Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:46
@Astennu Zie inderdaad ervaringen topic, daar wel verteld :). Heb alleen wel meer gezien dat inderdaad je clock omlaag gaat, maar tot op zekere hoogte. Hij kan ook gewoon crashen.

[ Voor 48% gewijzigd door DoubleYouPee op 25-09-2018 13:36 ]

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:25:
[...]

Waffers? ;)
Waarom zou 7nm, rekening houdende met yields, niet veel duurder kunnen zijn dan 12nm?
Het zou kunnen maar dat is onwaarschijnlijk. Zeker als je dezelfde chips met elkaar vergelijkt maar beide op een ander productie procedé. Het lagere productie procedé zorgt voor een schaal verkleining waardoor je chips kleiner worden en je meer chips uit een wafer* haalt en de yields toe kunnen nemen. Dit hoeft dus niet, yields kunnen ondanks het kleinere formaat toch tegenvallen. Daarnaast kunnen de wafer* kosten ook meer dan twee keer zo hoog zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door madmaxnl op 27-09-2018 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Kijk, als dit klopt dan zal het toch Navi ergens in H1/2019 zijn. Aangezien Nvidia de deur wagenwijd open heeft gezet zoals zo ongeveer iedereen op het internet al bedacht zal hebben, kan Navi er niet vroeg genoeg zijn. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:45:
[...]

Kijk, als dit klopt dan zal het toch Navi ergens in H1/2019 zijn. Aangezien Nvidia de deur wagenwijd open heeft gezet zoals zo ongeveer iedereen op het internet al bedacht zal hebben, kan Navi er niet vroeg genoeg zijn. ;)
nV kan toch simpelweg de prijzen van de GTX 1000 serie verlagen?
De 1060 die is kleiner (goedkoper) en efficiënter dan de 580 die dus dat gaat AMD nooit (zomaar) winnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Olaf van der Spek op 28-09-2018 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:24:
[...]

nV kan toch simpelweg de prijzen van de GTX 1000 serie verlagen?
De 1060 die is kleiner (goedkoper) en efficiënter dan de 580 die dus dat gaat AMD nooit (zomaar) winnen.
De GTX1000 gaat toch echt EOL. Verder Zit de volle GP104 chip de RTX2070 waarschijnlijk flink in de weg. Vergelijkbare prestaties, maar geen ray tracing. GP104 is een veel kleinere chip en goedkoper. Maken ze van die een mainstream chip dan kannibaliseert deze de RTX2070. Dat is nu precies de kans voor AMD. Navi als mainstream chip met vergelijkbare prestaties als Vega en dan heb je een zeer geduchte RTX2070 concurrent. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Dat ik hier nog geen nieuws lees over de RX 600 series, of is de performance winst zo bedroevend dat het niet interessant genoeg is?

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:49

vectormatic

Warlock of the doorlock

Gekke Jantje schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:07:
Dat ik hier nog geen nieuws lees over de RX 600 series, of is de performance winst zo bedroevend dat het niet interessant genoeg is?
Wat zou er te lezen zijn dan? Voor zover ik weet hebben we niks anders dan geruchten over een 12nm Polaris refresh, zonder info over of het alleen een simpele shrink (met evt hogere clocks) is, of meer dan dat. Kan je moeilijk iets gaan roepen over performance winst, laat staan hoe bedroevend die is...

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
vectormatic schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:11:
[...]

Wat zou er te lezen zijn dan? Voor zover ik weet hebben we niks anders dan geruchten over een 12nm Polaris refresh, zonder info over of het alleen een simpele shrink (met evt hogere clocks) is, of meer dan dat. Kan je moeilijk iets gaan roepen over performance winst, laat staan hoe bedroevend die is...
Geruchten zijn ook nieuws wat hier regelmatig besproken word over AMD of Nvidia in het andere topic. Zelfde geldt ook voor kleine aanpassingen in beide topics. Over beide word hier dan ook vaak gespeculeerd over performance en andere zaken.

[ Voor 6% gewijzigd door Gekke Jantje op 28-09-2018 10:39 ]

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Gekke Jantje schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:38:
[...]

Geruchten zijn ook nieuws wat hier regelmatig besproken word over AMD of Nvidia in het andere topic. Zelfde geldt ook voor kleine aanpassingen in beide topics.
Klopt, maar behalve het gerucht dat er een 12nm polaris refresh aankomt is er niks, en volgens mij is dat gerucht een paar paginas terug wel degelijk aan bod gekomen. Als het puur een shrink is kunnen we pakweg 15% betere performance/watt verwachten, meer dan dat is er niet te zeggen.

Tot we daar meer over horen kunnen we vrolijk zonder enige onderbouwing speculeren, maar dat heeft allemaal weinig waarde.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38

Racing_Reporter

Contentmaker

vectormatic schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:41:
[...]

Klopt, maar behalve het gerucht dat er een 12nm polaris refresh aankomt is er niks, en volgens mij is dat gerucht een paar paginas terug wel degelijk aan bod gekomen. Als het puur een shrink is kunnen we pakweg 15% betere performance/watt verwachten, meer dan dat is er niet te zeggen.

Tot we daar meer over horen kunnen we vrolijk zonder enige onderbouwing speculeren, maar dat heeft allemaal weinig waarde.
Zo is het, zo zal het altijd wel blijven.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nvidia zal de prijzen laten zakken, de vraag is dan hoe ver ze kunnen gaan. Hoe duur zijn hun kaarten qua productiekosten in vergelijking met de Navi-kaarten? Als AMD de kaarten goedkoper kan laten maken en voor een voldoende lagere prijs de kaarten verkoopt dan wint AMD de jackpot, als Nvidia de ruimte heeft om de prijs te laten zakken tot net boven het prijsniveau van de AMD-kaarten (tot ongeveer 20%?) dan blijven veel mensen die gemakkelijker beïnvloedbaar zijn door marketing Nvidia-kaarten kopen en zal het marktaandeel niet sterk veranderen. Tenzij het lagere vermogen dankzij de kleinere node deze groep gamers over de streep trekt maar dan moeten ze daar wel op de een of andere manier kennis van nemen wat lastig is aangezien deze groep gamers nogal impulsief koopt en zich niet verdiept in de technolgie en performance. Maar goed, ik heb vertrouwen in de 7 nm. Navi, de vraag is alleen wat het gaat kosten en hoeveer Nvidia bereid is om te gaan met de prijsverlaging.
Gekke Jantje schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:07:
In de eerste plaats, het is hier al besproken!
Er is niets over bekend en het is te speculatief van aard en te weinig geloofwaardig dat we er langer op in willen gaan. Het is niet onmogelijk maar AMD zou een nieuwe mask moeten laten maken (duur), het ontwerp wat moeten aanpassen en dit voor een kleine performance-winst (10-15%?) van een oudere architectuur die bijna EOL zou moeten zijn vlak voordat Navi uitkomt die voor de PS5 is ontwikkeld en dus een mid-range (maar op 7 nm. dus high performance bij de huidige nodes) kaart wordt. Enkel als de productiekosten voor die '12 nm' Polaris veel lager ligt dan voor de 7 nm. Navi zou het interessant zijn want dan kan je de prijs van dit segment kaarten verlagen. Tenslotte zou ook zo'n kaart nog altijd een flinke hoeveelheid duur geheugen moeten hebben dus de ruimte om de productiekosten te verlagen is nogal klein.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2018 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
madmaxnl schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 01:09:
Lijkt me sterk dat 7nm waffers het dubbele kosten van een 12nm waffer bij TSMC. Let wel, als de yields gelijk zijn bij beide processen dan is die Vega 20 op 7nm alsnog goedkoper als de TU102 op 12nm.
Was dat maar zo.

Vanaf 40nm stijgen de kosten kwadratisch. Van 65 naar 40 was al een behoorlijke sprong, van 40 naar 28 was gewoon ronduit een verdubbeling (naar het schijnt tenminste; elke blog en nieuws site in de industrie berichtte daar toen over). Voor 16/12 zal dat ongeveer hetzelfde liggen bij TSMC, omdat zij naar het schijnt vrijwel al hun apparatuur konden hergebruiken. Voor 7 gaat dat niet meer op, omdat men andere metalen moet gaan gebruiken en het een flink stuk complexer is. Het schijnt dat het om kobalt gaat en laat daar nu eens lekker schaarste voor dreigen...aangezien dat spul ook in batterijen wordt gebruikt ;)
madmaxnl schreef op donderdag 27 september 2018 @ 07:32:
Het zou kunnen maar dat is onwaarschijnlijk. Zeker als je dezelfde chips met elkaar vergelijkt maar beide op een ander productie procedé. Het lagere productie procedé zorgt voor een schaal verkleining waardoor je chips kleiner worden en je meer chips uit een wafer* haalt en de yields toe kunnen nemen. Dit hoeft dus niet, yields kunnen ondanks het kleinere formaat toch tegenvallen. In het begin vallen de yields vrijwel altijd tegen. Daarnaast kunnen de wafer* kosten ook meer dan twee keer zo hoog zijn.
FTFY :P

Yields op nieuwe nodes vallen bijna altijd tegen. Dat zagen we op 40nm, dat zagen we op 28nm. Op 16/12 lijkt het vrij aardig gegaan te zijn, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat dat geen drastische veranderingen met zich mee bracht. 7nm doet dat dus weer wel, dus daar verwacht ik gewoon weer schaarste qua chips. Vergeet niet dat "12nm" nauwelijks meer dan een bullshit marketing term is. Alle 16/12nm procedé's vallen onder het kopje 14nm en verschillen nauwelijks qua gate lengths en dergelijke. "12nm" draait vooral om een verfijning van "16nm", niet om een optische shrink.

Yields zijn ook niet identiek tussen klanten. Ook dat hebben we eerder gezien. Verkeerde materiaalkeuze door de klant kan even goed een negatief effect hebben: zie Nvidia met Fermi 1.0. Voor de refresh kwamen er iets andere materialen (met als bonus dat ze ook iets meer konden persen) en toen zag het er beter uit.

Alle foundry's hebben niet voor niets nog steeds zo'n beetje elke ouwe node in gebruik. Er worden nog steeds veel chips op 90nm of zelfs 130nm gebakken, puur omdat voor die chips de afmetingen er niet of nauwelijks toe doen en ze sowieso al weinig verbruiken, dus die winsten doen er ook niet echt toe. Dan is het voor dit soort fabrikanten een stuk kosten effectiever om $1000 uit te geven aan een wafer waar je met 99,9% zekerheid een maximale 100 chips uit haalt, dan $7000 aan een wafer waar je met 70% yields zit op een maximale 350 chips. Dat is bijvoorbeeld het verschil tussen ze kunnen verkopen aan $20 per stuk met 100% winst op hoog volume of moeten verkopen aan $40 met 40% winst per chip, maar minder volume.

Disclaimer: mijn duim is aan al deze cijfers te pas gekomen, ben te lui om de maximale opbrengsten per wafer correct te gaan berekenen omdat ik pas net thuis kom van een werkreis :+

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16
Gekke Jantje schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:38:
[...]

Geruchten zijn ook nieuws wat hier regelmatig besproken word over AMD of Nvidia in het andere topic. Zelfde geldt ook voor kleine aanpassingen in beide topics. Over beide word hier dan ook vaak gespeculeerd over performance en andere zaken.
Zonder lekken valt er niet veel te speculeren. Als jij nu eens op zoek ging naar iets.

• Gekke Jantje
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 01:17:
[...]

Zonder lekken valt er niet veel te speculeren. Als jij nu eens op zoek ging naar iets.
Ik wou eindelijk het artikel van hwi posten. Maar ik krijg zo'n idee dat het niet echt word geacepteerd.

Verwijderd

Ik ben geen fan van HWI maar post het rustig. :)
Ik verwacht niet dat Jantje een verwijzing ernaar gaat plaatsen. Hoe dan ook, ik denk dat ik namens veel mensen hier spreek als ik mijn verwachting uitspreek dat we geen refresh van Polaris gaan zien en dat de eerstvolgende AMD-kaart voor gamers Navi zal worden en dat die ergens in de eerste helft van 2019 komt. Niet enkel naar aanleiding van het meest recente nieuwsbericht, op Semiaccurate werd er al een tijdje voorspeld dat het in S1 van 2019 zou komen.
Jantje, wij hebben geen moeite met een speculeren maar het gaat in het algemeen (niet altijd) om educated guesses op basis van concrete informatie, het is meestal op iets gebaseerd. Een refresh van Polaris zou simpelweg weinig logisch zijn. Het is niet onmogelijk maar het is weinig voor de hand liggend omwille van de eerder aangegeven redenen.

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2018 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Interessante analyse in deze video

Zowiezo denk ik dat AMD een enorm voordeel heeft met raytracing tov nvidia.
Aangezien nvidia tegen de 30 fps noemt voor raytracing, moet het dus voor amd geen moeite zijn om die 30 fps te halen aangezien op zulke lage fps de latentietijden tussen de frames (33ms) al zo groot zijn dat er geen nadeel is om via infinityfabric te gaan werken.

Maw de losse rtx cores (amd`s variant) moeten met gemak vanaf een chiplet kunnen werken, en dan is het dus genoeg van die chips erop plakken zodat ze beter uitkomen qualiteit (meer rays op dezelfde fps) of snelheid dan nvidia.

However had ik dat verwacht bij NAVI en niet al bij VEGA terwijl als het bij VEGA al is het wel logischer overkomt waarom nvidia zo`n gehaaste release was.

[ Voor 14% gewijzigd door enchion op 01-10-2018 21:56 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

enchion schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:53:
[...]
Maw de losse rtx cores (amd`s variant) moeten met gemak vanaf een chiplet kunnen werken, en dan is het dus genoeg van die chips erop plakken zodat ze beter uitkomen qualiteit (meer rays op dezelfde fps) of snelheid dan nvidia.[...]
Een andere reden waarom dat mogelijk is: bij raytracing bestaan er geen afhankelijkheden tussen pixels en frames wat niets anders betekent dan dat je bandbreedte behoefte minder is. Van alle taken die je kan verrichten op een GPU komt raytracing aardig dicht in de buurt van "zo parallel als mogelijk". Dat maakt de workload inherent geschikter om op 1 of meerdere chiplets uit te voeren.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:44
Blaat schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 07:39:
[...]

Een andere reden waarom dat mogelijk is: bij raytracing bestaan er geen afhankelijkheden tussen pixels en frames wat niets anders betekent dan dat je bandbreedte behoefte minder is. Van alle taken die je kan verrichten op een GPU komt raytracing aardig dicht in de buurt van "zo parallel als mogelijk". Dat maakt de workload inherent geschikter om op 1 of meerdere chiplets uit te voeren.
Als ik het goed begrijp is de verdeling van complexiteit in de scene ook niet van belang voor de werklast van een gegeven deel van het beeld, hooguit voor de resulterende kwaliteit. Dus ik neem aan dat raytracing/path tracing ook gemakkelijker en efficiënter te verdelen is over meerdere chiplets dan rasterisation. Of is dat al wat je bedoelde met 'geen afhankelijkheid tussen pixels'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Duesenberg J schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:30:
[...]

Als ik het goed begrijp is de verdeling van complexiteit in de scene ook niet van belang voor de werklast van een gegeven deel van het beeld, hooguit voor de resulterende kwaliteit. Dus ik neem aan dat raytracing/path tracing ook gemakkelijker en efficiënter te verdelen is over meerdere chiplets dan rasterisation. Of is dat al wat je bedoelde met 'geen afhankelijkheid tussen pixels'?
Dat is wat ik bedoelde. :)

Mijn vocabulaire is op dit vlak soms wat boerser dan de gemiddelde vakidioot. :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HU heeft met een flink aantal grafische kaarten de in-game benchmark van ACOd gedraad. De FPS ligt opvallend lager bij AMD dan bij Nvidia: bij 1080p 41/58 vs. 37/48 voor de 1060/580 en 55/72 vs. 44/62 voor de 1070/V56. Bij 4k presteren de V56 en de 1070 wel hetzelfde maar is de FPS hoger voor de 1070 Ti dan voor de V56. Bij 1440p is het verschil tussen de 580 en de 1060 nog best wel groot maar het gat tussen de V56 en de 1070 flink gekrompen. Het typische verhaal bij Vega, hoe hoger de resolutie hoe beter de kaart presteert in vergelijking met de concurrent. De FuryX werd zelfs verslagen door de 970. :')
De 390 haalt ongeveer dezelfde FPS als de 960 (2 hoger gemiddeld, 2 lager minima). Ook interessant, bij 1080p zie je bij alle instellingen dat forse verschil behalve bij ultra-instellingen (nog maar een klein verschil). Bij de 580 krijg je enkel een gemidelde FPS boven de 60 bij lage instellingen, bij de 1060 kan je tot hoge instellingen gaan als je gemiddeld >=60 FPS wil halen. De minima komen bij alle instellingen ruim onder de 60 uit voor de beide kaarten (op lage instellingen bij de 1060 na: 56 FPS).
De benchmark werd gedraaid op een systeem met een 8700k@5,0 GHz en redelijk snel RAM.

Moet AMD nog werken aan de drivers, gebruikt het spel Gimpworks en/of speelt er een of andere hardwarwe-bottleneck een rol? Het feit dat het gat nog groter is voor de 300-serie vs. Maxwell dan voor de latere series is wellicht een aanwijzing voor wat de hardware-bottleneck zou kunnen zijn.

Over het spel zelf. De graphics zijn weer indrukwekkend (dezelfde engine als bij het vorige AC spel? Met of zonder rayworks, het metaal kan ik waarderen) maar er is weer exclusieve pre-order DLC bullshit dus ik ga het spel in ieder geval niet kopen totdat je heel het spel mag spelen. Gezien de slechte performance is het sowieso verstandig om het spel nog even links te laten liggen totdat je betere hardware hebt die het wel aankan (nog uit te komen grafische kaarten :)).

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2018 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:27:
[YouTube: Assassin's Creed Odyssey Benchmark, Another Ubisoft Fail?]
HU heeft met een flink aantal grafische kaarten de in-game benchmark van ACOd gedraad. De FPS ligt opvallend lager bij AMD dan bij Nvidia: bij 1080p 41/58 vs. 37/48 voor de 1060/580 en 55/72 vs. 44/62 voor de 1070/V56. Bij 4k presteren de V56 en de 1070 wel hetzelfde maar is de FPS hoger voor de 1070 Ti dan voor de V56. Bij 1440p is het verschil tussen de 580 en de 1060 nog best wel groot maar het gat tussen de V56 en de 1070 flink gekrompen. Het typische verhaal bij Vega, hoe hoger de resolutie hoe beter de kaart presteert in vergelijking met de concurrent. De FuryX werd zelfs verslagen door de 970. :')
De 390 haalt ongeveer dezelfde FPS als de 960 (2 hoger gemiddeld, 2 lager minima). Ook interessant, bij 1080p zie je bij alle instellingen dat forse verschil behalve bij ultra-instellingen (nog maar een klein verschil). Bij de 580 krijg je enkel een gemidelde FPS boven de 60 bij lage instellingen, bij de 1060 kan je tot hoge instellingen gaan als je gemiddeld >=60 FPS wil halen. De minima komen bij alle instellingen ruim onder de 60 uit voor de beide kaarten (op lage instellingen bij de 1060 na: 56 FPS).
De benchmark werd gedraaid op een systeem met een 8700k@5,0 GHz en redelijk snel RAM.

Moet AMD nog werken aan de drivers, gebruikt het spel Gimpworks en/of speelt er een of andere hardwarwe-bottleneck een rol? Het feit dat het gat nog groter is voor de 300-serie vs. Maxwell dan voor de latere series is wellicht een aanwijzing voor wat de hardware-bottleneck zou kunnen zijn.

Over het spel zelf. De graphics zijn weer indrukwekkend (dezelfde engine als bij het vorige AC spel? Met of zonder rayworks, het metaal kan ik waarderen) maar er is weer exclusieve pre-order DLC bullshit dus ik ga het spel in ieder geval niet kopen totdat je heel het spel mag spelen. Gezien de slechte performance is het sowieso verstandig om het spel nog even links te laten liggen totdat je betere hardware hebt die het wel aankan (nog uit te komen grafische kaarten :)).
Exact hetzelfde verhaal als bij origins dus. Logisch ook als er sprake is van dezelfde engine.

Als het te fixen was met drivers had AMD dat al gedaan bij de vorige game. Dat gaat echter niet gebeuren omdat AMD tegen een drawcall bottleneck aanloopt. Blijkbaar is deze engine nogal zwaar op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaat schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:07:
[...]

Exact hetzelfde verhaal als bij origins dus. Logisch ook als er sprake is van dezelfde engine.

Als het te fixen was met drivers had AMD dat al gedaan bij de vorige game. Dat gaat echter niet gebeuren omdat AMD tegen een drawcall bottleneck aanloopt. Blijkbaar is deze engine nogal zwaar op dat vlak.
Heeft de 300-serie van AMD een grotere achterstand t.o.v. de 900=serie van Nvidia voor drawcalls in vergelijking met de achterstand van Polaris en Vega t.o.v. Pascal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:26:
[...]

Heeft de 300-serie van AMD een grotere achterstand t.o.v. de 900=serie van Nvidia voor drawcalls in vergelijking met de achterstand van Polaris en Vega t.o.v. Pascal?
Vermoedelijk wel. De R9 390X doet het 15% tot 20% slechter in Origins dan een GTX970 (op FHD). 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaat schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:29:
[...]

Vermoedelijk wel. De R9 390X doet het 15% tot 20% slechter in Origins dan een GTX970 (op FHD). 8)7
Ik vind FuryX vs. 970 nog wat pijnlijker. :)
Zie hier een belangrijke reden dat ik maar wat graag spellen een paar jaar later speel, dan hoef je je niet druk te maken om slecht geoptimaliseerde engines. Herinner je je hoe slecht AC3 en AC4 draaiden op AMD-kaarten?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2018 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:32:
[...]

Ik vind FuryX vs. 970 nog wat pijnlijker. :)
Zie hier een belangrijke reden dat ik maar wat graag spellen een paar jaar later speel, dan hoef je je niet druk te maken om slecht geoptimaliseerde engines. Herinner je je hoe slecht AC3 en AC4 draaiden op AMD-kaarten?
Zeker! Wederom niet verrassend, het gaat tenslotte allemaal om dezelfde AnvilNext engine, zij het wat verder doorontwikkeld tegenwoordig.

Vanuit dat perspectief is het grappig hoe goed AMD het doet in FC5. Als ze die engine nou eens voor AC zouden gebruiken... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaat schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:43:
[...]

Zeker! Wederom niet verrassend, het gaat tenslotte allemaal om dezelfde AnvilNext engine, zij het wat verder doorontwikkeld tegenwoordig.

Vanuit dat perspectief is het grappig hoe goed AMD het doet in FC5. Als ze die engine nou eens voor AC zouden gebruiken... :P
Die gedachte had ik net ook terwijl ik mijn vorige reactie typte. Voor dat spel gebruiken ze een engine die nog steeds gebaseerd is op een modificatie van die CryEngine.
https://arstechnica.com/g...-disenfranchised-america/
Ik vroeg me af of dat Ubisoft niet gewoon diezelfde engine kan gebruiken voor Assassin's Creed. Is er iets wat je bij AC nodig hebt wat die engine niet kan leveren? Ubisoft zal vast een reden hebben om voor AC een andere engine te gebruiken maar wat is die reden?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:48:
[...]
Die gedachte had ik net ook terwijl ik mijn vorige reactie typte. Voor dat spel gebruiken ze een engine die nog steeds gebaseerd is op een modificatie van die CryEngine.
https://arstechnica.com/g...-disenfranchised-america/
Ik vroeg me af of dat Ubisoft niet gewoon diezelfde engine kan gebruiken voor Assassin's Creed. Is er iets wat je bij AC nodig hebt wat die engine niet kan leveren? Ubisoft zal vast een reden hebben om voor AC een andere engine te gebruiken maar wat is die reden?
Het zal vast iets te maken hebben met het feit dat Anvilnext proprietary is en Cryengine niet. Misschien willen ze niet dat modders aan de slag gaan met AC ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaat schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:52:
[...]

Het zal vast iets te maken hebben met het feit dat Anvilnext proprietary is en Cryengine niet. Misschien willen ze niet dat modders aan de slag gaan met AC ofzo.
Ik zat aan een technische reden te denken maar dat zou inderdaad ook het geval kunnen zijn en dat zou wat mij betreft een hele slechte reden zijn vanuit het perspectief van de klanten bezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werelds schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 17:17:
Nee, waar hun engine al jaren keihard mee op z'n bek gaat, is framepacing. Ze optimaliseren nog altijd voor 1080p30 (hoi consoles) en daarboven is er simpelweg nauwelijks framepacing. 70 FPS gemiddeld klinkt leuk, maar vloeiend is dat niet in die games. En laat ik het dan maar niet over het gebrek aan testen met AMD hebben. Ik weet helaas hoe het er aan toe gaat in hun QA kantoren en laten we het er maar op houden dat de waardeloze performance op AMD GPU's niet echt aan AMD ligt.
Hangt dat niet eveneens af van het kantoor in kwestie? Naar het schijnt verschilt de werkcultuur tussen de kantoren, al zal het moederbedrijf vast wel uniformiteit nastreven (wat niet positief is voor ons gamers). Far Cry draait wel aardig op AMD-kaarten al had ik je in FC4 wel een probleem met die rook (het werk van Gimpworks?), dat draaide in ieder geval niet goed op oudere kaarten.
Het eerste wat ik deed in het spel: alles vrijspelen zodat de rook weg was en de stutter volledig verdween. :/

De erfenis van CryTek zodat Ubisoft weinig hoeft te optimaliseren?
Ik meen me te herinneren dat Tom Clancy's The Division op AMD-kaarten ongeveer even goed draait als op Nvidia-kaarten.
https://www.tomshardware....rx-580-review,5020-5.html
Engine: Snowdrop (dus een andere engine dan voor AC en GRW).
Developer: Massive Entertainment (Zweden, opgekocht door Ubisoft in 2008, misschien daarom nog een wat andere bedrijfscultuur dan bij andere takken van Ubisoft?).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2018 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het begint er toch op te lijken dat er de komende weken een RX570 refresh komt, en in november een RX580 refresh. Ik weet niet wat ik er treuriger aan zou vinden. Nog een refresh van een 2016 architectuur of dat het waarschijnlijk nog competitief zal zijn met mainstream Turing. :/

Hopelijk zorgt het wel voor een prijscorrectie zodat je de "RX670" weer voor €200 kan krijgen en de "RX680" voor minder dan €300.

[ Voor 19% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-10-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bron: http://diy.pconline.com.cn/1179/11799687.html

Een refresh van een refresh, als je de nep-refresh (rebranding van de RX580 om te suggereren dat het nieuwe hardware is :')) voor de OEM's niet meerekent.
Hoe is die investering het waard voor een kaart die normaal gesproken niet meer zo lang verkocht kan worden en waarvan de prijs niet gek veel lager kan worden aangezien de node nauwelijks kleiner is (mogelijk wel wat goedkoper doordat het al langer in gebruik is en van alles meer is geoptimaliseerd bij de productie) en je nog steeds 8 GB duur geheugen van Samsung of Hynix nodig hebt? Zo gauw Nvidia hun low-end kaarten uitbrengen (die allicht iets meer dan een lullige 10-15% verbeteren) of AMD hun Navi-kaart zie ik weinig reden meer om deze refresh te kopen tenzij de prijs fors kan zakken maar hoe doe je dat met die 8 GB geheugen?

Een prijscorrectie naar €200/€300, een kinderhand is snel gevuld. ;)
Voor 2,5 jaar oude kaarten die aanvankelijk minder dan dit kostten en slechts 10-15% minder presteerden...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2018 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:13
Zucht. Wie maakt toch van die beroerde beslissingen bij AMD?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:51:
Hopelijk zorgt het wel voor een prijscorrectie zodat je de "RX670" weer voor €200 kan krijgen en de "RX680" voor minder dan €300.
RX570 < 200 euro is toch gewoon te koop?
Verwijderd schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:53:
of AMD hun Navi-kaart zie ik weinig reden meer om deze refresh te kopen tenzij de prijs fors kan zakken maar hoe doe je dat met die 8 GB geheugen?
Misschien kunnen we concluderen dat er geen Navi zal zijn voor 2020..

[ Voor 36% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-10-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Verwijderd schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:53:
Bron: http://diy.pconline.com.cn/1179/11799687.html

Een refresh van een refresh, als je de nep-refresh (rebranding van de RX580 om te suggereren dat het nieuwe hardware is :')) voor de OEM's niet meerekent.
Hoe is die investering het waard voor een kaart die normaal gesproken niet meer zo lang verkocht kan worden en waarvan de prijs niet gek veel lager kan worden aangezien de node nauwelijks kleiner is (mogelijk wel wat goedkoper doordat het al langer in gebruik is en van alles meer is geoptimaliseerd bij de productie) en je nog steeds 8 GB duur geheugen van Samsung of Hynix nodig hebt? Zo gauw Nvidia hun low-end kaarten uitbrengen (die allicht iets meer dan een lullige 10-15% verbeteren) of AMD hun Navi-kaart zie ik weinig reden meer om deze refresh te kopen tenzij de prijs fors kan zakken maar hoe doe je dat met die 8 GB geheugen?

Een prijscorrectie naar €200/€300, een kinderhand is snel gevuld. ;)
Voor 2,5 jaar oude kaarten die aanvankelijk minder dan dit kostten en slechts 10-15% minder presteerden...
Staat er al vast dat dit 8gb kaarten worden?

Als ze duidelijk onder de 200 uitkomen lijkt 4gb me nog prima verkoopbaar, de goedkoopste geforce met meer dan 4gb kost ook gewoon nog €270. Een 4gb 670 die door een minimale node shrink net wat meer TDP ruimte heeft kan er in ieder geval voor zorgen dat nvidia geen RTX praktijken uit kan halen met de nieuwe 2050

En voor mij persoonlijk... Ik wil in de komende maanden mijn GTX660 toch vervangen door een Radeon, alles wat meer bang/buck levert in het gebied tussen de 560 en 570 is meer dan welkom, zelfs een 570D met minder CUs voor €150 zou prima zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 16:42
Precies, als AMD met de RX670 4GB voor <170 euro GTX 970 performance kan geven, denk ik dat ze flink marktaandeel kunnen pakken. Bijkomend voordeel is dat gamedevs dan misschien weer meer voor AMD gaan optimaliseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vectormatic schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:56:
[...]

Staat er al vast dat dit 8gb kaarten worden?
Nee. Als ik het goed begrijp (ik lees dat GDDR6 de dubbele snelheid haalt van GDDR5)) dan zouden ze technisch gezien ook 6 GB GDDR6 kunnen gebruiken in plaats van 8 GB GDDR5 maar of dat het daar nu goedkoper door wordt...
Puur qua bandbreedte zou 4 GB GDDR6 ook nog kunnen maar gaat dat goed gaan aangezien er dan wel op tijd data van de RAM/SSD moet worden gekopiëerd naar het geheugen van de grafische kaart en dan reken je op goed geoptimaliseer van developers wat nogal riskant is. :/

Wat betreft de vergelijking met Nvidia, houd er rekening mee dat Nvidia een andere (meer agressieve?) geheugen-compressie heeft. Dat is niet noodzakelijk 1 op 1 te vergelijken.
Ik ga zelf ook een AMD-kaart kopen (dat staat vast) maar met Navi voor de deur kunnen ze de refresh van de refresh van de rebranding van de 2,5 jaar oude RX 480 ergens steken waar de zon niet schijnt tenzij die kaart €100-150 (aftermarket in het laatste geval) zou kosten en dat gaat niet gebeuren.
Olaf van der Spek schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:55:
Misschien kunnen w e concluderen dat er geen Navi zal zijn voor 2020..
2019, Navi stond gepland voor 2019, niet voor 2020! Ik ga ervan uit dat Navi in 2019 komt, de mensen die wat meer richting de inside staan (dan heb ik het niet over techtubers maar over dat ene hele dure webmagazine) rekenen op S1 van 2019 (helaas vergat ik om dit artikel te bookmarken, als iemand anders de link heeft, graag) en AMD heeft zelf recent aangegeven dat we in 2019 7 nm. gaming-kaarten krijgen. De enige vraag is dan of dat het Navi (nieuwe architectuur) of Vega 7 nm. (refresh) is. Mocht Navi in 2019 niet komen dan ga ik maar eens kijken naar een tweedehands kaart die redelijk geprijsd is, desnoods een van Nvidia ter overbrugging naar een AMD kaart die het wel waard is op het moment van aankoop (voor Polaris is het nu veel te laat, voor Vega wat mij betreft ook).
RX570 < 200 euro is toch gewoon te koop?
670
Naar verluidt 10-15% meer performance dus min of meer (afhankelijk van geheugen en spel in kwestie iets meer of iets minder) 580 performance.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2018 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:16:
2019, Navi stond gepland voor 2019, niet voor 2020!
Plannen wijzigen nogal eens.
Ik ga ervan uit dat Navi in 2019 komt, de mensen die wat meer richting de inside staan (dan heb ik het niet over techtubers maar over die ene hele dure webmagazine) rekenen op S1 van 2019
S1? Q1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker is dat er een 7 nm. gamingkaart komt in 2019, dat is te recent bevestigd door AMD dat het voor de hand ligt dat daar iets aan is gewijzigd. Bij 3 jaar vooruitkijken zijn er veel grotere onzekerheden dan bij een half jaar tot een jaar vooruitkijken terwijl de node klaar is (eerste engineering-sample Zen2, eerste telefoonchipjes met die node). Praktisch gezien: het hangt van Sony af indien het Navi en niet Vega 7 nm. wordt, Navi is immers ontwikkeld voor Sony. De laatste keer (PS4 Pro ,Polaris was vermoedelijk voor dat ontwikkeld, dus dat Sony het voorfinancierde en dat de specs werden aangepast zodat het optimaal voor hen zou zijn) had AMD geen afspraak gemaakt met Sony dat Sony als eerste de GPU zou krijgen, hopelijk is dat nu weer niet en hoeven we niet te wachten totdat die PS5 eindelijk eens wordt verkocht (dat wordt voor eind 2019 of begin 2020 verwacht).
Ik vermoed dat ze voor die PS5 ook wachten op 7 nm. CPU's van AMD gezien het verschil in vermogen. Ze proppen een hoop hardware in een veel te klein bakje en dus moet het vermogen laag blijven want anders krijg je zoiets als die rode ring bij de X360, of heel erg veel lawaai met een mini-fan die die hitte naar buiten moet blazen. Daarnaast is een PSU met een lager vermogen en een moederbord wat slechts een laag vermogen hoeft aan te kunnen goedkoper...
S1? Q1?
Ze speculeerden over het kwartiel maar dat was voor mij te dun dat ik daar waarde aan hechtte. Voor S1 hadden ze een goede onderbouwing.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:30:
Ze speculeerden over het kwartiel maar dat was voor mij te dun dat ik daar waarde aan hechtte. Voor S1 hadden ze een goede onderbouwing.
Wat is S1, waar staat de S voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Verwijderd schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:16:
Wat betreft de vergelijking met Nvidia, houd er rekening mee dat Nvidia een andere (meer agressieve?) geheugen-compressie heeft. Dat is niet noodzakelijk 1 op 1 te vergelijken.
Ik ga zelf ook een AMD-kaart kopen (dat staat vast) maar met Navi voor de deur kunnen ze de refresh van de refresh van de rebranding van de 2,5 jaar oude RX 480 ergens steken waar de zon niet schijnt tenzij die kaart €100-150 (aftermarket in het laatste geval) zou kosten en dat gaat niet gebeuren.
In principe ben ik die helemaal met je eens, maar uiteindelijk heb ik ook niet heel veel keus, gebaseerd op het huidige aanbod kan ik kiezen uit
- 560D 2gb, zelfde performance als mijn GTX660, helft van het verbruik voor €110
- 560 4gb, pakweg 10-15% sneller dan de 660, minder verbruik maar wel €140+
- 570 4gb, pakweg twee keer zo snel als wat ik nu heb, evenveel verbruik, maar €200....

Als je dat afzet tegen een ruim 6 jaar oude kaart die me vorig jaar €50 kostte, is alles compleet van de pot gerukt, maar heel veel keuze is er ook niet, een 2e hands mining GPU wordt ik ook niet heel happy van, en hoewel een used 285/380(x) kwa performance prima zou zijn, is de 190w die zon ding verstookt compleet onacceptabel (gezien ik wil gaan downsizen)

Dus persoonlijk juich ik alles wat meer bang/buck levert dan een 570 voor €190, of een 560 4gb voor €140 helemaal toe, hoe belachelijk het in the grand scheme of things ook is |:( .

Ben zeer benieuwd waar ze mee gaan komen, en belangrijker, hoe erg de tussenhandelaren de prijs gaan opdrijven, de mining craze/RTX laat toch enigszins zien dat de winst maximaliseren niet persee gebeurt bij de prijzen zoals we ze 5 jaar geleden gewend waren :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olaf van der Spek schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:37:
[...]

Wat is S1, waar staat de S voor?
Semester.
vectormatic schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:39:
[...]

In principe ben ik die helemaal met je eens, maar uiteindelijk heb ik ook niet heel veel keus
Ik ben wat koppiger dan de meeste mensen. ;)
Als het moet dan kan ik nog 2 jaar wachten en dat zegt wat gezien mijn huidige grafische kaart.
Ben zeer benieuwd waar ze mee gaan komen, en belangrijker, hoe erg de tussenhandelaren de prijs gaan opdrijven, de mining craze/RTX laat toch enigszins zien dat de winst maximaliseren niet persee gebeurt bij de prijzen zoals we ze 5 jaar geleden gewend waren :'(
Wat je nu ziet heeft weinig met de mining-craze te maken maar met een tekort bij de retail en Samsung en Hynix die iedereen afpersen (geheugenprijzen die met minstens €30 zijn gestegen voor 8 GB GDDR5, exclusief allerlei marges in de distributieketen en exclusief BTW). Mijd de Nederlandse winkeltjes voor AMD-kaarten en koop ze bij Caseking of Mindfactory totdat het hier weer fatsoenlijk wordt! Overigens zijn er soms interessante tweedehands-kaarten in Nederland. Het is zoeken naar een speld in de hooiberg maar ik heb er gevonden die 'redelijk' zijn (onder de €200 voor een Sapphire 8 GB RX 580) en dit was met 1 keer zoeken dus ik denk dat je met voldoende geduld wel wat kan vinden.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je per se Latijn wil mijden. :/
Dat het woord internationaal wordt gebruikt heeft voordelen, dan kan je het ook direct in andere talen gebruiken. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2018 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Verwijderd schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:44:

Ik ben wat koppiger dan de meeste mensen. ;)
Als het moet dan kan ik nog 2 jaar wachten en dat zegt wat gezien mijn huidige grafische kaart.
Normaal ik ook :P

Maar stiekem heb ik toch best wel zin in de nieuwe Doom volgend jaar, en de GTX660 heeft het net niet in zich om op 1080p een nette 60 FPS te halen (in de oude Doom al...), zelfs niet op low settings (en nee, res scaling vertik ik)

mindfactory en casekings schelen al best aardig, ook amazon.de komt in de PW af en toe in positieve zin naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wouterg00 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:01:
Precies, als AMD met de RX670 4GB voor <170 euro GTX 970 performance kan geven, denk ik dat ze flink marktaandeel kunnen pakken. Bijkomend voordeel is dat gamedevs dan misschien weer meer voor AMD gaan optimaliseren
Een RX 570 4GB levert al GTX 970 prestaties en is maar 5 euro meer sinds enkele dagen.
https://geizhals.eu/asroc...0k00-00uanf-a1855157.html

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Blijkbaar aangezien jij nog niet hebt gehapt en nog wacht op AMD.
Maar stiekem heb ik toch best wel zin in de nieuwe Doom volgend jaar, en de GTX660 heeft het net niet in zich om op 1080p een nette 60 FPS te halen (in de oude Doom al...), zelfs niet op low settings (en nee, res scaling vertik ik)
Ik wacht al 2 jaar lang op de Doom uit 2016. -slik-
Dat en TW3 en RotTR. Gelukkig kan ik Cuphead in ieder geval spelen en houdt de slecht geoptimaliseerde (het lijkt Ubisoft wel met iets boven de 40 FPS bij medium instellingen wanneer het intensief wordt) timesucker Starcraft2 me nog wel even zoet. :)
mindfactory en casekings schelen al best aardig, ook amazon.de komt in de PW af en toe in positieve zin naar voren.
Amazon.de betaalt blijkbaar Tweakers om opgenomen in de PW, Caseking en Mindfactory doen dat blijkbaar niet. Amazon is voor mij geen optie (geen creditcard, geen zin in het kopen van third party sellers via Amazon en ik ben anti-Amazon gezien dat ze hun personeel als vuil behandelen). Mindfactory is enkel een optie als ik iemand die in Duitsland in de buurt komt kan vragen om er langs te gaan dus wordt het voor mij Caseking als het zo blijft zoals het nu is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2018 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Verwijderd schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:03:
[...]

Blijkbaar aangezien jij nog niet hebt gehapt en nog wacht op AMD.

[...]

Ik wacht al 2 jaar lang op de Doom uit 2016. -slik-
Dat en TW3 en RotTR. Gelukkig kan ik Cuphead in ieder geval spelen en houdt de slecht geoptimaliseerde (het lijkt Ubisoft wel met iets boven de 40 FPS bij medium instellingen wanneer het intensief wordt) timesucker Starcraft2 me nog wel even zoet. :)

[...]

Amazon.de betaalt blijkbaar Tweakers om opgenomen in de PW, Caseking en Mindfactory doen dat blijkbaar niet. Amazon is voor mij geen optie (geen creditcard, geen zin in het kopen van third party sellers via Amazon en ik ben anti-Amazon gezien dat ze hun personeel als vuil behandelen). Mindfactory is enkel een optie als ik iemand die in Duitsland in de buurt komt kan vragen om er langs te gaan dus wordt het voor mij Caseking als het zo blijft zoals het nu is.
Na het hele GPP gedoe ben ik enigszins klaar met nvidia (na sinds 2003 echt een berg geforce kaarten te hebben gehad, zou me niet verbazen als ik er meer dan 20 heb gekocht al die jaren), en als linux user heeft AMD nu sinds een paar jaar eindelijk de drivers op orde, dus zijn ze een optie!

Doom 2016 was voor mij reden om die GTX660 te kopen trouwens, is jouw kaart dan zo oud dat dat ook niet meer wil? Je zou altijd een 2e hands 7850 oid op de kop kunnen tikken voor €50, kan je weer een paar jaar vooruit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd, Amazon ondersteunt gewoon iDEAL.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NpvXzEK.png

[ Voor 10% gewijzigd door Paprika op 08-10-2018 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:58
Verwijderd schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:03:

[...]

Sinds een tijdje kan je bij Amazon ook betalen met Ideal. Paypal werkt ook, geloof ik. Ik bestel wel altijd bij Amazon zelf ipv. rare resellers. De meeste resellers bezorgen toch niet in Nederland. Ik zou dus toch even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bliij dat Amazon nu wel Ideal gebruikt, dat was de laatste keer dat ik het probeerde (2 jaar geleden?) niet het geval, maar gezien hoe Amazon hun personeel behandelt kan ik daar niet kopen, dan maar wat meer betalen bij CK, MF of Azerty of Megekko.
vectormatic schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:06:
Doom 2016 was voor mij reden om die GTX660 te kopen trouwens, is jouw kaart dan zo oud dat dat ook niet meer wil?
Lage tot medium instellingen en 30-45 FPS lukt nog wel (zoiets heb jij zeker gehad met jouw kaart?) maar met die FPS wil ik zo'n spel niet spelen. Bovendien wil ik voor sommige spellen (zoals Rise of the Tomb Raider) dat de eerste playthrough de graphics optimaal zijn, ideaal ook met een hogere resolutie.
Die kan ik overigens voor Starcraft ook goed gebruiken, zo'n 1080p scherm is daar wat mij betreft wat te klein voor aangezien je dan meer moet scrollen dan dat met lief is aangezien niet heel de basis op 1 frame past.
Je zou altijd een 2e hands 7850 oid op de kop kunnen tikken voor €50, kan je weer een paar jaar vooruit ;)
Ik heb een HD 7850, standaard geklokt op 1050/1250 MHz en miniscuul overvolt (niet meer dan 5 mV) voor stabiliteit, voor spellen die het niet nodig hebben gebruik ik een zuiniger profiel in Windows en bij Linux, wel, succes om uit te zoeken hoe je die kaart aanstuurt in Linux aangezien AMD toen nog weinig gaf om Linux. :/
Ik gebruik Manjaro XFCE als primaire OS, W7 als game-OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NitroX infinity schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:16:
Zucht. Wie maakt toch van die beroerde beslissingen bij AMD?
Koduri. :> Ja ja, ik weet het verhaal van Zen prioriteit, hou maar op.
Als er weer een Polaris refresh komt dan zal dit ruim een jaar geleden al beslist moeten zijn. Dus voordat Koduri vertrok. Het impliceert ook dat Navi in ieder geval sneller zal zijn dan Polaris. Polaris lijkt namelijk nog een jaar in productie te blijven als ze met een 12nm refresh komen. De kosten van die refresh moeten namelijk terugverdiend worden.

Als het dan toch moet, dan hoop ik dat voltages eens naar 1050mv of lager zullen zakken en de clockspeeds gelijkwaardig of net iets beter worden. Dan is Polaris eens efficiënt en kan je een goedkoop kaartje ontwikkelen dat ook stil en koel blijft. Van mainstream Turing hoef je ook weinig te verwachten gezien de prijsstelling en omdat de RTX2070 nauwelijks sneller zal zijn dan de GTX1080, nog goedkoper. Een cut down TU-106 zal rond GTX1070 niveau liggen, zowel qua prestaties als prijspunt. Daaronder zit Polaris als echte mainstream. Meer dan een opgepoetste GTX1060 equivalent hoef je niet te verwachten voor mainstream Turing. Daar kan een opgepoetste Polaris tegenop. Daarboven zet AMD dan Navi, tegenover TU-106. Geen ray tracing, waarschijnlijk wel een stuk goedkoper. Polaris kan je eventueel in prijs laten zakken.

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-10-2018 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Verwijderd schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:37:
Lage tot medium instellingen en 30-45 FPS lukt nog wel (zoiets heb jij zeker gehad met jouw kaart?) maar met die FPS wil ik zo'n spel niet spelen. Bovendien wil ik voor sommige spellen (zoals Rise of the Tomb Raider) dat de eerste playthrough de graphics optimaal zijn, ideaal ook met een hogere resolutie.
Die kan ik overigens voor Starcraft ook goed gebruiken, zo'n 1080p scherm is daar wat mij betreft wat te klein voor aangezien je dan meer moet scrollen dan dat met lief is aangezien niet heel de basis op 1 frame past.

[...]

Ik heb een HD 7850, standaard geklokt op 1050/1250 MHz en miniscuul overvolt (niet meer dan 5 mV) voor stabiliteit, voor spellen die het niet nodig hebben gebruik ik een zuiniger profiel in Windows en bij Linux, wel, succes om uit te zoeken hoe je die kaart aanstuurt in Linux aangezien AMD toen nog weinig gaf om Linux. :/
Ik gebruik Manjaro XFCE als primaire OS, W7 als game-OS.
Mijn 660 doet op 1080p low via steam play ongeveer 50-60 FPS, goed speelbaar, maar ik zou toch zeker op low settings eigenlijk gewoon rock solid 60 willen hebben, en de framedrops zijn me net iets te frequent. op medium zit ik rond de 40-50 FPS, voor mij goed genoeg voor een eerste playthrough vorig jaar, maar met het oog op Doom 2 mag een stapje sneller wel.

Heeft de 7850 ondertussen trouwens geen goede linux support? dat ding is zelfs nog als 370 verkocht, en GCN in general bestaat ook nog vrolijk.

Ik snap het "eerste playthrough op goede settings" verhaal helemaal trouwens, zou er best een kick uit halen om iets als Doom 2 of Wolf 2 op ultra te draaien, maar een Vega gaat me toch echt een brug te ver, zoveel game ik nou ook weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vectormatic schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:48:
Heeft de 7850 ondertussen trouwens geen goede linux support?
Niet voor zo ver ik het heb kunnen uitvogelen. Ik heb een tutorial gevolgd om vanaf de command line het een en ander te installeren en te configureren om de klokfrequentie, spanning...aan te passen en de temperaturen te lezen, dat was geen succes. De nodige foutmeldingen en gebrek aan functionaliteit (software voor het lezen van de data van sensoren werkte maar geen data voor de grafische kaart). Ik heb AMD settings proberen te installeren, dat leverde een bricked systeem op. :')
Data veilig gesteld met live-USB en een clean install aangezien dat de gemakkelijkste oplossing is met een install van 4-5 minuten voor dat systeem.
Voor die tijd had ik al eens proprietary drivers geprobeerd bij een live-USB (waarbij die optie werd aangeboden), dat wilde niet eens starten.
Blijkbaar kan ik voor die kaart enkel open drivers gebruiken. Misschien is het mogelijk om het goed werkende te krijgen maar het is niet eenvoudig en ik heb geen goede tutorial gevonden, ik weet dat het met nieuwe kaarten ongeveer zo simpel is als bij Windows: AMD Settings installeren en vanuit die software het doen (al heb ik liever Afterburner). Ik had overigens ook problemen met hardware-acceleratie bij VLC bij Manjaro-KDE, dat werkt nu onder Manjaro-XFCE wel en ik mijd dan ook maar alle MESA-updates.

Het maakt weinig uit, ik game toch liever met Windows wanneer er performance-verlies is maar ideaal gesproken ga ik dat wel met passthrough doen bij mijn volgende systeem (hopelijk Zen2 en Navi).
Ik snap het "eerste playthrough op goede settings" verhaal helemaal trouwens, zou er best een kick uit halen om iets als Doom 2 of Wolf 2 op ultra te draaien, maar een Vega gaat me toch echt een brug te ver, zoveel game ik nou ook weer niet
Dat snap ik erg goed. Als je het al met minder goede instellingen en een lage FPS hebt gespeeld dan geniet je minder van het spel en dan is het nieuwe ervan af wanneer je het wel met die betere hardware speelt. Overigens raad ik aan om ook goed geluid te regelen, de meeste gamers verwaarlozen dat erg terwijl het net zoveel impact heeft en net zoveel invloed heeft op het immersion-gehalte. Ik ben ook een matige gamer, bij mij hangt het van de tijd af hoeveel ik game, ik heb maandenlang niet gegamed en >20 uur per week. Ik speel ook typisch 1 of 2 spellen per moment, meestal 1 spel per moment. Soms herhaal ik dan 1 spel tig keer (ME1-3 meer dan dat met VSync uitgeschakeld omdat het anders te laggy is voor mij, voor Deus Ex: HR had ik 3 playthroughs...). Ik moet overigens TW2 ook nog eens uitspelen, ik ben daar relatief kort in het spel gestopt omdat het naar mijn smaak toch net wat te stroef draaide op mijn grafische kaart (wel veel boven de 60 FPS maar niet altijd en het voelt net wat te stroef om de een of andere reden). Een €450 kostende kaart ben ik wel bereid om te kopen. Het hangt af van de resolutie waarmee ik wil gamen en hoeveel performance/€ de kaart levert, als de kaart van €450 een betere deal is dan de kaart van €200-300...maar ik ben wel tevreden met de cut in zo'n geval en ik kan gemakkelijk een paar jaar wachten, dan het spel een speellicentie voor het spel met een goede korting kopen en het alsnog spelen maar dan direct met goede performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
zou het ook kunnen dat als er inderdaad een 12 nm refresh uitkomt voor polaris dat dit gebeurd vanwege sony? We zagen immers ook altijd het in het verleden dat consoles zon beetje elke shrink gebruikten, de ps3 gpu was eerst 90 nm en uiteindelijk zat die op 40nm. Is eigenlijk het meest logische verklaring hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

12 nm Polaris voor de PS4 Pro? Waarom? :?

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:55:
Lagere kosten was vroeger de reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
niet alleen de chip is dan iets goedkoper, het verbruikt dan net iets minder stroom waardoor er op allerlei andere fronten kan worden bezuinigt. Bij de xbox 360 was hitte ook een reden voor dat er vrij veel consoles het niet heel lang uithielden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Verwijderd schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:55:
PS4 pro slim? :P

Hoe dan ook is dat geen reden voor een losse polaris die, de PS4 pro draait op een geintegreerde APU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet het niet jongens, ik vind de performance-verbetering erg klein en je hebt ook kosten om die GPU te ontwerpen, al zal het verhoudingsgewijs meevallen aangezien het slechts een verfijning van de node is die voor de RX 480/580 werd gebruikt. Bovendien zou de PS5 over 1-1,5 jaar moeten uitkomen, volgens de speculaties. Om dan nu nog zo'n kleinere verandering door te voeren. Hoeveel PS4 Pro's zouden ze nog verkopen in het resterende jaar?
tomcatha schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:07:
Bij de xbox 360 was hitte ook een reden voor dat er vrij veel consoles het niet heel lang uithielden.
Ik zou stellen dat het ontwerp van de X360 in dat opzicht slecht was. Had een wat grotere verpakking gebruikt met een wat grotere fan erin, de fan een hogere RPM gegeven of de hardware een wat lagere spanning en desnoods ook een wat lagere klokfrequentie gegeven...
Ze willen van meerdere walletjes eten in plaats van iets op te offeren zodat de rest wel goed werkt: kleine verpakking, weinig lawaai en dan zo weinig mogelijk de performance verminderen. Tja, dan vraag je om problemen. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2018 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

AMD Posts Latest Open-Source Linux Patches For FreeSync / Adaptive-Sync / VRR

One of the few features not yet provided by the mainline open-source Radeon Linux graphics driver will soon be crossed off the list... FreeSync / Adaptive-Sync / HDMI Variable Refresh Rate support.

It's been a heck of a long time coming to say the least, but last month AMD began posting new patches for VRR / Adaptive-Sync / FreeSync for their open-source Linux graphics driver. Part of the reason why it's taken so long getting to this point was reaching a consensus with the Intel Linux graphics driver developers and other Linux DRM stakeholders over the design/properties to use in exposing this functionality to user-space so eventually other Linux graphics drivers can choose to implement this support similarly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Imho wordt
Polaris 12nm gepositioneerd voor low/mid-end en OEM. Voor OEMs en kleine pc`s en ook gamehallen is een zuiniger chip wel handig. (ik ga ervan uit dat deze kaart is gemaakt om de lineup geen gapend gat te laten hebben in het middensegment of dat het een deal is met een grote afnemer, ook omdat nvidia over bijna hun hele lineup duur is is er nog genoeg marge te halen op basis van prijs.)
Ik bedenk net in het AMD-topic dat Polaris gaat naar 12nm, en GF doet 12nm.
Dan is Polaris op 12nm (op GF) misschien een truc om Polaris weg te krijgen bij TSMC om daar meer ruimte te creeren voor Vega en Zen2?

Vega 7nm voor Pro en HEDT en als duur alternatief voor de hoogste RTX-ti kaart van nVidia. (waarschijnlijk ook met Raytracing, vandaar ook de hoge (pro) prijzen van nvidia omdat RTX gaat concurreren met het pro-segment van AMD)

En NAVI 7nm brengt raytracing naar Mid/High-end voor de gewone gebruikers en de consoles. (maar nog steeds op 1 chip.)

Next Gen wordt multichip design, met betere MEM.

[ Voor 42% gewijzigd door enchion op 12-10-2018 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
AMD heeft net een Radon Pro-kaart met Vega 56-gpu geïntroduceerd. 3584 cores, 8GB HBM2, 4x Mini-DisplayPort 1.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alleged AMD RX 590 3D Mark Time Spy Scores Surface

https://www.techpowerup.c...y-scores-surface#comments

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft fatsoenlijke FreeSync support voor Linux, beter laat dan nooit. In ieder geval weten we nu eindelijk waarom het zo lang duurde.

@enchion
Ik denk niet dat er een 7 nm. Vega-kaart voor gaming komt. Navi zal een midden-segment kaart worden (een *80-*90 kaart), ik heb geen idee wat de bedoeling is van de licht verbeterde Polaris. OEM? Refresh console(s)? Positioneren als low-end kaart? Misschien maar hoeveel kan die prijs zakken met dezelfde node (getweakte 14 nm. GF) en GDDR5X/GDDR6? Het geheugen is nog steeds best wel duur.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2018 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 23:02:
Wat betreft fatsoenlijke FreeSync support voor Linux, beter laat dan nooit. In ieder geval weten we nu eindelijk waarom het zo lang duurde.

@enchion
Ik denk niet dat er een 7 nm. Vega-kaart voor gaming komt. Navi zal een midden-segment kaart worden (een *80-*90 kaart), ik heb geen idee wat de bedoeling is van de licht verbeterde Polaris. OEM? Refresh console(s)? Positioneren als low-end kaart? Misschien maar hoeveel kan die prijs zakken met dezelfde node (getweakte 14 nm. GF) en GDDR5X/GDDR6? Het geheugen is nog steeds best wel duur.
Met Vega bedoelde ik dan ook een professionele kaart die ook gebruikt kan worden voor relatief snelle gaming maar met een prijsstelling alleen voor professioneel gebruik. (zoals de huidige Vega gelanceerd werd (uitsluitend als frontier editie dus) maar dan zonder de fout te maken om hem ook als gamekaart te marketen.)

Navi gaat imho idd de opvolger van Polaris worden maar dan tussen 12nm-Polaris en de nieuwe Vega inzitten. (Navi wordt dus nieuwe Vega maar dan lowpower en voor mainstream)

Daarom ook Pro prijzen voor RTX omdat RTX wat featureset betreft gaat "concurreren" met Vega-Pro.

Maar dit is mijn speculaaskijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

AMD Launches a 2048SP Version of the RX 580 in China- an RX 570 in disguise?

In a silent event that occurred earlier today, AMD's Chinese product page for the Radeon RX 580 graphics card now shows a new addition- the RX 580 2048SP. In contrast to every other RX 580 on the website, including OEM and system integrator solutions, this new SKU has 256 fewer stream processors (2304 vs 2048, respectively). As it turns out, this appears to be a China-only SKU launched on October 15, 2018 and TechPowerUp can confirm this is a Polaris 20-based Radeon product.

Looking purely at the specifications, this appears to be an RX 570 with a higher boost frequency (up to 1284 MHz vs 1244 MHz), so this is a confusing strategy by AMD to call it an RX 580 instead. The tinfoil hat nearby suggests that this may well be taking advantage of consumers who go simply by the name scheme and do not look up what a stream processor is, and indeed this is similar to what AMD did last year with the downgraded Radeon RX 560 that started out to be a Chinese-region product and then found its way elsewhere as well. Not cool, AMD, not cool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Paprika schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 01:55:

[...]
Beetje hetzelfde verhaal als de GTX1060 5GB die alleen in China is uitgebracht. Wellicht proberen ze daarmee te concurreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Balance schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:22:
AMD heeft net een Radon Pro-kaart met Vega 56-gpu geïntroduceerd. 3584 cores, 8GB HBM2, 4x Mini-DisplayPort 1.4.[YouTube: Introducing the AMD Radeonâ„¢ Pro WX 8200 Workstation Graphics]
Gewoon een Vega 56 dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 01:55:

[...]
En de hopeloze treurigheid bij de RTG gaat maar door en door...
Als het in China blijft dan best, maar het blijft een absoluut zinloos en misleidend product...

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-10-2018 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:49:
[...]

En de hopeloze treurigheid bij de RTG gaat maar door en door...
Als het in China blijft dan best, maar het blijft een absoluut zinloos en misleidend product...
Beide merken doen het dus de één is niet meer schuldig dan de ander, maar het blijft jammer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:59:
[...]

Beide merken doen het dus de één is niet meer schuldig dan de ander, maar het blijft jammer....
Waar zeg ik dat een van beiden niet schuldig is? ;)
Ik ga er ook geen excuses voor verzinnen, want die zijn er toch niet. Wil je als RTG nu nog iets met Polaris doen, undervolt die kaarten dan lekker naar 1050mv en drop de clocks met iets van 50MHz. Zijn ze opeens heel wat zuiniger en vormen ze een mooie €170/€230 segment. Daarboven zet je Navi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaat schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 07:16:
[...]

Beetje hetzelfde verhaal als de GTX1060 5GB die alleen in China is uitgebracht. Wellicht proberen ze daarmee te concurreren?
Misschien ook om het voor een lagere prijs te kunnen verkopen maar het is nog steeds fishy om het dan geen RX 570 te noemen. In vergelijking daarmee vind ik die GTX 1060 5 GB meevallen indien het dezelfde GPU heeft. De GTX 1060 3 GB daarentegen, dat is minstens zo fishy. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:57
Zal wel te maken hebben met:
We will leverage the additional investments GLOBALFOUNDRIES is making in their robust 14nm and 12nm technologies at their New York fab to support the ongoing ramp of our AMD Ryzen, AMD Radeon and AMD EPYC processors. We do not expect any changes to our product roadmaps as a result of these changes.
Qua naamgeving kunnen ze gezien die performance beter een stapje terug doen naar RX 660. Een s90 welke trager is dan een x70 van je concurrentie is een goede manier om de underdog status vast te houden...

Volgens AMD komt er dit jaar nog meer:
We have already taped out multiple 7nm products at TSMC, including our first 7nm GPU planned to launch later this year and our first 7nm server CPU that we plan to launch in 2019. Our work with TSMC on their 7nm node has gone very well and we have seen excellent results from early silicon. To streamline our development and align our investments closely with each of our foundry partner's investments, today we are announcing we intend to focus the breadth of our 7nm product portfolio on TSMC's industry-leading 7nm process

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 16-10-2018 13:45 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sdk1985
Dat "meer" zal zeker een 'professionele' 7 nm. kaart zijn? De 'gamer'-kaarten op 7 nm. verwacht ik pas in 2019. Alleen wanneer in 2019? Binnen een paar maanden van Zen2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Wmb heeft dit soort (statistische) speculatie niet heel veel toegevoegde waarde. Ongetwijfeld mikken ze daarop, maar de vraag is vooral of ze het kunnen neerzetten tegen een dergelijke prijs.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het eerlijk gezegd interessant om naar die speculatie te luisteren (een beetje zoals dat sommige mannen graag over voetbal speculeren maar dan over PC-speelgoed) maar dit is inderdaad niets meer dan dat, mager gefundeerde speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 23:53
Sinds kort speel ik wat Battlefield 1 en ik merk toch dat mijn AMD 380 wat moeite heeft om mee te komen op 2560x1440. Zit nu in dubio of ik voor een tweedehands 580 8GB ga of nog even wacht op de gespeculeerde 580 refresh. November is nog zo ver weg en volgens mij is het niet bekend of het dan begin of eind november wordt of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ossi schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:06:
Sinds kort speel ik wat Battlefield 1 en ik merk toch dat mijn AMD 380 wat moeite heeft om mee te komen op 2560x1440. Zit nu in dubio of ik voor een tweedehands 580 8GB ga of nog even wacht op de gespeculeerde 580 refresh. November is nog zo ver weg en volgens mij is het niet bekend of het dan begin of eind november wordt of wel?
Waren de rumours niet dat de eerste kaart op basis van Polaris 30 al half oktober zou moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
vectormatic schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:13:
[...]

Waren de rumours niet dat de eerste kaart op basis van Polaris 30 al half oktober zou moeten komen?
Dat zou de vernieuwde RX570 worden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ossi schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:57:
[...]

Dat zou de vernieuwde RX570 worden toch?
Volgens mij wel ja, maar tenzij die "RX580 2048SP" dat ding was, hebben we daar nog niks over gehoord toch?

Ik vraag me nog steeds heel erg af of we die RX590/670/680 nog echt gaan zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ossi schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:06:
10-15% extra performance naar verluidt, als die al uitkomt voor ons gewone desktop-gebruikers want dat is voor zo ver ik het weet nog niet bevestigd. Ik vind het een hoge prijs (ik veronderstel dat het niet veel minder gaat worden dan dat het nu is voor de RX 580) voor een lichte upgrade van een 2,5 jaar oude grafische kaart. Daarmee zit die RX 580 nog steeds ruim onder GTX 1070 en Vega56, ik vraag me af of dat je daarmee consistent boven de 60 FPS gaat zitten bij BF1 met hoge instellingen bij 1440p. Om nog maar te zwijgen over spellen die nog uitkomen.
Misschien ook kijken naar tweedehands Vega en Fury kaarten? Als je een goede prijs ziet dan kan je happen en anders wachten op Navi (S1 2019?).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2018 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:35:
[...]

10-15% extra performance naar verluidt, als die al uitkomt voor ons gewone desktop-gebruikers want dat is voor zo ver ik het weet nog niet bevestigd. Ik vind het een hoge prijs (ik veronderstel dat het niet veel minder gaat worden dan dat het nu is voor de RX 580) voor een lichte upgrade van een 2,5 jaar oude grafische kaart. Daarmee zit die RX 580 nog steeds ruim onder GTX 1070 en Vega56, ik vraag me af of dat je daarmee consistent boven de 60 FPS gaat zitten bij BF1 met hoge instellingen bij 1440p. Om nog maar te zwijgen over spellen die nog uitkomen.
Misschien ook kijken naar tweedehands Vega en Fury kaarten? Als je een goede prijs ziet dan kan je happen en anders wachten op Navi (S1 2019?).
Ik stam uit het tijdperk van Duke Nukem 3D. Dus ik ben gauw tevreden qua graphics. Ik draai nu bf1 op 2560*1440 met de rest aan instellingen op z'n laagst en nog heeft ie het moeilijk in rokerige situaties. Ik heb niet de illusie dat ik op hoge instellingen kan gaan spelen. Maar op medium/hoog op 60 fps stabiel zou ik wel heel fijn vinden.
In bf3 deed ik sowieso alles op laagste instellingen, omdat je dan de tegenstanders beter kon zien :P
Misschien geldt dat ook wel voor bf1 eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ossi schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:56:
[...]

Ik stam uit het tijdperk van Duke Nukem 3D. Dus ik ben gauw tevreden qua graphics. Ik draai nu bf1 op 2560*1440 met de rest aan instellingen op z'n laagst en nog heeft ie het moeilijk in rokerige situaties. Ik heb niet de illusie dat ik op hoge instellingen kan gaan spelen. Maar op medium/hoog op 60 fps stabiel zou ik wel heel fijn vinden.
In bf3 deed ik sowieso alles op laagste instellingen, omdat je dan de tegenstanders beter kon zien :P
Misschien geldt dat ook wel voor bf1 eigenlijk.
Het is mooi voor jou dat jij snel tevreden bent maar puur qua performance vs. prijs vind ik het best wel zuur om nu nog zo'n kaart te kopen. Een generatie duurde 1-,1,5 jaar, deze kaarten zijn al 2,5 jaar oud. De tweedehandsprijzen zijn hier in Nederland ook belachelijk hoog. Ik zag net nog een Vega56 Sapphire Pulse kaart die voor mining was gebruikt ("om het uit te proberen" volgens deze persoon) waarvoor hij €450 vraagde. Waanzinnig aangezien je voor €482 een Vega56 Sapphire Nitro kan bestellen uit Duitsland (betalen met IDEAL, Nederlandstalige website) inclusief leveringskosten. Wat jij wil maar ik zou wachten totdat Navi uitkomt en hierbij maakt het niet uit of dat jij Navi koopt of een andere kaart, de prijzen van andere kaarten (AMD, Nvidia en tweedehands) gaan op zo'n moment ook omlaag. Zo'n kaart die je dan koopt daar kan je langer mee doen bij hetzelfde bedrag terwijl je maar pak hem beet een half jaar hoeft te wachten. Wat jij wil.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2018 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 01:16:
[...]

Het is mooi voor jou dat jij snel tevreden bent maar puur qua performance vs. prijs vind ik het best wel zuur om nu nog zo'n kaart te kopen. Een generatie duurde 1-,1,5 jaar, deze kaarten zijn al 2,5 jaar oud. De tweedehandsprijzen zijn hier in Nederland ook belachelijk hoog. Ik zag net nog een Vega56 Sapphire Pulse kaart die voor mining was gebruikt ("om het uit te proberen" volgens deze persoon) waarvoor hij €450 vraagde. Waanzinnig aangezien je voor €482 een Vega56 Sapphire Nitro kan bestellen uit Duitsland (betalen met IDEAL, Nederlandstalige website) inclusief leveringskosten. Wat jij wil maar ik zou wachten totdat Navi uitkomt en hierbij maakt het niet uit of dat jij Navi koopt of een andere kaart, de prijzen van andere kaarten (AMD, Nvidia en tweedehands) gaan op zo'n moment ook omlaag. Zo'n kaart die je dan koopt daar kan je langer mee doen bij hetzelfde bedrag terwijl je maar pak hem beet een half jaar hoeft te wachten. Wat jij wil.
Daar maak je wel een goed punt, maar een half jaar wachten is toch ook wel weer erg lang. We zitten nu dus een beetje in no man's land wat betreft AMD. Ik wil wel een AMD kaart, Nvidia ben ik gewoon geen fan van. Zeker na die stunt over alleenrecht op gaming-merken.

Misschien maar eens kijken naar een tweedehands 480 4GB. Maar ja, mijn huidige 380 was ook als tussenstap bedoeld :')

*edit*
nieuws: Gerucht: Radeon RX 590-videokaarten op komst, Asus komt met RoG Strix...
Lijkt dan toch te gaan komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ossi op 19-10-2018 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleYouPee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:26
DoubleYouPee schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:29:
[...]

Zij bezorgen niet buiten DE dus dan moet je het ophalen
Ow dat wist ik niet , mijn excuses ! , ik kwam ze toevallig tegen op de EU prijsvergelijker https://geizhals.eu/ , dus dacht zal even melding maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Gipsy King schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:34:
[...]

Ow dat wist ik niet , mijn excuses ! , ik kwam ze toevallig tegen op de EU prijsvergelijker https://geizhals.eu/ , dus dacht zal even melding maken.
Een goed alternatief is www.caseking.de, die zitten vaak tussen NL prijzen en mindfactory in maar versturen wel naar NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ossi schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 07:36:
[...]

Daar maak je wel een goed punt, maar een half jaar wachten is toch ook wel weer erg lang.
Hoe lang heb jij je huidige kaart nu? Sinds half/eind 2015? Een half jaar kan er ook nog wel bij. Doe wat ik doe, speel oudere spellen die goed draaien, stel het kopen van een nieuw spel uit, koop dat spel later wanneer het minder kost en speel het dan met een betere performance.
Misschien maar eens kijken naar een tweedehands 480 4GB. Maar ja, mijn huidige 380 was ook als tussenstap bedoeld :')
Mijn bezwaar tegen tweedehands in Nederland is dat de prijzen die ze vragen te hoog zijn. Ik leg zelf de grens op 50-60% van de MSRP. Echter zijn de nieuwprijzen nu flink geïnflateerd, voor een deel doordat de geheugenprijzen belachelijk hoog liggen (Samsung en Hynix maken flink misbruik van hun duopolie/oligopolie) en voor een deel doordat de voorraad te laag is.
Als je dan toch naar tweedehandskaarten kijkt, kijk dan ook naar de Fury(X) en 390(X) kaarten. Die prijzen zijn al snel minder slecht doordat ze ouder zijn maar qua performance liggen ze op of boven (Fury(X)) de RX 580. Houd er bij Fury wel rekening mee dat de 4 GB geheugen (HBM) een beperking kan zijn maar met wat aanpassingen van de instellingen bij nieuwe spellen die meer dan 4 GB geheugen kunnen gebruiken krijg je volgens mij prima performance. Ik zie bijvoorbeeld een Fury-kaart (Sapphire Nitro) voor €175 ertussen staan. Dat lijkt mij een betere deal dan de tweedehands RX 480/580 kaarten die ik ertussen zag staan. Voor mij komen ze te laat en is Navi te dichtbij maar als ik er een zou kopen dan zou het zoiets zijn.

Voor nieuwe AMD-kaarten is Caseking inderdaad beter dan de Nederlandse winkels. Testje.
https://www.caseking.de/e...gCosts/sTargetAction/cart
In Nederland betaal je €7 meer en dat is met dezelfde BTW en terwijl je bij Caseking nog €12,10 verzendkosten betaalt. Jongens, als wij eens met zijn allen (individueel) een e-mail sturen naar Mindfactory met het verzoek naar Nederland te versturen omdat Caseking populair is gezien de hoge prijzen in Nederland voor AMd-kaarten, misschien dat ze dan eens overstag gaan?

Met een 380 zit je nog redelijk goed, het is niet geweldig maar een RX 480/580 is eveneens niet geweldig, dat is een hele goede kaart voor HD maar een matige kaart voor 1440p. Ik wacht zelf in ieder geval op Navi, met de sprong naar TSMC '7' nm. en een weer verbeterde architectuur ligt dat veel meer voor de hand als je bang for the buck wil.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2018 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:20:
[...]

"Your shopping cart does not contain any products" ? ;)
Het probleem is waarschijnlijk dat het een cookie nodig heeft die jij niet hebt. :P
Maar goed, je kan het zelf uitproberen met de Sapphire Nitro RX 580, inclusief de vermelde verzendkosten kost het €7minder dan in Nederland wat nogal bezopen is bij €8 meer verzendkosten voor een product wat rond de €300 kost. Het gaat hier immers om vaste prijzen en om hetzelfde BTW-percentage (helaas voor ons is Caseking in dit verband braaf ;)).

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2018 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 16:57
Rx470 tweedehands voor 100 euro, is hartstikke mooie prijs/performance, zie er regelmatig op vraag en aanbod staan.

Veel betere deal dan een 480 waar minimaal toch 150 moet worden betaald tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:06
Ook jammer dat de 2 Nederlandse webshops die hun prijzen hebben verlaagd zo slecht staan aangeschreven (MaxICT en PCaanhuis). Kreeg ik vanmorgen een price-alert omdat de kaart eindelijk onder de €550,- is gedoken, zijn het van die pauper winkels. Jammer weer :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houd Caseking in de gaten. ;)
Vlizzjeffrey schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 06:54:
Rx470 tweedehands voor 100 euro, is hartstikke mooie prijs/performance, zie er regelmatig op vraag en aanbod staan.
De nieuwprijs zou nu rond de €150 moeten liggen. Geweldig is het niet maar als je snel een kaart nodig hebt voor 1080p 60 Hz gaming dan zal je niet veel beter vinden in Nederland. Ik ben het met jou eens dat het beter is dan €150 voor de 480.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tittysmack
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 12:23

Tittysmack

"no comment"

XFlame schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:41:
[...]

Ook jammer dat de 2 Nederlandse webshops die hun prijzen hebben verlaagd zo slecht staan aangeschreven (MaxICT en PCaanhuis). Kreeg ik vanmorgen een price-alert omdat de kaart eindelijk onder de €550,- is gedoken, zijn het van die pauper winkels. Jammer weer :'(
Als je nog een goede vega 64 deal zoekt:

https://www.overclockers....rds/amd/radeon-rx-vega-64

Zit je rond de 525 incl verzenden. Ik heb hier toevallig twee weken geleden een vega56 gekocht voor 430 euri. Bezorging was snel met DPD. Goed bevallen :)

Athlon xp2800+ / Abit NF-7 / 512 mb dual channel MDT DDR400 / Club3D 9700pro / Samsung 52x24x52 / Samsung DVD 16x48 / Hitachi 82.3 GB 7200 rpm / Maxtor 61.4 GB 7200 rpm / Philips Seismic Edge 5.1 / Logitech z-560 / Q-tec 6051MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tittysmack schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 11:32:
[...]

Als je nog een goede vega 64 deal zoekt:

https://www.overclockers....rds/amd/radeon-rx-vega-64

Zit je rond de 525 incl verzenden. Ik heb hier toevallig twee weken geleden een vega56 gekocht voor 430 euri. Bezorging was snel met DPD. Goed bevallen :)
Nieuw? :?
Ik had de indruk dat de prijzen daar juist vaak hoger zijn, in ieder geval bij kaarten die net uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:24:
[...]

Nieuw? :?
Ik had de indruk dat de prijzen daar juist vaak hoger zijn, in ieder geval bij kaarten die net uit zijn.
GBP staat relatief laag dus dat helpt heel veel in dit geval.
Pagina: 1 ... 31 ... 52 Laatste

Let op:
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Dram daarbij niet door, als een ander ook na onderbouwing een andere mening toegedaan blijft is daar niets mis mee. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.