Niet voor zo ver ik het heb kunnen uitvogelen. Ik heb een tutorial gevolgd om vanaf de command line het een en ander te installeren en te configureren om de klokfrequentie, spanning...aan te passen en de temperaturen te lezen, dat was geen succes. De nodige foutmeldingen en gebrek aan functionaliteit (software voor het lezen van de data van sensoren werkte maar geen data voor de grafische kaart). Ik heb AMD settings proberen te installeren, dat leverde een bricked systeem op.
Data veilig gesteld met live-USB en een clean install aangezien dat de gemakkelijkste oplossing is met een install van 4-5 minuten voor dat systeem.
Voor die tijd had ik al eens proprietary drivers geprobeerd bij een live-USB (waarbij die optie werd aangeboden), dat wilde niet eens starten.
Blijkbaar kan ik voor die kaart enkel open drivers gebruiken. Misschien is het mogelijk om het goed werkende te krijgen maar het is niet eenvoudig en ik heb geen goede tutorial gevonden, ik weet dat het met nieuwe kaarten ongeveer zo simpel is als bij Windows: AMD Settings installeren en vanuit die software het doen (al heb ik liever Afterburner). Ik had overigens ook problemen met hardware-acceleratie bij VLC bij Manjaro-KDE, dat werkt nu onder Manjaro-XFCE wel en ik mijd dan ook maar alle MESA-updates.
Het maakt weinig uit, ik game toch liever met Windows wanneer er performance-verlies is maar ideaal gesproken ga ik dat wel met passthrough doen bij mijn volgende systeem (hopelijk Zen2 en Navi).
Ik snap het "eerste playthrough op goede settings" verhaal helemaal trouwens, zou er best een kick uit halen om iets als Doom 2 of Wolf 2 op ultra te draaien, maar een Vega gaat me toch echt een brug te ver, zoveel game ik nou ook weer niet
Dat snap ik erg goed. Als je het al met minder goede instellingen en een lage FPS hebt gespeeld dan geniet je minder van het spel en dan is het nieuwe ervan af wanneer je het wel met die betere hardware speelt. Overigens raad ik aan om ook goed geluid te regelen, de meeste gamers verwaarlozen dat erg terwijl het net zoveel impact heeft en net zoveel invloed heeft op het immersion-gehalte. Ik ben ook een matige gamer, bij mij hangt het van de tijd af hoeveel ik game, ik heb maandenlang niet gegamed en >20 uur per week. Ik speel ook typisch 1 of 2 spellen per moment, meestal 1 spel per moment. Soms herhaal ik dan 1 spel tig keer (ME1-3 meer dan dat met VSync uitgeschakeld omdat het anders te laggy is voor mij, voor Deus Ex: HR had ik 3 playthroughs...). Ik moet overigens TW2 ook nog eens uitspelen, ik ben daar relatief kort in het spel gestopt omdat het naar mijn smaak toch net wat te stroef draaide op mijn grafische kaart (wel veel boven de 60 FPS maar niet altijd en het voelt net wat te stroef om de een of andere reden). Een €450 kostende kaart ben ik wel bereid om te kopen. Het hangt af van de resolutie waarmee ik wil gamen en hoeveel performance/€ de kaart levert, als de kaart van €450 een betere deal is dan de kaart van €200-300...maar ik ben wel tevreden met de cut in zo'n geval en ik kan gemakkelijk een paar jaar wachten, dan
het spel een speellicentie voor het spel met een goede korting kopen en het alsnog spelen maar dan direct met goede performance.