Oeps, nu moet ik even schrikken.
De zaagbladen van Ecotools zijn nu net de enige waar ik
geen persoonlijke ervaring mee heb.
Maar de prijs is wel aantrekkelijk.
Met die van CMT, Festool en vele andere heb ik wel ervaring, waaronder die van Bogeba.
Hoe de Ecotools bladen zich kwalitatief verhouden tot de overige durf ik dus niet te zeggen, veel verschil qua materiaal zal er in een gegeven HM tandje niet zitten.
Het verschil dat er is zit bij mijn weten in de geometrie en grootte/dikte van het widia materiaal.
Een gewetensvolle balancering van het zaagblad en/of custom geluidsreductie kost uiteraard ook geld, net als de dure PR machinerie van Festool.
Met de CMT bladen zit je in ieder geval goed.
Thanks voor de links en het speurwerk. Dit zijn over het algemeen betere bedragen dan de Bosch bladen voor multi material die wel vlakkops zijn.
Wat kost zo'n Bosch zaagblad dan in de ~300mm diameter die je zoekt en hoeveel tandjes heeft zo'n blad??
Hoe zit het eigenlijk met het hoogteverschil tussen de vlakke tand en de trapezium? Dit staat bijvoorbeeld op een van de CMT-bladen:
[
afbeelding]
Is toch weer 0.2mm verschil in het voordeel van de trapeziu.
De top van deze tandjes ligt bij zo'n blad exact gelijk afaik.
Tenminste als dat je vraag is??
Goeie vraag eigenlijk, ik zou het even voor je moeten nameten.
Laat maar weten als je daar behoefte aan hebt.

Van de metaalbewerking staat mij bij dat je de spanen omhoog wilt hebben bij
blinde gaten en naar beneden kunnen/mogen bij een
doorlopend gat.
Als je bijv. in een blind gat schroefdraad wilt tappen en je jaagt de spanen vóór de tap naar beneden (dit is default!!) dan loopt dat tappen snel vast in een opeenhoping van afval.
De enige manier om dat te voorkomen is het afval naar boven te lozen.
[
Voor 16% gewijzigd door
Verwijderd op 13-09-2017 21:27
]