Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtUdAb
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-09 07:42
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:20:
Die Vega chips gaan helemaal niet naar gamers. Die gaan nu naar Apple, en naar servers. Ze maken er anders al snel verlies op bij AMD.

Iets anders. Deze was volgens mij nog niet voorbij gekomen. Toch leuk om te zien dat RX Vega hier alweer wint. Dan zijn de clocks voor de RX Vega 56 nog laag ook. Dat is meer een powersafe clock als je zelf tuned. :P

http://www.pcgameshardwar...-Benchmarks-Vega-1236260/

Het lijkt trouwens wel een CPU bottleneck te zijn bij deze slecht geoptimaliseerde game, waar Vega beter presteert dan Pascal.
Het lijkt dat die Vega kaarten zijn echt een beest om Etherium/XMR te minen (2x sneller dan 1080ti laaste keer ik gelezen heb) _/-\o_ Volgens mij daarom zijn de kaarten zo ongelooflijk snel verkocht, op newEgg zijn die custom vega64 van powercolor binnen paar minuten uitverkocht gisteren volgens veel mensen 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door ZtUdAb op 05-12-2017 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZtUdAb schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:06:
[...]

Het lijkt dat die Vega kaarten zijn echt een beest om Etherium/XMR te minen (2x sneller dan 1080ti laaste keer ik gelezen heb) _/-\o_ Volgens mij daarom zijn de kaarten zo ongelooflijk snel verkocht, op newEgg zijn die custom vega64 van powercolor binnen paar minuten uitverkocht gisteren volgens veel mensen 8)7
Helemaal niet. Er zijn gewoon geen chips. :P
AMD verkoopt liever partijen van een paar honderd, voor elk €5000 of meer per stuk, dan voor €200 ofzo aan een AIB, die er een stikker opplakt en dan marges draait.

Verder in het algemeen. Ik suggereer niet dat de Ti sneller was op hogere resoluties. Ik zeg wel da Vega opvallend goed presteert op lagere resolutie, omdat er een bottleneck optreed. Dat is ook het vermelden waard, want dit was wel eens anders.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZtUdAb schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:09:
Vertaling van de laatste update over de voorraad van Powercolor Vega 64 Red Devil via computerbase.de https://translate.google....vega-64-red-devil-test%2F

De PowerColor Radeon RX Vega 64 Red Devil in de test
Update 04.12.2017 10:47 klok

Het geplande door PowerColor voor verkoop start op 1 december voor Duitsland aantal eenheden was inderdaad laag. Mindfactory, vooralsnog de exclusieve leverancier van de PowerColor Radeon RX Vegas 64 Red Devil in Duitsland, had verkocht als onderdeel van de pre-orderfase, volgens informatie op de website een goede 40 stuks en vervolgens de verkoop daar afgelopen donderdag gestopt.

Ondertussen kan het model voor de ongewijzigde prijs van 559 euro opnieuw worden gekocht, "meer dan 180" keer , inclusief vooruitbestellingen tot maandagochtend, hebben er gebruik van gemaakt. Als u echter op dit moment bestelt, wordt u geacht alleen goederen te ontvangen van een levering die Mindfactory verwacht op 29 december 2017.

Alleen maar 40 beschikbare stuks op voorraad...volgens mij moeten wij heel lang wachten voordat de prijs en voorraad van Vega redelijk goed is 8)7
Geef liever de originele bron in plaats van zo'n automatische 'vertaling', wij kunnen Duits lezen. ;)
winwiz schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:25:
[...]

Als je even verder kijkt zie je dat hij zelfs onder de 1070 duikt als je de resolutie opschroeft.
Nvidia verdeelt de CPU-load over meerdere kernen met een hack. Bij AMD lijdt die ene CPU-kern onder een veel te grote load. Dat zal zeker de verklaring zijn? Het spel heeft waarschijnlijk bij lange na niet 4 CPU-kernen volledig belast nodig dus voor Pascal-kaarten is er de ruimte om ten koste van een overhead die load beter te verdelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2017 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtUdAb
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-09 07:42
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 17:21:
[...]

Geef liever de originele bron in plaats van zo'n automatische 'vertaling', wij kunnen Duits lezen. ;)
Op de google translate link kun je ook het url naar de volgende bron (https://www.computerbase....x-vega-64-red-devil-test/) terugvinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:00
En met een prijs die eigenlijk voor de Vega 64 zou moeten zijn..... (net onder de 1080)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat stond er? Het artikel is verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-06 04:29
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 17:21:
[...]

Mee eens. Ik snap de tekst beter in het Duits dan Google Translate waarvan de vertaling niet altijd accuraat is. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 10:38
Adrenalin Edition is vandaag gereleased. Zie voor info; http://www.amd.com/en/technologies/radeon-software

Inmiddels al draaiend hier. Helaas naast de 'gimmicks' (ingame overlay, social media, app op phone) lijkt de performance een behoorlijke hit te hebben gehad. Bij mijn RX Vega rond de 10% performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@Lord_Dain

Hier nog wat besprekingen van Adrenalin:

https://www.anandtech.com...oftware-adrenalin-edition

https://www.pcper.com/rev...ile-app-wider-API-support

https://techreport.com/re...nalin-edition-an-overview

Die overlay vind ik wel nice hoor!

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 12-12-2017 19:30 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samenvatting.
Betere video-capturing (minder overhead), Chill werkt nu voor alle spellen en met alle API's, enhanced sync zou nu voor alle AMD-kaarten, meerderre monitors en Eyefinity en de GUI van de software is verbeterd en n.m.m. ziet het er visueel ook weer wat beter uit. Je hebt nu in het spel een overlay waarop je de belangrijkste gegevens kan aflezen zoals Rivatuner en Afterburner gebruiken.
Een kleine kanttekening, het zou handig zijn als ze meer opties geven voor de overlay, nu kan je enkel de 4 hoeken kiezen, het zou fijn zijn als je het ook elders zou kunnen plaatsen en de grootte van de letters en zo zou kunnen aanpassen. Wattman is verbeterd. Het ziet er goed uit.

@Lord_Dain
Een ingame overlay zou ik geen gimmick noemen, dat is erg handig om snel en efficiënt te testen of dat de instellingen die je hebt gekozen werkt. De sterk verbeterd support voor Chill en videocapturing en het aanbieden van enhanced sync voor oudere generaties AMD-kaarten vind ik erg waardevol.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 20:57

Apoca

Array Technology Industry

Lord_Dain schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:18:
Lijkt de performance een behoorlijke hit te hebben gehad. Bij mijn RX Vega rond de 10% performance.
In negatieve vorm gezien de formulering, of lees ik het verkeerd :?

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apoca schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:15:
[...]

Dat lijkt me sterk.
In ieder geval is er een relevant verschil tussen deze editie en die van de vorige jaren: in de vorige jaren bewaarden ze bepaalde driveroptimalisaties - zo leek het in ieder geval - voor Relive, deze keer hebben ze direct voor alle spellen de verbeteringen geïmplementeerd en geven ze bij Adrenalin aan hoeveel vooruitgang er is geboekt in het afgelopen jaar bij sommige spellen.

Hier Ryan Shrout met Scott Wasson en een andere AMD-medewerker (Adrian Castelo, software product manager) over Adrenalin.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26
Vind vooral mooi dat AMD luisterd naar user input wat betreft features die ze in de driver willen hebben.
AMD loopt qua drivers mijlen voor op Nvidia (mijn mening :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Apoca schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:15:
[...]

Je leest het (helaas) goed, synt benches is er score 'verdwenen'. Wordt echter wel eerst echte game benches afwachten voordat er conclusies getrokken mogen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 21:21:
Vind vooral mooi dat AMD luisterd naar user input wat betreft features die ze in de driver willen hebben.
Dat mag je niet zeggen, pure lasterpraat dit. :N
AMD drivers zijn natuurlijk diep inferieur. Zeker veel slechter dan die van het andere kamp die totaal geen GPU's hebben gesloopt in 2010, 2013 en 2016. O-)

Maar al deze features die we krijgen, en dan niet eens hoeven registreren voor de beste beleving, en er dan voor moeten betalen met onze persoonsgegevens. Best wel netjes hoor AMD. :Y

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 21:21:
Dat is heel erg mooi maar dat was al bekend. Ik ben zelf een van die gebruikers die heeft gestemd. Ik vind het wel spijtig dat je niet zelf punten kan aandragen, die haalde AMD blijkbaar van Engelstalige fora zoals Reddit, reacties bij Youtube, sociale media etc. (een medewerker van AMD vertelde dit bij een interview).

Het ergerde mij een beetje dat de laatste maanden nog werd geroepen dat AMD Relive nu ongeveer even goed presteert dan Shadowplay of zelfs dat het niet veel slechter presteert dan Shadowplay. Eens zien of dat ze nu inmiddels bereid zijn om te erkennen dat ReLive best wel goed is. :)
Ik begrijp trouwens niet waarom mensen zo zeiken op die naam, hoe moeilijk is het nu om te bedenken hoe je dat uitspreekt?
Je herbeleeft wat er gebeurde en "Live" kreeg een hoofdletter omdat je er ook live mee kan streamen, goh, hoe zou de uitspraak toch zijn? |:(
Bedenkt AMD marketing eens iets goeds en dan zeiken de mensen nog steeds.

Even iets anders, dat RTG de software goed blijft verzorgen is cruciaal. Qua hardware loopt AMD achter op Nvidia, Nvidia krijgt een voorkeursbehandeling bij TSMC (niet zo gek, ze hebben veel meer geld te besteden), Nvidia heeft highend-kaarten waar AMD nog niet bij de in de buurt komt voor het doeleinde, in het bijzonder voor gaming maar ook buiten gaming, wat niet wil zeggen dat AMD voor allerlei scenario's meer waarde per bestede € kan leveren (FreeSync, Chill, goedkope oplossingen voor semi-professioneel werk...). Het is zaak voor RTG om die software goed te blijven verzorgen totdat ze eens een keer een minstens zo'n goede node hebben en met hun architectuur een inhaalslag kunnen maken. Als je eenmaal achterloopt op het vlak van software dan is het verdomd lastig om die achterstand in te halen. Ik hoop dat AMD een mooi meesterplan heeft met Navi en dat Vega een soort van experiment was in functie van Navi om daarmee een goede performance te halen en een goed gebalanceerde kaart te krijgen, ideaal gesproken een kaart die getweakt kan worden voor verschillende doeleinden (gaming en professioneel gebruik). AMD kan niet meerdere kaarten ontwerpen voor meerdere markten, hopelijk wordt Navi bij de GPU's zoiets als wat Zen is bij de CPU's, een modulair ontwerp wat geschikt gemaakt kan worden voor alle usecase-scenario's. Hopelijk kan de GF '7 nm.' de concurrentie aan met het beste wat TSMC op dat moment te bieden heeft. Ik zie 1 groot lichtpunt voor AMD: GF werkt samen met Samsung en IBM, TSMC en Intel doen het in hun uppie.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Wist het al langer, maar vond het gewoon een mooi punt om nog eens te benadrukken :P.
Als ze met Navi Nvidia weten voorbij te streven dan gaat het ze nog wel tijd kosten voor ze consumenten vertrouwen hebben, de drivers helpen hier enorm bij denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:09:
Wist het al langer, maar vond het gewoon een mooi punt om nog eens te benadrukken :P.
Als ze met Navi Nvidia weten voorbij te streven dan gaat het ze nog wel tijd kosten voor ze consumenten vertrouwen hebben, de drivers helpen hier enorm bij denk ik.
Inderdaad. Niet zo lang geleden (tot 2011?) verloor AMD het ondanks dat ze de betere hardware hadden omdat de drivers niet zo goed waren, dat gaat nu geen probleem zijn als AMD dit vasthoudt.
Zoals ik het zie kan alles gebeuren zo gauw er nieuwe nodes worden gebruikt. GF, Samsung, IBM en AMD samen tegen TSMC, en dit terwijl het steeds moeilijker wordt om een nieuwe node te ontwikkelen. De beide kampen kunnen dat winnen. Idem voor GF, Samsung, IBM en AMD tegen Intel. Intel en TSMC zijn reuzen maar het uitwisselen van kennis en onderzoeksresultaten tussen 3 bedrijven is ook veel waard. Voor AMD is het qua hardware nu vooral een zaak dat Navi veel beter in balans is dan Vega zodat je niet rare bottlenecks krijgt zo gauw je bijvoorbeeld MSAA aan zet. Zonder MSAA verslaat de Vega56 de GTX 1080 en zelfs de GTX 1080 Ti als ik me niet vergis, met MSAA op een hoge stand verliest de Vega64 het van de GTX 1080. Veel duidelijker kan het niet worden dat je een joekel van een bottleneck hebt. Ik hoop dat AMD op de een of andere manier bij Navi bij de gaming-GPU wat meer shaders zet voor bijv. geometrie en wat minder CU's (lager vermogen, die worden toch niet allemaal gebruikt) en bij de 'professionele' GPU juist het omgekeerde. Iets in die geest. Als de IF snel genoeg is en het geen extra latency oplevert door het controlesysteem wat zorgt voor de uitwisseling tussen die 'eilandjes' dan moet dat mogelijk zijn. Bij de CPU zit het grootste probleem in de koppeling van de IF aan de RAM, dit gaat bij de GPU niet nodig zijn.

Ryzen was een mooi voorbeeld van het arme en kleine bedrijf wat in financiële nood zat wat juist daardoor innovatiever en creatiever was en met 1 modulair ontwerp kwam wat voor elk segment werkt. Dat geeft hoop dat AMD met de GPU hetzelfde kan doen. Voor de CPU was AMD nog veel meer afgeschreven dan dat ze nu zijn voor de GPU.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 11:50
Kan je in die nieuwe suite eindelijk de taal aanpassen? Dat stoort mij enorm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
418O2 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:59:
Kan je in die nieuwe suite eindelijk de taal aanpassen? Dat stoort mij enorm
Dat kon al een tijdje, als je Radeon Settings opent dan heb je onderin een balkje met o.a. het tabje Preferences (of Instellingen?). Daarin kan je de taal veranderen.

Als je dat de veel werk vind kan je ook als de driver uitgepakt is de localization folders weggooien :+. Dat deed ik voorheen tot ik bij preferences uitvond dat ik de taal kon veranderen :z.

offtopic:
Ik heb (ook) een scheithekel aan programma's die er automatisch vanuit gaan dat ik iets in het Nederlands wil installeren.... kijk verdorie naar mijn system language (systeem taal lol) en niet mijn localization (lokalisatie... is dat iets?) ;w.
Die rare Nederlandse bewoordingen die worden gebruikt als vertaling vanuit het Engels.... plus als je een probleem hebt dan ben je altijd beter af om het in het Engels op te zoeken dan in je eigen taal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 00:22:
[...]

Dat kon al een tijdje, als je Radeon Settings opent dan heb je onderin een balkje met o.a. het tabje Preferences (of Instellingen?). Daarin kan je de taal veranderen.

Als je dat de veel werk vind kan je ook als de driver uitgepakt is de localization folders weggooien :+. Dat deed ik voorheen tot ik bij preferences uitvond dat ik de taal kon veranderen :z.

offtopic:
Ik heb (ook) een scheithekel aan programma's die er automatisch vanuit gaan dat ik iets in het Nederlands wil installeren.... kijk verdorie naar mijn system language (systeem taal lol) en niet mijn localization (lokalisatie... is dat iets?) ;w.
Die rare Nederlandse bewoordingen die worden gebruikt als vertaling vanuit het Engels.... plus als je een probleem hebt dan ben je altijd beter af om het in het Engels op te zoeken dan in je eigen taal.
Idem voor mij, om dezelfde redenen.
Bij FF ook een probleem, ze gingen zelfs zo ver om je automatisch door te sturen naar de Nederlandse website. Je moest erg je best doen om de internationale versie te vinden, ook al googelde je in het Engels en klikte je op de internationale website. Een van de redenen dat ik graag heb dat browsers niet je locatie doorgeven maar dat heeft helaas ook geen zin omdat die *** naar je IP-nummer kijken. |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2017 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
LOL ben dus niet de enige die erover valt dat de default language elke keer op NL wordt ingesteld bij een clean install. Gelukkig geen show stopper omdat het makkelijk in te stellen is (als je weet waar het verstopt is). Nl termen zijn een drama zeker als bijna alles op het www in het engels is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 11:50
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 00:22:
[...]

offtopic:
Ik heb er laatst nog naar gezocht in de ui en zelfs gegoogled, maar kwam er niet achter. Zal de nieuwe suite weer eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij Nvidia kun je de taal ook niet veranderen, tenzij je ergens de één of andere obscure DLL verwijdert, dan valt hij terug op Engels. En als je GFE gebruikt moet je ook opletten om het in het Engels te houden, want standaard gooit hij er dan gewoon weer NL overheen. Maar goed, zowel NVCP als het nieuwe GFE zijn dan ook een gedrocht van jewelste. Ik heb inmiddels AMD's nieuwe UI zelf eens kunnen ervaren (door middel van Ryzen Master) en deze nieuwe overlay ziet er net zo strak en soepel uit. Stukken beter dan de overlay van GFE, die wel voor touchscreens gemaakt lijkt te zijn en dan nog laggy is ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werelds schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:39:
Bij Nvidia kun je de taal ook niet veranderen, tenzij je ergens de één of andere obscure DLL verwijdert, dan valt hij terug op Engels. En als je GFE gebruikt moet je ook opletten om het in het Engels te houden, want standaard gooit hij er dan gewoon weer NL overheen. Maar goed, zowel NVCP als het nieuwe GFE zijn dan ook een gedrocht van jewelste. Ik heb inmiddels AMD's nieuwe UI zelf eens kunnen ervaren (door middel van Ryzen Master) en deze nieuwe overlay ziet er net zo strak en soepel uit. Stukken beter dan de overlay van GFE, die wel voor touchscreens gemaakt lijkt te zijn en dan nog laggy is ook.
Ik vind het voor de GPU nog een stukje beter dan Ryzen Master hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:57:
[...]

Ik vind het voor de GPU nog een stukje beter dan Ryzen Master hoor. ;)
Ik zou het niet weten, ik ben helaas niet voor een AMD GPU gegaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werelds schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:11:
[...]

Ik zou het niet weten, ik ben helaas niet voor een AMD GPU gegaan ;)
Dat is dus het probleem hier. Moet je wat aan doen hoor. ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:41
Is dat specifieke AMD powerplan voor win10 nog voorhanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Koja78 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:51:
Is dat specifieke AMD powerplan voor win10 nog voorhanden?
Bedoel je voor Ryzen? Op de AMD website staat het volgensmij nog.

In de laatste Win10 Creators Fall update zit het al verwerkt door MS.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
Wel gek want ik denk dat ik die update gekregen heb maar ik kan toch geen specifiek ryzen plan selecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Koja78 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:11:
Wel gek want ik denk dat ik die update gekregen heb maar ik kan toch geen specifiek ryzen plan selecteren.
Dat is het hele punt, je hoeft geen specifiek plan meer te selecteren. Windows detecteert Ryzen en past automatische de juiste settings toe.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar staat die tab in Drivers om compute ipv graphics te activeren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 14:11
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 19:29:
Waar staat die tab in Drivers om compute ipv graphics te activeren :?
Gaming -> Global Settings.

Tenminste in pre-Adrenalin versie, ik heb nog niet geupgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:50:
[...]

Dat is het hele punt, je hoeft geen specifiek plan meer te selecteren. Windows detecteert Ryzen en past automatische de juiste settings toe.
@Koja78 Windows geeft echter wel bij de power settings aan dat je het Ryzen-profiel hebt, uiteraard kan je als gebruiker kiezen om voor het standaard profiel te kiezen, ik zou dat echter niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Laatst online: 21-10-2024
@DaniëlWW2 heb jij toevallig een w3 profiel dat je wil delen? :p

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!
foppe-jan schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:26:
@DaniëlWW2 heb jij toevallig een w3 profiel dat je wil delen? :p
Een wut? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
witcher 3, wattman, natuurlijk :p

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!
foppe-jan schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:42:
[...]

witcher 3, wattman, natuurlijk :p
Voor de Witcher 3 heb ik niks bijzonders gedaan. Je kan tesselation forceren op 8x, maar ik heb hairworks toch uit staan. Verder ga ik geen wattman profielen delen voor mijn Vega. Elke kaart is uniek, en moet je zelf tunen als je wil. ;)

Begin eens met naar 1000mv terug te zakken en kijk of het stabiel is. 15 minuten Witcher 3 spelen vertelt je al genoeg. Ja echt, die game crashed waar een stabiliteitstest het wel haalt. Beste stabiliteitstest dus. :+

Daarna kijken hoe ver je kan komen, en wil gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-12-2017 22:17 ]

Werelds schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:39:
Bij Nvidia kun je de taal ook niet veranderen, tenzij je ergens de één of andere obscure DLL verwijdert, dan valt hij terug op Engels. En als je GFE gebruikt moet je ook opletten om het in het Engels te houden, want standaard gooit hij er dan gewoon weer NL overheen.
Nog nooit de Nederlandse taal voorbij zien komen...

Volgens iemand anders is een klein reg. wijziging toevoegen een betere oplossing die ook echt werkt.

https://forums.geforce.co...-control-panel-language-/

Maar ik heb oprecht nooit Nvidia in iets anders dan Engels gehad (ook m'n vrienden waarvan ik de pc in elkaar heb gezet niet).
Modbreak:Is dit een nVidia driver settings topic? Nope. Offtopic dus. Jij en de rest van de nVidia taalinstellingen-discussie.

[ Voor 34% gewijzigd door dion_b op 14-12-2017 23:09 ]

• Koja78
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:06:
[...]

@Koja78 Windows geeft echter wel bij de power settings aan dat je het Ryzen-profiel hebt, uiteraard kan je als gebruiker kiezen om voor het standaard profiel te kiezen, ik zou dat echter niet aanraden.
Zieje dat kan ik dus niet kiezen
Paprika schreef op donderdag 14 december 2017 @ 08:32:
[...]

Nog nooit de Nederlandse taal voorbij zien komen...

Volgens iemand anders is een klein reg. wijziging toevoegen een betere oplossing die ook echt werkt.

https://forums.geforce.co...-control-panel-language-/

Maar ik heb oprecht nooit Nvidia in iets anders dan Engels gehad (ook m'n vrienden waarvan ik de pc in elkaar heb gezet niet).
offtopic:
Zit je wel op een Nederlandstalige Windows? Want dat is waar het door komt. Standaard gaan ze naar system locale.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Koja78 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:29:
[...]

Zieje dat kan ik dus niet kiezen
Welke windows versie draai je nu?.
En, als je de Fall Creators Update al hebt (laatste windows 10 versie dus) heb je die gekregen via een update of heb je een fresh install van scratch gedaan.

Voorzover ik weet zie je het AMD Ryzen Balanced powerplan sowieso alleen staan als je dat (ooit) via de AMD drivers geinstalleerd hebt.

Mocht je de laatste windows versie met een fresh install erop gezet hebben dan zie je volgensmij dus geen AMD Ryzen bij het balanced power plan staan maar weet windows zelf dat je Ryzen draait en stelt het automatisch goed in. In dat geval is het dus niet nodig om het Balanced Plan via de AMD drivers te installeren.
Dit heb ik ergens gelezen maar helaas kan ik het niet meer terugvinden. :'(
Wellicht dat iemand anders e.e.a. kan bevestigen of verbeteren.

PC Specs

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-10 15:24
iemand enig idee hoe je in vredesnaam de ingame overlay kan inzoemen?
Het is gewoon niet te lezen op een 4k scherm

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• foppe-jan
aminam schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:45:
huh? dat is niet mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net als bij Asus is de kaart uit de kluiten gewassen om een zo'n goed mogelijke koeling mogelijk te maken zodat de gebruiker ofwel de kaart met veel minder lawaai kan gebruiken ofwel een veel hogere klokfrequentie kan halen. Bij deze kaart ligt de gemiddelde klokfrequentie ongeveer 100 MHz boven die van de referentiekaart als je de fans maximaal laat draaien.

Kan dit alsjeblieft eens standaard worden?

Waarom niet mensen hun eigen koeler erop laten plaatsen en een standaard plaatje hiervoor gebruiken (qua montage)? Je kan dan eventueel 1 keer meer betalen voor een betere koeler maar bij elke nieuwe kaart kan je het overplaatsen en de kaarten kunnen voor een lagere prijs worden verkocht. Natuurlijk moeten de kasten dan ook worden aangepast, voor hem was het mogelijk omdat hij zijn eigen kast had gemaakt.

[ Voor 169% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2017 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:55:
Waarom niet mensen hun eigen koeler erop laten plaatsen en een standaard plaatje hiervoor gebruiken (qua montage)? Je kan dan eventueel 1 keer meer betalen voor een betere koeler maar bij elke nieuwe kaart kan je het overplaatsen en de kaarten kunnen voor een lagere prijs worden verkocht. Natuurlijk moeten de kasten dan ook worden aangepast, voor hem was het mogelijk omdat hij zijn eigen kast had gemaakt.
Bij de ref kaarten kan dat al (zie de Morpheus II, waterkoeling), probleem is a. die markt willen AIBs hebben, b., de meeste mensen houden niet van DIY, en c., de morpheus is gestoord dik (4 slots), gaat daarom op de meeste mobo's niet samen met gebruik van een tweede PCIe kaart (en d., wat meer risico, o.a. als het gaat om kortsluiting + VRM koeling).

[ Voor 8% gewijzigd door foppe-jan op 17-12-2017 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

foppe-jan schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:17:
[...]

Bij de ref kaarten kan dat al (zie de Morpheus II, waterkoeling), probleem is a. die markt willen AIBs hebben, b., de meeste mensen houden niet van DIY, en c., de morpheus is gestoord dik (4 slots), gaat daarom op de meeste mobo's niet samen met gebruik van een tweede PCIe kaart (en d., wat meer risico, o.a. als het gaat om kortsluiting + VRM koeling).
Ik ben zelf ook niet zo handig met DIY maar ze kunnen toch hetzelfde systeem maken als bij CPU's. Een plaatje op de GPU, een plaatje op de koeler, de koeler erop plaatsen en een kabeltje in je moederbord stoppen. Dat zou ik geen DIY noemen. Een Noctua/BeQuiet koeler installeren is heel erg gemakkelijk, gemakkelijker dan de meeste AIO's (radiator), een paar instructies lezen of een filmpje bekijken en je kan dat wel uitvoeren. De klant zou voor minder geld meer performance krijgen, 1 keer €80 betalen vs. voor elke grafische kaart €25 of zo betalen. Dat de AIB/AIC-partners dat niet willen begrijp ik maar AMD en Nvidia zouden dit samen met de case-bedrijven en koelerbedrijven kunnen regelen, die willen hier vast graag aan meewerken. De referentiekaart van AMD en Nvidia, een koeler van Noctua/... , mogelijk zelfs hogere winstmarges voor AMD en Nvidia dan dat nu het geval is. Het lijkt me win/win als iemand maar het initiatief zou nemen. AMD en Nvidia zouden dan die AIB/AIC-partners niet meer nodig hebben voor de grafische kaarten, enkel nog voor de moederborden. Laat hen maar boos zijn, ze zullen toch niet stoppen met moederborden te ontwerpen en te (laten) maken? :)

In tegenstelling tot de waterkoeling zou het bevestigen van een luchtkoeler weinig kosten.
Luchtkoelers halen net zo'n goede performance maar voor een veel lagere prijs. Al zou die waterkoeling ook nog wel te doen zijn als je de garantie zou hebben dat je die mee kan nemen naar de volgende referentiekaart, maar dan nog, luchtkoeling voor €30-80 vs. waterkoeling voor €150-250, voor mij is het een no-brainer wetende dat de eerste >>10 jaar lang meegaat (hooguit eens een fan vervangen) terwijl de tweede het bij een CPU na 5 jaar voor gezien houdt en dat de eerste betrouwbaar werkt terwijl de tweede op een dag uitvalt en ook nog eens het risico op lekken geeft. Ik ben dan ook erg een voorstander van luchtkoeling, het feit dat die Noctua net beter TR koelt dan de meeste AIO's zegt denk ik ook wel genoeg over de performance, en over hoe AIO's een hype zijn aangezien mensen gevoed door de hype voorspelden dat TR teveel zou zijn om te koelen met lucht. :')

Hoe dan ook, wat die jongen deed is geweldig. Ik zou willen dat ik het gereedschap en de handigheid had om mijn eigen kast te bouwen en plaatje te maken. Ik raad die andere video waarin hij de kast bouwt van harte aan, je ziet goed wat de case-bedrijven nu verkeerd doen met hun ontwerp. Zelfs Fractal. Leuk hoor, die Meshify C (qua uiterlijk zou ik die kast zo kopen), maar hadden ze die nu echt niet iets groter en stiller kunnen maken?
Neem die laatste zin met een korreltje zout. Vanuit hun perspectief gaat het om hoeveel je verkoopt en zij volgen dan ook de modetrend, hoe slecht die ook eventueel is. Ik ben zelf meer functioneel gericht en ik zou dan ook graag zien dat zij meer functioneel gericht zouden zijn.
Die jongen haalt een goed punt aan, dit is een niche in de markt. Misschien niet heel erg groot maar de mensen die er behoefte aan hebben zouden snel 'trouwe' klanten worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2017 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Wil je niet even mijn favoriete AIB de nek omdraaien :'(
Ik mag dan wel hopen dat je er dan een soort steunpalen bij krijgt voor je gpu want op die manier als in de videos is die extra ondersteuning wel nodig :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
AMD Navi spotted in Linux drivers....

https://videocardz.com/74...-spotted-in-linux-drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Niet online
aminam schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:45:
https://community.amd.com/message/2837408

Je bent schijnbaar niet de enige.

Ik zou deze even invullen dan kunnen ze het verhelpen. http://www.amdsurveys.com/se.ashx?s=5A1E27D23A3DE966

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De origingele bron lijkt het bekende forum Beyond3D te zijn.
https://www.computerbase.de/2017-12/amd-navi-linux-treiber/
MonkeyJohn schreef op zondag 17 december 2017 @ 20:07:
Wil je niet even mijn favoriete AIB de nek omdraaien :'(
Ik mag dan wel hopen dat je er dan een soort steunpalen bij krijgt voor je gpu want op die manier als in de videos is die extra ondersteuning wel nodig :9
Ach, dat valt wel op te lossen. :P
Geef toe, dat ziet er toch geweldig uit, een toekomst waairn je je eigen koeler installeert op elke grafische kaart en slechts een uitstekende PCB koopt van AMD of een AIB-partner als die de PCB nog beter denkt te kunnen maken of het gemak wil geven dat je geen koeler hoeft te plaatsen.
Als de case-bedrijven meewerken...
Hoe dan ook, bewondering voor de ondernemingszin en handigheid van die jongen. Terwijl andere mensen moeten kiezen tussen pokkelawaai en niet alles uit de kaart halen haalt hij alles uit de kaart zonde enig lawaai d:)b

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2017 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Heb je die nieuwere video ook gekeken, waar hij echt de meest lompe koeler erop schroeft? 8)7
Ik zou het wel kunnen zien gebeuren als amd zou gaan samenwerken met bijv. een noctua voor alleen de referentie modellen.
Ik vraag mij eigenlijk af hoe goed het werkt met bijv. een low profile koeler a la pricewatch: Noctua NH-C14S, dat is tenminste niet zo 'bulky' ;)

Ik snap soms dat "lawaai" argument niet, gamen zoveel mensen zonder geluid of zo? :+
Ik hoor mijn videokaart eigenlijk nooit boven het geluid van een game uitkomen (en ik zet altijd geluid settings in games omlaag omdat het anders zo achterlijk hard staat vind ik) en met een koptelefoon al helemaal niet want die dempt geluid van buitenaf nog meer :p

[ Voor 29% gewijzigd door MonkeyJohn op 18-12-2017 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@MonkeyJohn Deze: YouTube: CPU cooler on GPU - superb performance! tja ik had een jaar geleden een AIO waterkoeling setje op een 280x staan, ding was 20 tot 30°C koeler met een veel grotere oc.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, dat is interessant. Dit betekent dus dat AMD al engineering samples van Navi moet hebben, en de code voor Navi in een stadium is beland waar ze kunnen gaan testen op de reguliere driverstack. We komen dus langzaam in de buurt van een product. Het bevestigd mijn vermoedens over Navi, namelijk dat de release eerder is dan veel denken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:06:
[...]

Ah, dat is interessant. Dit betekent dus dat AMD al engineering samples van Navi moet hebben, en de code voor Navi in een stadium is beland waar ze kunnen gaan testen op de reguliere driverstack. We komen dus langzaam in de buurt van een product. Het bevestigd mijn vermoedens over Navi, namelijk dat de release eerder is dan veel denken. :)
Nope, gewoon wensdenken / clickbait: https://www.phoronix.com/...inux-Drivers-Not-Yet-Navi

[ Voor 3% gewijzigd door foppe-jan op 19-12-2017 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moet je het nu weer verpesten hé. :( ;)
Maar let ik eens niet op en dan klopt er weer eens niks van. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat stond gisteren ook al bij Computerbase vermeld, ik weet dat omdat ik het gisteravond had gelezen. Als mensen in andere landen een beetje beter Computerbase zouden volgen... :?
Deze journalist gaat ervan uit dat Navi pas in 2019 verkrijgbaar gaat zijn. Hopelijk ziet hij dat verkeerd.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2017 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Niet online
Maar er staat toch echt 'new chip'.

'diff --git a/demo/npi/new_chip b/demo/npi/new_chip
new file mode 100644
index 000000000000..deb4148b12d6
--- /dev/null
+++ b/demo/npi/new_chip
@@ -0,0 +1,2 @@
+reg gfx10 mmSUPER_SECRET mmio 0x12345670'

https://lists.freedesktop...gfx/2017-July/010862.html

?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Enchantress schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:51:
Maar er staat toch echt 'new chip'.

'diff --git a/demo/npi/new_chip b/demo/npi/new_chip
new file mode 100644
index 000000000000..deb4148b12d6
--- /dev/null
+++ b/demo/npi/new_chip
@@ -0,0 +1,2 @@
+reg gfx10 mmSUPER_SECRET mmio 0x12345670'

https://lists.freedesktop...gfx/2017-July/010862.html

?
Ik denk dat het punt meer is dat dit niets zegt over wanneer Navi uitkomt, het kan best dat ze al in augustus uitkomen, het kan ook best dat het pas in maart 2019 of zo gebeurt. Afwachten. Het is niet zo dat je het de komende maanden mag verwachten omdat in juli dit stukje code werd ontdekt. We weten dat het goed gaat met de '7 nm.' (flinke korrel zout :)) nodes van GF en TSMC en dat AMD hard aan het werken is aan een GDDR6-controller (wat betekent dat minstens een deel van de Navi-kaarten GDDR6 krijgt, de vraag is of dat de highend-kaarten ook GDDR6 of toch HBM3 krijgen en waar AMD precies de grens trekt voor highend), verder weten we vanaf wanneer GDDR6 verkrijgbaar gaat zijn (begin 2018) en we vermoeden dat TSMC het contract krijgt van AMD om Navi te maken. Tel dat bij elkaar op en het zal afhangen van hoe het vordert met de architectuur van Navi, daar kan niemand iets zinnigs over zeggen, anders dan dat AMD er al enkele jaren lang aan aan het werken is.

Ik las net dat Samsung verwacht dat HBM3 pas verkrijgbaar gaat zijn in grotere volumes vanaf 2020, in dat geval ligt het voor de hand dat alle Navi-kaarten GDDR6 krijgen. AMD kondigde immers next-gen geheugen aan, daarmee valt HBM2 af aangezien dat gewoon als HBM2 werd aangekondigde op dezelfde slides. Al kan het natuurlijk dat de plannen wijzigen en dat ze alsnog HBM2 gaan gebruiken voor de highend Navi-kaarten om het vermogen wat lager te krijgen en/of meer bandbreedte te krijgen, afhankelijk van hoe die twee tegen elkaar uitvallen.

Ik heb maar eventjes een beetje info over HBM2 en GDDR6 bij elkaar gezet zodat we die twee geheugens een beetje met elkaar vergelijken, volgens wat ze toen wisten. Al speelt er natuurlijk meer dan enkel de bandbreedte en het vermogen (latency voor diverse groottes van blokken data).
Gelukkig kan je zowel HBM2 als GDDR6 vergelijken met GDDR5.
Afbeeldingslocatie: https://www.skhynix.com/resource/images/eng/product/hbm_bandwidth021.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2016/08/Hynix-HBM2.png
Afbeeldingslocatie: https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2016/02/NV-HB.png
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2016/08/GDDR6-Memory-Roadmap.png
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2016/08/GDDR6-Memory-Roadmap.png

Hier nog een interessant artikeltje over HBM uit de oude doos (2015) van Arstechnica.
https://arstechnica.com/i...bandwidth-memory-matters/

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2017 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik dacht, Videocardz doet weer eens moeilijk over het deeplinken. Kinderachtig van mensen die zelf alles kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
http://support.amd.com/en...7.12.2-Release-Notes.aspx < (nog steeds) geen ondersteuning voor RR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmEagle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-07 07:24

ArmEagle

Duzz.

Nou ja, gezien Vega toch niet in de winkels verkrijgbaar is; Dan maar weer een jaar wachten tot release, vervolgens nog een half jaar totdat het hier in de winkels ligt … en dan is Navi ook continue uitverkocht.

Sorry, ja, bittere reactie op dat ik nog steeds geen Vega heb en er al zo'n 2 jaar op zit te wachten. Ik ben blij dat ik een tijd geleden mijn 280X heb vervangen door een 480. Maar ik had al lang verwacht een Vega te hebben. Alleen wou ik even wat reviews afwachten en had daardoor niet gepreordered. Als die combideals hier nou ook fatsoenlijk verkocht werden had ik toen misschien meteen een Vega+Ryzen+mobo gekocht. Maar dat leek vooral reclame voor de VS.

[ Voor 52% gewijzigd door ArmEagle op 31-12-2017 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Lijkt erop Vega gewoonweg niet voor de gewone consument/gamer beschikbaar komt.

Er was eindelijk een non-reference Vega 64 beschikbaar:
https://www.bol.com/nl/p/...-oc-8gb/9200000086887507/

Maar voor 820 euro... : 8)7 8)7 ;w

En volgens mij maar <5 beschikbaar want hij was redelijk snel weer weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-10 21:21

flessuh

Set sail for fail!

Ik ben wat dat betreft blij dat ik voor reference ben gegaan ivm waterkoeling.

Blijft wel echt raar dat er zo weinig beschikbaar zijn zeg. Ik had begrepen dat ze nu juist meer voorraad op wilden bouwen, dat het daarom ook langer zou duren voor er custom kaarten zouden komen

[ Voor 32% gewijzigd door flessuh op 31-12-2017 14:53 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Tja met reference en waterkoeling ben je ook 750 euro kwijt ,dan kan je ook een custom 1080ti kopen

[ Voor 5% gewijzigd door DoubleYouPee op 31-12-2017 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Uiteindelijk niet verrassend dat ze de Vega chip niet voorzien van low en mid-end lineup, dit heeft AMD met de Fury (Fiji chip) ook gedaan. Echter hopelijk komt de volgende generatie wel een volledige, interessante lineup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
Phuncz schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:37:
Uiteindelijk niet verrassend dat ze de Vega chip niet voorzien van low en mid-end lineup, dit heeft AMD met de Fury (Fiji chip) ook gedaan. Echter hopelijk komt de volgende generatie wel een volledige, interessante lineup.
De R9 380 is toch een kleine Fiji dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:24
Nature schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:46:
[...]

Nee, ze zijn allebei wel derde generatie maar daar houdt de relatie verder op. (De GTX 1050 is ook geen kleine Titan Xp ;) )

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ArmEagle schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:23:
Nou ja, gezien Vega toch niet in de winkels verkrijgbaar is; Dan maar weer een jaar wachten tot release, vervolgens nog een half jaar totdat het hier in de winkels ligt … en dan is Navi ook continue uitverkocht.

Sorry, ja, bittere reactie op dat ik nog steeds geen Vega heb en er al zo'n 2 jaar op zit te wachten. Ik ben blij dat ik een tijd geleden mijn 280X heb vervangen door een 480. Maar ik had al lang verwacht een Vega te hebben. Alleen wou ik even wat reviews afwachten en had daardoor niet gepreordered. Als die combideals hier nou ook fatsoenlijk verkocht werden had ik toen misschien meteen een Vega+Ryzen+mobo gekocht. Maar dat leek vooral reclame voor de VS.
Wij kunnen enkel speculeren, voor mij lijkt het erop dat:
- AMD weinig samples beschikbaar stelt voor RX Vega
- dit ook gerelateerd is aan die zogenaamde mining, op het moment dat die onzin leek in te storten kwamen ineens nieuwe AIB-kaarten beschikbaar, kort daarna werd er weer lucht in de zeepbel geblazen en waren die kaarten niet meer te krijgen. Sommige mensen vermoeden dat AMD met opzet de voorraad schaars houdt om te voorkomen dat bij het barsten van die zeepbel de tweedehandsmarkt wordt overspoeld met RX Vega-kaarten, ze verkopen daarom nu alles aan miners maar wel met een beperkte voorraad terwijl de marges per stuk fors hoger liggen. Ik denk dat die theorie hout snijdt, vanuit zakelijk perspectief zou het logisch zijn maar je vervreemdt op die manier wel de gamers van je.

Anyway, ik weet niet wat voor systeem jij hebt maar als jij in hetzelfde schuitje zit als ik, qua hardware (hopeloos out of date), dan is het helemaal niet zo erg om een jaar te wachten. Navi, Zen2 en hopelijk weer minder abnormaal hoge RAM-prijzen. Als Navi inderdaad modulair wordt dan AMD wel eens een hele goede performance kunnen bieden voor dezelfde prijs als die Nvidia vraagt en dan zou AMD mogelijk extra mogelijkheden hebben (extra stuk eraan plakken wat je nodig hebt) om de huidige bottlnecks van Vega/Fury... op te lossen. Vega is een beest (op compute-vlak verslaat het de 1080 Ti) maar wel een beest wat duidelijk een flinke bottleneck heeft (geometrie shaders?), zie bijv. Dirt 4 met CMAA vs. Dirt 4 met MSAA. Bedenk dat Vega niet voor gaming is ontwikkeld, het werd gemaakt voor zakelijke toepassingen, de gamers krijgen als het ware de restjes en de 'mining'-zeepbel zorgt ervoor dat ook die restjes er niet komen.

Over de RAM gesproken, Samsung gaat de productie met 20% uitbreiden, Hynix gaat de productie uitbreiden en in China zijn ze een onderzoek gestart naar pricefixing, iets wat deze bedrijven eerder hebben gedaan, althans er werd gesteld dat het eerder werd aangetoond. Het is een oligopolie en het is bijna onmogelijk voor een ander bedrijf om deze markt te betreden (gebrek aan kennis, hele grote achterstand, extreem hoge investeringen), prijsafspraken zijn gemakkelijk te maken. We mogen van geluk spreken dat Intel en AMD dat niet doen. ;)
Ik hoop stiekem dat alleen al het feit dat ze dit onderzoek naar pricefixing zijn gestart ervoor zorgt dat Samsung en Hynix de prijs wat verlagen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Ik zit helaas op 3440x1440 met een R9 280X ;( wil eigenlijk niet wachten op Navi

[ Voor 27% gewijzigd door DoubleYouPee op 31-12-2017 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DoubleYouPee schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:41:
Ik zit helaas op 3440x1440 met een R9 280X ;( wil eigenlijk niet wachten op Navi
Ik ken het probleem, ik heb nog steeds een HD 7850 (en een i5-750), dit met een monitor die 1920*1080 pixels heeft, iets wat ik eerlijk gezegd ook al een tijdje beu ben (zowel voor zakelijke toepassingen (links Word en rechts een PDF of de browser) als voor gaming (grotere speelwereld en meer details)). Maar ja, om de monitor te upgraden als de grafische kaart het niet aankan, dat zie ik nu ook weer niet zitten, zeker niet zolang we nog in het stadium zitten dat de monitors nog relatief primitief zijn en er nog zoveel verbeterd gaat worden in slechts 10 jaar tijd. Resolutie, refresh-rate, snelheid waarmee het beeld verdwijnt, kwaliteit kleur, aantal lichtsegmenten bij LCD en zelfs de fundamentele technologie (nu nog LCD, in de toekomst hopelijk enkel leds of heel erg veel lichtsegmenten (>>1000) en een groot aantal lichtbronnen)). Dan wacht ik nog maar even, net als dat ik met de SSD deed in de eerste jaren, inmiddels heb ik er wel een.

Mijn handen jeuken al 2 jaar om de hardware te upgraden maar de RX 480 kaarten waren allemaal best wel lawaaierig en niet goed genoeg voor 1440p (de RX 580 was een licht hoger geklokte RX 480 en daarmee technologie van een jaar oud, daar betaal ik niet graag de volle prijs voor) en ineens steeg de RAM-prijs van pak hem beet €80 naar €130 in maart en nu €210 €219 (in 2 weken tijd weer €9 erbij |:( , "and the hits keep on coming") . Ik dacht in maart dat het niet nog erger kon worden met de RAM-prijs dan een stijging van bijna 100% voor dezelfde latjes maar ik zat er flink naast. Voor wie denkt dat ik overdrijf met die prijsstijging en dat het nooit €80 kostte, alsjeblieft.
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=459273&deliveryCountry=NL
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Ineens lijkt het wel alsof de prijzen van de RAM in maart reuze meevielen. :')
Hopelijk in 2019 beter. :)

Maar goed @DoubleYouPee , ik wacht wel op Navi aangzien ik er geen zin in heb om ofwel met tearing te blijven gamen (ik zie de tears veel te goed :/ , enkel voor competitief online zou ik misschien met tearing blijven spelen omdat je dan een voordeel kan hebben van de helft van een frame 0,05-0.01 seconde eerder te zien, voor single-player zijn die tears een ramp) ofwel een G-Sync-monitor te kopen. Als Nvidia FreeSync zou ondersteunen of je geen G-Sync monitor nodig zou hebben om G-Sync te gebruiken (niet noodzakelijk hetzelfde, het is mogelijk dat op termijn G-Sync ook softwarematig wordt aangeboden) dan had ik mogelijk wel een 1070 Ti of zo gekocht, met mijn neus dichtgeknepen aangezien ik een hekel heb aan Gimpworks en PhysX.
Phuncz schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:37:
Uiteindelijk niet verrassend dat ze de Vega chip niet voorzien van low en mid-end lineup, dit heeft AMD met de Fury (Fiji chip) ook gedaan.
Echter gaf AMD bij Fury duidelijk aan dat dit een experimentele kaart was, voor Vega werd vermoed dat het een experimentele kaart zou zijn - nog voordat die uitkwam - maar AMD heeft dit nooit aangegeven. Ik denk dat voor Vega de 'mining' roet in het eten gooide, dat AMD aanzienlijk meer GPU's beschikbaar zou hebben gesteld indien die zeepbel zou zijn gebarst. Een aanwijzing hiervoor is dat de AIB-kaarten kwamen net nadat de zeepbel leek te zijn gebarsten, helaas was dat slechts een tijdelijke terugval en is de zeepbel nu weer flink opgeblazen.
Echter hopelijk komt de volgende generatie wel een volledige, interessante lineup.
"Scalability". Waarschijnlijk dus wel en vermoedelijk dankzij een meer modulaire opbouw en hun "superlijm".

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2017 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

AMD heeft billenkoek gekregen op Reddit. Ze hadden ontdekt dat bepaalde spellen (C&C, The Witcher 1) die DX9 gebruiken niet meer opstartten wanneer je nieuwere drivers gebruikt. Een mederwerker van AMD gaf aan dat AMD hier geen resources aan wil besteden aangezien ze andere prioriteiten hebben.
Misschien kan AMD er weinig aan doen maar publicitair gezien lijkt dit mij dit onhandig. Een geval van zwak communiceren? Als het voor AMD te lastig is om dit op te lossen, leg dan uit waarom het zo lastig is en wat de gevolgen zouden zijn als ze hun mensen hierop zetten. DX9 mag dan een oude API zijn, helaas wordt die wel nog veel gebruikt. Natuurlijk kan je een oudere driver gebruiken maar wie heeft er zin in om de hele tijd drivers te wisselen?

Ik kijk in mijn glazen bol en ik voorspel dat voor TW1 en TW2 het probleem in ieder geval wordt opgelost want als er 1 bedrijf is wat nog heel erg haar best doet om de gamers zoveel mogelijk waarde te geven dan is het wel CD Project Red.

https://www.reddit.com/r/...k_of_directx_9_support_a/
This is a problem that affects many DirectX 9 games. A few newer games also appear to be broken by this driver, but the issues are mainly with DirectX 9 titles. I'll list some popular older and newer games confirmed broken by the Adrenaline drivers that work if you roll back to Crimson drivers:

The Witcher: Enhanced Edition
The Witcher 2 (some users)
Guild Wars 2 (some users)
Command & Conquer Red Alert 3
Command & Conquer Red Alert 3 Uprising
Command & Conquer 3 (all expansions/versions)
Command & Conquer 4 - Tiberian Twilight
Skyrim
The Elder Scrolls IV: Oblivion (broken with enhanced sync enabled; worked previously with Crimson)
StarCraft 2 (some users)
League of Legends (some users / RX4xx - "display driver has stopped responding and has recovered")
CS:GO (some users)
Battle for Middle Earth 1 - 2
Tales of Berseria
Ms. Splosion Man
S.T.A.L.K.E.R. Lost Alpha (in DirectX 9 mode)
Painkiller: Black Edition
PES 2017
Payday 2 (works, but unstable)
Source engine games (unstable)
INJUSTICE: Gods among us (crashes after a short while, works fine with Crimson)
Recettear: An Item Shop's Tale
Spellforce 2
Mini Ninjas

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2018 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 20:54
CS GO, payday 2, skyrim, starcraft, denk dat ze dat wel zullen moeten fixen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ach, Overwatch heeft AMD ook eens gefixed, met Adrenaline, na een halfjaar ofzo, dus CS:GO en Skyrim mogen ook wel. :P

Maar AMD gooit al bijna hun middelen al in de CPU kant. Wat er over is voor de GPU kant qua software zal weinig zijn. Dan de prioriteiten waar de game drivers niet hoog zullen staan. Niet naast ROCm, drivers voor Apple of Intel. Gaat denk ik nog wel even duren. De sh*tstorm helpt, maar het zal niet in een week opgelost zijn, tenzij het echt iets heel simpels is. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-10 10:51

Racing_Reporter

Contentmaker

Ik zag het ook voorbijkomen, natuurlijk is het geen prioriteit maar dat zou het wel moeten zijn! Genoeg reden om keihard te schieten op AMD, hier help je jezelf en je reputatie niet mee :X

Maar die drivers... is dat een complete rewrite? Onder Linux en opensource kan je het nog terugvinden waar het misgaat, maar voor Windows is dat moeilijker. Vraag me af wat er precies veranderd is, dat het opeens zo hard misgaat?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nature schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:46:
[...]

Die gebruikt een Tonga Chip.
Fiji wordt alleen gebruikt bij Fury kaarten.Hij heeft net als Tonga wel een GCN 1.2 architectuur.
Waar Hawaii (R9 290(X)/390(X) nog GCN 1.1 is.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Racing_Reporter schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:33:
Ik zag het ook voorbijkomen, natuurlijk is het geen prioriteit maar dat zou het wel moeten zijn! Genoeg reden om keihard te schieten op AMD, hier help je jezelf en je reputatie niet mee :X

Maar die drivers... is dat een complete rewrite? Onder Linux en opensource kan je het nog terugvinden waar het misgaat, maar voor Windows is dat moeilijker. Vraag me af wat er precies veranderd is, dat het opeens zo hard misgaat?
Compleet nieuw zullen ze niet zijn, maar waarschijnlijk wel complex om de fout op te sporen. Ondertussen wordt wel weer duidelijk hoe de kaarten zijn geschut. Nvidia zou hier gewoon mee wegkomen zonder enige problemen. Nu heb je alweer genoeg die moord en brand schreeuwen hoeveel beter Nvidia is met hun superieure drivers die echt niet eens in de zoveel tijd je GPU proberen te slopen. :')

Niet dat ik het nu goedpraat, zeker niet. Communicatie vanuit AMD is uiterst ongelukkig, maar er is tenminste communicatie. Nu nog fixen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, AMD-klanten zijn wat mondiger.
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:16:
Ach, Overwatch heeft AMD ook eens gefixed, met Adrenaline, na een halfjaar ofzo, dus CS:GO en Skyrim mogen ook wel. :P

Maar AMD gooit al bijna hun middelen al in de CPU kant. Wat er over is voor de GPU kant qua software zal weinig zijn. Dan de prioriteiten waar de game drivers niet hoog zullen staan. Niet naast ROCm, drivers voor Apple of Intel. Gaat denk ik nog wel even duren. De sh*tstorm helpt, maar het zal niet in een week opgelost zijn, tenzij het echt iets heel simpels is. :/
Dat is ook mijn voorspelling, ze moeten het aanpakken gezien de publiciteit maar het kan eventjes duren. Als het puntje bij paaltje komt dan luisteren ze naar de wensen van de gebruikers, hier zitten spellen tussen die te populair zijn om dat links te laten liggen.
De vraag is of dat AMD inmiddels de investeringen in de GPU-tak heeft verhoogd nu Ryzen het zo goed doet en er goede financiële resultaten zijn. Daarnaast vraag ik me af of dat het vertrek van Koduri consequenties heeft voor hoe het geld wordt verdeeld tussen de hardware en de software, op de korte termijn zal er weinig zijn veranderd (contracten) maar hoe pakt dit uit op de lange termijn? Ik heb de indruk dat AMD vanaf Navi meer investeert in de hardware van de GPU, met die IF en een meer modulaire bouw van de GPU zouden ze het in theorie gemakkelijker kunnen aanpassen voor verschillende toepassingen: gaming, zakelijk en misschien zelfs wel een aparte kaart voor scientific computing.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2018 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En de hotfix is al aangekondigd. Kijk, toch netjes AMD. Niet de hele puinzooi of de matige communicatie eerst, maar na twee dagen gewoon toegeven en op gaan lossen. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:31:
[...]
Nvidia zou hier gewoon mee wegkomen zonder enige problemen. Nu heb je alweer genoeg die moord en brand schreeuwen hoeveel beter Nvidia is met hun superieure drivers die echt niet eens in de zoveel tijd je GPU proberen te slopen. :')
Dit soort opmerkingen herhaal je iedere keer, maar historie wijst erop dat er vrij weinig van waar is. Vive Display Port issue is groot geweest, GTX 970 verhaal is groot geweest, GeForce Experience wordt continue over geklaagd, telemetry wordt over geklaagd, control panel wordt over geklaagd, de "stutter" driver van een paar maanden geleden werd veel over geklaagd etcetc. Ik zie die "moord en brand" comments nergens terug, zowel hier als op Reddit niet. Beide bedrijven maken fouten en beide bedrijven worden hier vaak genoeg op "aangesproken".

Hadden ze de lijn van de HD4- en HD5000 series volgehouden, dan hadden ze nu naar alle waarschijnlijkheid een grotere marketshare dan Nvidia, echter weten we allemaal hoe het uiteindelijk is gelopen en dus zijn ze geen marktleider. Dat betekent niet dat iedereen tegen ze is, want de diehard AMD fanboys zijn er net zo goed. Sterker nog, er is een reden waarom het Nvidia draadje over het algemeen rustig is...

't Zelfde geldt voor de CPU tak. Intel en AMD stonden op het punt om te wisselen van positie in 2006, maar toen kwam Intel met hun Core 2 generatie, maar ook daarbij zie je nu voor het eerst weer een drop in Intel marketshare en juist een stijging in AMD marketshare. Houden ze dit vol dan worden ze marktleider, zo nee, dan blifjt het bij Intel...

Verder zijn StarCraft 2, LoL en Source engine games niet bepaald onpopulair, dus dat mensen daar niet blij mee zijn is niet meer dan terecht.

[ Voor 35% gewijzigd door Paprika op 02-01-2018 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Paprika schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:14:
[...]

Dit soort opmerkingen herhaal je iedere keer, maar historie wijst erop dat er vrij weinig van waar is. Vive Display Port issue is groot geweest, GTX 970 verhaal is groot geweest, GeForce Experience wordt continue over geklaagd, telemetry wordt over geklaagd, control panel wordt over geklaagd, de "stutter" driver van een paar maanden geleden werd veel over geklaagd etcetc. Ik zie die "moord en brand" comments nergens terug, zowel hier als op Reddit niet.

Verder zijn StarCraft 2, LoL en Source engine games niet bepaald onpopulair, dus dat mensen daar niet blij mee zijn is niet meer dan terecht.
Waar komt dit nu weer vandaan? Nee echt? Praat ik het goed ofzo? :/
Het is een stomme bug, iets dat ze overduidelijk hebben gemist en ze gaan het repareren, en deze keer wat sneller dan Overwatch. Ik speel die game niet, maar die bug was wel erg...

Wel moet ik opmerken dat ik op de frontpage er weer een paar zag die begonnen over hoeveel beter Nvidia is. Dat is gewoon treurig want Nvidia heeft ook zo zijn problemen. Het punt is juist dat Nvidia er steeds mee weg is gekomen. Ze kwamen weg met de GPU slopende drivers, 3,5GB vram, stutter, driver issues, de zwaar verouderde UI etc. Dan maakt AMD een flinke opsie nadat ze met een geweldige update van hun driver ecosysteem kwamen, en meteen is AMD weer waardeloos.

Kijk als je jezelf er alleen mee zou hebben, best. Maar deze mentaliteit heeft ervoor gezorgd dat je nu met gemak €100 of nog meer moet betalen voor een GPU, want AMD kon nauwelijks concurreren. Dan heb ik er een probleem mee. Dan waren er ook nog eens twee perioden de afgelopen jaren waar AMD het betere aanbod had, R9 290(X) en RX570/80, en toen sloegen de miners toe, maar dat is een andere kwestie. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
De Nvidia problemen waren ook regenmatig in het nieuws te lezen en veel lezers klagen ook steen aan been. De GTX 970 vram problemen werden ook weer aangedikt als een serieus probleem terwijl een driver update voor sommige games het stutterprobleem weer oploste. Dit zal je ook weer zien bij problemen met AMD drivers. Zo wel AMD als Nvidia heeft zo nu en dan problemen en de één is niet beter dan de ander, iets wat ook moeilijk te pijlen is.

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:42:
En de hotfix is al aangekondigd. Kijk, toch netjes AMD. Niet de hele puinzooi of de matige communicatie eerst, maar na twee dagen gewoon toegeven en op gaan lossen. :Y
Tja, ook dat is een vorm van communiceren. :)
Gekke Jantje schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:00:
De Nvidia problemen waren ook regenmatig in het nieuws te lezen en veel lezers klagen ook steen aan been. De GTX 970 vram problemen werden ook weer aangedikt als een serieus probleem terwijl een driver update voor sommige games het stutterprobleem weer oploste.
Daar speelde wel wat meer bij, namelijk dat Nvidia de klant wijsmaakte dat hij 4 GB GDDR5 zou hebben terwijl het 3,5 GB was. Kwestie van niet de geschiedenis te vervalsen. ;)
Zolang het spel onder de 3,5 GB GDDR5 gebruikkte was er geen stutterprobleem.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2018 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zijn er serieus mensen die denken dat AMD de volledige support van DX9 games en ouder ging laten vallen? Dat zijn meer dan 99% van alle games waarschijnlijk. Een beetje logisch nadenken en je weet al dat dat sowieso niet kan kloppen.

Dat zou namelijk ook betekenen dat toekomstige kaarten die alleen werken met toekomstige drivers maar minder dan 1% van de beschikbare games fatsoenlijk kan draaien. Immers wordt die 99% dan niet meer ondersteund.

[ Voor 31% gewijzigd door -The_Mask- op 03-01-2018 16:28 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AMD heeft het probleem al opgespoord. Wat leren we hiervan? Vooral veel ophef creëren, dan fixen ze het snel. :Y)
https://twitter.com/CatalystMaker/status/948622475679752192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:43:
AMD heeft het probleem al opgespoord. Wat leren we hiervan? Vooral veel ophef creëren, dan fixen ze het snel. :Y)
https://twitter.com/CatalystMaker/status/948622475679752192
Volgens mij wisten we dat al een tijdje. Het is niet de eerste keer dat AMD op het verzoek van de jongens bij o.a. Reddit snel iets oplossen. :)

"“Do. Or do not. There is no try.” ;-)"
LOL
Nu wil ik graag weten wat de bug veroorzaakte.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2018 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enchantress
  • Niet online
https://support.amd.com/e...-Alpha-Release-Notes.aspx

Nieuwe drivers voor de dx9 games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
https://videocardz.com/74...ga-graphics#disqus_thread

Kaby Lake-G met Radeon Vega M komt er nu echt aan. Waarschijnlijk volgende week op CES te zien? Dell, HP, Intel NUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Niet online
Wow, meer dan een GTX 1060 6GB performance met een 'APU/IGPU' dat is wel zeer netjes van AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enchantress schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:55:
Wow, meer dan een GTX 1060 6GB performance met een 'APU/IGPU' dat is wel zeer netjes van AMD.
24CU's is dan ook niet niks voor een APU chip. Natuurlijk wel met een korreltje zout nemen, deze benchmarks. ;)

Aan de andere kant zou het bij Vega 11 om respectievelijk 28 en 32CU's gaan. Blijkt die chip toch onderdeel van een APU te zijn, dan gaat AMD er nog even rustig overheen. Maar zoals ik een tijdje geleden al opmerkte. Dit gaat puur om Nvidia uit de laptop en OEM markt drukken. Geen OEM die nog zal kiezen voor Nvidia op deze manier. Dat gaat pijn doen bij Nvidia, en niet een beetje ook.

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-01-2018 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Nvidia zal dan op de duur met Volta gebaseerde mobiele GPU's komen om AMD weer uit de oem en laptop markt te drukken om maar even mee te speculeren wat er kan gebeuren want Nvidia zit ook niet stil.

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
Enchantress schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:55:
Als het klopt, halen ze veel meer performance uit het aantal CUs dan je zou verwachten. Vergelijk het met de RX 570, die heeft een derde meer shaders en (denk ik) een hogere clock speed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gekke Jantje schreef op zondag 7 januari 2018 @ 09:19:
Nvidia zal dan op de duur met Volta gebaseerde mobiele GPU's komen om AMD weer uit de oem en laptop markt te drukken om maar even mee te speculeren wat er kan gebeuren want Nvidia zit ook niet stil.
Dat is leuk voor Nvidia, maar gaat ze niet helpen. Zowel Intel als AMD gaan koppelverkoop doen omdat ze daar zelf meer omzet mee zullen maken, en de OEM's gaan een deel van de korting krijgen. Zo kan je Nvidia uitsluiten.

AMD gaat op termijn alleen maar APU's maken voor OEM en laptops met hun eigen grafische chips in verschillende prestatieklassen. Dit willen ze nu al een decennium, en nu hebben ze ook de CPU kant op orde waardoor het eindelijk kan met succes. Elk beetje marktaandeel dat AMD hier pakt, is verloren voor Nvidia.

Intel heeft nu nog twee lijnen. Ze hebben de normale Core I waar zowel een AMD als Nvidia GPU naast gezet kan worden, en Kaby Lake G. Stel dat dit bij elkaar $400 kost voor een OEM. $200 voor de CPU en $200. Intel vindt die $200 die ze nu krijgen niet genoeg meer. Wat ze hebben gedaan is een deal sluiten met voormalige aartsvijand AMD om meer te gaan verdienen. In plaats van die $200 voor een GPU, krijgt AMD bijvoorbeeld $100. AMD pakt dit graag aan omdat ze dan weer eens wat verkopen. Intel heeft vervolgens $50 korting op de totaalprijs, en neemt $50 extra winst. OEM betaalt nu nog maar $350 voor het totaalpakket. De $50 winst steken de OEM's zelf in hun zak.

Zo krijg je:
-AMD krijgt $100 omzet per chip en maakt na kosten een bescheiden winst.
-Intel verdient $50 extra per chip.
-OEM verdient $50 extra per verkocht product.
-Nvidia verliest $200 aan omzet per verkocht product.

Dit is maar de eerste stap. Intel heeft Koduri min of meer weggekocht bij AMD, en nu gaat Intel zelf grafische chips ontwikkelen. Dit doen ze met een flinke patentdeal met AMD waardoor die ook wat meepikken. De resultaten zullen er over een paar jaar zover zijn. Met Intel moet je wel afwachten of het ook werkelijk een succes gaat zijn, maar daar gaan we voor het gemak even vanuit. Tot die tijd koopt Intel de grafische chips bij AMD, en dat gaan ze alleen maar uitbreiden in het hogere segment, waar je een discrete GPU chip verwacht. Laat daar ook nog eens de marge zitten voor laptops, niet de budgetmodellen.

Nvidia kan hier niks tegen beginnen. $50 korting geven gaat ze niet helpen omdat Intel ook grotendeels over zal schakelen op een APU only model. Dan heb je een laptop met een Intel CPU, AMD GPU, en een Nvidia GPU die net zo goed presteert. Geen OEM die dit maar zal overwegen.

Bij Nvidia begrijpen ze dit ook gewoon. Nvidia heeft het ook nauwelijks meer over de grafische markt, terwijl ze daar nog steeds het meeste omzet uit halen. Nvidia richt zich op deep learning en SoC design, want ze weten dat ze de grafische markt grotendeels uitgedrukt gaan worden. We zitten nu al op GTX1060 prestaties voor een APU. Dat betekent dat alles tot en met dit segment verloren is voor Nvidia.

Ik begin ook steeds meer te geloven dat de "leak" van een paar weken geleden waar Vega 11 werd geduid als een APU chip, dus klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
We zullen zien hoeveel oem en laptop markt AMD wel of niet heeft gepakt in 2019. Voor nu is dat vooral veel speculeren en geen feit. Het is ook niet waar dat Nvidia de grafische markt word uitgedrukt, Nvidia focust zich daar nog even veel op als in het verleden om maar even mee te speculeren, AI en DL is er alleen maar als extraatje bij gekomen. Dromen mag natuurlijk. De GTX 1060 is al weer oud Vega 11 is volgend jaar al weer oud en wie weet wat er dan allemaal is te krijgen.

[ Voor 59% gewijzigd door Gekke Jantje op 07-01-2018 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
Gekke Jantje schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:25:
We zullen zien hoeveel oem en laptop markt AMD wel of niet heeft gepakt in 2019. Voor nu is dat vooral veel speculeren en geen feit. Het is ook niet waar dat Nvidia de grafische markt word uitgedrukt, Nvidia focust zich daar nog even veel op als in het verleden om maar even mee te speculeren, AI en DL is er alleen maar als extraatje bij gekomen. Dromen mag natuurlijk. De GTX 1060 is al weer oud Vega 11 is volgend jaar al weer oud en wie weet wat er dan allemaal is te krijgen.
Op korte termijn zal het misschien wel meevallen, maar op de middellange termijn ziet het er niet zo goed uit voor nVidia in (x86) notebooks. De steeds verder gaande integratie van CPU/GPU is m.i. onvermijdelijk en gaat, zoals we nu zien, verder dan alleen instapmodellen met zwakke graphics. Eigenlijk kan alleen AMD hier goed op inspringen, met zowel een sterke CPU áls GPU maar Intel heeft nu een slag geslagen door gebruik te maken van AMD's zwakke financiële en marktpositie. Daardoor heeft AMD ook veel te winnen met deze deal met Intel. nVidia wordt buitengesloten en zal steeds minder concurrerend worden in notebooks omdat ze niet, of slechts in mindere mate, de voordelen kunnen bieden die Intel/AMD wel hebben. Het wordt een interessant jaar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 20:54
Ik zie dit ding meer als de nieuwe iris pro, geen heel grote aantallen en een "premium" prijs.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 01:12:
Maar zoals ik een tijdje geleden al opmerkte. Dit gaat puur om Nvidia uit de laptop en OEM markt drukken. Geen OEM die nog zal kiezen voor Nvidia op deze manier. Dat gaat pijn doen bij Nvidia, en niet een beetje ook.
Ja, Nvidia zal het niet leuk vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
FortyOne schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:36:
[...]

Op korte termijn zal het misschien wel meevallen, maar op de middellange termijn ziet het er niet zo goed uit voor nVidia in (x86) notebooks. De steeds verder gaande integratie van CPU/GPU is m.i. onvermijdelijk en gaat, zoals we nu zien, verder dan alleen instapmodellen met zwakke graphics. Eigenlijk kan alleen AMD hier goed op inspringen, met zowel een sterke CPU áls GPU maar Intel heeft nu een slag geslagen door gebruik te maken van AMD's zwakke financiële en marktpositie. Daardoor heeft AMD ook veel te winnen met deze deal met Intel. nVidia wordt buitengesloten en zal steeds minder concurrerend worden in notebooks omdat ze niet, of slechts in mindere mate, de voordelen kunnen bieden die Intel/AMD wel hebben. Het wordt een interessant jaar :9
Ik ben het er mee eens dat er een kans is dat Nvidia misschien niet meer heeft in te brengen voor in de oem en laptop markt tot en met mid end maar Nvidia zit ook niet stil en kan ook weer snellere mobiele GPU's gaan maken in de toekomst. Dat Nvidia word buitengesloten is wel een voorbarige conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FortyOne schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:01:
[...]

Als het klopt, halen ze veel meer performance uit het aantal CUs dan je zou verwachten. Vergelijk het met de RX 570, die heeft een derde meer shaders en (denk ik) een hogere clock speed.
Zo gek zou dat niet zijn. We weten dat die extra 8 CU's bij een Vega64 t.o.v. een Vega56 weinig nut hebben doordat elders de bottleneck zitten, we weten dat zelfs bij de Vega56 het verlagen van de klokfrequentie weinig effect heeft doordat er elders een stevige bottleneck is. Het is dan niet zo gek dat je een hogere performance krijgt bij een kleinere en lagere Vega dan wat je rekenkundig zou verwachten.
Pagina: 1 ... 18 ... 52 Laatste

Let op:
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Dram daarbij niet door, als een ander ook na onderbouwing een andere mening toegedaan blijft is daar niets mis mee. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.