Precies wat ik zei, normaal lopen ze voor en zijn ze er als eerste bij, nu laten ze DXR lopen.Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 01:05:
[...]
Dat is niet waar! TrueAudio, tessellation, GCN, HBM, TressFX, Rapid Packed Packed Math...
Een waslijst met innovaties van AMD waarmee ze eerder waren of die AMD als eerste (asynchronous compute) goed uitvoerde.
Nvidia probeerde iets soortgelijks als GCN bij Fermi maar dat mislukte voor hen.
De 'oude rotten' hier zullen mijn lijstje nog wat kunnen aanvullen.
ik denk dat de dubbele ontkenning in je eerdere statement voor verwarring zorgdeSpankmasterC schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:52:
[...]
Precies wat ik zei, normaal lopen ze voor en zijn ze er als eerste bij, nu laten ze DXR lopen.
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Waar, maar zoals ik vorig jaar al zei lijkt AMD vooralsnog qua graphics vooral hier en daar wat te testen en te proberen. Nu er wat tijd is verstreken ben ik er van overtuigd dat Vega precies is wat ze voor ogen hadden: er zitten wat nieuwigheden in waar ze zelf mee aan de slag wilden, maar verder is het een product dat bestaat om toch nog iets boven Polaris te hebben. Polaris is en blijft een solide product en hoewel ze er geen bakken geld mee verdienen, zal het wel genoeg zijn om de productie te rechtvaardigen.SpankmasterC schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 00:31:
Klinkt als een valide standpunt. Aan de andere kant is het niets voor AMD om niet haantje de voorste te zijn als het komt op het ondersteunen van nieuwe technieken.
Maar liever toch dat ze hun focus houden op dingen die er wel toe doen, voorlopig lijkt DXR nog niet heel nuttig.
Hun focus ligt volledig op Zen en ik denk dat er iedereen het er inmiddels wel over eens is dat ze dat uitzonderlijk goed hebben uitgevoerd. En dat is waarschijnlijk ook wel de beste move; hun middelen zijn immers relatief beperkt vergeleken met zowel het blauwe als groene team. De graphics tak is jarenlang juist het enige winstgevende deel geweest; ik vermoed dat die nu op +- 0 winst/verlies staat. Hoewel ik heel graag weer een top GPU van AMD zou zien, moet ik toegeven dat de huidige situatie zakelijk waarschijnlijk de beste is. Laat die graphics tak maar even hangen, het markt aandeel zal voorlopig niet veel veranderen met Nvidia's achterlijke prijzen. Zen's mega R&D periode loopt langzaamaan op z'n eind, ik vermoed (en hoop) dat we over een jaar of 2-3 iets soortgelijks aan de graphics kant zien. Er is daar minder werk nodig; de architectuur is in de basis nog steeds heel goed.
AMD's eerste hardware implementatie van DXR zal verder waarschijnlijk ook wel "all the way" gaan. Waar de recente GPU's op fysiek gebied nog wel iets te wensen over laten, is er niets mis met de implementaties van de DX features. En als je naar de geschiedenis kijkt, heeft AMD/ATI toch echt wel een goede reputatie wat dat betreft. Dingen als AA en AF heb ik al vaker genoemd, maar als je voor de gein eens naar een iets lager niveau kijkt zie je dat ook. Zo hebben ze jaren goede resultaten geboekt met VLIW architecturen, waar Nvidia daar niet toe in staat was.
Is er iemand die weet welke belangrijke GPU('s) van Nvidia VLIW was/waren zonder het te gaan Googlen?
Lees zijn reactie nog eens, dat is precies wat hij zegtVerwijderd schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 01:05:
Dat is niet waar! TrueAudio, tessellation, GCN, HBM, TressFX, Rapid Packed Packed Math...
Een waslijst met innovaties van AMD waarmee ze eerder waren of die AMD als eerste (asynchronous compute) goed uitvoerde.
GCN, TressFX en TrueAudio vallen echter niet in die categorie. Dat zijn respectievelijk een architectuur, een software algoritme dat geen specifieke features vereist en een geheel ander soort product dat weinig met graphics te maken heeft.
@Werelds Misschien al wat eerder dan 2-3 jaar.
Ik hou nu al bewust een tijdje twee mogelijke scenario's voor Navi aan, en het meest recente aan "leaks" lijkt meer op wat ik scenario twee zou noemen. Dat is dat AMD na Vega de oorspronkelijke GCN based Navi gedumpt zou hebben en tempo heeft gemaakt met "next gen" wat nu Navi heet. Dat zou aansluiten bij "leaks" van "Navi 12" in H1/2019 en "Navi 10" in H2/2019 en "Navi 20" in 2020 die echt enthousiast level zou moeten zijn.
Verder vermoed ik dat AMD niet eens extreem veel zal hoeven doen om de RTG een beetje op orde te krijgen. GCN (de architectuur dus) haar primaire probleem lijkt grotendeels te bestaan uit weinig workloads kunnen geven aan de CU's. Die "Super SMID" aanpak waar AMD zowel SMID als VLIW zou kunnen toepassen, zou potentieel al moeten helpen.
De CU's zie ik eigenlijk ook niet veel veranderen als ze veel beter voorzien kunnen worden van workloads. Ik blijf het ook opvallend vinden hoe Nvidia generatie op generatie, steeds meer richting GCN haar CU ontwerp en functies op lijkt te schuiven, maar het nooit voor elkaar krijgt om alle functies van een GCN CU te implementeren met een flexibele rekeneenheid die efficiënt meerdere soorten berekeningen kan uitvoeren. Turing is daar natuurlijk een recent en goed voorbeeld van.
Verder gebruikt Nvidia toch pas vanaf Kelper VLIW? Nee, niet opgezocht.
Ik hou nu al bewust een tijdje twee mogelijke scenario's voor Navi aan, en het meest recente aan "leaks" lijkt meer op wat ik scenario twee zou noemen. Dat is dat AMD na Vega de oorspronkelijke GCN based Navi gedumpt zou hebben en tempo heeft gemaakt met "next gen" wat nu Navi heet. Dat zou aansluiten bij "leaks" van "Navi 12" in H1/2019 en "Navi 10" in H2/2019 en "Navi 20" in 2020 die echt enthousiast level zou moeten zijn.
Verder vermoed ik dat AMD niet eens extreem veel zal hoeven doen om de RTG een beetje op orde te krijgen. GCN (de architectuur dus) haar primaire probleem lijkt grotendeels te bestaan uit weinig workloads kunnen geven aan de CU's. Die "Super SMID" aanpak waar AMD zowel SMID als VLIW zou kunnen toepassen, zou potentieel al moeten helpen.
De CU's zie ik eigenlijk ook niet veel veranderen als ze veel beter voorzien kunnen worden van workloads. Ik blijf het ook opvallend vinden hoe Nvidia generatie op generatie, steeds meer richting GCN haar CU ontwerp en functies op lijkt te schuiven, maar het nooit voor elkaar krijgt om alle functies van een GCN CU te implementeren met een flexibele rekeneenheid die efficiënt meerdere soorten berekeningen kan uitvoeren. Turing is daar natuurlijk een recent en goed voorbeeld van.
Verder gebruikt Nvidia toch pas vanaf Kelper VLIW? Nee, niet opgezocht.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Zo snel ontwikkel je geen GPUDaniëlWW2 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:32:
@Werelds Misschien al wat eerder dan 2-3 jaar.![]()
Ik geloof er in elk geval niet in. Wel denk ik dat ze met TSMC hun chips waarschijnlijk beter onder controle kunnen houden.
Niemand gebruikt op dit moment nog VLIW (qua architectuur; wel qua instructies).Verder gebruikt Nvidia toch pas vanaf Kelper VLIW? Nee, niet opgezocht.
Ik weet heel goed dat er vier jaar voor een GPU architectuur staat, als het niet meer is.Werelds schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:36:
[...]
Zo snel ontwikkel je geen GPU
Ik geloof er in elk geval niet in. Wel denk ik dat ze met TSMC hun chips waarschijnlijk beter onder controle kunnen houden.
Ik vraag me alleen af waar het omschakelpunt was waar AMD, de middelen die voor Zen waren, naar de RTG heeft overgebracht. We weten dat AMD twee CPU teams heeft die elkaar afwisselen. Vervolgens weten we eigenlijk ook dat Zen de komende jaren nog de basis van AMD haar CPU lijn zal worden. Menig x86 CPU architectuur die het een decennium of meer heeft volgehouden met jaarlijkse iteraties. Iets revolutionairs dat Zen gaat vervangen, hoeven we dan ook niet te verwachten.
Dat opent de tijdlijn. De Zen architectuur moet ergens eind 2015/begin 2016 zijn voltooid. Vanaf dat punt kan een deel van het personeel voor Zen, vrij zijn gekomen voor andere taken. We weten dat een deel van het Zen team is overgeplaatst naar de RTG. Dat kan zomaar al in H1/2016 zijn gebeurd.
Tweede vraag is waar Koduri mee bezig was. R&D budget van de RTG zal er niet plezierig uit hebben gezien voor 2016, maar Koduri lijkt me nou ook niet het type dat helemaal niks probeert voor de toekomst. Ik sluit eigenlijk niet uit dat Polaris en Vega bewust met minimale inzet zijn ontwikkeld terwijl er op de achtergrond al meer werd nagedacht en ontwikkeld aan een GCN vervanger. Kwamen de Zen mensen er in 2016 bij, en sinds 2016 loopt het R&D budget van AMD ook in rap tempo op. Natuurlijk zal een fors deel naar Zen +/2/3/4 zijn gegaan, maar een groter deel is denk ik naar de RTG gevloeid.
Is er onder Koduri in 2015 al wat in gang gezet, dan is 2019/2020 niet onrealistisch.
Strikvraag dit.[...]
Niemand gebruikt op dit moment nog VLIW (qua architectuur; wel qua instructies).
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Verwijderd
Eh, ja, ik had de "niet" gemist.superwashandje schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:20:
[...]
ik denk dat de dubbele ontkenning in je eerdere statement voor verwarring zorgde
Navi gaat al de nieuwe architectuur gebruiken en de investeringen in RTG zijn al vermeerderd. Voor Navi lijkt het erop dat AMD gefaseerd de GPU's gaat uitbrengen, eerst een baby-versie (halverwege 2019 op zijn vroegst) en daarna de GPU's die wij graag willen hebben (2020). Mijn gok zou ook zijn dat AMD voor de opvolger van Navi weer alle tiers tegelijkertijd uitbrengt. Gezien de jonge node (TSMC 7 nm.) en de nieuwe architectuur wil AMD het voor Navi nog eerst bij enkel de baby-versie houden.Werelds schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:54:
Zen's mega R&D periode loopt langzaamaan op z'n eind, ik vermoed (en hoop) dat we over een jaar of 2-3 iets soortgelijks aan de graphics kant zien. Er is daar minder werk nodig; de architectuur is in de basis nog steeds heel goed.
We kunnen opzoeken wat de datum van dat patent is? Het is mogelijk dat AMD er al wat langer aan werkte en dit al een tijd van plan was. Ik weet niet waar Daniël op baseert dat voor Navi aanvankelijk GCN gepland zou zijn, daar had AMD toch niets over losgelaten? Wat AMD wel losliet: next gen, wat net zo goed op het geheugen als op de architectuur zou kunnen slaan. We dachten aan een multi-die GPU, dat bleek helaas met de huidige beperkingen niet mogelijk te zijn, misschien bedoelden ze wel dat Navi geen GCN-architectuur zou hebben.Werelds schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:36:
[...]
Zo snel ontwikkel je geen GPU
Ik geloof er in elk geval niet in.
[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2018 20:21 ]
Dus...
https://videocardz.com/79...s-pricing-and-performance
https://videocardz.com/79...s-pricing-and-performance
AMD Radeon RX 590 final specs, pricing and performance
Is het een rebrand, of toch net genoeg voor een refresh?Paprika schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:39:
Dus...
https://videocardz.com/79...s-pricing-and-performanceAMD Radeon RX 590 final specs, pricing and performance
Het blijft een matig product, maar de RX590 zal waarschijnlijk de beste mainstream videokaart worden en voorlopig ook wel blijven. Ik vraag me eigenlijk meer af of er op termijn ook een "RX575 4GB" gaat komen.
krijg flashbacks naar de x850xt die ook zo een refresh was van de x800 en daarna de 7970 die r9 280x werd, hoewel bij de laatste de clocks volgens mij identiek bleven!?
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
R9 280X had een boost van 1000mhz en 1100mhz voor de veel aftermarket modellen, tegenover 925mhz van de 7970 en 1050mhz bij de 7970ghz edition. Ook stond et geheugen op 1500mhz zoals bij de GHZ edition.
De RX 590 is in ieder geval nog op een andere node... maar jammer dat ie niet op 7nm met GDDR6 zit...
De RX 590 is in ieder geval nog op een andere node... maar jammer dat ie niet op 7nm met GDDR6 zit...
[ Voor 20% gewijzigd door DoubleYouPee op 14-11-2018 12:11 ]
Verwijderd
Videocardz laat steken vallen, het was al bekend (WCCFTech) welke boost een aantal modellen krijgen en het is dus ook bekend dat minstens 1680 MHz mogelijk is voorde RX 590, in ieder geval bij 1 model.
De RX 580 was een rebrand, de RX 590 is een refresh maar wel een verdomd saaie refresh. Een iets hogere klokfrequentie maar niet eens sneller geheugen terwijl dat verschil zou moeten maken.
2,5 jaar later een beetje extra performance voor een minstsens evenveel hogere prijs
Laat Navi maar snel komen, zelfs die baby-versie van Navi (Navi12) is veel interessanter.
Ik klaag niet snel over rebranding/refreshing want in het verleden ging de prijs aanzienlijk omlaag bij dezelfde performance. Nu is zelfs dat niet meer het geval. Zeer begrijpelijk, AMD kan daar weinig aan doen maar houd de mensen niet voor de gek met die rare marketing. De RX 580 had er niet moeten komen, de RX 590 had gewoon RX 485 moeten heten en AMD had al helemaal niet RX 470 kaarten moeten verkopen onder de naam RX 480 (China) en RX 560 kaarten met minder CU's moeten verkopen zonder dat dit duidelijk wordt vermeld. Waar het Zen-team enorm veel goodwill opbouwt door transparant en eerlijk te zijn terwijl ze goede producten leveren besmeurt de RTG-marketing de reputatie van AMD.
De RX 580 was een rebrand, de RX 590 is een refresh maar wel een verdomd saaie refresh. Een iets hogere klokfrequentie maar niet eens sneller geheugen terwijl dat verschil zou moeten maken.
2,5 jaar later een beetje extra performance voor een minstsens evenveel hogere prijs

Laat Navi maar snel komen, zelfs die baby-versie van Navi (Navi12) is veel interessanter.
Ik klaag niet snel over rebranding/refreshing want in het verleden ging de prijs aanzienlijk omlaag bij dezelfde performance. Nu is zelfs dat niet meer het geval. Zeer begrijpelijk, AMD kan daar weinig aan doen maar houd de mensen niet voor de gek met die rare marketing. De RX 580 had er niet moeten komen, de RX 590 had gewoon RX 485 moeten heten en AMD had al helemaal niet RX 470 kaarten moeten verkopen onder de naam RX 480 (China) en RX 560 kaarten met minder CU's moeten verkopen zonder dat dit duidelijk wordt vermeld. Waar het Zen-team enorm veel goodwill opbouwt door transparant en eerlijk te zijn terwijl ze goede producten leveren besmeurt de RTG-marketing de reputatie van AMD.
Of RX 270/275 die een HD 7870 was (maar volgens mij wel wat hoger klokkend als je overklokte).SAiN ONeZ schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:33:
krijg flashbacks naar de x850xt die ook zo een refresh was van de x800 en daarna de 7970 die r9 280x werd, hoewel bij de laatste de clocks volgens mij identiek bleven!?
[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2018 15:10 ]
@Verwijderd
Wat "baby-navi" betreft, als Polaris 11/21 de RX460/560 is, moet ik me bij Navi 12 dan iets nog lagers voorstellen? een RX650?
Persoonlijk ben ik wel benieuwd naar Navi 11, zeg maar kwa power/diesize wat de 560 nu is, maar dan op 7nm, dus fors hogere performance.
Wat "baby-navi" betreft, als Polaris 11/21 de RX460/560 is, moet ik me bij Navi 12 dan iets nog lagers voorstellen? een RX650?
Persoonlijk ben ik wel benieuwd naar Navi 11, zeg maar kwa power/diesize wat de 560 nu is, maar dan op 7nm, dus fors hogere performance.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Verwijderd
Enige goede is is dat ze de clocks een stuk hoger hebben weten te krijgen en de TDP op 180W blijft.
Ter vergelijking doet een RX580 op 1500Mhz ~ 200 tot 220W afhankelijk van load. Dat is zga gelijk aan die van een 1070Ti ofzo.
Ter vergelijking doet een RX580 op 1500Mhz ~ 200 tot 220W afhankelijk van load. Dat is zga gelijk aan die van een 1070Ti ofzo.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2018 15:58 ]
Als ik het betreffende artikel op WCCFTech goed gelezen heb, gaat zou Navi 12 juist een veel krachtiger kaart worden dan de x60 serie want ze stellen dat deze vergelijkbaar zou zijn met de Vega56. Behoorlijk high-end in mijn ogen.vectormatic schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:23:
@Verwijderd
Ik zit zelf te wachten op een opvolger voor mijn RX460 die dankzij 7nm veel meer prestaties zou weten te halen uit max. 75W verbruik (hetzelfde waar jij dus op wacht @vectormatic), maar Navi 12 is dat niet, als ik WCCFTech goed interpreteer (en als zij gelijk hebben uiteraard, want het is een site die je met een bus zout moet nemen). Zelf snapte ik dan ook niet wat @Verwijderd met baby-navi bedoelde. Als het vergelijkbaar is met Vega56 vind ik het meer een uit de kluiten gewassen puber die op de sportschool zit; lijkt mij een RX680 te worden:
Quote uit het artikel:
Now I do know that the Navi 12 GPU will have 40 CUs, what I do not know is if they are going to have the same number of stream processors as GCN does – in which case the core count is going to be 2560 sps. That does seem likely to be the case because from what I have heard the card slots in somewhere around the Vega 56 depending on the clock rate but much cheaper!
[ Voor 20% gewijzigd door FairPCsPlease op 14-11-2018 19:00 ]
Verwijderd
Volgens de geruchten zou het 40 CU's krijgen. De vraag is wat 1 CU inhoudt omdat het een nieuwe architectuur is maar stel (een grote als...!) dat die CU ongeveer evenveel transistors bevat als de huidige (GCN) dan zou de die van Navi12 net iets groter gaan zijn dan de helft van de RX 480, heel erg klein dus. Qua performance zou het ergens tussen de RX 580 en de Vega56 landen, want 4 CU's meer dan de RX 580, aanzienlijk hogere klokfrequentie, nieuwe architectuur...vectormatic schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:23:
@Verwijderd
De kosten hangen sterk samen met de grootte van de die, het geheugen en het vermogen. Dit lijkt een kaart te worden die aan 75-100 W genoeg heeft. Ik denk dat het interesssant is om op Navi10/11 te wachten, die zal waarschijnlijk een betere prijs/kwaliteit verhouding gaan leveren.

Qua segmentering zou een Navi12 in dat geval het beste als een *60-kaart kunnen worden gezien (iets groter maar dichter bij de *60 dan bij de *70. Als de naamgeving bij Navi analoog is met die van Polaris dan zou de Navi10 de volle Navi worden en de Navi11 een cut van de volle Navi worden zoals de RX 570 en RX 580 zich tot elkaar verhouden. Ik wil niet eens speculeren hoe het met Navi20 zit, we zijn nog steeds aan het wachten op een Vega20, wat dat ook is.
@FairPCsPlease
Met "baby" verwijs ik ernaar dat het een soort van opvolger van de RX 460 is (net iets groter als AMD's bewering klopt dat de TSMC 7 nm. node exact 50% van de ruimte nodig heeft, veronderstellende dat 1 CU dan goed te vergelijken is met 1 CU nu), de bottom of the barrel kaart van die generatie, totdat ze daar weer een cut van gaan verkopen zoals ze met de RX 550 deden. Ik gebruik at met een enigszins negatieve connotatie omdat relatief gezien dit de duurdere kaarten zijn, zo'n RX 460/560 levert erg weinig waarde per bestede € ten opzichte van een RX 470/570, maar als je ook maar heel erg weinig performance nodig hebt of je hebt een OEM-bak met een 200/250W voeding dan kan dat prima zijn. WCCFTech spreekt van performance "up to Vega56", niet van Vega56 performance. Een belangrijk verschil. Stel echter dat het Vega56 performance zou krijgen, je moet het binnen de generatie zien, niet de vorige generatie (Polaris en Pascal) erbij betrekken. Immers zal voor elk prijssegment de performance verhoudingsgewijs evenveel omhoog gaan, ook bij Nvidia die waarschijnlijk eveneens in 2019 de stap gaat zetten naar TSMC 7nm.
Zie het als volgt, of dat er een grotere of kleinere GPU op zit, allerlei kosten die je voor de betere kaart moet maken moet je ook voor die mindere kaart maken: ontwerp PCB, maken PCB, heel die distributieketen, materiaalkosten, transportkosten (vliegtuig/schip...)...
Of dat zo'n fabriek met al die dure machines een kleinere PCB maakt of een grotere PCB maakt relatief weinig uit voor de kosten, zo'n 50% kleinere PCB kost dan misschien 80% zoveel om te maken.
Er is enige schaling maar die schaling is verre van recht evenredig.
Dat is de reden dat die kaarten met kleine GPU's relatief (dus t.o.v. wat ze leveren) duur zijn. Bij kaarten met grotere GPU's betaal je dan vaak weer meer omwille van yield-problemen en omdat er een soort van enthusiast-premie bovenop komt. De kaarten ertussen in leveren de beste waarde/€.
offtopic:
Vanuit milieu-perspectief is die kaart met een wat grotere GPU ook beter als dat betekent dat je 1 keer per 4 jaar een grafische kaart koopt in plaats van 1 keer per 2 jaar.
Vanuit milieu-perspectief is die kaart met een wat grotere GPU ook beter als dat betekent dat je 1 keer per 4 jaar een grafische kaart koopt in plaats van 1 keer per 2 jaar.
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2018 08:33 ]
@Verwijderd Dank voor de heldere toelichting.
offtopic: eigenlijk moet ik wachten tot 2020 met kopen van een Navi. Ik heb 4 jaar met mijn HD6670 gedaan, als ik tot 2020 wacht, heb ik eveneens 4 jaar met mijn RX460 gedaan. 4 jaar is een mooie tijd inderdaad.
offtopic: eigenlijk moet ik wachten tot 2020 met kopen van een Navi. Ik heb 4 jaar met mijn HD6670 gedaan, als ik tot 2020 wacht, heb ik eveneens 4 jaar met mijn RX460 gedaan. 4 jaar is een mooie tijd inderdaad.
Verwijderd
FairPCsPlease schreef op donderdag 15 november 2018 @ 07:57:
offtopic:
Ik ben nu al 2,5 jaar aan het wachten omdat ik Polaris net tekort vond schieten en ik Vega begin 2017 had verwacht, het kwam eind 2017 en toen kreeg je die 'mining'-crisis. Nu moet ik op Navi wachten.
Hoe lang ik met de volgende kaart zal doen hangt af van het performance-niveau maar ik heb er geen probleem mee om pas later single-speler spellen te kopen, dan krijg je direct zeer goede performance omdat de kaart die je dan koopt overkill is. Met multiplayer-spellen is dat helaas wat lastiger geworden, ik weet bijvoorbeeld niet of dat BFX (willekeurig getal) nog zo leuk is wanneer een volgend deel uitkomt wat aanslaat. Ik wil in ieder geval van de volgende kaart dat die vrijwel alle spellen die er nu zijn (m.u.v. de zeer slecht geoptimaliseerde spellen/engines zoals Assassin's Creed) met zeer hoge instellingen >>100 FPS aankan bij 1440p ultrawide aangezien mijn volgende monitor waarschijnlijk die resolutie gaat hebben (dat of 4k). Met 1 performance-niveau hoger zit ik dan beter. Ik wacht op de grotere Navi, ik vermoed dat dat de Navi10 zal zijn.
Ik ben nu al 2,5 jaar aan het wachten omdat ik Polaris net tekort vond schieten en ik Vega begin 2017 had verwacht, het kwam eind 2017 en toen kreeg je die 'mining'-crisis. Nu moet ik op Navi wachten.

Hoe lang ik met de volgende kaart zal doen hangt af van het performance-niveau maar ik heb er geen probleem mee om pas later single-speler spellen te kopen, dan krijg je direct zeer goede performance omdat de kaart die je dan koopt overkill is. Met multiplayer-spellen is dat helaas wat lastiger geworden, ik weet bijvoorbeeld niet of dat BFX (willekeurig getal) nog zo leuk is wanneer een volgend deel uitkomt wat aanslaat. Ik wil in ieder geval van de volgende kaart dat die vrijwel alle spellen die er nu zijn (m.u.v. de zeer slecht geoptimaliseerde spellen/engines zoals Assassin's Creed) met zeer hoge instellingen >>100 FPS aankan bij 1440p ultrawide aangezien mijn volgende monitor waarschijnlijk die resolutie gaat hebben (dat of 4k). Met 1 performance-niveau hoger zit ik dan beter. Ik wacht op de grotere Navi, ik vermoed dat dat de Navi10 zal zijn.
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2018 08:42 ]
@Verwijderd @FairPCsPlease
Dank voor de toelichting! Ik wist niet dat Navi 12 volgens geruchten 40 CUs zou krijgen.
40 CUs zou een vrij forse boost zijn voor een x60 kaart (maar die zitten sinds ~260x ook al op hetzelfde niveau). Als ik even een pen en een bierviltje er bij mag pakken, mijn 560 stookt 45w (power limit) voor 14 CUs (en aanverwante HW in de GPU zelf) op ~1150 MHz. 40 CUs raam ik dan op ~130w. Als we dan aannemen dat 7nm 50% zuiniger is (meen dat ik dat getal ooit ergens gezien heb), kom je op 65w uit voor 40 CUs op ~1150 MHz (en pakweg 580 hoeveelheden aan GFLOPS). Dan heb je binnen PCIe spec nog pakweg 10 watt over om je VRMs en (
ram ICs in the proppen, ik denk dat dat net te krap is, en dat die 1150 mhz hoger gaat uitpakken, dan verwacht ik toch een 6-pin aansluiting.
We gaan het zien, maar ik heb wel goede hoop dat er een mooie <75w kaart gaat komen, de vraag is wanneer.
Kwa upgrades weet ik niet zo goed wanneer mijn 560 gewisseld gaat worden, voorlopig vind ik dit snel genoeg (anders had ik die 560 niet gekocht), ik verwacht dat Borderlands 3 of Doom 2 de drivers voor een upgrade gaan worden.
Dank voor de toelichting! Ik wist niet dat Navi 12 volgens geruchten 40 CUs zou krijgen.
40 CUs zou een vrij forse boost zijn voor een x60 kaart (maar die zitten sinds ~260x ook al op hetzelfde niveau). Als ik even een pen en een bierviltje er bij mag pakken, mijn 560 stookt 45w (power limit) voor 14 CUs (en aanverwante HW in de GPU zelf) op ~1150 MHz. 40 CUs raam ik dan op ~130w. Als we dan aannemen dat 7nm 50% zuiniger is (meen dat ik dat getal ooit ergens gezien heb), kom je op 65w uit voor 40 CUs op ~1150 MHz (en pakweg 580 hoeveelheden aan GFLOPS). Dan heb je binnen PCIe spec nog pakweg 10 watt over om je VRMs en (
We gaan het zien, maar ik heb wel goede hoop dat er een mooie <75w kaart gaat komen, de vraag is wanneer.
Kwa upgrades weet ik niet zo goed wanneer mijn 560 gewisseld gaat worden, voorlopig vind ik dit snel genoeg (anders had ik die 560 niet gekocht), ik verwacht dat Borderlands 3 of Doom 2 de drivers voor een upgrade gaan worden.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Verwijderd
Let erop dat het een nieuwe architectuur wordt (volgens de geruchten), het is mogelijk dat een CU dan groter of kleiner wordt. Maar de naam suggereert voor mij ook dat het een kleine kaart wordt, de RX 460 is een Polaris 12.
Sommige mensen (mijzelf incluis) houden niet van 2e hands spullen kopen, verder heb je gelijk.Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 01:05:
Ere wie ere toekomt: WCCFTech had de primeur.
https://wccftech.com/amds...ed-in-all-product-ranges/
Eerlijk gezegd zou ik dan eerder een tweedehands lowend kaart overwegen als ik die kan vinden. Of misschien een tweedehands Fury (niet een geweldige reputatie maar een prima kaart als je weet wat je doet) als de prijs goed is.
Mijn sentiment is hetzelfde: screw die 590, ik wacht op een kaart die zeer geschikt is voor 1440-p gaming. Ik vind het prima als AMD eerst een lowend-Navi (ongeveer (50/100)*(40/36) uitbrengt maar dan moet de prijs er ook naar zijn, deze kaart zou dichter bij een *60 kaart zitten dan bij een *70 kaart qua GPU-grootte. Als dat vanaf €150 kost, prima (overbrugging naar een high-end kaart van 2-3 jaar later), als het vanaf €300 kost, nope. Bij €200 en een aannemlijk verhaal (hogere productiekosten door 7 nm) wil ik er ook nog wel over nadenken.
Is een dubbele ontkenning, "het is niets voor AMD om niet haantje de voorste te zijn", jullie zeggen dus feitelijk hetzelfde.Dat is niet waar! TrueAudio, tessellation, GCN, HBM, TressFX, Rapid Packed Packed Math...
Nvidia probeerde iets soortgelijks als GCN bij Fermi maar dat mislukte voor hen.
De 'oude rotten' hier zullen mijn lijstje nog wat kunnen aanvullen.
edit:
damn die automatische push van tweakers forum, ik dacht echt op de laatste reactie te reageren, totdat ik post, en blijkt die reactie al tig reacties daarna te hebben.....
damn die automatische push van tweakers forum, ik dacht echt op de laatste reactie te reageren, totdat ik post, en blijkt die reactie al tig reacties daarna te hebben.....
[ Voor 5% gewijzigd door zion op 15-11-2018 12:30 ]
10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem
Nee.DaniëlWW2 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:08:
De Pond gaat ook onderuit op het moment. Ga er overigens wel vanuit dat je garantie per 29 maart 2019 vervalt...
Ten eerste ga je een contract aan op het moment van aanschaf. Daar hebben ze zich aan te houden.
Daarnaast is het *extreem* onwaarschijnlijk dat het VK juist die wetten gaat laten vallen. Ze zullen ze vervangen door equivalente exemplaren, die niet direct aan de EU directives gebonden zijn zoals nu het geval is.
Zelf in bezit geweest van een AMD RX Vega 64 Limited Edition. Deze kaart was aangeschaft bij: https://www.overclockers.co.uk Omdat ik nieuwsgierig was naar de garantie periode, omdat ik de kaart wilde verkopen, heb ik op de website van Sapphire een ticket aangemaakt. Daar kreeg ik bericht dat mijn kaart nog 14 september 2019 garantie had.
De datum is afgeleid van de fabricage datum van de kaart en afgeleid van het serial number . In mijn geval had de kaart twee jaar garantie.
De datum is afgeleid van de fabricage datum van de kaart en afgeleid van het serial number . In mijn geval had de kaart twee jaar garantie.
https://support.microsoft...windows-10-update-history
Windows 10, version 1809
Windows Server 2019
Windows Server, version 1809
Note: AMD no longer supports Radeon HD2000 and HD4000 series graphic processor units (GPUs).
After updating to Window 10, version 1809, Microsoft Edge tabs may stop working when a device is configured with AMD Radeon HD2000 or HD4000 series video cards.
Customers may get the following error code: "INVALID_POINTER_READ_c0000005_atidxx64.dll".
Some users may also experience performance issues with the lock screen or the ShellExperienceHost. (The lock screen hosts widgets, and the ShellExperienceHost is responsible for assorted shell functionality).
Workaround: To ensure a seamless update experience, we are blocking devices with AMD Radeon HD2000 and HD4000 series graphics processors from being offered Window 10, version 1809.
Next Steps: Microsoft is investigating this issue.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Hmm ik ben benieuwd of de ATi Radeon Xpress X1200 (chipset GPU van 2007) nog werkt met Windows 10 1809, deze werkte namelijk op 1803 met de Vista driver
Dus indien je GPU niet meer ondersteund is, probeer het met een oudere Windows driver, het zou maar kunnen werken
Dus indien je GPU niet meer ondersteund is, probeer het met een oudere Windows driver, het zou maar kunnen werken
Officiële melding over Vega 8 mobile drivers support door AMD.
https://www.reddit.com/r/...utm_source=reddit-android
https://www.reddit.com/r/...utm_source=reddit-android
Verwijderd
Neem het met een flinke korrel zout, hier wat Navi-geruchten van iemand die hier vaker is aangehaald.
Hij zou deze informatie hebben gekregen van iemand die in die industrie werkt.
De geruchten:
- Tussen maart en juni krijg je een eerste Navi kaart en een cut hiervan.
- De volledige kaart: 96 CPU's, ongeveer het performance-niveau van een GTX RTX 2070, MSRP van $300
- De cut: ongeveer het performance-niveau van een GTX 1070, MSRP van $200
- Q4 2019 de grotere broer
- Nieuwe architectuur, maar met veel GCN-elementen, naar zijn vermoeden om de software die reeds bestaat compatibel te houden met deze kaart aangezien de developers nu eenmaal weinig hun best doen om AMD te helpen.
Gelukkig hebben we hier geen hype-jar, anders zou ik flink wat geld moeten doneren.
Hij zou deze informatie hebben gekregen van iemand die in die industrie werkt.
De geruchten:
- Tussen maart en juni krijg je een eerste Navi kaart en een cut hiervan.
- De volledige kaart: 96 CPU's, ongeveer het performance-niveau van een GTX RTX 2070, MSRP van $300
- De cut: ongeveer het performance-niveau van een GTX 1070, MSRP van $200
- Q4 2019 de grotere broer
- Nieuwe architectuur, maar met veel GCN-elementen, naar zijn vermoeden om de software die reeds bestaat compatibel te houden met deze kaart aangezien de developers nu eenmaal weinig hun best doen om AMD te helpen.
Gelukkig hebben we hier geen hype-jar, anders zou ik flink wat geld moeten doneren.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2018 20:00 ]
Hoezo? we hebben al een AMD kaart met performance van de RTX 2070.Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:44:
Oke, niet voor €300, maar wel voor €450. Niet echt iets om hyped van te worden.
Die grote broer misschien wel, maar dan hebben we het nog over een jaar vanaf nu.
Verwijderd
De prijs is nu net hetgeen wat relevant is aangezien je nu €300 betaalt voor een 2,5 jaar oude Polaris kaart en Nvidia €500-600 rekent voor die 2070. Het lagere vermogen is ook erg prettig.DoubleYouPee schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:56:
[...]
Hoezo? we hebben al een AMD kaart met performance van de RTX 2070.
Oke, niet voor €300, maar wel voor €450. Niet echt iets om hyped van te worden.
Die grote broer misschien wel, maar dan hebben we het nog over een jaar vanaf nu.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2018 15:59 ]
Waarom zouden ze hun marge enorm verkleinen door zover onder de prijs van hun concurrent te gaan zitten? Tenzij tegen die tijd de RTX2070 naar $350, is het niet logisch voor AMD om een vergelijkbare kaart voor $300 te verkopen. Dus dat gaat ook niet gebeuren. Als ze een kaart hebben die vergelijkbaar is met een RTX2070, en als die tegen die tijd nog dezelfde prijs heeft als nu, dan moet je blij zijn als ze hem voor $450 verkopen. Dan zitten ze al een veruit betere keuze dan een RTX2070, en hebben ze veel betere marges dan wanneer ze die voor $300 verkopen.
Dat is tenzij er goede redenen zijn om ondanks de lagere prijs alsnog voor de Nvidia te gaan, bijvoorbeeld als die Navi 500W verstookt. Dan moeten ze hem wel goedkoop neerzetten om hem nog te verkopen. Maar ik zou er niet vanuit gaan dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren.
Dat is tenzij er goede redenen zijn om ondanks de lagere prijs alsnog voor de Nvidia te gaan, bijvoorbeeld als die Navi 500W verstookt. Dan moeten ze hem wel goedkoop neerzetten om hem nog te verkopen. Maar ik zou er niet vanuit gaan dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren.
[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 21-11-2018 16:06 ]
Dat het goedkoper wordt is natuurlijk altijd fijn, maar er zijn veel mensen met een 1440p of 1440p ultrawide freesync monitor, die al sinds begin 2017 wachten op een AMD (dus freesync) kaart die gelijk komt met 1080ti.Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:59:
[...]
De prijs is nu net hetgeen wat relevant is aangezien je nu €300 betaalt voor een 2,5 jaar oude Polaris kaart en Nvidia €500-600 rekent voor die 2070. Het lagere vermogen is ook erg prettig.
Volgens die geruchten kan je dus nog een jaar wachten... dan loopt AMD dus 3 jaar achter. Niet echt iets om hyped van te worden als je het mij vraagt.
Maar goed, voor het mid-range segment zou het natuurlijk wel goed nieuws zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door DoubleYouPee op 21-11-2018 16:17 ]
Ik ga ervanuit dat er dan inmiddels een RTX/GTX3070 op de markt isSissors schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:06:
Waarom zouden ze hun marge enorm verkleinen door zover onder de prijs van hun concurrent te gaan zitten? Tenzij tegen die tijd de RTX2070 naar $350, is het niet logisch voor AMD om een vergelijkbare kaart voor $300 te verkopen. Dus dat gaat ook niet gebeuren. Als ze een kaart hebben die vergelijkbaar is met een RTX2070, en als die tegen die tijd nog dezelfde prijs heeft als nu, dan moet je blij zijn als ze hem voor $450 verkopen. Dan zitten ze al een veruit betere keuze dan een RTX2070, en hebben ze veel betere marges dan wanneer ze die voor $300 verkopen.
AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED
Verwijderd
Te vroeg! Als de gemelde datum (maart tot juni) klopt. Ik verwacht geen nieuwe Nvidia-kaarten in dat segment voor Q4 2019 en dat is al extreem snel. Echter moet AMD wel anticiperen op die nieuwe kaarten en dan kan je net zo goed direct de prijs op dat niveau zetten als je wil voorkomen dat klanten pissed worden. Dat klanten nu zo pissed zijn op Nvidia kan AMD helpen als AMD laat zien een straight shooter te zijn.Q_7 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:26:
[...]
Ik ga ervanuit dat er dan inmiddels een RTX/GTX3070 op de markt isDan zou 300$ voor RTX2070 performance wel kunnen kloppen omdat nVidia gigantisch voor ligt.
Die mensen overdrijven schromelijk.DoubleYouPee schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:15:
[...]
Dat het goedkoper wordt is natuurlijk altijd fijn, maar er zijn veel mensen met een 1440p of 1440p ultrawide freesync monitor, die al sinds begin 2017 wachten op een AMD (dus freesync) kaart die gelijk komt met 1080ti.
Met een Vega64/2070 kan je ook prima 1440p en 1440p ultrawide aan, met >100 FPS (ook 1440p ultrawide). Je komt waarschijnlijk ruim boven de 100 FPS als je geen ultra-obsessie hebt.

Het is niet dat je het verschil tussen zeer hoog en ultra ziet bij juist die instellingen waarvoor de impact op de FPS hoog is (MSAA, schaduwen...) terwijl je met je >100 FPS aan het schieten bent in een FPS-spel. Als je stil staat en zeer aandachtig kijkt dan zie je het verschil misschien maar is dat het grote verschil in FPS waard?
Verder, zoals je hebt gelezen vermeldt hij dat eind 2019 een kaart uitkomt die richting 2080 Ti presteert, waarschijnlijk net iets minder. Dat is geen middensegment en een jaar is nu ook weer niet heel erg lang na de laatste 2,5 jaar.
offtopic:
Dat noem ik een glas wat half vol zit na 2,5 jaar enkel Polaris en Vega, een 'mining'-crisis, eerdere geruchten dat eind 2019 Navi uitkomt en pas eind 2020 Navi+ en last but not least de corruptie van Samsung, Hynix en Micron. De prizjen van RAM zijn redelijk gedaald en zullen nog wat verder dalen voordat Zen2 uitkomt, de prijs van SSD's is gehalveerd (helaas voor mij nadat ik mijn 480 GB SSD kocht
), de CPU's en GPU's gaan naar de 7 nm. node en AMD brengt - volgens dit gerucht - in 1 jaar tijd op alle segmenten een kaart uit met een verbeterde architectuur en op 7 nm. Als nu nog LG in 2019 of 2020 de prijs van de 1440p ultrawide monitor met FreeSync verlaagt naar rond de €600 dan ben ik helemaal tevreden. 
Dat noem ik een glas wat half vol zit na 2,5 jaar enkel Polaris en Vega, een 'mining'-crisis, eerdere geruchten dat eind 2019 Navi uitkomt en pas eind 2020 Navi+ en last but not least de corruptie van Samsung, Hynix en Micron. De prizjen van RAM zijn redelijk gedaald en zullen nog wat verder dalen voordat Zen2 uitkomt, de prijs van SSD's is gehalveerd (helaas voor mij nadat ik mijn 480 GB SSD kocht

Omdat ze ook dan nog genoeg marge hebben en hun marktaandeel kunnen vergroten, zeker nu de Nvidia-klanten nogal pissed zijn omdat de prijzen van die RTX-kaarten zo hoog zijn. De meer interessante vraag is voor mij hoe Nvidia hierop reageert. Gaan zij ook hun prijs sterk verlagen? Hoe ver kan Nvidia gaan? Is Nvidia bereid om verlies te nemen met hun gigantisch grote GPU en relatief lage yields?Sissors schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:06:
Waarom zouden ze hun marge enorm verkleinen door zover onder de prijs van hun concurrent te gaan zitten?
7 nm. TSMC! Dit wordt juist een relatief zuinige GPU voor het performance-niveau in vergelijking met wat Nvidia levert aangezien Nvidia nog op de oude node zit.bijvoorbeeld als die Navi 500W verstookt.
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2018 19:57 ]
Dat het op een nieuwe node zit betekend niet dat het energieverbruik laag is. Daar spelen veel meer zaken een rol bij. Nu verwacht ik overigens niet die 500W, maar zoiets is wel de enige reden waarom AMD hem veel goedkoper dan concurrentie zou verkopen.
Marktaandeel vergroten is geen echte reden. Primair omdat je de beste keuze bent als je significant goedkoper bent dan je concurrent. Er is weinig voordeel meer als je gigantisch veel goedkoper bent dan de concurrent. Secundair omdat als nu AMD die voor $300 zou uitbrengen morgen Nvidia de prijs van de RTX2070 naar $350 ofzo veranderd.
Dus er zijn twee opties: Of AMD biedt hem heel goedkoop aan, Nvidia volgt, en Nvidia heeft minder R&D budget door lagere marges. Of AMD biedt hem gewoon iets onder de prijs van Nvidia aan, en AMD heeft veel meer R&D budget (ervan uitgaande dat ze hem inderdaad goedkoop kunnen produceren*). Gezien momenteel hoe scheef het is tussen AMD en Nvidia is het veel logischer voor AMD om hun eigen winst te proberen te verhogen als die van Nvidia proberen te verlagen.
* De RTX2070 heeft een kleinere die size als de enige AMD kaart die nog redelijk vergelijkbaar is, de Vega64. Het verschil is niet heel groot, maar ik zou er ook niet vanuit gaan dat AMD vergelijkbare performance uit een veel kleinere die weet te krijgen. En 7nm zal ook geen goedkoop proces zijn per mm2.
TL;DR: Onder prijs van je concurrent gaan zitten is logisch. Gigantisch ver eronder gaan zitten heeft eigenlijk bijzonder weinig voordeel en is imo wishful thinking.
Marktaandeel vergroten is geen echte reden. Primair omdat je de beste keuze bent als je significant goedkoper bent dan je concurrent. Er is weinig voordeel meer als je gigantisch veel goedkoper bent dan de concurrent. Secundair omdat als nu AMD die voor $300 zou uitbrengen morgen Nvidia de prijs van de RTX2070 naar $350 ofzo veranderd.
Dus er zijn twee opties: Of AMD biedt hem heel goedkoop aan, Nvidia volgt, en Nvidia heeft minder R&D budget door lagere marges. Of AMD biedt hem gewoon iets onder de prijs van Nvidia aan, en AMD heeft veel meer R&D budget (ervan uitgaande dat ze hem inderdaad goedkoop kunnen produceren*). Gezien momenteel hoe scheef het is tussen AMD en Nvidia is het veel logischer voor AMD om hun eigen winst te proberen te verhogen als die van Nvidia proberen te verlagen.
* De RTX2070 heeft een kleinere die size als de enige AMD kaart die nog redelijk vergelijkbaar is, de Vega64. Het verschil is niet heel groot, maar ik zou er ook niet vanuit gaan dat AMD vergelijkbare performance uit een veel kleinere die weet te krijgen. En 7nm zal ook geen goedkoop proces zijn per mm2.
TL;DR: Onder prijs van je concurrent gaan zitten is logisch. Gigantisch ver eronder gaan zitten heeft eigenlijk bijzonder weinig voordeel en is imo wishful thinking.
[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 21-11-2018 18:37 ]
Verwijderd
Jij komt nu met een algemene statement maar het gaat hier om dit ene concrete geval. In dit geval gaat het wel degelijke zuiniger zijn gezien de grootte die die die gaat hebben en de grootte die de die van de 1080/2070 heeft. Vergelijk maar eens de die-groottes van diverse AMD- en Nvidia-kaarten en zet dit af tegen de TDP, combineer dat met hoe groot deze die waarschijnlijk ongeveer gaat worden, ergens halverwege tussen de RX 580 en de Vega64 en je komt uit op een kaart die relatief zuinig is voor dat performance-niveau, zuiniger dan de 2070. En daar hoef je nog niet eens voor te ondervolten.Sissors schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:36:
Dat het op een nieuwe node zit betekend niet dat het energieverbruik laag is.
Ter referentie: bij de Vega56 is slechts 1/8ste van de GPU uitgeschakeld, dit komt uit op een 6/8ste zo'n grote GPU indien een CU ceteris paribus even groot blijft bij deze aangepaste architectuur.
Dat is nog even afwachten maar aangezien het volgens dit gerucht nog veel GCN-elementen zou hebben is het niet heel erg ver gezocht dat die CU niet al te grondig wordt veranderd.
Realistisch gezien is er een grote kans dat de die kleiner wordt dan wat ik aangaf omdat de kans groot is dat deze die minder groot hoeft te zijn omdat de architectuur minder compute-focused is. Het patent van de mogelijke nieuwe architectuur is openbaar, iedereen kan het lezen.
Natuurlijk wel, AMD heeft dat grotere marktaandeel nodig om betere software-support te krijgen. De hardware kan nog zo goed zijn, zonder software-support haal je lang niet alles uit die hardware. Als AMD developers zo ver wil krijgen dat ze de open source oplosingen van AMD gebruiken of in ieder geval geen problematische Gameworks-code gebruiken dan helpt het erg veel als je 50-60% marktaandeel hebt in plaats van 25-30% marktaandeel.Marktaandeel vergroten is geen echte reden.
Twijfelachtig want Nvidia heeft zo'n sterke branding in vergelijking met AMD dat AMD een best wel groot prijsverschil nodig zou hebben om de Nvidia-fanboys te overtuigen om ook AMD eens een kans te geven.Primair omdat je de beste keuze bent als je significant goedkoper bent dan je concurrent. Er is weinig voordeel meer als je gigantisch veel goedkoper bent dan de concurrent.
Dat is speculatie (ook ik zie Nvidia eerder de prijs verlagen dan Intel, mr. Leather Jacket lijkt over meer realiteitszin te beschikken dan de bazen van Intel) maar de vraag is hoe ver Nvidia de prijs kan laten dalen. Nvidia zal in ieder geval deze keer (dat was anders voor Pascal en Maxwell!) veel hogere kosten hebben voor hetzelfde performance-niveau dan AMD omwille van de grootte van de die en omdat ze er ook nog eens al die RTX-kernen en Tensor-kernen op stoppen die ongeveer de die nog groter maken!Secundair omdat als nu AMD die voor $300 zou uitbrengen morgen Nvidia de prijs van de RTX2070 naar $350 ofzo veranderd.
Heel goedkoop is een ander verhaal, AMD zal ervoor zorgen dat ze geen verlies maken met deze kaarten en waarschijnlijk zullen ze inzetten op een gezonde winstmarge zodat ze weer meer kunnen investeren in RTG.
Eigen winst verhogen gaat niet lukken door de prijs hoog te maken gezien de veel sterkere branding van Nvidia: Nvidia komt daarmee weg, AMD niet!
Tenslotte, heb jij al eens opgezocht wat het verschil in grootte is tussen TSMC 7 nm. en GF14 nm. Dat is gigantisch! Volgens AMD een factor 2 en dat zou best kunnen kloppen gezien de vergelijking tussen 8 kernen op Rome en 8 kernen op Zen1.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2018 19:55 ]
Ik heb dat niet zelf opgezocht, mijn persoonlijke ervaring is dat we elke keer te horen krijgen dat de volgende technologie gigantisch veel beter en sneller is, en in de praktijk het een mooie upgrade is maar niet meer dan dat. (En dan bedoel ik niet van wat ik op Tweakers lees maar wat ik in de dagelijkse praktijk op mijn werk mee maak).
Dat Nvidia met een hogere prijs weg komt was niet het punt. Ze komen namelijk wel met een wat hogere prijs weg, maar niet met een gigantisch veel hogere prijs. Daarom zou redelijk ruim onder de prijs van Nvidia gaan zitten voldoende zijn, (dus bijvoorbeeld €450 vs €520), en hoef je niet je eigen marges om zeep te helpen. Mij lijkt het vooral een hele hoop wishfull thinking dat AMD met een enorme marge Nvidia zou gaan verslaan. Ik denk dat we vooral blij moeten zijn als ze een goed alternatief weten neer te zetten.
Maar goed, daar gaan we toch niet uitkomen, en we zullen het zien over een half jaar.
Dat Nvidia met een hogere prijs weg komt was niet het punt. Ze komen namelijk wel met een wat hogere prijs weg, maar niet met een gigantisch veel hogere prijs. Daarom zou redelijk ruim onder de prijs van Nvidia gaan zitten voldoende zijn, (dus bijvoorbeeld €450 vs €520), en hoef je niet je eigen marges om zeep te helpen. Mij lijkt het vooral een hele hoop wishfull thinking dat AMD met een enorme marge Nvidia zou gaan verslaan. Ik denk dat we vooral blij moeten zijn als ze een goed alternatief weten neer te zetten.
Maar goed, daar gaan we toch niet uitkomen, en we zullen het zien over een half jaar.
Ik zie in de PW nu RX 550 kaarten met 640 shaders staan*, heb ik iets gemist ofzo? Ik kan me geen nieuws daarover herinneren. Ook op wikipedia staan ze in de lijst;
Wikipedia: List of AMD graphics processing units
Lijken geen cut-downs van de RX 560 te zijn, dus die 512 shaders versie was een cut-down chip?
*Link
Wikipedia: List of AMD graphics processing units
Lijken geen cut-downs van de RX 560 te zijn, dus die 512 shaders versie was een cut-down chip?
*Link
[ Voor 22% gewijzigd door NitroX infinity op 21-11-2018 23:19 ]
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Verwijderd
Het is handig om dat wel te doen alvorens je een mening vormt want de prijs die AMD kan en zal vragen hangt samen met de oppervlakte van de die. Dit zou best wel eens een midlevel kaart kunnen worden met een diesize die ongeveer net zo groot is als de RX 580 dankzij de veel kleinere node en de nieuwe architectuur.Sissors schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:30:
Ik heb dat niet zelf opgezocht
Nogmaals, de TSMC 7 nm. node is veel kleiner is dan de TSMC 12/14 NM node, niet een beetje kleiner. Dat is een onbetwistbaar feit, geen speculatie. We hebben het bewijs al gezien.

Dat is verdomd klein voor 8 kernen per vierkantje! Het is bekend hoe groot die PCB is en hoe groot de Ryzen-PCB's zijn, het is ook bekend welk deel van die PCB's wordt gebruikt voor de die. Dit is een gemakkelijk invul-oefening.
AMD had eerder een fors kleinere node voor hun grafische kaart dan Nvidia maar in die tijd maakten ze de fout dat ze hun software nog niet in orde hadden, deze keer is dat geen probleem.
Je werkt niet je eigen marge om zeep wanneer aantal_verkopenW*winst_X > aantal_verkopenY*winst_Z met X<Z en W>Y.Dat Nvidia met een hogere prijs weg komt was niet het punt. Ze komen namelijk wel met een wat hogere prijs weg, maar niet met een gigantisch veel hogere prijs. Daarom zou redelijk ruim onder de prijs van Nvidia gaan zitten voldoende zijn, (dus bijvoorbeeld €450 vs €520), en hoef je niet je eigen marges om zeep te helpen.
Nvidia komt weg met een aanzienlijk hogere prijs. €220 voor een RX 580 en €290 voor de GTX 1060 en veel mensen kiezen nog voor de GTX 1060, €220 voor een RX 580 en €450 voor een GTX 1060, dan gaan die mensen misschien eens nadenken over AMD. Mensen zijn weinig rationeel, de meeste mensen gedragen zich als domme schapen en zijn enorm beïnvloedbaar door marketing, dat is de reden dat er met zoveel geld wordt gesmeten voor die marketing. Nvidia hun branding is verschrikkelijk sterk en dominant. Na 10-20 jaar bangmakerij dat je van alles mist voor gaming als je niet een Nvidia-kaart hebt (PhysX, rookeffectjes, Gameworks-toestanden, nu die raytracing) zijn mensen gaan geloven dat ze per se een Nvidia-kaart nodig hebben voor gaming. Niet de goed geïnformeerde mensen, wel de doorsnee gamer. Dat Nvidia de halo-producten heeft helpt ook niet. Daar kwam nog eens bovenop dat de 200-serie en 300-serie een nogal hoog vermogen out of the box (wel goed aan te passen) hadden en ook bij Polaris had dat vermogen wat lager moeten en kunnen zijn.
AMD zal niet die GPU's zonder een leuke winstmarge verkopen maar als ze ruim onder de prijs kunnen zitten terwijl ze een lekkerre winstmarge pakken en het marktaandeel flink vergroten dan is het hallelujah voor AMD. 1 keer meer winst maken is leuk, een flink groter marktaandeel krijgen en de volgende keer weer een hoop extra klanten hebben garandeert ook een leuke toekomstige geldstroom zolang je het niet verpest. Uiteindelijk zullen die winstmarges bij AMD ook wel weer hoger worden wanneer ze een kans daarvoor zien maar dat kan AMD zich pas permitteren wanneer ze weer X jaar ongeveer 50% van het marktaandeel hebben, nu moet AMD een hoop scepsis overwinnen door veel meer waarder voor het geld te bieden. Overigens zijn de prijzen bij AMD-kaarten vaak fors hoger in Nederland en gelden de genoemde prijzen slechts voor de referentiekaarten, indien dit gerucht klopt. Een goede aftermarket-kaart is al snel €50-100 duurder bij een dergelijke kaart. Als die MSRP $300 wordt dan ga je hier gemakkelijk €350 betalen voor een Navi-kaart. Altijd nog veel beter dan wat we de laatste tijd hadden verwacht en het zal lastig worden voor Nvidia om die prijs te halen met hun 2070-kaart want die die is bijna net zo groot als die van de 1080 Ti omdat er al die tensor-kernen en RTX-kernen op zitten. Nvidia zal echter in dat geval wel de prijs van de 2070 verlagen en AMD moet er dus voor zorgen dat na die prijsverlaging het gat nog groot genoeg is terwijl ze wel nog winst maken per verkochte kaart zodat er weer meer in R&D geïnvesteerd kan worden.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2018 20:50 ]
Ik zat in het verkeerde topic, dus hier nieuwe poging 
Hoe zit dat nu eigenlijk met de nieuwe GPU's die volgend jaar verwacht worden? Kunnen we inschatten hoe concurrentieel deze gaan zijn of is het nog te vroeg?
Hoe zit dat nu eigenlijk met de nieuwe GPU's die volgend jaar verwacht worden? Kunnen we inschatten hoe concurrentieel deze gaan zijn of is het nog te vroeg?
Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT
Begin Januari (CES) kunnen we misschien een glimp krijgen over het potentieel. Maar anders waarschijnlijk pas rondom de tijd van de E3.Dreifarben schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:12:
How do you save a random generator ?
Tja, lees stukjes hierboven. De ene zegt dat zeer waarschijnlijk over half jaar AMD iets heeft wat alles op zijn kop gooit en t/m mid-high end segment Nvidia compleet wegvaagt in prijs/kwaliteit. Ik ben wat skeptischerDreifarben schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:12:
Ik had bovenstaande post van @Verwijderd gemist, en tegen beter weten in wil ik toch op iets reageren.
Ik ben altijd nogal skeptisch over beloftes van foundries, in de praktijk is het vaak een leuke stap, maar niet zo groot als ze claimen. Maar klopt wel dat oppervlakte van puur de logica waarschijnlijk wel redelijk accuraat wordt voorspeld.Het is handig om dat wel te doen alvorens je een mening vormt want de prijs die AMD kan en zal vragen hangt samen met de oppervlakte van de die. Dit zou best wel eens een midlevel kaart kunnen worden met een diesize die ongeveer net zo groot is als de RX 580 dankzij de veel kleinere node en de nieuwe architectuur.
Nogmaals, de TSMC 7 nm. node is veel kleiner is dan de TSMC 12/14 NM node, niet een beetje kleiner. Dat is een onbetwistbaar feit, geen speculatie. We hebben het bewijs al gezien.
Jouw argumentatie heeft één probleem. Tien jaar geleden had je helemaal gelijk gehad. Want elke keer als Intel weer een nog grotere chip (in aantal transistoren) had gemaakt, kwam er een nieuwe technologie om de kosten te beperken. Maar zo werkt het tegenwoordig nauwelijks meer. De oppervlakte neemt wel af, maar de kosten per transistor weinig, omdat de kosten per oppervlakte omhoog schieten. Bijvoorbeeld van: https://www.icknowledge.c...20Nodes%20-%20Revised.pdf

Ook bijvoorbeeld van EEtimes (wel een ouder artikel al overigens):
https://www.eetimes.com/a...id=1326864&image_number=1
[ Voor 60% gewijzigd door Sissors op 27-11-2018 10:02 ]
Verwijderd
Tegen beter weten in?
Als jij iets zinvols zegt dan ben ik de eerste om je gelijk te geven.
Ik heb het even opgezocht, de RX 480 heeft een die die 232 mm² groot is, Ryzen heeft een die die 192 mm², Vega heeft een diesize van 486 mm². 486/232=2,09.
Laat de productiekosten van een even grote Vega $40-50 hoger zijn, dat maakt niet het grote verschil. Het is relevant maar er wordt dan ook een MSRP van $300 gemeld terwijl die voor de RX 480 nog $239 was, de kostenverhoging is al meegenomen en daar zit dan ook nog wat ruimte in voor het duurder geworden geheugen. Als je ergens een beer op de weg wil zien dan zou ik het eerder bij de prijs van het geheugen zoeken gezien de kartelvorming van Samsung, Hynix en Micron.
Aan ieder van ons om te bepalen in hoeverre wij dat geloven. Het sluit aan bij wat we al wisten:
- De nieuwe architectuur die AMD wou gebruiken (mogelijk aangepast) is bekend, iedereen van ons kan zelf het patent lezen aangezien patenten openbaar zijn en een aantal van ons (ik ook) hebben het gelezen. Dan weet je nog niet wanneer die gebruikt wordt maar dat er een nieuw architectuur wordt vermeld is dus niet gek.
- De timeline sluit aan bij wat andere geruchten meldden (WCCFTech).
- Technisch gezien is het zeker mogelijk om met zo'n diesize die performance te geven.

Als jij iets zinvols zegt dan ben ik de eerste om je gelijk te geven.
Dat klopt - de productiekosten zouden tot dubbel zo hoog kunnen worden in vergelijking met GF 14 nm, dat hebben wij hier inmiddels sinds minstens een jaar uitgebreid besproken, dat heeft vooral te maken met dat er meer lagen worden gebruikt , je ziet overigens in diezelfde grafiek dat de kosten per transistor wel lager liggen - maar er speelt meer dan enkel de productiekosten van de GPU. Die productiekosten zijn sowieos niet overweldigend hoog, zo kost een Ryzen-CPU waarschijnlijk minder dan $50 voor puur de productie. Het feit dat het vermogen zoveel lager ligt is ook heel erg belangrijk, voor zowel de kosten (de PCB rondom de GPU) als hoe goed het functioneert. Dat de die-area kleiner is leidt ook tot beter yields (als je 50% oppervlakte op TSMC 7 nm vergelijkt met 100% oppervlakte op GF 14 nm).Sissors schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:39:
De oppervlakte neemt wel af, maar de kosten per transistor weinig, omdat de kosten per oppervlakte omhoog schieten.
Ik heb het even opgezocht, de RX 480 heeft een die die 232 mm² groot is, Ryzen heeft een die die 192 mm², Vega heeft een diesize van 486 mm². 486/232=2,09.
Laat de productiekosten van een even grote Vega $40-50 hoger zijn, dat maakt niet het grote verschil. Het is relevant maar er wordt dan ook een MSRP van $300 gemeld terwijl die voor de RX 480 nog $239 was, de kostenverhoging is al meegenomen en daar zit dan ook nog wat ruimte in voor het duurder geworden geheugen. Als je ergens een beer op de weg wil zien dan zou ik het eerder bij de prijs van het geheugen zoeken gezien de kartelvorming van Samsung, Hynix en Micron.
De geruchten staan hier vermeld: Verwijderd in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 143"Dreifarben schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:12:
Aan ieder van ons om te bepalen in hoeverre wij dat geloven. Het sluit aan bij wat we al wisten:
- De nieuwe architectuur die AMD wou gebruiken (mogelijk aangepast) is bekend, iedereen van ons kan zelf het patent lezen aangezien patenten openbaar zijn en een aantal van ons (ik ook) hebben het gelezen. Dan weet je nog niet wanneer die gebruikt wordt maar dat er een nieuw architectuur wordt vermeld is dus niet gek.
- De timeline sluit aan bij wat andere geruchten meldden (WCCFTech).
- Technisch gezien is het zeker mogelijk om met zo'n diesize die performance te geven.
[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2018 12:58 ]
Het ziet er zeer hoopvol uit voor het algemene succes van AMD, ik hoop dat het gaat uitkomen want dit laat wel zien dat AMD ondanks zijn uitdagingen toch zeer innoverend en vooruitstrevend kan zijn.
Verwijderd
HBM en TrueAudio was bijvoorbeeld ook zeer innoverend, daar heeft het nooit aan gelegen bij AMD. Zelf vind ik vooral TrueAudio geweldig (conceptueel gezien en omdat ik een audiofiel ben), ik zou graag zien dat dit nog veel verder uitgewerkt wordt en standaard gebruikt wordt. Zo gauw ik een Navi-kaart heb ga ik eens Thief kopen (bij de eerste de beste goede sale).Phuncz schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 17:46:
Het ziet er zeer hoopvol uit voor het algemene succes van AMD, ik hoop dat het gaat uitkomen want dit laat wel zien dat AMD ondanks zijn uitdagingen toch zeer innoverend en vooruitstrevend kan zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2018 18:15 ]
Wat een topvideo.Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 17:25:
Speculatie van AdoredTV over de plannen van AMD.
[YouTube: AMD - The (Evolving) Master Plan]
Ongelooflijke geniale gedachte op 47:30.
Verwijderd
Meerdere geheugen-controllers op die I/O-die. Ja, dat is geen gek idee. Het kost niet heel erg veel om dat te doen (GF 14 nm.) maar je kan op die manier wel alles erop aansluiten en wanneer je wil meerdere vormen van geheugen. Dus GDDR6 voor de lage klasse Navi, HBM voor de grote broer en HBM/GDDR6+DDR4 voor de APU's zodat het grafische deel een apart stuk geheugen krijgt wat vlak daarnaast op de chip zit. Met de schaalverkleining naar TSMC 7 nm. komt er veel ruimte vrij (ze zouden iets meer dan 100 mm 2 kunnen gebruiken als ze de GPU hetzelfde performanceniveau geven en met 4 CPU-kernen werken), meer dan genoeg om 4 GB HBM kwijt te kunnen. GDDR6 zou dan weer interessant zijn voor de consoles aangezien je bij de consoles niet beperkt bent tot het kleine oppervlakte van een CPU-socket.Saturnus schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:18:
[...]
Wat een topvideo.
Ongelooflijke geniale gedachte op 47:30.
Uhm...MC's zijn juist wel duur om te bakken. Die krengen zijn in verhouding tot wat ze doen vrij groot.Verwijderd schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:51:
Het kost niet heel erg veel om dat te doen (GF 14 nm.)
Met de MC zelf ben je er ook nog niet, want je moet ook de fysieke interfaces hebben en dan wordt het pas echt leuk. Knal je meerdere MC's in die chip, moet je ook daar op voor bereid zijn.
Ter illustratie presenteer ik u een Raven Ridge (Ryzen 3 2300U), via Wikichip:

En een enkele Zeppelin:

Of een GPU, in dit geval Polaris omdat daar een mooie schematische afbeelding van bestaat (klik voor volledig formaat):

Het is geen echte die-shot, maar daarom juist ook mooi om te gebruiken. Zie je links, boven en onder die regelmatige blokken? Telkens een blokje van 4 kleinere blokjes, samen met iets wat zelf wel een processor lijkt? Dat zijn de GDDR PHY blokken. Er zijn er 8.
Rechtsboven zit waarschijnlijk de display I/O, rechtsonder de PCIe PHY.
Vergelijk nu het benodigde oppervlak van dit alles eens met de gehele GPU?
Het kan zeker wel, maar dan wordt het ook een vrij complexe chip die dan ook geschikt moet zijn voor al die verschillende geheugen implementaties. De fysieke kant van dat verhaal wordt lastig als je GDDR en HBM naast elkaar wil hebben. Ik reken er persoonlijk eerlijk gezegd niet op, ik denk dat dat het niet waard is, vooral vanwege de fysieke connecties
Edit: even m'n beste Paint skills toegepast

Rood = GDDR PHY, geel = display I/O, blauw = PCIe
Die laatste twee kan ik best fout mee zitten. Mijn gok is vooral gebaseerd op hoe ze er uit zien; rechtsboven is deels onregelmatig, deels regelmatig. Het regelmatige deel (rechts) vermoed ik dat de controllers zijn, links zitten de klokgenerators en dergelijke.
[ Voor 11% gewijzigd door Werelds op 03-12-2018 11:01 ]
Verwijderd
Op basis van dit citaat.sdk1985 schreef op maandag 3 december 2018 @ 01:55:
Met andere woorden; Nvidia had verwacht door wat stock achter te houden dat het probleem zichzelf zou oplossen. Alleen dat gaat trager dan verwacht omdat AMD tegelijkertijd 5x zoveel RX 580's de keten in pompt. Nu kan het twee kwartalen duren voor de stock op is. Impliciet geeft dit aan dat dit wellicht ook twee kwartalen vertraging geeft aan de 2060.
Ik denk dat je die 10/90 en 50/50 niet al te serieus moet nemen (AMD had 25-30% van de markt) maar als illustratie moet zien. Maar goed, als het klopt dat AMD meer kaarten heeft verkocht na het crashen van die crypto'currencies' dan wijst dat er ook op dat ze tijdens die crypto-hype bewust de voorraad beperkten zoals hier werd gesuggereerd door meerdere mensen: om te voorkomen dat de tweedehands markt al te groot zou worden na het ineenstorten en dat is deze keer inderdaad niet gebeurd, in ieder geval in Nederland afgaande op het aanbod en de prijzen.Huang: Take a moment — let me just — the 1060 is the number one selling GPU in the world, and the 580 is the number 24. The gaming demand is such that the 580 demand is relatively small. If they decide to build a whole bunch of GPUs, 580s, for crypto, and then they shove that into the channel, then the market would be disproportionate, to us. Usually we would see — call it 90 percent us and 10 percent them. Now all of sudden the inventory in the channel could be very different. It could be 50 percent them and 50 percent us. Do you see what I’m saying? But there are so many people writing about inventories, Dean. Why waste your life on it?
Ook maar eens gekeken dan. Tja, ik geloofde geen seconde wat voor werd gesteld voor de GPU's en @Werelds somt al aardig een aantal redenen op waarom het niet zomaar gaat gebeuren. Vervolgens zie ik de economische winst van het voorstel ook niet. Waarom zou je een aparte GPU chiplet ontwikkelen en deze combineren met een controlechip die zowel GDDR6 als HBM2 doet? Het gaat om twee producten voor twee markten met andere volumes en eisen. Als je een beetje oplet wat AMD nu doet, dan zie je dat AMD de splitsing tussen HPC en gaming eigenlijk al heeft gemaakt.
AMD kan gewoon een flinke monolithische GPU ontwikkelen voor de HPC markt met een HBM2 controller, zie Vega 20 bijvoorbeeld. Maar Vega 20 is denk ik pas het begin. Die kaarten ondersteunen xGMI en kunnen in clusters van 2x4 GPU's opereren met 200GB/s bandbreedte. Het is een HPC product waardoor je alle rekenkracht zal kunnen gebruiken die de GPU's bieden, en schaling tot en met acht Vega 20's zou uitstekend zijn. De implicatie lijkt me duidelijk. Vega 20 is eindelijk een serieuze instap in de HPC markt met een specifiek product. Het is een onderdeel van AMD haar instap in de wereld van supercomputers en AI. De strategie van AMD is die instap maken met clusters van kleinere, maar krachtige chips die over uitstekende chip naar chip communicatie beschikken. Daar kan AMD op termijn met een Epyc Rome achtige MCM komen voor een eigen supercomputer ontwerp samen met Epyc CPU's. Denk bijvoorbeeld aan een concurrent voor Nvidia haar DGX1. Ik vermoed zo dat de semi-custom divisie van AMD daar mee bezig is.
Navi en "Next Gen" zie ik juist de andere kant op gaan. Zeer weinig developers die uberhaupt interesse hebben in goede Crossfire/SLI ondersteuning, laat staan multi GPU ondersteuning in DX12. Daar gaat gewoon geen MCM komen. Het is ook een andere markt met veel grotere volumes, en veel lagere marges. Er is dus weinig ruimte voor exotische ontwerpen. Voor deze markt is het technisch mogelijk om bepaalde zaken in chipletvorm te produceren, maar niet de chiplets van Zen 2 met een centrale controlechip. Nee, ik zou eerder denken aan Intel haar EMIB. Een centrale GPU chiplet en de I/O, geheugencontrollers en PCI erom heen in aparte chiplets. AMD kan het waarschijnlijk zelfs zonder interposer wat weer kosten scheelt. Dat zal het weer aantrekkelijker maken voor mainstream GPU's waar de marges toch al klein zijn.
AMD kan gewoon een flinke monolithische GPU ontwikkelen voor de HPC markt met een HBM2 controller, zie Vega 20 bijvoorbeeld. Maar Vega 20 is denk ik pas het begin. Die kaarten ondersteunen xGMI en kunnen in clusters van 2x4 GPU's opereren met 200GB/s bandbreedte. Het is een HPC product waardoor je alle rekenkracht zal kunnen gebruiken die de GPU's bieden, en schaling tot en met acht Vega 20's zou uitstekend zijn. De implicatie lijkt me duidelijk. Vega 20 is eindelijk een serieuze instap in de HPC markt met een specifiek product. Het is een onderdeel van AMD haar instap in de wereld van supercomputers en AI. De strategie van AMD is die instap maken met clusters van kleinere, maar krachtige chips die over uitstekende chip naar chip communicatie beschikken. Daar kan AMD op termijn met een Epyc Rome achtige MCM komen voor een eigen supercomputer ontwerp samen met Epyc CPU's. Denk bijvoorbeeld aan een concurrent voor Nvidia haar DGX1. Ik vermoed zo dat de semi-custom divisie van AMD daar mee bezig is.
Navi en "Next Gen" zie ik juist de andere kant op gaan. Zeer weinig developers die uberhaupt interesse hebben in goede Crossfire/SLI ondersteuning, laat staan multi GPU ondersteuning in DX12. Daar gaat gewoon geen MCM komen. Het is ook een andere markt met veel grotere volumes, en veel lagere marges. Er is dus weinig ruimte voor exotische ontwerpen. Voor deze markt is het technisch mogelijk om bepaalde zaken in chipletvorm te produceren, maar niet de chiplets van Zen 2 met een centrale controlechip. Nee, ik zou eerder denken aan Intel haar EMIB. Een centrale GPU chiplet en de I/O, geheugencontrollers en PCI erom heen in aparte chiplets. AMD kan het waarschijnlijk zelfs zonder interposer wat weer kosten scheelt. Dat zal het weer aantrekkelijker maken voor mainstream GPU's waar de marges toch al klein zijn.
Ik zie die relatie eigenlijk totaal niet. De meest logische verklaring blijft dat er sprake was van een beperkte oplage en het dus rendabeler was om deze direct aan grote partijen te slijten. Waarom zou het 'feit' dat AMD nu meer RTX 580's de retail keten in pusht betekenen dat ze in het verleden de productie beperkt hebben, laat staan voor de hele specifieke angst dat de tweede hands markt te groot zou worden?Verwijderd schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:45:
[...]
Op basis van dit citaat.
[...]
Ik denk dat je die 10/90 en 50/50 niet al te serieus moet nemen (AMD had 25-30% van de markt) maar als illustratie moet zien. Maar goed, als het klopt dat AMD meer kaarten heeft verkocht na het crashen van die crypto'currencies' dan wijst dat er ook op dat ze tijdens die crypto-hype bewust de voorraad beperkten zoals hier werd gesuggereerd door meerdere mensen: om te voorkomen dat de tweedehands markt al te groot zou worden na het ineenstorten en dat is deze keer inderdaad niet gebeurd, in ieder geval in Nederland afgaande op het aanbod en de prijzen.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
https://wccftech.com/amd-pledges-to-take-on-nvidias-high-end-turing-with-7nm-radeon-gpus-in-2019/
"AMD CEO Lisa Su – Nov 27, 2018 – 22nd Annual Credit Suisse Technology, Media & Telecom Conference
“We believe, we will be very competitive overall and that includes the high-end of the GPU market. Obviously there are new products out there from our competition. We will have our set of new products as well and we will be right there in the mix”
“As it relates to ray tracing in particular I think it’s an important technology, but as with all important technologies it takes time to really have the ecosystem adopt [it]. And we’re working very closely with the ecosystem on both hardware and software solutions and expect that ray tracing will be an important element especially as it gets more into the mainstream, frankly, of the market.”
– Transcripted by Wccftech.com"
"AMD CEO Lisa Su – Nov 27, 2018 – 22nd Annual Credit Suisse Technology, Media & Telecom Conference
“We believe, we will be very competitive overall and that includes the high-end of the GPU market. Obviously there are new products out there from our competition. We will have our set of new products as well and we will be right there in the mix”
“As it relates to ray tracing in particular I think it’s an important technology, but as with all important technologies it takes time to really have the ecosystem adopt [it]. And we’re working very closely with the ecosystem on both hardware and software solutions and expect that ray tracing will be an important element especially as it gets more into the mainstream, frankly, of the market.”
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
>20:50.
Mocht het waar zijn, of er dicht bij in de buurt komen, dan is AMD 'minder ver weg' dan het nu lijkt.
Performance/watt verbeteringen van 2,5 à 3 maal tegenover AMD's huidige kaarten en prijs/prestatie verbeteringen van ook zo'n 2,5 maal tegenover de huidige kaarten van nVidia en AMD lijkt mij niet echt realistisch.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
7nm, chiplets en NAVI, waarschijnlijk een architectuur puur gericht op gamen.-The_Mask- schreef op woensdag 5 december 2018 @ 00:00:
Performance/watt verbeteringen van 2,5 à 3 maal tegenover AMD's huidige kaarten en prijs/prestatie verbeteringen van ook zo'n 2,5 maal tegenover de huidige kaarten van nVidia en AMD lijkt mij niet echt realistisch.
Dat kan dit behoorlijke verschil t.o.v. het huidige aanbod verklaren. D.m.v. de chiplet aanpak zijn de chips aanzienlijk goedkoper geworden om te produceren. Dit komt voornamelijk door het steeds complexer worden van de productieprocessen en daarbij is het steeds minder interessant geworden om een monolitische chip te produceren t.b.v. productiekosten. Het is een hele andere aanpak en kan een drastische vooruitgang verklaren samen met 7nm en een nieuwe architectuur.
Tja, de perf/watt verbeteren over Polaris/Vega is niet zo moeilijk. De boel niet extreem overvolten helpt al enorm. Daarnaast schijnt de GGDR5 geheugencontroller van Polaris niet bepaald efficiënt te zijn. Daar zit met de overstap naar GDDR6 waarschijnlijk ook al flink wat winst. Blijkt Navi geen GCN meer te zijn, maar een efficiëntere nieuwe GPU architectuur dan mag je ook wel een flinke stap verwachten. GCN is uiteindelijk een in vroeg 2012 geïntroduceerde architectuur waar maar weinig aan verbeterd is.
Overigens zou de naamgeving wel weer typisch AMD zijn.
RX 3080
RX 3070
RX 3060
Zet dat eens af tegen:
RTX 2080
RTX 2070
RTX 2060
Overigens zou de naamgeving wel weer typisch AMD zijn.
RX 3080
RX 3070
RX 3060
Zet dat eens af tegen:
RTX 2080
RTX 2070
RTX 2060
[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-12-2018 01:44 ]
Mocht het waar zijn, dan heb ik een 3700X volgend jaar.Saturnus schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 23:39:
[YouTube: Ryzen 3000, Radeon 3000 Series LEAKS - It's Game On!]
>20:50.
Mocht het waar zijn, of er dicht bij in de buurt komen, dan is AMD 'minder ver weg' dan het nu lijkt.
3 maal? Hoe kom je daar nou bij?-The_Mask- schreef op woensdag 5 december 2018 @ 00:00:
Zet een Vega 64 op 1000 of 1050mv en je zit al bijna op 200W zonder prestaties te verliezen. Zo unrealistisch is dat dus zeker niet.
[ Voor 37% gewijzigd door DoubleYouPee op 05-12-2018 10:01 ]
Hoe ik daar bij kom? Het staat er gewoon, reken maar na.
Een RX 580 van ~225W terug brengen naar 75W zodat er geen PEG connector nodig is, is nu eenmaal een factor drie.
En ja natuurlijk kun je winst halen door de spanning te verlagen en en ook de kloksnelheid te verlagen. Qua performance/watt helpt dat heel veel. Klokfrequentie is immers linear met verbruik en spanning zelfs kwadratisch. Maar voor AMD is hogere kloksnelheid veel interessanter, want daarmee kun je je product een hogere prijs geven en dus met meer winst verkopen.
Een RX 580 van ~225W terug brengen naar 75W zodat er geen PEG connector nodig is, is nu eenmaal een factor drie.
En ja natuurlijk kun je winst halen door de spanning te verlagen en en ook de kloksnelheid te verlagen. Qua performance/watt helpt dat heel veel. Klokfrequentie is immers linear met verbruik en spanning zelfs kwadratisch. Maar voor AMD is hogere kloksnelheid veel interessanter, want daarmee kun je je product een hogere prijs geven en dus met meer winst verkopen.
[ Voor 81% gewijzigd door -The_Mask- op 05-12-2018 10:13 ]
AMD Nieuwsdiscussie
We vergelijken hier TDPs. Een RX580 heeft een TDP van 185W niet 225W.-The_Mask- schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:05:
Maar goed, zelfs dan is het een grote stap inderdaad. Maar zoals ik al zei, zowel Polaris als Vega hebben (te) hoge voltages voor de architecture, omdat 1) ze dicht anders te ver van NVIDIA zaten en 2) omdat ze zo hoog mogelijk yields wilden hebben.
Stel dat je een RX580 op 7nm op 1100mhz en 0.9v kan zetten, en door middel van de nieuwe arch van Navi en GDDR6 dezelfde performance houdt? 75W is dan niet zo onrealistisch meer.
Ze kunnen er ook nog een sloot extra transitors tegenaan gooien, op een optimaal punt tussen spanning en clock's zou dat best wat kunnen helpen.-The_Mask- schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:05:
Ik vind het ook sterk klinken, maar aan de andere kant is het ook weer logisch dat ze alles inzetten op een mobiele chip die ze aan Apple en laptopmakers kunnen verkopen.
Maar ik vergelijk verbruik, aangezien 75W ook echt de max is voor een PCI Express slot. Kan niet zo zijn dat de videokaart op een gegeven moment wel even 100W uit het PCI Express slot trekt.DoubleYouPee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:19:
[...]
We vergelijken hier TDPs. Een RX580 heeft een TDP van 185W niet 225W.
AMD Nieuwsdiscussie
Max voor PCI Express 4.0 ligt waarschijnlijk hoger-The_Mask- schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:38:
[...]
Maar ik vergelijk verbruik, aangezien 75W ook echt de max is voor een PCI Express slot. Kan niet zo zijn dat de videokaart op een gegeven moment wel even 100W uit het PCI Express slot trekt.
We gaan het zien over een maand hopelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door DoubleYouPee op 05-12-2018 10:51 ]
Ik hoop dat het waar is, RX480(of 580) prestaties op 75W is waar ik op wacht sinds de bouw van mijn Ryzen desktop, als opvolger voor mijn RX 460 kaart die is meeverhuisd vanaf mijn vorige systeem. Mijn droom voor besteding van het vakantiegeld van 2019 is 7nm GPU op 75Watt en een 24" 1080p monitor (komend van 20" 900p). Het zou zomaar mogelijk zijn, als de geruchten waar zijn.DoubleYouPee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:19:
Stel dat je een RX580 op 7nm op 1100mhz en 0.9v kan zetten, en door middel van de nieuwe arch van Navi en GDDR6 dezelfde performance houdt? 75W is dan niet zo onrealistisch meer.
Verwijderd
Ik herinner aan deze video eerder. Bijna dezelfde informatie.
Niet dat dat iets bewijst maar het is interessant om het te weten. Hij merkte op dat de architectuur (GCN) op de schop gaat voor Navi, dat zou die hogere performance-verbeteringen kunnen verklaren.
Niet dat dat iets bewijst maar het is interessant om het te weten. Hij merkte op dat de architectuur (GCN) op de schop gaat voor Navi, dat zou die hogere performance-verbeteringen kunnen verklaren.
Waarom niet? Als de concurrent een zoveel sterkere branding heeft dan kan je die zwakte beter maar ombuigen in een voordeel door zelf die branding te gebruiken en te one-uppen.DaniëlWW2 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 01:16:
Overigens zou de naamgeving wel weer typisch AMD zijn.![]()
RX 3080
RX 3070
RX 3060
Zet dat eens af tegen:
RTX 2080
RTX 2070
RTX 2060
Bij deze modellen hoef ik geen seconde na te denken over 3600X vs. de 3700X aangezien de prijs evenredig zou stijgen met de performance en je met 12 snelle kernen terwijl we weer een flink aantal jaren moeten wachten op de volgende spectaculaire node-verbetering nog jarenlang genoeg performance hebt.DoubleYouPee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:00:
[...]
Mocht het waar zijn, dan heb ik een 3700X volgend jaar.
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2018 14:06 ]
Erg ambitieus maar zeker positief als dit waargemaakt wordt in 2019.Help!!!! schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 07:58:
https://wccftech.com/amd-pledges-to-take-on-nvidias-high-end-turing-with-7nm-radeon-gpus-in-2019/
Je gekozen voeding heeft toch gewoon 2x 8pins PCI-E. Waarom jezelf beperken tot 75W? Persoonlijk zie ik liever meer performance op gelijk vermogenFairPCsPlease schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:17:
[...]
Ik hoop dat het waar is, RX480(of 580) prestaties op 75W is waar ik op wacht sinds de bouw van mijn Ryzen desktop, als opvolger voor mijn RX 460 kaart die is meeverhuisd vanaf mijn vorige systeem. Mijn droom voor besteding van het vakantiegeld van 2019 is 7nm GPU op 75Watt en een 24" 1080p monitor (komend van 20" 900p). Het zou zomaar mogelijk zijn, als de geruchten waar zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door sdk1985 op 05-12-2018 14:08 ]
Verwijderd
De 225W is dan ook bezopen, out of the box zwaar overklokt. Zet de spanning wat lager, laat de klokfrequentie wat minder hoog oplopen en je krijgt gemakkelijk met <150W 90-95% van die performance?-The_Mask- schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:05:
Dat neemt niet weg dat AMD een nieuwe architectuur zou moeten gebruiken om met Navi dit neer te zetten.
Inderdaad, AMD overklokt die kaarten enorm om meer competitief te zijn met Nvidia in dat prijssegment. Als ze voor Navi een nieuwe architectuur gebruiken dan is het misschien ook eens gedaan met dat stevig overklokken en overvolten. Het is leuk voor de gebruiker als hij dat zelf kan doen maar de doorsnee gebruiker zal liever een RX 580 op 150 W of minder afgesteld hebben.
Het zou niet de eerste keer zijn maar na het relletje van de laatste keer zal AMD het zeker willen voorkomen? Het lijkt me wel een hoop drukte om niets aangezien die moederbordbedrijven rekening houden met een overschrijding, wat niet wegneemt dat het beter is als iedereen zich aan die specs houdt.Maar ik vergelijk verbruik, aangezien 75W ook echt de max is voor een PCI Express slot. Kan niet zo zijn dat de videokaart op een gegeven moment wel even 100W uit het PCI Express slot trekt.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2018 14:19 ]
In het stukje eronder wat je uit je quote hebt geknipt staat dat al uitgelegd. En AMD en nVidia overklokken hun videokaarten niet. Ze brengen ze zoals gezegd uit op een zo hoog mogelijke klokfrequentie om zoveel mogelijk prestaties uit een zo'n klein mogelijk stukje silicon te halen om de winst te maximaliseren. De RX 580 en RX 590 zijn het perfecte voorbeeld hiervan, beide optimalisaties van de RX 480 op een hogere klokfrequentie.
[ Voor 16% gewijzigd door -The_Mask- op 05-12-2018 14:20 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Dat is een semantische discussie. Het lijkt mij een valide stelling dat ze aan overklokken doen (AMD) op het moment dat het vermogen zo gigantisch sterk oploopt met de GPU-klokfrequentie en dan ook nog eens waarbij de performance al lang niet meer evenredig toeneemt met de klokfrequentie. Wat AMD bij die grafische kaarten doet is toch wel iets anders dan bij een CPU kortstondig die ene kern op de grens laten functioneren. Geen probleem voor de tweaker maar de doorsnee gamer zal zich wellicht ergeren aan het lawaai en in sommige gevallen (Gigabyte Vega) de mindere stabiliteit.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2018 14:22 ]
Nee want AMD bepaald zelf de klokfrequentie. Overigens geld hetzelfde voor nVidia, die kunnen ook een veel betere performance/watt halen met lagere frequenties en lagere spanningen. Geld trouwens ook voor AMD's CPU's en Intel's CPU's. Eigenlijk voor gewoon alle GPU's en CPU's.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Dat Nvidia ook een aanzienlijk betere performance/W kan halen is duidelijk, ik heb wel de indruk dat AMD hiermee meer de grens opzoekt.
@-The_Mask-
Het punt van mijn reactie van woensdag 5 december 2018 14:15 (misschien had ik dat beter kunnen maken) was dat de performance/wat vergelijking een beetje scheef is als je die op 225W geklokte RX 580 vergelijkt met Navi. Vergelijk de op 150W geklokte RX 580 en je krijgt een veel realistischer beeld omdat het verschil in performance niet zoveel daalt.
Precies gaat niet lukken omdat de architectuur anders is maar doe even alsof het precies is.
Je gaat veel meer kernen aan het werk zetten met een hele lage klokfrequentie en een heel erg laag vermogen per kern. Analoog, zodat jij het zeker begrijpt, is wannner je een CPU met 8 kernen met 10W per kern hetzelfde werk laat doen als een CPU met 4 kernen met 28W per kern. Omdat de performance per kern omlaag kan om dezelfde totale performance te halen kom je een beter deel van de v/f-relatie uit waarbij het vermogen minder sterk stijgt met de klokfrequentie omdat de spanning minder sterk stijgt met de klokfrequentie.
@sdk1985
Hij wil omwille van het milieu het vermogen beperken. Prima maar dat wil niet zeggen dat je voor minder presteren hardware hoeft te kiezen.
@-The_Mask-
Het punt van mijn reactie van woensdag 5 december 2018 14:15 (misschien had ik dat beter kunnen maken) was dat de performance/wat vergelijking een beetje scheef is als je die op 225W geklokte RX 580 vergelijkt met Navi. Vergelijk de op 150W geklokte RX 580 en je krijgt een veel realistischer beeld omdat het verschil in performance niet zoveel daalt.
Ik zeg het nog maar een keer, je kan ook rustig die krachtigere kaart kopen en het zelf lager klokken. Sterker nog, je zal met een lager vermogen dezelfde performance halen wanneer je voldoende de klokfrequentie en spanning verlaagt. De laatste paar reacties van mij en Mask gaan precies hierover (maar dan een discussie over wanneer je het wel en niet overklokken noemt): al die grafische kaarten hebben de spanning dermate hoogt dat het vermogen meer dan evenredig toeneemt met de GPU-klokfrequentie en dan is het, in ieder geval bij Polaris en Vega, ook nog eens zo dat de performance minder dan evenredig toeneemt met de klokfrequentie (andere bottleneck). Wat gebeurt er nu wanneer jij bijvoorbeeld een Vega56 zo zou tunen dat die precies hetzelfde performance-niveau levert als de RX 580?FairPCsPlease schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:17:
[...]
Ik hoop dat het waar is, RX480(of 580) prestaties op 75W is waar ik op wacht sinds de bouw van mijn Ryzen desktop, als opvolger voor mijn RX 460 kaart die is meeverhuisd vanaf mijn vorige systeem. Mijn droom voor besteding van het vakantiegeld van 2019 is 7nm GPU op 75Watt en een 24" 1080p monitor (komend van 20" 900p). Het zou zomaar mogelijk zijn, als de geruchten waar zijn.
Precies gaat niet lukken omdat de architectuur anders is maar doe even alsof het precies is.
Je gaat veel meer kernen aan het werk zetten met een hele lage klokfrequentie en een heel erg laag vermogen per kern. Analoog, zodat jij het zeker begrijpt, is wannner je een CPU met 8 kernen met 10W per kern hetzelfde werk laat doen als een CPU met 4 kernen met 28W per kern. Omdat de performance per kern omlaag kan om dezelfde totale performance te halen kom je een beter deel van de v/f-relatie uit waarbij het vermogen minder sterk stijgt met de klokfrequentie omdat de spanning minder sterk stijgt met de klokfrequentie.
@sdk1985
Hij wil omwille van het milieu het vermogen beperken. Prima maar dat wil niet zeggen dat je voor minder presteren hardware hoeft te kiezen.
[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2018 14:39 ]
Dan is de perf/$ toch weer lager dan een nV kaart?Verwijderd schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:23:
Ik zeg het nog maar een keer, je kan ook rustig die krachtigere kaart kopen en het zelf lager klokken.
Verwijderd
Als je die Nvidia-kaart kan ondervolten en lager kan klokken (geen idee) wel ja. Ik had echter niet gesteld dat hij per se een krachtigere AMD-kaart zou moeten kopen met dat doel in gedachte.Olaf van der Spek schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:38:
[...]
Dan is de perf/$ toch weer lager dan een nV kaart?
Maar er bestaat helemaal geen 150W RX 580 videokaarten. De enige manier dat AMD, RX 580 prestaties krijgt zonder PEG connector en dus onder de 75W blijft is als de performance/watt verdrievoudigd.Verwijderd schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:23:
Dat Nvidia ook een aanzienlijk betere performance/W kan halen is duidelijk, ik heb wel de indruk dat AMD hiermee meer de grens opzoekt.
@-The_Mask-
Dan kun je wel zeggen dat je een RX 580 kunt tweaken voor betere performance/watt, maar dat kan met elke GPU of CPU. Simpelweg omdat CPU en GPU fabrikanten gaan voor maximale prestaties uit een zo'n klein mogelijk stukje silicon. De enige uitzondering hierop zijn de 5 tot 10W chips, die worden wel geoptimaliseerd voor performance/watt. Maar deze worden in verhouding ook voor veel meer verkocht.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Dat zou ik niet te rap stellen. Vergelijk de Sapphire Nitro RX 580 eens met een willekeurige GTX 1060 kaart. Dat met name MSI en Gigabyte (ASUS kan ook nog wel wat verbeteren) er een zooitje van maken bij AMD-kaarten wil niet zeggen dat al die kaarten lawaaierig zijn.sdk1985 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:37:Verder is het zelden zwart wit. Neem een custom RX 580 vs een GTX 1060. De eerste is sneller, de tweede is stiller en significant zuiniger (vooral in idle op multimonitor ivm bug bij Radeon).
Volgens mij had TheSource hier zo'n 2 jaar geleden aangegeven dat MSI minder investeert in AMD-kaarten omdat ze er veel minder van verkopen, dit nadat mensen hier mopperden omdat de heatsink van de RX480 hetzelfde was als die van de GTX 1060 terwijl de layout van de PCB anders is (erg cheap en eerlijk gezegd beschamend). Misschien geldt dat ook voor Gigabyte en Asus, dat ze wat minder hun best doen voor die AMD-kaarten en de heatsink minder goed ontwerpen voor de PCB of andersom (de PCB aanpassen aan de layout van de heatsink). Dat neemt niet weg dat het vermogen van de RX 580 out of the box hoger ligt dan het vermogen van de GTX 1060 maar bij lange na niet hoog genoeg dat dat een excuus geeft om een lawaaierige kaart te hebben, die warmte is nog gemakkelijk weg te krijgen met een goede heatsink en stille fans.
Verder kan je natuurlijk ook zelf de RX 580 wat lager volten en dan ga je waarschijnlijk niet eens performance verliezen. Dat scheelt weer gemakkelijk 50W, als het niet meer is.
Ik wel: een ontwerpfout van Sapphire (shroud die losliet van de PCB doordat de lijmverbinding de torque van de fan niet aankan) en crashes bij Need for Speed Underground bij 1 level.bluebear schreef op donderdag 6 december 2018 @ 01:19:
[...]
Hier stel je dus weer dat Radeon het problemen kind is en Nvidia geen problemen heeft.
Bij mij is het dus andersom. Ik heb bij Radeon nog nooit problemen ondervonden...
Het is een leuk spel en het laatste echte NFS spel wat mij betreft, het is underrated omdat veel mensen het geen kans gaven na eerdere slechte delen.
Ik kijk echter naar hoe het nu is en niet naar wat er in het verleden gebeurde. Zowel AMD als Sapphire hebben het een en ander verbeterd sinds die tijd.
sdk1985 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 01:25:
Lijkt me offtopic, maar wanneer was dat het geval dan? Ik kan me nog wel herinneren dat Ati de premium keuze was maar dan praten we over kaarten als de 9800 Pro. Dat is lang geleden.
Ten tijde van Fermi had AMD de betere kaarten. Misschien had Nvidia nog de allerbeste als je een oven niet erg vond (ja, dit uit de mond van iemand die AMD-kaarten kiestbluebear schreef op donderdag 6 december 2018 @ 01:34:
Ik zei ook dat ATI (niet AMD), dat is per definitie al lang geleden. Daarbij zei ik ook expliciet dat het lang geleden was... dat maakt het niet minder waar.
Maar laten we dit niet verder slepen dan nodig.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2018 12:55 ]
Alles staat en valt inderdaad met de eindimplementatie. Iemand kwam pas ook met deze Vega56 die gewoon heel stil is.Verwijderd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:42:
[...]
Dat zou ik niet te rap stellen. Vergelijk de Sapphire Nitro RX 580 eens met een willekeurige GTX 1060 kaart. Dat met name MSI en Gigabyte (ASUS kan ook nog wel wat verbeteren) er een zooitje van maken bij AMD-kaarten wil niet zeggen dat al die kaarten lawaaierig zijn.
Volgens mij had TheSource hier zo'n 2 jaar geleden aangegeven dat MSI minder investeert in AMD-kaarten omdat ze er veel minder van verkopen, dit nadat mensen hier mopperden omdat de heatsink van de RX480 hetzelfde was als die van de GTX 1060 terwijl de layout van de PCB anders is (erg cheap en eerlijk gezegd beschamend). Misschien geldt dat ook voor Gigabyte en Asus, dat ze wat minder hun best doen voor die AMD-kaarten en de heatsink minder goed ontwerpen voor de PCB of andersom (de PCB aanpassen aan de layout van de heatsink). Dat neemt niet weg dat het vermogen van de RX 580 out of the box hoger ligt dan het vermogen van de GTX 1060 maar bij lange na niet hoog genoeg dat dat een excuus geeft om een lawaaierige kaart te hebben, die warmte is nog gemakkelijk weg te krijgen met een goede heatsink en stille fans.
Maar goed even puur op de chip dan is de GTX 1060 gewoon een stuk zuiniger, minder warmte is bij gelijke kwaliteit implementatie minder herrie. Maar dat neemt niet weg dat het in theorie (en volgen jou in de praktijk) mogelijk is dat een goede RTX 580 stiller is dan een matige/slechte GTX 1060.
Misschien keken wij toen naar een ander segment? Ik herinner mij dat de 7950 en de GTX 660 Ti identiek scoorden bij techpowerup in de performance summary. Prijs was ook om het even en stroomverbruik was bij average gaming ook gelijkwaardig. Ik ben toen voor deze kaart gegaan a 295 euro in verband met zijn standaard hoge boost clock, prima overclocks en extreem stille koeler: https://www.techpowerup.c..._Ti_Power_Edition/31.html De 7970 was zondermeer sneller maar die was ook 100 euro duurder.[...]
Ten tijde van Fermi had AMD de betere kaarten. Misschien had Nvidia nog de allerbeste als je een oven niet erg vond (ja, dit uit de mond van iemand die AMD-kaarten kiest) voor de rest kreeg je bij hetzelfde prijsniveau veel meer performance bij AMD.
Verwijderd
De Sapphire Nitro is aanzienlijk beter voor Vega56 en Vega64. Het helpt natuurlijk ook als je lager klokt, de graadmeter is voor mij wat het verschil in geluidsvolume en temperatuur is bij dezelfde klokfrequentie, dat zegt alles wat je hoeft te weten over koeling. Daarnaast kijk ik ook naar de fan-RPM (als ze die geven) maar dat is niet echt nodig, dat doe ik enkel omdat ik nieuwsgierig ben.sdk1985 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:40:
[...]
Alles staat en valt inderdaad met de eindimplementatie. Iemand kwam pas ook met deze Vega56 die gewoon heel stil is.
De GTX 1060 GPU is zuiniger al helpt het niet dat AMD die spanning idioot hoog zet. Zet die ongeveer 0,1 V lager en je hebt je GPU net zo zuinig of zuiniger terwijl de performance ongeveer hetzelfde is. Dan is het nog de vraag of dat je dat bij de 1060 ook kan doen, daar kan ik niets over zeggen. Probeer jij het eens met jouw 1070 (spanning verlagen en dan performance en vermogen vergelijken).Maar goed even puur op de chip dan is de GTX 1060 gewoon een stuk zuiniger, minder warmte is bij gelijke kwaliteit implementatie minder herrie. Maar dat neemt niet weg dat het in theorie (en volgen jou in de praktijk) mogelijk is dat een goede RTX 580 stiller is dan een matige/slechte GTX 1060.
Wij hadden een ander segment maar daar gaat het niet om.Misschien keken wij toen naar een ander segment? Ik herinner mij dat de 7950 en de GTX 660 Ti identiek scoorden bij techpowerup in de performance summary. Prijs was ook om het even en stroomverbruik was bij average gaming ook gelijkwaardig.
Het was volgens mij net daarvoor. Ik zou het even moeten opzoeken, AdoredTV meldde het een paar keer. Rond de 4000-6000-serie van AMD vs. wat Nvidia toen bood. Fermi (het grootste misbaksel van Nvidia?) en net daarna. Nvidia had het halo-product, zogezegd, maar AMD leverde 90% van de performance voor 50% van de prijs, dat is een duidelijke overwinning voor AMD voor elke gamer die een beetje nadenkt.
Als ik me niet vergis kwam Nvidia pas lekker terug met de 700-serie (Kepler) toen ze de architectuur grondig wijzigden. Het probleem bij AMD in die tijd was dat de software werd verwaarloosd omdat AMD aanvankelijk nogal onderschatte hoe belangrijk de software is bij grafische kaarten. Koduri stelde daarom als harde eis dat de software-tak van RTG flink zou groeien.
Inmiddels is de software van AMD duidelijk minstens on par met Nvidia, als het niet beter is. Er waren de laatste jaren ook meerdere verhalen over slecht werkende drivers bij Nvidia voor diverse spellen en andere zaken. Dat neemt niet weg dat er bij AMD natuulrijk ook nog steeds regelmatig wat verkeerd gaat maar je kan zeker niet meer stellen dat de drivers bij software-support bij AMD slechter is dan bij Nvidia, niet wat betreft gaming, niet wat betreft andere toepassingen (ReLive, Chill) en zeker niet wat betreft Linux. Win some, loose some.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2018 20:04 ]
Het scheelt AMD ook veel research- ontwerp- en productie-kosten dat ze raytracing nog even links laten liggen, en gezien de hoge kosten en matige performance van huidige raytracing hardware voor de consumentenmarkt zal dat ze niet opbreken.
Het zou de eerste keer niet zijn dat AMD een inhaalslag maakt qua prijs/prestatie, ik hoop alleen voor ze dat deze keer consumenten het door hebben.
Het zou de eerste keer niet zijn dat AMD een inhaalslag maakt qua prijs/prestatie, ik hoop alleen voor ze dat deze keer consumenten het door hebben.
Sorry dat ik niet eerder heb gereageerd. Ik heb voor mijn Ryzen me ook proberen te verdiepen in undervolting, maar zag door de bomen het bos niet. Ik lees wel hoe je moet testen wat het effect van undervolten is, maar niet hoe en waar je dat instelt. Er is een BIOS, er wordt op het web gesproken over WattMan, mijn moederbord heeft AI Suite 3 waarmee je van alles kunt instellen. Dus ik weet niet hoe ik het feitelijk in mijn situatie moet uitvoeren, waar ik moet zijn om voltage en snelheid aan te passen. Daarbij is het lastig dat ik door mijn psychische kwetsbaarheid veel minder energie heb dan een doorsnee persoon en dat zelfs alledaagse taken mij heel veel energie kosten. Zo was ook energie vinden voor deze post een hele opgaaf.Verwijderd schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:23:
Ik zeg het nog maar een keer, je kan ook rustig die krachtigere kaart kopen en het zelf lager klokken. Sterker nog, je zal met een lager vermogen dezelfde performance halen wanneer je voldoende de klokfrequentie en spanning verlaagt. De laatste paar reacties van mij en Mask gaan precies hierover (maar dan een discussie over wanneer je het wel en niet overklokken noemt): al die grafische kaarten hebben de spanning dermate hoogt dat het vermogen meer dan evenredig toeneemt met de GPU-klokfrequentie en dan is het, in ieder geval bij Polaris en Vega, ook nog eens zo dat de performance minder dan evenredig toeneemt met de klokfrequentie (andere bottleneck).
Ik vind het knap van mijzelf dat ik destijds een hele PC zelf heb gebouwd, maar daarna was het 'set and forget'. Hij doet het en daar ben ik blij mee, maar psychisch heb ik niet de energie om te gaan tweaken. Het fijne van het bouwen, was dat er een papieren handleiding zat bij het moederbord en de kast, die je rustig door kunt lezen. Van website pagina's over overclocking en undervolting raak ik eerder vreselijk overprikkeld. Papier leest makkelijker en de meeste webpagina's staan vol met afleidende afbeeldingen en links naar andere pagina's, wat het ook niet makkelijk maakt voor iemand met een autistische spectrum stoornis als ik. Als alle informatie dan ook nog algemeen is en niet over mijn specifieke moederbord gaat, raak ik de weg kwijt.
Dat is inderdaad de reden, dat heb je goed verwoord voor mij.Verwijderd schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:23:
@sdk1985
Verwijderd
@FairPCsPlease
offtopic:
Volgens mij bieden alle grote browsers de optie om een website te lezen met enkel tekst, bij Edge is dit ingebouwd en bij Firefox en Chrome kan je dat via een add-on doen (mee opletten, niet alle add-ons zijn betrouwbaar). Alternatief kan je een adblocker inschakelen als de website niet te lezen is door de reclame. Ik heb hetzelfde probleem, ik lees geen websites als de reclame afleidt. Als het lezenswaardig is dan kopiëer ik de tekst naar een tekstverwerker, maak ik er een PDF van en lees ik het op die manier.
Wat betreft het ondervolten. Dat is gewoon een kwestie van uitproberen, er is niets ingewikkeld aan. Je verlaagt de spanning en je verlaagt de klokfrequentie, wanneer het niet goed werkt dan is de spanning te laag of de klokfrequentie te hoog. Grofweg kan je met 1/2de tot 1/4de van de spanning de helft van de klokfrequentie aan, begin bijvoorbeeld met 1/3de van de spanning.
Maar goed, gezien de kaart die jij nu hebt zou ik enkel ondervolten zonder de klokfrequentie aan te passen. Gun jezelf >60 FPS gaming bij 1080p.
Volgens mij bieden alle grote browsers de optie om een website te lezen met enkel tekst, bij Edge is dit ingebouwd en bij Firefox en Chrome kan je dat via een add-on doen (mee opletten, niet alle add-ons zijn betrouwbaar). Alternatief kan je een adblocker inschakelen als de website niet te lezen is door de reclame. Ik heb hetzelfde probleem, ik lees geen websites als de reclame afleidt. Als het lezenswaardig is dan kopiëer ik de tekst naar een tekstverwerker, maak ik er een PDF van en lees ik het op die manier.
Wat betreft het ondervolten. Dat is gewoon een kwestie van uitproberen, er is niets ingewikkeld aan. Je verlaagt de spanning en je verlaagt de klokfrequentie, wanneer het niet goed werkt dan is de spanning te laag of de klokfrequentie te hoog. Grofweg kan je met 1/2de tot 1/4de van de spanning de helft van de klokfrequentie aan, begin bijvoorbeeld met 1/3de van de spanning.
Maar goed, gezien de kaart die jij nu hebt zou ik enkel ondervolten zonder de klokfrequentie aan te passen. Gun jezelf >60 FPS gaming bij 1080p.
Het lijkt erop dat de jaarlijkse featuredriver op donderdag zal arriveren. Er lijken interessante dingen tussen te zitten zoals auto undervolting van GPU's, meer P states voor Vega, fanprofielen, frametimes uitmeten of advies voor mensen die gewoon een AMD kaart hebben gekocht en niet weten welke settings ze ingame moeten aanpassen voor betere framerates.
https://videocardz.com/79...tion-all-you-need-to-know
Alles bij elkaar zou dit een erg solide set verbeteringen zijn.
https://videocardz.com/79...tion-all-you-need-to-know
Alles bij elkaar zou dit een erg solide set verbeteringen zijn.
Verwijderd
Intel is nog niet klaar met AMD leeg te kopen.
Oh hey remember this news post from July last year? Damien Triolet's work history off-late has been one of many such recent stories. These tend to begin with AMD, and RTG in particular, getting a cash infusion and growing in 2016 and 2017 to where they hired some of the best engineers and marketing personnel from the industry- media or otherwise. This follows a more stagnant GPU division in 2017-2018, Intel deciding to dip their toes back into the discrete GPU market, and in turn.. persuading many to cross over to the blue side.
According to Damien's LinkedIn and FaceBook profiles, he has started working for Intel from November 26, 2018 in a technical marketing position in their Gaming and Graphics division, a role analogous to his from his days at AMD. Presumably, he joins Raja Koduri and the many others who have followed this exact path of late, and everyone remains curious as to what the finished retail product will be. In the meantime, we here at TechPowerUp wish him the best again for his new venture. We had the pleasure of interacting with Damien on multiple occasions in the past, some as colleagues in the media giving hardware manufacturers a hard time, and others when he was hosting us as an AMD employee. His tenure at Hardware.fr has been inspiring to us, with excellent reviews that no doubt were what caught the eyes of AMD in the first place, and Intel will definitely gain from his presence.
Niets nieuws onder de zon, uit de oude doos: https://www.forbes.com/si...g-grabbing-amd-employees/
Eerlijk gezegd maakt het mij weinig uit dat Intel de marketing-medewerkers van AMD koopt maar dat ze ook een aantal van de belangrijkste technische medewerkers (RTG) hebben gekocht is pijnlijk.
Auto-undervolting. Yippee ki-yay!
Eens zien hoe dichtbij het bij het handmatig ondervolten komt. Het zou nog mooier zijn als het ondervolting met diverse powersettings wordt gecombineerd maar dan via een paar simpele optie: zoveel mogelijk performance uit de kaart halen vs. het zuinig laten draaien (65% vermogen voor 90% performance of zo).
Mooi om te zien dat AMD vasthoudt aan het 1 keer per jaar een grote release met goede verbeteringen van de software. Nu nog hopen dat Nederlandse winkeltjes in de toekomst wel (Vega) voldoende AMD-kaarten gaan krijgen.
Oh hey remember this news post from July last year? Damien Triolet's work history off-late has been one of many such recent stories. These tend to begin with AMD, and RTG in particular, getting a cash infusion and growing in 2016 and 2017 to where they hired some of the best engineers and marketing personnel from the industry- media or otherwise. This follows a more stagnant GPU division in 2017-2018, Intel deciding to dip their toes back into the discrete GPU market, and in turn.. persuading many to cross over to the blue side.
According to Damien's LinkedIn and FaceBook profiles, he has started working for Intel from November 26, 2018 in a technical marketing position in their Gaming and Graphics division, a role analogous to his from his days at AMD. Presumably, he joins Raja Koduri and the many others who have followed this exact path of late, and everyone remains curious as to what the finished retail product will be. In the meantime, we here at TechPowerUp wish him the best again for his new venture. We had the pleasure of interacting with Damien on multiple occasions in the past, some as colleagues in the media giving hardware manufacturers a hard time, and others when he was hosting us as an AMD employee. His tenure at Hardware.fr has been inspiring to us, with excellent reviews that no doubt were what caught the eyes of AMD in the first place, and Intel will definitely gain from his presence.
Niets nieuws onder de zon, uit de oude doos: https://www.forbes.com/si...g-grabbing-amd-employees/
Eerlijk gezegd maakt het mij weinig uit dat Intel de marketing-medewerkers van AMD koopt maar dat ze ook een aantal van de belangrijkste technische medewerkers (RTG) hebben gekocht is pijnlijk.
Auto-undervolting. Yippee ki-yay!

Eens zien hoe dichtbij het bij het handmatig ondervolten komt. Het zou nog mooier zijn als het ondervolting met diverse powersettings wordt gecombineerd maar dan via een paar simpele optie: zoveel mogelijk performance uit de kaart halen vs. het zuinig laten draaien (65% vermogen voor 90% performance of zo).
Mooi om te zien dat AMD vasthoudt aan het 1 keer per jaar een grote release met goede verbeteringen van de software. Nu nog hopen dat Nederlandse winkeltjes in de toekomst wel (Vega) voldoende AMD-kaarten gaan krijgen.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2018 20:57 ]
@CHBF de driver is dus vandaag uit met deze feature. ben benieuwd maar ik wacht er nog even mee
Gisteren de update gekregen en daarnet een beetje zitten spelen met de fanprofielen (Rx580).
Er is nu ook een 'zero RPM' toggle bijgekomen. Als je dat uitzet zullen de fans altijd draaien, ook bij weinig tot geen belasting. Zoals je het zou verwachten dus.
Het omgekeerde werkt jammer genoeg niet zo goed.
Wat ik ook doe, de fans blijven gewoon draaien en vallen niet meer uit bij lage belasting. Ook resetten van het profiel is geen oplossing.
Ik las op Reddit al soortgelijke ervaringen, dus ik hoop dat ze snel met iets van een fix komen.
Er is nu ook een 'zero RPM' toggle bijgekomen. Als je dat uitzet zullen de fans altijd draaien, ook bij weinig tot geen belasting. Zoals je het zou verwachten dus.
Het omgekeerde werkt jammer genoeg niet zo goed.
Ik las op Reddit al soortgelijke ervaringen, dus ik hoop dat ze snel met iets van een fix komen.
Hangt dit ook niet af van de bios die in je kaart zit? Als je een non reference kaart hebt zal die misschien bepaalde minimale fanspeeds opleggen.SaikoBe schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:55:
Gisteren de update gekregen en daarnet een beetje zitten spelen met de fanprofielen (Rx580).
Het omgekeerde werkt jammer genoeg niet zo goed.Wat ik ook doe, de fans blijven gewoon draaien en vallen niet meer uit bij lage belasting. Ook resetten van het profiel is geen oplossing.
Voor de update heeft het altijd goed gewerkt (0 rpm bij temps tot X °C), dus dat zal wel het probleem niet zijn in dit geval.Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:40:
[...]
Hangt dit ook niet af van de bios die in je kaart zit? Als je een non reference kaart hebt zal die misschien bepaalde minimale fanspeeds opleggen.
Verwijderd
Blijkbaar werkt dat ondervolten en overklokken met behulp van lookup-tables (dit gebruiken ze ook voor automatische RAM-overklokking). Dus minder goed dan wanneer je het zelf handmatig doet in de meeste gevallen. Het is in ieder geval wel de goede richting, het geeft in ieder geval een beetje winst voor de doorsnee gebruiker.
Cool dat ze het aan de gebruiker overlaten hoe het werkt maar waarom zou je dat willen?SaikoBe schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:55:
Dat is omdat de beperking bij de hardware of de BIOS van de kaart ligt en niet bij AMD-software. Ik heb zelf ook zo'n ouderwetse kaart die niet lager dan 30% kan. Het lawaai van de kaart bij 30% RPM valt reuze mee in vergelijking met die gruwelijke stock-koelers van Intel, misschien dat ze er daarom nog weinig oog voor hadden tot een paar jaar geleden?Het omgekeerde werkt jammer genoeg niet zo goed.Wat ik ook doe, de fans blijven gewoon draaien en vallen niet meer uit bij lage belasting. Ook resetten van het profiel is geen oplossing.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2018 16:55 ]
Die zero rpm functie heeft altijd goed gewerkt, en zit gewoon standaard in de kaart. Bios of hardware gewijs is er dus geen probleem lijkt mij.Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:48:
Dat is omdat de beperking bij de hardware of de BIOS van de kaart ligt en niet bij AMD-software. Ik heb zelf ook zo'n ouderwetse kaart die niet lager dan 30% kan. Het lawaai van de kaart bij 30% RPM valt reuze mee in vergelijking met die gruwelijke stock-koelers van Intel, misschien dat ze er daarom nog weinig oog voor hadden tot een paar jaar geleden?
Het enige verschil is dat er nu in de AMD software een toggle is bijgekomen waarmee je die functie kan aan of uitzetten. En dat werkt niet helemaal zoals het zou moeten.
Nu, geen drama. De fans draaien constant op ongeveer 900 rpm en daar valt wel met te leven, in afwachting van een oplossing.
Verwijderd
Je zou een clean install van Windows kunnen proberen. Eens zien of dat je dan weer die 0-RPM mode hebt.
PC Specs
Dit gaat wel heel rap zo. Heeft AMD eindelijk betere drivers dan Nvidia voor een tijd en nu volgt er een grote leegloop lijkt wel.
Hopen dat dit niet betekent dat AMD nooit meer in de highend gaat meedoen.
Er lopen genoeg andere slimme koppen op deze wereld rond hoor.Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 00:11:
[...]
Dit gaat wel heel rap zo. Heeft AMD eindelijk betere drivers dan Nvidia voor een tijd en nu volgt er een grote leegloop lijkt wel.
AMD heeft genoeg connecties met andere bedrijven in dezelfde sector, om zelf wat nieuwe mensen aan te trekken. (Sony MS Samsung GF TSMC Apple IBM)
En btw grafisch gaat toch al meer en meer lijken op CPU achtige taak verwerking, misschien koopt Intel mensen tegen elke prijs omdat daar met de mengeling van CPU en GPU de grote dreun uitgedeeld gaat worden. (CPU met shaders, GPU met CPU cores, Raytracing is ook meer een CPU taak Inference ook, enzzz...)
Kan dus ook op een paniekreactie duiden van Intel. (aangezien ik ook van deze man denk dat hij spontaan binnen een jaar bij intel gaat aanschuiven)
Zeker met de mix en match mogelijkheden van de chiplet structuur, gaat Intel vooral moeilijkheden hebben met het GPU gedeelte.
[ Voor 34% gewijzigd door enchion op 15-12-2018 01:31 ]
How do you save a random generator ?
Verwijderd
Nee, want AMD heeft duidelijk laten merken juist de software nog heel erg belangrijk te vinden en juist op software-vlak hebben ze nu een paar belangrijke mensen verloren, op Koduri na natuurlijk. Die high-end kaarten komen er wel weer. Het lijkt erop dat AMD een tijdlang enkel nieuwe kaarten financierde wanneer ze werden geprefinancierd. We weten dat Vega in opdracht van Apple werd ontwikkeld en dat Navi is ontwikkeld in opdracht van Sony voor de PS5. Het lijkt me een redelijk vermoeden dat dan Polaris werd ontwikkeld in voor de PS4. AMD heeft aangegeven dat er weer meer middelen beschikbaar zijn gesteld voor RTG en Su liet eerder in het jaar duidelijk weten dat AMD in de toekomst weer de competitie wil aangaan in alle segmenten voor de grafische kaarten die op gamers zijn gericht. We hebben nu een paar magere jaren gehad door extreme bezuinigingen, ik ga ervan uit dat AMD na Navi weer volop mee gaat doen en ook bij grafische kaarten komt met een goed schaalbare architectuur die GCN opvolgt.Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 00:11:
[...]
Naar mijn mening is het best wel slim, gezien de harde omstandigheden.
- Je bezuinigt op RTG om de meer lucratieve CPU's goed te ontwikkelen wat een succes werd.
- Je houdt RTG in leven door op software to focusen en door via partners die nieuwe kaarten voorfinancieren nog wat nieuwe kaarten te ontwikkelen.
Het is niet ideaal maar het houdt de boel in leven zodat AMD weer redelijk soepel kan aanhaken wanneer het weer normaal wordt. Het zou veel erger zijn als ze de software hadden laten lopen want dat krijg je niet meer zo gemakkelijk in orde en dan krijg je veel boze bezitters van AMD-kaarten. Die hardware komt wel weer goed zolang de volgende architectuur maar goed is. De leegloop op software-vlak vond ik eerder al wat zorgwekkend want was het niet een van de belangrijkste medewerkers van de professionele tak (heel die software-stack voor GPUOpen en zo) die naar Intel ging? Na Koduri zijn vertrek werd er opgemerkt dat de werkdruk nogal hoog zou zijn voor de software-tak van RTG. Misschien vertrekken er teveel mensen doordat ze die werkdruk zat zijn en geen burnout willen krijgen?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2018 05:20 ]
JEDEC Updates Groundbreaking High Bandwidth Memory (HBM) Standard
[ Voor 28% gewijzigd door Help!!!! op 17-12-2018 18:00 ]
PC Specs
Dat is maximaal 96GB VRAM met een 4096bits geheugenbus met een maximale snelheid van 1228GB/s. Dat is niet misselijk
Slecht management dus. Salaris strookje is niet zo heel belangrijk, zeker niet als je al lekker verdiend. Nu kan AMD haar hardware en software wel op orde hebben, zorg er dan ook voor dat je het menselijk kapitaal goed beheert.Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 05:17:
[...]Na Koduri zijn vertrek werd er opgemerkt dat de werkdruk nogal hoog zou zijn voor de software-tak van RTG. Misschien vertrekken er teveel mensen doordat ze die werkdruk zat zijn en geen burnout willen krijgen?
En nu beginnen de geruchten voor de volgende Xbox ook op te duiken. "Anaconda" lijkt net zoals de PS5 ook voor Navi te gaan en er lijken al devkits te bestaan. Dat zijn weer mooi heel veel videochips en het zou de financiering van een nieuwe gaming focused GPU architectuur verklaren.
Het past ook heel goed bij een andere wijziging van de RTG die een beetje onderbelicht is geraakt. De RTG is begin dit jaar opgesplitst in een technisch en zakelijke tak. De technische tak onder David Wang en de zakelijke tak onder Mike Rayfield. Onder de zakelijke tak van de RTG is ook AMD haar semi custom divisie geplaatst. RTG zakelijk doet dus nu marketing, maar lijkt vooral bezig te zijn met professionele applicaties voor hun technische IP. RTG technisch ontwikkeld nieuwe producten, al dan niet in opdracht van een grote derde partij.
Als Sony en Microsoft beiden weer hun GPU's bestellen bij de RTG, en het tijdframe lijkt 2019/2020 te zijn voor de nieuwe consoles, dan moeten er onderhand devkits zijn en mag je er redelijkerwijs vanuit gaan dat die aankomende Navi GPU's een nieuwe architectuur zijn, dezelfde als voor de consoles. Dat of AMD blijft de komende tien jaar nog met GCN werken voor gaming omdat ze er echt geen cent aan willen uitgeven. Ik durf dat toch te betwijfelen.
Het past ook heel goed bij een andere wijziging van de RTG die een beetje onderbelicht is geraakt. De RTG is begin dit jaar opgesplitst in een technisch en zakelijke tak. De technische tak onder David Wang en de zakelijke tak onder Mike Rayfield. Onder de zakelijke tak van de RTG is ook AMD haar semi custom divisie geplaatst. RTG zakelijk doet dus nu marketing, maar lijkt vooral bezig te zijn met professionele applicaties voor hun technische IP. RTG technisch ontwikkeld nieuwe producten, al dan niet in opdracht van een grote derde partij.
Als Sony en Microsoft beiden weer hun GPU's bestellen bij de RTG, en het tijdframe lijkt 2019/2020 te zijn voor de nieuwe consoles, dan moeten er onderhand devkits zijn en mag je er redelijkerwijs vanuit gaan dat die aankomende Navi GPU's een nieuwe architectuur zijn, dezelfde als voor de consoles. Dat of AMD blijft de komende tien jaar nog met GCN werken voor gaming omdat ze er echt geen cent aan willen uitgeven. Ik durf dat toch te betwijfelen.
Ben wel benieuwd naar wat hier dan voor performance gaat uitkomen, ps4 draait de meeste spellen 1080p op 30fps. Denk niet dat de ps5 naar 4k 30fps gaat maar we net als bij de ps3 op een tussen resolutie uitkomen, 1440p?DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:19:
En nu beginnen de geruchten voor de volgende Xbox ook op te duiken. "Anaconda" lijkt net zoals de PS5 ook voor Navi te gaan en er lijken al devkits te bestaan. Dat zijn weer mooi heel veel videochips en het zou de financiering van een nieuwe gaming focused GPU architectuur verklaren.![]()
Een 2080 Ti lijk het lang niet zo gek te doen op 4K met de allerhoogste instellingen. Ik kan me voorstellen dat als je genoegen neemt met medium instellingen en 30fps als minimum, iets als een 2070 ook al voldoende kan zijn.Brilsmurfffje schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:30:
[...]
Ben wel benieuwd naar wat hier dan voor performance gaat uitkomen, ps4 draait de meeste spellen 1080p op 30fps. Denk niet dat de ps5 naar 4k 30fps gaat maar we net als bij de ps3 op een tussen resolutie uitkomen, 1440p?
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Let op:
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Dram daarbij niet door, als een ander ook na onderbouwing een andere mening toegedaan blijft is daar niets mis mee. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Dram daarbij niet door, als een ander ook na onderbouwing een andere mening toegedaan blijft is daar niets mis mee. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.