[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 103 Laatste
Acties:
  • 916.186 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Verstekbakker schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:20:
[...]
Ik help wel met je blanco cheque.
-edit- Of deze geile knoepert.
-edit2- Ook een potenbreker.
-edit3- Deze is mijn natte droom! Maar alleen als ik een blanco cheque had gekregen van de emir van Qatar ofzo...
Ik had al een truck met oplegger gehuurd en dacht eigenlijk aan iets groters. :+
Laten wij eerlijk zijn, twee accuschroevers en een haakse slijper, die zie je niet in zo'n truck terug. O-)

De bazin hier zei nog: "Wat moet je nu weer met zo'n grote truck??"
Zeg ik: "Lieverdje, dat past toch allemaal niet in die kleine Beetle van je??" :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:07:
[...]

Ik had al een truck met oplegger gehuurd en dacht eigenlijk aan iets groters. :+
Laten wij eerlijk zijn, twee accuschroevers en een haakse slijper, die zie je niet in zo'n truck terug. O-)

De bazin hier zei nog: "Wat moet je nu weer met zo'n grote truck??"
Zeg ik: "Lieverdje, dat past toch allemaal niet in die kleine Beetle van je??" :N
Hoe kleiner de spullen, hoe meer ervan in die truck past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verstekbakker schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:16:
[...]
Hoe kleiner de spullen, hoe meer ervan in die truck past.
Ok, nú zitten wij weer op hetzelfde spoor. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
Verstekbakker schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:20:
[...]

Ik help wel met je blanco cheque.

-edit- Of deze geile knoepert.

-edit2- Ook een potenbreker.

-edit3- Deze is mijn natte droom! Maar alleen als ik een blanco cheque had gekregen van de emir van Qatar ofzo...
Van die Metabo klopboor is er nog een nieuwe (en duurdere) variant: https://www.amazon.de/gp/...ID=41f7pwatxaL&ref=plSrch

Als we dan toch een blanco cheque hebben kunnen we overigens ook voor deze gaan. En deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Framoes schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:53:
[...]

Van die Metabo klopboor is er nog een nieuwe (en duurdere) variant: https://www.amazon.de/gp/...ID=41f7pwatxaL&ref=plSrch

Als we dan toch een blanco cheque hebben kunnen we overigens ook voor deze gaan. En deze.
Jammer, ik heb de 2 gangen versie al... ;(

-edit- Hoezo jammer, ik boor iedereen de moeder godsamme!

[ Voor 4% gewijzigd door Verstekbakker op 28-11-2017 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Vandaag komt mijn Makita DJV180RFJ 18V Li-Ion accu decoupeerzaag set (2x 3.0Ah accu) in Mbox binnen. Gaat nog goed van pas komen bij aftimmeren van de schuur/overkapping enz. =)

Eerst weer genoeg aankopen gedaan laatste tijd. :+

[ Voor 13% gewijzigd door M4uSzi op 28-11-2017 10:14 ]

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSim1986
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-04 11:22
M4uSzi schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:13:
Vandaag komt mijn Makita DJV180RFJ 18V Li-Ion accu decoupeerzaag set (2x 3.0Ah accu) in Mbox binnen. Gaat nog goed van pas komen bij aftimmeren van de schuur/overkapping enz. =)

mooi spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 10:52

Jelte,89

Woodworking

En je was gisteren niet eens jarig! ;)

Gefeliciteerd!!!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Jelte,89 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:42:
[...]

En je was gisteren niet eens jarig! ;)

Gefeliciteerd!!!
Haha klopt. Maar soms moet je jezelf trakteren. Dankjewel. =)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Mijn Bosch PDB40 is binnen. Meteen geregistreerd voor een extra jaar garantie. Op de website van de groene Bosch hebben ze het veel beter geregeld dan bij Makita! Onderdelenlijst klikbaar bij het apparaat vanaf de website. Zelfs apparaten (en handgereedschap!) die niet van Bosch zijn kun je er registreren inclusief factuur (PDF). Zo heb je alles makkelijk bij elkaar zitten... Misschien maar eens de tijd nemen om andere apparaten ook te registreren, wie weet waar het goed voor is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Het zit je inderdaad wel diep,

Ik heb ook een nieuw hulpje voor de bouw van de schuur, een zogeheten Tataki Nomi

Heb er eigenlijk nog nooit mee gewerkt, en ben ook benieuwd hoe ze zich verhouden tegenover de 'Europese' beitels.

(Vind ze stiekem gewoon heel gaaf!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kHqKl7FVrX1wchTf5Fv2FEvk/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m4X8fpA2VgHjTrHEl5JQbcwv/full.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Jelte,89 op 28-11-2017 15:23 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:18

Atmoz

Techno!!

Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 07:58:

Ik vond gisteren een blanco cheque in m'n schoen "vrij te besteden".
Moeilijkmoeilijkmoeilijk hoor, totaal geen idee wat ik nog zou moeten kopen. oOo

Denk dat ik er maar een vriendelijk DM-metje richting Atmoz aan waag. :+
Lol, ik heb al weken niets gekocht op gereedschapsgebied :)
C.q. het staat een beetje op 'n laag pitje dat nieuwe tools aanschaffen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:21

sjirafje

No inspirational quotes here

mfmonkey schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 05:36:
[...]

Hoe dik is de slang waarop je de luchttol aansluit?
Want ook met 24 liter op 10 bar kun je prima een luchttol gebruiken. Voorwaarde is (altijd, ook bij 100L compressor) dat de binnendiameter van de slang en de koppelingen groot genoeg is. Vaak word bij die budget compressoren ook een budget slang geleverd met een binnendiameter van maar 5 of 6mm, dat is niet voldoende. De koppelingen zijn bij voorkeur van het type euro, niet orion.

Mocht je toch te weinig oemph uit je luchttol halen kun je voor ieder gebruik een paar druppen olie erin doen.
Mocht ook dat niet helpen, koop dan een luchttol waarvan het luchtgebruik niet 350+ liter oer minuut is, ze zijn er ook met maar 120 l/m, dan kun je best een boutje of 2 losrammen met je 24 liter voor je even pauze moet houden.
Ik heb een dunne spiraalslang voor het spul dat geen olie gebruikt en een dikke slang voor het gereedschap met bewegende onderdelen (daar had ik zo'n oil-er tussen zitten maar die werkte veel te fanatiek). Overal zitten euro koppelingen aan. De slagschroevendraaier die ik heb is van de Lidl. Geen idee hoeveel lucht die gebruikt, zal wel veel zijn denk ik dan (280 l/m kan dat?).
De multitool gebruik ik meestal met een staalborstel er op en dat werkt prima maar dan staat na een paar seconden wel die compressor continu te draaien, maar die heeft wel flink wat kracht.

Het zal de combinatie van de compressor en de slagschroevendraaier wel zijn.

Ik zit nu te denken dat het misschien ook aan het reduceerventiel kan liggen?
De compressor slaat aan wanneer de druk in de ketel on der de 6 bar zakt en slaat bij 8 bar weer af. Mijn luchtgereedschap mag max 6.3 bar misschien dat de druk in de slang te ver weg zakt en het ventiel niet voldoende snel weer de druk op kan bouwen?

Edit:
Er staat bij veel gereedschap (waaronder de ratel en de slagschroevendraaier) nu ook bij dat ze geschikt zijn voor compressors vanaf 50L terwijl de compressor die ze verkopen 24L is. Stond er zeker niet bij toen ik het spul een paar jaar geleden aanschafte :(

Voor de volledigheid:
Minimaal 50L
slagschroevendraaier
3-in-1-perslucht-multifunctioneel gereedschap
klinknagelpistool
Zandstraalpistool
haakse slijper
excentrische-schuurmachine
ratel
schroefboormachine, -beitelhamer of -reciprozaag

Minimaal 24L
verfspuit
tacker
polijstmachine
startset

Niet aangegeven
ontstopper

Maw, het meeste gereedschap dat ze verkopen is NIET geschikt voor de compressor die ze verkopen? |:(

[ Voor 15% gewijzigd door sjirafje op 28-11-2017 21:19 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:53

Die heb ik ook gehad!
Ik had de pendelstand gesloopt, dus ik heb nu de koolborstelloze variant. Op zich mis je helemaal niks met de DJV180, ik heb niet het gevoel met mn koolborstelloze machine er op vooruit te zijn gegaan.

Fijne aan die DJV180 is dat je traploos kan gasgeven. De nieuwe machines hebben een instelbaar toerental en een aan/uitschakelaar (en een fuckin' irritante beveiliging :( )

Lekker zagen! Heerlijk ding. En decoupeerzagen zijn ideaal voor accugebruik! Vaak van die kleine rotklusjes, waarbij je niet ook nog eens wilt klooien met snoeren enzo. Gewoon machine pakken en gaan!

Laat de snobs lekker lullen over hun mafell P1 en hoe goed die zaagt. Als je denkt een decoupeerzaag van 550 euro nodig te hebben, dan gebruik je niet het juiste stuk gereedschap. Ik heb iig mijn Festool Triton nooit meer gebruikt, na aanschaf van mn accudecoupeerzaag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Dzine schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:22:
[...]

Dank voor deze en andere reacties. Welke apparaten zou ik moeten overwegen? Of gewoon net even iets sterker dan deze? Budget is rond de 200,-
Ik heb de Triton Precisie Bovenfrees MOF001, en tevreden over. Deze gekocht omdat je geen aparte freeslift nodig hebt als je hem in een tafel gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
sjirafje schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 21:01:
[...]

Ik heb een dunne spiraalslang voor het spul dat geen olie gebruikt en een dikke slang voor het gereedschap met bewegende onderdelen (daar had ik zo'n oil-er tussen zitten maar die werkte veel te fanatiek). Overal zitten euro koppelingen aan. De slagschroevendraaier die ik heb is van de Lidl. Geen idee hoeveel lucht die gebruikt, zal wel veel zijn denk ik dan (280 l/m kan dat?).
280 kan prima ja, hele sterke (600+ nm) doen zeg 400 liter.
Aan de koppelingen en de slang kan het dan niet liggen. De over fanatieke oliër kan wel extra kracht geven aan de luchttol, zelfde reden als een scheutje/drupje olie erin doen voor gebruik.
De multitool gebruik ik meestal met een staalborstel er op en dat werkt prima maar dan staat na een paar seconden wel die compressor continu te draaien, maar die heeft wel flink wat kracht.

Het zal de combinatie van de compressor en de slagschroevendraaier wel zijn.

Ik zit nu te denken dat het misschien ook aan het reduceerventiel kan liggen?
De compressor slaat aan wanneer de druk in de ketel on der de 6 bar zakt en slaat bij 8 bar weer af. Mijn luchtgereedschap mag max 6.3 bar misschien dat de druk in de slang te ver weg zakt en het ventiel niet voldoende snel weer de druk op kan bouwen?
aan het reduceer kan het zeker liggen, de mijne heeft een drukval van 0.5 tot 1 bar. Ik stel hem in op 7 bar en bij gebruik heb ik 6 bar.
Dit is makkelijk te zien gelukkig. Aan de druk in mijn ketel kan het niet liggen, ik vul hem tot ongeveer 13 bar.
Je kunt (op eigen risico!) de druk verhogen op je compressor. Mijn vader heeft een tacker en een relatief goedkoop compressortje welke origineel op 8 bar max werkt. Werkdruk op ongeveer 7 bar dus de helft van de tijd (springt aan bij 6 bar) heb je te weinig druk.
Deze draait alweer 2 of 3 jaar op 9,5 bar ipv 8. Movelijk kun je jouw compressor opvoeren tot 8,5 bar.
Edit:
Er staat bij veel gereedschap (waaronder de ratel en de slagschroevendraaier) nu ook bij dat ze geschikt zijn voor compressors vanaf 50L terwijl de compressor die ze verkopen 24L is. Stond er zeker niet bij toen ik het spul een paar jaar geleden aanschafte :(

Voor de volledigheid:
Minimaal 50L
slagschroevendraaier
3-in-1-perslucht-multifunctioneel gereedschap
klinknagelpistool
Zandstraalpistool
haakse slijper
excentrische-schuurmachine
ratel
schroefboormachine, -beitelhamer of -reciprozaag

Minimaal 24L
verfspuit
tacker
polijstmachine
startset

Niet aangegeven
ontstopper

Maw, het meeste gereedschap dat ze verkopen is NIET geschikt voor de compressor die ze verkopen? |:(
De verfspuit is geschikt voor 24 liter (continue gebruik) maar de klinknageler niet (korte duur, veel pauze) moet op minimaal 50 liter... Right! :D :F
Tussen excentrisch en polijstmachine zit ook verschil, bijzonder.
Het zou zomaar kunnen natuurlijk, zoals ik al zei ,zijn er erg sterke luchttollen met maar 125 liter per minuut. die zou op je 24 liter nog werken :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Atmoz schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:01:
[...]
Oefff, niets ernstigs hoop ik?? O-)

De dame hier had nog een supermooi toolacc. gemaakt, mogge even foto's schieten als er weer een beetje licht is.
Niet te koop trouwens. :)
[einde cliffhanger mode]
Jelte,89 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 15:21:
Ik heb ook een nieuw hulpje voor de bouw van de schuur, een zogeheten Tataki Nomi
(Vind ze stiekem gewoon heel gaaf!)
Zeker gaaf, ben ook heel benieuwd hoe lang dit harakiri banzai staal scherp blijft in vergelijk met het westerse staal.
Als het ook maar een klein beetje Kill Bill aspiraties heeft dan bestel ik meteen een setje. _/-\o_

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 29-11-2017 05:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Anoniem: 639074 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 05:44:

Zeker gaaf, ben ook heel benieuwd hoe lang dit harakiri banzai staal scherp blijft in vergelijk met het westerse staal.
Als het ook maar een klein beetje Kill Bill aspiraties heeft dan bestel ik meteen een setje. _/-\o_
Ik heb 'the samurai carpenter' er veel mee zien werken en was wel overtuigd van de kwaliteit.

Ben wel benieuwd hoe de japanners het deden met wat langer pennen, uiteraard veel met de bijl enzo maar ik heb nu bijvoorbeeld veel pennen van 20cm, daar kom je met zo'n kort blad nooit bij, met de westerse beitels gaat het net vanaf beide kanten...

Plaatje voor de duidelijkheid...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5tPR85k8fQQxZDUau1shoN7f/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5pvq33xxuYU3h1nDulvMAnEQ/full.jpg

Als je een mooi geprijsd setje vind laat je het maar weten Bhagavad!

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Laatst online: 12:33
Atmoz schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:01:
[...]

Dat heb ik voor jou gedaan. Mijn Bosch GBH 2-26 F is binnen, net als een set Bosch SDS-steenboren en een set Bosch gatenzagen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jelte,89 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:15:
[...]
Ben wel benieuwd hoe de japanners het deden met wat langer pennen, uiteraard veel met de bijl enzo maar ik heb nu bijvoorbeeld veel pennen van 20cm, daar kom je met zo'n kort blad nooit bij, met de westerse beitels gaat het net vanaf beide kanten...
Ik weet niet of ik dit wel mag zeggen en misschien is het ook weinig cultuur-savvy, maar is de gemiddelde Japanner niet iets minder lang dan een Nederlander?? :+
Cultureel gesproken zijn zij uiteraard een flink stuk langer haast ik mij te zeggen. ;)

Voor die diepere gaten zoals het uithakken van deursloten heb ik ooit een set schietbeitels gekocht waarmee je aardig diepe uitsparingen kunt hakken.
Ik moet er nodig weer een lapje olie overheen halen zie ik.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2dcamv8.jpg
Als je een mooi geprijsd setje vind laat je het maar weten Bhagavad!
Dat wordt dan een retourtje Mount Fuji. :Y

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 29-11-2017 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Je hebt ze er nog aardig netjes uitzien! Ik heb er 1 of 2 gekocht op het woodworking.nl marktplaats, samen met wat vermoor beitels voor 5 euro per stuk, ik gebruik ze voor de bouw van mijn schuur best wel veel, maar veel meer voor het ruwe werk. Dus vlak voor de streep met de vermoor/schietbeitels en daarna met de schaaf of de 'normale/westerse' beitels,

Retourtje Mount Fuji is ook niet gratis he... Op ebay staan soms wel mooie beitels, Gisteren nog een Tsuki Nomi misgelopen op de laatste 0.50ct.. ging voor 10.50 dollar weg voor een best knap exemplaar -O-

Vanavond eindelijk weer eens een klusavondje dus met de Tataki Nomi aan de slag oOo

(n.b. als je beitels koopt van dictum zit daar vaak een scharfpass bij... een bonnetje waarmee ze gratis je beitel slijpen, Uiteraard kunnen de pro's dit zelf ;) )

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:10

mutsje

Certified Prutser

@Jelte,89 zit jij ook al op woodworking :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:57

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dat zitten er hier wel meer ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 29 november 2017 @ 18:33:
[...]

:w

Opeens kom ik overal de nano-zaag tegen, zo'n kettingzaagje onderaan een decoupeerzaag :? Kan iemand mij het nut hiervan uitleggen? Afbeeldingslocatie: http://www.bosch-presse.de/pressportal/de/media/migrated_media/pi9188/1-pt-21966.jpg

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Beetje het kleine broertje van deze denk ik:

Dus ketting om makkelijk steviger en dikker hout te kunnen zagen dan een gewone dikkepeerzaag :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Om dikke balken (carports!) te zagen zie ik inderdaad het nut wel van in .. De zaagdiepte van de Bosch ligt tussen de 50 en 65 mm. Dat is een hele andere categorie.

Ah .. je kunt ook invallen. Het is een invaldecoupeerzaag ;-)
Der Deutsche Ike (hoi @Verstekbakker) erklärt es uns in diesem Video.

[ Voor 50% gewijzigd door Eusebius op 29-11-2017 19:12 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Eusebius schreef op woensdag 29 november 2017 @ 19:10:
Om dikke balken (carports!) te zagen zie ik inderdaad het nut wel van in .. De zaagdiepte van de Bosch ligt tussen de 50 en 65 mm. Dat is een hele andere categorie.

Het is wel eeb grappig ding. Alleen omdat Bosch er alleen een groene variant van heeft, vraag ik me af of het nuttig is of vooral een gimmick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:10

mutsje

Certified Prutser

Fraggert schreef op woensdag 29 november 2017 @ 18:33:
[...]

Ja van L.N. weet ik het inmiddels :) maar vind het wel grappig , want op ander fora over koffie zitten ook aantal lui van t.net.

Over die bosch zogenaamde inval kettingzaag, die is op woodworking ook behandeld en dat is meer een leuk om te hebben dan wow wat ik nu weer heb. Zeker als je ziet wat reservezagen schijnen te kosten (geen idee hoeveel) maar deze dingen kan je niet met de hand slijpen geloof ik.

[ Voor 33% gewijzigd door mutsje op 29-11-2017 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:28

Amphiebietje

In de blubber

Lijkt mij dat er eerst gaten in de hoeken zijn geboord en dat daarna de rest is weggebeiteld/gezaagd/gewhatevered?

Mijn laatste DIY actie is het stoppen van een stel gaten in een ruimte boven een gangkast. De gaten waren een heel handige verbinding tussen mijn badkamer, de ruimte boven de gangkast, en de flat van mijn bovenbuurman - 'heel handig' voor geluidsoverlast, dan... :+

Actie is succesvol geweest, ook minder galm in mijn flat, alleen kan ik nu ook veel duidelijker de TV/gesprekken van zowel mijn bovenbuurman als mijn ietwat lawaaierige buurman op het volgende huisnummer horen |:( . Aan de andere kant, nu weet ik ook preciezer waar de overlast van die laatste buurman vandaan komt (muur keuken/slaapkamer aan kant slaapkamer)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 15-06 20:22
Eusebius schreef op woensdag 29 november 2017 @ 18:51:
[...]

:w

Opeens kom ik overal de nano-zaag tegen, zo'n kettingzaagje onderaan een decoupeerzaag :? Kan iemand mij het nut hiervan uitleggen? [afbeelding]
Ik vond dat McGryphon het wel goed heeft samengevat in het vorige topic
McGryphon schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:35:
[...]

Een kettingzaag is een mooi technisch staaltje voor de momenten dat een cirkelzaagblad met de gewenste capaciteit gigantisch zou zijn en een op en neer bewegend zaagblad veel te grote reactieve krachten en/of onbalans zou veroorzaken. Dat gaat beide in het geheel niet op voor het stuk speelgoed hierboven afgebeeld. Dan komen we namelijk op de redenen dat zulke kleine kettingzagen nooit echt voet aan de grond hebben gekregen: heel veel bewegende onderdelen, die elk precies daar zitten waar alle rotzooi vrijkomt. Heel veel bewegende punten die gesmeerd moeten blijven, waar speling in zit, waar rotzooi tussen kan komen, waar machinetijd en assemblagetijd in gaat zitten. Een veel minder zelfgeleidende constructie dan een cirkelzaagblad, niet de wendbaarheid en multifunctionaliteit van een decoupeerzaag met een doosje zaagjes, en dan heb je een apparaat van Bosch Groen voor een prijs waar je een veel capabeler cirkelzaag of decoupeerzaag van Bosch Blauw kan halen. En ik heb nog nooit een stuk groen Bosch gereedschap in handen gehad dat functioneert op het niveau van een A-merk, ik geloof geenszins dat deze hersenbloeding van een powertool daar verandering in gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Is iemand hier bekend met de Bessey DUO klemmen? Als ik ze zo zie lijken ze alleen maar voordelen te hebben tov normale snelklemmen. Zijn er ook nadelen?

De DUO klemmen zijn namelijk in een aantal lengtes goedkoper dan de EZS klemmen van Bessey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 21:32
Framoes schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:40:
Is iemand hier bekend met de Bessey DUO klemmen? Als ik ze zo zie lijken ze alleen maar voordelen te hebben tov normale snelklemmen. Zijn er ook nadelen?

De DUO klemmen zijn namelijk in een aantal lengtes goedkoper dan de EZS klemmen van Bessey.
Ik heb laatst een setje op MP op de kop getikt. En vind ze zelf tot nu toe fijn werken.
Ook 2 kanten op kunnen spannen werkt goed.

Moet het nog langer aan zien maar tot nu toe is de prijs kwaliteit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Framoes schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:40:

Ik heb een aantal klemmen van Bessey, qua merk heb ik nog niet eerder zoveel kwaliteit gezien. De laatste die ik kocht waren deze. Ik denk niet dat ik een volgende keer nog andere zou kiezen, of het moet nog een setje van deze zijn, die zijn nog geiler. Let wel, ik heb ze voor staal, doe niks met hout. Misschien dat zoiets een beetje teveel is voor hout. Goedkope klemmen heb ik nu liever niet meer, verwend nest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Ik monteer op het moment "kleine" windmolens met een masthoogte van 15 meter. Deze staat op de stalen fundering vast met 16 bouten en moeren welke op 1200nm vastgetrokken worden. Je kunt je voorstellen dat het als roeien is om dat met de hand te doen, 4 x 16 (en dan alles dubbel) per dag.
Hytorc levert iets moois maar kosten? Iemand een alternatief met een schatting van de prijs? De bedoeling is, als het kan, vastrammen en opmoment trekken met 1 en het zelfde apparaat

Geen idee of iemand me hiermee kan helpen, meestal komen de discussies over moment neer op nou verder dan 125nm komen boormachines nu niet, dit gaat dus ietsjes verder

[ Voor 7% gewijzigd door mfmonkey op 29-11-2017 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-06 12:12

meddle

:o

Eusebius schreef op woensdag 29 november 2017 @ 19:10:

Ken hem alleen van AvE die hem soms voor unboxings gebruikt >:), zie ook de review:

Kan me alleen niet echt voorstellen dat je er veel aan hebt tov. een cirkel- of decoupeerzaag.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Met een redelijke decoupeerzaag kun je ook al wel invallend zagen, Tis even wennen, maar het is te doen, als je dan bekijkt dat je met deze kettingdecoupeer een kriem hebt met vervangen/slijpen/bot van de zaag...

Overigens is een grote kettingzaag ideaal voor het bouwen van een schuur... jammer dat zo'n ding ook al een halve schuur kost :P
Amphiebietje schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:29:
[...]

Lijkt mij dat er eerst gaten in de hoeken zijn geboord en dat daarna de rest is weggebeiteld/gezaagd/gewhatevered?
Ja?!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
mfmonkey schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:19:
Ik monteer op het moment "kleine" windmolens met een masthoogte van 15 meter. Deze staat op de stalen fundering vast met 16 bouten en moeren welke op 1200nm vastgetrokken worden.
Op lucht zijn die dingen wel te vinden en kosten ook niet zoveel, maar heb je een compressor bij de hand?

Hitachi en makita gaan op 230v tot 1000nm. Dan heb je volgens mij de grootste klap al gehad, daarna nog ff natrekken met de hand tot 1200nm?

[ Voor 15% gewijzigd door Raymond op 29-11-2017 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Raymond schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:42:
[...]

Op lucht zijn die dingen wel te vinden en kosten ook niet zoveel, maar heb je een compressor bij de hand?
Nee maar dat zal het probleem niet zijn.
"de" oplossing was al aangekocht a 600 euro en na 5 molens is de krachtvermeerderaar (zo'n vertragingsbak 1:5) alweer afgekeurd door de werknemers.
Voor 600 euro zijn er ook wel leuke compressoren te vinden.
Makita gaat tot 1050 inderdaad. Helaas gebruiken we nu deze welke het lang niet haalt. De baas, en ik met hem, is een beetje huiverig voor het aanschaffen van een gelijksoortige vervanger. Bovendien lost dat maar 1 deel op en eten we nu momentsleutels door het gebruik in de klei/zand/modder/veengrond. Deze heeft het geloof ik 8 molens gedaan en was niet goedkoop maar wel stuk. Vandaar dat ik zoek naar een 2 in 1 oplossing.

[ Voor 39% gewijzigd door mfmonkey op 29-11-2017 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@mfmonkey

Oh, ik wilde net mn berich aanvullen:
Dit al eens bekeken:
http://www.bahco.com/en/s...2d-bc-bd-20-a6-3d/page-5/

Maar blijkbaar wel dus en afgekeurd.

Ik zie in de "gangbare" merken alleen machines tot 1000nm (bosch/makita/hitachi). Daarna kom je in die dure langzaamdraaiende zware dingen.

Of lucht, dan kan je er ook nog eens eentje vernielen (ze kosten vanaf 150 voor hubbyspul, tot 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Jelte,89 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:37:
Met een redelijke decoupeerzaag kun je ook al wel invallend zagen, Tis even wennen, maar het is te doen ...
[...]
Wacht even .. hoe?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Tis niet makkelijk, gebeurt ook niet veel maar er zijn ook wel speciale zagen voor

Deze zaagjes hebben ook een tandje op het eind, samen met de pendelstand die je slag een beetje opvangt kom je er heel langzaam door...

Ik doelde ook eigenlijk meer op het feit dat je alleen voor het 'invallen' ook niet zo'n kettingdecoupeer hoeft aan te schaffen.

Ik zal eens kijken of youtube wat beelden heeft...

Revive the guild!

Het is wel über spul. _/-\o_
Geen idee of iemand me hiermee kan helpen, meestal komen de discussies over moment neer op nou verder dan 125nm komen boormachines nu niet, dit gaat dus ietsjes verder
Heb je al eens gekeken of zo'n "tooltje" niet toevallig bij een Mannesmann bit-setje wordt meegeleverd?? :+

Maar serieus, zijn er geen zware, maar betaalbare slagmoersleutels op lucht waarmee je deze klus een beetje elegant kunt klaren??
En hoeveel geld is dit gemak je waard??

Deze Yato YT-0960 is bijv. niet al te duur en volgens de specs zou dit binnen je bereik moeten vallen.
Geen idee van de kwaliteit, al geeft Rotopino.nl er hoog van op. :P

"YATO is een nieuw Europees merk handgereedschappen van uitzonderlijke hoge kwaliteit, dat zich met gemak kan meten met elk ander gerenommeerd Europees, Amerikaans en of Japans A merk."

En even praktisch gedacht, heb je een luchtcompressor die dit aankan en is er 'stroom' binnen handbereik, of moet dat weer van een aggregaat komen??
Dure grap wordt het dan. :)
Jelte,89 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:30:
Je hebt ze er nog aardig netjes uitzien! Ik heb er 1 of 2 gekocht op het woodworking.nl marktplaats, samen met wat vermoor beitels voor 5 euro per stuk, ik gebruik ze voor de bouw van mijn schuur best wel veel, maar veel meer voor het ruwe werk. Dus vlak voor de streep met de vermoor/schietbeitels en daarna met de schaaf of de 'normale/westerse' beitels,
Ik heb deze beitels lang geleden, redelijk goedkoop en nieuw kunnen kopen en heb ze met al m'n overige beitels en gutsen in een oprolbaar en passend foedraal zitten waar zij goed zijn beschermd tegen alle voorkomende 'elementen'. ;)
Heeft mijn vrouw ooit voor mij gemaakt. _/-\o_
(n.b. als je beitels koopt van dictum zit daar vaak een scharfpass bij... een bonnetje waarmee ze gratis je beitel slijpen, Uiteraard kunnen de pro's dit zelf ;) )
Ik vraag mij af hoe ver je als amateur komt als je niet zelf je eigen beitels kunt slijpen, ik vermoed dat je snel bent uitgebeiteld. ;)

Het slijpen van schietbeitels vraagt vanwege de dikte (of noem het hoogte) van dit type beitel wel om een slijpmachine met een wat forsere diameter steen.
Een gewone platte steekbeitel wordt al snel standaard hol geslepen en dat wordt met deze dikte op een kleine slijpsteen alleen maar erger.
Minder dan een diameter van 15cm wordt krapjes. :P

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 30-11-2017 03:46 ]

• Atmoz
  • Laatst online: 07:18

Atmoz

Techno!!

Jelte,89 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:36:
Tis niet makkelijk, gebeurt ook niet veel maar er zijn ook wel speciale zagen voor

Deze zaagjes hebben ook een tandje op het eind, samen met de pendelstand die je slag een beetje opvangt kom je er heel langzaam door...

Ik doelde ook eigenlijk meer op het feit dat je alleen voor het 'invallen' ook niet zo'n kettingdecoupeer hoeft aan te schaffen.

Ik zal eens kijken of youtube wat beelden heeft...
Met MDF doe ik dat ook wel eens. En dan gewoon met het zaagje wat er toevallig op dat moment op zit. Maar of het goed voor de machine is betwijfel ik. Het voelt in ieder geval niet super fijn aan :)

• meddle

meddle

mfmonkey schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:49:
[...]

"de" oplossing was al aangekocht a 600 euro en na 5 molens is de krachtvermeerderaar (zo'n vertragingsbak 1:5) alweer afgekeurd door de werknemers.
Makita gaat tot 1050 inderdaad. Helaas gebruiken we nu deze welke het lang niet haalt. De baas, en ik met hem, is een beetje huiverig voor het aanschaffen van een gelijksoortige vervanger. Bovendien lost dat maar 1 deel op en eten we nu momentsleutels door het gebruik in de klei/zand/modder/veengrond. Deze heeft het geloof ik 8 molens gedaan en was niet goedkoop maar wel stuk. Vandaar dat ik zoek naar een 2 in 1 oplossing.
Verwacht je dit soort werk vaker te doen dan? Want anders zou ik gewoon een hydraulische momentsleutel ergens huren (random bedrijf wat ik vond via google). Dat kost je dan zo'n €500/week voor pomp + sleutel, maar dan heb je wel het goede gereedschap voor dit soort werk.

Verder heb je blijkbaar ook elektrische momentsleutels die je kunt huren. Maar kan niet vinden wat de kosten daarvan zijn.

Je kunt zoals gezegd ook kijken naar slagmoersleutels op lucht, want daarvan zijn er zat die tot 1200Nm gaan. Maar dan moet je wel natrekken met een momentsleutel.

[ Voor 12% gewijzigd door meddle op 30-11-2017 07:17 ]

specs PC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 20:41

bonzz.netninja

Niente baffi

ok...ik droomde vannacht over die inval kleine decoupeerkettingzaak. Bizar :$

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:40
meddle schreef op donderdag 30 november 2017 @ 07:01:
[...]

Verwacht je dit soort werk vaker te doen dan? Want anders zou ik gewoon een hydraulische momentsleutel ergens huren (random bedrijf wat ik vond via google). Dat kost je dan zo'n €500/week voor pomp + sleutel, maar dan heb je wel het goede gereedschap voor dit soort werk.

Verder heb je blijkbaar ook elektrische momentsleutels die je kunt huren. Maar kan niet vinden wat de kosten daarvan zijn.

Je kunt zoals gezegd ook kijken naar slagmoersleutels op lucht, want daarvan zijn er zat die tot 1200Nm gaan. Maar dan moet je wel natrekken met een momentsleutel.
Ik heb in het verleden ook veel met windmolens lopen doen, en kan je zeggen dat het Hytorq spul het beste is wat ik ooit heb gehad.

Het werd destijds altijd gehuurd, wat veel bedrijven aanbieden. Zelf kopen is redelijk onrendabel ivm onderhoud en kalibreren. De elektrische variant zoals hierboven genoemd heb ik ook redelijk vaak in mijn handen gehad. Voor wat minder bouten een prima oplossing, maar enorm zwaar als het naar boven moet.

Lucht zou ik persoonlijk niet aanraden ivm de onnauwkeurigheid. Alles wat er aangeslagen was met lucht moet je zeker met de hand weer natrekken.

Is een langere sleutel geen idee? Ik kan me herinneren dat ik vaak werkte met een Teng Tools sleutel die bijna 1000nm deed. Een kleine multiplier er op voor het laatste stukje en klaar ben je.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
mfmonkey schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:49:
[...]

2 in 1 oplossingen zijn er genoeg, maar een stuk duurder dan pro-sumer spul. Als ik snel op ebay kijk zit je waarschijnlijk tussen de 2k en 6k nieuwprijs voor alleen de sleutel. Komt nog een hydraulisch systeem bij.

Wel bom-proof spul. Zie ook:

• mfmonkey
Raymond schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:05:
@mfmonkey

Oh, ik wilde net mn berich aanvullen:
Dit al eens bekeken:
http://www.bahco.com/en/s...2d-bc-bd-20-a6-3d/page-5/

Maar blijkbaar wel dus en afgekeurd.

Ik zie in de "gangbare" merken alleen machines tot 1000nm (bosch/makita/hitachi). Daarna kom je in die dure langzaamdraaiende zware dingen.

Of lucht, dan kan je er ook nog eens eentje vernielen (ze kosten vanaf 150 voor hubbyspul, tot 1000)
Lucht is makkelijk en betaalbaar maar het mooiste is 1 oplossing welke de slagmoersleutel en de momentsleutel kan vervangen.
meddle schreef op donderdag 30 november 2017 @ 07:01:
[...]

Die huursleutels zijn het uitproberen waard, tnx!
EJonk schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:38:
[...]

Ik heb in het verleden ook veel met windmolens lopen doen, en kan je zeggen dat het Hytorq spul het beste is wat ik ooit heb gehad.

Het werd destijds altijd gehuurd, wat veel bedrijven aanbieden. Zelf kopen is redelijk onrendabel ivm onderhoud en kalibreren. De elektrische variant zoals hierboven genoemd heb ik ook redelijk vaak in mijn handen gehad. Voor wat minder bouten een prima oplossing, maar enorm zwaar als het naar boven moet.

Lucht zou ik persoonlijk niet aanraden ivm de onnauwkeurigheid. Alles wat er aangeslagen was met lucht moet je zeker met de hand weer natrekken.

Is een langere sleutel geen idee? Ik kan me herinneren dat ik vaak werkte met een Teng Tools sleutel die bijna 1000nm deed. Een kleine multiplier er op voor het laatste stukje en klaar ben je.
Lange sleutel hebben we maar die is binnen 5 weken dood. Tenminste als het een ratel versie betreft. Een ratelloze is het proberen nog wel waard.
We hoeven gelukkig niet omhoog met het spul, montage gebeurt op de grond waarna hij opgezet word. Het vastbouten aan de fundering is waar het om gaat in dit geval.

De electrische werkt volgens jou dus ook prima met als nadeel het gewicht van het apparaat?
Zygapophysis schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:39:
[...]

2 in 1 oplossingen zijn er genoeg, maar een stuk duurder dan pro-sumer spul. Als ik snel op ebay kijk zit je waarschijnlijk tussen de 2k en 6k nieuwprijs voor alleen de sleutel. Komt nog een hydraulisch systeem bij.

Wel bom-proof spul. Zie ook:[video]
Ik kreeg bij hytorc het idee dat deze ook op moment ingesteld kunnen worden, dat zou dan ideaal zijn. Zit ik mis?

• Raymond
Ik heb er geen ervaring mee, dus mijn advies is minder waard dan dat van ervaringsdeskundigen.

Als geld, snelheid en nauwkeurigheid een rol spelen, dan heb je een probleem. Normaal gesproken zeg ik altijd: je hebt geld, snelheid en kwaliteit. Je mag twee van de drie kiezen. Moet het snel en goed, dan kost het veel. Moet het goedkoop en snel: Lever in op kwaliteit. Enz.

Als je alledrie wilt, dan vergt het wat van de monteurs. Dan moet je denk ik echt met een professionele (maar niet industriële) slagmoersleutel van de bekende merken (bosch/makita/hitachi/metabo) je bouten vlot op 1000nm rammelen, waarna ze met het handje worden nagetrokken op het juiste moment. Dan ben je onder de 1000 euro klaar, werkt goed en zo'n apparaat kan volgens mij ook wel wat hebben.

Als dat niet werkt, omdat je monteurs die momentsleutel in een plas modder flikkeren, dan zal je dus echt moeten gaan investeren in spul wat doet wat je wilt. Dus die vlot een moer op gekalibreerd 1200nm trekken en tegen misbruik kan. Dat kost geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Of de monteurs vervangen omdat ze slecht omspringen met duur gereedschap. Je knikkert een elektrische boormachine ook niet in een plas modder, dus waarom een momentsleutel dan ineens wel :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

The Eagle schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:10:
Of de monteurs vervangen omdat ze slecht omspringen met duur gereedschap. Je knikkert een elektrische boormachine ook niet in een plas modder, dus waarom een momentsleutel dan ineens wel :?
Dat was inderdaad ook een beetje mijn gevoel bij dit verhaal: kan je niet beter kijken of je op een of andere manier kan voorkomen dat het gereedschap zoals dat nu gebruikt wordt steeds sneuvelt. Wellicht door iets slims te bedenken waardoor je het spul niet steeds neer hoeft te leggen als je van machine naar momentsleutel switcht en terug.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
De eenhedenpolitie vraagt zich overigens af waarom er zulk zwaar gereedschap nodig is voor enkele nanometers... Zullen we Nm gebruiken in plaats van nm? :)

Punctuality is the politeness of kings

• Raymond
Omdat er gewoon gewerkt wordt en je je als monteur niet dat gereedschap met liefde kan behandelen. Het moet gewoon werken. En als je buiten in de blubber werkt, moet het gereedschap daar geschikt voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Maar als je buiten in de blubber werkt met elektrisch gereedschap, heb je ineens wel het besef dat dat niet in de modder moet liggen. Het is ook niet een kwestie van die mannen opvoeden dat ze het anders moeten doen, maar meer een kwestie van de randvoorwaarden daarvoor scheppen. Zorgen voor een handige en vooral makkelijk mee te nemen gereedschapskist of -foedraal waar ze het ding gemakkelijk in opbergen, zodat hij niet in de modder belandt.

Bij elektrisch gereedschap is het besef dat je het niet in de modder flikkert er blijkbaar wel. Het moet dus even tot ze doordringen dat spullen er niet tegen kunnen als je ze steeds in de drek neerlegt. Net zoals een monteur in het veld met een Toughbook rondloopt en niet met een Macbook, maar dat ding toch ook niet zomaar in de modder flikkert.

[ Voor 7% gewijzigd door dreamscape op 30-11-2017 12:12 ]

Punctuality is the politeness of kings

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:40
mfmonkey schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:54:
[...]

Lucht is makkelijk en betaalbaar maar het mooiste is 1 oplossing welke de slagmoersleutel en de momentsleutel kan vervangen.

[...]

Die huursleutels zijn het uitproberen waard, tnx!

[...]

Lange sleutel hebben we maar die is binnen 5 weken dood. Tenminste als het een ratel versie betreft. Een ratelloze is het proberen nog wel waard.
We hoeven gelukkig niet omhoog met het spul, montage gebeurt op de grond waarna hij opgezet word. Het vastbouten aan de fundering is waar het om gaat in dit geval.

De electrische werkt volgens jou dus ook prima met als nadeel het gewicht van het apparaat?

[...]

Ik kreeg bij hytorc het idee dat deze ook op moment ingesteld kunnen worden, dat zou dan ideaal zijn. Zit ik mis?
Ik deel de mening van The Eagle, monteurs die zo met gereedschap omgaan moeten vervangen worden, of een cursusje krijgen.

Ik snap de situatie ook wel weer, met stress de windmolen willen opzetten, kraanhuur en dergelijke, maar met gereedschap moet je netjes omgaan. De ratelmomentsleutel die ik had, lang en onhandig was heeft het zeker 5 jaar uitgehouden. Ging zelfs ook elke week een keer 30m+ omhoog en en omlaag. Wat er daarna mee gebeurd is weet ik niet.

De elektrische sleutel was top. Als hij niet omhoog moet is het helemaal geweldig. Alleen, net als alle andere elektrische handgereedschappen vinden ze water/modder/zand niet leuk. Komen we weer terug op een stukje gebruiksethiek.

De hytorq zet je met een drukregelaar op het correcte moment. Je krijgt er een tabel bij met druk vs moment vs toolmaat.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• Framoes
Verstekbakker schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:53:
[...]

Ik heb een aantal klemmen van Bessey, qua merk heb ik nog niet eerder zoveel kwaliteit gezien. De laatste die ik kocht waren deze. Ik denk niet dat ik een volgende keer nog andere zou kiezen, of het moet nog een setje van deze zijn, die zijn nog geiler. Let wel, ik heb ze voor staal, doe niks met hout. Misschien dat zoiets een beetje teveel is voor hout. Goedkope klemmen heb ik nu liever niet meer, verwend nest.
Ik heb zelf al een paar van die bovenste (kliklamps) van 40cm en een paar EZS van 90cm. Allemaal topdingen.

Vandaar ook dat ik meer wil. Het liefst 60/65cm. Ik weet alleen niet of ik dan die DUO's of weer EZS moet nemen.
Er wordt om me heen redelijk met gereedschap gesmeten. Mede omdat alles snel moet. Planning en productie.

Dingen landen helaas ook wel eens op beton in een plas.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
meddle schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:30:
[...]

Ken hem alleen van AvE die hem soms voor unboxings gebruikt >:), zie ook de review:

[video]

Kan me alleen niet echt voorstellen dat je er veel aan hebt tov. een cirkel- of decoupeerzaag.
Die review zegt eigenlijk genoeg. Het is een verdomd leuk stuk speelgoed, want tiny chainsaw fuck yeah, maar een serieus stuk gereedschap nee. Voor de prijzen die die dingen op moeten brengen is er geen enkele andere reden om het te kopen behalve "ik wil gewoon hebb0n".

Soms is dat een volledig legitieme reden. Dat dan weer wel :+

Ik overweeg ook ergens wel om zo'n ding (de accuvariant wel sowieso) te halen mocht ik een goede aanbieding zien. Niet eens voor mezelf, maar voor mijn pa; die vindt het ook gewoon erg grappig, en kan het waarschijnlijk nog redelijk gebruiken bij snoeien van de lindes voor het huis en/of bij zijn laatste hobby: manden vlechten :+

Probleem wat ik ermee heb is vooral dat het wel duur is voor een joke tool.

[ Voor 22% gewijzigd door McGryphon op 30-11-2017 12:49 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• mfmonkey
Het werk gebeurt nu in kuilen gegraven in klei, je handen komen helemaal vol te zitten met die rommel en dus komt uet onherroepelijk op het gereedschap. Ik heb geloof ik niet gezegd dat het spul in het water gelegd werd.

@Orion84 Dat switchen wil ik dus voorkomen.
Raymond schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:51:
[...]

Omdat er gewoon gewerkt wordt en je je als monteur niet dat gereedschap met liefde kan behandelen. Het moet gewoon werken. En als je buiten in de blubber werkt, moet het gereedschap daar geschikt voor zijn.
Dat dus :Y
Het zijn windmolen monteurs, geen horlogemakers.
Raymond schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:55:
Ik heb er geen ervaring mee, dus mijn advies is minder waard dan dat van ervaringsdeskundigen.

Als geld, snelheid en nauwkeurigheid een rol spelen, dan heb je een probleem. Normaal gesproken zeg ik altijd: je hebt geld, snelheid en kwaliteit. Je mag twee van de drie kiezen. Moet het snel en goed, dan kost het veel. Moet het goedkoop en snel: Lever in op kwaliteit. Enz.

Als je alledrie wilt, dan vergt het wat van de monteurs. Dan moet je denk ik echt met een professionele (maar niet industriële) slagmoersleutel van de bekende merken (bosch/makita/hitachi/metabo) je bouten vlot op 1000nm rammelen, waarna ze met het handje worden nagetrokken op het juiste moment. Dan ben je onder de 1000 euro klaar, werkt goed en zo'n apparaat kan volgens mij ook wel wat hebben.

Als dat niet werkt, omdat je monteurs die momentsleutel in een plas modder flikkeren, dan zal je dus echt moeten gaan investeren in spul wat doet wat je wilt. Dus die vlot een moer op gekalibreerd 1200nm trekken en tegen misbruik kan. Dat kost geld.
Zoals gezegd werd er rucksichtloos een vertrager voor 600 eurogekocht. Als iets bewezen zal werken verwacht ik dat men daar best voor wil betalen.
De 1000Nm hebben we al in de vorm van een milwaukee 3/4 slagmoersleutel welke 1016Nm zou moeten doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mutsje schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:18:
[...]

Ja van L.N. weet ik het inmiddels :) maar vind het wel grappig , want op ander fora over koffie zitten ook aantal lui van t.net.
ik zit daar incognito onder een andere nick :P

erg grappig te zien dat je best wel wat users op verschillende fora tegenkomt d:)b

[ Voor 12% gewijzigd door Fraggert op 30-11-2017 13:04 ]

• mfmonkey
dreamscape schreef op donderdag 30 november 2017 @ 12:11:
Maar als je buiten in de blubber werkt met elektrisch gereedschap, heb je ineens wel het besef dat dat niet in de modder moet liggen. Het is ook niet een kwestie van die mannen opvoeden dat ze het anders moeten doen, maar meer een kwestie van de randvoorwaarden daarvoor scheppen. Zorgen voor een handige en vooral makkelijk mee te nemen gereedschapskist of -foedraal waar ze het ding gemakkelijk in opbergen, zodat hij niet in de modder belandt.

Bij elektrisch gereedschap is het besef dat je het niet in de modder flikkert er blijkbaar wel. Het moet dus even tot ze doordringen dat spullen er niet tegen kunnen als je ze steeds in de drek neerlegt. Net zoals een monteur in het veld met een Toughbook rondloopt en niet met een Macbook, maar dat ding toch ook niet zomaar in de modder flikkert.
Ook de milwaukee komt onder de klei/modder, als het eenmaal aan de handen zit... En handen wassen is geen optie want voor elke bout moet je onderlangs door de modderboel.
dus dat besef waar je het over hebt, dat is in gelijke mate aanwezig voor (bijna) al het gereedschap.
Bijna want bijvoorbeeld de hamer en steeksleutel worden wat minder net behandeld en landen wel eens in het water.
EJonk schreef op donderdag 30 november 2017 @ 12:16:
[...]

Ik deel de mening van The Eagle, monteurs die zo met gereedschap omgaan moeten vervangen worden, of een cursusje krijgen.

Ik snap de situatie ook wel weer, met stress de windmolen willen opzetten, kraanhuur en dergelijke, maar met gereedschap moet je netjes omgaan. De ratelmomentsleutel die ik had, lang en onhandig was heeft het zeker 5 jaar uitgehouden. Ging zelfs ook elke week een keer 30m+ omhoog en en omlaag. Wat er daarna mee gebeurd is weet ik niet.

De elektrische sleutel was top. Als hij niet omhoog moet is het helemaal geweldig. Alleen, net als alle andere elektrische handgereedschappen vinden ze water/modder/zand niet leuk. Komen we weer terug op een stukje gebruiksethiek.

De hytorq zet je met een drukregelaar op het correcte moment. Je krijgt er een tabel bij met druk vs moment vs toolmaat.
Zoals aangegeven, het gereedschap beland niet standaard in de modder, de modder beland op het gereedschap.
Anders dan de momentsleutel gaat de milwaukee al wel een hele tijd mee gelukkig. De elektrische is dan wel een optie.
Nogmaals, bedankt voor het delen van je ervaring met Hytorc!

Omdat ik veel onbegrip zie ga ik proberen uit te leggen wat er exact gebeurt.
in het boerenweiland word een gat gegraven van ongeveer 150 cm diep. Hierin wordt een gelast kruis van H balken op stelconplaten gelegd. Hierop wordt de mast gemonteerd welke met bussen waterpas gested wordt en met een bout en moer (M24) verbonden wordt. De bout wordt van onderaf ingebracht, de moergaat dus tegen de mastflens.
Dit alles gebeurt in de blubber zo zacht en nat dat er nu doorwaadbroeken worden aangeschaft omdat hoge laarzen en een regenpak niet voldoende zijn, soms zak je tot aan je knie in de blub.
Binnen 5 minuten heb je de klei laagdik aan de handschoenen en bij het hanteren van wat voor gereedschap dan ook komt deze laag dan ook op dat gereedschap terrecht.
En ja, soms donder je om omdat je voet zo vast zit dat hij niet loskomt bij het lopen en eindigd de momentsleutel in de klei. Wat je hieraan kunt doen zou ik niet weten, de klus word vaak alleen uitgevoerd dus doorgeven bijvoorbeeld lukt niet.

Bij het installeren van de molen gebeurt al het montage werk dus onder het niveau maaiveld met uitzondering van de elektrotechnische handelingen

en even voor de beeldvorming:
Afbeeldingslocatie: https://imgn.rgcdn.nl/cf130ada75794e54a2782d539ed22e88/opener/Foto-EAZ-Wind.jpg

• The Eagle

The Eagle

Ik neem aan dat de monteurs die onderdelen niet zelf bijhebben en de zwik per vrachtwagen gebracht wordt ;)
Geef die chauffeur ook ff een zooi van die 1x1 betonnen rijplaten mee en laat hem ze met zijn kraan in het gras leggen in een mooie rechthoek. Kunnen je monteurs moddervrij werken enzo.

Jouw probleem zit hem in de werkomgeving, maar je kunt natuurlijk ook gewoon een tijdelijke beter tegen water bestand zijnde werkomgeving maken. Komen je monteurs ook niet meer met een loopgraafvoet thuis ;)

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Eigenlijk zou vandaag mijn bij Amazon bestelde Bosch PBD 40 kolomboormachine bezorgt worden maar helaas geen briefje op de mat toen ik thuis kwam. :'(

Kijk ik net bij Amazon en staat er nu:
"Het spijt ons dat je pakket vertraagd is. Als het op vrijdag 8 dec nog altijd niet is aangekomen, kom dan terug voor meer opties."
En bij PostNL "zending wordt verwacht maar zit nog niet in het sorteerproces"
Zit blijkbaar nog in Duitsland.

Erg jammer, keek er zo naar uit. :/

Hoop niet dat het tot 8 december gaat duren...

• Verstekbakker
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:54:
Eigenlijk zou vandaag mijn bij Amazon bestelde Bosch PBD 40 kolomboormachine bezorgt worden maar helaas geen briefje op de mat toen ik thuis kwam. :'(

"Het spijt ons dat je pakket vertraagd is. Als het op vrijdag 8 dec nog altijd niet is aangekomen, kom dan terug voor meer opties."

Is mij ook wel eens gebeurd bij Amazon. Meestal is het er dan een dag later.

Anoniem: 828623

Hi all,
Het is weer even geleden, druk en dergelijken.
Hopelijk een snelle vraag:
Ik ben helemaal uitgekeken op de vreselijk slechte boortjes die ik nu heb, en ik wil fatsoenlijke sets aanschaffen. Nu weet ik dat er met merknamen gesmeten werd, maar ik kan deze berichten niet meer terugvinden. Zouden jullie mijn geheugen even kunnen opfrissen?

Ik zoek houtboren en metaalboren, en op merknaam zoekt wat makkelijker.
Alvast bedankt!

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 828623 op 30-11-2017 22:07 ]

• KifArU
  • Niet online
En aansluitend op het bericht hierboven:
Weet iemand of het merk Labor voor boren enige kwaliteit is?

Hun eigen website geeft natuurlijk hoog op over alle eigenschappen, maar ik kan er verder vrijwel niets over vinden. Ze kosten in ieder geval niet veel, dus dat zaait twijfel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
@Anoniem: 828623

Over de Bosch Robust line was het oordeel in elk geval niet slecht. Maar met boren in metaal is het al snel bot, zeker wanneer je niet vaak genoeg boor- en snijolie erbij doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heller is je vriend :Y

Wise enough to play the fool

• mfmonkey
The Eagle schreef op donderdag 30 november 2017 @ 19:33:
Ik neem aan dat de monteurs die onderdelen niet zelf bijhebben en de zwik per vrachtwagen gebracht wordt ;)
Geef die chauffeur ook ff een zooi van die 1x1 betonnen rijplaten mee en laat hem ze met zijn kraan in het gras leggen in een mooie rechthoek. Kunnen je monteurs moddervrij werken enzo.

Jouw probleem zit hem in de werkomgeving, maar je kunt natuurlijk ook gewoon een tijdelijke beter tegen water bestand zijnde werkomgeving maken. Komen je monteurs ook niet meer met een loopgraafvoet thuis ;)
Ja, het probleem zit hem in werkomgeving. Hoe je dit kunt aanpassen zonder vele euro's zie ik niet echt. "even" rijplaten of stelcon platen laten plaatsen kost een veelvoud van het gereedschap en dan is er nog de tijd die het kost.

[ Voor 8% gewijzigd door mfmonkey op 30-11-2017 22:44 ]

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:23

Dat heb ik ook wel eens gehad, een week later: "we hebben uw pakket retour ontvangen". Ik heb het toen opnieuw moeten bestellen.

• meddle

meddle

Ik krijg bijna standaard die melding van amazon, maar over het algmeen komt het pakketje dan gewoon een dag later.

specs PC

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Heb al veel vaker bij Amazon besteld maar die melding niet eerder gezien.
Maar omdat postNL het ook nog niet ontvangen heeft ga ik er niet vanuit dat het er morgen opeens wel is.

Zaterdag is ook geen punt zolang het maar niet retour gaat zoals hierboven gezegd wordt. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Maandag ervaringsverhaaltje over bestellen Bosch blauw in DE neergezet. Maandag is dus de bestelling bij 2 winkels in gang gezet: Werkzeug Schade en Rubart.
Werkzeug Schade had de cirkelzaag op voorraad. Maandag verstuurd volgens mail, kwam woensdag aan. Rubart zou 7-10 dagen duren. Woensdag mail dat bestelling deur uit was, donderdag in Nederland. Beide via GLS.

Ergo, geen slechte ervaring met bestellen vanuit Duitsland. Al snap ik het extra dagje bij Schade niet. Dat is dan weer .. Schade :P :/ Als ik weer wat nodig heb, ga ik het zeker overwegen. Maar zoals gezegd, vanwege de bestelkosten is het handig e.e.a. op te sparen.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 15-06 20:22
mfmonkey schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:36:
[...]

Ja, het probleem zit hem in werkomgeving. Hoe je dit kunt aanpassen zonder vele euro's zie ik niet echt. "even" rijplaten of stelcon platen laten plaatsen kost een veelvoud van het gereedschap en dan is er nog de tijd die het kost.
Hoe groot is die voet dan? Eerste wat ik denk is waarom ga je de boel op 1,5m diepte in de blub vast staan schroeven als je er een vooraf gemonteerd ding in kan hijsen. Die stelcon platen leggen ze er ook niet met de hand in neem ik aan. Maar ook daar zal vast een reden voor zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-06 15:43
Anoniem: 828623 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 21:52:
Hi all,
Het is weer even geleden, druk en dergelijken.
Hopelijk een snelle vraag:
Ik ben helemaal uitgekeken op de vreselijk slechte boortjes die ik nu heb, en ik wil fatsoenlijke sets aanschaffen. Nu weet ik dat er met merknamen gesmeten werd, maar ik kan deze berichten niet meer terugvinden. Zouden jullie mijn geheugen even kunnen opfrissen?

Ik zoek houtboren en metaalboren, en op merknaam zoekt wat makkelijker.
Alvast bedankt!
Voor metaal? Dormer boren. Zonder twijfel.

Wat voor maten zoek je? En voor wat ga je het gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door Brutalsranan op 01-12-2017 01:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond

Die melding kreeg ik gister voor mn pbd, hij is vandaag gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
leecher schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 01:05:
[...]

Hoe groot is die voet dan? Eerste wat ik denk is waarom ga je de boel op 1,5m diepte in de blub vast staan schroeven als je er een vooraf gemonteerd ding in kan hijsen. Die stelcon platen leggen ze er ook niet met de hand in neem ik aan. Maar ook daar zal vast een reden voor zijn :P
De mast is 15 meter, als daar tijdens de fabricage de h balken op geschroefd worden is het niet meer te vervoeren. In het boerenland kun je de mast niet zo neerleggen dat de h balken er nog op kunnen.
Waarom zo diep? Dan ligt er lekker veel grond op de stelcon en de h balken, dat vergroot de ankerwaarde aanzienlijk.
Uiteraard word stelcon erin gehesen maar de truck met die platen is al vol, meer platen leggen zou onnodog veel extra kosten.
Daarbij, als ze gelijktijdig worden gelegd met de andere platen liggen ze onder de constructie en dus vaak onder het grondwaterpeil, dat voegt zo weinig toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brutalsranan schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 01:29:
[...]

Voor metaal? Dormer boren. Zonder twijfel.

Wat voor maten zoek je? En voor wat ga je het gebruiken?
Ik zoek eigenlijk een set, zoals bijvoorbeeld:
https://www.amazon.de/Hel...refinements=p_89%3AHeller

https://www.amazon.de/Dac...refinements=p_89%3ADormer

en een soortgelijke set voor hout. 1 tot en met 10 mm wil ik graag voor handen hebben tijdens het klussen. De boortjes die ik nu heb, sommige zijn 'gewoon' bot(ook na 1 of 2 keer gebruiken), anderen zijn afgebroken, en er zijn er een stel zo krom als mogelijk. Ik klus regelmatig in de avonduurtjes, dus dan is het niet makkelijk om even naar een bouwmarkt of zoiets dergelijks op en neer te rijden. Dan wil ik mijn gereedschap gewoon klaar hebben liggen.

In de praktijk merk ik dat ik niet vaak in steen hoef te boren, die zien er nog als nieuw uit. In hout en verschillende metalen boor ik wel regelmatig tijdens het klussen.

edit: ook een linkje van dormer toegevoegd.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 828623 op 01-12-2017 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

Je hebt ook nog deze van Heller, daar zit Cobalt in, wat beter is voor harde staalsoorten. Als je (zoals ik) metaalboortjes vooral gebruikt voor aluminium en plastic zou ik gewoon de goedkopere HSS set nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door meddle op 01-12-2017 08:34 ]

specs PC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Anoniem: 828623 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:10:
[...]

en een soortgelijke set voor hout. 1 tot en met 10 mm wil ik graag voor handen hebben tijdens het klussen. De boortjes die ik nu heb, sommige zijn 'gewoon' bot(ook na 1 of 2 keer gebruiken), anderen zijn afgebroken, en er zijn er een stel zo krom als mogelijk. Ik klus regelmatig in de avonduurtjes, dus dan is het niet makkelijk om even naar een bouwmarkt of zoiets dergelijks op en neer te rijden. Dan wil ik mijn gereedschap gewoon klaar hebben liggen.

In de praktijk merk ik dat ik niet vaak in steen hoef te boren, die zien er nog als nieuw uit. In hout en verschillende metalen boor ik wel regelmatig tijdens het klussen.

YouTube: Sharpening Drill Bits - The Long Way Round

En net als je vriendin, niet droog erin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[...]

De boortjes die ik nu heb, sommige zijn 'gewoon' bot(ook na 1 of 2 keer gebruiken), anderen zijn afgebroken, en er zijn er een stel zo krom als mogelijk.
Als je kwaliteits(??) HSS boren zo snel bot worden van het boren in metaal dan doe je meestal iets niet helemaal goed.
Dat gebeurt bijv. door een veel te hoog toerental bij te weinig druk, je bent dan meer aan het "schrapen" dan "verspanend boren". ;)

Als je metaal goed boort, dan zie je als het goed is een constante metaalkrul ontstaan.
Zie je die niet dan boor je met te weinig druk, of een te hoog toerental en dat sloopt je boren.
Het toevoegen van boorolie als smeermiddel werkt geweldig.

Als je metaal tijdens het boren niet goed "voedt" dan sloop je ook je dure nieuwe boren net zo hard. O-)
Voor hout en metaal kun je overigens in beide gevallen gewoon HSS boren gebruiken.
Voor RVS kies je liever voor een cobalt legering.

Kijk voor niet al te dure borensetjes ook eens hier.

En voor complete setjes oa hier:Een standaard borenset van 1 t/m 13mm is uiteraard handig, maar als er een boortje in het weekend breekt, dan ben je alsnog in de aap gelogeerd.
Ik heb daarom naast de standaard borensets voor metaal, aluminium en RVS ook zo'n 170-delige koffer als backup en dat is mij al net iets te vaak goed uitgekomen. :+

Boren breken nml. niet alleen, ze worden ook bot zoals je al hebt gemerkt en HSS boren slijpen is toch een vak apart en het wordt er allemaal niet preciezer op.
Vervangen werkt dan wel zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Over dat "niet droog er in". Ik heb bij zaken als Hornbach ook wel eens rondgeneusd of ze iets van boorsmeermiddel hadden, maar kon dat niet echt vinden. Kan natuurlijk dat ik er overheen gekeken heb, maar zou iets als WD40 ook werken, of is dat niet echt geschikt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:41

artificial_sun

Mazda Rx7

Bij de hornbach hebben ze het wel, het heet snijolie. Maar om eerlijk te zijn heb ik thuis ook niet. Bij de carnavalswagen staat het wel naast de kolomboormachine, maar daar boren we dan ook gaten van 20 in stalen strips. Thuis boor ik zelden in staal.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Ok, toch nog eens beter kijken dan (mocht ik het weer eens nodig hebben, zoveel metaalbewerking doe ik niet), thanks :)

[ Voor 45% gewijzigd door Orion84 op 01-12-2017 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan z
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-06 05:31
Orion84 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:28:
Over dat "niet droog er in". Ik heb bij zaken als Hornbach ook wel eens rondgeneusd of ze iets van boorsmeermiddel hadden, maar kon dat niet echt vinden. Kan natuurlijk dat ik er overheen gekeken heb, maar zou iets als WD40 ook werken, of is dat niet echt geschikt?
https://www.hornbach.nl/s...0-ml/8353184/artikel.html

WD40 zou niet mijn voorkeur hebben. Ik denk dat het een rokende stinkende bende gaat worden als je boor begint op te warmen.

[ Voor 12% gewijzigd door Alan z op 01-12-2017 12:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
WD40 werkt daar ook prima voor. Niet alleen voor je vriendin, maar ook bij het boren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:08
Allicht zijn er hier mensen die zich ook grote machines met een staal werkblad hebben aangeschaft. Zoals een vlakbank of een cirkelzaag.

Hoe houden jullie het blad in goede staat? Bij mij zie ik toch regelmatig roestvorming terug komen. Iets van WD40 durf ik er niet op te spuiten omdat ik denk dat verf/andere afwerkingen niet zo goed meer hecht aan hout waar WD40 aan kleeft. Schuren kan maar dat haalt telkens een stukje blad weg en zal de vlakheid ook niet ten goede komen.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Clifdon schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:47:
Allicht zijn er hier mensen die zich ook grote machines met een staal werkblad hebben aangeschaft. Zoals een vlakbank of een cirkelzaag.

Hoe houden jullie het blad in goede staat? Bij mij zie ik toch regelmatig roestvorming terug komen. Iets van WD40 durf ik er niet op te spuiten omdat ik denk dat verf/andere afwerkingen niet zo goed meer hecht aan hout waar WD40 aan kleeft. Schuren kan maar dat haalt telkens een stukje blad weg en zal de vlakheid ook niet ten goede komen.
Je gereedschap weer binnen zetten als je klaar bent ;)

Maar serieus: als je het apparaat in een vochtige schuur hebt staan, gaat het wat roesten. Ik zou hem wel invetten met het één of ander, en even ontvetten wanneer je een stuk gaat bewerken wat geschilderd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Verstekbakker schreef op donderdag 30 november 2017 @ 21:07:
[...]

Is mij ook wel eens gebeurd bij Amazon. Meestal is het er dan een dag later.
meddle schreef op donderdag 30 november 2017 @ 23:33:
[...]

Ik krijg bijna standaard die melding van amazon, maar over het algmeen komt het pakketje dan gewoon een dag later.
Raymond schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 01:39:
[...]

Die melding kreeg ik gister voor mn pbd, hij is vandaag gekomen :)
Nou jullie hadden allemaal gelijk! d:)b

Kreeg net bericht van postNL dat ze onderweg zijn, nu maar hopen dat de buren thuis zijn om 'm aan te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.

Gebruik een olie zoals Camellia olie. Die voorkomt roest, maar geeft geen problemen bij het afwerken van hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

mfmonkey schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:36:
[...]

Het verschil is dat je plaatsingskosten kunt doorbelasten aan je klant. Kapot gereedschap ligt wat lastiger ;)
@Vliegvlug dan hoop ik voor je buren dat ie niet te zwaar is :+

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 01-12-2017 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:06

Ik heb mijne gespoten met lak en daarna een sterke blanke lak.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:54:
[...]

Als je kwaliteits(??) HSS boren zo snel bot worden van het boren in metaal dan doe je meestal iets niet helemaal goed.
Dat gebeurt bijv. door een veel te hoog toerental bij te weinig druk, je bent dan meer aan het "schrapen" dan "verspanend boren". ;)

Als je metaal goed boort, dan zie je als het goed is een constante metaalkrul ontstaan.
Zie je die niet dan boor je met te weinig druk, of een te hoog toerental en dat sloopt je boren.
Het toevoegen van boorolie als smeermiddel werkt geweldig.

Als je metaal tijdens het boren niet goed "voedt" dan sloop je ook je dure nieuwe boren net zo hard. O-)
Voor hout en metaal kun je overigens in beide gevallen gewoon HSS boren gebruiken.
Voor RVS kies je liever voor een cobalt legering.

[...]
Het zijn geen kwaliteitsboortjes, maar een setje van de Karwei, met metaalboren, houtboren en steenboren samen met een zwik bitjes in een plastic ding. Nu moet ik wel eerlijk zijn, ik heb een aantal boortjes ook al op RVS gebruikt.

Ik ga zeker naar de linkjes kijken. Bedankt, iedereen, voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-06 15:43
[...]

Die van dormer is dan ook gelijk het meest complete setje. Heb je wel goed naar de maten gekeken? Het kan ook voor ongeveer de helft. Het beste wat je kan doen is kijken welke maten je veel gebruikt en daar dan een setje voor kiezen.

Aan de andere kant.. Met deze setje ben je ook gelijk klaar voor een langere periode. Als je bedenkt dat een pirhana boortje bij gpk 7 euro kost en na een paar keer boren al bot is, dan ben je veel goedkoper met het setje van dormer uit.

Na al die jaren geniet ik nog steeds van de kwaliteit als ik door metaal heen moet boren. Ze lijken nog als nieuw.

Maar zoals bhagavad al zegt. Het ligt grotendeels ook aan hoe je boort qua druk, met welke snelheid en welke toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
The Eagle schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:10:
[...]

Het verschil is dat je plaatsingskosten kunt doorbelasten aan je klant. Kapot gereedschap ligt wat lastiger ;)
@Vliegvlug dan hoop ik voor je buren dat ie niet te zwaar is :+
Dat is inderdaad een optie. Er is echter gekozen voor de goedkopere manier.
En ach, zo krijg je nog eens wat nieuws O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik heb een flaconnetje van Kroon met boor/snij olie bij de lokale E-norm gehaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Brutalsranan schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:17:
[...]
..Na al die jaren geniet ik nog steeds van de kwaliteit als ik door metaal heen moet boren. Ze lijken nog als nieuw.
...
Dat sluit aan op mijn gereedschapsfilosofie: gewoon meteen goed spul kopen.

Als gereedschap A 100 euro kost en 1 jaar meegaat, en gereedschap B 5 jaar meegaat maar 500 euro kost, kosten ze dus evenveel over die periode. Alleen loop je je met gereedschap A 5 jaar lang kapot te ergeren, terwijl je van gereedschap B 5 jaar lang plezier hebt omdat het sneller werkt en niet kapot is.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Conono schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 16:57:
[...]

Dat sluit aan op mijn gereedschapsfilosofie: gewoon meteen goed spul kopen.

Als gereedschap A 100 euro kost en 1 jaar meegaat, en gereedschap B 5 jaar meegaat maar 500 euro kost, kosten ze dus evenveel over die periode. Alleen loop je je met gereedschap A 5 jaar lang kapot te ergeren, terwijl je van gereedschap B 5 jaar lang plezier hebt omdat het sneller werkt en niet kapot is.. ;)
100 punten, helemaal correct........spijker op de kop.

Zit 1 maar aan.....je moet het wel kunnen ophoesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:59
Fraggert schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:36:
[...]

100 punten, helemaal correct........spijker op de kop.

Zit 1 maar aan.....je moet het wel kunnen ophoesten.
En je moet je gereedschap regelmatig nodig hebben. Ik heb toch wel wat dingen die ik maar 1 of 2 keer per jaar gebruik. Die mogen best van einhell, lidl etc zijn.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:07
Sluit me hier helemaal bij aan, schaf persoonlijk liever in 1x goed gereedschap aan, maar moet wel enigszins passen bij je gebruik.
Iets voor 1 malig gebruik of je weet toch dat het kapot gaat/te snel slijt dan gewoon goedkoop knakenspul (b.v. voegen uitkrabben, kut klusje maar ga ik niet m'n goede/dure gereedschap voor gebruiken).

Voor m'n handgereedschap wat ik regelmatig/veel gebruik heb ik v/d week een tool-tas aangeschaft, daar m'n meest gebruikte/gangbare gereedschap in, i.p.v. telkens met m'n veel te zware koffer te sjouwen waar een groot deel ook in zit wat ik niet zoveel gebruik, maar als je het niet bij je hebt ben je het toch altijd net nodig.

Daarom dus nu een tool-tas, die kan ik zo grijpen, en de rest zit nog mooi in m'n koffer, ben ik daar spul uit nodig kan ik het nog zo pakken.

[ Voor 4% gewijzigd door Annuk op 01-12-2017 19:20 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1 ... 19 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.