor hij niet moet draaien, heeft vibration control en een verwisselbare kop.

Bij de DFV is het duidelijk op deze manier (was ook nieuw voor mij, interessant document), maar met die nieuwe snap ik er geen moer meer van op deze manier haha...

Ze maken het er niet makkelijker op he ;)

[ Voor 19% gewijzigd door nick_haak op 25-12-2017 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-10 21:27
Ik heb mezelf maar op een trui getrakteerd. De laatste op voorraad bij Amazon was €33,-

Denk dat ik alleen bij de H&M voor minder een beetje een aardige capuchontrui vind. En dan ga ik er -op basis van mijn ervaring met Blåkläder en H&M tot nu toe- vanuit dat deze trui kwalitatief een stuk beter is dan H&M.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Zit je wel in het goeie topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Goeie werkkleding is net zo belangrijk als goed gereedschap ;)

Of mogen we hier alleen over gereedschap zelf praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op maandag 25 december 2017 @ 13:19:
[...]
Goeie werkkleding is net zo belangrijk als goed gereedschap ;)
Of mogen we hier alleen over gereedschap zelf praten?
Volgens mij is de gouden regel dat het óf een snoertje naar 230V moet hebben, óf een accuaansluiting.
De vraag wordt dan: "Heeft jouw trui die??" :N o<:) o<:)

Het is trouwens een mooie hoody geworden en gelukkig niet zo'n EO-jongerendag geval :P , maar wij verwachten wel dat je vanavond een beetje gekleed aan tafel verschijnt.
Een rode was dus iets handiger geweest. _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2017 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op maandag 25 december 2017 @ 13:39:
[...]

Volgens mij is de gouden regel dat het óf een snoertje naar 230V moet hebben, óf een accuaansluiting.
Shit, daar heb je me. Als ik het niet altijd al warm genoeg zou hebben, had ik zo'n verwarmde jas op accu gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:02
Heeft iemand ervaring met de hbm momentsleutel? https://www.hbm-machines....Tlk4hWvcgKgxoC7AEQAvD_BwE ik zoek er 1 voor de winterbanden wissel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Milwaukee heeft verwarmde kleding in het assortiment. :+

Overigens vind ik hoodies met touwtjes eraan nogal link met klussen. Als je tussen je zaag terecht komt wordt het lastig ademen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cverkooyen schreef op maandag 25 december 2017 @ 13:43:
Heeft iemand ervaring met de hbm momentsleutel? https://www.hbm-machines....Tlk4hWvcgKgxoC7AEQAvD_BwE ik zoek er 1 voor de winterbanden wissel
Dat hangt ervan af met welk koppel de bouten/moeren moeten worden aangetrokken. ;)

Het steekt niet op 1 Nm minder of meer, zo'n Taiwan ding zal dus snel goed genoeg zijn, maar het gaat er dus om of het benodigde koppel binnen het bereik van deze sleutel valt.

En alsjeblieft niet gebruiken voor linksom losdraaien he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Deze gaat tot 110nm, da's krap. Wielmoeren moeten vaak vastgezet worden met 100-150nm, afhankelijk van specs fabrikant. Bovendien heeft die sleutel een 3/8ste aansluiting, wat minder gangbaar is.

Mijn tip:
https://www.hbm-machines....2-momentsleutel-28-210-nm

Daar krijg je meteen 3 doppen bij, in de meest gangbare wielmoermaat :)

Als je die al hebt, deze sleutel is er ook voor een tientje minder zonder de doppen :)

[ Voor 30% gewijzigd door Raymond op 25-12-2017 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
Raymond schreef op maandag 25 december 2017 @ 16:53:
[...]

Deze gaat tot 110nm, da's krap. Wielmoeren moeten vaak vastgezet worden met 100-150nm, afhankelijk van specs fabrikant. Bovendien heeft die sleutel een 3/8ste aansluiting, wat minder gangbaar is.

Mijn tip:

Daar krijg je meteen 3 doppen bij, in de meest gangbare wielmoermaat :)

Als je die al hebt, deze sleutel is er ook voor een tientje minder zonder de doppen :)

Goede tip! Iemand ervaring met de kwaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Lidl heeft ze ook vaak in de aanbieding, gebruik hem al jaren, dikke prima.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:30
Als je er alleen eentje zoekt voor de winter/zomer-wissel, zou ik gewoon gaan voor een van €20 van de Aldi/Lidl zoals @Joopieboy ook zei. Ze zijn niet tot op de Nm nauwkeurig, maar voor wielbouten voldoende. Heb er zelf al jaren eentje van de Aldi en die voldoet prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
MikeyMan schreef op maandag 25 december 2017 @ 13:43:
Milwaukee heeft verwarmde kleding in het assortiment. :+

Overigens vind ik hoodies met touwtjes eraan nogal link met klussen. Als je tussen je zaag terecht komt wordt het lastig ademen.
Makita en Metabo ook. Makita heeft trouwens ook gekoelde jassen (met ventilators).

Touwtjes trek ik er uit of knoop ik zo dat ze niet los hangen. Met werkhandschoenen aan zagen is al uit den boze op werk, dus dit soort loshangende touwtjes mogen zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 16:19
Verwijderd schreef op maandag 25 december 2017 @ 13:39:
[...]

Nou, een stel glimmende beitels, blokschaven, hakbijl of rolmaat is vaak al genoeg hier om een bobbel in de broek te doen verschijnen. ;)

Ik heb afgelopen week ook een doosje (hand)tool porn van Dictum mogen ontvangen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-09 23:02

meddle

:o

cverkooyen schreef op maandag 25 december 2017 @ 17:03:
[...]

Goede tip! Iemand ervaring met de kwaliteit?
Ik heb een vergelijkbare van mannesmann en die werkt opzich wel goed. Twee nadelen vind ik wel dat die schroef waarmee je de handgreep vast zet soms losgaat bij gebruik, waardoor je ongewild een ander koppel instelt, daarnaast heeft het ratelmechanisme best veel speling. Voor wielbouten bij lichtmetalen velgen ed. is het echter prima, daarvoor zou ik geen sleutel van €200+ kopen.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-10 15:36
Voor winterbanden wissel is zoiets prima (al is 110Nm niet voor alle auto's genoeg!). Je moet je ook afvragen of je hiervoor echt een momentsleutel nodig hebt. 110Nm is ECHT vast. Als je een normale ratelsleutel neemt zul je moeite hebben om hard genoeg aan die sleutel te trekken om 110Nm te halen. Die wielen draai je dus niet zomaar 'te vast'.

Voor fijn werk kun je beter niet zoiets kopen. Ik heb dat ooit ook gedaan( 5-25nm) en daar wel eens wat boutjes mee kapot gedraaid omdat het moment gewoon niet klopte. En zulk laag moment is gewoon ontzettend moeilijk in te schatten. Dat kun je bijna met je vingers vastzetten.

[ Voor 14% gewijzigd door FragDaddy op 26-12-2017 10:06 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:31
Ben aan het oriënteren op de aanschaf van een compressor.

Ik wil hem voor allerlei dingen gebruiken, de oppompen, slagmoersleutel, tacker maar meestal toch om e.a. schoon te spuiten dmv luchtdruk.

De slagmoersleutel en tacker hebben als aanbevolen tankinhoud 50l. Maar vind zo'n ding wel erg groot en vraag me af waarvoor dat nodig is. Dat is toch gewoon om langer onafgebroken te kunnen werken?

Een 24l slaat vaker aan dan 50l. Maar zou dat bij een tacker en slagmoersleutel irritant vaak zijn?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-10 15:36
Artbij schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 10:06:
Ben aan het oriënteren op de aanschaf van een compressor.

Ik wil hem voor allerlei dingen gebruiken, de oppompen, slagmoersleutel, tacker maar meestal toch om e.a. schoon te spuiten dmv luchtdruk.

Een 24l slaat vaker aan dan 50l. Maar zou dat bij een tacker en slagmoersleutel irritant vaak zijn?
Een slagmoersleutel heeft ZO VEEL lucht nodig.. Dat moet je niet willen met zo'n kleine compressor. Ook niet met 50 liter. Die leveren veel te weinig lucht en slaan veel te vaak aan!

Voor alle andere zaken is een kleine compressor zinvol, maar voor een slagmoersleutel moet je dit maar eens lezen:

https://www.mapeco.be/pagina/hoe-kies-ik-een-compressor/

Oh en let er ook op dat je wanneer je met zo'n huis-tuin-keuken compressor een slagmoersleutel aan gaat sturen dat je dan ook een waterafscheider en olievernevelaar in je compressor leiding opneemt. Anders leeft je slagmoersleutel niet lang. Wanneer je iets schoon gaat blazen wel even de olievernevelaar dichtdraaien he!

Moraal van het verhaal: voor huis-tuin-keuken gebruik moet je eigenlijk gewoon een slagmoersleutel op accu hebben. En als je die nu koopt van hetzelfde merk als je accuboormachine kun je ook de accu's nog uitwisselen (of je koopt alleen een body en je gebruikt de accu's van de accuboormachine)

[ Voor 33% gewijzigd door FragDaddy op 26-12-2017 10:19 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:54
FragDaddy schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 10:13:
[...]

Een slagmoersleutel heeft ZO VEEL lucht nodig.. Dat moet je niet willen met zo'n kleine compressor. Ook niet met 50 liter.
Er zijn slagmoersleutels die met relatief weinig lucht uit de voeten kunnen, zoals de Hazet 9012SPC. Deze heeft 127 l/min nodig.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:09
En als je persee een kleine compressor wilt neem er dan een die wat hoger zit met druk en plaats er een drukregelaar tussen of neem er een waar dit op zit. Zo kun je langer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
FragDaddy schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 10:04:
[...]

Voor winterbanden wissel is zoiets prima (al is 110Nm niet voor alle auto's genoeg!). Je moet je ook afvragen of je hiervoor echt een momentsleutel nodig hebt. 110Nm is ECHT vast. Als je een normale ratelsleutel neemt zul je moeite hebben om hard genoeg aan die sleutel te trekken om 110Nm te halen. Die wielen draai je dus niet zomaar 'te vast'.

Voor fijn werk kun je beter niet zoiets kopen. Ik heb dat ooit ook gedaan( 5-25nm) en daar wel eens wat boutjes mee kapot gedraaid omdat het moment gewoon niet klopte. En zulk laag moment is gewoon ontzettend moeilijk in te schatten. Dat kun je bijna met je vingers vastzetten.
Bedankt allemaal voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Ook op een 12 liter compressor kan een slagmoer sleutel werken, misschien maar voor 3 seconden maar ach. Inderdaaf kan een hogere druk helpen, sommige compressoren kun je gelukkig opvoeren. Punt van aandacht is het overdruk ventiel, op sommige 8 bar compressoren is die ook echt 8 bar.

Het vastdraaien met een momentsleutel voorkomt zowel het te vast als te los vastzetten. Te los betekend dat ze los kunnen lopen, te vast betekend dat je onmogelijk het meegeleverde stuk gereedschap aan boord kunt gebruiken om bij een lekke band het wiel eraf te halen.

[ Voor 32% gewijzigd door mfmonkey op 26-12-2017 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:19
Binnenkort begin ik met wat klussen aan ons nieuw gekochte huis. Een goed excuus om de collectie uit te breiden! Voor een paar klussen twijfel ik wat aan te schaffen. Er moeten wat muurtjes afgebroken worden, tegeltjes van de muur en plavuizen+dekvloer van de grond. Dacht hiervoor een combihamer aan te schaffen. Nu twijfel ik tussen een zwaarder b-merk of een lichter a-merk. Voorbeelden

Licht: https://www.coolblue.nl/p...77/hitachi-dh26pc-ws.html
Zwaarder: https://www.coolblue.nl/p...6/powerplus-powx1175.html

Voor de tegeltjes zal de lichtere vast volstaan, maar vraag me af hoe die met de andere klussen omgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Als je echt gaat breken: lekker een zware machine huren en lichte kopen. Als je perse wilt kopen: gewoon dat ding van de lidl kopen, ben je voor 5 tientjes klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven5010
Ik weet niet wat het huren kost van zo'n sloophamer, maar voor €100 heeft de Lidl deze ook nog. https://www.lidl-shop.nl/...hamer-PAH-1300/p100220296 Daarmee krijg je alles wel van de muur denk ik. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-09 23:02

meddle

:o

Voor het weghakken van plavuizen zou ik wat zwaarder geschut halen. Huur gewoon zoiets met een trolley en wat beitels dan ben je redelijk snel klaar. Hiermee kun je ook makkelijk een muurtje afbreken. Als je die vloer probeert te doen met zo'n ding van de lidl dan kunnen ze jou aan het eind van de rit afvoeren samen met de rest van het puin. ;) Maar voor het slopen van een binnen muurtje is die nog wel prima waarschijnlijk. Die lichte combihamers zijn vooral voor gaatjes boren in beton en lichte dingen zoals wandtegels weghakken.

specs PC

• sven5010
Goed...weer even wat geklust gisteren en de Metabo 780-2 doet het wel echt goed. Zijn er alleen wel achter gekomen dat hij qua grootte en gewicht niet echt geschikt is om snel schroeven mee vast te draaien. :+
Nu besloten dat er toch maar een accu schroefboormachine bij moet komen, zodat je ook niet de hele tijd boren en bitjes hoeft te wisselen. Vanavond wat op het internet rond gezocht voor een Metabo 18v accu machine en dit model gevonden: https://www.elektrowerkze...et-in-metaloc-koffer.html. Is dit de beste optie met een budget van +- €200-250, of zijn er betere alternatieven van Metabo? Daarnaast heb ik zelf geen ervaring met deze website, is dit een beetje betrouwbaar en heeft er toevallig iemand ervaring qua levertijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
sven5010 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 01:59:
Goed...weer even wat geklust gisteren en de Metabo 780-2 doet het wel echt goed. Zijn er alleen wel achter gekomen dat hij qua grootte en gewicht niet echt geschikt is om snel schroeven mee vast te draaien. :+
Nu besloten dat er toch maar een accu schroefboormachine bij moet komen, zodat je ook niet de hele tijd boren en bitjes hoeft te wisselen. Vanavond wat op het internet rond gezocht voor een Metabo 18v accu machine en dit model gevonden: https://www.elektrowerkze...et-in-metaloc-koffer.html. Is dit de beste optie met een budget van +- €200-250, of zijn er betere alternatieven van Metabo? Daarnaast heb ik zelf geen ervaring met deze website, is dit een beetje betrouwbaar en heeft er toevallig iemand ervaring qua levertijden?
Die site: ik heb alles van Bender binnen twee weken binnen gehad. Ik ben echter meer van Dewwalt dan Bosch/Metabo, vast iemand met meer ervaring.

Verder; is er nog een andere reden dat je een accumachine van Metabo wil dan dat je bedrade machine goed bevalt?

Als dat de enige reden is vind ik dat namelijk persoonlijk een slechte reden. De machine die je linkt is ook zeker niet slecht, maar ik zou hem niet snel aanraden. De daadwerkelijke werkcapaciteit van die machine is nauwelijks meer dan die van mijn 600g lichtere Dewalt DCD791, ondanks de bijna dubbele specificaties op papier. En Makita en Milwaukee hebben in grofweg dezelfde klasse de DDF482 en M18 Fuel, die bij een vergelijkbaar gewicht aan de Dewalt ook vergelijkbare prestaties leveren. De Metabo die je linkt zou op gewicht en prijs eerder concurreren met de Dewalt DCD996 en Makita DDF481, maar valt in de praktijk ver achter op die modellen,

En de Metabo zit niet noemenswaardig degelijker in elkaar om voor die specificaties te compenseren zoals wat Hilti (voor flink meer geld) te bieden heeft in die klasse.

Ik ben redelijk fan van Metabo als merk, maar de accuboormachines hebben me nooit weten te overtuigen.

@Framoes heeft meer hands-on ervaring met Metabo spul op accu afaik, maar de specificaties zijn in mijn ervaring niet 1 op 1 te vergelijken met die van andere fabrikanten.

[ Voor 4% gewijzigd door McGryphon op 28-12-2017 11:35 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Schroef de zware boorkop er af en deze Metabo wordt ineens een stuk hanteerbaarder voor schroefwerk.
Eenmaal gewend aan een accumachine blijft het 230V snoer natuurlijk wel een sta-in-de-weg.
De uitgaande as van deze Metabo heeft (als het goed is) een binnenzeskant voor de standaard bit opname.
Best handig.

Toen 7.2V en later 9.6V nog de meest "krachtige" accuschroefmachines waren (duhh) gebruikte ik ook een van m'n Metabo 1010W machines om zwaarder schroefwerk te doen.
De boorkop van die machine is er zelfs nooit meer opgekomen. :+
De huidige 18V schroevers zijn trouwens al snel zwaarder dan deze 230V machine zonder boorkop en qua omvang zal het niet veel schelen.
Het koppel van 18V schroefmachines kan wél een stuk hoger uitpakken.
Ik heb met deze specifieke machine geen ervaring, maar Bender is als shop dik in orde.
Ik meen mij te herinneren dat ik alle keren de bestelling binnen een week in huis had.

Check voor reviews Amazon.de eens.
Alhoewel daar ook een halve zool slechts 1 ster uitdeelt omdat de meegeleverde bithouder kennelijk geen magneet heeft. |:(
Die is een beetje de weg kwijt. :z
McGryphon schreef op donderdag 28 december 2017 @ 03:16:
[...]
De machine die je linkt is ook zeker niet slecht, maar ik zou hem niet snel aanraden. De daadwerkelijke werkcapaciteit van die machine is nauwelijks meer dan die van mijn 600g lichtere Dewalt DCD791, ondanks de bijna dubbele specificaties op papier.
Even snel gecheckt, maar de DCD791 zou volgens de specs 70Nm doen en de Metabo 60/65Nm, die dubbele specs zie ik niet. ;)

Heb je trouwens ervaring met deze machine??
Ik kan bij dit mij onbekende model alleen maar op de specs afgaan en die zijn als 'middenmoter' niet direct verkeerd.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2017 04:18 ]

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:19
Dank voor de tips jongens. Voor het slopen van de vloer iets/iemand huren was al een optie (die het denk ik ook gaat worden). Voor de rest koop ik wel zo'n Lidl ding. Goedkoper dan huren en voor die paar muurtjes, moet dat dan wel te doen zijn.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dreadramon schreef op donderdag 28 december 2017 @ 07:21:
Voor de rest koop ik wel zo'n Lidl ding.
Goed je bonnetje bewaren :+

wat ik hier lees is dat ze in de meeste gevallen niet moeilijk doen als ie stuk gaat binnen de garantieperiode.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:31
Van de week ook een Lidl aanschaf gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/8d1235ea7b02f9ab565da6ed0e0c5180.jpeg
Specs zijn goed, zeker voor deze aanbiedingsprijs. Had eigenlijk een ketel van 50l gewild maar dan was ik €60,- meer kwijt geweest en dan vond ik het niet waard.

Ook wat kleine dingen voor bij de compressor besteld:

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/a93884d6774c30afdb9a930e919d3b06.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/15c7f0af89e09930b43a2642a293d166.jpeg

Met gestrekt been.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06:33
sven5010 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 00:20:
Ik weet niet wat het huren kost van zo'n sloophamer, maar voor €100 heeft de Lidl deze ook nog. https://www.lidl-shop.nl/...hamer-PAH-1300/p100220296 Daarmee krijg je alles wel van de muur denk ik. 8)
Ik heb hier zo'n 20 vierkante meter plavuizen mee verwijderd en dat ging prima.
Veel zwaarder is imho niet nodig, of je moet niet alleen de plavuizen en de dekvloer weg willen hebben :) .

(Bij de wandtegels van de wc ging ik al een paar keer dwars door de muur (7 cm dikke baksteen) heen, maar dat had er ook mee te maken dat de tegellijm/cement sterker was dan de achterliggende muur.)

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:48

bonzz.netninja

Niente baffi

Mij lijkt de combinatie met een kleine 10.8 eigenlijk wel mooier. https://www.toolstation.nl/shop/p42501 deze bijv. Super sterk ding en vooral lekker handzaam

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 04:06:
[...]

Even snel gecheckt, maar de DCD791 zou volgens de specs 70Nm doen en de Metabo 60/65Nm, die dubbele specs zie ik niet. ;)
Max. Drehmoment 120 Nm
Impulsmoment 65 Nm
Drehmoment hart weich 120 / 60 Nm
Heb je trouwens ervaring met deze machine??
Ik kan bij dit mij onbekende model alleen maar op de specs afgaan en die zijn als 'middenmoter' niet direct verkeerd.
Ik heb een aantal keer zo'n machine in handen gehad, hoewel niet vaak of lang genoeg om er ècht veel kwantificeerbare constateringen bij te kunnen hebben maken. Het is geen slechte machine, maar de specs op papier, die worden zonder twijfel op een andere manier gemeten dan bij andere merken. Dat de boorkop er af kan voor een binnenzeskant is een praktische functie, de impuls-functie is ook niet zinloos, m.n. bij gladde materialen zoals tegels, maar ik heb het gevoel dat dat er wel (mede) voor zorgt dat de machine niet direct kan concurreren met de gelijk formaat brudhless machines van andere merken. De kerel die er een had die ik een aantal keer heb gebruikt, die heeft hem na een paar maanden vervangen door een Makita DDF481; Hij kwam voor zijn gevoel toch kracht tekort bij gaten >40mm in eikenhout. Die gast maakt eiken tuinmeubilair, en verbindt stukken hout met dikke andere stukken hout die er onder een hoek doorheen geslagen worden.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zou eens naar deze kijken dan: https://www.elektrowerkze...-zubehoer-set-73-tlg.html
Groot voordeel is die koffer met bitjes en boren. Zelfde power, maar non LTX wat eigenlijk toch voor boren gemaakt is (maar een boormachine had je al). En quick kop wat ook heel handig kan zijn.

Having said that: een van deze machientjes is qua schroeven niet te verslaan: https://www.elektrowerkze...nung=135&betriebsart=1708
10.8V, lekker licht, power zat. Quick systeem is wel wat duurder maar valt binnen je budget. De combi die ze hebben met de slagschroevendraaier maakt hem wel erg interessant.
Let wel ff op bij wat er aan accu's is meegeleverd. Zag al combi's met een 2,0 + 4,0 Ah accu. Kan handig zijn - ofjuist niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:38
Kleine toevoeging aan het assortiment:

Makita DF330DWE 10.8V
Makita DA330DWE 10.8V

Ging hem voornamelijk over die haakse schroevendraaier, toch vaak erg handig :P

Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/k/dk1481j.jpg

En een Festool CTL Mini
Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/8/584150_498410.jpg
Ellendige gesleep met die stofzuigers elke keer O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
Ik heb de schroefmachine waar The Eagle naar linkt. 18V met wisselbare kop en twee accu's voor €150,- is echt een koopje.

Gebruik hem vrijwel dagelijks voor allerlei (hout)boor- en schroefwerk. De accu's gaan lang mee, de machine is handzaam, krachtig genoeg voor het meeste schroefwerk en die afneembare kop is ook handig. Kan je een boortje in de snelspanner doen en dan makkelijk wisselen met een schroefbitje.

Die Metabo waar jij naar linkt is vrij zwaar voor een schroefmachine. Dat werkt niet lekker als je een halve/hele dag bezig bent. Je kan beter een lichter apparaat nemen dan.

Je hebt alle keuze omdat je nog geen accumachines hebt van een bepaald merk en nog vrij kan kiezen. Maar als je een goeie instapper zoekt voor een prima prijs, is de Metabo BS18 quick een goeie keus.

• The Eagle

The Eagle

FabianGTI schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:53:
Kleine toevoeging aan het assortiment:

Makita DF330DWE 10.8V
Makita DA330DWE 10.8V

Ging hem voornamelijk over die haakse schroevendraaier, toch vaak erg handig :P

[afbeelding]

En een Festool CTL Mini
[afbeelding]
Ellendige gesleep met die stofzuigers elke keer O-)
Wat ik me nou afvraag van die haakse schroevendraaier:
Wanneer maak je nou echt gebruik van een dergelijke, toch vrij krachtige haakse schroevendraaier?
Ik bedoel, ik heb zelf een haakse kop op mijn Bosch Ixo en das idd makkelijk bij montage of afstellen van scharnieren. Maar verder nog niet echt behofte aan gehad eerlijk gezegd. Heb ook een haaks verloopje van Parkside voor op mijn accutol, maar ook die zit al een jaar nieuw in de doos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

In verband met het plaatsen van een 4-tal opbouwlampen in huis waarbij ik (lees de WAF) 't weer extra moeilijk aan 't maken was door de lampen 100% precies bóven de aanwezige WCD's te willen hebben (symetrie is á bitch....) gisteren maar eens even een leidingdetector gehaald. Keuze was gevallen op een Bosch GMS-120 (goedkoopste Bosch variant welke ook electra kán zien?) en ik moet zeggen dat ik er ná 't plaatsen van de lampen uitermate tevreden over ben. Alle leidingen én kabels zijn nog heel.... En 't was maar goed dat ik dat ding had aangeschaft want volgens mij zijn een aantal leidingen hier op maandagochtend tijdens de carnaval in de muren gelegd :9

Grappig apparaatje dus, waarbij je eigenlijk wél even eerst de "RTFM" procedure moet doorlopen en niet, zoals ik normaal als IT'er doe, de "Click Now, Read Later" methode moet toepassen. Electra leidingen worden (uiteraard) niet goed gedetecteerd in de electra-stand als er géén / amper "stroom" loopt kwam ik achter (stofzuiger FTW 8) ).

Ik had ook nog even gekeken naar de duurdere versie van Bosch (D-Tect 120) maar ik denk niet dat ik de factor 3 qua prijsverschil verantwoord had gekregen (±€80,- voor de GMS-120 en ±€240,- voor de D-Tect 120). Hier toevalling mensen aanwezig welke dat verschil van €160,- kunnen verklaren, het ijkt me niet dat een oplaadbare accu en een iets meer "fancy" schermpje dát verschil moet maken namelijk :o

€80,- is IMHO overigens nog méér dan genoeg geld om even een simpel klusje in huis uit te kunnen voeren maar het herstellen van de electra ná "verkeerd boren" kost vaak al meer qua tijd en ellende.... Vrees ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 28-12-2017 19:55 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:38
The Eagle schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:41:
[...]

Wat ik me nou afvraag van die haakse schroevendraaier:
Wanneer maak je nou echt gebruik van een dergelijke, toch vrij krachtige haakse schroevendraaier?
Nou, ik heb hem dus al tientallen keren nodig gehad, en dan weer klooien met zo'n los hoekstuk
En een hoekstuk voor mijn boormachine is ook niet bepaald goedkoop

Wellicht hebben we andere werkzaamheden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10 19:20
wimmel_1 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:56:
Hier toevalling mensen aanwezig welke dat verschil van €160,- kunnen verklaren, het ijkt me niet dat een oplaadbare accu en een iets meer "fancy" schermpje dát verschil moet maken namelijk :o
Niet per se het verschil maar mijn d-tect doet het perfect op elektraleidingen in de universeelstand, ook zonder dat er stroom loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

zzattack schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:12:
[...]

Niet per se het verschil maar mijn d-tect doet het perfect op elektraleidingen in de universeelstand, ook zonder dat er stroom loopt.
De GMS doet dat in de "Universeel" stand ook goed, hoor (holle ruimtes). Ik kwam er echter met wat "spelen" met 't apparaatje achter dat de "exacte" locatiebepaling béter verliep als ik die leidingen middels de electra stand ging zoeken. De te bevestigen opbouw armaturen hadden d'r bevestigingspunten/gaten op nét iets méér dan een 3/4" leiding van elkaar zitten en het bepalen van 't hart van de leiding was in die stand middels het display in ieder geval gemakkelijk afleesbaar én hoorbaar (én in mijn geval vooral noodzakelijk).

• The Eagle

The Eagle

FabianGTI schreef op donderdag 28 december 2017 @ 16:12:
[...]

Nou, ik heb hem dus al tientallen keren nodig gehad, en dan weer klooien met zo'n los hoekstuk

Dat denk ik, dus vandaar de vraag: waarvoor gebruik jij hem dan?

• Jellabie
  • Laatst online: 05:19

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Verwijderd schreef op maandag 25 december 2017 @ 13:52:
[...]

En alsjeblieft niet gebruiken voor linksom losdraaien he.
Ik gebruik de mijne toch echt wel soms voor linksom te draaien. ;)

Bijvoorbeeld gloeibougies bij diesels kunnen erg vast zitten. Even opzoeken bij de fabrikant wat het maximale loshaalmoment mag zijn. Je wilt niet dat ze afbreken in het motorblok.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jellabie schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:07:
[...]

Ik gebruik de mijne toch echt wel soms voor linksom te draaien. ;)

Bijvoorbeeld gloeibougies bij diesels kunnen erg vast zitten. Even opzoeken bij de fabrikant wat het maximale loshaalmoment mag zijn. Je wilt niet dat ze afbreken in het motorblok.
Waarom niet gewoon een "Wring Ijzer" gebruiken voor dat soort werkzaamheden? Zo'n ding kun je alle kanten in gebruiken, voor mijn part als HAMER, zónder dat 't ding er technisch iets mee lijdt. Een momentsleutel is en blijft een precisieinstrument met een specifieke functie (links-om óf rechts-om óp moment aan/vást draaien van bouten/moeren) en is dus gewoon NIET bedoeld/ontworpen voor dat soort zaken.

Volgens jouw redenatie: Ik kán met een boorhamer ook spijkers in de muur gaan meppen want : Hamer....... 8)

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
wimmel_1 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:16:
[...]

Waarom niet gewoon een "Wring Ijzer" gebruiken voor dat soort werkzaamheden? Zo'n ding kun je alle kanten in gebruiken, voor mij part als HAMER, zónder dat 't ding iets lijdt. Een momentsleutel is en blijft een precisieinstrument met een specifieke functie (links-om óf rechts-om óp moment aandraaien van bouten/moeren) en is daar dus gewoon NIET voor bedoeld/ontworpen.

Volgens jouw redenatie: Ik kán met een boorhamer ook spijkers in de muur gaan meppen want : Hamer....... 8)
Volgens mij mis je dat hij hier ook bij het losdraaien niet boven een aangegeven moment wil komen, vanwege het risico op afbreken. En het ding dus letterlijk gebruikt waar het voor gemaakt is, aannemend dat zijn momentsleutel ook geschikt is voor linksom draaien.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

McGryphon schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:19:
[...]

Volgens mij mis je dat hij hier ook bij het losdraaien niet boven een aangegeven moment wil komen, vanwege het risico op afbreken. En het ding dus letterlijk gebruikt waar het voor gemaakt is, aannemend dat zijn momentsleutel ook geschikt is voor linksom draaien.
Daar heb je een punt, maar dan zal die gloeibougie (spiraal :+ ) er alsnog uit moeten, toch? Of laat je 't ding dan maar zitten wánt 't ding komt niet los... :9

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-10 15:28
Zo vandaag eindelijk, in voorbereiding op sloopwerkzaamheden, maar een nieuwe combihamer gekocht.
Vanmiddag bij Kruis de Metabo UHEV-2860-2 Quick Set, en bij Toolstation een Heller tegelbeitel gekocht.
Kan ik me voor huis tuin en keuken gebruik geen buil aan vallen dunkt me :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
wimmel_1 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:23:
[...]

Daar heb je een punt, maar dan zal die gloeibougie (spiraal :+ ) er alsnog uit moeten, toch? Of laat je 't ding dan maar zitten wánt 't ding komt niet los... :9
Als je merkt dat het ding niet loskomt bij een gegeven moment zijn er manieren om te proberen het ding losser te maken; welke dat in dit specifieke geval zijn weet ik niet zeker, maar dingen als kruipolie of verhitting?

Als ik merk dat een kruiskop-machineschroef zodanig vast zit dat een normale schroevendraaier of bit er uit draait, bijvoorbeeld, dan krijgt ie eerst wat kruipolie, of verhit ik het metaal waarin de schroef gedraaid is. Ook impact kan dan helpen, al gok ik dat dat met een gloeibougie niet per se gewenst is.

Ik werk niet vaak aan dieselmotoren :P

[ Voor 25% gewijzigd door McGryphon op 28-12-2017 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

McGryphon schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:24:
[...]

Als je merkt dat het ding niet loskomt bij een gegeven moment zijn er manieren om te proberen het ding losser te maken; welke dat in dit specifieke geval zijn weet ik niet zeker, maar dingen als kruipolie of verhitting?

Als ik merk dat een kruiskop-machineschroef zodanig vast zit dat een normale schroevendraaier of bit er uit draait, bijvoorbeeld, dan krijgt ie eerst wat kruipolie, of verhit ik het metaal waarin de schroef gedraaid is. Ook impact kan dan helpen, al gok ik dat dat met een gloeibougie niet per se gewenst is.

Ik werk niet vaak aan dieselmotoren :P
^Dat :)

De Nederbelg !

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hoe ga je die gloeispiraal er vervolgens alsnog netjes uithalen nadat je tot de conclusie bent gekomen dat 't NIET werkt middels een op aanhaal moment ingestelde momentsleutel? Misschien zou dát je standaard "trucje" moeten zijn :o

P.S. Been there , Done that, Got the T-Shirt >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

wimmel_1 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:33:
[...]

Hoe ga je die gloeispiraal er vervolgens alsnog netjes uithalen nadat je tot de conclusie bent gekomen dat 't NIET werkt middels een op aanhaal moment ingestelde momentsleutel? Misschien zou dát je standaard "trucje" moeten zijn :o

P.S. Been there , Done that, Got the T-Shirt >:)
Auto goed warm rijden, bougie verhitten, vloeken, met dingen gooien en dan uiteindelijk hopen dat de andere 3 er wel uitkomen.

De Nederbelg !

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jellabie schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:49:
[...]

Auto goed warm rijden, bougie verhitten, vloeken, met dingen gooien en dan uiteindelijk hopen dat de andere 3 er wel uitkomen.
Wringijzer "koud" er op zetten en vervolgens even een "tikje" met een "hamertje"..... IS vaak al voldoende :>

• Jellabie

Jellabie

wimmel_1 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:53:
[...]

Wringijzer "koud" er op zetten en vervolgens even een "tikje" met een "hamertje"..... :>
Dan ben je beter af met een half werkende bougie dan een afgebroken bougie :P

De Nederbelg !

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jellabie schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:55:
[...]

Dan ben je beter af met een half werkende bougie dan een afgebroken bougie :P
Je moet die klap met dat hamertje niet op de "bougie" geven, hé ...Gewoon op de dop welke óver de "bougie" staat :P

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10 08:04
Heeft er iemand tips voor een goede leiding zoeker, liefst voor houten balken achter gipsplaten, leidingen en elektra. Budget rond de 50 euro :)

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
GrooV schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:57:
Heeft er iemand tips voor een goede leiding zoeker, liefst voor houten balken achter gipsplaten, leidingen en elektra. Budget rond de 50 euro :)
https://www.gereedschapce...tector-leidingzoeker.html

Zoiets? Nu toevallig daar in de aanbieding.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
Jellabie schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:49:
[...]

Helaas gebeurt dat altijd met de laatste bougie..

• Miki
  • Laatst online: 23:52
GrooV schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:57:
Ik heb zelf een Bosch PMD7, niet perfect maar voldoet prima om even te weten of het veilig is.
De gevoeligheid laat soms te wensen over. Je dient over de plek te bewegen met het apparaat en dan springt soms op dezelfde plek naar geel en even later op groen. Bij geel boor ik al liever niet omdat het zo’n enorme ellende veroorzaakt als je wel iets raakt. Verder blijft het ook gezond verstand gebruiken door aan de hand van de kabel en leiding zoeker en stroom- of leidingpunten in schatten waar eea loopt. Er zit vaak logica in de wijze waarop eea is aangesloten.

Anyway ik ben op zoek naar een boorhamer. Ik leen af en toe wel eens een boorhamer van mijn schoonvader maar die werkt niet erg prettig. Die kan alleen maar kloppen standje Katrina waardoor je moet mikken en bidden om een gaatje te krijgen op de gewenste plaats. Bloed irritant omdat overige boormachines die ik heb alleen de muur kietelen.

Ik boor eens in de paar maanden een gaatje in een betonnenmuur omdat om iets op te hangen dus echt super Profi spul ben ik niet naar op zoek. Ik twijfel alleen nu om voor een Lidl Parkside boorhamer te gaan voor €40 of toch iets beter spul zoals een Makita hr2230. Met zo’n Makita gaat het wel lukken alleen die is nagenoeg 3x zo duur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Koop iig een combihamer of multihamer. Of de makita dat is weet ik niet.
Weet wel dat de Metabo's een hele goede variabele toerenregeling hebben. Overigens is dat bij hameren nog steeds niet zaligmakend, want daar wil je natuurlijk de slag bij. Dus als je het betonnen plafond in gaat wil er wel eens een stukje stuc wegschieten. Maar das een kwestie van eerst normaal boren en dan pas hameren - en het grote voordeel van een combihamer is dat dat dan ook gewoon kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
FabianGTI schreef op donderdag 28 december 2017 @ 16:12:
[...]

Dat is natuurlijk ook een idioot hoge prijs voor zoiets simpels. Die van Metabo kostte me €27,- Nu zelfs voor iets minder te krijgen. Kwalitatief gewoon wat je van Metabo verwacht. Gebruik hem zelf regelmatig voor de vervelende hoekjes.

Festool is mooi spul hoor, maar de prijzen zijn soms zo belachelijk. Helemaal omdat ze tegenwoordig lang niet meer zo dominant zijn als voorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfmonkey
Miki schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:14:

Anyway ik ben op zoek naar een boorhamer. Ik leen af en toe wel eens een boorhamer van mijn schoonvader maar die werkt niet erg prettig. Die kan alleen maar kloppen standje Katrina waardoor je moet mikken en bidden om een gaatje te krijgen op de gewenste plaats. Bloed irritant omdat overige boormachines die ik heb alleen de muur kietelen.

Ik boor eens in de paar maanden een gaatje in een betonnenmuur omdat om iets op te hangen dus echt super Profi spul ben ik niet naar op zoek. Ik twijfel alleen nu om voor een Lidl Parkside boorhamer te gaan voor €40 of toch iets beter spul zoals een Makita hr2230. Met zo’n Makita gaat het wel lukken alleen die is nagenoeg 3x zo duur :)
Deze lidl boorhamer
Die heb ik, werkt prima. Zelfs met boren van ecotools. Wel merk ik heel duidelijk dat er niet zo fijngevoelig mee te werken is. Ook niet raar met 5 joule. De gangbare merk machines zitten rond de 3 wat voor veruit de meeste werkzaamheden prima is. Mijn vader (zzp keukenmonteur) heeft altijd met machines rond de 3 j gewerkt, meest recent een makita 2811 welke helaas niet meer draait nu. Hakken gaat nog wel gelukkig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miekol
  • Laatst online: 12-10 08:13

miekol

erm

Ik heb exact deze machine maar dan met LiHD accu’s. Is echt een beest van een machine. Behalve dat hij heel krachtig is (op klopboorstand als boter door baksteen) heeft hij nog paar hele gave features wat mij betreft:

1) Elektronische slipkoppeling. Werkt super precies en kunt heel precies schroeven indraaien etc.
2) De elektronische slipkoppeling werkt ook als de machine vastslaat dan stopt hij ook voor dat je de klap op je polsen krijgt.
3) Inpuls functie zie YouTube filmpjes. Handig om bv door stalen buis of tegels heen te boren
4) Dit klinkt misschien gek, maar hij heeft een super goede en gevoelige trigger. Op snelste stand héél langzaam schroefje indraaien is geen probleem.
5) Verwisselbare kop > kan een bitje in, haakse kop of of zelfs een Festool Centrotec Chuck
6) Metabo Power X3 koppelversterker optioneel (Google maar)
7) Ledjes van ondere werken handig en gaan aan zodra je de machine oppakt.
8) 120 Nm koppel. De hierboven genoemde 60 Nm is alleen bij gebruik impulsstand.
9) Made in Germany (door mensen met een CAO en vakbond en vakantie dagen)

Ben er zelf erg enthousiast over, als is er inmiddels wel een nieuw model met 3 versnellingen (t/m 3800 rpm geloof ik).

Daarnaast is Metabo 1 van de weinige merken met 3 jaar garantie op accu’s en zijn de nieuwe LiHD accu’s 1 van de eerste op de markt met 20700 cellen. Last but not least is het 18v modellen gamma behoorlijk uitgebreid (niet zo groot als Makita of Milwaukee) en komen steeds meer machines op accu bij.

[ Voor 3% gewijzigd door miekol op 28-12-2017 21:59 ]

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
miekol schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:59:
[...]

Ik heb exact deze machine maar dan met LiHD accu’s. Is echt een beest van een machine. Behalve dat hij heel krachtig is (op klopboorstand als boter door baksteen) heeft hij nog paar hele gave features wat mij betreft:

1) Elektronische slipkoppeling. Werkt super precies en kunt heel precies schroeven indraaien etc.
2) De elektronische slipkoppeling werkt ook als de machine vastslaat dan stopt hij ook voor dat je de klap op je polsen krijgt.
3) Inpuls functie zie YouTube filmpjes. Handig om bv door stalen buis of tegels heen te boren
4) Dit klinkt misschien gek, maar hij heeft een super goede en gevoelige trigger. Op snelste stand héél langzaam schroefje indraaien is geen probleem.
5) Verwisselbare kop > kan een bitje in, haakse kop of of zelfs een Festool Centrotec Chuck
6) Metabo Power X3 koppelversterker optioneel (Google maar)
7) Ledjes van ondere werken handig en gaan aan zodra je de machine oppakt.
8) 120 Nm koppel. De hierboven genoemde 60 Nm is alleen bij gebruik impulsstand.
9) Made in Germany (door mensen met een CAO en vakbond en vakantie dagen)

Ben er zelf erg enthousiast over, als is er inmiddels wel een nieuw model met 3 versnellingen (t/m 3800 rpm geloof ik).

Daarnaast is Metabo 1 van de weinige merken met 3 jaar garantie op accu’s en zijn de nieuwe LiHD accu’s 1 van de eerste op de markt met 20700 cellen. Last but not least is het 18v modellen gamma behoorlijk uitgebreid (niet zo groot als Makita of Milwaukee) en komen steeds meer machines op accu bij.
Ah, was jou als metabofanboy vergeten inderdaad :+

Op jouw statements wil ik echter graag één wedervraag stellen: heb je hem wel eens head-to-head kunnen vergelijken met fullsize modellen van andere merken, en daarbij de grenzen ook kunnen opzoeken?

Die vriend van me zat namelijk dus met zijn (admittedly weird) usecase rond de maximumcapaciteit van die machine, en werkt een stuk comfortabeler sinds hij naar Makita is overgestapt. En mijn DCD791 komt verdomd dicht in de buurt qua kracht, afgaand op diezelfde usecase; de Metabo lijkt in de praktijk nauwelijks meer koppel te kunnen leveren, met als enige echte voordeel bij die inzet dat de koeling beter tegen de warmteontwikkeling is opgewassen dan die van mijn 7-800g lichtere machine. 40mm slangenboren en M16x200 houtdraadbouten in witte eik, dus.

Hij zou voor dat gebruik ook met mijn 791 niet tevreden geweest zijn. Het model van Dewalt waar hij destijds naar keek was de 991.

Daarom dat ik die 120Nm koppel die hij op papier heeft met een erg stevige korrel zout neem. Kan zijn dat ie de 120Nm echt wel haalt, maar dan gebruiken Dewalt, Milwaukee en Makita alle drie erg conservatieve cijfers voor koppel en dat lijkt me eigenlijk sterk :P

Wat ik overigens wel moet zeggen is dat de BS 18 LTX "preciezer" aanvoelt dan mijn Dewalt DCD791. De boorkop voelt net ff wat degelijker aan, en de machine maakt minder zorgwekkende geluiden als je hem zwaar belast.

Het nieuwe model heb ik nog niet in handen gehad, en ondanks dat hij op rauwe kracht ietwat teleurstelde heeft de machine die jij hebt me wel nieuwsgierig gemaakt naar de nieuwe.

Zelf ben ik niet in de markt voor een fullsize 18v boormachine; het enige waarin mijn 791 incidenteel tegen zijn grens zit is als ik veel gaten achtereen in staal boor die te groot zijn voor mijn goedkope kolomboormachine. En dat probleem zal ik eerder oplossen met een zwaardere kolomboormachine of een magneetboormachine dan met een DCD991/996 :+

[ Voor 12% gewijzigd door McGryphon op 28-12-2017 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Over metabo, de impuls knop zat altijd op een vervelende plek. Als ik met de 125mm gatenboor aan de gang ging dan had ik mijn hand kennelijk net op de knop. Nu is de impuls stand misschien handig, voor dat boorwerk is dat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:48:
Da's 20% stijging. Ik vind het nogal wat

Edit:

Uiteindelijk via vtwonen.nl besteld :D

Daar kost'ie 38 euro, via rentepuntenwinkel van ing cadeaukaart gekocht, dus uiteindelijk kost'ie me 28 euro :)
Paar dagen de Fiskars x11 in gebruik. Het brandhout dat ik heb is al grotendeels gekloofd met een kloofmachine. Maar sommige blokken zijn nog te groot en soms moet ik aanmaakhout maken. Daarvoor had ik kort geleden een gardena 900b gekocht. Ruwweg even zware kop, maar kortere steel. Prima bijl, maar om die wat grotere blokken door te slaan, moest ik zo hard zwaaien, dat het niet vertrouwd was. Ik had hem gekocht om aanmaakhout te maken, maar niet goed gerealiseerd dat je daarvoor begint met grotere blokken :P
De x11 werkt als een tierelier, echt ideaal voor dit soort werk, topaankoop. Precies het juiste gewicht en formaat.

Enige nadeel is die rottige tefloncoating. Maar die zal er net als bij de gardena ook wel afslijten, dan blijven blokken die je zachtjes ff aantikt ook gewoon weer hangen, zodat je ze daarna kan doormeppen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miekol
  • Laatst online: 12-10 08:13

miekol

erm

McGryphon schreef op donderdag 28 december 2017 @ 22:41:
[...]

Ah, was jou als metabofanboy vergeten inderdaad :+

Op jouw statements wil ik echter graag één wedervraag stellen: heb je hem wel eens head-to-head kunnen vergelijken met fullsize modellen van andere merken, en daarbij de grenzen ook kunnen opzoeken?

Die vriend van me zat namelijk dus met zijn (admittedly weird) usecase rond de maximumcapaciteit van die machine, en werkt een stuk comfortabeler sinds hij naar Makita is overgestapt. En mijn DCD791 komt verdomd dicht in de buurt qua kracht, afgaand op diezelfde usecase; de Metabo lijkt in de praktijk nauwelijks meer koppel te kunnen leveren, met als enige echte voordeel bij die inzet dat de koeling beter tegen de warmteontwikkeling is opgewassen dan die van mijn 7-800g lichtere machine. 40mm slangenboren en M16x200 houtdraadbouten in witte eik, dus.

Hij zou voor dat gebruik ook met mijn 791 niet tevreden geweest zijn. Het model van Dewalt waar hij destijds naar keek was de 991.

Daarom dat ik die 120Nm koppel die hij op papier heeft met een erg stevige korrel zout neem. Kan zijn dat ie de 120Nm echt wel haalt, maar dan gebruiken Dewalt, Milwaukee en Makita alle drie erg conservatieve cijfers voor koppel en dat lijkt me eigenlijk sterk :P

Wat ik overigens wel moet zeggen is dat de BS 18 LTX "preciezer" aanvoelt dan mijn Dewalt DCD791. De boorkop voelt net ff wat degelijker aan, en de machine maakt minder zorgwekkende geluiden als je hem zwaar belast.

Het nieuwe model heb ik nog niet in handen gehad, en ondanks dat hij op rauwe kracht ietwat teleurstelde heeft de machine die jij hebt me wel nieuwsgierig gemaakt naar de nieuwe.

Zelf ben ik niet in de markt voor een fullsize 18v boormachine; het enige waarin mijn 791 incidenteel tegen zijn grens zit is als ik veel gaten achtereen in staal boor die te groot zijn voor mijn goedkope kolomboormachine. En dat probleem zal ik eerder oplossen met een zwaardere kolomboormachine of een magneetboormachine dan met een DCD991/996 :+
Metabo fanboy...guilty as charged :+

Nee ik heb de mijne eigenlijk nog nooit gebruikt voor klusjes op de grens van zijn kunnen. Pluggen boren ook nooit groter als 10mm dus dat zou kunnen. Ik zou hem eens met Framoes zijn Makita beest kunnen vergelijken met een grote diameter gatenboor oid.

Maar die vriend van jou had hij wel een van de laatste modellen? Niet deze zeg maar:

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/816440_LB_00_FB/metabo-sb-18-ltx-impuls-accu-klopboormachine-incl-2-accus-en-koffer.jpg?x=520&y=520

Die waren inderdaad volgens mij niet zo heel dendered/bijzonder wat ik daar zo over lees op internet.

Vanaf de SB/BS (BS = Bohrschrauber en SB = Slagborhschrauber) 18 LTX Quick is het model waar de laatste 3 generaties op gebaseerd zijn. Van de SB/BS 18 LTX Quick waren twee modellen. De SB/BS 18 LTX Quick mét koolborstels en 120 Nm met 1800 Rpm (uit mijn hoofd) en de SB/BS 18 LTX Quick BL zónder koolborstel met 90 Nm en 2100 rpm.
Daarna kwam de SB/BS 18 Q BL I. Q als afkorting voor Quick en de I als model I (opvolger dan de hierboven LTX Quick). Deze is er volgens mij alleen zónder koolborstels en heeft 120 Nm en 2100 rpm als maximale snelheid.
Nu is er nog één nieuwer model namelijk de SB/BS 18 LTX-3 Q I. Deze heeft ook 120 Nm, maar een 3 versnellingsbak met 3800 rpm als snelste versnelling.

Ook in de vergelijkende tests die ik op YouTube heb gezien kwam de Metabo qua pure kracht volgens mij altijd wel goed mee. Maar misschien zijn grote diameter gatenzagen wel de achilleshiel van de machine.
mfmonkey schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 00:20:
Over metabo, de impuls knop zat altijd op een vervelende plek. Als ik met de 125mm gatenboor aan de gang ging dan had ik mijn hand kennelijk net op de knop. Nu is de impuls stand misschien handig, voor dat boorwerk is dat het niet
Bij alle nieuwere koolborstel modellen is deze knop naar de slipkoppeling draaiwieltje op de voet van de machine verplaatst. Dat probleem zou je dan niet meer moeten hebben. De een na laatste generatie had nog een knop bovenop om te schakelen tussen max vermogen en de ingestelde slipkoppeling stand. Maar die zit ook niet meer op de nieuwste modellen, die kon je ook nog weleens per ongeluk indrukken tijdens het boren.
Pagina: 1 ... 23 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.