Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Aan de andere kant.. bijna een jaar later, op een kleinere node, en zonder de hele RTX featureset, met goedkopere koelers. En vergeleken met een paar jaar terug is bang/buck nog steeds gewoon fucked up, omdat AMD gewoon nvidia's opwaartse lijn kwa prijzen volgt.
Weinig verrassends eigenlijk. Hoewel het soort van positief te noemen is dat AMD nu een daadwerkelijk 1:1 alternatief lijkt te hebben voor de nvidia kaarten in die range, mits je RTX niet boeiend vindt, dat is ook best wel eens anders geweest.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
In Wolvenstein II gaat Navi wel plat zelfs Vega 64 is dan sneller. Daar gaat iets niet helemaal goed. Hopelijk te fixen met een driver update.Help!!!! schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:07:
AMD Radeon RX 5700 series review leaked ahead of the embargo lift
The review was conducted with early drivers, as explained in the screenshot below. Apparently, these drivers do not even support overclocking. Hence, the results may not correspond to the final performance.
Stroomverbruik valt nog mee met 2070 levels aanzienlijk zuiniger dan de Radeon VII en Vega 64 kaarten. Dus de performance per watt lijkt zo slecht nog niet. Beter dan de 2070 en 2060 maar niet zo goed als de 2070 Super kaart. De 2060 Super lijkt toch niet zo overtuigend tov de 5700. Ben benieuwd wat Anandtech enz straks laten zien.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Kon ook niet anders met de release van de Supers van Nvidia.
Daar ga ik ook van uit. Navi kan prima voor minder verkocht worden daar is het product ook voor gemaakt. Volgens mij zitten ze nog boven de design target prijzen met de genoemde 349 en 399. Het is immers een opvolger voor Polaris. De die is relatief klein. Cooler is wel veel beter geworden en er zit GDDR6 op wat duurder is maar dan zit je gezien de launch prijzen van Polaris nog steeds meer dan prima. 349 voor de XT moet ook nog wel kunnen als het echt moet al zie ik dat niet gebeuren en is dat ook niet nodig.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Persoonlijk met een €50 prijsdaling wordt AMD weer een optie voor mijn volgende kaart, maar goed, we kunnen heel lang speculeren, maar uiteindelijk wacht ik toch op de AIB kaarten, en dan is het gewoon zowel reviews afwachten als kijken wat de echte prijzen gaan zijn, en niet de aangekondigde prijzen. Daar kan nog een behoorlijk verschil tussen zitten.
Uiteraard. Al heeft nVidia wel met een veel grotere chip te maken. Nu is het de vraag of 7nm dan wel zo veel duurder is gezien hoe goed die yields daar schijnen te zijn.Sissors schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:39:
Nvidia kan ook makkelijk hun kaarten voor minder verkopen. Maar bedrijven prijzen hun producten niet op het bedrag waarmee ze het makkelijk kunnen verkopen, maar op het bedrag waarbij ze hun winst optimaliseren.
Persoonlijk met een €50 prijsdaling wordt AMD weer een optie voor mijn volgende kaart, maar goed, we kunnen heel lang speculeren, maar uiteindelijk wacht ik toch op de AIB kaarten, en dan is het gewoon zowel reviews afwachten als kijken wat de echte prijzen gaan zijn, en niet de aangekondigde prijzen. Daar kan nog een behoorlijk verschil tussen zitten.
Maar ik gok dat er bij nVidia ook nog echt wel wat van af kan.
De huidige leaks zeggen het volgende voor Navi:
Lijkt mij een mooi streven en een mooie lineup die 50th Anni is wel overpriced naartuurlijk maar dat is ook meer voor de Fan's.Update, new pricing (two confirmations):
RX 5700 XT 50th Anniversary: $449
RX 5700 XT: $399
RX 5700: $349
De 5700 en 5700 XT zijn nu ook beter in balans al wordt de 5700 wel minder interessant ik verwacht dat de koeler van de XT wel een stukje beter is. Ik zou dan alleen niet voor de XT gaan als ik het geld echt niet zou hebben maar met dit prijs verschil zou ik altijd voor de XT gaan. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
De prijs prestatie verhouding is als deze prijzen kloppen en die eerste leaked review prestaties representatief zijn nog steeds in het voordeel van de 5700 non XT.
[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 05-07-2019 11:46 ]
1) Schaling van 1440p naar 1080p lijkt eindelijk goed te zijn.Help!!!! schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:07:
AMD Radeon RX 5700 series review leaked ahead of the embargo lift
The review was conducted with early drivers, as explained in the screenshot below. Apparently, these drivers do not even support overclocking. Hence, the results may not correspond to the final performance.

2) RX5700 lijkt vergelijkbaar of net iets beter dan RTX2060S. RX5700XT tussen de RTX2070 en RTX2070S.
3) Verbruik lijkt helemaal niet erger te zijn dan een vergelijkbare Turing. Potentieel zelfs wat beter.
4) Please be true.
edit: Wat?
Jebaited
— Scott Herkelman (@sherkelman) 4 juli 2019
Dadelijk krijg ik gewoon echt helemaal gelijk dat de Navi prijzen een val waren voor Nvidia zodat AMD de Turing refresh alsnog kon verslaan.
[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-07-2019 14:29 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
nVidia wordt het zo wie zo niet..
WoW: Doutz @ Defias brotherhood
Wat is er een val aan dan?DaniëlWW2 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:19:
Dadelijk krijg ik gewoon echt helemaal gelijk dat de Navi prijzen een val waren voor Nvidia zodat AMD de Turing refresh alsnog kon verslaan.
1) AMD kondig navi aan, met prijs A
2) Nvidia kondig Super aan met prijs B
3) AMD verlaagt bij launch naar prijs A-50
Wat in dit verhaal weerhoudt nvidia er van om bij launch (die na navi launch ligt) te verlagen naar B-50? Heeft dan nvidia amd weer "verslagen"? of telt voor het verslaan de verkoopcijfers?
Voor de consument is wat prijscompetitie alleen maar fijn, ik snap alleen niet dat dit dan weer persee moet worden uitgelegd als "AMD heeft nvidia in de val gelokt", het is namelijk net zo goed "nvidia heeft navi nog voor launch irrelevant gemaakt en amd tot korting gedwongen"
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Ik wil gaan upgraden van 2560x1080 75hz freesync met een radeon R9 390
Naar een 3440x1440 100hz, en dan denk ik aan een RX 5700XT.
3440x1440 100hz freesync monitor is aanzienlijk goedkoper dan een Gsync variant en de RX 5700XT word waarschijnlijk ook een stuk goedkoper dan een RTX 2070 super.
Het ziet er naar uit dat alles bij elkaar een flinke slok op een borrel kan schelen.
Daarin tegen lijkt het er op dat de RTX 2070 super wel iets beter gaat presteren dan de RX 5700XT.
100FPS hoef ik niet te halen, maar snijd ik mij in mijn vingers als ik niet voor de Nvidia/Gsync setup ga?
Meer mensen die met deze twijfels zitten? ik weet dat het nog even wachten is, keuze stress.
Het idee zal wel zijn geweest om te wachten tot net na de reviews, zodat men deze "te hoge" prijzen van Nvidia gaat onthouden.vectormatic schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:41:
[...]
Wat is er een val aan dan?
1) AMD kondig navi aan, met prijs A
2) Nvidia kondig Super aan met prijs B
3) AMD verlaagt bij launch naar prijs A-50
Wat in dit verhaal weerhoudt nvidia er van om bij launch (die na navi launch ligt) te verlagen naar B-50? Heeft dan nvidia amd weer "verslagen"? of telt voor het verslaan de verkoopcijfers?
Voor de consument is wat prijscompetitie alleen maar fijn, ik snap alleen niet dat dit dan weer persee moet worden uitgelegd als "AMD heeft nvidia in de val gelokt", het is namelijk net zo goed "nvidia heeft navi nog voor launch irrelevant gemaakt en amd tot korting gedwongen"
Nvidia ondersteunt tegenwoordig ook FreeSync, dus RTX + goedkopere monitor is ook nog een optiemurky123 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:08:
Ik vraag me nu af wat wijs is.
3440x1440 100hz freesync monitor is aanzienlijk goedkoper dan een Gsync variant en de RX 5700XT word waarschijnlijk ook een stuk goedkoper dan een RTX 2070 super.
Het ziet er naar uit dat alles bij elkaar een flinke slok op een borrel kan schelen.
Daarin tegen lijkt het er op dat de RTX 2070 super wel iets beter gaat presteren dan de RX 5700XT.
100FPS hoef ik niet te halen, maar snijd ik mij in mijn vingers als ik niet voor de Nvidia/Gsync setup ga?
Meer mensen die met deze twijfels zitten? ik weet dat het nog even wachten is, keuze stress.
Ik zit overigens met dezelfde twijfel (alleen heb ik het scherm al staan), ik ben benieuwd hoe de benchmarks eruit gaan zien...
De eerste benchmarks die we hebben gezien lijken erop de duiden dat de 5700XT en de 2700S vrij dicht op elkaar zitten. De 5700XT zit echter op een (semi) nieuwe uArch waarvoor de drivers nog verschillende wijzigingen zullen moeten doorgaan. (zie zo ook de problematiek omtrent Async op de oude drivers waarmee gelekte benches zijn gedaan.. waardoor Vulkan games onder andere zwaar onderpresteren).murky123 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:08:
Ik vraag me nu af wat wijs is.
Ik denk dat het niet geheel ondenkbaar is dat zeker voor Navi wat extra performance bij de releasedriver niet onwaarschijnlijk is. Laat dit een paar procent meer zijn dan de 2070S en ze zullen ofwel gelijk staan, ofwel de 5700XT staat iets hoger.
Hoe dan ook, op het moment game ik zelf een dik jaar op 3440*1440 100hz op een vega56. Als ik bekijk hoe de performance hier lag heb ik geen twijfel dat de 5700XT het scherm niet tekort zou doen.
Zondag zul je het allemaal wat duidelijker krijgen.
Dat Nvidia ook freesync ondersteun dat heb ik ook gezien, maar dat zijn niet zo heel veel monitoren dacht ik zo. In indergeval niet officieel .GmR schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:11:
[...]
Nvidia ondersteunt tegenwoordig ook FreeSync, dus RTX + goedkopere monitor is ook nog een optie
Ik zit overigens met dezelfde twijfel (alleen heb ik het scherm al staan), ik ben benieuwd hoe de benchmarks eruit gaan zien...
heb jij een 3440x1440 Gsync/Freesync monitor?
Behalve dan dat als nvidia nu zelf ook prijzen dropt, die gewoon netjes worden meegenomen in de navi reviews/conclusies. Dus iedereen die een navi review naleest krijgt dan alsnog het correcte verhaal.Paprika schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:11:
[...]
Het idee zal wel zijn geweest om te wachten tot net na de reviews, zodat men deze "te hoge" prijzen van Nvidia gaat onthouden.
De andere mogelijkheid is dat het nvidia allemaal worst zal wezen, die supers verkopen toch wel
Ik heb een 3440x1440 Freesync monitor en dat werkt probleemloos met m'n Nvidia kaart, maar hier zijn andere draadjes voor...murky123 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:14:
[...]
Dat Nvidia ook freesync ondersteun dat heb ik ook gezien, maar dat zijn niet zo heel veel monitoren dacht ik zo. In indergeval niet officieel .
@vectormatic, ik zie ook geen voordeel voor AMD of Nvidia, alleen voor de consument.
[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 05-07-2019 15:17 ]
Yep, ik heb hier een pricewatch: Acer ED347CKR Zwart staan.murky123 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:14:
[...]
Dat Nvidia ook freesync ondersteun dat heb ik ook gezien, maar dat zijn niet zo heel veel monitoren dacht ik zo. In indergeval niet officieel .
Als de 2070S en 5700XT prestaties inderdaad bij elkaar in de buurt liggen, dan wordt het hier de AMD kaart
De comment van @Temujin en de benchmark slide in de eerdere presentatie klinken iig bemoedigend (vooral wat betreft BF:V).
Ik zie wel voordelen voor AMD.Paprika schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:16:
@vectormatic, ik zie ook geen voordeel voor AMD of Nvidia, alleen voor de consument.
Ten eerste heeft Nvidia nu hun counter neergezet. Zoals wel vaker zorgt Nvidia ervoor dat ze voor de release van AMD videokaarten, antwoorden. Nu heeft AMD zichzelf eens de luxe gegeven om te kunnen reageren op Nvidia haar reactie.
Ten tweede is het een kille calculatie. Nvidia draait grotendeels op haar GeForce omzet en marges. AMD draait op het moment nog voornamelijk op Ryzen, maar de komende maanden zal het naar Epyc verschuiven en zullen de nieuwe consoles ook langzaam gaan meetellen. AMD kan gewoon onder de prijs van Nvidia gaan zitten en hopen op comboverkopen tussen Ryzen 3000 en RX5000 series. AMD doet het weinig pijn en potentieel winnen ze marktaandeel. Voor Nvidia doen lagere prijzen wel pijn want dat gaat ten koste van hun voornaamste inkomstenbron die hun andere activiteiten financiert. Het is verder niet alsof AMD geen ruime winst zal maken op Navi nu, verre van. Ze zetten Nvidia alleen wel verder onder druk.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Waar is dat op gebaseerd?DaniëlWW2 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:59:
Het is verder niet alsof AMD geen ruime winst zal maken op Navi nu, verre van.
Onderbouwde inschatting.
TSMC 7nm schijnt erg goede yields te hebben, waardoor ik een vrij goede defect density heb ingevoerd.

Waarschijnlijk zal AMD gemiddeld iets van 160 a 170 functionele Navi's uit een wafer halen. Een 7nm wafer wordt ergens tussen de $8000-$10.000 ingeschat. Worst case is dan $10.000 : 160 = $62,50 per chip. 8GB aan 14Gbit GDDR6 chips is waarschijnlijk minder dan $80. PCB en koeling gaan het verschil echt niet maken. Nee, reken er maar op dat AMD makkelijk $100 dollar kan vragen voor een Navi 10 GPU. Die maken serieuze winst op elke chip zie ze verkopen.
Nee gebakken lucht. Je hebt veel te weinig kennis hierover, wij allemaal, om daar ook maar een half globale inschatting over te doen. Hoeveel reken je bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van Navi en hoe kom je op dit bedrag? Hoe kom je achter de yields? Hoe weet je de kosten van een waffer? Dit zijn allemaal vraagtekens, je weet geen één cijfer en toch heb je een uitkomst van de som, dat lijkt mij vrij bijzonder. Je kunt simpelweg geen som oplossen als je geen enkel cijfer weet.
[ Voor 26% gewijzigd door -The_Mask- op 05-07-2019 16:41 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Verwijderd
Mischien mis ik iets maar hoezo een val ? Nvidia kan toch ook prijzen verlagen ?
[Twitter]
en Prijzen verlagen om het moment dat je concurrent iets uitbrengt straalt in mijn ogen niet veel zekerheid uit.
Tuurlijk is het mooi voor de consumenten maar ik zie hier geen strategische beslissing in anders dan dat ze wel moeten om het prijs/prestaties nog interessant te houden.

AMD is focused on providing gamers with amazing experiences and access to the very best gaming technology at attractive price points. As you have seen, competition is heating up in the GPU market. We embrace competition, which drives innovation to the benefit of gamers. In that spirit, we are updating the pricing of our Radeon RX 5700 Series graphics cards, launching July 7.
50th Anniversary Edition AMD Radeon RX 5700 XT -- $449 USD SEP
AMD Radeon RX 5700 XT graphics card -- $399 USD SEP
AMD Radeon RX 5700 graphics card -- $349 USD SEP
We know that gamers will be thrilled once they have the opportunity to experience the amazing performance, stunning visual fidelity and highly responsive gameplay these new graphics cards provide. Making history on 7/7 as the first company to launch gaming CPUs and GPUs together – the first in 7nm and PCIe 4.0 – is all about pushing the ultimate gaming experience forward for as many gamers as possible.
Niet op voorraad.
Danku! De hoeveelheid goed warm gebakken lucht die hier soms maar ook op de cpu tak van amd wordt gepresenteerd als absolute waarheid gaat helemaal nergens over. Natuurlijk is speculeren leuk om te doen maar hou het daar dan ook bij.-The_Mask- schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:37:
[...]
Nee gebakken lucht. Je hebt veel te weinig kennis hierover, wij allemaal, om daar ook maar een half globale inschatting over te doen. Hoeveel reken je bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van Navi en hoe kom je op dit bedrag? Hoe kom je achter de yields? Hoe weet je de kosten van een waffer? Dit zijn allemaal vraagtekens, je weet geen één cijfer en toch heb je een uitkomst van de som, dat lijkt mij vrij bijzonder. Je kunt simpelweg geen som oplossen als je geen enkel cijfer weet.
Het hele jammere aan dit verhaal is hoe het nu overkomt op de tech community en ook op mij. Is dat amd de super launch zag. Weet wat hun prijs/perfomance is van navi. En zich nu genoodzaakt ziet de prijzen dus aan te passen op nvidia omdat ze anders niet mee kunnen komen.
Maargoed voor ons consumenten is dit win/win natuurlijk
YouTube: AMD talks Ryzen 3000 and Radeon 5700 series launch | The Full Nerd s...edward2 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 23:35:
Zal Navi nou nog (traditionele dx9-11)Crossfire ondersteunen?
Er wordt niet op detail niveau gepraat over Crossfire. Maar ik maak hierop uit dat Navi wel Crossfire support heeft, want anders zou het wel benoemd zijn dat er geen ondersteuning meer voor is.
De bekende microstutter issues bestaan nog altijd en support van games is steeds minder geworden.
Dit is ook precies de reden dat ik op micro-ATX ben overgestapt en wellicht in de toekomst op ITX, er is geen baat meer bij veel expansie-sloten.
[ Voor 26% gewijzigd door unfor op 06-07-2019 17:20 ]
[Twitter: https://twitter.com/killyourfm/status/1147440889683488768]
[Twitter: https://twitter.com/killyourfm/status/1147444204353835008]
[Twitter: https://twitter.com/killyourfm/status/1147446893825462273]
[Twitter: https://twitter.com/killyourfm/status/1147504407640231937]
[Twitter: https://twitter.com/killyourfm/status/1147435626649837568]
^what he said. Even changing the numbers on the slide deck could take forever, never mind approving a new price
— Joe Rice-Jones (@iWalkingCorpse) 6 juli 2019
[Twitter: https://twitter.com/killyourfm/status/1147438539480735744]
I don't think AMD released initial 5700 prices to spook NVIDIA into releasing Super at a certain price point. They certainly were testing the waters, but I believe they built in enough margin on 7nm Navi parts that they could adjust accordingly to new releases.
— Josh Walrath (@JoshDWalrath) 6 juli 2019
Agreed. The whole "baited" BS seems pretty rich to me.
— HotHardware (@HotHardware) 6 juli 2019
Sounds like an interview is in my near future! The biggest Jebait, though, is telling gamers that RTRT just works and has tons of appeal in numerous games coming out in 2018/2019.
— Scott Herkelman (@sherkelman) 6 juli 2019
So while Navi is a relatively small GPU in terms of die size, they still are paying a lot more per wafer to manufacture it vs. 16/12nm nodes. There is some margin built in, but I'm not entirely sure how much. Less risky than HBM2 solutions for sure!
— Josh Walrath (@JoshDWalrath) 6 juli 2019
TSMC N7 HPC 251 sq mm Navi die vs custom TSMC 12FFN 445 sq mm Turing die. TSMC N7 D0 and yields for big dies (> 200 sq mm) is very close to TSMC 16nm from their own statements. https://t.co/RC0lR903gb . Rough estimates of TSMC 7nm wafer price put them at 60% higher than 16nm. /1
— Raghunathan (@fragman1978) 6 juli 2019
I would say AMD's cost structure with Navi is quite competitive. Nvidia might get better pricing on memory due to their much higher volume. But going forward AMD will be a bigger TSMC customer than Nvidia if you look at wafer volume. So they should get very good wafer pricing.
— Raghunathan (@fragman1978) 6 juli 2019
Dit dus, ik koop het ook niet. Voelt voor mij eerder als een paniek reactie omdat je weet dat je niet de prestaties hebt die de prijs kunnen rechtvaardigen na de super lijn.unfor schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:41:
Het is natuurlijk makkelijk achteraf claimen dat dit zo allemaal gepland was, mij lijkt het niet logisch.
Maar hee mij hoor je niet klagen. Al jaren roepen, vragen.. smeken we om competitie in de gpu markt. En nu hebben we hem. Ik had zelf liever ook wat meer competitie gezien op de high end kant ipv altijd maar op low en mid range.. maar wie weet komt dat nog
Dit is allemaal afgedekt hoor in die tweets.unfor schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:41:
Het is natuurlijk makkelijk achteraf claimen dat dit zo allemaal gepland was, mij lijkt het niet logisch.
Met zelfs de minste ervaring of kennis van bureaucratie, kan je al zien dat AMD niet in zo'n korte tijdsspanne, de prijzen met $50 hebben kunnen verlagen. AMD produceert ook zelf helemaal niks. AMD is een zeer veredeld ontwerpbureau dat alles uitbesteed. GPU chips aan TSMC, GDDR6 aan Samsung, Micron of Hynic. Assemblage van de GPU in een verkooppaar pakket is ook nog een stap. PCB waarschijnlijk aan Foxconn, de vele onderdelen aan andere leveranciers. Hebben we het nog niet gehad over wie de koeling ontwerpt en de uitbesteding die daar plaats vind. Allemaal kostenposten, lijntjes en afspraken. Moet ik nog beginnen over de AIB's.
Intern binnen AMD moeten er ook vele afdelingen, dit besluit goedkeuren. Marketing moet het bedrag accepteren, marketing aanpassen etc. Financiën moet de projecties voor marges, volume, break even point opnieuw berekenen. Juridisch moet alles afdekken, alle partners geïnformeerd die ook weer de hele interne en externe keten moeten afwerken.
Deze slide maken heeft waarschijnlijk al enkele dagen geduurd omdat de tekst uitgebreid geschreven, herschreven, opgepoetst en wederom herschreven zal zijn door verschillende afdelingen. Daarna juridisch gecontroleerd, financieel moet het op de achtergrond ook goedkeuren en daarna waarschijnlijk ook nog een vergadering met de absolute top van AMD.

Het is gewoon onmogelijk dat AMD binnen zo'n tijdspanne, deze verandering erdoorheen heeft kunnen drukken. Dat besefte ik me meteen. Net zoals ik me al snel besefte wat AMD leek te doen. Nvidia is ook zo verdomd voorspelbaar. Ze zullen altijd proberen om elke AMD release te verpesten, zonder echt aandacht te besteden aan het bestaan van AMD. Prijsverlagingen, nieuwe SKU's met meer cuda cores of hogere clocks heeft Nvidia nu al vaak genoeg gedaan. Bij de RTG zijn ze na het vertrek van min of meer de gehele managementstructuur, dus ook niet helemaal achterlijk meer. De prijzen van de RX5700 series waren net aan competitief voor een product dat bijna een jaar te laat is. Zeker omdat Turing zo overduidelijk ruimte bood voor een refresh. Als Nvidia niet eens de volledige TU-104 chip lanceert en maar een GeForce, uh RTX

En toen liet AMD doodleuk de prijzen zakken en nu claimen ze morele superioriteit en zijn ze pro gamer. Ik weet wel beter. Dit is een briljante zet van AMD, maar het verhult dat de RX5700 eigenlijk nog steeds wat overpriced is. Ze hadden nog lager gekund, maar dan gaan ze wel marges inleveren. Dat wou AMD niet. Het resultaat is dat AMD nu blij is omdat Nvidia zichzelf alweer heeft neergezet als hebberig en AMD er nu alsnog onder gaat zitten, AMD alsnog flinke marges zal maken en dat gamers nu kunnen zien dat Nvidia hebberig was, terwijl AMD "naar ze luistert" door de prijzen te verlagen. Dat ze er ook nog eens een hele hoop gratis marketing bijkregen, terwijl mensen het nu niet over RTX Super hebben, is bonus.
En nu wachten we op de executie. Tot dusver heeft de RTG het slim gespeeld, maar nu is de vraag of beide RX5700 series modellen onder de 40dBA zullen blijven zonder throtteling. 41 of misschien 42dBA kan ze nog net vergeven worden, maar daarna krijg je problemen.
Er is enige hoop dat ze het ditmaal goed doen, omdat ze kennelijk op 1800RPM gelimiteerd zouden worden, out of the box. Vervolgens AMD claimt dat hun "gameclocks", een minimum clockspeed is onder gaming loads met hun blower modellen. Afgezet tegen de RTX2060FE en RTX2070FE en in voornamelijk games waar GCN in de regel onder presteerde, lijkt het qua performance in ieder geval wel goed te zitten. Daar is het afwachten wat het precies gaat zijn.
AMD heeft bij monde van Scott Herkelman ook al toegegeven dat ze een axiaal model overwogen zoals met RX Radeon VII. Ze gaan er ook vanuit dat de AIB's met modellen zullen komen die koeler en stiller draaien. De niet uitgesproken implicatie daaraan is dat een koeler draaiende videokaart, een hogere boostclock kan behalen met hetzelfde verbruik. De RX5700 series haar ware performance wordt potentieel dan ook niet helemaal onthult met launch. Voor mij een van de redenen waarom ik het zeker niet eens met de redenering voor de blower eens ben, maar ik begrijp waarom ze ervoor kozen.
Zie: YouTube: AMD talks Ryzen 3000 and Radeon 5700 series launch | The Full Nerd s...
En wie zegt dat dat vele afdelingen zijn die het goed moeten keuren? We hebben het over een bedrijf wiens aantal producten op je vingers te tellen zijn, oftewel ik zie geen reden waarom daar enorme structuren bij zouden zijn die de prijs bepalen, ze zullen vooraf een curve hebben geschat voor prijs versus afname, en daarmee hebben ze een prijs bepaald. Toen kwam Nvidia met iets, en hebben ze besloten de prijs wat te verlagen. Het is nou ook niet alsof dit rocket science was: De originele prijs was te duur. Prijsverlagen met €20 neemt niemand serieus, €100 is teveel, dus wat over blijft was €50 of €75 goedkoper.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:52:
[...]
Intern binnen AMD moeten er ook vele afdelingen, dit besluit goedkeuren. Marketing moet het bedrag accepteren, marketing aanpassen etc. Financiën moet de projecties voor marges, volume, break even point opnieuw berekenen. Juridisch moet alles afdekken, alle partners geïnformeerd die ook weer de hele interne en externe keten moeten afwerken.
Is het totale paniek geweest bij AMD vanwege de Nvidia Super aankondigingen? Nee natuurlijk niet, ze zijn niet dom, ze hebben al lang hiervoor plannen klaar gehad. Maar was dit één grote geplande 'val'? Ik zie absoluut nul reden er toe, en het lijkt mij sowieso een vreemde strategie als dat het was.
Maar één van de argumenten waarom dit een 'val' was, is dus dat er geen pre-orders waren. Guess what: Nvidia heeft ook geen pre-orders. En daar zijn tenminste officiele benchmark resultaten dus van uit. (Overigens WTF? Ik lees nu dus dat die AMD 5700XT benchmarks op de dure editie waren gedaan. Nou ja, dat is dus wat ik altijd al heb gezegd bij zulk soort benchmarks van de fabrikant: Keihard liegen kan niet, maar creatief met de waarheid om gaan zeker wel). Maar goed, dus nu is het ook een val van Nvidia want er zijn geen pre-orders?
Nu heb je veruit meeste van de chipfabrikanten beschreven, betekent niet dat ze zelf hun prijzen niet bepalen. Enige is dat natuurlijk voor de AIBs ze een ruw prijspeil kunnen geven, maar uiteindelijk kiezen die het zelf, gebaseerd op de kosten van de GPU chip die AMD bepaald.AMD produceert ook zelf helemaal niks. AMD is een zeer veredeld ontwerpbureau dat alles uitbesteed.
Is lekstroom dan zo'n significant gedeelte van het verbruik?De niet uitgesproken implicatie daaraan is dat een koeler draaiende videokaart, een hogere boostclock kan halen met hetzelfde verbruik.
[ Voor 42% gewijzigd door Sissors op 06-07-2019 21:19 ]
Droom rustig verderDaniëlWW2 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:19:
[...]
1) Schaling van 1440p naar 1080p lijkt eindelijk goed te zijn.![]()
2) RX5700 lijkt vergelijkbaar of net iets beter dan RTX2060S. RX5700XT tussen de RTX2070 en RTX2070S.
3) Verbruik lijkt helemaal niet erger te zijn dan een vergelijkbare Turing. Potentieel zelfs wat beter.
[...]
4) Please be true.
[Twitter]
[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 10-07-2019 09:34 ]
Iedereen die ook maar enige ervaring heeft met grotere organisaties.Sissors schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 21:18:
[...]
En wie zegt dat dat vele afdelingen zijn die het goed moeten keuren? We hebben het over een bedrijf wiens aantal producten op je vingers te tellen zijn, oftewel ik zie geen reden waarom daar enorme structuren bij zouden zijn die de prijs bepalen, ze zullen vooraf een curve hebben geschat voor prijs versus afname, en daarmee hebben ze een prijs bepaald. Toen kwam Nvidia met iets, en hebben ze besloten de prijs wat te verlagen. Het is nou ook niet alsof dit rocket science was: De originele prijs was te duur. Prijsverlagen met €20 neemt niemand serieus, €100 is teveel, dus wat over blijft was €50 of €75 goedkoper.
Kijk, ik heb er dan wel persoonlijk een behoorlijk geringe ervaring mee, maar ik weet onderhand wel genoeg van menselijke organisatiestructuren om te weten dat een beslissing zomaar nemen, simpelweg niet gebeurd op deze schaal van organisatie en kapitaal. Dat is een bijeffect van historicus zijn. Zo mag ik me toch wel noemen aangezien ik druk bezig ben met de laatste voorbereidingen voor een proefschrift. Laat mijn studie alsmede mijn wetenschappelijke discipline me zich nu exclusief richten op menselijke interactie in samenwerkingsverband en analyse van grote hoeveelheden informatie waar na analyse, een reconstructie van de gebeurtenissen plaatsvind. Dit is letterlijk wat historici aangeleerd krijgen, zichzelf verder aanleren en dagelijks uitvoeren. Het was geen wilde gis dat ik begon over de prijzen van Navi en de verwachte reactie van Nvidia met een Turing refresh. Het was allemaal ingecalculeerd met de nodige mitsen en maren. Dat ik zo dichtbij lijk te zitten, tja dat verbaast me ook een beetje.
Ik denk dat je te veel staart op het woord "val". Het was nooit echt letterlijk bedoeld, maar meer een literaire expressie. Zeker zal AMD het zo bedoeld hebben, en Nvidia lijkt er zo ingetrapt te zijn. Het doel was alleen nooit om Nvdia echt in de val te lokken. Het doel was de Turing refresh uitlokken en vervolgens meteen verslaan. Dat lijkt AMD toch aardig te gaan lukken.Is het totale paniek geweest bij AMD vanwege de Nvidia Super aankondigingen? Nee natuurlijk niet, ze zijn niet dom, ze hebben al lang hiervoor plannen klaar gehad. Maar was dit één grote geplande 'val'? Ik zie absoluut nul reden er toe, en het lijkt mij sowieso een vreemde strategie als dat het was.
Ik heb dat argument niet gemaakt.Maar één van de argumenten waarom dit een 'val' was, is dus dat er geen pre-orders waren. Guess what: Nvidia heeft ook geen pre-orders. En daar zijn tenminste officiele benchmark resultaten dus van uit. (Overigens WTF? Ik lees nu dus dat die AMD 5700XT benchmarks op de dure editie waren gedaan. Nou ja, dat is dus wat ik altijd al heb gezegd bij zulk soort benchmarks van de fabrikant: Keihard liegen kan niet, maar creatief met de waarheid om gaan zeker wel). Maar goed, dus nu is het ook een val van Nvidia want er zijn geen pre-orders?
En dit vraagt niet om uitgebreide coördinatie? Al die AIB's moeten ook hun berekeningen opnieuw maken, declaraties indienen voor de videokaarten en chips die ze van AMD hebben afgenomen, hun hele keten informeren en compenseren. Dat kost ook dagen.[...]
Nu heb je veruit meeste van de chipfabrikanten beschreven, betekent niet dat ze zelf hun prijzen niet bepalen. Enige is dat natuurlijk voor de AIBs ze een ruw prijspeil kunnen geven, maar uiteindelijk kiezen die het zelf, gebaseerd op de kosten van de GPU chip die AMD bepaald.
Niet direct verbruik, maar weerstand. Daar was ik laatst ook op ingegaan. Zie: DaniëlWW2 in "[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56" Het is ook gedeeltelijk een functie van thermal density. Er is een reden waarom bijvoorbeeld een 9900K, een chip die wordt ingeschat op minder dan 180mm2 met IGP, zo extreem heet kan worden tot het punt dat zelfs een gesoldeerde IHS, eigenlijk de hitte niet goed meer kan afvoeren. Als je de limiet van welke chip dan ook bereikt, dan zie je een gigantische toename van benodigd voltage om de chip stabiel te houden, voor het minste aan clockspeed winst. Dat komt omdat naarmate een chip heter word, je meer voltage nodig hebt omdat op microscopisch niveau, meer weerstand in transistoren hebt. Instabiliteit van een chip is namelijk een signaal, een elektrische puls die het eindpunt niet bereikt omdat er te veel weerstand was in alle transistoren die gepasseerd moesten worden.Is lekstroom dan zo'n significant gedeelte van het verbruik?
Voor Navi is mijn aanname dat die 1800RPM limiet, geluidsproductie acceptabel zal maken. AMD hint daar in ieder geval sterk op. Het zal alleen ten koste gaan van temperaturen en dat zal boostclocks in de weg gaan zitten. Daarom is de term "gameclock" ook geïntroduceerd.
Als de chip met sub optimale koeling zit, dan gaan de beperkingen van powermanagement tellen. Immers ligt voltage vast, net zoals maximaal verbruik. AMD gebruikt ook powerlimieten waar de GPU zich aan moet houden. Boost mechanismen functioneren nu eenmaal binnen bepaalde beperkingen. Ik vermoed dus dat een goed AIB model, zeg een speculatieve Sapphire Nitro+ met een flink koelblok aan een vapor chamber met drie ventilatoren, zo 10C+ koeler kan draaien voor vergelijkbare boostclocks. Daardoor zou de weerstand tussen transistoren kunnen dalen en dan kunnen boostclocks omhoog.
Dit is ook precies waar bijvoorbeeld Buildzoid zijn rage over alweer een blower vandaan kwam. Hij heeft gewoon getest dat een koeler draaiende videokaart, minder verbruikt. Wat doet een boost mechanisme als er meer vermogen beschikbaar is? Juist, hogere boostclocks.
https://www.reddit.com/r/...and_specs_leaked/eqihjy4/
Dat zou toch wel een dingetje zijn.
Verder kan nvidia ook nog gewoon op dezelfde manier de prijs laten zakken al is die kans behoorlijk laag.
En de 9900k word gewoon zo heet de omdat de laag silicon 2x zo dik is als andere chips en er is werkelijk nooit een reden voor boven water gekomen.
Zonder die dikke laag insulatiesilicon gaat de temp met 15+ graden naar beneden.
Omdat deze prijsverlaging de enige logische was. Daarvoor hoef je geen PhD in geschiedenis te hebben. Waarbij ik het overigens wel een hele creatieve benadering vindt dat blijkbaar geschiedenis PhDs veel verstand hebben van de processen rond bepalen van prijzen van producten van multinationals.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:25:
[...]
Iedereen die ook maar enige ervaring heeft met grotere organisaties.
Kijk, ik heb er dan wel persoonlijk een behoorlijk geringe ervaring mee, maar ik weet onderhand wel genoeg van menselijke organisatiestructuren om te weten dat een beslissing zomaar nemen, simpelweg niet gebeurd op deze schaal van organisatie en kapitaal. Dat is een bijeffect van historicus zijn. Zo mag ik me toch wel noemen aangezien ik druk bezig ben met de laatste voorbereidingen voor een proefschrift. Laat mijn studie alsmede mijn wetenschappelijke discipline me zich nu exclusief richten op menselijke interactie in samenwerkingsverband en analyse van grote hoeveelheden informatie waar na analyse, een reconstructie van de gebeurtenissen plaatsvind. Dit is letterlijk wat historici aangeleerd krijgen, zichzelf verder aanleren en dagelijks uitvoeren. Het was geen wilde gis dat ik begon over de prijzen van Navi en de verwachte reactie van Nvidia met een Turing refresh. Het was allemaal ingecalculeerd met de nodige mitsen en maren. Dat ik zo dichtbij lijk te zitten, tja dat verbaast me ook een beetje.
AMD is niet compleet incompetent. Dus zullen ze altijd vantevoren hebben gepland wat ze doen als Nvidia iets doet. Maar het slaat gewoon nergens op dat het een 'valstrik' zou zijn, en daar is ook nul bewijs voor, of ook maar iets om aan te nemen dat het zou kunnen.
Dus het is geen val, maar ze zijn wel in de val gelopen? Wat is het dan wel als het geen val was? En hoe is Nvidia erin gelopen? Als Nvidia het wil kunnen ze gewoon hun prijzen ook aanpassen. Maar Nvidia heeft geen reden om prijzen aan te passen. Omdat met deze verlaging AMD een relevante keuze is geworden, maar niet meer dan dat.[...]
Ik denk dat je te veel staart op het woord "val". Het was nooit echt letterlijk bedoeld, maar meer een literaire expressie. Zeker zal AMD het zo bedoeld hebben, en Nvidia lijkt er zo ingetrapt te zijn. Het doel was alleen nooit om Nvdia echt in de val te lokken. Het doel was de Turing refresh uitlokken en vervolgens meteen verslaan. Dat lijkt AMD toch aardig te gaan lukken.
Nee maar je gebruikt het wel...[...]
Ik heb dat argument niet gemaakt.
Nee, vraagt daar niet om. Nvidia kan ze gewoon vertellen dat er een bepaald bedrag van de chip prijs af gaat. Wat de AIBs met die informatie doen is hun keuze, daar hoeft Nvidia niet op te wachten.[...]
En dit vraagt niet om uitgebreide coördinatie? Al die AIB's moeten ook hun berekeningen opnieuw maken, declaraties indienen voor de videokaarten en chips die ze van AMD hebben afgenomen, hun hele keten informeren en compenseren. Dat kost ook dagen.
Maar goed, laten we jouw logica volgen. Dit was dus een vooropgezet plan, al maanden in de maak. Hele afdelingen bij AMD waren er van de op de hoogte, immers dat zijn allemaal bureaucratische trage processen. Alle AIBs zijn ook op de hoogte, en daar ook weer hele afdelingen. Waarom was dit dan niet al 3 maanden geleden uitgelekt?
Ja die herinner ik me. Maar de on weerstand van transistoren heeft nagenoeg geen invloed op het dynamische verbruik. Oké granted, je kan je spanningen misschien iets lager houden bij lagere temperaturen en dan dezelfde snelheid houden, dat helpt inderdaad iets. Maar tbh, of hij nou op 60 of op 70 graden draait, dat zijn echt geen hele significante verschillen.[...]
Niet direct verbruik, maar weerstand. Daar was ik laatst ook op ingegaan. Zie: DaniëlWW2 in "[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"
De primaire reden dat je betere snelheid krijgt met een betere koeler, is dat je meer vermogen erin kan stoppen zonder tegen zijn thermische limiet aan te lopen. Bij hetzelfde vermogen is hogere snelheid door betere koeling gerommel in de marge zover mij bekend. IIG zolang we het over normale koeling hebben, ga je vloeibare stikstof enzo gebruiken dan wordt het een ander verhaal.
Zelfs al hebben ze al voorraad en al betaald, dan nog kunnen ze achteraf korting krijgen. Dus ook als bijvoorbeeld een product al op de markt is voor bijvoorbeeld een jaar en de fabrikant doet een flinke prijs reductie, dan is het mogelijk dat de leverancier/winkel ook die korting krijgt op bestaande voorraad.computerjunky schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:43:
Ik vraag me af of de distributeurs en winkels niet al orders geplaats hebben op de oude prijzen.
Dat zou toch wel een dingetje zijn.
AMD Nieuwsdiscussie
Wees maar blij dat dit geen cash-back is die je na 6 maanden pas terug ziet en waar je een bizarre hoeveelheid gegevens op een formulier moet invullen dat alleen op Internet Explorer 6 werkt ofzo.
[ Voor 44% gewijzigd door Phuncz op 07-07-2019 08:00 ]
https://imgur.com/a/DR08Ooa
De meest interessante zijn:
Samenvatting. Het lijkt solide te zijn ondanks dat .

Werkt die RX5700 series koeling gewoon?

Verbruik is ook weinig niks mis mee. Minder dan TBP in ieder geval.

Als die plaatjes zouden kloppen, dan zit de RX 5700 XT tussen de RXT 2070 Super en de RXT 2080 inDaniëlWW2 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:04:
In Japan heeft een site ook een oepsie gedaan.
https://imgur.com/a/DR08Ooa
De meest interessante zijn:
Samenvatting. Het lijkt solide te zijn ondanks dat .
[Afbeelding]
Werkt die RX5700 series koeling gewoon?![]()
[Afbeelding]
Verbruik is ook weinig niks mis mee. Minder dan TBP in ieder geval.
[Afbeelding]
En RX 5700 XT zou dan de (hogere) middenklasse worden van kaarten.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Dat dacht ik ook eerst, maar dat is het energieverbruik, hoger is daar niet beterArator schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:25:
[...]
Als die plaatjes zouden kloppen, dan zit de RX 5700 XT tussen de RXT 2070 Super en de RXT 2080 in![]()
En RX 5700 XT zou dan de (hogere) middenklasse worden van kaarten.
Of bedoel je die uit de link, die neem ik nog niet heel serieus tbh. Lijkt erop dat behoorlijk wat er CPU gelimiteerd zijn bij hun setup. En er zijn er ook wel waarbij ik hoop dat het of een fout in hun opstelling is, of dat AMD nog driver optimalisaties kan toepassen, omdat de 5700XT achter de 2060 super zit.
Overigens, wanneer mogen reviews officieel komen? Was toch sowieso vandaag ergens?
[ Voor 34% gewijzigd door Sissors op 07-07-2019 13:44 ]
Tijd dat ik mijn Japans wat ga opfrissen danSissors schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:40:
[...]
Dat dacht ik ook eerst, maar dat is het energieverbruik, hoger is daar niet beter

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
https://www.techpowerup.c...md-radeon-rx-5700/32.html
https://www.techpowerup.c...radeon-rx-5700-xt/32.html
De 5700XT is een RTG launch hoor.

Serieuze throtteling en ze worden echt bloedheet. Voltage is dynamisch en liep gewoon op tijdens de run waarna de koeling het niet meer aankon. Hier was ik dus al bang voor.

De RX5700 lijkt heel wat beter te zijn.

Beiden houden zich aan TBP, zoals ik al weken zeg.

Maar zelf met deze f*ck up waar de RX5700XT haar koeling totaal inadequaat blijkt te zijn, is BF5 hilarisch.

@Astennu Je mag trouwens gaan undervolten als je een RX5700XT SE hebt. De RX5700 is fatsoenlijk gebind rond de 1000mv. de RX5700XT is zoals ik weken geleden ook al zei, hot clocked. Daar gaat undervolting geen overbodige luxe zijn, verre van...
[ Voor 96% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-07-2019 15:31 ]
https://www.sapphiretech....adeon-rx-5700-xt-8g-gddr6
https://www.sapphiretech....g-radeon-rx-5700-8g-gddr6
€75 meer dan adviesprijs..
[ Voor 14% gewijzigd door BlazeMuis op 07-07-2019 15:21 ]
Hopelijk gaat dat nog wat omlaag, anders niet erg aantrekkelijk. Dan heb je voor een paar euro's meer een 2070S die, zover ik nu uit een aantal reviews begrijp, stiller, koeler, sneller en zuiniger is.BlazeMuis schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:21:
https://azerty.nl/product...rafische-kaart-rx-5700-xt
En de koeler is net zo waardeloos als die van Vega, Polaris, Hawai of Tahiti. Daar was ik al bang voor en of ik gelijk had...BlazeMuis schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:21:
https://azerty.nl/product...rafische-kaart-rx-5700-xt
Valt niet aan te raden op deze manier. Het is wachten op AIB modellen die rond of net over de €400 zitten die niet keihard tegen een koelingslimiet throttlen en dit proberen te verhelpen met nog meer voltage, waarna ze nog harder throttlen.

https://www.caseking.de/detail/index/sArticle/52875Vaenir schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:36:
Bij caseking.de is de Asus variant €449 https://www.caseking.de/detail/index/sArticle/52913. Ik had mijn Radeon VII geannuleerd voor de 5700 xt. Maar ik ben tot nu toe nog niet zo enthousiast.Ik slijt nog wel even verder op mijn Intel HD graphics tot het wat interessanter wordt.
Sapphire variant kost daar €426.04 voor verzending naar Nederland. Iemand een idee hoelang verzending daar duurt?
Waarschijnlijk een of twee dagen extra. Maar overweeg het niet, echt niet.BlazeMuis schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:40:
[...]
https://www.caseking.de/detail/index/sArticle/52875
Sapphire variant kost daar €426.04 voor verzending naar Nederland. Iemand een idee hoelang verzending daar duurt?
De koeler is botweg niet in staat om de chip daadwerkelijk te koelen en is ook niet stil. Ik met mijn stervende RX Vega 56 peins er niet eens over. Ik wacht op een fatsoenlijk model dat de chip koel kan houden. Het lijkt namelijk overduidelijk dat een RX5700XT daadwerkelijk 1900MHz+ kan behalen en vasthouden met de correcte koeling. Dan gaat die nog echt richting de RTX2070S.
De 50 anniversery voor 404euro??
Rx5700 voor 310 euro.
Laat maar, ex btw prijzen.
@DaniëlWW2
Waar heb jij gevonden dat alleen de 5700xt se (50anni bedoel je dan? ) is te undervolten?
[ Voor 39% gewijzigd door JappieR op 07-07-2019 16:07 ]
Andere reviews geven temps rond de 80 aan voor de 5700XT. Als een reviewer veel hogere temps haalt, dan moet er iets anders aan de orde zijn, lijkt mij.DaniëlWW2 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:02:
43dBA...
De 5700XT is een RTG launch hoor.![]()
Serieuze throtteling en ze worden echt bloedheet. Voltage is dynamisch en liep gewoon op tijdens de run waarna de koeling het niet meer aankon. Hier was ik dus al bang voor.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar zelf met deze f*ck up waar de RX5700XT haar koeling totaal inadequaat blijkt te zijn, is BF5 hilarisch.![]()
[Afbeelding]
@Astennu Je mag trouwens gaan undervolten als je een RX5700XT SE hebt. De RX5700 is fatsoenlijk gebind rond de 1000mv. de RX5700XT is zoals ik weken geleden ook al zei, hot clocked. Daar gaat undervolting geen overbodige luxe zijn, verre van...
Wat idioot weer leren ze bij AMD dan gewoon helemaal niets? waarom 1.2v met 7nmDaniëlWW2 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:02:
43dBA...
De 5700XT is een RTG launch hoor.![]()
Serieuze throtteling en ze worden echt bloedheet. Voltage is dynamisch en liep gewoon op tijdens de run waarna de koeling het niet meer aankon. Hier was ik dus al bang voor.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar zelf met deze f*ck up waar de RX5700XT haar koeling totaal inadequaat blijkt te zijn, is BF5 hilarisch.![]()
[Afbeelding]

Ik heb nog niet veel reviews gelezen maar dit viel me op.
Idle is dan wel weer erg goed!
@DaniëlWW2 @Astennu jullie een idee waarom ze hier voor kiezen?
[ Voor 13% gewijzigd door pino85 op 07-07-2019 18:33 ]
Liefhebber van Tweakers
Nog steeds veel te duur.Vaenir schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:36:
Bij caseking.de is de Asus variant €449 https://www.caseking.de/detail/index/sArticle/52913. Ik had mijn Radeon VII geannuleerd voor de 5700 xt. Maar ik ben tot nu toe nog niet zo enthousiast.Ik slijt nog wel even verder op mijn Intel HD graphics tot het wat interessanter wordt.
Bij Mindfactory staan wat meer realistische prijzen:
https://www.mindfactory.d...ch=0&search_query=rx+5700
Jammer dat het weer een typische RTG GPU launch is inderdaad.DaniëlWW2 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:02:
Maar zelf met deze f*ck up waar de RX5700XT haar koeling totaal inadequaat blijkt te zijn, is BF5 hilarisch.
Enig idee wat het grote verschil tussen 1080p en 4K zou kunnen verklaren?

Nu zijn het (= de 5700/5700XT) beide 'mid-range' producten, dus 4K is niet zo relevant in deze.
[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 07-07-2019 16:12 ]
Undervolten kan met letterlijk elke GPU. Het is alleen noodzakelijk voor de RX5700XT, want zeer slechte koeling. Ga je dan terug naar bijvoorbeeld 1000mv, dan is je videokaart waarschijnlijk nauwelijks sneller dan een RX5700. Beetje zinloos.JappieR schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:56:
https://shop.amd.com/stor...gCheckoutShoppingCartPage
@DaniëlWW2
Waar heb jij gevonden dat alleen de 5700xt se (50anni bedoel je dan? ) is te undervolten?
Het is nog erger, ja echt.Astennu schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:03:
[...]
Wat idioot weer leren ze bij AMD dan gewoon helemaal niets? waarom 1.2v met 7nmde sweetspot zit rond de 900mv bij Radeon VII. En die liep max op 1088 geloof ik. De 5700 is het voorbeeld van hoe het moet. Ze hadden gewoon max voor iets van 1088mv moeten gaan. Maar goed met UV kan je dus weer super resultaten halen dus ik maak mij niet druk.
Voltage lijkt dynamisch te zijn en de RX5700XT van TPU gaat er gewoon voltage bijdoen om maar boostclocks vast te houden. Zo maak je het dus erger.

Ondanks dat je linkje het bij mij niet lijkt te doen.. Is de 5700XT Anniversery edition uberhaupt te koop op moment. Om me heen hoor ik dat deze pas in october komt teglijk met de 3850x ?JappieR schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:56:
https://shop.amd.com/stor...gCheckoutShoppingCartPage
Rx5700 voor 310 euro.
Laat maar, ex btw prijzen.![]()
@DaniëlWW2
Had hem graag willen aanschaffen. Maar indien dat niet mogelijk blijkt te zijn zal ik voor de normale 5700XT gaan. Alleen nog even een geschikte webshop vinden (in nederland zie ik hem tot nog toe niet).
En het was leuk dromen, maar de koeler is dus niet 1800RPM, niet bijzonder stil, en koelt belabberd. Nouja, hopen dat de AIBs het beter doen voor goede prijs...
Volgens AMD:edward2 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 23:35:
Zal Navi nou nog (traditionele dx9-11)Crossfire ondersteunen?
Radeon RX 5700 Series GPU's support CrossFire in 'Explicit' multi-GPU mode when running a DX12 or Vulkan game that supports multiple GPU's. The older 'implicit' mode used by legacy DX9/11/OpenGL titles is not supported.
Ja ik las het nu ook. Jammer, dat betekend het einde van AMD voor mij voorlopig
Niet op voorraad.
Ik ben nu eigenlijk best wel salty. RDNA en Navi 10 is gewoon een hartstikke goede architectuur/chip. In een klap hebben ze het gat dat sinds Maxwell bestond, grotendeels, zo niet geheel gedicht. Dan komen ze tegen alle verwachtingen in, opeens terug en dan verpesten ze het bij de allerlaatste stap omdat er zo nodig een waardeloze koeler gebruikt moest worden.Paprika schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:10:
[...]
Jammer dat het weer een typische RTG GPU launch is inderdaad.

Je weet nu eigenlijk ook al dat een AIB model, zeg een Sapphire Nitro+ met drie ventilatoren, binnen die 225W TBP rating, waarschijnlijk 1900MHz boostclocks kan vasthouden op lager voltage. Heb je een snellere en zuinigere videokaart. Precies hetzelfde liedje als met Tahiti, Hawaï, Polaris en al helemaal Vega.
Ik vermoed het volgende:Enig idee wat het grote verschil tussen 1080p en 4K zou kunnen verklaren?
[Afbeelding]
Nu zijn het (= de 5700/5700XT) beide 'mid-range' producten, dus 4K is niet zo relevant in deze.
BF5 is waarschijnlijk de meest geoptimaliseerde, maar ook de meest compute intensieve game die er nu bestaat. Het lijkt erop dat Turing net een tikje beter is dan RDNA als het gaat om floating point wavefronts te pushen. Dit op FP32 ALU voor FP32 ALU basis. Je ziet dat een Turing met net iets minder FP32 ALU's, vaak, net iets meer kan. Turing splist een 32 wavefront uit in maximaal 16x compute en 16x FP.
Ik zou daar trouwens nog wel eens een echte in dept van willen zien. Misschien ga ik proberen of ik GamersNexus via YT zover kan krijgen om eens een RTX2070 en een RX5700 met beiden 2304 ALU's, met kunstmatig gelijke clocks, naast elkaar te zetten.
Dit is een belangrijk gegeven omdat RDNA vrijwel alleen maar zeer breed inzetbare ALU's heeft, terwijl Turing een hele bak met aparte special function ALU's heeft waar elke clockcycle een 32 thread wavefront over verdeeld moet worden. Zie: (TU-106)

Ik vermoed dat op 1080P met veel hogere framerates, RDNA simpelweg beter in staat is om alle compute berekeningen te balanceren en uit te voeren zonder bottleneck. RDNA kan twee, 32 wavefronts per CU per clock aan, en het kan allemaal compute zijn indien nodig. Daarnaast zijn er nog wat special function units in een RDNA CU.
Ga je eenmaal veelvuldig over Turing haar compute limiet omdat er opeens wavefronts verschijnen met meer dan 16 compute threads, dan vliegt Navi zo voorbij. Op 4K daarintegen heb je minder frames per seconde, en waarschijnlijk procentueel minder compute loads per frame terwijl floating point sterk zal toenemen. Daar zou het grotere aantal dedicated FP32 ALU's van een RTX2080, het verschil kunnen maken.
Dat is in ieder geval mijn eerste gedachte/theorie.
Ik verwacht net zulke taferelen als met Vega56-64 nl dat de kaart zo goed als niet te krijgen zijn en dat de prijs door shops eigenlijk te hoog gehouden gaat worden voor tenminste een half jaar tot dat de echte Navi release uitkomt rond CES tijd.
How do you save a random generator ?
@-The_Mask- ??Olaf van der Spek schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:54:
[...]
Ja
[...]
Vapor chamber?
Ik ben nog geen reviews tegengekomen waarin die stiller zijn dan open air coolers. Ik durf echter ook niet te zeggen welke reviewers goede geluidsmetingen doen.
Wat zou je terug lezen? Ik kan je reactie niet vinden.-The_Mask- schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:30:
Ik zou even terug lezen.
Sowieso hebben ze er weer een zooitje van gemaakt want overclocking werkt dus zo goed als niet. Net als bij de Radeon VIIDaniëlWW2 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:15:
[...]
Undervolten kan met letterlijk elke GPU. Het is alleen noodzakelijk voor de RX5700XT, want zeer slechte koeling. Ga je dan terug naar bijvoorbeeld 1000mv, dan is je videokaart waarschijnlijk nauwelijks sneller dan een RX5700. Beetje zinloos.
[...]
Het is nog erger, ja echt.
Voltage lijkt dynamisch te zijn en de RX5700XT van TPU gaat er gewoon voltage bijdoen om maar boostclocks vast te houden. Zo maak je het dus erger.
Maar goed ik heb in ieder geval een 5700 XT 50th besteld ga er zelf wel even mee spelen. Gezien Vega en Radeon VII verwacht ik dat ik na het undervolten heel erg happy ben met de 5700 XT.
Zag het ook ja stom dat dat nog steeds niet gefixt is. Zelf vind ik het niet zo erg want ik zou zelf geen 2e scherm meer gebruiken misschien alleen incidenteel maar ik zou eerder mijn 27" vervangen voor een 35" 21:9 of bv die nieuwe 49" schermen wat eigenlijk 2x 27" in een is. Dan heb je ook geen lelijke randen.Saturnus schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:32:
TechPowerUp meldt in de 5700XT-review dat multi-monitor energieverbuik nog steeds slecht is. Het doet mij denken aan mijn huidige R9 280 die per monitor die je aansluit en activeert direct ~20W meer verbruikt, zelfs als de monitor uit is.
[ Voor 35% gewijzigd door Astennu op 07-07-2019 17:36 ]
Het zal ook eens niet. Deze chip was kennelijk ook al maanden geleden klaar, maar ze moesten een respin uitvoeren. Kan kan je ondertussen toch de software fixen?Astennu schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:33:
[...]
Sowieso hebben ze er weer een zooitje van gemaakt want overclocking werkt dus zo goed als niet. Net als bij de Radeon VIIEn dan kan je undervolting waardoor je veel issues kan oplossen als reviewer niet testen.

Lijkt mij ook. Erg raar weer... Hopelijk komen er snel drivers die het fixen.DaniëlWW2 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:35:
[...]
Het zal ook eens niet. Deze chip was kennelijk ook al maanden geleden klaar, maar ze moesten een respin uitvoeren. Kan kan je ondertussen toch de software fixen?
Maar het is zonde van de reviews want die worden vaak niet meer geupdate. Zie ook Radeon VII die reviews hebben geen geupdate OC resultaten gekregen.
Dus als je dan over een paar maanden een kaart gaat kopen en die reviews leest lees je dat soort dingen. Niet echt handig.
Lang verhaal kort: Weet iemand of bij zulk soort benchmarks de kaart een redelijk koude start maakt? Want gezien bij de duurtest de klokken een 8% onder de boost klok ligt, zou je dus bij een koude start een 8% te optimistische snelheid hebben van die kaart, wat toch wel significant is. Tegelijk als hij wel al warm is bij een benchmark, dan kan je met een fatsoenlijke koeler dus een 8% hogere snelheid halen (immers met een fatsoenlijke koeler verwacht ik dat hij permanent zijn boost klok volhoudt).
Ik denk alleen dat de koeler erger is dan overclocken.Astennu schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:37:
[...]
Lijkt mij ook. Erg raar weer... Hopelijk komen er snel drivers die het fixen.
Maar het is zonde van de reviews want die worden vaak niet meer geupdate. Zie ook Radeon VII die reviews hebben geen geupdate OC resultaten gekregen.
Dus als je dan over een paar maanden een kaart gaat kopen en die reviews leest lees je dat soort dingen. Niet echt handig.

Ja dit probleem speelt al jaren en heb ik ook al tig maal aangegeven bij Tweakers en daarvoor HWI. HWI had de problemen hiervoor al en nu ze dezelfde data gebruiken hebben ze ook dezelfde problemen over genomen. Dus ja dit heeft een invloed van soms wel enkele procenten, omdat de videokaarten veel koud worden getest en veel testen ook te kort worden uitgevoerd.Sissors schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:38:
Bij gebrek aan reactie op de FP, maar hier proberen. Zie: Sissors in 'reviews: Radeon RX 5700 en 5700XT - Serieuze concurrent in het mi...
Lang verhaal kort: Weet iemand of bij zulk soort benchmarks de kaart een redelijk koude start maakt? Want gezien bij de duurtest de klokken een 8% onder de boost klok ligt, zou je dus bij een koude start een 8% te optimistische snelheid hebben van die kaart, wat toch wel significant is. Tegelijk als hij wel al warm is bij een benchmark, dan kan je met een fatsoenlijke koeler dus een 8% hogere snelheid halen (immers met een fatsoenlijke koeler verwacht ik dat hij permanent zijn boost klok volhoudt).
HWI heeft toentertijd de duurtest als zogenaamde oplossing aangedragen. Maar dat is natuurlijk geen oplossing. Het is alleen maar bewijs dat alle normale test een grote foutmarge hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 07-07-2019 17:48 ]
AMD Nieuwsdiscussie
In het geval van de XT wel ja. Daar gaan non refferenced versies wel een stuk sneller zijn maar mogelijk throttelen door het TDP limit. En als je die dan verhoogd zal het verbruik niet te mals zijn 1.2v is veel te veel. Dat was het bij 14nm en bij 7nm helemaal. 1000/1050 was een mooie max geweest. Alleen was het verschil met de 5700 dan een beetje kleiner geworden. Maar dat zou imo wel een betere keuze zijn.DaniëlWW2 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:38:
[...]
Ik denk alleen dat de koeler erger is dan overclocken.
Ik ben benieuwd wat die 50th anni dan doet en waar de verschillen zitten. Wellicht wat betere bin's die ze daar voor gebruikt hebben?
[ Voor 31% gewijzigd door Astennu op 07-07-2019 18:28 ]
Ik denk het niet. Buildzoid heeft gewoon gelijk met zijn blower rage.Astennu schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:26:
[...]
In het geval van de XT wel ja. Daar gaan non refferenced versies wel een stuk sneller zijn maar mogelijk throttelen door het TDP limit. En als je die dan verhoogd zal het verbruik niet te mals zijn 1.2v is veel te veel. Dat was het bij 14nm en bij 7nm helemaal. 1000/1050 was een mooie max geweest. Alleen was het verschil met de 5700 dan een beetje kleiner geworden. Maar dat zou imo wel een betere keuze zijn.
Ik ben benieuwd wat die 50th anni dan doet en waar de verschillen zitten. Wellicht wat betere bin's die ze daar voor gebruikt hebben?
Dit is thermal density in actie. Ik was er gisteren ook al ingegaan.
DaniëlWW2 in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 143"Niet direct verbruik, maar weerstand. Daar was ik laatst ook op ingegaan. Zie: DaniëlWW2 in "[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56" Het is ook gedeeltelijk een functie van thermal density. Er is een reden waarom bijvoorbeeld een 9900K, een chip die wordt ingeschat op minder dan 180mm2 met IGP, zo extreem heet kan worden tot het punt dat zelfs een gesoldeerde IHS, eigenlijk de hitte niet goed meer kan afvoeren. Als je de limiet van welke chip dan ook bereikt, dan zie je een gigantische toename van benodigd voltage om de chip stabiel te houden, voor het minste aan clockspeed winst. Dat komt omdat naarmate een chip heter word, je meer voltage nodig hebt omdat op microscopisch niveau, meer weerstand in transistoren hebt. Instabiliteit van een chip is namelijk een signaal, een elektrische puls die het eindpunt niet bereikt omdat er te veel weerstand was in alle transistoren die gepasseerd moesten worden.
Voor Navi is mijn aanname dat die 1800RPM limiet, geluidsproductie acceptabel zal maken. AMD hint daar in ieder geval sterk op. Het zal alleen ten koste gaan van temperaturen en dat zal boostclocks in de weg gaan zitten. Daarom is de term "gameclock" ook geïntroduceerd.
Als de chip met sub optimale koeling zit, dan gaan de beperkingen van powermanagement tellen. Immers ligt voltage vast, net zoals maximaal verbruik. AMD gebruikt ook powerlimieten waar de GPU zich aan moet houden. Boost mechanismen functioneren nu eenmaal binnen bepaalde beperkingen. Ik vermoed dus dat een goed AIB model, zeg een speculatieve Sapphire Nitro+ met een flink koelblok aan een vapor chamber met drie ventilatoren, zo 10C+ koeler kan draaien voor vergelijkbare boostclocks. Daardoor zou de weerstand tussen transistoren kunnen dalen en dan kunnen boostclocks omhoog.
Dit is ook precies waar bijvoorbeeld Buildzoid zijn rage over alweer een blower vandaan kwam. Hij heeft gewoon getest dat een koeler draaiende videokaart, minder verbruikt. Wat doet een boost mechanisme als er meer vermogen beschikbaar is? Juist, hogere boostclocks.
Ga er gerust vanuit dat een AIB model, hogere clockspeeds zal halen en vasthouden met een vergelijkbaar verbruik. Potentieel beduidend sneller omdat boostclocks gedicteerd worden door de powerlimiet.
Volgens GamersNexus is de RX5700 series zelfs kunstmatig beperkt in OC potentieel. Dafuq RTG? Dat verwachten we van Nvidia, niet van jullie...
Als dat waar is (en dus niet 'gewoon' een driver issue is) is het best lachwekkend. Van alle lessen die AMD had kunnen leren pakken ze deze eruit, ipv bijvoorbeeld de les om fatsoenlijke koeling te monteren. Het is toch best beschamend dat Navi met zo'n incapabele koeling wordt gelanceerd, terwijl dat bij de GCN modellen keer op keer zo'n zwak punt was een terecht flink werd afgekraakt. Dan doe je het als bedrijf dus óf volledig bewust, óf ben je gewoon niet zo competent.DaniëlWW2 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:27:
[...]
Volgens GamersNexus is de RX5700 series zelfs kunstmatig beperkt in OC potentieel. Dafuq RTG? Dat verwachten we van Nvidia, niet van jullie...
[YouTube: AMD Radeon RX 5700 XT Review: Thermals, Noise, Gaming, & Broken Drivers]
Ben benieuwd wat de AIB modellen gaan brengen, maar erg hoopvol durf ik nog niet te zijn.
Het is ook volstrekt beschamend. Waarom denk je dat ik zo hard van leer trok over die blower? Ik zag het al aankomen. Ja, ik ben eigenlijk best pisnijdig. Ik wil gewoon concurrentie en een gezonde GPU markt, want dat is in mijn belang. Dat gaat niet gebeuren zolang ze het bij de RTG zo blijven verpesten. Lanceer dan een beperkte oplage met blowers of verkoop ze exclusief via je website. Laat de AIB's vanaf dag een, meteen met fatsoenlijke modellen komen...Wekko306 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:54:
[...]
Als dat waar is (en dus niet 'gewoon' een driver issue is) is het best lachwekkend. Van alle lessen die AMD had kunnen leren pakken ze deze eruit, ipv bijvoorbeeld de les om fatsoenlijke koeling te monteren. Het is toch best beschamend dat Navi met zo'n incapabele koeling wordt gelanceerd, terwijl dat bij de GCN modellen keer op keer zo'n zwak punt was een terecht flink werd afgekraakt. Dan doe je het als bedrijf dus óf volledig bewust, óf ben je gewoon niet zo competent.
Ben benieuwd wat de AIB modellen gaan brengen, maar erg hoopvol durf ik nog niet te zijn.
Verder zou ik juist hoopvol zijn voor de AIB modellen. Het enige dat me meevalt is dat de RX5700 series alsnog hun gameclock makkelijk overschrijden. Ik denk echt dat 1900MHz+ stabiel geen uitzondering zal zijn voor een fatsoenlijke AIB RX5700XT. Schaling lijkt op het eerste zicht ook wel goed te zijn met RDNA. Potentieel gaat een RX5700XT dan verder richting de RTX2070S terwijl de RTX2060S verder achtergelaten zal worden. De winst van reference model naar AIB model zal in ieder geval veel groter zijn bij AMD dan bij Nvidia.
In het geval van de RX5700 is het de vraag hoeveel extra clockspeed en voltage een AIB model toe gaat staan. Die draaien nu namelijk op sub 1000mv en dat is best efficiënt. De RX5700 verslaat de RTX2060 nu al, maar daar zit potentieel nog veel meer in.
We zullen dus een maand moeten wachten, maar dan komt er hopelijk ook iets dat wel deugt.
Je zei twee dingen, eerst was die bagger omdat bij jouw blower staat voor bagger. Maar dat is natuurlijk niet zo het is afhankelijk van de koelcapaciteit. Blower kan prima stil zijn en een topdown dual fan kan prima luidruchtig zijn.DaniëlWW2 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:30:
[...]
En de koeler is net zo waardeloos als die van Vega, Polaris, Hawai of Tahiti. Daar was ik al bang voor en of ik gelijk had...
Daarna zei je dat je zo'n 1800RPM prima zou vinden.
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:07:
[...]
Inderdaad ja. RPM beperken op 1800 is heel wat beter dan we gewend zijn. AMD is dus minstens een aantal procent minder waardeloos geworden als het om hun voorkeur voor waardeloze koeloplossingen gaat. Misschien is het nu wel (bijna) acceptabel.![]()
![]()
Mijn RX Vega 56 is met 1800RPM in ieder geval niet te horen over speakers of zelfs moeilijker te horen over het meeste achtergrondgeluid.

https://www.techpowerup.c...md-radeon-rx-5700/34.html
AMD Nieuwsdiscussie
En een mbo'er kan slimmer zijn dan een phd.-The_Mask- schreef op zondag 7 juli 2019 @ 20:23:
Blower kan prima stil zijn en een topdown dual fan kan prima luidruchtig zijn.
Je ziet het alleen nooit.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Mijn videokaart is ook een topdown dual fan oplossing en doet ook zo'n 1900RPM onder belasting. Dat zijn grotere fans, maar hebben wel minder luchtweerstand. Ik durf zo dus niet te zeggen welke videokaart stiller is.haarbal schreef op zondag 7 juli 2019 @ 20:41:
[...]
En een mbo'er kan slimmer zijn dan een phd.
Je ziet het alleen nooit.
AMD Nieuwsdiscussie
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Dat veranderd pas als je grote voordelen hebt van het feit dat een blower rechtstreeks naar buiten blaast. Bijvoorbeeld omdat je kast slechte airflow heeft, klein is, er meerdere kaarten in zitten, etc. En natuurlijk, je moet betere airflow in je kast hebben, en dat maakt ook geluid. Maar dat zijn 120mm of 140mm fans.
Op de CPU zetten we ook niet allemaal zo'n pijp naar buiten toe
In workstations zie je het regelmatig.Sissors schreef op zondag 7 juli 2019 @ 21:04:
Op de CPU zetten we ook niet allemaal zo'n pijp naar buiten toe.
AMD Nieuwsdiscussie
Dat heb ik vroeger inderdaad wel eens gezien, maar volgens mij is dat om lucht aan te zuigen, niet de kast uit te blazen.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Bijna elke workstation gebruikt ducting van lucht voor de cpu en blower gpu's, gewoon om de boel voorspelbaar te houden en je kunt met blower koelers er lekker 4 of meer naast elkaar knallen voor compute. Geluid onder load is dan minder een issue.Ossi schreef op zondag 7 juli 2019 @ 21:31:
[...]
Dat heb ik vroeger inderdaad wel eens gezien, maar volgens mij is dat om lucht aan te zuigen, niet de kast uit te blazen.
Verwijderd
sorry hoor met ze releasen 2 producten dus je gaat mij niet wijsmaken dat ze lang doen over het wijzigen van de prijzen van 2 producten. Ik zie ook 0.0 onderbouwing anders dan "wij van wc eend"DaniëlWW2 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:52:
[...]
Dit is allemaal afgedekt hoor in die tweets.![]()
Met zelfs de minste ervaring of kennis van bureaucratie, kan je al zien dat AMD niet in zo'n korte tijdsspanne, de prijzen met $50 hebben kunnen verlagen. AMD produceert ook zelf helemaal niks. AMD is een zeer veredeld ontwerpbureau dat alles uitbesteed. GPU chips aan TSMC, GDDR6 aan Samsung, Micron of Hynic. Assemblage van de GPU in een verkooppaar pakket is ook nog een stap. PCB waarschijnlijk aan Foxconn, de vele onderdelen aan andere leveranciers. Hebben we het nog niet gehad over wie de koeling ontwerpt en de uitbesteding die daar plaats vind. Allemaal kostenposten, lijntjes en afspraken. Moet ik nog beginnen over de AIB's.
Deze slide maken heeft waarschijnlijk al enkele dagen geduurd omdat de tekst uitgebreid geschreven, herschreven, opgepoetst en wederom herschreven zal zijn door verschillende afdelingen. Daarna juridisch gecontroleerd, financieel moet het op de achtergrond ook goedkeuren en daarna waarschijnlijk ook nog een vergadering met de absolute top van AMD.
[Afbeelding]
Het is gewoon onmogelijk dat AMD binnen zo'n tijdspanne, deze verandering erdoorheen heeft kunnen drukken. Dat besefte ik me meteen. Net zoals ik me al snel besefte wat AMD leek te doen. Nvidia is ook zo verdomd voorspelbaar. Ze zullen altijd proberen om elke AMD release te verpesten, zonder echt aandacht te besteden aan het bestaan van AMD. Prijsverlagingen, nieuwe SKU's met meer cuda cores of hogere clocks heeft Nvidia nu al vaak genoeg gedaan. Bij de RTG zijn ze na het vertrek van min of meer de gehele managementstructuur, dus ook niet helemaal achterlijk meer. De prijzen van de RX5700 series waren net aan competitief voor een product dat bijna een jaar te laat is. Zeker omdat Turing zo overduidelijk ruimte bood voor een refresh. Als Nvidia niet eens de volledige TU-104 chip lanceert en maar een GeForce, uh RTXSKU lanceert op basis van die chip, dan weet ik, net zoals een aantal anderen hier, dat Nvidia heel wat ruimte geeft voor refreshes. Nvidia deed eigenlijk precies wat je kon verwachten. Ze lanceren nu de volledige TU-104 chip als RTX2080S, een tweede TU-104 als RTX2070S en er blijven twee TU-106 SKU's. De RX5700 prijzen bleven hoog, dus Nvida laat haar prijs/perf nauwelijks zakken. Ze deden net genoeg om de RX5700 series te baas te zijn.
En toen liet AMD doodleuk de prijzen zakken en nu claimen ze morele superioriteit en zijn ze pro gamer. Ik weet wel beter. Dit is een briljante zet van AMD, maar het verhult dat de RX5700 eigenlijk nog steeds wat overpriced is. Ze hadden nog lager gekund, maar dan gaan ze wel marges inleveren. Dat wou AMD niet. Het resultaat is dat AMD nu blij is omdat Nvidia zichzelf alweer heeft neergezet als hebberig en AMD er nu alsnog onder gaat zitten, AMD alsnog flinke marges zal maken en dat gamers nu kunnen zien dat Nvidia hebberig was, terwijl AMD "naar ze luistert" door de prijzen te verlagen. Dat ze er ook nog eens een hele hoop gratis marketing bijkregen, terwijl mensen het nu niet over RTX Super hebben, is bonus.
En nu wachten we op de executie. Tot dusver heeft de RTG het slim gespeeld, maar nu is de vraag of beide RX5700 series modellen onder de 40dBA zullen blijven zonder throtteling. 41 of misschien 42dBA kan ze nog net vergeven worden, maar daarna krijg je problemen.
Er is enige hoop dat ze het ditmaal goed doen, omdat ze kennelijk op 1800RPM gelimiteerd zouden worden, out of the box. Vervolgens AMD claimt dat hun "gameclocks", een minimum clockspeed is onder gaming loads met hun blower modellen. Afgezet tegen de RTX2060FE en RTX2070FE en in voornamelijk games waar GCN in de regel onder presteerde, lijkt het qua performance in ieder geval wel goed te zitten. Daar is het afwachten wat het precies gaat zijn.
AMD heeft bij monde van Scott Herkelman ook al toegegeven dat ze een axiaal model overwogen zoals met RX Radeon VII. Ze gaan er ook vanuit dat de AIB's met modellen zullen komen die koeler en stiller draaien. De niet uitgesproken implicatie daaraan is dat een koeler draaiende videokaart, een hogere boostclock kan behalen met hetzelfde verbruik. De RX5700 series haar ware performance wordt potentieel dan ook niet helemaal onthult met launch. Voor mij een van de redenen waarom ik het zeker niet eens met de redenering voor de blower eens ben, maar ik begrijp waarom ze ervoor kozen.
Zie: YouTube: AMD talks Ryzen 3000 and Radeon 5700 series launch | The Full Nerd s...
Helaas helemaal niks gezien. Spijtig want Radeon Image Scharpening is iets waar ik zeer zeker interesse in heb. TPU zou er in ieder geval op een later tijdstip, ernaar gaan kijken.Goudstalen schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:30:
Iemand ergens FidelityFX en Image Sharpening tegen gekomen in reviews/video's? Leek mij wel interessant maar kan er niets over vinden lijkt het.
https://www.techpowerup.c...-radeon-rx-5700-xt/2.html
Ook opvallend vind ik de resultaten van Computerbase.de, een site die ik persoonlijk hoog aanschrijf. Daar komt Navi echt merkbaar beter uit de bus dan de RTX2060 en RTX2060S. Het lijkt erop dat ze daar een best goede RX5700XT hebben ontvangen die wel wat wil laten zien. Nog beter wordt het als je de minimale framerates erbij pakt. Toch iets waar AMD zich op richt de afgelopen jaren, maar het resultaat mag er wezen.
Een RX5700 is verder op het moment beperkt tot 1850MHz in Wattman, de RX5700XT deed net iets meer dan 2000MHz voordat die instabiel werd. Dat was wel met powerlimieten naar maximum.
https://www.computerbase....gramm-anno-1800-1920-1080
edit: Bij Guru3D is het eigenlijk nauwelijks anders. RX5700 net makkelijk sneller dan RTX2060, RX5700XT voorbij de RTX2070 en richting RTX2070S.
https://www.guru3d.com/ar...nd_5700_xt_review,31.html
edit 2: YES.
Computerbase.de heeft precies getest wat ik wou weten, RX5700XT vs. RTX2070 met gelijkwaardige clocks. Zo krijg je ALU vs ALU en kunnen we echt zien hoe RDNA en Turing zich verhouden.
Plaatje van Reddit geplukt.

https://www.computerbase...._vega_vs_turing_vs_pascal
RDNA is hier gemiddeld nipt beter hoor.

Van Anno weet ik dat er helaas nauwelijks moeite gedaan lijkt te worden om te optimaliseren voor AMD. Anno 1800 is eigenlijk zeer slecht geoptimaliseerd, ongeacht hardware. Oddesey is slecht geoptimaliseerd, Hitman kan ik niet plaatsen.
edit 4: Uiterlijk eind juli zouden de eerste AIB modellen volgen. Dat zijn dan modellen op basis van het reference PCB. Later volgen er dan nog OC modellen met betere PCB's.
edit 5: En daar is Techspot/Hardware Unboxed. Voor mij het meest interessante is dat hij de RX5700XT gewoon eens op max RPM heeft laten draaien. 2000MHz+ boostclocks gehaald voor heel wat extra vermogen. Maar het kan dus gewoon, 20% erbij overclocken.
[ Voor 39% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-07-2019 01:10 ]
Nog een maandje afwachten op de AIB's, maar de XT lijkt zich goed thuis te voelen in hogere resolutie's (3440x1440 @ 75 Hz).
Waarschijnlijk gaat hij met fatsoenlijke koeling dus daadwerkelijk doen wat de benchmarks nu laten zien. Ervan uitgaande dat hij redelijk is afgekoeld als de benchmarks zijn gestart, zijn deze veel te optimistisch omdat in de praktijk deze kaart gaat throttelen, wat je nu niet terug ziet. En de Nvidia kaarten hebben hier geen last van omdat die wel fatsoenlijke koeling hebben.WhySoSerious schreef op maandag 8 juli 2019 @ 06:20:
Ik ben erg benieuwd wat de XT gaat doen met fatsoenlijke koeling. Hij benadert de 2070S op ~5%, terwijl laatstgenoemde ~20% duurder is.
Nog een maandje afwachten op de AIB's, maar de XT lijkt zich goed thuis te voelen in hogere resolutie's (3440x1440 @ 75 Hz).
Zou ook maar een NAvi "80" kunnen worden
Wat Navi 20 precies gaat worden is nog niet duidelijk maar aangezien het geen "GCN" architectuur meer is de limiet van 64 mogelijk niet meer aanwezig. Daar ga ik in ieder geval wel van uit gezien de aanpassingen die gedaan zijn. En dit is ook echt nodig willen ze met nVidia's RTX 30x0 kunnen concurreren.
Verbruik is hier belangrijk en dan is 1,5 maal zoveel toch een stuk realistischer.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik moet de kaart eerst zelf eens testen. Want je hoort wisselende dingen. HW Unboxed was niet echt negatief over de cooler. Ja de clocks gaan wat omlaag maar het geluid viel mee. En met 2100RPM klopt dat ook wel als je het vergelijkt met de 2400RPM van Vega Air. Nu zegt RPM niet alles. GamersNexus heeft het over een vervelende resonantie. Terwijl HWUnboxed aangeeft deze cooler minder storend te vinden dan die van Radeon VII waar Gamers nexus het tegenoverstelde ervaart.pino85 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:07:
Ik schrik echt van het lawaai wat de kaartjes produceren onder load.. is het zo onmogelijk voor amd om wat kwalitatief betere koeling te monteren?
Ik heb nog niet veel reviews gelezen maar dit viel me op.
Idle is dan wel weer erg goed!
@DaniëlWW2 @Astennu jullie een idee waarom ze hier voor kiezen?
Dus ik ben benieuwd hoe ik hem ervaar. Vega Air op 2000RPM was goed te doen daar had ik hem zelf op draaien met een UV.
Ik snap waarom ze blowers willen gebruiken. Ik snap alleen niet waarom ze de heatsink gewoon niet wat groter maken. Er is nog niet gebruikte ruimte over en op die manier kan je beter coolen. Echter zal dat wel duurder zijn. Maar nu blijf je dus klachten houden.
De nVidia dual fan is een stuk efficienter als je beide capped op max 40dba. Vraag me af hoe de 1080Ti het dan zou doen want die heeft tot nu toe een van de beste als niet de beste blower cooler. (misschien dat die van de Titan V nog wat beter is zou ik eens naar moeten kijken).
Ik ga hem zelf net als Vega Air gewoon weer tweaken en ik denk dat ik dan heel happy ben met de prestaties en de geluid productie. In mijn kast zou een Dual Fan het niet beter doen en wordt de CPU veel warmer dan met de blower.
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Dram daarbij niet door, als een ander ook na onderbouwing een andere mening toegedaan blijft is daar niets mis mee. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.