Acties:
  • +1 Henk 'm!
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:30:
[...]

Ben wel benieuwd naar wat hier dan voor performance gaat uitkomen, ps4 draait de meeste spellen 1080p op 30fps. Denk niet dat de ps5 naar 4k 30fps gaat maar we net als bij de ps3 op een tussen resolutie uitkomen, 1440p?
Een PS4 heeft dan ook min of meer een HD7870 als GPU. Natuurlijk loop je dan nu tegen problemen aan. :P

De Navi geruchten spreken steeds over dat er in H1/2019 eerst de mainstream Navi komt, eind 2019/begin 2020 pas high-end Navi. Een mainstream Navi zou 40CU's zijn en als je die flink hoger kan clocken dan je nu kan met Polaris of Vega dan zou je al Vega moeten kunnen matchen. Verder zou een 40CU 7nm GPU ergens in de 200mm2 klasse moeten vallen. Perfect adequaat voor een console die heel veel specifieke hardware optimalisaties kennen en dan alsnog veel effecten en kleine grafische verbeteringen met een grote impact missen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Kijken vanaf 5:00

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

7 nm Vega 'consumenten'-kaart. Ja, voor > €800. :)
De gamers wachten beter op Navi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zou wel stukken goedkoper zijn dan de vorige Frontier Edition.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Het is nu officieel: Radeon VII op 7 nm. vanaf begin februari met een MSRP van $699 en 16 GB HBM2. Best interessant voor de high-end. Mijn inschatting: prima concurrerend voor 4k, bij lagere resoluties zou de 1080 Ti/2080 kunnen winnen als het 25% extra performance zou halen.
De naam vind ik goed: VII (Vega2), TSMC 7 nm. node en R7 branding.
https://www.amd.com/en/products/graphics/radeon-vii
Afbeeldingslocatie: https://www.amd.com/system/files/2019-01/193596-radeon-vii-static-1920x1080.jpg

Zie ik het goed dat deze referentiekaart een open koeler heeft? Dat zou leuk zijn. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2019 20:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:48
https://wccftech.com/amd-radeon-vii-graphics-card-7nm/
Three games were tested including Battlefield V and Farcry 5 at 4K with maxed out settings and the Radeon VII beats out (according to the company’s first-party benchmarks) the NVIDIA RTX 2080 in all APIs with the highest margin in Vulkan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcthans
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 19:28
En dan te bedenken dat mijn vega64 in veel spellen bij launch 10-15% onder deed voor een 1080gtx en nu 2 jaar later 10% sneller is in de meeste spellen. In een AMD kaart zit gewoon hardware technisch meer in het vat, als dat nu weer het geval is. Zit je over 2 jaar misschien wel met een 20% snellere kaart voor hetzelfde geld (tov 2080gtx).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:48
rcthans schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:38:
[...]

En dan te bedenken dat mijn vega64 in veel spellen bij launch 10-15% onder deed voor een 1080gtx en nu 2 jaar later 10% sneller is in de meeste spellen. In een AMD kaart zit gewoon hardware technisch meer in het vat, als dat nu weer het geval is. Zit je over 2 jaar misschien wel met een 20% snellere kaart voor hetzelfde geld (tov 2080gtx).
Deze chip is natuurlijk niet nieuw (althans, iemand riep dat het een instinct kaart is), met sowieso geen nieuwe architectuur. Dus zo goed als de vega zal hij niet rijpen.

Denk dat ik dit jaar mijn huidige pc doorschuif en een Ryzen 3 met Radeon VII setup voor mezelf bouw

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 09-01-2019 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
Een Vega @1800MHz is nog steeds geen partij voor een 1080Ti. Mijn Vega 64 kwam tot 1772MHz onder water(EK blok) en zelfs dan was het gat naar een stock 1080Ti groot laat staan een OC 1080Ti.

Hoop dat er meer aan gedaan is dan slechts de gesuggereerde klok bump.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:53
Jammer, had gehoopt op een kaart die betere price/performance neer zou zetten dan de huidige kaarten, zoals je vroeger wel eens had.

[ Voor 7% gewijzigd door haarbal op 09-01-2019 22:22 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:06

edward2

Schieten op de beesten

Primitiveshaders ready I presume :) Maar leuk nieuws, ik denk dat er wel gesleuteld is gezien het aantal shaders en de mem bandbreedte zal ook niet voor niks zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door edward2 op 09-01-2019 22:27 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:16

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb met een grote glimlach naar de keynote zitten luisteren vanmiddag/-avond. Een verwachtte midrange 7nm in juni werd zomaar een high-end kaart binnen een maand. En nu maar hopen dat hij competitief genoeg is om de prijzen in gpu-land weer naar een normaal niveau te brengen. In ieder geval mooi om te zien hoe AMD dit onder de radar heeft weten te houden.

Daarnaast hoop ik op een goede executie over de hele lijn, dus het gat tussen RX590 en Vega 7 zal snel ook gevuld moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:11

jgj82

Ja, maar = nee

Razkin schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 22:16:
Een Vega @1800MHz is nog steeds geen partij voor een 1080Ti. Mijn Vega 64 kwam tot 1772MHz onder water(EK blok) en zelfs dan was het gat naar een stock 1080Ti groot laat staan een OC 1080Ti.

Hij heeft dan ook 60 ipv 64 CU's en 128 ROPs
Aan geheugenbandbreedte geen gebrek! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022

Loopt jou geheugen ook op 1TB/s? De geheugenbandbreedte is meer dan verdubbelt t.o.v. de RX Vega kaarten. Daarnaast hebben ze inderdaad, zoals jgj82 al zegt, het aantal ROPs verdubbelt van 64 naar 128. Daarmee is het niet slechtst een klok bump.

Ik kan me voorstellen dat er nog een model onder komt te staan met een of twee 1024 bits geheugenbussen uitgeschakeld en 12 en/of 8GB geheugen en nog wat meer CUs uitgeschakeld. Zoals het er nu naar uit ziet gaan alle 64CU capabele chips naar de Instinct lijn. Het zou uiteraard ook anders om kunnen zijn in de zin dat er nog een 64CU variant boven komt te staan, maar die kans acht ik kleiner. Gezien de geringe toenamen in CUs en gebrek aan ruimte om de kloksnelheid nog flink om hoog te schroeven. Naar beneden i.i.g. genoeg ruimte. Kan me ook moeilijk voorstellen dat ze geen product uitbrengen dat minder dan 1TB/s aan geheugenbandbreedte e.g. een chip met twee of drie stacks in gebruik. Elke chip met ook maar één gebrek aan een van de vier 1024 bits geheugenbussen gaat de 1TB/s al niet meer halen.

Apple zal ook nog wel een 64CU variant willen hebben want dat wordt toch niet te warm in een iMac Pro :+ Alhoewel dat natuurlijk voornamelijk door de Intel Xeon CPU komt ;) Enfin, alle gekheid even op een stokje, voor Apple is deze videokaart natuurlijk aanzienlijk interessanter dan voor gamers. Alleen een Titan V met 7,45TF DP is sneller dan een RX Vega II met 7,35TF DP. Verschil is dan wel dat die Titan V een GV100 GPU heeft van 815mm2 en 3000 dollar kost. Lang verhaal kort, deze Vega II moet je derhalve dan ook niet zien als een directe concurrent van welke gaming kaart dan ook. Hij doet mee in het high-end gaming segment, maar daar is denk ik ook alles mee gezegd. Op prijs en features lijkt het niks te gaan schelen. Voor de meer prosumers en zakelijke gebruikers is een 7+TF DP videokaart voor 800 dollar een hele mooie vooruitgang. Met als kanttekening dat je Dual Precision nodig hebt. Uiteraard is de hoge DP performance niet het enige plus punt. De 1TB/s geheugenbandbreedte en 16 of 32GB VRAM is ook niet misselijk als je daar goed gebruik van kan maken.

Apple zal wel twee "speciale" varianten krijgen zoals ook in de huidige iMac Pro de Radeon Pro Vega 56 en 64 CU variant zitten. De Radeon Pro Vega varianten hebben maar 400GB/s t.o.v. 409.6GB/s voor de RX Vega 56 en 483.8 GB/s voor de RX Vega 64. Daar tegenover staat wel dat de Radeon Pro Vega varianten 16GB VRAM kunnen hebben. Voor consumenten is er natuurlijk wel de >1000 euro kostende Radeon Vega FE met 16GB VRAM of Radeon Pro WX 9100, ook met 16GB VRAM.

[ Voor 73% gewijzigd door madmaxnl op 10-01-2019 03:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik elders aangaf, met die 16 GB geheugen en veel meer ROP's gaat die kaart waarschijnlijk wel goed presteren bij 4k. Mijn voorspelling: mogelijk minder goed bij 1080p dan de 1080 Ti, beter bij 4k.
Qua GPU zou je ongeveer 25% winst mogen verwachten, of een veel lager vermogen bij dezelfde klokfrequentie of iets hoger wat ook leuk is.

Volgens de geruchten gaat de oplage van deze Vega VII erg klein zijn omdat deze kaart best duur is (16 GB HBM zal daar ook mee te maken hebben?). Ik verwacht dus niet dat er cuts gaan komen etc. Dit is niets meer dan een zoethoudertjes tot aan Navi. Wel erg leuk voor iemand die per se dat performance-niveau wil hebben maar de prijzen van de Nvidia-kaarten zullen niet spectaculair gaan dalen voordat Navi uitkomt. :/

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2019 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Ik had wel wat meer verwacht van 7nm, nu krijg je als nog 2,5 jaar oude prestaties want de GTX 1080 Ti OC modellen liggen rond de performance van de RTX 2080 vask 5% beter maar soms ook -5%. Dat word wachten op Navi als je evht verl power nodig bent. Dit doet me weer denken aan de Vega lancering, veel grootspraak waar wei ig van terecht kwam.

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Gekke Jantje schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:02:
Ik had wel wat meer verwacht van 7nm, nu krijg je als nog 2,5 jaar oude prestaties want de GTX 1080 Ti OC modellen liggen rond de performance van de RTX 2080 vask 5% beter maar soms ook -5%. Dat word wachten op Navi als je evht verl power nodig bent. Dit doet me weer denken aan de Vega lancering, veel grootspraak waar wei ig van terecht kwam.
Dit is nog steeds de oude vega architectuur, wat had je dan verwacht? Dit is nog steeds niet Navi, en het is uberhaubt knap dat ze er 2080 performance uit weten te persen.
De volgende stap is Navi, die ook nog in 2019 uit dient te komen, tot die tijd is het bijbenen terug naar het high-end, en met Navi er hopelijk weer naast komen (of eroverheen, maar zo optimistisch durf ik nog niet te zijn).
Het heeft ook niks van doen met de Vega launch, er was letterlijk géén grootspraak, want niemand wist dat de Radeon VII announced zou worden op CES. (Ja rumours over Vega2 zat, maar daar werd stuk voor stuk al gezegd dat hij ws tegen zou vallen en stervensduur zou zijn, nou hij doet wat verwacht mocht worden (de 2080 evenaren), en hij is tov Nvidia niet stervensduur).

[ Voor 9% gewijzigd door zion op 10-01-2019 08:57 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Dan verschillen de meningen. Ik had van Vega meer verwacht door 7nm. Maar goed nu word er iig geen uitpraken gedaan als poor Volta, en de hype die op fora rond ging dat de RX Vega een GTX 1080 ti killer zou worden. Dat laate had ik ook wel een een beetje verwachten gezien het aantal cores enzv.

Ik vind overigens de RTX serie op de 2060 na ook niet geweldig presteren vergeleken met zijn voorgangers en veel te duur.

[ Voor 18% gewijzigd door Gekke Jantje op 10-01-2019 09:14 ]

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Radeon VII is een zoethoudertje om in elk geval iets te hebben in het high end segment. Laten we eerlijk zijn, RTX2080 prestaties met gelijk of net wat hoger energieverbruik is prima, ware het niet dat AMD op 7nm zit en niet op 12nm. Deze vorm van GCN is gewoon niet efficient genoeg.

De node voorsprong zorgt er echter voor dat ze in elk geval wel enigszins mee kunnen komen, wat tot er een nieuwe architectuur komt, prima is. Ook in gedachten houdend dat dit het RT team vertrouwd maakt met werken met 7nm.

Als AMD fan ga ik echter de website F5-en op 7-Feb. Ik moet er gewoon 1 hebben... Ik hoop dat het me gaat lukken...

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Edmin schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 22:27:
Ik heb met een grote glimlach naar de keynote zitten luisteren vanmiddag/-avond. Een verwachtte midrange 7nm in juni werd zomaar een high-end kaart binnen een maand. En nu maar hopen dat hij competitief genoeg is om de prijzen in gpu-land weer naar een normaal niveau te brengen. In ieder geval mooi om te zien hoe AMD dit onder de radar heeft weten te houden.

Daarnaast hoop ik op een goede executie over de hele lijn, dus het gat tussen RX590 en Vega 7 zal snel ook gevuld moeten worden.
Van wat er tot nu toe bekend van is moeten we blij ermee zijn als deze ietsjes betere prijs/kwaliteit heeft als een RTX2080, maar daar zal het dan wel ook bij ophouden.

Daarom geloof ik ook niet in de geruchten van RTX2070 performance voor $250, wat dan allemaal mogelijk zou zijn omdat ze met 7nm zo'n enorme voorsprong zouden krijgen tov 12nm. We hebben nu een RTX2080 performance kaart op 7nm (hopelijk) die $700 kost. Ik geloof er echt dan totaal niet in dat ze dit jaar nog met een kaart komen die een derde daarvan kost en maar iets mindere prestaties heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcthans schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:38:
[...]

https://www.techpowerup.c...Radeon_RX_Vega_64/31.html
https://www.techpowerup.c..._Founders_Edition/33.html

Ik zie toch weinig verschil.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

De verdubbeling in ROP count zal denk ik flink helpen met de MSAA prestaties voor Radeon VII. Dit was (in mijn geheugen) iets waar Vega achterbleef. De fill rate van Vega ligt in de praktijk vrij laag.

Het ziet er naar uit iig dat ze de grootste bottlenecks (ROPs + mem bandbreedte) in de Vega architectuur hebben aangepakt met Radeon VII.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:11

jgj82

Ja, maar = nee

Dat klopt, het is een enorm manko dat de Vega niet netjes getuned afgeleverd is door AMD.
Ik weet dat dit voor een select groepje users geldt, na wat tuning zit ik op een verbruik van ~250W en dan laat een Vega 64 de GTX 1080 toch achter zich. Ga maar eens kijken in de Superposition ranking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jgj82 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:35:
[...]

Dat klopt, het is een enorm manko dat de Vega niet netjes getuned afgeleverd is door AMD.
Dat hebben ze wel degelijk gedaan, alleen wordt niet elke GPU individueel getuned omdat zoiets heel veel geld gaat kosten.
Ik weet dat dit voor een select groepje users geldt, na wat tuning zit ik op een verbruik van ~250W en dan laat een Vega 64 de GTX 1080 toch achter zich.
Aangezien een stock Vega 64 en stock GTX 1080 qua gamingprestaties vrij overeenkomen zul je idd wel een stock GTX 1080 kunnen verslaan als je de Vega 64 gaat tunen. Maar andersom geld dat natuurlijk even goed. Je kunt met een getunende GTX 1080 ook een stock Vega 64 verslaan.
Ga maar eens kijken in de Superposition ranking.
Superposition zegt natuurlijk niks over gamingprestaties.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja Vega 20 komt dus naar gamers.
Op zich een goede ontwikkeling, maar ik vraag me wel wat zaken af.
Ten eerste is dit niet de volledige Vega 20 chip. Maar 60 i.p.v 64CU's waardoor het dezelfde chip is als de MI150. Er lijkt alle ruimte te zijn voor een verdere cut down richting de 50CU's. HBM2 kan dan best wel eens naar 8GB teruggebracht worden. Het zijn nu vier stacks van elk vier 1GB HBM2 chips. De vier stacks blijven, maar met twee 1GB HBM2 chips per stack kan je waarschijnlijk €100+ van de kostprijs afhalen zonder enorm verlies in prestaties.

Ik weet alleen niet of AMD dit ook gaat doen. Brengen ze een verdere cut uit, dan denk ik dat Navi naar het einde van 2019 gaat. Doet AMD het niet, dan verwacht ik Navi eerder rond de zomer om RX Vega 64/56 af te lossen en iets veel competitievers en goedkopers te plaatsen tegenover de RTX2070/60. Ik vermoed helaas wel dat AMD geen echte prijzenoorlog meer gaat beginnen. Navi zullen kleinere chips met GDDR6 zijn. Eigenlijk meer in de klasse van midrange, maar ik denk niet voor traditionele midrange prijzen tot €250. Een RTX2070 equivalent voor €350 zullen we denk ik al blij moeten zijn. Kan zomaar €400 of nog iets meer gaan worden. Niet zo erg als Nvidia, maar ook niet meer betaalbaar voor de gemiddelde gamer.

Tweede is hoe erg gaat Vega 20 falen in de onherroepelijk en totaal waardeloze 1080p benchmarks? Dat gaat namelijk een goed inzicht geven in hoeverre GCN tegen een ROPs bottleneck aanloopt en in hoeverre het draw calls zijn. In 1440p en 4K verwacht ik eigenlijk dat de RTX2080 wel gematched zal worden. Daar tellen geheugenbandbreedte, veel ALU's en veel ROPs gewoon zwaarder dan draw calls.

Derde is voltage en werkelijke boostclocks. De 1800MHz lijkt geen langdurige boost, maar een piekwaarde te zijn. Werkelijke boostclocks zullen dus lager liggen. De vraag is wat de voltages gaan zijn en of AMD zichzelf alweer in de voet gaat schieten met te hoge voltages. In ieder geval is er nu een serieus koelblok. Verder is het eigenlijk een heel erg mooie kaart. Niks schreeuwerige RGB of zinloze versiersels. AMD gaat die ook zelf verkopen en ergens vermoed ik dat die kaart best populair kan worden (voor zover dergelijke kaarten populair zijn) als de koeling een beetje in orde is.

Of het een groot succes gaat worden betwijfel ik alleen. Er zullen onderhand genoeg gamers zijn die Nvidia zat zijn, maar of ze ook gaan overstappen betwijfel ik. Waar ik Vega 20 wel zie presteren is de (semi) professionele workstation markt. Vega 20 zou de Titan V en Titan RTX moeten verslaan in rauwe compute.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Radeon VII...

Ik weet niet wat ik ervan moet denken.

Als de prestaties idd ongeveer die zijn van een 2080/1080 ti, ben ik ol zich al tevreden, al is het alleen maar om 100% support voor elk freesync scherm, niet een klein beetje support zoals bij nvidia, waarbij sommige freesync scherm slecht/niet compatibel zijn.

Een gaming kaart is het niet echt, eerder een prosumer kaart voor de 2-in-1 workstation/enthousiast gaming rig icm een 2700x of threadripper, en zelfs dan is het afhankelijk van de gebruikte software.

Ik wil het zeker kopen, maar dit is niet écht een antwoord op Turing vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het wordt denk ik gewoon een vrij redelijk alternatief voor de RTX 2080. Mensen die geen zin hebben in nvidia zullen het zeker kopen.

Als ze dit kunnen retailen zonder verlies waarom niet. Om echt een vuist te maken zullen ze met iets anders moeten komen maar tot die tijd heb je dan in ieder geval iets in dit segment.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 10-01-2019 11:51 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ondertussen is Jensen Huang niet onder de indruk van RX Vega VII en FreeSync moest het ook nog even ontgelden. :+
The performance is lousy and there’s nothing new, no ray tracing, no AI. It’s 7nm with HBM memory that barely keeps up with a 2080. And if we turn on DLSS we’ll crush it. And if we turn on ray tracing we’ll crush it.
We never competed,” Huang said of upcoming FreeSync support. “(FreeSync) was never proven to work. As you know, we invented the area of adaptive sync. The truth is most of the FreeSync monitors do not work. They do not even work with AMD’s graphics cards.
https://www.pcworld.com/a...ds-underwhelming-gpu.html

Het lijkt wel een familieruzie dit zeg. :P
Helaas voor Jensen Huang lijkt RX Vega VII wel in staat te zijn rond de RTX2080 te zitten. AMD belazert al jaren niemand meer bij grote persconferenties en lanceringen. Die les hebben ze geleerd na Bulldozer. Verder is het hele FreeSync verhaal gewoon klinkklare onzin. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

DaniëlWW2 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:01:
Ondertussen is Jensen Huang niet onder de indruk van RX Vega VII en FreeSync moest het ook nog even ontgelden. :+

[...]

[...]

Helaas voor Jensen Huang lijkt RX Vega VII wel in staat te zijn rond de RTX2080 te zitten. AMD belazert al jaren niemand meer bij grote persconferenties en lanceringen. Die les hebben ze geleerd na Bulldozer. Verder is het hele FreeSync verhaal gewoon klinkklare onzin. ;)
Lekker zeg dat modder smijten... Bah... Mijn hekel aan nVidia wordt alsmaar groter met dit soort druppels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Blaat schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:07:
[...]

Lekker zeg dat modder smijten... Bah... Mijn hekel aan nVidia wordt alsmaar groter met dit soort druppels.
AMD doet het zelfde haha en zat er dan ook nog eens echt naast ook. Maar indd het is zielig gedrag van beide bedrijven.
Modbreak:Nee, dit sort post is toonbeeld van on-zielig gedrag... haha :/

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 10-01-2019 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:54
Verder is het hele FreeSync verhaal gewoon klinkklare onzin. ;)
Ben ik toch niet helemaal met je eens, zoals volgens mij Jim ook al aangaf is "Freesync" gewoon waardeloos gemanaged en gemarket door AMD. En Jensen heeft ook gewoon gelijk dat bij een boel schermen Freesync niet of nauwelijks werkt (ik heb schermen gezien met iets van 48 tot 60Hz "freesync" bereik. Daar wordt je als consument gewoon niet vrolijk van hoe makkelijk AMD de naam "Freesync" heeft laten gebruiken zonder daar een goed certificeringsprogramma voor op te zetten. De ondersteuning op de AMD kaarten is prima (maar dat is ook volgens mij de klacht niet), maar de monitoren laten soms (veel) te wensen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Vergeet niet dat je bij veel freesync schermen een gehackte driver kan downloaden. Mijn scherm is origineel 48-75 freesync range, met een gehackte driver 30-75, en het werkt vlekkeloos.

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gekke Jantje schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:11:
Dat laate had ik ook wel een een beetje verwachten gezien het aantal cores enzv.
Dude, het heeft 4 CU's minder dan de Vega64. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:02:
[...]

Ben ik toch niet helemaal met je eens, zoals volgens mij Jim ook al aangaf is "Freesync" gewoon waardeloos gemanaged en gemarket door AMD. En Jensen heeft ook gewoon gelijk dat bij een boel schermen Freesync niet of nauwelijks werkt (ik heb schermen gezien met iets van 48 tot 60Hz "freesync" bereik. Daar wordt je als consument gewoon niet vrolijk van hoe makkelijk AMD de naam "Freesync" heeft laten gebruiken zonder daar een goed certificeringsprogramma voor op te zetten. De ondersteuning op de AMD kaarten is prima (maar dat is ook volgens mij de klacht niet), maar de monitoren laten soms (veel) te wensen over.
FreeSync met een kleine range werkt ook prima. Kwestie van de maximale framerate beperken tot net onder de max van het scherm (wat je sowieso altijd moet doen met FreeSync en Gsync). Enige waar je dan nog op moet letten is dat je de game zo instelt dat de framerate niet onder de minimale refreshrate van het scherm zakt. Iets wat sowieso wel handig is om rekening mee te houden, want 40 fps is natuurlijk sowieso niet al te veel. Enige verschil is dus dat je de minimale framerate even moet checken voor een soepele ervaring, meer is het niet.
Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:13:
[...]

Dude, het heeft 4 shaders minder dan de Vega64. :?
256 is het verschil in shaders tussen Vega 64 en Vega VII.

[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 10-01-2019 13:23 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dennism
Het enige wat AMD in die kwestie te verwijten is is dat ze geen keursysteem voor FreeSync had opgezet vanaf het begin. Een brede waaier aan keuze is goed maar een klant moet gemakkelijk kunnen zien of dat het om een goede of minder goede implementatie gaat. Sommige kenmerken kan je gemakkelijk te weten komen als klant, als je een monitor koopt met een FreeSync bereik van 45-60 en je bent niet tevreden dan ligt dat aan jezelf, je hebt je huiswerk niet gemaakt. Maar niet alles is zo gemakkelijk te zien. Overigens ken ik 1 spel wat in 1 level een 40-60% lagere FPS heeft dan in andere levels: Crysis3. Dan is het wel vervelend als je dat lagere bereik en geen LFC hebt. Ik kan het grootste deel van het spel spelen met >60 FPS maar in dat eerste level daalt het naar 30 FPS tenzij ik bepaalde instellingen laag zet. De oorzaak is bekend.

Hoe dan ook, het zou vervelend zijn als nu elke keer wanneer wij een FreeSync monitor kopen €5-10 naar Nvidia gaat wegens dat G-Sync compatible label. Afwachten maar het zou niet de eerste keer zijn dat Nvidia op zo'n manier geld uit onze zakken klopt tegen onze wil (SLI op moederborden, licenties die ze hiervoor moesten kopen...) dus ik begrijp dat AdoredTV bang is dat dit zou kunnen gebeuren. Eerlijk gezegd had ook ik liever gezien dat Nvidia niet FreeSync zou ondersteunen maar we wisten dat dit vroeg of laat zou gebeuren.
-The_Mask- schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:22:
256 is het verschil in shaders tussen Vega 64 en Vega VII.
Ik weet het, een verspreking. Gecorrigeerd.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2019 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

"FreeSync doesn't work."
Daar val ik meer over aangezien dit uit de mond van iemand komt die een paar dagen geleden opbiechtte dat hij loog over RTX die gewoon zou werken en we volgens mij toch echt genoeg bewijzen hebben dat equivalenten FreeSync-monitors minder kosten dan de G-Sync varianten (1440p Acer/ASUS). :$

"And if we turn on DLSS we’ll crush it. And if we turn on ray tracing we’ll crush it.”
Goh, wat knap dat je met een soort van checkerboard-rendering een hogere FPS haalt. Huang zal veel hebben valsgespeeld als kind bij het spelen van spelletjes. :')
Overigens is het inmiddels duidelijk dat die DLSS samen met die RTX op die kaarten kwam omdat DLSS nodig is om die lage resolutie van raytracing te 'upscalen' met een soort van checkerboardrendering. Jensen 'vergeet' ondertussen dat de grafische kwaliteit met DLSS lager is dan zonder DLSS. Die man is al een lange tijd zeer arrogant maar hij maakt het nu wel heel erg bont (tot op het punt dat dit PR-technisch slecht zou kunnen uitpakken) en hij begint zelfs met ad hominems te smijten.
“It’s a weird launch, maybe they thought of it this morning,”
AMD houdt het eens een keer stil en dat is het een vreemde launch? :?

“Now we’re ready, and it’s called 2060,” Huang said. “[It has] twice the performance of a PlayStation 4 and it’s only $350.”
Zat de RX 580 niet al op de dubbele performance?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2019 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

DaniëlWW2 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:44:
Brengen ze een verdere cut uit, dan denk ik dat Navi naar het einde van 2019 gaat. Doet AMD het niet, dan verwacht ik Navi eerder rond de zomer om RX Vega 64/56 af te lossen en iets veel competitievers en goedkopers te plaatsen tegenover de RTX2070/60.
Er wordt gesproken over Navi als midrange product voor dit jaar. Laten we onze eigen bril niet verwarren met de werkelijkheid. De RTX2070/60 zitten ruim boven midrange. Er is ruimte zat onder Vega20 om verder in te vullen met 7nm Navi producten, totdat Navi volwassen genoeg is om ook de top van de markt te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Die grote mond van Nvidia gaat ze nog een keer serieus geld kosten. Arrogant hee. Dankzij AMD moet nvidia lager in prijs gaan. Dat hekelt ze.

Aan de andere kant is de Vega 2 inderdaad een verkleining alleen met als toevoeging hogere kloks, meer geheugen en blijkbaar niet 64 CU's maar 60, om hoogstwaarschijnlijk meer uit een wafer te kunnen halen zonder defecten. Dat is natuurlijk een slimme keuze omdat 4 CU's meer wellicht niet opwegen tegen power vs prestaties en troep.

Vega 2 wordt ook neergezet als een all-round kaart. Voor content creators die GPU power nodig hebben maar ook een spel willen spelen. Ik heb er interesse in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blaat schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:07:
[...]

Tja, ik kijk voorbij mijn persoonlijke, zeer diepe afkeur en plaats het in haar context. Jensen Huang is namelijk bang voor die RX Vega VII. Normaal gesproken heeft Nvidia niet eens aandacht voor AMD. Nou nu zijn ze opeens wakker en alert. ;)

FreeSync maak ik mij eigenlijk meer zorgen om. Niet alleen liegt Jensen Huang alweer over zaken, maar hij lijkt echt pisneidig te zijn dat de media rapporteert dat Nvidia FreeSync adopteert. Dat is ook niet correct omdat FreeSync een AMD specifieke implementatie van VESA haar Adaptive Sync standaard is. FreeSync heeft wel wat hardware nodig om te functioneren, maar dat zit allemaal in je GPU. Is al vanaf Hawaï zo dus onderhand heeft elke AMD GPU de ondersteuning.

Nu gaat Nvidia ook Adaptive Sync ondersteunen. Nvidia GPU's hebben ook al jaren een extra beetje hardware voor de ondersteuning. Dat is een smerig geheimpje waar ik laatst bij toeval achter kwam. G-Sync voor laptops werkt helemaal niet met een losse module, maar is gewoon VESA Adaptive Sync. Dat maken ze nu publiekelijk.

En daar zit mijn zorgen. AMD heeft Adaptive Sync groot gemaakt. Noem een gaming oriented scherm dat het niet ondersteunt. AMD heeft alleen nooit standaarden willen opleggen omdat ze elk scherm aan Adaptive Sync wilde krijgen. Nvidia was altijd exclusief en bezig met zeer hoge standaarden. Wat gaat Nvidia nu precies beletten om de hogere kwaliteit schermen met Freesync te voorzien van hun "G-Sync compatible" branding? Vervolgens wat gaat Nvidia beletten om als voorwaarde voor G-sync certificering, FreeSync reclame te verwijderen van die schermen?

Ik denk dat je ook wel beseft dat Nvidia zo denkt en opereert. Ik maak me dus behoorlijk zorgen dat over twee jaar je nauwelijks geen echt goed high end scherm meer kan krijgen waar "FreeSync" op staat. FreeSync zal gewoon werken, maar de mooie reclame en goodwil zie ik helaas verdwijnen. FreeSync zal vervolgens gereserveerd worden voor de mindere schermen, alsof FreeSync alleen voor B-producten is. :/

Verder zal Jensen Huang niet erg lang meer CEO van Nvidia zijn. Het lijkt er sterk op dat hij heeft gelogen tegen investeerders over waar Nvidia haar product aan verkoopt. Huang claimde alles aan gamers, maar het waren miners en dat wist hij. Aandeelprijs ging omhoog en toen bleek Nvidia met een gigantische inventaris te zitten. Ondertussen heeft Huang ook flink wat aandelen verkocht toen de koers zo extreem hoog was, mede door Huang zijn leugens over groei aan verkochte kaarten aan gamers.
Edmin schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:04:
[...]

Er wordt gesproken over Navi als midrange product voor dit jaar. Laten we onze eigen bril niet verwarren met de werkelijkheid. De RTX2070/60 zitten ruim boven midrange. Er is ruimte zat onder Vega20 om verder in te vullen met 7nm Navi producten, totdat Navi volwassen genoeg is om ook de top van de markt te bedienen.
Ja dus? Dat Nvidia de xx60 nu tot high end heeft verklaard betekend niet dat AMD mee gaat doen. :P
Die Vega 20 chip is ook maar 331mm2 wat het formaat is van een traditionele high end chip. Navi zal in de 200mm2 klasse zitten en dat is toch echt de traditionele midrange. Met een beetje goede yields kan AMD zo naar redelijke midrange prijzen voor haar kaarten kijken. ;)
Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:14:
[...]

Die grote mond van Nvidia gaat ze nog een keer serieus geld kosten. Arrogant hee. Dankzij AMD moet nvidia lager in prijs gaan. Dat hekelt ze.
Voor de RTX2080 is er nog niks verloren want die RX Vega VII gaat gewoon €800 kosten. AMD zal ook weinig keuze hebben met 16GB aan HBM2. Ik denk dat Nvidia meer een hekel zal hebben aan Navi. AMD staat namelijk klaar om GTX200 vs. HD 4000 ronde 2 te doen. Turing zijn enorme chips met krappe marges vergeleken met Pascal. Ondertussen zal Navi hoogstwaarschijnlijk niet onderdoen met chips die veel, veel kleiner zijn. ;)
Aan de andere kant is de Vega 2 inderdaad een verkleining alleen met als toevoeging hogere kloks, meer geheugen en blijkbaar niet 64 CU's maar 60, om hoogstwaarschijnlijk meer uit een wafer te kunnen halen zonder defecten. Dat is natuurlijk een slimme keuze omdat 4 CU's meer wellicht niet opwegen tegen power vs prestaties en troep.

Vega 2 wordt ook neergezet als een all-round kaart. Voor content creators die GPU power nodig hebben maar ook een spel willen spelen. Ik heb er interesse in.
Vega 20 is wel wat meer dan dat. :)
-128 ROPs
-Veel betere FP64
-Gigantische sprong in geheugenbandbreedte
-Fors hogere clocks
-Ander boostmechanisme

Het lijkt op een unf*cked Vega 10, maar er zit meer in. Bij Vega 10 was ook vrij duidelijk dat die chip enorme problemen met productie en lekstroom had. Mijn release Vega is bijvoorbeeld een C3 stepping. Dan weet je eigenlijk al dat er problemen waren aangezien A en B al geprobeerd zijn en opgegeven. Dat zal een groot deel van de vertraging verklaren. Wat ze uitbrachten lijkt echt gericht te zijn op 1600MHz clocks gezien alle transistoren die in hogere clocks waren gestopt voor Vega. Als je power draw negeert dan kan je ook makkelijk naar de 1700MHz met een Vega. Dat had je waarschijnlijk nooit gehaald als de kaart niet al die transistoren had. Dan was je waarschijnlijk veel eerder tegen een absolute limiet aangelopen. In de praktijk doet een Vega uit de fabriek niet eens 1400MHz. Een getunde kaart kan je afhankelijk van koeling en voorkeur tot 1600MHz krijgen en daarboven heb je een vlammenwerper. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe konden ze het aantal ROPS nu verdubbelen dan als het louter om een verkleining zou gaan? Dan hebben ze toch aan de chip gesleuteld. 64 rops meer tover je er niet zomaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@DaniëlWW2 @Edmin
De geruchten over Navi rond juni zijn nogal hardnekkig dus daar twijfel ik niet aan. Dat het allemaal minstens 1 tier omhoog gaat lijkt me ook duidelijk dus dan kom je uit op kaarten t/m minstens Vega56-niveau en als de lekken kloppen kloppen t/m GTX 1080 niveau. Laat deze Radeon VII kaart daar nu precies 1 tier boven zitten.

Logische conclusie op basis van die aannames: er komt geen cut van Radeon VII, ergens in 2020 komt er een opvolger voor deze kaart en halverwege 2019 wordt het gat tussen Vega56 en Radeon VII gevuld met Navi waarbij een cut van Navi RX 580 performance gaat krijgen en de grote Navi GTX 1080 performance gaat krijgen. AMD gaat voor grafische kaarten in 2019 dus nog niet meedoen in het topsegment. In hoeverre dat een probleem is (halo-effect en slecht geïnformeerde klanten) weet ik niet. Inderdaad, wat wij graag willen zien laten we beter buiten beschouwing, op basis van wat we weten kom je hierop uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2019 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:31:
Hoe konden ze het aantal ROPS nu verdubbelen dan als het louter om een verkleining zou gaan? Dan hebben ze toch aan de chip gesleuteld. 64 rops meer tover je er niet zomaar uit.
Ja, dat zeg ik ook. :P
Het is net wat meer dan een opgepoetste Vega 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Overigens wat betreft Freesync niet werken, ik weet niet of het aan mijn specifieke setup ligt, of dat het misschien bij GSync niet anders is, maar mijn Freesync werkt wel heel erg vaak niet. En dan na een herstart werkt het weer. Sommige spellen werkt het altijd als ik ze als eerst start, andere werkt het meestal niet, en als het niet werk en ik start een spel op waarbij het normaal wel werkt, dan werkt het daarbij ook niet, etc. Misschien heb ik gewoon pech dat er net iets verkeerd gaat bij mij, maar echt bepaald betrouwbaar werken doet het niet.

En tbh, al dat blijven claimen dat Nvidia bang is voor AMD, ik zie het niet. Het blijven altijd de berichten dat AMD nu echt Nvidia gaat wegvagen in de prijs/kwaliteit, en zo vaak valt het weer tegen. Net zoals nu met de laatste aankondiging. Mijn voorspelling voor de snelste Navi blijft RTX2070 performance, hopelijk vergelijkbaar stroomverbruik, en dat voor €450. Ja wat goedkoper dan wat Nvidia biedt, maar ze gaan zich niet in de voet schieten door het voor minder dan de helft aan te bieden.

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 10-01-2019 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maulwurfje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-07 14:25
DaniëlWW2 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:44:
Tja, ik kijk voorbij mijn persoonlijke, zeer diepe afkeur en plaats het in haar context. Jensen Huang is namelijk bang voor die RX Vega VII. Normaal gesproken heeft Nvidia niet eens aandacht voor AMD. Nou nu zijn ze opeens wakker en alert. ;)
Hier was ik ook verbaasd over. Ik ben er sterk van overtuigd dat het crashen van het NVIDA aandeel hier mee te maken heeft. Aandeelhouders tevreden stellen is prioriteit 1.

Hoe groot achten jullie hier de kans op meerdere varianten Radeon VII? Ik heb niet het idee dat AMD enorm veel productiecapaciteit heeft. Dit is toch 100% dezelfde chip wat op de AMD Instinct MI60 en MI50 kaarten zit? Hoeveel procent van het aantal geschikte chips zal naar Radeon VII gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maulwurfje schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:04:
[...]

Hier was ik ook verbaasd over. Ik ben er sterk van overtuigd dat het crashen van het NVIDA aandeel hier mee te maken heeft. Aandeelhouders tevreden stellen is prioriteit 1.
Nvidia heeft wel meer problemen dan alleen de aandelencrash. Dat is een symptoom van waar ze allemaal tegenaan lopen. Een groot deel van Nvidia haar strategie om chips te leveren buiten de gaming markt is aan het falen. Daarbovenop kwam nog Turing en de realisatie dat Nvidia haar enorme winsten wel eens verleden tijd kunnen zijn. Maar dat is allemaal zwaar offtopic hier. Als je de tijd hebt dan zou ik dit eens kijken. Somt het aardig op. :)
YouTube: Profile: Jensen Huang. Is this his last year as NVidia CEO?
Hoe groot achten jullie hier de kans op meerdere varianten Radeon VII? Ik heb niet het idee dat AMD enorm veel productiecapaciteit heeft. Dit is toch 100% dezelfde chip wat op de AMD Instinct MI60 en MI50 kaarten zit? Hoeveel procent van het aantal geschikte chips zal naar Radeon VII gaan?
Vega 20 is inderdaad dezelfde chip voor zowel Instinct als RX Vega VII. Net zoals voor Vega 10 lijkt de primaire klant Apple te zijn. Vega 20 is vrijwel zeker de GPU voor de nieuwe Mac Pro. Daar zal veel volume naartoe gaan. Vega 20 is daar ook perfect voor. Vervolgens zullen Vega 20 kaarten belanden in servers, workstations en een aardig deel zal naar gamers gaan. Het product is alleen in een niche waardoor het niet om enorme volumes zal gaan. Persoonlijk ga ik er van uit dat er veel meer RTX2080's verkocht zullen worden aan gamers. Dat is leuk voor Nvidia, maar ik zou niet verbaast zijn als AMD dat volume gewoon matched met verkopen aan Apple. AMD zal er minder aan verdienen omdat Vega 20 waarschijnlijk duurder om te maken is en omdat Apple vrij berucht is als het om uitknijpen van hun leveranciers gaat. Voor AMD maakt dat niet heel veel uit omdat ze tenminste wat verkopen.

Hoeveel procent naar gamers zal gaan kan niemand je vertellen. De kans op een cut down RX Vega VII acht ik persoonlijk niet heel groot. Het is zeker mogelijk, maar ik denk dat Navi er eerder zal zijn en een verdere cut down Vega 20 dan overbodig maakt. Over productiecapaciteit zou ik me geen zorgen maken aangezien AMD is overgestapt naar TSMC. Zelfs dan zal een aanzienlijk volume van AMD haar chips bestaan uit 14nm en 12nm chips van Global Foundries. Alles van de APU's, de laatste Polaris kaarten en natuurlijk alle I/O chips voor Ryzen, TR en Epyc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hoeveel procent van het aantal geschikte chips zal naar Radeon VII gaan?
Goede vraag.

Maar ik vat het niet. De chip is indirect van de pro lijn af want de Vega II op 7nm / professional heeft hele andere specs dan de Vega II voor gamers: https://www.techpowerup.c...radeon-pro-vega-7nm.c3268

64 rops, de volle 64 TMU's en 4096 shaders. Iets lagere clocks enz. Wat wel kan is dat ze een revised uitvoering speciaal voor gamers hebben staan maken, met wel 128 rops, 16GB HBM2 en 60 ipv 64 rops.

Heel apart. Meestal zie je eerst de pro-lijn die van de band afgerold wordt en dan pas de gamersvarianten waar bijv. niet zo'n noodzaak op ECC en dergelijk ligt.

Power usage is toch niet zo belangrijk. Zet een FPS limit aan en sync dat met de refresrate van je scherm en je hebt A+ prestaties op half verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
[...]

Hou er natuurlijk wel rekening mee dat een aanzienlijk deel van de techsector naar beneden is gegaan op de beurs sinds september - oktober. Nvidia staat nu dan wel op zo'n 50% verlies, maar ook AMD heeft aardig verloren, +- $34 als 6mnd high, en +-$16,70 als 6mnd low en staan nu op +-$19,50

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 10-01-2019 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als Daniël zijn vermoeden klopt dat ook Vega2 Radeon VII is ontwikkeld voor Apple dan zou ik er rekening mee houden dat Navi is ontwikkeld voor Sony (PS 5) en MS (X). Als je de maximale waar voor je geld wil en gaming-performance is een belangrijk criterium dan is Navi een betere deal. De vraag is alleen wel wanneer de grote broer van Navi op de markt komt, ik ga ervan uit dat er minstens een jaar zit tussen twee 'generaties' dus dat we die grote broer van Navi niet voor februari 2020 gaat zien. Dan is de vraag of dat je genoegen neemt met GTX 2070 performance voor een aanzienlijk lager bedrag (€300?) of dat je per se die GTX 2080 performance maar met een shitload aan geheugen (meer longevity?) voor een aanzienlijk hoger bedrag. Ik denk dat gamers beter wachten op Navi, als ze genoegen nemen met dat performance-niveau (2070 begin 2de helft 2019) of nog een jaar kunnen wachten.

@Dennism @Maulwurfje
De dictatuur van de aandeelhouders. :/

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Wanneer gaan we navi uberhaupt zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
haarbal schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:45:
2019. :P
Tja, er lijkt nu wat gefluister te zijn dat AMD een Navi demo wou laten zien, maar dat Navi helemaal nog niet klaar was voor CES. Idem eigenlijk voor Ryzen 3000 waar de 12c of 16c chips ook helemaal niet klaar waren voor demonstratie. Eigenlijk was de CES keynote best teleurstellend. Het enige goede waren de laatste paar minuten toen we eindelijk Ryzen 3000 zagen. Er was alleen veel meer mogelijk geweest.

Maar aangezien AdoredTV helemaal gelijk had over 16c Ryzen 3000, vermoed ik dat hij ook gelijk heeft over Navi. Dat betekent dus dat er een Navi 10 midrange chip komt waar de volle chip rond de RTX2070 zou zitten. Navi 12 gaat Polaris aflossen en later in 2019 of begin 2020 krijg je dan Navi 20 die wel echt high end is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

haarbal schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:45:
2de helft 2019, meer is niet bekend. Aanvankelijk werd aan juni gedacht maar het hangt af van hoe goed het gaat met die TSMC 7 nm. node en hoeveel bugs ze moeten oplossen etc.
Technisch werk kan niet zo heel erg goed worden gepland, dat kan gemakkelijk een paar maanden eerder of later klaar zijn dan wat werd gehoopt aangezien techniek ontwerpen nu eenmaal een iteratief proces is.
Het "gefluister" waar Daniël het over heeft verwijst wellicht naar Coreteks zijn laatste filmpje, hij liet weten dat zijn bron hem vertelde dat de samples van Ryzen3 en Navi die AMD de laatste keer terug kreeg wat tegenvielen wat geen reden voor paniek is als je wacht op die hardware, dat is volstrekt normaal in dit stadium.

Voor Navi zijn er minstens 3 mensen die ongeveer dezelfde concrete informatie kregen: AdoredTV, RedGamingTech en Coreteks die de eerste was voor zo ver ik het weet. Voor Ryzen3 minstens 2 mensen: RedGamingTech en AdoredTV. Verder had WCCFTech blijkbaar ruim daarvoor al wat minder concrete maar correcte informatie gekregen over Navi en Ryzen3. Het ziet ernaar uit dat AMD streeft naar GTX-2070 niveau voor de 'grotere' Navi en naar RX 580 niveau voor de cut van de kleinste, GTX 1070 voor de volledige kleinste. Voor Ryzen3: t/m 16 kernen, 12 bij de 3700(X) en 8 bij de 3600(X).
Allemaal geruchten/lekken maar ze wijzen dezelfde kant op dus tenzij we met een vaardige prankster te maken hebben...
Voor de grote navi is 2019 wel heel erg optimistisch want dat zou minder dan een jaar na Radeon VII zijn en dat zou redelijk uniek zijn, ik zou rekenen op Q1 of zelfs Q2 van 2020 maar we zullen het wel gaan zien.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2019 00:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:10
Sissors schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:08:
Overigens wat betreft Freesync niet werken, ik weet niet of het aan mijn specifieke setup ligt, of dat het misschien bij GSync niet anders is, maar mijn Freesync werkt wel heel erg vaak niet. En dan na een herstart werkt het weer. Sommige spellen werkt het altijd als ik ze als eerst start, andere werkt het meestal niet, en als het niet werk en ik start een spel op waarbij het normaal wel werkt, dan werkt het daarbij ook niet, etc. Misschien heb ik gewoon pech dat er net iets verkeerd gaat bij mij, maar echt bepaald betrouwbaar werken doet het niet.

En tbh, al dat blijven claimen dat Nvidia bang is voor AMD, ik zie het niet. Het blijven altijd de berichten dat AMD nu echt Nvidia gaat wegvagen in de prijs/kwaliteit, en zo vaak valt het weer tegen. Net zoals nu met de laatste aankondiging. Mijn voorspelling voor de snelste Navi blijft RTX2070 performance, hopelijk vergelijkbaar stroomverbruik, en dat voor €450. Ja wat goedkoper dan wat Nvidia biedt, maar ze gaan zich niet in de voet schieten door het voor minder dan de helft aan te bieden.
Probeer HDCP in je driver uit zetten.

https://pbs.twimg.com/media/DlUcAJQXoAEp_YG.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 23:13
Nogal teleurgesteld wat de AMD keynote betreft. Ik had echt de nieuwe GPU's verwacht die geleaked zijn. Upgrade laat dus nog even op zich wachten :(.

Ow, En dan brengen ze een kaart uit die hetzelfde presteert als de RTX 2080 tegen dezelfde prijs. Daar ga je geen potten mee breken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Bedankt, zal dat eens proberen vanavond. Dat gezegd, zelfs als dat de oplossing is, dan blijft er toch wel een kern van waarheid in zitten dat Freesync (bij mij iig dus) nou niet bepaald perfect werkt out of the box. Lijkt dan wel een Vega GPU, best redelijk, als je alles getweakt hebt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
@Edmin

Ga je nu serieus de waarheid als zielig gedrag bestempelen omdat er Haha bij stond, ik vind dat maar trollen naar je leden toe.

Edit

Ik had de verkeerde mod voor me excuses, ik zag het niet zo goed op mijn smartphone
.

[ Voor 29% gewijzigd door Gekke Jantje op 11-01-2019 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb werkelijk waar geen idee waar je het over hebt. Wat ik wel weet, is dat je commentaar op moderaties (welke dan???) niet hier in het topic hoort te geven. Dat maakt de boel onoverzichtelijk voor de andere users. Dus als je wat hebt, lees ik graag je DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Edmin schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:28:
Ik heb werkelijk waar geen idee waar je het over hebt. Wat ik wel weet, is dat je commentaar op moderaties (welke dan???) niet hier in het topic hoort te geven. Dat maakt de boel onoverzichtelijk voor de andere users. Dus als je wat hebt, lees ik graag je DM.
Het gaat om deze post maar hij beschuldigt de verkeerde moderator. :P
Randleman schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 06:53:
Nogal teleurgesteld wat de AMD keynote betreft. Ik had echt de nieuwe GPU's verwacht die geleaked zijn. Upgrade laat dus nog even op zich wachten :(.

Ow, En dan brengen ze een kaart uit die hetzelfde presteert als de RTX 2080 tegen dezelfde prijs. Daar ga je geen potten mee breken...
Al helemaal niet als dat met een node voorsprong is en met minder features. Maar goed, iedereen is het met elkaar eens dat dit een zoethouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 23:13
Blaat schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:40:

Al helemaal niet als dat met een node voorsprong is en met minder features. Maar goed, iedereen is het met elkaar eens dat dit een zoethouder is.
Dat denk ik ook. Ben erg benieuwd naar wat Navi gaat brengen. Kan mijn 980 Ti doorgeschoven worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/b8e8mfo3do921.jpg

https://www.pcgamer.com/hands-on-with-the-amd-radeon-vii/
First, the base clockspeed for the GPU is 1450MHz, with a current target of 1750MHz for the boost clock. The 1.8GHz figure AMD showed in its slides is a 'peak clock', which may or may not be achievable on all parts. As for the TDP, AMD is going with 300W for the Radeon VII, 5W higher than the Vega 64 but basically the same. Regarding architectural changes, AMD says Vega 7nm is mostly the same as the previous Vega, with just some small tweaks. Obviously one of the biggest differences is that Vega 7nm now supports four stacks of HBM2, compared to two stacks on the previous iteration.
Geen 128 ROPS dus. Wie heeft dat verzonnen? :P

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2019 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:53:
[...]

Geen 128 ROPS dus. Wie heeft dat verzonnen? :P
Meerdere bronnen zeggen van wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PfLnJLhDUJBs7U9utqYHbnxd/full.png

Bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 16:05
Uiteindelijk is die Vega VII (leuke naam, dat wel) toch weinig vernieuwend? Het merendeel van de vooruitgang komt van het kleinere procede, wat voornamelijk aan TSMC te danken valt. Daarnaast zit er nu dubbel zoveel HBM2 geheugen op, wat een (kleine?) impact op het GPU ontwerp gehad zal hebben. Als je bedenkt dat er 18 maanden tussen de Vega64 en de VII zit, dan hoop je toch dat het merendeel van AMD's GPU engineering op iets anders heeft gewerkt tijdens die periode (vermoedelijk Navi dan). Wat ook wel logisch zou zijn, gezien 1) AMD quasi geen winst zou maken op de Vega's (HBM2 is een erg dure techniek) en 2) het verwachte volume van Navi in spelconsoles. Ook indien VII in Apple imac pro's zou gebruikt worden, dan nog verdient AMD er (vermoedelijk) weinig aan. Een zoethoudertje zoals @Blaat aanhaalde dus.

Gamersnexus vermeldt ook 128 ROPs in hun video trouwens: YouTube: AMD X570 + PCIe 4 Challenges, Vega VII Boost Retooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:59
logion schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:07:
Uiteindelijk is die Vega VII (leuke naam, dat wel) toch weinig vernieuwend?
Ik lees nu al het nieuws (ik heb een hekel aan video's kijken om informatie uit te halen, geef mij maar geschreven tekst waar ik uit kan halen wat ik wil weten zonder minutenlang naar bewegend beeld te kijken in afwachting wanneer dat wat ik wil weten in beeld komt) en vraag mij af wat de naam eigenlijk is? Is het een "Radeon Vee Twee" of een "Radeon Zeven"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
FairPCsPlease schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:45:
[...]

Ik lees nu al het nieuws (ik heb een hekel aan video's kijken om informatie uit te halen, geef mij maar geschreven tekst waar ik uit kan halen wat ik wil weten zonder minutenlang naar bewegend beeld te kijken in afwachting wanneer dat wat ik wil weten in beeld komt) en vraag mij af wat de naam eigenlijk is? Is het een "Radeon Vee Twee" of een "Radeon Zeven"?
Radeon Seven, V2 als verwijzing naar vega 2, Met een beetje fantasie wordt het R7, naar de serie grafische kaarten van AMD, en natuurlijk gebakken op 7 nm.

En ik snap helemaal de hekel aan de link drops die gedaan worden zonder duiding. Dat lijkt een dingetje te zijn in dit forum.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 16:05
Ter mijner verdediging, er zit een time stamp in m'n videolink dus je komt terecht op het juiste frame ;) Maar inderdaad, video is doorgaans een weinig efficient medium voor aan tekstuele informatieoverdracht te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

logion schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:09:
Ter mijner verdediging, er zit een time stamp in m'n videolink dus je komt terecht op het juiste frame ;) Maar inderdaad, video is doorgaans een weinig efficient medium voor aan tekstuele informatieoverdracht te doen.
Verdienmodel, inline ads, zoveel mogelijk kijkers proberen vast te houden. Dat is waarom er zoveel bloat video's rondstruinen. Het is een voor mijn gevoel rare en gevaarlijke verslaving, zo hunked up naar video's zitten turen iedere dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:15:
[...]

Verdienmodel, inline ads, zoveel mogelijk kijkers proberen vast te houden. Dat is waarom er zoveel bloat video's rondstruinen. Het is een voor mijn gevoel rare en gevaarlijke verslaving, zo hunked up naar video's zitten turen iedere dag.
Hoe is dit anders dan kabel TV kijken met alle reclame van dien wat we vroeger zo graag deden? Daar is ook niemand aan dood gegaan. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Blaat schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:24:
[...]

Hoe is dit anders dan kabel TV kijken met alle reclame van dien wat we vroeger zo graag deden? Daar is ook niemand aan dood gegaan. :P
off-topic

Daar ben ik dan ook al HEEL lang geleden mee gestopt. In mijn huidige huis heb ik zelfs nooit van kabel gebruik gemaakt, het is zo lang geleden dat ik mijn kabelabonnement heb opgezegd, dat ik niet eens meer herinner wie de provider was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaat schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:24:
[...]

Nou daar is content in een bepaald tijdsvak in elkaar gedraaid. Dus meestal een aflevering van 20 minuten ofzo. Veel content nu op youtube wat in een eenzijdig artikel kon worden verwoord wordt omgezet in 20 tot zelfs 30 minuten video. Iets dat je in een enkele oogopslag al had kunnen weten dus zonder de hele video af te gaan.

Het is gewoon een nieuwe generatie op internet, weet niet beter, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou graag inhaken op het reclame-spammers onderwerp maar deze keer ga ik niet mee offtopic want dit wordt ook voor mij teveel offtopic aangezien er nu voor het eerst in een lange tijd wel actuele ontwikkelingen zijn bij AMD die het bespreken waard zijn. :+
Een zoethouder die in essentie voor Apple werd ontwikkeld, al weet ik niet of dat die aanpassing van de ROP ook voor Apple was, dat zou een compromis voor de gamers kunnen zijn (relatief minder computer doordat er 4 CU's verdwenen, maar meer gaming-performance dus een betere gebalanceerde kaart voor gamers).
Link voor wie het niet weet.
Ja, gamers wachten beter op Navi, tenzij je ongeduldig bent of hele oude hardware hebt en je het niet erg vindt om wat extra te betalen om nu al soepele 4k-gaming te hebben met een AMD-kaart.
Het is jammer dat ze niet de benchmarks van de 2080 in dezelfde grafiek plaatsen. Het zou een ander systeem zijn maar als AMD heeft aangegeven welke CPU en moederbord zij gebruikten dan kan je het vrij gemakkelijk voldoende eerlijk vergelijken dat het nuttige informatie zou zijn.
AMD heeft goed verstopt wat het gebruikte testsysteem is.
Google gaf geen resultaat met deze zoekopdracht: "amd radeon vii benchmarks 4k website:"amd.com""
Ik kwam er via HardOCP achter dat in de footnotes vermeld stond dat de Vega64 was getest met een 7700k, dat is niet best indien de Radeon VII werd getest met een voor 4k gaming betere CPU. :/
On January 3rd, AMD benched Vega 64 and Radeon VII on an Intel i7 7700K rig with 16GB of 3000Mhz DDR4.
RTG-marteting stelt steeds maar weer teleur. Alle goodwill die de CPU-afdeling opbouwt, en dan komt RTG marketing weer met zulke fratsen. Eerst die valse RX 560 en valse RX 580 op de Chinese markt en natuurlijk de Poor Voltage blamage en nu weer dit. |:(
Gebruik een 9900k of een 2700X en geen haan die ernaar kraat maar kom met een 7700k en vermeld dit enkel in een footnote en mensen worden terecht achterdochtig.

Ik herhaal het: Lisa Su moet de teugels strak aantrekken en betere grezen opstellen voor RTG marketing en desnoods de CPU-afdeling de marketing van RTG laten overnemen want die doet wel goede marketing, je gaat zo geen kaart extra verkopen maar je maakt wel de mensen pissed en achterdochtig. :/
En die reviewers zijn toch al een propaganda-middel van Nvidia. Zie nu bijvoorbeeld hoe Hardware Unboxed op ban-lijst van Nvidia staat omdat hij niet verkondigde dat Turing ge-wel-dig is. Dit is een duidelijk signaal van Nvidia richting iedere reviewer/journalist die wel kritisch is richting Nvidia. Zie mijn handtekening. Mensen gaan zichzelf censureren in zo'n geval en dat is veel gevaarlijker dan opgelegde censuur want bij opgelegde censuur dwing je nooit 100% compliance af, bij zelfopgelegde censuur wel.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2019 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ryan Smith Tweet ook geen 128 rops maar gewoon 64.

https://twitter.com/RyanSmithAT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:39:
Ik kwam er via HardOCP achter dat in de footnotes vermeld stond dat de Vega64 was getest met een 7700k, dat is niet best indien de Radeon VII werd getest met een voor 4k gaming betere CPU. :/
On January 3rd, AMD benched Vega 64 and Radeon VII on an Intel i7 7700K rig with 16GB of 3000Mhz DDR4.
RTG-marteting stelt steeds maar weer teleur. Alle goodwill die de CPU-afdeling opbouwt, en dan komt RTG marketing weer met zulke fratsen.
Beide videokaarten zijn met dezelfde i7 7700K gebechend. Dat systeem gebruikt RTG trouwens al een lange tijd.

Waarom is het misleidend? I7 7700K voor 4K Ultra moet toch geen bottleneck opleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dus ben ik de enige die zich beseft dat AMD terug is gegaan naar hun oude stijl van videokaart lanceringen? Gewoon even een paar weken van te voren vermelden dat we dan een nieuwe videokaart lanceren. Niks aankondiging, maandenlang teasers, waardeloze marketing hype. Nee gewoon hier is kaart, dan kan je kaart kopen, dit kost kaart. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Dat is maar de vraag, als ze navi lanceren maken ze er waarschijnlijk wel weer meer werk van. Dat worden immers kaarten waar ze er veel van zouden kunnen verkopen.

Deze vega lijkt er vooral te zijn om van de kaarten af te komen die niet als radeon instinct of aan apple verkocht worden. Niet als serieuze poging om op de high end te concurreren.

[ Voor 9% gewijzigd door haarbal op 12-01-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:27:
Dus ben ik de enige die zich beseft dat AMD terug is gegaan naar hun oude stijl van videokaart lanceringen? Gewoon even een paar weken van te voren vermelden dat we dan een nieuwe videokaart lanceren. Niks aankondiging, maandenlang teasers, waardeloze marketing hype. Nee gewoon hier is kaart, dan kan je kaart kopen, dit kost kaart. :P
Is toch niet zo raar... de Vega 64 liep tegen z'n einde aan en dankzij 7nm konden ze een respin maken van dezelfde chip met 25% meer prestaties. De polaris is ook 2x rebranded en houdt OEM's ook tevreden met een nieuwe op papier generatie, videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:27:
De videokaart was natuurlijk al lang gelanceerd in de vorm van een Radeon Instinct MI50. Enige verschil is de koeloplossing, beeldschermaansluitingen en een minuscuul verschil in klokfrequentie. Dus wat wil je verborgen houden of teasen en dergelijke aan het product wat al gewoon bestond?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
Een zouthoudertje voor welk segment?

De geruchten over de eerste Navi kaarten zijn duidelijk. Het zijn mainstream kaarten die GTX 2070/Vega 64 achtige prestaties bieden voor een vriendelijk geprijsd prijskaartje. Radeon VII is duidelijk sneller. En over Navi voor het highend segment heb ik nog niets gehoord.

Als jij met zouthoudertje bedoelt dat we binnenkort (2019) nog een opvolger van Radeon VII gaan zien dan ben ik het daar dus niet mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Maulwurfje schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:42:
[...]

Als jij met zouthoudertje bedoelt dat we binnenkort (2019) nog een opvolger van Radeon VII gaan zien dan ben ik het daar dus niet mee eens.
Een zouthoudertje kan prima 12 maanden of langer op de markt zijn. Een high-end Navi chip zou dan in Q1 2020 aangekondigd kunnen worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Wat is een zouthoudertje? Een zoethoudertje waar niemand blij mee is? Of bedoelen jullie iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt erop dat Radeon VII toch niet meer ROP's heeft dan Vega64.
Zie Steve zijn reactie onder dit filmpje.
YouTube: AMD X570 + PCIe 4 Challenges, Vega VII Boost Retooling
Anandtech lijkt te hebben geblunderd.
Maulwurfje schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:15:
[...]

Beide videokaarten zijn met dezelfde i7 7700K gebechend. Dat systeem gebruikt RTG trouwens al een lange tijd.

Waarom is het misleidend? I7 7700K voor 4K Ultra moet toch geen bottleneck opleveren?
Het zou enkel misleidend zijn indien de Radeon VII kaart met een betere CPU zou zijn getest. Het punt is hier vooral dat ze op die perspresentatie de details van de systemen hadden moeten vermelden of in ieder geval moeten verwijzen naar een webpagina van AMD waarop die gegevens te vinden zijn. Nu moet je maar toevallig weten dat je bij de investeerders-pagina van AMD moet kijjken. Ja, reviewers krijgen slides waarop dat alles staat maar hebben wij niets aan totdat die zijn gepubliceerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Er gingen naast de 128 rops wat niet waar bleek te zijn ook wat geruchten dat de Radeon VII uncapped zou zijn qua double precision. Dit blijkt ook niet te kloppen
We reached out to AMD’s Director of Product Marketing Sasa Marinkovic to inquire whether or not the FP64 inclusion was real, and were told quite simply that “Radeon VII does not have double precision enabled.” That means instead of delivering 6.7 TFLOPS of FP64 like the MI50, Radeon VII will be closer to ~862 GFLOPS (it’s 1:32 with half-precision like RX Vega).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Dennism schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:56:
Er gingen naast de 128 rops wat niet waar bleek te zijn ook wat geruchten dat de Radeon VII uncapped zou zijn qua double precision. Dit blijkt ook niet te kloppen

[...]
Dan is het in de praktijk wel gewoon een die shrunk Vega 60 met twee extra HBM stacks. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:53

vectormatic

Warlock of the doorlock

Blaat schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:12:
[...]

Dan is het in de praktijk wel gewoon een die shrunk Vega 60 met twee extra HBM stacks. :/
Yup, en voor veel content-creators/andere semi-pro toepassingen vrij nutteloos, waarmee het dus inderdaad een pure 1080Ti/2080 rivaal wordt, en geen Titan/Instinct alternatief.

En dan is die prijs toch wel weer een ding, kwa prijs en performance zit ie bijna exact gelijk aan de 2080 (met natuurlijk de uitschieters naar boven/onder op basis van game engine), maar met meer stroomverbruik en minder features, zeker nu nvidia ook freesync gaat ondersteunen...

Navi kan niet snel genoeg komen...

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie mijn edit @Blaat
Helaas heeft Anandtech een scheve schaats gereden.

Het goede nieuws, AMD heeft eindelijk een referentiekaart met open fans. :)
Hopelijk voor Navi ook, misschien is de referencekaart dan de moeite waard voor mensen die niet aan waterkoeling doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:41

XanderDrake

Build the future!

DaniëlWW2 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:25:
Maar aangezien AdoredTV helemaal gelijk had over 16c Ryzen 3000, vermoed ik dat hij ook gelijk heeft over Navi. Dat betekent dus dat er een Navi 10 midrange chip komt waar de volle chip rond de RTX2070 zou zitten. Navi 12 gaat Polaris aflossen en later in 2019 of begin 2020 krijg je dan Navi 20 die wel echt high end is. :)
Ik had deze Upper-mid-end Navi geruchten ook vernomen en werd er wel enthousiast van. Maar waarom zou AMD alleen de Radeon VII uitbrengen met een relatief hoge prijs in een crowded market (OCed 2070/1080/Vega 64, 1080Ti, RTX 2080) en niet eens een hint geven richting Navi? Dat was het ideale moment en ze zouden gratis heel veel mind-share krijgen (namelijk de 1080 serie is oud en de 2080 serie is duur en zit vol features die niet echt op handen gedragen worden)....

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:40
Linus Tech Tips verwoord het gewoon goed:

Nvidia zijn boefjes geweest, en dit geeft in ieder geval weer wat concurrentie die we hard nodig hebben totdat Navi er is :).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:08:
[...]

Ik had deze Upper-mid-end Navi geruchten ook vernomen en werd er wel enthousiast van. Maar waarom zou AMD alleen de Radeon VII uitbrengen met een relatief hoge prijs in een crowded market (OCed 2070/1080/Vega 64, 1080Ti, RTX 2080) en niet eens een hint geven richting Navi? Dat was het ideale moment en ze zouden gratis heel veel mind-share krijgen (namelijk de 1080 serie is oud en de 2080 serie is duur en zit vol features die niet echt op handen gedragen worden)....
Tja, als de producten niet klaar zijn dan houdt het op. AMD heeft nu een halfjaar hypen geprobeerd en het werkte niet. Iets met "Poor Vega". Ze lijken dus nu terug op de oude strategie van doodleuk een nieuwe videokaart aankondigen die je na hooguit een paar weken na aankondiging kan kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terzijde, waarom moet Linus toch altijd van die emo-plaatjes gebruiken? :puke:
Hypen werkt natuurlijk alleen wanneer je het kan backuppen met een goed product, daar ging het verkeerd voor Vega bij gamers. Los van dat de cut ervan best aardig was.
Devian schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:22:
Linus Tech Tips verwoord het gewoon goed:

[YouTube: AMD might just save us all... - Radeon VII]

Nvidia zijn boefjes geweest, en dit geeft in ieder geval weer wat concurrentie die we hard nodig hebben totdat Navi er is :).
Mr. Leather Jacket is altijd een boef. ;)
Gemopper over hoe ze hun nederlaag erkennen door te roepen dat FreeSync troep is, GPP, PhysX, Gimpworks, SLI-scam
Het is concurrentie voor de 2080. Voor 7 nm. voor gaming stelt het teleur maar in ieder geval is er weer wat te kiezen in het hoge segment en dankzij Nvidia's keuze om RTX en daarom ook DLSS (upscaling zodat ze een lagere resolutie kunnen gebruiken met een beperkt verlies aan grafische kwaliteit) toe te voegen lijkt de Radeon VII goed te kunnen concurreren met de GTX 1180 RTX 2080 waar Vega 64 out of the box niet kon concurreren met de GTX 1080 voor gaming.

Echter is die Vega niet ontwikkeld voor gaming, Vega moest een jack of all trades worden. Daarom heb je zo'n hoge compute maar teleurstellende gaming-performance. Teveel CU's en te weinig ROP's (vandaar dat bijvoorbeeld MSAA zo sterk de FPS verlaagt bij Vega) voor gaming. We hebben er geen hard bewijs van maar het lijkt erop dat Apple Vega financierde en naar aanleiding van dat, het feit dat Sony Navi financierde en wanneer Su begon bij AMD en wanneer Ryzen werd gestart vermoed ik dat Polaris ook al werd gefinancierd door Sony.

Jaren geleden (2012?) gaf Mark Papermaster aan dat de plannen die ze hadden voor hun CPU niet goed genoeg waren, hij was de drijvende kracht achter Zen (niet Jim Keller). Je kan lezen dat hij aanvankelijk best veel tegenstand kreeg omdat er geen geld voor was. Mijn vermoeden: Lisa Su nam een onmogelijke beslissing, ze koos ervoor om bijna al het R&D geld van hardware voor RTG over te hevelen naar Zen en de GPU-tak in leven te houden door flink te investeren in software en door Sony (misschien ook MS maar van Sony weten we het) en Apple de ontwikkeling van nieuwe GPU'ste laten financieren in ruil voor zeggenschap over wat die GPU's moeten kunnen. Sony had behoefte aan een kleine GPU voor hun PS4 Pro, Apple had behoefte aan een jack of all trades.
Navi wordt weer zo'n console-GPU, in het best krijgen wij PC gamers een grotere variant als het voldoende schaalt of als Sony zelf ook meer gaat differentiëren met duurdere en minder dure versies van hun consoles. Het positieve is dat AMD nu weer meer budget heeft en dat ze waarschijnlijk binnen enkele jaren overstappen naar een nieuwe architectuur die ongetwijfeld meer flexibel is (de patenten zijn bekend) en meer schaalbaar gaat zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2019 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:45:
Hypen werkt natuurlijk alleen wanneer je het kan backuppen met een goed product, daar ging het verkeerd voor Vega bij gamers. Los van dat de cut ervan best aardig was.
Er is een verschil tussen hypen en hier en daar een paar hints. Mensen hopen op een goede goedkope high-end GPU. AMD moet iets doen anders gaan veel mensen gewoon naar de RTX 2060 (1070 prijzen maar dan stuk sneller).
Echter is die Vega niet ontwikkeld voor gaming, Vega moest een jack of all trades worden. Daarom heb je zo'n hoge compute maar teleurstellende gaming-performance. Teveel CU's en te weinig ROP's (vandaar dat bijvoorbeeld MSAA zo sterk de FPS verlaagt bij Vega) voor gaming. We hebben er geen hard bewijs van maar het lijkt erop dat Apple Vega financierde en naar aanleiding van dat, het feit dat Sony Navi financierde en wanneer Su begon bij AMD en wanneer Ryzen werd gestart vermoed ik dat Polaris ook al werd gefinancierd door Sony.
Dit zou veel verklaren. Ik vond het al maf dat AMD met Zen en R9/Vega kwam terwijl ze al jaren verlies leden en de enige goede inkomsten de settlement met Intel was. Console devving op lager pitje ipv de mega budgetten die nVidia besteed lijkt me dan niet meer dan logisch.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Geinig kort interview met Scott Herkelman (VP AMD en GM Radeon gaming) bij [H]. Niet veel nieuws in te lezen volgens mij:
https://www.hardocp.com/a...nterview_scott_herkelman/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XanderDrake schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:05:
[...]
Er is een verschil tussen hypen en hier en daar een paar hints. Mensen hopen op een goede goedkope high-end GPU. AMD moet iets doen anders gaan veel mensen gewoon naar de RTX 2060 (1070Ti prijzen maar dan iets sneller).
Dat ben ik met jou eens en ik begrijp ook niet waarom AMD niets hierover los liet. Waarschijnlijk weet AMD nog niet precies wat Navi gaat kunnen (afhankelijk van yields, bugs die ze nog eruit moeten halen...) en ik kan me goed voorstellen dat ze niet iets willen aankondigen wat niet blijkt te lukken (hoe klein die kans ook is) en ook niet willen undersellen maar ze zouden er iets over kunnen zeggen?
Al is het maar: "Navi wordt voor gaming ontwikkeld, het ligt op schema en het gaat goed, we streven er naar dat de grote Navi een geschikte GPU wordt voor resolutie X met FPS > Y".

Als je je budget voor GPU's drastisch moet verlagen dan is de software het belangrijkste. Intel heeft niet zoveel moeite om aan te haken wegens de hardware maar wegens de software, daarom hebben ze zoveel medewerkers van AMD gekocht die hierin gespecialiseerd zijn. Koduri zelf had dat ook verteld toen hij nog voor AMD werkte: het is omwille van de software-drempel dat er maar 2 bedrijven zijn die discrete grafische kaarten maken. Met de hardware haak je wel weer aan wanneer je die nieuwe architectuur lanceert en ondertussen zijn die pre-gefinancierde kaarten genoeg om het levend te houden. Dit is een overlevingsstrategie. Overigens hadden we voor hun CPU-onderzoek al minstens 2 artikelen gevonden die samen met een universiteit (Toronto en California) zijn gepubliceerd. Dat was nogal gevorderd onderzoek naar scaling bij meer kernen met diverse topologieën, actieve interposers etc.
Enorm interessant, want dat geeft aan waar AMD mee bezig is.
Als je een samenvatting wil zien.

Je kan gemakkelijk de artikels vinden, ze staan op de websites van de universiteit en ze zijn geïndexeerd in de zoekmachines. Voer de titel in en zoek met "filetype:pdf".

Op de lange termijn zou AMD overigens wat geld kunnen gaan krijgen van MediaTek wat patenten van AMD gebruikte zonder een licentie te regelen. AMD heeft hen aangeklaagd en kreeg eerder al gelijk van een of andere handels-georiënteerde USA-autoriteit. Maar voordat zo'n rechtszaak is afgelopen ben je al snel een paar jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
Buildzoid heeft ook een video geplaatst waarin hij de Radeon VII bespreekt. Het opvallendste uit deze video wat hier nog niet is besproken gaat over de geheugenbandbreedte van 1Tb/s.

Buildozoid voorspelt dat je het geheugen van de Radeon VII prima rond de 800 Gb/s kan zetten zonder gameprestaties in te leveren. Dan kun je het geheugen ook undervolten, wat voor een 300W kaart altijd prettig is.

Tijd voor een leuke test als de kaart uit komt. Van 500 Gb/s naar overklok van 1200 Gb/s. Hier het filmpje (vanaf 3:18 gaat het over de bandbreedte).

[ Voor 8% gewijzigd door Maulwurfje op 15-01-2019 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Maulwurfje schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:49:
Buildozoid voorspelt dat je het geheugen van de Radeon VII prima rond de 800 Gb/s kan zetten zonder gameprestaties in te leveren. Dan kun je het geheugen ook undervolten, wat voor een 300W kaart altijd prettig is.
Dit dacht ik ook al. Ik had niet het gevoel dat Vega 64 een bandbreedte bottleneck had. Mijn Gigabyte 1080Ti kan waarschijnlijk prima meekomen met de stock OC op 450 Gb/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

XanderDrake schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:26:
[...]

Dit dacht ik ook al. Ik had niet het gevoel dat Vega 64 een bandbreedte bottleneck had. Mijn Gigabyte 1080Ti kan waarschijnlijk prima meekomen met de stock OC op 450 Gb/s.
Dat kan je alleen niet met elkaar vergelijken omdat de geheugencompressie van nVidia altijd efficienter is geweest dan die van AMD. Effectief heeft nVidia dan ook minder bandbreedte nodig.

Bij mining heb je echter niets aan die compressie, daarom kwam AMD daar dan ook veel beter uit omdat hun rauwe throughput door het geheugen historisch gezien altijd hoger is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Blaat schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:38:
[...]

Dat kan je alleen niet met elkaar vergelijken omdat de geheugencompressie van nVidia altijd efficienter is geweest dan die van AMD. Effectief heeft nVidia dan ook minder bandbreedte nodig.

Bij mining heb je echter niets aan die compressie, daarom kwam AMD daar dan ook veel beter uit omdat hun rauwe throughput door het geheugen historisch gezien altijd hoger is geweest.
Ik was van gedachte dat AMD ook compressie toepaste. Maar inderdaad, AMD bandbreedte is altijd hoger geweest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-09 20:48
Ik vind dit toch wel interessant mocht het waar zijn.

https://www.pcbuildersclu...no-custom-models-planned/

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
However, it is possible that reference versions with the stickers of the board partners and their own boxes will come onto the market later.

Hoe gaat zo iets vraag ik mij dan af. AMD moet ook haar partners enigszins tevreden houden. We hebben een nieuwe kaart, maar je mag er alleen je eigen doos ontwerpen. Wat is de marge op zo'n product voor Sapphire, Asus, Gigabyte of PowerColor.
Pagina: 1 ... 34 ... 52 Laatste

Let op:
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Dram daarbij niet door, als een ander ook na onderbouwing een andere mening toegedaan blijft is daar niets mis mee. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.