Normaal zou een CNC-bit steviger moeten zijn dan een frees voor een bovenfrees, omdat met een CNC-machine hardere materialen (bv metaal) worden gefreesd of sneller gefreesd word in het geval van hout. Hierdoor zijn de zijdelingse krachten bij een CNC machine groter, dan bij een bovenfrees. Maar goed, dat geldt voor professionele frezen en bij Chinese frezen is de kwaliteit misschien minder.Verwijderd schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:19:
[...]
Mmm, het lijkt mij een goed idee om dat eens uit te proberen.
Ik kan mij wel voorstellen dat het lossen van houtresten iets anders verloopt dan dat van (licht)metaal, maar daar kom je snel genoeg achter.![]()
Het kan ook zijn dat hout met zo'n bit eerder verbrandt.
Een voorbehoud mij nu te binnenschiet is de breukgevoeligheid van zo'n bit.
In een CNC setup vindt dat in een afgeschermde kast plaats, breuk zal daar geen veiligheidsprobleem zijn.
Met een opengewerkte bovenfrees kan dat een ander verhaal worden, gebruik dus vooral een volledig gezichtsmasker voor een veilige tryout.
Had kogellagervet in de buurt, en dat lijkt iets beter te gaan. Moet wel zeggen dat een badkamertje van tegels ontdoen niet een klusje is waar dit apparaat voor gemaakt is. Lijkt wat speling op de kop te komen, dus ik vrees dat deze toch aan vervanging toe is.Johnny schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:44:
[...]
Eigenlijk "moet" je borenvet gebruiken. De meeste mensen doen dit niet, het niet gebruiken kan de levensduur nadeling beinvloeden.

Ach, zo lang je bijtel nog vet uit de kop komt nadat je klaar bent was hij dus in elk geval nog niet compleet droog. Maar officieel moet je inderdaad bij SDS boren steeds/regelmatig een likje vet aan de SDS schacht smeren voor je je boor/beitel plaatst.
En boorhamers zijn inderdaad niet ideaal voor zwaar/langdurig breekwerk. Let in elk geval op dat je de machine het werk laat doen en er niet mee gaat wrikken.
En boorhamers zijn inderdaad niet ideaal voor zwaar/langdurig breekwerk. Let in elk geval op dat je de machine het werk laat doen en er niet mee gaat wrikken.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Hij klinkt na het invetten ook weer een stuk beter. Lijkt er ook op dat de beitel zelf wat slijt. Heb er net een andere op gehad, die doet het iets beter. Maar voor het boren is dit wel een dingetje, met wat speling worden de gaten natuurlijk wat te groot.Orion84 schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:37:
Ach, zo lang je bijtel nog vet uit de kop komt nadat je klaar bent was hij dus in elk geval nog niet compleet droog. Maar officieel moet je inderdaad bij SDS boren steeds/regelmatig een likje vet aan de SDS schacht smeren voor je je boor/beitel plaatst.
Wrikken sowieso niet, lekker laten rammelen dat ding. En zoveel mogelijk met de punt omhoog, loopt er minder vet uit.
Ik heb met mijn vaders machine toch regelmatig staan hakken en breken en ook best wel eens wat langer. De machine was soms te heet om aan te pakken zeg maar.
De boren en beitels worden nooit gesmeerd, de boormachine moet het doen met de hoeveelheid smeer waarmee deze uit de fabriek komt.
Ondanks bovenstaande en het feit dat hij wekelijks word ingezet voor klussen wisselend van een dozenboor tot zwaar (tegel)breekwerk gaat een machine jaren mee en valt hij uit op andere punten dan de boorkop.
De boren en beitels worden nooit gesmeerd, de boormachine moet het doen met de hoeveelheid smeer waarmee deze uit de fabriek komt.
Ondanks bovenstaande en het feit dat hij wekelijks word ingezet voor klussen wisselend van een dozenboor tot zwaar (tegel)breekwerk gaat een machine jaren mee en valt hij uit op andere punten dan de boorkop.
Ik heb dat setje. Kwaliteit is inderdaad vrij matig. Het kleinste boortje (die je het meest gebruikt normaal gesproken) is zo krom als een hoepel.Notna schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:48:
[...]
Of je pakt het slim aan natuurlijk![]()
https://www.aliexpress.co...r-3-10mm/32792059362.html
Oplossing is inderdaad om de verzinkkop op een beter boortje te zetten.
Ik kwam deze set tegen:Pelle schreef op maandag 4 september 2017 @ 16:35:
[...]
Ik heb dat setje. Kwaliteit is inderdaad vrij matig. Het kleinste boortje (die je het meest gebruikt normaal gesproken) is zo krom als een hoepel.
Oplossing is inderdaad om de verzinkkop op een beter boortje te zetten.
aliexpress
Zou dat beter werken dan de voorgenoemde set?
Een tijd geleden heb ik ook getwijfeld tussen een Aliexpress set en een betere en ben uiteindelijk toch voor een betere gegaan, namelijk deze.

Tot nu toe zijn alle boren van Aliexpress erg tegengevallen, dus ik zou er niet te veel van verwachten. De set van Dictum bevalt goed.

Tot nu toe zijn alle boren van Aliexpress erg tegengevallen, dus ik zou er niet te veel van verwachten. De set van Dictum bevalt goed.
Is wel ook een significant verschil he, 2 euro vs 6 euro vs 32 euro..L.N. schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:19:
Een tijd geleden heb ik ook getwijfeld tussen een Aliepress set en een betere en ben uiteindelijk toch voor een betere gegaan, namelijk deze.
[afbeelding]
Tot nu toe zijn alle boren van Aliexpress erg tegengevallen, dus ik zou er niet te veel van verwachten. de set van Dictum bevalt goed.
Voor sporadisch gebruik is dat Chinese spul prima. Werk je er elke dag mee is duurder uiteindelijk meestal wel goedkoper ja.
Wrikken niet idd, maar ik mag toch hopen dat de Marathon motor van mijn Metabo multihamer toch echt wel gemaakt is voor langdurig werk. Zal ongwtijfeld best warm worden maar als ik hem niet meer aan kan pakken zou ie het toch echt nog steeds moeten doen, imhoOrion84 schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:37:
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ja, tuurlijk. Maar ik merk dat de gaten met goedkope boren veel minder mooi zijn en meer moeite kosten om te maken. En het is een beetje zinloos om een goede schroefboormachine te kopen en dan de meerwaarde ervan te niet te doen door goedkope boren, bits of verzinkers.mark-k schreef op maandag 4 september 2017 @ 19:10:
[...]
Is wel ook een significant verschil he, 2 euro vs 6 euro vs 32 euro..
Voor sporadisch gebruik is dat Chinese spul prima. Werk je er elke dag mee is duurder uiteindelijk meestal wel goedkoper ja.
Maar eerlijk is eerlijk, een set van bv €15 of €20 was vast ook goed geweest.
Hoe zou het met de verzinkborenset van de Lidl gesteld zijn?
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Houtborenset/p100221034
Beter dan Ali? Hoe werken die taps toelopende boren anders dan de reguliere boortjes trouwens?
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Houtborenset/p100221034
Beter dan Ali? Hoe werken die taps toelopende boren anders dan de reguliere boortjes trouwens?
Heb dat setje van de Lidl al enige tijd. Voor kleine klusjes is het 'ok', maar vind de boren niet bijzonder goed. Het is allemaal niet echt heel scherp. Ook het mechanisme om het verzinkende gedeelte vast te zetten werk niet optimaal: het draad is te zacht waardoor het inbus sleuteltje vaak vast komt te zitten. Als je dan terug draait, draai je het schroefje ook mee...
Ik heb dat setje van de lidl ook, werkt prima voor een enkele keer maar is zoals sinnedje zegt niet bepaald scherp en zeker voor de wat zwaardere klussen gewoon niet goed geschikt.
Nu we het toch over de lidl hebben, heeft iemand ervaring met de perslucht schuurmachine https://www.lidl-shop.nl/...-schuurmachine/p100223039 en/of de perslucht polijstmachine https://www.lidl-shop.nl/...polijstmachine/p100223022
En als we dan toch bezig zijn ook de perslucht verfspuit https://www.lidl-shop.nl/...ucht-verfspuit/p100223023
Nu we het toch over de lidl hebben, heeft iemand ervaring met de perslucht schuurmachine https://www.lidl-shop.nl/...-schuurmachine/p100223039 en/of de perslucht polijstmachine https://www.lidl-shop.nl/...polijstmachine/p100223022
En als we dan toch bezig zijn ook de perslucht verfspuit https://www.lidl-shop.nl/...ucht-verfspuit/p100223023
[ Voor 43% gewijzigd door freestyler2 op 04-09-2017 22:40 ]
Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.
Die excentrische schuurmachine heb ik hier, werkt prima, maar je moet wel een stevige compressor hebben. Wij hebben een midrange consumentending (50L tank ofzo) en dan moet je elke 10 seconden wel ff wachten tot je compressor weer bijgetrokken is. Ding verbruikt dus wel redelijk wat lucht, maar dat zal standaard zijn bij zoiets.freestyler2 schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:37:
Ik heb dat setje van de lidl ook, werkt prima voor een enkele keer maar is zoals sinnedje zegt niet bepaald scherp en zeker voor de wat zwaardere klussen gewoon niet goed geschikt.
Vandaag Wera setje bij iBood.
http://www.ibood.com/diy-nl/nl/

[ Voor 33% gewijzigd door JB op 05-09-2017 07:27 ]
Mijn boefje is liev!
Nog steeds goedkoper toch? Amazon pas vanaf 29 euro gratis verzendkosten. Zelf had ik nog een coupon gratis verzenden bij iBood.
Mijn boefje is liev!
Verwijderd
Ik zeg niet dat Amazon goedkoper is, ik vind het alleen nog steeds altijd frappant dat iBood dingen aangeeft als 'van 45 voor 15' euro, maar dan wel met 6 euro verzendkosten.JB schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 08:15:
[...]
Nog steeds goedkoper toch? Amazon pas vanaf 29 euro. Zelf had ik nog een coupon gratis verzenden bij iBood.
Je hebt wel gelijk, voor gratis verzending van Amazon zou je er iets bij moeten bestellen. Inclusief verzendkosten komt hij bij Amazon uit op 26 euro, dus het is nog steeds iets goedkoper om bij iBood te bestellen, maar het verschil is nog steeds niet 65%
Adviesprijs he. Marketing crap.
Mijn boefje is liev!
Ik ben op basis van dit topic (en het vorige) eens aan het kijken geweest naar een basissetje gereedschap voor de elektra in mijn nieuwbouw (en daarna hobbymatig gebruik).
Ik kom uit op het volgende
- Knipex MultiStrip 10 (12 42 195)
- Knipex ontmantel gereedschap 4-16mm (16 20 16)
- Knipex kabelschaar (95 12 165)
Totaal: 130 Euro
Dit dient voornamelijk voor alle elektriciteitswerken in en rond het verdeelbord. Ik denk dat ik hiermee de nodige tools heb (een boormachine uitgezonderd maar dat komt nog) en vanuit dit topic lijkt me ook dat Knipex prijs/kwaliteit goed zit voor de doe-het-zelver. Ik heb momenteel al een setje tangen die zeker nog bruikbaar zijn maar die zijn echt van hobby kwaliteit, met deze drie tools hoop ik een degelijk setje voor nu (installatie elektra) en de toekomst te hebben.
Dit dient voornamelijk voor alle elektriciteitswerken in en rond het verdeelbord. Ik denk dat ik hiermee de nodige tools heb (een boormachine uitgezonderd maar dat komt nog) en vanuit dit topic lijkt me ook dat Knipex prijs/kwaliteit goed zit voor de doe-het-zelver. Ik heb momenteel al een setje tangen die zeker nog bruikbaar zijn maar die zijn echt van hobby kwaliteit, met deze drie tools hoop ik een degelijk setje voor nu (installatie elektra) en de toekomst te hebben.
Wat wil je precies gaan aanleggen?
Kijk anders ook eens naar die Wiha koffer die steeds voor 7 tientjes wordt aangeboden, daarin zit ook een mooi startersetje voor electra.
https://www.amazon.de/Wih...=8-1&keywords=wiha+l-boxx
Dat ontmantelgereedschap lijkt mij een kopie van een jokari: https://www.zamro.nl/prod...3_4AfYEAQYAiABEgJa5fD_BwE
Kijk anders ook eens naar die Wiha koffer die steeds voor 7 tientjes wordt aangeboden, daarin zit ook een mooi startersetje voor electra.
https://www.amazon.de/Wih...=8-1&keywords=wiha+l-boxx
Dat ontmantelgereedschap lijkt mij een kopie van een jokari: https://www.zamro.nl/prod...3_4AfYEAQYAiABEgJa5fD_BwE
[ Voor 15% gewijzigd door Raymond op 05-09-2017 09:26 ]
Ik denk dat de Belgische benamingen anders zijn dan de Nederlandse voor sommige kabels maar ik moet/wil voornamelijk VOB kabels gebruiken (1,5 - 6mm²). EIB, alarmkabel (8x0,22mm²). En dit in de verdeelkast.
Om de situatie te schetsen: momenteel staat er een verdeelbord dat niet aan mijn wensen voldoet en ik wil dus een volledig nieuwe kast plaatsen met differentieel schakelaars, automaten en domotica modules (alles DIN rail). In het huis moet ik ook een paar schakelaars vervangen maar daar lijkt mij minder materiaal voor nodig.
Die jokari kost inderdaad de helft maar de Knipex kan vanaf 4mm². Maar nu ik er over nadenk gebruik ik gewoon de striptang bij 4mm² toch?
Om de situatie te schetsen: momenteel staat er een verdeelbord dat niet aan mijn wensen voldoet en ik wil dus een volledig nieuwe kast plaatsen met differentieel schakelaars, automaten en domotica modules (alles DIN rail). In het huis moet ik ook een paar schakelaars vervangen maar daar lijkt mij minder materiaal voor nodig.
Die jokari kost inderdaad de helft maar de Knipex kan vanaf 4mm². Maar nu ik er over nadenk gebruik ik gewoon de striptang bij 4mm² toch?
Ik probeer niets af te kraken maar 50 liter is niet echt midrange, zeker als het een "standaard" model van airpress ofzo betreft. Van deze merken is de instaprange vaak met een basis motor op een ketel van 25 of 50 liter te krijgen. Soms zelfs opgv een 10/12/15 liter ketel.mark-k schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:59:
[...]
Die excentrische schuurmachine heb ik hier, werkt prima, maar je moet wel een stevige compressor hebben. Wij hebben een midrange consumentending (50L tank ofzo) en dan moet je elke 10 seconden wel ff wachten tot je compressor weer bijgetrokken is. Ding verbruikt dus wel redelijk wat lucht, maar dat zal standaard zijn bij zoiets.
Bovendien is een apparaat als een schuurmachine 1 van de grootste verbruikers qua lucht die je kunt gebruiken. Een luchtsleutel is vele malen zuiniger omdat je die maar seconden aan hebt, dan is de bout los en moet je de dop eerst weer op de andere bout/moer zetten voor hij weer aan het werk mag.
De Lidl machine adverteert dat 50 liter voldoende zou moeten zijn echter hier word gesteld dat 100 liter het minimum is.
Wel maakt het verschil hoe goed de machine is die je aansluit. een goedkope verbruikt meer lucht dan een dure, 250 l/m tegen 170 l/m
Dit zelfde gaat ook op voor slagmoersleutels. Een goedkope heeft intern de nodige verliezen en zal met het opspoelen al erg veel lucht verbruiken waar een dure daar veel minder last van heeft. Zo kun je met je 70 euro compressor met 25 liter vat de goedkope luchtsleutel niet fatsoenlijk kunnen gebruiken maar zal een goede rodac het wel (heel even) doen.
Overigens ben ik je jaloers op je 50 liter apparaat, ik moet het doen met een oude 25 liter ketel n een oude airco pomp. enig voordeel is dat ik probleemloos 14 bar in de ketel kan drukken
Verwijderd
Die Knipex Multistrip kun je gebruiken tot en met 10mm2Vnze schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:36:
Ik denk dat de Belgische benamingen anders zijn dan de Nederlandse voor sommige kabels maar ik moet/wil voornamelijk VOB kabels gebruiken (1,5 - 6mm²). EIB, alarmkabel (8x0,22mm²). En dit in de verdeelkast.
Ik heb persoonlijk nog nooit het nut van zo'n ontmantelingsding gezien, maar ik heb ook nooit erg veel kabel hoeven ontmantelen.
Twee besteld, was nog op zoek naar een kadoJB schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 07:25:
Vandaag Wera setje bij iBood.
[afbeelding]
By each crime and every kindness, we birth our future
er zijn ook mensen die het gewoon met de zijknipper doenVerwijderd schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:30:
[...]
Die Knipex Multistrip kun je gebruiken tot en met 10mm2
Ik heb persoonlijk nog nooit het nut van zo'n ontmantelingsding gezien, maar ik heb ook nooit erg veel kabel hoeven ontmantelen.

Of met een keukenmesje. Maar zelfs een simpele striptang werkt een stuk makkelijker dan dat. En minder kans op beschadigingen van de draad zelf.mfmonkey schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:44:
er zijn ook mensen die het gewoon met de zijknipper doen
Niet echt meer wat ik een basis setje zou noemen. Een mulistrip is typisch iets dat je vooral haalt als je veel kabels moet strippen (en/of dit ook graag met een netjes herhaalbare lengte wilt doen), basis voor zoiets is meer een simpele striptang, zou ik denkenVnze schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:17:
Ik ben op basis van dit topic (en het vorige) eens aan het kijken geweest naar een basissetje gereedschap voor de elektra in mijn nieuwbouw (en daarna hobbymatig gebruik).
Je zou ook een ergostrip kunnen overwegen, schijnt erg fijn te werken en lekker makkelijk voor de kleinere diameters, en ook coax en UTP kabels.
JB schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 08:15:
[...]
Nog steeds goedkoper toch? Amazon pas vanaf 29 euro gratis verzendkosten. Zelf had ik nog een coupon gratis verzenden bij iBood.
Jullie zijn bekend met de Amazon boekentruc neem ik aan? Gewoon iets bestellen dat niet op voorraad is of over X tijd pas beschikbar. Boel laten verzenden door Amazon (wat wel op voorraad is, hetgene wat je eigenlijk wilt hebben) en dan het andere annuleren. Voila; geen verzendkostenVerwijderd schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 08:20:
[...]
Ik zeg niet dat Amazon goedkoper is, ik vind het alleen nog steeds altijd frappant dat iBood dingen aangeeft als 'van 45 voor 15' euro, maar dan wel met 6 euro verzendkosten.
Je hebt wel gelijk, voor gratis verzending van Amazon zou je er iets bij moeten bestellen. Inclusief verzendkosten komt hij bij Amazon uit op 26 euro, dus het is nog steeds iets goedkoper om bij iBood te bestellen, maar het verschil is nog steeds niet 65%

Werkt tot nu toe iedere keer
Die zit eigenlijk ook alleen in de bestelling omdat ik toch ook een nieuw mes nodig heb om de kabels te snijden (ik heb een model geselecteerd met kabelmes). Of zou het zelfs dan niets toevoegen?Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:30:
Ik heb al een simpele striptang, erg oud ding eigenlijk maar het doet wat het moet doen. Een automatische striptang is ineens een stukje duurder maar wel een erg praktisch werktuig als je zoals je zegt herhaalbare lengtes wilt strippen. Ik zie deze aankoop eigenlijk ook deels als investering voor mijn hobby projectjes waar mijn huidige klassieke striptang niet geschikt is omdat de bek te groot is voor 0,0x mm² kabels met alle frustraties van dien.henkie196 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:18:
Niet echt meer wat ik een basis setje zou noemen. Een mulistrip is typisch iets dat je vooral haalt als je veel kabels moet strippen (en/of dit ook graag met een netjes herhaalbare lengte wilt doen), basis voor zoiets is meer een simpele striptang, zou ik denken
Je zou ook een ergostrip kunnen overwegen, schijnt erg fijn te werken en lekker makkelijk voor de kleinere diameters, en ook coax en UTP kabels.
Die ergostrip is misschien ook wel een interessante tool ipv. de automatische striptang. Dat bekijk ik ook eens.
Als je weet hoe vaak ik de vraag al gezien heb of je een luchtsleutel op een 12V bandencompressor voor in de auto kunt aansluiten snap je wel waarom ik deze mijne midrange noem (voor consumenten dan, industrieel spul met grote tanks etc niet meegenomen uiteraard). Ding gaat tot 10 bar btw, maar de sleutel moet 6 hebben ofzo dus geen enorme speling helaas.mfmonkey schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:39:
[...]
Ik probeer niets af te kraken maar 50 liter is niet echt midrange, zeker als het een "standaard" model van airpress ofzo betreft. Van deze merken is de instaprange vaak met een basis motor op een ketel van 25 of 50 liter te krijgen. Soms zelfs opgv een 10/12/15 liter ketel.
Bovendien is een apparaat als een schuurmachine 1 van de grootste verbruikers qua lucht die je kunt gebruiken. Een luchtsleutel is vele malen zuiniger omdat je die maar seconden aan hebt, dan is de bout los en moet je de dop eerst weer op de andere bout/moer zetten voor hij weer aan het werk mag.
De Lidl machine adverteert dat 50 liter voldoende zou moeten zijn echter hier word gesteld dat 100 liter het minimum is.
Wel maakt het verschil hoe goed de machine is die je aansluit. een goedkope verbruikt meer lucht dan een dure, 250 l/m tegen 170 l/m
Dit zelfde gaat ook op voor slagmoersleutels. Een goedkope heeft intern de nodige verliezen en zal met het opspoelen al erg veel lucht verbruiken waar een dure daar veel minder last van heeft. Zo kun je met je 70 euro compressor met 25 liter vat de goedkope luchtsleutel niet fatsoenlijk kunnen gebruiken maar zal een goede rodac het wel (heel even) doen.
Overigens ben ik je jaloers op je 50 liter apparaat, ik moet het doen met een oude 25 liter ketel n een oude airco pomp. enig voordeel is dat ik probleemloos 14 bar in de ketel kan drukken
Verwijderd
Wat ik bedoel is, ik heb dit tot nu toe altijd met een zijkniptang, of een stanleymes, of zoiets dergelijks gedaan. Inclusief bij gebrek aan beter met de combinatietang op mijn Leatherman Surge. Ik heb nog nooit een stuk kabelontmantelgereedschap nodig gehad, maar ook nog nooit gebruikt, dus ik kan ook niet zeggen of dat veel prettiger is.Vnze schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:09:
[...]
Die zit eigenlijk ook alleen in de bestelling omdat ik toch ook een nieuw mes nodig heb om de kabels te snijden (ik heb een model geselecteerd met kabelmes). Of zou het zelfs dan niets toevoegen?
Ik heb lange tijd het ook gewoon met een mes gedaan, maar met een striptang werkt echt veel fijner.Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:46:
Wat ik bedoel is, ik heb dit tot nu toe altijd met een zijkniptang, of een stanleymes, of zoiets dergelijks gedaan. Inclusief bij gebrek aan beter met de combinatietang op mijn Leatherman Surge. Ik heb nog nooit een stuk kabelontmantelgereedschap nodig gehad, maar ook nog nooit gebruikt, dus ik kan ook niet zeggen of dat veel prettiger is.
Ik denk dat een ergostrip waarschijnlijk meer een vervanger is voor dat kabelmes (om te ontmantelen), dan een vervanger voor de multistrip.Vnze schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:09:
Die zit eigenlijk ook alleen in de bestelling omdat ik toch ook een nieuw mes nodig heb om de kabels te snijden (ik heb een model geselecteerd met kabelmes). Of zou het zelfs dan niets toevoegen?
Je hebt waarschijnlijk al een zijkniptang en combinatietang, maar ik zou zeker ook overwegen om die van Knipex er bij te halen. Ik vind ze in ieder geval fijner werken dan de vergelijkbare tangen die ik hiervoor had.
Een combinatietang heb ik inderdaad ook al maar net zoals mijn oude zijkniptang en (klassieke) striptang is het ding ongeveer 35 jaar oud en misschien ook aan vervanging toe. Zijn er hier aanraders?
Ik heb een gewone zijkniptang en een x-cut, welke beide gewoon prima zijkniptangen zijn. De x-cut heeft wat meer hefboomwerking waardoor je minder kracht hoeft te zetten. Er is ook nog een twin-force, die nog weer een hogere krachtoverbrenging heeft. Of een cobolt als je er ook spijkers en schroeven door wilt kunnen knippen.
Voor ieder wat wils, dus. Ik denk zelf dat een x-cut wel een aardig compromis is, en is volgens opgaaf ook wat meer geschikt voor hardere draden dan de gewone zijkniptang.
Voor ieder wat wils, dus. Ik denk zelf dat een x-cut wel een aardig compromis is, en is volgens opgaaf ook wat meer geschikt voor hardere draden dan de gewone zijkniptang.
Dankjewel @henkie196! Ik heb mijn keuze van zijkniptang aangepast maar ik bedoelde eigenlijk welke combinatietang je zou aanraden (duidelijk gevalletje van ik die door de bomen het bos niet meer ziet).
De ergostrip is wel aan te raden. Werkt super makkelijk en snel. Achteraf denk ik nu altijd waarom heb ik dat ding niet eerder gekocht ipv te liggen prutsen met een mes of tang
Mogelijk al bekend hier, maar bij een geselecteerd aantal apparaten van Bosch Blauw krijg je tot eind dit jaar een setje Gedore gereedschap cadeau.
Verwijderd
Vreemd dat er verder geen informatie beschikbaar is op de site van Bosch Professional.Mink Z. schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:36:
Mogelijk al bekend hier, maar bij een geselecteerd aantal apparaten van Bosch Blauw krijg je tot eind dit jaar een setje Gedore gereedschap cadeau.
Er is wel een link op de voorpagina, maar die komt hier op uit.
Ik heb een gewone combinatietang, en dat is op zich een prima ding voor algemeen gebruik. Hij knipt bijvoorbeeld beter dan m'n Bahco ergo zijkniptang. Daarnaast heb ik nog een linemans pliers, wat een amerikaanse versie is van de combinatietang. Het grip gedeelte is wat anders, en hij is ook wat groter, dus wat meer geschikt voor het lompe werk.Vnze schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:54:
Dankjewel @henkie196! Ik heb mijn keuze van zijkniptang aangepast maar ik bedoelde eigenlijk welke combinatietang je zou aanraden (duidelijk gevalletje van ik die door de bomen het bos niet meer ziet).
Er is ook nog een soort van tussenvorm, welke een wat grotere krachtoverbrenging heeft dan de gewone combinatietang, maar minder dan een linemans (en heeft ook de vorm van de bek van een gewone combinatietang).
Daarnaast zijn er nog andere vormen (met een puntbek, met een lange puntbek, met een gebogen punt), dit kan allemaal handig zijn, afhankelijk van wat je wilt bereiken. De standaard bek van een combinatietang is breed en daarmee niet zo geschikt voor de fijnere arbied, dus je zou daar dan eerder een tang met wat dunnere bekpunten willen hebben. Een lange bek of gebogen bek maakt het daarnaast nog mogelijk om wat beter op moeilijkere locaties te komen.
Maar dat vind ik persoonlijk meer uitbreidingen voor naast een gewone combinatietang
Dat was mij ook opgevallen, maar dezelfde actie staat ook op de site van ToolNation.Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 15:25:
[...]
Vreemd dat er verder geen informatie beschikbaar is op de site van Bosch Professional.
Er is wel een link op de voorpagina, maar die komt hier op uit.
Die MultiStrip 10 is inderdaad ideaalVnze schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:17:
Voor de VOB-kabel ben je geen ontmantel gereedschap nodig, hooguit ff een klein stanleymesje om de mantel een kleine snede te geven, maar inderdaad voor de EIB-kabel kan het wel ideaal zijn
moest eerst wel ff kijken wat VOB-kabel en EIB-kabel was, maar VOB is wat wij noemen voorbedrade flex-buis
Trouwens voor de alarmkabel durf ik nog wel te betwijfelen of je zoveel aan je genoemde ontmantelings gereedschap hebt.
@Verwijderd als je regelmatig XMvK/YMvK moet strippen is zo'n ontmantelings-tool geweldig
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Helaas wel allemaal sets van €470,- of meer. Dat maakt het minder toegankelijk.Mink Z. schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:36:
Ik haal het op bij pick-up point net over de grensNotna schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:22:
[...]
[...]
Jullie zijn bekend met de Amazon boekentruc neem ik aan? Gewoon iets bestellen dat niet op voorraad is of over X tijd pas beschikbar. Boel laten verzenden door Amazon (wat wel op voorraad is, hetgene wat je eigenlijk wilt hebben) en dan het andere annuleren. Voila; geen verzendkosten
Werkt tot nu toe iedere keer![]()
Mijn boefje is liev!
Mochten het toch Knipex tangen worden: bij Pontmeyer 2+1 gratis.
https://www.pontmeyer.nl/...ap/tangen/knipex/g+c+a+f1
https://www.pontmeyer.nl/...ap/tangen/knipex/g+c+a+f1
Ja, er zijn vele keuzes. Maar als we het hebben over wat sommige electriciens gebruiken zie ik ze niet zo snel kutten met een mes. Met een zijkniptang welhenkie196 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:18:
[...]
Of met een keukenmesje. Maar zelfs een simpele striptang werkt een stuk makkelijker dan dat. En minder kans op beschadigingen van de draad zelf.

Ik zelf heb behoorlijk wat stripwerk gedaan in 6 weken tijd (ging naar dat land als loodgieter, werd electricien) met enkel een zijknipper. Heel wat 63A stekkers op kabel gemonteerd. En dat is waar je naast een striptang ook nog iets anders nodig hebt voor de dikke rubberen mantel welke de 5 aders bij elkaar houdt. Ook dat gaat met een zijknipper.
Ik heb het van mijn vader met een klassieke tang geleerd maar op de genoemde klus van zes weken was ik dat snel zat. Bovendien kon ik nu met 2 stukken gereedschap al die stekkers monteren.
Ik begrijp inderdaad wat je bedoelt ja.mark-k schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:39:
[...]
Als je weet hoe vaak ik de vraag al gezien heb of je een luchtsleutel op een 12V bandencompressor voor in de auto kunt aansluiten snap je wel waarom ik deze mijne midrange noem (voor consumenten dan, industrieel spul met grote tanks etc niet meegenomen uiteraard). Ding gaat tot 10 bar btw, maar de sleutel moet 6 hebben ofzo dus geen enorme speling helaas.
Ook jouw 10 bar 25 liter gaat werken zolang de sleutel maar goed genoeg is.
Ook mijn bestelling van Auer is binnen. zijn idd zeer mooie en stevige opberg boxen.
Nu nog op zoek naar mooie stukken foam om indeling in de grote boxen te maken. Iemand een goed adresje?

Nu nog op zoek naar mooie stukken foam om indeling in de grote boxen te maken. Iemand een goed adresje?
Heuj heuj 50 liter hemfmonkey schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 20:24:
[...]
Ja, er zijn vele keuzes. Maar als we het hebben over wat sommige electriciens gebruiken zie ik ze niet zo snel kutten met een mes. Met een zijkniptang wel![]()
Ik zelf heb behoorlijk wat stripwerk gedaan in 6 weken tijd (ging naar dat land als loodgieter, werd electricien) met enkel een zijknipper. Heel wat 63A stekkers op kabel gemonteerd. En dat is waar je naast een striptang ook nog iets anders nodig hebt voor de dikke rubberen mantel welke de 5 aders bij elkaar houdt. Ook dat gaat met een zijknipper.
Ik heb het van mijn vader met een klassieke tang geleerd maar op de genoemde klus van zes weken was ik dat snel zat. Bovendien kon ik nu met 2 stukken gereedschap al die stekkers monteren.
[...]
Ik begrijp inderdaad wat je bedoelt ja.
Ook jouw 10 bar 25 liter gaat werken zolang de sleutel maar goed genoeg is.

En een luchtsleutel werkt prima ja, proefondervindelijk achter gekomen toen mn differentieel over de hele oprit (en mij
Nog een laatste poging. Iemand?
Maar wat kan je er eigenlijk allemaal mee? Waarom zijn deze zoveel duurder dan een slagschroefmachine?
Een bitadapter is geen optie dus?
Nivado schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 23:17:
@readytoflow Ik zou hem dan marktplaats zetten en een Makita DTD o.i.d. kopen. Die zijn veel meer geschikt voor de zwaardere schroefklussen en als het goed is houd je geld nog over ook.
Pelle schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 23:29:
[...]
Dat ding heeft 230Nm dus een wielbout (die normaal gesproken op 125Nm vast zit) zou makkelijk los moeten komen.
Het is geen nieuwe uiteraard.readytoflow schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 22:55:
Vraagje... ik heb Makita DTW250 slagmoersleutel gekregen (dat is de 14,4V variant van de DTW251).
een https://www.gereedschappe...tml?utm_source=kieskeurig
Schrok dat het nog zo'n duur ding is/was. Maar...wat kan ik er eigenlijk mee?![]()
Ik doe niet zoveel met bouten.
Ik heb het ding even op een bout van een velg van mn auto gezet, maar daar kwam geen beweging in. Dus daar is ie te zwak voor.
Maar zou ik met een bitadapter 1/2 >1/4 deze kunnen gebruiken voor zwaardere schroefklussen?
Maar een gemiddelde schroef gaat ie denk zo kapot draaien?
Dus, wat kan ik ermee?
Maar wat kan je er eigenlijk allemaal mee? Waarom zijn deze zoveel duurder dan een slagschroefmachine?
Hoi JB. Ik woon ook vlak bij de grens, dus vind dat wel een interessante optie. Te meer omdat een aantal shops bij Amazon niet naar Nederland leveren. Kun je wat meer vertellen hoe dat in zijjn werk gaat?JB schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:00:
[...]
Ik haal het op bij pick-up point net over de grens
Alvast bedankt
Lex
Hallo allemaal,
Na dit topic al een tijdje te volgen kom ik nu dus ook zelf met een vraag.
Ben namelijk op zoek naar een goede accuboormachine met 2 accu 18v, als ik dan bijvoorbeeld over 1 jaar nog een slagmoermachine/schuurmachine/decoupeerzaag oid wil kopen dat ik dan alleen de machine hoef te kopen en niet ook nog nieuwe accu's want deze zijn dan nog gewoon goed.
Na een tijdje rondneuzen kom ik op deze machine: http://www.hitachi-powert...hroefmachines/ds18djlwka/
Zou dit een goede zijn om mee te beginnen, of raden jullie iets anders aan(model/merk)?
Ben namelijk op zoek naar een goede accuboormachine met 2 accu 18v, als ik dan bijvoorbeeld over 1 jaar nog een slagmoermachine/schuurmachine/decoupeerzaag oid wil kopen dat ik dan alleen de machine hoef te kopen en niet ook nog nieuwe accu's want deze zijn dan nog gewoon goed.
Na een tijdje rondneuzen kom ik op deze machine: http://www.hitachi-powert...hroefmachines/ds18djlwka/
Zou dit een goede zijn om mee te beginnen, of raden jullie iets anders aan(model/merk)?
http://www.thesawguy.com/impact-drivers-vs-impact-wrenches/readytoflow schreef op woensdag 6 september 2017 @ 01:05:
Nog een laatste poging. Iemand?
Het is geen nieuwe uiteraard.
Een slagschroevendraaier (impact driver) is om lange schroeven in hout te rammen, een slagmoersleutel (impact wrench) is om moeren en bouten vast en los te rammen.
Tuurlijk heb je ze in allerlei gradaties van kracht maar over het algemeen zijn de drivers minder krachtig maar ook lichter dan de wrenches. (natuurlijk kan het voorkomen dat je een zeer krachtige driver hebt en die naast een zeer lichte wrench legt, dan is het krachtverschil minimaal of kan de driver krachtiger zijn)
Over het algemeen is de techniek erachter hetzelfde maar omdat slagmoersleutels vaak krachtiger zijn is een bitadapter niet altijd aan te raden nee.
Verwijderd
Met Hitachi heb ik 0 ervaring. Wel kan ik met enige zekerheid zeggen, alle pro-sumer tools, zoals de pro lijn van Makita, de Bosch Blauw, de DeWalt, etc. Hebben allemaal prima accuboormachines. De een blinkt hier of daar uit, de ander weer ergens anders. Omdat je zegt dat je er meer bij wil kopen, raad ik je aan je daar ook op te informeren. Bijvoorbeeld Makita heeft een ander 18 volt ecosysteem dan Bosch Blauw. Denk bijvoorbeeld ook aan de 2*18v Makita's. Als je dit helemaal niet interessant vind, prima, dan heb je er tenminste over nagedacht.Builtim schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:06:
Hallo allemaal,
Zelf ben ik voor Makita gegaan, voornamelijk omdat ik vaak met mensen samen klus. De een heeft DeWalt, de ander Milwaukee, nog een heeft Bosch Blauw, en ik dus Makita. De schroefmachines van al deze zijn prima, maar het is voor ons wel handig om te zien wat van wie is.
Een bit adapter voor 1/2" vierkant gaat vaak naar een 5/16" bit (ipv de standaard 1/4" / 6.3mm bits), zeker voor dit soort impact inzetten. Ik weet niet of het koppel in gesteld kan worden op dat ding, maar anders zou ik wat voorzichtig zijn om met 230 Nm een 4mm schroefje ergens in te jassen. Eerder om te gebruiken bij een bandenwissel (niet vol aandraaien hiermee, dan ga je een factor 2 over de normaalgesproken voorgeschreven aanhaalmomenten heen), of om lange, dikke draadbouten in hout te jassen.Uncle Mel schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:28:
http://www.thesawguy.com/impact-drivers-vs-impact-wrenches/
Een slagschroevendraaier (impact driver) is om lange schroeven in hout te rammen, een slagmoersleutel (impact wrench) is om moeren en bouten vast en los te rammen.
Tuurlijk heb je ze in allerlei gradaties van kracht maar over het algemeen zijn de drivers minder krachtig maar ook lichter dan de wrenches. (natuurlijk kan het voorkomen dat je een zeer krachtige driver hebt en die naast een zeer lichte wrench legt, dan is het krachtverschil minimaal of kan de driver krachtiger zijn)
Over het algemeen is de techniek erachter hetzelfde maar omdat slagmoersleutels vaak krachtiger zijn is een bitadapter niet altijd aan te raden nee.
Zal dan ook is kijken naar blauwe bosch en Makita, zijn overigens wel een stukje duurder volgens mij. Ben iig geen fan van de walt, heb ik slechte ervaringen meeVerwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:43:
[...]
Met Hitachi heb ik 0 ervaring. Wel kan ik met enige zekerheid zeggen, alle pro-sumer tools, zoals de pro lijn van Makita, de Bosch Blauw, de DeWalt, etc. Hebben allemaal prima accuboormachines. De een blinkt hier of daar uit, de ander weer ergens anders. Omdat je zegt dat je er meer bij wil kopen, raad ik je aan je daar ook op te informeren. Bijvoorbeeld Makita heeft een ander 18 volt ecosysteem dan Bosch Blauw. Denk bijvoorbeeld ook aan de 2*18v Makita's. Als je dit helemaal niet interessant vind, prima, dan heb je er tenminste over nagedacht.
Zelf ben ik voor Makita gegaan, voornamelijk omdat ik vaak met mensen samen klus. De een heeft DeWalt, de ander Milwaukee, nog een heeft Bosch Blauw, en ik dus Makita. De schroefmachines van al deze zijn prima, maar het is voor ons wel handig om te zien wat van wie is.
Verwijderd
Kleine update vlak voor de vakantie. De bitset is gister avond binnen gekomen.
https://twitter.com/incyi/status/905350457224290306
Jup voornamelijk het niet leveren naar NL is interessant (vaak nog goedkoper). Je kiest bij orderen voor een pick-up point of iets in die richting. Dan zoek je even de dichtstbijzijnde in jouw buurt op en laat het daar afleveren.tweakerslex schreef op woensdag 6 september 2017 @ 08:04:
[...]
Hoi JB. Ik woon ook vlak bij de grens, dus vind dat wel een interessante optie. Te meer omdat een aantal shops bij Amazon niet naar Nederland leveren. Kun je wat meer vertellen hoe dat in zijjn werk gaat?
Alvast bedankt
Lex
Mijn Makita accu's schelen ook dik 20 euro met NL prijzen.
[ Voor 5% gewijzigd door JB op 06-09-2017 11:13 ]
Mijn boefje is liev!
Beetje avontuurlijk doen hè, 1/2" naar 3/8" naar 1/4"square naar 1/4" hexhenkie196 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 10:06:
[...]
Een bit adapter voor 1/2" vierkant gaat vaak naar een 5/16" bit (ipv de standaard 1/4" / 6.3mm bits), zeker voor dit soort impact inzetten. Ik weet niet of het koppel in gesteld kan worden op dat ding, maar anders zou ik wat voorzichtig zijn om met 230 Nm een 4mm schroefje ergens in te jassen. Eerder om te gebruiken bij een bandenwissel (niet vol aandraaien hiermee, dan ga je een factor 2 over de normaalgesproken voorgeschreven aanhaalmomenten heen), of om lange, dikke draadbouten in hout te jassen.
beetje zoals dit:

In alle serieusheid, ik zei al dat het niet aan te raden was
Wat is de kwaliteit?Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 10:43:
Kleine update vlak voor de vakantie. De bitset is gister avond binnen gekomen.

Verwijderd
Kwaliteit is voor op het oog zeer goed. Alles is goed afgewerkt.
De behuizing zit mechanisch met veertjes vast. Als je de binnenkant indrukt dan schuift het voorzichrig open. De buiten kant is van hetzelfde materiaal als de powerbanks.
De bitjes worden magnetisch op hun plek gehouden. De schroevendraaier / bithouder is best zwaar.
Ik sta bij de gate op schiphol dus geen updates meer helaas
De behuizing zit mechanisch met veertjes vast. Als je de binnenkant indrukt dan schuift het voorzichrig open. De buiten kant is van hetzelfde materiaal als de powerbanks.
De bitjes worden magnetisch op hun plek gehouden. De schroevendraaier / bithouder is best zwaar.
Ik sta bij de gate op schiphol dus geen updates meer helaas
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2017 12:04 ]
Er zijn meer dan genoeg 1/2" naar 1/4" bitadapters te koop hoor voor op een slagmoersleutelhenkie196 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 10:06:
[...]
Een bit adapter voor 1/2" vierkant gaat vaak naar een 5/16" bit (ipv de standaard 1/4" / 6.3mm bits), zeker voor dit soort impact inzetten. Ik weet niet of het koppel in gesteld kan worden op dat ding, maar anders zou ik wat voorzichtig zijn om met 230 Nm een 4mm schroefje ergens in te jassen. Eerder om te gebruiken bij een bandenwissel (niet vol aandraaien hiermee, dan ga je een factor 2 over de normaalgesproken voorgeschreven aanhaalmomenten heen), of om lange, dikke draadbouten in hout te jassen.
Panasonic levert(de) ze standaard mee in hun combi-sets met slagmoersleutel en boormachine, en ook van makita/bosch/etc. zijn ze gewoon te krijgen
Makita bestelnummer voor zo'n bitadapter: 134873-0
Het nadeel is dat de DTW250 geen instelbaar koppel heeft t.o.v. de DTW280
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Hmm, misschien heb ik het dan onthouden van een merk dat ze niet had, of ik zat te denken aan adapters voor een 1/2" vierkant op een bithouder (andersom, dus). Niet dat Panasonic, Makita, of Bosch nou echt een merk is als het om bitjes gaat (die kopen ze gewoon ergens anders in). Wera heeft wel zo'n adapter, maar zie er niet bij staan dat die voor impact gebruik geschikt is.Annuk schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:05:
Er zijn meer dan genoeg 1/2" naar 1/4" bitadapters te koop hoor voor op een slagmoersleutel
Panasonic levert(de) ze standaard mee in hun combi-sets met slagmoersleutel en boormachine, en ook van makita/bosch/etc. zijn ze gewoon te krijgen
Makita bestelnummer voor zo'n bitadapter: 134873-0
Ik heb net twee aankopen van Amazon.de binnen.
Ik had een goedkope ijzerzaag van de bouwmarkt, maar de stijfheid was slecht en het zaagblad had geen tanden meer na één keer zagen. Daarom nu deze zaag gekocht. Ligt enorm fijn in de hand.

De doppenset is groter (en zwaarder) dan ik dacht, maar daarmee ga ik nooit meer een dop missen. En dat was precies de reden waarom ik 'm kocht.
Ik had een goedkope ijzerzaag van de bouwmarkt, maar de stijfheid was slecht en het zaagblad had geen tanden meer na één keer zagen. Daarom nu deze zaag gekocht. Ligt enorm fijn in de hand.

De doppenset is groter (en zwaarder) dan ik dacht, maar daarmee ga ik nooit meer een dop missen. En dat was precies de reden waarom ik 'm kocht.

Totdat je een kinderzitje op de fiets moet zetten en een pijpsleutel nodig hebt 
/beentheredonethat
/beentheredonethat
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Verwijderd
De vraag die je stelt is een logische, maar desalniettemin een lastige om te beantwoorden.Builtim schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:06:
Ik ben zelf een jaar of dertig geleden met Hitachi boor-schroefmachines begonnen.
Toen nog slechts 7.2V.
Daarna volgden de 9.6V, 12V en de 18V machines waarvan mijn drie DV18DSDL's de laatste zijn.
Nog nooit heeft een van deze Hitachi machines mij in de steek gelaten, betrouwbare kwaliteit dus.
Eenmaal aan een bepaald merk verslingerd blijf je hangen, maar de uitbreidingen die mij in dit onvermijdelijke proces voor ogen gingen staan vond ik uiteindelijk niet meer bij Hitachi terug.
Hoewel hun eco-systeem intussen met een forse inhaalslag bezig lijkt.
Bij Makita vond ik wél terug wat ik op dat moment zocht, waaronder het zeer handige 2x18V systeem, waarmee je met behoud van de reeds aanwezige18V accu's toch 2x18V=36V machines binnen handbereik krijgt zonder in wéér andere dure accu's te moeten investeren.
Alleen als je op termijn in zo'n uitbreiding wilt gaan realiseren heeft Makita wellicht de voorkeur boven Hitachi.
Aan de Hitachi machines zelf mankeert totaal niets, het zijn zeer degelijke en betrouwbare machines gebleken die ik jarenlang 24/7 heb afgebeuld zonder krimp te geven.
Stel jezelf dus de vraag hoe aantrekkelijk een bepaalde machine is geprijsd en of het slim is vele jaren aan dat specifieke eco-systeem gebonden te blijven en check of alle machines die je op termijn wilt toevoegen ook echt van dat merk leverbaar is.
Die vraag kun je alleen zelf beoordelen, bij mij is het uiteindelijk Makita geworden maar kwalitatief ontlopen deze merken elkaar weinig tot helemaal niets.
Op dit moment heb ik nog de comfortabele (overkill
Merk je accu's onuitwisbaar meteen bij binnenkomst.Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:43:
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2017 14:30 ]
Verwijderd
Precies wat ik bedoeldeVerwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 14:23:
[...]
De vraag die je stelt is een logische, maar desalniettemin een lastige om te beantwoorden.![]()
Ik ben zelf een jaar of dertig geleden met Hitachi boor-schroefmachines begonnen.
Toen nog slechts 7.2V.![]()
Daarna volgden de 9.6V, 12V en de 18V machines waarvan mijn drie DV18DSDL's de laatste zijn.
Nog nooit heeft een van deze Hitachi machines mij in de steek gelaten, betrouwbare kwaliteit dus.
Eenmaal aan een bepaald merk verslingerd blijf je hangen, maar de uitbreidingen die mij in dit onvermijdelijke proces voor ogen gingen staan vond ik uiteindelijk niet meer bij Hitachi terug.
Hoewel hun eco-systeem intussen met een forse inhaalslag bezig lijkt.
Bij Makita vond ik wél terug wat ik op dat moment zocht, waaronder het zeer handige 2x18V systeem, waarmee je met behoud van de reeds aanwezige18V accu's toch 2x18V=36V machines binnen handbereik krijgt zonder in wéér andere dure accu's te moeten investeren.
Alleen als je op termijn in zo'n uitbreiding wilt gaan realiseren heeft Makita wellicht de voorkeur boven Hitachi.
Aan de Hitachi machines zelf mankeert totaal niets, het zijn zeer degelijke en betrouwbare machines gebleken die ik jarenlang 24/7 heb afgebeuld zonder krimp te geven.
Stel jezelf dus de vraag hoe aantrekkelijk een bepaalde machine is geprijsd en of het slim is vele jaren aan dat specifieke eco-systeem gebonden te blijven en check of alle machines die je op termijn wilt toevoegen ook echt van dat merk leverbaar is.
Die vraag kun je alleen zelf beoordelen, bij mij is het uiteindelijk Makita geworden maar kwalitatief ontlopen deze merken elkaar weinig tot helemaal niets.
Op dit moment heb ik nog de comfortabele (overkill) beschikking over zowel 18V Hitachi als Makita schroefmachines maar het maakt mij eerlijk gezegd totaal niet uit met welke machine ik de klus uiteindelijk moet klaren.
Dat is ook een mogelijkheid, maar het is ook wel handig dat we gewoon aan de kleur kunnen zien van wie het gereedschap is[...]
Merk je accu's onuitwisbaar meteen bij binnenkomst.
Verwijderd
Absoluut ja.Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 14:54:
[...]
Dat is ook een mogelijkheid, maar het is ook wel handig dat we gewoon aan de kleur kunnen zien van wie het gereedschap is
Maar zodra er "verschil van mening" ontstaat wiens eigendom een stel lookalike accu's is, dan is het handig als daar je unieke naam, of marker op is terug te vinden.
"Datum van aanschaf" markeren blijkt ook een handige te zijn, dan heb je meteen een indicatie mbt resterende levensduur.
Zo zijn wij op een gegeven moment alle nieuwe spaarlampen in huis "op datum" met viltstift gaan markeren en pas toen begon pijnlijk op te vallen dat bepaalde bouwmarkt/Ikea series in vergelijk met Philips etc. veel eerder de geest gaven dan de logische verwachting was.
Jep, Makita accu's hebben zo'n handige witte knop waar mijn initialen op staan (en nog ergens op de machine zelf)Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 14:23:
[...]
Merk je accu's onuitwisbaar meteen bij binnenkomst.
Klein updateje over mijn kleine 10,8 GSR
Still going strong, perfecte keus geweest als extra boor voor erbij zodat je niet eindeloos hoeft te wisselen tussen bitjes en boortjes
Sterk genoeg met een 76mm gatenzaag door een 20mm douglas plank
Enige nadeel is de geleverde lader in mijn setje, ik heb de 1115 en die is niet echt snel helaas. Eris ook een 1130 lader, dat is de schnellladegerat dus blijkbaar.
Mijn panasonic rost in een 20tal minuten 1.5Ah vol op 14.4 terwijl de Boschlader rustig dik een uur staat te knipperen op 2.0 Ah op 10.8.
Een probleem is het niet omdat ik met 2 boren nu dus minder capaciteit nodig heb maar ik vond het hier wel even vermeldenswaardig
Wel zou ik een detgelijke kleine machine van Bosch, Metabo of welk merk dan ook niet nemen als het mijn enige boor zou zijn omdat je dan geheid een keer tegen de beperking van de 10mm chuck aanloopt.
Verders echt een hele fijne machine
Still going strong, perfecte keus geweest als extra boor voor erbij zodat je niet eindeloos hoeft te wisselen tussen bitjes en boortjes
Sterk genoeg met een 76mm gatenzaag door een 20mm douglas plank

Enige nadeel is de geleverde lader in mijn setje, ik heb de 1115 en die is niet echt snel helaas. Eris ook een 1130 lader, dat is de schnellladegerat dus blijkbaar.
Mijn panasonic rost in een 20tal minuten 1.5Ah vol op 14.4 terwijl de Boschlader rustig dik een uur staat te knipperen op 2.0 Ah op 10.8.
Een probleem is het niet omdat ik met 2 boren nu dus minder capaciteit nodig heb maar ik vond het hier wel even vermeldenswaardig
Wel zou ik een detgelijke kleine machine van Bosch, Metabo of welk merk dan ook niet nemen als het mijn enige boor zou zijn omdat je dan geheid een keer tegen de beperking van de 10mm chuck aanloopt.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Vraagje hier. Ik heb een Makita DHP481. Best lekker 18V machientje. Nu zie ik dat hij bedoeld is voor staal tot 13mm.
Ik wil aankomend weekend wat 18mm gaten boren door een U-profiel in mijn uitbouw. Is op zich niet zo dik.
Kom ik daar mee weg? Kan ik beter even voorboren met 8mm en dan uitboren tot 18mm? Of is het helemaal niet zo'n goed idee omdat ik hiermee mijn machine kan slopen?
En oja: het past gewoon want ik koop zo'n 18mm boor die op 13mm is afgedraaid, zodat hij gewoon in de snelspan past
.
Ik wil aankomend weekend wat 18mm gaten boren door een U-profiel in mijn uitbouw. Is op zich niet zo dik.
Kom ik daar mee weg? Kan ik beter even voorboren met 8mm en dan uitboren tot 18mm? Of is het helemaal niet zo'n goed idee omdat ik hiermee mijn machine kan slopen?
En oja: het past gewoon want ik koop zo'n 18mm boor die op 13mm is afgedraaid, zodat hij gewoon in de snelspan past
Verwijderd
Klein maar fijn.Fraggert schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:53:
......
Ieder fordeel hep se nadeel.

Je komt inderdaad snel in de verleiding grotere tools in zo'n 10.8V boorkopje te proppen dan goed is, een gezonde en fysieke beperking is daarom niet verkeerd.
Ik ben met je eens dat de magere 10mm opname af en toe een gruwel kan zijn, maar goed beschouwd ben je dan wel een beetje verkeerd bezig.
Gelukkig is er ook zwaarder kaliber te koop.
Het hoeft geen enkel probleem zijn zolang je het staal snijdt en het staal niet enkel verpoedert.Dennis schreef op woensdag 6 september 2017 @ 22:05:
Vraagje hier. Ik heb een Makita DHP481. Best lekker 18V machientje. Nu zie ik dat hij bedoeld is voor staal tot 13mm.
En oja: het past gewoon want ik koop zo'n 18mm boor die op 13mm is afgedraaid, zodat hij gewoon in de snelspan past.
Laagtoerig boren dus bij voldoende druk en bij voorkeur boren met ruim voldoende snijolie en er op letten dat je een constante schil snijdt zoals met een appel & mes.
Je boor wordt snel bot als die enkel wil schrapen.
Zorg er wel voor dat je Makita voldoende kan koelen.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2017 22:16 ]
Verwijderd
Let op, lange post!
Zo. Mijn gereedschap is binnen gekomen, tijd voor foto's, want waarom niet?

De koffer zelf

Een paar schroevendraaiers, de Knipex set, en wat goedkope sleutelvijltjes. MAAR:

HET PAST NIET

Nog steeds niet
Oplossingstijd!

1 centimeter van elke zijkant, met ye olde hacksaw

EXCELSIOR!
Excuses voor slechte foto's. Ik ben niet zo goed met camera's enzo.

De koffer zelf

Een paar schroevendraaiers, de Knipex set, en wat goedkope sleutelvijltjes. MAAR:

HET PAST NIET

Nog steeds niet

Oplossingstijd!

EXCELSIOR!
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2017 08:20 ]
Ik zit al een tijdje rond te kijken voor een mobiele werkbank. Op dit moment gebruik ik de tuintafel als werkbank maar die gaat binnenkort weg. Klussen die ik er vaak mee doe:
Opties die ik heb gevonden zijn:
.
- plaatmateriaal zagen mbv invalzaag + geleider
- afkorten mbv afkortzaag
- frezen
Opties die ik heb gevonden zijn:
- MFT3
- Walko 3
- MFTC
- MFT-like top op 2 schragen of opklaptafel. Idee is om zelf een MFT top te maken uit MDF dmv accuraat lijnen trekken en gaten boren.
- Heeft iemand een idee voor een werkbank dat tussen de MFT/Walko en de 2 schragen + MFT-like top zit?
- Hoe snel moet je je MFT top vervangen als je de invalzaag gebruikt? (elke keer zagen zitten er meer groeven in je top)?
- Iemand een goede optie waar je een MFT kan laten CNC freezen?

Ik zeg zelfbouwenrvtk schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:23:
Ik zit al een tijdje rond te kijken voor een mobiele werkbank. Op dit moment gebruik ik de tuintafel als werkbank maar die gaat binnenkort weg. Klussen die ik er vaak mee doe:Als alternatief doe ik nu wel iets op een workmate, maar dat is te klein oppervlak en niet hoog genoeg voor mijn lengte.
- frezen
Opties die ik heb gevonden zijn:De MFT3 en Walko 3 zijn flink aan de prijs zijn voor een af-en-toe-in-het-weekend klusser. De MFTC vind ik wel een uitdaging maar kost ook weer flink wat tijd om daadwerkelijk te maken (= lastig ivm 2 kleine kinderen).
- MFT3
- Walko 3
- MFTC
- MFT-like top op 2 schragen of opklaptafel. Idee is om zelf een MFT top te maken uit MDF dmv accuraat lijnen trekken en gaten boren.
Ik blijf een beetje in cirkels redeneren, Een mft/walko is de oplossing maar te "duur", een zelfbouw oplossing is goedkoper maar misschien weer niet zo degelijk, dus dan kom je weer bij de duurdere oplossing uit
- Heeft iemand een idee voor een werkbank dat tussen de MFT/Walko en de 2 schragen + MFT-like top zit?
- Hoe snel moet je je MFT top vervangen als je de invalzaag gebruikt? (elke keer zagen zitten er meer groeven in je top)?
.
En dat dat niet degelijk is, dat is onzin
Maar ook op internet stikt het van de bouwtekeningen. Google eens op workbench
En als je met je invalzaag op je MFT zaagt had ik daar een grote dikke extra opofferplaat opgezet van 30mm mdf ofzo.
Ik zaag zo zelf ook, maar dan met de MDFplaat op de grond, werkt perfect, geen gezeik met snoeren of ergens net niet lekker bij kunnen, je kent het wel.
[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 07-09-2017 09:33 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Kijk, dat is een nette oplossing. Nou de rest van de koffer nog vullenVerwijderd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:19:
Let op, lange post!
[afbeelding]
De koffer zelf
[afbeelding]
[afbeelding]
HET PAST NIET![]()
[afbeelding]
Nog steeds niet![]()
Oplossingstijd!![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
EXCELSIOR!
Ben je niet bang dat de doppen niet blijven zitten zodra je de koffer aan het handvat optilt? Of sluit de onderste inlay voldoende aan?Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:19:
Let op, lange post!
[afbeelding]
De koffer zelf
[afbeelding]
[afbeelding]
HET PAST NIET![]()
[afbeelding]
Nog steeds niet![]()
Oplossingstijd!![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
EXCELSIOR!
Verder inderdaad tijd om hem te vullen, mijn ervaring is dat je snel keuzes moet gaan maken met wat je wel en niet meeneemt
Verwijderd
Thanks. De inlay past met minder dan een milimeter marge aan elke kant(te groot gezaagd, daarna met vijl op maat gemaakt).henkie196 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:36:
[...]
Kijk, dat is een nette oplossing. Nou de rest van de koffer nog vullen
De onderste 'flap' sluit strak genoeg. Hij is al in de auto mee geweest naar Scouting, en daar al gebruikt. Niks uit zijn plaats.J-Rey schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:52:
[...]
Ben je niet bang dat de doppen niet blijven zitten zodra je de koffer aan het handvat optilt? Of sluit de onderste inlay voldoende aan?
Verder inderdaad tijd om hem te vullen, mijn ervaring is dat je snel keuzes moet gaan maken met wat je wel en niet meeneemt
Voor de rest vullen: komt eraan. Alles op zijn tijd, en ik weet nog niet zeker wat ik er nog bij ga steken.
In het vorige deel noemde ik al dat ik op zoek was een een boormachine met goede prijs/kwaliteit verhouding. En toen kwam ik bij de Parkside uit van de Lidl.
https://www.lidl-shop.nl/...oormachine-20V/p100216068

En dat betekent dat hij duurder is (op zich logisch maar toch, wel 20 euro duurder t.o.v. de 16V)
De eerste (12V) uit mijn quote was € 34.99, de tweede (16V) was € 39.99 en deze nieuwe (20V) kost € 59.99. Hij lijkt erg veel op de 16V variant. Ik vermoed dezelfde behuizing en dus dezelfde grootte. Dus voor mijn gevoel betaal je dan grofgezegd 20 euro meer om 20V te hebben ipv 16V. Is in mijn ogen niet helemaal in verhouding.
En waar de eerste twee (12V en 16V) een boormachine is, is deze 20V een klopboormachine. Is dit enkel een verschil dat deze dus ook de klop functie heeft of maakt het dit als gewone boormachine wat minder bruikbaar? (Lijkt me niet maar als leek zijnde toch even voor de zekerheid vragen
)
Ze hebben ook nog een ander model, namelijk een schroefboormachine van 12V, deze kost 39.99.
https://www.lidl-shop.nl/...oefboormachine/p100215247

Nou vind ik 40 euro voor een 12V te duur maar eigenlijk is 60 euro voor een 20V ook meer dan ik wilde uitgeven. Die 16V was in mijn ogen een betere prijs/kwaliteit verhouding. Voordeel van de 20V is wel dat veel huidige modellen van Parkside dezelfde accu's gebruiken. Maarja.. ik heb alleen een boormachine nodig (op dit moment iig).
Ofwel... Na een lang verhaal. Wat is jullie mening hierover? Of hebben jullie nog andere merken die je kunt aanraden?
Ik heb ze alleen nog niet nodig gehad dus ook nog niet gekocht. Maar omdat ik nu bijna jarig ben heb ik dus eindelijk een keer iets om als cadeau te vragen. Alleen.... hebben ze die dus niet meer. Ze zijn denk ik overgestapt op alleen 20V (=18V?)Markos schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 17:36:
Dankjewel voor de reacties op mijn bericht:
[...]
Net bij de Action geweest maar hij was helaas al uitverkocht. Nu hoorde ik dat de Parkside accuboormachine rond deze prijsklasse goed uit de test zou zijn gekomen.
Nu zie ik er 2 op de site van Lidl:
https://www.lidl-shop.nl/...ine-PABS-12-B2/p100211480
https://www.lidl-shop.nl/...oefboormachine/p100213380
En hier een test van Kassa:
https://kassa.vara.nl/gem...efboormachine-is-het-best
Ik weet alleen niet welke van de twee (of een andere) kassa getest heeft. Kassa heeft het over 12V accuschroefboormachines en de eerste is 12V maar bij accu noemen ze 1.5Ah en dat zou dan de tweede zijn. En de prijs komt ook overeen met de 2e maar ik weet niet hoe de prijzen toen waren.
Maar buiten dat lijkt mij de 2e ook sowieso beter (16V t.o.v. 12V) en een grotere voet, dus wellicht handiger weg te zetten. En er zit ook een koffer bij.
Iemand ervaring met een van deze twee accuschroefboormachines? Is nog steeds een lage prijs maar toch wel weer 10 euro duurder dan die van de Action (33% duurder)
edit: Ah er zit ook een filmpje bij de test van Kassa. Hij lijkt op de eerste maar is toch nog een andere versie.

En dat betekent dat hij duurder is (op zich logisch maar toch, wel 20 euro duurder t.o.v. de 16V)
De eerste (12V) uit mijn quote was € 34.99, de tweede (16V) was € 39.99 en deze nieuwe (20V) kost € 59.99. Hij lijkt erg veel op de 16V variant. Ik vermoed dezelfde behuizing en dus dezelfde grootte. Dus voor mijn gevoel betaal je dan grofgezegd 20 euro meer om 20V te hebben ipv 16V. Is in mijn ogen niet helemaal in verhouding.
En waar de eerste twee (12V en 16V) een boormachine is, is deze 20V een klopboormachine. Is dit enkel een verschil dat deze dus ook de klop functie heeft of maakt het dit als gewone boormachine wat minder bruikbaar? (Lijkt me niet maar als leek zijnde toch even voor de zekerheid vragen

Ze hebben ook nog een ander model, namelijk een schroefboormachine van 12V, deze kost 39.99.

Nou vind ik 40 euro voor een 12V te duur maar eigenlijk is 60 euro voor een 20V ook meer dan ik wilde uitgeven. Die 16V was in mijn ogen een betere prijs/kwaliteit verhouding. Voordeel van de 20V is wel dat veel huidige modellen van Parkside dezelfde accu's gebruiken. Maarja.. ik heb alleen een boormachine nodig (op dit moment iig).
Ofwel... Na een lang verhaal. Wat is jullie mening hierover? Of hebben jullie nog andere merken die je kunt aanraden?
Het is moeilijk. Een klopfunctie voor erbij is wel handig. Ik denk dat dat mede het verschil in prijs veroorzaakt buiten de hogere V. Ik.weet alleen niet of ik een prijsstijging van 33% te verantwoorden zou 'pikken'. Bij andere merken kost een klopfunctie model vaak ook 1 a 2 tientjes. Maar in vergelijking met een machine van 40 euro, is de verhouding zoek.Markos schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:23:
In het vorige deel noemde ik al dat ik op zoek was een een boormachine met goede prijs/kwaliteit verhouding. En toen kwam ik bij de Parkside uit van de Lidl.
[...]
Ik heb ze alleen nog niet nodig gehad dus ook nog niet gekocht. Maar omdat ik nu bijna jarig ben heb ik dus eindelijk een keer iets om als cadeau te vragen. Alleen.... hebben ze die dus niet meer. Ze zijn denk ik overgestapt op alleen 20V (=18V?)
[afbeelding]
En waar de eerste twee (12V en 16V) een boormachine is, is deze 20V een klopboormachine. Is dit enkel een verschil dat deze dus ook de klop functie heeft of maakt het dit als gewone boormachine wat minder bruikbaar? (Lijkt me niet maar als leek zijnde toch even voor de zekerheid vragen)
[afbeelding]
Is die parkside van 40 euro nergens anders op onternet te vinden?
Kun je niet 2 sawhorses maken?rvtk schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:23:
Ik zit al een tijdje rond te kijken voor een mobiele werkbank. Op dit moment gebruik ik de tuintafel als werkbank maar die gaat binnenkort weg. Klussen die ik er vaak mee doe:Als alternatief doe ik nu wel iets op een workmate, maar dat is te klein oppervlak en niet hoog genoeg voor mijn lengte.
- frezen
Opties die ik heb gevonden zijn:De MFT3 en Walko 3 zijn flink aan de prijs zijn voor een af-en-toe-in-het-weekend klusser. De MFTC vind ik wel een uitdaging maar kost ook weer flink wat tijd om daadwerkelijk te maken (= lastig ivm 2 kleine kinderen).
- MFT3
- Walko 3
- MFTC
Ik blijf een beetje in cirkels redeneren, Een mft/walko is de oplossing maar te "duur", een zelfbouw oplossing is goedkoper maar misschien weer niet zo degelijk, dus dan kom je weer bij de duurdere oplossing uit
.
http://www.popularmechani.../5-simple-sawhorse-plans/
Of een Ron Paulk werkbank?
http://stores.modularmark...act-workbench-3x6-p11.php
Of een Ron Paulk variant:
https://jayscustomcreatio...modified-paulk-workbench/
FCG
*proest
Ik heb na het bouwen van een Ryzen systeem, het kopen van een nieuwe rugzak en het bijhalen van een sloot ijzerwaren even geen gereedschapsbudget meer. En denk dat de eerstvolgende aanschaffen op dat vlak ook niet heel erg spannend gaan zijn.
Zo moet ik bijvoorbeeld nog steeds eens nette verzinkboren halen. Op aanraden van iemand in het vorige topicdeel kijk ik dan naar dwarsgatverzinkboren; blijkt dat ik voor een setje dat gaten van 5 tot 15 mm een mooi randje kan geven al bijna 100 euro kwijt ga zijn. En dan heb je drie boortjes, nauwelijks een post waard om te showen eens het er is
Daarna moet ik echter een bovenfrees en freessetje hebben een keer. De oude Einhell van mijn pa is niet echt zuiver meer en de bijbehorende freesjes zijn allemaal non-premium chinesium. Ik zag dat @Orion84 hetzelfde freessetje gekocht had waar ik ook al naar zit te kijken, en ben dan ook benieuwd naar zijn ervaringen daarmee tzt; intussen kijk ik of ik wellicht ergens goedkoop een Dewalt D26204K kan opscharrelen.
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
12v = 10.8vMarkos schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:23:
[...]
Ik heb ze alleen nog niet nodig gehad dus ook nog niet gekocht. Maar omdat ik nu bijna jarig ben heb ik dus eindelijk een keer iets om als cadeau te vragen. Alleen.... hebben ze die dus niet meer. Ze zijn denk ik overgestapt op alleen 20V (=18V?)
[afbeelding]
En waar de eerste twee (12V en 16V) een boormachine is, is deze 20V een klopboormachine. Is dit enkel een verschil dat deze dus ook de klop functie heeft of maakt het dit als gewone boormachine wat minder bruikbaar? (Lijkt me niet maar als leek zijnde toch even voor de zekerheid vragen)
[afbeelding]
16v = ? nog niet eerder van gehoord
18v = 20v
Als je toch voor parkside gaat zou ik deze halen: https://www.lidl-shop.nl/...oormachine-20V/p100216068
|>
14,4V op z'n Amerikaans? Is dezelfde verhouding als 18/20 en 10,8/12simon schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:36:
16v = ? nog niet eerder van gehoord
Bitset en bithouder had je al, geloof ik, wat meetgereedschap is altijd handig (rolmaat, schuifmaat) is altijd handig / nodig. Ring-steeksleutels als je ook wel eens aan je fiets sleutelt, wellicht nog een extra handvat voor de bits omdat je soms twee schroevendraaiers nodig hebt. Wat meer tangen, hamer, er zijn altijd nog wel meer dingen te bedenkenVerwijderd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:20:
Voor de rest vullen: komt eraan. Alles op zijn tijd, en ik weet nog niet zeker wat ik er nog bij ga steken.
Verwijderd
Bithouder niet. Meetgereedschap moet er nog wel komen. Ring-steeksleutels heb ik in het afgelopen jaar alleen gebruikt bij gebrek aan een dop + ratel.henkie196 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:39:
[...]
Bitset en bithouder had je al, geloof ik, wat meetgereedschap is altijd handig (rolmaat, schuifmaat) is altijd handig / nodig. Ring-steeksleutels als je ook wel eens aan je fiets sleutelt, wellicht nog een extra handvat voor de bits omdat je soms twee schroevendraaiers nodig hebt. Wat meer tangen, hamer, er zijn altijd nog wel meer dingen te bedenken
Verder, ik probeer vooral te kijken wat ik nodig heb
Er is veel dat leuk is om te hebben, maar ik kan niet alles kopen(financieel gesproken). Daarnaast koop ik gereedschap niet voor de heb, maar voor het gebruik. Dingen als een krimptang kan ik wel aanschaffen, maar als ik die niet ga gebruiken, vind ik het toch wel een beetje zonde.
Waar ik het eerst naar op zoek ben: een goede rolmaat, een simpele hamer, een centerpons en een koudbeitel. Dit zijn dingen die ik vaak gebruik, en de centerpons bij scouting is niet bepaald goed (meer). Daarnaast nog een paar schroevendraaiers erbij.
Wij moeten volgende maand echt eens een klus/tooltest dag plannen. Kan je het spul gewoon zelf even aan de tand voelenMcGryphon schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:25:
[...]
Daarna moet ik echter een bovenfrees en freessetje hebben een keer. De oude Einhell van mijn pa is niet echt zuiver meer en de bijbehorende freesjes zijn allemaal non-premium chinesium. Ik zag dat @Orion84 hetzelfde freessetje gekocht had waar ik ook al naar zit te kijken, en ben dan ook benieuwd naar zijn ervaringen daarmee tzt; intussen kijk ik of ik wellicht ergens goedkoop een Dewalt D26204K kan opscharrelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 07-09-2017 11:54 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Verwijderd
Tja, je moet het zelf natuurlijk een beetje leuk maken, toch?
Over frezen weet ik zo goed als niets, maar verzinkboortjes moet je toch wel goedkoper kunnen krijgen?Zo moet ik bijvoorbeeld nog steeds eens nette verzinkboren halen. Op aanraden van iemand in het vorige topicdeel kijk ik dan naar dwarsgatverzinkboren; blijkt dat ik voor een setje dat gaten van 5 tot 15 mm een mooi randje kan geven al bijna 100 euro kwijt ga zijn. En dan heb je drie boortjes, nauwelijks een post waard om te showen eens het er is
Normale verzinkboortjes wel, maar dwarsgatverzinkboren laten met name in hardhout een mooier resultaat toe. Hier werd ik door een andere user (dunno wie) op gewezen, en na het eens te bekijken bleek dat te kloppen. Dus nu wil ik die hebbenVerwijderd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 13:07:
[...]
Tja, je moet het zelf natuurlijk een beetje leuk maken, toch?
[...]
Over frezen weet ik zo goed als niets, maar verzinkboortjes moet je toch wel goedkoper kunnen krijgen?
[ Voor 13% gewijzigd door McGryphon op 07-09-2017 13:11 ]
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Even een vraag. Laatst nog een DeWalt accuschroefmachine gekocht bij MasterTools met de extra verlengde garantie. Nu wilde ik een DeWalt boorhamer bestellen maar zie ik niet dat er nog uitgebreide garantie wordt aangeboden. Iemand hier informatie over?
Overigens nog steeds de vraag uit mijn eerdere post die staat. Iemand die mij kan vertellen wat het daadwerkelijke verschil is in afwerking/kwaliteit van de snede tussen deze DeWalt inval en circelzaag? Zit daar veel verschil in?
Overigens nog steeds de vraag uit mijn eerdere post die staat. Iemand die mij kan vertellen wat het daadwerkelijke verschil is in afwerking/kwaliteit van de snede tussen deze DeWalt inval en circelzaag? Zit daar veel verschil in?
[ Voor 50% gewijzigd door dangerpaki op 07-09-2017 14:20 ]
Enige verschil tussen die machines die (mogelijk) invloed hebben op de kwaliteit van de zaagsnede zijn denk ik dat de een een 190mm blad heeft en de invalzaag een 165mm blad. Maar ik durf zo niet te zeggen of 190mm bijvoorbeeld per definitie een beter resultaat geeft dan 165mm.dangerpaki schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:01:
Wat wel nog kan helpen is dat je met een invalzaag doorgaans zaagt langs zo'n geleidelineaal, waarbij je strak langs een rubber strip zaagt. Niet alleen zorgt dat voor grotere precisie van waar de zaagsnede komt, maar die strip zorgt ook dat het minder splintert.
Verder hangt een en ander natuurlijk helemaal af van het gebruik van het juiste zaagblad voor het materiaal dat je wilt zagen.
@dangerpaki Volgens mij is er geen verschil tussen een invalzaag en een cirkelzaag, anders dan dat bij de invalzaag het zaagblad en motor kan bewegen ten opzichte van de geleidezool.
Hierdoor kan je bij een invalzaag de zaagdiepte instellen, en midden in het werkstuk beginnen (en dus stukken overslaan.
Hierdoor kan je bij een invalzaag de zaagdiepte instellen, en midden in het werkstuk beginnen (en dus stukken overslaan.
Ring/steeksleutels kunnen nog steeds erg handig zijn als je een bout en moer los of vast moet draaien, dan moet je de ene kant vast houden terwijl je de andere draait met de ratel.Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:47:
Bithouder niet. Meetgereedschap moet er nog wel komen. Ring-steeksleutels heb ik in het afgelopen jaar alleen gebruikt bij gebrek aan een dop + ratel.
Je kan dat van twee kanten zien, als je het hebt ga je het ook wel gebruiken (bij de meeste dingen, in ieder geval, ik zou zelf niet zo veel nut hebben op dit moment voor een krimptang, en kan zo gauw ook niet echt een geval bedenken waar ik een centerpons voor nodig zou hebben).Verder, ik probeer vooral te kijken wat ik nodig heb
Er is veel dat leuk is om te hebben, maar ik kan niet alles kopen(financieel gesproken). Daarnaast koop ik gereedschap niet voor de heb, maar voor het gebruik. Dingen als een krimptang kan ik wel aanschaffen, maar als ik die niet ga gebruiken, vind ik het toch wel een beetje zonde.
Waar ik het eerst naar op zoek ben: een goede rolmaat, een simpele hamer, een centerpons en een koudbeitel. Dit zijn dingen die ik vaak gebruik, en de centerpons bij scouting is niet bepaald goed (meer). Daarnaast nog een paar schroevendraaiers erbij.
Je kan iets bijvoorbeeld ook wel goed vastpakken met een combinatietang, maar soms is een griptang een stuk handiger dan een combinatietang.
Verwijderd
Ik snap wat je bedoeld, ik bedoel alleen dat ik kritisch moet zijn, omdat ik financieel enigszins gelimiteerd ben. De centerpons is trouwens voor het boren in metaal. Het is wel zo praktisch als je daar eerst een putje in slaat, zodat de boor niet gaat wandelenhenkie196 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:46:
[...]
Ring/steeksleutels kunnen nog steeds erg handig zijn als je een bout en moer los of vast moet draaien, dan moet je de ene kant vast houden terwijl je de andere draait met de ratel.
[...]
Je kan dat van twee kanten zien, als je het hebt ga je het ook wel gebruiken (bij de meeste dingen, in ieder geval, ik zou zelf niet zo veel nut hebben op dit moment voor een krimptang, en kan zo gauw ook niet echt een geval bedenken waar ik een centerpons voor nodig zou hebben).
Je kan iets bijvoorbeeld ook wel goed vastpakken met een combinatietang, maar soms is een griptang een stuk handiger dan een combinatietang.
@Orion84
Maar de circelzaag langs een geleiderrail (deze an daar ook op) zou dus een vergelijkbaar resultaat qua zaagsnede moeten geven. Is die aanname correct? Hoewel het verschil wel is dat bij de invalzaag ook als je in een hoek zaagt je altijd dezelfde snijlijn houdt en dus vlak langs de geleider zaagt. Dat is bij de circelzaag niet zo. Dus daar zal een en ander mogelijk meer splinteren.
@Nivado
Thanks. Zaagdiepte kan bij deze circelzaag ook ingesteld worden. En midden in een stuk zagen denk ik niet nodig te zullen hebben. Weet jij toevallig ook verder qua snedekwaliteit iets te zeggen uit eigen ervaring?
Maar de circelzaag langs een geleiderrail (deze an daar ook op) zou dus een vergelijkbaar resultaat qua zaagsnede moeten geven. Is die aanname correct? Hoewel het verschil wel is dat bij de invalzaag ook als je in een hoek zaagt je altijd dezelfde snijlijn houdt en dus vlak langs de geleider zaagt. Dat is bij de circelzaag niet zo. Dus daar zal een en ander mogelijk meer splinteren.
@Nivado
Thanks. Zaagdiepte kan bij deze circelzaag ook ingesteld worden. En midden in een stuk zagen denk ik niet nodig te zullen hebben. Weet jij toevallig ook verder qua snedekwaliteit iets te zeggen uit eigen ervaring?
dangerpaki schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:13:
@Nivado
Om mijzelf maar even te quoten.Nivado schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:38:
@dangerpaki Volgens mij is er geen verschil tussen een invalzaag en een cirkelzaag, anders dan dat bij de invalzaag het zaagblad en motor kan bewegen ten opzichte van de geleidezool.
Feitelijk gezien is een invalzaag een cirkelzaag die kan invallen. Dus het invalmechanisme is het grote verschil, dat verandert niets wezenlijks aan de zaagsnede.
|>
Ze zijn wel ontworpen met het idee om langs een lineaal gebruikt te worden. Dus passen daar vaak makkelijker op, hebben een zaagdiepte-instellingdie daar rekening mee houdt en hebben het zaagblad precies op de plek van de rubber strip zitten. Je kan de zaag eerst starten en dan pas op de juiste diepte drukken en na het zagen omhoog laten komen en probleemloos uit laten draaien.
Allemaal gemak voor als je vlot strakke zaagsnedes door plaatmateriaal wilt maken.
Allemaal gemak voor als je vlot strakke zaagsnedes door plaatmateriaal wilt maken.
Het zaagblad en zaagsnelheid hebben meer invloed op de zaagsnede. De te gebruiken snelheid is ook afhankelijk van het soort hout.dangerpaki schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:13:
@Orion84
@Nivado
Overigens worden invalzagen meestal met een fijngetand blad geleverd en gewone cirkelzagen met zaagbladen met minder tanden.
Dank boor de duidelijkheid heren. Kan ik mezelf dus geld besparen als ik toch de aanvullende functie van een invalzaag niet ga gebruiken.
Dit topic is gesloten.