[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 103 Laatste
Acties:
  • 920.223 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
pol1965 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:51:
Mijn Bosch boven-frees machine is stuk gegaan en nu wil ik een nieuwe kopen. Echter welke??? Ik wil wel wat goeds kopen en wilde eigenlijk gaan voor de Festool OF1010 met geleiderail (eur445).

Iemand ervaring of beter kiezen voor Bosch, Makita, De Walt, of enig ander merk ?
Beter dan Festool op het gebied van frees en zaag is er niet zeggen de deskundigen in mijn omgeving. Als je denkt dat je ze kunt terugverdienen dan zou ik voor Festool gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rob-T6 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:26:
Wie kan me nu een goed advies geven mbt. een schuurmachine? 
  • Ook verwacht ik dat ik nog wel wat gipswanden / stucpleister zal moeten afschuren voor vlakke wanden.
  • Mijn budget is ca. € 150,- (met kleine bandbreedte)
  • Ik twijfel of ik niet een delta en een vlak variant zou moeten zoeken....
Als een alles-in-1 machine een pré is voor deze toepassingen, dan kom ik al snel bij een Festool RS 300 EQ-Set uit die zowel een rechthoekige als een strijkijzer zool meelevert, deze machine doet wat die moet doen, maar valt jammer genoeg van geen kanten binnen dit budget.
Op Amazon.de rond de €400 te koop, nog steeds ruim het dubbele van je huidige prijsplafond. :P

Het is een erg fijne en veelzijdige machine die redelijk snel materiaal afneemt, niets mis mee zou je zeggen.
Heb hem trouwens zelf alweer jaren en nee ik heb er géén aandelen in. ;)

Beduidend goedkoper is de kleinere Makita BO4565K vlakschuurmachine met lookalike delta voorkant en daarom ook geschikt voor de lastige hoekjes, ook een veelzijdige schuurder.
Door de uitgebouwde vorm is de machine ook geschikt voor iets grotere vlakken, maar de afname zal vanwege de iets kleinere schuurcirkel minder zijn dan de genoemde Festool.
Met slechts €88,- incl verzending geen geld en zelfs ruim binnen budget. _/-\o_

Veel lookalike machines kom ik bij de overige merken op dit gebied zo snel niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-10 08:22

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Uncle Mel schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:39:
[...]

Ik heb veel teveel betaald in de bouwmarkt, maar de link van @PtPazuzu is wel goed geprijsd. Ik heb een dikke doos voor schroeven en pluggen en zo, en een dunne voor lasklemmen, lodgieter spul zoals knelkoppelingen en boutjes. Ik wil nog een dunne er bij om het wat beter te sorteren.
Ik kan die link niet vinden, (ligt meestal aan mij 8)7 )

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik was op zoek naar een stukje rubber / plastic om bitjes in te doen en in de koffer van mijn accutol te klemmen. In NL nergens te vinden, uiteindelijk bij Ali gevonden: https://nl.aliexpress.com...age-Case/32578982546.html
Kostte geen kont, had er eentje nodig, vier besteld. Zestien gekregen omdat ik niet gezien had dat ze per 4 gingen :+
Verdraaid handig though, houdt ze tenminste bij elkaar. Is alleen iets minder flexibel als de foto doet vermoeden maar dat mag de pret niet drukken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:59
Verstekbakker schreef op woensdag 15 november 2017 @ 01:04:
[...]

Beter dan Festool op het gebied van frees en zaag is er niet zeggen de deskundigen in mijn omgeving. Als je denkt dat je ze kunt terugverdienen dan zou ik voor Festool gaan.
Mah, dat is niet helemaal waar. De Mafell invalzagen en Erika's zijn beter dan die van Festool en de CS50/CS70. Voor frezen ligt er maar net aan waar je het voor gaat gebruiken.

Zelf heb ik een Festool TS55, OF1010, DTS400, PS300 en CS70. Het grote voordeel van Festool is/was dat alles op elkaar afgesteld was. Zo passen de decoupeerzaag, invalzaag en bovenfrees allen op dezelfde rail. Ze hebben allemaal dezelfde plugitkabel en dezelfde aansluiting voor de stofzuiging, gebruiken een gedeelte dezelfde accessoires, etc. Dus als je alles van Festool koopt, dan komt dat de efficiëntie enorm ten goed.

Festool was daar uniek in. Maar ondertussen hebben meer merken dat (bv Bosch Professional), waardoor je ook voor andere merken kunt gaan kijken. Festool heeft nog steeds een voorsprong, maar die is dus een stuk kleiner geworden. En de hoge kosten van Festool blijven.

Het zal er vooral aan liggen waar deze voor gebruikt wordt. De OF1010 is een lichte frees en kan frezen met een diameter van maximaal 8mm gebruiken. ware bewerkingen moet je dus in stappen doen en bepaalde frezen zullen niet passen. Wil je meer dan moet je naar een zwaardere frees (bv OF1400 of OF2200). De nadelen van die bovenfrezen zijn de prijs en het gewicht. Voor uit de hand te frezen zijn ze al snel te zwaar en te lomp, zeker voor kleinere zaken als het afronden. Natuurlijk kun je daar een kantenfrees voor kopen, maar dat is dan weer een extra uitgave van een paar honderd Euro.

Bosch Professional heeft een veel breder programma, waardoor je meer keuze hebt. Ze hebben bv een bovenfrees van 1250W, waardoor die bijna 20% meer vermogen heeft en qua gewicht precies tussen de OF1010 en OF1400 valt. Daarnaast heeft deze nog wat andere opties, bv een digitale diepteinstelling Of dit een meerwaarde is moet je zelf bepalen.

Ik zou eerst kijken wat je nog meer nodig hebt aan gereedschap en in hoeverre dat daar een meerwaarde ontstaat als dat allemaal van hetzelfde merk is. En dan maak je per gereedschap een afwijzing per merk en model. Alle mijn handgereedschap dat 220V is, heb ik daarom van Festool vanwege de plugit-kabel en goede afzuiging. Maar ander gereedschap heb ik van allerlei merken. Mijn afkortzaag is van Dewalt, mijn boorhamer van Bosch, mijn accuschroefmachines van Milwaukee, stofzuiger van Flex, de multitool van Fein, compressor van AirPress, etc. Dewalt, Makita en Bosch Blauw hebben een breed gamma aan gereedschap en zijn over het algemeen wat vriendelijker voor het budget dan Festool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 09:38

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

pol1965 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:51:
Mijn Bosch boven-frees machine is stuk gegaan en nu wil ik een nieuwe kopen. Echter welke??? Ik wil wel wat goeds kopen en wilde eigenlijk gaan voor de Festool OF1010 met geleiderail (eur445).

Iemand ervaring of beter kiezen voor Bosch, Makita, De Walt, of enig ander merk ?
Ik heb de OF1010 en ik zou meteen gaan voor de OF1400 en wel om 1 reden, de montage van centreerringen.

Op mijn 1010 moet ik omslachtig te werk met een centreerdoorn die de ring centreert waarna ik pas het freesje kan plaatsen.
DIt is echt een waardeloos systeem en iets dat je alleen zou moeten overwegen als je echt op budget perse een Festool machine wilt.

De 1400 heeft een kliksysteem met zelfcentrerende ringen _/-\o_

en voor de rest...kijk even naar onderstaande Bosch Blauw frees

ff mezelf qouten
Fraggert schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:19:
[...]

Verrek zeg.......dat wist ik heel niet joh 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wSHmoLbSTSG4K2b4pAPjy1AC/full.jpg

Sinds wanneer bestaat die, want ik heb mijn OF1010 al heel wat jaren en dat was toen de enige met die greep. Zelfs de OF1400 had toen 2 conventionele handgrepen.
Ook Bosch Pro heeft blijkbaar dus een pistoolgreep wat echt heel comfortabel werkt.

Maar ik weet niet hoe deze werkt met de centreerringen, dat is iets wat je even zou moeten bekijken. Zit er eenzelfde systeem op als de 1400 van Festool en ik zou nu moeten kiezen dan zou ik gerust deze kopen :)

EDIT:

kijk ik op pagina 5 van de manual dan lijkt het me een heel mooi en simpel kliksysteem _/-\o_

https://www.bosch-profess...v21_160992A2NP_201503.pdf

d:)b

ik moet daarbij wel opmerken dat er voor de 1250 maar 1 maat kopieerring bestaat als ik het goed zie. Dat is bij Festool wel anders, daar zijn meer maten beschikbaar. Ikzelf heb veel met verschillende maten gewerkt, ik verwacht dat je met het meest gangbare freeswerk genoeg zult heben aan die ene maat van Bosch Pro.

Houd hier dus rekening mee als denkt veel met mallen te gaan werken. Je zult dan je mallen moeten gaan maknm met 1 bepaalde offset, behorende bij je kopieerring. Dat heeft 1 voordeel, je werkt altijd met maar 1 vaste offset. Het nadeel is dat je een stuk minder flexibel bent.

[ Voor 20% gewijzigd door Fraggert op 15-11-2017 15:04 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:53
Nog tips hier voor een fijn eenhands-kantenfreesje (voor het trimmen van fineer en kleine afrondingen enzo)? Mijn metabo bovenfrees is daar net wat te lomp voor.

Ik ken de makita set, maar ik weet niet hoe boeiend het is om al die losse bases erbij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 16:42
Ik heb zo'n goedkope Makita 3709 kantenfrees voor kleine klusjes. Erg tevreden mee. Scheelt veel met de wat dure makita set, maar is voor kanten werk krachtig genoeg.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-10 09:22
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 04:51:
[...]

Als een alles-in-1 machine een pré is voor deze toepassingen, dan kom ik al snel bij een Festool RS 300 EQ-Set uit die zowel een rechthoekige als een strijkijzer zool meelevert, deze machine doet wat die moet doen, maar valt jammer genoeg van geen kanten binnen dit budget.
Op Amazon.de rond de €400 te koop, nog steeds ruim het dubbele van je huidige prijsplafond. :P

Het is een erg fijne en veelzijdige machine die redelijk snel materiaal afneemt, niets mis mee zou je zeggen.
Heb hem trouwens zelf alweer jaren en nee ik heb er géén aandelen in. ;)

Beduidend goedkoper is de kleinere Makita BO4565K vlakschuurmachine met lookalike delta voorkant en daarom ook geschikt voor de lastige hoekjes, ook een veelzijdige schuurder.
Door de uitgebouwde vorm is de machine ook geschikt voor iets grotere vlakken, maar de afname zal vanwege de iets kleinere schuurcirkel minder zijn dan de genoemde Festool.
Met slechts €88,- incl verzending geen geld en zelfs ruim binnen budget. _/-\o_

Veel lookalike machines kom ik bij de overige merken op dit gebied zo snel niet tegen.
Ik heb zelf de: Bosch GSS 160 een tijdje geleden aangeschaft.

Ben er erg tevreden over en bied de voordelen van de verschillende zolen. Ook het "doortrillen" naar de handen / polsen valt erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 15:23
Raymond schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:04:
Ik ken de makita set, maar ik weet niet hoe boeiend het is om al die losse bases erbij te hebben.
Je hebt ook een set zonder al die bases, freesje zelf is erg fijn maar je kan hem dus ook krijgen met de standaard kantenfrees base. Makita RT0700C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Die gss160 is idd een prima middenklasse ding. Schuurt veel beter dan bouwmarktspul, kost veel minder dan Festool&co.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
simon schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:25:
Ik heb zo'n goedkope Makita 3709 kantenfrees voor kleine klusjes. Erg tevreden mee. Scheelt veel met de wat dure makita set, maar is voor kanten werk krachtig genoeg.
Lijkt wel een buitenlands model, staat nl niet op de nederlandse makita site.

Dr is wel een m3700, ook een budgetmodel.

Andere modellen zijn meteen 175+ euro.

Andere merken zijn ook niet echt goedkoper en hebben ook niet echt handiger modelletjes.

Ik zal eens zien of ik zo'n ding eens kan vasthouden en hoe dat lijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-10 14:43
@Bhagavad Festool heeft inderdaad wel de mooie apparaten, maar ook de prijs is en blijft stevig.....
Ik kan helaas niet even vergelijk ;-)

Een gecombineerde is geen eis, maar kan handig zijn. Los kan ook, die extra koffer raak ik wel kwijt in de garage.
De laatste 2 maanden heb ik al het nodige aangeschaft onder het mom 'verbouwing' ;-) Weet niet of ik een budgetverhoging erdoor krijg.

@jbcyber De Bosch ziet er inderdaad wel knap uit. Hoe zit het met trillingen en het verwisselen van de zool?
Gaat dat makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Zool wisselen gaat mbv gereedschap, dus niet makkelijk klikken. Het is echt ombouwen en niet zool wisselen. Dus als je er een zool onder hebt, zal je niet snel ff een andere monteren is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worra
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-07 09:37
Ik ben me aan het orrienteren op een tafelzaag. Ik lees en zie op youtube goede dingen over de sawstop. Iemand enig idee wanneer die in NL verkrijgbaar zijn? Ik kan hier weinig over vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Raymond schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:55:
[...]

Lijkt wel een buitenlands model, staat nl niet op de nederlandse makita site.

Dr is wel een m3700, ook een budgetmodel.

Andere modellen zijn meteen 175+ euro.

Andere merken zijn ook niet echt goedkoper en hebben ook niet echt handiger modelletjes.

Ik zal eens zien of ik zo'n ding eens kan vasthouden en hoe dat lijkt :)
https://www.klium.nl/makita-3709-kantenfrees-304581 hier heb ik 'm vandaan

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 16:28
Iemand ervaring met dingen van Ali halen als dit: https://www.aliexpress.co...llimeter/32792622222.html ? Heb namelijk nog wel wat kableerwerk en mankeer nog zoiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
Verstekbakker schreef op woensdag 8 november 2017 @ 12:35:
[...]

Jammer dat je niet eerst op Amazon hebt gekeken...

Dan is Toolnation met 210 ex btw toch net iets te duur...
Hebben we het over dezelfde?

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-10 09:22
Rob-T6 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:59:
@Bhagavad Festool heeft inderdaad wel de mooie apparaten, maar ook de prijs is en blijft stevig.....
Ik kan helaas niet even vergelijk ;-)

Een gecombineerde is geen eis, maar kan handig zijn. Los kan ook, die extra koffer raak ik wel kwijt in de garage.
De laatste 2 maanden heb ik al het nodige aangeschaft onder het mom 'verbouwing' ;-) Weet niet of ik een budgetverhoging erdoor krijg.

@jbcyber De Bosch ziet er inderdaad wel knap uit. Hoe zit het met trillingen en het verwisselen van de zool?
Gaat dat makkelijk?
Raymond schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:12:
Zool wisselen gaat mbv gereedschap, dus niet makkelijk klikken. Het is echt ombouwen en niet zool wisselen. Dus als je er een zool onder hebt, zal je niet snel ff een andere monteren is mijn ervaring.
Inderdaad wisselen is dmv 4 inbusschroeven maar is geen rocket science :).

Trillingen vallen mij echt heel erg mee. Hiervoor een B&D ding gehad waar ik er echt last van heb. Dat valt nu echt mee.

Nog een andere aardige review: YouTube: Bosch GSS 160-1A Multi / First Look (kunnen ondetitels aan worden gezet :P)

Eén van de redenen waarom ik deze heb ik gekozen is ook dat je schuurpapier op rol kan gebruiken ipv alleen klittenband.

Daarnaast de tip (denk al vele malen gegeven) om schuurpapier bij Ecotools aan te schaffen. Prima kwaliteit tegen een goede prijs (stukken goedkoper dan bij de bouwmarkt).

[ Voor 6% gewijzigd door jbcyber op 15-11-2017 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:44
Haroddin schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:42:
Iemand ervaring met dingen van Ali halen als dit: https://www.aliexpress.co...llimeter/32792622222.html ? Heb namelijk nog wel wat kableerwerk en mankeer nog zoiets :)
Ja heb ook exact deze, werkt prima :) mogelijk moet je de veer even iets (ver)stellen om hem iets beter te laten aanknijpen/persen.
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1ohXCPFXXXXXFXpXXq6xXFXXXl/TOOZO-Terminal-Krimptang-Adereindhulzen-Crimper-Wire-End-Cord-Tangen-0-25-6-Vierkante-Millimeter.jpg
Dat "tandwieletje" met die schroef.

Let wel op deze tang kan je geen 2x6mm2 mee knijpen, de max is 2x4mm2
Heb daarvoor laatst de Knipex 97 53 04 voor bij-gekocht.

(Die 2x4 of 2x6mm2 is voornamelijk van toepassing als je je met groepenkasten e.d. bezig bent/gaat.)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Kijk ook even naar de datum van de posts waar je op reageert. Op 8 november was de prijs bij Toolnation een heel stuk hoger.

Dus ja we hebben het over dezelfde, maar blijkbaar heeft iemand een lijntje met Toolnation en moet de betreffende link een week later weer boven tafel gehaald worden met een aangepaste prijs. Valt niet op hoor! ;)

Tip voor Toolnation: bij de les blijven. En bonustip: laat de lui op de afhaallocaties eens wat klantvriendelijker doen, misschien dat ik er dan nog eens zou overwegen te bestellen. Ik ga geen locatie noemen, maar ik ben daar de laatste keer dat ik iets afhaalde zo belabberd te woord gestaan dat ik Toolnation niet meer in overweging neem, wat een botsauto's.

-edit- En ook nu (niet op het moment dat je dit leest, maar op het moment dat ik dit post!) weer is Amazon goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door Verstekbakker op 15-11-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Worra schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:26:
Ik ben me aan het orrienteren op een tafelzaag. Ik lees en zie op youtube goede dingen over de sawstop. Iemand enig idee wanneer die in NL verkrijgbaar zijn? Ik kan hier weinig over vinden op internet.
Volgens mij is dat een typisch Amerikaans merk, krijg je hier dus niet.

Hier moet je een beetje letten op de merken Metabo, Bosch en Festool denk ik, maar die dingen kunnen behoorlijk oplopen in prijs. Mijn tip: kijk eens op Marktplaats in je buurt voor oudje van een goed merk. Zoals ze vroeger gemaakt werden, maken ze het tegenwoordig bijna niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:23

orf

Worra schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:26:
Sawstop is heel erg georiënteerd op USA. In Nederland kun je dan misschien in dezelfde prijsrange beter kijken naar Hammer of Robland.

[ Voor 18% gewijzigd door orf op 15-11-2017 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:48
Annuk schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:17:
[...]

Ja heb ook exact deze, werkt prima :) mogelijk moet je de veer even iets (ver)stellen om hem iets beter te laten aanknijpen/persen.
[afbeelding]

(Die 2x4 of 2x6mm2 is voornamelijk van toepassing als je je met groepenkasten e.d. bezig bent/gaat.)
Iets andere zijn in NL ook te krijgen voor redelijk nette prijzen, kwalitatief niet helemaal vergelijkbaar met de (veel) duurdere Knipex natuurlijk, maar voor af en toe werkt het prima :)

https://www.sandervunderi...schap/adereindhulstangen/
Zowel de vierkant als zeskant versie is daar te koop, heb zelf de eerste, en werkt op zich prima.
Voor de zaak heb ik (echt een week later gekregen dan de goedkope versie die ik zelf kocht xD) de Knipex, voelt degelijker, maar ze doen het allebei goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
orf schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:59:
[...]

Sawstop is heel erg georiënteerd op USA. In Nederland kun je dan misschien in dezelfde prijsrange beter kijken naar Hammer of Robland.
Zo duur is een Sawstop toch ook weer niet. Ze maken ook een goedkopere bouwzaag. Je kan sowieso beter kijken naar Felder, of SCM.

Maar ik vraag mij af of je naar die merken moet kijken als je je afvraagt of je een Sawstop in Europa kan kopen.

Griggio maakt overigens een paneelzaag met een vergelijkbaar systeem, de Unica Safe:

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rob-T6 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:59:
@Bhagavad ....
'Beginnersfautje'. :+
Altijd een post "onvoorziene uitgaven" in je begroting meenemen. ;)
Gaat dat makkelijk?
Een paar schroefjes los & vast en het is gepiept.
Dat is bij Festool niet anders en de schuurzool blijft zo prima op z'n daarvoor bedoelde plek.
Een of ander fancy kliksysteem lijkt mij op termijn vragen om problemen.

Ook een Festool krijg je trouwens aan het trillen als het toerental terugloopt. :P
En dat blijkt te gebeuren als het kogellager na verloop van tijd vervuild raakt door opgehoopt stof, de wrijving toeneemt en het toerental overeenkomstig zakt.

Dat maakt een toerentalregeling op een vlakschuurmachine imho aan de overbodige kant.
Zo'n machine is nu eenmaal gebalanceerd voor het maximale toerental en daar moet je niet aan morrelen als een rustige loop je lief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
😁 had ik al gedaan, maar na een nieuwe set accuboor/schroefmachine en ratel, en een goede bouwzuiger is onvoorzien ook redelijk leeg 🙄

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
Verstekbakker schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:51:
[...]

Kijk ook even naar de datum van de posts waar je op reageert. Op 8 november was de prijs bij Toolnation een heel stuk hoger.

Dus ja we hebben het over dezelfde, maar blijkbaar heeft iemand een lijntje met Toolnation en moet de betreffende link een week later weer boven tafel gehaald worden met een aangepaste prijs. Valt niet op hoor! ;)

Tip voor Toolnation: bij de les blijven. En bonustip: laat de lui op de afhaallocaties eens wat klantvriendelijker doen, misschien dat ik er dan nog eens zou overwegen te bestellen. Ik ga geen locatie noemen, maar ik ben daar de laatste keer dat ik iets afhaalde zo belabberd te woord gestaan dat ik Toolnation niet meer in overweging neem, wat een botsauto's.

-edit- En ook nu (niet op het moment dat je dit leest, maar op het moment dat ik dit post!) weer is Amazon goedkoper.
De prijs is niet veranderd sinds 8 november... Ik denk dat je steeds naar de versies met extra zaagbladen kijkt ofzo... Ik heb overigens geen f*ck met Toolnation te maken, was dat maar zo...

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haroddin
Annuk schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:17:
[...]

[afbeelding]

Thx! Dan maar even kijken welke we juist bestellen. Gaat voornamelijk gebruikt worden voor 1.5 en 2.5 mm2, en een enkele 6 mm2 voor het kookvuur.

• PtPazuzu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 11:40
frankwopereis schreef op woensdag 15 november 2017 @ 06:06:
[...]

Ik kan die link niet vinden, (ligt meestal aan mij 8)7 )
Dat was een linkje van de toolstation

• frankwopereis
  • Laatst online: 11-10 08:22

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Merci. Maar goedkoop is het niet inderdaad :'(

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Haroddin schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:25:
[...]

Thx! Dan maar even kijken welke we juist bestellen. Gaat voornamelijk gebruikt worden voor 1.5 en 2.5 mm2, en een enkele 6 mm2 voor het kookvuur.
Dat is een hele sterke kookplaat dan....
Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:07
Heren,

Ik ben eigenlijk op zoek naar de Metabo UHEV 2860-2 QUICK (incl snelspan boorkop zodat ik ook normale boortjes erop kan zetten). Maar dan zonder verdere toebehoren en koffer etc, omdat ik het geheel in m'n eigen koffer/opbergdoos van DeWalt wil stoppen waar de rest ook in zit.
Iemand een idee waar ik dat zou kunnen scoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
mfmonkey schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:14:
[...]

Dat is een hele sterke kookplaat dan....
Link
Vrouwlief kookt graag en wou dan ook de grootste inductieplaat die ze kon vinden... Heb de specs hier niet direct liggen, maar herinner me dat eenfasig aansluiten niet ging met een smallere draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
dangerpaki schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:47:
Heren,

Ik ben eigenlijk op zoek naar de Metabo UHEV 2860-2 QUICK (incl snelspan boorkop zodat ik ook normale boortjes erop kan zetten). Maar dan zonder verdere toebehoren en koffer etc, omdat ik het geheel in m'n eigen koffer/opbergdoos van DeWalt wil stoppen waar de rest ook in zit.
Iemand een idee waar ik dat zou kunnen scoren?
Volgens mij (en volgens Metabo) wordt hij altijd incl. koffer verkocht.

Wat ik daar ook zie is dat de prijs geadviseerd door Metabo incl. alle "rommel" (art.nr. 600713510) net zo duur is als zonder (art.nr 600713500).

Amazon maakt het nog bonter...

Zonder spullen erbij op Amazon: 240 euro.
Met spullen erbij op Amazon: 228 euro.

-edit- Even opletten, die dure heeft geen snelspan erbij zitten, de goedkopere weer wel... Als je geen OCD hebt, waarom dan niet gewoon die koffer van de Metabo bij het kunststof zetten? Of bewaren als je een beetje OCD hebt... Succes met dit dilemma ;)

-edit2- De dure is een UHE en geen UHEV. Ik weet niet wat het verschil is, maar dat zie ik nu dus pas. Toch heeft hij hetzelfde art.nr. als op de Metabo website.

[ Voor 17% gewijzigd door Verstekbakker op 17-11-2017 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

219 bij Bender, wel met koffer maar die raak je wel kwijt: https://www.elektrowerkze...-600713500-im-koffer.html :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
232 incl. verzendkosten naar NL en zonder setje boren/beitel ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verstekbakker op 17-11-2017 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
Haroddin schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:48:
[...]

Vrouwlief kookt graag en wou dan ook de grootste inductieplaat die ze kon vinden... Heb de specs hier niet direct liggen, maar herinner me dat eenfasig aansluiten niet ging met een smallere draad.
Wij hebben sinds een week of twee deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.dekeukengroothandel.nl/wp-content/uploads/2017/05/IDK84451IB-02.jpg

Ingebouwde afzuiging, slurpt dus ook wat (wel dubbelfasig aangesloten gewoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 16:25
Uncle Mel schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:34:
[...]

[afbeelding]

Werkt dat een beetje? Ontsnapt er niet ontzettend veel damp vanaf de zijkant van het fornuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
CappieL schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:39:
[...]

Werkt dat een beetje? Ontsnapt er niet ontzettend veel damp vanaf de zijkant van het fornuis?
Werkt verbazend goed, ding zuigt als een tierelier. Tuurlijk als je een deksel de andere kant open zet dan zuigt hij het niet af van de compleet andere kant van de plaat, maar als je alles een beetje handig positioneerd werkt het erg goed.

Wij kozen hiervoor omdat we een industriele look hebben met stalen vitrinekasten als bovenkasten. Bijna klaar shot:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/aXMBarsWDM9oI1238o2XorV_5NbzetudxKL_5O5Z_Wd30PUlLbq2tc0vTWTwscwnt2RYaadDWbUd8v9CBcmWrfELSQmNR1OQ4_5iuZH6UtU3wgeJvg2DrkDBSKBIIVZ1d7p7R4X-3B4TK2920iWzZ3xRQ-3AE0s3l1PBIiUlT5YdnVPQ8fm6K-n1Ossa9k4YDNj-W6_pf-AFL5-WH-r9lP1qNEvJzG-d1auBfJi2AH9a2QBjpjDAYN36dU_wO6gCuZfdgc1l7Wx_DNVsBRHSmleqhqXFHDiaEvVPtwBSxv1fc7WjxU8fs6bVfqC-jzFMtLw5xde5PobjNNu-wL83PG6pxkumU5BeYlhkjJuzdFxk5twD7grESJxv0Uv7dCAoW5-hkpPI4-yZkiIn5dZNbbvD5jjNAjSM9aS2JVtSb7pgCSEqsr-45t6pihABXM3o6Uk7VsmjS-gH_hqpmp25LmFpuf9C5OCiSj2qsXz7QVS0BZH0xbuM7wCuydqkXoZTBQIZMflydAwdFTzkyXvMsUPYi2bKPpnZNmTaJ2CqBJpSYXI2kavMQCJDE_LcKNMepKgv3_fS9Q9itMaPqS0BBVasZviSsS-mruMAnKqQm1wGRLAgWxNktYW81WVxkAU2Eo9y2NFOBZN97g71nNFNrWoJwtaglOmf2RM5=w945-h1260-no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 16:25
Ziet er mooi uit, en hoe is de geluidsproductie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:35
Uncle Mel schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:34:
[...]

[afbeelding]

Heb je ook gekeken naar de Bora Basic? Ik twijfel zelf nog gigantisch tussen de Basic en deze AEG. Punt met de AEG is dat ik _nergens_ een gebruikersreview kon vinden, terwijl het kwa specs dik in orde lijkt.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
CappieL schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:05:
[...]

Ziet er mooi uit, en hoe is de geluidsproductie?
Prima, alleen vanaf stand 8 (van de 10) vind ik hem wat luidruchtiger dan een standaard afzuigkap.
wesleytjuh schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:07:
[...]

Heb je ook gekeken naar de Bora Basic? Ik twijfel zelf nog gigantisch tussen de Basic en deze AEG. Punt met de AEG is dat ik _nergens_ een gebruikersreview kon vinden, terwijl het kwa specs dik in orde lijkt.
Ik denk dat dat ook komt omdat je hem vrijwel overal in theorie kan kopen maar in de praktijk vies tegenvalt. Na heel lang zoeken vond ik 1 toko die er 1 op voorraad had. Ze lijken wel verdomd veel op elkaar zeg! Tot aan het afzuigmechanisme aan toe.

Je kunt er geen bestekla onder kwijt, de afzuiginstallatie is 20 cm diep, wij hebben gekozen voor een 40 cm la met 20 cm inval-la onder, en een 20 cm la met 10 cm inval-la midden (boven een vals front)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:35
Yep, zo gaan wij hem ook toepassen. Maar verder dus naar volledige tevredenheid :)? Ook de inductieplaat zelf?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
wesleytjuh schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:33:
Yep, zo gaan wij hem ook toepassen. Maar verder dus naar volledige tevredenheid :)? Ook de inductieplaat zelf?
Tot dusver erg tevreden ja, Inductieplaat maakt de pan snel warm. Wel even wennen als levenslang gas gebruiker maar ik heb niets om over te klagen (behalve mijn en mijn maat onze eigen stommiteit tot 4x! toe de perilex WCD te monteren op een plek waar later een afzuigkanaal moet!)

Standaard diepte lades (60cm) passen trouwens ook niet, wij hebben 45 cm gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/5RRH8k85iNR_o0h5vH-8e9QfIEmMKAlAXfqK_YpKqaPbUY8ADuG_0i69KgPZJpliTQ_tHITPbnh1tuqwwo2j3Q8kNRKbYEQud7H5q7WES8SztTHczn6Oi4PmO26n53RMjFd5xlJMffQ177agbj9LVRhne2jL4xsSDu0nhG26XWRdCXSlC-NwOStsvPOpJuH3_DlI7VFw4ZCD1uBdMvteZi1Rl76pDTpwotqXL_AaRORIdH1vwjSOr68s5IuT-qIei-7wE8YCN8gSulgbZ_fNpwzR5wvdyzPJieL_WRurHaJVpoDOTeHx4GSyXwFQwTfgqPcsVbOiibZUwtzGs6DicNWUmoRol0iyaUX3pPStDdILGWvLwl-SaEEQp38U6-LGmS1O2VoRbEZLevFTVov-_x6aAu_BRb_fDkyWAK9pG4S8tYAmf4jhFSdUvz4kl9SoW2ArlMTpT04qI1ktXSvH7OZ-CbAjg_2u6osOAo_5d5qCo6cwdB1jqeEMlDQXyW1y2aLS-7bQ2rhWxxISOegHeNBS19a49bE8msChPe8fCW8bUv__nTpTejDTLr2Y3kA_lnI7anJQ5CUqGmikkDDqQ-PhakeCpazVvCN8Xd1-VYBEEdcIlXPoal_xKXYvpQF6ac9AphsAy9idM9B1fcUpny8s9xVPpKBVCDa2=w982-h1309-no

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/NXyPWjMyUBbfIxFMjz8wSaF8TIaeguxkK8TgtMx-qm9YfV1Cl0U1u3HaNvP8CKKN_tenpxISHuZ0CXJJ7ISZcyGUOITL7v50pRvZQsrrzV-XnuZvymatOQrYYUPHfu2n-WG76tKkK6OsMD0BkV70f0BfaOl6-a3BgF_kcO6BFe3iIAW9aMtrl0m4DtPB87ydEyIm7I7oEQqkMU2vV5k8coxT4BsmkHzROpTzYxof21oWnV7xQQQXfAnuyDuodoI1w7RBMJ0rCNBTbqH8IUzL2RkXoXgXPXYJ5K47pNO3hqRxerIhCdlxkcga6ziR-qEGSIhDMWwj1h4qsMvO2fv4rUXki9X99dcxf9L60y8onPVuSOyFgoRUsVKuLvulvUw_Fh0Y_PN_MNom1CzPnbG7kX5q9exhAqCd1FTTVmYt1XZ7TQb-Exujn5zTAFcpDdptmyEVIHdLX7_bQEk5vElHGZUCt_4fEDl_9FAm9OupXUVEWXGuCk0_Y9K_1xUy93Hw88CVIAPQClZWdNV3RkgwnevjD9xOh6Q52dr_DXP9Q4WYx5F2spBMCSn7hSF3eDvv-bTHNMJBgNJD32V62E0NoK3VlcnJO2TNwPhn6bbexACFWV4N8C6uh8qZiYP3_3oxk_uALEi45wZRq1_7I8rwWGKoR_HSh8TzIY66=w1746-h1309-no

[ Voor 59% gewijzigd door Uncle Mel op 17-11-2017 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Haroddin schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:48:
[...]

Ehh.. weet niet wat je precies van plan bent met je kookplaat, maar 6mm2 is wel enorme overkill.

Vanaf je groepenkast naar je perilex (ga ik vanuit) pak je een gewone 5x2,5mm2 installatie kabel.
En vanaf je perilex wcd naar je kookplaat (neem aan dat daar geen meters tussen zit), kan je gewone kant en klare aansluitkabels krijgen, die normaal gesproken max 5x2,5mm2 flexibel zijn, maar in vele gevallen ook gewoon 1,5mm2 zijn.

En als je losse stekker e.d. wilt kopen vraag ik me ook af of deze in grotere maten (betreffende draad-diameter) te krijgen zijn dan 2,5mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Annuk schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:43:
[...]

Ehh.. weet niet wat je precies van plan bent met je kookplaat, maar 6mm2 is wel enorme overkill.

Vanaf je groepenkast naar je perilex (ga ik vanuit) pak je een gewone 5x2,5mm2 installatie kabel.
En vanaf je perilex wcd naar je kookplaat (neem aan dat daar geen meters tussen zit), kan je gewone kant en klare aansluitkabels krijgen, die normaal gesproken max 5x2,5mm2 flexibel zijn, maar in vele gevallen ook gewoon 1,5mm2 zijn.

En als je losse stekker e.d. wilt kopen vraag ik me ook af of deze in grotere maten (betreffende draad-diameter) te krijgen zijn dan 2,5mm2.
enkelfasig kan zomaar 36A zijn. Ik vraag me dan weer eerder af waarom er geen tweefasige kookgroep is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Annuk schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:43:
[...]

Belgie? Eénfase afgezekerd op 40A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 16:24

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik ben een beetje de weg kwijt geraakt in boormachines.

Ik heb grote dikke balken waar ik grote gaten met een slangenboor of speedboor/vlinderboot in wil maken, zodat er pvc pijpjes doorheen kunnen.

Ik heb een 10.8 bosch blauw dingetje, prima, maar dit gaat het niet worden denk ik. Ik heb iets groters nodig. Wat zouden jullie aanraden? Een 18v accuboormachine/accuklopboormachine misschien? Of gewoon iets met een draadje?

Ik denk dat met name een goede slipkoppeling van belang is, want zeker bij een speedboor slaan die wel eens vast, en ik wil geen kapotte polsen, klopt dat?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
bonzz.netninja schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:00:
Ik ben een beetje de weg kwijt geraakt in boormachines.

Ik heb grote dikke balken waar ik grote gaten met een slangenboor of speedboor/vlinderboot in wil maken, zodat er pvc pijpjes doorheen kunnen.

Ik heb een 10.8 bosch blauw dingetje, prima, maar dit gaat het niet worden denk ik. Ik heb iets groters nodig. Wat zouden jullie aanraden? Een 18v accuboormachine/accuklopboormachine misschien? Of gewoon iets met een draadje?

Ik denk dat met name een goede slipkoppeling van belang is, want zeker bij een speedboor slaan die wel eens vast, en ik wil geen kapotte polsen, klopt dat?
Een slipkoppeling is om te schroeven, niet om mee te boren. Als je speedboor vast slaat dan is het handig om je techniek te verbeteren of een betere speedboor te kopen (als in scherper).

Zo'n 10.8 is idd niet geschikt om gaten met een grote diameter te maken, maar de meeste 18v accuboren met zo'n 60Nm kracht zijn dat wel.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

simon schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:16:
[...]

Een slipkoppeling is om te schroeven, niet om mee te boren. Als je speedboor vast slaat dan is het handig om je techniek te verbeteren of een betere speedboor te kopen (als in scherper).

Zo'n 10.8 is idd niet geschikt om gaten met een grote diameter te maken, maar de meeste 18v accuboren met zo'n 60Nm kracht zijn dat wel.
De dude met de baard van makita zegt hier wel wat anders over, zag ik net

Klinkt ook als een bijzonder plausibel verhaal. Je kan de techniek wel verbeteren, en een super goede speedboor kopen, maar het is wel degelijk een bekend gevaar bij speedboortjes.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-09 23:02

meddle

:o

Bedoel je met pvc gewoon 5/8 elektrobuizen of iets van afvoer? Want een gat van 2cm boren lukt met de meeste 18v machines van de betere merken nog wel. Let wel dat je voor speedboren een hoog toerental nodig hebt om een mooi gat te krijgen, terwijl je voor een slangenboor juist veel koppel en een lager toerental nodig hebt. De meeste bedrade boormachines die je in de bouwmarkt vind hebben overigens juist een lage koppel en zijn dus niet optimaal voor gebruik met een slangenboor.

Misschien wel handig om een machine te nemen met een extra handvat als je bang bent je polsen te bezeren.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

meddle schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:22:
Bedoel je met pvc gewoon 5/8 elektrobuizen of iets van afvoer? Want een gat van 2cm boren lukt met de meeste 18v machines van de betere merken nog wel. Let wel dat je voor speedboren een hoog toerental nodig hebt om een mooi gat te krijgen, terwijl je voor een slangenboor juist veel koppel en een lager toerental nodig hebt. De meeste bedrade boormachines die je in de bouwmarkt vind hebben overigens juist een lage koppel en zijn dus niet optimaal voor gebruik met een slangenboor.

Misschien wel handig om een machine te nemen met een extra handvat als je bang bent je polsen te bezeren.
Ja precies dat zulke buizen, voor elektra. Die moeten door de grote balken in de schuur waar het dak op licht. Ik weet niet zo goed wat nou slim is.

Sowieso twijfel ik tussen speed of slangenboor, en dan moet ik denk ik ook een nieuwe machine omdat ik alleen een gsr 10.8 heb, en dat een sterk ding is, maar niet sterk genoeg (denk ik).

Ik twijfel tussen een mooie 18v metabo quick, met alles erop en eraan, maar die kosten best veel geld, of miner geld besteden voor een goede stevige bedrade boormachine (en dan kan ik ook nog meteen ff kijken of ik hem meteen met hamerstand kan kopen, zodat ik de boel nog eens aan gort kan beuken hier als ik ga verbouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:37:
[...]

Ja precies dat zulke buizen, voor elektra. Die moeten door de grote balken in de schuur waar het dak op licht. Ik weet niet zo goed wat nou slim is.

Sowieso twijfel ik tussen speed of slangenboor, en dan moet ik denk ik ook een nieuwe machine omdat ik alleen een gsr 10.8 heb, en dat een sterk ding is, maar niet sterk genoeg (denk ik).

Ik twijfel tussen een mooie 18v metabo quick, met alles erop en eraan, maar die kosten best veel geld, of miner geld besteden voor een goede stevige bedrade boormachine (en dan kan ik ook nog meteen ff kijken of ik hem meteen met hamerstand kan kopen, zodat ik de boel nog eens aan gort kan beuken hier als ik ga verbouwen).
Zo'n Metabo BS18 is best goed voor het geld. Moet je alleen even wat bomen uit het bos kappen om te vinden welke set of soort het beste bij je past en welke het gunstigst geprijsd is. Amazon is wat Metabo betreft vaak het goedkoopst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
@bonzz.netninja om wat voor balken gaat het eigenlijk?
Hoe breed/dik/lang zijn ze waar je doorheen wilt boren?

Neem aan dat je geen 25x25cm balken hebt liggen op/voor je dak waar je doorheen moet ;)

Verder is inderdaad zo'n Metabo BS18 een leuk ding :)
Je kunt evt. ook ff verder kijken bij o.a. Makita, Dewalt of Bosch Blauw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Annuk schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:54:
@bonzz.netninja om wat voor balken gaat het eigenlijk?
Hoe breed/dik/lang zijn ze waar je doorheen wilt boren?

Neem aan dat je geen 25x25cm balken hebt liggen op/voor je dak waar je doorheen moet ;)

Verder is inderdaad zo'n Metabo BS18 een leuk ding :)
Je kunt evt. ook ff verder kijken bij o.a. Makita, Dewalt of Bosch Blauw ;)
cm of 10, gewoon vuren. Net nog even gemeten.

Ik denk slangenboor (hoeft minder recht) en dan nog een of andere machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Voor zo'n 18v machine maakt het op zich niet bizar veel uit welk van de merken je kiest. Wat uit maakt is als je er daarna tools van koopt, dat je al de accu's hebt. Het is namelijk niet erg makkelijk om alles exact te vergelijken en dan de meest perfecte keus te maken, er zijn gewoon erg veel machines. I

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:07:
[...]

cm of 10, gewoon vuren. Net nog even gemeten.

Ik denk slangenboor (hoeft minder recht) en dan nog een of andere machine
Die Metabo gaat dat in elk geval wel klaar krijgen, heb dat hier ook ermee gedaan een tijdje terug (speedboor van 13 zelfs geloof ik en harder spul dan vuren). Pak er dan wel een 2e accu bij (worden ze überhaupt nog verkocht met maar 1 accu?). Ik weet niet hoeveel gaten je wilt maken, maar zo'n tweede accu is goud waard.

-edit- Gewoon om de boorboys geil te maken, voor de echte boorklus heb ik deze. Die trekt je arm uit de kom als hij hapt, geen flauwekul. Sindsdien heb ik toch maar dat handvat erop gedraaid bij het zware werk. De LiHD accu's boren je ook echt de moeder.

Maar het trekt ook de bankrekening uit de kom met zo'n prijs...

[ Voor 23% gewijzigd door Verstekbakker op 18-11-2017 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Verstekbakker schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:12:
[...]

Die Metabo gaat dat in elk geval wel klaar krijgen, heb dat hier ook ermee gedaan een tijdje terug (speedboor van 13 zelfs geloof ik en harder spul dan vuren). Pak er dan wel een 2e accu bij (worden ze überhaupt nog verkocht met maar 1 accu?). Ik weet niet hoeveel gaten je wilt maken, maar zo'n tweede accu is goud waard.

-edit- Gewoon om de boorboys geil te maken, voor de echte boorklus heb ik deze. Die trekt je arm uit de kom als hij hapt, geen flauwekul. Sindsdien heb ik toch maar dat handvat erop gedraaid bij het zware werk. De LiHD accu's boren je ook echt de moeder.

Maar het trekt ook de bankrekening uit de kom met zo'n prijs...
En nog even om de vergelijking te maken met iets met een draad. Ik heb een prima accutol voor de meeste dingen, dus op zich is ook iets bedraads erbij wel een mooie combi. Waarom zou ik weer een accutol nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uncle Mel
bonzz.netninja schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:51:
[...]

En nog even om de vergelijking te maken met iets met een draad. Ik heb een prima accutol voor de meeste dingen, dus op zich is ook iets bedraads erbij wel een mooie combi. Waarom zou ik weer een accutol nemen?
Omdat het draad altijd 20 cm te kort is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:51:
[...]

Ja goede opmerking, ik zou het je niet kunnen zeggen. Een 10.8v is kleiner en handzamer, maar je kunt er geen zwaardere klussen mee klaren. Dus dat is dan het enige aan verschil. Je kunt er een klopboormachine met snoer bij nemen voor dat soort dingen, dan heb je nog het kloppen als extra.

Pagina terug staat een linkje naar een Metabo klopperboor die je ook zou kunnen overwegen. Het is in elk geval wel een goede aanvulling op je arsenaal als je iets hebt om te gebruiken bij boorwerk in plaats van schroefwerk. Ik heb daar die ultra dure Metabo voor erbij gekocht, omdat een snoer altijd 20cm te kort is (zo'n snoer zit ook altijd ergens omheen gedraaid en dan moet je weer van de ladder af) en omdat ik geld teveel had. En het is heel fijn werken met in 1 hand een schroever en in 1 hand een boor. Niet meer hoeven wisselen (boor los, bit erin, bit los boor erin) is echt tijd winnen.

Wat voor jou het beste is kan ik niet beslissen, maar misschien is het inderdaad beter om een klopperboor erbij te nemen in plaats van een extra schroever. Zo'n klopper komt ook wel door hout heen met een goede scherpe boor (in de specs van zo'n boor staat ook meestal hoe groot de max. diameter voor hout/beton/metaal is, kijk daarnaar in je vergelijking). Ik heb warme gevoelens voor het duurdere Metabo segment, maar er zijn ook jongens hier die Bosch Blauw als de nieuwe Jezus zien. Ik denk dat het uiteindelijk niet zo veel uitmaakt, maar let een beetje op de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Verstekbakker schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 12:49:
[...]

Ja goede opmerking, ik zou het je niet kunnen zeggen. Een 10.8v is kleiner en handzamer, maar je kunt er geen zwaardere klussen mee klaren. Dus dat is dan het enige aan verschil. Je kunt er een klopboormachine met snoer bij nemen voor dat soort dingen, dan heb je nog het kloppen als extra.

Pagina terug staat een linkje naar een Metabo klopperboor die je ook zou kunnen overwegen. Het is in elk geval wel een goede aanvulling op je arsenaal als je iets hebt om te gebruiken bij boorwerk in plaats van schroefwerk. Ik heb daar die ultra dure Metabo voor erbij gekocht, omdat een snoer altijd 20cm te kort is (zo'n snoer zit ook altijd ergens omheen gedraaid en dan moet je weer van de ladder af) en omdat ik geld teveel had. En het is heel fijn werken met in 1 hand een schroever en in 1 hand een boor. Niet meer hoeven wisselen (boor los, bit erin, bit los boor erin) is echt tijd winnen.

Wat voor jou het beste is kan ik niet beslissen, maar misschien is het inderdaad beter om een klopperboor erbij te nemen in plaats van een extra schroever. Zo'n klopper komt ook wel door hout heen met een goede scherpe boor (in de specs van zo'n boor staat ook meestal hoe groot de max. diameter voor hout/beton/metaal is, kijk daarnaar in je vergelijking). Ik heb warme gevoelens voor het duurdere Metabo segment, maar er zijn ook jongens hier die Bosch Blauw als de nieuwe Jezus zien. Ik denk dat het uiteindelijk niet zo veel uitmaakt, maar let een beetje op de prijs.
Ik denk dat je gelijk hebt. Misschien moet ik van het moment maar gebruik maken om zoiets te kopen
http://www.ebay.nl/itm/Me...8a88ec:g:7GAAAOSwol5Y27Ai

https://www.gamma.nl/asso...-sbe-780-2/p/B593073?sg=a
die lijkt me nog beter. Nergens hamerboor voor nodig eigenlijk

is ook niet zo duur

[ Voor 3% gewijzigd door bonzz.netninja op 18-11-2017 14:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

bonzz.netninja schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:37:
[...]

Jouw GSR gaat echt wel een aantal gaten ∅16 of ∅20 met een speedboor trekken hoor. Dat hoeft geen reden te zijn voor een andere machine ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
^^^dat

20mm speedboor door vuren gaat echt wel lukken met een 10,8V machientje.

Vergeet niet dat 10j terug een 9,6V machine als een zware machine gold. Dus zo licht zijn die 10,8V machines niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 13:59:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Misschien moet ik van het moment maar gebruik maken om zoiets te kopen
http://www.ebay.nl/itm/Me...8a88ec:g:7GAAAOSwol5Y27Ai

https://www.gamma.nl/asso...-sbe-780-2/p/B593073?sg=a
die lijkt me nog beter. Nergens hamerboor voor nodig eigenlijk

is ook niet zo duur
Bij Amazon is hij toch een tientje goedkoper.

Als je geen beitelding nodig hebt dan is het onzin om het erop te kopen, maar wat als je het een keer nodig hebt? Dan moet je dus een gaan kopen alleen maar voor die beitelstand.

Iedere keer als je die gereedschapkoopdraak een kop afhakt, dan krijgt hij weer twee nieuwe...

-edit- Volgens Bosch kun je er inderdaad in hout tot 19mm mee gaan. Dus heb je wel echt iets nieuws nodig? 5/8 buis is 16mm, 3/4 buis is 19. Volle accu erin en kijk eens hoe ver je komt met 19mm.

[ Voor 13% gewijzigd door Verstekbakker op 18-11-2017 15:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Verstekbakker schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 14:44:
[...]

Bij Amazon is hij toch een tientje goedkoper.

Als je geen beitelding nodig hebt dan is het onzin om het erop te kopen, maar wat als je het een keer nodig hebt? Dan moet je dus een gaan kopen alleen maar voor die beitelstand.

Iedere keer als je die gereedschapkoopdraak een kop afhakt, dan krijgt hij weer twee nieuwe...

-edit- Volgens Bosch kun je er inderdaad in hout tot 19mm mee gaan. Dus heb je wel echt iets nieuws nodig? 5/8 buis is 16mm, 3/4 buis is 19. Volle accu erin en kijk eens hoe ver je komt met 19mm.
Ok :) Jullie hebben mij overtuigd. Ik heb zojuist een 18mm speedboortje gehaald. 19 was op, dus met een rattenstaart kan ik het nog wel beetje uitvijlen. Ik ben heel benieuwd of het een beetje wil morgen.

wat een toptopic is dit trouwens! Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-10 19:59
Verstekbakker schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 12:49:
[...]

Qua precisie staat die Metabo toch wel op eenzame hoogte. Mooi apparaat. Dat word mn volgende aanschaf als mn gsb 18 ve 2 li het eens een keer ophoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Verstekbakker schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:18:
[...]

232 incl. verzendkosten naar NL en zonder setje boren/beitel ;)
Dat vroeg ie toch, zonder koffer en accesoires? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
The Eagle schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 20:49:
[...]

Dat vroeg ie toch, zonder koffer en accesoires? :)
Het zal hem om de prijs te doen zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik wil een boormachine kopen. Nu is mijn oog gevallen op twee modellen:

PARKSIDE® Accu-klopboormachine 20V
https://www.lidl-shop.nl/...0V-zonder-accu/p100215069
https://www.lidl-shop.nl/...V-en-snellader/p100215070
€ 49.98 (inclusief accu + lader dus)

Black+Decker BDCDC18 accuschroefboormachine 18V
https://www.praxis.nl/ger...efboormachine-18v/5552371
€ 69,99 maar ook nog 20 euro cashback? Dus € 49,99 (of is die cashback al in de prijs inbegrepen? Nee toch?)
Alleen weet ik niet zeker of er een accu bij zit. Het plaatje doet vermoeden van wel, wordt ook nergens gezegd dat het alleen om de body gaat. Maar bij de specificaties staat: Aantal accu's 0.

Als ik als leek zo snel even kijk zie ik de volgende plus/min-punten:

Parkside:
+ Ook een klopboor
+ 2 Ah accu
+ 2 versnellingen
+ Maximaal koppel 40 Nm
+ Boorhouder 13 mm
+ Koffer

Black+Decker:
- Geen klopboor
- 1.5 Ah accu
- 1 versnelling
- Maximaal koppel 30 Nm
- Boorhouder 10 mm
- Geen koffer

Dus op papier lijkt mij dat de Black+Decker nergens beter in is dan de Parkside? Maar hoe zal het in de praktijk zijn? Is B&D een beter merk? Klopboor heb ik niet per se nodig maar is wel een leuke extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Markos schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 23:56:

€ 69,99 maar ook nog 20 euro cashback? Dus € 49,99 (of is die cashback al in de prijs inbegrepen? Nee toch?)
Alleen weet ik niet zeker of er een accu bij zit. Het plaatje doet vermoeden van wel, wordt ook nergens gezegd dat het alleen om de body gaat.

Dus op papier lijkt mij dat de Black+Decker nergens beter in is dan de Parkside? Maar hoe zal het in de praktijk zijn? Is B&D een beter merk? Klopboor heb ik niet per se nodig maar is wel een leuke extra.
Het zijn geen van twee machines waar je buitengewoon opgewonden van hoeft te worden, of het moet de prijs zijn. ;)
Ongeacht de prijs zou de B&D zich (voor mij) met slechts 1 versnelling al meteen diskwalificeren, dit beperkt zowel een hoger toerental als de power, gemeten in een lage Nm van slechts 30Nm.
Slechts 1 versnelling moet je eigenlijk niet willen, zelfs niet voor dít geld. :+

Het zijn beide low-budget merken waar ik liever geen kwalificaties als "beter", of "slechter" op los zou laten. ;)

De cashback van B&D lijkt zo te lezen nog bovenop de Praxisprijs te komen.
Volgens de specs op de pagina wordt die met nul(!!) accu's geleverd, maar dat zou zomaar een drukfout kunnen zijn.
Je kunt er een belletje aan wagen, maar ik vraag mij af of dat überhaupt de moeite waard is. :P

De Parkside heeft tenminste 2 behoorlijke versnellingen en heeft op papier 10Nm meer aan koppel.
Veel is dat overigens niet, aan de andere kant is het meeste lichte werk met 40Nm max. goed/prima te doen.
Van deze twee zou de Parkside voor mij hands-down de meer logische keuze zijn en 'eerlijk is eerlijk', veel geld is het niet en afhankelijk van de accukwaliteit zou het ding zomaar meerdere productieve jaren mee kunnen.

Als je af en toe een gaatje boort dan heb je niet meteen een dure €400plus machine nodig en als de Parkside het binnen 2 jaar begeeft dan heb je gewoon garantie.
Veel risico loop je dus niet. ;)
Voor het prijsverschil zou ik meteen de 1010W versie kopen die én sterker is én het kennelijk gepatenteerde tacho feedback systeem aan boord heeft waardoor het toerental voor de verandering eens echt constant blijft.
Het is de meerprijs meer dan waard. _/-\o_
Bij Metabo zelf is betere info te lezen, want de wattage cijfers op Amazon zijn niet correct.

Heb al een jaar of 30 twee van deze brute 1010W Metabo's in gebruik en het verschil in power/feedback met de 750W-850W non-tacho versies vind ik best groot.
De 750W versie is uitstekend tot je een keer met de 1010W hebt gewerkt, ik zou niet meer zonder willen.
Sublieme machine en als je de boorkop (tijdelijk) verwijdert dan kun je via de binnenzeskant van de uitgaande booras perfect met alle bestaande bitjes schroeven en is de machine meteen lichter én compacter. O-)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2017 04:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Markos schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 23:56:
Ik wil een boormachine kopen. Nu is mijn oog gevallen op twee modellen:

Alleen weet ik niet zeker of er een accu bij zit. Het plaatje doet vermoeden van wel, wordt ook nergens gezegd dat het alleen om de body gaat. Maar bij de specificaties staat: Aantal accu's 0.

Als ik als leek zo snel even kijk zie ik de volgende plus/min-punten:

Parkside:
+ Ook een klopboor
+ 2 Ah accu
+ 2 versnellingen
+ Maximaal koppel 40 Nm
+ Boorhouder 13 mm
+ Koffer

Black+Decker:
- Geen klopboor
- 1.5 Ah accu
- 1 versnelling
- Maximaal koppel 30 Nm
- Boorhouder 10 mm
- Geen koffer

Als je er echt geen geld aan wil uitgeven dan neem die van Parkside. Schroef hem de moeder de eerste twee jaar, dan heb je nog garantie. Krijg je hem kapot, dan koop (na je garantie) die Metabo BS18 die hier eerder al voorbij is gekomen. Krijg je hem niet kapot, dan heb je geen betere nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

@Bhagavad @Verstekbakker Dankjewel. Mijn gevoel ging ook uit naar de Parkside.
Het gaat om een simpel accuschroefmachine om erbij te hebben. De accuschroefmachines die we nu hebben zijn oud met slechte accu's. Nieuwe accu daarvoor is al duurder dan een van deze twee machines :) . Voor het zwaardere werk hebben we nog wel wat beter gereedschap met netsnoer liggen. Het zal vooral voor wat random schroeven en boren in hout gebruikt worden, dus dan zit je volgens mij al snel goed met zoiets toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Die Parkside gaat voldoende zijn.

-edit- Kijk wel even voor een tweede accu of zorg dat je de accu na iedere keer goed gebruiken ook oplaadt! Er is niks irritanter dan zand in je haar en een accuschroever waar je een uur op moet wachten.

[ Voor 75% gewijzigd door Verstekbakker op 19-11-2017 03:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hier ook een parkside 10.8v schroevertje gehad. Was prima ding voor het geld en is alleen vervangen omdat ik een makita snob ben.. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacher schreef op zondag 19 november 2017 @ 04:26:
Hier ook een parkside 10.8v schroevertje gehad. Was prima ding voor het geld en is alleen vervangen omdat ik een makita snob ben.. :Y
Yep, heb hier ook ergens een oude Parkside op de werkbank liggen waarvan de enige handicap de oude accu is.
Het machientje zelf blijft gewoon draaien, niets mis mee.

Nu kan het aan mij liggen, maar ik zie overeenkomsten tussen de huidige Parkside's en Metabo accuschroevers en het zou mij niet verbazen als die gewoon uit een-en-dezelfde fabriek komen.
Als die machines "gewetensvol" zijn gekloond onder het mom van "beter goed gejat dan slecht bedacht" is dat natuurlijk prima voor de aspirant koper. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-10 21:27
Wat is nou hét merk voor een goeie en betaalbare afstandsmeter? Zit er een beetje over te denken er een aan de sint te vragen. Bij voorkeur natuurlijk met bt connectie om informatie naar m'n telefoon te sturen.

Ken ze eigenlijk vooral van Bosch en DeWalt en weet dat Makita ze ook verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Framoes schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:55:
Wat is nou hét merk voor een goeie en betaalbare afstandsmeter? Zit er een beetje over te denken er een aan de sint te vragen. Bij voorkeur natuurlijk met bt connectie om informatie naar m'n telefoon te sturen.

Ik denk dat je niet veel goedkoper gaat krijgen dan een Leica Disto D1 of een Bosch PLR 30 C als jet bluetooth wil, tenzij je het uit China haalt of anderszins no-name gaat natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Framoes schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:55:
Wat is nou hét merk voor een goeie en betaalbare afstandsmeter? Zit er een beetje over te denken er Een aan de sint te vragen. Bij voorkeur natuurlijk met bt connectie om informatie naar m'n telefoon te sturen.

Ik weet niet wat jij betaalbaar vindt, maar volgens mij is (blauwe) Bosch wel hét merk. Hier in de buurt in de Hornbach ligt zo'n ding geloof ik om te proberen (of het is een dummy, niet naar gekeken), misschien bij jou in de buurt ook. Prijzen vind ik meevallen, maar ik heb me niet verdiept in de verschillende types. Deze blauwe vind ik niet zo duur. Als je bij jou ook de melding krijgt "nicht in die Niederlande" kun je [url=ggg]hier[/url] even kijken voor die wat via Amazon geleverd wordt (heeft het logo van Amazon onder verkäufer-information).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

ik heb deze https://www.hornbach.nl/s....mc_id=nl14a999&WT.srch=1
63 euro, niet verkeerd

Alleen als ik hem nog een keer zou kopen, zou ik iets meer besteden en een iets slimmere kopen, 1 die ook opp. kan berekenen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 10:26

Movinghead

ing.

Ben aan het kijken voor een Bosch GLL of GCL laser, echter de vraag is welke kleur laser. Groen is nu nieuwste, en heeft bij evt verkoop meerwaarde dan de rode. Echter de rode is prijstechnisch leuker.

Het is voor thuisgebruik

Daarnaast GCL of GLL :)

Oja weer wat blauws erbij :)

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/2/6/6/9/9200000020439662.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Movinghead op 19-11-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-10 19:59
Movinghead schreef op zondag 19 november 2017 @ 14:26:
Ben aan het kijken voor een Bosch GLL of GCL laser, echter de vraag is welke kleur laser. Groen is nu nieuwste, en heeft bij evt verkoop meerwaarde dan de rode. Echter de rode is prijstechnisch leuker.

Het is voor thuisgebruik

Daarnaast GCL of GLL :)
Die groene heeft een betere afleesbaarheid. Als de prijs van de rode zo veel scheelt dan zou ik de rode nemen. Anders altijd de groene.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Framoes
@Uncle Mel, @Verstekbakker, @bonzz.netninja, thanks voor de tips. Zitten een paar gegadigden bij. Nu even kijken of ze ergens binnen budget te vinden zijn.

Iets anders: kwam vandaag thuis en vond bij de de post mijn bestelling van Banggood (of Gearbest):

Enjoy work!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tMt0MeYEKkvAgtXba65cJm1R/thumb.jpg

Ziet er prima uit. Bitjes aan de zijkanten zitten iets hoger in het vakje door de ronding. Net niet lekker afgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vBuGQApZLW62BdHwu1J4HwOZ/thumb.jpg

Sluitsysteem is prima. Klikt ook echt vast en zal dus niet zomaar losgaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DIYRoGrSZiK1BnzgjBccxJn5/thumb.jpg

Het bakje is magnetisch. Dat vind ik persoonlijk wel een mooie toevoeging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sJreiUqfLa6ctK3Gcl5R8fPR/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Cyber Monday Woche: Ab Morgen 6:00 Uhr - neue Angebote im 5-Minutentakt

Vom 20. bis zum 27. November findet auf dieser Seite die Cyber Monday Woche 2017 statt. Schon jetzt gibt es tägliche Countdown-Angebote. Greifen Sie schnell zu, denn Angebote gelten höchstens solange wie angegeben bzw. solange der Vorrat reicht. Entdecken Sie Blitzangebote, Angebote des Tages, Schnäppchen, Deals und Coupons. Neu: Kein Angebot mehr verpassen - mit der Amazon App können Sie sich benachrichtigen lassen, wenn ein bestimmtes Angebot startet.
Ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren morgen! Soort van iboodhunt op Amazon ofzo...

[ Voor 5% gewijzigd door Verstekbakker op 19-11-2017 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verstekbakker schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:17:
[...]

Ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren morgen! Soort van iboodhunt op Amazon ofzo...
Ik moet zeggen dat ik nooit echt warm of koud word van wat Amazon.de in de aanbieding heeft qua gereedschap. Net iets te veel Bosch Groen, Mannesmann, Einhell, etc.

Op Amazon.com staan betere aanbiedingen. Helaas verzenden ze nog amper gereedschap naar Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Framoes schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:58:
[...]

Ik moet zeggen dat ik nooit echt warm of koud word van wat Amazon.de in de aanbieding heeft qua gereedschap. Net iets te veel Bosch Groen, Mannesmann, Einhell, etc.

Op Amazon.com staan betere aanbiedingen. Helaas verzenden ze nog amper gereedschap naar Europa.
Ik kan het niet met je eens zijn. 90% van mijn gereedschap (en niet alleen gereedschap) komt van Amazon af omdat het daar steeds het goedkoopst is. Garantieafhandeling is daar trouwens ook heel goed, veel beter dan wat ik gewend ben van NL-webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Framoes schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:46:
@Uncle Mel, @Verstekbakker, @bonzz.netninja, thanks voor de tips. Zitten een paar gegadigden bij. Nu even kijken of ze ergens binnen budget te vinden zijn.

Iets anders: kwam vandaag thuis en vond bij de de post mijn bestelling van Banggood (of Gearbest):

Enjoy work!

[afbeelding]

Ziet er prima uit. Bitjes aan de zijkanten zitten iets hoger in het vakje door de ronding. Net niet lekker afgewerkt.

[afbeelding]

Sluitsysteem is prima. Klikt ook echt vast en zal dus niet zomaar losgaan.

[afbeelding]

Het bakje is magnetisch. Dat vind ik persoonlijk wel een mooie toevoeging.

[afbeelding]
gewoon setje bitjes? of wat zie ik...want ik wil het wel hebben :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verstekbakker schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:08:
[...]

Ik kan het niet met je eens zijn. 90% van mijn gereedschap (en niet alleen gereedschap) komt van Amazon af omdat het daar steeds het goedkoopst is. Garantieafhandeling is daar trouwens ook heel goed, veel beter dan wat ik gewend ben van NL-webshops.
We begrijpen elkaar verkeerd. De normale prijzen zijn zeer goed. Ik koop er met enige regelmaat iets en heb op o.a. een schuurmachine en een paar Blåkläder werkbroeken alleen al meer dan €100 bespaard.

Wat me tegenvalt zijn de aanbiedingen tijdens black Friday en cyber Monday. Er zit bijna nooit een knaller bij voor een echt A-merk. Dat zie je op Amazon.com wel.

Amazon.com heeft nu bijvoorbeeld een Makita actie waarbij je $25 korting krijgt bij besteding van $100. Neem daarbij de a lage prijzen en je hebt een DTD154 voor onder de $100. Dan ben je met verzenden (als ze dat zouden doen) goedkoper uit dan hier.
bonzz.netninja schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:14:
[...]

Kleine bitjes met handvat/houder van Wiha en Xiaomi.

Kwam hier vorige week een kortingscode voorbij waardoor hij nog maar €17 was. Nu voor $25 te koop bij Gearbest en Banggood.

[ Voor 20% gewijzigd door Framoes op 19-11-2017 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heeft hier iemand ervaring met de Festool ts55 VS de ts75?

Ik ben aan het kijken naar een combi met de cms tafel. Ben je echt zo beperkt met een ts55? Ik kan me niet heugen dat ik veel dikker gezaagd hebt. En in dat geval is vaak de afwerking minder een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Framoes schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:18:
[...]

We begrijpen elkaar verkeerd. De normale prijzen zijn zeer goed. Ik koop er met enige regelmaat iets en heb op o.a. een schuurmachine en een paar Blåkläder werkbroeken alleen al meer dan €100 bespaard.

Wat me tegenvalt zijn de aanbiedingen tijdens black Friday en cyber Monday. Er zit bijna nooit een knaller bij voor een echt A-merk. Dat zie je op Amazon.com wel.

Amazon.com heeft nu bijvoorbeeld een Makita actie waarbij je $25 korting krijgt bij besteding van $100. Neem daarbij de a lage prijzen en je hebt een DTD154 voor onder de $100. Dan ben je met verzenden (als ze dat zouden doen) goedkoper uit dan hier.
Ah zo bedoel je. Je bent een funshopper ;)

Ik heb het nog niet eerder in de gaten gehouden, dus ben benieuwd wat het morgen geeft, als het geen goede aanbieding is dan laat ik het natuurlijk ook liggen. Verzendkosten en douane zijn op Amazon.com gewoon een dooddoener ja, ik zie het vaak bij veiligheidsdingen of handgereedschap... Maar helaas is teleporten nog niet mogelijk. Gelukkig hebben we Duitsland naast de deur, daar komt kwalitatief gezien goed (vaak zelfs beter dan de VS) spul vandaan, hebbe hebbe hebbe.

-edit-
bonzz.netninja schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:14:
[...]

Deze volgens mij.

[ Voor 25% gewijzigd door Verstekbakker op 19-11-2017 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verstekbakker schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:29:
[...]

Ah zo bedoel je. Je bent een funshopper ;)

Ik heb het nog niet eerder in de gaten gehouden, dus ben benieuwd wat het morgen geeft, als het geen goede aanbieding is dan laat ik het natuurlijk ook liggen. Verzendkosten en douane zijn op Amazon.com gewoon een dooddoener ja, ik zie het vaak bij veiligheidsdingen of handgereedschap... Maar helaas is teleporten nog niet mogelijk. Gelukkig hebben we Duitsland naast de deur, daar komt kwalitatief gezien goed (vaak zelfs beter dan de VS) spul vandaan, hebbe hebbe hebbe.

-edit-
Hou tegenwoordig black friday wel in de gaten voor gereedschap. Maar dat is met name door wat ik op Instagram voorbij zie komen aan aanbiedingen in de VS en soms Engeland. Daarom viel het me op dat het hier zo karig is qua goeie deals.

Amazon.com check ik ook af en toe. Kwam laatst al een DTD155 slagschroevendraaier tegen voor €109 incl verzenden. Die kosten hier €150.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
MikeyMan schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:24:
Heeft hier iemand ervaring met de Festool ts55 VS de ts75?

Ik ben aan het kijken naar een combi met de cms tafel. Ben je echt zo beperkt met een ts55? Ik kan me niet heugen dat ik veel dikker gezaagd hebt. En in dat geval is vaak de afwerking minder een ding.
De TS55 in de moduledrager kan bij 90 graden 51mm zagen en dat is vaak voldoende. Hoewel ik er wel tegenaan liep dat ik 7 x 5 balkjes aan beide kanten moet inzagen om ze door te krijgen (wilde er 3,5 x 7 van maken).Dat is iets meer werk, maar geen probleem. En waarschijnlijk is dit bijna nooit nodig. Als je vaak onder 45 graden zaagt, dan kan het wel een probleem zijn. Want dan kun je maar 38 mm diep zagen en van beide kanten zagen is veel moeilijker.

Maar de TS75 is zwaar en groot voor werken op een rail. Het kan absoluut, maar met een TS55 is een stuk fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
@MikeyMan

Ik heb juist de 75 omdat je er net iets dieper mee kan zagen, is puur een persoonlijke keuze.
Ga je voornamelijk alleen plaatmateriaal zagen, dan is de 55 voldoende.
Bij mij was de 75 niet heel veel duurder toen ik hem kocht, en gebruik het stiekem best veel met balkjes ed schulpen.

Hiervoor heb ik ook een oude 3 meter rei, perfect ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:24
64 pagina's alweer, ik was deze thread alweer kwijt. Moet t.net toch eens iets op vinden als er een nieuwe thread is van een topic en je hebt in het vorige topic iets gepost.

Anyhow. Als het goed is vandaag mijn ellendige Bosch PTS10 tafelcirkelzaag verkocht via Marktplaats.
Dus ik ben in de markt voor iets nieuws.

Omdat ik ondertussen weet waar ik op moet letten en wat ik belangrijk vindt en ik het zie als een lange termijn investering. Dacht ik aan een FESTOOL CMS-TS 55 R SET TREK-EN AFKORTZAAG (sorry voor de caps > copy/paste)

Ik verwacht gebruikersgemak, maar bovenalles precisie met name met haaks en verstek zagen. Heeft iemand deze zaag in gebruik en wat zijn je ervaringen of kan ik beter naar een alternatief kijken. Voordeel van deze combinatie is natuurlijk dat ik met de geleiderail zelf ook grotere platen kan zagen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wat wil je zagen?

Voordeel van die tafel die je nu noemt is de mobiliteit. Maar je betaalt een flink prijs en persoonlijk vind ik het ding niet bepaald stevig. Dus ideaal ding om op locatie goed te kunnen zagen. Maar als je geen behoefte hebt aan die mobiliteit, kan je voor dat bedrag een betere keuze maken imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:24
Nou vooral stroken, en kleine planken zeg tot 80cm breed. Mobiliteit is ook niet heel belangrijk.
Vind een goede geleider die aan beide kanten vast zit wel heel belangrijk, want dat was een vd grote nadelen van de Bosch PTS10 is dat de geleider maar aan een kant vast zat en zich aan de andere moest klemmen aan de achterkant. Met als gevolg dat bij het vast klikken de geleider enkele millimeters verschoof.

[ Voor 75% gewijzigd door loewie1984 op 20-11-2017 09:31 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
loewie1984 schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:30:
Nou vooral stroken, en kleine planken zeg tot 80cm breed. Mobiliteit is ook niet heel belangrijk.
Vind een goede geleider die aan beide kanten vast zit wel heel belangrijk, want dat was een vd grote nadelen van de Bosch PTS10 is dat de geleider maar aan een kant vast zat en zich aan de andere moest klemmen aan de achterkant. Met als gevolg dat bij het vast klikken de geleider enkele millimeters verschoof.
In plaats van de CMS-TS 55 zou ik eerder gaan voor een Dewalt DW745 of Bosch GTS 10 XC en daarbij een losse Festool TS55 gaan. Dan kun je bredere stroken zagen en hoef je niet elke keer de TS55 uit het frame halen. Je hebt dan ook een grotere zaaghoogte en meer vermogen. De CMS-set is waarschijnlijk ook duurder.

Overigens ben ik weer in de BVA val getrapt. Ik zag een nieuwe Bosch 13-delige gatenzaagset. Na wat googelen zag in in Nederland prjizen van €150 tot €350, dus ik had een bod gedaan met een limiet van €92 (incl BTW en alle bijkomende kosten). De veiling heb ik gewonnen met het maximum bedrag (€92). Echter ze ik nu dat dezelfde set bij Amazon €89 kost. Het is maar €3 verschil, maar had het beter dus bij Amazon kunnen halen (ook vanwege eventuele garantie). Nu kan ik het terugsturen (wet koop op afstand, omdat het geen executieveiling is), maar vind dat het mijn eigen fout is en dat ik dan maar op de blaren moet zitten.

[ Voor 64% gewijzigd door L.N. op 20-11-2017 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
L.N. schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:00:
[...]

In plaats van de CMS-TS 55 zou ik eerder gaan voor een Dewalt DW745 of Bosch GTS 10 XC en daarbij een losse Festool TS55 gaan. Dan kun je bredere stroken zagen en hoef je niet elke keer de TS55 uit het frame halen. Je hebt dan ook een grotere zaaghoogte en meer vermogen. De CMS-set is waarschijnlijk ook duurder.
loewie1984 schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:30:
Als men echt precisie nodig heeft zal ik wegblijven bij de Dewalt DW745 of DW7491, die laatste heb ik gekocht en ook direct terug gestuurd i.v.m. de tafel die verre van vlak was en er zat toch al snel 2 a 3 mm verschil tussen bepaalde stukken. Ook is het tafelgedeelte slecht ontworpen met te weinig verstevigingsribben, waardoor het iets kan kromtrekken, vooral bij het zaagblad. Dit zijn echte bouwzagen en niet bedoelt voor echt precisiewerk. Over de Bosch kan ik niet oordelen want daar heb ik nog nooit mee gewerkt.

Als men echt precies wil werken, zorg ervoor dat het blad zo robuust mogelijk en goed vlak is. Ik zou nooit meer een tafelzaag kopen met een aluminium tafel, dit is voor mij te slap en te gevoelig voor schade. Men gebruikt een tafelzaag al snel om even gereedschap op te leggen als er weinig ruimte beschikbaar is. Een goede en precisie tafelzaag is nu eenmaal zwaar, duur en vereist goede kennis van het gereedschap. Misschien is een goede tweedehandse tafelzaag wel iets voor je.

Zelf heb ik gekozen voor een Bosch invalzaag met liniaal, maar dat kan ook een goede cirkelzaag zijn. In combinatie met een afkortzaag. Het werkt lang niet zo snel als een tafelzaag, maar je bent wel flexibeler en als je niet recht zaagt is dat toch echt je eigen fout. Ook is het een stuk goedkoper en je kunt er bijna alles mee zagen.
L.N. schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:00:
[...]

Overigens ben ik weer in de BVA val getrapt. Ik zag een nieuwe Bosch 13-delige gatenzaagset. Na wat googelen zag in in Nederland prjizen van €150 tot €350, dus ik had een bod gedaan met een limiet van €92 (incl BTW en alle bijkomende kosten). De veiling heb ik gewonnen met het maximum bedrag (€92). Echter ze ik nu dat dezelfde set bij Amazon €89 kost. Het is maar €3 verschil, maar had het beter dus bij Amazon kunnen halen (ook vanwege eventuele garantie). Nu kan ik het terugsturen (wet koop op afstand, omdat het geen executieveiling is), maar vind dat het mijn eigen fout is en dat ik dan maar op de blaren moet zitten.
BVA is nooit veel goedkoper dan een webwinkel, alleen als het daadwerkelijk een faillissement veiling is dan kun je er wat leuks kopen voor een goede prijs. Voor de rest is het tegenwoordig meer een veilingsite om snel van voorraad af te komen. Ik verbaas mij altijd nog hoeveel en voor wat voor prijzen producten verkocht worden.

Garantie voor een gatenzaagset lijkt mij nu niet echt iets om je druk over te maken. Als er iets echt kapot gaat is dat waarschijnlijk 99% een gebruikersfout en dan vergoeden ze uiteindelijk nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Andyk125 schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:54:
[...]

[...]

Als men echt precisie nodig heeft zal ik wegblijven bij de Dewalt DW745 of DW7491, die laatste heb ik gekocht en ook direct terug gestuurd i.v.m. de tafel die verre van vlak was en er zat toch al snel 2 a 3 mm verschil tussen bepaalde stukken. Ook is het tafelgedeelte slecht ontworpen met te weinig verstevigingsribben, waardoor het iets kan kromtrekken, vooral bij het zaagblad. Dit zijn echte bouwzagen en niet bedoelt voor echt precisiewerk. Over de Bosch kan ik niet oordelen want daar heb ik nog nooit mee gewerkt.

Als men echt precies wil werken, zorg ervoor dat het blad zo robuust mogelijk en goed vlak is. Ik zou nooit meer een tafelzaag kopen met een aluminium tafel, dit is voor mij te slap en te gevoelig voor schade. Men gebruikt een tafelzaag al snel om even gereedschap op te leggen als er weinig ruimte beschikbaar is. Een goede en precisie tafelzaag is nu eenmaal zwaar, duur en vereist goede kennis van het gereedschap. Misschien is een goede tweedehandse tafelzaag wel iets voor je.

Zelf heb ik gekozen voor een Bosch invalzaag met liniaal, maar dat kan ook een goede cirkelzaag zijn. In combinatie met een afkortzaag. Het werkt lang niet zo snel als een tafelzaag, maar je bent wel flexibeler en als je niet recht zaagt is dat toch echt je eigen fout. Ook is het een stuk goedkoper en je kunt er bijna alles mee zagen.
Vreemd dat jouw tafel niet vlak was. Op Woodworking.nl zijn ze heel enthousiast over de Dewalt zaagtafels. Misschien had je maandagmorgen-model? Het komt trouwens wel vaker voor dat door de ophanging van de motor het blad wat doorgezakt is. Maar, voor zo ver ik weet, kunnen die modellen altijd omgeruild worden voor een nieuw model met vlak blad. Natuurlijk alleen als de zaag nieuw is. Bosch GTS 10 XC van mijn vader is helemaal vlak voor zo ver ik weet.

Mijn Festool CS70 heeft een absoluut vlak blad, dus ik zou zagen met aluminium bladen niet zo snel afschrijven. Maar goed, daar betaal je ook voor (net als voor een stationaire zaag met een gevlakt gietmetalen blad).
Andyk125 schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:54:
[...]

BVA is nooit veel goedkoper dan een webwinkel, alleen als het daadwerkelijk een faillissement veiling is dan kun je er wat leuks kopen voor een goede prijs. Voor de rest is het tegenwoordig meer een veilingsite om snel van voorraad af te komen. Ik verbaas mij altijd nog hoeveel en voor wat voor prijzen producten verkocht worden.

Garantie voor een gatenzaagset lijkt mij nu niet echt iets om je druk over te maken. Als er iets echt kapot gaat is dat waarschijnlijk 99% een gebruikersfout en dan vergoeden ze uiteindelijk nog niets.
Soms is er nog wat leuks te vinden in een faillissementsveiling, maar de normale online veilingen zijn inderdaad zelden de moeite waard. Vaak wordt er meer geboden dan de prijs bij een goede internetwinkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
Ik heb de GTS 10XC, vind het fijner dan een TS 55 in een moduledrager. De tafel is breder, en daardoor handiger. Alle opties voor de CMS module zijn erg duur (de roltafel en de tafel verbreding), maar wel erg goed.

De CMS/Festool stuff zit kwalitatief in een iets andere league dan de GTS 10XC. De GTS is gewoon een erg goede bouwzaag, maar absoluut geen modulair ding, en een roltafel kun je helemaal vergeten (dat excuus voor een roltafel wat er op zit is het niet waard).

Maar het blijft, net zoals de DeWalts vooral een bouwtafelzaag. Als je naar een meubelmakerstafelzaag gaat kijken (een stationaire machine), dan zit je in een heel andere league te kijken.

Als je iets mobiels met meer accuraatheid zoekt dan is de Mafell Erika of de Festool CS interessant.

|>

Pagina: 1 ... 16 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.