[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 103 Laatste
Acties:
  • 920.289 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 6 december 2017 @ 23:33:
[...]
Het verbaast me hoe degelijk het ding is en hoe recht je nog kunt zagen met een decoupeerzaag.
Enige nadeel is dat het zaagsel voor het lampje en de anti-splinter gaat zitten. Maar ik gok dat dat niet op te lossen is zonder afzuiging. Heb trouwens ook nog geen geleider gevonden ervoor. De voet lijkt daar wel geschikt voor.
Naar aanleiding van je antwoord heb ik maar weer eens de site van Milwaukee geraadpleegd, maar ik kan inderdaad echt nada terugvinden wat 'geleiders' betreft.
Niet in de specs, al helemaal niet op de betreffende decoupeerzaag pagina, maar ook niet onder 'accessoires'.

Als dat accessoire tóch blijkt te bestaan, dan doet Milwaukee hier iets erg verkeerd. :P

Wat dat betreft is de Milwaukee site een schoolvoorbeeld van hoe een site NIET moet worden ingericht, wat een ongelooflijk kansloze missie zeg. :(
Als ik op deze frustrerende en non-informatieve site moest afgaan, dan zou dit merk er bij mij niet eens inkomen.

Dat doet iedere willekeurige concurrent op dit gebied gelukkig stukken beter.
Jammer want het is wel mooi spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Verwijderd schreef op donderdag 7 december 2017 @ 06:30:
[...]

Naar aanleiding van je antwoord heb ik maar weer eens de site van Milwaukee geraadpleegd, maar ik kan inderdaad echt nada terugvinden wat 'geleiders' betreft.
Niet in de specs, al helemaal niet op de betreffende decoupeerzaag pagina, maar ook niet in onder 'accessoires'.

Als dat accessoire tóch blijkt te bestaan, dan doet Milwaukee hier iets erg verkeerd. :P

Wat dat betreft is de Milwaukee site een schoolvoorbeeld van hoe een site NIET moet worden ingericht, wat een ongelooflijk kansloze missie zeg. :(
Als ik op deze frustrerende en non-informatieve site moest afgaan, dan zou dit merk er bij mij niet eens inkomen.

Dat doet iedere willekeurige concurrent op dit gebied gelukkig stukken beter.
Jammer want het is wel mooi spul.
https://www.gereedschapce...leider-voor-scs-65-q.html

Wat ik gevonden heb. Misschien heb je er iets aan :+

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@M4uSzi Ik gok dat die een beetje groot is, maar het zou wel de lading dekken.
Vraag me trouwens sowieso af of je er veel rechter mee gaat zagen. Zo'n decoupeerzaagblad loopt altijd een beetje natuurlijk.

@Bhagavad De site kon inderdaad beter. Ook de brochures konden efficienter. Hoe ze het voor elkaar krijgen om 34 paginas over 117 mb te spreiden is mij een raadsel.

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 07-12-2017 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

MikeyMan schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:56:
@M4uSzi Ik gok dat die een beetje groot is, maar het zou wel de lading dekken.
Vraag me trouwens sowieso af of je er veel rechter mee gaat zagen. Zo'n decoupeerzaagblad loopt altijd een beetje natuurlijk.

@Bhagavad De site kon inderdaad beter. Ook de brochures konden efficienter. Hoe ze het voor elkaar krijgen om 34 paginas over 117 mb te spreiden is mij een raadsel.
Volgens mij is die voor de cirkelzagen. Ik had iets soortgelijks gevonden toen ik zocht naar een geleider voor de M12 cirkelzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Ri
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-10 13:21
Voor onze nieuwe huis, wat recent is opgeleverd en geen garage meer heeft ben ik op zoek naar een nieuw setje bits met een bithouder. Nu is hier zo veel keus in, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

In de TS wordt er aangeraden om voor Wera bijvoorbeeld: Bithouder i.c.m bitset of Wiha te gaan.

Nu zie ik echter ook setjes van Mannessmann soms tegenkomen hier.

Een ander merk is voor de rest ook goed. Het budget ligt zo rond de € 50 - 60 voor een mooi setje (evt. op te rekken tot een hoger bedrag, indien het expliciet beter is). Het setje zal de komende maanden redelijk wat gebruikt worden, hierna een stuk minder.

Hebben jullie toevallig nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-09 23:02

meddle

:o

Heb al een paar jaar een stahlwille bithouder met ratelfunctie (4008-1) waar ik erg tevreden over ben. Zelf vind ik deze over het algemeen fijner om mee te werken dan vaste bitschroevendraaiers door het ratelmechanisme, hoewel het een beetje aan de situatie kan liggen (het handvat is namelijk wel lomper).

Je zou er dan zoals je zegt een los bitsetje van Wiha of Wera bij kunnen kopen van amazon. Zelf zou ik Mannesmann een beetje vermijden voor dingen die je regelmatig denkt te gebruiken. Heb hier een setje van hun liggen maar de gangbare bitjes daaruit waren snel kromgedraaid of versleten. Dit is trouwens wel een leuk setje van Wiha.

[ Voor 12% gewijzigd door meddle op 07-12-2017 18:28 ]

specs PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-10 21:27
De veelgeprezen accu-invalzaag van Makita is eindelijk hier. Heb helaas geen €500,- (of in Duitsland of Engeland €400,-) liggen.

In een aantal landen al een tijdje uit en hij schijnt beter en fijner te zagen dan de Festool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Framoes schreef op donderdag 7 december 2017 @ 18:59:
De veelgeprezen accu-invalzaag van Makita is eindelijk hier. Heb helaas geen €500,- (of in Duitsland of Engeland €400,-) liggen.

In een aantal landen al een tijdje uit en hij schijnt beter en fijner te zagen dan de Festool.
Waar heb je dat gelezen? Ben zelf in de markt voor een nieuwe invalzaag, de 'standaard' is natuurlijk de TS55, maar met een reeds aanwezig assortiment van Makita 18V is deze ook wel interessant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Framoes schreef op donderdag 7 december 2017 @ 18:59:
€500, plus een setje lineaals, koppelstukken, foudraal, accu's...

:P

Wel een mooi apparaat voor de professional die om wat voor reden dan ook snoerloos moet/wil.

* Orion84 houdt het wel bij de SP6000.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
bbbrumbrum schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:42:
[...]

Waar heb je dat gelezen? Ben zelf in de markt voor een nieuwe invalzaag, de 'standaard' is natuurlijk de TS55, maar met een reeds aanwezig assortiment van Makita 18V is deze ook wel interessant!
Persoonlijk vind ik de Makita SP6000 (de gene met snoer) net zo goed als de TS55. Je mist alleen een paar handigheidjes zoals het diepte stellen met een knop ipv moer.

De tests en meningen over de DSP601 vs de TSC55 heb ik van tooltesters op instagram. Dit zijn mensen die van alles en nog wat testen van de grote merken. Er waren meerdere verrast over hoe goed de Makita is. Ook tov de Festool.

Mafell heeft trouwens ook een invalzaag op accu. Voor als je de heilige graal zoekt (en geld te veel hebt). Werkt ook op Metabo accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

T-Ri schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:09:
Voor onze nieuwe huis, wat recent is opgeleverd en geen garage meer heeft ben ik op zoek naar een nieuw setje bits met een bithouder. Nu is hier zo veel keus in, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

In de TS wordt er aangeraden om voor Wera bijvoorbeeld: Bithouder i.c.m bitset of Wiha te gaan.

Nu zie ik echter ook setjes van Mannessmann soms tegenkomen hier.

Een ander merk is voor de rest ook goed. Het budget ligt zo rond de € 50 - 60 voor een mooi setje (evt. op te rekken tot een hoger bedrag, indien het expliciet beter is). Het setje zal de komende maanden redelijk wat gebruikt worden, hierna een stuk minder.

Hebben jullie toevallig nog tips?
Als je geen ruimte meer hebt voor echte schroevendraaiers (want die zijn veel fijner) zou ik voor een setje wisselklingen van Wera of PB Swiss gaan.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseCase
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-08-2023
Hallo!

Er komt weer een mooi klusweekend aan orienteer mij op de aanschaf van een bouwstofzuiger.

Ik heb een shortlist van 2 apparaten met een nogal groot prijs verschil:

Bosch GAS 35M AFC => 570,- ( https://www.mastertools.n...at-droogzuiger-06019c3100 )

of :

Bosch GAS 20 => 171,- ( http://www.rotopino.nl/in...-bosch-gas-20-l-sfc,43654 )

- Ik wil goede afzuiging als ik ga frezen in kalksteenwanden en (zandcement) vloeren. Dit doe ik misschien hooguit 120 uur per jaar, maar als ik het doe wil ik niet dat de ruimte om de 10 minuten volstaat met fijnstof. Een klus die me staat te wachten is het infrezen van ca. 500 meter vloerverwarming.

De blaasfunctie van de GAS 20 vind lijkt me erg handig bij schoonmaak en ontstoppings- klusjes, jammer dat de GAS 35 niet blaast.

De 35 M heet een antistatische slang, heb ik hier wat aan?, of is dit alleen voor dagelijks gebruik een voordeel?

Kortom:
  1. zuigt de GAS 20 voldoende fijnstof voor een minuut of 10 achtereen? of moet ik echt aan de automatic filter cleaning?
  2. Is voor frezen echt een filter M nodig of is dat ook alleen een must voor dagelijks gebruik?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:54
Eenmalige grote klus? Huren!
En dan een machine kopen voor het werk dat je in de jaren erna doet.

Ik heb voor het schuren van de parketvloer ook een bijpassende zuiger gesjefd, die ga ik niet kopen en dan opbergen en niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 15:23
Mijn mening?

Niet huren, klote ding wat ik had gehuurd klapperde aan alle kanten en kostte me 35 euro per dagdeel (natuurlijk wel dezelfde dag terugbrengen dus 's avonds doorwerken kost je nog eens €35). De Makita die ik kocht had allerlei opzetstukken, blaasfunctie, kortom alles wat ik nodig had voor iets meer dan €130,- Dus na een week klussen heb je je geld er uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
@BaseCase Ga inderdaad ajb voor tenminste een stofklasse M zuiger (inc. een stofzak), ben bang dat je anders heeel snel je woonkamer (en je longen) vol stof hebt zitten.

Tevens als ik kijk naar de inhoud v/d GAS20 heeft die een vrij "kleine" opvang ketel, en vraag me dus af hoelang je daarmee doet.

In kalkzandsteen en/of (beton?)vloeren frezen geeft enorm veel stof, en daarin deel ik de mening van @Raymond, huur een sleuvenzaag + goede stofzuiger bij een verhuurbedrijf, en schaf een zuiger aan die voor de rest van je klussen voldoet.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-10 13:27
BaseCase schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:56:
Hallo!

Er komt weer een mooi klusweekend aan orienteer mij op de aanschaf van een bouwstofzuiger.

..........
Ik heb zelf de GAS 35M een keer op marktplaats kunnen scoren. Hij kwam ter vervanging van mijn 4 tientjes Gamma alleszuiger. Het verschil in prijs (en kwaliteit) merk je echt goed.
Erg fijne zuiger, bij het verbouwen van mijn huis voldoende sleuven gefreesd en echt 0 last van stof, alleen bij het starten van de sleuf. Ook bij het zagen met de inval of afkort zaag werkt hij prima. Ik denk dat het mijn meest gebruikte stuk gereedschap is tijdens mijn verbouwing en dan ook niet iets om op te besparen. :)

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:49

Vliegvlug

Flight Simple

Kreeg vandaag een folder van Toolstation binnen met een leuke aanbieding voor een Bosch GSR 12V-15 Flexiclick accuboormachine

Afbeeldingslocatie: https://dnwgit7zg7mqr.cloudfront.net/images/140211-NL/800/42501.jpg
Voor €159, op=op

Nu heb ik al twee Bosch GSR’s, een normale en een met hex aansluiting maar zit er toch over te denken ‘m aan te schaffen en dan de normale GSR weer te verkopen. >:)

Die hulpstukken lijken me wel erg handig, twee extra accu’s zijn nooit weg en heb nu nog geen snellader dus dat is ook een plus.

L-boxx heb ik eigenlijk niet nodig maar die kan ik ook verkopen natuurlijk.
Hmm, twijfel,twijfel.

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 08-12-2017 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
Kan het je aanraden, heb deze zelf (zelfde set, destijds voor 200 euro gekocht), en erg fijn in gebruik.
Met de verschillende koppen kom je eigenlijk overal bij, waar de normale machine niet te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:30
is een leuke machine die flexiclick, gebruik hem met veel plezier.

Iemand ervaring met de GLL 3-80 kruislijn laser .
Mijn bosch groen laser werkt niet lekker buiten.
En zoek dus een laser die ik ook buiten kan gebruiken voor komende afdak, garage uitbouw en tuin uit laseren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BaseCase schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:56:
Bosch GAS 35M AFC => 570,- ( https://www.mastertools.n...at-droogzuiger-06019c3100 )
Dit model zou in jouw vergelijk met stip mijn voorkeur hebben, niet te groot en niet te klein.
Als je steen/beton gaat frezen dan wil je absoluut een automatische filterreiniging, zonder dat feature hoef je daar niet eens aan te beginnen. :+

Het kost wat, maar het gaat wel om je gezondheid die onbetaalbaar is.
Zo'n machine gebruik je normaal gesproken het hele jaar door voor allerlei klusjes en klussen, het ding hoeft dus niet werkloos te blijven.
Voor kankerverwekkend kwartsstof is klasse M het minimum, ga daar voor die paar tientjes niet onder zitten.

Als het huis nog onbewoond is dan moet deze Bosch GAS 35M het prima alleen redden, voor een huis in bewoonde staat zet ik er zelf een extra (huur)zuiger bij om ook het resterende stof meteen bij de bron af te vangen.
De blaasfunctie van de GAS 20 vind lijkt me erg handig bij schoonmaak en ontstoppings- klusjes, jammer dat de GAS 35 niet blaast.
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit bij een van m'n industriële bouwzuigers gebruik gemaakt van de blaasfunctie.
Het is vergeleken met zelfs een budget luchtcompressortje ook maar een slappe flow die de zuiger verlaat, ik zou niet weten wat je daarmee "schoon" kunt blazen. :?
De 35 M heet een antistatische slang, heb ik hier wat aan?, of is dit alleen voor dagelijks gebruik een voordeel?
Schuurstof heeft de hinderlijke eigenschap zich statisch te laden door de wrijving met de zuigslang als het daar in de luchtstroom langs wordt gejaagd.
Nu gebruik ik default anti-statische Festool slangen op m'n bouwzuigers (ook op de niet-Festool zuigers) en heb er (daarom??) nooit last van gehad, het doet dus blijkbaar wel z'n heilzame ding. O-)

Samengevat:
Bespaar niet/nooit op een goede bouwzuiger als je daar ook werk voor hebt, want je leeft maar 1 keer. :+
Je doet met gemak een jaar of 15/20 met zo'n machine, oftewel een krappe €30-40 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 00:59:

Schuurstof heeft de hinderlijke eigenschap zich statisch te laden door de wrijving met de zuigslang als het daar in de luchtstroom langs wordt gejaagd.
Nu gebruik ik default anti-statische Festool slangen op m'n bouwzuigers (ook op de niet-Festool zuigers) en heb er (daarom??) nooit last van gehad, het doet dus blijkbaar wel z'n heilzame ding. O-)

Samengevat:
Bespaar niet/nooit op een goede bouwzuiger als je daar ook werk voor hebt, want je leeft maar 1 keer. :+
Je doet met gemak een jaar of 15/20 met zo'n machine, oftewel een krappe €30-40 per jaar.
Maar waarom is het van belang dat het stof niet statisch wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 15:23
mfmonkey schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:09:
[...]

Ik geloof dat het is voor fijn brandbaar stof zoals fijn zaagsel (brandgevaar) en om de motor te beschermen als filters falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Uncle Mel schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:46:
[...]

Ik geloof dat het is voor fijn brandbaar stof zoals fijn zaagsel (brandgevaar) en om de motor te beschermen als filters falen.
Maar zijn dan niet alle slangen antistatisch? Of mag je als fabrikant de eindgebruiker zo'n risico laten lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mfmonkey schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:09:
[...]
Volgens mij lees je dit niet goed, tenminste als ik het zelf wél goed heb begrepen. :P

Het is de slang die in dit geval anti-statisch is uitgevoerd en het maakt dan voor de conditie van het stof zelf niet meer uit of die wil plakken/samenklonteren of niet. ;)
Aan de slang zal het in ieder geval niet meer liggen.

Is de slang wel 'oldschool statisch' uitgevoerd, dan kan/zal het statische stof zich uiteraard wel aan de binnenkant hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:03

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Vliegvlug schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 18:54:
Kreeg vandaag een folder van Toolstation binnen met een leuke aanbieding voor een Bosch GSR 12V-15 Flexiclick accuboormachine

[afbeelding]
Voor €159, op=op

Nu heb ik al twee Bosch GSR’s, een normale en een met hex aansluiting maar zit er toch over te denken ‘m aan te schaffen en dan de normale GSR weer te verkopen. >:)

Die hulpstukken lijken me wel erg handig, twee extra accu’s zijn nooit weg en heb nu nog geen snellader dus dat is ook een plus.

Hmm, twijfel,twijfel.
Ik ben ook erg gecharmeerd van de flexiclick. Het lijkt dat ik bij de helft van de klussen altijd in een hoekje moet boren en dan altijd moeilijk zit te doen. Maar als ik een nieuwe boormachine koop wil ik wel een brushless motor, en dat heeft deze weer net niet. ;(

het schijnt zelfs dat de binnenkant van de behuizing van de borstelloze de Bosch PS22-02 precies hetzelfde is als de flexiclick, dus ik wacht nog een jaartje op een borstelloze opvolger...

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Johnny schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 19:54:
[...]

Ik ben ook erg gecharmeerd van de flexiclick. Het lijkt dat ik bij de helft van de klussen altijd in een hoekje moet boren en dan altijd moeilijk zit te doen. Maar als ik een nieuwe boormachine koop wil ik wel een brushless motor, en dat heeft deze weer net niet. ;(

het schijnt zelfs dat de binnenkant van de behuizing van de borstelloze de Bosch PS22-02 precies hetzelfde is als de flexiclick, dus ik wacht nog een jaartje op een borstelloze opvolger...
Deze staat hoog op m'n verlanglijstje. Heb nu de versie met koolborstels en die blijft me verbazen wat looptijd en kracht betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Framoes dat is toch een compleet andere machine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Vliegvlug schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 18:54:

[afbeelding]
Voor €159, op=op

Hmm, twijfel,twijfel.
Ik help je even: buiter in "Meld hier uw kortingscodes/coupons V2.0"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Raymond schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:13:
@Framoes dat is toch een compleet andere machine?
Een schroefmachine met verwisselbare kop. Wat mij betreft hetzelfde als de Flexiclick, maar dan koolborstelloos. Dan hoeft hij niet nog een jaar te wachten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Johnny schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 19:54:
[...]

De Bosch PS22-02 is zover ik kan zien de amerikaanse benaming van de GSR 12V-20 HX.
Die laatste heb ik zelf ook en is inderdaad brushless.
In gebruik merk ik eigenlijk geen verschil met mijn GSR 12V-15 die dus niet brushless is.

Afgaande op de specs heeft de brushless zelfs minder maximaal koppel (hard/zacht) 20/18 vs 30/15.
Naar ik begreep omdat Bosch brushless vooral inzet om de standtijd te verhogen en niet de maximale kracht.

Dus om alleen voor het niet brushless te zijn nog een jaartje te wachten en ‘moeilijk zitten te doen’ is een eigen keuze. :+
Bedankt!
Toch maar aanschaffen dus. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 09-12-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:34:
[...]
Deze staat hoog op m'n verlanglijstje. Heb nu de versie met koolborstels en die blijft me verbazen wat looptijd en kracht betreft.
Heb het merk hoog zitten, maar wat rechtvaardigt de hoge prijs van deze machine??
Ik bedoel een adviesprijs van €482,79 met deze op papier bescheiden specs, is dat niet aan de erg hoge kant?? :P

Voor minder zijn er bijv. hele leuke Makita's te koop die wat power betreft gehakt van dit ding maken. ;)
Wat mis ik hier??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:58:
[...]

Heb het merk hoog zitten, maar wat rechtvaardigt de hoge prijs van deze machine??
Ik bedoel een adviesprijs van €482,79 met deze op papier bescheiden specs, is dat niet aan de erg hoge kant?? :P

Voor minder zijn er bijv. hele leuke Makita's te koop die wat power betreft gehakt van dit ding maken. ;)
Wat mis ik hier??
Haha, ja de prijs is inderdaad een beetje hoog. Zonder accu's ben je al dik €200 kwijt. Dat terwijl de versie met koolborstels juist in het goedkope segment van Metabo zit.

Die Makita staat niet op m'n verlanglijstje, want die heb ik al ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Framoes op 09-12-2017 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-10 08:13

miekol

erm

Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:58:
[...]

Wat mis ik hier??
De advies prijs is inderdaad vrij fors. Al zijn de LiHD accu’s überhaupt wel redelijk aan de prijs. Wel zijn de nieuwe 3.5Ah en 7Ah accu’s al opgebouwd uit 20700 cellen. Dus dat is wel gaaf.

Maar vaak zijn de meeste Metabo spullen wel ver onder de adviesprijs via internet te vinden. Ik was een half jaartje geleden ongeveer 350 euro kwijt bij Toolstop voor het topmodel accu klopboor (destijds) de SB 18 LTX Q BL I met 2 5.2Ah LiHD accu’s. De garantie is voor zover ik weet wereldwijd geregeld en met 3 jaar (ook op de accu’s!!) best royaal vind ik.

Ik heb het hier al een paar keer gepost, maar gaaf aan de voorloper van de hierboven genoemde BS 18 Quick is dat dit dezelfde behuizing is als de Powermaxx 10,8v versie, maar dan met een 18v accu. Ook is zoals gezegd de kop verwisselbaar én wat ik zelf heel fijn vind de Centrotec kop/bithouder van Festool past er ook op. Naar mijn idee de enige bithouder waar boortjes zonder ‘uitslag/wiebel’ in draaien.

Tot zover deze Metabo fanboy post. Carry on!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zijn er leuke terugkomende aanbiedingen van boren/ bitjes sets?
En waar moet ik dan vooral op letten? Mijn huidige boren zijn flut-kwaliteit, dus eens iets extras investeren in een goeie set lijkt me wel leuk :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Atlas schreef op zondag 10 december 2017 @ 13:26:
Zijn er leuke terugkomende aanbiedingen van boren/ bitjes sets?
En waar moet ik dan vooral op letten? Mijn huidige boren zijn flut-kwaliteit, dus eens iets extras investeren in een goeie set lijkt me wel leuk :)
Wát voor boren en wát voor bitjes??
Morseconus opname voor de kolomboormachine of toch liever iets anders??

Maar niet om flauw te doen, als je hier aan paar pagina's terugbladert, dan lees je dat zelfs in die overzichtelijke beknoptheid dit onderwerp al ruimschoots aan de orde is gekomen en dat je met die "kennis" echt aardige vragen kunt afvuren die het beantwoorden ook voor anderen misschien leuk maakt. ;)

Jij weet intussen best wel hoe het hier op Tweak ongeveer werkt. _/-\o_
Framoes schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:06:
[...]
Haha, ja de prijs is inderdaad een beetje hoog. Zonder accu's ben je al dik €200 kwijt. Dat terwijl de versie met koolborstels juist in het goedkope segment van Metabo zit.
Die Makita staat niet op m'n verlanglijstje, want die heb ik al ;)
Ok ik was inderdaad even vergeten dat jij met deze brute Makita tot de selecte "happy few" mag worden gerekend. _/-\o_

Maar dan vraag ik mij toch af wat deze Metabo aan aantrekking heeft boven jouw Makita dat je zelfs bereid bent daar een nieuw eco systeem voor op te tuigen.
Ervan uitgaande dat je nu nog geen 18V Metabo accu's hebt??

Het zou mij nml. wat kopschuw maken, terwijl ik toch weinig alibi nodig heb om tools te shoppen.
Heb net een lading reserve Makita BL1850's, plus nog een extra dubbele snellader binnen en dat tikte bij elkaar al aardig aan.
Daarnaast ook nog een nieuwe voorraad 18V Metabo's aanleggen gaat mijn huidige samenlevingsvorm denk ik niet overleven. :+

Ben intussen net te oud voor een fris en dynamisch 'modelletje Doutzen' en alles wat ouder is, tja. :N
Laat ik maar vooral zuinig zijn op wat er nu is. O-)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2017 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 15:56:
[...]

Ok ik was inderdaad even vergeten dat jij met deze brute Makita tot de selecte "happy few" mag worden gerekend. _/-\o_

Maar dan vraag ik mij toch af wat deze Metabo aan aantrekking heeft boven jouw Makita dat je zelfs bereid bent daar een nieuw eco systeem voor op te tuigen.
Ervan uitgaande dat je nu nog geen 18V Metabo accu's hebt??

Het zou mij nml. wat kopschuw maken, terwijl ik toch weinig alibi nodig heb om tools te shoppen.
Heb net een lading reserve Makita BL1850's, plus nog een extra dubbele snellader binnen en dat tikte bij elkaar al aardig aan.
Daarnaast ook nog een nieuwe voorraad 18V Metabo's aanleggen gaat mijn huidige samenlevingsvorm denk ik niet overleven. :+

Ben intussen net te oud voor een fris en dynamisch 'modelletje Doutzen' en alles wat ouder is, tja. :N
Laat ik maar vooral zuinig zijn op wat er nu is. O-)
Haha, ja die Makita heb ik toen gehaald met het idee 'deze kan alles' en dat kan hij ook.

Ik heb die Metabo BS18 quick met koolborstels al, dus heb de nieuwe eigenlijk nodig. Maar ik heb dus al wel accu's en een lader. Heb hem gekocht vanwege de haakse kop en omdat hij €150,- was met twee accu's en een lader.

Later kwam daar de DDF483 nog bij. Omdat ik ze regelmatig samen gebruik (en die haakse kop...) kan ik maar geen afscheid van de Metabo nemen. Ondanks dat het klote is om een extra lader mee te nemen. Verspilde ruimte in m'n systainer met boor- en schroefmachines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

paQ

Wellicht nog niet echt eigen-topic waardig;

Ik zit te overwegen een CNC portaalfrees, type 'desktop' aan te schaffen om hardschuim mee te frezen.
Ik besteed dit klusje al jaren uit, maar ondertussen reken ik 2000 euro per jaar af voor de werkzaamheden, met 200 euro aan materiaalkosten, en die kosten stijgen elk jaar weer.
Wellicht een goed moment om het dus zelf uit te voeren.

Na wat dagen googlen en inlezen leek me dit eigenlijk wel een goede kandidaat:
http://www.dehobbyspecial...-usb-cnc-portaalfrees-diy

USB aangedreven, lekker compact.

Begrijp ik nu goed dat ik dan wel erg afhankelijk ben van de meegeleverde software, EN moet ik het eigenlijke apparaat dat gaat frezen er nog bij aan moet schaffen?

Verder zoekend stuit ik op Omnio CNC, die schijnbaar steviger zijn gebouwd dan Stepcraft?
https://www.omiocnc.com/p...cnc-desktop-engraver.html

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 10-12-2017 20:22 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:33
Interessant. Ik houd dit eventjes in fr gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:23

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

paQ schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:02:
Wellicht nog niet echt eigen-topic waardig;
Hoi, er zelfs een dedicated forum voor (CNC-)frezers, van hobby tot specialisten.

ik ben er zelf geen lid van, maar allicht kende je ze niet. Misschien staat er zelfs iets te vinden over de machines die je benoemt of een ander alternatief :)

https://cnczone.nl/

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Fraggert schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:50:
[...]

Hoi, er zelfs een dedicated forum voor (CNC-)frezers, van hobby tot specialisten.

ik ben er zelf geen lid van, maar allicht kende je ze niet. Misschien staat er zelfs iets te vinden over de machines die je benoemt of een ander alternatief :)

https://cnczone.nl/
Ik heb het gezien inderdaad. Daar lees ik toch wel een ietwat gekleurd beeld over stepcraft (de eerste versie was schijnbaar niet de beste) en hoe Chinese apparaten 'dus' beter zijn (3040, 6020 enz)
Toch vertrouw ik ergens wel op de kwaliteit van de stepcraft 2, en de prijs van een Omnio tov stepcraft 2 verschilt niet zo veel.

Stepcraft 2 420 incl 800 W freesmotor kom ik aan 1005 ex BTW. (edit: zelf in elkaar zetten!)
Omnio X4M incl 800W spindel en verz.kosten kom ik op 1146 ex naar schatting 30 euro invoerrechten, ex BTW

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 11-12-2017 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

d:)b

was ook meer de tip dat er een freesforum was, men vraagt op tweakers ook wel eens naar beamers/projectoren en ondanks dat er hier een hoop kennis is heb je daarvoor het HTforum :)

scheelt weer het wiel uitvinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Fraggert schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:05:
[...]

d:)b

was ook meer de tip dat er een freesforum was, men vraagt op tweakers ook wel eens naar beamers/projectoren en ondanks dat er hier een hoop kennis is heb je daarvoor het HTforum :)

scheelt weer het wiel uitvinden :)
gheghe is ook waar, maar zoals ik al schreef: er worden hier en daar best wat gekleurde berichten gepost omdat deze apparaten voor hen in de 'hobby' sfeer vallen.
Snap ik, heb ikzelf al snel met 3D printertjes van 1000 euro :+ maar dat wilt niet zeggen dat diegene er prima mee uit de voeten kan.
Ik hoef er geen F1 motor mee te maken, maar schuim frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
paQ schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:00:
[...]

Omnio X4M incl 800W spindel en verz.kosten kom ik op 1146 ex naar schatting 30 euro invoerrechten, ex BTW
30 euro invoerrechten?
Ik reken altijd met 25% (invoerrechten+btw), dus dan kom ik eerder op 300. Of was het een tikfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raymond schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:08:
[...]

30 euro invoerrechten?
Ik reken altijd met 25% (invoerrechten+btw), dus dan kom ik eerder op 300. Of was het een tikfout?
Zover ik kan vinden is het 1,7 % op deze apparaten + nog 12 piek voor de vervoerder.
Ik reken verder ex BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ah, op die fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:38
Ben de laatste tijd weinig online geweest hier. Een combinatie van druk thuis en op het werk en gewoon weinig te melden. Wel veel bezig geweest, maar vooral met het klussen in het "nieuwe" huis van mijn broer (geïsoleerde voorzetwanden, ondervloeren, elektra, etc.). Dat is zo oud dat alles schots en scheef is, waardoor alles meer tijd kost.

Daarnaast ben ik al maanden bezig met het maken van 2 kastjes voor mijn kolomboor en lintzaag. Maar door de drukte heb ik daar weinig tijd voor, waardoor het zo lang duurt. De kastjes zijn een test doordat ik voor het eerst gespoten heb met een HVLP-spuit en de fronten zijn van massief eiken. Dat laatste is wat overkill, maar is om mijn skills met massief hout te verbeteren (vlakken, schaven, door de vandiktebank, paneeltjes verlijmen, etc.). En ik heb een Kity en een Inca zaagtafel opgeknapt. Nu staat er een Inca lintzaag te wachten en na vrijdag mogelijk nog een Inca zaagtafel.

[ Voor 17% gewijzigd door L.N. op 11-12-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:53
Verstekbakker schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:55:
[...]

Als een afwijking jou niet stoort dan moet je een goedkope nemen. Ik ben daarentegen te paranoia en begin te twijfelen of het wel klopt wat ik gepompt heb... Heb je er ook een reduceer tussen ergens? Sommige apparaten hebben een maximum van 6 bar ofzo, is niet zo handig als je compressor dan 11 bar geeft ofzo.
Ben maar voor de geijkte gegaan, voor m'n eigen gemoedsrust. Bij m'n enduro maakt 0,8 of 1 bar al behoorlijk wat uit namelijk. Heb een reduceer op de compressor zelf zitten, dus dat moet goedkomen.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

Zondag maar eens een CMS-OF add-on voor mijn Festool CMS tafel opgehaald. Dat wordt een stuk eenvoudiger frezen met een onderfrees (aldus mijn dochters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 16:19
Framoes schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:34:
[...]

Niet perse aan jou gericht, maar ik zie de brushed vs brushless/koolborstelloos posts regelmatig terug komen.

Zijn er mensen hier die daadwerkelijk ervaring met die verschillen hebben die zich überhaupt in de praktijk vertonen? Het krachtverschil lijkt me verwaarloosbaar en de standtijd een kwestie van minuten. Althans, dat zegt m'n gevoel.

Ik heb wel ervaring met het brushless verhaal in de rc wereld, maar dat is niet 1-op-1 te vertalen naar gereedschap. Het grootste voordeel was niet hoeven bijslijpen/vervangen van de borstels. Maar die motoren halen makkelijk 10k rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27
Grootste verschil wat ik ervaar is formaat, ik herinner me ergens dat Makita een verschil van 20% claimde, maar met een 5Ah accu, ik zie het niet. Wat ik wel zie is dat mijn 10.8v makita een stuk kleiner is dan de niet BL versie,

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/300_Makita/302_machines/302_1_productbeelden/302_1_01_productbeelden_A/JPG_Product/DF031DSAE.jpg

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/300_Makita/302_machines/302_1_productbeelden/302_1_01_productbeelden_A/JPG_Product/DF032DSAJ.jpg

verder zou er 5 nm verschil tussen deze 2 moeten zijn, lijkt mij dat ik dat niet zomaar ervaar..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

geekeep schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:39:
[...]

Niet perse aan jou gericht, maar ik zie de brushed vs brushless/koolborstelloos posts regelmatig terug komen.

Zijn er mensen hier die daadwerkelijk ervaring met die verschillen hebben die zich überhaupt in de praktijk vertonen? Het krachtverschil lijkt me verwaarloosbaar en de standtijd een kwestie van minuten. Althans, dat zegt m'n gevoel.

Ik heb wel ervaring met het brushless verhaal in de rc wereld, maar dat is niet 1-op-1 te vertalen naar gereedschap. Het grootste voordeel was niet hoeven bijslijpen/vervangen van de borstels. Maar die motoren halen makkelijk 10k rpm.
De DC motor in een accuboor haalt ook meer dan 10k rpm, de kop draait langzamer door de versnellingsbak. Het grootste voordeel is dus ook slijtage wat mij betreft. Zeker omdat je bij veel brushed boormachines de borstels niet eens meer kan vervangen, waardoor je dan meteen een nieuwe motor moet kopen. Dus dan hoef je ook niet na een jaar of 2 niet met zo'n vonkenkanon/ozonverspreider rond te lopen. :>

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
geekeep schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:39:
[...]

Formaat, kracht, looptijd en warmteproductie. Heb een klopboor en schroefmachine die allebei relatief klein zijn. De schroefmachine zelfs praktisch 10.8V formaat. Ook heb ik m'n Metabo met 48Nm al een paar keer tot het uiterste weten te drijven (klonk niet heel lekker) en de Makita met 40Nm blijft maar gaan. Brushless biedt dus misschien nog wel meer kracht dan de cijfers aangeven. Dan is het ook nog zo dat een bl motor minder snel warm wordt.

Als ik voor gelijke of iets hogere prijs iets kan krijgen dat op meerdere vlakken efficiënter is, weet ik het wel. Behalve die Metabo BS18 quick dan. Die is absurd duur zonder koolborstels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

The Fatal schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:55:
[...]

Interessant. Ik houd dit eventjes in fr gaten.
oudere broertje van Stepcraft blijkbaar:
https://www.hardware-cnc....wpakket-spaanplaat-detail

Net wat groter bouwplatform ook weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik wil wat makita gereedschap gaan aanschaffen met 5.0AH 18Volt accu's, echter zullen er zeker periode's zijn waarbij het gereedschap een jaar lang niet wordt gebruikt. Is dit met de li-ion accu's nog steeds een probleem of kan ik de accu's gewoon lang stil laten liggen.

Is het dan verstandig om ze altijd op de later te houden aangezien er wat inteligentie in de laders m.b.t. ontladen etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meddle

meddle

Ik zou ze zeker niet een jaar op de lader laten liggen. Je kunt ze het beste gewoon ergens droog wegleggen in huis of de garage. De datasheet van de samsung INR18650-25R, die makita gebruikt in die accus, zegt dat je ze het beste koud en droog kunt opslaan, en niet volledig geladen.

specs PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
paQ schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:21:
[...]

oudere broertje van Stepcraft blijkbaar:
https://www.hardware-cnc....wpakket-spaanplaat-detail

Net wat groter bouwplatform ook weer. :)
Ken je dit zelfbouw CNC-project? YouTube: Homemade CNC Router with built-in vacuum table and holes like the Fe...

In filmpje 2 zie je hoe hij een workbench uitfreest YouTube: THE WORKBENCH \[professional, rugged, portable & double sided wit...

==
hoi

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• L.N.
Slimme en goedkope manier om een schaduwlijn aan een afkortzaag toe te voegen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Maar dat is een project an sich ;)
Ik vind het geen probleem een tafeltje zelf in elkaar te zetten mits dat goed gedocumenteerd is hoor, maar om nou vanuit niks te gaan bouwen, meh...

Ik twijfel ontzettend tussen GoCNC en Stepcraft. Over beiden is genoeg ellende te vinden, en ik kwam erachter dat Stepcraft een spin-off is van GoCNC. En ondanks de GoCNC een marginaal grote bed heeft, neig ik om de een of andere reden toch naar Stepcraft :/ Kan er niet echt mijn vinger opleggen, maar het 'voelt' net wat moderner, nieuwer ofzo... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blueone schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:28:
........
Is het dan verstandig om ze altijd op de later te houden aangezien er wat inteligentie in de laders m.b.t. ontladen etc?
Dat lijkt mij niet alleen erg verkwistend maar ook ronduit slecht voor de accu's, niet doen dit.

Na een jaar niets doen blijkt een volle accu trouwens genoeg power over te hebben en de meeste klusjes zie je ruim van tevoren aankomen.
Niet dat dat "niets doen" hier vaak gebeurt. O-)

Een lege BL1850 accu is in ongeveer een uurtje geladen, dat gaat voor de meesten snel genoeg.
Voor een piekvraag heb ik hier 2 dubbele snelladers van Makita staan en dan nog een stuk of wat enkele snelladers die met de 18V machines zijn meegeleverd, het moet dan wel heel raar lopen wil dat fout gaan. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:36
sven5010 schreef op maandag 27 november 2017 @ 23:27:
Dank voor alle reacties! Komt toch wel wat meer bij kijken dan gedacht...

Het moet in ieder geval zeker één worden met een snelspanboorkop. Vanmiddag even wezen kijken bij de Bosch van de aanbieding, maar vond hem niet echt super aanvoelen. Dus neig toch meer naar de Bosch blauw, alleen na het zien van die Metabo (en de voordelen ervan) begin ik toch wel heel erg te twijfelen.
Je betaalt daarvoor iets meer, maar daar krijg je ook een hoop voor terug, nog maar even overna denken. :X
Om hier nog even op terug te komen, het is uiteindelijk toch de Metabo 780-2 geworden. :+
De eerste gaten zijn inmiddels al geboord en wat een verschil t.o.v. de oude merkloze boormachine. Niet alleen in prestaties, maar ook qua bouwkwaliteit. Kan er voorlopig weer even fatsoenlijk geboord worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sven5010 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 00:38:
[...]
Om hier nog even op terug te komen, het is uiteindelijk toch de Metabo 780-2 geworden. :+
De eerste gaten zijn inmiddels al geboord en wat een verschil t.o.v. de oude merkloze boormachine. Niet alleen in prestaties, maar ook qua bouwkwaliteit. Kan er voorlopig weer even fatsoenlijk geboord worden..
Mooie machine, ik hoop voor je dat je er heel veel plezier van mag hebben. ;)

Heb erg in de online registratie bij Metabo, meestal wordt daar je garantie mee verlengd tot 3 jaar.
Ben ik uiteraard zelf weer "vergeten" met mijn laatste machientjes, domdomdom. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 20:15

artificial_sun

Mazda Rx7

Blueone schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:28:
Ik wil wat makita gereedschap gaan aanschaffen met 5.0AH 18Volt accu's, echter zullen er zeker periode's zijn waarbij het gereedschap een jaar lang niet wordt gebruikt. Is dit met de li-ion accu's nog steeds een probleem of kan ik de accu's gewoon lang stil laten liggen.

Dit wordt zeer regelmatig gevraagd, dus even beter zoeken. 1-2 weken geleden is het in dit topic nog besproken.

Half vol wegleggen.

Stadia was beter....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:29
@sven5010 @Bhagavad Die online registratie moet je inderdaad niet vergeten, je hebt maar een beperkte periode (1 of 2 wk. na aanschaf meen ik) om dat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

hhmmm.....zo'n oscilerende multitool lijkt mij wel wat :) die ontbreekt bij mij nog in het arsenaal

Nou heb ik van de blauwe club al de GSR accutol en de kleine GSW op 10.8 volt d:)b

maarrrrrrr.....passen die 10,8Volt accu's in dat nieuwe 12V systeem......er staat wel gewoon 10,8 Click&Go op het logotje 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Du0ag3IQhpPzh5cFhwjmhn2X/full.jpg

als dat gewoon past dan kan die mooi onder de boom *O*

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 13-12-2017 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ja, is het exact hetzelfde spul, maar nu amerikaanse aanduidingen erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:27:
Ja, is het exact hetzelfde spul, maar nu amerikaanse aanduidingen erop.
Top :)

het was ook even zoeken op de Bosch website maarrrr......

Afbeeldingslocatie: https://www.bosch-professional.com/binary/ocsmedia/optimized/100x100/o236005v16_Bosch_BI_Icon_10-8-12VCompatible.jpg

_/-\o_

edit:

ik zag dat er ook nog natuurlijke gesnoerde alternatieven zijn, zelfs ook in het blauwe bosch-jasje. Vind ik op zich geen probleem want mijnnormale slijptollen zijn ook gesnoerd.

[ Voor 19% gewijzigd door Fraggert op 13-12-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:26

anc

Ik zag even wat voorbij komen ten aanzien van compressor accessoires en daar wilde ik eigenlijk even op aanhaken.

Ik heb bij HBM het 1 en ander aangeschaft maar daar is het niet mogelijk om een koppeling te kopen waarmee je voetballen/luchtkoeien (dunne naald idee) en fietsbanden kan oppompen en de 10 euro autobandenpomp van HBM is na een jaartje stuk (gebruikt om misschien 20 autobanden op te pompen)

Dus ik zoek sowieso een vervangen van deze:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LsvnxRg.jpg?1

De koppeling die ik heb is deze
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3QJXpzb.jpg?1

Ik had even bij amazon gezocht en vond deze: https://www.amazon.de/Met...t-602234000/dp/B00IPDH3UO

Maar het ziet er niet zo 123 naar uit dat deze aan te sluiten is op mijn compressor, behalve gelijk nog een andere slang erbij te moeten kopen en dat is vrij onnodig, aangezien de slang die ik heb lang genoeg is.
En hoe werkt met verloopjes? Zoals deze
https://www.amazon.de/MQ-...umpen-Nadel/dp/B01N0EN5C5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fraggert schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:23:
.........
als dat gewoon past dan kan die mooi onder de boom *O*
Met een iets grotere kerstboom kun je misschien ook meteen om 18V vragen.
Plek zat.

En méér accu's.
Het is maar een idee. oOo

De boom moet later toch in stukken naar buiten (=geldig alibi) dus je hebt er direct plezier van.
anc schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:49:
.......
Maar het ziet er niet zo 123 naar uit dat deze aan te sluiten is op mijn compressor, behalve gelijk nog een andere slang erbij te moeten kopen en dat is vrij onnodig, aangezien de slang die ik heb lang genoeg is.
En hoe werkt met verloopjes?
Op de Metabo bandendrukmeter uit je linkje schroef je een standaard aansluitpilaar (=mannetje) met teflon tape, die dingen zijn bij een beetje gereedschapwinkel gewoon te koop.
Om het handig te maken komen ze alleen in meerdere smaken die natuurlijk weer eens niet op elkaar passen.
Deze Hazet meter is iets goedkoper en wordt geleverd inclusief aansluitnippel, waarvan je dan maar wel moet hopen dat die meteen past.

Maar wordt zo'n pilaar niet meteen bij die Metabo meter meegeleverd??
Check daarvoor de Metabo site eens.

Anders schroef je toch het pilaartje van de defecte HBM meter, waarbij ik er maar even van uit ga dat daar een afschroefbare versie op zit?? :)

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2017 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:51:
[...]

Met een iets grotere kerstboom kun je misschien ook meteen om 18V vragen.
Plek zat.

En méér accu's.
Het is maar een idee. oOo

De boom moet later toch in stukken naar buiten (=geldig alibi) dus je hebt er direct plezier van.
_O-

slimmerik ;) , maar hij is voor de handigheid erbij :) en met de 10.8/12V oplossing kan ik natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten omdat ik al accu's en laders heb ;)

en owja ik heb een kunstboom :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fraggert schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:57:
[...]
slimmerik ;) , maar hij is voor de handigheid erbij :) en met de 10.8/12V oplossing kan ik natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten omdat ik al accu's en laders heb ;)
Dat geeft niet, de kerstman anno 2017 is een geduldig en begripvol mens en heeft veel begrip voor onze grootste noden. 8)
en owja ik heb een kunstboom :+
De kerstman is milieubewust met beide smeltende ijskappen en een zinkende thuisbasis, dit levert je geheid bonuspunten op. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij adviseren? Mijn nieuwbouwwoning wordt binnenkort opgeleverd. De wanden bestaan voor 99% uit prefab beton. Ik wil dus een boorhamer aanschaffen. Zelf heb ik de Makita HR2230 op het oog.

Nu wil ik ook nog een accuboormachine voor het kleine werk en het schroefwerk. Bijvoorbeeld om trapleuningen er af en op te schroeven. Of om raambekleding in te schroeven. Af en toe een gaatje boren in een stukje hout/kozijn.

Alleen de accuboren van bekende merken beginnen al gauw op 150 euro. Ik vraag me af of ik wel zo'n A merk nodig heb voor wat ik er mee ga doen. Misschien is black & decker wel goed genoeg? Ik heb geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
De bosch gsr 12V is populair voor dat soort klussen. In een setje met lader en accu te vinden voor <100 euro en werkt prima.

Sommigen klagen over een niet helemaal goed rond draaiende kop, maar voor een gat voorboren in een kozijn is dat niet boeiend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:21:
Kan iemand mij adviseren? Mijn nieuwbouwwoning wordt binnenkort opgeleverd. De wanden bestaan voor 99% uit prefab beton. Ik wil dus een boorhamer aanschaffen. Zelf heb ik de Makita HR2230 op het oog.
Lijkt mij een prima boorhamer voor de meest gangbare klussen in huis, niets mis mee.
Nu wil ik ook nog een accuboormachine voor het kleine werk en het schroefwerk. Bijvoorbeeld om trapleuningen er af en op te schroeven. Of om raambekleding in te schroeven. Af en toe een gaatje boren in een stukje hout/kozijn.

Alleen de accuboren van bekende merken beginnen al gauw op 150 euro. Ik vraag me af of ik wel zo'n A merk nodig heb voor wat ik er mee ga doen. Misschien is black & decker wel goed genoeg? Ik heb geen idee.
Deze kleine 10.8V Metabo basic is niet bepaald duur te noemen en je dekt er de meest voorkomende klusjes elegant mee af met een relatief pittig koppel van 34 Nm.

Ik heb er zelf twee van "voor er bij" maar dat mag de pret niet drukken.
Voor echt zware schroeven in constructies in de tuin bijv. wil je misschien liever een koppel rond de 60/70 Nm of meer.
Maar die 18V machines worden wel zwaar en zijn beduidend duurder.

Black & Decker zou ik vergeten, kijk dan liever voor minder geld eens naar de Parkside schroefmachines bij de Lidl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven5010
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 06:08:
[...]

Mooie machine, ik hoop voor je dat je er heel veel plezier van mag hebben. ;)

Heb erg in de online registratie bij Metabo, meestal wordt daar je garantie mee verlengd tot 3 jaar.
Ben ik uiteraard zelf weer "vergeten" met mijn laatste machientjes, domdomdom. :Y
ThinkPadd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:21:
@sven5010 @Bhagavad Die online registratie moet je inderdaad niet vergeten, je hebt maar een beperkte periode (1 of 2 wk. na aanschaf meen ik) om dat te doen.
Dank voor de tip met betrekking tot de registratie, hier wist ik nog niet vanaf! Ik zie net op de website dat het tot vier weken na aanschaf is, dus ik heb gelukkig nog even de tijd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-10 14:37

Stoffel

Engineering the impossible

paQ schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:34:
[...]

Maar dat is een project an sich ;)
Ik vind het geen probleem een tafeltje zelf in elkaar te zetten mits dat goed gedocumenteerd is hoor, maar om nou vanuit niks te gaan bouwen, meh...

Ik twijfel ontzettend tussen GoCNC en Stepcraft. Over beiden is genoeg ellende te vinden, en ik kwam erachter dat Stepcraft een spin-off is van GoCNC. En ondanks de GoCNC een marginaal grote bed heeft, neig ik om de een of andere reden toch naar Stepcraft :/ Kan er niet echt mijn vinger opleggen, maar het 'voelt' net wat moderner, nieuwer ofzo... :?
Ik ben bezig met dezelfde zoektocht en kwam deze tegen: http://www.eurotools24.de...ne-mit-kress-spindel.html

Er is werkelijk waar bijna niets over te vinden behalve een paar forumposts van dezelfde handvol mensen (die er overigens wel tevreden over zijn). De specs zien er echter zeer goed uit. Ik hang al 2 dagen boven de bestelknop om het maar gewoon te proberen, maar twijfel twijfel B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik blijf inmiddels ver weg van Black&Decker, Bosch Groen, en aanverwante rotzooi spullen.
Kijk ook maar eens naar de aanbiedingspraktijken van de Gamma, een Boschhammer 2500 in de aanbieding voor 139 met als adviesprijs 175......ding is overal te koop voor de aanbiedingsprijs, nare praktijken.

dat gezegd hebbende.....die 2230 heb ik voor mijn broertje op het oog, die wil zelf wat meer in en om huis (flatje) kunnen doen. Je krijgt ook nog een setje boren van Makita in de actie.

Ernaast kun je gerust een 10.8/12volts systeem erbij pakken voor een gaatje in een plank etcetera :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:03

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

De Makita HR2230 heeft geen beitelstand en is daarom niet zo veelzijdig inzetbaar. De Makita HR2470 heeft dat wel en kost hetzelfde (117 euro) bij Amazon.de.

Ik heb de beitelstand toch wel enkele keren gebruikt bij mijn nieuwbouwhuis op betonspetters op de vloeren, puinbrokken die verborgen lagen in de tuin en op zelf gestort beton wat net iets te hoog was.

[ Voor 18% gewijzigd door Johnny op 13-12-2017 14:19 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:29
@Verwijderd Je kunt ook nog kijken naar een "Metabo uhe 2660-2 quick set".
Is iets duurder, maar zit wel gelijk een set boren, beitels en een kop voor 'normale' boren bij (de standaardkop kan alleen SDS-boren aan). Als je die bij de Makita nog los moet aanschaffen ben je vermoedelijk duurder uit.

Bevalt mij uitermate goed. Heb er al flinke gaten mee moeten boren (16mm diameter gat door een 24cm dik betonnen plafond) en onlangs ook met de beitelstand tegels weggebroken en een gat in de vloer verruimd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Johnny schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:18:
[...]
De Makita HR2230 heeft geen beitelstand en is daarom niet zo veelzijdig inzetbaar. De Makita HR2470 heeft dat wel en kost hetzelfde (117 euro) bij Amazon.de.

Ik heb de beitelstand toch wel enkele keren gebruikt bij mijn nieuwbouwhuis op betonspetters op de vloeren, puinbrokken die verborgen lagen in de tuin en op zelf gestort beton wat net iets te hoog was.
Ook in Nederland verkrijgbaar, wel €2,- duurder https://www.alternate.nl/...hamer/html/product/989784 :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sven5010 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:28:
[...]
Dank voor de tip met betrekking tot de registratie, hier wist ik nog niet vanaf! Ik zie net op de website dat het tot vier weken na aanschaf is, dus ik heb gelukkig nog even de tijd. :P
Die gedachtefout maakte ik ook en nu ben ik ruim een jaar verder en heb nog steeds niets geregistreerd. |:(
Ik hoop dat jij dat beter gaat doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:23
Ik zag even wat voorbij komen ten aanzien van compressor accessoires en daar wilde ik eigenlijk even op aanhaken.

Ik heb bij HBM het 1 en ander aangeschaft maar daar is het niet mogelijk om een koppeling te kopen waarmee je voetballen/luchtkoeien (dunne naald idee) en fietsbanden kan oppompen en de 10 euro autobandenpomp van HBM is na een jaartje stuk (gebruikt om misschien 20 autobanden op te pompen)

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik had even bij amazon gezocht en vond deze: https://www.amazon.de/Met...t-602234000/dp/B00IPDH3UO

Ik heb deze bandenpomp, en daar zaten 2 nippels bij, Waarvan er dus altijd 1 zou moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

Nivado schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:24:
[...]

Ik heb deze bandenpomp, en daar zaten 2 nippels bij, Waarvan er dus altijd 1 zou moeten passen.
Staat ook bij dat er een holle balnaad bij zit... is dat zo'n ding om voetballen mee te vullen? Of is dat een aanvulling op de bandenvulnippel. Al mis ik dan nog de fietsbanden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
anc schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:28:
[...]

Staat ook bij dat er een holle balnaad bij zit... is dat zo'n ding om voetballen mee te vullen? Of is dat een aanvulling op de bandenvulnippel. Al mis ik dan nog de fietsbanden .
Ow ja, dát wil ik er nog bij vermelden... Weer vergeten op het moment van posten (afgeleid tussendoor).
Ja daar pomp ik ballen mee op (pas wel op dat je er niet te veel druk op zet, 1,5 bar is voor een Intertoys voetbal blijkbaar teveel...

Er zaten 3 verlopen bij in de set bij mij, de balnaald, een getrapte conische tuut (voor luchtbedden/badjes?) en een verloop voor fietsbanden. Die laatste heb ik nog niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

Ik heb ze even gemaild, zie niet direct dat er bij deze set extra nippels geleverd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door anc op 13-12-2017 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@anc Van de site van Gereedschapcentrum:
Standaard meegeleverd:
1x EURO steeknippel 1/4"
1x Orion steeknippel 1/4"
1x Bandenvulnippel en holle balnaald

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vandaag de Bosch GSR 12V-15 FC binnengekregen van de aanbieding van Toolstation en ondanks het feit dat er op het plaatje een oud model L-boxx wordt getoond wordt hij geleverd in het nieuwste model L-boxx:

Afbeeldingslocatie: https://www.bosch-professional.com/documents/378834/12895027/New+L-Boxx+LB4.jpg

Edit:

En even een plaatje van de inhoud geschoten:
Bosch GSR 12V-15 FC

[ Voor 27% gewijzigd door Vliegvlug op 13-12-2017 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:06
Met de renovatie/verbouwing van mijn jaren-30 woning ben ik op het punte 'schilderen' aanbeland. Nu dus op zoek naar een schuurmachine om grote vlakken (trap, deuren, tafels, hoge plinten etc) te ontdoen van oude verf. Ik ben al in het bezit van een vlakschuurmachine, driehoek en (cheapass Lidl) bandschuurmachine. Wat ik mis is iets wat werkt op grote vlakken, maar veelzijdiger is dan de bandschuurmachine.

Mijn oog is dus gevallen op een excenter met geforceerde rotate. De rotexen zijn nogal aan de prijs, een Makita BO6050j lijkt ook een prima kandidaat. Idealiter zou een schuurpad aanpassen naar <150mm zodat deze in wat kleinere betimmeringen past. Dat kost een steunschijf, maar zou als ik de plaatjes bekijk nog wel moeten gaan. Dit is geen must, alleen mooi meegenomen.

Heeft iemand ervaring met deze machine? Zie ik iets over het hoofd in mijn afweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

T_knoop schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:46:
Met de renovatie/verbouwing van mijn jaren-30 woning ben ik op het punte 'schilderen' aanbeland. Nu dus op zoek naar een schuurmachine om grote vlakken (trap, deuren, tafels, hoge plinten etc) te ontdoen van oude verf. Ik ben al in het bezit van een vlakschuurmachine, driehoek en (cheapass Lidl) bandschuurmachine. Wat ik mis is iets wat werkt op grote vlakken, maar veelzijdiger is dan de bandschuurmachine.

Mijn oog is dus gevallen op een excenter met geforceerde rotate. De rotexen zijn nogal aan de prijs, een Makita BO6050j lijkt ook een prima kandidaat. Idealiter zou een schuurpad aanpassen naar <150mm zodat deze in wat kleinere betimmeringen past. Dat kost een steunschijf, maar zou als ik de plaatjes bekijk nog wel moeten gaan. Dit is geen must, alleen mooi meegenomen.

Heeft iemand ervaring met deze machine? Zie ik iets over het hoofd in mijn afweging?
Die makita is volgensmij min of meer een kopie van de rotex 150 dus ik denk niet dat je daar de mist mee ingaat. Heb zelf na enig heen en weer gestuur van apparaten een metabo sxe450 gekocht voor €160 waar ik erg tevreden over ben, maar die heeft geen geforceerde rotatie, dus de afname van een rotex-achtige schuurmachine haalt ie niet denk ik.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

Nivado schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:17:
@anc Van de site van Gereedschapcentrum:

[...]
Ja precies, maar niet de fietsbanden nippel.

Krijg je ook weer zo'n mooie reactie terug. "Nee los verkopen we die niet"
...
Dat geeft de indruk wel in een set... maar welke set dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@anc Je die nippel bedoel je. Dat is de bandenvulnippel. Alle drie de verloopnippels hebben de zelfde maat als een auto ventiel. Daar heb je dus ook geen nippel voor nodig, die passen rechtstreeks op de bandenpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:36:
[...]

Die gedachtefout maakte ik ook en nu ben ik ruim een jaar verder en heb nog steeds niets geregistreerd. |:(
Ik hoop dat jij dat beter gaat doen. ;)
Hij is inmiddels geregistreerd. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Stoffel schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:29:
[...]

Ik ben bezig met dezelfde zoektocht en kwam deze tegen: http://www.eurotools24.de...ne-mit-kress-spindel.html

Er is werkelijk waar bijna niets over te vinden behalve een paar forumposts van dezelfde handvol mensen (die er overigens wel tevreden over zijn). De specs zien er echter zeer goed uit. Ik hang al 2 dagen boven de bestelknop om het maar gewoon te proberen, maar twijfel twijfel B)
Ik heb vandaag een stepcraft 2 bouwpakket gekocht met Maffel 1000W motor en afzuiging, en nu ca. 4 uur onderweg met bouwen ( van de 5-6).

Alles is súpergoed gedocumenteerd en erg goed afgewerkt.
Zover ik er nu ervaring mee heb, denk ik dat een stepcraft al beter in elkaar zit dan wat ik op de foto’s zie @Stoffel
Ik heb vanavond messing rollagers, 4 op elke as, zitten monteren en minutieus de geleiding zitten afstellen, die zie ik hier niet.
De megadikke alu extrusieprofielen bieden ook de nodige stijfheid.

Morgen nog even de bedrading en controllerboard in orde maken, en dan voorzichtig eens opstarten :)

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 13-12-2017 23:39 ]

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-10 14:37

Stoffel

Engineering the impossible

Klinkt goed. Dat alles wat beter afgewerkt en uitgewerkt is bij Stepcraft geloof ik meteen. Waar heb je hem gekocht als ik vragen mag?

• paQ

paQ

Bij de stepcraft dealer Fraxeon.
Ze hebben een vrij strikt dealerbeleid, maar goed, ook wel alles op voorraad en voldoende uitleg.

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:53

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb vorige week deze besteld, samen met deze. Prijs was incl verzenden nog voordeliger als via Amazon. Voor die blaaspistolen kun je ook naaldstukken krijgen. Mijn bal krijg ik zelfs direct met dit pistool lucht in.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Machientje zit in elkaar, in ca 5 uurtjes :)
Nog even invetten, en dan aansluiten.

Support afdeling is overigens uitstekend bij Stepcraft. Bellen, kiezen, niks niet in de wachtrij, meteen hulp. O+

Het voelt iig goed dat ik voor deze ben gegaan, en geen Chinees of GoCNC.
Alles is recht, rigide, spelingsvrij, loopt soepel maar degelijk, en alles past precies in elkaar.
Ben erg benieuwd of ik het ding vanmiddag draaiend heb oOo

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 14 december 2017 @ 10:28:
Machientje zit in elkaar, in ca 5 uurtjes :)
Nog even invetten, en dan aansluiten.

Support afdeling is overigens uitstekend bij Stepcraft. Bellen, kiezen, niks niet in de wachtrij, meteen hulp. O+
Komt omdat er geen klanten zijn .. :P
Het voelt iig goed dat ik voor deze ben gegaan, en geen Chinees of GoCNC.
Alles is recht, rigide, spelingsvrij, loopt soepel maar degelijk, en alles past precies in elkaar.
Ben erg benieuwd of ik het ding vanmiddag draaiend heb oOo
Maar .. benieuwd naar foto's / video's. Werkt het? En hoe stuur je dat aan?

==
hoi

• paQ

paQ

:P

Alles loopt, draait en doet.
Nu alleen nog uitvogelen dat de CAM de juiste code uitspuugt die de interfacing software slikt...
Ik gebruik vooralsnog Fusion 360, omdat dat zowel CAD als CAM is.

DAMN YOU X, Y and Z :(
Eusebius schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:49:
[...]

Komt omdat er geen klanten zijn .. :P
Denk dat dat nog wel meevalt :P
De dealer in NL verstuurd er elke week tussen de 3 en 8 stuks
Da's toch best wel behoorlijk.

[ Voor 53% gewijzigd door paQ op 14-12-2017 22:29 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• L.N.
Mijn kastjes voor mijn lintzaag en kolomboor zijn bijna af. De kolomboor en lintzaag staan nog niet vast. De bovenkant moet nog geverfd worden en het hout moet nog geolied worden.:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4685/38356466954_9b9f3b9bd5_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4589/38356463164_9d825f4026_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4601/39066753131_5a3d341044_z.jpg

Het is gelijk een opslag voor 3 systainers:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4693/39066760751_0ef5b5143d_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4531/39066758451_1f7c045bc0_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:08
@L.N. Heel gaaf gemaakt. Erg praktisch om het zo op te lossen. Als ik ooit nog tijd heb om een werkplaatsinrichting te maken moeten een aantal van deze kasjes niet ontbreken.

Always look on the bright side of life.

Pagina: 1 ... 21 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.