Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:32
Er zal vast ook nog variatie zitten op de testexemplaren. Van de ene kaart zal de heatsink net iets beter contact maken met de kaart en die zal dan beter temperatuur afvoeren, minder snel tegen de limiet aanlopen en vast ook minder last hebben van resonantie.

Wat net zo goed kan is dat de behuizing een rol speelt in de resonantie. Eén ding is duidelijk bij deze launch: er zijn tussen de reviews best wat verschillende resultaten en daarbij dus ook verschillende meningen. Voor mij is het duidelijk dat er op het gebied van koeling *alweer* iets misloopt. Alleen als je echt niet kan wachten zou ik deze kaart kopen, anders is het gewoon een stuk verstandiger om de modellen met custom koelers af te wachten.

Ik ben ontzettend benieuwd naar nieuwe testen met die custom kaarten om te zien of de resultaten consistenter dan wel hoger zijn. Het zou zo maar goed kunnen dat ze een echte winnaar in huis hebben, maar met de huidige variatie in de resultaten ben ik niet overtuigd.

Daarbij wil ik enkel nog toevoegen dat AMD overduidelijk geen ezel is, want die stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen (en ook geen drie, vier of vijf keer :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:19
Ik heb toch maar een xt gekocht als vervanging van de strix 64 .
Vindt de benchmarks wel positief en kan alleen maar beter worden met driver updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:02:
[...]

Verbruik is hier belangrijk en dan is 1,5 maal zoveel toch een stuk realistischer.
Hoe bedoel je? want ik heb het nergens over verbruik?
Ik reageer op iemand die het heeft over Navi 64 en ik gok dat hij dan doelt op een 64 CU versie waar Navi 10 er 40 heeft. En wil alleen aangeven dat het niet perse 64 hoeft te worden maar het ook 80 CU's kan worden.

Ik mag hopen dat AMD dan net als met de 5700 gewoon voor rond de 1.0v gaat ipv 1.2 en lagere clocks dan blijft hij wel efficient. Ze moeten ook binnen een 300 watt TDP blijven dus dan moet je denk ik wel.
Beaudog schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:26:
Ik heb toch maar een xt gekocht als vervanging van de strix 64 .
Vindt de benchmarks wel positief en kan alleen maar beter worden met driver updates.
Inderdaad RDNA is nieuwer dus er is kans dat daar dan meer winst geboekt wordt met drivers in het komende jaar dan met de oudere Vega kaarten en de 5700 XT is nu al sneller dan de Vega 64.

Ik heb wel het idee dat de partner versies zoals de Sapphire Nitro het out of the box een stuk beter gaan doen. Bij de 5700 zal het verschil niet heel groot zijn maar bij de XT kan het qua cooler veel schelen.

[ Voor 32% gewijzigd door Astennu op 08-07-2019 09:00 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Het enige dat mij momenteel tegenhoudt om een 5700xt te kopen is het hele koeler verhaal. Ik heb eerder blow style koelers gehad en heb er nooit veel problemen gehad. Echter krijg ik nu gewoon het idee dat het een enorme bottleneck is en hij tevens gewoon veel te luid is. :/ Ik snap dat dit glazen bol kijken is maar is er een soort van gemiddelde release termijn wanneer fabrikanten hun eigen variaties uitbrengen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vaenir schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:59:
Het enige dat mij momenteel tegenhoudt om een 5700xt te kopen is het hele koeler verhaal. Ik heb eerder blow style koelers gehad en heb er nooit veel problemen gehad. Echter krijg ik nu gewoon het idee dat het een enorme bottleneck is en hij tevens gewoon veel te luid is. :/ Ik snap dat dit glazen bol kijken is maar is er een soort van gemiddelde release termijn wanneer fabrikanten hun eigen variaties uitbrengen?
Als je eerder blowers van AMD gehad hebt en je die niet storend vond dan zou ik me niet druk maken. Deze is het stilste out of the box. Stuk stiller dan Vega Air of de R9 290 coolers. Die draaide stock ook 2400 RPM deze 2100 RPM.

Met wat tweaks kan je het ook nog verbeteren.
Ja voor max overclocking is het een bottelneck. Maar als je het niet erg vind om net als met Vega te undervolt/overclocken is hij denk ik prima en kan de fan speed wellicht nog wat omlaag.

Als je max performance wil en verbruik je niets uit maakt zou ik wachten op de Sapphire Nitro of iets soortgelijks. Als je verbruik wel belangrijk vind kan je met een UV/OC combi denk ik prima resultaten halen. Mijn Vega Air deed niet veel onder voor de custom kaarten met UV/OC scheelde maar een paar MHz bij gelijk verbruik.

Meestal duurt het een maand of 2-3 voor de custom kaarten komen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:19
Ik denk dat het wel mee valt het geluid van de koeler, toen met de 1080 f.e zijden ze ook dat de koeler luidt was dat vondt ik echt meevallen .
De pc,s staan bij mij in de woonkamer in een audio meubel .
Maar als je er vlak naast zit misschien dat het dan
Wel goed hoorbaar is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Het geluid is erg relatief. Ik heb een Fractal Design R5 met een standaard Vega 64 en het enige wat je hoort is een (flinke) luchtstroom onder belasting. RGB en windows zijn leuk maar dempen het geluid niet best.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
winwiz schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:17:
Het geluid is erg relatief. Ik heb een Fractal Design R5 met een standaard Vega 64 en het enige wat je hoort is een (flinke) luchtstroom onder belasting. RGB en windows zijn leuk maar dempen het geluid niet best.
Ik heb momenteel een pricewatch: Fractal Design Meshify C - TG maar jouw comment heeft mij wel aan het denken gezet. Mijn pc staat nu op de vloer en zelfs aan de linkerzijde van mijn bureau waardoor je de window niet eens ziet. Misschien meteen maar eens overwegen om een goede geluidsdichte kast te gaan aanschaffen i.c.m. wat nette fans. Nu maar eens rondkijken voor een 5700xt voor een fatsoenlijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb zo'n Thermaltake Core 3 case..
Erg open, maar ik kan denk ik niet nog 2 a 3 maanden wachten op een AIB model met cooler.

Ik erger me kapot met de HD5850 kaart op moment, kan niet heel veel spelen en wat ik wel kan spelen is lage details (WoW dailies met objecten die iets van sparkles heeft, en die sparkles zie ik gewoon niet).

Kan er altijd nog een andere cooler op zetten, als die Morpheus 2 past bijvoorbeeld.

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op maandag 8 juli 2019 @ 07:56:
[...]

Zou ook maar een NAvi "80" kunnen worden ;)
Wat Navi 20 precies gaat worden is nog niet duidelijk maar aangezien het geen "GCN" architectuur meer is de limiet van 64 mogelijk niet meer aanwezig. Daar ga ik in ieder geval wel van uit gezien de aanpassingen die gedaan zijn. En dit is ook echt nodig willen ze met nVidia's RTX 30x0 kunnen concurreren.
Ik denk gewoon een Navi 10 + 50%. :P
Een 60CU "Navi 20" kan precies zijn wat nodig is.
-Zes shader pipelines met elk 10CU's
-384 bit bus met 12GB GDDR6 14Gbps
-Clockspeeds laat je zakken tot zo'n 1600MHz, misschien iets meer. De chip beperk je op 250W.

Als RDNA ook maar een beetje fatsoenlijk schaalt, en daar lijkt het wel op, dan sloopt dit een RTX2080S met gemak. Omdat je hier wel een echte high end geheugen bus krijgt met 12GB aan GDDR6, is het ook een goede 4K kaart.

De Polaris 10 vervanger zou ik inschatten als:
-28 of 24CU's in vier shader pipelines.
-256 bit bus met 8GB GDDR5 8Gbps.
-Clockspeeds gewoon zover als ze willen, potentieel dus 1900MHz+ met een goed AIB model.

RTX3000 zal ook pas diep in 2020 gaan verschijnen. Zoveel is wel duidelijk nu Nvidia heeft gekozen voor Samsung als fabrikant. AMD heeft dus minstens een halfjaar om echt een lijn uit te rollen. Aangezien RDNA, clock voor clock, ALU voor ALU en met de juist binnning, perf/watt, zeer competitief is met Turing, mag je ook eindelijk eens een zeer competitieve lijn verwachten. Dat AMD nu ook gekozen heeft om de prijzen te laten zakken, terwijl ze waarschijnlijk wisten dat de RX5700 series al competitief waren op hun oude prijspunten, zegt ook iets.

Overigens verwacht Computerbase.de, de eerste AIB modellen voor het einde van de maand al. Ze hebben rondgevraagd. Custom PCB modellen moeten wachten. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:57:
[...]

Hoe bedoel je? want ik heb het nergens over verbruik?
Ik reageer op iemand die het heeft over Navi 64 en ik gok dat hij dan doelt op een 64 CU versie waar Navi 10 er 40 heeft. En wil alleen aangeven dat het niet perse 64 hoeft te worden maar het ook 80 CU's kan worden.

Ik mag hopen dat AMD dan net als met de 5700 gewoon voor rond de 1.0v gaat ipv 1.2 en lagere clocks dan blijft hij wel efficient. Ze moeten ook binnen een 300 watt TDP blijven dus dan moet je denk ik wel.
Ik denk dat 60 CU's realistischer is omdat je bij 80CU's de klokfrequenties wel heel flink moet verlagen om het verbruik wat fatsoenlijk te krijgen. Meer dan 300W is gewoon heel veel immers. Iets van 275W is beter als max aan te houden en dan zijn 60CU's al een stuk realistischer. Daarmee heb je overigens al een betere performance per watt nodig en moet de klokfrequentie dus al omlaag. Wil je 80CU's in een fatsoenlijk verbruik krijgen dan krijg je wel een heel lage GPU frequentie en ben je eigenlijk ook verplicht weer na HBM2 te gaan. Zowel qua verbruik als geheugenbandbreedte.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 23:13
En nu wachten we op de executie. Tot dusver heeft de RTG het slim gespeeld, maar nu is de vraag of beide RX5700 series modellen onder de 40dBA zullen blijven zonder throtteling. 41 of misschien 42dBA kan ze nog net vergeven worden, maar daarna krijg je problemen.
Dat is dus niet gelukt helaas... Was ook eigenlijk wel te verwachten van een blower maarja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:02:
[...]

Ik denk gewoon een Navi 10 + 50%. :P
Een 60CU "Navi 20" kan precies zijn wat nodig is.
-Zes shader pipelines met elk 10CU's
-384 bit bus met 12GB GDDR6 14Gbps
-Clockspeeds laat je zakken tot zo'n 1600MHz, misschien iets meer. De chip beperk je op 250W.

Als RDNA ook maar een beetje fatsoenlijk schaalt, en daar lijkt het wel op, dan sloopt dit een RTX2080S met gemak. Omdat je hier wel een echte high end geheugen bus krijgt met 12GB aan GDDR6, is het ook een goede 4K kaart.

De Polaris 10 vervanger zou ik inschatten als:
-28 of 24CU's in vier shader pipelines.
-256 bit bus met 8GB GDDR5 8Gbps.
-Clockspeeds gewoon zover als ze willen, potentieel dus 1900MHz+ met een goed AIB model.

RTX3000 zal ook pas diep in 2020 gaan verschijnen. Zoveel is wel duidelijk nu Nvidia heeft gekozen voor Samsung als fabrikant. AMD heeft dus minstens een halfjaar om echt een lijn uit te rollen. Aangezien RDNA, clock voor clock, ALU voor ALU en met de juist binnning, perf/watt, zeer competitief is met Turing, mag je ook eindelijk eens een zeer competitieve lijn verwachten. Dat AMD nu ook gekozen heeft om de prijzen te laten zakken, terwijl ze waarschijnlijk wisten dat de RX5700 series al competitief waren op hun oude prijspunten, zegt ook iets.

Overigens verwacht Computerbase.de, de eerste AIB modellen voor het einde van de maand al. Ze hebben rondgevraagd. Custom PCB modellen moeten wachten. ;)
Zou goed kunnen. Maar goed gezien de voorsprong die de 2080 Ti nu al heeft moeten ze aardig wat werk verzetten. En reken maar dat nVidia ook een grote sprong gaat maken met hun 7nm chips.

Dat over clock voor clock vergelijkbaar zijn is leuk maar een deel van de architectuur bepaalt ook hoe hoog je kan clocken en hoe efficient je dan bent. Daar doet nVidia het zelfs met 12nm gewoon erg goed.

AMD zit qua prijs prestatie verhouding nu gewoon erg goed. Met de oude prijs ook al idd maar niet al te overtuigend en nu zeker wel. Moet ook wel als ze mensen zo ver willen krijgen geen nVidia te kopen.
-The_Mask- schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:03:
[...]

Ik denk dat 60 CU's realistischer is omdat je bij 80CU's de klokfrequenties wel heel flink moet verlagen om het verbruik wat fatsoenlijk te krijgen. Meer dan 300W is gewoon heel veel immers. Iets van 275W is beter als max aan te houden en dan zijn 60CU's al een stuk realistischer. Daarmee heb je overigens al een betere performance per watt nodig en moet de klokfrequentie dus al omlaag. Wil je 80CU's in een fatsoenlijk verbruik krijgen dan krijg je wel een heel lage GPU frequentie en ben je eigenlijk ook verplicht weer na HBM2 te gaan. Zowel qua verbruik als geheugenbandbreedte.
Dat klopt was meer om aan te geven dat het GCN meer is dus hoeft totaal geen 64 CU's te worden kan ook iets heel anders zijn.
Als ze bv een nieuwe versie van 7nm of bv 6/5nm gaan gebruiken kan je het verbruik weer reduceren al zal 6/5nm later pas komen is niet op tijd voor Navi 20.
Randleman schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:14:
[...]

Dat is dus niet gelukt helaas... Was ook eigenlijk wel te verwachten van een blower maarja.
De 5700 kan het wel als je de fan curve aan past temps zijn stock niet te hoog. De XT is een heel ander verhaal.... door die hoge voltages blijft die altijd op zijn max temp hangen als je dan de fan gaat verlagen zoals ze bij HWunboxed hebben gedaan om 40dba te krijgen gaat hij erg trottelen. Maar goed dan gooi je er een UV tegen aan en dan werkt het denk ik wel maar zou niet nodig moeten zijn....

[ Voor 26% gewijzigd door Astennu op 08-07-2019 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:02:

Dillema's

Denk zo wie zo dat ik dan wel voor de RX5700 XT gaat, einde van de maand kan ik denk ik nog wel uitzitten. Alles in mijn PC is still dus moet gewoon ff inhouden en wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
Astennu schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:18:
[...]

Zou goed kunnen. Maar goed gezien de voorsprong die de 2080 Ti nu al heeft moeten ze aardig wat werk verzetten. En reken maar dat nVidia ook een grote sprong gaat maken met hun 7nm chips.

Dat over clock voor clock vergelijkbaar zijn is leuk maar een deel van de architectuur bepaalt ook hoe hoog je kan clocken en hoe efficient je dan bent. Daar doet nVidia het zelfs met 12nm gewoon erg goed.

AMD zit qua prijs prestatie verhouding nu gewoon erg goed. Met de oude prijs ook al idd maar niet al te overtuigend en nu zeker wel. Moet ook wel als ze mensen zo ver willen krijgen geen nVidia te kopen.

[...]

Dat klopt was meer om aan te geven dat het GCN meer is dus hoeft totaal geen 64 CU's te worden kan ook iets heel anders zijn.
Als ze bv een nieuwe versie van 7nm of bv 6/5nm gaan gebruiken kan je het verbruik weer reduceren al zal 6/5nm later pas komen is niet op tijd voor Navi 20.

[...]

De 5700 kan het wel als je de fan curve aan past temps zijn stock niet te hoog. De XT is een heel ander verhaal.... door die hoge voltages blijft die altijd op zijn max temp hangen als je dan de fan gaat verlagen zoals ze bij HWunboxed hebben gedaan om 40dba te krijgen gaat hij erg trottelen. Maar goed dan gooi je er een UV tegen aan en dan werkt het denk ik wel maar zou niet nodig moeten zijn....
Weer een product wat dus OOTB niet optimaal is :(. Gewoon wachten op custom modellen dus..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Randleman schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:24:
[...]

Weer een product wat dus OOTB niet optimaal is :(. Gewoon wachten op custom modellen dus..
I dont care ben geen standaard gebruiker ik ben een tweaker dus ik tweak het toch wel. En aangezien ik tegenwoordig voor performance per watt ga is de blower cooler prima dat was bij Vega Air ook het geval.

Maar goed als je dat ding out of the box wil gebruiken en niet wil tweaken of overclocen enz gewoon wachten op non refferenced versies van de XT.

De 5700 is een prima kaartje ot of the box.

[ Voor 18% gewijzigd door Astennu op 08-07-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
Astennu schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:54:
[...]

I dont care ben geen standaard gebruiker ik ben een tweaker dus ik tweak het toch wel. En aangezien ik tegenwoordig voor performance per watt ga is de blower cooler prima dat was bij Vega Air ook het geval.
Ieder z'n ding. Ik vind zo'n blower verschrikkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

@Astennu Tnx voor je reactie op mijn vraag, ik heb gemengde ervaringen met de standaard koelers van AMD. Laatste jaren geen goede ervaringen.

Ik ben benieuwd naar jou ervaringen met de nieuwe 5700 kaarten, ga je een review op Tweakers plaatsen wanneer je ze hebt kunnen testen?
Ik ben ook wat meer reviews gaan lezen en er zit inderdaad verschil in wat men van de geluidproductie vind. Maar het algemene beeld wat ik tot nu toe lees is niet positief.
De warmteontwikkeling is ook niet gering.

[ Voor 6% gewijzigd door pino85 op 08-07-2019 10:56 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pino85 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:55:
@Astennu Tnx voor je reactie op mijn vraag, ik heb gemengde ervaringen met de standaard koelers van AMD. Laatste jaren helaas vooral slechte ervaringen.

Ik ben benieuwd naar jou ervaringen met de nieuwe 5700 kaarten, ga je een review op Tweakers plaatsen wanneer je ze hebt kunnen testen?
Ik ben ook wat meer reviews gaan lezen en er zit inderdaad verschil in wat men van de geluidproductie vind. Maar het algemene beeld wat ik tot nu toe lees is niet positief.
Echt reviews doe ik niet. Heb er de tijd niet voor om het zo degelijk te doen als sommige reviewers in de PW.
En ik let op andere dingen.
Maar ik post wel altijd mijn ervaringen op het forum in het ervaringen topic en of hier als het nieuwswaardig genoeg is.

Ik ben benieuwd wanneer ik heb ga krijgen. De CPU's komen eind deze week pas. Dus gok de kaarten ook pas richting vrijdag.

Tja ik vergelijk de geluid productie tov Vega Air en dan is het gewoon een verbetering. Vega Air was al stil genoeg te maken met wat tweaks dus dan maak ik mij over deze nog minder zorgen.

Ik snap dat 43dba voor sommige nog steeds te veel is. AIB versies zijn tegenwoordig zo goed en stil. Maar het zou mij niet verbazen als die weer 30-70 euro duurder worden dan de refferenced versie. En dat heb ik er niet voor over. + ik vind die blower coolers gewoon erg nice. Mooier dan die AIB dingen.
De mooiste kaart vind ik overigens de HD7990 en dat is niet eens een blower. Maar over het algemeen vind ik blowers er gewoon gaaf uit zien. Vind de 1080 Ti cooler ook erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Met zaken als undervolting /andere tweaks kom je zeker ver maar 9vd10 consumenten doen dit niet. Hier ligt dat wellicht anders, ik deed het ook. Nu wil ik gewoon een stille kaart out of the box die zichzelf goed koel houd voor in een kleinere case als bv de NZXT H200.. al kan een blower wellicht daar beter in werken maar dat weet ik niet zeker.

Ik zal het topic in de gaten houden om je ervaringen te volgen.

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pino85 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:09:
Met zaken als undervolting /andere tweaks kom je zeker ver maar 9vd10 consumenten doen dit niet. Hier ligt dat wellicht anders, ik deed het ook. Nu wil ik gewoon een stille kaart out of the box die zichzelf goed koel houd voor in een kleinere case als bv de NZXT H200.. al kan een blower wellicht daar beter in werken maar dat weet ik niet zeker.

Ik zal het topic in de gaten houden om je ervaringen te volgen.
De vraag is dan wel heeft 9vd10 consumenten last van dat beetje extra geluid? Ik denk het niet.
Meeste gamers zitten toch met geluid te spelen en dan is 43dba niet veel stop je hem in een kast is het nog wat minder zeker als die onder / naast een tafel staat en niet naastje scheelt ook weer.

Als ik soms zie wat voor een Geluid mensen uit een TV al prima vinden denk ik dat de meeste consumenten zich om heel veel dingen niet druk maakt. En dat het bijna altijd de enthousiasts zijn die dat soort zaken belangrijk vinden. De gemiddelde consument let vooral op de prijs en de prestaties. En pas als geluid extreem wordt zal het belangrijk zijn. Maar een beetje meer of minder gaan de meeste zich denk ik niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urithar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-12-2024
Heb nu zelf een RX480 waar ik me niet aan het geluid stoor, al helpt de Fractal Design Define Nano S wel mee qua geluidsdemping.
Het scheelt 2 dDBA als ik er even 2 reviews met dezelfde testmethode bij pak. Hopelijk is er nog wat te doen met undervolten o.i.d. dan lijkt het me (in mijn geval) geen probleem.

https://www.techpowerup.com/review/amd-rx-480/23.html
https://www.techpowerup.c...md-radeon-rx-5700/32.html

Door de kast neig ik wel naar een stock koeler, weinig ruimte tussen de voeding en grafische kaart :). Maar verwacht niet dat ik hem op hele korte termijn ga bestellen om ervaringen te delen ;)
Define Nano S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 14:05
Geluid boeit mij zelf vrij weinig. Ik heb de headset toch op, en in de achtergrond staat de radio in de woonkamer altijd aan.

Vind die reference designs wel vet, mooier dan kaarten met 2-3 fans. Zit echter nog steeds te twijfelen..

Edit: https://azerty.nl/product...rafische-kaart-rx-5700-xt

Ze hebben de prijs aangepast zie ik.. Was eerst bijna €500, nu €434

[ Voor 28% gewijzigd door BlazeMuis op 08-07-2019 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Derr_Hans schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:22:
[...]

Dillema's

Denk zo wie zo dat ik dan wel voor de RX5700 XT gaat, einde van de maand kan ik denk ik nog wel uitzitten. Alles in mijn PC is still dus moet gewoon ff inhouden en wachten.
Is geen dillema, gewoon wachten. Niet alleen vanwege akoestiek, maar ook de potentie van hogere boostclocks binnen die 225W TDP rating. Ik wacht nog even op GamersNexus met een al aangekondigd PCB review. Dan kijken hoe goed dit reference PCB is. Is het goed, dan hopen we op eind juli al een Sapphire Nitro+. Aangezien de RX5700XT een 225W TBP rating heeft, is de kans op een tripple fan setup, vrij groot. Dat is mijn model tenzij er iets heel vreemds gaat gebeuren. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Urithar schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:17:
Heb nu zelf een RX480 waar ik me niet aan het geluid stoor, al helpt de Fractal Design Define Nano S wel mee qua geluidsdemping.
Het scheelt 2 dDBA als ik er even 2 reviews met dezelfde testmethode bij pak. Hopelijk is er nog wat te doen met undervolten o.i.d. dan lijkt het me (in mijn geval) geen probleem.

https://www.techpowerup.com/review/amd-rx-480/23.html

Door de kast neig ik wel naar een stock koeler, weinig ruimte tussen de voeding en grafische kaart :). Maar verwacht niet dat ik hem op hele korte termijn ga bestellen om ervaringen te delen ;)
[Afbeelding: Define Nano S]
De RX480 was goed te doen mits je een low leakage chip had. Ik heb er ook een gehad die extreem veel stroom trok als je hem kon coolen was het een super overclocker maar stock was hij de hele tijd aan het throttelen zelfs met UV. Ik heb er meerdere getest sommige erg koel zeker met een UV kan je makkelijk stock clocks vast houden met lage fan speeds. Pasta vervangen hielp ook goed voor de temps en het geluid. Die kaarten vielen mij niet tegen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

5700xt onder water op 2.1 ghz :9~ :9~ :9~

dit beloofd veel goeds voor custom modellen.

https://www.tomshw.de/201...ertaktet-wasser-sei-dank/

Gemiddeld nog net onder een 2070 super mac OC/PL op water maar wel beter frametimes in Shadow of the tombraider.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2019 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:16:
5700xt onder water op 2.1 ghz :9~ :9~ :9~

dit beloofd veel goeds voor custom modellen.

https://www.tomshw.de/201...ertaktet-wasser-sei-dank/

Gemiddeld nog net onder een 2070 super mac OC/PL op water maar wel beter frametimes in Shadow of the tombraider.
Mmmh het is mij niet helemaal duidelijk wat die 5700 XT is. in de chart. Is dat die kaart onder water? of is de OC versie onder water waardoor hij dus hoger boost? dan hebben ze nog OC + max PL dat is dan met die +50% gok ik:

Afbeeldingslocatie: https://www.tomshw.de/wp-content/uploads/2019/07/Shadow-of-the-Tomb-Raider-FPS-1920x1080-DX12-Ultra-2.png

Afbeeldingslocatie: https://www.tomshw.de/wp-content/uploads/2019/07/Shadow-of-the-Tomb-Raider-FrameTime-1920x1080-DX12-Ultra-1.png

Afbeeldingslocatie: https://www.tomshw.de/wp-content/uploads/2019/07/00-Power-Draw.png

Stroom verbruik valt mee maar prestatie winst valt mij ook tegen gezien het clock verschil van 1850 vs 2100 MHz. Misschien memory bandwith bottelneck? Frametimes zijn wel beter. Maar AVG fps wordt niet veel hoger.
Maar goed verbruik is niet heel veel hoger zal mede komen door de lage core temp en geen fan die stroom verbruikt. (volgens mij kunnen die blower fans op max RPM ook aardig wat stroom verbruiken (denk aan 5-10 watt))

Memory OC schijnt nu niet te werken met een paar MHz meer of minder crashed de boel. Hopelijk is dit een driver issue en kunnen we straks wel wat meer uit het geheugen halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 08-07-2019 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:45:
[...]

Mmmh het is mij niet helemaal duidelijk wat die 5700 XT is. in de chart. Is dat die kaart onder water? of is de OC versie onder water waardoor hij dus hoger boost? dan hebben ze nog OC + max PL dat is dan met die +50% gok ik:

Stroom verbruik valt mee maar prestatie winst valt mij ook tegen gezien het clock verschil van 1850 vs 2100 MHz. Misschien memory bandwith bottelneck? Frametimes zijn wel beter. Maar AVG fps wordt niet veel hoger.
Maar goed verbruik is niet heel veel hoger zal mede komen door de lage core temp en geen fan die stroom verbruikt. (volgens mij kunnen die blower fans op max RPM ook aardig wat stroom verbruiken (denk aan 5-10 watt))

Memory OC schijnt nu niet te werken met een paar MHz meer of minder crashed de boel. Hopelijk is dit een driver issue en kunnen we straks wel wat meer uit het geheugen halen.
OC versie is gewoon standaard powerlimit dus hij boost vanzelf hoger omdat de temperaturen het toelaten vermoed ik.

OC+PL is inderdaad met 50% powerlimit.

zowiezo is de boost nog niet geheel stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://www.tomshw.de/wp-content/uploads/2019/07/04-Power-Limit-Clock-Rate-1.png

veel dips nog richting 2000/1900mhz

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2019 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:49:
[...]

OC versie is gewoon standaard powerlimit dus hij boost vanzelf hoger omdat de temperaturen het toelaten vermoed ik.

[Afbeelding]

Ja snap ik maar vraag mij dus af of alles met de H2O cooler is of niet.
Of dat de non OC dan de Air is en de "OC" dan H2O maar dan is het dus geen OC maar gewoon hogere boost clock door lagere temps? :?

Als hij nog steeds naar 1.2v gaat is dat niet zo raar. Dan hit je op die spike punten gewoon max TDP want 1.2v is veel te hoog. Als ze UV toepassen tot bv 1100MHz wordt hij denk ik vlakker. Bij Vega zag je dit ook 50% is dan niet genoeg voor die grote pieken. Dan moet je eerder 100% hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 08-07-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:49:
[...]

[Afbeelding]

Laat de vermoedens maar weg. Dit is zeer typerend gedrag voor een koeler draaiende chip met een boostfunctie. Potentieel zou je hier met een lichte undervolt, de boostclocks stabiel kunnen krijgen. Lever je een beetje op het maximum in, voor stabielere gemiddelden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:56:
[...]

Ja snap ik maar vraag mij dus af of alles met de H2O cooler is of niet.
Of dat de non OC dan de Air is en de "OC" dan H2O maar dan is het dus geen OC maar gewoon hogere boost clock door lagere temps? :?

Als hij nog steeds naar 1.2v gaat is dat niet zo raar. Dan hit je op die spike punten gewoon max TDP want 1.2v is veel te hoog. Als ze UV toepassen tot bv 1100MHz wordt hij denk ik vlakker. Bij Vega zag je dit ook 50% is dan niet genoeg voor die grote pieken. Dan moet je eerder 100% hebben.
De non OC is de standaard versie met reference koeler.

zelfde waarden voor shadow of the tombraider uit zijn reference review

https://www.tomshw.de/201...-ghz-takt-unter-wasser/8/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:59:
[...]

De non OC is de standaard versie met reference koeler.

zelfde waarden voor shadow of the tombraider uit zijn reference review

https://www.tomshw.de/201...-ghz-takt-unter-wasser/8/
Check dan is die OC dus geen OC dat is gewoon max boost door lagere temps. Die +50% is dan de OC.
De vraag is wat je straks dan voor elkaar kan krijgen als de OC sliders ook goed werken en als je memory ook goed kan overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu lijkt het een 13% OC op de core voor maar 5% prestatie verbetering in Shadow of the tombraider....

Hopelijk is er dus nog een bottleneck weg te halen.

al is er bij de 2070 super een soortgelijke winst 6% OC voor 12/13% winst.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:08:
nu lijkt het een 13% OC op de core voor maar 5% prestatie verbetering in Shadow of the tombraider....

Hopelijk is er dus nog een bottleneck weg te halen.

al is er bij de 2070 super een soortgelijke winst 6% OC voor 12/13% winst.
Ja inderdaad frametimes laten meer verbetering zien.
Maar ik verwacht met een memory OC meer verbetering te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zouden die 50th anniversary editions gebinned zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:49:
Dat is wel de verwachting. Weet niet zeker of dit officieel confirmed is.

Ik heb er gister 1 besteld.. Nu hopen dat ik hem binnen een week in huis heb. Volgende maandag heb ik alle tijd om hem uitgebreid te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:49:
Nee.

De 2700x 50th anniversary edition was dat ook niet. Chip vanaf exact dezelfde band af.

Ik denk dat het het beste is om gewoon te wachten op 3rd party kaarten, met behorende koeling, VRM ontwerpen, sneller geheugen enz.

Ik heb mijn RX590 ook watergekoeld draaien. 60 graden op ruim 260W via Furmark. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als hij niet gebinned is lijkt hij mij echt compleet nutteloos. Een betere boost clock? Joepie, maar de huidige boost clock haalt hij al niet. Zelfs als hij die zou halen, dan zal hij moeten throttlen binnen de kortste keren en haalt hij hem alsnog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:13

vectormatic

Warlock of the doorlock

Mja, misschien krijgt de AE een iets betere koeler? heatpipe-je extra onder de plastic kap?

Hoe dan ook lijkt de meerprijs me puur voor de performance het niet waard, een fatsoenlijk custom cooler kaart gaat er waarschijnlijk al dik overheen.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Sissors schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:24:
Als hij niet gebinned is lijkt hij mij echt compleet nutteloos. Een betere boost clock? Joepie, maar de huidige boost clock haalt hij al niet. Zelfs als hij die zou halen, dan zal hij moeten throttlen binnen de kortste keren en haalt hij hem alsnog niet.
50 dollar voor een gouden randje en een handtekening van Lisa Su.. Ik vind het best.

Heb hem deel gekocht als aandenken/pronkstuk.. De shroud komt mooi aan de muur te hangen terwijl de kaart zelf onder een waterblock komt te liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MSI komt in augustus met zeven modellen in vier series. :)

nieuws: MSI komt in augustus met zeven RX 5700-videokaarten met eigen koelers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huxfFpbQn96-HsJzYZHcXud9ILU=/i/2002911792.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyjC-BO2CQWXd_gJ8mtSHojtw5E=/i/2002911794.jpeg

[ Voor 30% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-07-2019 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damm dan hebben ze er wel vertrouwen in. twee daar van zijn dan denk ik wel de Turbo's of Aero 5700 en de XT met een eigen cost down blower. Maar goed 5 andere versies dus not bad.

Edit: Zag het plaatje pas later het zijn idd die Air Boost dingen dat was het :)

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 08-07-2019 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:01:
[...]

Damm dan hebben ze er wel vertrouwen in. twee daar van zijn dan denk ik wel de Turbo's of Aero 5700 en de XT met een eigen cost down blower. Maar goed 5 andere versies dus not bad.
Ik denk dat het wel meevalt. MSI heeft meer SKU's voor Turing. De meeste daarvan zijn vrij nutteloze opvulling , maar toch. Wat ik opvallend vind is dat buiten de blowers, het allemaal OC modellen lijken te zijn. :)

edit: Ook interessant dat Gaming X weer terug is. GPP is dan definitief mislukt want anders had je dat niet gezien.

[ Voor 20% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-07-2019 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

I put an R9 290 cooler on the RX 5700 and it maxed at just 67c while making almost no noise, performance was a few fps better as well. This is good news for upcoming AIB models!
https://twitter.com/Hardw...tatus/1148113823137533952

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Niet online
Vond wel interessant, veel reviews gaan niet echt in op de features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 11:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Astennu schreef op maandag 8 juli 2019 @ 07:56:
[...]

Zou ook maar een NAvi "80" kunnen worden ;)
Wat Navi 20 precies gaat worden is nog niet duidelijk maar aangezien het geen "GCN" architectuur meer is de limiet van 64 mogelijk niet meer aanwezig. Daar ga ik in ieder geval wel van uit gezien de aanpassingen die gedaan zijn. En dit is ook echt nodig willen ze met nVidia's RTX 30x0 kunnen concurreren.
Denk het niet dan word de chip te groot voor amd. Ik denk eerder in de toekomstige versie's (na navi).

Zoals @DaniëlWW2 al aanhaalde, vermoed ik dat de 64 voor de servers (Radeon Pro-V/Instinct) gaat worden en wij de consumenten maar max 60Cu gaan zien :(

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu moet ik me bijna gaan inhouden om niet alsnog een RX5700XT te kopen en te zoeken naar een dode R9 290/390 om de heatsink en ventilator van te jatten. :P
Damic schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:59:
[...]
Denk het niet dan word de chip te groot voor amd. Ik denk eerder in de toekomstige versie's (na navi).

Zoals @DaniëlWW2 al aanhaalde, vermoed ik dat de 64 voor de servers (Radeon Pro-V/Instinct) gaat worden en wij de consumenten maar max 60Cu gaan zien :(
Wat zou er precies mis zijn als een speculatieve 60CU RDNA die iets van 40% sneller is? ;)
Volgens mij is dat best acceptabel. Het is geen RTX2080Ti, maar het komt in de buurt. Vraagt AMD er dan $799 voor, dan heb je een behoorlijke 4K videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 11:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Omdat 64 Uber alles is :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-07 16:27
ooo ik heb nu een R9 390 Gaming X, ff kijken hoe duur die nieuwe Gaming X word dan en wat al die andere versies zijn.

CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

DaniëlWW2 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:05:
[...]

Nu moet ik me bijna gaan inhouden om niet alsnog een RX5700XT te kopen en te zoeken naar een dode R9 290/390 om de heatsink en ventilator van te jatten. :P

[...]

Wat zou er precies mis zijn als een speculatieve 60CU RDNA die iets van 40% sneller is? ;)
Volgens mij is dat best acceptabel. Het is geen RTX2080Ti, maar het komt in de buurt. Vraagt AMD er dan $799 voor, dan heb je een behoorlijke 4K videokaart.
Toch zonde dat de AIB kaarten pas in augustus. Wordt voor mij dan toch een super kaartje :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ion schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:54:
[...]

Toch zonde dat de AIB kaarten pas in augustus. Wordt voor mij dan toch een super kaartje :'(
De MSI modellen komen pas in augustus. Volgens Computerbase.de, zouden de eerste modellen deze maand al moeten komen. Verder als we MSI haar trackrecord erbij pakken van de afgelopen jaren met AMD kaarten, tja, dan hoef je er niet op te wachten. Gigabyte was slecht tot bizar slecht, ASUS is meestal matig of erg duur en dan blijven de nieuwkomer ASRock, XFX wat steeds meer weg aan het zakken lijkt, het aan de weg timmerende Powercolor en de koning der Radeon, Sapphire over. Voor Radeon's kijk je in principe naar die laatste twee. We wachten dus op Sapphire en Powercolor. ;)

edit: Eindelijk de tear down.

-Nou, 7+1 phase VRM met FDMF3170 smart power stages, max 70A. Wederom dus geen goedkope rommel op een AMD reference PCB. Hopelijk zijn de temperaturen van alle powerstages dan ook uit te lezen in software. Ze hebben als het goed is allemaal een temperatuursensor.
-Het is wederom een vapor chamber, zoals we eigenlijk al wisten.
-Helaas geen thermal pads tussen de backplate en PCB. Zonde want de backplate is van metaal en had echt kunnen dienen als hitteblok.
-Wederom een thermal pad i.p.v paste, waarschijnlijk zodat deze niet uitdroogt en na jaren goed blijft.
-De deuk in de koeler wordt ook nog even gefikst. :+

En de eerste undervolting. Ja hoor, je kan er gewoon weer eens 100mv eraf halen. :z

[ Voor 39% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-07-2019 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is inderdaad extreem onderbelicht!
De encoder schijnt echt super snel te zijn.

En CAS is echt awesome! ik was enthousiast over DLSS maar de kwaliteit viel achteraf erg tegen. CAS lijkt het dus veel beter te doen. Ik ga dit zeker eens uit testen. Ik heb geen 4K monitor maar wel een 4K TV. En ik ga het met 1080p naar 2560p proberen als dat al kan. Dan zou je dus 144fps all the time kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Midden augustus voor AIB modellen, yay...
https://www.reddit.com/r/...eries_custom_aib_designs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:13

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ben ik trouwens de enige die zich nogal stoort aan die "jebaited" onzin? Ik vind het nogal een zwaktebod als een van de kopstukken van AMD meent te moeten gaan meme-lorden om de fanboys te servicen... Ik vind het buitengewoon onprofessioneel overkomen, en het is ook nogal misleidend, achter de schermen is AMD een bedrijf, wat puur draait op winstcijfers, niet op internetpuntjes of tranen van nvidia-fanboys.

Dat terzijde, nogal zonde dat RX5700 de eerste 6 weken dus gewoon niet echt een geweldige keus is, de nvidia supers zijn in reference vorm al prima, en daar hebben ze (gezien het gewoon dezelfde PCBs zijn) de AIB versies waarschijnlijk ook zo op de plank.

Het is geen paper-launch, maar tenzij je of aftermarket gaat koelen, of geen ruk geeft om meer lawaai en minder boost kan je beter nu nog niet kopen..

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridge
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-09 16:32

Ridge

From the Bold & the Beauti

Ik sta op het punt om de rx5700xt te bestellen alleen dat fan noise verhaal is een dingetje. Er zit wel een dik verschil in ben- benchmarks: Tweakers heeft het over 60dB(A) bij Full Load en Techpowerup.com heeft het over 40dB(A) - dat vind ik nogal een verschil.:o of lees ik het niet goed? :?

www.tradealliance.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:40
Ridge schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:25:
Ik sta op het punt om de rx5700xt te bestellen alleen dat fan noise verhaal is een dingetje. Er zit wel een dik verschil in ben- benchmarks: Tweakers heeft het over 60dB(A) bij Full Load en Techpowerup.com heeft het over 40dB(A) - dat vind ik nogal een verschil.:o of lees ik het niet goed? :?

Elke site test dat weer anders. De een op 20cm, de ander op 50cm, sommige op een testbench, anderen in een kast (waar ook weer tig verschillende varianten van geluidsdemping in te vinden zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:19

Shabbaman

Got love?

Ridge schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:25:

Iedere tester meet Lp op een andere manier. TPU is daar wel transparant over (passief systeem, Lp op 1 meter), als ik het artikel moet geloven heeft Tweakers het testsysteem gemeten op 10 cm van de kaart. Alleen al door het verschil in afstand zijn de resultaten dus niet vergelijkbaar, maar het stoorgeluid van de rest van het systeem speelt mogelijk bij Tweakers ook een rol.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
vectormatic schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:24:
Ben ik trouwens de enige die zich nogal stoort aan die "jebaited" onzin?
Nope.
Het is geen paper-launch, maar tenzij je of aftermarket gaat koelen, of geen ruk geeft om meer lawaai en minder boost kan je beter nu nog niet kopen..
Ik begrijp niet waarom AMD custom koelers niet toestaat. Vind het eigenlijk ook gewoon machtsmisbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Shabbaman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:35:
[...]

Iedere tester meet Lp op een andere manier. TPU is daar wel transparant over (passief systeem, Lp op 1 meter), als ik het artikel moet geloven heeft Tweakers het testsysteem gemeten op 10 cm van de kaart. Alleen al door het verschil in afstand zijn de resultaten dus niet vergelijkbaar, maar het stoorgeluid van de rest van het systeem speelt mogelijk bij Tweakers ook een rol.
Juist bij eentje die zoveel herrie maakt als die van AMD zal dat wel meevallen. En op 10cm meten heeft nadelen, maar juist een voordeel is dat je vooral de GPU meet qua geluid.

Maar wat je uiteindelijk moet doen is vergelijken met andere kaarten die op dezelfde meet methode zijn gedaan. En dan hopen dat je zelf een referentie hebt om te weten hoe luidt dat klinkt in de praktijk.

Heb jij altijd een koptelefoon op als je speelt, of de muziek redelijk luid staan dan zal het wel acceptabel zijn wat deze kaarten doen. Is dat niet het geval, of heb je wel een koptelefoon op maar staat je PC in de woonkamer waar ook andere mensen zijn, dan maken deze gewoon teveel herrie.
Eens. En ik krijg steeds dit gevoel erbij: http://factspy.net/wp-con...11/11/500px-Trollface.png. Voor mij heeft AMD hem gewoon te duur in de markt gezet, en toen onder druk van de Super series van Nvidia de prijs moeten verlagen. Ik geloof er geen drol van dat het bewust is gedaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 09-07-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridge

Ridge

Thanks Sabbaman & Catch22 voor jullie uitleg !

Heb toch een flauw vermoeden dat de benchmark van Techpowerup is realitischer is als RX5700xt in een Cooler Master Silencio 452 kast zit met 40dB(A).

www.tradealliance.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 11:45
Ik snap dat verhaal waarom AMD toch weer een blower kiest toch niet zo goed hoor. Elke moderne kast van de laatste 10 jaar waar zo'n ding in past kan toch gewoon omgaan met een dual fan apparaat? En als mensen dan een kaart van 400 euro kopen en hem in een oude low performance kantoor pc kast stoppen (of whatever AMD in gedachten heeft), dan hebben ze toch gewoon thermal throttling? Als je zo weinig op je pc let dan ga je ook niet je frames per second vergelijken met reviews.

Ondertussen zadelen ze alle anderen op met een inefficiënte koeloplossing. Vind het echt een vreemde keuze zeker gezien de focus op 'gaming' en dat ze bij hun CPU's juist wel mooie koelers meeleveren.

[ Voor 6% gewijzigd door Goron op 09-07-2019 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Laatst online: 15:32
Goron schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:08:

Ondertussen zadelen ze alle anderen op met een inefficiënte koeloplossing. Vind het echt een vreemde keuze zeker gezien de focus op 'gaming'
Een blower een zeer efficiënt. Bedoel je iets anders? :?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
chaoscontrol schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:10:
[...]

Een blower een zeer efficiënt. Bedoel je iets anders? :?
Nee ik bedoel wat ik zeg? Dat ze mensen met een niet efficiënte blower opzadelen om de laagste klasse van PC kasten te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
Nope, zeer zwak/kinderachtig om als publiek figuur je zo op te stellen.
En CAS is echt awesome! ik was enthousiast over DLSS maar de kwaliteit viel achteraf erg tegen. CAS lijkt het dus veel beter te doen.
Radeon Sharpening.. a.k.a. Nvidia Freestyle a.k.a. instagram sharpening filter?
Ik weet niet wat ik er van moet denken.. Leuk natuurlijk zo'n filter maar wordt wel erg overdreven. En dan ook nog Anti-lag. Klinkt allemaal een beetje onzinnig.

Ben benieuwd naar echte testen/benchmarks van deze tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Laatst online: 15:32
Goron schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:15:
[...]

Nee ik bedoel wat ik zeg? Dat ze mensen met een niet efficiënte blower opzadelen om de laagste klasse van PC kasten te ondersteunen.
Dat is niet wat efficiëntie betekend.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 18:23
Goron schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:15:
[...]

Een koeler heeft wat betreft het verplaatsen van warmte sowieso niets met efficiëntie (beter gezegd rendement...) te maken. Er is al energie verloren gegaan in warmte (daar zit je efficiëntie), maar pas op: op Tweakers mag je niet slecht spreken over blowers, want dat zijn de "beste" koelers. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Sissors schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:21:
[...]

Juist bij eentje die zoveel herrie maakt als die van AMD zal dat wel meevallen. En op 10cm meten heeft nadelen, maar juist een voordeel is dat je vooral de GPU meet qua geluid.
Het maakt wel uit, want Lp neemt af bij grotere afstand. Daardoor zijn het onvergelijkbare meetresultaten. Meten op korte afstand is akoestisch gezien ook niet logisch (althans, voor een akoesticus, voor een tech reviewer misschien wel) omdat je dan niet het hele object meet: daarom meet je op minstens 1,5x diameter of je meet een vlak. De methode van Tweakers is daarom inherent minder nauwkeurig. Al maakt dat verder niet veel uit als je een gpu meet in een passieve kast zoals TPU.

Overigens is het ook geen argument dat het er niet toe doet omdat de kaart herrie maakt, je probeert namelijk te benchmarken met kaarten die stiller zijn ;) Beide reviews laten wel zien dat de kaart met afstand de meeste herrie maakt ivm de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:15
Ik ben enigszins teleurgesteld in Navi.

• De 5700 XT lijkt veelal rond het prestatieniveau van een RTX 2070 te zitten.
• De 5700 XT heeft meer compute units/shaders dan de RTX 2070.
• De 5700 XT heeft hogere kloksnelheden dan de RTX 2070.
• De 5700 XT verbruikt iets meer stroom dan de RTX 2070.

Mijn conclusie hieruit is dat Navi qua ipc nog steeds achterloopt op de concurrentie en teveel stroom verbruikt. En dat op een kleiner productieprocédé (7nm vs 12nm).

Hopelijk kan AMD de drivers nog verbeteren waardoor de 5700 XT rond het niveau van de 2070 Super gaat presteren. Dan hebben ze een gelijk aantal compute units en shaders, vergelijkbare frequenties en een vergelijkbaar stroomverbruik. Het enige waar ze dan nog op achterlopen is het productieproces (een 2070 Super op 7nm zal een stuk minder stroom verbruiken).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
Paprika schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:26:
[...]

Een koeler heeft wat betreft het verplaatsen van warmte sowieso niets met efficiëntie (beter gezegd rendement...) te maken. Er is al energie verloren gegaan in warmte (daar zit je efficiëntie), maar pas op: op Tweakers mag je niet slecht spreken over blowers, want dat zijn de "beste" koelers. :+
Ik heb het toch ook helemaal niet over elektrisch rendement van de kaart maar over koel rendement van de koeler. Een blower moet door ~10+cm aan koelvinnen heenduwen wat veel meer luchtweerstand oplevert dan een fans-on-top model die de lucht slechts door de ~2cm hoogte van het koelblok heen moet trekken. Het is dus harder werken voor een blower, met meer geluid ten gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-07 14:25
NitroX infinity schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:35:
Ik ben enigszins teleurgesteld in Navi.

• De 5700 XT lijkt veelal rond het prestatieniveau van een RTX 2070 te zitten.
• De 5700 XT heeft meer compute units/shaders dan de RTX 2070.
• De 5700 XT heeft hogere kloksnelheden dan de RTX 2070.
• De 5700 XT verbruikt iets meer stroom dan de RTX 2070.

Mijn conclusie hieruit is dat Navi qua ipc nog steeds achterloopt op de concurrentie en teveel stroom verbruikt. En dat op een kleiner productieprocédé (7nm vs 12nm).

Hopelijk kan AMD de drivers nog verbeteren waardoor de 5700 XT rond het niveau van de 2070 Super gaat presteren. Dan hebben ze een gelijk aantal compute units en shaders, vergelijkbare frequenties en een vergelijkbaar stroomverbruik. Het enige waar ze dan nog op achterlopen is het productieproces (een 2070 Super op 7nm zal een stuk minder stroom verbruiken).
Bekijk deze post eens: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59357702

Navi en Turing presteren kwa IPC gelijk aan elkaar. Het verbruik en productie proces is inderdaad wel in het voordeel van Nvidia. Maar de grootte van de chip is weer in het voordeel van AMD. Ze hebben de RX 5700 vergeleken met de RTX 2070.

IPC van Navi is zo'n 39% hoger dan Polaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
Maulwurfje schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:56:
[...]

Bekijk deze post eens: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59357702

Navi en Turing presteren kwa IPC gelijk aan elkaar. Het verbruik en productie proces is inderdaad wel in het voordeel van Nvidia. Maar de grootte van de chip is weer in het voordeel van AMD. Ze hebben de RX 5700 vergeleken met de RTX 2070.

IPC van Navi is zo'n 39% hoger dan Polaris.
Zo veel beter? Maar het uiteindelijke resultaat laat dat helaas niet zien..

ik kan niet lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Shabbaman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:28:
[...]

Het maakt wel uit, want Lp neemt af bij grotere afstand. Daardoor zijn het onvergelijkbare meetresultaten. Meten op korte afstand is akoestisch gezien ook niet logisch (althans, voor een akoesticus, voor een tech reviewer misschien wel) omdat je dan niet het hele object meet: daarom meet je op minstens 1,5x diameter of je meet een vlak. De methode van Tweakers is daarom inherent minder nauwkeurig. Al maakt dat verder niet veel uit als je een gpu meet in een passieve kast zoals TPU.

Overigens is het ook geen argument dat het er niet toe doet omdat de kaart herrie maakt, je probeert namelijk te benchmarken met kaarten die stiller zijn ;) Beide reviews laten wel zien dat de kaart met afstand de meeste herrie maakt ivm de concurrentie.
Jij maakt je zorgen over stoorgeluiden van andere componenten. Des te dichter je op de GPU zit, des te minder je daar relatief last van zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Sissors schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:11:
[...]

Jij maakt je zorgen over stoorgeluiden van andere componenten. Des te dichter je op de GPU zit, des te minder je daar relatief last van zal hebben.
Als die stofzuiger blower een dominant geluidsniveau heeft maakt dat niet veel uit als de rest ca. 10 dB lager zit. Je kan ook corrigeren voor het stoorgeluid, maar als ik de review zo lees heb ik niet het idee dat ze dat gedaan hebben. En bij meten op 10 cm. afstand zit je ook praktisch in de voeding. Wat ben je dan aan het meten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Mijn 5700 XT 50th is binnen.
I love the looks inc de dent ik vind het wel wat hebben ^^

Eerste test is gedaan met superposition.
Totaal Systeem verbruik is 12-14 watt hoger dan met de Vega 56 UV @ 900mv
Maar de scores zijn veel hoger:
Vega 56 @ 1480-1000 = 9686 @ 280 watt
Radeon VII Stock = 12578 @ 320 watt (of 340 watt maar weet het niet zeker meer)
Radeon VII 900mv 1584-1643 core 1200HBM = 11958 @ 243 Watt
5700 XT 50th Stock = 12174 @ 294 Watt

Een lekker snel kaartje out of the box :) Tjunction temp ging wel naar 102 dus dat is vrij hoog clocks zaten tussen de 1832-1900 MHz tijdens de run.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 09-07-2019 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridge

Ridge

Shabbaman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:48:
[...]

Als die stofzuiger blower een dominant geluidsniveau heeft maakt dat niet veel uit als de rest ca. 10 dB lager zit. Je kan ook corrigeren voor het stoorgeluid, maar als ik de review zo lees heb ik niet het idee dat ze dat gedaan hebben. En bij meten op 10 cm. afstand zit je ook praktisch in de voeding. Wat ben je dan aan het meten?
Ja dat vraag ik me ook af 8)7 - nieuwe test misschien? O-)

www.tradealliance.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Ik zou graag nog 6 weken wachten op de third party coolers echter zit ik met een defecte kaart waardoor ik nu of een 5700xt of een 2070 super wil gaan kopen. Ik heb liever de AMD kaart i.v.m. Linux. Hoe zit het met aftermarket coolers en amd tegenwoordig? Ik wil best naar een tornado luisteren met het perspectief dat ik binnenkort een aftermarket cooler erop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaenir schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:43:
Ik zou graag nog 6 weken wachten op de third party coolers echter zit ik met een defecte kaart waardoor ik nu of een 5700xt of een 2070 super wil gaan kopen. Ik heb liever de AMD kaart i.v.m. Linux. Hoe zit het met aftermarket coolers en amd tegenwoordig? Ik wil best naar een tornado luisteren met het perspectief dat ik binnenkort een aftermarket cooler erop zet.
Ik denk dat je zo iets als een Morpheus er wel op kan zetten?
Misschien dat daar een nieuwe versie van komt of dat hij wellicht al past. Ik heb er nog ergens een liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Astennu schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:48:
[...]

Misschien dat daar een nieuwe versie van komt of dat hij wellicht al past. Ik heb er nog ergens een liggen.
Het lijkt erop dat je gelijk hebt als ik de comments in deze reddit post moet geloven: https://www.reddit.com/r/...us_cooler_on_the_rx_5700/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Shabbaman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:48:
[...]

Als je echter van grotere afstand meet gaat die voeding niks verder weg zitten. En dan is de afstand naar je CPU koeler ook zo goed als identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Astennu schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:23:
Mijn 5700 XT 50th is binnen.
I love the looks inc de dent ik vind het wel wat hebben ^^

Eerste test is gedaan met superposition.
Totaal Systeem verbruik is 12-14 watt hoger dan met de Vega 56 UV @ 900mv
Maar de scores zijn veel hoger:
Vega 56 @ 1480-1000 = 9686 @ 280 watt
Radeon VII Stock = 12578 @ 320 watt (of 340 watt maar weet het niet zeker meer)
Radeon VII 900mv 1584-1643 core 1200HBM = 11958 @ 243 Watt

Een lekker snel kaartje out of the box :) Tjunction temp ging wel naar 102 dus dat is vrij hoog clocks zaten tussen de 1832-1900 MHz tijdens de run.
Dat is snel binnen :O

Ik heb de mijne 7/7 besteld op amd.com
8/7 kreeg ik bevestiging en informatie met ordernr etc.

Tot op dit moment werkt mijn track/trace code van DHL nog steeds niet :(

hoop hem ook snel binnen te krijgen.
Astennu schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:48:
[...]

Rajintek is op dit moment nog aan het testen. In contact met ze hebben ze aangegeven binnen een week naar buiten brengen welke modellen officieel Navi zullen ondersteunen.

[ Voor 19% gewijzigd door Temujin op 09-07-2019 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Temujin schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:09:
[...]

Dat is snel binnen :O

Ik heb de mijne 7/7 besteld op amd.com
8/7 kreeg ik bevestiging en informatie met ordernr etc.

Tot op dit moment werkt mijn track/trace code van DHL nog steeds niet :(

hoop hem ook snel binnen te krijgen.
Same here gister kwam er een verzend code voor de kaart bij en vandaag kwamen ze hem brengen.
Welke kaart had je besteld?

Ik heb overigens even quick en dirty een ervaringen topic gemaakt:
Astennu in "AMD Navi Ervaringen Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Astennu schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:11:
[...]

Same here gister kwam er een verzend code voor de kaart bij en vandaag kwamen ze hem brengen.
Welke kaart had je besteld?

Ik heb overigens even quick en dirty een ervaringen topic gemaakt:
Astennu in "AMD Navi Ervaringen Topic"
5700XT anniversary ofc ;)

Ik ben dit weekend in de UK, maar hoop maandag mijn kaart uitgebreid te testen (tenzij hij nu al thuis op me ligt te wachten).. Ik zal het ervaringentopic ook even bezoeken en vullen zodra ik wat data over mijn kaart heb verzameld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Astennu schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:45:
Frametijden (99p) zijn toch het belangrijkst? Wat maakt die average fps dan uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-07-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:21:
[...]

Frametijden (99p) zijn toch het belangrijkst? Wat maakt die average fps dan uit.
Is ook zo daarom ben ik nu ook bezig om de kaart te undervolten en de clocks wat constanter te krijgen.
Ga nu eerst een Voltage scaling test doen om de voltage sweetspot te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Aangename verassing.. DHL heeft mijn anni-edition dan toch vandaag bezorgd een paar huizen verderop. De vrouw vond een briefje in de brievenbus bij thuiskomst.. vanavond dan misschien toch nog instaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Sissors schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:58:
[...]

Als je echter van grotere afstand meet gaat die voeding niks verder weg zitten. En dan is de afstand naar je CPU koeler ook zo goed als identiek.
Vandaar de keuze van TPU voor passieve koeling voor de testopstelling. Je hebt wel een punt dat dat voor de testopstelling van Tweakers niets had uitgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 14:05
Toch maar de RX 5700 XT 50th edition besteld op AMD.com :)

Kon het niet laten, ik had vroeger alleen maar AMD kaarten en sinds november 2018 een RTX, maar ik blijf nvidia maar niks vinden qua gevoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BlazeMuis schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:54:
Toch maar de RX 5700 XT 50th edition besteld op AMD.com :)

Kon het niet laten, ik had vroeger alleen maar AMD kaarten en sinds november 2018 een RTX, maar ik blijf nvidia maar niks vinden qua gevoel.
Welcome back to team red. :*)
* DaniëlWW2 gooit een setje oordopjes naar BlazeMuis. :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 14:35
voor de mensen met een 5700 series kaart.

YouTube: CPU cooler on GPU (INSANE temps!)
YouTube: CPU cooler on GPU - superb performance!

Het overwegen waard haha. koelt geweldig maar leverd wel wat problemen op met mounting...

[ Voor 18% gewijzigd door computerjunky op 09-07-2019 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:02:
[...]

Welcome back to team red. :*)
* DaniëlWW2 gooit een setje oordopjes naar BlazeMuis. :Y)
Tja het valt niet mee of tegen het is gewoon een blower :) voor jou dus geen optie ik vind het prima te doen. Ik verwacht hem na het tweaken rond de 1900 RPM te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:38:
[...]

Tja het valt niet mee of tegen het is gewoon een blower :) voor jou dus geen optie ik vind het prima te doen. Ik verwacht hem na het tweaken rond de 1900 RPM te laten draaien.
Weet je, het was een grapje. ;)
Ik ben (bijna) wel over de blower discussie. Het is niet anders en ik denk dat ze bij AMD onderhand misschien ook begrijpen dat de meeste mensen geen blowers willen. De totale meltdown op R/AMD heeft ze misschien dat idee gegeven. Blowers zullen ook wel geproduceerd blijven worden voor de Radeon Pro modellen, dus niks houdt AMD tegen om in het vervolg een reference serie me blowers exclusief te verkopen via hun website. Daarnaast graag AIB modellen vanaf dag een. Doen ze dat, dan is iedereen blij. :)
Ik hoop vooral dat mijn Vega die laatste maand zal overleven. Kreeg vandaag weer nieuwe artifacts erbij. :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik heb de voltage scaling test af.
De Fan speed voor deze test was vast gezet op 80% (4000rpm) en de clockspeeds zaten tussen de 1350-1375 MHz (max stabiele clock voor 750mv bij 1390 crashed hij).. Het hogere verbruik wat je ziet is het verbruik van het hele systeem. GPUPower komt uit GPU-Z.
Je kan zien dat de voltage sweetspot van deze kaart rond de 1025mv zit. Daar boven krijg je 10watt of later zelfs 16 watt per 25mv er bij. Daar onder is het eerder 5-7watt.

Was te verwachten aangezien Radeon VII op 1088mv max zat en daar zag je ook dat de weetspot ergens rond de 900-1000 zat.
Stock voltage 1200mv @ 1200mv GPU-Z
Furmark 720P 4x AA 1350-1375Core 900Mem Normalized Normalized @ 4000RPM fan speed 80%
750mv = 187 Watt GPUPower 104 Watt - 51-58c core 66c mem
775mv = 192 Watt GPUPower 109 Watt - 52-59c core 68c mem
800mv = 197 Watt GPUPower 113 Watt - 53-60c core 68c mem
825mv = 202 Watt GPUPower 118 Watt - 54-62c core 68c mem
850mv = 208 Watt GPUPower 120 Watt - 55-64c core 68c mem
875mv = 215 Watt GPUPower 129 Watt - 56-66c core 70c mem
900mv = 220 Watt GPUPower 135 Watt - 58-70c core 70c mem
925mv = 227 Watt GPUPower 139 Watt - 59-71c core 72c mem
950mv = 236 Watt GPUPower 144 Watt - 60-73c core 74c mem
975mv = 241 Watt GPUPower 155 Watt - 61-75c core 75c mem
1000mv = 249 Watt GPUPower 156 Watt - 62-76c core 76c mem
1025mv = 256 Watt GPUPower 163 Watt - 64-78c core 78c mem
1050mv = 265 Watt GPUPower 172 Watt - 65-81c core 78c mem
1075mv = 275 Watt GPUPower 181 Watt - 67-84c core 80c mem
1100mv = 285 Watt GPUPower 191 Watt - 69-87c core 82c mem
1125mv = 295 Watt GPUPower 197 Watt - 71-89c core 82c mem
1150mv = 309 Watt GPUPower 210 Watt - 73-93c core 85c mem
1175mv = 318 Watt GPUPower 219 Watt - 75-97c core 86c mem
1200mv = 334 Watt GPUPower 231 Watt -77-101c core 88c mem

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 09-07-2019 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:05:
Ik heb de voltage scaling test af.
De Fan speed voor deze test was vast gezet op 80% (4000rpm) en de clockspeeds zaten tussen de 1350-1375 MHz. Het hogere verbruik wat je ziet is het verbruik van het hele systeem. GPUPower komt uit GPU-Z.
Je kan zien dat de voltage sweetspot van deze kaart rond de 1025mv zit. Daar boven krijg je 10watt of later zelfs 16 watt per 25mv er bij. Daar onder is het eerder 5-7watt.

Was te verwachten aangezien Radeon VII op 1088mv max zat en daar zag je ook dat de weetspot ergens rond de 900-1000 zat.

[...]
Weten we meteen ook waarom de RX5700 niet over de 1000mv gaat. Die chips zijn wel gebinned voor efficiëntie. Maar 1050 a 1075mv lijkt een redelijk optimum qua temp/power te zijn. De vraag is wat voor clockspeeds daarbij horen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:11:
[...]

Weten we meteen ook waarom de RX5700 niet over de 1000mv gaat. Die chips zijn wel gebinned voor efficiëntie. Maar 1050 a 1075mv lijkt een redelijk optimum qua temp/power te zijn. De vraag is wat voor clockspeeds daarbij horen. :)
Ja klopt. Optimum zit op 1000mv dus de 5700 is spot on :)
Clocks ga ik een andere dag doen hier zit al even genoeg tijd in voor vandaag :P

Ik ga per 50mv kijken hoe hoog ik kan en dan kijken waar de beste scaling zit dat heb ik voor de Radeon VII ook gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:11:
[...]

Eerste UV is er nu ongeveer
clocks zijn rond de 1850-1875MHz 1000mv fan speeds slechts 1864rpm Temps met super position zijn 88C hotspot zal dan nog wel 10 hoger zitten). Verbruik van het systeem zit rond de 255-260 watt GPU power tussen de 150-175 watt. Dus dit is lekker stil en toch snel genoeg. Hij is net zo snel als stock met 12148 punten in de test.

Waar het dus een beetje op neer komt is dat qua performance per watt de RX 5700 non XT echt spot on is. Out of the box 1000mv dus als je die overclockt tot zijn max (welke toch gelimiteerd is door AMD) zit je gewoon op de sweetspot en heb je een heerlijk kaartje om mee te gamen welke toch efficient is). Maar goed als verzamelaar wilde ik graag de 50th hebben :P de 5700 is gezien de prijs en prestaties een erg goede kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 02:25
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:45:
Ik hoop vooral dat mijn Vega die laatste maand zal overleven. Kreeg vandaag weer nieuwe artifacts erbij. :/
Dat zou me nu niet echt een warm gevoel geven naar de kwaliteit van de nieuwe serie als je vega die hoe oud is nu ? 1,5 max 2 jaar, al aan het overlijden is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Skybullet schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 00:28:
[...]

Dat zou me nu niet echt een warm gevoel geven naar de kwaliteit van de nieuwe serie als je vega die hoe oud is nu ? 1,5 max 2 jaar, al aan het overlijden is :+
Volgens mij is dat zo'n gigabyte kaart en daar zijn issues mee.
Mijn Vega Air doet het nog steeds supper. Heb eigenlijk geen issues gehoord met de refferenced Vega kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-07 14:25
Astennu schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:23:

Je kan nog niet weten of de anniversary chip gebind is of niet. Maar het is toch wel weer een gigantische blunder dat AMD een speciale kaart voor de fans lanceert die wordt gekortwiekt door middelmatige koeling. Als ik zie dat de kaart 294 Watt verbruikt - Anandtech total system power was 279 Watt bij FurMark, en jij haalt 100Mhz hogere boost snelheden dan is het geen slechte binning toch? Het vervelende is alleen dat de kloksnelheden van de Furmark test op Anandtech niet bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Skybullet schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 00:28:
[...]

Met de temperaturen + spanningen van de RX5700XTs zou ik toch er ook eentje kopen die meer dan 2 jaar garantie heeft tbh. Misschien ben ik te pessimistisch, maar gezond voor de levensduur is dat niet.
Pagina: 1 ... 48 ... 52 Laatste

Let op:
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Dram daarbij niet door, als een ander ook na onderbouwing een andere mening toegedaan blijft is daar niets mis mee. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.