[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 103 Laatste
Acties:
  • 919.367 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Raymond schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:19:
Ze zijn wel ontworpen met het idee om langs een lineaal gebruikt te worden. Dus passen daar vaak makkelijker op, hebben een zaagdiepte-instellingdie daar rekening mee houdt en hebben het zaagblad precies op de plek van de rubber strip zitten. Je kan de zaag eerst starten en dan pas op de juiste diepte drukken en na het zagen omhoog laten komen en probleemloos uit laten draaien.
Er zijn ook cirkelzagen welke geleverd worden met rail, die zullen daar dus dan ook voor gemaakt zijn.
Diepte instelling zit ook op een aantal cirkelzagen maar of die rekening houden met de rail weet ik niet.
Persoonlijk denk ik ook dat een invalzaag makkelijker werkt al moet gezegd worden dat ik maar heel beperkt ervaring heb met cirkelzagen.

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 21:17
Fraggert schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:31:
[...]

Ik zeg zelfbouwen :)

En dat dat niet degelijk is, dat is onzin :+ het stikt van de toptafels die helemaal niet moeilijk zijn. Kijk maar eens op woodworking.nl, genoeg bouwtopics te vinden.
Maar ook op internet stikt het van de bouwtekeningen. Google eens op workbench d:)b

En als je met je invalzaag op je MFT zaagt had ik daar een grote dikke extra opofferplaat opgezet van 30mm mdf ofzo.

Ik zaag zo zelf ook, maar dan met de MDFplaat op de grond, werkt perfect, geen gezeik met snoeren of ergens net niet lekker bij kunnen, je kent het wel.
Je hebt gelijk, zelf maken is veel leuker dan zelf kopen. En het heeft als voordeel dat ik weer een reden heb om nieuw gereedschap aan te schaffen met het geld dat ik bespaar :)

Mbt het zagen op de grond heb je eigenlijk wel gelijk, dat is net zo makkelijk. Dan kan de nog te bouwen werkbank compact blijven (zit te denken aan 120 x 60 cm als bovenblad). Ik heb inmiddels de MFTC plannen gekocht, of ik die ook ga maken weet ik nog niet, maar in ieder geval zitten er goede ideeen in.

Update: inmiddels weer een aardige werkbank gevonden: https://www.danpattison.com/mptplans/

[ Voor 3% gewijzigd door rvtk op 07-09-2017 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

McGryphon schreef op donderdag 7 september 2017 @ 13:11:
[...]
Normale verzinkboortjes wel, maar dwarsgatverzinkboren laten met name in hardhout een mooier resultaat toe. Hier werd ik door een andere user (dunno wie) op gewezen, en na het eens te bekijken bleek dat te kloppen. Dus nu wil ik die hebben :+
Mwa, 'ergens' krijg ik het gevoel dat dit profiel wel eens op mij zou kunnen slaan. ;)

Ik krijg nml. instant slappe knietjes en kleptomane aandrang bij het zien van zo'n set in HSSG (of beter) kwaliteit. :+

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:11
Van de week een Bosch PMF 250 CES multitool gekocht. Erg leuk speelgoed maar nu wil ik natuurlijk meer accessoires.
Het probleem is natuurlijk dat bosch accessoires fors duur zijn. Ik heb wat verder gezocht en ben er nu achter dat de multitool gebruik maakt van een StarLock Plus systeem. Ik heb ook gevonden dat zowel Bosch als Ferm gebruik maken van dit systeem, maar het blijft allemaal duur.
Heeft iemand hier al eens een goed en goedkoper alternatief voor gevonden?

Ik snap dat een zaagje best wat zal kosten, maar vind 20 euro voor 1 zaagje dat hout en ijzer kan zagen best aan de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
kippy schreef op donderdag 7 september 2017 @ 23:22:
Van de week een Bosch PMF 250 CES multitool gekocht. Erg leuk speelgoed maar nu wil ik natuurlijk meer accessoires.
Het probleem is natuurlijk dat bosch accessoires fors duur zijn. Ik heb wat verder gezocht en ben er nu achter dat de multitool gebruik maakt van een StarLock Plus systeem. Ik heb ook gevonden dat zowel Bosch als Ferm gebruik maken van dit systeem, maar het blijft allemaal duur.
Heeft iemand hier al eens een goed en goedkoper alternatief voor gevonden?

Ik snap dat een zaagje best wat zal kosten, maar vind 20 euro voor 1 zaagje dat hout en ijzer kan zagen best aan de prijs.
https://www.ecotools.nl/unilock-aansluiting/ :Y
Prima spul, zeker voor die prijs.
Voor de prijs van een 'echte' kun je een hoop no-name zaagjes bot maken.

De Action heeft ook een paar setjes in het assortiment, maar dat zijn volgens mij alleen maar HCS-zaagjes (voor zacht hout dus). Ik weet ook niet of die compatibel zijn met Starlock. Ik heb nog een oude Bosch PMF met universele aansluiting namelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Trasos op 08-09-2017 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 21:00:
[...]

Mwa, 'ergens' krijg ik het gevoel dat dit profiel wel eens op mij zou kunnen slaan. ;)

Ik krijg nml. instant slappe knietjes en kleptomane aandrang bij het zien van zo'n set in HSSG (of beter) kwaliteit. :+
Ik zou er bijna meteen een wat degelijkere kolomboormachine bij kopen dan ik nu heb. Kost minder dan een knap setje van die boortjes :+

Zeker gezien er dan eigenlijk ook een net setje forstnerboortjes bij hoort :P

[ Voor 7% gewijzigd door McGryphon op 08-09-2017 00:45 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Handig voor in het fietshok of voor onder de trap, een 70l low noise luchtcompressor. :P
Tis wel een slagschip.
De vorige van 50l was uit de auto geroofd en die begon ik steeds meer te missen.

De gebruiksaanwijzing van de schakelkast/inschakelvertraging is een feest op zich, die moet via Google Translate een keer of tien van de ene Aziatische taal naar de volgende zijn gezet voordat die uiteindelijk op het Nederlands landde.
Er is nu amper meer een touw aan vast te knopen.
Hadden zij die maar in het Mandarijn laten staan, daar was ik ongetwijfeld verder mee gekomen. :+

Leuke compressor met een bescheiden geluid en toch een zeer behoorlijke luchtopbrengst.
Er is nog een 120l variant maar die vond ik iets teveel van het goede.

Ik had de foto's graag met het apparaat op de eettafel gemaakt, maar de directrice hier zei dat ik géén 'Atmoz' was. :N
Daar heeft zij wel een punt. :Y

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2117akg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2z3ru3b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/6elvdi.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/fctmxh.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2017 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:11
Trasos schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 00:28:
[...]

https://www.ecotools.nl/unilock-aansluiting/ :Y
Prima spul, zeker voor die prijs.
Voor de prijs van een 'echte' kun je een hoop no-name zaagjes bot maken.

De Action heeft ook een paar setjes in het assortiment, maar dat zijn volgens mij alleen maar HCS-zaagjes (voor zacht hout dus). Ik weet ook niet of die compatibel zijn met Starlock. Ik heb nog een oude Bosch PMF met universele aansluiting namelijk.
Dank je wel, ga ik zeker proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:55

anc

kippy schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:08:
[...]

Dank je wel, ga ik zeker proberen.
Ik heb de Bosch GOP 18 V-28 en daarop de unilock accesoires van ecotools ongeveer 10 seconden gebruikt...

Eerste wat je moet weten is dat je naast het zaagje van ze ook een soort van adapter moet gebruiken. Dit is een klein dun ringetje dat een paar magneetjes verzonken heeft en je zo laat vastkleven aan het zaagje. Vervolgens past het dan samen op de multitool.... maar niet zo soepel als een officiele. Bij het gebruik van deze combinatie met de tool op maximale snelheid vond ik het geluid, dat er geproduceerd werd, klinken alsof er speling in zat. Dit vertrouw ik niet en wacht ik rustig af op meerdere reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:01:
Ik snap wat je bedoeld, ik bedoel alleen dat ik kritisch moet zijn, omdat ik financieel enigszins gelimiteerd ben. De centerpons is trouwens voor het boren in metaal. Het is wel zo praktisch als je daar eerst een putje in slaat, zodat de boor niet gaat wandelen ;)
Ik was dingen door elkaar aan het halen, ik dacht om de één of andere reden aan een revolverponstang te denken bij centerpons. Maar een centerpons om even te markeren waar je moet boren is inderdaad erg handig. Deze zijn vaak ook wel in een setje te krijgen met koudbeitels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 13:57
Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:47:
[...]

en de centerpons bij scouting is niet bepaald goed (meer)
Dan hou je 'm even langs de slijpsteen/slijpmachine om er weer een mooi scherp puntje aan te maken!

Goede schroevendraaiers vind ik zelf ontzettend belangrijk. Aan een goede pasvorm en slijtvastheid van bijvoorbeeld Wera of PB Swiss ga je heel snel wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:27
dangerpaki schreef op donderdag 7 september 2017 @ 17:31:
Dank boor de duidelijkheid heren. Kan ik mezelf dus geld besparen als ik toch de aanvullende functie van een invalzaag niet ga gebruiken.
Ik zou hier nooit meer terug willen. Heb een Festool TS55 en die is zijn geld meer dan waard. Netjes langs de liniaal zagen gebruik je zo vaak (inkorten deuren, kastje maken, deurtje aanpassen, boeibord maken, plintje maken)

Denk bij mijn gereedschap dat het het tweede zou zijn wat ik zou aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:06
@Bhagavad mooi ding!
Van HBM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfmonkey
Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 02:47:
Handig voor in het fietshok of voor onder de trap, een 70l low noise compressor. :P
De vorige van 50l was uit de auto geroofd en die begon ik steeds meer te missen.

De gebruiksaanwijzing van de schakelkast is een feest op zich, die moet via Google Translate een keer of tien van de ene Aziatische taal naar de volgende zijn gezet voordat die uiteindelijk op het Nederlands landde.
Er is nu amper meer een touw aan vast te knopen.
Hadden zij die maar in het Mandarijn laten staan, daar was ik ongetwijfeld verder mee gekomen. :+

Leuke compressor met een bescheiden geluid en toch een zeer behoorlijke luchtopbrengst.
Ik had de foto's graag met het apparaat op de eettafel gemaakt, maar de directrice hier zei dat ik 'Atmoz' niet was. :N
Daar heeft zij wel een punt. :Y

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi, zo zie je ze niet veel
De "losse" leidingen lijken wel wat raar maar kwalitatief zal dat prima voor elkaar zijn.
Cuanto cuesta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raling schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:37:
[...]

Dan hou je 'm even langs de slijpsteen/slijpmachine om er weer een mooi scherp puntje aan te maken!

Goede schroevendraaiers vind ik zelf ontzettend belangrijk. Aan een goede pasvorm en slijtvastheid van bijvoorbeeld Wera of PB Swiss ga je heel snel wennen.
Het puntje is niet het grootste probleem. Dit is namelijk al vaker gebeurt, veel vaker, dus de lengte van de centerpons is het probleem. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
mfmonkey schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:01:
[...]

De "losse" leidingen lijken wel wat raar maar kwalitatief zal dat prima voor elkaar zijn.
Cuanto cuesta?
Ik gok deze:

https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat is hem, goed gegokt. _/-\o_

Ik was in de buurt en heb hem maar meteen meegenomen, dat scheelde weer een slordige €50 aan verzendkosten. :P
mfmonkey schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:01:
[...]
Je zult de opgewekte lucht van de zes cilinders in de centrale tank moeten zien te krijgen en dan kun je kiezen tussen starre buizen, of 'soepele' braided slangen.
Ivm trillingen kiest men dan verstandig voor de soepele variant. ;)
Cuanto cuesta?
€799,99 -> €599,99

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2017 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
rvtk schreef op donderdag 7 september 2017 @ 20:57:
[...]

Update: inmiddels weer een aardige werkbank gevonden: https://www.danpattison.com/mptplans/
Iemand deze toevallig gebouwd ziet er best handig uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:10
Maeslant schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:43:
[...]

Ik zou hier nooit meer terug willen. Heb een Festool TS55 en die is zijn geld meer dan waard. Netjes langs de liniaal zagen gebruik je zo vaak (inkorten deuren, kastje maken, deurtje aanpassen, boeibord maken, plintje maken)

Denk bij mijn gereedschap dat het het tweede zou zijn wat ik zou aanschaffen.
Wat is het eerste dat je zou aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

L.N. schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:31:
[...]
Dat is een inkoppertje, "een hele rijke vrouw" natuurlijk. <3 d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
[...]

Een zwaardzaag of kettingfrees natuurlijk. Of een schroefmachine misschien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Heb eindelijk (in november 2016 besteld O-)) m'n Woodpeckers One Time Tool (6SS carpenters square) binnen.

Hij komt in een zeer stevige, ruime doos zodat die optimaal beschermt blijft. En de tool zelf voelt enorm solide en robuust aan. Wat een prachtig ding :9~

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Woodpeckers_OTT_6SS_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Woodpeckers_OTT_6SS_2.jpg

En natuurlijk recht as hell. Iets waar je tenminste zonder twijfel van op aan kunt :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 23:24
Markos schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:23:
In het vorige deel noemde ik al dat ik op zoek was een een boormachine met goede prijs/kwaliteit verhouding. En toen kwam ik bij de Parkside uit van de Lidl.

[...]

Ik heb ze alleen nog niet nodig gehad dus ook nog niet gekocht. Maar omdat ik nu bijna jarig ben heb ik dus eindelijk een keer iets om als cadeau te vragen. Alleen.... hebben ze die dus niet meer. Ze zijn denk ik overgestapt op alleen 20V (=18V?)

https://www.lidl-shop.nl/...oormachine-20V/p100216068
[afbeelding]

En dat betekent dat hij duurder is (op zich logisch maar toch, wel 20 euro duurder t.o.v. de 16V)
De eerste (12V) uit mijn quote was € 34.99, de tweede (16V) was € 39.99 en deze nieuwe (20V) kost € 59.99. Hij lijkt erg veel op de 16V variant. Ik vermoed dezelfde behuizing en dus dezelfde grootte. Dus voor mijn gevoel betaal je dan grofgezegd 20 euro meer om 20V te hebben ipv 16V. Is in mijn ogen niet helemaal in verhouding.

En waar de eerste twee (12V en 16V) een boormachine is, is deze 20V een klopboormachine. Is dit enkel een verschil dat deze dus ook de klop functie heeft of maakt het dit als gewone boormachine wat minder bruikbaar? (Lijkt me niet maar als leek zijnde toch even voor de zekerheid vragen 8)7 )

Ze hebben ook nog een ander model, namelijk een schroefboormachine van 12V, deze kost 39.99.
https://www.lidl-shop.nl/...oefboormachine/p100215247
[afbeelding]

Nou vind ik 40 euro voor een 12V te duur maar eigenlijk is 60 euro voor een 20V ook meer dan ik wilde uitgeven. Die 16V was in mijn ogen een betere prijs/kwaliteit verhouding. Voordeel van de 20V is wel dat veel huidige modellen van Parkside dezelfde accu's gebruiken. Maarja.. ik heb alleen een boormachine nodig (op dit moment iig).

Ofwel... Na een lang verhaal. Wat is jullie mening hierover? Of hebben jullie nog andere merken die je kunt aanraden?
simon schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:36:
[...]

12v = 10.8v
16v = ? nog niet eerder van gehoord
18v = 20v

Als je toch voor parkside gaat zou ik deze halen: https://www.lidl-shop.nl/...oormachine-20V/p100216068
Om maar even de 'magie' van accupacks toe te lichten:

Accupacks in elektrisch gereedschap zijn altijd opgebouwd uit individuele cellen. Veelal 18650 formaat, dezelfde als die je vindt in e-cigarettes/vapers. :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TxfhN4D.jpg

De nominale werkspanning van zulke cellen is 3.6(-3.7) volt. Een accupack in elektrisch gereedschap zal dus altijd een veelvoud van dit voltage zijn:
- 3 * 3.6 = 10.8V
- 4 * 3.6 = 14.4V
- 5 * 3.6 = 18V

Omdat Amerika uitgaat van het principe 'meer is beter', zijn daar the numbers een stuk belangrijker. Vanuit daar is dan ook de aanzet gekomen om andere voltages te benoemen. Nu zijn dus de laatste tijd fabrikanten bezig om de 'maximale' spanning weer te geven ipv de werkspanning, waarbij ze dus uit gaan van een spanning per cel van 4V. Hierbij komen dus de volgende 'nieuwe' accupacks tevoorschijn:
- 3 * 4 = 12V
- 4 * 4 = 16V
- 5 * 4 = 20V

Eerlijk gezegd verwacht ik dat de huidige 18 volt-ers ook nog eens hernoemd gaan worden naar 20V. DeWalt heeft ze al dacht ik, en nu Lidl ook blijkbaar.

Voor zover ik weet zijn gereedschapfabrikanten ook de enige die de maximale spanning (gaan) vernoemen als voltage voor een accupacks. De LiPo-accupacks in de RC-wereld hebben 'gewoon' de nominale spanning (3.7V per cel) als specificatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:27
[...]

Accu schroef boor machine. Die heb je overal bij nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 22:56

Vliegvlug

Flight Simple

Atmoz schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 07:57:
Heb eindelijk (in november 2016 besteld O-)) m'n Woodpeckers One Time Tool (6SS carpenters square) binnen.

Hij komt in een zeer stevige, ruime doos zodat die optimaal beschermt blijft. En de tool zelf voelt enorm solide en robuust aan. Wat een prachtig ding :9~

[afbeelding]

[afbeelding]

En natuurlijk recht as hell. Iets waar je tenminste zonder twijfel van op aan kunt :D
Mooi ding, alleen al het vasthouden zal een genot zijn. :9

Zal alleen niet goedkoop zijn :X
Daarom moet ik dit soort tools helaas aan me voorbij laten gaan, ook al zijn ze mooi genoeg om enkel op de schoorsteenmantel te zetten zonder ze daadwerkelijk vaak nodig te hebben.

Hebben die ronde gaten nog een functie of is dat puur gewichtsbesparing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Vliegvlug schreef op zondag 10 september 2017 @ 14:33:

Mooi ding, alleen al het vasthouden zal een genot zijn. :9
Absoluut! Het is mijns inziens een van de mooiere Woodpeckers tools 8)
Zal alleen niet goedkoop zijn :X
Daarom moet ik dit soort tools helaas aan me voorbij laten gaan, ook al zijn ze mooi genoeg om enkel op de schoorsteenmantel te zetten zonder ze daadwerkelijk vaak nodig te hebben.
Ze zijn helaas niet goedkoop te noemen nee. Voor deze heb ik € 138,50 betaald.
Heb een redelijk collectie Woodpeckers, maar ik laat -gezien de hoge prijzen- ook een heleboel langs me heen gaan :+

En soms denk ik bij mezelf "moet dat nu weer?" Maar als ik 't dan eenmaal gekocht heb, en het hangt in de garage naast de rest van het spul dan vind ik het weer helemaal prima. Fijn om te hebben en fraai om naar te kijken. En als je wilt kun je 't ook nog gebruiken ook. Wat wil je nog meer? (met een duur schilderij kan dat bijvoorbeeld niet :/ :D).
Hebben die ronde gaten nog een functie of is dat puur gewichtsbesparing?
Nee, volgens mij alleen voor de "mooi" en inderdaad gewichtsbesparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon uit interesse: je hebt voor weet ik hoeveel duizenden euro's aan gereedschap aangeschaft. Maar hoeveel uur in de week heb je echt tijd om dat te gebruiken?

Ik bedoel: ik ben ook fan van goed gereedschap, maar met een drukke baan, een kleine en een tweede op komst heb ik maar weinig tijd om het te gebruiken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

@The Eagle heb je wel eens gezien wat hij zoal gemaakt heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 22:28
Atmoz schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 07:57:
10 maanden levertijd? :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

The Eagle schreef op zondag 10 september 2017 @ 19:38:
Gewoon uit interesse: je hebt voor weet ik hoeveel duizenden euro's aan gereedschap aangeschaft. Maar hoeveel uur in de week heb je echt tijd om dat te gebruiken?

Ik bedoel: ik ben ook fan van goed gereedschap, maar met een drukke baan, een kleine en een tweede op komst heb ik maar weinig tijd om het te gebruiken.
Ik heb (en hoef) geen kinderen. Dat scheelt denk ik al een hele boel :) Daarnaast werk ik niet voor een baas, dus ik kan zelf bepalen of en hoeveel ik wel of niet werk. Op het moment is dat nog maar 1 á 2 dagen per week. Soms meer, maar vaak ook minder. Dat betekend dat ik zeer veel tijd heb om te klussen, hobbyen en weet ik wat allemaal. Ik ben dus geregeld in de garage te vinden zoals je zult begrijpen :D
Jep. Dat is vaker (ik denk zelfs bijna altijd) het geval met de zogenaamde "One Time Tools" van Woodpeckers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:39
Atmoz schreef op zondag 10 september 2017 @ 23:49:
[...]

Ik heb (en hoef) geen kinderen. Dat scheelt denk ik al een hele boel :) Daarnaast werk ik niet voor een baas, dus ik kan zelf bepalen of en hoeveel ik wel of niet werk. Op het moment is dat nog maar 1 á 2 dagen per week. Soms meer, maar vaak ook minder. Dat betekend dat ik zeer veel tijd heb om te klussen, hobbyen en weet ik wat allemaal. Ik ben dus geregeld in de garage te vinden zoals je zult begrijpen :D

[...]

Jep. Dat is vaker (ik denk zelfs bijna altijd) het geval met de zogenaamde "One Time Tools" van Woodpeckers.
10 maanden wachten zou heel zwaar voor me zijn. Ik kan niet eens een dagje wachten. Ik koop het liefst ook alles in een fysieke winkel. Haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Nog knap dat je de square überhaupt ontvangen hebt, volgens de site is het product sinds 29 sept 2014 "retired". ;)

Bizar mooi ding trouwens, maar voor dat geld pas ik deze keer. :Y
Brutalsranan schreef op zondag 10 september 2017 @ 23:56:
[...]
10 maanden wachten zou heel zwaar voor me zijn. Ik kan niet eens een dagje wachten. Ik koop het liefst ook alles in een fysieke winkel. Haha
Dan wordt het hoog tijd aan "impulscontrole" te werken, ik heb eens 2+ jaar op fietsonderdelen uit Italië gewacht die ik uiteindelijk maar zelf ben gaan ophalen. :+

Nu klinkt dat erger dan het is als je toch al in het land bent en ik heb er een hele leuke relatie aan over gehouden. O-)
The Eagle schreef op zondag 10 september 2017 @ 19:38:
Bij mij begonnen de alarmbellen af te gaan toen ik steeds vaker iets omslachtig stond te frotten, terwijl ik de geëigende tools ervoor gewoon had liggen, maar waarvan ik het bezit "een beetje" was vergeten. :+
Hier een complete database voor aanleggen gaat mij net even te ver.

De genoemde Woodpecker square is waanzinnig mooi, maar ik realiseer mij ook dat ik zo'n square nog nooit echt heb gemist en er met goedkopere/andere tools tot nu toe een prima workaround was.
De verzadiging komt dus in zicht en op het moment investeer ik vooral in vervanging van defecten en niet zozeer in wéér nieuwe wannahaves.

Zo wilde ik vorig jaar m'n huidige metaaldraaibank vervangen door een betere/grotere maar plaatsing in huis was vanwege het hoge gewicht icm de vloerbelasting niet aan te raden en in de garage/schuur zou het ding wegroesten.
Dan zou ik eerst die ruimte volledig moeten klimatiseren.

Ik heb er intussen vrede mee en heb dat project voorlopig afgeblazen, het einde is anders zoek. :P

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2017 04:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Laatst online: 08:47
Ik ben op zoek naar een (trek) afkortzaag. Ik begrijp dat de goedkopere Metabo's niet helemaal je-van-het zijn ivm speling. Ik zal het een paar maanden gaan gebruiken ivm een verbouwing, daarna sporadisch. Iemand nog een goede tip? Misschien een tweedehands Dewalt? Ik vraag me ook af hoe de Lidl trekzaag van Parkline (100,-) zich weerhoud tegen een Metabo uit de goedkopere serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004

meddle

:o

peligro2k schreef op maandag 11 september 2017 @ 07:37:
Ik ben op zoek naar een (trek) afkortzaag. Ik begrijp dat de goedkopere Metabo's niet helemaal je-van-het zijn ivm speling. Ik zal het een paar maanden gaan gebruiken ivm een verbouwing, daarna sporadisch. Iemand nog een goede tip? Misschien een tweedehands Dewalt? Ik vraag me ook af hoe de Lidl trekzaag van Parkline (100,-) zich weerhoud tegen een Metabo uit de goedkopere serie.
Heb zelf de metabo kgs 216m en ik ben er eigenlijk heel tevreden mee. Maakt zeer nette zaagsnedes en de hoeken die je instelt kloppen perfect als ik ze na meet. Maar kan natuurlijk dat andere mensen er wel problemen mee hebben. Of misschien zijn die problemen verholpen in de nieuwe versie die ik heb (vanaf 2015).

specs PC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
peligro2k schreef op maandag 11 september 2017 @ 07:37:
Voor het geld is de Metabo het beste wat je kan krijgen. Er is geen afkortzaag met eenzelfde of lagere nieuwprijs die presteert zoals de Metabo. Vervang wel het zaagblad.

De stofafzuiging is slecht, hij heeft relatief veel speling over de hele lengte van het trek gedeelte, en echt lekker stellen vind ik hem niet. Maar.. dan vergelijk ik hem (de KGS 216) met mijn Festool Kapex 60. Als ik hem met al het andere op de markt voor een vergelijkbaar bedrag vergelijk.. dan is ie fantastisch. Het is geen zaag voor een meubelmaker die op zoek is naar ultieme precisie. Maar voor alles wat minder exact is dan dat, is het voor het geld een fijne zaag.

Parkside is voor sommige dingen toch te goedkoop.

|>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:16

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik heb de KGS254M:
de stofafzuiging is relatief slecht, er zit speling op de as bij uittrekken, je kunt als je kracht zet de zaag zo een paar mm verplaatsen bij maximale uittrekstand.

maar: voor de prijs is het werkelijk een top-apparaat. Ik raad hem iedereen aan!
In een verbouwing gaat het niet om mm's. Ik zou hem enkel afraden aan meubelmakers en dat soort precisiewerkzaamheden. Overigens heb ik er wel wat meubels mee gemaakt, op het moment dat je weet waar de afwijking zit is er goed mee te werken, maar wil je echt mm nauwkeurigheid dan kost een zaagsnede wel meer tijd.

kortorm: in deze prijsklasse is de metabo de beste die je kunt krijgen.
parkside.. Ik ken wel iemand met een einhell, wat een ramp is dat!

Edit: hmmm ik type dus ongeveer precies hetzelfde verhaal als @simon .. Nou, dan weet je het van twee mensen :9

[ Voor 8% gewijzigd door prein2 op 11-09-2017 09:23 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:27
Ik kan het alleen maar mee eens zijn! Ik heb de Metabo KGS216M, uiterst tevreden mee, hoofdzakelijk gekocht voor de verbouwing om balken voor een nieuwe muur te zagen en 80m2 laminaat mee te zagen (doe dit alsjeblieft met een nieuw vlaktandzaagblad!).
Uiterst tevreden met de resultaten, ik heb nauwlijks tot geen speling om de as bij maximaal uittrekken.

Er zijn absoluut betere machines te koop, maar dan ook voor een veelvoud van het aanschafbedrag.

Opper-prutser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

prein2 schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:22:
Ik heb de KGS254M:
de stofafzuiging is relatief slecht, er zit speling op de as bij uittrekken, je kunt als je kracht zet de zaag zo een paar mm verplaatsen bij maximale uittrekstand.
Van dat laatste heeft zover ik weet zelfs de meest rigide telescopische afkortzaag last, het maakt dan niet meer uit of er Festool, Bosch, Makita , Dewalt of Metabo op het plaatje staat geëtst. ;)

Het kan goed zijn dat de meest zware Bosch of Festool iets minder speling heeft, maar gezien de draaipunten en overbrengingen icm de lengte van de zaagarm zal die speling er desalniettemin wel zijn.
Zelfs mijn eigen stationaire loeizware radiaalzaag (met een zaagarm die een concertvleugel zou kunnen tillen) is die ene millimeter speling in de uiterste stand nog te forceren.
Kwestie van: "Waar een wil is, is een weg". :+

Maar als je een telescopische afkortzaag bij wijze van spreken met 1 enkele vinger trekt, zónder zijdelingse druk uit te oefenen, dan valt het met die afwijking wel mee.
De meest starre/stabiele afkortzaag is waarschijnlijk die met een simpel, maar overzichtelijk scharniergewricht, daar krijg je amper zijdelingse beweging in.

Zo heb ik ooit een kleine barrel afkortzaagmachine met robuust scharnier gekocht enkel voor het exact zagen van (laminaat)plintjes.
Het fijnvertande trespazaagblad dat er intussen standaard op zit was al duurder dan de hele machine. :P
De machine is met gemak met 1 hand over de vloer te zwaaien en het goede nieuws is dat dat prutding net zo flexibel is als een betonnen pilaar.
Daar kan ook m'n telescopische 'mobiele' afkortzaag slechts van dromen.

Ik zou mij doodschamen om er mee langs Atmoz te moeten, maar het prul is perfect voor het werk en de precisie is amper te kloppen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

[...]

En wat levert twee dagen per week geld witwassen voor de maffia ongeveer op? Ik kan me niks anders bedenken dat met twee dagen per week genoeg oplevert voor wat jij zoal aanschaft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Framoes schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:43:

En wat levert twee dagen per week geld witwassen voor de maffia ongeveer op? Ik kan me niks anders bedenken dat met twee dagen per week genoeg oplevert voor wat jij zoal aanschaft ;)
lol, de maffia :D

Ik had er misschien bij moeten vertellen dat ik klussen bij de escaperoom niet als werken zie... (want hobby :))
Maar daar ben ik dus ook geregeld bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mfmonkey schreef op donderdag 7 september 2017 @ 18:29:

Er zijn ook cirkelzagen welke geleverd worden met rail, die zullen daar dus dan ook voor gemaakt zijn.
Diepte instelling zit ook op een aantal cirkelzagen maar of die rekening houden met de rail weet ik niet.
Persoonlijk denk ik ook dat een invalzaag makkelijker werkt al moet gezegd worden dat ik maar heel beperkt ervaring heb met cirkelzagen.
ff over die diepte-instelling.....mijn Mafell (en ik weet dat meer zagen dat zo doen) heeft een knop waarmee je de diepte kunt instellen, die knop kun je 2 kanten opdraaien om mét of zonder de lineaal de diepte op de schaal te kiezen d:)b

Afbeeldingslocatie: http://www.nmatools.co.uk/uploads/Image/mt55cc/context2_06.jpg

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Fraggert schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:29:
[...]

ff over die diepte-instelling.....mijn Mafell (en ik weet dat meer zagen dat zo doen) heeft een knop waarmee je de diepte kunt instellen, die knop kun je 2 kanten opdraaien om mét of zonder de lineaal de diepte op de schaal te kiezen d:)b

[afbeelding]
De Bosch Blauw (komt uit dezelfde fabriek als de Mafell) heeft dat ook (precies) zo. Werkt heel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:20
Ik ben op zoek naar een zaagblad 305mm voor mijn Bosch GTM12JL. Het blad dat er nu op zit heeft wisselende hoeken (alternating top bevel, ATB). Nu is dat prima voor afkorten en schulpen (ook al mag het wel wat fijner dan de standaard 40 tanden), maar ik wil er ook doosjes mee maken met tandverbindingen, waar ik al een hulpmiddeltje voor gemaakt heb. En door die ATB levert het geen vlakke bovenkant op.

Heeft iemand ervaring met vlaktop-bladen, eventueel met een trapezium? En is er een plek waar je hier makkelijk op kunt zoeken. Bij elke site tot dusver moet je of in de beschrijving kijken, of zelfs verder zoeken. En dat kost veel moeite :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

@winkelwagen klinkt als zoiets: https://www.ecotools.nl/h...-30-mm-t-80-vlak-daktand/
Maar ik heb er weinig verstand van :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

winkelwagen schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 19:53:
Ik ben op zoek naar een zaagblad 305mm voor mijn Bosch GTM12JL. Het blad dat er nu op zit heeft wisselende hoeken (alternating top bevel, ATB). Nu is dat prima voor afkorten en schulpen (ook al mag het wel wat fijner dan de standaard 40 tanden), maar ik wil er ook doosjes mee maken met tandverbindingen, waar ik al een hulpmiddeltje voor gemaakt heb. En door die ATB levert het geen vlakke bovenkant op.
Heeft iemand ervaring met vlaktop-bladen, eventueel met een trapezium? En is er een plek waar je hier makkelijk op kunt zoeken. Bij elke site tot dusver moet je of in de beschrijving kijken, of zelfs verder zoeken. En dat kost veel moeite :+)
"De handige plek" die je zoekt bestaat bij mijn weten niet. ;)

De link naar het ecotools zaagblad van Reinier lijkt mij een prima start, zo niet al meteen het beste eindstation.
Bogeba levert ook scherpgeprijsde zaagbladen.
Met de trespa zaagbladen uit hun range moet je vooruit kunnen, je kunt er eventueel een mailtje/telefoontje aan wagen.
Dit zijn geen peperdure Festool kwaliteitsbladen, maar wel meer dan goed genoeg.
Ik heb er een stel van in gebruik en er is tot nu toe niets mis mee gebleken.

CMT heeft iets duurdere zaagbladen, maar de prijs/prestatieindex is lastig te kloppen.
Festool kwaliteit tegen sterk gereduceerde prijzen.

Je kunt hier de CMT catalogi downloaden.
De hoeveelheid zaagbladen is overweldigend, maar als je op trespabladen selecteert en vervolgens op bladdiameter dan kun je het gevonden zaagbladnummer invoeren op Amazon.de.
Dat maakt het zoeken iets eenvoudiger.

Als ik tijd heb dan zoek ik later wel even met je mee. ;)

Een andere oplossing voor je logische vraag is dat je een of meerdere bladen laat omslijpen naar het profiel dat je nu nodig hebt.
Voor hetzelfde soort klussen heb ik nml. voor m'n radiaalzaag eerder een stel fijnvertande HM zaagbladen (met schuine wisselvertanding) laten herslijpen naar een zuiver vlakke vertanding en dat werkt perfect.

update
Check hier voor de CMT bladen die ik voor je terugvind, vergelijk de specs zelf met die van de CMT catalogus 2018.De CMT zaagbladen die ik uit deze "297.xxx.xxx" serie heb besteld, komen van de verkoper Mobiltecnica op Amazon.de, aardige kerel die zijn zaakjes goed voor elkaar heeft. _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2017 05:46 ]

• haarrood
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:50
Hierboven kwam deze metabo ter sprake. Vandaag de kgs216m voor nog geen €150.
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Ik heb er geen ruimte voor (en heb hem nu ook niet nodig), maar ik had m toch bijna gekocht.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

haarrood schreef op woensdag 13 september 2017 @ 07:23:
Hierboven kwam deze metabo ter sprake. Vandaag de kgs216m voor nog geen €150.
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Ik heb er geen ruimte voor (en heb hem nu ook niet nodig), maar ik had m toch bijna gekocht.
Je linkt naar de KS216M, dat is die zonder geleider.

• winkelwagen
Thanks. Had die inderdaad al wel gezien. Was niet altijd even tevreden over hun freesjes, dus ook wat terughoudend mbt de zaagbladen. Maar omdat Bhagavad hem ook aanraad, ga ik er nog eens over denken.
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2017 @ 02:19:
[...]

De link naar het ecotools zaagblad van Reinier lijkt mij een prima start, zo niet al meteen het beste eindstation.
[...]

Een andere oplossing voor je logische vraag is dat je een of meerdere bladen laat omslijpen naar het profiel dat je nu nodig hebt.
Voor hetzelfde soort klussen heb ik nml. voor m'n radiaalzaag eerder een stel fijnvertande HM zaagbladen (met schuine wisselvertanding) laten herslijpen naar een zuiver vlakke vertanding en dat werkt perfect.

update
Check hier voor de CMT bladen die ik voor je terugvind, vergelijk de specs zelf met die van de CMT catalogus 2018.
Thanks voor de links en het speurwerk. Dit zijn over het algemeen betere bedragen dan de Bosch bladen voor multi material die wel vlakkops zijn.

Hoe zit het eigenlijk met het hoogteverschil tussen de vlakke tand en de trapezium? Dit staat bijvoorbeeld op een van de CMT-bladen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/czQcZbn.png

Is toch weer 0.2mm verschil in het voordeel van de trapeziu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
winkelwagen schreef op woensdag 13 september 2017 @ 08:45:
[...]

Thanks. Had die inderdaad al wel gezien. Was niet altijd even tevreden over hun freesjes, dus ook wat terughoudend mbt de zaagbladen. Maar omdat Bhagavad hem ook aanraad, ga ik er nog eens over denken.

[...]

Thanks voor de links en het speurwerk. Dit zijn over het algemeen betere bedragen dan de Bosch bladen voor multi material die wel vlakkops zijn.

Hoe zit het eigenlijk met het hoogteverschil tussen de vlakke tand en de trapezium? Dit staat bijvoorbeeld op een van de CMT-bladen:
[afbeelding]

Voor het maken van mijn zaagtafel heb ik ook een alu/trespablad van Ecotools in mijn Festool invalzaag gezet. De zaagsnedes waren mooi en eigenlijk zonder uitbreken. Wel wordt het snel bot. Ik merk na het zagen van 15m (schatting) dat het het blad al minder scherp is.

Kijk voor CMT-zaagbladen/frezen ook eens op http://venditautensili.it en www.mobiltecnica.com/en. Die zijn daar een stuk goedkoper. Zelfs als je de €10 portokosten meerekent.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

L.N. schreef op woensdag 13 september 2017 @ 10:04:
[...]

Voor het maken van mijn zaagtafel heb ik ook een alu/trespablad van Ecotools in mijn Festool invalzaag gezet. De zaagsnedes waren mooi en eigenlijk zonder uitbreken. Wel wordt het snel bot. Ik merk na het zagen van 15m (schatting) dat het het blad al minder scherp is.

Kijk voor CMT-zaagbladen/frezen ook eens op http://venditautensili.it en www.mobiltecnica.com/en. Die zijn daar een stuk goedkoper. Zelfs als je de €10 portokosten meerekent.
Die laatste website had je volgens mij laatst op Woodworking ook ergens genoemd.
Aan de hand daarvan heb ik toen een stapeltje freesjes voor de bovenfrees besteld. Prima zaak, prima prijzen. Dus nog bedankt voor de tip :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Atmoz schreef op woensdag 13 september 2017 @ 10:45:
[...]

Die laatste website had je volgens mij laatst op Woodworking ook ergens genoemd.
Aan de hand daarvan heb ik toen een stapeltje freesjes voor de bovenfrees besteld. Prima zaak, prima prijzen. Dus nog bedankt voor de tip :D
Volgens mij moet ik commissie gaan vragen bij elke zaak waarvan ik een link plaats. Ik kan ze toch garanderen dat jij er iets gaat bestellen. ;)

Oh, heb je toevallig ook een 8mm up & downcut-freesje besteld? Dan kan ik die vergelijken met mijn cheap versie van Aliexpress.

[ Voor 11% gewijzigd door L.N. op 13-09-2017 13:13 ]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

L.N. schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:55:

Volgens mij moet ik commissie gaan vragen bij elke zaak waarvan ik een link plaats. Ik kan ze toch garanderen dat jij er iets gaat bestellen. ;)
lol :+
Oh, heb je toevallig ook een 8mm up & downcut-freesje besteld? Dan kan ik die vergelijken met mijn cheap versie van Aliexpress.
Ik wist niet eens dat zoiets bestond... "up & downcut"...
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat er aan de bovenkant ook snijvlakken zitten?
Maar waar is dat dan voor? Je gaat toch altijd OMLAAG het materiaal in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Atmoz schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:34:
[...]

lol :+

[...]

Ik wist niet eens dat zoiets bestond... "up & downcut"...
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat er aan de bovenkant ook snijvlakken zitten?
Maar waar is dat dan voor? Je gaat toch altijd OMLAAG het materiaal in?
Afbeeldingslocatie: http://3690-presscdn-0-3.pagely.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2012/04/UpCutDownCut.jpg

|>

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Wow, speciaal allemaal zeg...
Waarom zou je willen dat de "chips" omlaag gaan? Je wilt toch altijd het spul eruit/weg hebben?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L.N.
Atmoz schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:45:
[...]

Waarom zou je willen dat de "chips" omlaag gaan? Je wilt toch altijd het spul eruit/weg hebben?
Het gaat om de kwaliteit van de rand van de snede. Stel je maakt een sleuf volledig door een materiaal, dan heb je met een down- en upcut-frees zowel aan de boven- als onderkant van het materiaal een mooie snede. Bij een upcut frees of een downcutfrees is dit maar aan 1 kant. Zie deze video (die ik al eerder heb gepost) voor meer uitleg:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

winkelwagen schreef op woensdag 13 september 2017 @ 08:45:
[...]
Oeps, nu moet ik even schrikken. :+
De zaagbladen van Ecotools zijn nu net de enige waar ik geen persoonlijke ervaring mee heb. :P
Maar de prijs is wel aantrekkelijk.

Met die van CMT, Festool en vele andere heb ik wel ervaring, waaronder die van Bogeba.
Hoe de Ecotools bladen zich kwalitatief verhouden tot de overige durf ik dus niet te zeggen, veel verschil qua materiaal zal er in een gegeven HM tandje niet zitten.
Het verschil dat er is zit bij mijn weten in de geometrie en grootte/dikte van het widia materiaal.
Een gewetensvolle balancering van het zaagblad en/of custom geluidsreductie kost uiteraard ook geld, net als de dure PR machinerie van Festool. ;)

Met de CMT bladen zit je in ieder geval goed.
Wat kost zo'n Bosch zaagblad dan in de ~300mm diameter die je zoekt en hoeveel tandjes heeft zo'n blad??
[afbeelding]
De top van deze tandjes ligt bij zo'n blad exact gelijk afaik.
Tenminste als dat je vraag is??

Goeie vraag eigenlijk, ik zou het even voor je moeten nameten.
Laat maar weten als je daar behoefte aan hebt. 8)
Atmoz schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:45:
[...]
Van de metaalbewerking staat mij bij dat je de spanen omhoog wilt hebben bij blinde gaten en naar beneden kunnen/mogen bij een doorlopend gat.
Als je bijv. in een blind gat schroefdraad wilt tappen en je jaagt de spanen vóór de tap naar beneden (dit is default!!) dan loopt dat tappen snel vast in een opeenhoping van afval.

De enige manier om dat te voorkomen is het afval naar boven te lozen. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2017 21:27 ]

• winkelwagen
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:18:
[...]

Oeps, nu moet ik even schrikken. :+
De zaagbladen van Ecotools zijn nu net de enige waar ik geen persoonlijke ervaring mee heb. :P
Maar de prijs is wel aantrekkelijk.
:P
Het verschil dat er is zit bij mijn weten in de geometrie en grootte/dikte van het widia materiaal.
Een gewetensvolle balancering van het zaagblad en/of custom geluidsreductie kost uiteraard ook geld, net als de dure PR machinerie van Festool. ;)

Met de CMT bladen zit je in ieder geval goed.
Die Bosch afkort-, verstek-, tafelzaag is sowieso al een grote concessie. Dus dacht wel een aardig blad te halen. CMT hoor ik inderdaad veel goede verhalen over.
Wat kost zo'n Bosch zaagblad dan in de ~300mm diameter die je zoekt en hoeveel tandjes heeft zo'n blad??
Tussen de 110 en 150:
https://www.toolnation.nl...x-80t-multi-material.html
Hangt een beetje van het aantal tanden af, maar in elk geval tussen de 72 en 96 ergens.
[...]

De top van deze tandjes ligt bij zo'n blad exact gelijk afaik.
Tenminste als dat je vraag is??
Mijn vraag is meer waarom de trapezium hoger geslepen is (0.2mm in het voorbeeld) dan de vlakke kop.

• PtPazuzu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 11:40
Tussen de 110 en 150:
https://www.toolnation.nl...x-80t-multi-material.html
Hangt een beetje van het aantal tanden af, maar in elk geval tussen de 72 en 96 ergens.
Auch.. Sowieso, haal 'm over de grens voor de helft ;)
https://www.amazon.de/Bos...r=8-1&keywords=2608640452

Verwijderd

winkelwagen schreef op woensdag 13 september 2017 @ 23:13:
[...]
Mijn vraag is meer waarom de trapezium hoger geslepen is (0.2mm in het voorbeeld) dan de vlakke kop.
Ik zie dat het Bosch zaagblad net zo is geslepen en je hebt gelijk, de toppen van de zaagtanden zijn dus niet exact gelijk.
Dat zie ik nu pas. :+

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/sfco0o.jpg

De reden waarom dat zo is weet ik ook niet zeker, ik vermoed dat deze geometrie het beste zaagresultaat zal geven icm de te zagen harde materialen.
Erg fijn als je er met de zaag zo netjes mogelijk doorheen moet, maar mbt jouw toepassing misschien niet helemaal 100%.

Of het doorslaggevend is mbt het doel dat je voor ogen staat kan ik niet voor je beoordelen.
Ik heb er tot nu toe zelf geen probleem mee om er voor de meest zuivere finish desnoods nog even een scherpe beitel of neusschaafje langs de gezaagde inkeping te halen.

Maar goed, met de zaagbladen waarvan ik de HM vertanding voor dat doel heb laten vlakslijpen, is die laatste bewerking niet nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2017 05:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:53

PoweRoy

funky!

Mijn Metabo afkortzaag KGS 216M heeft geen werkende verlichting en laser meer :/

Iemand een idee hoe je dat kan repareren? Of kwestie van garantie en hem een tijd kwijt zijn :'(

[ Voor 48% gewijzigd door PoweRoy op 15-09-2017 16:08 ]

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGG
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

RGG

Het is niet een kwestie van de batterij vervangen? Dat is bij mijn Makita afkortzaag wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 22:56

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb de KGS 216M niet maar in de handleiding staan 3 knoppen beschreven:

28 Aan-/uit-schakelaar van de zaag
29 Aan-/uit-schakelaar van de zaaglaser
30 Aan-/uit-schakelaar van de
zaagbereikverlichting.

Neem aan dat je die allemaal aan hebt staan. :P

Staats niets over een batterij in trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

is de DeWalt dcd777c2 vergelijkbaar met de Metabo BS 18 Quick?

of is de metabo beter?

de DeWalt is momenteel in de aanbieding bij de Makro.

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 17:04

Exigence

dnkroz

PoweRoy schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 15:59:
Mijn Metabo afkortzaag KGS 216M heeft geen werkende verlichting en laser meer :/

Iemand een idee hoe je dat kan repareren? Of kwestie van garantie en hem een tijd kwijt zijn :'(
Heb ik ook. Nooit wat aan gedaan en een paar weken geleden werkte de verlichting ineens weer :P Laser is nooit weer in leven gekomen.

Aan dit antwoord heb je eigenlijk niks bedenk ik me :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
freestyler2 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 18:45:
is de DeWalt dcd777c2 vergelijkbaar met de Metabo BS 18 Quick?

of is de metabo beter?

de DeWalt is momenteel in de aanbieding bij de Makro.
Wat verwacht je van een boormachine?
De quick heeft een afneembare kop, wat betekend dat voor je?
Ikzelf heb de voorkeur voor metabo, vooral vanwege het gewicht en de korte bouw zonder boorkop.

Maar misschien zijn er wel betere machines voor je beschikbaar. Zoals ik zei/vroeg, wat verwacht je van een machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 16:54

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter

Het blijkt vaker voor te komen en een los draadje in het handvat te zijn. Wellicht even openhalen en kijken of je ze opnieuw moet aandrukken?

Anders kan je de laser iig nog vervangen:

https://www.toolsxl.nl/me...6-en-kgs-216-p-19264.html

Xbox Live ID:Notna8310

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

mfmonkey schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 20:52:
[...]

Wat verwacht je van een boormachine?
De quick heeft een afneembare kop, wat betekend dat voor je?
Ikzelf heb de voorkeur voor metabo, vooral vanwege het gewicht en de korte bouw zonder boorkop.

Maar misschien zijn er wel betere machines voor je beschikbaar. Zoals ik zei/vroeg, wat verwacht je van een machine?
to be honest, ik heb nu zo'n lidl parkside 14,4v boormachine maar ik merk dat ik hem best vaak gebruik. Prima apparaat, maar toch echt voor de grotere klussen zoals overkapping maken etc veelste weinig power waarbij mijn machine de schroeven er tot de helft indraait, schroefde de Hilti van een vriend van me de schroeven er zonder problemen in.

Nu is een Hilti way above my wallet maar een krachtige boormachine wordt wel op prijs gesteld, ook 2 accus is een vereiste (iets wat bij mijn huidige boormachine ook vaak problemen geeft ivm lege accu).

Nu zijn er natuurlijk genoeg boormachines op de markt die aan deze relatief eenvoudige eisen voldoen maar zoals een echte Tweaker befaamd, ik ben op zoek naar best bang for buck. max 200eu

nu kan ik natuurlijk gaan voor de parkside 18v, a 70eu, maar loop ik dan toch niet weer tegen hetzelfde probleem aan?

[ Voor 13% gewijzigd door freestyler2 op 16-09-2017 13:02 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In DLD moet je voor 200 euro prima een Metabo 18v machine met toebehoren kunnen krijgen.
Die kun je met een gerust hart tegen die Hilti zetten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
The Eagle schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 10:08:
In DLD moet je voor 200 euro prima een Metabo 18v machine met toebehoren kunnen krijgen.
Die kun je met een gerust hart tegen die Hilti zetten :)
Voor de BS 18 is dit pertinent onwaar. Er is een reden dat een Hilti met vergelijkbare specs als dit drie keer zo duur is ;)
Metabo heeft vooral prosumer tot profigrade tools, en een handvol "bouwmarktspecials"; met welke je te maken hebt is direct te zien aan de prijs. Ze maken leuk spul, maar zijn daarbij niet ook nog eens idioot veel goedkoper dan de concurrentie ;)

De Dewalt DCD777 heb ik net weer geen persoonlijke ervaring mee. Het is de opvolger van de oude bouwmarktserie; nu wel brushless, maar nog steeds niet premium. In het geval van de oude bouwmarktspecial hebben ze grofweg de DCD710 (10,8V brushed) gepakt en er een 14,4V/18V motortje aan te hangen, met verder identieke internals. Daarbij gingen met name de versnellingsbakken en boorkoppen er aan de lopende band aan, gezien die berekend waren op de 25Nm van de kleine machine en niet op de 40Nm die je met de 18V kon halen.

Ik hoop dat er niet zulke significant mechanisch onderbemeten onderdelen in de 777 zitten, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Overigens is alle bovenstaande uitgaand van gebruik waarvoor ik zelf een 18V machine zou grijpen; ik ken ook twee mensen die beide een dcd771 hebben en er al jaren tevreden mee zijn. Die gebruiken de machine niet zo vaak, en slechts mondjesmaat voor groter werk dan 5x80's in vurenhouten balkjes.

Ik ga zelf voor een 18V machine van een zwaarder gebruikspatroon uit, net als de meesten hier in het topic plachten te doen geloof ik, waarbij de goedkopere modellen wel eens door de mand vallen. Maar afgaand op het genoemde gebruikspatroon van @freestyler2 denk ik dat een BS 18 of de genoemde Dewalt voor hem meer dan zullen volstaan.

Voor zover ik kan vinden is de 777 qua prestaties een meer dan redelijke contender in zijn prijsklasse, met flink verbeterde accuduur vanwege de brushless motor, maar over het verdere ontwerp kan ik niet heel veel zeggen.

Nou ja, dat ze niet weer de versnellingsbak van de 710 aan het overtorquen zijn weet ik wel zeker, want die past niet in de behuizing van de 777, maar verder moet ik eens zo'n unit opentrekken :+

[ Voor 28% gewijzigd door McGryphon op 16-09-2017 10:43 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Moet toch wel wat zeggen over dat bouwmarktspul waar we het vaak over hebben, en ondanks dat ze mechanisch niet heel zwaar uitgevoerd zijn (koppen minder degelijk, tandwielen minder duurzaam, etc) en de accu's van mindere kwaliteit zijn, zijn ze tegenwoordig ook met koolborstelloos en alles en zeker voor het geld in leuke aanbiedingen toch een dikke prima...

Mijn broertje heeft nu een setje Powerplus gekocht voor wat in de schuur te kunnen klussen en bij een inbraak niet gelijk voor een kleine 1000 euro kwijt te zijn aan ons Makita spul, maar dat is stiekem best te doen. Ben er aardig positief verbaasd over. :)

Nu zal ik met de zwaardere klussen en zeker met verbouwingen toch eerder op het semi professionele spul uitkomen, maar dat is ook meer omdat ik wat lomper ben en mijn Makita best wel eens kan en mag vallen. Plus onderdelen zijn prima en makkelijk vervangen en verkrijgbaar, ook na inmiddels een jaar of 3. Dat zie ik dan bij dat soort merken en spul minder gebeuren.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Raymond
Ik vind powerplus ook wel te doen. Wel met 25% kortingactie kopen, anders is het te duur.
Gelukkig is dat om de week, dus niet echt een beperking :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Joopieboy schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 10:46:
Moet toch wel wat zeggen over dat bouwmarktspul waar we het vaak over hebben, en ondanks dat ze mechanisch niet heel zwaar uitgevoerd zijn (koppen minder degelijk, tandwielen minder duurzaam, etc) en de accu's van mindere kwaliteit zijn, zijn ze tegenwoordig ook met koolborstelloos en alles en zeker voor het geld in leuke aanbiedingen toch een dikke prima...

Mijn broertje heeft nu een setje Powerplus gekocht voor wat in de schuur te kunnen klussen en bij een inbraak niet gelijk voor een kleine 1000 euro kwijt te zijn aan ons Makita spul, maar dat is stiekem best te doen. Ben er aardig positief verbaasd over. :)
Iets explicieter wat ik boven je al min of meer stelde dus; voor de gemiddelde thuisgebruiker die het niet zwaar belast zal het ook prima voldoen. Probleem voor mij zit hem vooral in dat mijn 10,8V machine al wel eens zaken voor de kiezen krijgt waarbij je denkt van gaat dat goed, en dan kom ik nog vaak genoeg dingen tegen waarbij ik denk "right, tijd voor 18V"; en klussen uit die laatste categorie hebben al menig cheapere 18V unit opgerookt of anderszins gebroken :+

Oftewel: gebruiksprofiel :P
Nu zal ik met de zwaardere klussen en zeker met verbouwingen toch eerder op het semi professionele spul uitkomen, maar dat is ook meer omdat ik wat lomper ben en mijn Makita best wel eens kan en mag vallen. Plus onderdelen zijn prima en makkelijk vervangen en verkrijgbaar, ook na inmiddels een jaar of 3. Dat zie ik dan bij dat soort merken en spul minder gebeuren.
Voor mij is het dan nog niet eens zozeer de vervangbare onderdelen die het grote argument zijn, al heb ik daar al wel meermaals profijt bij gehad; het is het feit dat de accu's uitwisselbaar zijn in een ruime range degelijke tools. Met een boormachine zou ik voor veel zaken ook wel met een Parkside toe kunnen als er niks beters voorhanden is, maar als ik nog eens een accudecoupeerzaag van hun in mijn handen gedrukt krijg ligt het ding door een gemetselde muur heen nog voor ik overweeg om mezelf ermee te kwellen :+

Boormachines zijn redelijk rechttoe-rechtaan en de meeste mensen stellen er eigenlijk geen heel hoge mechanische eisen aan. En het boortje/bitje hoeft maar recht om één as te roteren. Als je gecompliceerdere bewegingen nodig hebt gaan de cheapass merken ècht door de mand vallen. En om niet vast te zitten aan een cheapass platform zal ik dus vooral mensen die "meer op accu" willen altijd aanraden ook een boormachine van een A-merk te halen.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Daar heb je zeker een punt, een decoupeermachine met een as die op 3 punten speling heeft en waarmee je amper een beetje moeilijkere dingen kan uitzagen is afdeling onbruikbaar en waardeloos. :P Mijn pa had daar een handje van om met veel vloeken en pijn en moeite toch wat voor elkaar te krijgen.

Daarom snap ik nog niet dat mijn eerlijke 'geleende' black en knetter schuurcollectie ook nog niet door een muur gegaan is om eerlijk te zijn, als we het daar toch over hebben. En echt dood krijgen is mij ook nog net niet gelukt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Joopieboy schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 11:06:
Daar heb je zeker een punt, een decoupeermachine met een as die op 3 punten speling heeft en waarmee je amper een beetje moeilijkere dingen kan uitzagen is afdeling onbruikbaar en waardeloos. :P Mijn pa had daar een handje van om met veel vloeken en pijn en moeite toch wat voor elkaar te krijgen.
Er is een reden dat ik mijn pa heb verboden naar de bouwmarkt te gaan voor een goedkope nieuwe decoupeerzaag toen zijn oude B&D de strijd opgaf. Hij komt toch regelmatig melden dat die blauwe toch wel een heel stuk fijner werkt :+
Daarom snap ik nog niet dat mijn eerlijke 'geleende' black en knetter schuurcollectie ook nog niet door een muur gegaan is om eerlijk te zijn, als we het daar toch over hebben. En echt dood krijgen is mij ook nog net niet gelukt. :+
Dat is omdat je schuurwerk blijft vermijden zo lang schuren gelijk staat aan B&D gebruiken, dus ze zien weinig werk :P

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mja toen die weekenden met die 20 jaar oude grenen kasten was toch wel redelijk serieus. Goed schuurpapier waardoor de afvoer van die machientjes het aardig lieten afweten. :+ Is dat ik wisselde tussen de 2 machientjes die ik heb, anders waren ze echt gesneuveld. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Joopieboy schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 11:25:
Mja toen die weekenden met die 20 jaar oude grenen kasten was toch wel redelijk serieus. Goed schuurpapier waardoor de afvoer van die machientjes het aardig lieten afweten. :+ Is dat ik wisselde tussen de 2 machientjes die ik heb, anders waren ze echt gesneuveld. :P
Ja, dat dus. En de tweede keer had ik twee schuurmachines mee en heb je die B&D's alleen nog voor randjes/latjes gebruikt. Volgens mij bevestig je mijn punt want dat was een klus waar je expliciet wachtte tot ik eens met beter schuurgerei kon langskomen :+

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Hahaha ja zo iets :+ Was dat de Gamma en de Hornbach op dat moment geen passende Makita hadden, anders was ik voor het laatste werk al zo erg frusty dat ik zo een degelijker machientje had gekocht :+

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 21:33
freestyler2 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 09:41:
[...]

to be honest, ik heb nu zo'n lidl parkside 14,4v boormachine maar ik merk dat ik hem best vaak gebruik. Prima apparaat, maar toch echt voor de grotere klussen zoals overkapping maken etc veelste weinig power waarbij mijn machine de schroeven er tot de helft indraait, schroefde de Hilty van een vriend van me de schroeven er zonder problemen in.

Nu is een Hilty way above my wallet maar een krachtige boormachine wordt wel op prijs gesteld, ook 2 accus is een vereiste (iets wat bij mijn huidige boormachine ook vaak problemen geeft ivm lege accu).

Nu zijn er natuurlijk genoeg boormachines op de markt die aan deze relatief eenvoudige eisen voldoen maar zoals een echte Tweaker befaamd, ik ben op zoek naar best bang for buck. max 200eu

nu kan ik natuurlijk gaan voor de parkside 18v, a 70eu, maar loop ik dan toch niet weer tegen hetzelfde probleem aan?
Ik heb zelf laatst voor iets meer dan 200E de DeWalt DCD796D2 gekocht. Kleine accupakket bewust genomen zodat het gewicht laat blijft. Is een accu-schroef/klopboor combi. Brushless motor. Daarnaast volledig metalen boor/bithouder. Wat mij betreft krachtig genoeg (Max koppel 70nm). En ga ik meer doen dan grijp ik naar mijn boorhamer.
Tot nu toe helemaal tevreden ermee. Maar bedenk ook of je in de toekomst meer apparatuur wilt op accu. Want dan kun je beter meteen voor het merk gaan waar je andere apparatuur interessant vindt. Ik heb zelf gekozen voor DeWalt o.a ivm de accus (evt FlexVolt in de toekomst), en omdat een vergelijkbaar apparaat van bv Bosch Blauw veel zwaarder was en ook andere alternatieven waren op papier minder krachtig (minder RPM en SPM) in deze prijs/gewichtklasse.

[ Voor 8% gewijzigd door dangerpaki op 16-09-2017 12:16 ]

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

dangerpaki schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 12:13:
[...]

Ik heb zelf laatst voor iets meer dan 200E de DeWalt DCD796D2 gekocht. Kleine accupakket bewust genomen zodat het gewicht laat blijft. Is een accu-schroef/klopboor combi. Brushless motor. Daarnaast volledig metalen boor/bithouder. Wat mij betreft krachtig genoeg (Max koppel 70nm). En ga ik meer doen dan grijp ik naar mijn boorhamer.
Tot nu toe helemaal tevreden ermee. Maar bedenk ook of je in de toekomst meer apparatuur wilt op accu. Want dan kun je beter meteen voor het merk gaan waar je andere apparatuur interessant vindt. Ik heb zelf gekozen voor DeWalt o.a ivm de accus (evt FlexVolt in de toekomst), en omdat een vergelijkbaar apparaat van bv Bosch Blauw veel zwaarder was en ook andere alternatieven waren op papier minder krachtig (minder RPM en SPM) in deze prijs/gewichtklasse.
Als ik dan bijvoorbeeld voor het merk Makita wil kiezen, dan zijn er genoeg modellen te vinden van verschillende prijsklassen.

Waar moet ik dan specifiek op letten? (behalve de prijs). Ja ik weet het, de boormachine is een veel besproken machine maar heel persoonlijk. Wat ik veel zie terugkomen is brushless. En voor mijn doel kom ik (denk ik?) al snel uit op 18v. Maar dan nog is er een scala van producten te vinden van prijzen van 100-10000 (bij wijze van spreken).

• dangerpaki
freestyler2 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 13:11:
[...]

Als ik dan bijvoorbeeld voor het merk Makita wil kiezen, dan zijn er genoeg modellen te vinden van verschillende prijsklassen.

Waar moet ik dan specifiek op letten? (behalve de prijs). Ja ik weet het, de boormachine is een veel besproken machine maar heel persoonlijk. Wat ik veel zie terugkomen is brushless. En voor mijn doel kom ik (denk ik?) al snel uit op 18v. Maar dan nog is er een scala van producten te vinden van prijzen van 100-10000 (bij wijze van spreken).
Even een disclaimer: ik ben geen expert. Gewoon huis-tuin-keuken gebruiker en heb gewoon obv tips en een beetje mijn eisen iets uitgekozen.

Belangrijk is dus, wat wil je er allemaal mee doen. Wat heb je al aan apparatuur of wat ben je al van plan te gaan kopen. Dat bepaalt namelijk de eisen die je aan je te kopen apparatuur nu wilt stellen.
Keus hangt verder een beetje af van merk (wat leveren ze verder aan apparatuur wat jij verwacht nodig te hebben incl accusysteem, want je wilt liever niet 5 verschillende merken accu nodig hebben) en reputatie van merk, brushless, volledig metalen bithouder, kracht, gewicht. Dat zijn de dingen waar het bij mij op neer kwam icm de prijs die ik ervoor zou moeten betalen.

EDIT: als je kijkt naar Makita 18V accu/schroef (geen klopboor) brushless: dan zijn er eigenlijk maar 3 modellen namelijk, DDF481, DDF483 en DDF484. Allen met verschillende combinaties met accu's en opbergdozen. Eigenlijk moet je gewoon de 3 modellen met elkaar vergelijken en besluiten (obv bovengenoemde specificaties) wat jij handig vindt. En daarna kun je kijken of je wel of niet opbergdozen en hoeveel accus wilt.

[ Voor 12% gewijzigd door dangerpaki op 16-09-2017 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:05
freestyler2 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 13:11:
[...]

dangerpaki schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 13:25:
[...]

EDIT: als je kijkt naar Makita 18V accu/schroef (geen klopboor) brushless: dan zijn er eigenlijk maar 3 modellen namelijk, DDF481, DDF483 en DDF484. Allen met verschillende combinaties met accu's en opbergdozen. Eigenlijk moet je gewoon de 3 modellen met elkaar vergelijken en besluiten (obv bovengenoemde specificaties) wat jij handig vindt. En daarna kun je kijken of je wel of niet opbergdozen en hoeveel accus wilt.
@freestyler2 als je kijkt naar de genoemde modellen door @dangerpaki, dan is de DDF481 het grote beest van deze 3, heeft het meeste koppel (max. 115Nm) maar is ook direct de zwaarste met ~2,6kG.
De DDF483 is de benjamin van het stel, een fijn licht en relatief klein machinetje van ~1,6kG, voldoende voor het meer eenvoudigere werk (max.40Nm koppel) .
De DDF484 hangt een beetje tussen de 481 en de 483 in al neigt deze meer naar 483 dan naar de 481 naar mijn mening en heeft een gewicht van ~1,8kG (max. 54Nm koppel). Is wat dat betreft wel een mooie gulden middenweg.
De gewichten zijn gebaseerd op de 4,0 en 5,0 Ah accu's

Bovenstaande machines zijn de "gewone" schroef/boormachines, van alle 3 de versie's zijn er ook nog klopboormachines, deze beginnen met DHP48x. IMHO een betere keus, je kunt evt. iets meer met de machine en globaal kosten deze machine's €10 a 20,- meer, en dat zou me dunkt wel uitkunnen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
dangerpaki schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 12:13:
[...]

De 796 (of zijn niet-kloppende broertje, de 791) is een enorm goede machine in mijn ervaring. Capabeler dan menig full-size machine van voor de brushless tijd, maar in verhouding erg licht en bovenal kort gebouwd. De Makita DDF483 is nog wat kleiner, maar op papier en in de praktijk toch minder geschikt voor echt forse klussen.

Voor het door freestyler beschreven gebruik zou overigens de DDF483 prima moeten voldoen. Een zwaardere machine dan dat zou op basis van incidenteel zwaar gebruik zijn.

Zo heb ik een tijdje terug een 18v cheapassmachine (geloof powerplus) opgerookt omdat er een 80mm gat in hardhouten lambrisering gemaakt moest worden. Hoe vaak doe ik dat? Nou, niet heel vaak. Maar vaak genoeg om wel een machine te willen hebben die zulke dingetjes gewoon aankan zonder erbij te sterven.

[ Voor 12% gewijzigd door McGryphon op 16-09-2017 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerpaki
@McGryphon heb daarom ook met name om het formaat en gewicht voor de DeWalt gekozen. Het blijft m'n enige accu schroef/klopboor (naast mn boorhamer) dus dan scheelt het wel als je niet constant met een apparaat van >2kg sjouwt. Daarom ook niet voor de 996 gegaan.

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
dangerpaki schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 15:39:
@McGryphon heb daarom ook met name om het formaat en gewicht voor de DeWalt gekozen. Het blijft m'n enige accu schroef/klopboor (naast mn boorhamer) dus dan scheelt het wel als je niet constant met een apparaat van >2kg sjouwt. Daarom ook niet voor de 996 gegaan.
De 996 wil ik graag nog eens hebben, maar rationeel gezien is het nergens voor nodig. De enige momenten dat ik mijn 791 stall is als ik er dingen mee probeer te doen waarvoor je een slagmoersleutel of magneetboor zou moeten pakken, en echt heet wordt hij enkel bij seriewerk in hardhout of staal. Laat dat nou beiden eerder werk voor de kolomboormachine zijn in 95% van de gevallen.

Oh, en grote kuipen kiezelbeton wordt ie niet heel happy van. Doet ie wel gewoon.

Ik zou zo niet weten wat de meeste directe concurrenten doen qua balans tussen gewicht, kracht en formaat, maar m.i. is de 791/796 een heel erg mooi compromis. Net wat sterker en een slagje compacter dan de 790/795, die het al erg goed deden in hun klasse.

Tegen de tijd dat ik als ZZP'er aan de slag ga en de hele dag in de werkplaats sta komt er een 996; tot die tijd voldoet de 791 ruimschoots.

Moet overigens zeggen dat als ik boven mijn hoofd moet werken (zoals vanmiddag nog, op 2,35m M10 inschroefmoeren de balk in) ik alsnog naar de 10,8v grijp. Scheelt toch weer ruim een halve kilo nog tov de 791.

Voor nauwe ruimtes pak ik wel eens de 10,8v bosch van mijn pa, bv. binnen in een kast. Al is de 791 net zo kort.

[ Voor 22% gewijzigd door McGryphon op 16-09-2017 16:13 ]

• dangerpaki
@McGryphon Beetje hetzelfde hier. Moest mezelf van die 996 afpraten omdat ik die puur wilde omdat de getallen qua power net weer wat beter zijn. Maar gewicht wordt weer significant weer. Ik gebruik mijn 796 helemaal niet heel intensief. Dus sowieso prima keus voor mij.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:51

Super_ik

haklust!

De mijne heeft precies hetzelfde probleem, dus ik heb het handvat eens opengeschroeft om een en ander eens na te meten. Het voedingsprintje geeft zo 3.4volt, geen idee of dat klopt. Beide knoppen zijn kapot. Als ik de draadjes direct doorverbind geeft de verlichting best aardig licht, maar de laser is maar een zeer zwak schijnsel.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:59

Pelle

🚴‍♂️

Ik heb de KGS254 en ik dacht laatst ook dat mijn laser was overleden. Bleek dat ik gewoon even de lens schoon moest maken, dus dat is ook nog wel de moeite van het checken waard.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:51

Super_ik

haklust!

Ik heb de schakelaars inmiddels gerepareerd, door ze open te maken, en het metalen dingetje terug te leggen op z'n scharniertje. Blijkbaar was deze verschoven. De verlichting werkt inmiddels weer prima, maar de laser blijft zeer zwak, ook na het schoonmaken van het lensje.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Laatst online: 08:47
Vandaag een Metabo decoupeerzaag in de aanbieding bij iBood. 49,- voor een Step65 Quick. Normaal online in Nederland voor zo'n 90 euro, echter bij onze oosterburen al voor iets boven de 50 euro. Iemand ervaringen met dit model?

http://www.ibood.com/diy-...oupeerzaag-in-koffer.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 16:54

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Bosch Blauw spul in de aanbieding bij de Aldi vanaf de 20ste:

https://www.aldi.nl/aldi_vanaf_woensdag_2009_5_26357.html

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4pp3l
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 18:25
peligro2k schreef op zondag 17 september 2017 @ 09:29:
Vandaag een Metabo decoupeerzaag in de aanbieding bij iBood. 49,- voor een Step65 Quick. Normaal online in Nederland voor zo'n 90 euro, echter bij onze oosterburen al voor iets boven de 50 euro. Iemand ervaringen met dit model?

http://www.ibood.com/diy-...oupeerzaag-in-koffer.html
De vorige keer (een paar weken geleden ofzo) zat ik te twijfelen, maar nu is hij weer in de aanbieding en heb ik hem toch maar besteld. Ik had hier ook om ervaringen gevraagd, maar geen reacties. De recensies op bijv. Coolblue zijn goed en de prijs is volgens mij scherp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nick_haak
  • Laatst online: 02-01 11:18
Onlangs mijn stapeltje gereedschap ook maar weer een klein beetje uitgebreid :)
Bosch GSR 12V-15 FC (flexiclick) met het hele aanbod van verschillende koppen.
Heb hem nog niet heel veel gebruikt, maar alles wat ik heb geprobeerd, werkt prima :)
Wel voelt de machine minder degelijk dan de 18v schroefboormachine die ik van hun heb, dit is met name duidelijk te voelen bij de schakelaar voor de draairichting, hier zit aardig wat speling in, en geen heel duidelijke klik bij het indrukken.

Dit kom ik vaker tegen met deze machine, dus zal niet heel exemplarisch zijn, maar doet niets af aan de functionaliteit.

De veelzijdigheid is wel enorm, met name door het compacte formaat (zeker zonder opzetstuk gemonteerd), en de verschillende opzetstukken die ik erbij heb.
De normale (snelspan) boorkop is simpel, maar doeltreffend.
De vergrendelende bithouder is lekker compact, en doet zijn werk goed.
Dan heb je nog een tweetal vreemde eenden in de bijt: de excenter, en de 90 graden kop, hiermee kan je schroeven op de meest idiote plekken, waar je normaal niet bij komt.

Al met al een fijne machine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
nick_haak schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:04:
Onlangs mijn stapeltje gereedschap ook maar weer een klein beetje uitgebreid :)
Bosch GSR 12V-15 FC (flexiclick) met het hele aanbod van verschillende koppen.
Heb hem nog niet heel veel gebruikt, maar alles wat ik heb geprobeerd, werkt prima :)
Wel voelt de machine minder degelijk dan de 18v schroefboormachine die ik van hun heb, dit is met name duidelijk te voelen bij de schakelaar voor de draairichting, hier zit aardig wat speling in, en geen heel duidelijke klik bij het indrukken.

Dit kom ik vaker tegen met deze machine, dus zal niet heel exemplarisch zijn, maar doet niets af aan de functionaliteit.

De veelzijdigheid is wel enorm, met name door het compacte formaat (zeker zonder opzetstuk gemonteerd), en de verschillende opzetstukken die ik erbij heb.
De normale (snelspan) boorkop is simpel, maar doeltreffend.
De vergrendelende bithouder is lekker compact, en doet zijn werk goed.
Dan heb je nog een tweetal vreemde eenden in de bijt: de excenter, en de 90 graden kop, hiermee kan je schroeven op de meest idiote plekken, waar je normaal niet bij komt.

Al met al een fijne machine :)
Is dit duidelijk te voelen bij de schakelaar voor de draairichting, hier zit aardig wat speling in, en geen heel duidelijke klik bij het indrukken ook bij de gewone Bosch GSR 12V-15 of is dat alleen bij de fc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Joopieboy schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 10:46:
en daarom bewaar ik alles aan gereedschap op zolder met uitzondering van de grasmaaier en de bladblazer/heggeschaar omdat dat spul smerig is/wordt.

De rest moet je flink voor sjouwen als je dat mee wilt nemen :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Laatst online: 02-01 11:18
sjnelle schreef op maandag 18 september 2017 @ 08:20:
[...]

Is dit duidelijk te voelen bij de schakelaar voor de draairichting, hier zit aardig wat speling in, en geen heel duidelijke klik bij het indrukken ook bij de gewone Bosch GSR 12V-15 of is dat alleen bij de fc?
Geen idee, de gewone 12v-15 heb ik niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
He leuk, dit topic had ik nog niet gevonden :-)

Ben me aan het oriënteren op een goede cirkelzaag. Hoewel ik hobby-gebruiker ben, heb ik inmiddels geleerd dat je beter in één keer goed spul kunt kopen dan steeds loopt aan te mieren. Soms ga ik voor een goed uitziende tweedehands in plaats van nieuwkoop. Nu ben ik fan van Bosch Blauw.

- wat valt een beetje in dezelfde categorie als Bosch Blauw? Heb de indruk dat Festool een stapje hoger/duurder/beter is.
- heeft iemand tips wat betreft linealen cq geleiders? Ik kwam de Rip-Cut tegen, heeft iemand daar ervaring mee? https://www.kreg-shop.nl/...reg-rip-cut-zaaggeleider/
- wat/welk merk is een goed zaagblad om een fijne zaagsnede mee te maken? Zijn merken onderling inwisselbaar?
-

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Eusebius schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:49:
He leuk, dit topic had ik nog niet gevonden :-)

Ben me aan het oriënteren op een goede cirkelzaag. Hoewel ik hobby-gebruiker ben, heb ik inmiddels geleerd dat je beter in één keer goed spul kunt kopen dan steeds loopt aan te mieren. Soms ga ik voor een goed uitziende tweedehands in plaats van nieuwkoop. Nu ben ik fan van Bosch Blauw.

- wat valt een beetje in dezelfde categorie als Bosch Blauw? Heb de indruk dat Festool een stapje hoger/duurder/beter is.
- heeft iemand tips wat betreft linealen cq geleiders? Ik kwam de Rip-Cut tegen, heeft iemand daar ervaring mee? https://www.kreg-shop.nl/...reg-rip-cut-zaaggeleider/
- wat/welk merk is een goed zaagblad om een fijne zaagsnede mee te maken? Zijn merken onderling inwisselbaar?
-
1. Makita, Metabo, DeWalt, Milwaukee zijn allemaal vergelijkbaar met Bosch Blauw. Soms goedkoper, soms iets duurder. Festool en Mafell zijn een categorie duurder en waarschijnlijk ook te veel van het goeie. Ik hoor de beste verhalen over cirkelzagen van Makita en Dewalt, maar dat is waarschijnlijk bij anderen weer anders.
2. Kreg maakt prima accessoires. Geen ervaring met de rip cut overigens. Je kan voor een cirkelzaag zelf een geleider maken of er een kopen. Bij sommige machines moet je dan wel een adapter kopen.
3. Bladen van Makita zijn goed. Dewalt maakt ook zaagbladen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Verder heb je ook merken als CMT en Freud. En webshops als Ecotools verkopen huismerk zaagbladen die bij een aantal hier ook populair zijn. Zaagbladen zijn in principe inwisselbaar, maar je moet op de diameter van zowel het blad als het asgat letten. Anders past het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Tnx!

Kom erachter dat er ook cirkelzagen zijn die draaien op accu. Hebben mensen hier ervaring mee? Is dat krachtig genoeg?
DeWalt heeft een mooi 'eco-systeem' van laders en accu's. Maar ik ben dan altijd bang dat ze na 2 jaar opeens weer met een nieuw systeem komen, terwijl je net geïnvesteerd hebt in tools :-/

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Eusebius schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:38:
Tnx!

Kom erachter dat er ook cirkelzagen zijn die draaien op accu. Hebben mensen hier ervaring mee? Is dat krachtig genoeg?
DeWalt heeft een mooi 'eco-systeem' van laders en accu's. Maar ik ben dan altijd bang dat ze na 2 jaar opeens weer met een nieuw systeem komen, terwijl je net geïnvesteerd hebt in tools :-/
Misschien ook handig voor ons om te weten, wat wil je gaan gaan dien doen met de zaag?
Dan kunnen we daarna betere redenen aandragen om voor een TS55 te gaan :+ .

Als je de zaag gaat gebruiken op een plek waar stroom is, zou ik niet voor eentje met een accu kiezen. Het is doorgaans minder krachtig en je zit met een duur accusysteem te kijken. Een apparaat met een draad kan het, bij normaal gebruik, over 10 jaar nog prima doen. Die accu's zullen dan waarschijnlijk al een stuk slechter zijn geworden. Ten slotte kunnen die accu's in de weg zitten en maken ze de boel zwaarder, zeker als de zaag gekanteld is.

[ Voor 27% gewijzigd door Trasos op 18-09-2017 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ben geen regelmatige klusser (als in: elke week). Maar ben nu wel bezig met een kast-project ombouwen tot TV-meubel. Dus dat wordt een paar planken per keer.

==
hoi

Pagina: 1 ... 3 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.