Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Source schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 00:15:
- Niet leverbaar. Ik hoor verschillende redenen dat VEGA niet leverbaar is, dat wil zeggen HBM2 shortage en een grote OEM die veel volume afneemt. Ik verwacht niet dat de situatie voor NOV of DEC beter wordt.
Die grote OEM is natuurlijk Appel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-06 04:29
The Source schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 00:15:
Er zijn voor mij een paar feiten die ik al lang geleden vertelde. Wat daar de precieze reden voor is kan alleen afgaan op de informatie die ik heb.

- Niet leverbaar. Ik hoor verschillende redenen dat VEGA niet leverbaar is, dat wil zeggen HBM2 shortage en een grote OEM die veel volume afneemt. Ik verwacht niet dat de situatie voor NOV of DEC beter wordt.
@DaniëlWW2 I told you so. ;) HBM2-shortage. Maar ja jij zal het natuurlijk weer beter weten dan The Source die product marketeer van MSI is en zeggen dat het niet waar is.

Die OEM denk ik ook dat het crApple is voor in hun AIO. Vraag mij af hoe ze dan het verbruik onder controle gaan krijgen. Klok frequentie zwaar verlagen en.... undervolten. *O*
- Prijs. Toen ik de eerste prijs op onze prijslijst zag kon ik al voorspellen dat prijs veel te hoog zou worden. Toen heb ik ook verteld dat onze marge veel te laag was. Nu verwacht ik ook niet dat deze situatie op korte termijn beter wordt. De AMD bundles lopen tot eind Sept meen ik, Ik weet dat AMD resellers een vergoeding geeft voor VEGA 64 en nu ook aan aanzienlijk bedrag voor VEGA 56. Het kan zijn dat AMD te duur aan ons verkoopt en die marge gebruikt om resellers te vergoeden om de prijspunten te bereiken. Ivm shortages, miners verwacht ik ook niet dat de prijs snel beter gaat worden. Dus vrees pas ergens tegen DEC of Jan.

Al die andere geruchten wat de redenen zijn maken niet uit. Ze zijn niet leverbaar en te duur... en dat gaat niet snel veranderen.
Dat wordt maandag klaarzitten om een Vega56 aan MSRP te kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werelds schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 20:23:
Wat echter de opmerking @Phuncz betreft: lijkt niet het geval te zijn. Als je op de verschillende forums kijkt zie je dat vrijwel iedereen richting de 1,0 kan gaan zonder daarbij de kloksnelheden te hoeven verlagen. Het is echt een raadsel waarom AMD voor 1,2 heeft gekozen, want tot dusver lijkt bijna geen enkele chip dat nodig te hebben.

Die 0,90 - 0,95 van @Astennu is wel een van de laagste ja, je hebt geluk met je chip gast :D
Ik vraag mij ook af waarom ze niet in ieder geval voor 1.1v gegaan zijn of 1.15v voor max boost en 1.1 voor de lagere stap maar imo had het ook 1.1 en 1,05 kunnen zijn. Ik zou zo graag eens mee willen kijken op die binning afdeling van AMD ik vraag me af of het niet beter kan als je ziet hoeveel mensen goede resultaten halen. Of zijn er dan toch bepaalde applicaties die op dit voltage niet stabiel zijn waar de games wel goed draaien?

Ik heb ook nog wat meer zitten testen. Ondanks dat ik 1577MHz in stel lijkt hij de kaart toch iets wat lager te clocken. Wattman geeft 1462 max aan. En de FPS is ook wel iets lager geworden. Ga ik vervolgens naar 1600 MHz om hem weer wat hoger te krijgen krijg ik wel meteen crashes.
Maar goed die 110 MHz snelheid verlies is totaal niet erg als je de stoom besparing van 64 watt ziet.
Ik heb nog niet genoeg tijd gehad om dit weer helemaal uit te pluizen. Deze 17.8.2 driver reageert in ieder geval weer anders dan de 17.8.1.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fredi schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 06:15:
Die OEM denk ik ook dat het crApple is voor in hun AIO. Vraag mij af hoe ze dan het verbruik onder controle gaan krijgen. Klok frequentie zwaar verlagen en.... undervolten. *O*
Jij hebt je klaarblijkelijk weinig verdiept in Vega! Als jij dat wel had gedaan dan zou jij weten dat je met een klein beetje ondervolten de klokfrequentie maar lichtjes hoeft te verlagen aangezien het vermogen per FPS best goed is als je de spanning en de klokfrequentie een beetje verlaagt. De enige reden dat het vermogen nu zo hoog ligt is omdat de kaarten als het ware flink overklokt uit de fabriek komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fredi schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 06:15:
11 TF; dat betekent een kloksnelheid van pakweg 1350 MHz. Vega op 1025 mV en 1524 MHz trekt slechts zo'n 210W. 1350 MHz kan waarschijnlijk op minder dan 1,0, dus het verbruik duikt dan ruim onder de 200W. Reken maar dat Apple niet op de 1200 mV die we in RX Vega zien gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apple en goede ventilatie of lawaai, no way. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Verdiep je eens in het industrial design van de Mac Pro en PowerMac apparaten, dan realiseer je je dat die ingenieurs bij Apple heus wel weet hoe ze componenten moeten koelen met het volume waar ze mee moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 16:46:
Verdiep je eens in het industrial design van de Mac Pro en PowerMac apparaten, dan realiseer je je dat die ingenieurs bij Apple heus wel weet hoe ze componenten moeten koelen met het volume waar ze mee moeten werken.
:?
offtopic:
We gaan weer zwaar offtopic, normaal gesproken zou ik het om die reden (en om die reden alleen) negeren maar aangezien mij worden in de mond worden gelegd die ik niet heb gebruikt (jij suggereert dat ik stelde dat die ingenieurs geen verstand hebben van hoe je koelt) toch maar even een reactie.
Ik heb helemaal geen stelling ingenomen over hun kennisniveau (sterker nog, ik had ook gelezen hoe ze hun trashcan PC ontwierpen, daar werd goed over nagedacht, op dat ene aspect in ieder geval :)), het gaat om de prioriteiten die Apple hanteert, iets waar jij zelf ook impliciet naar verwijst met "met het volume waarmee ze moeten werken". Apple heeft graag dat de apparaten klein, dun en stil zijn. Dat gaat niet samen met het goed koelen. Dat heeft geen zak te maken met hoe bekwaam de ingenieurs zijn, dat hangt samen met designprincipes die Apple hoog in het vaandel heeft en die incompatibel zijn met een goede koeling. Je kan met een klein volume goed koelen als je bereid bent om meer lawaai te accepteren, als je geen lawaai wil dan heb je een groter volume en oppervlakte nodig, als je en geen lawaai en geen groot volume en oppervlakte wil dan kan je maar heel beperkt koelen. Daarnaast zijn er natuurlijk verschillen bij hetzelfde volume, oppervlakte en geluidsniveau omdat de een beter ontwerpt dan de ander maar ik ging nu even uit van een ceteris paribus situatie. Ja, met de middelen (= volume, oppervlakte en geluidsniveau) die Apple zichzelf ter beschikking stelt zijn ze zeker bekwaam maar het is behelpen. Verder staan de Apple AIO en de Apple laptops bekend om het throttlen van de CPU en graphics doordat de hitte onvoldoende kan worden afgevoerd. Mijn opmerking had betrekking op deze twee segmenten, de redenen hiervoor laat ik achterwege want dan wordt gaat daar weer dieper op in worden gegaan wat hier niet de bedoeling
is.

Voor het geval er weer verder wordt gespeculeerd over wat ik denk in plaats van dat het mij wordt gevraagd, ik neem geen enkel waardeoordeel in over hun keuze om bepaalde design-elementen (dun, licht, klein) te laten prevaleren boven de performance. Als daar dan toch naar wordt gevraagd dan stel ik dat het goed uitpakt voor Apple en dat er blijkbaar voldoende klanten zijn die er behoefte aan hebben maar dat ik er nooit voor zou kiezen.

Ontopic, gezien deze prioriteiten van Apple kan je er vergif op innemen dat de Vega-kaarten in hun OEM's een aanzienlijk lagere spanning krijgen dan de RX Vega-kaarten en FE Vega-kaarten. Dat zal een beetje performance kosten maar je komt op 80-90% van de performance uit met 50% van het vermogen of iets dergelijks. Geen ramp voor de meeste gebruikers van die computers, schat ik in.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2017 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:17
Of Apple krijgt de beste chips die aan 1v of zelfs minder genoeg hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:53:
Of Apple krijgt de beste chips die aan 1v of zelfs minder genoeg hebben
d:)b
Dat is een goed punt. Als Apple voldoende betaalt aan AMD...

Even iets anders, is het automatisch (meestal?) zo dat CPU's en GPU's die met een lagere spanning een redelijke klokfrequentie halen ook hoger overklokt kunnen worden met dezelfde maximum spanning die enigszins verantwoord is en haalbaar is (temperatuur) of werkt het niet zo simpel en kan zo'n f/v grafiek ook meer grillig verlopen waarbij het linkerdeel van sample X lager ligt dan dat van sample Y maar het rechter deel juist hoger ligt?
Met andere woorden, kan je zo'n laptop-CPU die apart werd gelegd omdat die een zeer lage spanning nodig heeft om 2,5 GHz te halen in theorie eveneens goed overklokken naar 5,0 GHz of zelfs 5,1 GHz als het een 7700k is die gedelid is en zou zo'n 7700k eveneens een goede laptop-CPU zijn en een hele lage spanning halen bij 2,5 GHz?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2017 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Is een normaal verdeling hoe kleiner de sigma/variantie hoe nauwkeuriger ze kunnen afstellen op grote schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:55
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:54:
[...]

Dat is een goed punt. Als Apple voldoende betaalt aan AMD...
Dat is natuurlijk nog maar de vraag :P Apple staat er voor zover ik weet in de regel niet bekend om veel marge over te laten in dat soort deals, uiteraard in de regel wel veel volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 18:57:
[...]

Dat is natuurlijk nog maar de vraag :P Apple staat er voor zover ik weet in de regel niet bekend om veel marge over te laten in dat soort deals, uiteraard in de regel wel veel volume.
Zulke woekerwinsten en dan nog lage marges voor de inkoop? Hoe krijgen ze het voor elkaar? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:55
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 19:27:
[...]

Zulke woekerwinsten en dan nog lage marges voor de inkoop? Hoe krijgen ze het voor elkaar? :)
Waar denk je dat die winsten vandaan komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Zo, nog 30u45m tot de volgende loterij begint. :p

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iets heel anders. Kennelijk verkoopt AMD sinds kort een speciale versie van Polaris, direct aan miners, voor veel lagere prijzen waardoor ze niet langer meer de normale markt zouden moeten verzieken. :)
http://fudzilla.com/news/...elling-mxm-gpus-to-miners

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Ik heb het toch moeilijk hoor met het feit dat HBM2 beter is voor Vega dan GDDR5. Het is 3x zo duur als GDDR5 waardoor AMD Vega veel te duur id markt moet zetten. Ja het verbruikt minder stroom dan GDDR5 maar had AMD dan niet beter hun architectuur(gpu-chip) helemaal veranderd waardoor dat die veel minder stroom verbruikt dan nu en dat gecombineerd met GDDR5 zoals Nvidia doet. Dan was de nood voor HBM2 met het lagere stroomverbruik niet nodig geweest. Het geheel zuinigere gpu met meer verbruikende GDDR5 tov het geheel meer verbruikende Vega-chip met HBM2 ging nog altijd zuiniger zijn. Het lijkt erop dat Vega gewoon een Fiji-chip is met een hoop meer transistors die alleen nodig zijn voor een hogere kloksnelheid te halen met daardoor een enorm hoog verbruik.

Waarschijnlijk heeft AMD keuzes moeten maken en hadden ze gewoon het geld niet om een heel nieuwe gpu-architectuur te ontwikkelen. Ik denk dat het geld naar de cpu-divisie gegaan is(Jim Keller moest betaald worden) en er geen meer over was voor de GPU-afdeling. Vandaar dat ze uit noodzaak voor HBM2 hebben moeten kiezen. Maar je kan je afvragen wat op de lange termijn beter geweest was: eenmaal zwaar in het rood gaan om een nieuwe gpu- architectuur te ontwikkelen met een laag stroomverbruik en goeie prestaties waardoor je eindelijk eens een competitief prudukt hebt tov Nvidia en door goede verkopen op lange termijn eindelijk zwarte cijfers kunt schrijven, of voortborduren op een bestaande architectuur en er een hoop transistors bijsmijten waardoor je een insane hoog verbruik hebt en nog altijd geen goeie prestaties waardoor je nog altijd geen goede verkopen hebt en in de rode cijfers blijft.

Welnu Vega kwam misschien op een slecht moment. Ze hebben veel geld moeten investeren in de Zen-architectuur en er was wellicht geen meer over voor Vega. Er was geen geld om twee volledig nieuwe architecturen voor cpu en gpu te ontwerpen. Voor de cpu is AMD al in het rood moeten gaan, dat ging niet meer voor Vega. Hopelijk gaan ze voor Navi een heel nieuwe architectuur ontwikkelen en kan AMD eindelijk het tij keren. Zou moeten lukken met die modules en IF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:59:
[...]

Jij hebt je klaarblijkelijk weinig verdiept in Vega! Als jij dat wel had gedaan dan zou jij weten dat je met een klein beetje ondervolten de klokfrequentie maar lichtjes hoeft te verlagen aangezien het vermogen per FPS best goed is als je de spanning en de klokfrequentie een beetje verlaagt. De enige reden dat het vermogen nu zo hoog ligt is omdat de kaarten als het ware flink overklokt uit de fabriek komen.
Ik volg Vega al maanden en lees al maanden dit forumtopic, dus ik ken meer dan genoeg van Vega TYVM!
Waarom denk je dat AMD RX Vega zo hoog heeft moeten klokken? Om de prestaties vd 1080 te kunnen halen en dat halen ze nog niet in DX11 games. ;) Als jij de spanning zodanig gaat verlagen dat je ook de klok moet verlagen dan gaat hij nog minder presteren dan de 1080. Dat wil je niet.

Voor Apple aio idd spanning en klok wat verlagen en je verbruik blijft binnen de perken. Zo doen ze het voor laptop-gpu's ook altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Vega is niet enkel designed voor de gaming markt. Ja, voor gaming is de chip niet zo goed als Nvidia's gaming only chips. Bedenk wel dat AMD met 1 chip zowel deep learning, als renderfarms als gaming probeert te bedienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

Fredi schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 03:35:
[...]

Ik volg Vega al maanden en lees al maanden dit forumtopic, dus ik ken meer dan genoeg van Vega TYVM!
Waarom denk je dat AMD RX Vega zo hoog heeft moeten klokken? Om de prestaties vd 1080 te kunnen halen en dat halen ze nog niet in DX11 games. ;) Als jij de spanning zodanig gaat verlagen dat je ook de klok moet verlagen dan gaat hij nog minder presteren dan de 1080. Dat wil je niet.

Voor Apple aio idd spanning en klok wat verlagen en je verbruik blijft binnen de perken. Zo doen ze het voor laptop-gpu's ook altijd.
Dan nog hadden ze Vega prima kunnen binnen in meerdere categorieën, omdat het grootste gedeelte van de comments die ik lees zeggen dat er genoeg rek in zit om het voltage voor stock speeds een flink eind omlaag te kunnen draaien, soms nog met ruimte voor een overclock vanwege de verminderde warmte. Ik vraag me sterk af of AMD's keuze in dit geval de juiste is, want eerder is dit dus ook gebeurd met Polaris en de R9 290/390.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zou het zo kunnen zijn dat het standaard hoge voltage nodig is om de yields goed te houden? Zodat elk stukje silicium de clocks kan halen.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Derby schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 11:04:
Zou het zo kunnen zijn dat het standaard hoge voltage nodig is om de yields goed te houden? Zodat elk stukje silicium de clocks kan halen.
Dat is ook gewoond reden zoals hier eerder al is aangehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fredi schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 03:35:
Waarom denk je dat AMD RX Vega zo hoog heeft moeten klokken? Om de prestaties vd 1080 te kunnen halen en dat halen ze nog niet in DX11 games.
De fout die jij maakt - met alle respect - is dat jij je blindstaart op de volle Vega. Ja, die haalt momenteel gemiddeld een lagere FPS bij DX11 dan de 1080. Dat wil niet zeggen dat het een slechtere deal is gezien FreeSync en nog wat andere zaken maar dat is inderdaad niet best gezien de grootte van de GPU en het beschikbare geheugen, niemand hier spreekt dat tegen. De cut van Vega is daarentegen is een uitstekende deal, die haalt een veel hogere FPS met hetzelfde vermogen als de 1070 en biedt meer longevity, al is het maar omdat het veel beter compatibel is met Vulkan en DX12, zeker wanneer alle features van deze API's maximaal worden gebruikt. Die volle Vega-kaart interesseert mij niet, de cut is de deal van alle 4 de kaarten van AMD en Nvidia, zo gauw de prijs voor de AIC-kaarten maximaal zo'n €50 hoger ligt dan die van de 1070.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2017 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 14:01:
[...]

De fout die jij maakt - met alle respect - is dat jij je blindstaart op de volle Vega. Ja, die haalt momenteel gemiddeld een lagere FPS bij DX11 dan de 1080. Dat wil niet zeggen dat het een slechtere deal is gezien FreeSync en nog wat andere zaken maar dat is inderdaad niet best gezien de grootte van de GPU en het beschikbare geheugen, niemand hier spreekt dat tegen. De cut van Vega is daarentegen is een uitstekende deal, die haalt een veel hogere FPS met hetzelfde vermogen als de 1070 en biedt meer longevity, al is het maar omdat het veel beter compatibel is met Vulkan en DX12, zeker wanneer alle features van deze API's maximaal worden gebruikt. Die volle Vega-kaart interesseert mij niet, de cut is de deal van alle 4 de kaarten van AMD en Nvidia, zo gauw de prijs voor de AIC-kaarten maximaal zo'n €50 hoger ligt dan die van de 1070.
Dat is voor het eerst dat ik hoor dat een Vega56 zuiniger is dan een GTX1070.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nature schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 14:11:
[...]

Dat is voor het eerst dat ik hoor dat een Vega56 zuiniger is dan een GTX1070.
"hogere FPS bij hetzelfde vermogen"
Ondervolten. Kijk naar de video van GamersNexus waarin ze het vermogen met 71 W verlaagden terwijl ze de f met 66 MHz verhoogden. Dat kan je echt niet gemist hebben als je Vega minstens een beetje hebt gevolgd. De FPS/W is prima voor Vega56 als je een beetje ondervolt, als je nog iets meer ondervolt, zoveel dat je de klokfrequentie zal moeten verlagen, dan kan je mogelijk zelfs een lager vermogen halen bij dezelfde FPS gemiddeld. Let erop dat je hier vergelijkt met stock settings van de 1070.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ben benieuwd wat fatsoenlijke waterkoeling voor de RX Vega kaarten doet:
YouTube: INSANE AMD RX480 Watercooled Video Card
De kaart goed koelen levert Jay een hogere en stabielere kloksnelheid op terwijl de kaart 25 watt minder verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 11:12:
[...]

Dat is ook gewoond reden zoals hier eerder al is aangehaald.
Helemaal mooi, maar ik heb m'n twijfels. Net iets teveel berichten van mensen die ermee rommelen en wel die lagere voltages aan kunnen houden. AMD is domweg erg conservatief met dit soort zaken,

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 01:50:
Iets heel anders. Kennelijk verkoopt AMD sinds kort een speciale versie van Polaris, direct aan miners, voor veel lagere prijzen waardoor ze niet langer meer de normale markt zouden moeten verzieken. :)
http://fudzilla.com/news/...elling-mxm-gpus-to-miners
Twee kanttekeningen.
1. Hoe helpt dat de gamers, CAD-gebruikers/renderers etc.? Elke kaart die ze verkopen heeft een GPU nodig, dus is er 1 GPU minder beschikbaar voor de gewone klanten, dus hogere prijzen door een lager aanbod bij dezelfde vraag.
2. De schrijver van Fudzilla merkt op dat AMD nu extra inkomsten heeft dankzij de verkoop aan miners maar hij weet blijkbaar niet dat AMD gigantische verliezen leed op het moment dat die mining-zeepbel de laatste keer instortte en mensen een tweedehands AMD-kaart kochten in plaats van een nieuwe AMD-kaart.
madmaxnl schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 15:23:
Ben benieuwd wat fatsoenlijke waterkoeling voor de RX Vega kaarten doet:
YouTube: INSANE AMD RX480 Watercooled Video Card
De kaart goed koelen levert Jay een hogere en stabielere kloksnelheid op terwijl de kaart 25 watt minder verbruikt.
GamersNexus heeft dit al uitgeprobeerd voor zowel FE als RX. Vega reageert er relatief goed op maar qua FPS/€ is het natuurlijk niet interessant, zoals altijd bij waterkoeling van grafische kaarten.

Ben ik de enige die zich afvraagt waarom ze niet inmiddels een betere oplossing hebben voor het waterkoelen van grafische kaarten? Nu moet je voor elke kaart een apart blok kopen etc.
Als ze nu gewoon enkel de PCB (als een van de modellen in ieder geval) zouden verkopen en een standaard zouden gebruiken voor het aansluiten van de koeloplossing (lucht of water) en mensen zelf een koeloplossing laten kiezen.
1. Je kan die koeloplossing hergebruiken voor de volgende grafische kaart als je er een kiest die kwalitatief goed is.
2. Mocht die koeloplossing slijten dan kan je die simpelweg vervangen. Hoe vaak moeten we nu een grafische kaart afdanken enkel omdat de koeloplossing niet meer goed werkt? Zonde!
Ik kan me voorstellen dat Sapphire, XFX, EVGA, Gigabyte, Asus, MSI etc. dit niet geweldig vinden aangezien het voor hen minder lucratief zou zijn maar voor de consument zou het toch een prima oplossing zijn?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2017 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Voor het zelfde geldt bakt AMD (GF) nu op aanvraag voor de miners. Als je toch al een aparte miners kaart maakt kun je ook wel op bestelling maken.
Ik mag toch hopen dat ze van de vorige keer geleerd hebben.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 19:57
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:07:
[...]

Twee kanttekeningen.
1. Hoe helpt dat de gamers, CAD-gebruikers/renderers etc.? Elke kaart die ze verkopen heeft een GPU nodig, dus is er 1 GPU minder beschikbaar voor de gewone klanten, dus hogere prijzen door een lager aanbod bij dezelfde vraag.
2. De schrijver van Fudzilla merkt op dat AMD nu extra inkomsten heeft dankzij de verkoop aan miners maar hij weet blijkbaar niet dat AMD gigantische verliezen leed op het moment dat die mining-zeepbel de laatste keer instortte en mensen een tweedehands AMD-kaart kochten in plaats van een nieuwe AMD-kaart.

[...]

GamersNexus heeft dit al uitgeprobeerd voor zowel FE als RX. Vega reageert er relatief goed op maar qua FPS/€ is het natuurlijk niet interessant, zoals altijd bij waterkoeling van grafische kaarten.

Ben ik de enige die zich afvraagt waarom ze niet inmiddels een betere oplossing hebben voor het waterkoelen van grafische kaarten? Nu moet je voor elke kaart een apart blok kopen etc.
Als ze nu gewoon enkel de PCB (als een van de modellen in ieder geval) zouden verkopen en een standaard zouden gebruiken voor het aansluiten van de koeloplossing (lucht of water) en mensen zelf een koeloplossing laten kiezen.
1. Je kan die koeloplossing hergebruiken voor de volgende grafische kaart als je er een kiest die kwalitatief goed is.
2. Mocht die koeloplossing slijten dan kan je die simpelweg vervangen. Hoe vaak moeten we nu een grafische kaart afdanken enkel omdat de koeloplossing niet meer goed werkt? Zonde!
Ik kan me voorstellen dat Sapphire, XFX, EVGA, Gigabyte, Asus, MSI etc. dit niet geweldig vinden aangezien het voor hen minder lucratief zou zijn maar voor de consument zou het toch een prima oplossing zijn?
Als je artikel leest zie je dat er gpu tbv laptops Ed genoemd. Ik denk dat dit een andere set is tov de gpu's tbv de vega kaarten.
Tevens lees ik dat dit speciale kaarten te zijn tbv mining. Dit zorgt ervoor als deze kaarten 2e hands verkocht worden niet meteen worden opgepikt door gamers.
Ik neem dit soort verhalen altijd wel met korrel zout.

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Derby schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 11:04:
Volgens mij komt het daar in essentie op neer. Ze zouden best die spanning lager kunnen doen @ stock maar dan moeten ze de cut-off voor criteria strenger maken en vallen meer stukjes af waardoor de prijs per GPU hoger zou worden. Je kan natuurlijk altijd pech hebben met jouw sample maar de praktijk leert dat de meeste AMD-kaarten met een flinke marge (meestal tegen de 0,1 V voor zo ver ik het heb gezien) ondervolt kunnen worden. Als je erg veel geluk hebt dan haal je tientallen mV extra, als je pech hebt tientallen mV minder en als je heel erg veel pech hebt dan kan je helemaal niet ondervolten maar die kans is verwaarloosbaar klein. Hetzelfde als met het overklokken van CPU's, als je geluk hebt dan kan je sterk overklokken, als je pech hebt maar een beetje. Er is enige selectie (in twee richtingen, het lijkt erop dat AMD de beste Zen1-samples voor TR en Epyc apart heeft gelegd) dus er zijn wel absolute minima en maxima maar binnen de bandbreedte kan je overal uitkomen.
houtig schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:20:
[...]

Als je artikel leest zie je dat er gpu tbv laptops Ed genoemd. Ik denk dat dit een andere set is tov de gpu's tbv de vega kaarten.
Mogelijk, maar hoeveel laptop GPU's heeft AMD? AMD-GPU's zijn weinig populair voor laptops, met goede redenen al is een wat lager geklokte en sterk undervolted Polaris-GPU best een valide optie.
Tevens lees ik dat dit speciale kaarten te zijn tbv mining. Dit zorgt ervoor als deze kaarten 2e hands verkocht worden niet meteen worden opgepikt door gamers.
Dit volg ik niet. Er is nog steeds een GPU voor nodig, als ze geen HDMI/DP/...-connector hebben dan kunnen de kaarten inderdaad niet tweedehands worden verkocht maar dat vermindert dus ook sterk de waarde voor de miners aangezien zij die kaart niet kunnen verkopen en dan heeft het dus weinig zin dat die kaart niet tweedehands verkocht kan worden. Nu ja, voor AMD is het prettig als een kaart die gebruikt werd om te minen niet tweedehands verkocht kan worden maar dan moeten de miners die kaarten wel willen kopen en dan zal de prijs zoveel lager moeten zijn (om het voor de miners de moeite waard te maken) dat dit niet haalbaar is. Veel 'miners' verkopen immers de kaart voordat de zeepbel (compleet) barst en op dat moment kunnen ze nog belachelijk hoge prijzen vragen die niet zelden boven de normale verkoopprijs liggen. Joost mag weten waarom iemand het betaalt maar blijkbaar gebeurt het. :/

Misschien hebben ze een goed plan en missen wij bepaalde belangrijke informatie maar ik ben nog lang niet hiervan overtuigd. Dat is de tl;dr-versie.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2017 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Je kan nagenoeg altijd een universele AIO plaatsen d.m.v. een Kraken G10, maar dit is geen fullcover water koelblok en dus geen degelijke waterkoeling.

Daarbij sluit ik me aan bij de verontwaardiging dat er nog geen fabrikant is geweest die zijn PCB ontwerp dusdanig universeel van opzet hield, over meerdere generaties, om over meerdere generaties van videokaarten een zelfde fullcover water koelblok te kunnen plaatsen. Blijkbaar geen markt voor.

Daarentegen zou je wel verwachten dat minimaal één fabrikant hier wel zijn voordeel mee doet en er een unieke feature mee schept voor zijn eigen videokaarten. Hierdoor zoude waterkoeling enthousiastelingen waarschijnlijk jouw merk videokaart bijna altijd kopen omdat je daarbij weet dat je je water koelblok steeds mee kan nemen naar een volgende videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Twee kanttekeningen.
Polaris 20 is een kleine chip, nauwelijks groter dan een Zen. Kan je in gigantische aantallen produceren en AMD is niet meer GF exclusief, en kan ook bij Samsung wafers inkopen. De productie opvoeren kunnen ze echt. Verder spelen er op de achtergrond een aantal dingen.

Er is ook een Instinct kaart met een Polaris chip. Die kwam er ook in juni met de eerste Vega en zal absolute prioriteit genieten qua allocatie van chips. Dat snoept er al wat vanaf. Vervolgens speelt ook mee dat AMD leveringscontracten heeft met de AIB's, en daar zitten ook prijsafspraken bij. Wat gebeurd er nu als de vraag enorm omhoog gaat door mining? Nou de AIB's verkopen hun kaarten voor meer, en elke stap in de keten rekent ook extra door. AMD verdient er niks extra's aan, terwijl de kaarten verdwijnen van de normale markt, en AMD leid de reputatieschade en verliest het marktaandeel in de gaming markt. Ondertussen verdwijnen de meeste kaarten ook nog eens tussentijds uit de leveringstraject omdat die onderhands worden opgekocht voor lagere prijzen dan in de winkel.

AMD heeft de prijzen met ruim een derde zien stijgen en krijgen er geen cent voor. Ondertussen zijn ze wel degenen die in staat zijn om leveringen van chips te dirigeren, en dat lijken ze nu te gaan doen. Die chips zijn ook 200W TDP en 256bit bus. Dat zijn volwaardige Polaris 20 chips. Wat AMD hier kan doen is chips leveren, voor een lagere prijs dan miners kunnen krijgen, en een hogere prijs dan AMD krijgt via AIB's. Clock die speciale mining chips voor maximale hashrates en je hebt een winnend product. Ook kan AMD zo de leveringen aan miners als gaming een beetje reguleren, en er zelf op verdienen. Vervolgens kan je die speciale mining kaart dus niet doorverkopen als een gaming kaart. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 14:39:
[...]

"hogere FPS bij hetzelfde vermogen"
Ondervolten. Kijk naar de video van GamersNexus waarin ze het vermogen met 71 W verlaagden terwijl ze de f met 66 MHz verhoogden. Dat kan je echt niet gemist hebben als je Vega minstens een beetje hebt gevolgd. De FPS/W is prima voor Vega56 als je een beetje ondervolt, als je nog iets meer ondervolt, zoveel dat je de klokfrequentie zal moeten verlagen, dan kan je mogelijk zelfs een lager vermogen halen bij dezelfde FPS gemiddeld. Let erop dat je hier vergelijkt met stock settings van de 1070.
Ik heb net gekeken op GamersNexus YouTube: Vega 56 Review: Undervolting, BIOS Mods, HBM vs. Core OC
Ziet er goed uit maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die een kaart kopen die eerst nog gerepareerd moet worden als er een alternatief is waar het niet hoeft. Ik denk ook dat deze kaarten erg duur blijven omdat ze niet echt puur gewaardeerd worden op game prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxnl schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:34:
[...]

Je kan nagenoeg altijd een universele AIO plaatsen d.m.v. een Kraken G10, maar dit is geen fullcover water koelblok en dus geen degelijke waterkoeling.

Daarbij sluit ik me aan bij de verontwaardiging dat er nog geen fabrikant is geweest die zijn PCB ontwerp dusdanig universeel van opzet hield, over meerdere generaties, om over meerdere generaties van videokaarten een zelfde fullcover water koelblok te kunnen plaatsen. Blijkbaar geen markt voor.

Daarentegen zou je wel verwachten dat minimaal één fabrikant hier wel zijn voordeel mee doet en er een unieke feature mee schept voor zijn eigen videokaarten. Hierdoor zoude waterkoeling enthousiastelingen waarschijnlijk jouw merk videokaart bijna altijd kopen omdat je daarbij weet dat je je water koelblok steeds mee kan nemen naar een volgende videokaart.
Het hoeft niet per se om een koelblok te gaan, een stevige heatsink met goede fans is ook veel waard, je hebt dan een minder hoge overklok maar als je het vermogen niet zo hoog wil jagen dan is dat een uitstekende oplossing voor een stille game-ervaring, of wat je ook doet om de kaart hard te laten werken. Het kost niet alleen minder maar het zorgt er ook voor dat de klant steeds de voor hem beste (prijs, delta_t, geluidsniveau) koeloplossing heeft en dat de fabrikanten minder metaal en fossiele brandstoffen etc. hoeven te verspillen doordat de heatsink steeds hergebruikt kan worden, in ieder geval zolang de vloeistof die erin zit niet is verdampt, maar dat gebeurt volgens mij pas na een lange tijd (>10 jaar?) in die mate dat het een probleem wordt, afgaande op hoe lang je bijvoorbeeld een Noctua-koeler kan blijven gebruiken.

Ik zou niet stellen dat er geen markt voor is. Het kan natuurlijk dat wij in een echokamer zijn waarbij je alle enthousiastelingen bij elkaar hebt die dit ge-wel-dig vinden en dat hierdoor een vertekend beeld ontstaat maar puur praktisch gezien denk ik dat hier best een grote markt voor is. Het punt is echter dat je vaak ziet dat er wel een gat in de markt was gedurende een lange tijd die niet werd ingevuld en dat het lang duurt voordat een fabrikant het gat ontdekt. Misschien is dit er ook zo een.

offtopic:
Ik heb zelf trouwens een idee voor zo'n gat in de markt maar helaas niet de middelen om het in te vullen, het gaat een combinatie van hardware en software voor muzikanten. Technisch gezien is het mogelijk maar de ontwikkelingskosten zijn hoog, als het eenmaal bestaat dan is de implementatie goedkoop. Misschien zou ik eens een voorstel moeten doen op Github om die software te ontwikkelen. Ik weet 100% zeker dat die software geschreven kan worden zonder al te grote problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 18:04:
[...]
knip..

AMD heeft de prijzen met ruim een derde zien stijgen en krijgen er geen cent voor. Ondertussen zijn ze wel degenen die in staat zijn om leveringen van chips te dirigeren, en dat lijken ze nu te gaan doen. Die chips zijn ook 200W TDP en 256bit bus. Dat zijn volwaardige Polaris 20 chips. Wat AMD hier kan doen is chips leveren, voor een lagere prijs dan miners kunnen krijgen, en een hogere prijs dan AMD krijgt via AIB's. Clock die speciale mining chips voor maximale hashrates en je hebt een winnend product. Ook kan AMD zo de leveringen aan miners als gaming een beetje reguleren, en er zelf op verdienen. Vervolgens kan je die speciale mining kaart dus niet doorverkopen als een gaming kaart. ;)
Ik weet niet of mining kaarten wel aan zullen slaan. Nu kunnen miners, door de vraag die ze zelf hebben gecreëerd, hun oude kaarten met winst of tegen bep verkopen en hoeven ze minder af te schrijven op hun hardware. Dan moeten die mining kaarten echt wel significant beter presteren dan een gamers kaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 20:35:
[...]

Ik weet niet of mining kaarten wel aan zullen slaan. Nu kunnen miners, door de vraag die ze zelf hebben gecreëerd, hun oude kaarten met winst of tegen bep verkopen en hoeven ze minder af te schrijven op hun hardware. Dan moeten die mining kaarten echt wel significant beter presteren dan een gamers kaart.
Het gaat niet om prestaties, maar om prijs. Grote miners zijn gewoon bedrijven die kaarten in bulkpartijen van honderden, of zelfs duizenden kopen. Die kopen ze ook hoger in de leveringsketen, voor sterk verlaagde prijzen. Betaal jij nu €400 voor een RX580, dan betalen zij nu €250 ofzo iets dergelijks. AMD zal dan nu inzetten op iets van €200, er zelf meer aan verdienen per chip, en ook de levering van gaming en mining chips kunnen balanceren. Die grote miners verkopen hun hardware ook niet zomaar als de koers even daalt. Die worden verkocht als je niet meer kan minen met GPU's. Zoals bij elke mining boom zijn het de mensen die vroeg, een hele hoop hebben gemined, voordat de hype begon en moeilijkheidsgraad omhoog ging, die verdienen. Dat zijn wederom de bedrijfsmatige miners die ook werken met afschrijvingen van hardware. Pas als cryptocurrencies verdwijnen zal dit stoppen.

Ik maak me er dus niet zo'n zorgen om. De afgelopen maanden zagen we vooral problemen door gelegenheidsminers die zichzelf meteen rijk hadden gerekend en enorme partijen ging opkopen. Waarom die niet apart voorzien voor de hype begint, zodat de druk op de normale lijn van producten minder word? Voor AMD is het zo een leuke extra bron van inkomsten. Die chips raken ze wel kwijt, voor meer per chip dan aan een AIB verkopen. Precies hetzelfde wat nu bij RX Vega lijkt te gebeuren. De chips leveren gewoon meer op als serverkaart of workstation kaart. De serverkaart is er ook al twee maanden nu, en niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nature schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 18:59:
[...]

Ik heb net gekeken op GamersNexus YouTube: Vega 56 Review: Undervolting, BIOS Mods, HBM vs. Core OC
Ziet er goed uit maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die een kaart kopen die eerst nog gerepareerd moet worden als er een alternatief is waar het niet hoeft. Ik denk ook dat deze kaarten erg duur blijven omdat ze niet echt puur gewaardeerd worden op game prestaties.
Wat GamersNexus hier deed wordt al jarenlang gedaan door mensen die een AMD-kaart hebben en die er iets meer verstand van hebben. AdoredTV deed dit bijvoorbeeld voor de 480 en de 580, waarschijnlijk inmiddels ook voor RX Vega maar daar heeft hij nog weinig over gecommuniceerd. Tomshardware deed hetzelfde voor de Fury.
http://www.tomshardware.c...r9-fury,review-33439.html
GamersNexus is dus relatief laat maar onder de reviewers die een groot publiek hebben zijn ze erg genoeg (omdat ze allemaal aan het slapen zijn ;)) de eerste. Steve van HardwareUnboxed gaf laatst aan hier ook naar te gaan kijken.
DaniëlWW2 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 18:04:
[...]

Polaris 20 is een kleine chip, nauwelijks groter dan een Zen. Kan je in gigantische aantallen produceren en AMD is niet meer GF exclusief, en kan ook bij Samsung wafers inkopen.
In theorie wel, maar heeft Samsung een voldoende grote reservecapaciteit dat het gedurende 1/2/3/4/5/6/?... maanden die extra productie aankan? Zo ja, dan zou je stellen dat het niet zo efficiënt is om al die tijd die reservecapaciteit te hebben want dat verhoogt de prijs per stuk die wordt geproduceerd. Dat personeel komt misschien nog wel goed met flex-contracten (geen fan van maar dat is geen discussie voor hier) maar de apparatuur, gebouwen en grond, dat lijkt me lastiger. Misschien heb jij gelijk maar ik zou graag een onderbouwing zien dat Samsung die reservecapaciteit heeft. Je kan immers niet zomaar eventjes de productiecapaciteit voor een paar maanden laten toenemen en die in luttele weken weer laten krimpen, je moet langgaande financiële verplichtingen (machines, fabrieken) aangaan.
Nou de AIB's verkopen hun kaarten voor meer, en elke stap in de keten rekent ook extra door.
Inderdaad en daar zit in het algemeen een probleem voor nieuwe grafische kaarten, er zitten erg veel schakels tussen de fabrikant en AMD enerzijds en de klant anderzijds en al die schakels willen een graantje meepikken, 3 van de 5 schakels enkel voor het schuiven van dozen. De AIC-partner, minstens 2 schakels van distributeurs (onze retailers kunnen blijkbaar niet direct bij de distributeurs die bovenaan in de voedselketen staan bestellen :?) en dan nog de retailer.
AMD verdient er niks extra's aan, terwijl de kaarten verdwijnen van de normale markt, en AMD leid de reputatieschade en verliest het marktaandeel in de gaming markt. Ondertussen verdwijnen de meeste kaarten ook nog eens tussentijds uit de leveringstraject omdat die onderhands worden opgekocht voor lagere prijzen dan in de winkel.
Akkoord maar er was een gerucht dat AMD tijdelijk de prijzen van de GPU's zou hebben verhoogd.
Al met al profiteert AMD er weinig van en straks als die 'mining'bullshit weer eens als een kaartenhuis in elkaar stort dan betaalt AMD er een rekening voor.
Alleen hoe overtuig je die miners om die te kopen wetende dat de restwaarde van deze kaarten €0 bedraagt? Immers kan je ze niet verkopen aan een andere doelgroep dan 'miners' en worden die kaarten juist verkocht op het moment dat of net voordat het kaartenhuis in elkaar stort.

Algemene opmerking, het grote probleem van die mining-zeepbellen is dat ze eens in de paar jaar ontstaan, 1 keer in de paar jaar krijg jee maandenlang een sterk verhoogde vraag en dan zijn de 'miners' weer jarenlang opgerot.
Geen zin om diplomatiek te doen richting deze groep.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2017 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Laatst online: 15:25
Zo..iedereen zit klaar om te proberen een 56 te scoren morgen? Iemand nog tips qua webshops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lord_Dain schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 21:38:
Zo..iedereen zit klaar om te proberen een 56 te scoren morgen? Iemand nog tips qua webshops?
Nee, maar je kan er vast een kopen bij Overclockers. Misschien zou ik er een moeten bestellen, ik kan die altijd over een maand of zo weer verkopen voor net zoveel geld en in oktober of zo een AIC-versie kopen. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Die houd ik inderdaad in de gaten. Geld genoeg dus zou puur voor het hebben zijn , even testen ten opzichte van mijn 1070 bevalt het niet kan ik hem doorverkope. Ik vroeg me af of mindfactory.de ook aanbiedt morgen.. via huifkar kan je dan toch als 'gebruiker' bestellen.

[ Voor 25% gewijzigd door Lord_Dain op 27-08-2017 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Laatst online: 13:24

Apoca

Array Technology Industry

Vanaf hoe laat gaan ze morgen in de sale, weer om 15.00 uur :)

[ Voor 4% gewijzigd door Apoca op 27-08-2017 22:59 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 21:36:
[...]

Wat GamersNexus hier deed wordt al jarenlang gedaan door mensen die een AMD-kaart hebben en die er iets meer verstand van hebben. AdoredTV deed dit bijvoorbeeld voor de 480 en de 580, waarschijnlijk inmiddels ook voor RX Vega maar daar heeft hij nog weinig over gecommuniceerd. Tomshardware deed hetzelfde voor de Fury.
http://www.tomshardware.c...r9-fury,review-33439.html
GamersNexus is dus relatief laat maar onder de reviewers die een groot publiek hebben zijn ze erg genoeg (omdat ze allemaal aan het slapen zijn ;)) de eerste. Steve van HardwareUnboxed gaf laatst aan hier ook naar te gaan kijken.
Veel mensen hebben juist weinig verstand van hardware dus het hele undervolting komt bij hun niet aan en weten alleen van de standaard specificaties. Maar ik denk dat wat ik van Jay2cents heb gehoord dat als je niet van de compute mogelijkheden gebruik maakt je hem beter niet kan kopen, dat ging wel over de Vega64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Nature schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:19:
[...]

Veel mensen hebben juist weinig verstand van hardware dus het hele undervolting komt bij hun niet aan en weten alleen van de standaard specificaties. Maar ik denk dat wat ik van Jay2cents heb gehoord dat als je niet van de compute mogelijkheden gebruik maakt je hem beter niet kan kopen, dat ging wel over de Vega64.
Hier ga ik in mee. Ik denk dat 95% van de PC gebruikers met een GPU kaart niet verder komen dan de standaard turbo boost knop en nog nooit hebben gehoord van undervolten. Ik bouw zelf al sinds mensenheugenis mijn eigen PC's en heb er ook nooit behoefte aan gehad, tot ik de RX480 aanschafte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 21:36:

In theorie wel, maar heeft Samsung een voldoende grote reservecapaciteit dat het gedurende 1/2/3/4/5/6/?... maanden die extra productie aankan? Zo ja, dan zou je stellen dat het niet zo efficiënt is om al die tijd die reservecapaciteit te hebben want dat verhoogt de prijs per stuk die wordt geproduceerd. Dat personeel komt misschien nog wel goed met flex-contracten (geen fan van maar dat is geen discussie voor hier) maar de apparatuur, gebouwen en grond, dat lijkt me lastiger. Misschien heb jij gelijk maar ik zou graag een onderbouwing zien dat Samsung die reservecapaciteit heeft. Je kan immers niet zomaar eventjes de productiecapaciteit voor een paar maanden laten toenemen en die in luttele weken weer laten krimpen, je moet langgaande financiële verplichtingen (machines, fabrieken) aangaan.
Een tijdje terug had ik eens opgezocht wat GF kan produceren qua 14nm. Tja, dat is niet zo veel. AMD rolt de afgelopen maanden wel heel veel nieuwe producten uit op 14nm. De hele Zen familie, Polaris, nu Vega, heel veel verschillende SKU's, heel veel markten. Het is een totaaloffensief op de meeste product van Intel en Nvidia. Ik plaats er op zijn zachts gezegd twijfels bij hoe GF moet voorzien qua wafers voor al deze producten, zeker een grote chip zoals Vega. Ik denk dus dat Samsung allang is ingeschakeld gezien de aantallen AMD producten.

AMD houdt ook grote reserves qua inventaris aan. Dat was Q2 bijna $100 miljoen meer dan 31 december toen ze zich voor aan het bereiden waren voor Ryzen. Ook zijn ze bezig om liquide middelen om te zetten in eigen aandelen. Daar gaan ze proberen mee te verdienen als de beurskoers stijgt. Dat is overduidelijk.
Inderdaad en daar zit in het algemeen een probleem voor nieuwe grafische kaarten, er zitten erg veel schakels tussen de fabrikant en AMD enerzijds en de klant anderzijds en al die schakels willen een graantje meepikken, 3 van de 5 schakels enkel voor het schuiven van dozen. De AIC-partner, minstens 2 schakels van distributeurs (onze retailers kunnen blijkbaar niet direct bij de distributeurs die bovenaan in de voedselketen staan bestellen :?) en dan nog de retailer.
Tja, daar ga je niks aan veranderen. Zou AMD nu haar eigen koelers ontwerpen, die niet meh tot bagger waren maar van niveau, dan was het doei AIB's en zouden ze die schakel eruit gooien, voor meer marge. Dat is alleen een complex en duur proces, en zal niet zomaar gebeuren. Je hebt heel wat extra technische kennis en productie en distributiecapaciteit nodig, moet contacten maken etc. Niet praktisch om zomaar te doen.
Akkoord maar er was een gerucht dat AMD tijdelijk de prijzen van de GPU's zou hebben verhoogd.
Al met al profiteert AMD er weinig van en straks als die 'mining'bullshit weer eens als een kaartenhuis in elkaar stort dan betaalt AMD er een rekening voor.
Ik betwijfel het omdat ik betwijfel of AMD zomaar, tijdelijk de prijzen van chips kan verhogen.
Alleen hoe overtuig je die miners om die te kopen wetende dat de restwaarde van deze kaarten €0 bedraagt? Immers kan je ze niet verkopen aan een andere doelgroep dan 'miners' en worden die kaarten juist verkocht op het moment dat of net voordat het kaartenhuis in elkaar stort.

Algemene opmerking, het grote probleem van die mining-zeepbellen is dat ze eens in de paar jaar ontstaan, 1 keer in de paar jaar krijg jee maandenlang een sterk verhoogde vraag en dan zijn de 'miners' weer jarenlang opgerot.
Geen zin om diplomatiek te doen richting deze groep.
Dit heb ik gewoon uitgelegd. De echte grote opkopers zullen hun kaarten niet zomaar dumpen. Dit zijn bedrijven met een winstmodel. Wat AMD moet bereiken is dat ze de GPU's volledig gaan afschrijven na aanschaf. Dan kopen ze liever direct bij AMD in, voor minder. Dat kan vrij gemakkelijk want cryptomining gaat niet meer verdwijnen, helaas. Dan maar eraan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:47:
[...]

Dit heb ik gewoon uitgelegd. De echte grote opkopers zullen hun kaarten niet zomaar dumpen. Dit zijn bedrijven met een winstmodel. Wat AMD moet bereiken is dat ze de GPU's volledig gaan afschrijven na aanschaf. Dan kopen ze liever direct bij AMD in, voor minder. Dat kan vrij gemakkelijk want cryptomining gaat niet meer verdwijnen, helaas. Dan maar eraan verdienen.
Wil jouw scenario werken moeten die minerskaarten veel goedkoper op de markt worden gebracht en wel goedkoper dan het verschil tussen (hun) aanschafprijs en restwaarde van een gamers kaart.
Want de afschrijving wordt toch voor een groot gedeelte bepaald door de restwaarde.
Die miner kaart moet je voor het volle pond afschrijven terwijl de gamerskaart misschien wel met winst verkocht kan worden (omdat daar een veel grotere markt voor is).
Dan is, zeker als je duizenden van die kaarten koopt, een gamers kaart de betere investering.

En als ik op een site kijk die miners kaarten aanbiedt, dan zie ik daar volop voorraad van terwijl het gamers equivalent 'out of stock' is. Ik denk dus dat de grote miners net zo redeneren als ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 23:02:
[...]

Wil jouw scenario werken moeten die minerskaarten veel goedkoper op de markt worden gebracht en wel goedkoper dan het verschil tussen (hun) aanschafprijs en restwaarde van een gamers kaart.
Want de afschrijving wordt toch voor een groot gedeelte bepaald door de restwaarde.
Die miner kaart moet je voor het volle pond afschrijven terwijl de gamerskaart misschien wel met winst verkocht kan worden (omdat daar een veel grotere markt voor is).
Dan is, zeker als je duizenden van die kaarten koopt, een gamers kaart de betere investering.

En als ik op een site kijk die miners kaarten aanbiedt, dan zie ik daar volop voorraad van terwijl het gamers equivalent 'out of stock' is. Ik denk dus dat de grote miners net zo redeneren als ik doe.
Hier ben ik dus al op in gegaan. Het zijn allang niet meer een paar mensen op een zolder met een paar kaarten. Het is bedrijfsmatig met honderden of duizenden kaarten per persoon/bedrijf. Het bestaat ook al even. Bijvoorbeeld deze video van ruim een jaar geleden. Alles toen al voor Etherium mining.

YouTube: Building Enigma / The largest Ethereum Mining Facility

Deze mensen kan het doorverkopen van kaarten niks schelen. Dit draaide toen ETH nauwelijks iets waard was, en blijft draaien. Stort ETH in, dan zoeken ze wel een andere crypocoin en werken deze deze op totdat het een hype word. Dan is het cashen met de enorme stapel aan coins die ze al hadden.

Hier lijkt AMD zich op te gaan richten, en zo kunnen ze de normale levering van gaming GPU's stabieler maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 23:25:
[...]

Hier ben ik dus al op in gegaan. Het zijn allang niet meer een paar mensen op een zolder met een paar kaarten. Het is bedrijfsmatig met honderden of duizenden kaarten per persoon/bedrijf. Het bestaat ook al even. Bijvoorbeeld deze video van ruim een jaar geleden. Alles toen al voor Etherium mining.

YouTube: Building Enigma / The largest Ethereum Mining Facility

Deze mensen kan het doorverkopen van kaarten niks schelen. Dit draaide toen ETH nauwelijks iets waard was, en blijft draaien. Stort ETH in, dan zoeken ze wel een andere crypocoin en werken deze deze op totdat het een hype word. Dan is het cashen met de enorme stapel aan coins die ze al hadden.

Hier lijkt AMD zich op te gaan richten, en zo kunnen ze de normale levering van gaming GPU's stabieler maken.
Dan hoop ik dat AMD een goede strategie heeft en die snel weet te implementeren.
Anders worden ze van de gamers markt "gemined". En dat zou slecht zijn want dan blijft alleen nVidia over en met een monopolie denk ik dat de prijs- en techniekontwikkeling voor gamers niet goed gaat uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 23:38:
[...]

Dan hoop ik dat AMD een goede strategie heeft en die snel weet te implementeren.
Anders worden ze van de gamers markt "gemined". En dat zou slecht zijn want dan blijft alleen nVidia over en met een monopolie denk ik dat de prijs- en techniekontwikkeling voor gamers niet goed gaat uitpakken.
Dit is alleen niet voor nu, maar voor de volgende hype. Die van nu is al opgeblazen met opportunistische miners die hun kaarten zullen dumpen als het echt misgaat. Krijg je dadelijk een RX580 4GB voor €150, en een RX570 4GB voor nog minder. Dat zit er al aan te komen want het moment dat 4GB niet meer voldoende is, komt er ook langzamerhand wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:02
Zou zo gek nog niet zijn voor AMD als er nu een berg radeon kaarten de tweede hands markt binnen stromen. Het marktaandeel onder gamers blijft alsmaar dalen.

We hebben het pas al over de steam survey gehad. Bij Unity is het nog veel erger. Daar is de verhouding op Windows ondertussen NVIDIA: 71.2%, Intel: 16.7% en AMD: 11.6% 8)7 . Twee jaar geleden was dat nog 55% voor Nvidia. Grappig genoeg zie je bij de Windows Store OS filter meer AMD dan Nvidia kaarten.

Unity geeft overigens ook data per generatie, ipv per merk of gpu door:
Top on 2017-03:•NVIDIA SM5.0 (7xx): 25.2%
•NVIDIA SM5.0 (6xx): 15.4%
•NVIDIA SM5.0 (9xx): 14.4%
•Intel SM4.0 (G35+): 8.6%
•NVIDIA SM5.0 (10xx): 4.8%
•NVIDIA SM5.0 (GTX 4xx): 4.2%
•AMD SM5.0 (Radeon HD 7xxx): 2.8%
•NVIDIA SM4.1 (G210/GT220): 2.2%
•NVIDIA SM5.0 (5xx): 2.2%
•AMD SM5.0 (Radeon HD 5xxx): 2.1%
...
◦AMD SM5.0 (Radeon RX 4xx): 0.3%
Voor je denkt, huh Nvidia deed toch niet aan Geforce 7. De GTX 750 heeft onder de unity gebruikers een marktaandeel van 21.8% en is daarmee op Windows de populairste gpu.

Disclaimer: Als je All OS pakt dan komt er vanaf Mac OS dan een berg Intel bij waar je u tegen zegt, daar heeft Intel namelijk een marktaandeel van 71.9%. Verder is Unity is zo te zien behoorlijk biased naar indie/low-end gamers. Ze hebben vaak wel 8 GB ram maar meestal maximaal 2 GB videoram. Maar goed ook in die markt wil je het liefst geen terrein verliezen.

[ Voor 39% gewijzigd door sdk1985 op 28-08-2017 04:14 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Behalve dat verreweg de meeste GPU's in de mid en low end ranges zitten en dat ik zo twee generaties van Geforce 7 kan oplepelen. ;)

Ook hier plaats ik twijfels bij de statistieken, omdat Unity engine games vrijwel altijd indie games zijn. Niet het soort games waar je een GTX1080 voor koopt.
Wikipedia: List of Unity games

Maar die dump van 4GB kaarten mag wel beginnen van mij. Vrijwel alles onder de GTX9xx series kan je er zo mee vervangen, voor een flinke upgrade. Helaas verdient AMD er dan nauwelijks meer wat aan hun eigen Polaris sales. Vega 11 dan maar versnellen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand enig idee hoe laat die Vega 56 vandaag verkocht mag worden? tot nu toe heb ik ze nog nergens gezien. Ben benieuwd of die nog voor rond de MSRP te krijgen zijn of meteen al super duur zijn.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Astennu schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:01:
Heeft iemand enig idee hoe laat die Vega 56 vandaag verkocht mag worden? tot nu toe heb ik ze nog nergens gezien. Ben benieuwd of die nog voor rond de MSRP te krijgen zijn of meteen al super duur zijn.
Als het goed is vanaf 15:00 uur onze tijd.
En dat is mooi balen want dan ben ik niet in de mogelijkheid om er één te kopen. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Astennu schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:01:
Voor zover ik begreep van TheSource 2 dagen geleden
Ik weet dat AMD resellers een vergoeding geeft voor VEGA 64 en nu ook aan aanzienlijk bedrag voor VEGA 56
vermoed ik dat dmv deze vergoeding de prijzen rond MSRP zullen moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stravincy schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:09:
[...]

Als het goed is vanaf 15:00 uur onze tijd.
En dat is mooi balen want dan ben ik niet in de mogelijkheid om er één te kopen. ;w
Ik ga het in de gaten houden.
Temujin schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:16:
[...]

Voor zover ik begreep van TheSource 2 dagen geleden
[...]
vermoed ik dat dmv deze vergoeding de prijzen rond MSRP zullen moeten liggen.
Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 23:46:
[...]

Dit is alleen niet voor nu, maar voor de volgende hype. Die van nu is al opgeblazen met opportunistische miners die hun kaarten zullen dumpen als het echt misgaat. Krijg je dadelijk een RX580 4GB voor €150, en een RX570 4GB voor nog minder. Dat zit er al aan te komen want het moment dat 4GB niet meer voldoende is, komt er ook langzamerhand wel aan.
Dat vind ik eigenlijk nog niet eens een goede dumpprijs voor een RX580 die zo intensief is gebruikt, het gaat om een 1,5 jaar oude midend kaart in essentie (580 = min of meer een 480 met een iets hoger vermogen).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:35:
[...]

Dat vind ik eigenlijk nog niet eens een goede dumpprijs voor een RX580 die zo intensief is gebruikt, het gaat om een 1,5 jaar oude midend kaart in essentie (580 = min of meer een 480 met een iets hoger vermogen).
570's en 580's zullen een paar maanden gemined hebben. De chip zelf is meestal undervolted geweest, geheugen overclocked. De GPU zelf zal nog goed zijn voor jaren aan gebruik. Sinds wanneer gaan silicon chips snel kapot? Vrijwel altijd dat de allerlaatste onderdelen die kapot gaat in een computer. De geheugenchips zijn zeer waarschijnlijk ook goed voor jaren het stabiel was. Meer problematisch kunnen de ventilatoren zijn. Dan koop je een Sapphire kaart en vervang je zelf de ventilatoren. Dat kan in een paar minuten zonder garantie weg te gooien. Overigens zijn goede ventilatoren tegenwoordig ook wel de standaard aan het worden, waardoor die ook zouden moeten blijven werken.

Nee, €150 voor een RX580 4GB zou een goede deal zijn. In een totaal andere prestatieklasse dan een GTX1050Ti, en verslaat een GTX1060 3GB ook ruim. Vervolgens worden de GTX1060 6GB en de RX580 8GB, de GTX1050 en de RX560 ook volledig vermoord als goede koop, tenzij je perse nieuw wil. Het enige potentiële probleem is of er een mining bios is geflashed, die er nog op staat.

Iets anders. Hoe je mining ook kan beperken op gaming kaarten is natuurlijk het zelf flashen van de bios onmogelijk maken. Dat zou ervoor zorgen dat je elke kaart in een rig apart moet gaan afstellen, wat behoorlijk irritant is als je het honderden of zelfs duizenden keren moet gaan doen. Dan ga je wel praten met AMD over een partij speciaal voor mining. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:16
Lijkt er op dat de vega 56 nu te koop is. Of mindfactory is 25 minuten te vroeg ;)
XFX versie voor 409 euro. 200 euro goedkoper dan de vega 64 van XFX (609 euro op dit moment)

https://www.mindfactory.d...GA-56-3xDP-H_1189337.html

[ Voor 21% gewijzigd door Zeara op 28-08-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

**edit** verplaatst naar levertijdtopic

[ Voor 88% gewijzigd door Temujin op 28-08-2017 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeara schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 14:36:
Lijkt er op dat de vega 56 nu te koop is. Of mindfactory is 25 minuten te vroeg ;)
XFX versie voor 409 euro. 200 euro goedkoper dan de vega 64 van XFX (609 euro op dit moment)

https://www.mindfactory.d...GA-56-3xDP-H_1189337.html
Maar helaas weer DE only :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
I know. Maar is hopelijk een indicatie voor in ieder geval de launch prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Je kan toch gewoon als gebruiker bestellen met een postcode via huifkar? Zie het probleem niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeara schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 14:43:
I know. Maar is hopelijk een indicatie voor in ieder geval de launch prijzen.
Tja wel veel minder shops waar je ze daadwerkelijk kan bestellen. En ze dus nog eerder weg zijn + de kans nog groter dat je er geen te pakken krijgt en daar na wel 100 euro meer mag betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Lord_Dain schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 14:46:
Je kan toch gewoon als gebruiker bestellen met een postcode via huifkar? Zie het probleem niet zo.
Ik ken dit hele principe niet, nognooit van huifkar gehoord. Zou je dit verder kunnen uitleggen/linken in het beschikbaarheidstopic ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Zo dat ging snel op mindfactory.. Nicht mehr lieferbar.
Temujin schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 14:51:
[...]

Ik ken dit hele principe niet, nognooit van huifkar gehoord. Zou je dit verder kunnen uitleggen/linken in het beschikbaarheidstopic ?
Heb je een DM gestuurd met het linkje, nu geen tijd om een post te maken met de vinger op F5 ;)

[ Voor 80% gewijzigd door Lord_Dain op 28-08-2017 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuardMoony
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-12-2024
Denk dat ik juist te laat was voor op alternate.de :(

url was:

https://www.alternate.de/...arte/html/product/1378427

[ Voor 47% gewijzigd door GuardMoony op 28-08-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu in "[AMD Radeon RX Series] Levertijden & Beschikbaarheid"

Misschien handig om hier verder te praten over levertijden.
Als je snel bent kan je ze bij Scan.co.uk nog wel bestellen daar staat nog in stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:41
Weet niet of het al eerder is gepost.

Bij de installatie van de nieuwe beta driver zie ik ineens een vinkje om Bethesda dingen te installeren (launcher). Voor acties en dergelijken.

Blijkbaar was dit eerder een of andere shortcut op je desktop en is het nu een optie of je het wel of niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:10:
Bij de installatie van de nieuwe beta driver zie ik ineens een vinkje om Bethesda dingen te installeren (launcher). Voor acties en dergelijken.
Zereneus toch zeker? Gatver, komt AMD nu met dit soort rotzooi in de driver package... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuardMoony
is gelukkig een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lord_Dain schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:11:
[...]

Zereneus toch zeker? Gatver, komt AMD nu met dit soort rotzooi in de driver package... :(
Heb het ook gezien in de 17.8.2 maar als ik voor custom koos stond het standaard uit. Het was dus een opt-in. Op die manier heb ik er geen bezwaar tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:41
Inderdaad, het stond standaard uit :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Beetje rare conclusie:
However, due to the improvements in architecture efficiency AMD Radeon Vega 56 beats Radeon R9 Fury in every game, some by large percentages.
20% - 50% hogere clocks, gemiddeld 25% sneller. Qua architectuur is er dus eigenlijk helemaal niks verbeterd.

Waar blijven de overige reviews eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olaf van der Spek schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 19:31:
[...]

Beetje rare conclusie:

[...]

20% - 50% hogere clocks, gemiddeld 25% sneller. Qua architectuur is er dus eigenlijk helemaal niks verbeterd.

Verbeteringen van architectuur zitten wel degelijk in Vega, waardoor die hoger kan clocken. Dat waren heel wat transistoren erbij. :+

Dat is het op het moment ook wel voor gaming. Voor HPC taken is Vega een behoorlijk beest van een chip. Vega 10 lijkt een van twee problemen te hebben. De eerste is een geheugen bandbreedte bottleneck. Die had opgelost kunnen worden met een bredere bus, naast de HBM2. De tweede is utilisatie van de CU's. Dat kan misschien opgelost worden als Primitive Shaders actief worden.

Ben bang dat het beiden is, als je naar OC resultaten kijkt, en het verschil tussen RX Vega 56 en 64. :/

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-08-2017 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Beetje rare conclusie:

[...]

Ja vond het ook jammer. Had ook clock voor clock vergelijkingen verwacht. Die komen tot nu toe maar niet. Bij de FE waren die er wel maar die is minder snel dan de RX. Hopelijk gaan die nog komen al vrees ik dat RX Vega op dit moment op gelijke clocks nog steeds iets achter loopt.

Maar al met al wel een mooie winst voor mensen die graag een High end AMD kaart hebben. Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben over de prestaties van de RX Vega zeker met tweaks zodat het verbruik beter is. Ik mis mijn R9 295X2 op dit moment helemaal niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Astennu op 28-08-2017 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Laatst online: 13:24

Apoca

Array Technology Industry

De nieuwe signature voor de BIOS voor de nieuwe VEGA kaarten, is dat iets wat op den duur nog open gebroken kan worden of is dat een jammer maar helaas verhaal bij voorbaat normaal gesproken?

Na goed der hoeft maar 1 partij een bios uit te brengen die een "foutje" bevat en we kunnen :P

[ Voor 20% gewijzigd door Apoca op 28-08-2017 21:00 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Apoca schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 20:52:
De nieuwe signature voor de BIOS voor de nieuwe VEGA kaarten, is dat iets wat op den duur nog open gebroken kan worden of is dat een jammer maar helaas verhaal bij voorbaat normaal gesproken?
Ik zou er niet vanuit gaan -- maar je kunt overwegen om over een halfjaartje een WOB-verzoek in te dienen bij de NSA. :+

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Scan.co.uk biedt weer Vega64 voor MSRP aan. :)
https://www.scan.co.uk/pr...z-boost-945mhz-hbm2-dp-hd

Ook nog Vega56 te krijgen voor MSRP bij Scan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Fredi schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 00:17:
Scan.co.uk biedt weer Vega64 voor MSRP aan. :)
https://www.scan.co.uk/pr...z-boost-945mhz-hbm2-dp-hd

Ook nog Vega56 te krijgen voor MSRP bij Scan..
Helaas sturen ze het niet op naar Nieuw Zeeland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
bluebear schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 00:45:
[...]

Helaas sturen ze het niet op naar Nieuw Zeeland...
Waarom ga je ook 'down under' gaan wonen? :P Maar ik ben ook niet zo'n fan om dingen ih buitenland te kopen omwille van garantie en rma ed.. Troost je, hier in België is ook enkel Vega64 te krijgen voor de absurde prijs van €700. Het wordt dus nog een paar weken wachten.

Sommige Duitse winkels leveren ook alleen aan Duitse klanten. De stock van Vega is gewoon niet groot genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmEagle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-07 07:24

ArmEagle

Duzz.

Jammer. Ik ben net terug van Insomnia waar Overclockers en SCAN gewoon aanwezig zijn (de eerste zelfs met delivery to desk). Alleen is de start van de verkoop dus net een dag te laat om dat mee te pakken.

Ondanks de 'gunstige' wisselkoers waren verschillende producten daar alsnog tot een paar tientjes duurder dan de beste redelijke deals op Pricewatch. Dus prijs-technisch gezien was dat al niet handig geweest. Laat staan inderdaad garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door ArmEagle op 29-08-2017 01:28 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
[...]

Beetje rare conclusie:

[...]

Nvidia deed hetzelfde met Pascal. Die kozen voor lagere IPC in ruil voor een (veel hogere) clock. (Ondertussen zijn er ook geruchten dat Pascal een bijproduct is van de Deep Learning aspiraties).

Bij Vega FE zagen we dit:
Afbeeldingslocatie: http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/GPUs/vega/fe/ipc/vega-v-furyx-firestrike-ultra.png
Dus per Mhz schiet het niet op, maar je krijgt meer Mhz en dus toch betere performance.

[ Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 29-08-2017 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 20:06:
Verbeteringen van architectuur zitten wel degelijk in Vega, waardoor die hoger kan clocken. Dat waren heel wat transistoren erbij. :+
Bij architectuur denk ik aan IPC..

Maar hoe zit het nou met de reviews?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:45:
[...]

Van de 56?
Die verschenen tegelijk met de 64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 01:17

edward2

Schieten op de beesten

sdk1985 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 01:46:
[...]

Nvidia deed hetzelfde met Pascal. Die kozen voor lagere IPC in ruil voor een (veel hogere) clock. (Ondertussen zijn er ook geruchten dat Pascal een bijproduct is van de Deep Learning aspiraties).

Bij Vega FE zagen we dit:
[afbeelding]
Dus per Mhz schiet het niet op, maar je krijgt meer Mhz en dus toch betere performance.
Blijft nog steeds de vraag waarom het niet lineair schaalt bij de hogere frequenties, want dan zou je 50-60% hogere prestaties moeten hebben. Er zit dus (nog)? ergens een bottleneck, mem. bandbreedte, volledige utilisatie van de andere onderdelen (CU's)in geval van de hogere corefrequentie ed..

Niet op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 15:17
edward2 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:14:
[...]

Blijft nog steeds de vraag waarom het niet lineair schaalt bij de hogere frequenties, want dan zou je 50-60% hogere prestaties moeten hebben. Er zit dus (nog)? ergens een bottleneck, mem. bandbreedte, volledige utilisatie van de andere onderdelen (CU's)in geval van de hogere corefrequentie ed..
Impliceer je nou dat AMD bij launch de drivers nog niet op orde heeft?

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
[...]

Ze hadden gehoopt op 25% sneller hbm2 geheugen -- 1GHz 'stock' ipv 800MHz. Denk dat e.e.a. er dan wel anders uit zou hebben gezien, gegeven hoe sterk extra geheugensnelheid (-> OC) de totale prestaties momenteel verbetert, tov de hogere clocks waar ze op hadden ingezet. Als dat er komt, verwacht ik eigenlijk een herlancering van Vega64. Verder/anders is het hopen op betere compressie.

[ Voor 3% gewijzigd door foppe-jan op 29-08-2017 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

418O2 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:21:
[...]

Nee, maar dat is voor mij ook nog de vraag of het (geheel) daar aan ligt, want voor het zelfde geld ligt het aan de hardware. Maar dat de drivers nog lang niet af zijn, daar ben ik inmiddels van wel goed van doordrongen. Van 17.8.1. naar 1.7.8.2 merkte ik al aardige verschillen in perf. bij sommige games. Helaas heb ik echter ook aardig wat crashes inmiddels zodra ik met Wattman speel met 50% extra power, HBM2 OC,dan crashed de boel vrij snel.

Niet op voorraad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:45:
[...]

AMD dacht aan meer transistoren om hogere clocks mogelijk te maken als verbeteringen aan de achitectuur. Toen besloten ze de chip ook nog eens te overvolted en werd het de "RX Vlammenwerper". :+

Maar even serieus. Het is moeilijk om te bepalen. Basale lay-out is hetzelfde als Fiji en er zijn drie dingen echt veranderd:

1) High Bandwith cache controller die onder andere voor betere minima moest zorgen, Staat uit in de drivers. 8)7
2) Primitive Shaders die primtives per clock zouden moeten verhogen van 4 naar een theoretische 17+. Staat uit in de drivers. |:(
3) Draw Stream Binning Rasterizer die rasterisation moet versnellen en geheugen bandbreedte moet schelen. Functioneert, maar Vega heeft wel minder geheugen bandbreedte, zeker voor RX Vega 56. :F

Effectief is het op het moment dus een overclocke Fiji. O-)

Het is op het moment een matige gaming chip, die je zelf moet repareren, en dat is gewoon waardeloos. Ook pijnlijk dat AMD bijna alle extra transistoren ten opzichte van Fiji in hogere clocks heeft gegooid en vervolgens over de efficiëntiecurve van de chip zelf ging qua voltage voor hogere clocks. Dan vraag je je toch af waar ze uit waren gekomen qua clocks als ze de chip sub 400mm2 hadden gemaakt. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuardMoony
foppe-jan schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:57:
[...]

Ze hadden gehoopt op 25% sneller hbm2 geheugen -- 1GHz 'stock' ipv 800MHz. Denk dat e.e.a. er dan wel anders uit zou hebben gezien, gegeven hoe sterk extra geheugensnelheid (-> OC) de totale prestaties momenteel verbetert, tov de hogere clocks waar ze op hadden ingezet. Als dat er komt, verwacht ik eigenlijk een herlancering van Vega64. Verder/anders is het hopen op betere compressie.
Ik denk dat dit er ook wel mee te maken heeft. Als je de specs enzo bekijkt wat ze voorstellen voor HBM2 lijkt het er op dat ze deze moeilijk halen. En dat AMD beter verwachte.

http://www.anandtech.com/...lishes-hbm2-specification

Dit met andere problemen dat @DaniëlWW2 hierboven aanhaalde. Zorgt voor slechtere prestaties dan verwacht.

Hopelijke kan Primitive Shaders opgelost geraken in de drivers en zorgt dit voor een mooie verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Die lijkt al een beetje op de roadmap te staan als Vega 10 dieshrink naar 7nm, als Vega 20. ;)
Maar ik vermoed dat er twee problemen zijn met RX Vega. CU utilisatie en geheugen bandbreedte tekort. Primitive Shaders zouden de eerste op moeten kunnen lossen, en de DSBR het tweede. Ik betwijfel met name of de tweede wel afdoende is. Het was denk ik beter geweest voor AMD als ze een 3072 bit bus hadden gehad op Vega 10. Bandbreedte genoeg dan, ook voor 800MHz HBM2. 614,4GB/s is niet mis. Verander het nu nog maar eens. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

[...]

Geheugen draait standaard hier op 945mhz. En met een OC naar 1050 (2100 effectief?), dus over de oorspronkelijke 1000mhz(?), wordt die achterstand voor lineaire schaling nog lang niet ingelopen, dus als het aan bandbreedte lig,t zal er nog veel meer nodig zijn dan 25%, of de compressie technieken werken nog niet zo goed? .

Btw, er was toch sprake van 2Gbps wat nu 1,89 is geworden, dus dat is maar 5% minder dan oorspronkelijk gepland, of mis ik iets ? Het is wel apart dat de rauwe bandbreedte niet hoger is geworden dan bij Fiji, natuurlijk hebben we nu compressie, maar is dat genoeg?

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
[...]

Hogere frequenties kennen diminishing returns. Dus met nieuwe procede was het iets van 40% hogere clocks bij dezelfde power, maar met diminishing returns.

Los daarvan is het natuurlijk aan je architectuur om de IPC te verbeteren. Ooit had Apple zo'n ding dat op iets van 350 Mhz een veel hoger geclockte Intel kon bijbenen. Met andere woorden voor wie dacht dat Pascal al tegenviel qua verbeteringen zal helemaal niet over Vega te spreken zijn. *kuch* @Werelds :9 .

[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 29-08-2017 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
sdk1985 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:31:
Hogere frequenties kennen diminishing returns.
Als alle clocks, inclusief geheugen en bussen, omhoog gaan, en de CPU geen bottleneck is, zou dat mee moeten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
edward2 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:19:
[...]

Geheugen draait standaard hier op 945mhz. En met een OC naar 1050 (2100 effectief?), dus over de oorspronkelijke 1000mhz(?), wordt die achterstand voor lineaire schaling nog lang niet ingelopen, dus als het aan bandbreedte lig,t zal er nog veel meer nodig zijn dan 25%, of de compressie technieken werken nog niet zo goed? .
Sure, maar 1GHz stock hadden ze dus nog kunnen OCen naar 1300-1400(?), terwijl de bovengrens nu ~38% boven 800MHz ligt. Dat had een boel gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdk1985 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:31:
[...]

Hogere frequenties kennen diminishing returns. Dus met nieuwe procede was het iets van 40% hogere clocks bij dezelfde power, maar met diminishing returns.

Los daarvan is het natuurlijk aan je architectuur om de IPC te verbeteren. Ooit had Apple hadden Motorola, IBM en Apple zo'n ding dat op iets van 350 Mhz een veel snellere Intel kan bijbenen. Met andere woorden voor wie dacht dat Pascal al tegenviel qua verbeteringen zal helemaal niet over Vega te spreken zijn.
Fixed it - en Apple's aandeel op technisch vlak stelde niet veel voor tegenover Motorola en IBM ;)

IPC in GPU's van tegenwoordig bestaat echter niet. IPC hangt van van welke "I" je er überhaupt in stopt. Een geometry shader zal nu vele malen sneller zijn dan 9 jaar geleden omdat daar nu fixed pipelines voor zijn. Voor simpele vertex shaders is dat niet of nauwelijks het geval; er zijn in sommige gevallen wel verbeteringen, maar zo veel als het wellicht lijkt is het niet.

"IPC" is ook niet het probleem van Vega. Het probleem van Vega lijkt vooralsnog hetzelfde probleem als Fiji te zijn: aansturing.

Overigens is dat onzin over PPC. Sommige dingen waren sneller op PPC toentertijd (gezien de 350 Mhz melding heb je het over de PPC 74xx zoals in de G4?), maar lang niet alles. De reden daarvoor was ook heel simpel: PPC is toentertijd vanaf de grond ontworpen, terwijl Intel backwards compatible wilde blijven met x86. Het grootste verschil was echter het feit dat AltiVec (SIMD in PPC) als instructieset beter was dan SSE dat toen was; maar vooral de implementatie was stukken beter. Precieze details moet ik je even schuldig blijven, uit m'n hoofd had het iets te maken met de registers (SSE blokkeerde overig FP werk in de CPU? Of was dat nu MMX..). Voeg daarbij dat dit om Intel's zwakkere periode gaat en je krijgt een behoorlijk vertekend beeld. Integer werk was de G4 echt niet sneller in. Het ding had ook veel kortere pipelines dan Intel en AMD, dus dan kun je kloksnelheden sowieso al niet vergelijken.

Wij misbruiken tegenwoordig de term IPC. Het wordt te pas en te onpas gebruikt als de één of andere algehele maat voor het vergelijken van processors. Dat is echter je reinste onzin, omdat IPC per soort instructie kan verschillen - dat geldt voor CPU's, maar voor GPU's nog eens dubbelop omdat dat waanzinnige brede, flexibele dingen zijn tegenwoordig. Vroeger zag je in reviews ook vaker verschillende IPC's genoemd staan, omdat alles toen eigenlijk veel simpeler was (geldt voor zowel CPU's als GPU's). Issue rates voor INT, FP, Vector enzovoort.
*kuch* @Werelds
Werelds in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 143" - ik ben er niet echt over te spreken nee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:21:
[...]

AMD? Nooit. :+
Ja, slaap maar rustig op 2 oren, daar komt nog minstens 10-20% bij met driveroptimalisatie. De gamingbenchmarks laten duidelijk zien dat er nog van alles schort aan de drivers, allerlei featuers lijken nog niet enabled te zijn (blijkbaar kregen ze dat niet in orde voor de lancering) + nog een beetje winst t.o.v. Nvidia met RPM en betere Vulkan/DX12-adoptatie. Mensen zijn weer eens veel te ongeduldig. Dat neemt niet weg dat terecht de vraag wordt gesteld of dat de gamingperformance beter zou zijn als AMD het zich zou kunnen veroorloven om een aparte architectuur voor de gaming-kaarten te maken in plaats van 1 architectuur voor zowel gamingkaarten als 'professionele' kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Vega 64 draait op 945 MHz Vega 56 draait op 800 MHz.
Met Memory OC zie ik wel wat winst op hogere clockspeeds (1450-1500+ MHz) mijn kaart kan tot 1025 maar heb ook iemand gezien die met een LC versie 1100 doet.
Opzich valt de memory bandwith bottelnek tot nu toe wel mee (wellicht dat de Vega LC er meer last van heeft aangezien die hoger clockt maar die heb ik zelf niet kunnen testen). De 1080 had er meer last van. De versie met het nieuwe snellere GDDR5X liet leuke winst zien.

Pagina: 1 ... 10 ... 52 Laatste

Let op:
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Dram daarbij niet door, als een ander ook na onderbouwing een andere mening toegedaan blijft is daar niets mis mee. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.