+1! Ik heb 15 jaar geleden een set metaalboren van Dormer (1-13mm in stappen van 0,5) in een handig opbergdoosje gekocht. Ze zitten standaard in het koffer van mijn accuboormachine en die gebruik ik vrijwel dagelijks. Het aantal boortjes dat ik heb moeten vervangen in die 15 jaar is op 1 hand te tellen en het is altijd mijn schuld geweest. Te lomp met hele dunne boortjes en dat soort dingen. We zijn nu met de grootste verbouwing die ik ooit ga doen bezig. Hiervoor moest ik laatst 1100 gaatjes boren in 4mm staal, waarna ik toch eindelijk de originele 6mm boor heb moeten vervangenBrutalsranan schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:17:
[...]
Aan de andere kant.. Met deze setje ben je ook gelijk klaar voor een langere periode. Als je bedenkt dat een pirhana boortje bij gpk 7 euro kost en na een paar keer boren al bot is, dan ben je veel goedkoper met het setje van dormer uit.
Na al die jaren geniet ik nog steeds van de kwaliteit als ik door metaal heen moet boren. Ze lijken nog als nieuw.
Maar zoals bhagavad al zegt. Het ligt grotendeels ook aan hoe je boort qua druk, met welke snelheid en welke toeren.

Zoals met alles is het een kwestie van gereedschap gebruiken waar het voor bedoeld is, dan blijft het netjes.