Tja, ik kijk voorbij mijn persoonlijke, zeer diepe afkeur en plaats het in haar context. Jensen Huang is namelijk bang voor die RX Vega VII. Normaal gesproken heeft Nvidia niet eens aandacht voor AMD. Nou nu zijn ze opeens wakker en alert.
FreeSync maak ik mij eigenlijk meer zorgen om. Niet alleen liegt Jensen Huang alweer over zaken, maar hij lijkt echt pisneidig te zijn dat de media rapporteert dat Nvidia FreeSync adopteert. Dat is ook niet correct omdat FreeSync een AMD specifieke implementatie van VESA haar Adaptive Sync standaard is. FreeSync heeft wel wat hardware nodig om te functioneren, maar dat zit allemaal in je GPU. Is al vanaf Hawaï zo dus onderhand heeft elke AMD GPU de ondersteuning.
Nu gaat Nvidia ook Adaptive Sync ondersteunen. Nvidia GPU's hebben ook al jaren een extra beetje hardware voor de ondersteuning. Dat is een smerig geheimpje waar ik laatst bij toeval achter kwam. G-Sync voor laptops werkt helemaal niet met een losse module, maar is gewoon VESA Adaptive Sync. Dat maken ze nu publiekelijk.
En daar zit mijn zorgen. AMD heeft Adaptive Sync groot gemaakt. Noem een gaming oriented scherm dat het niet ondersteunt. AMD heeft alleen nooit standaarden willen opleggen omdat ze elk scherm aan Adaptive Sync wilde krijgen. Nvidia was altijd exclusief en bezig met zeer hoge standaarden. Wat gaat Nvidia nu precies beletten om de hogere kwaliteit schermen met Freesync te voorzien van hun "G-Sync compatible" branding? Vervolgens wat gaat Nvidia beletten om als voorwaarde voor G-sync certificering, FreeSync reclame te verwijderen van die schermen?
Ik denk dat je ook wel beseft dat Nvidia zo denkt en opereert. Ik maak me dus behoorlijk zorgen dat over twee jaar je nauwelijks geen echt goed high end scherm meer kan krijgen waar "FreeSync" op staat. FreeSync zal gewoon werken, maar de mooie reclame en goodwil zie ik helaas verdwijnen. FreeSync zal vervolgens gereserveerd worden voor de mindere schermen, alsof FreeSync alleen voor B-producten is.
Verder zal Jensen Huang niet erg lang meer CEO van Nvidia zijn. Het lijkt er sterk op dat hij heeft gelogen tegen investeerders over waar Nvidia haar product aan verkoopt. Huang claimde alles aan gamers, maar het waren miners en dat wist hij. Aandeelprijs ging omhoog en toen bleek Nvidia met een gigantische inventaris te zitten. Ondertussen heeft Huang ook flink wat aandelen verkocht toen de koers zo extreem hoog was, mede door Huang zijn leugens over groei aan verkochte kaarten aan gamers.Edmin schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:04:
[...]
Er wordt gesproken over Navi als midrange product voor dit jaar. Laten we onze eigen bril niet verwarren met de werkelijkheid. De RTX2070/60 zitten ruim boven midrange. Er is ruimte zat onder Vega20 om verder in te vullen met 7nm Navi producten, totdat Navi volwassen genoeg is om ook de top van de markt te bedienen.
Ja dus? Dat Nvidia de xx60 nu tot high end heeft verklaard betekend niet dat AMD mee gaat doen.
Die Vega 20 chip is ook maar 331mm
2 wat het formaat is van een traditionele high end chip. Navi zal in de 200mm
2 klasse zitten en dat is toch echt de traditionele midrange. Met een beetje goede yields kan AMD zo naar redelijke midrange prijzen voor haar kaarten kijken.

Voor de RTX2080 is er nog niks verloren want die RX Vega VII gaat gewoon €800 kosten. AMD zal ook weinig keuze hebben met 16GB aan HBM2. Ik denk dat Nvidia meer een hekel zal hebben aan Navi. AMD staat namelijk klaar om GTX200 vs. HD 4000 ronde 2 te doen. Turing zijn enorme chips met krappe marges vergeleken met Pascal. Ondertussen zal Navi hoogstwaarschijnlijk niet onderdoen met chips die veel, veel kleiner zijn.

Aan de andere kant is de Vega 2 inderdaad een verkleining alleen met als toevoeging hogere kloks, meer geheugen en blijkbaar niet 64 CU's maar 60, om hoogstwaarschijnlijk meer uit een wafer te kunnen halen zonder defecten. Dat is natuurlijk een slimme keuze omdat 4 CU's meer wellicht niet opwegen tegen power vs prestaties en troep.
Vega 2 wordt ook neergezet als een all-round kaart. Voor content creators die GPU power nodig hebben maar ook een spel willen spelen. Ik heb er interesse in.
Vega 20 is wel wat meer dan dat.

-128 ROPs
-Veel betere FP64
-Gigantische sprong in geheugenbandbreedte
-Fors hogere clocks
-Ander boostmechanisme
Het lijkt op een unf*cked Vega 10, maar er zit meer in. Bij Vega 10 was ook vrij duidelijk dat die chip enorme problemen met productie en lekstroom had. Mijn release Vega is bijvoorbeeld een C3 stepping. Dan weet je eigenlijk al dat er problemen waren aangezien A en B al geprobeerd zijn en opgegeven. Dat zal een groot deel van de vertraging verklaren. Wat ze uitbrachten lijkt echt gericht te zijn op 1600MHz clocks gezien alle transistoren die in hogere clocks waren gestopt voor Vega. Als je power draw negeert dan kan je ook makkelijk naar de 1700MHz met een Vega. Dat had je waarschijnlijk nooit gehaald als de kaart niet al die transistoren had. Dan was je waarschijnlijk veel eerder tegen een absolute limiet aangelopen. In de praktijk doet een Vega uit de fabriek niet eens 1400MHz. Een getunde kaart kan je afhankelijk van koeling en voorkeur tot 1600MHz krijgen en daarboven heb je een vlammenwerper.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.