dreamscape schreef op donderdag 30 november 2017 @ 12:11:
Maar als je buiten in de blubber werkt met elektrisch gereedschap, heb je ineens wel het besef dat dat niet in de modder moet liggen. Het is ook niet een kwestie van die mannen opvoeden dat ze het anders moeten doen, maar meer een kwestie van de randvoorwaarden daarvoor scheppen. Zorgen voor een handige en vooral makkelijk mee te nemen gereedschapskist of -foedraal waar ze het ding gemakkelijk in opbergen, zodat hij niet in de modder belandt.
Bij elektrisch gereedschap is het besef dat je het niet in de modder flikkert er blijkbaar wel. Het moet dus even tot ze doordringen dat spullen er niet tegen kunnen als je ze steeds in de drek neerlegt. Net zoals een monteur in het veld met een Toughbook rondloopt en niet met een Macbook, maar dat ding toch ook niet zomaar in de modder flikkert.
Ook de milwaukee komt onder de klei/modder, als het eenmaal aan de handen zit... En handen wassen is geen optie want voor elke bout moet je onderlangs door de modderboel.
dus dat besef waar je het over hebt, dat is in gelijke mate aanwezig voor (bijna) al het gereedschap.
Bijna want bijvoorbeeld de hamer en steeksleutel worden wat minder net behandeld en landen wel eens in het water.
EJonk schreef op donderdag 30 november 2017 @ 12:16:
[...]
Ik deel de mening van The Eagle, monteurs die zo met gereedschap omgaan moeten vervangen worden, of een cursusje krijgen.
Ik snap de situatie ook wel weer, met stress de windmolen willen opzetten, kraanhuur en dergelijke, maar met gereedschap moet je netjes omgaan. De ratelmomentsleutel die ik had, lang en onhandig was heeft het zeker 5 jaar uitgehouden. Ging zelfs ook elke week een keer 30m+ omhoog en en omlaag. Wat er daarna mee gebeurd is weet ik niet.
De elektrische sleutel was top. Als hij niet omhoog moet is het helemaal geweldig. Alleen, net als alle andere elektrische handgereedschappen vinden ze water/modder/zand niet leuk. Komen we weer terug op een stukje gebruiksethiek.
De hytorq zet je met een drukregelaar op het correcte moment. Je krijgt er een tabel bij met druk vs moment vs toolmaat.
Zoals aangegeven, het gereedschap beland niet standaard in de modder, de modder beland op het gereedschap.
Anders dan de momentsleutel gaat de milwaukee al wel een hele tijd mee gelukkig. De elektrische is dan wel een optie.
Nogmaals, bedankt voor het delen van je ervaring met Hytorc!
Omdat ik veel onbegrip zie ga ik proberen uit te leggen wat er exact gebeurt.
in het boerenweiland word een gat gegraven van ongeveer 150 cm diep. Hierin wordt een gelast kruis van H balken op stelconplaten gelegd. Hierop wordt de mast gemonteerd welke met bussen waterpas gested wordt en met een bout en moer (M24) verbonden wordt. De bout wordt van onderaf ingebracht, de moergaat dus tegen de mastflens.
Dit alles gebeurt in de blubber zo zacht en nat dat er nu doorwaadbroeken worden aangeschaft omdat hoge laarzen en een regenpak niet voldoende zijn, soms zak je tot aan je knie in de blub.
Binnen 5 minuten heb je de klei laagdik aan de handschoenen en bij het hanteren van wat voor gereedschap dan ook komt deze laag dan ook op dat gereedschap terrecht.
En ja, soms donder je om omdat je voet zo vast zit dat hij niet loskomt bij het lopen en eindigd de momentsleutel in de klei. Wat je hieraan kunt doen zou ik niet weten, de klus word vaak alleen uitgevoerd dus doorgeven bijvoorbeeld lukt niet.
Bij het installeren van de molen gebeurt al het montage werk dus onder het niveau maaiveld met uitzondering van de elektrotechnische handelingen
en even voor de beeldvorming: