Moet dat niet Lindaatje zijn?
Navi wordt voor gaming 'sneller' dan Vega bij dezelfde die-size, hetzelfde aantal transistors...
Het wordt verwacht dat Navi een opvolger wordt van Polaris, dus enkel kaarten die een relatief kleine GPU en een relatief laag vermogen hebben.

Dit wordt de grootste in eerste instantie. Een goede kaart voor spellen t/m 1440p ultrawide resolutie bij spellen t/m 2018, ik vermoed dat dit nu opschuift naar 1440p in 2019 bij nieuwe AAA-spellen.
Hij is niet de enige die dit heeft opgevangen, iemand anders (Coreteks) had eerder al hetzelfde gerucht opgevangen en eerder had WCCFTech zelf een bron die iets soortgelijks meldde.
Met deze specificaties is het duidelijk de opvolger van de RX 580. De node is half zo groot als bij de RX 580 en heeft ongeveer de helft van het vermogen in vergelijking met die voor de RX 580 wordt gebruikt als je net zo snel klokt, wanneer je hetzelfde vermogen beschikbaar stelt dan kan het ongeveer 25% sneller klokken dus AMD zal hiertussen een afweging moeten maken.
Ik denk dat het performance-verschil tussen een GTX 1060 en GTX 1080 ongeveer 1,20*1,4 bedraag (20% tussen de 1070 en 1080, 40% tussen de 1070 en 1060, uit mijn hoofd). De Vega64 is out of the box
voor gaming iets minder goed dan de 1080 en de RX 580 is ongeveer net zo goed als de 1060 (iets beter). Ergens tussen de 50 en 60% tussen de RX 580 en Vega64 en dan nog eens 15% erboven op. Ruwe schatting, andere mensen mogen het aanvullen. Dat moet dus komen van de kleinere node (afweging tussen hogere klokfrequentie en meer transistors), het snellere geheugen (GDDR6 vs. GDDR5, merk op dat er verschillende snelheden zijn van al die types van geheugen) en veranderingen in de architectuur. Vega was niet ontwikkeld voor gaming, Navi is wel ontwikkeld voor gaming, het is ontwikkeld voor de PS5.
Er wordt gesproken over een grote broer van deze kaarten voor begin 2020, dat zal dan de opvolger van Radeon Vii worden.
Voor mij is het een aardige kaart, ik zit nog op 60 Hz 1080p en ik wil upgraden naar 1440p wat met deze kaart goed kan voor de eerste paar jaar, zeker als je sommige nieuwe spellen nog even links laat liggen wat ik bij singleplayer spellen sowieso al doe. Als je nu op 1080p 60 Hz zit en langer dan 2 jaar 1440p gaming wil - ik veronderstel >=144 Hz bij zo'n monitor en ik veronderstel dat je dan boven de 90-100 FPS wil uitkomen - met hoge instellingen voor de nieuwe AAA-spellen dan kan je misschien beter wachten op de grotere kaart, het hangt natuurlijk af van wat die kost en hoeveel hoger de performance is of dat dat de moeite waard is.
[
Voor 38% gewijzigd door
Verwijderd op 18-01-2019 20:06
]