Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:16:
https://www.reddit.com/r/...tremendously_bad_in_2017/

Schijnbaar is er toch één AMD GPU die het wel slechter doet, naarmate de tijd vordert, dan de Nvidia tegenhanger.
Tja, het is Fiji...
Ik snap echt niet wat mensen in die chip hebben gezien. Gigantisch, onderpresterend zonder enige verbeterende factoren, en met 4GB vram had je in 2015 al aan moeten zien komen dat er weinig levensduur in zou zitten. De hele GTX970 3,5GB rel was al over toen Fiji verscheen. 3,5GB vram was veel te weinig, maar 4GB voor een snellere chip die pas over een tijdje zou gaan presteren, nee dit was perfect. O-)

Het is precies hetzelfde als mensen die nu nog een GTX1060 3GB kopen en denken dat dit nog lang goed zal gaan. Of mensen die nog halsstarrig een quadcore kopen want meer dan vier cores heb je echt niet nodig. |:(
-The_Mask- schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:55:
Zet je drie PEG connectors op een videokaart dan heb je dit probleem niet. Daarmee moet je namelijk twee verschillende kabels gebruiken omdat er geen voedingen zijn met drie connectors aan één kabel.
Dat is mijn punt niet. Sapphire zette bij bijvoorbeeld de RX580 Nitro+ een extra 6 pin connector op het PCB, die je helemaal niet hoeft aan te sluiten om de kaart te laten werken. Die extra connector was er voor extreme overclocks. Ik heb zowel XFX als ASUS niet met een derde 8 pin zien komen voor hun custom designs. Ik zie dus geen enkele reden om aan te nemen dat het gebruik van de derde aansluiting noodzakelijk zal zijn voor het functioneren van de kaart.

Als laatste komt er weer een nieuwe ROCm, nummertje 1,7 aan. Onder andere Tensorflow ondersteuning waardoor Vega hopelijk eens een deuk kan gaan maken in de totale dominantie van Nvidia voor deep learning. Nvidia haalt er ook echt enorme bedragen vandaan. Afgelopen kwartaal was het al $500 miljoen omzet. Zit meer dan genoeg geld in die pot. :)

https://www.anandtech.com...7-with-tensorflow-support

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-11-2017 18:39 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:40:
[...]

Nee daarom gaf ik ook een wel nuttige toepassing. :p
Fair enough. :P
Maar ik heb wel zoiets van als je RX Vega koopt, je ook wel wat moet weten van undervolting. Het ding zal voor veel mensen niet eens op de radar staan tussen de vier highend keuzes van Nvidia. Ben overgens wel van mening dat de RX Vega 56 beter is dan het hele Nvidia GTX1070/80 segment, maar dat ben ik. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals Nerdtechgasm aangaf, vergelijk eens het aantal medewerkers bij AMD met dat van Nvidia en Intel. Hij merkte ook iets op over medewerkers die verzuipen in het werk en belachelijk veel overuren zouden opnemen. Maar ja, het zou inderdaad wel een grotere prioriteit mogen zijn.
foppe-jan schreef op zondag 12 november 2017 @ 19:45:
[...]

Niet zo negatief. :p Wat hij zei is 'Andere zaken gaan echter voor, want nog meer prioriteit, gegeven omvang personeelsbestand.'
Ik interpreteerde Daniël zijn "geen prioriteit" zo, prioriteit is altijd relatief t.o.v. andere zaken, het is maar net waar in de rangorde je de grens legt. Daniël vindt blijkbaar dat dit ergens bovenaan het lijstje moet staan, niet ergens onder de bovenste paar punten waar ze nu wel intensief aan werken. Ik twijfel er niet aan dat AMD het uiteindelijk wel uitwerkt, alleen wanneer? Ze hebben vooral meer medewerkers nodig, hoewel AMD het budget voor RTG zou hebben vergroot krijgt de CPU altijd nog prioriteit boven RTG aangezien daar meer winst mee te maken is.
Dat verandert niets aan zijn punt, er lijkt inderdaad behoorlijk gecherrypickt te zijn door die persoon, ook al zitten er spellen tussen (Wolvenstein2, Total Warhammer) waarvoor ik bij voorbaat ik een andere verhouding zou verwachten. Het lijkt me trouwens niet handig om zeer slecht geoptimaliseerde spellen zoals PUBG voor een benchmark te gebruiken als je performance tussen 2 kaarten in het algemeen wil vergelijken. Het lijkt erop dat ACO momenteel ook nog geen zooitje is: 76 FPS met een TitanX Pascal en een hexacore Zen-CPU bij een resolutie van 720p. -slik-
Ja, het spel ziet er grafisch gezien mooi uit maar dit lijkt me absurd laag voor deze kwaliteit.
Welke van die spellen gebruiken Gimpworks? Ik herinner me dat het wordt gebruikt voor Project Cars.
Ik spreek me niet uit over welke van die twee kaarten beter oud is geworden, dat is het punt niet.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2017 23:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:59
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 23:08:
Het lijkt me trouwens niet handig om zeer slecht geoptimaliseerde spellen zoals PUBG voor een benchmark te gebruiken als je performance tussen 2 kaarten in het algemeen wil vergelijken.
Dat is natuurlijk afhankelijk van wat je wil laten zien met je test, mij lijkt het juist logisch de meeste populaire games van het moment te pakken, geoptimaliseerd of niet. Dat zijn immers de games die mensen spelen en waarvoor mensen dus ook vergelijkingen gaan zoeken.

Uiteraard kun je proberen een suite op te stellen die zo gebalanceerd mogelijk is met games die dezelfde mate van optimalisatie voor AMD en Nvidia hebben, maar als geen hond die games nog speelt heeft zo'n vergelijking ook niet veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:11

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Dennism schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 12:39:
[...]

Dat is natuurlijk afhankelijk van wat je wil laten zien met je test, mij lijkt het juist logisch de meeste populaire games van het moment te pakken, geoptimaliseerd of niet. Dat zijn immers de games die mensen spelen en waarvoor mensen dus ook vergelijkingen gaan zoeken.

Uiteraard kun je proberen een suite op te stellen die zo gebalanceerd mogelijk is met games die dezelfde mate van optimalisatie voor AMD en Nvidia hebben, maar als geen hond die games nog speelt heeft zo'n vergelijking ook niet veel zin.
Dit!

Ik word een beetje moe van de slachtofferrol waarin een hele hoop AMD fans zichzelf plaatsen. Ik draag AMD een warm hart toe maar absolute performance is nog altijd de doorslaggevende factor.

En 76fps in ACO op 720p met een Titan Xp vind ik trouwens niet zo gek. Het spel is enorm zwaar voor je CPU, net zoals min of meer ALLE open world games die je kan spelen op het moment (GTA V iemand?). Wat er vervolgens niet bij wordt vermeld is dat ACO itt veel andere games ook veel baat heeft bij 8-core CPU's waardoor een Ryzen 7 er duidelijk beter uitkomt dan een Ryzen 5, maar daar hoor ik dan weer niemand over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xn7G7j2bcUCfjueAFXxgA9BH/full.png

Dus ipv te haten op de game zelf kan je ook blij zijn met het feit dat er nu eens een game is die meer threads ook lief vindt, wat op dit moment nog steeds in het voordeel van AMD is op het consumentenplatform.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Eens, maar met een kanttekening. Eigenlijk moet je erbij zetten wat voor soort game het is, en waar de bottleneck ligt. Is het een Gameworks titel? Jaar van release? CPU of GPU intensief, DX11/DX12/Vulkan etc. Dat is allemaal relevant voor resultaten.

Dan als je lekker €800 uit wil geven aan een GPU, dan koop je maar een Ti. Dat is jouw probleem. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Wolfenstein II: The New Colossus Performance Review

Positief stuk over prestaties onder Vulkan engine en ID Tech 6 engine.

Blijft echt voordeel van die game dat het zo lekker loopt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Het is meer algemeen nieuws maar AMD hun download pagina's werken niet goed meer :(

Is gemaakt :

[ Voor 12% gewijzigd door Damic op 16-11-2017 06:58 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Help!!!! Dat was hier al een beetje voorbij gekomen, maar deze is wel mooi gedetailleerd.
Deze daarentegen niet. Ondanks de microtransactie onzin zal dit de grootste titel van het seizoen zijn, en ja hoor, AMD wint. :Y

https://www.computerbase....s-battlefront-2-1920-1080

Oke, het is een pre release build zonder specifieke prestatie drivers, maar toch. Dit is nu al ze zoveelste keer dat RX Vega, GP104 verslaat. Speelt ook nog mee dat ze voor zover ik kan zien met een default profiel werken. Zit dus nog meer in met undervolten en finetunen.

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-11-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Bijna leuker is nog dat de 480/580 gehakt maakt van de 1060

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:28:
Om eerlijk te zijn verrast mij dat minder. Dat is nu al vaak genoeg voorgekomen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:11
winwiz schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:28:
Waar staat de 480 dan?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Nu online
Volgens mij is de 480 een paar procent langzamer dan de 580 dus die is alsnog sneller dan de 1060

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Staat er niet bij, maar gezien de game haar sterke voorkeur voor schadercount zal die zo rond de 85fps uitkomen bij 1080P, schat ik zo in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ja en nee. Als het punt is om te zien of dat kaart X goed werkt voor dat specifieke spel, sure. PUBG is populair dus is het logisch dat er eens wordt gekeken hoe de performance (dramatisch ;)) is. Daarmee heb jij een goed punt. Alleen moet je dan niet de suggestie wekken dat het gaat om een verschil in performance in het algemeen tussen de kaarten. Als je dat algemene performanceverschil wil bepalen dan moet je dit soort spellen m.i. niet opnemen in de suite en die inderdaad zo gebalanceerd mogelijk maken en alles mijden wat op een kunstmatige manier een van de twee bevoordeelt (bijv. Gimpworks waarvoor de concurrent niet kan optimaliseren omdat de code geheim is). In dit geval ging het om een Reddit-reageerder die de performance tussen de Fury(X) en de 980 Ti vergeleek. Daarvoor zou ik wel slecht geoptimaliseerde spellen eruit laten aangezien hij juist claimde dat het doel was om een algemeen beel te krijgen van het performanceverschil, geheel los van of dat het beeld wat hij schetste al dan niet klopte en of dat er al dan niet gecherrpickt werd.
DaniëlWW2 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:20:
@Help!!!! Dat was hier al een beetje voorbij gekomen, maar deze is wel mooi gedetailleerd.
Deze daarentegen niet. Ondanks de microtransactie onzin zal dit de grootste titel van het seizoen zijn, en ja hoor, AMD wint. :Y
SWB2 is overigens wel een Gimpworks-titel. Alleen lijkt AMD profijt te hebben van dat die DICE-enigine aardig geoptimaliseerd is voor Vega (geometrie-culling).
Blaat schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 12:58:
En 76fps in ACO op 720p met een Titan Xp vind ik trouwens niet zo gek. Het spel is enorm zwaar voor je CPU, net zoals min of meer ALLE open world games die je kan spelen op het moment (GTA V iemand?). Wat er vervolgens niet bij wordt vermeld is dat ACO itt veel andere games ook veel baat heeft bij 8-core CPU's waardoor een Ryzen 7 er duidelijk beter uitkomt dan een Ryzen 5, maar daar hoor ik dan weer niemand over.

[afbeelding]

Dus ipv te haten op de game zelf kan je ook blij zijn met het feit dat er nu eens een game is die meer threads ook lief vindt, wat op dit moment nog steeds in het voordeel van AMD is op het consumentenplatform.
Tja, als je kijkt naar wat er in dat open wereld spel gebeurt dan lijkt het erop dat je aan 6 kernen en 12 threads genoeg moet hebben als de load voldoende wordt gespreid. Er zijn veel NPC's maar hoe uniek reageren die NPC's, hebben die NPC's enige 'AI'? Ja, het schaalt wel redelijk, maar niet meer dan dat (reken maar eens uit wat je bij 6 kernen en 8 kernen zou moeten zien als het perfect zou schalen en het voor 100% een CPU-bottleneck zou zijn), natuurlijk ben ik blij dat ze in ieder geval iets aan multithread hebben gewerkt, i.t.t. veel eerdere AC-spellen die 100% single core limited waren. Toch is 76 FPS met een 1600 en TitanXP teleurstellend. Ik vermoed dat er veel gewonnen kan worden met optimalisatie, net als bij Ghost Recon Wildlands, dit op basis van een vergelijking met andere open wereld spellen. Jij noemt GTA5 maar GTA haalt moeiteloos >100 FPS met een 1600 en een TitanXP en dit bij hogere resoluties. Gebeurt er in ACO zoveel meer dan in GTA5 wat een hogere CPU-load verklaart?

Misschien reageer ik er wat feller op omdat het om Assassin's Creed van Ubisoft gaat. Bij AC2 had je die in game FPS limiter van 62 FPS (toch erg spijtig als je het spel jaren later weer speelt), bij AC3 en AC4 was het spel in het begin onspeelbaar op AMD-kaarten en bij GRW zie je ook een nogal lage FPS bij 1080p, vooral bij Ryzen.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2017 23:48 ]

• Blaat
  • Laatst online: 22:11

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:25:
[...]

Tja, als je kijkt naar wat er in dat open wereld spel gebeurt dan lijkt het erop dat je aan 6 kernen en 12 threads genoeg moet hebben als de load voldoende wordt gespreid. Er zijn veel NPC's maar hoe uniek reageren die NPC's, hebben die NPC's enige 'AI'? Ja, het schaalt wel redelijk, maar niet meer dan dat (reken maar eens uit wat je bij 6 kernen en 8 kernen zou moeten zien als het perfect zou schalen en het voor 100% een CPU-bottleneck zou zijn), natuurlijk ben ik blij dat ze in ieder geval iets aan multithread hebben gewerkt, i.t.t. veel eerdere AC-spellen die 100% single core limited waren. Toch is 76 FPS met een 1600 en TitanXP teleurstellend. Ik vermoed dat er veel gewonnen kan worden met optimalisatie, net als bij Ghost Recon Wildlands, dit op basis van een vergelijking met andere open wereld spellen. Jij noemt GTA5 maar GTA haalt moeiteloos >100 FPS met een 1600 en een TitanXP en dit bij hogere resoluties. Gebeurt er in ACO zoveel meer dan in GTA5 wat een hogere CPU-load verklaart?

Misschien reageer ik er wat feller op omdat het om Assassin's Creed van Ubisoft gaat. Bij AC2 had je die in game FPS limiter van 62 FPS (toch erg spijtig als je het spel jaren later weer speelt), bij AC3 en AC4 was het spel in het begin onspeelbaar op AMD-kaarten en bij GRW zie je ook een nogal lage FPS bij 1080p, vooral bij Ryzen.
Ik wil niet vervelend zijn hoor, maar in de chart die ik hier neer zet hebben ze de CPU vast gezet op 3GHz. Een echte 1600x haalt de 4 op 1 core dus ik denk dat die 76fps in realiteit ook wel wat hoger gaat zijn. :)

Deze benchmarks zijn bovendien op launch day, er is al een patch geweest die de CPU loads met 20% verlaagd.

Ik wil Ubisoft niet per se verdedigen ofzo. Ik ben alleen meer een "het glas is halfvol" type. :p

[ Voor 24% gewijzigd door Blaat op 16-11-2017 08:33 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Paprika schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:16:
https://www.reddit.com/r/...tremendously_bad_in_2017/

Schijnbaar is er toch één AMD GPU die het wel slechter doet, naarmate de tijd vordert, dan de Nvidia tegenhanger.
Kijk even naar de Battlefront II resultaten. Precies toch die ene AMD GPU die het wel slechter doet, die dan toch even een GTX1070 de moeder.... :+ En niet een beetje.

Verwijderd

Blaat schreef op donderdag 16 november 2017 @ 06:31:
Ik wil Ubisoft niet per se verdedigen ofzo. Ik ben alleen meer een "het glas is halfvol" type. :p
Dat is een goede eigenschap die meer mensen zouden moeten hebben.

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

https://www.geforce.com/w...ront-ii-game-ready-driver

nVidia heeft nu wel nieuwe GameReady drivers voor Battlefront II en Destiny 2. Helaas blijven ze erg vaag over de prestatiewinsten in Battlefront II itt Destiny 2, dus het is nog even afwachten hoe dit uitpakt.

Waar ze wél cijfers geven is hier:
...we found the GeForce GTX 1060, recommended by EA and DICE, to be the GPU of choice for 1920x1080, High-detail gameplay. Running at an average of 72 FPS in Star Wars Battlefront II’s campaign, at a High level of detail, the GTX 1060 delivered...
Computerbase haalt 75 FPS met een 1060 op Ultra, die resultaten zijn dus echt niet vergelijkbaar. Verder zegt nVidia nog wat over 1440p (66 FPS met een 1070) maar daar heeft Computerbase niet op getest.
Guru 3D wél, maar die halen veel hogere framerates. Die zullen wel een minder zwaar stuk hebben getest?
And at 3840x2160, you’ll want the world's fastest consumer graphics card, the GeForce GTX 1080 Ti, which runs at an average of 55 FPS at this demanding resolution, with a scrumptious level of detail
Dit zal wel Ultra quality zijn, waarbij Computerbase hier juist test op High settings (veel verstandiger imo) maar dan wel op 62 FPS uitkomt. Guru3D met Ultra komt op 66 FPS.

Het valt dus nog maar te bezien hoeveel sneller de AMD kaarten echt zijn tov hun nVidia equivalenten in Battlefront II, maar een echt spectaculaire performance boost voor nVidia in deze game lijkt er niet in te zitten. Ik ben wel erg benieuwd hoe het zich nou uiteindelijk gaat verhouden. Ik twijfel of ik Battlefront II überhaupt wel wil gaan spelen vanwege alle microtransactions, maar ik ben wel in de markt voor een nieuwe GPU dus ik ben benieuwd of de uiteindelijke resultaten nog iets zeggen.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nvidia die Nvidia aanbeveelt, zullen we even een neutrale bron afwachten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Ik begin me steeds meer af te vragen of die Vega kaarten geen hoax zijn. Is omdat me 290 nog alles draait, waaronder VR. Anders was ik allang Nvidia klant.

tegen de tijd dat er goede aftermarket Vega kaarten uit zijn weet ik niet of ik er 400euro + aan wil uitgeven ivm met achterhaald.

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:20

Trygve

Redacteur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 19:56
evilpin0 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:22:
Ik begin me steeds meer af te vragen of die Vega kaarten geen hoax zijn. Is omdat me 290 nog alles draait, waaronder VR. Anders was ik allang Nvidia klant.
Onzin, ik vond een 2x R9 290 niet voor uit te branden op 7680x1440 resolutie.
Hangt helemaal af van de "user case"

Zo snel amd iets competitief uitbrengt tegen de Gtx1080ti ben ik iig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Was het niet zo dat features als primitive shaders en tiled rasterization nog steeds niet/niet fatsoenlijk werken/aan staan op Vega waardoor we nog wat performance missen?

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
deraco96 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:39:

De winst mag er zijn, ik schat 20% winst op 1440p met maximale details, maar helaas zijn er geen vergelijkingen tussen de drivers met Star Wars Battlefront 2. Bij destiny is er ook enorme winst door een bug fix.

YouTube: Destiny 2 Update Nvidia Driver 388.13 Vs Driver 388.31 GTX 1080 TI 8...

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
dylan111111 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:28:
[...]

Onzin, ik vond een 2x R9 290 niet voor uit te branden op 7680x1440 resolutie.
Hangt helemaal af van de "user case"

Zo snel amd iets competitief uitbrengt tegen de Gtx1080ti ben ik iig over.
Want ik draai die resolutie ook.... 8)7

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 19:56
evilpin0 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:42:
[...]

Want ik draai die resolutie ook.... 8)7
En daarom zeg ik ook "Hangt helemaal af van de "user case"" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gelunox schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:50:
Was het niet zo dat features als primitive shaders en tiled rasterization nog steeds niet/niet fatsoenlijk werken/aan staan op Vega waardoor we nog wat performance missen?
Primitive Shaders in ieder geval 100% uit. Rasterization lijkt een soort van te werken, maar nog niet optimaal. Zeker voor de ROP bound Vega 10 zou volledige implementatie iets merkbaars moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:41
DaniëlWW2 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:11:
[...]

Primitive Shaders in ieder geval 100% uit. Rasterization lijkt een soort van te werken, maar nog niet optimaal. Zeker voor de ROP bound Vega 10 zou volledige implementatie iets merkbaars moeten doen.
Het hoeft niet door een spel gesupport hoeft te zijn:
https://mobile.twitter.com/ryszu/status/896304786307469313

Weet niet zeker of het aanstaat.

Verwijderd

evilpin0 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:22:

tegen de tijd dat er goede aftermarket Vega kaarten uit zijn weet ik niet of ik er 400euro + aan wil uitgeven ivm met achterhaald.
Pech met HBM-productie die later op gang kwam dan wat werd aangenomen, daarnaast kwam Apple langs met een grote zak met geld voor hun nieuwe computers. Er zijn verschillende AIB-modellen aangekondigd, ze zullen wel een keer komen. Zelfs Powercolor kondigde er vorige week 1 aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2017 10:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Het is meer CPU-nieuws dan GPU-nieuws maar het gaat wel over de GPU. Vega8 gebruikt geen HBM2 (of HBM1). Het is dus blijkbaar mogelijk om Vega-kaarten met GDDR5-, GDDR5X- of GDDR6-geheugen te maken.
https://www.tweaktown.com...res-256mb-ddr4/index.html
HP's new Envy x360 features Radeon Vega 8 Mobile graphics and in a surprising move; 256MB DDR4. The system has 8GB of DDR4 in total, and it seems 256MB is dedicated to Radeon Vega 8 Mobile. Radeon Vega 8 Mobile has 8 Vega NCUs, with the Vega 8 GPU clocks at 300MHz base (and should boost up to 1.1GHz)), and the 256MB of DDR4 at 400MHz with 12GB/sec of memory bandwidth.

Vanzelfsprekend valt de performance bij deze specifieke implementatie erg tegen. Daar zijn wat testresultaten van verschenen maar die zijn het vermelden niet waard aangezien iedereen zich er wel een voorstelling van kan maken met slechts 256 MB DDR4 @ 400 MHz. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2017 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:56
Zo.. prijzen van de Vega 56/64 zijn sky high sinds enkele dagen. Nergens meer stock en op sommige sites is de Vega 56 categorie gewoon 'verdwenen' (bv. overclockers.uk). Ik vrees dat het positieve nieuws over Ethereum er voor gezorgd heeft dat er (weer) een run is ontstaan op AMD kaarten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravitar
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Lord_Dain schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:37:
Zo.. prijzen van de Vega 56/64 zijn sky high sinds enkele dagen. Nergens meer stock en op sommige sites is de Vega 56 categorie gewoon 'verdwenen' (bv. overclockers.uk). Ik vrees dat het positieve nieuws over Ethereum er voor gezorgd heeft dat er (weer) een run is ontstaan op AMD kaarten...
Geen idee of het klopt of niet, maar reference wordt blijkbaar niet meer gemaakt. Staan trouwens nog wel een paar bloedmooie LC's op voor 600 pond/670 euro...toch lastig te verantwoorden ten opzichte van een 1080 voor 500 of zelfs een 1080ti voor 683 euro. Ik heb helemaal geen zin om terug te gaan naar nVidia maar er zijn grenzen. Misschien wordt het toch Vega als ik vanavond een zwak moment heb :+

[ Voor 20% gewijzigd door Gravitar op 27-11-2017 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 00:05:
Het is meer CPU-nieuws dan GPU-nieuws maar het gaat wel over de GPU. Vega8 gebruikt geen HBM2 (of HBM1). Het is dus blijkbaar mogelijk om Vega-kaarten met GDDR5-, GDDR5X- of GDDR6-geheugen te maken.
https://www.tweaktown.com...res-256mb-ddr4/index.html
HP's new Envy x360 features Radeon Vega 8 Mobile graphics and in a surprising move; 256MB DDR4. The system has 8GB of DDR4 in total, and it seems 256MB is dedicated to Radeon Vega 8 Mobile. Radeon Vega 8 Mobile has 8 Vega NCUs, with the Vega 8 GPU clocks at 300MHz base (and should boost up to 1.1GHz)), and the 256MB of DDR4 at 400MHz with 12GB/sec of memory bandwidth.

Vanzelfsprekend valt de performance bij deze specifieke implementatie erg tegen. Daar zijn wat testresultaten van verschenen maar die zijn het vermelden niet waard aangezien iedereen zich er wel een voorstelling van kan maken met slechts 256 MB DDR4 @ 400 MHz. :)
TLDR: het heeft weinig zin om op een budget GPU HBM te plakken. De GPU kan dat helemaal niet benutten en als ik me niet vergis werd deze Vega GPU ook juist voor low power usage ingezet.

Het is dan weliswaar een GPU in laptops van HP maar gewoon een budget (entry) laptop. Verwacht er geen wonderen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 november 2017 @ 22:35:
[...]

TLDR: het heeft weinig zin om op een budget GPU HBM te plakken. De GPU kan dat helemaal niet benutten en als ik me niet vergis werd deze Vega GPU ook juist voor low power usage ingezet.
Het is best mogelijk dat dit klopt maar voor mij is die conclusie voor nu nog teveel gebaseerd op een speculatieve aanname (voor zo ver ik het kan overzien, misschien zie jij iets wat ik niet zie). Het kan dat het performanceverschil te laag is en het kan dat ze dit niet doen ondanks dat de performance aanzienlijk zou verbeteren omdat het de APU te duur zou maken terwijl de APU juist meer is gericht op de lagere prijssegmenten.
Ja, minstens een deel van deze APU's is getweakt voor een laag vermogen, volgens mij met name voor ultrabooks. Uit mijn hoofd zo'n 35W. Je gaat met die HP-envy niet lekker mee gamen, zo zal je zelfs bij Overwatch bij lange na niet 60 FPS halen met 1080p en middelmatige instellingen. En dit terwijl veel ultrabooks minstens een 1920*1080 resolutie hebben, vaak hoger. Je kan er enigszins mee gamen maar ik zou het niet aanraden op basis van wat ik heb gezien. Maar ja, dat is dan ook niet het punt van een ultrabook, het feit dat je er enigszins fatsoenlijk mee kan gamen is voor nu al fantastisch. De graphics zijn naar het schijnt 2-3 keer zo goed als die van Intel en de CPU presteert prima. Ik denk dat het bijvoorbeeld heel erg interessant zou kunnen zijn voor de mensen die CAD-programma's willen/moeten gebruiken, dat wil je toch liever niet met de geïntegreerde graphics van Intel doen. Een leuke laptop (niet specifiek die HP Envy maar laptops die zo'n APU bevatten) voor technische studenten en ingenieurs en wetenschappers (natuurkundigen, chemici, geologen...) bijvoorbeeld?

Zelf zou ik het heel erg interessant vinden als AMD hun hardware zouden integreren in moederborden, je zou op die manier veel meer grafische performance kunnen bieden. Voor desktops vind ik het minder interessant maar voor laptops zou het geweldig zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2017 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 00:49:
[...]

Het is best mogelijk dat dit klopt maar voor mij is die conclusie voor nu nog teveel gebaseerd op een speculatieve aanname (voor zo ver ik het kan overzien, misschien zie jij iets wat ik niet zie). Het kan dat het performanceverschil te laag is en het kan dat ze dit niet doen ondanks dat de performance aanzienlijk zou verbeteren omdat het de APU te duur zou maken terwijl de APU juist meer is gericht op de lagere prijssegmenten.
Ja, minstens een deel van deze APU's is getweakt voor een laag vermogen, volgens mij met name voor ultrabooks. Uit mijn hoofd zo'n 35W. Je gaat met die HP-envy niet lekker mee gamen, zo zal je zelfs bij Overwatch bij lange na niet 60 FPS halen met 1080p en middelmatige instellingen. En dit terwijl veel ultrabooks minstens een 1920*1080 resolutie hebben, vaak hoger. Je kan er enigszins mee gamen maar ik zou het niet aanraden op basis van wat ik heb gezien. Maar ja, dat is dan ook niet het punt van een ultrabook, het feit dat je er enigszins fatsoenlijk mee kan gamen is voor nu al fantastisch. De graphics zijn naar het schijnt 2-3 keer zo goed als die van Intel en de CPU presteert prima. Ik denk dat het bijvoorbeeld heel erg interessant zou kunnen zijn voor de mensen die CAD-programma's willen/moeten gebruiken, dat wil je toch liever niet met de geïntegreerde graphics van Intel doen. Een leuke laptop (niet specifiek die HP Envy maar laptops die zo'n APU bevatten) voor technische studenten en ingenieurs en wetenschappers (natuurkundigen, chemici, geologen...) bijvoorbeeld?

Zelf zou ik het heel erg interessant vinden als AMD hun hardware zouden integreren in moederborden, je zou op die manier veel meer grafische performance kunnen bieden. Voor desktops vind ik het minder interessant maar voor laptops zou het geweldig zijn.
De AD APU's zijn volgens mij zelfs 25 watt. Dat is niet op gaming gericht dan ga je toch eerder richting de 95watt+.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Astennu schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 15:09:
[...]

De AD APU's zijn volgens mij zelfs 25 watt. Dat is niet op gaming gericht dan ga je toch eerder richting de 95watt+.
Ik zit echt te wachten hierop voor een HTPC upgrade, daar zit nu nog een E-350 in :+. Dat was destijds leuk voor een spelletje maar ik wil toch wat snellers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:39:
[...]

Ik zit echt te wachten hierop voor een HTPC upgrade, daar zit nu nog een E-350 in :+. Dat was destijds leuk voor een spelletje maar ik wil toch wat snellers hebben.
Die gaan ook wel komen. De eerste biossen voor AM4 borden die support hebben voor Raven Ridge zijn al uit. Dus de CPU's zullen wel snel gaan volgen.

Ik zit er ook aan te denken om een HTPC te gaan maken met zo'n APU of ik ga een keer voor een andere laptop en die ook inzetten als HTPC. Huidige laptop videokaart is te oud krijg met een DP > HDMI2 convertor 4K 60Hz niet werkend. Als ik mijn Desktop met Vega kaart of eerder een RX480 aansluit werkt het meteen. Die HD77xxM vind dat niet leuk.

[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 28-11-2017 16:53 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Laatst online: 21-10-2024
https://www.mindfactory.d...x16--Retail-_1215727.html
Bestellt | wird am 1.12.2017 erwartet
(Max. Bestellmenge: 2)
559e

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsoos
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 17:06
Helaas:
https://www.mindfactory.d...er.php/icID/13/popup/true

Shipping to consumers outside of Germany is not available.

Hoor graag als het wel kan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
bvsoos schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:16:
Helaas:
https://www.mindfactory.d...er.php/icID/13/popup/true

Shipping to consumers outside of Germany is not available.

Hoor graag als het wel kan :(
http://www.huifkarverzendservice.nl/

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prijzig. Nu nog de 56.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2017 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor een aftermarket 64 als ze net uit zijn valt dat mij nog wel mee had duurder verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 23:40:
[...]

Voor een aftermarket 64 als ze net uit zijn valt dat mij nog wel mee had duurder verwacht.
Voor het net uit zijn en het ontbreken van concurrentie aan AMD-kant, vooruit. Ik zie het meer in vergelijking met de GTX 1080 rekening houdende met het verschil in vermogen. Voor mijn gevoel zou het prijspunt rond de €500 om de kaart voldoende aantrekkelijk te maken in vergelijking met die GTX 1080. Iemand enig idee wanneer de eerste AIB-modellen van Vega56 uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 13:02
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 23:49:
[...]

Voor het net uit zijn en het ontbreken van concurrentie aan AMD-kant, vooruit. Ik zie het meer in vergelijking met de GTX 1080 rekening houdende met het verschil in vermogen. Voor mijn gevoel zou het prijspunt rond de €500 om de kaart voldoende aantrekkelijk te maken in vergelijking met die GTX 1080. Iemand enig idee wanneer de eerste AIB-modellen van Vega56 uitkomen?
uh, hoezo?
De vega 64 is net zo snel als de GTX 1080, en was dus goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DoubleYouPee schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:24:
[...]

uh, hoezo?
De vega 64 is net zo snel als de GTX 1080, en was dus goedkoper
Is dat zo? Ik zie de kaart nog vaak achterlopen op de GTX 1080. Het lijkt met name af te hangen van de resolutie en de grafische instellingen. Voor 4k zijn de beide kaarten in principe ongeschikt dus daar kijk ik niet naar. Bij 1440p is het maar net naar welk spel je kijkt en welke instellingen je gebruikt. Zo kan Vega niet goed omgaan met MSAA, afhankelijk van of dat je dat aan zet op een hoge stand of niet kan je zomaar het verschil hebben tussen ruim winnen en ruim verliezen. Dirt4 is een mooi voorbeeld, bij CMAA maakt Vega gehakt van de Nvidia-kaarten (Vega56 wint van de 1080 Ti) maar bij MSAA op de hoogste stand verliest de Vega64 het van de 1080.
Maar goed, het punt is dat al met al in het beste geval het een gelijkspel lijkt te zijn terwijl het vermogen wel veel hoger ligt. Daarom zou ideaal gesproken m.i. de prijs iets onder die van de 1080 moeten liggen.
Ik denk dat er nog wat rek in die kaart zit en dat toekomstige spellen in het voordeel van deze kaarten uitpakken t.o.v. de concurrenten van Nvidia maar hoeveel procent van de potentiële klanten kijkt hier naar?

Zelf vind ik trouwens sowieso de volle Vega niet interessant, het performanceverschil met de cut is te groot en de hogere prijs staat niet in verhouding tot de hogere performance. Ik denk dat een goede AIB-versie van de cut populairder is dan een goede AIB-versie van de volle kaart, al sluit ik zeker niet uit dat die laatste ook snel uitverkocht wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2017 22:01 ]

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:37

TheNephilim

Wtfuzzle

Inmiddels rent mijn pricewatch: Asus HD7970-DC2-3GD5 niet zo hard meer en dus had ik mij voorgenomen om in de afgelopen zomervakantie een nieuwe videokaart te kopen om daarmee de games, die ik in de Steam Summer Sale gekocht had, te spelen.

Eigenlijk koop ik wat betreft videokaarten altijd de aftermarket versies van ASUS, dus dat zou in dit geval iets als een pricewatch: Asus ROG Strix RX VEGA64 8GB moeten worden. Nu gaan we inmiddels hard richting het einde van het jaar en zijn ze nog niet uit leverbaar! :o
TheNephilim schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:19:
Inmiddels rent mijn pricewatch: Asus HD7970-DC2-3GD5 niet zo hard meer en dus had ik mij voorgenomen om in de afgelopen zomervakantie een nieuwe videokaart te kopen om daarmee de games, die ik in de Steam Summer Sale gekocht had, te spelen.

Eigenlijk koop ik wat betreft videokaarten altijd de aftermarket versies van ASUS, dus dat zou in dit geval iets als een pricewatch: Asus ROG Strix RX VEGA64 8GB moeten worden. Nu gaan we inmiddels hard richting het einde van het jaar en zijn ze nog niet uit leverbaar! :o
Ik zou me niet blind staren op Asus. Andere merken doen het vaak net zo goed of zelfs beter.
Direct CU dingen van Asus waren echt een ramp. Daar na niet echt meer geprobeerd. (laatste was een 290X DCUII).

• Paprika
  • Laatst online: 14-09 17:20
https://www.computerbase....x-vega-64-red-devil-test/

FYI, TLDR: kopen en in silent mode zetten.

Ik bedacht mij overigens gisteren dat ik mijn GTX1080 alweer 18 maanden in de kast heb zitten. De garantieperiode is alweer bijna voorbij en er is ondertussen eigenlijk helemaal niets veranderd in videoland.

[ Voor 61% gewijzigd door Paprika op 30-11-2017 10:53 ]

• deurmatje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-07 14:05
Powercolor release staat voor december.

Gigabyte,asus,ECT ECT nog helemaal niks laten weten qua datums.
Astennu schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:26:
[...]

Ik zou me niet blind staren op Asus. Andere merken doen het vaak net zo goed of zelfs beter.
Direct CU dingen van Asus waren echt een ramp. Daar na niet echt meer geprobeerd. (laatste was een 290X DCUII).
De Strix lijn zijn meestal wel redelijke hoogvliegers, maar die zijn meestal ook een stuk duurder. Voor Vega is er denk ik eentje die veel meer potentie bied, de Sapphire Nitro. Als ze het net zo goed doen als met de Fury, dan heb je een absolute winnaar. Ik had al een afbeelding gezien die er behoorlijk op leek. ;)
deurmatje schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:07:
Powercolor release staat voor december.

Gigabyte,asus,ECT ECT nog helemaal niks laten weten qua datums.
Vergeet Gigabyte en MSI. Die lijken totaal geen interesse te hebben.

• deurmatje
DaniëlWW2 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:12:
[...]

De Strix lijn zijn meestal wel redelijke hoogvliegers, maar die zijn meestal ook een stuk duurder. Voor Vega is er denk ik eentje die veel meer potentie bied, de Sapphire Nitro. Als ze het net zo goed doen als met de Fury, dan heb je een absolute winnaar. Ik had al een afbeelding gezien die er behoorlijk op leek. ;)

[...]

Vergeet Gigabyte en MSI. Die lijken totaal geen interesse te hebben.
Er staat een gigabyte kaart in de pricewatch maar idd nog 0,0 over levering
deurmatje schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:26:
[...]

Er staat een gigabyte kaart in de pricewatch maar idd nog 0,0 over levering
Oh die had ik gemist dan. :P
Maar levering is nog steeds moeilijk. Het zal ook niet helpen dat het Apple contract voor de Mac Pro nu vervult zal moeten worden. Dat zijn gegarandeerde sales voor AMD waar ze misschien wel meer per chip aan verdienen dan de hele keten naar de winkel, waar ze geld terug moeten geven om de prijs te drukken. Zijn er ook nog de Radeon Pro en Instinct kaarten die al helemaal enorme marges met zich meebrengen. ROCm 1.7 is er nu ook wat voornamelijk om integratie tussen Epyc en Instinct lijkt te gaan. Dat is AMD haar strategie voor Vega, en dat was al een halfjaar duidelijk, niet gaming.

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Astennu schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:26:
[...]

Eigenlijk alleen goede ervaringen met de ASUS spullen gehad. Ook voor een moederbord kom ik steevast bij ASUS terecht eigenlijk. Van uitstapjes naar andere fabrikanten ben ik eigenlijk nooit gelukkig geworden. Uiteindelijk zal het vooral persoonlijke voorkeur op basis van een 'gevoel' zijn, maar als ik wat koop wil ik er geen gezeur mee hebben.
DaniëlWW2 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:12:
[...]

Ben ook erg gecharmeerd van de Strix lijn inderdaad. De metalen backplate is sowieso erg fijn, zeker qua stevigheid vanwege de lengte van de videokaarten van tegenwoordig. Dat ze wat duurder zijn neem ik voor lief.
TheNephilim schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:41:
[...]

Eigenlijk alleen goede ervaringen met de ASUS spullen gehad. Ook voor een moederbord kom ik steevast bij ASUS terecht eigenlijk. Van uitstapjes naar andere fabrikanten ben ik eigenlijk nooit gelukkig geworden. Uiteindelijk zal het vooral persoonlijke voorkeur op basis van een 'gevoel' zijn, maar als ik wat koop wil ik er geen gezeur mee hebben.
Grappig heb precies het tegenovergestelde met Asus. Features op doos die niet werken. Hele slechte support op de producten. Opmerkingen als moet duurdere model maar kopen waar het vervolgens ook niet werkt.

Geen garantie als de factuur weg is (opzich terecht maar andere merken doen daar niet altijd moeilijk over).

Kortom hier geen Asus moederborden meer.
Laptops en monitoren ben ik tot nu toe wel tevreden over maar moederborden en videokaarten al even niet meer.

TheNephilim schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:41:
[...]

Ik ben zelf laatst opgestapt van Gigabyte naar ASUS en in mijn geval was het meer dan terecht. Dat bekent niet dat elke ASUS bordje nu zo goed is. AM4 X370 bordjes zijn goed, de duurdere B350's zijn aardig, maar budget is ook niks bijzonders. Het varieert. Z370 is gewoon een hopeloze puinzooi van goedkope bordjes met een veel te hoog prijskaartje, en ASUS is er echt niet beter dan anderen. ASUS viel mij zelfs tegen omdat ze het bij AM4 zo goed deden in het hogere segment. :/
Ben ook erg gecharmeerd van de Strix lijn inderdaad. De metalen backplate is sowieso erg fijn, zeker qua stevigheid vanwege de lengte van de videokaarten van tegenwoordig. Dat ze wat duurder zijn neem ik voor lief.
Metalen backplate is tegenwoordig standaard dus daar hoef het niet voor te doen. Met de koelers van tegenwoordig is het ook geen overbodige luxe meer. Wat mij tegenstaat bij ASUS is dat hun Strix lijn goed is, maar duur, en ernaast hebben ze budgetlijnen die meeliften op de naam, maar niks bijzonders zijn. Voor AMD kaarten ben ik toch voor Sapphire. Die hebben vaak de beste balans tussen kwaliteit en prijs. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foppe-jan
geen fan van xfx?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Laten we nou s.v.p. niet dit soort merken, waarvoor je 200 euro extra moet betalen puur om hun marketing afdeling te kunnen bekostigen, de hemel in prijzen. QC bij de "AAA" brands is ruk en het is niets meer dan een illusie als je denkt dat je daar moet zijn voor kwaliteit. Kijk maar eens een keertje voorbij alle hippe termen, RGB ledjes en kleurenthemas. Onderwater gebruiken ze dezelfde chips als de concurrent, alleen heet ie bij deze jongens ULTRA HYBRID EXTREME RGBLED TURBO LAN AUDIO WAN EXTREME MACHINE LEARNING CAPABLE EXTREME DURATION CHIP i.p.v. gewoon de codenaam te gebruiken.

Koelers van videokaarten zijn vaak bij volgende generaties slechter dan hun voorganger. Waarom? Omdat marketing keer op keer hun zin krijgt boven een goed technisch ontwerp. Als er maar scherpe hoeken, vreemde figuurtjes, veel kleurtjes en een belachelijke hoeveelheid fans aanwezig zijn, daarmee leg je immers de basis voor een goede koeler. |:( Met als klap op de vuurpijl dat iedere fabrikant zijn eigen ruk software implementatie met exploitable drivers (ASUS, MSI, Gigagyte, Sapphire, Palit, EVGA, Zotac, ...) gaat leveren omdat ze allemaal rocket science nodig hebben om al die rotzooi aan te sturen en/of aan te passen.

Het zijn gewoon de VAGjes van de hardware wereld, maar helaas kun je ze lastig ontlopen, want Tweakers is altijd al een prachtig voorbeeld geweest van het feit dat deze tactiek nog werkt ook, zelfs bij de "kenners" aka Tweakers.

Ongefilterd:
categorie: Videokaarten
categorie: Moederborden

|:(

Alleen in de wereld van voedingen is er nog sprake van echte kwaliteit...

Exploitable drivers? Ja, iedere software die je van het internet binnentrekt kan zo een van de vele ruk drivers die je hebt geinstalleerd, die al die prachtige software tools nodig hebben, gebruiken om rechtstreeks op physical memory niveau aanpassingen te maken inclusief alle bussen en firmwares die in je hardware verstopt zitten. Bios leeghalen en je moederbord bricken? 1 regel code. Zit op een dieper security level dan iedere anti-virus die je kunt installeren. Best of all: een UAC prompt is niet eens nodig. Kwaliteit....

ASUS voorbeeld
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
/*
  Source: http://rol.im/asux/

ASUS Memory Mapping Driver (ASMMAP/ASMMAP64): Physical Memory Read/Write
  PoC by slipstream/RoL - https://twitter.com/TheWack0lian - http://rol.im/chat/

The ASUS "Generic Function Service" includes a couple of drivers, ASMMAP.sys / ASMMAP64.sys,
  the version resources describe them as "Memory mapping Driver".

This description is very accurate, it has a pair of ioctls, 0x9C402580 and 0x9C402584, that map or
  unmap to the calling process' address space ANY PART OF PHYSICAL MEMORY, with READ/WRITE permissions.
  Using code that has been copypasta'd a bunch of times, but seems to originate from a sample driver for NT 3.1.
  1993 vintage code, everybody.

It also has a couple of other ioctls that allocate or free some RAM and gives the physical and virtual pointers
  to it, and another one that can make any I/O request (does in/out byte/word/dword with parameters given in the ioctl buffer,
  and returns the result for the case of in). These.. don't really matter, I guess? Well, I guess you could mess with SMM
  or other issues easily...

This PoC can dump a block of physical memory to disk, and write to a block of physical memory from a file.
  I wrote it in C# so others can easily add the ASMMap_MapMem class to their powershell exploitation frameworks, if they so want.

To ASUS: MS locked PhysicalMemory down in 2004. Don't use 1993 code to remove the restrictions, and let even unprivileged users
  access it (where back before it was locked to ring0, only SYSTEM could access it).

To MS: why did you even sign asmmap/asmmap64? Probably automation. Come on, why does signing even exist if you sign whatever driver
  an OEM asks you to, without checking?
*/

Ik citeer:
Using code that has been copypasta'd a bunch of times, but seems to originate from a sample driver for NT 3.1. 1993 vintage code, everybody.
MSI voorbeeld
NTIOLib.sys is installed with a few different MSI utilities that are part of the software package for MSI motherboards and graphic cards. WinIO.sys is completely different driver and is installed with Dragon Gaming Center application, which is part of the software package for MSI notebooks. Since both drivers expose physical memory access to the unprivileged users, I decided to put it into one report (I’ll describe the technical differences later). Actually when I was verifying list of affected software, I’ve found third driver that is doing exactly the same thing, just have a bit different interface and name (RTCore32.sys / RTCore64.sys).
It appears that RTCore driver is kind of hybrid between NTIOLib and WinIO. It’s also worth noting that WinIO driver is just compiled (and signed by MSI) version of the code that can be found here: http://www.internals.com/utilities_main.htm.

UPDATE: RTCore driver is part of RivaTuner software, so all OEM branded RivaTuner clones are vulnerable
WinIo
The WinIo library allows 32-bit Windows applications to directly access I/O ports and physical memory. It bypasses Windows protection mechanisms by using a combination of a kernel-mode device driver and several low-level programming techniques.
Psst:
CPU-Z, CoreTemp, RealTemp, GPU-Z, SpeedFan, Afterburner, HWMonitor, OpenHardwareMonitor, AIDA, GPU Monitor, GPU Shark. Ik kan zo nog 30 voorbeelden geven. De kans dat jouw monitor software niet in dit lijste past is nog geen 5%. Sterker nog, ik heb er pas ooit 1 gevonden die wel robuust was.

[ Voor 110% gewijzigd door Paprika op 30-11-2017 13:55 ]

Verwijderd

Gamers Nexus haalde de koeler van de kaart. Interessant detail: de HBM was weer lager dan de GPU. Powercolor had niet genoeg TIM op het relevante deel van de heatsink gesmeerd om contact te maken met de HBM. Volgens een medewerker van Powercolor was dit een pre-productie-model, op de PCB was met pen een aantekening gemaakt die erop wijst dat het probleem bekend was. Waarschijnlijk gaat het dus geen probleem zijn voor de mensen die zo'n kaart kopen maar het is toch merkwaardig dat minstens 1 bedrijf HBM maakt wat lager is dan de GPU. Het lijkt me dat je daar tijdens de ontwerpfase al rekening mee zou moeten houden.
TheNephilim schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:19:
Voor de 480 deed enkel XFX het goed, deze kaart kwam ongeveer 3 maanden na die van de andere bedrijven uit. Voor de 580 deed Asus het behoorlijk maar Sapphire leek de kaart te leveren die de beste balans had tussen temperatuur, performance en geluid terwijl het niet veel duurder was dan de minst dure 580-kaart. Ik weet niet hoe die van XFX presteerde aangezien de media daar weinig aandacht aan besteedden.
Het best wacht je rustig de benchmarks af waarbij op een goede manier geluid, temperatuur en performance worden vergeleken. Kies het model uit wat een lager geluidsniveau en lagere temperaturen haalt bij dezelfde performance en wat een redelijk prijs heeft.

Ik ben het eens met Vipeax zijn laatste reactie. Teveel marketing, te weinig focus op wat de beste gebruikservaring levert.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2017 13:47 ]

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Features als AURA etc. zeggen me ook helemaal niks hoor. Ik heb gewoon goede ervaringen met de hardware zelf. Al sinds de Radeon X800 8).
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:38:
Gamers Nexus haalde de koeler van de kaart. Interessant detail: de HBM was weer lager dan de GPU. Powercolor had niet genoeg TIM op het relevante deel van de heatsink gesmeerd om contact te maken met de HBM. Volgens een medewerker van Powercolor was dit een pre-productie-model, op de PCB was met pen een aantekening gemaakt die erop wijst dat het probleem bekend was. Waarschijnlijk gaat het dus geen probleem zijn voor de mensen die zo'n kaart kopen maar het is toch merkwaardig dat minstens 1 bedrijf HBM maakt wat lager is dan de GPU. Het lijkt me dat je daar tijdens de ontwerpfase al rekening mee zou moeten houden.
Volgens mij zijn er twee fabrikanten die unmolded Vega packages leveren een een er van is wel molded. HBM hoogte is altijd lager dan de GPU maar in het geval van de molded versie is de rest opgevuld.

Verwijderd

TheNephilim schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:49:
[...]

Features als AURA etc. zeggen me ook helemaal niks hoor. Ik heb gewoon goede ervaringen met de hardware zelf.
Goede ervaringen als dat de kaart niet voortijdig kapot gaat?
Voor de meeste mensen die hier reageren geldt dat hun ervaringen niet zo relevant zijn (inclusief mijzelf), de samplesize is simpelweg veel te klein. Wil je inschatten welke modellen beter zijn? Kijk naar de testdata en pak er zoveel mogelijk reviews bij aangezien er ook variatie is tussen de samples van dezelfde modellen. Kijk naar welke merken de laatste jaren de minste problemen hadden met voortijdig defecte hardware.
Astennu schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:51:
[...]

Volgens mij zijn er twee fabrikanten die unmolded Vega packages leveren een een er van is wel molded. HBM hoogte is altijd lager dan de GPU maar in het geval van de molded versie is de rest opgevuld.
Dat vermoedde ik. Het is lastig om de HBM zelf precies even hoog te krijgen maar je kan het altijd nog opvullen met een geschikt materiaal.
DaniëlWW2 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 12:54:
[...]
Wat mij tegenstaat bij ASUS is dat hun Strix lijn goed is, maar duur, en ernaast hebben ze budgetlijnen die meeliften op de naam, maar niks bijzonders zijn
Is dat niet precies hetzelfde bij MSI?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2017 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Ik ben het eens met Vipeax zijn laatste reactie. Teveel marketing, te weinig focus op wat de beste gebruikservaring levert.
Geef mij maar gewoon de achterliggende gedachte van vóór 2005ish. Toen waren hardware componenten gewoon lelijk en functioneel. Met dank aan alle plastic kut vensters en al die kasten bovenop het bureau wat tegenwoordig helemaal hip is schijnbaar.

Ook altijd leuk bij een lan party. Lekker je kast onder het bureau/tafel en alle ruimte op je desk vs je buurman met zo'n irritante RGB backlight kast met de meest belachelijke kleurenthemas en amper ruimte voor z'n toetsenbord en 20 cm oogafstand tot het scherm. Ik moet altijd denken aan een bepaald type bewerkte auto...

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 30-11-2017 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:23:
[...]

Geef mij maar gewoon de achterliggende gedachte van vóór 2005ish. Toen waren hardware componenten gewoon lelijk en functioneel. Met dank aan alle plastic kut vensters en al die kasten bovenop het bureau wat tegenwoordig helemaal hip is schijnbaar.
Hear, hear. Voor mij geen kast met een venster, al is het maar uit principe. Ook omwille van functionaliteit (vaak slechte airflow en meer lawaai als je dat in de hand wil houden) en prijs. Bij mij staat de kast dan ook gewoon naast het bureau op een bijzettafeltje, wel zo handig in verband met de beschikbare ruimte op de tafel.
Die bij mij aanzienlijk is, desalnietttemin gebruik ik liever die ruimte voor iets anders dan voor een midtower die in de weg staat.
Die plastic vensters zijn helemaal niets, neem dan glas. :)
Voor mij ook bij voorkeur een moederbord/grafische kaart/RAM... zonder RGB en met zo weinig mogelijk fratsen. Gewoon goede functionaliteit: goede MOSFETS, goede condensators, goede fases, voldoende passieve koeling, alle vereiste interfaces (S/PDIF), als het even kan een dubbele BIOS...
Ook altijd leuk bij een lan party. Lekker je kast onder het bureau/tafel en alle ruimte op je desk vs je buurman met zo'n irritante RGB backlight kast met de meest belachelijke kleurenthemas en amper ruimte voor z'n toetsenbord en 20 cm oogafstand tot het scherm. Ik moet altijd denken aan een bepaald type bewerkte auto...
_O-
En dan zeker zo'n compact toetsenbordje die ergonomisch een ramp zijn. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2017 14:51 ]

Paprika schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:23:
[...]

Vandaar dit bordje ook als mijn nominatie voor de jaarlijkse awards, en een rant op veel andere bordjes die werden genomineerd. ;)

Op zich kan het me niks schelen of de bordjes nu groen, blauw, rood of zwart zijn. Dat zal prijstechnisch ook vrijwel niks uitmaken. Die RGB crap daarentegen, bah. :N

Maar om het weer ontopic te maken. We hebben dus nu al maanden een paar ASUS Vega's die ooit gaan materialiseren. Powercolor en XFX lijken de eerste te zijn, er bestaat een Gigabyte die ooit eens verschijnt en ik zal laatst een Sapphire. Die XFX tja. Ze maken vaak beter spul dan de meesten, maar hebben ook wel een prijskaartje. Powercolor lijkt vooral in te zetten op goedkoop zijn, Gigabyte ook, MSI heeft of goed en duur met Gaming X, of gewoon bagger met Armor, ASUS idem. Sapphire Nitro+ is meestal best mooi, en ook voor een goede prijs. Anders heb je Pulse maar dat gaat niet materialiseren voor Vega denk ik zo. Het gaat een lijn worden omdat volumes laag blijven.

• deurmatje
https://nl.hardware.info/...-voor-optimale-prestaties

misschien dat dit er ook mee te maken heeft?

• FortyOne
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 14:11

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
Afbeeldingslocatie: http://i.4cdn.org/g/1511914659599.jpg
(aan linkerkant is witte sticker met aantekening molded of niet)

mijn vertrouwen is weg. als ik een vega koop dan ga ik het open en controleren. :F

[ Voor 3% gewijzigd door icegodd op 30-11-2017 15:40 ]

Verwijderd

icegodd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:36:
[...]

[afbeelding]
(aan linkerkant is witte sticker met aantekening molded of niet)

mijn vertrouwen is weg. als ik een vega koop dan ga ik het open en controleren. :F
Maak je geen zorgen, wanneer er voldoende TIM op wordt gedaan dan ga jij geen verschil merken.
Heel het punt van TIM is om contact te maken met tussen twee laagjes niet perfect glad metaal met spul wat goed warmte geleidt. Het maakt hierbij niet uit of dat de laag TIM 0,04 mm. dikker of dunner is. Dat neemt niet weg dat het slordig is dat ze (welk bedrijf er ook verantwoordelijk voor is) die HBM niet even hoog maken als de GPU. Nu moet je maar hopen dat de AIB-partner er voldoende TIM op stopt.

Ik zou trouwens sowieso even de benchmarks voor diverse AIB-modellen afwachten voordat je er een koopt maar als ik moet kiezen tussen die van Powercolor of de referentiekaart dan kies ik voor die van Powercolor, de performance is hetzelfde maar de kaart maakt veel minder lawaai.
Leuke graphics maar wat houdt het in? Een speciale grotere editie nieuwe softwarefeatures of verbeterde softwarefeatures die niet driver-gerelateerd zijn? Zoals ReLive, FreeSync, Chill en HBM?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2017 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:27
Misschien dat wattman instellingen nu wel worden onthouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vraag me af wat er nog meer in die grote driverupdate zit. We missen nog wat Vega features en dit lijkt me het moment dat die aangezet gaan worden, als dat gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Waarom is NL altijd later ?
De kaart is in DEU te koop voor 559 (goedkoper dan 1080 hier). De powercolor staat hier nog geeneens in de pricewatch........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foppe-jan
paragon schreef op donderdag 30 november 2017 @ 23:21:
Misschien dat wattman instellingen nu wel worden onthouden.
dat zou wel heel erge luxe zijn.. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebrek aan grote winkels voor elektronica?
Kleinere afzetmarkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:49
Afbeeldingslocatie: https://www.3dcenter.org/dateien/abbildungen/AMD-GDDR6.png

https://www.3dcenter.org/...-gddr6-speicherinterfaces

AMD werkt aan GDDR6 controller.

[ Voor 27% gewijzigd door polli_ op 01-12-2017 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderp
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 20:18
Edit: Verkeerde topic.

[ Voor 93% gewijzigd door Sanderp op 02-12-2017 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Sanderp schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 23:11:
Ben vandaag van het rode kamp naar het groene kamp gedaan. Had eerst een RX460 maar is voor iets meer dan bijvoorbeeld CS:GO al te zwak. Nu maar een gtx1060 gekocht. Jammer van de beschikbaarheid van de 580, anders had ik die waarschlijk gehaald, ook ivm freesync monitoren.
Bedankt voor dit nieuwtje.(meer iets voor het ervaringen topic?)
Hopen dat ze met GDDR6 minder gezeur hebben met beschikbaarheid. HBM2 is leuk op papier, maar als het zo slecht beschikbaar is dan heb je er weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iets anders. Dit is dus waarom Vega bestaat, en waarom Vega dus HBM2 geheugen gebruikt, en AMD niet zal stoppen met HBM2 geheugen voor hun absolute high end chips. ;)

https://www.forbes.com/si...using-on-ai/#243c66995c55

Er zit simpelweg veel te veel geld in de AI markt om het te laten liggen. $30 miljard tegen 2020 is Nvidia haar voorspelling. Zelfs met een korreltje zout, en Intel die een flinke hap gaat nemen uit deze taart, zitten er potentieel miljarden aan omzet in voor AMD. GCN gaat dan ook nergens naartoe. De achitectuur is te goed hierin om te vervangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 14:11
Ik begrijp de essentie van het artikel maar dat is wel heel erg natte vinger werk hoor, wow. Ze nemen als uitgangspunt het marktaandeel van consumentenkaarten (heeft niks te maken met AI), en dan nemen we daar maar een derde van als worst-case scenario. Juist.. 8)7

Het is, denk ik, ontzettend lastig te voorspellen hoe die markt er in 2020 uit ziet. nVidia's GPUs profiteren nu van de vraag, maar er zijn meerdere bedrijven bezig met gespecialiseerde AI chips die het misschien wel een stuk beter gaan doen dan de GPUs. Er zal vast vraag naar GPUs voor AI blijven, maar het kan allemaal behoorlijk versnipperd worden.

Ik hoop dat AMD op dit vlak nog een streepje voor heeft omdat ze zowel een sterke x86 CPU hebben, als goede compute GPUs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

AMD Vega 11 is integrated into Raven Ridge APU
The mysterious Vega 11 is not a GPU by itself. It’s a solution for AMD Raven Ridge APUs with 11 Compute Units enabled. James Prior confirmed that Ryzen APUs offer up to 11 Compute Units. So far AMD only released two mobile APU variants, which feature either 8 or 10 CUs (Vega 8/10 Graphics). That said, the chip with 11 Vega Compute Units would be the top tier Raven Ridge APU. No details about desktop APUs have been shared.
AMD RX Vega 56 and 64 to receive an increased supply
It has been confirmed that RX Vega stocks will be increased shortly. This will allow retailers, such as OverclockersUK, to adjust the price accordingly. Our sources have confirmed that AMD is finally supplying partners with Vega chips, which will allow them to introduce custom SKUs in satisfactory number, while reference designs will no longer be produced.
AMD (Ry)zen 2 will use AM4 socket
James Prior reassured that AM4 socket is here to stay (till 2020). The work on Zen 2 has already begun when fundamental parts of Zen 1 were already known. The important thing here is to distinguish Zen 2 from Zen 1 tick-tock process. The upcoming Ryzen 2000 series are likely to use refined Zen+ architecture. A die shrink and architecture optimizations are to be expected. So the Ryzen 2, or more precisely Zen 2 might actually arrive with Ryzen 3000 series, while Ryzen 2000 (or Ryzen 1×50) will use refined Zen1/Zen+ 12nm process instead.
If everything goes according to the plan, forward compatibility for Zen+ and Zen2 will be available with a simple BIOS flash on existing AM4 motherboards.
Van Overclockers.uk.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Hopenlijk ook een verbetering van Infinity Fabric wat nu voor hogere latencies zorgt.

offtopic:
Vega Ridge :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom wou AMD in de eerste plaats zelf referentieontwerpen maken en plaatsen in de markt zonder dat andere partners een eigen SKU uit konden brengen? Het klinkt een beetje als 3DFX die toen ook zelf de kaarten ging produceren om er financieel meer aan over te houden voordat ze stuk liepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 4 december 2017 @ 00:52:
[...]

Hopenlijk ook een verbetering van Infinity Fabric wat nu voor hogere latencies zorgt.

offtopic:
Vega Ridge :+
Ongetwijfeld. MAar de focus lag nu meer op datacenter en veel cores.
Volgende stap zal het optimaliseren van bottelneks zijn. En IF is daar een van ook bij bepaalde datacenter workload zie je dat terug komen. De bandbreedte moet omhoog en de latency's omlaag.

Maar Ik vraag mij af of dat al bij Zen+ gaat gebeuren ik denk eerder bij Zen2.
Ik vermoed dat ze wat kleine tweaks bij Zen+ doen wel iets aan de IF snelheden gaan doen om de game performance wat op te krikken en vooral hogere clockspeeds. Het zou mooi zijn als ze de IF clocks en de memory controller kunnen loskoppelen. Of in ieder geval de IF clockspeeds instelbaar maken en niet 1:1 gelijk maken aan de DRAM clock maar meer zoals vroeger bij Phenom's NB clock wat intel nu heeft met de Ring clock. Die kan je los in stellen en versnelt de Ring communicatie, Memmory controller clock en L3 cache clock. Maar ongeacht die snelheid kan je je dram wel op 2400 of 3200 laten draaien.
Verwijderd schreef op maandag 4 december 2017 @ 07:28:
Waarom wou AMD in de eerste plaats zelf referentieontwerpen maken en plaatsen in de markt zonder dat andere partners een eigen SKU uit konden brengen? Het klinkt een beetje als 3DFX die toen ook zelf de kaarten ging produceren om er financieel meer aan over te houden voordat ze stuk liepen.
Dat is bijna altijd wel zo. Een enkele keer zoals bij de 280X hebben ze amper of geen refferenced ontwerpen zelf geproduceerd ze brengen er dan wel een uit maar ze gaven bij de partners aan dat ze zelf mochten kiezen wat ze wilde gebruiken.
Vroeger deed ATi dat ook de Radeon 7000, 8500 en 9700 Pro waren allemaal refferenced designs een enkele was een custom design of had voornamelijk een andere cooler maar PCB was eigenlijk wel hetzelfde. Die custom designs kwamen juist later pas. In de tijd van de 4870 en de 8800 begon dat een beetje populair te worden.
En nVidia is het juist weer meer gaan doen met de founders editions.

Er is eigenlijk altijd wel een refferenced design waar klanten hun eigen design op kunnen baseren.
En waar ze soms mee zorgen dat er wat meer beschikbaarheid kan zijn in het begin.

Ik ben zelf als een van de weinige fan van refferenced design's. Ik vind blower coolers gewoon beter werken dan die dual of tripple fan's die de hitte in de kast dumpen. Ze maken wel wat meer geluid maar kunnen ook wel stil genoeg zijn als ze goed ontworpen worden (1080 Ti is daar wel een voorbeeld van).
Ik heb zelf al aan aantal jaar een kleine kast en dan werken die dual en tripple fan's gewoon niet lekker.

H2O AIO is een andere optie. Maar daar hoor je de Pomp te vaak van lopen en dat vind ik nog iritanter dan wat meer geluid als ik aan het gamen ben want dan heb ik mijn speakers toch aan staan of mijn koptelefoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap wel dat er partners zijn die gewoon een andere sticker erop plakken en doorverkopen in de markt, maar dat was met Vega volgens mij niet het geval. Dat was echt puur AMD only en verder geen ander merk dat er tussen kwam.

Alleen in het extreme geval is een blower-cooler storend, maar voor de rest onder wat caual gaming valt het geluid echtwel mee. Als ik speel speel ik toch met een koptelefoon op, het geluid is op deze manier namelijk een stuk beter en dicht je oren meteen voor omgevingsgeluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:51:
Ik snap wel dat er partners zijn die gewoon een andere sticker erop plakken en doorverkopen in de markt, maar dat was met Vega volgens mij niet het geval. Dat was echt puur AMD only en verder geen ander merk dat er tussen kwam.

Alleen in het extreme geval is een blower-cooler storend, maar voor de rest onder wat caual gaming valt het geluid echtwel mee. Als ik speel speel ik toch met een koptelefoon op, het geluid is op deze manier namelijk een stuk beter en dicht je oren meteen voor omgevingsgeluiden.
Dit is veel vaker @ launch. bv HD58xx, 69xx, 79xx, R9 290 you name it allemaal refferenced first.
Bij nVidia was dit een tijdje anders maar ook die komen nu eerst met de FE's en dit keer tegen hogere prijzen dan de 3rd party versies.

De koeler van Vega is veel beter dan die van de 290X alleen verbruikt vega stock gewoon veel stoom waardoor de koeler hard moet werken. Hij is niet zo stil als die van de 1080Ti bij gelijk verbruik. Maar als je Vega op Power Safe mode hebt staan of als je zelf een low voltage setting van 900mv gebruikt heb je genoeg aan 2000-2100 rpm als max rpm (tov 2400 stock) dat scheeld een hoop in de geluidproductie van de kaart. Ik vind hem nu totaal niet storend meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:14
Over die GDDR6 geheugencontroller; zou AMD, Polaris misschien naar 12nm brengen met een GDDR6 controller?

Nog hogere kloksnelheden en GDDR6 zouden de prestaties van een RX 580 refresh dichter in de buurt van de GTX1070 kunnen brengen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 02:39:
[...]

Bedankt voor dit nieuwtje.(meer iets voor het ervaringen topic?)

[...]

Hopen dat ze met GDDR6 minder gezeur hebben met beschikbaarheid. HBM2 is leuk op papier, maar als het zo slecht beschikbaar is dan heb je er weinig aan.
Heeft Nvidia inmiddels die GDDR6 controller al klaar voor zijn toekomstige GPU's of vind Nvidia dit soort tech nieuws niet belangrijk om naar buiten te brengen?

Edit

Laat maar ik weet al genoeg. Nvidia is al een tijdje klaar voor.

[ Voor 6% gewijzigd door Gekke Jantje op 04-12-2017 13:01 ]

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/12107/4q09-3q17_gpu_market_share_575px.png

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/12107/mw-001_575px.png

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/12107/mw-004_575px.png
Wrapping things up, the total graphics share, which encompasses discrete and integrated GPUs for desktop and mobile, saw NVIDIA gain more ground mostly at the expense of Intel. Beyond discrete desktop GPU shipments, NVIDIA saw a notable 22.4% increase in discrete notebook GPU shipments. In the aggregate, JPR reports that AMD’s overall unit shipments increased 7.6% quarter-to-quarter, Intel’s shipments increased 5%, and NVIDIA’s shipments increased by a much higher 29.5%. In the next couple years, we may start to see some interesting shifts with AMD’s Zen-based APUs and Intel’s revived determination to develop discrete high-end GPUs. The union that is Intel’s processor with AMD Radeon graphics is unlikely to be high-volume but will be intriguing nonetheless. And as for NVIDIA, their numbers continue to speak for themselves.
https://www.anandtech.com...shipments-hit-5-year-high

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NitroX infinity schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:35:
Over die GDDR6 geheugencontroller; zou AMD, Polaris misschien naar 12nm brengen met een GDDR6 controller?

Nog hogere kloksnelheden en GDDR6 zouden de prestaties van een RX 580 refresh dichter in de buurt van de GTX1070 kunnen brengen.
Ze hebben er meer aan om de bus naar 384bit te brengen. Dat is alleen weer duurder en complexer.
Nee, Polaris is dood voor discrete GPU's. Zinloos om hier een hoop kostbare R&D tegenaan te gooien voor wat kleine verbeteringen. De focus ligt ook niet meer op Polaris, en dat is al jaren zo. De focus ligt nu al op de opvolger van Navi afmaken, en de opvolgers hiervan ontwerpen. Ik heb nog geen bericht gezien over de tape-out van Navi, maar die zal er nu allang moeten zijn geweest. Navi is dus al klaar, en het zou me verbazen als ze nu nog geen engineering samples hebben bij AMD. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 4 december 2017 @ 07:28:
Ik neem aan dat jij vraagt waarom AMD zo lang (3 maanden?) geen GPU's heeft verkocht aan de AIB-partners.
1 mogelijke theorie, omdat AMD aanvankelijk de voorraad Vega-kaarten wou beperken om te voorkomen dat de markt straks overspoeld wordt door tweedehands voor mining gebruikte Vega-kaarten.
Een andere theorie: problemen met de levering van HBM of het plaatsen (packaging) van de HBM. Kies zelf maar wat jij meer gelooft, het is onbekend wat de reden is.
Astennu schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:44:
Het zou mooi zijn als ze de IF clocks en de memory controller kunnen loskoppelen. Of in ieder geval de IF clockspeeds instelbaar maken en niet 1:1 gelijk maken aan de DRAM clock maar meer zoals vroeger bij Phenom's NB clock wat intel nu heeft met de Ring clock.
De grote vraag is nog steeds waarom de klok van de IF is gekoppeld aan die van de memory controller. Er zal vast een goede technische reden zijn waarom ze de IF niet zomaar een hogere klokfrequentie kunnen geven zonder eerst een of ander probleem op te lossen. Maar wat? Ik verwacht eveneens dat ze het voor Zen+ of Zen2 zullen loskoppelen indien het mogelijk is, hier valt misschien wel de grootste winst mee te behalen voor AMD, daarom zal het een prioriteit zijn.
Ik ben zelf als een van de weinige fan van refferenced design's. Ik vind blower coolers gewoon beter werken dan die dual of tripple fan's die de hitte in de kast dumpen.
Voor jouw concrete situatie omdat jij graag kleine kastjes gebruikt of zou jij ook de voorkeur hebben voor blowerkoelers indien jij een goed 'ademende' grote midtower kast met 2 140 mm fans zou gebruiken? Ondervolt en onderklok jij mede zo graag omdat jij kleine kastje gebruikt? Het scheelt immers een hoop lawaai. ;)
Astennu schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:55:
Hij is niet zo stil als die van de 1080Ti bij gelijk verbruik.
Heb jij enig idee waarom AMD niet een minder lawaaierige (die op de 1080 Ti zit of beter) blowerkoeler koos voor Vega? Prijsverschil? Over hoeveel zou het gaan? <€10 verschil?
Aangezien het vermogen zo hoog ligt, zeker als je goed overklokt, zou je denken dat AMD de beste blowerkoeler uitkiest die verkrijgbaar is.
Of goede open fans, in beide gevallen met een hele stevige heatsink die goed thermisch contact maakt met de GPU en de HBM.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:20:
De grote vraag is nog steeds waarom de klok van de IF is gekoppeld aan die van de memory controller. Er zal vast een goede technische reden zijn waarom ze de IF niet zomaar een hogere klokfrequentie kunnen geven zonder eerst een of ander probleem op te lossen. Maar wat? Ik verwacht eveneens dat ze het voor Zen+ of Zen2 zullen loskoppelen indien het mogelijk is, hier valt misschien wel de grootste winst mee te behalen voor AMD, daarom zal het een prioriteit zijn.
Dat zal zeker het geval zijn. Maar gezien de performance issues in specifieke situaties zullen ze daar wel wat aan gaan doen. Ik verwacht zelf pas bij Zen2.
Voor jouw concrete situatie omdat jij graag kleine kastjes gebruikt of zou jij ook de voorkeur hebben voor blowerkoelers indien jij een goed 'ademende' grote midtower kast met 2 140 mm fans zou gebruiken? Ondervolt en onderklok jij mede zo graag omdat jij kleine kastje gebruikt? Het scheelt immers een hoop lawaai. ;)
Ik het verleden had ik wel eens dual en tripple fan's maar ook heel vaak blower coolers. Als de geluidproductie een beetje mee valt gebruik in nog steeds liever een refferenced kaart. Vind die persoonlijk mooier maar dat is ook smaak.
Heb jij enig idee waarom AMD niet een minder lawaaierige (die op de 1080 Ti zit of beter) blowerkoeler koos voor Vega? Prijsverschil? Over hoeveel zou het gaan? <€10 verschil?
Aangezien het vermogen zo hoog ligt, zeker als je goed overklokt, zou je denken dat AMD de beste blowerkoeler uitkiest die verkrijgbaar is.
Of goede open fans, in beide gevallen met een hele stevige heatsink die goed thermisch contact maakt met de GPU en de HBM.
Ik weet niet hoe AMD hoe koelers ontwerpt of dat ze het laten doen. De geforce kaart maakt minder geluid bij gelijke fan speeds. Ik heb het idee dat het door de luchtstroom langs de finnen van de heatsink komt maar weet het niet zeker. Heb er niet goed genoeg naar gekeken. Maar hetzelfde kan gezegd worden van de Vega cooler vs die van de R9 290X. Dus het is zeker een stap in de goede richting.
Misschien heeft nVidia die 1080 Ti cooler wel zelf ontworpen geen. Zou wel interessant zijn om te weten.

Ik denk dat de Vega cooler wel stiller had gekund als je met het PCB ontwerp meer rekening houdt dat de heatsink zo groot mogelijk kan worden. Bij de RX480 ging het daar ook mis en was ook gewoon een goedkoop coolertje om te prijs te drukken. Maar er was ook niet heel veel extra ruimte door bepaalde PCB componenten. Of je moet een niet vlakke base plate hebben voor je cooler met uitsparingen voor VRM enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:59:
[...]

Dat zal zeker het geval zijn. Maar gezien de performance issues in specifieke situaties zullen ze daar wel wat aan gaan doen. Ik verwacht zelf pas bij Zen2.
Zou het met hazards in de pipeline te maken kunnen hebben? Dat het ingewikkelder wordt om hazards te voorkomen als ze die klokfrequentie loskoppelen en dat ze hier een of ander controlemechanisme voor moeten ontwerpen?
Vind die persoonlijk mooier maar dat is ook smaak.
Ik vind ze er ook vaak beter uitzien, alleen interesseert het mij weinig aangezien ik voorlopig toch voor kasten zonder vensters zal blijven kiezen. Wanneer ze met een kast komen met een glazen venster wat net zo'n goede luchtstroom heeft en niet meer lawaai maakt dan de beste kasten zonder vensters en de prijs is goed, op dat moment zal ik eens overwegen om een kast met een venster te kiezen. ;)
Ik heb het idee dat het door de luchtstroom langs de finnen van de heatsink komt maar weet het niet zeker.
Turbulentie dus. De moeite waard om eens te onderzoeken voor iemand die de beide kaarten heeft en de koelers kan wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:20:
[...]

Zou het met hazards in de pipeline te maken kunnen hebben? Dat het ingewikkelder wordt om hazards te voorkomen als ze die klokfrequentie loskoppelen en dat ze hier een of ander controlemechanisme voor moeten ontwerpen?

[...]

Ik vind ze er ook vaak beter uitzien, alleen interesseert het mij weinig aangezien ik voorlopig toch voor kasten zonder vensters zal blijven kiezen. Wanneer ze met een kast komen met een glazen venster wat net zo'n goede luchtstroom heeft en niet meer lawaai maakt dan de beste kasten zonder vensters en de prijs is goed, op dat moment zal ik eens overwegen om een kast met een venster te kiezen. ;)

[...]

Turbulentie dus. De moeite waard om eens te onderzoeken voor iemand die de beide kaarten heeft en de koelers kan wisselen.
Ik heb ze beide tegelijk gehad en op gelijke fan speeds gebruikt. Ik heb geen DB metingen gedaan maar er was wel een duidelijk verschil tussen de 290X, Vega Air en de 1080 Ti.
Het zou deels ook nog aan de exhaust grill kunnen liggen. En misschien is de fan ook net iets anders vorm gegeven waardoor geluid gereduceerd wordt. Eigenlijk moet je beide dan helemaal uit elkaar halen en losse tests doen met gelijke heatsinks enz om te kijken waar het zi.

Heb de kans opzich wel (moet dan alleen garantie van de 1080 Ti van mijn broer voiden denk niet dat hij dat leuk vind :P )
Maar ik heb er vooral ook de tijd niet voor. En veel gaat het toch niet uithalen denk niet dat AMD naar mij gaat luisteren als ik met een conclusie kom. Grote kans dat ze het zelf al wel weten maar het een kosten / licentie verhaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtUdAb
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-08 17:04
Vertaling van de laatste update over de voorraad van Powercolor Vega 64 Red Devil via computerbase.de https://translate.google....vega-64-red-devil-test%2F

De PowerColor Radeon RX Vega 64 Red Devil in de test
Update 04.12.2017 10:47 klok

Het geplande door PowerColor voor verkoop start op 1 december voor Duitsland aantal eenheden was inderdaad laag. Mindfactory, vooralsnog de exclusieve leverancier van de PowerColor Radeon RX Vegas 64 Red Devil in Duitsland, had verkocht als onderdeel van de pre-orderfase, volgens informatie op de website een goede 40 stuks en vervolgens de verkoop daar afgelopen donderdag gestopt.

Ondertussen kan het model voor de ongewijzigde prijs van 559 euro opnieuw worden gekocht, "meer dan 180" keer , inclusief vooruitbestellingen tot maandagochtend, hebben er gebruik van gemaakt. Als u echter op dit moment bestelt, wordt u geacht alleen goederen te ontvangen van een levering die Mindfactory verwacht op 29 december 2017.

Alleen maar 40 beschikbare stuks op voorraad...volgens mij moeten wij heel lang wachten voordat de prijs en voorraad van Vega redelijk goed is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Wie introduceert nou een kaart met 40 in stock?

En hoe kan die kaart 560 euro zijn in duitsland met zo weinig stock? (in vergelijking met alle andere prijzen)
Klopt weer allemaal niks van

[ Voor 12% gewijzigd door DoubleYouPee op 05-12-2017 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die Vega chips gaan helemaal niet naar gamers. Die gaan nu naar Apple, en naar servers. Ze maken er anders al snel verlies op bij AMD.

Iets anders. Deze was volgens mij nog niet voorbij gekomen. Toch leuk om te zien dat RX Vega hier alweer wint. Dan zijn de clocks voor de RX Vega 56 nog laag ook. Dat is meer een powersafe clock als je zelf tuned. :P

http://www.pcgameshardwar...-Benchmarks-Vega-1236260/

Het lijkt trouwens wel een CPU bottleneck te zijn bij deze slecht geoptimaliseerde game, waar Vega beter presteert dan Pascal.

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-12-2017 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:20:
Die Vega chips gaan helemaal niet naar gamers. Die gaan nu naar Apple, en naar servers. Ze maken er anders al snel verlies op bij AMD.

Iets anders. Deze was volgens mij nog niet voorbij gekomen. Toch leuk om te zien dat RX Vega hier alweer wint. Dan zijn de clocks voor de RX Vega 56 nog laag ook. Dat is meer een powersafe clock als je zelf tuned. :P

Maar als je dan even door klikt naar 1440p en 4k :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:20:

Het lijkt trouwens wel een CPU bottleneck te zijn bij deze slecht geoptimaliseerde game, waar Vega beter presteert dan Pascal.
Als je even verder kijkt zie je dat hij zelfs onder de 1070 duikt als je de resolutie opschroeft.

Pagina: 1 ... 17 ... 52 Laatste

Let op:
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Dram daarbij niet door, als een ander ook na onderbouwing een andere mening toegedaan blijft is daar niets mis mee. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.